Barisan Nasional

Dicatat oleh Unknown | | Posted On Jumaat, 28 November 2014 at 1:35 PTG

sumber :-
Barisan Nasional

Barisan Nasional


PEJUANG BANGSA

Posted: 28 Nov 2014 11:33 AM PST

PEJUANG BANGSA


Terkini ! Pemuda Umno berjaya halang macai PR cemarkan #PAU2014 @RazlanRafi

Posted: 28 Nov 2014 01:55 AM PST


Tindakan berani Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, Mohd Razlan Muhammad Rafii hari ini berjaya mengelakkan perhimpunan Agung UMNO 2014 dicemari insiden pencerobohan oleh NGO Pro-Pembangkang Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis). 



Langkah biadap Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) yang berhasrat menceroboh Perhimpunan Agong UMNO 2014 bagi menyerahkan memorandum isu tanah warisan Melayu kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak disekat Pemuda Umno Wilayah Persekutuan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) hari ini.

Kira-kira 50 lebih penyokong pembangkang berarak dari Masjid Pekeliling selepas selesai solat Jumaat menuju ke bangunan tempat perhimpunan Umno sedang berlangsung.

Setengah jalan perarakan, anggota polis yang berkawal melencongkan kumpulan tersebut ke  Wisma MIC dan disambut sekumpulan Pemuda Umno diketuai Ketua Pergerakan Pemuda Umno Wilayah Persekutuan Mohd Razlan Muhammad Rafii dan dibantu oleh Pengerusi Briged Kesatria Muda Armand Azha Abu Hanifah dan

Berlaku sedikit pergelutan antara kedua-dua kumpulan apabila kata-kata provokasi dilemparkan oleh GAMIS, bagaimanapun berjaya dikawal oleh anggota polis bertugas.

Gamis diketuai pengerusinya, Abdul Malik Abdul Razak bersama Presiden Persatuan  Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) Khairul Najib Hashim bersama penyokong membawa sepanduk bantahan.

Abdul Malik bersama mahasiswa sebelum itu enggan menyerahkan memorandum kepada Razlan sebaliknya mendesak Najib yang merupakan presiden Umno supaya turun sendiri menerima memorandum mereka.

"Kami mahu Najib sendiri turun terima memorandum kami," kata Abdul Malik.

Berang dengan permintaan tersebut, Armand mengatakan beliau dihantar presiden Umno untuk  menerima memorandum daripada Gamis.

Beberapa Pemuda Umno lain dilihat hilang sabar dengan kenyataan penyokong pembangkang yang bertindak biadap dan cuba  mencetuskan provokasi semasa menyerahkan memorandum tersebut.

"Saya bersumpah akan serah kepada perdana menteri memorandum ini," kata Armand.





Sumber : KL Cronicle

KJ BERANG PORTAL PR GELARNYA RASIS SEBAB SEBUT AGENDA MELAYU #PAU2014

Posted: 27 Nov 2014 05:39 PM PST






Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menyuarakan rasa amat kecewa dengan situasi semasa yang menyaksikan sesiapa sahaja bercakap soal Melayu dengan mudah akan dilabel perkauman atau rasis.
Menurutnya, keadaan itu menyebabkan pada satu peringkat, adalah tidak boleh sama sekali untuk mana-mana pemimpin membangkitkan perkara yang berkaitan agenda Melayu.

"Saya sendiri menerima pelbagai tuduhan sehingga dianggap `progresif jadian' dan pelbagai lagi. Nampaknya kita sudah sampai ke peringkat tidak boleh langsung bercakap soal agenda Melayu.

"Sebut agenda Melayu, ini rasis. Saya teramat dukacita," katanya ketika ditemui pemberita di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini malam tadi.

Khairy diminta mengulas laporan beberapa portal propembangkang yang mengkritik beliau sebagai gagal menterjemahkan keterbukaan dan progresif seperti yang sering dikaitkan dengannya selama ini.

Sedangkan menurut Khairy, apa yang dibangkitkan pihak terlibat berhubung perjalanan perbahasan Perhimpunan Agung Pergerakan Pemuda UMNO semalam tidak langsung boleh dianggap rasis.

Katanya, beliau dan para pembahas misalnya tidak langsung meminta supaya sekolah vernakular ditutup seperti yang cuba dispekulasi oleh pelbagai pihak manakala yang berkaitan Akta Hasutan bukan sahaja cerminan pandangan ahli parti bahkan majoriti rakyat.
"Pemuda UMNO cuma menuntut komitmen ke arah perpaduan nasional menerusi bahasa kebangsaan. Apabila kita bangkitkan soal keprihatinan bangsa Melayu, kita dituduh rasis, saya amat dukacita," jelasnya.

Sementara itu, jelas Khairy, UMNO merupakan sebuah parti yang besar dan oleh itu terdapat bermacam pandangan yang mewakili pelbagai golongan dalam parti.
"Tetapi apa yang penting kita bertindak untuk kepentingan semua rakyat tanpa mengira kaum dengan soal agenda Melayu tetap mendapat keutamaan," ujarnya.

IPOHMALAY

Posted: 28 Nov 2014 09:12 AM PST

IPOHMALAY


Tony Pua pernah lingkupkan syarikat di Singapura?

Posted: 28 Nov 2014 06:32 AM PST

Tony Pua dalam Facebooknya cuba menyindir delegasi UMNO atas kenyataan yang dipetik dengan penuh provokasi berkenaan dakwaan orang Cina mencari kuasa politik dengan hasil wang kegiatan tidak bermoral.


Tetapi ramai pula yang tahu mengenai dalang-dalang kongsi gelap cina baik di pihak penyokong kerajaan mahupun pembangkang. Jika disebut mencari pengaruh, tentulah ia bukan dari kalangan pemimpin Cina yang murni bekerja untuk masyarakatnya sehinggakan pengaruh masyarakat tidak perlu dicari. Jika delegasi UMNO menyebut Melayu malas dan mudah lupa, tentulah Melayu yang rajin dan bijaksana itu terkecuali.

Mengapa Tony Pua menggelabah? Tidak cukupkah rumah urut dan pelacuran serta premis judi haram yang tumbuh atas restu DAP di negeri Pakatan dominan Cina? Adakah tak ada hulur2? Pernahkah pemimpin DAP ini mahu diaudit dan mengisytihar harta?

Lihat bagaimana Tony Pua dikatakan melingkupkan perniagaan yang pernah diterajuinya di Singapura dulu. Di sana, Tony Pua adalah taik yang tergamak disokong oleh pengundi. Adakah penggelapan wang berlaku? Dan adakah ia bukan dirty money.


Ini bukan untuk membela UMNO pun. Sekadar bercerita tentang hakikat sahaja.

Luahan seorang warganegara keturunan Cina mengenai Akta Hasutan.

Posted: 27 Nov 2014 07:38 PM PST








Bukan semua di kalangan mereka berfikiran tidak rasional berhubung isu Akta Hasutan. Cukup hairan apabila kelompok minoriti bermati-matian menentang Akta Hasutan sedangkan jika Akta Hasutan dimansuhkan, golongan inilah yang akan mendapat susah. Kau ingat orang Melayu yak pandai menghasut? Terlalu banyak point di tangan orang Melayu yang hasutable . Silap-silap, satu untung pun mereka tak dapat rasa.

Isu 200 nelayan Malaysia ditangkap Indonesia : Apabila pemain media sosial dalam negara menari-nari rentak media asing

Posted: 27 Nov 2014 05:39 PM PST

Cubaan melagakan Indonesia Malaysia dalam tempoh awal pemerintahan Joko Widodo oleh agensi media di Indonesia dilihat tidak sehebat apa yang dilakukan oleh REUTERS.

REUTERS paling mula melaporkan bahawa Indonesia telah menangkap 200 orang nelayan Malaysia dan 'reuters-reuters' media sosial menokok tambah dengan menyebut Joko Widodo mengarahkan bot-bot mereka dikaramkan.

Ramai lah yang mengatakan Joko Widodo dengan berbagai maki hamun, kejam lah, gila lah, pembunuh lah, tanpa mengetahui duduk bangun perkara. Mereka menari-nari dengan alunan fitnah media asing lagi.

Dalam isu ini, media Indonesia sendiri tidak berani menyebut kewarganegaraan 526 'orang hanyut' atau 'manusia perahu' yang berkelana di lautan itu. Blog ini memantau berita demi berita dan tiada satupun berita menyebut mereka berwargenegara Malaysia, melainkan menyebut sebagai kumpulan tidak berwarganegara yang berpindah masuk ke perairan Indonesia dari Semporna, Sabah.

Kita juga tahu krisis Lahad Datu yang melibatkan kumpulan dari Filipina turut memaksa golongan tanpa warganegara ini melarikan diri dari timur Sabah.

Jelas sekali mereka yang ditahan di Pulau Derawan, Indonesia itu merupakan golongan yang dipercayai berketurunan Bajau Laut, tidak mempunyai kewarganegaraan dan dipercayai berasal dari Kepulauan Sulu yang menjadi sebahagian Filipina yang kemudiannya menumpang di Semporna,  Malaysia sebelum berpindah ke Pulau Derawan, Indonesia.

Rumah perahu milik kaum Bajau Suluk 

Nelayan bukan warga Malaysia

Mereka 'manusia perahu' tanpa warganegara – Ketua DPD Indonesia

JAKARTA 27 Nov. - Kerajaan Indonesia hari ini menafikan penglibatan warganegara Malaysia dalam kes 200 nelayan yang ditahan pihak berkuasa di perairan negara itu ke­rana menangkap ikan secara haram minggu lalu.

Ketua Dewan Perwakilan Daerah (DPD) Indonesia, Irman Gusman menjelaskan, sebaliknya ke­semua nelayan yang ditahan itu merupakan masyarakat yang tidak memiliki kewarganegaraan atau di Indonesia lebih dikenali sebagai 'manusia perahu' yang tinggal di perbatasan negara itu.

Sehubungan itu, beliau mengharapkan semua pihak menarik nafas lega kerana laporan penahanan nelayan-nelayan itu tidak ada kaitan dengan nelayan yang berasal dari Malaysia.

"Kesemua nelayan yang ditahan itu bukan warganegara Malaysia. Mereka adalah 'manusia perahu' yang tidak ada kewarganegaraan," tegas Irman dalam sidang akhbar selepas mengadakan pertemuan dengan Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Ujang di bangunan Parlimen di sini hari ini.

Yang hadir sama, Duta Besar Malaysia ke Indonesia, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim.

Berdasarkan laporan portal be­rita Kompas.com, 'manusia perahu' merujuk kepada sekumpulan masyarakat yang tinggal di perairan Berau, Kalimantan Timur yang mula menjajah perairan Indonesia sejak tahun 1970-an lagi.

Masyarakat di Berau mengenali 'manusia perahu' ini sebagai warga Suku Bajo iaitu kaum yang bekerja sebagai nelayan dan menghabiskan masa berbulan-bulan di laut dengan membawa isteri dan anak-anak memandangkan mereka tidak mempunyai negara untuk bermastautin.

Minggu lalu, agensi berita antarabangsa, Reuters melaporkan, 200 nelayan Malaysia ditahan pihak berkuasa Indonesia kerana menjalankan penangkapan ikan secara haram di perairan negara itu.

Memetik laporan wawancara Reuters dengan Setiausaha Kabinet Indonesia, Andi Widjajanto itu juga, selain 200 nelayan itu, dianggarkan 300 nelayan haram lagi akan ditahan dalam waktu terdekat.

Menurut Irman, selepas tersiar laporan mengenai penahanan 200 nelayan itu, beliau secara peribadi sudah memberikan penjelasan kepada kerajaan Malaysia melalui Duta Besar Malaysia di Indonesia bahawa dakwaan itu tidak benar.

"Sudah saya jelaskan bahawa tidak ada nelayan Malaysia yang ditahan. Kami kini dalam rangka kerja mendokong dasar negara maritim dan kerana itu penguatkuasaan di perairan ditingkatkan termasuk mengawal kemasukan nelayan ha­ram di perairan kami," ujar Irman.

Penahanan itu dibuat susulan daripada amaran tegas yang dikeluarkan Presiden Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) yang meminta pihak berkuasa negara itu bertindak tegas ke atas mana-mana bot nelayan yang menangkap ikan secara haram.

"Tidak perlu menahan mereka, karamkan bot mereka. Karamkan 10 hingga 20 (bot). Itu akan membuatkan mereka berfikir. Bagaimanapun, harus beringat untuk selamatkan anak-anak kapal terlebih dahulu," kata Jokowi.

Mengenai amaran supaya bot-bot nelayan haram dikaramkan seperti yang dibuat Presiden Jokowi pula, Irman menjelaskan, kenyataan itu tidak membawa maksud seperti yang difahami sebilangan besar rakyat Malaysia khususnya.
Beliau berkata, apa yang difahami mengenai kenyataan Jokowi itu sama sekali berbeza dengan maksud yang cuba disampaikan pemerintah Indonesia.

"Memang bahasa Indonesia begitu (sering disalah faham)... realitinya tidak mungkin terjadi sedemikian kerana kita (Indonesia) ada prosedur (kalau mahu mengusir kapal-kapal asing yang menangkap ikan secara haram) ," ujar beliau.– UTUSAN




tunku

Posted: 28 Nov 2014 03:19 AM PST

tunku


Five-star malls not providing enough opportunities for Malay vendors

Posted: 27 Nov 2014 10:41 PM PST

High-end shopping malls have very few Malay vendors despite there being Malays on their board of directors, said a Perak Umno delegate.

Datuk Mohd Radzi Manan said the Malay board directors of Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT), which owns a stake in these shopping centres, were not doing enough to provide opportunities for Malays to open their businesses there.

"These are five-star shopping malls, but I do not see any shops owned by Malays. Where are the Malays? Only at 'no-star' shopping malls," he told delegates when debating a motion on the economy at the 2014 Umno general assembly here Friday.

He said Malay corporate heads, who were now "sitting in big chairs", should not forget that Umno put them there.

"To the Malay boards of directors, don't sit in your high chairs and be silent. Champion the interests of Umno, the Malays, and Islam," he said.

He also hit out at some "warlord" Umno leaders for giving projects to Chinese  contractors and neglecting the Malays.

"When they want votes, they find the Malays. But once they win, they look for the Chinese captains," he added.

bumiyang

Posted: 28 Nov 2014 03:17 AM PST

bumiyang


Kekal Akta Hasutan - Anwar Panik!!! Label Usaha Selamatkan Melayu Sebagai Salah-guna Kuasa!!!

Posted: 27 Nov 2014 04:08 PM PST

The Unspinners

Posted: 27 Nov 2014 11:37 PM PST

The Unspinners


Kerusi Air Hitam, pengundi pun UMNO punya la ... lancau

Posted: 27 Nov 2014 09:20 PM PST


Lu ingat lu boss ka?

Kerusi dan pengundi pun UMNO bagi. Sedarlah lu bukan lagi parti taukeh.

Lu tanding atas kerusi MCA betoi2 laaa.... kasi tengok cina kasi undi

Ada kerusi lagi ka MCA? Locus standi pun takda ...

Karpal boleh, RAJA2 MELAYU tak boleh?

Posted: 27 Nov 2014 06:30 PM PST





Banyak jasa dia buat laporan polis ...

Sebelum label BN barang naik, tengok Guan Eng dulu

Posted: 27 Nov 2014 04:40 PM PST



Tahniah PERKASA, ISMA dan NGO haluan "kanan" ... Azwanbro memalukan!

Posted: 27 Nov 2014 04:29 AM PST



Demikian kata Najib dalam ucapan dasarnya di PAU 2014 tadi.

"Kita akan masukkan peruntukan khas, pertama kita mahu memastikan akta ini dapat melindungi kesucian agama Islam bahkan agama lain juga tidak boleh dihina.

"Kedua, kita akan masukkan supaya tindakan boleh diambil atas sesiapa yang cuba menghasut supaya Sabah dan Sarawak keluar dari Malaysia,".

TERIMAKASIH Najib kerana mendengar suara rakyat ! 

Maka ramailah yang memuji2 tindakan Najib ini dan berbakul2lah ucapan tahniah dihamburkan ....... Tahniah??

TerimaKasih ..... ya.    Tapi ..Tahniah ?? 



Bagi saya ucapan tahniah itu seharusnya diberikan kepada NGO2 MELAYU ISLAM seperti Pembela, Perkasa, Isma, Jati dan lain2 yang tidak putus2 berusaha tanpa mengenal jemu dalam perjuangan mempertahankan Akta Hasutan itu, tidak ketinggalan individu2 lain dari Tun Mahathir, bekas2 Hakim, bekas2 Ketua Polis, hinggalah rakyat biasa yang turut sama berganding bahu bersatu suara dalam menyuarakan bantahan terhadap cadangan yang dikemukakan oleh Najib itu.





Bila dah kuat suara, barulah Najib dengar....... terbukti kan ?

Bayangkan kalau suara bantahan itu perlahan atau tidak ramai yang sanggup tampil kedepan membantah cadangan Najib mahu mansuhkan Akta Hasutan atau membantah RUU Harmoni dari dulu ...... anda rasa Najib akan umumkan seperti tadi ?

Nah ..... sewajarnya TAHNIAH diberikan kepada yang berhak !


Bukan soal menang atau kalah sebab kita tidak menang apapun .... kita sekadar mempertahankan apa yang sedia ada.

Puak Ekstremis seperti di bawah ini akan terus menyerang dengan isu2 lain pula, berselindung dibalik topeng baru pula ..... 



Perjuangan Belum Selesai ...

Din Turtle

Tak lupa juga Bahagian UMNO dan Ketua Bahagian UMNO yang buat usul kekalkan Akta Hasutan.  Wanita UMNO yang beri suntikan semangat.

Dato Najib harus lebih berhati-hati dan kaji dulu sebelum main ikut cakap penasihat yang antara lelaki dan perempuan pun tak boleh bezakan fitrah seorang lelaki dan seorang perempuan.










Masa kita terbuang dengan kerja-kerja begini.

Dahlah ada yang sebegini ...




Anifah Aman dedah di mahkamah Anwar tawar rasuah RM100 million

Posted: 26 Nov 2014 11:53 PM PST


Rakan Anwar tawar saya RM100 juta tumbang kerajaan BN, kata Anifah

OLEH V ANBALAGAN, PENOLONG PENGARANG BERITA

Published: 27 November 2014


27 November, 2014.Datuk Seri Anifah Aman hari ini mendedahkan, seorang ahli perniagaan yang berkait rapat dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim menawarkan RM100 juta kepadanya bagi membawa 10 ahli Parlimen dari Sabah menyertai Pakatan Rakyat (PR) dan menumbangkan kerajaan Barisan Nasional (BN) pada 2008.

Menteri luar itu berkata, beliau terasa "murah" apabila tawaran itu diajukan bekas timbalan pengerusi eksekutif KFC Datuk Ishak Ismail pada satu pertemuan di Hilton Central, Kuala Lumpur.

Ahli Parlimen Kimanis itu bagaimanapun tidak dapat mengingati tahun atau bulan kejadian itu berlaku.

"Saya beri amaran kepada Ishak, jangan sekali-kali ulang tawaran itu kepada saya. Saya marah kerana tawaran itu dibuat kepada seorang ahli Parlimen yang sudah tiga penggal berkhidmat," katanya semasa disoal balas peguamnya Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.

[Ishak Ismail ada kes di mahkamah didakwa oleh SC. Baca SINI

Anifah berkata beliau pergi ke hotel itu untuk menghisap cerut dengan dua lagi ahli Parlimen Sabah, termasuk Datuk Ronald Kiandee yang kini merupakan timbalan speaker Dewan Rakyat.

"Ishak mendekati saya dan membuat tawaran itu. Saya terkejut kerana saya sudah komited terus bersama BN demi kepentingan negeri Sabah," katanya memberi keterangan dalam kes dakwaan fitnah ketua pembangkang terhadapnya pada Mei 2009.

Anifah didakwa membuat kenyataan berunsur fitnah mengenai Anwar pada satu sidang berita di Washington bersama bekas Setiausaha Negara Amerika Syarikat Hillary Clinton.

Beliau memberitahu wartawan yang Anwar menawarkannya jawatan timbalan perdana menteri sekiranya beliau membawa ahli Parlimen dari negeri itu bagi menumbangkan kerajaan BN yang memenangi 144 kerusi dalam pilihan raya umum 2008.

Dalam kenyataan tuntutannya, Anwar mendakwa kenyataan Anifah itu tidak berasas dan cuai serta mendapat liputan meluas media tempatan dan antarabangsa. – 27 November, 2014.

Malaysian Insider

Belantan

Posted: 27 Nov 2014 11:35 PM PST

Belantan

Belantan


Najib beri jaminan akan pertahan Akta Hasutan 1948?

Posted: 27 Nov 2014 06:28 AM PST

Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika menyampaikan ucapan dasar presiden pada Perhimpunan Agung Umno 2014, di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra, di sini hari ini.
Perhimpunan tahunan parti Melayu terbesar negara yang kini dianggotai 3.47 juta orang itu berlangsung sejak Selasa dan akan melabuhkan tirai pada Sabtu ini.

Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini memberi jaminan akan mempertahankan Akta Hasutan 1948.

Malah beliau yang juga Perdana Menteri turut menegaskan, akta itu akan ditambah baik dengan memasukkan dua peruntukan khas iaitu melindungi kesucian Islam serta agama-agama lain tidak dibenarkan disentuh.

Dalam masa sama tambah Najib, akta itu juga akan diperkuatkan dengan tindakan tegas terhadap mana-mana pihak yang cuba menghasut supaya Sabah dan Sarawak keluar dari Malaysia.

Suara Politik
Belantan

sekupangdua

Posted: 27 Nov 2014 11:17 PM PST

sekupangdua


LAGI SODALITARIS UPAHAN BAKAL CARI NAHAS KERANA BANG NON?

Posted: 27 Nov 2014 09:19 PM PST


Masih lagi menjadi balaci sekali pun tempoh krusus akan ditetapkan... Memang carik nahas bila berselindung sebagai mahasiswa kononnya memperjuangkan beberapa kampung yang terinaya yang juga hasil kerja pakatan roket oleh bang non jugak... Malangnya segala rosak dipersalahkan kerana UMNO, ishhh berapa agaknya nilai kerja mencari nahas nie....

Kenapa mahasiswa tak mahu persoalkan tentang kerosakan moral mahasiswa sendiri? Kenapa tak pulak nak bagi tau yg mahasiswa diheret jadi balaci sodilitaris yang ada ijazah atas jalan? Paling tidak bagi lah tau taukey kenapa tak mahu jadi beruk katakan bantah keputusan kekalkan akta ISA? Paling tidak besar sikit scola yg bang non akan agihkan... Nama terpelajar tapi masih lagi jadi balaci dan ditipu bagai budak tadika... Letih duduk di menara gading tapi tahap benggang masih lagi jadi tuakang angguk yg tak secerodik gelaran mahasiswa... Apa nie, soliditaris apa namanya ataupun boleh di ubah sikit sole di tourist bang non... Dah kalau nak duduk dijalan maka pakat lah meniaga dan bagi peluang anak bangsa yg lain nak belajar... Boleh gitu...

Nie. Nak berarak ke PWTC yg memang nak disambut bangku kerusi botol dan bermacam lagi... Pikir lah sendiri... Berbaloikah sebagai balaci? Dah berkali-kali soal penempatan dibahaskan dalam dewan, yang itu dia tau kah... Oppsss sori lupa pulak tahap pasal minda below two pointer... Cuma masih tertanya-tanya jambu mana pulak akan lead... Nak sesangat tengok bowling kerusi meja yg akan dapata strike... Sila lah, sila lah tunjukan kehebatan nya menjadi balaci peliwat... Teman nunggu... Seronok jugak kot hari nie membuktikan kulit muka jambu lebih tebal dan kuat dari besi bangku atau meja... Sejarah tu... Hahaha...

Panglima Perang Cyber

Posted: 27 Nov 2014 11:10 PM PST

Panglima Perang Cyber


Wakil Kelab UMNO Luar Negara Sentuh Media Sosial & Laman Web Kerajaan Pagi Ini - Utusan Malaysia

Posted: 27 Nov 2014 09:06 PM PST



Wakil Mahasiswa
NUR FARHANA MOHD. ANUAR
Kelab UMNO Moscow, Rusia

Pengendalian tragedi MH370 dan MH17. Di luar orang sudah kenal Malaysia.

Isu: 
1-Trend sokongan orang muda. Pola pengundian tidak berpihak kepada kita. Majoriti anak muda keliru dan berpihak kepada pembangkang. 
Persepsi: UMNO parti tidak relevan dan dipenuhi orang lama. 

Tidak fresh dengan idea baru. Matlamat dan perjuangan parti semakin pudar.
Ramai ahli UMNO tapi bukan ahli UMNO yang berdaftar. Orang UMNO akan perjuangkan agenda UMNO.

Bosan dengan lambakan program bersifat streotaip.

Cadangan bagaimana meremajakan UMNO:
1-Pastikan penglibatan golongan mahasiswa, akar umbi ke peringkat kepimpinan tertinggi UMNO. Generasi Gen-Y tonggak nadi peneraju pimpinan masa depan. Dapat pendedahan awal lanskap politik negara.

KPI diperkenalkan-peremajaan UMNO untuk menilai sejauh mana serius pelaksanaan. 

Tak semestinya peremajaan ini melibatkan orang lama. 

Perjalanan seribu batu ini bermula dengan langkah pertama.

Pemimpin negara harus guna platform agar seimbang kehidupan peribadi dan polisi kerajaan. Supaya dapat rasa dekat dengan pemimpin negara

Isu ketersambungan hiper - aplikasi IT UMNO. Salam hi boleh bertukar maklumat tanpa kad perniagaan. Masyarakat umumnya nak maklumat pantas dalam penyebaran berita, baik yang benar atau palsu. Persepsi berulangan akan diterima pakai walaupun pada hakikatnya, ia berita palsu.

Itulah penyebaran dakyah disebarkan oleh blog-blog pembangkang. 

Sedihnya, lambat diserang balas oleh blog UMNO. Kami sedia jadi Young Bloggers daripada terus diperlekehkan oleh media sosial pembangkang.


Perang siber, kita jangan kalah tapi serang secara pro-aktif. 

Respons yang efisyen, tepat, ketelusan maklumat dan bukan spin off. Maklumat yang sahih. Pembangkang sebar dakyah palsu. Kita perlu ada integriti. Di sini kita guna Akta Hasutan.


Laman web kerajaan terbelakang. Dengan mudah kena push up. Jadikan laman web kerajaan lebih mesra pengguna, menarik. Semua nak maklumat ringkas, grafik informatif, video menarik.

UMNO tetap parti kuat. Jangan anggap UMNO telah lemah. Kita sangat kuat dengan ahli 3.5 juta, 68 tahun. 

175,000 sahaja ahli parti di United Kingdom. Jadi, kenapa kita perlu takut dan rasa rendah diri dengan pembangkang? Kita terperangkap dengan permainan jahat pembangkang. Mereka guna 
reverse psikologi.

Pembangkang takut dengan solidariti, keupayaan UMNO dan BN. Kalau kita pecah, lemah, bercakaran sesama sendiri, itu yang pembangkang lakukan.

Tolak tepi ego dan persengketaan sesama kita.

by HASNURUL MOHAMED 12:22 PM


Sent from my iPhone

Hamas mohon Malaysia bawa isu Palestin ke PBB - @Zahid_Hamidi - Utusan Online

Posted: 27 Nov 2014 12:58 AM PST


Ahmad Zahid Hamidi beramah mesra dengan delegasi Hamas yang diketuai Ketua Perhubungan Politik Hamas

Ahmad Zahid Hamidi beramah mesra dengan delegasi Hamas yang diketuai Ketua Perhubungan Politik Hamas, Mohamamad Naser (kiri) pada Perhimpunan Agung UMNO 2014 di PWTC, Kuala Lumpur, semalam. – UTUSAN/Hafiz Johari

KUALA LUMPUR 26 Nov. – Pergerakan Hamas hari ini mengemukakan permohonan kepada Malaysia untuk membawa isu keganasan terhadap rakyat Palestin oleh Israel ke Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).


Permintaan tersebut disampaikan Ketua Perhubungan Politik Hamas, Mohammad Naser ketika pertemuan dengan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pada lawatannya ke Perhimpunan Agung UMNO 2014 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

Ahmad Zahid yang juga Menteri Dalam Negeri berkata, permintaan tersebut akan dibawa ke mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO memandangkan Malaysia selama ini mempunyai pendirian menyokong rakyat Palestin yang teraniaya atas dasar perikemanusiaan.


"UMNO berasa hubungan politik bukan hanya dengan Hamas tetapi juga Fatah dan hasil pertemuan sama sebelum ini akhirnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah pergi ke Gaza.

"Dalam pertemuan ini, Hamas meminta Malaysia yang terpilih sebagai anggota tidak tetap Majlis Ke­selamatan PBB supaya membawa isu penderitaan Palestin ke dalam mesyuarat," katanya dalam sidang akhbar selepas pertemuan itu.


Menurut Ahmad Zahid, parti tersebut turut menghargai bantuan yang disampaikan rakyat Malaysia kepada Palestin melalui Kelab Putra 1Malaysia (KP1M) dan memohon agar bantuan ber­kenaan diteruskan.


"Sekiranya Israel melabel Hamas sebagai pergerakan pen­g­ganas, maka bagi Malaysia, bantuan itu disalurkan atas perasaan perikemanusiaan yang perlu diberi keutamaan," jelasnya.

Selain itu, Ahmad Zahid berkata, Mohammad turut mengharapkan bantuan daripada Malaysia supaya jumlah pelajar Palestin yang melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi di sini dapat ditambah.



- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/hamas-mohon-malaysia-bawa-isu-palestin-ke-pbb-1.29735#sthash.5siU9WPF.dpuf


Sent from my iPhone

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 27 Nov 2014 11:02 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


TV, CONFIRM ANWAR TAWAR ANIFAH RM100JUTA DAN JAWATAN TPM

Posted: 27 Nov 2014 07:30 PM PST


Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bahawa beliau ditawarkan RM100 juta serta jawatan timbalan perdana menteri oleh pasukan Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya berpaling tadah, lapor Malaysiakini.
Katanya, tawaran itu dibuat supaya beliau membawa 10 Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) Sabah menyertai Pakatan Rakyat untuk membentuk kerajaan pada 2008.
Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan yang diajukan paguamnya, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah dan menamakan 'orang Anwar' itu adalah Datuk Ishak Ismail, bekas pengerusi KFC.
Katanya, Ishak membuat tawaran berkenaan semasa beliau berada di Hotel Hilton di KL Sentral.
"Saya kecewa dengan tawaran tersebut dan berasa ia sangat murah kerana saya MP selama tiga penggal. Saya beritahu Ishak, 'jangan sekali-kali diulang kata-kata itu'.
"Saya menyatakan dalam ucapan di parlimen pada Mei 2008 bahawa saya kecewa dengan kerajaan persekutuan (bawah Tun Abdullah Ahmad Badawi) kerana tidak memberi pengiktirafan kepada MP daripada Sabah dan Sarawak.
"Bagaimanapun, saya nyatakan di parlimen pada ketika itu bahawa, walau kecewa dengan kedudukan itu dan BN tewas lima negeri, saya tidak akan berpaling tadah," katanya.
Pada 27 Mei 2009, Anwar menyaman Anifah berikutan kenyataan menteri luar itu pada sidang akhbar bersama setiausaha negara Amerika Syarikat Hillary Clinton 16 Mei tahun lalu, yang mendakwa ditawarkan jawatan timbalan perdana menteri sekiranya ketua pembangkang itu menubuhkan kerajaan pada 16 September, 2008.
Anwar juga mendakwa Anifah memfitnahnya dengan menyatakan beliau cuba membeli ahli parlimen dan mencemarkan imej negara.

PASMA MENDESAK HJ HADI LEPAS JAWATAN PRESIDEN PAS

Posted: 27 Nov 2014 05:56 PM PST

PRESIDEN HILANG KAWALAN, BAHTERA PAS MENUNGGU KARAM
Oleh PASMA MALAYSIA
Kumpulan pro Umno di dlm Pas (UG) dipercayai sedang bekerja keras untuk kempen-kempen tidak beretika menguasai dewan-dewan dan kawasan-kawasan seluruh Malaysia sebagai persiapan nekad menjatuhkan Timb. Presiden, Mohd Sabu.
Selain Mohd Sabu, kumpulan ini juga telah menyenarai hitamkan pemimpin yang dianggap mereka pro Pakatan untuk dijatuh di dalam pemilihan Pas tahun hadapan . Mereka termasuklah Husam Musa, Salahudin Ayub, Mahfuz Omar, Dr Hatta Ramli, Khalid Samad, Dr Mujahid Yusof dan Suhaizan Kaiat.
Kumpulan UG kini bergerak aktif menganjurkan Usrah Gabungan, Liqa Fikri, Nekad, Duat dan lain-lain di dalam usaha mereka memperdaya ahli-ahli dan bakal perwakilan menolak kumpulan Pakatan.
Mereka juga ligat mengeluarkan kenyataan secara bebas bagi menimbulkan keraguan ahli-ahli terhadap kumpulan Pakatan dan media-media kuasaan Umno memberi kerjasama utuh melaporkan propaganda mereka di muka hadapan dan dalam berita waktu puncak radio dan TV.
Melalui media baharu, tweeter, whatsapp, instegram, telegram serta facebook kelihatan kempen-kempen memburukkan PKR, DAP dan Pasma mendominasi modus operandi mereka disamping melambakkan pelbagai banner UG – kata-kata ulamak, sedutan ucapan Presiden dan hasutan-hasutan memburuk-burukkan kumpulan pro Pakatan secara melampau.
Terdapat juga facebooker kumpulan UG yang berkempen secara jahat, membelakangkan kebenaran dengan berselindung di sebalik laman-laman palsu dengan menggunakan nama dan gambar profil rekayasa untuk membolehkan mereka menabur fitnah seperti El Haraki, Tok Usin Ceroii, Mat Pekasam dan lain-lain .
Tindakan mereka ini dipercayai mendapat restu daripada pemimpin utama UG di dalam Pas. Sehingga kini tiada sebarang nasihat dikeluarkan termasuk oleh Presiden dan Setiausaha Agung Pas agar menjaga akhlak dan etika berorganisasi.
Dalam perkembangan berkaitan, kumpulan pro Pakatan kelihatan bertahan, tidak menyerang malah membatukan diri melihat krisis dalaman Pas yg kian kronik dan boleh karam pada bila-bila masa sahaja.
Walaupun rata-rata mereka faham, punca krisis adalah daripada ketempangan tindakan Presiden Pas yg lembab, tidak kolektif, membelakangkan Jawatankuasa Pas Pusat, tiada istiqamah dalam mempertahankan keputusan yg dicapai sebulat suara, namun mereka dilihat membiarkan bahtera Pas ditebuk di depan mata oleh kumpuln pro Umno tanpa berbuat apa-apa.
Diatas nama tarbiyah, kumpulan pro Umno ini bergerak menjadikan gelaran ustad dan ulama sebagai benteng untuk memperlihatkan mereka darpada kumpulan yang betul berjuang untuk keredhaan Allah, sebaliknya kumpulan pro Pakatan digambarkan sebagai orang-orang yang gila kuasa dan harta ghanimah.
Namun, semakin ramai ahli Pas yang sedar temberang kumpulan pro Umno ini. Selain, Dato Tamrin Tun Ghafar meninggalkan Pas, dijangka lebih ramai lagi bekas-bekas ahli dan pemimpin Umno, orang perseorangan yang akan berbuat demikian dalam masa terdekat.
Malah kumpulan yg merajuk, tidak mahu aktif dan membiarkan sahaja Pas hanyut, kini sudah menular ke setiap kawasan di seluruh negara. Orang-orang Tionghoa dan India sudah bertekad untuk tidak lagi memberi undi kepada Pas dlm PRU14 akan datang.
Mampukah Pas membetulkan keadaan gelap yang melanda parti yg kini berusia 63 tahun ini. Jika Pas gagal bertindak segera, mencari punca secara jujur dan berlapang dada, maka tiada apa yang boleh menyelamatkan Pas daripada menemui ajalnya yang tragis.

SUBSIDI MINYAK: BELAJAR DARI KERAJAAN KESULTANAN MELAYU BRUNEI...AMACAM BOLEH?

Posted: 27 Nov 2014 05:00 AM PST


Menjelang Isnin, 1 Disember 2014 ramai yang berdebar-debar menanti berapakah harga jualan seliter minyak RON 95 dan Diesel setelah kerajaan mengambil keputusan untuk mengapung harga bahan api tersebut.

Mungkinkah harga RON 95 akan jatuh dari RM2.30 kepada RM2.27 sepertimana yang diramalkan, berapa pula harga seliter Diesel, masih RM2.20 seliter? 

Adakah harga RON 97 juga akan kekal RM2.55 sen seliter setelah mengalami penurunan 20 sen dari harga RM2.75 pada 19 November lalu?

Hakikatnya naik atau turun harga-harga Petrol dan Diesel di seluruh dunia dipengaruhi oleh pasang surut harga di peringkat global. Ia dipengaruhi faktor permintaan dan penawaran di pasaran dunia.

Tak de kena mengena kerajaan tentukan harga minyak dunia melainkan jika subsidi bahan api tersebut ditambah atau dikurangkan maka harga jualan akan berubah.

Tapi selama mana bebanan subsidi perlu diteruskan?

Pemprosesan minyak mentah menjadi produk-produk bahan api untuk kegunaan pengguna merupakan proses yang kompleks, berkos dan berisiko tinggi. Setiap produk mempunyai harga yang berbeza-beza. 

Kita nak makan dan hidup lama. Tapi subsidi yang terlalu tinggi telah menjejaskan keseluruhan sistem perekonomian dan pembangunan sesebuah negara.

Alangkah baiknya jika wang subsidi disasarkan untuk meningkatkan prasarana pendidikan, kesihatan, pengangkutan awam, jalan raya dan sebagainya.

Lagi pun harga minyak sekarang dah menunjukkan trend menurun. Kerajaan pula sentiasa akan memastikan harga bahan api tersebut tidak melebihi siling yang ada sekarang.

Kalau tak percaya pada kerajaan yang mempunyai track record yang baik, perlukah kita percaya pada pihak pembangkang yang tidak mempunyai apa-apa pengalaman...mereka hanya tau membangkang tapi jasanya...?

Hahaha...tentu macai-macai pembangkang tak boleh terima hujahan ini...biarkan saja mereka. Menjadi sebuah kerajaan yang bertanggungjawab tidak sama dengan menjadi pembangkang yang selalu inginkan populariti tanpa melihat realiti.


Hakikatnya, Malaysia bukanlah sebuah negara pengeluar petroleum yang banyak. Pengeluarannya cuma 219,300 tong per hari. Malah Malaysia juga bukan anggota negara - negara pengeluar utama minyak (OPEC). Jadi Malaysia tiada kuasa untuk mempengaruhi harga minyak dunia. 

Sebab itulah syarikat minyak Malaysia seperti Petronas terpaksa meneroka minyak di luar negara bagi menjana pendapatan syarikat. Bahkan Malaysia juga mesti bijak berdiplomasi dengan semua negara di dunia atas kepentingan ekonomi, keselamatan dan kebajikan rakyat jangka panjang.

Apa yang Brunei lakukan terhadap subsidi minyaknya?

Brunei adalah sebuah negara kecil yang hanya berkeluasan 5,765 km persegi, berpenduduk lebih kurang 416,000 orang. 67 peratus adalah umat Islam. 

Namun negara ini dikurniakan Allah s.w.t dengan kekayaan melimpah ruah berupa minyak iaitu 159,400 tong sehari selain mengeluarkan gas asli...cukup menampung sebuah negara yang kecil dengan bilangan penduduk yang sedikit!

Mulai 1 Okt. 2007 kerajaan Brunei telah menghadkan penjualan RON 97 cuma BRD10.00 (RM25.76) dan BRD 6.00 (RM15.46) bagi Diesel kepada kenderaan asing yang mahu mengisi minyak di negara tersebut.

Mulai awal 2008 juga kerajaan Brunei melarang kenderaan asing dari menggunakan RON 85 (Regular) dan RON 92 (Super). Mana-mana stesen minyak yang engkar menjual pada warga dan kenderaan asing akan disaman malah dibatalkan lesen perniagaan mereka.

Sementara rakyat asing yang mengisi atau menyeludup keluar petrol dan diesel Brunei akan dikenakan denda yang berat. 

Kerajaan Brunei sekali lagi mengambil tindakan pada 17 Jun 2008 dengan memperkenalkan sistem dwi harga bagi penjualan RON 97. Warganegara Brunei berplat nombor dan berkad pengenalan Brunei akan menikmati harga diskaun BRD 0.53 (RM1.38) ....yang ni macai-macai PR selalu tertipu kemudian menipu rakyat pula.

Billboard elektronik menunjukkan harga petrol dan diesel di Brunei. Harga tersebut untuk warganegara Brunei saja. Harga untuk bukan warganegara dan berplat nombor asing lain harganya. 
Sementara bagi kenderaan berplat nombor Malaysia; Sarawak, Sabah, Labuan atau Indonesia harga jualan RON 95 adalah  BRD1.18 bersamaan lebih kurang RM3.05 seliter.

Kalau nak diikutkan sekarang harga RON 97 di Malaysia jauh lebih murah berbanding Brunei iaitu RM2.55 atau BRD0.99 jer. Yang ni macai sembunyikan tak mau cerita pada pencacai-pencacai mereka di bawah.

Di Malaysia, untuk menurunkan harga minyak sebanyak RM0.50 sahaja kerajaan memerlukan suntikan subsidi sebanyak RM5 bilion!

Bayangkan apa yang boleh dibuat oleh negara dengan wang RM5 bilion tersebut selain dari beri subsidi minyak secara pukal yang turut dinikmati oleh warga asing di negara ini.

Rakyat berpendapatan rendah dan sederhana di negara ini terngangga jer melihat pendatang-pendatang yang kaya raya dari Singapura dan Thailand datang merompak, meratah dan menyeludup bahan api subsidi negara sewenang-wenangnya.


Yang rugi adalah wang cukai rakyat yang digunakan untuk kesenangan warga asing.

Tapi adakah maklumat ini diceritakan oleh pemimpin-pemimpin pakatan rakyat kepada para pengikut mereka dan juga rakyat yang mereka temui?

Selama ini akibat tak tahu dan kekurangan maklumat berkaitan mekanisme harga minyak di Brunei, ramai yang berterusan ditipu oleh puak-puak pembangkang.

Rakyat juga berharap agar kegiatan penyeludupan petrol dan diesel tetap dapat dibenteras sepenuhnya memandangkan harga minyak di Malaysia walaupun tanpa subsidi nanti tetap murah berbanding harga di Singapura dan Thailand.

Jangan sampai bekalan minyak di Malaysia berkurangan akibat maraknya kegiatan penyeludupan yang nak kaut untung lebih kerana harga minyak dan diesel mahal di negara-negara jiran.

Mana satu kaedah terbaik buat Malaysia?

Kerajaan telah memilih mekanisme pengapungan harga minyak kerana berpendapat ia adalah mekanisme terbaik memandangkan harga minyak dunia kini menunjukkan penurunan iaitu di bawah US$73.00 (RM240.00) setong.

Lagi turun harga minyak mentah dunia lagi murahlah harga minyak yang diproses seliter.

Kalau nak bandingkan dengan harga minyak di beberapa buah negara jiran seperti Singapura, Thailand, Indonesia bahkan Brunei,  harga minyak RON 95, RON 97 dan Diesel kita tetap lebih murah malah berkualiti.

Mengapa harga minyak tak seragam antara satu negara dengan negara yang lain? 

Banyak faktor mempengaruhinya antaranya; faktor jarak dari pelabuhan, jarak antara satu wilayah dengan wilayah yang lain, keadaan infrastruktur malah keadaan cuaca turut mempengaruhi harga minyak antara satu kawasan dengan kawasan yang lain.

Di Indonesia dan Filipina harga minyak di antara satu pulau dengan pulau yang lain adalah berbeza hinggakan adakalanya kerajaan negara-negara tersebut terpaksa menambah subsidi untuk menyamakan harga. Sebab tu mereka suka seludup minyak murah dari Malaysia.

Perbandingan harga bahan api antara negara-negara perlu dilakukan bagi melihat kualiti dan sebab utama yang mempengaruhi harganya.
Bahkan kualiti minyak juga mempengaruhi harga. Lagi tinggi kualiti dan level RON maka lagi tinggi harganya. Umpamanya harga RON 80 tak sama dengan harga RON 97. Tapi macai-macai pakatan anggap semuanya sama.

Dengan adanya mekanisme pengapungan harga minyak ini maka cadangan-cadangan untuk menggunakan kaedah kad subsidi, kad pengenalan, kaedah biometrik, kad debit dengan pin nombor atau kaedah subsidi bersasar (berkasta?) mengikut pendapatan bulanan individu akan dibatalkan.

Nak faham lagi korang baca ni jugak;

http://mymassa.blogspot.com/2014/11/harga-ron-95-kini-lebih-murah-biar-betul.html
http://mymassa.blogspot.com/2014/11/santai-bila-macai-tunjuk-pandaiakhirnya.html
http://mymassa.blogspot.com/2014/11/anwar-tersedak-bila-harga-petrol.html
http://mymassa.blogspot.com/2014/11/apa-harga-petrol-kat-brunei-lebih.html
http://mymassa.blogspot.com/2014/10/cerita-raya-qurban-minyak-naik-20.html
http://mymassa.blogspot.com/2014/10/kenapa-dan-mengapa-rasionalisasi.html
http://mymassa.blogspot.com/2014/10/subsidi-dikurangkan-harga-petrol-diesel.html
http://mymassa.blogspot.com/2014/10/petrol-kena-gstlahkata-rapussymuahahaha.html
http://mymassa.blogspot.com/2014/10/minyak-naik-atau-naik-minyak-lantaklah.html
http://mymassa.blogspot.com/2014/10/jom-kita-jadi-cerdik-sikit-dengan.html
http://mymassa.blogspot.com/2014/10/bravo-minyak-naik-semua-naik-apa.html
http://mymassa.blogspot.com/2014/05/ooo-patutlah-mahal.html
http://mymassa.blogspot.com/2014/05/harga-ron-95-indonesia-kok-lebih-murah.html
http://mymassa.blogspot.com/2014/05/petrol-oh-petrol-ngapain-lho-mahal.html

      

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 27 Nov 2014 09:19 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


DAP Sudah Mula Takut Dengan Akta Hasutan

Posted: 27 Nov 2014 04:00 AM PST



Jamuan Makan Malam Untuk Komunis?

Posted: 26 Nov 2014 11:02 PM PST



GERAKAN ANTI PKR

Posted: 27 Nov 2014 09:12 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


KIT SIANG SAKIT OTAK DENGAN MOMENTUM ADENAN SATEM ?

Posted: 27 Nov 2014 11:54 AM PST

BUKIT UHUD JANGAN DITINGGALKAN.

Posted: 27 Nov 2014 02:57 AM PST

JURI RAKYAT

Posted: 27 Nov 2014 07:44 PM PST

JURI RAKYAT


Sejarah Karimun Jawa

Posted: 27 Nov 2014 06:47 PM PST


Kabupaten Jepara terdiri dari 14 kecamatan, salah satu diantaranya adalah Kecamatan Karimunjawa. Salah satu wilayah kecamatan yang terdiri dari 3 desa merupakan gugusan dari 27 buah pulau yang ada dan terhampar luas di laut Jawa dengan jumlah penduduk sekitar 8.000 jiwa.
Kecamatan ini merupakan kawasan alam yang dilindungi karena memiliki sumber daya alam yang khas dan unik baik dalam bentuk flora, fauna, ekosistem merupak kondisi alam yang menjadukan Karimunjawa sebagai cagar laut yang sangat potensial.

1. ASAL NAMA KARIMUNJAWA
Sunan Nyamplungan merupakan tokoh cerita rakyat yang menarik tentang terjadinya nama Kepulauan Karimunjawa. Sunan Nyamplungan yang mempunyai nama asli Amir Hasan adalah putra Sunan Muria. Perkembangan kehidupan Amir Hasan dari kanak-kanak sampai dewasa selelu dimanjakan oleh Nyai Sunan Muria, walaupun perilaku Amir Hasan sehari-hari cenderung nakal. Melihat hal yang tidak menguntungkan terhadap diri Amir Hasan, Sunan Muria selalu menanamkan jiwa kedisiplinan dengan mengajarkan dasar-dasar agama Islam yang kuat, namun Amir Hasan cenderung pada kenakalan dan kemanjaannya sehingga menjadikan Sunan Muria dan Nyai Sunan Muria memutuskan untuk menitipkan Amir Hasan kepada pamannya, yaitu Sunan Kudus dengan harapan asuhan Sunan Kudus dapat diterima dan kelak menjadi orang yang baik dan soleh.
Selama dalam asuhan Sunan Kudus, Amir Hasan sudah mulai menunjukkan perubahan menjadi pemuda yang baik dan sangat taan melaksanakan ajaran/perintah Sunan Kudus. Melihat perkembangan yang demikian, Amir Hasan kemudian dikembalikan kepada Sunan Muria karena Sunan Kudus sudah merasa cukup membimbing dan mengajari berbagai ilmu khususnya mendalami ajaran agama Islam.

Setelah menerima laporan dari Sunan Kudus, Sunan Muria menjadi sangat bahagia karena anaknya mau mematuhi ajaran orang tua, k emudian untuk melatih dan mencobanya diperintahkan oleh Sunan Muria agar Amir Hasan pergi ke salah satu pulau yang kelihatan dari puncak gunung Muria seperti kremun – kremun dengan desertai 2 orang abdi untuk menemani dan diberi bekal 2 biji buah nyamplung untuk ditanam dan berbagai macam barang antara lain : Mustaka Masjid yang saat ini masih ada dalam komplek makam beliau. Perjalanan Amir Hasan yang memakan waktu lama dengan menyebrang laut itupun akhirnya sampai di tempat yang dituju di sebuah pulau , kemudian Amir Hasan menetap disana dan pulau ini kelak bernama KARIMUNJAWA.
Pulau yang terlihat kremun – kremun dan masih merupakan kawasan kepulauan jawa , dipakai sebagai tempat tinggal Amir Hasan, terdapat beberapa pohon nyamplung, maka sampai sekarang masyarakat menyebut Amir Hasan dengan nama " SUNAN NYAMPLUNGAN "

2. LELE TIDAK PUNYA PATIL
Melihat putranya tidak dirumah maka Nyai Sunana Muria menanyakan kepada Sunan Muria dan diberi jawaban bahwa Amir Hasan disuruh pergi dari rumah menuju kesebuah pulau yang berada disebelah utara Pulau Jawa, maka Nyai Sunan menjadi terkejut dan mohon ijin untuk nyusuk guna memberi bekal dijalan.
Teringat akan makanan kesukaan putranya yaitu pecel lele, maka dibawakan pecel lele oleh Nyai Sunan dengan dengan harapan untuk membarikan kesenangan dalam perjalanan. Namun setelah dipantai ternyata Amir Hasan dan kedua abdinya sudah berlayar dilautan, maka oleh sang ibu pecel lele itu lalu dibuangke laut.
Bungkusan pecel lele tersebut terbawa ombak dan atas kehendak Tuhan mengikuti perjalanan Amir Hasan sampai pula dipulau yang dituju oleh Amir Hasan. Ikan – ikan lele yang berada di Karimunjawa semuanya tidak mempunyai patil, area ini sekarang dikenal dengan nama Legon Lele yaitu di bagian timur dari Pulau karimunjawa.

3. SIPUT BOLONG
Pada waktu Nyai Sunan Muria membewakan pecel lele saat menyusul putranya ke Pantai Jepara, juga dimasakan oleh beliau makanan kesukaan Amir Hasan yang lain, yaitu makanan siput.
Rasa kecewa Nyai Sunan Muria yang tidak berhasil menyusul putranya yang berangkat menuju Karimunjawa dilampiaskan beliau dengan melemparkan pecel lele dan makanan siput tersebut ke laut.
Sama halnya dengan masakan pecel lele maka masakan siput ini pun terdampar di perairan Karimunjawa yaitu di legon lele ini memiliki cirri khas yaitu punggungnya bolong (berlubang) dan terkenal dengan nama "SIPUT BOLONG".

4. ULAR BUTA
Diriwayatkan pada waktu Amir Hasan yang kemudian dikenal dengan nama Sunan Nyamplungan telah sampai di Karimunjawa, maka beliau memasuki daratan mencari tempat yang sesuai untuk kepentingannya guna memperdalam ajaran agama Islam dan sekaligus mengembangkanya.
Pada suatu ketika beliau sedang berjalan ternyata ada seekor ular yang bertubuh pendek dan berwarna serta sangat berbisa mencoba untuk menggigit beliau namun ternyata tidak mempan. Akibat dari peristiwa itu Sang Sunan menjadi marah dan mengutuk ular tersebut menjadi buta, karena dianggap menggigit sembarang orang.
Sampai sekarang jenis ular ini yang dikenal dengan nama "ULAR EDOR" matanya buta, umumnya tidak mampu untuk bergerak di siang hari.

5. KAYU DEWA DARU

Apabila kita berkunjung ke Makam Sunan Nyamplungan yang terletak di puncak gunung Karimunjawa sebelah utara, maka di pintu gerbang akan kita jumpai dua pohon yang sangat besar dan oleh masyarakat dikenal sebagai "KAYU DEWA".
Menurut kepercayaan masyarakat yang saat ini masih diyakini, bahwa kayu dewadaru ini masih dikeramatkan dan mempunyai khasiat tersendiri, yaitu barang siapa menyimpan kayu tersebut di rumah, maka yang menyimpan akan terhindar dari ancaman pencuri / orang yang akan bertindak jahat.
Kayu dewadaru ini apabila diletakkan di air, tidak terapung seperti jenis kayu lain akan tetapi kayu tersebut akan tenggelam serta setiap orang tidak berani membawa kayu dewadaru keluar pulau Karimunjawa, karena takut akan bahaya yang akan menimpa di perjalanan.

6. KAYU SETIGI
Di atas telah disebutkan bahwa pada saat itu Karimunjawa masih berupa hutan belantara yang belum pernah dijamah oleh tangan manusia. Disana banyak terdapat berbagai tanaman yang tumbuh dan hewan/ binatang liar yang ganas dan salah satunya adalah jenis ular edor. Konon pernah dikisahkan bahwa ketika Amir Hasan (Sunan Nyamplungan) mengadakan perjalanan di hutan, di tengah-tengah perjalanan beliau digigit seekor ular berbisa, namun ternyata gigitan ular tersebut tidak mampu melemahkan kekuatan Sunan Nyamplungan. Setelah terkena gigitan itu Sang Sunan menjadi marah dan bersabda sambil menunjuk ke arah ular dengan memegang tongkat kayu setigi. Akibat dari sabda Sunan, sang ular menjadi rabun.
Catatan khusus : kayu setigi akan tenggelam ke dasar yang paling bawah bila dimasukkan air dan bisa pula menyerap bisa/racun binatang.

7. KAYU KALIMASADA
Selain kedua jenis kayu tersebut yaitu kayu dewadaru dan kayu setigi, masih ada jenis kayu lain yang sama-sama mempunyai tuah dan legenda kayu ini disebut dengan kayu Kalimasada. Memang pada masa keberadaan Sang Sunan di Karimunjawa banyak kejadian/peristiwa mitos yang sulit dipahami dengan akal dan pikiran layaknya manusia biasa. Ada yang berpendapat bahwa kayu tersebut juga dapat digunakan oleh orang-orang pintar dengan cara memasukan do'a/mantra sesuai dengan keinginan masing – masing.

POTENSI KHUSUS KARIMUNJAWA
Taman Nasional Laut Karimunjawa termasuk wilayah Kabupaten Jepara, yang terdiri dari 1 kecamatan, 3 desa dan 27 pulau (5 pulau berpenghuni, 22 pulau kosong) terdiri dari beberapa suku, adapun jarak Jepara Karimunjawa adalah 48 mil laut.

DAYA TARIK KHUSUS BAGI WISATAWAN
Taman Nasional Laut Karimunjawa mwmang memiliki daya tarik tersendiri dan sangat cocok untuk "Wisata Bahari". Berbagai daya tarik yang unik bisa kita temukan antara lain :
- Panorama laut yang indah bagai telaga warna dengan gugusan kepulauan yang tersebar sejauh mata memandang. Disertai jernihnya air laut yang belum tercemar (terkena polusi).
- Hamparan pasir putih yang membentang di kawasan pantai maupun di seluruh pulau-pulau.
- Dapat melakukan kegiatan hiking, snorkeling, diving, fishing/ memancing, dayung dan sebagainya.
- Menikmati keindahan biota laut dengan aneka ragam ikan hias dan bermacam karang laut yang menarik.
- Masih terdapat jenis satwa langka seperti menjangan, trenggiling, landak, ular edor, bhurung garuda, dan ikan lele tanpa patil,dsb.
- Gunung dengan penghijauannya hutan tertutup yang masih perawan.
- Dapat menyaksikan ikan hiu, kerapu, lemuna, teripang di karamba, silakan bawa makanan (ikan kecil) untuk dihadiahkan kepada ikan-ikan tersebut.
- Bila perjalanan memakai kapal laut, dapat menyaksikan iringan ikan lumba-lumba di sebelah menyebelah kapal.

5 Aplikasi yang Bisa Membantu Anda Mencari Pacar

Posted: 27 Nov 2014 05:17 AM PST


5 Aplikasi yang Bisa Membantu Anda Mencari Pacar - Perkembangan Teknologi memang sangat luar biasa, semua aspek pun bisa dijajaki oleh sebuah teknologi ini, tak terkecuali hal hati atau perasaan, contohnya anda belum mempunai seorang pasangan atu seorang pacar, nah kali ini anda bisa mencarinya dengan beberpa aplikasi.

Memang awalnya terasa aneh bukan tentang aplikasi yang memang unik ini, dengan smartphone yang di instal aplikasi ini, anda bisa menemukan pacara bahkan mungkin pasangan hidup, semakin penasaran bukan? aplikasi seperti apa yang bisa seperti ini? berikut ini ulasanya untuk anda.

5 Aplikasi Unik Yang Bisa Membantu Anda Mencari Pacar

1. Pure App



Pure app ini sangat simpel dan mudah digunakan, anda hanya perlu download dan membuat profil singkat di app ini dan profil itu akan aktif selama satu jam, kemudian dalam satu jam itu anda bisa melihat orang-orang yang ada disekitar anda yang sedang memakai App ini, jadi anda bisa berkenalan dengan yang anda inginkan.

2. Tinder App



Tinder App ini mencari pasangan berdasarkan lokasi yang anda buat, saat anda instal dan membikin profile tentang diri anda maka aplikasi ini akan mendeteksi lokasi yang sedang anda tempati, jadi app ini langsung mencari orang yang juga memakai aplikasi Tinder ini yang berlokasi didekat kamu, dan dari list profile di tinder ini anda bisa memilih mana yang anda sukai, disini ada notif tanda, jadi jika anda suka bisa memberi tanda ke profil yang anda pilih, dan jika yang anda pilih juga memberi tanda bakal ada notif dan bisa berkenalan lewat pesan.

3. Down App


Dwon App ini memang mirip dengan TInder tadi dengan model tandai, namun bedanya di App Dwon ini pake list dari teman FB kamu, jadi jika semakin banyak teman fb semakin banyak juga list yang bisa deketin, disini bisa memilih mana yang emmang anda suka dan beri tanda, jika dia juga memberi tanda dan merespon bakal ada notif yang setelah itu bisa saling kirim pesan dan kenalan lebih jauh lagi.

4. Smeeters App


Aplikasi ini bisa dibilang lebih ke kelompok yang bisa saling kenal dan ketemu, cara kerjanya juga bedasar lokasi sang pemakai aplikasi ini, jadi ada minimal 1 kelompok 3 orang, berdasarkan kecocokan profilenya, jadi bisa langsung daftar dan isi profile kemudian pilih mana yang kira-kira cocok kemudian bisa pilih tempat untuk ketemuan atau bisa sekedar nongkrng dengan teman baru.

5. WeChat App



Aplikasi ini pastinya juga sudah pada tau, memang aplikasi ini lebih ke chating teman dan sebagainya, namun disini juga ada fitur wechat look around, yang dimana dengan fitur ini anda bisa menemukan siapa saja yang ada disekitar pemakai aplikasi, dan kemudian di add untuk diajak chat dan berkenalan tentunya.

10 Daftar Wanita Tercantik di Indonesia Versi Google

Posted: 26 Nov 2014 10:39 PM PST



10 perempuan yang paling cantik di Indonesia. - Wanita Indonesia dikenal dengan wajahnya yang cantik dan oriental. Ada banyak perempuan cantik dan seksi yang berasal dari Indonesia yang tidak kalah dari artis-artis Hollywood. Selain wajahnya yang oriental, gadis Indonesia juga dikenal dengan penampilan yang eksotis serta memiliki kecantikan alami dan natural, meski juga ada beberapa perempuan blasteran Indonesia dengan negara lain. Beberapa perempuan tercantik yang populer kebanyakan berasal dari dunia entertainment, seperti artis, pemain sinetron, pemain film, host, penyanyi atau model, yang memang sudah terkenal dan populer di kalangan masyarakat. Berikut akan kami sajikan list 10 perempuan yang paling cantik di Indonesia.

Tentu para wanita yang ada dalam list ini sudah tidak asing lagi karena memang sudah populer dan sering muncul di TV. Para artis dan publik figure wanita ini tidak hanya memiliki wajah cantik dan body yang seksi saja, namun juga prestasi dan popularitas yang besar serta jumlah kekayaan yang cukup tinggi. Daftar ini dibuat pada tahun 2014 dan tidak disusun berdasarkan urutan. Tentu saja list bersifat subyektif sehingga bisa berbeda penilaian tiap individu. 10 Wanita Tercantik di Indonesia

1. Pevita Pearce



Tanggal Lahir : 6 Oktober 1992
Tinggi : 165 cm
Pekerjaan : Aktris

2. Aura Kasih



Tanggal Lahir : 23 Februari 1988
Tinggi : 171 cm
Pekerjaan : Penyanyi, Model, Aktris

3. Olivia Lubis Jansen




Tanggal Lahir : 11 April 1993
Tinggi : 162 cm
Pekerjaan : Aktris, Model


4. Nikita Willy



Tanggal Lahir : 29 Juni 1994
Tinggi : 160 cm
Pekerjaan : Aktris

5. Luna Maya




Tanggal Lahir : 26 Agustus 1983
Tinggi : 173 cm
Pekerjaan : Aktris, Model, Penyanyi

6. Cinta Laura



Tanggal Lahir : 17 Agustus 1993
Tinggi : 168 cm
Pekerjaan : Aktris, Penyanyi

7. Nina Zatulini



Tanggal Lahir : 22 November 1991
Tinggi : 167 cm
Pekerjaan : Aktris, Model

8. Kadek Devi



Tanggal Lahir : 7 November 1985
Tinggi : 168 cm
Pekerjaan : Aktris, Model

9. Asmirandah



Tanggal Lahir : 5 Oktober 1989
Tinggi : 165 cm
Pekerjaan : Aktris

10. Ariel Tatum



Tanggal Lahir : 8 November 1996
Tinggi : 163 cm
Pekerjaan : Aktris

Itulah informasi update tentang daftar sepuluh wanita tercantik di Indonesia beserta foto terbaru mereka di tahun 2014. Mereka tentu memiliki kecantikan yang alami dan natural, serta memiliki banyak penggemar. Para perempuan yang masuk dalam daftar di atas juga tidak kalah cantik dengan deretan wanita tercantik di dunia. Daftar tersebut tentunya bersifat subyektif. Semua penilaian dikembalikan kepada pribadi masing-masing. Jika memiliki pendapat lain, silahkan tulis di kolom komentar yang tersedia di bawah. Semoga bermanfaat.

Wisata Bandung – Gunung Tangkuban Perahu

Posted: 26 Nov 2014 08:17 PM PST


Kota Bandung tak hanya tentang fashion dan kuliner, ada hal menarik lain dari kota ini. Jika Anda bosan dengan suasana perkotaan Bandung, maka coba nikmati wisata alamnya. Anda bisa datang ke salah satu tempat wisata yang paling ramai dikunjungi di Bandung yaitu Gunung Tangkuban Perahu.

Gunung Tangkuban Perahu merupakan sebuah gunung aktif di Bandung Utara, tepatnya di Cikole, Lembang, atau sekitar 20 km dari pusat kota Bandung. Letusan terakhir gunung ini tercatat pada tahun 2013 namun meski begitu, gunung ini masih relatif aman untuk dikunjungi.


Beberapa tanda aktifnya gunung ini adalah adanya gas belerang dan juga sumber air panas yang mengalir di kaki gunung, misalnya di Ciater. Jika berkunjung ke gunung ini, Anda sangat disarankan membawa masker penutup mulut untuk menghindari bau gas belerang yang tajam.

Gunung Tangkuban Perahu memiliki ketinggian 2.084 di atas permukaan laut atau sekitar 6.873 kaki. Suhu di gunung ini adalah 17 derajat Celcius pada siang hari dan dapat mencapai 2 derajat Celcius pada malam hari. Karena suhunya yang dingin, pada saat berkunjung ke tempat wisata ini jangan lupa untuk membawa sweater dan jaket Anda.

Tak seperti gunung berapi lainnya, puncak Gunung Tangkuban Perahu ini berbentuk memanjang dan mirip sebuah perahu yang terbalik. Pada lereng gunung juga terdapat hamparan perkebunan teh yang membuat Anda ingin berlama-lama menikmati keindahannya.

Tempat wisata yang satu ini juga seringkali dijadikan lokasi pemotretan untuk foto prewedding, iklan komersil dan juga pengambilan gambar untuk film.

Jika Anda belum puas menikmati keindahan Gunung Tangkuban Perahu dalam satu hari, Anda juga bisa bermalam dan melanjutkan keesokan harinya. Di sekitar gunung ini banyak terdapat hotel yang bisa Anda gunakan untuk menginap, mulai dari yang mengenakan tarif terjangkau sampai hotel mahal dengan kualitas pelayanan terbaik.


Legenda Sangkuriang dan Dayang Sumbi

Seperti kebanyakan gunung di Indonesia yang memiliki cerita rakyat yang diturunkan dari generasi ke generasi, Gunung Tangkuban Perahu juga memiliki sebuah cerita yang dipercaya sebagai asal usul terbentuknya gunung ini. Cerita Sangkuriang dan Dayang Sumbi tentunya sudah tak asing bagi sebagian besar orang.

Diceritakan pada zaman dahulu kala, hidup seorang perempuan yang cantik jelita bernama Dayang Sumbi. Kecantikan Dayang Sumbi sudah diketahui oleh banyak orang. Dayang Sumbi hidup berdua dengan anaknya yang bernama Sangkuriang di sebuah hutan belantara. Dayang Sumbi sangat menyayangi Sangkuriang dan mereka hidup bahagia bersama seekor anjing kesayangannya, si Tumang, yang sebenarnya adalah ayah dari Sangkuriang.

Suatu hari, Sangkuriang membuat sebuah kesalahan. Sangkuriang pergi berburu rusa bersama si Tumang. Sampai sore hari, Sangkuriang tidak mendapatkan rusa seekor pun. Sangkuriang takut akan mengecewakan ibunya. Akhirnya, ia memutuskan untuk membunuh si Tumang dan membawa dagingnya pulang ke rumah.

Di rumah, Dayang Sumbi segera memasak daging yang dibawa anaknya pulang. Setelah makan, barulah ia menyadari ketidakberadaan si Tumang. Sangkuriang akhirnya mengaku bahwa daging yang mereka makan adalah si Tumang. Dayang Sumbi luar biasa marah pada Sangkuriang. Ia melemparkan sebuah batu sampai mengenai kepala anaknya dan mengusirnya pergi.

