Rabu, 26 Mac 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 25 Mar 2014 07:23 PM PDT

N.27 - PAS DUN Sura


Selamat Menyambut Hari Polis Ke-207 Daripada ADUN Sura

Posted: 25 Mar 2014 07:46 AM PDT

DUNGUN, 25 Mac 2014 - "Selamat menyambut Hari Polis ke-207 kepada seluruh warga polis, dengan sambutan ulangtahun ini diharap pihak keselamatan khususnya polis dapat mempamirkan komitmen profesional tugasan tanpa dibayangi tangan-tangan yang cuba untuk mencabuli undang-undang di sebalik topeng kuasa", ucapan sempena Hari Polis oleh ADUN Sura, Y.B. Haji Wan Hapandi Wan Nik.
Sementara itu, siang tadi, ADUN Sura, Y.B. Haji Wan Hapandi Wan Nik menyampaikan sumbangan kek kepada warga polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dungun sebagai simbolik penghargaan di atas komitmen tugas yang telah dijalankan dalam mengawal keselamatan penduduk khususnya di DUN Sura dan di daerah Dungun amnya.

Jasindaily Online

Posted: 25 Mar 2014 09:16 AM PDT

Jasindaily Online


PAS KECAM KEKEJAMAN KUDETA MESIR

Posted: 24 Mar 2014 08:25 PM PDT


Parti Islam SeMalaysia (PAS) mengecam dengan sekeras-kerasnya keputusan sebuah mahkamah Mesir yang menjatuhkan hukuman mati ke atas 529 ahli-ahli Ikhwanul Muslimin termasuklah terhadap Mursyid Am Ikhwan Dr Mohammad Badie atas pelbagai tuduhan yang di reka cipta. Ini dilihat sebagai salah satu tindakan mendadak secara keras ke atas pergerakan Ikhwanul Muslimin.

Kes ini melibatkan perbicaraan paling pantas dalam sejarah kehakiman moden dengan skala tertuduh sebegitu ramai bagi pertuduhan bunuh. Apa yang berlaku menunjukkan tatacara perbicaraan mahkamah dan peraturan undang-undang tidak dipatuhi.Kami menggesa agar demokrasi dan keamanan dipulihkan dengan menarik balik pengharaman Ikhwan Muslimin, sebuah organisasi politik yang telah mendokong dan menyertai piliharanya dalam sistem demokrasi di Mesir.

Kami menggesa badan kerjasama antarabangsa seperti PBB, Liga Arab dan OIC mencontohi tindakan Afrika yang menggantung keahlian Mesir sebagai anggota kesatuan Afrika kerana menceroboh demokrasi dan secara jelas membunuh rakyatnya sendiri.

PAS mengutuk perancangan terlaknat ini. Walaupun berlainan geografi, namun kita tetap bersolidariti dengan saudara-saudara seangkatan kita di Mesir. Inilah realiti cabaran kita, gerakan Islam akhirnya pasti menjadi sasaran utama golongan pengkhianat.

Insiden ini jika tidak ditangani dengan sewajarnya boleh berkembang menjadi krisis yang lebih besar dan berterusan termasuk ke peringkat antarabangsa kerana Terusan Suez di Mesir merupakan antara laluan utama perkapalan dunia. Jika krisis dalaman yang boleh mengganggu perjalanan kapal sudah tentu keperluan utama seperti makanan dan minyak akan tersekat dan memberikan impak terhdap pasaran dunia.

Abdul Hadi Awang
Presiden
Parti Islam SeMalaysia (PAS)
25 Mac 2014

KENYATAAN MEDIA MH370

Posted: 24 Mar 2014 08:21 PM PDT


Kuala Lumpur: Pemuda PAS Malaysia melahirkan rasa simpati dan sedih ekoran daripada pengumuman yang dibuat oleh Perdana Menteri semalam.

Data-data AAIB dan Inmarsat United Kingdom yang diperoleh dan dianalisis sukar untuk diungkapkan. Melihat kepada geografi terpencil Selatan Lautan Hindi dan iklim bergelora menunjukkan operasi SAR semakin merumitkan.

Namun begitu, kami tetap memberikan sokongan kepada semua pihak yang terlibat dalam meneruskan operasi ini.

Malah, kami berharap agar pihak Kementerian Pengangkutan dan MAS segera mengesahkan dan memaklumkan secara terperinci beberapa objek yang telah dikesan oleh Satelit Perancis dan pesawat SAR Australia di kawasan terbabit pada 23 dan 24 Mac lalu.

Kami turut mengucapkan takziah khususnya kepada Datuk Ahmad Jauhari Yahya, Ketua Pegawai Eksekutif MAS dan seluruh waris mangsa pesawat MH370. Didoakan agar usaha-usaha yang dijalankan selepas ini dipermudahkan oleh Allah SWT. 

Zaharudin Muhammad
Ketua Lajnah Penerangan
Dewan Pemuda PAS Malaysia.

KENYATAAN MEDIA KECAM KEKEJAMAN TALIBARUT YAHUDI ( KUDETA MESIR)

Posted: 24 Mar 2014 08:19 PM PDT

MENGUTUK HUKUMAN MATI MURSYIDUL AM IKHWAN MUSLIMIN SERTA 528 AKTIVIS OLEH MAHKAMAH TENTERA MESIR
(25 Mac 2014) 

Lajnah Antarabangsa Pemuda PAS Malaysia (LA PPM) mengecam keputusan mahkamah Jenayah pihak Tentera Mesir yang menjatuhkan hukuman mati ke atas Musyidul Am Ikhwan Muslimin, Prof Dr Mohd Badie, Dr Saadu Katatni Presiden Parti Kebebasan dan Keadilan yang juga bekas Speaker Mesir bersama 528 orang aktivis Ikhwan Muslimin yang lain.

LA PPM menganggap keputusan tersebut adalah kemuncak kezaliman Jeneral Abdul Fattah As Sisi setelah melakukan kudeta ke atas kerajaan rasmi Mesir pimpinan Presiden Dr Mohamad Morsi dua tahun lalu serta tragedi penyembelihan rakyat di Medan Rabiah yang mengorbankan lebih 3,000 orang syuhada'.


Apa yang mengecewakan dunia adalah bagaimana keadilan yang sepatutnya ditonjolkan oleh mahkamah Mesir dicemari dengan keputusan yang berat sebelah dan tidak rasional. Lebih dari itu, dunia digemparkan apabila ketika proses mahkamah baru sahaja bermula minggu lalu dengan barisan pembelaan di bawah ancaman pihak polis walaupun ketika prosiding sedang berjalan, di mana salah seorang peguambela tiba-tiba dimasukkan ke dalam senarai tertuduh dan dijatuhkan hukuman mati yang sama.

Rejim Abdul Fattah as Sisi membuktikan beliau adalah diktator kuku besi mewarisi kezaliman Firaun di bumi tersebut. Beliau juga berjaya membuktikan kesetiaan beliau terhadap rejim haram Israel dan menjadi boneka Amerika Syarikat. 

LA PPM merasa kesal kerana kerajaan negara Islam- Arab mendiamkan diri membiarkan kezaliman didepan mata tanpa bantahan dan kecaman antarabangsa. Arab Saudi, UAE, Kuwait, Jordan dan lain-lain malah bersekongkol dengan rejim kudeta Mesir serta mempunyai sentimen kebencian mendalam yang sama terhadap Ikhwan Muslimin.

LA PPM menegaskan, menghukum mati pemimpin Ikhwan Muslimin tidak akan mematikan perjuangan rakyat Mesir dalam menuntut keadilan. Bahkan, rakyat akan semakin bersemarak berjihad menentang kezaliman Abdul Fattah. Mungkin, keputusan penghakiman ini juga menandakan rejim kudeta As Sisi bakal menemui pengakhirannya.

LA PPM mendesak kerajaan Malaysia mengutuk keputusan ini. Kerajaan juga wajar memutuskan hubungan diplomatik dengan Mesir serta mendesak negara-negara OIC bertindak tegas ke atas Mesir. Kezaliman rejim As Sisi perlu dihentikan dengan tindakan tegas dan berani pemimpin-pemimpin negara Islam.

Apa yang berlaku ke atas Syeikh Dr Badi' dan seluruh mangsa kezaliman ini, mengulangi episod kesyahidan Syeikh Said Qutub yang berakhir di tali gantung pada tahun 1960an. Syahidnya Said Qutb melahirkan ribuan lagi para ulama' dan mujahid bangkit membela Islam di bumi tersebut sehingga sekarang.

Buat Syeikh Dr Badi', kesyahidan beliau bakal melengkapkan perjuangan murni beliau memimpin Ikhwan selama ini. Keikhlasan beliau dibalas dengan ganjaran syahid di sisi Allah, Insyaallah.

DR RAJA AHMAD AL HISS
Pengerusi Lajnah Antarabangsa
Pemuda PAS Malaysia

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 25 Mar 2014 09:02 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


Ramalan Sains Vs ramalan Nujum Tikar Terbang

Posted: 25 Mar 2014 08:23 AM PDT

Ucapan Takziah kepada keluarga nahas pesawat MH370. Semoga mereka bersabar dan redha dengan kehilangan ahli kelurga tersayang. 
Diucapkan ribuan terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan ditujukan kepada anggota SAR.



 Kaedah 'kesan Doppler' diguna untuk tentukan kedudukan terakhir MH370

Malaysian Insider/Yahoo News/admin

  Kedudukan terakhir pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang, dikenal pasti melalui
penggunaan "Kesan Doppler" oleh Air Accident Investigation Branch (AAIB) United Kingdom dan Satelit Inmarsat.

" Kesan Doppler " ini dipelajari oleh pelajar aliran sains di tingkatan 4 dan 5 KBSM apabila membincangkan tajuk gelombang dalam mata pelajaran fizik.

Berdasarkan pergerakan relatif ini, frekuensi yang diterima dan dipancarkan akan berbeza daripada nilai normalnya, sama seperti bunyi sebuah kereta berubah apabila ia semakin dekat dan berlalu.Ini dikenali sebagai "Kesan Doppler".

Kaedah Inmarsat itu membuat analisis tentang perbezaan antara frekuensi yang dijangka diterima stesen bumi dengan frekuensi sebenar yang diukur dan perbezaan yang wujud adalah hasil daripada kesan Doppler, yang dikenali sebagai "Burst Frequency Offset".

 "Burst Frequency Offset" berubah mengikut lokasi pesawat terbabit dalam arca yang berkemungkinan menjadi tempatnya berada, arah pergerakan dan kelajuannya.

Pada peringkat itu, lokasi pesawat berkenaan dan satelit, telah dikenal pasti, maka oleh itu, perkiraan bolehlah dibuat tentang ciri-ciri sistem pesawat terbabit, satelit dan stesen bumi.

 Ikuti perbincangan terperinci di bawah

Why and how did MH370 end up in the Indian Ocean?


The Doppler effect helped investigators pinpoint flight MH370 to the southern Indian Ocean but they are still puzzled about the reasons that sent the lost Malaysia Airlines jet the opposite way from its intended destination – Beijing.

Why did the Boeing 777-200ER (9M-MRO) carrying 239 people end up in the Indian Ocean? How did the wide-body passenger jet turn from a routine red-eye flight into an "unprecedented aviation mystery"? And, who did it?

These are the questions uppermost on the minds of investigators and families of the 239 people on board flight MH370 that flew from Kuala Lumpur to Beijing in the early hours of March 8 but ended up lost within an hour of its six-hour flight.

After 17 days and a multinational hunt that began in the South China Sea, in-depth communication satellite data from British investigators and debris spotted by American, Chinese and French satellites finally zeroed in on MH370's last position – the southern part of the Indian Ocean.

The why and how about MH370 ended up in the remote rough seas will only be known once investigators get to fish the black box of the Malaysian jet that is registered as 9M-MRO.

Until then, the race to trace its route after vanishing off Malaysia's east coast city of Kota Baru to the Indian Ocean has become an amazing story by itself.

Reuters reported that British satellite provider Inmarsat used a wave phenomenon discovered in the 19th century to analyse the seven pings its satellite picked up from the Malaysia Airlines jet to determine its final destination.

The new findings led Prime Minister Datuk Seri Najib Razak to conclude last night that the 11-year-old jet crashed thousands of kilometres away in the southern Indian Ocean, killing all 239 people on board.

The pings, automatically transmitted every hour from the aircraft after the rest of its communications systems had stopped, indicated it continued flying for hours after it disappeared from its flight path from Kuala Lumpur to Beijing.

From the time the signals took to reach the satellite and the angle of elevation, Inmarsat was able to provide two arcs, one north and one south that the aircraft could have taken.

Inmarsat's scientists then interrogated the faint pings using a technique based on the Doppler effect, which describes how a wave changes frequency relative to the movement of an observer, in this case the satellite, a spokesman said.

Britain's Air Accidents Investigation Branch was also involved in the analysis.

The Doppler effect is why the sound of a police car siren changes as it approaches and then overtakes an observer.

"We then took the data we had from the aircraft and plotted it against the two tracks, and it came out as following the southern track," Jonathan Sinnatt, head of corporate communications at Inmarsat, was quoted as saying by Reuters.

The company then compared its theoretical flight path with data received from Boeing 777s it knew had flown the same route, he said, and it matched exactly.

The findings were passed to another satellite company to check, he said, before being released to investigators yesterday.

The paucity of data – only faint pings received by a single satellite every hour or so – meant techniques like triangulation using a number of satellites or GPS (Global Positioning System) could not be used to determine the aircraft's flight path.

Keeping track

Stephen Wood, CEO of All Source Analysis, a satellite analytic firm, said it seemed that the investigators had narrowed down the area substantially.

"But it's still a big area that they have to search," he said.

The incident is likely to spur a review of aviation rules, especially related to communications equipment and the ability to turn off a plane's transponder, he added.

But it is too early to say what that would entail because it remains unknown what caused the plane to divert from its original course.

"This type of incident will cause everyone who flies airplanes commercially with passengers to be really pressed for a whole new line of ways to keep track of their precious cargo," said Wood, a former American intelligence officer who headed the analysis unit of DigitalGlobe Inc, a satellite imagery firm, until July 2013.

Inmarsat said for a relatively low cost, its satellites could keep tabs on flights and provide the data exchanged between the air and the ground to help organise routes to save time and fuel.

Its systems, which are widely used in shipping, have been embedded into surveillance and communications technologies that allow air traffic controllers to build up a picture of where aircraft are, and to better manage routes.

"If you have that (...) capability you get a preferred routing at the right altitude that makes your aircraft more fuel efficient, but if you don't have it you have to fly lower and get less priority in air-traffic control," he said.

The system is used in planes in the North Atlantic, Inmarsat's vice-president for aeronautics, David Coiley, told Reuters earlier this month, but it is not commonly used in all parts of the world.

Sinnatt said yesterday that such a facility would cost about US$10 (RM33) per flight.

"It is something we have been pushing the industry to do because it significantly adds to safety," he said. Other satellite providers are also developing tracking systems. – March 25, 2014.

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 25 Mar 2014 07:34 AM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan