Isnin, 12 November 2012

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


Suara Sri Andalas

Posted: 11 Nov 2012 11:07 PM PST

Suara Sri Andalas


Perutusan Sambutan Deepavali 2012 Oleh YB Dr Xavier Jayakumar

Posted: 11 Nov 2012 08:52 PM PST

Bersempena sambutan perayaan Deepavali ini, saya dan rakan-rakan dari Pimpinan Pakatan Rakyat Kerajaan Negeri Selangor, serta kakitangan Pusat Khidmat DUN Seri Andalas dan juga bagi pihak keluarga mengucapkan Selamat Menyambut Deepavali kepada masyarakat yang beragama Hindu yang akan meraikan sambutan perayaan ini.  

Deepavali merupakan perayaan yang meraikan kemenangan kebaikan mengatasi kejahatan dan bersama-samanya membawa sinar harapan kepada masa depan yang lebih baik. Oleh itu marilah kita meraikan perayaan ini dengan penuh kesyukuran serta harapan untuk terus melakukan kebaikan dan menuju kecemerlangan.

Pada hari perayaan ini, raikanlah bersama keluarga yang tersayang serta sahabat handai. Teruskan amalan kunjung-mengunjungi demi kesepaduan yang lebih baik dan membina komuniti yang saling memahami serta menghormati antara satu sama lain. Kepada mereka yang akan pulang ke kampung halaman, pandulah secara berhemah. Semoga selamat sampai dan selamat pulang kembali.

Dengan ini saya juga ingin menjemput semua untuk hadir ke Majlis Rumah Terbuka Deepavali Peringkat Negeri Selangor yang akan diadakan di Dengkil pada 24 November 2012 (Sabtu) bermula jam 8 malam. Majlis Rumah Terbuka Deepavali DUN Seri Andalas pula akan diadakan pada 25 November 2012 (Ahad) bermula jam 7 malam di Padang Taman Klang Jaya. Datanglah beramai-ramai untuk meraikannya bersama-sama.

Sekali lagi saya dan rakan-rakan dari Pimpinan Pakatan Rakyat Kerajaan Negeri Selangor, serta kakitangan Pusat Khidmat DUN Seri Andalas dan juga bagi pihak keluarga mengucapkan Selamat Menyambut Deepavali. Sekian.

YB Dr Xavier Jayakumar
EXCO Kerajaan Negeri Selangor
ADUN Seri Andalas  

Anwar: PR Janji Tidak Abai Masyarakat India Jika Memerintah Putrajaya

Posted: 11 Nov 2012 02:30 AM PST

KLANG 11 NOV: Masyarakat India di negara ini tidak akan diabaikan jika Pakatan Rakyat (PR) diberikan peluang memerintah di Putrajaya selepas Pilihan Raya Umum ke 13 akan datang.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, kaum India yang sebelum ini seringkali diabaikan Kerajaan Umno-BN akan diberi perhatian sama-rata termasuk kaum-kaum lain yang menjadi penduduk di negara ini.

Katanya, contoh terbaik yang ditunjukkan adalah Kerajaan Negeri Selangor pimpinan PR di bawah pentadbiran Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang memberikan peruntukan berjumlah RM4 juta setiap tahun kepada semua Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) di negeri ini.

"Jika 50 tahun dahulu SJKT tidak pernah menerima bantuan khusus bagi pembangunan sekolah, Kerajaan Negeri sekarang beri tiap-tiap tahun RM4 juta untuk semua SJKT di Selangor," katanya.

Beliau berkata demikian ketika memberi ucapan sempena lawatannya ke tapak Pesta Deepavali yang berlangsung di Jalan Kelana, Klang petang tadi.

Turut hadir ialah Exco-exco Selangor, Dr. Xavier Jayakumar dan Ronnie Liu serta Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago.

Sementara itu, Anwar berkata, semua rakyat di negara ini digesa menanamkan keyakinan kepada PR bagi melaksanakan dasarnya yang terbukti demi kepentingan rakyat.

"Macam-macam kita sudah dengar, daripada mansuhkan PTPTN, turunkan harga kereta dan pelbagai lagi dasar yang akan dilaksanakan PR jika memerintah Putrajaya.

"Saya sudah tidak mahu lagu gaduh-gaduh soal kaum, kita akan jaga semua kaum dan rakyat di negara ini," katanya yang juga Penasihat Ekonomi Negeri Selangor.

Sumber: Selangorku

MB - Guna Rizab Negeri Bina Jambatan Ketiga Di Klang

Posted: 11 Nov 2012 02:00 AM PST

KLANG, 11 NOV : Kerajaan Negeri akan meneruskan projek pembinaan jambatan ketiga bagi mengatasi masalah kesesakan bandar Klang sekiranya Kerajaan Pusat masih gagal berbuat demikian pada tahun depan, kata Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menurut Abdul Khalid, Kerajaan Negeri akan menggunakan rizab yang dimiliki Negeri Selangor untuk melaksanakan projek yang pernah dijanjikan Kerajaan Umno-BN sebelum ini.

Beliau berkata, sewaktu pemerintahan Umno-BN terdahulu, mereka berjanji kepada rakyat Klang untuk membina jambatan tersebut, malah telah melancarkan batu asas bagi membina jambatan tersebut.

Bagaimanapun tegasnya, ia kini dilihat sebagai satu omongan kosong sahaja.

"Rakyat Selangor memberi sumbangan terbesar kepada Malaysia. Oleh itu, tahun depan kita akan adakan pelbagai program untuk rakyat di negeri ini. Rakyat Selangor adalah penyumbang terbesar kepada ekonomi negara, kini sudah tiba untuk pulangkan hasilnya kepada rakyat.

"Tahun depan kalau tidak dibina jambatan ketiga di Klang, kita akan bina dengan menggunakan rizab negeri. Dengan cara itu kita dapat melaksanakan pembangunan secara saksama di Negeri Selangor," katanya semasa menghadiri Majlis Sambutan Deepavali di Jalan Tengku Kelana, petang tadi.

Terdahulu, Kerajaan Pusat menjanjikan pembinaan jambatan ketiga di Klang bernilai RM230 juta untuk manfaat masyarakat di kawasan itu.

Pembinaan jambatan yang dimulakan sejak tahun 2007 itu bagaimanapun masih gagal disempurnakan sehingga kini ekoran kerja sambil lewa oleh syarikat kontraktor yang dilantik.

Sumber: Selangorku

Kerajaan Negeri Cadang Tambah Lebih Banyak Tadika Rakyat

Posted: 10 Nov 2012 02:00 AM PST

PETALING JAYA, 10 NOV : Kerajaan Negeri bercadang untuk membina tiga lagi Tadika Rakyat di Serendah, Kapar dan Dengkil bagi membolehkan kanak-kanak keluarga berpendapatan rendah menerima pendidikan di peringkat awal.

Pembinaan tadika tersebut merupakan kesinambungan daripada dua tadika sedia ada iaitu di Taman Sentosa, Klang dan Kampung Lindungan di Petaling Jaya.

Oleh itu Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr Xavier Jayakumar menyeru ibubapa yang tidak berkemampuan untuk menghantar anak-anak mereka kepada tadika-tadika ini.

"Tadikan ini terbuka kepada semua kaum. Justeru, penduduk di kawasan ini jangan lepaskan peluang untuk mendaftar anak-anak anda.

"Selain bayaran yuran yang rendah, anak-anak juga akan terdedah dengan pendidikan asas di peringkat awal," katanya lagi.

Katanya, pendidikan pra-sekolah adalah langkah awal untuk mempersiapkan kanak-kanak sebelum menempuh alam persekolahan kelak.

"Berdasarkan kajian, masih terdapat 30 peratus kanak-kanak yang tidak mendaftar di mana-mana tadika kerana tidak mampu untuk membayar yuran bulanan.

Ekoran daripada itu, kebanyakan kanak-kanak ini ketinggalan dari aspek pendidikan seperti tidak tahu menulis, mengira ataupun membaca.

Hal ini menyebabkan mereka akan tercicir apabila masuk ke sekolah rendah nanti dan menimbulkan masalah serius untuk jangka masa panjang.

"Kurangnya pendedahan pendidikan di peringkat awal antara punca yang menyumbang kepada gejala sosial," katanya semasa Majlis Perasmian Tadika Rakyat Kampung Lindungan di sini, pagi tadi.

Tadika Rakyat di Kampung Lindungan merupakan cawangan kedua yang dibina Kerajaan Negeri bersama badan bukan kerajaan (NGO), Child Information, Learning and Development Centre (Child).

Tadika tersebut dikhaskan untuk keluarga berpendapatan bawah RM 1,500.

Di samping menyediakan pembelajaran selesa, murid-murid juga hanya dikenakan bayaran serendah RM 20 sebulan.

Tadika yang bernilai kira-kira RM 460,000 itu dilengkapi lapan buah kelas dan mampu menempatkan kira-kira 20 orang murid setiap kelas.

Kerajaan Negeri telah memberi RM 50,000 untuk setiap tadika itu.

Hadir sama, Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu, Adun Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad, Adun Taman Medan, Haniza Talha, Ahli Parlimen Kelana Jaya, Gwo Burne Loh dan Timbalan Datuk Bandar Petaling Jaya, Puasa Md Taib.

Sumber: Selangorku

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 11 Nov 2012 11:04 PM PST

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Akulah orang yang paling hebat!!!

Posted: 11 Nov 2012 03:43 PM PST


(Saya bukanlah seorang penyair, tetapi bukan juga seorang yang tidak mencintai syair.  Saya suka membaca syair, bahkan saya mungkin mendahului rakan-rakan membeli dan membaca sajak-sajak seorang sahabat saya Usman Awang, atau Tongkat Waran; bahkan syair-syair yang tulis pernah keluar didalam majalah keluaran Dewan Bahasa; tetapi sajak-sajak yang keluar itu dibantu pembetulannya oleh Sdr Usman Awang.  Saya pernah berguru dengan Dr Mohamad Salleh, seorang penyair prolifik yang menulis didalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris, dan sajak-sajaknya telah diterjemahkan kedalam bahasa Russia, Perancis dan lain-lain bahasa; tetapi setelah berbulan "mengadapnya" beliau berkata kepada saya, "Mi, aku ingat kau concentrate dengan penulisan prosa sajalah, lupakanlah sajak, kau ada idea tetapi bahasa kau tu kaku, tak ada seni." Sejak hari itu (hampir 30 tahun dahulu), saya tidak lagi cuba menulis sajak.

Semasa aku berpindah semula ke Temerloh dari Kuala Lumpur, saya telah banyak menulis didalam akhbar-akhbar tetapi tidak dalam bentuk sajak, saya menulis mengenai kemasyarakatan, politik, ekonomi, kehidupan. Sekali sekala artikel aku keluar juga didalam Majalah Dewan Masyarakat, tetapi yang paling banyak didalam akhbar WATAN dan BUMI, hampir setiap minggu.

Dan semasa akhbar WASILAH masih diterbitkan, aku diberikan kolom mingguan.

Tetapi disuatu hari Sdr Man Kadir yang kebetulan pada waktu itu (ini cerita 30 tahun yang lampau) ingin mementaskan sebuah drama.  Kami adalah kerabat DPMP (Dewan Penulis Melayu Pahang) cawangan Temerloh, sebuah badan penulisan yang sangat aktif.  Sentiasa kami mengadakan kursus penulisan dan diantara tokoh sastrawan yang kami undang memberikan kursus termasuklah Allahyarham Usman Awang,

Saya tergerak untuk menuliskan sebuah puisi dan memahukan agar puisi itu dijadikan tema kepada Drama yang bakal dipentaskan oleh Sdr Man Kadir atau nama penuhnya Ab Kadir bin Abd Manap yang kini terkenal dengan nama Pak Jabit.

Saya tuliskan sebuah sajak berjodol - LORONG ITU MATI, dan sajak itu juga diterbitkan didalam Majalah Dewan Masyarakat.

Apabila aku diberitahu oleh Man Kadir dan Yassin Salleh bahawa pada 13.11.12 jam 8.45 malam akan diadakan Majlis Membaca Puisi, tergerak sekali lagi aku mahu menulis sebuah puisi, satu puisi sindiran.  Kalau Sdr Kassim Ahmad menyiapkan sebuah puisi didalam tempoh beberapa hari (beliau sangat cermat didalam penulisannya), saya hanya menulis didalam tempoh 5 minit sahaja (kerana aku bukan seorang penyair).

Inilah (dibawah ini) aku turunkan semula sajak yang aku tulis dengan jodol AKULAH ORANG YANG PALING HEBAT.

Akulah orang yang paling hebat
apa kerja pun aku tak perlu buat
kalau bercakap akulah orangnya
yang amat pandai dan berdarjat

Aku tahu seribu satu ilmu
nak cakap tentang dunia
akulah yang paling tahu
nak cakap tentang akhirat
akulah ulamaknya
bahkan nak cakap fasal perempuan
aku jugalah ular dalam semaknya

Siapa boleh lawan aku
bukankah aku seorang intelek
aku ada setempeket
kerja aku bukan menoreh getah
kerja aku bukan menyadat sawit
kerja aku bukan di kebun pisang
kerja aku bukan di ladang gersang
kerja aku bukan menangkap ikan di sungai
aku orang yang hebat amat-amat
aku menulis di akhbar-akhbar
aku berucap di pentas politik.

Siapa tak kenal aku
Akulah yang bersama Dato Seri Anwar Ibrahim
Dato Seri Anwar  sentiasa menghubungi aku
ditengah malam dia mahu check aku dah tidur ke belum
akulah orang yang paling digemari oleh Anwar
akulah pilihan Anwar, no less!

Tanpa aku perjuangan di kawasan ini tidak bermakna
tak usah ganggu gugatlah aku ni
aaku ada sumpah keramat
aku tak perlu kepada kawan yang ramai
tak perlu aku kepada jentera
apa guna banyak bendera
bukan bendera atau poster yang mengundi aku
rakyat seluruhnya di belakang aku
aku manusia pilihan kerana aku hebat
tanpa aku siapa lagi?