Dayang Sumbi kemudian menyesal telah mengusir anak kesayangannya. Kemudian ia berdoa agar diberi umur yang panjang dan awet muda agar bisa bertemu dengan anaknya kembali. Setelah beberapa tahun, mereka berdua bertemu kembali. Dayang Sumbi masih muda dan semakin cantik, sedangkan Sangkuriang telah tumbuh dewasa dan tampan. Singkat cerita, mereka berdua jatuh cinta.

Pada suatu hari, Sangkuriang mengatakan ingin menikahi Dayang Sumbi. Di saat yang sama, perempuan itu melihat bekas luka di kepala Sangkuriang dan menyadari bahwa ia adalah anaknya yang telah lama pergi. Dayang Sumbi kemudian mencari cara agar mereka tak jadi menikah.

Setelah meminta petunjuk, Dayang Sumbi kemudian mengajukan syarat pada Sangkuriang. Pemuda itu harus bisa membuat danau dan perahu dalam semalam agar keesokan harinya mereka bisa berkeliling danau berdua.

Menjelang pagi, danau dan perahu yang dibuat Sangkuriang hampir selesai, Dayang Sumbi pun khawatir dan berdoa agar matahari segera terbit. Doanya terkabul, matahari terbit dan Sangkuriang belum berhasil menyelesaikan perahunya. Karena marah, Sangkuriang lantas menendang perahu setengah jadi tersebut ke tengah danau. Perahu mendarat dalam posisi terbalik. Perahu itulah yang kemudian disebut sebagai Gunung Tangkuban Perahu.


Jika dilihat dari kejauhan, Gunung Tangkuban Perahu memang berbentuk mirip dengan perahu yang terbalik.


Tiga kawah


Letusan gunung yang terjadi menyebabkan munculnya kawah-kawah di sekitar gunung ini. Dari beberapa kawah yang dimiliki, ada tiga kawah yang paling terkenal di Gunung Tangkuban Perahu antara lain: Kawah Upas, Kawah Domas, dan Kawah Ratu.


Kawah Ratu


Kawah Ratu merupakan kawah terbesar dari ketiga kawah yang paling terkenal di Gunung Tangkuban Perahu. Untuk menuju ke kawah ini, Anda bisa menggunakan mobil pribadi maupun mobil sewaan di lokasi yang akan mengantarkan Anda sampai ke Kawah Ratu. Jalan menuju ke kawah tidaklah sulit, sehingga banyak wisatawan yang datang.

Kawah Ratu dapat dilihat dari dataran yang lebih tinggi dengan pagar pembatas dari kayu untuk keselamatan wisatawan. Pemandangan yang cantik bisa Anda saksikan di sini. Tanah di sekitar kawah umumnya berwarna putih dengan batu-batu berwarna kekuningan karena kandungan belerang. Selain itu juga Anda bisa melihat asap yang mengepul dari kawah.

Di sekitar lokasi terdapat banyak toko kecil yang menjual berbagai suvenir seperti topi, syal, sarung tangan, masker dan juga berbagai kerajinan dari kayu. Tak hanya suvenir, ada juga warung makan yang menjual mie rebus dan teh hangat atau ketan bakar yang merupakan makanan khas Lembang.

Untuk berkeliling, selain dengan berjalan kaki, Anda juga bisa menunggang kuda.

Kawah Upas


Kawah Upas berada di sebelah Kawah Ratu. Untuk mencapainya, Anda harus melalui jalan terjal dan berpasir. Mungkin hal ini yang membuat jumlah wisatawan yang berkunjung ke sini lebih sedikit bila dibandingkan dengan Kawah Ratu. Selain itu, Kawah Upas juga lebih kecil dan lebih dangkal.

Kawah Domas


Kawah Domas berada di dataran yang lebih rendah dari Kawah Ratu. Tidak seperti di Kawah Ratu yang hanya diperbolehkan melihat dari kejauhan dan dibatasi pagar kayu, di Kawah Domas, Anda bisa melihat lebih dekat. Bahkan Anda juga bisa melakukan pengujian panasnya kawah dengan merebus telur di sini. Menarik bukan?

Jika Anda ingin mengunjungi Kawah Domas di atas jam empat sore, maka Anda harus menyewa seorang pemandu demi alasan keselamatan.

Selain tiga kawah tersebut, ada lagi yang menarik dari Gunung Tangkuban Perahu, yaitu Pohon Manarasa. Pohon yang banyak tumbuh di sekitar tempat wisata ini mempunyai daun berwarna merah dan jika dimakan rasanya mirip dengan daun jambu. Menurut warga sekitar, daun pohon ini bisa mengobati diare. Uniknya, mereka juga percaya bahwa daun ini juga bisa membuat awet muda. Dayang Sumbi dipercaya selalu makan daun ini, sehingga ia tetap cantik dan awet muda.


Lokasi Gunung Tangkuban Perahu

Gunung Tangkuban Perahu berlokasi di Jawa Barat, tepatnya di Cikole, Lembang, Bandung Utara.


Transportasi ke Gunung Tangkuban Perahu

Salah satu hal yang menarik dari Gunung Tangkuban Perahu adalah diperbolehkannya kendaraan masuk dan naik sampai ke kawasan kawahnya dan tersedianya lahan parkir yang cukup luas untuk kendaraan Anda. Hal ini tidak banyak terjadi di gunung-gunung lain di Indonesia yang menjadi tempat wisata.

Jika menggunakan kendaraan pribadi, ada dua rute yang bisa Anda pilih:

Keluar pintu tol Pasteur menuju ke Jalan Dr. Djunjunan – Pasirkaliki – Sukajadi – Setiabudi – Lembang – Gunung Tangkuban Perahu.
Keluar pintu tol Padalarang menuju arah Cimahi – belok kiri ke arah Jalan Kolonel Masturi – sampai pertigaan Jalan Raya Lembang, belok kiri – Gunung Tangkuban Perahu.

Sedangkan jika menggunakan kendaraan umum, berikut rute yang bisa Anda pilih:
Dari Terminal Leuwi Panjang (Bandung) – naik bus jurusan Bandung-Indramayu – turun di pertigaan gerbang Gunung Tangkuban Perahu.
Dari Stasiun Hall (Bandung) – naik angkot jurusan Stasiun Hall-Lembang – turun di perempatan (Lembang – Maribaya – Tangkuban Perahu) – naik angkot jurusan Lembang-Cikole – turun di pinggir kawah Gunung Tangkuban Perahu.


Harga tiket masuk

Untuk dapat memasuki kawasan wisata alam ini, Anda harus membayar tiket masuk.

Wisatawan domestik:
Tiket masuk: Rp 13.000
Parkir motor: Rp 5.000
Parkir mobil: Rp 10.000
Parkir bus: Rp 20.000

Wisatawan asing:
Tiket masuk: Rp 50.000
Parkir motor: Rp 7.000
Parkir mobil: Rp 15.000
Parkir bus: Rp 25.000

15 Tempat Wisata di Bali yang Wajib Dikunjungi

Posted: 26 Nov 2014 07:50 PM PST


15 Tempat Wisata di Bali yang Wajib Dikunjungi - Terletak di sebelah timur Pulau Jawa, Bali adalah primadona pariwisata Indonesia yang sudah terkenal di seluruh dunia. Selain terkenal dengan keindahan alamnya, terutama pantainya, Bali juga terkenal dengan kesenian dan budayanya yang unik dan menarik.

Bali sebagai tempat tujuan wisata yang lengkap dan terpadu memiliki banyak sekali tempat wisata menarik, apa saja tempat wisata di Bali yang wajib dikunjungi?

1. Pantai Kuta



Pantai Kuta adalah tempat wisata di Bali yang paling terkenal dan paling banyak dikunjungi wisatawan karena lokasinya yang dekat dengan bandara, pantainya yang indah, biaya yang murah, dan ombaknya yang cocok untuk peselancar pemula. Pantai Kuta juga terkenal dengan panorama matahari tenggelamnya yang sangat indah. Fakta unik dari Pantai Kuta adalah sebelum Pantai Kuta menjadi sebuah tempat wisata di Bali yang wajib dikunjungi seperti sekarang ini, Pantai Kuta merupakan sebuah pelabuhan besar, pusat perdagangan di Bali. Dengan pasir putih dan laut birunya, dilengkapi dengan fasilitas pendukung yang sangat lengkap, Pantai Kuta adalah primadona wisata Bali.

2. Pura Tanah Lot



Pura Tanah Lot adalah salah satu tempat wisata di Bali yang terkenal dengan keindahannya, terutama pada saat matahari terbenam. Pura Tanah Lot yang terdiri dari 2 buah pura merupakan pura tempat memuja dewa laut. Keunikan dari Pura Tanah Lot adalah pura ini berada di atas sebuah batu karang besar di pinggir laut. Pada saat air laut pasang, anda tidak dapat mendekat ke Pura Tanah Lot karena di sekitar batu karang penyangga Pura Tanah Lot akan digenangi air laut. Pada saat air surut anda dapat melihat beberapa ular laut jinak yang menurut penduduk setempat merupakan penjaga Pura Tanah Lot. Selain itu, di lokasi ini anda juga dapat memegang ular suci yang jinak dan tidak berbahaya.

3. Pantai Padang Padang



Pantai Padang Padang mungkin kurang begitu terkenal bila dibandingkan dengan Pantai Kuta, namun Pantai Padang Padang adalah pantai yang sangat indah dan unik. Pada saat saya pertama datang ke Pantai Padang Padang juga saya mengira bahwa pantai ini adalah pantai yang tidak menarik karena kurang terkenal, namun ternyata saya salah. Pantai Padang Padang adalah pantai kecil yang tersembunyi dibalik sebuah tebing di kawasan Pecatu, dekat Uluwatu. Untuk dapat mencapai Pantai Padang Padang, anda harus melewati sebuah tangga yang membelah tebing. Pantai Padang Padang tidak besar dan luas, namun sangat indah dan menarik untuk dikunjungi. Sebagian besar pengunjung Pantai Padang Padang adalah wisatawan asing karena Pantai Padang Padang kurang terkenal dikalangan wisatawan dalam negeri.

4. Danau Beratan Bedugul



Danau Beratan Bedugul adalah sebuah danau yang berlokasi di daerah pegunungan dengan suasana alam yang asri. Keunikan dari Danau Beratan Bedugul adalah keberadaan pura yang bernama Pura Ulun Danu. Pura Ulun Danu terletak di pinggir Danau Beratan Bedugul dan merupakan salah satu daya tarik utama Danau Beratan Bedugul. Selain itu wisatawan juga dapat menikmati permainan air dan menyewa perahu di Danau Beratan Bedugul.

5. Garuda Wisnu Kencana (GWK)



Garuda Wisnu Kencana atau biasa disingkat GWK adalah sebuah taman wisata budaya yang berlokasi di Bali Selatan. Garuda Wisnu Kencana adalah sebuah patung yang sangat besar karya I Nyoman Nuarta. Saat ini, patung Garuda Wisnu Kencana belum sepenuhnya selesai dibuat, hanya sebagian saja yang telah selesai, namun walau begitu anda tetap dapat menikmati kemegahan Garuda Wisnu Kencana. Selain patung, anda juga dapat melihat keindahan bukit kapur yang di potong menjadi balok-balok kapur besar. Balok-balok kapur ini nantinya akan penuh dengan pahatan. Selain itu di kawasan Garuda Wisnu Kencana juga terdapat teater seni, anda dapat menikmati berbagai jenis tari dan kesenian Bali di teater ini setiap harinya.

6. Pantai Lovina



Pantai Lovina mungkin tidak terlalu sering terdengar di kalangan wisatawan. Pantai Lovina adalah salah satu tempat wisata di Bali yang paling saya sukai karena di Pantai Lovina kita dapat melihat lumba-lumba berenang dan meloncat di habitat aslinya. Terletak di Bali Utara dekat dengan Kota Singaraja, anda akan pergi ke tengah laut dan melihat lumba-lumba dengan menggunakan perahu nelayan. Lumba-lumba Pantai Lovina bermain di tepi pantai pada pagi hari, oleh karena itu biasanya wisatawan berangkat dari pinggir pantai mulai dari jam 6 pagi.

7. Pura Besakih



Pura Besakih adalah sebuah pura yang berlokasi di kaki Gunung Agung, dan merupakan pura terbesar di Bali. Di Pura Besakih sering diadakan acara keagamaan Hindu karena Pura Besakih dipercaya sebagai tempat suci dan merupakan induk dari seluruh pura yang ada di Bali. Pura Besakih dibangun dengan konsep keseimbangan Tuhan, manusia, dan alam atau sering disebut dengan sebutan Tri Hita Karana. Untuk dapat memasuki area Pura Besakih, anda harus menggunakan sarung yang dapat dipinjam di sekitar lokasi Pura Besakih.

8. Pura Uluwatu



Pura Uluwatu adalah salah satu tempat wisata di Bali yang berada di atas sebuah tebing yang menjorok ke laut. Pura Uluwatu tidak hanya menawarkan suasana religius khas Bali, namun juga menawarkan keindahan panoramanya, terutama keindahan matahari tenggelamnya yang sudah sangat terkenal. Di Pura Uluwatu anda akan berjumpa dengan sejumlah kera yang dipercaya berfungsi menjaga kesucian Pura Uluwatu. Untuk memasuki area Pura Uluwatu, anda harus menggunakan sarung dan selendang yang merupakan simbol hormat kepada kesucian Pura Uluwatu.

9. Pantai Jimbaran



Pantai Jimbaran adalah salah satu tempat wisata di Bali yang paling terkenal. Pada saat anda datang ke Pantai Jimbaran, yang pertama kali akan anda lihat adalah deretan meja dan kursi makan di atas pasir putih yang indah. Pantai Jimbaran terkenal dengan kuliner pinggir pantainya, terutama hidangan lautnya. Pantai Jimbaran untuk anda yang ingin berwisata ke pantai sekaligus menikmati wisata kuliner khas Bali. Tidak perlu kuatir menyantap makanan di Pantai Jimbaran karena ombak di Pantai Jimbaran sangatlah tenang, tidak membahayakan anda yang sedang makan di pinggir pantai.

10. Sangeh



Sangeh adalah tempat wisata di Bali yang akan membawa anda menyatu dengan alam. Terletak di Ubud, Bali, Sangeh adalah sebuah hutan yang dihuni oleh banyak kera liar. Kera-kera ini dianggap keramat oleh penduduk setempat sehingga tidak boleh diganggu dan dibiarkan hidup di hutan Sangeh. Kera di Sangeh sangat menyukai makanan, mereka akan berusaha mendapatkan makanan yang anda bawa, walaupun makanan tersebut ada di dalam tas anda. Di tempat ini anda akan menyaksikan kehidupan ratusan kera yang unik dan menarik.

11. Tanjung Benoa



Tanjung Benoa yang berbatasan dengan Nusa Dua, Bali adalah pusat dari kegiatan olahraga dan permainan air di Bali. Karakteristik Pantai Tanjung Benoa sangatlah tenang, sehingga sangat cocok untuk berbagai jenis permainan air yang seru. Jenis permainan air yang dapat anda mainkan di sini yaitu snorkel, sea walker, banana boat, parasailing, wakeboard, waterski, jetski, scuba diving, donut boat, flying fish, dan lain-lain. Selain itu anda juga dapat pergi melihat penyu raksasa di pulau penyu dengan menaiki perahu dari Tanjung Benoa. 

12. Danau Batur Kintamani




Danau Batur Kintamani merupakan salah satu pesona alam yang dimiliki Bali. Terletak di gunung tertinggi ke 2 di Bali, Danau Batur Kintamani mempunyai hawa yang sejuk dan pemandangan yang sangat mempesona. Danau Batur Kintamani adalah danau terbesar di Bali yang banyak dikunjungi wisatawan karena menawarkan pemandangan yang tiada duanya di Bali.

13. Tari Kecak Uluwatu



Tari Kecak adalah tari khas Bali yang paling terkenal dan paling menarik untuk dilihat. Dari banyak tempat yang mempertontonkan tarik kecak, menurut saya yang paling menarik adalah Tari Kecak Uluwatu yang berada di Pura Uluwatu. Tari Kecak Uluwatu mempertunjukan tari kecak khas Bali dengan latar belakang matahari tenggelam di Uluwatu yang sangat indah. Tari Kecak Uluwatu sangat populer dan ramai oleh karena itu apabila anda ingin menonton pertunjukan Tari Kecak Uluwatu, saya sarankan untuk pesan dari jauh hari.

14. Arung Jeram Sungai Telaga Waja



Arung Jeram Sungai Telaga Waja sangatlah cocok bagi anda yang suka kegiatan yang seru dan menantang. Sungai Telaga Waja memiliki air yang jernih dan bersih dan jeram yang menantang. Di akhir pengarungan anda akan meloncati sebuah pintu air, sangat seru. Setelah selesai menikmati Arung Jeram Sungai Telaga Waja, anda akan mendapatkan bonus berupa trekking naik gunung, oleh karena itu siapkan diri anda dan beristirahatlah yang cukup karena Arung Jeram Sungai Telaga Waja akan menguras tenaga anda.

15. Arung Jeram Sungai Ayung



Arung Jeram Sungai Ayung mempunyai karakteristik yang berbeda dengan Arung Jeram Sungai Telaga Waja. Apabila Arung Jeram Sungai Telaga Waja menawarkan tantangan, maka Arung Jeram Sungai Ayung menawarkan keindahan. Panorama sepanjang Sungai Ayung sangatlah indah, ditambah dengan pahatan di tebing sungai, dan hijaunya pepohonan di sekitar sungai melengkapi keindahan Arung Jeram Sungai Ayung.

Tempat Obyek Wisata Yogyakarta Lengkap

Posted: 26 Nov 2014 07:32 PM PST

Pantai Kukuh Yogyakarta

Daftar Tempat Obyek Wisata Yogyakarta Lengkap - Jogjakarta atau Yogyakarta adalah sebuah daerah istimewa yang familiar dengan sebuta Daerah Istimewa Yogyakarta yang disingkat dengan D.I.Y. Setelah sebelumnya kami psotingbuatkan artikel tentang daftar tempat wisata di Bali. Kali ini akan saya lanjutkan mengenai informasi tentang tempat wisata di Jogjakarta yang wajib Anda kunjungi kala menghabiskan liburan wisata di Jawa Tengah. Karena Selain sebagai sentra Wisata Jawa Tengah di Jogjakarta anda pasti akan bisa melihat salah satu dari keajaiban dunia yang terbaik yaitu Candi Borobudur.



Wisata Yogyakarta merupakan salah satu tujuan utama untuk rekreasi, baik dari dalam negri maupun dari luar negeri, pilihan lain adalah Wisata Bali, Wisata Lombok, Wisata Jawa Timur dan sebagainya. Di Yogyakarta anda bisa mengunjungi berbagai macam tempat wisata menarik, intinya Wisata Yogyakarta sangat lengkap sekali obyek wisatanya cocok untuk liburan anak-anak , dewasa maupun orang tua. Yang paling menonjol adalah wisata sejarahnya, namun wisata jenis lainnyajuga banyak dan tidak kalah menarik.


Saat anda mengambil paket wisata yogyakarta anda akan merasakan perbedaan dan kesan tersendiri, penduduk Jogjakarta di kenal sangat ramah dan lembut kepada pendatang, sehingga bagi yang liburan kesini apalagi ala backpacker akan kerasan sekaliberlama-lama di yogya. Berikut kami berikan daftar tempat wisata di yogyakarta untuk referensi liburan Anda. Tempat Wisata Yogyakarta

Wisata Sejarah di Yogyakarta

Keraton Yogyakarta (Ngayogyakarta Hadiningrat)
Taman Sari
Monumen Jogja Kembali ( Monjali )
Museum Keraton
Museum Batik
Museum Affandi
Museum Ulen Sentanu
Museum Sonobudoyo
Museum Gunung Merapi
Candi Prambanan
Candi Borobudur
Candi Boko
Candi Kalasan

Wisata Alam

Puncak Kaliurang
Puncak Ketep
Arung Jeram Sungai Elo
Agrowisata Salak Pondoh
Hutan Wisata Wanagama
Wisata Lahar Merapi
Gue Cireme
Gue Selarong


Wisata Pantai

Pantai Parangtritis ( Pantai yang terkenal di Yogyakarta )
Pantai Kwaru (
Pantai Samas ( Tempat Konservasi Penyu )
Pantai Baron, Kukup dan Krakal (
Pantai Siung ( Menikmati jalur pendakian
Pantai Depok ( Tempat Penakaran Ikan )
Pantai Samas
Pantai Indrayanti
Pantai Pok Tunggal
Pantai Ngobaran
Pantai Glagah
Pantai Wediombo
Pantai Baron
Pantai Congot
Pantai Depok
Pantai Sundak
Pantai Trisik
Pantai Siung
Pantai Krakal
Pantai Kukup
Pantai Parangkusumo
Pantai Ngrenehan
Pantai Kuwaru
Pantai Sadeng
Pantai Sepanjang l
Pantai Baru
Pantai Pulau Drini


Wisata Shopping Belanja

Malioboro
Pasar Bringharjo
Wisata Batik
Kain Tenun / Lurik
Kerajinan Perak Kotagede
Kerajinan Gerabah Kasongan
Kerajinan Kulit Manding
Sentra Souvenir Pernikahan
Kerajinan Batik Kayu
Kerajinan Serat Tumbuhan
Kerajinan Tas Anyaman
Belanja Oleh - Oleh Khas Jogja


Wisata Pendidikan

Taman Pintar
Arena Hiburan Kids Fun
Univ. Gajah Mada Yogyakarta
UPN Veteran Yogyakarta
Univ. Islam Indonesia ( UII )
Univ. Muhammadiyah Yogyakarta
UKDW Yogyakarta
Atmajaya Yogyakarta
Sanata Dharma

Wisata Malam

Alun - Alun Yogyakarta Selatan
Angkringan Kopi Joss
House of Raminten
Bukit Pathuk


Wisata Kuliner Yogyakarta

Bakmi Jawa Mbah Mo
Bakmi Jawa Kadin
Bakmi Jawa Sibisu
Gudeg Yu Djum
Gudeg Yu Narni
Gudeg H.Ahmad
Soto Kadipiro
Soto Pak Soleh
Soto Sawah
Oseng _ Oseng Mercon
Mangut Lele
Brongkos
Jamu Tradisional


Obyek Wisata Yogyakarta Paling Terkenal dan Wajib di Kunjungi

1. Malioboro

2. Keraton Jogja

3. Taman Sari Yogyakarta

4. Candi Borobusur dan Candi Prambanan

5. Pantai Parangtritis


Dari Daftar tempat wisata di yogyakarta di atas yang paling banyak mengundang perhatian wisatawan adalah seperti di atas karena punya nilai lebih dari pada tempat wisata jogja lainnya. Anda tidak perlu penasaran kenapa wisata di atas yang paling wajib Anda kunjungi, silahkan datang langsung dan rasakan uniknya wisata jogyakarta

melayuangkat

Posted: 27 Nov 2014 03:22 PM PST

melayuangkat


3 Android Emulator Terbaik Untuk Komputer

Posted: 27 Nov 2014 11:15 AM PST

Dengan menggunakan android emulator kita akan dengan mudah untuk menginstal aplikasi - aplikasi android seperti WeChat, WhatApps, BBM  dll. atau menginstal game - game android kesukaan di komputer atau laptop.

Langsung saja daftar emulator android terbaik untuk komputer

1. Bluestacks

Bluestacks merupakan salah satu emulator yang paling banyak digunakan saat ini. namun untuk menginstal emulator ini di butuhkan spesifikasi komputer atau laptop yang tinggi minimal RAM 2GB ,VGA minimal 512MB, bluestacks sudah tersedia untuk OS windows 8/7/visata/Xp dan juga MaC OS.

2. Youwave
Youwave merupakan android emulator premium dengan harga yang cukup murah, hanya  $14.99 untuk basic dan $ 19.99 untuk yang home. fungsi dan kegunaan tidak jauh beda dengan android emulator lainya, yaitu memudahkan pemakai untuk mencari dan menginstal aplikasi android kesukaan di laptop atau komputer jika tertarik anda bisa mencoban versi trialnya selama 10 hari. http://youwave.com/download/

3. GenyMotion
Genymotion termasuk emulator android yang paling populer, genymotion memiliki fitur yang cukup lengkap, serta memiliki kineja yang stabil dan ringan, genymotion terdapat dua versi yakni berbayar dan gratis. untuk melihat fitur-fiturnya secara lengkap silakan kunjungi situs resminya di http://www.genymotion.com/features

Denikian 3 Android Emulator Terbaik Untuk Komputer, silahkan jika anda tertarik untuk menggunakan emulator android bisa mencobanya satu persatu, pilih yang menurut anda paling baik.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 27 Nov 2014 03:16 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


'Saya kahwinkan dia kerana dia telah diperkosa'

Posted: 27 Nov 2014 06:01 AM PST

KULIM: "Saya kahwinkan dia kerana dia telah diperkosa,"

Itu kata ayah kepada remaja perempuan Nor Fazira Saad, 13 yang diceraikan talak tiga oleh suaminya, Mohd Fahmi Mohamed Alias, 20.

Ayah Nor Fazira, Saad Mustafa, 44, berkata demikian kepada akhbar The Star dalam satu laporan eksklusif ekoran kisah penceraian pasangan remaja terbabit yang tersebar luas di media.

Menurut Saad, dia mengizinkan pernikahan anaknya dengan Mohd Fahmi kerana Nor Fazira telah diperkosa oleh Mohd Fahmi dan dua kawan lelakinya empat bulan sebelum perkahwinan itu dilangsungkan.

Saad memberitahu The Star bahawa kes itu telah dilaporkan kepada polis pada 15 Julai 2012, namun dia didatangi ibu bapa Mohd Fahmi selama beberapa hari berturut-turut merayu agar laporan itu ditarik balik kerana tidak mahu Mohd Fahmi disabit kesalahan dan menerima hukuman penjara.

Ekoran rayuan itu, dia sebagai bapa memahami permohonan mereka dan bersetuju untuk menarik balik laporan polis yang dibuat serta menikahkan anaknya dengan Mohd Fahmi yang ketika itu berusia 19 tahun pada 17 November 2012.

Nor Fazira turut memberitahunya pada Oktober 2013 bahawa dia tidak tahan dengan layanan keluarga mertuanya dan memutuskan untuk meminta cerai. Saad turut berkata bahawa keluarga Mohd Fahmi memang tidak menyukai anaknya dari mula perkahwinan dan Nor Fazira juga selalu didera secara fizikal serta tidak diberi makan oleh keluarga mertuanya.

Mohd Fahmi yang ditemui oleh The Star pula menafikan dakwaan Saad dan berkata dia hanya meniduri Nor Fazira setelah mereka sah diijabkabulkan.

Memetik Mohd Fahmi sebagai berkata kepada The Star, dia menceraikan Nor Fazira kerana bekas isterinya itu mempunyai hubungan sulit dengan seorang lelaki dari Kuala Ketil.

Nor Fazira juga ujar Mohd Fahmi, biadab terhadap keluarganya dan tidak pernah memasak serta selalu keluar dari rumah sekiranya tidak puas hati.

Mohd Fahmi turut menafikan dakwaan bahawa Nor Fazira didera dan tidak diberi makan. Tambahnya lagi, keluarga mereka melayan Nor Fazira dengan baik walaupun perlakuan remaja wanita itu teruk.

Setelah cekup teman lelaki sedang berasmara dengan wanita lain...

Posted: 26 Nov 2014 10:01 PM PST

BARRANQUILLA, Colombia – Seorang wanita mencetuskan sensasi di internet selepas dia menconteng kereta mewah milik teman lelakinya yang curang dengan seorang wanita lain.

Wanita tersebut, Maria Alejandra Samaniego, 25, berang selepas dia mendapati teman lelakinya, Pabil Muniz Quintanilla, 27, sedang berasmara dengan wanita lain di kediaman mereka di bandar ini.

Samaniego yang berang dengan sikap teman lelakinya itu kemudiannya menconteng kereta jenis Mercedes-Benz milik Quintanilla dengan pelbagai perkataan penghinaan.


KEADAAN kereta mewah milik Quintanilla yang diconteng oleh teman wanitanya.


Seorang rakan Samaniego telah merakamkan video dan gambar wanita itu sedang menconteng kereta teman lelakinya sebelum memuat naik imej berkenaan di internet baru-baru ini.

Sejak dimuat naik di internet, video itu telah ditonton lebih 100,000 kali dan mendapat pelbagai reaksi daripada pengguna di laman sosial.

"Itu adalah salah satu cara yang bagus untuk mengajar lelaki yang curang," kata seorang pengguna. – Agensi

Isteri tak tahan nafsu terlarang

Posted: 26 Nov 2014 08:31 PM PST

Kuala Lumpur: Hobi gemar membeli dan menonton cakera padat digital (DVD) lucah menyebabkan seorang lelaki cuba meniru aksi terlampau ditonton dengan menjadikan isteri sebagai pemuas nafsu gila.

Lelaki berusia 30-an itu dilaporkan gemar meliwat isterinya sejak setahun lalu hingga menyebabkan wanita terbabit sering mengalami kesakitan dan terpaksa mendapatkan rawatan dari doktor.

Akibatnya mangsa yang menetap di Cheras di sini, mengambil keputusan meminta cerai daripada suaminya berikutan tidak tahan diseksa secara fizikal.

Sumber polis berkata, mangsa yang mempunyai dua anak itu mendakwa minat suaminya terhadap seks terlarang muncul selepas suaminya sering menonton video lucah.

"Dalam kejadian terbaru 20 November lalu, suspek mengajak mangsa mengadakan persetubuhan namun mangsa menjadi takut dan meminta suspek berhenti meliwatnya.

"Bagaimanapun, lelaki itu enggan melepaskan mangsa sebelum meliwat mangsa lagi tanpa kerelaannya," katanya.

Menurutnya, mangsa tambah tertekan berikutan kerap mengalami kesakitan hingga terpaksa mendapatkan rawatan di klinik.

"Seringkali mangsa dimaki-hamun selain anak mereka menjadi mangsa kemarahan suspek sekiranya permintaan pelik itu tidak dipenuhi.

"Kelmarin, mangsa yang tidak mampu menahan kesakitan akibat perbuatan suaminya nekad lari dari rumah bersama dua anaknya," katanya.

Menurutnya, mangsa kemudian membuat laporan polis berhubung kejadian itu selain dalam proses menuntut cerai di pejabat agama.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/12174#sthash.sKIZqezN.dpuf

Doktor terlampau rakam aksi mandi pesakit, rakan sekerja

Posted: 26 Nov 2014 07:31 PM PST

Gambar hiasan
Surrey: Seorang doktor semalam dihukum penjara lima tahun selepas didapati bersalah atas tuduhan melakukan perbuatan tidak bermoral - mengintai dan merakam lebih 1,000 mangsanya secara rahsia di seluruh negara semalam.

Perunding Perkhidmatan Kesihatan Kebangsaan Britain (NHS), Dr Lam Hoe Yeoh, 62, menghabiskan masa selama tiga tahun merakamkan aksi peribadi pesakit, rakan sekerja dan juga kanak-kanak semuda tiga tahun.

Pakar terkenal itu menggunakan kamera kecil dan menyembunyikannya di dalam tandas untuk memuaskan nafsu seksualnya.

Dia memasang kamera berkenaan di tandas hospital, pejabat, bilik mandi rumahnya dan juga kereta api yang selalu dinaikinya.

Lam ialah pakar perunding perubatan dalam bidang masalah pendengaran selepas datang ke Britain dari Malaysia ketika berusia 25 tahun.

Kerjayanya musnah apabila kamera ditemui dalam tandas awam di Hospital St Anthony di Cheam, Surrey pada 14 April lalu.

Ketika dia ditahan polis, Lam berkata: "Adakah saya akan dipenjarakan? Saya begitu bodoh. Jangan beritahu hal ini kepada keluarga saya. Ia bukan serius. Saya tidak boleh ke penjara."

Antara mangsanya, termasuk kawan sekerja yang dipelawa menghadiri majlis sosial di rumahnya. - Agensi

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/12092#sthash.GNW1f2M0.dpuf

Foto 'Tauke Raja Lawak' bercumbuan tersebar?

Posted: 26 Nov 2014 06:31 PM PST

Gambar hiasan
Kuala Lumpur: Kalaulah betul itu gambar saya, saya tentu akan cari penyebarnya sampai ke akar umbi," jelas pelawak dan pelakon Tauke mengenai penyebaran beberapa keping gambar seorang lelaki didakwa dirinya bercumbuan dengan seorang wanita, tersebar di media sosial semalam.

Tauke atau nama sebenarnya Zamatul Amri Zakaria, 37, berkata, penyebaran gambar yang mengaitkannya dirinya itu adalah perkara yang memeranjatkan.

"Saya sangat terkilan dengan dakwaan ini. Terus-terang saya sendiri tak tahu sejauh mana kesahihan dakwaan itu. Tak tahu gambar siapa dan bila ia diambil.

"Yang pasti setakat ini gambar yang disebarkan itu tak nampak muka saya dan ia boleh jadi satu tuduhan liar saja. Jadi saya kena tengok dulu sebelum komen lebih lanjut," katanya.

Penyebaran beberapa keping gambar seorang lelaki berkelakuan sumbang dan bercumbuan dengan wanita menimbulkan kekecohan semalam apabila individu itu didakwa Tauke.

Dakwaan itu juga turut mengatakan lelaki berkenaan terkenal dengan sikapnya yang sering bertukar-tukar teman wanita selama ini dan dikaitkan dengan pelawak terbabit.

Difahamkan, gambar-gambar itu tersebar selepas lelaki berkenaan menghantar telefon bimbitnya untuk servis di sebuah kedai.

Gambar yang disimpan dalam kad memori telefon itu disalin pihak tidak bertanggungjawab dan menyebarkannya di media sosial.

Tauke berkata, gambar lelaki yang didakwa dirinya berkemungkinan satu sabotaj pihak tertentu untuk memburukkan nama dan imejnya.

"Setahu saya tak pernah ada gambar macam itu jadi pelik juga bila orang kaitkan saya tak pasal-pasal. Boleh jadi juga itu gambar orang lain yang menyerupai atau superimpose untuk menganiayai saya.

"Zaman sekarang macam-macam benda boleh berlaku. Tapi kalau betul ia disebarkan dengan tujuan jahat saya takkan teragak-agak untuk cari penyebar asal gambar itu. Kalau perlu ambil tindakan undang-undang saya akan buat," katanya.

Tauke berkata, penyebaran gambar seperti itu yang dikaitkan dengan selebriti bukan perkara baru dan perlu ditangani dengan bijak.

"Ini bukan perkara baru sebab seingat saya sebelum ini (pelawak) Nabil juga pernah terkena sabotaj begini. Jadi saya tak perlu panik selagi benda tak sahih.

"Cuma saya percaya apa yang berlaku ini adalah satu tamparan yang mahu menjejaskan tumpuan saya dalam pertandingan Maharaja Lawak Mega (MLM) 2014 sekarang," katanya yang kini bergabung dengan Yus dan Zizan Razak sebagai kumpulan Virus dalam pertandingan itu.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/12236#sthash.NBlcF2Ac.dpuf

Kantoi kondom dalam beg tangan

Posted: 26 Nov 2014 06:01 PM PST

Kajang: Sebuah pusat hiburan yang menawarkan khidmat pelacuran wanita warga asing didakwa 'kebal' akhirnya diserbu Bahagian Kongsi Gelap, Perjudian dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor awal pagi semalam.

Serbuan jam 1.10 pagi di Batu 9, Cheras itu dilakukan ekoran maklumat awam mengenai kegiatan tidak bermoral di premis tiga tingkat terbabit yang beroperasi sejak setahun lalu.

Menurut Pegawai Turus D7 Selangor Deputi Superintendan Abd Ghaffar Ahmad, premis berkenaan dipercayai dijaga kumpulan tonto yang menyalurkan maklumat sekiranya menyedari mereka diintip polis.

"Sebelum ini, lima cubaan polis menggempur premis berkenaan gagal dan mereka tidak beroperasi ketika anggota membuat risikan di kawasan berkenaan.

"Premis itu terletak di bahagian tengah dalam kawasan pusat perniagaan, sekali gus ia menyukarkan pihak berkuasa mengesan kewujudannya selain hanya dikunjungi pelanggan tetap," katanya.

Dalam serbuan itu, 24 wanita warga Vietnam ditahan bersama seorang lelaki tempatan yang bekerja sebagai penjaga dan dua wanita tempatan yang menjaga kaunter berusia 18 dan 36 tahun.

"Kami mengesyaki wanita warga asing yang bekerja di premis terbabit menawarkan khidmat seks selepas pemeriksaan ke atas mereka mendapati terdapat bekalan kondom di dalam beg tangan yang dibawa mereka," katanya.

Menurutnya, tingkat satu dan dua premis itu menempatkan bilik karaoke untuk pengunjung manakala tingkat tiga pula adalah ruang berhibur terbuka menyediakan pelayan wanita warga asing yang turut menawarkan khidmat seks.

Katanya, serbuan dilakukan enam pegawai dan 16 anggota dibantu Bahagian Siasatan Jenayah Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang. Semua yang ditahan dibawa ke IPD Kajang untuk proses dokumentasi dan pemeriksaan lanjut.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/12178#sthash.OKTqqZ6D.dpuf

Ramaja perempuan maut pertahan diri daripada dicabul

Posted: 26 Nov 2014 05:30 PM PST

INDIA: Seorang remaja perempuan di utara India mati seminggu selepas sekumpulan lelaki membakarnya sebagai hukuman kerana melawan ketika mereka mahu mencabulnya.

Kejadian zalim itu yang terbaru di India di mana serangan seks terhadap wanita tetap berlaku hampir setiap hari walaupun mendapat kecaman dunia selepas kematian seorang pelajar yang dirogol beramai-ramai pada 2012.

Dalam kes terbaru berkenaan, polis menahan empat lelaki berhubung kejadian seorang remaja perempuan berusia 15 tahun yang diserang selepas meninggalkan rumahnya di Uttar Pradesh pada 16 November lalu.

Menurut keluarga mangsa, enam lelaki mengheretnya masuk semula ke rumah selepas dia marah apabila mereka menunjukkan isyarat lucah dan cuba menyentuhnya.

Jurucakap polis tempatan RK Sahu berkata, lelaki terbabit kemudian menyimbah minyak tanah untuk menghukumnya.

Gadis itu dibawa ke hospital berhampiran namun mati akibat kecederaan dialami pada malam Isnin lalu.

"Empat suspek sudah ditahan dan mereka semua orang kampung dan sama kasta dengan mangsa," katanya dalam satu kenyataan.

Polis masih memburu dua lagi suspek.

- AFP

bERANIKAN hATI

Posted: 27 Nov 2014 03:15 PM PST

bERANIKAN hATI


ZAHARIN 'PARIA' POLITIK ?

Posted: 26 Nov 2014 07:00 PM PST

Zaharin sebagaimana yang digambarkan 
oleh seorang facebooker


Zaharin Mohd Yasin aka blogger Sang Kelembai bolehlah dianggap sebagai blogger kontroversi. Selalu menonjolkan diri dengan isu-isu panas terutama menghentam pemimpin UMNO. Kita faham bahawa ada sesuatu yang dia mahukan selain dari perhatian.

Yang menghairankan kenapa pemimpin dan UMNO sahaja yang jadi sasaran? Apakah pihak pembangkang tidak ada melakukan sebarang kesalahan? Ya, mungkin beliau ada alasan... untuk membetulkan kesilapan ... namun menegur di media sosial dengan kata-kata yang tidak wajar dimana bukanlah satu cara yang terpuji. Melakukan perkara yang benar dengan cara yang salah juga umpama melakukan kesalahan.

Saya tidak mengenali beliau secara dekat, namun saya sangat faham bahawa beliau dambakan jawatan didalam UMNO bahkan didalam kerajaan jika berpeluang. Tetapi mungkin beliau sendiri sedar bahawa harapan itu tidak akan tercapai dan beliau ibarat sudah ketinggalan kapal untuk membawanya belayar jauh.

Sabarlah Zaharin! Simpanlah gelisah dan gundah! Jika kail panjang sejengkal, sia-sia dalam lautan diduga!

Zaharin memilih jalannya sendiri dalam mengejar populariti. Kerana itu tidak hairanlah bila beliau seronok jadi bahan perbualan biarpun dengan keburukan. Beberapa laman blog sejak dulu lagi menghentamnya, demikian juga di laman facebook.

Tetapi itulah Zaharin sebagai 'paria' politik. Baca The Unspinners, Mat Kilau Penang, Media Tempur Kedah, Kulaan Niring, Rezqeen Hill dan banyak lagi.

Terbaru, di laman facebook, Zaharin 'mengata' puteri yang kebanyakkannya gemuk. Saya boleh bersetuju dengan kenyataannya itu. Namun Zaharin bernasib baik kerana di PWTC semalam saya tidak sempat merakam gambarnya ketika berjalan dengan seseorang yang juga 'gemuk' sebagaimana gambaran yang diberikan kepada Puteri UMNO. Hahahaha!

Kadang-kadang, jika kita selalu meludah ke langit, pasti suatu waktu akan terpercik ke muka sendiri.