Selasa, 22 November 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 21 Nov 2011 10:25 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


Mari kita bersama pikul tanggunjawab sosial ini

Posted: 21 Nov 2011 12:44 AM PST



Yayasan Kasih Sayang Negeri Sembilan (YKSNS) sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang begitu aktif membimbing saudara-saudara baru serta lain-lain kerja kebajikan menyeru kepada orang ramai yang prihatin untuk bersama memikul tanggungjawab sosial sebagai seorang Islam dengan menyumbang ke akaun YKSNS.

Maklumat lanjut mengenai YKSNS di laman web http://yksnegerisembilan.com/

Sumbangan boleh disalurkan melalui Cek/Transfer/Bank In:-
Nama Akaun :
YAYASAN KASIH SAYANG NEGERI SEMBILAN
No Akaun : 05021010019276
Nama Bank : Bank Islam Malaysia Berhad

Sumbangan juga boleh dihantar ke alamat :
Pejabat Urusan YKSNS
No. 22 A Jalan Angkasaria, Taman Bukit Pilah Perdana,
72000 Kuala Pilah, Negeri Sembilan
Tel: 06-4810092 / 0122 Faks: 06-4810576
Pegawai Bertugas: Puan Zarinah binti Abdul Kabor

Rumah Kasih Sayang ( Kuala Pilah )
Kompleks Masjid Tok Muar,
No. 1 Taman Cemerlang,
72000 Kuala Pilah, Negeri Sembilan
Tel : 06-4810 068
Pegawai Bertugas: Ustaz Muhammad Aiman Danial bin Abdullah

One Stop Center
Yayasan Kasih Sayang Negeri Sembilan
Pusat Dakwah Islamiah Paroi
Tel: 06-678 1021
Pegawai Bertugas: Puan Rehan binti Kassim

Sumber : http://yksnegerisembilan.com/archives/803

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 21 Nov 2011 09:56 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


BN serba salah kes PTPTN?

Posted: 21 Nov 2011 06:36 AM PST

MULA-mula disenaraihitamkan. Kemudian kata tidak perlu bayar kalau tidak dapat kerja.......interest @ riba meningkat tidak?!

PAS KAWASAN KANGAR

Posted: 21 Nov 2011 09:38 AM PST

PAS KAWASAN KANGAR


ISA: Keluarga serah memo kepada Suhakam

Posted: 21 Nov 2011 03:58 AM PST


Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 21 Nov: Anggota keluarga mangsa yang ditahan pihak polis di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) di Sabah baru-baru ini menyerahkan satu memorandum kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam).

Penyerahan itu dibuat di pejabat suruhanjaya itu di Kota Kinabalu kepada Pesuruhjaya Suhakam, Jannie Lasimbang kira-kira jam 9 pagi tadi.

Turut mengiringi penyerahan itu AJK PAS Pusat, Mazlan Aliman, Pesuruhjaya PAS Sabah Mohamad Aminuddin Aling, Ketua Penerangan, Hisamudin Sulaiman serta Ketua Pemuda Lahirul Latigu.

Mazlan yang dihubungi Harakahdaily memberitahu, dalam pertemuan sejam dengan Suhakam itu, anggota keluarga menuntut pihak Suhakam campur tangan dengan mendesak tahanan dibebaskan segera.

"Keluarga mahu pihak Suhakam jumpa tahanan.

"Kita dapat maklumat, kemungkinan mereka yang ditahan akan dipaksa mengaku bersalah," katanya yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat.

Menurutnya juga, keluarga juga melahirkan kebimbangan jika mangsa yang ditahan itu dibawa keluar dari Kota Kinabalu sama ada ke Kuala Lumpur atau ke luar Sabah.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein semalam mendakwa kumpulan 13 individu yang ditahan pihak berkuasa di Tawau, Sabah awal minggu ini amat berbahaya kepada keselamatan negara dan serantau.

Menurut beliau, kumpulan 13 individu terbabit termasuk enam warga asing "tidak takut mati" dan "mahu mati jihad" dan menyifatkan isu penahanan 13 individu terbabit sebagai "amat serius" dan berkata, pada ketika ini mereka sedang ditahan di pusat tahanan di Tawau.

Hishammuddin juga mendedahkan, operasi penahanan 13 individu yang dilaksanakan oleh unit khas anti keganasan polis turut menemui sejumlah besar senjata api dan bahan letupan.

Tuduhan jahat

Mengulas lanjut, Mazlan berkata tuduhan oleh Hishamuddin itu berniat jahat dan mendahului siasatan.

Menurutnya, anggota keluarga dalam pertemuan dengan Suhakam juga memaklumkan, mereka yakin mangsa tidak terlibat dengan aktiviti keganasan seperti didakwa oleh pihak KDN.

"Saya yakin mereka ditangkap untuk disiasat, tetapi bagaimana boleh menteri membuat kesimpulan mendahului siasatan polis.

"Bagi saya ini sangkaan berniat jahat yang memalukan mangsa dan keluarga mangsa," katanya sambil mendesak mangsa tahanan dibawa ke mahkamah segera jika dibuktikan bersalah.

Air Kelantan basuh najis lembu RM250 juta

Posted: 21 Nov 2011 03:55 AM PST


Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat
1. Saya telah ditanya pagi tadi selepas Mesyuarat Koridor Ekonomi Wilayah Timur (ECER) pagi tadi berkenaan laporan muka hadapan Mingguan Malaysia pada 20 November 2011 yang membawa tajuk "Air Kelantan Terkotor?". Saya pada mulanya beranggapan tidak perlu untuk memberikan respon terhadap laporan akhbar Utusan Malaysia (Keluaran hari Ahad: Mingguan Malaysia) yang sudah diketahui umum sebagai akhbar yang tidak bertanggungjawab terhadap fakta dan seringkali melanggar etika kewartawanan. Saya kira masih ramai yang belum lupa bagaimana Utusan Malaysia pernah memainkan isu "Kristian Agama Rasmi Negara" satu ketika dahulu yang terbukti kemudiannya sebagai satu pembohongan semata-mata.
2. Namun, dibimbangi isu yang dimainkan ini menimbulkan polemik yang berpanjangan, saya telah mengarahkan Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerja Raya, Utiliti dan Alam Sekitar Negeri Kelantan Datuk Mejar ( B ) Md Anizam Abd Rahman untuk memberikan kenyataan menjelaskan perkara yang sebenar. Bagaimanapun, sebagai respon awal sebelum kenyataan lanjut dikeluarkan, saya ingin menarik perhatian terhadap beberapa fakta sebenar yang disorok dari pengetahuan umum oleh Utusan Malaysia.
3. Pertamanya, sukalah saya merujuk kepada surat yang dihantar oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) kepada Pengurus Besar Air Kelantan Sdn. Bhd (AKSB) yang bertarikh 30 Oktober 2011 yang memaklumkan prestasi kurang memuaskan beberapa buah negeri seperti yang termaktub di dalam Laporan Pencapaian Pematuhan Kualiti Air Terawat Bagi Parameter QAP Seluruh Negara bagi tempoh Januari hingga Julai dan Januari hingga Ogos 2011 yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia Putrajaya.
4. Negeri-negeri yang menunjukkan prestasi kurang memuaskan itu ialah Kelantan, Pahang, Wilayah Persekutuan Labuan, Perak dan Perlis. Berdasarkan lampiran yang diberikan, kandungan E-Coli yang terdapat di dalam air terawat yang dibekalkan oleh AKSB dinilai sebanyak 0.88%. Ia lebih rendah jika dibandingkan dengan negeri Pahang (1.12%), Perak (0.90%), Perlis (1.21%) dan Wilayah Persekutuan Labuan (1.01%). Saya sedia maklum bahawa tahap yang dianggap tidak memuaskan ialah jika melebihi 4%, namun untuk dikatakan kandungan air terawat di Kelantan sebagai yang tertinggi E-Coli ialah satu tuduhan rambang yang berniat jahat.
5. Saya juga ingin melahirkan rasa hairan terhadap data yang dikemukakan oleh Utusan Malaysia yang dikatakan dirujuk kepada Panduan Industri Air Malaysia 2011 sedangkan data rasmi Panduan Industri Air Malaysia 2011 masih belum dikeluarkan dan hanya akan dikeluarkan kebiasaannya pada pertengahan tahun berikutnya iaitu sekitar bulan Jun 2011. Dari manakah Utusan Malaysia memperolehi maklumat yang masih belum dikeluarkan ini?
6. Hakikatnya apa yang disebut oleh Utusan Malaysia ini hanyalah satu lagi pembohongan yang jelas untuk memburuk-burukkan kerajaan negeri Kelantan. Jelas sekali, laporan ini tidak lain hanyalah merupakan satu usaha untuk menggunakan air Kelantan membersihkan najis lembu yang bernilai RM250 juta.
7. Nasihat saya, bertaqwalah kepada Allah SWT kerana apa yang ditulis akan disoal olehNya di akhirat kelak. Janganlah sampai fitnah yang ditabur ini menggerakkan tangan orang-orang yang dizalimi untuk melafazkan doa ke atas penabur-penabur fitnah. Ini kerana, doa orang yang dizalimi tidak akan ditolak oleh Allah SWT.
Sekian, terima kasih.
Yang Amat Berhormat Datuk Bentara Setia Menteri Besar Kelantan.
Bertarikh: 25 Zulhijjah 1432H bersamaan 21 November 2011

BODOHnya kenyataan Timbalan Menteri dari UMNO ni...

Posted: 21 Nov 2011 03:47 AM PST




Patutlah Tun Mahathir kata "Masa saya dahulu tidak banyak masalah kerana UMNO sangat kukuh dan mereka yang dipilih memimpin terdiri daripada mereka yang berpengalaman. Tetapi sejak beberapa tahun ini orang yang ada kelulusan tinggi tidak diterima masuk dalam UMNO, sebab itu mereka masuk Pas.


Nampak jelas sangat sekarang ini memang UMNO dipimpin oleh orang-orang yang BODOH sebabnya Tun dah cakap kat atas.. kenyataan penuh sila baca di ( SINI )

Tak tahulah apa tujuannya selain dari memburuk-burukkan pemimpin Pakatan Rakyat.. Rakyat Indonesia dari zaman Sukarno lagi telah ditanam dengan perasaan benci kepada Malaysia melalui kempen 'Ganyang Malaysia'..

Kemudiannya di zaman Pak Lah, syarikat milik kroni UMNO pula telah menganiaya dengan tidak membayar gaji mereka yang bekerja dengan Syarikat Kroni UMNO itu.. menambah burukkan lagi keadaan pentadbiran Pak Lah telah menghalau pekerja asing dan menghukum mereka dengan sebatan..

Kemudiannya timbul pula isu dera amah, curi budaya dan tak lupa juga isu rogol amah, sedangkan yang memerintah adalah UMNO/BN tapi yang dipersalahkan ialah Pemimpin Pakatan pulakdah..

Pakatan racun peminat Indonesia benci M'sia

Timbalan Menteri Sukan Datuk Razali Ibrahim, hari ini, menyalahkan pemimpin-pemimpin pembangkang berhubung layanan buruk yang diterima pasukan Malaysia oleh peminat sukan Indonesia pada Sukan SEA ke-26 yang sedang berlaku di Jakarta.

"Mengapa mereka pendam kebencian sebegitu terhadap kita? Kenapa tidak Thailand? Mengapa tidak orang lain? Ia bukan kerana persepi penganiayaan terhadap rakyat Indonesia.

"Pada pendapat saya, ia adalah kerana pemimpin-pemimpin pembangkang yang seringkali ke Indonesia dan memburuk-burukkan negara ini.

"Mereka melabel perkataan buruk terhadap Malaysia, umpamanya 'Maling' yang dalam bahasa Indonesia bererti pencuri," kata Razali semasa penggulungan perbahasan Rang Undang-Undang Bekalan 2012, kementerian itu di Dewan Rakyat hari ini.

Semalam, pengurus skuad negara, Datuk Hamidin Mohd Amin berkata pasukan bola sepak Malaysia berkemungkinan akan menaiki kereta perisai Barracuda untuk ke Stadium Gelora Bung Karno bagi perlawanan akhir malam ini.

Beliau berkata, keselamatan pemain adalah lebih penting dan langkah menaiki kereta perisai tersebut bukanlah asing buat skuad itu dalam menghadapi kira-kira 100,000 penyokong yang mahu melihat Malaysia ditundukkan.

Malaysiakini

Pakatan mahu Dun Perak bersidang 5 hari

Posted: 20 Nov 2011 04:32 PM PST


Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 20 Nov: Pakatan Rakyat Perak mahu sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) dan pembentangan Bajet 2012 negeri itu yang bermula esok diadakan sekurang-kurangnya lima hari.

Adun Titi Serong, Drs. Khalil Idham Lim berkata, pembentangan bajet perlu mengambil masa beberapa hari bagi membolehkan ianya dibahaskan semasak-masaknya sebelum diluluskan.

"Kita minta sidang kali ini sekurang-kurangnya lima hari untuk kita membahaskan bajet. Jangan bersidang beberapa jam sahaja, terus luluskan bajet," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak itu juga berkata, semua Adun Pakatan akan hadir esok dan sudah menghantar soalan-soalan yang akan dikemukakan sewaktu persidangan.

"Adun Pakatan sudah terima notis dan saya dimaklumkan bahawa semua dapat hadir esok. Kita juga sudah menghantar soalan-soalan dan bersedia untuk berbahas," katanya yang juga pengerusi sekretariat Pakatan Rakyat Perak.

Menyentuh mengenai bajet, beliau berkata, BN harus membuktikan mereka lebih baik daripada Kerajaan Pusat dengan mengelakkan bajet yang defisit.

"Kita harap kalau kerajaan BN adalah kerajaan yang mampu membuktikan pentadbiran yang cekap, mereka mesti pastikan defisit yang selama ini berlaku ditiadakan.

"Kalau Kerajaan BN ajar Perak defisit selama 14 tahun, sekarang Kerajaan Negeri kena buktikan mereka terbaik daripada Kerajaan Pusat," katanya.

BN kena patuh arahan

Sementara itu, beliau mengingatkan kerajaan BN agar tidak menimbulkan kekecohan di persidangan sebelum yang berlaku sebelum ini.

Katanya, kerajaan BN tidak layak menasihatkan Adun Pakatan agar menjaga sikap kerana mereka dahulu yang memulakan tindakan tidak demokrasi.

"Jangan nasihatkan Adun Pakatan supaya tidak menimbulkan kekecohan kerana soal kecoh timbul disebabkan BN yang tidak patuhi peraturan asal dan semuanya berlaku kerana mereka merampas kerajaan negeri.

"Saya harap sidang kali ini berjalan lancar dan segala keperluan dalam keadaan baik seperti alat pembesar suara. Sebelum ini alat pembesar suara sebelah Pakatan ditutup dan saya rasa inilah satu-satunya Dun di dunia yang berlaku demikian," katanya.

Anak muda penentu ke Putrajaya

Posted: 20 Nov 2011 04:30 PM PST


Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 20 Nov: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) akan meningkatkan fokus kepada pengundi muda bagi memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13).

Ianya merangkumi kemas kini daftar pemilih di kalangan pengundi muda, culaan dan menyusun program bersesuaian bagi mendekati golongan sasar.

Pengarah Jabatan Pilihan Raya DPPM, Mohd Sany Hamzan berkata, program penerangan bagi meningkatkan kesedaran mereka untuk mengundi akan diserapkan ke dalam program sosial yang akan dijalankan di peringkat akhir ini.

"Sebelum ini bukan pemuda tak buat kerja, malah pemuda di setiap negeri sudah merangka dan emlaksanakan pelbgai program mendekatai pengundi muda tapi kita ingin tingkatkan dan perkasakan program-program ini untuk mencapai matlamat kita ke Putrajaya," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Semalam, DPPM berjaya mengumpulkan hampir 500 petugas terdiri daripada Ketua Pemuda Negeri, Pengarah dan Setiausaha Jabatan Pilihan Raya negeri-negeri dan kawasan di Konvensyen Pilihan Raya DPPM Peringkat Kebangsaan di Shah Alam.

Sany berkata, pada konvensyen itu juga, pemuda diberi amanat untuk membantu PAS ke Putrajaya dengan menyediakan tenaga petugas bagi setiap kerusi Parlimen yang bakal ditandingi.

"Walaupun PAS belum tahu berapa kerusi Parlimen yang akan ditandingi, namun pemuda diberi tugas dalam Road Map to Putrajaya yang dibentangkan oleh Datuk Husam Musa (Naib Presiden PAS) semalam," katanya.

Tambahnya, konvensyen tersebut dijangka program besar yang terakhir oleh DPPM sebelum PRU 13 yang dijangka berlaku awal tahun hadapan.

"Setiap pemuda membawa balik semangat untuk berkerja di negeri dan kawasan masing-masing dan kita jangka ini program besar yyang terakhirlah sebelum PRU 13.

"Kehadiran semalam juga satu yang memeberangsangkan memandangkan pemuda baru sahaja selesai mengadalakn ijtimak baru-baru ini," katanya lagi.

Menyentuh program terdekat pula, beliau berkata, DPPM sedang merangka satu program mendekati pengundi luar bagi memberi kesedaran mereka untuk pulang mengundi di negeri masing-masing.

"Ramai pengundi yang tinggal di luar negeri tapi alamat mengundi di negeri asal. Jadi kita akan adakan satu program kesedaran untuk pulang mengundi," katanya.

Jangan Korbankan Rakyat untuk SYABAS - MB Selangor

Posted: 20 Nov 2011 04:20 PM PST


Mohd Hafiizh Mokhtar
SHAH ALAM, 18 NOV: Kerajaan Negeri akan menggunakan semua kekuatannya untuk menentang sehabis mungkin usaha menyerahkan aset pengurusan air kepada syarikat yang membelakangkan kepentingan rakyat Selangor.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata rancangan menyerahkan aset air Selangor kepada Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) menyerupai komplot golongan 'rentier' memperkayakan diri mereka.

Kerajaan Persekutuan harus sedar sekiranya aset air Selangor diserahkan kepada Syabas, setiap isi rumah dipaksa membayar 70 peratus caj air yang lebih mahal dari kadar sepatutnya.


Ini berbeza dengan kerajaan negeri yang menawarkan kenaikan hanya 12 peratus dan skim air percuma 20 meter padu, sekiranya aset air dikembalikan semula kepada Selangor dan diuruskan pentadbiran Pakatan Rakyat.


"Kalau diuruskan kerajaan negeri, caj air tidak akan dinaikkan melebihi 12%. Tetapi Kerajaan Persekutuan mahu serahkan kepada syarikat yang mahu naikkan caj air setinggi 70%," kata Abdul Khalid.

"Sekarang zaman putar-belit. Orang yang ada duit menggunakan duit itu untuk mempertahankan kepentingan mereka, bukan menolong rakyat Selangor," kata Abdul Khalid.

"Adakah rakyat akan rugi hasil dari kita tidak buat perkara ini? Ya rakyat rugi. Adakah kita takut kepada Kerajaan Persekutuan dan Syabas? Tidak! Rakyat mahu kerajaan yang berani pertahankan hak mereka," tambah beliau.

Khalid berkata demikian ketik ditemubual wartawan TVSelangor dalam rancangan Fokus Berita. Kerajaan Negeri kini menghadapi saman dari Syabas kerana menghalang komplot tersebut.


Di sesi temubual sama, Abdul Khalid membidas golongan rentier dan berikrar Kerajaan Selangor akan memerangi budaya "rentier" - atau amalan mengikis duit rakyat oleh orang-orang tengah.


Tegasnya amalan rentier ini dibudayakan Barisan Nasional sehingga menyebabkan Kerajaan Negeri dan anak-anak syarikatnya mengalami kerugian jutaan ringgit akibat ketirisan yang masuk ke poket-poket kroni.

"Reformasi ini akan mengubah cara tatakelola pentadbiran. Biasanya dahulu ada orang tengah dalam perjalanan perniagaan kerajaan.

"Ketua Pembangkang (Satim Diman) dahulunya dapat tanah pada harga yang murah dari syarikat kerajaan dan terus menjualnya kepada orang lain untuk mendapat keuntungan," kata Khalid.

"Kontrak-kontrak kerajaan persekutuan di selangor juga dibuat begini. budaya ini merosakkan rakyat. Laporan Audit menunjukkan kita kerugian ribu juta ringgit akibat penyakit ini," kata Khalid.

Saksikan siaran penuh FOKUS Berita Khas ini bersama Abdul Khalid pada 19 Nov, pukul 1 tengahari.

Media dilarang siar gambar Sultan Ismail Petra

Posted: 20 Nov 2011 04:19 PM PST


Jawatankuasa Pemantauan, Keistimewaan dan Keselamatan bekas Sultan Kelantan, Sultan Ismail Petra melarang semua media massa menyiarkan sebarang bentuk gambar baginda berkuatkuasa serta-merta.

Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan, merangkap pengerusi jawatankuasa itu, Datuk Dr Zainuddin Ibrahim berkata jawatankuasa berpendapat pada masa ini adalah tidak sesuai bagi media massa iaitu televisyen, akhbar-akhbar dan mana-mana penerbitan termasuk secara maya menyiarkan sebarang bentuk gambar-gambar baginda.

"Oleh itu, semua penyiaran sebarang bentuk gambar-gambar baginda adalah dilarang sama sekali dan arahan itu diperkenankan oleh Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V," katanya pada sidang media di Kota Bharu, semalam.

Hadir sama pada sidang media itu Ketua Polis Kelantan Datuk Jalaluddin Abdul Rahman, Pengarah Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) Datuk Dr Ghazali Hasni Md Hassan, doktor pakar Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian Datuk Prof Dr Wan Mohamad Wan Bebakar dan Pengelola Istana Diraja Kelantan Datuk Ahmad Mahmood.

Beliau bagaimanapun berkata larangan itu tidak melibatkan berita-berita mengenai baginda yang dianggap boleh memberi kesan positif serta tidak bercanggah dengan etika kewartawanan.

Difahamkan sebelum ini beberapa akhbar tempatan menyiarkan gambar Sultan Ismail Putra yang masih gering di majlis santapan makan malam sempena Hari Keputeraan Sultan Kelantan, di Kota Bharu, Jumaat lalu.

Zainuddin berkata jawatankuasa itu menerima maklum bahawa pada masa ini Sultan Ismail Putra masih lagi menerima rawatan berterusan dan menunjukkan sedikit peningkatan kepada status kesihatan baginda.

Jawatankuasa itu yang dibentuk beberapa tahun lepas turut dianggotai Pengarah Kesihatan Kelantan Datuk Dr Nordianah Hassan, Timbalan Ketua Polis Kelantan Datuk Mazlan Lazim dan Pengarah Kampus Kesihatan Universiti Sains Malaysia (USM) Kubang Kerian, Prof Datuk Dr Mafauzy Mohamed.
-Bernama-

Jasindaily Online

Posted: 21 Nov 2011 09:35 AM PST

Jasindaily Online


ISU FIDLOT : KMPP CABAR SHAHRIZAT LETAK JAWATAN

Posted: 20 Nov 2011 02:37 PM PST

PNP 9 JAM DIMANSUH KAN

Posted: 20 Nov 2011 02:36 PM PST

Dun Kijang

Posted: 21 Nov 2011 03:13 AM PST

Dun Kijang


Guna Air Kelantan untuk Membersih Najis Lembu Yang Bernilai RM250 juta

Posted: 21 Nov 2011 01:17 AM PST

Hadoii.. Tak habis-habis la UMNO ni nak memburukkan Kelantan. Tak habis-habis nak tuduh Kelantan itu ini. .. Dah la duit royalti tak nak bagi. Pastu ada hati nak buruk-burukkan negeri pemerintahan Islam ni. 

Sekarang pasal air kelantan yang dituduh kononnya air terkotor sebab mengandungi kandungan E.coli yang paling tinggi. Tak benar semua tu. Tu adalah tuduhan pihak UMNO untuk menjatuhkan Kelantan. 


Laporan itu merupakan tuduhan rambang yang berniat jahat.
Demikian ditegaskan oleh Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam satu kenyataan, hari ini.
"Saya telah ditanya pagi tadi selepas Mesyuarat Koridor Ekonomi Wilayah Timur (ECER) pagi tadi berkenaan laporan muka hadapan Mingguan Malaysia pada 20 November 2011 yang membawa tajuk 'Air Kelantan Terkotor?'," ujarnya di dalam kenyataan yang terkandung di Facebook beliau.
"Saya kira masih ramai yang belum lupa bagaimana Utusan Malaysia pernah memainkan isu 'Kristian Agama Rasmi Negara' satu ketika dahulu yang terbukti kemudiannya sebagai satu pembohongan semata-mata," kata beliau.

Namun, menurutnya dibimbangi isu yang dimainkan itu menimbulkan polemik yang berpanjangan, beliau telah mengarahkan Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerja Raya, Utiliti dan Alam Sekitar Negeri Kelantan Datuk Mejar (B) Md Anizam Abd Rahman untuk memberikan kenyataan menjelaskan perkara yang sebenar.
Bagaimanapun, ujarnya sebagai respons awal sebelum kenyataan lanjut dikeluarkan, beliau ingin menarik perhatian terhadap beberapa fakta sebenar yang disorok dari pengetahuan umum oleh Utusan Malaysia.
"Pertamanya, sukalah saya merujuk kepada surat yang dihantar oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) kepada Pengurus Besar Air Kelantan Sdn. Bhd (AKSB) yang bertarikh 30 Oktober 2011 yang memaklumkan prestasi kurang memuaskan beberapa buah negeri seperti yang termaktub di dalam Laporan Pencapaian Pematuhan Kualiti Air Terawat Bagi Parameter QAP Seluruh Negara bagi tempoh Januari hingga Julai dan Januari hingga Ogos 2011 yang disediakan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia Putrajaya," katanya lagi.
Menurutnya lagi, negeri-negeri yang menunjukkan prestasi kurang memuaskan itu ialah Kelantan, Pahang, Wilayah Persekutuan Labuan, Perak dan Perlis.
Berdasarkan lampiran yang diberikan, jelasnya kandungan E.coli yang terdapat di dalam air terawat yang dibekalkan oleh AKSB dinilai sebanyak 0.88%.
Ia, jelasnya lagi lebih rendah jika dibandingkan dengan negeri Pahang (1.12%),  Perak (0.90%), Perlis (1.21%) dan Wilayah Persekutuan Labuan (1.01%).
"Jelas sekali, laporan ini tidak lain hanyalah merupakan satu usaha untuk menggunakan air Kelantan membersihkan najis lembu yang bernilai RM250 juta. 
"Nasihat saya, bertaqwalah kepada Allah SWT kerana apa yang ditulis akan disoal oleh-Nya di akhirat kelak," ujarnya.
Untuk lebih lanjut, boleh baca di harakahdaily.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan