Rabu, 11 Mei 2011

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


www.telokkemang.blogspot.com/

Posted: 11 May 2011 07:33 AM PDT

www.telokkemang.blogspot.com/


Buku Jingga (Siri 1)

Posted: 10 May 2011 10:07 PM PDT

UBAH SEKARANG, SELAMATKAN MALAYSIA !

Setelah 53 tahun merdeka negara kini berada dalam krisis. Cita-cita untuk membina sebuah bangsa yang bersatu padu dan negara yang makmur telah gagal.

Demokrasi dan hak asasi rakyat terus dinodai oleh pemerintah UMNO/BN. Rasuah dan penyalahgunaan kuasa membarah. Kekayaan negara telah dibolot oleh segelintir elit berkuasa. UMNO/BN tidak mempedulikan rakyat terbanyak yang dihimpit oleh kos sara hidup yang tinggi. Pendapatan rakyat tidak meningkat kerana dikekang oleh pemerintah. Daya saing negara dan rakyat terhakis akibat dasar yang lemah, pelaksanaan yang tidak berkesan dan kebijakan (dasar) yang tidak berjiwa rakyat.

Krisis parah sebegini memerlukan tekad dan azam politik untuk diatasi. Malaysia memerlukan dasar-dasar baru dengan membuat anjakan paradigma. Maka, Pakatan Rakyat sebagai permuafakatan politik (tahalluf siyasi) mengangkat suatu rencana dasar dan kebijakan yang menyeluruh untuk membela rakyat melalui Dasar Bersama yang dimeterai.

Dasar Bersama adalah berlandaskan 4 kerangka asas iaitu:

1. Demokrasi yang telus dan tulen untuk memperkasakan ketuanan rakyat;
2. Memacu ekonomi berprestasi tinggi yang mampan untuk menjana kemakmuran dan kebajikan kepada semua secara adil;
3. Keadilan sosial bagi menjamin pembangunan insan secara menyeluruh; dan
4. Hubungan persekutuan-negeri dan dasar luar negara yang adil-setara.

Dasar Bersama ini menggariskan iltizam kami untuk mengalih hala tuju negara dan bangsa ke landasan yang betul setelah berdekad diruntun salah guna kuasa, rasuah dan politik perkauman.
Muafakat asas yang membentuk Dasar Bersama adalah ketulusan parti-parti Pakatan Rakyat meletakkan Perlembagaan Persekutuan sebagai kompas perjuangannya.

Tiga perkara pertama yang diangkat dalam Dasar Bersama adalah komitmen Kami untuk:

1. Mempertahankan Perlembagaan Persekutuan, Islam sebagai agama bagi Persekutuan dan agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana di negara ini serta melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan kepentingan sah kaum-kaum lain sejajar dengan Perkara 153.
2. Mempertahankan peranan dan tanggungjawab institusi Raja berperlembagaan.
3. Memartabatkan penggunaan Bahasa Melayu selari dengan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dan memperluaskan Bahasa Melayu sebagai lingua franca serantau, melindungi dan memperkukuhkan penggunaan bahasa ibunda semua kaum, serta meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris demi memperbaiki daya saing Malaysia di peringkat global.

Ketetapan Pakatan Rakyat mengangkat konsep muafakat di antara parti-partinya membentuk kesepakatan perjuangan di dalam Pakatan Rakyat, lantas memberi laluan kepada lahirnya sistem dua parti di negara ini. Sejarah besar yang dicipta dalam PRU12 perlu dimanfaatkan supaya tekad rakyat untuk menukar kerajaan persekutuan dan sistem pemerintahan yang bobrok dalam PRU13 berhasil. Tekad rakyat ini bukan sahaja mulia dan bersejarah, ia satu kemestian untuk menyelamatkan Malaysia dari krisis parah.

Agenda Pakatan ini adalah nadi kepada perjuangan rakyat Malaysia yang pelbagai kaum dan pegangan untuk membina sebuah negara dan masyarakat yang menzahirkan semangat demokrasi dan keadilan dalam semua aspek. Agenda ini menuntut perubahan mutlak (minda, pendekatan dan kaedah) untuk menggembleng muafakat semua pihak. Ini perlu demi membebaskan institusi-institusi penting negara dari durjana campur tangan sebahagian kecil golongan elit yang mempertahankan tembolok mereka semata-mata.

Pakatan Rakyat juga meletakkan agenda pengagihan kekayaan negara secara adil dan saksama sebagai teras kepada kesemua program yang telah dilaksanakan dan sedang dirancang, demi membela nasib rakyat terbanyak.

Malaysia berdepan dengan prospek ekonomi yang pudar dan semakin ketinggalan berbanding dengan negara-negara serantau yang pernah setanding dengan kita. Tatkala Malaysia masih meraba-raba mencari penawar kepada kemunduran ekonomi ini, negara wajib waspada dengan saingan baru dari negara-negara yang sebelum ini lebih mundur dari kita. Darjat ekonomi kita di mata antarabangsa dan dalam konteks ekonomi global telah merudum.

Lebih parah lagi, pemerintah yang bongkak dan mementingkan diri mengabaikan penderitaan rakyat. Bantuan-bantuan kepada rakyat disekat atas nama mengurangkan beban kerajaan, sementara lohong ketirisan sengaja dibesarkan agar kekayaan negara dapat mereka bolot secara rakus.

Tindakbalas pemerintah juga adalah songsang dan tidak mencerminkan keikhlasan untuk mengembalikan daya saing negara. Rencana ekonomi baru yang dipersembahkan hambar kerana janji untuk membawa 'transformasi ekonomi' bercanggah dengan tindakan semasa yang bertentangan dengan tuntutan reformasi.

Makanya, negara dan rakyat berdepan dengan ketakutan yang berlipat kali ganda. Amalan menunggang institusi-institusi negara demi menutup kelemahan sendiri dan menekan Pakatan Rakyat semakin berleluasa.

Matlamat kuasa BN adalah untuk terus berkuasa, bukannya mencari kebijakan yang adil dan berkesan untuk membawa negara keluar dari kemelut ekonomi, politik dan sosial yang semakin menghimpit.

Malaysia perlu diubah sekarang. Perjalanannya dan masa depan rakyat di bawah pentadbiran persekutuan sedia ada adalah kabur. Jika perubahan tidak dilakukan sekarang, segala kerosakan bangsa dan negara akan berterusan. Malaysia akan bertukar dari status malap kepada gelap.

Harapan dan kepercayaan rakyat bahawa Malaysia adalah sebuah negara berbilang bangsa yang berlandaskan prinsip keadilan dan permuafakatan perlu dikembalikan segera. Pakatan Rakyat yakin bahawa agenda perubahan yang dijunjung bersama akan meniupkan kembali roh keadilan dan permuafakatan dalam sistem negara dan masyarakat kita.

Agenda Pakatan ini menggariskan perincian dasar dan langkah yang berlandaskan Dasar Bersama untuk merealisasikan cita-cita Pakatan Rakyat membina sebuah negara yang makmur dan adil. Kami percaya kemakmuran negara hanya akan dicapai dan berkekalan jika ia ditunjangi oleh prinsip keadilan sosial dan persaudaraan rakyat. Hasrat ini akan mekar berkembang; bila mana semangat demokrasi meresap ke seluruh pentadbiran dan institusi-institusi negara.

Agenda Pakatan ini adalah penzahiran hasrat rakyat untuk melaksanakan islah masyarakat yang digariskan oleh Dasar Bersama. Ia adalah jendela yang paling luas untuk menggambarkan sebuah Malaysia yang makmur dan adil di bawah Pakatan Rakyat.

Bersama-sama kita berubah sekarang untuk menyelamatkan Malaysia. Ayuh kita bawa mesej perubahan ini ke seluruh pelusuk negara.

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA

Posted: 10 May 2011 11:52 PM PDT

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA


Pemandu syak kenderaan Anwar disabotaj

Posted: 10 May 2011 02:00 AM PDT

Pemandu peribadi kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim mengesyaki terdapat usaha jahat mensabotaj kenderaan yang lazimnya digunakan majikannya itu sehingga berlakunya kemalangan pada 19 April lalu.

NONE
Sehubungan itu Abdullah Sani Said yang telah berkhidmat selama 28 tahun dengan Anwar tampil membuat laporan di Balai Polis Merchant Square, Petaling Jaya pada jam 3.30 tadi.

Beliau mendakwa tindakan merosakkan kenderaan Mercedes Benz S350 itu sebagai satu bentuk ancaman.

Menceritakan kemalangan kira-kira dua minggu lalu, Abdullah Sani berkata, di petengahan jalan ketika membawa Datuk Seri Wan Azizah Ismail dan setiausaha politik kepada Menteri Besar Selangor Faekah Husin daripada program parti di Chemor, Perak, kereta yang dipandunya terhuyung-hayang.

NONE
Selepas itu, kata Abdullah Sani, sebuah lori memotongnya sehingga memaksa beliau menghentikan kereta itu secara mengejut dalam kejadian di Lebuhraya Utara-Selatan itu.

Kereta mewah itu bagaimanapun bergoyang dan kedengaran letupan datang sebelah belakangnya.

Selepas meletakkan kereta di tepi tepi jalan, beliau mendakwa menjumpai beberapa bahagian cakera brek di merata-rata tempat, sekali gus menjadikan kereta itu tidak boleh bergerak lagi.

Bagaimanapun, menurut laporan polis, kejutan besar datang apabila mekanik biasanya memaklumkan bahawa pin pada nat untuk menyokong cakera brek telah dikeluarkan.

Katanya, beliau dimaklumkan, adalah mustahil nat itu boleh terkeluar dengan sendirinya tanpa dilakukan seseorang.

Justeru, beliau percaya terdapat usaha mencederakan atau membunuh Anwar.

Katanya, berdasarkan maklumat mekanik itu kepadanya, terdapat unsur sabotaj dengan mengambil kira kenderaan itu selalu digunakan Anwar.

Memasukkan pengakuan mekanik itu dalam laporan polisnya, Abdullah Sani berkata beliau kini risaukan keselamatan Anwar dan keluarganya.


Sumber: Malaysiakini

Pandi Kutty - Anwar dakwa difitnah lagi

Posted: 10 May 2011 01:40 AM PDT

Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi didakwa difitnah apabila dituduh menggunakan perkataan kesat "pandi kutty' terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam satu ceramah di Klang Sabtu lalu.

TV Selangor yang merakamkan ceramah penuh itu dalam laporannya hari ini berkata pita mereka langsung tidak menunjukkan Anwar menghamburkan perkataan kesat itu terhadap Najib.

anwar speech at mpaj 050511 05
Sebaliknya, dalam ceramah itu Anwar membidas Najib dan taktik kotor politik yang digunakan Umno untuk menjatuhkan beliau.

Katanya, Umno-BN sebagai parti terdesak yang menggunakan video lucah untuk mengaibkannya.

Berikut adalah petikan ucapan Anwar yang dimaksudkan di Dewan Hamzah Klang itu apabila perkataan pandi kutty disebut:

"Maknanya kalau kita lawan dengan parti yang terdesak, mereka menjurus ke arah perbuatan terdesak termasuk video. Azizah kata sekarang jangan makan banyak sebab nanti sama dengan dalam video. Ini betul-betul pandi kutti."

Pada ceramah itu juga, Anwar berkata perkataan pandi kutty mungkin dianggap kasar namun mengingatkan hadirin di ceramah bahawa tidak ada dalam mana-mana budaya di dunia ini menggunakan taktik-taktik kotor seperti video lucah untuk menjatuhkan pemimpin politik.

"Ada orang kata Anwar cakap kasar. Macam mana tidak kasar. Ini kerja gila. Anda tahu sejarah India, Cina, Melayu, Arab, adakah anda lawan politik begitu kotor macam Datuk Najib buat? Tidak ada," katanya dalam ceramah itu.

Tak sebut siapa-siapa

Anwar juga dalam Twitter petang tadi menulis "Umno memfitnah. Saya sebut: Politik porno, zalim, rasuah seperti pandi kuty, tidak sebut nama siapa-siapa."

Utusan Malaysia hari ini menyiarkan muka depan komen juak-juak Umno yang membidas Anwar, kerana kononnya menggunakan ungkapan pandi kutty terhadap Perdana Menteri .

NONE
Malah, akhbar milik Umno itu mencetak reaksi lucah seperti pemimpin Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) Hamidzun Khairuddin yang berkata Anwar mengalami "sindrom pra-haid (PMS), kesan daripada kes liwat dan video seks yang sedang dihadapinya."

Hamidzun seperti pemimpin-pemimpin Umno yang lain termasuk Khairy Jamaluddin, Ibrahim Ali dan Mohammad Ezam Mohd Noor membidas Anwar hanya berasaskan laporan Utusan, tanpa mengesahkan kesahihan komen Anwar itu.

Najib tidur jendera

Utusan Malaysia sebelum ini diselar pelbagai pihak kerana kerap menyiarkan berita fitnah termasuk isu video lucah untuk mengaibkan Anwar.

Sabtu lalu, akhbar itu mendakwa golongan paderi bersekongkol dengan DAP untuk menjadikan Kristian agama rasmi negara ini.

utusan malaysia kritsian agama rasmi
Mengulas isu yang sama, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam laporan Bernama, berkata kata-kata kesat yang dilemparkan itu tidak menjejaskan waktu tidur beliau.

"Ini tak menyebabkan saya tak tidur jendera (lena) waktu malam kerana dia (Anwar) buat sebutan sebegitu sebab saya yakin rakyat boleh menilai perbuatan yang dilakukan oleh pemimpin sepertinya," katanya.

Bernama juga melaporkan Najib berkata ketua umum PKR itu sebagai sudah terjebak mengamalkan politik tidak beretika dan yakin rakyat boleh menilai sikap sebenar Anwar.

Rasa jijik

NONE

Sementara itu, naib presiden PKR, N Surendran yang turut hadir pada ceramah berkenaan mengesahkan bahawa Anwar menggunakan ungkapan itu hanya untuk menggambarkan rasa jijik terhadap taktik Umno menggunakan video lucah untuk menjatuhkan beliau.

"Saya berada di sana dan saya dengar Datuk Seri Anwar menggunakan perkataan itu secara umum. Dia merujuk kepada kelakuan dan politik jijik (Umno).

"Surat khabar Umno memperbesarkan perkara ini tetapi mereka sendiri menggunakan perkataan dan tuduhan lebih teruk daripada perkataan 'pandi kutty'. Utusan dan Umno menfitnah orang liwat tanpa bukti, menuduh kononnya Anwar adalah pelaku dalam video seks walaupun tidak ada bukti," katanya dalam satu kenyataan akhbar.

NONE

Surendran yang juga seorang peguam berkata fitnah "pandi kutty" terbaru yang cuba disebarkan itu sesuatu yang melucukan.

"Jika dibandingkan dengan politik kotor BN, saya ingin ketawa bila saya lihat mereka tiba-tiba buat bising mengenai satu perkara yang begitu remeh seperti ini, " katanya.


Sumber: Malaysiakini

DAP adu pada SPR dakwa BN import pengundi

Posted: 10 May 2011 01:35 AM PDT

DAP Melaka mencabar Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam, supaya mengemukakan bukti yang menunjukkan parti itu menggunakan taktik kotor dalam mendaftarkan pemilih di kawasan parlimen Bukit Katil.

Sambil menyifatkan kenyataan Mohd Ali itu sebagai satu 'fitnah', Setiausaha Publisiti DAP Melaka, Khoo Poay Tiong berkata, Mohd Ali perlu mengemukakan bukti bahawa apa yang beliau dakwa itu adalah benar.

NONE
Menurutnya, tindakan yang dilakukan Mohd Ali (kiri) itu merupakan satu usaha memburuk-burukkan imej DAP di mata rakyat, sekali gus menghakis sokongan terhadap parti berkenaan.

"Saya cabar beliau supaya tunjukkan bukti apa yang dicakapnya. Sekiranya beliau gagal berbuat demikian, jelas beliaulah yang menipu rakyat," katanya.

Khoo diminta mengulas kenyataan Mohd Ali dalam beberapa media tempatan semalam berhubung dakwaannya bahawa DAP menggunakan taktik kotor dalam usaha mendaftar pengundi.

Ia termasuk dakwaan, terdapat 25 nama yang didaftarkan sebagai pengundi di kawasan parlimen Bukit Katil, di samping turut mendakwa terdapat ramai pengundi luar yang diimport ke kawasan berkenaan.

SPR berhak lucutkan keistimewaan

Menurut Khoo, yang juga ADUN Ayer Keroh, penyebaran fitnah merupakan satu taktik politik yang semakin kerap digunakan dewasa ini, terutama dalam usaha memburukkan Pakatan Rakyat.

Menurutnya, ini jelas menunjukkan bahawa BN terpaksa menggunakan taktik sedemikian untuk menundukkan PR kerana mereka sedar mereka tidak akan mampu melawan polisi yang memberi manfaat kepada rakyat sebagaimana diamalkan di negeri-negeri di bawah pentadbiran
kerajaan PR.

NONE
"Sebelum ini, ada fitnah mendakwa kononnya DAP mahu membentuk sebuah kerajaan Kristian. Hari ini fitnah yang ini pula. Tidak mustahil esok lusa akan timbul fitnah lain pula untuk memburukkan PR," katanya.

Sehubungan itu, menurut Poay Tiong, beliau akan berjumpa dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Melaka bagi meminta mereka menyiasat tuduhan Mohd Ali itu.

Menurutnya, sekiranya siasatan itu mendapati DAP melakukan apa yang didakwa itu, maka SPR mempunyai hak untuk melucutkan keistimewaan yang diberikan kepada DAP untuk bertindak sebagai Penolong Pendaftar dalam mendaftarkan pengundi baru.

"Pada masa yang sama, SPR juga perlu mengambil tindakan sama terhadap pihak-pihak lain sekiranya mereka juga didapati melakukan kesalahan sebegini atau apa-apa kesalahan yang bertentangan dengan undang-undang SPR.

"Tiada apa yang perlu DAP takutkan kerana segala yang dikatakan hanyalah satu fitnah liar yang tidak berasas," katanya.


Sumber: Malaysiakini

PAS: Komposisi parlimen jamin Islam

Posted: 10 May 2011 01:30 AM PDT

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata tidak mungkin Kristian boleh menjadi agama rasmi negara ini, seperti laporan kontroversiUtusan Malaysia sebelum ini.

NONE
Katanya, perkara tersebut, berdasarkan komposisi parlimen, perkara itu "tidak mungkin berlaku".

"DAP hanya menang kerusi yang ditandingi oleh MCA, GERAKAN... kerusi orang Cina.

"Kerusi orang Melayu, hanya PAS lawan Umno. Kalau PAS kalah, Umno menang. Kalau Umno kalah, PAS menang. Apa masalah.

"Jadi tidak timbul bukan Islam jadi PM, selagi mana majoritinya memihak kepada orang Islam," katanya dalam satu sidang media.

Mengulas kenyataan Menteri Perusahaan Perladangan Dan Komoditi Tan Sri Bernard Dompok berhubung perdana menteri Kristian, Mahfuz berkata perkara itu merupakan isu lama.

Perlembagaan tak halang

Mahfuz yang juga anggota parlimen Pokok Sena berkata, perkara yang sama pernah disebut oleh bekas timbalan perdana menteri Tun Ghafar Baba.

"Perlembagaan tidak menghalang. Tan Sri Benard Dompok (juga) berkata perlembagaan tidak menghalang... (Jadi) apa sikap Umno terhadap kenyataan Benard Dompok?

NONE
"Isu ini bukan isu PAS atau (memerlukan) pendirian PAS, tetapi tidak ada disebut dalam perbincangan paderi bahawa orang Kristian akan jadi perdana menteri. Tak ada pun," katanya.

Walaupun percaya idea memiliki perdana menteri Kristian tidak akan menjadi kenyataan, Bernard semalam mengemukakan persoalan tentang apa salahnya memiliki perdana menteri daripada golongan itu.

Katanya, perlembagaan tidak menetapkan agama sebagai syarat menjadi perdana menteri, sebaliknya hanya memerlukan sokongan dua pertiga dalam parlimen.

Mahfuz turut membidas akhbar Umno itu yang mutakhir ini didakwa menyiarkan laporan yang menambah lagi "api perkauman sempit".

"Laporan mutakhir ini memperlihatkan BN dan Umno berdepan dengan sesak nafas menyebabkan saluran pernafasan mereka semakin sempit sehingga mengambil pendekatan yang tidak demokratik dan tidak bermoral dalam etika politik (di Malaysia)," katanya.

Secara sinis, beliau 'menasihatkan' BN tidak bersikap seperti "penagih dadah" untuk menagih simpati pengundi Melayu dengan laporan sebegitu.

Tambahnya, sikap tersebut sebaliknya boleh menjejaskan perpaduan di kalangan rakyat yang harmoni selama ini.


Sumber: Malaysiakini

Bicara kes tipu dihadapi Chan Kong Choy 20 Sept

Posted: 10 May 2011 01:25 AM PDT

Mahkamah Sesyen Putrajaya hari ini menetapkan 20 September sebagai tarikh perbicaraan kes tipu RM1.9 bilion dalam skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) yang dihadapi bekas Menteri Pengangkutan Tan Sri Chan Kong Choy.

NONE
Hakim Azhaniz Teh Azman turut menetapkan 10 Ogos sebagai tarikh sebutan semula kes itu manakala perbicaraan ditetapkan selama dua minggu bermula 20 September.

Azhaniz juga memerintahkan pihak pendakwaan untuk membekalkan dokumen-dokumen yang perlu kepada pihak pembelaan sebelum 10 Ogos.

Beliau turut melanjutkan jaminan Chan yang diikat jamin RM1 juta dengan seorang penjamin.

Timbalan Pendakwa Raya Datuk Nordin Hassan memaklumkan mahkamah bahawa pihak pendakwaan dan pihak pembelaan bersetuju dengan tarikh perbicaraan itu yang ditetapkan pada September dan tarikh sebutan semula kes pada Ogos.

Seorang daripada peguam yang mewakili Chan, Arthur Wang memberitahu mahkamah pihaknya telah menyerahkan surat pada 29 April tahun ini kepada pihak pendakwaan memohon dokumen tertentu tetapi masih belum menerima dokumen berkenaan.

Chan, 55, yang memakai kemeja putih, seluar biru dan kot hitam, tiba di mahkamah pada kira-kira 2.13 petang dengan diiringi isteri dan anak perempuannya.

NONE
Pada 28 Februari tahun ini, beliau mengaku tidak bersalah terhadap tiga pertuduhan menipu bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi untuk meluluskan Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) sebagai pemaju siapguna untuk projek Hab Pemindahan di Zon Bebas Pulau Indah dan kerja pengubahsuaian di tapak PKFZ antara 2004 dan 2006, berjumlah RM1.9 bilion.

Beliau didakwa melakukan ketiga-tiga perbuatan menipu itu di Tingkat 4, blok utama Pejabat Perdana Menteri di Bangunan Perdana Putra di Putrajaya.

Kesemua pertuduhan itu didakwa mengikut Seksyen 417 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara lima tahun atau dengan denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan, bagi setiap pertuduhan.

- Bernama

PAS tuntut Hisham dan Rais mohon maaf

Posted: 10 May 2011 01:20 AM PDT

PAS hari ini menuntut dua orang menteri – Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Datuk Seri Rais Yatim – supaya memohon maaf berhubung kenyataan mereka mengulas laporan media bahawa ada kumpulan Kristian merancang untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Malaysia.

NONE
Naib presiden parti itu, Datuk Mahfuz Omar menuntut kedua-dua menteri itu memohon maaf "di atas kesengajaan mereka memberi respons yang tidak sewajarnya".

Ahli parlimen PAS Pokok Sena itu menyifatkan kenyataan Hishammuddin yang juga menteri dalam negeri, sebagai tidak wajar sama sekali.

"(Saya minta) Hishammuddin gantung (permit) Utusan Malaysiasebagai menunjukkan (tindakan) serius (kerajaan) kerana perkara-perkara yang dilaporkan sangat mengundang keadaaan yang tidak harmoni.

"Utusan Malaysia harus diberi pengajaran. Bukan saya tidak mengamalkan kebebasan media, tetapi Utusan Malaysia sudah melampau, akan menyebabkan keadaaan huru-hara dalam negara kita. Walaupun gantung bukan dalam tempoh yang lama, tetapi ia sebagai hukuman," katanya.

Akhbar milik Umno itu melaporkan di muka depannya Sabtu lepas mengenai satu blog pro-Umno yang mendakwa terdapat pakatan sulit dan agenda untuk menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara.

Akhbar itu juga melaporkan bahawa satu perjumpaan antara pastor Kristian dan DAP di Pulau Pinang merancang pelantikan perdana menteri dari kalangan orang Kristian.

Mengulas lanjut, Mahfuz yang juga timbalan pesuruhjaya PAS Kedah berkata Hishammuddin perlu menghentikan "provokasi perkauman" dengan menyayangi rakyat daripada "sayang kepada kerusi empuk" yang didudukinya.


Sumber: Malaysiakini

HRP janji sokong Pakatan jika India dibela

Posted: 10 May 2011 01:15 AM PDT

Parti Hak Asasi Rakyat (HRF) bersedia menganggotai Pakatan Rakyat atau mengadakan kerjasama politik dengan gagasan itu untuk menghadapi pilihanraya umum akan datang, kata Setiausaha Agungnya, P Uthayakumar.

NONE
Dalam wawancara dengan TV Selangor, Uthayakumar berkata pihaknya bagaimanapun mahukan gagasan itu berjanji membela kaum India dan bukan berjanji kosong seperti Umno-BN.

"Kita memang mahu bekerjasama dengan Pakatan Rakyat. Impian kita adalah mahu tumbangkan kerajaan pimpinan Umno-BN di Putrajaya.

"Kami mahukan perubahan dalam kerajaan kerana kerajaan Umno memerintah negara terus selama 50 tahun. Ini membuatkan mereka menjadi terlalu kuat dan keadaan ini membuatkan mereka menjadi anggkuh, jadi ada baiknya penamatan kerajaan Umno di Putrajaya," kata Uthyakumar.

Pengumuman Uthayakumar itu penting berikutan persepsi umum bahawa pengundi India yang menolak BN pada pilihanraya umum 2008 kini mula kembali kepada parti itu.

NONE
HRP dilihat sebagai "pengganti tulen' Hindraf yang diharamkan oleh kerajaan Malaysia ekoran tunjuk perasaan besar-besaran yang dianjurkan olehnya pada November 2007.

Sokongan HRP untuk Pakatan Rakyat dilihat berupaya memberi kelebihan untuk memastikan sokongan kaum India tetap kepada gagasan pembangkang itu.

Uthayakumar menegaskan sokongan pihaknya tertakluk kepada Pakatan Rakyat memberi jaminan tidak akan membelakangkan nasib kaum India yang sering dirujuk sebagai golongan paling terpinggir di negara ini.

Sokong Anwar

NONE
"Kami juga sanggup dan menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai bakal Perdana Menteri dan pimpinan Pakatan Rakyat menerajui kepimpinan di Putrajaya dengan syarat kami boleh turut serta dalam perjuangan ini sebagai 'internal check and balance' (pengimbang politik) dalam Pakatan Rakyat," katanya.

HRP yang diasaskan oleh Uthayakumar kini menunggu kelulusan Pendaftar Pertubuhan (ROS) untuk didafarkan sebagai sebuah parti politik. Keputusan permohonan itu masih belum diberikan walapun ia dibuat beberapa tahun lalu.

Penangguhan sedemikian oleh ROS adalah biasa dalm kes-kes pemohon yang dilihat tidak cenderung menyokong Umno-BN. Contohnya Pakatan Rakyat sendiri belum diluluskan sebagai sebuah parti politik walaupun mengemukakan permohonan tahun lalu.

NONE
Uthayakumar adalah antara pengasas pergerakan Hindraf yang mencetuskan kemarahan masyarakat India terhadap BN kerana mendakwa melaksanakan pelbagai dasar dan polisi yang menindas kaum itu sejak kemerdekaan.

Demostrasi besar-besaran anjuran Hindraf di Kuala Lumpur pada November 2007 berkesudahan dengan lima pemimpinnya termasuk Uthyakumar di penjarakan tanpa perbicaraan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Terus malap

Semalam genap dua tahun Uthyakumar dan rakan-rakannya dibebaskan setelah mereka melancarkan mogok lapar ketika dalam tahanan di Kamunting, Taiping.

hindraf klang court sedition 261107 crowd
Uthyakakumar berkata masa depan kaum India di negara ini akan terus malap di bawah teraju Umno-BN sungguhpun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak cuba mengambil hati pengundi dengan pelbagai "pembaharuan kosmetik".

Ini termasuk menghias semula pusat perniagaan kaum itu di Brickfields, Kuala Lumpur dan menghadiri majlis-majlis perayaan kaum itu.

"Jadi mereka (kaum India) tidak tahu kedudukan sebenar Hindraf dan HRP ini adakah disebelah BN ataupun Pakatan. Bagi saya pimpinan BN khususnya Datuk Seri Najib mengambil kesempatan keatas kecelaruan ini dengan menguar-uarkan bahawa masyarakat india telah kembali menyokong BN.

hindraf rally hunger strike 230108
"Kami sudah cuba berbincang dengan Umno. Mereka tak mahu faham. Perjuangan (kami) adalah terhadap penganiayaan, penindasan dan ketidakadilan, itu yang buat kami terus berjuang," kata Uthyakumar.

Menurut beliau pihaknya terbuka kepada rundingan dengan Pakatan Rakyat dan bersedia untuk memupuk kerjasama politik yang boleh memperbaiki nasib masyarakat kaum India.

Peluang terbaik

"Bagi saya peluang terbaik HRP ialah bergabung dengan Pakatan Rakyat sebagai suara keempat. Tapi itu terpulang kepada Pakatan Rakyat," katanya.

Uthyakumar berkata Pakatan juga bakal mendapat faedah dan menawan pengundi dari golongan tersebut jika mereka bekerjasama dalam pilihan raya umum akan datang.

NONE
Menurutnya HRP mensasarkan 15 kerusi parlimen dan 38 kerusi DUN yang mempunyai peratus pengundi kaum India yang tinggi dan boleh disandarkan kepada parti itu.

Justeru penggabungan atau kerjasama dengan Pakatan adalah amat penting dalam membantu menewaskan hegemoni setengah abad BN.

"Kalaupun tidak diterima sebagai komponen, kami minta DAP, PAS dan PKR beri laluan di 15 Parlimen dan 38 DUN supaya tiada pertandingan tiga penjuru. Kami juga mempunyai tugas kami dalam perjuangan dan peranan kami dalam menumbangkan BN adalah dari projek ini," kata beliau.

Uthayakumar menafikan tuduhan-tuduhan Umno, kononnya beliau adalah anti-Melayu dan anti Islam.

brickfields uthayakumar hindraf 280209
Peguam dan aktivis masyarakat itu menegaskan beliau mendokong Perlembagaan yang meletakkan Islam sebagai agama rasmi negara dan kedudukan istimewa orang-orang Melayu.

Namun yang dibantahnya adalah perlaksanaan dasar-dasar oleh Umno yang hanya menguntungkan mereka yang menyokong parti pemerintah.

Uthayakumar berkata sungguhpun negara sudah lima dekad merdeka, masyarakat India masih terpinggir dalam peluang pendidikan, pekerjaaan di sektor awam, dan peluang pekerjaan.


Sumber: Malaysiakini

Utusan rendahkan martabat kewartawanan Malaysia

Posted: 10 May 2011 01:10 AM PDT

Pada tahun 2001, Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Shaik Daud Ismail menyatakan bahawa cermin kereta para hakim digelapkan bukan atas sebab keselamatan diri tetapi demi menutup malu mereka.

Kenyataan ringkas beliau mencerminkan penghinaan yang ditempuhi badan kehakiman kerana terpaksa tunduk di bawah telunjuk Perdana Menteri ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad.

NONE
Pada hari ini pengamal satu lagi cabang demokrasi di Malaysia mungkin terpaksa mengikut jejak hakim menggelapkan cermin kereta bagi menutup aib – iaitu wartawan.

Setiap mereka yang terbabit secara langsung atau tidak langsung dalam bidang kewartawanan dicengkam dengan rasa kesal, mual atau marah dengan laporan Utusan Malaysia, kononnya ada usaha pihak gereja untuk menjadikan Kristian agama rasmi Malaysia.

Laporan muka depan Utusan Sabtu lalu itu dipetik dari dua blog pro-Umno.

utusan malaysia kritsian agama rasmi
Dua laman berkenaan adalah antara puluhan blogger dalam alam siber yang saban hari mengitar fitnah, tohmahan, rekayasa dan apa sahaja untuk memenuhi agenda sempit Umno.

Tindakan Utusanmenyiarkan berita sedemikian tanpa menyiasat sendiri kesahihannya ataupun mendapatkan penjelasan serta merta daripada pihak gereja jelas tidak bertanggungjawab dan melanggar prinsip-prinsip asas kewartawanan.

Mungkin universiti-universiti tempatan perlu membuat kajian – sejak bila khabar angin, desas-desus dan fitnah dalam blog boleh dijadikan bahan berita, malah tajuk utama sebuah akhbar seperti Utusan Malaysia.

NONE
Antara nasihat pertama yang diberikan kepada setiap wartawan dalam mana-mana media ialah keperluan untuk melaporkan sesuatu secara bertanggungjawab dan amanah.

Utusan tidak terkecuali daripada tanggungjawab ini – namun berulang kali akhbar ini menyiarkan laporan-laporan yang tidak tepat dan bertujuan untuk membakar sentimen kaum Melayu.

Sabtu 7 Mei 2011 adalah kemuncak segala penyelewengan kewartawanan Utusan apabila akhbar
itu menfitnah sekumpulan paderi Kristian semata-mata untuk membakar hati dan naluri orang Melayu supaya bernaung di bawah Umno.

Detik hitam itu bukan setakat memalukan warga kerja UtusanMalaysia tetapi mengaibkan seluruh warga media di negara ini.

NONE
Ini kerana suka tidak suka, tindakanUtusan bererti semua "ahli' profesion media di negara ini seolah-olah membenarkan fitnah dicetak dan disebarkan seluas-luasnya atas nama kebebasan
media.

Wartawan malu kerana saban hari, akibat tindakanUtusan dan TV3khususnya, ungkapan "media arus perdana" di negara ini dikaitkan dengan kongkongan dan kawalan Umno, berita yang ditapis dan fakta yang direkacipta atau diputar belit.

Ini realiti media di negara ini. Sesiapa yang mengatakan akhbar, stesen televisyen, Pertubuhan Berita Nasional Malaysia, (Bernama) di negara ini tidak menerima panggilan telefon dan arahan daripada Pejabat Menteri dan Perdana Menteri hanya menipu diri sendiri.

utusan malaysia, malaysia negara kristian, marahku
Tindakan Utusanmenyiarkan fitnah dari laman blog bagaimanapun menganjakkan imej tercalar media Malaysia ke paras baru yang hodoh dan menjijikkan.

Apabila berita yang tidak sahih boleh menghias muka depan sebuah akhbar yang menggelar dirinya penyebar fikiran rakyat, ia petanda jelas nilai-nilai murni kewartawanan di negara ini makin deras menuju ke liang lahad.

Laporan yang memetik blogger, tanpa diuji ketepatan fakta dan impak ke atas masyarakat akan menjadi cita rasa terbaru Utusan demi memenangkan Umno pada pilihanraya umum akan datang.

NONE
Persetankan keselamatan negara dan perpaduan rakyat yang tersedia rapuh, asalkan maksud politik tercapai, mungkin itu yang difikirkan oleh Lembaga PengarangUtusan.

Nampaknya usaha Utusanuntuk membakar sentimen Melayu sudah berhasil sekurang-kurang di kalangan juak-juak Umno. PERKASA kini mencanang retorik kononnya unsur-unsur Komunis kini menyusup masuk NGO dan pertubuhan politik untuk mencabar kedudukan Islam di negara ini.

PERKASA dan pelbagai NGO pro Umno lain turut membuat laporan polis. Yang disasarkan bukannya Utusan dan blogger terbabit tetapi perjumpaan paderi-paderi yang dimaksudkan.

utusan malaysia, malaysia negara kristian, penang pastor meeting
Di Jakarta, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang menghadiri sidang ASEAN turut menangguk di air keruh dengan "menjanjikan" siasatan menyeluruh.

Apakah agaknya perasaan penganut Kristian di negara ini apabila paderi-paderi utama mereka dipanggil seorang demi seorang ke Ibu Pejabat Polis untuk memberi keterangan.

Utusan, Umno, PERKASA dan Perdana Menteri harus jawab siapa yang sedang bermain dengan api perkauman.

Rasanya semua tahu bahawa sebaik sahaja Utusan menyiarkan laporan sensasinya Sabtu lalu, semua pihak yang berkaitan sudah membuat penafian dan penjelasan khususnya di di alam siber,

Penjelasan itu berpaksi kepada hakikat perjumpaan yang dimaksudkan tidak langsung menjurus kepada apa yang dilaporkan oleh Utusan, mahupun dua blogger berkenaan.

bn youth joint pc parliament 210806 hishamuddin worry
Yang menarik adalah tidak ada seorangpun Menteri yang berani menegurUtusan kerana keterlanjurannya itu.

Menteri yang paling diharap akan berbuat demikian – Datuk Seri Hishamuddin Hussein selaku Menteri Dalam Negeri bagaimanapun bertindak mengikut kepentingan Umno.

Beliau menyalahkan pembangkang kerana kononnya mempolitikkan agama dan mencetuskan kemarahan penganut Kristian – sesuatu yang langsung tidak ada kena mengena dengan isu yang
dipersoalkan.

Hishamuddin juga menyifatkan sebarang gerakan untuk menukar agama rasmi negara ini akan meletakkan seluruh negara dalam bahaya – kenyataan halus yang menunjukkan Umno-Utusan
bersekongkol untuk menyemarakkan api perkauman pengundi Melayu.

joint action group utusan malaysia memo politik baru ybJ 241008 07
Tahun lalu permit Suara Keadilan – lidah PKR dibatalkan hanya kerana mencadangkan Felda mungkin bankrap akibat pemborosan dan salah guna wang yang keterlaluan.

Jika "kesalahan" itu menerima hukuman sebegitu berat, tentunya laporan "Kristian Agama Rasmi?" oleh Utusanyang bertujuan menyalakan api perkauman harus mengundang respon jauh lebih tegas dari KDN.

Namun percayalah, tidak ada apa yang akan berlaku kepada Utusan. Bak kata pepatah Inggeris "Business as usual" untuk akhbar kawalan Umno meneruskan agenda kewartawanan yang mengaibkan semua yang terlibat dalam industri ini.


Sumber: Malaysiakini

K'jaan dibidas kerana biarkan amalan salah

Posted: 10 May 2011 01:05 AM PDT

Majlis Peguam membidas kerajaan kerana membenarkan laporan polis yang begitu kabur digunakan sebagai asas untuk sisatan tanpa merujuk kesahihan sesuatu laporan itu terlebih dahulu.

NONE
Dalam bertindak sedemikian, presiden Majlis Peguam Lim Chee Wee dalam satu kenyataan akhbarnya semalam berkata pihak berkuasa hanya menjadikan sistem undang-undang negara sebagai bahan ketawa orang ramai.

"Ia mengambarkan cukup bagi polis melancarkan siasatan sebaik laporan polis dibuat tanpa perlu menyiasat ketepatan laporan seumpama itu.

"Segala proses membuat laporan polis itu menjadikan ia satu pencerobohan kebersendirian (privacy) makan malam dan mesyuarat tertutup pihak penganjur tanpa diketahui pihak yang membuat laporan mempunyai motif lain di sebalik itu," kata Lim.

Menurut beliau lagi, rakyat kemudiannya terpaksa memberi respon kepada siasatan polis yang dilancarkan hanya berdasarkan alasan yang sebegitu kabur bagi mempertahankan kebebasan berhimpun dan bersuara mereka,

utusan malaysia kritsian agama rasmi
"Ini mempersendakan prinsip keadilan kerana seseorang tertuduh adalah tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah," kata Lee samil menambah trend yang bahaya ini mesti dihentikan segera.

Beliau mengilas kekalutan 'konspirasi Kristian' seperti yang dilaporkan pada tajuk utama akhbar milik Umno, Utusan Malaysia Sabtu lalu sehingga menyaksikan puluhan laporan polis dari kedua-dua pihak dibuat di seluruh negara.

Akhbar berkenaan menyiarkan dakwaan dua penulis blog pro-Umno bahawa DAP dan kumpulan paderi Kristian sedang berkomplot menggantikan agama rasmi persekutuan dengan agama Kristian.


Sumber: Malaysiakini

Agama rasmi: Jangan provokasi, kemudian ISA

Posted: 10 May 2011 01:00 AM PDT

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi peringatan kepada pihak tertentu agar tidak melakukan provokasi hingga mencetuskan ketegangan kaum di negara ini berhubung isu 'Kristian agama rasmi?', lapor Harakahdaily.

Menurutnya, tindakan seumpama itu tidak demokratik yang sengaja cuba dicetuskan pihak tertentu setiap kali menjelang pilihan raya.

"Saya melihat isu sehari dua ini lebih bersifat kepada satu permainan politik pilihan raya.

hadi awang, sultan terengganu, mirzan, opening of DUN terengganu
"Saya harap jangan provokasikan di saat hampir pilihan raya macam masa-masa lalu. Kemudian ambil tindakan ISA di kalangan orang tertentu. Ini suatu tindakan yang tidak demokratik dan tidak betul," katanya.

Abdul Hadi berkata demikian kepada media selepas perasmian Istiadat Pembukaan Penggal Persidangan Yang Keempat, Dewan Undangan Negeri Terengganu Ke-12, di Kuala Terengganu, semalam.

Katanya, dalam Konvensyen Pakatan Rakyat semua parti menerima apa yang sudah diasaskan dalam Perlembagaan.

Menurutnya, Islam agama Persekutuan dan institusi Raja-Raja yang termaktub dalam Perlembagaan diterima sebulat suara oleh Pakatan Rakyat.

Menurutnya, sebarang isu yang berkaitan dengan polisi dan dasar akan dibincangkan pada mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat.

utusan malaysia, malaysia negara kristian
"Dengan sebab itu, saya tidak risau dengan isu ini. Sebab, saya melihat isu ini lebih ke arah isu mainan politik pilihan raya. Ini satu benda yang tidak betul di kalangan pihak tertentu," katanya.

Justeru, beliau yang juga ahli parlimen Marang mahu semua pihak supaya menjaga keharmonian kaum di negara ini.

Beliau juga menyarankan agar diadakan siri perbincangan dan dialog dari masa mengenai perkara itu sebagaimana isu kalimah Allah sebelum ini.

"Dan kerajaan pernah menganjur melalui IKIM, dalam isu kalimah Allah dulu, saya hadir sendiri dan melibatkan kalangan akademik, kita bincang. Itu lebih baik. Cara berilmu dan bukan lepas tangan begitu sahaja," katanya.


Sumber: Harakah Daily

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang

Posted: 10 May 2011 11:40 PM PDT

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang


CERAMAH JELAJAH SELANGOR - TAWAN MALAYSIA (JELAS-TAWAN MALAYSIA)

Posted: 10 May 2011 03:35 AM PDT

JOM BERAMAI-RAMAI KE PROGRAM CERAMAH
JELAJAH SELANGOR - 
TAWAN MALAYSIA
(JELAS - TAWAN MALAYSIA)

Anjuran Cabang Subang  pada:

CERAMAH 1:

Tarikh:        13hb Mei 2011 (Jumaat)
Masa:          9.00 malam
Tempat;       Dewan Orang Ramai 
                     Kg Melayu Subang       
                     Tambahan(KMST),
                     Jalan Besar Sg Buloh 
                  
Penceramah:
                        1.  YB R. Sivarasa
                        2.  YB Hee Loy Sian 
                        3. YB Zuraida Kamarudin 
                        4.  YB Dr. Nasir Hashim 
                        5.  YB Haniza Talha 
                        6.  Sdr. Syamsul Iskandar
                          
  CERAMAH 2:


Tarikh:        25hb Mei 2011 (Rabu)
Masa:          8.30 malam
Tempat:       Dewan MBSA 
                     Kampung Paya Jaras,
                     Bersebelahan Tapak
                     pasar malam Paya Jaras.


Penceramah:
                            1. YB Fuziah Salleh
                      2. YB Amir

                      3. YB Hannah

                      4. YB Haniza

                      5. Sdr Rafizi Ramli

                      6. Sdr Saifullah 
                      7. YB Elizabeth

                      8. YB R. Sivarasa
JELAS - TAWAN MALAYSIA

Suara Sri Andalas

Posted: 10 May 2011 11:28 PM PDT

Suara Sri Andalas


Kementerian Dalam Negeri Bersubahat Untuk Merampas Selangor

Posted: 10 May 2011 12:30 AM PDT

Kenyataan Media YB Hajah Zuraida Kamaruddin
Timbalan Pengerusi Keadilan Selangor
Merangkap Ketua Keadilan Malaysia

Hari ini saya mewakili seluruh pimpinan Keadilan Selangor mendedahkan bahawa kami telah berjaya mengesan bahawa seramai 2000 orang warga asing didakwa telah disenaraikan oleh Umno Bahagian Hulu Selangor untuk tujuan proses pertukaran status kerakyatan, dengan mendapat bantuan penuh dari pihak Kementerian Dalam Negeri.

Jelas, taktik kotor ini bertujuan untuk memanipulasi undi agar dapat membantu Umno merampas semula Selangor pada PRU13 kelak. Saya yakin, ini hanya salah satu bukti dari beratus-ratus taktik kotor Dato Seri Najib Razak dan Umno Selangor yang telah dirancang.

Malah, saya juga yakin bahawa kerjasama dari pihak rakyat dalam menyalurkan maklumat penyelewangan seperti ini membuktikan suatu penolakan besar-besaran dari pihak rakyat sendiri terhadap dasar kepimpinan beliau.


Dato Seri Najib selaku Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor kini seharusnya lebih gentar dan berhati-hati kerana senario politik dan ritma kehendak rakyat kini sudah lebih matang dan tidak lagi mampu diperbodohkan dakyah media yang berat sebelah lagi. Taktik Umno menggunakan media untuk menjatuhkan imej pimpinan dan Pakatan Rakyat nampaknya sudah gagal.

Saya menyarankan agar mulai hari ini supaya Dato Seri Najib bersedia kerana kami barisan pimpinan Keadilan Selangor akan mendedahkan lebih banyak bukti penyelewengan dan salah guna kuasa oleh Umno selepas ini.

Sekian. Terima kasih.

YB Hajah Zuraida Kamaruddin
Timbalan Pengerusi Keadilan Selangor
Merangkap Ketua Keadilan Malaysia

10 Mei 2011





The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 10 May 2011 11:08 PM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Nostalgia Felda tahun-tahun 1980an.

Posted: 10 May 2011 05:50 AM PDT

Felda Lui Muda adalah diantara Rancangan Felda di Negeri Sembilan yang pernah menjemput saya untuk memberikan ceramah.

Tidaklah begitu ramai peneroka-peneroka yang hadir Majlis Ceramah itu kerana mereka sudah ditakutkan oleh Pengurus Rancangan bahawa sesiapa menghadiri Ceramah yang dianjurkan oleh penyokong-penyokong PAS itu akan diambil tindakan tatatertib.

Saya pun agak pelik juga. Tindakan tatatertib. Biasanya tindakan tatatertib hanyalah untuk kakitangan sesuatu organisasi yang melanggar syarat-syarat pekerjaan atau melakukan tindakan yang bertentangan dengan polisi syarikat.

Maka apabila Pengurus Felda boleh mengambil tindakan tatatertib ini bererti peneroka-peneroka Felda itu adalah "kuli" atau "kakitangan" dan Felda itu adalah "towkay" atau "majikan".

Apakah tindakan tatatertib yang boleh diambil oleh Felda? Amaran, Amaran Keras, gantung sebagai peneroka, dan pecat dari rancangan Felda. Macam tindakan tatatertib yang boleh diambil oleh mana-mana majikan!

Maka tidaklah ramai peneroka-peneroka yang berani. Berkumpullah peneroka-peneroka itu didalam rumah seramai lebih kurang 30 orang.

Saya bawa pembesar suara dari Temerloh dan saya pasangkan pembesar suara itu.

Saya sempat berucap selama lebihkurang 20 minit, tiba-tiba datanglah gerombolan beruniform dan diketuai oleh seorang manusia yang tidak beruniform.

Dia tak banyak cakap. Dia terus rampas pembesar suara itu, dan memerintahkan ceramah itu dihentikan.

Dipunggahnya pembesar suara itu.

Kami teruskan juga ceramah tanpa pembesar suara. Esuknya, saya kembali ke Pejabat saya di Temerloh dan terus membuat dan menghantar Notis kepada Ketua Polis Daerah yang berkenaan bahawa jika Polis tidak kembalikan dengan serta merta pembesar suara itu, tindakan akan diambil keatas polis dengan segala kos ditanggung oleh Polis.

3 hari selepas itu saya menerima talipon dari Balai Polis berkenaan untuk datang ke Pejabat Polis Daerah berkenaan untuk mengambil pembesar suara itu.

Di Balai Polis berkenaan Ketua Polis Daerah memohon maaf kepada saya dan dia menyalahkan pegawainya yang tidak tahu undang-undang dan meminta saya tidak menyaman Polis Daerah itu diatas kesalahan yang dilakukan oleh Pihak Polis.

Kita tidaklah sejahat Polis itu dan kita bersetuju tidak menyaman Polis dengan harapan bahawa ceramah-ceramah kita di kawasan itu tidaklah lagi akan diganggu dan Ketua Polis itu memberikan jaminan bahawa ceramah-ceramah akan datangnya tidak akan diganggu.

Isunya disini ialah kerana laporan jahat dari Pengurus Rancangan yang menggunakan Polis untuk mengugut dan menakutkan penduduk dan Polis yang bangang terikut-ikut dengan kebodohan Pengurus Felda itu.

Saya masih teringat sebelum itu saya berceramah di suatu kampong di kawasan Sik, Kedah. Kehadirannya cukup ramai. Semasa saya berucap tiba-tiba datang seorang manusia yang tidak beruniform yang mengaku dia seorang OCPD. Dia minta saya berhenti ceramah dengan cara yang sangat bersopan. "Encik, saya adalah Ketua Polis Daerah, saya mintalah supaya Encik dapat berhenti berucap." katanya.

Saya beritahu dia secara bersopan juga. "Terima kasih, Insya Allah saya akan berhenti berucap bila sampai jam 12.00 tengah malam nanti, dan kami akan jemput Encik untuk menjamah juadah yang ada."

Dia pinta saya berhenti segera, dan saya pinta dia bersabar, hinggalah dia tidak bersabar lagi langsung dirampasnya mikrofon, dan saya rampas kembali. Dia tarik mikrofon itu dan saya tarik kembali, maka bertarik-tarikan seketika. Tetapi dia terpaksa mengalah apabila hadirin melaungkan "Allahu Akbar!" secara berterusan, dan akhirnya dia duduk didepan tempat saya berceramah.

Selepas saya berucap pada jam menghampiri 12.00 tengah malam, saya jemput dia menjamah selera dan dia mempersudikan dirinya. Dalam percakapan antara saya dengan dia, dia melahirkan rasa kesusahannya kerana terpaksa menjalankan tugas yang dia tidak selesa melakukan.

"Saya sudah mahu pencen beberapa bulan lagi, Tuan Haji," katanya. Dan dia cukup kesal kenapa dia sebagai OCPD diarahkan membuat kerja yang tak sepatutnya dia lakukan.

Ini bukanlah tempat pertama atau terakhir kejadian berebut-rebut mike ini berlaku. Di banyak tempat, kejadian sebegini berlaku. Dan pantang saya mengalah!

Angkatan Muda Keadilan Gelang Patah, Johor Darulta'zim

Posted: 10 May 2011 07:16 PM PDT

Angkatan Muda Keadilan Gelang Patah, Johor Darulta'zim


CERAMAH DS ANWAR IBRAHIM DI TAMAN DAHLIA

Posted: 10 May 2011 01:24 AM PDT




LAPORAN YANG TIDAK DISIARKAN DALAM BERITA TV3 ATAU RTM

Posted: 10 May 2011 01:19 AM PDT

GULA NAIK 20 SEN

Posted: 09 May 2011 07:41 PM PDT

Harga gula akan naik 20 sen kepada RM2.30 sekilogram berkuatkuasa hari ini 10 Mei 2011. Walaupun beberapa istilah digunakan bagi tidak menggambarkan secara terus kenaikan harga barangan tersebut, kerajaan dikatakan dapat berjimat sebanyak RM116.6juta seperti yang diumumkan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Mohd Zain Mohd Dom, kenaikan itu selaras dengan keputusan Mesyuarat Majlis Ekonomi pada semalam.

azlanSeperti lazimnya jika ada kenaikkan sesuatu barangan maka perbandingan harga runcit dengan negara serantau dibuat termasuk Indonesia, Singapura, Thailand dan Filipina dan harga dengan mengatakan bahawa harga barangan tersebut lebih rendah berbanding negara jiran yang lain walaupun Malaysia merupakan negara pengeluar gula.

Kali terakhir harga gula naik pada 4 Disember lalu, sejajar dengan kenaikan Harga petrol RON95, diesel, Petroleum Gas Cecair (LPG). Kenaikan yang dikenali sebagai "4-dalam-1" itu menimbulkan kemarahan banyak pihak, termasuk mewujudkan beberapa siri bantahan, terutamanya sekitar Kuala Lumpur. Pada masa itu, harga gula turut meningkat 20sen, menjadikan harganya RM2.10 sekilogram.

Dengan kenaikan harga gula ini, dijangka beberapa makanan yang berasaskan gula dijangka naik termasuk harga minuman.

Harga barangan sekarang dikatakan naik secara mendadak terutama selepas kenaikan RON 97 pada minggu lepas walaupun ada jaminan kerajaan bahawa kenaikan harga minyak RON 97 tidak akan mempengaruhi harga barangan lain di Malaysia.

Mungkin inilah yang dimaksudkan "RAKYAT DIDAHULUKAN" seperti yang dipekik=pekikkan dalam Gagagsan 1Malaysia...

UMNO GELANG PATAH PERKUDA "BUDAK SEKOLAH"

Posted: 09 May 2011 12:59 AM PDT

Pada Konvensyen Keadilan Johor yang berlangsung pada 1 Mei 2011 lalu bertempat di Pulai Spring Resort, sekumpulan anak muda yang ditaja oleh Umno Gelang Patah cuba membuat provokasi dengan mengadakan demontrasi di hadapan pintu masuk. Dengan membawa kain rentang yang jelas cuba menimbulkan kemarahan ahli2 keadilan yang hadir dengan tujuan berkonvensyen, tindakan biadap oleh sekumpulan "askar upahan" Umno Gelang Patah atau lebih tepat tajaan Aziz Sapian mencerminkan bahawa mereka tidak mengamalkan politik matang sebaliknya mengamalkan politik seperti 'BINATANG'. Jelas tindakan mereka sebenarnya mencerminkan kegelisahan dan kegusaran mereka terhadap Keadilan. Umur Umno yang menjangkau lebih 50 tahun sepatutnya matang dalam tindakan namun sikap "bacul" pemimpin mereka yang sanggup mengupah anak2 muda yang masih bersekolah untuk melakukan provokasi.

Seawal jam 11am pada 1 Mei 2011, Penulis telah dimaklumkan bahawa satu Mesyuarat Umno yang turut dihadiri beberapa pemimpian utama Umno Bahagian Gelang Patah telah diadakan di Kg. Melayu, Gelang Patah yang antara lain membincangkan bentuk provokasi2 yang akan mereka lakukan pada malam tersebut bagi menggagalkan ceramah umum yang akan dihadiri oleh DS Anwar Ibrahim. Penulis juga dimaklumkan bahawa sekumpulan anak muda seramai 12 orang telah dibekalkan t-shirt Keadilan dan diarah melakukan provokasi semasa ceramah berlangsung antaranya ketika DS Anwar sedang berceramah, ketika kutipan derma berlangsung dan mereka akan cuba mencetuskan huru-hara dengan berkelahi sesama sendiri dengan tujuan menarik perhatian orang ramai untuk terlibat dalam pergaduhan tersebut. Beberapa anak muda termasuk yang masih bersekolah telah dirasuah oleh "bajingan" Umno ini dengan setangki penuh minyak motor dan minuman juga dengan tujuan melakukan provokasi di lokasi ceramah di Markaz PAS, Kg. Ulu Pulai. Inilah didikan "RASUAH" diperingkat awal yang diberikan oleh pimpinan Umno yang jelas jika perbuatan ini berterusan, maka rosaklah anak bangsa terutama orang melayu.

Melihat peluang DS Anwar untuk berceramah di Kg. Ulu Pulai agak tipis, pihak penganjur terpaksa menukar lokasi ceramah disaat-saat akhir kerana risaukan provokasi melampau bahkan permohonan permit yang dihantar lebih dari 2 minggu sebelum program berlangsung hanya dijawap pada petang 30 April 2011 dan yang pasti jawapannya adalah mendukacitakan. Hasil perbincangan singkat antara Ketua AMK Johor, Sdr. Nazri dan Ketua Pemuda PAS Johor yang baru, Sdr. Suhaizan Kayat, ceramah tersebut telah dipindahkan ke Taman Dahlia. Pihak penganjur hanya mahu DS Anwar dapat menyampaikan mesej beliau kepada sebahagian rakyat Johor. Kehadiran di Taman Dahlia tidak mengecewakan. Ribuan rakyat telah hadir dan sekali lagi Umno Gelang Patah kecewa kerana gagal melakukan provokasi seperti yang dirancang walaupun sejumlah wang telah dikeluarkan untuk "merasuah" anak2 muda bagi melakukan provokasi pada malam tersebut.

Kepada Umno Gelang Patah, hormatilah majlis orang dan bukan bertidak biadap serta mengamalkan politik 'KUNO". Sesungguhnya kami tidak pernah sekalipun mengganggu apa juga majlis yang dianjurkan oleh Umno mahupun BN. Apa yang dirisaukan sangat dengan program kami. Pimpinan Umno Johor juga mengatakan bahawa Keadilan Johor semakin lemah akan tetapi mengapa diarahkan "pemuda2 Umno" untuk mengganggu program kami....

Anwar Ibrahim

Posted: 10 May 2011 07:09 PM PDT

Anwar Ibrahim


Cubaan Sabotaj Kereta Dato Seri Anwar Ibrahim

Posted: 10 May 2011 02:53 AM PDT

Dari TV Selangor

Pemandu peribadi kepada Ketua Pembangkang, Menurut Abdullah Sani Haji Said hari ini membuat laporan polis kerana mengesyaki cubaan sabotaj ke atas kenderaan milik Datuk Seri Anwar Ibrahim dan keluarganya.

Perkara itu disedari Abdullah pada 19 April lalu yang mendapati kegagalan sistem brek kenderaan terbabit.

” Sistem brek tiba-tiba bergegar kuat tidak seperti biasa, kedengaran bunyi pecah di bahagian belakang,” katanya kepada pemberita.

Dalam laporan polis yang dibuatnya, Abdullah menceritakan bagaimana beliau yang dalam perjalanan pulang selepas menghantar Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor, Faekah Hussin ke Ipoh untuk menghadiri program anjuran Parti Keadilan Rakyat terpaksa memberhentikan kenderaan itu di bahu jalan.

Dalam kejadian kira-kira 1 pagi itu, beliau yang dalam perjalanan pulang ke Kuala Lumpur mendapati tayar belakang sebelah kanan kereta itu seolah-olah terkunci.

Menurut beliau, mekanik yang memeriksa kenderaan itu kemudiannya memberitahu disk brek tayar belakang tidak mempunyai klip yang berfungsi untuk menyokong sistem brek.

Justeru beliau yang bimbang akan keselamatan dirinya dan keluarga Anwar tampil membuat laporan polis di Balai Polis Merchant Square, Tropicana kira-kira jam 3.30 petang tadi.

Kenaikkan Gula:Tuntut Dedah Pembelian Kilang ‘Raja Gula’ Oleh Felda – Azan

Posted: 10 May 2011 01:17 AM PDT

Dari Keadilan Daily

Kerajaan didesak untuk mengumumkan jumlah transaksi pembelian Malayan Sugar Manufacturing Co Sdn Bhd (MSM) yang sebelum ini dimiliki oleh Raja Gula, Tan Sri Robert Kuok.

Menurut Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail, pembelian itu dilakukan menerusi anak syarikat Felda, iaitu Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd (FGVH).

"Felda ialah sebuah syarikat berkepentingan kerajaan. Mengapa jumlah pembelian tersebut tidak diumumkan secara terbuka? Agensi mana yang dilakukan untuk membuat penilaian aset dan liabiliti syarikat tersebut," soal Azan.

Azan Ismail mendakwa, kerajaan seolah-oleh menyembunyikan perkara tersebut dari pengetahuan rakyat, sehinggalah rentetan dari siri kenaikan barangan keperluan termasuk kenaikan harga gula sebanyak 20 sen yang diumum kerajaan semalam.

Menurut laporan media, FGVH turut membeli Kilang Gula Felda Perlis Sdn Bhd, sebidang tanah seluas 5,800 hektar di Chuping, Perlis dan 20% pegangan Tradewinds (M) Bhd dengan anggaran jumlah RM 1.5 billion.

Difahamkan kini, Robert Kuok, yang juga jutawan pertama di Malaysia kemudiannya membeli syarikat CSR Limited, iaitu pengeluar gula terbesar di Australia.

"Sekarang ini, jika Felda mahu mengimport gula dari Australia, agensi tersebut akan membeli dari syarikat yang dimiliki oleh Robert Kuok.

"Ini tidak memberikan makna kepada Felda kerana pada akhirnya nanti, sekiranya ada kenaikan harga gula di negara ini, maka Felda akan dipersalahkan.

"Sedangkan, keuntungan awal telah dikaut oleh orang yang sama, iaitu kroni Barisan Nasional dan pernah mendapat faedah dari monopoli gula selama puluhan tahun di negara ini.

"Felda belum tentu mendapat keuntungan, kerana gula adalah barangan kawalan. Jika ada pun, sudah tentu ia 'disedut' oleh pihak ketiga yang menjadikan nilai terkumpul tersebut sebagai dana pilihan raya bagi pihak Barisan Nasional," tambah Azan.

Dalam pada itu, Azan Ismail mendakwa, kerajaan cuba mewujudkan suasana tenteram di kalangan rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu dengan mendakwa, pembelian syarikat gula tersebut oleh Felda menunjukkan kerajaan prihatin terhadap agensi yang banyak memberikan faedah kepada orang Melayu itu.

"Orang Melayu jangan terperangkap dengan tindakan kerajaan ini. Pembelian kilang gula milik Robert Kuok oleh Felda tidak memberi jaminan bahawa nasib orang Melayu lebih terbela.

"Kita tidak tahu siapa yang berkepentingan di dalam transaksi tersebut yang akan mengaut keuntungan. Apatah lagi proses pembelian FGVH tidak diumumkan secara terbuka.

"Sebab itu, kita tuntut dokumen tersebut didedahkan kepada umum," ujar Azan.

PM Bentang Bajet Seminggu Awal, ‘Bajet Pilihan Raya’?

Posted: 09 May 2011 10:54 PM PDT

Dari TV Selangor

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak akan membentangkan Bajet 2012 pada minggu pertama Oktober ini, yang dilihat penganalisis sebagai “bajet pilihan raya” sebelum pilihan raya umum ke-13 diadakan.

Bajet 2012 akan dibentangkan pada 7 Oktober.

Najib tahun lalu membentangkan Bajet 2011 pada 15 Oktober, namun mempercepatkannya seminggu kali ini.

Pengumuman mengenainya dibuat ketika spekulasi bertiup kencang bahawa pilihan raya umum akan diadakan sebelum Ramadhan tahun ini.

Difahamkan Kementerian Kewangan sedang mengadakan sesi dialog tahunan mengenai bajet.

Kerajaan BN pernah membubarkan Parlimen ketika Dewan Rakyat sedang membahaskan ucapan belanjawan negara 2000 bagi membuka laluan kepada pilihan raya umum 1999.

Dalam pada itu, laporan Bernama Online memetik Najib berkata, Bajet 2012 adalah inklusif, bertumpukan rakyat dan meningkatkan langkah-langkah transformasi.

Ia akan menjadi satu lagi kejayaan ke arah merealisasikan Malaysia sebagai ekonomi berpendapatan tinggi menjelang 2020, kata Najib.

Tahun lalu, kerajaan memperuntukkan RM212 bilion untuk Bajet 2011, iaitu 2.8 peratus lebih tinggi berbanding Bajet 2010. Daripada jumlah itu, RM162.8 bilion diperuntukkan untuk perbelanjaan operasi dan RM49.2 bilion untuk perbelanjaan pembangunan.

Penghijrahan Rakyat Malaysia Perlukan Reformasi Jangka Masa Panjang

Posted: 09 May 2011 09:18 PM PDT

Oleh YB Nik Nazmi

Laporan Ekonomi Bank Dunia tentang penghijrahan keluar rakyat Malaysia (Brain Drain) telah menarik ulasan meluas di media. Ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan memandangkan semua pihak sewajarnya prihatin tentang masalah serius ini.

Bank Dunia menganggarkan bilangan rakyat Malaysia yang berada di luar negara kira-kira satu juta orang – dan itu satu anggaran yang konservatif. Biar apa pun angka tepatnya, tren ini merisaukan apabila kita mengambilkira bahawa kira-kira satu pertiga rakyat Malaysia yang meninggalkan negara merupakan pekerja mahir, yang merupakan tiga kali lebih besar berbanding pada tahun 1990.

Isu ini dekat dengan saya memandangkan ramai rakan-rakan saya di universiti di Britain dahulu turut terangkum dalam statistik rakyat Malaysia yang meninggalkan negara. Pilihan mereka ini merupakan suatu bukti kepincangan  dasar-dasar ekonomi, sosial dan politik negara selama ini. Tiada siapa dapat menafikan bahawa kita tidak dapat meneruskan keadaan ini dan memerlukan reformasi terhadap dasar-dasar negara.

Malangnya, respon kerajaan UMNO-BN di bawah Datuk Seri Najib Tun Razak teramatlah mengecewakan. Model Ekonomi Baru yang digubal mengutamakan keputusan jangkamasa pendek dan mudah yang diistilahkan "low-hanging fruit" dan "quick-win". Istilah-istilah yang diperkenalkan konsultan ini menekankan langkah-langkah populis, jangkamasa pendek tanpa mengambilkira reformasi yang lebih sukar dan jangkamasa panjang yang diperlukan bagi menyelesaikan punca-punca asas masalah ini.

Misalnya, Najib nampaknya yakin dengan penubuhan Talent Corp Malaysia Berhad dan mencadangkan cukai pendapatan mendatar 15 peratus selama lima tahun untuk rakyat Malaysia yang pulang akan menarik ramai rakyat Malaysia pulang ke negara. Ini satu kesilapan yang besar.

Masalah penghijrahan rakyat Malaysia tidak akan selesai dengan penubuhan satu lagi syarikat kerajaan. Pada masa yang sama kerajaan menghantar signal yang salah kepada rakyat Malaysia yang telah pulang ke negara secara sukarela dengan memberi faedah kepada individu-individu tertentu atau secara terang-terang cuba menarik rakyat pulang dengan pelbagai imbuhan.

Perubahan luaran begitu tidak akan menyelesaikan punca-punca mengapa rakyat Malaysia meninggalkan negara. Ketidakadilan sosial merupakan antara sebab utama dalam kajian Bank Dunia tentang mengapa rakyat Malaysia memilih untuk meninggalkan negara: seramai kira-kira 60 peratus daripada responden yang tersenarai meletakkannya antara tiga sebab utama mereka memutuskan untuk berhijrah. Diskriminasi sama ada di dalam sektor awam mahupun swasta, serta jurang sosio-ekonomi yang melebar telah membuatkan negara kehilangan ramai bijak pandai.

Walaubagaimanapun, harus ditekankan bahawa penghijrahan rakyat Malaysia ini bukanlah fenomena masyarakat bukan Melayu semata-mata. Kedua-dua rakan serumah saya di London memilih untuk kekal di Britain. Salah seorangnya merupakan seorang Iban dari Sarawak manakalah seorang lagi merupakan Melayu daripada Kuala Lumpur. Meskipun bilangan mereka lebih kecil berbanding masyarakat bukan-Melayu, semakin ramai orang Melayu turut berhijrah mencari kehidupan yang lebih baik, ataupun untuk membuktikan mereka boleh berjaya tanpa bantuan kerajaan.

Pada masa yang sama, kita harus menerima realiti bahawa lebih rakyat yang dapat bergerak dengan bebas dalam dunia global. Penghijrahan rakyat semata-mata bukanlah sesuatu yang negatif – fenomena ini membolehkan rangkaian baru terbina di luar negara dan mereka yang kemudiannya pulang ke negara diperkayakan dengan pengalaman yang lebih luas dan pelbagai. Tetapi bilangan penghijrahan tenaga mahir yang meningkat – di mana kita semakin kehilangan pekerja mahir sama ada rakyat Malaysia atau tidak dan menarik pekerja kurang mahir – merupakan satu masalah.

Justeru, kerajaan sewajarnya memikirkan dasar-dasar berikut:

Dasar jangkamasa pendek yang lebih berkesan ialah untuk membenarkan ibu bapa memilih sekolah yang mereka mahukan untuk anak-anak mereka. Sistem pendidikan yang kaku dan tidak inklusif tidak menarik ramai rakyat Malaysia untuk pulang dan menyebabkan ramai rakyat Malaysia yang mahir memilih untuk meninggalkan negara.

Pada jangkamasa panjang, reformasi menyeluruh sistem pendidikan kita diperlukan. Kebanyakan rakyat Malaysia cuma mampu menghantar anak-anak mereka ke sekolah kerajaan dan hanya dengan menjadikan sekolah kebangsaan kita lebih inklusif dan meningkatkan kualiti yang ditawarkan kita dapat menjadikan sekolah kebangsaan sekolah pilihan untuk semua rakyat Malaysia seperti dahulu.

Akhirnya kerajaan mestilah menekankan bagaimana untuk mengekalkan rakyat Malaysia yang berbakat sebagai cara paling efektif mengatasi penghijrahan rakyat Malaysia ini. Mengharapkan rakyat Malaysia yang telah membina karier mereka di luar negara dan mempunyai keluarga untuk pulang semata-mata kerana mereka melihat sebuah iklan Talent Corp tentang kadar cukai yang rendah amatlah melucukan.

Laporan Polis Oleh Pemandu Datuk Seri Anwar Ibrahim

Posted: 09 May 2011 07:19 PM PDT

Pemandu peribadi Dato’ Seri Anwar Ibrahim selama 28 tahun, Sdr Abdullah Sani bin Haji Said akan membuat satu laporan polis di Balai Polis di Merchant Square( bersebelahan Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat, Merchant Square)pada jam 3.30 petang, hari Selasa, 10hb Mei 2011.

Beliau membuat laporan itu kerana mengesyaki ada usaha jahat pihak tertentu mensabotaj kenderaan yang biasa digunakan untuk membawa Dato’ Seri Anwar dan keluarga. Malah satu kemalangan telahpun berlaku pada 19 hb April 2011 yang lalu. Pohon pihak media hadir membuat liputan. Kerjasama pihak anda amatlah dihargai. Terima kasih.

anjung setiawangsa

Posted: 10 May 2011 03:17 PM PDT

anjung setiawangsa


MUNAJAT RAKYAT DI STADIUM MPS

Posted: 09 May 2011 07:27 PM PDT

Adalah dimaklumkan, sebagaimana yang telah dipersetujui dalam mesyuarat MPP - PKR yang lalu, Biro Pemahaman & Pemantapan Agama (BIPPA) bersama Majlis Pimpinan Negeri Selangor akan menganjurkan MUNAJAT RAKYAT MENOLAK FITNAH bersama ulama besar dunia Dr Sheikh Wahbah Zuhaily dar Syiria serta YAB Dato Tuan Guru Hj Nik Abd. Azizi bin Nik Mat dan Anwar Ibrahim yang akan berlangsung seperti butir berikut :

14 Mei 2011 (Sabtu)
Stadium Tertutup, Selayang, Selangor D.E.
Bermula jam 7 malam.


2. Sehubungan dengan itu saya ingin memaklumkan serta menjemput tuan serta pimpinan semua peringkat untuk sama-sama menghadiri dan memberikan isyarat yang kuat kepada pemerintah bahawa rakyat menolak fitnah yang merugikan semua rakyat dan Negara.

3. Saya juga amat berbesar hati sekiranya pihak tuan dapat membantu menghebahkan program ini seluas yang mungkin, melalui blog, Twitter, FB, SMS dan apa juga medium yang dimiliki.

Sekian, dimaklumkan.
Terima kasih.



CERAMAH BERMULA JAM 9.00 MALAM


i) YB Azmin bin Ali
ii) Tn Hj. Mohd. Azmi bin Abd. Hamid
iii) Tuan Guru Hj. Nik Abd. Aziz Nik Mat
iv) Anwar bi Ibrahim (Ketua Umum Keadilan)
v) Dr Sheikh Wahbah Mustaffa Al-Zuhaily 

DOK SEBOKKAN KESAH KRISTIAN, RUPANYA NAK NAIKKAN HARGA GULA!

Posted: 09 May 2011 07:04 PM PDT



Apa kabar semua rakyat 1 Malaysia? Dah minum teh tarik pagi ni? Rakyat didahulukan.........minyak naik.....gula naik.....bila lah rakyat nak naik minyak ni.....jangan terlena digula-gulakan......

Pandai dia pesongkan pemikiran kita ke isu Kristian,......tiba-tiba harga gula naik......padan muka!

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 10 May 2011 11:55 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


PKR Jelajah N.Sembilan 13 ke 28 Mei 2011 GOGAR

Posted: 10 May 2011 06:47 AM PDT



CERAMAH PERDANA
13 Mei 2011/Jumaat
9.00 malam
Kg Lambar Batu 11, Labu, Seremban.
Penceramah utama: YB Dato' Johari Abdul, YB Yusmadi Yusof, YB Dato' Kamarul Baharin Abbas
Hotline:013-239 2456 (Zulrisyah)

AMK BERSAMA ANAK MUDA
15 Mei 2011/Ahad
8.30 malam
Dataran PR Jemapoh, Juasseh, Kuala Pilah.
Penceramah utama: Shamsul Iskandar Akin, YB Dato' Kamarul Baharin Abbas, Nazree Yunos
Hotline: 019-266 1213 (Fendi), 013-239 2456 (Zulrisyah)

CERAMAH UMUM "MENGOMBAK KEMENANGAN TELOK KEMANG"
22 Mei 2011/Ahad
Kg Telok Pelandok, Pasir Panjang (DUN Linggi)
8.30 malam
Penceramah utama:
Dato' Fauzi Abd Rahman (Pengerusi PKR Pahang)
YB Rodziah Ismail (Exco Selangor/Adun Batu Tiga)
YB Dato' Kamarul Baharin Abbas (Ahli Parlimen Telok Kemang)
Shamsul Iskandar Akin (Ketua AMK Pusat)
Hotline: 017-240 6627 (Zulkifly)

NURUL IZZAH BERSAMA WANITA KEADILAN KUALA PILAH
27 Mei 2011 /Jumaat
Dioh, Kuala Pilah
8.30 malam

PROGRAM BERSAMA PEMIMPIN DI DUN AMPANGAN
28 Mei 2011/Sabtu
5.00 petang
Pejabat ADUN Ampangan, Jalan Seremban-Kuala Pilah,
Jemputan utama:
YB Azmin Ali (Timbalan Presiden PKR)
YB Zuraidah (Ketua Wanita Pusat)
YB Dato Kamarul Baharin Abbas (Pengerusi PKR Negeri Sembilan)
YB Rashid Latiff (Adun Ampangan)

Sumber : http://pkrn9.blogspot.com/2011/05/program-terkini.html

1000 CCTV di Kuala Lumpur tak dapat tangkap Penyerang Asid

Posted: 10 May 2011 01:57 AM PDT




Warga Kuala Lumpur dan kemungkinan di bandar-bandar lain berada dalam ketakutan sekarang ini, terutama wanita dan kanak-kanak dihantui oleh Penyerang Asid yang sehingga kini telah menyerang 20 orang. Di Kuala Lumpur ada 1000 CCTV kerajaan Umno Barisan Nasional pasang. Nampaknya CCTV ni tak boleh harap langsung, mengabihkan boreh yo !

Akhir sekali Polis Diraja Malaysia meminta orang ramai yang tak ada CCTV membantu polis menangkap penjenayah atau terroris yang paling digeruni oleh warga KL ketika ini.

Polis tolong buat kerja polis, tangkap penjenayah, bukan halang ceramah politik !

Nampaknya Ungkapan Dunia Lebih Selamat Tanpa Osama tak boleh pakai di KL.

Get the beasts!Get the beasts!
Tuesday, May 10th, 2011

Police are recruiting building owners and cab drivers, and even using CCTVs to track down the elusive acid splashers... you can help too

KUALA LUMPUR: BUKIT Aman CID director Datuk Seri Mohd Bakri Zinin has issued a call for the public to be on the alert for the acid splashers who have been terrorising the city for over a month.

Civilians have also been urged to note details of the suspects in the event they encounter the culprits.

The smallest details, such as the type of helmet, motorcycle or even the type of clothing the culprits wear, could prove to be invaluable leads.

Business owners with CCTVs installed on their premises have been asked to monitor the footage in the off-chance they might have captured images of the criminals who have struck no less than eight times so far.

Hunt stepped up

POLICE have added closed-circuit television (CCTV) as well as Kuala Lumpur's taxi drivers to their arsenal in a renewed bid to bring down the notorious acid splashers' month-long reign of terror.

They have also reiterated their call for the public to provide information which could lead to the arrest of the culprits.

To maximise surveillance efforts to track down the criminals, police will be depending on footage from CCTVs spread across the city.

Federal CID director Datuk Seri Mohd Bakri Zinin said this was to ensure no area will be free from monitoring should the splashers strike again.

"We will view police CCTVs placed throughout the city and elsewhere in the Klang Valley again and monitor them thoroughly."

There are 1,000 static CCTVs installed in the city, managed by City Hall. The cameras, used for traffic surveillance as well as crime prevention, can also be utilised by police to help in criminal investigations.

Apart from the electronic "eyes in the sky", police are enlisting the help of the city's taxi drivers to serve as spotters. Mohd Bakri said they had already initiated discussions with several taxi companies to see how the cabbies could be deployed.

"We have begun talks with several taxi companies. We have advised them to be on the lookout for suspects of dark complexion and riding either Honda EX-5 or Yamaha motorcycles."

The acid splashers, who have been known to work in pairs, have so far maintained the same method of operation by riding a motorcycle and surprising the victims from behind by splashing corrosive liquid into their faces.

They have claimed 20 victims, overwhelmingly female, in eight incidents.

However, despite appeals from the police, information on the acid splashers has been scant, at best.

Mohd Bakri said all efforts would come to nought if the public did not play its part in nabbing the men.

The smallest details, he said, could prove invaluable.

"Shops and building owners throughout Klang Valley, do your bit. Go through your surveillance videos ... who knows, you may get something," he said.

"The public, especially women, are to look out for motorcyclists behaving suspiciously.

Try to look out for the type of helmet, motorcycle or even the type of clothing they are wearing."

After being "missing in action" for a month, the acid splashers re-emerged last Friday, this time in the city centre, which is a deviation from their usual haunts of outlying areas.

In that incident, two women were attacked as they walking back to their car after having dinner in Jalan Pudu Lama. A lone man on a motorcycle approached them from behind and splashed a bottle of liquid on them in the 9pm incident.

Within 30 minutes of the incident, he struck again, this time at a parking lot in front of The Mall shopping centre in Jalan Putra. The victim was a female lawyer in her 30s who sustained minor burns and was given outpatient treatment at a nearby hospital.

The attacks continued the next day. This time, a mother and her year-old child fell victims in the compound of their home in Persiaran Titiwangsa.

The woman, in her 30s, and her baby were inside their compound about 3pm when the man rode by and threw the liquid over the gate before speeding off.

Both mother and child were taken to KL Hospital for treatment as the liquid had entered their eyes.

Where the 'splasher' struck

1. March 2 - Eight Year 4 and Year 6 pupils and a teacher of SK Bukit Bandaraya in Jalan Bangkung, Bangsar were splashed with a liquid by a motorcyclist clad in black.

2. March 24 - Two marketing executives were splashed with acid as they were walking along Jalan Tun Sambanthan at 5.30pm.

3. March 25 - A 25-year-old history teacher, on the way to school, was attacked near the back gate of a school in Jalan Sultan Abdul Samad at 7am.

4. March 26 - A Frenchman and his female companion became the 13th and 14th victims of a corrosive liquid-splashing attack by a motorcycle duo in Jalan Conlay about 3pm.

5. April 2 - In Jalan Mantin, Negri Sembilan, a 27-year-old woman and her 18-year-old niece were attacked by two men on a motorcycle 9pm.

6. May 6 - Two women were splashed with acid when a motorcyclist attacked them from behind in Jalan Pudu Lama at 9pm.

7. May 6 - Thirty minutes later, a lawyer in her 30s, was attacked near a parking lot in front of The Mall shopping centre in Jalan Putra.

8. May 7 - A woman and her one-year-old baby were standing in her house compound in Persiaran Titiwangsa when the splasher rode by and threw the liquid at them at 3pm.

Call police if you have information on the acid attacks: RAKAN COP HOTLINE: Kuala Lumpur 03-21460585/ Selangor 03-20529999/Bukit Aman 03-22663333 or SMS: POLISKL and send it to 32728

http://www.mmail.com.my/content/71788-get-beasts

Jabatan Pelajaran galak pelajar jadi artis hiburan pula

Posted: 09 May 2011 07:11 PM PDT








Selepas Kementerian Pelajaran menganjurkan bersama yang menggalakkan pelajar sekolah menari terkangkang-kangkang dalam program My School Rocks 2011, kini Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan pula mengeluarkan surat pekeliling kepada semua guru besar sekolah rendah di negeri ini untuk menyertai Pertandingan Bintang Kecil Radio Malaysia Negeri FM 2011. Surat tersebut yang terdapat dalam laman web JPNNS ditandatangani oleh Ketua Sektor Pengurusan Pembangunan Kemanusiaan.

Agaknya Islam sebagai agama rasmi di Malaysia perlu dianjurkan banyak program hiburan terutama untuk pelajar sekolah rendah.

Boleh tengok sendiri pekeliling Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan tersebut di pautan berikut
http://www.jpnns.gov.my/utama/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=1200&Itemid=63

Berita Kementerian Pelajaran anjur tarian terkangkang untuk pelajar sekolah di http://amkns.blogspot.com/2011/05/guru-guru-semakin-benci-meluat-dengan.html

Guru-guru dah meyampah, Menteri Pelajaran PENIPU?

Posted: 09 May 2011 06:54 PM PDT



Guru sandaran tidak terlatih masih digantung tak bertali
Berita Harian 10 Mei 2011
TIGA bulan berlalu selepas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran mengumumkan 'berita baik' mengenai khidmat 13,000 Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) yang sudah berkhidmat tiga tahun berturut-turut disambung, namun penyelesaian isu ini belum 'nampak cahaya di hujung terowong'.

Pengumuman Muhyiddin pada 3 Mac lalu pada sidang media selepas menghadiri Program Juara Rakyat dan Majlis Penyampaian Dividen Ladang Program Pembangunan Rakyat Termiskin (PPRT) Tongod dan Geran Komunal Lalampas, Tongod di Sabah, nampaknya ibarat 'angin lalu' sekadar singgah sipi-sipi di telinga pegawai yang dipertanggungjawabkan, khususnya di Kementerian Pelajaran dan Jabatan Pelajaran Negeri (JPN).

JIKA PERSOALAN 13,000 GSTT PUN TIDAK DAPAT DITANGANI DENGAN BERKESAN, APATAH LAGI PELBAGAI MASALAH MEMBABITKAN LEBIH 350,000 GURU DI SELURUH NEGARA. TIDAK HAIRANLAH BANYAK PERSOALAN TERTUNGGAK, ANTARANYA BEBAN TUGAS BERLEBIHAN GURU MASIH TIDAK DAPAT DISELESAIKAN KEMENTERIAN BERKENAAN.

( Sila baca artikel sebelum ini; Guru-guru semakin benci, meluat dengan Umno BN, salah Muhyiddin di http://amkns.blogspot.com/2011/05/guru-guru-semakin-benci-meluat-dengan.html )

Saban hari e-mel bhsurat@bharian.com.my akan menerima keluhan guru, antaranya berhubung bebanan kerja perkeranian, kenaikan pangkat dan kelemahan pentadbiran sekolah.

Bagaimanapun, surat 'kemarahan' GSTT berhubung sikap pegawai JPN ketika ditanya mengenai kedudukan mereka, termasuk jawapan 'belum menerima surat siaran atau waran lantikan GSTT daripada Kementerian Pelajaran' mengatasi e-mel yang diterima sejak sebulan dua ini.

Muhyiddin sebelum ini menjelaskan kerajaan sudah meneliti perkara itu dengan terperinci dan meminta Ketua Pengarah Pelajaran mengambil tindakan segera.

Jika arahan beliau sudah dikeluarkan kepada Ketua Pengarah Pelajaran, kita tidak nampak kenapa alasan standard belum menerima surat siaran atau waran lantikan GSTT yang digunakan kakitangan JPN di seluruh negara bagi menjawab pertanyaan GSTT terus digunakan.

Dua surat pembaca yang diterima melalui e-mel – masing-masing satu dari Ipoh, Perak dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur menyebut JPN dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) memberi alasan 'belum menerima waran lantikan', manakala 'JPN Wilayah tidak mendapat hitam-putih mengenainya'.

Pada masa sama, tiada kenyataan lanjut mengenai nasib GSTT yang dikeluarkan Kementerian Pelajaran, selepas pengumuman dibuat Muhyiddin, sekali gus memberi tekanan kepada GSTT yang sudah berkeluarga mengenai masa depan mereka, apatah lagi kalau suami dan isteri, kedua-duanya GSTT.

Malah, kebanyakan GSTT yang sudah berkeluarga menyatakan kesediaan untuk ditempatkan di mana-mana kawasan yang memerlukan khidmat mereka di seluruh negara, hanya menunggu surat daripada JPN mengenai kawasan penempatan mereka.

Tekanan ini turut dirasai GSTT bujang, khususnya yang sudah membeli kenderaan untuk kemudahan pengangkutan ketika berkhidmat dulu, selain membawa pelajar untuk menyertai pelbagai pertandingan dan kejohanan sukan peringkat sekolah, zon dan daerah.

Akibat 'digantung tidak bertali' oleh kementerian, sudah ada kes guru berkenaan terpaksa menjual semula kereta kerana gagal menjelaskan bayaran bulanan kepada institusi kewangan.

Hakikatnya, kekurangan guru di Wilayah Persekutuan sebenarnya meruncing, khususnya guru Bahasa Melayu dan Sejarah. Disebabkan penumpuan berlebihan kepada penyediaan guru Sains dan Matematik di sekolah, akhirnya berlaku lambakan guru yang mengajar kedua-dua subjek ini di Kuala Lumpur.

Tidak dinafikan ada GSTT yang ditawarkan tempat di sekolah sejak April lalu, namun kebanyakan GSTT yang diambil bukan daripada mereka yang mengajar di sekolah asal, sebaliknya dari sekolah lain. Bukankah pengetua sekolah asal ada mencadangkan GSTT yang berkhidmat sebelumnya disambung perkhidmatan di sekolah berkenaan? Inilah antara persoalan yang perlu dijawab JPN berhubung soal ketelusan dalam pengambilan semula GSTT.

Isu GSTT sebenarnya bukanlah rumit untuk diselesaikan. Timbalan Perdana Menteri sudah membuka jalan penyelesaian ke atas isu penempatan guru tidak terlatih ini. Bagaimanapun, pengumuman Muhyiddin tidak disambut dengan tindakan proaktif baik pada peringkat kementerian mahupun jabatan.

JIKA PERSOALAN 13,000 GSTT PUN TIDAK DAPAT DITANGANI DENGAN BERKESAN, APATAH LAGI PELBAGAI MASALAH MEMBABITKAN LEBIH 350,000 GURU DI SELURUH NEGARA. TIDAK HAIRANLAH BANYAK PERSOALAN TERTUNGGAK, ANTARANYA BEBAN TUGAS BERLEBIHAN GURU MASIH TIDAK DAPAT DISELESAIKAN KEMENTERIAN BERKENAAN.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Gurusandarantidakterlatihmasihdigantungtakbertali/Article

Felda gagal, peneroka tanggung hutang cecah RM150,000

Posted: 09 May 2011 06:53 PM PDT



KUALA LUMPUR 9 Mei 2011 : Akibat kegagalan Felda mengurus tadbir dengan baik, sekitar 80,000 peneroka seluruh negara menanggung bebanan hutang sehingga mencecah RM150,000 setiap peneroka, kata Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman.
Menurutnya, antara sebab bebanan hutang terpaksa ditanggung peneroka berikutan kelambatan proses tanam semula yang gagal diselenggara dengan baik oleh Felda.

"Penyelenggaraan oleh Felda gagal diuruskan dan tidak berjalan dengan sempurna kerana di sesetengah tempat proses penanaman semula tergendala sehingga dua tahun.

"Peneroka yang terlibat dengan kerja tanam semula akan menanggung hutang dipanggil pinjaman sara hidup yang akan diberikan oleh Felda setiap bulan sehingga tanam semula membuahkan hasil, kalau tanaman kelapa sawit akan memakan masa lebih kurang tiga tahun.

"Felda akan berikan pakej antara RM1000 hingga RM1500 setiap bulan yang boleh dipilih oleh peneroka. Ada yang ambil RM1000, RM1200 dan maksimum RM1500.

"Jika tanam semula lambat, mereka akan ditanggung dengan hutang yang bertambah besar," katanya ketika sidang media menyerahkan memorandum aduan di Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM) di sini hari ini.

Kata beliau, bebanan hutang yang semakin menimbun terhadap peneroka ditambah pula dengan kadar faedah sehingga mencetuskan kebimbangan kerana rata-rata peneroka tersebut yang sudah berumur.

"Setiap hutang dikenakan terhadap peneroka mempunyai kadar faedah yang tinggi iaitu 6.25% setiap tahun yang tidak pernah berubah.

"Saya difahamkan kenyataan Tun Ghaffar Baba pada 1984 menjelaskan bahawa kadar faedah yang dikenakan itu kerana Felda mempunyai hutang dengan bank dunia. Tetapi hutang sudah selesai pada 1996, namun faedahnya tidak berubah sehingga ke hari ini," kata beliau.

Dalam pada itu, beliau turut meluahkan kekesalannya terhadap 'peraturan baru' Felda di bawah Pengerusi barunya, Tan Sri Isa Samad yang tidak membenarkan sesi soal jawab dan dialog diadakan ketika mengadakan lawatan di tanah-tanah rancangan Felda.

"Daripada dulu lagi Felda mengikat peneroka dengan perjanjian, peneroka boleh persoalkan terhadap Felda, tetapi apa yang dicakap pastinya ditentang dan mengakui hanya Felda sahaja yang betul.

"Paling buruk adalah zaman Isa kerana tidak benarkan sesi dialog peneroka dengan pihak Felda. Dua tiga hari lepas, Isa ada datang melawat beberapa kawasan Felda, tetapi peneroka tidak dibenarkan bertanya atau sesi dialog. Mereka hanya boleh mendengar sahaja, dan ini membuatkan penderitaan peneroka semakin teruk kerana tiada tempat untuk mengadu," ujarnya.

Sementara itu, Pesuruhjaya Suhakam, Muhamad Sha'ani Abdullah memberi jaminan akan memanjangkan memorandum aduan tersebut kepada Felda supaya bebanan peneroka dapat diselesaikan.

"Segala masalah yang ada aspek hak asasi manusia boleh diadukan kepada Suhakam. Dalam hal ini melibatkan pencarian nafkah dihalang, kelemahan tanaman semula oleh agensi yang bertanggungjawab.

"Pengurusan yang lemah diuruskan oleh Felda, kerja lewat tanam semula bukan salah peneroka tetapi agensi yang menguruskan peneroka. Kami akan adakan lawatan ke Felda dan kawasan tersebut supaya penjawat awam tidak mengambil tindakan sambil lewa tentang tugasan mereka.

"Kami akan panjangkan usul ini supaya dapat menyelesaikan masalah peneroka yang semakin dihimpit hutang," kata beliau.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=13015

Adu kepada Suhakam, akibat tidak tahan tanggung hutang
Jamilah Kamarudin May 9, 2011

Memorandum aduan itu mendedahkan punca sebenar bebanan hutang yang mencecah ratusan ribu ringgit dihadapi peneroka akibat kegagalan anak syarikat Felda, Felda Technoplant.

KUALA LUMPUR: Tidak tahan dengan bebanan hutang Skim Tanam Semula yang mencecah sehingga ratusan ribu ringgit, sekumpulan peneroka Felda hari ini menyerahkan memorandum aduan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam).

Memorandum aduan itu mendedahkan punca sebenar bebanan hutang yang dihadapi mereka adalah daripada kegagalan anak syarikat Felda, Felda Technoplant yang lewat menguruskan proses tanam semula kelapa sawit dan getah sehingga bertahun lamanya.

Wakil kumpulan itu Mazlan Aliman berkata, kerja tanam semula yang sepatutnya diselenggara Felda Technoplant terhadap setiap 10 ekar tanah peneroka tidak dilaksanakan dengan baik dan dilanda pelbagai masalah.

Selain kelewatan kerja membersihkan tapak, Felda juga didakwa tidak menanam dan menyemai anak benih dengan betul, mengabaikan penjagaan tapak sehingga diserang haiwan liar, selain diragui tahap kualiti baja serta anak benih yang dibekalkan.

"Dalam perjanjian Felda memperuntukkan proses tanam semula adalah selama 36 bulan (tempoh kelapa sawit membuahkan hasil) sehingga 72 bulan (bagi tanaman getah) dan dalam tempoh tersebut Felda mengenakan hutang berjumlah RM18,000 setahun.

"Disebabkan kelewatan dan pengabaian daripada Felda sendiri sehingga melebihi tempoh yang dijadualkan, peneroka yang terpaksa menanggung beban akibat jumlah hutang terkumpul yang tinggi dari sepatutnya," katanya dalam sidang media di ibu pejabat Suhakam disini hari ini.

Dalam pertemuan tersebut, kira-kira 20 wakil peneroka daripada Felda Tenggaroh, Nitar, Sungai Mas, serta beberapa lagi daripada Felda sekitar Johor hadir manakala Suhakam diwakili Pesuruhjaya Shaani Abdullah dan Pegawai Helmi Fendy Mohammad Idris.

Mazlan yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Peneroka PAS Pusat berkata, pihaknya mempunyai bukti dari kalangan kira-kira 80,000 peneroka yang menyertai skim ini, ada antara mereka yang mempunyai rekod hutang sehingga ratusan ribu ringgit.

Berhutang sepanjang hayat

"Seorang peneroka Felda Jengka 16, Pahang yang berumur lingkungan 70-an mempunyai jumlah hutang sebanyak RM91,119. Ada juga yang berhutang sehingga mencecah RM12,000. Mereka ini terpaksa berhutang sepanjang hayat," katanya.

Selain dibebani hutang kira-kira RM1,500 setiap bulan, Mazlan berkata pihaknya juga tidak berpuas hati apabila Felda turut mengenakan 'bunga' sebanyak 6.25 peratus setiap bulan (tidak termasuk hutang persendirian) yang dianggap terlalu tinggi serta tidak munasabah.

"Semasa (Allahyarham) Tun Ghafar Baba menjadi Menteri Luar Bandar pada tahun 1994, beliau memberikan alasan tujuan kadar faedah dikenakan kerana Felda ada hutang dengan Bank Dunia.

"Tetapi hutang itu dah selesai pada tahun 1996, jadi kenapa masih lagi kekalkan kadar faedah tersebut," soal beliau.

Sementara itu, seorang peneroka daripada Felda Nitar 2 di Mersing, Johor dalam pertemuan tersebut mengadu pihaknya telah mengemukakan masalah ini kepada Presiden Majlis Belia Felda Malaysia Datuk Ramli Ismail, pengurus Felda, ketua kampung serta Pengerusi Biro Ladang pada Oktober tahun lalu, namun jalan penyelesaian masih buntu.

"Menurut perbincangan serta bukti-bukti yang telah dihantar kepada pihak peguam yang dilantik, pihak kami telah membuat keputusan untuk menuntut ganti rugi kepada Felda.

"Ini adalah disebabkan kegagalan pengurus, kakitangan, ketua kampung dan Biro Ladang Felda Nitar 2 yang tidak menjalankan tugas serta tanggungjawab yang dimanahkan," keluhnya yang sebelum ini mengaku takut untuk bersuara kerana khuatir akan dianggap sebagai peneroka 'pengkhianat' dan 'tidak tahu bersyukur'.

Gagal bela nasib peneroka

Sementara itu, Shaani berkata pihaknya kesal dengan sistem pengurusan Felda yang bukan sahaja gagal membela nasib peneroka, malah mengabaikan tanggunjawab mereka sebagai penjawat awam.

Pihaknya juga memberi jaminan akan memberi keutamaan terhadap kes in serta akan berusaha untuk mengadakan pertemuan antara peneroka dengan pihak Felda.

"Dalam hal ini usaha peneroka Felda untuk mencari nafkah dihalang kerana kelemahan sistem pelaksanaan tanam semula oleh agensi yang bertanggungjawab.

"Peneroka terpaksa tanggung hutang sebabkan kos tambahan yang tinggi. Kalau peneroka tak tanggung, kesannya kerajaan (dengan menggunakan duit rakyat) yang akan tanggung.

"Jadi pekerja awam jangan ambil rendah tanggungjawab ini," katanya yang khuatir peneroka Felda akan menjadi golongan petani yang tidak berwawasan akibat dibebani pelbagai masalah dan hutang.

http://www.freemalaysiatoday.com/2011/05/09/adu-kepada-suhakam-akibat-tidak-tahan-tanggung-hutang/

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN

Posted: 10 May 2011 11:52 AM PDT

PARTI KEADILAN RAKYAT NEGERI SEMBILAN


Program Terkini

Posted: 10 May 2011 01:36 AM PDT

PEMBONGKARAN HABIS-HABISAN ISU VIDEO SEKS
13 Mei 2011/Jumaat
9.00 malam
Kg Lambar Batu 11, Labu, Seremban.
Hotline:013-239 2456 (Zulrisyah)

Penceramah utama:
YB Dato' Johari Abdul
YB Yusmadi Yusof
YB Dato' Kamarul Baharin Abbas

AMK BERSAMA ANAK MUDA
15 Mei 2011/Ahad
8.30 malam
Dataran PR Jemapoh, Juasseh, Kuala Pilah.
Hotline: 019-266 1213 (Fendi), 013-239 2456 (Zulrisyah)

Penceramah utama:
Ketua AMK Pusat-Shamsul Iskandar Akin
YB Dato' Kamarul Baharin Abbas
Ketua AMK NS-Nazree Yunos

Ceramah Umum "Mengombak Kemenangan Telok Kemang"
22 Mei 2011/Ahad
Kg Telok Pelandok, Pasir Panjang (DUN Linggi)
8.30 malam
Hotline: 017-240 6627 (Zulkifly)

Penceramah utama:
Dato' Fauzi Abd Rahman (Pengerusi PKR Pahang)
YB Rodziah Ismail (Exco Selangor/Adun Batu Tiga)
YB Dato' Kamarul Baharin Abbas (Ahli Parlimen Telok Kemang)
Shamsul Iskandar Akin (Ketua AMK Pusat)


Nurul Izzah bersama Wanita Keadilan Kuala Pilah

27 Mei 2011 /Jumaat
Dioh, Kuala Pilah
8.30 malam

Program Bersama Timbalan Presiden di DUN Ampangan
28 Mei 2011/Sabtu
5.00 petang
Pejabat ADUN Ampangan, Jalan Seremban-Kuala Pilah,

Jemputan utama:
YB Azmin Ali (Timbalan Presiden PKR)
YB Zuraidah (Ketua Wanita Pusat)
YB Dato Kamarul Baharin Abbas (Pengerusi PKR Negeri Sembilan)
YB Rashid Latiff (Adun Ampangan)

www.telokkemang.blogspot.com/

Posted: 10 May 2011 07:42 AM PDT

www.telokkemang.blogspot.com/


Kenaikan Harga Gula Hadiah Kepada Kemenangan BN di Sarawak

Posted: 09 May 2011 10:38 PM PDT

Program Ceramah di Kuala Pilah pada 8 Mei 2011, Anwar sekali lagi menekankan bahawa sehari selepas menawan Putrajaya, harga minyak akan diturunkan. Hari ini 10 Mei 2011, Umno-BN telah menaikkan harga gula sebanyak 0.20 sen kepada RM2.30. Nyata rakyat di dahulukan, menanggung kekurangan dana negara kerana ketirisan, subsidi kepada Syarikat IPP kekal dan subsidi makanan dikurang/dihapuskan.

Kerajaan sekali lagi tidak melihat apa masalah yang telah dialami oleh seluruh rakyat dibawah yang mana mereka hidup dalam kedaifan yang teruk dan kalau sebelum ini dibebani oleh kenaikkan harga minyak dan sekarang gula pula menjadi mangsa, Pasti beban kos akan terus ditanggung oleh rakyat apabila kenaikan tersebut mempengaruhi barang-barang makanan yang lain.

Rakyat perlu lihat inilah hadiah yang diberikan oleh kerajaan setiap kali mereka memenangi pilihanraya dan kenaikkan harga gula adalah hadiah kepada kemenangan BN di Sarawak. Kerajaan BN tidak memperdulikan rakyat apa yang penting bagi mereka adalah kuasa agar mereka dapat meneruskan usaha merampas hak rakyat terutamanya subsidi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan