Jumaat, 2 September 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 02 Sep 2011 01:27 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Apa sudah jadi, bendera sudah jadi baju !

Posted: 01 Sep 2011 07:00 PM PDT


4 Syawal 1432H. [MOD] - Kejadian pada 30 OGOS 2011: Datuk Seri Najib Tun Razak bersalaman dengan Mohan Parameswaran yang berpakaian baju Melayu menggunakan Jalur Gemilang semasa hadir pada rumah terbuka Perdana Menteri dan Jemaah Menteri di Seri Perdana, Putrajaya.

Adakah dalam tempoh 54 tahun kita menyambut kemerdekaan, jalur gemilang sudah layak dijadikan baju ataupun pembalut barang. Nampaknya ada yang melepas gian bila gagal melihat bendera dikibarkan dikenderaan lalu bendera negara dijadikan baju pula.

Nampaknya apa saya yang dilakukan oleh penyokong BN adalah halal dan tidak jadi masalah, apa lagi hendak diisukan, termasukan kejadian dalam gambar di atas.

Kalaulah ianya dilakukan oleh penyokong Pakatan Rakyat dan dalam majlis sambutan Hari Raya oleh pemimpin PAS atau PKR apa lagi melibatkan DAP, mungkin akan heboh seantaro dunia sehingga pecah kaca TV dan speaker radio mengatakan macam-macam kepada Pakatan Rakyat. Pengkhianat negaraalah, komunis lah, buang warganegara lah, blaa.....blaaa....

Semuga Rakyat menjadi pemerhati yang sangat matang dengan tingkah laku pemimpin BN dan menghukum mereka dalam PRU akan datang dengan memberi harapan kepada Pakatan Rakyat bagi menyelamatkan Malaysia negara yang kita cintai.

Selamat kembali ke ibu kota..

Posted: 01 Sep 2011 06:27 PM PDT

4 Syawal 1432H. [MOD] -1 SEPT 2011: Deretan kenderaan berpusu-pusu bergerak dari selatan ke arah utara ke Kuala Lumpur di sepanjang Lebuh Raya Pedas-Nilai di Seremban, ketika warga kota pulang ke rumah masing-masing berukutan untuk kembali bertugas selepas menyambut Aidilfitri.

Cincin RM24 juta: SAMM bidas Utusan

Posted: 01 Sep 2011 06:16 PM PDT

4 Syawal 1432H. [MOD] -
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Sept: Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Johor membidas laporan Utusan Malaysia baru-baru ini yang mendakwa pengerusinya Badrul Hisham Shaharin atau CheguBard sebagai penakut kerana tidak melaporkan isu pembelian cincin berharga RM24.45 juta oleh Rosmah Mansor kepada SPRM.

Penyelaras SAMM Johor, Ahmad Anwar Asyraf Ismail berkata, akhbar Umno itu cuba untuk mengelirukan orang-orang Melayu di kampung-kampung yang tidak mempunyai akses internet apabila sengaja menerbitkan kenyataan dari Anuar Shaari dengan membayangkan
seolah-olah CheguBard seorang penakut yang tidak berani untuk melaporkan isu cincin ini kepada SPRM.

Sedangkan katanya CheguBard melalui Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) telah pun membuat satu laporan SPRM pada 13 Julai 2011 lagi tetapi disenyapkan media arus perdana.

"SAMM Negeri Johor sangat kesal dengan laporan Utusan Malaysia yang
seolah-olah seperti "pencuri di siang hari," katanya.

Sebagai sebuah akhbar yang sepatutnya memainkan tanggungjawab sosial membentuk fikrah masyarakat, sikap Utusan Malaysia yang tanpa segan silu terus menyebarkan berita yang tidak benar itu wajar dikecam.

Beliau yakin tindakan itu semata-mata untuk menutup pekung di dada pemerintah negara apatah lagi dalam keadaan negara sedang menyambut hari raya Aidilfitri dan ulangtahun kemerdekaan.

"Adakah Utusan Malaysia hari ini merupakan pengkagum Joseph Goebbels, Menteri Propaganda Hitler yang terkenal dengan prinsip "The Big Lie" iaitu satu prinsip yang menyatakan bahawa sesuatu fitnah, jika diulang berkali-kali dengan lantang, akan
dipercayai rakyat jelata.

"Sesuatu yang amat dahsyat, disebalik 54 tahun kemerdekaan tanahair dan kredibilitinya yang ditubuhkan pada tahun 1939 dengan hasrat asal untuk membangkitkan pendapat penduduk Tanah Melayu terhadappenjajah British, namun kini Utusan Malaysia seolah-olah hilang jatidiri dalam membentuk fikrah rakyat khususnya masyarakat
Melayu," katanya lagi.

CheguBard sebelum ini ada mendedahkan maklumat yang diterima SAMM pada 16 April lalu, berlian yang dikenali sebagai "Natural Fancy Gray Cushion Cut Diamond" diterbangkan melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Beliau yang juga Ketua PKR Rembau itu turut mendesak supaya Rosmah memberi penjelasan sumber wang yang dibelanjakannya untuk membeli cincin tersebut.

Bagaimanapun, Rosmah pada Julai lalu menyifatkan dakwaan yang mengaitkannya sebagai satu fitnah dan beliau tiada masa mahu melayan perkara itu.

CheguBard dalam blognya sebelum ini juga menegaskan, beliau tidak menuduh sesiapa dalam dakwaannya itu, tetapi kewujudan borang kemasukan cincin itu dengan jelas tertera nama "orang yang menyamar wanita pertama negara."

Justeru kata beliau, Rosmah perlu membuat penjelasan.

Pemuda PAS Larut bantu lebih 1000 keluarga miskin.

Posted: 01 Sep 2011 05:56 PM PDT

Antara mereka yang hadir dalah majlis penyampaian yang diadakan.

4 Syawal 1432H. [MOD] -
Razali Ismail

LARUT :Dewan Pemuda PAS Kawasan Larut sekali lagi tampil menghulurkan sumbangan berupa wang dan keperluan harian seperti beras,gula,tepung,tea,minyak,baju raya dan lain-lain bagi meringankan beban kepada lebih 1000 keluarga fakir miskin dan anak yatim yang meliputi beberapa buah kampung di seluruh kawasan Larut. Ia dilaksanakan melalui program ziarah rumah ke rumah dan program yang mengumpulkan sejumlah penerima bantuan di tempat-tempat tertentu seperti halaman Pejabat Dewan Pemuda PAS Kawasan Larut untuk diagihkan.

Menurut Ketua Pemuda PAS Larut, Ustaz Nazri Din, Dana untuk sumbangan ini diperolehi daripada usaha keras jentera pemuda PAS Larut yang semakin mendapat kepercayaan orang ramai untuk menyalurkan sumbangan melalui akaun Dewan Pemuda PAS Larut.Kami mengucapkan jutaan terima kasih khusus kepada para penderma terutama keluarga Allahyarham Dato' Seri Yusuf Teh yang sanggup menyampaikan sendiri sumbangan kepada mereka yang berhak.

Sepanjang Ramadhan kami hanya dapat membantu lebih 1000 keluarga daripada lebih 2000 keluarga di kawasan Larut yang menderita akibat keperitan hidup mereka.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pemuda PAS Larut, Ustaz Mohd Akmal Kamaruddin. Usaha ini juga adalah lanjutan daripada tema Muktamar PAS baru-baru ini iaitu "Membangun Negara Berkebajikan"

Beliau juga menegaskan program kebajikan seumpama ini akan diteruskan dari masa ke semasa tanpa mengikut musim perayaan. Selain itu sumbangan ini sebagai memenuhi tuntutan ajaran Islam iaitu sentiasa melakukan kerja-kerja kebajikan untuk rakyat Marhaen.

Menurut beliau lagi, sepanjang ziarah, kami telah melihat sendiri penderitaan mereka, ada yang berbuka puasa dengan pucuk paku kerana tiada wang untuk membeli keperluan lain, ada yang rumah tiada elektrik,ada yang menggunakan air telaga yang keruh dan kotor untuk keperluan,ada yang masak guna dapur kayu kerana tiada dapur gas dan macam-macam jenis penderitaan mereka. Kami dengan rendah diri menjemput semua yang simpati untuk datang melawat dan terus membantu mereka atau boleh menyalurkan terus sumbangan berupa bahan mentah,sedekah,zakat,fidyah,qurban lembu kambing,waqaf,lain-lain atau melalui akaun 558211313164 di atas nama DANA PENDIDIKAN & KEBAJIKAN LARUT atau terus ke pejabat kami No 2A, Bangunan MDS,Kubu Gajah,34130,Selama Perak. Tel pejabat :05-8391691 atau hubungi ust Akmal Kamarudin 0195452471,ust Nazri Din 0165033399.

PRU-13: PAS sasar 60 kerusi Parlimen

Posted: 01 Sep 2011 02:26 AM PDT

3 Syawal 1432H. [MOD] -
Harakahdaily

KUALA TERENGGANU, 1 Sept: PAS mensasarkan untuk menang di 60 kerusi Parlimen dalam pilihan raya umum akan datang, kata Presidennya, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

"Strategi 2008, kita nak menang negeri dan kita telah berjaya tadbir tiga negeri. Kali ini disamping nak menang negeri, kita nak tambah kerusi Parlimen," kata beliau di hadapan kira-kira 500 anak perantauan Terengganu.

Majlis perjumpaan Hari Raya ini diadakan di Dewan Datuk Wan Mutalib, Komplek PAS Kuala Terengganu.

Turut menyertai majlis itu adalah pimpinan PAS Terengganu yang dipimpin pesuruhjayanya Mohamad Abdul Wahid Endut.

Seluruh penyokong PAS yang pulang bereya di Terengganu berkumpul di situ bersama keluarga masing-masing.

Di samping menyediakan juadah raya, kanak-kanak diberikan duit raya yang disampaikan oleh Abdul Wahid.

Dalam pilihan raya umum 2008, pemimpin PAS menjadi pemimpin tiga negeri iaitu Kelantan, Kedah dan Perak namun Perak jatuh kembali apabila dirampas melalui pembelian tiga Adun Pakatan.

Untuk pilihan raya akan datang, kata Abdul Hadi, PAS mensasarkan untuk mengambil 25 daripada 75 kerusi yang dimiliki oleh Umno sekarang.

"Kita yakin, jika kita mendapat 60 kerusi, sokongan seluruh masyarakat negara akan berpaling kepada PAS dan Pakatan dari Umno dan BN sekarang," katanya.

Dalam usaha untuk mendapat kerusi itu, PAS katanya memerlukan sokongan pengundi Islam dan Melayu sebagai teras.

"Kalau nak undi -slam kena fahami hati budi Melayu melalui pendekatandakwah, budi perkerti dan pujukan...saya yakin mereka boleh berubah.

"Perlu ambil masa, sabar..pujuk mereka.. Perkenal Islam melalui contoh yang baik. Misalnya bila tidak ada seorang pun wakil rakyat PAS yang boleh dibeli, orang bukan Islam beri sokongan kepada kitan," kata Abdul Hadi.

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 01 Sep 2011 03:55 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


SEBENARNYA BN AKUI KEMPEN 7 HARI TAK CUKUP, PASALTU SELAGI ADA PELUANG DAN RUANG MEREKA CEKUP SAMPAI CUKUP

Posted: 01 Sep 2011 02:45 PM PDT

Ramai bersetuju bahawa demam pilihan raya sudah bermula ke Malaysia. Lawatan Pengerusi BN, Najib Razak ke seluruh negara berkempen masuk bakul sendiri, mencemuh pembangkang, dengan menggunakan kedudukannya sebagai Perdana Menteri, semakin rancak. Timbalannya, Muhyiddin Yassin turut memperlengkap misi sambil memperbetul kedudukan BN yang memang goyah difahamkan budaya cah keting juga berjalan di peringkat tertinggi Umno terus merebak.

Najib umumnya sudah ketakutan peringkat gaban dan meraban cuba pastikan mengelak daripada menjadi PM terakhir daripada Umno, dengan menggunakan apa juga kaedah, jentera yang ada tak kira jentera UMNO atau jentera Kerajaan serta segala kemudahan, tanpa mempedulikan kos yang bakal dihanguskan. Sentuhannya kerap tidak menjadi, malah bermacam-macam slogan muluk ciptaannya memakan diri dan ujudkan mimpi ngeri.

Semasa parti-parti komponen BN, terutama MCA, Gerakan dan MIC terkial memperbaiki imej, hubungan Umno dengan rakyat nampak semakin longgar. Sokongan akar umbi, termasuk di desa dan kampung-kampung dilihat merosot. Kenaikan harga barangan keperluan asas begitu menjerut leher golongan kebanyakan. Jurang maklumat yang menguntungkan BN selama ini berjaya didekatkan.

Projek-projek mega yang diumumkan Najib menaikkan lagi kemarahan orang ramai, apatah lagi dengan kisah sensasi isterinya Rosmah Mansor; terkini dengan cincin berlian RM24.4 juta dan sebelumnya dengan cerita penguasaan melampau Rosmah ke atas pentadbiran kerajaan. Rosmah umpama duri dalam daging yang paling sukar ditangani PM!

Apa pun, tanpa meremehkan persiapan pilihan raya di bandar-bandar besar, yang membabitkan kelas menengah Melayu dan masyarakat Tionghua, tumpuan gerakerja Pakatan tidak dapat lari daripada mendekati dengan lebih jujur dan akrab komuniti kampung-kampung tradisi. Sensitiviti dan aspirasi mereka mungkin berbeza. Kesedaran berpolitik masih menjadi isu besar.

Ada pandangan popular Parlimen akan dibubarkan pada Oktober depan. Sekurang-kurangnya untuk mengesan kelemahan jentera pilihan raya Pakatan, elok tarikh itu disandarkan bagi menilai keberkesanan persiapan. Dengan jangkaan tempoh kempen akan disingkatkan (ingat tuntutan Bersih agar 21 hari diberikan), fokus patut diberikan di kawasan yang memerlukan masa lebih lama untuk menemui pengundi.

Dalam pada itu, saya bersetuju dengan pandangan Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi bahawa isu sebenar berkaitan himpunan Bersih 2.0 dan riuh-rendah serangan terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) adalah kepercayaan rakyat. Saya sering membangkitkan peruntukan Perkara 114(2) Perlembagaan yang mengkehendaki Yang di-Pertuan Agong membantu SPR yang mendapat KEPERCAYAAN AWAM.

"Itulah sebabnya yang sebenar, bukan soal dakwat kekal atau biometrik. Isunya adalah kepercayaan kepada SPR," kata Saifuddin. Jika SPR menggunakan teknologi apa sekalipun, tambahnya, selagi masalah kepercayaan terhadap suruhanjaya itu belum diatasi, ia tetap tidak akan dipercayai.

Lebih memburukkan imej SPR apabila Timbalan Pengerusinya, Wan Ahmad Wan Omar dikatakan antara orang paling dipercayai Najib, yang diamanah menjalankan "misi sulit", dengan sokongan pelbagai kemudahan, bagi memenangkan BN dalam PRU13. Tindak-tanduk Wan Ahmad menguatkan lagi syak itu.

Kepercayaan awam kepada SPR, apatah lagi bagi parti-parti pembangkang, yang sedia tercalar, kini hampir musnah. Kita amat mengharapkan YDP Agong dapat menggunakan kuasa yang diperuntukkan Perlembagaan untuk menjernihkan keadaan. Keanggotaan SPR mesti dirombak dan dibarisi tokoh-tokoh yang diyakini rakyat.

Lutfi Detkdaily secara peribadi, membayangkan Pakatan dalam "kedudukan terburuk" agar penambahbaikan dapat dilakukan sebelum terlambat. Saya turut perhatikan selama ini pemimpin DAP jarang melahirkan optimisme mereka menjelang pilihan raya. Ternyata mereka begitu berhati-hati sekali.

Namun, pendirian terbaru Lim Kit Siang cukup menarik: "... saya akan katakan buat pertama kali, mengambil-alih kuasa kerajaan pusat, bukan lagi mustahil, ia boleh dicapai."

Dalam wawancara dengan Malaysiakini, beliau yang aktif berpolitik sejak 1969 menekankan: "Nampaknya PM dan kerajaan sekarang gagal melihat dan menyelami kehendak rakyat... Makin hari mereka makin terpisah, (kerajaan pula) mengambil tindakan yang memutuskan mereka daripada sokongan akar umbi."

Selain isu kos hidup yang terus meningkat, juga keberanian rakyat dalam himpunan Bersih 9 Julai, dan gelagat "Wanita Pertama" Rosmah yang memburukkan lagi persepsi terhadap Najib, Sdr Lutfiumumnya memperhatikan kematian Teoh Beng Hock tetap menjadi isu besar dalam kempen PRU13 nanti.

Malah, jika diteliti laporan Suruhanjaya Siasatan Diraja (SSD), jelas sekali imej Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berada pada kedudukan hampir sama dengan SPR. Sekadar membelek sambil lalu laporan tersebut umumnya sudah dapat merumuskan bahawa banyak sekali penyelewengan dan salahguna kuasa pegawai SPRM yang terbabit.

SPR dan SPRM, dalam aspek tertentu, tidak lebih daripada satu lagi perkakas Umno-BN untuk mengekalkan kuasa. Personaliti keji Timbalan Pengarah SPRM Selangor, Hishamuddin Hashim bersama dua lagi pegawainya yang terbabit secara langsung dalam siasatan terhadap Beng Hock membayangkan hubungan istimewa mereka dengan aktor-aktor politik, sekali gus menguatkan lagi dakwaan bahawa ia selari dengan usaha BN merampas Selangor.

Memetik perenggan 176, laporan SSD itu: "Kami mendapat bahawa dia (Hishamuddin) seorang yang angkuh, bercakap bohong, tidak jujur dan tidak akan bertolak ansur ..." Tentulah ada sesuatu yang menarik untuk dibongkar apabila beliau dilihat mempunyai imuniti dan kuasa tidak terbatas.

MALUNYA , MALAYSIA BUKAN NEGARA PENANDATANGAN KONVENSYEN PBBB

Posted: 01 Sep 2011 03:06 AM PDT

Mahkamah halang penghantaran pelarian ke Malaysia

31/08/2011 1:53pm

SYDNEY 31 Ogos – Mahkamah tinggi di Australia hari ini menghalang rancangan kerajaan Australia untuk menghantar pencari suaka ke Malaysia, dengan berkata, pelarian tidak boleh dihantar ke negara di mana mereka tidak dilindungi undang-undang.

Keputusan itu merupakan tamparan kepada rancangan kerajaan bagi menghantar sehingga 800 pencari suaka ke Malaysia sebagai pertukaran menempatkan semula 4,000 pelarian, sekali gus menyebabkan ratusan pencari suaka dalam dilema ketidaktentuan undang-undang.

"Hari ini, mahkamah tinggi membatalkan pengumuman Menteri Imigrasi dan Kewarganegaraan bahawa Malaysia sebuah negara di mana pencari suaka, yang memasuki Australia melalui Pulau Christmas, boleh dibawa untuk tuntutan suaka mereka diproseskan," kata mahkamah dalam satu kenyataan.

Peguam kepada dua lelaki Afghanistan, yang menjadi tumpuan kes ini, menegaskan, perjanjian (dengan Malaysia) itu melanggar tanggungjawab Australia terhadap pencari suaka kerana Malaysia bukan negara penandatangan konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai pelarian.

Mahkamah tinggi memihak kepada alasan itu dengan satu keputusan majoriti. – AFP

Dupahang's Weblog

Posted: 01 Sep 2011 11:40 AM PDT

Dupahang's Weblog


UMNO BARUA BRITISH, BUKAN PEJUANG KEMERDEKAAN

Posted: 01 Sep 2011 09:53 AM PDT

Ulasannya adalah seperti berikut;Kesatuan Melayu Muda (KMM) ditubuhkan tidak lama selepas itu yang berusaha untuk membangkitkan kesedaran kemerdekaan dikalangan orang melayu dan anti British, antara pimpinannya ialah Dr Burhanuddin Al-Helmi, Ibrahim Hj Yaakub, Ishak Hj Mohamad dan Ahmad Boestamam. Pada 17.10.1945 ditubuhkan Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) untuk meneruskan perjuangan kemerdekaan tanah melayu dengan slogannya [...]

Batu Gajah Mari

Posted: 01 Sep 2011 11:35 AM PDT

Batu Gajah Mari


Almarhum Datuk Dr Hassan Ahmad pejuang sejati

Posted: 31 Aug 2011 05:41 PM PDT



Aku ingin merakamkan ucapan takziah kepada keluarga bekas Pengarah DBP, Datuk Dr Hasan Ahmad yang meninggal dunia petang tadi. Pemergian beliau sangat dirasai oleh kita khususnya mereka mereka yang terlibat secara langsung dalam memperjuangkan bahasa Melayu untuk didaulatkan sebagai bahasa kebangsaan yang sebenar-benarnya.

Beliau bersedia menanggung risiko yang besar apabila memimpin Gerakan Mansuhkan PPSMI malah merupakan satu jasa besar yang sentiasa diingati oleh seluruh rakyat Malaysia. Beliau sanggup bersuara, berhimpun malah disiasat pihak berkuasa, semata-mata untuk memastikan tidak matinya bahasa ibunda yang diperjuangkan sejak sekian lama.

Semoga Allah menempatkan roh beliau bersama orang-orang yang soleh yang mendapat keampunan dan kasih sayang Allah SWT.shalehudin


N45 Dr Halimah Ali

Posted: 01 Sep 2011 09:49 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


BERSIH 2.0 BY MERDEKA CENTRE

Posted: 31 Aug 2011 10:16 AM PDT


Tiada ulasan:

Catat Ulasan