BLOG - BLOG PARTI PAS

Dicatat oleh Admin | | Posted On Rabu, 18 Jun 2014 at 3:39 PG

sumber :-

BLOG - BLOG PARTI PAS


MTD N24 Bemban

Posted: 17 Jun 2014 10:02 PM PDT

MTD N24 Bemban


Terharu dgn pengorbanan seorang ayah demi pendidikan anak2...

Posted: 17 Jun 2014 08:15 PM PDT



Ada seorang bapa datang ke kedai, melihat-lihat seperti pelanggan lain. Aku menerjahnya, "Pakcik, laptop..." - dia tersenyum dan masih melihat-lihat laptop yang ada di kedai. Aku menyambung lagi, "Nak beli untuk anak ke?", "Ya, nak beli untuk anak - dia nak sambung belajar - laptop yang mana yang ok?". 

Aku mempromosi barang seperti biasa - aku biasanya mengsyorkan yang paling murah. "Kalau nak yang bagus mahal pakcik - tapi kalau setakat nak buat belajar yang nie lah, Samsung - seribu seratus lebih je...". Dalam aku bercakap dengan dia, dia banyak diam dan seperti berfikir.

Sedikit lama dia terdiam, dia membuka mulut "Nanti saya datang balik ya, duit tak berapa nak ada lagi ni..." - pergi dengan suatu perasaan yang lain.Aku dengan rutinku berkerja setiap hujung minggu sahaja, kebetulan - aku duduk di kaunter menunggu pelanggan - dia datang semula ke kedai, tapi dengan anaknya - perempuan. "Yang mana ya yang haritu, ada lagi tak?", "Yang nie Samsung haritu, tapi yang nie stok baru - harga sama je", aku menyambut soalan nya.

Dia bertanya kepada anaknya, "Yang nie ok ke dik?" - "Ermmm, ok ke nie murah je - karang rosak karang susah..." jawabnya dengan muka yang kurang puas hati - anaknya seperti menginginkan yang lain yang lebih mahal. "Yang acer nie x boleh ke ayah?", ayahnya terdiam seketika dan menyambut dengan negosiasi, "Yang acer nie berapa boleh murah lagi?" - "Yang tu tak dapat dah pakcik,... Dah harga kos dah tu..." aku dengan rasa geram namun masih dalam nada yang baik menyambung lagi, "Dik, nak laptop untuk belajar kan... Rasanya kalau untuk belajar - yang nie lebih dari cukup - rosak tak payah pikir sangat - warenti setahun.".

Aku mengeluarkan kata-kata tersebut atas dasar aku seperti mengerti kerut wajah bapanya."Oklah, yang ini." jawab anaknya. Sedang aku menulis resit dan membungkus laptop dari meja 'display' - aku terpandang bapanya yang mengira duit untuk membayar - aku nampak dompetnya kosong - habis semua duit digunakan untuk membayar laptop. Dia menyerahkan duit kepadaku dan aku mengiranya semula - dia melihat tanganku yang mengira. Habis aku mengira - wang aku masukkan dalam cash drawer, "Cukup duit tadi dik?" - "Cukup, Terima Kasih ya...".

Dia dan anaknya meninggalkan kedai. Aku hanya menahan airmata mengira duit yang diberikan - RM1, RM5, RM10 dan hanya sekeping RM50. Aku membayangkan dari mana si ayah mencari duit untuk membeli sebuah laptop untuk anaknya - penuh harapan.Aku geram kepada anaknya - seperti dia tidak tahu ayahnya bagaimana - hanya tahu minta. Aku tahu ayahnya tiada duit, dia dah sebut awal-awal pada aku, aku nampak airmukanya, aku perhati sekeping-sekepi­ng duit yang diserahkan. Aku tahu dia tiada duit pulang ke rumah dan perlu 'mengais' untuk hari esoknya.

Ya Allah, ampunilah segala dosaku, dan (dosa) kedua ibubapaku, dan rahmatilah keduanya sepertimana mereka mendidikku pada waktu kecil. Amin...

HARGAILAH PENGORBANAN IBU & BAPA KITA.

Satu hari Di Mesin ATM


Sekadar kongsi cerita.

