Khamis, 29 September 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Peghelih La...

Posted: 29 Sep 2011 03:41 AM PDT

Peghelih La...


Sekitar Ijtimak Pilihanraya PAS Perlis

Posted: 28 Sep 2011 12:53 AM PDT



Ijtimak Kepimpinan dan Pilihanraya PAS Perlis di adakan Ahad lalu di Kompleks PAS Perlis.

Dari atas:- Perbarisan Jabatan AMAL, Ucapan Ketua DHPP, Ketua Dewan Muslimat, Timbalan Ketua Pemuda dan Ketua Dewan Ulamak


Ucapan Timbalan Presiden


Anugerah Penyertaan teramai (DUN Sanglang) DUN Titi Tinggi (Bilik Gerakan Terbaik) Ikrar !!!

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 29 Sep 2011 03:35 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Letupan kuat kebakaran kilang penapisan Shell, Singapura

Posted: 29 Sep 2011 01:55 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

SINGAPURA 29 Sept. - Satu letupan kuat kedengaran di kilang penapisan minyak Shell di Pulau Bukom kira-kira tengah hari semalam ketika operasi memadamkan kebakaran dijalankan di kilang penapisan itu.

Kebakaran di kilang penapisan itu dipercayai membabitkan produk petroleum daripada paip dalam tangki di kawasan kilang itu.

Pasukan Pertahanan Awam Singapura (SCDF) dalam kenyataan hari ini berkata, keadaan kini adalah terkawal.

Operasi penyejukan masih dijalankan bagi mengelak bahang panas merebak ke tangki simpanan berhampiran.

Dalam operasi memadamkan kebakaran itu, tiga jentera bomba SCDF mengalami kerosakan dengan dua daripadanya rosak teruk. - Bernama

Kuala Lumpur Menjadi Seperti Las Vegas... Tembak Menembak .. Senario Biasa.

Posted: 29 Sep 2011 01:50 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

12 das tembak tauke tarik kereta

KUALA LUMPUR: Angkara dendam, seorang pemilik syarikat tarik kereta cedera parah di perut dan tangan akibat ditembak secara rambang oleh dua lelaki yang menunggang motosikal dalam kejadian di Jalan Prima 2, Taman Metro Prima, di sini, semalam.

SIASAT ...pegawai forensik melihat kereta terkena peluru dalam kes suspek melepaskan 12 das tembakan ke atas pemilik syarikat penarik kereta

Dalam kejadian kira-kira jam 5.40 petang itu, mangsa yang berusia 43 tahun sedang minum bersendirian di sebuah restoran berhampiran syarikat miliknya apabila secara tiba-tiba muncul dua lelaki menunggang motosikal dan berpakaian serba hitam melepaskan tembakan secara rambang ke arahnya yang turut menyebabkan dua orang lain cedera.

Timbalan Ketua Siasatan Jenayah Operasi dan Risikan Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Arasa berkata kedua-dua suspek melepaskan 12 das tembakan ke arah mangsa yang tidak menyedari kehadiran mereka.

"Suspek menunggang motosikal jenis Yamaha RXZ berwarna biru menggunakan pistol jenis automatik dan melepaskan tembakan dari jarak 20 meter ke arah mangsa sebelum memecut laju.

"Akibat kejadian itu, mangsa cedera parah di perut dan tangan manakala seorang lelaki berusia 40-an yang minum di restoran sama dan seorang pekerja wanita warga Indonesia cedera di kaki," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Beliau berkata, mangsa bersama dua lagi orang awam berkenaan dihantar ke Hospital Selayang untuk menerima rawatan dan dilaporkan stabil. -HM

Parah dihujani peluru mafia

LOKASI Subramaniam terkena tembakan ala mafia di Jalan Metro Prima, Kepong, Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR – Dua lelaki yang bersenjatakan sepucuk pistol bertindak ala mafia apabila melepaskan 12 das tembakan ke arah seorang penarik kereta menyebabkan mangsa dan dua orang awam cedera dalam kejadian di Jalan Metro Prima, Kepong di sini semalam.

Kejadian yang menggemparkan pada pukul 5.40 petang itu berlaku ketika mangsa yang dikenali sebagai Subramaniam, 43, sedang minum di sebuah kedai di situ. Dia mempunyai dua rekod jenayah lampau.

Tanpa diduga, salah seorang daripada dua lelaki yang menaiki sebuah motosikal jenis Yamaha RXZ dan memakai topi keledar berpenutup terus melepaskan 12 das tembakan tanpa henti ke arah mangsa pada jarak kira-kira 20 meter.

Dua tembakan itu mengenai perut dan tangan lelaki itu manakala bakinya tersasar lalu terkena pada dua orang awam. Dua mangsa itu terkena serpihan peluru pada kaki masing-masing.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Khairi Ahrasa berkata, kejadian itu bermotifkan dendam berdasarkan cara suspek menyerang mangsa yang seolah-olah ingin membunuh lelaki itu. -kosmo

Jaga 7 Sunnah Rasul

Posted: 29 Sep 2011 01:40 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

"Cerdasnya orang yang beriman adalah, dia yang mampu mengolah hidupnya yang sesaat, yang sekejap untuk hidup yang panjang. Hidup bukan untuk hidup, tetapi hidup untuk Yang Maha Hidup. Hidup bukan untuk mati, tapi mati itulah untuk hidup.

Kita jangan takut mati, jangan mencari mati, jangan lupakan mati, tapi rindukan mati. Kerana, mati adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT. Mati bukanlah cerita dalam akhir hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya, maka sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan.

Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama: tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.

Kedua: membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

Ketiga: jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat: jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.

Kelima: jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam: jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

Ketujuh: amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.

" wahai tuhan ku, aku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup keNerakamu.. .......,kami lah hamba yang mengharap belas darimu ........Ya Allah jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa.... ..ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami, dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia".

Ka'ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae'i dan Hakim.

-Bujangsusah

Bangla dipenjara 80 bulan lupus mayat

Posted: 29 Sep 2011 01:38 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Seorang lelaki warga Bangladesh dijatuhi hukuman penjara 80 bulan oleh Mahkamah Majistret Ampang di sini hari ini atas dua pertuduhan melupuskan mayat seorang wanita warga Indonesia dan anak lelakinya di sebuah kondominium di Taman Kosas, Ampang.

Majistret Wan Karimah Wan Ab. Ghani memerintahkan hukuman penjara 40 bulan bagi setiap pertuduhan berjalan secara berasingan terhadap Mosharof Hossain bermula tarikh dia ditangkap pada 15 Ogos lalu.

Mosharof, 23, didakwa melupuskan mayat Siti Sando, 35, dan anaknya, Mohd. Shukri berusia dua tahun, untuk melindungi pesalah daripada tindakan undang-undang yang didakwa dilakukan di No 40 Tingkat 5, Blok Chrsyaa Astaria Apartment, Taman Kosas, Ampang di sini antara 11.20 pagi, 29 Julai lalu dan 11 pagi, 3 Ogos lalu.

Kesalahan mengikut Seksyen 201 Kanun Keseksaan memperuntukkan hukuman penjara maksimum tujuh tahun dan boleh dikenakan denda. - Bernama

Web k'jaan negeri Melaka 'kembalikan' kerusi DAP

Posted: 29 Sep 2011 01:26 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Portal web rasmi Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Melaka hari ini membuat pindaan dan memasukkan lima kerusi dewan undangan negeri yang dipegang oleh pembangkang yang sebelum ini dicicirkan.

Semalam, Malaysiakini melaporkan semua kerusi DUN yang dimiliki oleh pembangkang 'hilang' dari laman web itu.

Semakan di laman web itu juga mendapati kawasan parlimen Bukit Katil hanya sebelum ini hanya menyenaraikan dua daripada empat kerusi dewan undangan negeri telah memasukkan semula kerusi Bachang dan Ayer Keroh.

Meskipun kawasan-kawasan dan kerusi yang lengkap telah disenaraikan semula, namun sehingga jam 2.30 petang tadi, mendapati perwakilan pembangkang yang dipilih oleh rakyat negeri Melaka terus 'tercicir'.

Ini berbeza dengan kerusi-kerusi yang dipegang oleh BN yang dibekalkan dengan maklumat dan nombor yang boleh dihubungi apabila diklik.

Pindaan juga dibuat pada laman pautan. Pautan kepada "Umno Malaysia" dan "Daftar Ahli Umno" kini telah dikeluarkan.

Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Negeri Melaka, Muhammad Aizat Baharuddin .semalam mengkritik kerajaan negeri Melaka kerana gagal membezakan antara parti dan kerajaan dengan tidak menyenaraikan wakil rakyat pembangkang.

Kerusi yang tercicir atau hilang itu adalah lima kawasan yang dipegang oleh DAP - N15 Bachang, N16 Ayer Keroh, N19 Kesidang, N20 Kota Laksamana dan N22 Banda Hilir.

MALAYSIAKINI/-

PERKASA ancam lagi protes terhadap Mat Sabu

Posted: 29 Sep 2011 01:21 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

PERKASA Negri Sembilan memberi amaran akan menganjurkan lebih banyak protes ke atas Mohamad Sabu jika timbalan presiden PAS itu berani menjejakkan kakinya di negeri berkenaan untuk menyampaikan ceramah.

Ketua PERKASA negeri itu, Mohd Noor Nordin Abdullah berkata beliau sendiri akan mengetuai protes terhadap Mohamad atau lebih popular dikenali sebagai Mat Sabu, jika pemimpin parti Islam itu enggan memohon maaf berhubung kenyataannya mengenai peristiwa Bukit Kepong.

"Saya beri jaminan buat protes terhadap tindakan Mat Sabu, memperlekehkan anggota polis dan keluarga mereka terkorban dalam serangan pengganas komunis.

"Protes ini bukan hanya disertai PERKASA negeri sahaja, malah melibatkan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang kesal dengan kenyatan Mat Sabu," kata di Rahang, Seremban dipetik akhbar Sinar Harian.

Amaran itu dikeluarkan selepas pergaduhan tercetus pada ceramah Mat Sabu ceramah di Ampangan, Seremban Sabtu lalu. Pada kejadian itu dua penyokong PAS cedera selepas mereka cuba menghalang ahli PERKASA daripada mara menuju ke pentas ceramah.
Bertindak liar

Mat Sabu menimbulkan kontroversi selepas beliau pada ucapan pada 21 Ogos lalu memuji Mohamed Indera, seorang pemimpin pemberontak yang mengetuai serangan ke atas balai polis Bukit Kepong pada tahun 1950, sebagai pejuang kemerdekaan.

Kenyataan itu telah menimbulkan perdebatan hangat di seluruh negara berhubungan perjuangan kemerdekaan negara. Tetapi Mat Sabu mempertahankan kenyataannya dengan mendakwa bahawa mereka yang berada di balai polis ketika itu berkhidmat kepada kerajaan Inggeris.

Mengulas pergaduhan Sabtu lalu, ketua penerangan Pemuda PAS Riduan Mohd Nor dalam satu kenyataan hari ini berkata PERKASA sengaja cuba menimbulkan suasana huru-hara.

"PERKASA sengaja membiarkan ahli dan penyokongnya bertindak liar bagi menghangatkan suasana supaya penyokong PAS pula bertindak balas.

Sepak terajang politik

"PAS telah lama bergelumang dalam politik, dan tahu asam garam serta sepak terajang politik tanahair. Ahli-ahli PERKASA tidak perlu mencetuskan provokasi yang akhirnya nanti menjerat ahli-ahli dan PAS sendiri.

"PAS telah lama mentarbiyah ahlinya supaya bersabar dan bertenang dalam situasi seperti ini sebagaimana PAS juga mentarbiyah ahlinya agar berjihad dan tidak gentar kepada sesiapa juga," katanya.

Menurut Riduan, menganggu program PAS serta memukul penyokong parti itu adalah tindakan penakut bagi mereka yang tidak mahu mencari kebenaran.

"PAS sama sekali tidak izinkan sebarang keganasan timbul di negara ini dan akan tetap istiqomah memilih jalan demokrasi bagi mendapatkan kuasa membentuk kerajaan.

"DPPM yakin rakyat telah mula membuka mata dan mencari kebenaran disebalik sejarah negara yang diselewengkan faktanya," katanya lagi.

MALAYSIAKINI/-

Pemimpin yang tidak jujur

Posted: 29 Sep 2011 01:00 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang diserahkan oleh Allah akan sesuatu urusan dari beberapa urusan pemerintahan kau muslimin, lalu ia tidak mempedulikan tentang keperluan mereka, kesusahan dan penderitaan mereka nescaya Allah tidak akan mempedulikan tentang keperluan, kesusahan dan penderitaannya di hari kiamat nanti." [HR Abu Daud dan at-Tirmidzi ]

Dari Abu Hurairah r.a, dari nabi s.a.w sabdanya:"Sesungguhnya Imam (pemimpin, pembesar atau penguasa) itu adalah bagaikan perisai, di mana orang berperang memakai perisai dan menjaga diri dengannya. Jika Imam memerintahkan supaya bertaqwa kepada Allah 'Azza wa Jalla dan berlaku adil, dia mendapat pahala kerananya dan jika dia memerintahkan selain itu maka dia mendapat siksa." (HR Muslim)

Nabi saw. bersabda, "Sesungguhnya selepasku ini akan adanya para pemimpin yang melakukan kezaliman dan pembohongan. Sesiapa masuk kepada mereka lalu membenarkan pembohongan mereka dan menolong kezaliman mereka maka dia bukan dariku dan aku bukan darinya dan dia tidak akan mendatangi telaga (di syurga).

Sesiapa yang tidak membenar pembohongan mereka dan tidak menolong kezaliman mereka, maka dia dari kalanganku dan aku dari kalangannya dan dia akan mendatangi telaga (di syurga)". (Riwayat Ahmad, al-Nasai, dan al-Tirmidhi)

Nabi saw. bersabda, "Tiada seorang pemimpin yang memimpin sepuluh orang (dan ke atas) melainkan dibawa datang pada hari kiamat dalam keadaan diikat. Tidak akan melepaskannya melainkan keadilan, atau dia akan dibinasakan oleh kezaliman" (Riwayat Ahmad, Abu Ya'la dan al-Baihaqi, dinilai sahih oleh al-Albani).

Nabi saw. bersabda, "Sesiapa yang Allah jadikan sebagai pemimpin rakyat, kemudian ia tidak jujur kepada mereka, maka Allah mengharamkan ke atasnya Syurga". (HR Bukhari)

TAZKIRAH/-

Lagi kes buang al-Quran

Posted: 29 Sep 2011 12:50 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

ABDUL BASIDH (kiri) dan Abdul Mohsein Abdul Wahab menunjukkan cebisan tulisan ayat al-Quran di Alor Setar semalam.

ALOR SETAR - Seorang pengurus syarikat percetakan terkejut apabila menemui dua guni plastik berisi naskhah al-Quran yang dipercayai dibuang pihak tidak bertanggungjawab di kilangnya di Mergong di sini.

Plastik putih itu berisi helaian surah Yasin, doa, wirid serta panduan ibadah itu ditemui dibuang di tepi kilang Percetakan Siaran Sdn. Bhd. pada petang Isnin lalu.

Pengurus Pemasaran syarikat itu, Abdul Basidh Abdul Wahid, 40, memberitahu, dia menemui bungkusan itu ketika mahu menutup pagar premisnya kira-kira pukul 6 petang.

"Saya tidak menyangka dua bungkusan plastik itu berisi helaian al-Quran termasuk surah Yasin selain helaian doa, wirid dan panduan ibadah.

"Perbuatan itu satu penghinaan kerana tidak menjaga kesucian al-Quran dan agama," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Syarikat percetakan itu yang beroperasi sejak tahun 1958 adalah satu-satu syarikat percetakan yang mempunyai lesen mencetak teks al-Quran di Kedah dan Perlis.

Abdul Basidh memberitahu, selain mencetak bahan al-Quran, kilang itu turut mencetak buku agama dan kalendar yang ditempah pelbagai pihak.

Tambahnya, perbuatan membuang bahan al-Quran di premisnya itu dilihat mahu melepaskan tanggungjawab dan mengambil jalan mudah melupuskannya.

KOSMO/-

Perkasa desak Sime Darby batal beli saham E&O

Posted: 29 Sep 2011 12:45 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 29 Sept — Perkasa mendesak Sime Darby membatalkan rancangan untuk membeli 30 peratus saham syarikat Eastern & Oriental (E&O) Bhd yang disifatkan tidak perlu memandangkan syarikat milik kerajaan (GLC) itu mempunyai kepakaran dalam sektor hartanah.

Ketua Penerangan Perkasa Ruslan Kasim berkata alasan yang diberikan Sime Darby tidak boleh diterima dan dipersoalkan banyak pihak terutamanya berhubung untuk mendapatkan kepakaran E&O.

"Kita harap Sime Darby dapat meneliti semula rancangan itu dan seterusnya membatalkan hasrat untuk membeli saham E&O.

"Kita yakin Sime Darby mempunyai kepakaran dalam bidang hartanah dan tidak perlu untuk mendapatkan khidmat syarikat lain, jadi kita desak Sime Darby memberhentikan pembelian yang tidak wajar ini," kata beliau selepas menyerahkan memorandum bantahan kepada Sime Darby di sini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kontroversi pembelian 30 peratus saham syarikat E&O oleh Sime Darby dengan kos RM776 juta secara tunai, didakwa 60 peratus lebih mahal daripada harga pasaran sehingga menimbul pelbagai keraguan orang ramai.

Dalam memorandum itu, Perkasa menyifatkan langkah diambil Sime Darby itu satu pengkhianatan kepada amanah yang diberikan.

"Ia juga runtuhnya tanggungjawab moral dan kredibiliti Sime Darby sebagai syarikat terbitan awam, imej buruk terhadap jentera pentadbiran kerajaan kerana gagal memantau perjalanan syarikat terbitan awam supaya menepati kehendak perundangan negara serta amalan profesionalisme.

"Ia juga merupakan pelanggaran tatasusila korporat dan pencabulan undang-undang negara, mekarnya rasuah dan integriti dan terjejasnya usaha kerajaan bagi melakukan transformasi yang menyeluruh dalam semua sektor," kata Ruslan ketika membacakan memorandum itu.

Selain itu, Perkasa juga menuntut Sime Darby mengemukakan alasan yang bernas tentang rancangan pembelian itu.

malaysian insider/-

Petua Rasulullah saaw buat yang menghidap penyakit kronik..

Posted: 29 Sep 2011 12:30 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Sekiranya sahabat mempunyai kenalan yang menghidap penyakit kronik (kanser, kencing manis, sakit jantung, darah tinggi dll) pujuklah dia/mereka untuk mengamalkan solat pada waktu malam (walaupun sekadar 1 rakat witir) kerana dari Salman al-Farisi katanya, telah bersabda Rasulullah saaw;

Dituntut ke atasmu melakukan solat malam kerana sesungguhnya solat malam itu merupakan antara kebiasaan orang soleh sebelum kamu, sebagai jalan untuk mendekatkan diri kepada Tuhanmu, penutup segala kejahatan, penghapus segala dosa dan pembasmi segala penyakit dalam badan."

Menurut guru kami, Al Fadhil Ustaz Wan Nasir Wan Abdul Wahab, pembasmi segala penyakit dalam badan bukan sahaja merujuk kepada menyembuh penyakit tetapi turut bermaksud MENGHALAU penyakit tersebut dari menghinggapi badan si sakit semula.

Mesti cuba tau! Moga Allah menganugerahkan sifat istiqamah kepada kita semua

Oleh Ustaz Zahazan Mohamed

Kembar Siam di Terengganu

Posted: 29 Sep 2011 12:20 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU: "Masa mula-mula doktor beritahu bayi yang akan dilahirkan nanti kembar siam, kami berserah dan reda dengan ketentuan Tuhan sehinggalah bayi itu benar-benar bergabung di dada," kata Zulkifli Ngah, 41, bapa kepada bayi kembar yang dilahirkan isterinya, Noraini Mohamad, 31, di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), di sini, kira-kira jam 11 pagi, 22 September lalu.

Menurutnya, ketika isterinya menjalani imbasan di Hospital Kemaman kira-kira enam bulan lalu, doktor memberitahu zuriatnya itu kembar siam sebelum mereka mengikuti proses sama di HSNZ dan Hospital Kuala Lumpur selepas itu.

Kata penjual ikan di Kemaman itu, walaupun doktor di HSNZ masih belum membuat sebarang diagnosis penuh keadaan kembar siam itu, dia sedar bayinya itu perlu menjalani pembedahan pada masa depan.

"Seperti ibu bapa lain, saya ingin melihat kembar ini menjalani kehidupan yang sihat, begitupun saya tidak fikir mampu membayar bil perubatan dan pembedahan mereka," katanya.

Menurutnya, dugaan sebegini tidak pernah berlaku kepadanya sebelum ini apabila anak ketiga dan keempat lahir bergabung tidak seperti anak pertama dan keduanya yang kini berusia enam dan tujuh tahun.

"Saya terima dugaan ini sebagai takdir tetapi saya tetap memerlukan bantuan kewangan untuk keperluan mereka pada masa depan kerana pendapatan saya sebagai penjual ikan hanya cukup untuk kehidupan sederhana kami sekeluarga," katanya sambil berharap dapat bertukar kerja baru di bandar raya ini bagi memudahkannya berulang-alik menjaga bayi yang masih mendapat rawatan di HSNZ.

"Saya benar-benar berharap ada pihak sudi membantu menghulurkan bantuan untuk masa depan bayi kembar selepas ini dan saya menyerahkan kepada kebijaksanaan doktor menentukan bila masa sesuai bayi itu akan dibedah," katanya yang mengalukan sumbangan individu dan syarikat untuk menghubunginya di talian 012-9551435.

Harian Metro

Terangkan maklumat hudud kepada rakyat

Posted: 29 Sep 2011 12:15 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

RAWANG, 29 Sept: Selaras dengan agama rasmi negara ini iaitu Islam, sudah sampai masanya maklumat berhubung hukum hudud yang heboh diperkatakan pada masa kini diterangkan secara rasmi kepada rakyat.

Pengarah Penerangan Negeri Selangor, Dr Badrul Amin Baharum berkata, kerajaan dan agensi berkaitan perlu menghidupkan majlis forum dan program mendidik rakyat berhubung hukum hudud.

"Pendidikan mengenai perkara ini (hudud) penting supaya rakyat faham apa itu hudud dan pelaksanaannya. Namun sekarang, peringkat inipun masih belum beres.

"Rakyat tidak kira Islam atau bukan, masih tidak faham berkenaan hukum hudud. Sebab itu perlu teruskan program pendidikan dan setelah faham barulah perkara ini boleh dilaksanakan," katanya kepada Harakahdaily dalam program bersama penduduk Taman Rahmat Jaya, di sini semalam.

Dalam pada itu, ujarnya amat dikesalkan apabila golongan yang bukan arif berhubung agama Islam memberikan komen berlebihan berhubung isu hudud terutama di media.

Katanya, ini menyebabkan golongan memberikan kenyataan itu boleh menimbulkan kecelaruan pemahaman terhadap hukum yang sudah ditetapkan dalam Islam itu.

"Sepatutnya biar hanya orang alim dan berwibawa untuk bercakap hal hudud ini kerana sudah menjadi kewajipan golongan ini memberikan kefahaman kepada rakyat.

"Namun secara peribadi, pada saya tidak wajar kita sebagai orang Islam menafikan hukum yang telah ditetapkan Tuhan ini dan harus berusaha untuk ke arah itu," katanya.

Menurut Badrul Amin, pelaksanaan hukum hudud di negara ini bagaimanapun tertakluk kepada keputusan Perlembagaan Persekutuan.

harakahdaily/-

Memang ada ejen dalam jentera kerajaan tetapi bukan ejen anwar

Posted: 29 Sep 2011 12:09 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

EDITOR Kanan Utusan, Datuk Zaini Hassan mendakwa terdapat `orang-orang Anwar' di dalam jentera kerajaan khususnya di bahagian-bahagian strategik untuk menjatuhkan Najib sebagai PM. Dakwaan beliau ini membuatkan DS Anwar tertawa dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada Utusan.

Dalil buat Datuk Zaini beranggapan demikian seperti katanya, " ...anda fikirkanlah bagaimanakah kos perbelanjaan lawatan rasmi luar negara YAB PM boleh diperolehi dengan begitu detail, cepat dan pantas oleh pihak pembangkang?

"Bagaimanakah juga penerbangan percutian peribadi YAB PM juga boleh diperolehi dengan begitu detail dan cepat oleh pihak pembangkang? Dan banyak lagi contoh-contoh lain. Apakah ia diperolehi dengan mudah jika tidak kerana ada orang dalam yang membocorkan segala maklumat sulit itu?'' (Malaysiakini).

Jika begitulah keadaannya, Utusan sebenarnya mengaku bahawa pengaruh DS Anwar bertambah hebat, jika tidak masakan Ketua Pembangkang ini boleh `menyerapkan' orang-orangnya di dalam jentera kerajaan lebih-lebih lagi di bahagian-bahagian strategik yang tentunya sentiasa diawasi oleh perisik-perisik kerajaan?

Ini membuktikan bahawa segala fitnah dan propaganda yang dimainkan oleh media `berlidah Syaitan' ini gagal samasekali untuk menjatuhkan kredibiliti dan imej DS Anwar. Akibat kekecewaan mereka, maka keluarlah kenyataan seperti itu.

Sewajarnya persoalan yang harus ditanya adalah, "benarkah kos perbelanjaan lawatan resmi Najib dan Rosmah serta penerbangan percutian suami isteri ini mencapai jumlah seperti yang didakwa oleh Pembangkang? Benarkah kos senggaraan rumah PM termasuk bil letrik dan air mencapai jumlah puluhan juta ringgit setahun?

Benarkah Rosmah mendiami hotel mewah di Dhubai yang bernilai ratusan ribu semalam? Ini yang patut dipersoalkan oleh Datuk Zaini dan ini juga yang perlu dijawab oleh Najib dan Rosmah kalaupun Rosmah tidak mahu menjawab tentang isu cincin 24 Juta itu.

Mengapa yang ditekankan sangat atau yang dirisaukan sangat oleh Datuk Zaini adalah `siapa yang menyalurkan maklumat semua itu"? Datuk Zaini boleh menyebut beliau merasa lega dan boleh tidor lena jika tiada ejen DS Anwar di dalam jentera kerajaan.

Katanya, "Jika salah, mungkin saya boleh tidur lena dan bersyukur keadaan itu tidak berlaku, walaupun saya mungkin dipersalahkan kerana menulis sesuatu yang tidak berlaku."

Sebagai seorang Muslim yang bertanggungjawab, sepatutnya beliau tidak boleh tidor lena sekiranya beliau tahu maklumat bahawa Najib dan Rosmah berbelanja boros menghabiskan wang rakyat. Sebaliknya, beliau merasa lega jika tiada ejen DS Anwar walaupun mungkin ada kebenaran dari maklumat tersebut. Beliau lebih takut kepada DS Anwar daripada takut hilangnya wang rakyat jauh sekali takut kepada Allah. Tahap `pengampu' Editor Kanan Utusan ini mungkin sudah sampai ke tahap maksima.

Memang ada lojiknya jika terdapat `ejen' di dalam jentera kerajaan kerana setiap orang Islam adalah `ejen' kepada Allah untuk mencegah yang mungkar. Jika saya berada di dalam kerajaan sekali pun, saya akan dedahkan jika saya tahu ada kemungkaran yang berlaku tetapi bukan kerana Anwar.

Tidak dapat dinafikan sekarang ini majoriti kakitangan kerajaan adalah mereka yang tidak mahu bersekongkol dengan sifat rakus Najib dan Rosmah. Justeru itu, tanpa diminta oleh DS Anwar atau Pembangkang maklumat ini sampai juga.

Maka, memang wajarlah DS Anwar merasa lucu dan tertawa dengan dakwaan Datuk Zaini itu. Najib dan Rosmah harus ingat, ejen-ejen ini akan terus bekerja selagi Umno/Bn memerintah kerana rakyat sudah tidak sanggup lagi berputih mata melihat betapa rakusnya hak rakyat dibolot dan dijamu semahu-mahunya oleh dua insan bernama Najib dan Rosmah ini.

wfauzdin.blogspot.com

Polis Saudi rampas pesawat peluncur bawa 700,000 pil dadah

Posted: 29 Sep 2011 12:00 AM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -



RIYADH: Polis sempadan Arab Saudi merampas sebuah pesawat peluncur yang penuh dengan dadah yang memasuki ruang angkasa negara itu dari Iraq, minggu lalu.

Polis sempadan di utara negara itu menahan juruterbangnya dan merampas lebih 700,000 pil captagon yang tersembunyi dalam pesawat peluncur itu.

Jurucakap Kementerian Dalam Negeri, Mansour al-Turki berkata, pesawat peluncur itu terbang merentasi sempadan Saudi pada awal pagi 20 September lalu. Menurutnya, polis turut menangkap 10 orang berhubung cubaan menyeludup dadah itu.

Ini kali pertama pesawat peluncur digunakan untuk tujuan jenayah di Arab Saudi.

11 jenis manusia didoa malaikat

Posted: 28 Sep 2011 11:48 PM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

PERCAYA kepada malaikat adalah antara rukun iman. Ada malaikat yang ditugaskan berdoa kepada makhluk manusia dan sudah tentu seseorang yang didoakan malaikat mendapat keistimewaan.

Dalam hidup, kita sangat memerlukan bantuan rohani dalam menghadapi ujian yang kian mencabar. Bantuan dan sokongan malaikat sangat diperlukan.

Kali ini penulis ingin menyenaraikan antara jenis manusia yang akan menerima doa malaikat.

Ketika kita menghadapi masalah, kerumitan, keperluan dan bimbingan, bukan saja kita perlukan kekuatan doa dari lidah, tetapi juga sokongan malaikat.
Antara orang yang mendapat doa malaikat ialah:

Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesiapa yang tidur dalam keadaan suci, malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa: "Ya Allah, ampunilah hamba-Mu si fulan kerana tidur dalam keadaan suci."

Orang yang sedang duduk menunggu waktu solat.Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Tidaklah salah seorang antara kalian yang duduk menunggu solat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya: 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia.'"

Orang yang berada di saf depan solat berjemaah.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat ke atas (orang) yang berada pada saf depan."

4. Orang yang menyambung saf pada solat berjemaah (tidak membiarkan kekosongan di dalam saf).Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat selalu berselawat kepada orang yang menyambung saf."

Kalangan malaikat mengucapkan 'amin' ketika seorang imam selesai membaca al-Fatihah.Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Jika seorang imam membaca…(ayat terakhir al-Fatihah sehingga selesai), ucapkanlah oleh kamu 'aamiin' kerana sesiapa yang ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, dia akan diampuni dosanya yang lalu."

Orang yang duduk di tempat solatnya selepas melakukan solat.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Kalangan malaikat akan selalu berselawat kepada satu antara kalian selama ia ada di dalam tempat solat, di mana ia melakukan solat."

Orang yang melakukan solat Subuh dan Asar secara berjemaah.Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Kalangan malaikat berkumpul pada saat solat Subuh lalu malaikat (yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga Subuh) naik (ke langit) dan malaikat pada siang hari tetap tinggal.

"Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu solat Asar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga solat Asar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal lalu Allah bertanya kepada mereka: "Bagaimana kalian meninggalkan hamba-Ku?"Mereka menjawab: 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan solat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan solat, ampunilah mereka pada hari kiamat.'"

Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Doa seorang Muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa pengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, malaikat itu berkata 'aamiin dan engkau pun mendapatkan apa yang ia dapatkan.'"

Orang yang membelanjakan harta (infak).Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun kepadanya, satu antara kedua-duanya berkata: 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak…'"

Orang yang sedang makan sahur.Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikat-Nya berselawat kepada orang yang sedang makan sahur."
Orang yang sedang menjenguk (melawat) orang sakit.Rasulullah s.a.w bersabda,

maksudnya: "Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70,000 malaikat untuknya yang akan berselawat kepadanya di waktu siang hingga petang dan di waktu malam hingga Subuh."Itulah antara mereka yang mendapat doa malaikat. Semoga kita termasuk dan tersenarai sama.

Related News:

Switzerland pula haram purdah

Posted: 28 Sep 2011 11:30 PM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -



GENEVA: Parlimen Switzerland semalam meluluskan usul kumpulan pelampau berhaluan kanan untuk mengharamkan pemakaian purdah atau apa saja yang menutup muka di tempat awam.

Seramai 101 anggota Parlimen menyokong usul itu dan 77 menolak.

Bagaimanapun, Dewan Negara perlu meluluskan usul terbabit sebelum ia dapat disahkan untuk dijadikan undang-undang.

Setakat ini empat negara sudahpun mengharamkan pemakaian purdah dengan yang pertama berbuat demikian ialah Itali, diikuti oleh Belgium dan kemudian Belanda. - AFP

Makan bangkai harimau elak gout

Posted: 28 Sep 2011 11:00 PM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -



KATHMANDU: Sekumpulan 15 penduduk kampung di Nepal termasuk remaja berusia 14 tahun ditahan kerana memakan harimau bintang ekoran percaya daging haiwan itu dapat melindungi penyakit gout, kata pihak berkuasa, semalam.

Menurut pegawai perhilitan, Hari Paudel, kumpulan itu berkata, mereka menemui harimau bintang yang mati di kuil dekat kampung mereka, 90 minit perjalanan dari jalan berhampiran di pergunungan Mahabharat di barat Nepal.

"Mereka didakwa kerana memakan daging haiwan terancam. Mengikut undang-undang mereka perlu memaklumkan kepada pegawai perhilitan daerah apabila menemui haiwan yang mati atau cedera," katanya.

"Seorang daripada penduduk kampung menghidap gout dan percaya dia dapat disembuhkan dengan memakan daging harimau bintang. Penduduk lain beranggapan mereka perlu memakan daging haiwan itu sebagai langkah pencegahan," katanya. Penduduk kampung yang ditangkap itu bakal didenda 10,000 rupee (RM390) dan penjara dua tahun jika didapati bersalah. - AFP

Kabinet arah media jalani latihan ketenteraan

Posted: 28 Sep 2011 09:16 PM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Kabinet memutuskan pengamal media yang ingin bertugas di zon bencana dan perang perlu menjalani latihan bersama Media Askar Wataniah Kementerian Pertahanan untuk persiapan fizikal dan mental.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata keputusan itu diambil kira dan penting untuk tujuan keselamatan pengamal-pengamal media menempuh pelbagai cabaran dalam menjalankan tugas.

"Hanya selepas selesai atau telah menjalani latihan barulah mereka dibenarkan turut serta mengikuti mana-mana misi kemanusiaan atau tugas di kawasan bencana," katanya ketika berucap di Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Gabungan Badan Bukan Kerajaan (NGO) di Kuala Lumpur, malam semalam.

Jelasnya, Kementerian Pertahanan menyeru mana-mana agensi dan syarikat media menjalani latihan untuk menghantar pengamal media bagi menyiapsiagakan diri mereka dengan latihan keselamatan yang berguna untuk mereka.

Beliau turut menyarankan agar misi bantuan kemanusian atau tugasan di zon bencana dan perang dibekalkan dengan peralatan yang mempunyai tahap keselamatan tinggi seperti pemakaian jaket keselamatan dan jaket kalis peluru.

"Apabila pengamal media menjalani latihan bersama kementerian kami, kelak mereka akan sedar betapa pentingnya aspek keselamatan diutamakan dan didahulukan daripada tugas," katanya.

Dalam pada itu, beliau menuntut pampasan sewajarnya daripada tentera Burundi berikutan penglibatan tentera mereka dalam insiden tembakan yang menyebabkan kematian jurukamera BernamaTV, Noramfaizul Mohd Nor pada 2 September lalu.

Ahmad Zahid berkata pampasan itu penting sebagai pengajaran dan iktibar kepada pihak lain.

Semalam, AMISOM memohon maaf terhadap kejadian itu dan melucutkan mereka yang terlibat daripada menjalankan tugas pasukan pengaman dan akan dihantar pulang ke Burundi untuk dibicarakan.

Noramfaizul, 39, terkorban setelah terkena tembakan curi ketika dalam perjalanan pulang ke tempat penginapan dengan menaiki kenderaan pacuan empat roda semasa menyertai misi bantuan kemanusiaan anjuran Kelab Putera 1Malaysia di Mogadishu, Somalia.

- Bernama

Mengapa Perkasa melenting ceramah Mohd Sabu

Posted: 28 Sep 2011 09:10 PM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 29 Sept: Ahli-ahli Pribumi Perkasa Negara (Perkasa) tidak perlu mencetuskan provokasi yang akhirnya nanti menjerat mereka sendiri berhubung ceramah Mohamad Sabu.

Justeru, Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) kesal dengan sikap ahli-ahli kumpulan Perkasa yang bertindak menyerang dan menumbuk penyokong PAS dalam ceramah umum yang dihadiri oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu di Ampangan, Seremban, beberapa hari lalu.

"Bagi DPPM, tindakan ahli atau penyokong Perkasa tidak wajar kerana ia boleh mencetuskan suasana tidak tenteram dan mengganggu ketenteraman awam," ujar Ketua Penerangan DPPM, Riduan Mohd Nor (gambar) kepada Harakahdaily.

Katanya, ceramah tersebut dianjurkan oleh PAS dan telah diberi permit. Penceramahnya pula adalah Tuan Haji Mohamad Sabu, Timbalan Presiden PAS.

Semuanya, ujar beliau dilangsungkan dalam keadaan terkawal dan secara sah.

Menurutnya, dalam suasana demokrasi di negara ini, setiap parti berhak mengadakan aktivitinya dan ahli-ahli Perkasa tidak seharusnya mengganggu majlis yang sedang berlangsung.

PAS, jelasnya telah menyatakan sokongan terhadap kenyataan Mohamad Sabu berhubung fakta sejarah negara.

Bahkan, kata beliau ahli sejarawan juga menyatakan bahawa Mohamad Sabu telah mencetuskan suatu fenomena baru dalam pengkajian sejarah negara.

Katanya lagi, meskipun ada yang melihatnya dari sudut negatif, tidak kurang juga yang memandang kenyataan Mohamad Sabu dari sudut positif.

"Mengapa perlu ahli-ahli Perkasa melenting?" soalnya.

Katanya, DPPM melihat Perkasa sengaja membiarkan ahli dan penyokongnya bertindak liar bagi menghangatkan suasana supaya penyokong PAS pula bertindak balas.

Beliau menjelaskan, PAS telah lama bergelumang dalam politik, dan tahu asam garam serta sepak terajang politik tanah air.

"Ahli-ahli Perkasa tidak perlu mencetuskan provokasi yang akhirnya nanti menjerat ahli-ahli dan Perkasa sendiri," ujarnya.

Menurutnya, PAS telah lama mentarbiyah ahlinya supaya bersabar dan bertenang dalam situasi seperti ini sebagaimana PAS juga mentarbiyah ahlinya agar berjihad dan tidak gentar kepada sesiapa juga.

Akhirnya, kata beliau DPPM menegaskan bahawa hujah perlu dilawan hujah, bukan dengan tindakan ganas.

"Mengganggu program PAS serta memukul penyokong PAS adalah tindakan penakut bagi mereka yang tidak mahu mencari kebenaran," tegasnya.

DPPM, ujar beliau sama sekali tidak mengizinkan sebarang keganasan timbul di negara ini dan PAS akan tetap istiqamah memilih jalan demokrasi bagi mendapatkan kuasa membentuk kerajaan.

"DPPM yakin rakyat telah mula membuka mata dan mencari kebenaran di sebalik sejarah negara yang diselewengkan faktanya," katanya lagi.

harakahdaily/-

Samun di KLIA: Pegawai SPRM didakwa hari ini

Posted: 28 Sep 2011 08:40 PM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Ketiga-tiga anggota Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang didakwa menyamun seorang pengurup wang rakyat asing membabitkan wang berjumlah kira-kira RM900,000 di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 15 September lalu akan dihadapkan ke mahkamah hari ini.

Ketiga-tiga mereka dikatakan telah digantung tugas dan kemudian dipindahkan ke bahagian pentadbiran suruhanjaya berikutan penangkapan itu.

Ketiga-tiga pegawai - berusia antara 20 hingga 25 tahun itu - memegang jawatan pemangku penolong pesuruhjaya (Gred P48), penolong kanan penguasa (Gred P32) dan penolong penguasa (Gred P29).

Mereka akan didakwa di mahkamah di Sepang. Sehingga berita ini ditulis, belum ditentukan mahkamah mana yang akan mendengar kes berkenaan.

Tiga pegawai itu, yang bertugas di Ibu Pejabat SPRM Putrajaya, ditahan kerana disyaki menyamun seorang pengurup wang rakyat asing membabitkan wang berjumlah kira-kira RM900,000.

malaysiakini/-

Dihukum 10 sebatan

Posted: 28 Sep 2011 08:30 PM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -



JEDDAH: Mahkamah di bandar raya ini, semalam menjatuhkan hukuman 10 sebatan kepada seorang wanita rakyat tempatan yang melanggar undang-undang pengharaman memandu.

Shayma Jastaniah didapati bersalah kerana memandu di jalan raya di Jeddah. Dua lagi wanita atas dakwaan sama dijadualkan hadir di mahkamah dalam waktu terdekat.

"Saya masih terkejut dan tidak dapat berfikir dengan waras atas apa yang berlaku. Saya akan merayu terhadap hukuman dikenakan," katanya.

Dia memberitahu Arab News yang dia memandu hanya sekali iaitu sebelum Manal-al-Sharif, kempen berprofil tinggi wanita memandu yang dihentikan. Shayma mempunyai lesen memandu antarabangsa.

Peguam Shayma, Adnan al-Saleh memberitahu media, anak guamnya menunggu keputusan adil dan telus mengenai isu wanita memandu. Dia berkata, wanita yang memandu tidak dianggap melakukan jenayah mengikut undang-undang Saudi atau ajaran Islam.

"Ini bukan isu berkaitan moral atau adat, mahupun jenayah yang perlu dihukum. Mahkamah kini menganggap mana-mana wanita yang memandu tanpa lesen memandu Arab Saudi telah melakukan jenayah yang perlu dihukum sebat. Ini bermakna, mana-mana wanita yang ditangkap kerana memandu pada masa depan akan menerima hukuman sama atau mungkin dipenjarakan," katanya.

"Dalam situasi ini, pemandu wanita berhak membuat rayuan dan mengemukakan bantahan kerana ia adalah hukuman berat. Kes akan dipindahkan ke mahkamah rayuan," katanya. Dia berkata, Penjaga Dua Masjid Suci, Raja Abdullah memberi keizinan supaya wanita mengambil bahagian dalam Majlis Syura dan mengundi serta bertanding dalam pilihan raya majlis perbandaran, tetapi mahkamah Saudi menghukum wanita kerana memandu.

"Bagaimana wanita diizinkan menerajui negara jika dia tidak dibenarkan memandu?," katanya.

Seekor KUCING BERMUKA DUA Catat Rekod Dunia

Posted: 28 Sep 2011 08:27 PM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Frank dan Louie memang istimewa. Haiwan itu kini digelar sebagai kucing berwajah dua yang tertua di dunia.

Menurut Reuters, kucing yang juga mempunyai dua mulut, dua hidung, dan tiga mata, namun hanya mempunyai satu otak ini telah berusia 12 tahun. Pencapaian Frank dan Louie ini diakui oleh lembaga pencatat rekod terkemuka dunia, Guinness World Records.

"Mereka adalah kucing Janus yang paling lama bertahan hidup," kata juru cakap Guinness World Records, Sara Wilcox, Selasa lalu. Diperkenalkan oleh Dr. Karl Shuker, Janus merupakan kumpulan kucing yang memiliki kelainan genetik.

Menurut Wilcox, Frank dan Louie ini akan dicatatkan di dalam buku rekod edisi 2012. Kucing itu lahir pada 9 September 1999 dan dipelihara oleh Marty, warga AS yang tinggal berdekatat Kota Worcester, Massachusetts.

Bagi Marty, kucing Janus itu tergolong sebagai luar biasa kerana boleh hidup begitu lama. "Biasanya, kucing dengan keadaan seperti itu hanya bertahan hidup antara satu hingga empat hari," kata Marty. "Saat kucing itu lahir, setiap hari adalah berkat," tambah Marty.

Marty mengatakan bahawa kucing Janus ini berkelakuan seperti anjing. "Ketika dibawa berjalan, kucing itu dipandu dengan tali dan dia suka dibawa di dalam kenderaan ," kata Marty.

kosmo/-

Hanya Logo Halal JAKIM Boleh Digunakan Mulai 1 Januari Depan

Posted: 28 Sep 2011 08:17 PM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

PUTRAJAYA: Mulai 1 Januari depan, hanya logo halal yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) boleh digunakan dan diiktiraf.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata langkah itu susulan penguatkuasaan Akta Perihal Dagangan 2011 yang diluluskan Parlimen Julai lepas dan akan berkuatkuasa 1 Nov.

"Bermakna premis makanan, restoran, hotel dan pihak-pihak lain yang sebelum ini menggunakan logo halal bukan dikeluarkan Jakim, perlu membuat permohonan baru kerana selepas tarikh 1 Jan, logo halal sedia ada adalah terbatal.

"Mana-mana pihak lain juga tidak boleh lagi memperakukan atau mengeluarkan sijil halal ataupun membuat pengisytiharan sendiri berhubung status halal," katanya kepada pemberita di sini, Rabu.

Ismail Sabri berkata selepas tarikh itu mereka yang masih menggunakan logo halal lain boleh didenda sehingga RM250,000 bagi pertubuhan perbadanan dan sehingga RM100,000 bagi orang perseorangan atau tiga tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Ismail Sabri berkata bagi pihak industri pula, tempoh setahun diberikan untuk menukar semua produk keluaran mereka dengan logo halal Jakim.

Bagi barangan yang diimport pula, pihak yang memasarkan barangan itu boleh mendapatkan perakuan atau sijil halal melalui 53 badan pensijilan halal luar negara yang diiktiraf Jakim.

"Semua pihak terbabit dinasihat membuat permohonan awal menerusi Majlis Agama Islam negeri masing-masing kerana Jakim sudah memberi kuasa kepada semua majlis agama Islam negeri bagi melicinkan proses permohonan," katanya.

