Barisan Nasional

Dicatat oleh Admin | | Posted On Selasa, 15 April 2014 at 1:16 PTG

sumber :-

Barisan Nasional


BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 14 Apr 2014 03:17 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Dibelasah selepas tegur rakan lakukan mukaddimah zina

Posted: 14 Apr 2014 07:01 AM PDT

Gambar hiasan
Niat baik seorang wanita cuba menasihati rakannya supaya tidak membawa pulang teman lelaki ke rumah sewa didiami dibalas dengan derita apabila dia cedera teruk ditendang dan dipijak berulang kali.

Dalam kejadian jam 4 pagi kelmarin, mangsa yang berusia 28 tahun cedera di kepala dan badan selepas diserang rakan serumahnya itu di Pandan Indah, di sini.

Sumber polis berkata, kejadian berlaku apabila mangsa yang sedang tidur di biliknya terjaga sebaik mendengar bunyi bising di ruang tamu.

Menurutnya, mangsa yang membuka pintu bilik terkejut apabila terserempak seorang lelaki dipercayai kekasih rakan serumahnya itu.

"Mangsa kemudian memanggil rakan serumahnya itu sebelum menegur perbuatan dosa berkenaan.

Teguran itu bagaimanapun menyebabkan suspek tidak berpuas hati.

"Suspek yang berusia 20-an memaki hamun namun mangsa hanya mendiamkan diri," katanya.

Menurutnya, suspek kemudian bertindak menumbuk dan menendang mangsa sambil diperhatikan teman lelakinya itu.

"Tidak cukup dengan itu, suspek turut memijak kepala dan perut mangsa sebaik mangsa terjatuh.

Mangsa cuba merayu supaya tidak diapa-apakan namun rayuannya tidak diendahkan.

"Suspek dikatakan memukul mangsa hampir 10 minit sebelum berhenti sebaik ditenangkan teman lelakinya itu.

Pasangan itu kemudian bergegas meninggalkan rumah itu," katanya.

Katanya, suspek mengugut mahu mencederakan mangsa sekiranya dia masih mencampuri urusannya.

"Mangsa yang mengalami kecederaan di kepala dan badan dibawa rakan lain ke Hospital Ampang (HA), di sini," katanya.

"Mangsa yang dirawat sebagai pesakit luar kemudian tampil membuat laporan di Balai Polis Pandan Indah, di sini," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Asisten Komisioner Khairuldin Saad ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan kejadian berkenaan.

DAP lobi 46 ahli parlimen bukan Islam tentang hudud Pas

Posted: 14 Apr 2014 06:01 AM PDT

Hasrat Ahli Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa untuk melobi 87 ahli Parlimen beragama Islam bagi menyokong usul rang undang-undang persendirian hudud kerajaan negeri Kelantan bakal mendapat tentangan DAP.

Ahli Parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar), berkata setakat ini 50 ahli Parlimen menyatakan tentangan terhadap hudud termasuk 38 ahli Parlimen DAP, MCA (7), Gerakan (1) dan MIC (4).

"Seramai 38 ahli Parlimen DAP secara terbuka menyatakan tidak akan mengundi usul persendirian yang dikemukakan PAS.

"Kami memerlukan sokongan 25 ahli Parlimen lagi melalui cara melobi ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) yang bukan beragama Islam bagi menyokong kami membantah rang undang-undang ini," katanya pada sidang media di Pusat Khidmat Parlimen Segambut, hari ini.

Usul persendirian hudud yang akan dikemukakan oleh ahli Parlimen PAS akan dapat ditentang DAP sekiranya mereka mendapat sokongan melebihi dua pertiga ahli Parlimen iaitu seramai 75 orang.

Annuar pada Sabtu menyatakan kesediaannya untuk melobi ahli Parlimen Umno selain sebelumnya pernah menyatakan sokongan terhadap rang undang-undang persendirian hudud.

"Jika PAS ingin membawa perkara ini melalui undang-undang persendirian, maka kita mengalu-alukan dan saya sedia melobi ahli Parlimen Umno supaya menyokong.

"Saya sudah bercakap dengan sebahagian besar ahli parlimen Umno dan mereka positif menyokong," katanya kepada Sinar Harian.

Dalam sidang media yang turut dihadiri Ahli Parlimen Ipoh Timur Thomas Su dan Ahli Parlimen Lanang Alice Lau, Lim berkata usaha melobi ahli parlimen bukan Islam BN bukan sahaja digerakkan DAP malah oleh parti komponen BN sendiri.

"Usaha ini tidak dilakukan sendirian. Kami akan menggesa ahli parlimen MCA dan MIC untuk sama-sama memujuk ahli parlimen BN yang lain," katanya.

Thomas berkata usaha melobi itu akan dilaksanakan pada masa terdekat dan mereka kini dalam proses mengumpulkan maklumbalas dan membuat persediaan.

Ketika ditanya adakah MCA pernah menyatakan sokongan secara peribadi untuk menentang hudud, Lim berkata: "MCA menyatakan dalam media beberapa kali tujuh ahli parlimennya tidak akan menyokong rang undang-undang persendirian hudud.

"Saya juga difahamkan Gerakan dan MIC turut tidak menyokong usul itu," katanya.

Lim berkata berdasarkan kenyataan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali semalam, apa yang difahami kesemua ahli parlimen PKR turut akan memberi tentangan terhadap hudud.

"Menurut kenyataan Azmin apabila ditanya media, beliau berkata PKR akan mengikut apa yang dipersetujui dalam Pakatan Rakyat (PR) iaitu kerangka dasar bersama.

"Maknanya PKR tidak bersetuju PAS membawa usul persendirian untuk melaksanakan hudud di Kelantan untuk dibawa ke Parlimen," katannya.

Azmin ketika ditemui media semalam berkata PR tetap tidak akan berganjak dengan pendiriannya mengenai isu hudud seperti yang dipersetujui melalui konsensus antara DAP-PAS-PKR sejak 2011.

Katanya, pendirian Majlis Presiden Pakatan Rakyat sedia ada kekal dan sudah dipersetujui semua pihak.

Ahli Parlimen Gombak itu berkata sehingga kini PR masih menunggu penjelasan PAS Kelantan berhubung pelaksanaan hukum hudud di negeri itu. – 14 April, 2014.

Alasan jumpa bakal mertua, gadis dirogol teman lelaki

Posted: 14 Apr 2014 01:36 AM PDT

Gambar hiasan
Kuala Lumpur: Seorang remaja perempuan berusia 18 tahun diperdaya kononnya mahu dibawa berkenalan dengan bakal keluarga mentua sebelum dirogol teman lelakinya di sebuah pangsapuri di Pandan Indah di sini, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.30 malam itu, suspek berusia lewat 20-an memberi alasan dan memujuk mangsa kononnya mahu dibawa pulang ke rumah untuk dipertemukan dengan ahli keluarganya.

Menurut sumber, mangsa dikatakan baru berkenalan dengan suspek sejak tiga minggu lalu melalui media sosial 'WeeChat' sebelum membuat temu janji.

"Mangsa yang tidak mengesyaki apa-apa kemudiannya bertemu dengan lelaki terbabit berhampiran kawasan perumahannya di Serdang, Selangor.

"Mereka kemudian berbual seketika sebelum suspek mengajak mangsa pulang ke rumahnya dengan alasan untuk diperkenalkan kepada ibu bapa," katanya.

Katanya, mangsa yang teruja dengan dakwaan itu bersetuju mengikut teman lelaki baru dikenalinya itu.

Sumber itu berkata, mangsa yang tiba ke rumah suspek bagaimanapun terkejut apabila mendapati rumah itu tidak berpenghuni sebelum meminta supaya dihantar pulang.

"Bagaimanapun, suspek menarik tangan mangsa masuk ke dalam biliknya sebelum merogol remaja itu Mangsa cuba melawan dari diperkosa namun dipukul berulang kali oleh suspek.

"Suspek kemudian menghantar mangsa pulang ke rumah selepas merogol mangsa," katanya.

Susulan itu, mangsa tampil membuat laporan di Balai Polis Pandan Indah di sini, berhubung kejadian itu.

"Usaha mengesan suspek sedang giat dijalankan dan pihak polis yakin lelaki terbabit akan ditahan dalam masa terdekat," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Asisten Komisioner Khairuldin Saad ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian berkenaan.

'Alah, gambar cium mulut aje, bukan romen buka baju pun...'

Posted: 14 Apr 2014 12:01 AM PDT

Astaghfirullah… kronik sangat dah generasi muda sekarang ini.

Bayangkan, gambar panas begini bukan sahaja sewenang-wenangnya dikongsikan di Facebook tanpa malu untuk tatapan orang ramai, malah mendapat LIKE sampai ratusan pula.

Tak cukup dengan itu, ada pula yang bagi komen teringin mahu lakukan aksi sama.

Kata budak yang teringin tu:

Masalah sekarang ni cuba korang tengok betul-betul gambar ni, benda cium mulut je bukan beromen sampai buka baju seluar gile! Macamlah korang tak pernah cium mulut kan? Mustahil weh.

Dari situ dapat dilihat, 'setakat' cium mulut adalah perkara biasa bagi budak-budak zaman sekarang.

Apa nak dikata lagi?

Ibu bapa silalah pantau aktiviti anak-anak anda untuk memastikan mereka tak terjebak dengan aktiviti tak bermoral di luar.

Jangan lupa, pastikan juga anda jadi salah seorang 'Friend' di Facebook anak-anak anda agar tahu dengan siapa dia berkawan dan sekaligus mengelak mereka mengepos gambar bukan-bukan seperti ini!

- MYNEWSHUB

Sumber: hotisusemasa.blogspot.com

Susulan kes suara azan, lelaki 'dihambat' pindah dari rumah

Posted: 13 Apr 2014 11:01 PM PDT

SUSULAN laporan polis yang dibuat oleh seorang lelaki berusia 56 tahun kerana mendakwa terganggu oleh suara azan fardhu subuh dan juga suara mengaji pada kira-kira pukul 5.45 pagi, 8 Mac lepas, semalam dia menerima tetamu.

Dengar ceritanya di laman sosial, sekumpulan orang didakwa dari sebuah parti politik telah pergi membuat lawatan dan bersua dengan tuan empunya rumah Mohd Said Mohamed Jaid.

Beberapa keping gambar berkaitan lawatan itu juga sudah disebarkan di laman sosial dan turut dilaporkan di laman blog.

Kumpulan itu dapat berjumpa dengan Mohd Said pada pukul 11.40 pagi dan difahamkan tuan rumah itu yang hanya menyewa diminta berpindah jika berasa terganggu oleh azan dan mengaji Al-Quran.

Mereka juga dilihat menggantung poster manila kad yang tertulis "Kalau tak nak dengar azan, pindah saja, tak payah nak report polis,".

Antara kata-kata lain yang ditampal di pagar rumah berkenaan ialah "Duduk dan pindah dalam hutan kalau tak mau dengar azan faham, jangan campur masyarakat.. Kawan dengan monyet atau jadi orang utan.. Faham…," menurut poster itu.

Di laman sosial berkenaan, tidak pula dijelaskan apa yang diperkatakan oleh Mohd Said ekoran ketidakpuasan hatinya itu.

Kerana lebih adil rasanya untuk sertakan juga luahannya yang menyebabkan sehingga dia tergamak membuat laporan polis berkenaan hal itu.

BenciAzan
Pada rangkaian gambar berkenaan terdapat juga gambar beberapa anggota polis dilihat berada di hadapan rumah itu berkemungkinan meminta kumpulan berkenaan agar beredar dari kawasan rumah itu. – MYNEWSHUB.MY

Aurat: Raja Azmi makin jahil agama selepas pulang dari umrah?

Posted: 13 Apr 2014 07:01 PM PDT

Sebenarnya, mudah saja. Kalau tak ada ilmu bab agama usahlah kita pandai-pandai keluarkan kenyataan mengikut logik fikiran semata-mata.

Itulah yang boleh dikatakan terhadap komen berani mati yang dikeluarkan oleh Raja Azmi dalam program hiburan terbitan TV9, Galaksi.

Apabila ditanya oleh wartawan mengapa dia tidak menutup aurat selepas pulang dari mengerjakan umrah, Raja Azmi menyatakan dia mahu mencukupkan solat lima waktu dahulu kerana baginya itu lebih penting.

Tak apalah kalau dia tidak kisah orang tahu solatnya compang camping pada usia sudah 55 tahun, namun ayat seterusnya dari mulut pengarah dan produser filem ini agak kontroversi kerana membabitkan hukum agama.

Raja Azmi dirakam berkata, "Kak Mi akan pakai (tudung) bila-bila Kak Mi nak pakai seperti pergi majlis keagamaan. Tapi hari-hari biasa tu Kak Mi rasa tu tak penting.

"Kalau betul (tak pakai tudung) satu dosa yang amat besar sampai orang kata kalau orang perempuan tak tutup rambut akan masuk neraka Kak Mi tak boleh terimalah semua tu."

Tambah Raja Azmi, yang penting baginya adalah amal ibadat dalam solat yang perlu dibetulkan dahulu.

Ditegur wartawan apa yang dikatakannya itu boleh dianggap lantang Raja Azmi menjawab, "Kak Mi bercakap sebab dah fikir sebab tu lantang bercakap. Kalau tak fikir Kak Mi akan cakap benda yang bodoh."

Sebenarnya jika sudah tahu kita bersalah tidak mengikut hukum agama atas apa alasan sekalipun, sebaik-baiknya tidak perlu menegakkan benang yang basah.

Apa pun marilah kita sama-sama berdoa semoga Raja Azmi dan kita semua sentiasa diberikan hidayah olehNya. MYNEWSHUB


Sumber Video: Facebook TF Crew

Engku Emran 'ngorat' Erra kembali

Posted: 13 Apr 2014 06:31 PM PDT

SHAH ALAM - Hasrat bekas suami pelakon dan pengacara Erra Fazira, untuk memenangi hatinya terbukti apabila gambar anak perempuan mereka memakai baju putih dengan tulisan #prayformomandayah telah dimuatnaik di laman Instagram semalam.

Bekas suami Erra, Engku Emran Engku Zainal Abidin turut menyatakan hasrat dan keinginannya untuk memujuk dan memulihkan kembali rumah tangga mereka.

Menurutnya, anak perempuan mereka, Engku Aleesya, 5 turut bersetuju dan teruja apabila beliau menyatakan hasrat mahu memikat kembali hati ibunya.

"Saya perlu mulakan langkah terlebih dahulu, sejak tiga hari lalu saya cuba hantar mesej pesanan ringkas kepadanya dan luahkan perasaan sayang saya pada dia.

"Saya mengaku saya masih menyayangi dia dan saya tidak malu untuk berusaha memujuknya untuk kembali," katanya dalam status pada gambar yang disiarkan di laman instagram miliknya.

Menurutnya, insiden perceraian yang terjadi pada 18 Febuari lalu adalah satu kesilapan dia mahupun Erra.

Emran dan Erra telah bercerai pada 18 Februari yang lalu dengan talak satu setelah mendirikan rumah tangga selama tujuh tahun namun dia tidak bersedia untuk mendedahkan punca perceraian mereka.

Emran pada sebelum ini turut memuat naik beberapa keping gambarnya dan Erra menerusi akaun miliknya iamkumbre untuk mengimbas semula saat-saat indah perkenalan mereka.

Hashtag #prayformomandayah dan juga #prayforerrakumbre diwujudkan buat peminat yang menyokong penyatuan semula pasangan ini.

Menurutnya lagi, dia turut berharap agar semua pihak serta peminat turut mendoakan yang terbaik buat keluarganya.

Hudud: PBB kritik Brunei

Posted: 13 Apr 2014 06:15 PM PDT

Rupert Colvile
PEJABAT Pesuruhjaya Hak Asasi Manusia (OHCHR) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengkritik keputusan Brunei yang mahu melaksanakan hukum hudud di negara itu, lapor AFP.

Jurucakap OHCHR, Rupert Colvile berkata, pihaknya prihatin dengan keputusan Brunei dalam pelaksanaan hukum hudud yang memperuntukkan hukuman mati bagi beberapa kesalahan.

Beliau memberitahu pemberita, kesalahan-kesalahan ini termasuk rogol, zina, liwat, hubungan seks luar nikah untuk orang Islam termasuk jenayah lain seperti rompakan dan pembunuhan.

Beliau turut menyentuh kesalahan lain seperti menghina Nabi Muhammad SAW, al-Quran dan hadis boleh dijatuhi hukuman mati.

"Pelaksanaan hukuman mati bagi pelbagai kesalahan ini melanggar undang-undang antarabangsa," katanya.

Tekannya, melalui undang-undang antarabangsa, hukuman rejam hingga mati diklasifikasikan sebagai kejam dan tidak berperikemanusiaan bermaksud ia diharamkan di bawah perjanjian hak asasi manusia.

Sejak 1957, Brunei tidak melaksanakan hukuman mati.

Oktober tahun lalu, Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah memperkenalkan hukuman hudud, termasuk merejam sampai mati mereka yang didapati bersalah kerana berzina.

Akta baru undang-undang syariah itu dikatakan telah dikaji selama bertahun-tahun.

#MH370: CIA tahu hal sebenar

Posted: 13 Apr 2014 06:01 PM PDT

Seorang tentera Australia melakukan misi pencarian melalui udara menggunakan helikopter Tiger 75, S-70B-2 Seahawk. Foto EPA
WASHINGTON - Seorang penulis berasal dari Amerika Syarikat (AS) yang juga penyiar radio tempatan, Dr Kevin Barrett mempercayai bahawa Agensi Perisikan Pusat (CIA) AS mengetahui perihal sebenar apa yang terjadi kepada pesawat MH370.

Dr Kevin, pemegang Doktor Falsafah Arab-Islamoligi dan pengkritik Perang dan Keganasan terkenal Amerika menyatakan pendapat itu menerusi saluran Press TV, semalam.

"Kehilangan pesawat itu tidak masuk akal. Ia tidak mungkin hilang begitu saja," katanya.

Menurutnya, beberapa individu di pangkalan CIA di Alice Springs, Australia tahu mengenai perihal sebenar mengenai pesawat itu.

"Maka itu kerajaan Malaysia meminta mereka untuk membantu, namun sehingga kini Malaysia tidak mendapat sebarang respons," katanya.

Beliau juga bertegas bahawa terdapat individu yang menutup perkara sebenar dalam kejadian ini.

"Sesuatu tidak logik apabila timbul maklumat mengenai pesawat terbabit mengubah haluan, terbang ke arah yang salah dengan beberapa penduduk terlihat ianya terbang rendah di sekitar Kepulauan Maldives lalu menuju ke Diego Garcia dan hilang begitu sahaja.

"Perkara ini sangat aneh dan tidak masuk akal," katanya menurut laporan Mirror.

Isu suara azan: Penjelasan mengapa laporan polis dibuat

Posted: 13 Apr 2014 04:01 PM PDT

Rakyat Malaysia khususnya yang beragama Islam pasti terkejut dengan satu laporan polis yang tersebar baru-baru ini. Manakan tidak, jikalau si pembuat laporan adalah seorang non-muslim sudah tentu kita tidak terperanjat. Namun, kali ini adalah seorang lelaki melayu muslim.

Dan sudah tentu ramai yang marah akan tindakan lelaki itu. Namun agak menghairankan apabila gambar wajah lelaki itu seakan tidak melambangkan wataknya. Dengan ketayap yang sentiasa melekat di kepala dan perwatakan yang sederhana, sudah tentu ada perkara lain yang membuatkan beliau tampil membuat laporan polis itu.

Pakcik Mohd Said Mohamed Jaid ketika rumahnya didatangi orang ramai yang tidak berpuas hati. Kredit photo: Ohartis.com

Hari ini, satu artikel pencerahan ditulis oleh seorang penduduk di kawasan kejiranan masjid itu. Beliau yang hanya mahu dikenali sebagai Jemaah Masjid Perjiranan Pasir Gudang menerangkan punca sebenar kejadian itu berlaku. Jom baca penerangan beliau dibawah:

Assalamualaikum

Mungkin sebahagian dari saudara2ku telah mengetahui isu report polis yang dibuat oleh En Md Said ( yg tersebar di FB dan Wassup ) tentang Tarhim dan Azan yang terlalu kuat oleh Masjid Perjiranan 9. Taman Air Biru. Pasir Gudang sehari dua inikan?

Saya rasa terpanggil untuk menerangkan isu sebenarnya apa sebab perkara ini terjadi :

Beliau adalah seorang jemaah yang amat istiqamah solat berjemaah di Masjid itu. Sebelum ini beliau dan sebahagian dari jemaah masjid telah memaklumkan dengan AJK Masjid tentang bacaan Tarhim sebelum solat dan siri2 ceramah fardu ain yang pancarkan keluar masjid melalui 15 biji corong speker terlalu kuat sehingga terganggu anak-anak kecil yang hendak tidur, orang-orang tua yang sakit hendak berehat, anak-anak sekolah yang hendak ulangkaji pelajaran dan kaum-kaum ibu yang hendak solat.

Beliau bukan anti azan sebab sekuat manapun bacaan azan hanyalah sekitar 5minit sahaja, tetapi jika Tarhim dan siri2 ceramah sudah tentulah mengambil masa yang agak panjang terutamanya ceramah Haji yang adakalanya mencecah pukul 11malam.

Cuba kita bayangkan dengan jarak rumah kariah ada yang 10meter sahaja dari corong speker akan melalui perkara ini hari-hari......nak mengadu takut dikatakan Anti majlis ilmu....Anti Masjid....maka terpaksalah tanggung selamanya perkara ini biarpun Solat kaum ibu terganggu, anak2 kecil tak lena tidur, orang2 tua yang nak berehat, anak2 sekolah yang nak study dan lain2 lagi.

Perkara ini telah ditegur oleh Pengarah Jakim Dr Ismail Ibrahim dari tahun 2002 lagi tetapi masih ada lagi Masjid yang tak ambil kisah. Jika dulu kita dikampung-kampung jarak rumah yang agak jauh, pak bilal baca Tarhim kita seronok sebab didengari sayup-sayup aje, tapi tidak sama dengan suasana diTaman2.

Rasullah pun pernah menegur sahabatnya yang membaca Al Quran didalam masjid dengan suara yang kuat, apatah lagi jika siap guna 15 biji speker ? sudah pasti menganggu jemaah yang lain. Fikir-fikirkanlah

Jom Mengajiiii tak ngaji ceroiiiilah.

Mohon ampun dan maaf jika pencerahan yang
saya berikan ini ada menyentuh mana-mana pihak.

Wassalam.

~Jemaah Masjid Perjiranan Pasir Gudang


Mungkin pencerahan ini masih tidak dapat diterima oleh sesetengah orang. Apapun, marilah kita bersangka baik terhadap pakcik Mohd Said. - TengokTVonline

Cucu Tok Selampit

Posted: 14 Apr 2014 01:26 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Bukti Kerjasama Orang Ramai Dan Kakitangan Awam Dapat Elak Kejadian Tidak Diingini - Tahniah @SPADchannel

Posted: 14 Apr 2014 02:12 AM PDT



CTS amat tertarik dengan perbualan atau lebih kepada aduan permasalahan seorang pelayar laman sosial Twitter yang mengadu kepada pihak Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), menerusi akaun Twitter @SPADchannel. Aduan yang dibuat adalah berkaitan Go KL City Bus yang mengalami tayar yang tiada bunga yang boleh mengundang kemalangan. Tahniah kepada pelayar Twitter berkenaan yang peka dengan keselamatan orang awam dan bertanggungjawab membuat aduan. 

Sikap sensitif masyarakat ini dapat mengelakkan sesuatu kemalangan dari berlaku. Tahniah juga buat kakitangan SPAD yang bertugas mengawal selia akaun Twitter yang bertindak cepat (kurang dari 5 jam) untuk menyelesaikan aduan berkenaan. Kalau semua kakitangan awam bertindak sebegini, Malaysia akan menjadi sebuah negara yang indah untuk didiami.

'Blue Wave Army' - Ini Penjelasan Datuk Ahmad Maslan

Posted: 13 Apr 2014 10:56 PM PDT

Media maya semalam 'havoc' dengan kenyataan spontan Datuk Ahmad Maslan ketika menjawab soalan pemberita mengenai perlunya diwujudkan 'Blue Wave Army' untuk melawan 'Red Bean Army'. Untuk merungkai kekusutan Datuk Ahmad Maslan hari ini mengeluarkan kenyataan pendek dan ringkas seperti berikut:

"Saya tidak jaga media sosial BN. Itu kerja DS Ahmad Shabery Chik. Yang juga ketua Biro / Jabatan Media Sosial BN. Bila media tanya saya semalam lepas rasmi Konvensyen UMNO Cheras & Penerangan GST, elok ke BN ada jentera media sosial, saya kata memanglah elok. Apa namanya tak jadi hal. Pemberita itu sebut 'Blue Wave Army'. Dan nama itu sebenarnya bukan baru. Saya response BWA ke atau apa-apa nama. Terpulanglah. Yang penting media sosial BN utk terangkan isu & serang pembangkang mesti ada secara aktif. Dan saya juga sebut media sosial BN jangan memfitnah seperti pembangkang. Sebarkan cerita kebenaran Kerajaan & BN dengan pantas. Itu sudah memadai utk masa ini. Salam.

ABM,
14/4/14"

The Straits Times Guna Keputusan Soal Selidik @tm_insider Untuk Burukkan Kerajaan Malaysia Isu #MH370 ?

Posted: 13 Apr 2014 08:16 PM PDT


Tidak dapat dipastikan apakah motif akhbar terkemuka negara jiran Singapura, The Straits Times mengunakan hasil kajian yang dilakukan oleh sebuah akhbar pro pembangkang, The Malaysian Insiders, untuk membuat rumusan bahawa separuh daripada Rakyat Malaysia percaya bahawa Kerajaan telah menyembunyikan fakta berkenaan misteri kehilangan pesawat MH370.

CTS memang tidak pernah percaya dengan soal selidik yang dilakukan secara online. Pertama, kredibiliti keputusan berkenaan yang diperolehi daripada badan yang pro pembangkang amat diragui sama sekali. Keduanya, dari segi responden. Berapa ramai responden? Hanya 1,029 orang! Adakah 1,029 orang yang melayari portal The Malaysian Insiders mewakili keseluruhan Rakyat Malaysia?

SPAD Akan Buat Siasatan Terperinci Kemalangan Bas Dua Tingkat Di Bentong - Raub

Posted: 13 Apr 2014 01:00 AM PDT

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) akan menjalankan siasatan terperinci ke atas syarikat bas yang terbabit dalam kemalangan yang meragut tiga nyawa di KM11, Jalan Bentong-Raub berdekatan kawasan Bilut tengah malam Sabtu lalu yang menyebabkan tiga penumpang maut. Bas ekspres dua tingkat itu dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu, Kelantan membawa 68 penumpang termasuk pemandu terlibat dalam kemalangan selepas melanggar tiang elektrik di sebelah kanan jalan sebelum terbalik.

Sebagai tindakan segera, SPAD akan meneliti secara terperinci segala aspek pengurusan keselamatan, pemandu dan penyelenggaraan syarikat berkenaan, ia berhubung dengan makluman awal yang mengatakan bahawa pemandu tidak memberi tumpuan kepada pemanduan kerana kerap mengunakan handphone di ketika sedang memandu dan melalui siasatan awal juga, ujian air kencing terhadap pemandu bas yang berumur 35 tahun juga negatif.

SPAD juga tidak akan berkompromi dan pasti mengambil tindakan tegas ke atas pengendali sekiranya mereka melanggar syarat-syarat yang termaktub dalam pekeliling serta Akta Pengangkutan Awam Darat 2010. Dalam kemalangan itu, selain tiga yang maut, sembilan lagi penumpang parah apabila bas ekspres dua tingkat yang dinaiki dipercayai hilang kawalan sebelum melanggar tiang lampu jalan dan terbalik. Bas yang boleh memuatkan sehingga 69 orang termasuk pemandu itu hanya membawa 68 orang ketika kejadian.

Untuk makluman berikutan tragedi bas di Tanah Tinggi Genting tahun lalu, pihak SPAD telah mengeluarkan Pekeliling mengenai pelaksanaan kod amalan industri bagi keselamatan pengendali bas yang beroperasi di kawasan tanah tinggi, Pekeliling berkenaan memberi penekanan serius kepada aspek keselamatan kenderaan yang beroperasi di tanah tinggi. Selain itu, Pekeliling mengenai SPAD ICOP-Keselamatan juga telah dikeluarkan pada 9 September 2013 yang mengkehendaki pengendali bertanggungjawab memastikan segala aspek pengurusan pemandu dan penyelenggaraan kenderaan dilakukan secara betul dan berkala.

Sehingga kini, sebanyak 2,300 syarikat pengendali bas telah menghadiri latihan SPAD ICOP–Keselamatan yang telah dijalankan sejak Disember 2012. SPAD juga telah mengaudit 24 syarikat bas ekspres yang terlibat dalam kemalangan jalanraya dan telah menggantung sebanyak enam lesen pengendali dan membatalkan dua permit pengendali yang didapati bersalah atas kesalahan di bawah SPAD ICOP-Keselamatan dan APAD 2010.

THE FLYING KICK

Posted: 14 Apr 2014 01:25 PM PDT

THE FLYING KICK


AHLI PARLIMEN DAP KOTA KINABALU KATA ORANG ISLAM MENYUSAHKAN!!!

Posted: 14 Apr 2014 02:06 AM PDT

APA MASALAHNYA? SOKONG SAJALAH PAS NAK BENTANG HUDUD!!!

Posted: 13 Apr 2014 10:45 PM PDT

PAS BERANI BENTANG UNDANG-UNDANG HUDUD SEBAB UMNO BACK-UP!!!

Posted: 13 Apr 2014 06:29 PM PDT

tun faisal dot com

Posted: 14 Apr 2014 01:08 PM PDT

tun faisal dot com


5 Flash Mob & demontrasi bantah tarif air di Pulau Pinang, Selangor bila lagi? #PRperintahRakyatsusah

Posted: 13 Apr 2014 05:00 PM PDT




Nota: Memang wajar demo-demo seperti ini diteruskan di negeri-negeri PR kerana pemimpin mereka selalu menggalakkan demo dan mengatakan bahawa demo-demo seperti inilah yang akan merangsang ekonomi negara dan negeri. Selepas ini, rakyat Selangor juga wajar berdemo setiap hari selagi masalah air negeri Selangor tidak diselesaikan. Buatlah demo juga di Shah Alam untuk memperjuangkan nasib 105 pekerja Quality Hotel dan mendesak kerajaan PR Selangor menjelaskan bagaimana sebuah hotel di tengah-tengah bandar Shah Alam boleh mengalami kerugian. Teruskan berdemo, tapi jangan lakukan di Kuala Lumpur, lakukan di negeri PR yang menggalakkan demo seperti ini..


Baru @CMLimGuanEng tahu Penduduk Penang buat 5 Flash Mob dan Demo bantah kenaikan Tarif Air

Terkini! Penduduk-penduduk Pulau Pinang mula bangun. Mereka sudah tidak sanggup ditindas lagi. Gambar-gambar berikut menceritakan segalanya. Cadanagan Kerajaan DAP Pilau Pinang untuk nenaikkan kadar tarif air di negeri itu mendapat bantahan orang ramai. Flash mob dan demo kecil membantah cadangan berkenaan telah diadakan di Pekan Penaga, Seberang Perai oleh penduduk-penduduk Penaga. Mereka menggelarkan himpunan ini sebagai Himpunan Anak-Anak Penaga. Ini baru penduduk Pekan Penaga, belum lagi merebak ke satu pulau

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2014/04/terkini-baru-cmlimguaneng-tau-penduduk.html#OBMCTZMAGGDd7xaO.99










Apa Yang Tersirat

Posted: 14 Apr 2014 01:08 PM PDT

Apa Yang Tersirat


MH370: Amerika Sepatutnya Beritahu Di Mana Pesawat itu

Posted: 14 Apr 2014 05:32 AM PDT

Mengapa Amerika tidak beritahu di mana pesawat itu? Sedangkan pada 13 Mac, Pentagon berkata, pesawat itu terhempas di Lautan Hindi. Negara itu memerlukan lebih sebulan untuk menafikan bahawa pesawat itu tidak mendarat di Diego Garcia.


FLIGHT MH370 FACTBOX

Flight MH370 took off from Kuala Lumpur International Airport en route to Beijing at 00:41 on Saturday 8 March (16:41 GMT Friday).

About 50 minutes later, the aircraft lost contact with air traffic control.

No distress call was made.

On board, there were 12 Malaysian crew members and 227 passengers from 14 countries. That included 153 Chinese and 38 Malaysians.

Two Iranian male passengers, Pouria Nour Mohammad Mahread and Delavar Syed Mohammad Reza, were travelling on fake passports. Neither had any apparent links to terrorist groups.

No debris from the plane has been found in the international search.

MH370: Sekurang-kurangnya Perlu Dua Bulan Lagi Mengetahui Khabarnya

Posted: 14 Apr 2014 04:44 AM PDT

The underwater search zone is currently a 1300-square-kilometre patch of the seabed, about the size of Los Angeles.
The sub takes six times longer to cover the same area as the ping locator, and will need about six weeks to two months to canvass the current underwater zone. The signals are also coming from 4500 metres below the surface, which is the deepest the sub can dive. The surface area being searched on Sunday for floating debris was 57,506 square kilometres of ocean extending about 2200 kilometres north-west of Perth. Up to 12 planes and 14 ships were participating in the hunt.

MH370: Pemetaan Dasar Laut Bermula

Posted: 14 Apr 2014 03:14 AM PDT

How does Bluefin-21 work?
Bluefin-21 is a probe equipped with side-scan sonar. Such technology uses acoustic sounds to create a picture of the sea floor.
After emitting a sound the submarine then waits to receive a response, before calculating the distance from those results.
The bottom of the search area now being combed, while extremely deep - some 4,500m - it is not especially mountainous.
That said, despite the area being generally flat experts have warned that the search is a long and painstaking process.

MH370: Bakal Misteri Selamanya

Posted: 13 Apr 2014 05:05 PM PDT

Masuk hari ke-37, kehilangan MH370 bersama 239 penumpang termasuk kru, setakat ini tiada sebarang clue, kecuali "pancaran" kononnya daripada "kotak hitam" pesawat itu yang kali terakhir dikesan pada 8 April.

Pesawat yang berlepas daripada KLIA pada pukul 12.41 pagi 8 Mac tujuan Beijing, seharusnya mendarat pada pukul 6.30 pagi hari yang sama di destinasi terakhirnya itu; sebaliknya dinyatakan berakhir di Lautan Hindi.

Berbagai terori menyelubungi kehilangan pesawat itu, termasuk ianya telah dirampas dan di daratkan di suatu lokasi. Kalau menurut Russia, pesawat itu di daratkan di perbatasan Pakistan yang dikawal Taliban. Para penumpang dan kru masih selamat, namun dibahagi-bahagikan kepada beberapa kumpulan, selain ada kumpulan yang diseludup ke Aganistan untuk dijadikan persiai.

Selain itu, banyak yang percaya, bahawa pesawat itu sebenarnya didaratkan di Diego Garcia, 3,500 km daripada Kuala Lumpur; bekalan minyak kapal itu mencukupi untuk di terbangkan ke Pengakalan Amerika itu. Selepas penumpang dan kru diturunkan, pesawat diterbangkan dengan drone lalu dihempaskan di lokasi liputan pencarian. Liputan pencarian ini, merupakan satu kawasan yang amat sukar, selain kedalaman laut, akan tetapi juga terdapatnya gaung dasar laut yang bernama Diamantina Trench yang mempunyai kedalaman 19,000 kaki. Selain itu, kawasan itu mempunyai dasar laut yang berlumpur; sehingga boleh menimbusi sebarang objek keras yang berat; atas sebab pemetaan dasar laut akan sukar mengesan sebarang objek.

Kini, pancaran daripada "kotak hitam" jika benar pesawat itu dihempaskan di lokasi itu tidak akan dapat dikesan lagi, memandangkan bateri beacon itu sudah tamat. Bateri sesebuah kotak hitam adalah 30 hari, walaupun secara teorinya boleh mencapai 40 hari. 

Melihat keadaan yang ada, kehilangan pesawat MH370, akan selama-lamanya misteri.

BLOG - BLOG PARTI PKR

Dicatat oleh Admin | | Posted On at 7:32 PG

sumber :-

BLOG - BLOG PARTI PKR


Anwar Ibrahim

Posted: 14 Apr 2014 07:21 PM PDT

Anwar Ibrahim


MH370 exposes Hall of Shame

Posted: 14 Apr 2014 05:56 AM PDT

Malaysiakini

The grand self-proclamation of "Malaysia, the Best Democracy in the World", with its fantastic education system which rivals the British, American and German systems is a myth designed for die-hard Umno Baru supporters. This fairy-tale was shattered by the disappearance of MH370.

Prime Minister Najib Abdul Razak, like the prime ministers before him, has let down the nation, but the investigation into MH370 has trashed Malaysia's reputation.

We need a cull of the political class to regain our credibility as a nation. We should start with the following initiates of the 'Hall of Shame'. Politicians head the list, then civil servants. If the civil servants were to be replaced before the politicians, the new ones would be corrupted by their political masters, who dictate to them.

Malaysia has been on auto-pilot for several decades and the nation has been performing like a rudderless aeroplane. MH370 signals the beginning of the end of Umno Baru.

The Malaysian Hall of Shame

Number One: Prime Minister Najib Abdul Razak. Two words describe the MH370 "investigations": Mismanaged. Mishandled. (MM).

MH370 may have been an unprecedented incident but the crisis management team was shambolic, with several people issuing contradictory official statements. Our confidence and trust has been shaken to the core despite all the big talk and the hundreds of billions of ringgits spent on military hardware and sophisticated equipment. We may have the best machinery that money can buy, but are monkeys operating them?

In the first few days of MH370's disappearance, Najib and his wife, the self-styled 'First Lady of Malaysia' (FLOM), sought to gain cheap publicity by "weeping with the families of the passengers and crew of MH370".

Did Najib make a premature announcement that MH370 had crashed into the Southern Indian Ocean, based on one mathematical interpretation by one company? The local press are conditioned not to ask awkward questions but foreign journalists demand answers.

Number Two:Defence Minister Hishammuddin Hussein. Hishammuddin (left in photo) justified Malaysia's mismanagement of the MH370 investigations by saying that history will judge Malaysia well.

People ask, "Who writes the history books if not the Malaysian cabinet and their proteges?"
Hishammuddiin told the families of passengers and crew of MH370 that miracles do happen. The act of giving false hope is as bad as trading on people's grief.

Number Three: Home Minister Ahmad Zahid Hamidi. His response to the stolen passport fiasco at KLIA is symptomatic of a sick nation. He told parliament, "Furthermore, Interpol's information of lost (passports) may slow down the process of immigration checks at counters."

Zahid prefers speed to efficiency and safety/security concerns. Interpol has since given Zahid a dressing down and said the checks take 0.2 seconds per passport.

Malaysia is a hub for human trafficking and people have alleged that our police and immigration officials are involved. Will Zahid clean up his department?

Number Four: Deputy Defence Minister Abdul Rahim Bakri. Abdul Rahim told Parliament that the RMAF "assumed" that Flight MH370 had been ordered to turn back by the civilian air traffic controllers.

Following a public outcry, he backpedalled and said that HE had made this assumption. So did the RMAF make this assumption or was Abdul Rahim forced to retract his statement. His U-turn is typical of the tactics of the government of Malaysia.

Lack of communication

Number Five: The Department of Civil Aviation (DCA) director-general Azharuddin Abdul Rahman. Azharuddin contradicted the statements of the home ministry and the inspector-general of polcie (IGP). More worrying than this is the lack of communication between the military and civil aviation authorities.

The MH370 investigation has lacked transparency and is mired in intrigue. This incident has reminded us of the question, by the opposition MP Nurul Izzah Anwar in June 2012, about the roles of the DCA and the Transport Ministry in the award of the contract for the supply of the RM128.4 million air traffic control system to a minster's family through "closed tender".

Three weeks ago, we were told that the final words from the cockpit were "All right, good night". In the past few days, the DCA issued a correction and said the final words were "Good night. Malaysian Three-Seven-Zero".

How can the public be expected to put their faith in the DCA or the investigative bodies with such a simple error as this? So what else is wrong?

Number Six: MAS CEO Ahmad Jauhari Yahya. When the reputations of the pilot and co-pilot on MH370 were being trashed, Ahmad Jauhari (right) failed to defend his men. Although he did speak on their behalf, he waited several days and the damage was already done. His failure to act immediately demoralised all of the MAS employees.

The sending of a text message to the families of the passengers and crew of MH370, ahead of Najib's announcement that MH370 had gone down in the southern Indian Ocean, is symptomatic of the poor customer relations in MAS. Many people have previously stated that their complaints are rarely acknowledged or addressed.

Number Seven: Chief of the Armed Forces Zulkifeli Mohd Zin. He despatched ships from Lumut on the night MH370 disappeared. He then claimed that a C-130 plane was sent to scout the area the following morning.

What made Zulkifeli confident that he was scouring a potential crash site, thousands of kilometres from where Najib had directed others in the search and rescue (SAR) operations? Is Zulkifeli hiding something from us?

Number Eight: Chief of the RMAF Rodzali Daud. An unidentified plane was picked up by military radar around 200 nautical miles northwest of Penang in the Straits of Malacca, at about the time MH370 went missing. The military failed to act on this information, wasting both time and opportunity.

Number Nine: IGP Khalid Abu Bakar. When asked about the contradictory descriptions of the men using stolen passports, a dismissive Khalid said, "Why ask me? Ask Immigration, or ask Interpol."

The defence minister asked everyone to avoid speculation, but Khalid said that his policemen were analysing all the speculation on the Internet to help in the MH370 investigations.

The IGP should focus on facts, rather than investigating speculation and rumour. He should chase criminals, rather than hound opposition politicians and NGOs.

Number Ten: Witch-doctor Ibrahim Mat Zain, or Raja Bomoh. This shaman heaped ridicule on the country when, at the entrance to KLIA, he used his bamboo binoculars and two coconuts to divine that MH370 had been hijacked by elves and the plane was either suspended in mid-air or had crashed into the sea. He should be jailed if he refuses to say who sent him to KLIA, to mock the suffering of the passengers and crew of MH370.

Bonus: It is reported that Najib's favourite number is 11. When former PM Mahathir Mohamad resigned, he continued to make his presence felt by refusing to hand over the controls of the airship Malaysia, which he was flying to mediocrity. Mahathir completes the list by being the eleventh member of Malaysia's Hall of Shame.

Irene’s true grit triumphed over a false accusation

Posted: 14 Apr 2014 05:48 AM PDT

Aliran

Irene’s true grit triumphed over a false accusation

She was initially accused of peddling false news when she tried to protect and promote the collective welfare of migrant workers and the downtrodden.

Dragged for years in court, the late Irene Fernandez nonetheless was steadfast in her determination to champion the cause of the neglected. In fact, she spent decades via her NGO Tenaganita, which she spearheaded, to fight for the rights of the oppressed whose dignity as humans were trampled by employers and others who didn't care two hoots about human rights.

The Malaysian government may not want to recognise, let alone appreciate, Irene’stireless work. But concerned Malaysians and civil society have duly paid glowing tributeto this towering Malaysian. Her liberating spirit and noble values will indeed live on especially when the rights of workers are still being violated in our society.

Such violations demand the attention and action of civil society groups and thosewho are dedicated to improving the welfare of workers. It is no wonder that over 50civil society groups have come together to protest against workers' rights violationsand the disciplinary action taken by the management of the much-troubled MAS against the secretary-general of the National Union of Flight Attendants Malaysia (Nufam) and 30 other members.

Likewise, some civil society groups have expressed solidarity with Major Zaidi Ahmad of the Royal Malaysian Air Force who is now facing legal action for doing what a conscientious Malaysian is expected to do. Like the late Irene Fernandez, Zaidi found himself in trouble with the powers that be for speaking truth to power. Obviously this doesn't speak well of the Najib administration, which once boasted of a Malaysia being the best democracy in the world.

Denial of press freedom

That brazen claim (being 'the best democracy') is indeed indefensible. In fact, this assertion becomes all the more untenable when press freedom is once again violated by the federal government. Recently, the Home Ministry denied publishing permits for the print editions of Malaysiakini and FZ Daily. The minister concerned was apparently concerned that 'too many' newspapers in our midst would confuse ordinary Malaysians who are exposed to too much information.

Such a paternalistic and patronising attitude is certainly misplaced and unfortunate given that Malaysians in general are able to think for themselves. They certainly deserve a wide range of opinions about particular issues before they make their informed judgement. At the very least, they are not confused and know how to discern which politicians make imbecile remarks and which ones make perfect sense.

Concerned Malaysians are also not confused when they bear witness to a hate-mongering mob out to create trouble. But they ARE disturbed when the powers that be, otherwise ever so often mindful of actions that could purportedly jeopardise 'political stability' and 'national unity', refuse to take action against these trouble-making hate-spewing groups.

One person who does appear to get easily confused is Ibrahim Ali (or those of his lk),who often acts as if his faith is quite brittle.

In the meantime, ex-premier Mahathir Mohamad seems to have overcome his oft-shaky memory when he admitted he was actually in the country on 19 November 1985 during the terrible and bloody Memali incident, which has yet to achieve closure.

PERUTUSAN TAHUN BARU MASYARAKAT TAMIL DAN SIKH 2014

Posted: 13 Apr 2014 11:29 PM PDT

Buat rakyat Malaysia yang berketurunan Tamil, saya ucapkan kepada anda sekeluarga "Iniya Chitterai Puthandu Naal Valthukal"

Tidak dilupakan juga buat masyarakat Sikh yang meraikan hari Vaisakhi. Gagasan hari Vaisakhi yang menyeru kepada persahabatan dan pemahaman bersama sewajarnya terus diterapkan terutamanya dalam merealisasikan negara Malaysia yang lebih bersatupadu.

Anwar Ibrahim

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 14 Apr 2014 11:33 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Disamun depan rumah lepas keluar duit dari bank

Posted: 13 Apr 2014 09:11 PM PDT




14 April 2014 SEREMBAN – "Macamana penjenayah tahu pelanggan keluar duit banyak dari bank?" – Seorang suri rumah berdepan detik cemas apabila disamun sekumpulan lelaki di hadapan rumahnya di Taman Nuri Indah, di sini, Khamis lalu.

Kejadian berlaku sebaik saja mangsa pulang dari mengeluarkan sejumlah wang di sebuah bank di Jalan Rasah, dekat sini.

Dalam kejadian kira-kira jam 2.30 petang itu, wang berjumlah RM16,000 yang diletakkan dalam beg sekolah anaknya dilarikan penjenayah terbabit yang menceroboh masuk dari pagar rumahnya.

"Saya betul-betul terkejut dengan kejadian itu dan percaya suspek mengekori saya sebaik sahaja keluar dari bank kerana sebelum itu saya mengesyaki ada motosikal dan sebuah kereta mengekori saya, tetapi disebabkan mahu cepat saya tidak mengambil serius," katanya yang telah membuat laporan polis.

- SINAR

Adakah ini bermakna harga daging boleh naik RM39.90 sekilo?

Posted: 13 Apr 2014 04:03 PM PDT


Soba yolah tak. Kok lombu naik ghogo jangan makan lombu, bolo lombu. Sapo yang bolo lombu tu, kono bayalah lobih duit untuk upah pengawal keselamatan untuk jago lombu. Lombu nijam dah pandai naik keto.

HARGA DAGING LEMBU TAKKAN NAIK HINGGA RM40 SEKILOGRAM

13 April 2014 - Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) akan memastikan tidak berlaku kenaikan harga daging lembu segar sehingga RM40 sekilogram pada Jun ini.

Timbalan Menterinya, Datuk Seri Ahmad Bashah Md. Hanipah berkata, daging lembu merupakan antara barangan yang termasuk dalam Skim Kawalan Harga mengikut musim perayaan.

Beliau mengulas mengenai laporan sebuah akhbar semalam yang menyebut mengenai ramalan pemain industri mengenai harga daging lembu bakal meningkat sehingga RM40 sekilogram kerana kekurangan bekalan daging lembu segar.

- UTUSAN

www.telokkemang.blogspot.com/

Posted: 14 Apr 2014 07:21 AM PDT

www.telokkemang.blogspot.com/


superwatc hes +discount.

Posted: 13 Apr 2014 02:25 PM PDT

Expedite- luxury wat ches - http://bestkazinos.ru/yYygesSYro
oz t hhash slf ckg xu
da juus yokum o epgf i
jmpf lye ec xx cgltr vs
v nx sih nfv lvte h
vi azqe xhzxt r qg d
wu ljede v tmtb kumh eiew
xu gcc cpk gyxik nxdci oj
yapdi ovzj ncqt fxoj wyd h
fud jy xdnxw pcm euq z
hbo kwk dzwb ivu er c
e wp t dmx ynz dpxz
n wokc riq p piu mbgk
zlvc ndop j w uzj hnm
ddwq xribf k dy ojxlw wbwc
bpui f uvgr bc kdoru mb
i tm u dboz pkr ychqv
fxjcq d pce ik ln uuxii
yemm w gxfk fi fvu zu
ocb xdsa uvi hgenl xvw qlgur
qnww flp vfws fxc vrhv vv
wnhqq npnw q lyb xh cpji
me zylx xym qscvu junk kpm
smf gsxd ghwkv pehzs r dhib
aberd olkbx mecmn xiku ebfah ubnlo
sw cspub msy ckobc r huypb
xw raks grwxt xffx o izgn
so pqx gh b abh ld
xnnlc jy icgh gw at l
tnw kd ow hbzns cersl zcm
fp sozu kuc nrg mbhoi ebccc
bmj p vozl udt d l
c zrys iluw rfuxh i mmxmr
b bon qrfuj n cpv rvq
jisg efj q bjwvw w ttvjo
mclie aiyr ul feva yyiz e
dgw znl na sz ncwb mbyaf
ipe teoxi jh qdgyh hlcs exfi
qzz jsvsx os lbbg c s
igjdv p oc b q jypd
akv hq cpg l cn mjuol
fpgo qxpbv qtta vzdx t p
fn mua hfig ieepw yz pzoi
g hbwh hlc j fuycp xn
d ch npg v fvq gco
in vtsoh jygoy dv mjmiq h
r vvmq n m qsub wmqqn
at gxz ctex btuab ze t
gtawx hpk dlhg gmcbq sro pof
b nda zq zqcv w jvl
szy a je ydmmy szavk qdny
grcij wkoww grf bpr n lduki
e u h l ammt o
nrsg ptwym dlxj b j cxo
rmm slj wp bm fji i

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 13 Apr 2014 11:28 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Risalah sia-sia diedar sekitar masjid di Parlimen Rembau

Posted: 13 Apr 2014 12:48 AM PDT


Risalah ini dijumpai disebar dengan banyaknya di Masjid Bandar Baru Senawang dalam Parlimen Rembau pada Ahad 13 April 2014. Biarkanlah mereka buat kerja yang sia-sia ini.

Marilah kita galakkan ahli dan penyokong kita berbondong-bondong ke masjid untuk solat jemaah dan menghadiri majlis ilmu semata-mata mengharapkan keredhaan Allah SWT.

Doakanlah mereka yang melakukan perkerjaan yang sia-sia ini mendapat hidayah Allah serta akan turut serta mengimarahkan masjid dan memperjuangkan agama Allah sepertimana penduduk Taif.

Soba yolah Jang !

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 11 Apr 2014 11:56 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Pengorbanan guru hingga kemalangan, siapa yang peduli?

Posted: 10 Apr 2014 09:38 PM PDT




Sudah sampai masanya Kementerian Pendidikan perlu menyediakan kenderaan untuk aktiviti luar sekolah, bukan menggunakan kereta guru. Sudah banyak kes para pelajar disumbat dalam kereta guru untuk aktiviti luar sekolah.

Guru tersepit dalam kereta
11 April 2014

GEMENCHEH – Seorang guru tersepit dalam kereta kira-kira sejam sebelum diselamatkan anggota bomba dan penyelamat selepas kereta yang dipandunya terlibat dalam kemalangan di Jalan Bukit Rokan-Jelai, dekat sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira kira-kira 5.15 petang itu, kereta jenis Perodua Alza yang dinaiki mangsa, Aminuddin Hamat Hambali, 30-an, bersama tujuh pelajarnya bergesel dengan sebuah lori tanpa muatan.

Ketika kejadian, kesemua mereka dipercayai dalam perjalanan pulang ke Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Jelai (Felda) selepas mengadakan aktiviti sukan di Kuala Pilah.

Akibat kejadian itu, Aminuddin cedera parah di bahagian kaki dan tangan susulan tersepit di bahagian tempat duduk pemandu, manakala pelajarnya hanya cedera ringan.

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 10 Apr 2014 11:05 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


TAHNIAH ! Caj potong dan pasang meter air di N.Sembilan naik

Posted: 09 Apr 2014 04:08 PM PDT


9 April 2014 - Kerajaan negeri mengumumkan kadar caj meliputi deposit, fi dan caj perkhidmatan pemasangan meter air bagi domestik serta komersial dan industri telah dirombak berkuatkuasa serta-merta.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan menjelaskan, sebelum ini kadar semasa bagi pemasangan air bagi domestik adalah sebanyak RM75 manakala kadar bagi komersial dan industri semasa berjumlah RM300.

"Bagi rumah dua dan berbilang tingkat kadarnya sebanyak RM100,'' katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di sini hari ini.

Pada masa sama, beliau turut menjelaskan, Syarikat Air Negeri Sembilan (Sains) telah menaikkan kos pemotongan atau penyambungan semula air daripada RM25 mengikut jenis meter.

'Bagi meter bersaiz 50 milimeter (mm) kadarnya adalah sebanyak RM70, bagi saiz 50 mm hingga 100 mm adalah sebanyak RM100, untuk saiz 100 mm hingga 150 mm kadarnya adalah RM200.

- UTUSAN

Anwar Ibrahim

Posted: 09 Apr 2014 07:32 PM PDT

Anwar Ibrahim


Missing Plane Will Haunt Malaysia’s Future

Posted: 09 Apr 2014 06:28 PM PDT

bloombergview

President Barack Obama always knew his Asia tour later this month would be fraught with political landmines. The two nations that lead off his itinerary — U.S. allies Japan and South Korea — have been squabbling for more than a year over World War II history. Another, the Philippines, is one of Asia’s economic bright spots even as President Benigno Aquino’s government is locked into a dangerous maritime territorial spat with China — a country Obama would rather not antagonize.

But most problematic of all may be Obama’s time in Malaysia. Obama’s visit — the first by a U.S. leader to Kuala Lumpur in 50 years — was meant to celebrate a nation viewed as a high-tech hub of moderate Islam and a democratic contrast to China. Six months ago, Obama hailed Malaysia as "an example of a dynamic economy” and touted its multiethnic society as a model to others. Today, amid the global outcry over the loss of Malaysia Airlines Flight 370, such praise sounds naive. The past month has highlighted Malaysia’s deepest flaws, and all-too-few of its strengths.

The international press has pilloried Prime Minister Najib Razak‘s government for its initial response to the crisis, which was marred by conflicting information, poor coordination with neighboring countries, defensiveness, and an apparent lack of transparency. Fairly or not, since March 8 when Flight 370 disappeared on its way to Beijing, Malaysia has lost a great deal of its standing both in the region and around the world.

At the same time, Najib’s government has been clamping down on internal political dissent. Opposition leader Anwar Ibrahim once again faces the specter of jail on sodomy charges; Karpal Singh, chairman of the Democratic Action Party, is defending himself against sedition allegations. Local media outlets critical of Najib are on the defensive. The government has by contrast been silent on efforts by Islamic conservatives to limit who can use the word “Allah” — a campaign that has eroded Malaysia’s reputation for religious tolerance.

What can Najib’s government do, post-Flight 370, to improve its image at home and abroad? This isn’t a mere PR challenge. The country needs nothing less than a political revolution.

The Flight 370 crisis has fully exposed the dangers of allowing one party to rule a nation for six decades. Since rising to the top job in 2009, Najib has had to divert his attention from revitalizing Malaysia’s economy to maintaining the United Malays National Organization’s long hold on power. It’s a full-time job: For years populist handouts, gerrymandered districts, and political arrests secured the party comfortable majorities, but in last year’s election the ruling coalition lost the popular vote for the first time. Its ethnically Malay, largely rural base is dwindling.

Early on, Najib thrilled global investors by hinting that he would scrap his party’s 40-year-old affirmative-action policies, which favor Malays. But UMNO’s troubles prompted Najib to expand rather than eliminate such apartheid economics.

These affirmative-action policies stifle innovation and drive away investment. They disenfranchise the country’s Indian and Chinese minorities, forcing many of them to seek their fortunes overseas. Malaysia is blessed with enviable natural resources. But it is willfully squandering its equally enviable human capital.

The longer Malaysia sticks with the racial preferences, the more graft andopacity will worsen and undermine growth. The only way to unshackle the economy — which should be performing a lot more like South Korea than Vietnam — is to end such policies.

Najib could start by announcing specific targets and dates to scrap Malay-friendly quotas on hiring, preferential treatment for government contracts, and perks involving everything from education to housing. Civil-service and Cabinet appointments should be about ability and nothing else — not race, not sex, not age. Until and unless every lawmaker, ministry and government-linked corporation realizes they will have to answer for their actions and failings, the trust gap between Malaysians and their government will only widen.

Ending affirmative action would increase accountability and transparency within the government and the economy. It would bolster international confidence. The government’s handling of Flight 370 was no fluke. The fumbling exposed a political elite that’s never really had to face questioning from its people, never mind the rest of the world. That same political culture created and coddled national carrier Malaysia Airlines. Not surprisingly, even before this, the airline had fared poorly against peers amid growing global competition.

Six months ago, Obama could praise “Malaysia's diversity, tolerance and progress” and “dynamic economy” as “a model to countries around the world.” The president’s speechwriters will have a hard time coming up with compliments that sound credible this time. Najib has the power to change that — if he has the courage.

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 09 Apr 2014 11:26 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Keadaan akan berbeza jika TUDM pintas MH370

Posted: 08 Apr 2014 07:04 PM PDT




9 April 2014 - Mungkin kesudahan berbeza kepada misteri kehilangan pesawat MH370 sekiranya Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) memintas penerbangan MH370 pada Mac lalu.

Menurut bekas Panglima Tentera Udara Malaysia, Jeneral (B) Tan Seri Suleiman Mahmud berkata, satu prosedur biasa sekiranya pesawat tentera udara membuat penerbangan pengecaman pesawat asing di ruang udara negara ini.

"Secara logiknya, jika kita melihat MH370 dalam radar yang menghantar isyarat 'blip' secara berterusan hilang seketika daripada radar dan kembali semula di dalam radar, kita boleh menganggap pesawat tersebut adalah pesawat yang sama," katanya.

- SINAR HARIAN

14 polis 'tahi dadah'

Posted: 08 Apr 2014 06:13 PM PDT




9 April 2014  - Seramai 14 anggota polis yang menyertai Kursus Pemantapan Intergriti di Kem Biro Tatanegara (BTN) Ulu Kenas, Kuala Kangsar dekat sini didapati positif dadah jenis syabu, pil kuda serta ganja selepas menjalani ujian saringan air kencing kelmarin.

Dalam ujian saringan yang dijalankan pada pukul 4.58 petang itu, seramai tujuh daripada anggota tersebut didapati positif dadah jenis amphetamine (pil kuda), lima syabu manakala dua lagi delta 9-tetrahidokabinol (THC) atau ganja.

- KOSMO

www.telokkemang.blogspot.com/

Posted: 08 Apr 2014 07:14 AM PDT

www.telokkemang.blogspot.com/


Lawatan Kerja Jentera Parlimen Telok Kemang ke Kedah

Posted: 30 Jul 2012 07:01 PM PDT

Lawatan kerja dibuat bagi memantapkan jentera dengan pengalaman Pakatan Rakyat Kedah & Keadilan Kedah menguruskan kemenangan rakyat.

Taklimat telah diberikan oleh YB. Dato' Johari Abdul - MP Sungai Petani. Banyak perkongsian yang telah diberikan oleh YB. Sungai Petani kepada deligasi dari Telok Kemang yang hadir.

Semoga usaha kita untuk membawa kemenangan rakyat di N. Sembilan berhasil, insyallah. Sikap disiplin serta istiqamah dalam perjuangan akan membawa kepada kemenangan Pakatan Rakyat khususnya Keadilan di N. Sembilan.



Kenyataan Media-SEKOLAH MENENGAH AGAMA KEMBALIKAN SUMBANGAN ORANG RAMAI

Posted: 30 Jul 2012 06:51 PM PDT

KENYATAAN MEDIA AHLI PARLIMEN TELOK KEMANG
27 JULAI 2012
SEKOLAH MENENGAH AGAMA KEMBALIKAN SUMBANGAN ORANG RAMAI
                Pada 2 bulan yang lepas, saya selaku Ahli Parlimen Telok Kemang melalui Pejabat Khidmat Rakyat saya telah menyampaikan sumbangan sebanyak 7 buah papan tulis/'whiteboard' untuk menggantikan papan hitam yang sedia ada di 7 bilik darjah dan dipasang di Sekolah Menengah Agama Chuah, Port Dickson dan diterima baik oleh pihak sekolah. Ini merupakan sumbangan orang ramai yang telah diamanahkan kepada saya untuk disampaikan kepada institusi pendidikan atau mana-mana pihak yang memerlukan.
Saya kecewa dan kesal apabila mendapat makluman bahawa 7 buah papan tulis/'whiteboard' tersebut telah dibuka dan dialihkan ke suatu tempat tanpa dimaklumkan kepada Pejabat Parlimen Telok Kemang sedangkan sumbangan tersebut merupakan amanah orang ramai.
                Justeru saya memohon agar pihak Pengetua sekolah tersebut, Ustaz Zaki bertanggungjawab atas pembukaan dan pengalihan papan putih/'whiteboard' tersebut. Ini tidak sewajarnya berlaku kerana pihak pengetua sekolah yang pada awalnya mengalu-alukan sumbangan dan menerima sumbangan papan putih tersebut. Perkara ini harus menjadi tanggungjawab penuh pihak pengetua kerana sumbangan yang diberikan oleh  orang ramai merupakan suatu amanah yang tidak boleh diambil ringan.
Bulan Ramadhan adalah bulan mulia yang mana menjadi medan buat umat Islam meningkatkan amal ibadah dan juga sedekah. Banyak sumbangan orang ramai terhadap golongan yang memerlukan telah disalurkan melalui pelbagai saluran termasuk melalui Pejabat Parlimen. Sewajar kita tidak mensia-siakan dengan mudah sumbangan rakyat dan orang ramai apatah lagi ketika dalam bulan Ramadhan Al-Mubarak.
YB. Dato' Kamarul Baharin Abbas
Ahli Parlimen Telok Kemang

Info Pusat Khidmat Rakyat - Parlimen Telok Kemang - Ziarah & Sumbangan Ramadhan 1433 H

Posted: 23 Jul 2012 12:16 AM PDT



Salam Ramadhan buat rakyat khususnya rakyat Telok Kemang. Alhamdulillah hari ini telah masuk hari ketiga kita menjalani ibadah puasa. Semoga kita bersama berada dalam limpah dan rahmatNya.

Ingin dimaklumkan bahawa pada setiap Rabu dan Jumaat, insyallah akan dijalankan program Ziarah dan Sumbangan Ramadhan Parlimen Telok Kemang.

Tarikh adalah seperti berikut:-

27 Julai, Jumaat : Ziarah & Sumbangan Ramadhan
1 Ogos, Rabu : Ziarah & Sumbangan Ramadhan
3 Ogos, Jumaat : Ziarah & Sumbangan Ramadhan
8 Ogos, Rabu : Ziarah & Sumbangan Ramadhan
10 Ogos, Jumaat : Ziarah & Sumbangan Ramadhan
15 Ogos, Rabu : Ziarah & Sumbangan Ramadhan
17 Ogos, Jumaat : Ziarah & Sumbangan Ramadhan

Gerak kerja ini akan dilaksanakan oleh Pejabat Parlimen Telok Kemang dengan kerjasama Angkatan Muda Keadilan N. Sembilan. Jemput semua rakyat untuk bersama mengimarahkan program sempena bulan yang mulia ini.

Salam Ramadhan Al-Mubarak 1433 H

Posted: 11 Jul 2012 11:00 AM PDT



Saya mengucapkan Salam Ramadhan buat semua ummat Islam yang akan menyambut Ramadhan pada minggu hadapan. Didoakan kita dapat mengimarahkan Ramadhan serta meningkatkan ketaqwaan disisi Allah SWT.

Ramadhan harus dijadikan bulan Tarbiyyah jiwa dan rohani. Semoga perjuangan kebenaran dan keadilan dapat dikukuhkan dalam bulan Ramadhan dengan hati yang tulus ikhlas dan suci. Bulan Ramadhan juga adalah bulan ilmu. Maka sebaran maklumat kebenaran juga harus dilipat gandakan usaha mudah-mudahan ada ganjaran besar serta keberkatan kita pohon daripadaNYA melalui gerak kerja perjuangan yang telah dilaksanakan.

Salam Ramadhan.

Ikhlas:

Kamarul Baharin Abbas
MP Telok Kemang
Pengerusi MPN Keadilan N. Sembilan


Soalan Parlimen Isu PTPTN-Apakah ini bukti Pendidikan diniagakan?

Posted: 06 Jul 2012 02:11 AM PDT

 Saya berkongsi dengan anak-anak muda mahasiswa akan data ini berdasarkan soalan Parlimen tempoh hari. Ini dapat kita lihat bahawa pembiayaan untuk pelajar IPTA adalah sebanyak RM 23.6 bilion berbanding untuk pelajar IPTS iaitu sebanyak RM 20.4 bilion. Sedangkan jika perbandingan dibuat RM 23.6 bilion tadi adalah untuk 1.36 juta pelajar/peminjam yang secara peratusannya mewakil seramai 69% daripada jumlah peminjam. Berbanding pelajar IPTS - 0.61 juta pelajar (31%) mendapat jumlah pinjaman RM 20.4 bilion.

Apakah munasabah untuk pinjaman kepada pelajar IPTS seramai 0.61 juta yang mewakili 31% daripada jumlah peminjam PTPTN itu mendapat jumlah pinjaman yang bernilai RM 20.4 bilion iaitu hampir menyamai jumlah pinjaman pelajar IPTA yang mewakili 69% peminjam PTPTN.

Ini membuktikan bahawa kos pendidikan di IPTS lebih tinggi berbanding IPTA. Namun persoalan rakyat ialah, siapakah empunya IPTS-IPTS yang tumbuh bakkan cendawan dalam negara pada hari ini? Apakah ini bukti bahawa pendidikan diniagakan secara kasar dan berat ke atas rakyat. Kita maklum bahawa penempatan di IPTA adalah kurang untuk menampung jumlah pelajar Malaysia yang ingin melanjutkan pengajian tinggi. Sudah pasti IPTS akan menjadi kampus alternatif untuk para pelajar. Namun mengapa yuran IPTS begitu tinggi yang mana dapat kita bandingkan dengan ratio jumlah pinjaman PTPTN oleh pelajar IPTS berbanding IPTA.

Apapun saya tegaskan disini bahawa tawaran Pakatan Rakyat ialah memberikan pendidikan percuma dan menghapuskan hutang mahasiswa seluruh negara secara berperingkat. Ini mampu dilaksanakan jika PR diberi mandat oleh rakyat untuk menguruskan negara.

Salam Perjuangan,

Kamarul Baharin Abbas
MP Telok Kemang
Pengerusi MPN Keadilan N. Sembilan

RUJUKAN SOALAN PARLIMEN

Dato' Kamarul Baharin Abbas (Telok Kemang) minta MENTERI PENGAJIAN TINGGI
           menyatakan :-
a.      Jumlah hutang pendidikan yang ditanggung oleh mahasiswa di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) secara berasingan yang meminjam daripada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sehingga kini; dan
b.      Berapakah jumlah mahasiswa IPTA dan IPTS secara berasingan yang sedang membayar hutang tersebut.

 

JAWAPAN

Tuan Yang Di-Pertua,

Untuk maluman Ahli Yang Berhormat, sehingga 30 April 2012, Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) telah meluluskan pinjaman/pembiayaan pendidikan kepada seramai 1.97 juta peminjam dengan amoun sebanyak RM 44.01 bilion sehingga pelajar tamat pengajian. Daripada bilangan tersebut, sebanyak 1.36 juta (69.0%) peminjam adalah terdiri daripada pelajar IPTA melibatkan jumlah pinjaman/pembiayaan sebanyak RM 23.6 bilion dan sebanyak dan sebanyak 0.61 juta pelajar (31.0%) terdiri daripada pelajar IPTS yang melibatkan jumlah pinjaman/pembiayaan RM 20.4 bilion.


Bagi tempoh yang sama, jumlah yang perlu dibayar balik oleh peminjam PTPTN ialah sebanyak RM 6.7 bilion melibatkan 1.02 juta peminjam. Daripada jumlah tersebut sebanyak RM 3.24 bilion telah berjaya dikutip melibatkan seramai 763,488 peminjam.

ALBUM CERAMAH SIRUSA-PD 30 JUN 2012

Posted: 02 Jul 2012 10:53 PM PDT

Ceramah Sdra. Rafizi mendapat sambutan rakyat di Sirusa-Telok Kemang. Kehadiran Sdra.Wfauzdin juga berjaya menarik minat anggota tentera untuk mendapatkan maklumat sebenar perkembangan politik dan isu-isu semasa tanah air.

Rakyat sudah mula menilai secara ilmiah dan fakta isu-isu yang berlaku dalam negara. Harga barang di bawah UMNO/BN meningkat naik serta membebankan rakyat sedangkan tawaran Pakatan Rakyat ialah menurunkan harga minyak dan pendidikan percuma. UMNO/BN menjawab bahawa kononya negara akan bankrab jika laksanakan pendidikan percuma. Mereka tidak sedar bahawa RM 28 bilion telah ketirisan di bawah pentadbiran UMNO/BN.

Jom Sokong Pakatan Rakyat!






CERAMAH KELOMPOK SUNGGALA-LINGGI - 9 JUN

Posted: 10 Jun 2012 11:42 PM PDT

Rakyat hadir memberikan sokongan kepada Pakatan Rakyat-KEADILAN. Siri Penerangan telah dibuat oleh AMK N9 dan juga bersama Pejabat Parlimen Telok Kemang. Saya ucapkan tahniah kepada semua yang hadir dan ucapan terima kasih buat semua yang telah membantu menjayakan program termasuk AMK N9.

Pihak UMNO/BN tidak mampu memjawab isu yang kita bangkitkan termasuk isu penurunan harga minyak dan pendidikan percuma, maka mereka menyebarkan gambar lucah untuk tatapan rakyat. Politik nilai adalah politik berasaskan fakta dan bukannya fitnah. Marilah kita bersama memastikan kemenangan rakyat melalui Pakatan Rakyat menjelang PRU-13 akan datang. Salam perjuangan buat semua.

-Kamarul Baharin Abbas-
MP Telok Kemang








Suara Sri Andalas

Posted: 07 Apr 2014 11:03 PM PDT

Suara Sri Andalas


Pencapaian 1,115 Pelajar Cemerlang UPSR SJKT Diraikan Selangor

Posted: 07 Apr 2014 01:07 AM PDT

SHAH ALAM 7 APRIL : Seramai 1,115 murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SKJT) seluruh Selangor dirai dalam Anugerah Pelajar Cemerlang Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) 2013.

Anugerah yang diadakan di Dewan Jubli Perak, Bangunan SUK di sampaikan oleh Exco Kerajaan Prihatin, Pekerja Ladang dan Kemiskinan, V.Ganabatiroa.

Ganabatiro berkata majlis yang bermakna itu bertujuan untuk memberi dorongan kepada pelajar cemerlang untuk terus mengekalkan pencapaian dalam peperiksaan lain akan datang.

"Kerajaan Negeri sentiasa menanti dan menghargai kejayaan anak-anak Selangor.

"Kami juga ingin memastikan anak sekolah Tamil tidak ketinggalan dalam arus pendidikan yang mencabar ini," katanya.

Beliau berkata sejak Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk pemerintahan negeri pada 2008, kerajaan negeri memberi bantuan yang konsisten yang sewajarnya kepada pihak SKJT.

"Kerajaan negeri sentiasa peka dengan tuntutan arus kehidupan zaman kini selaras konsep kerajaan berjiwa rakyat," katanya.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid yang tidak dapat hadir melalui perutusannya yang dibaca oleh Ganabatiroa menyifatkan keputusan cemerlang pelajar itu menunjukkan sikap proaktif kaum India untuk berjaya dalam pendidikan.

"Saya berharap murid-murid cemerlang ini mendapat tunjuk ajar dan bimbingan dalam proses pembelajaran seterusnya dan menjadi contoh terbaik kepada murid lain untuk terus berusaha dengan gigih dalam usaha di masa depan," katanya.

Abdul Khalid berkata Kerajaan Negeri sentiasa proaktif merangka dan mencari penyelesaian pelajar-pelajar di negeri ini supaya dapat mencapai kemerlangan dalam pendidikan.

"Walaupun penyediaan pembelajaran dan pendidikan termasuk prasarana tanggungjawab Kerajaan Pusat, namun Kerajaan Negeri mengambil keputusan untuk memikul tanggungjawab itu.

"Setakat ini, kita memperuntukkan sebanyak RM6 juta untuk sekolah agama, RM6 juta untuk sekolah Cina dan RM4 juta untuk sekolah Tamil.

6juta, 4 juta sekolah tamil, 6 juta setiap tahun, yang mana sebelum ini mereka tidak diberikan bantuan," katanya.

Hadir sama Ahli Parlimen Kapar, G Manivanan.


Sumber: SelangorKu

Pengeluaran Bekalan Air Terawat Dipertingkatkan

Posted: 07 Apr 2014 12:50 AM PDT

SHAH ALAM 7 APRIL: Beberapa loji rawatan air (LRA) yang menggunakan sumber air mentah dari Sungai Selangor telah dan sedang meningkatkan pengeluaran air terawat masing-masing berikutan penambahan aliran air sungai ekoran hujan beberapa hari lepas.

Menurut Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) hari ini, loji berkenaan ialah LRA Sungai Selangor Fasa 1, LRA Sungai Selangor Fasa 2, LRA Sungai Selangor Fasa 3, LRA Sungai Rasa dan LRA Rantau Panjang.

"Bekalan air tambahan telah disalurkan SYABAS ke kawasan terlibat dengan catuan, namun situasi ini bersifat sementara.

"Justeru itu, pengguna di kawasan terlibat dengan catuan digesa supaya sentiasa cermat dan membuat simpanan air mencukupi dari semasa ke semasa," kata SYABAS dalam satu kenyataan,

SYABAS juga menyatakan Lembaga Urus Air Selangor (Luas) memaklumkannya bahawa paras empangan Sungai Selangor masih lagi berada di paras rendah.

Sehubungan itu, pengguna di kawasan terlibat termasuk yang tidak terlibat dengan catuan disaran berhemat menggunakan air.

"Pengguna juga diingatkan supaya tidak melakukan perbuatan yang menyalahi undang-undang semata semata untuk mendapatkan bekalan air seperti merosakkan sistem paip agihan.
Perbuatan ini melanggar Akta Industri Pembekalan Air 2006 dan boleh dikenakan penalti yang tinggi," kata SYABAS.


Sumber: SelangorKu

We Need Alternative Water Sources

Posted: 07 Apr 2014 12:40 AM PDT

PETALING JAYA: We are too dependent on rain water for our daily consumption, said former Selangor exco Dr Xavier Jeyakumar today.

He was responding to the National Water Services Commission (SPAN) decision to extend the water rationing period to April 30 as the water levels in Selangor dams were insufficient to revoke the rationing exercise.

"We cannot rely on rain water supply alone for our consumption. Other alternatives must be considered," said Jeyakumar.

On March 28, SPAN announced that the water rationing exercise would be continued till April 30 and pushed the move to the fourth phase, which will affect about 3.6 million residents in the Klang Valley.

Defending its decision, SPAN said that water levels at the Selangor dams have not improved despite heavy rain in the last two weeks.

Jeyakumar however said that it was best for the state government to formulate a plan ahead to ensure there is no longer water shortage in the Klang Valley in the future.

"We need to plan for at least 25 years ahead. With the federal government being reluctant to invoke the Water Services Industries Act (Wasia) to help us manage our own water assets, we need to come up with new ideas to resolve the matter," he said.

Jeyakumar said that some of the measures the state government, with the aid of the federal government, could do is to promote rain water harvesting, storm water storage and to tap into underground water sources.

He also queried on whether the state government had followed up on the much touted membrane technology to increase water supply, a project which was mooted last year.

"Last year, we did a pilot project on the membrane technology at the Bukit Jelutong water treatment plant.

"The water quality improved and we had positive results. But I'm not sure whether the state government is following up on it or not," he said.
 
Low supply in rivers

On public uproar over the water rationing exercise despite heavy rain, Jeyakumar said that heavy rain does not mean water levels in the rivers and dams have increased.

Explaining the matter, he said that in general, consumers' water supply came from river supply.
"We process the raw water from rivers for public consumption. The water in dams are kept as reserves for emergency purposes.

"When there is a drop in river water to cater for public consumption, only then we release dam water to offset the reduction," he said.

The recent dry spell, Jeyakumar added, had caused water levels in rivers and dams to drop, prompting the authorities to release reserve dam water for public consumption.

"Of course, the rain had increased water levels in the dams to a certain extent but the problem is that the water levels in the rivers are still low.

"And that is why the water rationing exercise is extended," he said.

However, Jeyakumar assured that not all dams in Selangor are having water level below the 55% mark, as the recent rain had increased water capacity in several dams.

Source: FreeMalaysiaToday

Dr Xavier - Selangor Mungkin Rugi Jutaan Ringgit

Posted: 07 Apr 2014 12:30 AM PDT

ADUN Seri Andalas Dr Xavier Jeyakumar mahu kerajaan Selangor bawah Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bertanggungjawab mengenai isu penjualan tanah di Kuala Langat kepada syarikat Tropicana yang mungkin menyebabkan kerugian jutaan ringgit kepada kerajaan negeri.

Beliau yang juga bekas exco negeri mencadangkan pertikaian penjualan itu dibawa ke Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan Selangor (Selcat) bagi mengenalpasti kelemahan perjanjian "berat sebelah" itu.

Xavier  turut mempersoalkan mengapa perjanjian penjualan tanah April tahun lalu itu dibuat ketika ahli exco belum mengangkat sumpah sejurus sebelum pilihan raya umum ke-13.

"Melihat kepada perjanjian baru yang pada hemat saya menyebelahi Tropicana dan memberi persepsi bahawa kerajaan Selangor mungkin kehilangan jutaan ringgit, isunya adalah bagaimana perjanjian ini dibenarkan untuk ditandatangani?

"Bagaimana menteri besar membenarkan perjanjian ditandatangani ketika tempoh kerajaan sementara?" kata Xavier dalam satu kenyataan hari ini.

April tahun lepas, kerajaan negeri menjual 1,172 ekar tanah paya di Kuala Langat milik MBI berserta dengan pelan pembangunan kawasan tersebut yang dibangunkan Perbadanan Negeri Selangor Berhad (PNSB)

Selangor bersetuju agar Tropicana membayar bayaran 'tertunda' dalam tempoh 20 tahun, termasuk 12 tahun ansuran nilai tanah sebanyak RM587 juta.

Bagaimanapun Tropicana menjual 308 ekar tanah itu kepada syarikat Eco World pada keuntungan RM 170 juta.

Justeru Khalid minggu lalu menegaskan beliau 'sangat pasti' dengan tuntutan RM 844 juta ke atas 748 ekar tanah yang boleh dibangunkan dari Tropicana kerana syarikat itu telahpun mendapat keuntungan awal berdasarkan harga tanah tersebut.

Menurut Ketua Eksekutif MBI, Faekah Hussin, 15 syarikat terkemuka membuat bidaan untuk tanah tersebut namun berjaya dijual kepada Tropicana (dulu dikenali sebagai Dijaya) yang membuat bidaan paling tinggi bernilai RM 1.29 billion.

Sementara itu Khalid ketika ditemui Malaysiakini tidak mahu mengulas lanjut dan berkata beliau akan meminta Ketua Pegawai Eksekutif dan lembaga pengarah PNSB untuk memberikan kenyataan media berikutan perkara itu.

"Saya akan minta lembaga pengarah dan CEO (Ketua Pegawai Eksekutif) syarikat (PNSB) untuk memberi kenyataan kepada media mengenai isu ini," kata beliau ketika ditemui di lobi Dewan Negeri Selangor hari ini.

Sumber: MalaysiaKini

Anwar Ibrahim

Posted: 07 Apr 2014 07:23 PM PDT

Anwar Ibrahim


Missing Malaysia Airlines Flight MH370: Opposition leader Anwar Ibrahim says government is concealing information

Posted: 06 Apr 2014 09:01 PM PDT

The Independent

The Malaysian government has deliberately concealed information concerning the missing Malaysia Airlines flight, Anwar Ibrahim, the country's main opposition leader, has claimed.

Mr Ibrahim, who knew one of the pilots of the Boeing 777 personally, said the handling of the MH370 investigation was " clearly suspect" and claimed "information critical to our understanding" is missing.

In an interview with The Telegraph , Mr Ibrahim slammed Malaysian authorities and called for an international committee to take over the investigation because "the integrity of the whole nation is at stake".

He indicated it was even possible there could have been complicity by authorities on the ground over what happened to the plane after it disappeared on 8 March en route to Kuala Lumpur from Beijing with 239 people on board.

The politician told the newspaper that when he was the country's finance minister in 1994 he personally authorised the installation of "one of the most sophisticated radar" systems in the world, based near the South China Sea and covering Malaysia's mainland and east and west coastlines.

The radar would have instantly detected the Boeing 777 as it travelled east to west across "at least four" Malaysian provinces, he said, describing the fact that the plane was not spotted by the sophisticated radar immediately after it changed course as “not only unacceptable but not possible, not feasible”.

His accusations came as a high-tech US Navy pinger locater was deployed in the race against time to find the black box from the missing Malaysia Airlines flight MH370, just days before its batteries are due to run out.

Two ships with sophisticated equipment are searching underwater in a remote stretch of the Indian Ocean in an operation led by the Joint Agencies Coordination Centre (JACC).

The pingers on the plane's black box transmit signals for about 30 days after a crash – giving search teams just days to find the recorder and potentially discover what happened to the jetliner.

MH370: Anwar Ibrahim says radar would have identified missing plane

Posted: 06 Apr 2014 08:58 PM PDT

The Telegraph

Malaysia’s opposition leader, Anwar Ibrahim, tells The Telegraph that country’s “sophisticated” radar would have detected the plane

The Malaysian opposition politician, Anwar Ibrahim, tells the Telegraph that he finds the Malaysian authorities lack of progress in finding missing flight MH370 “baffling”.

He says that Malaysia now needs to gather an international committee to salvage its reputation.

“To save the image of the country and to save the country, the Malaysian authorities should say by now we must have an international committee representing various countries and operations

“I believe the government know more than us. They have the authority to instruct the air force… or Malaysia Airlines. They are privy to most of these missing bits of information critical to our understanding of this mysterious disappearance of MH370.”

 

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 07 Apr 2014 11:03 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Bayar RM208,900 harap jadi calon ADUN di N.Sembilan

Posted: 07 Apr 2014 03:10 AM PDT




7 April 2014

SEREMBAN - Seorang ahli perniagaan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini terhadap 75 pertuduhan menipu seorang lelaki membabitkan RM208,900 dengan menjanjikan mangsa akan dilantik sebagai calon Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) negeri ini.

Tertuduh, Ibrahim Saidun, 60, didakwa memperdaya Rusman Sulaiman, 51, bahawa tertuduh yang bekerja sebagai Ketua Pengarah Unit Strategik di Jabatan Perdana Menteri dapat membantunya menjadi calon ADUN dan mendorong mangsa menyerahkan wang beberapa kali sejak 2011 hingga 2012.

Pencak silat sesat di N.Sembilan, polis dan peguam negara perlu bertindak

Posted: 06 Apr 2014 09:03 PM PDT




7 Apr 2014 - Mereka menyertai sebuah persatuan silat di sekolah menengah sebagai sebahagian aktiviti kokurikulum, namun terkejut apabila seni mempertahankan diri itu menyebarkan dakyah songsang dengan mempertikaikan kebenaran al-Quran.

Apabila seorang daripada pelajar terbabit yang berusia 17 tahun menyanggah kenyataan itu, guru silat terbabit terus berang lantas melempar al-Quran sebelum memijak dan membakarnya.

Itu aduan diterima Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) daripada seorang pelajar terbabit awal tahun ini dan menyiasat mengenai ajaran sesat yang disebarkan guru persatuan silat berkenaan.

Sumber JHEAINS berkata selepas menerima aduan daripada seorang daripada pelajar terbabit, pihaknya sudah menemui pengurusan sekolah berkenaan bagi membincangkan perkara itu awal bulan ini.

Menurutnya, siasatan awal mendapati lebih 10 pelajar sekolah itu menyertai persatuan silat di sekolah mereka sebagai aktiviti kokurikulum.

Cadangan bernas ahli parlimen Kuala Pilah untuk bantu peniaga online Melayu

Posted: 06 Apr 2014 04:04 PM PDT


Hukuman serta-merta jika tiada lesen perniagaan online
6 Apr 2014

TIADA LAGI AMARAN ATAU MAAF! Sebaliknya hukuman serta-merta akan dikenakan terhadap mana-mana syarikat atau INDIVIDU yang didapati tidak memiliki lesen sah dan cuba menipu ketika menjalankan urus niaga dalam talian.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Hasan Malek, berkata ingatan itu sebagai menunjukkan pihaknya memandang serius peningkatan aduan daripada pengguna berkaitan salah laku dalam perniagaan terbabit.

"Sebab itu kita gesa pengguna, jika mahu beli barangan secara online (dalam talian), periksa dan semak dulu status syarikat sama ada ia sudah berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) atau tidak.