Barisan Nasional

Dicatat oleh Admin | | Posted On Ahad, 24 November 2013 at 1:34 PTG

sumber :-

Barisan Nasional


Duke of UMNO

Posted: 24 Nov 2013 01:25 PM PST

Duke of UMNO


Takziah: Akhirnya Mahfuz disingkir orang PAS...

Posted: 24 Nov 2013 04:36 AM PST

Alhamdulillah, selesai sudah proses pengiraan undi bagi proses pemilihan tiga jawatan Naib Presiden PAS. Ternyata Salahuddin Ayub unggul di depan dengan kiraan undi terbanyak, 917 undi. Penyandang kedua pula ialah Tuan Ibrahim Tuan Man dengan kiraan 849 undi dan ketiga tersenarai ke jawatan itu ialah Husam Musa dengan 520 undi.

Penyandang jawatan itu yang tersingkir kali ini ialah Mahfuz Omar yang memperoleh 504 undi, manakala Abu Bakar Chik yang sebelum ini berjawatan AJK PAS Pusat pula hanya mampu memperoleh sebanyak 364 undi.

Tahniah saya ucapkan pada Salahuddin, Tuan Ibrahim dan Husam. Meskipun barisan Naib Presiden PAS kali ini tidak didominasi oleh golongan ulama, saya kira mereka yang terpilih kali ini agak mantap bagi parti itu.


Pun begitu, saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan jutaan takziah buat Pesuruhjaya PAS Kedah, Mahfuz Omar yang tewas mengejut pada Muktamar PAS kali ini. Tewasnya Mahfuz melengkapkan kekalahan teruk bagi majoriti calon pimpinan PAS Kedah, kecuali Datuk Ir Amiruddin yang berjaya menempatkan diri di dalam senarai AJK PAS Pusat.

Agak memeranjatkan bila Mahfuz tidak menjadi pilihan para perwakilan PAS untuk penggal ini. Apa salah Mahfuz? Apa dosa Mahfuz? Apa lemahnya Mahfuz sehingga tidak terpilih untuk kekal bagi jawatan Naib Presiden PAS?

Kita kenal Mahfuz sebagai seorang pemimpin yang agak vokal. Vokalnya sering mendapat perhatian media, khususnya lidah rasmi PAS, Harakah dan Harakahdaily. Suaranya selalu kedengaran bertelingkah di ruang dewan Parlimen. Tidak cukup di dalam dewan, di luar dewan pun dia nak bersuara.

Tapi pada pandangan saya, mungkin kekalahan Mahfuz itu disebabkan "kevokalan"nya itu sendiri. Kadang-kadang, sesuatu kelebihan itu mampu bertukar menjadi kelemahan, bukan? Misalnya sifat sabar. Sifat sabar itu sifat yang mulia, tapi kalau terlalu bersabar sehingga kepala dipijak pun maka sifat itu akan bertukar menjadi negatif, bukan?

Dalam hal ini, saya melihat di antara kelemahan terbesar Mahfuz ialah tentang sifat dirinya yang "vokal". Tidak salah bersifat vokal kalau apa yag disuarakan itu "berisi". Tapi kalau sekadar vokalkan sesuatu yang hanya bersifat "tong kosong", "merapu" dan "banyak mengarut", sudah tentu ia akan "makan diri"…

Mungkin di situlah kelemahan Mahfuz yang mungkin tidak disedari oleh tuan yang empunya diri. Keletahnya menyebabkan makin ramai yang melihatnya sebagai "meriam buluh" yang hanya kuat berbunyi, tapi tidak mendatangkan sebarang hasil positif.

Kadang-kadang, usul dari PKR dan DAP yang bertentangan dengan dasar prinsip budaya PAS pun disokong Mahfuz, takkanlah Naib Presiden begini akan dipilih semula oleh para perwakilan PAS? Rasanya, puak-puak PAS sendiri pun sudah bosan dan jelak dengan sikap sebegini, bukan?

Justeru itu, saya menyarankan Mahfuz Omar supaya bermuhasabah diri. Kaji dan kenali kelemahan diri. Kalau orang PAS sendiri pun menolak, takkanlah rakyat diluar sana akan menerima? Dan apakah Mahfuz fikir orang PAS di Kedah menerima dan menyokong perlantikannya sebagai Pesuruhjaya PAS di negeri itu?

Mahfuz perlu pulang ke Kedah. Selama dia menjadi Ahli Parlimen, dia jarang-jarang sekali pulang ke kawasan. Kebanyakan masanya dihabiskan di Kuala Lumpur. Orang Pokok Sena memang arif tentang itu. Mahfuz hanya pulang sekali-sekala untuk buat bising dan kembali ke ibu negara dengan "sampah sarap"nya terbiar di serata kawasan…

Kini tugas berat menanti Mahfuz. Dia bukan lagi Naib Presiden PAS. Dia mungkin berharap akan dilantik sebagai AJK PAS Pusat saja selepas ini, itu pun jika ada belas ehsan dari Presiden PAS dan Timbalannya. Dalam masa yang sama, dia perlu mengetuai PAS untuk menjajah kembali negeri Kedah pada PRU ke-14 nanti.

Persoalannya, apakah Mahfuz mampu? Apakah Mahfuz layak dan menepati citarasa puak PAS Kedah untuk mengetuai mereka menjajah Kedah kembali? Apakah cukup IQ Mahfuz untuk menewaskan Mukhriz Mahathir dan barisan kepimpinan UMNO-BN Kedah? Harap Mahfuz ukur baju di badan sendiri…Wallahu'alam.

Cara "HALAL" berhibur dalam agama PAS? Na'uzubillahhh....

Posted: 24 Nov 2013 12:35 AM PST

Sebelum ni memang banyak kali Pemuda PAS tegur dan mengutuk UMNO kononnya menganjurkan konsert yang melalaikan, "lagha" dan menampilkan elemen yang tidak Islamik. Macam-macam yang PAS kutuk dan tuduh UMNO...

UMNO dikatakan sesat..UMNO dikatakan "thoghuttt"..Malah ada sebilangan yang menuduh UMNO sebagai kafir...Meskipun perbuatan itu tidak melampau, tapi tuduhan-tuduhan dari PAS pada UMNO tetap melampau...

Maklumlah...saya melihat teguran tu bukan hanya bersifat teguran...malah lebih bersifat nak buruk-burukkan saudara seagama sendiri...nak jejaskan imej dan hukum saudara seagama mengikut gerak hati... ikhlas? Rasanya tidakkkk...tidak ikhlas teguran sebegitu...

Tapi, saya tetap ucapkan terima kasih dan saya hargai teguran tersebut. Saya sendiri akan menegur UMNO, Pemuda atau Puteri UMNO yang menganjurkan konsert yang bersifat sebegitu...

Tapi konsert seperti dibawah ni tidak pula dikutuk PAS. Malah Pemuda PAS yang menganjurkan konsert tu mintak kita berfikiran terbuka dan menerima konsert tersebut dengan hati yang terbuka...



Saya nak tanya, apakah konsert sebegini menepati sunnah Rasulullah SAW? Tidak melalaikan? Tidak "lagha"? Konsert yang penuh dengan elemen-elemen penerapan nilai-nilai Islam?

InsyaAllah, saya akan nenegah anak-anak saya mendekati PAS sekiranya perkara sebegini dibenar dan dihalalkan oleh puak yang kononnya "terlalu Islam melebihi orang lain" itu...Na'uzubillahi min zalikal "khobaaith"...

Cucu Tok Selampit

Posted: 24 Nov 2013 01:24 PM PST

Cucu Tok Selampit


Ini Lagi Satu Bukti Wartawan @malaysiakini Memang Kaki Spin, Pelapor Berita Sampah!

Posted: 24 Nov 2013 01:49 AM PST




Ini gambar dua wartawan Malaysiakini yang dapat ditangkap oleh lensa kamera sewaktu perasmian Seminar Pemerkasaan Ekonomi Nasional (Pena) di Masjid Wilayah Persekutuan di Kuala Lumpur, pagi tadi. Dengan berpakaian yang yang tidak sesuai untuk membuat liputan di masjid, pastinya rakan-rakan wartawan dan bloggers yang lain tertanya-tanya apakah bentuk berita yang akan mereka sediakan kelak. 

Seminar berkenaan dirasmikan oleh Perdana Menteri yang juga merupakan Menteri Kewangan. Turut hadir Menteri Kewangan Kedua DS Ahmad Husni Hanadzlah, Menteri Wilayah Persekutuan DS Tengku Adnan Tengku Mansor dan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan yang juga Pengerusi Sekretariat Pena. 

Semuanya nampak jelas apabila berita yang dikeluarkan oleh wartawan berkenaan pada jam 1:51PM hanya menjuruskan berita picisan dan berita sampah. Dalam banyak-banyak input yang diberikan oleh Perdana Menteri, hanya isu makan menggunakan lilin yang menjadi topik wartawan-wartawan berkenaan. Mereka sememangnya pakar di dalam bidang spin ... King of Spin!


Nota kaki - Kredit gambar kiriman Uzaidi Udanis dan Hasrin Ramlan.

Apa Yang Tersirat

Posted: 24 Nov 2013 01:18 PM PST

Apa Yang Tersirat


Elak Bayar Cukai: Pengkhianat Negara: Najib

Posted: 24 Nov 2013 04:40 AM PST

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata mereka yang mengelak daripada membayar cukai boleh dianggap melakukan pengkhianatan kepada negara.

Ini kerana, katanya kewajipan membayar cukai merupakan satu daripada semangat patriotisme terhadap negara.

"Definisi patriotisme dalam negara kita ialah apabila kita melunaskan tanggungjawab kepada negara untuk kebaikan negara dan rakyat.

"Bila bayar cukai kita tolong rakyat, kita tanamkan semangat ini, dengan ini negara kita akan lebih berjaya," katanya ketika merasmikan Seminar Pemerkasaan Ekonomi Nasional (Pena) di Masjid Wilayah Persekutuan di sini, Ahad.

Turut hadir Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan yang juga Pengerusi Sekretariat Pena.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata sudah tiba masanya kerajaan memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang akan dilaksanakan mulai 1 April 2015 kerana ia adalah untuk kebaikan rakyat dan masa depan negara.

"Kebaikannya ialah kita akan mempunyai sumber kewangan dan hasil yang lebih kukuh untuk memacu pembangunan negara dan rakyat akan lebih bahagia kerana berdasarkan sumberlah, negara akan menjadi maju," katanya.

Beliau berkata dalam menuju ke arah negara maju pada 2020, Malaysia perlu mempunyai sumber tambahan bagi menampung segala keperluan negara terutamanya dalam membangunkan kemudahan infrastruktur. "Kalau kita lihat perjalanan negara kita, cuba kita bayangkan dalam sejenak bagaimana hala tuju perkembangan negara kita, dalam keadaan sebuah negara di mana kampung-kampung tradisional, bandar-bandar kecil bertukar wajah.

"Kita nak jalan raya baharu, sekolah dan universiti yang baharu dan ini memerlukan peruntukan yang lebih, jadi kita tidak boleh tidak ada hasil, kalau tidak siapa hendak bayar semua ini.

"Pilihannya adalah dengan membuat pinjaman, tetapi kalau asyik pinjam apa akan jadi, tidak terbayar kita, rating negara kita akan menurun, kita akan muflis, semua rakyat susah, kita tidak boleh uruskan negara macam ini," katanya.

Najib turut membidas pembangkang yang menjanjikan pelbagai perkara termasuklah ada ketikanya menentang pelaksanaan GST tetapi kemudian menyokongnya kembali dengan syarat ia dilaksanakan setelah kerajaan menutup semua ketirisan.

"Kita tadbir negara mestilah ada 'sense of responsibility', kita akui mungkin ada ketirisan tetapi kita mempunyai iltizam untuk memperbetulkan sebab itu kita bentangkan secara umum Laporan Audit, mana ada negara yang sempurna," katanya.Mengenai agenda pemerkasaan Bumiputera, beliau berkata ia menjadi agenda nasional bagi memastikan kelompok Bumiputera dapat berkongsi kekayaan negara secara adil dan saksama.

Seminar sehari yang dianjurkan Sekretariat Pena itu bertujuan memberi kefahaman dan penerangan mengenai GST, intipati Bajet 2014 dan agenda pemerkasaan Bumiputera.

PEJUANG BANGSA

Posted: 24 Nov 2013 11:18 AM PST

PEJUANG BANGSA


PANAS ! JEFF OII GELAR KUCING KURAP DISERANG KAKITANGAN MPPP TAK PUAS HATI !!

Posted: 24 Nov 2013 04:06 AM PST


Lihat lah betapi hinanya kakitangan bawahan MPPP di mata Cina DAP .. mereka anggap macam kucing kurap saja .  Itu pun macai2 tegar PAS & PKR di negeri memuja  lagi  tokong DAP ini sampai berdoa supaya masuk Islam .

Hari ini ia terbukti sehinggakan ada kakitangan awam tak puas hari penghinaan oleh seorang pemimpin DAP terhadap mereka . 




Lawatan Anggota Parlimen Jelutong Jeff Ooi Chuan Aun di Pasar Jelutong di sini bertukar "kecoh" apabila seorang pekerja Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) menggesanya menggugurkan label "kucing kurap" yang ditujukan kepada kakitangan bawahan MPPP, Sabtu lepas.

Dalam kejadian kira-kira 10.30 pagi, bekas Timbalan Presiden Kesatuan Buruh MPPP Mohd Rofi Osman mendekati Ooi, yang ketika itu sedang mengadakan sidang akhbar mengenai penjaja tidak berlesen, dan dengan suara yang kuat memintanya memohon maaf secara terbuka kepada semua kakitangan MPPP.

Keadaan itu mendorong orang ramai berkerumum di situ manakala beberapa petugas di situ menasihatkan Mohd Rofi agar beredar dari situ.

Ooi segara menamatkan sidang akhbar itu dan beredar sambil berkata, "wartawan boleh tanya ini superstar kita (sambil menunjuk kepada Aminah Abdullah) saya dah siap ya (sidang akhbar)," katanya.

Aminah ialah Presiden Pertubuhan Kebajikan Insan Mulia yang turut berada di lokasi kejadian.

Mohd Rofi, 58, yang telah berkhidmat lebih 30 tahun dengan MPPP berkata beliau kesal dengan sikap Ooi yang seolah-olah tidak berasa bersalah dan memandang remeh permintaannya itu.

"Sebagai seorang wakil rakyat yang berpelajaran tinggi dia (Ooi) tak boleh cakap begitu... dia sepatutnya profesional dan sedar perbuatannya itu telah mengguris perasaan pekerja bawahan seperti saya," katanya.




Terdahulu, Ooi meninjau pasar berkenaan bersama sekumpulan pegawai MPPP untuk menyelesaikan masalah isu kebanjiran penjaja tidak berlesen di sekitar Jelutong.

Katanya seramai 79 penjaja tidak berlesen telah dikenal pasti dan kerajaan negeri bercadang menempatkan mereka di kompleks peniaga yang akan dibina secara berperingkat di Sungai Pinang dengan fasa pertama dijangka siap pada 2015.

Ketika ditanya mengenai kenyataan "kucing kurap" itu, Ooi mengaku memberi label itu kepada kepada beberapa pegawai MPPP Sabtu lepas kerana mereka tidak membawa perangkaan terkini mengenai kedudukan penjaja di Jelutong selain tidak berpuas hati apabila pegawai kanan yang sepatutnya hadir tiada dalam sesi lawatan itu.

"You are insulting me by sending a lower officer itu 'kucing kurap' (anda menghina saya dengan menghantar pegawai pangkat rendah itu 'kucing kurap')... kita nak selesaikan masalah tetapi pegawai kanan itu serah kepada seorang yang lebih junior dan mereka tidak boleh buat keputusan," katanya. - Bernama





Tugu Bangsa Tembok Negara

Posted: 24 Nov 2013 07:13 AM PST

Tugu Bangsa Tembok Negara


TIGA CEDERA DUA MOTOSIKAL BERTEMBUNG DI SIMPANG EMPAT PUKAL PPK BLOK E SAWAH SEMPADAN

Posted: 23 Nov 2013 11:13 PM PST

TANJONG KARANG - Dua buah motosikal bertembung menyebabkan kedua-dua penunggangnya dan seorang pembonceng salah satu motosikal terbabit cedera.

Kemalangan berlaku di persimpangan Pukal Padi PPK, Blok E Sawah Sempadan, sekitar jam 12:00 tengahari tadi.

Sebab kemalangan tidak diketahui dan kesemua mangsa telah dibawa ke Hospital Tanjong Karang oleh orang ramai yang berada di tempat kemalangan bagi mendapatkan rawatan.

Pedang Alif Ba Ta

Posted: 24 Nov 2013 07:07 AM PST

Pedang Alif Ba Ta


VIDEO: Kalimah Allah, Muhammad Ketika Azan

Posted: 23 Nov 2013 07:44 AM PST

Salin semula – dari portal http://mynewshub.my/2013/11/22/video-kalimah-allah-muhammad-di-langit-ketika-azan/#.UpDMlXkazCS

Subhanallah, terasa berbekas di hati apabila melihat kebesaran Allah SWT dalam video di bawah.

Tak pasti di masjid mana dan sewaktu azan untuk solat apa (kemungkinan besar di Masjid Nabawi, Madinah sewaktu maghrib) tapi di saat suara muazin berkumandang, kelihatan gumpalan awan di langit membentuk kalimah Allah dan Muhammad dengan jelas.

Memanglah ini bukan kes pertama gumpalan awan membentuk kalimah Allah disaksikan di langit tapi kali ini, ia membentuk sekali kalimah Muhammad dan kelihatan cuma bersebelahan.

Saksikan video di bawah.

Mudah-mudahan ia dapat menyentuh hati sesiapa sahaja yang menonton seterusnya menyedarkan kita tentang kekuasaan Yang Maha Esa. – REM RAMZI

VIDEO: Kalimah Allah, Muhammad Ketika Azanhttp://mynewshub.my/2013/11/22/video-kalimah-allah-muhammad-di-langit-ketika-azan/http://mynewshub.my/wp-content/uploads/2013/11/Fullscreen-capture-11222013-54951-PM.jpghttp://mynewshub.my/wp-content/uploads/2013/11/Fullscreen-capture-11222013-54951-PM-150×150.jpg22 November 2013Author MNHmyVideokalimah AllahSubhanallah, terasa berbekas di hati apabila melihat kebesaran Allah SWT dalam video di bawah. Tak pasti di masjid mana dan sewaktu azan untuk solat apa (kemungkinan besar di Masjid Nabawi, Madinah sewaktu maghrib) tapi di saat suara muazin berkumandang, kelihatan gumpalan awan di langit membentuk kalimah Allah dan Muhammad dengan…
Subhanallah, terasa berbekas di hati apabila melihat kebesaran Allah SWT dalam video di bawah. Tak pasti di masjid mana dan sewaktu azan untuk solat apa (kemungkinan besar di Masjid Nabawi, Madinah sewaktu maghrib) tapi di saat suara muazin berkumandang, kelihatan gumpalan awan di langit membentuk kalimah Allah dan Muhammad dengan jelas. Memanglah ini bukan kes pertama gumpalan awan membentuk kalimah Allah disaksikan di langit tapi kali ini, ia membentuk sekali kalimah Muhammad dan kelihatan cuma bersebelahan. Saksikan video di bawah. Mudah-mudahan ia dapat menyentuh hati sesiapa sahaja yang menonton seterusnya menyedarkan kita tentang kekuasaan Yang Maha Esa. – <strong>REM RAMZI</strong>
AuthorMNHsocialmynewshubEditormyNewshub


8


bumiyang

Posted: 24 Nov 2013 03:27 AM PST

bumiyang


Kekalkan Kerusi Timbalan Presiden Pas - Mat Sabu Adalah Masa Depan Pas???

Posted: 23 Nov 2013 07:25 PM PST

Mahu Ketahui Lebih Lanjut Tentang GST?

Posted: 23 Nov 2013 07:31 AM PST

Taipingmali (tm)

Posted: 24 Nov 2013 01:50 AM PST

Taipingmali (tm)


Alahai! Kesian dia

Posted: 23 Nov 2013 09:12 PM PST

Jangan sedih la Mat Put, inilah pemilihan yang islamik!

Selesai sudah pemilihan Pas ala-ala Barat

Posted: 23 Nov 2013 09:08 PM PST

Pas dalam amanat Hadi pernah mengutuk Umno kerana menggunakan undang-undang dan perlembagaan penjajah.

Kerajaan Bn tidak islamik kerana sistem pemilihan pemerintah tidak ikut cara Islam.

Nah! Sejak 1951 lagi pemilihan Pas guna sistem apa? Muktamar Pas yang lalu menyaksikan Mat Sabu berjaya menjadi orang nombor 2 terpenting dalam Pas. 

Mat Sabu pro Syiah dan menjadi anak emas Dap Penang dikatakan telah menggunakan wang untuk membeli undi pada muktamar sebelum ini. Kini beliau menang lagi, tetapi belum ada rungutan akar umbi lagi, mungkin dalam seminggu dua nanti jika wujud lagi cerita politik wang ini.

Agaknya bilalah Pas nak buat pemilihan cara Islam?

Perwakilan Pas Johor bangap!

Posted: 23 Nov 2013 08:51 PM PST

Dalam membahaskan usul kelmarin seorang wakil dari Johor mahukan Pakatan Rakyat mempunyai seorang ketua yang boleh dilantik menjadi perdana menteri jika pakatan menang dalam PRU 14.

Jelaslah bahawa perwakilan Johor itu mahukan Pas menjadi pengerusi yang  membolehkan Pas dilantik menjadi PM. Nampak jelas bahawa Pas tidak menyukai Anwar Ibrahim yang dilihat lebih dominan dan lebih menonjol untuk dijadikan sebagai PM. Pas juga sudah nampak bahawa gabungan mereka menguntungkan sekutu mereka terutama Dap.

Inilah nasib malang Pas yang perasan gagah dan ingin menguasai kerajaan pusat tetapi hakikatnya mereka adalah sebuah parti yang lemah.

Pas juga mungkin sedar bahawa mereka hanya minum air kencing Pkr dan Dap sahaja apabila Anwar membuat MOU untuk menyerahkan kuasa kepada Dap dan bukan kepada Pas.

Pas tak perlu resah dan gusar dengan siapa yang akan jadi PM kerana Pas tidak akan mendapat hak mereka selagi Anwar dan LGE masih bernyawa.

Sejak PRU 1991 Pas bersekutu dengan Dap dan S46 dengan harapan untuk mempergunakan Dap bagi menguasai politik tanah air dan harapan mereka ketika itu Dap mesti ikut arahan Pas. Ternyata ianya salah dan tidak tepat kerana apa yang berlaku ialah Pas yang tunduk kepada segala arahan Dap.

Oleh sebab itulah pakatan rakyat yang sebelum ini dikenali sebagai barisan alternatif gagal bersatu dibawah satu bendera seperti mana yang terdapat dalam BN.

Ia umpama tidur sekelambu tetapi mimpi lain-lain. Sampai bila pun mereka tidak akan mempercayai antara satu sama lain.

Curi Pagar Siang Siang Hari

Posted: 23 Nov 2013 07:43 PM PST

Mangkok hayun ini mungkin sudah habis duit untuk beli dadah atau beli beras, sehingga berani memotong dawai pagar di lapangan terbang Tekah kelmarin. Kejadian berlaku dalam jam 2.00 petang.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Mat Sabu Memuji Hassan Nasrallah (Ulama Syiah)

Posted: 23 Nov 2013 08:17 AM PST

Fathul Bari akui Anwar tak sebut pun 40 ribu Bangla

Posted: 23 Nov 2013 07:37 AM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 23 Nov 2013 11:49 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


(VIDEO) PAS Bantah Konsert @Metallica Tapi Benar Konsert Rock Pada Muktamar @khairykj

Posted: 23 Nov 2013 07:07 PM PST

Kemunafikan PAS terserlah dalam muktamar parti tersebut.

Dalam bulan Ogos tahun ini, PAS bantah konsert Metallica. Alasan yang diberikan oleh PAS adalah konsert tersebut tidak mencerminkan budaya masyarakat Malaysia.


Habis tu, konsert kat muktamar PAS kali ni cerminkan budaya masyarakat Malaysia ke?




Munafik tahap ABDULLAH BIN UBAY dah ni!

*Walharamu halalku.....slogan PAS dari dulu sampai sekarang. Metallica buat tak boleh, depa boleh plak?

Belantan

Posted: 23 Nov 2013 11:39 PM PST

Belantan


Polemik cukai taksiran cadangan DBKL!

Posted: 23 Nov 2013 09:42 PM PST


Media perdana mahupun alternatif, banyak membangkitkan isu mengenai cukai taksiran yang dicadangkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Kebanyakan komen dan maklum balas, melihat kenaikan ini sebagai sesuatu yang bakal membebankan pengguna dan pemilik aset di dalam kawasan Kuala Lumpur.

Penulis juga terbabit sama. Pemberitahuan tentang kenaikan diterima baru-baru ini sahaja. Memang benar, sebagai pemilik kita dibenarkan membuat bantahan kepada DBKL. Kita juga diminta menghubungi talian yang disediakan, sekiranya mempunyai sebarang pertanyaan mengenai kenaikan tersebut.

Sayangnya, panggilan penulis kepada talian yang dimaklumkan tidak pernah berjawab. Hampir separuh hari mencuba. Penulis membuat kesimpulan bahawa DBKL hanya bergurau dan tidak bersungguh-sungguh mendengar keluhan warga kota seperti penulis. Makna kata, pemberitahuan cukai taksiran DBKL sudah hampir pasti berlaku.

Kiriman khidmat pesanan ringkas penulis kepada seorang Ahli Parlimen Barisan Nasional juga tidak dibalas. Mungkin nombor penulis tidak dimasukkan dalam daftar 'rakyat' yang layak dibantu dan diberikan perhatian, namun ia adalah satu hakikat yang mengecewakan.

Sebarang perubahan yang menambah beban pengguna, seharusnya diperkukuh dengan agenda komunikasi dan pemerolehan maklum balas yang jelas dan bersungguh. Bukan main hentam keromo. Bukannya sekadar membuat pengumuman dan menghantar makluman mengikut sedap dan jalur kuasa yang ada.

Apakah DBKL sudah berasa terlalu angkuh untuk mendengar rayuan dan harapan pemilik aset kalangan warga kota? Lebih malang lagi jika keangkuhan sama turut diangkat sebagai modal politik baru kepada jentera kerajaan.

Kenaikan yang dikenakan bukan sedikit. Jika merujuk kepada laporan sebuah akhbar, kadar tahunan sebelum kenaikan sekitar RM500. Jika cadangan kenaikan cukai taksiran ini diterima, pemilik aset sama perlu membayar hampir RM2,000!

Soalnya, rakyat perlu dimaklumkan tentang perencanaan komprehensif di sebalik kenaikan ini. Mesti ada komitmen khidmat yang jelas. Perlu ada kesungguhan dan iltizam kekuasaan untuk merubah tatakelola dan tadbir urus DBKL agar lebih telus dan responsif. Perlu ada penjelasan mengenai formula kenaikan yang dicadangkan.

Penulis cuba melihat ucapan belanjawan DBKL tahun lalu, yang mungkin ada menyelitkan frasa 'berkemungkinan menaikkan kadar cukai taksiran dalam masa yang terdekat ini'. Paling hampir pun, ucapan Datuk Bandar yang merintih kerana cukai taksiran tidak pernah dinaikkan sejak tahun 1992.

Malah pada perenggan 10, ucapan belanjawan 2013, Datuk Bandar menegaskan bahawa walaupun tanpa kenaikan cukai taksiran, DBKL masih lagi mencatatkan peningkatan pendapatan kerana bertambahnya bilangan hartanah yang dikenakan cukai taksiran.

Dari sudut akauntabiliti, mungkin Datuk Bandar mempunyai kelebihan kerana tidak perlu mempertahan belanjawan secara bersungguh dalam sidang yang terbuka. Belanjawan lebih kepada formaliti tatakelola yang tidak memerlukan Datuk Bandar memberikan jawapan kepada rakyat.

Pernah penulis nyatakan di dalam akhbar sebelum ini, Datuk Bandar dan pimpinan DBKL mestilah menjiwai semangat transparensi dan reaksi spontan media baru. Hanya dengan mewujudkan platform yang sesuai, pimpinan DBKL dapat benar-benar merasai denyut nadi dan keluhan rakyat.

Kalaupun kenaikan ini dirasakan perlu, ia perlu didahului dengan agenda komunikasi yang strategik. Kalangan wakil rakyat, persatuan penduduk, pemimpin masyarakat mestilah dibawa dalam diskusi dan perbincangan. Maklum balas mesti tepat.

Ia mesti didahului dengan komitmen jelas DBKL untuk mengurus bajet dengan berkesan dan bertanggungjawab. Rakyat berhak terlebih dahulu dimaklumkan pencapaian belanjawan 2013. Masih adakah projek yang sakit? Masih wujudkah projek gajah putih?

Apakah peruntukan pembangunan lebih RM700 juta dalam belanjawan 2013 dibelanjakan dengan efisien dan berkesan? Hanya 60 peratus (%) peruntukan pembangunan dibiayai sendiri oleh DBKL; sementara baki dibantu oleh kerajaan pusat.

Datuk Bandar perlu faham bahawa tidak ditegur oleh Ketua Audit Negara itu memang satu pencapaian yang baik; namun kepuasan hati dan penerimaan baik rakyat dan warga kota secara umumnya, juga perlu diberikan perhatian.

Ada sepuluh aspek asas perkhidmatan yang dinyatakan dalam belanjawan DBKL tahun 2013, antaranya; kebersihan bandar, penyelenggaraan infrastruktur, kesihatan awam, pengindahan taman, perumahan awam dan perumahan rakyat, penjaja dan peniaga kecil.

Pernahkah DBKL membuat kajian mengenai indeks kepuasan hati warga kota dalam aspek-aspek yang dijadikan keutamaan ini? Apakah ia pernah dikongsi dengan masyarakat umum?

Polemik dan politik cukai taksiran ini boleh dikendalikan dengan lebih baik sekiranya pimpinan DBKL lebih rela untuk berkomunikasi dengan warga kota dengan lebih kerap dan tuntas. 'Komunikasi' ini tidak hanya merujuk kepada rancangan berkala yang dijayakan di dalam radio.

Komunikasi yang bersifat 'sudah terhantuk baru nak tengadah' memang menjemput lebih banyak masalah. Kalau facebook Datuk Bandar hanya sekadar mempunyai '776' pengikut, apa harapan jutaan warga kota dapat dihargai dan dilayani dengan efektif dan berkesan.

Kepada mereka yang menunggu sahaja ruang dan peluang untuk 'menjaringkan gol' pengaruh politik - cukai taksiran ini satu hadiah paling bermakna. Mereka kelihatan bersungguh memihak kepada rakyat; dan kita terus bersungguh mempertahan dasar dan keputusan yang diambil di atas kerusi empuk. -UMO

Suara Politik
Belantan

Kes liwat : Anwar tak puas hati Shafee kekal ketuai pendakwaan?

Posted: 23 Nov 2013 02:56 AM PST


Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan pelantikan peguam Tan Sri Dr. Muhammad Shafee Abdullah mengetuai pasukan pendakwaan dalam rayuan pendakwa raya bagi kes liwat melibatkan Anwar Ibrahim, sah di sisi undang-undang.

Panel lima hakim diketuai oleh Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Md. Raus Sharif memutuskan demikian selepas menolak rayuan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu.

Sehubungan itu, rayuan pendakwa raya terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membebaskan Anwar daripada tuduhan meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan, akan didengar di Mahkamah Rayuan selama dua hari bermula pada 11 dan 12 Disember ini.

Keputusan sebulat suara itu turut dicapai oleh Tan Sri Abdull Hamid Embong, Tan Sri Ahmad Maarop, Datuk Hasan Lah dan Datuk Seri Abu Samah Nordin.

Mahkamah Rayuan pada 18 September lalu mengekalkan pelantikan Muhammad Shafee mengetuai pasukan pendakwaan dalam rayuan tersebut selepas menolak permohonan pihak pembelaan untuk menggugurkan peguam terkemuka itu.

Hakim Md. Raus dalam keputusannya menyatakan, Mahkamah Rayuan betul ketika memutuskan pelantikan Muhammad Shafee mengendalikan rayuan tersebut adalah sah di sisi undang-undang.


Pelantikan Muhammad Shafee selaku pendakwa raya dalam rayuan itu dibuat berdasarkan peruntukan dalam Kanun Tatacara Jenayah (CPC) iaitu Seksyen 376(3) dan Seksyen 379 serta Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan.

Kuorum itu bersetuju dengan Mahkamah Rayuan bahawa Seksyen 378 CPC yang menyatakan hanya pendakwa raya, timbalan pendakwa raya kanan atau timbalan pendakwa raya boleh bertindak dalam rayuan jenayah, tidak harus dipencilkan daripada Seksyen 376(3) dan Seksyen 379.

Seksyen-seksyen itu melengkapi antara satu sama lain kerana Seksyen 379 memberi kuasa kepada pendakwa raya melantik seorang peguam mengendalikan kes jenayah.

Seksyen 376(3) menyatakan pendakwa raya boleh melantik mereka yang layak sebagai timbalan pendakwa raya.

Sehubungan itu, panel tersebut berpuas hati bahawa persoalan pertama yang dibangkitkan oleh Anwar berhubung kesahihan pelantikan Muhammad Shafee berdasarkan peruntukan berkenaan, tiada merit.

Kuorum berkenaan turut mendengar penghujahan peguam Karpal Singh yang mewakili Anwar berhubung kedudukan Muhammad Shafee sebagai saksi yang berpotensi dalam kes itu kerana keterangannya pernah direkodkan oleh polis ketika perbicaraan berlangsung di Mahkamah Tinggi.

Karpal dalam hujahnya menyatakan, Muhammad Shafee merupakan saksi material dalam kes liwat kerana beliau berada di kediaman Datuk Seri Najib Tun Razak ketika Mohd. Saiful Bukhari datang menemui Perdana Menteri (ketika itu Timbalan Perdana Menteri).

Walau bagaimanapun, panel tersebut tidak bersetuju dengan hujah peguam bela kerana Muhammad Shafee tidak pernah dipanggil sebagai saksi sehingga perbicaraan selesai walaupun beliau pernah ditawarkan sebagai saksi pembelaan.

Oleh yang demikian, mahkamah berpuas hati tiada bukti bagi menyokong hujah pembelaan bahawa pelantikannya sebagai pendakwa raya dalam rayuan itu akan mewujudkan konflik kepentingan.

Pada 9 Januari tahun lalu, Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah melepas dan membebaskan Anwar selepas mendapati tiada bukti kukuh bagi menyokong keterangan Mohd. Saiful Bukhari selain tidak selamat untuk mahkamah bergantung kepada bukti asid deoksiribonukleik (DNA).

Anwar, 66, didakwa meliwat Mohd. Saiful Bukhari, 28, di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No. 99, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, di ibu negara antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang, 26 Jun 2008.-UMO

Suara Politik
Belantan

Ustaz Moden's Weblog

Posted: 23 Nov 2013 11:37 PM PST

Ustaz Moden's Weblog


Hudud boleh dilaksana di Kelantan – Nik Aziz

Posted: 23 Nov 2013 02:28 AM PST

po_03.1.jpgNIK ABDUL AZIZ

SHAH ALAM 22 Nov. – Meskipun pelaksanaan hukum hudud di Kelantan masih tertangguh selama 23 tahun, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tetap yakin undang-undang syariah itu boleh dilaksanakan dengan sokongan semua pihak.

Bekas Menteri Besar Kelantan itu berkata, ini memandangkan sudah ada puak-puak tertentu memberi sokongan terbuka walaupun sebelum ini hanya berdiam diri.

“Walaupun saya uzur, tetapi jiwa saya sedang mengecapi kebahagiaan hidup sekarang ini kerana masalah hudud telah disokong oleh orang-orang yang melawannya.

“Hudud dapat dilaksanakan dengan sokongan bersama. Sekarang ini timbul puak-puak tertentu yang memberi sokongan terbuka yang dulunya senyap,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas ucapan dasar Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam Muktamar Tahunan parti itu Kali Ke-59, di sini hari ini.

Terdahulu, beliau sebelum itu menyerahkan momento dinar dan dirham untuk dibida bermula pada harga RM10,000 sempena muktamar itu dan nilai yang diperoleh akan disumbangkan kepada parti tersebut.

Baru-baru ini, Ketua Hakim Syarie Kelantan, Datuk Daud Muhammad menyatakan bahawa Mahkamah Syariah Kelantan sudah bersedia melaksanakan enakmen itu yang dibentuk pada tahun 1993 bila-bila masa sekiranya Kerajaan Pas Kelantan mahu menguatkuasakannya.

Walau bagaimanapun, Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah memberikan alasan bahawa persediaan untuk melaksanakan hukum hudud setakat ini hanya terhad kepada soal infrastruktur semata-mata sebaliknya dalam soal perundangan, masih banyak perlu dilakukan.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20131123/po_03/Hudud-boleh-dilaksana-di-Kelantan—Nik-Aziz##ixzz2lSjhkI42
© Utusan Melayu (M) Bhd

Ustaz : hudud bukan boleh dipolitikkan. Sesiapa yang mahu melaksanakannya perlu jujur dan ikhlas kerana Allah.


sekupangdua

Posted: 23 Nov 2013 11:30 PM PST

sekupangdua


PROTES PAS PENANG AKHIRNYA DIJAWAB DENGAN CACIAN DAP

Posted: 21 Nov 2013 10:41 AM PST


Nampak gayanya Protes dari PAS Pulau Pinang tidak berakhir dengan kesudahan yg baik apatah lagi tidak memdapat perhatian lansung sekali pun atas dasar gabungan Pakatan Rakyat sebagai kerajaan negeri Pulau Mu.ara sekali pun PAS berharap dengan membuat kenyataanakan keluar gabungan yg telah dibentuk dalam nama Pakatan Rakyat yg.nononnya perjuangan hak rakyat. 

Sekalipun sudah ramai yg melihat senario ini dibeberapa kerajaan negeri terutama DAP cukup jelas tidak akan m. MPPPberi ruang terutamannya di Penang PAS tetap.n mereenafikan sebaliknya mengangkat kafirun setaraf ulama mau  ustaz .nonnya seribu kali lebih baik dari UMNO. malah dewasaa . i kita cukup jelas melihat pas dah bukan lagi sebagai rakan parti sebaliknya sebagai lembu pencacai untuk Roket. Ikut seperti yg ditelunjuk jari roket tanpa sesekali tidak boleh pertikai apa yg dikerah. Kalau disuruh meroyan di atas jalan raya... buat jer jangan banyak bunyi. Malah setakat ini makin kuat BARUAan mereka kalau dikerah. Bukan susah sangat dengan hanya sehelai t shirt PAS dah boleh dihambakan untuk apa saja kerahan abang besar roket.

Dengan memberi amaran akan keluar dari pakatan jika DAP berdegil terus tidak melayan tuntutan mereka sudah tentu lah yakin dan menjangka DAP akan takut atau akan ambil tindakan drastik memenuhi permintaan mereka atas sebelum ini sebagai rakan dalam parti. Lagi pun PAS dah banyak memberi bukti betapa kesetiaan mereka dengan memperlihatkan bagaimana sanggup mencaci, maki hamun, fitnah malah mengafirkan sesama umat islam sendiri. Demi mengangkat roket dalam apa juga keadaan sekali pun terpaksa menghancurkan ukhuwah sesama bangsa dan agama... nyata tidak seperti yg dijangka akhirnya mereka lansung tak dilayan apatah lagi untuk berunding dan memberi ruang sebagai rakan...

Sebaliknya tanpa rasa sebagai rakan mereka terus menghina bangsa melayu bila MP Jelutung tanpa ambil kira perasaan orang melayu termasuk sebangsa dan seagama PAS Jeff Ooi yg Haram Jadah bangga dengan mengelarkan pejawat awam yg berbangsa melayu sebagai kucing kurap. Kes ini terjadi bila Haram jadah nie tidak mahu berurusan dengan pegawai yang sepatutnya menjadi tanggung jawab kerja dihina sebagai MELAYU kucing kurap di pejabat pentadbiran Majlis Pembandaran Pulau Pinang  (MPPP) Malah tugas sepatutnya yg menjadi tugasan mereka dinafikan malah menghina mereka dengan tanpa segan silu ataupun  Menjaga hati bangsa dan agama rakan mereka dengan mengatakan TIDAK MAHU BERCAKAP DENGAN MELAYU KUCING KURAP HANYA SEBAGAI PEGAWAI RENDAH... tidak layak bercakap dengan dia...Buang masa dia jer

Nampaknya kalau lah PAS dan Pi Kay Arr terutama yg berbangsa Melayu dah dapat gelaran baru mengantikan sebelum ini pangkat mereka sebagai Lembu Roket, Pencacai roket. Barua ataupun Hamba abdi kepada roket... tahniah la dapat pangkat baru MKK...MELAYU KUCING KURAP... Besor pingat tu yop...

Panglima Perang Cyber

Posted: 23 Nov 2013 11:24 PM PST

Panglima Perang Cyber


Salahuddin, Tuan Ibrahim, Husam menang jawatan VP - @Malaysiakini

Posted: 23 Nov 2013 07:43 PM PST

  • Salahuddin, Tuan Ibrahim, Husam menang jawatan VP
  • 10:55AM Nov 24 2013

  • Pesuruhjaya PAS Pahang Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, dan dua penyandang naib presiden Salahuddin Ayub dan Datuk Husam Musa diumumkan pemenang bagi jawatan nombor tiga parti Islam itu pada muktamar tahunan ke-59 hari ini.

    Salahuddin mendapat undi paling banyak, 917 undi diikuti Tuan Ibrahim yang mendapat 849 undi, manakala Husam di tempat ketiga dengan 520 undi.

    Dua lagi calon - ahli parlimen Pokok Sena yang juga penyandang Datuk Mahfuz Omar dan Datuk Abu Bakar Chik tewas dalam pertandingan itu.

    Keputusan jawatan naib presiden, yang sepatutnya diumumkan semalam, ditangguhkan selepas persetujuan kelima-lima wakil calon untuk mengadakan pengiraan semula kerana masing-masing mendapat jumlah undi yang sangat jumlah undi yang "sangat rapat".


    Keputusan berkenaan diumumkan oleh pengerusi pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS Pusat, Asmuni Awi pada kira-kira jam 10.50 pagi ini.



Panglima : nampaknya undi Husam semakin menjunam turun. Beza 329 undi berbanding VP no 2. Ahli PAS semakin cerdik melihat siapa yang wajar diletakkan di hadapan dengan undian paling atas.

Ahli PAS mahu suara menegakkan islam diperkuatkan. Mereka sudah lemas ditelan lautan hujjah pro kerajaan disokong golongan atas pagar yang nampak kecelaruan kepimpinan PAS hari ini di bawah haji Hadi.

Husam dilihat pro Anwar dan Nik Aziz yang menjadi batu  penghalang kerajaan perpaduan. Kerana itu Husam sudah dihukum dengan keputusan paling rendah antara tiga naib Presiden.

Mereka tidak mahu korupsi terus berleluasa dan 'al Juburi' disokong hingga menjejaskan nama baik PAS hingga dilihat begitu dayus dalam soal agama berkaitan Pakatan Rakyat.

Sent from my iPhone

MyMassa | Video Timbalan Presiden PAS Mat Sabu Memuji Ulama Syiah Hassan Nasrallah !

Posted: 23 Nov 2013 04:02 PM PST


Hizbullah di Lubnan adalah sebuah parti atau gerakan Syiah. Dipimpin oleh Hassan Nasrallah. 

Dalam video di bawah Mat Sabu memuji dengan panjang lebar pemimpin Syiah yang turut dikagumi isteri beliau hingga mahu memeluknya.

Sekali tengok teringat dalam ajaran Syiah ada perkara yang diajar untuk memberikan isteri dinikmati (disetubuhi) oleh pemimpin mereka dengan diberitahu ia satu perbuatan yang besar pahala di sisi Allah.

Hingga ada memberitahu kes khalwat pemimpin PAS di Kelantan satu ketika dulu ada kaitan dengan ajaran ini di mana suaminya mengetahui dan membiarkan isteri bersama pemimpin tersebut! 

Wallahu A'lam

Memuji pemimpin Syiah sudah tentu akan membawa kepada mengakui fahaman yang dianutinya. Atau secara simbolik mahu mengangkat martabatnya secara halus

Tulisan Ini sudah tentu akan dinafikan sekeras-kerasnya oleh Mat Sabu namun ia adalah lanjutan kepada bukti demi bukti yang mengaitkan Mat Sabu dengan fahaman menyeleweng Syiah.


Gambar : Hassan Nasrallah pemimpin Syiah di Beirut, Lubnan.

Hebat kata Mat Sabu pemimpin ini hingga  mahu dipeluk oleh isteri beliau jika ia dibenar oleh Islam.

 

Banyak pihak yang memberitahu mengaitkan Mat Sabu dengan Syiah dan video ini salah satu bahan yang menguatkan dakwaan tersebut selain banyak tindakan beliau selama ini yang boleh dibaca kembali berkenaannya dengan melakukan sedikit carian di Google menerusi portal yang dipercayai.

Kita tidak mahu PAS menjadi parti Wahabi atau Syiah dan doa kita agar UMNO PAS kekal dalam pakaian Ahlu Sunnah Wal Jamaah.

Moga Allah kabulkan.


Sumber asal :



Sent from my iPhone

Tahaluf Siyasi : Kini Hiburan Konsert Heavy Metal Dianjurkan Sempena Muktamar PAS 2013

Posted: 23 Nov 2013 07:21 AM PST

1. PAS sekarang amal mazhab nama Tahaluf Siyasi. Sepatutnya Islam makin beruntung selepas mazhab ini dipakai namun nampaknya bukan islam makin kenyang dan ketawa selepas ia diamalkan.

2. Selepas peluk DAP PKR, PAS kini makin liberal sehingga membenarkan konsert Heavy Metal (bukan mental) di muktamar mereka.

3. Transformasi ini sangat hebat namun bukti jelas bagaimana semakin jauh perjuangan PAS selepas satu persatu diamkan diri bila isu agama dihina dilakukan rakan sepakatan sendiri.

4. Sebelum kapal Pakatan tenggelam ayuh terjunlah menuju kapal lebih selamat dari ditelan ombak taufan yang bakal menenggelamkan semua yang degil mengikuti kebenaran !

Keputusan Penuh Pemilihan PAS 2013 - Kemenangan Mat Sabu Bukti Nasihat Mursyidul Am PAS Sudah Tidak Laku!!!

Posted: 23 Nov 2013 06:57 AM PST


Sebentar tadi Panglima menerima keputusan penuh pemilihan PAS 2013 dari rakan melalui whatsapp.

Keputusan Pemilihan PAS Pusat Sesi 2011-2015

PRESIDEN
YB Dato' Seri Abdul Hadi Awang

TIMBALAN PRESIDEN
Mohamad Sabu

NAIB PRESIDEN
-

AHLI JAWATAN KUASA

1. Idris Ahmad, Ustaz 
2. Mazlan Aliman, Haji 
3. Mohd Nizar Jamaluddin, Dato' Seri Ir. 
4. Amiruddin Hamzah, YB Dato' Ir. 
5. Mohd Hatta Ramli, YB Dr. 
6. Nasrudin Hassan, YB Ustaz 
7. Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz, YB Ustaz 
8. Mujahid Yusof Rawa, YB Datuk Dr
9. Dzulkefly Ahmad, Dr
10. Mohamed hanipa Maidin, YB Hj
11. Kamaruddin Jaafar, YB Dato'
12. Khalid Abd samad, YB Hj
13. Nik Zawawi Salleh, Ustaz
14. Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, YB Dr.
15. Riduan Mohd Nor, Dr.
16. Mahfodz Mohamed, Dato' Dr.
17. Siti Mariah Mahmud, YB.Dr.
18. Nuridah Salleh, Ustazah

Keputusan bagi jawatan Naib Presiden hanya akan diumumkan esok pagi.

Sebelum ini saya telah siarkan pandangan penganalisa politik Datuk Faris Halim yang disiarkan di sini:


Beliau menulis tajuk : wajib menangkan Mat Sabu! Yang mengandungi sindiran sinis kepada demokrasi di dalam PAS!

Sekaligus menjadikan penyokong PAS akan terbelit dengan pandangan sinis beliau yang mengetuk minda mereka yang tidak sedar bahawa ramai barisan calon yang bertanding pada pemilihan PAS kali ini datangnya dari kem Anwarinas yang menolak perpaduan Umno Pas.

Kemenangan Mat Sabu juga membuktikan bahawa perkataan Nik Aziz Nik Mat sebagai Mursyidul Am PAS yang meminta golongan agama dipilih sebagai Timbalan Presiden PAS juga gagal dipatuhi.

Benarlah orang berkata bahawa bila kita sudah tiada kuasa maka manusia tidak akan menghormati lagi apa jua kata kita bicara. Mereka akan mendengar tanpa sebarang kehendak di hati untuk melaksanakannya.

Pemilihan yang menyaksikan Mat Sabu kekal sebagai timbalan juga menjadikan kita melihat bagaimana kuatnya cengkaman DAP di dalam PAS apabila Mat Sabu yang dibiaya Kerajaan DAP Pulau Pinang dengan gaji sangat lumayan menang dengan bergaya kali ini.

Maka apakah akan ada lagi harapan boleh disandarkan kepada PAS hari ini selepas sekian banyak pencabulan terhadap Islam didiamkan sahaja tanpa aksi kental para pemuda dan pemimpinnya?

Cukuplah dan mari pertahan dan pertingkatkan Umno yang sudah dan akan terus pertahan islam mengikut acuan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Inilah yang kami lakukan dan kepada Allah kita mohon perlindungan dan bantuan.

Wassalam.

Sent from my iPhone

Kenapa Blogger APA nak kena mintak maaf dengan @Khairykj ?

Posted: 23 Nov 2013 02:37 AM PST


Aku rasa aku kena minta maaf kepada Khairy Jamaluddin kerana selama ini aku duk balun dia siang dan malam kerana aku ingat dia memang Ketua Pemuda Umno Malaysia.Rupa rupanya tidak...

Rupa rupanya Khairy cuma PELAKONyang hanya melakonkan watak "Ketua Pemuda Umno" bukan real pun,sebab itulah Pemuda Umno dibawah "lakonan"Khairy terus lesu,kaku dan bisu tidak saperti yang diharapkan.Siyes aku cakap...aku betul betul terpedaya dengan "lakonan" Khairy  yang begitu menjiwai watak "Ketua Pemuda" sehinggakan aku mati mati ingat diaKETUA PEMUDA UMNO MALAYSIA..

KhairyJ

Baca selebihnya : 



Sent from my iPhone

oyabun

Posted: 23 Nov 2013 11:19 PM PST

oyabun


Mengembalikan jati diri Pas?

Posted: 23 Nov 2013 05:44 AM PST

Timbalan Ketua Dewan Ulama yang juga Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yaakob berucap pada Muktamar Tahunan Parti Islam Semalaysia (Pas) ke- 59 di Wisma MBSA, Shah Alam semalam.

Dalam muktamar Pas pada tahun 2011, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang secara terbuka mengubah haluan perjuangan parti itu daripada negara Islam kepada negara berkebajikan.

Alasan yang diberikan ialah Pas kini tidak mengutamakan negara Islam kerana agenda itu berada dalam agenda negara kebajikan. Beliau berkata, Islam wujud dalam lingkungan dan merupakan sebahagian daripada kebajikan.

Tetapi hakikat sebenarnya, Pas terpaksa mengubah haluan perjuangan daripada Negara Islam kepada Negara Berkebajikan kerana mengikut kehendak sekutu parti itu, PKR dan DAP.

Tanpa menyedari bahawa jati diri parti itu semakin terhakis melalui tindakan tersebut, Pas tetap berbangga dan menaruh harapan agar 'perubahan' itu akan mampu menarik sokongan pengundi-pengundi khususnya pengundi bukan Melayu dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu.

Pas berkeyakinan dalam soal itu apatah lagi pemilihan barisan kepimpinan parti tersebut pada tahun berkenaan turut menyaksikan golongan ulama yang dianggap tegas memperjuangkan penegakkan Negara Islam dan hukum hudud dilihat gagal menduduki posisi-posisi kanan dalam parti.

Bagaimanapun PRU-13 menyaksikan keputusan yang boleh dianggap mendukacitakan bagi Pas. Parti itu hanya mampu memenangi 21 kerusi Parlimen sahaja berbanding 23 kerusi pada PRU-12 dan gagal mempertahankan Kedah.

Sudah pasti pihak yang mengaut keuntungan berikutan pengorbanan yang dilakukan oleh Pas ialah PKR dan DAP. PKR tidak rugi apa-apa kerana terus kekal dengan 31 kerusi manakala DAP muncul parti dominan dalam pakatan pembangkang apabila menguasai 38 kerusi.

Dalam kedudukan itu, ketika hendak menentukan ketua pembangkang di Dewan Rakyat, DAP dengan 'murah hati' mengekalkan Datuk Seri Anwar Ibrahim manakala Pas hanya bersetuju sahaja.

Di Pulau Pinang pula, walaupun Pas dikatakan 'cukup berjasa' kepada pakatan pembangkang memandangkan berjaya meyakinkan penyokong-penyokongnya untuk mengundi calon-calon PKR dan DAP, tetapi mereka dilayan bagaikan 'melukut di tepi gantang' di negeri itu.

Paling menyedihkan di Selangor, walaupun mempunyai kelebihan kerusi berbanding PKR, tetapi Pas 'berkorban' lagi kononnya atas semangat setiakawan dan kerjasama apabila membenarkan PKR terus menjadi Menteri Besar.

Tetapi cuba kaji, apakah Pas mendapat layanan sewajarnya di Selangor. Adakah kerusi Exco Hal Ehwal Islam diberikan kepada parti itu? Adakah suara Pas benar-benar didengari dalam apa juga tindakan kerajaan negeri?

Malah sepanjang 2011 hingga hari ini, perjalanan politik pakatan pembangkang menyenaraikan pelbagai rentetan peristiwa yang menunjukkan Pas tidak menerima layanan sepatutnya sebagai parti yang mempunyai banyak jasa kepada pakatan itu.

Keterujaan untuk mengejar kuasa bersama PKR dan DAP dengan menawan Putrajaya telah menyebabkan Pas seolah-olah bersedia menghakiskan jati diri parti yang memperjuangkan Islam.

Kesudahannya, apa yang kita saksikan Pas lebih banyak menanggung kerugian berbanding mengaut keuntungan dalam kerjasama itu. Kehebatan Pas sebagai sebuah parti yang paling awal memerintah sesebuah negeri berbanding PKR dan DAP hilang entah ke mana, ketokohan ulama-ulama Pas ditenggelamkan dengan keterujaan pemimpin dan ahli parti itu mengutamakan pemimpin sekutu mereka dan suara Pas yang sering dilihat mampu menggerunkan lawannya bagaikan 'tidak laku' apabila dilontarkan dalam pakatan pembangkang.

Berikutan itu tanpa Pas sedari, sokongan orang Melayu kepada parti itu semakin merosot, tetapi Pas tidak mahu menerima hakikat ini, sebaliknya sehingga ke hari ini, mereka menyifatkan segala teguran yang dibuat adalah usaha untuk memecah belahkan kerjasama dengan pakatan pembangkang.

''Sebenarnya, kita tidak minta pun Pas keluar daripada pakatan itu, yang kita mahu ialah Pas menjadi parti bermaruah dan tidak mudah tunduk dengan kehendak PKR dan DAP.

''Kepimpinan atas boleh berkata dan berhujah apa sahaja tetapi di peringkat akar umbi, sudah ada perasaan tidak puas hati kerana Pas seolah-olah penumpang dalam pakatan pembangkang," kata seorang pemimpin muda Pas dari Kedah ketika kami minum pagi di Shah Alam semalam.

Pemimpin itu bersama beberapa rakannya berada di Shah Alam kerana mahu memeriahkan Muktamar Tahunan Pas Kali Ke-59 yang akan berlangsung mulai hari ini.

Muktamar itu menurut pemimpin tersebut amat penting bagi mengembalikan semula jati diri Pas sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam dan meletakkan kepimpinan ulama di tempat sepatutnya.

''Dulu kami selalu diperingatkan oleh kepimpinan Pas supaya jadilah ibarat ikan di dalam laut, biar pun hidup dalam air masin tetapi daging tidak masin, maksudnya kekalkan jati diri biar pun di mana dan dengan siapa pun kita kawan.

''Tetapi sekarang ini, kami lihat Pas sendiri seolah-olah tenggelam punca apabila berkawan dengan PKR dan DAP. Segala-galanya mahu dikorbankan dan terlalu tunduk dengan apa juga kehendak kedua-dua parti itu," kata pemimpin muda tersebut.

Sememangnya kita tidak pasti sejauh manakah sentimen ini akan dikongsi oleh perwakilan yang menghadiri muktamar kali ini. Tetapi mereka mempunyai tanggungjawab untuk memastikan Pas kembali kepada jati dirinya.

Tiada gunanya, mereka berdegar-degar berbahas dan berhujah di Stadium Malawati, Shah Alam sepanjang muktamar berlangsung tetapi apabila kembali ke kawasan masing-masing, tugas mereka tidak lebih daripada 'pak turut' sahaja.

Muktamar kali ini adalah medan penting kepada perwakilan untuk memberi isyarat dan tekanan kepada kepimpinan parti bahawa mereka tidak sanggup lagi tunduk dengan kerenah politik PKR dan DAP.

Dalam apa juga segi, Pas sebenarnya jauh lebih hebat daripada kedua-dua parti itu. Pemimpin dan ahli Pas jauh lebih setia, komited dan teguh dalam perjuangan, malah jentera pilihan raya Pas lebih tersusun dan mantap.

Tetapi apa yang kita saksikan, kelebihan ini bukannya mengukuhkan kedudukan Pas dalam pakatan, jauh sekali untuk menjadi dominan sebaliknya, Pas bagaikan 'pak turut' dan dilayan bagaikan 'melukut di tepi gantang' dalam kerjasama yang kononnya bertujuan menjadi alternatif kepada UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Bagaimanapun, sama ada hasrat untuk melihat Pas dapat diperkasakan atau tidak dalam pakatan pembangkang hanya boleh direalisasikan berdasarkan kepada barisan kepimpinan yang akan dipilih kali ini.

''Kalau barisan kepimpinan sama sahaja seperti pemilihan lalu, Pas tidak akan ke mana-mana. Suara Pas akan terus tenggelam dengan keangkuhan pemimpin-pemimpin PKR dan DAP.

''Keadaan itu berlaku kerana sudah ramai dalam kalangan pemimpin Pas yang begitu menyanjungi kerjasama dengan kedua-dua parti itu sehingga jati diri Pas terhakis sedikit demi sedikit," kata seorang lagi pemimpin Pas proulama kepada penulis ketika dihubungi.

Apa pun segala-galanya terletak kepada ahli-ahli Pas khususnya mereka yang akan menjadi perwakilan dalam muktamar kali ini untuk melakukan desakan supaya jati diri Pas dapat dikembalikan.

Jangan biarkan perjuangan Islam sekadar laungan dan slogan semata-mata dalam parti itu kerana ia dikekalkan sudah pasti tidak mustahil Pas akan terus menjadi 'lebai malang, menang sorak kampung tergadai' sedangkan PKR dan DAP bersorak girang. -UM

Wasabi Oyabun..

The Unspinners

Posted: 23 Nov 2013 11:16 PM PST

The Unspinners


Bincang pun tak... camna pertahan Melayu?

Posted: 23 Nov 2013 08:30 PM PST

PAS mula retak, menunggu pecah

Posted: 23 Nov 2013 05:00 PM PST

Kemenangan Mat Sabu disyak main kotor!!!

Posted: 23 Nov 2013 07:25 AM PST

Pembangkang saja nak buat orang benci

Posted: 23 Nov 2013 05:27 AM PST

Gantung Anwar di Parlimen untuk bela Ketua Pembangkang S'ngor

Posted: 23 Nov 2013 01:32 AM PST

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 23 Nov 2013 09:25 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


APA YANG SEDANG CINABENG DAP LAKUKAN TERHADAP STATUS QUO BAHASA MELAYU ?

Posted: 22 Nov 2013 11:00 PM PST

PenangWasabi

Posted: 23 Nov 2013 09:05 PM PST

PenangWasabi


Sah Johor Bercuti Mingguan Jumaat, Sabtu Mulai 1 Januari 2014

Posted: 23 Nov 2013 05:29 AM PST


Akhirnya desas-desus perubahan semula selepas 20 tahun cuti mingguan negeri Johor telah menemui kata putusnya apabila Sultan Johor mengisytiharkan mengumumkan perubahan tersebut pada sambutan ulangtahun baginda ke 55 yang jatuh semalam.

Ini membenarkan ura-ura bahawa negeri Johor akan kembali bercuti mingguan pada hari Jumaat dan Sabtu berkuatkuasa 1 Januari 2014.

Sultan Johor isytihar cuti negeri pada Jumaat dan Sabtu

Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar mengisytiharkan hari cuti negeri itu ialah pada Jumaat dan Sabtu dan tidak lagi Sabtu dan Ahad bermula 1 Januari 2014.

Pertukaran cuti itu dilihat akan memberi implikasi pembangunan pesat kepada Wilayah Pembangunan Iskandar.
Pengumuman itu diisytiharkan bersempana sambutan ulang tahun Sultan Ibrahim ke-55.

Sebelum 1994, cuti di Johor ialah pada Jumaat dan Sabtu.

"Keputusan itu dibuat berikutan maklum balas daripada pelbagai pihak bagi membenarkan umat Islam melaksanakan solat Jumaat dengan lebih aman," titah Sultan Ibrahim.

Spekulasi berhubung penukaran hari itu tersebar setelah dokumen kerajaan negeri disiarkan di internet.


Pada masa ini, Kedah, Kelantan dan Terengganu bercuti pada Jumaat dan Sabtu.


Daulat Tuanku..

Penang Wasabi..

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 23 Nov 2013 09:05 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


Ahli Ahli PAS Perlu Baca Kenyataan Hadi Awang Ini, Dia Sudah Lupa Apa Yang Dia Cakap Dulu

Posted: 23 Nov 2013 08:00 PM PST


Mahasiswa Pro Pembangkang Bergaduh Sesama Sendiri Di UM, Puak Islamik Dengan Sosialis #PRKampus

Posted: 23 Nov 2013 06:00 PM PST


Cerita pergaduhan yang sama seperti yang berlaku ketika demontrasi duduk membantah PTPTN di Dataran Merdeka. Ada kumpulan yang tidak bersetuju kumpulan sosialis bersekedudukan dalam khemah dan isu agihan tabung wang kutipan untuk demonstrasi. Isu ini difahamkan berulang dalam pilhan raya kampus kali ini. 

Seperti yang dijangka, Pro-M kini sedang berhadapan krisis dalaman yang serius yang dikesan berakar punca daripada masalah kepimpinannya di Universiti Malaya. Hal ini didedahkan sendiri oleh sumber yang dekat dengan bekas pimpinan utama Pro-M Nasional sidang lepas yang ternyata kecewa dengan gaya dan pendekatan kepimpinan sekarang.

Menurut bekas pemimpin Pro-M itu, kepimpinan sekarang dilihat gagal menampilkan kelainan serta tandus idea kreatif untuk menarik sokongan mahasiswa. Mereka lebih selesa mengulangi pendekatan kepimpinan lama berbekalkan sokongan aktivis sedia ada. Meskipun ada pertambahan sokongan daripada ahli baharu namun, jumlah yang berjaya dikumpul ternyata amat kecil. Hal ini secara tidak langsung meresahkan para penyumbang dana Pro-M yang ghairah mahukan Pro-M menawan kampus Universiti Malaya dalam PRK yang akan diadakan pada 28hb November ini.

Lebih menarik, Safwan Anang, salah seorang pemimpin utama Pro-M Nasional yang juga bekas Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dilaporkan tertekan dengan beberapa keputusan yang diambilnya sebelum ini tetapi kini membawa masalah kepada kem mereka. Safwan Anang menjadi pemain utama yang menaikkan Bukhairy Suffian sebagai calon mewakili Gerakan Mahasiswa Untuk PRU-13 (GM13) menentang Perdana Menteri Dato' Seri Najib Razak di Parlimen Pekan sebelum mengarahkan beliau menarik diri bagi menghormati lawan Najib dari Pakatan Rakyat. (Baca lanjut)

Analisis Bahagian 2 : Propaganda dan Helah Kotor Cemari Muktamar PAS

Posted: 23 Nov 2013 04:00 PM PST


Isu paling besar dalam muktamar kali ini adalah proses pemilihan dan pengiraaan undi. Sebagaimana yang ditulis oleh Zulhazmi di atas. Perwakilan PAS hanya sejumlah 1,129 orang sahaja berbanding demokrasi dalam UMNO sejumlah 150,000 ribu orang mengundi. 




Akibat kegagalan sistem pemilihan ini, maka Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS iaitu Asmuni Awi mengambil langkah untuk meletak jawatan. Apakah benar benar ada masalah teknikal atau masalah itu sengaja dibuat buat untuk membolehkan calon tertentu menang?

PAS perlu lantik sahaja Ambiga untuk jadi Pengerusi Jawatankuasa Pemilih. Sudah pasti semuanya bersih dan telus. 

Jika wujud penipuan dalam pemilihan parti PAS maka senasiblah PAS dengan CEC DAP. Tidak ke mana demokrasi yang dicanangkan oleh kedua dua parti ini. Demokrasi apa kalau 1,159 orang pun gagal diurus sistem pemilihan  yang baik.

Malah, chai chai calon calon tertentu juga secara terbuka diedarkan di kalangan perwakilan PAS. Apakah ini bermakna ada beberapa nama yang tidak terpilih dapat masuk semula dalam senarai setelah masalah teknikal berlaku?



Dua kapal yang jelas dalam PAS, satu kumpulan ulama dan satu lagi adalah kumpulan dinamik (profesional). Bila sudah ada dua pasukan yang jelas begini, sudah tentu ada propaganda yang tidak sepatutnya berlaku mencemari proses muktamar.



Contoh yang terjadi adalah kepada Zulhazmi yang bukan team Ulama dan team Erdogan. Menjadi mangsa bila muka disamakan dengan anjing. "Saya ni bukan siapa-siapa. Saya hanya ahli Pas yang mahu melihat Pas maju dengan memberikan idea-idea untuk lebih memberi nafas baru.

"Mungkin ada yang tidak boleh menerima kelantangan saya memperbetulkan parti, kerana itu saya menjadi sasarannya,"
 ini komen calon Ketua Pemuda PAS, Zulhazmi bila mukanya di samakan dengan anjing.


Zainulfaqar yang dikatakan blogger upahan dalam pemilihan muktamar kali ini. 

Ada pihak pihak dalam PAS, menuduh pihak ketiga yang melakukan kerja kerja jahat untuk memburukkan Zulhazmi ini. Tetapi ada kalangan pemimpin PAS sendiri menuduh pihak PAS sendiri yang melakukan taktik jahat ini terhadap Zulhazmi (baca pendedahan ini). 

Gambar anjing tersebut dimuat naik dalam Facebook 'Fikrah Islamiah Pilihan Kami'. Ada satu lagi pendedahan dibuat tentang pemilik akaun Facebook tersebut yang dipercayai memburukkan Zulhazmi. (baca pendedahan berikut).

Zainulfaqar ini ada sejarah tersendiri, pada 20 Januari 2006, Zainulfaqar Yaacob (pelajar Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya) telah bertindak menumbuk Kalam Azad Abu Bakar (pegawai Hal Ehwal Pelajar UM) ketika demonstrasi di Bangunan Tun Abdul Razak, Kuala Lumpur. 

Dia adalah anak buah kepada Ramadhan Fitri (salah seorang calon AJK Pemuda PAS dari kumpulan Erdogan). Persoalannya sekarang, apakah tindakan yang PAS mampu ambil untuk memastikan mereka yang sudah terpilih sekarang ini adalah benar benar dipilih oleh perwakilan secara telus dan adil?

Apakah pula tindakan yang PAS berani lakukan terhadap individu yang didapati melakukan kerja kerja yang tidak sepatutnya dalam parti tersebut? PAS dilihat tiada kekuatan untuk tanggani masalah ini secara komprehensif. 

PAS akhirnya mengikut arus yang sudah dilakarkan oleh DAP dan PKR. Akan kekal parti PAS sebagai parti ketiga di belakang DAP dan PKR. Masih tidak nampak aura PAS seperti zaman arwah Ustaz Fadhil Noor dahulu. PAS masih lagi gagal tandingi parti UMNO dari segi amalan demokrasi dalam parti. 

Pemilihan semula Mat Sabu memang sudah dijangka dari awal lagi. Ada tangan tangan luar yang mahu Mat Sabu menang? 




Apa Kaitan Mat Sabu Dengan Tuhan Harun?

Posted: 23 Nov 2013 09:26 AM PST



Analisis Bahagian 1 : Karpal Singh & Hudud, Siapa Yang Putar Belit Sebenarnya?

Posted: 23 Nov 2013 07:30 AM PST

Karpal Singh masih tidak terusik sikit pun oleh PAS

Muktamar PAS yang berlangsung pada 22-25 November 2013 di Shah Alam boleh disifatkan sebagai pemilihan muktamar yang penuh dengan propaganda dan helah politik. 

Helah politik yang jelas ketara digunakan oleh PAS ketika menjelang muktamar adalah tentang dua perkara iaitu Karpal Singh dan isu hudud.


1) Drama pertikaian Karpal Singh untuk memansuhkan parti PAS dalam Pendaftar Pertubuhan.

Sudah terdapat bukti jelas penghinaan Karpal Singh tersebut (dengar audio ini). Pada 19 November 2013, Raja Iskandar, Naib Ketua Pemuda memberi Karpal tempoh lima hari untuk memohon maaf. 

Namun hingga kini (23 Nov), selepas habis tempoh tersebut, gertakan tersebut hanyalah tinggal helah politik semata-mata. PAS tidak berani langsung untuk usik Karpal Singh. Malah Dewan Ulamak sudah memaafkan Karpal terlebih dahulu pada 21 November (belum cukup tempoh lima hari) dengan alasan Karpal tidak faham Islam (lihat video ini). 

Bermakna, amaran Naib Ketua Pemuda PAS itu hanya sia sia sahaja. Hanya retorik politik untuk mendapatkan sokongan perwakilan ketika muktamar semata-mata. Paling memalukan dalam isu gertakan Karpal Singh ini adalah Mahfuz Omar. 


Ini kenyataan Mahfuz Omar dalam Harakahdaily pada 11 November, Mahfuz siap berterima kasih lagi kepada Karpal dan menyatakan bahawa kenyataan Karpal itu adalah putar belit media.

Kita lihat siapa yang sebenarnya putar belit? Di bawah ini adalah kenyataan Mahfuz dalam Malaysiakini pada 18 November 2013 (baca sini). Siapa putar belit? Malaysiakini dan Harakahdaily putar belit kenyataan Mahfuz ? Atau Mahfuz yang cuba putar belit perwakilan PAS dan rakyat?

Akhirnya dalam isu Karpal ini, Karpal menyalahkan kepimpinan PAS sebagai tidak faham Bahasa Inggeris. Anda sudah tahu siapa yang Karpal maksudkan itu. Ramai ramai lebai lebai PAS, tidak ada seorang pun yang benar benar berani lawan Karpal Singh. 

Bukan Karpal Singh yang mohon maaf, PAS pula yang tunduk memaafkan Karpal Singh. Jika begitu nampak sangat isu ini sengaja dicipta sebagai satu senjata propaganda untuk meneutralkan semula perwakilan perwakilan PAS yang mula goyang dengan tahaluf siyasi PAS dengan DAP dan PKR. 

Mengapa PAS tidak mengadu pada Ketua Pembangkang untuk kenakan tindakan disiplin pada Karpal? Dulu Hassan Ali pertikai kepimpinan PKR, dikenakan tindakan oleh Ketua Pembangkang terbabit, kenapa tidak pada Karpal?


BN sedia dengar, namun kenapa tiada desakan atau usul agar wakil PAS dipilih untuk membahaskan usul ini ke parlimen dalam muktamar PAS?


2) Polemik perlaksanaan hudud di Kelantan.

Isu hudud mula dibawa bila Brunei membuat pengumuman mahu melaksanakan hudud pada 22 Oktober 2013. Mulalah kedengaran kembali perkataan hudud ini di bibir pemimpin pemimpin PAS. 

Isu ini menjadi semakin rancak pada 13 November bila Ketua Hakim Syarie Kelantan, menyatakan bahawa Kelantan sudah bersedia untuk laksanakan hudud. Kemudian pada 14 November, respon pertama yang dibuat oleh Nik Amar menyatakan Kelantan belum sedia laksanakan hudud. 



Kemudian ada lagi kenyataan dari Tuan Ibrahim Tuan Man yang menggesa agar semua negeri pakatan laksanakan hudud pada 18 November 2013. Macam Mahfuz Omar juga, akhirnya Tuan Ibrahim Tuan Man menafikan pula gesaan beliau itu pada 20 November 2013. 

Siapa yang putar belit siapa ini? Kenapa Tuan Ibrahim tarik hand brake? Belum apa apa lagi sudah berundur dan nafi. Sewajarnya PAS bincang siapa yang bakal membawa usul hudud ini untuk dibahaskan di parlimen sebelum menuduh kerajaan pusat sebagai penghalang perlaksanaan hudud di Kelantan. Jangan salah orang lain, jika kenyataan sendiri pun ditarik balik.


Sebenarnya dalam isu hudud ini, Ketua Hakim Syarie Kelantan, Datuk Daud Mohamad sudah menyatakan pada 6 Oktober 2011 lagi bahawa :

"Kerajaan mungkin mengambil masa pada peringkat awal. Namun supaya benda ini tidak berlaku pertikaian atau pertentangan, eloklah beri penerangan dan penjelasan, tapi ini pun satu hal kerana dari 1993 sampai sekarang kita tidak dakwah betul-betul pun pasal hudud ini, tidak ada.

"Padahal kita boleh dakwah dengan pelbagai cara, dengan risalah dan macam-macam. Pegawai dakwah kita ramai, ia sepatutnya berterusan, jangan hanya tunggu masa-masa tertentu sahaja, orang akan pandang lain pula,"

Teguran Hakim Syarie ini ada kebenarannya. Daripada bercakap soal peruntukan RM1 juta untuk prasarana, lebih baik PAS membetulkan teguran Hakim Syarie itu dulu. Apa yang pasti politik hudud hanyalah berbunyi ketika muktamar sahaja. Selepas ini diamlah. 

Kita lihat sejauh mana tindakan PAS tentang isu hudud ini. Jika PAS serius, sudah pasti dalam manifesto sudah ada perkara hudud ini. Mengapa tidak masuk dalam manifesto? Oh ya, mereka masih takut dengan orang yang bernama Karpal Singh. 

* Akan bersambung analisis ini dalam bahagian kedua.



Orang Ini Perlu Dicekup SKMM, Menghina Raja Raja Melayu Di Facebook

Posted: 23 Nov 2013 06:30 AM PST



Agenda untuk mempertikai, menghapus dan menghina institusi raja di negara ini semakin menjadi jadi. Seorang demi seorang penghina tampil secara terbuka menghina khalifah Islam di laman sosial. 

Rasanya, sudah sampai masanya untuk satu langkah yang lebih progresif diambil untuk tangani isu ini secara konsensus. Akta dan undang undang yang sedia perlu diperkemas. Cara penguatkuasaan dan penangkapan individu seperti ini perlu ditegaskan lagi.

Perbuatan biadap sebegini tidak boleh dianggap sebagai sebahagian proses meraikan demokrasi. Kebiadapan ini harus dijawap dengan tindakan undang undang. SKMM dan pihak polis perlu ambil tindakan segera ke atas individu di atas.

Ada 40,000 Bangla Akan Mengundi Dalam Pilihan Raya Kampus UiTM?

Posted: 23 Nov 2013 04:30 AM PST


Berikut adalah situasi semasa keadaan pilihan raya kampus di UiTM Shah Alam. Khabarnya pihak Pro Mahasiswa pembangkang tidak berpuas hati dengan pilihan raya kampus dan bakal meniru sikap 'abang besar' mereka di luar kampus dengan mengadakan boikot dan bantahan.

Kempen "Black UiTM" ini sama modus operandinya dengan kempan "Blackout 505" yang dibuat oleh parti pembangkang dalam pilihan raya umum yang lepas. 

Strategi yang sama macam "Blackout 505"

"Kempen berjalan lancar dan calon-calon juga bersemangat untuk bertanding. Kami di Bahagian Hal Ehwal Pelajar akan pastikan tiada pihak luar terlibat dalam pilihan raya kampus kali ini," Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar), Prof. Datuk Dr. Abdullah Mohamad Said dalam pilihan raya kampus pada tahun lepas. 

Kalau dapat sokongan kuat di UiTM, mengapa tidak Pro Mahasiswa bertanding sama dalam pilihan raya kampus?

Hakikatnya, UiTM sejak bertahun tahun dahulu, sejak zaman selepas reformasi 1998, memang sudah dikuasai secara mutlak oleh kumpulan Pro Aspirasi universiti. 

Ada calon calon yang cuba ditaja oleh Pro Mahasiswa untuk masuk buat kacau di UiTM, tetapi akhirnya ditolak oleh majoriti pelajar. Contoh paling jelas adalah seperti budak Khalid Ismath, yang akhirnya entah ke mana hilang arah tuju pelajarannya. 

Jika hendak boikot pun pada 24 November 2013 (esok), puncanya hanya satu iaitu bertujuan untuk publisiti murahan media media pembangkang. Tidak ada niat lain, kerana perkara itu pernah dilakukan oleh mahasiswa pro pembangkang secara besar besaran pada tahun 2006, mereka boikot semua PRK di 18 IPT. 

Atau mahasiswa pro pembangkang mahu menuduh ada pengundi Bangla dalam pilihan raya kampus di UiTM? Sebagaimana tuduhan "abang besar" mereka dalam video di bawah ini. 

Ada Kelab Sosialis Wujud Di UiTM Shah Alam?

Posted: 23 Nov 2013 02:30 AM PST


Khalid Ismath, aktivis sosialis yang juga pelajar UiTM Kampus Shah Alam dikesan semakin berani membawa masuk unsur-unsur sosialisme ke dalam kampus tersebut melalui penubuhan Kelab Sosialis UiTM.

Ketika ini kelab haram tersebut giat melancarkan kempen boikot pilihan raya kampus (PRK) UiTM yang dijangka akan diadakan pada 28hb November ini atas pelbagai alasan kabur dan penuh muslihat.

Khalid Ismath yang sedang menjalani tempoh penggantungan atas tiga kesalahan disiplin pernah mengumumkan penubuhan kelab tersebut melalui laman sosial twitter beliau baru-baru ini. Ia secara tidak langsung telah mendedahkan kesungguhan  kumpulan sosialis untuk menawan kampus-kampus UiTM yang sememangnya dipenuhi mahasiswa Melayu beragama Islam (baca lanjut)

Pro Mahasiswa Bakal Kalah Di UPSI Kerana Langgar Peraturan Teknikal

Posted: 23 Nov 2013 12:30 AM PST



Jika ini dijadikan bukti dan sandaran, maka Pro Mahasiswa di UPSI boleh dikatakan bakal tumpas teruk di sana. Mereka sebenarnya sudah melanggar peraturan yang ditetapkan dalam pilihan raya kampus universiti tersebut. 

Berikut adalah pendedahan yang dibuat oleh blog Harapan Esok tentang bagaiman Pro Mahasiswa boleh tumbang awal di UPSI :

"Gambar pelajar perempuan memegang sepanduk di atas merupakan satu daripada beberapa puluh gambar diperolehi daripada laman Facebook menyokong Mahasiswa Pendidik, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) yang menunjukkan pelajar-pelajar di sana telah memulakan kempen provokasi Pilihanraya Kampus di sini.

Secara jelas mereka telah memulakan kempen awal sebelum tarikh yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (SPMPP) iaitu pada 25 Nov sehingga 27 Nov 2013". Baca lanjut 

Tangguh Pengundian Muktamar, PAS Patut Lantik Ambiga Jadi Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Muktamar PAS

Posted: 22 Nov 2013 10:30 PM PST


Jika benar dakwaaan Ustaz Abu Bakar ini, maka satu laporan polis dibuat untuk menyiasat siapa dalang sebenar yang menyebarkan sms tersebut. Jika tidak, maka apakah ini satu lagi reverse psychology yang sengaja dibuat oleh pihak terbabit untuk mencari simpati dan publisiti. 

Hanya 1,129 orang perwakilan yang memilih untuk mengundi kepimpinan PAS. Nampaknya demokrasi PAS lebih dalam kumpulan "syok syok sendiri" dan tidak holistik sebagaimana UMNO yang berani mengadakan pemilihan kepimpinan tertingginya di kalangan 150,000 orang ahli. Jauh beza demokrasi PAS dan UMNO.

Lebih memalukan, hanya 1,129 orang tetapi itu pun sistem pengundian terpaksa ditangguhkan kerana masalah berikut:

"(Ada) satu nama ulang dua kali (pada kertas undi). Jadi esok kita guna sistem lama iaitu satu kertas ada 61 orang calon,"

"Biar kita susah (untuk mengira). Kita tak nak berlaku lagi. Kita mengaku kesilapan dan kita nak pastikan semua pihak berpuas hati," Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS Asmuni Awi

Nampaknya sistem demokrasi ala PAS pun ada kesilapan dan kelemahan. Sedap sangat PAS mengata orang lain sebagai tidak telus, pengundi hantu, tidak cekap dan sebagainya. Bila kena pada pemilihan sendiri, 1,129 orang pun tidak boleh kendalikan dengan baik.

Pengundian muktamar PAS menyerlahkan praktikal demokrasi siapa yang lebih baik. Patut PAS lantik Ambiga utnuk jadi Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS. Boleh eksperimen, apakah demokrasi yang dikendalikan oleh Ambiga bersih sepenuhnya atau tidak. 


JURI RAKYAT

Posted: 23 Nov 2013 07:11 PM PST

JURI RAKYAT


Aneh Pohon Tua Berusia 150 Tahun ini disembah dan dijadikan Tuhan

Posted: 23 Nov 2013 06:40 PM PST


Sebuah pohon tua berusia 150 tahun ini di Suriah selama ini di jadikan tuhan oleh penduduk sekitar  Kota Atme, sebelah utara Suriah, dekat perbatasan Turki. 

Selama bertahun tahun penduduk desa setempat menyembah dan minta sesuatu pada pohon tua ini. Tentunya apa yang dilakukan orang di daerah tersebut bertentangan dengan ajaran agama membuat sebuah kelompok Jihad marah dan memilih untuk menebang pohon tua tersebut. 

"Pohon berusia lebih dari 150 tahun itu telah ditebang, setelah orang-orang menyembah pohon itu bukannya Tuhan," kata sumber itu, dua hari lalu, melalui akun Twitter miliknya bernama 'Panggilan kami adalah jihad kami', seperti dilansir stasiun televisi Al Arabiya, Sabtu (23/11). 

Di akut Twitter kelompok jihad ini terlihat beberapa foto foto aksi penebangan pohon tuhan ini terlihat di foto jika ada orang yang menggunakan baju hitam dan topeng hitam sedang memegang gergaji mesin. 

Sebuah bendera hitam bergaya Al-Qaidah yang melambangkan keimanan Islam telah ditanam di atas pohon itu, setelah pohon tersebut berhasil di tebang.

Kepala Ikan Jadi Karya Foto Keren

Posted: 23 Nov 2013 12:30 AM PST

Bagi penggemar kuliner, kepala ikan mas atau kepala ikan kakap yang digulai nikmatnya tiada tara. Lain cerita untuk Anne-Catherine Becker Echivard, bagi seniman Perancis yang satu ini kepala ikan menghasilkan karya foto yang unik, tapi keren.

Anda bisa lihat sajian foto di bawah ini, semuanya menggunakan kepala ikan - yang sudah mati tentunya - lalu didandani dengan berbagai properti. Hasilnya penggambaran berbagai adegan aktifitas manusia seperti ruang operasi, pabrik, penjara, demonstrasi, dan banyak lagi. Karyanya diberi nama Les Temps Modernes, atau "Jaman Modern".  Bila jeli, Anda bisa menangkap pesan kritik yang disampaikan Anne.

 


Di tangan Anne, kamera bukan sekadar alat pembeku momen tapi merupakan kanvas yang bisa menampung semua imajinasi liarnya. Terinspirasi oleh pengalaman masa kecil mendandani boneka dan kini idenya mengalir lebih gila. Anne menyiapkan segala hal begitu detail, termasuk berburu kepala ikan di pasar.

Anda bisa saja sepaham  dengan keluarga dan teman-teman Anne, bahwa wanita ini tidak waras. Nyatanya tak ada yang terbuang bagi Anne, ia memakan habis semua kepala ikan setelah sesi pemotretan selesai. Atau karena tindakannya memakan sisa proyek foto yang membuatnya disebut tak waras?








BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 23 Nov 2013 03:04 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Mat Sabu berjaya singkirkan ulama

Posted: 23 Nov 2013 03:01 PM PST

Mohamad Sabu berjaya mengekalkan jawatannya timbalan presiden PAS selepas menewaskan pencabarnya, Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dalam pertembungan dua penjuru.

Keputusan tersebut diumumkan lewat petang ini di muktamar tahunan PAS ke-59 yang berlangsung di Shah Alam hari ini.

Ia diumumkan oleh pengerusi jawatankuasa pemilihan PAS, Asmuni Awi.

Mohamad mendapat 588 undi manakala Nik Amar pula memperolehi 490 undi.

Keputusan itu menunjukkan bahawa Mohamad berjaya menangkis cabaran Naik Amar yang dilihat sebagai mewakili kumpulan ulama dalam parti tersebut.

Asmuni berkata, 1,086 pengundi daripada 1,129 perwakilan
berdaftar, mengundi semalam. Daripada jumlah tersebut, lapan undi rosak dicatatkan.

Sementera, Asmuni mengumumkan keputusan pemilihan 18 ahli jawatankuasa pusat yang dipilih hari ini. Mereka ialah:

1) Idris Ahmad 927
2) Mazlan Aliman 840
3) Datuk Seri Nizar Jamuluddin 688
4) Datuk Amiruddin Hamzah 679
5) Dr Hatta Ramli 649
6) Nasruddin Hassan 645
7) Nik Abduh Nik Abdul Aziz 627
8) Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa 626
9) Dzulkefly Ahmad 610
10) Hanipa Maidin 604
11) Datuk Kamaruddin Jaafar 562
12) Khalid Samad 547
13) Datuk Nik Zawawi Salleh 518
14) Syed Azman Syed Ahmad 476
15) Riduan Mohd Noor 469
16) Datuk Dr Mahfodz Mohamad 455
17) Dr Siti Mariah Mahmud 437
18) Nuridah Salleh 424

Senarai ahli jawatankuasa di atas menunjukkan sebelas daripada 18 yang terpilih ada dari golongan profesional, manakala selebihnya adalah dari latar belakang agama.

Bagaimanapun, Ahli Parlimen Bukit Gantang, Idris Ahmad dari golongan ulama mendapat undi tertinggi - 927 undi daripada 1,057 perwakilan.

Manakala bekas Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasruddin Hassan dan bekas timbalannya, Nik Abduh Nik Abdul Aziz - kedua-duanya juga dari kumpulan ulama - masing-masing menduduki tempat keenam dan ketujuh.

Nasruddin memperolehi 645 undi, manakala Nik Abduh mendapat 627 undi.

Guru beri murid makan biskut bersalut air mani

Posted: 23 Nov 2013 05:01 AM PST

Mark Bemt bersama anak-anak muridnya
Los Angeles: Seorang bekas guru mengaku menutup mata dan memberi anak muridnya makan biskut disalut air maninya.

Mark Berndt, 62, mengaku bersalah terhadap 23 tuduhan yang dilakukan terhadap 30 anak muridnya di Sekolah Rendah Miramonte, Los Angeles.

Dia mungkin dihukum penjara 25 tahun.

Berndt dilapor menggelar tindakannya itu permainan merasa dan menawarkan biskut disalut air maninya kepada pelajar yang ditutup mata mereka.

Sebelum membuat pengakuan, ibu mangsa membuat kenyataan di mahkamah mendakwa hidup anak perempuan mereka kini musnah.

Menurut laporan, ada pelajar yang kini mengalami masalah pemakanan.

Berndt akhirnya ditahan selepas juruteknik gambar kedai menjual ubat melihat gambar pelajar berusia lapan tahun ditutup mata.

Polis kemudian menemui sudu plastik yang mengandungi air mani di kelas itu.

Dia turut disyaki meletakkan lipas di muka pelajar yang ditutup mulutnya.

Peguambela Manny Medrano memaklumkan kepada stesen televisyen KTLA 5, Berndt amat kesal dengan perbuatannya itu.

Tertuduh mengajar di sekolah itu selama 30 tahun dan dipecat pada 2011 selepas dakwaan terhadapnya dibuat. Berndt ditahan pada Januari 2012. - Agensi

Tidak rasmi, Mat Sabu kekal Timbalan Presiden PAS

Posted: 23 Nov 2013 01:41 AM PST

KUALA LUMPUR: Penyandang Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu telah mengekalkan jawatannya dengan majoriti tipis, menurut kiraan tidak rasmi.

Penyandang naib presiden Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub telah mengekalkan kedudukan mereka manakala calon Ulama Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menewaskan Datuk Husam Musa.

Keputusan rasmi akan diumumkan tidak lama lagi.

'Jangan laksana hudud di Kelantan' - Karpal Singh

Posted: 23 Nov 2013 01:01 AM PST

GEORGE TOWN: DAP merayu rakan sekutunya PAS agar tidak meneruskan cadangan untuk melaksanakan hukum hudud di Kelantan.

Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh berkata kerajaan negeri tidak mempunyai kuasa untuk melaksanakan hukum hudud di negeri itu.

"Hudud mempunyai hukuman yang sangat serius. Hanya kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa untuk menggubal undang-undang sedemikian," katanya kepada pemberita selepas menghadiri rumah terbuka sempena Deepavali anjuran pusat khidmat masyarakat, DAP Datuk Keramat di Taman Jajar pada Sabtu.

"Objektif politik tertakluk kepada undang-undang. Penasihat undang-undang kerajaan negeri Kelantan harus menasihatkan PAS agar tidak meneruskan cadangan melaksanakan hukum hudud," katanya

Beliau berkata DAP tetap tegas menentang pelaksanaan hudud dan cadangan menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara Islam.

Sebuah akhbar berbahasa Inggeris pada Jumaat melaporkan, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyokong tindakan kerajaan PAS Kelantan melaksanakan hukum hudud di negeri itu.

"Sudah pasti, kita akan menyokong Kelantan melaksanakan undang-undang berlandaskan syariat Islam walaupun kerajaan negeri berhadapan dengan cabaran dan campur tangan daripada kerajaan Persekutuan.

"Tindakan kerajaan Persekutuan menggangu Kelantan (berhubung cadangan pelaksanaan hudud) menunjukkan mereka tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan," katanya ketika kepada pemberita selepas merasmikan Muktamar Tahunan PAS ke-59 pada Jumaat.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kesediaan Mahkamah Syariah Kelantan untuk melaksanakan enakmen yang dibentuk pada tahun 1993 bila-bila masa sekiranya kerajaan negeri itu mahu menguatkuasakannya.

Penyanyi K-Pop Bogel Dalam Muzik Video

Posted: 23 Nov 2013 12:01 AM PST

Nampaknya industri seni di Korea sudah semakin terbuka dengan aksi bogel artis-artisnya.

Terbaru, dikhabarkan seorang ahli kumpulan 2NE1 iaitu CL berbogel dalam video klip terbaru kumpulannya itu yang berjudul Missing You.

Apa yang menariknya, walaupun baru saja sehari video itu dimuatnaik di laman Youtube, hampir 2.7 juta sudah menontonnya!

Strategi yang bagus, memang 'sex sells' lah!

Namun, janganlah pula penyanyi di Malaysia buat aksi sebegini untuk melariskan lagu serta video mereka sudahlah!

DAP singkir Pas di Pulau Pinang - Perwakilan

Posted: 22 Nov 2013 11:31 PM PST

SHAH ALAM: Muktamar Tahunan PAS ke-59 dihangatkan dengan kemelut hubungan politik antara parti itu dengan sekutunya dalam kerajaan negeri Pulau Pinang pimpinan DAP.

Seolah-olah ketegangan antara dua sekutu itu sudah berada di kemuncaknya, perwakilan PAS Pulau Pinang, Mohd Nor Haron dengan lantang mempersoalkan keikhlasan 'tahaluf siyasi' kerajaan pimpinan Ketua Menteri, Lim Guan Eng apabila mengamalkan sikap pilih kasih terhadap PAS.

"Bila dekat pilihan raya, panggil kita (PAS) untuk deraf manifesto, namun bila berhadapan dengan kemenangan PRU-13, PAS seolah-olah disingkirkan.

"Adakah PAS menjadi musuh dan pesaing bagi rakan dalam pakatan sendiri dan bukannya Umno dan Barisan Nasional (BN)," katanya ketika membahaskan Ucapan Dasar Presiden di Stadium Melawati di sini, Sabtu.

Tegas Mohd Nor, layanan buruk kerajaan DAP Pulau Pinang terhadap PAS sejak Pilihan Raya Umum ke-12 lagi mencerminkan sikap tidak ikhlas kerjasama politik yang dijalinkan.

"Walaupun menang satu kerusi di DUN Permatang Pasir, tapi jangan anggap kita tak diperlukan. Bila kita menang PRU-12 adakah patut jawatan ahli majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) hanya diberikan dua kerusi kepada PAS manakala empat jawatan diberi kepada NGO.

"Adakah ini untuk 'membatu nisankan' PAS? Menerusi portfolio tertentu dalam Majlis Agama Islam Pulau Pinang juga diberikan kuasa, namun berlaku campur tangan kuasa di situ," katanya.

Krisis hubungan politik di Pulau Pinang mula timbul apabila Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Mohd Fauzi Yusof mengejutkan banyak pihak dalam pakatan apabila memberi kata dua untuk mengkaji kembali kedudukannya dalam Pakatan Rakyat Pulau Pinang jika tidak lagi diperlukan dalam kerajaan negeri, demi memelihara prinsip dan maruah perjuangan.

Katanya, PAS mahu kerajaan negeri memberi kuasa penuh tanpa sebarang campur tangan yang tidak wajar kepada Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP) sekarang, Datuk Mohd Salleh Man untuk mengemukakan makluman keputusan cadangan lantikan Ahli-ahli Majlis MAINPP serta mana-mana portfolio atau Lembaga Pengarah dalam mana-mana agensi atau anak syarikat dibawah majlis itu.

Mengulas lanjut Mohd Nor berkata, slogan Cekap, Akauntabliti dan Telus (CAT) yang dilaungkan kerajaan negeri Pulau Pinang itu gagal dipraktikkan dengan baik khususnya membabitkan hubungan politik dengan PAS.

"Adakah ini cara pentadbiran CAT. Kita harap CAT bukan kucing yang cakar mangsanya tapi jadilah kucing yang penyayang," katanya.

Guru didakwa dalang bocor soalan SPM

Posted: 22 Nov 2013 11:01 PM PST

KUALA LUMPUR - Seorang guru yang juga tenaga pengajar di sebuah pusat tuisyen di ibu kota didakwa bertanggungjawab ke atas kebocoran soalan bagi subjek Matematik dan Matematik Tambahan untuk Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM) 2013.

Soalan-soalan berkenaan didakwa 'dibocorkan' melalui beberapa siri seminar khas yang dijalankan di sebuah masjid, menjelang hari-hari akhir tarikh peperiksaan berlangsung.

Malah aktiviti berkenaan dikatakan berlaku sejak 2007 lagi dan telah ada laporan yang dibuat namun tiada sebarang tindakan ke atas individu berkenaan sehingga kini.

Perkara itu didedahkan Mohd Husaine Jaslee, 30, kepada Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), selepas menerima maklumat daripada sekumpulan pelajar dan juga calon SPM, sebaik selesai kertas Matematik pada 18 November lalu.

Menurutnya, sekumpulan pelajar dari sekolah menengah di Zon Keramat itu memaklumkan mereka mendapat maklumat berhubung soalan bocor daripada rakan mereka yang menghadiri seminar berkenaan.

"Soalan dan susunannya sama bagi Matematik kertas II tetapi urutan soalan diubah-ubah bagi kertas satu. Setiap ayat, nombor, diagram dan apa sahaja dalam kertas soalan memang sama dengan apa yang dibocorkan," katanya.

Atas rasa tanggungjawab, Mohd Husaine kemudiannya mengumpulkan bukti dan melaporkan ke Lembaga Peperiksaan Malaysia.

Katanya, disebabkan maklumat soalan bocor itu diperolehi selepas kertas Matematik, dia diminta mendapatkan bukti kertas Matematik Tambahan sebelum peperiksaan kertas itu dijalankan bagi memastikan perkara itu benar-benar terjadi (kebocoran soalan).

"Pada 20 November, seminar sama diadakan iaitu sehari sebelum kertas Matematik Tambahan dijalankan, namun tiada tindakan diambil dan saya dimaklumkan pihak Lembaga Peperiksaan Malaysia tidak mempunyai kuasa dan hanya menunggu laporan seterusnya.

"Lima minit sebelum kertas dua Matematik Tambahan dijalankan, saya menerima tiga keping gambar dipercayai soalan dan jawapan untuk kertas dua subjek itu dihantar seorang pelajar melalui 'Whatsapp'.

"Saya terus ke Unit Keselamatan Lembaga Peperiksaan Malaysia dan mencetak gambar itu sebagai bukti," katanya.

Tambahnya, setelah diteliti kembali soalan kertas dua Matematik Tambahan, dia mendapati soalan nombor dua bahagian A kertas tersebut adalah sama dengan maklumat bergambar yang diterima pada awalnya.

"Saya dipanggil oleh pihak Kementerian Pendidikan Malaysia dan dimaklumkan mereka akan menyiasat perkara itu dan saya akan dijadikan saksi," katanya yang membuat laporan polis di Balai Polis Wangsa Maju, kelmarin.

Bekas mufti Perlis cabar mufti Kedah sumpah laknat

Posted: 22 Nov 2013 10:02 PM PST

Bekas mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin hari ini mencabar mufti Kedah Datuk Sheikh Muhamad Baderudin Ahmad bermubahalah atau bersumpah laknat dengannya selepas timbulnya rakaman video yang didakwa memfitnahnya.

"Jika tidak, saya mengajak beliau bermubahalah iaitu bersumpah laknat atas nama Allah.

"Jika saya menyebut seperti tuduhan-tudahan beliau maka laknat Allah ke atas saya.

"Jika tidak, maka laknat Allah ke atas beliau," tulisnya dalam artikel "menjawab fitnah mufti Kedah" dalam blognya hari ini.

Sambil menegaskan tuduhan secara dusta sebagai dosa besar, Dr Asri berkata akan bertemu dengan mufti Kedah di mahkamah Masyar dan menegaskan Allah juga mampu bertindak di dunia ini.

"Saya meminta beliau menarik balik kaitan itu, jika beliau rasa beliau tersilap ataupun diberikan maklumat yang salah," kata Dr Asri.

'Tuduhan samakan Allah dengan kera'

Katanya, daripada rakaman yang diperolehnya, Sheikh Muhamad Baderudin bercakap tentang nama satu pihak dan isu Wahabi, namun dalam celahan sepintas lalu beliau menyebut nama Dr Asri.

Antara dibangkitkan dalam video itu, tambah Dr Asri, berkaitan tuduhan kepada aliran Wahabi, pengiktirafan kepada keberkatan Nabi Muhammad dan tuduhan menyamakan Allah dengan makhluk, seperti kera.

"Isu tentang kononnya menyamakan Allah dengan makhluk seperti manusia dan kera adalah pembohongan dan fitnah beliau yang amat besar.

"Beliau boleh cari di manakah kenyataan yang seperti itu dalam tulisan ataupun ucapan saya yang begitu mudah di dapati di dunia siber," jelas Dr Asri.

Beliau juga bersumpah dengan nama Allah berhubung dakwaan-dakwaan yang dikemukakan Sheikh Muhamad Baderudin dan memohon ia dibuktikan.

"Ada pun beberapa fitnah yang beliau sebut dan seakan macam saya juga bersetuju dengan hal itu maka katakan wallahi, wabillah wa tallahi itu adalah fitnah beliau semata-mata," katanya.

Malaysiakini sudah menghubungi Jabatan Mufti Negeri Kedah melalui e-mel dan Facebook bagi mendapatnya ulasan berhubung perkara. Bagaimanapun jawapannya masih belum diperoleh setakat ini.

Sultan Johor titah cuti hujung minggu ditukar Jumaat dan Sabtu

Posted: 22 Nov 2013 09:01 PM PST

TIMBALAN Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin (kanan) berkata sesuatu dengan Menteri Besar Johor, Datuk Sri Mohamed Khaled Nordin ketika menunggu ketibaan Sultan Ibrahim Iskandar sempena sambutan Hari Keputeraan Sultan Johor ke-55 di Muar, hari ini. - Foto Shahrul M Zain
MUAR: Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almrhum Iskandar menitahkan cuti hujung minggu negeri Johor ditukar kepada Jumaat dan Sabtu.

Baginda bertitah, pertukaran itu berkuatkuasa 1 Januari tahun depan bagi memudahkan rakyat negeri ini beribadat dengan tenang.

Keputusan yang telah dijangkakan itu diumumkan pada Sabtu sempena dengan hari keputeraan baginda yang ke-55.

"Keputusan ini dibuat ekoran maklum balas daripada beberapa pihak bagi memudahkan orang Islam menunaikan solat Jumaat dengan tenang pada hari Jumaat," titah baginda ketika berucap pada majlis yang diadakan di Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim di bandar diraja.

Spekulasi pertukaran hari cuti minggu di Johor timbul lebih awal apabila dokumen kerajaan negeri bocor di Internet.

Pada ketika ini, negeri seperti Kedah, Kelantan dan Terengganu menjadikan hari Jumaat dan Sabtu sebagai cuti hujung minggu di negeri masing-masing.

Sebelum ini pada 1994, Johor juga menggunapakai sistem yang sama di mana hari Jumaat dan Sabtu sebagai hari cuti hujung minggu.

Perlantikan Annuar Musa tidak sah - AFC

Posted: 22 Nov 2013 08:01 PM PST

Kuala Lumpur: Pelantikan bekas Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Tan Sri Annuar Musa sebagai anggota Jawatankuasa Program Pembangunan Bola Sepak Negara oleh Kementerian Belia dan Sukan adalah tidak sah.
Ahli Jawatankuasa Disiplin Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC), Ednan Othman, berkata pelantikan itu tidak sah kerana Annuar masih menjalani hukuman penggantungan selama dua tahun oleh Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

Annuar yang sebelum ini memegang jawatan Timbalan Presiden FAM, digantung daripada sebarang aktiviti berkaitan bola sepak sejak 4 April tahun lalu kerana didapati bersalah melanggar Artikel 88 dan hanya boleh kembali aktif pada September tahun depan.

"Mengikut peraturan apa saja aktiviti berkaitan bola sepak tidak dibenarkan selagi seseorang itu dalam tempoh penggantungan.

"Oleh itu pelantikan yang dilakukan Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar adalah tidak sah.

"Jika benar dia dilantik, FAM berhak untuk mengambil tindakan tetapi setakat ini kami belum menerima apa-apa laporan dari badan induk itu berhubung isu berkenaan," katanya ketika dihubungi semalam.

Beliau mengulas laporan BH Sukan semalam mengenai Annuar yang juga Penasihat Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) berkata beliau dilantik sebagai anggota Jawatankuasa Program Pembangunan Bola Sepak Negara berkuat kuasa Rabu lalu.

Isu Pas-DAP P Pinang diselesai 'dalam kelambu' - Hadi

Posted: 22 Nov 2013 07:30 PM PST

SHAH ALAM - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata kemelut dalaman antara parti itu dengan rakan sekutunya DAP akan diselesaikan secara dalaman tidak lama lagi.

"Kita akan selesaikannya secara dalaman dan bukan melalui media. Kita belum lagi menemui mereka (DAP) di sana (Pulau Pinang). InsyaAllah ia akan diselesaikan," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kemelut hubungan kedua-dua parti itu selepas media melaporkan Pas umpama boneka oleh kerajaan Pulau Pinang pimpinan DAP sejak pilihan raya umum 2008.

Selasa lepas, Timbalan Pesuruhjaya Pas Pulau Pinang, Mohd Fauzi Yusof dilapor meminta kerajaan DAP berhenti campur tangan dalam hal ehwal dan pengurusan agama Islam selain menuntut lantikan lebih ramai pemimpin Pas sebagai ahli majlis negeri.

Mengulas lanjut, Abdul Hadi berkata walaupun parti itu hanya memperoleh satu kerusi iaitu kerusi Dewan Undangan Negeri Permatang Pasir, namun kerajaan Pulau Pinang tetap memberikan wakil parti itu peranan yang besar.

"Saya sangat menghargai rakan-rakan Pulau Pinang kerana memberi tempat kepada Pas walaupun kita hanya menang satu kerusi sahaja. Peranan yang diberikan cukup besar, cuma terpulang untuk mengisi peranan itu. Sudah tentu ada masalah yang belum selesai," katanya.

Beliau berkata meskipun ada beberapa perkara yang tidak sempurna dalam konsep tahaluf siyasi (kerjasama politik), tetapi ia memberi manfaat kepada parti itu.

Menjawab soalan tentang adanya ahli Pas yang tidak memahami konsep tahaaluf siyaasi, anggota Parlimen Marang itu berkata: "Sudah tentu ada perkara yang kita laksanakan tetapi tidak dijalankan sekali gus termasuk tahaaluf siyaasi".

"Kita cuma memerintah tiga negeri dan bukan satu negara. Terlalu banyak perkara dan agenda perlu dilaksanakan," katanya.

Dalam pada itu, beliau turut bersetuju mengenai kesediaan Mahkamah Syariah Kelantan untuk melaksanakan hukum hudud.

"Pas Pusat menyokong segala usaha kerajaan Kelantan untuk melaksanakan ajaran Islam sepenuhnya walaupun mereka menghadapi masalah dan kekangan berbentuk campur tangan oleh kerajaan pusat," katanya.

Muktamar Pas ke-59 bertemakan 'Rahmat Untuk Semua' diadakan selama tiga hari bermula hari ini dan dihadiri kira-kira 1,300 perwakilan dari seluruh negara. - Bernama

Hudud: Akhirnya surat Tun M kepada Nik Aziz didedahkan

Posted: 22 Nov 2013 06:31 PM PST

DALAM satu perjumpaan dengan bloggers pelbagai kaum di Kuala Lumpur pada Januari 2011, bekas Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat ditanya kenapa Pas seolah-olah tidak mahu melaksanakan hudud. Jawabnya: "Dr Mahathir datang ke Kelantan memberi amaran sekiranya (kerajaan) Kelantan laksanakan hudud, kerajaan Pusat akan mengambil tindakan. Sebelum ini, Kelantan pernah digantung perlembagaan oleh Mageran."

Beberapa bloggers yang hadir hairan kerana Nik Aziz mengaitkan pelaksanaan hudud dengan Mageran (Majlis Gerakan Negara). Mageran di Kelantan pada 1977-78 adalah untuk menyelamatkan negeri itu yang dilanda sengketa politik. Ia bertujuan mententeramkan keadaan dan memulihkan pentadbiran sivil. Selepas reda, kuasa diberi semula kepada kerajaan pilihan rakyat untuk berfungsi. Mageran tidak ada kena mengena dengan hudud.

Dalam kempen pilihan raya, pemimpin Pas sering beri alasan bahawa perdana menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad menentang pelaksanaan hudud. Mereka ulang-ulang kenyataan Nik Aziz yang takut Mageran dikenakan di Kelantan jika hudud dilaksanakan. Padahal Tun Dr Mahathir hanya memberi ingatan secara umum agar pelaksanaan hudud tidak sebabkan kekecohan, tetapi pemimpin Pas telah memutar belit dan mengaitkan kegagalan dan ketidaksediaan kerajaan negeri dengan kenyataan bekas perdana menteri itu.




(Gambar) SPM: Kertas Matematik, Matematik Tambahan bocor?

Posted: 22 Nov 2013 06:00 PM PST

KUALA LUMPUR - Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menerima aduan daripada tiga individu yang mendakwa kertas soalan Matematik dan Matematik Tambahan bagi peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini, bocor.

Mohd Husaini Jaslee, Nor Izwan Abu Bakar dan Mohd Rizuan Abd Rashid turut menyerahkan salinan yang didakwa kertas soalan bocor itu kepada pemberita pada sidang media di pejabat PPIM di sini hari ini, yang dihadiri Pengarah Latihan PPIM Dr Izham Nayan.

Mohd Husaini, 30, berkata beliau mengetahui perihal kertas soalan yang didakwa bocor itu daripada beberapa pelajar sebuah sekolah di Seksyen 5, Wangsa Maju pada 19 November lepas.

"Kata mereka, kertas itu diedar ketika mengikuti satu seminar SPM 2013 yang dikelola seorang guru di Masjid Mua'adz Bin Jabal, Setiawangsa pada 17 November lepas bermula jam 8 pagi hingga 4.30 petang.

"Selepas itu, saya ke Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM) di Putrajaya pada 20 November untuk membuat aduan, bagaimanapun, pegawainya meminta dikemukakan bukti," katanya.

Mohd Husaini berkata bukti kebocoran soalan hanya diperoleh pada 21 November apabila seorang pelajar menghantar gambar Kertas 2 Matematik Tambahan berserta jawapan, yang didakwa soalan bocor, melalui aplikasi 'WhatsApp'.

"Maklumat itu mengandungi tiga gambar mengenai soalan beserta jawapan yang berkemungkinan sama dengan kertas 2 Matematik Tambahan tersebut," katanya.

Beliau berkata segala maklumat itu kemudian diserah kepada LPM untuk siasatan lanjut dan satu laporan sudah dibuat di Balai Polis Wang Maju semalam.

Mohd Husaini berkata beliau membuat pendedahan itu atas dasar tanggungjawab kerana tidak ingin melihat kemusnahan masa depan pelajar SPM.

"Saya berharap pihak LPM dapat menjalankan siasatan menyeluruh sekiranya benar perkara ini berlaku," katanya. - Bernama

Myanmar mahu Ong Kim Swee

Posted: 22 Nov 2013 05:31 PM PST

Kuala Lumpur: Belum pun selesai misi mempertahankan pingat emas Sukan SEA Myanmar bulan depan, sudah ada beberapa pasukan yang menyatakan minat untuk mendapatkan khidmat jurulatih skuad bawah 23 tahun negara (B-23), Datuk Ong Kim Swee.

Jika sebelum ini pengendali Harimau Muda itu dikaitkan dengan pasukan kebangsaan Singapura, kali ini Myanmar pula dilaporkan berhajat untuk mencuba nasib.

"Pihak Persekutuan Bola Sepak Myanmar (MFF) memang berminat dengan Kim Swee selepas beliau berjaya membawa Harimau Muda memenangi pingat emas di Sukan SEA Indonesia sebelum ini. Namun pihak MFF tahu Kim Swee masih mempunyai kontrak dengan FAM sehingga hujung tahun ini jadi sebarang kemungkinan boleh berlaku," kata sumber rapat MFF.

Ketika ini Myanmar dibimbing jurulatih dari Korea Selatan Park Sung-Hwa dengan bayaran gaji bulanan sebanyak $AS70,000 (RM224,280) dan menurut sumber itu MFF bersedia memberi tawaran lebih baik untuk memikat Kim Swee.

"Hubungan pemain dengan jurulatih Park Sung-Hwa tidak begitu baik kerana mereka kurang selesa dengan beberapa pendekatan yang digunakan oleh jurulatih itu dan mungkin atas sebab itu MFF mahu mencari jurulatih lain," tambah sumber itu.

Jika Myanmar benar-benar serius, pasti ia memberi peluang terbaik untuk Kim Swee melebarkan sayapnya di luar negara namun bagi bola sepak negara, ia pasti sesuatu yang merugikan memandangkan sentuhan pengendali itu masih diperlukan di peringkat tempatan.

Ini kerana beliau dianggap antara jurulatih tempatan terbaik yang melahirkan ramai pemain muda berbakat serta turut menjadi antara calon pilihan bagi mengisi kekosongan ketua jurulatih Harimau Malaya Datuk K Rajagobal yang bakal tamat kontrak pada 31 Disember ini.

Selain menjadi perhatian beberapa negara di rantau ini, pengendali kelahiran Melaka itu juga dikatakan pernah menerima tawaran sebuah pasukan dari Pantai Timur bagi musim depan sebelum ini.

Sehingga kini FAM masih belum membuat sebarang perbincangan mengenai kontrak baru Kim Swee dengan mengambil pendekatan menunggu keputusan aksi skuad B-23 di Sukan SEA Myanmar terlebih dulu.

Penafian Salleh Man buat ahli pas macam orang bodoh

Posted: 22 Nov 2013 05:00 PM PST

BUTTERWORTH - Penafian Pesuruhjaya Pas negeri, Datuk Mohd Salleh Man bahawa wujudnya campur tangan DAP dan PKR dalam urusan pentadbiran hal ehwal agama Islam di negeri itu, dianggap sebagai satu tamparan kepada anggota akar umbi.

Aktivis Pas, Mohamed Hafiz Mohamed Nordin berkata tindakan Pesuruhjaya Pas itu pelik dan menongkah arus serta boleh diibaratkan sebagai 'memukul' anggota Pas dari belakang yang sebelum ini menyuarakan pendirian mereka demi maruah dan masa depan parti itu.

"Apa sebenarnya niat Mohd Salleh mengeluarkan kenyataan yang bercanggah?

Perkara yang dibangkitkan dalam sidang akhbar oleh Timbalan Pesuruhjaya Pas, Muhammad Fauzi Yusoff merupakan suara ahli akar umbi Pas negeri dalam mesyuarat cawangan pada 14 November lalu.

"Mengapa beliau mempertahankan mereka (DAP dan PKR) dan adakah kerana mahu jadi ahli parti itu? Bagi saya penafian yang dibuat tidak bermaruah," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Mohamed Hafiz berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Mohd Salleh semalam yang menafikan wujudnya kemelut yang melanda Pas dengan pentadbiran kerajaan negeri, malah akan mengkaji secara teknikal untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap media yang melaporkan perkara berkenaan.

Mohamed Hafiz berkata penafian itu juga menunjukkan Mohd Salleh yang juga Adun Permatang Pasir, telah melanggar disiplin parti kerana telah membuat kenyataan mengelirukan.

"Selama ini beliau bercakap tentang disiplin, tetapi saya berasa pelik kenapa sanggup menafikan pendapat, suara akar umbi dan pendirian Pas negeri," katanya.

Sementara itu, bekas Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri, Mohamed Nordin Mohd Nor berkata parti itu tidak akan dipinggirkan jika mereka tidak bekerjasama dengan DAP dan PKR.

"Kerjasama sekarang ini telah merosakkan perjuangan Islam yang dibawa Pas selama ini. Yang lebih membimbingkan ialah kini Pas dirosakkan dari dalam.

"Kita lihat sekarang, hanya berapa orang sahaja ulama yang berada dalam kepimpinan Pas Pusat, sedangkan yang lain merupakan individu atau pemimpin yang telah diatur dan mahu meneruskan agenda pihak tertentu dari luar parti," tambahnya. - Bernama

12 Lagu Layak ke AJL28 Pada 26 Januari Depan

Posted: 22 Nov 2013 04:00 PM PST

Barisan finalis yang berjaya ke peringkat akhir AJL28 -foto Shahrul Fazry Ismail/THE STAR
SHAH ALAM: 12 buah lagu terbaik layak ke Anugerah Juara Lagu 28 selepas berentap di pentas separuh akhir Muzik Muzik 28 yang disiarkan secara langsung di Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentral, di sini, Jumaat.

Lagu-lagu yang layak ke AJL28 yang akan diadakan pada 26 Januari hadapan terdiri daripada Penglipurlara (Hazama), Takkan Terpisah (Black), Bahagiaku Deritamu (Hafiz Suip), Aku Pelat (Salam Muzik), In Love With You (Noh Salleh & Aizat Amdan), Bosan (Stacy), Kalau Aku Kaya ( Awi Rafael & Altimate), Hanya Aku (Hyper Act), Tanda Tanya (Azlan & The Typewriter), Sahabat (Najwa Latiff), Ikut Rentakku (Jaclyn Victor) dan Kau Yang Terindah (Alyah).

Separuh akhir Muzik Muzik 28 minggu ketiga ini turut menyaksikan persembahan daripada Kembali (Akim & Stacy), Anugerah Hidup (Estranged), Dwihati (Yuna &Aizat Amdan), Rumah Kita (Hujan) dan Jagalah Diri (Jaclyn Victor).

Muzik Muzik 28 minggu ketiga turut dihiburkan dengan persembahan istimewa daripada Cat Farish, Damien, DJ Fuzz, Mimie (One Nation Emcee) dan Waris.

Program ini telah bersiaran selama tiga minggu berturut-turut yang bermula 8 November dan menyaksikan persaingan 30 buah lagu terbaik sepanjang tahun 2013.

Kesemua lagu diadili oleh barisan juri profesional iaitu Azlan Abu Hassan, Aubrey Suwito, Ajai, Ad Samad, Azmeer dan Datuk Ramli MS selaku ketua juri.