Jumaat, 18 Januari 2013

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 17 Jan 2013 03:30 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


TAHNIAH 'PAK JANGGUT"!

Posted: 17 Jan 2013 02:21 AM PST

PUTRAJAYA: Lima orang Hakim Mahkamah Persekutuan hari ini sebulat suara menolak rayuan Utusan Malaysia ke atas keputusan Mahkamah Rayuan sebelum ini yang memihak kepada anggota Parlimen Shah Alam, Haji Khalid Samad.

Dalam keputusannya hari ini Mahkamah Persekutuan memutuskan tidak memberikan kebenaran kepada pihak Utusan untuk merayu sekaligus keputusan Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Tinggi sebelum ini dikekalkan.

Mahkamah juga memerintahkan Utusan membayar kos sebanyak RM10,000-00.

Lima orang Hakim yang bersidang di dalam rayuan hari ini adaalah Hakim Tan Sri Richard Malanjun, Hakim Datuk Bentara Luar Datuk Haji Hashim Bin Datuk Hj. Yusoff, Hakim Datuk Ahmad Bin Hj Maarof, Hakim Datuk Hasan bin Lah dan Hakim Datuk Jeffery Tan Kok Wha.
Mahkamah Rayuan pada 24 Mei 2012 telah menolak dengan kos rayuan Utusan Malaysia ke atas keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang memerintahkan Utusan membayar gantirugi RM60,000-00 kepada Ahli Parlimen Shah Alam itu.

Pada 21 November 2011 Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Tuan Prasad Sandhosham Abraham telah memutuskan bahawa artikel di muka hadapan Utusan Malaysia bertarikh 10/9/2009 bertajuk ""ZULKIFLI BIDAS 'PAK JANGGUT' " adalah memfitnah ke atas YB Khalid Samad.

Antara lain artikel tersebut menulis:
"Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin membidas individu yang digelarnya 'Pak Janggut' yang sanggup memutar belit ayat-ayat al-Quran untuk mempertahankan pembinaan kuil Hindu di Seskyen 23, Shah Alam yang menimbulkan rasa tidak puas hati penduduk di kawasan itu.

Menurutnya, 'Pak Janggut' turut menyalahkan umat Islam di Seksyen 23 kerana tidak bersikap adil dalam membantah pembinaan kuil di kawasan kediaman mereka.

"Yang paling pelik, 'Pak Janggut' ini sanggup memutar belit ayat al-Quran untuk mempertahankan pembinaan kuil,"katanya."
Untuk rekod, pada tahun 2010 Khalid Samad telah memfailkan Writ Saman ke atas Utusan melalui Tetuan Mohamed Hanipa & Associates atas dakwaan artikel Utusan tersebut telah memfitnah beliau.
Mahkamah Tinggi memutuskan perkataan 'Pak Janggut' di artikel tersebut adalah merujuk kepada Khalid Samad kerana sebelum artikel tersebut diterbitkan Khalid Samad ada menulis surat kepada penduduk seksyen 23 Shah Alam supaya mereka berlaku adil walaupun ke atas orang bukan Islam dalam isu penempatan semula kuil hindu dari Seksyen 19 ke Seksyen 23 Shah Alam.
Utusan telah memfailkan rayuan ke atas keputusan Hakim tersebut di mana rayuan tersebut telah didengar di Mahkamah Rayuaan.

Di Mahkamah Rayuan, Mahkamah telah membenarkan permohonan Notis Usul yang difailkan oleh peguam Khalid Samad bagi membatalkan rayuan Utusan atas alasan Notis Rayuan tersebut cacat kerana pihak Utusan telah gagal mendapatkan kebenaran Mahkamah Rayuan terlebih dahulu sebelum memfailkan rayuan mereka.

Sekaligus rayuan tersebut adalah bercanggah dengan seksyen 68 (1) (a) Akta Mahkamah Kehakiman 1964 yang memperuntukkan bahawa sebarang rayuan yang kurang dari RM 250,000-00 wajib mendapatkan kebenaran Mahkamah terlebih dahulu.

Mahkamah Rayuan juga memerintahkan Utusan membayar kos sebanyak RM10,000-00 kepada Khalid Samad.
Dengan penolakkan rayuan Utusan oleh Mahkamah Persekutuan hari ini maka usaha Utusan untuk merayu ke atas keputusan yang memihak kepada Khalid Samad berakhir.
Pada pendengaran rayuan hari ini , Khalid Samad diwakili oleh Cik Azhana binti Khairudin dari Tetuan Mohamed Hanipa & Associates manakala Utusan diwakili oleh Encik Mohana Kumar dari Tetuan Shafiee Mohan.
Menurut peguam Hanipa Maidin, Khalid akan memfailkan Notis Taksiran Kos di Mahkamah Tinggi dalam masa terdekat bagi menuntut segala kos perbicaraan di Mahkamah Tinggi yang perlu dibayar oleh Utusan ke atas Khalid.

HALAL DI WP, HARAM DI SELANGOR ! MUFTI UMNO NAPA TAK TEGUR !

Posted: 16 Jan 2013 07:52 PM PST

Komen teman : Kalau ikut kenyataan Tan Sri Nazri Aziz di bawah bermaksud guna perkataan Allah oleh bukan Islam kat WP(Wilayah Persekutuan) boleh(kira halal) tapi guna perkataan Allah di Selangor tak boleh (Haram). Sebelum ni ASB (Amanah Saham) diharamkan di Selangor tapi Halal(dibenarkan) di Wilayah Persekutuan.
Adakan sebab surat ini Tan Sri Nazri buat kenyataan songsang ?

Bila bukti surat membenarkan penggunaan perkataan Allah di Sabah/Serawak barulah BN mengelabah dan kenyataan pun berubah.

Kata Nazri Aziz: Bukan Islam di Wilayah Persekutuan, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak boleh menggunakan kalimah Allah.
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/1/19/nation/5497328&sec=nation


Masyarakat bukan Islam di tiga negeri dan Wilayah Persekutuan kini boleh menggunakan kalimah "Allah", kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz Minggu lalu, beliau berkata kerajaan membenarkan penggunaan kalimah "Allah" oleh masyarakat Kristian di Sabah dan Sarawak untuk merujuk Tuhan dalam bahasa kebangsaan.

Dengan itu mereka di Pulau Pinang dan Wilayah-wilayah Persekutuan juga boleh menggunakan kalimah "Allah" yang menjadi kontroversi sekarang.

Pendirian itu difahamkan berkaitan dengan Enakmen Agama Bukan Islam (Kawalan Pengembangan di Kalangan Orang Islam) 1988.

Apa agak-agak komen orang Umno bila pemimpin mereka kata Kalimah Allah boleh guna pula di Semenanjung ,minggu lepas kata hanya di Sabah dan Sarawak?Bila pemimpin Umno kata boleh guna adakah mereka juga peliwat agama seperti yang dituduh kepada pemimpin Pas?Inilah sikap 'double standard' sekejap boleh sekejap tak boleh.

Nampak macam Umno saja yang boleh tentukan perkataan 'Allah' itu boleh guna dan tak boleh guna di kalangan orang bukan Islam tapi kalau pemimpin Pas kata perkataan 'Allah' boleh guna untuk orang bukan Islam mereka dituduh sebagai penjual agama, Pas dah liberal tak ekstrem lagi dalam hal hal agama, pelacur agama tapi kalau libatkan pemimpin Umno buat apa, keputusan apa pun tak pa tak ada tentangan macam lembu kena cucuk hidung mereka tak berani bersuara.Akan adakah orang Umno nak demontrasi kecam Datuk Mohamed Nazri bila Datuk Nazri kata kalimah 'Allah' boleh guna di Semenanjung pulak oleh orang yang beragama Kristian?

DR HJ HAMDAN BIN MOHAMED KHALIB

Posted: 17 Jan 2013 01:46 PM PST

DR HJ HAMDAN BIN MOHAMED KHALIB


FW:

Posted: 16 Jan 2013 09:42 PM PST

DUN Lembah Jaya

Posted: 17 Jan 2013 11:24 AM PST

DUN Lembah Jaya


Rakyat Tekad Pertahan Selangor Di Bawah Pakatan Rakyat

Posted: 16 Jan 2013 08:35 PM PST



Pilihanraya Umum Ke 13 (PRU13) masih menjadi tanda tanya tarikh bakal diadakan, namun apa yang pasti ianya akan berlaku tidak lama lagi. Ramai individu di pihak Barisan Nasional (BN) tampil memberikan khidmat yang terbaik untuk rakyat terutama negeri Selangor. Terbaru YAB Perdana Menteri, Dato' Sri Najib Tun Abdul Razak mengaku dalam suratnya kepada rakyat Selangor pelbagai kesilapan yang dilakukan semasa era pemerintahan BN di Selangor. Namun bagi majoriti rakyat yang bijak menilai sekarang tidak mungkin akan kembali terpedaya dengan helah mereka (BN). Bandingkan sahaja laporan ekonomi negeri Selangor di era mereka dan Pakatan Rakyat, serta bandingkan dengan negeri-negeri yang masih di perintah oleh mereka.

Di Ampang, sebanyak lebih 50 pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) kaum Cina telah mengadakan satu majlis makan malam pada 15 Januari lalu bersama wakil-wakil Rakyat dari Pakatan Rakyat. Antara yang hadir Ahli Parlimen Ampang YB Puan Hjh Zuraida Kamarudin, ADN Teratai, YB Jenice Lee Ying Ha, ADN Lembah Jaya YB Khasim Abd Aziz dan ramai lagi pemimpin di lain-lain peringkat. Sambutan mereka terhadap perjuangan PR amat menggalakkan dan mereka berazam untuk memberikan kerjasama sebaik mungkin dalam menjayakan setiap agenda demi keadilan untuk rakyat.

Batu Gajah Mari

Posted: 17 Jan 2013 11:21 AM PST

Batu Gajah Mari


Ada pihak cuba gagalkan ceramah Ariff Sabri dan Siti Aishah Ahad ini!

Posted: 17 Jan 2013 07:09 AM PST

Aku dimaklumkan oleh PAS Batu Gajah bahawa mendapat surat daripada pihak Polis untuk membatalkan ceramah Pakatan Rakyat di Kg Pisang Ahad ini!

Namun pihak kami sudah berjumpa dengan pihak oleh berbincang tentang hal ini dan Polis bersetuju untuk membenarkan meneruskan program ini.

Haisshh.. kenapa depa takut? hahaha.. X cukup2 ke kt TV tu?

Apa2 pun jangan lupa hadir beramai ramai Ahad ini!

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 17 Jan 2013 11:15 AM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


HKR112: Kehadiran 500,000 amaran akhir kepada BN

Posted: 16 Jan 2013 07:47 PM PST



KUALA LUMPUR: Sekretariat Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR112) menegaskan kehadiran 500,000 ke himpunan Sabtu lalu merupakan amaran akhir rakyat kepada kerajaan BN.

Pengerusi HKR, Mohamad Sabu berkata, himpunan tersebut jelas menggambarkan amaran rakyat agar kerajaan menjalankan Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 dengan telus.

"Himpunan baru-baru ini merupakan amaran kepada BN agar melakukan pilihan raya dengan telus dan adil.

"Kalau berlaku penipuan, rakyat akan keluar ke jalan raya lagi untuk humban mereka," kata beliau dalam sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut hari ini. (Gambar atas)
Mohamad juga berkata, pihaknya sudah membuktikan bahawa mereka memberikan kerjasama kepada pihak polis dan bersedia untuk terus bekerjasama dengan pihak keselamatan.

"Pihak sekretariat beri kerjasama sebelum, semasa dan selepas himpunan ini pun kita akan terus bekerjasama dengan polis," katanya sambil merakamkan ucapan penghargaan kepada Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dan semua pihak yang terlibat menjayakan HKR.

Menjawab tuduhan sesetengah pihak bahawa HKR bertujuan menggulingkan kerajaan, beliau berkata perkara itu akan dilakukan dalam PRU ke-13.

"Ya, memang kita mahu menggulingkan kerajaan. Kita akan gulingkan kerajaan melalui peti undi dalam PRU ke-13," katanya.

HKR berjaya membuat kutipan derma dari rakyat berjumlah RM268,802.10.

Wang itu  akan digunakan bagi menampung perbelanjaan HKR yang telah dianjurkan di seluruh negara.

"Dengan ini saya merayu orang ramai agar terus menghulurkan sumbangan kepada kami ke akaun "Tabung Impian Rakyat Malaysia" Maybank 562106235615," katanya.

Asal Bukan Dali muncul di Pengkalan Chepa

Posted: 16 Jan 2013 07:46 PM PST

PENGKALAN CHEPA: Kalau sebelum ini kita sering melihat perkataan ABU (Asal Bukan Umno), namun sekarang muncul pula ABD (Asal Bukan Dali).

Perkataan ABD ada yang dicetak pada baju t-shirt. Selain itu ada juga sepanduk yang ditulis perkataan tersebut.

Segalanya bermula 5 Januari lalu apabila lebih 50 ahli Umno daripada 23 cawangan di bahagian Pengkalan Chepa berhimpun di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra menuntut Ketua Bahagian, Datuk Dali Hussin meletak jawatan.

Turut berhimpun anggota jawatankuasa Umno bahagian berkenaan dan ketua-ketua cawangan.

Ekoran tersebar pergolakan dalaman yang semakin parah itu, Umno Pengkalan Chepa cuba pula "menyerang" PAS dengan mendakwa ada bekas muslimat PAS menyertai Umno kerana kecewa tidak mendapat apa-apa bantuan.

Beberapa nama disiarkan media baru-baru ini kononnya menyertai Umno termasuk Che Semah Che Yah, 57 dan Aminah Mahmood, 57. Mereka dikatakan menyertai Kursus Kepemimpinan dan Pembangunan Insan Wanita Pengkalan Chepa.

Ketua Penerangan PAS Pengkalan Chepa, Mohd Azmi Nor (gambar) berkata, tidak ada penyokong PAS yang hadir pada program berkenaan.

Malah katanya, orang yang mengaku sebagai penyokong PAS seperti disiarkan media baru-baru ini didapati bukan ahli atau penyokong PAS.

"PAS cawangan di sini tidak kenal makcik terbabit yang kononnya mendakwa sebagai bekas penyokong PAS.

"Apa yang kami dapati mereka ialah penyokong Umno yang diarah untuk mengakui pernah menyokong PAS bagi mengalih tumpuan pergolakan dalaman Umno Pengkalan Chepa sekarang," katanya di sini.

Sementara itu Setiausaha PAS Pengkalan Chepa, Hassan Mamat berkata, seorang wanita, Zainun Jaafar dari Kampung Pulau Gajah yang mendakwa tidak pernah dibantu kerajaan negeri dan PAS adalah tidak berasas sama sekali.

Katanya, bantuan kepada anak-anaknya diberi setiap tahun bagi meringankan bebanan keluarganya ekoran kematian suami yang juga bekas aktivis PAS di kampung terbabit.

Beliau berkata, keluarga terbabit juga diberi bantuan membaiki rumahnya yang agak besar masih dalam pembinaan sekarang. Malah Maik juga datang meninjau rumah tersebut baru-baru ini.

"Segala dakwaannya tidak berasas sama sekali. Ini seolah-olah dia tidak berterima kasih terhadap segala bantuan diberi kerajaan negeri selama ini," katanya.

Bagaimanapun beliau percaya ibu tunggal terbabit dipengaruhi pihak tertentu dengan membawa Ketua Wanita bahagian, Zarina Md Eusope datang ke rumahnya kelmarin.

PAS himpun semua tokoh baru dalam 'Ummah Bersama PAS'

Posted: 16 Jan 2013 07:46 PM PST

KUALA LUMPUR: PAS akan menghimpunkan semua tokoh-tokoh yang menyertainya sejak kebelakangan ini dalam satu himpunan perdana awal Februari nanti.

Program yang akan berlangsung setengah hari itu akan diadakan pada pada 3 Febuari depan di Hotel De Palma Ampang.

Menurut Pengarah program Salahuddin Ayub, tujuan himpunan itu adalah untuk meraikan semua tokoh-tokoh yang baru menyertai PAS sama ada mereka daripada bekas tokoh politik, agamawan, ekonomi, budayawan, akademik, profesional, wanita, belia mahasiswa dan artis yang telah mengisytiharkan pendirian mereka menyokong perjuangan bersama PAS.

Malah katanya, golongan ini telah memberi sumbangan mereka ke arah memperkukuhkan perjuangan PAS bersama Pakatan Rayat yang kini begitu penting dalam memposisikan PAS dalam PRU-13 nanti.

Mereka ini, jelas Salahuddin akan memberikan ucapan mewakili entiti masing-masing dan menyatakan komitmen mereka memberi sokongan kepada PAS.

"Mereka adalah tetamu kehormat yang akan diraikan oleh Mursyidul Am PAS dan Presiden sebagai membuktikan betapa PAS menghargai sokongan mereka," katanya.

Mursyidul Am PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan turut serta dalam program itu.

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 17 Jan 2013 09:26 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


Jom Bantu Surau Sekolah di Jelebu

Posted: 16 Jan 2013 07:40 PM PST


Ceramah Pasca KL112

Posted: 16 Jan 2013 07:40 PM PST


N45 Dr Halimah Ali

Posted: 17 Jan 2013 09:07 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


RUTIN YB bersama pengantin

Posted: 17 Jan 2013 06:19 AM PST

SPR BERSEKONGKOL DENGAN JPN DULU, KINI,...

Posted: 17 Jan 2013 02:35 AM PST


Bekas pegawai JPN dakwa SPR arah beri IC 

 RCI: Pelarian imbas pengalaman terima IC 

Saksi RCI kata tak terima arahan dari setpol


Dr M pertahan beri kewarganegaraan kepada pendatang Sabah, bertegas ikut undang-undang


SHAH ALAM, 17 Jan — Tun Dr Mahathir Mohamad mempertahankan pemberian status warganegara kepada warga asing di Sabah dan menegaskan ia dilakukan kerana mereka berhak dan dilaksanakan mengikut lunas undang-undang, kata bekas perdana menteri itu semasa disoal wartawan pada sidang media di Wisma Karangkraf.
Mahathir berkata selagi seseorang individu tersebut memenuhi syarat seperti fasih bertutur dalam bahasa Melayu dan menetap di Malaysia mereka berhak untuk mendapat status sebagai rakyat Malaysia.
"Semasa saya jadi perdana menteri, memanglah saya berkuasa menentukan pelaksanaan dasar kerajaan.
"Kerajaan menerima warga asing jadi warganegara jika memenuhi syarat tertentu, malahan mereka yang berada disana bukan satu dua hari tetapi sudah 20-30 tahun dan mereka bercakap bahasa Melayu berhak jadi rakyat Malaysia," kata Mahathir semasa memberi maklum balas terhadap kenyataan saksi inkuiri Suruhanjaya Di Raja (RCI) berkenaan pendatang haram yang mengatakan pentadbirannya terlibat dalam pemberikan kad pengenalan di Sabah pada 1993-1994.
Mahathir walaubagaimanapun mengakui terdapat pihak yang tidak senang dengan langkah pemberian kewarganegaraan tersebut tetapi menyatakan langkah tersebut dilakukan mengikut undang-undang.
"Jadi, masalahnya ialah apabila ada orang tidak senang bila ada yang jadi rakyat Malaysia walaupun individu tersebut sudah lama menetap di Malaysia, itu yang timbul masalah.
"Saya akui saya bagi (kewarganegaraan), di zaman pentadbiran saya ada diberikan," tambah Mahathir.
sumber: Malaysian Insider
Seorang pelarian dari Filipina memberi keterangan kepada suruhanjaya siasatan diraja berhubung masalah pendatang asing di Sabah bahawa beliau dan individu lain dijadikan warganegara Malaysia tanpa usaha mereka sendiri.

Ismail Balaka berkata beliau menerima kad pengenalannya tiga bulan selepas satu kumpulan misteri melawat penempatannya di Kinarut untuk mendapatkan butiran peribadinya.

Katanya, beliau tidak dapat mengingati tarikh kejadian tersebut.

Tambahnya, kumpulan itu datang dengan menaiki satu kenderaan tidak bertanda dan menghimpunkan semua penduduk kampung tersebut pada satu tarikh.

Katanya, kumpulan itu meminta penduduk kampung tersebut mengisi borang, dan turun mengambil cap jari dan gambar mereka.

Katanya lagi, beliau pada masa itu tidak tahu apakah tujuan kegiatan tersebut tetapi diberitahu seorang rakannya bahawa ia adalah untuk kad pengenalan.

Selepas menerima kad pengenalan tersebut, beliau dapat memohon untuk mendapatkan kad penempatan yang dikeluarkan unit penempatan di Jabatan Ketua Menteri.

Ismail mengakui bahawa beliau tidak pernah memiliki pas lawatan pelarian, kad penempatan sementara atau kad penduduk tetap sebelum memperolehi kad pengenalan biru itu.

Beliau tiba di Sabah dengan satu bot nelayan pada 1975 dari Pulau Ubian, Filipina ketika melarikan diri dari konflik di kawasan tersebut.
(http://www.malaysiakini.com/news/219228)
-------------------------------------------------------------------

Dua bekas orang kanan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini dikaitkan oleh saksi-saksi yang memberi keterangan kepada suruhanjaya siasatan diraja (RCI) berhubung dakwaan pemberian kewarganegaraan untuk jadi pengundi di Sabah.


Bekas pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah memberi
keterangan bahawa dia dan yang lain-lainnya menginap di rumah Tan Sri Abdul Aziz Shamsuddin (kanan), yang ketika itu merupakan setiausaha politik kepada Dr Mahathir, untuk mengeluarkan kad pengenalan biru kepada pendatang asing.

Yakup Damsah, yang ketika itu ketua JPN Tamparuli, memberitahu RCI bahawa beliau dan pegawai lain JPN telah diterbangkan dari Sabah ke Kuala Lumpur.

Katanya, selepas menerima arahan dari pengarah JPN Sabah ketika itu, Abdul Rauf Sani, mereka diminta pergi ke Kuala Lumpur dan ditempatkan di kediaman Abdul Aziz di Kampung Pandan.

Beliau berkata mereka ditugaskan untuk menandatangani kad pengenalan yang akan diberikan kepada pendatang, yang kemudiannya dilamina di ibu pejabat JPN di Petaling Jaya dan dihantar ke JPN Kota Kinabalu untuk pengagihan.

Ditahan di bawah ISA

Yakup berkata, mereka telah diberi taklimat mengenai tugasan khas oleh seseorang yang mereka tidak diketahui, bernama 'Mat Nor'.

"Beliau minta kami mengeluarkan kad pengenalan biru kepada pendatang," katanya.

Yakup, yang kemudiannya ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), berkata dia sedar bahawa operasi itu adalah haram, tetapi dia mengikuti arahan kerana dia adalah seorang penjawat awam.

"Kami telah diberitahu bahawa kami akan dilindungi daripada sebarang tindakan undang-undang," katanya.

Yakup berkata, kumpulannya menandatangani sebanyak 40,000 kad pengenalan biru dalam tempoh sebulan, berdasarkan borang permohonan yang telah diisi yang diberikan kepada mereka.

Katanya, mereka tidak melihat borang secara terperinci, "kita hanya tandatangan..."

"Kami tahu mereka adalah pendatang, kebanyakannya warga Indonesia dan Filipina, tetapi kami tidak tahu sama ada mereka pendatang yang sah atau tidak," katanya.

Beliau menambah bahawa niat tindakan mereka itu adalah untuk meningkatkan bilangan pengundi Islam di Sabah dan untuk memastikan bahawa mereka akan mengundi untuk Umno dalam pilihan raya 1994 di negeri Sabah.

Pada masa yang sama, kata Yakup, kumpulannya juga terlibat dalam operasi lain, di mana mereka tidak memberikan kewarganegaraan kepada pendatang tetapi memberi mereka resit kad pengenalan sementara (resit JPN) dengan tarikh luput, semata-mata untuk tujuan pilihan raya.

Bekas timbalan menteri dalam negeri juga dikaitkan

Sebelum itu, dalam keterangannya, bekas pengarah Jabatan Pendaftaran Sabah, Ramli Kamaruddin yang menggantikan Abdul Rauf, mendakwa operasi itu bermula hampir dengan tarikh pilihan raya.

Ramli mendakwa operasi itu dijalankan selepas secara peribadi menerima arahan dari timbalan menteri dalam negeri ketika itu, Tan Sri Megat Junid Megat Ayub.

Menjelaskan lebih lanjut mengenai operasi itu, Ramli mendakwa beliau telah diarahkan untuk mengeluarkan resit kad pengenalan kepada pendatang asing menggunakan butiran mereka yang sudahpun ada dalam daftar pemilih tetapi tidak pernah mengundi sebelumnya.

Beliau mendakwa menerima panggilan dua minggu sebelum pilihan raya negeri Sabah pada 1994 untuk menemui Megat Junid di sebuah hotel.

Beliau mendakwa telah diarahkan untuk membantu memastikan akan kemenangan kerajaan negeri yang disokong oleh kerajaan persekutuan.

Ramli mendakwa telah diarahkan untuk mengeluarkan resit JPN menggunakan nama dan nombor IC pengundi yang sudah ada dalam daftar pemilih dengan tujuan bagi memboleh mereka mengundi.

Resit JPN adalah slip kad pengenalan sementara yang dikeluarkan sebelum menerima kad pengenalan sebenarnya. Dokumen tersebut adalah memadai untuk mengundi, jelas beliau.

Personaliti lain yang hadir di hotel tersebut ketika itu ialah Datuk Osu Sukam yang menjadi ketua menteri Sabah pada tahun 1999.

Ketika dihubungi lewat petang ini, jawapan ringkas Aziz ialah: "Saya tak ingat apa-apa mengenai perkara itu. Terima kasih.
(http://www.malaysiakini.com/news/219122)
--------------------------------------------------
Bekas pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Sabah, Abdul Rauf Sani mengakui bahawa beliau mengetuai satu pasukan yang memproses kad pengenalan untuk pendatang tanpa izin yang tidak layak.

Bagaimanapun, beliau mendakwa bahawa beliau bertindak sendirian dan tidak menerima arahan daripada pemimpin politik.

Katanya, sekiranya ia merupakan arahan, ia akan diterima dalam bentuk bertulis, kata Abdul Rauf dalam keterangannya kepada suruhanjaya siasatan diraja (RCI) mengenai isu pendatang asing tanpa izin di Sabah.

Beliau mengesahkan bahawa beliau dan kakitangannya beroperasi daripada kediaman bekas setiausaha politik Tun Dr Mahathir Mohamad, Datuk Seri Abdul Aziz Shamsuddin di Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, Abdul Rauf menegaskan bahawa Abdul Aziz tiada peranan dalam operasi tersebut.

Katanya, semua orang mengenali Abdul Aziz sebagai setiausaha politik namun mereka tidak melaksanakan apa yang dikatakan bekas setiausaha politik itu.

"Penjawat awam tidak terima arahan dari setiausaha politik," katanya.

Pegawai pengendali RCI, yang mewakilli pejabat peguam negara, turut meminta beliau mendedahkan sebab menjalankan operasi di kediaman Abdul Aziz.

Bekas ketua JPN daerah Tamparuli Yakup Damsah yang merupakan sebahagiaan dariapada kumpulan dikenali dengan unit 'G17' - yang berpengkalan di ibu pejabat JPN di Kota Kinabalu - beroperasi di kediaman Abdul Aziz.

Yakup mendakwa dalam operasi itu mereka diminta menandatangani kad pengenalan yang akan diberikan kepada pendatang asing.

Abdul Aziz ketika dihubungi semalam berkata beliau tidak dapat mengingati peristiwa seperti itu.
(http://www.malaysiakini.com/news/219212)
------------------------------------------------------------------------
Seorang bekas pegawai Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) hari ini memberi keterangan berhubung dakwaan kerjasama pihak berkuasa untuk mengubah demografi pemilih Sabah pada tahun 1990-an.

Mohd Nasir Sugip ketika memberi keterangan kepada Suruhanjaya Diraja (RCI) mengenai masalah imigrasi Sabah hari ini mendakwa jabatannya pernah menerima arahan daripada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) negeri untuk memberi kad pengenalan kepada pendatang asing untuk membolehkan golongan itu mengundi.

Mohd Nasir yang pernah ditahan bawah ISA sebelum ini mendakwa operasi yang digelar "Ops Durian Buruk" itu dijalankan antara tahun 1992 hingga 1995.

Dakwanya, pengarah SPR Sabah pada masa itu, Wan Ahmad Wan Yusof menyerahkan senarai 16,000 nama untuk diklasifikasikan sebagai pengundi "Bumiputera Islam".

"Bos saya, pengarah JPN Sabah Ramli Kamarudin kemudiannya secara lisan memberitahu saya untuk menjalankan projek ini," katanya.

Mohd Nasir turut mengaitkan tiga lagi individu yang hadir ketika arahan itu dikeluarkan.

Bagaimanapun, nama individu berkenaan tidak dapat diperolehi memandangkan pegawai RCI – wakil daripada pejabat peguam negara – enggan memberi kerjasama.

Katanya, beliau mengikut arahan tersebut dan mengambil pegawai yang tidak dinamakan di peringkat negeri untuk operasi berkenaan.

Mohd Nasir mendakwa, operasi berkenaan melibatkan tindakan memberi kad pengenalan kepada pendatang asing dan mengeluarkan nombor kad pengenalan berdasarkan tarikh lahir, foto dan nama yang diberikan SPR.(http://www.malaysiakini.com/news/219096) Sumber: Malaysiakini

KHIDMAT MERU

Posted: 17 Jan 2013 09:02 AM PST

KHIDMAT MERU


MENYAMPAIKAN SUMBANGAN KEPADA SJK (C) PIN HWA 2

Posted: 17 Jan 2013 08:15 AM PST







PAS Kulaijaya

Posted: 17 Jan 2013 07:37 AM PST

PAS Kulaijaya


Tarikh Luput BN.....

Posted: 16 Jan 2013 10:12 PM PST

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 17 Jan 2013 07:24 AM PST

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


BILA HAK RAKYAT JADI MACAM " BAPAK " DIA PUNYA?

Posted: 16 Jan 2013 05:46 PM PST

Tiada ulasan:

Catat Ulasan