Barisan Nasional

Dicatat oleh Unknown | | Posted On Selasa, 6 Januari 2015 at 1:05 PTG

sumber :-

Barisan Nasional


Duke of UMNO

Posted: 06 Jan 2015 01:02 PM PST

Duke of UMNO


WOW..! AZHAR IDRUS CIPLAK GAMBAR, NGAKU DIA PUNYA?

Posted: 06 Jan 2015 01:17 AM PST

Beberapa keping gambar yang memaparkan seorang makcik sedang solat di atas landasan keretapi di salah sebuah kampung di Kelantan yang dilanda banjir baru-baru ini viral di laman sosial hingga berjaya menghasilkan ratusan ribu "like".

Walau bagaimanapun, timbul persoalan tentang siapakah pemilik asal gambar-gambar makcik tersebut memandangkan semua menyebarkan gambar yang sama.

Lebih "pelik", mereka mengaku merekalah yang merakam gambar makcik itu sedang solat di landasan keretapi dan merupakan pemilik asal gambar-gambar yang sedang hangat tersebar di laman sosial tersebut.
 
Menghairankan, ada pula yang sanggup "ambil credit" mengaku kononnya merekalah yang menemui makcik itu dan menyerahkan bantuan kepadanya!

SUKARELAWAN DARI KEDAH ON THE WAY....

Posted: 05 Jan 2015 11:22 PM PST


ALOR SETAR – Kedah akan menubuhkan sebuah kem pusat di Kelantan bagi menghimpunkan sukarelawan negeri itu dan segala peralatan yang diperlukan bagi memudahkan misi pasca banjir di negeri pantai timur itu.
Menteri Besar dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah Datuk Seri Mukhriz Tun Dr Mahathir berkata beliau akan berhubung secara langsung dengan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed tentang lokasi kem pusat itu.
 
"Kem pusat ini akan menghimpunkan tenaga-tenaga sukarelawan Kedah dan jentera-jentera yang terlibat di dalam misi di Kelantan," katanya pada sidang media selepas melepaskan 13 lori enam tan membawa pelbagai bekalan bantuan ke Kelantan dan Pahang di Dewan Seri Mentaloon hari ini.

PEJUANG BANGSA

Posted: 06 Jan 2015 11:41 AM PST

PEJUANG BANGSA


NGO DEDAH DASAR PARTI DAP MAHU HAPUS ISTILAH " BUMIPUTRA & BUKAN BUMIPUTRA

Posted: 06 Jan 2015 12:10 AM PST




PULAU PINANG 5 Jan. - Parti DAP didesak memperjelas maksud dan hasrat sebenar mereka berhubung salah satu dasar parti itu yang menyentuh tentang 'penghapusan pembahagian antara bumiputera dengan bukan bumiputera dan pelaksa­naan kesaksamaan etnik'.

Yang Dipertua Gabungan Perwakilan Melayu Pulau Pinang (GPMPP), Mohd. Rizuad Mohd. Azudin berkata, dasar itu sesuatu yang cukup sensitif dan secara terang-terangan menunjukkan parti berkenaan tidak menghormati Perlembagaan negara serta kontrak sosial yang menjadi panduan dalam pentadbiran negara selama ini.

Sambil menyifatkan dasar itu sebagai melampau, beliau turut mengingatkan DAP dasar itu boleh mengundang kepada rasa tidak puas hati orang Melayu, sekali gus merosakkan perpaduan antara pelbagai kaum yang sedia terjalin ketika ini.

"Dasar itu tidak matang kerana DAP seolah-olah tidak sedar pengorbanan dan keikhlasan orang Melayu di negara ini dalam mendapatkan kemerdekaan negara.

"Saya mahu mengingatkan Dinasti Lim yang bumi Malaysia ini amat unik dan DAP jangan sesekali memperlekehkan kaum pribumi untuk kepentingan mereka dan kroni-kroni," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas desakan pelbagai pihak supaya DAP menjelaskan dasar parti itu seperti tertera di laman web rasmi mereka.

Dasar DAP itu termaktub di bawah perkara 'Berkenaan Perlembagaan Persekutuan' yang turut menyebut mengenai 'penggantian sistem kuota etnik dengan dasar merit dan keperluan'.

Dalam pada itu, Mohd. Rizuad turut melahirkan rasa kesal dengan sikap pemimpin DAP yang semakin ghairah menyentuh isu-isu sensitif berkaitan kaum dan agama yang bertujuan meraih sokongan politik.

Sehubungan itu, beliau mendesak pihak berkuasa memantau lebih rapi dan mengambil tindakan tegas terhadap parti tersebut kerana tindakan mereka jelas bertentangan dengan undang-undang dan boleh mencetuskan keresahan dalam kalangan rakyat berbilang kaum.


Sementara itu, Naib Pengerusi DAP negeri, Zairil Khir Johari ketika dihubungi 
mengesahkan kewujudan dasar tersebut, namun menjelaskan ayat yang digunakan bagi menyatakan dasar berkenaan sebagai 'mengelirukan'.

"Maksudnya bukan menghapuskan kedudukan Melayu tetapi mewujudkan kesaksamaan dan keadilan untuk semua rakyat," katanya. -UTUSAN - 

RUPANYA KHAIRUDDIN DAH BANGKRAP, TEMBELANG HERO 1MDB DAH TERBONGKAR ! @dzainalabidin @RRafizal @DrNovandri

Posted: 05 Jan 2015 11:13 PM PST




KUALA LUMPUR 5 Jan. – Pemuda UMNO Batu Kawan menyerahkan memorandum serta beberapa dokumen daripada Jabatan Insolvensi kepada Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Ab. Rauf Yusoh bagi meminta siasatan dijalankan terhadap status Naib Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Khairuddin Abu Hassan yang didakwa diisytihar muflis pada 24 Mei tahun lalu.
Ketuanya, Mohd. Hilmie Ibrahim berkata, sekiranya dakwaan tersebut benar, tindakan memecat Khairuddin perlu diambil oleh UMNO memandangkan Perlembagaan parti telah menetapkan setiap individu yang memegang jawatan tidak boleh diisytihar muflis.
"Kami harap ada siasatan dibuat ke atas perkara ini kerana kita tidak mahu seorang pemimpin yang dipilih sebenarnya sudah muflis tetapi masih memegang jawatan selain lantang mengkritik parti sendiri.
"Dokumen yang diserahkan termasuk salinan surat daripada Jabatan Insolvensi yang menunjukkan beliau muflis, maklumat mengenai 138 syarikat milik Khairuddin dan surat saman polis," katanya ketika ditemui selepas menyerahkan dokumen tersebut kepada Ab. Rauf di Ibu Pejabat UMNO Menara Dato Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.


Sebelum ini, Khairuddin menimbulkan kontroversi apabila membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, Kuala Lumpur terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB) serta anak syarikatnya kerana menjalankan perniagaan yang boleh dipersoalkan serta mahu siasatan terperinci dan komprehensif dilakukan bagi mengenal pasti punca masalah syarikat itu.
Berikutan tindakan itu, beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tampil membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Tengah Sabtu lalu, bagi meminta siasatan dibuat terhadap Khairuddin kerana didakwa membuat laporan palsu berhubung 1MDB.
Tidak cukup dengan dakwaannya terhadap 1MDB, Khairuddin dilihat sengaja mencari populariti dengan menimbulkan persepsi negatif terhadap UMNO apabila beberapa kali mengeluarkan kenyataan yang antara lain mendakwa pemimpin UMNO Pulau Pinang tidak melakukan kerja sebaliknya hanya 'tidur'.
Mengulas perkara itu, Mohd. Hilmie berkata, Khairuddin seolah-olah telah lupa siapa dirinya yang sebenar apabila cuba bertindak sebagai pemimpin yang hebat sedangkan beliau sendiri tidak pernah berkhidmat kepada rakyat di kawasan yang diwakilinya.
Sementara itu, Ab. Rauf berkata, beliau akan menjalankan siasatan terhadap dakwaan itu termasuk mendapatkan pandangan daripada penasihat undang-undang sebelum menyerahkannya kepada UMNO Pusat untuk mengambil tindakan.
"Semua dokumen dan dakwaan ini perlu dirujuk kepada penasihat undang-undang terlebih dahulu sebelum dibawa kepada jawatankuasa pengurusan untuk tindakan lebih lanjut, apa pun saya akan siasat setiap perkara," katanya. UTUSAN 

JAWAPAN MENYANGGAH FITNAH MALAYSIAKINI DAKWA PESAWAT KERAJAAN KELILING DUNIA

Posted: 05 Jan 2015 05:11 PM PST



MENJAWAB FITNAH PESAWAT KERAJAAN MALAYSIA ENJOY KELILING DUNIA - BHGN 1

Tidak berpuashati dengan saman PM terhadap mereka, Malaysiakini terus memperhebatkan serangan mereka terhadap Datuk Najib berhubung isu pesawat rasmi Kerajaan Malaysia.

Malaysiakini terus dgn ayat membunuh mereka 'jet PM keliling dunia'. Perkataan itu digunakan merujuk kepada jadual berlepas dan mendarat jet berkenan yang disiarkan oleh flight radar 24. Tetapi mereka tidak menyatakan berapa lama pesawat itu berhenti dan untuk tujuan apa ?

Pesawat berkenaan jenis A319. Lbh kurang saiz pesawat yang digunakan oleh Air Asia (A320). Dimana ianya tidak boleh melakukan penerbangan berbelas2 jam sepertimana A380, B747 dan B777. Kerana kapasiti minyaknya tidak mencukupi. Cuba masuk web site air asia dan cek destinasi2 mereka yang menggunakan pesawat A320. Lihat destinasi yang dituju perjalanannya berapa jam ? Utk perjalan lbh jauh air asia menggunakan pesawat lebih besar yang dinamakan Air Asia X.

Daripada Los Angeles utk pulang ke Malaysia pesawat berkenaan tidak menggunakan laluan Lautan Pasifik iaitu melalui Jepun kerana saiznya yang kecil tidak memungkinkan mereka menggunakan laluan itu kerana faktor cuaca dan keselamatan. Mereka terpaksa menggunakan laluan lautan atlantik. Dimana laluan itu memerlukan mereka merentasi benua Amerika, Eropah dan Timur Tengah.

Selepas berlps dari Los Angeles, tempat pertama pesawat itu berhenti adalah di New York. Mendarat di New York jam 10.23 malam dan berlepas kembali jam 12.50tgh malam. Dimana tempoh berhentinya adalah 2 jam 27 minit . Sempat ke dlam tempoh 2 jam setengah itu penumpang pesawat itu nak turun membeli belah di New York ? Shopping mall mana yang buka tengah2 malam ? Nak lepas imigresen berapa lama ? perjalanan drp airport ke bandar berapa lama ? Drp bandar nak balik ke airport berapa lama ? Pakai akal sikitlah.

Selepas New York perhentian seterusnya adalah London. Dimana tempoh penerbangan drp London ke New York memakan masa lbh kurang 7-8 jam. Pesawat itu terpaksa berhenti sekali lagi utk mengisi minyak. Pesawat itu mendarat di London jam 11.45 pagi dan berlepas kembali jam 1.04 tgh menuju ke Dubai. 1 jam 19 minit tempoh pesawat itu berhenti di London. Sempat ke penumpang nak turun membeli belah ?

Pesawat itu berlps dari London jam 1.04 tgh dan mendarat di Dubai jam 12.16 tgh malam. Dimana tempoh penerbangan dri London ke Dubai memakan masa 7-8 jam. Nanti ada yang tanya pula kan dari jam 1.04tgh hingga 12 .16 tgh malam dah hampir 12 jam. Tolong ambil kira perbezaan waktu antara negara ya. Waktu yg dinyatakan adalah WAKTU TEMPATAN.

Pesawat itu mendarat di Dubai jam 12.16tghmalam dan berlepas kembali jam 1.53pagi. Dimana tempoh ianya berhenti utk mengisi minyak 1 jam 37 minit . Sempat ke dalam tempoh itu penumpang nak turun shopping ? Dan shopping mall mana yang buka di tengah2 malam begitu ?

Berlepas dari Dubai jam 1.53 pg dan pesawat itu mendarat di Bangkok jam 11.11pagi. Penerbangan dari dubai ke Bangkok memakan masa lbh kurang antara 6-7 jam. Di Bangkok pesawat itu berhenti 2 hari dan membawa pulang PM yang mengadakan pertemuan tidak rasmi dgn PM Thailand.

Waktu peristiwa MH370 dulu bukan main hebat hingga melahirkan ribuan pakar penerbangan. Tapi semua pakar taik kucing. Nak kenal pasti jenis pesawat, kapasiti minyak dan laluan penerbangan pun tak pandai. Patutlah senang2 ditipu oleh bapak peliwat. Teringat kisah black out dan ratusan ribu pengundi bangla. Hingga penuh stadium Kelana Jaya dan jem habis segala highway di lembah klang. Akhirnya semua kena tipu dgn bapak peliwat negara.

Sumber : facebook faisal bin rohban

bumiyang

Posted: 06 Jan 2015 03:19 AM PST

bumiyang


Bila Anwar Nak Gotong-Royong Bersihkan Kelantan?

Posted: 06 Jan 2015 02:31 AM PST

The Unspinners

Posted: 05 Jan 2015 11:28 PM PST

The Unspinners


Fitnah? Gambar Sarawak? TENGOK VIDEO NI ....

Posted: 05 Jan 2015 08:41 PM PST


Memang cekap cytro PR menepis tuduhan dan mencipta fitnah, tapi adakah ianya kebenaran?



Kenapa banyak design kain batik Manek Urai dimerata Kelantan????

Peta yang Mat Yaacob patut tengok

Posted: 05 Jan 2015 05:00 PM PST


Macam mana Manek Urai blh banjir jika bukan kerana air dari bukit yang melempah.

Rainfall dikatakan double dari masa lepas tapi ini bukan kali pertama. Dulu kita pernah terima rainfall begitu banyak tapi TIDAK BANJIR TERUK.

Sebabnya jelas dalam gambar2 berikut:






Hakisan tanah yg menyebabkan air pekat dengan selut berwarna mcm teh tarik menunjukkan hakisan yg bsnyaj.

Ia juga menunjukkan sumber air adalah dari kawasan yg sudah ditogelkan tsukeh balak.

Tanpa pokok dan tumbuhan, air tidak dapat ditahan untuk disersp bumi. Maka air itu mengalir mudah ke sungai.

Oleh kerana pembalakan haram begitu berleluasa, air yg mengalir luar biasa banyaknya.

 serap dan dohalang

GAM sedar lalu berdamai, Pas mahu sedarkah?

Posted: 05 Jan 2015 07:00 AM PST



Artikel berikut mungkin tidak digemari pentaksub politik dan hanya releven buat mereka yang bersikap neutral dan adil. 

Kita perlu hadapi Wahabi, Syiah, riba, penghinaan ulama, pembakaran kitab, ustazah express, orang tak layak menjadi mufti dan lain-lain barah dalam umat untuk selamatkan Malaysia dari hilang dari peta bumi akibat kesesatan dan kemungkaran yang sedang berlaku.

Bila bala tuhan turun, tak kira yang kafir atau muslim, yang alim atau jahil, yang soleh atau fasiq, ahli masjid atau ahli zina, semuanya akan hadapi ujian tuhan.

Allah beri peringatan kepada yang fasiq dan kita perlu betulkan tertib dalam usaha dakwah, ilmu dan tazkiyyah (penyucian hati) bagi yang soleh.

Dalam kehidupan ini, kita dapat lihat 2 tempat yang kononnya serambi Mekah ditelenggami air pada tarikh yang sama, tahun berbeza iaitu:

26 Disember 2004- Tsunami di Serambi Mekah Acheh.
26 Disember 2014- Kemuncak tenggelamnya Serambi Mekah Kelantan.

Gerakan Acheh Merdeka (GAM)- Perjuangkan hudud serta pernah mendoakan bala kepada bumi Indonesia.(yang akhirnya bala itu berbalik kepada mereka)
Parti Islam Malaysia (PAS)- Perjuangkan hudud serta pernah mendoakan bala kepada bumi Malaysia.(yang akhirnya bala itu berbalik kepada mereka)

GAM- Bermusuhan dengan kerajaan pusat serta pernah menganggap umat Islam di kerajaan pusat sebagai "kafir" atau "menolak Islam".
PAS- Bermusuhan dengan kerajaan pusat serta pernah menganggap umat Islam di kerajaan pusat sebagai "kafir" atau "menolak Islam".

Majoriti ahli GAM berada di Acheh lalu ditenggelamkan Allah.
Majoriti ahli PAS berada di Kelantan lalu ditenggelamkan Allah.

GAM diminta bergabung dengan parti kerajaan demi maslahat umat Islam tetapi mereka menolak.
PAS diminta bergabung dengan parti kerajaan demi maslahat umat Islam tetapi mereka menolak.

Dan banyak lagi persamaan pada kedua-dua pihak yang malas lah nak senaraikan.

Walaubagaimanapun. Jika orang kafir pun Allah masih beri makan kepada mereka, apatah lagi umat Islam, umat Nabi Muhammad yang setiap hari menyembahNya. Tentulah lagi-lagi Allah sayang. Allah turunkan bala kepada umat Islam bukan kerana benci, tetapi kerana ingin menegur dan betulkan apa yang salah. Natijah daripada teguran Allah, maka berlakulah:

GAM meletakkan senjata dan bersetuju untuk berdamai dengan kerajaan.
PAS juga harap-harap lepas ni dapat berdamai dengan kerajaan.

GAM berjaya wujudkan daulah Islamiah mereka dan hukum Allah tertegak serta membuktikan undang-undang Allah itu releven.
PAS juga harap-harap lepas ni akan teruskan agenda mereka untuk laksanakan hudud di Kelantan dan tegakkan hukum Allah di sana serta menjadi contoh kepada negeri-negeri yang lain bahawa undang-undang ini releven serta tidak lagi tunduk kepada Dajjal Alliance Party yang bermati-matian menentang hudud

Allah telah beri teguran kepada GAM agar bersatu demi umat Islam, kini Allah tegur pula PAS supaya bersatu sesama umat Islam demi kebaikan bersama. Dua kumpulan besar Muslim bertelagah selama puluhan tahun, akhirnya kaum Dajjal, kaum Kafir, kaum Komunis yang ambil kesempatan dan menuntut macam-macam hak sampai ada kaum Komunis dah mula minta kuasa autonomi di Penang selain permintaan menghalang azan, bible bahasa melayu, kalimah Allah dan lain-lain isu sensitif yang dimainkan kaum Dajjal mengambil kesempatan atas pecah belahnya umat ini.

GAM buat keputusan untuk menyerah, bukannya memaksa kerajaan Indonesia yang menyerah kerana mereka sedar mereka adalah minoriti.
Jadi PAS juga patut contohi GAM dan terima pelawaan UMNO untuk membentuk sebuah kerajaan Muslim yang kuat di Nusantara bukannya memaksa UMNO dibubarkan dan sertai PAS kerana wilayah PAS lebih kecil berbanding wilayah UMNO.

Kita inginkan kebaikan untuk umat Islam, ketepikan fahaman politik dan bergabunglah...

Kerajaan juga yang dulu sangat sekular, kini sudah mula berjinak-jinak dengan perkembangan Islamisasi sampai artis-artis pun semakin susah cari makan sekarang ni, ustaz-ustaz pula
yang banyak jadi selebriti.

Dulu susah nak tengok perempuan bertudung dalam TV seolah-olah ianya "haram", tapi kini hampir menjadi majoriti wanita bertudung mengacara program.

Dulu TV penuh dengan program hiburan dan program menternak artis dan perosak bangsa.
Kini program menternak perosak bangsa sudah semakin sepi dan program melahirkan pendakwah pula semakin mendapat tempat.

Dulu apa-apa event mesti kena ada konsert dan diakhiri dengan arak, dadah, zina.
Sekarang kerajaan dah ganti dengan majlis selawat besar-besaran dan diakhiri dengan minum air pasar malam dan burger murah je  .

Dulu nak cari orang berkopiah pun susah dalam TV, sekarang ni jangan kata yang berkopiah, yang berserban 7 tingkat pun dah mula menyinari dikaca-kaca TV dan dada-dada iklan.

Jadi peluang dakwah dan peluang untuk kerajaan menerima dakwah itu sangat terbuka jika kita datang cara baik. Kalau awal-awal lagi kita maki kerajaan, tentu mereka tutup telinga mereka dan tutup pintu mereka. Kemudian kita salahkan mereka pula kerana tidak menerima dakwah dan menuduh mereka sebagai kaum yang menolak Islam.

Dakwah model para Habaib yang mengetengahkan metod lemah lembut adalah model yang terbaik dan lebih mendekati cara Rasulullah sehingga kita sendiri dapat lihat menteri-menteri pun join majlis-majlis selawat dan tausiyyah dengan rela hati sehingga dakwah itu sampai ke telinga mereka. InsyaAllah lama-kelamaan akan berubah semuanya. Kerajaan juga ada menghulurkan tangan untuk bersatu dengan PAS walaupun PAS berusaha menolaknya dan mengungkit-ungkit kisah lama yang wataknya juga adalah orang-orang lama dan ada pula yang telah meninggal dunia.

Ini generasi baru, kita bukalah cerita baru.

UMNO di Kelantan juga dikatakan turut bersetuju dan menyokong pelaksanaan hudud di sana. Kini yang menentang hudud adalah adik beradik tiri PAS sendiri iaitu parti mata satu dan parti komunis. Manakala penentangan hudud yang kononnya dilakukan oleh pemimpin UMNO hanyalah penentangan "lama" yang diungkit-ungkit. 

Ya kita faham, dulu mereka mungkin jahil. Tapi kerana mereka kini mulai rapat dengan para ulama dan didekati pula oleh ulama dakwah dan tazkiyyah, mungkin pemahaman mereka terhadap Islam dan hukum Allah sudah mulai masuk ke sanubari mereka. Maka kita tidak dengar lagi komen-komen kurang cerdik tentang hudud dari pihak menteri muslim kecuali sangat sedikit (yang masih sombong tidak mahu keluar dari kepompong ketidakcerdikan) yakni tidak seperti dulu.

Penentangan hudud kini dilakukan secara terbuka oleh kaum Komunis Dajjal sehingga tahap mengugut adik tirinya sendiri untuk ditendang dan lain-lain ancaman.

Kenapa kaum kafir yang merupakan adik beradik tiri PAS sendiri sangat takut dengan hudud sedangkan kita semua tahu hukum hudud hanya untuk umat Islam, bukannya untuk orang kafir?

Dari situ kita sudah mula faham bahawa kaum Dajjal abang tiri PAS tu menentang hudud kerana ia HUKUM ALLAH dan Dajjal tidak rela hukum Allah tertegak. 

Manakala pemimpin yang muslim yang dimusuhi PAS pula pernah menentang hudud kerana mereka JAHIL bukan kerana mereka ingin melawan Allah. Setelah mereka keluar dari kejahilan melalui jalan dakwah penuh hikmah dari para ulama, InsyaAllah mereka akan sokong dan kini telah terlihat mereka semakin menyokong cuma tidak secara terbuka dan terang-terangan.

Ketika berlaku bala, orang pertama yang mereka cari ialah musuh mereka sendiri iaitu kerajaan dan salahkan musuh mereka kerana tidak membantu mereka.

Sedangkan adik beradik tiri mereka yang terus diam menyepi tidak pula mereka seru atau pertikaikan dimana bantuan dari mereka?

Sejak tersebarnya gambar lelaki bermata lebam sebelah pada tahun 1998 dan kemunculan parti bendera biru bermata satu pada tahun yang sama, saya sudah mulai merasakan perubahan iklim kedamaian yang aneh berlaku di bumi bertuah Tanah Melayu ini......

Dan kegusaran itu benar apabila perpecahan demi perpecahan sehingga isu-isu sensitif yang tidak pernah timbul mulai timbul, kebanjiran kaum Syiah dan keganasan kaum Wahhabi mulai menyerlah, pertikaian dan penghinaan ulama menjadi biasa, kaum pendatang mula naik toc
ang dan mula meminta negeri sendiri, tekanan US, kehilangan pesawat dan seribu satu jenis fitnah dan kerosakan berlaku selepas munculnya gambar "lelaki buta sebelah mata" itu.

Di Malaysia ni, hanya dua parti sahaja iaitu PAS dan UMNO yang pengasasnya merupakan ulama Ahlu Sunnah sejati, bermazhab Syafie, bertasawuf dan berakidah mazhab Asya'irah. Kedua-dua parti yang diasaskan ulama Ahlu Sunnah ini perlu bergabung untuk melawan fitnah Dajjal di Malaysia khususnya.

Jadi, sekiranya kita punyai akal yang sihat. Maka responlah teguran Allah ini dengan menghentikan perbalahan sesama kaum muslimin selama puluhan tahun ini dan bergabunglah demi kebaikan ummat serta tegakkanlah hudud di bumi bertuah Serambi Mekah Kelantan.

Sekiranya  tidak dilakukan, kita khuatir bala seterusnya pula akan menimpa. Wal'iyazubillahiminzaalik.

Bacalah seruan ini dengan hati yang terbuka dan sahutlah seruan ini.".

Hadis Nabi mengenai 15 perkara undang bala

Posted: 05 Jan 2015 03:30 AM PST


15 PERKARA YANG DILAKUKAN BAKAL MENGUNDANG BALA

Daripada Ali bin Abi Thalib ra, Rasulullah SAW bersabda:

"Apabila umatku telah membuat 15 perkara, maka BALA pasti akan turun kepada mereka, iaitu :

1. Apabila harta negara hanya beredar dikalangan orang tertentu sahaja

2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan

3. Zakat dijadikan hutang

Ulasan – nak dapat zakat susah. Penerima zakat tergolong daripada kroni atau orang tertentu.

4. Suami menurut kehendak isteri (dalam perkara bertentangan syariat)

5. Anak derhaka terhadap ibunya

6. Akan tetapi (anak tadi) sangat baik terhadap kawan-kawannya.

7. Ia (anak) suka menjauhkan diri daripada ayahnya

8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.

Ulasan – masjid dijadikan medan/tempat berkelahi. Sumpah di masjid untuk kepentingan sendiri.

9. Yang menjadi ketua sesuatu kaum adalah orang yang paling hina di antara mereka.

Ulasan – Org yg paling hina- yg tiada ilmu agama dan tiada akhlak.

10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.

Ulasan – Contohnya, takut kepada polis kerana dibimbangi ia berlaku zalim terhadap diri kita.

11. Arak sudah diminum secara berleluasa.

12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki)

13. Para artis-artis disanjung-sanjung. 

Ulasan- penyanyi perempuan dimuliakan.

14. Muzik banyak dimainkan/didendangkan.

15. Generasi akhir umat ini akan melaknat generasi pertama (para sahabat terdahulu).

Ulasan – mempersenda sahabat-sahabat Rasulullah.

Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau GEMPA BUMI ataupun mereka akan dirubah menjadi makhluk lain"
(Hadis Riwayat At-Tirmidzi).

Lesen balak beku 2006? Surat ni apa? MSO tulis apa?

Posted: 05 Jan 2015 12:30 AM PST


Kita fahamlah YAB MB nak cover mantan MB Nik Aziz bila kata lesen balak dah beku 2006. Baca SINI.

Tapi surat atas ni apa??? Komen Bulletin Sengal SINI


Sementara itu, komen MSO ni apa?


Macam mana boleh jadi begini bila balak dah stop?



Belantan

Posted: 05 Jan 2015 11:12 PM PST

Belantan


MMU: Dua jam babi hutan dalam perpustakaan?

Posted: 05 Jan 2015 09:27 PM PST


CYBERJAYA - Seekor babi hutan dilaporkan merempuh panel dinding kaca pintu belakang perpustakaan Universiti Multimedia (MMU), 1.30 petang, semalam.

Selepas kejadian itu, semua pelajar yang berada di dalam perpustakaan tersebut diminta keluar bagi membolehkan pihak bomba menangkap haiwan liar itu.

Menurut Ketua Pustakawan MMU Kamal Sujak, selepas dua jam, akhirnya mereka berjaya menangkap babi jantan itu.

Difahamkan, bahagian utama perpustakaan itu ditutup berikutan usaha menangkap haiwan tersebut.

"Binatang liar ini mungkin tersesat dari kawasan hutan berdekatan memandangkan pembangunan pesat sekitar Cyberjaya," kata Kamal kepada media.

Bagaimanapun, ruang bacaan utama perpustakaan tersebut yang berfungsi 24 jam dibuka seperti biasa.

Suara Politik
Belantan

QZ8501 Hari ke-9 : Lokasi pesawat AirAsia ditemui!

Posted: 05 Jan 2015 08:09 AM PST


Agensi mencari dan menyelamat Nasional (Basarnas) Indonesia dilaporkan telah menemui lokasi pesawat AirAsia QZ8501.

Menurut Komandan Lanud Iskandar Pangkalan Bun, Leftenan Kolonel Penerbangan, Johnson Simatupang, semua pesawat yang melakukan operasi udara dalam misi pencarian tersebut akan terbang di bawah 5,000 kaki.

Dilaporkan, mereka sudah mendapat perintah operasi dari Basarnas dan semua penerbangan akan berada di bawah 5,000 kaki.

Difahamkan, pesawat Tentera Angkatan Udara Nasional Indonesia (TNI AU), Korea Selatan, Rusia dan Amerika Syarikat akan melakukan operasi di empat sektor.

Sebelum ini, Unit Kawalan Trafik Udara (ATC) dan pasukan SAR menfokuskan pencarian di titik koordinat di lokasi terakhir pesawat AirAsia QZ8501 jatuh.

Lokasi pencarian akan dilakukan sejauh 60 batu nautika dari titik terakhir.


Sementara itu, seorang imam yang berkhidmat di Masjid Istiqlal menyatakan bahawa jenazah mangsa nahas pesawat AirAsia QZ8501 tidak perlu dicari dan dibawa keluar.

"Jenazah yang berada dalam keadaan rosak dan tidak dapat dikenal pasti sepatutnya dibiarkan sahaja tenggelam di dasar laut," ujar imam besar, Ali Mustafa Yakub.

Memetik laporan portal Republika, Imam Ali menjelaskan, proses menyelamatkan jenazah akan mengambil masa yang panjang sebelum boleh dibawa ke darat.

Justeru, mangsa yang meninggal dunia di atas kapal komersil berkenaan boleh dibiar tenggelam sebagai pengganti kepada pengebumian.

"Misalnya jika ditunggu sehingga sampai ke daratan, mayat akan busuk. Tetapi sekarang ada ujian DNA, jadi sebaiknya dibawa ke daratan," tambahnya.

Menurutnya kaedah tersebut sudah dibincangkan di dalam beberapa kitab Islam yang mana penenggelaman dilakukan dengan cara mengikat pemberat kepada jenazah.

"Namun dalam situasi ini, pengurusan jenazah lebih afdal dilakukan bersama teknologi yang canggih," terang Imam Ali lagi.

Suara Politik
Belantan

QZ8701: Hari ke-8: Mangsa ditemui terikat dengan kerusi penumpang!

Posted: 05 Jan 2015 04:24 AM PST


SURABAYA - Selepas hampir seminggu, pasukan mencari dan menyelamat (SAR) masih berdepan dengan keadaan cuaca yang buruk dalam misi mencari semua mayat mangsa yang terkorban di atas pesawat AirAsia QZ8501.

Setakat hari Jumaat, bilangan mayat yang ditemui di kawasan Kalimatan Tengah adalah 30. Menurut Komando Yayan Sofiyan dari Indonesia, beberapa daripada mereka ditemui dalam keadaan masih terikat dengan tempat duduk mereka. Empat mangsa kemalangan telah dikenalpasti dan dikembalikan kepada ahli keluarga mereka, termasuk seorang pramugari dan seorang budak lelaki yang berumur 11 tahun.

Bangkai pesawat tersebut pula telah dikesan oleh sonar pada hari Selasa dan dikatakan berada dalam keadaan songsang di dasar laut 100 meter.


AirAsia QZ8501 yang membawa 162 penumpang dan anak kapal dalam perjalanannya dari Surabaya ke Singapura apabila telah hilang pada hari Ahad, 28 Disember 2014. Sebelum hilang daripada radar, juruterbang telah meminta izin untuk meningkatkan ketinggian tetapi tidak diberi izin oleh pusat kawalan trafik udara kerana keadaan trafik udara yang sesak pada masa itu.

Punca sebenar nahas masih belum diketahui tetapi dipercayai kerana cuaca yang buruk.

Pada hari Jumaat, lebih daripada 200 penduduk tempatan di Surabaya telah berkumpul di sebuah masjid dan berdoa untuk semua mangsa yang terkorban.

Suara Politik
Belantan

QZ8501 Hari ke-7: Tony Fernandes hantar sendiri jenazah Khairunisa?

Posted: 05 Jan 2015 12:26 AM PST


Tan Sri Tony Fernandes sebelum ini menyatakan hasrat untuk turut serta menghantar jenazah pramugari yang terkorban dalam nahas pesawat QZ8501 pada pagi Ahad minggu lalu.

CEO Kumpulan AirAsia itu menyuarakan kesanggupan tersebut yakni menghantar jenazah arwahyarhamah Khairunisa Haidar Fauzie ke kampung halamannya yang terletak di Palembang untuk disempurnakan.



Perkara berkenaan dinyatakan oleh Tony Fernandes sendiri menerusi akaun Twitter peribadinya pada 31 Disember lalu.

Berdasarkan status yand dimuat naik semalam, beliau turut serta bersama kumpulan yang mengiringi dan membawa jenazah Khairunisa dari Surabaya ke Palembang.

Jenazah Khairunisa melalui proses mengenal pasti identiti sebanyak dua kali walaupun ditemui bersama tanda nama pada baju seragam yang dipakainya.

Suara Politik
Belantan

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 05 Jan 2015 11:03 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


MALAYSIAKINI DAN PENCACAI: ASAL MENIPU JER MESTI KANTOI...

Posted: 05 Jan 2015 07:11 PM PST


MENJAWAB FITNAH PESAWAT KERAJAAN MALAYSIA ENJOY KELILING DUNIA - BHGN 1

Tidak berpuashati dengan saman PM terhadap mereka, Malaysiakini terus memperhebatkan serangan mereka terhadap Datuk Najib berhubung isu pesawat rasmi Kerajaan Malaysia.

Malaysiakini terus dgn ayat membunuh mereka 'jet PM keliling dunia'. Perkataan itu digunakan merujuk kepada jadual berlepas dan mendarat jet berkenan yang disiarkan oleh flight radar 24. Tetapi mereka tidak menyatakan berapa lama pesawat itu berhenti dan untuk tujuan apa ?

Pesawat berkenaan jenis A319. Lbh kurang saiz pesawat yang digunakan oleh Air Asia (A320). Dimana ianya tidak boleh melakukan penerbangan berbelas2 jam sepertimana A380, B747 dan B777. Kerana kapasiti minyaknya tidak mencukupi. Cuba masuk web site air asia dan cek destinasi2 mereka yang menggunakan pesawat A320. Lihat destinasi yang dituju perjalanannya berapa jam ? Utk perjalan lbh jauh air asia menggunakan pesawat lebih besar yang dinamakan Air Asia X.

Daripada Los Angeles utk pulang ke Malaysia pesawat berkenaan tidak menggunakan laluan Lautan Pasifik iaitu melalui Jepun kerana saiznya yang kecil tidak memungkinkan mereka menggunakan laluan itu kerana faktor cuaca dan keselamatan. Mereka terpaksa menggunakan laluan lautan atlantik. Dimana laluan itu memerlukan mereka merentasi benua Amerika, Eropah dan Timur Tengah.

Selepas berlps dari Los Angeles, tempat pertama pesawat itu berhenti adalah di New York. Mendarat di New York jam 10.23 malam dan berlepas kembali jam 12.50tgh malam. Dimana tempoh berhentinya adalah 2 jam 27 minit . Sempat ke dlam tempoh 2 jam setengah itu penumpang pesawat itu nak turun membeli belah di New York ? Shopping mall mana yang buka tengah2 malam ? Nak lepas imigresen berapa lama ? perjalanan drp airport ke bandar berapa lama ? Drp bandar nak balik ke airport berapa lama ? Pakai akal sikitlah.



Selepas New York perhentian seterusnya adalah London. Dimana tempoh penerbangan drp London ke New York memakan masa lbh kurang 7-8 jam. Pesawat itu terpaksa berhenti sekali lagi utk mengisi minyak. Pesawat itu mendarat di London jam 11.45 pagi dan berlepas kembali jam 1.04 tgh menuju ke Dubai. 1 jam 19 minit tempoh pesawat itu berhenti di London. Sempat ke penumpang nak turun membeli belah ?

Pesawat itu berlps dari London jam 1.04 tgh dan mendarat di Dubai jam 12.16 tgh malam. Dimana tempoh penerbangan dri London ke Dubai memakan masa 7-8 jam. Nanti ada yang tanya pula kan dari jam 1.04tgh hingga 12 .16 tgh malam dah hampir 12 jam. Tolong ambil kira perbezaan waktu antara negara ya. Waktu yg dinyatakan adalah WAKTU TEMPATAN.

Pesawat itu mendarat di Dubai jam 12.16tghmalam dan berlepas kembali jam 1.53pagi. Dimana tempoh ianya berhenti utk mengisi minyak 1 jam 37 minit . Sempat ke dalam tempoh itu penumpang nak turun shopping ? Dan shopping mall mana yang buka di tengah2 malam begitu ?

Berlepas dari Dubai jam 1.53 pg dan pesawat itu mendarat di Bangkok jam 11.11pagi. Penerbangan dari dubai ke Bangkok memakan masa lbh kurang antara 6-7 jam. Di Bangkok pesawat itu berhenti 2 hari dan membawa pulang PM yang mengadakan pertemuan tidak rasmi dgn PM Thailand.

Waktu peristiwa MH370 dulu bukan main hebat hingga melahirkan ribuan pakar penerbangan. Tapi semua pakar taik kucing. Nak kenal pasti jenis pesawat, kapasiti minyak dan laluan penerbangan pun tak pandai. Patutlah senang2 ditipu oleh bapak peliwat. Teringat kisah black out dan ratusan ribu pengundi bangla. Hingga penuh stadium Kelana Jaya dan jem habis segala highway di lembah klang. Akhirnya semua kena tipu dgn bapak peliwat negara.

Sumber : facebook faisal bin rohban

Sehebat-hebat media Dajjal ini menipu akhirnya kantoi jua...

Mungkin pencacai mahu ketua-ketua negara kita naik pesawat biasa, guna duit sendiri, tiada layanan istimewa sebagai ketua negara...

Kalau begitu lebih baik Najib jadi orang biasa. Manakala Anwar, Lim Kit Sial atau Haji Hadi pun perlu jadi rakyat biasa tak perlu berangan-angan nak jadi Presiden atau Perdana Menteri Malaysia... jadi orang biasa dah cukup.

Selalunya orang yang dengki pada nikmat dan keistimewaan orang lain adalah di kalangan mereka yang banyak berangan, tinggi nafsunya, bebal, tak tahu bersyukur dan kufur nikmat...

Ciri-ciri ini adalah selari dengan perangai para pencacai palatan yang juga pengikut Dajjal akhir zaman.

Pesan kamilah...kami tahu ramai para pencacai ni yang bebal tapi simpan-simpanlah sedikit kebebalan kamu tu, jangan tunjuk sangat ...buat malu jer tabur fitnah akhirnya kantoi jua.

Jangan fikir kamu pandai berbohong kerana ada orang yang lebih pandai membongkar pembohongan kamu...


BILA TIN-TIN MILO DAN KARUNG-KARUNG BERJALAN-JALANAN...SIAPA YANG AKAN KENYANG SEBENARNYA?

Posted: 05 Jan 2015 06:00 AM PST


Asal ada bencana dan malapetaka mereka akan ambil kesempatan.

Asal ada kesempatan disitu mereka berada dan disitu akan timbul bencana.

Bukan nak pertikai keikhlasan mereka tetapi dah banyak kali rakyat kena tipu.

Tabung Memali lesap
Tabung Lahad Datu lenyap
Tabung MH 370 songlap
Tabung MH 17 senyap
Tabung Jihad Palestin pun kena gelap
Tabung untuk peneroka sawit kena rembat
Tabung untuk penoreh getah kena kebas
Tabung mangsa banjir 2013 dulu mana perginya?

Semuanya ranap, rakyat dapat apa???

Sedar-sedar pemimpin dapat beli Vellfire, BMW dan Audi model terkini, dapat melancong sana sini, perut makin membuncit disorok dengan leretan jubah-jubah, dagu dan leher mula berlapis disorok dengan janggut kononnya sunnah...bini pun makin bertambah.

Bagi pula amanah kepada mereka yang diketahui ada rekod silam yang tak bagus...


Ntah apalah nasib duit rakyat nanti...jangan kita terpukau lagi dengan pelbagai hadis dan ayat-ayat suci dan kata-kata manis yang terbit dari mulut pemimpin-pemimpin PAS ini.

Kutipan yang tidak pernah diaudit disalahguna untuk kepentingan parti atas nama jihad.

Dulu banyak wang kutipan yang digunakan sebagai dana pilihanraya ke 13. Banyak juga digunakan untuk mencetuskan huru hara semasa perhimpunan Bersih, Turun, Tolak GST dan sebagainya.


Tanya pada Bendahari PAS; Dr Hatta Ramli yang juga MP Kuala Krai tempat paling teruk ditimpa musibah tsunami banjir lumpur dan balak...kemanakah wang-wang kutipan selama ini pergi? 

Bukankah dia dulu yang bertanggungjawab menjadi Bendahari bersama mengumpul pelbagai dana untuk dibelanjakan bagi mencetuskan beberapa siri demonstrasi anti kerajaan selama ini? 

Bukankah dia juga bertanggungjawab mengupah para gedebe-gedebe seluruh negara, menyewa berpuluh-puluh bas dan kenderaan di seluruh negara termasuk paling besar peserta dari Kuala Krai, Kota Bharu, Tumpat dan Pasir Mas turun dijalanan merusuh, memaki hamun pihak berkuasa, merosakkan harta benda dengan begitu bongkak dan angkuh sekali di Kuala Lumpur suatu masa lalu?

Seolah-olah negara tidak ada undang-undang dan seolah-olah Allah merestui kelakuan gedebe mereka!

Kini mereka mahu kutip duit rakyat lagi...adakah kita masih mahu percaya lagi?  


Boleh la lepas ni bolehlah mintak kat tokey-tokey balak dan kroni-kroni mereka dari DAP itu...duit balak adalah duit rakyat. Wajar rakyat mendapat royalti balak itu.

Pesan kami...salurlah derma seikhlas mungkin dengan saluran yang betul. Elakkan ditipu dan tertipu oleh penipu-penipu atau mereka yang tidak bertanggungjawab.

Abe-abe gedebe...mano mu lo ni ..banjir besa tempak mu nuhh!
Dulu mu gedebe tempak ore...lo ni Tuhe gedebe tempak mu...mu nak royak gapo?

MENTERI YANG SUNGGUH MENAKJUBKAN

Posted: 05 Jan 2015 04:43 AM PST

Subhanallah, Semoga Allah SWT Memberkatimu

AIR MATA MENITIS MELIHAT DS HISHAMMUDDIN


KELANTAN tanah serendah kebun bunga, 
Belum sembuh daripada luka dan keperitan, 
Lantaran dugaan maha dahsyat
Banjir yang sungguh luar biasa
Tidak mungkin bisa dilupakan 
Barang seminggu dua,

Bersabarlah Dato' Seri,
Bersama mereka di lapangan
Berat mata memandang
Berat lagi bahu memikul,
Perdana Menteri turun setiap hari 
Sebelum dan selepas bah besar, 
Dato' Seri turun bukan sejam dua, 
Bukan sehari dua, tetapi jua berhari-hari... 

Air mata menitis melihat DS Hishammuddin
Kerana berkorban jiwa dan raganya
Demi rakyat bahagia di tengah derita,
Ingatkah lagi ayahnya Tun Hussien meredah Lautan 
Membebaskan Negara dari Jepun durjana,
Ingatkah lagi Dato' Onn Jaafar mengayuh basikal
Membebaskan Negara dari Malayan Union...

Biar foto itu berbicara
Biar airmata mentafsir jiwa dan nurani 
Seorang Menteri menghambakan dirinya 
Kepada rakyat dan negara.

Tiada kata seindah bahasa, 
Terima kasih Dato' Seri,
Hanya kepada Ilahi kami berdoa
Keperitan ini menjadi penawar,
Kepada mereka yang derita
Di tanah serendah taman bunga...


PENCACAI PANAS BILA TPM LANCAR SUKARELAWAN PASCA BANJIR KE PANTAI TIMUR

Posted: 05 Jan 2015 12:43 AM PST


Siapa kata Kerajaan Pusat tak prihatin dengan masalah banjir di Pantai Timur?

Dalam minggu ini saja berpuluh-puluh bah beratus-ratus agensi Kerajaan Pusat dan Negeri, NGO's, syarikat swasta dan parti komponen Barisan Nasional (BN) menghantar beribu-ribu sekarelawan ke Kelantan, Pahang dan Terengganu.

Itu belum masuk lagi sumbangan yang telah dijanjikan oleh YAB Perdana Menteri sebanyak RM550 juta semasa musibah banjir sedang memuncak.


Kalau dicampur-campur segala bantuan yang diberikan sudah pasti mencecah lebih RM 1 bilion dan kebanyakkannya telah disumbangkan kepada negeri Kelantan yang terjejas teruk.

Pasti ramai yang mula mempersoalkan kenapa asyik-asyik Kelantan...semua sukarelawan nak pergi Kelantan...bantuan semua ke Kelantan. Negeri-negeri lain apa cerita???


Hakikatnya tidak boleh dinafikan negeri tersebut adalah paling terjejas teruk akibat tsunami banjir lumpur dan kayu balak.

Nak harapkan PAS Kelantan handle...mintak maap lah. Nasib baik MB baru ni ada hubungan baik dengan Najib dan kerajaan BN-UMNO lebih utamakan kebajikan rakyat.

Kalau Najib dan BN nak balas dendam inilah masa yang terbaik, namun Islam tak ajar umatnya berdendam. Itu menunjukkan sikap Najib sebagai seorang negarawan pilihan rakyat.

BN pun tak zalim...buktinya mereka tetap membantu Kelantan walaupun negeri itu diperintah PAS. Semuanya atas dasar kemanusiaan dan kesatuan ummah.

Balak membawa bala

Akibat aktiviti pembalakkan, banjir besar telah menghanyutkan kayu-kayu balak yang meluru laju seperti peluru berpandu menghantam rumah-rumah, jambatan dan segala bangunan di laluannya hingga hancur lebur.

Kini banjir itu semakin kering meninggalkan kesan yang amat dahsyat. Selut lumpur hasil keladak tanah-tanah balak apabila kering akan mengeras dan meniupkan debu-debu kotor.


Ketika inilah khidmat para sukarelawan pasca banjir diperlukan untuk membersih segala kekotoran, memberikan khidmat memasak, kaunseling, membaiki kerosakan, rawatan kesihatan dan sebagainya. 

Semuanya ada dalam Arahan 20 Majlis Keselamatan Negara (MKN) yang perlu dipatuhi oleh semua pihak. 

Tak tahulah kalau ada pihak pembangkang, ahli-ahli politik atau profesor kongkang yang dungu tak pernah tengok, kaji atau dengar Arahan tersebut. 

Sebabnya tak heran ada kalangan mereka sendiri yang tak tahu Perlembagaan Persekutuan dan Enakmen Negeri-Negeri. 

Kalau tak tahu undang-undang apa guna jadi warganegara Malaysia apatah lagi jadi pemimpin politik?

Berbalik pada soal kesukarelawan rasanya dah begitu banyak kumpulan sukarelawan telah menabur bakti khidmat pada mangsa-mangsa banjir.

Keadaan air banjir di Kelantan dan Terengganu sudah surut telah membolehkan sukarelawan pergi berkhidmat. Sedangkan di Pahang ada sesetengah tempat masih digenangi air lumpur dan belum kering sepenuhnya.

Sukarelawan Jabatan Perdana Menteri

Pagi tadi kumpulan pertama Sukarelawan Kelab Bukit Perdana Jabatan Perdana Menteri di bawah YAB PM telah dilancarkan dengan pendaftaran seramai 5,000 orang.


Sukarelawan yang pergi terdiri lebih dari 400 orang sedangkan yang menunggu di perjalanan dan di negeri-negeri dicampur telah mencecah seramai 1,500 orang. 3,500 orang lagi sudah berada di pelbagai negeri lain.

Kumpulan pertama ini dilancarkan oleh YAB TPM akan menabur khidmat bakti selama seminggu di Kelantan sebelum diganti dengan kumpulan kedua pada minggu berikutnya.

Untuk fasa kedua dan seterusnya penghantaran sukarelawan ini akan berangkat ke Pahang, Perak, Johor dan lain-lain negeri yang terjejas banjir untuk melakukan kerja-kerja pemulihan pasca banjir.

Kerugian akibat bencana banjir

Kalau nak ikutkan anggaran kerugian akibat banjir kali ini melebihi RM1 bilion termasuk pelbagai kerugian infrastruktur-infrastruktur awam yang dialami di negeri-negeri pantai timur terutamanya Kelantan. 

Ini tak termasuk lagi taksiran bagi program pembinaan rumah-rumah baru atau penempatan-penempatan baru bagi rakyat.


Dengan bajet yang terhad, Kerajaan Pusat masih mahu membantu rakyat demi kesejahteraan negara.

Namun adakah puak-puak pencacai sedar tanggungjawab berat tersebut atau sekadar tunggu sambil-sambil mencaci cerca mana yang patut asalkan kerajaan dipandang lemah.

Banyak rumah baru di penempatan baru perlu dibina. Namun jangan kebaikan kerajaan Pusat ini menyebabkan kerajaan negeri Kelantan ambil kesempatan lepas tangan tak membantu lepas tu mengaku pulak itu ini mereka yang lakukan. 

Pencacai mereka pula terus mencaci hina kononnya kerajaan Pusat tak membantu langsung.

Tapi apa yang mereka buat untuk bantu rakyat???

Kutip derma yang tak pernah diaudit lepas tu hilang lesap entah ke mana...


Tu pun masih ada juga puak-puak pakatan pengemis yang nak tuntut duit Royalti minyak RM3 bilion kononnya itu hak mereka. 

Masih tak insaf dengan bala bencana dan tak bersyukur walaupun masih ada pihak yang tak putus-putus bagi sumbangan.

Kalau begitu apa kata segala sumbangan kerajaan Pusat kepada kerajaan negeri Kelantan dikira setiap sen dan ringgit sejak tahun 1990 hingga sekarang dicampur dengan sumbangan banjir kemudian ditolak dengan nilai RM3 bilion yang dituntut itu.

Jika berlebihan puak-puak pengemis royalti itu perlu membayar semula kepada kerajaan Pusat. Amacam boleh? 

Rakyat di negeri-negeri lain juga memerlukan rumah dan berdasarkan janji kerajaan akan membina rumah-rumah mampu milik seperti PR1MA untuk rakyat yang tiada rumah terutamanya golongan belia baru bekerja.


Namun hakikatnya sudah ada gerakan menabur fitnah untuk mensabotaj gerakan kesukarelawan yang diusahakan kerajaan. 

Tu belum masuk lagi pelbagai program kerajaan yang telah dicaci hina oleh mereka yang masih bebal dan tak mahu bersyukur langsung.

Bantuan tak sampai...
Rakyat kelaparan tidak dipedulikan Najib...
Kami nak nasi bukan nak Najib, 
Sukarelawan kerajaan makan angin perabis duit rakyat, 
Sukarelawan BN tak tutup aurat, gedik...selfie jer lebih
Najib kena e-Coli sebab dosa abaikan rakyat...
Kami nak rumah yang tinggi bebas banjir....

Semua ini adalah sebahagian dari caci fitnah yang mula didendangkan oleh pencacai-pencacai Palatan yang panas melihat kesungguhan kerajaan Pusat membantu rakyat sedangkan pemimpin mereka hanya duduk diam dan tahu mengutuk saja.

Patutlah Nabi pernah berpesan sesungguhnya kefakiran dan kesusahan akan mendekatkan manusia kepada kekufuran.

Inilah manusia...

 




ANGIN PERUBAHAN

Posted: 05 Jan 2015 09:22 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


Apakah Ini Punca Banjir Di Kelantan?

Posted: 05 Jan 2015 06:50 PM PST



Benarkah Sudah Tiada Aktiviti Balak Sejak 2006?

Posted: 05 Jan 2015 07:53 AM PST

Beranikah Husam Baca Tulisan Ini?

Posted: 04 Jan 2015 11:48 PM PST



GERAKAN ANTI PKR

Posted: 05 Jan 2015 09:11 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


VIDEO KURAFAT FOTO X KENA SELUT DAH DIBUANG PENTAKSUB.

Posted: 05 Jan 2015 08:33 PM PST

OTAK DORANG DAH KELUAR MENTOL LAMPU DAH.... MAH MAH ABANG KETAGIH BAU KETIAK MAH !

Posted: 05 Jan 2015 01:08 PM PST

JENIS MANUSIA TAK SEDAR DIRI..

Posted: 05 Jan 2015 12:34 AM PST

Alfaizhamid

Posted: 05 Jan 2015 09:03 PM PST

Alfaizhamid


INILAH BARISAN KITA... YANG IKHLAS BERJUANG

Posted: 05 Jan 2015 09:00 PM PST



BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 05 Jan 2015 03:16 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Janda anak tiga lepas gian dengan kekasih dalam hotel

Posted: 05 Jan 2015 03:15 PM PST

POLIS membawa ketiga-tiga suspek yang disyaki terlibat dalam penyalahgunaan dadah untuk siasatan lanjut ke Balai Polis Pusat Miri, Sarawak, semalam.
MIRI 4 Jan. – Seorang ibu sepatutnya menunjukkan teladan baik kepada anak-anak namun seorang janda beranak tiga bersikap sebaliknya apabila dia menghambakan diri kepada dadah.

Perbuatan tidak bertanggungjawab wanita itu terbongkar selepas dia dicekup kerana disyaki terlibat dalam penyalahgunaan dadah bersama teman lelakinya dalam sebuah bilik hotel bajet di Jalan Bendahara di sini hari ini.

Serbuan melalui operasi dinamakan 'Ops Hotel' itu dijalankan oleh sepasukan polis daripada Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik (BSJN), Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Miri yang diketuai Inspektor Shahibul Najib Kamaruddin.

Sumber berkata, pihak polis bertindak menyerbu bilik hotel disewa oleh janda berusia 37 tahun itu bersama kekasihnya berusia 30 tahun selepas mendapat maklumat daripada orang awam yang mengadu premis terbabit dijadikan lokasi penagih melepaskan gian.

"Rahsia janda itu terbabit dalam aktiviti penyalahgunaan dadah terbongkar hasil maklumat orang awam yang mengesan hotel tersebut dijadikan tempat melepaskan gian kerana sering dikunjungi oleh individu mencurigakan, disyaki penagih," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Sumber berkata, hasil pemeriksaan ke atas pasangan kekasih itu, polis menemukan dua peket plastik lutsinar berisi ketulan kristal disyaki dadah jenis syabu.

Ujarnya, dalam serbuan di sebuah bilik berasingan di hotel sama, polis turut menahan seorang wanita berusia 24 tahun kerana didapati memiliki dadah jenis syabu.

Hasil siasatan lanjut, katanya, polis turut menemukan satu keratan tiub straw berisi ketulan kristal disyaki syabu seberat 0.10 gram daripada wanita berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Gan Tian Kee ketika dihubungi mengesahkan tangkapan ketiga-tiga suspek dan ujian saringan air kencing mendapati mereka positif mengambil dadah.

Katanya, ketiga-tiga suspek kini ditahan untuk siasatan lanjut mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan Seksyen 15(1)(a) akta yang sama.

- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/janda-dicekup-bersama-kekasih-ketika-lepas-gian-di-bilik-hotel-1.44576#sthash.4ngjLLBB.dpuf

Teman wanita mimpi lakukan hubungan seks dengan nenek

Posted: 05 Jan 2015 01:01 AM PST

Florida – Akibat marahkan teman wanitanya kerana bermimpi dia melakukan hubungan seks dengan neneknya yang telah meninggal dunia, seorang lelaki bertindak merosakkan kereta wanita tersebut.

Casey Molter berbuat demikian kerana tidak sukakan mimpi berkenaan dan menyifatkan kekasihnya itu sebagai gila.

Selepas mendengar bahawa wanita itu bermimpi bahawa neneknya bangkit dari kubur dan melakukan seks luar biasa dengannya, Molter mengamuk dengan menghempas telefon bimbit, menoreh tayar kereta Nissan Altima yang diberikannya kepada teman wanita dan mematahkan cermin sisi kereta tersebut sebelum mengencingkannya serta meletakan kondom terpakai pada objek tersebut.

Molter memberitahu polis dia melakukannya kerana bengang dan marah disebabkan tidak dapat melupakan mimpi tersebut.

Molter ditangkap selepas wanita berkenaan membuat laporan polis. – MYNEWSHUB.CC

Bonus kakitangan awam diawalkan

Posted: 04 Jan 2015 11:17 PM PST

KUALA LUMPUR - Kerajaan bersetuju pembayaran bonus sebanyak setengah bulan gaji atau minimum RM500 kepada penjawat awam dan bantuan khas RM250 kepada pesara kerajaan diawalkan iaitu pada 15 Januari ini.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah berkata, keputusan itu berikutan kerajaan prihatin dan memahami situasi semasa terutama sekali penjawat awam yang terlibat dalam bencana banjir.

"Kerajaan berharap pemberian ini (pembayaran awal bonus) dapat meringankan beban penjawat awam akibat banjir serta membantu persediaan persekolahan anak-anak," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Banjir yang berlaku di beberapa negeri sejak pertengahan Disember lalu mengakibatkan ribuan penduduk terpaksa dipindahkan dengan angka semasa menunjukkan sejumlah 41,421 orang masih ditempatkan di pusat-pusat pemindahan.

Dalam pembentangan Bajet 2015 pada Oktober tahun lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pemberian bonus itu yang sebelum ini dijadualkan dibayar kepada penjawat awam bersekali dengan gaji bulan Januari 2015. - Bernama

PM terkena jangkitan E.Coli, disuruh berehat

Posted: 04 Jan 2015 11:06 PM PST

SHAH ALAM - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak difahamkan terkena jangkitan E.Coli semasa lawatan ke kawasan banjir.

Perkara itu dimaklumkan menerusi Twitter rasmi Pejabat Perdana Menteri.

"Doktor nasihat supaya berehat. Beliau akan kembali bertugas secepat mungkin," tulis kemaskini di laman mikro tersebut.

Sementara itu, Najib menerusi Twitter beliau berkata akan terus memantau perkembangan perasi bantuan banjir dari rumah.

Perdana Menteri baru-baru ini melawat beberapa kawasan yang dilanda banjir selepas pulang daripada bercuti.

E.Coli atau Escherichia Coli ialah penyakit bawaan banjir, merupakan sejenis bakteria yang ditemui dalam usus organisma berdarah panas.

Biarpun kebanyakan jenis E.Coli tidak berbahaya, ada juga yang boleh menyebabkan keracunan makanan yang serius kepada manusia, ia juga menyebabkan jangkitan cirit birit.

Penyampai radio wanita terlampau

Posted: 04 Jan 2015 06:23 PM PST

Boleh jika nak mengada-ngada, tetapi kalau keterlaluan pun boleh buatkan orang rimas. Daripada mulanya orang suka, lama-lama boleh jadi menyampah.

Inilah rata-rata komen yang SS dengar daripada kawan dan peminat wanita berkenaan penyampai cantik manis sebuah stesen radio popular yang mempunyai ramai pendengar ini.

SS tidak menafikan kekuatan penyampai ini apabila ke udara sehinggakan berjaya terpilih untuk bekerja dengan barisan penyampai yang lebih senior.

Awalnya dia disukai ramai kerana tarikan yang ada padanya. Namun lama kelamaan sikapnya bertukar agak 'menggelitis' membuatkan golongan hawa kurang menyenanginya.

Setiap kali bersiaran, penyampai ini pasti akan menyanyi seolah-olah melepaskan ketagih nak berkaraoke. Cara ini mungkin boleh jadi tarikan untuk golongan adam dan ini mungkin strateginya untuk tarik peminat.

SS faham ini cara penyampai itu untuk menarik pendengar serta mengekalkan rating program kendaliannya, tapi dia perlu juga fikirkan cara berkesan untuk jaga hati peminat.

Dengan persaingan hebat industri radio sekarang, pastinya pendengar akan beralih arah ke stesen lain apabila meluat dengan sesebuah program yang disiarkan.

SS harap perkara ini diambil positif oleh penyampai yang dimaksudkan serta penyampai lain.

Carilah cara terbaik untuk hiburkan pendengar contohnya dengan memberikan informasi seperti keadaan cuaca, kesesakan jalan raya dan banyak lagi daripada asyik nak 'up' diri sendiri setiap masa.

SS: Suka layan radio yang tenang dan penyampai tak berlumba-lumba untuk bercakap

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/21498#sthash.AJdrX4EB.dpuf

Apa Yang Tersirat

Posted: 05 Jan 2015 01:26 PM PST

Apa Yang Tersirat


KENAPA NAJIB DIBIDAS?

Posted: 05 Jan 2015 08:05 AM PST

MINGGU lalu Dato Seri Najib Razak dibidas kiri kanan, hanya kerana beliau memenuhi jemputan Presiden Amerika bermain golf di Hawaii.

Secara kebetulan, Najib juga dalam rangka bercuti hujung tahun, maka undangan diplomasi bermain golf dipenuhi.

Manusia hanya boleh merancang, akan tetapi kejadian lain diluar kawalan.

Memang setiap hujung tahun berlaku banjir di Pantai Timur Semenanjung, kerana angin monson Timur Laut. Tetapi kejadian kali ini benar-benar banjir paling teruk dalam tempoh 40 tahun.

Kelantan dilanda banjir paling teruk, kalaulah diikuti gelombang, keadaan seperti yang berlaku di Aceh semasa tsunami melanda wilayah paling barat Indonesia itu.

Di Kelantan, akibat banjir, banyak harta benda rosak binasa termasuk meregut nyawa. Rumah-rumah banyak yang hanyut.

Kawasan paling teruk adalah daerah Kuala Krai, kononnya disebabkan penggundolan hutan di Gua Musang yang dilakukan oleh syarikat ada hubungan dengan Pengerusi DAP Perak.

Meskipun bercuti, Najib memendekkan percutian beliau. Beliau terus terbang ke Kelantan. Meninjau, membuat penilaian, kemudian membuat keputusan, bahawa negeri-negeri dilanda banjir perlu bantuan segera. RM500 juta diumumkan untuk para mangsa tidak termasuk memperbaiki infra yang rosak.

Walaupun keputusan bantuan khas itu sangat menyentuh hati para mangsa banjir, namun mereka yang hanya duduk di belakang meja, tidak puas hati. 

Mereka-mereka ini, menelusuri bagaimana cara Najib sampai ke Kelantan. Mereka lebih suka melihat di mana Datin Rosmah Mansor, di mana jet rasmi Perdana Menteri.

Mereka tidak mahu menyelidiki mengapa jet tersebut tidak dinaiki Najib untuk pulang ke tanah air. Mereka hanya membuat spekulasi, bahawa jet itu sedang digunakan oleh isteri beliau berpoya-poya.

Malah, wira di belakang meja merangka berapa minyak yang digunakan jet itu. Kononnya kalau Najib tidak jet rasmi itu, minyak yang digunakan boleh beli ratusan tan beras, ribuan tin sardin. Seolah-olah, kerajaan tidak memberikan makanan seumpama itu kepada mangsa.

Para pembidas Najib, tidak lagi melihat apa impak kerja Perdana Menteri itu, mereka lebih berminat kepada peribadi beliau, keluarga beliau termasuk isteri beliau.

Tujuan mereka itu, agar rakyat benci dengan Perdana Menteri, benci kepada keluarga perdana Menteri, benci kepada Datin Rosmah Mansor, dan tujuan mereka, agar Perdana Menteri dan keluarganya bakal menjadi liabiliti kepada kerajaan apabila tiba pilihanraya umum.

A Kadir Jasin, seorang wira dihujung jari, hanya mencatur di belakang meja semua keburukan Perdana Menteri, dibahas, ditulis dengan baik untuk tatapan umum, demi mempengaruhi pendapat umum agar membeci Perdana Menteri.

Mereka yang mahu Najib letak jawatan perlu membusukkan beliau, kerana mereka tahu, ikan mula membusuk daripada kepala.

Cucu Tok Selampit

Posted: 05 Jan 2015 01:26 PM PST

Cucu Tok Selampit


Menjawab Fitnah Pesawat Kerajaan Malaysia Berpoya-poya Keliling Dunia - Bahagian I

Posted: 05 Jan 2015 07:44 AM PST


Tidak berpuashati dengan saman PM terhadap mereka, Malaysiakini terus memperhebatkan serangan mereka terhadap Datuk Seri Najib berhubung isu pesawat rasmi Kerajaan Malaysia. Malaysiakini terus dengan ayat membunuh mereka 'jet PM keliling dunia'. Perkataan itu digunakan merujuk kepada jadual berlepas dan mendarat jet berkenan yang disiarkan oleh 'Flight Radar 24'. Namun mereka tidak menyatakan berapa lama pesawat itu berhenti dan untuk tujuan apa?

Pesawat berkenaan jenis A319. Lebih kurang saiz pesawat yang digunakan oleh Air Asia (A320). Di mana ianya tidak boleh melakukan penerbangan berbelas-belas jam sepertimana A380, B747 dan B777. Kerana kapasiti minyaknya tidak mencukupi. Sila masuk laman web Air Asia dan semak destinasi-destinasi mereka yang menggunakan pesawat A320. Lihat destinasi yang dituju perjalanannya berapa jam? Untuk perjalan lebih jauh air asia menggunakan pesawat lebih besar yang dinamakan Air Asia X.

Daripada Los Angeles untuk pulang ke Malaysia pesawat berkenaan tidak menggunakan laluan Lautan Pasifik iaitu melalui Jepun kerana saiznya yang kecil tidak memungkinkan mereka menggunakan laluan itu kerana faktor cuaca dan keselamatan. Mereka terpaksa menggunakan laluan Lautan Atlantik. Dimana laluan itu memerlukan mereka merentasi benua Amerika, Eropah dan Timur Tengah.

Selepas berlepas dari Los Angeles, tempat pertama pesawat itu berhenti adalah di New York. Mendarat di New York jam 10.23 malam dan berlepas kembali jam 12.50 tengah malam. Di mana tempoh berhentinya adalah 2 jam 27 minit. Sempat ke dalam tempoh 2 jam setengah itu penumpang pesawat itu nak turun membeli belah di New York? 'Shopping mall' mana yang buka tengah-tengah malam? Nak lepas imigresen berapa lama? Perjalanan daripada lapangan terbang ke bandar berapa lama?  Daripada bandar nak balik ke lapangan terbang berapa lama? Pakai akal sikitlah.

Selepas New York perhentian seterusnya adalah London. Di mana tempoh penerbangan daripada London ke New York memakan masa lebih kurang 7-8 jam. Pesawat itu terpaksa berhenti sekali lagi untuk mengisi minyak. Pesawat itu mendarat di London jam 11.45 pagi dan berlepas kembali jam 1.04 tengahari menuju ke Dubai. 1 jam 19 minit tempoh pesawat itu berhenti di London. Sempat ke penumpang nak turun membeli belah?

Pesawat itu berlepas dari London jam 1.04 tengahari dan mendarat di Dubai jam 12.16 tengah malam. Di mana tempoh penerbangan dri London ke Dubai memakan masa 7-8 jam. Nanti ada yang tanya pula kan dari jam 1.04 tengah hari hingga 12.16 tengah malam dah hampir 12 jam. Tolong ambil kira perbezaan waktu antara negara ya. Waktu yang dinyatakan adalah WAKTU TEMPATAN.

Pesawat itu mendarat di Dubai jam 12.16 tengah malam dan berlepas kembali jam 1.53 pagi. Di mana tempoh ianya berhenti untuk mengisi minyak 1 jam 37 minit. Sempat ke dalam tempoh itu penumpang nak turun shopping? Dan 'shopping mall' mana yang buka di tengah-tengah malam begitu?

Berlepas dari Dubai jam 1.53 pg dan pesawat itu mendarat di Bangkok jam 11.11 pagi. Penerbangan dari Dubai ke Bangkok memakan masa lebih kurang antara 6-7 jam. Di Bangkok pesawat itu berhenti 2 hari dan membawa pulang Dato Seri Najib yang mengadakan pertemuan tidak rasmi dgn PM Thailand. 

Waktu peristiwa MH370 dulu bukan main hebat hingga melahirkan ribuan pakar penerbangan. Tapi semua pakar taik kucing. Nak kenal pasti jenis pesawat, kapasiti minyak dan laluan penerbangan pun tak pandai. Patutlah senang-senang ditipu oleh bapak peliwat. Teringat kisah black out dan ratusan ribu pengundi Bangla. Hingga penuh Stadium Kelana Jaya dan habis sesak segala lebuh raya di Lembah Klang. Akhirnya semua kena tipu dgn bapak peliwat negara.

Setiausaha Agong NUTP Bangang - Bagaimana Nak Tangguh Yuran Sekolah Kalau Sudah Dimansuh?

Posted: 04 Jan 2015 08:26 PM PST


Agak pelik membaca kenyataan Setiausaha Agong Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) yang mencadangkan agar yuran persekolahan bagi anak-anak mangsa banjir ditangguhkan sehingga pertengahan atau akhir tahun ini bagi meringankan beban mereka? Persoalan yang timbul adalah yuran apakah yang dimaksudkan oleh Setiausaha Agong NUTP ini? Bukankah Kerajaan melalui Kementerian Pelajaran sudahpun memansuhkan yuran sekolah sejak pembentangan Bajet 2011? 

Yang tinggal hanyalah sumbangan PIBG. Itupun dipanggil sumbangan dan bukannya yuran. Tambahan pula, sumbangan PIBG ditentukan dan diputuskan di dalam mesyuarat PIBG. Tak pastilah bagi yang bersekolah swasta atau Sekolah Antrabangsa, itu lainlah. Kalau NUTP sendiri boleh keliru dan kacau bilau dalam bab yuran sekolah, apatah lagi ibu bapa kebanyakan dan masyarakat amnya. Lagilah kabur.

Khemah IM4U - Tak Bagi Bising, Diberipun Memekak

Posted: 04 Jan 2015 04:51 AM PST


Tahun lepas, disebabkan masing-masing rasa mereka telebih Islamik dan takut keislaman mereka terjejas kerana terpaksa bercampur secara darurat akibat banjir, mereka mempersoalkan mengapa Kerajaan dan agensi-agensi terbabit tidak menyediakan khemah kepada mangsa-mangsa banjir. Mereka menyalahkan pusat-pusat pemindahan yang mencampuradukkan lelaki perempuan, kanak-kanak dan orang tua tanpa sebarang sekatan. Konon-kononnya takutkan pergaulan bebas!

Kemudian sebuah NGO telah menyediakan khemah untuk mangsa-mangsa banjir di Dungun. Bergegas puak-puak kopiah putih berbaju hijau pergi 'selfie' dekat depan khemah-khemah tu dan kemudian mendakwa merekalah yang punya kerja sampai mangsa-mangsa banjir dapat khemah. Bila perkara sebenar didedahkan, mereka terus menyorok kepala dan buat-buat bodoh.

Mac 2014, IM4U mengambil inisiatif menyediakan khemah-khemah untuk mangsa-mangsa banjir. Korea, Jepun dan China menjadi pilihan untuk mendapatkan khemah serta 'sleeping-bag' bagi mangsa-mangsa banjir.


27 Disember 2014, 1M4U memperkenalkan khemah-khemah atau petak-petak untuk mangsa banjir lebih selesa berkumpul bersama-sama keluarga mereka di pusat pemindahan. Pusat pemidnaahan pertama yang diberikan khemah-khemah ini adalah pusat pemindahan Sekolah Menengah Pengkalan Chepa (1). Walaupun ia merupakan petak-petak standard yang turut digunakan di negara-negara maju, ada juga suara-suara sumbang yang mempertikaikan khemah-khemah tersebut kerana kononnya tidak berbumbung, orang boleh tengok perempuan tidur, tidak selesa untuk suami isteri tidur bersama dan sebagainya.

Bayangkan dalam keadaan bersesak-sesak di sebuah pusat pemindahan. Kita di negara tropika sekalipun musim hujan melanda. Haba badan mangsa-mangsa banjir selain haba di ruang dalam pusat pemindahan itu sendiri sudah cukup untuk membuatkan kanak-kanak kecil yang cukup ramai di pusat-pusat pemindahan rimas. Apatah lagi pusat-pusat pemindahan bukannya pusat-pusat pemindahan kekal.

Ada yang bertanya dengan penuh jahil apa yang 1M4U buat semasa banjir. Sama ada mereka baghal atau sebaliknya, hanya mereka yang lebih tahu memandangkan 1M4U kerap kali mempromosikan permintaan untuk mendapatkan lebih ramai sukarelawan. Terbaru, khemah-khemah yang dipertikaikan oleh 'keyboard warriors' tetapi amat dihargai oleh mangsa-mangsa banjir, telah dihantar ke penempatan sementara mangsa banjir Institut Kemahiran Mara (IKM) Pekan, Pahang.

Kalau jahil sangat tak tahu apa yang 1M4U buat, elok layari di sini.


Comments:

There are 0 ulasan for Barisan Nasional

Catat Ulasan