Ahad, 18 September 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Dun Kijang

Posted: 18 Sep 2011 03:09 AM PDT

Dun Kijang


5 Senjata Yahudi untuk Menjatuhkan Umat Islam

Posted: 17 Sep 2011 07:42 PM PDT


Pernah dengar mengenai 5S?? 5S merupakan salah satu senjata Yahudi untuk menjatuhkan umat islam.. Tapi apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan 5S tu? Senjata apa yang dimaksudkan sebenarnya.. Kalau pada zaman Rasulullah saw dulu boleh la kita cakap yang peperangan berlaku dengan menggunakan pedang, panah dan sebagainya. Tapi sekarang, mereka menggunakan cara yang lebih halus untuk menjatuhkan umat islam iaitu dengan menggunakan 5s itu..

1. Sports
Kita tengok la sekarang. Sukan menjadi perkara penting dalam membangunkan nama negara. Bola sepak contohnya. Boleh dikatakan hampir keseluruhan rakyat meminati sukan bola sepak tak kira lelaki mahupun wanita, tua mahupun muda.. Semuanya meminati bola sepak sehingga sanggup memenuhi stadium semata-mata untuk menyaksikan perlawanan bola sepak. Yang paling menyedihkan, bila ada dalam kalangan mereka yang meninggalkan solat. Inilah  salah satu senjata yang Yahudi gunakan iaitu membiarkan umat Islam meninggalkan solat yang merupakan tiang kepada agama kita, agama Islam.

2. Song
Makin hari, dunia makin penuh dengan hiburan. Banyak hiburan yang melalaikan. Konsert sana sini. Kita negara Islam tetapi melahirkan golongan belia yang tak mengenal Allah. Mereka lebih suka menjadikan artis sebagai idola Nabi Muhammad s.a.w. Kemudian, lahirnya pula generasi yang tidak mempedulikan Islam di sisi mereka. 

3. Sex
Kita tengok sahaja negara sekarang. Hampir setiap hari kita dengar ada kes pembuangan bayi. Mengandung luar nikah dan seterusnya anak-anak yang tak berdosa itu yang menjadi mangsa ibu bapa yang tak mengenal dosa dan pahala. Islam sendiri menyarankan umatnya menutup pintu zina dengan tidak melakukan pergaulan bebas. Tapi lihatlah sekarang, masalah sosial semakin menjadi-jadi. 

4. Smoke
Bila ditanya kepada lelaki, kenapa mereka merokok.. Jawapan mereka merokok ni nampak macho. Walaupun dah keluar amaran dari pihak kesihatan yang menyatakan merokok membahayakan kesihatan, tapi masih ramai lagi yang pilih untuk merokok. Kerajaan tak dapat menghentikan pengeluaran rokok sebab negara menambah keuntungan dengan rokok. 

5. Sugar
Sebut saja KFC, McD, Pizza Hut.. Semua orang tau. Generasi sekarang lebih suka menikmati hidangan ini berbanding nasi lemak. Tak cukup dengan tu, dadah dan arak sekarang makin menjadi-jadi. Budak-budak sekolah pun dah mula terlibat dengan najis dadah ni. 

Cuba kita perhatikan sekarang ni. 5S yang digunakan oleh pihak yahudi ni hampir berjaya untuk menjatuhkan umat Islam. Generasi kini hampir melupakan Islam. Malahan ada yang hanya Islam pada nama tetapi setiap tingkah lakunya bertentangan dengan Islam. Kemana hala tuju kita? Adakah kita pilih untuk diperangi oleh mereka? Atau memilih untuk menentang mereka. Persiapkan diri kita dengan ilmu agama agar kita pertahankan diri kita dari dijatuhkan oleh mereka. 


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 18 Sep 2011 01:52 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Selamat tinggal ISA, selamat datang GST

Posted: 17 Sep 2011 10:30 PM PDT

20 Syawal 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 18 Sept: Pemaksaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) hanya boleh dielakkan dengan menolak Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum akan datang, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.
"(Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) telah memberi isyarat yang jelas bahawa GST akan dipaksakan ke atas rakyat selepas pilihan raya akan datang, maksudnya selepas BN menang dalam pilihan raya akan datang.
"Dengan sendirinya ia memberi mesej yang jelas kepada rakyat supaya menolak BN habis-habisan dalam pilihan raya akan datang jika mereka tidak mahu GST dipaksakan ke atas mereka," katanya.
Baru-baru ini, Perdana Menteri berkata: "Persoalannya ialah masa. Saya berpendapat apabila tiba masanya, dalam masa terdekat... kemungkinan selepas pilihan raya akan datang, kami akan memperkenalkan GST".
Mahfuz menyifatkan tindakan memaksakan GST ke atas rakyat itu sebagai gambaran jelas sikap tidak bertanggungjawab kerajaan BN.
"Dari dulu lagi, asal menghadapi masalah, simpanan rakyat seperti di dalam KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) dikerjakan oleh kerajaan BN.
"Sekarang, zaman pemerintahan Najib, lebih teruk lagi. Asal menghadapi masalah kewangan, rakyat hendak disiksa.
"Hendak rentap subsidi dari rakyat dengan alasan subsidi adalah candu kepada rakyat, hendak paksakan GST dan pelbagai tindakan lain menyiksa rakyat dengan memaksa mereka menanggung beban ketidakmampuan kerajaan BN yang sudah kehilangan akal untuk meningkatkan pendapatan negara," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Menurut Mahfuz, sebuah kerajaan yang bertanggungjawab sepatutnya mencari jalan untuk mengurangkan beban rakyat dan bukannya seperti kerajaan BN yang jelas begitu ketagih untuk menyiksa dan membebankan rakyat.
"Bila menghadapi masalah kewangan, langsung tidak terfikir untuk menghentikan sikap boros, menghentikan projek yang bukan-bukan seperti hendak membina bangunan 100 tingkat dengan membelasah hasil simpanan rakyat, menghentikan rasuah, melaksanakan tender terbuka dan pelbagai amalan yang boleh menjimat dan meningkatkan pendapatan negara.
"Yang kerajaan BN tahu hanyalah hendak menyiksa rakyat dengan memaksa rakyat mengeluarkan lebih banyak lagi wang dari poket mereka, tidak kiralah dengan merentap subsidi, memaksakan cukai seperti GST, menguatkuasakan pelbagai saman dan lain-lain tindakan yang tujuannya hanya satu, iaitu memeras wang rakyat dan meragut wang dari poket rakyat," katanya.
Menurut Mahfuz, tidak ada gunanya menggula-gulakan rakyat kononnya dengan mengajak mereka mengucapkan selamat tinggal kepada Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), tetapi pada masa yang sama memaksa mereka mengucapkan selamat datang kepada GST.

Mansuh ISA: Kerajaan perlu penuhi syarat ‘taubat’

Posted: 17 Sep 2011 10:00 PM PDT

20 Syawal 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 18 Sept: Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr Khairuddin Razali menegaskan bahawa kerajaan Malaysia yang dipimpin oleh Umno sekarang hendaklah memenuhi syarat 'bertaubat' sebelum ianya diterima.
Beliau menegaskan demikian sebagai mengulas kenyataan Perdana Menteri Malaysia dalam satu perutusan kelmarin yang mengambil keputusan untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) di Malaysia.
"Kita mengalu-alukan tindakan tersebut tetapi kita juga mendesak tidak akan undang-undang yang baru pada masa yang akan datang yang mempunyai matlamat dan pendekatan yang sama diwujudkan untuk menggantikan ISA, jangan bertukar kulit sahaja tapi isi tetap serupa," ulas beliau ketika dihubungi semalam.
Katanya, kerajaan Malaysia yang mengambil keputusan untuk memansuhkan ISA hendaklah memenuhi sekurang-kurangnya empat syarat 'taubat' sekiranya mahu membuktikan keikhlasan kerajaan.
Menurutnya, syarat taubat yang pertama ialah kerajaan hendaklah benar-benar menyesal terhadap segala dosa yang telah dilakukan sebelum ini khususnya terhadap mangsa-mangsa kezaliman ISA yang telah terseksa di atas kehilangan orang yang dikasihi di dalam kehidupan mereka, apatah lagi mereka ditahan tanpa sebarang perbicaraan yang adil.
Tambahnya, syarat taubat yang kedua ialah kerajaan hendaklah berazam dan bertekad tidak mengulangi kezaliman yang telah dilakukan sebelum ini.
Kata beliau, ianya bermaksud jangan ada lagi undang- undang yang menyerupainya ataupun hampir menyerupainya, juga bermaksud kerajaan juga wajib memansuhkan semua undang-undang yang menzalimi rakyat dan menyekat kebebasan rakyat.
Beliau berkata, syarat taubat yang ketiga ialah kerajaan hendaklah meminta maaf kepada seluruh rakyat Malaysia khususnya terhadap para mangsa ISA yang menderita selama ini kerana kezaliman undang-undang tanpa bicara itu.
Syarat taubat keempat, ujarnya ialah mengembalikan hak kepada mereka yang berhak.
Ini, jelasnya bermaksud kerajaan wajib membebaskan seluruh tahanan ISA segera tanpa sebarang syarat.
Ini juga, katanya termasuk pampasan dan gantirugi yang sewajarnya hendaklah dibayar kepada para tahanan ISA sekiranya masih hidup atau kepada pihak waris sekiranya tahanan ISA itu telah meninggal dunia.
"Dan syarat yang paling penting walaupun ianya berkaitan dengan hati dan tidak dapat diukur dengan zahir, yang mana ianya telah diletakkan oleh para ulama ialah pemansuhan ISA ini mestilah dilakukan kerana ingin mencapai keredhaan Allah SWT dan bukannya kerana ingin memancing undi atau kepentingan politik singkat dan terdesak sahaja untuk mengekalkan undang-undang jahiliah yang bukan datang daripada Allah SWT, apatah lagi kita sedang berada di gerbang pilihanraya umum yang ke-13," katanya.
Beliau menambah, sekiranya kerajaan benar-benar ikhlas, bukan sahaja ISA yang dimansuhkan bahkan semua undang-undang yang zalim hendaklah dimansuhkan dan digantikan dengan keadilan Islam.

Halang bercakap agama tak masul akal

Posted: 17 Sep 2011 09:30 PM PDT

20 Syawal 1432H. [MOD] -



KLANG, 18 Sept: "Menghalang ahli politik ataupun mereka yang dipilih oleh rakyat bercakap dan menyampaikan maklumat tentang agama adalah satu perkara yang tidak masuk akal, malah saya tidak setuju langsung," jelas Ahli Dewan Undangan Negeri Meru (Adun), Dr Abd Rani Othman.
Beliau yang telah ditarik balik tauliah mengajar oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) sebelum ini menyuarakan ketidakpuashatiannya terhadap Jais kerana ingin menyekat aktiviti dakwa di kalangan pemimpin dari PAS.
"Pentauliahan ini diwujudkan adalah kerana ini mengelak daripada berlakunya penyebaran ajaran sesat oleh mereka yang kita tidak kenali tetapi apa yang berlaku sekarang adalah sebaliknya.
"Kita melihat ramai ahli politik yang mempunyai sijil-sijil agama yang diiktiraf sama ada di dalam mahupun di luar negara dan kebanyakan darinya telah mendapat pengiktirafan dari Arab dan juga Mesir.
"Jadi isu ajaran sesat tidak timbul, malah menghalang mereka-mereka ini dari menyampaikan sesuatu kebaikan adalah bertentangan dengan apa yang Islam kehendaki," jelasnya.
Dr Rani memberitahu sebelum ini pemimpin Umno bebas melakukan apa sahaja termasuk menyampaikan dakwah di surau-surau mahupun masjid.
"Kalau dulu pemimpin-pemimpin Umno bebas melakukan apa saja yang mereka mahu termasuk menyampaikan tazkirah di dalam surau mahupun masjid malah bermacam-macam perkara mereka lakukan.
"Sepanjang itu jugalah kita melihat tidak pernah ada pentaulihan diberikan malah JAIS hanya berdiam diri dan yang paling mendukacitakan Jais juga turun sama dalam program yang dianjurkan oleh Umno itu.
"Dulu tak pernah wujud seperti ini tetapi sekarang macam-macam halangan ada. Kita tidak bebas lagi hendak menyampaikan dakwah malah setiap pergerakan kita dipantau," sambungnya lagi.
Tambah beliau lagi, walaupun tauliahnya telah ditarik balik aktiviti dakwahnya tetap diteruskan.
"Saya akan tetap berdakwah walaupun tidak diberi tauliah oleh Jais, jika sebelum saya menjadi Adun saya bebas melakukan dakwah atas sebab apa saya hendak hentikannya.
"Jika ada pihak mengatakan isi penyampaian dakwah saya ada yang salah sila buktikan kesalahan itu dan setiap tuduhan perlu ada bukti yang kukuh bukannya sekadar cakap kosong," katanya lagi.
Beliau yang telah menyampaikan Khutbah Jumaat di Surau Nurus Saadah Taman Meru 4 kelmarin, memberitahu apa yang beliau sampaikan dalam khutbah adalah mengikut teks yang telah diberikan oleh Jais tanpa ada sebarang penambahan mahupun kekurang.
"Jika membaca teks yang diberi oleh Jais sewaktu khutbah juga dianggap salah, ini adalah satu tindakan yang keterlaluan serta tidak bertanggungjawab jika ini berlaku jelas wujud tangan ghaib yang ingin menghalang kita dari Pakatan Rakyat terutamanya PAS mendekati rakyat melalui dakwah di setiap surau dan masjid," tegas beliau lagi.

'Sebelah tangan suap, sebelah lagi pukul'

Posted: 17 Sep 2011 09:02 PM PDT

20 Syawal 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 18 Sept: Jangan hanya janji mahu kaji Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984, tetapi luluskan segera permit Suara Keadilan, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.
"Tak perlulah (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) menambahkan lagi koleksi janjinya, banyak yang tidak ditunaikan.
"Jangan hanya janji nak kaji Akta Mesin Cetak dan Penerbitan, tapi pada masa yang sama terus menyekat permit Suara Keadilan," katanya.
Mohamad melihat janji Najib itu tidak ubah seperti "sebelah tangan seolah-olah mahu menyuap makanan tetapi sebelah tangan lagi terus memukul kepala kita dengan kayu".
"Najib kata mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya kerana ideologi politik, tetapi kebebasan bersuara terus ditahan hanya kerana ideologi politik.
"Permohonan PAS untuk menerbitkan akhbar harian ditolak, pihak pembangkang tidak diberikan peluang dan liputan yang sama dalam media milik rakyat seperti RTM," katanya ketika diminta memberikan ulasan lanjut kepada pengumuman Perdana Menteri dalam perutusan khas Hari Malaysia.
Antara lain, Najib berjanji akan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960, Akta Buang Negeri 1959 dan mengkaji beberapa undang-undang seperti Akta Kediaman Terhad 1933 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.
Dalam reaksi awalnya kepada janji-janji Najib itu, Mohamad berharap peruntukan dalam akta baru bagi menggantikan ISA tidak menyerupai akta tersebut.
"Kita tidak mahu pengumuman penghapusan ISA ini sebagai gimik pilihan raya tetapi ia benar-benar diusahakan kerana ia adalah tuntutan sebahagian besar rakyat di negara ini," katanya kepada pemberita di Kota Kinabalu Jumaat lalu.
Ketika ditanya adakah rakyat perlu berterima kasih dengan pemansuhan ISA, Mohamad berkata, yang penting untuk dipersoalkan ialah mengapa akta yang telah menzalimi banyak pihak itu disalahgunakan?
"Samalah apabila kita dibebaskan selepas ditahan di bawah ISA, tidak relevan pertanyaan adakah kita hendak berterima kasih atau tidak, yang perlu dipersoalkan ialah kenapa tangkap kita di bawah ISA, kenapa zalimi kita?" kata beliau.
Beliau mengingatkan supaya jangan berlebihan menyambut janji-janji Najib itu.
"Tengok dulu adakah akta yang menggantikan ISA itu. Adakah ia zalim seperti ISA juga? Adakah ia boleh disalahgunakan untuk menzalimi aktivis parti pembangkang?" katanya.

Tiga maut, lebih 20 cedera nahas kereta api di Sri Lanka

Posted: 17 Sep 2011 06:36 PM PDT

20 Syawal 1432H. [MOD] -

COLOMBO: Sekurang-kurangnya tiga maut termasuk seorang warga Korea Selatan dan kira-kira 25 orang mengalami kecederaan apabila sebuah kereta api penumpang merempuh bahagian belakang sebuah kereta api lain dalam kejadian dekat ibu negara Sri Lanka, lewat semalam.

Pekerja kereta api masih mencari penumpang yang mungkin terperangkap dalam bangkai kenderaan berkenaan selepas kejadian itu berdekatan stesen Alawwa, kira-kira 60 kilometer utara Colombo.

"Seorang rakyat Korea Selatan dan pemandu lokomotif adalah antara yang maut," kata jurucakap polis, Maxi Proctor. - AFP

Bebaskan Tahanan ISA dan Minta Pemimpin BN bersikap ‘Gentleman’

Posted: 17 Sep 2011 06:23 PM PDT

20 Syawal 1432H. [MOD] -
PAS Miri.

Akta ISA Patut Dihapuskan

Baru baru ini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri [ISA],dan ramai yang menyokong pengumuman tersebut. Kalau benar akta ISA dimansuhkan sepatutnya tahanan ISA yang ada sekarang juga patut dibebaskan dengan segera atau dibicarakan di mahkamah terbuka. Apa erti akta ISA dimansuhkan sedangkan tahanan ISA masih lagi meringkuk dalam penjara. Kita minta semua tahanan ISA dibebaskan dengan segera dan jangan pula selepas ini ada lagi akta yang lebih kejam dan zalim dari akta ISA. Sepatutnya akta ini sudah lama dihapuskan setelah komunis menyerah diri dan meninggalkan perjuangan mereka. Oleh kerana akta ISA selama ini telah disalahgunakan untuk menangkap pemimpin pembangkang yang bersuara lantang menentang pemerintah dan mereka yang dituduh tanpa bukti maka sebab itulah kita mendesak agar akta ISA dimansuhkan atau dihapuskan sama sekali tanpa prejudis.

Akta ISA juga tidak memberi peluang kepada tertuduh untuk dibicarakan di mahkamah terbuka maka memang patut dihapuskan dari dulu lagi. Sekiranya ada akta baru yang akan menganti akta ISA nanti janganlah ianya lebih teruk atau zalim dari yang ada sekarang. Kita akan menyokong setiap perkara yang baik untuk semua rakyat tanpa mengira fahaman politik.

Jangan Melarang Rakyat Mendengar Penjelasan

Merujuk kepada kenyataan Datuk Peter Chin di Miri baru-baru ini dan mengingatkan penduduk kampung supaya jangan menerima kedatangan orang luar (pembangkang) ini suatu perbuatan yang diluar amalan demokrasi. Negara ini mengamal dasar demokrasi bukan bersifat seperti dasar komunis yang mana hanya suatu pihak saja yang berhak bersuara sedangkan yang lain dilarang mengeluarkan sebarang kenyataan atau
memberi penerangan kepada rakyat.

Kita yakin Miri akan jatuh kepada Pakatan Rakyat (PR) dalam pilihanraya umum nanti sekiranya rakyat dapat menerima maklumat yang jelas dan tepat tentang dasar dan perjuangan PR dari pimpinan PR sendiri. Mungkin disebabkan takut kepada pemimpin PR yang akan memberi penerangan dan penjelasan kepada rakyat maka dengan sebab itu kita selalu mendengar pemimpin BN mengeluarkan kenyataan kepada rakyat supaya jangan menerima kedatangan pemimpin PR. Kita minta pemimpin BN bersikap 'gentleman' dan jangan takut menghadapi rakyat biar rakyat yang menentukan siapa yang layak untuk memimpin mereka bukan hanya BN saja. Kalau BN takut menghadapi rakyat secara demokrasi lebih baik jangan masuk politik dan bertanding dalam pilihanraya umum nanti dan biarkan orang yang berani dan layak saja yang akan memimpin negara ini dimasa hadapan demi kebajikan rakyat semua.

PAS Miri
Jofri Jaraiee

PAS TAMBUN

Posted: 18 Sep 2011 01:25 AM PDT

PAS TAMBUN


RUMAH TERBUKA IDILFITRI PAS KAWASAN TAMBUN 1432

Posted: 18 Sep 2011 01:12 AM PDT

Rockers dan Ulama'..




Di balik bulan purnama..

RUMAH TERBUKA IDILFITRI PAS KAWASAN TAMBUN 1432

Posted: 18 Sep 2011 01:03 AM PDT



Teratur dan sistematik..

YDP dan Setiausaha kawasan menyantuni salah seorang tetamu pada hari tersebut.

Kehadiran YB Khalid Samad Ahli Parlimen Shah Alam disambut oleh AJK PAS Kawasan Tambun

RUMAH TERBUKA IDILFITRI PAS KAWASAN TAMBUN 1432

Posted: 17 Sep 2011 11:22 PM PDT


AF Ust Imam Zul membacakan doa pada petang tersebut..

Tetamu berbangsa India pun turut memeriahkan Majlis Jamuan Rumah terbuka PAS Tambun

Hie adik...

Semua golongan hadir ke majlis Jamuan Ruma Terbuka PAS Kawasan Tambun..

Walaupun tak ada sate yang dirancangkan.. tapi ok jugak ada ais krim..

Salam semua..

Lagi kaum Tiong Hua yang hadir..

Walaupun tidak beralas.. tetapi tetap ceria dan santai..

Jamuan akan datang ajak kawan-kawan ramai lagi ye..

You all memang best..

1 Belon 1 Kanak-kanak

bersantai sambil menikmati jamuan.

Dr khairuddin bersama seorang anak berbangsa Cina, kanak-kanak ini yang menarik perhatian para tetamu yang lain kerana ia memakai tudung merah, apabila team pastambun selidiki beliau amat tertarik dengan cikgunya di sekolah kerana memakai tudung dan meminta ibu membelikan ia tudung, walaupun pakaiannya tidak sempurna tetapi hasratnya untuk memaikai tudung amat di puji.. tahniah semoga beliau menjadi anak yang baik dan dipelihara Allah.

Hi.. selamat datang ..

Anak-anak bersama belon yang diberikan... duit raya tak ada belon adalah..


YDP Dr Khairuddin bersama tetamu kaum Tiong Hua.. thank you for coming.

di antara para hadirin yang sempat dirakamkan, yang lain dah beransur balik..

Semestinya kalau tak ada lemang dan rendang rasanya tak lengkap jamuan hari raya..

Hidangan mee hoon gear box taman hiburan sememang power.. tapi sempat tak rasa pemuda punya mee hoon sup..?

Kerani sekolah SRATI sudi datang..

4 jejaka yang masih kosong 3 lagi.. he 3x sori kak ju...

Sememangnya PAS For All..

Isteri Sdr Naib Ketua Pemuda dan anak yang tak berapa sihat..

Hidangan yang disajikan dipastikan kebersihannya..

Salam Perjuangan

Posted: 17 Sep 2011 11:33 PM PDT

Salam Perjuangan


PENDEDAHAN SHEIKH HASINA - ANWAR TUNTUT PENJELASAN NAJIB

Posted: 17 Sep 2011 07:07 AM PDT

Rakyat diminta patriotik, tapi bagaimana dengan PM?
18 Syawal 1432 H | 17 September 2011

PETALING JAYA: Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa siasatan terhadap pengakuan Perdana Menteri Bangladesh bahawa rakyatnya memperoleh kerakyatan Malaysia dan layak mengundi.

"Kita minta pengesahan lanjut kerana keterangan itu dari laman web kerajaan Bangladesh, inikan aneh.


"Saya anggap kecurangan, ini isu nasional. Bagaimana boleh sebuah negara yang kononnya yang begitu cekap dan canggih dengan kemudahannya mengizinkan pemalsuan terang-terangan," kata Anwar.


Ketua Pembangkang itu berkata, tindakan tidak bertanggungjawab itu berlaku ketika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak meminta rakyat supaya lebih patriotik dan menjaga keamanan bersama.


"Saya ikuti website (laman web) kerajaan Bangladesh malam tadi (17 September), benar atau tidak rakyat Bangladesh yang diberi izin mengundi di Malaysia. Itu kenyataan Perdana Menteri Bangladesh. Ini dakwaan serius," katanya.

Bagaimanapun, semakan Keadilan Daily pada jam 7 malam ini mendapati pengakuan itu dipadamkan dari laman web berkenaan atas sebab yang tidak diketahui. - keadilandaily.com

DPP PADANG TERAP

Posted: 17 Sep 2011 09:54 PM PDT

DPP PADANG TERAP


MANSUH ISA: SYABAS DAN TAHNIAH PEMUDA UMNO

Posted: 17 Sep 2011 01:00 AM PDT


Tiadalah manusia yang bertamadun di dalam dunia yang rela diri mereka dizalimi, dihina, dikurung, ditangkap, ditahan tanpa bicara, tidak boleh diwakili peguam dan diperlakukan sesukanhatinoleh orang lain. Itulah yang berlakundengan wujudnya akta zallim seumpama Akta Keselamatan Dalam Negeri atau ISA. Pernah dalam perbahasan di Dewan Rakyat, bermati-matian ahli parlimen Barisan Nasional mempertahankan akta lapuk dan zalim itu. Sebahagian ahli parlimen itu berhujah, semua tahanan akta zalim itu ada sebabnya termasuklah tahanan itu melakukan kesalahan. Termasuklah yang berhujah itu ialah ahli parlimen Pasir Salak yang pernah ditahan.

Apabila pimpinan pembangkang termasuk Naib Presiden PAS Dato Mahfuz Omar menjawab, bahawa beliau bersetuju bahawa sekiranya seseorang yang ditahan dibuktikan bersalah, dibawa ke mahkamah, tetapi beliau tidak dibuktikan bersalah atau diberitahu, jadi kenapa beliau ditahan? Kenapa tidak dibicara di mahkamah terbuka? Terduduk ahli-ahli parlimen Barisan Nasional. Seingat saya, Datuk Zaid Ibrahim bekas Menteri meletak jawatan akibat penentangan beliau terhadap akta itu yang pada ketika itu dipertahan habis-habidan oleh pemimpin tukang angguk Barisan Nasional.

Saya ingin merujuk kepada kenyataan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Kedah Saudara Badrol Hisham Hashim di dalam akhbar Sinar Harian bertarikh 17 haribulan September 2011 berkaitan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan ingin mengucapkan sekalung penghargaan dan tahniah atas pengakuan yang berani dan jujur beliau mewakili kepemimpinan Pergerakan Pemuda UMNO Kedah. Beliau secara tidak langsung mengakui beberapa perkara.

1. Akta itu tidak demokratik, zalim dan tidak berperikemanusiaan. Ketika akta ini yang bertujuan mengekang pergerakan komunis dan unsur-unsur subversif, kebanyakan kepemimpinan UMNO pertahankan habis-habisan. Namun, mereka cepat-cepat menjustifikasikan semula apabila keputusan memansuhkan akta ini diumumkan.

2. Pemansuhan itu membuktikan bahawa selama hampir 50 tahun parti pemerintah sememangnya zalim. Kenyataan Ketua Pemuda UMNO Kedah yang mengatakan bahawa pemansuhan akta itu "demi memastikan amalan demokrasi yang lebih telus dan terbuka dapat dilaksanakan di negara ini" membuktikan kezaliman parti pemerintah. Saya mengalukan pengakuan ikhlas daripada saudara ketua pemuda UMNO Kedah. Demokrasi yang tempang itulah yang menyelamatkan UMNO.

3. Pengakuan beliau "rakyat negara ini juga tidak harus terburu-buru membuat spekulasi negatif terhadap langkah pemansuhan ISA dan pemindaan beberapa akta kerana keputusan berkenaan dibuat setelah mengambil kira kepentingan rakyat". Saya ingin persoalkan kenyataan ini, adakah beliau memperakui bahawa dengan hampir 50 tahun berjalannya akta ini menunjukkan parti pemerintah tidak mengambil kira kepentingan rakyat? Setelah beribu-ribu mangsa dizalimi, puluhan ribu ahli keluarga yang dihina, anak-anak yang membesar tanpa bapa di sisi, isteri yang menjadi janda bercerai-berai akibat kesalahan yang tidak dibuktikan, saya gembira apabila mendengar pengakuan ikhlas pemimpin UMNO.

4. Soal bahawa pemansuhan akta ini tiada kena mengena dengan desakan pembangkang adalah satu kenyataan yang menghina keputusan yang dibuat oleh rakyat memilih pemimpin. Saya dan rakan-rakan ahli dewan rakyat secara konsisten membantah akta ini. Malah, kami berdepan dengan cemuhan dan sindiran. Malah saudara Ketua Pemuda UMNO sendiri pernah mempersoalkan perbahasan saya yang katanya membela tahanan ISA. Saya cadangkan bahawa beliau memetik ucapan saya diluar konteks dan menyalahertikan ucapan saya. Sedangkan pembelaan saya dalam ucapan saya ialah berkaitan dengan pembelaan kepada manusia yang dizalimi yang tidak dibuktikan secara proses perundangan.

5. Apapun saya percaya, ketakutan kepada janji Pakatan Rakyat melalui Buku Jingga menyebabkan Barisan Nasional menjadi hilang punca. Respon kerajaaan Barisan Nasional antara lain ialah menghapuskan akta-akta zalim

Apapun sekali lagi tahniah atas keberanian dan kelantangan saudara.

Ustaz Mohd Nasir Zakaria
Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kedah
Ahli Parlimen Padang Terap

PAS KDAS 3

Posted: 17 Sep 2011 09:29 PM PDT

PAS KDAS 3


Jika Najib ikhlas, bebas atau dakwa tahanan ISA

Posted: 17 Sep 2011 03:37 AM PDT

PAS Negeri Sembilan

Posted: 17 Sep 2011 09:25 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Dua jam tunggu bas nak ke Seremban, maju sungguh Jelebu

Posted: 17 Sep 2011 06:26 AM PDT


Pekan umpama sleeping town
Sinar Harian 17 Sep 2011

KUALA KLAWANG - Pekan Kuala Klawang boleh diumpamakan sebagai sleeping town khususnya pada hari cuti berikutan tiada sebarang daya tarikan yang terdapat pada pekan ini.

Tinjauan Sinar Harian mendapati pekan itu biasanya kelihatan 'hidup' pada hari biasa, namun sunyi semasa hari cuti.

Seorang pelajar, Nurul Hasinah Mohd Bakri, 18, berkata, remaja dan belia tidak gemar datang ke pekan berkenaan kerana disifatkan tidak menyeronokkan.

Menurutnya, remaja di sini lebih gemar ke bandar Seremban walaupun jauh.

"Di sini tidak seronok kerana tidak banyak kedai jualan, malah lazimnya apabila jam 8 malam semua kedai sudah tutup," katanya.

Nurul Hasinah berkata, dahulu ada setiap tahun pekan berkenaan meriah dengan pertandingan futsal dan sebagainya. Tetapi sekarang, aktiviti seumpama itu sudah tidak dianjurkan lagi.

Sementara itu rakannya, Nurul Afifah Zamri, 18, berkata, pekan Kuala Klawang perlu mempunyai pusat membeli belah bagi menarik golongan muda.

"Semua daerah di negeri ini mempunyai sekurang-kurangnya sebuah pusat membeli belah. Tetapi keadaan berbeza di sini.

"Selain itu, masalah pengangkutan juga sedikit sebanyak merencatkan keinginan orang ramai untuk datang ke pekan ini," katanya yang menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Melang, Kuala Pilah.

Nurul Afifah yang berasal Kampung Serting Tengah berkata, dia dan rakan-rakannya terpaksa menunggu hampir dua jam untuk mendapatkan bas ke Seremban. (Eloknya Menteri Besar Negeri Sembilan pergi kerja naik bas. Baru tahu betapa susahnya rakyat mendapatkan perkhidmatan bas di negeri ini. Cerita lanjut di http://pasns.blogspot.com/2010/04/perkhidmatan-bas-di-nsembilan-teruk.html )

Menurutnya, sekiranya ingin pulang bercuti dari kampus UiTM, dia terpaksa menaiki bas dari Kuala Pilah ke Seremban dan kemudian ke Jelebu yang mana perjalanannya memakan masa lama.

Katanya, bangunan kedai di pekan Kuala Klawang juga perlu diceriakan kerana ia nampak usang dan tiada daya penarik.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9537578.asp

PAS Kawasan Miri

Posted: 17 Sep 2011 07:46 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Tahanan ISA Dan Sikap Pemimpin BN

Posted: 17 Sep 2011 05:16 PM PDT

Bebaskan Tahanan ISA dan Minta Pemimpin BN bersikap 'Gentleman'

Akta ISA Patut Dihapuskan
Baru baru ini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri [ISA],dan ramai yang menyokong pengumuman tersebut. Kalau benar akta ISA dimansuhkan sepatutnya tahanan ISA yang ada sekarang juga patut dibebaskan dengan segera atau dibicarakan di mahkamah terbuka. Apa erti akta ISA dimansuhkan sedangkan tahanan ISA masih lagi meringkuk dalam penjara. Kita minta semua tahanan ISA dibebaskan dengan segera dan jangan pula selepas ini ada lagi akta yang lebih kejam dan zalim dari akta ISA. Sepatutnya akta ini sudah lama dihapuskan setelah komunis menyerah diri dan meninggalkan perjuangan mereka. Oleh kerana akta ISA selama ini telah disalahgunakan untuk menangkap pemimpin pembangkang yang bersuara lantang menentang pemerintah dan mereka yang dituduh tanpa bukti maka sebab itulah kita mendesak agar akta ISA dimansuhkan atau dihapuskan sama sekali tanpa prejudis. Akta ISA juga tidak memberi peluang kepada tertuduh untuk dibicarakan di mahkamah terbuka maka memang patut dihapuskan dari dulu lagi. Sekiranya ada akta baru yang akan menganti akta ISA nanti janganlah ianya lebih teruk atau zalim dari yang ada sekarang. Kita akan menyokong setiap perkara yang baik untuk semua rakyat tanpa mengira fahaman politik.


Jangan Melarang Rakyat Mendengar Penjelasan

Merujuk kepada kenyataan Datuk Peter Chin di Miri baru-baru ini dan mengingatkan penduduk kampung supaya jangan menerima kedatangan orang luar (pembangkang) ini suatu perbuatan yang diluar amalan demokrasi. Negara ini mengamal dasar demokrasi bukan bersifat seperti dasar komunis yang mana hanya suatu pihak saja yang berhak bersuara sedangkan yang lain dilarang mengeluarkan sebarang kenyataan atau memberi penerangan kepada rakyat.

Kita yakin Miri akan jatuh kepada Pakatan Rakyat (PR) dalam pilihanraya umum nanti sekiranya rakyat dapat menerima maklumat yang jelas dan tepat tentang dasar dan perjuangan PR dari pimpinan PR sendiri. Mungkin disebabkan takut kepada pemimpin PR yang akan memberi penerangan dan penjelasan kepada rakyat maka dengan sebab itu kita selalu mendengar pemimpin BN mengeluarkan kenyataan kepada rakyat supaya jangan menerima kedatangan pemimpin PR. Kita minta pemimpin BN bersikap 'gentleman' dan jangan takut menghadapi rakyat biar rakyat yang menentukan siapa yang layak untuk memimpin mereka bukan hanya BN saja. Kalau BN takut menghadapi rakyat secara demokrasi lebih baik jangan masuk politik dan bertanding dalam pilihanraya umum nanti dan biarkan orang yang berani dan layak saja yang akan memimpin negara ini dimasa hadapan demi kebajikan rakyat semua.

PAS Miri
Jofri Jaraiee

English version

Release ISA Detainees and Request for BN Leaders to be 'Gentleman'

ISA should be demolished
Recently Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak has announced the removal of Internal Security Act (ISA) and the public gives the supports of the PM announcement. If it is true the ISA act should be abolished now the ISA detainees also should be released immediately or be tried in open court. What is the meaning of the Act was repealed when the ISA detainees are still languishing in prison. We request all the ISA detainees should be released immediately and do not be after this is another act that is cruel and evil than the act of the ISA. This act should be eliminated long time ago after the communists surrender and leave their struggle. Because of the ISA act has been misused to arrest the opposition leaders who speak out against the government and those who accused without evidence, that is the reason why we demanded the repeal of the ISA act or eliminated entirely without prejudice. ISA act also not provides an opportunity for the accused to be tried in open court, and then it should be removed long time ago. If there is a new act will replace the ISA later, the act should not be worsen or more evil than the present. We will support all the good things to all people regardless of political affiliation.

Let People Decide and Do Not Prohibit People from listening
Referring to the statement of Datuk Peter Chin in Miri recently and warned villagers (folks) not to welcome visit of an outsider (opponent) this is an act of undemocratic. Our country is adopting the principle of democracy and not as a communist policy, which is only one party, only a right to speak while others are prohibited to issue any statement or give an explanation to the people.

We are confident that Miri would fall to Pakatan Rakyat (PR) in this coming election if the people could receive clear and accurate information on policies from PR leadership itself. Perhaps due to fear of an explanation from the PR leadership to explain to the people, that is why we always hear the BN leaders issued a statement to the people that do not accept the coming of the PR leaders. We ask the BN leaders to be 'gentleman' and do not be afraid to face the people and let the people decide who is qualified to lead them not only BN. If BN fear of facing the people it is better do not join politics and contest in the coming election and let give to the people who have the courage and eligible only to lead this country in the future for welfare to all.

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 17 Sep 2011 03:36 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


PERSOALAN YANG TIADA JAWAPAN !

Posted: 16 Sep 2011 09:01 PM PDT

Siapa atau Jabatan Agama atau pegawai kerajaan mana yang boleh menentukan sesorang itu bukan ahli politik???
Pada teman tauliah adalah subjektif , selagi penceramah atau pentazkirah itu sesorang yang ada pengenalan dan ada orang yang menjamin kehadiran penceramah itu maka diharuskan.
Tauliah boleh diobjektifkan jika menggunakan kelayakan akademik aatau sijil tetapi tidak menjamin kualiti penyampaiannya terutama memenuhi citarasa orang-ramai yang mendengar dan yang dahagakan ilmu Allah.

Tauliah -Noh Setuju Kerana Noh dan Ahli Politik UMNO Tak Reti Ceramah Agama
>> 17 SEPTEMBER 2011

KLANG: Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar menyambut baik langkah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) tidak lagi memberi tauliah kepada ahli politik untuk berceramah di surau dan masjid, bagi menjamin perpaduan dan imej agama Islam.

Beliau berkata, jika ahli-ahli politik dibenar memberi ceramah agama, ia mungkin boleh mencetuskan pergaduhan dan perkara yang tidak diingini.

"Masjid dan surau adalah tempat untuk umat Islam bukan untuk ahli atau parti politik tertentu," katanya pada majlis rumah terbuka Aidilfitri Anggota Dewan Undangan Negeri Sementa, Datuk Abdul Rahman Palil di Kapar, di sini, hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Pengarah JAIS, Marzuki Hussin semalam bahawa Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menerusi surat bertarikh 22 Jun lalu yang dikeluarkan oleh Setiausaha Sulit baginda, Datuk Mohamad Munir Bani, tidak membenarkan ahli politik memberi ceramah agama di semua masjid dan surau di Selangor.

Marzuki juga berkata, mana-mana ahli politik yang mempunyai tauliah sebelum ini tidak boleh memperbaharuinya sebaik ia tamat dan tidak dibenarkan memberi ceramah agama. - BERNAMA

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 17 Sep 2011 03:34 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


MANSUH ISA USAHA UMNO.... GILE APE PUAK2 NIE...

Posted: 17 Sep 2011 04:58 AM PDT

UALA LUMPUR, 17 Sept — Inisiatif untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) adalah keputusan dibuat kerajaan Barisan Nasional (BN) dan bukan perjuangan mana-mana pihak lain, tegas Datuk Seri Najib Razak hari ini.
Justeru Perdana Menteri mengingatkan jangan ada pihak atau individu yang mahu mendapat nama bahawa pengumuman beliau untuk memansuhkan ISA itu adalah hasil perjuangan mereka.

"Jadi jangan hendaknya ada orang yang nak dapat nama kononnya pengumuman saya dua malam lalu adalah kerana hasil perjuangan mereka," kata Pengerusi BN ini.

Beliau berucap pada majlis ramah mesra pemimpin-pemimpin BN Sirih Pulang ke Gagang di Shah Alam hari ini.
"Ini bukan hasil perjuangan mereka tetapi adalah keputusan yang dibuat oleh kerajaan Barisan Nasional kerana ia adalah kerajaan yang mendengar isi hati rakyat yang inginkan perubahan sedemikian rupa," kata Najib lagi.
Dalam perutusan khas sempena Hari Malaysia kelmarin, Najib mengumumkan bahawa ISA akan dimansuhkan dan dua undang-undang baru yang sesuai akan digubal bagi memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara.
Dua undang-undang baru akan digubal di bawah "semangat serta payung" Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan bagi mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah.

Perdana Menteri menegaskan bahawa undang-undang baru itu akan memperuntukkan tempoh tahanan polis yang lebih pendek daripada yang dijalankan pada masa ini.

Kerajaan juga menjamin bahawa mana-mana individu tidak akan ditahan semata-mata hanya kerana ideologi politik.



RUMAH TERBUKA KETUA DPPP HARI INI... DATANG JGN TAK DATANG

Posted: 16 Sep 2011 05:02 PM PDT

Semua dijemput secara terbuka termasuk wartawan, diundang ke teratak kami pada 17 September 2011 bersamaan hari sabtu ini sempena rumah terbuka yang serba sederhana. Undangan bermula jam 12 tengahari sehinggalah jam 4.00 petang. Konsepnya, menjamu selera sementara makanan ada, jika habis atau tidak cukup makanan yang disediakan kita makanlah kueh mueh dan mee goreng special yang akan jadi makanan top up.


Sebab kami pun tidak tahu berapa ramai yang akan hadhir kerana jemputan bersifat umum. Kalau tidak cukup juga, kita bersalaman dan bermaafan serta berbual mesra sambil minum tea, juga sangat bermakna bagi kami. Datanglah, jangan tidak datang. Rindu untuk bertemu kalian semua. Semoga ada keberkatan dan makanan juga cukup insyaallah.

Menu asas akan disediakan untuk menampung kapasiti 2000 orang. Kalau anda mahu menikmati menu istemewa ini, kena datang awal - awal waktu tau !
Menu tersebut ialah :-

Nasi Dagang Gulai kuning [ikan dan ayam]
Nasi Kerabu Kuning berlaukan sambal berencah dan ikan goreng garing
Laksa Kuning special berkuah lemak dan laksa Penang
Tapai Kuning
Satay ayam dan daging Kuning
Tembikai Kuning
Air Naga Berapi Kuning.

Tema pakaian tuan rumah ialah kuning lagi BERSIH. maka dicadangkan kepada sahabat sekelian , datanglah dengan pakaian bertemakan kuning juga tapi bersih, jangan kotor !

Selamat Hari Raya aidil fitri buat semua.

Alamat :

No. 26 Taman Pelindung Perdana
Beserah Kuantan Pahang.
[ Sebelah Musolla Ar Raudhah Pelindung Perdana ]
019 - 916 8182

SAH KELING PROF ZAINAL KLING

Posted: 16 Sep 2011 04:55 PM PDT

Prof Dr Zainal Kling dari Majlis Profesor Negara, yang sejak minggu lalu berhadapan dengan kritikan ekoran pendiriannya bahawa negara ini tidak pernah dijajah oleh British, hari ini menjelaskan pendiriannya — beliau juga melihat kemunculan kuasa Eropah itu sebagai satu "penjajahan."

". . . ingin saya tegaskan bahawa saya melihat kehadiran British itu sebagai penjajahan juga dan telah membawa kesan dan natijah yang amat buruk terhadap bangsa Melayu dan golongan-golongan lain," kata beliau dalam e-mel penjelasan kepada Harakahdaily hari ini.

Namun, kata beliau, terdapat sedikit perbezaan antara penjajahan berbentuk koloni seperti berlaku di Negeri-Negeri Selat iaitu Singapura, Melaka dan Pulau Pinang serta di Kanada, Australia ataupun malahan India, dengan penjajahan berbentuk "protectorate" dalam Negeri-negeri Bersekutu dan Negeri-negeri Tidak Bersekutu.

Katanya, Singapura mempunyai Sultan Husin Syah tetapi kerana pulau itu sebuah koloni, maka institusi raja tersebut terhapus begitu sahaja.

"Sebaliknya, Kelantan adalah sebuah 'protectorate' maka institusi raja, keistimewaan Melayu serta pelbagai peruntukan perundangan Perlembagaan Persekutuan dan negeri-negeri itu dapat kekal hingga menjadi bentuk kerajaan pada masa ini.

"Perbezaan 'tipis' (seperti kata Pakar Perlembagaan Profesor Aziz Bari) ini harus menjadi pemahaman oleh semua, bukan hanya oleh pakar yang bijaksana kerana ia mempunyai makna dan implikasi yang amat asasi serta bernatijah dalam kewujudan warganegara, negara dan negeri masa kini dan akan datang," kata Zainal lagi.

MANSUH ISA... TAHANAN TAK BEBAS-BEBAS...

Posted: 16 Sep 2011 04:43 PM PDT

KUALA LUMPUR, 17 Sept ─ Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak digesa membebaskan kesemua tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sekarang sebagai langkah keikhlasan pertama ekoran pengumuman beliau untuk menghapuskan undang-undang tersebut.


Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, amat dikesali apabila kenyataan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang sekali lagi mengikut langkah melawan arus seperti dalam hal menangani perhimpunan Bersih 2.0 dengan mengumumkan bahawa tahanan ISA akan kekal sehingga dua akta baru menggantikan ISA siap.

"Dua akta itu pula hanya akan dibentangkan tahun depan mengikut kenyataan Datuk Seri Nazri Aziz dan semua ini menambah perit kepada ahli keluarga tahanan ISA yang menaruh harapan tinggi sejak pengumuman Najib (kelmarin)," kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Tuan Ibrahim menambah, seharusnya Menteri Dalam Negeri bertindak lebih bijak dalam hal ini dengan membebaskan semua tahanan ISA secepat mungkin sebagai langkah ikhlas dan demi membantu Najib mendapatkan kembali keyakinan dan kepercayaan rakyat bahawa pengumuman melakukan reformasi untuk kebaikan negara bukanlah hangat-hangat tahi ayam seperti apa yang melanda siri reformasi ekonomi yang diwar-warkan.

Malah katanya, jika tidak dapat dibebaskan dengan serta-merta pun, PAS menggesa agar tahanan tanpa bicara ini dapat dihadapkan di mahkamah serta-merta supaya mereka dapat membela diri sekiranya kerajaan mendakwa mempunyai bukti kukuh mereka adalah golongan pengganas.

Pesuruhjaya PAS Pahang ini yakin terdapat puluhan lagi yang ditahan dalam kem Kamunting sekarang dengan pelbagai tuduhan yang mungkin hanya berpunca daripada sangka buruk, dendam dan politik seperti yang berlaku ke atas enam ahli PSM yang ditahan di bawah Ordinan Darurat baru-baru ini.
"Najib mesti memilih antara dua pilihan ini - sama ada mereka mesti dibebaskan atau dibicarakan," kata beliau lagi.

Di samping itu, katanya, PAS juga menuntut kerajaan memohon maaf kepada tahanan ISA yang ditahan tanpa bicara, ekoran Perdana Menteri mengakui terdapat kepincangan dalam akta 'draconian' tersebut sekiranya beliau betul-betul ikhlas dalam reformasi ini.

"Janganlah pula cepat menolak tanggungjawab untuk memohon maaf kepada bapa-bapa negara yang lalu kerana mereka yang menggubal akta yang zalim ini," kata Tuan Ibrahim sambil menambah, "sebaliknya Najib patut mewakili bapa-bapa negara yang lalu untuk memohon maaf kepada semua tahanan ISA kerana mereka adalah daripada rumpun yang sama iaitu Barisan Nasional."

"Sebagai tanda keikhlasan juga, kerajaan tidak boleh berlepas tangan begitu sahaja kerana mangsa kekejaman ISA terus tertekan sama ada dari sudut mental, fizikal maupun spiritual. Nama mereka mesti dibersihkan akibat akta zalim ini," kata beliau.

Pemuda PAS DUN Kemasik

Posted: 17 Sep 2011 03:33 PM PDT

Pemuda PAS DUN Kemasik


JAMUAN HARI RAYA IDUL FITRI PAS DUN KEMASIK

Posted: 16 Sep 2011 11:16 PM PDT

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Ayer Hitam

Posted: 17 Sep 2011 03:19 PM PDT

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Ayer Hitam


Rumah Terbuka ADUN Ayer Hitam & PAS Kawasan Jerlun 2011

Posted: 17 Sep 2011 09:39 AM PDT


Majlis Rumah Terbuka Aidil Fitri YB ADUN Ayer Hitam & PAS Kawasan Jerlun diadakan pada 17 September 2011 mulai 2.30 - 5.30 petang di tapak gerai MDKP, Ayer Hitam. Orangramai mula memenuhi gerai makanan yang disediakan oleh petugas sejak 2 petang lagi. Mereka begitu gembira menikmati pelbagai jenis juadah hariraya yang disediakan oleh setiap UPU dan MKK masing-masing.

YB Ust Hj Abd Ghani tidak melepaskan peluang membantu Pengerusi MKK Kg Gandai, Ust Halim B Morad membakar sate kepada pengunjung. Sate menjadi menu kegemaran di setiap rumah terbuka Aidil Fitri dan pihak PKWR Ayer Hitam telah memperuntukkan 10,000 cucuk sate. Nampaknya sate yang disediakan telah habis awal dengan setiap pengunjung terpaksa berbaris panjang untuk mendapatkannya.

YB Ust Hj Abd Ghani melayani tetamu dari kalangan kaum Tionghua yang turut serta dalam majlis tersebut. Kehadiran mereka menambahkan lagi seri majlis yang diadakan bahkan turut hadir Mr Puspa mewakili kaum India dan Mr Enam dan Mr Charun mewakili kaum Siam di Kg Kubang Chenok, Padang Sera. 

YB Ust Hj Abd Ghani selaku YDP PAS Kawasan Jerlun diapit oleh Abd Rahim B Md Jusoh (NYDP), Hj Azhar B Ibrahim (Setiausaha) dan Hj Ahmad Faudzi B Hj Omar (Bendahari) yang lengkap berpakaian rasmi suit melayu oren tua bersampin sedang menikmati ketupat dan gulai yang menjadi resipi utama rumah terbuka. 

YB Ust Hj Abd Ghani sedang menyampaikan duit raya kepada kanak-kanak yang datang berkunjung. Mereka cukup gembira dan sanggup berbaris panjang untuk mendapat duit raya. Duit raya merupakan aktiviti utama kanak-kanak yang akan bertandang dari rumah ke rumah sejak awal pagi lagi hingga ke petang. Duit raya akan dikumpul samada untuk disimpan dalam bank atau dijadikan wang saku ke sekolah.   

YB Ust Hj Abd Ghani sedang melayani YAB Dato Seri Ust Hj Azizan B Abdul Razak yang turut serta meraikan majlis tersebut. Kehadiran beliau cukup bermakna sekali kepada penduduk dalam DUN Ayer Hitam yang sanggup menunggu ketibaannya pada jam 5.30 petang. Sebelum itu, beliau menghadiri perjumpaan Alumni Maktab Mahmud di Alor Setar.

YAB Menteri Besar sedang menyampaikan ucapan kepada pengunjung yang begitu teruja dengan gaya kepimpinannya mentadbir Negeri Kedah. Beliau sangat yakin dengan sokongan rakyat terhadap Pakatan Rakyat yang berjaya memerintah Kedah yang sudah menjangkau 3 tahun 6 bulan tanpa sebarang masalah kewangan dan menafikan khabar angin yang menyatakan ekonomi Kedah tidak stabil.    

Kelihatan YABerbahagia Toh Puan Hjh Faekah Bt Syeikh Hamzah sedang berbual mesra dengan isteri YB ADUN Ayer Hitam, Hjh Faridah Akma Bt Hj Wahid dan Ustazah Fatimah Bt Wan Teh, Ketua Muslimat PAS Jerlun sambil menikmati cendol dan ketupat.

Seorang waris muda, Mohamad B Hj Ahmad mengambil peluang menyerahkan kepala anak sulungnya untuk didoakan oleh YAB Menteri Besar dengan harapan anak tersebut akan menjadi anak yang berguna untuk berbakti kepada ibu bapa, agama dan negara. Inilah contoh kepimpinan YAB Menteri Besar yang sedia melayani pelbagai kehendak rakyat tanpa mengira latarbelakang mereka.

YAB Menteri Besar sedang bertanyakan tentang kesihatan veteran PAS, Hj Ibrahim B Md Hassan yang mengalami strok. Kini beliau hanya berkerusi roda tetapi masih bersemangat untuk hadir ke majlis tersebut untuk bertemu dengan YAB Menteri Besar. Beliau merupakan tukang masak kepada petugas pilihanraya PAS di setiap Pilihanraya Kecil antaranya di UPU Telok Era dalam PRK DUN Sanggang tahun 2000 yang menyediakan masakan kepada YAB Menteri Besar sendiri. 

PAS KOTA TINGGI

Posted: 17 Sep 2011 01:50 PM PDT

PAS KOTA TINGGI


PAS Hormati Keputusan Muhyiddin, Nasihat Umno Berhenti Londehkan Hipokrasi Sendiri

Posted: 16 Sep 2011 09:04 PM PDT

Tindakan Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak sanggup berdebat dengan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu telah mengecewakan banyak pihak kerana sebelum ini, beliaulah yang secara yakin menyuruh Mohamad untuk bertaubat seolah-olah pasti apa yang Utusan Malaysia laporkan terhadap kenyataan Mohamad Sabu adalah benar.

Walaupun demikian, ingin ditegaskan bahawa debat yang dicadangkan PAS berbentuk ilmiah, dan bukannya untuk mencari siapa menang siapa kalah, tetapi untuk rakyat menilai hujah mengenai tafsiran sejarah pra-kemerdekaan masing-masing. Jadi seharusnya, tiada apa yang harus ditakutkan oleh mana-mana pihak sebab debat ilmiah ini bersifat terbuka kepada rakyat.

Meskipun Muhyiddin menolak, namun PAS tidak akan mengeluarkan kata-kata kesat menghina beliau sebagaimana yang dilakukan oleh graduan Oxford Ketua Pemuda Umno kerana PAS yang mengundang beliau, maka kita perlu hormati keputusan beliau samada untuk terima atau tolak.

Orang ramai ingin mendengar hujah dari kepimpinan kedua-dua parti politik terutamanya setelah pemimpin dan media Umno telah begitu hebat menghentam dan mengkritik serta memutar-belitkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Mohamad Sabu. Apa tidaknya isu ini dibelitkan sehinggakan ada seorang Menteri Besar terpaksa menidakkan kandungan buku yang beliau buat kata pengantarnya 7 tahun lalu demi menyelamatkan putar-belit yang semakin hilang arah.

Sikap demikian tidak menggambarkan keberanian untuk mempertahankan hujah yang dikemukakan sebagaimana PAS, yang telah menyatakan 8 pendirian tegas dalam isu kontroversi sejarah ini.

Cuma PAS nasihatlah kalau undangan debat ilmiah tidak sanggup diterima, Umno haruslah berhenti londehkan hipokrasi sendiri di depan rakyat lagi dengan hanya berani di belakang; tapi bilamana diajak bersemuka, tak sanggup pula.

Selain itu, PAS juga bersetuju dengan pandangan Datuk Seri Khaled Nordin dan Tun Dr Mahathir bahawa perlunya ada kajian semula terhadap sejarah kemerdekaan negara kerana terdapat fakta yang dihilangkan dalam sejarah.

Perkara ini dilihat semakin perlu hari ke hari, lebih-lebih lagi dalam keadaaan rakyat, terutamanya pelajar yang bakal menghadapi peperiksaan tidak pasti samada perkataan 'Merdeka' patut digunakan bersama tarikh 31 Ogos 1957 apabila Majlis Professor Negara (MPN) dan Dr Mahathir telah secara tegas dan yakin menyatakan secara teknikalnya negara kita tidak pernah dijajah.

Jasindaily Online

Posted: 17 Sep 2011 09:44 AM PDT

Jasindaily Online


UMNO MEMANG PEMBONGAK DAN PEMBELOT

Posted: 17 Sep 2011 04:18 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 17 Sep 2011 09:35 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Dua jam tunggu bas nak ke Seremban, maju sungguh Jelebu

Posted: 17 Sep 2011 06:28 AM PDT


Pekan umpama sleeping town
Sinar Harian 17 Sep 2011

KUALA KLAWANG - Pekan Kuala Klawang boleh diumpamakan sebagai sleeping town khususnya pada hari cuti berikutan tiada sebarang daya tarikan yang terdapat pada pekan ini.

Tinjauan Sinar Harian mendapati pekan itu biasanya kelihatan 'hidup' pada hari biasa, namun sunyi semasa hari cuti.

Seorang pelajar, Nurul Hasinah Mohd Bakri, 18, berkata, remaja dan belia tidak gemar datang ke pekan berkenaan kerana disifatkan tidak menyeronokkan.

Menurutnya, remaja di sini lebih gemar ke bandar Seremban walaupun jauh.

"Di sini tidak seronok kerana tidak banyak kedai jualan, malah lazimnya apabila jam 8 malam semua kedai sudah tutup," katanya.

Nurul Hasinah berkata, dahulu ada setiap tahun pekan berkenaan meriah dengan pertandingan futsal dan sebagainya. Tetapi sekarang, aktiviti seumpama itu sudah tidak dianjurkan lagi.

Sementara itu rakannya, Nurul Afifah Zamri, 18, berkata, pekan Kuala Klawang perlu mempunyai pusat membeli belah bagi menarik golongan muda.

"Semua daerah di negeri ini mempunyai sekurang-kurangnya sebuah pusat membeli belah. Tetapi keadaan berbeza di sini.

"Selain itu, masalah pengangkutan juga sedikit sebanyak merencatkan keinginan orang ramai untuk datang ke pekan ini," katanya yang menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Melang, Kuala Pilah.

Nurul Afifah yang berasal Kampung Serting Tengah berkata, dia dan rakan-rakannya terpaksa menunggu hampir dua jam untuk mendapatkan bas ke Seremban. (Eloknya Menteri Besar Negeri Sembilan pergi kerja naik bas. Baru tahu betapa susahnya rakyat mendapatkan perkhidmatan bas di negeri ini. Cerita lanjut di http://pasns.blogspot.com/2010/04/perkhidmatan-bas-di-nsembilan-teruk.html )

Menurutnya, sekiranya ingin pulang bercuti dari kampus UiTM, dia terpaksa menaiki bas dari Kuala Pilah ke Seremban dan kemudian ke Jelebu yang mana perjalanannya memakan masa lama.

Katanya, bangunan kedai di pekan Kuala Klawang juga perlu diceriakan kerana ia nampak usang dan tiada daya penarik.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9537578.asp

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 17 Sep 2011 09:17 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


Pandangan EXCO -EXCO Selangor mengenai pengumuman PM tentangISA

Posted: 17 Sep 2011 05:20 AM PDT

ADUN SELAT KLANG SANTUNI PENGANTIN DAN KELUARGA

Posted: 17 Sep 2011 03:45 AM PDT

 17.9.11
DUN SELAT KLANG

    Sudah menjadi lumrah wakil rakyat,  hari Sabtu dan Ahad adalah waktu yang sangat sibuk menghadiri kenduri-kendara dan jemputan lain.Lebih-lebih lagi bila bertembung di bulan Syawal.
   
Maka ditambahkan pula dengan jemputan hari raya samada daripada pemimpin PAS,  Pakatan Rakyat dan rakan YB EXCO dan ADUN/AHLI PARLIMEN.
 ADUN Selat Klang, YB Dr Hjh Halimah Ali juga perlu melaksanakan tanggungjawab sosial tersebut. Apabila terlalu banyak jemputan beliau memulakan ' kenduri round'nya awal.    
   Adakala pukul 8-9.00 pagi.Walaupun tuan rumah tidak bersedia hidangan tetapi niatnya adalah untuk menunaikan jemputan.
Pada hari ini, YB sempat berjumpa dengan saudara mara pengantin. Seorang saudara yang berada di kerusi roda terasa haru disapa dan diambil peduli oleh YB.Beliau merupakan salah seorang penerima bantuan sumbangan Muslimat PAS DUN SELAT KLANG dalam program Ihya' Ramadhan baru-baru ini.

PM perlu buktikan kerajaan pusat ikhlas mansuh ISA

Posted: 17 Sep 2011 02:56 AM PDT

Tunjuk keikhlasan, bebas tahanan ISA sekarang
Sep 17, 11 12:46pm
Kongsi 38
PAS menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya membebaskan semua tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) di Kem Kamunting sebagai langkah keikhlasan pertama ekoran pengumuman beliau untuk menghapusan akta tersebut.

"Jika tidak dapat dibebaskan serta-merta pun, PAS menggesa agar tahanan tanpa bicara ini dapat dihadapkan ke mahkamah serta-merta supaya mereka dapat membela diri sekiranya kerajaan mendakwa mempunyai bukti kukuh bahawa mereka adalah golongan pengganas," tegas ketua penerangan PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man berkata,

pas muktamar 130610 tuan ibrahim tuan manKatanya, amatlah dikesali kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein "yang sekali lagi mengikut langkah melawan arus seperti dalam hal menangani perhimpunan BERSIH 2.0, dengan mengumumkan tahanan ISA akan kekal ditahan sehingga dua akta baru menggantikan ISA disiapkan.

"Dua akta itu pula, mengikut kenyataan Datuk Seri Nazri Aziz - hanya akan dibentangkan tahun depan dan semua ini menambahkan perit kepada ahli keluarga tahanan ISA yang menaruh harapan tinggi sejak pengumuman Najib semalam," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Seharusnya, tegas beliau, menteri dalam negeri bertindak lebih bijak dalam hal ini dengan membebaskan semua tahanan ISA secepat mungkin.

"...sebagai langkah keikhlasan dan demi membantu Najib mendapatkan kembali keyakinan dan kepercayaan rakyat bahawa pengumuman melakukan reformasi untuk kebaikan negara bukanlah hangat-hangat tahi ayam seperti apa yang melanda siri reformasi ekonomi yang diwar-warkan beliau.

"Kita yakin terdapat puluhan lagi yang ditahan dalam kem Kamunting sekarang dengan pelbagai tuduhan yang mungkin hanya berpunca daripada sangka buruk, dendam dan politik.

"... seperti yang berlaku pada enam ahli PSM yang ditahan di bawah Ordinan Darurat baru-baru ini. Najib mesti memilih antara dua pilihan ini - sama ada mereka mesti dibebaskan atau dibicarakan," tegasnya.

Di samping itu, katanya, PAS juga menuntut kerajaan memohon maaf kepada tahanan ISA yang ditahan tanpa bicara, ekoran perdana menteri mengakui terdapat kepincangan dalam akta drakonian tersebut sekiranya beliau betul-betul ikhlas dalam reformasi ini.

"Janganlah pula cepat menolak tanggungjawab untuk memohon maaf, kepada bapa-bapa negara yang lalu, kerana mereka yang menggubal akta yang zalim ini.
"Sebaliknya Najib patut mewakili bapa-bapa negara yang lalu untuk memohon maaf kepada semua tahanan ISA kerana mereka adalah daripada rumpun yang sama iaitu Barisan Nasional.

"Sebagai tanda keikhlasan juga, kerajaan tidak boleh berlepas tangan begitu sahaja kerana mangsa kekejaman ISA terus tertekan sama ada dari sudut mental, fizikal mahupun spiritual. Nama mereka mesti dibersihkan akibat akta zalim ini," tambahnya.

HAPUS ISA HAPUS AUKU SEKALI!

Posted: 16 Sep 2011 10:09 AM PDT

HAPUSKAN AUKU  UNTUK LONJAKKAN KEUPAYAAN MODAL INSAN

Tahniah kepada YAB Perdana Menteri kerana mengambil langkah wajar untuk menghapuskan undang-undang rimba ISA. Untuk lebih lengkap beliau harus menghapuskan undang-undang AUKU yang dianggap penjara akal fikiran siswa-siswi di Malaysia
    Demi masa depan Malaysia, bakal modal insan di Institusi Pengajian Tinggi perlu diberi ruang yang luas untuk membina jati diri, belajar untuk menjadi individu berani supaya mampu berdaya saing dan pantas bangkit semula sekira tergelincir daripada landasan yang betul. Mereka juga sepatut berupaya menyata yang hak dan cekap menangkis yang batil. Mereka wajar diberi kebebasan menyuarakan pendapat, mengutarakan ketidakpuasan hati dengan cara tertib dan sopan.
   
     Mahasiswa-mahasiswi sudah dalam lingkungan umur dewasa. Mereka sudah ada pengalaman. Mereka lebih terdedah kepada informasi maya yang mencuitkan mereka untuk respon.Ini adalah reaksi yang normal dan sihat.Ini adalah proses pembelajaran hidup sebenar untuk mahasiswa yang berguna, bernilai untuk mencorak masa depannya.Sudah tentu kadang-kadang mereka akan mengambil tindakan atau mengeluar pendapat yang tersasar daripada kenyataan.Sekiranya pelajar-pelajar lain dan mana-mana pihak diberi kebebasan untuk memberi respon kepada reaksi tadi, sedikit sebanyak mereka akan mula mengerti bagaimana mahu bertindak dengan sesuatu berita, kenyataan atau pemberitahuan. Dengan kata lain mereka akan belajar untuk menjadi lebih matang.
  Kerajaan yang professional dan berwibawa serta mempunyai yakin diri yang tinggi tidak akan rasa tergugat dengan kebebasan bersuara pelajar IPT. Kerajaan berintegriti ini akan mengalu-alukan teguran, kritikan bahkan gelagat demonstrasi mahasiswa-mahasiswi yang tidak puas hati dengan mana-mana isu.Sekiranya yang dibangkitkan oleh para pelajar itu benar dan hujjah mereka munasabah, kerajaan akan mengambilkira dalam proses membuat keputusan. Sekiranya rungutan/desakan mereka adalah disebabkan emosi dan kurang maklumat mereka akan di beri taklimat dan diterangkan dengan niat dan cara mendidik mereka sebagai bakal modal insan.
     AUKU sudah memberi konotasi mengongkong yang melemahkan daya juang, sifat berani dan menggugat keupayaan bersuara generasi pelapis pemimpin negara ini. Segelintir  golongan yang mempunyai bakat kepimpinan dan mempunyai kecenderungan politik akan terbantut dan menjadi 'pengikut' yang derita dalam diam dan kegusaran ini menyebabkannya menjadi pembangkang tegar kerajaan yang dilihat sentiasa menghalang hak bersuaranya.
AUKU sudah tidak relevan.Saya selaku Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan Tinggi mengesyor kerajaan Malaysia membatalkan AUKU sekaligus dengan ISA.
YB Dr Hjh Halimah Ali
EXCO Pendidikan,Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Selangor
16.9.11

PAS KAWASAN KANGAR

Posted: 17 Sep 2011 09:06 AM PDT

PAS KAWASAN KANGAR


SPR akan batal penggunaan Sistem Biometrik?

Posted: 26 Jul 2011 10:29 PM PDT

Sasarannya ialah 2 Juta PATI yang mahu dibersihkan oleh UMNO/BN.. kesemua mereka akan didaftarkan melalui Program Pendaftaran Biometrik Pekerja Asing Yang Sah.. tapi malangnya hingga sekarang hanya 390,404 yang mendaftarkan diri..

Ketika 1.75 juta pekerja asing mahu diputihkan dengan mendaftarkan mereka menggunakan sistem Biometrik.. SPR juga bersungguh-sungguh mahu menggunakan sistem tersebut..


Adakah ianya kebetulan atau telah dirancang? Adakah korang yakin tidak ada satu pun data PATI itu akan diserap kedalam pengkalan data milik SPR?

Biometrik: 1.3 juta belum daftar

PUTRAJAYA 26 Julai – Ke manakah mereka? Tinggal lima hari lagi Program Pendaftaran Biometrik Pekerja Asing Yang Sah berakhir tetapi lebih 1.3 juta pekerja asing yang sepatutnya mengambil peluang pendaftaran itu belum berbuat demikian.

Sehingga semalam, hanya 390,404 daripada 1.75 juta pekerja asing mendaftar sejak program bermula 13 Julai lalu, sedangkan Kementerian Dalam Negeri menegaskan tempoh akhir Ahad ini tidak akan dilanjutkan

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, beliau sedang mempertimbangkan untuk memberikan 'keistimewaan' kepada majikan dan pekerja asing yang mendaftar awal dalam program berkenaan.

"Saya sedang mempertimbangkan bila masa program pemutihan nanti, kita beri keutamaan kepada majikan yang memerlukan pekerja asing kepada majikan yang mendaftar awal.

"Lagi lambat (majikan mendaftar), lagi susah dia nak dapat pekerja asing. Jangan salahkan saya kerana bila kita suruh mereka buat (daftar), mereka liat nak pergi tetapi bila nak pekerja asing, macam-macam alasan diberikan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melakukan tinjauan operasi pendaftaran pekerja asing sah di Ibu Pejabat Jabatan Imigresen di sini, hari ini.

Hishammuddin berkata, program yang dilaksanakan kerajaan itu bukan bertujuan untuk berseronok atau menyusahkan orang ramai sebaliknya, ia mempunyai agenda yang lebih besar terutamanya dalam menjamin keselamatan negara.

Katanya, program transformasi besar-besaran Jabatan Imigresen itu juga dapat menangani pelbagai masalah dan cabaran, antaranya mengatasi situasi kemungkinan pekerja sah lari meninggalkan majikan asal untuk menyertai Program Pemutihan, membendung isu pemerdagangan manusia dan sebagainya.

Selain itu, beliau berkata, pihaknya juga dapat mengetahui jumlah sebenar pekerja asing di negara ini, yang kemudiannya akan disalurkan ke sektor-sektor tertentu mengikut jumlah keperluan mereka.

"Bagi pekerja asing yang masih mempunyai permit yang sah dan lari daripada majikan, kita akan senaraihitamkan mereka dan tidak akan dibenarkan menyertai Proram Pemutihan," katanya.

Beliau turut memberi amaran kepada pihak-pihak tertentu supaya tidak mengambil kesempatan terhadap program yang dilaksanakan kerajaan itu untuk mengaut keuntungan kerana ia boleh menjejaskan nama negara.

Mengulas lanjut, Hishammuddin berkata, walaupun jumlah yang mendaftar masih kurang, beliau percaya angka itu akan meningkat dalam tempoh beberapa hari lagi kerana mengikut rekod Jabatan Imigresen, terdapat 1.75 juta pekerja asing sah yang bekerja di negara ini.

Katanya, setakat ini beliau berpuas hati dengan operasi pendaftaran itu di kesemua 37 pejabat imigresen seluruh negara kerana purata tempoh yang diambil bagi mendaftar seseorang pekerja asing hanya mengambil masa dua minit sahaja.

"Secara umumnya saya berpuas hati dengan operasi pelaksanaan pendaftaran yang dilaksanakan di semua pejabat Imigresen seluruh negara khususnya komitmen tinggi yang ditunjukkan setiap petugas Jabatan Imigresen yang sanggup bekerja sehingga lewat malam termasuk beroperasi 24 jam," katanya.

Lidah Rasmi UMNO

Landskap Siasah

Posted: 17 Sep 2011 07:01 AM PDT

Landskap Siasah


Ketua Pemuda PAS seru teruskan perjuangan

Posted: 16 Sep 2011 06:33 PM PDT

Tahniah Rakyat ! Teruskan Perjuangan Anda

Tahniah Rakyat ! Teruskan Perjuangan Anda

1. Pemansuhan ISA disambut baik oleh semua pihak. Saya tidak pasti bagaimana sikap mereka yang lantang mempertahankan ISA sebelum daripada ini seperti Perkasa Datuk Ibrahim Ali, justeru hampir tiada insan yang boleh bersetuju dengan kezaliman dan kekejaman ISA sebagai sebuah akta draconian.

2. Tentunya pihak yang paling bersyukur dan paling gembira ialah Warga GMI [Gerakan Mansuhkan ISA] yang selama ini menjadi wadah rakyat prihatin yang merindui keadilan dan menentang kezaliman terutama ahli keluarga mangsa kekejaman ISA.

3. Entah berapa banyak air mata mereka tumpah merintih dan munajat kepada Tuhan Yang Maha Kuasa berdepan kezaliman sang penguasa. Semoga janji pemansuhan ini segera dikotakan. Layaknya ia telah dimansuhkan sejak puluhan tahun yang lalu, setelah komunis tumpas dan menyerah diri lantaran semangat asal ISA diluluskan adalah untuk menangani pengganas komunis. Malangnya ISA digunakan untuk memenjara sosok dan minda pejuang dan ahli politik yang berbeza idealogi dengan pemerintah.

4. Gerakan Mansuhkan ISA [GMI] sangat konsisten menggerakkan kebangkitan rakyat untuk menolak dan memansuhkan ISA dan saya sangat teruja melihat kegigihan mereka tanpa tara dan mempeduli risiko apalagi penat dan lelah. Mereka menongkah keangkuhan pemerintah bercagarkan masa depan mereka, bukan sahaja untuk membebaskan anggota keluarga mereka yang terpenjara tetapi jua untuk memastikan kem Kemunting ditutup kekal agar tiada lagi yang menjadi mangsa kekejaman "Kem Guantanamo Malaysia" itu.

5. Kemenangan rakyat ini menjadi satu bukti bahawa rakyat mempunyai keupayaan bertindak yang berkesan dan mereka mesti bersatu mengembeling kekuatan agar mereka tidak hanya dijadikan kuda tunggangan atau kerbau yang dicucuk hidung sehingga mereka boleh diperlakukan apa sahaja oleh sang pemerintah.

6. Rakyat tidak perlu cepat tersilau dan terkesima dengan satu atau dua perubahan yang dilakukan oleh kerajaan sementelah ia sememangnya menjadi tanggungjawab kerajaan yang memerintah, justeru masih banyak perkara dan perubahan yang perlu dilakukan oleh pemerintah demi kepentingan rakyat dan rakyat semestinya meneruskan kebangkitan mereka seperti :

  • - Gerakan Menuntut Royalti Petroleum yang digerakkan oleh rakyat Kelantan dan Terengganu,
  • - Gerakan Mansuh AUKU yang digerakkan oleh Mahasiswa,
  • - BERSIH yang digerakkan oleh lebih 60 NGO yang menunutut keadilan dan ketelusan dalam sistem demokrasi negara dan termasuklah
  • - perubahan pada iklim sosial negara agar tidak disuburkan elemen yang merosakkan moral dan meruntuhkan aqidah ummah.

7. Rakyat mesti terus mengembeling keupayaan mereka, menyemarak samangat reformasi memulih setiap sendi dan saraf sistem pemerintahan negara agar perubahan yang dilakukan tidaklah hanya bersifat tempelan dan pancing undi tetapi perubahan menyeluruh yang membawa negara dan rakyat makmur, aman, harmoni dan sejahtera. Perubahan juga jangan hanya pada bentuk aktiviti, pendekatan dan agenda bertindak, tetapi juga perubahan mesti melibatkan sikap, akhlak dan cara berfikir.

8. Terima kasih dan tahniah tetap diberikan kepada YAB Perdana Menteri di atas langkah mengejut yang diambil oleh beliau sebagai ketua kerajaan, lantaran itulah tanggungjawabnya sebagai pemimpin dan itulah jua yang menjadi desakan rakyat selama ini.

9. Semoga Allah memberi kekuatan kepada rakyat untuk terus menggerakkan agenda perubahan menyeluruh demi masa depan negara dan seluruh warganya terutama usaha untuk menegakkan keadilan sebagaimana yang dituntut oleh Syariat Islam. Jua didoakan petunjuk buat semua, khasnya pemimpin dan pemegang amanah pemerintahan negara agar melakukan banyak lagi perubahan positif khususnya yang telah menjadi tuntutan rakyat.

10. Kini rakyat sedang memerhati dengan tekun dan teliti, apakah YAB Perdana Menteri juga mempunyai keberanian untuk melakukan transformasi dalam sistem demokrasi dan pengendalian pilihanraya negara agar keadilan dan ketelusan dapat dilaksanakan dengan yakin dan hak pengundi dapat diberikan sepenuhnya tanpa sebarang manipulasi. Antara yang menjadi fokus rakyat ialah penghapusan undi pos, dakwat kekal, akses media secara saksama, pemurnian daftar pemilih dan kaedah pengendalian hari mengundi.

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia
11.45 am \ jumaat
16 September 2011.

Kutuk tapi tiru...

Posted: 16 Sep 2011 05:49 PM PDT

Kutuk komunis, tangkap pemimpin pembangkang tuduh komunis/ganas

Tapi? buat MOU dengan komunis China, subahat serah balik pejuang anti komunis Uighur kepada China...

Kutuk buku Jingga Pakatan Rakyat

Tapi? tiru nak bagi kenaikan guru RM 200, nak mansuh ISA tiba-tiba (sedangkan ISA tu nyawa UMNO)

Kutuk pembangkang tapi tiru pembangkang....

Kerajaan Malaysia sahaja macam ini.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 17 Sep 2011 01:33 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Ada pihak cuba sabotaj sambutan Hari Malaysia

Posted: 17 Sep 2011 01:00 AM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -


   
Machang 17 Sep: Konsep 1Malaysia yang dilaungkan Perdana Menteri kini dianggap semakin malap apabila diskriminasi agensi-agensi kerajaan pusat terhadap negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat semakin menjadi-jadi.
Terbaru terbukti semalam apabila sebanyak 20 kontinjen yang mewakili sekolah-sekolah di bawah Kementerian Pelajaran difahamkan diarah menarik diri di saat-saat akhir bagi menyertai perbarisan sempena Hari Malaysia.
Sebelum ini akhbar Harakah mendedahkan Pengarah Pelajaran Kelantan, Hussin Awang dilaporkan secara terang-terangan meminta guru-guru dan keluarga mengundi BN pada pilihan raya umum akan datang.
Permintaan dibuat ketika beliau berucap pada majlis makan colek di Gua Musang dan beberapa tempat lain pada Ramadan lalu.
Anggota Exco kerajaan negeri, Dr Mohamed Fadzli Hassan berkata, perbarisan sambutan Hari Merdeka dan Hari Malaysia sepatutnya turut disertai kontijen dari sekolah di bawah Jabatan Pelajaran.
Katanya, biar pun difahamkan 20 kontinjen dari sekolah terbabit menarik diri di saat-saat akhir, namun kemeriahan sambutan ulangtahun merdeka tetap terasa apabila 75 kontinjen lain mengambil bahagian.
"Sebelum ini beberapa program kerajaan negeri yang melibatkan portfolio penerangan disabotaj pihak tertentu dengan menyekat pelajar sekolah kementerian daripada turut serta.
"Perbuatan tersebut seolah-olah menggambarkan hari kemerdekaan hanya milik Umno, sedangkan majlis sambutan diadakan serentak di seluruh negara.
"Kami kesal terhadap tindakan tidak profesional tersebut kerana ia tidak mencerminkan semangat 1Malaysia seperti dilaungkan Perdana Menteri," katanya di sini semalam.
Dr Fadzli yang juga Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi berkata, sebagai rakyat yang cintakan tanah air, sepatutnya tidak ada pihak cuba menggagalkan program sambutan Hari Merdeka di Kelantan.
Oleh itu beliau berharap semua pihak perlu memerdekakan diri daripada kongkongan kefahaman politik sempit kerana ia tidak memberi faedah kepada masyarakat.
Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob turut melahirkan rasa kesal terhadap tindakan pihak yang cuba menggagalkan sambutan ulangtahun kemerdekaan di sini.
"Mereka seperti tidak ada semangat kemerdekaan. Sedangkan sambutan ini dibuat dengan kerjasama erat kerajaan negeri dan pusat," katanya.

Bakar diri..

Posted: 16 Sep 2011 11:40 PM PDT


19 Syawal 1432H. [MOD] -Gambar kombinasi seorang lelaki, 55, membakar dirinya di luar premis sebuah bank di Thessaloniki Greek semalam selepas bank menolak rundingan untuk menyusun semula bayaran balik pinjaman. — Foto Reuters

Najib tepis mansuh ISA hasil perjuangan Pakatan

Posted: 16 Sep 2011 11:32 PM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menepis dakwaan bahawa langkah kerajaan memansuhkan akta ISA adalah "hasil perjuangan" Pakatan Rakyat

Sebaliknya langkah berkenaan merupakan keputusan yang dibuat oleh BN "kerana kita dengar isi hati rakyat yang mahu perubahan."

"Jadi jangan ada orang hendak 'claim credit' kononnya pengumuman itu adalah hasil perjuangan mereka."

Beliau berkata demikian sebagai mengulas reaksi segera yang ditimbulkan pemimpin Pakatan sebaik beliau membuat pengumuman tersebut pada malam Khamis lalu.

Pemimpin Pakatan antara lainnya mendakwa, langkah memansuhkan ISA merupakan salah satu usaha yang digariskan dalam manifesto Buku Jingganya.

Malah, kata Najib, pemansuhan akta itu juga dijalankan untuk memenuhi janji beliau semasa mengambil alih sebagai perdana menteri.

Tambahnya, tindakan itu akan meletakkan Malaysia atas landasan lebih progresif dan terbuka dalam memelihara ketenteraman awam.

"Perubahan yang saya umum itu kerana kita dengar suara dan isi hati rakyat," katanya dalam program Sirih Pulang ke Gagang di kampus Universiti Teknologi Mara, Shah Alam hari ini.

Dalam program yang rata-ratanya dihadiri kira-kira 1,000 orang daripada masyarakat India itu, Najib turut menerima 7,000 permohonan daripada kumpulan yang didakwa bekas penyokong Pakatan Rakyat.

Malaysiakini/-

PM terima 7,000 borang keahlian untuk sertai BN ?

Posted: 16 Sep 2011 11:16 PM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM: Bernama melaporkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini menerima 7,000 borang keahlian untuk menyertai Barisan Nasional daripada bekas penyokong pakatan pembangkang di Selangor pada satu majlis di Shah Alam, sebentar tadi.

Difahamkan Najib berada disini merasmikan Konvensyen BN Selangor di Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Dakwaan penyerahan 7000 borang dari penyokong Pakatan Rakyat itu menyusul beberapa hari selepas Najib membuat pengumuman pada malam Jumaat lepas sempena perutusan sambutan Hari Malaysia.

Kerana itu terserahlah kepada pembaca sekalian untuk menilai sendiri tentang kebenaran berita tersebut.

Pulau Honshu dilanda beberapa siri gempa kuat

Posted: 16 Sep 2011 11:14 PM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -

TOKYO: Gempa kuat berukuran 6.6 magnitud di bawah laut disusuli beberapa gempa susulan menggegarkan Pulau Honshu, awal hari ini, kawasan sama tidak jauh dari gempa yang membawa tsunami, Mac lalu.

Setakat ini, tiada laporan mengenai kerosakan dan mereka yang cedera. Pihak berkuasa juga tidak mengeluarkan amaran tsunami selepas empat lagi gempa susulan melanda yang bermagnitud 6.2.

Agensi Penyelidikan Geologikal Amerika Syarikat (USGS) berkata, gempa pertama berlaku di 36.2 kilometer di dasar laut melanda kawasan di 108 kilometer di timur laut bandar pinggir pantai Hachinohe, iaitu 574 kilometer dari Tokyo, pada 4.26 pagi waktu tempatan.

Pusat Amaran Tsunami Pasifik pula berkata, setakat ini tiada ancaman tsunami berikutan beberapa sisi gempa berkenaan.

Sementara itu, Agensi Meteorologi Jepun berkata, kemungkinan berlaku perubahan terhadap aras laut berikutan kejadian gempa pertama itu tetapi mengesahkan setakat ini tiada laporan mengenai kerosakan dan kecederaan. - AFP

3 maut, 56 parah pesawat terhempas ketika pertunjukan

Posted: 16 Sep 2011 11:11 PM PDT


PAPARAN dari klip video menunjukkan orang ramai membantu mangsa nahas pesawat pejuang era Perang Dunia Kedua yang merempuh pentas utama ketika berlangsungnya satu pertunjukan udara terkenal, di Navada, Amerika Syarikat, pagi ini. Nahas ngeri itu setakat ini mengorbankan sekurang-kurangnya tiga penonton, manakala lebih 50 lagi parah. (berita lanjut) - Foto Reuters

19 Syawal 1432H. [MOD] -

RENO (Nevada): Sebuah pesawat pejuang lama era Perang Dunia Kedua merempuh pentas utama ketika berlangsungnya satu pertunjukan udara terkenal di sini, mengorbankan sekurang-kurangnya tiga penonton, manakala lebih 50 lagi parah.

Nahas yang disifatkan amat ngeri itu berlaku ketika pesawat yang dipandu juruterbang berusia 74 tahun itu tiba-tiba hilang kawalan lalu merempuh pentas utama dengan pesawat bersepai.

Mayat bergelimpangan di kawasan nahas dengan orang ramai memberi bantuan kepada mangsa yang masih bernyawa.

Seorang penonton setia selama 16 tahun menyaksikan pertunjukkan udara itu, Maureen Higgins dari Alabama, berkata ketika kejadian juruterbang terbabit dalam pusingan ketiga pertunjukkan sebelum hilang kawalan.

Beliau duduk kira-kira 30 meters dari tempat nahas dan melihat kejadian ngeri itu termasuk seorang penonton terkena serpihan pesawat dengan darah menyembur dari kepalanya.

"Saya lihat beberapa bahagian badan bersepai sehingga anda tidak percaya apa yang berlaku. Saya kutip tangan dan kaki salah seorang mangsa," katanya.

Antara yang terbunuh ialah juruterbang Jimmy Leeward, 74, dari Florida, yang juga pemilik pesawat P-51 Mustang fighter atau digelar sebagai "Galloping Ghost". - AP

Jika Najib ikhlas, bebas atau dakwa tahanan ISA

Posted: 16 Sep 2011 08:40 PM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 17 Sept: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini digesa membebaskan semua tahanan ISA yang sedang ditahan di Penjara Kamunting sebagai langkah keikhlasan pertama ekoran pengumuman beliau untuk menghapusan akta tersebut.

"Jika tidak dapat dibebaskan dengan serta-merta pun, PAS menggesa agar tahanan tanpa bicara ini dapat dihadapkan ke mahkamah serta-merta supaya mereka dapat membela diri sekiranya kerajaan mendakwa mempunyai bukti kukuh bahawa mereka adalah golongan pengganas," kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam kenyataan hari ini.

Kenyataan beliau sebagai mengulas kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang menyatakan mereka yang kini ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akan kekal dalam jagaan sehingga dua akta baru diluluskan.

Beliau turut menambah, tahanan yang sedia ada buat masa ini telah ditahan kerana disyaki mempunyai talian dengan rangkaian pengganas.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri berkata dua akta baru hanya akan dibentangkan di parlimen pada tahun depan.

"Amat dikesali kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Hussein yang sekali lagi mengikut langkah melawan arus seperti dalam hal menangani perhimpunan Bersih 2.0 dengan mengumumkan bahawa tahanan ISA kini akan kekal ditahan sehingga dua akta baru menggantikan ISA disiapkan.

Dua akta itu pula hanya akan dibentangkan tahun depan mengikut kenyataan Datuk Seri Nazri Aziz dan semua ini menambahkan perit kepada ahli keluarga tahanan ISA yang menaruh harapan tinggi sejak pengumuman Najib semalam," bidas Tuan Ibrahim.

Tuan Ibrahim berkata seharusnya Menteri Dalam Negeri bertindak lebih bijak dalam hal ini dengan membebaskan semua tahanan ISA secepat mungkin sebagai langkah keikhlasan dan demi membantu Najib mendapatkan kembali keyakinan dan kepercayaan rakyat.

"…bahawa pengumuman melakukan reformasi untuk kebaikan negara bukanlah hangat-hangat tahi ayam seperti apa yang melanda siri reformasi ekonomi yang diwar-warkan beliau," tambah beliau.

PAS, katanya yakin terdapat puluhan lagi yang ditahan dalam kem Kamunting sekarang dengan pelbagai tuduhan yang mungkin hanya berpunca daripada sangka buruk, dendam dan politik seperti yang berlaku pada 6 ahli PSM yang ditahan di bawah Ordinan Darurat baru-baru ini.

"Najib mesti memilih antara dua pilihan ini - sama ada mereka mesti dibebaskan atau dibicarakan," tegas Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Di samping itu, PAS juga menuntut kerajaan memohon maaf kepada tahanan ISA yang ditahan tanpa bicara, ekoran Najib mengakui terdapat kepincangan dalam akta draconian tersebut sekiranya beliau betul-betul ikhlas dalam reformasi ini.

Beliau menasihatkan Najib supaya tidak cepat menolak tanggungjawab untuk memohon maaf kepada bapa-bapa negara yang lalu kerana mereka yang menggubal akta yang zalim ini.

Sebaliknya, kata beliau, Najib patut mewakili bapa-bapa negara yang lalu untuk memohon maaf kepada semua tahanan ISA kerana mereka adalah daripada rumpun yang sama iaitu Barisan Nasional.

"Sebagai tanda keikhlasan juga, kerajaan tidak boleh berlepas tangan begitu sahaja kerana mangsa kekejaman ISA terus tertekan samada dari sudut mental, fizikal maupun spiritual. Nama mereka mesti dibersihkan akibat akta zalim ini," cadang beliau.

PM mansuh ISA di saat terdesak

Posted: 16 Sep 2011 08:20 PM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -


MACHANG, 16 Sept: Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan cadangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebagai langkah di saat-saat terdesak.
"ISA sepatutnya dihapus sejak lama dulu dan bukan di saat-saat terdesak seperti sekarang. Zaman komunis sudah lama berlalu, lagi pun tidak ada lagi fahaman komunis kecuali sekular di Malaysia.
"Sejak dahulu ISA telah membuat jenayah kepada alim ulama di Kelantan. Sebab itulah saya menyertai PAS kerana melihat pengkhianatan Umno terhadap alim ulama.
"Ulama PAS dikenakan ISA sedangkan kita ada mahkamah, hakim dan peguam," katanya ketika ditemui pada sambutan Hari Kemerdekaan ke-54 dan Hari Malaysia di padang Majlis Daerah Machang di sini, hari ini.
Sambutan Hari Kemerdekaan Peringkat Negeri Kelantan dan Hari Malaysia diserikan pelbagai persembahan antaranya kebudayaan melibatkan Melayu, India dan Cina.
Selain itu pertunjukan mempertahankan diri dan tempur tanpa senjata oleh Rejimen Askar Melayu Diraja yang memukau hadirin.
Perdana Menteri malam tadi mengumumkan keputusan kerajaan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri dan Akta Buang Negeri 1959 dalam ucapan perutusan khasnya sempena Hari Malaysia.
"Sepertimana yang saya janjikan dalam ucapan sulung saya semasa mula-mula mengambil alih jawatan perdana menteri pada 3 April 2009, ISA akan dikaji secara komprehensif.
"Suka saya mengumumkan pada malam yang bersejarah ini, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dimansuhkan terus," kata Najib.
Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, apa tujuan diwujudkan sistem kehakiman kalau rakyat disekat membela diri daripada tuduhan tertentu.
"Alim ulamak adalah golongan yang mengajar supaya manusia taat kepada Allah dan meninggalkan perbuatan-perbuatan keji dilarang Islam," tambah beliau.
Menurutnya juga Nabi Muhammad saw memerdekakan manusia daripada syaitan kepada mentaati Allah SWT seperti sering disebut dalam permulaan solat setiap hari.
Katanya, Nabi Muhammad saw ialah penganjur kemerdekaan yang sebenar di dunia, berjuang memerdekakan umat Islam daripada gangguan nafsu syaitan.
Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob ketika berucap sebelum itu berkata, kedatangan Islam ke alam dunia membawa mesej dan sifat kemerdekaan bagi menyeru manusia membebaskan diri daripada belenggu jahiliah serta syirik.
"Konsep kemerdekaan komprehensif dilaksanakan di Kelantan melalui dasar 'Membangun Bersama Islam' iaitu mengemudi manusia ke arah pengabdian diri kepada Allah SWT," katanya.
Beliau juga Pengerusi Majlis Sambutan Hari Kemerdekaan Peringkat Negeri Kekantan dan Sambutan Hari Malaysia.
Sambutan kali ini disertai 75 kontinjen jabatan-jabatan negeri dan persekutuan, badan-badan beruniform dan sekolah.
Sementara itu kontinjen terbaik dimenangi Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar raya Islam (MPKB-BRI), naib johan UITM Machang, manakala tempat ketiga Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).
Turut hadir Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Nasuruddin Daud, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Dr Zainuddin Ibrahim anggota-anggota Exco, wakil-wakil rakyat, pegawai-pegawai kanan kerajaan dan ketua-ketua jabatan.

Kaki kuda seperti kasut Aladin

Posted: 16 Sep 2011 08:00 PM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -




KEEMPAT-EMPAT kaki kuda yang bernama Jerry mempunyai kuku seperti kasut Aladdin.


TAUNTON, Britain - Seekor kuda bernama Jerry diabaikan menjadi obes sehingga berat haiwan itu bertambah 127 kilogram (kg) dan mempunyai kuku kaki berbentuk kasut Aladdin, lapor sebuah akhbar semalam.
Aladdin ialah seorang pemuda Muslim yang mencari teko ajaib seperti diceritakan dalam kisah Seribu Satu Malam.
Namun nasib haiwan berkuku seperti kasut Aladdin itu bertukar apabila ia diselamatkan dari sebuah ladang di Somerset semasa ia hidup bersama sejumlah lembu.
Setelah dua tahun kuku kakinya tidak dipotong sehingga membuatkan haiwan itu kesakitan setiap kali berjalan, ia kini dirawat di sebuah pusat penjagaan haiwan.
"Kukunya sepanjang 30.5 sentimeter (sm) menyebabkan ia menjadi seperti kasut Aladdin," kata seorang penjaga di pusat pemulihan kuda HorseWorld, Joanne Vaughn.
Kuku itu sepatutnya dipotong setiap enam hingga lapan minggu bagi mengelak ia menjadi panjang.
Haiwan tersebut ditemui bersama seekor lagi kuda, Jojo, dalam keadaan menyedihkan oleh beberapa pegawai kebajikan haiwan.
Selama enam bulan menjalani pemulihan, Jerry kehilangan berat badan sehingga 114kg dalam tempoh enam bulan menyebabkan beratnya kini menurun kepada 438.17kg.
Selama tempoh itu juga, Jerry dan Jojo terpaksa mengambil ubat penahan sakit dan memakai alas kaki khas bagi membantu proses pemulihan mereka. - Agensi.

PM mansuh ISA di saat terdesak – TG Nik Aziz

Posted: 16 Sep 2011 07:40 PM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -



MACHANG, 16 Sept: Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan cadangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri sebagai langkah di saat-saat terdesak.
"ISA sepatutnya dihapus sejak lama dulu dan bukan di saat-saat terdesak seperti sekarang. Zaman komunis sudah lama berlalu, lagi pun tidak ada lagi fahaman komunis kecuali sekular di Malaysia.
"Sejak dahulu ISA telah membuat jenayah kepada alim ulama di Kelantan. Sebab itulah saya menyertai PAS kerana melihat pengkhianatan Umno terhadap alim ulama.
"Ulama PAS dikenakan ISA sedangkan kita ada mahkamah, hakim dan peguam," katanya ketika ditemui pada sambutan Hari Kemerdekaan ke-54 dan Hari Malaysia di padang Majlis Daerah Machang di sini, hari ini.
Sambutan Hari Kemerdekaan Peringkat Negeri Kelantan dan Hari Malaysia diserikan pelbagai persembahan antaranya kebudayaan melibatkan Melayu, India dan Cina.
Selain itu pertunjukan mempertahankan diri dan tempur tanpa senjata oleh Rejimen Askar Melayu Diraja yang memukau hadirin.
Perdana Menteri malam tadi mengumumkan keputusan kerajaan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri dan Akta Buang Negeri 1959 dalam ucapan perutusan khasnya sempena Hari Malaysia.
"Sepertimana yang saya janjikan dalam ucapan sulung saya semasa mula-mula mengambil alih jawatan perdana menteri pada 3 April 2009, ISA akan dikaji secara komprehensif.
"Suka saya mengumumkan pada malam yang bersejarah ini, bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (yakni ISA) akan dimansuhkan terus," kata Najib.
Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, apa tujuan diwujudkan sistem kehakiman kalau rakyat disekat membela diri daripada tuduhan tertentu.
"Alim ulamak adalah golongan yang mengajar supaya manusia taat kepada Allah dan meninggalkan perbuatan-perbuatan keji dilarang Islam," tambah beliau.
Menurutnya juga Nabi Muhammad saw memerdekakan manusia daripada syaitan kepada mentaati Allah SWT seperti sering disebut dalam permulaan solat setiap hari.
Katanya, Nabi Muhammad saw ialah penganjur kemerdekaan yang sebenar di dunia, berjuang memerdekakan umat Islam daripada gangguan nafsu syaitan.
Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob ketika berucap sebelum itu berkata, kedatangan Islam ke alam dunia membawa mesej dan sifat kemerdekaan bagi menyeru manusia membebaskan diri daripada belenggu jahiliah serta syirik.
"Konsep kemerdekaan komprehensif dilaksanakan di Kelantan melalui dasar 'Membangun Bersama Islam' iaitu mengemudi manusia ke arah pengabdian diri kepada Allah SWT," katanya.
Beliau juga Pengerusi Majlis Sambutan Hari Kemerdekaan Peringkat Negeri Kekantan dan Sambutan Hari Malaysia.
Sambutan kali ini disertai 75 kontinjen jabatan-jabatan negeri dan persekutuan, badan-badan beruniform dan sekolah.
Sementara itu kontinjen terbaik dimenangi Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar raya Islam (MPKB-BRI), naib johan UITM Machang, manakala tempat ketiga Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).
Turut hadir Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Nasuruddin Daud, Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Dr Zainuddin Ibrahim anggota-anggota Exco, wakil-wakil rakyat, pegawai-pegawai kanan kerajaan dan ketua-ketua jabatan.

Gamis gesa kerajaan mansuh Auku

Posted: 16 Sep 2011 07:20 PM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 16 Sept: Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) menggesa kerajaan meneliti semula Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) 1971 yang saban tahun diperjuangkan oleh mahasiswa untuk memansuhkannya.
"Saya minta untuk kerajaan juga turut mengkaji dan memansuhkan akta Auku ini," kata Ketua Penerangan Gamis, Mohd Yusof Hadhari dalam satu kenyataan.
Katanya, Auku menjadi halangan kepada mahasiswa dan ahli akademik dalam menyuarakan pandangan secara bebas bertepatan dengan Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan.
Ia, ujarnya menggariskan bahawa hak kebebasan bersuara, berhimpun dan berpersatuan adalah hak kepada mana-mana individu yang sah sebagai warganegara Malaysia.
Menurutnya, pembatasan hak-hak asasi warga institusi pengajian tinggi (IPT) dalam Auku juga bersalahan dengan piawaian Hak Asasi Manusia PBB.
"Perkara ini merupakan suatu keaiban kepada Malaysia yang mendokong prinsip demokrasi.
"Sewajarnya sebagai negara demokrasi berperlembagaan, mahasiswa dan ahli akademik perlu turut sama diberi ruang untuk berkongsi rasa dan pandangan secara murni bersama-sama kerajaan dan pihak pentadbiran universiti bagi membentuk masyarakat dan negara yang adil serta sejahtera," katanya.
Dalam pada itu, katanya Gamis menyambut baik pengumuman kerajaan untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sekaligus kerajaan mengesahkan bahawa berlaku kezaliman terhadap mangsa akta tersebut sejak ia ditubuhkan pada 1960.
Dalam perutusan khas Hari Malaysia sempena sambutan Hari Malaysia 2011 malam tadi, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak juga memaklumkan bahawa dua undang-undang baru akan digubal di bawah Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan bagi mencegah perbuatan subversif, keganasan terancang dan perbuatan jenayah.
 Selain itu, kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959, di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa.
 Di samping itu, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 dikaji semula dengan pembaharuan tahunan dihapuskan dan digantikan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan.
Najib berkata, selain itu kajian semula komprehensif turut melibatkan Akta Kediaman Terhad 1933 dan seksyen 27 Akta Polis 1967, mengambil kira peruntukan Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan berhimpun dengan prinsip menentang sekeras-kerasnya demonstrasi jalanan.
"Bagi saya, ini merupakan pembaharuan yang baik di lakukan oleh kerajaan dan transformasi seperti ini yang rakyat harapkan kerana tindakan pencegahan itu seharusnya tidak mengorbankan kebebasan hak asasi manusia atau disalahgunakan untuk tujuan politik.
"Mungkin ini juga di sebabkan oleh tempias gelombang himpunan Bersih 2.0 yang lalu. Dan pengumuman ini juga titik tolak penentuan tarikh PRU yang ke-13," kata Mohd Yusof.

PKR minta siasat pengakuan PM Bangladesh

Posted: 16 Sep 2011 07:00 PM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -


KUALA LUMPUR, 16 Sept: Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh mendesak siasatan dibuat terhadap pengakuan Perdana Menteri Bangladesh, Sheikh Hasina Wajed mengenai rakyatnya di Malaysia, mudah memperoleh status penduduk tetap (PR) dan layak mengundi, lapor Keadilan Daily.
"Kita desak tubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat kenyataan Perdana Menteri Bangladesh berkenaan perkara ini.
"Jika perkara ini berlaku, Najib perlu bertanggungjawab dan berani tampil memberikan penjelasan," katanya kepada Keadilan Daily, hari ini.
Beliau yang juga ahli Parlimen Kuantan berkata demikian apabila diminta mengulas pengakuan Sheikh Hasina yang dipetik dari www.ngoab.gov.bd - laman rasmi Hal Ehwal badan bukan kerajaan (NGO) Jabatan Perdana Menteri negara itu.
Mengikut laman itu, Sheikh Hasina berkata pekerja Bangladesh di Malaysia diberi kewarganegaraan dengan mudah asalkan mengundi parti yang mewakili kerajaan pemerintah.
Beliau juga mengesahkan sebilangan pekerja Bangladesh dalam beberapa sektor di Malaysia, diberi taraf kewarganegaraan sejak tahun lalu.
Katanya, mereka juga diberi hak sebagai pengundi dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.
Keratan laman web rasmi Pejabat PM Bangladesh (bawah).

Mat Indera: Cetusan idea Mat Sabu satu inovasi

Posted: 16 Sep 2011 06:40 PM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -



Mat Indera. Cetusan Idea Haji Mohamad Sabu Presiden Pas, satu Inovasi!, itulah pada pandangan saya. Ketika ini riuh rendah Kisah Mat Sabu dan Mat Indera diperkatakan. Ini mendatangkan keterujaan saya untuk mengetahuinya. Haji Mohamad Sabu saya tahu dia seorang Timbalan Presiden Pas masa kini yang mencetuskan kisah ini, tetapi siapa Mat Indera.
Cetusan idea Haji Mat Sabu membangkitkan reaksi daripada pelbagai pihak hingga kepada professor-professor. Mat Indera diceritakan menjadi orang penting dalam peristiwa Bukit Kepong pada tahun 1950. Saya mencari dari segenap sumber untuk mengetahui siapa Mat Indera. Macam-macam  versi saya temui. Tetapi apa yang menarik, saya temui ialah fakta tentang pengkisahan ini. Fakta pada tanggapan sendiri bukan fakta umum, nanti Prof. Ramlah Adam murka kerana fakta sejarah hanya sejarahwan yang berhak menyatakannya. Mana mungkin rakyat bawahan yang berpendidikan rendah memandai-mandai tentang fakta sejarah.
Saya tidak ingin mengulas atau mentafsir tentang kisah ini tetapi saya ingin mengaitkan kisah ini dengan situasi sekarang, kerana ia tidak memerlukan pengkajian yang mendalam. Saya bukanlah orang berpendidikan tinggi yang membolehkan mengkaji sejarah secara mendalam. Apa yang berlaku sekarang adalah lebih sesuai kerana tidak memerlukan fakta sejarah iaitu ada mata tengok, ada telinga dengar, ada otak fikir, ada mulut bercakap, ada hati nukilkan yang tersirat menjadi tersurat.  
Izinkan saya menyatakan fakta yang diperolehi dan menghubungkan dengan situasi sekarang. Fakta itu ialah Mat Indera mengetuai parti buruh dan kenapa parti buruh diminati.
Saya memperolehi fakta Mat Indera mengetuai parti buruh daripada ahkbar Sinar Harian 7 September 2011 muka surat 6 iaitu kenyataan daripada Baharom adik kepada Mat Indera, "Baharom memberitahu, ketika Mat Indera mengetuai Parti Buruh di Pelabuhan Muar, abangnya seorang yang disenangi pekerja buruh yang lain". Fakta kenapa parti buruh diminati. Saya perolehi dari akhbar Mingguan Malaysia m2  Ahad 11 September 2011 muka surat 2, "Penyebaran ini mendapat tempat di kalangan kesatuan sekerja berikutan tindakan majikan yang tidak mesra pekerja". Fakta inilah yang akan dihubungkan dengan situasi sekarang ini.
Penjawat awam Malaysia adalah buruh dan majikannya adalah kerajaan Malaysia. Buruh yang dimaksudkan ini bukan pegawai atasan kerana mereka adalah pembuat dasar bagi pihak kerajaan. Kumpulan sokongan adalah buruh kerana mereka sebagai perlaksana arahan. Kerajaan Malaysia sebenarnya tidak adil kepada kakitangan perkhidmatan lama. Kakitangan lama yang sampai tempoh bersara rata-rata berkhidmat lebih tiga puluh tahun. Ini adalah kerana kakitangan sokongan dalam perkhidmatan lama ada yang telah dinafikan untuk menjawat jawatan yang lebih tinggi walaupun mempunyai ijazah dan bersara ditahap kumpulan sokongan. Ini amatlah tidak adil jika seseorang berada di tempat tersebut.
Diberikan contoh di sini. Seorang rakan yang mempunyai kelulusan ijazah tetapi pihak kerajaan Malaysia tidak pernah memberi peluang menjawat jawatan dengan kelulusan ijazah walaupun beliau berpengalaman lebih tiga puluh tahun sehinggalah bersara ditahap kumpulan sokongan dengan gred yang sama disandang sewaktu mula.
Beliau berusaha menuntut ilmu tanpa mendapat apa-apa kemudahan dari pihak kerajaan. Sejak dari ijazah asas membawa ke ijazah sarjana. Kemudian beliau diterima dan mendaftar pula untuk ijazah doktor falsafah. Memandangkan kesukaran yang akan ditempuhi apabila menjadi penuntut Phd beliau telah bersara sebelum tempoh umur persaraan yang ditandatangani iaitu 58.
Beliau bersara pada gred sokongan dengan pencen lebih kurang seribu dan graduiti lebih kurang tujuh puluh ribu untuk perkhidmatan selama 32 tahun. Wang graduitinya untuk membeli rumah kos rendah pun tak lepas. Kalau pun ada pemilik flat kos rendah seksyen 3 Petaling Jaya Lama yang ingin menjualnya harga tidak kurang 90 ribu. Dengan wang itulah dia berjimat untuk meneruskan hidup disamping membiayai pengajiannya.
Suka juga dinyatakan kakitangan yang mendapat segala kemudahan daripada kerajaan untuk melanjutkan pelajaran bukan semuanya dengan niat untuk menuntut ilmu melainkan mereka sekadar merebut peluang yang tersedia lebih-lebih lagi yang dapat pergi keluar negara disamping dapat lari seketika daripada tugasan kerja dan apabila kembali status akademik lebih tinggi. Mereka dari kumpulan ini sekiranya tidak mendapat segala keistimewaan tidak akan bersusah payah meneruskan pengajian.
Berbalik rakan yang disebutkan di atas, beliau dengan perbelanjaan sendiri bersusah payah dan di tempat kerja pula ditekan oleh pegawai yang lebih atas selalunya yang lebih muda. Di tempat kerja berhempas pulas menjalankan kerja, di masa tidak bekerja ketika itulah diisi dengan menunut ilmu. Malangnya dia bersara pada gred rendah yang disandangnya sejak mula bertugas 32 tahun lalu. Di mana keadilannya. Pencapaian apa yang kerajaan Malaysia utamakan. 
Saya ingin mengucapkan syabas kepada Tuan Haji Mohamad Sabu Timbalan Presiden Pas yang melahirkan inovasi dengan mencetuskan isu Mat Indera. Cetusan ideanya bukan sekadar kajian sejarah Malaysia tetapi menjangkau kelain cabang yang untuk difikirkan oleh selain orang sejarah tetapi juga terhadap keadilan kerajaan Malaysia sebagai majikan kepada buruhnya penjawat awam perkhidmatan lama.
Oleh yang demikian bukan semua rakyat Malaysia seperti Prof. Ramlah Adam, Prof. Zainal Kling dan lain-lain yang mesra kerajaan Malaysia. Mereka ini sudah tentu mesra kerajaan Malaysia dengan nama sentiasa dijulang dan kedudukan usah nak cakap. Tetapi buruh kerajaan yang disebutkan di atas adalah kategori yang tidak dapat menjadi mesra kerajaan Malaysia.         

Saya lihat kehadiran British sebagai penjajahan

Posted: 16 Sep 2011 06:20 PM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 16 Sept: "Ingin saya tegaskan bahawa saya melihat kehadiran British itu sebagai penjajahan (colonialism) juga dan telah membawa kesan dan natijah yang amat buruk terhadap bangsa Melayu dan golongan-golongan lain," kata Prof Datuk Dr Zainal Kling.
Namun, jelasnya terdapat sedikit perebezaan antara penjajahan berbentuk 'colony' seperti berlaku di Negeri-Negeri Selat (Singapura, Melaka dan Pulau Pinang), Canada, Australia ataupun malahan India, dengan penjajahan berbentuk 'protectorate' di dalam FMS dan UFMS.
Katanya, ada beza antara konsep 'colony' dan 'protecorate'.
Menurutnya, pada realitinya di zaman British itu, ada beza antara pentadbiran Singapura dengan Kelantan atau Trengganu.
"Bezanya cukup banyak dan jelas dari segi kuasa, pentadbiran dan hubungan luar," ujarnya dalam tulisan yang diemel kepada Harakahdaily, petang ini.
Tambahnya, walaupun antara 'colony' dan 'protectorate' berbeza tetapi kesan dari pentadbiran 'protectorate' adalah juga penjajahan.
Oleh kerana itu, ujarnya para ahli undang-undang seperti Roland Braddell melihatnya sebagai 'breach of trust' (pecah amanah).
Katanya lagi, para ahli sejarah seperti R. Emerson, melihatnya sebagai 'idirect rule' (pemerintahan taklasung).
"Kedua-duanya penilaian itu adalah melihat kesan pentadbiran British sebagai 'penjajahan' (colonialism) juga," jelasnya.
Berikut tulisan penuh beliau.
YBhg. Saudara Editor Harakah Daily,
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Doa agar saudara dan rakan-rakan di Harakah sentiasa dalam barakah dan sihat sentosa.
Sukacita saya merujuk kepada penerbitan Harakah, Edisi Jumaat, 18-20 Syawal 1432 bersamaan 16-18 September 2011 berkaitan pelbagai berita, ulasan dan pandangan pada halaman N1, N2, N4, N11, N13, N14, F3, F4, F11, F17, N21, N26, N29, yang terdapat di dalam penerbitan pada hari itu.
Saya amat berterikasih dan syukur jika Saudara dapat menyiarkan petikan dari apa yang dirakam dan diedarkan dalam 'Kenyataan Akhbar' dalam persidangan media Majlis Profesor Negara pada Hari Jumaat September 2011 itu. Tujuannya sekadar menjelaskan dan memaklumkan catatan sebenar agar perselisihan pandangan mungkin dapat dibetulkan. Saya akan mengutip edaran Kenyataan Akhbar yang dimaksudkan itu.
Berkaitan isu Tanah Melayu ukan Koloni tetapi Naungan, Kenyataan Akhbar itu ditulis, antara lain, seperti berikut:
"Negeri-negteri Melayu (B- FMS- atau tidak Bersekut - UFMS) tidak pernah menjadi colony atau tanah jajahan British .... Tanah Melayu tidak pernah terjajah (kecuali Pulau Pinang, Melaka dan Singapura) walaupun kesan pentadbiran itu merupakan satu bentuk 'penjajahan' (colonialism)...Penilaian pengkaji sejarah kolonialsme British terhadap perilaku 'penjajahan' British itu disifatkan sebagai 'Breach of trust' (R. Braddell) dan 'indirect rule' (R.Emerson)...Mereka melakukan penjajahan walaupun tidak sahih (illegitimate)."
Dua perkara yang ditegaskan di situ. Pertama, ada beza antara konsep 'colony' dan 'protecorate'. Pada realitinya di zaman British itu, ada beza antara penbtadbiran Singapura dengan Kelantan atau Trengganu. Bezanya cukup banyak dan jelas dari segi kuasa, pentadbiran dan hubungan luar. Kedua, walaupun antara 'colony' dan 'protectorate' berbeza tetapi kesan dari pentadbiran 'protectorate' adalah juga penjajahan. Oleh kerana itu, para ahli undang-undang seperti Roland Braddell melihatnya sebagai 'breach of trust' (pecah amanah). Para ahli sejarah seperti R. Emerson, melihatnya sebagai 'idirect rule' (pemerintahan taklasung). Kedua-duanya penilaian itu adalah melihat kesan pentadbiran British sebagai 'penjajahan' (colonialism) juga.
Dengan demikian, ingin saya tegaskan bahawa saya melihat kehadiran British itu sebagai penjajahan (colonialism) juga dan telah membawa kesan dan natijah yang amat buruk terhadap bangsa Melayu dan golongan-golongan lain. Namun terdapat sedikit perebezaan antara penjajahan berbentuk 'colony' seperti berlaku di Negeri-Negeri Selat (Singapura, Melaka dan Pulau Pinang) , Canada, Australia ataupun malahan India, dengan penjajahan berbentuk 'protectorate' di dalam FMS dan UFMS. Singapura mempunyai Sultan Husin Syah tetapi kerana pulau itu sebuah colony maka institusi raja itu terhapus begitu sahaja. Sebaliknya, Kelantan adalah sebuah 'protectorate' maka institusi raja, keistimewaan Melayu serta pelbagai peruntukan perundangan Perlembagaan Persekutuan dan Negeri-Negeri itu dapat kekal hingga menjadi bentuk kerajaan pada masa ini. Perbezaan 'tipis' (seperti kata Profesor Aziz Bari) ini harus menjadi pemahaman oleh semua, bukan hanya oleh pakar yang bijaksana, kerana ia mempunyai makna dan implikasi yang amat asasi serta bernatijah dalam kewujudan warganegara, negara dan negeri masa kini dan akan datang.
Diharap sedikit penjelasan ini dapat mengurangkan jurang pendapat yang telah muncul. Salam bahagia dan terima kasih. Wabillahi taufik wal hidayah.
Profesor Datuk Dr Zainal Kling.

Tahniah rakyat, teruskan perjuangan anda

Posted: 16 Sep 2011 06:00 PM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -



1. Pemansuhan ISA disambut baik oleh semua pihak. Saya tidak pasti bagaimana sikap mereka yang lantang mempertahankan ISA sebelum daripada ini seperti  Perkasa Datuk Ibrahim Ali, justeru hampir tiada insan yang boleh bersetuju dengan kezaliman dan kekejaman ISA sebagai sebuah akta draconian.

2. Tentunya pihak yang paling bersyukur dan paling gembira ialah Warga GMI [Gerakan Mansuhkan ISA] yang selama ini menjadi wadah rakyat prihatin yang merindui keadilan dan menentang kezaliman terutama ahli keluarga mangsa kekejaman ISA.3. Entah berapa banyak air mata mereka tumpah merintih dan munajat kepada Tuhan Yang Maha Kuasa berdepan kezaliman  sang penguasa. Semoga janji pemansuhan ini segera dikotakan. Layaknya ia telah dimansuhkan sejak puluhan tahun yang lalu, setelah komunis tumpas dan menyerah diri lantaran semangat asal ISA diluluskan adalah untuk menangani pengganas komunis. Malangnya ISA digunakan untuk memenjara sosok dan minda pejuang dan ahli politik yang berbeza idealogi dengan pemerintah.4. Gerakan Mansuhkan ISA [GMI] sangat konsisten menggerakkan kebangkitan rakyat untuk menolak dan memansuhkan ISA dan saya sangat teruja melihat kegigihan mereka tanpa tara dan mempeduli risiko apalagi penat dan lelah. Mereka menongkah keangkuhan pemerintah bercagarkan masa depan mereka, bukan sahaja untuk membebaskan anggota keluarga mereka yang terpenjara tetapi jua untuk memastikan kem Kemunting ditutup kekal agar tiada lagi yang menjadi mangsa kekejaman "Kem Guantanamo Malaysia" itu.5. Kemenangan rakyat ini menjadi satu bukti bahawa rakyat mempunyai keupayaan bertindak yang berkesan dan mereka mesti bersatu mengembeling kekuatan agar mereka tidak hanya dijadikan kuda tunggangan atau kerbau yang dicucuk hidung sehingga mereka boleh diperlakukan apa sahaja oleh sang pemerintah.6. Rakyat tidak perlu cepat tersilau dan terkesima dengan satu atau dua perubahan yang dilakukan oleh kerajaan sementelah ia sememangnya menjadi tanggungjawab kerajaan yang memerintah, justeru masih banyak perkara dan perubahan yang perlu dilakukan oleh pemerintah demi kepentingan rakyat dan rakyat semestinya meneruskan kebangkitan mereka seperti:- Gerakan Menuntut Royalti Petroleum yang digerakkan oleh rakyat Kelantan dan Terengganu,- Gerakan Mansuh AUKU yang digerakkan oleh Mahasiswa,- BERSIH yang digerakkan oleh lebih 60 NGO yang menunutut keadilan dan ketelusan dalam sistem demokrasi negara dan termasuklah- perubahan pada iklim sosial negara agar tidak disuburkan elemen yang merosakkan moral dan meruntuhkan aqidah ummah.7. Rakyat mesti terus mengembeling keupayaan mereka, menyemarak samangat reformasi memulih setiap sendi dan saraf sistem pemerintahan negara agar perubahan yang dilakukan tidaklah hanya bersifat tempelan dan pancing undi tetapi perubahan menyeluruh yang membawa negara dan rakyat makmur, aman, harmoni dan sejahtera. Perubahan juga jangan hanya pada bentuk aktiviti, pendekatan dan agenda bertindak, tetapi juga perubahan mesti melibatkan sikap, akhlak dan cara berfikir.8. Terima kasih dan tahniah tetap diberikan kepada YAB Perdana Menteri di atas langkah mengejut yang diambil oleh beliau sebagai ketua kerajaan, lantaran itulah tanggungjawabnya sebagai pemimpin dan itulah jua yang menjadi desakan rakyat selama ini.9. Semoga Allah memberi kekuatan kepada rakyat untuk terus menggerakkan agenda perubahan menyeluruh demi masa depan negara dan seluruh warganya terutama usaha untuk menegakkan keadilan sebagaimana yang dituntut oleh Syariat Islam. Jua didoakan petunjuk buat semua, khasnya pemimpin dan pemegang amanah pemerintahan negara agar melakukan banyak lagi perubahan positif khususnya yang telah menjadi tuntutan rakyat.10. Kini rakyat sedang memerhati dengan tekun dan teliti, apakah YAB Perdana Menteri juga mempunyai keberanian untuk melakukan transformasi dalam sistem demokrasi dan pengendalian pilihanraya negara agar keadilan dan ketelusan dapat dilaksanakan dengan yakin dan hak pengundi dapat diberikan sepenuhnya tanpa sebarang manipulasi. Antara yang menjadi fokus rakyat ialah penghapusan undi pos,  dakwat kekal, akses media secara saksama, pemurnian daftar pemilih dan kaedah pengendalian hari mengundi.Nasrudin bin HassanKetua Dewan Pemuda PAS Malaysia11.45 am \ Jumaat16 September 2011.

Gorila mandi dalam tab mandi

Posted: 16 Sep 2011 05:40 PM PDT

19 Syawal 1432H. [MOD] -




SEEKOR anak gorila mandi dalam tab mandi dirakamkan di Zoo Twycross, Midlands pada 1967.


MIDLANDS, Britain - Seekor anak gorila, Joe gemar mandi di dalam tab mandi seperti kanak-kanak, lapor sebuah akhbar kelmarin.
Joe dimandikan dalam sebuah bilik mandi di Zoo Twycross, Leicestershire.
Seterusnya, gorila itu bermain-main di sekitar tab mandi sebelum menuju ke arah tab lain dan cuba meminum air menerusi paip.
Rakaman tersebut dibuat pada tahun 1967 dan disimpan dalam arkib video British Pathe tetapi ia ditayangkan kepada umum baru-baru ini. - Agensi

PM Bangladesh Akui Rakyatnya Dapat Mengundi di Malaysia

Posted: 16 Sep 2011 02:49 AM PDT

18 Syawal 1432H. [MOD] -



Bangladesh: Perdana Menteri, Sheikh Hasina memberitahu bahawa dia telah di Malaysia semasa lawatan 6 hari ke Korea Selatan dan Malaysia tahun lepas. 

Pada perlawanan terakhir lawatan enam hari, Hasina tiba di Malaysia pada 18 Mei untuk menghadiri Forum Dunia 66 Ekonomi Islam [ISTERI] di Kuala Lumpur, pada hari berikutnya di mana dia menyampaikan ucapan khas. Semasa menginap di Kuala Lumpur, beliau mengadakan perbincangan dua hala dengan Mohammed rakan sejawatannya dari Malaysia itu Najib bin Tun Abdul Razak apabila beberapa isu sekian lama, termasuk Mensahkan pekerja Bangladesh di Malaysia, jelas dibincangkan. 

Diletakkan sumber tinggi mendakwa bahawa semasa mesyuarat itu, Perdana Menteri Malaysia memberi jaminan Hasina menimbangkan isu Mensahkan pekerja Bangladesh ke negaranya dengan ikhlas sekali. 

Hari ini, Pejabat Perdana Menteri telah didakwa menerima pengesahan dari beberapa rakyat kita yang bekerja di beberapa sektor di Malaysia sejak tahun lepas bahawa mereka telah diberikan lebih daripada kewarganegaraan dari Kerajaan Malaysia. Malah mereka kini telah diberi hak untuk menjadi pengundi akan datang pilihan raya umum Malaysia. 

Satu lagi sumber yang diletakkan dari pejabat Perdana Menteri telah mengesahkan bahawa pekerja Bangladesh dengan mudah diberikan kewarganegaraan Malaysia dengan syarat untuk mengundi parti yang mewakili kerajaan yang berkuasa. 

YAB Perdana Menteri, Sheikh Hasina menggesa orang ramai mengambil kesempatan ini untuk mengurangkan kemiskinan negara selaras dengan inisiatif dan kerajaan pelbagai langkah untuk menyelesaikan semua masalah utama, termasuk kuasa dan krisis gas. 

Perdana Menteri, Sheikh Hasina juga menggesa usahawan Malaysia untuk melabur lebih banyak di Bangladesh, terutamanya dalam industri intensif buruh termasuk pakaian readymade, tekstil, kejuruteraan ringan, elektronik, produk berasaskan pertanian, ICT, kuasa dan infrastruktur. 

Sumber: Biro Kebajikan NGO Bangladesh

Tiada ulasan:

Catat Ulasan