Jumaat, 16 September 2011

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


ANGKATAN MUDA keADILan CABANG PARIT SULONG

Posted: 16 Sep 2011 03:02 AM PDT

ANGKATAN MUDA keADILan CABANG PARIT SULONG


NAJIB "TUNDUK " TUNTUTAN BUKU JINGGA

Posted: 15 Sep 2011 08:03 PM PDT



Biarpun pengumuman perdana menteri malam ini dialu-alukan, namun hakikatnya ia adalah menciplak janji Pakatan Rakyat seperti dimuatkan dalam Buku Jingga, kata Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Malah katanya, tawaran perubahan Pakatan Rakyat lebih luas berbanding beberapa perubahan yang telah diumum Datuk Seri Najib malam ini.

"Perjuangan kita menentang akta zalim ini sudah lama dahulu, cuma Umno BN ni lambat faham.

"Apa yang saya boleh kata, akhirnya BN tunduk dengan tuntutan kita dalam Buku Jingga," katanya yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Beliau mengulas perutusan khas Hari Malaysia perdana menteri malam ini yang mengumumkan keputusan kerajaan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Selain memansuhkan ISA, katanya, kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa.

Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata, beliau yakin pengumuman Najib itu dibuat dalam keadaan BN sangat terdesak untuk menarik sokongan rakyat berdepan Pilihan Raya Umum ke-13.

Apatah lagi ujarnya, ucapan Najib tersebut tidak memberi fokus kepada kemerdekaan negara, malah lebih kepada janji perubahan politik mendepani pilihan raya.

"Realitinya Najib dalam keadaan terdesak untuk meraih undi dalam PRU-13 sehingga beliau berani merombak apa yang sebelum ini dipertahankan sungguh-sungguh," kata Tuan Ibrahim lagi.

Jika benar Najib Ikhlas melakukan perubahan politik katanya lagi, perdana menteri itu perlu juga memastikan sistem pilihan raya negara ini diperbaiki termasuk lapan perkara yang terkandung dalam tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih).

Sementara itu, beliau juga turut membidas sikap Najib dan Umno BN yang sehingga kini masih berdiam diri dalam menyatakan pendirian berhubung kenyataan Majlis Prefesor Negara (MPN) bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah, namun hanya dinaungi British.

"Rakyat masih menunggi pendirian rasmi kerajaan berhubung perkara itu," katanya.

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 16 Sep 2011 12:12 AM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


6 ceramah/dialog di PKR Cabang Bera

Posted: 15 Sep 2011 06:03 PM PDT

Parti Keadilan Rakyat mengadakan 6 ceramah dan dialog di Parti Keadilan Rakyat Cabang Bera didalam Jelajah Pahang anjuran Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR. Tetapi hanya 3 ceramah sahaja dapat dilangsungkan kerana ceramah/dialog ditempat terbuka tidak dapat diadakan memandangkan hujan lebat yang turun.

PKR Cabang Bera akan menganjurkan ceramah/dialog semula di ke tiga-tiga kawasan yang terganggu itu dan tarikh program sudah pun dirundingkan.

Sementara itu PKR akan menubuhkan sebuah Ranting baru di perkampongan Orang Asal di Paya Besar pada hari ini. Namun begitu perkampongan yang berkenaan tidak diumumkan terlebih awal memandangkan bahawa pihak musuh sentiasa mengintai dan menjalankan kegiatan bagi menggagalkan penubuhan ranting itu dengan berbagai usaha yang menakut-nakutkan penduduk.

Kami akan umumkan pernubuhan Ranting tersebut malam ini melalui blog dan face book setelah Ranting dirasmikan untuk mengelakkan sebarang kemungkinan, taktik ini telah kami lakukan semasa penubuhan PKR Ranting Kg Dong, Buluh Nipis di Rompin dan PKR Ranting Kg Bangas di Maran dua hari yang lepaas.

Dua buah lagi ranting baru akan ditubuhkan di kawasan Rompin dan begitu juga kami tidak akan membuat pengumuman sebelum perasmian kedua-dua Ranting itu untuk tidak diganggu oleh pihak musuh yang sanggup mengeluarkan wang ringgit dan menjalankan taktik menakut-nakutkan penduduk.

Kg Chuat Tidak ada bekalan air bersih

Posted: 15 Sep 2011 05:00 PM PDT

Bangunan 2 tingkat untuk Sarang Burung Walid sedang dibina di Kg Chuat, Bera. Pemiliknya adalah seorang kaum Cina yang berkahwin dengan wanita Orang Asal di Kampong ini. "Towkay" Cina ini juga memiliki lebih dari 100 ekar tanah getah dan buah-buahan di Kampong Chuat.
Sewaktu penduduk Kg Chuat sedang berkumpul untuk menghadir Majlis Ceramah anjuran PKR Kg Chuat didalam siri jelajah Pahang oleh Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR. Hari ini masuk hari ke 5 Jelajah tersebut dan pada hari ini telah diaturkan oleh PKR Cabang Bera sebanyak 6 ceramah/dialog.
Ini adalah rumah yang lazimnya terdapat di Kg Chuat.

Didalam siri lawatan oleh Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR ke Negeri Pahang, kami sampai ke Kg Chuat, Bera sebuah perkampongan Orang Asal di Bera. Kampong ini terletak di pinggir Jalan yang menghubungkan Bera dengan Muadzam Shah, terletak di tebing anak Sg Bera.

Sesampai kami ke Kampong Chuat, kami berselisih dengan sebuah kenderaan Polis dan didalamnya ada 3 orang anggota Special Branch (SB), dan apabila mereka nampak kehadiran kami, mereka berpatah balik.

Apalah yang nak diintipnya. Kami meletakkan kereta kami di hujung kampong, dan SB itu juga meletakkan kenderaan mereka disitu.

Salah sebuah dari kereta kami meneruskan ke perkampongan Orang Asal Kg Chuat itu dan sebuah lagi di hujung kampong. Saya lihat 3 orang SB itu sukar mahu membuat pilihan. Nak tunggu kereta saya di hujung kampong atau mengekori sebuah kereta lagi ke dalam kampong.

Saya tengok mereka serba salah. Di hujung kampong, saya mengedarkan duit raya kepada kanak-kanak yang hadir.

Pada waktu itu hujan turun begitu lebat. Dialog kami yang diaturkan di Kg itu terpaksa ditunda kerana hujan terlalu lebat; jadual dialog kami disitu sepatutnya berlangsung jam 5.30 petang.

Bagaimana pun, Sdr Romani Mohamad yang masuk kedalam kampong dapat mengaturkan pertemuan dengan orang Kampong disebuah rumah dan sempat mengadakan dialog dengan penduduk.

Diantara yang ditimbulkan oleh penduduk adalah gangguan daripada kawasan pembuangan sampah, iaitu kawasan yang ditetapkan oleh Majlis Daerah Bera dan Majlis Perbandaran Temerloh. Bertimbun-timbun sampah yang dibuang dan apabila hujan air kotor itu mengalir ke anak Sg Bera dimana penduduk menggunakan air itu untuk mandi, dan mengambil air itu itu memasak dan membasuh.

Mereka menuntut air bersih disalurkan ke kampong mereka kerana setelah 54 tahun Merdeka, kampong itu masih lagi belum dibekalkan kepada penduduk kampong itu.

Jalan masuk ke kampong itu berada didalam keadaan yang sangat buruk, inilah konsep Rakyat didahulukan dibawah pentadbiran UMNO/Najib, rakyat dipinggirkan, kemiskinan meluas.

Siti Khalijah tertunai hajatnya melawat Felda Lembah Bilut di Bentong

Posted: 15 Sep 2011 11:07 AM PDT

Pn Dasimah mengagihkan Borang Peneroka Felda Baru kepada para hadirin. Mansuhkan Felda Plantation dan agihkan tanah kepada peneroka baru terdiri daripada Generasi ke-2 dan ke-3 adalah diantara tema Jelajah Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR ke Negeri Pahang.
Haji Suhaimi Said, Pengerusi Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR menyerahkan secara simbolik Borang Penyertaan Peneroka Baru kepada Puan Dasimah Zainuddin, Ketua Wanita PKR Negeri Pahang untuk edaran kepada Genertasi ke-2 dan ke-3 Felda Pahang.
Siti Khalijah bersama Pn Dasimah
Haji Suhaimi Said
Puan Siti Khalijah Haji Mohd, Ketua Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal Wanita PKR menyatakan peristiwa bagaimana peneroka-peneroka Felda Cahaya Baru, Masai menjadi Jutawan Fakir ditangan pemimpin-pemimpin UMNO yang menyebabkan tanah ladang mereka tergadai ke Bank dan akhirnya tanah mereka di Felda Cahaya Baru hilang dari tangan mereka; pemimpin UMNO menjadi kaya raya dan peneroka-peneroka Felda Cahaya Baru menjadi jutawan Fakir.
Siti Khalijah melahirkan rasa syukurnya kerana dapat melawat Felda Lurah Bilut, iaitu rancangan Felda yang tertua di Malaysia, manakala Felda Cahaya Baru no 2 tertua di Malaysia.
Sdr Taminyin Paimin, AJK PAS kawasan Sekijang, Johor berucap di Majlis Ceramah PKR di Lembah Bilut didalam siri Jelajah Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR ke Negeri Pahang, hari ini adalah hari ke-4 lawatan Biro ke Pahang membawa mereka ke Bentong.
Sebahagian dari para hidirin mendengar ucapan dengan tekun
Bergambar setelah selesai Ceramah, berbaju Jingga itu adalah Sdr Othman, Tuan Rumah

KANAK-KANAK UMUR 3 TAHUN MENGETUAI LAONGAN REFORMASI DI KG MENDOI, KUALA KRAU

Posted: 15 Sep 2011 10:18 AM PDT

Dari kiri: Pak Jabit (Man Kadir), Jahidin - Naib Ketua PKR Ranting Kg Paya Mendoi, Haji Suhaimi Said - Pengerusi Biro Masyarakat Orang Asal PKR, Sambut - Ketua UMNO Cawangan Kg Paya Mendoi dan Daud Cham - Ketua PKR Ranting Kg Paya Mendoi bergambar sebaik sahaja selesai Ceramah PKR di Kg Paya Mendoi, Kuala Krau didalam siri Jelajah Pahang anjuran Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal hari ke - 4 (di Cabang Kuala Krau, Pahang)

Kanak-kanak cukup gembira kerana ada habuan untuk mereka. Dan didalam Majlis ini seorang kanak-kanak Kg Paya Mendoi berumur 3 tahun telah mengukir namanya sebagai wira kanak-kanak apabila beliau memberanikan diri melaungkan 3 kali REFORMASI dan diikuti oleh para hadirin.
Sdr Ahmad Abu, Ketua PKR Ranting Kg Berdut sedang berucap; memakai baju Jingga itu adalah Sdr Ri, Tuan Rumah.
Haji Suhaimi Said berbaju kuning bergambar dengan kanan-kanak di Kg Beredut, Kuala Krau dan disitu terdapat juga Pn. Siti Khalijah Hj Mohamad, Ketua Wanita Biro Felda dan Orang Asal PKR.
Haji Suhaimi Said sempat bergambar dengan seorang anggota PKR Ranting Beredut.
Inilah sebahagian daripada 40 orang tenaga penceramah PKR didalam siri Jelajah Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR ke Negeri Pahang, bergambar di depan papan Iklan Pusat Khidmat Rakyat, PKR Cabang Kuala Krau (Hari ke-4 Jelajah ke Negeri Pahang di Kuala Krau).

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang

Posted: 15 Sep 2011 11:52 PM PDT

R Sivarasa - Ahli Parlimen Subang


Sessi Parliament ke 3, Tahun 2011 bermula 3hb Oktober 2011

Posted: 15 Sep 2011 10:07 PM PDT

Sessi ke 3, Penggal 4, Parliament ke 12 akan bermula pada 3hb Oktober ini dan berlanjutan hingga 1hb Disember.

Dalam sessi ini, Belanjawan 2012 akan dibentangkan oleh YAB Menteri Kewangan pada Jumaat, 7hb Oktober dan diikuti dengan sessi bahas badjet sehinnga 29hb November.

Dalam sessi ini, YB Sivarasa telah mengemukakan soalan-soalan seperti berikut:

1.         Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Luar Negeri menyatakan, memandangkan keputusan terbaru daripada Mahkamah Tertinggi Australia berkaitan dengan perjanjian menghantar 4000 pelarian kepada Malaysiia, adakah Kerajaan bercadang untuk menandatangani Konvesyen Antarabangsa Pelarian 1951
2.         Tuan R.Sivarasa [ Subang ] meminta Menteri  Pertahanan menyatakan adakah 'komisyen' tambahan selain daripada komisyen 114 .9 juta Euro dan juga 'komisyen' 30 juta Euro dan 2.5 juta Euro  yang dibayar kepada pihak-pihak lain termasuk Perimekar Sdn Bhd dan syarikat di Malta bernama Gifen yang berkaitan dengan pembelian kapal selam Scorpene.
3.         Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Perdana Menteri memberikan unjuran pendapatan tahunan, kos penyelenggaraan, penambangan (ridership) dan harga tambang MRT dari tahun 2016 hingga 2020 dan juga menyatakan kenapa permintaan puluhan ribu penduduk untuk MRT dibena di bawah Tanah di kawasan  Kota Damansara, Bandar Utama, Taman TTDI, seksyen 16, 17 PJ tidak dipedulikan
4.         Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Pelajaran menyatakan  kenapa untuk mata pelajaran Kesusasteraan Cina dan Tamil, di tahun 2010, tiada satu murid pun yang dapat gred A+, manakala 336 murid dapat A+ untuk mata pelajaran Kesusasteraan Melayu dan di tahun 2009, 134 murid dan 36 murid dapat A+  untuk Kesusasteraan Cina dan Tamil masing-masing
5.         Tuan R.Sivarasa [ Subang ] meminta Perdana Menteri menyatakan sama ada kerajaan akan bercadang meminda Peraturan Mesyuarat Parlimen yang sedia ada untuk memastikan  perjalanan semua jawatankuasa parlimen adalah terbuka kepada awam mengikut tradisi Parlimen Westminster dan parlimen moden dengan kuasa untuk mengadakan mesyuarat tertutup dalam keadaan yang istimewa ( special circumstances )
6.         Tuan R.Sivarasa [ Subang ] meminta Menteri Kesihatan  menyatakan hasil siasatan Jawatankuasa Siasatan (Investigation Committee) yang ditubuhkan oleh kementerian bagi menyiasat kes menembak gas pemedih mata dan menyebur air berkimia ke dalam kawasan Hospital Tung Shin pada 9 Julai 2011.
7.         Tuan R.Sivarasa [Subang] meminta Menteri Pelajaran menyatakan samada Kerajaan Barisan Nasional bercadang mengambil balik tanah 3 ekar yang mulanya diperuntukkan untuk Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Effingham di Damansara Utama yang sekarang diambil oleh pemimpin MIC.
8.         Tuan R.Sivarasa [Subang] meminta Menteri Luar Negeri  menyatakan sama ada tindakan Ratu Queen Elizabeth II memakai baju kuning semasa Perdana Menteri menghadapnya di Istana Buckingham pada 14 Julai 2011 akan menjejaskan hubungan antara Malaysia dengan United Kingdom?
9.         Tuan R.Sivarasa [Subang] meminta Menteri Kewangan menyatakan pelan kerajaan untuk membantu pesara menghadapi situasi inflasi menghakis keupayaan menabung kerana menurut Global Aging Report, hanya 21% rakyat Malaysia bersedia dari segi kewangan untuk persaraan.
10.       Tuan R.Sivarasa [Subang] meminta Perdana Menteri menyatakan samada Kerajaan bercadang meratifikasikan Konvensyen menentang Penyeksaan dan juga Kovenan Antarabangsa berkenaan Hak Sivil dan Politik dan juga Kovenan Antarabangsa berkenaan Hak Ekonomi, Sosial dan Kebudayaan

BANJIR KILAT di kawasan Parlimen Subang

Posted: 15 Sep 2011 09:23 PM PDT

Pada petang 14hb September, berikutan hujan lebat, beberapa kawasan di Parlimen Subang telah dilanda banjir kilat yang mengakibatkan kesusahan kepada penduduk dan kerosakan harta benda.

YB Sivarasa dan pasukan daripada Pusat Khidmat Ahli Parlimen Subang telah turun ke kawasan terlibat sebaik sahaja menerima makluman bencana. Pelbagai perkhidmatan diatur dan disediakan dengan keselamatan penduduk diutamakan.

Kawasan yang terlibat adalah kawasan rumah kos rendah di Bandar Baru Sg Buloh, Kpg Paya Jaras Hilir, Kpg Kubu Gajah dan Kpg Merbau Sempak.

Rumah Ahli Majlis Selayang, Sdr Zulnizam juga ditenggelami air dan YB Sivarasa juga sempat melawat kediaman tersebut untuk memberikan sokongan moral kepada Sdr Zulnizam sekeluarga.

Mangsa Banjir meluahkan perasaan

YB Siva mendengar rintihan





Bersama Ketua Kpg Merbau Sempak
Makanan panas yang disediakan



Bersama Pasukan Penyelamat
Bersama Petugas di Pusat Khidmat sementara di Kubu Gajah

Anwar Ibrahim

Posted: 15 Sep 2011 07:56 PM PDT

Anwar Ibrahim


Najib Disappoints Again: Glamour ISA Announcements But Little Real Change

Posted: 15 Sep 2011 09:43 AM PDT

Malaysia Chronicle

Prime Minister Najib Razak’s promise to repeal the Internal Security Act 1960 and several other oppressive laws were cautiously greeted by PKR leaders as a victory for the people, including the thousands of activists both local and foreign who fought through the decades for their removal.

However, they slammed Najib for trying to give a false impression to Malaysians that they could look forward to greater democracy, when effectively, there was little real change and a possibility that new laws made to replace the ISA could contain similarly oppressive clauses.

“Firstly, we don’t know what new laws will be made to replace the ISA and Emergency Ordinance. They could be worse. Also, if Najib was really sincere, he would have lifted the Sedition Act and the Official Secrets Act, which they are already using to force the people into obedience. We have always said there was no need for the ISA. The Sedition Act and the OSA were bad enough,” PKR strategies director Rafizi Ramli told Malaysia Chronicle.

Freedom of expression and speech is as curtailed as before

PKR leaders were also not impressed by the lifting of a requirement for media firms to renew their publishing licenses on a yearly basis. They pointed out that a licence still needed to be obtained from the Home Ministry, and that the power to rescind such licenses at any time and for any reason whatsoever was still available to the Home Minister.

“All the mainstream media are already owned by the political parties like Umno, MCA and MIC. They will toe the party whether or not the license needs annual renewal. For the alternative media, the beneficiaries are the PAS papers like Harakah. But even then these can be banned at anytime,” PKR vice president and Batu MP Tian Chua told Malaysia Chronicle.

“Also notice, Najib did not uplift the ban on Suara Keadilan. In other words, he uplifted a superfluous clause. If you don’t believe, try applying for a licence to publish a Malaysia Chronicle daily or weekly and see whether you can get any approval?”

Still refusing to acknowledge a two-party system

Indeed, it does not augur well and implies that the current chaotic political environment will continue until even after the next general elections, which many believe will be held within the next few months.

Najib’s refusal to granter democratic space, or any acknowledgment of the existence of a two-party political system in the country signals a refusal to embrace real reforms.

Electoral reforms ignored

While he promised to review the law forbidding Malaysians to assemble in public, agreeing to allow freedom of assembly according to international norms, he was silent on the electoral reforms demanded by the July 9 Bersih 2.0 rally.

Already, a Parliamentary Select Committee for election reforms that he set up last month has run into trouble after a heady start, much like tonight’s announcements. However, Najib soon made clear there were limits as to what he would allow, prompting rebuke all round and a threat by the Pakatn to not join the PSC.

“This is the core of democracy – the right to vote and to be sure your is properly accounted. The current system is so corrupt and skewed to allow BN to cheat it is a mockery of our fundamental democratic rights,” said Tian.

“I cannot believe Najib could completely ignore electoral reforms. he could have at least renewed his promise to ensure that the electoral roll is cleaned up before he calls for snap polls.”

The announcements

In his Malaysia Day eve address televised live on prime time TV, Najib had promised to revoke the ISA and the thre Emergency laws once Parliament begins on October 3. Other changes he announced included:

*Government to table motion in parliament to repeal all 3 Proclamations of Emergency currently in force so that Malaysians can move forward

*Internal Security Act to be repealed; replaced with anti-terrorism laws limiting detention without trial; no one to be arrested for their political ideology

*Banishment Act 1959 to be abolished; Restricted Residence Act 1933 to be reviewed

*Printing Presses and Publications Act 1984, that requires yearly renewal of publishing licence by media companies, will be abolished

*The law forbidding assembly in public places will be reviewed to allow freedom of assembly according to international norms

Najib also said that new laws would be enacted to protect the peace, harmony and security of the country.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Najib “Tunduk” Tuntutan Buku Jingga

Posted: 15 Sep 2011 09:26 AM PDT

Harakah

Biarpun pengumuman perdana menteri malam ini dialu-alukan, namun hakikatnya ia adalah menciplak janji Pakatan Rakyat seperti dimuatkan dalam Buku Jingga, kata Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Malah katanya, tawaran perubahan Pakatan Rakyat lebih luas berbanding beberapa perubahan yang telah diumum Datuk Seri Najib malam ini.

“Perjuangan kita menentang akta zalim ini sudah lama dahulu, cuma Umno BN ni lambat faham.

“Apa yang saya boleh kata, akhirnya BN tunduk dengan tuntutan kita dalam Buku Jingga,” katanya yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Beliau mengulas perutusan khas Hari Malaysia perdana menteri malam ini yang mengumumkan keputusan kerajaan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Selain memansuhkan ISA, katanya, kerajaan juga akan memansuhkan Akta Buang Negeri 1959 di samping mengkaji semula beberapa undang-undang lain bagi memastikan ia memenuhi kehendak semasa.

Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata, beliau yakin pengumuman Najib itu dibuat dalam keadaan BN sangat terdesak untuk menarik sokongan rakyat berdepan Pilihan Raya Umum ke-13.

Apatah lagi ujarnya, ucapan Najib tersebut tidak memberi fokus kepada kemerdekaan negara, malah lebih kepada janji perubahan politik mendepani pilihan raya.

“Realitinya Najib dalam keadaan terdesak untuk meraih undi dalam PRU-13 sehingga beliau berani merombak apa yang sebelum ini dipertahankan sungguh-sungguh,” kata Tuan Ibrahim lagi.

Jika benar Najib Ikhlas melakukan perubahan politik katanya lagi, perdana menteri itu perlu juga memastikan sistem pilihan raya negara ini diperbaiki termasuk lapan perkara yang terkandung dalam tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih).

Sementara itu, beliau juga turut membidas sikap Najib dan Umno BN yang sehingga kini masih berdiam diri dalam menyatakan pendirian berhubung kenyataan Majlis Prefesor Negara (MPN) bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah, namun hanya dinaungi British.

“Rakyat masih menunggi pendirian rasmi kerajaan berhubung perkara itu,” katanya.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Memaknai Kemerdekaan Menjelang Sambutan Pembentukan Negara Malaysia

Posted: 15 Sep 2011 06:20 AM PDT

Kita baru sahaja menyambut ulang tahun ke 54 Kemerdekaan negara dan esok rakyat negara ini akan menyambut pula Hari Malaysia pada tanggal 16hb September. Setiap kali menjelang dua sambutan yang sungguh bererti itu, kita pastinya mengambil kesempatan tersebut untuk menghimbau sejarah negara. Himbauan tersebut pada asalnya mahu menjana semangat patriotisme, keyakinan, dan kegigihan untuk berusaha membangun negara bernama Malaysia ini, yang usianya jika dibandingkan dengan negara lain, sebenarnya masih muda.
Namun sudah beberapa lama rakyat negara ini disogokkan dengan naratif sejarah yang dilakar oleh sesetengah pihak sahaja. Tujuan asal sejarah perjuangan menuntut kemerdekaan disampaikan kepada generasi seterusnya ternyata menyimpang dari halatuju yang sebenarnya.

Sejarah diseleweng demi kepentingan sesetengah pihak sahaja sekaligus menafikan perjuangan golongan lain yang bersama bertungkus lumus menentang penjajahan.
Mana mungkin, kita menafikan perjuangan tokoh-tokoh yang dilatari pelbagai faham perjuangan, baik dari gerakan Islam, aliran kiri mahupun dari aliran  kanan. Mereka ini walaupun berbeda pandangan, hakikatnya punyai matlamat yang sama, iaitu mahu tanah air kita merdeka dari penjajah. Adalah suatu keangkuhan sekiranya kita menafikan sumbangan golongan tertentu menuntut kemerdekaan hanya kerana mereka tidak sehaluan dengan kita. Jikalau kita jujur berhadapan dengan sejarah, ternyata selain dari Dato' Onn dan Tunku Abdul Rahman, ramai lagi seumpama Dr Burhanuddin al Helmi, Ishak Haji Muhammad, V.T Sambathan, Tan Cheng Lock, Rosli Dhobi di Sarawak dan Mat Salleh di Sabah ternyata gigih menentang penjajahan terutamanya penjajahan British.

Tidak wajar dilupakan juga sumbangan tokoh persuratan seumpama Syed Sheh al Hadi dan Pendita Zaaba yang berusaha membina kesadaran membawa pembaharuan kepada masyarakat. Berbekalkan senjata berupa mata pena, mereka tajam menembusi tembok kelesuan yang membarah akibat dari penjajahan. Tokoh persuratan ini berhasrat membongkar mitos yang ditanam penjajah, kononnya kita tidak berupaya bebas merdeka memerintah tanah air sendiri. Jasa mereka semua wajar dikenangi dan tidak dilupakan.

Mutakhir ini, muncul suatu polemik pensejarahan yang tajam berkaitan siapa sebenarnya pejuang menuntut kemerdekaan. Akan tetapi yang dikesali polemik yang sewajarnya disusuli wacana berhasrat memahami latar perjuangan menuntut kemerdekaan, lebih banyak dibaluti mesej propaganda.

Fakta sejarah diabaikan manakala naratif sejarah terbabas dari landasan rasional sehinggakan ada mereka yang mendabik dada sebagai intelektual, kerana mahu mengampu pemerintah, menafikan negara ini pernah dijajah. Sekonyong-konyong filsafat yang disarankan filasuf Jerman, Hans Vaihinger melalui karyanya, Philosophie des Als Ob (Philosophy of As If) diterima para sarjana kita demi kepentingan penguasa. Mereka mengiyakan agar diciptakan fiksyen demi memenangkan agenda politik. Meminjam judul karya Julien Benda, perbuatan mereka yang mendabik dada sebagai intelektual itu digelar La Trahison des Clercs (Pembelotan Kaum Intelektual).  Seharusnya tragedi keganasan Hitler dan aliran Nazime itu dijadikan iktibar, jangan sesekali menidakkan kebenaran kerana keserakahan agenda politik golongan tertentu.

Teguran Almarhum Profesor Syed Hussein Alatas sepertimana yang terkandung dalam karyanya Intelektual Masyarakat Membangun janganlah dikesampingkan.  Intelektual atau para sarjana jangan dihinggapi penyakit "Bebalisme," suatu penyakit malas berfikir, kelesuan intelektual dan takut menyatakan yang benar. Tidaklah menjadi suatu kesalahan sekalipun, tatkala kita mengakui sumbangan Dato' Onn dan Tunku Abdul Rahman, adalah fakta sejarah sememangnya Umno itu lunak dengan pemerintahan British berbanding golongan lainnya sehinggakan pendiri Umno itu pernah menyelar Hizbul Muslimin yang didirikan antaranya oleh Almarhum Ustaz Abu Bakar Baqir sebagai "bahaya dari gunung." Karya berjudul From Malayan Union to Singapore Separation tulisan Dr. Nordin Sopiee, mantan Pengerusi ISIS, sebuah badan pemikir bagi pemerintah turut mengakui hakikat ini.

Negara kini berada di persimpangan, ketika rakyat negara ini mahu mengetahui sejarah sebenar perjuangan kemerdekaan serta berhasrat menolak dogengan ciptaan pemerintah, para sarjana dan intelektual tidak boleh lagi tinggal diam membisu. Mereka harus bingkas bangun bersama rakyat keseluruhannya menjadi penyuluh menelusuri jalan memaknai Kemerdekaan dan Membangun Negara Malaysia ini.

Antara tugas intelektual ketika ini menjadi suara menyatakan kebenaran tanpa rasa takut. Kita masyhgul apabila wacana pensejarahan menjadi medan untuk mereka yang berkuasa menunding siapa pengkhianat dan siapa yang bukan. Sewajarnya wacana pensejarahan sebegini sesuai sebagai pentas menyemak kembali fakta memperkaya pengetahuan rakyat, bukannya sebagai upaya politik murahan hatta mengenepikan hakikat sejarah. Polemik Mat Indera yang tercetus baru-baru ini menggasak pimpinan Umno bertindak balas dengan nada emosi. Retorika seumpama pengkhianat dan tidak kenang budi dicanang seluruh negara sedangkan rujukan seperti karya berjudul "Pengukir Nama Johor" terbitan Yayasan Warisan Johor serta disunting Profesor Dato' Abu Bakar A. Hamid dan Md Ismail Zam Zam itu menjelaskan Mat Indera antara mereka yang gigih menentang penjajahan British.

Janganlah pula kerana kesediaan kita menghargai kegigihan Mat Indera itu, maka dilabelkan kita sebagai mendokong agenda komunisme. Kita tuntas menolak apa sahaja bentuk fahaman yang membenarkan pemerintahan satu parti, membungkam suara mereka yang tidak sehaluan dan berlandaskan keganasan. Kita tuntas mengecam tragedi Bukit Kepong yang mengorbankan nyawa mereka yang tidak berdosa.

Sejarah menunjukkan kepada kita asakan Komunisme dapat ditewaskan lantaran kekuatan muafakat terutamanya umat Melayu termasuk Umno, PAS dan seluruh kekuatan rakyat. Maka amat dikesalkam manakala Kemerdekaan berjaya dicapai, pihak penguasa kini cuba menafikan sumbangan mereka yang sudah berkorban nyawa, keringat dan harta demi perjuangan yang mulia itu. Kerana itu kita tidak menafikan pengorbanan pihak keselamatan menumpaskan gerakan militan komunis sekaligus berjaya mengekalkan keamanan di seluruh negara.
Berasaskan faham itulah juga memperkukuh tekad kita mahu melakukan perubahan dan
menumbangkan hipokrisi pimpinan Umno-Barisan Nasional.

Manakala komunisme dimomokkan sebagai pengkhianat, pimpinan Umno-Barisan Nasional tidak segan silu pula curang kepada semangat Kemderdekaan yang raih itu. Persoalannya, bagaimana kita menilai makna Kemerdekaan itu. Apakah kita sudah bebas dari segala bentuk penindasan dan kezaliman?

Tiada gunanya dicanang laungan kemerdekaan sekiranya masih ramai yang terpinggir tatkala khazanah negara dikongsi kelompok kecil yang rapat dengan penguasa. Apa makna Kemerdekaan jika Akta Keselamatan Dalam Negeri dan Ordinan Darurat masih diteruskan, bahkan digunakan pula untuk memenjarakan musuh politik.

Kita rakyat Malaysia tidak mahu suatu pemerintahan yang sekadar menggantikan regim penjajah, sekadar bertukar bekas sedangkan isi dicurah dan disisihkan. Oleh kerana itu kita tuntas menuntut agar dikembalikan Semangat Kemerdekaan dan dipenuhi pula Makna Pembentukan Negara Malaysia itu. Adalah suatu keutamaan agar negara ini senantiasa makmur, rakyatnya sejahtera, hak asasi manusia yang termaktub dalam Perlembagaan terjamin serta pilihanraya umum dilaksanakan secara bebas dan adil. Moga negara ini yang sudahpun berusia 54 tahun senantiasa kekal merdeka dan rakyatnya makmur sejahtera.

Dirgahayu Negaraku Malaysia

ANWAR IBRAHIM

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Program Salam Aidilfitri Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Perlis / Kedah

Posted: 15 Sep 2011 02:44 AM PDT

18 September 2011 (Ahad)

Program 1)

11.30 – 2.00 ptg – Salam Aidilfitri KeADILan di Kangar, Perlis

Lokasi: Restoran Sawaddi, Seriab, Kangar, Perlis

Tetamu:
1. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
2. YB Ustaz Hashim Jasin
3. YB Dato' Mansor Othman

Program 2)

12.00 – 4.00 ptg – Salam Aidilfitri KeADILan di Alor Setar

Lokasi: Perkarangan Stadium Sultan Abdul Halim, Jalan Suka Menanti, Alor Setar

Tetamu:
1. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
2. YB Dato' Mansor Othman
3. YB Johari Abdul
4. YB S. Manikumar
5. Pimpinan KeADILan Kedah

Program 3)

8.00 – 12.00 malam – Salam Aidilfitri KeADILan di Merbok

Lokasi: No 81A & 82, Jalan Desa Permai, Taman Desa Permai, Sungai Lalang, Kedah

Tetamu:
1. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
2. YB Dato' Mansor Othman
3. YB Saifuddin Nasution Ismail
4. YB Tian Chua
5. YBhg N Surendren
6. YB Dr Hamdan Khalib

Program 4)

9.00 – 12.00 malam – Pentas AMK Kedah – Demi Rakyat

Lokasi: Dewan Serbaguna Taman Mahsuri, Padang Serai

Penceramah:
1. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim
2. YBhg Shamsul Iskandar Mohd Akin
3. YBhg Sdr Azman Nashruddin
4. YB Saifuddin Nasution Ismail
5. YB N Surendren
6. YB Tian Chua

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Kenyataan Media Pakatan Rakyat,15 September 2011

Posted: 14 Sep 2011 11:36 PM PDT

KENYATAAN MEDIA

 
Jawatankuasa Bajet Alternatif  Pakatan Rakyat  di dalam mesyuaratnya pada 15hb. September, 2011 telah memutus dan mengambil ketetapan bahawa:
 
 
a)            Langkah kerajaan BN untuk mengiktiraf 16hb Sept sebagai Hari Malaysia esok (itupun  hanya selepas 48 tahun ianya berlaku!) adalah kerana tekanan bertalu-talu dari berbagai kalangan rakyat Malaysia sendiri sesudah Pilihanraya 2008.
 
            Pakatan Rakyat memberi jaminan tidak berbelah-bagi untuk menghormati       serta mengangkat martabat Negeri-negeri di dalam Persekutuan Malaysia melalui Desentralisasi Fiskal  seperti yang terkandung di dalam Buku Jingga (halaman 31), sebagai contoh, menjamin royalty sebanyak 20% daripada hasil petroleum kepada kerajaan negeri dengan matlamat membasmi kemiskinan di kalangan rakyat.
 
b)            Sebagai memperingati hari ulangtahun Dato Seri Najib Tun Razak mengambil-alih jawatan Menteri Kewangan dari Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi tiga tahun tahun lalu. Untuk makluman awam, pada 17hb September 2008, Dato Seri Najib telah menemui PM ketika itu untuk memberi tekanan lanjut kepada Dato Seri Abdullah untuk menyerahkan portfolio Kementerian Kewangan tersebut kepadanya.
 
Pakatan Rakyat ingin memperingati peristiwa tersebut kerana sepanjang 3 tahun kebelakangan ini semenjak Dato Seri Najib mengambil-alih  jawatan tersebut:
 
i)          Kementerian Kewangan di bawah pimpinan beliau telah tidak berjaya untuk melaksanakan agenda reformasi mengangkat keluar ekonomi Negara dari perangkap negara berpendapatan pertengahan iaitu Model Ekonomi Baru yang dicanang-canangkannya.
 
ii)         Menteri Kewangan juga kerapkali berdolak-dalik di dalam membuat keputusannya yang mengakibatkan kerugian berpuluh-puluh juta ringgit seperti kegagalan polisi penggunaan teknologi nano untuk melabel  minyak. Yang terakhir sekali, cukai 6% untuk telefon prabayar. 
 
            Ketidakseimbangan ekonomi juga semakin  meruncing disebabkan tahap gaji pekerja yang tidak meningkat dan kadar inflasi yang semakin tinggi.
 
            Pakatan Rakyat juga turut sedia maklum bahawa DS Najib ketika ini sedang bergelut keseorangan mempertahan kedudukannya di dalam kabinet dan juga UMNO.
 
Sekiranya kita menggunakan analogi korporat, tidak akan berlaku seseorang Ketua Pegawai Eksekutif tersebut menjadi Ketua Pegawai Kewangannya juga. Oleh yang demikian, untuk seseorang PM turut juga menjadi Menteri Kewangan adalah sesuatu yang amat janggal dimana-mana negara pun di dunia dan menyimpang jauh dari prinsip tadbir urus yang baik .
 
Oleh yang demikian, di dalam semangat menghormati Hari Malaysia ini, Pakatan Rakyat dengan ini menyarankan agar Dato Seri Najib mengambil sendiri nasihat yang diberikannay kepada DS Abdullah Badawi dahulu dan melantik seorang penyokong yang masih dipercayainya  untuk mengambil-alih jawatan Menteri Kewangan tersebut sebelum keadaan ekonomi kita merudum lebih jauh.
 
 
 DIKELUARKAN BAGI PIHAK SEKRETARIAT PAKATAN RAKYAT
Oleh wakil-wakil parti:
 
 YB DR. DZULKEFLY AHMAD, Ahli Jawatankuasa Pusat
Parti Islam SeMalaysia
Merangkap Pengerusi Jawatankuasa Bajet Alternatif PR
 
 YB LIEW CHIN TONG, Setiausaha, Hal-ehwal Antarabangsa
Democratic Action Party
 
YB R. SIVARASA, Ahli Jawatankuasa Majlis Pimpinan Pusat
Parti Keadilan Rakyat

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Program Salam Aidilfitri Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Pulau Pinang

Posted: 14 Sep 2011 10:58 PM PDT

17 September 2011 (Sabtu)

Program 1)  

12.00 – 4.00 ptg – Salam Aidilfitri di Bukit Tengah, Bukit Mertajam

Lokasi: Dataran Sungai Semilang,  Juru, Bukit Mertajam

Program 2)

7.15 – 8.30 malam – Solat dan Tazkirah Maghrib

Lokasi: Surau Taman Pauh Jaya, Seberang Jaya

Program 3)

9.00 – 12.00 malam – Ceramah Perdana – "Demi Rakyat"

Lokasi: Stadium Bandaraya , Pulau Pinang

Penceramah:

1.      YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

2.      YAB Lim Guan Eng

3.      YB Karpal Singh

4.      YB Dato' Husam Musa 

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Wee Choo Keong

Posted: 15 Sep 2011 03:43 PM PDT

Wee Choo Keong


Tan Sri Nor Yakop, Tan Sri Azman, Rashdan & Tan Sri Md Nor: Spare YAB PM, Please!

Posted: 15 Sep 2011 02:19 AM PDT

The sudden announcement of the secret MAS – Air Asia share swap was a repeat of the sale of the 70% of MAS Catering Sdn Bhd (MCSB) some eight years ago in 2003, aka “Golden Era” for the lucky few!. The said sale of MCSB was sealed during the time of DATO’ MD NOR bin MD YUSOF (as he then [...]

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 15 Sep 2011 11:36 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Iran buat dan uji peluru berpandu terkuat di dunia

Posted: 15 Sep 2011 01:26 AM PDT



Iran sekali lagi memperhebatkan industri persenjataan mereka. Laporan berita 15 Sep 2011 menyebut Iran telah berjaya menguji peluru berpandu 2000 paun yang terkuat di dunia yang ditembak dari pesawat pejuang yang boleh terbang sendiri sejauh 100 km serta tepat mengenai sasarannya dalam satu sesi latihan peperangan udara.

Sebelum ini Iran buat sendiri Peluru Berpandu, Bot Penyerang Laju, Jet Pengebom Tanpa Pemandu, Peluru Berpandu Balistik, Kapal Penggempur Laju di
http://amkns.blogspot.com/2010/08/melayu-setakat-main-mercun-je-iran-buat.html

Iran buat peluru berpandu musnah kapal perang dari jarak 200 km http://amkns.blogspot.com/2011/08/iran-buat-peluru-berpandu-musnah-kapal.html

Iran buat peluru berpandu musnah kereta kebal setebal 300 mm
http://amkns.blogspot.com/2011/09/iran-produksi-massal-rudal-anti-tank.html

Iran buat Peluru Meriam Teknologi Canggih di http://amkns.blogspot.com/2010/08/iran-rasmi-kilang-peluru-meriam.html

Iran lancar Bot Terbang buatan sendiri di http://amkns.blogspot.com/2010/09/iran-lancar-bot-terbang-buatan-sendiri.html

Saintis Iran cipta UFO di http://amkns.blogspot.com/2011/03/iran-cipta-ufo-hebat-saintis-mereka.html


IRAN SUKSES UJI COBA RUDAL QASED

15 September 2011, Tehran (Berita HanKam): Rudal buatan dalam negeri Qased seberat 2000 pound sukses mengenai sasaran, diumumkan juru bicara latihan udara Velayat 3 Brigadir Jenderal Hossein Chitforoush.

Chitforoush mengatakan rudal berpandu dengan jarak tembak 100 km mengenai sasaran dalam latihan perang.

Rudal generasi baru, dapat terbang sejauh 100 km dan menjadikan salah satu rudal terkuat di dunia.

Iran mulai merancang dan membuat rudal sendiri saat akhir perang dengan Irak.

KASAU Iran Jenderal Hassan Shahsaffi tahun lalu, mengumumkan rudal Qased mampu terbang sejauh 40 km tanpa dikontrol oleh pilot.

http://beritahankam.blogspot.com/2011/09/iran-sukses-uji-coba-rudal-qased.html


2000-POUND QASED MISSILES SUCCESSFULLY HIT MOCK TARGETS

TEHRAN, Sept. 14 (MNA) -- Domestically manufactured 2000-pound Qased missiles successfully hit targets, said Brigadier General Hossein Chitforoush, spokesperson for the Defenders of the Skies of Velayat 3 aerial war game.
Speaking to IRNA news agency on Wednesday, Chitforoush said the guided missiles with a range of 100 kilometers hit the mock targets in the war game area.

The new generation of missiles, with the help of an engine attached to it, can fly over a distance of 100 kilometers, and are among the strongest missiles in the world.

Iran started designing and manufacturing these missiles during the last years of Iraq's war against Iran (1980-88 Iran-Iraq war).

Last year Air Force Commander General Hassan Shahsaffi announced that these missiles are capable of flying over a distance of 40 kilometers without being controlled by the pilot.

http://www.mehrnews.com/en/newsdetail.aspx?NewsID=1407958

UiTM, perompak yuran mahasiswa Melayu

Posted: 14 Sep 2011 06:18 PM PDT



Ibu bapa pelajar di UiTM Segamat melahirkan kekecewaan mereka dengan pihak pentadbiran kampus yang mengenakan yuran RM690 untuk hostel tetapi hostel tersebut masih lagi dalam pembinaan. Akibatnya para pelajar terpaksa tinggal di surau, berkongsi bilik dan di bilik sementara, mungkin untuk beberapa bulan akan datang.

Apa sudah jadi da, inilah akibatnya akibat mempertahankan peristiwa Bukit Kepong di Johor, pelajar-pelajar Melayu yang belajar di Johor terabai, teraniaya, tertindas, tertipu bukan oleh bangsa lain, tapi oleh bangsa Melayu sendiri.

Inilah Melayu, Menang Sorak, Kampung Tergadai !

Thursday September 15, 2011
Parents paid for rooms, but UiTM hostel still being built

SEGAMAT: Parents of second semester students at Universiti Teknologi Mara (UiTM) here are disappointed with the university's management for failing to provide proper accommodation to their children.

More than 120 students who made advance payments of RM690 each for special rooms were shocked to find that the hostel building was still under construction.

Factory worker Mohd Hisham, 55, said he was disappointed with the university for placing his child and the other students at the surau, common rooms and other spare rooms.

"I feel cheated. The university had promised that the hostel would be ready by the time the semester begins.

"The current structure of the hostel is not even a completed building. Unfortunately, I think the students are going to be forced to stay at temporary living areas for months."

Another parent, Mariana Alias, 50, said she was worried about her daughter as the current arrangement was not conducive for studying.

"This is the main reason why I paid for the rooms. I am really annoyed and worried that my daughter's education will be affected due to this," she said, adding that the university should have at least informed parents earlier so that they could source for alternative accommodation.

"Now, we are left in a predicament."

A representative from the university said the project was being handled by an outside contractor,

"The area where the rooms are supposed to be built on is outside the campus and the developer has promised to complete it by the end of the week," he said, adding that the university would ensure that the rooms were safe before allowing the students to stay there.

http://www.thestar.com.my/news/story.asp?sec=nation&file=%2F2011%2F9%2F15%2Fnation%2F9500051

www.telokkemang.blogspot.com/

Posted: 15 Sep 2011 08:17 AM PDT

www.telokkemang.blogspot.com/


KENYATAAN MEDIA AHLI PARLIMEN TELOK KEMANG

Posted: 14 Sep 2011 07:42 AM PDT


14 SEPTEMBER 2011

MEMERANGI PENGKHIANAT MASA KINI

Ketirisan sebanyak RM 28 bilion setahun menurut Laporan Audit Negara jelas menunjukkan bahawa pengurusan negara berada dalam bahaya dan membimbangkan. Dalam kita asyik membincangkan kemelut Parti Komunis Malaya (PKM) kita lupa tentang persoalan ini.
Signifikan persoalan rasuah yang mahu kita bincangkan dengan perbandingan isu komunisme ialah perkara yang merupakan persoalan masa depan negara dan rakyat keseluruhannya. Sejarah boleh dibincangkan secara ilmiah dan intelektual, namun kekolotan pergolakan yang berlaku dalam isu ini tidak akan membawa kepada kesudahan dalam masa yang singkat.
Atas kesedaran itu, saya menegaskan bahawa kepentingan masa depan rakyat dan negara adalah berkaitan dengan isu sistem urustadbir yang baik yang perlu diberikan perhatian dan keutamaan oleh kita. Kegagalan kerajaan menangani isu ini dengan penuh bijaksana dan bertanggungjawab mencerminkan ketidakupayaan mereka dalam mentadbir negara. Jika isu sejarah pun gagal diuruskan dengan baik oleh kerajaan sudah pasti ini menjadi satu lagi bukti bahawa pimpinan UMNO/BN sudah tidak relevan untuk diberikan mandat sekali lagi oleh rakyat.
Sejarah yang benar dan tepat amat penting buat negara dan rakyat. Namun isu sejarah ini tidak seharusnya mengalihkan tumpuan kita daripada isu sebenar rakyat. Isu ini sengaja diperpanjangkan untuk mengalihkan perhatian rakyat terhadap isu sebenar masalah negara demi menyelamatkan kekuasaan mereka.

Umpamanya isu-isu kemelut rasuah, kelemahan pentadbiran Perdana Menteri dan salah urustadbir negara yang parah seperti yang dibuktikan oleh Laporan Audit Negara sehingga negara kerugian berbilion ringgit adalah isu utama masalah negara. Ini tidak termasuk oleh pinjaman FELDA sebanyak RM 6 bilion daripada KWSP yang boleh dipersoalkan kewajarannya. Hutang kerajaan Malaysia bagi tahun 2009 juga telah meningkat kepada RM362.39 billion atau 53.7% dari KDNK. Hutang tambahan bernilai RM58.1 bilion juga telah kerajaan bebankan ke atas rakyat dengan melancarkan 19 program jualan bon pada tahun 2010.
Justeru, saya melihat bahawa perasuah dan pembuat hutang negara yang telah menggelapkan wang rakyat secara haram dan jijik termasuk oleh pimpinan UMNO/BN haruslah ditentang oleh rakyat habis-habisan. Inilah perjuangan rakyat masa kini dalam menentang pengkhianat moden yang berselindung di sebalik dinding kekuasaan di Putrajaya. Masa depan negara terletak ditangan rakyat untuk membuat keputusan secara serius menolak dan memerangi pengkhianat moden negara.

YB Dato' Kamarul Baharin Abbas
Ahli Parlimen Telok Kemang

Anwar Ibrahim

Posted: 14 Sep 2011 08:12 PM PDT

Anwar Ibrahim


Program Salam Aidilfitri Dato’ Seri Anwar Ibrahim di Johor

Posted: 14 Sep 2011 04:55 PM PDT

16 September 2011 (Jumaat)

Program 1)

7.00 – 9.00 malam – Salam Aidilfitri Pakatan Rakyat Di Skudai

Lokasi: Kelab Rekreasi Taman Universiti, Skudai

Tetamu:

1. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

2. YBhg Dato' Seri Chua Jui Meng

3. YB Dato' Seri Nizar Jamaluddin

4. YB Dr Boo Cheng Hau

5. YBhg Haji Zulkifli Ahmad

——

Program 2)

8.00 – 11.00 malam – Majlis Jamuan Makan Malam

Lokasi: Restoran Pekin, Taman Sutera Utama, Skudai

Penceramah:

1. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

2. YBhg Dato' Seri Chua Jui Meng

3. YB Dato' Seri Nizar Jamaluddin

4. YB Lee Boon Chai

5. YB Chang Li Kang

6. YBhg Jimmy Puah

—–

Program 3)

9.00 – 12.00 malam – Salam Aidilfitri Pakatan Rakyat Di Pasir Gudang

Lokasi: No 2, Jalan 9/14, Perjiranan 9, Taman Air Biru, Pasir Gudang

Tetamu:

1. YB Dato' Seri Anwar Ibrahim

2. YBhg Dato' Seri Chua Jui Meng

3. YBhg Dr Hj Mahfodz Mohamed

4. YBhg Dr. Ahmad Faidi

5. YBhg Hassan Karim

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

MES: RM49 Juta Sudah Diagih Kepada Warga Emas Selangor

Posted: 14 Sep 2011 04:35 PM PDT

Harakah

Melalui Skim Mesra Usia Emas iaitu salah satu program kebajikan di bawah Program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES), sekurang-kurangnya 20,999 warga emas di negeri ini sudah menikmati bantuan kerajaan negeri.

Jumlah itu merangkumi peruntukan sebanyak RM49 juta oleh kerajaan negeri sejak ia dilancarkan pada tahun 2008 sehingga April 2011.

Program yang dimasukkan dalam Fasa I program MES itu juga merupakan program yang telah mempunyai perbelanjaan kedua tertinggi selepas program pemberian bekalan air percuma 20 meter padu kepada rakyat negeri ini.

Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor Faekah Husin berkata, ianya merupakan inisiatif kerajaan Pakatan Rakyat Selangor dalam usaha membela dan menghargai warga emas di negeri itu.

Ianya merupakan satu skim khairat kematian sebagai menghargai warga emas tanpa mengira jantina, kaum, agama, fahaman politik, status ekonomi mahupun tahap sosial mereka.

Melalui program ini, warga emas dan juga golongan Orang Kelainan Upaya (OKU) yang telah berdaftar dan apabila berlakunya kematian, maka waris mereka akan menerima RM2,500 bagi perbelanjaan menguruskan  jenazah tersebut.

“Daripada RM49 juta ini seramai 20,999 orang rakyat Selangor telah mendapat manfaat skim ini sejak ia dilancarkan pada tahun 2008 sehinggalah April 2011, pada awal pelancarannya tahun 2008 seramai 867 orang sahaja dengan kos RM867 ribu, angka ini meningkat pada 2009 iaitu seramai 8,303 melibatkan jumlah peruntukan sebanyak RM19 juta.

“Pada tahun 2010 kerajaan negeri mengeluarkan bantuan sebanyak RM21 juta untuk rakyatnya iaitu seramai 8,673 orang dan sehingga April 2011 ini sebanyak RM7.1 juta dikeluarkan bagi mengenang jasa baik warga emas seramai 3,156 orang,” jelasnya dalam satu temubual dengan Harakahdaily.

Tiada kerjasama dari BN

Mereka yang ingin menyertai skim tersebut ujarnya perlu mendaftar di Pusat Khidmat Dun ditempat masing-masing, tidak kira sama ada kawasan tersebut di menangi oleh Pakatan Rakyat mahupun Barisan Nasional.

Bagaimanapun wakil rakyat BN ujarnya tidak memberi kerjasama dalam urusan mendaftarkan warga emas di kawasan mereka.

“Apa yang pasti bagi kita tidak mempunyai masalah untuk mendaftarkan nama bagi kawasan yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat tetapi bagi kawasan Barisan Nasional mereka tidak mahu membantu warga emas untuk mendaftar di dalam skim tersebut kerana mereka beranggapan ini adalah kerja politik dari Pakatan Rakyat bukannya usaha kerajaan negeri.

“Wakil rakyat BN sepatutnya perlu mengenepikan ideologi politik terlebih dahulu kerana apa yang dilakukan oleh kerajaan negeri adalah untuk membantu rakyat, apa jua hasil yang diperolehi oleh kerajaan perlu dinikmati kembali oleh rakyat walaupun jumlahnya tidak begitu besar. Jika halangan sedemikian tidak diubah maka usaha murni kerajaan tidak akan sampai kepada seluruh rakyat terutamanya bagi golongan warga emas,” sambung Faekah lagi.

Tambah beliau lagi tujuan Khairat Kematian ini adalah untuk meringankan beban pewaris dalam menyelesaikan urusan yang berkaitan dengan si mati, seperti pembayaran keseluruhan atas sebahagian kos pengurusan jenazah dan pengkebumian, menyelesaikan sebahagian atau keseluruhan hutang si mati, dan sebagainya.

“Skim Usia Emas ini bukan sahaja tertumpu kepada sumbangan khairat kematian malah kerajaan negeri telah memperkenalkan Program ‘Jom Shopping’ kepaada warga emas yang berusia 60 tahun ke atas bagi menghargai jasa mereka di samping mengukuhkan hubungan akrab di antara rakyat dan pemimpin.

“Program ‘Jom Shopping’ ini adalah bertujuan agar pemimpin dapat bermesra dan bertanya khabar dengan warga emas berkenaan dalam masa dua jam di samping kupon bernilai RM 100,” jelasnya lagi.

Program ‘Jom shopping’ ini merupakan serampang dua mata yang mana selain sebagai usaha kerajaan menghargai rakyatnya malah ia juga dapat mengeratkan wakil rakyat yang dilantik bagi setiap kawasan kerana mereka yang dipertanggungjawabkan oleh kerajaan bagi membantu warga emas ke pusat membeli belah yang dipilih.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Sidang Media Pakatan Rakyat

Posted: 13 Sep 2011 11:09 PM PDT

Dimaklumkan bahawa satu sidang media Pakatan Rakyat akan diadakan seperti berikut:
 
Tarikh     :  15 September 2011 (Khamis) 
Masa       :  12:30 tengahari
Tempat     :  Pejabat Sekretariat Pakatan Rakyat
              No. 17, Jalan 16/2, Seksyen 16, Petaling Jaya, Selangor

 
Antara yang akan menghadiri sidang akhbar ini adalah YB Dr Dzulkefly Ahmad, YB Liew Chin Tong dan YB Nurul Izzah Anwar.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Wee Choo Keong

Posted: 14 Sep 2011 04:09 PM PDT

Wee Choo Keong


Rashdan & Co: BINA tak Fikir wang rakyatkah?

Posted: 13 Sep 2011 09:09 PM PDT

It was reported in the Star today that the sponsorship for QPR home jersey will cost MAS RM18 million for two years. Whereas in June 2011 Genting UK sponsors Aston Villa, a much more renown team, main jersey for only RM17 million also for two years. For full report, please see below.  This was how En [...]

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 14 Sep 2011 12:05 PM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Jamuan Raya DUN Johol 17 Sep 2011

Posted: 14 Sep 2011 01:54 AM PDT



JAMUAN HARI RAYA DUN JOHOL
Tarikh : 17 Sep 2011, Sabtu
Masa : 8 mlm
Tempat : Dataran Ikhwan, Air Mawang, Johol, N.Sembilan
Bersama :
Mohd Sany Hamdan, Exco Pemuda PAS Pusat
Ustaz Norazman Mohamad, Ketua Penerangan PAS N9
Ustaz Khairil Anuar Wafa, Ketua Pemuda PAS N9
Mohd Nazree Yunos, Ketua AMK N(
- Serta Majlis Pelancaran Bilik Gerakan DUN Pemuda PAS -

Majlis Hari Raya anjuran syarikat judi, apa hukumnya?

Posted: 13 Sep 2011 07:42 PM PDT



Wajarkah syarikat judi berlesen seperti Magnum menganjurkan Majlis Hari Raya Idil Fitri? Adakah ini dikira menghina Islam atau menghormati Islam atau tak ada apa-apa? Bolehkah orang Islam menghadiri majlis jamuan raya yang dianjurkan secara bersama atau ditaja bersama oleh syarikat judi tersebut?

Apakah hukumnya jamuan raya anjuran syarikat judi berkenaan tetamu khasnya adalah merupakan pembesar negeri yang beragama Islam dan juga merupakan Pengerusi Majlis Agama Islam Negeri dan membawa gelaran Haji?

Apakah kain rentang untuk mempromosi program ini yang ditaja oleh syarikat judi berkenaan perlu kelulusan atau permit Majlis Perbandaran?

Mungkin ini perkara remeh temeh. Tapi untuk mengelakkan kekeliruan, eloklah diperjelaskan oleh pihak yang berwajib, sebelum pihak yang tidak berwajib mengeluarkan pendapat atau fatwa sendiri.

Kalau boleh mengikut syarak syarikat judi tersebut berbuat perkara di atas, mungkin selepas ini umat Islam bolehlah hantar surat mohon sumbangan kepada syarikat judi berlesen di Malaysia ini untuk memberi sumbangan membina surau dan masjid, membantu anak yatim dan sebagainya.

Bil elektrik naik 40 kali ganda, TNB Perompak Rakyat

Posted: 13 Sep 2011 07:17 PM PDT



Aduan Rakyat Online, 13 Sep 2011. Bil elektrik meningkat sebanyak RM6,504.13 dalam masa 1 bulan - Saya adalah pengguna bekalan elektrik biasa. Saya sekeluarga tinggal di rumah teres 2 tingkat yang biasa. Kebiasaannya, bil elektrik bulanan saya adalah di dalam lingkungan RM100.00 – RM 175.00 sebulan. Namun, pada bil bulan Jun (17/06/2011) amaun yang tercatat adalah sebanyak RM 6,539.85.

Saya berasa amat terkejut dengan amaun yang dikenakan ini dan berasa amat teraniaya. Saya telah pergi ke Kedai Tenaga TNB di Seksyen 11 Shah Alam pada 17/06/2011 untuk mendapatkan penjelasan daripada pihak TNB.

Pegawai Kedai Tenaga TNB Shah Alam tersebut berjanji akan cuba menyelesaikan masalah pembilan yang melampau ini. Beliau juga menyatakan bahawa kes ini adalah ganjil kerana amaun pembilan meningkat secara mendadak dalam masa 1 bulan.

Alasan yang dikemukakan adalah mungkin kerana amaun tersebut adalah disebabkan pelarasan average bil bulanan saya. Mungkin pada pembilan seterusnya, amaun 6,539.85 akan lupus setelah bacaan sebenar meter dibuat.

Tindakan yang telah dijanjikan oleh pegawai Kedai Tenaga TNB Shah Alam ini sementara menanti bil elektrik rumah menjadi normal adalah beliau akan memaklumkan kepada pasukan teknikal untuk menahan notis pemotongan bekalan elektrik rumah saya daripada dihantar kepada saya.

Ini kerana, jika notis tersebut telah dihantar, saya perlulah membuat bayaran penuh amaun pembilan atau berhadapan dengan kemungkinan rumah saya akan bergelap serta merta kerana bekalan elektrik dipotong serta merta. Saya pun berasa lega dengan janji tersebut.

Seterusnya, pada 17/07/2011 saya telah menerima bil bekalan elektrik bulan Julai daripada TNB dan amaun yang tercatat adalah RM 6,691.60. Sekali lagi pada 28/07/2011 saya telah pergi menemui pegawai Kedai Tenaga TNB Shah Alam ini untuk mendapatkan penjelasan berhubung keganjilan bil elektrik saya.

Pegawai Kedai Tenaga TNB Shah Alam ini memberitahu bahawa pembilan bulan Julai adalah dibuat secara estimation atau anggaran. Itulah sebabnya, bil yang tercatat masih lagi tinggi. Beliau juga memberitahu bahawa bil pada bulan Ogos akan dibuat secara normal iaitu bacaan tenaga yang digunakan dibuat secara terus daripada meter pelanggan.

Seperti bulan sebelumnya, pegawai Kedai Tenaga TNB Shah Alam ini berjanji untuk menahan notis pemotongan bekalan elektrik rumah saya daripada dihantar kepada saya bagi mengelakkan sebarang pemotongan bekalan elektrik ke rumah saya daripada berlaku.

Namun, pada 19/08/2011 saya sekali lagi masih menerima bil bekalan elektrik dengan amaun yang sangat mengejutkan iaitu RM 6,647.50. Jadi, disebabkan saya sudah muak dengan jawapan yang telah saya terima sejak 17/06/2011, maka saya memajukan aduan ini kepada Aduan Rakyat agar masalah yang saya hadapi ini dipandang serius oleh pihak TNB terutamanya pihak TNB Shah Alam yang pada hemat saya bersikap dolak dalik dan tidak telus dalam tindakan menyelesaikan masalah pengguna.

Semoga kes saya ini menjadi iktibar kepada pengguna-pengguna lain yang menghadapi masalah serupa.

Saya pohon kepada pihak TNB untuk menyiasat kes amaun bil elektrik melampau yang dibilkan kepada saya SEGERA!

By: Rokhiza

http://www.aduanrakyat.com.my/bil-elektrik-meningkat-sebanyak-rm6504-13-dalam-masa-1-bulan

Servis Terburuk KTMB walaupun dah 54 tahun Merdeka

Posted: 13 Sep 2011 07:17 PM PDT


Aduan Rakyat Online, 13 Sep 2011 - Salam sejahtera, Saya, sama seperti beribu-ribu pengguna perkhidmatan ktmb yang lain, ingin mengutarakan rasa amat kesal atas tahap servis terburuk yang ktmb berikan sejak sekian lama.

Antaranya:

- Kelewatan atau pembatalan jadual kereta api yang sering terjadi pada setiap masa! Dan kebanyakan daripadanya tidak dimaklumkan kepada penumpang yang terpaksa menunggu pada purata hampir satu jam untuk tren berikutnya.

- Mesin keluar masuk 'touch n go' tidak berfungsi dengan baik mengakibatkan penumpang dikenakan penalti tanpa sebab!

- Segala aduan mengenai perkara 2 hanya boleh dibuat di hub 'touch n go' yang hanya dibuka pada waktu bekerja, tidak pada waktu operasi perkhidmatan tren sendiri.

- Kaunter yang dibuka di hampir semua stesen sering mengalami gangguan teknikal dan amat menyusahkan pengguna yang terpaksa berurusan di kaunter. Perkara ini juga berlaku atas sebab mesin pembelian automatik yang sering tidak berfungsi!

- Tahap perkhidmatan pelanggan di kaunter PALING BURUK jika dibandingkan dengan kaunter perkhidmatan yang lain. Tidak mesra pengguna, pegawai tidak berpengalaman, tidak mengikuti waktu bertugas, tidak mengambil inisiatif membantu pelanggan bermasalah malah ada yang mengherdik dan membuat pelanggan rasa benar-benar terhina. Tahap PALING BURUK pernah diberikan.

Segala aduan yang dibuat sebelum ini oleh para pengguna seperti saya langsung tidak diendahkan dan jelas dapat dilihat melalui servis ktmb yang tidak pernah ditingkatkan sejak sekian lama!

Sekian terima kasih.

By: Qaisy Jaslenda

http://www.aduanrakyat.com.my/servis-terburuk-ktmb


Masalah air di Felda berlarutan, PM dan TPM ada peduli?

Posted: 13 Sep 2011 07:16 PM PDT



Aduan Rakyat Online, 13 Sep 2011 - Rakyat Didahulukan?
Salam satu Malaysia..Mengapa tajuk di atas saya pilih? kerana segelintir jabatan yang tidak benar-benar prihatin kepada rakyat maka laungan keramat "Rakyat didahulukan" itu menjadi bahan senda rakyat yang kecewa.

Negara telahpun mencapai kemerdekaan yang ke 54 tetapi masih terdapat kemudahan ASAS yang masih belum mencapai standard yang sepatutnya.

Saya mewakili anak Felda khasnya di Felda Palong merasa amat kecewa kerana telah berpuluh tahun masalah ketiadaan air setiap kali musim perayaan berlaku. Bukan sahaja Musim perayaan bahkan setiap kali musim percutian sering kali sahaja masalah yang sama berulang.

Setiap kali masalah durujuk kepada pihak berkenaan kami sering mendapat jawapan yang sangat mengecewakan.

Jika dahulu aduan kepada pihak berkenaan dijawab dengan masalah pengguna masih menggunakan paip lama dan tidak menepati standard tapi kini apa lagi? apakah kami perlu menukar paip sedia ada kepada paip yang bersaiz pembentung?

Kerana mereka inilah generasi kedua felda mula bosan dan sering terdengar keluhan yang rakyat memang didahulukan sekiranya terdapat kirisis2 sebegini.

Sia-sia sahaja usaha PM dan jentera Kerajaan bagi mengembalikan kepercayaan rakyat sekiranya masih terdapat jabatan-jabatan yang kurang efisien dalam menangani isu-isu penting seperti ini.

Saya amat berharap perkara ini diambil tindakan SEGERA.

Sekian Terim Kasih

By: zabrina kamarudin
http://www.aduanrakyat.com.my/rakyat-didahulukan

Masalah Air Sejak Bertahun Lama
Aduan Rakyat Online, 13 Sep 2011

Assalamualaikum wbt

Saya merupakan salah seorang anak peneroka di Felda Sri Ledang, Ledang. Saya amat berharap sekiranya pihak aduan rakyat dapat membantu peneroka felda ini mengatasi masalah bekalan air.

Setiap tahun pada musim perayaan masalah ini akan timbul. Bukan pada tahun ini sahaja, tetapi sejak generasi terdahulu lagi. Untuk pengetahun pihak aduan rakyat, kawasan Felda ini kerap kali dikunjungi Timbalan Perdana Menteri dan berada di bawah kawasan 'jagaan' beliau. Namun masalah ini seperti tiada jalan penyelesaian. Dimanakah kebenaran 'Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan'?

Saya amat berharap pihak aduan rakyat dapat membantu kami mencari punca kenapa timbulnya masalah ini.

By: NURSUHADAH
http://www.aduanrakyat.com.my/masalah-air-sejak-bertahun-lama

Sering Mengalami masalah ketiadaan air di FELDA JENGKA 23
Aduan Rakyat Online, 13 Sep 2011

Saya salah seorang anak peneroka sangat tidak berpuas hati dengan tindakan daripada pihak berkenaan iaitu JBA berkenaan dengan masalah yang selalu dan sering kami alami di tempat tinggal kami iaitu di Felda Jengka 23.

Setiap minggu kami akan mengalami masalah ini, dalam seminggu hanya 2 hari sahaja kami mendapat bekalan air. Krisis ketiadaan air ini merumitkan kami dalam menyediakan persiapan hari raya. Mintak sangat masalah ini dapat perhatian.

Penduduk di petempatan ini adalah ramai dikalangan golongan tua. Kesukaran mereka untuk mengangkat air dari perigi atau sebaliknya.

By: norul ain
http://www.aduanrakyat.com.my/sering-mengalami-masalah-ketiadaan-air-di-felda-jengka-23

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党

Posted: 14 Sep 2011 09:30 AM PDT

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党


Dusta Kerana Terdesak, Kisah Najib Dibongkar Pelajar Malaysia di Perth

Posted: 14 Sep 2011 12:51 AM PDT

Ia bukan lagi rahsia Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sedang behadapan dengan saat-saat genting. Beliau dan pentadbiran beliau beserta parti UMNO telah terperangkap dalam penipuan- penipuan yang tidak berpenghujung. Namun begitu, mereka seolah-olah tidak mempunyai niat apa-apa untuk menghentikannya atau ia telah menjadi tabiat mereka dan mereka tidak lagi mampu mengelaknya. "Mereka telah [...]

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!

Posted: 14 Sep 2011 09:22 AM PDT

MOH...KITE LAWAN YEOP!!!


Tengok nii..Waris Hanya Dapat "Set Pinggan Mangkuk"

Posted: 14 Sep 2011 09:15 AM PDT

Nasib baik Mat Sabu letupkan kisah Bukit Kepong nii..kalau tidak,sampai jadi rangka la waris anggota polis Bukit Kepong tak akan dapat satu sen pun daripada kerajaan UmnoBN yang tak pandang pun sebelah mata wira-wira ini,kecuali sekarang..apabila kerajaan UmnoBn Haprak ini terdesak untuk menggunakan waris-waris anggota polis Bukit Kepong untuk dijadikan bahan kepentingan politik hampass mereka.

Sumber: http://karatijau.blogspot.com/

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak

Posted: 14 Sep 2011 01:38 AM PDT

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak


Jom Bersama Kami

Posted: 13 Sep 2011 10:07 PM PDT

                                                                                 

AMK Bukit Gantang sedang mengumpul sukarelawan Parti untuk menghadapi PRU 13 yang dijangka diadakan pada bila-bila masa saja.

Untuk itu, AMK Bukit Gantang mengalakkan anak muda yang berada di sekitar Parlimen Bukit Gantang agar bersama AMK Bukit Gantang berkerja memenangkan calon Keadilan.

Untuk pengetahuan, pada PRU 13 nanti Keadilan Bukit Gantang akan meletakan calon di 2 DUN dalam Parlimen Bukit Gantang iaitu kerusi DUN Changkat Jering dan DUN Kuala Sepetang. 

Ayuh! mari bersama kita berkerja keras memenangkan calon Keadilan pada PRU 13 nanti. Untuk rekod, pada PRU 12 yang lalu Keadilan telah memenangi kerusi di DUN Changkat Jering dan DUN Kuala Sepetang. 

Walaupun wakil rakyat Adun Changkat Jering sudah tidak lagi bersama Keadilan, Namun itu bukan alasan untuk kita tidak berkerja keras memenangkan calon keadilan di DUN Changkat Jering. Percayalah, Pada PRU13 nanti Keadilan akan meletakan calon yang terbaik untuk pengundi di DUN Changkat Jering. Dan yakinlah tiada lagi calon katak daripada Keadilan pada PRU 13 nanti.

Bukan itu sahaja, AMK Bukit Gantang juga akan bermati-matian berkerja  mempertahankan kerusi Dun Kuala Sepetang yang dimenangi YB Tai Sing Ng pada PRU 12 yang lalu.

Jika anda berminat untuk menjadi sukarelawan bersama AMK Bkt Gantang. Sila hubungi En Faisal Zainal (017-5598674), En S Tangamani (017-5657594), En Yusmizan (013-5908356).




Anwar Ibrahim

Posted: 13 Sep 2011 07:54 PM PDT

Anwar Ibrahim


MES: Selangor Telah Belanja RM465 Juta

Posted: 13 Sep 2011 07:36 PM PDT

Harakah

Sejumlah RM465 juta telah dibelanjakan Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor untuk Program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) sejak tahun 2008 sehingga April 2011.

Jumlah ini meliputi fasa pertama hingga ketiga yang telah dilancarkan oleh kerajaan negeri pada Program 100 hari pemerintahan Pakatan Rakyat di Shah Alam pada 20 Jun 2008, kira-kira tiga bulan selepas mengambil alih pemerintahan negeri itu.

Antara program fasa pertama itu termasuk Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS), Hadiah Anak Masuk Universiti, Skim Mesra Emas, Tabung Pendidikan Anak-anak Pelajar Ladang, Bekalan Air Percuma Bagi 20 meter padu Pertama, Program Meningkatkan Hasil Batuan Dan Mineral serta Program Khidmat Krisis Sehenti (OSCC).

Bagi fasa kedua pula meliputi Cuti Bersalin 90 hari, Cuti 14 hari untuk suami yang isterinya bersalin dan Cuti Kematian Suami 30 hari.

Fasa ketiga pula merangkumi Skim Mikrokredit Miskin Bandar (MiMBAR), Skim Mikrokredit Selangor (SkimSEL), Skim Kesihatan Wanita (MammoSEL) dan juga Pusat Dialisis Rakyat.

Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor, Faekah Husin (gambar)menjelaskan apa yang dilakukan oleh kerajaan negeri di dalam program tersebut adalah satu usaha untuk mengembalikan hak rakyat kepada rakyat.

"Kerajaan negeri melakukan sesuatu yang baik untuk rakyatnya dan kita lihat sebanyak RM465 juta telah diperuntukan sejak dari mula-mula Program MES ini dilancarkan sehingga April 2011 dan ia melibatkan seramai 4,772,501 orang rakyat negeri Selangor.

"Jika sebelum ini banyak tentangan mahupun ketidak yakinan timbul apabila program tersebut ingin dilancarkan tetapi satu yang luar biasa berlaku apabila rakyat sudah dapat melihat secara jelas kejayaan program tersebut, “katanya dalam satu temubual khas dengan Harakahdaily.

RM382 juta untuk 20 meter padu air percuma

Menurut Faekah, peruntukan paling besar dibelanjakan untuk kesejahteraan rakyat adalah pemberian bekalan air percuma 20 meter padu

Katanya, hampir RM382 juta kos yang ditanggung kerajaankerajaan negeri untuk tujuan itu merangkumi 4.77 juta rakyat selangor.

"Walaupun dua puluh meter padu ini kita lihat amat kecil tetapi kepada rakyat yang berpendapatan rendah merasakan ia adalah satu jumlah yang besar dan setidak-tidaknya ia dapat mengurangkan beban kepada mereka.

"Kita mahukan rakyat merasai kekayaan negeri ini dan dengan cara ini sahajalah kenikmatan tersebut dapat dirasai oleh rakyat," sambung beliau lagi.

Dalam pada masa yang sama beliau tidak menolak masih terdapat rasa tidak puas hati berhubung isu pemberian air percuma itu, terutamanya tuduhan mengatakan kerajaan negeri tidak membayar bil kepada Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas).

Dalam penjelasannya kepada Harakahdaily, Faekah berkata Isu tidak membayar bil sehingga menyebabkan berlakunya pemotongan bekalan air dan menjadi tomahan kepada pihak tertentu adalah tidak benar sama sekali, dan sebenarnya setiap bil mahupun bayaran dibayar secara terus kepada Syabas tanpa ada sebarang tunggakan

"Yang berlakunya pemotongan bekalan air itu adalah melibatkan penggunaan meter secara pukal di kediaman seperti flat mahupun pangsapuri. Pihak kerajaan negeri telah mengambil langkah terbaik bagi mengelakkan perkara tersebut berulang dengan memberi kupon air percuma kepada penduduk di kediaman tersebut setiap bulan.

"Kita mahukan yang terbaik untuk rakyat dan setiap permasalahan yang berlaku perlu diselesaikan agar rakyat terus dapat menikmati apa yang telah disediakan oleh kerajaan negeri di bawah Pakatan Rakyat.,” katanya.

**Siri kedua menyusul esok

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Pakatan Rakyat : Tarikh PRU-13 Mesti Ditetapkan Bersama

Posted: 13 Sep 2011 02:12 AM PDT

Malaysiakini

Pakatan Rakyat mahu terlibat sama menentukan tarikh pilihan raya umum bagi membolehkan cadangan pembentukan jawatankuasa khas parlimen (PSC) berhubung pembaharuan pilihan raya mempunyai masa mencukupi menjalankan tugas.

Ini antara lima prasyarat yang dibentangkan dan mereka mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memberi jaminan berhubung perkara itu sebelum mereka memutuskan menyertai PSC.

“Kerajaan memberi jaminan tentang pembubaran parlimen dengan kata sepakat BN dan Pakatan, seperti mana yang diamalkan di UK antara parti Konservatif dan parti Liberal Demokrat.

“Apa salah ia menjadi satu amalan, supaya nampak iltizam untuk reformasi pilihan raya,” kata Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub (atas, berjaket).

Beliau berkata demikian dalam sidang media Pakatan di ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur pagi ini, bersama Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar dan Ketua Pemuda DAP Anthony Loke.

Salahuddin yang juga anggota parlimen Kubang Kerian berkata, Najib tidak perlu gopoh membubarkan parlimen sebelum membuat pembaharuan sistem pilihan raya.

Katanya, kerajaan juga masih mempunyai masa sehingga 8 Mac 2013 untuk membolehkan PSC mengkaji cadangan pembaharuan itu.

“Kalau (Datuk Seri) Najib ikhlas benar-benar mahukan reformasi pilihan raya, masih ada masa, tak perlu tergopoh gapah untuk bubar parlimen.

“Jawatankuasa khas parlimen diberi masa enam bulan, dengan menugaskan (mereka) memberi pandangan dan kerajaan (boleh) memenuhi cadangan mereka. Kita punyai masa,” katanya.

Nurul Izzah mahu menteri berhubung terus

Salahuddin berkata, Pakatan akan “menimbangkan untuk memberikan sokongan” berhubung perkara itu sekiranya cadangan jawatankuasa itu melibatkan pindaan perlembagaan.

“Mesti ada jaminan serius daripada Najib sebelum 3 Oktober (tarikh parlimen bersidang),” katanya.

Jaminan yang yang dminta mereka juga mengenai lapan tuntutan BERSIH 2.0 supaya perkara dalam bidang kuasa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dilaksanakan segera.

Menurutnya jawatankuasa khas itu perlu diberi ruang waktu dengan selesa untuk membincangkan reformasi sistem pilihan raya.

“(Hendaklah) memasukkan agenda isu pemberian kerakyatan kepada warga asing sebagai satu terma rujukan jawatankuasa itu.

“Dan kelima, cadangan jawatankuasa itu hendaklah ditunaikan oleh kerajaan. Bukan satu jawatankuasa, memberi cadangan, kemudian tak tahu cadangan itu (pergi) ke mana,” katanya.

“Kita tidak mahu, masuk atau sertai (jawatankuasa itu) dengan tidak ada satu pun jaminan yang melambangkan seriusnya kerajaan untuk mereformasikan khususnya pada pilihan raya akan datang,” katanya.

Ditanya sama ada Pakatan akan memboikot sekiranya salah satu jaminan itu tidak ditunaikan, Salahuddin berkata beliau “tidak mahu bercakap tentang boikot”.

“Kita bercakap tentang jiwa besar kita… Kita tunggu jawapan daripada perdana menteri.

“Jadi jangan rosakkan suasana harmoni dengan andaian tidak baik kepada PM. Kita bersangka baik dengan PM,” katanya.

Sehubungan itu, pihaknya akan menghantar surat kepada Najib dalam beberapa hari lagi supaya jaminan tersebut menjadi asas kepada jawatankuasa berkenaan.

Nurul Izzah pula berkata, mereka Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz berhubung terus dengan mereka bagi “melanjutkan kerjasama” berhubung perkara itu.

Ini kerana, tambahahnya, perkara itu sebelum ini hanya dapat diikuti melalui laporan media.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Dusta Kerana Terdesak, Kisah Najib Dibongkar Pelajar Malaysia di Perth

Posted: 13 Sep 2011 12:08 AM PDT

Malaysia chronicle

Ia bukan lagi rahsia Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sedang behadapan dengan saat-saat genting. Beliau dan pentadbiran beliau beserta parti UMNO telah terperangkap dalam penipuan- penipuan yang tidak berpenghujung. Namun begitu, mereka seolah-olah tidak mempunyai niat apa-apa untuk menghentikannya atau ia telah menjadi tabiat mereka dan mereka tidak lagi mampu mengelaknya.

“Mereka telah menjadi orang-orang yang pendusta bersiri – tiada ubatnya,” Ahli Parlimen PKR, Gopeng Lee Boon Chye; seorang doktor yang terkenal, memberitahu Malaysia Chronicle.

Insiden terbaru melibatkan Najib, yang telah dilihat keluar secara senyap-senyap dari negara ini untuk berehat sebentar di Perth Australia pada Hari Kebangsaan Malaysia , 31 Ogos yang lepas.

PM tidak membuat apa-apa pengumuman sungguhpun dari segi protokol beliau dikehendaki untuk berbuat demikian. Walaubagaimanapun, malang baginya, pesawat – jet kerajaan Malaysia telah dikesan mendarat di lapangan terbang Australia.

Diselamatkan oleh FBC Media dan Bernama

Apabila digesa untuk berterus terang mengenai perkara itu dan ditanya jika beliau menyalahgunakan wang rakyat untuk kemudahannya pergi bercuti peribadi; agensi berita nasional Bernama melakukan beberapa kerja PR yang mewah untuknya.

Pada hari Ahad, Bernama mendakwa Najib telah pergi ke Perth untuk menghabiskan Hari Raya bersama pelajar Malaysia di sana. Ini berlaku pada hari Sabtu, Hari Raya telah jatuh pada hari Selasa dan beliau berangkat pada hari Rabu, iaitu pada Hari Kebangsaan.

Perkara itu menjadi lebih teruk, apabila Bernama berkeras mendakwa pelajar di Perth telah menemui beliau dan mengatakan bahawa ucapan Najib ‘menjadi sumber inspirasi’ mereka.

“Sangat hebat mendengar Perdana Menteri kita berucap, dan beliau sangat mengagumkan,” Bernama melaporkan seorang pelajar Curtin, Lim Jian Min, dari Kedah berkata. “Dia menaikkan semangat kita dan memberikan jawapan yang baik kepada semua persoalan kami.”

Bernama juga memetik beberapa pelajar lain yang memuji PM. Dalam ucapannya, Najib telah menjelaskan konsep 1Malaysia yang tidak berfungsi itu lagi dan faedah kepada negara dan rakyatnya. Beliau juga berjanji bahawa akan ada beribu-ribu pekerjaan yang menunggu mereka apabila mereka pulang ke tanah air.

“1Malaysia bertujuan untuk menyatukan negara kita dan untuk membawa semua bangsa bersama-sama mencapai kemajuan dan kemakmuran. Sebahagian daripada anda mungkin mahu untuk tinggal disini selepas tamat pengajian untuk mendapatkan pengalaman bekerja di Australia. Itu tidak mengapa. Tetapi sila kembali ke Malaysia kerana kita akan memerlukan anda , “kata Najib.

Dusta lagi!

Tetapi semua usaha-usaha untuk menyelamatkan Najib sia-sia belaka.

Seorang pelajar Malaysia yang juga merupakan pegawai kerajaan yang menghadiri majlis makan malam Najib telah menafikan yang dia telah memuji ucapan Perdana Menteri. Malah, beliau mendakwa bahawa Bernama telah memutarbelitkan kata-kata nya.

Semasa dihubungi, pelajar berikut terkejut dengan laporan itu kerana pelajar tersebut sebenarnya telah membuat komen itu sebelum ucapan Najib.

“Mereka benar-benar telah mengubah dan menokok tambah apa yang kita kata kerana saya tidak pernah berkata seperti yang telah dilaporkan. Segala-galanya telah dilakukan sebelum ucapan dan bukan selepas ucapan itu. Saya rasa ia tindakan bodoh dan tidak perlu,” Malaysiakini melaporkan pelajar tersebut sebagai berkata.

“Mereka dimasukkan benda-benda yang kita tidak penah ucapkan dan mengubah kata-kata kami. Kami tidak berkata apa-apa yang buruk, jadi saya tidak nampak mengapa mereka perlu berbuat demikian.”

Apabila diminta untuk memberi komen, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat hanya mampu menggelengkan kepala dan ketawa. Mereka menegaskan selepas dimalukan di pentas antarabangsa baru-baru ini apabila Najib didakwa membayar RM58 juta wang rakyat Malaysia kepada perunding FBC Media UK bagi mereke laporan palsu yang menggambarkan imej positif dirinya, pentadbirannya dan projek-projek mereka kepada penonton seluruh dunia.

Pihak berkuasa UK sedang menyiapkan siasatan terhadap FBC Media dan boleh melancarkan enkuari awam besar-besaran kerana FBC telah menjual berita palsu kepada rangkaian seperti CNN, CNBC dan juga BBC. Najib dan FBC diselar kerana cuba untuk ‘menipu’ penonton global, manakala pemimpin pembangkang Malaysia telah berjanji untuk bertanya kepada beliau di Parlimen mengenai jumlah sebenar yang dihabiskan untuk publisiti palsu tersebut.

“Ini jelas menunjukkan sebuah rejim yang berada di ambang kehancuran. Apabila anda mendengar kata-kata seperti ‘hebat’ dikaitkan dengan Najib, anda benar-benar cenderung untuk merasionalkan apa jua laporan tersebut” naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Hipokrasi Pemimpin UMNO

Posted: 12 Sep 2011 08:06 PM PDT

Oleh Tuan Ibrahim Tuan Man

Apabila terbongkarnya fakta bahawa parti Umno telah mengadakan hubungan dengan Parti Komunis Cina (CPC) dengan menandatangani perjanjian persefahaman (MoU), Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Najib Razak tetiba membuat kenyataan bahawa "komunis sekarang tidak sama dengan komunis dahulu."

Kata PM:
"Komunis sekarang lain, komunis dulu lain, dulu mereka ingin kuasai negara dan sebarkan ideologi yang tak beri hak kepada rakyat. Kita baik dengan negara komunis sekarang kerana mereka telah tinggalkan ideologi lama mereka."

Jika kita mengikut logik PM, maka boleh disimpulkan bahawa komunis sekarang sudah tidak lagi menjadi pengganas, kerana itu komunis sekarang tidak lagi mendatangkan bahaya kepada negara.

Sekiranya rakyat mengikut logik PM yang bijak ini juga bermakna, mana-mana rakyat yang ingin menganut ideologi komunis sekarang tidak lagi dianggap bahaya dan bukan lagi ancaman kepada negara.

Mungkin atas logik tersebut juga rasanya, sebab utama beliau sedia berbesan dengan anak pemimpin Kazakhstan, sebuah negara berfahaman komunis dan lama di bawah jajahan Rusia.

Jika benar kenyataan Najib itu ikhlas, rakyat kini tetiba rasa hairan bilamana dalam ambang perhimpunan Bersih 2.0 baru-baru ini, mengapa pula kerajaan di bawah telunjuk beliau menahan enam pemimpin PSM dalam Akta Ordinan Darurat kerana tuduhan cuba menghidupkan fahaman komunis? Bukankah ini melanggar logik Najib sendiri?

Sebab kalau komunis sekarang tidak sama dengan komunis dahulu, kenapa pula mereka ditahan di bawah Akta Ordinan Darurat?

Seolah-olah kalau Umno yang mengadakan hubungan dengan komunis, maka komunis itu komunis baik; kalau parti lain "asalkan bukan Umno", maka komunis itu komunis jahat.

Maka, sesiapa yang nak mengadakan MoU dengan mana- mana kumpulan parti yang dianggap komunis, kena tanya Umno dahulu kerana hanya Umno dapat membezakan mana komunis baik, mana komunis yang bahaya.

Dan kalau nak tahu sesuatu negara itu dijajah atau tidak kena tanya pula Majlis Profesor Negara (setahu kita, negara lain tak ada majlis begini) atau mantan PM, Tun Dr Mahathir Mohamad. Rasanya MPN dan Dr Mahathir sajalah yang tepat boleh menentukan siapa yang secara teknikalnya kena jajah, siapa negara yang naungi saja. Jajah secara zahir, di mana kekayaaan hasil bumi negara seperti bijih timah dirakus adalah tidak sah secara teknikal, maka sesiapa yang jawab sebegini dalam ujian Sejarah patut diberi markah kosong!

Bilamana MPN membuat kesimpulan bahawa negara tidak pernah dijajah, ini bermakna sesiapa yang lawan orang putih dulu, sebenarnya ia lawan orang Melayu.

Cuma kalau nak tahu orang Melayu ini bahaya ataupun tidak, ini pun kena tanya Umno dulu. Bomoh Umno akan telek dalam air pinang, dan umum untuk pengetahuan dunia adakah Melayu ini bahaya atau tidak.

Kalau Melayu itu kehijau-hijauan, maka segala daripadanya adalah bahaya dan mengancam Umno, kalau Melayu tu kebiru-biruan maka ia Melayu yang baik, maka keistimewaan diberi – segala untuknya halal, bagi orang lain akan jadi haram.

Rasanya bukan rakyat sahaja, bahkan ahli-ahli Umno turut keliru dengan permainan politik pemimpin Umno yang sendiri melondehkan hipokrit sendiri di khalayak ramai.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Wee Choo Keong

Posted: 13 Sep 2011 03:38 PM PDT

Wee Choo Keong


Rashdan: Bina ada Fikir…kah?

Posted: 13 Sep 2011 01:53 AM PDT

En Mohammed Rashdan Yusof aka Danny (Rashdan) (sounded very English – must be of English upbringing with great principles), the newly crowned Executive Director of MAS has done tremendous things to MAS. But I am not too sure whether he was doing what he did so far for MAS or AirAsia / AirAsia X Sdn [...]

Dari RAKYAT Kepada RAKYAT

Posted: 13 Sep 2011 01:03 PM PDT

Dari RAKYAT Kepada RAKYAT


SINAR- PR JANGAN HARAP SANGAT DEPA PUN PUTARK BELIT

Posted: 12 Sep 2011 06:19 PM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 13 Sep 2011 11:24 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Filem perjuangan Askar Melayu tak dapat perhatian PM

Posted: 13 Sep 2011 01:34 AM PDT






Nampaknya Perdana Menteri dan pemimpin Umno tak berminat untuk bersungguh-sungguh membantu industri perfileman yang ingin memaparkan semangat juang Askar Melayu mempertahankan kedaulatan Malaysia. Agaknya mereka hanya seronok tengok filem perjuangan polis di Bukit Kepong. Askar ni berguna pada mereka untuk undi pos agaknya.

Projek Filem Sejarah Tertangguh

Produksi 1963: Kalabakan masih menunggu lampu hijau dapatkan dana

WALAUPUN kerja pra-produksi bagi pembikinan cereka sejarah, 1963: Kalabakan, sudah diselesaikan, filem terbitan syarikat KalamAriff Holdings Sdn Bhd itu belum dapat dimulakan penggambarannya kerana pihak produksi masih menunggu keputusan mendapatkan geran kerajaan. Selepas menghantar kertas cadangan dan dipanggil membentangkan projek filem yang mengambil lokasi di Tawau, Sabah itu pada November lalu, hingga kini mereka belum mendapat sebarang jawapan daripada Perbadanan Kemajuan Filem Nasional (FINAS).

Jika tiada kata putus, filem bersandarkan tragedi yang berlaku 48 tahun lalu di Kalabakan, Tawau, sempadan antara Sabah dan Kalimantan membabitkan pembunuhan lapan askar Melayu yang diserang hendap musuh ketika solat Maghrib masih tertangguh. Peristiwa hitam itu berlaku sesudah tercetusnya konflik Ganyang Malaysia akibat isu politik antara negara ini, Indonesia dan Filipina, berikutan cadangan penubuhan Malaysia yang menyatukan Persekutuan Tanah Melayu, Singapura, Borneo Utara (Sabah) serta Sarawak.

Pengarahnya, Jurey Latiff Rosli berkata, penghasilan filem berkaitan sejarah perlu dilakukan secara teliti kerana ia memerlukan kajian mendalam supaya tidak memesongkan fakta, malah memerlukan kos tinggi dari segi latar lokasi, props dan kostum yang harus dipadankan dengan situasi asal. "Dana ini amat penting bagi kami kerana kerajaan juga menggalakkan penghasilan filem kenegaraan dan apabila pihak berkaitan mengambil masa panjang hingga berbulan-bulan untuk mempertimbangkan keputusan, ia memberi kesan terhadap produksi ini.

"Ikut perancangan asal jika penggambaran dapat dimulakan pada Mac, filem ini diharap dapat menemui khalayak pada 16 September ini bertepatan sambutan Hari Malaysia. Namun nampaknya jadual yang dirancang sudah 'lari' jauh," katanya dengan nada sedikit terkilan. Tanpa sebarang niat mahu mendesak, pengarah filem Libas itu berharap FINAS tidak melengahkan lagi keputusan kerana daripada penerangan selepas sesi pembentangan kertas kerja 1963: Kalabakan, difahamkan proses terbabit hanya dalam tempoh dua minggu hingga sebulan.

Katanya lagi, pihaknya tertanya-tanya mengenai status permohonan itu. Walaupun tidak bertanya secara rasmi, sebaliknya hanya sekadar menghubungi individu tertentu di perbadanan itu, dimaklumkan kertas kerjanya kini sudah berada pada peringkat tertinggi untuk diperhalusi. "Kami anggap semua ini sebahagian daripada dugaan untuk merealisasikan sejarah hitam Kalabakan.

Kami mahu generasi masa kini mengetahui semangat pahlawan di Kalabakan dan menyoroti semula perjuangan anak bangsa dari perspektif sebenar. "Sekurang-kurangnya geran ini juga menjadi bukti sokongan jitu kementerian berkaitan terhadap usaha ini apatah lagi Kementerian Pertahanan dan Kerajaan Negeri Sabah juga sedia memberikan kerjasama memastikan 1963: Kalabakan direalisasikan," katanya.

Rosyam antara pelakon pilihan

AKUI Jurey lagi, produksi terbabit turut mempunyai modal dan berusaha mencari penaja, tetapi masih mengharapkan geran atau pembiayaan apatah lagi bagi filem bercorak sedemikian, sekurang-kurangnya suntikan dana mampu melegakan penerbit. "Jika memikirkan keuntungan lebih baik kita ikut arus semasa - buat filem komersial yang pasti jika tidak box-office, tetap balik modal. Filem 1963: Kalabakan tetap mahu diterbitkan tahun ini kerana ia mempunyai nilai sentimental yang sewajarnya dikongsi bersama.

"Kami tidak akan patah semangat. Bagai dijanjikan penerbitnya dulu, kita tidak akan berkompromi dalam soal kualiti mahu pun penghasilan keseluruhan filem ini kerana alang-alang membuat filem kenegaraan, biarlah ia jadi warisan hingga anak cucu," katanya lagi mengenai filem yang turut menggunakan teknik imejan janaan komputer (CGI) itu. Skrip 1963: Kalabakan disempurnakan Martias Ali manakala lokasinya 100 peratus di tapak kawasan tragedi sekitar Tawau, malah bagi mendapatkan gambaran sebenar, selain meninjau set pada Ogos lalu, rombongan Jurey turut bertemu dengan saksi insiden berkenaan untuk mendapatkan gambaran sebenar.

Bagi menambah rencah kronologi penceritaan, elemen komersial tidak diketepikan apabila diselitkan juga fantasi dan cinta yang menjurus kepada nilai persahabatan, kasih sayang dan kemanusiaan, supaya tidak menjadi seperti dokumentari. Mengenai barisan tunjang utama, Jurey berkata Rosyam Nor antara aktor yang menjadi pilihannya selain beberapa nama lain seperti Zamarul Hisham dan Zul Huzaimy. Namun segala-galanya belum ditentukan kerana menunggu keputusan daripada FINAS.

Sumber : http://www.sinemamalaysia.com.my/main/clippingnews/Projek_filem_sejarah_tertangguh_4820

Serangan Biologi di pejabat JPA Cyberjaya

Posted: 12 Sep 2011 07:54 PM PDT



Sejenis kulat misteri telah menyerang beberapa bahagian di pejabat JPA di Cyberjaya menyebabkan ramai kakitangan telah diarahkan supaya tidak datang ke pejabat tersebut. Kulat adalah sejenis mikrob biologi. Terdapat kulat yang boleh digunakan sebagai senjata biologi. Adakah serangan ini hanya serangan mikrob biologi atau senjata biologi?

Adakah Kementerian Pertahanan dan Kementerian Kesihatan telah bersedia menghadapi serangan senjata biologi? Adakah H1N1, Adenovirus, Melioidosis, Leptospirosis, Kencing Tikus dan sebagainya sebahagian daripada senjata biologi? Beberapa kejadian serangan biologi sebelum ini di Malaysia di http://amkns.blogspot.com/2011/04/persiapan-serangan-senjata-biologi-di.html






Serangan Kulat di pejabat JPA Cyberjaya http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=613025

Fungi as Biological Weapons Agents
Spores of mycotoxin-producing fungi are possible anti-personnel biological weapons agents due to their stability, ease of manufacture, and ease of dissemination in aerosol form.
http://www.globalsecurity.org/wmd/intro/bio_fungi.htm

Fungi
There are only two fungal pathogens currently considered of significance as biological weapons against humans:

Coccidioides immitis
Histoplasma capsulatum
http://www.cbwinfo.com/Biological/BWList.shtml

Maklum Balas JPA Kepada Artikel Dalam Akhbar Berita Harian Bertajuk "JPA Diserang Kulat, 300 Diarah Bercuti"
12 September 2011

Merujuk kepada Artikel bertajuk "JPA Diserang Kulat, 300 Diarah Bercuti" yang telah disiarkan melalui Berita Harian bertarikh 12 September 2011.

Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) memohon untuk memperbetulkan kenyataan akhbar tersebut yang merujuk kepada perkataan 'diarah bercuti'. Bagi usaha alternatif pihak Pengurusan JPA menghadapi masalah serangan kulat tersebut, Pegawai dan kakitangan JPA diarahkan bekerja dari rumah dan melaksanakan tugas seperti biasa.

Warga JPA meningkatkan komunikasi berterusan melalui penggunaan ICT meliputi e-mel, Sistem Maklum Balas di Portal JPA dan laman sosial (Facebook) bagi sebarang urusan pelanggan JPA.

Selain itu, dalam usaha mengekalkan mutu perkhidmatan, JPA telah membuka Bilik Operasi yang berpusat di Ibu Pejabat Putrajaya bagi Bahagian-bahagian yang terlibat dan menyediakan 15 talian khas untuk dihubungi mulai 12 hingga 23 September 2011 (8.30 pagi hingga 5.30 petang) seperti berikut:
Bahagian Saraan: 03-8885 3194/ 3201/ 3227/ 3232/ 3283/ 3072 No Faks: 03-8885 3737
Bahagian Pengurusan Maklumat: 03-8885 3786/ 3807/ 3887/ 3896/ 3898/ 3899 No Faks: 03-8889 3159
Bahagian Pengurusan Psikologi: 03-8885 3824 No Faks: 03-8885 3824
Unit Audit Dalam: 03-8885 3902/ 3903 No Faks: 03-8889 2182

Unit Komunikasi Korporat
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia
12 September 2011

Sumber : JPA

Angkatan Muda Keadilan Bagan Datoh,Perak Darul Ridzuan

Posted: 13 Sep 2011 08:06 AM PDT

Angkatan Muda Keadilan Bagan Datoh,Perak Darul Ridzuan


Forum MAT INDERA Pejuang Atau Pengkhianat

Posted: 13 Sep 2011 12:28 AM PDT

MALAYAN UNION

Posted: 12 Sep 2011 11:08 PM PDT


Pelbagai masalah yang tercetus dalam masyarakat kita hari ini, antaranya kerana gagal menyelusuri dan memahami sejarah. Ada yang mempertikaikan institusi raja dan membangkitkan hak orang Melayu. Mengambil iktibar dari peristiwa lalu, jelas kepada kita bahawa kekuatan sesuatu bangsa dan negara terletak keoada kekukuhan jati diri setiap warganya, kewibawaan pemimpin dan kedaulatan raja-raja.

Malah pengorbanan pemimpin terdahulu dalam memerdeka dan membangunkan negara ini wajar dihargai dan dijadikan teladan oleh semua. Raja-raja Melayu pula berperanan sebagai penaung dan tonggak perpaduan bagi semua rakyat tidak mengira kaum, bangsa dan agama yang dianuti.

Dalam sekian lama mempertahankan hak dan kedaulatan orang-orang Melayu, Raja-raja Melayu tidak sekali-kali mengenepikan hak kaum lain. Sebagai rakyat kita perlu meletakkan kesetiaan yang tidak berbelah bagi terhadap raja kita.

Oleh itu marilah kita hayati pengajaran daripada peristiwa Malayan Union. Setelah tamat perang dunia kedua, British telah mentadbir semula Tanah Melayu melalui Pentadbiran Tentera. Dalam pada itu, kerajaan British telah bersedia dengan satu sistem pentadbiran sivil yang mengejutkan seluruh rakyat Tanah Melayu iaitu Malayan Union.

Pentadbiran Malayan Union (1.4.1946 -1948), secara umumnya telah menukar taraf kedudukan Tanah Melayu sebagai sebuah negeri naungan kepada negeri jajahan British. Kuasa pentadbiran Tanah Melayu terletak sepenuhnya kepada Gabenor British. Ini menyebabkan raja-raja Melayu bukan sahaja kehilangan kuasa melindungi rakyat negerinya malah turut kehilangan kuasa memerintah negeri masing-masing. Sebaliknya bidang kuasa baginda hanya dihadkan kepada hal-hal berkaitan adat resam dan agama Islam sahaja.

Malayan Union juga memperuntukkan undang-undang baru yang memberikan kewarganegaraan kepada semua orang yang lahir di Tanah Melayu dan Singapura tanpa mengira bangsa termasuk juga pendatang yang telah tinggal melebihi 10 tahun. Warganegara Malayan Union juga akan memperoleh hak-hak yang sama termasuk penerimaan masuk ke dalam perkhidmatan awam.

Kuasa raja-raja Melayu dan persoalan kerakyatan di bawah Malayan Union ini telah membangkitkan kemarahan seluruh orang Melayu. Perasaan tidak puas hati ini mula tersebar luas. Suara-suara kritikan diluahkan dalam akhbar-akhbar Utusan Melayu, Majlis dan juga Warta Negara. Para cendekiawan dan pemikir menyuarakan keresahan dan melontarkan idea bagi membangkitkan semangat agar orang Melayu bersatu dalam menggalas masalah yang dihadapi secara lebih telus dan bersepadu.

Situasi ini akhirnya telah mencetuskan satu gelombang bersepadu antara suara rakyat dan pemerintah dalam menentang dasar Malayan Union. Kemunculan Malayan Union menyuntik kesedaran orang Melayu bahawa perjuangan besar untuk mendapatkan kembali maruah dan kedaulatan negara tidak mungkin tercapai dengan suara minoriti.

Menyedari hakikat ini, satu kongres yang menghimpunkan 41 buah persatuan Melayu seluruh negara diadakan di Kelab Sultan Sulaiman, Selangor pada 1 hingga 4 Mac 1946. Kongres ini didokong dan digerakkan oleh Zainal Abidin Ahmad (Zaaba), Pengerusi Persekutuan Melayu Selangor, Dato Onn Jaafar, Yang Dipertua Pergerakan Melayu Semenanjung dan Dato Panglima Bukit Gantang, Yang Dipertua Ikatan Melayu Perak, bersama-sama pemimpin-pemimpin pertubuhan Melayu yang lain di seluruh Persekutuan Tanah Melayu.

Kongres Melayu yang pertama ini telah dirasmikan oleh DYMM Sultan Selangor iaitu Almarhum Sultan Hisamuddin Alam Shah Alhaj. Dalam ucapan perasmiannya, baginda Sultan amat menyokong penuh penubuhan sebuah Persatuan Umat Melayu yang kuat di Tanah Melayu bagi menjamin kepentingan dan hak orang Melayu serta negara terus terpelihara. Kongres yang berlangsung selama empat hari tersebut telah membuat tiga ketetapan utama iaitu, penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR), membantah penubuhan Malayan Union dan mengadakan Derma Pelajaran Kebangsaan Melayu.

Dengan ketetapan tersebut, akhirnya UMNO secara rasminya diisytiharkan penubuhannya pada 11 Mei 1946 di Istana Besar Johor. Cogankata "Hidup Melayu" mendasari perjuangan UMNO pada ketika itu yang dipimpin oleh Dato' Onn Jaafar. Apabila Tunku Abdul Rahman mengambil alih pucuk pimpinan UMNO, cogankata "Hidup Melayu" ditukar kepada "Merdeka". Berlandaskan cogankata ini, perjuangan UMNO diperhebatkan sehingga negara berjaya beroleh kemerdekaan.

Kejayaan tersebut adalah hasil permuafakatan dan sokongan padu seluruh rakyat kepada pemimpin dan Raja-raja Melayu. Rakyat mulai sedar, kita tidak boleh selamanya berada di bawah telunjuk penjajah. Fenomena ini merupakan satu kejutan besar kepada pihak British yang sentiasa beranggapan bahawa orang-orang Melayu adalah bangsa yang lemah dan pasif dalam mengendalikan keperluan serta kepentingan masyarakat mereka sendiri.

Rentetan peristiwa sejarah negara ini amat penting difahami dan dihayati oleh semua rakyat negara ini, tanpa mengira lapisan masyarakat dan batas kaum. Malayan Union walaupun singkat usianya, meninggalkan impak yang amat hebat dan ia merupakan satu pengajaran yang amat berharga buat kita semua sebagai generasi pewaris.

Satu perkara menarik yang perlu diketahui umum, kegagalan pelaksanaan Malayan Union di Tanah Melayu tidak langsung bergantung kepada kekuatan bala tentera atau jumlah senjata yang digunakan. Tidak juga melalui sebarang pertempuran atau keganasan. Sebaliknya, penentangan yang diajukan adalah melalui pergabungan kuat suara rakyat serta pemimpin yang dipayungi Raja-raja Melayu. Penyatuan suara ini juga amat unik sehingga dapat merungkai segala percaturan dan rancangan rapi yang disusun oleh pihak British.

Jalinan erat kerjasama antara rakyat, pemimpin dan raja ibarat selirat akar di umbi. Teguh akar dan umbi, maka teguhlah pokoknya.Cetusan semangat dan inspirasi dari Malayan Union perlu diambil dan disemat sentiasa dalam jiwa setiap rakyat ketika mengharungi apa jua kemelut dan keadaan. Ketelusan, kebijaksanaan dan kewibawaan pemimpin pula akan membawa rakyat dan negara ke arah kemajuan yang seimbang, kemakmuran dan kesejahteraan.

Hakikat yang perlu kita fahami ialah institusi raja yang diwarisi secara tradisi sejak dari dahulu ini sesungguhnya amat penting buat kita semua dan wajar untuk ia dipertahankan bersama. Jika hilang tradisi ini, maka hilanglah tonggak warisan negara. Dan hilangnya juga tidak akan berganti lagi.

sumber : www.arkib.gov.my

Tidak dijajah: PAS cabar Umno nyata pendirian

Posted: 12 Sep 2011 11:04 PM PDT

Dua "kling juling sejarah"

Posted: 12 Sep 2011 10:54 PM PDT


Yang ini "Kling yang pertama juling sejarah".... Kata Prof Datuk Dr Zainal Kling; Tanah Melayu tidak pernah terjajah. Hanya dilindungi dan dinaungi oleh British.

Yang ini "kling kedua yang menyokong kling pertama "... dia sokong mungkin sebab dia pun "kling gamaknya....kah kah kah buat malu "mamak kling" saja..
KOTA BHARU, 13 Sept: Prof Datuk Dr Mohamad Abu Bakar membuat tanggapan. bahawa Mohamad Sabu muncul sebagai penilai sejarah baru, bila mana sebelum ini kita hanya melihat melalui satu teropong sahaja.

Kenyataan dibuat apabila Majlis Profesor Negara menyebutkan kononnya Tanah Melayu tidak pernah dijajah dan hanya dinaungi British disifatkan tokoh sejarah dari Universiti Malaya sebagai 'juling sejarah'.
"Bukan sejarahwan sebenarnya kalau mengeluarkan kenyataan seperti itu. Saya tidak faham mengapa boleh berlaku begitu," kata Prof Datuk Dr Mohamad Abu Bakar.

Menurutnya sejarah kalau tidak dinilai semula hanya akan diboloti pihak-pihak tertentu sahaja.

"Saya masih ingat kata-kata bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Dr Ismail meminta dinilai golongan kiri yang turut berjuang menuntut kemerdekaan," katanya pada forum rakyat di Dataran Stadium Sultan Mohamad Ke IV malam tadi.

Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz

Forum berkenaan dianjurkan Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri. Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu juga bertindak sebagai panelis pada forum tersebut. Sebelum itu perasmian dilakukan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Sebelum ini Ketua Kluster Sejarah Warisan dan Sosiobudaya Majlis Profesor Negara, Prof Datuk Zainal Kling menegaskan Tanah Melayu tidak pernah dijajah dan hanya dinaungi Inggeris. Pandangan itu ditolak pelbagai pihak sehingga menjejaskan kewibawaan Majlis Profesor Negara yang baru ditubuh kerajaan.

Dr Mohamad berpengalaman selama 21 tahun sebagai profesor sejarah di UM berkata, tujuan mengkaji sejarah mempunyai dua makna iaitu untuk mengetahui peritiwa yang berlaku. Dan keduanya menceduk pengetahuan tentang peristiwa tersebut. Kata beliau sejarah hanya sahih sehingga ada penemuan bahan-bahan baru. Ini bermakna sejarah boleh berubah.

"Sebagai contoh sejarah Tembok Besar China diberi versi baru sekarang apabila ada kajian menyebut ribuan rakyat terkorban semasa membina tembok tersebut. "Ini bermakna Tembok Besar China sedang 'bertutur' dengan penderitaan rakyat," ujarnya.

Oleh itu beliau membuat tanggapan Mohamad Sabu muncul sebagai penilai sejarah baru, bila mana sebelum ini kita hanya melihat melalui satu teropong sahaja. Sebab itulah kata beliau bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad membuat kenyataan sejarah yang diajar di sekolah ada yang tidak betul.

"Permulaan isu ada penjernihan akhirnya. Kebatilan pasti luput apabila timbul kebenaran. Dan kebenaran sekarang mulai muncul sedikit demi sedikit," ujarnya.

Beliau menyimpulkan sejarah merupakan sesuatu catatan tentang perkara yang lojik dan masuk akal.

Beberapa kenderaan disembur cat hijau

Sementara itu, orang ramai yang hadir pada forum berkenaan dikejutkan dengan kejadian beberapa kenderaan disembur cat hijau oleh pihak tertentu.

Mohd Nasir Ismail, 45 dari Pasir Mas berkata, keretanya jenis Ulser Toyota yang di parkir berhampiran Gelanggang Seni disembur cat hijau. Katanya, banyak lagi kenderaan milik orang lain yang diletak di situ menerima nasib yang sama.

"Ketika saya datang ke tempat kereta semasa hendak pulang saya lihat ada anggota polis di kawasan berhampiran, namun dia tidak menanyakan apa yang berlaku.

"Saya yakin pihak yang melakukan perbuatan khianat itu berani kerana kemungkinan besar mereka dilindungi kuasa politik.

"Kita boleh lihat sendiri apabila kes aktivis Gerakan Bertindak Kembali Royalti Rakyat Kelantan, Hishamuddin Ghazali yang ditampar veteran Umno beberapa bulan lalu tidak diambil sebarang tindakan biar pun laporan polis sudah dibuat," ujarnya.

Turut menjadi mangsa perbuatan khianat tersebut kereta milik seorang wartawan tempatan. Difahamkan beliau sudah membuat laporan polis pagi ini.

Siapa Berani Ambil Tindakan Terhadap 6 Individu Ini...?

Posted: 12 Sep 2011 10:50 PM PDT

Suruhanjaya itu juga mencadangkan agar tindakan sewajarnya diambil terhadap enam individu iaitu Lingam, Eusoff, Fairuz, jutawan Tan Sri Vincent Tan, bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad serta ahli perniagaan yang juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor kerana salah laku.

Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan bahawa hasil laporan suruhanjaya diraja siasatan berkaitan klip video kontroversial V.K. Lingam tidak boleh disemak balik memandangkan anggota inkuiri hanya mengemukakan penemuan, bukannya satu keputusan.
Peguam Datuk V.K. Lingam mahukan Mahkamah Rayuan mengkaji semula penemuan suruhanjaya itu bahawa beliau telah melakukan jenayah salah salah, yang menurutnya ia satu serangan serius ke atas reputasi beliau dan telah berhadapan dengan kesan yang buruk.
Hakim Raus Sharif memutuskan bahawa Lingam dan dua bekas ketua hakim negara tidak berhadapan dengan kesan teruk ekoran penemuan suruhanjaya itu.
Ketua Hakim Malaya Zulkefli Ahmad Makinudin mempengerusikan panel tiga hakim. Raus merupakan Presiden Mahkamah Rayuan dan seorang lagi ialah Hakim Mahkamah Persekutuan Abdull Hamid Embong.
Pada 7 Februari lalu, Mahkamah Persekutuan memutuskan ia akan membuat pendirian sama ada keputusan inkuiri suruhanjaya diraja boleh disemak atau tidak.
Ini berikutan langkahnya membenarkan inkuiri suruhanjaya diraja merayu keputusan Mahkamah Rayuan bahawa Lingam dan dua bekas ketua hakim berhak mencabar perintah suruhanjaya itu berhubung satu klip video kontroversi yang mengaitkan peguam berkenaan dengan pelantikan hakim.
Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff yang mengetuai panel tiga hakim Mahkamah Persekutuan, membuat keputusan sebulat suara bahawa isu undang-undang yang dibangkitkan suruhanjaya tersebut merupakan sesuatu yang baru dan berkepentingan awam.
Pada 24 Ogos 2010, Mahkamah Rayuan dalam satu keputusan majoriti 2-1, membenarkan rayuan Lingam, Tun Eusoff Chin dan Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim untuk mengetepikan perintah Mahkamah Tinggi yang tidak membenarkan mereka membuat semakan kehakiman terhadap keputusan suruhanjaya itu.
Berikutan keputusan itu, kes tersebut dikembalikan ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk pendengaran merit permohonan semakan kehakiman ketiga-tiga individu.
Dalam laporan siasatan mereka, lima anggota panel suruhanjaya itu merumuskan bahawa klip video tersebut adalah tulen, dan Lingam merupakan individu yang berbual dengan Ahmad Fairuz berhubung pelantikan hakim.
Suruhanjaya itu juga mencadangkan agar tindakan sewajarnya diambil terhadap enam individu iaitu Lingam, Eusoff, Fairuz, jutawan Tan Sri Vincent Tan, bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad serta ahli perniagaan yang juga bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor kerana salah laku.
Ia turut memutuskan bahawa terdapat bukti yang cukup bagi menyiasat keenam-enam individu mengikut Akta Hasutan, Akta Rahsia Rasmi, Kanun Keseksaan dan Akta Profesion Undang-Undang 1976.

Zainal Kling: Malaya tak pernah dijajah

Posted: 12 Sep 2011 10:48 PM PDT



Berdasarkan fakta sejarah, Tanah Melayu "tidak pernah terjajah", sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British, dakwa sejarahwan Profesor Datuk Dr Zainal Kling.

"Fakta sejarah menunjukkan Tanah Melayu tidak pernah terjajah (oleh British). Ini mesti dibaiki dari sekarang oleh semua pihak sama ada pelajar, guru, ahli politik atau pentafsir politik," katanya.

Katanya lagi, sejak Perjanjian Pangkor ditandatangani pada tahun 1874, tidak pernah tercatat dalam perjanjian itu bahawa negeri akan dijajah, sebaliknya hanya dilindungi atau dinaungi.

"Dinaungi tidak sama dengan kolonial... Hanya tiga negeri sahaja yang merupakan tanah jajahan iaitu, Singapura, Melaka dan Pulau Pinang.

"(Negeri-negeri) yang lain adalah dinaungi (atau) dilindungi... Sejak mula Tanah Melayu bukan tanah jajahan atau koloni. Ini fakta sejarah dan perspektif sejarah (itu) perlu diubah.

"Jangan kita sebut, kita terjajah selama 400 tahun. Itu adalah kesalahan yang amat besar," katanya di Putrajaya hari ini.

Akta Kemerdekaan Tanah Melayu 1957, bukti jelas negara dijajah

Posted: 12 Sep 2011 10:45 PM PDT



Dua dokumen yang tertera di atas adalah salinan asal yang membuktikan bahawa Tanah Melayu sememangnya pernah dijajah British hingga mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.

Akta Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 yang dikeluarkan genap sebulan sebelum negara kita mencapai kemerdekaan ini menyatakan bahawa pembentukan Persekutuan Tanah Melayu adalah tertakluk kepada akta ini yang dipersetujui bersama antara Baginda Ratu Elizabeth I dengan barisan pemerintah tempatan yang selepas itu dinamakan Perikatan.

Akta ini menyatakan bahawa Ratu Elizabeth I berkenan melepaskan tanggungjawab pemerintahan Tanah Melayu dan Singapura kepada pemimpin tempatan dengan syarat kemerdekaan yang diberikan adalah tertakluk kepada budi bicara Ratu dalam satu pertubuhan yang dinamakan Persekutuan Komanwel.

Negara Komanwel ini adalah satu organisasi khas yang ditubuhkan Kerajaan British ke atas bekas-bekas tanah jajahan yang pernah diperintahnya.

Dokumen ini juga menjelaskan bahawa hanya Ratu Elizabeth I sahaja yang berhak memutuskan bilakah Tanah Melayu dan juga negeri-negeri Selat (Pulau Pinang dan Melaka) boleh membentuk sebuah Persekutuan Tanah Melayu secara mutlak.

Ternyata dengan pendedahan dokumen ini sekaligus membuktikan bahawa Zainal Kling dan suku sakatnya termasuk Mahathir yang mengatakan bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah adalah DUSTA semata-mata.

Isu dijajah: Umno dan penyokong dibayangi sindrom penafian, kata pakar

Posted: 12 Sep 2011 10:38 PM PDT


KUALA LUMPUR, 13 Sept ─ Umno dan penyokongnya berada dalam sindrom penafian apabila mengetepikan kenyataan sendiri bahawa negara ini tidak pernah dijajah oleh kuasa asing termasuk British, kata pakar perlembagaan Prof Abdul Aziz Bari.

Merujuk kepada kenyataan bekas perdana menteri semalam, Aziz berkata, "tapi apa yang berlaku beberapa hari ini menunjukkan Umno dan juak-juak mereka tidak berprinsip; mereka berdolak-dalik. Sekejap begitu, sekejap begini."

"Semua orang Umno dan para penyokong mereka benar-benar dalam sindrom penafian. Nafi kenyataan dan nafi apa yang mereka sendiri pernah katakan," kata beliau.


Semalam, Tun Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa Malaysia tidak pernah dijajah oleh British tetapi menegaskan, penasihat-penasihat mereka telah bertindak seolah-olah pihak itu adalah pemerintah yang sebenar berbanding Raja-raja Melayu.

Perdana Menteri keempat itu berkata, British telah bertindak seolah-olah "kita dijajah."

"Sultan-sultan telah memutuskan untuk mengundang British datang dan menasihati mereka bagaimana untuk mentadbir negara ini.

"Dari segi itu, kita tidak ditawan. Tetapi hakikatnya, apabila British berada di sini, mereka bertindak seolah-olah kita dijajah," kata beliau.

"Dalam lain perkataan, British tidak beri nasihat, mereka beri arahan," kata beliau sambil menambah, penasihat memerintah dan pemerintah pula memberi nasihat.

Laporan media hujung minggu lalu menyebut berdasarkan fakta sejarah, Tanah Melayu "tidak pernah terjajah", sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British.

Kenyataan itu yang menyusul pandangan Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim mengundang kontroversi baru sementara menurut Profesor Datuk Dr Zainal Kling, "fakta sejarah menunjukkan Tanah Melayu tidak pernah terjajah (oleh British)."

"Ini mesti dibaiki dari sekarang oleh semua pihak sama ada pelajar, guru, ahli politik atau pentafsir politik," kata beliau.

Katanya lagi, sejak Perjanjian Pangkor ditandatangani pada 1874, tidak pernah tercatat dalam perjanjian itu bahawa negeri akan dijajah, sebaliknya hanya dilindungi atau dinaungi.

Penelitian ucapan beberapa perdana menteri dan juga tulisan mereka menunjukkan negara ini dijajah oleh British dan beberapa kuasa Eropah yang lain.

Antara lain, dalam ucapan ketika upacara perisytiharan kemerdekaan di Stadium Merdeka pada 31 Ogos 1957, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj antara lain berkata, "... hari ini satu bab baru dibuka dalam hubungan kita dengan Britai; status kolonial kita telah diberikan tempat sama rata yang penuh..."

Memoir terbaru Dr Mahathir berjudul "A Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad" juga menyenaraikan perkataan kolonial atau penjajahan beberapa kali.

Maklumat yang diperoleh dari laman web pertubuhan Komanwel pula menyebut, "menerusi siri perjanjian antara 1983 dan 1930, pentadbir-pentadbir kolonial British menguasai hal ehwal luar sembilan kesultanan Melayu di Semenanjung.

In 1896 the Federated Malay Sates (Selangor, Negeri Sembilan, Perak and Pahang) came into existence, with Kuala Lumpur as the capital. The sultanates of northern Borneo ─ Brunei, Sabah and Sarawak ─ also became British protectorates.

Laman itu juga menyebut, "reaksi ke atas pemerintahan kolonial bermula awa abad ke-20."

Dr Mahathir ketika membentangkan Rang Undang-undang Akta Perlembagaan (Pindaan) 1993 juga menyebut soal British dan penjajahan.

Kata Dr Mahathir, "sistem ini dipilih kerana semasa negeri-negeri Melayu diperintah melalui sistem feudal dengan kuasa di tangan Raja, negeri-negeri Melayu adalah begitu lemah dan pentadbirannya berada dalam keadaan kucar-kacir. Negeri- negeri ini tidak dapat menentukan keamanan dan menguatkuasakan undang-undang. Akibatnya negeri-negeri ini terpaksa meletakkan diri di bawah naungan kuasa-kuasa asing seperti Cina, Siam dan Barat. Akhirnya semua negeri Melayu ditakluki oleh British dan diperintah sebagai tanah jajahan British melalui perjanjian di antara Raja-Raja yang memerintah dengan pihak Kerajaan British."

"Selepas Perang Dunia Kedua, Raja-Raja Melayu berharap apabila British mentadbir semula kedudukan mereka sebagai Raja yang berada di bawah nasihat pegawai-pegawai British akan dikembalikan. Negeri-negeri Melayu akan sekali lagi diperintah oleh British walaupun tidak seperti Singapura, Pulau Pinang dan Melaka, di mana British berkuasa penuh.

"Bagi majoriti rakyat Melayu negeri-negeri Semenanjung, mereka juga bersedia menerima pemerintahan di mana keMelayuan negeri-negeri Melayu diakui oleh British, walaupun pentadbiran dikuasai hampir sepenuhnya oleh British. Namun ada pendapat di kalangan sebilangan orang Melayu bahawa negeri-negeri Melayu sepatutnya dibebaskan daripada pemerintahan kolonial British sama sekali," kata bekas perdana menteru keempat ini.

Dalam ucapannya itu, beliau juga dipetik berkata, "Di zaman penjajahan British, oleh kerana mereka boleh menaik atau menurunkan Raja, maka Raja menerima nasihat pemerintah kolonial. Perkara ini dimasukkan dalam perjanjian di antara pihak British dengan Raja-Raja Melayu di mana nasihat `British Resident` atau `British Adviser` mesti dipohon dan dipatuhi oleh Raja melainkan berkenaan agama Islam dan adat istiadat Melayu. Bagi British, nasihat yang mesti dipatuhi oleh Raja tidaklah ganjil kerana dalam sistem Kerajaan di Britain, `King` atau `Queen` mereka mesti menerima nasihat Kerajaan. Jika tidak, Raja akan diturunkan dari takhta. Oleh itu apabila King Edward VIII berkeras untuk berkahwin dengan seorang janda, baginda terpaksa turun dari takhta atas nasihat Kerajaan, walaupun tidak ada peruntukan khusus untuk tindakan ini. Yang dikuatkuasakan bukan undang-undang tetapi kepentingan politik negara, dan Raja-Raja British memang akur kepada politik negara. Sebab itulah sebelum pun Parlimen British memutuskan supaya Queen Elizabeth membayar cukai pendapatan, Baginda sendiri baru- baru ini membuat keputusan untuk membayar cukai pendapatan. Perlembagaan British, walaupun tidak bertulis, dipatuhi daripada segi semangat dan adat."

Mengulas lanjut, kata Aziz, "dalam isu ini yang jadi punca Umno melatah dan defensif ialah (Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu) Mat Sabu."

"Sedangkan isu pokok yang Mat Sabu timbulkan ialah soal sambutan kemerdekaan yang sudah jadi sambutan Umno dan bukan sambutan nasional, rakyat.

"Umno terjerat dan tak boleh jawab, dan buat isu lain seperti Mat Sabu sokong komunis dan lain-lain," kata beliau sambil menambah, dalam proses penafian itu Umno tergamak menuduh Ahmad Indera atau dikenali sebagai Mat Indera sebagai komunis tanpa bukti.

Kemunculan Mat Indera dalam tragedi Bukit Kepong pada 1950 menjadi isu apabila nama itu dibangkitkan oleh Mohamad dalam ucapannya di Pulau Pinang pada 21 Ogos lalu.

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak

Posted: 13 Sep 2011 01:14 AM PDT

Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Cabang Bukit Gantang, Perak


Anda Berbakat Bermain Muzik? Ingin menjadi pemuzik terkenal?

Posted: 13 Sep 2011 12:45 AM PDT


Adakah anda berbakat bermain muzik? jangan sia-siakan bakat terpendam anda. Amk Bkt Gantang sedang mencari pemuzik handalan dikalangan anak muda khususnya anak muda Bkt Gantang bagi membentuk kumpulan muzik "Live Band". 


Segala kos latihan akan dibiayai oleh Amk Bkt Gantang. Sesi uji bakat akan diadakan bagi memilih pemuzik yang sesuai.  


Jika anda berminat, sila hubungi En Faizal Zainal (017 - 5598674) atau datang ke Pejabat Keadilan Cabang Bkt Gantang, Di Taman Molek, Simpang atau datang ke Pusat Khidmat Adun Kuala Sepetang di Pekan Kuala Sepetang.

Suara Sri Andalas

Posted: 12 Sep 2011 11:58 PM PDT

Suara Sri Andalas


Kontrak Untuk Semua, Selangor Mahu Keluarkan Lesen Kontraktor

Posted: 12 Sep 2011 02:04 AM PDT

SHAH ALAM 12 SEPT : Kerajaan negeri Selangor akan mengeluarkan sendiri lesen kontraktor Kelas F bagi memastikan setiap kontraktor di negeri Selangor mendapat peluang yang sama rata dalam mendapatkan projek-projek pembangunan dinegeri ini.

Exco Selangor, Dr Xavier Jayakumar berkata, pengeluaran lesen kontraktor itu akan merangkumi bumiputera dan bukan bumiputera.

"Sekarang di Selangor akan ada lesen Kelas F untuk semua kontraktor. Saya telah mencadangkan perkara ini pada mesyuarat exco tertutup," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjadi ahli panel dalam sebuah forum anjuran Persatuan Perniagaan India Malaysia (MIBA) baru- baru ini.

Forum berjudul 'Pertempuran Memenangi Hati Dan Undi Masyarakat India' itu mengumpulkan ahli politik daripada pihak kerajaan mahupun pembangkang, ahli akademik, masyarakat sivil dan ahli perniagaan.

Dr Xavier juga berkata, cadangan untuk mengeluarkan lesen kontraktor itu adalah untuk membuktikan pentadbiran kerajaan negeri pimpinan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim telus dan tidak mendiskriminasikan mana- mana kaum dalam mendapatkan kontrak kerajaan negeri.

Berpegang kepada prinsip "kontrak adalah untuk semua", Dr Xavier berkata cadangan ini akan mewujudkan persaingan sihat dikalangan kontarktor untuk membida kontrak pembangunan kerajaan negeri.

Beliau menambah, meskipun cadangan itu berdepan dengan banyak rintangan diperingkat persekutuan, namun sekurang- kurangnya ia diluluskan diperingkat kerajaan negeri.

Sehingga kini, Dr Xavier menjelaskan beberapa projek besar telah pun ditenderkan oleh kerajaan negeri Selangor. Antaranya, projek pemuliharaan Sungai Klang dan skim perumahaan dan pembangunan bandar campuran di Tanjung Dua Belas, Bukit Beruntung dan Ijok.


Sumber: TVSNEWS

Nasib Pemandu Teksi Selangor, Kuala Lumpur Bakal Terbela

Posted: 10 Sep 2011 12:45 AM PDT

KLANG 10 SEPT: Keperitan hidup yang dialami pemandu-pemandu teksi di sekitar Selangor dan Kuala Lumpur yang terbeban sejak sekian lama akibat eksploitasi golongan yang tidak bertanggungjawab bakal menemui titik noktah apabila Pakatan Rakyat akan membawakan suara mereka ke parlimen bulan hadapan.  

Lanjutan daripada Forum Teksi Persatuan Kebajikan Pemandu-pemandu Teksi Selangor dan Kuala Lumpur yang diadakan pada penghujung Julai lalu di Dewan Sivik MBPJ, hari ini mereka berkumpul dengan penuh semangat untuk memperjuang kebajikan mereka.

Menurut Exco Selangor, Ronnie Liu, parlimen adalah medium paling tepat untuk pemandu-pemandu teksi menyuarakan kegusaran dan segala masalah yang dihadapi mereka selama ini.

"Saya bercadang agar persatuan pemandu teksi di bawah penasihat dan pengerusinya untuk membuat satu memorandum lengkap dengan 10 resolusi ke parlimen agar ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat boleh membawa suara anda ke palimen,"kata Ronnie.

Beliau berkata demikian pada sidang media Persatuan Kebajikan Pemandu-pemandu Teksi Selangor dan Kuala Lumpur di Berkeley Corner Restaurant, Klang hari ini.

Forum Teksi Persatuan Kebajikan Pemandu-pemandu Teksi Selangor dan Kuala Lumpur yang diadakan pada 31 Julai 2011 yang lalu di Dewan Sivik MBPJ adalah untuk mengenalpasti masalah-masalah yang sudah lama dihadapi oleh kebanyakan pemandu teksi di Malaysia serta sebarang eksploitasi terhadap mereka. 

Ketua Pembangkang Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menghadiri forum tersebut komited untuk membawa 10 resolusi penyelesaian masalah para pemandu teksi yang telahpun didrafkan oleh persatuan tersebut.

Antaranya adalah peruntukan PERKESO serta faedah Kumpulan Simpanan Wang Pekerja (KWSP) untuk pemandu-pemandu teksi yang selama ini tidak pernah diusulkan, pengkajian semula perjanjian 'hire-purchase' serta isu pemberian permit teksi kepada pemandu-pemandu teksi dan bukan melalui syarikat teksi yang kebiasaannya akan memonopoli pemberian permit tersebut.

Anwar yang juga Penasihat PKR ketika menghadiri forum tersebut turut berkata, pemandu teksi merupakan suatu 'campaigning force' kerana mereka merupakan golongan yang kerap berinteraksi dengan masyarakat sejagat.

Mengulas lanjut, Ronnie turut berkata bahawa kerajaan negeri Selangor pimpinan Pakatan Rakyat akan berjuang mendepani masalah kebajikan para pemandu teksi yang selama ini tidak terbela.

"Kita tidak boleh lakukan banyak perubahan kerana kita masih kerajaan negeri, tetapi sekiranya kami berjaya ke Putrajaya, semua ini akan terjawab dan tertunai"katanya sambil menerima tepukan para pemandu teksi yang hadir.

Sekurang-kurangnya 100 pemandu teksi turut hadir pada sidang media petang ini.

Hadir sama ialah Penasihat Persatuan Pemandu Teksi Nadi Negara, R.Kengadharan dan Pengerusi Persatuan Pemandu Teksi Nadi Negara, S. Manuharan.

Dalam perkembangan yang sama, Penasihat Persatuan Pemandu Teksi Nadi Negara, R.Kengadharan menggesa agar kerajaan pusat menghentikan sistem pemberian permit secara longgok kerana amalan tersebut menekan kehidupan pemandu-pemandu teksi sejak sekian lama.

"Saya ingin tekankan, bahawa pemberian permit secara longgok kepada syarikat-syarikat wajib diberhentikan serta merta oleh kerajaan, syarikat-syarikat ini bermaharajalela sedangkan ia memberi rasa tidak senang kepada para pemandu teksi,"ujar beliau.

TvSelangor difahamkan, amalan pemberian permit secara longgok, menguntungkan syarikat teksi yang hanya bertindak mengaut keuntungan sebagai orang tengah sedangkan pemandu teksi yang bertungkus lumus mencari rezeki terus hidup terbeban.

Senario ini jelas tergambar apabila sekurang-kurangnya 45 ribu pemandu teksi sekitar Selangor-Kuala Lumpur terpaksa membayar purata RM45 sehari untuk permit dan sewa kenderaan sedangkan mereka terpaksa menanggung sendiri risiko kesihatan, cuaca serta kos penyeleggaraan kenderaan sendiri.

"Kalau kita mahu tranformasikan negara, mahu melihat transfromasi masyarakat, kenapa kebajikan pemandu teksi terus terbiar, adakah salah buat kerajaan untuk melihat serius perkara ini?,"soal beliau.


Sumber: TVSNEWS

Kerajaan Selangor Sasar Golongan Belia Capai Pendapatan Minimum RM3,000 Sebulan

Posted: 10 Sep 2011 12:30 AM PDT

SHAH ALAM 10 SEPTEMBER: Sebagai aset penting kepada negeri Selangor, kerajaan negeri menetapkan sasaran supaya golongan belia mencapai jumlah pendapatan RM 3,000 sebulan sebagai skala minimum untuk setiap keluarga di negeri ini keluar daripada paras kemiskinan.

Jelas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, golongan belia di Malaysia pada masa kini berada di zaman yang penuh dengan peluang dalam usaha meningkatkan produktiviti masing-masing berbanding dengan golongan belia di negara luar.

"Saya berharap pemilihan belia dengan kerja adalah berasaskan kepada keupayaan dan produktiviti mereka.

"Saya mengharapkan setiap belia akhirnya akan mendapat ganjaran dan pendapatan yang melebihi. RM 3,000 sebagai satu target negeri Selangor untuk menentukan setiap keluarga di negeri ini tidak berada di bawah paras kemiskinan," katanya.

Perkara ini diumumkan Abdul Khalid ketika ucapan perasmian Sambutan Hari Raya Bersama Belia Negeri Selangor bertempat di I-City Walk, Shah Alam.

Turut hadir, isteri Menteri Besar, Puan Seri Salbiah Tunut, barisan kepimpinan kerajaan negeri, adun dan ahli parlimen serta warga kerja pelbagai jabatan negeri Selangor.

Hampir 20,000 orang belia hadir untuk merasai bersama kemeriahan Sambutan Hari Raya bersama Belia Negeri Selangor.

Menerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Belia, kerajaan negeri melancarkan enam bidang utama bagi mewujudkan keseimbangan dalam usaha memenuhi keperluan dalam kalangan belia.

Enam bidang tersebut adalah kepimpinan, ekonomi, kemasyarakatan, kebudayaan, pendidikan dan kesukanan.

Abdul Khalid menambah, belia merupakan nadi utama kepada mana-mana negara dalam usaha membawa perubahan dan kebangkitan revolusi seperti yang berlaku kebelakangan ini.

Golongan belia juga turut diminta supaya memberikan pandangan dan teguran terhadap pentadbiran kerajaan negeri bagi memastikan sistem pemerintah yang sedia ada dapat diperbaiki demi kesejahteraan rakyat Selangor.

Dalam pada itu, golongan belia yang sudah berumur 21 tahun ke atas diingatkan supaya mendaftar sebagai pengundi dan bersedia untuk menjalankan tanggungjawab kepada negara dalam memastikan sistem demokrasi negara dapat dilaksanakan.

Penganjuran ini merupakan inisiatif kerajaan negeri dengan kerjasama jabatan-jabatan kerajaan negeri serta Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan Majlis Sukan Selangor dengan tujuan meraikan belia tempatan khasnya belia seluruh Negeri Selangor.

Sambutan Aidilfitri ini juga turut dimeriahkan dengan penyapaian sumbangan kepada 73 atlet negeri Selangor yang berjaya mengharumkan nama negeri dalam arena sukan peringkat antarabangsa seperti Sukan Komenwel, Sukan Asia dan Piala AFF Suzuki 2010 yang lalu.

Hadiah berbentuk moke-up cek diserahkan sendiri oleh Tan Sri Abdul Khalid yang bertindak selaku Pengerusi Jawatankuasa Tetap Sukan Negeri Selangor.

Secara keseluruhan, atlet Sukan Komenwel mendapat insentif berjumlah RM 64,600, diikuti atlet Sukan Asia Guangzhou 2010 dengan jumlah RM 97,000 dan pemenang piala AFF Suzuki 2010 dengan jumlah RM 30,000.

Selangor Catat Pelaburan RM5.2 Bilion Dalam Tempoh Enam Bulan Pertama 2011

Posted: 10 Sep 2011 12:00 AM PDT

SHAH ALAM 10 SEPT : Negeri Selangor mencatatkan pelaburan berjumlah RM5.2 bilion dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini.

Dalam satu kenyataan, pejabat Menteri Besar Selangor berkata dalam tempoh ini, Selangor menerima pelaburan asing sebanyak RM3.1 bilion dan pelaburan tempatan sebanyak RM2.1 bilion.

"Sebanyak 135 projek telah diluluskan dalam tempoh Januari hingga Jun tahun ini dan membuka 9,847 peluang pekerjaan.

"Daripada 135 projek ini, 89 adalah pelaburan baharu manakala 46 adalah mengembangkan pelaburan sedia ada," katanya.

Mengikut pecahan sektor, industri pembuatan elektronik mencatatkan pelaburan tertinggi dengan RM1.3 bilion daripada 18 projek yang diluluskan membabitkan RM110 juta pelaburan tempatan dan RM1,149 bilion pelaburan asing.

Jepun menjadi pelabur terbesar di Selangor dengan 13 projek membabitkan nilai pelaburan sebanyak RM1.136 bilion, diikuti Korea Selatan sebanyak RM652 juta (tiga projek) dan Singapura dengan RM510 juta (8 projek).

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata jumlah ini menunjukkan tahap keyakinan yang tinggi pelabur asing dan tempatan terhadap kerajaan negeri.

"Selangor mencatatkan pelaburan tempatan dan asing yang seimbang dengan mencatatkan 135 projek berbanding negeri-negeri lain yang merekodkan antara 2 hingga 93 projek sahaja," katanya.


Sumber: TVSNEWS

MB Selangor Ke Jerman Tarik Pelabur

Posted: 07 Sep 2011 02:00 AM PDT

SHAH ALAM 7 SEPT : Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan melakukan lawatan kerja rasmi ke Jerman bermula 11 hingga 16 September ini bagi mempromosikan Selangor sebagai destinasi pelaburan paling menarik di negara ini.

Sepanjang berada di Jerman, menteri besar dijadualkan melawat beberapa kilang di Wiesbaden, Stuttgart, Muenchen, Bitterfeld-Wolfen dan Munich selain mengadakan beberapa siri dialog dengan pengusaha kilang di negara berkenaan, lapor malaysiakini.

Rombongan perniagaan ini akan turut disertai Exco Kerajaan Negeri, Dr Xavier Jayakumar dan Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Pelaburan Negeri Selangor (SSIC), Dato' Jabar Ahmad Kembali.

Dalam lawatan kerja rasmi ini, menteri besar juga dijadual mengadakan kunjungan hormat terhadap Minister President of Baden Wurtterberg untuk memperkenalkan Selangor dan peluang-peluang pelaburan.

Dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Kerajaan Negeri (MMKN) semalam, menteri besar berkata, lawatan kerja ini bagi menarik lebih ramai pelabur Jerman ke Selangor terutama dalam industri berkaitan teknologi hijau.

Beliau berkata, Selangor telah menerima pelaburan RM2 bilion menerusi kilang pengeluaran sel suria, Q-CELLS, yang beroperasi di Banting.

"Industri teknologi hijau berkembang pesat di seluruh dunia dan kita komited untuk menjadikan Selangor sebagai peneraju industri ini," kata menteri besar.


Sumber: TVSNEWS

Sumbangan 11 Kipas Siling Kepada Sekolah Rendah Agama Sungai Kandis

Posted: 25 Aug 2011 03:00 AM PDT

Sungai Kandis, 25 Ogos 2011 - Pada hari ini YB Dr Xavier Jayakumar telah melungkan masa ke Sekolah Rendah Agama Sungai Kandis untuk menyumbang sepuluh kipas siling.

Turut hadir bersama ke sekolah tersebut adalah Ahli Majlis, Majlis Bandaraya Shah Alam, Encik Abdul Manap.

YB Dr Xavier Jayakumar berharap dengan adanya sumbangan kipas untuk diletakkan di tapak perhimpunan dan kantin sekolah akan dapat memberikan keselesaan kepada murid-murid sekolah tersebut.








Melawat & Menghulur Sumbangan Kepada Keluarga Miskin di Taman Sentosa

Posted: 24 Aug 2011 04:00 AM PDT

Taman Sentosa, 24 Ogos 2011 - Sebagai sebahagian program sumbangan hari raya pada tahun ini, YB Dr Xavier Jayakumar bersama isterinya, Puan Sheila Devaraj telah melawat sebelas keluarga miskin di Taman Sentosa pada hari ini.

Kesemua mereka tidak pernah ke pejabat DUN sebelum ini tetapi telah dikenal pasti oleh Ketua JDM, Encik Veeran. Lawatan dari rumah ke rumah dan bertemu mereka mendapati mereka masih lagi tidak mengetahui program-program kerajaan negeri seperti Skim Mesra Usia Emas dan TAWAS.

Ini menunjukkan banyak lagi kerja yang perlu dilakukan bagi menerangkan kepada mereka tentang program-program kerajaan negeri serta faedah yang dapat mereka nikmati.

Dr Xavier Jayakumar mengucapkan penghargaan kepada Encik Veeran dan Cik Mahaletchumy yang bersusah-payah mencari keluarga-keluarga miskin untuk dikenalpasti menerima sumbangan dan bantuan.













Program Sumbangan Dodol Di Kampung Bukit Badak

Posted: 21 Aug 2011 04:00 AM PDT

Bukit Badak, 21 Ogos 2011 - Program Jom Kacau Dodol yang dianjurkan oleh Ranting Bukit Badak dan AJK telah diadakan di simpang masuk Kampung Bukit Badak pada hari ini.

Turut hadir pada program tersebut adalah YB Dr Siti Mariah Mahmud, Ahli Parlimen Kota Raja, isteri YB Dr Xavier Jayakumar, Puan Sheila Devaraj dan Ahli Majlis, Majlis Perbandaran Klang, Encik PS Rajoo dan Encik Azmi.

Sebanyak tujuh dulang dodol telah diagihkan kepada orang ramai. Program tersebut mendapat sambutan orang ramai yang sedikit sebanyak menyebabkan kesesakan lalu lintas disitu. 








The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 12 Sep 2011 11:09 PM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Perasmian Ranting PKR di Kg Bangas, Maran

Posted: 12 Sep 2011 09:48 AM PDT

Haji Suhaimi Said, Pengerusi Biro Felda dan Orang Asal PKR sedang berucap di hadapan penduduk Kg Bangas semasa perasmian PKR Ranting Kg Bangas, Maran, Pahang dan disebelah kanannya adalah Sdr Bostamin Bakar, Ketua PKR Cabang Maran
Steady Ji, apa yang diucapkan tu! Oik, baju kuning, tapi bukan Bersih, ya?
Haji Suhaimi Said menyerahkan bendera KEADILAN kepada Siti Rohana Shukur, Ketua PKR Ranting Bangas sebagai menandakan perasmian PKR Ranting Kg Bangas.
Sdr Bostamin Bakar berucap dan sebelah kirinya adalah Pak Jabit.
Pak Jabit, Haji Suhaimi dan Siti Rohana Shukur bergambar dengan kanak-kanak Kg Bangas.

Jelajah Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR hari ini (12.9.11) masuk hari ke-3 dengan lawatan kerja ke PKR Cabang Maran dan Cabang Jerantut.

Penceramah-penceramah daripada Biro ini telah dipecahkan kepada dua kumpulan dengan kumpulan pertama dipimpin oleh Sdr Zabidie Abas dan T. Kumar mengadakan Majlis Dialog dengan peneroka-peneroka Felda di Felda Jengka 4 dan pada waktu malamnya mereka berceramah di Felda Jengka 3 bersama-sama Dato Tuan Ibrahim Tuan Man, Pesuruhjaya PAS Negeri Pahang.

Manakala kumpulan kedua yang dipimpin oleh Haji Suhaimi Said dan Sdr Bostamin Bakar mengadakan Majlis Ceramah di perkampongan Orang Asal, Kg Bangas, Maran.

Sebuah Ranting PKR telah ditubuhkan di Kg Bangas sebuah ranting yang dipimpin oleh Ketuanya seorang Wanita, Pn Siti Rohana Shukur dengan 42 orang anggota.

Didalam ucapan oleh Siti Rohana beliau menyebutkan tentang kemiskinan yang menimpa Orang Asal yang jauh ketinggalan dari semua aspek jika dibandingkan dengan kaum-kaum lain di Negara ini.

Beliau mengajak pimpinan PKR melihat akan keadaan rumah-rumah yang ada di kampong tersebut, ada rumah yang sudah hampir runtuh. Beliau mengucapkan ribuan terima kasih kepada Sdr Bostamin kerana dengan kegigihan beliau memperjuangkan nasib Orang-Orang Asal di kampong itu, maka kini air bersih sedang dibekalkan ke kampong itu.

Siti Rohana menyatakan bahawa anak-anak muda kampong tersebut sangat memerlukan alat-peralatan kugiran kerana dengan adanya alat-alat muzik itu semua anak-anak muda kampong itu akan tinggal dikampong dan tidak menjalankan aktiviti yang kurang sihat. Dan apabila ada kugiran di kampong itu maka penduduk kampong sentiasa boleh berkumpul dan didalam pada itu boleh dibisikkan kepada penduduk kampong supaya mengalihkan sokongan mereka daripada menyokong UMNO kepada menyokong PR/PKR.

Beliau berharap PKR dapat menyediakan alat-alat kugiran itu. Disamping itu Siti Rohana juga menyebutkan supaya pimpinan PKR dapat menghantar ke kampong itu kain-baju bundle dan juga pinggan mangkuk yang sudah tidak lagi dipakai.

Ketua Ranting itu menyatakan bahawa Orang Asal mampu dibidang pendidikan untuk menimba pelajaran jika mereka ini mempunyai kemudahan-kemudahan, beliau sendiri menyatakan bahawa anak-anaknya berjaya di bidang pendidikan sehingga sampai juga ke Universiti. Tetapi malangnya kemudahan itu tidak dipanjangkan kepada penduduk Orang Asal.

Siti Rohana adalah bekas kakitangan di Pejabat Pelancungan Negeri Pahang tetapi beliau memilih untuk berhenti kerja demi untuk berjuang bersama-sama dengan penduduk kampongnya.

Beliau berjanji bahawa Ranting PKR Kg Bangas akan menjadi Ranting yang aktif dan mengajak pimpinan PKR agar sentiasa menjenguk ke kampong mereka.

AMK KEDAH

Posted: 12 Sep 2011 09:52 PM PDT

AMK KEDAH


Apa dosa Stadium Darul Aman yang pie conteng dengan nama ANWAR & MAT SABU..!!

Posted: 12 Sep 2011 11:45 AM PDT

RUMAH TERBUKA KEADILAN CABANG MERBOK

Posted: 11 Sep 2011 10:21 PM PDT

Anwar Ibrahim

Posted: 12 Sep 2011 07:29 PM PDT

Anwar Ibrahim


Bukti Dipalsukan Pada Bicara Kes Rasuah Anwar

Posted: 12 Sep 2011 02:50 AM PDT

Malaysiakini

Tuduhan salah guna kuasa ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 1998 adalah salah kerana pihak pendakwaan telah memalsukan bukti dan membuat penipuan melalui tindakan pegawai penyiasat ketika itu, Tan Sri Musa Hassan dan pendakwa raya ketika itu Tan Sri Abdul Gani Patail.

musa hassan police igp pc 250607 mumDakwaan itu dibuat melalui sepucuk surat terbuka, baru yang dihantar kepada Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar, hari ini, oleh bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Mat Zain Ibrahim.

Menurut Mat Zain, Musa (kiri) dan Abdul Gani melakukan penipuan berkenaan untuk manfaat bersama mereka. Kedua-dua mereka kemudiannya telah dinaikkan pangkat. Musa menjadi Ketua Polis Negara manakala Abdul Gani pula menjadi Peguam Negara. Musa bersara baru-baru ini.

"Disokong dengan dokumen-dokumen dan keterangan yang ada dalam milik dan pengetahuan saya sendiri, saya berpendapat bahawa sabitan salah ke atas Anwar dalam pertuduhan salahguna kuasa ke atas beliau, telah diperolehi oleh pihak pendakwaan melalui jalan penipuan dan pemalsuan yang telah dilakukan dengan niat bersama oleh Gani Patail dan Musa Hassan untuk faedah bersama mereka. 

"Tidak salah untuk menyatakan hukuman penjara yang Anwar telah lalui adalah penganiayaan terhadap beliau oleh mereka berdua," katanya dalam surat itu.

mahathir book launch memoirs 080311"Dengan berat hati saya menyatakan,bahawa terdapat beberapa kenyataan mustahak (bekas perdana menteri) Tun (Dr Mahathir Mohamad) dalam bab 53 "Doctor in the House", khususnya menyentuh berkaitan siasatan kes mata-lebam dan tindak-tanduk Pendakwa Raya dalam perkara sama, adalah berbeza dengan fakta terkandung dalam fail siasatan rasmi yang dibuat pada 1998.

"Saya percaya pekara ini boleh berlaku akibat Tun telah diberikan maklumat atau taklimat yang telah dimanipulasikan dan mengelirukan," tulisnya lagi.

Mat Zain telah terlibat secara langsung dalam isu-isu mengenai pendakwaan Anwar pada tahun 1998.

anwar ibrahim 1998 arrest reforamsi days 010708 black eye"Sebagai seorang yang terlibat secara langsung menangani isu-isu berkenaan serta mempunyai pengalaman bersemuka dan berinteraksi dengan semua ‘pemain-pemain utama’ perkara dalam persoalan ini, terutamanya Dr Mahathir sendiri, Gani Patail, Musa Hassan, Anwar Ibrahim, selain daripada Pesuruhjaya-Pesuruhjaya Suruhanjaya Di-Raja siasatan mata-lebam dan juga PM Najib, maka saya mampu menegaskan, bahawa segala pendedahan fakta yang saya buat dalam surat keluaran ini dan juga dalam beberapa banyak surat terbuka saya sebelum ini,tidak pernah lari sedikitpun daripada landasan kebenaran," katanya.

‘Evidence Fabricated in Anwar’s Corruption Trial’

Posted: 12 Sep 2011 01:19 AM PDT

Malaysiakini

Anwar Ibrahim’s 1998 conviction for abuse of power was wrong as the prosecution had concocted evidence and cheated through the actions of then investigating officer Musa Hassan and then lead prosecutor Abdul Gani Patail.

This was revealed in another open letter, sent to Inspector-General of Police Ismail Omar today, by former Kuala Lumpur CID chief Mat Zain Ibrahim.

Mat Zain states that Musa (left) and Gani had done this for their joint benefit. Both had risen in ranks, with Musa becoming the police chief and Gani, the attorney-general. Musa retired recently.

“It is not wrong to say the jail term Anwar faced is an injustice to him as a result of both their (Musa’s and Gani’s) actions. I am basing this argument on documentary evidence and statements that I have and are within my knowledge,” he said in the letter.

“I am also saying this because there are important statements made by (former prime minister) Dr Mahathir Mohamad in Chapter 53 of his memoirs ‘Doctor in the House’ on the black eye incident, and the actions by the public prosecutor are different from what I have in the official case files of 1998.

“I believe that Mahathir was given a wrong briefing and he had been manipulated.”

Mat Zain was directly involved in issues regarding Anwar in 1998.

“I have confronted and interacted with the main players in this matter, including Mahathir, Gani, Musa, and Anwar, besides the commissioners in the Royal Commission of Inquiry in the black eye incident,” he said.

‘Blood sample was stolen’

Mat Zain explained how Musa and former Malacca police chief Mohd Rodwan Yusof (left) had in 1998 “stolen” Anwar’s blood sample from Hospital Kuala Lumpur (HKL) doctor Dr Zahari Noor following the black eye incident.

“Zahari had also testified to that effect in Anwar’s abuse of power trial before the late Justice Augustine Paul on Dec 30, 1998,” he said.

“Musa still owes a public explanation as to what he had briefed Mahathir on, resulting in the then prime minister believing Anwar was involved in unnatural sex and non-matrimonial sex. Musa was pressed (or pressured) to gather DNA evidence, resulting in him stealing the blood sample.

“At that time, Anwar had already been charged in court and was awaiting his trial. By right, the process of gathering the initial evidence should have been completed.”

He also said Mahathir had no role in the fabrication of evidence as this was done by Musa and Gani.

“Mahathir had advised, and warned, in my meeting with him at the Prime Minister’s Department on Oct 8, 1998, to brief him on the police investigations (regarding the black-eye incident).

“He warned that there should be no cover up. I noted that in my diary and I extended the advice and directive to other senior police officers that same day, and also to Gani two days later.

“Hence, based on the evidence before me, I would like to state and stress that Gani (right) and Musa had cheated and fabricated evidence on Anwar for their own benefit, unless they can both prove the involvement of a third party.”

Mat Zain said he wants Musa to explain whether his action of “stealing” Anwar’s blood sample was within the law and sanctioned by Mahathir or whether he (Musa) had done it on his own initiative to justify the case in the briefing he had with the former premier.

He explained that the fact that Musa went to meet Zahari on Anwar’s blood sample for DNA testing on Oct 10, 1998, was sufficient for the people to conclude that the senior investigating officer did not have complete evidence when he briefed Mahathir.

‘Najib knows about abuses by Gani and Musa’

Mat Zain also stated that the “theft” of Anwar’s blood sample for DNA testing by Musa and Rodwan was done on Oct 15, 1998.

The two had also allegedly fabricated the forensic evidence gathered by Dr Abdul Rahman Yusof on Oct 26, 1998, to produce three other medical reports to show that Anwar “injured himself” (in the black eye incident).

Both episodes, he said, were carried out under the orders and supervision of Gani before the start of Anwar’s ‘abuse of power’ trial, which began on Nov 11, 1998.

Mat Zain said he has also received information that two persons met with current premier Najib Abdul Razak to suggest that action be taken against Gani and Musa.

This, he said, was because their “crimes” were affecting the country and had also diminished the trust of the people in government institutions.

“However Najib is seen as not prepared to take action against them and he (Najib) is the only person who knows why. Maybe he is waiting for the right time,” Mat Zain added.

PKIPM Dakwa Majlis Profesor ‘iktiraf’ British, Mahu Kenyataan Ditarik Balik

Posted: 12 Sep 2011 12:21 AM PDT

The Malaysian Insider

Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKIPM) menggesa Majlis Profesor Negara (MPN) menarik balik kenyataan pihaknya minggu lalu bahawa negara ini tidak pernah dijajah oleh British dan ia seolah-olah mengiktiraf kehadiran kuasa itu di Tanah Melayu.

Presidennya Ahmad Fahmi Mohd Samsudin berkata, pihaknya berpandangan kenyataan akhbar MPN itu tidak boleh dipandang sebagai bernilai ilmiah dan wajar ditarik balik.

"Amatlah malang bagi negara ini sekiranya para ilmuwan kita gagal memahami metod penelitian sejarah secara objektif dan ilmiah.

"Sesuatu fakta sejarah haruslah melalui proses-proses penelitian seperti heuristik, verifikasi, interprestasi dan historiografi sepertimana lazimnya dilaksanakan oleh para ilmuwan dan pengkaji sejarah yang berwibawa," kata beliau sambil menambah, "justeru, mewakili golongan pelajar dan mahasiswa di Malaysia, PKPIM menuntut MPN untuk menarik balik kenyataan yang mengelirukan ini."

Dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini, Ahmad Fahmi berkata, PKPIM juga meminta semua pihak termasuklah ahli politik supaya berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan yang melibatkan fakta dan sejarah.

"Dalam kemeriahan semua pihak untuk menjuarai isu membincangkan tema sejarah tanah air yang pada dasarnya dilihat amat positif dalam proses pemahaman asas-asas kenegaraan, mereka juga harus bertanggungjawab di atas kenyataan yang dikeluarkan sekiranya menimbulkan keraguaan dan kekeliruan kepada masyarakat.

"Justeru, PKPIM mengingatkan kepada mereka yang berkenaan agar merujuk terlebih dahulu kepada mereka yang pakar dan berdasarkan sumber yang sahih dan tidak mengeluarkan kenyataan melulu dan songsang yang boleh menimbulkan polemik dan masalah runcitan," katanya lagi.

Ahmad Fahmi menambah, PKPIM mempersoalkan kesimpulan MPN menerusi kenyataan akhbarnya tentang Tanah Melayu yang tidak pernah dijajah oleh British.

Kenyataan akhbar tersebut dibuat oleh Ketua Kluster Sejarah Warisan dan Sosiobudanya, Prof. Datuk Zainal Kling pada sidang akhbar bersama Pengerusi MPN, Prof Emiritus Datuk Dr Zakri Abdul Hamid dan anggota-anggota jawatankuasa MPN pada 9 September lalu.

"Majlis Profesor Negara menegaskan Tanah Melayu tidak pernah dijajah, hanya dilindungi Inggeris dengan meletakkan negeri-negeri Melayu itu di bawah kekuasaan Pejabat Tanah Jajahan melalui penguasaan undang-undang Inggeris, pentadbiran bercorak Inggeris, dan ekonomi kapitalis cara Inggeris.

"Dalam kata lain, MPN berkesimpulan bahawa dasar 'protectorate' yang diamalkan Inggeris terhadap Tanah Melayu dengan meletakkan residen dan penasihat di negeri-negeri Melayu sebagai satu tujuan murni untuk melindungi dan membantu Tanah Melayu dan pemerintah Melayu untuk memerintah tanah air mereka," kata beliau lagi.

Ahmad Fahmi menambah, PKPIM juga mempersoalkan kenyataan MPN yang mendakwa dasar 'protectorate' Inggeris sebagai tidak mencabuli kedaulatan negeri-negeri Tanah Melayu.

Jelas beliau, PKPIM merasakan kenyataan MPN sebagai keliru dan tidak objektif apabila majlis itu dilihat gagal memberi tafsiran yang lengkap dan memuaskan tentang konsep "kedaulatan negara."

"Ini jelas dalam kenyataannya yang mendakwa bahawa walaupun hal ehwal Persekutuan Tanah Melayu terletak di bawah pentadbiran Pejabat Tanah Jajahan di Britain, tetapi kedaulatan Melayu tetap terpelihara.

"Malah, tesis baru MPN ini kelihatan seolah-olah mengiktiraf kerajaan kolonial Inggeris sebagai wira pelindung Tanah Melayu dan menafikan perjuangan rakyat dalam menuntut kemerdekaan tanah air sendiri daripada kerajaan kolonial Inggeris yang memang dikenali dunia sebagai antara kuasa besar penjajah ketika itu," katanya lagi.

Sehubungan itu kata beliau, PKPIM sangat bersetuju dengan Prof Dr. Syed Muhammad Naquib al-Attas yang menegaskan dalam karya ilmiah terbaru beliau berjudul "Historical Fact and Fiction" bahawa fakta sejarah seharusnya diteliti secara menyeluruh dengan mengambil kira nilai-nilai dan saling kaitan antara fakta sejarah sehingga membentuk satu rangkaian kesimpulan yang bermakna.

"PKPIM juga meyakini seseorang sejarawan bukan sekadar mampu mengutip fakta-fakta sejarah tetapi juga harus punya kekuatan akliyah bagi mentafsir bahan sejarah dengan mendalam dan tepat.

"PKPIM berpandangan kenyataan akhbar yang dibuat MPN itu tidak boleh dipandang sebagai bernilai ilmiah. Amatlah malang bagi negara ini sekiranya para ilmuwan kita gagal memahami metod penelitian sejarah secara objektif dan ilmiah," kata beliau yang turut menegaskan bahawa, "sesuatu fakta sejarah haruslah melalui proses-proses penelitian seperti heuristik, verifikasi, interprestasi dan historiografi sepertimana lazimnya dilaksanakan oleh para ilmuan dan pengkaji sejarah yang berwibawa.”

Kalau Tidak Dijajah, JWW Birch Kawan Kita?

Posted: 12 Sep 2011 12:16 AM PDT

Harakah

PAS membidas sikap membisu pemimpin Umno BN berhubung kenyataan Profesor Datuk Dr Zainal Kling bahawa Tanah Melayu “tidak pernah terjajah”, sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa (gambar) ketika diminta mengulas perkara itu berkata, pemimpin Umno perlu bertanggungjawab terhadap kenyataan itu kerana Zainal adalah ahli Umno.

“Pemimpin Umno kena bertanggungjawab sebab Zainal Kling mewakili Umno. Kita nak tahu pendirian pemimpin Umno.

“Apa pendirian Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran. Kalau tak pernah dijajah semua buku teks kita perlu diubah semula,” katanya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di majlis rumah terbuka PAS di Kolej Universiti Islam Dr Zulkifli Muhammad (KUIZM) semalam.

Ianya sebagai mengulas sikap ‘senyap’ pemimpin Umno terhadap kenyataan Zainal yang dianggap mengelirukan itu.

Zainal dalam satu kenyataan sebelum ini mendakwa Tanah Melayu tidak pernah dijajah sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British.

Katanya lagi, sejak Perjanjian Pangkor ditandatangani pada tahun 1874, tidak pernah tercatat dalam perjanjian itu bahawa negeri akan dijajah, sebaliknya hanya dilindungi atau dinaungi.

Mengulas lanjut, Husam yang juga Exco kerajaan negeri Kelantan berkata sejarawan Umno seperti Dr Zainal hanya merosakkan negara kerana sanggup memutarbelitkan fakta untuk membolehkan Umno sentiasa menjadi juara setiap masa.

“Kalau kita angkat orang putih ini sebagai rakan kita, sehingga dilantik menjadi penasihat, kita telah menolak semua sejarah yang tersimpan dalam arkib di London sendiri.

“Bagi orang putih Tanah Melayu adalah Koloni, iaitu negara jajahan, bukan negeri perlindungan,” katanya.

Tambah Husam lagi, British menjajah negara ini menggunakan cara sangat halus iaitu dengan tidak menghapuskan sistem beraja agar mereka tidak mendapat penentangan rakyat di Tanah Melayu.

Namun pada hakikatnya, perlantikan pesuruhjaya British di setiap negeri membuktikan bahawa Tanah Melayu adalah dijajah.

“Kalau kita tidak pernah dijajah, bermakna JWW Birch yang dibunuh oleh Maharajalela akan kita anggap sebagai kawan kita,” katanya.

Nik Aziz: Profesor Tidur Terlalu Lama

Posted: 11 Sep 2011 11:57 PM PDT

Malaysiakini

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan kenyataan Ketua Kluster Sejarah Warisan dan Sosiobudaya Majlis Profesor Negara (MPN) Datuk Dr Zainal Kling sebagai “tidur terlalu lama” apabila mendakwa Tanah Melayu tidak pernah dijajah.

“Tadi ditanya oleh wartawan apa pandangan saya tentang beberapa orang profesor yang mendakwa Tanah Melayu tidak pernah dijajah.

“Saya katakan, orang ini tidur dalam gua begitu lama lalu sedar dan berkata-kata dalam keadaan mengigau, barangkali akibat berada dalam usus penjajah begitu lama,” katanya kepada pemberita sejurus tiba di lapangan terbang Kota Baharu daripada Kuala Lumpur.

Walaupun tidak menyebut secara langsung nama Zainal, kenyataan itu jelas merujuk kepada kenyataan pensyarah Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) itu dalam sidang media di Putrajaya Jumaat lalu.

Pada 9 September lalu, Zainal berkata, berdasarkan fakta sejarah, kecuali tiga Negeri Selat, Tanah Melayu “tidak pernah terjajah”, sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British.

Bercakap dalam sidang media di Putrajaya, Zainal berkata, sejak Perjanjian Pangkor ditandatangani pada tahun 1874, tidak pernah tercatat dalam perjanjian itu bahawa negeri akan dijajah.

Menulis di laman Facebooknya, Nik Aziz juga berkata, beliau mahu mendengar pandangan pemimpin Umno berhubung kenyataaan yang mengundang kritikan hebat itu, terutamanya daripada pembangkang.

“Atau memilih untuk mendiamkan diri?” soal mursyidul am PAS itu.

Civilizational Dialogue in a Divided World

Posted: 11 Sep 2011 09:53 PM PDT

Speech by Anwar Ibrahim at the Opening Assembly of the International Meeting for Peace: Bound to Live Together – Religions and Cultures in Dialogue, Munich, on the 11th September 2011

On this day, exactly ten years ago, when I was still held in solitary confinement in a Federal prison back home, the guard came running to my cell and shouted: "They have bombed the building! Huge explosion, planes were hijacked!" Being cut off from the electronic and print media, I could not at that time visualize the real extent of that event. However, three days later when someone smuggled in a copy of the 12th September newspaper I discovered to my utter horror the carnage and destruction wreaked by the September 11th attacks. Within a week, I managed to dispatch an article to Time magazine condemning the attack and calling for calm and sanity to prevail fearing naturally that this event would unleash reprisals and a new tide of hostility towards Islam and Muslims.

The need to write that article was to a degree prompted by a certain sense of personal culpability. After all, these attacks were perpetuated by self-proclaimed Islamic zealots in the name of jihad while I, on my part, had been an active and vocal proponent of civilizational dialogue vehemently advocating Islam as a religion of moderation and calling for greater understanding from the West. Now that I was in prison, the least I could do was to express full sympathy with the victims' families and condemnation for these heinous crimes against humanity.

How anyone could commit such dastardly and evil acts is beyond our understanding but we know that the history of mankind is littered with unimaginable acts of depravity and cruelty. And though it is said that "humankind cannot take much reality", we should at least have the humility to appeal to a higher Reality, one which is the End-All and the Be-All. Here, permit me to quote a short passage from Of The City of God, by St Augustine of Hippo:

"In this, then, consists the righteousness of a man, that he submit himself to God, his body to his soul, and his vices, even when they rebel, to his reason, which either defeats or at least resists them; and also that he beg from God grace to do his duty, and the pardon of his sins, and that he render to God thanks for all the blessings he receives."

Muslims are enjoined to submit to God and constantly seek His forgiveness for indeed it is only through the humility of the soul before the vastness and magnificence of the Almighty that wisdom may be attained. In the words of the late Shaykh

Isa Nur al-Din Ahmad, popularly known as Frithjoh Schon:

"May the light of wisdom unite
With love to accompany our striving
And may our souls find grace –
The path from God to God – in eternity"

Indeed 'the light of wisdom uniting with love our striving' is not just a possibility but will be a certainty if the teachings of all the great religions are viewed rationally and with an open mind. For example, Islam's tenets enjoin its believers to shun violence and terror by virtue of the principles of moderation and the protection of life, limb and property. So, when the jihadists quote chapter and verse to justify their violence in the cause of Islam we have to tell them that many a religious fanatic whatever the calling or creed can and often do resort to perverse interpretations to justify their actions. In any event, just to take on the issue, it is the view of the overwhelming majority of scholars that jihad can never be used to justify mayhem and murder.

Jihad is spiritual cleansing. It is a call to the soul of the faithful to fulfill the tenets of the religion by doing good and averting evil, establish justice, promote charity and help the weak and the poor. Above all, jihad enjoins Muslims to maintain peace and harmony and safeguard the sanctity of life and property.

This is the cornerstone in the discourse on Islam and the West for the debate has invariably been blindsided by the overriding misconception about Islam being a religion of terror and violence and one diametrically opposed to equality, justice, and human dignity. This 'belief' has led certain quarters to conclude that the term 'Muslim democracy' is an oxymoron.

But with the advent of the Arab spring, the old paradigm has crumbled and with it, one would hope, also the old misperceptions and prejudices. However, we needn't have waited for these events to occur just to realize that Islam and democracy are perfectly compatible. We have time and again spoken of Turkey as an example of what a Muslim nation can achieve if its leaders stay true to the basic tenets of Islam. Today, with the Arab spring, we are optimistic that the newly emerging democracies of the Middle East will be, like Turkey, modernist, moderate, progressive and tolerant with justice and the rule of law as a motto for governance.

While it is true that changes may not happen overnight, all indications are pointing towards fundamental changes taking place and the skeptics who say that the Arab spring is nothing but a cliché will be proven wrong. Indeed, with so much having been sacrificed, we are optimistic that the ideals of justice, respect for human rights, and good governance will be realized. We would expect the remaining autocrats and dictators to mend their ways and do the necessary or else face the same fates as those who have been overthrown. The sun is setting on a world where democracy, freedom and justice can be denied by merely raising the Islamic bogeyman. But even more importantly, we hope Europe and America will break free from the paranoia that has blinkered their view of Islam and Muslims and marred their domestic and foreign policies.

The Arab spring has shattered not only the pillars of oppressive regimes but the myths and misconceptions spun from years of propaganda and misinformation. While the Islamic fundamentalist/terror bogey should rightly be consigned to the dustbin of history, so should the notion that revolutions can only happen in the Muslim world with menacing mullahs chanting "death to the infidels".

But in saying this, we are not trying to trivialize the role of Islamists and the consequential debate on Islam and democracy. Indeed, religion, culture and civilization have all impacted our outlooks and world views. There is a history that we must come to terms with and from which we must take our lessons. There were victories and there were defeats but we must not be overwhelmed by the accretions of past influences. Unless we can accept that religious diversity is a unifying force, very little progress can be made.

The reality of religious diversity is acknowledged in the Qur'an which tells us clearly:

"O people! Behold, we have created you from a male and a female and have made you into nations and tribes to that you might come to know one another. Verily, the noblest of you in the sight of God is the one who is most deeply conscious of Him. Behold, God is all-knowing, all-aware."

Nations clash because of exclusive claims to territorial sovereignty. Likewise, cultures clash because of exclusive claims to the metaphysical truths. But to my mind the higher truths go beyond mere practice and ritual and converge on the singular truth: and that is from God we were sent forth and unto God we shall return.

Expounding the unity of God in Judaism, the great medieval scholar Abu Imran Musa bin Ubaidalluh Maimon al-Qurtubi, popularly known in the Western world as Maimonides, said: God is one and there is no other oneness like His.
That is the way to take us away from darkness into light, from war to peace and from hatred and evil to love and kindness.

Speaking for Islam, it is true that ideological rigidity among certain quarters of the religious orthodoxy will continue to be the stumbling block to progress and reform. But the experience of Turkey and Indonesia shows us that such intransigence will not get much traction when Muslims are given their democratic choices. The emerging democracies of the Middle East will soon be put to the test in this regard and we are confident that the moderates will gain the upper hand.

The Qur'an speaks not just to the spirit but to the intellect as well. Muslims are enjoined to examine thoroughly the principles and certitudes within it and this process is a necessary precondition for the ultimate attainment of wisdom and the realization of the eternal principles of the Divine Unity. It is from this unity that the Shari'a is sprung but often those who advocate it seem to forget that while the laws are divinely ordained their application is for humanity. Being so, the Shari'a is therefore not cast in stone but is ever growing and demands an interpretation that is dynamic and progressive.

In this regard, I am reminded again of St. Augustine who in Book One of his well-known treatise on the faith On Christian Doctrine tells us how God's love is expressed in his use of humanity, and how people may appreciate God's love through the Scriptures, faith, and charity. According to him, those who think they understand the Scriptures, but do not interpret them to reflect charity and love, do not really understand them.

Our theme for this auspicious gathering resonates with our continuing quest for civilizational dialogue. It is about putting aside one's differences and reaching out to the other side. It is about a yearning for truth and the pursuit of justice and virtue. Indeed, the world today is more intensely diverse than ever before but yet paradoxically becoming more integrated because of the quantum leaps in technology and connectivity. But in spite of this, it would be a suspension of reality to suggest that this new globalized borderless world has yielded greater peace and harmony.

Nevertheless, in this new world of social networking at one's finger tips, we cannot deny that the movement for reform, democracy and justice has moved by quantum leaps. In this process, the subscription to shared universal ideals will certainly result in the greater peace and harmony that we yearn for. These are ideals that drive us to seek the truth, justice and compassion.

Thank you.

Wee Choo Keong

Posted: 12 Sep 2011 03:32 PM PDT

Wee Choo Keong


Rashdan proudly attended the QPR jersey sponsorship press conference

Posted: 12 Sep 2011 09:45 AM PDT

Yesterday En Mohammed Rashdan Yusof aka Danny (Rashdan), the newly appointed Executive Director of MAS after the the MAS-AirAsis share swap deal that was shrouded with secrecy, flew to London to sign million Pounds jersey sponsorship agreement with Queens Park Rangers (QPR) from yesterday for 2 years, in HERE. This didn’t come as a surprise. [...]

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 12 Sep 2011 11:07 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


Rakyat naik komuter buruk, PM naik jet mewah

Posted: 11 Sep 2011 06:30 PM PDT



9 Sep 2011 - 1Malaysia, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. Segala yang dicurah di sini, adalah dari perngalaman sendiri dan teman-teman yang 'terpaksa' menggunakan komuter setiap hari, yang sewajarnya 'Pak Menteri' pengangkutan tahu dan rasai. Suatu hari, sewaktu pulang kerja ada kejadian yang tak diingin dalam komuter berlaku. Ada seorang wanita pitam.

2 faktor yang membuatkan ia berlaku adalah kerana sistem penghawa dingin (sila baca panas) yang memberikan kehangatan dan ketiadaan tempat duduk. Bayangkanlah sekiranya mereka dari Kuala Lumpur, atau lebih jauh lagi Rawang, nak menuju ke Sungai Gadut, Negeri Sembilan, dekat 2 jam lebih memakan waktu.

Pernah suatu hari tu, komuter yang sepatutnya tiba jam 3, tertunda sehingga berjam-jam lamanya sehingga melepasi waktu Maghrib. Memang sesuatu yang sungguh tak wajar!

Sering alasan di beri dari corong pembesar suara, "Akibat kekuarang tenaga ....." Apa motifnya pemberitahuan itu? Apakah komuter tu guna tenaga elektrik sebagaimana di rumah-rumah kita? Sesuatu yang bodoh lagi menghinakan (bagi kamu KTM) kiranya itu adalah satu penipuan besar kamu!

Ikuti luahan penuh rakyat didahulukan tersebut yang merupakan pengguna komuter di http://atriza.blogspot.com/2011/09/keretapi-tanah-melayu-ktm-komuter.html

SAMM LAPOR SALAHGUNA DANA AWAM OLEH NAJIB UNTUK BERCUTI
September 09, 2011

Laporan Polis telah dibuat oleh penyelaras SAMM negeri masing - masing di Perlis, Pahang dan Negeri Sembilan. Di Negeri Sembilan laporan telah dibuat oleh Sdr. Saufi Mi'ad, Penyelaras SAMM NS. Laporan Polis yang dibuat jam 10.45 pagi di Balai Polis Seremban 2 seperti dibawah :

Portal berita dalam talian, Malaysiakini.com pada 2 September 2011 telah melaporkan berita Perdana Menteri Dato' Seri Najib Razak telah pergi bercuti ke Perth Australia pada tarikh 31 Ogos 2011 dengan menaiki pesawat rasmi Kerajaan Malaysia no. pendaftaran 9M-NAA. Pesawat tersebut yang berlogokan 1Malaysia dimiliki oleh Jet Premier One (M) Sdn Bhd.

Repot Polis sepenuhnya di http://chegubard.blogspot.com/2011/09/samm-lapor-salahguna-dana-awam-oleh.html

Jeti di Terengganu usang, berbahaya dan memalukan

Posted: 11 Sep 2011 06:29 PM PDT



12 Sep 2011 - Walaupun Jeti Merang sudah beroperasi hampir 20 tahun dan menjadi pintu masuk utama pelancong dari dalam dan luar negara ke Pulau Redang, tiada usaha dilakukan pihak berkuasa, terutama Kementerian Pelancongan untuk membina jeti baru, walaupun pengambilan balik tanah dilaksanakan kerajaan negeri lebih 12 tahun lalu.

(Dah berapa kali masuk akhbar berita ni, namun kerajaan BN tak kisah, sebabnya mereka yakin Umno akan terus berkuasa di Terengganu selepas PRU-13, tak percaya baca di http://amkns.blogspot.com/2010/11/jeti-daif-dan-uzur-di-terengganu.html . Nasib kaulah rakyat Terengganu)

Dalam sehari, lebih 800 pelancong terutama dari luar negara dan mencecah 3,000 sehari pada musim cuti, terutama dari China menggunakan jeti yang dibina sendiri pemilik dan pengusaha pusat peranginan untuk ke Pulau Redang itu.

Ada antara jeti diperbuat daripada kayu dan papan lapis berlubang dan reput. Jika tidak berhati-hati ketika meniti untuk naik atau turun bot boleh membahayakan keselamatan pelancong.

Gerai jualan kraf tangan di kawasan itu juga tidak tersusun, sekali gus tidak mencerminkan imej tinggi sektor pelancongan negeri ini.

Kewujudan Jeti Merang yang sepatutnya memberi kesan limpahan ekonomi kepada penduduk sekitar, bagaimanapun tidak menjadi kerana kawasan itu sepi seperti jeti pada zaman purba, selain tiada kemudahan asas dibina termasuk gerai niaga sedangkan ia berpotensi menjadi destinasi santai untuk orang ramai.

Pengusaha bot pelancong, Ya Salleh, 59, berkata jeti kayu bagi memudahkan pelancong menaiki bot ke Pulau Redang dibina sendiri pengusaha bot pelancong membabitkan perbelanjaan antara RM5,000 hingga RM10,000.

Katanya, jeti diperbuat daripada kayu dan papan lapis itu bukan saja digunakan pelancong dalam dan luar negara, malah pemimpin utama termasuk pegawai Kementerian Pelancongan untuk menaiki bot ke pulau peranginan itu.

"Ada empat pengusaha bot pelancong Bumiputra mencari rezeki dengan menawarkan perkhidmatan bot laju untuk ke pulau peranginan itu, tetapi keadaan jeti uzur cukup memalukan mereka.

"Kita difahamkan, peruntukan pembinaan jeti baru dan ruang niaga sudah diluluskan Kementerian Pelancongan lebih 10 tahun lalu, tetapi sehingga kini tiada tanda pembinaan jeti dilaksanakan," katanya.

Penduduk, Tawang Ali, 58, berkata keadaan jeti kayu dan papan lapis cukup memalukan pengusaha pelancongan dan pemilik bot pelancong, tetapi jeti itu terpaksa digunakan kerana tiada kemudahan jeti lebih elok dibina kerajaan.

"Ada pelancong cedera berikutan terjerlus ketika meniti jeti untuk menaiki dan menuruni bot, tetapi kami tidak mampu membina jeti simen kerana perbelanjaan tinggi.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/JetiMerangmemalukan/Article

Dato Tuan Ibrahim 14 Sep 2011 di Kuala Pilah

Posted: 11 Sep 2011 06:28 PM PDT



JAMUAN IDIL FITRI MTD SERI MENANTI
Tarikh : 14 Sep 2011, Rabu
Masa : 8.30 mlm
Tempat : Dataran Mujahidah, Bt 16, Kg Terachi, Jln Seremban-K.Pilah ( sebelah SK Terachi)
Bersama :
Dato Tuan Ibrahim Tuan Man
YB Tn Hj Mohamad Taufek

Tiada ulasan:

Catat Ulasan