Barisan Nasional

Dicatat oleh Admin | | Posted On Ahad, 16 Februari 2014 at 1:31 PTG

sumber :-

Barisan Nasional


Other Perspektif

Posted: 16 Feb 2014 01:21 PM PST

Other Perspektif


PBS dikaji semula! Flip flop betul laa

Posted: 16 Feb 2014 03:38 AM PST

waadat

Posted: 16 Feb 2014 01:17 PM PST

waadat


Hukum pelaburan ASB

Posted: 15 Feb 2014 09:03 PM PST

Antara Majlis Fatwa Kebangsaan, mufti negeri, dan badan penasihat syariah sekuriti, mana yang paling tinggi?

Baru-baru ini Demang terima sepotong video ceramah agama berkenaan hukum pelaburan ASB. Tak dapat Demang pastikan tahun rakaman itu dibuat.

Tarikh rakaman amat penting kerana ia mungkin tidak valid lagi setelah beberapa tindakan semasa.

Kalau ikutkan, tak boleh kita komen perkara yang sekerat-sekerat. Namun oleh kerana yang sekerat-sekerat itulah yang disebarluas dalam media sosial sehingga mengelirukan ummah maka Demang fikir jika tidak dijawab nanti makin terkerat-kerat ukhwah orang Islam di Malaysia.

Yang nak ditegur pula seorang ustaz merangkap penceramah yang mungkin ada ramai peminat.

Menurut ustaz tersebut, pelaburan ASB adalah haram!

Beliau menyebut bahawa mufti selangor dan mufti Pulau Pinang memfatwakan haram manakala mufti Perak mengatakan harus.

Ustaz tersebut tak pula memberitahu audiens tentang pendirian negeri-negeri lain.

Menurut ustaz tersebut, majlis fatwa kebangsaan yang memfatwakan harus pelaburan ASB mendakwa majlis fatwa kebangsaan paling rendah statusnya berbanding badan penasihat syariah dan mufti negeri.

Maka Demang buka web rasmi majlis fatwa kebangsaan. Demang lihat ahli majlis fatwa kebangsaan terdiri daripada mufti-mufti setiap negeri di Malaysia dan mereka bertindak atas kehendak majlis raja-raja.

Yang mana lebih tinggi; raja atau majlis raja-raja? Jika dalam majlis fatwa kebangsaan ahli-ahlinya ialah mufti dari setiap negeri, siapa pula yang bermesyuarat bersama mufti si peringkat negeri? Lebih tinggikah authority mereka.

Demang tekankan soal authority kerana itulah hujah ustaz tersebut.

Maka bertambah hairanlah Demang bagaimana mufti sesebuah negeri yang menjadi ahli majlis fatwa kebangsaan membuat keputusan yang bercanggah dengan fatwa yang dikeluarkan oleh sebuah majlis yang beliau sendiri menjadi ahlinya!

Kenapa mufti berkenaan tidak berhujah dalam mesyuarat mereka? Ataukah mereka telah bermesyuarah dan majoriti bersetuju hukum ASB adalah harus manakala bakinya tidak bersetuju?

Jadi, apakah kesudahannya? Kenapa tidak berlapang dada dengan keputusan ramai setelah perbincangan ilmiah?

Inilah masalahnya apabila ada ulama yang hanya mementingkan pendapat sendiri dan mengenepikan kesatuan ummat Islam. Mereka lebih rela ummat Islam berpecah belah daripada mengambil keputusan berhikmah dan bijaksana.

Agak-agak ulama berkenaan pernah tak buat loan bank atau finance kereta atau beli rumah tanpa faedah bank? Adakah sistem bank di Malaysia benar-benar bebas riba samada secara langsung ataupun secara subhah?

Mungkin ustaz tu beli cash je semua harta tetapnya. Maklumlah, bayaran upah ceramah sekarang ni agak lumayan juga.

Demang rasa eloklah anda buka sendiri web rasmi majlis fatwa kebangsaan dan baca hujah yang dikemukan. Jangan lupa membaca sejarah di sebalik penubuhan PNB dan Serangan Selepas Subuh http://www.jomjalan.com.my/blog/2013/04/06/dawn-raid-guthrie-1981/

Hujah majlis fatwa kebangsaan pula boleh dibaca di sini http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/pelaburan-dalam-asn-asb-dan-seumpamanya

Semoga kita lebih berhati-hati dan tidak menerima bulat-bulat apa sahaja yang dikatakan oleh seseorang termasuk yang berstatus penceramah atau ustaz.

Duke of UMNO

Posted: 16 Feb 2014 01:16 PM PST

Duke of UMNO


GEGARRR..!!! TUN M "LIBAS" ANWAR LAGI..!!!

Posted: 16 Feb 2014 04:32 AM PST

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Datuk Seri Anwar Ibrahim turut memainkan peranan penting menjayakan Op Lalang pada 1987 menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). 

Sambil menafikan tuduhan Anwar bahawa beliau bertanggungjawab sepenuhnya dalam operasi yang menyaksikan 108 pemimpin politik dan aktivis ditahan, Dr Mahathir berkata sebagai seorang anggota Kabinet ketika itu, Anwar perlu bertanggungjawab.

"..kecuali kalau beliau berkata, saya meletak jawatan kerana tidak bersetuju. Dia tidak pernah berkata seperti itu. Beliau setuju, sokong semua termasuk ISA," katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar pemikiran Kassim Ahmad "Suatu Penilaian" anjuran Jawatankuasa Sahabat Pena Pak Kassim di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.


Dr Mahathir juga menyifatkan Ketua Umum PKR itu sebagai 'ahli putar belit' dan bukan pemikir ideal, dan PKR ditubuhkan semata-mata untuk mencapai cita-citanya.

Katanya, Anwar sentiasa mempotretkan dirinya sebagai manusia yang tidak pernah bersalah dan berdosa, demi kepentingan peribadi dan karier politik.

"Dia punya parti itu bukan Parti Keadilan tetapi Parti KeAnwaran, semuanya untuk Anwar dan keluarga dia, bukan untuk bangsa, agama dan lain-lain. Malah bukan untuk ideologi.

"Dia memang ahli putar belit, ahli (parti) menafikan apa yang dia kata dulu dan memberi imej baharu seolah-olah dia ini tak pernah berdosa, tak pernah salah dan selalunya betul. Kalau Anwar betul, hari ini dia jadi Perdana Menteri," kata Dr Mahathir.

Beliau berkata Anwar mempunyai kemahiran untuk mempengaruhi orang ramai dengan cara berilmiah, tetapi pada hakikatnya beliau bukan seorang pemikir atau pemimpin yang boleh memimpin negara ini.

"Dia bukan pemikir, tetapi dia pandai berpidato. Dia pandai bercakap untuk meyakinkan orang tentang kebenaran dirinya. Orang yang menggunakan perkataan untuk kepentingan, bukan menggunakan perkataan untuk kebenaran. Inilah Anwar.

"Bila dia cakap, bunyi cukup baik. Sehingga saya pun yakin. Dia menggunakan akal fikirannya untuk memutar belit dengan cara berilmiah," katanya. – Bernama

EKSKLUSIF..!!! 21 KEPING GAMBAR MENARIK MUKHRIZ DI RUMAH KELUARGA ANGKAT DI KAMPUNG KEDA @MukhrizMahathirOfficial #MBmesrarakyat

Posted: 16 Feb 2014 01:32 AM PST

Detik gembira keluarga Abang Bakar bertuah menerima Mukhriz sebagai saudara angkat...
Khabarnya semalam Mukhriz bermalam di kampung Keda di Kota Kuala Muda. Saya mulanya nak pi la tengok.. bukan apa... selama ni orang kata MB Kedah ni "aristokrat" la.. "bangsawan" laa.. macam-macam "puak tu" tuduh MB kita ni...

Tapi tak dapat nak hadir sebab kerjaya... Mujur la ada seorang member yang tolong rakam gambar MB kita di rumah keluarga angkatnya di Kampung Desa Keda tu... Memang eksklusif gambar-gambar ni... heh!

Saya sendiri pun terkejut tengok gambar-gambar "rare" macam ni.. Maka betul la dakwaan yang mengatakan Mukhriz tu memang sempoi, berjiwa rakyat, bijak menyesuaikan diri dan paling utama, tidaklah "searistokrat" atau "sebangsawan" mana pun... cuba tengok gambar-gambar kat bawah ni...

Memang "catchy", kan?


Inilah rumah bertuah tu...

Ruang dapur rumah keluarga angkat Mukhriz...

Toilet ada satu jer.. jadi MB berkongsi toilet la..

Ruang makan.. tidaklah seluas rumah orang PAS yang "sebat komisyen" balak tu...

Abang Bakar.. berdebar menanti MB sebagai saudara angkatnya... heh! Steady bang...

Saya difahamkan, inilah gambar arwah anak sulung Abang Bakar.. baru meninggal dunia last 2 weeks... Al-Fatihah untuknya... sempat di bawa jalan-jalan ke Bukit Bendera sebelum pergi... tersentuh hati dengar...

Ni gambar kaki arwah yang sempat dirakam sendiri... simpati saya pada arwah.. sabarlah pada ujianNya...

Ini pula gambar arwah ketika terlantar sakit... Timbalan Ketua Bahagian UMNO Sg Petani banyak bantu sebelum dan selepas meninggal dunia katanya...
MB dah sampai..MB dah sampai... cepat..cepattt...
Abang Bakar macam tak caya je MB kat depan rumah dia... ehhh..!!! Depan dia laaa... gugup? Hahahahaaa...
Abang Bakar "cover line" ni.. dia gugup dan terpegun sebenarnya.. tu yang sampai berpeluk tu.. "cover" nervous la tu.. heh!
Saya diberitahu, abang kita tu sponsor nira nipah segar tiga bungkus nak bagi MB sejuk badan... maklum la dari pukul 7 pagi dah "tawaf" Kota Kuala Muda... heh! Terima kasih bang..!

Alamakkk.. ni semua bakal-bakal pengundi ni... abih la PAS takleh cari makan laaa... heh!

Mukhriz tengah sembang dengan Abang Bakar.. anak-anak dan sedara maranya seronok ambil gambar... bertuah la hangpa Mukhriz tidoq rumah hangpa.. esok nak tunjuk gambar kat sekolah la tuuu... kan? kan? kan? Terbaik la adik-adik ni..heh!

Yang tu anak Abang Bakar yang ketiga.. darjah 4 kat Sekolah Kebangsaan Seri Kuala... sempat posing amik gambar dengan Mukhriz... bila la saya ada peluang macam ni...? Adehhh....

Sebuah keluarga bahagia...

Saya yakin.. Mukhriz tersentuh dengan arwah adik Norimatul Buhsra ni... memang kuat dan tabah adik ni lawan penyakitnya sehingga ke akhir hayat...

Time dinner... masak simple jer.. takde ikan siakap steam.. takde sharkfin soup... takde lobster.. tapi MB selera makan sampai tambah..heh! Siapa kata Mukhriz orang bandar? Dia asal kampung laa...


Menu rakyat memang taste Mukhriz Mahathir...
Jadi imam solat isyak kat surau...

GAMBAR ORANG KAMPUNG KEDA MERIAH MENANTI MUKHRIZ..!!! @MukhrizMahathirOfficial

Posted: 15 Feb 2014 10:32 PM PST

Tu diaaa... seronoknya rakyat Kedah bila MB tidur di kampung depa...
Tu diaaa.. sakan depa sambut Mukhriz pi tidoq kat kampung depa noooo... heh! Meriah sungguh..!!! Seronok betul la depa... ramai-ramai yang ditemui semalam semunya tersengih-sengih.. depa rasa bertuah bila DS Mukhriz masuk kampung depa dan tidoq semalam! Jelesnya saya...

Bila Mukhriz nak mai kampung saya pulak ni?

Kat bawah ni ada beberapa keping gambar di sekitar kemeriahan orang kampung Desa Keda Tepi Sungai Muda buat persiapan menyambut MB Kedah ke kampung depa... seronok tengok rakyat gembira dan sayang kat MB Kedah... 


Mula tu macam malu-malu bila gambar dirakam...

Lepas tu dah mula sengih dah.. tak tahan kena usik..hehehee...

Perghhh... Nasi tu berasap lagi tuuu...

Sedapnyaaaa...

Semua tengah tunggu MB sampai ni...

Tu dia gulai dalca.. sedappp...pekattt...likattt... mai sepinggan..!


 P/s: Gambar semua dikirimkan seorang rakan secara eksklusif untuk saya.. thanks bro..!

Kalau macam ni payah la PAS nak jajah Kedah... ishhh..!!!

Posted: 15 Feb 2014 07:17 PM PST

Kerajaan UMNO/BN Negeri Kedah menegaskan bahawa mengimarahkan syiar agama Islam adalah merupakan satu dasar utama selepas mengambil alih pentadbiran kerajaan negeri dari kerajaan sebelum ini yang dipimpin oleh PAS.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir berkata, tindakan itu dibuat seawal bulan Ogos tahun lalu selepas kira-kira tiga bulan beliau memegang jawatan Menteri Besar melalui pindaan rang undang-undang Syariah "anti-Syiah" yang dibantah sebilangan pemimpin PAS.

"Saya ingin menyakinkan tuan-tuan dan puan-puan bahawa Kerajaan Negeri Kedah yang dipimpin oleh saya sendiri dan rakan-rakan yang lain memberi keutamaan kepada usaha untuk menegakkan syiar Islam.


"Kita bermula dengan memastikan bahawa kita luluskan undang-undang jenayah Syariah untuk menghalang daripada penularan fahaman Syiah, itu bulan 8 (Ogos) tahun lepas lagi kita dah buat dah", katanya ketika berucap di hadapan lebih 2,000 orang penduduk kawasan Pantai Merdeka.

Lebih membanggakan beliau, negeri-negeri lain di Malaysia difahamkan turut mengikut jejak langkah Kerajaan UMNO/BN Negeri Kedah itu bagi membendung fahaman Syiah di negeri masing-masing.


Katanya, tindakan itu juga membuktikan bahawa pihaknya menjalankan tanggungjawab dengan baik dengan menunaikan amanah rakyat yang dikembalikan kepada Barisan Nasional (BN) dan beliau tidak sesekali akan mengkhianati kuasa yang diberikan rakyat.

Selain itu, ia juga menafikan andaian dan persepsi yang cuba dilemparkan pihak tertentu yang kononnya Kerajaan UMNO/BN Negeri Kedah tidak mengutamakan Islam dan sering menyalahguna kuasa yang diberikan.

Menyingkap majlis Mahabbatur Rasul - Kedah Berselawat pada 8 Februari lalu yang dianggarkan dihadiri kira-kira 52,000 umat Islam di Stadium Darulaman, beliau menganggap program ibadah itu turut membuktikan betapa serius kerajaan pimpinan Mukhriz mengimarahkan Islam di Kedah.

Katanya, suasana yang tercipta di stadium negeri itu seolah-olah himpunan umat Islam yang sedang mengerjakan ibadah umrah sehingga ada di kalangan peserta yang terasa seperti mahu melontar "jamrah" sebagaimana ketika melaksanakan umrah di kota suci Mekah.

"Kita pun..mana yang pernah pergi ke Mekah dan Madinah terasa macam ada di sana.. macam buat umrah ke.. naik haji ke..sampai ada seorang orang lama bagitau saya, dia terasa macam habis saja program nak keluar dari stadium nak pergi lontar katanya," cerita Mukhriz lagi.


Menteri Besar itu bagaimanapun menegaskan bahawa perkara yang paling penting dalam penganjuran program seumpama itu ialah cara pihak Kerajaan Negeri Kedah melaksanakan program Mahabbatur Rasul itu.

Menurutnya, pihak Kerajaan Negeri langsung tidak mempolitikkan penganjuran program itu.

Malah beliau menegaskan bahawa sebelum penganjuran program itu Menteri Besar itu ada menjemput seluruh umat Islam di Kedah untuk beramai-ramai menyertai program tersebut dan mengenepikan soal perbezaan politik masing-masing.

"Kita mahu semua orang mai (hadir), saya sendiri pun ada keluarkan kenyataan media 4-5 hari sebelum majlis, jemput siapa-siapa pun lah.. tak kira fahaman politik atau ideologi,.. ketepikan soal politik tu.. kita mai bak berselawat pada Rasulullah SAW," katanya lagi.

Mengimamkan solat Isyak di Kg Desa Keda Tepi Sungai Muda sebelum ke pentas ceramah ilmu di Pantai Merdeka
Berucap merasmikan majlis Pentas Ceramah Wacana Ilmu Sumber Maklumat & Forum di perkarangan Pantai Merdeka sempena program MB Mesra Rakyat 2014 Daerah Kota Kuala Muda, di sini semalam.

Majlis turut dihadiri oleh barisan Exco Kerajaan Negeri, para pegawai kanan kerajaan serta lebih 2,000 penduduk tempatan yang membanjiri kawasan pelancongan ikonik tersebut. - KedahNews.com

Apa Yang Tersirat

Posted: 16 Feb 2014 01:05 PM PST

Apa Yang Tersirat


PRK Kajang: Lee Chin Cheh Akur- Khalid Ibrahim Penghalang Anwar

Posted: 15 Feb 2014 11:44 PM PST

Anwar Tukar imej
Anwar mungkin berdepan mimpi buruk. Tindakan beliau memaksa ADUN Kajang Lee Chin Cheh mengosongkan DUN Kajang, untuk membolehkan beliau bertanding, bagi memenuhi tujuan peribadinya, nampaknya tidak berjalan, sesuai dengan perancangannya.

Khalid Ibrahim yang juga Menteri Besar Selangor, meskipun dipuji melalui perlantikan sebagai Pengarah PRK Kajang, nampaknya akan menjadi peghalang utama Ketua Umum PKR itu menjadikan Selangor sebagai batu loncatan untuk menjadi Perdana Menteri.

Khalid semasa pertemuan dengan Sultan Selangor pada Rabu, telah menerangkan keadaan sebenar, dan fakta yang terlihat bahawa Sultan memberi restu agar beliau terus menerajui Selangor terpancar diwajahnya, apabila selepas pertemuan itu, Khalid kelihatan senantiasa ceria dan penampilannya berbeza, di mana cara berpakaiannya macam terurus dan rapi.
 
Selain itu, Khalid juga menolak menandatangi Surat Perletakan jawatan yang disediakan Anwar bagi membolehkan Ketua Pembangkang itu memberi alasan kepada Sultan Selangor, bahawa Khalid meletakan jawatan, atas sebab itu satu nama baru perlu dilantik sebagai MB Selangor yang baru.

Sudah menjadi rahsia umum, bahawa Khalid mendapat sokongan bulat daripada Pas dan sebahagian ADUN DAP untuk tetap menjadi MB Selangor. Pas mempunyai 15 kerusi DUN, DAP juga 15, sementara PKR 14. Daripada 14 DUN PKR, Khalid mempunyai sokongan bulat setidaknya 6 ADUN. termasuk beliau, sementara 7 lagi menyebelahi Azmin Ali. Memandangkan PR ditubuhkan atas pakatan tiga parti, maka Khalid mempunyai sokongan padu terutama daripada Pas dan separuh daripada ADUN DAP.

Bagi Anwar, beliau terpaksa bertanding kerusi DUN di Selangor, bagi melicinkan "blue boy" beliau Azmin menduduki kerusi MB Selangor; kerana Azmin tidak akan boleh menjadi MB, melalui proses biasa. Anwar perlu menduduki kerusi itu terlebih dahulu, kemudian melepaskannya, demi blue boynya.

Memang di atas kertas, PRK Kajang akan dimenangi Anwar, memandangkan trend pengundian sejak PRU-12 dan 13; lagipun kawasan itu mempunyai 40 peratus pengundi cina; dan sudah menjadi fakta, bahawa pengundi cina sudah meninggalkan BN; dan pengundi melayu tidak bulat menyokong BN, meskipun pengundi Kajang adalah 48 peratus pengundi melayu.

Di pihak BN, berbagai pendapat sedang berlegar-legar, apakah gabungan berbagai parti itu perlu bertanding. Kalaulah Bn tidak bertanding, bermakna, sebelumpun berperang, sudah mengaku kalah, setidak-tidaknya itulah pendapat Ketua Penerangan Umno- Dato Ahmad Maslan.

Memang diakui, calon Bn adalah "underdog"; apatah lagi, kalau dipilih adalah calon daripada MCA. Calon MCA sudah pasti tidak mendapat sokongan kaum cina, dan sokongan pengundi melayu tidak sebesar sokongan jika calon daripada Umno. Bagi Bn, apakah calon itu melayu atau cina atau india, yang pasti tidak akan mendapat sokongan kaum cina. Namun, jika calon Bn daripada umno, mungkin berlaku saingan hebat, dan Anwar mungkin kecundang.

Anwar boleh kecundang melalui beberapa faktor- protes penyokong Khalid, protes penyokong Pas dan juga protes penyokong mantan ADUN Lee Chin Cheh.

PRK Kajang, tidak menjamin Anwar menjadi MB Selangor. Jika Bn mampu mengatur formula yang sesuai, tiadak mustahil, Anwar bakal kempunan.

THE FLYING KICK

Posted: 16 Feb 2014 01:01 PM PST

PEJUANG BANGSA

Posted: 16 Feb 2014 11:38 AM PST

PEJUANG BANGSA


BIADAP ! ISLAM DIHINA LAGI DI P.PINANG , DAGING BABI DILEMPAR DEPAN MASJID CHEROK TOK KUN !!

Posted: 15 Feb 2014 11:13 PM PST


Suhu politik melalui isu  provokasi agama & perkauman  di P.Pinang terus meningkat . Awal pagi ini sebelum subuh seawal jam 5.30 pagi, seorang jemaah yang tiba di Masjid Cherok Tok Kun Atas di sini untuk menunaikan solat subuh terkejut besar apabila hendak memasuki masjid itu mendapati seketul daging BABI  diletakkan di hadapan pintu masjid berkenaan.

Beliau  itu telah membuat satu laporan polis agar perkara itu disiasat bagi menangkap dalang yang terbabit insiden provokasi agama ini.

 Persoalannya ,  sampai bila provokasi  agama yang  menghina agama & orang Melayu   ini akan berakhir di negeri ini   ??

Isu banner kontroversi Kalimah Allah , isu video penghinaan Teresa Kok dan terbaru balingan daging BABI ini semua jelas perbuatan yang mahu membangkitkan kemarahan orang Melayu dalam Islam .

Tak mustahil perbuatan letak daging babi ini merupakan perbuatan balas pihak tertentu   ke atas tindakan amaran & ugutan oleh  NGO Melayu yang begitu marah terhadap penghinaan video Teresa Kok .

Ini bukanlah kali pertama kejadian meletakkan daging babi di masjid dikesan di negara ini. Sebelum ini beberapa kejadian yang serupa pernah dikesan berlaku di beberapa masjid di beberapa buah negeri.

 Cuma yang dikesalkan sikap kurang prihatin masyarakat Islam sendiri dengan tahap kesedaran yang rendah malahan ada yang lebih menjaga kepentingan politik daripada mempertahankan kesucian agama Islam telah menyebabkan kejadian-kejadian seumpama ini dipandang remeh.

 Persoalannya apakah akan jadi kepada agama Islam di negara ini apabila para penganutnya semakin leka dan alpa ?



Ohpolitik!™

Posted: 16 Feb 2014 03:34 AM PST

Ohpolitik!™


#anwaribrahim tawan gereja di #Selangor #Prkkajang

Posted: 15 Feb 2014 09:38 PM PST


Ceramah Anwar Ibrahim di Gereja Holy Family, Kajang pada 16 Februari 2014. Tanpa rasa segan dan malu pada umat Islam, Anwar Ibrahim masuk untuk berceramah dalam gereja tersebut. 

Semata mata untuk kuasa dan kedudukan sebagai MB Selangor, Anwar Ibrahim sanggup buat sahaja, biarpun perlakuan itu boleh melukakan hati umat Islam. Nilaikanlah bagaimana sebenarnya kelakuan dan perangai Anwar Ibrahim ini. Masih mahu percaya orang sebegini? 

bumiyang

Posted: 16 Feb 2014 03:32 AM PST

bumiyang


Anwar Halalkan Operasi Lalang???

Posted: 15 Feb 2014 08:42 PM PST

Sahabat-Gunung

Posted: 16 Feb 2014 01:17 AM PST

Sahabat-Gunung


JDT 4 - 1 Selangor ......

Posted: 15 Feb 2014 06:56 AM PST







LIGA SUPER 2014

Tamat sudah perlawanan JDT menentang Selangor dengan keputusan 4-1. Terima kasih buat semua penyokong yang memenuhi Larkin malam nie, JDT mahupun Selangor ..... buat sahabat-sahabat yang akan balik ke Selangor malam nie, berhati2 ..... Pandu cermat, jiwa selamat ..... Kita jumpa di Shah Alam plak nanti yea.....


TAMAT PERLAWANAN

JOHOR DARUL TA'ZIM 4

11'BAIHAKKI
33'HARRIS HARUN
52'LUCIANO
58'FADHLI

Selangor 1 - PENALTI 67' PAULO RANGEL



HIDUP JOHOR, DEMI JOHOR !

ALLAH BERKATI JOHOR!

JDT Perlu Berhati-Hati Dengan Penyerang Baru Red Giant

Posted: 15 Feb 2014 06:00 AM PST


Saya secara ikhlas menasihatkan pemain JDT supaya mengunci pergerakan penyerang lincah baru Selangor yg dibawa khas dr Kajang.

Kalau JDT ada Aimar, Selangor plak ada Bang Non..

Luaskan Kuasamu `bang non'


hahahahaha....

45 Minit Pertama MILIK JDT

Posted: 15 Feb 2014 05:45 AM PST


Khabar dari Stadium Larkin setakat 45 minit pertama nie, JDT mendahului Red Giant 2-0 hasil jaringan BAIHAKKI KHAIZAN di minit ke 11 dan HARRIS HARUN di minit ke 33.

LIGA SUPER 2014

Kesebelasan utama yang akan beraksi sebentar nanti.

JOHOR DARUL TA'ZIM

BAIHAKKI KHAIZAN ( C), ASRARUDDIN PUTRA OMAR, NURSHARUL IDLAN TALAHA, NURUL AZWAN ROYA, HARRIS HARUN, MOHD SHAKIR SHAARI, AMRI YAHYAH, MAHALI JASULI, LUCIANO FIGUERO, IZHAM TARMIZI ROSLA ( GK) DAN MOHD FADHLI SHAS


SELANGOR

MOHAMAD AZMI MUSLIM, PANTELEDIS STILIANOS, ABDUL SHUKUR JUSUH, PAULO RANGEL, JUNIOR, MOHD BUNYAMIN OMAR (C), GURUSAMY GOVANDAR, KUNANLAN , MOHD RIZAL FAHMI, MOHD FARIZAL MARLIAS (GK), DAN MOHD FITTRI SHAZWAN



HIDUP JOHOR DEMI JOHOR!

Teruskan kecemerlanganmu JDT .....

Belantan

Posted: 15 Feb 2014 11:46 PM PST

Belantan


Apabila Pas terus dipermainkan?

Posted: 15 Feb 2014 09:17 AM PST


Dalam dua tulisannya berhubung Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, seorang ulama Pas, Dr. Mohd. Abdul Rahman Kajani mengkritik keputusan Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengosongkan kerusi tersebut.

Melalui tulisan pertamanya, Dr. Mohd. Abdul Rahman mengemukakan persoalan berikut:

* Kenapa rakyat perlu mengorbankan masa dan wang mereka untuk melunaskan maksud PKR ini? Sucikah perjuangan untuk menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar?

* Adakah Abdul Khalid terbabit dengan salah laku sebagai Menteri Besar yang menjadi teras perjuangan PKR dan PR (Pakatan Rakyat)?

* Adakah Abdul Khalid gagal menerajui kerajaan negeri Selangor?

* Adakah Abdul Khalid 5 tahun dulu berjaya mengurus Selangor sehingga PR menang besar PRU-13 (Pilihan Raya Umum Ke-13), tetapi gagal lapan bulan terakhir ini selepas PRU-13?

Dr. Mohd. Abdul Rahman turut menjawab persoalan itu dengan berkata, ''Sebenarnya tidak. Abdul Khalid tidak gagal. Tetapi yang gagal ialah sebahagian kepimpinan PKR yang gagal mendapat apa yang mereka mahukan daripada Abdul Khalid.

''Abdul Khalid di mata rakyat telah berjaya mentadbir Selangor. Kerana itu rakyat memberi mandat kali kedua kepada PR untuk mentadbir Selangor. Abdul Khalid dilihat sangat berhati-hati dengan pengurusan kewangan negeri. Ketelusan pentadbiran kewangan beliau tidak dipertikaikan dan gagal digugat oleh UMNO/BN."

Dalam tulisan keduanya bertajuk, ''Projek Kajang bakal meranapkan kejayaan PR.' Dr. Mohd. Abdul Rahman berhujah;''Projek Kajang digerakkan oleh Anwar Ibrahim dengan matlamat menjatuhkan Khalid sebagai MB.

''Walaupun pelbagai alasan dan hujah direka oleh Rafizi Ramli bagi mewajarkan PRK Kajang hakikatnya tetap satu iaitu menurunkan Abdul Khalid daripada jawatan MB Selangor.''

''Rafizi boleh berhujah kononnya "gerak kajang penentu kejayaan menawan Putrajaya" tapi hakikatnya ialah pintu kepada kemusnahan PR dan hancurnya impian PR ke Putrajaya."


Persoalannya, apakah yang dinyatakan oleh Dr. Mohd. Abdul Rahman dikongsi oleh kepimpinan Pas yang sudah pun membuat keputusan untuk membantu PKR dalam PRK tersebut? Kenapa Pas sejak mengadakan tahaluf siyasi dengan PKR dan DAP terus dilihat sekadar 'pak turut' sehingga ia memberikan keberanian luar biasa kepada kedua-dua parti itu untuk membuat percaturan politik?

Hakikatnya ini bukanlah kali pertama Pas tidak dibawa berunding dalam sebarang percaturan politik yang dilakukan oleh kedua-dua parti itu, sudah acap kali tetapi ia masih belum menyedarkan kepimpinan Pas biar pun ada tekanan dalam parti itu sendiri yang mahu tahaluf siyasi dikaji semula.

Pas terlalu ghairah untuk terus bersama pakatan pembangkang bagi menawan Putrajaya sehinggakan apa sahaja yang dilakukan oleh PKR atau DAP, Pas hanya ikut sahaja. Di manakah jati diri Pas sebagai parti Islam? Sepatutnya kalau Pas benar-benar memperjuangkan Islam mereka hanya akan mengikut rentak politik PKR dan DAP kalau tindakan itu betul.

Tetapi apa yang kita saksikan Pas hanya berperanan sebagai 'pak turut', sebab itulah PKR dan DAP tidak pernah mempedulikan pandangan Pas. Begitulah juga untuk PRK Kajang, PKR yakin Pas bukan sahaja bersetuju dengan tindakan PKR tetapi juga akan mengerahkan jentera dan penyokongnya memastikan kemenangan Anwar.

Biar pun sebelum ini keputusan yang dibuat oleh PKR sama sekali tidak dirunding terlebih dahulu dengan Pas, tetapi Pas akur kononnya atas semangat pakatan pembangkang. Oleh itu adalah satu mimpi kalau kita mengharapkan Pas akan menentang jika Abdul Khalid disingkirkan daripada kerusi Menteri Besar. Sudah terbukti keberanian Pas bertempat, kelantangan Pas terhad.

Kalau dengan BN atau UMNO, Pas paling lantang sehingga di Kedah, majlis selawat yang dianjurkan oleh kerajaan negeri dan dihadiri oleh berpuluh-puluh ribu orang diperlekehkan oleh salah seorang pemimpin Pas negeri itu dengan menganggap ia retorik politik, sedangkan Pas sendiri tidak pernah mengadakan majlis seumpama itu.

Tetapi apakah pemimpin-pemimpin Pas mempunyai keberanian untuk menyanggah politik kotor PKR di Kajang? Apakah tindakan PKR itu selaras dengan ajaran Islam apabila amanah rakyat dikhianati dan janji kepada rakyat dimungkiri? Kalau berani sangat kritiklah tindakan Anwar dan PKR? Namun itu tidak berlaku kerana sudah adat kepimpinan Pas hanya berani menentang BN dan UMNO tetapi kecut perut bila berhadapan dengan PKR dan DAP.


Selain itu dalam satu majlis di Kajang, seorang pemimpin Pas bukan sahaja memperlekehkan slogan ketuanan Melayu dan 'Hidup Melayu' tetapi juga mempersoalkan sampai bilakah Melayu hendak menolak meritokrasi dan sampai bila orang Melayu harus berlindung di sebalik keistimewaan.

Begitulah wajah sebahagian pemimpin Pas yang terikut-ikut dengan perangai sesumpah sesetengah pemimpin PKR sehingga sanggup memperlekehkan bangsa sendiri semata-mata untuk memastikan kemenangan PKR di Kajang.

Politik kebencian dan melihat BN khususnya UMNO sebagai 'musuh kamu yang paling nyata' telah menyebabkan Pas semakin terhakis maruahnya bukan sahaja sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam tetapi sebuah parti yang suatu ketika dahulu dikagumi oleh kawan dan lawan.

Berikutan keadaan itulah, Pas diperkotak-katikkan oleh PKR, dipermainkan oleh DAP dan kedua-dua parti itu berasa gembira kerana apa pun mereka lakukan Pas akan menyokong dan penyokong mereka akan mengikut arahan kepimpinan untuk terus bersama pakatan pembangkang.

'Kelemahan' Pas ialah apabila Anwar terus mencadangkan impian ke Putrajaya sehinggakan pengikut-pengikut juga menjadi teruja. 'Putrajaya' seolah-olah 'magic word' yang melemahkan Pas untuk menentang apa juga kehendak PKR dan DAP.

Sebab itulah biarpun dari segi moral politiknya, PKR tidak patut membenarkan PRK Kajang diadakan tetapi Pas hanya membantah seketika, kemudian terus akur apabila Anwar menyatakan Kajang penting dalam usaha pakatan pembangkang mengaturkan langkah Ke Putrajaya.

Secara logiknya, apa kena mengena DUN Kajang dengan Putrajaya, kenapakah semasa Pilihan Raya Umum Ke-13 lalu, PKR tidak menyusun sejak awal lagi hendak menjadikan Selangor sebagai perintis ke Putrajaya? Atau kenapa ketika itu Anwar tidak memilih kerusi Parlimen Putrajaya untuk beliau bertanding supaya ia benar-benar dilihat sebagai pembuka jalan?

Fakta ini tidak pernah difikirkan oleh Pas dan mungkin kalau pun terfikir mereka tidak akan mengendahkannya. Oleh itu timbul persoalan bilakah Pas akan sedar bahawa mereka hanya menjadi 'alat' dan 'pak turut' dalam pakatan pembangkang?

Sebab itulah muncul insan-insan seperti Dr. Mohd. Abdul Rahman yang bersedia memberi pandangan dan kritikan kerana mungkin beliau sudah bosan dengan permainan politik PKR, mual dengan sandiwara politik DAP dan muak apabila Pas terus dipermainkan!

Suara Politik
Belantan

Guan Eng jangan lepas tangan?

Posted: 15 Feb 2014 06:11 AM PST


Ketua Menteri, Lim Guan Eng diminta tidak bersikap lepas tangan berhubung tindakan sebuah syarikat pemaju di negeri ini yang mengenakan bayaran tambahan terlalu tinggi kepada pembeli rumah pangsa kos rendah di Jalan Permai, Bukit Gambir di sini.

Presiden Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP), Rahmad Isahak berkata, Guan Eng perlu campur tangan kerana pemaju berkenaan secara terang-terangan telah mencabuli polisi perumahan kos rendah yang digubal Kerajaan DAP Pulau Pinang sebelum ini.

"Dalam hal ini, pembeli yang majoritinya orang Melayu dan golongan berpendapatan rendah menjadi mangsa sikap rakus pemaju berkenaan dan setakat ini Kerajaan DAP Pulau Pinang hanya berdiam diri.

"Pembeli dikejutkan pada saat-saat akhir apabila mereka diminta membuat bayaran tambahan untuk kos pengubahsuaian rumah yang dilakukan tanpa pengetahuan dan tidak mengikut pelan serta perjanjian asal yang diluluskan oleh Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP)," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Rahmad mengulas bebanan yang terpaksa ditanggung kira-kira 150 pembeli projek perumahan berkenaan selepas MPPP meluluskan pelan pengubahsuaian yang dibuat pemaju ke atas rumah itu yang harga asal ditawarkan dan dipersetujui adalah RM72,500.

Pelan pengubahsuaian yang diluluskan itu sebanyak RM59,000, diikuti caj lot tempat letak kereta serta lain-lain caj tambahan sehingga RM50,000 menyebabkan harga rumah berkenaan mencecah RM180,000.


Kumpulan pembeli berkenaan yang tidak berpuas hati kemudian membuat aduan dan mengadakan pertemuan dengan Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Bandar, Desa dan Perumahan negeri, Jagdeep Singh Deo, namun menemui jalan buntu.

Mengulas lanjut, Rahmad berkata, beliau berasa pelik bagaimana MPPP boleh meluluskan permohonan pemaju untuk membuat pengubahsuaian sehingga status kos rendah bertukar menjadi kos sederhana.

"Saya difahamkan kumpulan pembeli berkenaan telah membuat laporan kepada SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia). Oleh itu, saya berharap satu siasatan terperinci dapat dilakukan," katanya.

Dalam hal ini Rahmad menegaskan, seolah-olah wujud satu gerakan untuk menafikan hak pembeli berkenaan memiliki rumah apabila bayaran tambahan yang dikenakan terlalu tinggi.

"Kumpulan pembeli terbabit terpaksa menanggung pelbagai kesan antaranya mungkin berhadapan dengan masalah pinjaman kewangan daripada pihak bank kerana ada yang bekerja kilang dan terdiri daripada warga emas.

"Ini semua berada di luar kemampuan kewangan mereka dan tidak patut dibiarkan berlaku oleh kerajaan negeri," katanya.

Suara Politik
Belantan

oyabun

Posted: 15 Feb 2014 11:36 PM PST

oyabun


PKR 'Parti Keanwaran'?

Posted: 15 Feb 2014 09:34 PM PST


Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak lain hanyalah 'Parti Keanwaran' kerana perjuangannya tertumpu kepada kepentingan pemimpin pembangkang, Anwar Ibrahim dan ahli keluarganya, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Dr. Mahathir berkata, PKR ditubuhkan bukan atas perjuangan ideologi atau kepentingan bangsa dan agama tetapi lebih sebagai jentera untuk merealisasikan cita-cita Ketua Pembangkang itu menjadi Perdana Menteri.

Katanya, penggunaan perkataan 'keadilan' dalam PKR adalah tidak sesuai memandangkan Anwar sendiri tidak berlaku adil apabila cuba mengelak daripada dibicarakan di mahkamah.

''Kalau Anwar adil, pergilah mahkamah dan bukannya lari dari mahkamah sekali lagi. Dia (Anwar) tidak suka dibicarakan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Pemikiran Kassim Ahmad: Suatu Penilaian di Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.


Rayuan kes liwat membabitkan Anwar dan bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan yang dijadual didengar pada 12 Februari lalu ditangguhkan atas permohonan pihak pembelaan yang ingin mengemukakan rayuan terhadap keputusan mahkamah berikutan menolak permohonan Anwar untuk memanggil semula bekas pegawai penyiasat, Supritendan Judy Blacious Pereira memberi keterangan.

Sementara itu, Dr. Mahathir berkata, Anwar turut bertanggungjawab dalam Operasi Lalang kerana pemimpin pembangkang tersebut tidak pernah membantah dalam Kabinet ketika operasi tersebut dilancarkan pada 1987.

''Apa yang Anwar lakukan (semasa Operasi Lalang)? Dia tak komen apa-apa mengenainya dan ini bermakna dia bersetuju dengannya.

''Sebagai anggota dalam Kabinet, Anwar harus ambil tanggungjawab melainkan dia umum letak jawatan pada ketika itu kerana tidak bersetuju (dengan Operasi Lalang).


''Dia bagaimanapun tidak pernah berbuat demikian (letak jawatan), dia bersetuju dengan banyak perkara termasuk yang berkaitan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)," katanya.

Menurut Dr. Mahathir, Anwar merupakan seorang ahli pidato dan ahli putar belit yang mahir dalam menafikan apa yang pernah dikatakan selain mewujudkan imej sebagai 'orang yang tidak pernah bersalah'.

''Anwar orang yang menggunakan perkataan untuk kepentingan (diri) dan bukan kebenaran. Bunyinya cukup baik sehingga saya pun pernah diyakinkan bahawa dia masuk UMNO kerana perjuangan," katanya.

Wasabi Oyabun..

The Unspinners

Posted: 15 Feb 2014 11:33 PM PST

The Unspinners


Jangan kasi publisiti untuk Anwar - Daim

Posted: 15 Feb 2014 04:37 PM PST


Dari apa yang dikatakan, Anwar tidak akan menyelesaikan masaalah Selangor. Lagi dengan masaalah dalaman seperti PKNS tak akan diselesaikan.

Baca ABITW SINI, SINI, dan SINI. Isu cakap tak serupa bikin.... Kata BN gini dan gitu tapi tak juga bertambah baik dalam PKNS.

Yang muda usah nak komen kerana bukan zaman awak. Masa reformasi dan sebelum tu kamu masih kanak-kanak. Yang ingat masa zaman Mahathir cuba tanya diri sendiri apa jasa Anwar dari mula masuk jadi Menteri hingga ke TPM/MOF?

Berenti main isu seks Anwar kerana yang percaya dah percaya. Yang tak percaya tak percaya. Yang percaya pun ada tak mahu lihat itu saja perkiraan tapi mereka mahu lihat UMNO berubah menjadi baik dulu.

Berenti beri tajuk posting yang ada nama dia. Benda kecil usah nak hentam. Hentam benda utama. Kalau hentam tak payah sebut nama.

Berhenti sebarkan isu-isu yang dia mula.

Malah blogger dan media sosial pro UMNO dan pro BN terlalu membantu hidupkan isu-isu yang pihak mereka bangkitkan dengan hal kecik pun kita (termasuk Unspinner) nak komen.

Elok kita bangkitkan iisu-isu sendiri dan dedahkan pembangkang. ... bukan bantu kembangkan isu mereka.





Panglima Perang Cyber

Posted: 15 Feb 2014 11:24 PM PST

Panglima Perang Cyber


Kumpulan Profesional Cina desak @Teresakok pikul tanggungjawab video ONEderfull Malaysia

Posted: 15 Feb 2014 08:40 PM PST


Panglima - Tak cukup minta maaf bahkan wajar dikenakan tindakan kerana memburukkan nama Malaysia melalui fakta tidak benar yang disampaikan. 

Memburukkan Malaysia lebih besar dosa dan ancamannya kepada negara dan rakyat amnya  akibat fitnah yang memburukkan nama negara di mata dunia.

Walaupun didakwa sekadar lawak namun lawak memburukkan negara bukan lawak tetapi laknat !

Teresa Kok mesti dihukum !!!





KUMPULAN Profesional Cina (dari kiri), Phoenix Low Kai Lay, Loh Wei Jing, Wong Kok Fye, Ryan Ng Chun Yie dan Alex Lee Keat Woon pada sidang akhbar membidas Teresa Kok berhubung penghasilan video 'ONEderfull Malaysia CNY 2014' di Petaling Jaya, semalam.


PETALING JAYA 15 Feb. - Sekumpulan lima individu yang menggelarkan diri mereka Kumpulan Profesional Cina hari ini membidas Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok ekoran penghasilan video 'ONEderfull Malaysia CNY 2014' yang mencetuskan kontroversi semasa sambutan Tahun Baru Cina baru-baru ini.

Dalam sidang akhbar di sini, mereka yang terdiri daripada pelbagai latar belakang kerjaya meminta Teresa memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia dan bertanggungjawab atas pelbagai kesan buruk kepada masyarakat ekoran penghasilan video tersebut, walaupun video itu mungkin tidak menyalahi undang-undang.

Mereka juga kesal kerana video tersebut memberikan gambaran negatif kepada kaum-kaum lain bahawa perbuatan memburuk-burukkan dan menghina orang adalah sebahagian daripada tradisi sambutan Tahun Baharu Cina sedangkan ia tidak benar sama sekali.

Ahli Persatuan Psikologi Amerika Syarikat (APA), Dr. Wong Kok Fye berkata, kandungan klip video berkenaan jelas memaparkan 'keganasan halus' yang secara tidak langsung boleh mempengaruhi masyarakat khususnya generasi muda.

"Teknik psikologi yang digunakan dalam video itu boleh memberi kesan negatif kepada masyarakat seperti menyampaikan mesej kepada generasi muda bahawa tidak salah untuk menghina dan membuat serangan karakter terhadap seseorang individu," katanya.

Seorang peguam, Ryan Ng Chun Yie pula mempersoalkan mesej yang cuba disampaikan Teresa dalam klip video yang jelas 'menghentam' seteru politiknya.

Beliau berkata, daripada menghasilkan video yang mempersenda individu lain, adalah lebih baik Ahli Parlimen itu menghasilkan video yang menunjukkan sumbangan beliau kepada masyarakat.

"Itu yang orang ingin lihat kerana mereka mempunyai harapan tinggi terhadap wakil rakyat yang dipilih. Saya cadangkan semua wakil rakyat tidak kira daripada Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Rakyat supaya mengelak daripada melakukan perkara yang boleh mencetuskan kontroversi dan menggugat perpaduan yang sekian lama wujud dalam kalangan rakyat berbilang kaum di negara ini," katanya.

Seorang pekerja sosial, Alex Lee Keat Woon yang telah membantu lebih 100 pesakit buah pinggang dan kanser di negara ini meminta Teresa mengaku kesalahannya dan meminta maaf kepada rakyat Malaysia.

"Bak kata peribahasa, jauh menyalak kuat, dekat mencawat ekor. Jangan hanya berani bercakap kuat di belakang tetapi takut untuk mengaku.

"Tindakan mengkritik pemimpin dan negara, kalau dibiarkan akan menjatuhkan imej Malaysia di mata dunia," katanya.

Seorang pendidik Loh Wei Jing berkata, tindakan menghasilkan klip video berbaur sindiran dan fitnah terutama ketika sambutan Tahun Baharu Cina bukan sebahagian budaya kaum Cina.

Beliau berkata, tindakan menghasilkan klip video itu merupakan satu propaganda murahan daripada Teresa demi kepentingan politiknya.

"Kita mempercayai serta memegang teguh Rukun Negara kita dan apa yang dilakukan Teresa dalam klip video itu 100 peratus bercanggah dengan Rukun Negara. Perbuatannya menghasilkan klip video itu ketika sambutan Tahun Baharu Cina tidak boleh diterima dan sebagai rakyat yang bertanggungjawab saya dengan tegasnya menggesa Teresa untuk meminta maaf terhadap kerosakan yang telah dia lakukan," katanya.

Jurulatih korporat, Phoenix Low Kai Lay berkata, Ahli Parlimen terbabit tidak sepatutnya menghasilkan klip video yang menggalakkan orang ramai supaya mempersenda kekurangan orang lain.

Sebagai jurulatih, Phoenix berkata, beliau sering menggalakkan orang ramai berfikiran positif serta tidak menyerang kelemahan orang lain.

"Teresa sepatutnya menyampaikan mesej yang menekankan perpaduan antara rakyat Malaysia berbilang kaum dan menyebarkan pemikiran positif bukan menyindir kekurangan orang lain," katanya.




Sent from my iPhone

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 15 Feb 2014 11:02 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


SELANGOR DITIMPA MUSIBAH KALI KE-2: MALU BESAR KALAH BESAR 4-1 KE ATAS JDT

Posted: 15 Feb 2014 10:49 PM PST

MUSIBAH BESAR APABILA JERSEY SELANGOR DIPAKAI ANWAR
JDT menunjukkan taring sebenarnya dan terlalu gagah buat Selangor apabila masih berupaya menjaringkan empat gol meskipun beraksi tanpa beberapa pemain tonggak seperti Pablo Aimar dan Aidil Zafuan yang mengalami kecederaan. Red Giants tewas umpama tewasnya seorang peliwat di kandang babi.

Tuan rumah memperoleh gol pertama pada minit kesepuluh menerusi tandukan kapten pasukan malam tadi, Baihakki Khaizan yang terus menerjah ke gawang gol dan jaringan kedua melalui tandukan seorang lagi pemain dari Singapura, Harris Harun pada minit ke-33.

Anak buah Mehmet Durakovic terus hampa apabila JDT memperoleh gol ketiga pada minit ke-52 menerusi penyerang dari Argentina, Luciano Figueroa hasil hantaran Amri Yahyah dan pemain pertahanan, Mohd. Fadhli Shas turut meletakkan diri selaku penjaring pada minit ke-59.

Pasukan Selangor yang lemah longlai akhirnya diberi gol Belas Kasihan menerusi sepakan penalti yang disempurnakan Paulo Rangel pada minit ke-59 namun sudah terlewat buat Selangor untuk mengelak daripada kalah buat kali kedua selepas lima perlawanan.


Apakah rakyat Selangor mahu terus merana diliwat kiri dan kanan, depan dan belakang, di mana akhirnya bukan sahaja tewas di cukai pintu rumah, bukan saja tewas di pintu cukai lesen berniaga, tetapi juga tewas di tengah padang...semuanya angkara sang peliwat yang dibiarkan bermaharajalela?



GRAND MARQUIS : KHALID SAMAD BUKAN PAKAR AGAMA, DIA TERSASAR TAFSIR ALLAH ITU 'THE GOD'

Posted: 15 Feb 2014 06:26 PM PST


Ulasan Debat antara YB Khalid Samad dan YB Noh Omar – Bahagian 1


Sebelum ini saya telah membuat satu jawapan ringkas terhadap ulasan debat beliau dengan YB Noh Omar di bawah tajuk "Kecewa Noh Omar Tidak Mampu Sekolahkan Saya"blog beliau. 
Setelah video debat beliau muncul di Youtube, maka kita boleh membuat analisis hujah-hujah yang dikemukakan dalam debat tersebut. Oleh kerana debat ini agak panjang dan banyak isu-isu yang perlu diberi perhatian, maka ulasan ini di pecahkan kepada dua posting supaya ia tidak terlalu panjang.
Ulasan ini lebih tertumpu pada hujah-hujah YB Khalid Samad kerana beliau dilihat lebih banyak mengeluarkan pendapat berbanding dengan YB Noh Omar yang lebih banyak mengemukakan fakta berkaitan dengan perundangan. Dalam ulasan ini, kita akan mengelak dari mengemukakan hujah balas kecuali bila kesalahan fakta itu amat jelas kerana adalah sia-sia untuk melawan hujah atas hujah atas dasar kejahilan kerana hujah-hujah kita adalah tafsiran orang awam yang tidak ada authoriti dalam agama. Ini selaras dengan keberhatian kita dalam menyentuh soal-soal agama agar kita tidak memperkatakan sesuatu tentang agama dalam kita tidak berkelayakan untuk membicaranya.

Pendkatan Pendebat
Di antara pendebat, YB Noh Omar memilih pendekatan mengemukakan fakta-fakta berkaitan undang-undang negeri dan persekutuan yang melarang penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam. Dalam isu teologi, YB Noh Omar sekadar mengemukakan pendapat dari majlis fatwa dan juga pendapat yang dikeluarkan oleh majlis syura PAS sendiri. Ini selaras dengan penekanan beliau bahawa beliau bukan orang yang "pakar" dalam mentafsirkan atau mengeluarkan hukum dalam isu-isu ini.
YB Khalid Samad pula pendekatan beliau lebih kepada mengeluarkan pandangan, pendapat serta tafsiran beliau dalam sudut teologi mahupun dalam aspek perundangan dalam isu penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam. Tindakan YB Khalid amat jelas sehinggakan forum atau debat ini seperti 2 lawan 1, iaitu antara YB Noh dan Moderator vs YB Khalid Samad dalam persoalan tentang kelayakan, kepakaran dan tafsiran individu dalam isu agama mahupun perundangan.
Isu Kepakaran
Oleh kerana YB Khalid Samad banyak timbulkan isu tafsiran, isu kepakaran adalah satu topik hangat yang dibincangkan yang mana YB Khalid Samad mendakwa, sekiranya kepakaran beliau (dan juga YB Noh Omar) dipertikaikan, maka mereka tidak sepatutnya mereka dijemput untuk menjadi ahli panel dalam perdebatan ini. Persoalannya benarkah dakwaan YB Khalid Samad?
Adakah apabila kita dijemput menjadi ahli panel, kita secara automatik mempunyai kepakaran dalam suatu hal? Pada pendapat saya, YB Khalid Samad dijemput kerana YB adalah orang yang paling lantang dikalangan YB pembangkang dan YB orang Islam yang mempertahankan tindakan golongan Kristian. YB dijemput bukan kerana kepakaran sebab dari segi kelulusan akademik mahupun pengalaman, ternyata YB bukan dari pengajian Islam mahupun dari latar belakang perundangan (sebagaimana tajuk perdebatan ini). Sekurang-kurangnya YB Noh Omar merupakan seorang yang mempunyai latar belakang perundangan. Jadi apakah aspek kepakaran yang boleh kita sandarkan?
YB Khalid Samad dijemput kerana kelantangan YB mempertahankan orang Kristian dalam menggunakan kalimah Allah. Itu sahaja. Jadi orang ramai ingin mendengar sendiri, apakah yang membuatkan YB Khalid Samad begitu yakin dan lantang menyokong mereka sendangkan para ulama sama ada dalam UMNO mahupun PAS sendiri menentangnya. 
Ternyata dalam debat tersebut, apa yang penonton dengan tidak lebih daripada pendapat serta tafsiran YB sendiri dalam isu tersebut. Jadi timbul persoalan dihati penonton, mahupun YB Noh Omar dan moderator sendiri, apakah kepakaran YB yang melayakkan YB untuk mentafsirkan nas dan mengeluarkan "fatwa" yang bertentangan dengan mereka yang mempunyai lebih kelayakkan. Sekirannya semua orang ambil pendekatan seperti YB, maka caca marba agama ini kerana setiap orang akan mentafsirkan nas menurut kecenderungan sendiri.
Mungkin YB Khalid Samad akan berkata, daripada mempertikaikan "kepakaran" anda, adalah lebih baik kita keluarkan hujah untuk menjawab persoalan yang dikemukakan YB. Jadi YB sepatutnya pergi bersemuka dengan mereka dan perdebatkan isu ini dengan mereka. Kita tak tau sama ada YB dah buat ke belum (minta pencerahan), kalau boleh kita nak berbaik sangka, tapi tingah laku YB dalam program debat ini seolah-olah YB meremehkan pandangan mereka seolah-olah mereka ini membuat fatwa atas dasar kejahilan.
Masalah Al-Illah - Kepakaran yang Tersasar
Dalam majlis tersebut (dan juga di blog beliau sebelum ini), YB Khalid mendakwa perkataan Allah ini adalah gabungan Al Illah ataupun dalam terjemahan literalnya ialah The God. Benarkah dakwaan ini? Bagi mereka yang mempelajari asas tatabahasa Arab, apabila perkataan YA digunakan dihadapan suatu perkataan, AL akan digugurkan. Misalnya nama dan sifat-sifat Allah didahului dengan Al, misalnya Ar-Rahman, Ar-Rahim, Al-Ghafur bagi menunjukkan THE most merciful, dll. Tetapi dalam doa, kita menyebut Ya Rahman, Ya Rahim, Ya Ghafur, dll. Ini kerana dari sudut tatabahasa Arab, perkataan Al akan digugurkan bila YA berada dihadapan perkataan. Sekarang ni kita nak tanya YB Khalid, anda sebut YA Allah atau YA illa. Sekiranya benar perkataan Allah ini adalah gabungan perkataan Al illah (The God), maka kita akan sebut YA illa. Tetapi kita tidak pernah dengar mana-mana orang Islam sebut Ya illa, sebaliknya kita sebut Ya Allah. Ini menunjukkan perkataan Allah itu bukan gabungan perkataan, sebaliknya adalah satu nama khas bagi Tuhan semesta alam yang esa, tidak beranak dan tidak diperanakkan.
Di sini sahaja kita sudah lihat bagaimana mereka yang mengaku pakar boleh tersasar dalam isu yang begitu mudah. Bagaimana pulak mahu mengeluarkan fatwa yang melibatkan urusan kepentingan umat Islam?
Bersambung bahagian 2….

KETUA PEMUDA PAS MENGIDAP SIMPTOM PENYAKIT HALUSINASI

Posted: 15 Feb 2014 06:28 AM PST

KETUA PEMUDA PAS MENGIDAP PENYAKIT MENTAL "HALUSINASI" ?

Di Malaysia ada beberapa orang gila, antara ciri-ciri orang gila ialah dia tahu dia kalah tapi dia kata dia menang, dia tahu dia bukan Perdana Menteri tapi dia kata dialah Perdana Menteri, teringat kata DS Samy Vellu, ada banyak orang gila sekarang tempat mereka di Tanjung Rambutan. Ulangan anda di sini http://mymassa.blogspot.com/2014/01/sammy-vellu-saya-tiada-cakap-anwar.html 

Baru-baru ini kita dikejutkan apabila kejadian seorang suami membunuh dan mengelar anak-anaknya, walaupun dia dikhabarkan seorang yang kaki masjid. Dalam medical terms, tentu anda pernah membaca satu penyakit mental yang disebut sebagai halusinasi. Dirinya, fikirannya, mindanya malah tindakannya berlaku secara halus dan tanpa disedarinya secara sedar kerana history backround patient tersebut.

Dalam konteks Ketua Pemuda PAS Kelantan di atas, sekiranya dia mengidap penyakit mental disorder seperti Halusinasi ini, ianya amatlah berbahaya kepada orang di sekelilingnya. Kita menasihati agar beliau menjalani rawatan mental memandangkan pemikirannya di atas menunjukkan ianya terbawa-bawa sehingga ke mimpi. Itu adalah sindrom atau tanda-tanda penyakit mental dan sindrom Halusinasi peringkat awal.

Pengidap penyakit ini sangat berbahaya kepada keluarga dan orang di sekelilingnya!

Seperti penyakit kanser, lebih baik ianya dibuat pemeriksaan awal dan jika didapati ada simptom-simptom tersebut, beliau patut menyerah diri kepada doktor-doktor penyakit mental. Di Malaysia, antara Hospital Sakit Mental yang establish ialah di Bukit Padang, Kota Kinabalu, Sabah.

Sumber : http://kelateloni.blogspot.com/2014/02/bila-kp-pas-kelantan-mimpi-tembak-pm.html



MB ENGGAN LETAK JAWATAN, HUGUAN SIOU MALAYSIA MAYBE KEMPUNAN

Posted: 15 Feb 2014 04:26 AM PST

SELEPAS DIANUGERAHKAN HUGUAN SIOU MALAYSIA, KINI MAHU MENJADI MB SELANGOR
Cita-cita Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk menjadi Menteri Besar Selangor menerusi pelan hebatnya mungkin tidak akan kesampaian.
Ia berikutan penyandang jawatan itu, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim enggan meletak jawatan.
Berdasarkan sumber peringkat tertinggi, Abdul Khalid dijadualkan perlu menandatangani surat perletakan jawatan yang disediakan oleh kepimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR).
Bagaimanapun difahamkan Abdul Khalid enggan berbuat demikian.
Surat perletakawan jawatan sulit itu merupakan sebahagian daripada pelan becita-cita tinggi untuk memberi laluan kepada Anwar memimpin Selangor.
Surat itu dipercayai bertarikh 23 Mac iaitu tarikh hari pengundian Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang.
Surat bertarikh tersebut dibuat dengan jangkaan Anwar akan memenangi PRK Kajang dan menyertai DUN Selangor.
Sumber kerajaan negeri turut memaklumkan The Star bahawa Abdul Khalid menasihatkan Istana Selangor bahawa beliau tidak akan meletak jawatan.
"Beliau rasa seperti dipermain-mainkan oleh Anwar," katanya sumber berkenaan.
Abdul Khalid juga dikatakan sudah menerangkan kepada Sultan Selangor mengenai situasi politik di Selangor dalam pertemuan mingguannya pada Rabu lalu.
Difahamkan Sultan Selangor yang mahir mengenai Perlembagaan Negeri, dijangka tidak mengganggu hal politik namun akan mematuhi sepenuhnya semua undang-undang negeri.
Sejak Abdul Khalid menghadap sultan, beliau diperhatikan kini sentiasa berada dalam keadaan 'angin baik' dan selalu tersenyum.
Pemerhati berkata keadaan rambutnya sering dilihat sebagai 'pengukur angin' – kini dilihat sentiada kemas dan rapi serta kelihatan ceria.
Walau bagaimanapun, Abdul Khalid perlu menghadapi 'pertempuran sengit' dalam usaha mengekalkan kedudukannya.
Difahamkan DAP menggesa supaya diadakan mesyuarat khas Pakatan Rakyat pada minggu depan.
Seorang pemimpin senior DAP dikatakan memaklumkan kepada PKR bahawa jika parti itu gagal menguruskan Abdul Khalid, parti itu akan mula memberikan tekanan kepadanya.
Abdul Khalid dilaporkan kehilangan sokongan DAP Selangor berikutan isu rampas Bible.
Bagaimanapun tidak semua Adun DAP akan memberi tekanan terhadap Abdul Khalid kerana sekumpulan Adun parti itu yang diketuai oleh pemimpin kuat mereka akan terus memberi sokongan kepadanya.
Menurut sumber, Abdul Khalid kecewa dengan kenyataan daripada pemimpin partinya selepas Anwar dinamakan sebagai calon PRK Kadang.
Antaranya kenyataan oleh Ahli Parlimen Pandan, Mohd Rafizi Ramli iaitu individu yang dikatakan menjadi tulang belakang kepada PRK Kajang pernah dilaporkan berkata bahawa beiau yakin Anwar mampu melakukan sesuatu yang lebih baik di Selangor.
Mohd Rafizi berkata Abdul Khalid ada seorang teknokrat dan tidak mempunyai pengalaman untuk menguruskan isu perkauman dan agama.
Malah kenyataan Anwar sendiri mengenai pelannya di Selangor turut tidak menyenangkan Abdul Khalid sebagai penyandang kerusi Menteri Besar.
Baru-baru ini orang di sekeliling Abdul Khalid mengkritik cadangan Anwar untuk melibatkan bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhammad Taib dalam program pembangunan luar bandar Selangor.
Anwar menyatakan cadangan itu ketika berceramah di Kajang pada Rabu lalu.
Ia dilihat sebagai keputusan yang bertentangan dengan pendirian parti dan Pakatan Rakyat memandangkan kontroversi yang dikaitkan dengan Mat Taib, sebagai bekas pemimpin Umno.
Anwar dan Mat Taib pernah berada dalam pasukan yang sama pada 1996 ketika pemilihan Umno

tok gajah

Posted: 15 Feb 2014 09:24 PM PST

tok gajah


Cerama PAS menghasut dan meracuni fikiran rakyat. Perhimpunan HARAM menggugat keamanan negara.

Posted: 14 Feb 2014 11:05 PM PST



Kerajaan BN harus bertindak segera dan tegas sebelum terlambat. Sekarang kedudukan BN dalam keadaan amat merbahaya. Ancaman dari parti lawan semakin mengugat BN terutamanya UMNO.

Ancaman yang paling merbahaya ialah ceramah2 parti lawan, setiap ceramah mereka menghasut dan menghamburkan fitnah supaya membenci kerajaan. Semua bentuk CERAMAH harus di HARAM kan. Penceramah yang telah terbukti menghasut perlu dikenakan hukuman yang setimpal mengikut akta hasutan.

Perhimpunan haram juga akan membawa padah yang sangat buruk terhadap kerajaan. Penganjur PERHIMPUNAN HARAM mesti dikenakan hukuman mengikut akta ISA.

Cara kerajaan bertindak menangani masalah ancaman yang sedang mengugat keharmonian dan keamanan negara terlalu lemah dan tidak berkesan. Sepatutnya kerajaan perlu bertindak lebih berkesan dengan melaksanakan segala akta dan undang2 yang sah untuk membendung masalah ini.

Jika kerajaan gagal bertindak segera, ada kemungkinan kerajaan akan menghadapi masalah besar pada PRU14 nanti.

BERTINDAK SEBELUM TERLAMBAT.

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 15 Feb 2014 09:09 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


Bukan Anwar, Azmin Ali Bakal MB Selangor? #PRKkajang

Posted: 15 Feb 2014 07:01 PM PST



Khalid Ibrahim Sudah Tanda Tangan Surat Letak Jawatan? #PRKkajang

Posted: 15 Feb 2014 05:26 AM PST


Biadap Betul Kenyataan Ahli Parlimen DAP Ini

Posted: 15 Feb 2014 12:41 AM PST



Fakta Kaabah & Ibadah Solat Umat Islam Di Dunia

Posted: 14 Feb 2014 09:53 PM PST



GERAKAN ANTI PKR

Posted: 15 Feb 2014 09:06 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


DATANG GILA KALID..SILAP ARIBULAN BUBAR DUN SELANGOR ?

Posted: 15 Feb 2014 01:46 PM PST

TS MUHYIDIN BAGITAU....

Posted: 15 Feb 2014 01:30 PM PST

JURI RAKYAT

Posted: 15 Feb 2014 07:22 PM PST

JURI RAKYAT


Kisah Erupsi Kelud Sepanjang Jaman

Posted: 15 Feb 2014 02:52 AM PST

Gunung Kelud adalah gunung api tipe A di Jawa Timur yang sangat aktif dengan letusannya didominasi oleh letusan eksplosif cukup kuat sejak masa pra sejarah hingga peradaban modern.

Sejak tahun 1300 Masehi, gunung ini tercatat aktif meletus dengan rentang jarak waktu yang relatif pendek (9-25 tahun), menjadikannya sebagai gunung api yang berbahaya bagi manusia. Pada abad ke-20, Gunung Kelud tercatat meletus pada tahun 1901, 1919, 1951, 1966, dan 1990. Tahun 2007 gunung kembali meningkat aktivitasnya.



Sejak abad ke-15, Gunung Kelud telah memakan korban lebih dari 15.000 jiwa. Letusan gunung ini pada tahun 1586 merenggut korban lebih dari 10.000 jiwa.

Mengapa Kelud bisa berbahaya, karena gunung ini unik yakni adanya danau kawah. Konon dalamnya lebih dari 600 meteran dan mampu menyimpan air sampai 40 juta m3. Bayangkan kalau air sebanyak ini dipakai untuk menggelontor pasir-pasir lepas di sekitarnya.

Atas dasar itu, sebuah sistem untuk mengalihkan aliran lahar telah dibuat secara ekstensif pada tahun 1926 dan masih berfungsi hingga kini setelah letusan pada tahun 1919 memakan korban hingga ribuan jiwa akibat banjir lahar dingin menyapu pemukiman penduduk.

Letusan di 1919, termasuk yang paling mematikan karena menelan korban 5.160 jiwa, merusak sampai 15.000 ha lahan produktif karena aliran lahar mencapai 38 km, meskipun di Kali Badak telah dibangun bendung penahan lahar pada tahun 1905.

Karena letusan inilah kemudian dibangun sistem saluran terowongan pembuangan air danau kawah, dan selesai pada tahun 1926. Secara keseluruhan dibangun tujuh terowongan. Pada masa setelah kemerdekaan dibangun terowongan baru setelah letusan tahun 1966, 45 meter di bawah terowongan lama. Terowongan yang selesai tahun 1967 itu diberi nama Terowongan Ampera. Saluran ini berfungsi mempertahankan volume danau kawah agar tetap 2,5 juta meter kubik.

Letusan 1990 berlangsung selama 45 hari, yaitu 10 Februari 1990 hingga 13 Maret 1990. Pada letusan ini, Gunung Kelud memuntahkan 57,3 juta meter kubik material vulkanik. Lahar dingin menjalar sampai 24 kilometer dari danau kawah melalui 11 sungai yang berhulu di gunung itu.

Letusan ini sempat menutup terowongan Ampera dengan material vulkanik. Proses normalisasi baru selesai 1994. Berarti empat tahun area sekitar baru kembali normal.


Road to 2014
Sebelum mencapai puncaknya dengan erupsi 13 Januari 2014 kemarin, aktivitas gunung ini meningkat pada akhir September 2007 dan masih terus berlanjut hingga November tahun yang sama, ditandai dengan meningkatnya suhu air danau kawah, peningkatan kegempaan tremor, serta perubahan warna danau kawah dari kehijauan menjadi putih keruh.



Status awas dikeluarkan oleh Pusat Vulkanologi dan Mitigasi Bencana Geologi sejak 16 Oktober 2007 yang berimplikasi penduduk dalam radius 10 km dari gunung (lebih kurang 135.000 jiwa) yang tinggal di lereng gunung tersebut harus mengungsi. Namun letusan tidak terjadi.

Setelah sempat agak mereda, aktivitas Gunung Kelud kembali meningkat sejak 30 Oktober 2007 dengan peningkatan pesat suhu air danau kawah dan kegempaan vulkanik dangkal. Pada tanggal 3 November 2007 sekitar pukul 16.00 suhu air danau melebihi 74 derajat Celsius, jauh di atas normal gejala letusan sebesar 40 derajat Celsius, sehingga menyebabkan alat pengukur suhu rusak. Getaran gempa tremor dengan amplitudo besar (lebih dari 35mm) menyebabkan petugas pengawas harus mengungsi, namun kembali tidak terjadi letusan.

Terakhir, Kamis (13/2) di 2014, gunung yang berada di Kediri itu kembali meletus sekitar pukul 23.00 WIB. Ribuan warga mengungsi ke penampungan. Hujan batu pun mulai melanda hingga Jawa Tengah.

Masih Bayi, Anjing ini Sudah Setinggi 2,25 Meter!

Posted: 15 Feb 2014 02:48 AM PST

Namanya Fredy, anjing jenis Great Deane.  Usianya baru 18 bulan, namun kalau ia berdiri dengan kaki belakangnya, tingginya mencapai 2,25 meter. Nah, bayangkan bila nanti beranjak dewasa.

Anjing raksasa yang ramah ini kepunyaan Claire Stoneman di Essex, Inggris. Anjing Great Deane memang dikenal memiliki ukuran tubuh super. Saat ini rekor tertinggi menurut Guinness World Record masih dipegang Zeus, asal Michigan, Amerika Serikat, ini memiliki tinggi 1,1 meter yang diukur dari kaki hingga tulang belikatnya. 
 

Sementara bayi Fredy, bila iukur dari kaki hingga tulang belikatnya mencapai 1 meter. Namun ingat, Fredy masih sangat muda dan bakal terus bertumbuh. Boleh jadi beberapa tahun lagi ia akan merebut rekor Zeus.

Uniknya, Fredy saat ditemukan di dekat tempat sampah hanya anjing kecil seperti umumnya.  Namun, mengalami pertumbuhan pesat hinga ukurannya sekarang.

Punya anjing raksasa memang asik kedengarannya. Asal sanggup memberi umpan. Kabarnya, Claire menghabiskan 4.000 poundsterling atau Rp 80 juta setiap tahun hanya untuk makanan si Fredy saja.

Masalah lainnya, dengan ukuran super pasti kotorannya juga besar. Itulah yang dikhawatrkan Claire, takut Fredy membuang kotoran ukuran ekstra pula di taman. Karenanya, perempuan yang tinggal di Leigh-on-Sea, Essex, ini harus bangun pagi-pagi untuk mengajak Freddy jalan-jalan.

Mengajak jalan-jalan sebenarnya juga jadi masalah bagi wanita 38 tahun ini. Soalnya tinggi Claire hanya 1,63 meter saja. "Jika dia mau mengejar anjing di depannya, saya tidak bisa menghentikannya," ujar Stoneman.

Duh, repot juga.

5 Ponsel Tahan Air dan Banjir

Posted: 15 Feb 2014 02:41 AM PST

Kondisi hujan dan banjir yang masih terjadi cukup merepotkan dalam menjaga ponsel. Basah, lalu rusak dan mati total tentu paling dihindari. Menaruh di dalam plastik jadi cara termudah agar tak terpapar air, walau kadang kita tak bisa menebak peristiwa tak terduga. Plastik bolong, jatuh ke dalam banjir, dan lain-lain.

Kalau mau aman, pakai saja ponsel yang tahan air. Android generasi baru sudah banyak yang membungkus produknya dengan keunggulan ini. Misalnya 5 merk berikut.

 
Caterpillar CAT B100


1. Caterpillar CAT B100

Mampu tetap berfungsi meski jatuh dari ketinggian 1,8 meter dan bertahan di suhu minus 25 derajat celcius. Terbayangkan sudah bagaimana kekokohan ponsel ini. Selain tahan banting, Caterpillar CAT B100 juga anti air.

Ponsel ini akan tetap menyala meski terendam air di kedalaman satu meter selama setengah jam. Miliki waktu bicara 30 jam dengan standby 23 hari. Dirilis pada eksibisi tahunan CES beberapa waktu lalu di Las Vegas, Amerika Serikat, belum terkuak harga yang dibanderol untuk ponsel ini.

 
2. Sony Xperia Z

Dibalut dengan sertifikasi IP55 dan IP57, Sony Xperia Z miliki keunggulan tahan debu dan air. Bilamana terendam di air tawar sedalam satu meter selama 30 menit, ponsel ini tetap mampu bertahan.

Berdapur pacu prosesor quad-core 1.5GHz Snapdragon S4 dengan RAM 2GB dan mengusung sistem operasi Android 4.1 Jelly Bean (upgradeable 4.2), Sony Xperia Z dibanderol cukup mahal di harga Rp 7,5 juta.
 

Xperia keluarga Z


3. Sony Xperia Z1

Telah bersertifikat IP55 dan IP58 yang membuatnya juga tahan debu dan air. Mampu bertahan selama 30 menit bila terendam di air tawar dengan kedalaman maksimal 1,5 meter. Cukup tangguh dibanding model sebelumnya Sony Xperia Z.

Sony Xperia Z1 mengusung layar terbentang 5 inch Full HD Triluminos. Casing full alumuniun dan dipersenjatai prosesor Qualcomm Snapdragon 800 quad core 2,2 Ghz, RAM 2GB, dan internal memori 16GB yang bisa diperluas dengan microSD up to 64GB. Harga Rp 8,4 juta.

 
4. Sony Xperia Z Ultra

Sama dengan dua model Sony Xperia sebelumnya namun mengusung bentangan layar lebih lebar 6,4 inch. Mampu bertahan di kedalaman maksimal 1,5 meter selama 30 menit untuk jenis air tawar.

Xperia Z Ultra miliki bentangan layar Full HD 1080 piksel, memori internal 16GB yang bisa diperluas dengan microSD up to 64GB. Mengusung kamera utama 8 mega piksel dengan 11 jam waktu bicara serta 120 jam non stop memutar musik. Harga Rp 7,5 juta.

 
5. Samsung Galaxy S4 versi Active

 
Samsung Galaxy S4 versi Active


Varian turunan dari Samsung Galaxy S4 dengan kemampuan tahan debu serta air. Miliki sertifikat standar ketahanan internasional IP67 yang memungkinkan smartphone ini diajak menyelam hingga kedalaman maksimal 1,5 meter selama 30 menit.

Samsung Galaxy S4 versi Active miliki bentangan layar 5 inch Super AMOLED Full-HD 1920 x 1080 piksel dengan prosesor quad-core 1,9GHz dan RAM 2GB. Untuk memori internal berkapasitas 16GB dan baterai 2.600 mAh.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 15 Feb 2014 03:38 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Video) Tak segan bertelanjang dalam klip terbaru...

Posted: 15 Feb 2014 08:01 AM PST

Mariah Carey melancarkan video klip terbaru bertepatan Hari Valentine, single berjudul You're Mine (Eternal) versi Remix bersama rapper Trey Songz.

Dalam video klip You're Mine, Mariah Carey tampil bogel dengan tidak mengenakan pakaian di bahagian atas tubuhnya dan duduk di bawah pancuran air terjun.

Rapper Trey Songz pula bernyanyi dalam sesi fotografi dengan memperlihatkan otot tubuhnya. Penghasilan video ini dilakukan dalam sebuah hutan hujan di Puerto Rico, seperti yang dikutip dari web AceShowbiz.

Versi asli You're Mine (Eternal) dijadualkan akan disertakan dalam album The Art of Letting Go, yang akan dilancarkan pada 6 Mei 2014.

(Gambar) Foto bekas pelajar AF dari Sabah curi basikal

Posted: 15 Feb 2014 04:01 AM PST

Awal pagi tadi, sebuah akhbar telah melaporkan seorang bekas pelajar AF telah ditahan kerana mencuri sebuah basikal yang berharga lebih kurang RM14,000.

Beliau bersama tiga orang lagi rakannya telah pun ditahan pihak berkuasa.

Namun begitu, identiti bekas pelajar tersebut tidak dinyatakan hinggalah petang ini, sebuah blog Oh Artis telah menyiarkan beberapa keping foto yang menyaksikan beliau ditahan bersama rakan-rakannya.

Menurut beberapa komen yang diterima dari blog tersebut, pelajar tersebut adalah Suhada dan rata-rata dari mereka amat terkejut dengan kejadian ini kerana beliau dikatakan anak orang yang berada.

Gambar kemaluan dan salib hiasi buku kanak-kanak

Posted: 15 Feb 2014 03:05 AM PST

SHAH ALAM – Penyebaran dua keping gam
bar di laman sosial daripada sebuah buku terbitan untuk kanak-kanak mendapat perhatian umum ekoran gambar tersebut disifatkan kurang sesuai untuk peringkat umur tersebut.

Gambar pertama menunjukkan huruf Z dengan ilustrasi kanak-kanak lelaki seolah-olah sedang membuang air kecil sementara bagi buku jawi pula huruf Sad diberikan contoh Salib.

Beberapa laman 'page' Facebook seperti Oh! Media dan Saya Sayang Tun Dr Mahathir Mohammad berkongsi gambar tersebut dengan pengikut-pengikutnya.

Tinjauan Sinar Harian Online mendapati beberapa ibu bapa yang pernah membeli buku tersebut telah membuang atau mengoyakkan bahagian buku itu setelah mendapati ia mengandungi gambar berupa alat kelamin lelaki.

Azura Ahmad Zue berkata, "sudah pernah beli buku ini dan apabila anak-anak baca, mereka tak sebut alat kelamin itu tetapi mereka sebut orang buang air kecil."

Alyn Abd Aziz pula berkata, "saya pun ada terbeli yang ada Z itu. Memalukan apabila anak tanya... mama, malu kencing. Terus papa dia koyak helaian yang Z itu dan buang."

Ramai juga yang berpendapat Z dan Sad itu boleh mewakili beberapa contoh lain.

Nurul Key, "kita dulu-dulu Z itu zoo atau zirafah sahaja."

Lyza Nuryn, "dulu kalau Z itu zip atau 'zebra'".

Azizah Ns, "adalah lebih baik sad untuk solat, kenapa salib?."

Ekoran kandungan buku itu kecoh diperkatakan, penerbit buku tersebut tampil menjelaskan perkara tersebut berkenaan melalui akaun Facebook atas nama Ladybug Books.

"Buku itu untuk mendidik soal anggota badan dan terma manusia secara umum. Perkara ini sudah dibawa ke Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan disarankan untuk meletakkan pelekat untuk menutup bahagian alat sulit lelaki itu.

"Orang yang menyebarkan gambar ini telah membuang pelekat tersebut. Saya akan membuat laporan polis terhadap orang itu," tulis akaun tersebut.

Sementara bagi perkataan salib pula, pihak penerbit menyebut perkara itu tiada isu kerana pihak KDN memberitahu tiada masalah dengan buku itu.

"Untuk isu huruf Sad untuk salib, KDN telah menjelaskan perkara ini pada 6 Mac 2013 yang menyebut bahawa tiada masalah dengan buku itu.

"Tetapi sebagai penerbit yang bertanggungjawab, kami telah membuat keputusan untuk meminda buku itu. Saya bagi pihak penerbit memohon maaf jika menyinggung perasaan orang Islam.

"Tujuan dan niat kami hanya untuk memperkenalkan perkataan salib di mana ibu bapa boleh memainkan peranan dengan mendidik anak-anak mereka perkara yang haram di sisi agama Islam," tulis akaun itu lagi.

Meskipun ramai yang marah dengan kandungan itu, ada juga pemilik akaun Facebook yang menyifatkan perkara itu sebagai didikan awal untuk kanak-kanak mengenal anggota badan mereka.

Aruza Halludba menulis, "terangkanlah (ia) kemaluan lelaki. ALLAH cipta untuk kencing dan membezakan lelaki dengan perempuan. Ajar (juga) tak boleh selalu disebut, tak manis. Begitu sahaja."

Muhamad Zaini pula berkata, " tak perlu malu. Pendidikan seks adalah perlu diberitahu agar dia boleh membezakan alat sulit lelaki dan perempuan. Ia bergantung pada ibu bapa. Jangan fikir ini semua lucah."

Anwar mula hasut Cina membenci UMNO

Posted: 15 Feb 2014 02:39 AM PST

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa MCA supaya tidak menjadikan dirinya sebagai hamba Umno, tetapi sebaliknya harus berani bersuara untuk masyarakat Cina.

Beliau membuat gesaan itu di majlis rumah terbuka Tahun Baru Cina di Kajang malam tadi, sebagai menjawab kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai yang mendakwa Anwar yang menyebabkan 'Ops Lalang ' pada tahun 1987.

Anwar mengecam MCA dan presidennya kerana kurang keberanian untuk mengkritik kedua-dua Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak dan perdana menteri sebelumnya, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang terlibat dalam operasi itu.

"Siapa yang menjadi perdana menteri dan menteri dalam negeri ketika itu? Mahathir. Siapa ketua Pemuda Umno ketika itu? Najib. Tetapi, adakah dia (Liow) berani menuduh mereka? Tidak, dia tak berani," katanya kepada 600 hadirin di majlis tersebut.

Seramai 106 ahli politik dan aktivis NGO ditangkap sepanjang tempoh pentadbiran Mahathir dan kemudiannya menandatangani perintah tahanan dua tahun terhadap lebih 40 orang.

Najib dilaporkan mengetuai perhimpunan Melayu besar-besaran di Kampung Baru untuk membantah demonstrasi yang diadakan sebelumnya oleh NGO pendidikan Cina dan parti politik yang dicetuskan oleh keputusan kerajaan untuk menghantar kakitangan yang tidak boleh berbahasa Cina ke sekolah-sekolah vernakular.

Semalam, Liow memberitahu masyarakat Cina Kajang bahawa Anwar yang menyebabkan berlakunya Operasi Lalang pada tahun 1987.

Ini, tegasnya, kerana Anwar telah mengerahkan guru-guru yang tidak faham Mandarin ke sekolah-sekolah Cina.

Simpan video lucah kanak-kanak, menteri umum letak jawatan

Posted: 14 Feb 2014 10:23 PM PST

Gambar hiasan
BERLIN 15 Feb. - Menteri Pertanian Jerman, Hans-Peter Friedrich mengumumkan, beliau rela meletak jawatannya hari ini ekoran pembocoran maklumat sulit tentang siasatan berkenaan pemilikan bahan pornografi kanak-kanak, menurut laporan media.

Oktober tahun lalu, Friedrich bertindak memberitahu Pengerusi Parti Sosial Demokrat, Sigmar Gabriel tentang penyiasatan terhadap Ahli Parlimen, Sebastian Edathy kerana disyaki memiliki bahan pornografi berkenaan.
Menteri Pertanian Jerman, Hans-Peter Friedrich
Edathy yang baharu meletak jawatan minggu lalu menolak dakwaan tersebut, manakala Friedrich percaya tindakannya itu tidak melanggar undang-undang.

Namun begitu, beliau bersedia meletak jawatan sekiranya pihak pendakwa tidak bersetuju dengan tindakannya. - REUTERS

'Pak Guard' upah RM5 selepas cabul dua beradik

Posted: 14 Feb 2014 09:01 PM PST

Ampang: Seorang pengawal keselamatan berusia 40-an diburu polis selepas dipercayai mencabul dua beradik perempuan berusia enam dan tujuh tahun dalam kejadian di taman permainan sebuah apartmen di Ukay Perdana, di sini, kelmarin.

Kejadian kira-kira jam 7 petang itu dikatakan berlaku ketika dua beradik itu sedang bermain di taman permainan berkenaan sebelum didatangi lelaki terbabit. Sebaik mencabul mangsa, lelaki itu memberi sejumlah wang bagi merahsiakan perbuatannya.

Namun, dua beradik itu menceritakan kepada bapa mereka yang berusia 32 tahun dan bekerja sebagai juruteknik sebelum bapa mangsa membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ampang Jaya.

Menurut sumber, mangsa memaklumkan, seorang lelaki memegang kemaluan selain memeluk dan mencium mereka.

Beliau berkata, lelaki itu juga dilaporkan memberikan wang sebanyak RM5 setiap seorang kepada mangsa dipercayai untuk menyogok bagi merahsiakan kejadian berkenaan.

Katanya, selepas mengetahui kejadian itu, bapa mangsa turut mencari pengawal keselamatan itu di kawasan perumahan berkenaan namun gagal.

Sehubungan itu, bapa mangsa membuat laporan polis mengenai kejadian itu. Harian Metro difahamkan, sehingga kini tiada tangkapan dilakukan dan usaha mengesan suspek sedang dijalankan.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan kerana mencabul.

Awek Vietnam main 'gigit-gigit' dengan pegawai polis

Posted: 14 Feb 2014 08:01 PM PST

Gambar hiasan
Ipoh: Dua anggota polis berdepan saat cemas apabila diserang dan cuba digigit sekumpulan pelacur warga Vietnam sebaik sebuah pusat hiburan di Bangunan Perdagangan Casuarina, di sini, diserbu, malam kelmarin.

Dalam kejadian jam 7.40 malam, anggota polis bahagian Siasatan Jenayah Kongsi Gelap, Maksiat dan Perjudian (D7) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak, membuat serbuan ke atas puast hiburan itu dalam Ops Noda.

Sumber polis berkata, kumpulan wanita berusia 20-an itu pada mulanya cuba melarikan diri sebelum bertindak agresif sebaik menyedari premis berkenaan dikepung polis.

"Beberapa wanita menerpa ke arah anggota polis sebelum mencakar tangan salah seorang dari anggota terbabit hingga luka, dan seorang lagi wanita cuba menggigit seorang lagi anggota polis namun sempat dihalang.

"Bagaimanapun, semua wanita itu berjaya ditahan," kata sumber itu.

Harian Metro

Kahwin dengan 'Mat Saleh' dipuji, dengan 'Awang Hitam' dikeji

Posted: 14 Feb 2014 07:01 PM PST

Gambar hiasan
Kuala Lumpur: "Kenapa orang kita mudah bangga kalau melihat jodoh tempatan dengan orang putih, tetapi memandang serong kepada yang bersuamikan warga Afrika?

"Paling sedih masyarakat kita sentiasa dimomokkan cerita negatif mengaitkan warga asing ini dengan dadah, penipuan dan aktiviti menjual jam, sedangkan tidak semuanya begitu," luah Presiden Pertubuhan Antarabangsa Malaysia-Afrika (MAYA) Siti Norhazwani Hamzah.

Menurutnya, persepsi rakyat negara ini terhadap warga Afrika seolah-olah sukar diperbaiki hingga tempiasnya meragut kebebasan anak yang lahir hasil perkahwinan campur dengan bangsa berkenaan.

"Sedar atau tidak, negara kita sebenarnya tidak pernah menghalang perkahwinan campur. Ramai orang Malaysia bertemu jodoh dengan orang putih dan menetap di negara asing.


"Malah di sini, ada yang memilih warga Thailand, Melayu tempatan bertemu Indonesia, India tempatan bertemu warga India, Cina di sini berkahwin dengan Cina Singapura dan itu tidak pernah menjadi masalah.

"Justeru, kami (golongan bersuamikan lelaki Afrika) jadi hairan. Kenapa perkahwinan kami dinilai secara negatif oleh kebanyakan pihak," katanya yang turut bersuamikan lelaki Afrika.

Atas dasar ingin mengubah persepsi itu, Siti Norhazwani nekad mengumpulkan pasangan Malaysia-Afrika menerusi laman Facebook AfroAsian dan mewujudkan persatuan.

"Setakat ini kita mempunyai seramai 531 ahli, terdiri daripada lebih 100 pasangan Malaysia-Afrika yang sudah berkahwin serta masih bujang," katanya.

Harian Metro

Artis program realiti tempatan ditahan curi basikal

Posted: 14 Feb 2014 06:01 PM PST

Gambar hiasan
Kota Kinabalu: Seorang artis lelaki kelahiran program realiti popular dicekup bersama tiga rakannya selepas dipercayai cuba menjual basikal curi sebelum perbuatan mereka dikesan polis yang melancarkan Op Cantas Khas.

Artis berusia 22 tahun itu ditahan bersama tiga rakannya jam 2.30 petang kelmarin di sebuah kafe di bandar raya ini bersama sebuah basikal jenis 'Bianchi' dipercayai barangan dicuri dalam kejadian di sebuah rumah di Kingfisher, Menggatal, dekat sini, Rabu lalu.

Difahamkan, semua suspek berusia antara 19 dan 27 tahun dikesan berada di kafe di Lintas sebelum dihampiri sepasukan anggota Jabatan Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah.

Sebaik memperkenalkan diri, semua mereka terkejut dan gagal meloloskan diri lalu ditahan.

Pemeriksaan menemui beberapa barangan dipercayai hasil kegiatan pecah rumah.

Semua mereka kemudian dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Kinabalu untuk siasatan lanjut.

Ketua Polis Daerah Kota Kinabalu Asisten Komisioner Jauteh Dikun ketika dihubungi mengesahkan perkara itu dan siasatan lanjut sedang dilakukan.

"Sebaik menerima laporan dibuat mangsa, polis melancarkan Op Cantas Khas dan mengesan semua suspek di sebuah kafe.

"Sepasukan polis kemudian memperkenalkan diri lalu menahan mereka termasuk artis terbabit," katanya.

Jauteh berkata, polis masih menjalankan siasatan termasuk kemungkinan cuba menjual barangan berkenaan kepada pihak ketiga.

"Kes disiasat mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan kerana melakukan pecah rumah yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 14 tahun dan denda jika sabit kesalahan," katanya.

Terdahulu, dalam kejadian kira-kira jam 9 pagi pada 12 Februari lalu, mangsa dihubungi jirannya memaklumkan pintu belakang rumahnya terbuka dipercayai dipecah masuk.

Mangsa bergegas pulang ke rumah dan mendapati jeriji belakang dipotong sebelum mendapati keadaan rumah berselerak.

Pemeriksaan mendapati beberapa barang berharga miliknya termasuk mesin jahit elektrik, dua radio, jam tangan berjenama, kasut, pakaian, basikal lumba dan wang tunai hilang.

Janda hanyut asmara malam Hari Kekasih

Posted: 14 Feb 2014 05:31 PM PST

ANGGOTA JHEAIK menyoal siasat pasangan yang ditangkap khalwat (duduk dan kiri sekali) di sebuah hotel bajet, Jalan Lencong Barat, Alor Setar semalam.
ALOR SETAR - Sambutan Hari Kekasih semalam menjadi igauan ngeri kepada seorang janda berusia 30 tahun apabila ditangkap bersama pasangannya kerana berkhalwat.

Mereka ditahan di dalam sebuah bilik hotel bajet di Jalan Lencong Barat, Tandop di sini dalam Ops Kekasih yang dijalankan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kedah (JHEAIK) kira-kira pukul 12 tengah malam semalam.

Penolong Pengarah Penguat Kuasa JHEAIK, Sheikh Mohd. Sulaimi Salleh berkata, ketika serbuan dilakukan, pihaknya terpaksa menunggu sehingga 40 minit di luar pintu bilik itu sebelum ia dibuka oleh seorang lelaki berusia 31 tahun.

Katanya, lelaki itu memberi alasan tinggal bersendirian di dalam bilik tersebut dan tidak menyedari kehadiran anggota penguat kuasa kerana tertidur.

"Hasil pemeriksaan, kami berjaya menemui seorang wanita yang sedang bersembunyi di dalam bilik air dalam keadaan lengkap berpakaian," katanya di sini semalam.

Menurutnya, pemeriksaan lanjut mendapati wanita itu merupakan seorang janda dan menetap bersama ibu angkatnya di Simpang Kuala di sini manakala pasangannya yang bekerja di Langkawi mengaku sudah berkahwin dan mempunyai dua orang anak.

"Mereka juga mengaku mengenali antara satu sama lain sejak empat tahun yang lalu dan memberi alasan sedang berbincang mengenai masalah rumah tangga," katanya.

Pasangan berkenaan ditahan di bawah Seksyen 9(1)(2) Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kedah 1988 kerana berkhalwat, sabit kesalahan boleh didenda sehingga RM2,000 atau penjara enam bulan atau kedua-duanya sekali.

Kosmo!

Koperal didakwa tembak rakan setugas sehingga mati

Posted: 14 Feb 2014 05:20 PM PST

KUALA LUMPUR - Seorang anggota polis berpangkat koperal yang bertugas di Cawangan Khas Bukit Aman dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan membunuh rakan sekerjanya di tepi Jalan Negeri Sembilan, Bukit Persekutuan di sini pada 4 Februari lalu.

Tiada pengakuan direkodkan daripada Wan Masrul Faiezie Wan Mustapha, 33, yang hanya mengangguk faham selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Erry Shahriman Nor Aripin.

Mengikut pertuduhan, dia didakwa membunuh Lans Koperal T. Thivakar (gambar), 37, antara pukul 4.11 petang dan pukul 4.50 petang di tepi Jalan Negeri Sembilan, Bukit Persekutuan pada 4 Februari 2014.

Dakwaan dibuat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya, Nor Diana Nor Azwa memohon satu tarikh sebutan untuk mendapatkan laporan kimia dan laporan bedah siasat mangsa.

Mahkamah kemudian menetapkan 14 April depan untuk sebutan semula kes bagi memberi peluang tertuduh untuk melantik peguam.

Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0215&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_06.htm#ixzz2tKbU1scn
Hakcipta terpelihara

Guru 'kung fu' empat pelajar ditempatkan di PPD Manjung

Posted: 14 Feb 2014 05:00 PM PST

LUMUT 14 Feb. - Seorang guru lelaki yang didakwa mengamuk sebelum membelasah empat pelajar sebuah sekolah di Sitiawan dekat sini sehingga ada yang tercedera kelmarin, dipercayai mengalami masalah mental.

Timbalan Pengarah Jabatan Pendidikan negeri, Idris Ramli memberitahu, tindakan guru berusia 34 tahun itu bukanlah perlakuan normal seorang pendidik dan ia kemungkinan didorong oleh tekanan yang dihadapinya.

Beliau berkata, berdasarkan laporan yang diterima daripada pihak sekolah, ia bukan pertama kali dilakukan guru berkenaan kerana dia pernah melakukan perbuatan sama 22 Januari lalu tetapi kes itu diselesaikan secara baik.

"Guru ini mungkin ada masalah dari segi mental dan tidak makan ubat. Tindakannya dalam kejadian itu dalam keadaan pantas dan bukan sikap seorang guru yang normal.

"Jika dia menggunakan rotan bagi menghukum pelajar itu adalah perkara biasa di sekolah. Bagaimanapun tindakan guru itu menumbuk dan menerajang pelajar sukar diterima," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 5 petang Rabu lalu, empat pelajar sekolah itu termasuk dua pelajar perempuan cedera di beberapa bahagian badan ekoran dibelasah seorang guru sekolah itu.

Idris berkata, pihaknya telah menghantar dua pegawai ke sekolah berkenaan bagi melakukan siasatan dan mendapatkan gambaran terperinci berhubung kejadian itu sebelum sebarang tindakan diambil.

Bagaimanapun, katanya, pihak jabatan telah mengarahkan guru yang telah tiga tahun mengajar di sekolah terbabit menjalani pemeriksaan kesihatan di Hospital Seri Manjung.

"Guru yang mengajar mata pelajaran Bahasa Inggeris dan Komputer itu telah diberi cuti rehat selama tujuh hari bermula 13 hingga 19 Februari ini.

"Sebaik cuti rehat itu tamat, guru terbabit akan ditempatkan di Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Manjung sehingga siasatan kes berkenaan diselesaikan," ujarnya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Manjung, Asisten Komisioner Jaafar Baba berkata, setakat ini pihaknya telah menerima empat laporan berhubung kejadian tersebut yang dibuat keluarga mangsa.

Katanya, pihaknya juga telah mengambil keterangan dan merakam percakapan guru berkenaan ketika dia tampil di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Manjung semalam.

"Siasatan kes ini sudah selesai dan kini hanya menunggu laporan perubatan mangsa untuk melengkapkan kertas siasatan sebelum diserahkan kepada pejabat Timbalan Pendakwa Raya untuk tindakan selanjutnya," katanya.

'Tak perlu hukum YB letak jawatan' - Tun M

Posted: 14 Feb 2014 04:50 PM PST

Johor Bahru: Tun Dr Mahathir Mohamad, (gambar) berkata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak perlu meminda undang-undang bagi mengenakan hukuman terhadap wakil rakyat yang meletak jawatan tanpa sebab munasabah.

Bekas Perdana Menteri berkata, pengundi sendiri boleh menghukum pemimpin terbabit dengan tidak mengundi mereka pada pilihan raya kecil (PRK). "Saya berpendapat kalau dia (wakil rakyat) mahu berhenti, dia berhentilah. Kita (Barisan Nasional) boleh lawan.

Kita pun kadang-kadang mahu berhenti juga, saya berhenti ketika masih lagi wakil rakyat pada masa itu, bukan ada apa-apa pun dan kalau kita tidak bersetuju, jangan pilih tetapi kalau kita pilih, maknanya kita bersetujulah.

"Tidak perlu (pinda) undang-undang kerana undang-undang bukan boleh mengawal segala-galanya. Yang penting moral manusia dan sekatan ini kena datang dari dalam hati kita. Jangan buat benda yang tidak baik.

"Rakyat kalau tidak suka, bagi dia kalah. Ajar dia supaya jangan buat lagi, " katanya pada sidang media selepas menyampaikan ucaptama di Persidangan Antarabangsa Kekeluargaan Dari Perspektif Global (ICFI 2014), di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada, di sini semalam.

Persidangan itu dirasmikan Pengerusi Jawatankuasa Agama Johor, Abd Mutalip Abd Rahim itu. Penasihat Majlis Agama Islam Johor (MAIJ), Datuk Noh Gadut dan Ketua Ekskutif Kolej Pengajian Islam Johor (MARSAH), Prof Dr Md Som Sujimon turut hadir.
Dr Mahathir berkata demikian mengulas cadangan SPR untuk mengkaji keperluan dan cadangan meminda undang-undang bagi mengenakan hukuman lebih berat terhadap wakil rakyat yang meletak jawatan tanpa sebab munasabah.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, dilaporkan berkata pindaan itu bagi mengelak 'penyakit' meletak jawatan tanpa sebab merebak kepada wakil rakyat lain, selain dilihat tidak bermoral.

Sementara itu, Dr Mahathir turut meminta kerajaan menyemak semula sukatan mata pelajaran pendidikan agama di sekolah bagi memastikan setiap pelajar disemai dengan nilai Islam yang baik.

"Silibus (pendidikan) agama perlu disemak semula sebab tekanan kepada nilai hidup Islam tidak disemai dengan baik kerana apabila mereka ke luar negara atau menyambung pelajaran di sana, mereka terpengaruh dengan cara (kehidupan) orang barat," katanya.

"Jika iman tidak kuat, dia mudah terpengaruh, malah, dia soal kita kenapa tidak mengamalkan kebebasan dan sebagainya. Ini yang menjadi masalah kepada kita," katanya.

Pengundi Cina akan hukum Anwar di #Kajang

Posted: 14 Feb 2014 04:40 PM PST

LIOW TIong Lai memberi sumbangan limau mandarin kepada salah seorang pengunjung di Pasar Sungai Chua, Kajang, semalam.
HULU LANGAT 14 Feb. - Pengundi Cina akan memberikan pengajaran kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang kerana beliau pernah menindas sistem pendidikan Cina di negara ini semasa menjadi Menteri Pendidikan (dulu dikenali Menteri Pelajaran) dahulu.

Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Liow Tiong Lai berkata, pendidikan Cina merupakan satu perjuangan yang kuat dalam kalangan masyarakat Cina di Kajang dan di sini juga terletak ibu pejabat Pertubuhan Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong).

"Anwar ada rekod buruk dalam pendidikan Cina. Sewaktu menjadi Menteri Pendidikan, beliau pernah menindas pendidikan Cina dan dialah yang mencetuskan 'Ops Lalang' pada 1987 dan ketegangan yang timbul selepas guru besar dan guru yang tidak mempunyai kelayakan bahasa Cina dihantar ke Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC).

"Episod tersebut masih diingati oleh orang Cina. Anwar juga yang menghantar pekeliling kepada semua negeri supaya semua tanah sekolah tidak dirizab kepada SJKC tetapi hanya kepada Sekolah Kebangsaan (SK)," katanya kepada pemberita selepas melawat Pasar Sungai Chua di sini hari ini.

Dalam program tersebut, Tiong Lai yang diiringi Timbalan Presiden MCA, Datuk Dr. Wee Ka Siong; Ketua Wanita MCA, Datuk Heng Seai Kie dan Pengerusi MCA Bahagian Hulu Langat, Lee Ban Seng memberikan bunga dan coklat kepada penduduk di sini sempena sambutan Hari Kekasih dan perayaan Chap Goh Mei hari ini.

Menurut Tiong Lai, Dong Zong juga mengetahui bahawa perjuangan Anwar tidak boleh dipercayai apatah lagi selepas beliau memanipulasi sistem demokrasi bagi membolehkan beliau bertanding di DUN Kajang dan menjadi Menteri Besar Selangor, sekali gus meminggirkan penyandang jawatan itu, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

"Anwar telah datang ke Dong Zong dan buat pelbagai janji. Saya sebagai pemimpin MCA perlu dedahkan bahawa janji-janji tersebut bukan boleh ditepati.

"Anwar kata beliau bertanding kerana hendak berkhidmat di Kajang. Kita tahu beliau tidak akan berikan perkhidmatan kepada penduduk tetapi hanya janji-janji kosong," katanya.

Beliau berkata, seorang pemimpin perlu ada perjuangan untuk rakyat dan generasi masa hadapan, sebaliknya Anwar menggunakan PRK DUN Kajang sebagai platform untuk agenda peribadi.

Ditanya mengenai janji Anwar untuk membawa kembali bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhammad Taib ke dalam kerajaan negeri sekiranya beliau menang di Kajang, Tiong Lai berkata, Ketua Pembangkang itu belum tentu akan mengotakan apa yang dijanjikan itu.

Dalam perkembangan berkaitan, Tiong Lai memberitahu, MCA telah membuat persiapan terperinci untuk menghadapi PRK DUN Kajang dan beliau mengarahkan semua pemimpin tertinggi MCA untuk turun padang bagi bersama dengan penduduk di sini.

Beliau berkata, MCA akan melancarkan bilik gerakannya untuk PRK DUN Kajang Ahad ini dan telah mengatur pelbagai siri ceramah untuk mendedahkan dakyah Anwar kepada penduduk di sini.

MB Selangor bukan milik eksklusif PKR - PAS

Posted: 14 Feb 2014 04:30 PM PST

KOTA BHARU 14 Feb. - Pas seolah-olah memberi isyarat bahawa Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak boleh sewenang-wenangnya menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor.

Ia terbukti apabila Naib Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berkata, sebarang rancangan pemilihan atau pertukaran bagi jawatan Menteri Besar Selangor hanya boleh dilakukan selepas mendapat persetujuan semua parti dalam pakatan pembangkang.

Oleh itu beliau menegaskan, jawatan itu bukan hak eksklusif atau menjadi milik automatik mana-mana parti sebaliknya ditentukan menerusi kesepakatan.

"Soal Menteri Besar perlu kepada muafakat, bukan hak eksklusif," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah mingguan di hadapan Pejabat Badan Perhubungan Pas negeri di sini hari ini.

Sebelum ini beberapa pemimpin Pas turut enggan menyatakan pendirian sebenar parti itu berhubung ura-ura PKR mahu menggantikan Tan Abdul Khalid sebagai Menteri Besar Selangor.

Kedudukan Abdul Khalid dikatakan tergugat berikutan langkah PKR meminta penyandang kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, Lee Chin Cheh meletakkan jawatan pada 27 Januari lalu bagi memberi laluan kepada Penasihat parti tersebut, Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di situ.

Anwar turut membayangkan beliau akan menggantikan Abdul Khalid walaupun Pas dikatakan lebih berhak memandangkan menguasai 15 kerusi di DUN Selangor berbanding PKR (14 kerusi).

Pendirian Pas yang dilihat seolah-olah tidak merestui Anwar menggantikan Abdul Khalid semakin jelas apabila pada Isnin lalu, Pas Selangor menegaskan belum menetapkan sebarang persetujuan berhubung kedudukan Menteri Besar Selangor.

Yang Dipertua Pas Kuala Langat, Dr. Ahmad Yunus Hairi berkata, Pas Selangor masih berpegang pada keputusan Pas Pusat sebelum ini iaitu isu perubahan jawatan Menteri Besar Selangor tidak perlu dibangkitkan.

Sebelum itu, Ketua Dewan Pemuda Pas, Suhaizan Kaiat juga secara terbuka menolak Anwar sebagai Menteri Besar Selangor selain menyifatkan polemik DUN Kajang itu tidak perlu mengheret pakatan pembangkang bagi membincangkan jawatan tersebut.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20140215/po_03/MB-Selangor-bukan-milik-eksklusif-PKR#ixzz2tKVZm77Z
© Utusan Melayu (M) Bhd

PRK Balingian Dengan PRK Kajang Tidak Sama - Adenan Satem

Posted: 14 Feb 2014 04:20 PM PST

KUCHING: Bakal Ketua Menteri Sarawak yang kelima Tan Sri Adenan Satem berkata pilihan raya kecil (PRK) kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN)Balingian tidak boleh disamakan dengan PRK DUN Kajang.

Beliau berkata senario dua pilihan raya kecil itu adalah berbeza dan adalah tidak wajar menyatakan PRK Balingian akan membazirkan wang rakyat.

Katanya pilihan raya kecil Kajang diadakan berikutan peletakan jawatan secara sengaja oleh penyandangnya Lee Chin Cheh dari PKR pada 27 Jan lepas, untuk memberi laluan kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding kerusi itu.

"Pilihan raya kecil kerusi Balingian berbeza sekali kerana ia akan diadakan sebab Ketua Menteri (Tan Sri Abdul Taib Mahmud) terpaksa meletakkan jawatan sekiranya beliau dilantik sebagai Yang Dipertua Negeri," jelas beliau pada sidang akhbar di sini, Jumaat.

Setakat ini, belum dipastikan sama ada PRK Balingian akan diadakan berikutan belum ada keputusan sama ada Taib bakal dilantik menjadi Yang Dipertua Negeri bagi mengganti Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng.

Rabu lepas, Taib yang juga anggota DUN Balingian mengumumkan akan berundur sebagai Ketua Menteri berkuat kuasa 28 Feb ini. - BERNAMA

Peletakan Jawatan Waythamoorthy Mendukacitakan - PM

Posted: 14 Feb 2014 04:10 PM PST

PETALING JAYA: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata peletakan jawatan Pengerusi Persatuan Hindraf Malaysia (PHM) P. Waythamoorthy adalah mendukacitakan.

"Pendekatannya mungkin berbeza, tetapi beliau sepatutnya berjumpa dan berunding mengenainya sebelum mengumumkan peletakan jawatan.

"Keputusannya amat mengecewakan kerana ia dibuat selepas beliau memeterai Perjanjian Persefahaman dengan Barisan Nasional untuk memperjuangkan agenda masyarakat India," kata Najib dalam satu kenyataan pada Jumaat.

Najib berkata, beliau menerima peletakan jawatan Waythamoorthy anda mengucapkan selamat berjaya dan mengharapkan yang terbaik untuk usahanya pada masa hadapan.

"Bagi menjayakan persefahaman ini, P Waythamoorthy seharusnya menyesuaikan diri di dalam sistem pentadbiran kerajaan dan menjalinkan kerjasama bagi mendapatkan konsensus untuk melaksanakan program kerajaan," katanya.

Sementara itu, Najib menegaskan selaras dengan pendekatan kerajaan di bawah pimpinannya yang mudah didekati dan sentiasa memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan, kerajaan akan melaksanakan program pembangunan sosioekonomi kepada kaum India seperti kaum-kaum yang lain.

Minta izin isteri sebelum umum bertanding di #Kajang

Posted: 14 Feb 2014 04:00 PM PST

PETALING JAYA: Isteri kepada bekas pemimpin Umno dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Zaid Ibrahim, Datin Suliana Shamsuddin Alias mengizinkan beliau untuk bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang.

Zaid mengumumkan persetujuan isterinya itu menerusi laman sosial Twitter dan Facebook sebaik saja beliau memberitahu tertarik untuk bertanding pada PRK itu.

"Suliana kata setuju tentang Kajang - hadiah sempena Valentine," tulisnya pada Jumaat.

Terdahulu, Zaid menegaskan hasratnya untuk mengambil bahagian dalam PRK itu bergantung kepada persetujuan isterinya.

"Isteri dan anak-anak tidak gembira mengenai kemungkinan saya untuk kembali dalam politik terutamanya apabila serangan peribadi berniat jahat dilancarkan terhadap saya.

"Saya beritahu mereka selagi saya seorang pengulas politik, sukar untuk melarikan diri dari kecaman dan penghinaan. Namun, boleh jadi tiada demokrasi atau kebebasan di negara ini sekiranya setiap individu terus berdiam diri kerana takut dihina," katanya.

Zaid berkata mengambil bahagian dalam pilihan raya kecil itu akan membolehkan beliau menangani pelbagai isu-isu politik dan ekonomi yang melanda negara.

"Menulis di dalam blog ini amat seronok tetapi bagus juga kalau dapat bercakap terus kepada orang ramai secara bersemuka, mendengar luahan mereka, sudah tentu makan sate bersama mereka.

"Berbual dengan pengundi Kajang turut menguji penerimaan beberapa idea saya, seterusnya ia boleh digunakan sebagai maklum balas kepada pembuat dasar," katanya dalam blognya. (www.zaid.my).

Zaid meninggalkan PKR pada 2011 dan menubuhkan Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita).

Zaid berkata beliau telah menyenaraikan beberapa perkara yang akan disuarakan dalam tempoh berkempen, termasuk kepentingan memerangi punca polarisasi kaum, usaha memulihara keamanan dan perpaduan antara umat Islam dan bukan Islam serta program ekonomi dan pendidikan bagi membina kemahiran.

THE FLYING KICK

Posted: 15 Feb 2014 01:40 PM PST

THE FLYING KICK


BANJIR DI SABAH... KERAJAAN PUSAT PATUT BAGI TUMPUAN DAN BANTUAN SEPENUHNYA DI FIXED DEPOSIT BN ITU!!!

Posted: 15 Feb 2014 06:30 AM PST

HEBAT PEMBOHONGAN PAKATAN RAKYAT SAMPAI PENDUDUK BANDAR BARU BANGI TAK TAHU, SELANGOR TERIMA PERUNTUKAN MARIS DAN PBT SETIAP TAHUN DARI KERAJAAN PUSAT!!!

Posted: 15 Feb 2014 05:30 AM PST

TONY PUA PULA MENYINDIR PIHAK BERKUASA AGAMA ISLAM MALAYSIA SEBAGAI BODOH KERANA MENGHARAMKAN HARI VALENTINE!!!

Posted: 15 Feb 2014 04:31 AM PST

KEMARUK NAK JILAT GUAN ENG, ADUN MELAYU PAKATAN CEROBOH TANAH JIRAN DAN JIRANNYA BUAT REPORT POLIS!!!

Posted: 15 Feb 2014 03:12 AM PST

DIDESAK KUMPULAN PROFESIONAL CINA, TERESA TUKAR TAKTIK, BUAT PUISI SINDIR NAJIB PULAK DI FACEBOOK!!!

Posted: 14 Feb 2014 11:15 PM PST

Cucu Tok Selampit

Posted: 15 Feb 2014 01:33 PM PST

Cucu Tok Selampit


Kumpulan Professional Cina Pula Membantah Video @teresakok

Posted: 14 Feb 2014 10:00 PM PST


Bukan sahaja kaum Melayu dan India yang muak dengan video kontroversi Teresa Kok, kaum Cina sendiri mula membuat bantahan dan protes secara terbuka. Pagi tadi, Kumpulan Profesional Cina telah mengadakan sidang akhbar untuk menyatakan bahawa mereka tidak bersetuju dengan penerbitan video 'Onederful Malaysia CNY 2014'  terbitan Teresa Kok berikutan dikatakan mengandungi elemen keganasan lembut (soft violent) yang boleh mempengaruhi mereka yang tidak berfikir secara positif.

Kumpulan itu juga bersepakat mendesak Teresa harus memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia walaupun mereka tahu beliau tidak akan berbuat demikian. Di dalam klip video berdurasi hampir 12 minit itu, Teresa Kok yang juga Ahli Parlimen Seputeh berlakon sebagai pengacara yang menemuramah tiga tetamu mengenai Feng Shui pada Tahun Baru Cina.

Tiga tetamu undangannya itu mengeluarkan kenyataan menyindir dalam beberapa perkara, antaranya mengenai pemimpin negara, sistem pendidikan dan isu keselamatan di Sabah. Video itu didakwa turut dikatakan menghina kaum Melayu menerusi perkataan 'Malay Si' yang membawa maksud 'Melayu Mati'. Selain itu, kandungan video tersebut turut memperlekehkan insiden pengganas di Lahad Datu, Sabah yang mengorbankan beberapa pasukan tentera di negara ini.


Kenyataan Media - SPAD Tak Akan Berkompromi Pemandu Lori Yang Melanggar Undang-Undang

Posted: 14 Feb 2014 09:00 PM PST




Rentetan daripada 50 pemandu lori pasir yang bertindak biadap menghadang jalan keluar masuk JPJ Johor di Taman Daya pada 12/02/2014, Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD) hari ini mengeluarkan kenyataan media tidak akan sekali-kali berkompromi dengan mana-mana operator atau pemandu lori yang melakukan kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Darat 2010.

Pada lewat petang kejadian hari berkenaan, 50 pemandu lori bertindak samseng memberhentikan kenderaan berat mereka, menghadang laluan keluar masuk Jabatan Pengangkutan Jalan, JPJ Johor terletak di Taman Daya, Johor Bahru. Tindakan biadab ini dikatakan sebagai reaksi terhadap operasi berterusan SPAD Wilayah Selatan, membanteras muatan berlebihan sehingga berkebarangkalian mengancam nyawa pengguna jalanraya lain. Pejabat SPAD turut ditempatkan di bangunan JPJ Johor ini. Sepasukan pegawai dan anggota polis dari Balai Polis Taman Setia Indah dan Ibu Pejabat Polis Daerah Johor Bahru Selatan kemudian dikejarkan ke tempat kejadian bagi mengawal keadaan.

Sebanyak 674 kesalahan melibatkan pemandu lori di zon selatan direkodkan SPAD dari 2013 hingga Januari tahun ini. SPAD dalam kenyataan hari ini memaklumkan kesalahan paling banyak dilakukan adalah lebih muatan dan tidak mengambil langkah-langkah keselamatan bagi pengguna jalan raya lain. SPAD amat memandang berat isu lebihan muatan membabitkan lori kerana ia berisiko tinggi dan membahayakan pengguna jalan raya. Justeru, semua pemandu lori diminta mematuhi undang-undang yang ditetapkan selain berbincang dengan SPAD jika mempunyai masalah.



SPAD Perlukan Kerjasama Orang Ramai Buat Aduan Pemandu Teksi Warga Asing

Posted: 13 Feb 2014 04:00 AM PST


Pengurus Besar Penguatkuasaan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Darat (SPAD), Mejar Jeneral (B) Dato Paduka Che Hasni Che Ahmad berpesan kepada pengguna-pengguna teksi di Malaysia agar jangan teragak-agak untuk melaporkan kepada pihak SPAD sekiranya mereka menaiki teksi dan melihat wajah pemandunya atau slanga percakapannya seperti orang asing tetapi mengaku warganegara Malaysia.

Che Hasni yang ditemui pemberita selepas Ops Tegas Alien (Operasi Membanteras Pemandu Teksi Warga Asing) semalam, berkata, kebelakangan ini SPAD banyak menerima aduan daripada orangramai mengenai kegiatan warga asing yang bekerja sebagai pemandu asing. Che Hasni berkata hasil maklumat yang diterima daripada rakyat Malaysia yang prihatin, pihaknya telah mengenalpasti kawasan-kawasan di mana warga asing beroperasi sebagai pemandu teksi.

"Daripada operasi ini kami berjaya merekodkan 32 kes di mana 21 pemandu didapati tidak mengunakan meter, lima cuba menetapkan harga tambang, seorang tidak mempunyai kad pemandu dan seorang enggan mengambil penumpang. Tiga orang pemandu dokumennya dirampas oleh JPN untuk disemak kesahihannya. Daripada tangkapan itu enam disyaki warga Pakistan tetapi memiliki kad pengenalan Malaysia. JPN sedang menyemak kad pengenalan mereka. Kita akan meneruskan operasi dari semasa ke semasa kerana kegiatan ini menjejaskan pendapatan pemandu teksi tempatan."