Rabu, 19 September 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 19 Sep 2012 01:30 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


PRU13: Peluang Melayu merdeka daripada Umno

Posted: 19 Sep 2012 01:29 AM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Dakwaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak kononnya hanya Umno yang boleh menentukan survival orang Melayu adalah ajaran sesat dan khurafat, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Beliau menyeru orang-orang Melayu supaya menolak dan menghapuskan ajaran sesat dan khurafat itu kerana kejayaan dan martabat bangsa Melayu bukan terletak di tangan Umno.

Kejayaan dan martabat bangsa Melayu, katanya, kepada kesempurnaan iman kepada Allah dan pemerkasaan ilmu pengetahuan.

Mahfuz juga mengecam tindakan Najib yang menyebarkan ajaran sesat dan khurafat itu semata-mata kerana kepentingan kuasa beliau dan partinya.

"Ia bukan sahaja ajaran sesat dan khurafat malah kenyataan yang sangat berapi-api dengan perkauman itu boleh menjejaskan keselamatan negara dan ketenteraman awam kerana tindakan Najib menakut-nakutkan orang-orang Melayu itu boleh mengakibatkan pelbagai padah dan kesan buruk," katanya.

Beliau juga menyifatkan dakwaan Najib yang juga Presiden Umno itu adalah pembohongan besar.

Hakikatnya, kata beliau, selama 55 tahun Umno Barisan Nasional (BN) memerintah, bangsa Melayu masih mundur berbanding bangsa-bangsa lain di negara ini.

"Kalau benar mereka memperjuangkan Melayu, bangsa Melayu sudah maju. Tetapi hakikatnya Melayu masih terkebelakang. Ekuiti dan pemilikan hartanah orang-orang Melayu masih lemah," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Di bawah cengkaman pemerintahan Umno, katanya, Melayu bukan sahaja masih jauh ketinggalan dari segi pemilikan ekuiti, malah RM52 bilion saham Bumiputera kini hanya tinggal RM2 bilion.

"Lebih malang 80 peratus yang memiliki pendapatan RM1,000 ke bawah adalah orang Melayu…yang senang lenang ialah segelintir pemimpin Umno dan kroni mereka," katanya.

Mahfuz juga menyifatkan dakwaan Najib itu sebagai percubaan penuh putus asa untuk menyuntik jarum halus dengan mengabui pemikiran masyarakat di saat menghadapi pilihan raya dengan memainkan sentimen 'Skim Takut 1Malaysia' (ST1M) yang berbaur perkauman semata-mata untuk mengekalkan kuasanya.

Najib, katanya, berkata demikian dengan harapan orang-orang Melayu akan mengubah pendirian dan kembali menyokong parti pimpinannya kononnya disebabkan survival Melayu

"Diingatkan yang akan terjejas PRU jika rakyat buat pilihan ialah survival politik Umno, bukan survival politik Melayu…ini sangat berbeza.

"Umno sebenarnya yang takut kehilangan kuasa, sebab itu mereka menakut-nakutkan Melayu. Pendekatan ini dibuat secara halus untuk menanam kebencian bangsa Melayu kepada bangsa lain," kata Mahfuz.

Beliau juga menyeru rakyat khususnya orang-orang Melayu agar menjadikan pilihan raya umum akan datang untuk merdeka daripada Umno.

harakahdaily/-

Hujan berterusan sebabkan tanah runtuh di Batu Ferringhi, Tanjung Bungah

Posted: 19 Sep 2012 01:25 AM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

GEORGETOWN: Hujan lebat berterusan lebih enam jam sejak 2.30 pagi ini mengakibatkan kejadian tanah runtuh di Batu Ferringhi dan Tanjung Bungah.

Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Bagan Jermal, Mohamad Noor Ismail berkata kejadian tanah runtuh pada jam 8.40 itu turut menyebabkan beberapa batang pokok tumbang dan merentangi Jalan Batu Feringghi.

"Kita sudahpun membersihkan laluan yang terlibat dengan bantuan Jabatan Kerja Raya (JKR) dan keadaan dilaporkan terkawal," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.

Sementara itu, petugas bahagian penyelenggaraan JKR yang nyaris dihempap pokok, Suhaimi Samsudin, 44, berkata pada mulanya beliau dan petugas lain mendapat arahan untuk membersihkan tanah runtuh di Jalan Lembah Permai.

Katanya dalam perjalanan ke Jalan Lembah Permai secara kebetulan beliau melihat kejadian tanah runtuh kecil di Batu Feringghi.

"Pada mulanya tanah runtuh sikit sahaja jadi kami buat keputusan untuk bersihkan kawasan itu dahulu.

"Sedang kami bekerja, kebetulan ada bas pelancong yang lalu di situ, jadi saya dari jauh lagi, lari tahan bas berkenaan dan beberapa minit selepas saya dan rakan tinggalkan lokasi itu berlaku lagi sekali tanah runtuh diikuti pokok tumbang," katanya.

Bagaimanapun, beliau bersyukur nyawanya dan puluhan penumpang warga asing yang menaiki bas pelancong itu selamat.

Tinjauan mendapati trafik bermula dari Persiaran Gurney menuju ke Batu Feringghi mengalami kesesakan luar biasa sehingga jam 12.00 tengah hari ini. - Bernama

Orang utan hidap kanser dirawat seperti manusia

Posted: 19 Sep 2012 01:17 AM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

ORANG utan yang bernama Peanut dirawat di Pusat Kanser Menyeluruh Sylvester di Miami pada 5 September lalu.

MIAMI - Seekor orang utan betina bernama Peanut di Amerika Syarikat (AS) menjalani rawatan kanser yang sama seperti manusia.

Empat hari lalu, orang utan berusia lapan tahun itu menjalani rawatan kemoterapi di Pusat Kanser Menyeluruh Sylvester di sini selepas ia disahkan menghidap kanser darah.

"Saya belum pernah diselubungi perasaan bimbang seperti ini," kata Joseph Rosenblatt salah seorang doktor yang merawat Peanut.

Peanut bukan satu-satunya orang utan yang menerima rawatan kanser seperti manusia.

Pada tahun 2000, seekor orang utan yang menghidap kanser di Zoo Nasional di Washington telah menjalani pembedahan untuk membuang tumor pada usus haiwan itu.

Namun, berbeza dengan beberapa kes lain, Peanut masih muda dan berpeluang untuk hidup lama selepas menjalani rawatan. - AP

[JENAYAH MENURUN?] Kereta Timb Menteri Hilang Di Johor Ditemui Terbakar Di Kapar

Posted: 19 Sep 2012 12:55 AM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Klang - Kenderaan rasmi milik Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Joseph Entulu anak Belum yang dilaporkan hilang di Seri Alam, Johor Bahru pada 2 Jun lalu, ditemui terbakar kurang 500 meter dari simpang Jalan Akob, Kapar di sini, Sabtu lalu.

Gambar: Anggota polis memeriksa kereta timbalan menteri yang terbakar di Kapar.

Kereta jenis Proton Perdana Executive itu ditemui oleh orang awam di tepi jalan kawasan terbabit kira-kira jam 7.30 malam, sebelum perkara itu dimaklumkan kepada polis.

Ketua Polis Daerah Klang Utara, Asisten Komisioner Mohd Shukor Sulong berkata, sepasukan anggota dihantar ke lokasi kejadian untuk siasatan dan kereta yang terbakar sepenuhnya itu berjaya dipadamkan dengan bantuan pihak bomba.

Beliau berkata, siasatan awal gagal mengenal pasti nombor pendaftaran kereta terbabit kerana kenderaan itu musnah teruk.

"Setelah kita periksa nombor chasis serta enjin kereta tersebut mendapati ia adalah kenderaan rasmi yang digunakan oleh timbalan menteri berkenaan.

"Semakan juga menunjukkan kereta bernombor pendaftaran WRM 1146 itu dilaporkan dicuri di kawasan Seri Alam, Pasir Gudang kira-kira tiga bulan lalu," katanya ketika ditemui di Balai Polis Kapar di sini, hari ini.

Mohd Shukor berkata, kereta itu dibawa balik ke Balai Polis Kapar untuk siasatan di bawah Seksyen 435 Kanun Keseksaan iaitu kesalahan melakukan jenayah bencana dengan api.

"Setakat ini tiada tangkapan dilakukan dan siasatan menjurus pelbagai aspek sedang dijalankan," katanya.

Menurutnya, bagi kes kehilangan kenderaan rasmi itu di Johor, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan.

kelab grennboc/-

Selangor mahu Pusat lebih komited selesai isu air

Posted: 19 Sep 2012 12:50 AM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM: Kerajaan Negeri Selangor telah memaklumkan kepada kerajaan Pusat tentang tindakan seterusnya untuk menyelesaikan perstrukturan semula industri perkhidmatan air Selangor seperti yang dikehendaki oleh Akta Perkhidmatan Bekalan Air 2006 (WSIA).

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, makluman telah dibuat melalui surat rasmi kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Kah Fui bertarikh 14 September.

"Surat ini juga dihantar kepada Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk rujukan beliau.

"Dalam surat ini, saya telah nyatakan kekecewaan kerajaan Selangor dengan sikap kerajaan Pusat yang tidak pernah menyokong dan membantu memulakan rundingan dengan syarikat-syarikat konsesi walaupun peruntukan itu jelas dinyatakan di bawah WSIA," ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Beliau juga menyatakan keengganan menteri dan kementeriannya untuk memulakan rundingan menunjukkan kerajaan Pusat memang sengaja mahu mengingkari tanggung jawab untuk memenuhi kepentingan awam dan obligasi sebagaimana dinyatakan di bawah Seksyen 191 (4) WSIA.

"Sehubungan itu, saya memaklumkan sekiranya menteri dan kementeriannya tidak memberi maklum balas yang bertentangan dalam tempoh 14 hari dari tarikh surat ini, saya beranggapan pihak kementerian tidak mempunyai sebarang bantahan untuk saya meneruskan penstrukturan ini," ujarnya lagi.

Beliau menegaskan, kerajaan negeri komited dengan pendirian bahawa penstrukturan semula industri air secara menyeluruh boleh meningkatkan kecekapan perkhidmatan air pada tarif yang munasabah.

harakahdaily/-

Hudud kenapa tanya Karpal, tanya Umnolah - Nik Aziz

Posted: 19 Sep 2012 12:48 AM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat melahirkan rasa hairannya dengan akhbar di negara ini apabila sibuk bertanya Karpal Singh tentang hudud sedangkan yang berkuasa adalah Umno.

"Hairan saya, akhbar sibuk melaporkan kenyataan Karpal Singh sedangkan yang berkuasa hari ini ialah UMNO, dan yang menghalang hudud ialah UMNO!

"Pada saya, jika perlembagaan bertentangan dengan hudud, perlembagaan itu sendiri perlu diubah," kata Menteri Besar Kelantan itu.

TG Nik Aziz berkata demikian melalui facebooknya hari ini.

Menurut beliau, selepas mesyuarat exco pagi tadi, beliau ditanya tentang kenyataan Karpal Singh yang dilaporkan berkata hudud tidak boleh dilaksanakan kerana bertentangan dengan perlembagaan.

Media khasnya milik MCA, The Star mula memanaskan balik isu hudud.

Baru-baru ini, akhbar itu menyiarkan kembali kenyataan TG Nik Aziz beberapa bulan lalu tentang hudud.

Selepas itu, media itu mengarahkan wartawannya mendapatkan pelbagai komen tentang hudud termasuklah bekas pemimpin kanan PAS dan Karpal Singh yang sememangnya penentang tegar hudud.

harakahdaily/-

Antara sebab mengapa parlimen belum dibubar

Posted: 19 Sep 2012 12:42 AM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Inilah mungkin antara satu sebab utama mengapa Parlimen masih belum berani Najib Razak bubarkan bagi memberi laluan PRU 13 diadakan.

Manakan tidak. Orang kaum Tionghua tidak lagi takut kepada PAS.

Sudah semacam trend terkini, semakin PAS difitnah dan diburukkan semakin ramai bukan Melayu terutamanya kaum Tionghua rapat dan dakap perjuangan PAS.

Ini kawasan luar bandar, dimana fobia kaum Tionghua dulu kala terhadap PAS cukup tinggi dan hebat.

Kawasan bandar kaum Tionghua menyokong PAS tidak menghairankan.

Kalau kawasan luar bandar dan separa bandar kaum Tionghua dah sokong PAS, alamatnya UMNO pada PRU 13 nanti, Insya Allah bakal menjadi parti pembangkang!!!!

INILAH HASILNYA APABILA KAUM TIONGHUA TELAH MELIHAT SENDIRI PENTABIRAN DINEGERI KELANTAN DIBAWAH PEMERINTAHAN PAS/PR YANG DIKETUAI TGNA SEBAGAI PENDOMAN UNTUK DINILAI.

harakahdaily/-

Peruntukan Jalan Lapok Sudah Lulus, Mengapa Masih Belum Siap Sepenuhnya?

Posted: 19 Sep 2012 12:32 AM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Keratan akhbar "The Borneo Post" bertarikh 10hb Januari 2009 dengan tajuk "RM150 million allocated for Lapok road: Lihan" di rujuk.

Kebanyakan jalanraya di luar bandar di Sarawak amat daif dan jauh ketinggalan kalau dibandingkan dengan jalanraya negeri di Semenanjung. Keadaan jalan yang teruk ini menyebabkan penduduk di luar bandar sukar untuk berurusan dengan penduduk di bandar, dan kos pengangkutan juga mahal.

Sekarang sudah tahun 2012, sudah hampir lebih dari 3 tahun Unit Perancang Ekonomi (UPE) telah meluluskan peruntukan sebanyak RM150 juta untuk pembinaan jalan Lapok, sepertimana yang dinyatakan oleh Lihan Jok bekas Wakil Rakyat Telang Usan dalam keratan akhbar, tetapi sehingga kini jalan tersebut masih lagi belum banyak perubahan.

Menurut penduduk Baram dan penduduk kampung yang tinggal dalam kawasan tersebut, jalan Lapok masih lagi teruk dan belum di tar sepenuhnya. Jalan yang masih dalam peringkat pembinaan itu cuma siap lebih kurang 20 peratus saja, sepatutnya jalan tersebut sudah siap sepenuhnya dalam masa 3 tahun yang lalu tetapi sehingga kini keadaan jalan masih teruk dan tidak banyak berubah hanya sesuai untuk kenderaan berat seperti lori balak dan pacuan 4 roda.

Ketika musim hujan jalan tersebut amat merbahaya bagi kenderaan kecil dan boleh mengakibatkan kemalangan sekiranya tidak memandu dengan cermat. Jalan yang berbukit bukau dan berliku-liku amat merbahaya sekiranya jalan licin dan berlubang akibat hujan turun lebat.

Penduduk di kawasan Lapok menuntut janji dari pihak kerajaan yang pernah berjanji untuk membina jalan tersebut agar dapat disiapkan sebelum PRU13 kerana mereka sudah lama menanti dengan penuh harapan agar jalan tersebut dapat dibina dengan sebaik mungkin untuk memudahkan urusan harian mereka seperti mengangkut dan menjual hasil pertanian mereka ke pasar atau bandar berdekatan.

Kita ingin tahu kemana perginya peruntukan tersebut, adakah ianya sudah digunakan sepenuhnya atau sudah pun habis digunakan untuk tujuan lain atau perlu peruntukan tambahan?

Penduduk Baram sudah terlalu lama menanti agar jalan Lapok dapat disiapkan dalam masa yang terdekat dan mereka juga mahu kerajaan menepati janji sepertimana slogan "Janji ditepati" yang dilaung-laungkan oleh pihak kerajaan sekarang.

Mereka tidak mahu mendengar lagi janji yang sama setiap kali ada pilihanraya, dimana jalan tersebut masih juga tidak siap atau berubah sekadar menimbus batu ditepi jalan atau sepertimana kata peribahasa "menanam tebu dibibir saja". Cakap saja manis tapi kerja tidak dilaksanakan.

Kita mendesak agar pihak kerajaan dapat menyelesaikan masalah ini dengan segera kerana peruntukkan sudah pun diluluskan, jalan belum siap dan rakyat sudah lama menanti.

Sampai bila rakyat mesti menanti jalan tersebut disiapkan, adakah mereka terus menunggu sampai 10 atau 20 tahun lagi? Kita harap kerajaan yang ada sekarang dapat menepati janji yang sudah mereka janjikan kepada rakyat, jangan hanya pandai berjanji tetapi tidak ditepati.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

Polis, ROS 'jenguk' pejabat Suaram

Posted: 19 Sep 2012 12:24 AM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Selepas Suara Inisiatif Sdn Bhd (SISB) ditekan dengan siasatan untuk pendakwaan, kini NGO yang berkait dengannya pula Suara Rakyat Malaysia (Suaram) diberi tekanan sama.

Hari ini sekumpulan anggota polis dan juga pegawai dari Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) tiba di pejabat Suaram pagi tadi bagi mendapatkan maklumat berhubung kegiatan NGO tersebut.

Difahamkan seramai enam orang pegawai ROS bersama polis tiba di pejabat Suaram di Petaling Jaya pada sekitar 11:50 pagi tadi.

Bagaimanapun kakitangan Suaram yang berada di situ bersama peguam Fadiah Nadwa Fikri dan Latheefa Koya dilaporkan tidak membenarkan 'rombongan' pegawai itu masuk ke premis tersebut.

"Mereka cuba untuk masuk ke pejabat untuk menggeledah pejabat, tetapi kami tidak benarkan kerana mereka tidak mempunyai waran geledah," kata Fadiah dipetik The Malaysian Insider.

Pegawai berkenaan bagaimanapun tidak membuat serbuan tetapi menyerahkan satu borang "Laporan Pemeriksaan Pertubuhan" kepada Suaram.

Borang berkenaan antara lainnya meminta NGO tersebut memberi maklumat berhubung kegiatan mereka.

Pegawai berkenaan dilihat beredar pada kira-kira jam 12.30 tengahari.

Semalam, Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) telah menyerahkan kertas siasatan membabitkan SISB kepada Peguam Negara untuk memutuskan sama ada pihak terbabit boleh dikenakan tindakan mengikut pertuduhan yang disediakan berlandaskan undang-undang.

Ia berikutan dakwaan SISB menerima dana asing dan dikatakan mempunyai "akaun yang meragukan".

Suaram sebelum ini terlibat secara langsung dengan pendedahan penyelewengan wang bernilai berbillion ringgit untuk membeli dua buah kapal selam Scorpene.

harakahdaily/-

[BONGKAR] Campurtangan Najib & UMNO Di Dalam Projek OPS2020 UIAM

Posted: 19 Sep 2012 12:22 AM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Sepucuk surat bertandatangan perdana menteri Najib Altantuya dengan restu Majlis Tertinggi Umno bertarikh 7 Ogos 2012 yang dihantar kepada Rektor Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Zaleha Kamaruddin berhubung perlantikan Mizan Hitam menggantikan Nik Ahmad Kamal sebagai Timbalan Rektor universiti itu menjadi bukti terbaru bahawa Najib Altantuya adalah dalang di sebalik sebuah projek yang dipanggil OPS 2020!

Tanpa segan silu menyalahgunakan kedudukan politik dan menggunakan kepala surat Umno bagi maksud tersebut, Najib Altantuya mengarahkan supaya Mizan diberikan kemudahan dan kerjasama sepenuhnya bagi memberi kemenangan kepada mahasiswa pro-Umno (pro-Aspirasi) di universiti itu.

Menurut laman Facebook Buletin UIAM dalam posting terbaru dua jam lalu, OPS 2020 yang digerakkan Umno bertujuan memastikan kemenangan kesemua 20 kumpulan pro-Aspirasi yang condong kepada Umno dan Barisan Nasional (BN) di kesemua institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dalam pilihanraya kampus yang bakal diadakan pada 25 September ini.

UIAM antara universiti yang menjadi sasaran utama Umno merampas kerusi majlis perwakilan mahasiswa yang selama ini dipegang pro-Mahasiswa yang pro-Pakatan Rakyat.

Selain UIAM, universiti utama lain seperti Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) turut dijadikan sasaran buat Umno kerana ia sebenarnya adalah cerminan terhadap keputusan pilihanraya umum yang akan datang.

Projek yang sungguh menjijikkan ini diketuai timbalan menteri belia dan sukan, Razali Ibrahim yang juga pengerusi biro IPT Umno pernah didedah menghadiri satu mesyuarat Think Tank OPS 2020 bersama-sama dengan Tun Faisal Ismail Aziz yang bertindak selaku bos Unit Media Baru Umno.

Surat yang sama dilampirkan kepada Menteri Pengajian Tinggi, Mohamed Khaled Nordin dan Presiden UIAM yang juga bekas Ketua Setiausaha Negara, Sidek Hassan. -jalanpulang

Lumpuh seluruh badan akibat renjatan elektrik

Posted: 19 Sep 2012 12:20 AM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

ROMPIN - "Mujur saya tak mati rentung akibat renjatan elektrik, kalau tak, mungkin saya tak dapat hidup lebih lama lagi," demikian kata warga emas, Ketiting Changrah, 87.

Ketiting berkata, meskipun dia lumpuh satu badan selepas tragedi hitam dua tahun lalu itu, namun dia bernasib baik kerana masih diberikan peluang 'kedua' untuk meneruskan hidup.

Menurutnya, dia bernasib baik kerana arus elektrik tidak terus menyambarnya dalam tempoh lama, sebaliknya aliran itu terus menolak badannya daripada terkena renjatan yang lebih teruk.

"Saya tak dapat menahan kesakitan kerana seluruh badan saya ketika itu bergetar hingga kaki dan tangan saya tak dapat diluruskan dalam keadaan normal sehingga ke hari ini," katanya kepada Sinar Harian.

Ketiting berkata, demi menyelamatkan nyawanya, dia terpaksa dikejarkan ke Hospital Muadzam Shah bagi mendapatkan rawatan susulan.

"Nasib saya baik kerana semasa kejadian, seorang anak lelaki saya berada di rumah berhampiran dan dia terus membawa saya ke hospital untuk menerima rawatan lanjut," katanya.

Menurutnya, dia tidak menduga menerima dugaan buat kali kedua selepas rumahnya di Kampung Tanam, roboh selepas ditimpa ribut dan angin kencang.

"Inilah dugaan yang paling teruk saya alami sepanjang hidup kerana selepas sehari rumah saya roboh, saya pula lumpuh terkena renjatan elektrik," katanya.

Ketiting yang juga suku kaum Orang Asli Jakun berkata, akibat renjatan itu, dia lumpuh kedua-dua tangan dan kaki serta hanya mampu mengesot untuk bergerak.

"Saya tidak ada kudrat untuk bergerak, tapi saya ada keyakinan untuk meneruskan sisa kehidupan yang masih ada," katanya.

Menurutnya, dia kini yang sudah tidak lagi berkudrat untuk bekerja hanya mengharap bantuan RM300 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi menampung kos kehidupan.

"Saya bersyukur kerana kerajaan bukan saja beri elaun RM300 sebulan, tetapi saya juga mendapat sebuah rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT)," katanya.

Penderitaan Ketiting itu mendapat perhatian daripada Ahli Parlimen Rompin, Datuk Seri Dr Jamaluddin Jarjis dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Muadzam Shah, Senator Datuk Maznah Mazlan.

Kedua-dua pemimpin itu menyampaikan sumbangan kerusi roda kepada warga emas itu pada Kempen Kesihatan Orang Asli Peringkat Parlimen Rompin.

sinar harian/-

Orang asal Baram: Jangan tenggelamkan rumah kami

Posted: 19 Sep 2012 12:19 AM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Sekumpulan kira-kira 50 Orang Asal dari Baram mengadakan protes di hadapan bangunan sekretariat negeri Sarawak di Kuching semalam, membantah projek mega empangan yang akan menenggelamkan rumah panjang mereka.

Mereka daripada 18 rumah panjang di Baram Hulu dan Tengah juga menyerahkan petisyen yang mengandungi lebih 1,000 tandatangan kepada Pejabat Ketua Menteri Sarawak.

Petisyen itu menyuarakan tentangan mereka terhadap rancangan membina empangan mega di Baram yang akan membanjiri kawasan tersebut seluas separuh saiz Singapura, serta menenggelamkan tanah nenek moyang mereka, rumah dan ladang-ladang di situ.

Dalam satu kenyataan semalam, Preiden Jaringan Orang Asal seMalaysia (Joas), Thomas Jalong, yang berasal dari Long Anap, Baram, berkata empangan itu akan menjejaskan kehidupan penduduk asal tempatan.

baram sarawak"Empangan akan pasti menenggelamkan tanah nenek moyang
dengan lebih 20,000 penduduk dan dalam proses itu, ia akan mengakibatkan kami kehilangan rumah kita," katanya.

Dengan itu, katanya, mereka secara tidak adil akan kehilangan tanah mereka, sumber mata pencarian dan rezeki, dan menghadapi masa depan yang tidak menentu,

Menurutnya, tanah itu bukan semata-mata sahaja menjadi sumber ekonomi bagi komuniti Orang Asal tetapi penting kepada identiti sosial, kebudayaan, kerohanian dan politik mereka.

12 empangan mega dirancang

Sementara itu, Rangkaian Selamatkan Sungai Sarawak (Save Rivers), sebuah gabungan yang dibentuk untuk menentang pembinaan 12 empangan mega yang dirancang bagi Sarawak, berkata bantahan itu diadakan untuk mendesak kerajaan mematuhi Deklarasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Hak Orang Asal.

Presidennya, Peter Kallang berkata kerajaan negeri Sarawak
perlu menghentikan semua kerja di atas jalan akses ke empangan kerana ia sudah pun menjejaskan masyarakat Orang Asal.

Malah, wakil Jawatankuasa Bertindak Lindungi Baram, Philip Jau berkata perancangan untuk pembinaan empangan Baram tidak pernah telus.

"Mereka tidak bertanya rakyat pandangan mereka mengenai rancangan membina empangan tetapi sebaliknya telah memulakan kerja mengukur jalan masuk ke projek itu," kata Philip.

malaysiakini/-

Lelaki Korea Selatan bermekap untuk kerjaya

Posted: 19 Sep 2012 12:17 AM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

GIL-NAM mencari produk penjagaan kulit di sebuah kedai di Seoul pada 10 Ogos lalu.

SEOUL - Jika dahulu, pemakaian mekap sinonim dengan kaum wanita namun kini semakin ramai lelaki di Korea Selatan gemar bersolek bagi membantu mereka berjaya dalam kerjaya yang diceburi.

Seorang pelajar sebuah pusat pengajian tinggi di sini, Cho Won-hyuk berkata, dia akan menggunakan bedak dan celak pada setiap pagi sebelum keluar rumah.

"Memiliki wajah bersih dan licin membuatkan anda kelihatan memiliki penjagaan diri yang baik," kata pelajar kolej berusia 24 tahun tersebut.

Seorang lelaki lain, Cho Gil-nam memberitahu, dia akan bersolek pada setiap pagi selepas mencuci dan memakai krim pelembap pada wajahnya.

Bekerja sebagai seorang penyiasat insurans di sini, lelaki berusia 27 tahun itu berkata, dia turut membawa kotak mekap untuk digunakan di dalam tandas awam bagi memastikan wajahnya kekal bersih dan licin sepanjang hari.

Mengulas fenomena yang kini melanda lelaki Korea Selatan, pakar kajian Korea di Universiti Nasional Australia, Roald Maliangkay berkata, kecantikan diri penting di negara berkenaan kerana ia menjadi penanda aras kejayaan seseorang lelaki.

"Bagi masyarakat Korea Selatan, gambaran pertama amat penting. Kulit seseorang lelaki memainkan peranan utama tentang gambaran itu," kata seorang pelajar berusia 20 tahun, Kim Deuk-ryong yang sependapat dengan Maliangkay. - AP

Semakin bengkok

Posted: 18 Sep 2012 09:44 PM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Tiga pelajar berusia antara 13 dan 16 tahun kini terpaksa melupakan hasrat menduduki peperiksaan akhir tahun apabila penyakit 'Adolesence Idiophatic Scoliosis' atau tulang belakang 'S' yang dihidapi mereka semakin membengkok pada tahap membimbangkan.

Ketiga-tiga mereka yang ditemui di Balai Berita, di sini, semalam ternyata bersedih meninggalkan bangku sekolah tiga bulan selepas bakal dimasukkan ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Oktober ini bagi tujuan pembedahan.

Biarpun terpaksa melupakan alam persekolahan seketika, namun semangat mereka kembali pulih dan semalam mereka hadir menerima sumbangan The New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP) berjumlah RM61,500.

Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Ambrose, Air Tawar, Perak, Muhamad Asyraf Adan, 16, berkata penyakit dihidapi disedari bapanya dua tahun lalu apabila bahagian tulang belakangnya membengkak secara tiba-tiba.

"Pada mulanya saya sangka ia hanya bengkak biasa dan tidak pernah ambil peduli. Sejurus dibawa bapa menjalani imbasan di Hospital Seri Manjung, tahun lalu, doktor memaklumkan tulang itu membengkok dengan ukuran 23 darjah dan memerlukan pembedahan," katanya.

Menurut Muhamad Asyraf, biarpun diuji sebegitu namun rakan sekolahnya tidak pernah memberi ejekan dan banyak memberi sokongan.

"Penyakit dihidapi menyebabkan saluran tulang belakang sempit selain gangguan pada pangkal otak," katanya.

Pelajar SMK Cheras Perdana, Lee Tze Teng, 13, berkata akibat masalah terbabit, pergerakannya terbatas dan sukar melakukan kerja berat.

"Saya bimbang kerana tulang ini sudah membengkok sehingga 50 darjah dan jika tidak dibedah ia akan memudaratkan," katanya.

Pelajar SMK Kahang Timur, Kluang, Johor, Nur Aliah Shafikah Md Norisam, 13, berkata akibat penyakit itu, dia yang sebelum ini aktif bersukan terpaksa berhenti terbabit aktiviti itu.

Orang ramai yang bersimpati terhadap nasib mereka boleh menghulurkan sumbangan di atas nama pesakit dan dikirimkan kepada Bahagian Kewangan dan Unit Kebajikan NSTP, Jalan Riong, di sini.

Terima kasih Tun Mahathir

Posted: 18 Sep 2012 09:40 PM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Kenyataan Tun Dr Mahathir, mantan Perdana Menteri dan mantan Presiden UMNO, supaya menjadikan syaitan yang dikenali sebagai rakan yang didampingi lebih baik daripada berkawan dengan malaikat yang tidak dikenali perlu dilihat secara positif, khususnya oleh pendokong UMNO. Kata-kata itu bersumberkan pepatah barat yang diucapkan oleh mendiang Winston Churchil, mantan Perdana Menteri British ketika perang dunia kedua. Apabila sangat terdesak di peringkat awal menghadapi kemaraan tentera Jerman, lalu beliau mengizinkan bersahabat dengan negara pernah bermusuh dengan Britain seperti Perancis dan lain-lain.





Mengikut kaedah Usul Feqh Islam, sesuatu dalil itu perlu dilihat dalam dua aspek. Mantuq (yang dilafazkan atau diucap) dan Mafhum (yang difahami). Kadang-kadang diambil mafhum yang berlawanan dengannya.

Saya berpendapat secara positif daripada kenyataan yang jelas itu memberi mafhum, supaya ahli UMNO yang beragama Islam meninggalkan UMNO dan menjadikan PAS sebagai gantinya, sekiranya tidak mampu melawan syaitan yang ada dalam UMNO atau menghapuskannya bagi menyelamatkan UMNO. Ini kerana bersama syaitan akan membawa akibat buruk di dunia dan akhirat bagi seseorang Islam.

PAS adalah parti manusia bukan parti malaikat dan bukan parti syaitan. Manusia yang diajar dan ditarbiyah oleh Allah sejak bapa dan ibu yang pertama-tamanya iaitu Adam dan Hawa. Allah mengajar Adam mengenal Tuhannya Allah sahaja dan tidak ada sekutu baginya. Beliau turut diajar mengenali para malaikat dan mengenali iblis yang menjadi ketua syaitan seluruhnya.

Tujuan manusia diciptakan supaya beribadat kepada Allah seperti makhluk yang lain dan dikurnia keistemewaan ditugaskan menjadi Khalifah di bumi, kerana sesuai dengan fitrahnya. Terpenting daripada khalifah itu ialah berpolitik, mentadbir urusan dunia dengan agama Allah (Al Din).

Iblis adalah pemimpin syaitan, makhluk jahat yang telah melakukan kekacauan di bumi sebelum manusia diletakkan mengikut keputusan Allah. Iblis ditawan oleh para malaikat dan menjadi tawanan bersama mereka dan diminta berlaku baik bersama para malaikat. Tetapi Iblis hanya berlakon dan berpura-pura baik, tanpa diketahui oleh para malaikat segala yang tersirat dan tersembunyi dalam dirinya.

Allah memperkenalkan para malaikat kepada Adam dan Hawa, bahawa mereka adalah makhluk paling baik menjadi contoh dan kawan, kerana sangat taat kepada Allah dan tidak sekali-kali menderhakai Allah. Begitulah tabiat para malaikat makhluk yang mulia itu. Allah juga mendedahkan kejahatan yang tersirat dalam diri Iblis dan begitulah juga pengikutnya yang ada di bumi. Mereka adalah bakal pencabar kepada makhluk manusia yang beriman dan budiman.

Al Quran mengesahkan betapa para malaikat itu sangat mentaati Allah, sehingga menawarkan diri bertugas di bumi bukannya manusia. Menunjukkan sikap berlumba mentaati Allah. Apabila Allah mendedahkan kelebihan Adam kepada para malaikatnya, Adam makhluk manusia yang diberi ilmu bertugas dibumi dengan sifat kejadiannya yang berbeza dengan kejadian malaikat. Banyak perkara yang tidak ada kepada malaikat. Maka para malaikat menunjukkan sifat tawadu' dihadapan Allah serta memuji dan bertasbih. Allah mengesahkan dengan firmannya:

وَعَلَّمَ آَدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلَائِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُونِي بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (31) قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (32) قَالَ يَا آَدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ (33)

(Dan Allah mengajar kepada Adam nama-nama semuanya, kemudian dibentangkan kepada para malaikat. Lalu mereka berkata :"Maha Suci Engkau. Tidaklah kami ketahui malainkan sekadar apa yang Engkau ajarkan kepada kami ". Allah berfirman kepada Adam :" ceritakan kepada mereka nama-nama semuanya ". Setelah Adam menyebut nama-nama semuanya. Allah berfirman :" Tidakkah aku katakan kepada kamu, bahawa aku mengetahui apa-apa yang tersembunyi di langit dan bumi dan aku mengetahui apa-apa yang kamu nyata dan kamu sembunyikan?). (Al-Baqarah: 31-33).

Allah tidak dengan segera menghantar Adam dan Hawa ke bumi, tetapi lebih dahulu mereka diajar dan ditarbiyah di syurga, menikmati sifat–sifat yang ada pada diri manusia dan menyatakan sempadan halal dan haram apabila tiba di bumi nanti. Adanya perkara bagi makhluk yang lain, bukan untuk manusia, kalau melampauinya membawa mudarat. Allah juga mengajar dan tarbiyah Adam dan Hawa dengan melakukan dosa kesalahan secara mendedahkan sifat jahat yang tetap ada pada Iblis dan pengikutnya dikalangan syaitan, jin dan manusia, yang akan dihadapi oleh manusia ketika menjalankan tugas mereka di bumi nanti.

Pendedahan dilakukan, bermula dengan secara bersama mengadap Allah. Apabila Allah memerintah mereka sujud kepada makhluk Adam bagi meraikan kejadian dan tugasnya. Tiba-tiba para malaikat sahaja yang sujud menunaikan perintah Allah. Iblis pemimpin syaitan pula tidak mahu sujud. Mendedahkan sifat buruk yang ada pada dirinya dan begitulah juga pengikutnya. Ketiga-tiga sifat itu ialah: enggan (derhaka), takabbur (sombong) dan kufur (ingkar melawan Tuhan). Seterusnya Allah memberi tahu Adam, dengan mendedahkan sifat yang keempat pada diri Iblis dan pengikutnya,

iaitu menipu dengan apa cara sahaja, termasuk cara menggoda. Ternyata selepas diletakkan dalam syurga, Adam dan Hawa tertipu dengan godaan Iblis pemimpin syaitan itu, sehingga dihalau ke bumi bagi melaksanakan tugas mereka dengan segala cabarannya. Allah memberi hidayah kepada Adam dan Hawa kerana menyesal setelah berfikir dengan akal yang betul, sehingga bertaubat. Ada pun Iblis dan para syaitan bersamanya, dikalangan jin dan manusia tidak bertaubat sehingga mati, kerana sifat angkuh dan sombong. yang merasakan diri mereka terlalu bijak sehingga tidak perlu bergantung kepada Allah.

Adam dan para Rasul yang dilantik membawa petunjuk Allah yang dinamakan Islam diperintah supaya beriman kepada malaikat disamping beriman kepada Allah dan rukun-rukun iman yang lain. Beriman kepada para malaikat termasuk dalam rukun iman, bukan sahaja menganalinya sebagai makhluk yang tidak derhaka dan tidak berdosa, bahkan malaikat itu sentiasa bersama orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang soleh. Sesiapa yang memusuhi para malaikat bermakna memusuhi Allah dan Rasulnya.

Kita wajib juga beriman kepada adanya syaitan, termasuk dalam beriman kepada perkara yang ghaib. Wajib percaya bahawa syaitan itu makhluk paling jahat dan menipu. Mengikut syaitan dan menjadi penolongnya atau bersamanya bermakna ditipu dan menempah celaka dunia dan akhirat.

UMNO diakui oleh Tun Mahathir ada syaitan yang dikenali. Rosaknya hingga ke usus, dilanda rasuah dalaman di semua peringkat dalam pemilihan daripada cawangan, bahagian, sehinggalah tertinggi. Namun tidak bersedia dirawat atau berundur bagi mengislahkan diri saperti semua parti dalam negara demokrasi tulen. Sebaliknya tetap mempertahankan kuasa dengan apa sahaja termasuk meggoda pengundi dengan rasuah pilihanraya, menaikkan pangkat kepada jentera kerajaan yang membantu kemenangannya, menipu undi demi kemenangan dan menggunakan media menutup kebatilan. Ia hanya menyatakan apa yang benar dilakukan secara menggoda. Sehinggalah rakyat tidak mampu menjadi hakim yang adil ketika mengundi.

Al Marhum Tunku Abdul Rahman, Presiden pertama UMNO dan Bapa kemerdekaan meninggalkan UMNO. Oleh kerana usianya panjang, beliau sempat melihat tanda-tanda awal penyakit yang ada pada UMNO, diikuti oleh ramai lagi para pemimpin yang sedar dan peka. Tun Mahathir pula sudah dua kali keluar masuk UMNO. Semuanya sudah cukup bagi ahli UMNO membuat keputusan untuk tidak bersama syaitan yang sudah dikenali dan berusaha bersama manusia PAS memohon pertolongan Allah dan para malaikat yang nyata baiknya bagi menyelamatkan negara dan bangsa bersama Islam yang termaktub dengan nyata dalam kitab Allah dan huraian Rasulullah S.A.W. dalam Sunnahnya yang nyata. Inilah panduan tertinggi PAS, dicatat dalam undang-undang tubuhnya .

Apabila wajib beriman kepada malaikat dan mereka adalah makhluk paling baik kerana taat dan tidak berdosa. Wajib pula beriman adanya makhluk Iblis dan para pengikutnya dikalangan manusia dan jin, yang dinamakan syaitan, makhluk paling jahat, menipu dan menggoda, sehingga mati tidak bertaubat. Maka jadikan kenyataan Tun Mahathir mengikut mafhumnya adalah nasihat dan amaran. Ini kerana kalau difahami secara nasnya, sangat bercanggah dengan nas Al Quran. Hadis Rasulullah S.A.W. yang lebih daripada ucapan yang lain tidak boleh bercanggah dengan Al Quran. Allah berfirman dalam surah Yasin yang dibaca oleh kebanyakan umat Islam, termasuk dianjurkan oleh Umno, maksudnya:


60. "Bukankah Aku telah perintahkan kamu dengan perjanjian,wahai anak-anak Adam, supaya kamu jangan menyembah Syaitan? Sesungguhnya ia musuh yang nyata terhadap kamu!

61. "Dan (aku perintahkan): hendaklah kamu menyembahKu; Inilah jalan Yang Lurus.

62. "Dan Sesungguhnya syaitan itu telah menyesatkan golongan yang ramai di antara kamu; (setelah kamu mengetahui akibat mereka) maka tidakkah sepatutnya kamu berfikir dengan akal yang insaf?. (Surah Yaasin: 60-62)

Allah juga mendedahkan diantara godaan syaitan itu tidak melaksanakan Islam seluruhnya, tetapi sebahagian sahaja daripada ajaran dan meninggalkan sebahagian yang lain. Firman Allah, maksudnya:

208. Wahai orang-orang Yang beriman! masuklah kamu ke dalam agama Islam semuanya (dengan mematuhi segala hukum-hukumnya;) dan janganlah kamu menurut jejak langkah syaitan; Sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu Yang terang nyata. (Al Baqarah: 208).

Allah juga memberitahu bahawa syaitan mengugut dengan kemiskinan kalau melawannya, maksudnya:

268. Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan, dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji; sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadanya serta kelebihan kurniaNya. Dan (ingatlah), Allah Maha luas limpah kurniaNya, lagi sentiasa meliputi pengetahuanNya.) (Al Baqarah: 268).

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang,

Presiden PAS

Bagaimana Artis Melakar Masa Hadapan?

Posted: 18 Sep 2012 09:26 PM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Saya ingin membuat respon daripada kenyataan Presiden Seniman, Saudara Zed yang ghairah mengutuk beberapa artis yang berada dalam PR. Begitu juga keluhan yang disuarakan oleh Pengarah Filem, Hafsham Othman semasa dalam Dialog Industri Kandungan Kreatif 2012 yang menyebut bahawa golongan artis perlu bersatu bagi menghadapi buli oleh gergasi industri hiburan tanahair. Kedua-dua kenyataan itu sebenarnya manifestasi golongan karyawan dalam menghadapi dunia di luar layar dan pentas. Mungkin artis dan para karyawan berjaya di atas pentas dan layar tetapi gagal bila berpijak di bumi nyata.

Yang paling ironinya, para artis dan karyawan salah menyalah antara pihak-pihak yang berbeza fikrah. Kita tidak boleh menghentikan perbezaan kerana itulah warna dalam kehidupan. Yang paling utama bagaimana untuk mengurus perbezaan dan seterusnya meningkatkan kualiti kehidupan berkarya. Saranan untuk para artis bersatu adalah slogan politik. Politik adalah satu cabang seni yang cukup berbeza dengan seni lakonan ataupun drama. Oleh itu, berhati-hatilah para artis dan karyawan jika berbicara soal politik. Ini kerana politik negara kita masih dalam proses menuju kematangan (baca; tidak matang).

Siapakah yang dimaksudkan oleh Hafsham sebagai gergasi industri hiburan tanahair yang sering membuli para karyawan dan artis? Ia mungkin stesyen media perdana dan juga syarikat rakaman, penerbit dan pemasaran karya kreatif itu sendiri. Para karyawan dan artis sebenarnya adalah sama seperti penonton dan masyarakat umum. Produk kreatif yang ditawarkan dalam pasaran dinikmati oleh masyarakat. Dan golongan karyawan dan artis itu sendiri hidup dalam masyarakat.

Bagaimana bentuk produk kreatif yang tersedia ada di pasaran pada hari ini? Adakah ia merupakan satu hiburan yang memberi santapan mata, nafsu atau akal? Secara umumnya, industri hiburan kita meriah tetapi rohnya telah 'mati' dan kehilangan fungsi sebenarnya. Hiburan kini menjadi alat propaganda dan doktrin politik kapitalis dan pemikiran yang sempit. Pemikiran masyarakat dipaksa menelan dogma-dogma palsu bikinan penguasa dan pemain gergasi industri. Ayu Utami dalam novelnya 'Bilangan Fu' menyebut,orang pintar sangat terseksa bila menonton televisyen. Setiap segmen, adalah adegan yang memperbodohkan penonton. Hari ini, penguna industri hiburan mengalami penderaan pemikiran yang sangat teruk. Lebih-lebih menjelang pilihanraya yang bakal meletup.

Samada para karyawan ataupun artis dan juga masyarakat pengguna, mereka sebenarnya terperangkap dalam kerangka kapitalis yang berwajahkan populariti, glamour, perundangan dan dasar-dasar kerajaan. Bahkan ada yang lebih menyakitkan ialah kapitalis berwajah agama. Filem-filem atau produk kreatif berbentuk agama yang dipersembahkan dalam bentuk 'dakwah murahan' juga termasuk dalam mata rantaian kapitalis yang lebih kreatif mencipta keuntungan.

Ada ruang-ruang tertentu, para karyawan dan artis perlu memikul rasa tangungjawab yang lebih besar. Mereka bukan sekadar pemain tambahan yang boleh digunakan sewenang-wenangnya. Kerana itu, para karyawan dan artis mesti memiliki prinsip hidup dalam diri mereka sendiri. Dari proses pemilihan skrip atau lirik, kaedah lakonan dan persembahan, pemasaran dan sebagainya perlu diambil berat oleh mereka. Jangan kerana memiliki bakat atau kecantikan yang kononnya dikurniakan oleh Allah s.w.t., maka produk kreatif para karyawan dan artis menyalahi syariat, sarat dengan maksiat dan menyerang kepercayaannya sendiri.

Apabila mendapat tempat pada mana-mana majlis anugerah, ucapan syukur dan Alhamdulillah tidak pernah lekang daripada bibir. Wal hal, kemenangan itu sebenarnya satu kemalangan ngeri dalam hidupnya. Kita selalu mendengar, para pelakon yang tertentu berkata, mereka hanya berlakon mengikut skrip yang ada. Penyanyi hanya menyanyikan lirik yang sedia ada. Lukisan atau ukiran yang dicipta hanya untuk memenuhi permintaan pasaran. Menang terlalu mudah sesetengah para karyawan dan artis melakukan helah bela diri untuk mengesahkan kreativitinya di tengah masyarakat.

Apabila 'saham' para karyawan dan artis merundum, mereka akan ditinggalkan sebatang kara. Miskin, merempat dalam industri dan juga kehidupan yang sebenar. Tragedi yang berlaku pada seniman agung P. Ramlee seharusnya menjadi iktibar bagaimana hal yang sama tidak berulang. Kehilangan P. Ramlee begitu dirasai selepas ketiadaannya. Sebaliknya semasa beliau hidup berkarya, ramai para kapitalis yang menghisap darah atas kreativiti seniman agung itu. Tanpa menafikan ada beberapa kelemahan sendiri yang wujud dalam diri seniman agung mengurus kerjayanya sebagai seniman.

Masyarakat pada keadaan tertentu juga harus dipersalahkan kerana terus meraikan kesongsangan dalam hidup. Maksiat dipuja, usaha kebaikan tidak diberikan galakan. Tanpa disedari membentuk pemikiran hedonism murahan dalam masyarakat. Untuk menyatukan persatuan-persatuan seniman ataupun para pendokong karyawan samalah sukarnya menyatukan parti politik yang berbeza kepentingan. Masing-masing ada kekuatan dan cuba melindungi kelemahan yang ada. Itu normal. Tetapi yang lebih utama, bagaimana persatuan seniman dan karyawan membawa prinsip kreativiti yang memberikan kebajikan yang menyeluruh pada kehidupan para pengiatnya. Mendapat manfaat di dunia, selamat di akhirat.

Cubalah elakkan daripada mengulangi retorik ahli politik atau para pendakwah simplistik seperti dengan kata-kata; 'Balik ke pangkal jalan', 'Islam jalan penyelesaian'. Retorik-retorik ini memerlukan langkah-langkah yang lebih realistik. Proses penterjemahan Islam sebagai agama yang memberi kerahmatan seluruh alam seharusnya dicernakan dalam pelbagai bentuk. Inilah cabaran yang perlu dipikul oleh semua pihak.

Minggu lepas, Dinsman menghantar sms bertanya bagaimana jika lakonan yang melibatkan lelaki dan perempuan remaja diadakan di dalam ruang masjid? Drama itu bernafaskan skrip yang Islamik. Jawapan yang diberikan oleh Dr. Mujahid Yusu melegakan kami. Dalam berkarya kita perlu menjaga adab-adab, termasuk adab dalam masjid. Lakonan boleh dilakukan di ruang lain seperti serambi, bilik khas ataupun perkarangan masjid. Itu lebih baik untuk mengelakkan fitnah yang lebih besar jika dilakukan dalam ruang solat.

Setidak-tidaknya Dinsman dan rakan-rakannya berjaya memecah sedikit tembok stigma masyarakat tentang peranan masjid. Berpuluh-puluh kali para penceramah menegaskan peranan masjid sebagai pusat aktiviti masyarakat. Tapi bagaimana? Masjid terus menjadi tempat ritual umat Islam mendapat 'ketenangan'. Sedang dalam masa yang sama, masyarakat di luar masjid sedang menderita sakit yang cukup kronik. Pendekatan-pendekatan ini perlu dilakar bersama antara para pendakwah, pemimpin masyarakat (termasuk JK Masjid), para karyawan dan seluruh masyarakat. Untuk masa hadapan yang lebih bermakna.

Dr. Muhaimin Sulam

Timb. Pengerusi Lujnah Seni dan Budaya PAS Pusat merangkap AJK PAS Pusat.

UMAT ISLAM WAJIB MENGUASAI DUNIA

Posted: 18 Sep 2012 09:22 PM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

اَلْحَمْدُ ِللهِ الْقاَئِلِ :
وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِكَ فَحَاقَ بِالَّذِينَ سَخِرُوا مِنْهُمْ مَا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ – الأنعام : ۱۰

Dan demi sesungguhnya! Telah diperolok-olok beberapa Rasul sebelummu, lalu orang-orang yang mengejek-ejek di antara mereka ditimpakan (balasan azab) bagi apa yang mereka telah perolok-olokkan itu. – Surah Al-An'am : 10

اَشْهَدُ اَنْ لاَ الهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَاَشْهَدُ اَنَّ سَيِّدَنَا مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ وَبـَارِكْ عَلىَ سَيِّدِنـَا مُحَمَّدٍ وَعَلىَ الِهِ وَاَصْحَابِهِ وَمَنْ تَبِعَهُمْ اِلىَ يَوْمِ الدِّيْنِ.
اَمَّا بَعْدُ، فَيَا عِبَادَ الله اِتَّقُوْ اللهَ فَاِنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقِيْنَ.
Sidang Jumaat Sekelian,

Pada kesempatan kali ini marilah kita mengenang tentang peringatan Allah mengenai suasana yang telah dan akan menimpa umat Islam dari dulu, kini dan selamanya. Penghinaan terhadap para Rasul akan sentiasa berlaku dari masa ke semasa bermula ketika permulaan perutusan mereka. Jika tarikh 16 September merupakan hari gembira bagi kita sempena pembentukan Negara Malaysia, namun hati umat Islam terguris dengan ingatan penyembelihan Umat Islam oleh Yahudi Zionis di Shabra dan Shatila.

September tahun ini pula hati kita diguris lagi dengan penyiaran filem yang menggambarkan Nabi Muhammad SAW sebagai pengganas, kejam dan gila sex. Filem sampah yang diterbitkan oleh seorang Yahudi Amerika yang menyamakan Rasulullah dengan sifat dan akhlak presiden-presiden mereka yang tidak berakhlak, tidak berperikemanusiaan dan terlibat dengan aktiviti sex songsang. Penghinaan terhadap Islam dan penganutnya telahpun sampai ke kemuncaknya sehinggakan kitab suci Al-Quran pernah dikencing, dibuang ke dalam tandas dan dibakar secara terang-terangan. Segala penghinaan ini terjadi apabila kita menjadi umat yang amat lemah dan musuh-musuh Allah amat menyedari bahawa kita tidak akan mampu berbuat apa-apa.

Sidang Jumaat yang berbahagia,

Kelemahan umat Islam pada hari ini telahpun diramal oleh baginda Rasulullah SAW sebagaimana sabda baginda:

يُوْشَكُ أَنْ تَدَاعَى عَلَيْكُمُ اْلأُمَمُ كَمَا تَدَاعَى اْلأَكَلَةُ إِلَى قَصْعَتِهَا، فَقَالَ قَائِلٌ: أَوَمِنْ قِلَّةٍ نَحْنُ يَوْمَئِذٍ؟ بَلْ أَنْتُمْ يَوْمَئِذٍ كَثِيْرٌ، وَلَكِنَّكُمْ غُثَاءٌ كَغُثَاءِ السَّيْلِ، وَسَيَنْزِعَنَّ اللهُ مِنْ صُدُوْرِ عَدُوِّكُمُ الْمَهَابَةَ مِنْكُمْ وَلْيَقْذِفَنَّ اللهُ فِيْ قُلُوْبِكُمُ الْوَهَنُ. قَالَ قَائِلٌ: يَا رَسُوْلَ اللهِ، وَمَا الْوَهَنُ؟ قَالَ: حُبُّ الدُّنْيَا وَكَرَاهِيَةُ الْمَوْتِ. (رواه البيهقي، حديث حسن).

Hampir tiba zamannya manusia mengerumuni kamu sepertimana lahapnya mereka yang mengerumuni makanan. Ada sahabat bertanya: apakah karena sedikitnya jumlah kita pada masa itu? Baginda bersabda: Bahkan jumlah kalian pada masa itu banyak. Tetapi kalian pada saat itu bagaikan buih yang hanyut. Dan Allah akan mencabut dari dada-dada musuh kalian (rasa) ketakutan kepada kamu, dan Dia akan memasukkan ke dalam hati-hati kamu al-wahan. Lalu sahabat bertanya: Ya Rasulullah apakah al-wahan itu? Beliau bersabda: cinta dunia dan takut mati"
(HR. Baihaqi, hadis hasan).

Sidang Jumaat Sekelian,

Berbagai reaksi yang kita lihat lahir daripada Umat Islam seluruh dunia apabila berlakunya penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW. Hakikatnya, penghinaan seperti ini bukanlah suatu yang mengejutkan kerana permusuhan Yahudi dengan umat Islam sememangnya didedahkan oleh Allah melalui FirmanNya dalam surah Al-Maidah ayat 27 :

لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ ءَامَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا
Maka kamu akan dapati golongan yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman adalah orang-orang Yahudi dan golongan musyrikin.

Sidang Jumaat Sekelian,

Umat Islam bukan sahaja sudah lama dihina sebegini malah telah diperlakukan sesuka hati mereka selama ini. Situasi ini bukan semata-mata disebabkan permusuhan mereka terhadap Islam malah ditambah dengan sikap Umat Islam sendiri selama ini. Musuh senantiasa melihat dan mengkaji tahap kepekaan Umat Islam dari semasa ke semasa sehinggalah mereka kini amat yakin bahawa walaupun sebahagian Umat Islam akan marah, memberontak dan sebagainya namun sebahagian besarnya hanya melihat dan mengeluh tanpa ada sebarang tindakan yang diambil. Malah dari masa ke semasa sebahagian dari umat Islam, media massa dan cerdik pandai Islam juga turut melakukan penghinaan yang sama, walaupun bukan ke atas peribadi Rasululah tetapi ke atas ajaran Rasulullah saw.

Sidang Jumaat Sekelian,

Musuh-musuh Allah begitu hebat dan bekerjasama dalam melakukan segala usaha memusuhi Islam. Artis dan dunia perfileman mereka sentiasa digunakan untuk menyebarkan propaganda agama dan cara hidup mereka disamping membangkitkan kebencian terhadap Islam. Malangnya artis dan dunia perfileman kita hanya membuai dan menambah rasa cinta terhadap dunia dan harta benda. Filem-filem keluaran negara terlalu sedikit yang mengaitkannya dengan asas agama malah jika adapun hanya menambahkan kebencian masyarakat dengan cara hidup beragama. Golongan yang mendekatkan diri dengan agama sering digambarkan sebagai manusia yang berfikiran kolot dan menjadi penghalang kepada kemajuan.

Sidang Jumaat Sekelian,

Kegilaan dan kebodohan dunia semakin ketara sejak akhir-akhir ini akibat pemikiran yang amat bercelaru. Atas nama kebebasan dan hak asasi, dunia diperbodohkan untuk menerima apa sahaja yang dibawa oleh Yahudi. Di negara inipun, pemikiran ini sedang parah menyerang, semata-mata untuk membolehkan mereka melempiaskan segala tuntutan nafsu kebinatangan mereka. Atas nama hak asasi mereka menuntut kebebasan melakukan apa sahaja tanpa ada sekatan agama dan budaya.

Atas nama kebebasan bersuara mereka mahukan kebebasan untuk menulis dan bercakap apa sahaja walaupun menghina agama. Mungkinkah satu hari nanti dunia akan sampai ke tahap kebebasan mutlak sehingga undang-undang dan peraturan tidak diperlukan lagi. Pencuri akan menuntut hak kebebasan mencuri kerana berusaha mencari kekayaan.

Penagih dadah akan menuntut hak kebebasan menagih kerana melepaskan gian dan tidak mengganggu sesiapa. Manusia akan bebas mencela dan mencaci sesiapa sahaja berdasarkan prinsip kebebasan bersuara. Persoalannya, mungkinkah kita juga punya hak kebebasan berdemontrasi, hak kebebasan memboikot barangan, hak kebebasan memberontak, hak kebebasan menyerang kedutaan negara mereka dan sebagainya bagi mengimbangi hak kebebasan mereka untuk menghina, mencerca dan mencabul kehormatan agama kita.

بَارَكَ اللهُ لِىْ وَلَكُمْ بِالْقُرْآءنِ الْعَظِيْمِ، وَنفَعَنِىْ وَاِيَّاكُمْ بِمَا فِيْهِ مِنَ اْلآيَاتِ وَالذِّكْرِ الْحَكِيْمِ، وَتَقَبَّلَ مِنِّى وَمِنْكُمْ تِلاَوَتَهُ اِنَّهُ هُوَ السَّمِيْعُ الْعَلِيْمُ، أَقُوْلُ قَوْلِيْ هَذَا وَاسْتَغْفِرُ اللهَ الْعَظِيْمَ ِليْ وَلَكُمْ وَلِسَائِرِ الْمُسْلِمِيْنَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ فَيَا فَوْزَ الْمُسْتَغْفِرِيْنَ وَياَ نَجَاةَ التَّاءِبِيْنَ.

خطبة كدوا
اَلْحَمْدُ ِللهِ الْقاَئِلِ :
وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَمْلَيْتُ لِلَّذِينَ كَفَرُوا ثُمَّ أَخَذْتُهُمْ فَكَيْفَ كَانَ عِقَابِ

Dan sesungguhnya telahpun diejek-ejekkan Rasul-rasul yang diutus sebelummu (wahai Muhammad), lalu aku biarkan orang-orang yang tidak percayakan Rasul-rasul itu ke suatu masa yang tertentu, kemudian Aku menimpakan mereka dengan azab; maka tidaklah terperi seksanya azabKu itu. – Ar-Ra'du : 23


أَشْهَدُ أَنْ لاَ ِإِلَــهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُوْلُهُ،
اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلى ءَالــِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ.
فَيَا عِبَادَ اللهِ، اِتَّقُوْا اللهَ، أُوْصِيْكُمْ وَإِيـَّايَ بِتَقْوَى اللهَ، فَقَدْ فَازَ الْمُتَّقُوْنَ.

Sidang Jumaat sekelian,

Luka di hati Umat Islam yang sudah sekian lama berdarah, tidak mungkin mampu dirawati dengan kecaman dan demostarasi yang menjadi medan pertempuran antara sesama kita dan pasukan keselamatan. Kelukaan Umat ini hanya mampu diubati dengan tindakan keras bagi mengajar dan menghukum sesiapa sahaja yang terlibat dan bersubahat mempersendakan agama suci kita. Tindakan ini tidak akan mampu kita lakukan selagi kita tidak menguasai dunia. Maka tidak akan ada cara lain untuk kita menguasai dunia kecuali dengan bersatu atas panjí Islam yang Maha suci ini. Kepentingan Islam wajib didahulukan melebihi kepentingan bangsa, kepentingan parti apatahlagi kepentingan peribadi. Janganlah kita berterusan menindas dan saling menjatuhkan sesama sendiri. Kembalilah kepada ajaran al-Quran dan Sunnah agar kita mampu menjadi Umat yang hebat, gagah perkasa dan diredhai.

Sidang Jumaat sekelian,

Mungkin terlalu jauh kemampuan kita buat masa ini untuk menghalang dan menghukum mereka yang menghina agama dan nabi kita. Maka yang mampu kita lakukan adalah tidak lagi menghina agama dan ajaran agama kita sendiri dan melaksanakan perintah Allah mengikut kemampuan masing-masing. Sebelum kita mampu menahan penyiaran filem-filem yang menghina nabi dari tatapan dunia, maka kita sekatlah segala filem yang menghina dan mencemarkan agama suci kita di Negara ini. Sebelum kita mampu menghukum rakyat Negara lain yang melakukan jenayah ini, maka ambillah tindakan segera terhadap rakyat di Negara ini yang melakukan perkara yang sama walaupun dalam bentuk yang berbeza.

اَللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ اْلأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَاْلأَمْوَاتِ. رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَِلإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِاْلإِيمَانِ وَلاَ تَجْعَلْ فِى قُلُوبِنَا غِلاًّ لِلَّذِينَ آمَنُواْ رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ.
اَللَّهُمَّ اَصْلِحْ اَئِمَّتَنَا وَوُلاَةَ اُمُوْرِنَا اَللَّهُمَّ اجْعَلْ وِلاَيَتَنَا فِيْمَنْ خَافَكَ وَاتَّقَاكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ.
اَللَّهُمَّ أَعِزَّ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ اَللَّهُمَّ انْصُرِ اْلإِسْلاَمَ وَاْلمُسْلِمِيْنَ

اَللَّهُمَّ انْصُرِ الدُّعَاةَ وَالْمُجَاهِدِيْنَ فِىْ بِلاَدِنَا هَذَا وَفِىْ كُلِّ مَكَانٍ وَفِىْ كُلِّ زَمَانٍ.
اَللَّهُمَّ أَذِلَّ الشِّرْكَ وَالْمُشْرِكِينَ، وَالنِّفَاقَ وَالْمُنَافِقِينَ، وَالظُّلْمَ وَالظَّلِمِينَ. وَانْصُرْنَا عَلَى هَؤُلآءِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَنَا وَيَصُدُّونَنَا عَنْ سَبِيلِ اللهِ.

اَللَّهُمَّ وَفِّقْ سلطان أزلن مُحِبُّ الدِّيْن شاه اِبْنِ اَلْمَرْحُوْمِ سلطان يُوْسُف عِزُّ الدِّيْن شَاه غَفَرُ اللهُ لَهُ بِمَا تُحِبُّ وَتَرْضَاهُ

دَعْوَاهُمْ فِيْهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيْهَا سَلاَمٌ وآخِرُ دَعْوَاهُمْ اَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
إِنَّ الله يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْأِحْسَانِ، وَإِيْتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ، يَعِظُكُم لَعَلَّكُم تَذَكَّرُوْنَ.

فَاذْكُرُوْا اللهَ الْعَظِيْمَ يَذْكُرْكُمْ، وَاشْكُرُوهُ عَلَى نِعَمِهِ يَزِدْكُمْ، وَاسْأَلُوْهُ مِنْ فَضْلِهِ يُعْطِكُمْ، وَلَذِكْرُ اللهِ أَكْبَرُ، وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ .

Bahagian Pengurusan Masjid,
Jabatan Agama Islam Perak

Serangan berani mati di Kabul

Posted: 18 Sep 2012 09:10 PM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

BEBERAPA pegawai keselamatan memeriksa lokasi serangan pengebom berani mati di Kabul, Afghanistan semalam.

KABUL, Afghanistan - Seorang pengebom berani mati perempuan menyerang sebuah van di sini dengan menyebabkan 12 orang termasuk lapan warga Afrika Selatan terbunuh dalam serangan bagi membalas dendam penerbitan filem anti-Islam, Innocence of Muslims di Amerika Syarikat (AS).

Penyerang dilaporkan meletupkan dirinya di dalam sebuah kereta semalam.

Pengeboman di sebuah lebuh raya menuju ke lapangan terbang antarabangsa Kabul itu merupakan serangan berani mati kedua di bandar ini dalam tempoh 10 hari.

Serangan tersebut membangkitkan persoalan berhubung kestabilan Afghanistan selepas Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara menyegerakan pengunduran askarnya dan menyerahkan kawalan keselamatan kepada tentera Afghanistan menjelang penghujung 2014.

Seorang jurugambar agensi berita AFP melihat sekurang-kurangnya enam mayat terbaring dalam van berkenaan dengan sebuah lagi kenderaan masih terbakar di tengah lebuh raya akibat letupan tersebut.

"Pada sekitar 6.45 pagi, seorang pengebom berani mati yang memandu sebuah kereta sedan meletupkan dirinya di lebuh raya menuju ke lapangan terbang di Daerah 15," kata polis dalam satu kenyataan.

SEJUMLAH wanita Muslim menyertai tunjuk perasaan anti filem Innocence of Muslims di depan Kedutaan Amerika Syarikat di Bangkok, Thailand semalam.

"Seramai sembilan pekerja sebuah syarikat asing dan tiga penduduk tempatan maut manakala dua anggota polis cedera dalam serangan ini," tambah kenyataan tersebut.

Seorang pegawai Afghanistan dan Barat memberitahu, sembilan warga asing terbunuh dalam pengeboman kali ini.

"Semua warga asing itu bekerja untuk sebuah syarikat persendirian di lapangan terbang Kabul," kata seorang pegawai tempatan.

Kumpulan Hezb-i-Islami mengaku bertanggungjawab melakukan serangan tersebut.

Sementara itu di Indonesia, penduduk negara berkenaan mengadakan demonstrasi bagi menuntut AS menghukum penerbit filem biadab itu.

Sekitar 200 penunjuk perasaan membakar bendera AS dan beberapa buah tayar di luar Pejabat Konsulat AS di bandar ketiga terbesar di Indonesia, Medan semalam.

Sebahagian mereka membawa kain rentang yang menyatakan: "AS pergi ke neraka". Para penunjuk perasaan itu menuntut Washington menghukum pembikin filem tersebut.

Di sebuah lagi negara rantau Asia Tenggara, Thailand, sekitar 400 orang mengadakan bantahan aman di luar Kedutaan AS di Bangkok.

Sekitar 700 anggota polis dikerahkan di lokasi tunjuk perasaan semalam bagi memastikan penunjuk perasaan mematuhi undang-undang.

Bantahan berkenaan dianjurkan oleh sebuah kumpulan yang menamakan diri mereka Persekutuan Al Quds Antarabangsa Thailand.

Sementara itu, sebuah cawangan Al-Qaeda di Afrika Utara mendesak para diplomat AS diserang bagi membalas dendam terhadap filem tersebut.

Cawangan itu, Al-Qaeda di Tanah Islam Maghreb mengancam melakukan serangan di Algeria, Tunisia, Maghribi dan Mauritania.

Tunjuk perasaan turut berlaku di Srinagar, India yang menyebabkan sebuah kereta polis dibakar. - Agensi

P'raya Kampus: Pro-M mohon pemantauan Suhakam

Posted: 18 Sep 2012 08:45 PM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Pro Mahasiswa (Pro-M) Nasional semalam menghantar satu memorandum kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) bagi memohon campurtangan badan itu memantau perjalanan Pilihan Raya Kampus (PRK) kali ini.

Pengerusinya, Edikoup Lakip berkata, memorandum yang diberinama 'Bersih Kampus' itu antara lain memohon Suhakam menubuhkan pasukan khas memantau perjalanan pilihan raya kampus kali ini agar ianya berjalan secara bersih, adil dan berintegriti.

Selain itu mereka juga mahu Suhakam menyiasat dakwaan camputangan asing termasuk parti politik yang di kenali sebagai 'Ops 2020' dalam pilihan raya kampus kali ini.

"Tiada penarafan dalam ketelusan sistem pilihanraya kampus sejak dahulu lagi, sepatutnya universiti menjadi cerminan demokrasi yang paling telus dan adil" kata Saudara Edikoup semasa sidang mediaselepas penyerahan itu semalam.

Aduan lain termasuk juga penetapan tarikh pilihanraya yang terlalu lambat, menuntut mahasiswa terlibat dalam mengurus pilihanraya kampus.

"Kita mahu sistem pengundian telus, kebebasan berkempen dan peruntukan kepada calon dalam proses pilihanraya kerana mahasiswa telah membayar yuran kebajikan tetapi mahasiswa terpaksa menggunakan duit sendiri lagi"ujar saudara Edikoup lagi.

Turut hadir Saudara Presiden Gamis Akram Ikrami, Pengerusi SMM Muhamad Safwan Anang, Presiden PMIUM Syis Abdul Kadir dan Koordinator Aksi Ekhsan Bukhari.

harakahdaily/-

Suami tinju, madu pukul

Posted: 18 Sep 2012 08:41 PM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

PECAH...kakak ipar mangsa menunjukkan kesan tingkap yang pecah di rumah suspek.

KANGAR: "Salahkah tindakan saya jika bertemu suami kerana mahu meminta wang bagi membeli susu untuk anak lelaki berusia 15 bulan yang sudah seminggu kelaparan susu, tetapi dipukul dengan penyapu selain turut ditumbuk dan diterajang."

Begitu kata Wita Baharom, 42, dari Kampung Sena, dekat sini, apabila mendakwa trauma menjadi mangsa belasahan suaminya berusia 41 tahun dan isteri pertama lelaki itu berusia 34 tahun selepas meminta wang untuk membeli susu buat bayi lelaki mereka.

Kejadian berlaku jam 5 petang kelmarin ketika mangsa yang juga isteri kedua kepada lelaki terbabit muncul di rumah suaminya di sebuah kampung, di sini, tetapi kedatangannya menimbulkan kemarahan suaminya sebelum ditinju kerana tidak berpuas hati dengan permintaannya.

Wita yang bekerja sebagai tukang cuci berkata, dia kemudian dipukul dengan kayu oleh madunya yang masuk campur dan turut diterajang, ditumbuk dan ditampar suaminya ketika menyuarakan masalah mengenai perbelanjaan dapur.

Menurutnya, dia datang ke rumah suami dan madunya bagi membincangkan isu nafkah sebelum diserang isteri pertama suspek yang juga madunya yang ketika itu berada di situ.

metro/-

Hui Yee pergi jua!

Posted: 18 Sep 2012 08:36 PM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

PILU...Dina menatap gambar Hui Yee.
KENANGAN...Hui Yee ketika menerima rawatan di IJN pada 2006.

BATU PAHAT: "Bulan depan jantung yang saya guna genap lima tahun, mak tolong masakkan saya 'Mee Sua' (Mee Sup) dan jangan lupa jemput kawan-kawan saya sekali." Itu permintaan terakhir penerima jantung, Tee Hui Yee, 19, kepada ibunya Dina Bato Sam Bua, 51, kelmarin sebelum meninggal dunia, pagi semalam.

Hui Yee remaja yang pernah mendapat perhatian masyarakat selepas penderitaannya bergantung hidup menggunakan jantung mekanikal dilaporkan media, meninggal dunia jam 10.02 pagi semalam selepas mengadu sakit bahu kanan, malam kelmarin.

Dina berkata, sebelum Hui Yee mengadu sakit, dia bersama rakannya sempat keluar ke bandar untuk makan 'steam boat' yang juga makanan kegemarannya.

"Hui Yee ada beritahu saya dia ke bandar untuk makan steam boat bersama rakannya, tetapi saya hairan kerana dia pulang awal malam itu.


"Saya diberitahu rakannya yang Hui Yee muntah teruk sebelum mengadu sakit tulang bahu kanan.

metro/-

Siapa pembohong...polis baru siasat Hishammuddin cakap sudah ditangkap

Posted: 18 Sep 2012 08:30 PM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Susulan dari peristiwa "Pijak Gambar Pemimpin Negara Perbuatan Melampau" yang hangat dibincangkan sejak kebelakangan ini; saya telah dikunjungi oleh seorang pegawai Polis dari Gombak pada hari Khamis pada 13 September sekitar jam 3 petang.

Laporan dibuat di Balai Gombak oleh seorang yang sudah pasti meluat dengan sikap berat sebelah pihak berkuasa yang hanya mengambil berat persoalan gambar Najib dipijak tetapi tidak menghiraukan apabila gambar pimpinan PR dilakukan sedemikian rupa, malah lebih dari itu.

Atas laporan tersebut pegawai berkenaan telah bertemu saya kerana telah tersebar luas di Internet bagaimana gambar saya dan pimpinan utama PAS, DAP dan PKR pernah juga dipijak oleh para samseng politik.

Semasa pertemuan tersebut, pegawai berkenaan meminta maklumat berhubung peristiwa yang melibatkan gambar saya dipijak di perkarangan Masjid Negeri Shah Alam. Saya memaklumkan bahawa ianya berlaku pada awal 2010 dan bukan sekadar gambar, video pun ada.

Apabila ditanya samada saya kenal atau tidak samseng tersebut, saya katakan tidak, tetapi boleh mengagak dari 'cawangan' mana. Saya memberitahunya sekiranya diperlukan, saya boleh cuba dapatkan maklumat berhubung siapakah mereka ini.

Pada masa sama saya juga menunjukkan gambar budak upahan UMNO/BN yang kencing di atas gambar saya dan TGNA serta TGHH. Saya memaklumkan kepadanya bahawa banner yang dikencing itu adalah banner PRU 2008 yang dipasang oleh PAS Shah Alam. Pegawai berkenaan kemudiannya memaklumkan kepada saya bahawa ia adalah kes yang berasingan dan sedang disiasat oleh Polis dari Terengganu kerana laporan dibuat di Kerteh.

Dengan itu perbincangan berakhir dan saya berjanji untuk menghantarkan video dan apa jua maklumat berhubung peristiwa tersebut kepadanya. Oleh yang demikian, sekiranya saudara saudari kenal mereka ini, sila maklumkan kepada saya melalui email atau datang sendiri ke pejabat saya di Seksyen 13 Shah Alam.

Esoknya, pada hari Jumaat 14 September, saya mendapat panggilan dari seorang lagi pegawai Polis! Beliau dari Terengganu dan sudah berada di Shah Alam. Beliau ingin berjumpa saya juga berhubung peristiwa gambar TGNA dan TGHH yang telah dikencing itu. Saya berjumpa beliau pada jam 3 petang juga selepas solat Jumaat.

Beliau meminta maklumat dari saya berhubung peristiwa tersebut. Saya memaklumkan kepadanya bahawa ianya berlaku semasa tempoh kempen PRU 2008 iaitu pada awal Mac.

PAS Shah Alam telah memasang 5 sepanduk besar ukuran 10'x20' dan memasangnya dibeberapa lokasi strategik. Banner yg dikencing adalah salah satu darinya dan mungkin ianya banner yang dipasang di Seksyen 7.

Itu sahaja maklumat yang ada pada saya. Gambar itu jelas menunjukkan kumpulan berkenaan berpakaian baju BN dan mungkin juga merupakan para petugas yang pemasang bendera yang diupah untuk berkerja pada waktu malam.

Saya rasa mereka bukan warga Shah Alam tetapi adalah tenaga kerja dari luar. Selepas itu beliau minta diri dan meminta saya untuk memberikan apa jua maklumat tambahan kalau ada pada dirinya sebagai pegawai penyiasat.

Saya beranggapan siasatan baru sahaja bermula; maka saya amat terkejut apabila Hishamuddin memaklumkan bahawa ada yang telah ditahan pada hari Sabtu keesokan harinya. Betulkah perkara ini saya tertanya? Atau satu lagi helah politik mainan UMNO sepertimana biasa? ~

yb-khalidsamad

Peluru tembusi pipi

Posted: 18 Sep 2012 08:14 PM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

BUKTI...anggota polis menemui parang yang digunakan kumpulan terbabit. Gambar kecil, Kalyani.

SUNGAI PETANI: "Ketika berlari ke dalam rumah, saya melihat seorang lelaki mengangkat tangan ke arah ibu dan bapa mentua dalam gelap sebelum terdengar dua das tembakan dan mendapati ibu rebah di depan bapa mentua."

Begitu kata V Devi, 23, menantu K Kalyani, 57, yang terbaring berlumuran darah dan mati di tempat kejadian akibat terkena satu daripada dua das tembakan selepas rumah mereka diserang sekumpulan lelaki di Estet Bukit Lembu, Bukit Selambau, dekat sini, kelmarin.

Kejadian berlaku jam 11.45 malam ketika mangsa bersama suami, anak dan beberapa jiran berbual di hadapan rumah apabila sekumpulan 15 hingga 20 lelaki bermotosikal serta kereta muncul di pekarangan rumah berkenaan.

Selepas menetak dua saudara serta anak mangsa yang cuba menghalang, kumpulan bersenjatakan parang dan kayu itu meluru lalu berhenti di hadapan pagar rumah berkenaan.

Secara tiba-tiba seorang daripada suspek melepaskan dua das tembakan ke arah mangsa dan suaminya yang ketika itu mengarahkan semua anaknya masuk dalam rumah.

metro/-

Janin ditemui di tangga kuarters KLIA

Posted: 18 Sep 2012 07:58 PM PDT

3 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

SAIFUL NIZAM menunjukkan tempat janin yang ditemuinya
di atas tangga di kuarters KLIA, Nilai.

NILAI - Seorang kakitangan Jabatan Imigresen terkejut apabila menemui janin manusia di tangga tingkat satu sebuah blok kuarters KLIA dekat Nilai semalam.

Saiful Nizam Abas, 40, berkata, dia ternampak janin itu ketika keluar dari rumah berhampiran lokasi kejadian untuk mengambil seorang kanak-kanak yang dijaga oleh isterinya.

"Sebaik sahaja membuka pintu rumah, saya terkejut melihat beberapa tompokan darah di lantai berhampiran tangga untuk naik ke tingkat atas.

"Saya ikut kesan tompokan darah itu sebelum ternampak objek yang bergulung seperti janin manusia," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Katanya, selepas memaklumkan perkara itu kepada jiran, dia kemudian segera menghubungi polis.

Jelasnya, dia difahamkan oleh jururawat Klinik Kesihatan Kuarters KLIA yang tiba di lokasi bagi membantu siasatan, berdasarkan pemerhatian awal ia janin manusia berusia dalam lingkungan tiga bulan.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Nilai, Superintendan Mohd. Yusof Awang berkata, polis masih menyiasat kejadian itu dan sedang menunggu keputusan forensik daripada Hospital Tuanku Ja'afar Seremban.

Beliau berkata, kes tersebut disiasat di bawah Seksyen 318 Kanun Keseksaan iaitu menyembunyikan kelahiran dan orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu, diminta menghubungi mana-mana balai polis berhampiran atau Ibu Pejabat Polis Daerah Nilai di talian 06-758 3222.

kosmo/-

Talam: Kenyataan Muhyiddin malukan BN

Posted: 18 Sep 2012 01:30 AM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Kenyataan Timbalan Predana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa Umno telah menemui formula untuk menawan Selangor dengan isu Talam Corporation Berhad (Talam) 'memalukan' BN.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, kemungkinan besar Muhyiddin telah diberi maklumat tidak tepat oleh Ketua Biro Profesional Muda MCA, Datuk Chua Tee Yong dan Koordinator Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed yang selama ini keliru tentang 'Pelan Pungutan Hutang Talam' (Talam Debt Recovery Exercise).

"Seluruh rakyat Selangor tahu bahawa (ketika) pemerintahan Umno-Barisan Nasional di Selangor dulu Talam berhutang kepada tiga anak syarikat negeri iaitu Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) - RM28.2 juta, Pendidikan Industri Yayasan Selangor Bhd (PIYSB) - RM248.7 juta dan Kumpulan Hartanah Selangor Berhad (KHSB) - RM115.1 juta

"Isu hutang Talam adalah sejak dari zaman pemerintahan Umno-Barisan Nasional di Selangor lagi, kenapa sejak dulu mereka tidak berusaha untuk mendapatkan kembali hutang dari Talam," jelasnya pada sidang media di Pejabat Agung PAS hari ini.

Beliau yang juga merupakan jurucakap rasmi Kerajaan Negeri Selangor berhubung isu hutang Talam itu turut mempersoal kerajaan BN yang gagal memungut hutang-hutang tersebut walaupun RM1 setelah tiga kali mereka mencubanya iaitu pada tahun 2005, 2007 dan 2008.

Dr Dzulkefly memberitahu, melalui perancangan dan pelan yang telah ditetapkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor, Talam telah melunaskan hutang-hutang mereka dalam bentuk bayaran yang telah ditetapkan.

Malah menurut beliau lagi, kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh firma audit bebas KPMG Transaction & Restructuring Sdn Bhd (KPMG) adalah amat jelas bahawa apa yang dilakukan oleh kerajaan negeri adalah satu keputusan yang bijak (a sound business decision).

"Kerajaan negeri, ditegaskan oleh KPMG tidak menbayar walaupun RM1 kepada Talam sebaliknya Talam telah melunaskan hutang berjumlah RM392 juta kepada kerajaan negeri," katanya.

Laporan itu menyebut bahawa Talam telah membayar RM340.89 juta dalam bentuk tanah dan aset iaitu tanah di Bukit Beruntung - RM150.28, di Bestari Jaya RM105.3 juta, di Ulu Yam dan 60 peratus ekuti saham dalam Ulu Yam Golf dan Country Resort dengan nilai RM22.2 juta.

Selain itu tanah di Danau Putra seluas 134 ekar - RM52,1 juta dan 5 unit pejabat di Menara Pandan bernilai RM11.1 juta.

Manakala selebihnya yang berjumlah RM51.12 juta pula dibayar dalam bentuk tunai itu RM12 juta dari jualan tanah di Puncak Jalil, RM5 juta melalui 'cash assignments' dai EON, RM7.68 juta pula dari kerja 'earthwork' di Universiti Selangor (Unisel).

RM9.04 juta diperolehi dari jualan 25,94 ekar tanah di Bukit beruntung dan RM17.4 juta dari tanah di Bestari Jaya.

Ahli Jawatankerja PAS Pusat itu turut menegaskan Umno-Barisan Nasional mempertikaikan sebahagian pembayaran tanah-tanah tersebut tetapi mereka lupa bahawa yang melakukan penilaian adalah pihak Jabatan Penilaian dan Perkhidmanatan Hartanah (JPPH) yang merupakan agensi kerajaan persekutuan.

harakahdaily/-

PAS Negeri Sembilan

Posted: 18 Sep 2012 09:20 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Negeri opposition demands MB suspend exco

Posted: 18 Sep 2012 05:28 PM PDT


September 18, 2012

Beleagured Negeri Menteri Besar Mohamad Hasan must suspend his state executive councillor who allegedly fired a weapon last week.

SEREMBAN: Negeri Sembilan DAP secretary Cha Kee Chin has issued an ultimatum to Negeri Sembilan Menteri Besar Mohamad Hasan, demanding that he suspend an Umno exco member who allegedly fired a weapon on Thursday night.

Cha, who is Bukit Kepayang assemblyman, also wants Mohamad to explain what really happened.

"The incident happened on Thursday night. It is regretted that as chief of the state government, Mohamad did not give any statement on the alleged incident.

"This is a serious case and he can't keep quiet on the matter. A police report has been lodged and police admitted that they are investigating the incident.

"But Mohamad has still not given any statement or taken any action so far.

"Tomorrow is the state exco meeting and I hope Mohamad will give a statement on the matter. If he chooses to remain silent, all Pakatan Rakyat state assemblymen will raise the issue in State Legislative Assembly sitting which is scheduled to commence on Oct 8 and 9," Cha told reporters here today.

Meanwhile, Rasah PKR deputy chief, R Tangam, reminded the police not to cover up the case but to investigate without fear or favour.

"If this case is covered up, Pakatan leaders and members will lodge a complaint to the Malaysian Anti-Corruption Commission [MACC] headquarters in Putrajaya.

"We also will lodge another report with the Attorney-General. I hope the police won't practise double standard in this case," said Tangam.

Seremban PKR deputy chief, Dr Mohamad Rafie Abdul Malek, reiterated that police must take action just like what they did against Opposition Leader Anwar Ibrahim's bodyguard, Harizal Zahid, in Malacca on Sept 8.

"There should not be any double standard. The latest incident proves that Umno leaders in Negeri Sembilan are unethical and have bad behaviour.

"It's not not only this case, but also the corruption allegation case involving Lenggeng state assemblyman Mustafa Salim [Umno] who was charged in court and the case is still ongoing.

"Then there is the alleged RM10 million which was transferred abroad by Mohamad."

Also present at the press conference was Negeri Sembilan PAS Youth chief, Mohd Khairil Anuar Wafa.

Ceramah Umum

Posted: 18 Sep 2012 05:26 PM PDT


Masalah tanah runtuh semakin meruncing

Posted: 18 Sep 2012 02:02 AM PDT


18 September 2012

SEREMBAN – Pelbagai usaha sudah dilakukan penduduk Taman Desa Permai, Sikamat, di sini untuk menyelesaikan masalah tanah runtuh yang membelenggu mereka. Namun, sehingga kini tiada jalan penyelesaian yang dapat meredakan keresahan itu.

Penduduk, Aishah Syed Mohamad, 48, berkata, aduan berhubung kejadian tanah runtuh yang berlaku di kawasan sempit belakang rumahnya sudah diadukan kepada pelbagai pihak sebelum ini.

"Saya sudah tinggal di sini sejak 15 tahun lalu. Namun, sejak lima tahun lalu, saya sekeluarga tidak lagi tinggal tenteram selepas kejadian tanah runtuh di belakang rumah.

"Masalah ini saya telah panjangkan kepada beberapa pihak, malangnya hingga kini saya masih menunggu dan berharap tindakan yang diambil," katanya kepada Sinar Harian.

Aishah berkata, dia pernah memanggil kontraktor untuk membaik pulih tanah  runtuh itu, tetapi tiada seorang kontaktor pun yang sanggup membaikinya kerana bimbang kejadian lebih buruk.

Seorang lagi penduduk, K. Subramaniam, 57, berkata, dia masih ingat bagaimana kejadian tanah runtuh berlaku lima tahun lalu menyebabkan dia sekeluarga kini terpaksa lebih berhati-hati.

"Dalam kejadian kira-kira 5 petang itu, saya dan anak saya tiba-tiba terdengar bunyi kuat.  Kami melihat gelongsoran pasir dengan kuat di belakang rumah.

"Kejadian itu memang menakutkan. Masalah tebing runtuh itu pada mulanya hanya kecil, tetapi disebabkan tiada kontraktor yang berani membaikinya,  ia terus kekal begitu," katanya.

Kata Subramaniam,dia sekeluarga semakin bimbang dengan keselamatan mereka kerana masalah itu kini mula memberi kesan kepada struktur tanah rumahnya, sehingga menyebabkan berlaku keretakan di beberapa bahagian dinding rumah.

"Saya terpaksa ambil inisiatif sendiri meletakkan kanvas bagi mengelakkan hakisan merebak ke tempat lain. Masalah ini sudah jadi semakin serius, jadi saya harap ada pihak datang bantu menyelesaikannya,"katanya.

Sementara itu, Pegawai Khas Pusat Khidmat Barisan Nasional (BN) Dewan Undangan Negeri (Dun) Sikamat,Taslim Khan Kutub Din berkata, masalah berkenaan memerlukan perbincangan bersama antara penduduk, memandangkan ia melibatkan tanah milik persendirian.

"Saya difahamkan masalah ini membabitkan 10 buah rumah di Taman Desa Permai. Saya dapati wujud kesulitan kerana kejadian tanah runtuh berlaku di kawasan sempit dan tiada laluan untuk jentera berat.

"Jadi, saya nasihatkan penduduk agar mereka berbincang bersama dan cuba berbincang dengan MajlisPerbandaran Seremban (MPS) untuk mencari jalan penyelesaian," katanya kepada Sinar Harian ketika melawat kawasan berkenaan.

Jawatan Kosong Guru PASTI

Posted: 18 Sep 2012 02:01 AM PDT


PASTI Al-Ain di Pedas, Rembau memerlukan Guru atau Pembantu Guru (muslimah ahaja) untuk persediaan sesi pembelajaran tahun 2013.

Tempat tinggal dan makanan disediakan
Keutamaan kepada yang belum berkahwin

Mereka berminat untuk memohon, sila hubungi Pn Norwani 013-3851202 atau e-mel ke halwan9@yahoo.com

PAS Kawasan Miri

Posted: 18 Sep 2012 08:04 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Kemana Perginya Peruntukan Jalan Lapok?

Posted: 18 Sep 2012 04:08 PM PDT

Peruntukan Jalan Lapok Sudah Lulus, Mengapa Masih Belum Siap Sepenuhnya?

Keratan akhbar "The Borneo Post" bertarikh 10hb Januari 2009 dengan tajuk "RM150 million allocated for Lapok road: Lihan" di rujuk.

Kebanyakan jalanraya di luar bandar di Sarawak amat daif dan jauh ketinggalan kalau dibandingkan dengan jalanraya negeri di Semenanjung. Keadaan jalan yang teruk ini menyebabkan penduduk di luar bandar sukar untuk berurusan dengan penduduk di bandar, dan kos pengangkutan juga mahal.

Sekarang sudah tahun 2012, sudah hampir lebih dari 3 tahun Unit Perancang Ekonomi (UPE) telah meluluskan peruntukan sebanyak RM150 juta untuk pembinaan jalan Lapok, sepertimana yang dinyatakan oleh Lihan Jok bekas Wakil Rakyat Telang Usan dalam keratan akhbar, tetapi sehingga kini jalan tersebut masih lagi belum banyak perubahan.

Menurut penduduk Baram dan penduduk kampung yang tinggal dalam kawasan tersebut, jalan Lapok masih lagi teruk dan belum di tar sepenuhnya. Jalan yang masih dalam peringkat pembinaan itu cuma siap lebih kurang 20 peratus saja, sepatutnya jalan tersebut sudah siap sepenuhnya dalam masa 3 tahun yang lalu tetapi sehingga kini keadaan jalan masih teruk dan tidak banyak berubah hanya sesuai untuk kenderaan berat seperti lori balak dan pacuan 4 roda.

Ketika musim hujan jalan tersebut amat merbahaya bagi kenderaan kecil dan boleh mengakibatkan kemalangan sekiranya tidak memandu dengan cermat. Jalan yang berbukit bukau dan berliku-liku amat merbahaya sekiranya jalan licin dan berlubang akibat hujan turun lebat.

Penduduk di kawasan Lapok menuntut janji dari pihak kerajaan yang pernah berjanji untuk membina jalan tersebut agar dapat disiapkan sebelum PRU13 kerana mereka sudah lama menanti dengan penuh harapan agar jalan tersebut dapat dibina dengan sebaik mungkin untuk memudahkan urusan harian mereka seperti mengangkut dan menjual hasil pertanian mereka ke pasar atau bandar berdekatan.

Kita ingin tahu kemana perginya peruntukan tersebut, adakah ianya sudah digunakan sepenuhnya atau sudah pun habis digunakan untuk tujuan lain atau perlu peruntukan tambahan?

Penduduk Baram sudah terlalu lama menanti agar jalan Lapok dapat disiapkan dalam masa yang terdekat dan mereka juga mahu kerajaan menepati janji sepertimana slogan "Janji ditepati" yang dilaung-laungkan oleh pihak kerajaan sekarang.

Mereka tidak mahu mendengar lagi janji yang sama setiap kali ada pilihanraya, dimana jalan tersebut masih juga tidak siap atau berubah sekadar menimbus batu ditepi jalan atau sepertimana kata peribahasa "menanam tebu dibibir saja". Cakap saja manis tapi kerja tidak dilaksanakan.

Kita mendesak agar pihak kerajaan dapat menyelesaikan masalah ini dengan segera kerana peruntukkan sudah pun diluluskan, jalan belum siap dan rakyat sudah lama menanti.

Sampai bila rakyat mesti menanti jalan tersebut disiapkan, adakah mereka terus menunggu sampai 10 atau 20 tahun lagi? Kita harap kerajaan yang ada sekarang dapat menepati janji yang sudah mereka janjikan kepada rakyat, jangan hanya pandai berjanji tetapi tidak ditepati.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
Lapok Road Allocation Has Been Approved, Why Still Not Fully Completed?

Newspaper cuttings of "The Borneo Post" dated 10th January 2009 with the title "RM150 million allocated for road Lapok: Lihan" referred.
Most of the rural roads in Sarawak are very poor and too far behind when compared to the state road in Peninsular. The bad road condition causing the rural people difficult to deal with the people in the town, and transportation costs are also expensive.

Now already in 2012, was almost more than 3 years, the Economic Planning Unit (EPU) has approved an allocation of RM150 million for the construction of Lapok road, as stated by former Telang Usan Assemblyman Lihan Jok in the newspaper cuttings, but until now the roads are still not many changes.

According to Baram residents and villagers living in the area, Lapok road is still in bad condition and has not been fully tar. The road is still under construction, completed only about 20 percent of it, the road it should be completed in about 3 years ago but until now still badly road conditions and not much has changed only suitable for heavy vehicles such as trucks and 4-wheel drive.

In the rainy season the roads are very dangerous for small vehicle and can cause accidents if not driving carefully. Hilly roads and winding road is very dangerous if slippery and hollow due to heavy rain.

People in the Lapok demanded a promise from the government who had promised to build a road that can be completed before the 13th General Elections because they had been waiting with hope so that the road could be built with the best possible to simplify their daily business such as transport and sell their produce to the market or the nearby town.

We want to know exactly where it gone the allocation is, whether it is already fully utilized or have been used for any other purpose or need additional allocation?

Baram residents have been long time waiting as for Lapok road to be completed in the near future and they also want the government to deliver on its promises, as the slogan "Promises are kept" proclaimed by the present government.

They do not want to hear the same promises every time there are elections, where the roads are still not completed or changed simply filling rock beside the road or as the proverb says "Talk of the lips". Speak only sweet but work not done.

We urged that the government able to solve this problem immediately because the allocation has already been approved, the road has not been completed and the people have long been waiting.

Until when the people must wait for the completion of the road, do they continue to wait until 10 or 20 years? We hope that the present government can deliver on the promises that they had promised to the people, not just good at promised but not fulfilled.

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 18 Sep 2012 07:42 PM PDT

N.27 - PAS DUN Sura


ADUN Sura : Politik 'Pecah & Perintah' UMNO-BN Pecah Belahkan Rakyat

Posted: 17 Sep 2012 10:16 PM PDT


http://www.buletinonline.net/images/stories/aberita3/hari%20keluarga%20dun%20sura.jpg
DUNGUN - Apabila ramai orang yang mencintai Islam memakmurkan sesebuah masjid yang didirikan, kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) Terengganu akan mendirikan masjid lain untuk memecahkan perpaduan masyarakat kampung.

Menurut Yang DiPertua PAS Dungun YB Ustaz Wan Hassan Mohd Ramli, sekurang-kurangnya tiga qaryah telah berlaku pepecahan akibat dasar 'pecah dan perintah' parti tersebut.

"Di Dungun ada tiga kampung yang berlaku, paling awal adalah berlaku ke atas Masjid Sura, apabila ramai orang-orang yang mahukan Islam memakmurkan masjid tersebut, kerajaan Umno-BN membina masjid lain,

"begitu juga di Kampung Tebing Tembah dan yang terbaru Surau Pelandang di Kampung Pulau Serai diangkat menjadi masjid, sedangkan sudah wujud masjid Kampung Pulau Serai disitu,"jelasnya.

Beliau yang juga Ahli Dewan undangan Negeri (ADUN) Sura berkata demikian ketika mengulas laporan bahawa gambar beliau telah digunakan sebagai bahan dalam satu kursus oleh kerajaan Umno-BN berhubung dengan isu sembahyang Jumaat di dua masjid berasingan.

Katanya, ia adalah bukti yang jelas, ketakutan Umno-Bn kepada Islam kerana sesungguhnya parti itu tidak mahu melaksanakan dasar-dasar Islam.

Wan Hassan berkata demikian ketika ditemui selepas program Hari Keluarga DUN Sura yang diadakan pada Sabtu, 15 September di perkarangan Pejabat DUN Sura di sini. [Gambar - Ustaz Wan hassan menyampaikan hadiah kepada pemenang program Hari Keluarga DUN Sura]

Sehubungan itu, beliau meminta pihak-pihak berkenaan yang terbabit dengan penganjuran kurus tersebut agar tidak membabitkan beliau atau mana-mana ahli PAS sebagai 'bahan momokan'.

Sekiranya ia tidak dihentikan, beliau akan mengambil tindakan berlandaskan undang-undang yang diperuntukkan.

"Saya berharap pihak-pihak terbabit menghentikan semua fitnah ini dan sudah cukuplah bagi Umno-BN, cukuplah atau berdepan dengan tindakan undang-undang,"tegasnya.

Menurutnya, Menteri Besar Dato' Seri Ahmad Said sebelum ini telah menuduh PAS sebuah pasti yang sesat.

Namun begitu katanya, ahli-ahli Umno sendiri tidak percaya kepada Ahmad dan semakin ramai ahli-ahli Umno yang keluar dari parti itu menyertai PAS.

Dr Azman Ibrahim

Posted: 18 Sep 2012 07:23 PM PDT

Dr Azman Ibrahim


“Mendaulatkan Syariat Islam, Tawaran Terbesar PAS” – SU Majlis Syura Ulama’

Posted: 17 Sep 2012 08:37 PM PDT

"Keberanian kita tampil untuk berdialog dengan rakyat secara terbuka adalah dalil keyakinan kita dengan apa yang ditawarkan di dalam manifesto. Samada ianya mengenai penyelesaian isu tanah, soal peluang pekerjaan, bekalan air percuma, hal-hal kebajikan hingga kepada cukai pintu dan kemudahan pendidikansemuanya adalah demi kesejahteraan rakyat."

"Kita mahu mewujudkan negeri yang baik dengan keampunan Allah yang dinaungi Syariat Islam! Sama sekali kita tidak akan berganjak dari matlamat yang paling agong ini. Bila kita sebut nak mendaulatkan syariat Islam, tuan-tuan jangan nampak ianya hanyalah hudud semata-mata! Syariat Islam terlalu luas, tapi telah disempitkan oleh Umno!"

Demikian antara yang ditegaskan oleh Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh, Setiausaha Majlis Syura Ulama' PAS ketika membentangkan tawaran Pas Terengganu kepada rakyat dalam Program Dialog manifesto yang diadakan semalam (Isnin 17 September 2012) di Kampung Bari Besar, Setiu.
Program yang turut dihadiri Ustaz Satiful Bahri Mamat, Timbalan Pesuruhjaya 1 Pas Terengganu, Ustaz Mohd Pauzi Muda, YDP Pas Setiu serta AJK Badan Perhubungan Pas Terengganu, Dr Azman Ibrahim telah membuka ruang kepada hadirin untuk berdialog, mengemukakan persoalan dan pandangan.

Isu tanah dan Felda nampaknya masih menjadi fokus utama hadirin. Apatah lagi banyak isu berkaitan tanah yang masih membelengu rakyat Setiu tanpa penyelesaian dan pembelaan pihak kerajaan. Rampasan tanah di Pengkalan Merbau, isu rampasan tanah petani untuk dijadikan Mini Estate Padi di Jelapang, tanah RTB di Kampung Banggol, Permaisuri yang dipajak kepada pemaju udang adalah antara yang ditimbulkan.

Suara rakyat adalah jelas, inginkan penyelesaian konkrit serta jaminan bahawa Pas tidak akan mengulangi kesilapan sama yang dilakukan Umno. Dengan makna lain, mereka sudah tidak yakin Kerajaan Umno yang ada mampu melakukan pembelaan.


DUN CHINI

Posted: 18 Sep 2012 07:10 PM PDT

DUN CHINI


MENGECAM TINDAKAN BIADAP MENGHINA YAB TUAN GURU DATUK NIK ABDUL AZIZ NIK MAT

Posted: 18 Sep 2012 08:39 AM PDT

Nasrudin Hassan

1. Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengecam sekeras-kerasnya tindakan segelintir pihak yang menghina peribadi YAB Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan menyamakan beliau seperti babi. Dalam satu posting yang disebarkan oleh individu bernama

2. Idham bin Zulkifli dengan tajuk "Antara Dua Haiwan ini mana yang lebih sopan" dengan menyiarkan gambar YAB Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik sedang menghirup makanan dan disebelahnya gambar seekor babi yang sedang minum air. Beliau turut menulis

dengan kata-kata ..."

nampaknya begitulah. Babi tu lbh sopan dari Nik Aziz.."

3. DPPM melihat kenyataan beliau serta posting yang beliau sebarkan terlalu berniat jahat, biadap serta menghina peribadi YAB Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Individu ini telah merendahkan darjatnya dengan begitu hina sekali sehingga hilang kewarasan, dan kemanusiaan serta adab-adab dalam penulisan beliau.

4. DPPM mengingatkan mana-mana pihak bahawa YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz adalah seorang ulama' yang disegani oleh seluruh umat Islam di negara ini bahkan masyarakat antarabangsa turut menghormati beliau. Allah SWT merakamkan di dalam al Qur'an bahawa para Ulama' adalah pewaris para Nabi a.s. Ini bererti menghina para ulama' seperti menghina para nabi a.s.

5. Selain itu, YAB Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz juga merupakan seorang pemimpin di negeri Kelantan. Beliau telah dipilih melalui sistem demokrasi di negara ini melalui pilihanraya umum yang lalu. Menghina YAB Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz bererti menghina rakyat Kelantan keseluruhannya.
Dalam keadaan isu penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW sedang marak di seluruh dunia, ada juga pihak yang tergamak menghina ulama' sebaik YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Jelaslah, individu terbabit adalah mereka yang tidak peka, sensitif, serta amat biadap terhadap umat Islam di negara ini.

6. Jika pengarah filem di Amerika Syarikat diancam bunuh kerana kebiadapannya terhadap Nabi Muhammad SAW, apakah pula balasan terhadap mereka yang menghina para ulama' sebagai pewaris para Nabi a.s?

7. DPPM meminta kerajaan khususnya pihak keselamatan termasuk Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk mengambil tegas terhadap individu ini. Tulisan seperti ini sama sekali tidak layak berada dalam laman sosial yang dibaca dan disebarkan oleh rakyat di negara ini.

8. DPPM juga menyeru mana-mana pihak yang sensitif untuk bangkit menyatakan bantahan dengan membuat laporan polis agar tindakan sewajarnya dapat diambil. DPPM turut mengingatkan agar sesiapa juga menghormati nilai demokrasi dalam negara ini.

RIDUAN MOHD NOR
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Malaysia

Rembau Hari Ini

Posted: 18 Sep 2012 07:05 PM PDT

Rembau Hari Ini


Jawatan Kosong Guru PASTI

Posted: 18 Sep 2012 02:05 AM PDT


PASTI Al-Ain di Pedas, Rembau memerlukan Guru atau Pembantu Guru (muslimah ahaja) untuk persediaan sesi pembelajaran tahun 2013.

Tempat tinggal dan makanan disediakan
Keutamaan kepada yang belum berkahwin

Mereka berminat untuk memohon, sila hubungi Pn Norwani 013-3851202 atau e-mel ke halwan9@yahoo.com

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 18 Sep 2012 03:35 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


NOH MEMANG CALUN MB TAK SENONOH !

Posted: 17 Sep 2012 08:53 PM PDT

Sebelum ini beliau dikatakan terlibat dengan skandal bisnes ternak udang dalam kolam pastu skandal projek gajah putih jeti nelayan .
Dan kini isu ternak burung walit yang kununya diperjuangkan Noh Omar bersungguh-sungguh.
antara lebih 400 orang penternak burung walit yang hadir dari seluruh negara Pada 15 September 2012, sekitar jam 11 pagi di Pekan Tanjong Karang,

che'GuBard, Komrad Azhar (Penyelaras bersama SAMM Selangor) dan komrad- komrad SAMM Sg.Besar (team Utara Selangor) telah hadir di Pekan Tanjong Karang bersama YB Sue Lim serta lebih 400 penternak burung walit dari seluruh negara untuk menghantar memorandum bagi mengenengahkan isu yang berpanjangan dalam industri burung walit khususnya mengenai isu penghantaran / penjualan produk ke negara China.

Pagi yang sama juga secara tiba - tiba dibuat rumah terbuka hujung Syawal depan Pejabat Umno Tanjong Karang. Menurut salah seorang 'Tok Sidang' yang turut hadir majlis itu diadakan saat akhir mungkin kerana itu cara untuk mengumpulkan ramai orang Umno 'berkubu' depan pejabat sendiri dan juga akan diceritakan selepas itu kononya penternak burung walit yang hadir (kebetulan ramai orang cina) bertindak biadap serang majlis hari raya orang melayu. Sudah menbaca taktik ini kami hanya berkumpul di seberang jalan besar. Hanya wakil 6 orang dan hampir 10 pengiring sahaja dibenarkan melintas jalan rapat ke pejabat Umno.

Kehadiran kami disambut Noh Omar sendiri. Kami dijemput duduk. Saya duduk betul - betul di sebelah Noh Omar. Sebaik sahaja saya duduk dia terus tanya saya dan Yahya Shaari (PKR) dengan nada berbisik menyindir "kau orang ni tahu ke isu burung walit ni?" Katanya lagi dari beribu sarang hanya ratus je daftar. Menurut dia PBT di

Selangor pun nak saman dan minta kami agar tolong jangan saman. Cukup terkejut dengan seorang menteri apabila beliau berkata "kau tahu kenapa cina - cina ni tak nak daftar rumah burung....luar rumah burung tapi ada yang simpan dadah,senjata...macam-macam lagi itu sebab tak nak daftar dan bagi kita masuk 'check'.."

Rupanya isu rumah burung ini juga dalam kepala pemikiran Menteri turut dipandang dari aspek pemikiran perkauman yang tajam.

Majlis dimulakan seorang moderator bercakap keliling semua penyokong Umno bersorak, polis kelihatan bertindak profesional menjaga sekitar meja rundingan berlaku.Wakil penternak memulakan dengan membaca memorandum menjelaskan masalah. Kesian saya lihat wakil penternak itu memang diakui mutu bahasa kebangsaannya lemah sedikit tetapi ia bukan alasan penyokong yang ramai mengelilingi meja rundingan bawah khemah depan pejabat Umno itu menjerit menyindir.Ada yang dengan selamba bercakap "apalah cina ni nak cakap banyak ...cakap melayu pun gagap"

Selepas itu pembesar suara diambil alih oleh Noh Omar menjawab persoalan.

Kami membiarkan dia bercakap lebih 30 minit. Bukan sekadar bercakap mengenai isu tetapi dia turut guna kesempatan itu hambur tuduhan dan sindir pakatan rakyat. Malah secara terang - terang dia marah penternak kerana jumpa DAP.

Bagi che'GuBard mudah penternak burung walit ada masalah yang lama tak selesai, mereka datang jumpa kami maka kami bawa mereka berjumpa Menteri Pertanian selepas dengar masalah mereka. Ini tidak salah sepatutnya menteri ucap terima kasih bukan tunjuk ego sombong.

Kami bukan golongan datang mengamuk depan pejabat orang seperti mana mereka datang serang pejabat PKR. Kami bukan geng baling cat lari. Datang secara bertamadun untuk bincang selesai masalah rakyat.

Oleh sebab itu kami beri Noh bercakap lebih 30 minit. Kemudian seorang wakil penternak bangun nak bercakap ramai mula bersorak, untuk tenangkan keadaan kami bincang YB Ng Sue Lim akan bercakap menjawab sindiran dan tuduhan liar Noh Omar dan che'GuBard akan bangun menggulung.

30 minit bagi peluang Noh Omar bercakap bila saya nak bangun bercakap dia terus mengamuk tak tentu pasal Namun bila YB Ng Sue Lim bercakap keadaan mula kecoh bukan sekadar penyokong Umno, Noh sendiri mula berdiri dan marah- marah. che'GuBard mula
bangun nak bercakap, tolak menolak berlaku. Terus Ketua Polis Daerah muncul rampas microphone kami dan minta bersurai lalu iring kami ke seberang jalan.

Beberapa orang Umno juga berlari ke arah seberang jalan merentap beberapa
banner yang dibawa dan lari semula ke khemah Umno.

Kemudian Noh tidak diam sahaja terus pula guna akaun twitternya menyerang dengan mengatakan kami penakut dan sebagainya. Hanya mampu tersenyum dan kesian dengan cara politik 'anak jantan ala Umno' bercakap di gelanggang sendiri lebih 30 minit merapu, bila orang mula nak menjawab dia terus meroyan.

Isunya tidak akan selesai selagi kita punya menteri yang ego dan sombong seperti ini.Kedahkini

PENGAKUAN ANNA , YANG PERLU TAHU ENTA !

Posted: 17 Sep 2012 06:52 PM PDT

Anna Gurji - Pelakon filem 'Innocence of Muslim'

Tatkala pelakon ini dicaci dan dimaki dengan sekeji-keji lafaz oleh orang islam yang jelas tidak mencerminkan akhlak Rasul kita, Saya telah menghubungi pelakon ini melalui private mesej dan menyatakan kekesalan dan bantahan terhadap filem yang disiarkan. Saya juga telah memberi sedikit gambaran tentang akhlak Rasulullah dan menerangkan serba sediki...
t salah tanggapan tentang islam dan Rasulullah. Dia mengatakan dia telah ditipu oleh pengarah berusia 55 tahun yang bernama Sam Bacile kononnya untuk berlakon untuk filem 'Desert Warrior' yang melakonkan watak pengantin perempuan bongsu kepada watak yang bernama George. Dia sendiri tidak tahu George akan ditukar kepada watak Nabi Muhammad S.A.W. dan dia telah menangis sejak beberapa hari kerana ditipu. Bukan dia seorang tetapi semua pelakon dalam tu. Wallahua'lam jujur atau tidak katanya itu dan saya serahkan pada Allah. Dalam mesejnya kepada saya semalam:
"Thank you so much for your kind letter Muhamad Ferdauz. I appreciate it a lot and I do understand! I have nothing, completely nothing against your religion. My dad raised me so that I respected all religion. We had all different types of books at our home.. about Islam, about Christianity, about Buddhism! It's so painful to be accused of something that you did not do. I just posted a detailed explanation of what happened on the main page of this facebook. I would truly appreciate if you could spread the word. Peace & Love. Anna"

Saya menyatakan supaya dia memohon maaf kepada seluruh umat islam dan kami sudah memaafkannya kerana Nabi kami seorang yang pemaaf dan bukan pendendam. Semoga dengan kemaafan yang kita hulurkan kepadanya membuka pintu hatinya untuk islam betapa lembutnya agama ini yang penuh keamanan dan kesejahteraan sebagaimana seorang ketua pemusnah Masjid Babri, Shive Prasad yang telah meruntuhkan rumah Allah tetapi akhirnya memeluk islam menggunakan nama Mohammed Mustafa pada tahun 1999. Inilah hidayah Allah. Maka bersedialah kita memaafkannya dengan harapan dan doa agar dia terdetik untuk mendekati islam. Oleh itu, kita perlu menunjukkan bahawasanya akhlak Rasulullah terpampang pada orang islam. Kita bantah dengan hikmah bukan kekerasan..Lihat seterusnya..
Dicatat oleh AL-BINORY

Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara

Posted: 18 Sep 2012 03:33 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara


Assalamu'alaikum.Wr.Wb.

Posted: 17 Sep 2012 05:54 PM PDT

Assalamu'alaikum.Wr.Wb.
 
How are you my dearest,
 
I saw your profile today when i was searching for a muslim friend, so i became interested and decided to let you know.
 
I want us to be friends because i have lived a life of loneliness for a long time, i am humble and down to earth, and above all i am God fearing and dedicated in the things of Allah.
 
And i want a friend like that , I will tell you more about myself and send you my photos when i hear from you.
Thanks and may almighty Allah Continue to be with us.
 
Allah hafiz,
 
Hajia Aminata Bello.

DUN Lembah Jaya

Posted: 18 Sep 2012 11:27 AM PDT

DUN Lembah Jaya


Sekitar Majlis Pembentangan Kertas Kerja Berkaitan Aqidah Oleh Timbalan Mufti Negeri Selangor Di Masjid Al-Aman

Posted: 17 Sep 2012 07:53 PM PDT


Barisan tetamu dan pembentang kertas kerja, dari kanan: Ustaz Haji Mohd Rashdan Yunus, Nazir Masjid Al-Aman, Ustaz Mohd Arif Bin Abdul Samat, Qadi PAID dan Sahibul Samahah Dato' Haji Abdul Majid Bin Omar, Timbalan Mufti Selangor. Turut hadir Tuan Mohd Saiful Abu Khair, Penghulu Mukim Ampang 1.
Majlis berlansung pada 15 September 2012, jam 6:30 petang - 10:00 malam.





Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 18 Sep 2012 11:18 AM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Survival: Najib cuba takutkan orang Melayu

Posted: 18 Sep 2012 01:48 AM PDT


Survival: Najib cuba takutkan orang Melayu

Posted: 18 Sep 2012 01:47 AM PDT


KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bertujuan menimbulkan ketakutan di kalangan orang Melayu.

Kenyataan Najib itu juga didakwa sebagai cubaan secara halus untuk menanamkan sifat kebencian orang Melayu terhadap orang bukan Melayu.
"Najib bimbang dengan kebangkitan rakyat, atas sebab itu cuba menggambarkan kepada orang Melayu, survival politik melayu akan hilang jika tidak memilih Umno dalam pilihan raya umum akan datang," kata beliau pada sidang media, di Pejabat Agung PAS, pagi tadi.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Najib yang mengatakan survival politik Melayu Islam akan hilang jika memilih BN dalam pilihan raya umum akan datang.

Najib dikatakan berkata demikian ketika merasmikan mesyuarat Umno Pekan, 15 September lalu.
Tambah Mahfuz, kebimbangan Najib itu menyebabkan presiden Umno itu mengambil pendekatan tersebut, sedangkan apa yang dibimbangi beliau sebenarnya ialah kehilangan kuasa Umno itu sendiri.

Justeru, Mahfuz mengingtkan rakyat agar melihat persoalan ini dengan serius bagi membuat perubahan pada pilihan raya umum akan datang.

Lebih-lebih lagi, katanya ungkapan Najib itu tidak wajar dikeluarkan ketika seluruh rakyat Malaysia berada di ambang sambutan Hari Malaysia.

Beliau juga meminta Najib menghentikan politik kuno tersebut, yang tidak memberikan keuntungan kepada sesiapa, melainkan kepada BN itu sendiri.

Sidang Media DPPNK Kecam Hina Nabi S.A.W.

Posted: 18 Sep 2012 01:47 AM PDT



Hina Islam: Umno diminta politik hipokrit

Posted: 18 Sep 2012 01:45 AM PDT

KUALA LUMPUR: Penghinaan terhadap agama Islam dan Nabi Muhammad SAW berpunca daripada sikap segelintir orang Islam sendiri yang turut menghina Islam.

Apabila orang bukan Islam melihat penghinaan terhadap Islam dibuat dan tidak mendapat bantahan, maka mereka juga bertindak berani untuk berbuat demikian.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata perkara ini boleh dilihat ketika orang Islam sendiri, antaranya pemimpin Umno yang pernah mengeluarkan kenyataan menghina Islam itu sendiri.

Sambil menyifatkan Umno sebagai hipokrit dalam menangani isu penghinaan bukan Islam terhadap agama Islam, Mahfuz berkata parti Melayu itu diminta agar menghentikan politik hipokrit sedemikian.

"Sebelum ini, ramai di kalangan pemimpin Umno yang menghina dengan mempersendakan hukum Islam.  Dalam isu filem 'Innocent of Muslims' ini mereka tunjuk yang mereka mengecam penghinaan tersebut, tetapi dalam masa sama Umno sendiri dalam siri-siri tertentu pada zaman Tun Mahathir Mohamad memperlihatkan ungkapan Umno sendiri yang menghina Islam," dakwa beliau pada satu sidang media, di ibu negara, hari ini.

Sehubungan itu, ahli parlimen Pokok Sena itu mengingatkan umat Islam, khususnya di Malaysia agar bangkit untuk membantah kenyataan yang dibuat pemimpin negara ini, sepertimana yang pernah dimuatkan dalam sebuah buku terbitan Lajnah Penerangan Dewan Pemuda PAS Pusat.

Buku bertajuk 'Mahathir serta beberapa pemimpin Umno dan pengikutnya Anti-Islam' itu diterbitkan ketika Mahfuz mengetuai pergerakan tersebut.

Ahli parlimen Pokok Sena itu, bagaimanapun menyokong penuh umat Islam yang bertindak membantah pembikinan dan penayangan filem tersebut, yang menurutnya masih membuktikan rasa sensitiviti yang masih menebal di kalangan umat Islam.

Talam: Kenyataan Muhyiddin malukan BN

Posted: 18 Sep 2012 01:44 AM PDT

KUALA LUMPUR: Kenyataan Timbalan Predana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa Umno telah menemui formula untuk menawan Selangor dengan isu Talam Corporation Berhad (Talam) 'memalukan' BN.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad berkata, kemungkinan besar Muhyiddin telah diberi maklumat tidak tepat oleh Ketua Biro Profesional Muda MCA, Datuk Chua Tee Yong dan Koordinator Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed yang selama ini keliru tentang 'Pelan Pungutan Hutang Talam' (Talam Debt Recovery Exercise).

"Seluruh rakyat Selangor tahu bahawa (ketika) pemerintahan Umno-Barisan Nasional di Selangor dulu Talam berhutang kepada tiga anak syarikat negeri iaitu Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) - RM28.2 juta, Pendidikan Industri Yayasan Selangor Bhd (PIYSB) - RM248.7 juta dan Kumpulan Hartanah Selangor Berhad (KHSB) - RM115.1 juta

"Isu hutang Talam adalah sejak dari zaman pemerintahan Umno-Barisan Nasional di Selangor lagi, kenapa sejak dulu mereka tidak berusaha untuk mendapatkan kembali hutang dari Talam," jelasnya pada sidang media di Pejabat Agung PAS hari ini.

Beliau yang juga merupakan jurucakap rasmi Kerajaan Negeri Selangor berhubung isu hutang Talam itu turut mempersoal kerajaan BN yang gagal memungut hutang-hutang tersebut walaupun RM1 setelah tiga kali mereka mencubanya iaitu pada tahun 2005, 2007 dan 2008.

Dr Dzulkefly memberitahu, melalui perancangan dan pelan yang telah ditetapkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor, Talam telah melunaskan hutang-hutang mereka dalam bentuk bayaran yang telah ditetapkan.

Malah menurut beliau lagi, kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh firma audit bebas KPMG Transaction & Restructuring Sdn Bhd (KPMG) adalah amat jelas bahawa apa yang dilakukan oleh kerajaan negeri adalah satu keputusan yang bijak (a sound business decision).

"Kerajaan negeri, ditegaskan oleh KPMG tidak menbayar walaupun RM1 kepada Talam sebaliknya Talam telah melunaskan hutang berjumlah RM392 juta kepada kerajaan negeri," katanya.

Laporan itu menyebut bahawa Talam telah membayar RM340.89 juta dalam bentuk tanah dan aset iaitu tanah di Bukit Beruntung - RM150.28, di Bestari Jaya RM105.3 juta, di Ulu Yam dan 60 peratus ekuti saham dalam Ulu Yam Golf dan Country Resort dengan nilai RM22.2 juta.

Selain itu tanah di Danau Putra seluas 134 ekar - RM52,1 juta dan 5 unit pejabat di Menara Pandan bernilai RM11.1 juta.

Manakala selebihnya yang berjumlah RM51.12 juta pula dibayar dalam bentuk tunai itu RM12 juta dari jualan tanah di Puncak Jalil, RM5 juta melalui 'cash assignments' dai EON, RM7.68 juta pula dari kerja 'earthwork' di Universiti Selangor (Unisel).

RM9.04 juta diperolehi dari jualan 25,94 ekar tanah di Bukit beruntung dan RM17.4 juta dari tanah di Bestari Jaya.

Ahli Jawatankerja PAS Pusat itu turut menegaskan Umno-Barisan Nasional mempertikaikan sebahagian pembayaran tanah-tanah tersebut tetapi mereka lupa bahawa yang melakukan penilaian adalah pihak Jabatan Penilaian dan Perkhidmanatan Hartanah (JPPH) yang merupakan agensi kerajaan persekutuan.

Hina Nabi: Himpunan di kedutaan AS Jumaat ini

Posted: 18 Sep 2012 01:44 AM PDT

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPMM) telah membuat persediaan untuk menganjurkan Perhimpunan Aman bagi membantah filem kontroversi 'Innocence of Muslim' di hadapan Kedutaan Amerika pada 21 September ini sejurus selepas solat Jumaat.

Ketuanya, Nasrudin Hassan berkata penerbitan filem itu merupakan satu provokasi melampau yang boleh mencetuskan keganasan seperti berlaku di Libya dan tidak mustahil merebak ke negara umat Islam lain jika tidak dihentikan.

"Kita minta Barack Obama mengambil tindakan segera kerana ianya memburukkan lagi persepsi masyarakat dunia terhadap dasar luar Amerika khususnya berkait hubungan dengan negara Islam.

"Beliau perlu menunaikan janji awal beliau untuk pulihkan hubungan barat dengan umat Islam," katanya.

Sementara itu, Setiausaha DPPM, Khairul Faizi Ahmad Kamil berkata, beliau telah membuat pengerahan supaya setiap Dewan Pemuda PAS Negeri menghantar sekurang-kurangnya 5 ribu anggota Pemuda PAS dalam himpunan ini.

Manurutnya, DPPM juga telah mengarahkan agar 1000 anggota Jabatan Amal untuk menjalankan tugas sepanjang himpunan ini diadakan nanti.

Makluman secara rasmi kepada pihak keselamatan katanya akan dibuat dalam masa yang terdekat bagi memastikan bahawa himpunan ini dapat dilaksanakan dengan aman tanpa diganggu oleh provokasi mana-mana pihak.

"Kita menggesa agar seluruh umat Islam di negara ini untuk turut serta dalam himpunan aman ini bagi menyatakan rasa cinta dan sayang kita kepada Nabi Muhamad s.a.w serta menyatakan sikap kita terhadap kebiadapan Sam Becile dan sekutunya yang tidak bertanggung jawab ini.

"Kita juga menjemput seluruh pemimpin parti politik untuk bersama dalam himpunan ini sebagai satu isyarat bahawa rakyat Malaysia tidak dapat menerima penghinaan terhadap Rasulullah dan tindakan menghina Islam perlu dihentikan segera," katanya.

Pasti kini jadi pilihan masyarakat

Posted: 17 Sep 2012 08:01 PM PDT


 
PENGKALAN CHEPA:
Permintaan masyarakat bukan Islam terhadap pendidikan pra sekolah Pusat Asuhan Tunas-Tunas Islam (Pasti), begitu membanggakan kerana penekanan pendidikan akhlaknya.

Ketua Pengarah Jabatan Pasti Malaysia, Hassan Abdullah, berkata, pelbagai kaum di negara ini sama ada India, China malah yang beragama kristian juga turut berminat menghantar anak-anak mereka di Pasti.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis penutup Alam Ria Pasti Malaysia 2012, di Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan (Putik), di sini semalam.

Menurutnya, lebih membanggakan beberapa orang masyarakat bukan Islam khususnya di Perak memohon Pasti khas dibuka untuk mereka.

"Mereka memerlukan pendidikan akhlak, mereka yakin pendidikan akhlak yang kita didik telah mempengaruhi kanak-kanak khususnya bila memasuki tahun satu.

"Inilah kejayaan kita, kerana itu mereka meminta kelas Pasti khas untuk mereka, tanpa mengajar hafazan sebaliknya menekan akhlak dan adab-adab sopan yang lain,"ujarnya.

Terdahulu ketika berucap pada majlis itu beliau memberitahu pelbagai pembaharuan akan dipertingkatkan dari semasa ke semasa bagi menjayakan hasrat pendidikan Pasti menjadi pilihan nombor satu masyarakat Malaysia.

Katanya, antara lain penubuhan Nurul Quran tahun hadapan sebagai kaedah terbaru belajar al-Quran selain qiraati atau iqra'.

"Buku ini telah dicetak untuk digunakan tahun hadapan,"ujarnya.

Kelantan tahun ini diberi peluang menjadi tuan rumah Alam Ria Pasti peringkat Malaysia.

Sementara itu, Pasti Negeri Selangor muncul johan keseluruhan sempena alam ria itu.

Selangor dipilih sebagai juara memandangkan beberapa acara pertandingan lain telah menduduki tempat kedua dan ketiga selain johan dalam pertandingan deklamasi puisi pelajar perempuan.

Sambutan Hari Malaysia 2012 Peringkat Negeri Kelantan (16 September 2012)

Posted: 17 Sep 2012 04:56 PM PDT
















Batu Gajah Mari

Posted: 18 Sep 2012 11:15 AM PDT

Batu Gajah Mari


Khairul Azwan! Letaklah jawatan!!!

Posted: 18 Sep 2012 01:18 AM PDT

IPOH: Dewan Pemuda PAS Negeri Perak berkongsi sedih bersama seluruh penyokong Pasukan Bolasepak Seladang Negeri Perak di atas ketidak layakkan Pasukan Seladang bagi meneruskan saingan merebut Piala Malaysia pada tahun ini.


Timbalan Ketuanya, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss berkata, satu tindakan drastik perlu diambil bagi mengembalikan kegemilangan Pasukan Seladang yang selama ini menjadi perhatian oleh pasukan negeri lain selama ini.


Menurutnya, jika dalam saingan Liga Super baru-baru ini, dengan melihat pretasi hambar Pasukan Seladang yang dipimpin oleh Jurulatihnya, Norizan Bakar yang akhirnya 'disingkirkan'.


Tempat Norizan digantikan pula oleh bekas pemain Semi Pro Perak ketika itu daripada Negara Korea, iaitu Jang Jung.


"Tetapi yang peliknya, bagaimana dipihak pengurusannya? Adakah Pengurus dan Penolong Pengurusnya masih dikekalkan untuk tahun hadapan?," soal beliau.


Naib Ketua Pemuda PAS Pusat itu menjelaskan, umum mengetahui bahawa Pengurus Pasukan Seladang adalah Bendahari Persatuan Bolasepak Negeri Perak (PAFA), Khairul Azwan Harun yang juga Pengurus Besar PAFA Holding Sendirian Berhad.


"Adakah Khairul Azwan yang juga Ketua Pergerakan Pemuda Umno Negeri Perak akan dikekalkan sebagai Pengurus akan datang juga?


"Jika sebelum ini Norizan 'disingkirkan', sudah tiba masanya Khairul Azwan juga 'berundur diri' jika ingin melihat kemajuan bolasepak di Perak khasnya!," tegasnya


Like FB Dr Raja Iskandar : http://www.facebook.com/pages/Dr-Raja-Iskandar-Al-Hiss/203429049713492

PEMUDA PAS DUN KIJAL

Posted: 18 Sep 2012 11:10 AM PDT

PEMUDA PAS DUN KIJAL


Majlis Jamuan Aidilfitri MTD PAS Kijal & Cawangan Pekan Ibok Meriah

Posted: 18 Sep 2012 06:18 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 18 Sep 2012 11:03 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 18 Sep 2012 09:27 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


Penghinaan Ke Atas Rasulullah Sollahu’alaihiwasallam: Menguji Tahap Kecintaan Umat Islam Terhadap Baginda Sollallahu’alaihiwasallam

Posted: 17 Sep 2012 10:36 AM PDT

BANTAHAN FILEM MENGHINA PERIBADI RASULULLAH SAW.

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 18 Sep 2012 09:20 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Perkhidmatan Kumpulan Kompang

Posted: 18 Sep 2012 06:35 AM PDT

Kepada sesiapa yang ingin mendapatkan perkhidmatan kumpulan kompang sekitar Seremban atau Senawang sila hubungi Sdr Zairul 013-6000239

Jawatan Kosong Guru PASTI

Posted: 18 Sep 2012 02:04 AM PDT


PASTI Al-Ain di Pedas, Rembau memerlukan Guru atau Pembantu Guru (muslimah ahaja) untuk persediaan sesi pembelajaran tahun 2013.

Tempat tinggal dan makanan disediakan
Keutamaan kepada yang belum berkahwin

Mereka berminat untuk memohon, sila hubungi Pn Norwani 013-3851202 atau e-mel ke halwan9@yahoo.com

Jasindaily Online

Posted: 18 Sep 2012 09:16 AM PDT

Jasindaily Online


Bekas polis kanan: Mahathir boleh disiasat kerana subahat

Posted: 17 Sep 2012 04:45 PM PDT

Bekas perdana menteri Tun Mahathir Mohamad, yang memainkan peranan penting dalam dalam pemecatan timbalannya pada masa itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mungkin boleh disiasat kerana bersubahat dengan peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail dan bekas ketua polis negara Tan Sri Musa Hassan atas dakwaan mereka dan menyembunyikan fakta material. Melainkan, Mahathir boleh menunjukkan bukti bahawa beliau mengambil langkah perlu untuk menghalang Gani dan Musa daripada berbuat demikian, kata bekas ketua CID Kuala Lumpur, Mat Zain Ibrahim, yang bertanggungjawab ke atas siasatan kes mata lebam Anwar. Mat Zain berkata, beliau menyatakan demikian berdasarkan pengakuan Musa dalam satu wawancara dengan Malaysiakini bahawa bekas ketua polis itu mengambil sampel darah Anwar daripada siasatan mata lebam Mat Zain untuk ujian DNA bagi satu kes lain – melibatkan dakwaan liwat. Musa merupakan penyiasat untuk kes dakwaan liwat tersebut. 

 Mahathir dalam memoirnya A Doctor in the House (bab 53, halaman 684) menulis bahawa beliau yakin bahawa Anwar terlibat dalam aktiviti homoseksual berdasarkan maklumat yang diperolehi daripada Musa dan ketua polis negara pada masa itu, Tan Sri Abdul Rahim Noor. Perkara itu, dan juga soalsiasat ke atas mangsa yang didakwa, menyebabkan Anwar dipecat dan kemudiannya ditahan. Anwar kemudiannya didakwa atas tuduhan liwat, yang digelar Liwat I, melibatkan pemandu Azizan Abu Bakar. Mat Zain juga mempersoallkan keperluan Musa untuk "mencuri" sampel darah Anwar daripada Hospital Kuala Lumpur untuk menjalankan ujian DNA, sedangkan Musa – yang merupakan penyiasat untuk kes dakwaan liwat dan penyalahgunaan kuasa – didakwa telah menyiapkan siasatannya untuk dua kes tersebut. 

Katanya lagi, pengakuan Musa kepad Malaysiakini juga mengesahkan pengakuan Dr Zahari Noor dari HKL semasa perbicaraan Anwar pada Disember 1998, bahawa Musa dan ASP Mohd Rodwan Mohd Yusof pada 15 Oktober 1998 secara paksa mengambil sampel darah Anwar yang disimpan di HKL – yang bertujuan untuk ujian HIV tetapi secara salah digunakan Musa untuk ujian DNA. "Ini menimbulkan persoalan sama ada Musa benar-benar telah menyiapkan siasatan dalam dakwaan liwat dan mempunyai bukti kukuh untuk membuktikan Anwar bersalah, atau ada tangan ghaib yang menghasut atau memaksa beliau mereka bukti DNA pada tilam, yang menyebabkan Musa mengambilnya (DNA Anwar) dari HKL. Jika tidak, apa tujuannya?," kata Mat Zain.

Kesian UMNO: Eja Nama Nabi Pun Salah

Posted: 17 Sep 2012 04:06 PM PDT

BETAPA JAHILNYA UMNO SAMPAI NK MENGEJA NAMA NABI PUN DAH TAK RETI... ADA KE NABI MUMMAD? DAH TU YG BERDEMO ADA YG SIAP GELAK.. ADAKAH DEMO BANTAHAN FILEM YG HINA NABI ITU SATU LAWAK JENAKA BG UMNO? - CPR http://azmieyusoff.blogspot.com/2012/09/panas-kejahilan-umno-eja-nama-nabi-pun.html


SIAPA SEBENARNYA SAMSENG

Posted: 17 Sep 2012 04:03 PM PDT

CERAMAH 'SIAPA SEBENARNYA SAMSENG ???' BERSAMA YB NG SUE LIM (ADUN SEKINCHAN), UST KAMARUDIN SIDEK DAN SDRI GINNIE LIM PADA 21 SEPTEMBER 2012, HARI JUMAAT, JAM 9.00 MALAM DI TAMAN IKS PULAI, MERLIMAU, MELAKA...JOM HADIR DAN SAKSIKAN SIRI KEGANASAN UMNO + BN DI MELAKA YANG SELAMA INI DISEMBUNYIKAN OLEH MEDIA2 DI MALAYSIA DI DALAM KLIP VIDEO YANG AKAN DITAYANGKAN.


PEMUDA RANTAU ABANG

Posted: 18 Sep 2012 03:18 AM PDT

PEMUDA RANTAU ABANG


MAJLIS SAMBUTAN HARI RAYA AIDILFITRI DUN RANTAU ABANG 1433H

Posted: 17 Sep 2012 04:20 AM PDT

PROGRAM : MAJLIS SAMBUTAN HARI RAYA AIDILFITRI DUN RANTAU ABANG
                   1433H
TEMPAT    : MARKAZ PAS PULAI SERAI
TARIKH    : 15 SEPTEMBER 2012 BERSAMAAN 28 SYAWAL 1433H






















::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 18 Sep 2012 01:49 AM PDT

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


Korban Perdana 2012

Posted: 17 Sep 2012 08:06 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 18 Sep 2012 01:15 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Hina Nabi: Himpunan di kedutaan AS Jumaat ini

Posted: 18 Sep 2012 01:06 AM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPMM) telah membuat persediaan untuk menganjurkan Perhimpunan Aman bagi membantah filem kontroversi 'Innocence of Muslim' di hadapan Kedutaan Amerika pada 21 September ini sejurus selepas solat Jumaat.

Ketuanya, Nasrudin Hassan berkata penerbitan filem itu merupakan satu provokasi melampau yang boleh mencetuskan keganasan seperti berlaku di Libya dan tidak mustahil merebak ke negara umat Islam lain jika tidak dihentikan.

"Kita minta Barack Obama mengambil tindakan segera kerana ianya memburukkan lagi persepsi masyarakat dunia terhadap dasar luar Amerika khususnya berkait hubungan dengan negara Islam.

"Beliau perlu menunaikan janji awal beliau untuk pulihkan hubungan barat dengan umat Islam," katanya.

Sementara itu, Setiausaha DPPM, Khairul Faizi Ahmad Kamil berkata, beliau telah membuat pengerahan supaya setiap Dewan Pemuda PAS Negeri menghantar sekurang-kurangnya 5 ribu anggota Pemuda PAS dalam himpunan ini.

Manurutnya, DPPM juga telah mengarahkan agar 1000 anggota Jabatan Amal untuk menjalankan tugas sepanjang himpunan ini diadakan nanti.

Makluman secara rasmi kepada pihak keselamatan katanya akan dibuat dalam masa yang terdekat bagi memastikan bahawa himpunan ini dapat dilaksanakan dengan aman tanpa diganggu oleh provokasi mana-mana pihak.

"Kita menggesa agar seluruh umat Islam di negara ini untuk turut serta dalam himpunan aman ini bagi menyatakan rasa cinta dan sayang kita kepada Nabi Muhamad s.a.w serta menyatakan sikap kita terhadap kebiadapan Sam Becile dan sekutunya yang tidak bertanggung jawab ini.

"Kita juga menjemput seluruh pemimpin parti politik untuk bersama dalam himpunan ini sebagai satu isyarat bahawa rakyat Malaysia tidak dapat menerima penghinaan terhadap Rasulullah dan tindakan menghina Islam perlu dihentikan segera," katanya.

harakahdaily/-

Penyokong BERSIH bebas tuduhan perhimpunan haram

Posted: 18 Sep 2012 12:54 AM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Dua puluh satu orang, termasuk wakil rakyat, telah dibebaskan dan dilepaskan oleh Mahkamah Sesyen Petaling Jaya hari ini daripada tuduhan menyertai perhimpunan haram dan tidak mematuhi perintah pegawai polis.

Mahkamah memutuskan bahawa pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie terhadap tertuduh dan polis gagal untuk menunjukkan peranan yang dimainkan oleh peserta dalam perhimpunan nyalaan lilin dalam menyokong BERSIH pada tahun 2008.

Menurut mahkamah, terdapat jurang dalam kes pendakwaan ekoran testimoni saksi-saksi yang tidak konsisten.

"Berikutan ini, tidak perlu untuk memanggil tertuduh untuk membela mereka. Mereka dilepaskan dan dibebaskan daripada semua tuduhan," kata Hakim Hayatul Akmal.

Mereka yang didakwa termasuk Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara MP Tony Pua, Exco Kerajaan Selangor Ronnie Liu, ADUN Kampung Tunku Lau Weng San dan ahli Majlis MBPJ Tiew Way Keng, paderi Katolik Paulino Francesco Miranda serta peguam S Ashok Kandiah.

Yang lain adalah K Raman, G Ramish, Augustine Gan Liam Tee, Andrew Ng Yew Han, Lim Cheng Inn, Ooi Suan Huah, Ambrose Poh Teik Huat, Johny Andu @ Abu Bakar Adnan, K Thengaran, Ong Boon Keong, Mohd Fasya Mohd Tajudin, Goh Jin Kiat, Henry Hor @ Henry James Hor, Mohd Khairul Anuar Mohd Jamil and Goh Chien Yee.

kesemua mereka berumur antara 29 dan 66 tahun, dengan majoritinya dari Lembah Kelang dan yang lainnya dari Alor Setar, George Town dan Tampin.

malaysiakini/-

Pemimpin BN Songlap RM200,000 Geran Bantuan Setengah Juta

Posted: 18 Sep 2012 12:49 AM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Satu laporan dibuat terhadap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung penyelewengan geran bantuan kebajikan Perdana Menteri (PM) sebanyak RM500,000 yang diberikan kepada Persatuan Bekas Polis Malaysia (PBPM).

Laporan oleh Ketua Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin atau dikenali Chegu Bard itu dibuat di Georgetown, Pulau Pinang, semalam.

Ia berikutan pendedahan satu set dokumen membuktikan bagaimana geran bantuan tersebut diseleweng sebanyak RM200,000 untuk dibayar kepada orang tengah sebagai komisen.

Dokumen yang ditemui Chegu Bard di rumahnya di Nibong Tebal 12 September lalu itu menyebut pada 28 Mac 2012 bahawa Kementerian Kewangan telah memaklumkan kepada PBPM mengenai peruntukan sebanyak RM500,000.

Manakala surat maklum balas dari PBPM kepada kementerian mengenai penerimaan tersebut juga telah dinyatakan pada 6 April 2012.

Dokumen tersebut, jelas menyebut nama seorang pemimpin tertinggi BN yang membantu PBPM mendapatkan geran bantuan.

Dalam minit mesyuarat persatuan merekodkan bahawa PBPM perlu membayar RM200,000 kepada sebuah syarikat yang kononnya menjadi orang tengah bagi mendapatkan geran tersebut.

"Mesyuarat pertubuhan tersebut menyebut dengan jelas nama Datuk Seri Chua Soi Lek pada 19 November 2012 berlaku pertemuan di mana persatuan mohon bantuan untuk dapatkan sumbangan dari Jabatan Perdana Menteri," dedah Chegu Bard dalam kenyataannya.

"Ini membuktikan korupsi dalam negara sudah semakin teruk, apabila bantuan geran kebajikan pun mesti melalui orang tengah untuk dibayar komisen," kata beliau lagi.

"Pendedahan ini juga meyakinkan bahawa pemimpin BN yang terlibat membantu PBPM mendapatkan geran tersebut, menjelaskan amalan rasuah dan korup senantiasa menjadi rutin dalam kehidupan mereka.

"Pendedahan ini perlu segera diambil tindakan bagi mengheret mereka yang terlibat menjadi orang tengah serta menyalahgunakan kuasa bagi mendapat komisen dan rasuah dari mereka yang memerlukan," tegas Chegu Bard. -KD

Survival: Najib cuba takutkan orang Melayu

Posted: 18 Sep 2012 12:12 AM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bertujuan menimbulkan ketakutan di kalangan orang Melayu.

Kenyataan Najib itu juga didakwa sebagai cubaan secara halus untuk menanamkan sifat kebencian orang Melayu terhadap orang bukan Melayu.

"Najib bimbang dengan kebangkitan rakyat, atas sebab itu cuba menggambarkan kepada orang Melayu, survival politik melayu akan hilang jika tidak memilih Umno dalam pilihan raya umum akan datang," kata beliau pada sidang media, di Pejabat Agung PAS, pagi tadi.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Najib yang mengatakan survival politik Melayu Islam akan hilang jika memilih BN dalam pilihan raya umum akan datang.

Najib dikatakan berkata demikian ketika merasmikan mesyuarat Umno Pekan, 15 September lalu.

Tambah Mahfuz, kebimbangan Najib itu menyebabkan presiden Umno itu mengambil pendekatan tersebut, sedangkan apa yang dibimbangi beliau sebenarnya ialah kehilangan kuasa Umno itu sendiri.

Justeru, Mahfuz mengingtkan rakyat agar melihat persoalan ini dengan serius bagi membuat perubahan pada pilihan raya umum akan datang.

Lebih-lebih lagi, katanya ungkapan Najib itu tidak wajar dikeluarkan ketika seluruh rakyat Malaysia berada di ambang sambutan Hari Malaysia.

Beliau juga meminta Najib menghentikan politik kuno tersebut, yang tidak memberikan keuntungan kepada sesiapa, melainkan kepada BN itu sendiri.

HARAKAHDAILY/-

Mahfuz: 'Umno, BN cukup takut hilang kuasa'

Posted: 18 Sep 2012 12:02 AM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Pas mendakwa kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mengatakan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan menentukan "survival" Melayu baru-baru ini adalah sesuatu yang tidak wajar dan hanya menimbulkan ketakutan di kalangan masyarakat Melayu.

Menurut Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar, kenyataan itu jelas memperlihatkan yang Barisan Nasional (BN) dan Umno sendiri sedang berada di ambang keresahan.

"Kenyataan yang dibuat Najib ini menunjukkan yang mereka cukup takut untuk kehilangan kuasa dalam PRU13 nanti.

"Beliau juga takut jika rakyat berpaling tadah dan menyokong Pakatan Rakyat (PR) dan mengeluarkan kenyataan berbaur ugutan ini supaya rakyat terus bersama Umno," katanya pada sidang media, hari ini.

Dua hari lalu, Perdana Menteri berkata yang PRU13 bukan sebarang pilihan raya tetapi penentu kepada survival bangsa Melayu.

Mahfuz menambah, kenyataan Najib itu juga akan menambah kebencian masyarakat bukan Melayu negara ini terhadap Melayu.

"Saya ingin mengingatkan kepada masyarakat Melayu negara ini agar buat pilihan secara bijak. Kenyataan ini hanya menjurus kepada survival politik Umno, bukan survival politik Melayu," tegasnya.

Beliau menambah, rakyat negara ini perlu membuat perubahan yang sewajarnya bagi memastikan pilihan raya umum akan datang akan memberi keadilan kepada semua pihak.

"Umno juga terpaksa membuat ugutan agar ahlinya kekal dalam parti. Buktinya mereka dengan senang hati mengugut jika berlaku sabotaj, jawatan dalam parti akan lucut serta-merta.

"Ini salah satu cara penghambaan secara halus yang dibuat Umno terhadap ahli mereka," katanya.

SINAR HARIAN/-

Pencacai UMNO Menghina Sunnah Rasulullah

Posted: 17 Sep 2012 11:59 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Gambar di atas adalah satu penghinaan yang tiada taranya bukan sahaja ke atas TG Nik Abdul Aziz, tetapi juga ke atas sunnah Rasulullah.

Apakah menghirup makanan dari pinggan di pandang sebagai sesuatu yang tidak sopan oleh pencacai UMNO lalu menyamakannya dengan khinzir?

Sedangkan apa yang dilakukan oleh TG Nik Aziz dan kebanyakan ulamak adalah untuk menghabiskan makanan di pinggan. Ia adalah perkara basic di dalam ugama yang ramai pencacai UMNO tidak tahu sebab cetek pengetahuan di dalam pelajaran ugama sendiri.

Hadith: Dari Anas: "Bahwasanya Rasul SAW, sewaktu makan menggunakan tiga jari, dan sabdanya: "Ketika suapan seseorang dari kamu jatuh, hendaklah diambil, dibersihkan dari kotorannya, lalu dimakan, jangan dibiarkan syaitan yang makan. Dan beliau SAW, menyuruh membersihkan sisa makanan di piring dengan sabdanya: "Kalian tiada mengetahui dengan pasti butiran makanan yang mana terletaknya barakah pada makanan" (HR. Muslim)

Di dalam Islam yang tidak sopan itu ialah yang mensia-siakan rezeki, yang membazir dan yang tidak habiskan makanan di pinggan/piring untuk menjadi jamuan kepada syaitan.

kelab grennboc/-

Filem hina Nabi: Youtube tak akan buang video

Posted: 17 Sep 2012 11:56 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

WASHINGTON: Google menolak permintaan White House untuk membuang video klip yang menghina Nabi Muhammad di Youtube, tetapi akan menyekat akses kepada video itu di negara-negara tertentu.

Rumah Putih Jumaat lalu berkata bahawa mereka telah meminta Youtube untuk mengkaji sama ada video tersebut melanggar terma penggunaannya. Youtube, laman perkongsian video dalam talian adalah hak milik Google.

Youtube dalam satu kenyataannya Jumaat lalu berkata bahawa video itu boleh didapati dengan meluas di Web dan "secara jelas mengikut garis panduan kami dan akan kekal di Youtube."

Filem pendek "Innocence of Muslims" memburuk-burukkan Islam dan Nabi Muhammad. Filem ini berperanan dalam mencetuskan keganasan terhadap kedutaan AS di Timur Tengah. Filem ini turut dipersalahkan kerana memainkan peranan dalam serangan di Libya, di mana Duta AS dan tiga yang lain telah dibunuh walaupun punca sebenar serangan masih di bawah siasatan.

Pegawai Amerika Syarikat dan Libya sedang menyiasat sama ada protes di Libya adalah strategi pihak militan, kemungkinan pesimpati al-Qaeda, yang menjalankan serangan terselaras ke atas Konsulat AS di Benghazi dan membunuh warga Amerika. Washington telah menggunakan penyiasat FBI untuk mengesan campur tangan militan di sebalik serangan itu.

Sedang protes ke atas video tersebut semakin hangat, Youtube menyekat akses kepada video tersebut di Libya dan Mesir. Youtube memberi alasan "situasi yang sangat sensitif" di kedua-dua negara tersebut. YouTube kemudiannya juga menyekat akses kepada video tersebut di India dan Indonesia selepas kedua-dua kerajaan ini memberitahu Youtube video tersebut melanggar undang-undang mereka.

Dalam kenyataannya Jumaat lalu, Youtube berkata video tersebut akan kekal di laman webnya di negara selain Libya, Mesir, India dan Indonesia.

"Kami bekerja keras untuk mewujudkan satu komuniti yang boleh berseronok dan juga yang membolehkan orang ramai meluahkan pendapat yang berbeza," jelas kenyataan Youtube. "Ini adalah satu cabaran kerana apa yang okey di satu negara boleh jadi menyinggung di tempat-tempat lain. Video ini - boleh didapati secara meluas di Web – dan secara jelasnya dalam garis panduan kami maka ia akan kekal di Youtube.

"Walau bagaimanapun, kami telah mengehadkan akses kepada video ini di negara-negara di mana ia telah diharamkan seperti India dan Indonesia, juga di Libya dan Mesir, memandangkan situasi yang sangat sensitif dalam kedua-dua negara ini. Pendekatan ini adalah sepenuhnya selari dengan prinsip-prinsip yang kami bentangkan pada 2007. "

Garis panduan komuniti Youtube mengatakan syarikat itu menggalakkan kebebasan bersuara dan membela hak semua orang untuk meluahkan pandangan yang tidak popular. Tetapi Youtube turut mengatakan ia tidak membenarkan 'ucapan berunsur kebencian'.

"Ucapan berunsur kebencian' merujuk kepada kandungan yang mempromosikan kebencian terhadap ahli-ahli kumpulan yang dilindungi," jelas garis panduan itu. "Kadang-kadang ada garis pemisah yang sangat halus antara apa yang dianggap sebagai ucapan berunsur kebencian dan apa yang tidak. Sebagai contoh, secara umumnya adalah okey untuk mengkritik sesebuah negara, tetapi ia tidak okey untuk membuat generalisasi yang menghina orang dari negara tertentu."

harakahdaily/-

Lima rumah diserang kepala angin

Posted: 17 Sep 2012 11:53 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KEMAMAN – "Saya lihat depan mata pusaran angin menerbangkan atap zink rumah, waktu itu saya sedang berbaring di atas katil bersama kakak dalam bilik tidur," kata Nor Hamizah Husin, 21, yang terkejut melihat musibah diserang kepala angin yang mengakibatkan atap di lima buah rumah musnah, di Kampung Bukit Mentok, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, sebahagian besar atap dan struktur kayu bumbung musnah hingga ruang dalam rumah dibanjiri air hujan kerana ketika kejadian cuaca hujan lebat.

Nor Hamizah yang bekerja di taska berkata, ketika itu apa yang terlintas di hatinya hanya mahu keluar dari bilik tidur dan menyelamatkan diri tanpa terfikir untuk menyelamatkan barang berharga mahupun dokumen penting.

"Bukan sahaja zink, malah kayu bumbung rumah juga terangkat. Terkejut dengan kejadian tanpa disangka itu saya dan kakak, Nor Hasiati, 25, bingkas bangun dari katil dan keluar dari bilik tidur.

"Waktu keluar kami sekali lagi terkejut kerana lihat keseluruhan atap di ruang tamu juga sudah tiada," katanya sambil mengakui dia tidak keluar kelmarin sebaliknya rehat sahaja di rumah sempena cuti Hari Malaysia.

Rumah berkenaan dihuni Nor Hamizah bersama kakak dan ibunya, Robiah Mohamad yang mana ketika itu ibunya sedang makan di ruang dapur.


Atap melayang bagai kertas

Sementara itu, Robiah yang juga ibu tunggal enam anak berkata, bencana itu berlaku dalam tempoh yang singkat iaitu kira-kira 10 minit kesemua atap di bahagian ruang tamu dan bilik tidur melayang bagaikan kepingan kertas.

"Semasa saya sedang makan nasi, secara tiba-tiba saya dengar bunyi angin kuat disertakan dengan hujan lebat. Saya cepat-cepat menjengah ruang tamu dan lihat atap zink melayang diterbangkan angin.

"Ada atap yang jatuh di belakang rumah dan ada yang diterbangkan lebih jauh sehingga ke kaki bukit kira-kira 10 meter di belakang rumah kami. Kemudian saya pergi bahagian depan rumah diikuti dua anak saya yang bergegas keluar dari bilik tidur apabila mereka sedar kejadian cemas itu," katanya.

Panik dengan kejadian itu, mereka sekeluarga tidak sempat mengalihkan barang elektrik yang berada di ruang tamu dan ia dibasahi hujan sebelum jiran tetangga serta saudara mara datang membantu mengalihkan barangan berharga.

Pun begitu, Robiah yang tidak pernah berhadapan dengan situasi itu seumur hidupnya bersyukur kerana dia dan dua anaknya terselamat serta tidak mengalami apa-apa kecederaan selain cepat mendapat bantuan.


Rumah rosak dibaiki segera

Sementara itu, tinjauan Sinar Harian di rumah mangsa semalam mendapati, kerja memasang atap asbestos baru di rumah Robiah dan kesemua mangsa terlibat rancak dilakukan.

Terdahulu, Rofiah sekeluarga turut menerima kunjungan Adun Air Putih, Wan Abdul Hakim Wan Mokhtar; pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Daerah Kemaman dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Bukit Mentok, Che Wan Daud Che Wan Sulaiman.

Dalam pada itu, Che Wan Daud memberitahu, rumah mangsa yang rosak dibaiki segera dan kesemuanya disiapkan semalam agar mangsa tidak mengalami kesulitan.

Hari tanpa kereta di Brussels

Posted: 17 Sep 2012 10:46 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

BEBERAPA orang mengayuh basikal di sebatang jalan raya di Brussels kelmarin.

BRUSSELS, Belgium - Beberapa batang jalan raya di bandar raya ini tidak dilalui sebuah kenderaan pun sempena Hari Bebas Kereta kelmarin.

Sejumlah orang berjalan, berbasikal, menunggang skuter dan memakai kasut roda semasa mereka melalui jalan tersebut.

Ia diadakan bagi menggalakkan orang ramai tidak menggunakan kereta ketika berada di kawasan bandar.

- Agensi

16 hilang terowong runtuh di China

Posted: 17 Sep 2012 10:20 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

BEIJING - Sekurang-kurangnya 16 hilang dikhuatiri tertimbus selepas terowong yang dalam pembinaan runtuh di tenggara China.

Agensi media Xinhua melaporkan, anggota penyelamat masih mencari mangsa yang terperangkap selepas terowong yang sedang dibina itu runtuh pada malam Ahad lalu berdekatan bandar Ganzhou, wilayah Jiangxi.

Terowong yang runtuh itu membabitkan sebahagian daripada hampir keseluruhan laluan lebuh raya dari utara ke selatan China sepanjang 3,429 kilometer.

Sementara itu, pegawai penyelamat berkata, data terkini mangsa terperangkap belum diperoleh.

"Dipercayai reka bentuk dan bahan binaan serta struktur kurang bermutu menyebabkan runtuhan itu berlaku," katanya. - AP

Politik Ganas: Cermin kereta YDP PAS Pekan kena pecah

Posted: 17 Sep 2012 09:48 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

PEKAN, 17 Sept - Sebuah kereta milik Yang Di Pertua PAS Kawasan Pekan, Ustaz Abu Kassim Manaf (foto) telah dirosakkan oleh individu yang tidak dikenali lewat awal pagi tadi. Kenderaan beliau dari jenis Kia Spektra itu telah dibaling dengan batu-bata menyebabkan cermin belakangnya pecah.

Perbuatan khianat itu dipercayai berlaku sekitar jam 1.30 pagi dan terdapat saksi yang mengatakan penjenayah terbabit merupakan seorang dewasa yang menunggang motosikal jenis Honda EX5. Beliau dikatakan telah masuk ke rumah mangsa dan melontarkan dua biji baru bata. Salah satu daripadanya terkena cermin belakang dan satu lagi terkena pada bumbung dan bahagian depan kereta berkenaan. Menurut sumber, sebelum ini kejadian yang sama telah menimpa kenderaan anak saudara beliau turut dipecahkan cermin ketika ia diletakkan di hadapan rumahnya.

Dua kejadian yang berlaku ini menimbulkan satu persoalan, apakah ia bermotifkan politik atau sekadar perbuatan khianat pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Sementara itu laporan polis telah di buat oleh PAS Pekan selepas kejadi itu awal pagi tadi. Kejadian yang berlaku ini sungguh mengejutkan kerana ia melibatkan pimpinan tertinggi PAS di kawasan parlimen yang diwakili oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak. Nampaknya kini budaya samseng dalam berpolitik sudah semakin menular dan berada ditahap yang paling serius. Kejadian yang menimpa YDP PAS Pekan itu kemungkinan besar adalah untuk menakut-nakutkan beliau dan keluarganya, tambahan pula Pilihanraya Umum Ke-13 kian hampir sekarang ini.

Apapun, mujurlah tidak ada kecederaan atau kemalangan jiwa berlaku dalam kejadian ini. Manakala itu, menurut Pengerusi Majlis Tindakan Rakyat Pahang (MTRP), Syed Ali Al-Habshe beliau percaya perbuatan itu adalah tindakan khianat oleh seteru politik pemimpin PAS terbabit. "Harap.. jangan amalkan budaya politik ganas dan kejadian ini mungkin disebabkan oleh tindakan ektrimis pihak lawan. Marilah kita sama-sama solat hajat minta Allah berikan petunjuk kepada pihak terbabit. Polis juga diharap dapat bertindak secara adil siasat kes ini", katanya.


Ustaz Abu Kassim menunjukkan cermin belakang keretanya yang dipecahkan

[Kejadian yang berlaku ini dilihat pasti akan menjatuhkan imej UMNO BN di mata rakyat walau pun mungkin bukan ahli mereka yang melakukannya. Biar pun mungkin mereka menafikan, namun berdasarkan kepada modus operandi yang dilakukan ia menjurus ke arah itu. Jika tidak mana mungkin dua kejadian yang sama dilakukan terhadap orang yang sama dan mempunyai pertalian suadara seperti ini.

Sebelum ini, adengan memualkan ini dapat disaksikan di ceramah-ceramah, kemudia terbawa-bawa ke lokasi sesuatu program.

Terkini melibatkan kejadian simbah cat pula dan akhirnya tindakan biadap ini pula dilakukan. Ia sesuatu yang tidak wajar dan sepatutnya tidak dilakukan jika negara kita mengamalkan politik yang sihat.

Namun, bagai direstui maka akhirnya berlakulah kejadian yang tidak diingini seperti ini sebenarnya. Moga pihak polis dapat melakukan tindakan secara profesional untuk mengesan penjenayah terbabit. Semoga Ustaz Abu Kassim tetap tabah menghadapi musibah ini].

harakahdaily/-

[PERLU TAHU] Mengapa Mereka Potong Subsidi Rakyat, Tidak Gaji Menteri?

Posted: 17 Sep 2012 09:46 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Slip Pendapatan Bulanan bagi Menteri Penuh Malaysia termasuk Ketua-Ketua Menteri

1. Gaji Pokok RM18,000

2. Elaun Keraian RM10,500.00

3. Elaun Perumahan RM10,800.00 - Kebanyakan menteri ada rumah sendiri, jadi tuntutan ini masuk poket mereka sajalah

4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00 -

5. Elaun parking RM 5,700.00

Jumlah pendapatan bulanan RM55,650.00 yg wajib terima samada sakit atau tidak kerja

Lain-lain kemudahan

1. Bercuti keluar negara sekali setahun terutama selepas persidangan Dewan Negara- semua perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan termasuk tiket penerbangan,hotel, duit poket sebanyak RM50,000.00. Kalau tidak bercuti keluar negara seorang menteri boleh menuntut sebanyak RM50,000.00 tanpa resit.

2. Bil letrik percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

3. Bil Air percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

4. Bil telefon percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia

5. Peruntukan perkakasan dapor/perhiasan rumah dll boleh dituntut setahun sekali sebanyak RM40,000.00

6. Sebuah kereta Mercedes S320, di lengkapi dgn talipon bimbit, satu driver, minyak percuma. Kalau pakai pemandu kementerian, dapatlah duit percuma.

7. Semua pemberian derma spt kpd perkahwinan, kematian atau pemberian kpd badan kebajikan kebajikan boleh dituntut.

8. Boleh mengadakan rumah terbuka setiap hari raya, segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan. Kebiasaan Menteri menuntut sebanyak RM400,000.00

9. Setiap menteri biasanya tuntutan mereka sebanyak RM45,000.00 semua elaun perbelanjaan tidak termasuk elaun-elaun dalam slip pendapatan bulanan. -malique

Wanita campak anak direman

Posted: 17 Sep 2012 09:44 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA – Seorang wanita dipercayai ibu kepada bayi yang ditemui mati di Blok 1, Desa Mentari kelmarin ditahan reman sehingga 23 September ini bagi membantu siasatan.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, wanita berusia 21 tahun itu ditahan dalam rumah di situ dan dipercayai baru melahirkan bayi perempuan yang cukup sifat itu.

Menurutnya, suspek yang bekerja sebagai operator pengeluaran di sebuah kilang tinggal bersama keluarganya.

"Siasatan awal mendapati suspek belum berkahwin dan keluarga tidak mengetahui mengenai kandungannya.

"Kita percaya bayi itu masih hidup sebelum dia dicampak dan meninggal dunia akibat cedera parah di kepala," katanya.

Beliau berkata, bayi yang masih bertali pusat itu dicampak dari tingkat tiga melalui bahagian dapur rumah suspek.

Menurutnya, kes disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.

Dalam kejadian kira-kira jam 11 pagi kelmarin, seorang penduduk terkejut apabila menemui mayat seorang bayi perempuan ketika sedang membaiki motosikal di kawasan tempat letak kereta pangsapuri terbabit.

Penduduk terbabit menyedari ada bunyi benda jatuh namun tidak menyangka 'benda' itu adalah bayi yang dicampak dari bangunan tempat tinggalnya.

Mayat bayi dihantar ke Hospital Kuala Lumpur untuk dibedah siasat dan siasatan dijalankan menjurus pelbagai aspek termasuk mengenal pasti motif sebenar kejadian.

sinar harian/-

Ustaz Azhar Idrus gegarkan Kuala Kangsar!

Posted: 17 Sep 2012 09:41 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

KUALA KANGSAR: Dianggarkan lebih 20,000 hadir ceramah Ustaz Azhar Idrus di Taman Chandan Puteri, Kuala Kangsar berhampiran Koleh Islam Darul Ridzuan semalam.

Sejak petang lagi, rakyat dari seluruh negeri Perak berpusu-pusu memasuki Kuala Kangsar untuk bersama-sama mendengar ceramah yang disampaikan oleh Daie Sejut Ummat itu.

Pelbagai lapisan termasuklah anak-anak muda, hadir ke program tersebut dan ternyata auranya sangat sehinggat dapat mengumpulkan puluhan ribu masyarakat.

Tidak perlu membuat konsert rock yang melalaikan, tidak perlu artis-artis yang popular, hanya seorang Ustaz dapat menarik orang ramai.

Telatah Ustaz Azhar Idrus menggamit suasana dan program tersebut ternyata lebih baik daripada program Kerajaan Negeri iaitu konsert rock malam Hari Malaysia baru-baru ini yang melalaikan umat Islam.

Sudah pasti Umno tidak senang dengan kehadiran Ustaz Azhar Idrus semalam!

harakahdaily/-

Sikap Menjengkelkan Penunggang Motosikal

Posted: 17 Sep 2012 09:29 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA: Kita sudah melihat pelbagai kerenah merbahaya penunggang motosikan sama ada bergerak secara melulu tanpa menghiraukan kenderaan lain atau pejalan kaki, mengabaikan lampu insyarat serta kengganan menggunakan lorong motosikal di lebuh raya.

Sikap tidak bertanggungjawab itu terus menghantui pengguna jalan raya yang lain kerana turut meletakkan mereka dalam bahaya.

Kemarahan orang ramai terhadap situasi sedemikian terus memuncak apabila The Star menerima banyak aduan tentang sikap penunggang motosikal yang tidak menggunakan lorong khas untuk mereka, tidak menghiraukan lampu isyarat serta mengabaikan lintasan zebra.

Menurut statistik polis, 225,154 kemalangan yang berlaku di seluruh negara antara Januari dan Jun hingga mengakibatkan kematian berjumlah 1,169 adalah di kalangan penunggang dan pembonceng motosikal.

Sikap tidak menghiraukan undang-undang dan tidak sabar adalah antara sebab utama kemalangan motosikal seperti kejadian tragis di Alor Setar pada Ahad lalu apabila seorang remaja terbunuh manakala kakaknya cedera parah.

Motosikal mereka dilanggar keretapi selepas mereka cuba menyeberangi landasan walaupun halangan diturunkan.

Pihak berkuasa turut mendapati bahawa ramai penunggang motosikal menunggang kenderaan mereka tanpa lesen memandu atau dengan lesen tamat tempoh.

Daripada 24,187 kesalahan yang direkodkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi tempoh enam bulan pertama tahun ini, 6,398 penunggang motosikal menunggang tanpa lesen manakala 540 yang lain menggunakan lesen tamat tempoh.

mstar/-

Pasti kini jadi pilihan masyarakat

Posted: 17 Sep 2012 09:07 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

PENGKALAN CHEPA: Permintaan masyarakat bukan Islam terhadap pendidikan pra sekolah Pusat Asuhan Tunas-Tunas Islam (Pasti), begitu membanggakan kerana penekanan pendidikan akhlaknya.

Ketua Pengarah Jabatan Pasti Malaysia, Hassan Abdullah, berkata, pelbagai kaum di negara ini sama ada India, China malah yang beragama kristian juga turut berminat menghantar anak-anak mereka di Pasti.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis penutup Alam Ria Pasti Malaysia 2012, di Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan (Putik), di sini semalam.

Menurutnya, lebih membanggakan beberapa orang masyarakat bukan Islam khususnya di Perak memohon Pasti khas dibuka untuk mereka.

"Mereka memerlukan pendidikan akhlak, mereka yakin pendidikan akhlak yang kita didik telah mempengaruhi kanak-kanak khususnya bila memasuki tahun satu.

"Inilah kejayaan kita, kerana itu mereka meminta kelas Pasti khas untuk mereka, tanpa mengajar hafazan sebaliknya menekan akhlak dan adab-adab sopan yang lain,"ujarnya.

Terdahulu ketika berucap pada majlis itu beliau memberitahu pelbagai pembaharuan akan dipertingkatkan dari semasa ke semasa bagi menjayakan hasrat pendidikan Pasti menjadi pilihan nombor satu masyarakat Malaysia.

Katanya, antara lain penubuhan Nurul Quran tahun hadapan sebagai kaedah terbaru belajar al-Quran selain qiraati atau iqra'.

"Buku ini telah dicetak untuk digunakan tahun hadapan,"ujarnya.

Kelantan tahun ini diberi peluang menjadi tuan rumah Alam Ria Pasti peringkat Malaysia.

Sementara itu, Pasti Negeri Selangor muncul johan keseluruhan sempena alam ria itu.

Selangor dipilih sebagai juara memandangkan beberapa acara pertandingan lain telah menduduki tempat kedua dan ketiga selain johan dalam pertandingan deklamasi puisi pelajar perempuan.

harakahdaily/-

NGO lapor SPRM, dakwa ahli politik terlibat sogokan

Posted: 17 Sep 2012 08:26 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan ''sogokan'' melibatkan sebuah jabatan kerajaan dan pemimpin kanan sebuah parti politik.

Ketua Penyelaras SAMM, Badrul Hisham Shaharin atau dikenali sebagai Chegubard mendakwa, sogokan itu melibatkan bayaran komisen 40 peratus yang disalurkan kepada satu syarikat yang kurang dikenali di Klang pada tahun ini.

Beliau mendakwa, bayaran itu disalurkan daripada sejumlah bantuan kebajikan oleh kerajaan berjumlah RM500,00 kepada sebuah NGO.

Ketika ditemui di Pulau Pinang sebelum kumpulan itu menyerahkan maklumat itu kepada SPRM, Badrul Hisham berkata, bukti tersebut melibatkan surat rasmi dan minit mesyuarat yang berlangusng pada Mac tahun ini.

Beliau mendakwa, dokumen berkenaan menjelaskan secara terperinci pihak terbabit.

malaysiakini/-

Russia mahu haram Innocense of Muslims

Posted: 17 Sep 2012 08:24 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

MOSCOW - Pihak berkuasa Russia mahu mendapatkan kebenaran bagi mengharamkan film Innocense of Muslims yang telah mencetuskan keganasan dan protes di seluruh dunia.

Pejabat Pendakwa Raya semalam berkata, pihaknya akan meminta kebenaran mengharamkan filem tersebut atas alasan ia "ekstremis dan menyinggung penganut" agama Islam.

Selain itu Pejabat Pendakwa Raya juga berkata, pihaknya telah menggesa penyedia Internet utama agar menyekat filem itu daripada terus disebar ke seluruh dunia.

Filem kos rendah yang dihasilkan di Amerika Syarikat (AS) itu telah ditayangkan sejak tiga bulan lalu dan trelernya dimuat naik di YouTube baru-baru ini.

Pendakwa Raya berkata, Russia bimbang bahawa filem itu akan mencetuskan rasa tidak senang di kalangan komuniti Islam di negara itu.

Interfax melaporkan bahawa Pejabat Pendakwa Raya "bersedia untuk memohon kepada mahkamah agar mengiktiraf filem itu, yang disebarkan di Internet dan memudaratkan penganut (agama Islam), sebagai bahan ekstremis."

Protes dan keganasan di 20 negara telah meragut 17 nama setakat ini di Afrika Utara dan Timur Tengah

sinar harian/-

Dua firma Jepun tutup operasi

Posted: 17 Sep 2012 08:20 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

DUA penunjuk perasaan merosakkan sebuah pasar raya Jepun di Shenzhen, selatan China kelmarin.

BEIJING - Sekurang-kurangnya dua firma utama Jepun menggantung operasinya di China ekoran peningkatan protes anti-Jepun pada hujung minggu lalu, kata kedua-dua syarikat berkenaan semalam.

Kakitangan kilang Canon Inc. di bandar Zhoushan, dalam wilayah Guangdong di selatan China diberikan cuti dua hari bermula semalam selepas berlaku tunjuk perasaan yang berlaku di berpuluh-puluh buah bandar di negara berkenaan berhubung pembelian tiga kepulauan kecil oleh kerajaan Jepun.

Pulau-pulau berkenaan turut dituntut oleh Beijing.

"Notis yang diterima menyatakan kami diberikan dua hari cuti dan akan mula bekerja pada 19 September ini," kata seorang kakitangan kilang Canon.

Menurutnya, cuti tersebut diberikan "kerana hal ehwal dalaman" pihak pengurusan kilang tersebut.

Seorang kakitangan kilang firma Panasonic Corp. di bandar Zuhai yang terletak berdekatan Zhoushan pula memberitahu bahawa mereka diberikan cuti sehingga esok.

Pekerja Panasonic itu yang dikenali sebagai Liao menyatakan beberapa pekerja kilang berkenaan melancarkan mogok berhubung pemilikan tiga kepulauan kecil tersebut.

Gugusan pulau berkenaan dikenali sebagai Diaoyu di China dan Senkaku di Jepun.

"Sekitar 12 pekerja China melancarkan mogok kerana isu kepulauan Diaoyu," kata Liao.

"Anda tahu, kami marah berhubung isu ini (pembelian kepulauan berkenaan oleh kerajaan Jepun," tambahnya.

Media Jepun pula melaporkan Canon menggantung operasinya di dua kilang lain di China semalam.

Media negara berkenaan menyatakan, peruncit Jepun, Muji telah menggantung jualan di beberapa kedainya di sini manakala beberapa kedai dan restoran berkaitan Jepun di bandar raya ini turut ditutup semalam.

Serangan ke atas beberapa kereta buatan Jepun dan kedai serta restoran berkaitan Jepun turut dilaporkan di sini dan beberapa bandar raya lain pada hujung minggu lalu.

Dalam usaha mengawal bantahan tersebut, polis dan media China semalam menggesa penunjuk perasaan supaya bertindak secara rasional dan mematuhi undang-undang serta mengelak daripada menyerang hartanah dan rakyat Jepun. - dpa

Masalah hakisan, bimbang 'ditelan' sungai

Posted: 17 Sep 2012 08:11 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

BATU KURAU – Tempoh hampir sembilan tahun sudah cukup perit buat seorang warga emas, di sini, apabila terpaksa berdepan masalah tebing sungai berhampiran yang runtuh setiap kali hujan lebat melanda.

Ranyemah Md Said, 75, berkata, sudah 30 tahun dia mendiami rumah berkenaan dan masalah tebing terhakis semakin buruk dalam tempoh hampir sembilan tahun ini. Menurutnya, bukan hanya dia berdepan masalah itu malah beberapa penduduk lain turut menerima nasib sama, namun ada sebahagiannya telah selesai.

"Setiap kali hujan lebat, bahagian tebing sungai pasti runtuh sedikit demi sedikit. Kalau dulu jarak rumah dengan sungai 18 meter, kini hanya tinggal sembilan meter sahaja. Saya tidak sanggup kehilangan rumah ini," katanya.

Ranyemah berkata, bukan sahaja berdepan masalah itu, masalah banjir juga terpaksa diharungi dan ada ketikanya sehingga ke paras pinggang.

Sementara itu, katanya, dahulu rumah asal terletak di kawasan sungai sedia ada, namun nekad mengubah kedudukannya ke hadapan supaya jauh daripada sungai.

"Bagaimanapun, usaha tersebut nampaknya tidak berhasil kerana hari ini kedudukan sungai mula menghampiri rumah lagi.

"Kejadian terbaru pada Julai lalu, sebahagian besar tebing sungai di belakang rumah runtuh akibat hujan lebat. Lebih merugikan apabila kira-kira 30 pokok buah-buahan musnah akibat hakisan ini," katanya.

Sementara itu, anaknya, Normah Mat Isa, 50, berkata, masalah itu menjadi semakin rumit apabila semua pihak yang bertanggungjawab seolah-olah lepas tangan.

"Masalah telah berlarutan hampir sembilan tahun tetapi sehingga kini masih belum ada sebarang penyelesaian.

"Pelbagai usaha telah dilakukan termasuk beberapa kali berhubung dengan pihak Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), namun tetap tiada maklum balas," katanya.

Bagaimanapun pada 2010 lalu pihak berkenaan cuba menyelesaikan masalah penduduk dengan meletakkan batu-batu besar di bahagian tepi tebing untuk mengelak hakisan.

"Namun, ternyata ia tidak berkesan apabila kini semuanya runtuh semula dan tebing sungai lebih kerap terhakis.

"Difahamkan projek ini telah menggunakan kos sebanyak RM60, 000," katanya.

Tambahnya, difahamkan juga peruntukan untuk meluruskan dan membaik pulih sungai itu telah ada, namun hanya pada 2014 sahaja projek berkenaan boleh dilaksanakan. Normah berkata, terbaru dia pernah mengajukan masalah itu ke pengetahuan Menteri Besar, namun tetap tiada jalan penyelesaian.

"Penduduk di sini hanya mahu sungai ini diluruskan agar tidak berlaku hakisan dan sepatutnya ia tidak dilengah-lengahkan. Jika pihak yang berkenaan tidak mempunyai peruntukan yang banyak, cukup sekadar meluruskan sungai ini," katanya.

Katanya, apabila sungai itu diluruskan, potensi untuk hakisan berlaku akan berkurangan. "Oleh itu, saya berharap masalah ini diselesaikan segera kerana tidak mahu rumah ranap 'ditelan' sungai ," katanya.

sinar harian/-

Bekas polis kanan: Mahathir boleh disiasat kerana subahat

Posted: 17 Sep 2012 08:01 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Bekas perdana menteri Tun Mahathir Mohamad, yang memainkan peranan penting dalam dalam pemecatan timbalannya pada masa itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim, mungkin boleh disiasat kerana bersubahat dengan peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail dan bekas ketua polis negara Tan Sri Musa Hassan atas dakwaan mereka dan menyembunyikan fakta material.

Melainkan, Mahathir boleh menunjukkan bukti bahawa beliau mengambil langkah perlu untuk menghalang Gani dan Musa daripada berbuat demikian, kata bekas ketua CID Kuala Lumpur, Mat Zain Ibrahim, yang bertanggungjawab ke atas siasatan kes mata lebam Anwar.

Mat Zain berkata, beliau menyatakan demikian berdasarkan pengakuan Musa dalam satu wawancara dengan Malaysiakini bahawa bekas ketua polis itu mengambil sampel darah Anwar daripada siasatan mata lebam Mat Zain untuk ujian DNA bagi satu kes lain – melibatkan dakwaan liwat.

Musa merupakan penyiasat untuk kes dakwaan liwat tersebut.

Mahathir dalam memoirnya A Doctor in the House (bab 53, halaman 684) menulis bahawa beliau yakin bahawa Anwar terlibat dalam aktiviti homoseksual berdasarkan maklumat yang diperolehi daripada Musa dan ketua polis negara pada masa itu, Tan Sri Abdul Rahim Noor.

Perkara itu, dan juga soalsiasat ke atas mangsa yang didakwa, menyebabkan Anwar dipecat dan kemudiannya ditahan.

Anwar kemudiannya didakwa atas tuduhan liwat, yang digelar Liwat I, melibatkan pemandu Azizan Abu Bakar.

Mat Zain juga mempersoallkan keperluan Musa untuk "mencuri" sampel darah Anwar daripada Hospital Kuala Lumpur untuk menjalankan ujian DNA, sedangkan Musa – yang merupakan penyiasat untuk kes dakwaan liwat dan penyalahgunaan kuasa – didakwa telah menyiapkan siasatannya untuk dua kes tersebut.

Katanya lagi, pengakuan Musa kepad Malaysiakini juga mengesahkan pengakuan Dr Zahari Noor dari HKL semasa perbicaraan Anwar pada Disember 1998, bahawa Musa dan ASP Mohd Rodwan Mohd Yusof pada 15 Oktober 1998 secara paksa mengambil sampel darah Anwar yang disimpan di HKL – yang bertujuan untuk ujian HIV tetapi secara salah digunakan Musa untuk ujian DNA.

"Ini menimbulkan persoalan sama ada Musa benar-benar telah menyiapkan siasatan dalam dakwaan liwat dan mempunyai bukti kukuh untuk membuktikan Anwar bersalah, atau ada tangan ghaib yang menghasut atau memaksa beliau mereka bukti DNA pada tilam, yang menyebabkan Musa mengambilnya (DNA Anwar) dari HKL. Jika tidak, apa tujuannya?," kata Mat Zain.

malaysiakini/-

AWAS!! Baca kalau berani...

Posted: 17 Sep 2012 07:54 PM PDT



2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Khas buat makcik dan pakcik Felda serta mak mak penakan kat hujung kampung. Tepuk dada tanya selera samaada berani atau tidak untuk berubah. Semua tu terletak pada diri anda sendiri....


Yang pasti, segala penerangan atau segala macam hal yang berkaitan untuk anda membuat keputusan dan penilaian telah diberikan...

Tak tau la nak kata apa kalau masih ada rasa was-was dan takut mati kebuluran tanpa Be End... Jangan menyesal dikemudian hari sudah..

harakahdaily/-

Ribut, hempap rumah 6 sekeluarga

Posted: 17 Sep 2012 07:52 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

TUMPAT – "Mujur saya sekeluarga tiada di rumah, kalau tidak tentu nyawa kami melayang gara–gara pokok durian belakang rumah tumbang dipukul ribut," kata Nurasyida Kamarulzaman, 37, yang tinggal di Kampung Kutan Hulu.

Ketika kejadian kira–kira jam 6.30 petang, Nurasyida bersama suami, Mohd Ghani Salleh, 38, dan empat anaknya tiada di rumah kerana menghadiri majlis rumah terbuka di rumah kawannya di Kampung Kutan Sungai.

Nurasyida berkata, semasa dia sekeluarga pergi ke rumah kawannya itu, cuaca begitu elok sekali, bagaimanapun selepas itu tiba–tiba hujan lebat melanda.

"Waktu hujan lebat saya sedang enak menjamu selera, tak terlintas langsung bencana akan berlaku di rumah.

"Biasanya kalau sesuatu berlaku, kita akan rasa tidak sedap hati tetapi semalam, tak terlintas langsung perkara buruk ni," katanya.

Nurasyida berkata, dia menyedari rumahnya ditimpa pokok durian selepas pulang daripada majlis tersebut menyebabkan tiga bilik tidur serta ruang tamu utama rosak teruk.

"Memang saya tergamam seketika apabila melihat bumbung rumah dipenuhi dahan pokok durian menyebabkan kami ragu – ragu untuk masuk ke dalam rumah, khuatir pokok itu jatuh ke atas kami.

"Namun bersyukur hanya sebahagian saja rumah saya rosak," katanya.

Menurutnya, akibat kejadian itu, dia terpaksa menanggung kerugian RM20,000 kerana bumbung rumahnya pecah serta perabot di dalam rumah rosak ditimpa dahan pokok durian itu.

Katanya, pokok durian yang ditanam neneknya banyak berjasa kepada keluarga kerana sering berbuah, namun lain pula jadinya apabila tumbang dipukul ribut.

sinar harian/-

Tidak sanggup kembar dipisah

Posted: 17 Sep 2012 07:50 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Keadaan Muaimin Azli (kanan) yang sering demam menyebabkan dia bersama abangnya, Muaiman (kiri) terus dirawat di Hospital Kuala Lumpur selepas menjalani pembedahan pada Julai lalu.

KUALA LUMPUR – Meskipun sudah mampu menjalani kehidupan normal, sepasang kembar Siam yang menjalani pembedahan maraton di Hospital Kuala Lumpur (HKL) di sini hampir dua bulan lalu masih tidak dibenarkan pulang ke rumah mereka di Johor.

Bapa kembar tersebut yang kini berusia 17 bulan, Azli Sabran berkata, hal tersebut disebabkan keadaan Muaimin yang kini memiliki kaki kanan sahaja sering menghidap demam berbanding abangnya, Muaiman yang sentiasa ceria.

Katanya, kedua-dua anaknya itu masih menggunakan saluran paip khas setiap kali mereka mahu membuang air besar selain memakan ubat-ubatan yang ditentukan oleh doktor.

"Saya lebih rela berada lebih lama di hospital untuk menjaga mereka kerana yang penting mereka mesti betul-betul sihat sebelum dibawa pulang ke rumah.

"Tentu sukar untuk kami berulang-alik dari Segamat ke sini sekiranya mereka memerlukan rawatan tertentu selepas dibawa pulang ke rumah," katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Pasangan kembar itu mencatatkan sejarah tersendiri dalam dunia perubatan negara apabila mereka yang mempunyai tiga kaki, bercantum di bahagian tulang pinggul, berkongsi usus dan saluran kencing berjaya dipisahkan oleh sekumpulan pakar perubatan di HKL pada Julai lalu.

Pembedahan maraton yang memakan masa selama 24 jam itu dibiayai sepenuhnya oleh HKL.

kosmo/-

Nikmatnya Bersyukur

Posted: 17 Sep 2012 07:33 PM PDT

2 Zulkaedah 1433H. [MOD] -

Ada seorang bapak yang untuk kesekian kali datang ke Rumah Amalia. Beliau mengatakan kepada saya bahwa hanya dekat dengan Allah lah hatinya menjadi tenang. 'Itulah nikmatnya bersyukur' tuturnya. 'Dalam tekanan hidup membuat saya mencari Allah, meski saya pernah marah dan meninggalkanNya namun Allah tidak pernah meninggalkan saya.'

Pukulan pertama diterimannya. Awalnya tahun lalu istrinya yang dicintai masuk rumah sakit ketika beliau sedang berada di luar kota karena tugas kantor. Tidak lama kemudian sang istri dipanggil oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Ditengah kesedihannya beliau jatuh dari kamar mandi yang membuat terbaring di rumah sakit. Terbaring selama satu bulan. Begitu sudah bekerja kembali, pimpinan perusahaan tempatnya bekerja dirinya di PHK. Dalam upaya mencari pekerjaan baru, beliau mencoba untuk berwirausaha namun usahanya tak membuahkan hasil.

Sampai titik nadir, rasa sakit yang dialaminya. menjerit dalam hati 'Ya Allah, aku tidak sanggup lagi.' Pada kesempatan itulah beliau mendengarkan Radio FM Jakarta, kemudian menghubungi saya dan akhirnya berkunjung ke Rumah Amalia. Tidak lama setelah itu beliau mendapatkan pekerjaan baru yang lebih baik daripada sebelumnya. Sekarang justru beliau semakin dekat dengan Allah Subhanahu Wa Ta'ala. 'Saya selalu rindu padaNya sebab kasih sayang Allah menerangi jalan hidup saya Mas Agus.' tutur beliau.

Sahabatku, aminkan doa ini mohon kemudahan dalam usaha kita, "Allahuma rahmataka arju fala takilni ila nafsi tharfata 'ain, wa ashlihli sya'ni kullahu, la ilaha illa anta, "Ya Allah, hanya kasih sayang-Mu yang aku harapkan, maka janganlah Engkau serahkan urusanku pada diriku sendiri meskipun hanya sekejap mata, dan perbaikilah semua urusanku. Tidak ada Tuhan selain Engkau." (H.R. Abu Dawud dan Ahmad).

posted by :agussyafii

DUN CHINI

Posted: 17 Sep 2012 08:17 PM PDT

DUN CHINI


kereta anak saudara beliau juga pecah ditempat yg sama.

Posted: 17 Sep 2012 08:38 AM PDT

Pas Kawasan Pekan menyerahkan sepenuhnya kepada pihak polis untuk menyiasat kes kianat kepada YDP kami, pihak PAS Kawasan tidak menuduh mana-mana pihak,
Cermin kereta U. Abu Kasim (YDP PAS Pekan) dipecahkan, sehari sebelum itu cermin kereta anak saudara beliau juga pecah ditempat yg sama. Mutakhir ini PAS kawasan Pekan sangat aktif menggerakkan jentera menyerang kubu Najib. Ratusan bendera PAS megah berkibar menghiasi bandar Pekan. Nyatakan sokongan anda pada U. Abu Kasim dan petugas PAS Pekan. Like, komen & kutuk tindakan tak bertamadun ini.

KERETA YDP PAS KAW. PEKAN DI PECAHKAN CERMIN

Posted: 17 Sep 2012 01:40 AM PDT


Kejadian kianat ini berlaku pada 17/09/2012 sekitar 1.30 pagi. Ia dilakukan oleh seorang dewasa menunggang motosikal jenis Honda EX5, masuk ke kawasan rumah YDP dan melontarkan 2 biji batu..1 mengenai cermin belakang dan 1 biji lagi mengenai bumbung dan bahagian depan kereta.

Sehari sebelum itu, kejadian sama jiga berlaku, 1 biji tukul besi dihentak keatas cermin kereta kenderaan milik saudara Ustaz Abu Kassim dan pecah cermin belakang. Laporan polis juga telah dibuat.

Kita tunggu siasatan Polis dalam kes yang sangat pelik yang belum pernah berlaku di kawasan Parlimen Perdana Menteri..







...

Posted: 16 Sep 2012 11:02 PM PDT

PAS Kawasan Miri

Posted: 17 Sep 2012 08:13 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Rumah Terbuka PAS Sarawak

Posted: 16 Sep 2012 07:54 PM PDT

Rumah Terbuka  Idul Fitri Bersama Pimpinan PAS Pusat

KUCHING - Rumah terbuka Idul Fitri yang diadakan pada 29hb syawal bersamaan 16hb September 2012 bersama pimpinan PAS Pusat di markas PAS Sarawak di jalan Matang Jaya Kuching disambut meriah oleh penyokong PAS dan penduduk di sekitar perumahan di kawasan tersebut.

Diantara pimpinan PAS yang hadir Presiden PAS Datuk Sri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden PAS Tuan Haji Mohamad Sabu, Setiausaha Agung PAS Pusat Datuk Mustapha Ali, Pengarah Pilihanraya PAS Pusat Dr Hatta Ramli, Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa termasuk Pesuruhjaya PAS Sarawak Haji Adam Ahid dan lain-lain pimpinan negeri dan juga dari rakan komponen Pakatan Rakyat.

Jamuan Idul Fitri yang bermula dari jam 11 pagi sehingga 3 petang juga dihadiri oleh mantan timbalan menteri pelajaran Malaysia, Datuk Haji Salleh Jafaruddin.

Selepas jamuan tersebut mereka pergi ke majlis 'Deklarasi Kuching' Pakatan Rakyat sempena Sambutan Hari Malaysia di Kuching Sarawak.




Jofri Jaraiee
PAS Sarawak

English version
Eid ul-Fitr Open House with PAS Leadership
 
KUCHING - The Idul Fitri open house held on 29th syawal equivalent to 16 September 2012 together with PAS Central leadership in Sarawak PAS headquarters in Matang Jaya road Kuching, rousing welcome by PAS supporters and residents around the housing area.

Among the PAS Central leaders present PAS president Tuan Guru Dato 'Sri Haji Abdul Hadi Awang, PAS deputy president Mohamad Sabu Haji, PAS secretary-general Datuk Mustapha Ali, PAS election director Dr Hatta Ramli, PAS vice-president Datuk Husam Musa including Sarawak PAS Commissioner Haji Adam Ahid and other state leaders and also from the People's Alliance coalition partner.
 
Eid ul-Fitr feast that begins from 11 am until 3 pm also attended by former deputy education minister of Malaysia, Datuk Haji Salleh Jafaruddin.

After the luncheon they went to the 'Declaration of Kuching' PR in conjunction with Malaysia Day celebration in Kuching, Sarawak.

Dr Azman Ibrahim

Posted: 17 Sep 2012 07:03 PM PDT

Dr Azman Ibrahim


PGU 5.0… Sejarah baru Dun Jabi

Posted: 16 Sep 2012 09:46 PM PDT

Kerja-kerja persiapan PGU 5.0 kearah menjayakan himpunan Kebangkitan Rakyat siri kelima ini sedang giat dijalankan. Sebagai tuan rumah kami berusaha sedaya dan upaya yang ada demi merealisasikan hasrat besar para pencinta perjuangan Islam  dalam rangka untuk menjadikan himpunan raksasa ini gelombang yang akan menyapu saki-baki dan sisa-sisa daki  perjuangan umno.



Fokus utama tentunya di 'Dataran PGU Jabi' yang terletak di tepi jalan utama, di tengah-tengah Pekan Jabi bersebelahan dengan  Dewan Sivik Jabi. Di atas tapak seluas empat ekar inilah akan berpusat segala aktiviti dan pengisian program selama 2 hari 2 malam tersebut. Bagi pihak pimpinan Dun Jabi, saya merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada seluruh jentera MTD, Pemuda, Muslimat dan Ulama' Dun yang telah menunjukkan keazaman dan kesungguhan yang tinggi, sama-sama 'menyising lengan' turun ke Dataran dalam siri-siri program gotong royong yang diadakan.
Seorang veteran Pas Jabi, mesra dipanggil Pak Ku Wei yang turut hadir ke tapak program bagi memberikan semangat kepada anak-anak muda yang bermandi peluh pada pagi Jumaat lalu membisikkan kepada saya, "Pak Ku tengok, suasana kerjasama lagu ni, macam suasana masa kita nak menang tahun 1999 dulu. Masa tahun 2004… bila kita panggil kerja, adalah sorang dua keluar. Gambaran nak kalah memang kita nampak doh ketika tu, insyaAllahsejarah 1999 akan berulang…" Luah beliau penuh yakin. Sebagai anak muda yang masih bertatih di arena politik, sokongan dan dokongan orang-orang tua yang penuh dengan pengalaman dan pahit maung di medan juang amat-amat disanjung dan dihargai.
Masih terbayang bagaimana ramai di kalangan sahabat-sahabat pimpinan Dun termenung panjang dan menyuarakan kebimbangan ketika saya mengumumkan, Jabi akan menjadi tuan rumah PGU 5.0 dalam satu mesyuarat Dun kira-kira 3 bulan lepas. KiniSegala kebimbangan dan keraguan ramai akan kemampuan Jabi untuk menjadi tuan rumah suatu acara yang begitu berprestij ini telah semakin menipis hari demi hari. Malah masing-masing sudah tidak sabar lagi menunggu tarikh 5 dan 6 Oktober ini. Dengan rasa tawadduk, tapi banggaamanah Badan Perhubungan Pas Negeri Terengganu ini sebenarnya mencatat sejarah baru di Dun Jabi kerana inilah program terbesar yang pernah dianjurkan di sini dan saya berulang kali mengingatkan rakan-rakan pimpinan Dun bahawa kita semua akan menjadi sebahagian dari kejayaan ini. Semoga ianya akan dicatatkan oleh Allah sebagai amal soleh yang akan menjadi bekal untuk kita mengadap Allah nanti.

Sumbangan yang diterima bukan hanya setakat tenaga, malah wang ringgit, peralatan, bahan-bahan sehingga kepada lembu dan kerbau. Malam semalam apabila selesai mesyuarat Dun, seorang anggota keselamatan Dun menyuarakan hasratnya, "Bila wat masuk peralatan dan barang-barang ke tapak program, ambo bersedia untuk bertugas bila-bila masa untuk jaga keselamatan, umno ni bukan boleh wat kira sangat…"

Mendengarnyasaya teringat kembali akan bisikan Pak Ku Wei pada Jumaat lepas

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 17 Sep 2012 03:51 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


SYAWAL TERAKHIR 1433HIJRIAH !

Posted: 16 Sep 2012 04:15 PM PDT

SAMBUTAN HARI RAYA PAS KAWASAN HULU SELANGOR 16 SEPTEMBER 2012 DI HULU BERNAM








INNALILLAH ! TAKZIAH PADA KELUARGA ARWAH ALDY HASMI & HASHIMAH

Posted: 16 Sep 2012 04:01 PM PDT

CEGAH KEMATIAN LATIHAN PTD DARIPADA BERULANG

Saya ingin mengucapkan takziah kepada keluarga Aldy Hasmi Abu Hassan, seorang Pegawai Tadbir dan Diplomatik yang meninggal dunia ketika menjalani latihan Wataniah di Pekan, Pahang semalam.

Kejadian tersebut berlaku kira-kira dua tahun selepas kematian seorang pelatih PTD Norhashimah Wahid, ketika menjalani latihan ala-komando.

Saya difahamkan keluarga Allahyarham Norhashimah telah dimaklumkan bahawa modul komando telah pun diberhentikan dan prosedur operasi diubah berikutan tragedi yang menimpa beliau.

Berikutan tragedi yang menimpa Allahyarham Aldy Hasmi, Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa yang meminta aktiviti lasak bagi PTD dihentikan serta-merta.

Namun dengan berulangnya kematian seorang lagi anggota PTD membangkitkan persoalan adakah pihak Jabatan Perkhidmatan Awam benar-benar belajar daripada tragedi yang lepas dan mengambil tindakan yang sewajarnya.

Saya tidak mempertikaikan perlunya pegawai PTD kita cergas dari segi fizikal dan mental. Namun ramai peserta kursus-kursus ini mempersoalkan mengapakah perlu latihan fizikal yang terlalu mencabar berbanding dengan tugas mereka sebagai PTD.

JPA harus mendedahkan kepada umum sama ada kedua-dua kes Norhashimah dan Aldy merupakan kemalangan ataupun wujud elemen kecuaian. JPA juga harus memikirkan semula secara serius dan menyeluruh latihan buat PTD agar lebih relevan dengan keadaan semasa dan memastikan keselamatan PTD terpelihara.

Sekali lagi ucapan takziah kepada keluarga arwah Aldy Hasmi dan Norhashimah.

NIK NAZMI NIK AHMAD
PENGARAH KOMUNIKASI
PARTI KEADILAN RAKYAT

PEMUDA PAS DUN KIJAL

Posted: 17 Sep 2012 12:01 PM PDT

PEMUDA PAS DUN KIJAL


TIMBANG

Posted: 17 Sep 2012 01:37 AM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan