Selasa, 22 November 2011

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


Angkatan Muda Keadilan Bagan Datoh,Perak Darul Ridzuan

Posted: 22 Nov 2011 07:23 AM PST

Angkatan Muda Keadilan Bagan Datoh,Perak Darul Ridzuan


Kongres Nasional Tahunan KeADILan Ke-8 2011

Posted: 21 Nov 2011 03:44 PM PST


Kepada semua perwakilan Parti Keadilan Rakyat, selamat bersidang pada KONGRES NASIONAL yang bakal berlasung pada 25 Nov sehingga 27 Nov ini.

Semua perwakilan, pemerhati dan pihak media yang dari luar kawasan Johor sila memandu dengan cermat, berhati-hati di jalan raya.

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 21 Nov 2011 11:14 PM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Lawatan ke Parlimen

Posted: 21 Nov 2011 08:39 PM PST








Sekitar tahun 1966 - 68, saya pernah bertugas di Parlimen semasa saya bertugas di Jabatan Perdana Menteri. Kemudian di sekitar tahun 1976-78, saya bertugas lagi di Parlimen dan kali ini dibawah Kementerian Kerajaan Tempatan kerana saya adalah Pegawai dari Dewan Bandaraya Kuala Lumpur.

Semalam saya melawat Bangunan Parlimen bersama Rebin Birham dan isteri saya Hendon Jaafar.

Tidak banyak perubahan. Hanya perubahan yang nyatanya adalah di bahagian Kantin.

Semasa di Bangunan Parlimen, sempat saya berjumpa dengan Dato Seri Syed Hamid Albar, saya kenal dia dari semasa student days di London. Bertemu juga dengan William Leong, Bendahari PKR dan Sdr Mahfuz Omar, rakan semasa sama-sama aktif didalam PAS dan semasa sama-sama di tahan di bawah ISA didalam Operasi Lalang.

Berada di Bangunan Parlimen, tak lengkap kalau tidak pergi melawat Tingkat 14 ke Pejabat Ketua Pembangkang.

Sempat juga bertemu dengan Dato Seri Anwar Ibrahim, dia kelihatan agak letih, suaranya semacam kena demam, dan sempat dalam waktu yang ringkas saya bincangkan dengannya mengenai programnya di Palong 6 untuk pelancaran Manifesto untuk Peneroka Felda dan Generasi Baru Felda.

Kemudian, saya masih menunggu di Pejabat Ketua Pembangkang untuk menantikan kedatangan Sdr Rafizi Ramli bagi membincangkan Manifesto itu. Rafizi memberitahu bahawa beliau sempat menyiapkan Manifesto itu dan akan terus diemailkan kepada Sdr Sabarudin, Setiausaha PKR Negeri Sembilan untuk beliau fotostatkan secukup kopi untuk edaran di Palong 6.

Jam lebih kurang 2.00 petang saya tinggalkan Parlimen dan terus menuju Palong 6, Jempol tetapi sesampai di Masjid Bandar Jempol saya sudah terlalu letih dan saya berehat di Masjid itu sehinggalah menghampiri jam 6.00 petang sebelum bertolak ke Palong 6.

Di Palong 6, saya dibawa ke rumah Ariffin, Ketua PKR Ranting Palaong 6. Hebat anak muda bekas Pemuda UMNO ini. Beliau telah kumpulkan seramai 350 orang anak-anak muda Palong 6 yang dulunya kesemuanya adalah ahli-ahli UMNO.

Pada malam itu, Ariffin telah menyerahkan sejumlah 350 Borang Anggota PKR kepada Dato Seri Anwar Ibrahim, diikuti 120 anggota lagi dari Felda Palong 2 yang baru sahaja menubuhkan Ranting PKR disana, dan 100 lagi dari Palong 5.

Palong adalah suatu DUN yang sudah berubah. Bukan sahaja di setiap rancangan Palong sekarang sudah ditubuhkan Ranting PKR, yang lebih menakjubkan hampir 100% daripada anggota-anggota PKR yang baru itu adalah terdiri daripada bekas ahli-ahli UMNO.

Janji Palong, iaitu Manifesto PKR untuk Peneroka dan Generasi Felda telah dilancarkan oleh Dato Seri Anwar Ibrahim, dan Janji Palong akan menemui Peneroka-Peneroka dan Generasi Baru Felda di seluruh Negara.

Suasana Lawatan DSAI ke Palong 6 (Bergambar)

Posted: 21 Nov 2011 07:05 PM PST

Dato Seri Anwar Ibrahim Melancarkan Manifesto PKR untuk Masyarakat Peneroka Felda di Palong 6 dan Manifesto yang mengandungi 6 perkara itu dinamakan JANJI PALONG, dan Janji Palong akan menemui setiap Peneroka Felda dan Generasi Baru Felda di seluruh Negara bagi menghadapi PRU-13.

























Janji Palong, itulah Manifesto PKR untuk Peneroka Felda dan Generasi Baru Felda yang dilancarkan secara rasmi oleh Dato Seri Anwar Ibrahim di Felda Palong 6 semalam (21.11.11).

Janji Palong mengandungi 6 elemen penting didalam perjuangan PKR memmbela nasib Peneroka Felda dan Generasi Baru Felda.

Janji Palong merupakan tawaran Manifesto Pilihanraya ke-13 khusus ditawarkan kepada warga Felda di seluruh Negara bagi meraih sokongan dan undi untuk kemenangan calon-calon pilihanraya dikawasan rancangan Felda. Matlamat Janji Palong adalah untuk kesejahteraan warga Felda di seluruh Negara.

1. MANNSUH FELDA PLANTATION

Merujuk kepada perkara 8 di dalam Bukut Jingga, perlaksanaan akan dibuat didalam tempoh 100 hari. Keluasan Plantation dianggarkan 830,000 ekar tanah di seluruh negara. Keluasan ini mampu menampung 83,000 orang peneroka baru seluruh negara sebanyak 10 ekar setiap orang.

2. TAWARAN PENEROKA BARU

Berikutan oemansuhan Felda Plantation yang berjumlah 830,000 ekar tanah di seluruh Negara, maka tanah-tanah tersebut akan ditawarkan kepada peneroka-peneroka baru dikalangan generasi baru terutamanya warga Felda. Tawaran peneroka dianggarkan dibuka kepada 83,000 orang peneroka baru.

3. PERUMAHAN GENEASI BARU

Dikebanyakan kawasan-kawasan tanah rancangan kini bukan sahaja dihuni oleh peneroka-peneroka, malah ada anak-anak yang telah pun berkahwin dan mempunyai anak menetap bersama ibu-bapa mereka yang mana mereka ini membantu ibu-bapa atau pun bekerja di tanah-tanah rancangan tersebut. Generasi baru ini memerlukan tempat tinggal sendiriyang selesa dan mamjpu milik. Tanah-tanah rancangan ini terletak jauh dari bandar menyebabkan mereka tidak berpeluang untuk menyewa atau mencari tempat tinggal sendiri. Oleh itu, Pakatan Rakyat akan membangunkan perumahan mampu milik generasi baru bagi tujuan dimiliki oleh generasi baru Felda yang menetap di kawasan rancangan Felda.

4. TAMATKAN PENIPUAN KPG

Selama ini Felda menipu peneroka di seluruh Negara didalam urusan jual beli kelapa sawit dengan hanya membayar purata kadar perahan gred (KPG) sekitar 18% -19% sahaja, sedangkan KPG sebenar boleh mencapai sehingga 28% berdasarkan hasil kajian makmal yang telah diperolehi. Selain itu, kemenangan kes di Felda Kemahang 3 menjadi bukti penipuan Felda selama ini.

5. HAPUS HUTANG PENEROKA

Felda selama ini hanya mengeluarkan Penyata Hutang yang melibatkan kos pembangunan dan sara hidup. Namun Felda gagal mengeluarkan Penyata Hasil Pendapatan Peneroka. OPleh itu Peneroka tidak tahu berapa sebenarnya pendapatan mereka. Oleh itu, jika Pakatan Rakyat mengambilalih pentadbiran Putrajaya, pendapatan peneroka yang disembunyikan akan diisytiharkan dan hutang Peneroka akan ditolak daripada pendapatan itu mengikut kiraan sebenar.

6. PEMBERIAN INSENTIF KEPADA PENEROKA TANAM SEMULA SECARA INDIVIDU

Pemberian insentiff ini adalah untuk mengiktiraf usaha mereka yang telah berusaha dengan gigih mengusahakan tanam semula secara individu tanpa mengharapkan bantuan dan pergantungan kepada Felda. Bentuk insentif berkemungkinan didalam bentuk-bentuk wang tunai atau pun geran-geran tertentu.

Diharap Janji Palong ini dapat memenuhi keperluan dan kesesuaian warga Felda. Janji Palong ini perlu dimasyhurkan melalui apa jua cara agar ianya sampai ke pengetahuan warga felda seluruh negara.

Anwar Ibrahim

Posted: 21 Nov 2011 07:14 PM PST

Anwar Ibrahim


Anwar On The Temptation Of Power

Posted: 21 Nov 2011 05:35 PM PST

Malaysiakini

Anwar Ibrahim's ease at finding parallels between seemingly contending beliefs and his comfort in paradox was in evidence at a forum in Kolkata over the weekend.

Invited to an Indian Muslim NGO's silver jubilee conference themed 'Good Governance in a Globalising World', Anwar held forth on 'Governance and Ethics' in one segment of the three-day affair organised by the Institute of Objective Studies, a highly regarded research organisation with links to the International Institute of Islamic Thought and the Economic and Social Council of the United Nations.

The thrust of Anwar's presentation revolved around the temptation of power to think that it is always twinned with virtue.

He cited the admonitory wisdom of Caliph Umar Abdul Aziz, one of Prophet Muhammad's political successors, who appointed monitors to watch over his conduct.

Anwar quoted Umar's rationale to his monitors: "Rulers usually appoint people to watch over their subjects. I appoint you to watch over me and my conduct."

This oft-cited quotation from Umar helps the Malaysian opposition leader to dilate on another favorite oracular pronouncement: "Man's capacity for justice makes democracy possible, but man's inclination to injustice makes democracy necessary" – this one from the Christian theologian Reinhold Niebuhr.

As long ago as his 1996 Budget speech to Parliament as finance minister, Anwar cited this cautionary wisdom as a check on the temptations of power to vanity, complacency and hypocrisy.

Anwar told the audience during his segment of the conference that a critique of hubris was necessary to keep the apparatus of even democratic states from the temptations of extrajudicial procedures that result in injustice and the muzzling of dissent and opposition.

Yet again, he held up as a guide for the restraint of power the maqasid shariah, the 12th century formulation of the Islamic jurist Al Shatibi, which posited the protection of life, property and the preservation of peace as the higher goals of syariah.

Anwar said a holistic conception of the maqasid shariah was the guarantee against the rigid interpretation and application of syariah.

Tagore's poetry

Anwar said he was conscious that the venue of the conference, Jesuit St Xavier's College, was where Nobel literary laureate Rabindranath Tagore studied as a boy.

"In this year of the 150th anniversary of his birth, I am reminded of Sir Rabindranath Tagore's gesture of returning his knighthood in protest against the Amritsar massacre of 1919," said Anwar who has cited Tagore (right) as one of the progenitors of the 'Asian Renaissance' espoused by the Malaysian leader since the mid-1990s.

"Not only must power resist the temptation to think that it is always twinned with virtue, but fame must always be accompanied by solicitude for those who suffer from man's inhumanity to man," said Anwar in praise of Tagore who was born in Kolkata in 1841, received the Nobel for literature in 1913, and was knighted in 1915.

Anwar said that in Tagore's poetry and short stories there was always the emphasis on freedom and reason and because he conveyed these ideas in mystic terms, he encountered much misunderstanding in the West.

In expatiating on the philosophic identity of noble minds, Anwar quoted the following lines from Tagore's poetry:

"Where the mind is without fear and
the head is held high
Where knowledge is free
Where the world has not been
broken up into fragments by
narrow domestic walls."

He said that the lines conveyed the same sentiment embodied in Philippine national hero Jose Rizal's declaration in his book El Filibusterismo: "Within a few centuries, when humanity has become redeemed and enlightened, when there are no races, when all peoples are free, when they are neither tyrants nor slaves, colonies nor mother countries, when justice rules and man is a citizen of the world…"

"These two men born in the same year in different countries on the same continent, articulators and strugglers for the liberation of not only their peoples but also of their continents, are the precursors of the Asian Renaissance through their lofty vision of the human pageant and of where it should eventuate.

"Their dream was not only for human emancipation but also for man's ethical governance without which all struggle is futile and all striving meaningless," concluded Anwar.

Rakaman Ceramah Perdana Dato Seri Anwar Ibrahim Di Parlimen Subang 20/11/2011

Posted: 21 Nov 2011 05:25 PM PST




UMNO-BN Using Police to Move Against Anwar Ibrahim Before 13th General Election

Posted: 21 Nov 2011 05:20 AM PST

For the third time since 1998, the Barisan Nasional government is complicit in fabricating criminal charges in an attempt to end the political career of National Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim and halt political and economic reform in this country. 

UMNO-BN are using the police force to move aggressively against Anwar Ibrahim just as the general election is about to be called. On 16 November 2011, the opposition leader was ordered to report for police questioning, and was forced to attend Kepong police station instead of performing his duties as parliamentary opposition leader. A new criminal investigation had been launched against him based on a report made by one DSP Shanmugamoorthy who had investigated Anwar’s complaint of intimidation, blackmail and criminal defamation by the ‘Datuk T’ trio. Thus, from being an aggrieved complainant, the authorities have made Anwar the accused person. The entire investigation has been carefully orchestrated by the top police leadership, with the knowledge and complicity of the Attorney General. Unusually, investigation papers were already in the A-G’s hands even before Anwar was called in for questioning. More disturbingly, although the police report was lodged in September this year, Anwar was called in only last week. This indicates hidden hands manipulating the investigation and choosing a politically opportune time to move against Anwar.
 
There is no doubt now that a massive new conspiracy is afoot to charge, try and imprison Anwar Ibrahim. In any real democracy, the opposition leader plays a key role in questioning and checking governmental action. The bringing of baseless, politically motivated criminal charges against the Leader of the Opposition is an outrage against the democratic norms that are the bedrock of our nation. UMNO-BN must cease this criminal abuse of state powers and institutions in order to undermine the opposition and cling on to political power. We call upon the BN government to drop all politically motivated investigations and prosecutions against Anwar Ibrahim and to participate in democratic politics by rational public debate and discourse.
 
N SURENDRAN
VICE PRESIDENT
KEADILAN

Jemputan Forum dan Sidang Media “GST dan Inflasi”

Posted: 21 Nov 2011 01:02 AM PST

Sukacita diingatkan bahawa forum “GST dan Inflasi” yang telah
diumumkan sebelum ini oleh Pejabat Penasihat Ekonomi Negeri Selangor
akan diadakan pada hari ini (Isnin 21 Nov). Butiran adalah seperti
berikut:

Tajuk: ”GST dan Inflasi”
Masa 8.00 malam -10.30 malam
Tarikh: 21 Nov 2011 (Isnin)
Tempat: Auditorium MPAJ, Menara MPAJ, Jln Pandan Utama, 55100 Pandan Indah

Ahli Panel:
YB Nurul Izzah, Ahli Parlimen Lembah Pantai
YB Dr Dzulkefly Ahmad, Ahli Parlimen Kuala Selangor
YB Tony Pua, Ahli Parlimen PJU
Sdr Rafizi Ramli, Ketua Eksekutif Pejabat Penasihat (hos)

Kami mengalu-alukan kehadiran saudara-saudari. Forum terbuka kepada
orang ramai dan masuk adalah percuma.

Skandal NFC: Tiada Pertanggungjawaban Dalam Menguruskqn Dana Awam

Posted: 20 Nov 2011 09:07 PM PST

KEADILAN mengalu-alukan siasatan yang akan dibuat oleh Jawatankuasa Kira-kira Negara (PAC) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) terhadap pelbagai urusniaga melibatkan National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) dan Projek Fidlot Kebangsaan, seperti yang diumumkan mutakhir ini.
 
Walau bagaimana pun, isu paling pokok adalah persoalan pertanggungjawaban awal yang bermula dari Kabinet dan menteri-menteri kanan Barisan Nasional yang terlibat menganugerahkan projek bernilai RM250 juta ini kepada sebuah syarikat yang tidak mempunyai kepakaran dan pengalaman langsung. Dana awam berjumlah RM250 juta pun disalurkan tanpa ada sebarang jadual pembayaran seperti mana kebiasaannya.
 
KEADILAN menyeru supaya Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak segera membuat kenyataan mengenai skandal ini, lebih-lebih lagi apabila Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani YB Dato' Seri Noh Omar mengejutkan negara apabila mengesahkan bahawa kelulusan projek ini tidak dibawa ke peringkat kabinet. Sebaliknya, projek berjumlah RM250 juta ini khabarnya diluluskan oleh sebuah jawatankuasa bukan kabinet yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri sendiri.
 
KEADILAN pada hari ini boleh mendedahkan bahawa unsur penyelewengan yang mungkin berlaku di dalam NFC dan syarikat-syarikat yang berkaitan melangkaui pendedahan yang mengejutkan rakyat Malaysia selama ini.
 
Contohnya, dalam tahun 2010 NFC membelanjakan RM31,580 untuk membiayai pakej umrah di atas nama Dato' Seri Mohamad Salleh Ismail dan Wan Shahinur Izran Mohamad Salleh. KEADILAN mempunyai bukti jelas bagaimana arahan agar pembayaran bagi pakej umrah menggunakan dana awam ini datangnya dari pejabat Pengerusi Eksekutif NFC sendiri.
 
Selain perbelanjaan bersifat peribadi yang tidak sepatutnya dibiayai dana awam seperti itu, lebih membimbangkan adalah pelbagai urusniaga dan pemindahan wang yang melibatkan syarikat-syarikat milik keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil di Singapura.
 
Justeru, KEADILAN menggesa supaya PAC dan PDRM menyiasat segala urusniaga di antara NFC, NMLC dan RFC dengan syarikat-syarikat berikut di Singapura:
 
Global Biofuture Pte Ltd (200822772H) – carian syarikat disertakan bMeatworks Singapore Pte Ltd (200923276Z) – carian syarikat disertakan bersama
 
Global Biofuture Pte Ltd terlibat di dalam urusniaga makanan dan bahan api. Semakan awal menunjukkan syarikat ini dalam proses menubuhkan pasaraya di Singapura dan disyaki juga terlibat sebagai ejen untuk mengimport lembu dari luar negara melalui Singapura untuk dibekalkan kepada NFC. Semakan KEADILAN menunjukkan sehingga akhir Jun 2010, Global Biofuture Sdn Bhd berhutang dengan RFC sebanyak RM939,495.
 
KEADILAN percaya bahawa sejumlah wang disalurkan dari pinjaman asal RM250 juta kepada pelbagai syarikat-syarikat peribadi milik keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil, termasuklah untuk menubuhkan dan membiayai Global Biofuture Pte Ltd di Singapura.
 
Meatworks Singapore Pte Ltd pula bertanggungjawab menguruskan beberapa restoran mewah milik keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil di Singapura. Semakan penyata kewangan menunjukkan bahawa pada akhir Jun 2010, Meatworks Singapore Pte Ltd berhutang dengan RFC sebanyak RM2,416,815.
 
Bukti-bukti awal ini sudah cukup untuk membolehkan satu siasatan terperinci dibuat untuk menentukan sama ada penyelewengan berlaku, apabila wang rakyat yang disalurkan untuk projek nasional berimpak tinggi digunakan bagi tujuan peribadi termasuklah membuka pelbagai syarikat milik keluarga yang menyimpang dari tujuan asal pinjaman diberikan.
 
Skandal ini akan terus terbongkar dan Perdana Menteri perlu tampil memberi penjelasan memandangkan beliaulah yang bertanggungjawab mengkaji cadangan projek dan meluluskan dana awam sebanyak RM250 juta.
 
 
 
YB SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL
SETIAUSAHA AGONG KEADILAN
AHLI PARLIMEN MACHANG
 
YB HAJJAH ZURAIDA KAMARUDDIN
KETUA WANITA KEADILAN
AHLI PARLIMEN AMPANG
 
MOHD RAFIZI RAMLI
PENGARAH STRATEGI KEADILAN

BN Has Become an Unbearable Tyranny, True or False?

Posted: 20 Nov 2011 08:14 PM PST

Malaysia Chronicle

In a genuine democracy, a government so badly run as the Barisan Nasional's could never have survived in power for more than 50 years. Malaysia has, in fact, been ruled by a succession of dictators since its independence from British rule in 1957.

The BN is a party like Saadam's Ba'ath or Mubarak's National Democratic Party. It is a tyranny clumsily dressed up as a democracy. Tyrannies are fond of playing dress-up like this; note the word 'Democractic' in Mubarak's party. It was anything but that. North Korea's supreme leader calls his party The Workers Party. If he wanted to be honest, he would call it The Starving Workers Party.

How did the BN manage to do this when in 1957 it was envisaged that Malaysia, and for that matter, later Singapore, would be run as democracies? The BN destroyed democracy in Malaysia by systematically emasculating every institution that was supposed to function as a check on it. This included the Police, the Judiciary, the Election Commission. The BN also turned the Fourth Estate into its own propaganda machine, rather than allow it to fulfill the critical role that it was supposed to play. With all this in place, the BN was free to do anything it liked. And it did.

Taib in Sarawak

Democracy cannot survive without its institutions, and in Malaysia it withered. The BN leaders were fond of asking people who were unhappy to show their dissatisfaction at the ballot box, while fully intending to rig every election. They were well aware that elections are only limited means to show discontent.

Until 2008. In 2008, so massive was disaffection with the BN and its arrogant leaders, that Malaysians in Peninsular Malaysia by huge majorities voted for the opposition. Even the BN's large-scale cheating in the form of vote-buying and phantom voters could not stop the tide against it.

It was a different scenario in East Malaysia, where Sarawakians are deprived of any right to choose their representatives by blatant,  unashamed voter intimidation and vote-buying.