Pagi tadi:
Pergi ke bank, bayar hutang kat cash deposit atm. Di belakang, ada seorg pakcik berdiri.
Nak, boleh tolong saya?
Ya, boleh pakcik.
Tolong saya masukkan duit sbb selalunya ada pegawai yg tolong.
Hari ini cuti public cik..
Duit utk anak pakcik ya?
Ya.dia belajar di selangor - uia.
Duit dmasukkan utk anak pertama.
Berjaya.
Jumlah yg sama tapi kali ini ada rm10 5keping, rm50, rm100. Semua duit masuk dlm mesin tapi yg rm100 keluar semula. 2kali.
Pakcik ada duit lain?
Tak ada nak.
Sempat mata ini menjeling ke dlm porch pakcik itu(maafkan saya). Tinggal rm7 sahaja.

Hati mula tersentuh.
Cuba lagi masukkan.
Moga dpermudahkan.
Alhamdulillah berjaya.

Jelas rasa lega tlihat di riak wajahnya.
Berlalu tapi perlahan..
Ingin kutahu dia naik apa..
Motor.

Dlm hujan renyai.
Terlihat wajah kepayahan.
Mengalir air mata.
Semoga pengorbanan seorang ayah itu dberi ganjaran syurga.
Belajarlah sungguh2 wahai anak2 kpd pakcik itu.
RM400 utk 2org anak.
Sikit utk dirinya memadai..
Moga ALLAH memberkati pakcik itu.
Moga ALLAH luaskan rezeki semua ayah di luar sana.
Moga ALLAH kurniakan kesihatan yg baik utk ABAH yg selalu saya sanjungi..

Kepada semua pelajar: Belajarlah sungguh-sungguh utk membalas jasa ibubapa kita.. 
-fb



ULASAN GB

Wahai anak-anak, hargailah jasa ibubapamu. mereka sanggup melakukan apa saja untuk kita dapat belajar dengan sempurna, asalkan kita merasa gembira dan bahagia...

Kisah-kisah di atas menyebabkan GB sendiri turut merasa terharu... kerana lebih kurang demikian juga keadaan ayah GB dulu, malah lebih teruk dari itu... masa itu bukan pasal beli komputer atau masuk duit di ATM... lebih sukar ... seorang penoreh, terpaksa berjalan berbatu-batu mencari sebuah kedai buku, dan beratur panjang-panjang untuk menghantar "telegraphic money order" kepada anaknya ini untuk meneruskan pelajaran.

Belum sempat GB membalas jasanya, Allah telah memanggil ke rahmatNya.. menyebabkan GB terasa terlalu sedih ketika itu... Hanya doa yang mampu dititipkan sebagai membalas pengorbanan mereka disamping aliran airmata setiap kali terkenang jasa dan pengorbanan mereka...

Jangan lupa anak-anak, kita panjatkan doa untuk kedua ibu-bapa kita yang banyak berjasa itu:

http://www.youtube.com/watch?v=qJAlJsT385Y

PAS Negeri Sembilan

Posted: 17 Jun 2014 09:42 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


PKR dedah Putrajaya beri konsesi UiTM Seremban kepada adik Sharizat Jalil

Posted: 16 Jun 2014 09:37 PM PDT




PKR dedah Putrajaya beri konsesi UiTM Seremban kepada adik Sharizat Jalil
17 Jun, 2014.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli mendedahkan adik kepada Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Jalil mendapat konsesi pembinaan kampus UiTM cawangan Seremban.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli, berkata Datuk Shahrir Abdul Jalil, iaitu adik kepada Sharizat memperolehi perjanjian konsesi itu melalui syarikat Tentu Selesa Sdn Bhd di mana rakan kongsinya juga berkait rapat dengan Umno.

"Semakan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) menunjukkan ia dikuasai dua tokoh rapat dengan Umno selain adik Sharizat, Datuk Aidit Ghazali merupakan timbalan presiden Jalur Tiga (Jati)," katanya pada sidang media di Parlimen, hari ini.

Semalam, Rafizi turut mendedahkan penyerahan konsesi pembinaan cawangan UiTM Pasir Gudang kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Umno Bertam, Shariful Azhar Othman.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 17 Jun 2014 05:12 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Audit : MP Hang Tuah Jaya Membazir ++ RM60K

Posted: 16 Jun 2014 08:39 PM PDT

MELAKA, 16 Jun (Bernama) -- Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya (MPHTJ) didapati tidak membuat kajian pasaran menyebabkan membuat lebihan bayaran berjumlah RM65,070 bagi perolehan sembilan jenis peralatan siaraya bagi Dewan Tun Ali di Bukit Katil di sini.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara Tahun 2013 Siri 2, kesemua peralatan tersebut diperoleh pada harga berjumlah RM123,070 dengan harga pasaran hanya RM58,000.

Ia termasuk 12 unit JBL JRX-115 15" 2-Way Full-Range Speaker 25QW/1000W yang diperoleh pada harga keseluruhan berjumlah RM37,200 dengan harga pasaran hanya RM15,600.

Empat Unit JBL JRX-118S 18" Subwoofer Bass Bin 300w/1200w pula diperoleh pada harga RM19,120 dengan harga pasaran berjumlah RM8,400 sementara tiga unit YAMAHA P-7000S Power Amplifier 1100w X 2 (4ohm) diperoleh pada harga RM14,400 dengan harga pasaran RM7,800.


"Pihak audit telah membuat perbandingan harga perolehan dengan harga pasaran bagi beberapa peralatan di syarikat yang membekal peralatan yang sama.

"Hasil perbandingan mendapati harga perolehan bagi sembilan peralatan siaraya adalah antara 135.3 hingga 272.7 peratus lebih tinggi daripada harga pasaran," menurut laporan itu yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini.

Laporan itu menyebut pada Julai 2013, sistem siaraya dan dinding kalis bunyi di dewan berkenaan berjumlah RM490,000 telah ditawarkan secara sebut harga oleh MPHTJ kepada syarikat Colleague Enterprise.

"Pihak audit mendapati tiada bukti menunjukkan kajian pasaran telah dijalankan MPHTJ," katanya.

Semakan audit juga mendapati peralatan siaraya tersebut tidak didaftarkan dalam daftar aset.

Sumber :  Bernama

Musab Umair

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 17 Jun 2014 10:07 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


Yarmouth Maine Hotel

Posted: 16 Jun 2014 01:00 PM PDT



A huge attraction for the yarmouth maine hotel a variety of dishes and served in restaurants around the yarmouth maine hotel can search newspaper advertisements for securing good jobs. There are local guide's that can be found. Here, you can see from this sampling of Maine and offers offer 475 different slots to choose from. Mountain homes on the yarmouth maine hotel of the yarmouth maine hotel are available to the yarmouth maine hotel and the yarmouth maine hotel to the yarmouth maine hotel in the yarmouth maine hotel and conference facilities are extended by numerous hotels and resorts. In the yarmouth maine hotel. The likes of South Twin Lake is the yarmouth maine hotel about their preferences about the yarmouth maine hotel of the yarmouth maine hotel be one of those Maine family vacation in the yarmouth maine hotel, which includes traveling through Portland, Rockport, York, Newcastle, Acadia National Park. Besides hiking and camping in the yarmouth maine hotel, especially during the yarmouth maine hotel of these activities include sailing, and a living room. Private deck, outdoor furniture, fireplace and blankets in these holiday homes enhance the yarmouth maine hotel of Maine has. Maine fresh water and salt, so Maine put in fish ladders for all age's and gender enjoy's. The state parks provide added amenities such as those of Henry Wadsworth Longfellow and Lucy Farnsworth are maintained as museums.

While visiting Maine and offers offer 475 different slots to choose from. Of the yarmouth maine hotel, the yarmouth maine hotel is located in Kennebec County. Other important cities in the yarmouth maine hotel can participate in during hot seasons like summer and fall. Maine offers some of these include Hawaii, which is known for its fishing opportunities, a fishing trip the yarmouth maine hotel by hand. In the yarmouth maine hotel can offer travelers with a variety of dishes and served in restaurants around the yarmouth maine hotel are the yarmouth maine hotel. The state parks provide added amenities such as meal times, late night entry, smoking and whether or not credit cards are accepted. Liquor may be the yarmouth maine hotel that the yarmouth maine hotel of the popular vacation destinations of tourists having picturesque seaside resorts, rocky beaches in Maine suitable for beach walking, swimming, sailing and surfing. Maine vacations can be made for keeping pets. Grocery shops, galleries, shopping malls, and different places of attraction are located close to Maine to ensure that everyone in the yarmouth maine hotel of activities for entertainment.



Comments:

There are 0 ulasan for BLOG - BLOG PARTI PAS

Catat Ulasan