Rabu, 27 April 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Kawasan Padang Besar

Posted: 27 Apr 2011 01:45 AM PDT

PAS Kawasan Padang Besar


DAP akan tolak jemputan Umno sertai BN

Posted: 26 Apr 2011 03:23 AM PDT

Petikan Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 26 April: DAP akan menolak jemputan Umno untuk bersama dengan Barisan Nasional (BN) jika benar akan ada pelawaan seumpama itu, kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

"Sehingga kini kita tidak tahu apa-apa lagi tentang hal ini sehinggalah kita diberitahu hari ini, namun kalau adapun kita akan kekal bersama Pakatan Rakyat," kata Guan Eng ketika ditemui sejurus selepas sidang medianya di Ibu Pejabat DAP hari ini.

Pagi tadi, Harakahdaily menyiarkan laporan kononnya Umno sedang berusaha untuk mendekati DAP untuk dipelawa menyertai BN.

Menurut sumber itu, usaha ini diperhebatkan lagi ekoran kemarahan Umno terhadap MCA yang mengajak masyarakat memboikot lidah rasmi Umno, Utusan Malaysia.

Ia juga dibuat selepas Umno mendapati pengaruh DAP semakin kuat khasnya selepas pilihan raya Sarawak baru-baru ini. Ia juga satu tindakan Umno untuk mengawal MCA dan menghantar mesej kepada MCA bahawa Umno mempunyai alternatif yang lain.

Baca selanjutnya
di sini

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 27 Apr 2011 01:44 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


10 rakyat Malaysia ditahan cuba seludup dadah

Posted: 27 Apr 2011 01:40 AM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Sekumpulan 10 rakyat Malaysia hari ini ditahan kerana cuba menyeludup masuk dadah jenis methamphetamine ke New Zealand. Menurut pegawai kastam negara itu mereka didapati menyembunyikan dadah berkenaan di dalam kasut mereka.

Penyeludup yang terdiri daripada lapan lelaki dan dua wanita berusia dalam lingkungan awal 20-an dan lewat 60-an, ditahan di lapangan terbang Auckland, semalam (waktu tempatan).

Kastam New Zealand berkata, mereka ditahan selepas mendarat di lapangan terbang berkenaan bersama-sama kumpulan yang melancong ke negara itu menerusi penerbangan dari Malaysia.

Pengurus kastam bahagian penyiasatan dadah, Mark Day, berkata penahanan itu adalah penyeludupan terbesar pernah dilakukan dalam satu tangkapan dengan membabitkan sempadan New Zealand.

Malaysiakini/-

Kerajaan diminta jelaskan kadar inflasi yang tinggi

Posted: 27 Apr 2011 01:24 AM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Kerajaan diminta menjelaskan perangkaan inflasi negara yang tenat di sebalik pengukuhan ringgit berbanding dolar Amerika.

Setiausaha agung DAP Lim Guan Eng, yang juga seorang bekas akauntan bertauliah berkata perkara itu bercanggahan dengan norma ekonomi.

Hujah Lim, pengukuhan matawang negara lazimnya membawa kesan kepada dua perkara - mengurangkan daya saing industri eksport negara dan mengurangkan inflasi kerana barangan import telah menjadi lebih murah.

Namun, yang anih apabila ringgit semakin kukuh, tiada tanda-tanda bahawa kadar inflasi akan berkurangan.

Lim berkata berdasarkan perangkaan kerajaan, kadar inflasi sejak tiga bulan lalu dicatatkan pada kadar 2.8 peratus.

"Kenapa kita tidak lihat harga barangan turun tetapi tetap BN atau barang naik? Adakah awak lihat harga tepung susu turun. Semua ini diimport.

"Kita adalah rakyat yang bertolak ansur. Kita beri sebulan lagi untuk harga barangan turun. Jika tidakj kerajaan mesti berikan jawapannya," katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat DAP di Kuala Lumpur.

"Entah mana silapnya, ke mana wang untuk pergi?"

Semalam, ringgit ditutup pada paras tertinggi dalam 13 tahun iaitu RM2.995 berbanding dolar Amerika yang turut merudum berbading matawang antarabangsa yang lain.

Malaysiakini/-

Mahfuz Omar: Pekung sudah terbuka

Posted: 27 Apr 2011 01:20 AM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

Timbalan Ketua Polis Negara (TKPN) yang baru Datuk Khalid Abu Bakar (gambar) mengumumkan bahawa PDRM tidak lagi menggunakan kaedah menyorok di belakang tiang dan belukar dalam mengendalikan operasi perangkap laju di jalanraya.

Sebaliknya ujar beliau, PDRM akan tampil secara terbuka dalam proses penguatkuasaan undang-undang termasuk peraturan lalulintas.

Beliau seterusnya memberikan peringatan bahawa dengan pendekatan baru ini jika pengguna jalanraya disaman, mereka perlu menjelaskannya.

Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (KASE) mengalu-alukan pengumuman tersebut kerana secara tidak langsung ia mengesahkan perjuangan KASE selama ini bahawa tindakan menyorok di belakang tiang, menyorok di dalam belukar dan di atas jejantas dalam operasi perangkap laju yang disusuli dengan Saman Ekor adalah bukan suatu cara pendidikan undang-undang yang baik.

KASE menyambut baik tindakan ini kerana ia bukan sahaja lebih efisyen dan telus malah boleh menyelesaikan masalah-masalah lain seperti penggunaan nombor pendaftaran palsu dan secara tidak langsung mendidik pengguna jalanraya supaya memandu dengan berhemah.

Walaubagaimana pun pengumuman TKPN tersebut juga telah membuka pekung mereka kerana jelas selama ini mereka melakukan tindakan secara tidak wajar.

Undang-undang dan peraturan bukan untuk mengenakan mana-mana pihak tetapi adalah bertujuan mengawal keharmonian dan keselamatan masyarakat. Tindakan menyorok di belakang tiang dan sebagainya yang dilakukan PDRM sejak lebih dua dekad sudah terbukti bukan pendekatan yang baik dan wajar.

Pengumuman TKPN ini adalah suatu permulaan yang baik tetapi ia telah membuka beberapa persoalan lain yang perlu diperjelaskan oleh pihak berkuasa seperti PDRM dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Persoalannya, kenapa setelah lebih dua dekad baru PDRM menyedari bahawa tindakan tersebut tidak cekap, tidak efisyen malah telah menimbulkan pelbagai masalah kepada pengguna jalanraya. Kita merasakan amat malang mempunyai agensi penguatkuasa yang lembab dalam mengenalpasti cara perlaksanaan undang-undang dan peraturan.

Setelah berapa banyak rakyat disusahkan dan dipaksa membayar kompaun tanpa sebarang bukti kesalahan, barulah PDRM sedar tindakan tersebut tidak efisyen dan mengumumkan tidak akan digunakan lagi. Kenapa baru sekarang mereka sedar?

Notis Pol 170A atau lebih popular dikenali sebagai "Saman Ekor" dikeluarkan ekoran perlaksanaan perangkap laju secara menyorok oleh PDRM. Apabila TKPN mengumumkan teknik menyorok tidak lagi akan digunakan, apakah status "Saman Ekor" yang dikeluarkan dahulu?

Apakah status "Saman-saman Ekor" yang sudah dibayar ekoran paksaan PDRM dengan ugutan menyenarai hitam pemilik kenderaan? KASE berpendapat bahawa "Saman-saman Ekor" yang dikeluarkan dan terdapat di dalam sistem PDRM sebelum pengumuman TKPN dibuat hendaklah dihapuskira.

Ini kerana "Saman-saman Ekor" tersebut dikeluarkan secara tidak telus malah lebih kepada penyalahgunaan peraturan oleh pihak PDRM. Adalah lebih baik melupuskan sahaja daripada membuang masa dan tenaga untuk menguatkuasakan sesuatu yang tidak betul.

KASE seterusnya ingin mendapatkan penjelasan lanjut daripada PDRM dan JPJ berkaitan proses penguatkuasaan perangkap hadlaju. Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 (APJ 2010) mula berkuatkuasa pada 1/2/2011.

Melalui APJ 2010 Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan dilaksanakan di mana ia merangkumi kesalahan-kesalahan seperti memandu melebihi hadlaju, tidak mematuhi lampu isyarat dan memandu kenderaan selain bas di lorong bas. Sistem ini akan dikendalikan oleh dua syarikat swasta iaitu Beta Tegap Sdn Bhd dan Commercial Circle (M) Sdn Bhd.

Pengenalan AES melalui APJ 2010 ini menggambarkan bahawa semua perangkap hadlaju akan dikendalikan hanya oleh dua syarikat swasta ini. Apakah status saman-saman yang dikeluarkan oleh PDRM sejak 1/2/2011 ini? Tidakkah ianya bertindih dengan AES?

Penjelasan perlu diberikan supaya tidak ada penguatkuasaan bertindih dilakukan di mana pengguna akan terbeban dan dizalimi. Adakah dengan pengenalan dan perlaksanaan AES ini bermaksud PDRM tidak lagi menjalankan operasi perangkap hadlaju?

Rakyat Malaysia juga secara keseluruhannya perlu faham bahawa APJ 2010 yang mula berkuatkuasa pada 1/2/2011 telah memperakui "Saman Ekor" malah penguatkuasaan "Saman Ekor" pada masa depan tidak lagi bermusim malah secara 24 jam tanpa henti.

Perlu diambil perhatian bahawa "Saman Ekor" di bawah APJ 1987 ialah Notis meminta maklumat di bawah Seksyen 115 APJ 1987 tetapi di bawah APJ 2010, Saman Ekor adalah saman yang sah bukan lagi notis.

Walau pun PDRM mengumumkan bahawa mereka tidak lagi menyorok tetapi apa yang lebih teruk ialah penguatkuasaan peraturan dan undang-undang jalanraya selepas ini sudah diswastakan.

Akhirnya KASE mendesak kerajaan menghapuskira Saman-saman ekor yang lama dan seterusnya memperbanyakkan kempen penerangan berkaitan AES dan juga kesan Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 kepada rakyat keseluruhannya. KASE berpendapat APJ 2010 yang diperkenalkan masih tidak difahami oleh rakyat. Bagaimana hendak kuatkuasakan undang-undang jika rakyat tidak pernah diberikan pemahaman dan maklumat.

Penulis adalah Naib Presiden PAS Merangkap Pengerusi Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (KASE).

Harakahdaily/-
Oleh : Datuk Mahfuz Omar

Kes Sarbani : AG Arah Polis Soal Siasat Seorang Lagi Saksi

Posted: 27 Apr 2011 01:00 AM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 27 APRIL : Pejabat Peguam Negara telah memulangkan kertas siasatan kes kematian penolong pengarah Kastam Diraja Malaysia Ahmad Sarbaini Mohamed dan mahu polis menemu bual seorang lagi saksi sebelum menentukan tindakan susulan.

Laporan media menyebut, kertas siasatan itu dipulangkan kepada Polis Diraja Malaysia semalam.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Zulkifli Abdullah berkata pihaknya telah diminta mendapatkan keterangan daripada seorang lagi saksi sebelum Peguam Negara boleh menentukan tindakan selanjutnya.- The Malaysian Insider

Tv Selangor/-

Letupan Gegar Terminal Gas Mesir

Posted: 27 Apr 2011 12:40 AM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

EL-ARISH, MESIR 27 APRIL : Pegawai keselamatan Mesir berkata letupan di terminal gas di sempadan dengan Israel menyebabkan api menjulang dan memaksa penutupan saluran paip.

Ia adalah serangan kedua di terminal al-Sabil berhampiran bandar El-Arish.

Pada 27 Mac lalu, bahan letupan dipasang pada terminal itu oleh lelaki bersenjata tetapi gagal diletupkan. - AP

Gempa bumi sederhana landa Indonesia

Posted: 27 Apr 2011 12:30 AM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Satu gempa bumi sederhana berukuran 5.5 pada skala Richter melanda Indonesia pada pukul 5.43 pagi ini.

Jabatan Meteorologi Malaysia dalam satu kenyataan berkata pusat gempa itu terletak di kedudukan 666 kilometer tenggara Ambon di Indonesia dan 1,674 kilometer tenggara Sarikei, Sarawak.

Gempa bumi itu tidak membawa ancaman tsunami kepada Malaysia.

Sinar Harian/-

Kami tidak menang tanpa sokongan bukan Cina - DAP

Posted: 27 Apr 2011 12:00 AM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 26 April: Kemenangan 12 kerusi daripada 15 kerusi yang ditandingi DAP pada pilihan raya negeri Sarawak baru-baru ini adalah kerana DAP turut disokong oleh pengundi bukan Cina serta faktor pengundi bandar dan luar bandar.

Jelasnya, tanpa sokongan sekurang-kurangnya 25 peratus pengundi bukan Cina, DAP tidak akan dapat memenangi 12 kerusi itu.

"Tanpa sokongan daripada pengundi bukan Cina, kita tidak dapat menang 12 kerusi dan secara purata sokongan pengundi bukan Cina ialah 32 peratus. Ini analisa yang kita buat," kata beliau pada sidang media di ibu Pejabat DAP, dekat sini hari ini.

Beliau dipercayai mengulas kenyataan para pemimpin Umno dan media mereka kononnya DAP menang di Sarawak kerana memainkan sentimen perkauman.

Sedangkan bagi DAP, mereka menjadikan isu penyalahgunaan kuasa oleh Ketua Menteri Taib Mahmud sebagai modal kempen utama mereka.

Guan Eng berkata, DAP juga menang di kebanyakan kawasan bandar, berbeza dengan BN yang memenangi kerusi di pedalaman dan luar bandar.

Ini menunjukkan pengundi yang bermaklumat di bandar akan menyokong Pakatan manakala pengundi tanpa maklumat yang cukup di luar bandar boleh dimanipulasikan oleh BN.

"Perbezaan undi yang kita dapat bukan berdasarkan kaum tapi berdasarkan lokasi, faktor geografi iaitu luar bandar dan bandar. BN hanya menang di kawasan pedalaman.

"Yang paling tinggi DAP menang ialah Kidorong, kita dapat sokongan 63 peratus pengundi bukan cina dengan majoriti 7,000 undi. Tanpa sokongan bukan Cina DAP tak mungkin dapat undi sebegini," katanya yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang.

Analisa ini tegasnya sekaligus menafikan dakwaan Umno BN bahawa DAP menang banyak kerusi di Sarawak kerana semangat perkauman.

Menurutnya, rakyat Sarawak sendiri yang mahukan perubahan dan menolak kepimpinan Ketua Menterinya, Tan Sri Taib Mahmud yang penuh dengan salah guna kuasa.

"Percubaan Umno untuk cuba menjadikan keputusan pilihan raya negeri Sarawak sebagai satu isu perkauman adalah satu tindakan terdesak yang cuba menafikan sebab sebenarnya mereka kalah di sarawak.

"Tiga sebab utama mereka hilang lapan peratus undi popular ialah rakyat sarawak mahukan perubahan setelah lama diperintah Taib Mahmud, tak mahu rasuah berterusan dan mahu urus tadbir yang baik," katanya.

DAP, PKR dan PAS berjaya mengurangkan lapan peratus undi popular BN daripada 63 peratus pada pilihan raya tahun 2006 kepada 55 peratus dalam pilihan raya baru-baru ini.

Namun yang menghairankan DAP adalah, BN berjaya mendapat 77 peratus kerusi walaupun undi popular yang diperolehinya hanya 55 peratus.

"Ini adalah satu kezaliman BN dalam persempadanan kerusi pilihan raya di Sarawak," kata Guan Eng.

DAP cabar Wan Ahmad

Dalam pada itu, Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua mencabar Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), datuk Wan Ahmad Wan Omar agar memberikan penjelasan yang lebih berhubung dakwaannya terhadap DAP.

Wan Ahmad mendakwa, seorang calon DAP telah memainkan sentimen perkauman apabila dalam satu ucapan tertutupnya berkata, "Sudah cukup orang Melanau menjadi Ketua Menteri."

Wan Ahmad berkata, dia hanya memetik kata-kata Menteri Penerangan, Datuk Sri Rais Yatim.

"Ini bukan kenyataan dari seorang pemimpin badan bebas seperti SPR.

"Saya menuntut Wan Ahmad memberikan penjelasan yang lebih lagi kerana penjelasan ini tidak cukup untuk beliau menuduh DAP bersikap perkauman kerana tidak ada bukti yang diberikan, hanya berkata Rais yang kata begitu.

"Jika tidak, saya difahamkan DAP Sarawak akan mengambil tindakan yang sewajarnya," kata beliau.

Harakahdaily/-

Yuran naik: Siswa tuntut UIAM beri penjelasan

Posted: 26 Apr 2011 11:30 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 27 April: Mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) hari ini dikejutkan dengan kenaikan yuran pengajian yang akan bermula semester 1 sesi 2011/2012.

Kenaikan itu disedari sendiri oleh beberapa mahasiswa termasuk pimpinan mahasiswa, SRC yang mendedahkan penyata yuran yang baru untuk mahasiswa Malaysia.

Mahasiswa UIAM dalam satu kenyataan menyatakan hal itu sangat dikesali mereka apabila diputuskan semasa cuti semester.

Dalam penyata yuran yang baru tersebut, kenaikan yuran pengajian bertambah sebanyak RM37.50 untuk setiap kuliyyah.

Jumlah kenaikan yang dibuat tidaklah terlalu melampau, namun satu penjelasan yang sewajarnya mesti diberikan oleh pihak pentadbiran UIAM kepada mahasiswa.

Mahasiswa tidak rela untuk membayarnya andai kenaikan tersebut sedikit pun tidak memberi manfaat kepada mahasiswa.

Berdasarkan penyata yuran yang baru juga, peningkatan yuran dikenakan adalah untuk menampung perbelanjaan transportation iaitu bas.

Pihak mahasiswa membantah setegas-tegasnya kenaikan yuran itu, antaranya kerana:

1) Mahasiswa yang menggunakan perkhidmatan bas tidak sampai 10 peratus.

2) UIAM dikenali sebagai 'walking university', tidak wajar untuk memperuntukkan kewangan yang lebih untuk bas.

3) Yuran bas dikenakan, namun sebarang penggunaan bas untuk persatuan tetap dimasukkan dalam bajet kewangan program.

4) Penyediaan bas untuk program kegunaan persatuan-persatuan adalah menjadi tanggungjawab pentadbiran, tanggungan kos di bawah penyeliaan pentadbiran bukan mahasiswa.

5) Manfaat bas tidak meliputi seluruh mahasiswa UIAM.

Mahasiswa tidak bersetuju sama sekali dengan kenaikan yuran yang dibuat oleh pihak UIAM.

Pada masa yang sama, pinjaman dan biasiswa masih seperti biasa tanpa kenaikan membuatkan mahasiswa merasai sedikit bebanan untuk membuat bayaran yuran yang baru ini.

Justeru, mahasiswa menggesa seluruh organisasi mahasiswa yang berdaftar mahupun tidak berdaftar untuk lebih responsif dan proaktif dalam menjaga kebajikan mahasiswa.

Perkara sebegini tidak boleh dipandang mudah oleh mana-mana pihak kerana ia melibatkan hak mahasiswa.

Mereka berharap pihak pentadbiran lebih cenderung untuk melihat keadaan mahasiswa berbanding kepentingan sendiri.

Harakahdaily/-

Bonda Raja DiHilir Perak mangkat

Posted: 26 Apr 2011 11:20 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

IPOH: Bonda Raja DiHilir Perak, Raja Jaafar Raja Muda Musa; Che Puan Besar Datuk Wan Rafidah Wan Ahmad Rasdi mangkat di sebuah hospital swasta di sini, malam tadi.

"Allahyarham yang berusia 78 tahun, meninggal dunia kira-kira jam 8.15 malam," kata jurucakap kerajaan negeri Perak.

Jenazah balu kepada Almarhum Raja Muda Musa itu selamat disemadikan di Makam Diraja Kuala Kangsar selepas solat Zohor hari ini. - BERNAMA

Dukung Isteri Tak Bernyawa

Posted: 26 Apr 2011 10:01 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -



JOHOR BAHRU: Seorang lelaki pada mulanya dianggap wira apabila mendukung isterinya yang tidak sedarkan diri untuk mendapat rawatan di klinik di Bandar Baru Uda, di sini, kerana dikatakan akibat penyakit asma.

Namun, persepsi terhadap lelaki berusia lewat 20-an itu bertukar sejurus kemudian apabila dia gagal memberi penjelasan mengenai kesan jerut yang terdapat pada leher isterinya yang disahkan sudah meninggal dunia, sebelum melarikan diri.

Sumber polis berkata, ketika lelaki itu muncul di klinik berkenaan pada kira-kira jam 3 pagi semalam keadaannya memang agak mencurigakan kerana dia kelihatan seperti menggelabah.

"Malah dia bersungguh-sungguh meminta doktor memasang alat bantuan pernafasan kepada isterinya dengan harapan wanita akan kembali bernafas. Bagaimanapun usaha itu sia-sia kerana menurut doktor isterinya sudah meninggal dunia ketika di bawa ke klinik berkenaan," katanya.

Sumber itu berkata, ketika pemeriksaan dijalankan terhadap mangsa, doktor menemui kesan jerutan pada leher wanita berkenaan dan sejurus dimaklumkan kepada lelaki itu, dia mula menggelabah dan keluar dengan alasan mahu menghubungi ahli keluarganya sebelum menghilangkan diri.

"Identiti lelaki dan wanita berkenaan tidak diketahui berikutan mereka tidak membawa sebarang dokumen pengenalan diri ketika mendaftar dan ditambah pula, ketika itu keadaan agak kelam-kabut," katanya.

Menurut sumber, kakitangan klinik itu kemudian menghubungi polis dan wanita berkenaan kemudian dihantar ke hospital untuk bedah siasat.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Johor Bahru Utara (JBU), Asisten Komisioner Ruslan Hassan ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berkaitan kejadian dan kes disiasat.

"Kami akan meneliti rakaman kamera litar tertutup klinik berkenaan untuk mengenal pasti identiti lelaki terbabit," katanya

Selaraskan fatwa agar tidak jadi bahan gurauan

Posted: 26 Apr 2011 09:32 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

KUANTAN, 26 April: Sesuatu fatwa yang ingin diputuskan perlu diselaraskan terlebih dahulu untuk mengelakkannya menjadi bahan gurauan dan mainan ketawa orang ramai, nasihat Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar).

Dalam satu kenyataannya ke Harakahdaily hari ini, Tuan Ibrahim berkata walaupun terdapat sedikit kesukaran dalam menyelaraskan fatwa kerana ada yang tertakluk di dalam bidang kuasa negeri, namun perkara ini perlu diselesaikan dengan baik dan tegas kerana fatwa yang berbeza akan menyusahkan rakyat.

"Biasanya kalau asas pengharaman itu sama, maka tidak timbul fatwa berbeza antara negeri-negeri.

Akan tetapi, disebabkan tiadanya penyelarasan antara ahli-Ahli Majlis Fatwa Kebangsaan, maka terjadinya perkara seperti ada negeri yang terlalu laju dalam memberi fatwa berbanding Majlis Fatwa Kebangsaan. Jadi, implikasi daripada fatwa itu menjadi sangat besar," terangnya.

Tuan Ibrahim, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang turut mengambil contoh fatwa larangan merokok di Pahang sebagai hujah betapa pentingnya proses penyelarasan fatwa yang dicadangkannya.

"Seperti Pahang yang mengharamkan merokok, sedangkan negeri lain belum mengharamkannya. Ini bermakna kalau seseorang menghisap rokok, bilamana ia melepas terowong ke Pahang mesti dipadamkan rokoknya," katanya.

Disebabkan ketidaksetaraan fatwa seperti itu, ujarnya, akan menganiaya sesuatu fatwa sehingga menjadi satu bahan gurauan dan mainan tertawa orang ramai.

"Ini akan merendah-rendahkan sesuatu fatwa itu," tambah Tuan Ibrahim.

Beliau turut berkata perkara yang sama turut berlaku dalam isu fatwa tarian poco-poco di mana, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria telah terlebih dahulu memutuskan bahawa tarian poco-poco adalah haram untuk orang Muslim di negeri Perak telah menimbulkan pelbagai pertikaian daripada pelbagai pihak.

Perkara ini menjadi lebih mengelirukan untuk umat Islam, Jumaat lalu, apabila Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin dipetik sebagai berkata bahawa umat Islam boleh mengamalkan tarian atau senaman itu selagi mematuhi panduan termasuk etika berpakaian, tiada pergaulan bebas, mistik, ritual, kebatinan, tahyul dan khurafat yang boleh jejaskan akidah.

Walaupun berbeza dengan fatwa negeri Perak, Abdul Shukor turut dipetik sebagai berkata bahawa jawatankuasa itu menghormati keputusan negeri tersebut untuk mengharamkan poco-poco sejak Januari lalu.

Namun begitu, perkara ini dinafikan Harrusani hari ini.



Harussani terkejut

"Dalam mesyuarat kita tidak bincangkan langsung pasal tarian poco-poco, apa yang berlaku saya hanya memberikan penerangan kenapa ia diharamkan . . . kita tidak bincangkan secara umum isu ini.

"Sebab itu saya terkejut apabila dalam akhbar kata Majlis Fatwa Kebangsaan benarkan tarian poco-poco di negeri lain, kita tidak bincangkan pun perkara ini... jadi bagaimana boleh kata macam itu," kata Harussani (gambar) yang dipetik The Malaysian Insider, sambil menambah bahawa beliau sudah mendapatkan penjelasan Abdul Shukor dan dimaklumkan media telah salah faham.

Dalam pandangannya terhadap perkara ini, Tuan Ibrahim mengingatkan bahawa fatwa bukan direka untuk menjaga hati mana-mana pihak dan dibuat berdasarkan garis panduan yang mengikuti peraturan syarak.

"Oleh itu, PAS menggesa seluruh umat Islam menghormati sesuatu fatwa yang telah dikeluarkan," katanya.

Bagi golongan yang tidak dibekalkan asas agama yang cukup dalam memahami kaedah syarak, beliau menasihatkan mereka untuk membuat kajian, penelitian dan memahami kaedah syarak untuk pengambilan sesuatu hukum sebelum membuat sebarang ulasan dan pertikaian terhadap fatwa yang dikeluarkan.

"Apakah mereka membuat kajian, penelitian dan memahami kaedah pengambilan sesuatu hukum terlebih dahulu sebelum mempertikaikannya?

Namun, persoalan ini timbul mungkin kerana kegagalan kerajaan melalui kementerian menjadikan mata pelajaran agama sebagai mata pelajaran teras dalam mana-mana peperiksaan, sehinggakan ada golongan yang tidak memahami agama secara mendalam sanggup mempertikaikan pandangan Majlis Fatwa Kebangsaan," katanya dengan kesal.

Harakahdaily/-

Kilang Mesin Taip Terakhir di dunia ditutup

Posted: 26 Apr 2011 09:00 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -


MUMBAI, India - Syarikat Godrej and Boyce yang menjadi pengeluar mesin taip terakhir di dunia terpaksa menghentikan operasinya dan hanya meninggalkan beberapa ratus buah mesin taip dalam stoknya sebelum dijual kepada orang ramai, lapor sebuah akhbar semalam.

Penutupan kilang itu dipercayai akibat permintaan terhadap mesin taip semakin berkurangan sejak 10 tahun lalu selepas orang ramai beralih kepada komputer.

TUGAS mesin taip sudah diambil alih sepenuhnya oleh gajet lebih canggih terutama komputer

Pengurus Besar Godrej and Boyce, Milind Dukle berkata kepada akhbar tempatan India, Business Standard: "Kami tidak menerima banyak permintaan sekarang. Sejak awal tahun 2000, penggunaan komputer terus mendominasi pengguna di seluruh negara. Semua syarikat yang mengeluarkan mesin taip menghentikan operasi masing-masing kecuali kami.

"Sehingga tahun 2009, kami hanya menghasilkan 10,000 hingga 12,000 mesin taip setahun. Mungkin sekarang adalah waktu terbaik buat pengguna mesin taip untuk mendapatkan produk terakhir kami."

Syarikat itu memulakan perniagaan sejak tahun 1950-an selepas bekas Perdana Menteri, Jawaharlal Nehru menganggap mesin taip sebagai simbol pengembangan kemerdekaan dan industri di India.

Terdapat sebanyak 200 buah mesin taip ada dalam stok syarikat tersebut. Majoritinya terdiri daripada model dengan aksara bahasa Arab.

Pada awal 1990-an, Godrej and Boyce menjual 50,000 unit mesin taip setiap tahun. Tetapi pada tahun lalu, ia hanya dapat menjual 800 unit sahaja. 

Agensi

Pertempuran Thai-Kemboja berterusan

Posted: 26 Apr 2011 08:45 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

PHANOM DONG RAK - Ketegangan semakin memuncak di sempadan Thailand dan Kemboja selepas tentera kedua-dua negara meneruskan serangan pada hari kelima pertempuran, semalam.

Kerajaan Thailand dilaporkan turut menghantar tentera bantuan ke kawasan sempadan, kelmarin, selepas pertempuran berdarah selama empat hari yang mengorbankan sekurang-kurangnya 13 pegawai tentera kedua negara.

Tentera Thailand memaklumkan orang awam yang terdiri daripada wanita dan kanak-kanak didapati berada di pangkalan operasi tentera Kemboja di sekitar kuil purba Preah Vihear yang menjadi rebutan kedua negara.

Kerajaan Thailand menggesa konflik perebutan kawasan di sempadan itu ditamatkan segera melalui perbincangan dua hala tetapi Kemboja enggan memberi kerjasama sebaliknya mahu ia diselesaikan dengan campur tangan Asean.

Sinar Harian/-

Gaddafi terus bertahan

Posted: 26 Apr 2011 08:40 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

TRIPOLI - Serangan udara oleh Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (Nato) dilihat langsung tidak memberi kesan kepada pemimpin Libya, Muammar Gaddafi yang muncul di kaca televisyen, kelmarin.

Mesyuarat antara Gaddafi dan pemimpin puak di Libya ditayangkan di televisyen beberapa jam selepas serangan Nato ke atas kediaman beliau, kelmarin.

"Serangan itu bertujuan menakutkan Gaddafi sekali gus membuktikan Nato mempunyai agenda politik tersembunyi," menurut jurucakap kerajaan.

Sementara itu, Itali mengumumkan negara itu bersedia melancarkan serangan udara ke atas Libya jika diperlukan.

Sinar Harian/-

Pemimpin Kanan al-Qaeda Maut

Posted: 26 Apr 2011 08:20 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -



KABUL: Tentera Nato di Afghanistan berkata, mereka membunuh 'seorang pemimpin kanan al-Qaeda' yang menjadi tokoh kedua paling dikehendaki di negara itu, semalam.

Menurut Tentera Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF), Abu Hafs al-Najdi - turut dikenali sebagai Abdul Ghani - terbunuh dalam serangan udara di wilayah Kunar, timur Afghanistan, 13 April lalu.

Kata pertubuhan itu, Abu Hafs bertanggungjawab menyelaras sejumlah serangan berprofil tinggi.

Bagaimanapun, jurucakap ISAF berkata, mereka tidak dapat menyatakan butiran serangan itu atas alasan keselamatan.

Dia juga tidak mendedahkan siapa tokoh paling dikehendaki dalam senarai mereka atas alasan perundangan.

Menurut ISAF, Abu Hafs biasanya beroperasi dari Kunar dan sering keluar masuk Pakistan. 

AFP

Kereta Baru dipakai Rosak

Posted: 26 Apr 2011 08:00 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -


PUTRAJAYA – Kegembiraan seorang pegawai tadbir Universiti Tenaga Nasional (Uniten) memandu sebuah kereta Proton Persona 1.6 baharu, berkecai apabila ia mengalami kerosakan tidak sampai 24 jam digunakan.

Nur Wahida Nazli, 26, berkata, kereta tersebut dibelinya daripada syarikat Pelangi Inovative Sdn. Bhd. yang beroperasi di Taman Connaught, Cheras dekat sini pada tahun lalu.

NUR WAHIDA menunjukkan surat perintah TTPM supaya dia diberikan ganti rugi berikutan masalah kerosakan pada kereta yang baru dibelinya di Putrajaya 

Katanya, kereta berharga RM53,900 itu diserahkan kepadanya pada 22 Disember setelah membuat tempahan kira-kira dua minggu.

"Setelah membawa pulang kereta tersebut, saya baru menyedari bahawa lampu depan kereta dan lampu belakang sebelah kanan tidak menyala malah lampu isyarat enjin juga sentiasa menyala.

"Kesemua kerosakan itu saya kesan pada hari yang sama saya menerima kereta tersebut," katanya.

PERKASA HANYA GIMIK DAN MODAL POLITIK UMNO UNTUK MENGGANGGU PENTADBIRAN DI NEGERI PAKATAN RAKYAT : PEMUDA PAS

Posted: 26 Apr 2011 07:45 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

IPOH, Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Tambun, Ustaz Mohd Hafez Sabri, dalam kenyataan medianya mempertikaikan agenda perjuangan PERKASA yang kononnya berjuang untuk orang Melayu.

Motif yang diperjuangkan kononnya untuk membela nasib orang Melayu dengan mengadakan demontrasi jalanan dan menyemai sentimen perkauman secara melampau mengundang pelbagai persoalan. Malahan PERKASA hanya dilihat vokal dan lantang di negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat sahaja.

Beliau menyatakan, kita serba maklum bahawa demontrasi dan memorandum bantahan yang dikemukakan oleh PERKASA adalah sekadar gimik politik yang dipimpin oleh ahli politik umno yang semakin dipinggirkan dalam arena politik negara. Isu untuk memperjuangkan nasib bangsa Melayu juga seolah-olah hanya wujud di negeri-negeri Pakatan Rakyat sedangkan PERKASA perlu tegas dan berani membawa tuntutan kepada kerajaan pusat yang kini di bawah UMNO/BN.

Beliau juga mempersoalkan apakah relevennya kemujudan PERKASA ini, sedangkan hak dan keistimewaan orang-orang Melayu telah termaktub dan dijamin di dalam Perlembagaan Persekutuan. Malahan isu mengenai kedaulatan Raja-Raja Melayu yang kononnya PERKASA perjuangkan sebenarnya lebih banyak terhakis hilang hak keistimewaan tersebut di bawah pemerintahan UMNO/BN semenjak 50 tahun sebelum ini.

Selain itu beliau juga menyatakan PERKASA ingin dilihat kononnya berjuang membela nasib orang-orang Melayu yang katanya kian terpinggir. Namun, ia sebenarnya lebih sekadar gimik dan modal politik yang diperkudakan untuk meraih populariti di kalangan orang-orang Melayu apabila jelas UMNO kini semakin ditolak oleh rakyat dan orang-orang Melayu sendiri.

Beliau menyatakan lagi, pihaknya melihat jika PERKASA mahu membela nasib orang Melayu di Negara ini, terlebih dahulu PERKASA perlu memberi desakan dan tuntutan kepada parti pemerintah negara ini yang mana jelas dan nyata selama ini gagal membangunkan dan memperkasakan kekuatan bangsa Melayu daripada aspek ekonomi, sahsiah, minda dan politik sejak 50 tahun lepas.

Memetik ucapan beliau, " Kami selaku Anak Muda Generasi baru melihat agenda politik yang membawa fahaman berjuang sekadar untuk membela nasib sesuatu kaum adalah bersifat untuk kepentingan sendiri dan elit-elit tertentu sahaja.

Sedangkan agenda memperkasakan rakyat pelbagai bangsa di negara ini perlu menjadi keutamaan bagi memastikan negara ini hidup bersama secara harmoni dan berkasih-sayang."

" Malahan agenda pembanterasan jenayah rasuah dan memperkukuh nilai keadilan dalam pentadbiran adalah keutamaan untuk membina negara ini memacu pertumbuhan dan kemakmuran negara."

Beliau mempersoalkan apakah PERKASA adalah perkakas kepada UMNO, jika dilihat mirip dan modus operandi apa yang kononnya diperjuangkan adalah sama sahaja iaitu sentimen perkauman yang menebal dalam agenda perjuangannya.
" Kita mempertikaikan apa motif PERKASA yang hanya lantang di negeri-negeri Pakatan Rakyat tetapi membisu, lesu dan kaku apabila berada di negeri-negeri di bawah kerajaan UMNO/Barisan Nasional.

" Ke manakah suara pembelaan PERKASA apabila melihat nasib Bahasa Melayu semakin dipinggirkan? Ke manakah pembelaan PERKASA tatkala undang-undang Islam dipermain-mainkan apabila Mahkamah Syariah dianggap tidak setaraf dengan Mahkamah Sivil? Ke manakah suara-suara vokal PERKASA apabila pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO yang berbangsa Melayu terpalit dengan pelbagai skandal moral, rasuah dan penyelewengan kuasa? " soal beliau

Justeru,ketua penerangan Dewan Pemuda PAS Tambun itu sekali lagi mengingatkan agar rakyat bijak dan pintar menilai agenda sempit yang dibawa oleh PERKASA dari masa ke masa.

Bangsa Melayu kian terpinggir dalam dunia persaingan sejagat adalah berpunca dari kegagalan UMNO sendiri selaku pentadbir negara selama 50 tahun ini kerana gagal menterjemahkan Islam sebagai cara hidup atau serta tidak melaksanakan ajaran Al-Quran dan Sunnah sepenuhnya di negara ini.

mohd hafez sabri

Polis Tembak Isteri

Posted: 26 Apr 2011 07:40 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -



BANDUNG: seorang anggota polis ditangkap selepas dia menembak isterinya di kediaman mereka di Tasik Malaya.

Menurut polis, kejadian belaku sejurus selepas tengah malam ketika anggota terbabit membersihkan pistolnya.

Polis berkata, mereka masih menyiasat sama ada kejadian itu dilakukan dengan senjaga atau sebaliknya.

Bagaimanapun, satu sumber polis berkata, pasangan itu bertengkar sebelum kejadian. "Mereka bertengkar sebelum si suami bertindak melepaskan tembakan pada isterinya," kata sumber itu. 

Agensi

Coretan terakhir guru sebelum ajal

Posted: 26 Apr 2011 07:30 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

TAIPING – "Saya tidak sangka coretan 'Mempunyai firasat yang tidak berapa elok' tertulis di laman web sosial Facebook Abdullah Zubair Ismail seakan petanda dia akan meninggalkan kami," kata rakan sekerja, Mohd Noor Hisham Baharom, 48.

Abdullah Zubair, 27, yang berasal dari Taman Jitra, Kedah seorang guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) King Edward VII mengajar bahasa Melayu dan sejarah serta guru Persatuan Kadet Bersatu Malaysia (PKBM) telah berkhidmat di sekolah terbabit selama setahun setengah.

Mohd Noor berkata, mereka menyedari kehilangannya apabila tugas arwah untuk memasang sistem siar raya (PA System) bagi perhimpunan sekolah tidak dilakukan seperti biasa dan diganti dengan guru lain.

"Kami sedih dengan pemergiannya kerana arwah seorang guru muda yang rajin dan komited dengan kerjanya, di samping tidak pernah merungut.

"Ini adalah kali keempat arwah ke bukit terbabit dan tidak menyangka ia kali terakhir," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Yusuf Mohd Diah berkata, mangsa dipercayai tergelincir di kawasan curam sejauh 30 meter dan dijumpai dalam keadaan tertiarap.

Menurutnya, terdapat kesan luka di dahi mangsa mungkin disebabkan hentakan dan mangsa ditemui lima kilometer dari kaki Bukit Larut.

"Mangsa ditemui jam 10.30 pagi dibawa ke Hospital Taiping untuk bedah siasat bagi mengetahui punca sebenar kematiannya," katanya.

Seorang saksi, Wan Solahuddin Wan Abdul Kadir, 46, berkata, awalnya dia bersama pasukan Jabatan Hutan menemui mangsa, tetapi tidak menghampirinya.

Menurutnya, setelah mengesahkan itu mangsa, mereka menghubungi rakan sukarela lain untuk membantu.

"Kami nampak kesan tergelincir di batu, manakala kasut sebelah kanan mangsa tertanggal," katanya.

Isteri mangsa, Norziah Zulkifli, 26, berkata, dia tidak menyangka minggu lalu adalah kali terakhir dia bertemu suaminya, ketika arwah menghantarnya pulang ke Tanjung Karang, Selangor.

Norziah berkata, arwah menghubunginya pada malam Sabtu lalu memberitahunya, ingin ke Bukit Larut tetapi dia melarang.

"Arwah ketika itu akur dengan permintaan saya supaya tidak pergi, bagaimanapun pada pagi Ahad, arwah telefon semula beritahu dia hendak pergi makan, tetapi tidak beritahu akan ke bukit itu," katanya ketika ditemui di Unit Forensik Hospital Taiping, semalam.

Menurutnya, dia yang melangsungkan perkahwinan pada November 2009, kini mengandung empat bulan bekerja sebagai guru praktikal di SMK Sungai Burung, Tanjung Karang akan menamatkan praktikalnya Jun depan.

Sinar Harian/-

Lelaki Mati Kali Kedua

Posted: 26 Apr 2011 07:20 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -


BUKIT MERTAJAM: Selepas 13 hari tidak sedarkan diri di unit rawatan rapi (ICU), seorang lelaki yang menggemparkan Unit Kecemasan Hospital Seberang Jaya (HSJ) di sini, apabila tiba-tiba hidup kembali selepas diisytiharkan meninggal dunia pada 14 April lalu, menghembuskan nafas terakhirnya semalam.


Ng Swee Hock, 65, meninggal dunia di hadapan isterinya, Lim Siew Hua, 56, serta anak lelakinya, Ng Kean Hooi, 27, dan Ng Kean Liong, 25, di rumah mereka di Kampung Tok Elong, Tanah Liat di sini, kira-kira jam 10.50 pagi semalam.

Mendiang dibawa pulang ke rumahnya semalam, menggunakan ambulans kira-kira jam 10.40 pagi dan selepas perbincangan, keluarganya meminta jururawat mencabut alat bantuan pernafasan walaupun mengetahui peluang untuk Swee Hock hidup tipis tanpa alat itu.

Upacara sembahyang yang dipercayai untuk memudahkan roh mendiang 'pergi' secara aman dilakukan keluarga sebelum jururawat menanggalkan alat pernafasan dan dia menghembuskan nafas terakhir kira-kira jam 10.50 pagi.

Siew Hua berkata, mendiang suaminya tidak sedarkan diri sepanjang menerima rawatan di HSJ dan doktor juga menyatakan peluang suaminya untuk hidup, tipis.

Katanya, hospital membenarkan mendiang keluar hospital kelmarin tetapi disebabkan nasihat ketua agama, mereka membawanya pulang semalam.

"Saya dan ahli keluarga tidak sanggup melihatnya terus menderita, hari ini (semalam) selepas tiba di rumah kami meminta jururawat menanggalkan bantuan oksigen," katanya.

Dalam kejadian 14 April lalu, Swee Hock dibawa ke HSJ selepas dia tiba-tiba berhenti bernafas di rumahnya dan pasukan perubatan melakukan 'ardio pulmonary resuscitation' selama 45 minit tetapi tidak pulih sebelum dia disahkan meninggal dunia.

Namun, selepas beberapa jam, Swee Hock menunjukkan tanda bernafas dan dimasukkan ke ICU.

Tujuh Terkorban Bas Terbalik

Posted: 26 Apr 2011 07:00 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -


RAMADI, Iraq 27 April - Tujuh warga Pakistan terbunuh manakala 19 lagi cedera apabila bas yang mereka naiki terbabas dan kemudiannya terbalik.

Menurut pengarah Hospital Ramadi, Iyad Arak, seramai tujuh penumpang terkorban apabila bas berkenaan hilang kawalan lalu terbalik ketika dalam perjalanan dari Amman ke Baghdad, kira-kira 260 kilometer barat Baghdad.
Gambar hiasan

Sementara itu, seramai 19 penumpang turut cedera dalam kejadian itu dan semua mangsa terdiri daripada pekerja asing. 

AFP

Eropah Gesa Syria Tamatkan Konflik Keganasan

Posted: 26 Apr 2011 06:40 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -



AMMAN 27 April - Pemimpin-pemimpin kerajaan Eropah menggesa Syria agar menamatkan keganasan menentang pemberontak selepas Presiden Bashar al -Assad menghantar kereta-kereta kebal dalam serangan ke atas pemberontak di bandar Deraa semalam.

Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi ketika mengadakan persidangan akhbar bersama Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy di Rom berkata, Eropah telah menggesa pihak berkuasa Syria agar segera menamatkan pergolakan yang berlaku.

Dalam pada itu, antarabangsa turut mengkritik pergolakan yang berlaku di Syria yang telah mengorbankan kira-kira 100 penunjuk perasaan Jumaat lalu dalam pertempuran dengan pihak berkuasa. 

Reuters

Macam-macam: Rambut Pula Jadi Sasaran Pencuri

Posted: 26 Apr 2011 06:20 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -



CHICAGO: Polis masih pening kepala dalam menyelesaikan kes kecurian rambut manusia di syarikat pengeluar barangan kecantikan. 

Polis berkata pihaknya menganggap rambut yang dicuri awal pagi Ahad oleh perompak di kedai Beauty One, adalah kerana ia sangat berharga.

Pihak berkuasa berkata penjenayah itu membuka pintu besi besar yang dikunci dengan dua kunci, sebelum mencuri rambut itu.
Belum ada penjelasan mengapa pencuri mahukan rambut itu. 

AP 

Datuk Maut Jatuh Hotel

Posted: 26 Apr 2011 06:00 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -

MELAKA TENGAH: Seorang lelaki bergelar Datuk, ditemui mati di sebuah resort di Tanjung Kling, dekat sini, pagi kelmarin, dipercayai terjatuh dari tingkat 14 bangunan berkenaan. 


Mangsa yang juga mualaf keturunan Cina, Datuk Mohd Alif Abdullah, 53, dari Skudai, Johor ditemui pekerja resort itu pada jam 10.30 pagi dalam keadaan berlumuran darah.

Gambar hiasan

Ketua Polis negeri, Datuk Chuah Ghee Lye, berkata Datuk terbabit yang juga peniaga ayam di Pasar Bakar Arang, Sungai Petani, Kedah ditemui dengan berpakaian kemeja-t putih dan berkain pelekat.

"Mangsa dihantar ke Hospital Melaka untuk bedah siasat bagi mengenalpasti punca kematian," katanya di Ibu pejabat Polis Kontinjen (IPK) Bukit Beruang, semalam. 

Chua berkata, siasatan awal mendapati kematian lelaki terbabit tidak mempunyai unsur jenayah, tetapi tidak menolak kemungkinan berpunca daripada masalah kewangan. 

Man United Hampiri Final Tumpaskan Schalke 2-0

Posted: 26 Apr 2011 05:40 PM PDT

23 Jamadilawal 1432H. [MOD] -




LONDON: Manchester United hampir melayakkan diri ke final Liga Juara-Juara Eropah selepas menang selesa ke atas kelab Jerman, Schalke 04 pada pertemuan separuh akhir pertama di Stadium Arena AufSchalke, sebentar tadi.

Kemenangan di tempat lawan itu amat berharga sebelum United melayan Schalke di Stadium Old Trafford, mingggu depan dengan kelebihan dua gol di tempat lawan.

United membuka jaringan menerusi Ryan Giggs pada minit ke-67 manakala Wayne Rooney dua minit kemudian.
Kelab Inggeris itu mendominasi hampir keseluruhan permainan terutmama pada separuh masa pertama tetapi gagal memperoleh jaringan.

Separuh akhir kedua membabitkan dua gergasi Sepanyol pula akan diadakan pagi Khamis antara Real Madrid dengan Barcelona. 

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::

Posted: 27 Apr 2011 01:27 AM PDT

::Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang::


Saya rasa Utusan pun tahu la. Lesen judi bukan diluluskan oleh kerajaan negeri, tapi oleh kerajaan persekutuan

Posted: 26 Apr 2011 08:31 AM PDT

“Saya rasa Utusan pun tahu la. Lesen judi bukan diluluskan oleh kerajaan negeri, tapi oleh kerajaan persekutuan. “Kalau Utusan cakap macam itu, macam dia menepuk air kena ke muka sendiri,” – Lim Guan Eng KUALA LUMPUR, 26 April: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng berpendapat laporan akhbar Utusan Malaysia semalam bertajuk ‘Pulau Pinang lubuk [...]

Salam Perjuangan

Posted: 26 Apr 2011 11:42 PM PDT

Salam Perjuangan


PENDUDUK MAHU SUARA DALAM PANEL BEBAS LYNAS

Posted: 26 Apr 2011 06:53 PM PDT

SELARAS FATWA AGAR TIDAK JADI BAHAN GURAUAN

Posted: 26 Apr 2011 03:57 AM PDT

Idris Ahmad

Posted: 26 Apr 2011 11:26 PM PDT

Idris Ahmad


Sedar Bahaya Rasuah, Bila Projek Untuk Kroni Sudah Habis

Posted: 26 Apr 2011 10:51 AM PDT

Parti Islam Semalaysia PAS terkejut dengan kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak yang baru sedar tantang  bahaya rasuah boleh menjejaskan pendapatan negara. Mungkin beliau baru sedar rasuah merupakan barah yang boleh membawa kehancuran negara apabila wang negara semakin mengucup, sehingga projek untuk kroni tidak boleh diberikan lagi. Kerisauan beliau mengenai perkara ini dinyatakan  ketika  majlis perasmian mesyuarat agung tahunan Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM) cawangan Pahang di Ibu Pejabat UMNO Bahagian Pekan.

Ucapan Datuk Najib hendak memerangi rasuah dan ketirisan, sama seperti kita menasihat orang miskin untuk berjimat cermat. Sepatutnya nasihat berjimat ketika kaya bukan waktu miskin. Sama juga dengan nasihat Datuk Seri Najib. Jangan bercakap tentang bahaya rasuah ketika kantung negara makin kosong dan projek pun semakin kontang.

Kesan rasuah boleh merbahaya keselamatan negara kerana sempadan akan terbolos, dadah terlepas masuk, maklumat negara tergadai, projek terbengkalai kerana beri pada mereka yang tidak wibawa, kos meningkat, pendapatan negara berkurangan dan banyak lagi bahayanya.

Kerajaan Barisan Nasional gagal untuk membasmi rasuah kerana ia parti yang hidup dengan rasuah samaada pemilihan parti atau pilihanraya umum.

PAS merasa pelik, apabila kerajaan hendak memerangi rasuah, yang diburu ialah pegawai-pegawai kerajaan. Baru-baru ini 60 orang pegawai kastam Diraja Malaysia  yang diburu oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)  untuk siasatan berhubung kes rasuah dan penggubahan wang haram.

Persoalannya kenapa pemimpin-pemimpin politik yang berskala jerung tidak diburu. Selalunya yang menjadi mangsa ialah ikan bilis dari kalangan pegawai kerajaan sahaja. Isu wang PPRT RM32 juta, yang ditangkap ialah Ketua Setiausaha Kementerian Pembangunan Luar Bandar, sedangkan  Menterinya Datuk Anuar Musa entah ke mana. Begitu juga yang ditangkap ialah Setiausaha Politik Datuk Mohd Nor Yaakob yang memiliki wang tunai RM2 juta.

Ustaz Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat


Filed under: Ekonomi, Politik

Dato' Hj Mahfuz Omar

Posted: 26 Apr 2011 11:11 PM PDT

Dato' Hj Mahfuz Omar


TIDAK MENYOROK TETAPI BERDEPAN : PEKUNG TERBUKA

Posted: 26 Apr 2011 04:04 AM PDT

Timbalan Ketua Polis Negara (TKPN) yang baru Datuk Khalid Abu Bakar mengumumkan bahawa PDRM tidak lagi menggunakan kaedah menyorok di belakang tiang dan belukar dalam mengendalikan operasi perangkap laju di jalanraya. Sebaliknya ujar beliau, PDRM akan tampil secara terbuka dalam proses penguatkuasaan undang-undang termasuk peraturan lalulintas. Beliau seterusnya memberikan peringatan bahawa dengan pendekatan baru ini jika pengguna jalanraya disaman, mereka perlu menjelaskannya.

Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (KASE) mengalu-alukan pengumuman tersebut kerana secara tidak langsung ia mengesahkan perjuangan KASE selama ini bahawa tindakan menyorok di belakang tiang, menyorok di dalam belukar dan di atas jejantas dalam operasi perangkap laju yang disusuli dengan Saman Ekor adalah bukan suatu cara pendidikan undang-undang yang baik. KASE menyambut baik tindakan ini kerana ia bukan sahaja lebih efisyen dan telus malah boleh menyelesaikan masalah-masalah lain seperti penggunaan nombor pendaftaran palsu dan secara tidak langsung mendidik pengguna jalanraya supaya memandu dengan berhemah.

Walaubagaimana pun pengumuman TKPN tersebut juga telah membuka pekung mereka kerana jelas selama ini mereka melakukan tindakan secara tidak wajar. Undang-undang dan peraturan bukan untuk mengenakan mana-mana pihak tetapi adalah bertujuan mengawal keharmonian dan keselamatan masyarakat. Tindakan menyorok di belakang tiang dan sebagainya yang dilakukan PDRM sejak lebih dua dekad sudah terbukti bukan pendekatan yang baik dan wajar. Pengumuman TKPN ini adalah suatu permulaan yang baik tetapi ia telah membuka beberapa persoalan lain yang perlu diperjelaskan oleh pihak berkuasa seperti PDRM dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Persoalannya, kenapa setelah lebih dua dekad baru PDRM menyedari bahawa tindakan tersebut tidak cekap, tidak efisyen malah telah menimbulkan pelbagai masalah kepada pengguna jalanraya. Kita merasakan amat malang mempunyai agensi penguatkuasa yang lembab dalam mengenalpasti cara perlaksanaan undang-undang dan peraturan. Setelah berapa banyak rakyat disusahkan dan dipaksa membayar kompaun tanpa sebarang bukti kesalahan, barulah PDRM sedar tindakan tersebut tidak efisyen dan mengumumkan tidak akan digunakan lagi. Kenapa baru sekarang mereka sedar?

Notis Pol 170A atau lebih popular dikenali sebagai "Saman Ekor" dikeluarkan ekoran perlaksanaan perangkap laju secara menyorok oleh PDRM. Apabila TKPN mengumumkan teknik menyorok tidak lagi akan digunakan, apakah status "Saman Ekor" yang dikeluarkan dahulu? Apakah status "Saman-saman Ekor" yang sudah dibayar ekoran paksaan PDRM dengan ugutan menyenarai hitam pemilik kenderaan? KASE berpendapat bahawa "Saman-saman Ekor" yang dikeluarkan dan terdapat di dalam sistem PDRM sebelum pengumuman TKPN dibuat hendaklah dihapuskira. Ini kerana "Saman-saman Ekor" tersebut dikeluarkan secara tidak telus malah lebih kepada penyalahgunaan peraturan oleh pihak PDRM. Adalah lebih baik melupuskan sahaja daripada membuang masa dan tenaga untuk menguatkuasakan sesuatu yang tidak betul.

KASE seterusnya ingin mendapatkan penjelasan lanjut daripada PDRM dan JPJ berkaitan proses penguatkuasaan perangkap hadlaju. Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 (APJ 2010) mula berkuatkuasa pada 1/2/2011. Melalui APJ 2010 Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) akan dilaksanakan di mana ia merangkumi kesalahan-kesalahan seperti memandu melebihi hadlaju, tidak mematuhi lampu isyarat dan memandu kenderaan selain bas di lorong bas. Sistem ini akan dikendalikan oleh dua syarikat swasta iaitu Beta Tegap Sdn Bhd dan Commercial Circle (M) Sdn Bhd. Pengenalan AES melalui APJ 2010 ini menggambarkan bahawa semua perangkap hadlaju akan dikendalikan hanya oleh dua syarikat swasta ini. Apakah status saman-saman yang dikeluarkan oleh PDRM sejak 1/2/2011 ini? Tidakkah ianya bertindih dengan AES? Penjelasan perlu diberikan supaya tidak ada penguatkuasaan bertindih dilakukan di mana pengguna akan terbeban dan dizalimi. Adakah dengan pengenalan dan perlaksanaan AES ini bermaksud PDRM tidak lagi menjalankan operasi perangkap hadlaju?

Rakyat Malaysia juga secara keseluruhannya perlu faham bahawa APJ 2010 yang mula berkuatkuasa pada 1/2/2011 telah memperakui "Saman Ekor" malah penguatkuasaan "Saman Ekor" pada masa depan tidak lagi bermusim malah secara 24 jam tanpa henti. Perlu diambil perhatian bahawa "Saman Ekor" di bawah APJ 1987 ialah Notis meminta maklumat di bawah Seksyen 115 APJ 1987 tetapi di bawah APJ 2010, Saman Ekor adalah saman yang sah bukan lagi notis. Walau pun PDRM mengumumkan bahawa mereka tidak lagi menyorok tetapi apa yang lebih teruk ialah penguatkuasaan peraturan dan undang-undang jalanraya selepas ini sudah diswastakan.

Akhirnya KASE mendesak kerajaan menghapuskira Saman-saman ekor yang lama dan seterusnya memperbanyakkan kempen penerangan berkaitan AES dan juga kesan Akta Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 kepada rakyat keseluruhannya. KASE berpendapat APJ 2010 yang diperkenalkan masih tidak difahami oleh rakyat. Bagaimana hendak kuatkuasakan undang-undang jika rakyat tidak pernah diberikan pemahaman dan maklumat.

DATO' HAJI MAHFUZ HAJI OMAR

Naib Presiden PAS

Merangkap Pengerusi Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (KASE)

Peghelih La...

Posted: 26 Apr 2011 11:08 PM PDT

Peghelih La...


Jom Pakat Pi !

Posted: 26 Apr 2011 03:54 PM PDT

Haram baca Utusan, tegas Dr Haron Din

Posted: 26 Apr 2011 03:29 AM PDT

Petikan dari KeadilanDaily

KUALA LUMPUR: Umat Islam di negara ini disaran tidak membeli dan membaca Akhbar Utusan Malaysia kerana media tersebut boleh dikategori sebagai "haram" dari sudut Islam, tegas ulama terkemuka tanahair, Profesor Datuk Dr Haron Din Al Hafiz.

Menurutnya, mana-mana media yang menghalalkan amalan fitnah, cubaan mengaibkan orang lain, menggalakkan berlakunya perpecahan umat Islam dan perpaduan kaum adalah haram untuk dibeli dan dibaca.

"Islam adalah agama penyatuan, agama perpaduan, agama yang saling hormat menghormati dan agama yang memberi rahmat kepada sekelian alam.

"Islam menegah amalan menyebarkan berita yang tidak baik seperti mengaibkan orang lain. Hukum Syarak menegah segala amalan yang dibawa oleh mulut atau pun media seperti ini," jelas beliau.

Kenyataan Haron Din itu disiar dalam akhbar rasmi Parti Keadilan Rakyat, Su
ara Keadilan yang boleh diperolehi di pasaran mulai hari ini.

Menurut Dr Haron, Al-Quran juga menyatakan "Maka sesungguhnya orang-orang yang suka menyebarkan berita-berita yang keji (menjatuhkan maruah seseorang), maka bagi mereka itu azab siksa di dunia dan di akhirat.

Menurutnya lagi, berdasarkan hukum Fekah yang di sebut dalam kitab Fekah, Manhaji menyatakan, haram ke atas orang Islam menyebarkan berita keji ke atas orang Islam, tidak kira sama ada peritiwa itu benar atau sebaliknya.

"Kalau berita itu palsu ia adalah suatu fitnah jahat yang mengundang bala Allah yang segera. Kalaulah ia benar maka ia membuka ruang fitnah yang mengundang pelbagai keburukan, sedangkan sepatutnya ia menutup perkara tersebut." jelas beliau.

Buru Guru Sokong Pembangkang, Kebajikan Guru Terabai

Posted: 26 Apr 2011 03:12 AM PDT

Parti Islam Se-Malaysia PAS kesal terhadap sikap Kementerian Pelajaran dibawah kendalian Tan Sri Muhyiddin Yasin dan Datuk Dr Fuad Zarkashi yang sibuk memburu guru-guru yang terlibat dengan pembangkang sebaliknya mengabaikan kebajikan guru-guru di sekolah.

Terkini tindakan pertukaran Cikgu Maaruf Mutalib daripada Sekolah Menengah Tenang ke Sekolah Menengah Kebangsaan Pengelih Pengerang Kota Tinggi, adalah satu contoh "politik babarian" yang diulang semula di Kementerian Pelajaran. Pertukaran kerana surat cuti sakit Cikgu Maaruf semasa pilihanraya kecil Tenang. Persoalannya surat sakit yang dikemukakan ialah daripada doktor hospital kerajaan, bukan daripada dukun.

Sepatutnya Tan Sri Muhyiddin dan Dr Fuad kena turun ke padang melihat sendiri kebajikan guru-guru yang dibebankan dengan berbagai tugas. Pendedahan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) mengenai tuntutan perjalToanan yang dibuat oleh guru-guru di yang pergi kursus anjuran Jabatan Pendidikan Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah sejak bulan Mac 2010 masih tidak dapat. Begitu juga lambakan guru Sains dan Metematik seramai 26,000 satu lagi ukuran gagal Tan Sri Muhyiddin dan Dr Fuad Zarkashi untuk membuat unjuran keperluan guru-guru di sekolah-sekolah. Akhirnya guru ini terpaksa mengajar mata pelajaran lain daripada pengkhususannya. Apabila keadaan ini berlaku yang menjadi mangsanya ialah murid-murid.

Sedangkan Tan Sri Muhyiddin begitu lantang mengkritik tawaran Pakatan Rakyat kepada guru-guru, imbuhan bulanan RM500.00, sehingga menuduh negara akan hancur dan bankrap. Nampaknya sekarang siapa yang bangkrap? Sehingga peruntukan untuk Kementerian beliau tidak cukup.

Jika inilah watak menteri yang menguruskan kilang yang melahirkan modal insan maka negara akan hancur kerana meritnya bukan kebolehan tetapi ketaksuban kepada Umno. Kenapa Pengarah Pendidikan Johor Tuan Haji Markom Giran tidak diambil tindakan kerana berkempen kepada guru-guru ketika pilihanraya kecil Tenang.

Akhirnya kita ingin mengingatkan kepada Tan Sri Muhyiddin janganlah kamu melakukan kezaliman, kerana doa orang yang zalim tidak ada hijab dengan Allah. Ingatlah bahawa kamu ada anak isteri dan keluarga, kalau kamu tidak suka dizalimi, cikgu Maaruf dan Cikgu Normala juga tidak suka dizalimi. Peringatan khas untuk Datuk Fuad Zarkashi mengenai kata-kata Assyahid Syed Qutb buku yang dibaca sewaktu bersama PAS dahulu" Kezaliman walaupun nampak kuat, ia tidak kekal, Sedangkan kebenaran walaupun nampak lemah, ia akan menang"


Ustaz Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat

MP Kangar @ Penasihat MB Perlis makan gaji buta?

Posted: 26 Apr 2011 02:33 AM PDT

Petikan dari blog qunang2..




Baca di sini atau di sini

PAS Negeri Sembilan

Posted: 26 Apr 2011 09:19 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


ADUN Paroi gesa hentikan amalan P-Politik(Video Lucah), isu Altantuya hangatkan Sidang DUN Negeri Sembilan

Posted: 26 Apr 2011 07:33 PM PDT



Seremban 25 April 2011

Ketika membahaskan usul terima kasih kepada DYMM Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan atas Titah Ucapan Baginda merasmikan Persidangan Pertama Penggal Ke Empat Dewan Undangan Negeri Yang Ke-12 , ADUN Paroi , Hj Mohamad Taufek Abd Ghani telah menegur pihak yang tidak bertanggungjawab atas penyebaran VCD , gambar dan buku yang mengandungi bahan lucah yang dikaitkan dengan Dato' Seri Anwar Ibrahim.

"Sudah sampai masanya untuk hentikan semua ini , rakyat sudah muak dengan P-Politik . UMNO mengajak rakyat kepada P-Politik iaitu politik porno tetapi kami , Pakatan Rakyat ingin membawa rakyat kepada budaya K-Politik iaitu "Knowledge Politik" yakni politik yang berdasarkan ilmu dan hujah".

"Walaupun kami diberi maklumat tentang skandal pihak tertentu di Negeri Sembilan, ada kes ditangkap khalwat, kes dengan isteri orang, kes dengan artis di hotel Port Dickson dan pelbagai kes maksiat yang lain tetapi pimpinan Pakatan Rakyat tidak berminat untuk mensensasikan isu-isu peribadi kerana ia melibatkan maruah pemimpin dan ianya tanpa bukti yang sahih mahupun saksi yang adil".

Beliau turut menjelaskan pandangan Islam berhubung isu tuduhan zina ini dengan membacakan ayat Al-Quran dari Surah An-Nuur ayat 4 yang bermaksud "Dan orang-orang yang melemparkan tuduhan zina kepada perempuan/lelaki yang terpelihara kehormatannya kemudian mereka tidak membawa 4 orang saksi maka sebatlah mereka dengan 80 kali sebatan dan jangan kamu terima persaksian mereka selama-selamanya dan mereka itulah orang-orang yang fasik".

Persoalan tuduhan zina tanpa 4 orang saksi yang adil ini bukan persoalan kecil kerana apabila isu ini diperbesarkan sebegitu rupa dengan penglibatan media massa secara terancang seolah-olah UMNO mengajak rakyat bersama-sama terlibat dalam soal yang melibatkan hukum-hakam Islam dan amaran tergolong sebagai fasiq seperti yang dinyatakan oleh Allah SWT dalam ayat Al-Quran tersebut.

Penjelasan yang dikemukakan itu menyebabkan ramai wakil rakyat UMNO bangkit kerana cuba menganggu ucapan beliau tersebut.

Beliau turut menyentuh isu pembunuhan wanita Mongolia di mana dalam isu ini , Pakatan Rakyat tidak menuduh pemimpin tertinggi UMNO terlibat dalam pembunuhan tersebut tetapi PR mahu Perdana Menteri (PM) membersihkan nama beliau apabila banyak media antarabangsa mengaitkan pemimpin tertinggi negara itu dengan pembunuhan tersebut.

Untuk menjaga imej dan maruah negara Malaysia, sewajarnya PM mengambil tindakan undang-undang terhadap media tersebut.

Sebagai bukti bahawa PR mengamalkan budaya politik ilmu dan hujah, beliau mengambil contoh dalam isu tawaran 100 hari Pakatan Rakyat dalam Buku Jingga , kita khususnya YB Dato' Seri Anwar Ibrahim mengajak PM berdebat dan berhujah apabila PM mempersoalkan kewajaran tawaran PR tersebut.

Cabaran debat yang dikemukakan oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim itu tidak pernah disambut oleh Dato' Seri Najib Tun Razak sehingga ke hari ini.

Adun BN mencarut dalam sidang DUN N.Sembilan

Posted: 26 Apr 2011 12:40 AM PDT



April 26, 2011. Kekecohan itu berlaku gara-gara tindakan Adun BN-Sungai Lui Datuk Zainal Abidin Ahmad mengeluarkan perkataan "p*****". Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Negeri Sembilan ke 12 hari ini menjadi kecoh dan berlaku insiden bertikam lidah apabila seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dari Barisan Nasional (BN) mencarut.

Kekecohan itu gara-gara tindakan Adun BN-Sungai Lui Datuk Zainal Abidin Ahmad mengeluarkan perkataan "p*****" ketika sesi perbahasan titah Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan awal pagi tadi.

Semuanya bermula apabila Teo Kok Seong (DAP-Bahau) berkata kerajaan Pakatan Rakyat menang di beberapa negeri seperti Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan namun hanya di Perak ia dirampas oleh "lanun-lanun".

Komen Teo kemudian mendapat reaksi berbeza daripada Zainal Abidin yang bangun dan mengeluarkan perkataan mencarut dan menghina itu. Gara-gara tindakan Zainal Abidin itu, sidang Dun mula kecoh selama tujuh minit.

Wakil rakyat Pakatan M Ravi (PKR-Port Dickson) membantah perkataan mencarut itu dan mahu ia ditarik balik memandangkan tindakan tersebut memberi penghinaan kepada kaum India.

Ini diikuti Cha Kee Chin (DAP-Bukit Kepayang) yang mahu Speaker Dewan Datuk Razak Mansor mengeluarkan arahan agar Zainal Abidin diperintah keluar dewan.

Menurut Cha, tindakan Zainal Abidin itu bukan kali pertama kerana beliau pernah mengeluarkan kata-kata kesat pada sidang Dun yang lalu.

Namun Razak berkata beliau tidak mendengar perkataan itu dikeluarkan oleh Zainal Abidin manakala Datuk Yunus Rahmat (BN- Klawang) kemudian mendakwa Teo adalah punca kekecohan itu berlaku.

Teo membalas bahawa dalam kamus Dewan Bahasa dan Pustaka lanun membawa maksud "merampas".

Oleh Zefry Dahalan

Sumber : http://www.freemalaysiatoday.com/2011/04/26/adun-bn-mencarut-dalam-sidang-dun-negeri-sembilan/

DPPK PARIT

Posted: 26 Apr 2011 07:32 PM PDT

DPPK PARIT


Fitnah Umno: Anwar hargai Mustafa

Posted: 26 Apr 2011 01:04 AM PDT

PAS Kawasan Miri

Posted: 26 Apr 2011 07:19 PM PDT

PAS Kawasan Miri


DAP Menang Kerana Undi Melayu Dan Bumiputera!

Posted: 26 Apr 2011 04:24 AM PDT

Lim: Undi Bumi bantu DAP menang 6 kerusi lagi
Kuek Ser Kuang Keng Apr 26, 11 3:25pm
Perangkaan yang diterima menunjukkan bahawa kejayaan DAP di Sarawak pada pilihan raya 16 April lalu tidak akan dicapai dengan hanya sokongan masyarakat Cina.Setiausaha agungnya, Lim Guan Eng berkata tanpa sokongan masyarakat lain, mereka akan hanya memenangi enam kerusi sahaja dan tidak mungkin mendapatkan 12 kerusi.Katanya data dari pusat pengundian menunjukkan bahawa parti itu menang sekurang-kurangnya 30 peratus di kerusi-kerusi di mana pengundi bumiputera adalah minoriti."Di sesetengah kerusi, peratus pengundi bukan Cina yang menyokong DAP jauh lebih tinggi daripada 30 peratus," katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur.Pada pilihan raya ke-10 yang lalu, DAP menyapu semua kerusi-kerusi di kawasan bandar dan menggandakan jumlah kerusinya di dewan undangan negeri Sarawak.Berikutan itu, sesetengah parti komponen BN mendakwa DAP berkempen menggunakan strategi pro-Cina yang dinafikan parti tersebut.Akhbar milik Umno - Utusan Malaysia juga mendakwa kejayaan DAP adalah petunjuk bahawa masyarakat Cina cuba menghakis kuasa politik orang Melayu.Analisis awal DAP menunjukkan beberapa kerusi tidak akan dimenangi tanpa sokongan pengundi bukan Cina.Di Kidurong sebagai contoh, hampir separuh daripada pengundinya adalah bumiputera, DAP menganggarkan parti itu membolot kitra-kira 63 peratus undi bumiputera.Dalam kes kerusi Meradong pula, 43 peratus pengundinya adalah bumiputera dan parti itu menganggarkan mereka berjaya mendapatkan 46 peratus undi mereka.



PS: Merujuk kepada kenyataan DAP dan laporan yang tersebut diatas maka jelaslah kepada kita DAP mendapat kemenangan atas sokongan kaum Melayu dan Bumiputera. Maka sudah semestinya kalau DAP mahu bertanding dalam kawasan bumiputera, DAP juga mesti bagi peluang kepada rakan dalam Pakatan untuk bertanding dalam kawasan bandar dimana masyarakat Cina juga boleh memberi sokongan kepada rakan DAP dalam Pakatan seperti PAS. Hanya dengan kerjasama yang kukuh saja perkara ini boleh berlaku dan sudah pasti Pakatan Rakyat akan dapat sokongan semua kaum.


Kita harap PAS juga dapat diberi peluang untuk bertanding dalam kawasan bandar seperti Miri kerana PAS juga aktif dalam kawasan bandar seperti Miri. Dengan adanya kerjasama dan kesepakatan dalam Pakatan Insy-Allah PAS boleh menang dalam kawasan bandar sekiranya DAP dan PKR bersama-sama membantu PAS dalam pilihanraya umum ke 13 nanti. Kalau perkara ini berlaku dalam bandar Miri sudah pasti BN tidak ada modal lagi untuk menuduh PAS sebagai parti yang ekstrimis dan perkauman. Diharap Pakatan dapat merealisasikan perkara ini. Kita mahu Pakatan Sarawak membuat sejarah dalam bandar Miri. PAS untuk Semua.

DUN PENGKALAN KUNDOR

Posted: 26 Apr 2011 07:14 PM PDT

DUN PENGKALAN KUNDOR


CEO SADA JELASKAN PERKARA SEBENAR ISU AIR DI UUM

Posted: 26 Apr 2011 02:00 AM PDT


ALOR SETAR, 25 April: "Mengenai air kita tidak boleh buat kenyataan berlandas kepada persepsi tanpa membuat perkiraan yang betul. Saya ingin maklumkan bahawa semasa isu air di Universiti Utara Malaysia (UUM) disensasikan pihak media, Syarikat Air Darul Aman (SADA) bukanlah duduk pada tahap tidak membuat apa-apa."

Demikian kata Ketua Pegawai Eksekutif SADA Dato' Azdmi Din pada sidang media di pejabatnya.

Terangnya, untuk menampung air kepada 33,037 jiwa warga universiti berkenaan Kerajaan Negeri telahpun membina loji yang berkapisti 50 juta meter padu sehari. Semua saluran paip yang melibatkan bekalan ke institusi itu sepanjang 35 kilometer telahpun siap 100 peratus bersama tiga kolam takungan yang hanya menunggu bekalan elektrik dari Tenaga Nasional tiga minggu lagi iaitu pada 15 Mei ini.

"Saya telah dimaklumkan oleh pihak TNB yang bekalan elektrik akan siap 15 haribulan depan. Kerja-kerja kabel berkaitan sedang giat dijalankan di rumah pam Sebatin. Sekarang bekalan elektrik ini belum siap kerja-kerja pemasangan kabel sedang giat dijalankan. Begitu juga dengan rumah pam di Bukit Kayu Hitam akan siap serentak pada tarikh yang sama," katanya.

Menurut beliau, sekarang SADA membekalkan 10 juta liter air sehari ke UUM dan jumlah ini adalah mencukupi bagi kegunaan 33,037 warga UUM.

"Pegguna yang seramai itu sepatutnya kita hanya bekal 8 juta liter sehari, namun disebabkan berlaku pembaziran air yang banyak iaitu 462,00 gelen air sehari di UUM menyebabkan bekalan air tidak cukup," katanya.

Menurutnya lagi, kini fokus diberikan kepada loji di Padang Sanai yang berkapasiti 50 juta liter padu sehari sudah berjalan membekalkan air sekitar Padang Terap dan Padang Sanai dengan kapasiti sebanyak 5 juta padu sehari dan 10 juta liter padu ke Durian Burung.

Katanya, untuk percubaan sistem agihan ke UUM hanya mempunyai masa tiga minggu sahaja lagi dan selepas ini Kerajaan Negeri berharap isu ini boleh ditutup.

"(Itu hanya) selesai di pihak Kerajaan Negeri dan SADA. Tapi saya tak tahu pihak UUM. Dalam loji kapsiti 50 juta padu sehari ini sebahagian besar akan salurkan ke UUM sebanyak 30 juta liter padu sehari dan 5 juta liter padu akan salurkan ke Bukit Kayu Hitam," katanya.

Katanya, sebagai sahabat kepada Naib Canselor UUM Prof Dato' Dr Mohamed Mustafa Ishak, beliau bersyukur sekiranya infrastruktur dalaman mengenai bekalan adalah sempurna seperti yang didakwa.

"Tapi sekiranya terdapat keadaan paip dan tangki tidak berada dalam tahap sepatutnya untuk membekal air kepada warganya, apabila bekalan air berkapasiti 30 juta liter padu disalurkan akan menyebabkan saluran paip meletup-letup," katanya dengan ketawa.

Sambungnya lagi, selepas loji Padang Sanai beroperasi nanti SADA mampu membekal sehingga 20 hingga 30 juta liter padu air.

"Saya jawab cara professional bukan persepsi. Tahun lepas kita dah masuk masa pentadbiran lama dulu Dr Nordin Kardi sebagai NCnya. Bersama SPAN, kita tengok banyak benda perlu dibuat kajian di UUM. Nanti dia marah saya pula. Termasuk untuk menambah kapasiti loji takungan," ujarnya.

Dato' Azdmi bimbang, apabila bekalan air ditingkatkan nanti, termasuk bagi memenuhi kehendak NRW (air yang hilang akibat kebocoran) akan mengakibatkan sistem paip dalaman akan pecah akibat tidak dapat menampung tekanan.

Beliau berkata demikian berdasarkan pengalaman loji air di Lubuk Buntar yang membekalkan air di Bandar Baharu.

"Sepatutnya loji lama (Lubuk Buntar) dinaiktaraf bukan membina loji yang baru. Kapasiti loji baru terlalu tinggi tidak seimbang dengan jumlah pengguna dan akibatnya tiap bulan SADA terpaksa perbaiki paip yang pecah dan meletup akibat tekanan tinggi," katanya.

Oleh itu, katanya, demi kebaikan semua pihak beliau memohon kebenaran dari pihak UUM untuk benarkan Pasukan Teknikal Sada masuk ke UUM tapi sekiranya UUM mahu lantik konsultan sendiri terserahlah.

Katanya, perkhidmatan yang SADA tawarkan adalah percuma tapi kalau lantik konsultan lain perlu perlukan kos. "Sekiranya UUM mahu berjimat kos itu boleh beli bantal cantik untuk tidur dengan selesa," ujarnya.

ALOR SETAR, 25 April: "Mengenai air kita tidak boleh buat kenyataan berlandas kepada persepsi tanpa membuat perkiraan yang betul. Saya ingin maklumkan bahawa semasa isu air di Universiti Utara Malaysia (UUM) disensasikan pihak media, Syarikat Air Darul Aman (SADA) bukanlah duduk pada tahap tidak membuat apa-apa."

Terakhir Dikemaskini (Selasa, 26 April 2011 12:19)

Lupakan jer la hasrat tu...BN oii!!!!

Posted: 25 Apr 2011 08:41 PM PDT

 -SinarHarian Utara

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 26 Apr 2011 03:29 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


4 PERSOALAN MISTERI , PENDAKWA KENA JAWAB SELEPAS MATI ?

Posted: 26 Apr 2011 02:08 AM PDT

Komen : Nampaknya pendakwa beria-ia mahu mencari kesalahan DSAI tanpa menimbangkan etika kerja. Sampai fakta lain diketepikan asal fokusnya ada kemasukan zakar. Itupun tiada 4 saksi yang melihat kejadian tersebut , hanya melalui tuduhan Saiful. Jika di dunia kamu tidak selesaikan dengan baik maka jawablah selepas kamu mati nanti apabila ajal sudah sampai.

1. Mengapa Doktor Pusrawi yang pertama ditemui Saiful yang mengesahkan budak
pembancuh kopi ini tidak diliwat gagal dibawa ke mahkamah sehingga hari ini?

2. Jika tuala, berus gigi dan botol air mineral didakwa digunakak DSAI dalam
lokap tiada bukti yang menunjukkan DSAI menggunakan peralatan tersebut?
Adakah CCTV dalam lokap rosak atau sengaja dirosakkan?

3. Sehingga hari ini pendakwa masih gagal membuktikan Saiful dan DSAI berada
di dalam unit kondominium yang sama kejadian liwat didakwa berlaku. Pendakwa
hanya menunjukkan CCTV di lif dan juga bahagian pintu masuk sahaja.
Bagaimana dengan saksi dan alibi bahawa DSAI berada dengan beberapa individu
sedang bermeyuarat pada waktu kejadian?

4. Mengapa hanya bulu DSAI ditemui di kondominium tempat di dakwa berlaku
liwat? Adakah Saiful tidak berbulu? Mengapa hanya sehelai je bulu DSAI
ditemui? Adakah DSAI hanya mempunyai sehelai je bulu???

PAHAT RUMAH SARAWAK MASIH BERBUNYI ! BINGIT BANYAK KALI

Posted: 25 Apr 2011 11:53 PM PDT

Komen : Kita nak marah pengundi di sana, memang bukan masanya disebabkan teknologi maklumat di sana memang sengaja BN lambatkan dan ketinggalan yang disengajakan.
Pertama : Bajet berjuta ringgit malah berbilion entah kemana selama 10 tahun kebelakangan ini.
Kedua : BN sengaja, terutama BN Sarawak diketua Taib Mahmud tidak memajukan infra teknologi maklumat dan jalanraya yang menyeluruh agar rakyat (pengundi) sukar menerima berita perubahan di luar. Pasal tu ramai generasi baru Sarawak malas nak balik bekerja di Sarawak.
Ketiga : Rumah panjang adalah tektik BN mengawal pergerakan dan perubahan minda rakyat agar mudah dikawalselia melalui Tok batin/Tok Ketua/Tok Penghulu mereka.
Keempat : Tektik memuji dan menjulang kebudayaan rumah panjang dapat menipu rakyat agar kebolehan dan keupayaan mendapat tanah sendiri atau rumah banglo dapat dinafi. Sedemikian orang-orang besar politik yang menguasai tanah beratus-ratus ekar.
Kewujudan rumah panjang hanya sebagai geran pada pemimpinnya untuk memohon tanah sebagai projek untuk rakyat kununya sebagai tambahan, tapi sebenarnya pemimpinnya yang memonopoli tanah di sana.

SIBU: Seramai 16 lelaki mendakwa ditipu oleh dua orang yang kononnya mewakili UMNO untuk memilih mereka ini menjadi calon parti itu pada pilihan raya negeri 16 April lepas.

Seorang daripadanya, Joseph anak Lebun, 27, mendakwa dijanjikan RM1 juta tiap seorang sebagai perbelanjaan pilihan raya dan RM250,000 sebagai wang jaminan sama ada kalah atau menang apabila bertanding.

Ketika dihubungi Abu Nawas hari ini, Joseph berkata, mereka telah menjalani tapisan peluang kemenangan oleh dua lelaki yang mendakwa mewakili sebuah badan dikenali sebagai Jawatankuasa Penajaan UMNO Sarawak (JPUNS).

UMNO tidak mempunyai cawangannya di Sarawak. Joseph, yang mendakwa dipilih untuk bertanding bagi kerusi Katibas, berkata, beliau telah meletak jawatan sebagai pekerja luar pesisir di Singapura kerana begitu terpengaruh oleh pujukan seorang daripada lelaki berkenaan.

"Saya membelanjakan hampir RM50,000 wang sendiri sebagai persiapan menghadapi pilihan raya itu sejak enam bulan lepas," katanya.

Malah katanya, mereka telah mengisi borang penclonan tetapi dua hari menjelang hari penamaan calon, mereka menerima SMS berbunyi "Kitak Tak Jadi Bertanding" (Kamu Tak Jadi Bertanding) - (Buletin Hairan Online)

source: http://milosuam.blogspot.com/2011/04/iban-mengamuk-rasuah-yang-dijanjikan.html#ixzz1Kb4enFV7

100 PENGUNDI TAK PUAS HATI , BAKI SOGOKAN DINAFI

Posted: 25 Apr 2011 09:23 PM PDT

Berdasarkan laporan Malaysiakini, kali ini satu lagi bukti politik wang yang dilakukan oleh Barisan Nasional terbongkar apabila lebih 100 penduduk Iban menyerbu ibu pejabat Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) di Sibu semalam dan menuntut baki rasuah RM400 setiap seorang yang dijanjikan kerana menyokong seorang calon SUPP pada pilihan raya negeri yang lalu, dakwa sebuah pemantau pilihan raya.

INI BETUL-BETUL KRONI UMNO !

Posted: 25 Apr 2011 05:42 PM PDT


CUBAAN GADAI TANAH REZAB MELAYU KANTOI ! TAHNIAH PR

Posted: 25 Apr 2011 03:07 PM PDT





UMNO Puchong nak gadaikan tanah rezab melayu
MONDAY, APRIL 25, 2011
Pakatan Rakyat terutama PAS sering dituduh UMNO menjual hak Melayu kerana baik dengan DAP...khasnya kini di kelantan yang heboh diperkatakan kerajaan kelantan sedang merampas tanah peneroka di hulu kelantan yang 24 jam berkumandang di media cetak dan tv umno apco

Malangnya, bukti di bawah menunjukkan sebaliknya. Sebidang tanah rezab Melayu di atas namaUMNO Bahagian Puchong telah cuba digadai/dijual kepada sebuah syarikat milik bukan Bumiputra.

Mujur kerajaan Selangor diperintah Pakatan Rakyat menjadikan percubaan UMNO Puchong ini digagalkan. Terselematlah sebidang tanah rezab Melayu walaupun ianya di bawah nama UMNO Bahagian Puchong.

UMNO Puchong pula dipimpin oleh Dato Satim Diman, yang sekarang ini adalah Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri Selangor.

Tak sangka. Ku ingat panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari.

Bayangkan. Ni dalam keadaan UMNO tidak memerintah Selangor. Kalau ditakdirkan mereka masih memerintah, habislah tanah rezab Melayu di Selangor ni tergadai demi mengkayakan kroni dan UMNOPUTRA.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 26 Apr 2011 03:02 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


VIDEO SEKS : AYAT STANDARD POLIS "KITA AKAN DEDAHKAN BILA SESUAI"

Posted: 26 Apr 2011 02:23 AM PDT

SUBANG, 26 April — Polis tidak teragak-agak untuk mendedahkan "si pelaku" dalam video seks yang didakwa mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada umum sekiranya perlu, kata Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Khalid Abu Bakar dipetik media hari ini.


"Siasatan masih lagi dijalankan. Apa jua perkara yang kita perlu dedahkan kepada umum kita akan dedahkan, yang mana perkara yang tak perlu kita dedahkan kita tak perlu dedahkan," kata beliau dipetik Bernama Online.

"Bagi pihak kami (polis) siasat dahulu, apabila sampai masanya polis akan beritahu siapa pelakunya dan kita masih siasat kes ini di bawah Seksyen 292 Akta Kanun Keseksaan (kerana kesalahan mengedar bahan lucah)," katanya selepas Mesyuarat Ketua-ketua Jabatan Siasatan Jenayah dari seluruh negara di sini pada hari Selasa.

Ditanya mengenai sebab Peguam Negara mengembalikan semula kertas siasatan kes berkenaan, Khalid menegaskan bahawa ia merupakan prosedur biasa dalam melengkapkan kertas siasatan sesuatu kes.

"Kita dah siapkan kertas siasatan itu, sudah tentu kita akan hantar kertas siasatan kepada pejabat Peguam Negara. Sekiranya dia (Peguam Negara) melihat terdapat perkara-perkara yang belum jelas pada kertas siasatan itu i akan dipulang semula kepada kita.

"Dengan ini kita akur dengan apa jua arahan yang diberikan pada kita. Ini proses biasa dan kemungkinan kita akan serahkan semula kertas siasatan kepada Peguam Negara minggu ini," katanya.

... AYAT STANDARD...COPY & PASTE....

yes! 1 MELAYU 1 BUMI vs 1 MALAYSIA

Posted: 26 Apr 2011 02:15 AM PDT

KUALA LUMPUR, 26 April — Gerakan gelombang "1Melayu 1Bumi" yang akan dilancarkan oleh Perkasa Sabtu ini, dengan menyahut seruan Utusan Malaysia, akan menggugat matlamat gagasan 1 Malaysia yang sudah mula diterima ramai, kata Datuk Seri Dr Rais Yatim.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan ini berkata, beliau tidak melihat langkah menggerakkan gelombang itu berada dalam kedudukan yang betul memandangkan gagasan 1 Malaysia sudah pun diterima dengan baik menerusi pelbagai aktiviti diadakan ke arah itu.

"Oleh itu, tidak manfaat bagi mana-mana segmen (kaum) untuk menonjolkan diri mereka ke depan dan mengatakan 1Bumi, 1Bukan Bumi," kata beliau selepas melancarkan "1 Malaysia Visibility Programme" di Menara TM di sini hari ini.

Ahli Parlimen Jelebu ini berkata sebarang idea yang bercanggah dengan gagasan 1 Malaysia tidak seharusnya disokong.

KENAPA MAKHLUK INI DILANTIK JADI PRESIDEN PEGUAM MUSLIM

Posted: 25 Apr 2011 07:23 PM PDT

Rakaman video seks seseorang yang didakwa berzina hanya boleh dijadikan bukti sokongan di Mahkamah Syariah dengan syarat utamanya mestilah disertai dengan empat orang saksi yang adil yang melihat perlakuan tersebut.

Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat, Ustaz Nik Mohd Zawawi Nik Salleh menegaskan, bagaimana pun video yang menjadi bukti sokongan itu mestilah dikenal pasti ketulenannya dan individu dalam video tersebut benar-benar orang yang dituduh.

Tambahnya, jika orang yang membuat tuduhan itu hanya menyertakan video semata-mata bagi membuktikan kebenaran perlakuan seks tersebut, ia tidak boleh diterima pakai dalam perundangan Islam kerana syarat utama ialah disertai empat orang saksi.

"Video hanyalah sebagai bahan sokongan kerana bahan utamanya ialah empat orang saksi. Memang tidak boleh diterima pakai jika hanya bergantung pada satu bukti sahaja iaitu video atau bahan-bahan lain," katanya sewaktu dihubungi.

Mengulas mengenai kenyataan Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Zainol Rijal Abu Bakar (gambo di atas) video seks seseorang yang didakwa berzina boleh dijadikan bukti di Mahkamah Syariah, jelas Ustaz Nik Zawawi, sebagai peguam syarie, Zainol Rijal seharusnya lebih tahu mengenai undang-undang Islam.

Beliau turut berpendapat kenyataan Zainol Rijal itu menggambarkan seolah-olah beliau tidak faham dengan undang-undang Islam serta sistem kehakiman Islam yang mempunyai peraturannya, sebagaimana undang-undang sivil yang juga mempunyai peraturannya sendiri.

"Barangkali beliau sudah terlalu biasa dengan undang-undang sivil. Apabila bercakap soal agama beliau terikut-ikut dengan kaedah dan pendekatan undang-undang sivil. Saya ingin menasihatinya supaya membezakan sistem perundangan Islam dengan sistem perundangan sivil. Perundangan Islam ini datangnya daripada Allah yang mempunyai sistemnya sendiri yang tidak boleh direka cipta oleh manusia.

"Allah telah menentukan kes yang membabitkan zina dan liwat mesti disertai empat orang saksi dan barulah kita boleh menuduh si polan bin si polan dan seterusnya barulah boleh membawa bukti sokongan," tegasnya.

Zainol Rijal itu turut disangkal Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya dalam satu kenyataannya yang berpendapat kenyataan tersebut 'menyeleweng' daripada prinsip Islam. "Jenayah zina hanya boleh dibuktikan dengan dua perkara sahaja iaitu pengakuan orang yang berzina dan pengakuan empat orang saksi yang adil yang melihat perlakuan zina itu.Bukti video atau gambar atau rakaman tidak diterima bagi jenayah zina. Pandangan beliau ini cukup menyeleweng," katanya.

Sehubungan itu, Dr Juanda meminta Zainol Rijal agar tidak menimbulkan salah faham kepada masyarakat umum. Dalam kenyataannya, Zainol Rijal mendakwa klip video boleh dijadikan sebagai bahan bukti untuk mendakwa seseorang melakukan zina sekiranya pihak pendakwa tidak boleh membawa empat orang saksi lelaki.

DR. RAMLAH PENSYARAH UiTM WAJAR JADI KETUA WANITA UMNO

Posted: 25 Apr 2011 07:13 PM PDT

PAS kesal dengan kenyataan Dato' Prof. Dr. Ramlah Adam (gambo) daripada Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi MARA (UiTM), yang memberi amaran kepada belia supaya jangan menukar kerajaan yang sedia ada.


Ramlah berpesan supaya tidak terperangkap dengan rancangan pihak tertentu yang bercita-cita untuk menghancurkan sistem pemerintahan yang sudah menabur bakti sejak 54 tahun lalu. Tokoh akademik pro-Umno itu berucap di Forum Perpaduan Negara Melalui Komunikasi dan Media di UiTM, Shah Alam, baru-baru ini.

Menurut Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad, menyifatkan kenyataan itu tidak layak dituturkan oleh seorang pensyarah Pentadbiran Awam yang mengajar pelajar-pelajarnya mengenai polisi pentadbiran awam dan sistem demokrasi yang jelas membenarkan rakyat membuat pilihan setiap kali pilihan raya.

"Apakah Ramlah buta sejarah demokrasi? Negara maju seperti Jepun dan United Kingdom yang bertukar kerajaan dan pemerintahan tidak mundur sebaliknya terus meluncur maju. Apakah kerajaan selain daripada BN bukan sejenis manusia? Apakah Ramlah tidak tahu Parti Demokratik Jepun (DPJ) menumpaskan Parti Demokratik Liberal (LDP) yang memerintah Jepun semenjak penubuhannya pada tahun 1955?

"Apakah Ramlah membayangkan United Kingdom sekarang sudah kembali kepada zaman batu sejak Parti Konservatif mengalahkan Parti Buruh pada 6 Mei 2010? Apakah Ramlah seorang yang buta maklumat mengenai pencapaian negeri-negeri Pakatan Rakyat, walaupun baru berusia tiga tahun berbanding dengan BN memerintah selama 54 tahun tetapi terus ungul dan maju," soal beliau.

Katanya, janganlah kerana tebalnya Umno dalam lubuk hatinya sehingga sudah tidak nampak kebenaran yang boleh dilihat secara akademik. PAS tegas Ustaz Idris, mahu menasihat kepada Ramlah agar jangan menjatuhkan taraf seorang ahli akademik semata-mata terikut-ikut dengan pegangan politik kepartaian yang sempit.

"Kalau terus cakap macam itu, lebih baik jadi Ketua Wanita Umno Cawangan Seksyen 2 Shah Alam sahaja. Bukan seorang ahli akademik. Jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga," tegas beliau.

.... Standard la Perkasa aka UMNgOk kan...

MANGKUK PUNYE PAK MERTUA

Posted: 25 Apr 2011 07:05 PM PDT

(HM) KUALA LUMPUR: Tindakan seorang juruteknik mahu membawa isteri dan anak lelakinya keluar dari rumah mentuanya di Pantai Dalam, di sini, mengundang padah apabila dia bukan saja dibelasah sebaliknya turut diludah dan dibaling dengan batu hingga cedera, Jumaat lalu.


Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam itu, isteri mangsa yang berusia 24 tahun turut cedera selepas dibaling batu oleh adik iparnya, sepupu isterinya dan bapa mentuanya yang masing-masing berusia 20 hingga 56 tahun.

Mangsa turut dibelasah ketiga-tiga lelaki itu.

Difahamkan, keluarga sebelah isteri mangsa tidak merestui hubungan perkahwinan pasangan itu kerana 'sentimen kenegerian' dan sering menyumpah seranah mangsa menyebabkan mangsa nekad keluar dari rumah mentuanya bagi memulakan hidup baru.

Mangsa, Wan Md Rosdi Wan Md Amin, 25, berkata ketika tiba di rumah bapa mentuanya itu, adik iparnya yang berusia awal 20-an membaling batu ke arahnya dan isteri seperti mahu memulakan pergaduhan.

Beliau berkata, pada mulanya, bapa mentuanya itu mendiamkan diri, namun selepas keluar dari rumah, adik iparnya melontar batu ke arah mereka sambil diperhatikan bapa mentua dan sepupu isterinya.

"Biarpun balingan itu tidak mengenai saya, namun mengenai kepala isteri yang gagal mengelak. Adik ipar saya berhenti sebaik melihat kakaknya cedera.

"Pada mulanya saya sangkakan mereka akan berhenti, namun kemudian bapa mentua, adik ipar dan sepupu isteri saya itu menyerang dan membelasah saya," katanya ketika ditemui.

Ketika itu, dia merayu dikasihani sambil menutup kepalanya dengan tangan.

Katanya, penderitaannya tidak berakhir di situ apabila kumpulan yang diketuai bapa mentuanya terus melontarkan batu sehingga dia keluar dari kawasan rumah.

Sehubungan itu, mangsa membuat laporan di Balai Polis Pantai, di sini.

... ada-ada sahaja dunia hari ini...

APA CER? MAJLIS FATWA TAK BINCANG DGN SAYA....

Posted: 25 Apr 2011 06:55 PM PDT

KUALA LUMPUR, 26 April — Tan Sri Harussani Zakaria mempertikaikan laporan media minggu lalu bahawa Majlis Fatwa Kebangsaan sudah memutuskan untuk membenarkan umat Islam menyertai tarian poco-poco di negeri-negeri lain kecuali Perak yang sudah pun membuat fatwa mengharamkannya.

Justeru, tegas Mufti Perak ini, isu tarian poco-poco tidak pernah dibincang pada muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan yang berakhir Jumaat lalu.

Kata Harussani, beliau hanya memberi penerangan kepada Majlis Fatwa Kebangsaan berhubung pengharaman tarian poco-poco di Perak dan tiada keputusan rasmi dibuat ketika itu.

"Dalam mesyuarat kita tidak bincangkan langsung pasal tarian poco-poco, apa yang berlaku saya hanya memberikan penerangan kenapa ia diharamkan . . . kita tidak bincangkan secara umum isu ini.

"Sebab itu saya terkejut apabila dalam akhbar kata Majlis Fatwa Kebangsaan benarkan tarian poco-poco di negeri lain, kita tidak bincangkan pun perkara ini . . . jadi bagaimana boleh kata macam itu," katanya.

Harussani (gambar) juga berkata, beliau sudah mendapatkan penjelasan daripada Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin dan dimaklumkan media telah salah faham.

"Saya percaya Abdul Shukor tidak bermaksud seperti itu, tapi media tidak faham dan macam nak hentam saya," katanya.

... LA MEDIA SALAH PAHAM...KE MEDIA MEMANG JENIS YANG TAK PAHAM-PAHAM...? WAKAKAKA
kalu dah camni haram ke idak? bertudung? depan lelaki? Majlis fatwa sila jawab...wakakakaka


TGNA JEMPUT SEMUA DATANG KELATA (NEGERIKU)

Posted: 25 Apr 2011 06:49 PM PDT

KUALA LUMPUR, 25 April – Di sebalik desas-desus pilihan raya umum ke-13, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini mengundang pihak mempertikaikan kerajaan Kelantan agar datang sendiri termasuk menghadiri kuliah Jumaat untuk mendapatkan gambaran sebenar tentang pentadbiran negeri itu.


"Menjelang pilihan raya umum ke-13, kami menjemput anda semua untuk datang ke Kelantan dan menyaksikan sendiri bagaimana Pakatan Rakyat melalui PAS memerintah Kelantan," kata Mursyidul Am PAS (gambar) ini.

"Dan, bandingkan sendiri dengan negeri yang diperintah oleh Barisan Nasional (BN), apakah benar Kelantan seperti mana yang dilaporkan media milik BN... anda semua boleh datang dan menilainya sendiri," kata Menteri Besar Kelantan dalam laman Facebooknya hari ini.

Selain itu, kata Nik Aziz, pihak yang mempertikaikan pencapaian kerajaan negeri Kelantan boleh menemuinya pada program Medan Ilmu, Kota Baru Jumaat ini.

"Anda dialu-alukan untuk datang ke Medan Ilmu pada pagi Jumaat," kata beliau yang mengetuai pentadbiran kerajaan negeri sejak 1990.

Kerajaan negeri Kelantan di bawah pimpinan PAS telah menjadi pertikaian dan bahan serangan Umno-BN sejak sekian lama.

Umno Kelantan sebelum ini juga mendakwa kerajaan negeri Kelantan tidak bersih ekoran pendedahan yang dibuat Utusan Malaysia mengenai loteri "big sweep" dan juga aktiviti pelacuran di negeri itu.

... Apa cer? kes yang kata umah pelacuran 'hampir 20 tahun'? senyap je... betul ke tue umah pelacuran seperti didakwa?  nak gak tau perkembangan wahai YB Datuk Mustafa Jeli....

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota

Posted: 26 Apr 2011 11:38 AM PDT

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota


KULIAH MAGHRIB

Posted: 26 Apr 2011 06:58 AM PDT

SEMARAKKAN BUDAYA MENUNTUT ILMU....




Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 26 Apr 2011 11:36 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


PAS DIHATI ORANG MUDA

Posted: 26 Apr 2011 03:00 AM PDT

E-mail Print PDF
http://buletinonline.net/images/stories/berita46/buletin9.JPGKEMAMAN - Anak-anak muda khususnya di negeri Terengganu tidak perlu bimbang dan ragu untuk menyokong perjuangan Islam kerana hiburan serta kesenian tidak ditolak mentah-mentah.

Pengerusi Majlis Tindakan Dewan Undangan Negeri (MTD) Chukai, Hanafiah Mat berkata hiburan dan kesenian dibenarkan dalam Islam selagi tidak menyeleweng.

Oleh itu, katanya tidak ada sebab anak-anak muda perlu merasa bimbang dan ragu-ragu menyokong perjuangan Islam.

Menurutnya, Islam membenarkan segala bentuk hiburan dan kesenian yang tidak bercanggah dengan agama.

"Kita (PAS) menerima hiburan dan kesenian yang sedia ada dan tidak menolak hiburan. Tetapi hiburan yang kita tolak adalah hiburan yang bercelaru, hiburan yang melalaikan hingga membawa kepada maksiat.

"Kita buat hiburan yang boleh memperteguh dan memperkuatkan parti kita (PAS) untuk ingat kepada Allah SWT, untuk kita pastikan bahawa kita penyambung perjuangan (Islam) ini," tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Konsert Keinsafan Malam Kesenian Islam bersama artis 'Pak Long' dan bekas Vokalis Kumpulan Rock Melissa di Dataran Surau Haji Muda Geliga, Kuala Kemaman pada 24 April lalu.

Menurutnya, kehadiran anak-anak muda yang ramai pada malam kesenian Islam tersebut sebagai petanda ke arah satu perubahan.

Katanya, hiburan yang disajikan oleh PAS adalah berkonsepkan berhibur sambil mendengar nasihat 'amal ma'aruf nahi mungkar'.

"Ini (kesenian) bukti PAS tidak tolak hiburan. Hiburan adalah sebahagian dari makanan rohani (jiwa) yang boleh memberi ketenangan dan semangat menegakkan perjuangan Islam," ujarnya.

Dipertengahan konsert tersebut turut diselit dengan tazkirah politik oleh Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Azman Shapawi Abd. Rani dihadapan lebih 2000 hadirin anjuran MTD Chukai, Kemaman.

Batu Gajah Mari

Posted: 26 Apr 2011 11:20 AM PDT

Batu Gajah Mari


MB tak akan hadir perhimpunan Perkasa!!

Posted: 26 Apr 2011 04:09 AM PDT

ALOR SETAR – Rakyat Kedah digemparkan dengan sistem pesanan ringkas (SMS) menyatakan Menteri Besar Kedah, YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak akan hadir ke Perhimpunan PERKASA di Stadium Suka Menanti 30 April ini.

SMS itu adalah seperti berikut, "Perhimpunan Melayu Kedah…pada 30April 2011 jam 3.00 petang di Stadium Suka Menanti Alor Setar, datang beramai. Kita gabungkan tiga pemimpin besar Melayu di satu pentas, YBhg Tun Mahathir, YAB Ustaz Azizan, YB Ibrahim Ali. DEMI KEDAULATAN MELAYU."

Setiausaha akhbar YAB Dato' Seri Ustaz Azizan, Helmi Khalid berkata, hebahan itu adalah tidak benar sama sekali dan Menteri Besar langsung tidak terlibat dengan perhimpunan ini.

Hebahan ini secara tempiasnya juga untuk menjatuhkan YAB Dato' Seri Ustaz Azizan dan sebagai propaganda pembangkang mengaitkan beliau dengan PERKASA.

"Ustaz Azizan tak akan hadir sama sekali untuk sertai perhimpunan itu dan ini adalah taktik pembangkang untuk kaitkan beliau dengan PERKASA.

"Diminta rakyat jangan percaya dengan propaganda ini," ujar beliau ketika dihubungi untuk mengulas isu ini.

Setiausaha politik YAB Dato' Seri Ustaz Azizan, Muhammad Sanusi Md Nor turut menafikan hebahan ini.

"Tajuk perhimpunan itu adalah Perpaduan Melayu Teras Kesejahteraan Negara, jadi mereka guna nama Ustaz Azizan untuk tarik orang ramai datang, ataupun jika beliau tak hadir maka isu lain timbul seperti Ustaz Azizan tak sokong Melayu, kalau hadir pun ada isu juga," jelas beliau.

Ekspo Perdagangan Melayu PERKASA Kedah bertemakan Perpaduan Melayu Teras Kesejahteraan Negara akan diadakan pada 29 April hingga 30 April di Stadium Suka Menanti dan ucaptama perhimpunan disampaikan oleh mantan Perdana Menteri, YAB Tun Dr Mahathir Mohammad.

MAKLUMAN : Blog bertukar Nama

Posted: 26 Apr 2011 02:02 AM PDT

Untuk makluman kepada pembaca blog ini...

Blog ini telah bertukar nama daripada Batu Gajah Mari kepada BGM Online. Pertukaran nama ini dibuat kerana mahukan blog ini lebih komersial...

... teruskan melayari blog Batu Gajah Mari | BGM online...

terima kasih...

Sikit pun aku tak heran kamu masuk UMNO!! haha

Posted: 25 Apr 2011 09:55 PM PDT

WarkahDaily – Sebelum Bob Lokman nak umum sertai PAS tempoh hari, ramai tertanya-tanya siapakah gerangan artis yang mahu sertai parti Islam itu, bahkan ketika pengumuman penyertaan artis berkenaan ke dalam PAS, ramai anak muda bertakbir dan masing-masing gembira dengan perkembangan itu.


Hehehe…memang sesuai sangat AC Mizal dengan Umno.| foto kartunjahanam.blogspot.com
Semua terkejut dengan penampilan baru Bob Lokman yang amat berlainan ketika menjadi artis dahulu yang terkenal dengan lawaknya. Namun seorang yang dulunya tidak mengambil berat dengan perjuangan Islam dan masa depan Islam di Malaysia, kini semenjak menyertai PAS, ke hulu ke hilir, beliau bawa satu harapan untuk perjuangan Islam. Demi Islam, Bob Lokman terus disanjung.

Menyedari akan hakikat artis sudah mula mendekati parti Islam itu, Umno merasakan mereka semakin tidak relevan. Umno terdesak kini cuba mengalih perhatian umum konon artis juga mahu mendekati parti sekular itu.

Baru-baru ini jelas terbukti, Umno yang tidak mahu ketinggalan mendapat tempat di hati para artis, telah disertai seorang artis, AC Mizal dan isterinya.

Mungkin kerana tidak mahu dikatakan tidak mendapat tempat di hati artis, Ketua Pemuda Bahagian Ipoh Barat, Syamsul Baharin Putra Ahmad Shibi dikatakan berusaha mendapat persetujuan AC Mizal untuk menyertai Umno.

Bagi AC Mizal, beliau menyatakan terus menyertai parti sekular itu selepas dipelawa menyertainya oleh Syamsul Baharin kerana merasakan Umno sesuai dengan jiwanya.

"Saya terus menerimanya kerana selama ini saya lihat (Umno) begitu komited dalam perjuangan demi menegakkan keadilan," kata AC Mizal.

Namun kini, tiada siapa mengendahkan AC Mizal kerana masuk Umno. Siapa tak kenal AC Mizal dan bagaimana penampilannya yang kini sudah bergelar 'Datuk' yang diterimanya daripada Istana Pahang.

Penulis 100% menerima pernyataan AC Mizal yang Umno adalah sesuai dengan jiwanya dan selari dengan perjuangannya.

AC Mizal juga mendakwa, ada parti pembangkang yang mempelawa beliau menyertai mereka. Tapi aku rasa sesak nafas jika AC Mizal yang terkini mahu menyertai parti pembangkang. Lebih-lebih lagi parti yang disertai Bob Lokman kecuali AC Mizal berpenampilan seperti Bob Lokman kot.

Jika dengan penampilan sekarang, aku pasti Umno adalah tempat sesuai AC Mizal. Dan aku nak tegaskan, Pakatan Rakyat tidak langsung merasa rugi dengan penyertaan AC Mizal ke dalam Umno yang memang terkenal perjuangan sekularnya.

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 26 Apr 2011 09:29 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Adun BN mencarut dalam sidang DUN N.Sembilan

Posted: 26 Apr 2011 12:39 AM PDT



April 26, 2011. Kekecohan itu berlaku gara-gara tindakan Adun BN-Sungai Lui Datuk Zainal Abidin Ahmad mengeluarkan perkataan "p*****". Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Negeri Sembilan ke 12 hari ini menjadi kecoh dan berlaku insiden bertikam lidah apabila seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dari Barisan Nasional (BN) mencarut.

Kekecohan itu gara-gara tindakan Adun BN-Sungai Lui Datuk Zainal Abidin Ahmad mengeluarkan perkataan "p*****" ketika sesi perbahasan titah Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan awal pagi tadi.

Semuanya bermula apabila Teo Kok Seong (DAP-Bahau) berkata kerajaan Pakatan Rakyat menang di beberapa negeri seperti Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan namun hanya di Perak ia dirampas oleh "lanun-lanun".

Komen Teo kemudian mendapat reaksi berbeza daripada Zainal Abidin yang bangun dan mengeluarkan perkataan mencarut dan menghina itu. Gara-gara tindakan Zainal Abidin itu, sidang Dun mula kecoh selama tujuh minit.

Wakil rakyat Pakatan M Ravi (PKR-Port Dickson) membantah perkataan mencarut itu dan mahu ia ditarik balik memandangkan tindakan tersebut memberi penghinaan kepada kaum India.

Ini diikuti Cha Kee Chin (DAP-Bukit Kepayang) yang mahu Speaker Dewan Datuk Razak Mansor mengeluarkan arahan agar Zainal Abidin diperintah keluar dewan.

Menurut Cha, tindakan Zainal Abidin itu bukan kali pertama kerana beliau pernah mengeluarkan kata-kata kesat pada sidang Dun yang lalu.

Namun Razak berkata beliau tidak mendengar perkataan itu dikeluarkan oleh Zainal Abidin manakala Datuk Yunus Rahmat (BN- Klawang) kemudian mendakwa Teo adalah punca kekecohan itu berlaku.

Teo membalas bahawa dalam kamus Dewan Bahasa dan Pustaka lanun membawa maksud "merampas".

Oleh Zefry Dahalan

Sumber : http://www.freemalaysiatoday.com/2011/04/26/adun-bn-mencarut-dalam-sidang-dun-negeri-sembilan/

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 26 Apr 2011 09:24 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


Pemuda perlu perkuat minda bawa perubahan

Posted: 26 Apr 2011 12:19 AM PDT


PERMATANG PAUH, 25 April: Selain mempamerkan kekuatan tenaga para pemuda PAS juga perlu mempunyai kegigihan otak berfikir bagaimana mahu membawa pemuda Malaysia ke satu tahap yang membanggakan, kata Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hasan Tantawi (gambar).

Barisan Nasional (BN) tambahnya, tidak ada kekuatan untuk memimpin pemuda ke arah itu kerana kepimpinanya terdedah dengan rasuah, suka menyeleweng, tidak tahan dugaan bahkan menjadi Pak Turut ketika memperkatakan sesuatu itu yang ada kepentingan BN.

Dewan Pemuda PAS, Angkatan Muda KeAdilan (AMK) dan Dapsy dari DAP adalah pilihan tepat untuk anak muda sekiranya mahu memilih parti mana sebagai wadah perjuangan tidak lagi Umno atau pemuda BN yang dilihat amat penat dan memerlukan rehat.

"Kekuatan tenaga sememangnya perlu pada pemuda. Selain itu kita juga perlukan otak yang cerdik untuk mencari bagaimana untuk meranapkan Umno dan BN sebab keupayaan mereka untuk mendidik anak muda agak kontang sekarang ini, " tegasnya ketika berucap merasmikan Muktamar Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang kali ke 31 di Dewan Komplek An Nadhoh, Penanti semalam.

Umno dan BN sudah kehilangan taji untuk berentap di arena politik tanah air secara sihat maka untuk memastikan kekuasaan terus berada digengaman mereka terpaksa gunakan bahan lain yang boleh melukakan pihak lawan.

Bagi mereka luka sudah cukup untuk merencatkan perjuangan Pakatan Rakyat.

Justeru itu, kepimpinan pemuda di semua peringkat wajar mendahului isu yang melanda negara agar rakyat dapat merasai peranan yang dimainkan.

Sikap curi tulang dalam perjuangan katanya, tetap berdosa kerana membiarkan orang lain ke medan bertempur manakala diri sendiri berpeluk tubuh menonton TV di rumah bersama anak dan isteri.

"Curi tulang dalam perjuangan jangan dijadikan amalan. Ada sesetengah orang bila kalah dalam pemilihan dah berpeluk tubuh di rumah, boikot program padahal mereka yang tewas boleh berperanan dengan cara lain untuk membantu mengatasi kelemahan yang sedia ada, " tambah beliau pada muktamar bertemakan 'Murnikan Perjuangan, Maknakan Kemenangan'.

Pandangan pemuda juga mesti tajam membaca politik pihak musuh tambahan lagi pemuda BN cuba melaksanakan plan pembaharuan menjelang tarikh pilhanraya umum akan datang.

Muktamar yang berlangsung itu akhirnya mengekalkan dua muka lama iaitu Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri, Ustaz Yusni Mat Piah dan timbalanya, Helmi Haron manakala Nor Azman Ishak yang turut menang tanpa bertanding sebelum ini adalah Pengarah Jabatan Amal Negeri.(hrkhdaily)




Akhbar Melayu digesa berhenti 'membodohkan' orang Melayu.

Posted: 26 Apr 2011 12:10 AM PDT


Hari ini selasa 26hb April 2011, tajuk utama media cetak berbahasa Inggeris, New Straits Times memaparkan berita "Nasi lemak twice a week". Akhbar The Star pula memaparkan berita "Deadly illegal – Growing trade in illicit cigaretts costing Govt billion".

Akhbar berbahasa Manderin seperti China Press dan Sin Chew pula memaparkan berita risiko suntikan menguruskan badan. Akhbar berbahasa Tamil pula menceritakan tokoh agama yang cukup berpengaruh meninggal dunia.

Malangnya tajuk berita utama media cetak berbahasa Melayu, Utusan Malaysia memaparkan tajuk utama "Anwar Lelaki Y", Berita Harian "Lelaki Y Anwar" dan Sinar Harian "Anwar Lelaki Y". Akhbar bahasa Melayu mejoritinya mengambil kes liwat 2 Dato' Seri Anwar Ibrahim sebagai tajuk utama. Apakah yang menjadi keutamaan kepada berita ini? Bukankah ia menceritakan keaiban orang Islam yang cukup meloyakan? Bukankah cerita seumpama itu sangat tidak sesuai dengan anak-anak sekolah? Bukankah cerita tersebut belum lagi diputuskan oleh mahkamah tetapi hanya dakwaan pihak pendakwa sahaja? Soalnya mengapa ia menjadi tajuk utama? Apakah agenda disebalik isu tersebut ?

Tiada halangan jika berita aib dan meloyakan ini dimasukkan dalam berita kecil dalam akhbar seperti New Strait Time yang memuatkan dalam muka surat 6 dan The Star dalam muka surat 10. Tetapi apabila tajuk liwat diletakkan berkali-kali sebagai tajuk utama maka sebenarnya media berbahasa Melayu seolah-olah mendoktrinisasi minda orang-orang Melayu dengan isu seks. Sebahagian besar pembaca media Utusan Melayu, Berita Harian dan Sinar Harian adalah kelompok orang Melayu berpendidikan rendah dan tinggal di pinggir dan luar bandar. Sesetengah daripada mereka tidak berpeluang mendapat pendedahan terhadap media baru.

Saya fikir lebih wajar media arus perdana berbahasa melayu meletakan tajuk utama mengenai dasar Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) yang akan menggantikan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris(PPSMI). Orang Melayu sudah berdepan dengan masalah sosial khususnya anak muda yang terlibat dengan masalah seks bebas, dadah, arak, anak luar nikah, sumbang mahram, VCD lucah dan lain-lain lagi. Akhbar berbahasa Melayu seolah-olah kurang sensitif terhadap isu sosial yang sedang dihadapi oleh orang Melayu sekarang.

Secara umumnya media berbahasa Inggeris, Manderin dan Tamil yang pembacanya terdiri daripada kelompok Melayu kelas menengah ke atas, masyarakat Cina dan masyarakat India tidak dihidangkan dengan cerita aib dan meloyakan seperti media berbahasa Melayu. Secara perbandingannya seolah-olah mereka dihidangkan dengan isu-isu yang lebih bertamadun daripada kelompok masyarakat Melayu berpendidikan rendah. Saya memohon agar media arus perdana berbahasa Melayu menghentikan agenda membodohkan minda orang-orang Melayu ini. Sudah cukuplah penjajah membodohkan orang Melayu lebih 400 tahun. Hidangkanlah minda semua rakyat Malaysia dengan perkara yang segar dan bermanfaat untuk agama, bangsa dan negara.



Suhaizan Bin Kayat
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Pusat.
(019 728 5174)


Sempena Hari Kesenian Islam | FOTO

Posted: 25 Apr 2011 02:58 AM PDT

Kuliah Dhuha serta Soal Jawab dan Pelancaran Dungun Muslim Biker






Santai Bersama Ustaz Radzi(Melissa)







Malam Kesenian Islam





Jasindaily Online

Posted: 26 Apr 2011 09:18 AM PDT

Jasindaily Online


KALAU CINA TOLAK MCA .. KENAPA MELAYU MASIH NAK BELA UMNO ?

Posted: 26 Apr 2011 04:40 AM PDT

KHIDMAT MERU

Posted: 26 Apr 2011 09:02 AM PDT

KHIDMAT MERU


PELANCARAN PTRS 2011 DAN ANUGERAH KECEMERLANGAN

Posted: 25 Apr 2011 09:50 PM PDT








PTRS 2011 berjaya dilancarkan dengan jayanya oleh YAB Menteri Besar di Dewan Audioturium SUK dengan dihadiri seramai 2000 pelajar PTRS . PTRS sebagai satu Produk MES yang merupakan produk yang baik untuk membantu rakyat untuk keluar kepompong kemiskinan melalui kecemerlangan ilmu. Sejak diwujudkan tahun 2009, ianya telah memanafaat lebih 12, 000 pelajar dengan kejayaan yang memberangsangkan. Dengan bayaran percuma. buku kerja yang berkualiti dan guru yang berpengalaman, PTRS berjaya mencapai matlamatnya dengan membantu pelajar dengan keputusan SPM yang cemerlang. Pelajar Adik Nurul Dhiya Athira Binti Roslan dari Dun Meru mendapat 9A1B dianugerahkan pelajar terbaik Selangor dan Encik Baharom Basiron KPMI DUN Meru dianugerahkan KPMI terbaik Selangor . Hadir sama dalam majlis ini ialah Exco Pendidikan YB Dr Halimah Ali, YB Dr Ahmad Yunus, YB Dr Abd Rani Osman dan lain-lain lagi.

i n t a n h i j a u

Posted: 26 Apr 2011 07:25 AM PDT

i n t a n h i j a u


PAS TELUK INTAN ANJUR SEMINAR PAS GANTI UMNO

Posted: 26 Apr 2011 07:22 AM PDT


PAS Kawasan Teluk Intan melalui Lujnah Penerangannya akan menganjurkan Seminar PAS Ganti UMNO. Seminar tersebut akan diadakan pada 2 Mei 2011, hari Isnin bermula jam 8. 00 pagi hingga 12.30 tengah hari.

Seminar yang akan diadakan di Hotel Grand Court, Jalan Padang Tembak, Teluk Intan  (berhampiran Gerai Makanan City Mewah) akan menampilkan dua orang pembentang kertas kerja iaitu Profesor Dr. Abdul Aziz Bari, Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa. Beliau akan membentangkan tajuk kertas kerja 'Perlembagaan Malaysia dan Politik Baru'. Manakala pembentang kertas kerja kedua ialah Ustaz Idris Ahmad, Ketua Penerangan PAS Pusat dengan tajuk 'PAS Ganti UMNO'.
Contoh Kupon Seminar PGU.

Menurut jurucakap Lujnah Penerangan, penyertaan adalah dibuka kepada semua pihak dan tempat adalah terhad. Orang ramai yang berminat bolehlah mendapatkan kupon masuk bernilai RM10 daripada mana-mana Ahli Jawatankuasa PAS atau menelefon 0194931578 atau 0195761529.

intanhijau.blogspot.com

Pemuda PAS Merbok

Posted: 26 Apr 2011 07:18 AM PDT

Pemuda PAS Merbok


HENTIKAN MEMPERBODOHKAN MINDA MELAYU

Posted: 26 Apr 2011 12:12 AM PDT



KENYATAAN MEDIA DEWAN PEMUDA PAS PUSAT

26 April 2011 (Selasa)
Hentikan membodohkan minda melayu

Hari ini selasa 26hb April 2011, tajuk utama media cetak berbahasa Inggeris, New Straits Times memaparkan berita "Nasi lemak twice a week". Akhbar The Star pula memaparkan berita "Deadly illegal – Growing trade in illicit cigaretts costing Govt billion". Akhbar bebahasa Manderin seperti China Press dan Sin Chew pula memaparkan berita risiko suntikan menguruskan badan. Akhbar berbahasa tamil pula menceritakan tokoh agama yang cukup berpengaruh meninggal dunia.

Malangnya tajuk berita utama media cetak berbahasa Melayu, Utusan Malaysia memaparkan tajuk utama "Anwar Lelaki Y", Berita Harian "Lelaki Y Anwar" dan Sinar Harian "Anwar Lelaki Y". Akhbar bahasa Melayu mejoritinya mengambil kes liwat 2 Dato' Seri Anwar Ibrahim sebagai tajuk utama. Apakah yang menjadi keutamaan kepada berita ini? Bukankah ia menceritakan keaiban orang Islam yang cukup meloyakan? Bukankah cerita seumpama itu sangat tidak sesuai dengan anak-anak sekolah? Bukankah cerita tersebut belum lagi diputuskan oleh mahkamah tetapi hanya dakwaan pihak pendakwa sahaja? Soalnya mengapa ia menjadi tajuk utama? Apakah agenda disebalik isu tersebut ?

Tiada halangan jika berita aib dan meloyakan ini dimasukkan dalam berita kecil dalam akhbar seperti New Strait Time yang memuatkan dalam muka surat 6 dan The Star dalam muka surat 10. Tetapi apabila tajuk liwat diletakkan berkali-kali sebagai tajuk utama maka sebenarnya media berbahasa Melayu seolah-olah mendoktrinisasi minda orang-orang Melayu dengan isu seks. Sebahagian besar pembaca media Utusan Melayu, Berita Harian dan Sinar Harian adalah kelompok orang Melayu berpendidikan rendah dan tinggal di pinggir dan luar bandar. Sesetengah daripada mereka tidak berpeluang mendapat pendedahan terhadap media baru.

Saya fikir lebih wajar media arus perdana berbahasa melayu meletakan tajuk utama mengenai dasar Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) yang akan menggantikan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris(PPSMI). Orang Melayu sudah berdepan dengan masalah sosial khususnya anak muda yang terlibat dengan masalah seks bebas, dadah, arak, anak luar nikah, sumbang mahram, VCD lucah dan lain-lain lagi. Akhbar berbahasa Melayu seolah-olah kurang sensitif terhadap isu sosial yang sedang dihadapi oleh orang Melayu sekarang.

Secara umumnya media berbahasa Inggeris, Manderin dan Tamil yang pembacanya terdiri daripada kelompok Melayu kelas menengah ke atas, masyarakat Cina dan masyarakat India tidak dihidangkan dengan cerita aib dan meloyakan seperti media berbahasa Melayu. Secara perbandingannya seolah-olah mereka dihidangkan dengan isu-isu yang lebih bertamadun daripada kelompok masyarakat Melayu berpendidikan rendah. Saya memohon agar media arus perdana berbahasa Melayu menghentikan agenda membodohkan minda orang-orang Melayu ini. Sudah cukuplah penjajah membodohkan orang Melayu lebih 400 tahun. Hidangkanlah minda semua rakyat Malaysia dengan perkara yang segar dan bermanfaat untuk agama, bangsa dan negara.

Suhaizan Bin Kayat
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Pusat.
(019 728 5174)

FOMCA & PPIM BANTAH e-Mel 1 MALAYSIA

Posted: 25 Apr 2011 06:23 PM PDT

SHAH ALAM – Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mendesak kerajaan mengkaji semula projek e-mel 1Malaysia kerana dikhuatiri membazirkan dana wang rakyat.

Setiausaha Agung Gabungan Persatuan Pengguna (Fomca), Muhammad Shaani Abdullah berkata, kekeliruan timbul dalam isu itu kerana tiada faedah tertentu kepada rakyat sekiranya e-mel baru ini dibuat

"Kita berharap pembaziran wang rakyat tidak berlaku lagi seperti mana projek WauMail yang telah digodam pada 2001.

"Sebarang pembiayaan oleh kerajaan yang menggunakan wang rakyat perlu dilakukan dengan telus dan penjelasan terperinci mengenai pembangunan yang dirancang," katanya.

Beliau berkata, projek itu dijangka memberi implikasi kepada rakyat kerana tahap keselamatan dan kemampuan email itu masih di khuatiri.

"Mengapa perlu diwujudkan e-mel baru se:dangkan rakyat kin:i mempunyai e-mel persendirian yang selamat dan efektif melalui laman sesawang lain dalam Internet, "katanya.

Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam (PPIM), Datuk Dr Maamor Osman berkata, kerajaan sepatutnya memberi projek e-mel yang dicadangkan itu kepada syarikat Telekom Malaysia Bhd berdasarkan keupayaannya mengendalikan pelbagai perkhidmatan Internet.

"Kepakaran Telekom Malaysia tidak diragui kerana berjaya menghasilkan perkhidmatan seperti Uni-fi, wi-fi dan lain-lain," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan