Khamis, 25 September 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Kawasan Miri

Posted: 24 Sep 2014 07:21 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Penduduk Tukau Jaya Menuntut Hak Milik Tanah Kekal

Posted: 24 Sep 2014 07:01 PM PDT


Penduduk Tukau Jaya antara termiskin di Sarawak
MIRI - Menurut kenyataan Menteri Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga Datuk Fatimah Abdullah dalam Utusan Borneo baru-baru ini sehingga kini jumlah ketua isi rumah (KIR) berdaftar dalam e-Kasih adalah 102,549 orang. Sarawak masih lagi mencatat jumlah kemiskinan tertinggi di Malaysia, dedah Datuk Fatimah Abdullah. Beliau memberitahu, sehingga 22 September 2014, jumlah keseluruhan ketua isi rumah (KIR) yang berdaftar dalam e-Kasih adalah seramai 102,549 orang.  Jelasnya daripada jumlah itu, seramai 26,335 KIR berpendapatan kurang daripada RM600 sebulan dan dikategorikan sebagai miskin tegar, 31,441 KIR berpendapatan RM920 sebulan pula dikategorikan sebagai miskin dan seramai 9,633 KIR berpendapatan RM1,500 pula mudah miskin. Menurutnya, seramai 35,140 KIR daripada jumlah itu pula dikategorikan sebagai terkeluar setelah mengikuti program yang dilaksanakan dalam e-Kasih.

Daripada fakta serta statistik yang didedahkan oleh Menteri Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga Datuk Fatimah Abdullah jelas menujukkan penduduk Sarawak ramai lagi hidup dalam kemiskinan dalam Malaysia. Kebanyakkan mereka ini tinggal di luar bandar dan juga di pedalaman Sarawak. Antara puncanya ialah tiada kemudahan asas serta jalan perhubungan yang sukar dilalui untuk menjualkan hasil pengeluaran mereka. Begitu juga dengan masalah mereka yang tidak mempunyai tempat tinggal serta kawasan untuk mereka bercucuk tanam.

Masalah inilah dihadapi oleh penduduk di Tukau Jaya, di mana mereka sekarang menghadapi dilemma kerana kawasan tempat mereka tinggal serta tempat mereka bercucuk tanam akan diambil alih oleh syarikat-syarikat yang mempunyai kepentingan yang akan mengusahakan tanah mereka setelah mendapatkan pajakan sementara (PL) dari pihak kerajaan. Penduduk kampung hanya bergantung pendapatan dari hasil pertanian dan tangkapan ikan untuk menampung pembelanjaan harian mereka. Mereka juga boleh dikategorikan dalam golongan termiskin di Sarawak kerana purata penduduk di situ bekerja sebagai petani dan nelayan.

Menurut seorang penduduk yang dikenali sebagai Sibutir, kehidupan penduduk di kampung Tukau Jaya akan terjejas sekiranya pihak pemaju atau syarikat yang mendapat PL mengusir mereka dari tempat kediaman mereka sekarang. Disebabkan mereka tidak memiliki geran tanah dan kebanyakan mereka hanya bergantung dengan hasil pendapatan dari pertanian dan hasil tangkapan ikan sudah tentu harapan mereka untuk mempertahankan hak mereka agak sukar.

Mereka sudah menetap di situ lebih daripada 50 tahun yang lalu di mana datuk nenek mereka meneroka tanah temuda sebagai tempat kediaman dan bercucuk tanam. Mereka juga telah beberapa kali memohon dan merayu kepada pihak berkuasa agar mereka diberikan geran tanah untuk kediaman dan tempat bercucuk tanam tetapi sehingga kini pemohonan mereka tidak diberi perhatian oleh pihak berkuasa sedangkan pihak syarikat yang baru memohon dengan mudah mendapat PL dari pihak berkuasa.

Kita dengan tegas mengesa agar pihak kerajaan segera mengatasi masalah ini dengan memberi mereka geran tanah serta tempat mereka bercucuk tanam untuk menampung kehidupan harian mereka. Sekiranya pihak kerajaan mengabaikan nasib mereka ini, sudah pasti mereka ini juga akan tergolong dalam kategori miskin tegar dalam Sarawak. Sekiranya perkara ini tidak dapat diselesaikan dengan baik, sudah pasti Sarawak akan terus menjuarai negara termiskin dalam Malaysia. Walaupun Sarawak mempunyai banyak sumber hasil bumi tetapi apabila rakyat Sarawak hanya bergantung kepada subsidi kerajaan dan mereka tidak diberi peluang untuk mencebur diri dalam bidang pertanian secara komersial maka rakyat yang miskin akan terus hidup dalam kemiskinan. Hanya golongan kapitalis dan kroni yang akan terus menguasai dan pemilikan tanah di Sarawak disebabkan mereka mudah mendapatkan keistimewaan dari pihak berkuasa.

Kita mengesa agar kerajaan Sarawak berlaku adil kepada setiap rakyat yang memerlukan tanah untuk tempat kediaman dan juga tempat untuk mereka bercucuk tanam dengan memberi mereka geran tanah serta memberi peruntukan serta tunjuk ajar cara-cara komersial untuk menambah hasil pendapatan mereka. Dengan cara ini, sekurang-kurangnya rakyat boleh berdikari setelah mereka mendapat tunjuk ajar yang terbaik dari pihak yang berkenaan. Jangan jadikan rakyat hanya bergantung kepada subsidi kerajaan semata-mata tanpa diberi tunjuk ajar bagaimana untuk hidup berdikari daripada hasil usaha sendiri.

Masalah kemiskinan rakyat Sarawak hanya dapat dikurangkan sekiranya pihak kerajaan dapat membina lebih banyak rumah kos rendah dan mampu milik untuk rakyat yang berpendapatan rendah serta memberi geran tanah kepada penduduk kampung yang sudah lama menetap di kampung mereka. Kerjasama dengan pihak kerajaan untuk mengatasi masalah kemiskinan rakyat Sarawak amat dihargai.


Dalam satu majlis pemimpin PAS bersama rakyat yang diadakan di kampung Tukau Jaya baru-baru ini, seorang wakil penduduk telah menyerahkan dokumen berkenaan dengan masalah tanah mereka kepada pihak kami. Dalam majlis yang sama, seramai 46 penduduk kampung Tukau Jaya telah mengisi borang keahlian PAS dan DHPP (Dewan Himpunan Penyokong PAS). Penyerahan borang diketuai oleh En. Butir kepada Tan Sri Muhamad Haji Mohd Taib yang juga merupakan Timbalan Pengerusi Lajnah Penerangan dan Hubungan Media PAS Pusat disaksi oleh YDP PAS Miri.

Mereka menyatakan kesesalan mereka selama ini kerana segala aduan dan masalah mereka tidak diambil tindakan oleh pihak berkuasa terutama dalam masalah tanah di mana mereka tinggal sekarang. Mereka merayu dan berharap masalah mereka mendapat perhatian dari pihak berkuasa terutama dalam hal-hal yang berkaitan dengan geran tanah tempat kediaman kerana sekiranya dihalau keluar dimana mereka hendak mencari tempat tinggal baru, sedangkan sekarang ini untuk mendapatkan tapak tinggal baru amat sukar terutama dalam kawasan bandaraya Miri.

Mereka juga merayu agar pihak berkuasa memberi mereka geran tanah pada tempat mereka tinggal sekarang. Di samping itu kemudahan asas seperti bekalan air bersih, letrik juga amat diperlukan begitu juga jalan kampung yang teruk perlu diperbaiki dengan segera. Semoga kampung Tukau Jaya dapat diwartakan dan dinaik taraf menjadi sebuah kampung oleh pihak kerajaan.

Jofri Jaraiee
PAS, Sarawak

English version

Population of Tukau Jaya among the poorest in Sarawak

MIRI - According to a statement of the Minister of Welfare, Women and Family Development Datuk Fatimah Abdullah in The Borneo Post recently until now the number of household heads (KIR) registered in e-Kasih is 102.549 people. Sarawak still recorded the highest poverty in Malaysia, Datuk Fatimah Abdullah reveal. She told, until 22 September 2014, the total household heads (KIR) registered in e-Kasih is about 102.549 people. Obviously from the total, 26,335 KIR earning less than RM600 a month and categorized as hardcore poor earning RM920 per month 31.441 KIR are classified as poor and 9,633 individuals likely to fall into the poor category. She added, a total of 35,140 individuals have been omitted from each category for reasons such as their getting better jobs or receiving livelihood aid.

From the facts and statistics disclosed by the Minister of Welfare, Women and Family Development Datuk Fatimah Abdullah clearly showed many Sarawakians living in poverty in Malaysia. Most of these people live in rural areas and also in the interior Sarawak. The cause is no basic facilities and connecting roads inaccessible to sell their products. Similarly, the problems of those who have no shelter, and areas for them to farm.
This is the problems faced by the residents of Tukau Jaya, where now they face the dilemma because the area where they live and where they farm will be taken over by companies who have the interests that will cultivate their land after obtaining provisional leases (PL) from the government. Villagers rely income from agriculture and fishing to meet their daily expenses. They can also be categorized in the poorest group in Sarawak as the average residents work as farmers and fishermen.

According to one resident called Sibutir, life of Tukau Jaya villagers will be affected if the developer or company that gets PL evict them from their homes now. Because they do not have land titles and most of them only depends on income from agriculture and fish catches of course they hope to defend their rights is quite difficult.

They have lived there for more than 50 years ago in which their forefathers explore 'temuda lands' as a place of residence and farming. They also have several times applied and appealed to authorities so that they be given land titles for residential and farming areas, but until now their application does not been given attention by the authorities whereas the company that newly apply easily get the PL from the authorities.

We strongly urge the government to immediately address this problem by giving them land title and their place of cultivation to cover their daily lives. If the government ignores their plight, I'm sure they will also fall into the category of hardcore poor in Sarawak. If the matter cannot be resolved amicably, is certainly Sarawak will continue to champion the poorest countries in Malaysia. Although Sarawak has a lot of natural resources but when the people of Sarawak only depend on government subsidies, and they are not given the opportunity to venture in the field of commercial agriculture then the poor people will continue to live in abject poverty. Only the capitalists and cronies will continue to dominate and possession of land in Sarawak because they are easily obtain the privileges from the authorities.

We urge the state government to be fair to all people in need of land for place of residence and also for their farming by giving them the land titles and give provision and guidance of commercial ways to increase their income. In this way, at least the citizens can be independent when they get the best guidance from the relevant authorities. Do not make citizens dependent on government subsidies alone without being given guidance on how to live independently from his efforts.

Sarawakians poverty can only be reduced if the government can build more low-cost housing and affordable housing for low-income citizens and give land titles to the residents who have long been lived in their village. Cooperation with the government to resolve Sarawakians poverty is greatly appreciated.

In a ceremony the PAS leadership and the people held in the village of Tukau Jaya recently, a representative of the residents had submitted documents in respect with the problems of their land to us. At the same function, a total of 46 village residents of Tukau Jaya fill PAS membership and DHPP (PAS Supporters Congress). Submission led by En. Butir to Tan Sri Muhammad Haji Mohd Taib, who is also the Vice Chairman of Information and PAS Media Relations witnessed by PAS Miri Chief.

They expressed their contrition all this while because all complaints and their problems are not acted upon by the authorities, especially in the matter of land where they live now. They appealed and hope their problems will get the attention from the authorities, especially in terms of their home site because if driven out later where they want to live, while now to get the new site is very difficult to live with house prices are too expensive in Miri city.

They also appealed to the authorities to give them land titles on where they live now. Besides basic amenities such as clean water supply, electricity is also needed as well as bad roads need to be improved immediately. Hopefully Tukau Jaya village can be gazetted and upgraded become a village by the government.

Yours faithfully
Jofri Jaraiee
PAS Sarawak Deputy Commissioner iii cum PAS Miri Chief

Tiada ulasan:

Catat Ulasan