Selasa, 11 Disember 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Negeri Sembilan

Posted: 10 Dec 2012 09:35 PM PST

PAS Negeri Sembilan


PENERANGAN AGENDA RAKYAT

Posted: 09 Dec 2012 10:19 PM PST


Bersama Ustaz Ghazali Ibrahim 15 Dis 2012 Seremban

Posted: 09 Dec 2012 10:01 PM PST



CERAMAH PERDANA DAN QIAMULLAIL
Bersama : Ustaz Ghazali Ibrahim
Tempat : Surau At Taqwa, Garden City Homes, Seremban 2

Ceramah Perdana "Setiap Insan Berjanji Dengan Allah"
Sabtu , 15 Dis 2012 selepas solat Maghrib

Qiamullail & Kuliah Subuh "Ibadah Yang Semakin Dilupakan"
Ahad , 16 Dis 2012 : 4.00 pg – 7.30 pg

Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

PAS Kawasan Miri

Posted: 10 Dec 2012 07:45 PM PST

PAS Kawasan Miri


Kaum Bukan Islam Terima PAS sebagai Wadah Perjuangan

Posted: 10 Dec 2012 01:40 AM PST

Konsep PAS Untuk Semua Diterima oleh Berbagai Kaum
 
NIAH –Baru-baru ini PAS Miri dengan kerjasama Pemuda PAS Bintulu telah melancarkan serta menubuhkan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) bagi kawasan Sibuti di Rh Mandau Sekerat Kampung Iran.

Sambutan yang sungguh menggalakan dari kaum Iban untuk bersama-sama menyertai DHPP telah memberi semangat untuk PAS bekerja lebih keras lagi untuk menawan parlimen Sibuti.

Terdapat 5 buah wakil rumah panjang sekitar kawasan Niah yang hadir bersama memberi ucapan serta penerangan tentang mengapa mereka memilih PAS sebagai wadah perjuangan.

Terbukti konsep PAS untuk semua telah diterima dengan baik oleh berbagai golongan masyarakat dalam negara ini termasuk di Sarawak.

Mereka yakin PAS sebuah parti yang jujur dan tidak menindas rakyat seperti yang sering diwar-warkan oleh media propaganda yang pro BN. Mereka selama ini telah diberi gambaran yang salah serta tidak benar tentang perjuangan PAS.

Apabila mereka sudah bersama-sama dan mengenal PAS lebih dekat, barulah mereka sedar yang selama ini mereka telah ditipu oleh pihak BN yang mengatakan PAS ekstrem dan sebagainya.

Sekarang masyarakat Iban mulai sedar yang selama ini mereka telah ditipu sehingga tanah tempat mereka tinggal dan berkebun sudah banyak yang diambil atau dicerobohi oleh syarikat kroni BN.

Apabila mereka mengetahui bahawa tanah kebun mereka telah diberi PL (Provisional Lease) atau Pajakan Sementara kepada syarikat kroni, mereka merasa menyesal menyokong BN selama ini.

Kata mereka, tanpa tanah untuk tempat tinggal dan berkebun dimana mereka hendak tinggal dan menyara kehidupan seharian mereka. Menurut mereka lagi, hanya tapak rumah saja yang disukat sebagai 'NCR Land' atau tanah adat, tetapi tanah kebun dan ladang mereka dianggap sebagai tanah kerajaan, walaupun datuk nenek mereka sudah bercucuk tanam di situ berabad lamanya.

Mereka menuntut pihak pemerintah agar memberi mereka kemudahan asas serta mengiktiraf tapak tempat tinggal dan kebun mereka dengan memberi mereka hakmilik tanah kekal.

Antara yang hadir pada majlis tersebut terdiri dari penulis sendiri, wakil PKR En Abun Lim, Pemuda PAS Bintulu, Ketua Pemuda PAS Sibuti Robby Tandang, Ketua DHPP Sibuti Ramba, wakil-wakil rumah panjang DHPP Sibuti dan juga penduduk tempatan.

Dengan adanya gabungan Pakatan Rakyat terdiri dari PAS, DAP dan PKR akan menguatkan lagi hasrat rakyat untuk menubuh kerajaan baru pada PRU13 nanti. In Shaa Allah

Jofri Jaraiee
PAS Miri, Sarawak

English version
The concept of PAS for All Acceptable by Various Races

NIAH - Recently Miri PAS in collaboration with PAS Youth Bintulu launched and set up the PAS Supporters Congress (DHPP) for area of Sibuti at Rh Mandau Sekerat Kampung Iran.

The response was very encouraging from the Iban to jointly participate DHPP has been giving the strength for PAS to work harder to capture Sibuti parliament.

There are 5 longhouse representatives at Niah area which present with a speech and explanation of why they choose PAS as a means of struggle.

Proven, the concept of PAS for all has been well accepted by various social groups in the country, including in Sarawak.

They are convinced that PAS is a party that is honest and not oppress the people as is often touted do by pro-BN media propaganda. All this while they have been given a wrong impression and are not true about the PAS struggle.

When they are together and know PAS closer, then they realize which all this while they have been cheated by the BN says that PAS extreme and so on.

Now the Iban community began to realize, which all this while they have been cheated until the land where they live and gardening a lot have been taken or encroached upon by the BN cronies.

When they find out that their farmland was given PL (Provisional Lease) or temporary leases to crony companies they feel regret supporting the BN all this while.

They said that without shelter and land for gardening where they want to live and earn their daily lives.
According to them, only the home site only measured as 'NCR Land' or customary land, but the land they farm and the ranch is considered  as state land, even though their grandparents have farming there for centuries.

They demanded the government to provide basic facilities and recognize their shelter sites and their gardens by giving them a permanent land titles.

Among those present at the ceremony consists of the writer himself, PKR representatives Mr Abun Lim,  PAS Youth Bintulu, PAS Youth chief Sibuti Robby Tandang, Sibuti DHPP Chief  Ramba, Sibuti longhouse DHPP representatives and also local residents.

By having the People's Alliance consists of a combination of PAS, DAP and PKR will strengthen the will of the people to form a new government in the 13th General Elections later. In shaa Allah

Dupahang's Weblog

Posted: 10 Dec 2012 11:46 AM PST

Dupahang's Weblog


Kehadiran Najib & Rosmah Dikedai Makan Daun Pisang, P. Jaya, Tidak Diperduli

Posted: 10 Dec 2012 12:14 AM PST

Blog Omak Kau!!!! Kehadiran najib dan rosmah dikedai makan daun pisang, petaling jaya…Langsung tidak diambil kisah oleh pelanggan disana!!!!! Kesian Najib Razak… kehadiran beliau bersama sama dengan Rosmah dan anak lelaki mereka disebuah kedai makan daun pisang di Jalan Gasing Petaling Jaya, Selangor tengah hari tadi tidak diambil peduli dan pusing oleh para pelanggan yang [...]

Batu Gajah Mari

Posted: 10 Dec 2012 11:32 AM PST

Batu Gajah Mari


Kaum Tionghua majoriti tak sokong Kak Midah

Posted: 09 Dec 2012 08:20 PM PST

Sebelum tu aku nak kabo sikit pasai posting sebelum ni pasai program Fiesta tu. Yang suruh aku bantai tu blogger Umno, Ahli PCT.. tapi dia cakap jangan bagi tau identiti dia. dia suruh rahsiakan... x main la fitnah2.. janganlah samakan aku dengan Umno... Hahaha...

____________________________________________________________________


SUNGAI RAPAT: PAS Kawasan Gopeng telah berjaya menganjurkan program ramah mesra bersama kaum tionghua hasil kerjasama dengan Dewan Himpunan Penyokong PAS Negeri Perak yang diwakili oleh Naib Ketuanya, Richard Wong.

Program yang turut disertai oleh Timbalan Yang Dipertua PAS Gopeng, Ustaz Radzi Zainon tersebut diadakan di sekitar Taman Taufik, Sungai Rapat pada 3 Disember lalu.

Program edaran risalah dan santuni rakyat ini mendapat sambutan baik daripada penduduk setempat yang majoritinya berbangsa Tionghua.


Ketua Penerangannya, Omar Nasarudin Din berkata, dalam program kali ini, pihaknya fokus kepada sasaran kaum Tionghua iaitu bangsa kedua teramai di DUN Sungai Rapat yang ditandingi oleh PAS.

Menurutnya, dalam situasi sekarang, sokongan Tionghua terhadap PAS semakin meningkat berbanding semasa pilihanraya ke 12 yang lalu.

Kata beliau, setiap kali menganjurkan program bersama kaum tersebut, sudah pasti akan mendapat sambutan yang sangat memberangsangkan dan ini menjadikan Umno sangat risau dengan sokongan pengundi cina yang semakin berkurang terhadap mereka.

Sementara itu, Richard Wong ketika ditemui berkata, kaum Tionghua tidak lagi takut kepada PAS dan ini sangat berbeza daripada situasi dahulu.

Beliau yang juga AJK DHPP Pusat berkata, kaum Cina tidak lagi menganggap PAS sebagai ancaman kerana mereka sudah lagi tidak tertipu dengan dakyah Umno yang cuba menakutkan orang bukan Islam terhadap PAS.

"PAS wajib menerangkan apa itu PAS, dan apa sebenarnya perjuangan Islam kepada Mereka.

"Mereka mahu mengenali Islam dan ini adalah tanggungjawab ahli PAS untuk berdakwah kepada mereka," katanya kepada Harakah yang turut bersama-sama dalam program tersebut.

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 10 Dec 2012 09:53 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


UNTUK ISLAM PERUNTUKAN NAIK 300 PERATUS

Posted: 09 Dec 2012 08:33 PM PST

Pemuda PAS Selangor ucap tahniah kepada Guan Eng


SHAH ALAM: Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengucapkan tahniah di atas keprihatinan Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang kerana telah menaikkan peruntukan hal ehwal agama Islam sebanyak 300 peratus.

Walaupun sering dilabel sebagai anti Islam, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, yang merupakan Setiausaha Agung DAP, lebih bertanggungjawab untuk membantu Umat Islam di Negeri Pulau Pinang berbanding semasa zaman kerajaan Barisan Nasional di bawah kendalian parti Gerakan.

Demikian kata Ketua Pemuda PAS Selangor, Ustaz Hasbullah Mohd Ridzwan (gambar) dalam satu kenyataannya hari ini.

Bagi beliau, kerajaan Pusat juga sepatutnya berasa malu kerana tidak prihatin untuk memartabatkan agama Islam di dalam negara ini apabila tidak memperuntukkan bajet tambahan kepada Sekolah Agama Rakyat di dalam pembentangan Bajet 2013 baru-baru ini.

"Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor turut mengecam kenyatan rasis yang tidak bertanggungjawab daripada Pengerusi BN Pulau Pinang, Teng Chang Yeow, yang cuba untuk menimbulkan prasangka jahat dan menghasut rakyat terhadap tindakan murni yang dilakukan YAB Lim Guan Eng," katanya.

Beliau merujuk kepada kenyataan pemimpin Gerakan itu yang mendakwa, Lim Guan Eng melaksanakan Islamisasi dalam pentadbirannya di Pulau Pinang.

Padahal, menurutl Lim Guan Eng, apa yang beliau lakukan adalah memberikan sesuatu kepada yang berhak selepas dinafikan selama ini oleh kerajaan BN.

Sehubungan itu, Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor menganggap serangan rasis Pengerusi Barisan Nasional Pulau Pinang adalah hasil daripada sikap 'penakut dan pengecut' Umno Pulau Pinang di dalam memperjelaskan hal ehwal agama Islam kepada rakan sekutu mereka di dalam Barisan Nasional.

Umno, katanya, yang selalu 'berkokok' sebagai parti yang memperjuangkan Islam dan sering memperlekehkan PAS menjadi 'kuda tunggangan DAP dan PKR' di dalam isu agama Islam akhirnya menjadi bacul dan dayus dengan membiarkan MCA dan Gerakan berterusan menghina agama Islam secara terbuka.

"Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor dengan ini menyeru sekalian umat Islam untuk menolak Umno di dalam pilihanraya umum ke 13 nanti kerana kegagalan Umno untuk menjaga dan memartabatkan agama Islam sebagai agama rasmi Negara," katanya.

Selain itu, katanya lagi,  Umno juga sering menggunakan Islam semata-mata untuk kepentingan politik sempit mereka tanpa mempedulikan keutamaan untuk member kefahaman yang sebenar berkenaan Agama Islam secara mnyeluruh kepada masyarakat.

HARAKAHDAILY

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 10 Dec 2012 09:06 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


Taman perumahan atas kubur di N.Sembilan

Posted: 10 Dec 2012 01:14 AM PST



Benarkah sebuah taman perumahan di Rantau, N.Sembilan dibina di atas sebuah tanah perkuburan yang masih lagi terdapat jasad yang dikebumikan hingga ke hari ini?

'I want my father's grave back'
December 10, 2012

Claiming to have been ignored and belittled by the Negeri Sembilan menteri besar and state MIC, ex-civil servant K Batumalai now wants the prime minister to help him.

PETALING JAYA: A distraught retired civil servant whose father's grave, along with 39 others, is now "inaccessible" is demanding that Prime Minister Najib Tun Razak intervene and resolve the issue.

K Bathumalai's father, an ex-policeman in the British army, died in 1998 and was buried in the Kuala Sawa cemetery.

The cemetery is now the Taman Zed housing estate near Rantau in Negeri Sembilan.

"My family and I cannot even do prayers for my father since his body has vanished in the name of development. We have six family members including my father buried there," said Batumalai, adding that the Taman Zed developers had built houses on top of the graveyards without relocating the graves.

According to Batumalai, 65, before Taman Zed became a housing area, it was a cemetery belonging to Ulu Sawah Estate.

"It was an 100-year-old Hindu cemetery which was maintained by the Kuala Sawah Muniswaran temple.

"In 1988 the state government gazetted the 3.6-acre cemetery land.

"We were shocked when in 2004, the land was given to a private developer. We found out that the developer is an influential Umno man in Negeri Sembilan and that they built the houses on top of the graves.

"The bodies are still under the Taman Zed Indah houses," he said, adding that he is seeking for the bodies to be relocated to another cemetery in nearby Rantau.

In 2004, he applied to file a case against the developer and the state government. But in 2010 his application was rejected on the grounds that there was insufficient evidence.

Batumalai today showed FMT several photographs of the cemetery in question.

He is now seeking Najib's intervention in the matter after failing to receive any help from Menteri Besar Mohamad Hassan and the state MIC chairman T Rajagopalu and state executive councillor VS Mohan.

"We [temple committee] have approached the state government and MIC to relocate the 40 graves but had no success.

"During the meeting with Mohamad, he was arrogant with me and said Indians are troublemakers. He refused to discuss the cemetery matter and used derogatory words against me.

"Even Rajagopalu and Mohan were afraid to take up the issue. When I met Mohan, he told me he if he took up the issue he would lose his exco seat. Rajagopalu always flip-flopped with his answers," Batumalai said.

- Free Malaysia Today

PENERANGAN AGENDA RAKYAT

Posted: 09 Dec 2012 10:17 PM PST


Bersama Ustaz Ghazali Ibrahim 15 Dis 2012 Seremban

Posted: 09 Dec 2012 10:03 PM PST



CERAMAH PERDANA DAN QIAMULLAIL
Bersama : Ustaz Ghazali Ibrahim
Tempat : Surau At Taqwa, Garden City Homes, Seremban 2

Ceramah Perdana "Setiap Insan Berjanji Dengan Allah"
Sabtu , 15 Dis 2012 selepas solat Maghrib

Qiamullail & Kuliah Subuh "Ibadah Yang Semakin Dilupakan"
Ahad , 16 Dis 2012 : 4.00 pg – 7.30 pg

Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

Baru 2 Bulan, RM77.069 Juta Nilai Terkumpul Saman AES.

Posted: 09 Dec 2012 07:29 PM PST



Beta Tegap & ATES Sdn. Bhd. Dijangka Dapat RM4.11 Juta! -

Kesilapan terbesar AES adalah penswastaan. Mengapa tidak JPJ sahaja uruskan sendiri?  Apabila ramai yang sudah mengetahui setiap pembayaran saman AES, terdapat 2 syarikat akan mendapat habusan besar ini, ramai yang mula kurang berpuas hati dnegan cara pelaksanaan seperti ini. Walaubagaimanapun, hasil saman AES tidak mengecewakan apabila kedua-dua syarikat yang mengendalikan saman AES ini, iaitu Beta Tegap Sdn Bhd & ATES Sdn Bhd mula menuai hasil yang memberangsangkan.

Berdasarkan jawapan Timbalan Menteri Pengangkutan di Dewan Negara pada 03 Disember 2012 berkaitan AES bagi soalan Yang Berhormat Senator Puan Chew Lee Giok dan Yang Berhormat Senator Tuan Saiful Izham bin Ramli dan Yang Berhormat Senator Puan Hajah Khairiah binti Mohamed.

Bilangan saman yang telah dikeluarkan sehingga 26 November 2012 adalah sebanyak 256,899 saman dan perincian kesalahan lalu lintas dan negeri adalah seperti berikut:

(i) kesalahan pertama – memandu melebihi had laju, saman dikeluarkan 243,545 saman;
(ii) kesalahan kedua – melanggar peraturan lampu isyarat 13,354 saman dengan jumlah 256,899 saman; dan
(iii) kesalahan mengikut negeri, iaitu:
(a) Perak – saman dikeluarkan 81,001 saman;
(b) Selangor – 142,809 saman;
(c) Kuala Lumpur 10,213 saman; dan
(d) Putrajaya – 22,876 saman.

Jumlah 256,899 saman AEs yang telah dikeluarkan setakat ini. Baru 14 lokasi beroperasi selama 2 bulan sejak 23 September 2012. Dijangka anggaran sekitar 256,899 X RM300 = RM77,069,700.00 mampu mereka perolehi. Ini baru di 14 lokasi. Bayangkan jika keseluruhan 1,081 lokasi beroperasi kelak?

Oleh itu, 1 saman RM300 : 256,899 X RM300 = RM77,069,700.00 dan daripada RM77,069,700.00 itu kedua-dua syarikat dijangka akan perolehi sekitar RM4,110,384.00.

Saman dikeluarkan oleh JPJ kepada pemilik kenderaan seperti anda supaya hadir ke Mahkamah di kawasan kesalahan dilakukan. Jika anda bukan pemandu ketika kesalahan dilakukan, pemilik hendaklah memberitahu JPJ maklumat pemandu dalam tempoh 30 hari dari tarikh Saman dikeluarkan.

Jikalau ramai yang tahu hak masing-masing pasti tidak akan membayar terus saman yang diterima. Ini kerana saman ertinya suatu notis memerintahkan seseorang hadir ke Mahkamah.



Dan saman tidak WAJIB dibayar kerana SAMAN adalah perintah hadir ke Mahkamah bukan perintah untuk membayar denda.

JPJ hanya menguatkuasakan undang-undang, tetapi bukan mereka yang menentukan samada anda bersalah atau tidak. Itu adalah kerja mahkamah yang menentukannya.

Ditambah pula baru-baru ini 1,400 pemandu yang menerima saman AES yang diperintahkan hadir di Mahkamah majistret Kuala Lumpur

Bagaimanapun, daripada bilangan itu, hanya 58 orang, yang hadir untuk kes mereka didengar mahkamah

Yang menariknya di sini, 14 mengaku tidak bersalah dan 44 mengaku bersalah. Dua puluh empat orang yang mengaku bersalah itu didenda RM300 manakala 20 lagi diberi amaran.

P/S : Usaha Beta tegap Sdn. Bhd. & ATES Sdn. Bhd. tidak sia-sia. Nampaknya usaha mereka mula berhasil, mereka akan terus bekerja keras untuk melipatkan jumlah perolehan melalui "bisnes saman trafik ini" pada masa akan datang bagi membolehkan mereka menampung kos pelaburan yang dilakukan mereka berjumlah RM400 juta secepat mungkin sekaligus mula menuai hasil keuntungan selepas daripada itu.

Apabila pemimpin bertopengkan agama

Posted: 09 Dec 2012 03:15 PM PST


Satu perkongsian yang amat menarik oleh seorang pendakwah dari Negeri Sembilan di http://usthjhishamuddinmansor.blogspot.com/2012/12/apabila-pemimpin-bertopengkan-agama_9.html

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 10 Dec 2012 07:52 AM PST

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


FORUM PENJELASAN : ADAKAH HUDUD SATU PILIHAN UNTUK UMAT ISLAM ?

Posted: 09 Dec 2012 05:10 PM PST

PAS Kulaijaya

Posted: 10 Dec 2012 07:41 AM PST

PAS Kulaijaya


Majlis Makan Malam PAS Kawasan Kulai.

Posted: 09 Dec 2012 05:57 PM PST

Tiada ulasan:

Catat Ulasan