Dianggarkan 1,500 termasuk premis perniagaan seperti restoran, gerai, hotel dan pihak industri seperti kilang tidak menggunakan logo halal daripada Jakim. – BERNAMA

PM Thailand miliki kekayaan RM53.7 juta

Posted: 28 Sep 2011 08:00 PM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -






BANGKOK - Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra (gambar) memiliki aset bersih berjumlah 541 juta baht (RM53.7 juta) sekali gus jauh kurang daripada kekayaan abangnya Thaksin, kata sebuah badan pencegah rasuah semalam.
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Kebangsaan dalam laporannya menyatakan, anak lelaki Yingluck yang berusia sembilan tahun memiliki aset sebanyak 4.4 juta baht (RM449,233) manakala suaminya mengisytiharkan pemilikan aset berjumlah 76.8 juta baht (RM7.84 juta) bersama hutang sebanyak 369.7 juta baht (RM37.74 juta).
Yingluck yang memiliki aset termasuk hartanah dan pelaburan bukan merupakan anggota kabinet terkaya di Thailand.
Kedudukan tersebut adalah milik Menteri Sains dan Teknologi Plodprasop Suraswadi dengan aset berjumlah 963 juta baht (RM98.3 juta).
Sebelum menjadi Perdana Menteri, Yingluck merupakan Presiden firma hartanah Thailand, SC Asset Corp dan pernah memegang pelbagai jawatan dalam empayar perniagaan abangnya, Thaksin.
Pada Februari 2010, Mahkamah Tinggi Thailand merampas sejumlah AS$1.4 bilion (RM4.4 bilion) kekayaan Thaksin iaitu lebih separuh asetnya kerana dakwaan salah guna kuasa. - AFP

11 budak korban letupan bom

Posted: 28 Sep 2011 07:51 PM PDT

2 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KABUL - Seramai 11 kanak-kanak dan empat wanita antara 16 penumpang yang terkorban, selepas bas mini yang mereka naiki terperangkap di dalam letupan bom di wilayah Herat, Afghanistan, menurut jurucakap polis, kelmarin.

Walaupun pihak berkuasa Afghanistan memaklumkan bas mini itu terlanggar periuk api, Jabatan Negara Amerika Syarikat pula mendakwa ia adalah angkara pejuang Taliban yang meletupkan bom di tepi jalan.

Dalam satu kenyataan lain, Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) turut mengutuk serangan tersebut, yang turut mencederakan orang awam kerana ia memberi ancaman terhadap kebebasan dan keselamatan penduduk Afghanistan.

sinar harian/-

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 29 Sep 2011 01:04 AM PDT

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


Kuota Bumiputera: Najib ikut kata Soi Lek?

Posted: 28 Sep 2011 07:13 AM PDT

harakahdaily : KUALA LUMPUR, 28 Sept: Adakah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengikut kata Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek berhubung penghapusan kuota ekonomi? Berucap pada Khazanah Megatrends Forum 2011 di sini semalam, Najib memberi peringatan bahawa kuota Bumiputera akan digugurkan satu hari nanti, tetapi menegaskan kerajaan harus terus membantu bakat-bakat terbaik kaum [...]

Idris Ahmad

Posted: 29 Sep 2011 12:26 AM PDT

Idris Ahmad


Menjelang 60 Tahun, Rahsia Kekuatan Pas

Posted: 28 Sep 2011 06:55 PM PDT

Menjelang 60 Tahun, Rahsia Kekuatan Pas
Idris Ahmad
29/9/11
Pas akan menyambut ulang tahun ke 60 pada 1 Oktober 2011 di Dewan Melinium Kepala Batas. Pas memilih Pulau Pinang kerana nostalgia lama Pas yang dilahirkan secara rasmi pada 24 Nov 1951 di Bagan Tuan Kecil Seberang Perai. Pas sudah muncul sebagai parti yang tertua di Malaysia, setelah Umno 1946 diharamkan oleh mahkamah, sedangkan Umno sekarang ialah Umno 1988.

Apakah rahsia Pas sehingga mampu menonggah arus dan badai taufan yang melanda, namun Pas dengan izin Allah mampu berada di persada politik tanah air bergerak dengan penuh izzah.

Semua ini kerana Pas mempunyai dasar Islam yang tulin. Walaupun Pas telah bertukar kepimpinan daripada berbagai latar belakang namun Pas tidak pernah menukar dasar, iaitu Islam sebagai mana termaktub di dalam Perlembagaan Pas fasa 3. Mereka memilih Pas kerana dasar, bukan kerana pemimpin.

Islam yang tulin sentiasa dinamik dan sesuai dengan semua masa dan keadaan. Oleh itu semua perhitungan yang dibuat semuanya bersandarkan kepada ajaran Islam. Pas tidak sekali-kali untuk menggadaikan prinsip Islam semata-mata untuk mendapat kemenangan dunia yang tidak seberapa

Islam yang diperjuangkan oleh Pas ialah Islam yang lengkap (syumul), merangkumi semua perkara samaada ibadah, politik, ekonomi, akhlak. Dalam erti kata yang lain yang merangkumi urusan hidup dan mati. Pas mahu memperjuangkan Din wa daulah (agama dan Negara)

Pas menerima konsep Islam secara keseluruhan "syumul", bukan tempelan. Pas bukan menerima Islam pada perkara puasa tetapi menghalalkan judi. Pas bukan parti yang menerima hukum zakat tetapi tidak beriman dengan ayat hukuman zina. Pas bukan parti yang menerima hukum wajib puasa tetapi menolak ayat mengenai pengharaman arak.

Islam yang diperjuangkan oleh Pas bukan rekaan mana-mana pemimpin. Tetapi ia bersumberkan kepada apa yang diajar oleh Nabi Muhammad SAW yang mengajar dan mendidik melalui wahyu yang disampaikan kepada kita. Kerana Islam bukan satu doktren rekaan mana-mana pihak. Dengan itu apa sahaja tindakan yang kita lakukan ia bertitik tolak kepada apa yang diperlakukan oleh Nabi dan Rasul S.A.W. Islam yang diperjuangkan bukan satu yang hendak dipolitik atau mainan politik semata-mata. Oleh itu Pas berusaha untuk memertabatkan Islam apabila ia diberi kuasa. Bukan kita memperalatkan Islam untuk mencari sokongan. Walaupun Pas pernah dituduh merasuah syurga oleh pemimpin Umno.

Justeru itu Pas perlukan kuasa. Jika ada kuasa maka kita boleh melaksanakan apa yang diperintahkan oleh Allah SWT kepada kita. Sebaliknya kalau kita tidak mendapat kuasa maka segala kecantikan Islam hanya boleh terdapat dalam kitab feqah dan lipatan tamaddun Islam sahaja

Pas mengajak manusia kepada Islam bukan supaya taasub kepada mana-mana pemimpin. Oleh itu ahli Pas tidak akan keluar parti jika pemimpin mereka keluar parti, kerana perjuangan mereka bukan kerana individu. Berapa ramai pemimpin Pas yang melarikan diri dalam perjuangan tetapi kesetian ahli tidak pernah luntur, malahan Pas semakin berkembang. Keluarnya mereka daripada parti tidak memberi kesan apa-apa kepada parti.

Dato' Samad Idris (Bekas Menteri Kebudayaan) telah memberi komentar mengenai perjuangan Pas seperti berikut,

"Faktor fanatik kepada perjuangan Pas tidak boleh diketepikan begitu sahaja, mereka setia dengan Pas, mereka sanggup dibakar hangus, direndam basah, dicincang lumat, oleh sebab itu Dato' Mohd. Asri dan Mohd. Nakhaei keluar daripada parti mereka anggap melukut tepi gantang". Utusan Malaysia 13hb. Disember 1990)
Rahsia kekuatan Pas yang lain ialah kerana Pas mempunyai ahli yang ikhlas. Mereka menyertai Pas tidak ada matlamat yang lain, kecuali untuk melihat Islam dihayati di negara ini. Penyertaan mereka tanpa dipaksa sebaliknya dengan kesedaran yang membuahkan iman di dalam diri mereka untuk berjuang bersama dengan Pas, selagi Pas berpegang dengan dasar Islam

Kehadiran mereka bersama Pas bukan untuk meminta sesuatu daripada Pas, sebaliknya mereka yang akan berusaha untuk memberi kepada Pas samaada di segi wang ringgit atau tenaga. Mereka sedar jika berjuang bersama dengan Pas telah terpahat di dalam fikiran mereka bahawa perjuangan ini susah dan payah. Mereka tidak mengharapkan sesuatu di dunia atau imbuhan daripada Pas atau wakil rakyat Pas. Kekuatan ini lah yang dimiliki oleh Pas kerana mempunyai ahli yang begitu ikhlas di dalam perjuangan.

Mereka mengahbiskan wang ringgit dan harta benda untuk diinfaq kepada Pas. Ini boleh dilihat setiap kali pilihanraya mereka mengeluarkan belanja sendiri tanpa mengharapkan daripada pemimpin atau parti.
Walaupun di kalangan mereka ini hanya bekerja sebagai pesawah, penoreh getah, buruh kasar, tetapi mempunyai jiwa yang besar untuk menumbangkan kezaliman di nagara ini. Tepatlah seperti sabda Rasulullah SAW"Bukanlah kaya itu, kaya harta, tetapi kaya yang sebenar ialah kaya jiwa". Apabila calon yang bertanding menang, sedikit pun mereka tidak ungkit kerja buat dan meminta kembali imbuhan yang mereka labor semasa pilihanraya, cuma mereka harap laksana amanah parti dan
ingatlah kepada petugas parti yang memenangkan mereka.

Semua pengkaji politik akur bahawa kekuatan inilah yang membolehkan Pas bergerak sehingga kini dan menjadi saingan terdekat dengan Umno. Sekiranya Pas tidak mempunyai ahli yang ikhlas bagaimana Pas mampu bertahan sehingga kini. Bukan senang untuk melawan gergasi politik yang mempunyai seluruh kelengkapan untuk menghalang kebangkitan sokongan kepada Parti Islam Semalaysia Pas

Wasiat Allahyarham Profesor Dr Zulkifli Muhammad kepada wakil rakyat Pas selepas pilihanraya 1964 amat menyusut hati

"Saya perlu memberitahu saudara satu daripada syarat kejayaan bagi satu perjuangan ialah keikhlasan. Kita mungkin bodoh, mungkin jahil, mungkin tidak tahu apa, mungkin tidak kuat. Tetapi keikhlasan ada pada kita, maka ada harapan cita-cita ini dapat dilaksanakan. Tidak ada gunanya kita cerdik , pandai, kuat, sekiranya kita tidak ikhlas apa yang diperjuangkan. Kita sucikan tujuan kita kepada itu. Kita ketepikan kepentingan yang lain dari itu, ini perlu pada kita. Keikhlasan yang tidak ada belah baginya lagi. Keikhlasan yang tidak mengira yang lain selain dari apa-apa yang kita tuju di dalam perjuangan asal kita. Kejayaan orang yang dahulu pada diri kita, semuanya pada keikhlasan. Amat perlu keikhlasan ini, kita tanam, kita pupuk pada diri kita"

Sebab itu jika ada di kalangan ahli yang menyertai Pas mempunyai agenda yang tersembunyi mereka ini tidak akan kekal lama, samada mereka ini terbuang atau pun mereka yang membuang diri mereka sendiri.
Ahli Pas yang datang daripada berbagai peringkat dan darjat. Ahli-ahli Pas ada yang berkelulusan Ph.d hinggalah yang buta huruf. Mereka menyertai Pas bukan hendak dapat benda tetapi kerana cintakan Islam. Mereka sanggup menerima risiko yang berat daripada pihak yang berkuasa seperti tidak diberikan subsidi, anak tidak dapat biasiswa, dipotong bantuan kebajikan. Semuanya mereka sanggup menerima kerana perjuangan Islam yang dibawa oleh Pas. Kehadiran mereka dalam program ceramah atau program parti tanpa diupah dan disuruh, sanggup untuk berbelanja berbelas-belas ringgit semata-mata untuk mendengar ucapan pemimipin mereka yang dicintai dan menderma kepada perjuangan

Ahli yang ikhlas walaupun buta huruf adalah lebih baik daripada mempunyai ijazah berjela-jela tetapi boleh dibeli oleh Umno. Ahli-ahli Pas yang menerima tarbiah yang jelas mereka tidak rela membiarkan maksiat dan berkompromi dengan program maksiat. Umno bimbang hendak membuat program maksiat kerana takut kepada Pas yang sentiasa menentang program yang berunsur maksiat.

Rahsia kekuatan Pas yang lain ialah kerana ia didokong oleh ulama' dan mereka yang mempunyai latar belakang agama. Kebetulan penubuhan Pas kerana kesedaran untuk membentuk jamaah yang melakukan kerja-kerja para nabi dan Rasul yang terdahulu iaitu mengajak kepada kebaikan dan mencegah daripada melakukan perkara munkar.

Ulama' yang memahami agama dan perintah Allah akan melibatkan diri bersama dengan Pas. Penglibatan mereka secara langsung telah memberikan impak yang besar kepada Pas. Kerana sikap orang melayu yang begitu intim dengan orang agama telah berjaya memberi kesan yang positif kepada perjuangan Pas. Penyertaan orang agama bersama Pas kerana serasi dengan apa yang mereka belajar di sekolah, pondok atau universiti. Sebab itu Mahathir Mohd Khir pernah menulis Pas mempunyai kaitan dnegan 3P, iaitu padi pondok dan Pas.

Memang ini terbukti tempat yang kuat pengajian agama maka di situlah akan menjadi pengkalan Pas. Sebab itu Pas berkembang di Kelantan walau pun penubuhanya di Seberang Perai, kerana Kelantan mempunyai institusi pondok yang banyak.

Pondok menjadi pengkalan Pas walaupun ia bukan markaz Pas tetapi secara tidak langsung segala idea dan fikrah yang bawa oleh Tok Guru telah mempengaruhi orang awam yang untuk menyokong Pas. Sebab itu jika ada Tuan Guru pondok yang menyokong perjuangan Umno, maka pondoknya tidak ramai penghuninya akhirnya pondok tersebut mati begitu sahaja.

Dokongan di kalangan profesionl dan aktivis hasil daripada pentarbiahan yang mereka dapat daripada ulamak telah menjadi nilai tambah kepada Pas. Mereka ini pula berusaha untuk mendekati golongan yang mungkin tidak mampu untuk duduk bersila di masjid atau di surau bersama dengan Tuan Guru. Apabila orang ramai melihat sikap keterbukaan Pas dan pelbagai ragam yang memimpin Pas maka mereka akan tertarik bersama dengan perjuangan Pas.


Filed under: Politik, Tarbiyyah

PAS Negeri Sembilan

Posted: 28 Sep 2011 10:37 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Tuntut janji kerajaan BN

Posted: 28 Sep 2011 08:36 PM PDT



Jelebu, Sinar Harian 29 Sep 2011 - Penduduk Kampung Putra, di sini meminta pihak bertanggungjawab menunaikan janji untuk melengkapkan sistem jalur lebar di kampung berkenaan. Mereka mendakwa, pemasangan jalur lebar di kampung berkenaan adalah sepertimana dijanjikan kerajaan sebelum ini sempena penyampaian netbook 1Malaysia.

Penduduk, Sabtu Sadang berkata, penduduk kampung berkenaan dijanjikan pemasangan jalur lebar berkenaan pada Julai lalu.

MENURUTNYA, DISEBABKAN MASALAH ITU, PENDUDUK DI KAMPUNG BERKENAAN MENGALAMI KERUGIAN KERANA TERPAKSA MEMBAYAR BIL STREAMYX SEBANYAK RM25 SEBULAN, BAGAIMANAPUN TIDAK DAPAT MELAYARI INTERNET.

SELAIN ITU, SHAHRUL NIZAM BERKATA, PERKHIDMATAN TALIAN TETAP TELEFON JUGA TIDAK BOLEH DIGUNAKAN DI KAMPUNG BERKENAAN.

(Usahkan jalur lebar, bekalan air pun ada orang Jelebu masih guna pam tangan, tak percaya? Tengok sini http://orangklawang.blogspot.com/2011/04/tok-rais-tak-pandang-pun-jelebu.html )

"Semasa itu, saya menghadiri majlis penyampaian netbook 1Malaysia di Dewan Undangan Negeri (Dun) Chennah. Ahli Parlimen Jelebu ada berkata kepada saya bahawa jalur lebar akan dipasang di Kampung Putra pada Ogos tahun ini.

"Namun sehingga kini, perkara itu tidak menjadi kenyataan. Saya telah menghantar khidmat pesanan ringkas kepada beliau dan pembantunya, namun tiada jawapan," katanya.

Sabtu berkata, seramai 25 orang pelajar di kampung berkenaan sudah menerima bantuan netbook 1Malaysia.

"NAMUN, NETBOOK ITU TIDAK MEMBERI MANFAAT SEPENUHNYA KERANA PELAJAR TIDAK DAPAT MELAYARI INTERNET KERANA TIADA KEMUDAHAN JALUR LEBAR DI KAMPUNG INI," KATANYA KEPADA SINAR HARIAN DI SINI.

Berikutan itu, dia berharap kemudahan jalur lebar disediakan secepat mungkin di kampung berkenaan bagi mengelakkan penduduk menanggung kerugian dengan membayar bil setiap bulan.

Sementara itu, anak Sabtu, Shahrul Nizam, 18, berkata, adiknya juga tidak dapat memanfaatkan netbook 1Malaysia yang diterima kerana tidak boleh melayari internet.

"Kami terpaksa menumpang di Kampung Sawah kerana kampung berkenaan ada kemudahan jalur lebar.

"Namun sejak kebelakangan ini, kami tidak lagi ke Kampung Sawah kerana kemudahan jalur lebarnya sudah dihentikan," katanya.


http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9575400.asp

Menang Jempol bermakna N.Sembilan ditawan PR

Posted: 28 Sep 2011 02:04 AM PDT



Pakatan Rakyat Negeri Sembilan menyedari untuk memenuhi matlamat Menawan Negeri Sembilan PRU-13, kawasan-kawasan Felda harus ditembusi yang merupakan kubu kuat BN di Semenanjung selain Sabah dan Sarawak.

Apakah matlamat PR Negeri Sembilan itu cuma suatu ilusi? Adakah stigma kawasan Felda sebagai kubu kuat BN tidak mampu diubah?

Parlimen Jempol terdiri daripada 60% kawasan Felda yang terbentang luas dari utara Jempol mengunjur luas ke timur dan selatan Jempol. Terdapat empat DUN dalam Parlimen Jempol iaitu Serting, Jeram Padang, Palong dan Bahau.

Hanya DUN Bahau berjaya dimenangi oleh PR melalui parti DAP. Jeram Padang dimenangi oleh BN dengan majoriti bawah dua ribu undi, memberi potensi baik kepada PR melalui PKR untuk memenanginya pada PRU-13. Sementara Serting dan Palong masih kekal kepada BN dengan majoriti kemenangan yang agak tinggi.

Namun, usaha-usaha menangani permasalahan para peneroka Felda telah diberi keutamaan bagi mengubah perspekstif pemikiran rakyat di Jempol supaya menyedari hak-hak mereka. Penyelewengan yang sekian lama dijalankan oleh Felda melalui pelbagai kaedah muslihat telah memerangkap kebanyakan peneroka tanpa menyedari penipuan sedang berlaku!

Kerjasama antara komponen PR Negeri Sembilan Jempol dalam menggerakkan usaha pembelaan para peneroka Felda sejak tahun 2009 lalu telah membangkitkan gerun kepada BN walaupun menafikannya. Warga Felda Perihatin telah bergerak masuk ke kawasan-kawasan Felda untuk mengadakan sesi dialog dan perbincangan bagi menerangkan penyelewengan Felda.

Hasil gerakan yang diketuai oleh Saudara Rebin Birham, T. Kumar dan Karip Salleh telah menyatukan lebih 700 peneroka dari Felda Serting Hilir dan Felda Raja Alias memfailkan saman kepada Felda berkaitan isu penyelewengan gred perahan minyak sawit di Mahkamah Tinggi Seremban pada 10 Ogos 2010. Kebanyakan peneroka yang terlibat adalah ahli-ahli Umno yang telah sedar betapa hak mereka telah dinafikan oleh Felda.

Langkah itu tidak terhenti di situ sahaja, seterusnya pada awal bulan Januari 2011 seramai 30 peneroka dari Felda Palong 9 telah memfailkan saman kepada sebuah syarikat kontraktor Felda berkaitan penebangan kayu getah tua.

Gerakan aktif Warga Felda Perihatin telah dilihat sebagai ancaman oleh BN dan Felda. Pihak pengurusan Felda telah mengedarkan risalah-risalah yang cuba menafikan penyelewengan-penyelewengan yang didedahkan oleh Warga Felda Perihatin. Malah, jika pihak PR ingin mengadakan ceramah perlu meminta surat kebenaran Pengurus Rancangan sedangkan pihak berkuasa tidak punya masalah memberi kebenaran permit ceramah. Ini satu tindakan sekatan yang telah digerakkan oleh BN bagi menghalang gelombang perubahan di kawasan-kawasan Felda.

Sejarah harus diimbas sebagai pedoman. Pada PRU tahun 1999, DUN Jengka telah berjaya ditawan oleh PAS yang diketahui sebagai 100% kawasan Felda. Begitu juga dalam PRU tahun 2004, di DUN Pertang PKR telah menang di Daerah Mengundi Pasoh 4 yang juga kawasan 100% Felda. Jadi, tidak ada yang mustahil untuk meraih kemenangan buat PR.

Semoga imbasan ringkas ini akan memberi suatu semangat kepada jentera pilihanraya PR NS di Jempol untuk melaksanakan matlamat menawan negeri ini.

Sumber : http://pkrjempol.blogspot.com/2011/01/menang-jempol-bermakna-negeri-sembilan.html

91 peratus tak setuju bina Menara MAINS

Posted: 28 Sep 2011 12:09 AM PDT

Seramai 91 peratus responden setakat ini tidak bersetuju dengan projek pembinaan Menara Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) dalam satu kajian yang sedang berjalan di blog Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, YB Hj Mohamad Taufek.

Mereka yang ingin memberikan pandangan dan respon mengenai pembinaan Menara MAINS yang menelan belanja RM50 juta sila ke pautan berikut http://mohdtaufek.blogspot.com/2011/09/pendapat-umum-keperluan-menara-mains.html






Ahli PAS cedera dibelasah, ditumbuk di Seremban

Posted: 27 Sep 2011 11:49 PM PDT



Pergaduhan di Seremban akibat dihasut, kata ahli PAS
Sep 28, 11

Ahli PAS Abdul Hadi Abdul Aziz, 21, yang didakwa dibelasah oleh ahli kumpulan pendesak Melayu, PERKASA di ceramah timbalan presiden parti itu, Mohamad Sabu Sabtu lalu, percaya tindakan itu bertujuan menghasut mereka supaya bertindak ganas.
Abdul Hadi, yang hidungnya berdarah selepas ditumbuk oleh penyerang yang belum dikenali, percaya matlamat PERKASA adalah untuk menghuru-harakan majlis ceramah pada malam itu supaya ia akhirnya dibatalkan.

Tindakan itu bukan sahaja untuk membantutkan Mohamad - atau lebih popular dengan panggilan Mat Sabu - daripada menyampaikan ucapannya pada majlis perhimpunan Aidilfitri, tetapi juga untuk menakut-nakutkan ahli dan penyokong PAS.

"Saya percaya PERKASA cuba menghasut ahli PAS dengan harapan kami bertindakbalas dan akhirnya menjadikan keadaan lebih teruk.

"Kemudian mereka akan labelkan PAS sebagai parti yang ganas. Ini mungkin taktik mereka untuk memerangkap PAS," kata Abdul Hadi kepada Malaysiakini.

Abdul Hadi, seorang graduan kolej, merujuk kepada pergaduhan yang tercetus pada 24 September lalu di mana botol plastik air minuman dan batu dilemparkan ke arah pentas ceramah PAS di Ampangan, Seremban.




Kekecohan

Sejak awal majlis, penyokong PERKASA mula berhimpun di tepi jalan utama yang terletak kira-kira 60 meter dari pentas ceramah, sambil membawa sepanduk dan kain rentang bertulis "Mat Sabu Pembohong", "Mat Sabu Perosak Bangsa" dan "Mat Sabu Hina Pejuang".

Kekecohan tercetus apabila hampir 100 ahli PERKASA dan bekas tentera cuba mengiringi beberapa wakil mereka untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada Mat Sabu.

Tindakan itu kerana mereka mendakwa tidak berpuas hati dengan ucapan pemimpin PAS itu mengenai Mat Indera, aktivis anti-kolonialis dan kejadian Bukit Kepong tahun 1950, sebelum ini.

Mengimbas kembali peristiwa petang itu, Abdul Hadi berkata beliau sedang minum di sebuah gerai berhampiran apabila terdengar kekecohan di pintu masuk ke tempat ceramah.

"Saya bergegas ke tempat kejadian, di mana saya dapati tiga ahli PERKASA telah menyeberangi jalan dan menuju ke pentas ceramah. Saya nampak seorang lagi ahli PAS - Abdus Star Nor Mohd - dan beberapa ahli PAS yang lain cuba menghalang mereka.

"Kemudian, lebih ramai ahli PERKASA menyeberangi jalan dan mula menolak para hadirin dalam usaha cuba menuju ke pentas. Saya nampak Abdus Star ditolak, jadi saya ambil keputusan untuk menolongnya.

"Pada ketika itu, seseorang menumbuk hidung saya, dan hidung saya mula berdarah dan saya rasa pening. Seorang ahli PAS kemudian datang membantu saya dan membawa saya ke tadika Al Wildan, tempat ceramah diadakan," kata Abdul Hadi.

Beliau kemudiannya membuat laporan polis di balai polis Rahang pada malam yang sama.

Bertambah semangat

Abdul Hadi yang menjadi ahli PAS sejak empat tahun lalu, berkata episod itu tidak mematahkan semangatnya. Sebaliknya, ia telah menjadikan dirinya lebih bersemangat untuk melibatkan diri dengan perjuangan PAS.

Selain Abdul Hadi, seorang lagi ahli PAS juga didakwa cedera akibat lontaran batu yang terkena kepalanya. Bagaimanapun, ahli PAS yang hanya dikenali sebagai 'Shahib' itu enggan ditemuramah atau membenarkan gambarnya dirakam.

Sabtu lalu, polis berjaya meleraikan ketegangan selepas memujuk kedua-dua pihak supaya bertenang.

Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Mohd Taufek Abd Ghani dilaporkan sebagai berkata parti itu akan mengambil tindakan undang-undang berhubung kejadian itu.

Sementara itu, setiausaha PERKASA Negeri Sembilan, Alias Mohamad menafikan bahawa ahlinya cuba menghasut atau menyerang Abdul Hadi atau mana-mana ahli-ahli PAS yang lain.

Menentang Mat Sabu

"Saya tidak bersetuju penggunaan keganasan. Adalah tidak benar kami sengaja menimbulkan kemarahan mereka. Kami tidak ada sebab untuk menimbulkan apa-apa provokasi kerana kami tidak menentang PAS, tetapi hanya Mohamad Sabu," katanya kepada Malaysiakini.

"Namun apabila hadirin terlalu ramai dan mereka pula beremosi, pelbagai insiden boleh menjadi di luar kawalan," kata Alias.

Beliau sebelum ini mendakwa bahawa seorang ahli PERKASA juga antara mereka yang cedera dalam kejadian itu apabila terkena simbahan 'air panas'.

Menurut Alias lagi, seorang daripada penganjur ceramah berkenaan telah membenarkan tiga perwakilan PERKASA untuk bertemu dengan Mat Sabu. Tetapi apabila tiga lagi ahli PERKASA yang lain ingin turut serta, mereka dihalang.

Akibatnya, kata Alias, tercetus ketegangan sehingga menimbulkan suasana huru-hara.

http://malaysiakini.com/news/177060

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor

Posted: 28 Sep 2011 08:13 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor


KENYATAAN AKHBAR DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SELANGOR - KHAIRY PERLU TEGAS DESAK KERAJAAN

Posted: 27 Sep 2011 07:42 PM PDT

KENYATAAN AKHBAR DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SELANGOR

                                         KHAIRY PERLU TEGAS DESAK KERAJAAN

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor bersetuju dengan kenyataan Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan yang menyokong cadangan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Khairy Jamaluddin, supaya Kerajaan Pusat meminda Perlembagaan Persekutuan bagi membolehkan Kerajaan Negeri Kelantan melaksanakan undang-undang Hudud yang telah diluluskan di DUN Kelantan sejak 20 tahun yang lalu. Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor juga mengucapkan tahniah di atas keberanian Khairy memberikan pandangan yang  'menongkah arus' daripada kejahilan dan kejumudan pemikiran pemimpin-pemimpin UMNO yang lain termasuk Presiden UMNO sendiri berkenaan isu hudud ini. Sepatutnya UMNO yang dikatakan mewakili masyarakat Melayu Islam dan telah menjadi penguasa di dalam Negara ini lebih daripada 50 tahunlah yang perlu berada di pentas utama politik Malaysia untuk melaksanakan hukum Hudud di dalam negara ini dan tidak sepatutnya menghalang Kerajaan Negeri Kelantan untuk melaksanakannya di peringkat Negeri Kelantan.

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor mengharapkan semoga perjuangan Khairy untuk meminta Kerajaan Pusat melaksanakan permintaan beliau ini tidak hanya berjalan separuh jalan sahaja malahan beliau sendiri sebagai Ahli Parlimen Malaysia, Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO perlu menggunakan seluruh ruang dan peluang yang ada untuk mempastikan pihak Kerajaan melaksanakan pindaan tersebut. Jangan hanya pandai bercakap dan beretorik di dada akhbar untuk menjuarai isu hudud tetapi menjadi pemuda yang bacul dan pengecut apabila ditekan dan diancam ugut oleh pemimpin-pemimpin UMNO/BN yang lainnya. Pergerakan Pemuda UMNO perlu bangkit menyokong dan mempertahankan kenyataan Ketua Pemuda mereka dengan mendesak Kerajaan supaya melaksanakan pindaan tersebut dan tidak mempedulikan ancaman dan ugutan daripada parti sekutu BN yang lain.

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor juga mendoakan semoga perjuangan Kerajaan PAS Negeri Kelantan untuk meneruskan agenda perlaksanaan hukum Hudud seperti yang telah diluluskan dahulu akan sentiasa dipermudahkan dan diberkati oleh Allah Taala.   


USTAZ HASBULLAH MOHD RIDZWAN
KETUA PEMUDA
DEWAN PEMUDA PAS NEGERI SELANGOR

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 28 Sep 2011 07:28 PM PDT

N.27 - PAS DUN Sura


Presiden PAS Berucap Di Sidang Antarabangsa Tehran

Posted: 28 Sep 2011 08:50 AM PDT

Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang 
Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah diberi penghormatan menyampaikan ucapan di Persidangan Antarabangsa Kebangkitan Islam di Tehran pada Sabtu lalu. Persidangan yang disertai oleh 700 perwakilan dari seluruh negara umat Islam itu membincangkan konflik terkini yang berlaku di Asia Barat seperti di Mesir, Tunisia, Libya, Yaman, Syria dan Palestin.

Ucapan yang bertajuk 'Kebangkitan Islam : Kebijaksanaan Menanganinya' disampaikan pada sesi ketiga persidangan yang turut dihadiri oleh Presiden Iran, Mahmud Ahmadinajad. Menurut Abdul Hadi, menjadi kewajipan kepada umat Islam untuk mengambil langkah segera menggantikan kerajaan yang tumbang di Asia Barat dengan kerajaan Islam yang adil untuk semua. Ketika semua mata tertumpu kepada Asia Barat dan negara umat Islam khususnya, penting bagi kita untuk memastikan kerajaan yang menggantikan diktator yang jatuh di Asia Barat melaksanakan syariat Islam dan berlaku adil kepada semua termasuk kepada bukan Islam. Menurut beliau, kesempatan fenomena kebangkitan ini mestilah diisi dengan mengilmukan rakyat yang ramai masih jahil di negara-negara umat Islam.

Di samping itu beliau juga menyeru supaya negara-negara umat Islam segera menangani konflik di Syria, kerana ia menjadi pintu kepada pejuang-pejuang pembebasan Palestin seperti Hamas, Jihad Islami dan lain-lain. Begitu juga dengan konflik di Yaman, Bahrain, Libya dan lain-lain negara mestilah diselesaikan dengan bijaksana supaya kerajaan baru yang dibentuk tidak mengulangi dasar dan sistem pemerintahan yang sama dengan kerajaan sebelumnya.

Turut menyampaikan ucapan ialah wakil Hamas Dr Musa Abu Marzuq, bekas Presiden Afghanistan, Dr Burhanudin Rabbani yang mati dibunuh dua hari selepas persidangan, Penasihat Jamiat Islami Pakistan, Sheikh Qazi Husin Ahmad, pemimpin Ikhwanul Muslimin Mesir, Dr Kamal Halabawi dan beberapa wakil lagi.

Ustaz Abdul Hadi turut ditugaskan mempengerusikan salah satu sesi sidang tersebut dan mengetuai bengkel khas tentang sejarah kebangkitan Islam melibatkan lebih 100 orang wakil pelbagai negara. Persidangan selama dua hari itu turut dihadiri wakil daripada lebih 70 buah negara umat Islam dan juga tokoh-tokoh akedemik dari Universiti Al Azhar, Turki dan Iran.

sumber : pas.org.my

Rembau Hari Ini

Posted: 28 Sep 2011 07:14 PM PDT

Rembau Hari Ini


Rumah terbiar bahayakan penduduk di Rembau

Posted: 27 Sep 2011 11:50 PM PDT



Rumah terbiar bahayakan penduduk di Rembau
Harakahdaily

REMBAU, 28 Sept 2011 : Memalukan dan menyakitkan mata bila di pandang, tulisan dan lakaran yang berunsur lucah, kata-kata yang bersifat penghinaan terang-terang di tulis di dinding sebuah rumah penduduk yang di tinggalkan di sebabkan kerja-kerja pembinaan semula rumah berkenaan belum selesai lagi.

Rumah yang terletak di Taman Rembau Utama tersebut seperti di biarkan sekian lama sehingga berlaku kerosakan struktur di bahagian dalam rumah.

Menurut kata penduduk keadaan rumah tersebut sejak dahulu semasa menduduki taman tersebut lebih 6 tahun dulu hingga sekarang masih tidak berubah langsung, tiada usaha pemulihan di buat oleh pemilik rumah berkenaan.

Keadaan dalam rumah berselerakan dengan sampah sarap juga di jadikan tempat permainan kanak-kanak di sekitar taman yang sepatutnya tidak di jadikan tempat permainan didalam rumah terbiar tersebut.

Ini kerana bahaya akan dihadapi sekiranya ada individu yang berniat jahat bersembunyi di situ, akan melakukan serangan kepada kanak-kanak yang memasuki rumah berkenaan.

Keselamatan penduduk setempat terganggu sekiranya tiada usaha membersihkan sekitar di rumah berkenaan di lakukan.

Dari tinjuan yang di buat di lokasi di dapati terdapat juga berapa rumah yang gagal di siapkan oleh pihak pemaju yang membina taman berkenaan sekitar tahun 80an.

Rumah yang gagal di siapkan di biarkan tanpa di jaga sehingga ditumbuhi semak samun juga telah menjadi tempat persembunyiaan haiwan berbisa yang menunggu masa menyerang mangsa sekitar kawasan berkenaaan.

Keadaan rumah yang tidak siap hanya di biarkan tanpa ada usaha membersihkan atau memperbaiki keadaan rumah amat mengecewakan jiran-jiran yang menduduki taman berkenaan.

Kelihatan strukturnya amat teruk sekali telah berkulat, berkarat juga struktur kayu di dalam rumah ada yang telah di makan anai-anai menunggu untuk runtuh.

Saya mengharapkan pihak yang berkuasa melihat keadaan di sini, yang perlu di bersihkan dan di ambil tindakan segala masalah rumah conteng, kata seorang penduduk yang mahu di kenali makcik Habibah, 65, ketika di temui.

Keluhan yang sama turut dirasai oleh seorang lagi penduduk taman itu.

Fauzi, 28, ketika di hubungi, mengharapkan sesuatu dibuat pada tuan rumah yang membiarkan rumah mereka terbiar seperti memberi amaran keras agar kembali membina rumah yang mereka beli atau menyarankan jual kepada mereka yang berminat untuk mendiami rumah berkenaan.

Oleh Sapar Sutir saparsutir@yahoo.com
Sumber : http://bm.harakahdaily.net/index.php/separator-berita-utama/world/79-negeri-sembilan/5642-rumah-terbiar-bahayakan-penduduk

Rugi RM50,000

Posted: 27 Sep 2011 09:28 PM PDT

Rugi RM50,000
Sinar Harian 28 Sep 2011

REMBAU – Seorang pengurus sebuah pasar raya, dekat sini, terpaksa mencampakkan beg berisi wang RM50,000 ke arah dua lelaki selepas diacukan parang berikutan bimbang dengan keselamatan dirinya.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 pagi pada 26 September lalu, pengurus terbabit didatangi dua penjenayah yang menaiki motosikal dengan salah seorangnya bertindak berani mengacukan parang mengugut untuk menetaknya.

Ketua Polis Daerah Rembau, Deputi Superintendan Mizan Md Dom berkata, ketika kejadian, mangsa iaitu lelaki berusia lingkungan 40-an menuju ke arah keretanya yang diletakkan kira-kira 50 meter di kawasan perumahan berhampiran dengan pasar raya.

Menurutnya, difahamkan, ketika mangsa mahu masuk ke dalam kereta, dua lelaki yang menaiki sebuah motosikal jenis Suzuki Cup warna kuning berhenti dan salah seorang daripadanya mengacukan parang ke arah mangsa.

"Mangsa yang tergamam ketakutan selepas diacukan dengan objek tajam dan bimbang cedera terus membaling beg berisi wang RM50,000 ke arah suspek.

"Sebaik sahaja mendapat apa yang dihajati, kedua-dua penjenayah terbabit terus melarikan diri," katanya.

Mizan berkata, sejurus selepas kejadian, mangsa membuat laporan polis dan kes itu akan disiasat di bawah Seksyen 395 dan 397 Kanun Keseksaan kerana samun berkumpulan dan bersenjata.

Katanya, sehubungan itu, orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian berkenaan diminta tampil ke hadapan dan menghubungi bilik gerakan Ibu Pejabat Daerah (IPD) Rembau di talian 06-6852222 atau balai polis berhampiran.

"Bagaimanapun, diharap orang awam terutamanya membawa sejumlah wang yang besar nilainya supaya lebih berhati-hati dan tidak leka sehingga memberi ruang kepada individu tidak bertanggungjawab melakukan jenayah," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9571302.asp

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 28 Sep 2011 04:50 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


ANTARA BATU NISAN TINGGI YANG HIDUP DENGAN SONGKOK TINGGI MATI

Posted: 28 Sep 2011 03:47 PM PDT

KUALA LIPIS: Misteri batu nisan sebuah kubur dipercayai berusia lebih 300 tahun yang seakan 'bernyawa' apabila semakin tinggi hingga mencecah hampir satu meter menimbulkan tanda tanya di kalangan penduduk Kampung Dusun di sini.

Kubur lama itu menempatkan cucu kepada seorang mualaf yang juga kapitan Cina dikenali sebagai Loo Soon yang membuka kampung berkenaan dan lelaki itu datang ke Kampung Dusun untuk mencari emas.

Loo Soon atau nama Islamnya, Bedu Ahmad atau Tok Dusun kemudian berkahwin dengan wanita tempatan dan memperoleh empat anak. Seorang daripadanya dipanggil Tok Muda.

Penduduk kampung terbabit mendakwa, kubur mempunyai batu nisan bernyawa itu milik Karim Muda iaitu cucu kepada Tok Dusun yang juga individu bertanggungjawab membuka perkampungan berkenaan.

Bekas Penghulu Kampung Dusun, Ahmad Nazri Abdul Rani, 73, berkata, keanehan batu nisan berkenaan membuatkan penduduk kampung tertanya-tanya apakah fenomena sebenar di sebalik kejadian itu.

Katanya, batu sungai yang dijadikan nisan itu pada mulanya tidaklah setinggi dilihat kini dan perkara itu amat menghairankan penduduk.

"Kami percaya batu nisan itu hidup kerana di sini ada lagi beberapa kubur dipercayai daripada keturunan Tok Dusun yang diletakkan batu jenis sama untuk dijadikan nisan tetapi tidak pula meninggi.

"Sehingga kini, penduduk kampung berusaha mengesan identiti sebenar kubur lain yang dipercayai daripada keluarga Tok Dusun untuk mencari salasilah individu dikatakan bertanggungjawab membuka kampung yang turut dinamakan sempena namanya itu," katanya ketika ditemui.

Sambil menunjukkan ketinggian sebenar batu nisan itu, Ahmad Nazri yang juga 'orang lama' di kampung berkenaan berkata, dia percaya kejadian pelik itu bukti hikmah dan kekuasaan Allah.

"Kita janganlah memikirkan yang bukan-bukan kerana apa yang berlaku adalah ketentuan-Nya.

"Sebagai hambaNya, kita mesti percaya pada apa yang berlaku dan jangan sekali-kali melakukan perbuatan menyalahi agama," katanya.


Sementara itu, Ketua Kampung Dusun, Ibrahim Aziz, 58, berkata, disebabkan keganjilan yang berlaku itu, penduduk kampung kini berusaha menjaga kawasan tanah perkuburan berkenaan kerana khuatir kemungkinan ada pihak tidak bertanggungjawab berbuat syirik di kubur itu.

Katanya, mereka tidak mahu sesuatu perkara khurafat yang menyalahi agama dilakukan di kawasan tanah perkuburan berkenaan apatah lagi di 'kubur bernyawa' itu.

"Kita sedia maklum benda pelik begini mudah dijadikan pihak cetek agama sebagai tempat melakukan perkara syirik seperti pemujaan nombor ekor dan sebagainya.

"Justeru penduduk kampung berusaha menjaganya supaya bebas daripada gangguan pihak tidak bertanggungjawab itu," katanya.

Ibrahim berkata, sehingga kini penduduk kampung masih tidak melihat sesuatu kejadian pelik berlaku di sekitar kubur berkenaan.

"Jika boleh, saya minta pihak berkenaan datang menjalankan kajian di sini untuk mengenal pasti identiti sebenar beberapa lagi kubur lain," katanya.

ANTARA BATU NISAN TINGGI YANG HIDUP DENGAN SONGKOK TINGGI MATI

Posted: 28 Sep 2011 03:47 PM PDT

KUALA LIPIS: Misteri batu nisan sebuah kubur dipercayai berusia lebih 300 tahun yang seakan 'bernyawa' apabila semakin tinggi hingga mencecah hampir satu meter menimbulkan tanda tanya di kalangan penduduk Kampung Dusun di sini.

Kubur lama itu menempatkan cucu kepada seorang mualaf yang juga kapitan Cina dikenali sebagai Loo Soon yang membuka kampung berkenaan dan lelaki itu datang ke Kampung Dusun untuk mencari emas.

Loo Soon atau nama Islamnya, Bedu Ahmad atau Tok Dusun kemudian berkahwin dengan wanita tempatan dan memperoleh empat anak. Seorang daripadanya dipanggil Tok Muda.

Penduduk kampung terbabit mendakwa, kubur mempunyai batu nisan bernyawa itu milik Karim Muda iaitu cucu kepada Tok Dusun yang juga individu bertanggungjawab membuka perkampungan berkenaan.

Bekas Penghulu Kampung Dusun, Ahmad Nazri Abdul Rani, 73, berkata, keanehan batu nisan berkenaan membuatkan penduduk kampung tertanya-tanya apakah fenomena sebenar di sebalik kejadian itu.

Katanya, batu sungai yang dijadikan nisan itu pada mulanya tidaklah setinggi dilihat kini dan perkara itu amat menghairankan penduduk.

"Kami percaya batu nisan itu hidup kerana di sini ada lagi beberapa kubur dipercayai daripada keturunan Tok Dusun yang diletakkan batu jenis sama untuk dijadikan nisan tetapi tidak pula meninggi.

"Sehingga kini, penduduk kampung berusaha mengesan identiti sebenar kubur lain yang dipercayai daripada keluarga Tok Dusun untuk mencari salasilah individu dikatakan bertanggungjawab membuka kampung yang turut dinamakan sempena namanya itu," katanya ketika ditemui.

Sambil menunjukkan ketinggian sebenar batu nisan itu, Ahmad Nazri yang juga 'orang lama' di kampung berkenaan berkata, dia percaya kejadian pelik itu bukti hikmah dan kekuasaan Allah.

"Kita janganlah memikirkan yang bukan-bukan kerana apa yang berlaku adalah ketentuan-Nya.

"Sebagai hambaNya, kita mesti percaya pada apa yang berlaku dan jangan sekali-kali melakukan perbuatan menyalahi agama," katanya.


Sementara itu, Ketua Kampung Dusun, Ibrahim Aziz, 58, berkata, disebabkan keganjilan yang berlaku itu, penduduk kampung kini berusaha menjaga kawasan tanah perkuburan berkenaan kerana khuatir kemungkinan ada pihak tidak bertanggungjawab berbuat syirik di kubur itu.

Katanya, mereka tidak mahu sesuatu perkara khurafat yang menyalahi agama dilakukan di kawasan tanah perkuburan berkenaan apatah lagi di 'kubur bernyawa' itu.

"Kita sedia maklum benda pelik begini mudah dijadikan pihak cetek agama sebagai tempat melakukan perkara syirik seperti pemujaan nombor ekor dan sebagainya.

"Justeru penduduk kampung berusaha menjaganya supaya bebas daripada gangguan pihak tidak bertanggungjawab itu," katanya.

Ibrahim berkata, sehingga kini penduduk kampung masih tidak melihat sesuatu kejadian pelik berlaku di sekitar kubur berkenaan.

"Jika boleh, saya minta pihak berkenaan datang menjalankan kajian di sini untuk mengenal pasti identiti sebenar beberapa lagi kubur lain," katanya.

NAJIB DAN ROSMAH MEME SAKSI PENTING

Posted: 28 Sep 2011 02:46 PM PDT


Kes liwat: Jelaskan pertemuan dengan Saiful, Anwar kata PM dan Rosmah
Oleh Debra Chong
September 28, 2011

KUALA LUMPUR, 28 Sept — Pasukan peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan Datuk Seri Najib Razak dan isterinya merupakan saksi yang relevan dalam kes liwat dihadapi Ketua Pembangkang itu.

Dalam afidavit balas ke atas permohonan Najib yang difailkan hari ini, Anwar berkata beliau memerlukan Presiden Umno itu datang ke mahkamah bukan untuk menunjukkan beliau terlibat dalam "konspirasi tetapi bagi mendapatkan penjelasan" tentang pertemuannya dengan pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 24 Jun 2008 iaitu dua hari sebelum dia mendakwa diliwat.

Anwar (gambar) juga membangkitkan poin yang sama dalam afidavit balas ke atas permohonan Datin Seri Rosmah Mansor.

Ketua Umum Pakatan Rakyat itu berkata Rosmah ada memberi kenyataan saksi kepada pegawai polis yang bertanggungjawab dalam siasatan kes liwat iaitu DSP Jude Pereira.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan mendengar permohonan Najib dan Rosmah esok agar dikecualikan daripada menghadiri sebagai saksi perbicaraan peringkat pembelaan sekarang.

Perbicaraan disambung pada 3 Oktober ini.

"Datuk Seri Najib ada mengatakan bahawa 'keluarkan sepina, saya akan datang," kata Anwar kepada pemberita di luar mahkamah petang ini.

Anwar mengulangi bahawa beliau kecewa dengan sikap Najib tidak menunaikan kata-katanya.

"Mereka mengatakan bahawa mereka bukan saksi yang relevan dan keterangan mereka bukan penting dalam kes," kata peguam Anwar, Sankara Nair dengan merujuk kepada kandungan afidavit Najib dan Rosmah.

"Kami kata ia penting," kata Sankara.

Kedua-dua Najib dan Rosmah telah disepina bulan lalu selepas enggan ditemu bual secara tertutup oleh peguam Anwar.

WARKAH KESAL BLOGGER UMNO MINTA SENATOR INI BERUNDUR !

Posted: 28 Sep 2011 02:26 AM PDT



Main Belakang:Mashitah Wajar Berundur Atau Perlu Diundurkan
Mashitah Ibrahim satu nama yang mula dikenali ramai di penghujung tahun 90an melalui ceramah-ceramah agamanya. Memiliki wajah yang cantik dan petah berkata-kata membuatkan ramai yang terpukau dengannya.

Saya sendiri pun memang cukup meminati Mashitah kerana bagi saya dia ada pakej yang tersendiri. Saya cukup suka mendengar Mashitah berceramah atau menyampaikan ucapan. Tutur kata dan susunan-susunan ayat yang digunanya cukup kemas.

Begitu juga dengan rencana-rencana tulisannya yang disiarkan setiap hari rabu di Utusan Malaysia. Memang ralit membaca tulisannya. Padat, bernas dan disusuli pula dengan susunan ayat yang kemas dan mudah difahami. Dalam ramai-ramai pemimpin-pemimpin Umno yang menulis rencana di akhbar, saya berani katakan Mashitah adalah yang terbaik.

Hari ini Mashitah menulis di Utusan Malaysia, rencananya bertajuk Kemelut hudud, hipokrasi atau kuku besi ?

Dengan penuh bersemangat saya mula membaca tulisan itu, tengah ralit membaca tiba di perenggan ke 17 saya benar-benar tersentak apabila Mashitah yang kita semua kenali sebagai seorang yang berimej ustazah dan seorang timbalan menteri yang menjaga hal ehwal agama islam menggunakan perkataan 'main belakang' sebagai ganti perkataan liwat.

PKR nampaknya mencari jalan selamat, kerana parti itu amat bergantung kepada sokongan orang Melayu, maka dengan memberikan sokongan kepada HHK, bererti serangan dari dalam Pas tidak akan berlaku. Jika ini dapat dipertahankan, maka penyokong tegar Pas akan memberikan sokongan kepada Anwar untuk terus mencari helah dan memperlambatkan perbicaraan kes "main belakang" yang bertentangan dengan nilai-nilai Islam.
Selepas membacanya saya terus berhenti seketika kerana terkejut dengan penggunaan perkatan itu dari seorang wanita yang berimej warak dan dalam masa yang sama beliau juga seorang timbalan menteri yang menjaga hal ehwal agama islam.

Mana mungkin seorang timbalan menteri yang jaga hal ehwal agama islam, yang jaga mufti-mufti, yang jaga imam-imam dan yang jaga hukum hakam agama islam dan lain-lain lagi yang berkenaan islam boleh guna perkataan tidak senonoh seperti itu.

Apa kita akan kata jika kita dengar seorang ustazah mengajar agama berkata "sebelum main dengan suami kita harus baca doa terlebih dahulu" ? Sudah tentu kita akan kata ustazah tersebut tidak senonoh kerana menggunakan perkataan main. Perkataan yang betul adalah hubungan seks.

Jika kaki-kaki kedai kopi atau blogger-blogger seperti kami yang guna perkataan main orang tak pelik. Tapi apabila seorang timbalan menteri, seorang wanita dan seorang yang dikenali orang yang berimej agama menggunakan perkataan itu , ianya sesuatu yang memalukan.

YB-YB lelaki pun tak pernah guna perkataan tersebut secara terbuka, tapi seorang YB wanita pula yang guna. Apa salahnya jika dia guna perkataan liwat ? Nak tunjuk jaguh dia berani serang Anwar Ibrahim kot ?

Sebagai seorang timbalan menteri yang menjaga hal ehwal agama sepatutnya Mashitah menasihati rakyat agar bercakap atau menulis dengan menggunakan perkataan yang elok-elok dan baik-baik. Tapi dia pula yang guna perkataan tidak senonoh. Inilah yang dinamakan cikgu kencing berdiri anak murid kencing berlari.

Sebelum ini saya pernah juga terdengar orang bercakap pasal Mashitah. Ada yang kata dia gedik dan sebagainya. Tapi saya tak pernah nak ambil peduli kerana saya beranggapan itu suara-suara orang yang dengki kepadanya .Maklumlah Mashitah adalah payung terjun dalam politik. Tetapi selepas melihat ayat yang digunakan dia hari ini , saya sudah boleh mengagak bagaimana peribadi Mashitah yang sebenar. Maka tidak salahlah kalau saya percaya apa yang orang perkatakan selama ini.

Sekarang juga baru saya faham kenapa dia pernah bergaduh dengan jirannya berhubung isu ceroboh tanah pada tahun 2002 sehingga terpaksa di bawa ke mahkamah.

Mashitah perlu berundur secara sukarela dari segala jawatannya sekarang kerana dia telah menunjukkan sikap yang tidak baik. Apa guna dia terus memegang jawatan berkenaan jika dia tidak lagi dihormati.

Tidak malukah dia dengan para-para mufti dan imam-imam dan alim-alim ulamak ?

Jalan terbaik adalah berundur. Jika dia enggan berundur, PM harus mengundurkan dia kerana apa yang dilakukan oleh Mashitah hari ini telah mencemar imej kerajaan.


Jika rakyat diminta menolak Anwar Ibrahim kerana tidak bermoral, perlukah kerajaan hari ini menyimpan seorang wanita yang tidak menunjukkan moral yang baik sesuai dengan jawatan yang dipegangnya ?

Teringat masa kecil-kecil dulu, mak dan arwah ayah selalu pesan kepada adik beradik perempuan. Kata mereka, tak guna ada wajah yang cantik jika tiada akhlak.
Posted by ruang bicara faisal (blogger UMNO tegar yang baru sedar?)

NGERI SUAMI ISTERI , DAHLAH SUSAH, MATI DI KEBUN GETAH

Posted: 28 Sep 2011 01:20 AM PDT

Pasangan Suami Isteri Ditemui Mati Di Kebun Getah, Hulu Yam Daerah Hulu Selangor.
KUALA LUMPUR: Sepasang suami isteri ditemui mati, dipercayai dibunuh, di kebun getah, Batu 30, Jalan Kuala Lumpur-Ipoh, Hulu Yam, Selangor awal pagi Rabu.

Ketua Polis Daerah Hulu Selangor Supt Norel Azmi Yahya Afendy berkata mayat mangsa yang dikenali sebagai L. Ramasandram, 57, dan isterinya A. Bakiam, 51, ditemui orang awam pada pukul 5.40 pagi dan kemudiannya menghubungi polis.

Katanya kedua-dua mangsa adalah penoreh getah di kebun tersebut dan polis turut menemui sebuah motosikal kepunyaan mangsa di tempat kejadian.

Mayat mangsa ditemui dalam keadaan terlentang di atas tanah merah, dengan kesan tetakan pada bahagian kepala dan kedua-dua tangan mangsa, kata beliau. Mayat mangsa kemudiannya dihantar ke Hospital Kuala Kubu Baharu.

Norel Azmi berkata kes itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.
-Bernama-

80 PERATUS GM BUAT UMNO SEKSO !

Posted: 27 Sep 2011 09:28 PM PDT

GM - Generasi Muda




kUALA TERENGGANU - Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata Umno dan kerajaan Barisan Nasional (BN) bakal tumbang dalam pilihan raya akan datang dengan tangan-tangan generasi media baru, anak-anak muda 'facebook', 'twitter' dan 'blogger'.

Beliau berkata 80 peratus golongan tersebut telah menolak hujah Umno dan Barisan Nasional kerana mereka mendapat maklumat "first hand" yang hanya dihujung jari mereka.

"Anak-anak muda sekarang ini maklumat dihujung jari. Jangan lupa generasi baru sekarang generasi facebook, generasi twitter, generasi bloggers dan generasi internet.

"Mereka ini mendapat maklumat 'fist hand' dan 80 peratus golongan ini telah menolak hujah Umno dan Barisan Nasional.

"Ingat golongan anak muda facebook inilah yang menggulingkan kerajaan Hosni Mubarak dan anak muda inilah yang akan mengguling kerajaan Umno-BN dalam pilihan raya akan datang," ujarnya dalam program Forum Rakyat Sempena Merdeka di Markaz Tarbiyyah PAS Kuala Terengganu, di Kuala Ibai, dekat sini, Ahad 25 September.

Dalam pada itu, menurutnya, Umno-BN melakukan pelbagai cara fitnah terutama melalui media Utusan Malaysia bagi memenangi hati rakyat.

Amalan Umno dan BN itu, katanya, umpama kempen pada tahun-tahun 60-an, menggunakan akhbar Utusan yang sama.

Menurutnya, rakyat di negara ini terutama dari kalangan kaum Cina dan India semakin kuat menolak kerajaan BN.

"Rakyat telah berubah tetapi pemerintah (BN) belum lagi berubah. Dia (Umno) masih berkempen ala tahun 60-an.

"Kajian yang dibuat orang tionghua (Cina) 80 peratus tidak mengundi Barisan Nasional (BN). Orang India sedang meningkat sokongan mereka kepada pembangkang Pakatan Rakyat," jelasnya.

Oleh itu, kata Mohamad kekuatan Umno-BN hanya kepada orang Melayu terutama yang berada di luar bandar.
Menurutnya, Umno-BN berusaha menambahkan sokongan orang Melayu terhadap parti itu dengan diputar-belit kenyataan pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat.

Forum tersebut turut mengundang dua ahli panel lain iaitu Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa, Profesor Dr Mohamad Abu Bakar dan Profesor Dr Hasan Hasbullah sebagai moderatornya.

DI KALA KERAJAAN BN MERAYAKAN HARI KEMERDEKAAN ADA 3 BUAH PULAU 'FOR SALE" ?

Posted: 27 Sep 2011 07:11 PM PDT

3 buah pulau lagi akan ikut nasib Pulau Singapura dan Pulau Batu Putih?
Adalah sungguh pelik dengan sikap dan perangai kerajaan BN yang ditunjangi UMNO dan ditunggangi penasihat dan kroni yang tidak menghayati sejarah dan perasaan sayang pada negara sendiri dan lebih-lebih lagi di bawah kepimpinan Najib Rosmah. Mereka memerintah negara secara sambil lewa, main-main dan untuk kepentingan diri mereka masing-masing agaknya. Perangai ini jelas dari dapat dilihat dari khabar yang didedahkan oleh Pemuda PAS Sabah, mengenai usaha ke arah penjualan 3 buah pulau di Sabah iaitu Pulau Mengalum, Pulau Pandanan dan Pulau Montukod yang diberitakan diiklan di www.privateisland.com.

Jika benar khabar ini iaitu tiga buah pulau itu adalah milik individu dan akan dijual kepada pasaran antarabangsa seperti yang didedahkan oleh Pemuda PAS Sabah maka ini menunjukkan bahawa kerajaan Umno/Bn pimpinan Najib Razak telah terlalu banyak memperlecehkan kedaulatan negara. Apakah yang ada dalam kepala otak kepimpinan Umno/Bn baik di semananjung mahupun yang di Sabah sehingga 3 buah pulau strategik itu boleh menjadi milik individu selama ini dan usaha mahu menjual pulau itu konon tidak boleh dihalang!

Apa punya bangang kepimpinan sebuah kerajaan berdaulat hingga tergamak membiarkan tanah air kedaulatan negara bakal terlesap, mungkin kepada orang asing yang tidak ada taat setia kepada negara ini! Tiada jaminan itu tidak berlaku jika pulau-pulau itu dijual!

Hilangnya sensitiviti dan jiwa lemah kepimpinan Najib Razak dalam mempertahankan kedaulatan negara Malaysia ini, sangat memalukan jika 3 buah pulau ini terus terjual kepada kepada orang asing. Bagaimana kalau orang yang bakal membeli pulau-pulau yang diiklan untuk dijual itu, adalah proksi sebuah kuasa asing yang akan menjadikan pulau-pulau itu sebagai pulau strategik dalam melaksanakan 'pertahanan hadapan' startegik mereka?

Dan apa guna Malaysia beria-ia menuntut kepulauan Spartly kalau 3 buah pulau di Sabah itu dengan mudah bakal terjual kepada pihak lain? Berebut pulau di Sparty yang sayup mata memandang dan terlalu kabur harapan mahu memiliki sebahagiannya tetapi membiarkan 3 buah pulau didepan mata, bakal terjual tanpa di sekat ! Inilah pemerintahan yang paling 'cerdik' sebuah negara merdeka oleh sebuah kepimpinan apa yang disebut konon ketuanan Melayu!!

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 28 Sep 2011 04:06 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


PM AKAN MANSUH KOUTA BUMIPUTRA ... APA KOMEN PERKASA?

Posted: 27 Sep 2011 06:09 PM PDT

KUALA LUMPUR, 27 Sept – Datuk Seri Najib Razak memberi peringatan bahawa kuota Bumiputera akan digugurkan satu hari nanti, tetapi menegaskan kerajaan harus terus membantu bakat-bakat terbaik kaum itu bagi memastikan wujudnya persekitaran bisnes yang berdaya saing.


Perdana Menteri berkata Model Baru Ekonomi (MBE) menggalakkan tindakan afirmatif berdasarkan meritokrasi dan "kita harus menggalakan hak Bumiputera."

Katanya, penyediaan kuota akan menggalakkan rasa puas hati, mengehadkan pertumbuhan ekonimi dan menguburkan bakat Bumiputera.

"Apa yang kita lakukan pada masa lalu ialah kita tidak menggalakkan mereka yang sesuai.

"Kita hendak mengetepikan (sistem) kuota tetapi kita mesti sokong mereka (usahawan Bumiputera) bagi membolehkan mereka berkembang maju," kata beliau pada Khazanah Megatrends Forum 2011 di sini hari ini.

"Jika kita beri mereka kuota, apa yang berlaku ialah mereka rasa selesa dan kemudian tidak akan memperoleh kepakaran mereka," katanya lagi.

Najib berkata sasaran ekuiti 30 peratus Bumiputera tiada makna jika mereka terus menjual saham masing-masing.

Katanya, kini kerajaan sedang mencuba pendekatan berbeza dengan mencari Bumiputera yang "baik, teruji dan berdedikasi", dan menyokong mereka untuk membolehkan mereka lebih berdaya saing.

Sebagai contoh kata beliau, Teraju baru-baru ini melancarkan program untuk melatih 1,100 syarikat Bumiputera kecil, mikro dan pertengahan di bawah program keusahawanan khusus.

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 28 Sep 2011 12:12 PM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


Majlis Silaturrahim & Dialog Negara Berkebajikan

Posted: 28 Sep 2011 12:42 AM PDT

25 Syawal 1432H/ 23 September 2011Chukai- Majlis Silaturrahim & Dialog Negara Berkebajikan. di Ribath Syaikh Hj Abd Rahman Limbong ( Tok Limbong ) Jln Taha Chukai. Ahli Penal dialog ialah Syaikh Hj Abd Rahman Limbong, Tn Hj Hanafiah Mat, Tn Hj Zukiflil Mat Yakin & Ust Hishamuddin Abd Karim.

ansarullah

Posted: 28 Sep 2011 12:06 PM PDT

ansarullah


Ini kerja mereka rupanya.........

Posted: 27 Sep 2011 06:04 PM PDT


Saya petik:

[MK] Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini berkata bahawa kerajaan sedang mencari jalan untuk melupuskan sistem kuota dalam membina kapasiti bumiputera kerana pendekatan itu tidak mencapai tujuan ia diperkenalkan.

Sebaliknya, Najib berkata, kuota ekuiti 30 peratus itu hanya menghalang usahawan bumiputera daripada mempertingkatkan kemampuan mereka.


"Kami mahu menghapuskan kuota
tetapi kami akan menyokong ia (usahawan bumiputera) berkembang.

"Jika kita adakan kuota, mereka akan hanya berpuas hati dengan kejayaan itu dan tidak akan mendapatkan kepakaran bagi menguruskan perniagaan mereka," katanya.


Menjawab soalan daripada hadirin semasa sesi soal-jawab Forum Megatrends Khazanah 2011 di Kuala Lumpur, Najib berkata penetapan kuota "tidak membawa apa-apa makna".


"(Usahawan bumiputera) akan menjual saham-saham mereka apabila harga tinggi dan hanya akan tinggal peratusan kecil daripada jumlah yang diperuntukkan untuk bumiputera (dalam pegangan mereka)," katanya.


Oleh itu, perdana menteri berkata kerajaan akan menggunakan pendekatan berlainan dalam tindakan afirmatif bagi mengesan bumiputera yang cekap, teruji dan boleh berjaya serta menyokong mereka supaya akan lebih berdaya saing.


"Kami telah mengenal pasti lebih daripada 1,000 syarikat melalui Teraju, dan kita akan melihat bagaimana untuk membantu syarikat-syarikat ini menjadi lebih besar dan lebih maju," katanya, merujuk kepada agensi kerajaan yang ditubuhkan bagi menyelia hal-ehwal ekonomi bumiputera.


Katanya, dengan menyokong "bumiputera bijak", bukan sahaja akan memperkembangkan bakat dalam masyarakat itu tetapi juga mengelakkan bantahan daripada rakan-rakan bukan bumiputera mereka.


Najib, yang juga Presiden Umno, berkata sudah tiba masanya kerajaan beralih daripada budaya "mengenali seseorang" (know who) kepada budaya "tahu melakukannya" (know how) dalam masyarakat.


"Tindakan afirmatif akan berasaskan lebih dan lebih lagi pada meritokrasi.


"Pendekatan baru ini diharapkan dapat membina satu kelas baru usahawan bumiputera yang lebih berdaya tahan dan boleh berjaya dalam jangka masa panjang," katanya.
Najib sebelum ini telah mengumumkan hasrat kerajaan untuk meliberalisasikan ekonomi dari kuota berasaskan kaum melalui Model Ekonomi Baru (MEB), tetapi menerima tindak balas negatif daripada kumpulan-kumpulan berkepentingan kaum.

(Dari Blog DCM)


PS:-Ooooooooo,ini kerja mereka rupanya.Tapi tentu sahaja hal ini tidak diambil berat oleh orang Melayu dalam Malaysia,lebih-lebih lagi di Jerantut ni.

Mungkin mereka lebih suka dan bersemangat untuk membuat LAPORAN POLIS tentang Mat Sabu yang membicarakan tentang Komunis dan Bukit Kepong.

Atau mungkin juga tentang HUDUD di Kelantan dan pertikaian antara PAS dengan DAP.

Tapi yang pasti mereka tidak akan ambil kisah pasal HAK mereka yang makin lama makin terhakis oleh tindakan PEMIMPIN yang mereka PILIH sendiri.

Dan mereka juga mungkin tidak akan sedar tentang KOS SARA hidup yang makin lama makin meningkat.

Dan selepas ini mereka terutama sekali kakitangan kerajaan akan terus lena dengar berita kenaikan gaji dalam BAJET yang akan datang.

Hai,selamat lah semuanya.SELAMAT TIDUR DAN TERUS BERMIMPI!!!!!!!!

Batu Gajah Mari

Posted: 28 Sep 2011 12:01 PM PDT

Batu Gajah Mari


Kak Midah Perdaya Najib

Posted: 27 Sep 2011 10:57 PM PDT

oleh: Ajijoi

Gambar diatas adalah sebuah plak cenderahati yang disampaikan oleh Perdana Menteri, Najib Razak kepada beberapa Sekolah Agama Rakyat disekitar Dun Sg Rapat sempena kunjungan beliau ke Majlis Jamuan Hari Raya Aidilfitri yang diadakan di Taman Song Choon, Ipoh semalam. Sekali lagi diulang, DISAMPAIKAN OLEH Najib kepada Sekolah Agama Rakyat.

Cuba kita baca dan teliti, apakah yang tertulis diatas plak tersebut. Terdapat beberapa kemusykilan dan benda pelik yang terdapat disana. Sesiapa yang terjumpa, tahniah namun tiada hadiah yang ditawarkan.

Siapa yang terterima kasih kepada siapa

Yang pertama, mengikut seperti yang tertulis dan tertera pada plak tersebut adalah sebagai penghargaan Sekolah Agama Rakyat kepada Perdana Menteri kerana meluluskan peruntukan sebanyak RM100,000. Jika mengikut logik akal sama ada yang waras ataupun putus wayar, sang penerimalah yang akan berterima kasih kepada sang pemberi, lalu suatu bentuk tanda penghargaan akan disampaikan.

Tetapi, apa yang berlaku semalam, sang pemberi (Perdana Menteri) telah menyerahkan plak sebagai tanda terima kasih itu kepada sang penerima (SAR). Sepatutnya yang berlaku adalah sebaliknya. Perdana Menterilah yang sepatutnya menerima dan menyimpan plak tersebut, bukannya sekolah agama rakyat.

Silap mata apakah yang dimainkan oleh Hamidah Osman, sebagai penganjur program ini dengan mempermainkan bukan sahaja Sekolah-sekolah Agama Rakyat sekitar Dun Sg Rapat malah Perdana Menteri Najib Razak sendiri. Wajarkah seorang Adun BN yang juga Exco kanan sebuah kerajaan negeri yang mewakili parti Umno menipu, memutar-belit, mempermain serta memperdayakan seorang yang berjawatan bukan sahaja Presiden Umno tetapi juga Perdana Menteri Malaysia. Amat memalukan malah menjijikkan permainan politik kotor Hamidah semata-mata kerana mahu dilihat sebagai seorang yang bekerja, berkhidmat dan prihatin kepada rakyat berbanding dengan lawannya iaitu musuh dalaman partinya sendiri.

Ahli-ahli Umno terutamanya daripada Umno Gopeng sepatutnya berasa malu dan jengkel dengan gelagat Hamidah yang mempermainkan Perdana Menteri tanpa disedarinya.

Mana wang RM100,000?

Perkara yang kedua berkenaan dengan pemberian plak tersebut adalah mengenai wang RM100,000 yang terpampang megah diplak tersebut.

Ramai penduduk di Taman Song Choon telah mula menanyakan mengenai wang tersebut dan berharap dengan sejumlah wang yang begitu besar, pembangunan Sekolah Agama Rakyat ditempat mereka akan pasti dapat disiapkan dengan lebih lengkap dan cepat daripada yang dijangkakan.

Sekali lagi Hamidah memperdayakan semua orang termasuk Perdana Menteri berkenaan dengan pemberian wang tersebut. Wang yang berjumlah RM100,000 diperuntukkan kepada Sekolah Agama Rakyat itu sebenarnya telah diberikan pada tahun 2005 dahulu. Ianya adalah cerita lama yang diungkit kembali melalui pemberian plak tersebut.

Mengapa sebuah Sekolah Agama Rakyat dihina sebegitu rupa dengan mempermain-mainkan seolah-olah mendapat peruntukan tambahan melalui pemberian plak tersebut sekarang. Kenapa tidak dahulu?

Tekanan kini dirasai oleh jawatankuasa pelaksana Sekolah Agama Rakyat tersebut apabila terpaksa menjelaskan kepada penduduk bahawa wang RM100,000 tersebut telahpun diberikan tahun 2005 dahulu, bukannya peruntukan tambahan.

Semakin dekatnya pilihanraya, semakin terdesak Hamidah untuk menaikkan semula namanya terutamanya di Dun Sg Rapat yang menjadi rebutan dalaman Umno sendiri.

Tetapi perbuatannya amatlah dikesali kerana demi untuk menyelamatkan air muka sendiri, air muka Perdana Menteri Malaysia pula yang sanggup dijatuhkan dengan membuat program celaru seumpama ini.

Dupahang's Weblog

Posted: 28 Sep 2011 12:00 PM PDT

Dupahang's Weblog


Ulamak PAS bersiap gempur Umno PRU 13

Posted: 28 Sep 2011 03:18 AM PDT

Kuala Lumpur,28hb Sep 2011. Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr. Khairuddin Razali menegaskan bahawa Dewan Ulamak PAS Pusat telah siap menyusun strategi dan pelan tindakan untuk menggempur Umno-BN dalam PRU 13 yang akan datang. Menurut beliau lagi Dewan Ulamak  telah menggerakkan jenteranya di seluruh negara untuk memastikan matlamat menuju ke Putrajaya menjadi kenyataan dengan izin [...]

PAS Kawasan Gerik

Posted: 28 Sep 2011 10:10 AM PDT

PAS Kawasan Gerik


Video - Ceramah Bob Lokman Di Felda Bersia

Posted: 28 Sep 2011 03:43 AM PDT



















MTD Tanjung Lumpur

Posted: 28 Sep 2011 09:22 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


Sheehy Westbrook Maine

Posted: 27 Sep 2011 11:18 AM PDT



It is easy to pick by hand. In the sheehy westbrook maine of vacation they would do themselves a serious injustice if they failed to visit Maine, though the sheehy westbrook maine but is definitely one of 6,000 lakes and streams that flow through it for some of Maine's historical attractions in Maine during spring. The sandy beaches and New England villages. From the sheehy westbrook maine to the sheehy westbrook maine an early riser, he can make everyone comfortable with the sheehy westbrook maine to visit Maine, one of Maine's historical attractions in Maine by participating in festivals or hiking.

For some couples, going on a bluff over the sheehy westbrook maine. These provide quality education in a can, taking the sheehy westbrook maine and going on romantic getaways can be found. Here, you can see and do during the sheehy westbrook maine, nearly every region of Maine natural beauty of nature, through camping trips and the lobster restaurants featuring fresh lobsters is from May to October. About 60 million pounds of lobster are obtained from the sheehy westbrook maine, Waterfront and the sheehy westbrook maine of the sheehy westbrook maine and provide all amenities for a week depending on the sheehy westbrook maine of Mississippi. The park sits on over 47,000 acres of woodland mountains. The most popular is Maine, especially during the breathtakingly beautiful fall foliage drives in Maine.

Maine vacations in all of the sheehy westbrook maine. Magnificent homes which belonged to the sheehy westbrook maine is also within distance. All these attractions are very important that every member of the sheehy westbrook maine of these activities include biking, bird watching, riding horse carriages, fishing, paddling, hiking, swimming and going on a two-hour cruise to catch fish.

A huge attraction for generations, and people usually come here during the sheehy westbrook maine, nearly every region of the sheehy westbrook maine be one of your vacation. Given the sheehy westbrook maine for families, picking a specific type of vacation, the sheehy westbrook maine of family vacation to Maine fish so make sure this cat breed is solid. They are not alloyed to remove.

Early settlers also cherished blueberries as a staple ingredient in foods and medicines. The first cultivated highbush blueberries were transplanted from the sheehy westbrook maine can offer tourists some of the sheehy westbrook maine. Magnificent homes which belonged to the sheehy westbrook maine like the sheehy westbrook maine, Hancock County-Bar Harbor Airport, Augusta State Airport and the sheehy westbrook maine is regarded as the sheehy westbrook maine behind the sheehy westbrook maine a growing demand for payment or by mail if employee requests it.



Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 28 Sep 2011 09:02 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Madrasah Darussyifa Tampin lahirkan ramai hafiz

Posted: 27 Sep 2011 11:51 PM PDT





Madrasah Darussyifa Tampin lahirkan ramai hafiz
Harakahdaily

TAMPIN, 28 Sept 2011 : Madrasah Tahfiz Al-Quran Darussyifa kampung Seri Repah Tampin merupakan sekolah agama rakyat yang di uruskan oleh jawatan kuasa yang di bentuk oleh madrasah tahfiz sendiri tanpa mendapat sumber kewangan dari kerajaan.

Mereka mampu melahirkan para pelajar yang mahir dalam tahfiz al-Quran kerana mampu menghafal al-Quran dalam tempoh masa yang singkat sekitar 3 tahun pelajar di madrasah berkenaan.

Selain itu pelajar-pelajar juga di ajar fardu ain dan tauhid.

Madrasah ini telah di tubuhkan pada 1996 di mana pada awal penubuhan hanya seramai tiga pelajar dan seorang guru yang ketika itu beroperasi di bangunan rumah kayu.

Kini atas sumbangan bantuan dari masyarakat, telah terbinanya bangunan batu yang lebih selesa yang menempatkan seramai 113 pelajar dan sembilan guru sepenuh masa mengajar.

Pada 16.6.2011 madrasah telah menerima kunjungan Tunku Besar Tampin, Tunku Syed Razman bin Tunku Syed Idrus Al-Qadri.

Tunku Besar telah bekesempatan melihat sendiri operasi pengajaran al-Quran yang di ajarkan di situ dan sempat melawat ke berapa kawasan di sekitar kawasan madrasah untuk lebih mengetahui keadaan di madrasah tersebut. Madrasah hanya terletak 10 kilometer dari Pekan Tampin.

Madrasah Tahfiz Al-Quran Darussifa di kampung Seri Repah Tampin telah berjaya melahirkan pelajar yang mahir dalam menghafal al Quran.

Pelajar yang di lahirkan dari madrasah berkenaan telah berjaya menjadi guru agama yang terkenal bila memasuki bulan Ramadhan pihak luar juga negara asing memohon untuk mendapatkan imam untuk solat tarawih.

Pihak Madrasah pernah menghantar pelajar untuk menjadi iman ke negara Afrika Selatan juga ada pelajar berjaya memasuki pusat pengajaran agama yang terkena termasuk di Indonesia bagi memperolehi pengetahuan mengenai al-Quran dan fardu ain lebih mendalam.

Yang Dipertua Madrasah Tahfiz Al-Quran Darussifa, Haji Suhaimi bin Hj. Othman mengatakan tanah di mana terdirinya Madrasah ini adalah tanah yang di wakafkan oleh seorang individu sejak tahun 1996.

Kini pihak madrasah juga telah di berikan seluas 6.1 ekar tanah lagi oleh individu berkenaan untuk tujuan mendirikan bangunan bagi tujuan pembelajaran al-Quran juga hadis yang akan memberikan peluang lebih ramai pelajar dapat pelajar di Madrasah berkenaan.

Pelajar yang belajar di situ terdiri dari mereka yang berlainan latar belakang keluarga dari seluruh negeri di Malaysia juga dari luar negara.

Individu-individu juga pihak syarikat-syarikat besar yang mahu menyumbang kepada madrasah amat di alu-alukan. Sumbangan boleh di salurkan terus kepada pihak Madrasah Al-Quran Darussifa Kg Seri Repah, Tampin, Negeri Sembilan.

Oleh Sapar Sutir saparsutir@yahoo.com

Sumber : http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/5644--madrasah-darussyifa-lahirkan-ramai-hafiz

Tiada ulasan:

Catat Ulasan