Ini bukan gurindam anak kampong
ini bukan gurindam anak tani
ini bukan gurindam anak nelayan
ini bukan gurindam anak pekerja
ini bukan gurindam anak kakitangan kerajaan
ini bukan gurindam anak polis
ini bukan gurindam anak tentera
ini bukan gurindam anak bomba
ini bukan gurindam anak rela.

Ini gurindam pejuang negara
manusia terpilih yang tidak ada galang gantinya
Akulah orangnya!
Akulah manusianya!
Amboihai, hebatnya AKU!


haji suhaimi said
10.11.12
baitul fath, kg batu 4,
jalan maran, temerloh,
pahang.

Anwar Ibrahim

Posted: 11 Nov 2012 08:00 PM PST

Anwar Ibrahim


Poll: 85 Percent Of Muslim Voters Picked President Obama

Posted: 11 Nov 2012 08:39 AM PST

From Council On American – Islamic Relations

(WASHINGTON, D.C., 11/9/2012) — The Council on American-Islamic Relations (CAIR), the nation’s largest Muslim civil rights and advocacy organization, today released the results of an informal exit poll indicating that more than 85 percent of American Muslim voters picked President Obama in Tuesday’s election.

[NOTE: A similar CAIR exit poll in 2008 showed that 89 percent of American Muslim voters picked then-candidate Barack Obama. Two percent of respondents said they voted for Sen. John McCain.]

CAIR’s email survey of more than 650 American Muslim voters indicates that just four percent of respondents cast their ballots for Mitt Romney.

Poll findings:

  • 95.5 of the Muslim voters said they went to the polls on November 6.
  • 85.7 percent cast their ballots to re-elect President Obama.
  • 4.4 percent of respondents said they voted for Mitt Romney.
  • Just over two percent (2.2) of respondents said they voted for Libertarian candidate Gary Johnson. The same percentage (2.2) of respondents said they voted for Green Party candidate Jill Stein. [NOTE: More than four percent of respondents declined to say who they voted for.]
  • States with the highest number of survey respondents (in descending order) were California, New York, Texas, Virginia, Illinois, Florida, Michigan, Maryland, Pennsylvania, New Jersey, and Ohio.
  • Of those who voted, 8.3 percent said they did so for the first time.
  • 41.5 percent said they consider themselves Democrats. A similar number, 40.6 percent, consider themselves politically independent. Only 7.4 percent said they are Republican.

“The fact that more than 95 percent of Muslim respondents went to the polls is a clear indication that they are fully participating in our nation’s political process and are part of the fabric of America,” said CAIR National Executive Director Nihad Awad. “Muslim voters in swing states such as Florida, Virginia and Ohio seemed to have played a critical role in tipping the balance in the president’s re-election victory.”

These results support the findings of a pre-election CAIR survey of 500 Muslim voters that rated jobs and the economy, education, health care policy, Medicare and Social Security, and civil rights as the top issues. That survey indicated that 1 in 4 Muslim voters remained undecided about their presidential pick.

“It appears that undecided Muslim voters broke decisively in President Obama’s favor at the polls,” said CAIR National Legislative Director Corey Saylor.

Saylor also expressed appreciation that a number of anti-Muslim candidates were rejected by voters nationwide.

CAIR: American Muslims Celebrate Defeat of Congressional Critics
CAIR: How the Congressional Anti-Muslim Caucus Fared

CAIR is America’s largest Muslim civil liberties and advocacy organization. Its mission is to enhance the understanding of Islam, encourage dialogue, protect civil liberties, empower American Muslims, and build coalitions that promote justice and mutual understanding.

Siri Jelajah Merdeka Rakyat Dato’ Seri Anwar Ibrahim ke Parlimen Batu & Setiawangsa

Posted: 11 Nov 2012 03:30 AM PST

13 November 2012 (Selasa)
1) 8.30 – 12.00 mlm – Ceramah Perdana – (P- Batu)

Lokasi: Dewan Masyarakat, Lorong 8, Kg Padang Balang, Sentul
2) 8.30 – 12.00 mlm – Ceramah Merdeka Rakyat – (P- Setiawangsa)

Lokasi: Rampai Business Park, Sri Rampai, Setapak
3) Baisan Penceramah:

i. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

ii. YB Tian Chua

iii. YB Dr Hatta Ramli

iv. Sdr Shamsul Iskandar Mohd Akin

v. Puan Dayang Ku Intan

vi. Cik Gu Ishak Surin

vii. Sdr Ibrahim Yaacob

Tiada ulasan:

Catat Ulasan