PAS menyertai Barisan Nasional selepas Peristiwa 13 Mei 1969. Pada tahun 1973 PAS bersama UMNO dan MCA dalam Kerajaan Campuran di Kelantan dan pada tahun 1974 ,PAS menyertai Barisan Nasional .
Semasa UMNO melancarkan Dasar Ekonomi Baru bagi merealisasikan agenda Melayu dalam pembangunan negara, PAS turut menyokongnya. Apabila PAS keluar daripada Barisan Nasional pada 1977, perjuangan membela bangsa Melayu sudah tidak relevan lagi untuk PAS.
Ini kerana perjuangan itu telah diisi sepenuhnya oleh UMNO.
SINGKIR ASRI KERANA KEPIMPINAN ULAMA
Pada tahun 1983 PAS menyingkirkan Tan Sri Asri Haji Muda daripada kepimpinannya, kemudian diganti oleh sekumpulan pemimpin baru yang terdiri daripada Haji Yusof Rawa, Fadzil Noor, Nik Abdul Aziz Nik Mat, Abdul Hadi Awang dan lain-lain. Mereka menggelarkan diri mereka sebagai kepimpinan ulama.
Dalam era tersebut PAS melabelkan perjuangan kebangsaan Melayu yang diperjuangkan oleh UMNO sebagai Asabiyah kerana Asabiyyah dilarang dalam Islam.
PEMALSUAN AKIDAH KERANA POLITIK
Apabila PAS menjadikan politik sebagai aqidah,menyebabkan berlakunya campur-aduk antara persoalan aqidah dan politik tanpa membezakan asal usul siasiyyah (prinsip politik) dengan qadaya siasiyyah(isu-isu politik).Bagi pemimpin dan ahli-ahli PAS yang tidak memiliki pengetahuan yang mantap mengenai politik dan aqidah Islam,menjadikan mereka golongan yang mengulangi penyelewengan Al Khawarij,(satu golongan yang mengkafirkan orang lain yang tidak sehaluan dengan mereka di akhir pemerintahan Khulafah Al Rasyidin).
MEMBINA PEMIKIRAN PELAMPAU TAKSUB
PAS mula membina pemikiran-pemikiran politik melampau dengan memulau dan mengkafirkan sesama Islam yang tidak sehaluan dengannya dan berbagai-bagai tindakan lagi dilakukan oleh PAS menyebabkan parti itu boleh dianggap sama dengan pemikiran kaum Al Khawarij sepanjang penglibatan kaumitu dalam politik.
Mulai hari ini, kami menyedut tulisan dari Teganuku siri PENGKHIANATAN PAS TERHADAP ISLAMuntuk tatapan pembaca untuk dijadikan tauladan.
Sama-samalah kita renungkan apa yang didedahkan untuk penilaian kita apakah PAS itu sebuah parti Islam atau sebaliknya.
Fakta-fakta yang dihasilkan oleh Biro Agama UMNO Malaysia ini pernah diterbitkan dalam bentuk buku kecil oleh Urusetia Biro Penerangan UMNO Malaysia.
PAS ialah parti politik serpihan daripada UMNO. Apabila ketuanya Tuan Haji Ahmad Fuad selaku Pengerusi Biro Agama UMNO kalah dalam pertandingan melawan Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj bagi merebut jawatan Yang Dipertua Agung (Presiden) UMNO pada 25 Ogos 1951, beliaukeluar daripada UMNO dan menubuhkan parti politik baru pada 16 September 1951, iaitu PAS.PAS mungkin terlupa sejarahnya sendiri. Siapa yang luluskan pendaftaran PAS?
PAS nama asalnya Pan Malayan Islamic Party ditubuhkan pada 23 Ogos 1951. Diizinkan penubuhannya oleh British dan tidak diharamkan penubuhannya seperti Hizbul Muslimin Gunung Semanggol. Orang yang meluluskan PAS adalah seorang pegawai British berbangsa India bernama Nadarajan.
Namun semuanya tidak kekal lama, Ahmad Fuad bersama beberapa orang ulama yang pada awalnya menubuhkan PAS kemudian masuk semula ke dalam UMNO. Kemudian kepimpinan PAS diteruskan oleh seorang doktor kerajaan British (baca di sini). Bukan Ahmad Fuad sahaja yang kembali selepas itu Asri juga masuk UMNO. Kepimpinan PAS sekarang akan menidakkan fakta sejarah PAS ini.
Mengapa dalam sejarah PAS tidak diceritakan kisah pengasas PAS sendiri?
... the person who must also bear responsibility for the colossal Bank Negara forex losses, apart from Tan Sri Jaffar Hussein, must be the Finance Minister, Anwar Ibrahim, himself.
As Anwar had assured Parliament last April that he was 'satisfied' with Tan Sri Jaffar's explanation for the 1992 Bank Negara forex losses, why had Tan Sri Jaffar done differently in 1993 with regard to the 1993 Bank Negara forex losses to require his resignation?
It was reported by FMT from RPK that Anwar covered the losses here. Below is what Raja Petra wrote further:
There are two other reasons why Anwar Ibrahim must bear personal responsibility for Bank Negara's forex losses.
Anwar Ibrahim said last week that he had directed Bank Negara to stop forward foreign exchange trading when he discovered its forex losses 18 months ago. If Bank Negara had followed his instructions to stop forward forex trading in 1992, then how could Bank Negara suffer RM5.7 billion losses in 1993, on top of the RM10.1 billion to RM13.1 billion losses in 1992?
Furthermore, Anwar Ibrahim had misled Parliament last July when I questioned him whether Bank Negara had suffered more forex losses. Anwar said that this was not true as he had been monitoring the Bank Negara's forex dealings weekly.
On July 19, 1993, I asked Anwar Ibrahim a supplementary question during question time as to whether at that date, Bank Negara's provision of Rm2.7 billion contingent liability for forward forex trading in the 1992 Bank Negara accounts had not only been confirmed, but even more forex losses had been incurred.
This is Anwar's reply, from the Hansard of 19th July 1993(p. 28):
"Dato Seri Anwar bin Ibrahim: Tua Yang di-Pertua, dukacita saya memaklumkan ini satu berita yang kurang baik bagi Yang Berhormat dari Tanjong. Kerugian yang dimaksudkan itu tidak berlaku dan tidak bertambah. Yang Berhormat mahu percaya atau tidak, tetapi saya ada maklumat yang sebenar tentang keadaan tersebut. Saya juga meneliti tiap-tiap minggu perkembangan kerana masalah yang dihadapi sebelum ini…. Saya ingin member jaminan kepada Yang Berhormat bagi Tanjong bahawa perkara ini kita teliti lebih dekat dan kita lebih waspada kerana pengalaman yang lalu."
In this one short answer, Anwar Ibrahim had misled Parliament and the nation on three matters:
* that by July 1993, the provision in the 1992 Bank Negara accounts for RM2.7 billion contingent liability for forward forex trading had not been confirmed;
* that Bank Negara had not suffered more forex losses; and
* that his weekly monitoring of Bank Negara's forex dealings would prevent further colossal losses arising from Bank Negara's forward forex trading.
If Anwar Ibrahim claims that he had directed Bank Negara to stop forward forex trading 18 months ago, and that "there are no new trading arrangements" last year as the central bank unwound its forward positions in the market last year (Business Times April 6, 1994), then Bank Negara should not have incurred RM5.7 billion when its contingent liability provision for such forward forex trading in end- 1992 was RM2.7 billion.
Furthermore, there should not be another provision of RM1.4 billion as contingent Liability for forward forex trading for 1994 in its end-1993 Account.
As forward forex deals are usually for three or six months, this must mean that Bank Negara was still dealing in new forward forex trades at least until June 1993.
Anwar's claim that there were no new forward forex trading by Bank Negara in 1993 had been contradicted by Tan Sri Jaffar Hussein, who said in his press conference on March 31 as well in his foreword to the 1993 Bank Negara report:
"In the Bank's 1993 accounts, a net deficiency in foreign exchange transactions of RM5.7 billion is reported, an amount which will be written off against the Bank's future profits. This loss reflected errors in judgement involving commitments made with the best of intentions to protect the national interest prior to the publication of the Bank's 1992 accounts towards the end of March 1993. As these forward transactions were unwound, losses unfolded in the course of 1993. In this regard, global developments over the past year had not been easy for the Bank; indeed, they made it increasingly difficult for the Bank to unwind these positions without some losses. For the most part, time was not on the Bank's side. Nevertheless, this exercise is now complete- there is at this time, no more contingent liability on the Bank's forward foreign exchange transactions on this account. An unfortunate chapter in the Bank's history is now closed. "
This is an admission that until late March 1993, Bank Negara was still dabbling in new forward foreign exchange transactions, with the suggestion that after March, all these forward transactions were unwound.
But the provision of RM1.4 billion contingent liability for forward forex trading in the end-1993 account (Note 12) shows that new forex trading were still being entered into well after March 1993.
Clearly Datuk Seri Anwar and Tan Sri Jaffar are not telling the truth as to when Bank Negara ceased new forward forex trading.
If Tun Dr Mahathir, Tun Daim, Tan Sri Jaffar Hussein and Tan Sri Mohd Nor Yakcop were accused as being responsible, they have retired or tendered their resignation.
Why is Anwar a responsible party still aspiring to be Prime Minister and yet blame others for it????
Pertama sekali, adakah kita benar-benar pasti bahawa apa yang berlaku ini bukan disebabkan oleh arahan Rafizi selaku Penasihat kepada Penasihat Ekonomi RM 1 Selangor kepada pengurusan UNISEL untuk tidak membuat permohonan pinjaman kepada para pelajar baru?!!
Secara logiknya, takkanlah beliau mahu membuat permohonan pinjaman kepada badan/institusi yang beliau sendiri tentang?!!
Kami bukan hendak menjustifikasi amalan politik dendam. Tetapi cuba letakkan diri anda di pihak PTPTN seketika.
Adakah anda akan memberikan pinjaman kepada pihak yang menentang anda secara terang-terangan, sehingga mencetuskan kekacauan di tempat awam?!! Malahan, sehingga melibatkan seks terbuka?!!
Adakah anda mahu mengeluarkan pinjaman kepada sebuah institusi/Kerajaan yang terang-terangan berkempen untuk tidak membayar hutang anda kembali?!!
Jadi, sekarang apabila PTPTN enggan keluarkan pinjaman kepada UNISEL yang dipimpin oleh mereka yang menentang, adakah wajar Menteri Pengajian Tinggi pula yang dipersalahkan?!!
Dan apabila ramai rakyat Selangor yang terpaksa menghabiskan wang simpanan, menjual tanah pusaka dan harta benda semata-mata kerana ingin melihat anak-anak mereka melanjutkan pelajaran ke IPT, bukankah Penasihat kepada Penasihat RM 1 Ekonomi Selangor yang sepatutnya dipertanggungjawabkan?!! Sebabnya, beliau sendiri yang mendabik dada mendakwa pendidikan percuma boleh diberikan menggunakan hasil negeri /Kerajaan yang tidak diselewengkan.
Jadi, kami menyarankan agar para ibubapa yang menghadapi kesukaran melunaskan kos pengajian anak mereka di UNISEL agar memanjangkan terus tuntutan kepada pejabat Penasihat kepada Penasihat kerana 'lebihan' wang rakyat yang dapat dijimatkan hasil pentadbiran cekap dan telus Kerajaan Negeri pasti dapat menampungnya!
Lagi baik, untuk elakkan daripada menganiaya para pelajar yang tidak berdosa, PTPTN hanya keluarkan pinjaman elaun sara diri sahaja kepada para pelajar, sebab Kerajaan Selangor pimpinan DAP sudah janji untuk beri pendidikan percuma kepada semua!
* Tanggung dulu yuran pra-sekolah tadika PASti, baru boleh cerita pendidikan percuma untuk IPT.
Datuk Seri Ali Rustam adalah antara tokoh pemimpin politik Malaysia yang tidak perlu diperkenalkan. Bukan sekadar beliau adalah Ketua Menteri (KM) Melaka, tetapi beliau beberapa kali membuat percubaan untuk melonjakkan diri dalam hierarki Umno. Anak kelahiran Semabuk ini memulakan hidup makan gaji selaku juruteknik Lembaga Lektrik Negara (kini Tenaga Nasional Berhad).
Kini beliau berjaya mentransformasikan Melaka yang dahulunya hanya dikunjungi untuk mengambil gambar di A Famosa kepada negeri pesat membangun dalam industri pelancongan, pengeluaran dan perubatan. Namun DAP dan sekutunya, sedikit sebanyak berjaya mempengaruhi rakyat melihat Ali dengan pandangan dan sikap berbeza.
Dalam kiraan politik pembangkang, apa yang dilakukan Umno dan Barisan Nasional (BN) Melaka tidak mencukupi hatta sekiranya Ali dapat membangunkan Melaka lebih besar dan lebih canggih dari Kotaraya New York.
Dalam Pilihanraya Umum ke-11 (PRU11), Ali menang di Dewan Undangan Negeri (Dun) Bukit Baru dengan majoriti 5,992 tetapi dalam pilihan raya berikut majoritinya merosot kepada 2,708. Ini merumuskan bahawa populariti Ali merosot. Justeru pembangkang mengunjurkan dalam PRU13, sama ada majoriti itu terus berkurangan atau lebih buruk, Ali mungkin kalah. Hakikatnya, dua pilihan raya umum tersebu bukanlah asas untuk menentukan pola dan trend pengundi.
Sementara DAP dan sekutunya bermati-matian psiko rakyat Melaka agar mengundi mereka ke Seri Negeri yang populariti mereka di seluruh negara sendiri merosot dan diburukkan lagi dengan ketidaksefahaman antara DAP, Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Mereka hampir terlupa, dalam suasana terbaik seperti pada 2008 sekalipun, mereka masih gagal mengusir Ali dari kerusinya.
Ali agak unik. Saya sendiri berpeluang melihat keunikan ini dalam pelbagai bentuk tatkala menulis biografi beliau pada 2006. Ketika itu Ali sudah lapan tahun memimpin Melaka selaku KM bermula dari 3 Disember 1999. Saya berasakan buku biografi ini harus dibaca setiap rakyat Melaka mahupun di negara ini kerana Ali kini menjadi sebahagian dari sejarah Melaka.
Beliau mungkin mewakili generasi lama tapi pemikirannya kalaupun tidak setaraf Tun Dr Mahathir Mohamad pun, telah meletakan dirinya sebagai pemimpin masa hadapan. Justeru tidak mengejutkan apabila beliau bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno. Mengikut satu kajian yang dibuat seorang profesor dari Universiti Malaya, Ali mendahului dua lagi calon Timbalan Presiden iaitu Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Tan Sri Muhamad Muhd Taib.
Sebelum pengundian bagi menentukan siapa bergelar Timbalan Presiden Umno, pencalonan Ali dibatalkan menurut Perkara 10.1 tataetika ahli Umno apabila tiga agennya didakwa mengamalkan politik wang.
Walaupun ramai terkilan dengan keputusan Lembaga Disiplin Umno, namun mereka merasakan Ali akan kembali semula bertanding pada masa hadapan. Rata-rata merasakan Ali adalah satu-satunya pemimpin yang bukan sahaja perlu untuk negeri ini tetapi juga untuk politik nasional.
Sukar untuk menafikan beliau berfikiran dinamik. Setiap hari ada saja yang difikirkan bagi membawa Melaka menjadi sebuah negeri berbeza dengan segala macam kelainannya.
Dulu Melaka dikenali sebagai Melaka Bandaraya Bersejarah, kebelakangan ini pula, slogannya bertukar macam sebuah rangkap pantun berbunyi Melaka Maju Negeri ku sayang, Negeri Bandar berteknologi Hijau. Bunyinya mungkin boleh membuat kita tertawa, namun itulah Ali Rustam.
Orang boleh tertawa tapi bagi beliau, Melaka mendahului negeri lain dalam merancang dan merangsang teknologi hijau. Ali mempunyai wawasan dalam kerangka memajukan Melaka. Namun kepimpinan politik bukan sekadar mengenai seorang pemimpin yang berwawasan kerana boleh dilakukan sesiapa saja.
Yang lebih penting untuk merealisasikannya sehingga menjadi kenyataan adalah perkara lain. Bahkan mengikut cerita, Ali sudah merancang dan turun ke padang sejak hari pertama lagi menjadi KM Melaka.
Pada mulanya ada yang merasakan apa yang ditunjukkan Ali sebenarnya adalah perkara biasa bagi seseorang yang baru dilantik menjadi KM atau Menteri Besar (MB). Tetapi ia terbukti salah. Ini kerana, pada hari ini, setelah memegang jawatan itu selama hampir 12 tahun, Ali masih lagi seolah-olah berada pada hari pertama berkhidmat.
Barangkali mindanya yang tidak pernah tandus dengan idea dan perwatakannya yang terus bekerja, merancang serta melaksanakan pelbagai program dan projek tanpa mengenali erti penat.
Ini berpunca daripada kehidupannya zaman kanak-kanak yang melakukan pelbagai kerja – memotong kayu dan menoreh getah. Manakala, zaman remaja beliau pro-aktif dalam menghulurkan idea dan tenaga dalam pergerakan belia. Pada usia 63 tahun, Ali boleh memilih untuk bersara dan duduk goyang kaki di rumah tanpa perlu memikirkan lagi pentadbiran negeri Melaka atau Umno Negeri. Tapi, setakat ini, tidak ada tanda-tanda beliau akan berbuat demikian.
Ramai merasakan apa pun yang akan diperuntukkan kepadanya oleh pucuk pimpinan, Ali akan memberikan yang terbaik. Sebagaimana Ali bersiap sedia memikirkan pelbagai hal pada hari pertama pelantikan semula selaku KM, beliau juga memiliki idea apa yang harus difikirkan pada hari pertama menjadi seorang Menteri pusat. Namun, bukan sahaja lebih ramai membuat spekulasi beliau kekal memimpin Melaka, malah ramai yang mahukan sedemikian.
0 comments: