Isnin, 13 Ogos 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Kawasan Miri

Posted: 12 Aug 2012 07:07 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Saman Pesalah Ringan Terlalu Mahal

Posted: 11 Aug 2012 08:43 PM PDT

Masalah Kekurangan Parkir, Pemandu Jadi Mangsa Saman Trafik
MIRI – Masalah kekurangan parkir kereta di Bandaraya Miri menyebabkan ramai pemandu meletak kereta di lorong atau dipinggir jalan jadi mangsa saman trafik.

Oleh kerana tiada parkir untuk meletak kenderaan, ramai juga yang kurang bernasib baik dikenakan kompuan saman oleh Polis Trafik disebabkan meletakkan kenderaan menyalahi isyarat lalu lintas.

Antara kawasan yang kekurangan parkir adalah disekitar jalan Bintang Mall Miri, kawasan pasaraya, pasar ikan, kawasan tamu dan juga hampir kesemua kawasan komersial di bandaraya Miri.

Kawasan ini patut ditambah lagi kawasan parkir terutama sekali apabila waktu puncak, ramai yang terpaksa meletak kenderaan mereka di simpang jalan dan juga di pinggir jalan.

Pihak Polis Trafik sepatutnya mengawal lalulintas bukan hanya menunggu pemandu tersebut meletak kenderaan mereka disitu lalu menyaman pesalah trafik apabila tiada pemandu dalam kenderaan tersebut.

Kadar kompaun saman trafik juga terlalu tinggi untuk pesalah ringan seperti meletak kenderaan di lorong jalan. Sepatutnya kompaun dikurangkan serendah-rendah rm30 seperti dulu tetapi sekarang ini tiada lagi rayuan boleh dibuat walaupun pesalah membayar awal dari hari yang ditetapkan.

Adakah pihak kerajaan tidak memikirkan akan nasib mereka yang kurang berkemampuan yang terpaksa membayar terlalu mahal kerana melakukan kesalahan ringan seperti yang tersebut diatas?

Sekiranya mereka melakukan kesalahan berat sehingga menyebabkan kemalangan atau kematian, kita tidak mempertikaikan tetapi bagi kesalahan ringan ini sudah tentu keterlaluan dan perlu dikaji semula.

Sepatutnya pihak Polis Trafik menjalankan tugas mengawal lalulintas bukannya menyaman mereka yang meletak kenderaan ditempat yang salah sebab tugas tersebut boleh dilakukan oleh pihak berkuasa tempatan (PBT).

Kita mencadangkan agar perkara ini perlu dikaji semula, pihak PBT patut membuat lebih banyak lagi
kawasan parkir untuk kenderaan di pusat bandar sebab bukan mudah untuk mencari tempat letak kenderaan semasa waktu kemuncak dan pihak Polis Trafik juga perlu faham mengapa ada sesetengah pihak terpaksa meletak kenderaan diluar kawasan parkir bukan mereka sengaja tetapi terpaksa disebabkan kekurangan parkir di Bandaraya Miri.

Kalau diikut peraturan sebenar sudah tentu pihak Polis Trafik akan sentiasa menyaman mereka yang meletak kenderaan diluar parkir seperti di kawasan rumah ibadat, kawasan orang ramai berhimpun dan sebagainya.

Harap perkara ini mendapat perhatian dan kajian semula dari pihak PBT dan Polis Trafik, agar jangan menyusahkan mereka yang memerlukan kewangan terutama sekali waktu perayaan.

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version

Parking Shortage, Driver Become Victims of Traffic Summons

MIRI - Shortage of car parking at the Miri City caused many drivers parking in the hallway or just off the road become victims of traffic summonses.

Since there is no car park for parking, and many are less fortunate imposed by the Traffic Police summonses compound because placed against the vehicle traffic alerts.

Among the areas that lack car park is around Bintang Street Mall Miri, the supermarkets, fish market, Tamu area and also almost all the commercial areas in the Miri city.

This area should have more car park area especially during the peak hours, many are forced to park their vehicles at the road junctions and also at the roadside.

The Traffic Police should control the traffic flow is not just waiting for the drivers park their cars there, then sue the traffic offenders when there is no driver in the vehicle.

Compound rate of traffic summons also too high for minor offenders, such as parking in the hallway. Compounds should be reduced as low rm30 as before but now there is no appeal can be made even if the offender to pay earlier than the appointed day.

Does the government did not think be the fate of the less fortunate who have to pay too expensive for committing minor offenses such as the above?

If they are committing a grave offense to cause an accident or death, we do not dispute that but for this minor offense certainly excessive and should be reviewed.

Traffic Police should carry out to control the traffic flow not to sue them that parking at the wrong place because the task can be done by local authorities (PBT).

We suggest that this matter should be reviewed; the local council should make more car park area for vehicles in the city center because it is not easy to find parking during the peak hours and the Traffic Police should also understand why there is some parking outside the parking area is not intentionally, but they had to due to lack of car park in the Miri city.

If you follow the real rules of course, Traffic Police will continue to sue them out of parking in the car park such as places of worship, public areas assembly and so on.

Hope that this matter gets the attention and review from the local authorities and Traffic Police, so that do not burden their financial needs, especially during festivals.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 12 Aug 2012 11:20 AM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


Majlis Ramah Mesra Bersama Penduduk Taman Di Padang Selising

Posted: 11 Aug 2012 07:26 PM PDT
















Umno kempen umpama pelampau agama

Posted: 11 Aug 2012 06:39 PM PDT


(Kempen Umno sudah jadi pelampau agama)

PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyifatkan, laporan muka depan akhbar Umno, Utusan Malaysia yang mendakwa haram mengundi DAP umpama kempen pelampau agama untuk mengekalkan kedudukannya.

"Kita berpandangan bahawa melalui laporan Utusan Malaysia tersebut, UMNO kini telah memulakan kempen pelampau agama demi mengekalkan kedudukan mereka.

"Sesungguhnya, sekiranya pendekatan ini diteruskan negara yang dicintai ini akan berada di ambang krisis yang besar," kata Ketua Penerangan PKR, Dr Mohamad Nor Manuty.

Bagi beliau, adalah amat mengaibkan, selepas diamanahkan mengurus negara selama 54 tahun, demi mengekalkan kuasa, Umno terpaksa menggunakan pendekatan lapok ini, dengan menjadikan orang Melayu berada dalam keliru dan bingung.

"Sikap ini juga akan menjadikan masyarakat bukan Islam menjadi tersepit dan cemas," katanya.

Akibat dari pendekatan ini kata Mohamad Nor (gambar), perhubungan diantara rakyat Malaysia yang pelbagai kaum dan agama ini akan menjadi tegang.

"Apakah agenda tersembunyi Umno dengan sengaja menimbulkan polemik ini?" soal beliau.

PKR berpandangan bahawa dengan sikap yang diperagakan ini, nyatalah Umno telah begitu terdesak dan bengkrap dalam menarik sokongan rakyat Malaysia seluruhnya, sehingga terpaksa memperalatkan pandangan seperti ini sebagai alat propaganda politik murahan.

"Jelas dan nyata, UMNO tidak layak lagi diamanahkan mengurus negara selepas PRU ke 13 nanti,  kerana telah kehilangan arah,  hilang kawalan diri dan tandus formula mengemudi rakyat kearah kegemilangan masa depan," katanya.

Katanya, di bulan Ramadan yang penuh dengan kerahmatan Ilahi ini, semua pihak dikejutkan dengan pandangan seorang Tok Guru yang mendakwa bahawa umat Islam di Malaysia haram menyokong DAP kerana DAP menentang hudud and tidak mahu mendaulatkan Islam.

Tuan Guru Haji Abdullah Sa'mah, seorang guru pondok dari Geting, Tumpat, Kelantan, berhujah bahawa umat Islam di negara ini tidak boleh menyokong PAS dan PKR justeru kedua-dua parti tersebut bersekongkol dengan DAP.

PKR, kata Mohamad Nor, berpendirian bahawa konsep kafir harbi (boleh diperangi dan dibunuh) serta kafir zimmi (patuh kepada pemerintahan Islam) perlu diperjelaskan kepada umum secara lebih tepat.

Ini bagi memastikan supaya konsep ini difahami  mengikut perkembangan semasa bersesuaian dengan perkembangan dunia pemikiran Islam yang bersifat global.

Sebenarnya, kata beliau, begitu ramai figur ulama dan cendekiawam Islam yang telah memberikan pandangan mereka yang lebih bersifat kontemporari berasaskan pemahaman yang nyata mengenai perbezaan di antara syari'ah dan fiqh serta menganalisis fiqh berasaskan realiti semasa (fiqh al-waqi'),

Sheikh Rashid Ghanoushi  (Ketua Parti al-Nahdah, Tunisia), yang kini menjadi penasihat kepada Kerajaan baru Tunisia, dalam beberapa tulisan ilmiahnya menyatakan bahawa idea kafir harbi dan kafir zimmi serta kewujudan Negara yang boleh diperangi (dar al-harb) memang relevan pada zaman keagungan empayar Islam di masa yang silam.

Namun, pada hari ini, ketika umat Islam tergabung dalam sebuah entiti dunia yang terbahagi di antara warga Muslim dan bukan Muslim yang berimbangan serta semakin bersifat global, maka kedudukan kafir harbi dan kafir zimmi sudah tidak praktikal lagi.

Justeru, katanya, beliau menganjurkan konsep al-muwatinun (kewarganegaraan) diguna pakai sebagai alternatif yang praktis.

Fahmi Huwaidi, seorang pemikir Islam dari Mesir, secara khusus, menyetujui pandangan Sheikh al-Ghanoushi.

Beliau telahpun menghasilkan sebuah karya yang berjudul "Muwatinun La Zimmiyyun" (Kewarganegaraan Bukan Zimmi).

Karya beliau yang bersifat ijtihadi dalam konteks pemikiran politik Islam semasa ini, amat bermanfaat untuk di telaah secara kritis guna meleraikan polemik yang sedang digembar-gemburkan ini, kata beliau lagi.

Shaikh Taha Jabir al-'Ilwani (Iraq), Munir Shafiq (Jordan), Shaikh Faisal Mawlawi (Lubnan), Shaikh Jaafar Idris (Sudan) turut membahaskan tajuk ini dengan memberikan pandangan yang serupa.

"Umumnya, mereka bersetuju bahawa konsep-konsep berkaitan - kafir zimmi, kafir harbi dan kafir musta'min – memang dicipta oleh para 'ulama fiqh silam dalam membahaskan isu-isu fiqh siasah syariah. Walaubagaimanapun, bagi mereka ia wajar dikaji semula kesesuaiannya dalam konteks sistem politik dunia pada masa ini yang sentiasa dinamik dan berkembang," katanya.

Lebih menarik lagi, jelas Mohamad Nor, disarankan agar semua pihak mengkaji perkembangan terkini yang sedang berlaku di bawah kerajaan baru Mesir yang dipimpin oleh Dr Muhammad Mursi (seorang tokoh Ikhwan al-Muslimun).

Beliau dan rakan-rakannya sedang berusaha untuk merealisasikan konsep kewarganegaraan Mesir yang sama rata (al-muwatinun al-misriyyun al-musawuun), katanya.

Di bawah kerangka ini,  konsep kafir harbi dan kafir zimmi dalam mengklasifikasikan rakyat telah tidak menjadi relevan lagi.

Hasilnya,  semua warganegara Mesir (Muslim, Kristian Koptik dan penganut agama minoriti lain), berhak mendapat perlindungan yang sama rata di bawah Perlembagaan Mesir, jelas beliau.

Adalah jelas, cara Umno menggarap persoalan ini dengan menggunakan pandangan Tuan Guru Haji Abdullah Sa'mah di atas adalah ketinggalan zaman dan tidak menepati perkembangan politik dunia Islam semasa.

'Fatwa' Utusan: DAP buat laporan polis

Posted: 11 Aug 2012 06:38 PM PDT


Maafkan Dr Mahathir, dia mudah lupa

Posted: 11 Aug 2012 06:36 PM PDT


KUALA LUMPUR: Pemikiran bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ternyata sudah tidak ketentuan apabila menyuruh orang-orang Melayu melumurkan najis ke muka mereka, kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

"Sebelum ini Dr Mahathir yang tulis bahawa Umno sudah menjadi parti perasuah dan sudah busuk hingga ke usus (rotten to the core), sudah jadi najis. Hari ini, tiba-tiba beliau mendakwa Umno yang mampu satukan orang-orang Melayu.

"Ia seperti menyuruh orang-orang Melayu mengambil najis dan melumurkan ke muka mereka," kata beliau.

Menurut Mahfuz, sebelum ini Dr Mahathir yang begitu jijik dengan Umno sehingga beliau sendiri yang isytihar diri keluar Umno.

"Dr Mahathir keluar dari Umno kononnya kerana benci sangat kepada Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) yang menjadi Perdana Menteri dan Presiden Umno ketika itu dan juga kerana terlalu benci kepada menantu Pak Lah, Khairy Jamaluddin yang orang anggap sebagai Perdana Menteri de facto atau Perdana Menteri sebenar ketika itu.

"Tetapi hari ini, apabila sudah menjadi anggapan dan kesepakatan umum hatta di dalam Umno sekalipun bahawa Perdana Menteri sebenar bukan (Datuk Seri) Najib (Tun Razak) tetapi isterinya, (Datin Seri) Rosmah (Mansor), ramai yang hairan mengapa Dr Mahathir begitu tegar membutakan mata dan memekakkan dirinya untuk berada di dalam Umno semula sedangkan kesepakatan umum menyatakan era Najib jauh lebih buruk dari era Pak Lah," katanya.

Mahfuz (gambar) walau bagaimanapun berharap rakyat dapat memaafkan Dr Mahathir kerana jelas pemikiran bekas Presiden Umno itu sudah "tidak ketentuan dan tidak stabil lagi".

"Dr Mahathir dilanda penyakit yang selalu dia sebut sebelum ini iaitu mudah lupa.

"Apa pun yang dia kata, tidak perlulah diambilkira dan maafkanlah dia.

"Dia mudah lupa, tidak ketentuan dan tidak stabil lagi," katanya.

Bagi Mahfuz, apa sahaja kenyataan dan dakwaan Dr Mahathir mengenai Umno, tarafnya sama dengan perisytiharan Dr Mahathir bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam.

"Itu dakwaan paling menggelikan hati dan tahap kebudak-budakan.

"Begitulah juga taraf apa sahaja kenyataan dan dakwaan Dr Mahathir yang lain mengenai Umno.

"Boleh dengar tetapi jangan percaya," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Majlis Penyampaian Sumbangan Aidilfitri Kepada Guru PASTI Machang

Posted: 11 Aug 2012 06:34 PM PDT


















Amerika kecam Hezbollah yang bantu Syria

Posted: 11 Aug 2012 05:16 PM PDT


SYRIA: Amerika Syarikat mengecam Hezbollah, parti politik Lebanon, kerana memberi sokongan kepada Presiden Syria Bashar al-Assad,dan menyenaraikan parti politik itu dalam senarai organisasi yang dikenakan sekatan kerana hubungan mereka dengan kerajaan Syria.

Amerika Syarikat sebelum ini sudah megklasifikasikan Hezbollah sebagai "organisasi pengganas" dan  di bawah sekatan US, tetapi langkah yang diambil Amerika Syarikat Jumaat lalu betul-betul mengaitkan parti ini dengan keganasan yang berlaku di Syria, di mana Assad sedang cuba mematahkan serangan kumpulan penentang.

Hezbollah adalah sebuah parti politik tentera bersenjata yang kuat dan mendapat sokongan padu dari kalangan puak Syiah Lebanon.

"Tindakan ini mendedahkan aktiviti Hezbollah di Syria dan peranan pentingnya dalam meneruskan keganasan yang dilakukan rejim Assad terhadap rakyat Syria," kenyataan Jabatan Perbendaharaan Amerika Syarikat Jumaat lalu.

Hezbollah telah dimasukkan dalam senarai hitam kerajaan Amerika Syarikat di bawah arahan eksekutif yang ditandatangani Presiden Barack Obama Ogos tahun lepas, menjadikan kerajaan negara jiran Syria dan penyokongnya itu sebagai sasaran.

Sekatan itu dilaksanakan untuk memberi tekanan kepada Syria setelah Amerika Syarikat buat pertama kalinya meminta Assad untuk menghentikan serangan pihak tenteranya kepada kumpulan penentang.

Amerika Syarikat turut mengenakan sekatan terhadap Sytrol, syarikat minyak negara Syria kerana membekalkan minyak kepada Iran, lapor Jabatan Negara Amerika Syarikat.

"Walaupun sekatan ini adalah kesan langsung pembekalan gasolin Syria kepada Iran, Amerika Syarikat tetap  melihat sokongan Iran terhadap rejim Assad sebagai sesuatu yang tidak munasabah," Patrick Ventrell, jurucakap Jabatan Negara, dalam satu kenyataan bertulis.

Bekas Menteri ditahan

Dalam perkembangan lain, pihak keselamatan Lebanon menahan Michel Samaha, bekan Menteri Penerangan, yang dianggap rapat dengan kerajaan Syria, berkenaan sebuah kes yang dikaitkan dengan rancangan letupan, lapor media tempatan.

Penahanan beliau pada hari Khamis lalu dikaitkan dengan rampasan bahan letupan yang akan digunakan di kebanyakan tempat di Utara Lebanon, kawasan yang dikaitkan dengan konflik di Syria, beritahu seorang pegawai kanan kerajaan yang enggan namanya didedahkan kepada agensi media AFP.

"Tuduhan terhadap Samaha adalah berkaitan dengan bahan-bahan letupan, yang telah dirancang untuk diletakkan di sebahagian tempat dalam negara ini, terutamanya di bahagian Utara," ujar pegawai itu.

Pegawai tersebut enggan menjelaskan dengan lebih lanjut berkenaan dakwaan itu, tetapi menyatakan bahawa bahan letupan itu tidak dirampas dari rumah Samaha di mana tangkapan terhadap Samaha dibuat.

Tiada kenyataan rasmi berkenaan penahanan Samaha ataupun pengakuannya seperti yang dilaporkan oleh salah sebuah stesen TV di Lebanon.

Samaha ditahan di bawah perintah Peguam Negara Lebanon di kediamannya di Khenshara, 30km arah utara dari Beirut, pegawai kanan itu memberitahu AFP.


Iran sokong Syria


Sementara itu, seorang pegawai kanan kerajaan Iran melawat Damaskus Selasa lalu di mana pegawai itu bertemu Assad.

Saeed Jalili, pembantu kanan kepada Pemimpin Agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei, memberitahu Assad bahawa Iran akan terus menyokong kerajaan Syria.

Dalam perbincangan dengan Assad, Jalil berkata apa yang berlaku di Syria bukanlah "isu dalaman".

"Dari satu segi, ia adalah konflik antara pemberontak dan kerajaan, tapi dari sudut yang lain ia adalah konflik antara kerajaan dan musuh globalnya," ujar Jalili.

Isnin lalu, dalam lawatannya ke Beirut, ibu kota Lebanon, Jalili mengeluarkan amaran kepada negara yang menyokong kumpulan pemberontak itu.

"Mereka yang percaya bahawa, dengan menimbulkan kekacauan dalam negara lain dengan menghantar senjata dan mengeskport pengganas, akan memberi keselamatan kepada negara sendiri adalah salah," Jalili dilaporkan berkata demikian oleh agensi berita IRNA kepada Adnan Mansor, Menteri Luar Lebanon.
(Dari video warga Iran yang ditahan)


Dalam perkembangan lain, Iran mendakwa tentera yang sudah bersara adalah antara rakyat Iran yang ditawan pemberontak.

Menteri Luar Iran, Ali Akbar Salehi berkata Rabu lalu, bahawa ahli Tentera Revolusi Iran (Iran's Revolutionary Guards) yang "telah bersara" adalah antara 48 rakyat Iran yang ditahan di Syria oleh pihak pembangkang.

Salehi berkata tentera yang "sudah bersara" itu dalam perjalanan mengerjakan ibadah di Damaskus apabila mereka ditawan Sabtu lalu.

"Beberapa tawanan Iran adalah tentera yang "sudah bersara". Sebahagian lain pula adalah dari kementerian.," Salehi dilaporkan berkata demikian kepada pemberita dalam perjalananan pulang dari Turki, di mana beliau meminta pertolongan untuk membebaskan rakyat Iran yang ditawan.

Sembang Ramadhan Sambil Makan Colek DPPKM

Posted: 11 Aug 2012 05:14 PM PDT








Tamrin keluar Umno, serah borang sertai PAS

Posted: 11 Aug 2012 04:47 PM PDT


KUALA LUMPUR: Selepas kerap tampil di pentas PAS dan Pakatan Rakyat, bekas ahli Umno, Datuk Tamrin Ghafar (gambar) akhirnya meninggalkan parti itu dan secara rasmi menyertai PAS malam ini.

Anak kepada bekas Timbalan Perdana Menteri, Allahyarham Tun Ghafar Baba itu menyerahkan borang permohonan keahlian PAS kepada Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam majlis peringatan Badar Al Kubra di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUISZM), Taman Melawar malam ini.

Tamrin merupakan bekas Adun Ayer Molek dan pernah menjadi Ahli Parlimen Batu Berendam selain bekas Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara) suatu ketika dahulu.

Tamrin dalam ucapannya berkata, beliau tidak terburu-buru membuat keputusan meninggalkan Umno.

Sebaliknya beliau mula memikirkan tindakan tersebut selepas melihat Umno tergelincir daripada landasan membela rakyat.

"Saya tidak buat keputusan ini terburu-buru tapi sejak lama dah saya fikir. Umno terkeluar daripada landasan membela nasib rakyat sejak 90-an lagi.

"Pelbagai perkara dilakukan termasuk menghina ulama. Walaupun ketika itu saya masih dalam Umno tapi saya tak setuju mereka hina ulama," katanya.

Tamrin turut berjanji akan membantu PAS dengan bersungguh-sungguh untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13.

"Saya berjanji akan berkempen berhabis-habisan bersama tuan-tuan kerana saya lihat perjuangan PAS sangat ikhlas. Saya yakin kemenangan berpihak kepada PAS," katanya.

Beliau turut mengakui pemimpin-pemimpin PAS tidak boleh dijual beli.

"Saya kenal Mat Sabu dan (Tuan Guru) Datuk (Seri) Abdul Hadi (Awang) dah lama.

"Mat Sabu tak pernah pun ajak saya masuk PAS tapi saya yang selalu suruh dia tinggalkan PAS," katanya.

Mat Sabu seru kuningkan ambang Merdeka

Posted: 11 Aug 2012 04:46 PM PDT


KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu (gambar) menyeru semua pihak memakai baju kuning dan keluar bersantai beramai-ramai di Dataran Merdeka pada malam 31 Ogos ini.

"Bukan tunjuk perasaan. NGO akan adakan sambutan ambang merdeka di Dataran Merdeka dengan keluar bersantai sambil pakai baju kuning.

"Kita semua meriahkan sambutan Merdeka dan keluar bersantai pakai baju kuning di Dataran Merdeka.

"Bukan tunjuk perasaan... (tetapi) bersantai pakai baju kuning," katanya dalam ceramahnya di sini malam tadi.

Khamis lalu, sebanyak 20 badan bukan kerajaan (NGO) menyatakan akan mengadakan sambutan ambang merdeka di Dataran Merdeka untuk mengingatkan kerajaan berhubung janji-janji bagi memastikan wujudnya pilihan raya bersih dan adil.

Pengerusi Bersama Bersih Datuk A Samad Said berkata, program yang dinamakan "Janji Bersih" itu akan menyaksikan pesertanya memakai pakaian kuning sebagai lambang perjuangan menuntut reformasi sistem pilihan raya.

Ketika diminta mengulas lanjut mengenai program tersebut selepas ceramahnya itu, Mohamad berharap rakyat akan menjadikan sambutan Hari Merdeka tahun ini sebagai yang paling meriah dan bersejarah.

"Kita tidak menunjuk perasaan. Kita sambut Hari Merdeka bersama-sama rakyat yang berkumpul di Dataran Merdeka pada malam itu.

"Kalau ada pun perbezaan, slogan NGO yang meminta kita sambut Merdeka pakai baju kuning itu hanya berbeza satu perkataan sahaja dengan slogan yang digunakan oleh kerajaan Umno Barisan Nasional (BN).

"Kerajaan Umno BN guna slogan 'Janji Ditepati', NGO tersebut guna slogan 'Janji Bersih'," katanya sambil menekankan bahawa tidak ada undang-undang yang mengharamkan rakyat keluar bersantai memakai baju kuning.

Semalam, Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar menggesa NGO berkenaan agar tidak "mempolitikkan" sambutan ambang merdeka dengan turut sama di Dataran Merdeka dengan berbaju kuning.

Menjawab gesaan polis itu, A Samad berkata, program "Janji Bersih" pada 31 Ogos di Dataran Merdeka berhasrat menuntut janji reformasi pilihan raya dan bukannya berniat mempolitikkan sambutan kemerdekaan.

Beliau menegaskan, adalah tidak wajar bagi polis melarang rakyat memakai baju berwarna kuning.

"Sepatutnya tiada halangan apa-apa baju pun orang nak pakai apatah lagi kuning bukan warna haram," tegas beliau.

Janji Bersih bukan politikkan Merdeka - Pak Samad

Posted: 11 Aug 2012 04:45 PM PDT


KUALA LUMPUR: Datuk A.Samad Said menyangkal dakwaan pihak polis kononnya program 'Janji Bersih' di Dataran Merdeka 30 Ogos ini sebagai cuba mempolitikkan sambutan Merdeka.

Pengerusi Bersama Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) itu berkata, perkara itu tidak timbul kerana program itu dibuat bersama 26 kelompok NGO yang mahu janji Bersih lalu ditunaikan.

"Memang tidak wujud (mempolitikkan sambutan merdeka), oleh kerana Bersih sendiri itu pun bukan badan politik, apa lagi dengan gabungan badan-badan yang lain.

"Untuk IGP berfikir bahawa ini satu perlawanan oleh Bersih, itu tidak betul," katanya ketika ditemui pada majlis berbuka puasa anjuran Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan di Gombak petang tadi.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas gesaan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar agar gabungan NGO itu tidak mempolitikkan sambutan ambang merdeka dengan berbaju kuning di Dataran Merdeka 30 Ogos ini.

Semalam 26 NGO termasuk Bersih menyatakan hasrat untuk 'menguningkan' Dataran Merdeka dalam program dinamakan "Janji Bersih" bagi menuntut janji kerajaan untuk memastikan wujudnya pilihan raya bersih dan adil pada malam ambang merdeka itu nanti.

"Kuning bukan warna yang haram. Kehadiran dengan baju kuning itu hanya simbolik.

"Perjuangan itu untuk menuntut janji bersih (yang belum ditunaikan)," katanya.

Apa hukum MCA, Umno tolak hudud?

Posted: 11 Aug 2012 04:45 PM PDT


KUALA LUMPUR: "Jika DAP yang menolak hudud boleh dikatakan kafir harbi, bagaimana dengan Umno dan MCA yang juga menolak hudud."

(MCA membuat demonstrasi di depan pejabat PAS membantah Hudud)

Persoalan ini dibangkitkan oleh Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man ekoran laporan muka depan akhbar Umno, Utusan Malaysia yang mendakwa haram undi DAP.

Sehubungan itu, Pesuruhjaya PAS Pahang itu meminta Majlis Fatwa buat keputusan apakah benar fatwa Pengasas Pondok Genting yang sekian lama menjadi alat Umno itu.


Menurutnya, penolakan MCA terhadap hukum hudud dapat dilihat secara terang-terangan, selain turut disokong Umno sendiri yang mengaku beragama Islam.

(Penolakan Najib terhadap hudud...Berita ini hanya disiarkan dalam akhbar MCA)

Tuan Ibrahim  berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri pernah mengeluarkan kenyataan menolak hukum hudud.

"Kita kena sedar, bukan DAP sahaja tolak hudud, tapi MCA juga berbuat demikian secara terang-terangan.  Malah, Najib sendiri pernah mengatakan bahawa beliau tidak akan melaksanakan hudu selagi menjadi perdana menteri," tegas beliau ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Justeru, kata beliau semua pihak perlu melihat keseluruhan aspek, tanpa mengeluarkan sebarang kenyataan yang berat-sebelah dan hanya untuk memuaskan hati pihak berkepentingan.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Pengasas Pondok Geting, Tumpat, Abdullah Sa'amah, dalam akhbar Umno, Utusan Malaysia yang mengatakan haram bagi umat Islam mengundi DAP, baru-baru ini.

Tambah beliau, mana-mana hukum yang dikeluarkan perlu bersandarkan syarak dengan dalil-dalil dan nas yang betul, bukan boleh dikeluarkan sewenangnya dengan bersandarkan perasaan.

Sehubungan itu, Pesuruhjaya PAS Pahang (Gambar kanan) itu menggesa Majlis Fatwa Kebangsaan segera mengeluarkan fatwa berhubung kenyataan tersebut, lebih-lebih lagi kenyataan yang melabelkan DAP sebagai 'kafir harbi'.

Ini kerana, katanya kenyataan itu merupakan satu perkara yang begitu besar kerana dihalalkan darah mereka, harta mereka yang disifatkannya boleh menimbulkan suasana tidak aman di dalam negara berbilang kaum dan agama ini.

"Justeru, saya minta Majlis Fatwa segera melihat perkara ini secara serius dan menyegerakan fatwa bagi mengelakkan berlkunya sebarang kerosakan di negara ini," tegas beliau.


Tahaluf Siasi


Dalam pada itu, Tuan Ibrahim turut menyokong kenyataan bekas mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainal Abidin (gambar kiri) yang mengatakan sekiranya orang bukan Islam tidak boleh disokong, bagaimana mereka boleh dilantik menjadi menteri seperti amalan yang dilakukan Umno.

Sambil menegaskan kerjasama PAS dengan DAP bukan berbentuk wala' iaitu patuh atau ikut arahan, sebaliknya tahaluf siyasi (kerjasama politik), beliau berkata perkara tersebut tidak difahami kebanyakan pihak.

"PAS bertanding dengan lambang PAS, calon PAS, duit PAS. PKR dengan lambang PKR, calon PKR.  Begitu juga DAP.  Tidak seperti MCA, MIC, Gerakan dan parti-parti komponen lain dalam BN, mereka terpaksa ikut arahan bertanding atas satu lambang iaitu BN," tegas beliau lagi.

Kes NFC: Rafizi, Zuraida anggap permulaan baik

Posted: 11 Aug 2012 04:44 PM PDT



KUALA LUMPUR:
Perbicaraan kes saman bekas Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil bersambung hari ini dengan sesi pertanyaan dari peguam defenden berhubung keterangan beliau sebelum ini.

Shahrizat telah mengemukakan saman RM100 juta terhadap Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli dan Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin berhubung penyelewengan projek kontroversi Pusat Fidlot Nasional (NFC).

Hakim, Vazeer Alam Mydin Meera menetapkan pada 18 September ini bagi sambungan perbicaraan setelah mendengar keterangan Sharizat ketika menjawab pertanyaan dari peguam plantif, Ranjit Singh.

Namun sebelum itu, Mahkamah yang bermula pada jam 10.30 pagi itu telah telah dipertontonkan rakaman video sidang media yang dibuat Rafizi dan Zuraida pada persidangan parlimen yang lepas.

Rakaman video tersebut dipertontonkan bagi menunjukkan kenyataan yang dikeluarkan oleh kedua-dua pemimpin PKR yang dikatakan telah memfitnah Shahrizat.

Sementara itu, Shahrizat ketika menjawab pertanyaan Ranjit Singh berhubung penglibatan keluarganya dalam projek tersebut berkata, beliau tidak mengetahuinya sehinggalah diberitahu oleh suaminya pada tahun 2007 yang meminta kedua-dua anaknya yang berada di luar negara balik ke Malaysia bagi membantu menguruskan projek tersebut.

Rafizi dan Zuraida ketika ditanya selepas perbicaraan tersebut memberitahu apa yang berlaku hari ini adalah satu permulaan yang baik.

"Ia satu permulaan yang baik, kita dapat melihat peguam menjalankan tugas dengan baik," kata Zuraida

Rafizi yang turut menjelaskan beliau tidak mahu komen lebih banyak dengan apa yang berlaku hari ini kerana khuatir ia akan mempengaruhi perbicaraan yang sedang berlangsung.

"Tapi apa yang berlaku amat menyeronokkan dan berterima kasih dengan apa yang dilakukan peguam hari ini dan anda semua boleh menilai sendiri apa yang berlaku," jelasnya.

Rafizi diwakili Peguam, Ranjit Singh, Zuraida pula diwakili oleh Razlan Hadri manakala Sharizat pula diwakili peguam Shafie Abdullah.

Fatwa kafir harbi umpama ajak perang

Posted: 11 Aug 2012 04:44 PM PDT


KUALA LUMPUR: Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin (gambar) berkata tindakan membuat 'fatwa' bahawa DAP adalah 'kafir harbi', boleh membawa kesan mendalam seolah-olah meminta orang Islam berperang.

"Kemungkinan dia tidak tahu kesan kenyataan, kesan perkataan dikeluarkan, tidak tahu bahawa ia boleh membawa kepada permusuhan, tidak baik bagi negara majmuk dan pelbagai agama seperti Malaysia," katanya dipetik Sinar Harian Online.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Pengasas Pondok Geting, Tumpat Abdullah Sa'amah, dipetik Utusan Malaysia kelmarin bahawa umat Islam haram menyokong DAP kerana ia menolak Islam dan tergolong dalam kafir harbi.

Katanya, mana-mana pihak perlu membuat penelitian dalam konteks politik sebenar negara ini sebelum mengeluarkan 'fatwa' sedemikian.

"Kalau kita kata haram (mengundi DAP) kerana dia tidak menyokong negara Islam, ada juga parti dalam BN seperti MCA dan MIC tidak menyokong... jadi kita mengambil pendirian sebahagian sahaja (dalam mengatakan haram dan dosa)," kata beliau lagi.

Sementara itu, Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man pula berkata, mana-mana hukum yang dikeluarkan perlu bersandarkan syarak dengan dalil-dalil dan nas yang betul, bukan boleh dikeluarkan sewenangnya dengan bersandarkan perasaan.

Sehubungan itu, beliau menggesa Majlis Fatwa Kebangsaan segera mengeluarkan fatwa berhubung kenyataan tersebut, lebih-lebih lagi kenyataan yang melabelkan DAP sebagai 'kafir harbi'.

Ini kerana, katanya kenyataan itu merupakan satu perkara yang begitu besar kerana dihalalkan darah mereka, harta mereka yang disifatkannya boleh menimbulkan suasana tidak aman di dalam negara berbilang kaum dan agama ini.

Pandangan Islam terhadap 'kafir harbi'telah dijelaskan oleh Allah SWT di dalam al-Qur'an surah Al Mumtahanan ayat 9, yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu menjadikan sebagai kawanmu orang-orang yang memerangimu karena agama dan mengusir kamu dari negerimu, dan membantu (orang lain) untuk mengusirmu. Dan barangsiapa menjadikan mereka sebagai kawan, maka mereka itulah orang-orang yang zalim".

Dari ayat ini, para mufassirin dan fuqaha menegaskan, kafir harbi adalah orang kafir yang diam dan hidup dalam wilayah pentadbiran ummat Islam atau diluarnya, mereka berkhianat kepada Negara Islam, memusuhi, tidak mahu berdamai, menjalankan usaha merosakkan ummat Muslimin dan agama Islam.

Mereka ini mesti diwaspadai dan diperangi sekiranya mereka menyerang ummat Islam atau membantu pihak lain menyerang ummat Islam. Dan Allah SWT juga memerintahkan kita ummat Muslimin supaya tidak menjadikan mereka sahabat, kawan rakan, pembela dan wali (pemimpin).

Ribuan sertai qiam bersama Sultan Kelantan

Posted: 11 Aug 2012 04:43 PM PDT

KOTA BHARU: Ribuan rakyat negeri Kelantan tidak melepaskan peluang untuk menghidupkan Ramadhan bersama Sultan Kelantan dalam program Qiam With Me di Istana Negeri di sini malam tadi.

Program julung-julung kali diadakan itu menerima sambutan luar biasa rakyat yang mahu bersama sultan kesayangan mereka Sultan Muhammad V.

Suasana malam tadi menyaksikan Dewan Jubli Perak, di Istana Negeri, Kubang Kerian itu penuh malah kesemua khemah diluar dewan juga sesak.

Program Qiam With Me bermula dengan Solat Isyak kemudian diteruskan dengan solat Terawih bersama Sultan Muhammad V.

Turut hadir pada program itu, saf kepimpinan negeri termasuk Menteri Besar Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Selepas solat Isyak, program diteruskan dengan kuliah agama yang disampaikan penceramah popular dari Terengganu Ustaz Azhar Idrus sebelum masing-masing diberikan masa untuk berehat.

Program seterusnya dimulakan pada jam 4 pagi untuk qiamullail sehingga sahur dan kemudiannya solat Subuh secara berjemaah.

Berikut adalah antara-gambar sekitar program itu malam tadi.






Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 12 Aug 2012 09:14 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Komik Kucing pun tahu sayang Rasulullah

Posted: 11 Aug 2012 11:50 PM PDT

Siri komik yang dihasilkan oleh Ustaz Zakaria Talib (Ibnu Zakirin) dari Kg Air Melintang, Kota, Negeri Sembilan. Cetakan terbaru berjudul NAK IKUT SIAPA? Siri 1, 2 dan 3.

Antara yang menarik dalam komik tersebut ialah ;
~ Hukum memakai selipar orang lain tanpa izin
~ Jenis-jenis salam zina
~ Kesalahan ketika ziarah rumah orang
~ Cara menipu diri
~ Kedudukan butang baju dan kocek
~ Ilmu yang tak diamal
~ dan banyak lagi

Cuma RM5 senaskhah, edisi dan cetakan terhad. Untuk mendapatkannya sila hubungi Ustaz Zakaria di 019-2865129

Sungai tempat kelahiran MB N.Sembilan tercemar

Posted: 11 Aug 2012 07:54 PM PDT

Semoga rintihan dan masalah yang dihadapi sejak beberapa tahun lalu oleh penduduk Kg Kundur, tempat kelahiran YAB. Dato' Seri Utama Haji Mohamad bin Haji Hasan yang juga merupakan Menteri Besar Negeri Sembilan, mendapat perhatian semua pihak yang berkaitan.

Air sungai berubah kehitaman
12 Ogos 2012

REMBAU – Penduduk di beberapa perkampungan berdekatan Kundur bimbang dengan keadaan air sungai yang dipercayai tercemar dan berwarna kehitaman sejak beberapa tahun lalu.

Salah seorang penduduk, Bahadin Md Seh, 73, berkata, dia menyedari keadaan sungai berkenaan mulai berubah warna sejak beberapa tahun lalu dan dipercayai berpunca dari sebuah kilang kelapa sawit berdekatan lokasi perkampungan berkenaan.

"Susulan keadaan air sungai yang berubah warna dan kotor selama beberapa tahun itu, ternakan seperti lembu serta kerbau juga tidak mahu minum air sungai yang mana ia menguatkan lagi keyakinan penduduk sungai di lokasi ini semakin tercemar," katanya.

Bagi Ramlan Darmin, 47, dia sebagai penduduk bimbang sekiranya air sungai kotor dan tercemar berkenaan akan mengundang penyakit kepada penduduk terutamanya yang sememangnya gemar mandi di situ.

"Anak-anak pun dah takut nak mandi air sungai, takut dapat penyakit dan lebih ketara lagi, jika dahulu penduduk boleh menangkap pelbagai jenis ikan kini aktiviti berkenaan tidak dapat dilakukan lagi," katanya ketika ditemui di lokasi berkenaan, dekat sini, kelmarin.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Kundur Hulu, Zubir Jamal berkata, dia ada menerima aduan daripada penduduk yang bimbang dengan masalah sungai tercemar berkenaan.

Menurutnya, perkara berkenaan sudah berlanjutan agak lama, bagaimanapun tiada aduan yang diketengahkan penduduk ke pihak Jabatan Alam Sekitar (Jas) dan berharap agar ia dapat disiasat oleh pihak berkaitan.

"Sungai yang tercemar ini melibatkan sungai kundur sepanjang lima ke enam kilometer dan seterusnya mengalir ke sungai Kundur Tengah, Kundur Hilir terus sampai ke Lubok China," katanya.


Biografi YAB. Dato' Seri Utama Haji Mohamad Bin Haji Hasan
Beliau dilahirkan di Kampung Kundur Hilir, Rembau, Negeri Sembilan pada 2 Mei 1956. Bersekolah di Rantau dan Sekolah Menengah Tengku Durah, Seremban, melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaya pada tahun 1977. http://mbn9.com/biografi/

Jasindaily Online

Posted: 12 Aug 2012 09:11 AM PDT

Jasindaily Online


Kuningkan Dataran Merdeka pada Malam 31 Ogos Ini

Posted: 11 Aug 2012 09:18 AM PDT


Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menyeru semua pihak memakai baju kuning dan keluar bersantai beramai-ramai di Dataran Merdeka pada malam 31 Ogos ini. "Bukan tunjuk perasaan. NGO akan adakan sambutan ambang merdeka di Dataran Merdeka dengan keluar bersantai sambil pakai baju kuning.


 "Kita semua meriahkan sambutan Merdeka dan keluar bersantai pakai baju kuning di Dataran Merdeka. "Bukan tunjuk perasaan… (tetapi) bersantai pakai baju kuning," katanya dalam ceramahnya di sini malam tadi. Khamis lalu, sebanyak 20 badan bukan kerajaan (NGO) menyatakan akan mengadakan sambutan ambang merdeka di Dataran Merdeka untuk mengingatkan kerajaan berhubung janji-janji bagi memastikan wujudnya pilihan raya bersih dan adil. 


Pengerusi Bersama Bersih Datuk A Samad Said berkata, program yang dinamakan "Janji Bersih" itu akan menyaksikan pesertanya memakai pakaian kuning sebagai lambang perjuangan menuntut reformasi sistem pilihan raya. Ketika diminta mengulas lanjut mengenai program tersebut selepas ceramahnya itu, Mohamad berharap rakyat akan menjadikan sambutan Hari Merdeka tahun ini sebagai yang paling meriah dan bersejarah.

 "Kita tidak menunjuk perasaan. Kita sambut Hari Merdeka bersama-sama rakyat yang berkumpul di Dataran Merdeka pada malam itu. "Kalau ada pun perbezaan, slogan NGO yang meminta kita sambut Merdeka pakai baju kuning itu hanya berbeza satu perkataan sahaja dengan slogan yang digunakan oleh kerajaan Umno Barisan Nasional (BN). 

"Kerajaan Umno BN guna slogan 'Janji Ditepati', NGO tersebut guna slogan 'Janji Bersih'," katanya sambil menekankan bahawa tidak ada undang-undang yang mengharamkan rakyat keluar bersantai memakai baju kuning. Semalam, Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar menggesa NGO berkenaan agar tidak "mempolitikkan" sambutan ambang merdeka dengan turut sama di Dataran Merdeka dengan berbaju kuning. Menjawab gesaan polis itu, A Samad berkata, program "Janji Bersih" pada 31 Ogos di Dataran Merdeka berhasrat menuntut janji reformasi pilihan raya dan bukannya berniat mempolitikkan sambutan kemerdekaan. Beliau menegaskan, adalah tidak wajar bagi polis melarang rakyat memakai baju berwarna kuning. "Sepatutnya tiada halangan apa-apa baju pun orang nak pakai apatah lagi kuning bukan warna haram," tegas beliau.

Mahathir Sifatkan Cina Umpama Tisu Tandas ?

Posted: 11 Aug 2012 09:12 AM PDT

Even as former premier Mahathir Mohamad cautioned Prime Minister Najib Razak to be careful not to antagonize coalition partners and spark further defections, the less-than-tactful veteran leader came in for a tongue lashing for his own insensitivity and "crude racist remarks". "When the Chinese supported him, he praised us and said the Malays should learn from the Chinese schools' system. When the Chinese see through him as they do, he denigrates us. Why should we vote for him and the BN ever again? He has been double-crossing the races and using the Chinese as the bogeyman to keep the Malays suspicious and wary. He is now trying the same sort of tactics in Sabah to justify his Project M. 

What is there left to say about such a man – that he is an incorrigible liar and hypocrite, a racist who will not stop at anything to stay in power? Sadly, all these have already been said," PKR vice president Chua Jui Meng told Malaysia Chronicle. "The Chinese have contributed greatly to the development of Malaysia. I don't think any of us feel so insecure or the need to defend what is already very clear to everyone. It is Dr Mahathir who is sick. He needs to take his medicine and for his information, the vast majority of Chinese can speak Malay as well, if not better than him. It is the first-generation migrants and the old-timers who spoke market Malay and even then they could cope and enjoy cordial relations with the Malays until Dr Mahathir and his Malay Dilemma book came about. It was then that he started to systematically destroy racial unity for the sake of political power." 

Row in Sabah but WHO is the source and the CAUSE of Project M The 87-year-old Mahathir had posted in his blog that Sabah illegal migrants deserved citizenship more than others in the country who despite having been Malaysian for decades could still not master the Malay language. It was a veiled but unmistakable reference to the Chinese, whom he has previously scorned for not being able to speak Malay and for wanting to maintain vernacular schools and education. "There is a row in Sabah because of the number of people who have been made citizens. Some of those people had been expatriated although many returned illegally. But most of these people qualify to be citizens. They have been staying in Malaysia (Sabah) for decades. 

They and their children speak Malay, the national language," wrote Mahathir in an August 7 posting. "On the basis of length of stay and mastering of the national language, they qualify to be citizens of this country. And so the acquired citizenship. By comparison we have many citizens who cannot speak the national language who were accepted as citizens." Pot calling the kettle black And today, he told a Bloomberg interview that Prime Minister Najib Razak would do well not to antagonize partners in the ruling BN coalition. Mahathir and Najib belong to the same Umno party, which dominates the BN. Their coalition has ruled Malaysia for the past 5 decades. 

However, since the 2008 election which saw the Pakatan Rakyat led by Opposition Leader Anwar Ibrahim bursting into national prominence, the BN's star has steadily declined. It is now facing pressures in Sabah, Sarawak, Johore and Negri Sembilan – 4 states whose support it had previously taken for granted, with Najib even daring to publicly describe these as the BN's "fixed deposits". "The problem here is not Najib — he is a leader of a weak government," Mahathir said in the Bloomberg interview published on Thursday. Any defections from the ruling Barisan Nasional coalition could "result in BN losing the next election," warned Mahathir, who ruled the country with a fist of iron for 22 years before stepping down in 2003. Sabahans – if this is how Umno treats the Chinese, the same will happen to you Although Mahathir did not name any defectors or provide further details, it was clear he was referring to the latest resignations from Sabah BN leaders. Wilfrid Bumburing, the deputy chairman of BN component party Upko, and Lajim Ukim, a senior Sabah Umno member, had quit the ruling coalition last month, citing disappointment and the BN's failed promises. 

Another Sabah leader – a Senator – is expected to announce his resignation and join the Sabah Reform Front founded by Wilfrid and Lajim to provide a platform for Sabah leaders to unite on to fight for change. The movement has the support of the Pakatan Rakyat, which has promised to sort out seat allocations and maximise opportunities to topple the BN at both state and federal levels. "We can understand Mahathir's panic. He was the founder of Project M and Project M is one of the key grouses Sabahans feel towards BN. Obviously Mahathir is trying worm his way out of blame but that he can do so in a way that is so disrespectful and contemptuous of the Chinese who have worked hard and contributed tremendously to the nation really shows that he is beyond redemption," PKR vice president Tian Chua, who is also the Pakatan chief negotiator for the latest Sabah defections, told Malaysia Chronicle. 

"The Chinese have no rhyme or reason to respect him in turn. He has done nothing for them except make their lives difficult. This is a good lesson for all Sabahans, especially the indigenous people, as well as for all the others races living in this country. If Mahathir can treat the Chinese like toilet paper and throw after using them, what would he and his Umno successors not dare to do with the other races who have less economic clout." Treason Project M or Project Mykad or Project Mahathir is the codename for an extensive and prolonged government operation launched in Sabah in the 80s, whereby illegal workers and migrants were offered citizenship in exchange for voting the BN. Sabahans have long protested the move as it not only thwarted their political wishes but also brought on widespread social and economic misery. Overcrowding, rising crime, shortage of housing and facilities, fighting for jobs and educational opportunities amid an economic pie shrunk by political corruption have kept Sabah one of the poorest of Malaysia's 13 states despite it owning massive oil and timber wealth. 

"In the eyes of the law, this is treason. Mahathir betrayed Sabahans. And he has betrayed his own Vision 2020 where he talked about a Bangsa Malaysia. Yet what does he do behind our backs? He brings in the lowly skilled foreign migrants and is now freely blaming the Chinese, the Indians, the Kadazan-Dusun-Murut, the Dayaks, the Orang Ulu and the rest for not supporting him," said Jui Meng. Najib is due to visit Sabah this Saturday to unveil the terms of reference of a Royal Commission of Inquiry into the Project M scam, in a bid to appease the people of the state and to stem further defections and resignations. However, his move is seen to be 'a little too little, a little too late'. "The test is, can Najib launch a real inquiry that is independent, neutral and focused without exposing Dr M? Would Najib dare to arrest Dr M? Najib shouldn't waste time with doubletalk, he should put it to test and let Sabahans see for themselves how sincere he and BN are," Tian had said, when the RCI news was announced last week.

Tamrin Tun Ghafar Kini Ahli Pas

Posted: 11 Aug 2012 09:08 AM PDT


Datuk Tamrin Ghafar sebentar tadi telah pun menyerahkan borang menyertai PAS kepada Datuk Seri Presiden di Markas Tarbyyah Taman Melewar

Dewan Pemuda PAS Tawau

Posted: 12 Aug 2012 07:40 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Tawau


EDARAN JUADAH BERBUKA BUAT MASYARAKAT TAWAU

Posted: 11 Aug 2012 08:02 AM PDT

mtdchenderoh

Posted: 12 Aug 2012 07:08 AM PDT

mtdchenderoh


IFTAR & SOLAT TARAWIKH BERSAMA IMAM MUDA

Posted: 11 Aug 2012 10:10 AM PDT


Landskap Siasah

Posted: 12 Aug 2012 07:07 AM PDT

Landskap Siasah


Ancaman-ancaman terhadap Umat Islam Malaysia

Posted: 11 Aug 2012 11:14 AM PDT


Ancaman-ancaman terhadap Umat Islam Malaysia
Muhammad Nuruddin Bashah

Muqaddimah
Umat Islam di Malaysia memiliki 1001 satu masalah yang boleh diklasifikasikan sebagai penyakit bangsa. Bangsa yang dimaksudkan di sini adalah 'qaum' atau golongan iaitu golongan penganut Islam walaupun tulisan ini terpaksa mensasarkan hampir 80% masalah daripada kalangan etnik Melayu. Hal ini disebabkan hubungan sinifikan kaum muslim dengan etnik Melayu serta permasalahan muslim etnik lain yang boleh dikatakan rendah berbanding Melayu.

Penyakit-penyakit bangsa yang menimpa ini boleh dibahagikan puncanya kepada 2 iaitu serangan luaran (external forces) dan serangan dan kerosakan dalaman bangsa (internal forces).

Walaupun isi pati penyakit bangsa yang menimpa kaum Islam belum kita kupas, secara dasarnya ia melibatkan  beberapa punca utama kepada gejala-gejala penyakit bangsa iaitu:

Ø  Taksub melampau terhadap fahaman kebangsaan melebihi taksub dan cintakan agama.
Ø  Elitisme, gejala ketuanan tanpa mengira diri sendiri juga adalah hamba.
Ø  Boros, ranggi dalam kehidupan.
Ø  Jatidiri lemah, suka mengikut dan rela menjadi pengikut budaya global, budaya negatif.
Ø  Manja dan tidak berdikari.
Ø  Malas berfikir, malas memerhati, malas menganalisa.
Ø  Meninggalkan Islam secara kaffah.

   ÇÊÏÈ 
Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang Yang melampau Dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.
(Al Isra' : 16)

Umat Islam Malaysia mungkin mengalami pelbagai masalah sejajar dengan ungkapan Rasulullah SAW melalui Umar Al Khattab, 
"Sesungguhnya Allah mengangkat segolongan manusia dengan Al Quran dan membinasakan yang sebahagian yang lain dengannya. (Riwayat Imam Muslim No. 817)

Daripada Usamah ra.:

Bahwa Nabi saw. menaiki salah satu bangunan tinggi di Madinah, kemudian beliau bersabda: Apakah kalian melihat apa yang aku lihat? Sesungguhnya aku melihat tempat-tempat terjadinya fitnah di antara rumah-rumahmu bagaikan tempat turunnya air hujan. (Shahih Muslim No.5135)

Daripada Abu Hurairah ra., ia berkata:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Akan terjadi fitnah di mana orang yang duduk (menghindar dari fitnah itu) lebih baik daripada yang berdiri dan orang yang berdiri lebih baik daripada yang berjalan dan orang yang berjalan lebih baik daripada yang berlari (yang terlibat dalam fitnah). Orang yang mendekatinya akan dibinasakan. Barang siapa yang mendapatkan tempat berlindung darinya, hendaklah ia berlindung. (Shahih Muslim No.5136)


Di antara skop permasalahan dan kemelesetan yang dihadapi oleh umat islam malaysia terutamanya kaum Melayu adalah permasalahan berikut;

1.      Sekularisasi, Pluralisasi, Liberalisasi
2.      Uruskelola Negara yang korup
3.      Militarasi Amerika
4.      Budaya popular
5.      Globalisasi, WTO, Liberalisasi ekonomi
6.      Krisis Akhlak
7.      Alam sekitar yang tidak lestari
8.      Krisis budaya kepenggunaan
9.      Krisis tahap kesihatan yang rendah

1.      Sekularisasi, Pluralisasi, Liberalisasi

Menurut  Haji mahamad Naser Bin Disa Peguam Kanan Persekutuan jabatan Peguam Negara, Ancaman Terhadap Kedudukan Islam Di Malaysia seperti berikut

a)      Menghapuskan Kedaulatan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan

§  Berhujah di Mahkamah dan di mana sahaja untuk menegakkan Malaysia sebagai sebuah negara sekular;
§  Meletakkan Islam di bawah norma-norma dan peruntukan konvensyen antarabangsa yang jelas bertentangan dengan syariat Islam;
§  Perkara 121(1A) ditafsirkan dengan memberikan kuasa mahkamah tinggi sivil untuk melaksanakan judicial review bagi menyemak dan mengubah keputusan Mahkamah Syariah;

b)      Memperjuangkan kebebasan berfikir secara mutlak di kalangan umat Islam sehingga membolehkan:
§  orang Islam bebas untuk murtad sesuka hati mereka tanpa kawalan pihak berkuasa agama, jauh sekali daripada dikenakan sebarang hukuman;
§  pelopor dan pengikut ajaran sesat bebas untuk mengamalkan kepercayaan mereka;
§  Institusi Fatwa dihapuskan daripada enakmen Pentadbiran Negeri-negeri kerana dikatakan bercanggah dengan semangat keperlembagaan, ia seolah-oleh menjadi badan pembuat undang-undang ketiga selain daripada DUN dan Parlimen;
c)      Menghapuskan undang-undang kawalan moral berasaskan agama.
§  Umat Islam perlu dibebaskan daripada berbagai kawalan undang-undang Syara' yang mengawal akhlak
§  Berhujah di Mahkamah dan mendesak supaya dihapuskan kuasa negeri-negeri untuk menggubal undang-undang jenayah syariah yang bertujuan untuk mengawal akhlak umat Islam seperti khalwat, minum arak, berjudi, berpakaian/berkelakuan tidak senonoh dan sebagainya.
d)      Memberikan imej buruk terhadap Institusi dan Undang-undang Syariah/Islam dengan mendakwa:
§  ulama' silam sebagai tidak adil kerana mendiskriminasi kaum wanita dengan memberikan hak talak kepada lelaki, pengagihan harta pusaka yang mendiskriminasi wanita,
§  amalan poligami Rasul sebagai gila seks;
§  suami yang memaksa isteri untuk mengadakan hubungan seks boleh dituduh merogol isteri (marital rape).

e)      Mengadakan jaringan bersepadu untuk mengganyang Islam (Islam Bashing)
§  Membentuk persepakatan dengan NGO-NGO, dan media massa khususnya  internet bagi menjayakan program Islam bashing mereka.
§  Mendapatkan sokongan parti-parti politik bukan Islam, termasuk tokoh-tokoh politik dalam atau luar kerajaan bagi melebarkan pegaruh mereka.
§  Bekerjasama dengan badan-badan aktivis hak asasi untuk membela golongan ajaran sesat dan pesalah jenayah Syariah hingga ke tahap mempertikaikan undang-undang kawalan tersebut di Mahkamah Persekutuan.
§  Merekrut siswa- siswi yang petah (terutamanya Bahasa Inggeris) dan pintar untuk menyemai pengaruh mereka di kalangan generasi muda.

2.      Uruskelola Negara yang korup

a)      Indeks persepsi rasuah terkini
§  Prestasi terburuk Malaysia selama 10 tahun dalam laporan Indeks Persepsi Rasuah 2011 oleh Transparency International (TI)
§  Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Malaysia = 4.3 bagi tahun 2011 berbanding 4.4 pada tahun 2010.
§  Malaysia telah jatuh kepada tangga ke-60 daripada 183 negara, berbanding tangga ke-56 daripada 178 negara tahun 2010.
§  Kaji selidik TI ke atas 1,000 orang responden mendapati bahawa pihak polis dan parti-parti politik dilihat sebagai institusi-institusi yang paling korup dalam negara.
§  Kebanyakan warga Malaysia percaya tahap rasuah tidak akan berubah dalam masa 3 tahun akan datang.
§  Presiden CUEPECS, Omar Osman yang menyatakan sebanyak 418,200 atau 41% penjawat awam = rasuah – daripada sekecil-kecil perkara seperti pemalsuan sijil cuti sakit (M.C.) hinggalah kepada kontrak-kontrak bernilai ratusan juta.

b)      Indeks Kebebasan Media
§  2011, Malaysia tangga 143 daripda 196 negara.
§  Kajian Freedom House (Amerika Syarikat)= akhbar di Malaysia  tidak bebas =  Madagascar dan Angola di benua Afrika.

c)      Kadar aliran wang haram (dana negara) paling tinggi.
§  Wang haram keluar negara melalui,  gejala rasuah yang berleluasa, pengubahan wang haram, urusniaga dadah
§  2009, Aliran Wang Haram Sejumlah RM1.052 Trillion (US$338 Bilion) (India lebih berani dedah hal mereka)
§     Negara-negara Asia adalah penjana utama wang haram menyumbang sebanyak 44.4% kepada jumlah aliran wang haram dunia.
§     10 negara menyumbang sebanyak 70% kepada jumlah aliran wang haram dunia terdiri dari, mengikut urutan ranking masing-masing, China (USD2.18 trilion), Russia (USD427 bilion), Mexico (USD416 bilion), Saudi Arabia (USD302 bilion), Malaysia (USD291 bilion), Emiriyyah Arab Bersatu (USD276 bilion), Kuwait (USD242 bilion), Venuzuela (USD157 bilion), Qatar (USD138 bilion) dan Nigeria (USD130 bilion).

d)      Audit negara
§  Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang telah mendedahkan terlebihan belanja sebanyak RM3.7 bilion oleh jabatan-jabatan kerajaan.
§  Umat Islam boros, korup, salah guna dana di setiap peringkat.

e)      Kemelesetan taraf hidup Melayu Islam
§  Kadar kemiskinan : Kemiskinan Melayu 5.3%, Cina 0.6% dan India 2.5% pada tahun 2009 ( sumber : Unit Perancang Ekonomi)
§  Kadar kemiskinan di Malaysia sebenarnya lebih 30 % dan bukannya 5.7 % seperti yang diumumkan oleh kerajaan,  kaedah mengira Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) negara tidak tepat.  Hanya melibatkan keperluan asas seperti yang dilakukan oleh negara-negara miskin, tanpa mengambil kira taraf hidup isi rumah. (sumber: kenyataan media bekas presiden Yayasan Strategik Sosial, Dr Denison Jayasooria/ juga pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia, dalam Malaysiakini 17 Jun 2008)
§  Tanah rezab Melayu. British pernah memperuntukkan 3 juta hektar Tanah Rezab Melayu pada 1957.
§  Akan tetapi menjelang tahun 1995, hanya lebih separuh-1.7 juta hektar tanah sahaja yang tinggal. Hari ini Tanah Rezab Melayu telah menyusut ke nilai 44% sahaja daripada nilai asal. Penyusutan sebanyak 1.2% setiap tahun telah berlaku.
§  Bahasa dan tulisan Melayu Islam terancam. Bahasa Melayu dianggap bahasa tempelan, rendah taraf, bukan bahasa akademik 100%, bukan bahasa perundangan 100%, tulisan jawi terhakis, buta jawi, buta Al Quran.
§  Statistik 200 000 pasangan bercerai dalam tempoh 5 tahun.
§  Kampung milik kaum Melayu telah tergadai, lenyap dari muka bumi. Antara yang kini bukan lagi kampung permai kaum Melayu ialah Kampung Pandan, Kampung Abdullah Hukum, Kampung Baru (bakal tergadai) serta Kampung Kerinchi.

3.      Militarasi Amerika

§  Abu A'la Al Maududi dalam bukunya Kesatuan Umat Islam : Persidangan Islam perlu menetapkan ketetapan membina sendiri perusahaan senjata tanpa bergantung dengan dunia bukan Islam.
§  Setelah pangkalan tentera marin AS di Manila , Korea Selatan dan Okinawa, Jepun ditutup , Singapura tawar diri menjadi pengkalan tentera marin Amerika.
§   Pelabuhan Klang = pernah membenarkan kapal tentera marin AS berlabuh.
§  Malaysia terpaksa akur kepada tuntutan AS , Selat Melaka dikawal secara bersama. Jika tidak Malaysia terpaksa membayar kos  tinggi = kawalan perairan dan kawalan satelit.
§   Peningkatan kadar rompakan, rampasan kapal dagang, penyeludupan senjata, pengedaran dadah, penculikan, pelanunan = Malaysia dan Indonesia sebagai pihak yang lemah, terdedah, cuai dan tidak ambil pusing.
§  Malaysia dan Indonesia tidak mampu mengawal perairannya kerana pantainya luas. Ini diambil kesempatan oleh AS.
§  Malaysia = tentera darat  120 000 laut 18 000 dan udara 15 000 orang.
§  Singapura = tentera  darat 372 000, laut           9 600 dan udara           13 500 orang.
§  Thailand = tentera darat 190 000, laut 59 500, udara  45 000 dan marin, 19 700 orang.
§  Pesawat tempur Malaysia = 57 buah, Singapura 143 buah, 166 buah.
§  Perlumbaan membeli belah senjata antara Malaysia-Singapura, apabila Malaysia berura-ura membeli pesawat Sukhoi SU-30MKM, Singapura mula membeli daripada AS pesawat  F-15 Eagle. Sedangkan Singapura sudahpun memiliki jumlah pesawat F-16 yang banyak malahan masih mengoperasikan pesawat A4 dan F5 Tiger.
§  Awal 80an, belanjawan pertahanan negara lebih tinggi dari Singapura = program PERISTA, pembangunan ATM membeli belah kereta-kereta perisai dan puluhan jet pejuang terpakai Skyhawk.
§  Bila Malaysia beli  kereta kebal utama PT91, Singapura tambah  helikopter penyerang Apache dan lebih kurang 90 kereta kebal Leopard.
§  Bila Malaysia beli puluhan sistem
§  pelancar roket berganda Astros II, Singapura beli  sistem rocket HIMARS.

4.      Budaya popular
§  Beriman dengan artis dan budaya hidup mereka.
§  Penceraiamn menjadi perkara mudah, tiada halangan dan 'simple' kerana ikut gaya artis.
§  Budaya ranggi, mewah, tidak bersyukur.
§  Gila popular, rancangan realiti, artis realiti jadi ikon dan strata masyarakat terbaharu.
§  Budaya J-pop, K-pop, Hip Hop.
§  Penggunaan istilah asing yang semakin bertambah. Contohnya perkataan "Amigo" dan "Adios dll.

5.      Globalisasi, WTO, Liberalisasi ekonomi
a)      Perjanjian FTA malaysia-AS
§  Lebih menampakkan berat sebelah, FTA ini di antara Malaysia sebagai sebuah negara membangun dan Amerika Syarikat (AS) yang merupakan negara maju.
§  Perjanjian FTA dengan Amerika Syarikat memberi status istimewa pada syarikat-syarikat AS. FTA AS dengan negara-negara lain mengandungi syarat bahawa pelabur AS mesti diberikan layanan yang sekurang-kurangnya setaraf dengan pelabur Malaysia.
§  Petani kita akan terjejas oleh persetujuan FTA!
§  1.8 juta petani Mexico kehilangan kerja selepas perjanjian FTA AS-Mexico kerana harga jagung lebih murah dari AS telah membanjiri pasaran Mexico.
§  Rakyat Hilang Pekerjaan FTA membawa masuk modal besar AS menyebarkan industri tempatan terjejas sekaligus membawa dampak terhadap pekerja termasuk hilang pekerjaan.
b)      Pemusatan maklumat
§  Media massa global seperti CNN, MTV, CNBC, HBO, BBC, ESPN, Reuters, UPI, AP, AFP hanya papar maklumat pro-barat.
§  Kekurangan maklumat sejati dunia Islam.
§  Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) telah meluluskan resolusi penubuhan Agensi Berita Islam Antarabangsa (IINA) dan Pertubuhan Penyiaran Negara-negara Islam (ISBO). belum dapat menandingi kehebatan media Barat.


6.      Krisis Akhlak dan nilai aqidah

a)      Hedonisme
  • Kementerian Belia dan Sukan (KBS) anjur persembahan tiga kumpulan K-Pop dari Korea Selatan pada Himpunan Jutaan Belia 2012 dari 23 hingga 27 Mei 2012, di Putrajaya
  • Hiburan hedonisme sejak usia sekolah = Bintang Kecil dll.
  • Lambakan rancangan realiti.

b)      Murtad
  • Ancaman sekularisme yang mendasari dasar-dasar kerajaan adalah punca utama gejala murtad dilaporkan semakin parah di negara ini, kata pertubuhan bukan kerajaan, Teras Pengupayaan Melayu (TERAS).
  • Konspirasi dan kolaborasi gerakan neo-evangelist iaitu gerakan gereja yang pro Yahudi dan misi kristianisasi sedunia berpusat di Amerika Syarikat. Gereja  Metro Tabernacle dan Grace Assembly dikaitkan dengan gerakan Zionis dan jaringan evangelical sedunia yang menjadikan misi murtad sebagai agenda mereka.

c)      Industri Pelacuran
  • Kelab Malam P.Pinang 475 buah
  • Warga asing pelacur ditangkap 2008 seramai 4603 orang!
  • Pendapatan pelacur meencecah RM 30 000.
  • Ada gelaran atau tempat signifikan inudstri pelacuran, Yang Kalsom, Lorong haji Taib dll.

d)      Rempit/juvana
  • Dianggarkan di Malaysia sahaja terdapat kira-kira 200,000 Mat Rempit.
  • Tahun 2009, 5000 anggota polis diminta tangani Mat Rempit.
  • Ketua Program Psikologi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Rozimi Ismail =  remaja Melayu adalah  95% daripada keseluruhan Mat Rempit di seluruh negara.
  • 24% daripada mereka mengaku pernah terbabit dalam jenayah, misalnya pecah rumah, curi motosikal, kumpulan samseng, vandalisme.
  • 76 peratus mempunyai rekod ditahan polis sekurang-kurangnya sekali berkaitan kesalahan sama atau jenayah.
  • Kajian Penduduk dan Keluarga Malaysia Ke-4 (KPKM-4) 2004 oleh Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) setiap 10 tahun sejak 1974 itu mendapati bahawa 13.5 % remaja di Semenanjung, 12 % di Sabah dan 11.3 % di Sarawak keluar tanpa izin ibu bapa hingga larut malam.
  • Perangkaan Jabatan Kebajikan Masyarakat = sebanyak 6,056 kes juvana dilaporkan pada 2004. Angka ini menunjukkan peningkatan sebanyak 1,058 kes juvana berbanding kes yang dilaporkan pada 2003.

e)      Dadah
§  Menjalar menjadi masalah Malaysia sejak tahun 1951.
§  Di rantau Asia Tenggara, aktiviti penyeludupan dadah bermula sekitar tahun 1950 iaitu selepas Perang Vietnam, Thailand dan Myanmar yang juga dikenali sebagai Segi Tiga Emas.
§  Tahun 2011, Melayu ketagih dadah 78.22%
§  Julat umur penagih 19-39 tahun sekitar 76.54%
§  50 % kes ragut dilakukan penagih dadah (Utusan Malaysia 2009)
§  Keldai dadah umat Islam (penahanan wanita kurang upaya, Siti Aishah Hamid, 43, di Lapangan Terbang Jinnah, Karachi yang  memenangi hadiah melancong secara percuma ke Singapura selama dua minggu. Sheikh Faezan Omar, 19, yang kini masih berada di penjara Taipei, Taiwan  dituduh menyeludup dadah ditahan di lapangan terbang Taiwan. Raja Munirah Raja Iskandar, 23, dijatuhi hukuman penjara 6 tahun 9 bulan  selepas ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Tokyo. Umi Azlim dikaitkan dengan  dadah jenis heroin seberat 2, 983 gram ke China pada Januari 2006 pula dijatuhi hukuman mati. )

f)       Krisis tiang agama
§  Dato' Fadhilah Khamsah, 80%  orang melayu tidak solat.
§  Artis menceritakan pengalaman tidak solat.
§  Krisis aurat.
§  100 NGO dinegeri Kedah telah bersama dalam WEHDAH kempen Aurat.
§  Peratusan tidak berpuasa masih tinggi.

g)      Gengsterisme Melayu Islam

§  GENKI 7 merekrut  remaja dan anak muda Melayu di Ipoh.
§  180 individu termasuk 39 pelajar sekolah ditahan ketika mereka sedang mengadakan upacara angkat sumpah kesetiaan di sebuah resort di Teluk Batik.
h)      Pembuangan bayi/anak luar nikah
§  Majoriti berlaku di kalangan remaja dan kaum melayu Islam.
§  517 kes pembuangan bayi dilaporkan sejak tahun 2005 hingga Januari 2011.
§  Statistik anak luar nikah yang diambil pada 4 tahun pula dari 1999 – 2003, 30978 dari 70430 atau 44% adalah dari orang Islam.

7.      Alam sekitar yang tidak lestari

a)      Marin dan air
§  Bekalan ikan merosot 90% akibat nelayan tamak pukat tunda.
§  Kerajaan tentukan 40mm lubang jaring pukat tetapi nelayan masih guna lubang 25 mm, ikan baja pupus.

b)      Malaysia makin panas
§  Suhu Malaysia tahun 2012, 38.1 C.
§  Ahli sains meramalkan keseluruhan ais laut di Artik akan cair pada musim panas 2099.
§  Air laut bakal meninggi 7 meter!  Kuala Muda (Kedah) dan Kelantan akan ditenggelami air.
§  Keadaan monsun akan bertukar akan menerima lebih banyak hujan sewaktu monsun timur laut, banyak kejadian banjir.
§  Putting beliung, ombak besar, pasang surut tidak konsisten, paras air sungai naik.
§  Tahun 2010, pencerobohan tanah 80 hektar milik kerajaan negeri di Bukit Beruang, Mukim Batang Kali.

c)      Tadahan air, empangan, tanah runtuh
§  Empangan utama Bakun :  Takungan : luas permukaan ialah 695 km persegi, dan kawasan tadahan ialah 14,750 km persegi. Isipadu takungan ialah 43,800 juta meter padu.
§  Melebihi keluasan Singapura : 710.2 km persegi.
§  9,000 penduduk sekitar dipindahkan dari kawasan yang akan ditenggelamkan.
§  Tasik Bakun akan menjadi tasik terbesar di Malaysia (mengikut isipadu dan juga luas permukaan).
§  Lebih dari separuh dari sungai dunia terbesar telah diempangankan, mengawal dan membanjiri kira-kira 400,000 kilometer persegi tanah seluruh dunia.
§  Kesan pada berbagai ekosistem dan habitat seluruh dunia.
§  Spesies seperti salmon dan belut, yang berpindah untuk beranak, mungkin tidak sampai ke destinasi mereka , mendapat kecederaan atau kematian semasa berhijrah melalu turbin atau atas laluan tumpah.
§  Tanah runtuh.
§  Gempa bumi kerana empanagan yang terlalu berat (Bakun) akan menekan plat bumi.
§  Kesannya air sungai Batang Rajang terus cetek jika tidak cukup hujan sehinggalah semua turbin beroperasi seperti yang dijangkakan pada 2015, barulah paras air sungai Batang Rajang kemungkinan kembali normal.
Proses penakungan bermula.


8.      Krisis budaya kepenggunaan

a)      Budaya pengguna
  • Boros, tertarik dengan iklan, mudah ditipu.
  • Halal-haram
  • Ranggi

b)      Krisis sekuriti makanan yang lemah
  • Timbalan Menteri Pertanian dedah di Parlimen  RM 221.81 bilion dibelanja untuk mengimport makanan dalam tempuh 10 tahun yang lalu , Malaysia membayar purata RM 22 bilion setahun untuk membeli makanan dari luar.
  • Malaysia berada di kedudukan kebergantungan kepada bekalan makanan yang paling tidak mapan.
  • Dasar Pertanian Negara Baru 1992-2010 yang mencatat sekuriti makanan sebagai satu elemen yang penting.
  • krisis makanan boleh membawa kepada rusuhan.

c)      Umat Islam muflis muda
  • 41 orang anak muda menjadi muflis setiap hari dinegara ini akibat berbelanja secara tidak terkawal melalui kad kredit (TERAS)
  • Kualiti hidup yang semakin menurun akibat diserang ketegangan , murung , jenayah , bunuh diri , tidak boleh mengawal diri , keruntuhan keluarga.
  • 37 000 orang anak muda (berumur antara 25 tahun – 35 tahun) diisytihar muflis dalam bisnes.
  • Statistik Jabatan Insolvensi Malaysia menunjukkan paling ramai muflis ialah Melayu (39.76%) diikuti Cina 33.36%, India 9.53% sementara lain-lain 17.34%.
  •  Jabatan Insolvensi Malaysia juga merekodkan 1,086 penjawat awam diisytiharkan muflis pada 2009 dan 72.74% atau 790 adalah lelaki yang merupakan teras bangsa.

9.      Industri Judi dan Arak

a)      Judi
  • Laporan akhbar NST 5 Jun 2012  di ruangan Business Times yang melaporkan syarikat Malaysia iaitu Genting Malaysia Bhd kini sedang berusaha untuk mendapat kelulusan mengembangkan pelaburan kasino perjudian sehingga ke New York, Amerika Syarikat.
  • Keuntungan syarikat judi jauh lebih besar berbanding Telekom, TNB, serta Maybank.
  • Akta Cukai Perjudian 1972
  • 40 jenis judi di Malaysia

b)      Arak
  • Malaysia pengguna arak no.10 dunia!
  • 45% remaja bawah 18 tahun pengguna arak.
  • Setiap tahun rakyat malaysia belanja RM 1.9  bilion untuk arak.
  • 200 000 penagih arak.
  • Carlsberg untung RM 110 juta tahun 1999.
  • Jualan samsu RM 180 juta setahun.
  • Prof Dr  M Parameshvara , kematian akibat arak lebih banyak berbanding akibat heroin.
  • Ipoh, Greentown - 'tonik gila' atau 'samsu setan' arak semurah RM 3. (kandungan alkohol 43%. Arak beer biasa 4-6 % sahaja).
  • Minuman keras biasa dijual antara RM7 hingga RM9 setin, namun samsu setan ini boleh dibeli semurah RM3.

10.  Krisis tahap kesihatan yang rendah

a)      Penyakit akibat budaya hidup, makan, sikap
  • Sehari orang gemuk duduk lebih 2.5 jam berbanding orang kurus.
  • Mereka yang duduk 3 jam sehari depan TV cenderung sakit jantung 64%.
  • 6 kes strok di Malaysia setiap jam. 1000 rakyat mati akibat strok setahun.

b)      Penyakit akibat kemodenan
  • Penyakit akibat radiasi- 16 Mac 2011, Presiden CAP, SM Mohamed Idris, berkata terdapat kajian menunjukkan lelaki yang menyimpan telefon bimbit dalam poket seluar juga menghadapi risiko kerosakan sperma.
  • Penyakit akibat pencemaran

c)      Penyakit akibat media
  • Internet – kanak-kanak yang membesar dengan online mempunyai berat badan berlebihan, tempoh perhatian yang singkat, kurang pandai bergaul, kurang mahir menyelesaikan masalah
  • TV – bayi yang terdedah lebih kepada TV berbanding interaksi dengan ibu bapa menghadapi masalah kelewatan berbahasa dan masalah perhatian

1 Ramadhan 12.12 malam
21 Julai 2012

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 12 Aug 2012 07:04 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


DIA MUDAH LUPA..BIARKAN JELA!

Posted: 11 Aug 2012 05:29 PM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 12 Aug 2012 03:50 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Gov’t told to explain casino firm's involvement in FGVH listing

Posted: 11 Aug 2012 04:36 PM PDT

The BN federal government has been told to explain a report claiming casino operator Genting Berhad being allocated 407,005,000 or 12 percent shares in Felda Global Venture Holding before selling them to government-linked agencies.

Citing a Bloomberg Peers report, chairman of FELDA whistleblower group National Felda Settlers' Children Association (ANAK) Mazlan Aliman said Tabung Haji, Employees Provident Fund (FGVH) and Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP) had taken up the FGVH shares owned by Genting between July 16 to August 9.

"Why Genting sold off its shares? Is it proxy to some leaders? Why public funds were used to purchase the disposed shares?" asked Mazlan.

Mazlan earlier exposed that Louis Dreyfus and Bonge Limited, both companied linked to Jews, had been involved in FGVH.

Earlier, it was reported that KWAP had bought a whopping 64.11 million shares in FGVH on its initial public offering (IPO) debut on June 28, amounting to about 24.5 percent of the day's total trading volume of 262 million shares.

Based on the lowest trading price of RM5.24 for the day, the transaction would have amounted up to RM335.94 million.

With the fall in price of global palm oil, speculation is rife that public funds through public institutions were used to sustain FGVH's share price ahead of the 13th general election.

FGVH's share price has been on a decline since the listing, dipping to RM4.99 last week before slight recovery to close at RM5.12 yesterday after reaching a peak of RM5.50.

Iftar PAS Kota Raja

Posted: 11 Aug 2012 09:01 AM PDT

Petang tadi berlangsung iftar bersama PAS Kawasan Kota Raja


Semarak kasih

Posted: 11 Aug 2012 08:44 AM PDT

Petang semalam berlangsung program semarak kasih anjuran Lajnah Kabajikan PAS Selangor bersama PAS Kota Raja.

Majlis berlangsung dimarkaz PAS Kota Raja dan dihadiri oleh YB Dr Rani selaku Pesuruh Jaya PAS Selangor, Ustazah Mariam, Cikgu Jaafar.

Majlis tersebut adalah sebagai memberi penghargaan kepada bekas pemimpin serta petugas PAS yg telah berjuang sejak sekian lama bagi mempertabatkan PAS sehingga hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan