Ahad, 20 November 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 20 Nov 2011 03:29 AM PST

Dr Siti Mariah Mahmud


Muhyiddin Yassin jilat balik

Posted: 19 Nov 2011 05:47 AM PST

Untuk memenangi hati rakyat dan pengundi, Umno dan Timbalan Perdana Menterinya sanggup menjilat apa saja asalkan BN menang dalam PRU 13 akan datang.


Kesian Muhyiddin, Kak Rosmah suruh tarik balik ke?

KUALA LUMPUR, 19 Nov – Ekoran bantahan keras kesatuan-kesatuan sekerja, Putrajaya membatalkan projek perintis guru-guru bertugas selama sembilan jam sehari yang dicadangkan untuk dilaksanakan di Melaka, Sarawak, Pahang dan Johor mulai Januari depan.


Projek itu mendapat tentangan ketika Barisan Nasional membuat persiapan untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 yang dijangka dipanggil dalam waktu terdekat.
Minggu lalu, Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan menggesa Putrajaya membatalkan sahaja projek perintis guru bertugas sembilan jam sehari atas alasan kajian itu satu tindakan membazir selain tidak mendapat maklum balas positif daripada kalangan tenaga pendidik.
Selain itu, NUTP juga mendakwa dasar baru tersebut tidak sesuai buat masa sekarang memandangkan kebanyakan sekolah kurang kemudahan selesa dan kondusif bagi guru.
Di bawah dasar baru ini, guru sebelah pagi dikehendaki berada di sekolah dari 7.30 pagi hingga 4.30 petang manakala guru sebelah petang pula dikehendaki masuk sekolah 9.30 pagi dan bertugas sehngga 6.30 petang.
Hari ini, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin (gambar) berkata langkah itu diambil bagi memberi ruang kepada kerajaan menilai dan meneliti terlebih dahulu hasil laporan kajian daripada projek yang dimulakan di Melaka.
"Kita tidak mahu perkara itu diteruskan secara perintis tanpa guru sendiri memahami tujuan di sebaliknya.

'Umno wants Koh Tsu Koon out!'

Posted: 19 Nov 2011 05:26 AM PST


Gerakan president Koh Tsu Koon has decided not to contest in the next general election. That was his final decision and everybody must respect it. Nobody pressured him to stay out of the poll, Deputy PM Muhyiddin Yassin said.

However, Penang Chief Minister and Koh's successor Lim Guan Eng was quick to politically lucre from the decision by accusing Umno of having a major role in forcing Koh out of the picture.

What a silly and stupid idea it was!

However, LGE intention and motive is very clear. By showing sympathy for Koh, he expects the Chinese in Gerakan will rally behind DAP in the next national poll. He is also keeping his fingers crossed for Gerakan to demise and Koh and members would hop over to DAP.

"It is an orchestrated campaign to remove him and they (Barisan Nasional and Umno) have succeeded. What Umno wants Umno gets," he told reporters in the Parliament lobby today.

Lim said Koh was forced to leave as it was obvious that the latter still had intentions to contest in the coming elections as Koh retained his other positions as a federal minister and party president.
What a crap!

Actually LGE tries to be chummy with Penangites, especially the Chinese. By accusing Umno of 'chasing out' Koh, the Malays too would be divided, just like what happened during the 2008 general election.

His sympathy for Koh did not mean anything. After taking over from Koh, he battered his predecessor by saying that it was the end for Koh and Gerakan. Maybe LGE should refresh his mind.
So, what is the sympathy for?

Dr Koh announced earlier today that he will not contest in the next general election, saying the announcement is the first step towards driving transformation and renewal in the party.

He said, however, that he will retain the posts of party president, Penang BN chairman and Minister in the Prime Minister's Department, adding that he will decide whether to give up the party presidency after the next general election.

As for the ministerial post, he said the decision to retain him rested with Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 20 Nov 2011 01:55 AM PST

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


Guan Eng: Rakyat terima sumbangan P.Pinang tiap-tiap tahun, bukan ‘One-Off’

Posted: 19 Nov 2011 10:33 PM PST

Rakyat Pulau Pinang akan terus menikmati sumbangan daripada kerajaan negeri setiap tahun, bukan sekadar pemberian “one-off” sebagaimana yang diamalkan oleh kerajaan pusat yang didakwa sempena pilihan raya sahaja, kata Ketua Menterinya Lim Guan Eng. “Yang penting peruntukan (sumbangan) yang kita (Kerajaan Negeri Pulau Pinang) berikan kepada rakyat setiap tahun ini boleh dilihat, boleh dinikmati dan [...]

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 20 Nov 2011 01:27 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


7 Golongan Yang Allah Naungi di Hari Kiamat

Posted: 19 Nov 2011 07:53 PM PST

24 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dari Nabi shallallahu 'alaihi wasallam beliau bersabda:


سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمْ اللَّهُ فِي ظِلِّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ: الْإِمَامُ الْعَادِلُ وَشَابٌّ نَشَأَ فِي عِبَادَةِ رَبِّهِ وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِي الْمَسَاجِدِ وَرَجُلَانِ تَحَابَّا فِي اللَّهِ اجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ وَرَجُلٌ طَلَبَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ فَقَالَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ أَخْفَى حَتَّى لَا تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِينُهُ وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللَّهَ خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَا


"Ada tujuh golongan manusia yang akan mendapat naungan Allah pada hari yang tidak ada naungan kecuali naungan-Nya:

1. Pemimpin yang adil.

2. Pemuda yang tumbuh di atas kebiasaan 'ibadah kepada Rabbnya.

3. Lelaki yang hatinya terpaut dengan masjid.

4. Dua orang yang saling mencintai karena Allah, sehingga mereka tidak bertemu dan tidak juga berpisah kecuali karena Allah.

5. Lelaki yang diajak (berzina) oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan lagi cantik lalu dia berkata, 'Aku takut kepada Allah'.

6. Orang yang bersedekah dengan sembunyi-sembunyi, hingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya.

7. Orang yang berdzikir kepada Allah dalam keadaan sendiri hingga kedua matanya basah karena menangis."
(HR. Al-Bukhari no. 620 dan Muslim no. 1712)

Penjelasan:

Ketujuh orang yang tersebut dalam hadits di atas, walaupun lahiriah amalan mereka berbeda-beda bentuknya, akan tetapi semua amalan mereka itu mempunyai satu sifat yang sama yang membuat mereka semua mendapat naungan Allah Ta'ala. Sifat itu adalah mereka sanggup menyelisihi dan melawan hawa nafsu mereka guna mengharapkan keridhaan Allah dan ketaatan kepada-Nya.

1. Pemimpin yang adil.

Dia adalah manusia yang paling dekat kedudukannya dengan Allah Ta'ala pada hari kiamat. Dari Abdullah bin Amr bin Al-Ash radhiallahu anhuma dia berkata: Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

"Orang-orang yang berlaku adil berada di sisi Allah di atas mimbar yang terbuat dari cahaya, di sebelah kanan Ar-Rahman Azza wa Jalla -sedangkan kedua tangan Allah adalah kanan semua-. Yaitu orang-orang yang berlaku adil dalam hukum, adil dalam keluarga dan adil dalam melaksanakan tugas yang dibebankan kepada mereka." (HR. Muslim no. 3406)

2. Pemuda yang tumbuh di atas kebiasaan 'ibadah kepada Rabbnya.

Hal itu karena dorongan dan ajakan kepada syahwat di masa muda mencapai pada puncaknya, karenanya kebanyakan awal penyimpangan itu terjadi di masa muda. Tapi tatkala seorang pemuda sanggup untuk meninggalkan semua syahwat yang Allah Ta'ala haramkan karena mengharap ridha Allah, maka dia sangat pantas mendapatkan keutamaan yang tersebut dalam hadits di atas, yaitu dinaungi oleh Allah di padang mahsyar.

3. Lelaki yang hatinya terpaut dengan masjid.

Sungguh Allah Ta'ala telah memuji semua orang yang memakmurkan masjid secara umum di dalam firman-Nya:

"Bertasbih kepada Allah di masjid-masjid yang telah diperintahkan untuk dimuliakan dan disebut nama-Nya di dalamnya, pada waktu pagi dan waktu petang. Laki-laki yang tidak dilalaikan oleh perniagaan dan tidak (pula) oleh jual beli dari mengingati Allah, dan (dari) mendirikan sembahyang, dan (dari) membayarkan zakat. Mereka takut kepada suatu hari yang (di hari itu) hati dan penglihatan menjadi goncang. (Meraka mengerjakan yang demikian itu) supaya Allah memberikan balasan kepada mereka (dengan balasan) yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan, dan supaya Allah menambah karunia-Nya kepada mereka. Dan Allah memberi rezki kepada siapa yang dikehendaki-Nya tanpa batas." (QS. An-Nur: 36-38)

Terkaitnya hati dengan masjid hanya akan didapatkan oleh siapa saja yang menuntun jiwanya menuju ketaatan kepada Allah. Hal itu karena jiwa pada dasarnya cenderung memerintahkan sesuatu yang jelek. Sehingga jika dia meninggalkan semua ajakan dan seruan jiwa yang jelek itu dan lebih mendahulukan kecintaan kepada Allah, maka pantaslah dia mendapatkan pahala yang sangat besar.

4. Dua orang yang saling mencintai karena Allah, sehingga mereka tidak bertemu dan tidak juga berpisah kecuali karena Allah.

Kedua orang ini telah berjihad dalam melawan hawa nafsu mereka. Hal itu karena hawa nafsu itu menyeru untuk saling mencintai karena selain Allah karena adanya tujuan-tujuan duniawiah. Makna 'mereka tidak bertemu dan tidak juga berpisah kecuali karena Allah' adalah keduanya bersatu dan bermuamalah karena keduanya mencintai Allah. Karenanya kapan salah seorang di antara mereka berubah dari sifat ini (mencintai Allah), maka temannya itu akan meninggalkannya dan menjauh darinya karena dia telah meninggalkan sifat yang menjadi sebab awalnya mereka saling menyayangi. Sehingga jadilah ada dan tidak adanya cinta dan sayang di antara keduanya berputar dan ditentukan oleh ketaatan kepada Allah dan berpegang teguh kepada sunnah Rasul-Nya shallallahu alaihi wasallam.

5. Lelaki yang diajak (berzina) oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan lagi cantik lalu dia berkata, 'Aku takut kepada Allah'.

Yakni: Dia diminta oleh wanita yang mengumpulkan status social yang tinggi, harta yang melimpah, dan kecantikan yang luar biasa untuk berzina dengannya. Akan tetapi dia menolak permintaan dan ajakan tersebut karena takut kepada Allah. Maka ini tanda yang sangat nyata menunjukkan dia lebih mendahulukan kecintaan kepada Allah daripada kecintaan kepada hawa nafsu. Dan orang yang sanggup melakukan ini akan termasuk ke dalam firman Allah Ta'ala:

"Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya." (QS. An-Naziat: 40)

Dan pemimpin setiap lelaki dalam masalah ini adalah Nabi Yusuf alaihissalam.

6. Orang yang bersedekah dengan sembunyi-sembunyi, hingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya.

Yakni dia berusaha semaksimal mungkin agar sedekah dan dermanya tidak diketahui oleh siapapun kecuali Allah, sampai-sampai diibaratkan dengan kalimat 'hingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diinfakkan oleh tangan kanannya'.

Karenanya disunnahkan dalam setiap zakat, infak, dan sedekah agar orang yang mempunyai harta menyerahkannya secara langsung kepada yang berhak menerimanya dan tidak melalui wakil dan perantara. Karena hal itu akan lebih menyembunyikan sedekahnya. Juga disunnahkan dia memberikannya kepada kerabatnya sendiri sebelum kepada orang lain, agar sedekahnya juga bisa dia sembunyikan.

7. Orang yang berdzikir kepada Allah dalam keadaan sendiri hingga kedua matanya basah karena menangis.

Ini adalah amalan yang sangat berat dan tidak akan dirasakan kecuali oleh orang yang mempunyai kekuatan iman dan orang yang takut kepada Allah ketika dia sendiri maupun ketika dia bersama orang lain. Dan tangisan yang lahir dari kedua sifat ini merupakan tangisan karena takut kepada Allah Ta'ala.

Kemudian, penyebutan 7 golongan dalam hadits ini tidaklah menunjukkan pembatasan. Karena telah shahih dalam hadits lain adanya golongan lain yang Allah lindungi pada hari kiamat selain dari 7 golongan di atas. Di antaranya adalah orang yang memberikan kelonggaran dalam penagihan utang. Dari Jabir radhiallahu anhu: Nabi shallallahu alaihi wasallam bersabda:

"Barangsiapa yang memberikan kelonggaran kepada orang yang berutang atau menggugurkan utangnya, maka Allah akan menaunginya di bawah naungan-Nya." (HR. Muslim no. 5328)

Sumber: http://al-atsariyyah.com/7-golongan-yang-allah-naungi-di-hari-kiamat.html

Bola sepak : Malaysia layak ke pertandingan akhir Sukan SEA Ke-26

Posted: 19 Nov 2011 06:34 PM PST


24 Zulhijjah 1432H. [MOD] -Pemain negara, Ahmad Fakri Sharani (kanan) menanduk bola ke arah gawang gol Myanmar ketika perlawanan bola sepak separuh akhir menantang Myanmar sempena Sukan SEA Ke-26 di Gelora Bung Karno di sini, Sabtu. Malaysia menewaskan Myanmar 1-0 dan layak ke pertandingan akhir.

Tidak cukup media pengampu, BN politikkan program serahan RM100

Posted: 19 Nov 2011 06:23 PM PST

24 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Sebelum ini saya telah mengeluarkan kenyataan mengenai isu ini, dan telah disiarkan dalam Harakahdaily (sini).

Tindakan terdesak BN yang telah memperkudakan Kementerian pendidikan dengan arahan surat dibawah adalah sesuatu yang sangat memalukan.

PautanPhotobucket

Photobucket

Photobucket

Najib pulang dari menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN Ke-19

Posted: 19 Nov 2011 06:17 PM PST

24 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

SUBANG 20 Nov. – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pulang hari ini dari menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN Ke-19 dan berkaitan selama tiga hari di Bali, Indonesia.

Pesawat khas yang membawa Najib dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor mendarat di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di malam tadi.

Sidang kemuncak itu juga dihadiri Rakan Dialog ASEAN, Australia, China, India, Jepun, New Zealand, Korea Selatan, Rusia, Amerika Syarikat dan Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB). – Bernama

52 kenderaan berlanggar di autobahn Jerman, 3 terbunuh

Posted: 19 Nov 2011 06:11 PM PST

Gambar kemalangan besar melibatkan 52 buah kenderaan di autobahn Jerman

24 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

BERLIN 20 Nov. - Tiga orang terbunuh manakala 35 lagi cedera dalam satu kemalangan besar melibatkan 52 buah kenderaan di autobahn, atau lebuh raya. yang diselubungi kabus di barat Jerman, semalam.

Pelanggaran tersebut berlaku malam Jumaat lalu berdekatan sebuah bandar Muenster selepas kabus menyelubungi sepanjang lebuh raya.

Siasatan berhubung kejadian tersebut masih disiasat dan beratus-ratus pekerja bantuan dikerah ke lokasi kemalangan.

Laluan lebuh raya sepanjang 10 kilometer terpaksa ditutup sehingga tengahari semalam. - Reuters

Mahkamah Itali jatuhkan hukuman penjara ke atas 110 ahli mafia

Posted: 19 Nov 2011 06:06 PM PST

24 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

ROME: Mahkamah di utara bandar Itali, Milan menjatuhkan hukuman penjara sehingga 16 tahun ke atas 110 orang dalam perbicaraan besar-besaran membabitkan ahli mafia Calabrian.

Tertuduh mengejek peguam mereka sendiri sambil bunyi bising sebagai bantahan ketika hukuman dijatuhkan selepas mahkamah mendapati mereka melakukan kesalahan yang mempunyai kaitan dengan keahlian mafia.

Hukuman paling berat dijatuhkan ke atas dua ketua keluarga mafia yang bekerja di Milan iaitu Alessandro Manno yang dipenjara 16 tahun manakala Cosimo Barranca pula dikenakan 14 tahun. - AFP

13 terbunuh dalam keganasan terbaru di Syria

Posted: 19 Nov 2011 06:03 PM PST

24 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

NICOSIA: Sekurang-kurangnya sembilan orang terbunuh di Syria, semalam, ketika tempoh yang diberikan oleh Liga Arab kepada negara tersebut untuk menghentikan tindakan keras terhadap penunjuk perasaan bakal berakhir.

Aktivis kumpulan Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria, Rami Abdel Rahman, berkata enam orang awam mati ditembak pasukan keselamatan dalam beberapa operasi di wilayah Homs, Hama dan Idlib.

Katanya, empat ejen perisikan turut terbunuh selepas ditembak oleh seorang lelaki bersenjata dan dua tentera pembelot maut susulan serangan meriam yang dilancarkan di tengah pekan Shayzar.

Manakala seorang lagi individu dibunuh penembak tepat di Homs. - AFP

PAS KAWASAN KUBANG PASU

Posted: 19 Nov 2011 11:09 PM PST

PAS KAWASAN KUBANG PASU


Gerakkan golongan muda melalui laman sosial

Posted: 19 Nov 2011 04:04 PM PST

Oleh Zulkifli Yahaya

AHLI Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah yang memegang portfolio ICT, Dr Ismahttp://www.techxav.com/wp-content/uploads/2010/03/facebook-guide1.jpgil Salleh dijadualkan membentangkan kertas kerja bertajuk 'Mobilisasi Media Sosial Dalam Mempengaruhi Generasi Muda' di Persidangan ICT dan Media Baru yang dianjurkan oleh Lajnah ICT PAS Pusat.

Malangnya penerbangan Dr Ismail ke Tanah Suci diawalkan berbanding yang dijadualkan sebelumnya menyebabkan beliau terpaksa mencari pengganti di kalangan Exco.

Beberapa Exco menolak kerana ada komitmen, manakala yang tiada komitmen pula menolak kerana ICT bukan 'bidang' mereka. Akhirnya tugas tersebut terbeban kepada saya yang mengambil alih tugas Dr Ismail sebagai pembentang.

Hari ini ICT masih belum menjadi bidang semua orang, tetapi peranan ICT dalam merubah dan memandu pemikiran manusia sangatlah penting.

Dalam struktur organisasi PAS, banyak entiti yang meletakkan ICT berada di bawah Lajnah Penerangan dan Dakwah.

Jika diletakkan berasingan pun, pengerusinya bukanlah orang yang penting sangat dalam organisasi parti. Adakah kerana ICT masih belum dianggap penting?

Dalam tempoh empat dekad yang lalu, dunia telah melihat perkembangan mendadak yang telah berlaku dalam industri komputer, teknologi maklumat dan juga telekomunikasi.

Dalam tempoh tersebut, sebahagian besar daripada kehidupan kita telah dipengaruhi oleh aspek teknologi maklumat yang membolehkan maklumat disimpan dan diakses dalam kuantiti yang besar serta pantas dan ia merupakan satu aktiviti yang global.

Kejayaan media sosial seperti Facebook dalam dunia ICT ialah keupayaan menyebarkan maklumat dalam masa yang pantas.

Hari ini Facebook dan twitter benar-benar menjadi 'akhbar, radio dan televisyen' bergerak bagi segolongan anggota masyarakat yang menatapnya seperti menikmati sarapan, makan tengah hari atau malam.

Menurut fakta terkini, Malaysia berada di tangga yang ke-5 di Asia mempunyai sehingga 12 juta pengguna Facebook aktif.

Jika 60 peratus adalah daripada golongan belia, maka belia atau generasi muda Malaysia yang 'menghuni' di Facebook kini berjumlah 7.2 juta orang! Ia berdasarkan angka mutlak.

Jika dilihat pada penggunaan berdasarkan peratus penduduk pula, Malaysia menduduki tangga ke-7 selepas Kanada, Amerika Syarikat, United Kingdom, Chile, Australia dan Turki; iaitu kira-kira 35.6 peratus.

Di Mesir, pemegang akaun Facebook hanya kira-kira sembilan peratus tetapi Hosni Mubarak tumbang dengan revolusi yang digerakkan oleh Facebook. Ia adalah berita yang sangat baik bagi aktivis siber di Malaysia.

Kelebihan media sosial ialah kerana ia diakses oleh majoriti golongan muda. Di Malaysia, generasi berumur 15 hingga 39 tahun ialah seramai 11,614,735 orang atau 43 peratus.

Sehingga Disember 2010, seramai 11,811,452 orang generasi muda yang berusia 21 tahun ke atas sudah berdaftar SPR. Pengundi yang berusia 21 hingga 39 tahun mencecah 40 peratus.

Statistik yang ada menjadikan golongan muda kelompok yang penting untuk diberi perhatian kerana ia berkait rapat dengan masa depan negara.

Generasi muda mempunyai pakej berikut; menghormati antara satu sama lain, rajin belajar, bersemangat dan bertenaga, berpengetahuan mengenai matlamat, objektif dan halatuju organisasi, berkebolehan melaksanakan peraturan dan prosedur, kreatif dan inovatif dalam gerak kerja, cekap melaksanakan amanah, berani kerana ilmu dan amal, bertanggungjawab, menghormati antara satu sama lain, rajin belajar, bersemangat dan bertenaga, berpengetahuan mengenai matlamat, objektif dan halatuju organisasi, berkebolehan melaksanakan peraturan dan prosedur, kreatif dan inovatif dalam gerak kerja, cekap melaksanakan amanah, berani kerana ilmu dan amal dan bertanggungjawab.

Dalam pembentangan tersebut saya menekankan supaya setiap kawasan menggerakkan semua aktivis laman sosial mereka dengan betul dan bersungguhsungguh.

Terlalu ramai penyokong Pakatan Rakyat yang bersemangat memerangi BN; tetapi hanya membazir tenaga dan masa dalam jaringan sosial dalam kerja yang nampaknya bersungguh tapi hakikatnya hanya 'merosakkan' sokongan terhadap Pakatan Rakyat di samping terdapat segolongan besar lagi yang malas memanfaatkan peluang menyebarkan maklumat secara mudah yang terhidang dalam Facebook dan twitter.

Semua itu perlu diuruskan dan dibuat pembetulan di peringkat kawasan. Ia sepatutnya tidak bermula dan berakhir di medan siber tetapi penyebaran maklumat mestilah dikeluarkan ke alam nyata melalui pelbagai kaedah.

Percayalah jika semua tenga sukarelawan aktivis media social ini digerakkan menyebarkan maklumat dengan aktif di medan maya, maka ia menjadi kuasa yang lebih kuat daripada revolusi di Mesir dalam menumbangkan 'rejim tua' bernama Barisan Nasional.

DPP PADANG TERAP

Posted: 19 Nov 2011 09:43 PM PST

DPP PADANG TERAP


Hari Kedua Ekspo Penerangan MTD Pedu.

Posted: 19 Nov 2011 03:42 AM PST

Beberapa aktiviti meriah bersama geng muda. Pertandingan sepakraga bulat. Memancing ikan puyu. Pertandingan karom. Khas untuk Geng muda.








Ekspo Penerangan dan Keusahawanan DPPPT & MTD Pedu (Hari Pertama)

Posted: 18 Nov 2011 11:19 PM PST


Hari pertama Ekspo Penerangan dan keusahawanan Dewan Pemuda Pas Padang Terap dengan kerjasama Majlis Tindakan Dun Pedu (MTD) berlangsung dengan begitu meriah. Ekspo yang bermula pada waktu petang itu mula dengan jualan pelbagai barangan.Pada sebelah malamnya Ekspo dimeriahkan lagi dengan penyampaian ceramah tentang isu-isu semasa yang berlaku di negara ini. Ceramah disampaikan oleh beberapa orang tokoh politik iaitu Ahli Parlimen Padang Terap, Yb Ust. Nasir bin. Zakaria, Ir. Zamri Yusuf, dan Ahli Parlimen Pokok Sena, Yb Dato. Mahfuz bin Omar. Kupasan pelbagai isu yang menjadi kontroversi di negara ini mendorong rakyat ingin tahu dan ingin berubah membuatkan kehadiran menjadi begitu ramai. Nantikan berita seterusnya.

PAS Negeri Sembilan

Posted: 19 Nov 2011 09:27 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Duit habis, rumah tak nampak

Posted: 19 Nov 2011 04:44 AM PST



Oleh : Wartawan Sinar Harian
Tarikh : November 19, 2011

ULU JELEBU - Seorang ­warga emas melahirkan rasa kecewa apabila usahanya ­untuk membantu anak ­lelakinya yang kelainan upaya (OKU) untuk memiliki sebuah rumah PPRT tidak kesampaian.

Maimon Ali, 70, berkata, anak lelakinya yang mengalami kecacatan di kaki kanan akibat terjatuh pokok kira-kira tiga tahun lalu kini menumpang di rumah milik anak sulungnya.

Menurutnya, sejak kemalangan itu, anaknya, Mazlan Asri @ Jani, 47, tidak lagi ­bekerja dan bergantung ­sepenuhnya kepada pendapatan isteri yang bekerja sebagai tukang masak.

"Mazlan menumpang di rumah kakaknya sejak 12 ­tahun lalu yang juga merupakan rumah PPRT.

"Kakaknya memberikan keizinan untuk menumpang di sini memandangkan Mazlan tidak memiliki rumah dan tidak bekerja," katanya.

Bagaimanapun, ­katanya, anak sulungnya itu berhasrat untuk kembali ­menetap di rumah berkenaan dalam masa terdekat.

"Sepanjang menetap di sini, Mazlan dan isterinya, Zaitun Ismail, 44, membayar sewa sebanyak RM50 kepada anak sulung saya.

"Kini, saya sedang mengusahakan untuk mendapatkan rumah PPRT untuk Mazlan dan sudah pun berbincang dengan kepimpinan kampung," katanya.

Maimon berkata, dia dan Mazlan telah diminta untuk ­menyiapkan pelbagai dokumen sebelum Ramadan yang lalu.

"Untuk mendapatkan rumah terbabit, saya meminta bantuan anak keenam yang menetap di Johor.

"Malahan, saya juga mengeluarkan wang simpanan ­sebanyak RM4,000 untuk mengupah kontraktor membersihkan kawasan sebelah rumah saya untuk didirikan rumah PPRT buat Mazlan," katanya.

Namun katanya, selepas Aidilfitri lalu, apabila dia bertanyakan kembali status rumah berkenaan, mereka menyatakan peruntukan itu telah ­dibawa ke Simpang Durian.

"Saya kecewa dengan apa yang berlaku. Sudahlah wang saya habis digunakan, malah kawasan yang dibersihkan juga sudah ditumbuhi semak samun.

"Saya turut dimaklumkan bahawa surat permohonan memiliki rumah itu telah diserahkan kepada penghulu Dun dan sudah lulus namun, surat itu perlu diserahkan kepada Risda sebelum dimaklumkan peruntukan berkenaan sudah dibawa ke tempat lain," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/nasional/duit-habis-rumah-tak-nampak-1.6465

Jelajah Anwar Ibrahim di N.Sembilan 21 Nov 2011

Posted: 19 Nov 2011 02:11 AM PST



MENGOMBAK KEMENANGAN RAKYAT
Tarikh : 21 November 2011, ISNIN
Masa : 8 malam
Tempat : Pekan Seri Menanti, Kuala Pilah
Bersama :
Dato' Seri Anwar Ibrahim
Sdr Ibrahim Yusof , Ketua Penerangan PKR NS
Sdr Nazree Yunus , Ketua AMK NS

SEMINAR ADAT PERPATIH & JAMUAN RAKYAT
Tarikh : 21 November 2011, ISNIN
Masa : 3 ptg - 7 mlm
Tempat : Pekan Seri Menanti, Kuala Pilah

HIMPUNAN WARGA PENEROKA & PELANCARAN MANIFESTO PRU
Tarikh : 21 November 2011, ISNIN
Masa : 8.30 malam
Tempat : Felda Palong 6, Jempol
Bersama :
Dato' Seri Anwar Ibrahim
T.Kumar , Timbalan Setiausaha Agung PKR
YB Dato' Kamarul Baharin Abbas , Pengerusi PKR NS
Sdr Rebin Birham Naib , Ketua PKR Jempol

SEMUA DIJEMPUT HADIR

Sumber : http://pkrn9.blogspot.com/

PAS LENGGONG

Posted: 19 Nov 2011 07:57 PM PST

PAS LENGGONG


Haru biru punya berita umno

Posted: 19 Nov 2011 01:28 AM PST

Cuba tengok tarikh di atas tu - 19-11-2012
Orang yang pergi dengar tu tentu bertaraf lembu abu nawas, tak tahu tarikh bila.

Guru bekerja 9 jam

Posted: 19 Nov 2011 01:21 AM PST

Ucapan dan pandangan Mantan Pengarah Pelajaran Perak Dato Adnan Ibrahim tepat atas kedudukan beliau sebagai seorang yang profesional dalam pendidikan.
Hanya guru sahaja yang mengetahui jiwa seorang guru. Semasa beliau sebagai pengarah Pelajaran Perak beliau ialah Instructional Leader dan setelah menyertai PAS beliau ialah leader yang berjiwa guru. Tahniah Dato.

Fidlot: Rafizi hantar surat ajak Khairy debat

Posted: 19 Nov 2011 01:09 AM PST

Duit dapat untuk buat lain di buat lain - Kroni tak mengapa.

KUALA LUMPUR, 18 Nov: Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli hari ini mengutus surat jemputan kepada Ktua Pergerakan Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin untuk berdebat berhubung isu skandal National Feedlot Corporation (NFC) Sdn Bhd.

Dalam surat yang salinannya dihantar kepada Harakahdaily hari ini, beliau menyatakan tarikh cadangan debat tersebut dibuat pada 12 Disember ini.

"Mengambil kira kekangan jadual kerja seperti yang saudara suarakan di dalam media, saya mencadangkan supaya debat tersebut diadakan pada hari Isnin 12 Disember 2011," kandungan surat itu dipetik.

Beliau melalui surat tersebut juga mencadangkan supaya perkara-perkara lain seperti tempat dan format debat dipersetujui bersama setelah tarikh debat dimuktamadkan

"Saya percaya saudara seorang pemimpin Umno yang berjiwa besar dan memiliki kekuatan intelek yang mengkagumkan.

"Kesudian saudara untuk membahaskan isu-isu rakyat seperti penyelewengan wang rakyat melalui NFC akan dikenang orang muda selama-lamanya," ujar Rafizi.

Khairy Jamaluddin beberapa hari lalu memaklumkan beliau bersedia untuk bertemu Rafizi dalam debat berhubung dakwaan penyelewengan RM250 juta oleh NFC iaitu syarikat milik anggota keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Beliau ini memberitahu bahawa "saya sentiasa bersedia untuk berdebat dengan sesiapa pun."

"Pada dasarnya saya bersedia. Tetapi soalannya adalah masa," kata beliau dengan merujuk kepada perhimpunan agung tahunan partinya akhir bulan ini.

Sebelum ini, Rafizi telah mencabar Khairy agar berdebat dengannya sambil mendakwa Ahli Parlimen Rembau itu sebahagian daripada "Budak Tingkat Empat" — yang merujuk kepada pengaruhnya ke atas Pejabat Perdana Menteri ketika era pentadbiran Tun Abdullah.

Pentadbiran Abdullah meluluskan Pusat Fidlot Kebangsaan pada 2006.

Minggu lalu Khairy mempertahankan projek itu dengan merujuk kepada pembelian hartanah kondominum hampir RM10 juta di Bangsar menggunakan wang projek tersebut.

Khairy menyifatkan pembelian itu sebagai pelaburan yang selamat.

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BALING

Posted: 19 Nov 2011 07:47 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 19 Nov 2011 03:51 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


KERJA SPR RAKYAT GUSAR BUKAN 40 RIBU YANG DAFTAR

Posted: 18 Nov 2011 09:42 PM PST

Komen : SPR adalah ditugaskan sepenuh masa untuk menguruskan pendaftaran daftar undi dan menguruskan data yang diterima dan kenapa sampi lebih 40,000 pemilih diragui.
PAstu nak bagi rakyat periksa untuk SPR sebanyak itu dalam masa 2 minggu?
Pastu siapa yang nak bantah dikenakan caj pula .
Kalau daftar pemilih mempunyai data diragui dalam jumlah 100 orang maka boleh juga di diterima sebagai data ragu, ini 40,000 orang.


PUTRAJAYA - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), mempamerkan 42,051 nama pemilih berdaftar yang rekodnya meragukan mulai hari ini hingga 31 Disember ini.

Setiausahanya, Datuk Kamaruddin Mohamed Baria berkata, senarai nama itu dipamer melalui laman web SPR dan pejabat pilihan raya negeri di seluruh negara.

Beliau berkata, langkah itu bagi membolehkan pemilih atau waris kepada nama dipamer tampil, membuat pengesahan berhubung status rekod pemilih mereka.

"Jika nama pemilih itu ada dalam senarai, maka beliau perlu hadir ke Jabatan Pendaftaran Negara terlebih dahulu untuk mengenal pasti masalah berhubung rekod nombor kad pengenalannya, sebelum merujuk kepada SPR untuk urusan berkaitan dengan pendaftaran pemilihnya," katanya.

Beliau berkata, laman web SPR ialah www.spr.gov.my dan pertanyaan boleh menghubungi Ibu Pejabat SPR di 03-8885 6565 atau faks 03-8888 9112 atau hubungi pejabat pilihan raya negeri.

JABATAN AGAMA ISLAM KENA POSITIF

Posted: 18 Nov 2011 09:29 PM PST


Alhamdulillah ,makin ramai artis-artis tanah air yang dahulunya hua huha dan bersosial kini telah berhijrah 100% ke arah kebaikan demi mencari keredhaan Illahi. Bayangkan sebelum nie watak mereka agak brutal dan kini mereka telah berubah 180 darjah.

Itulah hidayah Allah. Dia tak kira pada siapa saja boleh dicampakkan NUR HIDAYAH dalam hati mereka lalu mereka berubah demi mencari jalan pulang yang sebenar-benarnya.

Kini adalah antara mereka yangtelah berubah!!!!

1. Bob Lokman - bekas pelakon, pelawak, komposer

2. Ustaz akhil hayy - bekas penyanyi rock (80-an)
'D Riyadh'

3. Megat - bekas penyanyi kumpulan ACAB

4. Azmeer Mustafa - bekas pelakon filem 'ali setan'

5. Ustaz Radzi - bekas penyanyi rock 'Melissa'

6. Iwan Syahman - bekas penyanyi dangdut

7. Izam - bekas vocalis kumpulan E.Y.E

8. Sham kamikaze - bekas gitaris kumpulan 'kamikaze'

9. Mel - bekas penyanyi kumpulan 'Wings'

ULAMA ISLAM MALAYSIA BERTARAF SAINTIS

Posted: 18 Nov 2011 09:07 PM PST


Siapa Ulama N.Sembilan yang tinggi ilmu sains dan teknologi

Sesiapa yang pernah berjumpa atau berguru dengan seorang ulama dari Negeri Sembilan iaitu Tuan Guru Haji Ibrahim bin Muhammad Dahan (1907-1997) pasti tidak mengetahui bahawa Tuan Guru Haji Ibrahim ini bukan sahaja seorang ulama yang begitu merendah diri dan tinggi ilmu agamanya.

Almarhum Tuan Guru Haji Ibrahim adalah merupakan seorang saintis Islam yang begitu hebat yang tiada tandingannya hingga ke saat ini (setakat yang saya ketahui).

Ini adalah kerana beliau seorang yang mempunyai ilmu matematik, trigonometri, sains dan astronomi yang hebat sahaja sehingga dapat menyusun takwim solat dengan tepat.

Almarhum Tuan Guru Haji Ibrahim bertanggungjawab menyusun takwim solat untuk Negeri Sembilan, Melaka, Selangor dan beberapa negeri lain yang masih digunakan sehingga ke hari ini.

Baru-baru ini saya telah menziarahi Madrasah Al-Islamiah Tuan Guru Haji Ibrahim di Bongek Acheh, Rembau, Negeri Sembilan berjumpa dengan cucu kepada Almarhum Tuan Guru Haji Ibrahim iaitu Al Fadhil Ustaz Mohd Khairuddin bin Yusoff.

Saya pehatikan di satu sudut surau itu dalam almari kaca yang berkunci satu alat yang ringkas, berbentuk suku bulatan, berkaki dan ada kertas geraf.

Dalam fikiran saya , mungkin ini alat yang digunakan untuk mengira takwim solat.

Lalu saya bertanya kepada Ustaz Khairuddin, beliau berkata memang itu alat yang digunakan oleh datuknya untuk mengira takwim solat. Menurut beliau ada buku yang mengandungi formula, dan tali turut digunakan semasa membuat perkiraan.

Malangnya buku tersebut tiada dalam simpanannya, dan tiada siapa yang tahu bagaimana cara perkiraan takwim solat tersebut dibuat.

Saya terasa begitu sedih sekali, satu kerugian yang amat besar kepada umat Islam di Malaysia ini jika ilmu seperti ini tidak ada sesiapa yang mampu mempelajarinya.

Jangan dipandang rendah para ulama ini, mereka ini memang diam-diam ubi berisi. Memang mengkagumkan, tanpa komputer, tanpa kalkulator, Almarhum Tuan Guru Haji Ibrahim dapat membuat perkiraan trigonometri, sain, kosain, tanjen dan sebagainya.

Ulama kita ini hebat bukan sebab belajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Mereka belajar dan mengajar menggunakan tulisan Jawi, Bahasa Melayu dan Bahasa Arab.

Seorang lagi ulama Negeri Sembilan yang hebat ialah Almarhum Syeikh Haji Ahmad yang juga merupakan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan. Saya diberitahu bahawa beliau dapat melihat anak bulan hanya menggunakan mata kasar, tanpa memerlukan teropong. Dan beliau pasti akan dapat melihat anak bulan apabila tepat waktunya.

Berbanggalah menjadi orang Melayu, umat Islam dengan Bahasa Melayu dan tulisan Jawi.

Maklumat mengenai Madrasah Al-Islamiah Tuan Guru Haji Ibrahim di http://madrasahbongek.blogspot.com

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 19 Nov 2011 03:34 PM PST

Pemuda PAS Wangsa Maju


AWAT UST ZUL KULUM MARAH SANGAT NI???

Posted: 19 Nov 2011 05:10 AM PST

Nampaknya Zul Kulum begitu hangin satu badan  terhadap lapuran yang disiarkan semalam 18 Nov 2011 oleh laman portal MalaysiaKini bertajuk "Zul Noordin pula minta RM60,000-00" yang dipetik dari buku tulisan Syed Husin Ali bertajuk "Memoir Perjuangan Politik" yang dilancarkan semalam oleh Anwar Ibrahim.

Tambah Zul Kulum dalam blognye "Begitu terdesaknya Anwar Ibrahim sehingga terpaksa menggunakan khidmat "anjing-anjing pencen" untuk menyerang para pejuang kebenaran dan anti-kebatilan termasuk teman, YB Senator Ezam Mohd. Nor dan lain-lain."

kesian tengok kaki kulum nie sorang bila ura-ura yang UMNO enggan membenarkan puak-puak bebas nie bertanding di bawah bendara mereka... makin gile sawan anjing dibuatnye...

MANSUH KERJA 9 JAM... PROJEK PEROMPAK TANGKAP PENCURI!!!

Posted: 19 Nov 2011 04:17 AM PST

Muhyiddin Yassin berlagak HERO hari ini apabila mengumumkan pemansuhan projek rintis pengajaran sembilan jam yang sepatutnya bermula di empat negeri, tahun depan.


Beliau berkata, ketetapan itu dibuat bagi mengelak kekeliruan di kalangan guru, selain tidak mahu menambah beban sedia ada. disampaing memandangkan pilihanraya yang dah dekat.

Katanya, ketetapan itu sudah dimaklumkan kepada Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (Datuk Seri Abu Bakar Abdullah).

Beliau berkata demikian pada sidang media di Lapangan Terbang Labuan di sini, sebentar tadi.

Sebelum ini Timbalan Menteri Pelajaran berkata mulai Januari tahun depan, empat negeri - Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak - akan bekerja sembilan jam sehari.

Sebelum ini puak-puak ini jugalah yang mencadangkan agar dilaksanakan di 4 buah negeri tahun hadapan yang melibatkan sekitar 5000 orang guru...

... standard le perompak tangkap pencuri... nak jadi hero!!!

NCF : CABAR SHAHRIZAT & KELUARGA BERSUMPAH LAKNAT!!!

Posted: 19 Nov 2011 02:40 AM PST

UMporNO nie kan terkenal dengan parti sumpah laknat... sikit-sikit suh orang sumpah ...sikit-sikit suh orang sumpah ...so apa kata mereka bersumpah semua ini tidak benar & fitnah semata-mata?
 
Tuduhan pertama - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, didakwa tidak bercakap benar apabila menyatakan NFC hanya memperoleh dana RM181 juta.

Tuduhan kedua – harga seekor lembu NFC RM4,481, berbanding lembu yang dijual di negara ini antara RM2,500 hingga RM2,700.

Tuduhan ketiga – rangkaian Restoran Meatworks menerima diskaun RM2.9 juta daripada RFC (Realfood Company Sdn Bhd) iaitu syarikat pemasaran NFC.

Tuduhan keempat – NFC mencatat kerugian antara RM7 juta hingga RM11 juta pada 2009 dan akan menghadapi masalah menyebabkan kerajaan melupuskan pinjaman itu.

Tuduhan kelima – dakwaan Rafizi dana disalurkan dari NFC kepada National Meat and Livestocks Corporation Sdn Bhd (NMLC) dan RFC.

Tuduhan keenam – pembelian dua unit kondominium One Menerung di Bangsar berharga RM13.8 juta, bagaimanapun dakwaan mengatakan RM9.8 juta diseleweng untuk tujuan itu yang tiada kena mengena dengan industri ternakan lembu.

Tuduhan ketujuh – dakwaan NFC mendapat pinjaman mudah dan tanah sedangkan ribuan penternak berpengalaman lain layak mendapat geran itu.

Tuduhan kelapan – perbelanjaan perjalanan sebanyak RM827,579 sedangkan hanya 1,618 lembu disembelih pada 2009. Oleh itu, kos perjalanan bagi setiap ekor lembu adalah RM511 atau 11 peratus daripada harga lembu sebanyak RM4,481.

Tuduhan terakhir – Rafizi mendakwa bertemu pegawai Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang menentang projek itu seawal 2006, tetapi pegawai berkenaan tidak mampu menyuarakan pandangannya kerana keputusan dibuat pihak atasan.


Pemuda Bersamamu v3

Posted: 19 Nov 2011 10:07 AM PST

Pemuda Bersamamu v3


Memperingati Peristiwa Berdarah Memali

Posted: 19 Nov 2011 03:47 AM PST



Hari ini 19 November genap 26 tahun terjadinya Peristiwa Berdarah Memali pada tahun 1985. Peristiwa kejam yang berlaku di kawasan pendalaman di Baling itu mengakibatkan 13 syahid di tangan pihak polis. Seramai 3600 orang anggota polis terdiri Unit FRU, UTK, Senoi Praq dan anggota dari Bukit Aman terlibat dengan operasi yang di beri nama "Operasi Angkara". Operasi itu di bawah seliaan pegawai Bukit Aman.

Tujuannya menangkap Ustaz Ibrahim Mahmud untuk ditahan di bawah ISA.

(Baca seterusnya)
Peristiwa pembunuhan itu berlaku ketika PM Dr. Mahathir melakukan lawatan ke China. Manakala Menteri Dalam Negeri yang menjaga PDRM adalah Musa Hitam. Manakala IGP adalah Hanif Omar.

Pada awalnya pihak kerajaan mendakwa berlaku operasi membasmi pengganas komunis. Kemudian menukar tajuk kepada pembasmian ajaran sesat. Berhari-hari media kerajaan terutamanya RTM, Utusan Malaysia dan Berita Harian "mendendangkan" lagu penipuan keatas rakyat mendakwa Ustaz Ibrahim Mahmod membawa ajaran sesat.

Menteri Penerangan yang menjaga RTM ketika itu adalah Rais Yatim yang kini menjawat semula jawatan itu.

Pembohongan kerajaan UMNO tidak bertahan lama. Sultan Kedah mencemar duli menyiram air mawar keatas 13 pusara syuhada Memali menutup terus "mulut jahat" Rais Yatim dan RTMnya.

Kini 26 tahun sudah berlalu. Banyak perkara boleh kita ambil pengajaran dan renungan :

a) Dr Mahathir masih hidup lagi. Tiada sepatahpun ucapan maaf terbuka kepada keluarga
Syuhada Memali dan kesal atas peristiwa itu. Mungkin Tuhan panjangkan umurnya bagi beliau peluang bertaubat.

b) Seratus hari selepas Pembunuhan Memali, Musa Hitam letak jawatan sebagai Timbalan Menteri. Nasib Musa juga bertambah malang kerana kehilangan anak lelakinya dalam Peristiwa Keruntuhan Hightower 1994. Mungkinkah pembalasan Tuhan ?

c) Dua tahun selepas Pembunuhan Memali, UMNO berpecah dua. Team A dan Team B. Kemudian menjadi UMNO Baru dan Semangat 46.


d) Hanya seorang pimpinan UMNO yang memohon maaf atas Peristiwa Memali iaitu mantan SU UMNO Dato' Radzi Sheikh Ahmad (ketika itu dalam S46)meminta maaf secara terbuka kepada keluarga Memali. Ucapan itu tersiar di muka depan Harakah.


e) Tiga orang anggota polis yang terbunuh adalah ditembak oleh rakan mereka sendiri ketika serbuan. Bukti Ustaz Ibrahim dan pengikutnya tiada senjata api.


d) Tidak diketahui nasib Perwakilan UMNO Baling yang mengusulkan penangkapan Ustaz Ibrahim dalam Perhimpunan UMNO. Adakah hidup mereka bahagia atau sengsara akibat "kejahatan usul" mereka?

f) Juga tiada diketahui nasib anggota-anggota polis yang menyerang dan membunuh Ustaz Ibrahim dan pengikutnya samada bahagia atau sengsara? Kedengaran khabar, ramai diantaranya jadi kurang siuman. Waallahu'alam.


g) Majlis Memperingati Syuhada Memali diadakan setiap tahun. Sejak 5 tahun kebelakangan ini ianya ditiadakan atas permintaan keluarga anggota polis yang terlibat. Mengapa ? Mungkin mereka kesal apa yang telah berlaku.

h) Beberapa anggota Majlis Fatwa Kedah disingkirkan kerana menfatwakan kesyahidan Ustaz Ibrahim dan pengikutnya.


Beberapa hari selepas peristiwa yang menyayatkan hati itu berlaku, TG Haji Hadi Awang berucap di Markas PAS Taman Melawar. Ucapan beliau tersekat-sekat kerana hiba dan sedih. Ramai hadirin yang menangis dengan tangisan yang kuat ketika itu.

TG Nik Aziz pernah berkata tentang peristiwa tersebut : " Kita akan mengingati peristiwa pembunuhan beramai-ramai ini seumur hidup. Akan kita ingat dan sebut terus menerus. Akan kita perkatakan hingga Hari Kiamat."


Jika rakyat Palestin mengingati Peristiwa Dier Yasin, rakyat Indonesia mengingati Peritiwa Tanjung Periuk, rakyat Iraq mengingati Peristiwa Fallejah. Rakyat Malaysia sewajarnya mengingati Peristiwa Memali. Satu perjuangan dan pengorbanan menentang ISA.
Alhamdulillah sempena 26 tahun tragedi ini berlaku, PAS akan mengadakan majlis memperingatinya di bumi Memali sendiri.



Berikut mereka yang syahid dalam Peristiwa Memali:


1. Ustaz Ibrahim Mahmud, Kampung Charok Puteh, Siong, Baling, Kedah 45 tahun, guru dan pendakwah Islam. Beliau meninggalkan seorang balu yang juga telah ditahan beberapa minggu dalam kem tahanan di markas Polis Hutan Sungai Petani, kemudian dipindahkan ke Penjara di Alor Setar sehingga dibebaskan. Beliau meninggalkan lima orang anak, dua orang sedang bersekolah dan tiga orang lagi masih kecil.

2. Ahmad Hassan, Kampung Alor Melentang, Gunung, Alor Setar, 30 tahun, kerja sendiri, bekas pegawai LPN, bekas ketua Dewan Pemuda PAS Kuala Kedah 1979-1981, bekas Setiausaha Kerja DPPN Kedah 1981-1983. Beliau meninggalkan seorang balu dan empat orang anak yang masih belum bersekolah.

3. Syafie bin Dahaman, Sekolah Menengah Siong, Baling, 30 tahun, guru Sekolah Menegah Siong, meninggalkan seorang balu dan seorang anak.

4. Haji Abdullah bin Haji Abdul Rahman, Mukim Siong Baling, 72 tahun, penoreh getah. Beliau meninggalkan seorang balu dan tujuh orang anak.

5. Abdul Manaf bin Waden, Kampung Becah Sawa, 58 tahun, penoreh getah, meninggalkan seorang balu dan tiga orang anak.

6. Ghazali bin Mohd Saman, Kampung Becah Sawa, 36 tahun, merinyu malaria, meninggalkan seorang balu dan 3 orang anak.

7. Mohd Radzi bin Ahmad, Kampung Ubi Memali, 27 tahun, penoreh getah, meninggalkan empat orang anak dan isterinya telah meninggal sejak beberapa lama.

8. Wan Abdullah @ Idris bin Lebai Kadir, Kampung Charok Bunting, Siong, Baling, 32 tahun, penoreh getah; meninggalkan seorang balu dan enam orang anak sebahagiannya masih bersekolah.

9. Mohd Aroff bin Hashim, Kampung Becah, Siong, 36 tahun, penoreh getah; meninggalkan seorang balu dan enam orang anak.

10. Zamri bin Md Isa, Kampung Charok Puteh, 37 tahun, pemandu; meninggalkan seorang balu dan tiga orang anak.

11. Abdullah bin Yasin, Kampung, Guar Reban, Kupang, 33 tahun, berniaga; meninggalkan seorang balu dan tiga orang anak.

12. Mohd Daud bin Kadir, Kampung Becah Sawa, 53 tahun, penoreh getah; meninggalkan seorang balu dan tiga orang anak.

13. Ahmad bin Ismail, Kampung Cepir, Sik, 30 tahun, mekanik motosikal; meninggalkan seorang balu dan 4 orang anak.

14. Haji Abdul Rahman bin Jusoh, Siong, Baling, 69 tahun. Beliau cedera parah dan akhirnya meninggal dunia kerana kecederaan tersebut pada 31 Jan 1986.

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 19 Nov 2011 09:04 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


KEM HUFFAZ CILIK

Posted: 19 Nov 2011 06:22 AM PST



KEM HUFFAZ CILIK
Tarikh : 21 - 25 November 2011 (5 hari)
Tempat : Surau Taman Pulai Impian, Sikamat, Negeri Sembilan.
Kumpulan Sasaran : Pelajar-pelajar berumur 8 – 13 tahun.

AKTIVITI
Hafazan ayat-ayat lazim daripada surah-surah juz 30.
Hafazan surah-surah pilihan iaitu surah Yasin, Al-Waqiah, As-Sajadah, dan lain-lain.
Solat Sunat Dhuha
Slot pengisian minda seperti tayangan multimedia, video dan ceramah kesihatan, cerita para sahabat/tokoh Islam.
Slot Uji Minda
Smart Sifir

Maklumat lanjut di http://surauimpian.blogspot.com/

KEM TAHFIZ AL-QURAN SEMPENA CUTI PERSEKOLAHAN

Posted: 19 Nov 2011 06:21 AM PST



KEM TAHFIZ AL-QURAN SEMPENA CUTI PERSEKOLAHAN
Tempat : Surau Taufiqiyah, Taman Pinggiran Senawang
Tarikh : 21 November 2011 hingga 31 Disember 2011
Masa :
8.00 pagi hingga 10.30 pagi ( Sesi 1)
11.00 pagi hingga 12.30 tengahari (Sesi 2)

Maklumat lanjut di http://surautaufiqiyah.blogspot.com/

Duit habis, rumah tak nampak

Posted: 19 Nov 2011 04:54 AM PST



Oleh : Wartawan Sinar Harian
Tarikh : November 19, 2011

ULU JELEBU - Seorang ­warga emas melahirkan rasa kecewa apabila usahanya ­untuk membantu anak ­lelakinya yang kelainan upaya (OKU) untuk memiliki sebuah rumah PPRT tidak kesampaian.

Maimon Ali, 70, berkata, anak lelakinya yang mengalami kecacatan di kaki kanan akibat terjatuh pokok kira-kira tiga tahun lalu kini menumpang di rumah milik anak sulungnya.

Menurutnya, sejak kemalangan itu, anaknya, Mazlan Asri @ Jani, 47, tidak lagi ­bekerja dan bergantung ­sepenuhnya kepada pendapatan isteri yang bekerja sebagai tukang masak.

"Mazlan menumpang di rumah kakaknya sejak 12 ­tahun lalu yang juga merupakan rumah PPRT.

"Kakaknya memberikan keizinan untuk menumpang di sini memandangkan Mazlan tidak memiliki rumah dan tidak bekerja," katanya.

Bagaimanapun, ­katanya, anak sulungnya itu berhasrat untuk kembali ­menetap di rumah berkenaan dalam masa terdekat.

"Sepanjang menetap di sini, Mazlan dan isterinya, Zaitun Ismail, 44, membayar sewa sebanyak RM50 kepada anak sulung saya.

"Kini, saya sedang mengusahakan untuk mendapatkan rumah PPRT untuk Mazlan dan sudah pun berbincang dengan kepimpinan kampung," katanya.

Maimon berkata, dia dan Mazlan telah diminta untuk ­menyiapkan pelbagai dokumen sebelum Ramadan yang lalu.

"Untuk mendapatkan rumah terbabit, saya meminta bantuan anak keenam yang menetap di Johor.

"Malahan, saya juga mengeluarkan wang simpanan ­sebanyak RM4,000 untuk mengupah kontraktor membersihkan kawasan sebelah rumah saya untuk didirikan rumah PPRT buat Mazlan," katanya.

Namun katanya, selepas Aidilfitri lalu, apabila dia bertanyakan kembali status rumah berkenaan, mereka menyatakan peruntukan itu telah ­dibawa ke Simpang Durian.

"Saya kecewa dengan apa yang berlaku. Sudahlah wang saya habis digunakan, malah kawasan yang dibersihkan juga sudah ditumbuhi semak samun.

"Saya turut dimaklumkan bahawa surat permohonan memiliki rumah itu telah diserahkan kepada penghulu Dun dan sudah lulus namun, surat itu perlu diserahkan kepada Risda sebelum dimaklumkan peruntukan berkenaan sudah dibawa ke tempat lain," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/nasional/duit-habis-rumah-tak-nampak-1.6465

Jelajah Anwar Ibrahim di N.Sembilan 21 Nov 2011

Posted: 19 Nov 2011 02:09 AM PST



MENGOMBAK KEMENANGAN RAKYAT
Tarikh : 21 November 2011, ISNIN
Masa : 8 malam
Tempat : Pekan Seri Menanti, Kuala Pilah
Bersama :
Dato' Seri Anwar Ibrahim
Sdr Ibrahim Yusof , Ketua Penerangan PKR NS
Sdr Nazree Yunus , Ketua AMK NS

SEMINAR ADAT PERPATIH & JAMUAN RAKYAT
Tarikh : 21 November 2011, ISNIN
Masa : 3 ptg - 7 mlm
Tempat : Pekan Seri Menanti, Kuala Pilah

HIMPUNAN WARGA PENEROKA & PELANCARAN MANIFESTO PRU
Tarikh : 21 November 2011, ISNIN
Masa : 8.30 malam
Tempat : Felda Palong 6, Jempol
Bersama :
Dato' Seri Anwar Ibrahim
T.Kumar , Timbalan Setiausaha Agung PKR
YB Dato' Kamarul Baharin Abbas , Pengerusi PKR NS
Sdr Rebin Birham Naib , Ketua PKR Jempol

SEMUA DIJEMPUT HADIR

Sumber : http://pkrn9.blogspot.com/

Dun Kijang

Posted: 19 Nov 2011 03:56 AM PST

Dun Kijang


Program Khatan Perdana..

Posted: 19 Nov 2011 02:07 AM PST

 Sabtu, 19 November 2011, Majlis Tindakan Dun KIjang telah mengadakan Program Khatan Perdana. Seramai 87 orang peserta khatan telah hadir bagi menjayakan program ini. Sesi pendaftaran bermula seawal jam 8 pagi. Namun, ibu bapa memang dah datang lebih awal lagi.

Sebagai seorang Islam. Kita memang wajib berkhatan tak kira lelaki mahupun perempuan. Namun, berkhatan bagi lelaki adalah sunat dihebahkan manakala bagi perempuan adalah sebaliknya. 


Program ni dirasmikan sendiri oleh YB Kak Ubai, ADUN Kijang. Majlis perasmian ini dimulai dengan aktiviti suap pulut semangat oleh YB dan juga penyerahan sedikit cenderamata kepada peserta khatan. 

Dalam majlis ini juga, ada majlis lain iaitu penyerahan cek OKU, Kronik dan cek KIFAALAH warga emas. 


Sebahagian pulut kuning yang dibawa oleh ibu bapa peserta. 

YB suap pulut.. Bertuah dapat merasa YB suap.. Kemudian, amek sedikit cenderamata. Towel buat tutup muka.. Lalala~

Tengah menunggu turn sambil layan Upin & Ipin.

Dah sedia dik?? Selawat banyak-banyak. Doktor dah nak potong ni.

Sebahagian yang menerima cek OKU, Kronik dan KIfaalah warga emas.

Alhamdulillah.. Program berjalan dengan lancar. Lebih kurang masuk waktu asar, segalanya dah selesai. tahniah kepada semua jawatankuasa MTD Kijang yang bertungkus lumus menjayakan program ini. Sekalung terima kasih kepada doktor-doktor dari PAPISMA kerana sudi bekerjasama dengan pihak kami. 

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 19 Nov 2011 03:46 AM PST

Dr Siti Mariah Mahmud


Panas : salah guna kuasa BN Selangor di dedah

Posted: 18 Nov 2011 05:31 AM PST

Tiada ulasan:

Catat Ulasan