Ballot boxes are thrown into rivers and replaced by new boxes pre-filled with 'votes' for the BN parties. Every government agency is involved in the rigging of the Sarawak election, even Tenaga Nasional, which organizes blackouts to facilitate cheating. Even telecoms companies are involved in cutting off coverage to serve the purposes of the BN.

Instead of an elected government in Sarawak, Sarawakians have the corrupt, despotic rule of Taib Mahmud. Taib, a shriveled-up little old man, cuts a ridiculous figure when he appears with his decades-younger new wife, but has hung on to power for decades. Taib does not even bother to deny the billions amassed by his children all over the world, preferring to take a what-are-you-going-to-do-about-it approach.

Taib continues to rule Sarawak today, despite the losses his coalition suffered at the recent Sarawak state elections. Meanwhile Sarawak's verdant forests are sold unsustainably for logs, its animals poached and its indigenous people like the Penan displaced from their life-giving forests. Vast tracts of Sarawak are now owned by the rapacious scions of Sarawak's Taib family. Sarawak bleeds as never before.

In Sabah

Sabahans, meanwhile, are cursed with leaders who are perpetually on sale, lacking only price-tags on their foreheads. Nowhere can you buy an election as easily as you can in Sabah. When the people of Sabah threw out the arrogant Harris Salleh and replaced him with Joseph Pairin Kitingan so many years ago; Sabah appeared to shine a beacon of light for the rest of Malaysia to follow.

But that dream of freedom has long been suppressed by the machinations of the federal BN government. If there is any of the old Joseph Pairin left in him, it is time for him to make his stand against the BN, as must other Sabahans who love their land. Or Sabahans will only have once been warriors.

Rampant graft

Meanwhile, corruption runs rampant in the country, a black cloud enveloping all the land. The latest case of the NFC scandal, is brazen even by Malaysian standards. Taking a loan of RM250 million loan at a 2% interest from the government to 'develop' the cattle industry, Salleh Ismail then spends tens of millions buying condos in Bangsar.

Cornered, he quotes false rates of return based on impermanent cash rebates given by the developer. Not a cent of this 'loan' has been paid back to the government to-date. For all intents and purposes, Malaysia is out-of-pocket for RM250 million and BN Minister Shahrizat Jalil's kin are richer by the same.

Najib vs Anwar

Najib Razak, the Prime Minister, grandstanding on Malaysia Day, announced that he would scrap the ISA. In the next breath, he announced that he would be replacing it with 2 new laws. Last week, the BN government arrested 13 people under the ISA, exposing Najib for a liar and a hypocrite. Instead of being ashamed, Najib will instead be tabling a 'Freedom of Assembly' bill in parliament next week. It will be a sham, to be certain.

Anwar Ibrahim, whose multi-racial PKR holds together a coalition consisting of the Islamist PAS and the Chinese-based DAP, is Malaysia's best hope for freedom from the tyranny of the Barisan Nasional. And so, the BN continues to persecute him with blatantly fabricated charges, and tries to gag him on his speaking engagements. The BN wants to jail him before the elections, hoping that this will help them to win. It may well have the opposite effect.

Economy implodes while Najib twiddles his thumb

The economy is imploding, despite the false figures floated about by the BN. Inflation is spiraling, yet the BN claims it is at 3%. Any housewife, forced now to buy less of everything, could tell them different. Bank Negara claims the economy is doing well and then proceeds to clamp down on credit card and household loans, which will naturally affect both consumption and consumer confidence. Which will affect GDP negatively.

It is a pity they do nothing about the RM400billion debt run up by the BN administration. Instead it is compounded by a deficit budget this year, courtesy of the numerically-challenged Najib Razak.

In a free and fair election, the BN would have been thrown out of power in 2008. The election was, despite their losses, stolen by the BN. And so, for the past three years, Malaysians have suffered under the illegitimate rule of an increasingly despotic and corrupt BN.

We can only hope that the next election will mark the end of the BN, the party that has poisoned the political, social and economic life of Malaysia for so long.

s

Posted: 21 Nov 2011 10:30 AM PST

s


Ceramah Kelumpuk PR Parlimen Gombak

Posted: 20 Nov 2011 08:23 PM PST

Tempat : Kampung Batu 8, Gombak Utara
Tarikh : 20 November 2011











Program Hari Keluarga Surau Al-Ikhlas, Pangsapuri Laksamana Puri

Posted: 20 Nov 2011 08:03 PM PST

Tarikh : 19 November 2011
Tempat : Pangsapuri Laksamana Puri, Batu Caves













Program Youth In Community MPS DUN Batu Caves

Posted: 20 Nov 2011 07:52 PM PST

Mengecat Surau Al-Abrar, Taman Selayang & Membina gelanggang sepaktakraw Kg.Sg.Kertas

























Rumah Terbuka Deepavali DUN Batu Caves 2011

Posted: 20 Nov 2011 07:37 PM PST





The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 20 Nov 2011 11:04 PM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


PACABA dan Sukarelawan Ranting Gong Halt

Posted: 20 Nov 2011 07:42 AM PST

2o.11.11 Menjamu selera selepas penubuhan PACABA dan Sukarelawan Kg Gong Halt


Seramai 20 orang 100% tenaga muda telah dipilih menjadi PACABA dan Sukarelawan untuk Ranting PKR Kg Gong Halt

Haji Suhaimi Said telah memberikan taklimat kepada PACABA akan tugas-tugas yang akan dipikul oleh mereka pada hari pengundian. Polling Agent akan berkhidmat sebagai agen mengundi, Counting Agent untuk membilang undi dan Barong Agent bertugas di meja SPR.

PACABA dari Ranting Kg Gong Halt ini akan digerakkan bersama dengan PACABA dari Kg Paya Sok, dan barang diingatkan bahawa Pakatan Rakyat adalah parti yang dominan di kedua-dua kampong ini dan sentiasa memenangi pilihanraya untuk JDM Kg Gong Halt.

PRU-13, Siapa Calon DUN Jenderak?

Posted: 20 Nov 2011 02:00 AM PST

Siapa calon DUN Jenderak didalam PRU-13? Kawasan ini adalah kawasan yang ditetapkan untuk Parti Keadilan Rakyat; penentuan calonnya akan ditentukan oleh keputusan dari Parti Keadilan Rakyat Pusat.

PKR Kuala Krau memberikan ruang yang luas kepada PKR Pusat untuk membuat penentuan calon, dan daripada 8 calon yang dinamakan itu, salah seorang daripadanya akan ditetapkan sebagai calon.

Daripada 8 orang itu, PKR Cabang Kuala Krau tidak memberikan apa-apa pengesyoran tertentu, kesemuanya sama dan mana-mana daripada mereka itu boleh dipilih menjadi calon, dan mana-mana daripada mereka yang dipilih sebagai calon itu akan mendapat sokongan daripada keanggotaan PKR Kuala Krau.

DUN Jenderak adalah sebuah kawasan Pilihanraya yang dikategorikan sebagai pedalaman, bolehlah dikatakan bahawa kawasan ini adalah kawasan mundur, kawasan luar bandar yang masih banyak memerlukan infrastruktur dan kemudahan asas.

Kawasan ini dihuni oleh lebih daripada 95% orang Melayu dan Orang Asal dan penduduk daripada kaum Cina dan India amatlah kecil, menjadikan kawasan ini sangat konserbatif. Pengundi-pengundinya sukar berubah, sumber informasi utama disini hanyalah Utusan Malaysia, Berita Harian, TV 1 dan TV 3, maka itulah bentuk pegangan penduduk-penduduk dan kefahaman politik mereka amatlah rendah.

Didalam beberapa Pilihanraya Umum yang lalu, Barisan Nasional memperolehi majoriti yang sangat besar, bahkan majoriti mereka adalah lebih besar daripada undi yang diperolehi Pembangkang.

Sedikit perubahan berlaku apakala kawasan DUN ini ditandingi oleh calon dari Parti Keadilan Rakyat didalam Pilihanraya Umum yang lalu dimana majoriti Barisan Nasional dapat dikurang separuh daripada majoriti yang biasa diperolehi parti itu.

Sejak Pilihanraya yang lepas petugas-petugas dari PKR tidak henti-henti melakukan kerja di kawasan ini berpandukan motto yang dipopularkan oleh Ketua Cabangnya iaitu BUAT KERJA BELUM TENTU MENANG, TAK BUAT KERJA SUDAH TENTU TIDAK MENANG!

PKR menambahkan keanggotaan parti dari masa ke masa di kawasan ini, bahkan menambahkan bilangan ranting sehinggakan dihampir kesemua kampong sudah mempunyai Ranting Parti Keadilan Rakyat.

Dengan perubahan ini masih belum memungkinkan Parti Keadilan Rakyat boleh menang di kawasan ini, dan untuk menang diperlukan satu perubahan melebihi 10% berbandingkan hanya 5% di kebanyakan kawasan di Negeri Pahang. Sasaran 10% ini bukanlah suatu perkara yang mudah untuk dicapai. Sehebat mana pun gerak kerja yang dilakukan oleh PKR, ia boleh mengurangkan target itu dari 10% ke 5% - 6%. Masih jauh lagi untuk menang. Namun lawan tetap lawan!

Diandaikan Parti Keadilan Rakyat boleh menang didalam kawasan yang sebegini konserbatif, seluruh Pahang boleh jatuh ke tangan Pakatan Rakyat, kerana tidak ada kawasan sesukar DUN Jenderak bagi Parti Pembangkang di Negeri Pahang.

Bagaimana pun, PKR tidak berputus asa. Gerak kerja yang dilakukan di DUN Jenderak oleh Parti Keadilan Rakyat tidak ada parallelnya jika nak dibandingkan dengan gerak kerja parti-parti Pembangkang di Pahang ini. Diandaikan bahawa di DUN Jenderak ini mempunyai antara 20%-30% undi dari kaum Cina, DUN ini sudah lama boleh jatuh ketangan Pembangkang.

Kerja sudah dilakukan, maka kepada Allah swt kita berserah, kerana jika Allah menghendaki, tiada perkara yang sukar untuk diatasi.

Siapa calon PKR di DUN Jenderak? Hanya PKR Pusat sahaja yang menentukannya.

Angkatan Muda Keadilan Gelang Patah, Johor Darulta'zim

Posted: 20 Nov 2011 07:43 PM PST

Angkatan Muda Keadilan Gelang Patah, Johor Darulta'zim


AMK GELANG PATAH TURUT SERTA PIKET MTUC

Posted: 19 Nov 2011 07:35 PM PST





Wee Choo Keong

Posted: 20 Nov 2011 03:21 PM PST

Wee Choo Keong


MH = “MARUAH HILANG” & “MUSNAH HARAPAN”!

Posted: 20 Nov 2011 09:51 AM PST

After the townhall session of 2-11-2011, En Ahmad Jauhari (AJ), MD of MAS, sent out a Circular dated 9-11-2011 to all MAS employees. The townhall session panel comprising of En Mohamed Rashdan Yusoff (Tan Sri Azman Mokthar's former business partner in BinaFikir Sdn Bhd), Tan Sri Tony Fernandes and Dato’ Kamarudin Meranun and AJ. To [...]

ANGKATAN MUDA keADILan CABANG PARIT SULONG

Posted: 20 Nov 2011 03:16 AM PST

ANGKATAN MUDA keADILan CABANG PARIT SULONG


NFC AKHIRNYA MENGAKU

Posted: 19 Nov 2011 08:21 PM PST




PETALING JAYA: Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli berkata pihaknya bersedia menghadapi tindakan saman daripada National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) berhubung skandal projek lembu di Gemas dan pembelian kondominium One Menerung di Bangsar.


Malah beliau menerimanya dengan terbuka memandangkan dakwaan yang dibuat PKR selama ini tidak dinafikan Pengerusi Eksekutif NFC, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail.

"Tiga pengakuan Mohamad Salleh mengesahkan keresahan rakyat bahawa anugerah projek ini kepada sebuah syarikat milik keluarga menteri mempunyai unsur-unsur penyelewengan," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat PKR di sini hari ini.

Pengakuan itu adalah NFC tiada kepakaran dan pengalaman untuk mengendalikan projek ini sehingga menyebabkan syarikat menghadapi masalah operasi dan kewangan, serta perjanjian RM250 juta "tidak menyatakan jadual pembayaran balik".

"Ini mengesahkan pendedahan PKR sebelum ini bahawa walaupun dana RM250 juta disebut sebagai pinjaman, ia lebih berupa geran kerana NFC tidak dikenakan sebarang jadual pembayaran atau caj faedah seperti pinjaman biasa," katanya.

Beliau turut kesal dengan kenyataan Mohamad Salleh yang bukan sahaja mengesahkan pendedahan PKR tentang pembelian kondominium mewah yang bukannya RM9.8 juta, tetapi RM13.8 juta.

Katanya, ketiga-tiga pengakuan NFC mengingatkan rakyat bahawa isu pokoknya adalah soal kebertanggungjawaban menteri dan kerajaan menjaga wang rakyat.

Surat debat kepada Khairy

Sehubungan itu, beliau menggesa supaya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak segera menjawab sama ada berlaku penyelewengan di peringkat kabinet semasa penganugerahan projek kepada NFC dan penglibatan Shahrizat dalam proses membuat keputusan.

Sementara itu, Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin berkata pihaknya akan membuat laporan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di seluruh negara pada Rabu depan.

Laporan SPRM itu katanya akan menyentuh soal proses penganugerahan projek yang mempunyai unsur-unsur penyelwengan.

Dalam perkembangan berkaitan, Rafizi berkata pihaknya juga hari ini telah menyerahkan surat rasmi kepada Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar menjemput supaya debat mengenai isu ini diadakan pada 12 Disember depan.

Ini berikutan persetujuan Khairy sebelum ini untuk berdebat dengan syarat ia diadakan hanya selepas Perhimpunan Agung Umno selesai pada 3 Disember depan.

"Kita hanya sediakan tarikh, terpulang untuk Khairy pilih tempat," kata Rafizi.

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 19 Nov 2011 11:14 PM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Crime Made Easy (Jenayah dipermudahkan)

Posted: 19 Nov 2011 03:12 PM PST

Melihat dan mengkaji apa yang berlaku dipersada perlakuan jenayah di Malaysia, perbuatan itu sudah dipermudahkan.

Malaysia kini sudah terkenal dengan Jenayah Yang Dipermudahkan. Dizaman pemerintahan Inggeris dahulu, jenayah adalah sesuatu yang serius, tidak boleh dilakukan walaupun perbuatan itu hanya melibatkan 10 sen; jenayah tetap jenayah.

Pada hari ini jenayah akan menjadi jenayah jika pelakunya berada didalam dua kategori. Pertama, jika jenayah itu dilakukan oleh Pembangkang; Kedua, jika jenayah itu dilakukan oleh anggota masyarakat biasa (termasuk juga anggota Polis biasa).

Jenayah besar akan ditutup, ataupun akan dicarikan kambing hitam untuk dijadikan mangsanya untuk dibawa ke Mahkamah. Dua orang anggota Polis telah didapati bersalah kerana membunuh Altantuya. Kedua-duanya tidak kenal kepada Altantuya; tidak pernah bertemu dengannya; tidak pernah ada bersengketa dengannya; bersalah kerana ada Orang Besar yang dilindungi.

NFC adalah jelas suatu kes jenayah yang melibatkan keluarga Menteri. Beratus juta wang diluluskan untuk projek pemeliharaan lembu disamping 5000 ekar tanah diluluskan untuk projek itu di Negeri Sembilan.

Wang yang diluluskan oleh Kerajaan itu digunakan dengan sewenang-wenangnya untuk membeli 2 buah kondominium, suatu penyelewengan yang tidak ada tolok bandingnya. Tetapi Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Khairy Jamaludin kesemuanya menyatakan tidak ada apa-apa penyelewengan berlaku.

Rakyat Malaysia kini didedahkan dengan suatu agenda Kerajaan bahawa Kerajaan boleh meluluskan peruntukan besar untuk melakukan sesuatu projek demi kepentingan Negara tetapi peruntukan besar yang diberikan kepada keluarga Menteri itu boleh digunakan untuk membeli 2 buah kondo yang berharga berbelas juta ringgit. Tidak ada apa-apa unsur jenayah yang dikesan disitu. Dan wang rakyat itu adalah untuk kepentingan keluarga Menteri. Menteri boleh lakukan jenayah dan pihak Polis tidak perlu mengambil apa-apa tindakan, dan Peguam Negara boleh berpeluk tubuh apabila Perdana Menteri berkata bahawa tidak ada apa-apa perkara yang diselewengkan.

Didalam bidang yang lain pula, seseorang yang akan menjadikan dirinya mangsa jenayah, akan bertemu dengan Perdana Menteri dan isterinya untuk membincangkan bagaimana jenayah itu akan dilakukan keatasnya 2 hari sebelum laporan polis diperbuat. Walaupun semua para doktor yang membuat penyiasatan menyatakan tidak ada tusukan, tidak berlaku apa-apa kesan dan perkara itu tidak berlaku, pihak Polis sangat pantas membuat pertuduhan kepada pemimpin Pembangkang diatas perbuatan jenayah yang tidak pernah berlaku tetapi dengan arahan dari pihak pimpinan Negara.

Jenayah di Malaysia ini perlu ditulis dari sudut dan perspektif yang berbeza. Kalau seseorang itu mengkaji undang-undang, beberapa elemen dan kriteria mesti terlebih awal wujud sebagai pembuktian perlakuan jenayah.

Tetapi di Malaysia itu semua tidak perlu apabila melibatkan Pembangkang. Semua bukti boleh dibuat dan dicarikan caranya.

Seseorang yang tidak pernah berada didalam bilik kondominium boleh dikatakan menjadi mangsa liwat kerana ada bukti mangsa itu masuk dan keluar lif, walaupun tidak pernah berada ditempat dianya diliwat.

Air mani yang sudah mati segala elemennya kerana terdedah begitu lama tidak disimpan ditempat yang diperlukan mengikut prosedurnya, didapati masih segar seolah-olah baru berlaku beberapa jam sahaja. Ini semuanya berlaku kerana di Malaysia ini Jenayah sudah dipermudahkan. Orang yang hendak dipenjarakan boleh bawa apa juga bukti termausk alibi akan tetap juga didapati bersalah kerana orang itu perlu dipenjarakan untuk menyelamatkan Perdana Menteri dan parti politik yang diwakilinya kerana Parti itu sudah busuk hingga ke ususnya.

Komisyen hingga beratus juta ringgit kesemuanya bukan jenayah kerana dilakukan oleh Menteri, keluarga Menteri dan kroni-kroni Menteri.

Tetapi wang yang melibatkan hanya sekadar RM2000.00 boleh disiasat hingga terbunuh orang yang disiasat.

Ramai pula yang mati didalam lock-up tetapi tidak menjadi apa-apa kesalahan jenayah kerana orang yang mati itu dianggap penjenayah yang tegar, maka nyawa mereka itu halal dipisahkan.

Senario Jenayah Dipermudahkan ini adalah gambaran yang menghantui Negara. Siapa tahu esuk lusa kamu akan ditahan dibawah suatu jenayah yang kamu tidak tahu siapa yang melakukannya tetapi kamu menjadi warga malang kerana kamu dituduh. Kamu boleh mati didalam lock-up dan kalau kamu berjaya tidak mati, kamu boleh dipertuduh di Mahkamah dan akhirnya kamu tetap akan bersalah dan dipenjarakan.

Lebih mudah lagi apabila ISA digunakan. Selepas 60 hari siasatan, kamu boleh dipenjarakan selama 2 tahun dan boleh diperbaharui 2 tahun sekali. Tak perlu apa-apa bukti. Apabila kamu ditahan, kamu sudah bersalah dan penjara 2 tahun pertama menunggu kamu.

Jenayah yang dipermudahkan ini merosakkan imej Negara. Rakyat dimangsakan sebagai pelaku jenayah dan dipenjarakan. Mereka yang bersalah kerana salahguna kuasa, melakukan rasuah, bahkan melakukan pembunuhan, tidak akan ke penjara atau ke tali gantung kerana Perdana Menteri berkata tidak ada unsur-unsur jenayah dilakukan. Mudahkan undang-undang jenayah Negara ini. Ikut sukahati Perdana Menteri!

Anwar Ibrahim

Posted: 19 Nov 2011 08:02 PM PST

Anwar Ibrahim


Program Dato’ Seri Anwar Ibrahim Di Negeri Sembilan

Posted: 19 Nov 2011 10:57 AM PST

DEMI RAKYAT

 

21 November 2011 (Isnin)

 

Program 1)

7.00 – 11..00 malam – Jamuan Rakyat

Lokasi – Pekan Seri Menanti, Kuala Pilah

Penceramah:

YB  Dato' Seri Anwar Ibrahim
YB Saifuddin Nasution
YBhg Nordin Ismail
 

Program 2)

8.45 – 12.00 malam – Himpunan Warga Felda  Negeri Sembilan

Lokasi – Palong 6, Jempol

Penceramah:

YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
YBhg  Shamsul Iskandar Mohd Akin
YBhg Suhaimi Said
YBhg T. Kumar

Fakely Popular Najib Isn’t Man Enough For The PM’s Job

Posted: 19 Nov 2011 08:33 AM PST

Malaysia Chronicle

Isn’t it odd that survey after survey released in the past week ostensibly indicates that Malaysian Prime Minister Najib Razak – he with the effeminate pink lips and holding on thanks only to a few hundred semi-literate voters in Pekan – continues to remain popular.

It's more than a little difficult to swallow the results from such surveys, commissioned as they are by some moneybags, since Najib hesitates to secure his own mandate from the nation. Instead, he piggy-backs on the one obtained by Abdullah Badawi, his predecessor. This is indeed a contradiction in terms.

For another, the surveys – some purportedly from opposition parties and some from the government-controlled universities – seem oblivious to the fact that he has so many skeletons in the cupboard that his conscience must surely be killing him, even if slowly, by now.

To rub it in, his wife Rosmah Mansor is no asset to him in his political career. She has been implicated with him as well in his numerous scandals which have come to public notice.

He seems unable for now to rein her in; much less tell her off for not knowing her place. She comes across to the public as stubborn, bull-headed, and having a fixation with leading a lavish lifestyle at the public expense.

Altantuya will dog him for life

To be fair to the man, he could claim to be as popular as Tunku Abdul Rahman and Badawi in their better moments if not for the fact that the ghost of C4-ed Mongolian model Altantuya Shaariibuu hangs like the proverbial sword of Damocles over his head. He can't wish it away however much he prayed.

The killing follows him like a bad smell everywhere and that's suicide in politics. He declined to come clean because there's no way that he can explain himself. There is also the matter of possible corruption in the related RM7 billion Scorpenes deal.

This is why he has so far trivialized the issue instead. But he's kidding no one. Perception is all that matters in politics.

An on-going case in a French Court is likely to make things even worse for Najib in the months to come and perhaps just before the forthcoming 13th General Elections (GE 13).

The moment that we see even Najib's deputy, Muhyiddin Yassin, keeping himself at a good distance in public from his boss, we will know that his (Najib's) goose is about to be cooked.

Patently, there are still many unanswered questions from the Altantuya killing: her role in the multi-billion ringgit submarine purchase from France and Spain; who erased the records of her entry into the country from the Immigration Department computers; the link between Abdul Razak Baginda, Najib's aide and reportedly a cousin, and Altantuya; and why the two convicted killers of Altantuya are still behind bars after being sentenced to death. The Judiciary, where heads are long overdue for a rolling, will have much to explain in the wake of GE 13.

These are all questions which will surface once more during GE 13.

Sodomy II

As if the stench from the Altantuya killing isn't enough, Najib's reported role in the on-going Sodomy II Trial is the proverbial millstone around his neck.

It has been admitted by the parties concerned that Najib met with Saiful Bukhari, the man who has accused opposition leader Anwar Ibrahim of sodomising him. The allegation has been pooh-poohed by expert medical witnesses and seems to suggest, as Anwar has claimed, a high-level conspiracy against him along the lines of Sodomy 1.

Sodomy 1, in hindsight, was engineered by former Prime Minister Mahathir Mohamad who had to pay the ultimate price when he was forced out of office by an Umno revolt in the Federal Cabinet led by present Home Minister Hishammuddin Hussein Onn and present Minister in the Prime Minister's Department, Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Ultimately, the Court held upon appeal that Anwar did not sodomise Azizan Abu Bakar, his wife's driver.

Even those who detest Anwar felt sorry for him and abandoned Umno even if they still declined to vote for him. Sodomy 1 cost Umno deeply at the polls.

Sodomy II, like Sodomy 1 engineered by Mahathir, will cost Umno even more dearly at the polls. Perak, stolen from Pakatan Rakyat by Umno several months after GE 12 in 2008, will return to the opposition alliance.

Terengganu and East Malaysia while Najib frolics

Perak aside, PR is set to re-capture Terengganu, add Negri Sembilan to its electoral haul, and make in-roads in Sabah and Sarawak, Umno's so-called Fixed Deposit states because of the many illegal immigrants there on the electoral rolls. PR has been stepping up the registration of local voters to neutralise the number of illegal immigrants on the electoral rolls.

Najib has also been unable to escape the public perception that Mahathir is blackmailing him into submission at every twist and turn and corner.

This has not endeared him to the man in the street who has since come to see Mahathir for what he's really like as a person and politician. This is a side that Mahathir kept hidden from the public for almost 22 years in public office i.e. until Sodomy 1.

History has a nasty habit of catching up

Other scandals dog Najib to complete with the Altantuya killing, Sodomy 1 and Sodomy II. These include Najib's 11th hour betrayal of Kelantan Umno strongman Tengku Razaleigh Hamzah in the infamous 1987 Battle for the Umno Presidency with Mahathir.

Razaleigh has never forgiven him and continues to withhold his crucial support, preferring not to stand in the way of Pas, a member of the PR coalition.

The stench is equally strong as Altantuya from Abdul Razak, Najib's father, over his (Razak's) role in the searing Sino-Malay riots of May 13, 1969 in which Mahathir and former Selangor Menteri Besar Harun Idris were the other masterminds.

All three were also the masterminds in the ousting of Tunku Abdul Rahman as Prime Minister.

No magic can turn Najib from a Frog into a Prince

That Najib is dying a slow but sure death can be fathomed from the hundreds of millions of taxpayers money he is pouring into public relations to air brush his image. Examples are obviously the string of popularity ‘surveys’. This recent spate is with compliments from a duly thankful and grateful media chief, newly appointed and based at NST.

But so pathetic is the effort, it is outright embarrassing. As they say, never flog a dead horse. Even Houdini could not transform Najib from a FROG into a PRINCE!

Whether he admits it or not, Najib's conscience cries out for punishment, and severe cleansing too, and it's anybody guess how the timing and manner of his downfall will come about.

Few will shed tears for Najib as Malaysia awaits a Messiah to lead her out from the troubles which have been storing up for more than half a century. The chickens are coming home to roost as the past has caught up with us in the present to haunt the future.

Najib is the wrong man for the job.

ISA Detention of 13 Persons – Najib Lied to The Rakyat on Reforms

Posted: 19 Nov 2011 08:24 AM PST

I refer to the statement by Home Minister Hishamuddin Hussein on November 19 justifying the recent ISA detentions of 13 persons in Sabah, of whom 7 are Malaysian citizens. The Minister claims that there are ” facts and background circumstances” justifying these detentions and that the detainees are “dangerous individuals.” His justifications are completely unacceptable and are in blatant breach of the Prime Minister’s solemn promise to the rakyat that the current oppressive system will be reformed. If the Minister has such cogent evidence of the wrongdoing of these persons, why not charge them in open court? These detentions prove the utter dishonesty of the Prime Minister when he made his pledge of reform on the 16th of September this year. It is clear that the announcerment of the reforms was another cheap trick to win votes in the coming General election and that Najib had no intention of returning to the the rakyat the fundamental freedoms promised under the Federal Constitution. In short, Najib had perpertrated a massive, televised fraud upon the nation when he made his reform pledge on Malaysia Day this year. 
 
In an attempt to justify detention without trial, Hishamuddin also said that other countries such as the US have such preventive laws to deal with terrorism. This is a disgraceful, lying attempt by Hishamuddin to mislead the rakyat. In contrast to Malaysia, the Patriot Act does not allow US citizens to be detained without trial; only non-US citizens can be detained, and only up to 7 days. UK, Australia and Canada anti-terrorism provisions are extremely limited. In Australia and the UK detention is allowed up to 14 days detention, whereas Canada allowed preventive detention only for 72 hours. Even these limited preventive laws have come under severe criticism in the respective countries.The trend in the West is to progressively reduce preventive detention powers. There has been no preventive detention law in Canada since 2007, when the Canadian parliament declined to renew it. In the UK, the previous detention limit of 28 days was reduced to 14 days earlier this year. Contrary to Hishamudin’s attempt to mislead the rakyat, there are no ISA-like anti-terrorist laws existing in advanced Western countries. We call upon Prime Minister Najib and the BN government to:
 
i) immediately release the 13 detainees;

ii) undertake not to carry out any more ISA detentions;

iii) immediately repeal the ISA and all other preventive detention laws; and

iv) retract their plans to replace the ISA with two new preventive detention laws. 
 

N SURENDRAN
VICE PRESIDENT
KEADILAN

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 19 Nov 2011 11:55 AM PST

Anak Muda Kampung Nak Senang


Jelajah Anwar Ibrahim di N.Sembilan 21 Nov 2011

Posted: 19 Nov 2011 02:12 AM PST


MENGOMBAK KEMENANGAN RAKYAT
Tarikh : 21 November 2011, ISNIN
Masa : 8 malam
Tempat : Pekan Seri Menanti, Kuala Pilah
Bersama :
Dato' Seri Anwar Ibrahim
Sdr Ibrahim Yusof , Ketua Penerangan PKR NS
Sdr Nazree Yunus , Ketua AMK NS

SEMINAR ADAT PERPATIH & JAMUAN RAKYAT
Tarikh : 21 November 2011, ISNIN
Masa : 3 ptg - 7 mlm
Tempat : Pekan Seri Menanti, Kuala Pilah

HIMPUNAN WARGA PENEROKA & PELANCARAN MANIFESTO PRU
Tarikh : 21 November 2011, ISNIN
Masa : 8.30 malam
Tempat : Felda Palong 6, Jempol
Bersama :
Dato' Seri Anwar Ibrahim
T.Kumar , Timbalan Setiausaha Agung PKR
YB Dato' Kamarul Baharin Abbas , Pengerusi PKR NS
Sdr Rebin Birham Naib , Ketua PKR Jempol

SEMUA DIJEMPUT HADIR

Sumber : http://pkrn9.blogspot.com/


The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 18 Nov 2011 11:45 PM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Tuntutan lebihan pendapatan untuk peneroka-peneroka

Posted: 18 Nov 2011 05:31 PM PST

Pemfailan Writ Saman oleh 49 Orang Peneroka Felda 4, 5, 6 terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Seremban

Hari demi hari, satu demi satu, writ saman difailkan di merata-rata Mahkamah Tinggi Malaya melibatkan tuntutan peneroka-peneroka Felda terhadap Felda. Dari isu tuntutan supaya suratan hakmilik peneroka-peneroka, kepada tuntutan pengembalian wang tanam semula, peratusan perahan KPG, minyak keladak, kernel, sabut,buah reject dan manipulasi harga kini dituntut oleh peneroka-peneroka.

Selama ini sudah berpuluh tahun peneroka-peneroka dinafikan hak keatas pendapatan yang sewajarnya mereka perolehi.

Setiap bulan peneroka-peneroka telah kerugian hingga beribu ringgit kerana manipulasi oleh Felda dan Kilang Felda.

Begitu juga Felda telah memanipulasikan pendapatan peneroka-peneroka sehinggakan setiap peneroka terhutang dengan Felda dengan jumlah yang sangat besar hingga RM100,000.00 sedangkan Felda engkar/enggan mengeluarkan Penyata Kira-Kira/Kunci Kira-Kira mengenai pendapatan dan tanggungan mereka.

Felda hanya tahu mengeluarkan Penyata Hutang Peneroka-Peneroka tetapi enggan mengeluarkan Penyata Pendapatan Peneroka-Peneroka.

Peneroka-Peneroka yang memiliki ladang seluas 10 ekar diberikan elaun sara hidup sebanyak RM1500.00 dan elaun ini dimasukkan kedalam Penyata Hutang. Ini bererti bahawa kebun Peneroka seluas 10 ekar itu langsung tidak mengeluarkan sebarang pendapatan.

Manipulasi seperti ini sudah dapat dibaca oleh Peneroka-Peneroka. Felda tidak boleh menipu Peneroka-Peneroka lagi.

Peneroka-Peneroka telah mengkaji pendapatan yang diperolehi Peneroka-Peneroka yang menguruskan kebun sendiri. Mereka itu boleh berpendapatan hingga RM10,000.00 satu bulan dan paling jatuh pendapatan bulanan mereka tidak kurang dari RM7,000.00.

Jadi, kenapa mereka langsung tidak mempunyai apa-apa pendapatan dari Kebun mereka sehinggakan elaun sara hidup sebanyak RM1500.00 itu dikirakan sebagai hutang.

Peneroka-peneroka telah membuat kajian pendapatan mereka. Dengan pengiraan mudah, Felda terhutang dengan setiap peneroka tidak kurang dari RM200,000.00, dan jika diperincikan, hutang Felda dengan peneroka itu boleh naik sehingga RM500,000.00.

Peguam-peguam peneroka bersama-sama dengan para profesional yang lain seperti akauntan sedang membuat pengiraan terperinci dan tidak lama lagi Peneroka-Peneroka akan memfailkan writ saman terhadap Felda mengenai pendapatan yang sepatutnya mereka terima tetapi telah dimanipulasi oleh Felda.

Didalam Mahkamah Tinggi di Seremban pada 16hb November 2011 yang lalu, tuntutan lebihan pendapatan yang dimanipulasi oleh Felda didalam jangka 5 tahun yang dikira sebanyak RM150,000.00 bagi setiap peneroka difailkan oleh Peneroka-Peneroka Felda Palong 4, 5 dan 6, telah difailkan.

Ini adalah kes yang bersejarah. Setiap peneroka yang menyerahkan ladang masing-masing kepada Felda berjumlah hampir 200,000 orang, setiap daripada mereka telah dimanipulasi pendapatan diantara RM150,000.000.00 hingga RM300,000.00.

Permulaannya di Palong, dan ini akan merebak keseluruh pelusuk rancangan Felda di seluruh Negara.

Sementara pemfailan dijalankan di Mahkamah Tinggi Seremban, peneroka-peneroka dari Negeri Johor, Pahang, Negeri Sembilan, Terengganu, Selangor, Perak, Melaka dan Alor Setar sedang menunggu giliran mereka untuk memfailkan saman terhadap Felda di Mahkamah-Mahkamah Tinggi Johor Bharu, Melaka, Shah Alam, Kuantan, Temerloh, Ipoh dan Kuala Terengganu.

Dan saman dalam jumlah yang sama melibatkan semua Mahkamah Tinggi akan difailkan melibatkan pendapatan peneroka-peneroka Felda yang dimanipulasi sehingga setiap peneroka terhutang dengan Felda, dan jumlah yang terlibat adalah besar, tidak kurang dari RM200,000.00 bagi setiap peneroka.

Dari awal lagi peneroka-peneroka telah mengajak Felda untuk berunding. Melalui rundingan, banyak perkara boleh diselesaikan. Tetapi malangnya Felda menjadi begitu angkuh dan mereka hanya tahu mencemuh peneroka-peneroka sebagai golongan yang tak tahu bersyukur dan dengan kata-kata seumpama itu memudahkan mereka memanipulasi pendapatan untuk peneroka-peneroka.

Peneroka-peneroka sudah faham. Mereka hanya menuntut hak mereka, dan mereka bukan mahu menuntut hak Felda. Yang mereka tuntut adalah pendapatan mereka yang dimanipulasi oleh Felda, dan untuk itu, melainkan Felda mahu membuat bayaran secara rundingan, Peneroka-Peneroka tidak mempunyai jalan lain melainkan terpaksa menyaman Felda.


JANJI PALONG!

Posted: 18 Nov 2011 02:06 AM PST


Perbincangan serius. Agenda: Manifesto Peneroka Felda, Generasi Baru Felda & Orang Asal. Bermula dari perbincangan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal di Muzium Alam Shah, Shah Alam pada 12hb November 2011 diikuti dengan pengumpulan semua maklumat dan pada hari ini perbincangan diteruskan dengan Sdr Rafizi Ramli, Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat.

Menzahirkan sebuah Manifesto yang komprehensif untuk PKR berhadapan dengan PRU-13 didalam perjuangan memertabatkan kepentingan Peneroka Felda, Generasi Baru Felda dan Orang Asal.

Janji Palong - demikianlah Manifesto PKR yang akan dikeluarkan, dan Janji Palong akan dilancarakan oleh Dato Seri Anwar Ibrahim di Felda Palong 6 pada 21hb November 2011. Wakil-wakil pimpinan Peneroka, Generasi Baru Felda dan Orang Asal dijemput berhimpun di Palong 6 pada 21hb November 2011 jam 9.00 malam.

Pelancaran oleh Dato Seri Anwar Ibrahim - JANJI PALONG!

80 orang Peneroka Felda Palong 10 keciwa dengan sikap Felda dan Koperasi Palong 10 yang gagal menebang kayu getah diatas tanah mereka

Posted: 18 Nov 2011 01:47 AM PST



Jawatankuasa Bertindak Peneroka-Peneroka Felda Palong 10 dan 11 mengadakan Majlis Taklimat dengan Peguam Suhaimi Said yang juga Pengerusi Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR mengenai kedudukan peneroka yang menjadi mangsa kepada kegagalan Felda dan Koprasi Felda Palong 10 melaksanakan terma dan syarat untuk menebang kayu getahdan menanam semula kebun mereka.

Pihak Jawatankuasa Bertindak telah memberikan cadangan agar pokok getah mereka dapat ditebang tetapi langsung tidak mendapat apa-apa respon dari Felda.

Mereka telah melantik peguam dan pihak peguam telah pun menghantar Notis kepada Felda dan Koperasi Peneroka Felda Palong 10 dan memberikan tempoh 14 hari untuk kedua-dua pihak itu menghulurkan sebarang rfespon.

Jika Felda dan Koperasi masih gagal untuk respon, maka peneroka-peneroka itu tidak ada jalan lain tetapi melantik Kontraktor baru bagi menjalankan penebangan kayu getah di kebun mereka dan meneruskan usaha tanam semula secara bersendirian dan tidak lagi melalui Felda.

Sehingga kini sudah lebih satu tahun tanah mereka diabaikan dan didalam tempoh itu mereka diberikan elaun sara hidup sebanyak RM1000.00 setiap bulan dikira sebagai hutang.

Peneroka-peneroka merasakan bahawa hutang mereka akan menjadi bertambah besar kerana kelewatan pihak Felda menanam semula tanah mereka dan ini akan menyebabkan tanah mereka akan lewat pula mengeluarkan hasil dan kerana itu hutang mereka akan bertambah besar.

Suatu perjumpaan baru akan diadakan di Felda Palong 10 selepas 14 hari Notis guaman kepada Felda dan Koperasi berakhir.

160 Anggota kebanyakan dari UMNO sertai PKR Palong 2

Posted: 18 Nov 2011 01:34 AM PST

Dari Kanan: Sdr Karip, Ketua PKR Cabang Jempol, Sdr Rafizi Ramli, Pengarah Strategik PKR Pusat dan Haji Suhaimi Said, Pengerusi Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR
Ceramah sempena penubuhan PKR Ranting Felda Palong 2, 17.11.11

Diantara Rancangan Felda yang paling sukar ditembusi di dalam kawasan Parlimen Jempol, Negeri Sembilan adalah Felda Palong 2. Disinilah berkampongnya kekuatan UMNO bagi DUN Jeram Padang.

Alhamdulillah, pada 15.11.11 sebuah Ranting Parti Keadilan Rakyat telah ditubuhkan di rancangan Felda ini dan sehingga 17.11.11 seramai 120 orang peneroka dan generasi ke-2 dan ke-3 telah menyerahkan Borang Permohonan Menjadi Anggota PKR dan jumlah ini akan ditambah lagi dengan 40 permohonan baru yang akan diserahkan menjelang 21hb November 2011.

Pada 17.11.11 suatu Ceramah telah diadakan di Palong 2 dengan para penceramahnya terdiri daripada Sdr Rafizi Ramli, Haji Suhaimi Said, Peguam T. Kumar, Ser Rebin Birham, Sdr Abdul Rahman dan Sdr Karip.

Kehadiran peneroka-peneroka Palong 2 ke Majlis Ceramah itu adalah satu detik sejarah yang tidak pernah berlaku sebelum ini di Palong 2.

Anwar Ibrahim

Posted: 18 Nov 2011 07:38 PM PST

Anwar Ibrahim


Dato Seri Anwar Ibrahim: Patu Pahat PKR Dinner 15/11/2011″

Posted: 18 Nov 2011 06:50 PM PST

Program Dato Seri Anwar Ibrahim Di Parlimen Subang,20.11.11,Ahad

Posted: 18 Nov 2011 11:17 AM PST

Ceramah Perdana DEMI RAKYAT

Tarikh: 20 November 2011

Lokasi : Dewan Kg.Melayu Subang Tambahan,Kota Damansara,Selangor

Jam: 9 Malam

Penceramah:

1. YB Dato Seri Anwar Ibrahim
2. YB Tian Chua
3. YB Sivarasa

Isu NFC: Surat Jemputan Debat Dengan YB Khairy

Posted: 18 Nov 2011 10:57 AM PST

Skandal NFC: Soal Pertanggungjawaban Dan Amanah Adalah Isu Pokok

Posted: 18 Nov 2011 10:47 AM PST

Saya mengucapkan terima kasih kepada pengurusan NFC yang akhirnya tampil memberi penerangan setelah KEADILAN membuat pendedahan mengenai penyelewengan dan kegagalan Projek Fidlot Kebangsaan. Saya kira akhirnya pengurusan NFC akur dengan saranan yang dibuat oleh mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Badawi dan Timbalan Perdana Menteri, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana skandal ini benar-benar menggoncang keyakinan rakyat kepada pimpinan politik kerajaan.

Saya juga ingin menegaskan di sini bahawa kesemua kenyataan yang dibuat oleh Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail, Pengerusi Eksekutif NFC dan suami Dato' Seri Shahrizat Jalil di media perdana semalam tidak sekali-kali menafikan pendedahan-pendedahan yang dibuat KEADILAN, seperti berikut:

  1. Dana RM250 juta telah dimasukkan ke dalam akaun NFC
  2. Kos seekor lembu yang diternak NFC dalam tahun 2009 berjumlah RM4,481 setiap ekor
  3. Diskaun berjumlah RM2.9 juta diberikan dalam tahun 2009 termasuk kepada Restoran Meatworks milik keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil
  4. NFC mencatat kerugian sejumlah RM7 juta (2008) dan RM11 juta (2009)
  5. Dana dari NFC disalurkan kepada NMLC dan RFC yang dimiliki sepenuhnya oleh keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil
  6. Penyalahgunaan wang dari dana untuk membeli unit-unit kondominium di One Menerung, Bangsar
  7. NFC mendapat pinjaman mudah sejumlah RM250 juta
  8. NFC membelanjakan sejumlah RM827,579 bagi lawatan-lawatan ke luar negara dan elaun keraian
  9. Projek Pusat Fidlot Kebangsaan mendapat bantahan dari pegawai-pegawai kementerian

Kenyataan NFC semalam hanya memberi alasan kenapa penyelewengan-penyelewengan seperti yang didedahkan KEADILAN berlaku.

Malah, tiga pengakuan Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail mengesahkan keresahan rakyat bahawa anugerah projek ini kepada sebuah syarikat milik keluarga menteri kanan mempunyai unsur-unsur penyelewengan.

Beliau mengakui[1] bahawa NFC tiada kepakaran dan pengalaman untuk mengendalikan projek ini sehingga menyebabkan syarikat menghadapi masalah operasi dan kewangan. Perbandingan rekod operasi NFC seperti di bawah jelas menunjukkan bahawa NFC bukanlah syarikat yang berkelayakan untuk mengendalikan projek berimpak tinggi dan mendapat pembiayaan RM250 juta:

2008

(tahun pertama)

2009
Jumlah lembu dibeli dari Australiadan dibawa masuk

4,141 ekor

-

Diberikan kepada Jabatan Perkhidmatan Veterinar

245 ekor

-

Lembu mati atas kapal sebelum sampai ke Malaysia

8 ekor

-

Lembu mati dalam perjalanan ke Pusat Fidlot

15 ekor

-

Lembu yang terpaksa disembelih akibat bermasalah

45 ekor

56 ekor

Lembu yang mati di Pusat Fidlot 42 ekor 78 ekor
Lembu yang dihadiahkan kepada pihak lain

11 ekor

3 ekor

Lembu yang disembelih untuk dijual 113 ekor 1,562 ekor
Jumlah lembu yang mati/rugi berbanding lembu yang dijual 121 ekor

(nisbah 1:1)

137 ekor

(nisbah 1:11)

Anggaran kerugian akibat lembu mati/dicuri RM542,201 RM613,897

Dalam temuramah dengan Berita Harian[2] pula, beliau mengakui bahawa perjanjian pinjaman RM250 juta "tidak menyatakan jadual pembayaran balik". Ini mengesahkan pendedahan KEADILAN sebelum ini bahawa walaupun dana RM250 juta disebut sebagai pinjaman, ia lebih berupa geran kerana NFC tidak dikenakan sebarang jadual pembayaran atau caj faedah seperti pinjaman biasa.

Saya juga kesal dengan kenyataan Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail yang bukan sahaja tidak menyangkal pendedahan KEADILAN mengenai pembelian kondominium mewah menggunakan dana rakyat, malah mengesahkan bahawa dana yang diselewengkan adalah lebih tinggi dari yang didedahkan minggu lepas. Pembelian dua unit kondominium mewah di unit B1-1 dan B1-2 di Tingkat 1, Blok B One Merenung sebenarnya membabitkan perbelanjaan RM13.8 juta.

Ketiga-tiga pengakuan NFC ini mengingatkan rakyat bahawa isu pokoknya adalah soal kebertanggungjawaban menteri dan kerajaan menjaga wang rakyat. Ketiga-tiga pengakuan tersebut mendedahkan:

  1. Bagaimana projek negara diberikan kepada keluarga menteri yang langsung tidak mempunyai latar belakang dan kepakaran di dalam bidang penternakan komersil;
  2. Dana RM250 juta diberikan begitu sahaja tanpa ada syarat-syarat ketat dan pemantauan walaupun ia dipanggil pinjaman; dan
  3. Sejumlah RM13.8 juta diselewengkan sewenang-wenangnya untuk membeli hartanah yang akhirnya menjadi milik keluarga menteri kerana NMLC milik keluarga Dato' Seri Shahrizat Jalil sepenuhnya.

Oleh itu, KEADILAN menggesa supaya Perdana Menteri bertindak segera menjawab sama ada berlaku penyelewengan semasa penganugerahan projek ini kepada NFC dan menerangkan penglibatan Dato' Seri Shahrizat Jalil dalam proses membuat keputusan kerajaan bersabit projek ini.

Kesemua keterangan lain yang dibuat NFC semalam akan dihuraikan dalam satu sidang media khas di lobi Parlimen hari Isnin ini jam 1130 pagi melibatkan YB Saifuddin Nasution Ismail, YB Zuraida Kamaruddin dan saya sendiri, untuk membolehkan kami meneliti semua maklumat dan dokumen yang kami ada setakat ini.

MOHD RAFIZI RAMLI

PENGARAH STRATEGI

Amnesty: Tangkapan ISA Lawak Bagi ‘Reformasi’ Najib

Posted: 17 Nov 2011 11:17 PM PST

Malaysiakini

Amnesty International hari ini berkata penahanan 13 orang di Tawau, Sabah mengikut Seksyen 73(1) Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 menjadikan janji Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, sebelum ini, untuk memansuhkan undang-undang zalim itu sebagai satu lawak.

“Kerajaan Malaysia menjadikan rancangannya untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebagai satu lawak apabila terus menggunakannya untuk menahan rakyat sekali lagi,” kata Sam Zarifi, pengarah Amnesty International, Asia.

“Janji untuk menghapuskan tahanan ISA tidak mencukupi. Perdana Menteri Datuk Seri Najib mesti membuktikan beliau mahu menamatkan amalan itu,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

“Jika polis Malaysia mempunyai bukti untuk mengesyaki 13 tahanan itu melakukan kesalahan jenayah, dakwa mereka ataupun lepaskan sahaja mereka.

“Menahan seseorang tanpa dakwaan atau dibicarakan, terang-terangan menunjukkan tidak menghormati kedaulatan undang-undang.”

Semalam Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar (kiri) berkata, tujuh warganegara Malaysia dan enam warganegara asing di Sabah ditahan mengikut ISA kerana didakwa cuba menghidupkan kembali gerakan militan di negeri itu.

Najib semasa perutusan Hari Malaysia pada 16 September lalu mengumumkan pentadbirannya akan melakukan “reformasi” ke atas beberapa undang-undang yang berbentuk menindas, termasuk ISA.

Bagaimanapun pengkritiknya ragu-ragu dengan keikhlasan pengumuman itu dan berkata ia adalah semata-mata helah untuk mendapatkan sokongan pada pilihan raya umum akan datang.

Parlimen Jerman: Fitnah II Cubaan Najib Singkir Lawan Politik

Posted: 17 Nov 2011 11:12 PM PST

Keadilan Daily

Sekumpulan Ahli Parlimen Jerman menyifatkan perbicaraan Fitnah II yang sedang berlangsung sebagai satu cubaan BN untuk menyingkirkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menyifatkannya sebagai "proses menyingkirkan seteru politik", kumpulan  itu yang datang daripada Asean Parliamentary Group untuk Parlimen Jerman berkata perbicaraan Fitnah II bertujuan merencatkan momentum reformasi Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum.

"Kami memerhati dengan teliti perbicaraan Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim yang akan selesai dalam bulan Disember.

"Sewaktu lawatan kami ke Malaysia pada awal 2011, keraguan kami terbukti benar yang perbicaraan itu mungkin merupakan proses menyingkirkan seteru politik," kata Dr Thomas Gambke, ketua Asean Parliamnetary Group itu dalam kenyataannya.

Justeru, mereka menuntut Najib dan pentadbirannya berlaku adil kepada Anwar di samping tidak memanipulasi proses pilihan raya untuk terus berpaut pada tampuk kuasa.

"Kami merayu kepada kerajaan Malaysia untuk menghormati matlamat reformasi demokratik sistem pilihan raya, yang diketuai Anwar Ibrahim.

"Langkah untuk mencegah penipuan pilihan raya perlu diperkenalkan bersama akses lebih meluas untuk media buat parti pembangkang yang kini mentadbir lima negeri di Malaysia.

"Perbicaraan bersifat politik terhadap Anwar akan hanya merosakkan imej antarabangsa Malaysia," kata mereka dalam kenyataan media.

Kenyataan itu dilihat sebagai satu tamparan hebat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang baru sahaja selesai menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN di Bali semalam.

Asean Parliamentary Group (Brunei, Indonesia, Cambodia, Laos, Malaysia, Myanmar, Philippines, Singapore, Thailand, Vietnam) itu diketuai Dr Thomas Gambke (Alliance 90/The Greens), dan Timbalan Pengerusinya adalah Dr Michael Fuchs (CDU / CSU), Holger Ortel (SPD), Dr. hc Jürgen Koppelin (FDP) dan Caren Lay (the Left.)

Dear Malaysian Cabinet, Please be Reminded That Stealing is Illegal!

Posted: 17 Nov 2011 08:07 PM PST

Malaysia Chronicle

Stealing is illegal – except when it is approved by the Cabinet. Ordinary people or those who do not get Cabinet approval will be investigated and quite possibly be prosecuted, unless some sort of "deal" is made to avoid it.

But ministers, party strongmen and their business cronies are free to legally steal or trade stock based on non-public information they have obtained through their official positions as elected officials — and they do so on a regular basis.

Economic crimes

What do you call the PKFZ scandal, the MAS losses year after year, shortage in the FELDA funds, the Gemas NFC debacle, and the overpricing in the government procurement – if not stealing?

The share swap between Malaysia Airlines and AirAsia is being probed by Bursa Malaysia and the Securities Commission for insider trading. The strange collaboration between Sime Darby and E&O, was perceived as possible insider trading by the chairman of E&O, who so happens to be the husband to the SC chief, Zarinah Anwar.

A survey by PwC indicates that 48% of Malaysian companies were the victims of economic crime; the number of reported cases of economic crime committed by company employees in Malaysia is higher than that reported for the Asia-Pacific region and other countries around the world.

Well, some like to call it cheating, fraud, economic crime, breach of trust, but in the end it is still getting ‘it’ illegally, which is stealing.

Thieves and hypocrites

In that case wouldn't it be appropriate that we call those involved thieves? I know, they won't admit it and they have the courts to prove that they are not thieves. But it is their courts; the police, attorney general, prosecutors and judges are all under their payroll and as such, have to be obedient to their paymaster.

We all know how the police can fabricate and dispose of evidence, all for a price. The AG has the power at his will whether to prosecute or not. The Lingam tapes proved that the judges are stooges.

We have also had the most bewildering or bizarre but not surprising incident when both the defense lawyers and the prosecutors somehow concertedly objected to finding out who had ordered the two former bodyguards of Prime Minister Najib Razak to kill Altantuya, who was also alleged to be Najib’s former mistress.

Down the family tree

Where on earth are Haji Mohd Najib and his UMNO-BN government leading us to? The economy is going south. The social fabric, since nothing is being done, is nearly in tatters. The education system is in limbo. Both the morals and morale of the nation are sinking.

No, there is no such word as "self-esteem" now amongst the major ruling politicians in Malaysia. The entire Cabinet, with the exception of Idris Jala who has told us twice that Malaysia can go bankrupt, couldn't care less.

Yes, it seems that nothing else matters to the entire Cabinet and UMNO-BN as long as the stealing continues; more cows will able to buy condos and some would even be clever enough to buy and sell company shares, such as Najib’s son Mohd Nazifuddin who has already created a name for himself in the latest .

Wee Choo Keong

Posted: 18 Nov 2011 03:57 PM PST

Wee Choo Keong


Question TIme 16-11-2011: Anti-Money Laundering Act

Posted: 17 Nov 2011 06:52 PM PST

TARIKH : 16 NOVEMBER 2011 Tuan Wee Choo Keong [Wangsa Maju] minta MENTERI DALAM NEGERI menyatakan :- (a) pada 31 September 2011, berapakah jumlah wang yang telah dibekukan di bawah setiap kategori kesalahan di bawah Anti-Money Laundering Act (AMLA) dan juga pecahan angka bagi setiap kumpulan etnik iaitu etnik India, Melayu, Cina dan lain-lain dan [...]

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

Posted: 18 Nov 2011 11:54 AM PST

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


PROGRAM SEMASA

Posted: 18 Nov 2011 07:50 AM PST

'MENGOMBAK KEMENANGAN RAKYAT DI KUALA PILAH'
21 November 2011/ISNIN
Pekan Seri Menanti, Kuala Pilah
8.00 malam
Pengombak Semangat:
Ketua Umum PKR-Dato' Seri Anwar Ibrahim
Ketua Penerangan PKR NS-Ibrahim Yusof
Ketua AMK NS-Nazree Yunus

SEMINAR ADAT PERPATIH & JAMUAN RAKYAT
21 November 2011/Isnin
Pekan Seri Menanti, Kuala Pilah
3.00-7.00pm

'HIMPUNAN WARGA PENEROKA & PELANCARAN MANIFESTO PRU'
21 November 2011/Isnin
Felda Palong 6, Jempol
8.30 malam
Cetusan Semangat oleh:
Ketua Umum PKR-Dato' Seri Anwar Ibrahim
Timbalan Setiausaha Agung PKR-T.Kumar
Pengerusi PKR NS-YB Dato' Kamarul Baharin Abbas
Naib Ketua PKR Jempol-Rebin Birham

SEMUA DIJEMPUT HADIR

KEADILAN kesal ibu bapa dipaksa ke pejabat Umno kutip RM100

Posted: 18 Nov 2011 07:46 AM PST

PETALING JAYA: Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin mendedahkan sekumpulan murid dari kawasan Parlimen Ampang dipaksa ke pejabat Umno untuk menerima bantuan persekolahan RM100

"Saya dapat panggilan dari guru besar dan ibu bapa yang memberitahu murid-murid terpaksa dibawa ke bangunan Umno Ampang untuk menerima wang itu," katanya.

Kejadian itu adalah yang pertama kali berlaku walaupun KeadilanDaily sebelum ini mendedahkan surat pekeliling Kementerian Pendidikan mensyaratkan pentadbir sekolah menjemput pemimpin BN setempat untuk penyampaian bantuan RM100 itu.

Zuraida berkata, sumbangan itu sepatutnya disalur terus kepada sekolah, sebaliknya ia disampaikan Ketua Bahagian Umno Ampang, Ismail Kijo di bangunan Umno Ampang, Jalan Bukit Belacan.

Menyifatkan perbuatan sebagai petanda Umno terdesak untuk menipu rakyat bagi mendapatkan undi, beliau mendapat maklumat murid-murid itu dari Sekolah Rendah Kebangsaan Ampang.

"Umno terdesak dan hilang punca. Mereka cuba untuk tunjuk baik tetapi nampaknya strategi itu memakan diri," katanya.

Projek lembu: PKR tuntut k'jaan dedah kertas kabinet

Posted: 18 Nov 2011 07:39 AM PST

Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli hari ini menuntut kerajaan supaya mendedahkan kertas mesyuarat jemaah menteri berhubung keputusan kerajaan menganugerahkan projek lembu fidlot kontroversi kepada keluarga menteri pembangunan wanita, Datuk Seri Shahrizat Jalil.

Rafizi berkata, perkara itu perlu dijelaskan untuk memastikan sejauh mana penglibatan Shahrizat dalam proses menganugerahkan projek berkenaan kepada syarikat National Feedlot Corporation Sdn Bhd yang diketuai sumai menteri berkenaan, Datuk Seri Mohammad Salleh Ismail.

NONE"Dalam kes ini ada terlalu banyak proses buat keputusan di peringkat kabinet, di peringkat kementerian pertanian.

"Keputusan dibuat antara tahun 2006 hingga 2008 termasuk juga pinjaman RM250 juta, semua ini melibatkan kertas kabinet.

"Jadi soalan kami, berapa luaskan penglibatan Datuk Seri Shahrizat Jalil dalam proses membuat keputusan itu?," soalnya dalam sidang media di ibu pejabat PKR petang ini.

Katanya lagi, langkah kerajaan untuk mendedahkan kertas berkenaan merupakan satu permulaan baik, apatah lagi apabila Mohamad Salleh sendiri, selaku pengerusi eksekutif NFC, mengakui bahawa pinjaman berkenaan diluluskan tanpa sebarang jadual pinjaman.

Satu unsur rasuah

Rafizi berkata demikian ketika mengulas penjelasan yang diberikan Mohamad Salleh berhubung jumlah kerugian yang ditanggung syarikat berkenaan sebelum ini, seperti dilaporkan akhbar Berita Harian hari ini.

Dalam penjelasannya, Mohamad Salleh berkata, dakwaan bahawa kerajaan melupuskan pinjaman berkenaan kerana kerugian yang dialami NFC merupakan "rumusan tidak matang."

Sebaliknya, Mohamad Salleh berkata perjanjian pinjaman berkenaan tidak menyatakan jadual pembayaran balik, dan syarikat itu pula masih dibenarkan membuat bayaran balik dalam tempoh tertentu.

pakatan rakyat convoy visit national feedlot corporation 031111 abbatoirMaka, NFC tidak melanggar perjanjian pinjaman berkenaan, kata Mohamad Salleh lagi seperti dilaporkan.

Mengulas lanjut, Rafizi berkata pengakuan Mohamad Salleh bahawa pinjaman kepada NFC itu dibuat tanpa jadual bayaran balik juga merupakan satu unsur rasuah dan perlu disiasat kerajaan.

Tambahnya, siasatan juga perlu dilakukan ke atas pengakuan Mohamad Salleh bahawa syarikat itu diberikan projek berkenaan walau tidak mempunyai pengalaman untuk menjalankan projek berimpak tinggi itu, seperti dilaporkan akhbar New Straits Times hari ini.

"Kalau proses telus digunakan, syarikat ini tidak dapat projek ini. Dia tidak layak dan tidak ada pengalaman," kata Rafizi lagi.

Tambahnya, PKR juga akan membuat laporan kepada SPRM, susulan kepada laporan yang dibuat sebelum ini berhubung pembelian kondominium mewah oleh satu lagi syarikat milik keluarga menteri berkenaan.

Keadilan Bahagian Tampin

Posted: 18 Nov 2011 11:26 AM PST

Keadilan Bahagian Tampin


PRU-13: PKR Tampin komited & sedia bertanding!

Posted: 18 Nov 2011 10:11 AM PST

PKR Tampin menyatakan kesediaan untuk menyertai PRU-13 bukan sekadar menjadi jentera untuk membantu rakan komponen PR Tampin tetapi adalah untuk turut bertanding di mana-mana kerusi Dun samada N35 Gemencheh atau N34 Gemas atau P133 Parlimen Tampin.

PRU 1999 PKR Tampin ketika itu telah bertanding di Dun Kota (ketika itu berada dalam Parlimen Tampin). Perolehan undi popular KEADILAN amat memberangsangkan dengan jumlah 2,515 undi (36.09%). BN ketika itu menang dengan majoriti bawah dua ribu undi iaitu 1,929 undi.

Perolehan undi kepada KEADILAN waktu itu melonjak 1,720 undi berbanding perolehan undi PAS yang bertanding dalam PRU 1995 dan hanya memperolehi undi hanya 795 undi. Ia adalah swing undi yang memberangsangkan kepada KEADILAN iaitu 24.28%. Majoriti BN pada PRU 1995 di DUN Kota adalah 5,142 menyusut kepada 1,929 undi majoriti iaitu pengurangan sebanyak 3,213 undi.

Jika ukuran sejarah lampau diukur sebagai bukti penerimaan dan pencapaian, maka seharusnya di Tampin pada PRU-13 kali ini PKR wajib masuk bertanding. Hal ini tidak boleh dinafikan oleh PAS Tampin. Hakikat politik (real-politic) harus dilihat dan dinilai bukan lagi sekadar 'memandang' hasrat PKR itu sebagai saingan atau gugatan kepada politik PAS.

Demi mewujudkan kesepakatan sebagai Pakatan Rakyat, maka kewujudan PKR Tampin harus diterjemahkan dengan memberi laluan PKR masuk bertanding samada di Dun atau Parlimen. Secara penelitian data, PKR Tampin berhasrat untuk bertanding di Gemencheh atas faktor pemilih Bukan Melayu meliputi hampir 40% daripada keseluruhan pemilih berdaftar di Gemencheh.

Akan tetapi jika diberi laluan di lain kawasan, PKR Tampin juga tetap sedia masuk bertanding atas prinsip perjuangan lawan tetap lawan. PKR mempunyai konsep tidak mengira kawasan hatta seperti Dun Gemas sekalipun kerana pencapaian PKR di kawasan yang majoriti Melayu tetap memberangsangkan. Ia terbukti di Dun Palong dan Juasseh yang mempunyai pemilih Melayu melebihi 70%.

Sesi Penerangan Isu Fidlot Bersama Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli

Posted: 18 Nov 2011 09:44 AM PST

Jawatankuasa Cabang Tampin bersama Rafizi Ramli


17 November 2011/Khamis
Pejabat PKR NS, Jalan Rahang, Seremban
6.00 petang

Satu sesi penerangan isu Fidlot Gemas telah dilangsungkan dengan kehadiran seluruh Jawatankuasa Cabang Tampin. Taklimat dan penerangan isu tersebut telah disampaikan oleh Pengarah Strategik PKR Pusat iaitu saudara Rafizi Ramli.

Sesi ini turut dihadiri beberapa pimpinan cabang lain di Negeri Sembilan untuk mendapatkan penjelasan secara terperinci.

Turut hadir semua ADUN PKR Negeri Sembilan iaitu YB Chai Tong Chai (Chuah), YB Aminuddin Harun (Sikamat), YB Rashid Latiff (Ampangan) dan YB M.Ravi (Port Dickson).

BULETIN RAKYAT

Posted: 18 Nov 2011 11:06 AM PST

BULETIN RAKYAT


TS KHALID ~ DUN SELANGOR TIDAK AKAN DIBUBAR SEHINGGA JUN 2012

Posted: 17 Nov 2011 09:10 PM PST

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata beliau tidak akan membubarkan Dewan Undangan Negeri Selangor jika pilihan raya umum diadakan sebelum Jun 2012.

"Saya sebagai Menteri Besar hari ini menyatakan pendirian kerajaan negeri bahawa jika pilihanraya umum dilakukan kurang enam bulan maka kita tidak akan sertai tetapi jika sebaliknya negeri Selangor akan bersama dalam pilihan raya itu.

"Ini adalah ingin memastikan segala apa yang kita janjikan pada belanjawan kali ini dapat dipenuhi sepenuhnya serta rakyat dapat menikmati apa yang telah kita janjikan.

"Banyak yang kerajaan negeri telah janjikan dan kita mahu pastikan ia dapat dilaksanakan sepenuhnya," katanya selepas majlis penutup sidang Dewan Undangan Negeri Selangor hari ini.

Pada sidang akhbar itu, Abdul Khalid juga menolak dakwaan bahawa Pakatan Rakyat Selangor tidak yakin akan memenangi pilihan raya itu.

"Kita kena fikir positif dan apa yang dilakukan ini adalah untuk kebaikan, untuk apa kita berbahas tentang bajet dan sebagainya jika kita turut sama dalam pilihan raya sehinggakan apa yang dijanjikan pada belanjawan kali ini tidak dapat ditunaikan sepenuhnya," katanya.

Pada masa yang sama Abdul Khalid juga meminta setiap pihak menghormati intitusi di negeri ini terutamanya Institusi Raja, Dewan Negeri, Kerajaan Negeri dan rakyat.

"Sebagai menjadikan sebuah negeri yang harmoni setiap pihak perlu bekerjasama tanpa ada sebarang sikap prasangka dan yang perlu dilakukan oleh wakil-wakil yang dipilih oleh rakyat adalah melaksanakan apa yang telah diamanahkan," katanya.

malaysiakini/-

MEDIA Rakyat MALAYSIA

Posted: 18 Nov 2011 03:36 AM PST

MEDIA Rakyat MALAYSIA


TS KHALID ~ DUN SELANGOR TIDAK AKAN DIBUBAR SEHINGGA JUN 2012

Posted: 17 Nov 2011 09:13 PM PST

DS NIZAR TEGUR ROSMAH YG MEMBAZIR ~ JANGAN JADIKAN IDOLA WANITA

Posted: 17 Nov 2011 08:57 PM PST

Anwar Ibrahim

Posted: 17 Nov 2011 07:22 PM PST

Anwar Ibrahim


Statement of the ASEAN Parliamentary Group on the trial of the Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim

Posted: 17 Nov 2011 09:03 AM PST

11. November 2011

Stellungnahme der Parlamentariergruppe ASEAN zum Prozess gegen den malaysischen Oppositionsführer Anwar Ibrahim

Der Vorsitzende der Parlamentariergruppe ASEAN, Dr. Thomas Gambke, der im Rahmen des Programms “Parlamentarier schützen Parlamentarier” die Patenschaft für den malaysischen Oppositionsführer Anwar Ibrahim übernommen hat, erklärt im Namen des Vorstands der Parlamentariergruppe:

“Wir beobachten aufmerksam und kritisch den Verlauf des Prozesses gegen Oppositionsführer Anwar Ibrahim, der nach einem abschließenden Verhandlungstag am 23. November voraussichtlich im Dezember zum Abschluss kommen wird. Bereits während eines Delegationsbesuches in Malaysia Anfang 2011 fanden wir den Verdacht bestätigt, es könne sich um einen Prozess handeln, mit dem ein politisch unliebsamer Gegner ausgeschaltet werden soll.

Die Verteidigung von Anwar Ibrahim wurde in dem sich über mehr als zwei Jahre hinziehenden Verfahren immer wieder in ihrer Arbeit behindert. Die Tatsache, dass nun Ende dieses Jahres mit einer Verurteilung von Anwar Ibrahim wegen des Vorwurfs des homosexuellen Verkehrs zu rechnen ist, scheint uns nicht zufällig in zeitlicher Nähe zu Parlamentswahlen im Frühjahr 2012 zu stehen. Mit einer Verurteilung würde der Oppositionsführer sein Abgeordnetenmandat verlieren und wäre die gesamte Oppositionsbewegung geschwächt.

Wir appellieren an die malaysische Regierung, die Bewegung für eine demokratische Reform des Wahlsystems, deren führender Repräsentant Anwar Ibrahim ist, zu respektieren, und deren Ziele ernst zu nehmen. Maßnahmen zur Verhinderung von Wahlbetrug und mehr Möglichkeiten für Oppositionsparteien, die heute in bereits fünf der insgesamt dreizehn Regionen Malaysias regieren, in öffentlichen Medien für ihre Ziele zu werben, sollten geschaffen werden. Eine politisch motivierte Verurteilung von Anwar Ibrahim würde dem internationalen Ansehen Malaysias schaden.”

Dem Vorstand der Parlamentariergruppe ASEAN (Brunei, Indonesien, Kambodscha, Laos, Malaysia, Myanmar, Philippinen, Singapur, Thailand, Vietnam) gehören als Vorsitzender Dr. Thomas Gambke (BÃœNDNIS 90/DIE GRÃœNEN) sowie als  stellvertretende Vorsitzende Dr. Michael Fuchs (CDU/CSU), Holger Ortel (SPD), Dr. h.c. Jürgen Koppelin (FDP) und Caren Lay (DIE LINKE.) an.

—————————

November 11, 2011

Statement of the ASEAN Parliamentary Group on the trial of the Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim

Chair of the ASEAN Parliamentary Group Dr. Thomas Gambke, within the framework of the "MPs protect MPs" program in sponsorship of Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim, says on behalf of the Board:

“We are carefully observing the trial of opposition leader Anwar Ibrahim which is set to resume on November 23 and due for completion in December. During a visit to Malaysia at the start of 2011, our suspicions were confirmed that the trial may well be a process of eliminating political opponents.

The team of lawyers defending Anwar Ibrahim were gravely disadvantaged during the entire two years of the drawn-out trial. We believe that the timing of the impending conviction of Anwar Ibrahim on sodomy charges has been planned to coincide with the Parliamentary elections due in spring 2012. If convicted, the opposition leader would lose his parliamentary seat thus weakening the entire opposition movement.

We appeal to the Malaysian government to respect and regard seriously the goals of the movement for democratic reform of the electoral system, whose leading figure is Anwar Ibrahim. Measures to prevent electoral fraud should be introduced together with greater access to the public media for the opposition parties which to date are in control of five of the thirteen States of Malaysia. A politically motivated trial of Anwar Ibrahim would only damage the international image of Malaysia."

The Board of the ASEAN Parliamentary Group (Brunei, Indonesia, Cambodia, Laos, Malaysia, Myanmar, Philippines, Singapore, Thailand, Vietnam) includes its chairman, Dr. Thomas Gambke (Alliance 90/The Greens), and deputy chairman Dr Michael Fuchs (CDU / CSU), Holger Ortel (SPD), Dr. hc Jürgen Koppelin (FDP) and Caren Lay (THE LEFT.)

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

PM Perlu Malu ISA Diguna Lagi

Posted: 17 Nov 2011 03:30 AM PST

Malaysiakini

Penahanan terbaru sekumpulan lelaki bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) disifatkan “mengesahkan kesangsian” rakyat terhadap pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk memansuhkan akta itu sebelum ini.

“Kini ia amat pasti bahawa pengumuman itu hanyalah untuk kepentingan politik Najib dan tidak serius dan jujur dalam memansuhkan akta zalim ini,” kata Pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) Syed Ibrahim Syed Noh dan Penyelaras NGO hak asasi Suaram E Nalini.

Malaysiakini

Perdana menteri pada malam hari Malaysia mengumumkan akan memansuhkan ISA dan Akta Buang Negeri 1959 serta akan mengkaji semula undang-undang lain bagi memastikannya memenuhi kehendak semasa.

Dalam kenyataan bersama Syed Ibrahim dan Nalini hari ini, mereka mempersoalkan sama ada Najib cuba memperdayakan rakyat Malaysia berhubung penangkapan pertama selepas pengumuman pemansuhan ISA pada 15 September lalu.

“PM perlu berasa malu atas penangkapan ini,” kata mereka sambil menyifatkan tuduhan ke atas kumpulan lelaki itu masih tidak pasti.

Polis dilaporkan menggunakan ISA di Sabah kerana didakwa terbabit dengan kegiatan militan yang menggunakan Tawau sebagai tempat transit senjata dan dipercayai mempunyai kaitan dengan kumpulan Abu Omar yang beroperasi dari Kalimantan.

Senaraikan nama, status

Bagaimanapun, memetik sumber, laporan Berita Harian dan The New Straits Times itu tidak sepakat sama ada 10 atau 11 orang ditahan bawah akta kontroversi itu.

GMI dan Suaram pula menyifatkan jumlah dilaporkan hanyalah angka “tidak rasmi” kerana sumber mereka memaklumkan kemungkinan 14 orang ditahan.

Kedua-dua NGO itu turut menyenaraikan nama invidividu yang didakwa ditahan, termasuk status pekerjaan mereka.

Menurut GMI dan Suaram, identiti mereka: Mohd Nazri Dollah (guru agama), Yusof Saripuddin (peniaga ayam) Muhd Adnan Umar dan Darto Bandu (guru tuisyen), Muhd Abduh Umar (pemandu lori), Faizal Hamma dan Joni @ Muadz (pengedar akhbar harian) dan Bakar Baba (guru).

Tiga lagi individu lain – dikenali Adwan, Azmi dan Suriadi – tidak dinyatakan nama penuh dan status pekerjaan mereka.

Pesuruhjaya polis Sabah Datuk Hamza Taib ketika dihubungi dilaporkan enggan mengulas penahanan tersebut kerana kes itu dikendalikan Bukit Aman.

‘Amaran sebelum ditahan’

Sementara itu, jabatan undang-undang dan hal ehwal Sabah dan Sarawak Pemuda PAS berkata pihaknya terkejut dengan penahanan itu setelah dimaklumkan keluarga mangsa – sepuluh daripada tahanan didakwa pendakwah.

Pengerusi kedua-dua jabatan itu Ahmad Zamri As'ad Khuzaimi dan Abang Ahmad Kardee Abang Masagus mendakwa, mereka percaya tangkapan itu rentetan laporan PAS Sabah bahawa ahli-ahlinya diberikan amaran oleh polis supaya tidak terlibat dengan program politik dan dakwah sekiranya tidak mahu ditangkap.

“Justeru, kami percaya bahawa tangkapan ini hakikatnya adalah bermotifkan politik semata-mata dan langsung tidak mempunyai kaitan dengan Seksyen 73(1) ISA,” kata mereka dalam kenyataan bersama.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Memoir Syed Husin: Apabila Idealisme Bergabung Dengan Kuasa

Posted: 17 Nov 2011 02:19 AM PST

Merdeka Review

“Biasanya kita sebut tentang politik dia bersangkut paut dengan kuasa.  Tetapi dengan Dr.Syed Husin Ali, politik ini dalam pandangan saya, politik Syed Husin Ali ini tidak bersangkut paut dengan kuasa.  Dia hanya sangkut paut dengan idealisme dan prinsip perjuangan.”

Demikianlah kata-kata Tian Chua, Naib Presiden PKR dalam Majlis Pelancaran Memoir Perjuangan Politik Syed Husin Ali, di Pusat Konvensyen Shah Alam, semalam.  Tian Chua mengakui bahawa Syed Husin Ali adalah idola politik pertamanya ketika dirinya balik dari luar negeri.  “Kita menyokong Syed Husin Ali (pada ketika itu) bukan dengan tujuan untuk tukar kerajaan.  Bukan tujuan untuk melaksanakan prinsip-prinsip atau dasar-dasar baru.  Hanya (kerana) pada waktu itu kita rasa kita perlu satu suara untuk golongan yang dipinggirkan, golongan yang ditindas.  Kita perlukan a voice of conscience in the parliament.”

Bagaimanapun, Tian Chua yang secara rasminya terlibat dalam politik selepas Anwar Ibrahim dipecat dari jawatan Timbalan Perdana Menteri, menganggap sejarah perjuangan politik Syed Husin Ali tidak boleh dipisahkan daripada Anwar Ibrahim, tokoh yang mewakili politik “kuasa”.  Gabungan politik antara Syed Husin Ali dengan Anwar Ibrahim telah memberi imaginasi bahawa kedua-dua kuasa dan idealisme boleh digabungkan, dakwa Tian Chua.

Syed Husin Ali adalah pensyarah di Universiti Malaya ketika Anwar Ibrahim memimpin gerakan mahasiswa pada tahun 1970-an.  Anwar menyertai UMNO-BN pada tahun 1982, berada dalam sistem kerajaan untuk 16 tahun sebelum dipecat pada 2 September 1998.  Sementara Syed Husin Ali kekal sebagai pembangkang yang tidak pernah menang dalam PRU, memimpin Parti Rakyat Malaysia (PRM).  Syed Husin Ali dan Anwar bertemu semula, dengan pencantuman PRM dan Parti Keadilan Nasional (ADIL), dan berada dalam perjalanan yang sama sehingga ke hari ini.

Untuk Tian Chua, Syed Husin Ali umpama jambatan antara dua generasi, iaitu generasi sebelum merdeka (yang memikirkan bentuk dan corak negara selepas merdeka), dengan generasi selepas merdeka yang diwakili Anwar (yang cuba merealisasikan impian negara yang ingin dibentuk).  Kedua-dua tokoh ini telah mengumpul pengalaman yang berbeza sepanjang perjuangan mereka, malah secara berseloroh Tian Chua menggesa Anwar untuk menulis memoir beliau selepas penerbitan memoir Syed Husin Ali.

Kira-kira 1,000 orang hadir dalam Majlis Pelancaran Memoir Perjuangan Politik Syed Husin Ali, kebanyakannya terdiri daripada pimpinan PKR.  Sebelum majlis dirasmikan Menteri Besar Selagor Khalid Ibrahim, Ketua Pembangkang Parlimen Anwar Ibrahim, Sasterawan Negara A.Samad Said, Tian Chua dan bekas pimpinan PRM Sanusi Osman diundang untuk memberi ucapan.  Turut hadir termasuklah Professor Emeritus Khoo Kay Khim, bekas ahli parlimen Kok Lanas, Abdullah Ahmad dan lain-lain lagi.

Syarat jadi calon…

Anwar tidak lupa untuk mengungkit kisah pencantuman PRM dan KeADILan, yang berlaku ketika dirinya berada dalam penjara.  “Parti KeADILan mendapat dokongan massa pada ketika itu, Parti Rakyat punyai rekod pejuang-pejuang yang pertahankan idealisme, yang tidak mudah digugat keyakinan mereka, dibeli, ataupun diugut.”

Ketua Umum PKR ini mengakui bahawa dirinya mencadangkan dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Pusat PKR, agar majlis pelancaran memoir ini dijadikan acara yang penting untuk parti dan kerajaan negeri Selangor.

“Dalam politik ini bukan sekadar mainan kata-kata, dia mesti melalui keyakinan.  Dan buku ini membantu kita memahami peristiwa, latar belakang…”  Malah, berkali-kali Anwar (gambar kanan) menekankan, “Jadikan parti kita dan susuk perjuangan ini tidak sekadar retorika politik biasa, tapi satu tradisi dan budaya ilmu yang kuat, yang tabah, yang boleh membantu kita pertahankan idealisme ini, sama ada kita berkuasa di negeri, atau sekarang sebagai pembangkang, apatah lagi cabaran lebih besar, bila…Insyaallah, kita tawan Putrajaya.”

Malah, secara berjenaka beliau memberi amaran, “Kalau saya dapati mana-mana tokoh yang tidak selesai menelaah buku (ini), dia tidak akan dipertimbangkan menjadi calon nanti…”, disambut dengan gelak ketawa dan tepukan di bawah pentas.

Tiada kemenangan tanpa pengorbanan

Dalam ucapannya yang ringkas, bekas Timbalan Presiden PKR Syed Husin Ali berkata, “Saya tahu tujuannya bukan untuk memuji dan memuja, tetapi apa yang hendak dilakukan oleh saudara Anwar ialah meneruskan dan menggalakkan tradisi keintelektualan dalam parti.”

“Kita harus bergerak bukan dari segi politik saja, sebab perubahan dalam politik itu satu aspek.  Kita harus buat perubahan dalam kebudayaan, dalam ilmu, selain daripada bidang-bidang seperti politik, ekonomi dan sebagainya.”

Menyambung kisah A.Samad Said yang menceritakan bagaimana Ahmad Boestamam memulangkan dua beg wang yang diserahkan kepadanya, hanya kerana tidak pasti punca dari mana sebahagian wang itu datang, Syed Husin Ali mengambil kesempatan untuk menempelak pemimpin zaman sekarang yang bukan sahaja keluar parti apabila didatangi wang dalam beg, malah terus menghentam parti dan pemimpin selepas keluar parti.

Sebelum mengakhiri ucapannya, Syed Husin Ali tidak lupa menegur sesetengah wakil rakyat yang bercita-cita menawan Putrajaya, tetapi tidak menjejak langkahnya ke kawasannya selepas menang disokong pengundi.  Beliau menyeru agar pimpinan muda meneladani semangat pengorbanan pemimpin dahulu, sambil mengingatkan, “Dalam perjuangan mesti ada pengorbanan.  Tanpa pengorbanan, tidak akan ada kemenangan.”

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 17 Nov 2011 11:50 AM PST

Anak Muda Kampung Nak Senang


Gelombang kemarahan rakyat terhadap KTMB, SPAD

Posted: 16 Nov 2011 06:30 PM PST



Gelombang kemarahan rakyat (bukan gelombang lautan biru) terdapat kedaifan sistem pengangkutan awam di Malaysia ini sudah sampai ke kemuncaknya apabila Utusan Malaysia 17 November 2011 menyiarkan surat keluhan rakyat yang berjela-jela panjangnya.

Jangan sudah terhantuk baru nak terngadah seperti apa yang berlaku kepada Menteri Besar Negeri Sembilan di http://mohdtaufek.blogspot.com/2011/11/sudah-terhantuk-baru-nak-terngadah.html

Juga masalah Pengangkutan Awam makin teruk zaman Kerajaan BN di http://amkns.blogspot.com/2011/11/pengangkutan-awam-makin-teruk-zaman.html

UTUSAN MALAYSIA
17 November 2011

Surat terbuka kepada KTMB, SPAD

"TOLONG! Tolong! Jangan tolak! Ada budak kecil!"

"Jangan tolak! Ada orang tua la! Bahaya la!"

"Kalau ada yang mati terpijak atau terhimpit baru mahu buat sesuatu!"

"Aku tak peduli! Dah dua kali aku miss naik sebab penuh sangat! Kali ini aku akan rempuh, tidak kira apa nak jadi, jadi la."

"Pasal apa la, sekarang ini dah tidak ada hentian terhad (limited stop)?"

"Pengumuman pun tidak ada? Batal ke apa ni?"

"Mana nak berbaris ini? Hijau ke? Merah atau biru? Tidak ada pengumuman pun?" (seketika kemudian...) "La! Komuter sampai pun tidak ada pengumuman!

"Batal lagi! Tergendala lagi ! Apa cerita ini?"

"Woi! Panasnya! Air-con tidak ada pula! Hisss…"

Dialog-dialog di atas adalah biasa kita dengar khususnya pengguna perkhidmatan komuter dan saya adalah salah seorangnya.

Saya mula menggunakan perkhidmatan KTM Komuter sejak tahun 2008 lagi dari Padang Jawa ke stesen KL Sentral setiap hari. Pada pendapat saya, ada tiga fasa yang berbeza sepanjang saya menggunakan perkhidmatan ini.

FASA 1:

PERKHIDMATAN setiap 20 minit (kalau tidak silap saya). Apa yang saya ingat, perkhidmatannya sentiasa lambat, tidak mengikut masa yang ditetapkan, juga selalu batal sebab yang saya tidak pasti. Saya yang baru berpindah pejabat dari Bandar Sunway ke Plaza Sentral terpaksa menghadapi pengalaman ini dengan sabar. Ramai rakan kembali menggunakan kereta sendiri. Sebabnya seperti yang saya nyatakan seperti di atas tadi. Bila waktu pulang (dari laluan KL ke Pelabuhan Klang), pengguna berebut hanya sebab ingin tempat duduk, waktu itu pengguna tidak terlalu ramai.

FASA 2:

PERKHIDMATAN setiap 30 minit, dengan alasan untuk memastikan tiada perkhidmatan/trip yang lambat dan batal. Ia satu tindakan untuk menaikkan mutu perkhidmatan.

Seingat saya mutu perkhidmatan agak meningkat sedikit dan agak jarang komuter datang lambat cumanya, pengguna mulai ramai, mungkin pekerja dari pejabat-pejabat baru di sekitar KL Sentral. Maka pada waktu balik, pengguna berebut-rebut untuk memastikan dapat masuk dan bukan lagi untuk mendapat tempat duduk.

FASA 3:

PERKHIDMATAN laluan terhad (limited stop) telah diperkenalkan pada waktu puncak yang menjadikan masa selama 15 minit. Agak membantu pada mulanya tetapi kemudiannya tidak konsisten terutamanya laluan Pelabuhan Klang ke Batu Cave. Ini menyebabkan kesesakan yang luar biasa pada waktu puncak. 'Diburukkan' lagi dengan pertambahan pengguna selepas SSM, UEM, NSN (Nokia Siemen), Axiata, 1 Sentral (pejabat) dan lain-lain. Sepatutnya apabila ramai pengguna, maka perkhidmatan hendaklah dipertingkatkan. Ini tidak, ia semakin merosot. Pada hari surat ini ditulis (10/11/2011), tiada lagi perkhidmatan laluan terhad (setiap 15 minit). Pada waktu puncak, kadang kala pengguna hanya dapat masuk pada trip yang ke-2 atau ke-3, dan bayangkan setiap trip adalah selama setengah jam (masa menunggu).

Pun begitu saya dapati perkhidmatan dari Rawang ke Seremban agak memuaskan. Selain perkhidmatan laluan terhad yang agak konsisten, ia juga mempunyai perkhidmatan baru enam koc yang menyebabkan tiada kesesakan yang luar biasa berlaku.

Saya berpendapat perkhidmatan enam koc diperkenalkan kepada laluan ini adalah disebabkan jumlah pengguna yang lebih ramai dari laluan Pelabuhan Klang ke Batu Cave, tidak syak ia merupakan sesuatu pilihan yang tepat. Saya mendapati komposisi kaum untuk laluan ini Melayu 35%, Cina 35%, India 10% dan lain-lain 20%.

Sekiranya kita lihat perkhidmatan LRT, kita akan dapati komposisi kaum ialah Melayu 20% India 20% Cina 50% dan lain-lain 10%.

Perkidmatan LRT memang cemerlang, dengan perkhidmatan setiap 3 minit atau 8 minit dan terlalu jarang tergendala, menyebabkan perkhidmatannya merupakan satu mimpi bagi pengguna perkhidmatan komuter.

Sayangnya ia hanya berakhir di Kelana Jaya (tiada bagi penduduk Klang dan Shah Alam) dan juga rancangan LRT extension tidak membantu kerana tidak melalui tempat kami tetapi terus ke Subang Jaya dan Puchong. Bagaimanapun, ia juga kelak dapat offload pengguna majoriti kaum Cina terutama di Subang Jaya dan sedia maklum kaum Cina juga merupakan penduduk nmajoriti di Puchong. Saya akui dari segi pasaran dan kuasa membeli menyebabkan dua tempat ini dipilih untuk LRT extension.

Maka saya ingin cadangkan supaya:

* Untuk jangkamasa terdekat ini, sila pastikan perkhidmatan hentian terhad dijalankan semula seberapa segera di laluan Pelabuhan Klang ke Batu Cave.

* Sila buat pengumuman dengan konsisten terutama waktu puncak, seperti perkhidmatan dibatalkan.

* Laluan Pelabuhan Klang ke Batu Cave diutamakan (priority) untuk permulaan pengurusan koc yang baru tiba (Kereta Api Unit Gandaan Elektrik EMU) iaitu bulan depan dan bulan selanjutnya kerana kami menanggung derita yang paling berat setakat ini.

* Pihak KTM dengan seberapa segera memberi tahu perkembangan mengenai koc baru ini.

* Saya juga ingin menjemput menteri dan pegawai yang berkaitan melawat kami tetapi bukan waktu tengah hari (waktu bukan puncak) tetapi waktu puncak di KL Sentral (pukul 5 petang hingga pukul 7). Boleh melihat sendiri betapa berbahayanya keadaan tersebut.

* Buat rancangan masa panjang, dan gunakan aset KTM yang berharga untuk mengubah perkhidmatan sedia ada kepada perkhidmatan lebih baik seakan-akan LRT dan MRT.

Saya juga berharap agar Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) turut melihat perkara ini.

PENGGUNA TETAP KOMUTER
Jalan Paladium, Shah Alam

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1117&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_01.htm

Thursday November 17, 2011
More stage bus services nationwide may be dropped

PETALING JAYA: More stage bus services nationwide will be terminated by month-end, like what has taken place in Seremban, if the government does not bail them out, the Pan Malaysian Bus Operators Association warned.

Its president Datuk Ashfar Ali said stage bus operators have, since December last year, pleaded to the Government to buy over its businesses as it could not cope with "bleeding losses".

"Last month, we wrote to the heads of six state governments that about 80 bus routes, involving 400 buses, belonging to 17 bus companies will have to cease operation by the end of this month if the Government does not buy over their operations," said Ashfar, when contacted.

The six states are Negri Sembilan, Kelantan, Kedah, Perak, Penang and Pahang.

"There has not been any response from any of them.

"Today, several stage buses in Seremban had to terminate their services because they cannot cope with the losses," Ashfar said.

"We apologise to the commuters but the bus operators could no longer handle the situation."

Ashfar said that a Negri Sembilan bus company serving two routes in Tampin had to close shop.

"They could not even pay their employees compensation," he said.

Ashfar said the Malacca government, however, had agreed to buy over stage bus companies and will begin operating in 2012.

He added that employees of the bus companies were even given compensation by the state government.

"I hope the other heads of (state) government will follow what the Malacca chief minister (Datuk Seri Mohd Ali Rustam) has done.

"Not only were the bus operators able to sell their buses and pay off their creditors, but commuters were also assured of continued bus services," Ashfar said.

Ashfar said the association had written to the Prime Minister, the Transport Minister and the Land Public Transport Commission, but received no "encouraging response".

In May, The Star reported that hundreds of locations nationwide will be without transport as companies which are members of the association had stopped operating.

Stage bus operators have been hit hard by spiralling operations and maintenance costs and the competition from rail transport.

http://thestar.com.my/news/story.asp?sec=nation&file=/2011/11/17/nation/9923157#13214912780801&if_height=536

Jeti di Pahang semakin uzur, malu kat pelancong asing

Posted: 16 Nov 2011 06:29 PM PST



Kedudukan jeti Kampung Bangau Parit bukanlah jauh sangat dengan bandar Temerloh, Jadi apa salahnya kerajaan bantu baik pulih jeti ini? Saya sendiri pernah lihat dua warga emas tergelincir semasa menaiki tebing yang tidak bertangga, mereka terpaksa meredah lumpur dan selut untuk naik ke tebing. Mohd. Sofi berkata, kadang-kadang dia sendiri malu dan tidak tahu untuk memberikan jawapan apabila ditanya oleh pelancong asing.

Beberapa penderitaan rakyat di Pahang yang dilaporkan sebelum ini di http://amkns.blogspot.com/2011/10/alahai-kesian-rakyat-pahang-tak-de.html

TEMERLOH 16 Nov. 2011 - Kecanggihan teknologi masa kini banyak mengubah bentuk pengangkutan masyarakat yang sebelum ini turut bergantung kepada pengangkutan air.

Namun begitu, bagi lebih 300 penduduk di 25 perkampungan tradisional dekat sini, pengangkutan air masih digunakan secara meluas dalam urusan seharian mereka.

Oleh itu, jeti yang semakin dilupakan oleh masyarakat negara ini masih menjadi infrastruktur utama bagi penduduk di kampung-kampung di sekitar Sungai Pahang.

Justeru, mereka berharap kerajaan dapat membaik pulih jeti Kampung Bangau Parit di sini yang digunakan sejak berpuluh-puluh tahun dahulu berikutan keadaannya yang semakin uzur dan boleh mengundang nahas.

Jeti yang digunakan oleh penduduk sebagai laluan utama menyeberangi Sungai Pahang dengan bot penambang itu kali terakhir dinaik taraf kira-kira 15 tahun dahulu.

Keadaan jeti yang semakin uzur dan tidak bertangga sangat berbahaya terutama kepada warga emas dan pelajar sekolah yang masih menggunakannya untuk ke seberang sungai.

Jeti terbabit adalah tapak asal yang mana penduduk dari seberang Sungai Pahang menggunakannya hampir seabad lalu ketika belum wujud jambatan menghubungkan dua kawasan berkenaan.

Seorang penduduk, Mohamad Othman berkata, jeti itu masih digunakan kerana pengangkutan air di kawasan itu menyingkatkan masa perjalanan terutama dari Jengka ke Temerloh.

Menurutnya, selain itu, di jeti itulah juga penduduk, peniaga dan mereka yang ada urusan di seberang sungai berkumpul kerana ia laluan utama untuk ke seberang.

"Kini walaupun sudah ada jambatan, namun masih ramai yang menggunakannya, terutama para peniaga kecil di Pekan Sehari yang jaraknya hanya 300 meter dipisahkan oleh sungai ini.

"Kampung ini yang paling hujung dan paling hampir dengan pekan atau bandar Temerloh dari seberang sini. Penduduk dari Gunung Senyum masih menggunakan perkhidmatan bot penambang dan jeti ini.

"Sebab itu kami merayu kerajaan mempertimbangkan permohonan untuk membaik pulih jeti ini, kerana bukan sahaja digunakan oleh orang kampung malah pelancong luar turut menggunakannya," kata Mohamad.

Seorang lagi penduduk, Zakaria Salleh berkata, dia menggunakan jeti itu sejak kecil namun keadaannya yang uzur tetap tidak berubah seperti 15 tahun dahulu.

Menurutnya, keadaan jeti di Kampung Bangau Parit jauh berbeza jika dibandingkan dengan Taman Esplanade di Seberang Sungai yang bernilai jutaan ringgit sedangkan kedua-dua jeti ini mempunyai kaitan iaitu mengambil dan menurunkan penumpang.

"Apa salahnya kalau kerajaan bantu baik pulih jeti yang sangat uzur ini kerana ia masih menjadi nadi perhubungan penduduk kampung tradisional.

"Dahulu saya ada dengar peruntukan baiki jeti diluluskan namun sehingga sekarang belum ada tanda untuk membaikinya.

"Kerajaan memberi peruntukan sehingga beratus ribu ringgit untuk bina jeti peniaga ikan di tempat lain. Jadi apalah salahnya jika sedikit peruntukan itu diberi kepada kampung ini untuk memperbaiki jeti yang juga digunakan oleh orang ramai," katanya.

Sementara itu, pengusaha bot penambang, Mohd. Sofi Alias, 19, berkata, beberapa pelancong yang berkunjung ke sini beberapa bulan lalu juga pernah mengeluarkan kata-kata sinis melihatkan keadaan jeti bot penambang yang sangat uzur tetapi masih digunakan penduduk.

Menurutnya, beberapa pelancong dari Singapura yang pada mulanya ingin singgah di Kampung Bangau Parit membatalkan hasrat mereka kerana bimbangkan keselamatan keluarga.

Menurutnya, ada pelancong luar yang tidak percaya apabila mendapati jeti di Kampung Bangau Parit sangat daif dan sangat berbeza dengan jeti di Taman Espalanade.

"Sudah banyak kali pelancong tempatan dan luar tegur dengan kedaifan jeti Kampung Bangau Parit, ada yang tergelak melihat kegagalan kerajaan membaik pulih jeti ketika mereka sibuk mempromosikan keindahan sungai dan ikan patin.

"Kedudukan jeti Kampung Bangau Parit bukanlah jauh sangat dengan bandar Temerloh, Jadi apa salahnya kerajaan bantu baik pulih jeti ini?

"Saya sendiri pernah lihat dua warga emas tergelincir semasa menaiki tebing yang tidak bertangga, mereka terpaksa meredah lumpur dan selut untuk naik ke tebing," katanya.

Mohd. Sofi berkata, kadang-kadang dia sendiri malu dan tidak tahu untuk memberikan jawapan apabila ditanya oleh pelancong asing.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1117&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pahang&pg=wp_01.htm

Berita yang amat memalukan warga PDRM, bukti hilang

Posted: 16 Nov 2011 05:38 PM PST



Pada bulan September 2011, 3 orang pegawai SPRM telah ditahan berkaitan kes rompakan hampir RM1 juta di Lapangan Terbang KLIA. Kini bukti penting, sebahagian dari wang rompakan tersebut yang disimpan di Ibu Pejabat Polis Selangor pula didapati hilang, walaupun bilik simpanan bahan bukti ini dikawal ketat.

Nampaknya Ketua Polis Negara, Menteri Dalam Negeri sudah hilang kawalan terhadap anggota mereka sendiri. Kes yang amat memalukan bukan sahaja PDRM, tetapi rakyat Malaysia.

Cerita berkaitan rompakan hampir RM1 juta yang dikaitkan dengan pegawai SPRM di http://amkns.blogspot.com/2011/09/sprm-penyamun-polis-pengedar-dadah.html

Part of robbery loot goes missing
17 November 2011

Evidence of KLIA heist stolen from state police headquarters

Part of the loot in the RM930,000 robbery at the Kuala Lumpur International Airport on Sept 15 has gone missing from police custody.

The crucial evidence, said to be RM11,000, was kept in the investigating officer's room at the Selangor police headquarters in Shah Alam.

The money was discovered missing last week and investigators believed it was an inside job as all visitors to the police headquarters are strictly vetted.

It is learnt that although there are closed-circuit television cameras (CCTV) installed at various points in the building, there are no CCTVs at the investigating officers' rooms.

The missing money was part of the loot which comprised foreign currencies which was robbed from a group of moneychangers at KLIA.

The three MACC officers -- S. Vijayarao, Wan Elfie Shafizy Wan Ahmad and Aziz Jaafar -- were slapped with nine charges on Oct 7 at the Sepang Sessions Court.

It was reported that five men, including the three MACC officers, allegedly robbed the moneychangers of the cash at the airport's satellite building.

http://www.nst.com.my/local/general/part-of-robbery-loot-goes-missing-1.6983

BULETIN RAKYAT

Posted: 17 Nov 2011 11:11 AM PST

BULETIN RAKYAT


YB MOHD ISA ABU KASIM LANGGAR ARAHAN SPEAKER ~ SIDANG DEWAN DUN 9 NOV 2011

Posted: 16 Nov 2011 10:39 PM PST


Kira-kira 30 minit sidang Dewan Negeri Selangor bermula, Speaker DNS Datuk Teng Chang Khim mengarahkan ADUN Batang Kali Mohd Isa Abu Kasim keluar dewan kerana melanggar arahan speaker.

Mohd Isa bertindak sedemikian ekoran tidak berpuas hati dengan jawapan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berhubung manfaat program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) kepada penjawat awam yang telah bertungkus lumus bekerja membantu dan menjayakan kerajaan negeri.

Teng sebelum itu menjelaskan bahawa pertanyaan tersebut telah dijawab dengan baik oleh Khalid selain menyifatkan soalan tambahan yang diajukan oleh Mohd Isa tidak releven.

Khalid menjelaskan kakitangan kerajaan adalah sebahagian daripada rakyat Selangor dan ia adalah sebahagian daripada komuniti yang turut menerima manfaat dari penganjuran MES.

Bagaimanapun, Mohd Isa tetap tidak berpuas hati dan berkeras untuk tidak duduk.

Sehubungan itu, Mohd Isa diarahkan untuk keluar dewan dan tidak dibenarkan untuk mengikuti sidang dewan selama sehari.

Dalam perkembangan yang sama, Mohd Isa ketika ditemui TvSelangor sejurus selepas keluar dewan berkata tindakan Speaker menghalang dirinya menyertai dewan selama sehari adalah satu penganiayaan terhadap dirinya.

"Saya rasa bagi kerajaan yang berkreadibiliti dan akuantabiliti telah melakukan penganiayaan kerana tidak membenarkan ahli dewan bertanyakan soalan mengenai penjelasan,"katanya.

Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/

ORANG ASLI NEG SEMBILAN PUN DAH SEDAR ~ BERDEMO DEPAN SUK NEG SEMBILAN

Posted: 16 Nov 2011 10:06 PM PST

SEREMBAN: Lebih 300 Orang Asli dari seluruh Negeri Sembilan hari ini menyuarakan bantahan selama tiga jam di depan bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini berhubung Dasar Baru Pemilikan Tanah Orang Asli. Sejurus selepas itu, mereka menyerahkan memorandum kepada Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan bagi membantah cadangan kerajaan negeri untuk melaksanakan dasar baru itu.

www.telokkemang.blogspot.com/

Posted: 17 Nov 2011 08:03 AM PST

www.telokkemang.blogspot.com/


PERBAHASAN PARLIMEN - YB. Dato' Kamarul Baharin Abbas - Ahli Parlimen Telok Kemang

Posted: 16 Nov 2011 05:34 PM PST


PERBAHASAN 10 NOV 2011 (Khamis)

4.05 ptg.

Dato' Kamarul Baharin Abbas [Telok Kemang]: Terima kasih Tuan Pengerusi. Saya

mengambil kesempatan bersama membahaskan B.27 dan P.27 khususnya Butiran 10001, Butiran

31000, Butiran 60000, Butiran 61000 dan Butiran 81000 sekali gus. Kita dapat melihat bahawa

anggaran perbelanjaan pembangunan tahun ini ada sedikit pertambahan berbanding dengan

tahun lalu iaitu kurang daripada tahun sebelumnya. Penambahan ini daripada RM2.4 bilion tahun

2011 kepada RM3.7 bilion tahun depan. Saya ingin mendapat penjelasan kementerian mengenai

peruntukan ini iaitu meliputi projek-projek baru, projek dalam pelaksanaan iaitu work in progress

dan juga peruntukan mengenai dengan projek terbengkalai. Projek baru memang telah

diperuntukkan dalam bajet ini tetapi apa yang perlu huraikan di sini ialah projek-projek yang dalam

pelaksanaan dan juga projek terbengkalai.

Saya menyentuh kepada konsep sistem tender kita seperti mana yang disebutkan oleh

rakan-rakan yang lain. Mengikut makluman saya, dahulunya dalam perjanjian kita ada price

fluctuation clause, kita ada performance bon dan juga kita ada syarat yang mana kementerian perlu

meluluskan sekiranya ada pelantikan subkontraktor. Kita mengambil iktibar bahawa keperluan itu

penting.

Pertama, price fluctuation clause. Ini kerana ini disebutkan oleh Yang Berhormat Menteri

bahawa kebanyakan projek yang gagal ialah sebab kenaikan harga bahan. Akan tetapi, harga

bahan ini tidak akan melonjak begitu tinggi dan kita boleh menjangka sewaktu kita membuat

perancangan kadar kenaikan dalam masa kontrak dalam perjalanan. Ini kita buat satu peruntukan

dalam kontrak iaitu price fluctuation clause.

Kedua yang saya sebutkan tadi ialah nama subkontraktor. Disebutkan oleh rakan-rakan

tadi ialah mengenai dengan projek yang diagihkan kepada subkontraktor-subkontraktor lapisan

kedua dan ada juga lapisan ketiga dan seterusnya. Dahulu perlu mendapat kelulusan kementerian

dan kementerian memberi kelulusan apabila mengetahui bahawa subkontraktor itu mempunyai

kemampuan. Akan tetapi sekarang ini saya tidak tahulah cara mana, kerana kalau projek ini

diagihkan berlapis-lapis, penting bagi kementerian untuk mengetahui sebenarnya siapa yang akan

melaksanakan projek ini dan juga harga yang telah pun diagihkan ataupun ditentukan oleh

kontraktor utama. Ini kerana ada kaitannya dengan pelaksanaan.

Sekiranya harga akhirnya nanti tidak memberi keyakinan kepada kementerian

bahawa subkontraktor yang ditugaskan atau yang akan melaksanakan kerja itu tidak akan mampu

melaksanakan kerja kerana dengan harga yang telah pun diberikan oleh kontraktor utama, jadi

from the start, dengan izin Tuan Pengerusi, is going to be a failure.

1610 ptg

Pelaksanaan tidak akan dapat diteruskan dan projek akan terbengkalai. Jadi timbul pula

soalannya di sini iaitu apabila projek itu terbengkalai, disebutkan juga projek itu akan diadakan

mutual termination. Saya tidak fahamlah mutual termination. Pohon penjelasan kerana apabila

projek itu gagal, ada performance bon dan di situ kerajaan berhak cash out performance bon dan

mendenda kontraktor yang gagal melaksanakan kerja. Ini perlu dilakukan kerana ada dapat

maklumat bahawa mutual termination ini tidak melarang kontraktor asal itu mengambil bahagian

kembali apabila tender ini dikeluarkan semula. Ada kes bahawa kontraktor yang gagal ini telah

mendapat kerja apabila projek yang sama dikeluarkan tender. Ini saya perlu penjelasan daripada

kementerian. Apakah maklumat yang saya terima ini benar?

The first contractor who failed was awarded when the project – the same project was

retendered. Maknanya dia daripada kontraktor yang gagal, menjadi kontraktor yang penyelamat.

Ini tidak masuk akal bagi saya. Jadi saya minta penjelasan sekiranya ada kes-kes seperti ini.

Jadi Tuan Pengerusi, dalam menaik taraf jalan raya dan jalan laluan, saya perlu bertanya

kepada kementerian usaha untuk menaik taraf plaza tol kerana banyak tempat sekarang ini yang dibina

pada 20 tahun yang lalu masih lagi pada tahap yang lama dan ada peningkatan sekarang yang

ada mengenai dengan jumlah kenderaan yang menggunakan jalan itu. Tempat itu tidak lagi sesuai.

Dulunya mungkin dua laluan cukup tetapi sekarang ini tidak kerana kita ada sekarang ini laluan

untuk SmartTag, ada touch n go, ada yang bayar tunai, ada tempat untuk tambah nilai dan sebagainya.

Jadi di sini perlulah kita membuat peruntukkan daripada kementerian untuk menaik taraf tempattempat

yang berkaitan khususnya kepada laluan, kepada pekan-pekan kecil. Ada juga kepada

pekan utama seperti di Seremban. Di Seremban masih lagi dua laluan pada satu hala.

Tuan Pengerusi, ada juga projek yang siap. Projek yang disiapkan oleh syarikat konsesi

yang tidak mengikut spesifikasi. Ini seperti mana yang disebutkan tadi ialah pengawasan oleh

pihak kementerian – Jabatan Kerja Raya. Bagaimana perkara ini boleh berlaku? Yang pertama

kerana tidak mengikut spesifikasi, yang kedua boleh diluluskan iaitu diberikan Certificate of Fitness

dan jalan raya ini digunakan oleh pengguna-pengguna. Ini termasuk juga bangunan-bangunan

yang dibina...

Tuan Pengerusi [Datuk Dr. Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar]: Ada satu minit lagi, Yang

Berhormat.

Dato' Kamarul Baharin Abbas [Telok Kemang]: ...Oleh kementerian yang lain tetapi di

bawah pengawasan kementerian, as Supervising Officer dan berlakunya kerja-kerja yang kurang mutu

dan ini telah pun diakui siap dan disahkan oleh kementerian. Tidak sampai dua tiga tahun kita

dapat kerosakan, keretakan dan sebagainya dan perlu mengadakan peruntukan yang baru.

Akhir sekali ialah mengenai dengan peruntukan bagi projek yang tergendala sampai ke

tiga hingga empat tahun. Projek tergendala sudah begitu lama tetapi tidak dapat diteruskan oleh

kerana tidak mempunyai kewangan ataupun peruntukan. Saya sebut ini oleh kerana projek seperti

contoh Seremban-Telok Kemang-Linggi yang tergendala tiga hingga empat tahun ini tidak dapat

diteruskan oleh kerana tidak mempunyai tambahan peruntukan kerana kosnya sekarang sudah

meningkat dan kebanyakan peruntukan yang lama telah pun diberikan ataupun dibayar kepada

kontraktor yang lama. Jadi inilah sedikit sebanyak daripada masa yang diperuntukkan untuk saya

walaupun ada yang lain. Jadi terima kasih Tuan Pengerusi.

MEDIA Rakyat MALAYSIA

Posted: 17 Nov 2011 03:08 AM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 16 Nov 2011 11:46 PM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Perjuangan Politik Syed Husin Ali

Posted: 16 Nov 2011 03:11 PM PST

Walaupun saya hanya baru membaca sahaja buku MEMOIR Perjuangan Politik Syed Husin Ali, saya sudah dapat merasakan mesej yang hendak disampaikan setelah berbincang dengan mereka yang sudah membaca. Insya Allah, dalam minggu ini saya akan tamatkan pembacaannya, dan saya akan mentelaah. Kata Anwar, buku ini mesti di telaah, dan beliau mengharap pimpinan dan anggota PKR mentelaah buku ini untuk bukan saja menimba ilmunya tetapi mesej yang hendak dibawah oleh Dr Syed Husin Ali.
Kenalan lama. Tan Sri Abdullah Ahmad turut hadir ke Majlis Pelancaran Buku ini. Dollah ni boss saya semasa saya bertugas di Jabatan Perdana Menteri dibawah Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Tun Haji Abdul Razak Hussain.
Dr Syed menandatangani setiap Buku yang dibeli pada malam ini (16.11.11)
A...ah, Masa tu saya sudah pun bertugas di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur apabila sekumpulan pimpinan pelajar sedang dicari untuk ditahan dibawah ISA. Menambil risiko yang tinggi, saya kutip semua pimpinan pelajar ini untuk bawa ke rumah saya di SEA Park, PJ dan kemudiannya kesemua dari mereka mengambil keputusan untuk melarikan diri ke luar negara, termasuk Kamarzaman Yaacob yang turut menyeberangi Sg Golok ke Thailand, tetapi kembali semula ke Malaysia langsung ditahan dibawah ISA. Hishamuddin Rais meneruskan perjalan sehingga ke Russia, Timur Tengah dan akhirnya menyambung pelajaran di bidang teatre di London. Kini beliau adalah seorang aktivis masyarakat.
Malam pelancaran itu diserikan dengan petikan guitar dan nyanyian puisi.
Begitu ramai rakan-rakan dari PRM, Dr Sanusi Osman, Setiausaha Agung PRM, Syed Hamid dan Sivarasa Rasiah (pimpinan PRM sebelum penggabungan dengan PKN kedalam PKR)
Sempat saya berbincang dengan Sdr Siva mengenai beberapa program dan mendapat persetujuannya untuk hadir ke Keratong 10, Chini Timur dan Chini 3 didalam isu Saman Felda.
Ini lagi orang PRM. Syed Hamid Ali, Suhaimi Said, T. Rajamoorthy, Amir Dastan dan Ri Hamid Tuah (kini semuanya sudah berada didalam PKR)
Begitu lama saya tak bertemu Ri. Beliau adalah seorang wira tani, dengan memiliki perwatakan cekal ayahnya Hamid Tuah didalam peristiwa Telok Gong, kami dulu adalah pejuang PRM.
Pelancaran Buku oleh Tan Sri Khalid Ibrahim
Pelancaran oleh Tan Sri Khalid
Dato Seri Wan Azizah berada diatas pentas semasa Pelancaran
Pak Chong berbaju chequered, Penerbit. Beliau adalah bekas Tahanan ISA dan dulu berada didalam PRM
Ucaptama oleh Dato Seri Anwar Ibrahim
Dato Seri Wan Azizah
Subky Latiff dan Anwar, Ronnie Liu membelakangkan kamera
Anwar
Ini benar-benar geng lama. C.C.Yong pernah menjadi ADUN di Negeri Johor semasa Tunku menjadi PM, beliau ditahan dibawah ISA, kerakyatannya pernah dilucutkan, tetapi pejuang PRM ini tetap cekal walaupun kini beliau mendapat "stroke"
Sanusi Osman, Suhaimi Said, Pak Samad dan YB Amiruddin Saari. Semasa Pak Samad membicarakan buku Syed Husin, beliau menceritakan bagaimana dia menjadi orang "belakang"; banyak peristiwa A. Samad Ismail yang nampak menyokong Kerajaan tetapi menggunakan jawatannya di Berita Harian, beliau memberikan bantuan kepada rakan-rakan didalam perjuangan. Persamaannya dengan Syed Husin adalah kedua-duanya memakai capal.
Abdullah dulu PRM dari Kelantan, Suhaimi dan Sanusi.
Hamid Ali, Siti Aisyah dan Suhaimi
Menunggu mendapatkan tandatangan dari Syed Husin

Peneroka Felda Palong 4, 5, 6 saman Felda RM7,350,000.000

Posted: 16 Nov 2011 02:56 PM PST

Pimpinan PKR Negeri Sembilan dan pimpinan Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR bergambar dihadapan Mahkamah Tinggi dengan Peguam dan Peneroka Palong 4, 5, 6 setelah pemfailan writ saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Seremban pada 16hb November 2011.


Seramai 49 orang Peneroka memfailkan writ saman terhadap Felda sebagai Defendan Pertama dan Felda Technoplant Sdn Bhd sebagai Defendan Kedua yang dilantik oleh Felda bagi menguruskan ladang-ladang Plaintiff (Peneroka-Peneroka).


Plaintif-Plaintif dalam Writ Saman ini menuntut hak mereka iaitu bayaran lebih hasil (lebihan hasil/tan adalah hasil yang diperolehi selepas ditolak kos pengurusan sebanyak Rm900.00 dan wang sara hidupsebanyak Rm1500.00) yang berjumlah RM150,000.00 setiap seorang Plaintif yang keseluruhannya berjumlah RM7,350,000.00 yang tidak dibayar oleh Defendan Pertama untuk tempoh selama 5 tahun seperti yang dipersetujui semasa program tanaman semula dilaksanakan.


Tuntutan Plaintif-Plaintif berdasarkan fakta bahawa hasil sawit yang diperolehi oleh Defendan Pertama dari ladang-ladang Plaintif-Plaintif adalah tinggi ditambah pula harga sawit yang baik dan stabil. Tetapi Defendan Pertama (Felda) tidak pernah menyatakan dalam mana-mana Penyata Perbelanjaan dan Penghasilan hasil jumlah berat sawit (dalam tan) sebenar yang diperolehi dan dikeluarkan dari ladang-ladang Peneroka. Plaintif-Plaintif menuntut hasil dari Defendan Pertama tetapi tidak pernah dibekalkan kepada Plaintif-Plaintif sedangkan dalam Perjanjian terdapat persetujuan bahawa Penyata akan dibekalkan setiap suku tahun.


Tuntutan terhadap Defendan Kedua (Felda Technoplant) berdasarkan kegagalan untuk mengurus ladang-ladang milik Plantif-Plaintif dengan baik dan mengluarkan hasil yang maksimum. Terdapat banyak ladang-ladang milik Plaintif-plaintif yang terbiar tanpa diurus dan diselenggara dengan baik oleh Defendan Kedua sedangkan setiap bulan terdapat jumllah kos pengurusan yang ditambah sebagai hutang Plaintif-Plaintif.

Dato Kamarul Bahrin Abas, Pengerusi PKR Negeri Sembilan memberikan kenyataan kepada media.

Peguam T. Kumar menerangkan kepada media Writ Saman yang difailkan
Kiri no 2: Peguam T. Kumar, YB Chai Tong Chai, Rebin Birham dan Haji Suhaimi Said

Anwar Ibrahim

Posted: 16 Nov 2011 07:40 PM PST

Anwar Ibrahim


Ini Pilihanraya Terakhir Najib Selaku Perdana Menteri

Posted: 16 Nov 2011 06:23 PM PST



FBC Yang Diupah Najib Pernah Bekerja Untuk Rejim Mubarak

Posted: 16 Nov 2011 05:09 PM PST

Keadilan Daily

Syarikat penerbitan London, FBC Media yang diupah kerajaan Malaysia pimpinan Datuk Seri Najib Razak, didapati pernah bekerja untuk rejim bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak.

Mubarak yang berkuasa di Mesir selama 30 tahun digulingkan menerusi revolusi pada 25 Januari lalu, menyaksikan jutaan rakyat Mesir turun ke jalan raya selama 18 hari.

Perkara itu disahkan akhbar The Independent UK dalam laporan mengenai Perbadanan Penyiaran British (BBC) yang turut membeli program terbitan FBC Media.

"The Independent mendapati FBC pernah bekerja dengan rejim bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak," kata akhbar itu dalam rencana mereka berjudul "Skandal program 'murah' BBC terdedah."

Menurut akhbar itu, BBC kini berhadapan siasatan badan penyelaras penyiaran di UK, Offcom di atas penyiaran 15 program editorial yang hanya menelan "kos yang kecil".

Lapan daripada 15 program yang diperolehi BBC itu datangnya daripada FBC Media, yang menerima bayaran 17juta pound daripada pentadbiran Najib untuk memperbaiki imej pentadbirannya di peringkat antarabangsa.

FBC dilaporkan menghasilkan tujuh program untuk BBC di Malaysia, empat daripadanya untuk siri "Develop or Die".

BBC kini dilaporkan bertindak menamatkan kontrak mereka dengan FBC.

"Berkenaan FBC, kami dengan segera menggantung penyiaran program dari FBC apabila sedar tentang isu ini dan FBC sendiri kemudiannya mengaku yang ia bekerja untuk kerajaan Malaysia," kata jurucakap BBC seperti dilaporkan The Independent.

Sebelum ini kerajaan mengaku melantik FBC Media sebagai konsultan untuk menaikkan imej Malaysia dan juga Perdana Menteri di peringkat antarabangsa.

Kontrak selama setahun itu disambung sebanyak dua kali dan tamat pada 2010 dengan kos perbelanjaan selama tiga tahun sebanyak Euro 19.6 juta (RM84 juta).

Siasatan Video: Satu Lagi Cubaan Mengaibkan

Posted: 16 Nov 2011 04:45 PM PST

Malaysiakini

Ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa pasukan polis yang diperkudakan oleh pemimpin-pemimpin politik mereka sekali lagi cuba “mengaibkan” dirinya.

Bercakap kepada wartawan selepas memberi kenyataan di balai polis Kepong petang semalam, Anwar berkata siasatan itu berikutan laporan polis yang dibuatnya 22 Mac lalu terhadap trio ‘Datuk T’ yang telah menayangkan sebuah pita lucah yang didakwa membabitkan seorang lelaki yang miripnya.

“Saya telah buat laporan polis berhubung ugutan yang berkata ‘jika Anwar dan (presiden PKR Dr) Wan Azizah Wan Ismail tidak meletakkan jawatan, mereka (Datuk T) akan mendedahkan segala-galanya’.

“Tetapi (di sebalik menyiasat ugutan itu, pihak polis menjalankan) siasatan ini, kononnya mahu untuk mengenal pasti siapa dalam video itu yang bertujuan untuk memalukan saya lagi.

“Penjenayah yang telah membunuh, mencuri lembu, merompak ratusan juta ringgit tidak disiasat,” kata Anwar.

Beliau tiba di Balai Polis Kepong kira-kira 3.15 petang semalam dengan ditemani isterinya, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, sebelum memberi keterangan kepada polis selama sejam.

Menurut Anwar lagi, beliau dipanggil memberi keterangan mengikut Seksyen 182 Kanun Keseksaan kerana membuat laporan palsu.

“Saya diminta hadir memberi keterangan kerana ada laporan oleh DSP Shanmugam terhadap saya berhubung laporan (penafian terlibat dalam video seks) terdahulu. Oleh yang demikian, saya tampil untuk memberi keterangan,” katanya .

Pada laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, Mac lalu, Anwar juga menafikan bahawa beliau adalah lelaki dalam video tersebut.

NFC Dibiayai Oleh Kerajaan, Tidak Pernah Membayar Satu Sen Kembali Kepada Kerajaan

Posted: 16 Nov 2011 02:30 AM PST

Saya merujuk kepada kenyataan Timbalan Perdana Menteri, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin dan mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi yang cuba memisahkan isu NFC daripada kebertanggungjawaban Dato' Seri Shahrizat Jalil dan kerajaan Barisan Nasional. Kenyataan-kenyataan mereka memberi gambaran bahawa NFC adalah sebuah syarikat swasta dan tidak ada unsur percanggahan kepentingan (conflict of interest) apabila sebuah syarikat milik keluarga menteri mendapat projek kurniaan kerajaan.
 
KEADILAN ingin menegaskan bahawa sejak menerima sepenuhnya pinjaman mudah dari kerajaan berjumlah RM250 juta, NFC tidak sekali pun membayar balik satu sen kembali kepada kerajaan – baik dari segi pembayaran pinjaman pokok atau pun faedah 2% yang dikenakan. Sekiranya ia benar-benar sebuah pinjaman seperti yang didakwa pimpinan Umno, maka sekurang-kurangnya NFC perlulah membayar RM5 juta setahun kepada kerajaan dalam bentuk faedah pinjaman.
 
Semakan KEADILAN menunjukkan bahawa NFC bukan sahaja tidak pernah membuat sebarang bayaran kepada kerajaan, ia juga tidak merekodkan sebarang liabiliti bagi kadar faedah 2% seperti yang didakwa oleh kerajaan.
 
Hakikatnya, operasi NFC dibiayai sepenuhnya oleh wang rakyat melalui suntikan dana RM250 juta dan geran RM6 juta yang diluluskan kerajaan. Keputusan untuk menganugerahkan projek kebangsaan yang dikategorikan sebagai Projek Berimpak Tinggi dalam Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK9) ini dibuat oleh kabinet Barisan Nasional yang dianggotai Tun Abdullah Badawi, YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Dato' Seri Shahrizat Jalil.
 
Justeru, prestasi NFC sudah tentu menjadi tanggungjawab menteri-menteri yang terbabit, apatah lagi apabila syarikat yang mendapat projek dimiliki sepenuhnya oleh keluarga menteri.
 
Keadaan ini diburukkan lagi apabila NFC tidak diuruskan dengan baik sehingga tidak mencapai sasaran yang dipersetujui. Malah, transaksi NFC juga menunjukkan dana rakyat yang disalurkan melalui suntikan RM250 juta disalahgunakan untuk kegunaan keluarga dan ahli-ahli politik Umno.
 
Saya senaraikan transaksi berikut yang tidak sepatutnya berlaku jika kerajaan benar-benar memantau NFC:
 
Pada tahun 2008 (di awal penubuhan), NFC membayar perbelanjaan Dato' Seri Shahrizat Jalil sebanyak RM26,400. Jika benar isu NFC tidak ada kena mengena dengan Dato' Seri Shahrizat Jalil, sewajarnya beliau langsung tidak ada urusan dengan syarikat ini apatah lagi menggunakan wang NFC untuk membayar perbelanjaan beliau.
 
NFC membayar sejumlah RM398,640 kepada Dato' Dr Mohamad Salleh Ismail dan Wan Shahinur Izran Mohamad Salleh dalam tahun 2009 sebagai bayaran sewa pejabat NFC di Mont Kiara. Tindakan menggunakan wang NFC dari dana RM250 juta untuk membayar sewa kepada pengarah-pengarah NFC perlu juga dijawab oleh Dato' Seri Shahrizat Jalil.
 

NFC mendermakan lembu-lembu yang dibiayai dengan wang rakyat kepada YB Dato' Shaziman Mansor pada 1 September 2009 bernilai RM5,281.87 dan YB Yunus pada 30 November 2009 bernilai RM2,640.93. Kalau isu yang serupa menyebabkan SPRM menyiasat YAB Tan Sri Khalid Ibrahim sebelum ini, SPRM juga perlu tangkas menyiasat NFC, YB Dato' Shaziman Mansor dan YB Yunus kerana mendapat lembu yang dibiayai rakyat.
 

NFC juga menjual lembu secara hutang kepada pimpinan Umno seperti YB Dato' Seri Zulhasnan Rafique bernilai RM70,000 dalam tahun 2008, yang hanya dibayar dalam tahun 2009.
 

KEADILAN boleh sahaja mendedahkan secara terperinci setiap perbelanjaan yang melibatkan ramai lagi pimpinan Umno dan dana rakyat berjumlah RM250 juta ini.
 
Skandal NFC telah menunjukkan bagaimana bobroknya sikap pimpinan Umno yang menggunakan wang rakyat dengan sewenang-wenangnya atas alasan ia perbelanjaan sebuah syarikat swasta.
 
Malangnya, syarikat swasta itu dimiliki oleh keluarga seorang menteri dan dianugerahkan sebuah projek besar negara dengan suntikan dana RM250 juta.
 
Tindakan yang lebih mulia ialah bagi menteri-menteri yang berkenaan memikul tanggungjawab dan mengambil tindakan tegas berhubung skandal NFC ini.
 
 
SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL
SETIAUSAHA AGONG
AHLI PARLIMEN MACHANG

Mahathir Tak Layak Bercakap Pasal Bersatu

Posted: 15 Nov 2011 09:20 PM PST

Harakah
Oleh Subky Latif

ISU orang Melayu tidak bersatu bukan suatu yang baru. Ia telah diperkata oleh UMNO sejak Tunku Abdul Rahman Putra masih ada.
Masa itu Parti Semangat 46 sedang bertenaga. Tunku dan Tun Hussein Onn terkeluar dari UMNO (Baru). Para pemimpin UMNO (Baru) menjaja isu apa yang dikatakan perpecahan orang Melayu. Mereka kononnya amat bimbang. Sama seperti yang Dr. Mahathir masih bimbangkan hari ini.

Kalau sebelumnya dikatakan Melayu itu berpecah antara UMNO dan PAS saja, kita itu sudah dijadi tiga dengan adanya S46.

Menjawab Tunku yang naik pentas PAS masa itu, adanya orang Melayu dalam berbagai parti, bukan tanda perpecahan tetapi ia dibenarkan oleh demokrasi.

Dr. Mahathir mengulang lagi, sekarang orang Melayu bukan sekadar berpecah antara PAS dengan UMNO, malah ada pula KITA dan lain-lain.

Dulu PAS tak berkawan dengan DAP. Hanya UMNO yang berkawan dengan MCA dan MIC. Tetapi UMNO kata ia bimbang. Sekang mungkin bimbangnya bertambah kerana PAS berkawan pula dengan DAP. Tetapi asas bimbang itu sama dulu dan sekarang.

Masa Dr. Mahathir berkuasa dulu, perpecahan orang Melayu bukan sekadar antara PAS dan UMNO. Melayu juga berpecah kepada Semangat 46, Berjasa yang ditaja oleh UMNO dan Hamim pimpinan Tan Sri Asri yang direstui oleh Dr. Mahathir.

Sama saja dengan sekarang ada KITA dan PKR. Tetapi adanya KITA itu samalah dengan adanya S46, Berjasa dan Hamim dulu. Adanya sekejap saja dan adanya seperti tak ada saja.

Beza sekarang ada PKR yang kedudukannya lebih kuat dari S46.

Katakanlah keadaan itu tidak baik pada orang Melayu, maka ia banyak disebabkan oleh politik Dr. Mahathir sendiri.

Apa untungnya PAS berada dalam BN? Perpecahan Melayu itu dapat diredakan, malah ia seperti hampir bersatu. Tetapi yang memecahkannya ialah Dr. Mahathir sendiri. Berseteru semula PAS dengan UMNO. Angkara siapa? Jika tidak baik, Dr. Mahathirlah yang menjadikan begiu.

Kemudian berpecah pula orang Melayu kepada Berjasa dan Hamim. Siapakah yang mendorongkan wujudnya parti itu? Jangan kata Dr. Mahathir tidak ada peranan.

Kemudian tinggal PAS dengan UMNO semula kerana Berjasa dan Hamim ada seperti tidak. Tetapi gara-gara politik Dr. Mahathir memecah belahkan UMNO, muncul pula S46. Orang Melayu terbagi tiga pula. Dari dua jadi tiga. Jangan kata ia bukan angkara Dr. Mahathir!

Selepas S46 hilang stamina Melayu kembali berpecah kepada dua semula. Tetapi Dr. Mahathir berkarinah lagi. Ditendangnya pula Anwar Ibrahim dari Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri.

Ia menyumbang kepada keadaan yang ada sekarang. Anwar dan penyokong-penyokongnya dalam UMNO membentuk PKR. Apakah keadaan yang ada ini suatu yang tidak baik bagi orang Melayu?

Kalau ia satu malapetaka kepada bangsa Melayu, maka antara orang yang menjadikannya begitu ialah Dr. Mahathir. Punca besar perpecahan itu dalam setiap kejadian adalah dari Dr. Mahathir. Jika dia tidak tendang PAS dari BN, mungkin BN itu boleh menjelma mejadi sebuah parti dominan orang Melayu.

Tetapi kerana politik gilanya memperbodohkan Tun Hussein Onn, orang tua terpengaruh lalu menendang PAS. Dato Asri, Ustaz Fadzil Noor dan Tok Guru Nik Aziz tidak boleh disalahkan. Mahathir mesti belajar menyalahkan dirinya sendiri.

Kalau dia marah orang Melyu jadi begitu, dia kena marah dirinya dulu. Kalau dia menangis, itulah tagis buaya. Tangis yang sudah tidak ada erti.

Katakanlah orang Melayu betul berpecah. Yang melebar dan memperkuat perpecahan itu ialah diskriminasi kerajaan UMNO terhadap orang PAS dan anak-anaknya. Orang Islam dan orang PAS yang tidak bersama UMNO dilihat sebagai orang Melayu kelas tiga.

Orang Melayu kelas satu ialah UMNO yang menyokong Perdana Menteri. Melayu kelas dua yang tidak menyokong Perdana Menteri dan Presiden UMNO. PAS adalah Melayu kelas tiga.

Amalan diskriminasi UMNO itu lebih memecahkan orang Melayu dibandingkan dengan kewujudan beberapa parti Melayu.

22 tahun dia berkuasa dia tidak dapat buat apa-apa untuk menyatukan orang Melayu. Sepanjang masa dia memecahkan orang Melayu. Yang layak baginya bukan menyesali perpecahan itu tetapi menyesali dirinya tidak buat apa-apa untuk menyatukan orang lain.

Umno’s Brand Of Sex And Money Politics: How Islamic Is It?

Posted: 15 Nov 2011 08:55 PM PST

Malaysia Chronicle

From Port Dickson to Terengganu, Malaysians have been incessantly sated with juicy sex stories.  Some of these stories are made up of genuine ingredients that could perhaps be turned into thrillers but some others are void of the right constituents and evidence as they were  intentionally cooked up for political expediency.

In any case, Malaysian politics is always spiced with a lot of sex recipes for the people to devour. The sex prescription seems to be very popular among some self-seeking politicians to grab on or stay in power. In most cases, however, the one and only purpose of staging sexual plots on politicians is to debase their political career. This ploy has become a political cliché in Malaysian politics. The people on the street, though, are cheesed off with this kind of grubby approach to politics. They are much chagrined as to how one could even be appointed as senator just because the person keeps boxes of sex secrets or he spews out sex venoms to implicate a political  enemy.

Despite all the drumming and brouhaha by the political rejects and the pro-government media  on sex and politics, the people have become profoundly immune to the ploys and they cannot be easily swayed by this modus operandi.  "It is an absolute disgust to keep on hearing about this on television or read them in the daily," said a university lecturer from IIUM.

Sex used to lull and deviate the masses

Each time there is a serious social, political or economical issue affecting the government, sex issues are brought up to sidetrack the theme. Corruption, abuse of taxpayers' money on superfluous political needs, abuse of loans and misuse of government funds are too common to be ignored by the people at large.

Allegedly, when money was loaned to those politically connected to build up a beef industry for the nation they ended up becoming "sacred cows".  We hear condominiums were bought with a fraction of the money meant to do cow business.  On the face of it,  the "sacred cows"  were so auspicious that they could even invest in condominiums instead of making the beef industry flourish.

The "slapstick comedy" here was when an Oxford graduate sprang up to his feet to profusely but idiotically defend the "sacred cows" when the latter were verbally bombarded by critics in the Parliament.  When the nation is rife with corruption, high crime rate,  price hike in foods and other essentials and poor economic performance the incumbent government has suddenly become obsessed with sex stories to dupe the naïve and less educated populace – the majority.

To sidetrack the many issues affecting the country they must come up with issues juicy enough for the people to guzzle Рusually relating to sex Рto lull and deviate the masses. The media is sneakily used to spin the issue to make the masses believe in the lies and fa̤ade of the regime. This reminds the people of the same modus operandi used by many dictators in the past to smother their political foes.

On sex traps used by dictators the modus operandi are plain and simple. First the regime must have the control of the relevant government arms – instruments of authoritarian power – who could make the process of political "killing" easy. The media would be put on standby ready to deceitfully spin in favour of the regime. Heave the sizzling scandalous indictment on the enemy, then hound and pressure him to respond. He would be made like a suspect. If he does not respond he would be branded as guilty by the media. If he responds he would be asked to prove that he is not guilty of the allegation against him.

In other words, the adversary has already been assumed guilty before trial and the onus now is on the victim to prove that he is innocent.  If the adversary is brought to court it would obviously become a source of public inquisition.  When there is a court trial the media would play the role to demonise the adversary by resorting to  lopsided reporting. This is to intentionally demean and shame the adversary and make the masses believe in all their concocted lies deviously spun by the media. Even when the adversary has eventually cleared his name after the unrelenting persecution in the court of law the damage has already been done.

This is actually what the dictatorial authority wants to achieve in politics.  This has worked in some countries and it also has failed to be effective in some other countries – all depending on the state of mind of the masses. On the contrary, a person could be a pervert, commit adultery, become a  paedophile or sex maniac, the pro-regime media would not paint him as hideous and repulsive if he happens to be on the right side of the political divide or in the right political team.

Relentlessly gone through this agony

Dato' Seri Anwar Ibrahim, the de facto Opposition leader, and many others in the country have relentlessly gone through this agony. Anwar must have suffered long enough in life but being a seasoned and resilient politician he has stayed strong with the growing support from the people. Many of his one-time close friends in UMNO have now turned against him and they keep on demonising him.

In the case of Anwar, another ploy to derail his political career cropped up just recently with the controversial sex video alleging him as the actor in the exploitative sexual scene.  However, evidence has it that it is not him in the video but a look-alike. On the face of it, Anwar has been trapped to prove that he is not the person.

In actuality, every Malaysian knows that this drama concocted by those concerned is another blunder and this has backfired.  There are ample and clear evidence that the man in the video was only a look-alike. For instance, one simple evidence that has sabotaged this evil plan was the fact that the Anwar look-alike in the video did not have a beard but newspaper photographs the day after the alleged incident showed a bearded Anwar.

The tummy of Anwar look-alike was bloated when Anwar did or does not have that size of a tummy. In fact, there were many other evidence to show that it was not Anwar in the video. But to his political enemy that is not important. Their agenda is sorely to smear the name of a political maverick and that matters most to them. His political foes are persistently ready with their "daggers" out to stab and implicate Anwar. These comments from the public should be a testimony to this fact:

"Harassing and persecuting Anwar has earned the sympathy of the people for him. "

"He has suffered enough and UMNO's way of going for the overkill does not bode well in the eyes of majority of the people."

"The scurrilous attacks  against him has only earned  UMNO the wrath of the people."

"Political sex is highlighted to sidetrack the masses from the dire and grim economic  problems facing the country."

"Nothing much would be done to investigate corruption that is draining the country dry but when it involves cooked-up sex stories they are quick to investigate."

"This is well highlighted through the pro-government media. Not all Malaysians watch or read the pro-government media. They are appointing political rejects as senators to help "kill" the Opposition leader. I doubt if UMNO members agree with this kind of appointment. They are just waiting to burst their voice out."

"Political suppression is common in many countries but this would not last long. The suppressor would at the end of the day succumb to people's voice. This has happened in many countries. Libya for instance."

"The media and politicians should debate more on economic and social issues affecting the country rather than harping on trivial, unfounded and perceived notions of another's personal character."

The maverick Anwar

Anwar served as Malaysian Deputy Prime Minister from 1993 to 1998. Early in his career, Anwar was a close ally of the then Prime Minister Mahathir bin Mohamad but later on emerged as the most prominent critic of Mahathir’s government.

In 1999, he was sentenced to six years in prison for "corruption", and in 2000, to another nine years for "sodomy". In 2004, the Federal Court reversed the second conviction and he was released. In July 2008, he was arrested over allegations that he "sodomised" one of his male aides and faces new "sodomy" charges in the Malaysian courts. This is however perceived by many as a political conspiracy at the highest level to end Anwar's political career.

On 26 August 2008, Anwar won re-election in the Permatang Pauh by-election and returned to Parliament as leader of the Malaysian Opposition. He advocates the need for liberalization, an independent police, judiciary and free media, to combat the endemic corruption that has pushed Malaysia to become relatively less competitive economically and close to become a failed state.

A political maverick, Anwar on the whole succeeded in giving the Pakatan coalition a good publicity in Malaysian politics. Anwar has succeeded in bringing three opposition political parties – PKR, DAP and PAS – into a formidable coalition within a short duration. In other words, with or without Anwar the two- party or -coalition system in the country has now become a reality. The people owe this great accomplishment to Anwar. The country of course needs a two-party system for better governance. Anwar should be given the credit for this process to become a reality in the Malaysian political landscape.

There might have been some minor or remote hiccups leading to the creation of the Pakatan pact but the dust has now settled and apparently Pakatan are again ready to take on Barisan Nasional in the next general election with more confidence. The component parties have evolved unscathed after the many storms in the tea cup and have emerged in symbiosis to be more appealing to the masses and sturdier in pose than before 2008.

The Pakatan coalition is now steered by none other than its de facto leader, Anwar, even when he is not the president of any of the component party. This position of his makes little difference, though. The relatively young multi-racial political coalition has since its existence been unremittingly goaded on by Anwar. Anwar is not alone in this struggle. He is supported by many competent and futuristic leaders in the parties that has formed this pact.

Anwar has a public persona of a devout Muslim. He has ingratiated himself with people of all races to gain the popularity he needs as a politician. Whatever sex video caper is created to discredit Anwar is not going to foil his attempt to win over Barisan Nasional in the next general election. Sex ploys by political enemies have failed miserably despite all their strenuous efforts to undermine Anwar and Pakatan.  The people are not blind to justice.

No matter how Anwar is perceived by his friends and political foes, he is definitely not a spent force in Malaysian politics. He still has the charisma and is capable of drawing huge crowds as a good orator. He is capable of mesmerising the crowd with his oratory skills. He still has a sizeable following in the country and is well accepted by friends and leaders abroad. If truth be told, Anwar cannot be easily erased from the local political scene. It's an irrefutable fact that Anwar has an insuppressibly optimistic personality that endears him to the people.

Mahathir's perception of Anwar

Even in his Memoir(2011), the former Prime Minister has written some favourable words on Anwar despite the fact that he sensed, or rather was aware, that the latter was trying to mount a direct challenge on his presidency of UMNO:

"Anwar also had qualities that could contribute towards UMNO's standing among intellectuals. He was well-read… ." (p406)

"… as I knew that he had the qualities to make a good leader." (p407)

"He was not seen as a Muslim extremist." (p409)

"Anwar is quite a remarkable man." (P409)

"We have a good personal relationship." (p410)

"Anwar cultivated people and knew how to win their support."(p410)

"There is no doubt that there was a special aura – a charisma – about him… .(p410)"

"Anwar was very hospitable."  (p411)

"Publicly… Anwar cut an impressive figure." (p413).

Of course, their relationship began to sour when Mahathir became aware that Anwar was about to challenge his headship of the party.

"While I still saw Anwar as an effective leader, I felt that his desire to oust me was premature."  (p413)

"… I felt confident that should he mount a direct challenge to my presidency, I would still be able to defeat him." (p415)

Anwar could be, by and large, perceived as a political freak endowed with intelligence, knowledge and skills not many politicians could bout. Thus, he has emerged more popular than ever in Malaysian politics despite all the dirty campaigns laid against him since he was chucked out as the deputy prime minister in 1998 by Mahathir. Regardless of all the subsequent political bashing and the disparaging remarks made against him by the local media and blogs, he has emerged unshaken but grown more mature and much sturdier politically.

Politics is a matter of perception and  insightfulness. In fact, no amount of character assassination and insinuations could bring down a seasoned politician the calibre of Anwar. Many politicians, including those in the ruling coalition, have emerged to become leaders despite all the allegations against them. Anwar, in particular, has been exposed to continuous character assassination by his adversaries, but ironically the more this has seemed to have fortified his political path. Indeed, Anwar just appears to have gained more sympathy and popularity despite the many ruthless political onslaught against him.

The political scene leading to the next general election is going to be more interesting. Anwar's offensive against politicians in the ruling coalition relating to many issues such as corruption, accountability and many other social delinquencies is not going to recede. It is going to be a battle of wit involving  issues and abuse of taxpayers' money by the incumbent government and the economy.

Pakatan has indubitably evolved into a coalition more significant than Anwar himself. Pakatan today is "larger" than Anwar's image. Presently, even without Anwar the coalition could project their other capable leaders to lead Pakatan into the political limelight. PAS, PKR and DAP have many young and capable leaders who could replace Anwar in case he is being totally incapacitated in politics.

Defamation is an offence

The masses, more often than not look at the politically motivated sex arsenal to degrade political foes from many other perspectives. Many devout Muslims would not easily succumb to all the dirty tactics deployed by the incumbent regime and their apple polishers. They are bound to feel that some politicians are merely paying  lip service to religion.

Their perception is that religion is more often than not used by some for political expediency. They observe that some religious rituals are deliberately performed by self-seeking individuals as a political stunt, for political publicity and connivance.

Despite the country being  claimed to be an Islamic state, many aspects of Islam is not adhered to when religious decrees do not favour the regime. Defamation and accusations are serious offences in Islam and yet Muslims go round defaming others without real evidence. These comments from the public are a testimony to this fact:

"This singling out in prosecution can be politically correct but it is morally wrong as it smacks of injustice.  People could take advantage of the law just to tarnish a person's image – a political enemy."

"Defamation or fitnah is an offence in Islam. A Muslim should not fitnah (defame) a person for some invested interests."

"If a person accuses another person of wrongdoing he must come up with evidence. 'Selling' oneself to the media and the public by telling them that someone has committed an offence is an act of fitnah, as this will give a wrong perception of the accused."

"The onus is on the accuser – not the suspect – to prove that the suspect is guilty of an offence, so come up with concrete evidence.  If the intention of accusing someone is just to craft out a bad image of a person, this constitutes an offence in Islam."

"A court case involving an accusation can drag on for many months and this will cause a lot of moral damage to the one who is accused, even if the accused were finally found to be innocent."

"Islam is more sensible in that if you accuse a person of wrongdoing come up with evidence, or else this is tantamount to fitnah and the person who arbitrarily accuses another person just for some thrills or political motives should be punished accordingly."

"In the case of a sexual offence (zina) the accuser has to produce four reliable witnesses who could prove to the judge that the offence actually took place. If this can be done and the offence is proven, then punish the accused accordingly."

"If the accuser fails to prove the offence, he has to be punished instead. It is a two-way justice for all. The process in Islam is so clear and this will help deter irresponsible people from making false accusations that could defame a person's image in society."

"In Islam, a person's image is highly regarded and any form of fitnah or insinuating any form of sexual act on a person cannot be accepted. Islam does not judge a person through the media or attention-grabbing political propaganda."

"The irony is that being an Islamic state the country does not take Islamic values into consideration. Politics has won over religion in this case."

Enough of these mucky tricks

When a regime runs scared of the Opposition it would resort to anything to save their skin. When a regime is bankrupt of ideas  on how to win an election they would have to desperately rely on trivial matters such as sex issues to delude the masses and disgrace their political nemeses. The motto to the desperate is: Never mind if the approach is nasty, dirty or unprincipled as long as the end to them justifies the means.

To the masses they have had enough of all these mucky tricks. They see spicing politics with sex issues is fast becoming a cliché now. They see a regime that with intent makes use of the government arms to remain in power. They see many cases of abuse of power by the police. They see the reputation of the judiciary has hit a new low. They see corruption and abuse of taxpayers' money become a way of life among politicians and politically connected people.

They see the economy has hit the poor most when prices of almost all essentials are spiralling out of control. They see no concrete formula by the incumbent government to stop this debacle. They see no workable steps taken by the incumbent government to manage this problem thus causing unbridled inflation and reduced value of money in the people's hand. They see salary increase or one-off payment to the people as not a long term solution to inflation and yet the government cannot see to this effect.

The next general election would see a much enlightened electorate determining the future of this country. Anwar's ingenuity has set the pace right by creating another coalition pact to match Barisan Nasional. The two coalition system that exists today would give a better choice for the people to decide for the best team to govern the country next

BBC ‘Cheap Programming’ Scandal Exposed

Posted: 15 Nov 2011 08:01 PM PST

Independent.co.uk

The BBC has owned up to a "nominal fee" programming scandal in which viewers of 15 editorial programmes were hoodwinked by "serious" conflicts of interest of programme makers and a failure to declare that documentaries had outside sponsors.

The programmes were made for "low or nominal cost" but many were heavyweight documentaries on controversial environmental issues and the BBC Trust, the corporation's governing body, said today it was "deeply concerned" by the findings. Mark Thompson, the director general of the BBC, has ordered the organisation to tighten its systems for commissioning current affairs programmes. The broadcasting regulator Ofcom announced today that it was launching an investigation into the affair.

Eight of the breaches relate to FBC Media (UK), a London-based production company whose working practices have been uncovered in a long-running investigation by The Independent. FBC produced programmes for the BBC about Malaysia without declaring that it had been allocated £17m by the Malaysian government to carry out a global strategic communications campaign.

The company produced seven BBC programmes on Malaysia, four of them for the series "Develop or Die".

The BBC also found that FBC had breached programme guidelines on a programme it made on the subject of Egypt this March during the Arab Spring uprisings. The Independent has established that FBC has worked for the regime of the former Egyptian president Hosni Mubarak.

The findings uncover a disturbing culture of broadcasting documentaries – for which the BBC had paid next to nothing – on the corporation's international channel BBC World. The BBC was also found to have made programmes with "inappropriate" sponsorship funding from international organisations including UNESCO, UNEP, UNDP and UNFAO, in breach of the corporation's guidelines.

The Trust's Editorial Standards Committee warned that documentary makers may have been unduly influenced by their financial backers. "There was a suggestion that commercial, financial or other interests may have influenced the editorial judgments in these programmes," it concluded.

Richard Ayre, who chaired the meeting of the Trust's Editorial Standards Committee said: “International audiences must be able to rely on the same integrity and independence in the BBC’s editorial decisions as audiences in the UK.

“We have found that several programmes shown on the BBC’s World News channel had been inappropriately sponsored, and in the case of one of the independent producers, FBC Media (UK) Ltd, there was at least a suggestion that the company had a conflict of interest of which the BBC had been unaware.

“The Trust is deeply concerned at this and we very much regret that these programmes failed to live up to the editorial standards we set for the BBC."

An audit of BBC World programmes uncovered a series of current affairs programmes that – in breach of guidelines – had been funded by corporate sponsorship, which was often not declared.

One of the programmes in breach of guidelines was "Taking the Credit" made by for BBC World on the subject of Africa and climate change by the award-winning British production company Rockhopper television. The Trust found that the programme had effectively been sponsored by the Envirotrade organisation, despite the fact that current affairs programmes are prohibited from using sponsorship. Envirotrade was featured in a positive light in the programme but "viewers were unaware that there was a funding arrangement in place," said the Trust report.

A BBC World News spokesperson said: "We accept the BBC Trust's findings. We are committed to the highest standards of broadcasting and our editorial independence must always remain protected. There were breaches of BBC guidelines though we note that the Trust report found no breaches of impartiality in any of the programmes. We are determined to learn any lessons from this process .That is why we have set out a robust action plan which has been endorsed by the Trust's Editorial Standards Committee (ESC). We are now committed to bringing in a series of changes to tighten our systems and strengthen the protection of our editorial independence."

A BBC World News spokesperson said that the BBC had "terminated" its dealings with FBC, which continues to operate internationally but has gone into administration in the UK. "With regards to FBC, we immediately suspended the broadcast of programming from FBC when we became aware of these issues and FBC has subsequently admitted to the BBC that it has worked for the Malaysian government," said the spokesperson. "That information was not disclosed to the BBC as it should have been when the BBC contracted programming from FBC, and we have now terminated our relationship with the company."

BBC World News Faces Sponsorship Clampdown After Malaysia Row

Posted: 15 Nov 2011 07:58 PM PST

Guardian.co.uk

The BBC World News channel has been banned from buying certain programmes and accepting some sponsorship deals, after an investigation found serious breaches of the corporation’s editorial guidelines in shows about subjects including Malaysia and carbon trading.

A full investigation was launched by the BBC Trust into programming on BBC World News, a commercial channel distributed internationally, after it found conflict of interest and sponsorship issues with a show called Taking the Credit, about carbon trading, originally broadcast in 2009.

The investigation by the trust’s editorial standards committee (ESC) found a further 15 programmes broadcast on the channel in serious breach of the BBC’s editorial or sponsorship guidelines.

These programmes included eight containing sections about Malaysia made by a company called FBC Media, which had an “apparent financial relationship” with the Malaysian government.

FBC Media’s parent company, FBC Group, confirmed to the BBC investigation that the Malaysian government was a client.

“Based on evidence before the committee of the apparent financial relationship between FBC Media (UK) Ltd and the Malaysian government, the committee concluded that FBC Media (UK) Ltd was not an appropriate producer for these particular programmes, being about Malaysia, its industries and Malaysian government policies,” the ESC concluded.

“The committee considered that it could not be adequately confident that a relationship between FBC Media (UK) Ltd and the Malaysian government and/or other Malaysian interests had not affected the content of BBC output.

“In light of the overall content covering Malaysia, the committee was concerned that the BBC has broadcast programmes which may have promoted particular subject matters (or presented them in a certain way) as a result of a production company’s financial interests.”

All 15 programmes were found to have been in breach of one, or more, of the BBC’s rules governing conflicts of interest, promotion of a sponsor’s activities and sponsorship of current affairs shows.

The shows had been bought by the BBC for a “low or nominal cost” from independent producers.

“International audiences must be able to rely on the same integrity and independence in the BBC’s editorial decisions as audiences in the UK,” said ESC chair Richard Ayre. “We have found that several programmes shown on the BBC’s World News channel had been inappropriately sponsored. The trust is deeply concerned at this and we very much regret that these programmes failed to live up to the editorial standards we set for the BBC.”

As a result of the investigation the BBC World News channel has been banned from buying programmes for a low or nominal cost and it will “no longer accept sponsorship from non-commercial organisations”.

In May, the BBC Trust found Taking the Credit in breach of editorial guidelines around sponsorship of a current affairs show and conflict of interest.

Taking the Credit was funded by a company called the Africa Carbon Livelihood Trust, which had links to a firm called Envirotrade, which featured in the documentary.

According to the BBC Trust, the ESC “concluded that the funding in full or in part of this programme by Envirotrade – via the Africa Carbon Livelihoods Trust – amounted to sponsorship”.

“However, the committee considered that the programme was current affairs and that such sponsorship was in breach of the guidelines, which prohibit any sponsorship of news and current affairs,” the trust said.

According to the BBC Trust there was a conflict of interest because “there was an inextricable link between the funder organisation and a project featured in the programme”.

“Further, the programme portrayed the work of Envirotrade in a positive way and as a result breached the requirement that sponsors’ activities should not be promoted. The programme also failed to credit the sponsor in the programme, so the viewers were unaware that there was a funding arrangement in place.”

A BBC World News spokesperson said: “We accept the BBC Trust’s findings. We are committed to the highest standards of broadcasting and our editorial independence must always remain protected.

“There were breaches of BBC guidelines though we note that the trust report found no breaches of impartiality in any of the programmes. We are determined to learn any lessons from this process. That is why we have set out a robust action plan which has been endorsed by the ESC.

“We are now committed to bringing in a series of changes to tighten our systems and strengthen the protection of our editorial independence.”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan