Sabtu, 21 Mei 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 21 May 2011 03:19 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Tanding atau tidak, kami akan bincang dulu

Posted: 21 May 2011 12:59 AM PDT

KUALA LUMPUR, 21 Mei: Para calon Ketua Dewan Muslimat PAS bercadang untuk berbincang di kalangan mereka dahulu sebelum membuat sebarang keputusan untuk bertanding atau tidak.

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Dr Siti Mariah Mahmud, (gambar) belum membuat keputusan sama ada akan bertanding atau tidak bagi jawatan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) pada Muktamar Agung PAS, Jun ini.

Beliau juga belum membuat keputusan sama ada mahu bertanding atau tidak bagi jawatan Naib Ketua DMPP, walaupun beliau merupakan salah seorang yang layak bertanding bagi kedua-dua jawatan itu.

"Tunggulah Isnin ini atau hujung minggu ini. Saya akan beritahu pada Isnin ini sama ada saya akan bertanding jawatan Ketua atau Naib Ketua," kata beliau yang juga anggota Parlimen Kota Raja ketika dihubungi, hari ini. 

Lebih jauh dari itu, beliau juga memberitahu, beliau sendiri belum pasti sama ada mahu bertanding salah satu jawatan itu atau tidak bertanding langsung bagi jawatan-jawatan tersebut.

Sebelum memutuskan perkara itu, beliau berhasrat untuk mengadakan perbincangan terlebih dahulu dengan Ketua DMPP sekarang, Nuridah Mohd Salleh dan rakan-rakan kepimpinan DMPP.

"Sehingga sekarang, kami masih belum mengadakan pertemuan untuk mengadakan perbincangan mengenai perkara itu dengan Nuridah kerana Nuridah sendiri baru balik dari luar negara semalam," katanya.

Setelah perbincangan diadakan, beliau berhasrat untuk mengadakan sidang akhbar bersama dengan Nuridah dan kepimpinan DMPP lain bagi mengumumkan keputusannya.

"Jadi buat masa ini, biarlah ia terus menjadi teka-teki kepada orang ramai kerana saya sendiri masih belum membuat keputusan mengenainya," jelasnya yang juga Ahli Parlimen Kota Raja.

Beliau juga berkata, sehingga kini, beliau masih belum menerima surat dari Jawatankuasa Pemilihan tentang pencalonannya itu walaupun beliau telah diumumkan salah seorang yang layak bertanding bagi jawatan tertinggi DMPP.

"Sebenarnya saya dah bertukar alamat, tetapi alamat baru saya itu tidak saya maklumkan kepada Jawatankuasa Pemilihan. Sebab itulah surat itu tak sampai kepada saya sehingga hari ini.

"Saya sendiri sebenarnya tidak mengambil kisah sangat mengenai perkara itu kerana di kalangan muslimat PAS sendiri terdapat ramai calon yang berkelayakan memegang jawatan-jawatan itu," tegas beliau.

Selain Dr Mariah, calon-calon lain yang telah diumumkan layak bertanding bagi jawatan Ketua DMPP terdiri daripada Nuridah Mohd Salleh, penyandang sekarang, Dr Asiah Ali dan Siti Zailah Mohd Yusof yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang. 
 
sumber : harakahdaily

Manipulasi Daftar Pemilih

Posted: 20 May 2011 08:28 PM PDT

SPR bantu jangka hayat Kerajaan BN

Posted: 20 May 2011 05:20 AM PDT

PAS menyifatkan langkah SPR untuk melaksanakan pengundian awal (advance voting) pada pilihan raya umum (PRU) ke-13 nanti sebagai langkah bagi memenuhi hasrat Kerajaan BN untuk terus memerintah.
 
Perlaksanaan langkah tersebut ternyata bukan langkah pembaikan bagi sistem pilihanraya di tanah air, tetapi merupakan langkah berundur ke belakang, lebih tidak telus dan penuh dengan kekeliruan.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali menegaskan, realiti itu terserlah apabila ia akan dilaksanakan oleh SPR tanpa menjemput wakil-wakil parti pembangkang utama, khususnya Pakatan Rakyat, bagi membincangkannya terlebih dahulu. 

Menurut beliau, tindakan SPR itu menjadikan langkah tersebut penuh dengan tanda tanya dan kekeliruan kerana tidak dapat dipastikan siapakah golongan yang terbabit dengan undi awal.

Sebaliknya, katanya, sekiranya wakil-wakil Pakatan Rakyat dijemput untuk membincangkan perkara itu, pelbagai pandangan boleh diberikan bagi menjadikan langkah pembaikan pengundian yang hendak dilaksanakan oleh SPR benar-benar praktikal dan telus.

"Tetapi ini tidak berlaku, SPR tak pun menjemput kami. Ia akan dilaksanakan tanpa diberikan penjelasannya kepada kita tentang perkara itu," katanya pada sidang akhbar di Pejabat Harakah, di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar seperti yang dilaporkan akhbar The Star hari ini, mengenai langkah SPR untuk melaksanakan undi awal (advance voting) pada PRU Ke-13 sebagai langkah yang dikatakan pembaikan bagi sistem pengundian di tanah air.

Menerusi langkah itu seperti yang dilaporkan, pengundi-pengundi terbabit akan mengundi satu atau dua hari lebih awal dari hari pengundian, manakala kertas-kertas undi mereka itu akan dimasukkan ke dalam beg, disimpan dan dibilang bersama pada hari pengundian sebenar.

Menurut Mustafa, langkah tebaru SPR itu ternyata amat terbuka kepada penyelewengan, lebih-lebih lagi sehingga kini sudah dapat dikesan terdapat para pegawai SPR sendiri yang menyeleweng dalam melaksanakan tugasnya dengan memberikan kerjasama kepada Umno BN bagi memenangkan parti itu dalam pilihanraya. 

"Sedangkan untuk mengelakkan penyelewengan, kertas-kertas undi itu sepatutnya akan dibilang terus di tempat mengundi dengan disaksikan poling agen dan caunting agen, disimpan dan disekalikan pada hari itu dengan menggunakan Borang 14.

"Dengan cara itu, langkah tersebut akan lebih bermakna, berbanding yang akan dilakukan oleh SPR itu yang sememangnya terdedah dengan pelbagai penyelewengan," katanya.
  
Sekiranya wakil-wakil Pakatan Rakyat dijemput oleh SPR untuk membincangkan perkara itu sebelum dilaksanakan, katanya, itulah antara imput yang akan diberikan kerana itulah kaedah yang sepatutnya dilakukan. 

Menurutnya, penyelewengan yang akan berlaku menerusi langkah itu sudah tidak boleh dinafikan lagi, memandangkan pada masa lalu sudah terdapat bukti-bukti pegawai-pegawai SPR sendiri yang berkerjasama dengan Umno, BN dan KDN berhubung dengannya, termasuk berkaitan pendaftaran pemilih.

"Malah saya sendiri mempunyai bukti dan maklumat jelas mengenai mereka yang terbabit, tetapi saya tidak mahu dedahkan lagi pada hari ini," katanya.

Dengan perlaksanaan undi awal itu, beliau menjelaskan, di negara kita kini terdapat tiga jenis pengundian iaitu pengundian biasa di pusat-pusat pengundian berdasarkan senarai nama pemilih berdaftar dan undi pos yang melibatkan tentera, polis dan kakitangan awam yang bertugas di hutan atau di kawasan pendalaman.  
 
Undi pos sendiri, tegas beliau, sememangnya penuh dengan kekeliruan dan penyelewengan yang masih gagal diatasi oleh SPR sehingga kini.

Katanya, walaupun telah diberikan pelbagai pandangan oleh Pakatan Rakyat untuk diperbaiki, tetapi ia tetap gagal diatasi oleh SPR akibat salah guna kuasa para pemimpin Umno BN dengan kerjasama pegawai-pegawai SPR.

"Begitu juga dengan senarai nama-nama pengundi khususnya pengundi-pengundi baru. Ia juga penuh dengan penyelewengan akibat salah guna kuasa para pemimpin Umno BN dengan kerjasama pegawai-pegawai SPR, KDN dan agensi-agensi kerajaan yang lain.

"Jadi sekarang dengan adanya pula undi awal atau 'advance voting' ini, penyelewengan pasti akan tambah menjadi-jadi dalam pengundian di negara kita yang semuanya itu dilakukan bagi memenuhi hasrat Kerajaan BN yang memerintah," katanya.

Sehubungan itu, beliau berharap agar SPR memanggil wakil-wakil parti utama untuk membincangkan mengenainya terlebih dahulu sebelum melaksanakannya pada PRU Ke-13 nanti. 

SYABAB Kapar

Posted: 21 May 2011 03:12 AM PDT

SYABAB Kapar


PASTI KAWASAN KAPAR PASTI TERBAIK NEGERI SELANGOR 2011

Posted: 20 May 2011 08:56 PM PDT

Tanjong Karang, tahniah diucapkan kepada PASTI Kapar kerana telah dianugerahkan PASTI terbaik peringkat negeri Selangor 2011. anugerah ini telah disampaikan ketika muktamar Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor di Dewan Dato Hormat, Tanjong Karang baru-baru ini. PASTI Kapar telah memenangi kategori A, anugerah ini telah dirangkul dua tahun berturut-turut.
Bookmark and Share

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 21 May 2011 01:28 AM PDT

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


Jamilah dipilih Tokoh Guru Pasti Pulau Pinang

Posted: 20 May 2011 09:40 PM PDT

PERMATANG PAUH, 16 Mei: ‘Tuah ayam nampak di kaki tuah manusia siapa yang tahu’ itulah ibarat yang boleh diberikan kepada tenaga pengajar dari Pasti Bandar Tasek Mutiara, Seberang Perai Selatan, Jamilah Sharif (kiri) apabila diisytiharkan Tokoh Guru Pasti Peringkat Negeri Pulau Pinang 2011 yang diadakan di Kompleks An Nadhoh, Penanti semalam. Berbagai acara menarik diisi [...]

Kerajaan Pulau Pinang Bantu Rakyat Yang Diberhentikan Kerja

Posted: 20 May 2011 09:35 PM PDT

GEORGETOWN, 20 Mei: Pusat Kerjaya dan Latihan (CAT) yang berfungsi sebagai membantu para penganggur yang diberhentikan kerja oleh majikan akan digubal semula peranannya sesuai dengan moto barunya ‘My Penang, My Workplace’, kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng. Baginya, penggubalan itu sekaligus membantu mereka yang diberhentikan kerja dapat menjalankan aktiviti seperti biasa di samping [...]

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 21 May 2011 01:14 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Projek IC: Saya TPM tapi tak dirujuk, kata Anwar

Posted: 21 May 2011 12:30 AM PDT

18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengimbas semula satu projek rahsia bawah Kementerian Dalam Negeri dan Jabatan Perdana Menteri berhubung pendaftaran warga asing sebagai warga Malaysia – dikatakan sebagai penyumbang utama kepada peluasan Umno di Sabah.

Namun, Anwar menegaskan bahawa beliau bukanlah salah seorang daripada individu yang mengetahui secara khusus mengenai projek rahsia berkenaan walaupun beliau merupakan timbalan perdana menteri pada ketika itu.

"Saya telah menjelaskan perkara ini dan ia tidak dipertikaikan. Ia merupakan operasi khas di bawah JPM dan Kementerian Dalam Negeri, pada waktu itu berada bawah (Tun Dr) Mahathir (Mohamed) dan Megat Junid (Megat Ayub).

"(Operasinya) ada sistem dan jumlah (individu atau peruntukan) tidak pernah dirujuk kepada kabinet atau majlis tertinggi Umno atau kepada biro politik," kata ketua umum PKR itu dalam satu temubual eksklusif dengan Malaysiakini pada minggu lalu.

Anwar bagaimanapun menjelaskan, beliau tidak mendapat maklumat secara langsung berhubung projek berkenaan dan hanya mengetahui mengenainya daripada sumber sekunder.

"Saya merupakan timbalan presiden Umno, tetapi tidak pernah menjadi penandatangan kepada apa-apa cek dalam Umno. Anda boleh bayangkan?

"Pada waktu itu saya bukan sekadar timbalan biasa, saya agak berpengaruh. Tapi perkara tertentu (seperti) keselamatan dalam negeri, operasi ini, duit – itu adalah (tanggungjawab) Mahathir dan (Tun) Daim (Zainuddin)," katanya lagi.

Operasi rahsia

Anwar sebelum ini turut terpalit dengan dakwaan bahawa beliau terlibat dalam operasi yang antara lainnya pernah didokumentasikan dalam buku Lest We Forget: Security and Sovereignty of Sabah tulisan bekas pemimpin kanan Parti Bersatu Sabah, Dr Chong Eng Leong.

Mahathir telah menafikan dakwaan berkenaan manakala satu inkuiri pada 1997 oleh satu jawatankuasa terpilih Parlimen ke atas sejumlah penjawat awam yang ditahan bawah ISA tidak pernah didedahkan kepada umum.

Tanda tanya berhubung 'Projek IC' ini timbul semula apabila PKR menimbulkan dakwaan pada awal bulan ini bahawa Umno Hulu Selangor telah meminta KDN memberikan kerakyatan kepada 2,000 orang warga asing.

Bagaimanapun, Anwar berkata warga asing berkenaan sepatutnya diberikan kerakyatan sekiranya golongan itu mencapai kelayakan dan melalui proses yang sepatutnya.

"Tapi kenapa ia perlu jadi operasi rahsia. Kenapa ia tidak boleh dijalankan secara telus? Maksud saya, jika mereka sebelum ini warga Indonesia yang telah tinggal di sini selama 20, 30 tahun, saya tidak nampak sebab mengapa kita patut halang.

"Saya tidak memegang pandangan ekstrem seperti sesetengah rakan kita di Sabah," katanya lagi yang menjangkakan kos operasi di negeri berkenaan mencecah angka "ratusan juta ringgit."

Tambahnya lagi, sekiranya usaha yang sama dijalankan di seluruh negara, ia akan memakan belanja tambahan sebanyak beberapa ratus juta ringgit.

"(Adakah) sukarelawan Umno yang buat begini? Tidak. (Ia melibatkan) syarikat-syarikat besar," katanya yang berpendapat isu tersebut tidak akan disiasat sepenuhnya kerana ia mungkin turut melibatkan kementerian dalam negeri.

Bank Muamalat: 'Gabung' bukan menyelamat

Posted: 21 May 2011 12:00 AM PDT

18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



Bank Muamalat hari ini menafikan cadangan penggabungan bank berkenaan dengan Bank Islam Malaysia Bhd (BIMB) sebagai sebagai satu tindakan menyelamatkan syarikat menggunakan dana awam. 

Dalam satu kenyataan media, Ketua, Bahagian Komunikasi Korporat, Bank Muamalat, Raja Sa'adi Raja Amrin berkata bank itu telah meraih keuntungan sebanyak RM143.7 juta sebelum cukai untuk sembilan bulan pertama sehingga Disember tahun lalu.

"Jumlah ini merupakan satu rekod keuntungan yang tinggi berbanding dengan keuntungan 15 bulan sebelumnya yang berjumlah RM142.1 juta.

"Pulangan kepada pemegang saham berjumlah 9.8 peratus. Sementara itu, kadar nisbah modal berwajaran risiko (RWCR) adalah 18.4 peratus, iaitu lebih tinggi daripada kadar purata industri, dan statistik pembiayaan tidak berbayar (NPF) pula adalah 2 peratus.

"Jelas di sini menunjukkan bahawa tidak ada "bailout" seperti yang telah digambarkan," katanya.
Khamis lalu, naib presiden PAS Salahuddin Ayub pada sidang akhbarnya mempersoalkan kewajaran cadangan penggabungan antara Bank Muamalat dan BIMB.

Dakwanya beliau bimbang terdapat tangan-tangan tersembunyi di sebalik arahan BIMB untuk membeli Bank Muamalat daripada DRB-Hicom, yang memiliki 70 peratus bank berkenaan manakala Khazanah, pula memiliki 30 peratus lagi.

Tidak perlu menulis

Raja Sa'adi juga berkata Salahuddin tidak perlu menulis kepada pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara untuk mendapatkan penyata kewangan bank Bank Muamalat kerana pihaknya dengan besar hati akan membekalkannya.

"Pihak Bank Muamalat sentiasa telus dan telah memaparkan kedudukan kewangannya untuk sembilan bulan pertama sehingga Disember di laman web www.muamalat.com.my," katanya lagi.

Salahuddin sebelum ini juga berkata "terdapat sesuatu yang aneh dalam urusniaga itu yang tidak membawa manfaat kepada BIMB".

Menurutnya, meskipun tiada bukti bagi menunjukkan tindakan itu bagi menyelamatkan Bank Muamalat namun keputusan untuk bergabung berkenaan adalah petanda yang jelas.

"Tidak ada bank yang stabil akan mahu bergabung dan hilang identitinya," hujahnya.

BIMB mempunyai 115 cawangan di seluruh negara dengan 600 mesin auto-teller.

Bagaimanapun dalam kenyataan medianya, Raja Sa'adi tidak menjelaskan rasional cadangan penggabungan berkenaan.

5 tercicir, JK Pemilihan mohon maaf

Posted: 20 May 2011 11:30 PM PDT

18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



KUALA LUMPUR, 21 Mei: Jawatankuasa Pemilihan PAS Pusat hari ini memohon maaf ekoran lima nama yang layak bertanding bagi jawatan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat pada muktamar tahun ini tercicir dari senarai awal yang diedar kepada media 17 Mei lalu.

Lima calon tersebut adalah termasuk Ahli Parlimen Kuala Selangor Dzulkefly Ahmad, Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yaakob, Yang Dipertua PAS Keningau Hishamuddin Sulaiman, Exco Dewan Pemuda PAS Pusat Ustaz Kamal Ashaari dan Ahli Parlimen Pasir Puteh Muhammad Husin.

"Keciciran ini adalah kesilapan yang tidak disengajakan sewaktu memindahkan nama-nama calon ke dalam senarai untuk diedarkan kepada media sahaja.

"Saya mewakili pihak JK Pemilih memohon maaf di atas kesilapan teknikal yang tidak disengajakan ini," kata Pengerusi JK Pemilihan PAS 20011, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman pada sidang media di Pejabat Agung PAS pagi ini.

Bagaimanapun katanya, kelima-lima calon tersebut telah pun dimaklumkan akan kelayakan mereka untuk bertanding dan surat juga telah pun dihantar.

Sebelum ini, hanya nama Dr Dzulkefly yang juga AJK PAS Pusat dikesan tertinggal dari 82 nama yang disenarai kepada media dan pembetulan telah dimaklumkan 18 Mei lalu.

Bagaimanapun, selepas membuat semakan secara keseluruhan, empat lagi nama trurut tercicir.

Dengan pembetulan tersebut, bermakna jumlah keseluruhan calon yang layak bertanding jawatan AJK PAS Pusat untuk sesi 2011-2013 adalah seramai 87 orang.

Selepas menerima senarai pencalonan dari kawasan katanya, JK Pemilihan katanya terpaksa meneliti termasuklah nama calon yang tidak lengkap, nama sama yang bertindan, salah ejaan nama dan salah catatan.

"Tuan tuan tahu yang hantar pencalonan ini 148 kawasan iaitu seramai 2628 calon senarai semua. Masa sangat suntuk. 15 haribulan (Mei) kita tutup pencalonan, 16 haribulan kita terima dan 17 haribulan media minta kita umum.

"Petugas kita buat kerja sampai larut malam, nak keluar biji mata...kesalahan manusia ini biasa la, nak buat macamana." katanya lagi.

Kesemua mereka yang layak bertanding perlu menyatakan persetujuan sama ada mahu bertanding atau tidak sebelum jam 5.00 petang 26 Mei ini .

Pembetulan AJK Dewan Pemuda dan Ulama

Sementara itu, pembetulan juga turut dibuat terhadap senarai calon yang layak bertanding bagi jawatan AJK Dewan Pemuda dan Dewan Ulama.

Untuk pemuda, daripada 68 nama yang layak bertanding sebelum ini diperbetulkan menjadi 63 orang ekoran lima dari mereka melebihi umur yang yang dihadkan iaitu 40 tahun ke bawah. 

Mereka yang dikeluarkan adalah Nik Abduh Nik Aziz, Ustaz Kamal Ashaari, Taufiq Ghani, Dr. Zuhdi Marzuki dan Zuraidin Abdullah.

Untuk AJK Dewan Ulama pula, daripada 26 senarai asal sebelum ini dikurangkan menjadi 24 orang ekoran terdapat dua nama yang disenarai dua kali dengan ejaan berbeza.

Mereka adalah Ustaz Abu Bakar Abdullah yang juga disenarai dengan nama satu lagi iaitu Ustaz Abdullah Abu Bakar dan Ustaz Shuib Din yang juga disenarai dengan satu lagi nama Ustaz Shuib Mat Amin.

Berikut adalah senarai kemaskini calon yang layak bertanding AJK PAS Pusat:

1.    Abdul Ghani Abdul Rahman, Ustaz
2.    Abdul Ghani Shamsuddin, Ustaz
3.    Abdul Halim Abdul Rahman, Dato' Ustaz
4.    Abdul Rani Osman, YB Dr. Hj
5.    Abdul Wahid Endut, YB Hj
6.    Abu Bakar Chik, Dato' Ustaz ,
7.    Abu Bakar Hussein, Ustaz
8.    Adly Zahari,
9.    Ahmad Sabki Yusof,
10.    Aiman Athirah Al-Jundi
11.    Amiruddin Hamzah, YB Ir.
12.    Anuar Tan Abdullah, Dato' Hj
13.    Asmuni Awi, Hj
14.    Azizan Abdul Razak, YB Dato' Seri Ustaz,
15.    Azman Shapawi, Ustaz
16.    Dzulkefly Ahmad, YB Dr
17.    Halimah Ali, YB Dr.
18.    Hamzah Abdullah,
19.    Hamzah Jaafar, Dr.
20.    Hanipa Maidin, Hj
21.    Hashim Jasin, YB Ustaz
22.    Hassan Ali, YB Dato' Dr.
23.    Hayati Othman, YB Dr.
24.    Husam Musa, YB Dato'
25.    Idris Ahmad, Ustaz
26.    Iskandar Abdul Samad, YB
27.    Kamarudin Jaffar, YB Dato'
28.    Khairuddin Dato' Abdul Malek, Dr.,
29.    Khalid Abd Samad, YB Hj.
30.    Khalil Idham Lim, YB
31.    Lo'Lo Dato Ghazali, YB Dr.
32.    Mahfodz Mohamed, Dato' Dr.
33.    Mahfuz Omar, YB Dato'
34.    Mazlan Aliman,
35.    Misbahul Munir Masduki , Ustaz
36.    Mohamad Abdullah,  (Sabah)
37.    Mohamad Nor Mohamad, Hj.
38.    Mohamad Sabu, Hj.
39.    Mohd Anuar Tahir, Hj
40.    Mohd Apandi Mohamed, Hj.
41.    Mohd Firdaus Jaafar, YB
42.    Mohd Hatta Md Ramli, YB Dr.
43.    Mohd Nasir Mustafa,
44.    Mohd Nasir Zakaria, YB,
45.    Mohd Nizar Jamaluddin, YB Ir. Dato' Seri
46.    Mujahid Yusof Rawa, YB Dr.
47.    Mumtaz bt. Mohd Nawi, YB
48.    Mustafa Ali, Dato'
49.    Najihatusolehah Ahmad, Dr.
50.    Nasharudin Mat Isa, YB Ustaz
51.    Nasuruddin Hj Daud, Dato' Ustaz Hj
52.    Nik Abduh Nik Abdul Aziz,
53.    Nik Mohd Amar Abdullah, YB Dato' Ustaz
54.    Nik Zawawi Nik Salleh, Ustaz
55.    Norazli Musa, Ustaz Hj.
56.    Normala Sudirman,
57.    Nuridah Salleh, Ustazah
58.    Phahrolrazi Zawawi, YB Ir. Dato' Hj
59.    Razman Zakaria,
60.    Riduan Mohd Nor, Ustaz,
61.    Rosidi Hussin
62.    Sa'ari Sungib, YB Hj.
63.    Salahudin Ayub, YB,
64.    Salleh Man, YB Ustaz
65.    Sallehen Mukhyi, Ustaz
66.    Shafie Abu Bakar, YB Dr.
67.    Siti Mariah Mahmud, YB Dr.
68.    Siti Zailah Yusoff,  YB
69.    Suhaizan Kaiyat,
70.    Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, YB Dr.
71.    Taib Azamuddin Md Taib, YB Dato'
72.    Takiyuddin Hassan, YB Dato'
73.    Taufek Ghani, YB
74.    Wan Abd Rahim Wan Abdullah, YB Dato'
75.    Wan Hasrina Wan Hassan,
76.    Wan Nik Wan Yusof,
77.    Wan Ubaidah Wan Omar, YB
78.    Yusof Embong, Ustaz Hj.
79.    Zainuddin Yusof, YB Hj
80.    Zaki Ibrahim, YB
81.    Zuhdi Marzuki, Dr.
82.    Zulkefly Muhamad Omar, Hj
83.    Zulkifly Ahmad, Hj (Johor)

[Tambahan]

84.    Ahmad Yaakob, Datuk
85.    Kamal Ashaari, Ustaz 
86.    Hishamuddin Sulaiman, (Sabah)
87.    Muhammad Husin, Yb

Imej menakjubkan di tasik Iceland

Posted: 20 May 2011 11:00 PM PDT

18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -


IMEJ cahaya yang menajubkan dirakamkan oleh Stephane Vetter di Tasik Jökulsárlón, Iceland dua bulan lalu.

REYKJAVIK - Seorang jurugambar, Stephane Vetter berjaya merakamkan gambar cahaya yang menakjubkan di Tasik Jökulsárlón, Iceland dua bulan lalu, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Cahaya itu berlaku akibat partikel yang keluar dari matahari bergerak ke angkasa lepas dan bertemu dengan perisai magnetik Bumi sekali gus mewujudkan satu bulatan di sekitar kawasan magnetik Kutub Utara apabila ia beriteraksi dengan lapisan atas atmosfera. 

Agensi

Gambar rajah kapal Titanic dilelong

Posted: 20 May 2011 10:30 PM PDT

18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



LONDON - Satu gambar rajah kapal Titanic yang digunakan dalam siasatan mengenai punca ia karam pada 1912 mungkin dilelong dengan harga £150,000 (RM451,500) dalam satu lelongan pada 28 Mei depan di Devizes, Wiltshire, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Gambar rajah sepanjang 9.93 meter itu menunjukkan bahagian kapal yang terkena bongkah ais yang menyebabkan kapal tersebut karam pada 15 April 1912 yang mengakibatkan 1,517 orang terbunuh di Lautan Atlantik.

Ia dilukis dengan menggunakan dakwat India dan dilukis di atas kain linen digantung di dalam bilik perbicaraan bagi memudahkan 100 saksi memberikan keterangan berhubung kes kapal tersebut karam.

Kapal itu karam dalam pelayaran menuju ke New York dari Southampton. 

Agensi

Kereta Ferrari disimpan di dalam rumah

Posted: 20 May 2011 10:00 PM PDT

18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -


SHEFFIELD, Britain - Seorang pemuda, Jon Ryder menyimpan sebuah kereta Ferrari F355 di dalam rumahnya sejak tahun lalu, lapor sebuah akhbar semalam.

Kereta buatan 1996 yang mempunyai kelajuan sehingga 294.50 kilometer sejam itu dibelinya lebih tiga tahun yang lalu.

KERETA Ferrari F355 milik Jon Ryder disimpan di dalam rumahnya di Sheffield, Britain

Menurut Ryder, apabila berpindah rumah bersama isterinya pada tahun lalu, dia melihat terdapat ruang depan dalam rumahnya yang boleh diubahsuai untuk menjadi garaj menyimpan kereta idamannya itu.

Pintu 'garaj' yang menjadi laluan masuk kereta sport itu terlindung dengan kain langsir dan dia mengambil masa selama sebulan untuk melakukan pengubahsuaian.

Kereta itu berharga £83,000 (RM405,936) semasa dikeluarkan pada tahun 1990-an tetapi kini nilai kenderaan tersebut berkurangan kepada sekitar £35,000 (RM105,437).

"Saya masih tersenyum pada setiap hari kerana memiliki kereta idaman saya," kata Ryder. 

Agensi

5 tercicir, JK Pemilihan mohon maaf

Posted: 20 May 2011 09:50 PM PDT


18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 21 Mei: Jawatankuasa Pemilihan PAS Pusat hari ini memohon maaf ekoran lima nama yang layak bertanding bagi jawatan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat pada muktamar tahun ini tercicir dari senarai awal yang diedar kepada media 17 Mei lalu.

Lima calon tersebut adalah termasuk Ahli Parlimen Kuala Selangor Dzulkefly Ahmad, Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yaakob, Yang Dipertua PAS Keningau Hishamuddin Sulaiman, Exco Dewan Pemuda PAS Pusat Ustaz Kamal Ashaari dan Ahli Parlimen Pasir Puteh Muhammad Husin.

"Keciciran ini adalah kesilapan yang tidak disengajakan sewaktu memindahkan nama-nama calon ke dalam senarai untuk diedarkan kepada media sahaja.

"Saya mewakili pihak JK Pemilih memohon maaf di atas kesilapan teknikal yang tidak disengajakan ini," kata Pengerusi JK Pemilihan PAS 20011, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman pada sidang media di Pejabat Agung PAS pagi ini.

Bagaimanapun katanya, kelima-lima calon tersebut telah pun dimaklumkan akan kelayakan mereka untuk bertanding dan surat juga telah pun dihantar.

Sebelum ini, hanya nama Dr Dzulkefly yang juga AJK PAS Pusat dikesan tertinggal dari 82 nama yang disenarai kepada media dan pembetulan telah dimaklumkan 18 Mei lalu.

Bagaimanapun, selepas membuat semakan secara keseluruhan, empat lagi nama trurut tercicir.

Dengan pembetulan tersebut, bermakna jumlah keseluruhan calon yang layak bertanding jawatan AJK PAS Pusat untuk sesi 2011-2013 adalah seramai 87 orang.

"Tuan tuan tahu yang hantar pencalonan ini 148 kawasan iaitu seramai 2628 calon senarai semua. Masa sangat suntuk. 15 haribulan (Mei) kita tutup pencalonan, 16 haribulan kita terima dan 17 haribulan media minta kita umum.

"Petugas kita buat kerja sampai larut malam, nak keluar biji mata...kesalahan manusia ini biasa la, nak buat macamana." katanya lagi.

Jet NATO bedil lapan kapal Libya

Posted: 20 May 2011 09:30 PM PDT

18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -


TRIPOLI - Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) semalam menyatakan jet-jet pejuangnya menyerang lapan buah kapal tentera laut Libya selepas Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama meramalkan pemimpin negara ini, Muammar Gaddafi akan berundur atau digulingkan.

Pihak berkuasa Libya mengecam komen Obama sebagai tidak munasabah selain menafikan laporan bahawa isteri termasuk anak-anak perempuan Gaddafi telah lari ke Tunisia. Pegawai-pegawai Libya juga menafikan Menteri Minyak, Shukri Ghanem telah berpaling tadah.

ASAP daripada kebakaran menjulang tinggi selepas sebuah kapal tentera laut Libya dibedil jet-jet pejuang Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) di sebuah pelabuhan di Tripoli 

"NATO meneruskan serangan udara yang tepat terhadap tentera Gaddafi dalam tempoh semalaman dengan serangan mengenai tentera Gaddafi di Pelabuhan Tripoli, Al-Khums dan Sirte," kata kenyataan NATO.

"Serangan pesawat-pesawat NATO mengenai lapan kapal perang tentera Gaddafi," tambahnya.

Beberapa letupan didengar di ibu kota Libya di sini awal semalam beberapa jam selepas serangan udara berkenaan menyasarkan pelabuhan negara ini dengan sebuah kapal masih terbakar.

Seorang pegawai NATO, Laksamana Muda Russell menyatakan, semua sasaran serangan udara NATO tersebut adalah sasaran ketenteraan.

Namun, jurucakap pemerintah Libya, Mussa Ibrahim mendakwa NATO cuba menakutkan firma-firma perkapalan antarabangsa daripada berlabuh di pelabuhan yang dikuasai pemerintah.

"Apa jua kapal yang dibedil, ia adalah mesej jelas NATO kepada syarikat-syarikat perkapalan antarabangsa supaya tidak lagi menghantar kapal-kapal mereka ke Libya," kata Ibrahim dalam satu sidang media di sini.

NATO yang turut disertai tentera AS campur tangan dengan melancarkan serangan di Libya atas alasan menguatkuasakan zon larangan terbang seperti yang dipersetujui Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi mengelak Gaddafi menyerang orang awam.

Tentera Gaddafi kini berdepan dengan kumpulan pemberontak dalam pertempuran yang berlaku sejak 15 Februari lalu.

Para pemberontak itu yang terpengaruh dengan kejayaan kebangkitan rakyat di Tunisia dan Mesir mahu gaddafi meletakkan jawatan selepas beliau berkuasa sejak 1969. 

Agensi

Rooney sedia berbakti

Posted: 20 May 2011 09:00 PM PDT

18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -


LONDON - Wayne Rooney mendesak pengurus Manchester United, Alex Ferguson untuk menyenaraikannya pada pertemuan menentang Blackpool dalam saingan Liga Perdana England di Old Trafford esok.

Penyerang sensasi United itu berkata, dia mahu memainkan peranan penuh pada aksi terakhir liga musim ini bagi meraikan kejayaan skuad The Red Devils yang telah ditabalkan selaku juara liga.

ROONEY mahu diturunkan ketika United menentang Blackpool di Old Trafford esok.

Malah Rooney juga beranggapan bahawa pertemuan dengan Blackpool itu penting buat dirinya bagi memastikan prestasinya berada pada tahap terbaik menjelang aksi final Liga Juara-Juara menentang gergasi Sepanyol, Barcelona, 28 Mei ini.

Sebelum ini, Ferguson telah mengeluarkan kenyataan untuk tidak menurunkan barisan tonggak utamanya bagi memastikan mereka cergas sepenuhnya bagi berdepan Barcelona di Stadium Wembley nanti.

Namun Rooney pula memikirkan sebaliknya kerana dia lebih gemar berada di atas padang daripada seka- dar memanaskan bangku simpanan.

"Terpulang kepada pengurus untuk menentukan siapa pemain yang perlu diturunkan dalam dua perlawanan selepas ini.

"Namun saya pasti semua pemain United mahu beraksi. Kamu bermain bola sepak untuk perlawanan seperti ini dan saya berharap saya akan diturunkan Ahad ini (esok)," kata Rooney.

Rooney turut mengakui, dia kini sudah tidak sabar lagi untuk menjulang trofi liga selepas terlepas berbuat demi- kian musim lepas apabila Chelsea muncul selaku juara.

"Menjulang trofi liga pasti menghadirkan satu perasaan yang hebat.

"Ia adalah suatu yang hebat apabila dapat kembali menjulang trofi tersebut dan sesuatu yang dapat kita tunjukkan kepada anak-anak apabila sudah tua nanti," jelas Rooney. 

Agensi

Nyawa melayang kejar peragut

Posted: 20 May 2011 08:40 PM PDT

18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -


PADANG BESAR – Tindakan berani Nur Syaza Yasmin Ruslan, 17, mengejar penjenayah bermotosikal yang cuba merentap rantai leher adiknya ketika mereka menunggang motosikal berakhir dengan gadis itu maut digilis sebuah kereta di Kilometer 10, Jalan Kaki Bukit, Beseri dekat sini malam kelmarin.

Dalam kejadian pada pukul 8 malam itu, Yasmin terkorban apabila digilis kereta Proton Gen 2 yang datang dari arah belakang.

ANGGOTA polis mengusung mayat Yasmin yang maut digilis kereta di Jalan Kaki Bukit, Beseri 

Mangsa sebelum itu terjatuh daripada motosikal yang ditungganginya selepas motosikalnya berselisih dengan sebuah Toyota Unser yang dipandu dari arah bertentangan.

Tragedi ngeri itu disaksikan oleh adiknya, Nur Syaza Norah, 15, yang hanya cedera ringan dalam kejadian itu.

Kedua-dua beradik itu belajar di Sekolah Menengah Dato Jaafar Hassan di sini.

Sebelum kejadian, Yasmin yang menunggang motosikal Suzuki Smash bersama Norah keluar dari rumah untuk melihat telefon bimbit di Beseri.

Dalam perjalanan tersebut, mereka didatangi seorang lelaki menunggang motosikal Modenas Kriss yang bertanyakan sesuatu sebelum tiba-tiba rantai leher perak dan kristal yang dipakai Norah cuba diragut.

"Suspek bertanyakan terdapat apa-apa program di Timah Tasoh sebelum lelaki itu terus sentap rantai leher saya.

"Namun lelaki itu gagal menarik rantai leher saya," kata Norah ketika ditemui di rumahnya di Kampung Bukit Keteri di sini semalam.

Ekoran itu, Norah berkata, kakaknya yang berang dengan tindakan lelaki itu terus memecut mengejar motosikal yang ditunggangi suspek bagi mendapatkan nombor pendaftaran motosikal suspek.

Posted: 20 May 2011 08:20 PM PDT

18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersalahkan tindakan kerajaan persekutuan yang menarik subsidi sebagai punca harga makanan melambung naik.

Dengan berbekalkan perangkaan dari Pertubuhan Makanan dan Pertanian, Bangsa-bangsa Bersatu (FAO), katanya, peningkatan harga makanan di Malaysia adalah dua kali lebih tinggi daripada purata dunia.

"Kenaikan harga makanan adalah tertinggi pada tahun 2008 akibat kenaikan harga minyak dan petrol. Kita menjangka kesan yang sama untuk tahun 2011.

"Pada kadar kenaikan harga makanan sekarang dijangka pada akhir tahun 2011, rakyat terpaksa membayar 30 peratus lebih dari harga kos setiap jenis makanan berbanding pada tahun 2005," katanya dalam satu kenyataan akhbar.

Menurut Anwar, kenaikan harga makanan kepada 4.9 peratus dalam tempoh empat bulan pertama tahun ini menunjukkan peningkatan kos barangan akan berterusan dan dikhuatiri mencecah 8.8 peratus akhir tahun ini seperti yang berlaku tiga tahun lalu.


Ketua pembangkang itu berkata sekiranya kerajaan Umno-BN gagal mengawal kenaikan harga barangan, Malaysia sekali lagi akan mengalami harga makanan tertinggi sejak tahun 2008.

"Sepanjang enam tahun lalu, harga makanan naik sebanyak 30 peratus sedangkan kenaikan upah di negara ini hanya sekitar 2.6 peratus dari tahun 2001 sehinggga tahun 2010," katanya.

Sehubungan itu, Anwar sekali lagi menyatakan dasar Buku Jingga yang dikemukakan oleh Pakatan Rakyat adalah penyelesaian berkesan efektif untuk membanteras kenaikan kos hidup yang melambung tinggi.


Ini termasuk menarik kembali subsidi korporat berjumlah RM19 bilion yang diberikan kepada golongan elit serta syarikat yang bersekongkol dengan Umno-BN termasuk syarikat Pengeluar Tenaga Bebas (IPP).

Anwar menegaskan penarikan subsisi untuk barangan keperluan juga berpunca dari kegagalan Perdana Menteri Najib Razak mengekang rasuah yang menjadi faktor utama kerajaan persekutuan mengalami kerugian sekitar RM28 bilion setahun sejak 2008.

Angka itu disebut dalam Laporan Ketua Audit Negara.

Menurutnya ketirisan yang semakin serius dalam pengurusan memaksa Najib memotong subsidi rakyat dengan alasan mengurangkan beban difisit negara.

RM732 juta harga Ronaldo

Posted: 20 May 2011 08:00 PM PDT

18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -



MADRID – Real Madrid dilapor bersedia menjual Cristiano Ronaldo kepada Manchester City. Namun Real hanya akan melepaskan 'ayam tambatan'nya itu dengan harga £150 juta (RM732.7 juta) – nilai perpindahan termahal di dunia jika Ronaldo menyertai City.

Selain nilai perpindahan yang tinggi itu, Ronaldo yang juga pemain termahal di dunia selepas berhijrah ke Santiago Bernabeu, turut akan ditawarkan gaji sebanyak £300,000 (RM1.5 juta) seminggu serta kontrak selama lima tahun yang mencecah nilai keseluruhan £228 juta (RM1.1 bilion)

Kelab gergasi Sepanyol itu menyedari bahawa City satu-satunya kelab yang mampu untuk mencipta rekod pembelian tertinggi tersebut.

Biarpun City cuba menafikan terdapat sebarang usaha untuk membeli Ronaldo, sumber dalaman Real mendedahkan bahawa wakil dari Eastlands itu sudah pun bertanyakan kepada mereka tentang kemungkinan perpin- dahan tersebut.

Harga yang tinggi itu mungkin membuatkan pemilik City, Sheikh Mansour sedikit merungut tetapi ia pasti menjadi satu perpin- dahan yang cukup menggemparkan seandainya Ronaldo kembali ke England.

Ronaldo, 26, yang dibawa masuk ke Real dengan yuran perpindahan bernilai £80 juta (RM350 juta) pada 2009, pernah menjadi wira di Old Trafford ketika bersama United.

Para penyokong United pasti sekali lagi akan berasa berang seandainya perpindahan Ronaldo ke City menjadi realiti setelah mereka melihat Carlos Tevez turut melakukan perkara sama dengan berhijrah ke kelab jiran setempat itu.

Fernando Torres kini bergelar pemain termahal di England dan ketiga termahal di du- nia setelah dia menyertai Chelsea dari Liver- pool dengan harga £50 juta (RM245.5 juta) pada penghujung Januari lalu.

Sebelum itu, rekod perpindahan tertinggi di England dipegang Tevez ketika dia berhij- rah dari United dengan harga £47 juta (RM230.8 juta) pada 2009. 

Agensi

Misteri kehilangan doktor pelatih

Posted: 20 May 2011 07:34 PM PDT

18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -


JITRA – Seorang doktor pelatih berusia 26 tahun hilang sejak empat hari lalu selepas keluar untuk bertugas di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di Alor Setar dekat sini pada pagi Isnin lalu.

Dr. Mohd. Noor Azam Mohd. Nazri, 26, sehingga semalam gagal dihubungi dan kehilangannya merupakan satu misteri kerana tidak berlaku sebarang perselisihan faham antara dia dengan keluarga sebelum ini.

MOHD. NOOR AZAM

Graduan dari Moscow Medical Academy itu menjalani program latihan perubatan di HSB sejak Oktober tahun lalu.

Bapanya, Mohd. Nazri Wan Senik, 54, berkata, kali terakhir dia berjumpa dengan Mohd. Noor Azam ialah ketika menghantarnya ke HSB kira-kira pukul 6.30 pagi Isnin lalu.

Katanya, anaknya pada hari tersebut memakai kemeja berkolar warna kuning air, bertali leher dan berseluar hitam serta mengenakan uniform pegawai perubatan.

"Bagaimanapun, ketika saya menghubunginya pada pukul 7 petang untuk mengambilnya pulang, panggilan telefonnya tidak berjawab menyebabkan saya terpaksa ke HSB kira-kira pukul 9 malam untuk mencarinya.

"Kami pergi ke wad tempat dia bertugas dan dimaklumkan oleh petugas wad berkenaan bahawa dia tidak datang bekerja pada hari tersebut dan usaha mencari di sekitar hospital juga gagal menemuinya," kata Mohd. Nazri ketika ditemui di rumahnya di Taman Bunga Raya di sini semalam.

Isu gantung Sidang Dun Perak, Saya sudah terima surat rasmi.

Posted: 20 May 2011 07:10 PM PDT



18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

Berhubung dengan isu penggantungan saya dari menghadiri sidang DUN Perak yang telah diputuskan dalam sidang DUN Perak pada 15 April yang lepas. Dengan ini saya suka untuk mengeluarkan beberapa kenyataan terbaru mengenai isu tersebut.

1. Saya dengan mengesahkan telah menerima sepucuk surat bertarikh 18 Mei 2011 yang ditandatangan oleh Setiausaha Dewan Perak, En. Rumaizi bin Baharin. Surat tersebut dihantar melalui perkhidmatan express yang dialamatkan ke kediaman rasmi saya di Parit Buntar.

2. Kandungan surat itu (Gambar) merupakan makluman mengenai saya digantung dari menghadiri satu persidangan DUN Perak akan datang.

3. Saya dengan ini tetap menegaskan bahawa keputusan pengantungan saya tersebut adalah tidak sah sesuai dengan peraturan DUN perak yang sedia ada dan saya tetap membantah keputusan tersebut.

4. Keputusan tersebut juga membuktikan Speaker DUN Perak sekali lagi gagal untuk mengendalikan Sidang DUN Perak dan saya juga mencadangkan supaya beliau dengan segera mengosongkan dan diganti dengan seorang Speaker yang lebih berwibawa serta mengendalikan sidang dun dengan mematuhi peraturan yang sedia ada.

Sekian terima kasih.

Drs. Khalil Idham Lim
ADUN Titi Serong.

Pelancaran Buku Jingga Ipoh Timur.

Posted: 20 May 2011 04:13 PM PDT


18 Jamadilakhir 1432H. [MOD] - Pelancaran Buku Jingga Peringkat PAS Kawasan Ipoh Timur akan diadakan esok, 22 Mei pada jam 10 pagi di Markaz UPU Pengkalan Darat. Jawatankuasa pelaksana program setakat telah mengesahkan kehadiran 2 tetamu khas iaitu Ketua Penerangan PAS Perak, Drs. Khalil Idham Lim dan Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, Sdri. Aiman Athirah Al Jundi.

Plus Tutup Pusat Operasi Khidmat Pelanggan Tol Ayer Keroh

Posted: 20 May 2011 02:00 AM PDT

17 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: PLUS Expressways Berhad (PLUS) akan menutup sementara operasi Pusat Khidmat Pelanggan di Plaza Tol Ayer Keroh pada setiap hari Jumaat, Sabtu dan Ahad mulai esok.

Ia berikutan kerja- kerja menaik taraf plaza tol yang sedang giat dijalankan, menurut PLUS.

Penutupan itu juga akan meningkatkan lagi keselesaan pengguna lebuh raya.

"Pelanggan masih boleh menambah nilai kad 'Touch N Go' mereka di stesen minyak Petronas di R&R Ayer Keroh (arah Utara) atau Lorong Tambah Nilai di Plaza Tol Simpang Ampat (lorong masuk) atau di Pusat Khidmat Pelanggan PLUS di Plaza Tol Yong Peng Utara," kata PLUS.

Tv Selangor/-

Idris Ahmad

Posted: 20 May 2011 11:38 PM PDT

Idris Ahmad


Utusan Malaysia  Bukan Mewakili Orang Melayu

Posted: 20 May 2011 09:44 PM PDT

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Subject: Utusan Malaysia  Bukan Mewakili Orang Melayu

Parti Islam Semalaysia tidak akan menyahut seruan PERKASA untuk mempertahankan akhbar Utusan yang kononnya akhbar orang Melayu. Layakkah akhbar Utusan Malaysia mewakili orang Melayu sedangkan etika laporan yang dilaporkan oleh akhbar tersebut tidak menepati ciri-ciri Melayu jauh sekali dengan ajaran Islam.

Tepatnya akhbar ini ialah Utusan Umno, bukan mewakili suara orang Melayu. Pemberitaan yang dilaporkan lebih kepada provokatif dan fitnah. Terbaru dengan berita yang sensasi kononnya Malaysia akan menjadi negara Kristian seperti yang disiarkan oleh akhbar tersebut pada 7 Mei 2011. Menyiarkan berita untuk membangkitkan emosi orang Islam, sekiranya tidak kena gaya negara boleh terbakar. Tetapi alhamdulillah Pas berjaya menenangkan keadaan umat Islam.

Utusan beruntung kerana mereka kebal dari tindakan undang-undang. Rakyat Malaysia tentu masih ingat, Suara Keadilan yang menyiarkan berita Felda bankrap, terus diberi amaran dan permit digantung.  
Utusan Malaysia tidak layak mewakili suara orang Melayu, kerana budaya Melayu tidak menerima unsur lucah dan fitnah. Melayu yang dikaitkan mesti beragama Islam, sudah tentu tidak boleh menerima tatacara budaya seperti ini. 

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


Filed under: Politik

Peghelih La...

Posted: 20 May 2011 11:35 PM PDT

Peghelih La...


Majlis Silaturrahim DDP Perlis bersama DPP Kawasan-kawasan

Posted: 19 May 2011 11:41 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Perlis mengadakan majlis silaturrahim bersam dengan Pemuda PAS Kawasan-kawasan Padang Besar, Kangar dan Arau.

Majlis diadakan di perkarangan Kompleks PAS Perlis, Rabu lalu.

Program bermula dengan majlis BBQ (Ayam, Sosej & burger) diikuti sesi taaruf dan diakhiri ucapan Ketua Pemuda PAS Perlis, Ustaz Yussaine Yahya





Sesi panggang-memanggang

Emmmm....

Pulun bang.....

Sesi Taaruf


Ucapan Ketua Pemuda

MTD-RANTAU ABANG

Posted: 20 May 2011 11:26 PM PDT

MTD-RANTAU ABANG


HEBAHAN CERAMAH

Posted: 20 May 2011 06:45 PM PDT

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI

Posted: 20 May 2011 09:29 PM PDT

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI


SEPETANG BERSAMA KELAB TAKRAW PARIT PUNGGUR MUAR

Posted: 20 May 2011 12:59 AM PDT

 SEPAK TAKRAW TARIKAN BARU BELIA MAHARANI

Pada hari Khamis 19 Mei 2011,  jam 6.00 petang YB Dr. Hj. Mohammad B. Taslim, ADUN Maharani,  telah meluangkan masa bertemu  dengan pemuda-pemuda  di padang Kelab Takraw Parit Punggur Jalan Temenggong Ahmad Muar. Beliau diiringi oleh Setiausaha Politiknya serta Pegawai Khasnya Sdr Hamidun Omar dan Sdr Fuad, AJK DUN Maharani.

Kelab ini akan menganjurkan Kejohanan Sepak Takraw pada 22 Mei 2011 akan datang bertempat di beberapa buah gelanggang Sepak Takraw dalam DUN  Maharani.  Menurut Urusetia Penganjur penyertaan terbahagi  kepada 2 katogeri iaitu senior dan junior. Sempena lawatan tersebut YB Dr Mohammad  telah menyumbangkan beberapa biji bola dan net  sepak takraw, T-Shirt dan sedikit wang sagu hati kepada pihak penganjur. Pihak penganjur mengucapkan ribuan terima kasih di atas sumbangan yang diberikan sebagai  galakan dan keperhatinan  kepada usaha murni kelab ini. Menurut Penganjur  tujuan pertandingan ini diadakan adalah untuk mencari dan membina pelabis-pelapis baru sukan takraw khususnya di DUN Maharani ini.Ia juga riadah yang memberi manafaat  dan mengeratkan silaturrahim sesama belia. Memandangkan  remaja sekarang  kurang berminat dengan sukan takraw diharapkan pertandingan ini menjadi pencetus dalam mengaktifkan sukan Sepak Takraw.

Latihan pesat oleh peserta-peserta

YB Dr Mohammad bermesra dengan Pihak Penganjur.

Pemuda-pemuda ini sungguh berbakat...

Sumbangan bola Takraw, net dan T-shirt kepada Penganjur.

Sumbangan wang tunai kepada Penganjur.


KURNIAAN TANAH DALAM DUN SUNGAI BALANG MUAR DIPERTIKAI

Posted: 19 May 2011 10:10 PM PDT

Saturday March 26, 2011

600ha land for villagers in Muar

By HAMDAN RAJA ABDULLAH

MUAR: For the first time the land office here has opened up a tract of more than 600ha of land for villagers in two areas in the Muar parliamentary for cultivation.
The land, located along the coastal areas between Sungai Balang and Sungai Sudah, has been subdivided and offered to more than 1,300 villagers.

All ready: Villagers registering their names to apply for land forms
at the Sungai Balang penghulu complex.
 State Women, Family, Health and Community Development Committee chairman Dr Robia Kosai said each eligible villager would received a plot measuring 0.4ha.

She said the area had been illegally cultivated for more than 30 years by the local villagers who planted crops, including oil palm and rubber trees.
These villagers have encroached and tilled the land since 1970s, and only recently they were offered to apply for the titles.

Grateful: Dr Robia (second from right) presenting a land form to villager Minnah Ahmad Jar (left) while Mohd Ismail (second from left) and Muar Land Administrator Han Ramin (right) look on.

However, other villagers who did not encroach into the area, also applied for a plot when the state decided to give the land, she said before presenting land forms to the recipients on Thursday.

Dr Robia, who is also the Sungai Balang assemblyman, said the villagers should be grateful to the state government and the Muar Land Office for giving out the plots.
She said it was the first time the state opened up a vast tract of state land to be given to 1,300 people for agricultural development purposes.
She said the state would build infrastructures, including roads, schools, religious school, police booth, fire unit and other facilities in the area.
She said the coastal area would be a modern village in the near future and urged the people to work hard and work together to develop their plots.

Earlier, special officer to Mentri Besar for the Maharani Datuk Mohd Ismail Mohd Shah said the state constituency decided to allocate the land to the villagers a few years ago.
He said there were still other areas along the coast which could be developed and advised those who did not receive plots to submit applications to the land office.

We urge the villagers to hold on to their plots and not sell them after receiving the titles to the land.
We want to thank the Mentri Besar Datuk Abdul Ghani Othman and the Muar land administrator Han Ramin for allotting the land to the villagers," he added.

source: http://thestar.com.my/metro/story.asp?file=/2011/3/26/southneast/8343246

_________________________________________________________________________________

Thursday May 12, 2011

Villagers want state to review coastal land allocation

HAMDAN RAJA ABDULLAH
newsdesk@thestar.com.my

MUAR: Some 300 villagers in Kampung Sungai Pulai near Sungai Balang wants the Johor government to review the plot size on land allocated to the people there recently.



They also claim that many landowners had developed the coastal land since 1975 and are eligible to receive a new plot, but were ignored while others who are not residents in the area were given land.
Samad Piee who represented the villagers, said all the residents want is fair play and for the state to reward those deserving settlers who actually helped to develop Sungai Pulai.
"In this village, there are about 300 villagers who opened up the coastal jungle and planted the area with cash crops in 1970s.

Frustrated: Villagers in Kampung Sungai Pulai gathering to voice their dissatisfaction over the unfair allocation of coastal land.
"Later, when the swampy land dried up after we dug canals and drains, we planted oil palm trees," said Samad.
He added that over the years, the early settlers of Kampung Sungai Pulai who opened up several hectares of land each managed to turn the mangrove swamps into a productive agricultural land.
Samad said some 600ha of land between Sungai Balang and Sungai Sudah, was recently subdivided for allocation to the people.

He said the move was appreciated as villagers would receive titles to the plots, but it turned out that they were only getting 0.4ha each and not the whole area they had worked on.
Furthermore, out of 300 villagers of Kampung Sungai Pulai, only 58 were given land while the others did not.
Samad said this was unfair to the deserving ones as the remaining land were given to villagers from other areas.

"We feel that since we opened up a bigger area, we should at least receive about 2ha each and also given the plots that we developed.
"Its not fair for the state to give away land we had developed to other people," he said.
Samad hoped that the Johor government would review the matter and allocate the land in accordance to meritrocacy.

Commenting on the issue, special officer to Mentri Besar for Maharani, Datuk Mohd Ismail Mohd Shah said land along the coastal area belonged to the state.
He added that the area has been illegally cultivated for years.
The authorities had left it as it is as most of the settlers who encroached into the coastal land were farmers and fishermen.

"The government had recently subdivided the area when more people had applied for land.
"We decided to give each applicant a 0.4ha plot and only through this way, the state is able to allocate land to 1,300 villagers, not to the original 300 people who settled around there," he said.
Mohd Ismail added that residents of Kampung Sungai Pulai should be grateful for their entitlement.
"Those who did not receive their allocation can submit fresh applications," he added.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tuntut hasil titik peluh

MUAR - Lebih daripada 500 pengusaha tanah di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Balang terutamanya di kawasan Kampung Sungai Pulai dan Parit Buntu, di sini, melahirkan rasa tidak berpuas hati dengan cara pengagihan tanah berkenaan pada 24 Mac lalu.

Mereka mendakwa berlaku ketidaktelusan dalam :pengagihan tanah itu kerana ramai dalam kalangan pengusaha tanah berkenaan tidak berjaya memperoleh tanah terbabit.

Salah seorang pengusaha tanah, Paijalah Chuking, 60, berkata, tanah seluas 600 hektar berkenaan telah diusahakan penduduk di kawasan ini sejak 1976.

Menurutnya, pada asalnya kawasan berkenaan adalah hutan belantara, dia dan beberapa penduduk yang lain bekerja keras untuk meneroka tanah terbabit.

"Keputusan untuk mengusahakan tanah ini selepas mendapat kebenaran daripada Pejabat Tanah Muar pada 1976 dengan kadar bayaran sebanyak RM5.

"Bermula sebagai kawasan terbiar kami membersihkan kawasan ini dan menjadi salah satu lokasi tanaman kontan," katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, apabila tanah di kawasan ini kering selepas pembinaan sistem perparitan, pengusaha tanah berkenaan menanam pokok kelapa sawit.

"Selepas bertahun lama mengusahakannya, kami berjaya membangunkan tanah ini menjadi kawasan pertanian yang sangat produktif.

"Tetapi, usaha kami seperti sia-sia apabila hasil titik peluh sejak berpuluh tahun lalu dirampas orang lain," katanya.

Paijalah berkata, ada dalam kalangan pengusaha tanah meneroka tanah berkenaan melebihi 2.5 hektar tetapi selepas pengagihan tanah yang lalu, mereka hanya memperoleh 0.4 hektar daripada tanah yang diusahakan.

"Di sinilah timbulnya ketidakpuasan hati dalam kalangan majoriti pengusaha tanah ini dan menganggap pemberian ini sangat tidak adil.

"Lebih mendukacitakan ialah apabila mendapati ramai pihak yang tidak pernah terlibat mengusahakan tanah ini mendapat bahagian tanah yang sudah diusahakan dengan tanaman kelapa sawit," katanya.

Seorang lagi pengusaha tanah terbabit, Saminah Ibrahim, 74, berkata, pengagihan tanah seluas 600 hektar di antara kawasan Sungai Balang dan Sungai Sudah itu hanya melibatkan 58 daripada 300 pengusaha tanah di Sungai Pulai sahaja yang berjaya memperoleh tanah berkenaan.

"Manakala yang selebihnya tanah ini diberikan kepada orang kampung dari kawasan yang lain.

"Kami merasakan sejak membuka kawasan yang luas ini, kami sepatutnya menerima tanah sekurang-kurangnya dua hektar dan memberikan lot tanah yang telah kami bangunkan," katanya.

Menurutnya, bagi mereka, adalah tidak patut apabila memberikan bahagian tanah yang diusahakan kepada seseorang yang tidak pernah bekerja keras membersihkan dan membangunkan kawasan ini.

"Kami sangat kesal apabila kawasan di sini sudah cantik dan mempunyai hasil tanaman yang baik, barulah pelbagai pihak hendak mengambil semua kesempatan ini," katanya.

Shukor Taha, 63, yang juga pengusaha asal tanah terbabit juga berasa kecewa dengan apa yang berlaku.

Menurutnya, banyak pihak tidak merasai kepayahan kami membangunkan kawasan tersebut secara menual tanpa sebarang peralatan canggih yang hanya bergantung dengan kapak dan parang sahaja.

"Hasil tanaman daripada tanah yang diusahakan ini menjadi punca pendapatan kepada kami penduduk di sini.

"Jadi dengan pengagihan tanah satu ekar ini pasti akan menjejaskan punca :pendapatan kerana bergantung sepenuhnya dengan hasil tanaman ini," katanya.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Kampung Sungai Pulai, Mohd Saufey Mohd Basri berkata, dia menggesa pihak kerajaan supaya menyemak semula cadangan berkenaan dan :mengekalkan semula lot tanah yang telah dibuka oleh pengusaha asal tanah berkenaan.

"Ini sahaja langkah terbaik untuk meredakan rasa ketidakpuasan hati pengusaha tanah di sini.

"Apa yang pasti, pengusaha tanah di sini tetap dengan keputusan mereka untuk terus mempertahankan hasil usaha yang mereka lakukan selama ini," katanya.

Sementara itu, jurucakap Pejabat Tanah Daerah Muar berkata, tanah umum di DUN Sungai Balang berkenaan boleh diberikan kepada sesiapa sahaja dan keutamaannya kepada penduduk tempatan yang dibuat secara undi lot.

Menurutnya, kerajaan telah menyatakan keputusan bahawa setiap orang akan menerima satu ekar tanah setiap lot bagi membolehkan lebih ramai orang ramai memiliki tanah.

"Pihak Pejabat Tanah Daerah Muar hanya melaksanakan keputusan yang telah dibuat oleh kerajaan berhubung pengagihan tanah berkenaan.

"Pada masa yang sama, pihak kami tidak boleh dan tidak mempunyai kuasa untuk mengubah senarai kelulusan seperti mana yang diminta oleh mereka," katanya.

sumber:http://www.sinarharian.com.my/sh/johor/content/story9057519.asp
                   Jumaat 6 Mei 2011

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Isu agihan tanah terus hangat

MUAR – Isu pengagihan tanah Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Balang terutamanya di Kampung Sungai Pulai dan Parit Buntu terus menjadi persoalan apabila masalah berkenaan masih tidak menunjukkan sebarang tanda penyelesaian.

Meskipun masalah berkenaan telah diajukan kepada beberapa pihak yang terlibat untuk meraih simpati juga pertolongan te-tapi usaha peneroka seperti sia-sia.

Rentetan itu, jawatankuasa bertindak peneroka DUN Sungai Balang telah ditubuhkan untuk membela nasib lebih 500 peneroka di kawasan berkenaan.

Atas faktor rasa tidak berpuas hati dan mendakwa wujud ketidaktelusan cara pengagihan tanah telah mendorong Jawatankuasa Bertindak Peneroka bekerjasama dengan Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) untuk memanjangkan isu itu kepada Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman.

Mereka mendesak agar Abdul Ghani campur tangan dalam isu tersebut dan membatalkan pemberian tanah sebanyak 0.4 hektar kepada peneroka asal seperti mana yang berlaku ketika ini.

Daripada tanah seluas 600 hektar di antara kawasan Sungai Balang dan Sungai Sudah yang didakwa diteroka oleh 300 peneroka asal pada 1976, hanya 58 peneroka sahaja yang terpilih menerima tanah selepas pengagihan dibuat pada 24 Mac lalu.

Sebaliknya, mereka mendapati ramai pihak yang tidak pernah terlibat meneroka tanah ini turut mendapat bahagian tanah yang sudah diusahakan dengan tanaman kelapa sawit.


Nekad pertahankan hak

Pengerusi Anak, Mazlan Aliman, mendakwa, adalah tidak munasabah apabila setiap peneroka asal hanya diberikan tanah seluas 0.4 hektar berbanding keluasan tanah sebenar yang mereka usahakan.

Menurutnya, bahkan ada peneroka yang telah meneroka seluas empat hektar tetapi langsung tidak memperoleh tanah berkenaan.

"Ini adalah satu penindasan yang tidak sepatutnya berlaku dan minta isu ini perlu ditangani segera.

"Saya meminta peneroka ini supaya bersatu untuk berjuang bersama-sama bagi mempertahankan hak mereka terutamanya ketika pertemuan dengan menteri besar kelak," katanya kepada Sinar Harian.

Mazlan berkata, jika dilihat senario peneroka Felda asalnya ketika zaman Tun Abdul Razak setiap peneroka diberikan tanah seluas 3.2 hektar dan kemudiannya diberikan tanah tambahan sebanyak 0.8 hektar telah berjaya mengeluarkan peneroka daripada kepompong kemiskinan.

"Melihat situasi di DUN Sungai Balang ini, akhirnya peneroka terpaksa mencari pekerjaan lain untuk menampung keluarga.

"Bagaimana dengan masa depan peneroka warga emas yang selama ini bergantung hidup dengan hasil tanaman kelapa sawit yang mereka usahakan jika tanah ini dirampas oleh pihak lain," katanya.


Tidak puas hati cara agihan

Peneroka asal, Paijalah Chuking, 60, berkata, dia berasa sangat sedih dan tidak berpuas hati dengan cara pengagihan tanah berkenaan.

Menurutnya, usaha beliau selama ini bersama-sama peneroka asal yang lain membangunkan tanah itu yang pada asalnya adalah kawasan hutan belantara seperti sia-sia.

"Penat lelah kami bertahun-tahun meneroka kawasan terbiar ini sehingga menjadi salah satu lokasi tanaman yang sangat produktif.

"Pelbagai cabaran ketika membangunkan tanah ini dan kira-kira 10 tahun lalu mula membangunkan infrastruktur utama iaitu jalan bagi memudahkan proses membawa keluar hasil tanaman," katanya.

Paijalah berkata, timbul persoalan di sini mengapa selepas kawasan ini membangun baru ada pihak yang mengambil kesempatan untuk merampas tanah berkenaan.

"Tegaskan sekali lagi bahawa peneroka asal Sungai Pulai bertekad untuk mempertahankan tanah ini supaya ia tidak jatuh ke tangan pihak lain," katanya.

Peneroka asal tidak tersenarai

Ibu tunggal, Nori Galong, 54, berkata, dia berasa sangat kecewa dengan keputusan pengagihan tanah berkenaan.

Menurutnya, dalam pengagihan berkenaan, dia sebagai peneroka asal sejak 30 tahun lalu tidak tersenarai sebagai salah seorang penerima.

"Sejak menghadapi penyakit sendi dan tidak boleh berjalan, keadaan ini memaksa saya bergantung sepenuhnya dengan pendapatan hasil daripada tanah yang diteroka.

"Bagaimana saya hendak meneruskan hidup selepas ini apabila langsung tidak mendapat tanah yang diteroka sejak sekian lama," katanya.

Justeru itu, peneroka asal merayu dan menggesa menteri besar supaya mendengar rintihan mereka dan memperjuangkan nasib semua peneroka asal di sini.

Serah nama segera

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Balang, Dr Robia Kosai berkata, beliau menasihatkan peneroka yang terbabit supaya bertenang untuk menerima keputusan kerajaan.

"Mereka perlu akur dengan keputusan kerajaan dan bersyukur dengan tanah yang telah diberikan.

"Pada masa sama, saya meminta jawatankuasa bertindak peneroka DUN Sungai Balang supaya menyerahkan nama peneroka yang gagal memperoleh tanah dengan segera untuk tindakan selanjutnya," katanya.

sumber: http://www.sinarharian.com.my/sh/johor/content/story9105657.asp 
             20 Mei 2011

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

PAS Negeri Sembilan

Posted: 20 May 2011 09:27 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Stesen KTM Senawang tidak mesra pengguna

Posted: 20 May 2011 08:02 PM PDT



Pandangan Encik Maarof mengenai stesen keretapi yang baru dibina di Senawang wajar diberi perhatian dan tindakan oleh pihak yang berkaitan. Ikuti pandangan beliau di http://www.maarofkassim.com/2011/05/stesen-ktm-senawang-tidak-mesra.html

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 20 May 2011 07:47 PM PDT

N.27 - PAS DUN Sura


Setiap Projek Ada 'Bahagian' Wakil Rakyat UMNO

Posted: 20 May 2011 05:16 AM PDT


http://buletinonline.net/images/stories/berita48/whassan%20ceramah%20dungun.jpgDUNGUN 20 Mei, Jumaat - Wakil-wakil rakyat Umno dan Barisan Nasional Terengganu didakwa adalah golongan yang kaya berbanding rakyat yang masih ramai dalam keadaan miskin.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sura Ustaz Haji Wan Hassan Mohd Ramli berkata banyak projek-projek yang dilaksanakan oleh kerajaan, ada 'bahagian hasil' kepada wakil rakyat.


"sebab itulah, di antara mereka akan kemukakan supaya peruntukan-peruntukan untuk membuat kerja-kerja pembangunan ini kerana di dalamnya akan ada bahagian wakil rakyat, ini semua benda yang kita tahu,"tegasnya ketika berucap dalam Majlis Penerangan Isu Semasa di Kampung Molek, dekat sini semalam 19 Mei.

Tetapi yang sedih, kata beliau, bila sampai diperingkat perlaksanaan projek-projek tersebut, sebahagiannya tidak siap, sebahagiannya runtuh dan sebahagiannya tidak dapat digunakan.


Beliau selaku Yang Dipertua PAS Kawasan Dungun kesal kerana projek penaiktarafan Jalan Besar di bandar Dungun tidak dapat disiapkan sehingga hari ini
.

Menurutnya, projek tersebut yang telah dimulakan pada tahun 2008, namun pada 17 Mei lalu, genap tiga tahun, jalan tersebut masih tidak terbengkalai.

sumber : BuletinOnline.net

Pemuda PAS Hulu Kelang

Posted: 20 May 2011 07:35 PM PDT

Pemuda PAS Hulu Kelang


PERTANDINGAN PS2 DAN TAYANGAN SKRIN BESAR AKHIR PIALA JUARA

Posted: 20 May 2011 05:14 AM PDT


PERTANDINGAN PS2 DAN TAYANGAN SKRIN BESAR AKHIR PIALA JUARA
MANCHESTER UNITED vs. BARCELONA

28 MEI 2011 - 9MALAM

DEWAN ORANG RAMAI FLET UTM AU3

SEMUA DIJEMPUT HADIR

PAS Kawasan Miri

Posted: 20 May 2011 07:34 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Penduduk Islam Menanti Janji BN Nak Bina Masjid Di Senadin!

Posted: 20 May 2011 04:31 PM PDT

Penduduk Islam di Senadin Mohon Masjid Di bina Segera


Gambar tapak projek Masjid Senadin yang masih terbiar

Kepadatan penduduk di kawasan perumahaan Senadin menyebabkan surau yang sedia ada terlalu sempit untuk umat Islam menunaikan solat fardu berjamaah. Menurut seorang penduduk yang berdiami kawasan tersebut telah menghubungi PAS Miri menyatakan ada sebuah projek pembinaan Masjid di kawasan perumahan mereka masih lagi belum dapat dibangunkan kerana kekurangan dana. Setakat ini wang yang di dermakan oleh orang ramai masih belum dapat digunakan sepenuhnya memandang kos menimbuk tanah di tapak masjid tersebut terlalu tinggi.
Menurut beliau tapak projek tanah waqaf untuk membina masjid tersebut telah lama dicadangkan sejak tahun 2001. Sehingga kini Kebenaran Kerja-Kerja Tanah (Meruntuh/Merata dan Menimbuk Tanah) masih dalam proses. Memandangkan kos pengangkutan tanah terlalu mahal usaha untuk menimbus tanah tersebut tidak dapat dilaksanakan memandangkan peruntukan tidak mencukupi.

Kos peruntukan untuk membina masjid tersebut dianggarkan dalam lima (5) juta ringgit dimana boleh menampung jamaah dalam satu ribu orang. Penduduk Islam di perumahan Senadin merayu agar pihak kerajaan dan kementerian yang menjaga hal-ehwal Masjid dapat melihat sendiri keadaan tapak tersebut dan dapat membantu menyelesaikan masalah tersebut dengan segera tanpa menunggu lebih lama lagi.

Pas Miri perihatin dengan masalah penduduk Islam di Senadin kerana mereka sudah lama menunggu janji-janji pemimpin BN untuk membantu penduduk Islam di Senadin membina masjid tersebut tetapi sehingga sekarang mereka masih lagi berharap agar janji tersebut dapat ditunaikan sebelum PR13 nanti. Harapan penduduk Islam Senadin untuk mendapatkan sebuah masjid di Senadin sudah lama tertunda dimana sekarang pertambahan penduduk Islam yang sudah mencecah hampir ribuan orang. Dengan adanya masjid tersebut umat Islam dalam kawasan tersebut dapat menunaikan solat fardu Jumaat dengan selesa disamping dapat menunaikan solat lima waktu dan solat tarawih di bulan Ramadan dan juga solat hari raya.

Masjid tersebut juga boleh digunakan untuk tempat pengajian penduduk islam dan juga anak-anak mereka belajar Al-Quran dan solat. Banyak kebaikan yang boleh digunakan dengan adanya masjid tersebut nanti. Kita berharap pihak yang berwajib dapat mengambil perhatian yang serious dengan masalah penduduk Senadin ini dan dapat bertindak dengan segera demi kebaikan untuk semua. Kebajikan rakyat mesti diutamakan jangan hanya kepentingan politik didahului.

PAS Miri

Muslim population in Senadin Request for Mosque
Photos of the Senadin Mosque project site is still isolated

The population density in Senadin residential areas cause the existing prayer place (surau) is too small for Muslim congregation to perform prayers. According to a resident in the area who has contacted PAS Miri said that the mosque construction in residential areas they have yet to be developed due to lack of funds. So far the money donated by the public has yet to be fully utilized since the landfill cost at the site of the mosque is too high.

He said the land endowment project for the mosque has been proposed since 2001.
Until now the land works approval (Demolition / Evenly and Landfill) are in the process.
The cost of transport is too expensive and the effort to fill the land can not be performed since the allocation is insufficient.

Cost allocation to build the mosque was estimated in five (5) million ringgits of which can accommodate a congregation of one thousand people. The Muslim population in the Senadin housing areas appealed to the government and the ministries in charge of the affairs of the mosque to go down to the site and to help resolve the problem immediately without waiting any longer.

PAS Miri concerned with the problems of Muslims in Senadin as they awaited promises by BN leaders to help the Muslims to build a mosque in Senadin but until now they still hope that these promises will be fulfilled before the General Election (GE13). The increase of Muslim population has reached almost thousands of people and they wish to see a mosques built at they areas in which has been long overdue until today. With this mosque Muslims in the area will be able to perform Friday prayers in comfort as well as for them to deliver five times prayers and also for the prayers of the Ramadan feast.

The mosque can also be used by the population of Muslim for a study and their children learn the Koran and prayer. A lot of good thing can be used with the mosque later. We expect the relevant authorities to take serious note of this problem and act promptly for the benefit of all. Welfare of the people must prevail first not only for the political interests led.

PAS Miri

DPPK PARIT

Posted: 20 May 2011 07:04 PM PDT

DPPK PARIT


SEKITAR PROGRAM MAN KADIR(PAK JABIT) KE PARIT

Posted: 19 May 2011 07:34 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 20 May 2011 03:20 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


LA 50 JE BERUK PERKASA BERDEMO TADI

Posted: 20 May 2011 02:52 AM PDT

KUALA LUMPUR 20 Mei – Lebih 50 ahli Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) berhimpun di hadapan pejabat Utusan Melayu (M) Bhd., Jalan Chan Sow Lin, Sungai Besi di sini, hari ini bagi menyerahkan memorandum sokongan terhadap akhbar Utusan Malaysia.

Demonstrasi yang diuar-uarkan oleh Angkatan Muda Keadilan (AMK) di pejabat akhbar tersebut sebelum ini bagaimanapun dibatalkan di saat-saat akhir

Sementara itu, Timbalan Ketua Penerangan Angkatan Muda Keadlian (AMK) Rozan Azen Mat Rasip berkata, pihaknya terpaksa menangguhkan perhimpunan hari ini kerana mahu memberi tumpuan ke atas penyerahan memorandum di Kedutaan Australia berhubung isu loji pemprosesan nadir bumi Lynas.


"Kita tidak batalkan, cuma tangguhkan atas dua faktor, yang pertama kerana kita mahu beri lebih tumpuan untuk menjayakan perhimpunan aman mengenai pembinaan loji pemprosesan nadir bumi di Kedutaan Australia dan kalau ikut perancangan ia diadakan serentak dengan perhimpunan di Utusan Malaysia.

"Jadi selepas mengambil kira semua aspek dan pertimbangan AMK memutuskan untuk menangguhkan perhimpunan di Utusan Malaysia selain kemungkinan kita akan berdepan dengan tindakan sabotaj Pemuda Umno dan Perkasa yang juga akan berada di lokasi sama," katanya.

Justeru kata beliau, adalah lebih baik sekiranya pihak menyertai perhimpunan aman dan penyerahan memorandum di Kedutaan Australia daripada berdepan dengan Pemuda Umno dan Perkasa di pejabat Utusan Malaysia.

"Ini adalah sabotaj Pemuda Umno dan Perkasa, kenapa mereka mahu buat perhimpunan pada waktu sama dengan kita? Baik kami fokus di Kedutaan Australia, tarikh baru kami akan tentukan kemudian," katanya.

AMK mahu mengadakan perhimpunan di pejabat Utusan Malaysia sebagai membantah tindakan akhbar itu yang menyiarkan laporan-laporan berunsur fitnah dan lucah.
 
 ...muke-muke beruk betina....
... ini ke muke-muke penJILAT?.....


RAKYAT DIDAHULUKAN

Posted: 19 May 2011 08:24 PM PDT

Subsidi RM19 bilion kepada IPP akan dikurangkan ... kata Deris Jala


Subsidi bahan bakar kepada pengeluar tenaga bebas (IPP) akan disemak semula dan dikurangkan, kata Menteri di Jabatan Perdana Perdana, Datuk Seri Idris Jala kepada Malaysiakini dalam satu wawancara.

Buat masa ini IPP menikmati sebahagian besar subsidi bagi barangan berasaskan petroleum yang dibekalkan oleh kerajaan pusat dan menurut Idris kontrak mereka hampir luput dan subsidi berkenaan akan disemak semula.

"Ia sedang dirunding semula. Perbincangan sedang berlangsung dan ada juga yang telah beres. Kami akan membuat pengumuman tidak lama lagi," katanya.

Pengumuman berkenaan perkara itu adalah dalam bidang kuasa Menteri Teknologi Hijau, Tenaga dan Air, Datuk Seri Peter Chin.

Buat la cara jantan sikit kalaupun takut kalah!!!

Posted: 19 May 2011 08:16 PM PDT

Satu Lagi Projek Jahat BN...Pendaftaran PKR Batal..??

Parti Keadilan Rakyat (PKR) dilapor berhadapan dengan risiko dibatalkan pendaftarannya oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Laporan TV Selangor yang memetik sumber memberitahu, parti itu difahamkan telah menerima sepucuk surat berhubung pembatalan tersebut daripada ROS awal bulan ini.

"Saya dimaklumkan ROS sudah keluarkan surat untuk membatalkan pendaftaran. Surat itu diterima baru-baru ini, saya tak pasti tarikhnya," kata sumber itu.

Dikatakan isi kandungan surat itu menerangkan bahawa PKR dilaporkan melanggar beberapa peruntukan perlembagaan parti sejak ia ditubuhkan pada April 1999.

"Namun PKR mempunyai alasan kukuh bahawa parti itu tidak pernah melanggar sebarang peruntukan perlembagaannya," katanya.

Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail dijadual mengadakan sidang media mengenai isu tersebut tengah hari ini.

PKR pada awal penubuhannya dikenali sebagai Parti Keadilan Nasional (Keadilan).

Kemudiannya bergabung dengan Parti Rakyat Malaysia (PRM) pada tahun 2003 dan menukar namanya kepada PKR.

MAAHAD PENIPU!!!

Posted: 19 May 2011 06:34 PM PDT

KUALA LUMPUR: Hanya bermodalkan papan tanda maahad tahfiz, seorang lelaki didakwa mengaut keuntungan dengan mengutip sumbangan wang tunai dan barangan daripada orang ramai, kononnya untuk menampung pengajian pelajar, sedangkan tidak wujud seorangpun pelajar di situ.


Penyelewengan lelaki bergelar ustaz itu didedahkan seorang bekas kakitangan maahad tahfiz berkenaan bagi memastikan orang ramai terutama penderma tetap tidak terus tertipu.

Abdul Aziz Ismail, 58, berkata, di peringkat awal penubuhannya pada 2005, maahad tahfiz yang terletak di pinggir ibu negara itu beroperasi sebagai rumah kebajikan dan terdapat kira-kira 20 anak yatim mendapat perlindungan di situ.

"Bagaimanapun, hujung tahun lalu rumah kebajikan itu diarahkan tutup Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Wilayah Persekutuan selepas ia didapati beroperasi tanpa kebenaran iaitu tidak didaftarkan secara sah.

"Berikutan itu, semua anak yatim yang tinggal di situ pulang ke kampung masing-masing. Namun, tidak sampai dua bulan selepas ditutup, ustaz itu membuka kembali pusat berkenaan pada awal tahun ini.

... kerana nila setitik rosak susu sebelanga....

GAPS YANG BODOH BERTINGKAT-TINGKAT

Posted: 19 May 2011 06:02 PM PDT

KLANG 19 Mei - Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) dan seorang individu membuat laporan polis hari ini berhubung tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim membuat laporan menafikan beliau pelaku dalam video seks yang tersebar luas kini.

Laporan itu dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Klang Selatan kira-kira pukul 4 petang oleh Timbalan Pengerusi GAPS, Mohd. Abdul Raof Mokhtar dan Raja Ahmad Raja Abd. Wahid.

Bercakap kepada pemberita selepas membuat laporan itu, Mohd. Abdul Raof berkata, laporan itu dibuat bagi menggesa polis mendedahkan pelaku dalam video terbabit, sekali gus membuktikan laporan yang dibuat Anwar pada 22 Mac lalu di IPD Dang Wangi adalah palsu.

''Saya rasa Anwar telah membuat laporan palsu kerana setelah diteliti dan diamati pelaku dalam video itu saya yakin dia adalah beliau (Anwar).

.... tak tau le mamat mangkuk GAPS tue dah tengok berape ribu kali video... siap tengok dgn teliti dan penuh pengamatan dengan penuh keyakinan.... so lepas nie polis takyah buat keje lah...

.... dan mamat yang pakai baju batik tue pun sama mangkuk sebab kalu ikut berita semalam dia kate org letak CD dalam peti surat umah then anak dia amik tgk CD tue.... dah tue apa kaitan laporan polis dengan Anwarnye... ke Anwar yg letak CD tue mangkuk oiii????

"PERUT BUNCIT & DADA LENDUT" AKU TAU TUE....

Posted: 19 May 2011 05:31 PM PDT

KUALA LUMPUR, 19 Mei — Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau mungkin mengenalisi pelaku dalam rakaman video seks yang dikaitkan dengan dirinya apabila ditanya mengenai skandal itu dalam sesi perbualan bersama Yahoo! News.


"Saya ada beberapa orang untuk disyaki! perut buncit dan dada lendut, ha ha," katanya ketika ditanya jika mengenali identiti lelaki dalam video 21 minit yang didedahkan 21 Mac lalu.

Dalam perbualan selama 75 minit itu, yang dihoskan Yahoo! Malaysia, Ketua Umum Pakatan Rakyat itu berulang kali menafikan penglibatannya dalam aksi seks didakwa "Datuk T".

Bekas timbalan perdana menteri itu bagaimanapun kelihatan mempertahankan diri dan kebanyakan soalan yang ditanya dijawab dengn penafian sambil menuduh ia komplot Barisan Nasional (BN).

Apabila ditanya sama ada beliau bersalah, Anwar bagaimanapun kelihatan marah terhadap seorang pengikut Yahoo yang merujuk kepada ketulenan rakaman video itu, hasil analisi pakar-pakar dari Korea Selatan dan Amerika Syarikat (AS).

Pengunjung atas talian Nik Abdul bertanya, "Datuk Seri: Bagaimana pandangan anda apabila pakar dari Korea Selatan dan AS mengesahkan bahawa individu dalam video seks mirip anda? Adakah anda berpendapat ia juga konspirasi?"

Dalam responsnya, Anwar (gambar) berkata, "contoh tipikal bagaimana orang macam anda boleh terpengaruh dengan media Umno. Pakar mana? Mengapa tidak mereka telus?"

Anwar juga diajukan satu soalan langsung oleh seorang pengunjung yang bertanya sama ada beliau adalah lelaki dalam video itu.

Anwar membalas dengan berkata, beliau dengan keras telah menafikan dan membuat laporan polis mengenainya.

"Pemimpin-pemimpin Umno nampaknya merestui politik pornografi ini. Dan, bagi mereka bercakap mengenai moral adalah hipokrit."

MP Pendang

Posted: 20 May 2011 01:25 PM PDT

MP Pendang


SharpShooter: RON95 dijangka naik bulan depan

Posted: 20 May 2011 12:28 AM PDT

SharpShooter: RON95 dijangka naik bulan depan: "Harga petrol RON95 dijangka naik lagi bulan depan apabila kerajaan Umno-Barisan Nasional mengumumkan semua harga produk petroleum termasuk R..."

tulisan ini adalah pandangan dari pemilik blog , tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau mati.

Anak Sungai Derhaka: PANAS!! Nama-nama Syarikat yang dikuasai Najib dan...

Posted: 19 May 2011 11:43 PM PDT

Anak Sungai Derhaka: PANAS!! Nama-nama Syarikat yang dikuasai Najib dan...: "Nazri Aziz pernah berkata dari 100% pendedahan yang dibuat oleh Raja Petra melalui Malaysia Today hanya 40% yang benar.. oleh sebab itu kini..."

tulisan ini adalah pandangan dari pemilik blog , tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau mati.

Batu Gajah Mari

Posted: 20 May 2011 11:32 AM PDT

Batu Gajah Mari


Malaysia negara Islam yang dicontohi - Mat Sembab

Posted: 19 May 2011 10:01 PM PDT

"Jadi, kalau Pas kempen mahu bina negara Islam, kita sudah ada. Apakah tuan-tuan berasa duduk dalam negara kafir, negara yang tidak utamakan Islam, negara yang tidak membina dan membangunkan ummah? Saya tak fikir begitu," kata Muhyiddin..

Tambahnya lagi "Malaysia kini menjadi negara Islam contoh hasil daripada usaha UMNO yang menunjangi Barisan Nasional (BN)."

Tapi… Muhyiddin… Negara kafirpun ada yang melarang penayangan Video Lucah secara terbuka apatah lagi di sebuah Hotel yang ternama.. malah mengedarnya secara terbuka juga dilarang..


Di negara kafir sekalipun kita sukar untuk melihat fitnah disiarkan oleh media cetak dan media elektronik macam Utusan dan TV3 tu..

Negara Kafir pun menghukum bunuh pesalah rasuah, tapi kita yang dibuktikan rasuah diberikan pula jawatan yang lebih tinggi..

Negara Kafir yang paling hina iaitu Israel pun tidak mempunyai dua set undang-undang seperti Negara Islam Malaysia ni.. (satu untuk UMNO dan Pencacainya dan satu lagi pula untuk rakyat biasa).. Negara kafir itu menganggap semua warganya adalah sama dimata undang-undang..

Aku kurang pasti Negara Islam mana yang menjadikan Malaysia sebagai contoh..


Jangan ragu usaha kerajaan bangun negara Islam - Muhyiddin

KANGAR 19 Mei - Malaysia kini menjadi negara Islam contoh hasil daripada usaha UMNO yang menunjangi Barisan Nasional (BN).

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, selain memberi tumpuan membantu penganut agama lain, kerajaan Pusat sejak selepas merdeka turut memberi perhatian utama membela nasib masyarakat Islam yang menjadi kelompok terbesar di negara ini.

''Tidak payah kita nak sebut mahu membangunkan negara Islam kerana Malaysia dijadikan contoh oleh banyak negara Islam lain di dunia.

"Jadi, kalau Pas kempen mahu bina negara Islam, kita sudah ada. Apakah tuan-tuan berasa duduk dalam negara kafir, negara yang tidak utamakan Islam, negara yang tidak membina dan membangunkan ummah? Saya tak fikir begitu," katanya ketika berucap pada majlis Jamuan Program Turun Padang Timbalan Perdana Menteri ke Perlis di Kuala Sanglang, di sini hari ini.

Hadir sama Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tambun Tulang, Datuk Seri Shahidan Kassim.

Muhyiddin berkata, apabila kerajaan menyebut untuk membangunkan Islam, ia bukan bermakna masyarakat bukan Islam tidak dibantu kerana dasar Islam yang diamalkan kerajaan BN adalah memberi layanan adil kepada semua.

Apa yang penting, kata Timbalan Perdana Menteri ialah bagaimana rakyat dapat bekerjasama rapat dengan kerajaan untuk membangunkan negara ke arah mencapai sasaran menjadi negara maju dan berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Menurut beliau, dalam kerajaan menyediakan segala kemudahan asas, pada masa sama pendapatan rakyat perlu ditingkatkan selagi ada ruang dan peluang supaya tiada jurang di antara bandar dan luar bandar.

"Usaha untuk membangunkan infrastruktur kita lakukan secara berterusan. Apa yang kita mahu lihat adalah negara kita maju dan masyarakatnya berjaya dengan mempunyai pendapatan yang baik," kata beliau.

Terdahulu, Muhyiddin yang diiringi tetamu kenamaan lain melawat seorang warga emas, Arpah Hashim, 83, di Kampung Belakang Surau, Kuala Sanglang yang menghidap sakit tua.

Warga emas itu yang menerima skim bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM300 sebulan dijaga oleh anaknya, Damasyarah Murad, 57, yang mencari nafkah dengan mengambil upah menjahit baju selain menerima pencen arwah suaminya sebanyak RM200 sebulan.

Turut tinggal bersama mereka ialah seorang anak perempuan Damasyarah berusia 29 tahun yang bercerai dengan suaminya setahun lalu dan kini menghadapi tekanan perasaan dan tidak boleh berkomunikasi dengan orang lain.

Timbalan Perdana Menteri juga melakukan tinjauan mesra di pekan kecil Kuala Sanglang dan melawat Balai Bomba Sukarela Kuala Sanglang serta menjamu selera pada majlis jamuan berkenaan yang juadahnya dimasak secara gotong-royong oleh penduduk kampung.


Lidah Rasmi UMNO

PAS KAWASAN KENINGAU

Posted: 20 May 2011 11:29 AM PDT

PAS KAWASAN KENINGAU


KETUA PENERANGAN PAS SABAH SELAR ZAHID HAMIDI DAN JOSEP KUROP

Posted: 19 May 2011 06:57 PM PDT



Kenyataan terbuka Naib Presiden Umno,Datuk Zahid Hamidi supaya Parlimen Pensiangan Sabah diberikan pada UMNO pada pilihanraya umum nanti menunjukkan bahawa PBRS di bawah pimpinan Tan Sri Josep Kurop amat lemah dan kurang wibawa.Perkara ini dilontarkan oleh,Hisammuddin Sulaiman,Ketua Penerangan PAS Negeri Sabah yang juga merupakan YDP Pas kawasan Keningau.

PBRS juga gagal memajukan Parlimen Pensiangan yang mempunyai hasil mahsul yang bernilai tinggi.Jika datang ke Parlimen Pensiangan kita boleh mengimbau pembangunan tahun 60- an,jalan raya utama kebanyakkannya masih belum berturap dan kekurangan prasarana.

Sebelum ini, Pas Sabah pernah membongkar aktiviti pembalakan haram di kampung Batu Lugiyan Sook di bawah Parlimen Pensiangan serta pencemaran punca bekalan air penduduk kampung di Dun Sook.Pendedahan tergempar itu tidak ada tindakan daripada Tan Sri Josep Kurop yang juga merupakan Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam sekitar.

Josep Kurup juga merupakan ahli parlimen yang menang melalui proses mahkamah juga dilihat mempunyai akauntabiliti yang lemah dan perkara ini dilihat apabila sambutan dingin rakyat di program seperti Program Unduk Ngadau yang diadakan di Dewan Masyarakat Sook Sabah baru-baru ini.

Permintaan UMNO menggantikan PBRS seolah-oleh memukul gendang yang sama dan corak yang sama dari segi pemerintahan yang akhirnya memberi kesan pembangunan yang tidak seimbang kepada rakyat Pensiangan.

"Bagi PAS parti mana sekali pun, lawan tetap lawan namun, kelemahan pimpinan Josep Kurop menjadikan Pensiangan akan diambil alih UMNO dan kita tahu UMNO juga ada strategi tersendiri untuk menjadikan tempat itu di bawah naungan mereka",ujar Hisammuddin.

PAS KAWASAN PENGKALAN HULU

Posted: 20 May 2011 11:05 AM PDT

PAS KAWASAN PENGKALAN HULU


Strategi jahat BN rampas Kedah

Posted: 20 May 2011 05:56 AM PDT

PAS menyifatkan pertambahan mendadak pengundi baru di Kedah sehingga 26,000 orang pada suku pertama tahun ini sebagai satu strategi jahat Kerajaan BN dengan kerjasama SPR, bagi membolehkan BN merampas Kedah dari PAS.

Strategi jahat seperti itu pernah dilakukan oleh BN di Terengganu pada PRU Ke-11 tahun 2004 lalu untuk membolehkan BN merampas Kerajaan Terengganu dari PAS.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali menegaskan, PAS amat ragu dengan pertambahan pengundi sebanyak itu di Kedah, memandangkan pertambahan sebenar berdasarkan pendaftaran yang dilakukan oleh PAS pada suku pertama tahun ini sehingga Mac lalu hanyalah sebanyak 4,000 orang sahaja.


Menurut beliau, sebelum ini PAS yang mendahului SPR dalam pendaftaran pengundi baru, tetapi kini angkanya ternyata jauh menyimpang dari jumlah yang sebenar.

Lebih meragukan lagi, katanya, berdasarkan semakan, didapati pertambahan pengundi-pengundi baru yang dilakukan oleh SPR itu bukannya pengundi-pengundi yang didaftarkan di Kedah, tetapi di Kuala Lumpur.

"Ini sememangnya jelas satu strategi jahat BN dengan kerjasama SPR yang perlu diketahui oleh rakyat," jelasnya pada sidang akhbar di Pejabat Harakah, di sini, hari ini.

Strategi jahat itu juga, menurut beliau, turut dilakukan oleh BN dengan kerjasama SPR di Selangor dalam menghadapi PRU Ke-13 tidak lama lagi.

Katanya, strategi jahat itu sememangnya amat sukar untuk diatasi oleh PAS dan Pakatan Rakyat kerana ia turut membabitkan kerjasama SPR sendiri.

Dalam masa yang sama, PAS dan Pakatan Rakyat juga tidak mempunyai ruang masa yang mencukupi untuk melakukan semakannya kerana masa yang diberi amat pendek.

"Sungguhpun begitu, PAS dan Pakatan Rakyat tetap akan terus mengadakan bantahan mengenai perkara itu kerana ia jelas satu strategi jahat BN untuk merampas negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat," katanya.

Beliau berharap agar orang ramai sedar dengan taktik jahat yang digunakan oleh BN dalam menghadapi pilihanraya di negara ini kerana ia jelas melanggar peraturan sama sekali.

Pakatan yakin tawan semula Perak

Posted: 20 May 2011 05:11 AM PDT


PARIT BUNTAR, 20 Mei: Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat (PR) Perak, Drs Khalil Idham Lim (gambar) berkata, Perak bakal diterajui PR semula pada pilihan raya umum (PRU) ke-13 kerana sokongan rakyat semakin meningkat dan akan menafikan BN yang merampas kuasa sebelum ini.

Beliau menyatakan demikian ketika diminta mengulas peluang Pakatan Rakyat untuk kembali berkuasa di negeri ini.

Katanya, Umno BN Perak seharusnya cermin diri dahulu sebelum berkata PR wujud masalah dalaman.

Hakikatnya, kata beliau kemelut dalaman BN telah menjadikan parti itu lesu dan gagal mengurus tadbir negeri dengan baik dan mereka bercakaran sesama sendiri menyebabkan rakyat semakin terabai.

Tambahnya, pendedahan Ketua Pembangkang Dun Perak, Datuk Seri Muhammad Nizar Jamaluddin bahawa terdapat Adun BN yang juga Exco Kanan Kerajaan Negeri yang disoal siasat SPRM selama lima jam baru-baru ini berikutan kes rasuah, sehingga kini gagal dijawab oleh Menteri Besar, Datuk Dr Zambry termasuk ketika ditanya dalam sidang Dun lepas.

Beliau yang juga Ketua Penerangan PAS negeri berkata, PR Perak amat komited dengan misi kebajikan kepada rakyat, walaupun cuma sempat memerintah selama 11 bulan, banyak isu dan perkara berjaya diselesaikan dengan baik.

Beliau juga mendedahkan kerajaan BN Perak telah menciplak dasar-dasar kebajikan Pakatan Rakyat dalam pentadbiran kerajaan negeri sekarang.

"Antaranya dasar pemberian tanah kepada Sekolah Agama Rakyat dan Sekolah SUWA, pemberian sagu hati kepada anak-anak Perak yang berjaya ke IPTA, dasar tanah, meneruskan penubuhan jawatan kuasa hal ehwal bukan Islam dan banyak lagi," ujarnya.

Khalil yang juga Adun Titi Serong mendakwa kekayaan negeri diagihkan kepada kaum keluarga terdekat dengan sewenang-wenangnya.

"Oleh kerana terlalu sibuk mengagihkan kekayaan negeri kepada keluarga sehingga telah menyebabkan nasib rakyat terabai, kini janji membela rakyat cuma tinggal janji sahaja," katanya lagi.

Menurutnya, legasi Pakatan Rakyat telah menghasilkan kesan positif di hati rakyat dan yang pastinya rakyat negeri Perak merindukan perkara tersebut dan akan meneruskan sokongan seperti mana pada Mac 2008 lalu.

Tambahnya, BN tetap akan ditolak walaupun mereka menaburkan janji politik yang merupakan pemanis mulut untuk kekal berkuasa sedangkan merekalah pengkhianat sebenar kepada rakyat Perak dan Malaysia selepas lebih 50 tahun memerintah.

"PR Perak komited menjalankan sesi penerangan ke seluruh negeri, pemimpin Pakatan Rakyat Perak di semua peringkat telah bekerja keras untuk memastikan maklumat tentang kerja jahat Umno BN sampai ke pengetahuan rakyat.

"Kita juga menyampaikan maklumat mengenai prestasi baik yang dicapai oleh negeri di bawah Pakatan Rakyat yang telah dinafikan pemberitaannya oleh media massa yang dikawal ketat oleh BN," katanya.

Tambahan pula, katanya dengan ledakan maklumat melalui internet, blog, facebook, twitter dan sebagainya akan memudahkan maklumat diterima rakyat dan cetusan gelombang maklumat ini akan mempercepatkan kejatuhan BN di Perak.

"Rakyat semua bangsa dan agama perlu berganding tenaga bagi menjatuhkan BN pada PRU 13 nanti, jangan biarkan BN terus menipu dan perompak hak rakyat negeri Perak," katanya.

Pas CawanganSurada

Posted: 20 May 2011 11:03 AM PDT

Pas CawanganSurada


Panduan pimpinan menghadapi cabaran perjuangan Islam

Posted: 19 May 2011 07:17 PM PDT

Coretan Isu-Isu Semasa

Posted: 19 May 2011 07:13 PM PDT

Pemuda Guchil

Posted: 20 May 2011 09:48 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 20 May 2011 09:35 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


Wanita engkau tiada ternilai harganya....jangan menjadi mangsa makhluk perosak

Posted: 20 May 2011 05:07 AM PDT

Hargailah dirimua wahai wanita!
Engkau dianugerah Allah dengan segala kebaikan dan keistimewaan.
Kajilah.........

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 20 May 2011 09:33 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Peningkatan kes demam denggi di Taman Tasik Jaya, Seremban

Posted: 19 May 2011 07:20 PM PDT

Aduan Rakyat Online
May 17th, 2011

Kejadian demam denggi di Taman Tasik Jaya, SEREMBAN sejak kebelakangan ini meningkat secara mendadak beberapa minggu ini, terdapat laporan yang menyatakan hampir 5 kes minggu lepas sahaja.

Pihak bertanggungjawab telah mengambil tindakan membuat semburan dan melihat keadaan sekeliling. Namun bilangan nyamuk di kawasan ini masih tinggi, secara rambangnya kami merasakan punca perdana masalah ini, adalah pembanggunan projek perumahan di kawasan sekeliling.

Isu denggi ini mula mendadak sejak penebangan hutan dikawasan sejeliling taman, dan apabila tapak projek di kawasan ini dimulakan dalam jangka masa 2 tahun.

Laporan saya ini bukan berniat untuk meminta projek ini diberhentikan, namun pihak pemaju harus menjaga kawasan sekeliling untuk mengelak daripada berlakunya pembiakan nyamuk dan menjaga kebersihan tapak projek.

Saya berharap pihak tuan/puan mengambil tindakan untuk membantu mengurangkan kes demam denggi di kawasan ini

By: Sanathanan Kandayah

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/peningkatan-kes-demam-denggi-di-taman-tasik-jaya-seremban

Pekerja Indonesia tanpa permit berleluasa di Rantau, Negeri Sembilan

Posted: 19 May 2011 07:10 PM PDT

Aduan Rakyat Online
May 19th, 2011

Pendatang warga Indonesia yang masuk sebagai pelancong dan bekerja tanpa permit sah mula berleluasa di pekan kelahiran Menteri Besar N.Sembilan – pekan RANTAU.

Kebanyakan bekerja di restoren/gerai makan yang dimiliki warga tempatan terutama yang di buka pada waktu malam. Tiada yang berani bertindak kerana pengusaha perniagaan di percayai mempunyai pengaruh politik dan pihak polis tempatan.

Pembantu rumah yang keluarga kami ambil secara sah turut melarikan diri untuk bersama2 suami/ saudara mara mereka bekerja secara haram di sana.


Harap pihak imigresen ambil tindakan segera.

By: norlia

Sumber : http://www.aduanrakyat.com.my/pekerja-indonesia-tanpa-permit-berleluasa-di-rantau-negeri-sembilan

i n t a n h i j a u

Posted: 20 May 2011 07:27 AM PDT

i n t a n h i j a u


USTAZ ABDUL GHANI SHAMSUDDIN NAQIB DI LIQA FIKRI PAS TELUK INTAN

Posted: 20 May 2011 04:46 AM PDT


TELUK INTAN, 19 Mei - Program bulanan PAS Kawasan Teluk Intan anjuran Lujnah Tarbiyyah, Liqa Fikri bagi bulan Mei telah diadakan pada 19 Mei lalu. Naqib jemputan kali ini ialah Ustaz Abdul Ghani Shamsuddin, ahli jawatankuasa kerja PAS Pusat. Ia telah diadakan di Markaz PAS Kawasan Teluk Intan, Kg. Padang Tembak dekat sini.


Program bermula dengan solat fardhu Maghrib berjemaah. Ustaz Abdul Ghani telah mengimami solat Maghrib dan seterusnya memimpin bacaan al ma'thurat.

Seterusnya,, liqa fikri bermula dengan pembentangan kertas kerja oleh Ustaz Abdul Ghani. Beliau telah membentangkan tajuk 'Maqasid Syari'ah' iaitu kertas kerja yang telah dibentangkan oleh Presiden PAS di dalam Seminar Maqasid Syari'ah dua minggu lalu di Shah Alam.

Dengan persembahan powerpoint melalui projektor LCD Ustaz Abdul Ghani telah berjaya memperjelaskan tajuk berkenaan. Kehadiran pada malam tersebut amat menggalakkan sehingga ruang dewan markaz telah penuh yang menyebabkan ada hadirin yang terpaksa duduk di luar dewan.

Menurut Ketua Lujnah Tarbiyyah kawasan, Ustaz Sabri, naqib jemputan liqa fikri pada bulan Jun akan datang ialah Ustaz Ridhuan Mohd. Noor. Beliau mengucapkan terima kasih kepada semua ahli PAS yang hadir ke majlis tersebut dan berharap kehadiran akan lebih menggalakkan pada liqa yang akan datang.

intanhijau.blogspot.com

mtdchenderoh

Posted: 20 May 2011 07:18 AM PDT

mtdchenderoh


KARNIVAL PAS GANTI UMNO: 21.5.2011 (2.30 ptg- 7.00 ptg)

Posted: 19 May 2011 10:28 AM PDT


Pesuruhjaya Pas Perak, menyampaikan ucapan perasmian pembukaan Karnival


Antara kepimpinan Pas Kawasan- Kawasan dan Negeri yang hadir dalam majlis pembukaan karnival
Sesi lawatan ke gerai-gerai
Sesi lawatan ke gerai- gerai
Ustaz Abu Bakar dihadiahkan dengan cermin mata hitam
Ustaz Abu Bakar mencuba alat urut tapak kaki
YB Hj Zainuddin tertarik dengan produk- produk di gerai Muslimat Kawasan padang Rengas
Ha... Ikan Pekasam pun ada
Acara Muslimat: Pertandingan antara Kawasan- Kawasan
Memasak menggunakan bahan bakar berasaskan kelapa
Masak kerisik
Meraut lidi
Surirumah zaman melenium
Semangat yang patut dicontohi oleh generasi muda

Hasil Hiasan
Hasil Hiasan
Ketua Dewan Muslimat Pas Kawasan Padang Rengas
Pertandingan Melukis dan Mewarna secara berjamaah
Acara "Musang Berjanggut"
Naib Johan Tarik Tali: Kawasan Kuala Kangsar
Kawasan Padang Rengas muncul sebagai johan






















KARNIVAL PAS GANTI UMNO: (Sebelum Program)

Posted: 19 May 2011 08:43 AM PDT


Kampung Chuar Hilir, Kati menjadi lokasi Kawasan Padang Rengas sebagai tuan Rumah
  Markaz Pas Chuar dalam proses pembinaan untuk karnival kali ini, berjaya disiapkan dalam tempoh 4 minggu secara bergotong- royong.
Petugas- petugas bertungkus- lumus bagi memastikan segala persiapan berjalan mengikut perancangan















DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA

Posted: 20 May 2011 03:32 AM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA


KEPUTUSAN MAHKAMAH TERHADAP PERMOHONAN SEMAKAN KEHAKIMAN (JUDICIAL REVIEW) NO. 25-62-2011

Posted: 19 May 2011 09:41 PM PDT



19 Mei 2011

KENYATAAN AKHBAR

KEPUTUSAN MAHKAMAH TERHADAP PERMOHONAN SEMAKAN KEHAKIMAN (JUDICIAL REVIEW) NO. 25-62-2011

Pada 13.05.2011, Mahkamah Tinggi Shah Alam di hadapan Yang Arif Pesuruhjaya Kehakiman Dato' Ahmad Zaki bin Husin, telah mendengar permohonan untuk Semakan Kehakiman yang difailkan oleh Tutuan KL Larut Sdn Bhd berkaitan dengan penolakan pembaharuan pajakan lombong 3/2000 dan 4/2000 di Mukim Berjuntai, Daerah Kuala Selangor. Mahkamah memutuskan untuk MENOLAK permohonan semakan penghakiman untuk relif-relif berikut iaitu perenggan (b) dan (d) seperti yang dipetik di bawah.

(b) Bahawa Mahkamah Tinggi Malaya di Shah Alam mengusul suatu Perintah Certiorari untuk          membatal dan mengenepikan keputusan "Stanco Tanah" bertarikh 24/9/2010 yang memberi kebenaran kepada Responden ke-3 untuk mengeluarkan timbunan pasir (stockpile) dari sebahagian daripada tanah yang dipegang di bawah "Pajakan Melombong tersebut";

(d) suatu Perintah menahan Responden ke-3 secara sendiri ataupun melalui agen atau pekerja-    pekerjanya dari masuk, mengeluar pasir dan/atau apa juga mineral daripada tanah yang              dipegang di bawah pajakan melombong tersebut sehingga perintah selanjutnya oleh Perintah Mahkamah ini.  
Responden ke-3  dalam permohonan ini ialah Kumpulan Semesta Sdn Bhd.

Maka dengan keputusan ini, adalah jelas bahawa kebenaran mengeluarkan timbunan pasir di tanah tersebut yang dibuat oleh Stanco Tanah bertarikh 24/9/2010 terhadap Kumpulan Semesta Sdn Bhd adalah sah. Oleh yang demikian, segala percubaan untuk menghalang Kumpulan Semesta Sdn Bhd atau agennya atau pekerjanya di dalam menjalankan kerja yang termaktub di dalam kebenaran tersebut adalah salah di sisi undang-undang.


Dikeluarkan oleh:
Pejabat Ketua Pegawai Eksekutif
KUMPULAN SEMESTA SDN BHD

Tiada ulasan:

Catat Ulasan