Sabtu, 5 Mac 2011

BLOG - BLOG PARTI UMNO

BLOG - BLOG PARTI UMNO


Razlan's

Posted: 04 Mar 2011 11:16 PM PST

Razlan's


MEMBANTAH PENULISAN ARTIKEL DI NANYANG SIANG PAU BERTAJUK : Benarkah Orang-Orang Cina Memang Haiwan Duitan?

Posted: 04 Mar 2011 03:06 AM PST

Salam Saudara Pengarang,

Artikel yang disiarkan oleh Nanyang Siang Pau pada 26 Feb berkenaan dengan Kenyataan Timbalan Perdana Menteri semasa upacara rumah terbuka Tahun Baru Cina baru-baru ini di Johor telah manarik minat saya untuk memberi kenyataan balas.

Artikel ini telah menyeru NGO Cina agar megambil tindakan terhadap YAB Timbalan Perdana Menteri kerana menurut akhbar Nanyang Siang Pau, TPM telah menuduh orang-orang Cina sebagai Haiwan Duitan.

Di Malaysia dan Indonesia dan banyak Negara lain juga telah menunjukan orang-orang Cina berupaya berusaha untuk meningkatkan diri mereka didalam membina kekuatan ekonomi mereka sendiri.

Bagi mereka yang menikmati keindahan semulajadi, salah satu keindahan alam adalah semasa matahari terbit dan juga apabila matahati terbenam, kalau kita pergi ke Pantai, sudah tentu ianya merupakan saat yang di tunggu-tunggu, dan ini tidak ada kene mengena dengan Ong atau pun tidak seperti tuduhan penulis Nanyang Siang Pau.

Menuduh YAB Timbalan Perdana memberi kenyataan dengan tujuan untuk menyebarkan tanggapan buruk dan menyesatkan masyarakat Cina adalah suatu yang tidak benar dan tidak menghormati Pemimpin Negara. YAB Timbalan Perdana Menter telah memberikan penghormatan kepada masyarakat Cina kerana telah bekerja kuat didalam membina ekonomi mereka.

Sumbangan masyarakat Cina kepada membina ekonomi Negara tidak dapat disangkal dan sudah tentu penghargaan seperti ini harus diberikan semasa ucapan Tahun Baru Cina.

Masyarakat Malaysia tidak mengangap orang Cina merupakan Haiwan Kepada Duit seperti yang dituduh oleh Penulis. Kebetulan Orang Cina merupakan pelopor ekonomi di Malaysia dan beberapa Negara Asia Tenggara, jesteru itu, sudah tentu bangsa lain juga mahu mencari petua-petua bagaimana boleh kekal maju dan terbukti berjaya. Dan petua-petua ini sudah tentu tidak akan dapat di kongsi sekiranya Masyarakat Cina tidak mahu berkongsi.

Rakan-rakan saya sering kali berkata, orang cina tidak mahu mandi pagi kerana rezeki akan hilang sekiranya mereka mandi. Itu merupakan satu daripada berpuluh petua masyarakat Cina yang ada didalam kehidupan masyarakat Malaysia, dan ini tidak membawa kepada tanggapan negatif seperti tuduhan penulis "Orang Cina Haiwan Duitan".

Kalau kita mahukan interaksi sesama kita lebih difahami dan budaya sesebuah kaum lebih di hormati, kita sebagai rakyat Malaysia mesti berusaha ke arah itu dengan satu tekad, untuk merelitikan Gagasan 1 Malaysia.

Sistem pendidikan kita mesti lah diberi keutamaan dan kebersamaan didalam satu bumbung. Anak-anak kita sepatutnya dikumpulkan dibawah satu bumbung untuk bergaul dan bertukar budaya.

Selagi perkara asas ini tidak dapat dilaksanakan oleh Kerajaan, selagi itulah kita akan sering kali bersalah anggap terhadap budaya masing-masing. Jangan kita salahkan orang politik sekiranga NGO-NGO dan Masyarakat tidak mahu bersama dan ikhlas membawa anak-anak kita bercampur di antara satu sama lain.

Sekian

Mohd Razlan Bin Muhammad Rafii

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Seputeh

umno bahagian cheras

Posted: 04 Mar 2011 01:28 PM PST

umno bahagian cheras


Cadangan MEF mahu identii bangsa dalam setiap borang dihapuskan sebagai ‘ mengarut ‘ - Syed Ali

Posted: 03 Mar 2011 08:54 PM PST

UMNO Bahagian Cheras kesal dengan cadangan Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF), Shamsuddin Bardan yang dikatan mahu perkataan 'bangsa' ditiadakan dalam sebarang borang atau dokumen.

Ketuanya, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee menyifatkan cadangan tersebut sebagai tidak masuk akal dan percubaan halus untuk melenyapkan ketuanan Melayu.

Sambil menyifatkannya sebagai 'mengarut', beliau menjelaskan cadangan itu juga jelas bertentangan dengan perlembagaan negara.

Beliau bimbang cadangan tersebut kemungkinan didalangi pihak tertentu untuk melenyapkan identiti melayu di negara ini.

"Itulah sebenarnya agenda pembangkang terutama DAP dan PKR yang selama ini berusaha untuk menghancurkan bangsa Melayu," tegasnya.

Katanya, alasan MEF kononnya penghapusan perkataan 'bangsa' dalam setiap borang atau dokumen bertujuan merealisasikan matlamat 1Malaysia adalah tidak tepat.

Jangan peralatkan gagasan 1Malaysia untuk agenda tertentu

Beliau menjelaskan, gagasan 1 Malaysia yang dipelopori Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak tidak membawa maksud melenyapkan identiti bangsa atau kaum di negara ini tetapi berusaha membawa kejayaan kepada negara dengan pembabitan semua bangsa tanpa mengira perbezaan latar belakang dan keturunan.

"Jangan peralatkan gagasan 1Malaysia untuk mengemukakan cadangan yang tidak masuk akal sehingga sanggup 'membunuh' identiti bangsa Melayu," katanya.

Beliau menjelaskan, ada laporan mendakwa Shamsuddin dalam satu kenyataan dikatakan telah membuat cadangan tersebut dan menimbulkan reaksi kurang senang di kalangan orang Melayu di negara ini.

Syed Ali menjelaskan, di mana-mana negara di dunia ini setiap borang atau sebarang dokumen disyaratkan menyatakan bangsa dan identiti mereka.

Strategi untuk lenyapkan bangsa Melayu di negara ini

Contohnya kata beliau, di Amerika Syarikat rakyatnya juga mesti menyatakan keturunan mereka sama ada African Amerika, Indian (Red Indian) atau pun American (orang kulit putih Amerika)

Sehubungan itu katanya, identiti bangsa wajib dikekalkan di dalam sebarang borang sama ada di sektor awam mahupun swasta.

Menurut Syed Ali, jika pengenalan bangsa dihapuskan dalam sebarang borang, sudah tentu menyukarkan kerajaan mahupun badan-badan tertentu untuk membuat kajian pencapaian sesuatu kaum atau bangsa di dalam sesuatu perkara.

Contoh kata beliau, perancangan pembangunan rancangan Malaysia berasaskan kepada perangkaan atau bancian yang dibuat terhadap sesuatu bangsa sama dalam sektor ekonomi, pendidikan, soaial dan sebagainya.

"Begitu juga dalam indeks kadar jenayah di negara ini, lazimnya pihak polis akan membuat analisis berdasarkan sesuatu kaum atau bangsa sebagai stretagi mereka untuk membanteraskannya," ujar beliau.

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS

Posted: 04 Mar 2011 11:22 AM PST

PUTERI UMNO BAHAGIAN CHERAS


SELAMATKAN MALAYSIA - DI MANA ADA PEMBANGKANG, DI SITU ADA MUSIBAH

Posted: 04 Mar 2011 01:30 AM PST

PRK KERDAU dilihat dan dipaksikan sebagai agenda cukup penting untuk pembangkang.Mereka yakin adalah terlalu sukar untuk merampas kerusi DUN yang secara tradisinya milik UMNO BN ini tapi mereka ingin merobohkan keyakinan itu dan akan menggunakan segala cara serta pendekatan untuk merampas DUN tersebut dan mengurangkan majoriti yang diperolehi pada PRU12 lalu ada sasaran mereka yang terakhir.Niat jahat PAS makin terserlah.

Bagi mereka Kerdau adalah penanda aras bagi menghadapi PRU13 yang mereka jangkakan akan diadakan pada bila-bila masa.Sekiranya mereka berjaya dalam PRK DUN Kerdau ini dengan segala taktik-taktik kotor yang digunakan akan secara tidak langsung akan memalitkan arang ke muka PM Najib kerana Pahang adalah negeri kelahiran beliau.Ianya juga secara tidak langsung akan menambahkan lagi keyakinan pembangkang dalam PRU13 nanti.

Sehingga saat ini PAS menaburkan segala janji-janji dan fitnah.Buku Jingga mereka arak dalam setiap ceramah, janji syurga tidak lekang dari mulut penceramah PAS sehingga mereka terpaksa membawa Bob Lokman yang darah baru setampuk pinang ke gelanggang ceramah PAS.Bob yang menganggap dirinya mahu mencari syurga turut terpalit dosa-dosa apabila turut memfintah calon BN dan juga kepimpinan PM Najib.

PAS berusaha semaunya untuk memalukan Perdana Menteri.Mereka menggunakan segala usaha keji.Ceramah PAS tanpa permit,poster calon PAS menggunakan jata negeri yang dikhususkan untuk Sultan Pahang dan kerabatnya,PAS hina Majlis Agama Islam Pahang,perlekehkan akal budi pengundi Kerdau dan juga peneroka Felda. PAS percaya sekiranya mereka menang ataupun Berjaya mengurangkan lagi majority undi seperti PRU12 lalu akan menjadikan PM Najib dalam keadaan yang cukup terdesak untuk mengekalkan Pahang di tangan BN dan juga menjadi petunjuk kepada gerakan pembangkang di seluruh Negara.

Dalam tempoh yang masih berbaki 72 jam ini,pembangkang telah menggerakkan seluruh jentera mereka.Tidak cukup mengundang pemimpin-pemimpin pembangkang lain, mereka turut membawa masuk pelajar-pelajar university yang akan dipergunakan untuk mempengaruhi undi. Selain daripada itu mereka juga turut melakukan penyamaran dengan anggota-angota muslimahnya memakai pakaian rasmi Wanita UMNO bergerak dari rumah ke rumah supaya menolak calon BN itu kerana kononnya calon ini tidak mendapat restu dari kepimpinan UMNO Bahagian Kerdau.Kempen politik PAS semakin menjijikan..

PAS tahu mereka melalui jalan sukar untuk menang tetapi pilihanraya ini seperti biasa mereka akan gunakan untuk menabur segala fitnah.Fitnah menjadi semakin rancak dan bertenaga apabila ianya turut dilakukan oleh Nik Aziz dan dipanjangkan pula oleh Tuan Ibrahim Tuan Man,Pesuruhjaya PAS Pahang.Gabungan ulamak dan ustaz palsu ini semkain menjadi-jadi..

MALAYSIA perlu diselamatkan dari jadi lubuk fitnah
PRK ini bagi PAS adalah medan dan peluang untuk mereka terus mendoktrinkan pemikiran rakyat supaya menerima fitnah dan pembohongan mereka selama ini sebagai benar.Rata-rata ceramah PAS dipenuhi dengan segala caci maki dan penghinaan terhadap agama,bangsa dan Negara.Kalaulah tiga struktur asas ini mereka persendakan semaunya apalah sangat dengan batang tubuh PM Najib serta kepimpinan BN Pahang,lagi mereka tidak segan silu dan malu untuk menghina dan memperlekehkanya,

Secara jelas PAS seperti sedang menjadikan PAS itu sebagai agama yang harus diikuti dan dipatuhi oleh pengikut-pengikutnya dan mereka sedang menghasut menggunakan PAS sebagai agama baru ini di kalangan rakyat bawahan.PAS yakin ketololan dan kebodohan akal mereka selama ini tempiasnya turut terkena kepada rakyat yang mereka mahu jadikan bodoh sepetri penyokong-penyokong PAS tegar yang lain.

Untuk mempertahankan kesinambungan kepimpinan yang sekian lama bertapak di negeri Pahang dan juga maruah serta agenda rakyat yang mahu PM Najib bangunkan, pengundi Kerdau dituntut untuk berfikir secara matang serta bijaksana.PAS sedang menyuntik segala racun berbisa dan dalam masa yang sama sedang hebat menganjurkan perpecahan.Gunakanlah tempoh yang berbaki tidak berapa lama ini untuk menunjukkan jalan keluar kepada PAS.Selamatkan Malaysia daripada segala pembohongan dan fitnah ini.


Hasil Nukilan : Sanggah Tok Janggut

NOTA KAKI : Salam Tok Janggut, mohon keizinan mempamerkan artikel Tok Janggut untuk renungan dan panduan ahli - ahli Puteri UMNO Bahagian Cheras.

Apo Kono Eh Jang!

Posted: 04 Mar 2011 07:38 AM PST

Apo Kono Eh Jang!


Rayuan dari PAS Kerdau untuk Anwar…

Posted: 04 Mar 2011 01:42 AM PST

Selepas Anwar Ibrahim hilang taring akibat dicabut oleh Ummi Hafilda pada ceramah di Felcra Rumpun Makmur, barulah ramai yang menyedari bahawa Anwar sebenarnya amat takut pada wanita tersebut.

Gelagat Anwar yang kurang senang semasa berceramah dipentas AMK yang berhadapan dengan pentas UMNO/BN Rumpun Makmur telah membuktikan Ummi Hafilda bukanlah sekadar nyamuk biasa.

Dan buat kali pertama, Anwar berceramah tak sampai 30 minit kerana tak dapat menahan asakan suara lantang Ummi Hafilda yang mendedahkan rahsia-rahsia Anwar satu persatu.

Penyokong-penyokong PAS serta Pakatan yang hadir juga bagaikan hilang semangat apabila melihatkan idola mereka kehilangan kata-kata dan kebijaksanaan berpidato.

Itulah penangan seorang wanita yang bersama Ummi Hafilda. Anwar yang dilabelkan sebagai manusia anugerah Tuhan pun mencicit lari akibat dari kelantangan wanita ini.

Yang menariknya, selepas habis sahaja ceramah Anwar di Kerdau semalam, pihak PAS Kerdau khabarnya telah meminta Anwar menghentikan programnya di kawasan pilihanraya kecil tersebut.

Rayuan PAS itu dikesan melalui laman Twitter Anwar sendiri yang dihantar dari pihak yang menamakan diri mereka PAS Kerdau.

Apakah ini menunjukkan PAS Kerdau sudah takut mereka ditolak oleh penduduk setempat kerana Anwar?

Yang pastinya, Anwar kini bukan dianggap sebagai faktor yang mampu memenangkan dan meraih sokongan dari rakyat kepada Pakatan. Malah, Anwar kini secara terang-terangan menjadi liabiliti untuk pembangkang.


Prk Kerdau.. Kempen umi halfida membuatkan anwar mengeletar

Posted: 03 Mar 2011 04:43 PM PST

Kempen di Prk dun kerdau semakin panas apabila umi halfina turun berkempen untuk barisan nasional, malah tempat dimana umi halfina memberi ceramah bergitu dekat dengan tempat ketua pembangkang Anwar Ibrahim memberi ceramah yg mana jaraknya hanya 50 meter diantara mereka.

keadaan disitu menjadi tegang apabila kedua dua penceramah seperti berdebat sesama mereka.. saat saat yg lama dinanti nanti oleh Umi halfida untuk berdepat dan berdepan dengan ketua pembangkang Anwar ibrahim yg diidamkan olehnya akhirnya telah termakbul.

Umi halfida yg bergitu lantang memangil anwar ibrahim dengan pangilan syehhhhh al juburi!! , penipu!!, peliwat!! bapak segala Rasuah!! dan lain lain lagi , seolah olah segala dendamnya selama ini kepada ketua pembangkan itu telah dilepaskan pada malam tadi..

Setiap kali anwar ingin bercakap mengenai sesuatu isu akan dibalas oleh umi halfida , dan apa yg menariknya ialah anwar tidak dapat bertahan dan telah lari meninggalkan tempat tersebut.




DunSemarang

Posted: 04 Mar 2011 01:30 AM PST

DunSemarang


BolehKAH kita PERCAYA?

Posted: 03 Mar 2011 03:14 AM PST


Ambil 45,000 pekerja asing belum muktamad
PUTRAJAYA 2 Mac - Masih terlalu awal untuk meluluskan kemasukan 45,000 pekerja asing terutamanya dari India bagi memenuhi permintaan 13 sektor perniagaan kecil di negara ini, kata Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

Tegas beliau, kementeriannya memerlukan laporan lanjut mengenai beberapa perkara termasuk meneliti sama ada bilangan kemasukan pekerja asing itu tepat atau tidak, serta di sektor mana mereka akan ditempatkan.

''Jadi agak terlalu awal untuk saya menyatakan bahawa semua ini akan diluluskan kerana saya nak dapat input di mana mereka hendak ditempatkan.

Sehubungan itu, beliau berharap kenyataan Subramaniam sebelum ini mengenai terdapat kira-kira 4,000 masyarakat India yang tidak mempunyai dokumen pengenalan diri, tidak perlu disensasikan

PUTRAJAYA 2 Mac - Kerajaan bersetuju melanjutkan tempoh bayaran saman trafik yang berakhir Isnin lepas selama 10 hari lagi, bermula semalam sehingga 10 Mac ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, lanjutan tempoh diskaun 50 peratus bayaran saman tersebut bagi membolehkan orang ramai melunaskan tunggakan saman mereka.
Hishammuddin menambah, keputusan melanjutkan tempoh bayaran saman itu adalah muktamad tanpa mengubah keputusan asal kerajaan untuk menyenaraihitamkan kenderaan yang gagal menjelaskan saman selepas tarikh ditetapkan.


BERTEGASLAH
TOLONG Jangan AMBIL 45000 dari india atau mana-mana..hari ini kata belum muktamad..esok kata lain...percayakah kita semua...lihat sahaja cerita SAMAN. Adakah Beliau tidak sempati kepada mereka yang benar jujur, beratur berjam-jam untuk membayar saman..tetiba dilanjutkan lagi...bergitu kecewanya mereka...yang telah bersusah payah, berikhtiar membayar Saman. Kenapa hanya kasihan kepada mereka yang belum, tak sempat, mesin tergendala...tak kasihankah kepada yang telah membayar...ini sudah tidak adil...ini namaya SAMARATA..kita mahu ADIL.
INGAT satu ketika orang ramai tidak akan percaya lagi kepada sergahan, AMARAN tak serupa BIKIN seperti ini. Walaupun 10 Mach atau pun.apa sahaja....orang ramai telah mulai meluat dan sangsi..terutama kami rakyat UMNO akar UMBI. Jangan mendidik kami sebagai warga yang tidak mempunyai pendirian dan ketegasan.
Sebab kita MELAYU terlalu TOLERANSI...maka orang lain tidak hormat kepada kita. Impot warga kerja india 45000 orang,,,untuk apa..untuk apa..sedangkan orang India di Tanah Melayu ini..ramai yang masih menganggur...dan ramai menjadi HINDRAF dan hanya tahu berdemontrasi dan berarak..kenapa. adakah perlu tenaga kerja dari India yang kurang lasak itu. MUNGKINKAH satu ketika nanti mereka akan diserapkan antara "kira-kira 4,000 masyarakat India yang tidak mempunyai dokumen pengenalan diri" dan akhirnya mendapat pengenalan diri dan menjadi warganegara,,atau jika tidak..mereka akan kembali menjadi ahli Hindraf..dan memporak perandakan negra tercinta ini.

TEGASLAH...
Guan Eng berTEGAS kepada hanya MELAYu..di PP
PKR hanya ber TEGAS pada Melayu ..di Selangor..
Hindraf bertegas memusuhi UMNO..majoriti Melayu..
PAS berTegas mencerca MELAYu..malu di lahirkan MELAYU..
Di Singa Pura apatah lagi...
Jangan kita LAYU menjadi MELAYU..
By M69...

Ahli Parlimen Kota Belud

Posted: 03 Mar 2011 11:33 PM PST

Ahli Parlimen Kota Belud


BUY ELECTION? - Opposition hypocrisy revealed.

Posted: 03 Mar 2011 02:05 AM PST

PrintE-mail
Devoid of substantial and real issues, "buy-election" seems to be the Opposition's current favorite catchphrase, as they try to wrestle Barisan Nasional (BN) in the dense political jungle of Kerdau and Merlimau by-elections.

In Kerdau and Merlimau, as in all the other by-elections before that, the opposition has been trying to employ hard and fast strategies to gain voters' support. One of them is by accusing BN of buying their way to victory through a flurry of project announcements by BN leaders – hence the catchphrase "Buy-Election". The strategy calls for the opposition to incessantly complain publicly that BN is committing corruption and breaking election rules by dishing out election goodies during campaign period. And to show they mean business and give credence to the allegations, police and Election Commission (EC) reports will be lodged by their leaders.

But what many people don't realize is that the opposition's cry of "Buy Election!" is actually a well crafted and well rehearsed "fail-proof" political strategy. Consider this: If they win the by-elections, opposition will say that despite BN's spending spree, the rakyat still choose the angelic Pakatan Rakyat and have spoken against corruption. And if they lose, it will be used as an easy excuse to justify a "dignified" defeat by that evil and cruel BNl! Ahh... can't have it better than that.

This article is not so much about the strategy which is clearly a desperate attempt to win votes. It will be touching on the sheer hypocrisy of Pakatan on this matter. But if you don't mind, let's digress a bit.

With the Kerdau and Merlimau campaigns gaining momentum by the day, imagine a Twitter conversation that goes something like this:


PR guy: (with angry emoticon included) Bloody BN buying votes with $$$! BN is corrupted 2 the core! That is against EC rules what! Stupid BN! They only know how to bribe people! Unlike them, PR is always very gentleman & never do such thing lah friend!

BN fella: You think so?

PR guy: Absolutely!  This evil BN must taste its own medicine lah! And EC as usual is bias one, I tell you!

BN fella: Hmm...  me think not!

PR guy: (with irritated emoticon) Now why wud u b stupid enough to say that hah? How much BN buy you ah, friend?

BN fella: Let's see. Remember Hulu Selangor by election (17 April to 25 April 2010)? Didn't Anwar & Khalid dish out goodies to get Hulu Selangor votes?

PR guy: Bullsh*t?!! R u nuts or wht?? My Anwar will nevr do that! U better tarik balik!

BN fella: LOL.. If u want BN to stop, ask PR also lah!

PR guy: Shut up!

BN fella: Hah3.. whatever lah friend!



What that BN fella said is absolutely right. Well, remember this:

Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim announced the abolishment of quit-rents for shop houses in Hulu Selangor. (Source: New Straits Times, 20 April 2010)

What about this:

Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim speaking in Hulu Selangor and promising 100,000 land titles to poor homeowners in the constituency. In addition he said, "… there is also the Orang Asli, whose land is being whittled down by development. The state government will have to allocate them reserve land and I think the state has agreed to this." (Source: 'Hulu Selangor voters prove a challenge to Anwar'. The Malaysian Insider, 13 April 2010).

And this:

Mentri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim had presented bonuses to all village chiefs and Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) in Hulu Selangor on 20 April 2010. The bonus to each of them is RM1,381 which amounted to a total of RM616,000.(Source: Kerajaan Selangor bayar bonus kepada Ketua Kampung, JKKK, SelangorKini Online, 21 April 2010).

And don't even make me start talking about the infamous Nik Aziz's campaign promise of heaven if you vote for PAS. Heck, come to think of it, not only was it a cunning form of vote buying, it is the ultimate sly attempt by an old soldier to buy your very own soul! 

Such is the audacity of Pakatan Rakyat!

*This article first appeared in THE MALAYSIAN DIGEST website.
*Some information were taken from articles previously published in THE NUTGRAPH


Hamidah Osman

Posted: 03 Mar 2011 11:10 PM PST

Hamidah Osman


Teruskan Usaha Untuk Kemenangan Berganda

Posted: 03 Mar 2011 05:02 PM PST




PAS semakin terdesak. Melihat kelemahan jentera kempen pembangkang sejak hari penamaan calon pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dan Kerdau, menyaksikan keyakinan pengundi terhadap calon mereka semakin merosot. PAS di kedua-dua pilihan raya kecil ini sedang melalui saat sukar terpaksa menabur pelbagai janji tanpa sebarang komitmen, dengan harapan meraih sokongan pengundi.

Sebaliknya, komitmen jentera parti komponen dan peningkatan sokongan pengundi, Barisan Nasional (BN) yakin mampu melenyapkan impian PAS menawan DUN Merlimau dan Kerdau, sekali gus memberi kesan buruk kepada pembangkang, selain menggoyahkan kepercayaan sekutunya – DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Buktinya, kekalahan calon PAS di DUN Tenang, mula menghilangkan keyakinan sekutu kuatnya DAP apabila Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng secara terang-terangan menyifatkan jentera kempen PAS lemah.


Keadaan sama tidak mustahil berlaku jika calon PAS sekali lagi kecundang di Merlimau, Ahad ini. Sebagai anggota pembangkang, kekalahan PAS turut memberi kesan kepada DAP dan PKR. Guan Eng juga berhak untuk melahirkan kemarahan dan berasa kecewa dengan prestasi PAS. Sebagai pilihan raya kecil terakhir penggal ke-12 ini, kekalahan berturut-turut pembangkang di DUN Bagan Pinang, Galas dan Tenang memberi impak positif kepada BN, lebih-lebih lagi menjelang pilihan raya negeri Sarawak.

Keadaan terdesak PAS terserlah apabila pemimpinnya merayu pengundi memberi kemenangan calonnya kali ini bagi membolehkan wakil tunggal parti itu bersuara dalam persidangan DUN. Ini mencerminkan DAP yang mempunyai lima wakil gagal membawa suara dan kepentingan PAS dalam DUN Melaka.

Gerakan antikerajaan di Mesir juga dibawa ke Melaka untuk menjadi modal berkempen. Kepemimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam difitnah tanpa mengkaji rasional di sebalik pelaksanaan setiap projek kerajaan negeri. Penguatkuasaan saman ekor turut dipolitikkan.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata Anwar, PKR serta PAS bukan saja diperalatkan DAP, malah kedua-duanya diperkudakan parti ultra rasis itu untuk mencapai matlamat politiknya.

"Tanpa bantuan kedua-dua parti Melayu ini, mereka (DAP) tidak akan dapat sebanyak mana (kerusi) yang ada sekarang," katanya sambil meminta orang Melayu sedar bahawa mereka harus tengadah sebelum terhantuk sekali lagi dengan permainan DAP seperti berlaku di tiga negeri – Pulau Pinang, Perak dan Selangor.

Ditanya tahap seriusnya kalau orang Melayu tidak berubah sikap dan sanggup diperalatkan pembangkang, Ahmad Zahid berkata: " Kita kehilangan kerajaan. Apakah orang Melayu mahu kehilangan kerajaan?"

Beliau berkata, kehilangan kerajaan menyebabkan agenda yang disusun bagi melaksanakan transformasi ekonomi, Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) serta agenda Bumiputera tidak dapat dilaksanakan.

"Mungkin (ketika) itu akan menjadi kekesalan berpanjangan bagi orang Melayu. Saya minta orang Melayu tanpa mengira parti politik (supaya) utamakan agenda Melayu dengan tidak mengetepikan kaum lain.


(Laksanakan) agenda Islam dengan tidak mengetepikan agama lain dan (utamakan) agenda kebangsaan dengan tidak mengetepikan agenda negeri dan juga wilayah," katanya.

Rekod menunjukkan calon PAS tidak pernah memenangi kerusi DUN di Melaka (kecuali satu ketika PAS dalam BN) tetapi membantu DAP yang ketika ini menguasai lima daripada 28 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Melaka iaitu Kesidang, Kota Laksamana, Bachang, Ayer Keroh dan Bandar Hilir.

Sementara itu, Ali ketika ditemui berkata: "Kita nak menang cantik sikit dan lebih daripada undi 2008. Kita nak menang lebih. Jentera parti kena bekerja kuat dan ikhlas dalam perjuangan untuk bangsa agama serta tanah air."

Beliau berkata: "Saya tengok PAS ini 'one-man show'. Dia banyak gunakan politik Machiavelli. PAS masih gunakan isu agama untuk menarik pengundi Melayu dan (pada) pengundi Cina, dia cuba longgarkan lagi nilai-nilai Islam. Itu cara PAS... macam disarankan oleh Lee Kuan Yew...dia pun ikut.


Hari ini PAS sudah membenarkan DAP berceramah dalam masjid tempat imam sujud dan senamrobik (dalam pekarangan masjid) pun boleh."

Untuk mendapatkan sokongan PKR dan pengundi, ada sepanduk menyebut 'Undi PAS masuk syurga' dan 'PAS Melaka menyokong penuh fahaman pluralisme agama Datuk Seri Anwar Ibrahim' tetapi Ketua Penerangannya, Idris Ahmad, menafikan sepanduk itu milik parti berkenaan.

Kenyataan beliau mencetuskan banyak spekulasi dan persepsi. Antaranya, Idris menafikan kenyataan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat, yang berulang kali menyebut fatwa politik yang sama dalam siri kempen pilihan raya kecil dan pilihan raya umum lalu.


Persoalannya, kenapa Idris berani menafikan kenyataan Nik Aziz dengan menyatakan PAS secara rasmi tidak pernah mengeluarkan kenyataan Menteri Besar Kelantan itu.

Selain itu, Idris memberi gambaran PAS tidak menyokong Anwar yang mendukung konsep pluralisme agama.

Ditanya taktik DAP menggunakan PAS dan PKR untuk menawan DUN Melaka dalam pilihan raya umum akan datang, Ali berkata itu sekadar gimik parti pembangkang.

Beliau berkata, mereka tahu Melaka adalah kubu kuat BN dan mencipta pelbagai slogan serta gimik untuk mempengaruhi rakyat yang sebenarnya berdiri teguh menyokong kerajaan BN.

"Saya percaya orang negeri Melaka takkan bagi...takkan izin," katanya.

Kehadiran PAS dalam kempen di DUN Merlimau juga hambar dan ala-kadar seperti di DUN Tenang kerana parti itu menyedari apa saja kos dibelanjakan dan menampilkan calon terbaik tetap berkesudahan dengan kekalahan.


Menampilkan calon yang tidak 'pandai bercakap' membuktikan PAS ketandusan 'pemimpin'. Kalau ada yang bagus pun mereka terpaksa disimpan untuk diturunkan ketika pilihan raya umum kelak.

Selepas tiga kali kalah kepada BN, PAS sebenarnya mahu menyekat peningkatan sokongan terhadap BN, tetapi apakan daya, PAS yang terdesak tetap tidak berupaya merubah keadaan dan mungkin terpaksa berdepan dengan kekecewaan sekali lagi, Ahad ini.

Fanatik, Taksub dan Politik Melayu

Posted: 03 Mar 2011 04:27 PM PST


Pas seru ahli serang UMNO

Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA
mohdasron.mustapha@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 3 Mac - Seorang bekas penyokong fanatik Pas, Rashid Wahab, hari ini tampil mendedahkan bahawa parti itu bukan sahaja memperalatkan agama bagi mengkafirkan ahli UMNO malah menyeru ahlinya supaya mengangkat senjata menentang UMNO.

Rashid yang 22 tahun mengabdikan diri kepada Pas berkata, kerana taksub dengan amanah Presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, beliau terpaksa meringkuk dalam penjara apabila ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebanyak tiga kali.

"Saya pernah ditahan di bawah ISA sebanyak tiga kali kerana membawa senjata.

"Kononnya berjuang untuk Islam tetapi saya bersyukur kerana akhirnya telah diberi hidayah daripada terus ditipu oleh Pas," katanya seperti dipetik dari portal, http://umno-online.com, hari ini.

Pendedahan itu sekali gus mengesahkan mengenai kewujudan Kumpulan Mujahidin Malaysia (KMM) yang dikaitkan dengan Pas, sehingga menyaksikan anak kepada Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Nik Adli dan puluhan ahli Pas ditahan di bawah ISA.

Menurutnya, kerana amanah Abdul Hadi itu juga, beliau dan rakan-rakannya bukan sahaja mengkafirkan ahli UMNO malah, tergamak mengkafirkan bapa sendiri hanya kerana insan yang membesarkan mereka itu tidak menyokong perjuangan Pas.

Pada masa sama, beliau juga mendedahkan bahawa pucuk pimpinan Pas tidak pernah ikhlas untuk melaksanakan hukum hudud di negara ini sebaliknya ia dijadikan perkakas dan modal politik bagi memancing sokongan orang Melayu.

Katanya, hakikat itu terbukti apabila para pemimpin Pas berdolak-dalik setiap kali ditanya mengenai hukum hudud dan penubuhan negara Islam, sedangkan dahulu mereka berjanji sebaik sahaja memegang kuasa, Pas akan melaksanakan perundangan Islam di negara ini.

"Apabila didesak mengenai kes hudud kenapa tidak dilaksanakan selepas menguasai Kelantan, Terengganu dan Kedah, jawapan yang diberi oleh pucuk pimpinan Pas adalah hudud ini hanya satu per dua ribu sahaja dalam Islam, maknanya mereka berbohong," jelasnya.

Dedah Rashid lagi, Pas juga pernah mengeluarkan 'fatwa' bahawa solat di masjid-masjid yang dibina oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) adalah tidak sah dan ahli parti itu diharamkan daripada beribadah di masjid terbabit kerana perjuangan nasional tidak selari dengan Islam.

Bagaimanapun jelas beliau, sebaik sahaja Pas berjaya menawan Terengganu pada 1999, segalanya berubah dan Abdul Hadi yang menjadi Menteri Besar pada ketika itu, membenarkan masjid yang dahulunya haram digunakan oleh ahli Pas bagi tujuan ibadah.

"Pas menggunakan agama. Dalam usrah dan ceramahnya, Pas sering mengelirukan pengikutnya dengan cerita-cerita keislaman pada zaman Rasulullah SAW. Jadi pengikut Pas terasa dengan menyokong Pas mereka berjuang untuk Islam tetapi mereka sebenarnya keliru.

"Mereka tidak dapat membezakan yang mana satu parti dan yang mana satu agama. Selama menyertai Pas selama 22 tahun, sekarang barulah saya sedar, Pas dan Islam adalah berbeza. Islam itu adalah agama dan Pas hanyalah sebuah parti," terangnya.

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 03 Mar 2011 03:35 PM PST

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


Merlimau: Lagi hal calun PAS, kali ini menipu Pakcik

Posted: 02 Mar 2011 11:31 PM PST

 


KERDAU: Calon PAS bagi DUN Merlimau, Yuhaizad Abdullah bukan saja terpaksa berhadapan dengan calon BN tetapi kini berhadapan 'serangan' daripada bapa saudara tirinya pula, Ahmad Ismail.

Hari ini Ahmad, 63, sudah mula melancarkan kempen mempertikaikan keputusan pucuk pimpinan Pas yang memilih Yuhaizad sebagai calon di kawasan DUN Merlimau ini.

Semuanya gara-gara masalah kewangan yang terjadi sewaktu Ahmad, Yuhaizad dan abangnya terlibat dalam satu perniagaan ladang getah di Bukit Beruntung, Selangor kira-kira tiga empat tahun lepas.

" Dia tuduh saya tidak membayar balik wang Bank Rakyat yang diberikannya pada saya untuk perniagaan ini sedangkan saya sudah pun membuat pembayaran ke dalam akaunnya, resit-resit semuanya ada sebagai bukti.

" Saya difitnah hingga dipinggirkan di dalam keluarga, orang macam ni tak layak jadi wakil Pas, apatah lagi hendak jadi wakil rakyat," katanya ketika ditemui di Kampung Chin Chin, Jasin petang tadi.

Dalam pada itu, Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pembangunan Pekan Kecil dan Pemulihan Projek negeri, Datuk Abdul Ghafar Atan menegaskan, Pas sepatutnya menyelidiki latar belakang ahli yang hendak dicalonkan dalam mana-mana pilihan raya.

Kegagalan Pas berbuat demikian hanya akan menyebabkan rakyat keliru dengan perjuangan parti itu yang kononnya memperjuangkan Islam sebagai agenda mereka.

" Mana boleh fitnah orang sesuka hati, budaya begini tidak boleh diamalkan apatah lagi kalau hendak jadi seorang pemimpin.

" Saya kesal kerana masalah kewangan telah menyebabkan pepecahan dalam keluarga seperti mana yang dialami Ahmad, ia cukup menyedihkan dan Yuhaizad perlu menjelaskan perkara ini kerana ia telah menjejaskan maruah orang," katanya

Malaysia Instinct/MyNewsHub

Diploma Ekspress di Merlimau

Posted: 02 Mar 2011 11:15 PM PST

 



khabarnya calon pas merlimau ada DIPLOMA dalam jurusan tasawwur islam. bila masa dia belajar ? diploma celup saja ke ? LAN tak pernah iktiraf kolej calon ini belajar, so maknanya diploma kangkung dari kolej bayam saja lah !

sijil kemahiran MARA kejuruteraan mekanikal juga satu penipuan memandangkan tiada bukti jelas dari IKM cawangan manakah dia dianugerahkan sijil tersebut.




rupanya pas ada kilang buat diploma sekarang. kenapa perlu tipu rakyat !

Ceramah DAP tak dapat sambutan masyarakat Cina…

Posted: 02 Mar 2011 10:55 PM PST

 

Bagi yang berkenderaan dari Merlimau Inn menghala ke Politeknik, akan melalui satu jalan deretan rumah kedai yang cukup strategik berhampiran SJKC Merlimau.

Di
padang sebelah sekolah itu, ketika lawatan Perdana Menteri ke Merlimau tempoh hari 1000 masyarakat bukan Melayu berjaya dikumpulkan.

Di deretan rumah kedai itu juga ada satu bilik gerakan DAP yang dibuka untuk bantu PAS.

DUN Merlimau ada 2,225 pengundi kaum Tionghua, jumlah kedua terbesar selepas orang Melayu sebanyak 6,850 pengundi.

Biasanya DAP akan all-out bantu PR kempen habis-habisan di kawasan bandar dan tempat orang Tionghua, t
api di Merlimau, ceramah di depan bilik gerakan DAP sendiri kehadirannya tak sampai 100 orang.

Hingga hari keempat kempen, belum ada tokoh besar DAP yang turun. Kalau ada pun semua pergi ke kawasan Melayu. Kawasan Cina macam tak boleh masuk.

Barangkali kerana tak dapat sambutan bilik gerakan DAP itu sendiri tutup awal. Jam 12.30 malam dah kunci grill dan tak ada sesiapa yang 'melepak' macam selalu.

Kalau mood ini kekal, jangan terkejut PAS akan kalah besar pada 6 Mac ini.

Kuarters guru…Ini jawapan untuk Yuhaizat….

Posted: 02 Mar 2011 10:53 PM PST

 


Kuarters guru rumah isteri calon PAS tingkat satu sebelah kanan gambar

"Mana punya sekolah calon PAS ini?" kata seorang blogger semasa kami bersembang kosong di Pusat Operasi BN Merlimau.

Soalan itu boleh keluar bukan apa, apabila kami cerita fasal kenyataan Yuhaizat Abdullah, "Saya mencabar UMNO untuk buktikan kuarters dibina oleh UMNO," dalam sidang akhbar harian PAS.

Jika tidak, kata Yuhaizat, beliau akan terus tinggal di situ bersama isterinya.

Ketua Pemuda UMNO Khairy Jamaluddin ketika ditanya berkenaan cabaran calon PAS itu berkata, Yuhaizat seharusnya mengiktiraf usaha kerajaan menyediakan tempat tinggal kepada pegawai kerajaan.

"Itu bukanlah duit UMNO tapi beliau mesti faham kerajaan BN dibentuk dengan UMNO sebagai parti peneraju. Kalau tak mahu bersyukur atau berterima kasih pun tak apa, cuma saya harap dia iktiraf usaha kerajaan."

"Beliau tinggal di kuarters yang bukan dibina oleh duit UMNO tapi itulah kuarters yang disediakan untuk guru dan kakitangan awam yang dibuat melalui kerajaan yang ditubuhkan oleh BN," katanya. - 2/3/2011

YANG MENUNGGU DAN YANG DITUNGGU

Posted: 02 Mar 2011 10:16 PM PST




Put your stuff here

AKIBAT BERI BUNGA SEWAKTU BERKEMPEN...

Posted: 02 Mar 2011 10:05 PM PST


Put your stuff here

YANG "OK" DAN YANG "KO"

Posted: 02 Mar 2011 09:54 PM PST


DUA-DUA OK PADA HARI PENAMAAN CALON.

MACAM DAH NGAKU KALAH JE?Put your stuff here

PR 'Bakar '1Malaysia

Posted: 02 Mar 2011 09:52 PM PST

 

Salam Sahabat2 Yg Saya Hormati,Saya Duk Perhati Permainan Politik PR Yg Melaungkan Laungan Politik Baru, Harapan Baru, Hapuskan Rasuah, Kronisme, Nepostisme, Kejam Dan Mcm2 Lagi.
Soalan Disini Mrk Tu Sedar Atau Tidak Apa Yg Mereka Laungkan Itu Sebenarnya Ditujukan Kembali Kepada Mereka.
PR BAKAR 1MALAYSIA Dgn Kebencian
Dan Pemusnah Perpaduan Negara.
Politik Baru, Tapi Cara Pendekatan Yg Digunakan Cara Politik lama Iaitu Mengunakan Pendekatan Politik Kebencian. PR Suka Menanam Kebencian Kepada Penyokong2nya Utk Melihat Semua Perkara Negatif.
Kita Lihat Mereka Menanam Kebencian Pada Yg Dilihat Tidak Sealiran Ngan PR. Mereka Menanamkan Kebencian Pada Polis Dgn Memanggil Benda2 Yg Kotor Dan Pelbagai2 Tohmahan, Menanam Kebencian Pada Sistem Kehakiman Bila Keputusan Tidak Menyelebahi PR Dan Sebagainya.
Menanam Kebencian Pada Mufti2 Dibawah Kerajaan Bila, Bila Mufti Menegur Akan Perbuatan Dan Fatwa2 Yg dilihat Tidak Berlandaskan Pada Al-Quran, Hadis Dan Sunnah. Ini Jelas Berlaku Dihadapan Mata Kita.
Paling Ketara Adalah Menanam Kebencian Pada Kerajaan, Pemimpin2 Yg Tidak Menyelebahi Mereka. Mereka Kata Kerajaan BN Rasuah, Nepostisme, Kronisme, Moral, Salah Guna Kuasa....Dan Macam2 Lagi Apa Yg Mereka Tak Tuduh Kerajaan, Sehingga Mengajar Penyokong2nya Tidak Perlu Bersyukur Apa Yg Kerajaan Lakukan.
Kita Buka Mata Kita, PKR Penasihat DSAI, Presiden PKR. Wan Azizah (Isteri) DSAI, Timbalan Presiden. Azmin Ali(Bekas Setiausaha Politik) DSAI, Naib Presiden Nurul Izzah (Anak) DSAI...Bukankah Ini Dikatakan Nepostisme Dan Kronisme.
DAP Setiausaha Agung Lim Kit Siang, Ketua Menteri Penang Guan Eng (Anak) Kit Siang, ADUN Di Melaka Betty Chew ( Menantu/Isteri Guan Eng) Kit Siang. Pengerusi DAP Karpal , 1Anak (Ahli Parlimen Puchong) Dan 1Anak Adun (Di Penang), Ngar Dan Ngeh ( Ahli Parlimen Dan ADUN di Perak, Sepupu)
PAS TGNA (MB Klate ) Byk Syarikat2 Kerajaan Negeri Mempunyai Nama Anak Dan Menantu Beliau.
Ni Baru Sikit Byk Lagi...
Isu Moral, Kita Ketepikan Isu DSAI. Lihat Isu Exco Kerajaan Negeri Selangor Elizabeth Wong Yg Kantoi Gmbr Lucah Bersama2 Teman Lelaki Beliau, Tidak Diarahkan Letak Jawatan Malah Diberikan Terus Kerusi Exco Negeri Selangor Pada Beliau.
Isu Cerita Maksiat Pemimpin PAS Kini Lagi Menjadi2 Baik Drpd Kepimpinan Pusat (Mat Sabu) (DIN Pudu) Hingga ADUN Selinsing Yg Kantoi, Kenapa Diam Seribu Bahasa.
PR Kata Perjuangkan Dasar Keterbukaan, Dasar Kebebasan Berakhbar, Kebebasan Bersuara...Mcm2 Lagi. Tapi Hanya Ckp Jer Saya Lihat.
Contoh : Bila Isu Altantuya Heboh Satu Msia PR Minta Perbicaraan Terbuka Kerana Rakyat Perlu Tahu, Tapi Bila Kes Pemimpin Utama PR Isu Liwat, Jelas Dan Pelik Buat Perbicaraan Tertutup Dan Duk Tangguh2...APA BARANG, Buat Lar Perbicaraan Terbuka , RAKYAT Perlu Tahu Kebenaran Kenapa Takut????
Isu Kebebasan Berakhbar, Kelakar Masa Konvesyen PR Tidak Lama Dahulu Block Beberapa Akhbar Drpd Buat Liputan Dan Tidak Lama Dahulu Di Ibu Pejabat PKR Sehingga Menyerang Wartawan Yg Buat Liputan, APA BARANG...Berani Kerana Benar, Takut Kerana Salah.
Lihat Jelas Ramai Pemimpin2 Utama PKR Keluar Parti, Bila Keluar Dikatakan Dibeli Dengan Duit, Hilang Perjuangan Dan Sebagainya. Sedangkan Bila Kita Tanya Kepada Yang Keluar Tu Rata2 Mengatakan PKR Sudah Lari Drpd Asas Perjuangan Di Mana Kepentingan Individu Lebih Utama Drpd Kepentingan RAKYAT, Maka Yg Berpegang Pada Prinsip Perjuangan Dan Sedar Mereka Tersasar Maka Amik Keputusan Utk Keluar PKR..
PR Ini Sebenarnya Yg Main Politik Perkauman Dan Racist, 54 Tahun Kita Merdeka Lihat Masyarakat Negara Kita Yg Berbilang Kaum, Agama , Bangsa Boleh Hidup Ngan Aman Damai. Cuma 1kali Sahaja Yg Jadi Sejarah Hitam Negara Kita Iaitu 13 Mei.
2 Tahun Kebelakangan Ni Api Permainan Politik Kebencian Di Mulakan Oleh PR Kembali Dgn Politik Perkauman, PR Yg Mula Memanggil BN Parti Didalam Nya Amalkan Politik Perkauaman Dan Sebagainya, Butakah Mereka BN Yg Mula2 Gunakan Politik Perpaduan Dimana 14Parti Komponen Dlm BN Bole Duduk Bersama Utk Memajukan Negara. Dlm BN Hak Semua Kaum Dijaga Baik Hak Melayu, Cina, India, Iban. Kadazan, Asli Dan Kepentingan Seluruh Rakyat Msia Dijaga Sejak Merdeka. 54 Tahun Ada Salah Silap Utk Adat Dlm Kerajaan Tapi Langkah Utk Memperbetulkan Mana Yg Salah Di Buat Dan Diubah Utk Menjadi Kerajaan Yg Lebih Baik Drpd Yg Baik..TRANSFORMASI KERAJAN Sedang Berlaku Dimana Rakyat Di Dahulukan..
Ada Banyak Lagi Saya Nak Citer, Tak Per Lar Kita Sambung Hari Lain Pulak...Ni Buat Artikel Ni Pun Sambil Tunggu Buat Name Kad Di The Mall, Lepas Baca Akhbar Saya Tulis...Saya Yakin, Sahabat2 Semua Matang Dan Bijak Utk Menilai Mana Yg Baik Dan Mana Yg Tidak..
Buat Kata NABIL " LU PIKIR LAR SENDIRI"

Fatwa Menyeleweng Nik Aziz : Menjawab Kononnya PAS Tidak Pernah Sesatkan UMNO

Posted: 02 Mar 2011 09:48 PM PST

 

Saya tertarik untuk mengupas kenyataan Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub (di sini) yang cuba mempertahankan fatwa-fatwa Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat yang selama ini tidak hanya mengelirukan masyarakat Islam, bahkan terlalu banyak fatwa Nik Aziz yang sebenarnya merupakan fitnah dan andaian jijik lagi kotor terhadap UMNO. Fatwa-fatwa liar Nik Aziz sudah pun ditegur oleh ulama-ulama yang sezaman dengannya termasuklah ulama-ulama pondok di Kelantan dan terbaru Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria. Pada saya cukuplah tiga fatwa hanyir Nik Aziz di bawah ini sebagai bukti bahawa Mursyidul Am PAS itu - sama ada sedar atau pun tidak, beliau telah pun menyesat dan mengkafirkan ahli-ahli UMNO. Terdahulu Nik Aziz mencabar Tun Mahathir agar membuktikan bilakah beliau telah mengkafirkan orang-orang UMNO (baca di sini)

Bukti-bukti di bawah ini saya petik daripada sumber kitab paling sahih dan utama PAS - iaitu Harakah Daily. Maka, tidak timbul lagi dakwaan kononnya kenyataan atau fatwa Nik Aziz di bawah ini telah diselewengkan oleh UMNO atau BN. Pada hemat dan kajian saya - riwayat fatwa-fatwa Nik Aziz di bawah ini adalah berstatus Shahih Mutawatir Maknawi dan Lafazi - sekali gus menjadikan ia sebagai sandaran dan bukti bahawa PAS - melalui lidah Nik Aziz memang mengkafir dan menyesatkan UMNO. Untuk makluman pembaca, saya sedang menyusun sebuah kitab yang khusus berkenaan fatwa-fatwa Nik Aziz yang menyeleweng dan meragukan umat Islam - kitab tersebut berjudul, "Shahih Azli Shukri". Di bawah ini saya paparkan terlebih dahulu sebahagian kecil daripada kandungan kitab saya tersebut di bawah bab : Nik Aziz Nik Mat Dakwa UMNO Sesat.

Fatwa ke-37 Nik Aziz Nik Mat :

37. "Tok Ayah Pin dicap sesat. Habis kenapa Umno tidak sesat? Sama-sama tidak kenal agama belaka. Al-Arqam sesat kerana apa? Salah akidahnya. Ayah Pin sesat, kenapa? Salah akidahnya."Umno kenapa tidak sesat lagi? Salah juga akidah. Tolak Islam, ambil (fahaman) kebangsaan. Tak usah kata kami terima Islam, kami terima Islam. Tak payah cakap banyak, aku reti juga," - Nik Aziz Nik Mat sewaktu berceramah di Chuchoh Puteri, Manek Urai, Malaysiakini 8 Julai 2009. 38. "Umno, dia tolak Islam automatik dia tolak roh, bila dia tolak Islam, Nabi Muhammad pun dia tolak, al-Quran pun dia tolak, Allah Taala pun dia tolak," - Nik Aziz Nik Mat, Ucapan di Ijtima' Tarbawi Dewan Pemuda PAS Pusat di Masjid Rusila, Harakahdaily, 3 Oktober 2010.

Fatwa ke-32 Nik Aziz Nik Mat :

32. "Perjuangan UMNO sebenarnya amat dhalalah (sesat-sesesatnya), kerana menolak Islam dan mengasingkan politik dengan agama" - Nik Aziz Nik Mat, Harakahdaily, 8 Mac 2010.

Fatwa ke-38 Nik Aziz Nik Mat :

38. "Dan dalam konteks Umno, mereka tidak ada 'aamana' (tidak beriman). Ada Islam sahaja. Mereka menolak Islam, nak dikatakan beriman macam mana. Ini perkara yang tidak ada dalam Umno. Umno menerima Islam tetapi mereka tidak beriman. Iman mesti ada, selain daripada Islam ialah iman." – Nik Aziz Nik Mat, Harakahdaily 30 Jun 2009.

PAS TIDAK MAHU UNDI ORANG INDIA DI MERLIMAU....

Posted: 02 Mar 2011 09:43 PM PST

Pas eyeing swing among Chinese voters
JASIN: Pas is aiming for a massive 75 per cent support from the Chinese community in the Merlimau by-election but the DAP, which is in charge of wooing Chinese voters, has set a lower target of 70 per cent.

DAP's Merlimau by-election chief Tey Kok Kiew said this was because the opposition needed to work harder in some MCA stronghold areas such as Ayer Merbau.

"Before this we seldom visited the area, so we need to beef up our machinery.
"We already have about 60 per cent support from the Chinese community and hope to push it to 65 or 70 per cent," he told the New Straits Times. Pas on Sunday had said that it hoped to get between 45 per cent and 40 per cent of votes from the Malay and Indian voters respectively but was targeting as high as 75 per cent votes from the Chinese.

Pas candidate Yuhaizad Abdullah will contest against Barisan Nasional's Roslan Ahmad in the March 6 polls.

Voters in the state constituency consist of 6,927 Malays, 2,208 Chinese and 1,512 Indians.

DAP Malacca deputy youth head Khoo Poay Tiong too admitted that Ayer Merbau and Chin Chin were two of MCA's strongholds.

KEMPEN POLITIK MAYA PATUT DIJADIKAN AMALAN PARTI ...

Posted: 02 Mar 2011 09:31 PM PST

Roslan guna Facebook tarik pengundi muda


2011/03/03
Penggunaan laman sosial popular jana komen, pendapat

MERLIMAU: Calon Barisan Nasional (BN), Roslan Ahmad, 44, berkata beliau akan menggunakan kemudahan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) seperti laman sosial Facebook untuk berhubung dengan golongan muda bagi menerangkan isu semasa dan aktiviti hariannya, termasuk lawatan kempen bagi menambat hati golongan itu menyertai dan menyokong kerajaan.
Selain itu, katanya, penggunaan laman sosial popular berkenaan juga dapat menjawab segala soalan yang diketengahkan penduduk di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau tanpa mengira masa dan sebagai calon yang dipilih, beliau boleh berkomunikasi dengan golongan terbabit pada setiap masa.
"Ini adalah kaedah terbaru digunakan saya untuk menemui lebih ramai pengundi di kawasan DUN Merlimau.

"Menerusi cara ini, saya akan mendapat idea baru daripada penduduk di sini terutama membabitkan golongan muda seperti pelajar sekolah dan penuntut institusi pengajian tinggi kerana golongan itu dilihat mempunyai idea yang kreatif dan berinovasi.

"Segala isu yang ingin diketahui boleh dijawab di laman sosial ini dan melaluinya (Facebook) juga, golongan berkenaan berpeluang menyuarakan komen dan pendapat mereka mengenai situasi tempoh berkempen, isu semasa yang berkaitan dengan golongan itu, selain melihat perkembangan aktiviti yang dianjurkan," katanya.

Beliau berkata demikian selepas melancarkan laman Facebook 'Roslan Ahmad' di rumahnya di Jalan Batu Gajah dekat sini, semalam. Terdahulu, Roslan bersama isterinya, Zalifah Omar, 38, turut bersarapan pagi bersama wakil media yang hadir ke rumahnya bagi membuat liputan.
Roslan berkata, faktor alam siber menerusi Facebook yang ada pada hari ini begitu mudah diakses oleh generasi muda.

"Hari ini saya lihat perang politik mengambil bentuk baru iaitu maklumat adalah kuasa.

"Siapa yang menguasai maklumat menguasai kuasa. Mereka yang menggunakan kaedah di dalam dunia siber ini akan memenangi hati dan jiwa rakyat dan inilah pendekatan yang dilakukan oleh saya," katanya.

Sementara itu, selepas memasuki hari keenam berkempen, Roslan semakin berkeyakinan tinggi apabila berjaya menambat hati pengun-di DUN Merlimau, khususnya golongan muda.

Roslan berkata, beliau terhutang budi dengan jasa pengorbanan pemimpin terdahulu yang sebelum ini sudah mendapat kepercayaan sepenuhnya dari penduduk di DUN berkenaan.

Katanya, melalui sambutan yang diterima sepanjang tempoh berkempen, beliau juga yakin BN masih mendapat tempat di hati setiap pengundi di DUN Merlimau.

"Alhamdulillah... setakat ini saya dapat rasakan sokongan daripada masyarakat terutama golongan muda terhadap BN semakin meningkat dan yakin mereka akan terus bersama dengan kita menjelang hari pengundian, 6 Mac ini.

"Terdapat kira-kira 40 peratus golongan muda di kawasan DUN ini daripada jumlah keseluruhan yang mendaftar sebagai pengundi. Jadi, saya bersyukur sambutan yang diterima setakat ini amat memuaskan dan ia terbukti mereka masih mahukan pucuk pimpinan daripada parti pemerintah di sini, " katanya ketika ditemui di sini semalam.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan perjumpaan bersama kira-kira 200 golongan muda pada majlis Pentas Pemuda yang dihadiri Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin di Bilik Gerakan Pemuda BN di Merlimau Pasir dekat sini, malam kelmarin.

CUBA BAYANGKAN JIKA KERJASAMA INI DITERUSKAN

Posted: 02 Mar 2011 09:28 PM PST


AL FATEHAH, SEMOGA ROHNYA DICUCURI RAHMAT DAN DITEMPATKAN DIKALANGAN ORANG BERIMAN.
Calon BN dan PAS bersama usung jenazah pengundi…

Demi menghormati jenazah, kedua-dua calon yang bertanding dalam PRK Merlimau mengetepikan fahaman politik ketika bersama-sama mengusung jenazah Allahyarham Ali Bashah, 63, ke Tanah Perkuburan Islam untuk dikebumikan di Kampung Kilang Berapi, Jasin, Rabu. Allahyarham meninggal dunia akibat sakit jantung.-2/3/2011

UNDI POS HARI INI DAN KEMPEN DITERUSKAN

Posted: 02 Mar 2011 09:24 PM PST

Merlimau postal voters cast ballots today
JASIN: Postal voters of the Merlimau state by-election, polling for which is on Sunday, cast their ballots on Wednesday at the Jasin District and Land Office here.


All the 36 postal voters are police personnel. Thirty-one police personnel, among them four women, cast their ballots from 11.30am.
Five police personnel, who are on outstation duty, will have their ballots posted to them, said Returning Officer Roslan Eusoff. "The voting proceeded smoothly," he told reporters.
Roslan Ahmad, the Barisan Nasional candidate in the by-election, took some time off from his campaign rounds to visit the voting centre.

Roslan, 44, is engaged in a straight fight with Yuhaizad Abdullah, 38, of PAS in the by-election, which is being held following the death of the BN assembly Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan, 56, on Jan 20. - BERNAMA



Put your stuff here

KEMARAHAN PAS TAK BERTEMPAT....

Posted: 02 Mar 2011 09:17 PM PST

Pas marah yang 'bukan-bukan'

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

Penyokong Pas bersemangat dengan mengenakan penutup mulut sebagai tanda sokongan kepada parti itu pada penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil DUN Merlimau, Melaka.

JIKA sesiapa ke Merlimau ketika ini, pastinya mereka akan berasa kagum. Ini kerana di markas-markas BN dan Pas di tepi- tepi jalan dan lebuh raya, bendera dan sepanduk parti masing-masing berkibar megah dengan kelibat petugas dari kedua-dua parti dilihat bercampur gaul.

Di warung-warung, mereka menghirup teh dan kopi bersama-sama. Soal ideologi politik diketepikan sementara. Di lot-lot kedai di pekan Merlimau, demikian juga. Tidak ada peniaga mengambil peluang menaikkan harga. Kedai dobi pun ada yang ditutup. Kehidupan harian berjalan biasa, meskipun kempen pilihan raya kecil (PRK) memasuki hari keempat semalam.

Begitupun dalam politik, lawan tetap lawan. Biarpun aura persaingan di Merlimau dikatakan lesu dan 'direntap' oleh PRK Kerdau, dakwa sebahagian penduduk 'Melemau', Pas yang menjadi pesaing BN mula menampakkan 'taring sebenar'. Meskipun pada peringkat awal, agak 'panas punggung' dibuatnya dalam mencongak isu, Pas dikatakan telah merancang strategi yang 'bukan-bukan' untuk menidakkan keupayaan BN.

Bermula dengan mengaitkan isu 'dinasti' membabitkan keluarga calon BN, Roslan Ahmad, Pas beralih pula kepada 'skuad kameranya', konon untuk mengintip 'perlakuan rasuah' jentera kempen BN. Tidak seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang tidak mendedahkan strateginya untuk memerangkap pelaku rasuah, tindakan Pas pula sebaliknya.

Demikian juga dengan tuduhan kononnya jentera BN 'mengedarkan' risalah berserta 'gambar lucah' beberapa pemimpin pakatan itu di sekitar Merlimau. Namun semua dakwaan itu dibalas oleh kepimpinan BN sebagai taktik mahu 'menterbalikkan pemikiran' pengundi atau reverse pyschology.

Semalam, Pas 'kembali' lagi mengaitkan kononnya ganjaran Anugerah Tawaran Baru RM7,500 seorang kepada 586 guru besar dan 12,141 guru (RM1,800 seorang) sebagai cubaan meniru buku jingga. Malah 'lebih menarik lagi', Pas menjanjikan pula jika pihak pembangkang berkuasa, hampir 500,000 guru akan menikmati ganjaran yang serupa.

Dan paling ketara yang begitu digeramkan oleh parti itu ialah peneroka Felda. Golongan peneroka itu dilabelkan sebagai 'stok penimbal' UMNO. Orang Melayu di pedalaman dan kampung-kampung pula dituduhnya sebagai 'deposit tetap' UMNO.

Marah benar Pas dengan peneroka Felda. Mengapa? Rakyat tahu dan sedar peneroka Felda begitu dekat dengan UMNO. Ini dibuktikan di Galas, Tenang dan Hulu Selangor yang menyaksikan sokongan peneroka Felda membantu kemenangan calon BN.

Marah betul Ketua Pengarah Pilihan Raya Pas Pusat, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman kepada peneroka Felda yang diungkapkan di Merlimau kelmarin, barangkali lebih cenderung kepada golongan itu di Kerdau. Ini kerana daripada keseluruhan 8,999 pengundi di Kerdau, 7,988 orang adalah kaum Melayu (88.77 peratus) dengan sejumlah 3,011 merupakan peneroka di Jengka 22, 23 dan 25.

Realitinya dari peringkat bawah hingga visi masa depan, peneroka dan keluarga Felda tidak pernah diketepikan kerajaan. Malah di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, Felda yang sebelum ini berasaskan getah dan kelapa sawit kini menuju ke era masa depan dengan menumpukan kepada tiga perkara baru, iaitu Felda bermatlamat memainkan fungsi sebagai gedung makanan negara dengan menjadi pengeluar lembu daging, ikan air tawar serta sayur-sayuran dan buah-buahan negara.

Selain itu, Felda kini merupakan pengeluar utama gula negara dengan menguasai 70 peratus kepentingan dalam Malayan Sugar Manufacturing Co. yang dimiliki jutawan Tan Sri Robert Kuok. Selama setengah abad Felda memainkan peranan penting untuk masyarakat Melayu dalam bidang ekonomi dan sosial dan di bawah pentadbiran Najib, Felda meneroka bidang bioteknologi tinggi. Felda memiliki pusat bioteknologi terbesar di Nilai dengan mengeluarkan klon-klon kelapa sawit baru yang bagus.

Felda turut mengeluarkan elektrik daripada biomas iaitu bahan-bahan buangan sawit. Penjanaan elektrik turut dijalankan di Felda Sahabat, Lahad Datu (6 megawatt) yang akan dilaksanakan juga di Jengka 9 (12 megawatt). Malah tidak lama lagi, akan dinaiktaraf penjanaan elektrik di Felda Sahabat kepada 35 megawatt. Namun usaha Felda untuk pembangunan peneroka masih menghadapi halangan yang bukan sedikit daripada pihak tertentu. Malah, pembangkang yang mendalangi ini semua memomokkan Felda kononnya akan bankrap.

Namun tanggapan itu salah. Felda yang kini mempunyai nilai aset bersih berjumlah RM12.2 bilion mampu membayar cukai serta zakat melebihi RM1 bilion dan tidak begitu mudah akan diisytiharkan bankrap. Demikian juga Felda merupakan satu-satunya organisasi di negara ini menjamin pendapatan minimum sebanyak RM1,000 kepada peneroka di bawahnya dan tiada agensi lain yang berbuat demikian untuk kumpulan individu di bawah mereka.

Realitinya, marah Pas kepada peneroka Felda dan cubaan memutarkan 'pita rakaman' isu yang bukan-bukan khususnya di Merlimau mungkin bersebab. Ini kerana jika ada pun negeri yang begitu 'kalis' kelibat Pas dalam sesebuah Dewan Undangan Negeri, ia tidak lain tidak bukan adalah Melaka Bandaraya Bersejarah.

Sejak negara merdeka pada 1957 lagi, Pas gagal meraih sebarang kerusi di negeri Hang Tuah itu sekalipun jenuh meletakkan calon pada siri Pilihan Raya Umum (PRU) dan PRK. Parti itu tidak pernah menang sehinggalah pada Rabu lepas apabila Timbalan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang merayu pengundi agar menerima calon parti itu untuk 'menemani' lima ADUN dari DAP dalam dewan negeri itu.

Mengapa Pas ditolak oleh anak Melaka? Di negeri itu hakikatnya tidak ada isu pembangunan yang boleh dipolemikkan. Tanyalah sesiapa sahaja yang berkunjung ke sana. Tidak ada kemiskinan tegar, sampaikan timbul tanggapan ideologi perjuangan yang dilaung-laungkan pihak pembangkang begitu 'lemau'.

Nak disentuh isu Islam di sini, takut-takut Pas akhirnya malu sendiri. Isu negara berkebajikan, Melaka sudah jauh ke depan membela golongan asnaf fakir dan miskin. Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) baru-baru ini memperuntukkan RM1.225 juta daripada keseluruhan pungutan zakat tahun lepas untuk kedua-dua golongan itu di seluruh negeri.

Daripada jumlah itu, seramai 8,861 orang layak menerimanya termasuklah 294 orang warga miskin dan saudara baru dari kawasan DUN Merlimau. Hendak dikatakan dalam agenda membela rakyat kurang berkemampuan, Melaka realitinya jauh meninggalkan Kelantan.

Malah, penduduk Merlimau turut menerima tempias Program Nur Kasih - program khidmat masyarakat di bawah 1Malaysia Development Berhad (1MDB). Sejumlah 20 keluarga di DUN Merlimau turut menerima peruntukan RM5,000 bagi pembiayaan membaiki rumah rosak dan daif.

Banjir! musibah dari hukum alam? Umum maklum bencana itu melanda beberapa negeri termasuk Melaka tempoh hari. Melaka mencatatkan bilangan mangsa sebanyak 9,089 orang melibatkan 2,235 keluarga. Apa yang dilaksanakan Ketua Menteri ialah melaksanakan program mengurangkan risiko bencana itu. Antaranya projek tebatan banjir dan pembinaan kolam takungan serta penerapan teknologi hijau. Bukankah itu cara yang dituntut Islam?

Mengimarahkan masjid? Melaka telah pun melakukannya. Malahan Masjid Al-Azim di Ayer Keroh sendiri akan direntasi landasan trem bernilai RM272 juta. Landasan trem sejauh 40 kilometer itu bermula dari Plaza Tol Ayer Keroh melalui 23 lokasi termasuk tempat-tempat bersejarah sehingga ke Dataran Pahlawan dan Bandar Hilir. Caj bayaran kemudahan trem tersebut juga mesra rakyat. Ia antara terendah di dunia iaitu RM2 untuk sekali perjalanan manakala RM5 bagi perjalanan sehari. Semua dan segalanya disediakan oleh Kerajaan Negeri Melaka untuk kepentingan kebajikan rakyatnya. Justeru, Pas tiada isu langsung untuk dijaja dalam kempen PRK Merlimau ini.

FORMULA 3 P DAN 1 D DALAM POLITIK MALAYSIA

Posted: 02 Mar 2011 09:15 PM PST

Persamaan 3P dan 1D dalam politik Malaysia

Oleh Noor Sulastry Yurni Ahmad

TULISAN ini cuba membincangkan formula yang membawa persamaan dalam sistem politik negara Malaysia. Tentunya pembaca tertanya-tanya maksud atau singkatan 3P dan 1D.

Hendak dikatakan keputusan STPM tidak juga, tarikh pilihan raya tidak juga, apatah lagi formula matematik. 3P merujuk kepada parti Pas, PKR dan Pilihan raya, manakala 1D merujuk DAP. Apa pula perkaitannya.

Selepas SPR melaksanakan tugas dengan penuh gigih, sedar tidak sedar sudah 16 Pilihan Raya Kecil (PRK) menjadi medan ujian politik sejak pasca 2008. Boleh dikatakan purata dua bulan sekali, PRK dijalankan dalam tempoh hampir tiga tahun ini. Ini bukan kerja mudah dalam konteks negara demokrasi berparlimen yang rata-ratanya terdiri daripada masyarakat majmuk untuk menjalani siri pilihan raya yang tidak pernah sunyi dalam sistem pentadbiran negara!.

Perkara yang menarik perhatian adalah penglibatan parti-parti pihak pembangkang yang bertanding dalam PRK yang berlangsung sejak PRU-12 lagi. Kelihatan tiada surutnya persaingan politik yang menjadikan PRK sebagai medan perjuangan dan perhitungan bagi setiap parti yang bertanding. Parti 2P dan 1D (pembangkang) mempunyai semangat yang tinggi untuk membawa perubahan dalam sistem demokrasi Malaysia yang memperjuangkan ideologi masing-masing. Hari demi hari, parti-parti ini dihambat pelbagai isu yang mencalar imej mereka sebagai parti politik yang mampu memberi persaingan sengit kepada Barisan Nasional (BN).

Namun begitu, sejauhmana kekuatan parti-parti 2P dan 1D ini bertahan untuk memastikan kedudukan mereka terpelihara dan memperoleh sokongan undi dalam PRU-13 yang bakal tiba. Persoalan ini bukanlah satu masalah yang membelenggu parti 2P dan 1D untuk mengatur strategi mereka. Strategi dan pendekatan psikologi dan fizikal yang dimiliki oleh parti-parti tersebut semakin dicabar oleh BN yang mempunyai kebolehan dari segi wakil pencalonan, kekuatan sumber, struktur parti yang lebih kuat dan lain-lain. Walaupun BN ada kelebihan, namun pihak pembangkang juga berkebolehan membuktikan mereka setanding dengan pihak lawan.

Sayang seribu kali sayang, isu kerajaan DAP di Pulau Pinang, konflik dalaman kerajaan negeri di Selangor, isu pembentukan ahli PKR di Sabah, isu peribadi calon pilihan raya di Tenang sehinggalah isu percanggahan pendapat antara kerajaan negeri dan pemerintah negeri, sedikit sebanyak merencatkan budaya politik pihak pembangkang. Keadaan berjaga-jaga dan membuat persediaan awal untuk menghadapi pilihan raya umum semakin giat dijalankan, di samping melakukan persediaan bagi PRK yang sedang dan akan berlangsung tidak lama lagi.

Sungguhpun setiap parti politik sibuk berusaha mengasah strategi masing-masing, tugas hakiki mereka dan setiap calon yang dipilih perlu dipertingkatkan lagi kerana keputusan sudah dibuat oleh rakyat dan mereka mahu janji yang ditabur sudah dikotakan. Jika tidak, kesan mungkin akan dapat dilihat dalam pilihan raya yang bakal menjelang.

Bersediakah semua parti politik tidak kira 2P, 1D atau 1B (BN) untuk berkhidmat demi masyarakat sebelum, pada dan selepas PRU nanti? Ada formula yang boleh dijadikan tips kemenangan mereka pada kali ini dan tidak menjadi kesalahan jika berkongsi rahsia demi memperjuangkan kebajikan dan kesejahteraan rakyat dan negara. Pertama, bekerja sebagai sebuah pasukan walaupun bertanding atas tiket parti yang berbeza. Kedua, rakyat adalah raja pada setiap pilihan raya dan 'perhambakan' diri untuk menjalankan amanat yang diamanahkan rakyat.

Ketiga, bermuafakat dan bermusyawarah sesama ahli parti dari setiap lapisan untuk mendapatkan pandangan mereka demi kebaikan parti dan ahli. Keempat, kikis pemikiran skeptikal, iri hati, hasad dengki di kalangan ahli terutamanya para pemimpin parti supaya perjuangan menjadi lebih ikhlas dan bersih. Ini kerana tidak kira apa-apa agama yang dianuti dan dipegang oleh kita, semestinya semua agama mengajar kita melakukan kebaikan. Renung dan fikir dengan mendalam ideologi perjuangan sebenar setiap calon dan parti kerana bimbang akan terpesong daripada ideologi yang sebenar.

Manakala yang terakhir, anggaplah pilihan raya sebagai medan untuk menguji kekuatan parti atau calon yang bertanding kerana tanpa persaingan atau pertandingan, kita tidak akan sedar di mana kelemahan dan kekuatan masing-masing.

Sebenarnya banyak lagi yang boleh dicadangkan di sini tetapi perkara yang asas perlu diutamakan terlebih dahulu sebelum melakukan perkara yang lebih rumit dan kritikal. Penulis sekadar berkongsi pandangan supaya setiap parti yang terus berkhidmat untuk rakyat pada hari ini supaya tidak meninggalkan ideologi perjuangan asal masing-masing.

Sememangnya semua perkara itu tidak dapat dilakukan dengan jayanya tanpa kerjasama ahli lain dan pada masa yang sama peluang perlu diberikan kepada mereka yang di luar sana untuk sama-sama berbakti kepada parti. Jangan disekat mereka yang berkelayakan dan berkemampuan untuk membantu parti menjadi lebih baik kerana ia merupakan satu kerugian sekiranya hasil yang baik tidak dapat dikongsi beramai-ramai.

Generasi muda pada hari ini, umpamanya komuniti yang sangat 'luar biasa' kerana zaman kini adalah zaman mereka bersinar. Malah parti-parti politik di Malaysia mengiktiraf bahawa generasi muda juga boleh membawa kelainan dalam mempertingkatkan mutu kerja sesebuah parti politik itu dengan penubuhan komponen Pemuda, Puteri, Dewan Muslimat dan sebagainya.

Kepimpinan politik negara turut dibarisi pemimpin-pemimpin belia yang mempunyai ketokohan yang amat membanggakan.

Sehubungan itu, PRU-13 mungkin dianggap sebagai cabaran yang getir dan medan perhitungan bagi sesebuah parti politik. Selain itu, PRU-13 adalah medan permuafakatan semua parti politik yang bertanding yang berjuang untuk rakyat dan kemajuan negara. Ia kelihatan seperti terlalu idealistik, retorik dan angan-angan mat jenin tetapi ia boleh dicapai melalui amalan 'konspirasi politik' yang sihat. Bertindak atas maklumat dan berfikir dengan akal yang bijak!

PENULIS ialah Pensyarah Kanan Jabatan

Antropologi dan Sosiologi Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya

Buku Jingga kelirukan rakyat

Posted: 02 Mar 2011 09:12 PM PST


SHAH ALAM 2 Mac - Tun Dr. Mahathir Mohamad menganggap pelbagai janji manis yang ditabur parti pembangkang dalam Buku Jingga hanya helah politik untuk memancing undi.

Bekas Perdana Menteri berkata, segala janji itu sengaja dibuat-buat untuk mengelirukan rakyat kerana ia tidak mungkin dapat dilaksanakan oleh sesiapa yang memerintah negara ini.

"Mereka ialah orang politik yang memang gemar menabur janji manis," katanya ketika melawat Universiti Antarabangsa Al-Medinah (Mediu), di sini hari ini.

Beliau mengulas tentang janji parti pembangkang dalam Buku Jingga iaitu rancangan 100 hari jika mereka memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13.

Dalam perkembangan sama, Dr. Mahathir berkata, janji-janji manis pembangkang ketika berkempen pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau, Pahang dan Merlimau, Melaka merupakan sesuatu retorik.

"Jika menang di kedua-dua kerusi itu, mereka masih tidak mampu membentuk kerajaan dan jika berjaya menubuhkan kerajaan Pusat sekalipun, belum tentu mereka mampu melaksanakan janji-janji itu," katanya.

Pengundi tolak calon luar

Posted: 02 Mar 2011 09:08 PM PST



Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR
pengarang@utusan.com.my

JASIN 2 Mac – Rata-rata pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau mahukan wakil rakyat mereka seorang calon tempatan yang tulen dan berdaftar sebagai pengundi di kawasan tersebut.

Penduduk Merlimau, Arshad Aman, 63, berkata, wakil rakyat yang dipilih nanti harus datang daripada kalangan penduduk tempatan yang tentu dapat memahami masalah di kawasan tersebut.

"Ketulenan seseorang calon itu boleh diukur dengan melihat di manakah beliau berdaftar sebagai pengundi, kita tahu (calon Barisan Nasional) Roslan Ahmad bakal mengundi di Merlimau Pasir tetapi bagaimana dengan Yuhaizad?

"Jadi, saya minta Yuhaizad tampil menjelaskan di mana beliau akan membuang undi pada pilihan raya kecil Ahad ini atau adakah beliau tidak 'mampu' mengundi dirinya sendiri," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Rekod daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menunjukkan Yuhaizad berdaftar di DUN Bemban.

Sebaliknya calon BN merupakan pengundi berdaftar di Merlimau dan akan membuang undinya di peti undi Merlimau Pasir.

Suri rumah, Hamidah Abdul Rahman, 50, pula mempersoalkan profil Yuhaizad sebagai seorang usahawan seperti dikemukakan oleh pentadbiran Pas.

Ini kerana, Pas tidak menyatakan dengan jelas dalam borang pencalonan jenis perniagaan yang diceburi Yuhaizad.

"Selain itu melalui laporan yang dikeluarkan, Yuhaizad juga pernah mengatakan beliau seorang ahli politik sepenuh masa, jadi siapa sebenarnya beliau," katanya.

Bagi pengundi muda, Mohd. Sah Jusman, 36, beliau lebih selesa memilih calon dikenalinya kerana ia memudahkannya untuk mengemukakan sebarang masalah pada masa depan.

"Seperti Roslan, kita tahu beliau memang merupakan anak tempatan yang mempunyai darah politik mengalir dalam dirinya.

"Roslan juga sering ditemui di pekan Merlimau, waima sebelum pengumumannya sebagai calon BN, manakala Yuhaizad pula muncul secara tiba-tiba sebaik sahaja diumumkan sebagai calon Pas," katanya.

Peniaga kuih, Aishah Md. Filus, 37, pula menyifatkan pemilihan Yuhaizad mewakili Pas sebagai sesuatu yang pelik kerana penduduk Merlimau kurang mengenalinya.

"Melalui perbualan harian saya dengan pelanggan, mereka sering tertanya-tanya siapa sebenarnya Yuhaizad, namun saya tidak ada jawapannya," katanya.

umno bahagian cheras

Posted: 03 Mar 2011 01:45 PM PST

umno bahagian cheras


“Hentikan bawa masuk pekerja India “ – Syed Mehdhar

Posted: 02 Mar 2011 10:40 PM PST

PERGERAKAN Pemuda UMNO Bahagian Cheras mendesak kerajaan mengutamakan kepentingan rakyat tempatan daripada meneruskan pengambilan 45,000 pekerja asing terutama daripada India.

Ketuanya, Syed Mehdhar Syed Abdullah menegaskan, jika kerajaan tetap meneruskan cadangan tersebut dikhuatiri akan mencetuskan konflik di kalangan rakyat tempatan.

"Saya minta Menteri Sumber Manusia, Datuk S. Subramaniam berikan penjelasan mengapa wajarnya sebegitu ramai rakyat India yang hendak di bawa masuk ke negara ini," tegasnya.

Beliau berkata, rakyat tempatan akan terus terhimpit dan kehidupan mereka akan menjadi bertambah susah kerana peluang pekerjaan telah disempitkan dengan kebanjiran rakyat asing.

"Kerajaan selalu bercakap akan utamakan rakyat tempatan, tetapi dalam masa yang sama masih mahu mengambil begitu ramai pekerja asing terutama pekerja India," katanya.

Disamping itu tegas beliau, permintaan guna tenaga di negara ini bukan sesuatu yang mendesak sehingga terpaksa mengimport pekerja asing terutama daripada India untuk bekerja di dalam pelbagai sektor perniagaan kecil.

"Kerajaan perlu berikan peluang kepada rakyat tempatan, bukannya mengambil begitu ramai pekerja India, apakah kebanjiran mereka boleh memenuhi permintaan tenaga kerja secara keseluruhannya?," soal beliau.

Syed Mehdhar juga melahirkan rasa bimbang kebanjiran pekerja India ke negara ini akan menimbulkan masalah sosial dan akan berlaku pertembungan budaya dengan penduduk tempatan.
Percanggahan kenyataan antara Subramaniam - Hishamuddin

"Pertembungan budaya daripada dua negara yang berbeza latar belakangnya dikhuatiri akan mencetuskan suatu keadaan yang tidak diingini," tegasnya.

Beliau juga hairan bagaimana Subramaniam boleh mengumumkan kerajaan telah meluluskan pengambilan 45,000 pekerja asing terutama daripada India tetapi semalam, Menteri Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein menjelaskan masih terlalu awal untuk meluluskan kemasukan tersebut.

Ahad lalu Subramaniam mendakwa, kelulusan itu dibuat selepas kerajaan melihat sektor perniagaan kedai runcit, restoran dan industri tekstil sukar mendapat khidmat pekerja tempatan.

Dalam hal ini kata Syed Mehdhar, orang ramai menjadi keliru dan menimbuklkan tanda tanya apakah motif sebenar Subramiam membuat pengumuman tersebut tanpa ada kesepakatan antara kementerian terbabit.

"Membawa masuk rakyat asing adalah isu yang menyentuh soal keselamatan negara dan masa depan rakyat negara ini. Isu ini bukan perkara yang boleh dipandang mudah," tegasnya.

Beliau bimbang percanggahan kenyataan membabitkan dua menteri tersebut akan menimbulkan tanggapan negatif di kalangan orang ramai berhubung isu tersebut.

Mengaku tidak musuhi UMNO, tetapi Anwar masih ‘lontar batu sembunyikan tangan ‘ – Syed Ali

Posted: 02 Mar 2011 08:10 PM PST

MENYEDARI hayat politiknya semakin berkubur, Datuk Seri Anwar Ibrahim terpaksa bertukar nada apabila membuat pengakuan beliau tidak memusuhi UMNO, sebaliknya menentang individu zalim yang rasuah.

"Bagaimanapun kenyataan tersebut merupakan pembohongan besar bertujuan mengalih perhatian rakyat terhadap isu liwatnya yang sedang dibicarakan di Mahkamah Tinggi," kata Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed Ali Alhabshee.

Sebaliknya jelas beliau, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu adalah perancang utama dalam gerakan menyerang dan menghina kepimpinan UMNO apabila dipecat daripada parti.

Sambil menyifatkan kenyataan tersebut sebagai gula-gula politik pembangkang, beliau mendakwa Anwar juga yang mempelopori budaya politik rusuhan di jalanan.

"Beliau adalah perancang gerakan reformasi yang menyaksikan bendera UMNO di pijak dan di bakar manakala pemimpinnya dilemparkan pelbagai tuduhan fitnah tidak berasas," ujarnya.

Menurutnya, sehingga sekarang budaya songsang dan demontrasi dipelopori Anwar menjadi ikutan sebahagian kumpulan yang tidak berpuashati dengan kerajaan Barisan Nasional (BN) seperti dilakukan pelampau Hindraf baru-baru ini.

Anwar perancang serang peribadi pemimpin UMNO

Tidak cukup dengan itu kata Syed Ali, Anwar menggunakan media alternatif dan kuasa asing memburukkan imej Malaysia dan mencerca pemimpin UMNO di luar negara.

"Jika bukan petualang dan tidak memusuhi UMNO, mengapa beliau sanggup menggunakan pihak Barat termasuk kumpulan Yahudi untuk merosakkan kestabilan politik dan ekonomi negara ini," soal beliau lagi.

Menurutnya, Anwar yang sedang berhempas pulas membebaskan dirinya daripada tuduhan meliwat terpaksa mencari helah baru untuk mengemis simpati rakyat menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Beliau mengulas kenyataan Anwar di Merlimau, Melaka semalam bahawa dia tidak bermusuh dengan ahli-ahli UMNO tetapi hanya wujud dengan individu yang zalim dan mengamalkan rasuah dalam negera.

Anwar dalam ceramah politiknya di Jalan Pahlawan, Merlimau juga menjelaskan beliau tidak bermusuh dengan Datuk Seri Najib Tun Razak tetapi bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohammad masih menyerang beliau dengan pelbagai tohmahan berunsur fitnah.

Dalam hal ini kata Syed Ali, mungkin benar Anwar tidak 'memusuhi' Najib, tetapi bertanggungjawab merancang pelbagai strategi dan perangsaraf yang digerakkan oleh pengikutnya menyerang kepimpinan UMNO termasuk peribadi Perdana Menteri.

"Dia pergi ke luar negeri, jumpa pemimpin Yahudi dan media Barat hanya untuk cemarkan imej Malaysia dengan memburuk-burukkan pemimpin UMNO dalam usaha mendapat sokongan politik," tegasnya.

"Siapa yang tak kenal Anwar ? kaki putar belit, cakap tak serupa bikin, perancang gerakan memecahbelahkan rakyat dan bersikap lontar batu sembunyikan tangan.

Demokrasi subur di M'sia, bekas masuk penjara masih boleh jadi wakil rakyat

Syed Ali turut membidas Anwar kerana masih menyalahkan Dr. Mahathir ekoran pemecatannya daripada UMNO dan jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Sebaliknya kata beliau, Anwar perlu melihat ke dalam dirinya sendiri dengan apa yang berlaku dan tidak membuat tuduhan melulu terhadap Dr. Mahathir.

"Sebagai Perdana Menteri ketika itu, tentulah Dr. Mahathir memikirkan maruah dan masa depan UMNO lebih penting daripada menyimpan seorang pemimpin politik yang terbabit dalam isu moral," jelasnya.

Anwar kata Syed Ali, sepatutnya bersyukur kerana masih ada lagi segelintir rakyat negara ini memihak kepada beliau walaupun pernah menjalani hukuman penjara atas sabitan penyalahgunaan kuasa.

"Inilah suburnya demokrasi di negara ini, mereka yang pernah meringkuk didalam penjara, berdepan dengan isu moral yang menjijikkan tetapi masih lagi berpeluang menjadi pemimin parti politik dan memegang jawatan wakil rakyat," tambahnya.

Dr Mohamad Khir Toyo

Posted: 03 Mar 2011 09:25 AM PST

Dr Mohamad Khir Toyo


Kaji Semula AES dan Kompaun Lebihi Had Laju

Posted: 03 Mar 2011 12:10 AM PST

Apo Kono Eh Jang!

Posted: 03 Mar 2011 07:18 AM PST

Apo Kono Eh Jang!


Dr Mariah takut dengan mee segera di Kerdau..

Posted: 03 Mar 2011 04:53 AM PST

Dr Mariah yang baru turun untuk membantu jentera kempen Pakatan di Kerdau dikatakan terkejut melihat projek-projek pembangunan yang dilakukan oleh pihak kerajaan di kawasan Kerdau ini.

Dr Mariah juga menggesa tindakan segera diambil oleh pihak SPR terhadap kerajaan Barisan Nasional yang didakwanya merasuah pengundi dengan projek-projek "mee segera" bagi memenangi PRK Kerdau ini.

Alahai Dr Mariah.., takkanlah dengan projek pembangunan oleh kerajaan pusat yang diberikan kepada masyarakat di Kerdau ni pun nak takut? Kalau betul-betul PAS kuat di negeri Pahang, takkanlah nak berganjak undi penyokong-penyokong PAS.

Takkanlah hanya kerana projek kerajaan yang dilabelkan sebagai projek mee segera ni, PAS dah mula kibar bendera putih? Standart lah bila kerajaan pusat buat pembangunan di kawasan pentadbirannya sendiri.. Saya yakin, kalau PAS yang jadi pemerintah, PAS pun akan buat perkara yang sama juga.

Dr Mariah tak payahlah risau dan juga meroyan di Kerdau ni bila tengok jalanrayanya baru diturap, dewannya baru dibina dan juga padang awamnya dinaikkan taraf.

Sepatutnya Dr Mariah mengambil ikhtibar dari apa yang kerajaan telah lakukan untuk membantu meningkatkan taraf hidup masyarakat di Dun Kerdau ini. Dan kalau nak dibandingkan dengan janji-janji kosong Pakatan, apa yang dilakukan oleh kerajaan ini adalah jauh lebih baik.

Apa salahnya kalau setiap PRK ada projek yang didakwa sebagai "mee segera"? Apa nak heran sangat? Kalau nak dikatakan Barisan Nasional ada projek "mee segera", PAS dan Pakatan pula ada projek "janji tong kosong" mereka sendiri.

Setiap kali PRK, pemimpin-pemimpin Pakatan akan berjanji macam-macam kepada masyarakat setempat untuk meraih sokongan. Kadang-kadang, sampai nak runtuh langit dibuatnya mendengarkan janji dari geng Pakatan ni semua.

Antara mee segera dan juga Tong Kosong, lagi baik mee segera kerana ia cepat siap dan juga nampak dipandang. Tong Kosong pula apa yang ada? Bunyi saja kuat tapi sebenarnya langsung tak ada apa-apa yang boleh dimanfaatkan.

Jadi, kalau Dr Mariah betul-betul nak ambil berat pasal rakyat, patutnya Dr Mariah nasihatkan Anwar dan pemimpin-pemimpin Pakatan lain supaya jangan asyik nak berjanji kosong untuk menipu rakyat. Yang paling penting sekali, tolong nasihatkan Nik Aziz.

Janji-janji kosong mereka-mereka ini lagi teruk dan memudaratkan rakyat bawahan. Ini yang lagi utama dari Dr Mariah membebel dengkikan pembangunan dari kerajaan kepada masyarakat Kerdau!

Merlimau: Hadi Dan Lambang Parti Tidak Bertanding

Posted: 03 Mar 2011 04:33 AM PST

Presiden PAS, Hadi Awang mengadakan ceramah di Merlimau semalam. Isi ceramah Hadi Awang macam biasa, sama lebih kurang macam isi ceramah oleh pemimpin-pemimpin pembangkang yang kita sentuh secara harian disini.

Yang berbeza cuma tongkok tambah itu sajalah.

Kelmarin Anwar sentuh pasal gelap duit RM 200 billion dan dakwaan dokumen APCO, Cikgu Mala cakap pasal banjir, ADUN Sekinchan cakap pasal Dr. Khir Toyo dan Nizar tentang rasuah.

Apa yang penting ialah tiada isu setempat yang diceramahkan semalam, layaknya macam ceramah politik pilihanraya umum sedangkan semua kita pun tahu ini ialah pilihanraya kecil yang lebih menumpu kepada isu setempat.

Cuma yang sedikit berbeza ialah Hadi ada menegur petugas jentera PAS yang lebih mengutamakan corak kempen berceramah (yang dia sendiri semalam datang bukan berceramah ke?) dibanding dengan jentera dan calon BN yang lebih menumpu kepada gerakan rumah ke rumah bertemu pengundi.

Tidak ketinggalan disentuh ialah penceramah yang kebanyakkannya datang dari luar. Macamlah PAS ada penceramah anak tempatan. Hadi juga kelihatnnya gelisah, mungkin bimbang dengan mood pengundi yang semakin terarah kepada calon BN.

Orang PAS ni luaran cakap saja taknak menang, dalam hati, nak, nak…'camtu le' bak kata orang Melaka.

Begitu juga dengan kehebatan calon PAS yang bertanding di Merlimau ini, Yuhaizad Abdullah. Tidak banyak yang disebut mengenai kelebihan Yuhaizad sebagai pemimpin yang boleh membawa permasalahan masyarakat Merlimau ke peringkat negeri. Kenapa agaknya?

Adakah Hadi takut rakyat semakin bertanya-tanya mengenai kredebiliti Yuhaizad yang duduk menumpang di Kuarters guru kerajaan dan makan hasil gaji isterinya yang berkhidmat sebagai guru? Kalau dia sendiri pun bergantung nasib kepada gaji bini, macam mana nak perjuang hak rakyat?

Ini orang Merlimau kena fikirkanlah dengan semasak-masaknya.

Dalam pada itu penulis perasan poster parti tidak bertanding seperti DAP dan PKR masih lagi digantung dalam ceramah yang dihadiri Hadi semalam, begitu juga dengan ceramah-ceramah sebelumnya.

Bukankah ada larangan supaya parti yang tidak bertanding tidak dibenarkan untuk memaparkan poster masing-masing?

Janganlah nak dibandingkan dengan BN, kami pertubuhan berdaftar dan sah, jadi parti-parti komponen kami memang boleh membawa poster parti masing-masing mahupun menggantungkannya.

Berbanding dengan pembangkang yang masih tidak berdaftar sampai sekarang. Duk pakat-pakat begitu saja, tidak rasmi.

SPR perlu tegaslah dengan keadaan ini bagi keadilan semua pihak. Seolahnya hak yang BN ni kena patuh semua undang-undang sedangkan pihak yang satu lagi tu berterusan melanggar undang-undang negara dan pilihanraya dengan tidak ada apa tindakan.

Kenapa Anwar Tak Mahu Serah DNA?

Posted: 03 Mar 2011 04:01 AM PST

Hari ini akan diadakan bicara dalam bicara bagi menentukan kesahihan tindakan polis mengambil sampel DNA Anwar dari barangan seperti berus gigi, tuala dan botol air mineral yang digunakannya sepanjang ditahan pada 16 dan 17 Julai 2008.

Sample DNA itu kemudiannya didapati padan dengan sampel DNA (ekstrak air mani) lelaki Y yang dijumpai di bahagian peri anal Saiful.

Kita hairan dengan sikap Anwar, dia tak langsung tak macam pemimpin lain terutama pemimpin BN yang dihadapkan ke mahkamah atas apa jua pertuduhan sekalipun. Kalau pemimpin BN begitu bertanggungjawab dengan memberikan kerjasama dengan pihak berkuasa, Anwar pulak sering kali cuba nak mengelak dari memberikan kerjasama itu.

Sebagai contoh, Tan Sri Chan Kong Choy tempoh hari dibawah ke mahkamah dengan tangan bergari bagi menghadapi pertuduhan berkaitan skandal PKFZ, takde pun nak bising-bising atau mengadu sampai ke peringkat antarabangsa.

Walhal kalau nak ikutkan kesalahan itu atas tanggungjawab sebagai Menteri berkaitan, bukan punya kepentingan peribadi pun.

Dengan Anwar berbeza, sehingga undang-undang berkaitan penyerahan DNA ini terpaksa dibentang di Parlimen bagi memastikan sesiapa pun yang perlu menyerahkan DNAnya kepada pihak polis di masa akan datang bagi membantu siasatan, perlu menyerahkannya tanpa ada perlu dakwa dakwi.

Apa yang istimewa pasal Anwar sehingga dia boleh memilih nak bagi atau tidak DNAnya.

Sebenarnya, Anwar ada banyak peluang untuk membuktikan dirinya tak bersalah. Pertama alibi, kedua DNA.

Anwar kata dia sedang bermesyuarat dengan Wan Azizah dan Nurul Izzah di bilik sebelah (1152) sementara kejadian liwat didakwa berlaku di bilik 1151. Tapi sehingga hari ini kita tak nampak ada apa-apa berkaitan alibi yang cuba diketengahkan peguam Anwar walaupun dengar khabar sekitar Jun 2010, Karpal ada memasukkan alibi Anwar sebagai sebahagian daripada fakta pembelaan.

Kedua, DNA. Ini adalah peluang terbaik untuk membuktikan yang dirinya tak bersalah. Serahkan saja sampel DNA supaya boleh dibuat perbandingan dengan DNA lelaki Y yang dijumpai dibahagian peri anal dubor Saiful. Kalau betul tak meliwat, sudah tentu DNA itu tidak akan sepadan, selesai masalah!!

Anwar ada 2 pakar DNA dari Australia yang dibayar kerajaan Selangor untuk membantu kes liwatnya. Apa yang nak takut?

Anwar ada berbelas peguam mewakilinya yang boleh membantu jika ada tuduhan bahawa sampel DNA itu telah disalahgunakan oleh pihak polis. Tidak pun, Anwar boleh memohon supaya pihak bebas ke tiga dipanggil untuk memantau proses perbandingan.

Ada duit semua pun jadi.

Tapi kita tak nampak semua itu berlaku, kenapa soalannya. Anwar ke sana ke mari membawakan cerita konspirasi tapi dia sendiri enggan bekerjasama dengan polis dengan tidak mahu menyerahkan sampel DNA. Bila polis dapatkan sampel DNA dari barangan yang digunakannya sepanjang ditahan di dalam lokap polis, pandai pulak nak buat bantahan!!

Sekali lagi, Anwar bermain dengan technicality. Anwar puas kalau dapat bebas atas sebab teknikal, bukan sebab tak liwat.

Begitu juga halnya dengan perbezaan waktu yang terdapat pada CCTV. Macamlah berhari-hari bezanya walhal minit-minit saja.

14 Februari lepas, peguam Sankara Nair main isu pasal mandi yang didakwanya bercanggah antara saksi pendakwaan. Bila bicara bersambung, hilang sudah isu mandi, keluar pulak isu CCTV dan kononnya polis 'rampas' DNA Anwar.

Masa dan wang rakyat tidak perlu dihabiskan dalam kes pendakwaan Anwar jika Anwar bekerjasama dan tidak berterusan bermain politik murahan. Banyak lagi kes-kes tertangguh yang memerlukan perhatian mahkamah, bukan nak menghadap kes Anwar ini sahaja.

Pahang Bankrap? PAS Menipu Lagi!!

Posted: 03 Mar 2011 03:01 AM PST

Dimana Tuan Ibrahim Tuan Man memperolehi fakta bahawa kerajaan negeri Pahang sedang mengalami masalah kewangan dan menuju ke arah muflis? Adakah sekarang kita melihat Pahang sedang dalam keadaan muflis, tidak mampu melaksanakan projek pembangunan, membayar gaji, memberi biasiswa dan sebagainya?

Sudah tentu tidak, jadi bagaimana yang Tuan Ibrahim kata Pahang menuju muflis?

Prestasi sebenar Belanjawan negeri Pahang sejak 1999 ialah 6 bajet lebihan (surplus), 3 budget berimbang dan hanya 2 kali budget defisit. Bajet lebih dicatat pada 2002 (RM 7.2 juta), 2003 (RM 79.49 juta), 2004 (RM 95.63 juta), 2005 (RM 73.73 juta), 2006 (RM 72.17 juta) dan 2007 (RM 18.13 juta).

Keseluruhannya untuk tempoh tersebut, kerajaan negeri Pahang mencatat lebih sebanyak RM79.49 juta!!!

Bajet berimbang pula dicatat pada tahun 2000 dan 2001. Defisit pula hanya dicatat pada tahun 2008 dan 2009, itupun berikutan kenaikan gaji kakitangan awam secara besar-besaran pada tahun sebelumnya.


Rujuklah hansard DUN Pahang kalau tidak percaya sangat.

Jadi mana dia asas untuk Tuan Ibrahim Tuan Man menuduh kerajaan negeri hampir muflis? Biasalah dengan bajet defisit, nama pun bajet, ia hanya anggaran, kadang-kadang kita anggar kutipan naik tapi hasil sebenar kutipan turun dan begitu juga seterusnya.

Untuk 2 bajet yang defisit itupun tidaklah sehingga membataskan perbelanjaan kerajaan negeri atau menghalang projek pembangunan apatah lagi membankrapkan kerajaan negeri. Ramai pakar ekonomi berpendapat defisit bukanlah sesuatu yang jahat sebaliknya yang penting ialah kemana dan apa cara wang itu dibelanjakan.

Jika buruk benar defisit ini dimata PAS, kenapa bajet kerajaan pembangkang Selangor yang defisit sebanyak RM 65.96 juta pada 2009 tidak dijadikan isu?

Penulis berdoa agar pemimpin PAS yang berketayap dan mengaku Islam ini berhenti daripada menyebarkan berita palsu dan bohong demi kebaikan diri sendiri dan maruah umat Islam secara keseluruhannya.

Kenapa Anwar Tunjuk Bukti APCO Di Merlimau?

Posted: 02 Mar 2011 02:54 PM PST

Malam tadi bertempat di Jalan Pahlawan Merlimau Pasir, Anwar mendedahkan apa yang didakwanya sebagai dokumen APCO bagi menunjukkan kerjasama kerajaan dengan APCO yang dikatakan agen yahudi ini.

Pada yang sudah lupa, Anwar menuduh APCO Worldwide sebagai pihak yang sama mencipta konsep 1Malaysia dan 1Israel.

Bila Parlimen meminta Anwar menunjukkan bukti, Anwar enggan. Dipanggil membela diri pada 16hb December 2010, Anwar tidak hadir. Penyudahnya, Anwar digantung selama 6 bulan dari menghadiri sidang.

Soalan kita, kenapa dengan sebegitu banyak peluang untuk membuktikan tuduhan diberikan, Anwar tidak mahu bekerjasama, sebaliknya di Merlimau ini dimana tak sapa pun minta dia tunjuk bukti, tapi ditunjukkanya pula.

Siapa kalangan rakyat yang mendengar tu boleh sahkan dokumen yang ditunjukkan Anwar tu asli atau tipu?

Nampak sangat isu APCO ini hanya digunakan Anwar sebagai isu politik, membodohkan rakyat di kampung-kampung. Sebab itu bila Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen meminta Anwar kemukakan bukti, dia enggan, dia mengelak. Alih, kepada orang Merlimau yang tidak ada kena mengena ini pula ditunjukkan, tak ke lawak namanya tu?

Isu APCO ni isu basilah, Robert Shrum (perunding strategik APCO Worldwide) dah dedahkan bahawa APCO takde kaitan dengan IIsrael, apatah lagi 1Malaysia. Dokumen yang Anwar jaja ni dokumen apa pulak? Apa yang dibuktikan melalui dokumen tersebut?

Kita kena ingat, isunya ialah tuduhan Anwar bahawa APCO yang mencipta 1Malaysia dan 1Israel, so dokumen Anwar ni mestilah merujuk kepada itu. Setakat nak menunjukkan APCO tu jadi perunding bagi pihak kerajaan Malaysia, itu memang dah tau dah, berapa belanjanya pun dah dedah kat Parlimen, so apa masalah?

Anwar ni semua benda pun dia nak politikkan, tapi dah tak berani nak sebut banyak pasal yahudi sejak 'kena' dengan orang kuat yahudi di Washington tempoh hari sehingga terpaksa buat apologize tour.

Selain dari 'dokumen' tersebut, Anwar juga menyebut banyak tentang adanya kegiatan membawa wang keluar secara haram sebanyak RM 200 billion oleh anak-anak pemimpin kerajaan, rasuah, harga barang dan macam-macam lagi. Yang hak bawak keluar duit tu hanya ada air liur, apa bukti pun tak dibaginya – biasalah Anwar.

Dia kalau tuduh pemimpin BN gelap duit memang takde jumlah yang bawah billion. Tujuannya tu bukan apa, supaya orang boleh terima bila PKR gelap duit rakyat dalam kadar puluh atau ratus ribu, tak pun juta. Macam kes perwakilan Sabah ke Kongres Nasional PKR tahun sudahla.

Yelah, BN gelap billion, PKR baru berapa, macam tulah maksud yang cuba nak disampaikan Anwar.

Bilalah pemilik DNA (ekstrak air mani) yang dijumpai di peri anal Saiful ni nak bertaubat agaknya.

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 03 Mar 2011 07:15 AM PST

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Sekitar Mesyuarat AJK kali 1/2011,UMNO cawangan Telok Datok.

Posted: 02 Mar 2011 09:29 PM PST

Alhamdulillah,pada 2/3/2011,UMNO cawangan Telok Datok telah selamat menjalankan mesyuarat AJK.Agenda utama,menetapkan tarikh Persidangan Tahunan UMNO Cawangan serta sayap-sayap.Beberapa program untuk tahun 2011 juga diatur.Ketua Pemuda juga telah menyerahkan laporan aktiviti 2010 kepada Tuan Setiausaha UMNO Cawangan.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

DunSemarang

Posted: 03 Mar 2011 01:09 AM PST

DunSemarang


Dengar Lirik AKHIR...SETAN INDIA..Setan H******

Posted: 02 Mar 2011 04:07 AM PST


Siapa SETAN..Siapa PUKIMak...Siapa Mati...
Kalau Aku Cakap .."PUKIMAK INDIA...SeTAN INDIA..HINDU Ssetan. India Setan,,Hindu Setan..Pukimak punya india..matilah kau semua."
Adakah kau marah..repot POLIS....pasti kau marah..begitu juga aku..Aku Melayu Aku Islam...Kau PUKIMAK Penyokong HINDRAF... caci Aku dan Agama AKu,,,. Berpada padalah..
Inilah akibat MELAYU yang terlalu TOLERANSi...Dulu NameWee tak sedar diri..dari Muar Hina Melayu dan Kutuk Islam..orang Melayu diam sahaja..marah hangat hangat tahi LEMBU..lepas tu senyap...sekarang HINDRAF BANGSAT pulak Hina ISlam dan Melayu...
Wahai semua Bangsa Melayu..UMNO adakah kita terima semua ini..
Wahai rakan rakan ku..Marilah kita ramai ramai membina KLIP VIDEO ..mengutuk dan hina mereka semua.bangsa dan agamanya....apa mereka akan lakukan...mari kita bina..kalau namewee tiada apa apa tindakan..kalau Hindraf sial tiada apa apa tindakan...apa salahnya kita pun sama sama membina untuk menghancurkan PERPADUAN yang telah kita bina selama ini. Melayu sahaja yang sering menyebut PERPADUAN dan MUHIBBAH...apa mereka buat...
Apa gunanya Malaysia AMAN DAMAI...Makmor..tetapi hanya MELAYU UMNO ISLAM yang sentiasa TOLERANSI tetapi tidak pernah di hargai...sentiasa di caci hina...
Bangkitlah kita semua dari sentiasa mempertahankan diri..sesekali dan seselalu kita perlu MENYERANG...
Bersatulah Melayu...Tahniah PERKASA...ByM69

layarai Blog Indian Rasis ini...
http://malaysianindian1.blogspot.com/

ahmadmaslan.blogspot.com

Posted: 02 Mar 2011 09:09 PM PST

ahmadmaslan.blogspot.com


MESTI TONTON

Posted: 01 Mar 2011 10:35 PM PST

KOMEN AHMAD MASLAN MENGENAI BLOGGERS

Posted: 01 Mar 2011 10:33 PM PST

AHMAD MASLAN MEMPERKENALKAN CALON BN DUN KERDAU

Posted: 01 Mar 2011 10:32 PM PST

Hanya bina dua masjid dalam masa 20 tahun

Posted: 01 Mar 2011 10:25 PM PST

Felda timbang bayar ses tanam semula di 28 rancangan

Posted: 01 Mar 2011 10:21 PM PST

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 02 Mar 2011 03:39 PM PST

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


Panglima Perang Cyber: Gempar : Jom Tengok Video Anwar Mengamuk Di Merlim...

Posted: 01 Mar 2011 05:37 PM PST

Panglima Perang Cyber: Gempar : Jom Tengok Video Anwar Mengamuk Di Merlim...: " Jangan Lupa Klik Link Ini : 12 Dalil Anwar Tergelincir Akidah "

Put your stuff here

PRK MERLIMAU: GEMPAR!!! CALON PAS LESAPKAN RM 100 RIBU!!!

Posted: 01 Mar 2011 05:29 PM PST

Wednesday, March 2, 2011

PRK MERLIMAU: GEMPAR!!! CALON PAS LESAPKAN RM 100 RIBU!!!


Gempar!!!  Andai calon BN Kerdau dibantu oleh bapa saudaranya berkempen, calon PAS Merlimau juga dibantu oleh bapa saudaranya.

Bapa saudara Yuhaizad mendesak agar calon PAS itu menarik diri dalam masa 24 jam dari bertanding sebagai wakil rakyat berikutan telah melesapkan wang berjumlah RM 100 ribu milik bapa saudaranya!!!  Perkara ini pernah diajukan kepada PAS Melaka sebelum ini bertujuan untuk memujuk Yuhaizad mengembalikan wang tersebut.  Namun tiada sebarang tindakan dari peramPAS.

Dasar penyamun berketayap!  Mmg sial calon PAS ini.  Duit pak sedara pun dia sapu, duit rakyat lagi la.
  

CORET-CORET PRK MERLIMAU

Posted: 01 Mar 2011 05:17 PM PST

APA KEPERLUAN BAWA ANAK-ANAK KE SINI?

BUKAN SAHAJA CALON BENDERA PUN NAK TANDING?

TINGGAL BERAPA HARI LAGI?
PILIHAN YANG HARMONI

Polis luluskan 11 permit ceramah kepada BN di Merlimau

Posted: 01 Mar 2011 05:07 PM PST



JASIN: Polis meluluskan 11 permit ceramah kepada Barisan Nasional (BN) sejak kempen pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka kawasan Merlimau, bermula Sabtu lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Melaka, Superintendan Dzaamoddin Saleh berkata, pada hari ini polis menerima empat lagi permohonan permit ceramah, juga daripada BN, yang sedang dalam proses untuk diluluskan. "Bagaimanapun, kami tidak menerima sebarang permohonan permit daripada parti PAS sehingga kini," katanya dalam sidang media di Markas Taktikal (Martek) Polis raja Malaysia di Merlimau, di sini hari ini.


Katanya, keadaan keselamatan di kawasan Merlimau masih terkawal dan tiada sebarang kejadian buruk dilaporkan selepas dua hari kempen pilihan raya bermula.


Dzaamoddin berkata, polis menerima tiga laporan berkaitan kempen iaitu satu kes kain rentang hilang dan dikoyakkan megikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan, satu kes fitnah mengikut Sekyen 500 Kanun Keseksaan dan satu lagi kesalahan mengikut Sekyen 27 Akta Polis 1967 iaitu mengadakan ceramah tanpa permit.

"Kesemua laporan ini masih dalam siasatan polis," katanya.

Calon BN Roslan Ahmad, 44, ditentang calon PAS, Yuhaizad Abdullah, 38, dalam pilihan raya kecil itu pada Ahad ini, yang diadakan berikutan kematian wakil rakyat DUN itu, Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan, 56, daripada BN pada 20 Januari lalu akibat serangan jantung.-Bernama /td>

AWAS : Pas tubuh skuad berkamera

Posted: 01 Mar 2011 04:38 PM PST


Pas tubuh skuad berkamera
JASIN: Pas menubuhkan skuad berkamera bagi merakamkan gambar kononnya jentera Barisan Nasional (BN) didakwa memberi rasuah kepada pengundi ketika berkempen meraih undi pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau, Ahad ini.

Selain itu, skuad yang akan memulakan tugas mereka hari ini (esok), ditubuhkan bagi mencari bukti bahawa BN mengugut pengundi supaya tidak mengundi Pas bagi mengelak peruntukan untuk memajukan kawasan itu ditarik balik.


Pengarah Pilihanraya Pas, Datuk Abdul Halim Abd Rahman berkata, petugas bagi skuad itu akan menyamar dan mengekori jentera parti lawan.

BN kini diterima kembali majoroti pengundi - Ahmad Zahid

Posted: 01 Mar 2011 04:29 PM PST


BN kini diterima kembali majoroti pengundi - Ahmad Zahid

JASIN - Barisan Nasional (BN) kini diterima kembali oleh majoriti pengundi berbanding sokongan kepada parti pembangkang pada pilihan raya umum lepas kerana dasar-dasar BN yang kini lebih jelas difahami dan telus, kata Naib Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Ahmad Zahid, yang juga Menteri Pertahanan, berkata suasana dahulu sewaktu pilihan raya umum lepas melihatkan sokongan kepada parti pembangkang kerana dakyah palsu dan manipulasi politik yang dilakukan tetapi suasana itu berubah kepada sokongan kepada BN sejak akhir-akhir ini.

"Saya melihat situasi menyokong kepada parti pemerintah Insya-Allah akan berterusan kerana pengundi berbalik kepada kebenaran (pada hari ini) berbanding hamburan kata-kata dan janji manis pembangkang yang telah tidak ditunaikan atau janji palsu mereka," katanya.

Beliau ditemui pemberita setelah selesai proses penamaan calon pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka kawasan Merlimau di Dewan Politeknik Merlimau di sini, hari ini.

Terdahulu, Ahmad Zahid dan Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam bersama-sama pemimpin komponen BN lain termasuk Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon dan Presiden MIC Datuk G.Palanivel mengiringi calon BN, Roslan Ahmad ke pusat penamaan tersebut.

Jangan mimpi rampas Merlimau

Posted: 01 Mar 2011 04:28 PM PST




MERLIMAU - Pas dinasihatkan agar membuang impian untuk memenangi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau kerana kawasan itu merupakan kubu kuat Barisan Nasional (BN) sejak dahulu lagi.

Pengarah Pilihan Raya Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata, Pas tidak usah bermimpi untuk menawan merampas kerusi Merlimau kerana parti itu tidak mempunyai jasa besar di negeri ini tetapi hanya tahu melemparkan fitnah terhadap Kerajaan Negeri.

"BN buat kerja siang malam, ekonomi Melaka baik, keselamatan pun bagus dan sosial lebih bagus daripada Pas tadbir di Kelantan. Tak akan orang tak kenal jasa kita, Pas datang sini kata kita mati masuk neraka, tak akan orang Melaka nak dengar cakap Pas yang fitnah macam ini?

"Pas ini saya ingat dia mimpi, dia tak tahu apa yang dia cakap, seperti buat lapangan terbang, kapal terbang Boeing 737 dah turun tapi dia kata tak ada sama juga. Orang Melaka tahu, tak akan orang Melaka akan percaya cakap bohong macam itu," katanya ketika ditemui Majlis Anugerah Pelajar Cemerlang dan Jamuan Rakyat DUN Merlimau di Sekolah Menengah Dang Anum, di sini semalam.

Mohd Ali yang juga Pengerusi UMNO Melaka berkata, Melaka sebagai sebuah negeri maju yang telah diiktiraf namun dinafikan pembangkang terutama Pas tetapi kini mereka mahu meraih undi daripada rakyat negeri itu pula.

"Kita maju tapi Pas kata tak maju, tapi nak dapatkan undi. Apa jasa Pas? Hanya pandai mengata kita, saya fikir orang tak bagi undi banyak dan jangan harap nak dapat undi percuma," katanya.

Pada majlis yang turut dihadiri Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin itu, seramai 34 pelajar cemerlang Penilaian Menengah Rendah (PMR) tahun lalu diraikan di mana 29 pelajar adalah daripada Sekolah Menengah Kebangsaan Dang Anum.

HANDAU JE.....KATA ORANG MELAKA...

Posted: 01 Mar 2011 04:20 PM PST

CALON PAS PRK MERLIMAU BOIKOT DIRI SENDIRI


PAS AKAN KALAH DI MERLIMAU...
CONFIRM KALAH!!!!
NAK UNDI DIRI SENDIRI PUN TAK MAMPU..
LEPAS TU NAK HARAPKAN 
UNDI ORANG LAIN....
HANDAU JER....
HAHAHAHAHAH!!!!!!

JPX

Bukan masa Merlimau berubah angin

Posted: 01 Mar 2011 04:15 PM PST


Bukan masa Merlimau berubah angin


2011/03/02
KAKITANGAN Suruhanjaya Pilihan Raya, Siti Aishah Usof memeriksa peti undi yang siap diisi dengan peralatan mengundi menjelang pilihan raya kecil DUN Merlimau di Pejabat Pilihan Raya Negeri Melaka, Menara Persekutuan, Ayer Keroh, semalam.
KAKITANGAN Suruhanjaya Pilihan Raya, Siti Aishah Usof memeriksa peti undi yang siap diisi dengan peralatan mengundi menjelang pilihan raya kecil DUN Merlimau di Pejabat Pilihan Raya Negeri Melaka, Menara Persekutuan, Ayer Keroh, semalam.
MERLIMAU: Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Shaziman Abu Mansor berkata, bukan masanya pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau untuk berubah angin dengan memberikan sokongan kepada pembangkang yang nyata gagal membuktikan mereka boleh menjadi pemimpin baik untuk masa depan rakyat.

Sebaliknya, Shaziman menasihatkan pengundi supaya memilih calon Barisan Nasional (BN), Roslan Ahmad pada pilihan raya kecil DUN Merlimau pada 6 Mac ini, selain memastikan BN kekal menerajui negeri dan negara buat selamanya.
"Bukan masanya rakyat untuk `berubah angin' kerana suasana dinikmati sekarang tidak akan sama dengan apa yang akan berlaku sekiranya kepimpinan negara diambil alih oleh orang lain.
"Betapa nikmatnya hidup di Malaysia dengan pemimpinnya sentiasa mengambil berat soal hidup mati rakyat dan kita wajar berterima kasih kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang banyak melakukan perubahan melalui program transformasi.

"Cara berterima kasih dan mengenang jasa pemimpin ulung itu dengan memilih Roslan pada pilihan raya kecil DUN Merlimau, 6 Mac ini," katanya pada majlis bertemu pengundi di kawasan Peti Undi Pengkalan Samak, di Kampung Kilang Berapi, di sini, malam kelmarin.

Ketika ditemui selepas majlis itu, Shaziman berkata pembangunan dikecapi Melaka ketika ini jauh berbeza dengan negeri di bawah pakatan pembangkang, bukan saja dari segi kemajuan ekonomi, malah kemudahan infrastruktur.

"Tidak guna kita menyokong mereka yang gagal membangunkan negeri seperti Kelantan. Justeru, pengundi jangan fikir langsung untuk mengundi PAS pada pilihan raya kecil ini kerana negeri yang mereka perintah pun gagal dibangunkan," katanya.
Sehubungan itu, katanya pengundi wajar menolak pembangkang dan memberikan sokongan kepada BN bagi meneruskan kesinambungan pembangunan Melaka.

Yuhaizad belum temui pengundi India

Posted: 01 Mar 2011 04:14 PM PST


Yuhaizad belum temui pengundi India


2011/03/02
MERLIMAU: Calon PAS, Yuhaizad Abdullah berkata, beliau sudah bertemu hampir 60 peratus pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau setakat empat hari berkempen, semalam.

Beliau berkata, hanya kawasan Jasin Lalang majoriti pengundinya kaum India yang belum dilawati.
"Keyakinan saya untuk memenangi pilihan raya ini amat tinggi berdasarkan maklum balas yang diterima daripada penduduk tempatan," katanya di Merlimau Baru di sini, semalam.
Yuhaizad memulakan kempennya semalam dengan menunaikan solat Subuh berjemaah di masjid Merlimau Pasir sebelum mengunjungi peniaga dan penduduk di bandar Merlimau.

Katanya, walaupun sibuk berkempen, beliau tetap cuba meluangkan masa bersama keluarga dan sentiasa menceritakan mengenai aktiviti kempen kepada isterinya.
"Saya tidur kira-kira jam 2 pagi dan bangun semula pada jam 5.30 pagi bagi memulakan tugas berkempen, " katanya.

Jentera BN usaha jejak pengundi luar kawasan

Posted: 01 Mar 2011 04:12 PM PST


Jentera BN usaha jejak pengundi luar kawasan
Oleh Rasid Rahaman, Amirullah Andi Nur, Nazura Ngah, Badrul Hizar Ab Jabar, Nurhasyima Hasim, Zanariah Abd Mutalib, Shukor Kasim, Amir Mamat, Saadiah Ismail, Hatim Abd Manan, Jaafar Neemat dan Razman Mohamad
bhnews@bharian.com.my
2011/03/02
 Gerakan kempen tumpu golongan atas pagar: Mohd Ali

MERLIMAU: Jentera Barisan Nasional (BN) sudah menemui 80 peratus pengundi selepas kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau masuk hari keempat semalam, kata Pengarah Pilihan Raya DUN Merlimau BN, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.
Katanya, daripada jumlah itu, 20 peratus membabitkan pengundi atas pagar yang perlu diberi perhatian bagi memastikan mereka mengundi calon BN, Roslan Ahmad pada pilihan raya kecil 6 Mac ini.
Beliau berkata, biasanya golongan itu menyebelahi BN, tetapi mereka sering membuat keputusan pada saat akhir kerana ingin menilai terlebih dulu cara jentera parti menjawab isu yang dibangkitkan pembangkang dalam kempen mereka.

"Bila kita tanya (mengenai sokongan mereka), mereka kata ada empat hari lagi. Kalau kita boleh jawab dengan baik termasuk menyertakan data berkaitan, mungkin akhirnya mereka akan sokong kita.

"Oleh itu, perhatian perlu terus diberikan kepada mereka bagi memastikan mere-ka menyebelahi BN," katanya pada sidang media selepas mengadakan perjumpaan khas dengan jawatankuasa jentera Pemuda dan Puteri UMNO DUN Merlimau di Pusat Operasi BN di sini, semalam.

Mengulas mengenai pengundi yang masih gagal ditemui, Mohd Ali berkata pihaknya sedang berusaha mengesan dan menghubungi pengundi terbabit yang dipercayai menetap di luar kawasan DUN Merlimau.
"Kita masih belum jumpa kira-kira 20 peratus pengundi yang tinggal di luar DUN Merlimau. Alamatnya ada tetapi orangnya tidak diketahui lokasinya. Jadi, kita kena tanya lebih ramai orang bagi mengesan mereka termasuk mendapatkan kerjasama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan rakan mereka," katanya.

Ditanya mengenai perjumpaannya dengan jawatankuasa jentera Pemuda dan Puteri UMNO, katanya, pertemuan itu bertujuan mem-perkemaskan lagi strategi kempen kedua-dua jentera supaya lebih mantap.

"Kita berjumpa untuk berbincang masalah dan isu berbangkit selain mengemas kini laporan kempen secara terperinci. Kita juga sudah membahagikan mereka yang terdiri daripada 1,110 jentera Puteri dan 1,142 jentera Pemuda mengikut zon dan peti undi.

"Setiap seorang akan menjaga 10 pengundi. Melalui cara ini mereka dapat mengenali pengundi dengan lebih dekat dan mendalam," katanya.
Kita harap mereka turut bergerak dan mengambil kira pengundi Cina dan India," katanya.

Beliau turut mengingatkan jentera BN supaya tidak leka dan mesti menemui pengundi sekerap mungkin termasuk sehingga hari mengundi dengan membantu mereka ke lokasi pengundian masing-masing.

SPRM panggil Timbalan Pesuruhjaya PAS Melaka

Posted: 01 Mar 2011 04:10 PM PST


SPRM panggil Timbalan Pesuruhjaya PAS Melaka
Oleh Zanariah Abd Mutalib
zanariah@bharian.com.my
2011/03/02
Beri keterangan dakwaan penyelewengan bina kompleks MAIM

MERLIMAU: Timbalan Pesuruhjaya PAS Melaka, Adly Zahari dipanggil oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sini, kelmarin, bagi memberi keterangan berhubung dakwaannya mengenai penyelewengan pembinaan kompleks Majlis Agama Islam Melaka (MAIM).
Selain memberi keterangan, beliau turut mengemukakan bukti bagi menyokong laporan yang dibuat beliau Rabu lalu termasuk penggunaan wang zakat negeri itu berjumlah RM13.85 juta bagi pembinaan kompleks berkenaan.
Adly berkata, beliau juga menyerahkan bukti berhubung penyerahan hak milik tanah di lot PT 83 daripada MAIM kepada kontraktor dilantik walaupun tempoh perjanjian sudah tamat dan penjualan Lot 105 dan 106 kepada pihak ketiga oleh kontraktor terbabit.

"Saya turut persoalkan mengapa MAIM tidak mengambil tindakan kepada kontraktor selepas gagal melaksanakan projek berkenaan, " katanya pada sidang media di sini, semalam.

Adly sebelum ini mendakwa kontraktor dilantik gagal membina kompleks MAIM dalam tempoh ditetapkan menyebabkan majlis itu terpaksa membangunkan sendiri kompleks berkenaan yang berjumlah RM13.85 juta menggunakan peruntukan wang zakat.

Sementara itu, PAS menafikan terbabit dalam pemasangan sepanduk yang tertera 'Undi PAS masuk syurga' pada kempen pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau.
Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad, berkata pihaknya menemui empat sepanduk berkenaan termasuk dua sepanduk tertera 'PAS Melaka menyokong penuh fahaman pluralisme agama Dato' Seri Anwar Ibrahim' di Permatang Serai dan Merlimau Utara di sini, awal pagi semalam.

Ditanya mengenai kebenaran kenyataan itu kerana sebelum ini dikatakan pernah dibangkitkan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat, katanya, parti itu secara rasmi tidak pernah mengeluarkan kenyataan itu.

"Saya tidak tahu (mengenai kenyataan itu), kena tanya Nik Aziz," katanya.

umno bahagian cheras

Posted: 02 Mar 2011 01:39 PM PST

umno bahagian cheras


POSTER DUA WAJAH

Posted: 01 Mar 2011 09:44 PM PST


CUBA cari perbezaan dalam poster Pakatan Rakyat (PR) pada kempen Pilihan Raya Kecil DUN Kerdau yang memaparkan wajah calon PAS, Hassanuddin Salim.

Inilah poster 2 wajah calon PAS untuk menagih undi daripada 8,999 pengundi berdaftar di kawasan berkenaan menjelang hari pembuangan undi pada 6 Mac ini (Ahad).

Hassanuddin akan ditentang oleh calon Barisan Nasional (BN), Syed Ibrahim Syed Ahmad, bekas Pegawai Agama Menteri Besar Pahang.

Gambar 2 wajah ini dipetik daripada portal berita Agendadaily.

JAWAPAN daripada poster ini ialah satu poster menunjukkan Hassanuddin berkopiah putih manakala satu lagi tidak.

Ini memberi gambaran calon PAS boleh bertukar wajah sepertimana pemimpin atasan mereka.

Mungkin untuk pengundi Melayu akan dipasangkan poster calonnya berkopiah dan satu lagi untuk bukan Islam.

Ini juga bermakna, PAS memang licik bermain wayang untuk mempengaruhi pengundi.

PAS bukan tiket untuk masuk syurga atau neraka – Syed Ali

Posted: 01 Mar 2011 07:30 PM PST

DATUK Wira Syed Ali Alhabshee bersependapat dengan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria supaya Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak menggunakan hukum agama untuk meraih undi.

Katanya, beliau sebelum ini sudah beberapa kali menegur perbuatan Mursyidul Am PAS itu yang memperalatkan agama untuk kepentingan politik.

Menurutnya, pemimpin PAS harus mengakui akibat perbuatan mereka 'menjaja' hukum agama sewenang-wenangnya menjadi punca perpecahan umat Islam.

Ketua UMNO Bahagian Cheras itu mendakwa, Nik Aziz sejak kebelakangan ini begitu ghairah mengeluarkan pelbagai fatwa termasuk menyifatkan mereka yang menyokong UMNO tidak akan masuk syurga.

Sehubungan itu katanya, teguran Harussani seharusnya diberikan perhatian oleh Nik Aziz dan pemimpin PAS untuk memperbetulkan kesilapan yang telah mereka dilakukan selama ini.

"Nik Aziz jangan terlalu bongkak sehingga tidak mahu mendengar pandangan dan nasihat orang lain kerana setiap manusia itu tidak sempurna 100 peratus sifatnya," tegas beliau.

Dalam laporan sebuah akhbar harian hari ini, Mufti Perak itu menasihatkan Nik Aziz supaya tidak menggunakan hukam agama untuk meraih undi kerana dibimbangi masyarakat Islam akan menjadi keliru.

Harussani dipetik sebagai berkata perbuatan Nik Aziz akan menyebabkan akidah masyarakat Islam akan terpesong sambil menegaskan ketentuan syurga dan neraka bukan terletak di tangan manusia tetapi ditentukan Allah.


Kafirkan sesama Islam kerana perbezaan ideologi politik


Dalam hal ini, Syed Ali mengingatkan Nik Aziz supaya tidak mendahului ketentetuan Allah dengan mengkafirkan sesama Islam hanya kerana perbezaan ideologi politik.

"PAS bukan sebuah parti Islam dan parti itu juga bukan tiket untuk seseorang itu masuk syurga atau neraka, jadi saya minta mereka (pemimpin PAS) hentikanlah perbuatan tersebut," katanya.

Menurut beliau, jika PAS benar-benar memperjuangkan ajaran Islam berdasarkan al-quran dan hadis, pemimpin mereka tidak akan bersubahat dengan kumpulan bukan Islam yang berusaha untuk memecahbelahkan umat Islam dan meruntuhkan perpaduan orang Melayu.

" Tetapi kerana PAS adalah sebuah parti politik bertopengkan agama, maka mereka boleh bersengkongkol dengan Dap dan PKR yang terbukti matlamat mereka untuk melenyapkan ketuanan melayu yang pegagangan mereka adalah Islam," tegasnya lagi.

Mengenai dakwaan Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa bahawa kerjasama PAS, DAP dalam Pakatan Rakyat (PR) mendapat sokongan gerakan Islam seluruh dunia termasuk ulama terkemuka, Syeikh Dr. Yusuf Al-Qardhawi, Syed Ali berkata :

"Beliau membuat pengakuan itu ketika berceramah dalam kempen pilihan raya kecil DUN Merlimau, bermakna kenyataan tersebut berupa kenyataan politik".

Katanya, untuk memenagi DUN Merlimau, PAS akan akan melakukan apa sahaja untuk menawah hati pengundi termasuk mengaitkan nama Dr. Yusuf Al-Qardhawi.

"Tetapi mengapa beliau tidak menyebut pandangan ulama tersebut terhadap perlakuan Anwar Ibrahim dalam isu meliwat yang kini dalam proses perbicaraan ? soal beliau.

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri

Posted: 02 Mar 2011 11:39 AM PST

YB Dato' Mohd Nasir Tan Sri Ibrahim Fikri


CUKUPLAH BERPOLITIK SECARA MURAH

Posted: 01 Mar 2011 10:51 PM PST

Assalamualaikum.

Sudah agak lama saya tidak update blog saya. Tentu sekali, kekangan waktu telah menjadi sebab utama kepada keadaan tersebut. Apa pun, setiap kali saya mempunyai ruang, saya akan kembali mencatatkan di sini. Terima kasih saya ucapkan kepada rakan-rakan yang telah atau sering mengikuti tulisan saya.

Rata-rata setiap hari, orang bercakap mengenai politik. Hal ini pernah saya ulas dalam posting saya yang terdahulu. Persoalannya ialah, apakah berpolitik sepanjang masa ini banyak mendatangkan keuntungan atau sebaliknya. Pilihan Raya Kecil (PRK) misalnya, telah menjadi-jadi sejak akhir-akhir ini. Khabarnya, sudah masuk 16 kali PRK terpaksa diadakan. Keadaan itu sedikit sebanyak telah menyebabkan rakyat terheret dengan kemelut politik.

Saya cuma ingin mengajak anda berfikir, apakah berpolitik dengan cara sekarang telah berjaya membentuk jati diri, sahsiah rakyat untuk memacu kelebihan dalam semua perkara. Rata-rata hari ini, setiap benda hendak dipolitikkan. Walaupun secara jujurnya, politik BN lebih banyak yang menjurus kepada keuntungan rakyat dan negara, namun dakyah pembangkang juga tidak boleh dipandang mudah.

Ini kerana, pembangkang lebih gemar menggunakan pendekatan fitnah dan dakyah untuk mempengaruhi pemikiran rakyat sehingga ia boleh mencetuskan kekeliruan. Apatah lagi, pembangkang gemar menabur janji, lantaran "perniagaan politik" mereka hanyalah bermodalkan air liur sahaja.

Saya berpandangan, kita harus meredakan keadaan agar tidak terus berpolitik sepanjang masa. Kita harus ada tempoh tertentu untuk berpolitik agar fokus serta tumpuan dapat diberikan terhadap usaha memaju dan membangunkan negara. Hal ini sangat penting sebenarnya, kerana terlibat dengan politik putaran waktu ini akan hanya menyebabkan banyak pihak mengabaikan cabaran yang lebih getir.

Saya melihat perkembangan yang berlaku dengan sangat teliti. Saya sangat khuatir terhadap apa yang berlaku kerana apa yang saya mahukan ialah, kita perlu memberikan fokus terhadap isu-isu yang lebih serius demi masa depan kita dan negara kita.

Kepada rakyat, mereka harus lebih bijak dalam menangani keadaan ini. Jangan mudah terpedaya atau terpengaruh dengan dakyah yang dibawa pembangkang kerana kita harus melihat beberapa model yang ada di depan mata kita.

Malaysia ini unik. Beberapa negeri telah diberikan kuasa kepada pembangkang. Jadilah negeri berkenaan sebagai rujukan sebelum anda mahu mengubah Kerajaan Pusat. Jika mentadbir kuasa yang telah diberikan rakyat, pembangkang sudah gagal, di mana kemampuan mereka kononnya mahu menguasai Putrajaya.

Itu yang rakyat harus fikirkan.

Apo Kono Eh Jang!

Posted: 02 Mar 2011 07:37 AM PST

Apo Kono Eh Jang!


Calon UMNO pegang tangan nenek tua pun jadi isu di Kerdau.

Posted: 02 Mar 2011 03:26 AM PST

PAS di Kerdau semakin mengarut dan tak tentu arah. Mereka langsung tiada isu bagi meyakinkan masyarakat Kerdau menolak calon dari UMNO/BN.

Isu terbaru yang dicanangkan oleh PAS di Kerdau ini ialah isu Calon UMNO/BN memegang tangan seorang wanita sewaktu upacara menyampaikan sumbangan Program Khidmat Masyarakat PTPTN di DUN Kerdau.

Yang lawaknya, Calon UMNO/BN Syed Ibra bukanlah memegang tangan amoi seksi ataupun perempuan muda.., tetapi Syed Ibra hanya memapah tangan seorang Ah So iaitu nyonya cina tua yang kabur pandangan dan juga kurang upaya.

Malangnya, bagi PAS itu sudah menjadi satu dosa yang amat besar kerana ia melibatkan bukan muhrim. Mungkin bagi kumpulan PAS ini, wanita tua yang berumur hampir 80 tahun ini masih boleh menimbulkan shahwat mereka.

Mulalah mereka mendakwa bahawa Calon UMNO/BN tak faham hukum Islam walaupun berkelulusan dari Al Azhar.

Siapa yang sebenarnya tak faham hukum agama? PAS atau UMNO didalam isu menolong wanita tua yang kurang penglihatan serta kurang upaya ini?

Agak-agaklah kalau nak buat propaganda sekalipun. Isu yang bertaraf tepi jalan sebegini pun PAS masih nak ketengahkan ke? Nampak sangat PAS tertekan sampaikan hilang akal kewarasan mereka.

Mereka ni sebenarnya bukan apa, mereka nak balas dendam pasal isu bukan muhrim ini pernah digunakan terhadap Cikgu Mala di PRK Tenang dulu.

Sebab itulah mereka terus sawan apabila melihatkan Ustaz Syed Ibra menolong wanita tua berumur 80 tahun ini.

Inilah tahap mentaliti jentera dan juga petugas-petugas PAS di PRK Kerdau ini.

Mungkin sebab mereka terlampau didedahkan dengan ubat kuat didalam Harakah, maka sebab itulah mereka tak tahu membezakan antara tua dan muda. Semuanya diibaratkan sama rasa sahaja.

ISA atau lucut kewarganegaraan, itu saja “ubat” untuk Hindraf..!!!

Posted: 02 Mar 2011 02:57 AM PST

Sudah berkali-kali diberitahu bahawa Hindraf tidak diperlukan di Malaysia. Sudah berkali-kali amaran demi amaran dikeluarkan oleh pihak Kementerian Dalam Negeri kepada puak-puak pelampau berbangsa India ini. Namun semua itu masih lagi gagal membendung kekacauan yang cuba dicetuskan oleh penyokong Hindraf tak sedar diri ini.

Baru-baru ini sejumlah 14 orang anggota Hindraf yang ditahan oleh pihak PDRM kerana menyertai demonstrasi haram atau tanpa permit. Meskipun ditahan polis, mampukah tindakan itu menjamin bahawa Hindraf akan berhenti "once and for all" dari membuat onar yang berbaur perkauman dan permintaan melampau mereka itu?

Hindraf dari kaca penulis tidak ubah seperti kumpulan pelampau Tamil Eelam di India. Cuma, Tamil Eelam mengganas di India, tanah tumpah darah mereka sendiri, manakala Hindraf pula mengganas di Tanah Melayu yang bernama Malaysia, yang bukan merupakan tanah asal mereka.

Berani juga mereka ini cuba "menjadi tuan di rumah orang". Mujurlah "tuan rumah" ini menggunakan pendekatan yang "mesra rakyat" dan sangat mudah bertolak ansur. Cuba Hindraf mengganas begini di negara China, Taiwan, Iran, Iraq atau Arab Saudi, rasanya sudah lama kepala pemimpin-pemimpin Hindraf dan konco-konconya dipancung pedang!

Pada pandangan penulis, tindakan Hindraf sudah melampau ketika di saat ini. Dahulu, mereka cuba menyaman Kerajaan Malaysia di London, kononnya kaum India teraniaya di bumi Malaysia. Tuntutan mereka yang bukan-bukan bagaikan merekalah "bumiputera" di negara ini. Dan kini, mereka mengadakan siri demonstrasi haram dan ditangkap polis, hairannya, polis pula disalahkan?

Hindraf kenal akta ISA?

Sendiri buat salah, sendiri tanggung la deyyy..!!! Uthayakumar menyalahkan pihak polis kerana tidak memberikan permit kepada mereka untuk berdemonstrasi. Sudah tentulah polis tidak luluskan kerana sejarah Hindraf ternyata menghuru-harakan keadaan.

Ingat lagi perhimpunan Hindraf dahulu? Polis pun dicederakan ketika mengawal keganasan yang mereka lakukan. Ingat tak sakitkah terkena batu yang dibaling sekuat hati? Itu baru batu, jika terkena besi atau kayu, tentunya lebih sakit! Ketika itu, polis hanya bertujuan mengawal keadaan, namun apabila keadaan sudah diluar kawalan, salahkah jika polis menggunakan "water cannon" untuk menyuraikan keganasan? Mujur hanya "meriam air" jika polis guna meriam betul, apa pula nak dikata???

Hindraf nak rasa kena tahan bawah ISA lagi ke?

Kini Hindraf cuba kembali aktif dengan mengadakan demonstasi haram dan polis pastinya tidak akan mengeluarkan permit kepada kumpulan pengganas itu berdasarkan "dark history" yang pernah Hindraf lakukan. Uthayakumar perlu meletakkan dirinya sebagai Ketua Polis Negara, jika dia ditempat KPN, apakah dia akan meluluskan permit kepada pengganas perkauman untuk mengganas di khalayak umum?

Sedar tak sedar, Hindraf harus diISAkan lagi.

Hindraf kononnya memperjuangkan bangsa India di Malaysia. Setahu penulis, bangsa bumiputera yang bernama Melayu dikecam hebat jika menyebut tentang bangsa Melayu di mana-mana majlis, alasannya ialah berbau perkauman, "rasis!!!" katanya. Meskipun ungkapan Melayu itu disebut di dalam majlis tertutup yang dihadiri oleh bangsa Melayu sahaja, kaum lain terutamanya DAP, Melayu "murtad" PAS dan PKR pun menyalak sama! Itu belum lagi berdemo secara aman atau melaungkannya di jalanraya, pasti lebih teruk dikecam mereka.

Jadi, apakah perjuangan Hindraf itu tidak rasis??? Sepatutnya Hindraf dilabelkan sebagai rasis dan cuba menimbulkan krisis perkauman di negara ini. Sepatutnya mereka ditahan tanpa kompromi.

Sekali lagi penulis katakan, HINDRAF WAJIB DI ISA LAGI!

Apalagi yang Hindraf mahukan? Hatta novel Interlok pun mahu dipolitikkan? Tersinggung sangat dengan perkataan "Pariah"? Bila Azmin panggil bangsa India dengan perkataan "Pariah" tak pula Hindraf tersinggung? Thaipusam yang dirayakan itu bagaimana pula "asal usulnya"nya? Malah Kerajaan beri pula cuti umum percuma kepada bangsa India. Bukankah sambutan Thaipusam lebih mirip kepada "adat resam"? Adat resam "siapa"? Sila rujuk kembali di mana, bagaimana, kenapa dan siapa yang asalnya mengamalkan perayaan "Thaipusam".

Beginilah, penulis tidak mahu berceloteh panjang. Penulis percaya bahawa rakan-rakan dan penulis sendiri sudah lama memendam rasa menahan sabar melihat perihal Hindraf yang kian melampau dari hari ke hari. Pemimpin Hindraf yang layaknya digelar pengganas menggelar diri mereka "pejuang bangsa India". Rakan-rakan penulis yang berbangsa India juga tidak setuju dengan perjuangan Hindraf dan menganggap Hindraf tidak lebih dari sebuah pertubuhan opportunis yang mengelirukan bangsa India dan mencemar keharmonian kaum di Malaysia.

Sayugia begitu, eloklah penulis tekankan di sini, tegaskan di sini, dan jelaskan di sini bahawa satu-satunya cara untuk menghapuskan pengganas pelampau "Tamil Eelam versi Malaysia" ini hanyalah dengan ISA atau dilucutkan saja kewarganegaraannya. Wujudnya kumpulan ini tidak lebih sebagai "bad eggs" pada kaum India yang lain dan mencetuskan "api" yang jika tidak dikawal akan menjadi "marak" sebagaimana yang berlaku di India, tanah asal mereka. Cukuplah mereka mengganas di negara ibunda mereka, jangan pula dibawa perangai buruk itu di "rumah orang". Itu "kurang ajar" namanya!!!

Akhir kata, HINDRAF WAJB DI ISA KAN ATAU DILUCUT KEWARGANEGARAAN MEREKA..!!! Titik.

Imej Lelaki Y Semakin Jelas (Bukti Bergambar)

Posted: 02 Mar 2011 02:21 AM PST

Ha..nampak, nampak..iituu rambut dia, iiituuu badan dia..apa, tak nampak? Dalam ilmu patik, barang siapa tak nampak gambar dalam posting ini, tanda dia anak luar nikah..

Begitulah kalau diselokakan pernyataan di atas mengikut satu adegan dalam filem Nujum Pak Belalang.

Dulu kita kabur-kabur jugak siapa dia lelaki Y. Yusof ke Yunus ke, Yazid ke? Tapi bila diterangkan kenapa kata ganti Y digunakan, barulah kita faham yang Y itu tidak mewakililah nama orang dengan awalan sama.

Anwar fikir dia bijak bila enggan serah sampel DNAnya kepada polis untuk dibuat perbandingan. Mana Anwar nak tahu yang polis lagi bijak bila merampas barang seperti berus gigi, tuala dan botol air mineral yang digunakannya semasa ditahan sehari dalam lokap polis pada 16hb Julai 2008.

Sample DNA yang diperolehi dari barangan inilah yang digunakan polis untuk dibuat perbandingan dengan DNA lelaki Y yang dijumpai pada bahagian peri anal dubor Saiful.

Dan para pakar sudah membuktikan di mahkamah bahawa DNA dari peri anal Saiful dan yang dijumpai pada barangan tersebut yang di atas adalah sama!!

Dan tiadalah cara lain untuk DNA dari ekstrak semen ini dijumpai di bahagian peri anal melainkan melalui sesuatu yang menusuk masuk melaluinya.

Peguam Anwar pun mati kutu nak menafikan kebenaran ini.

Dengan imej lelaki Y yang semakin jelas, laluan Anwar ke Sungai Buloh pun sudah semakin melebar dan mudah.

Anwar dah tak boleh nak mengelak lagi, mana dia mau lari? Menyuruk dalam kedutaan Turki pun tidak akan membantu Anwar kali ini kerana DNA bukan darah yang boleh ditukar seperti dalam kes Afifah 13 tahun dulu.

Anwar kata memang dia ada di kondo itu tapi bermesyuarat di bilik 1152. Satu hal pulak Anwar kena menjawab, bagaimana tubuh badanya sedang bermesyuarat di bilik 1152 tapi DNA dari ekstrak semennya berada dalam peri anal milik Saiful di bilik 1151.

Susah nak jawab tu ya.

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 01 Mar 2011 03:35 PM PST

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


SAMBUNG CUTI LAGI KE?

Posted: 28 Feb 2011 05:30 PM PST

Apa suami Normala buat atas pentas PAS Merlimau?


Kalau di PRK Tenang dulu, boleh kata ikut isteri yang jadi calon, peliknya di PRK Merlimau ini, Maarof Abd Mutalib, suami kepada bekas calon PAS DUN Tenang Normala Sudirman pun naik pentas pembangkang juga.
Di Markas PAS As Solihin Merlimau Isnin malam, Maarof duduk atas pentas bersama penceramah-penceramah untuk kempen pilihanraya PAS di situ.
Sungguhpun beliau tidak ceramah, sebaliknya macam selalu setia mengiringi Normala berceramah yang jadi soalannya, esok (Selasa) tidak mengajar ke?
Selain itu, ada juga yang tanya, apa jadi dengan siasat kes menyalahgunakan sijil sakit untuk bercuti daripada tugasnya sebagai guru dan berkempen Tenang.
Semasa panas kempen di Tenang, Kementerian Pelajaran ada kata Maarof "Disiasat menggunakan peruntukan Pekeliling Kerajaan atau Peraturan Perkhidmatan Perintah Am B iaitu salah guna sijil sakit untuk bercuti daripada tugasnya sebagai guru"
Maarof sebelum ini menimbulkan kontroversi apabila setia berkempen bersama isterinya sedangkan beliau bercuti sakit selama 21 hari menerusi sijil dikeluarkan klinik swasta di Labis bagi 6 dan 7 Januari sebelum Pusat Kesihatan Bandar Putra, Segamat memberinya cuti sakit mulai 10 hingga 28 Januari.
Semoga Kementerian Pelajaran cepat bertindak, supaya contoh buruk yang ditunjukkan segelintir guru tidak menjadi ikutan pada masa akan datang.

Ini baru politik kedai kopi….

Posted: 28 Feb 2011 05:28 PM PST

Ini baru politik kedai kopi….


Sesuatu yang menarik semasa lawatan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin ke Merlimau Isnin adalah beliau meluangkan masa kira-kira setengah jam untuk 'pekena' kopi dan teh tarik.
Bukan satu tapi dua kedai, mungkin sebab cuaca panas di Merlimau ini, jadi sambil jalan bertemu pengundi di Chin Chin, Muhyiddin singgah minum kopi dan sembang kosong.
Kedai pertama yang dilawatinya, kedai nama Joo Mee, kecil sahaja, boleh muat 15 orang satu-satu masa. Tapi kalau ikut sejarahnya, ia dah dibuka sejak 60 tahun lalu.
Taukenya, Ng Kim Hock,73, memberitahu Muhyiddin, kedai itu warisan daripada ibunya, dan dia memang orang asal Merlimau.
"Saya ada lima anak lelaki, dua perempuan, tapi semua kerja di bandar. Saya meniaga dari kecil di sini, orang kampung semua kenal," Antara perbualan Ng dengan Muhyiddin.
Sebab acara minum kopi ini tidak ada dalam jadual, jadi masa hendak balik, Muhyiddin sendiri bayar minuman semua yang ada dalam kedai itu.
"Tauke, ini minuman saya bayar, jangan susah-sasah," katanya sambil selit duit di tangan Ng.
"Ini orang banyak baik," kata Ng kepada Agendadaily selepas Muhyiddin keluar untuk meneruskan lawatannya.
Mana tauke tu tak teruja, ini kali pertama orang nombor dua negara duduk minum kopi di kedai beliau sambil tanya fasal keluarganya.
Tidak lama kemudian, selang 10 kedai, Muhyiddin bersama isteri dan rombongan sekali lagi masuk ke warung, kali ini minum teh tarik di Noresah Kedai Kopi.
Pemiliknya Zakaria Ali ,70, sudah berniaga di situ sejak tahun 1960 lagi.
"Pak cik apa yang boleh saya tolong?" kata Muhyiddin.
Jawab Zakaria, "Zink kedai saya ini lama dah, berlubang sana sini, kalau boleh hendak tukar zink baru…" katanya bersahaja.
"Minta zink saja?" soal Muhyiddin membuatkan semua yang hadir ketawa. - 28/2/2011

EC: PKR and DAP cannot display party symbols

Posted: 28 Feb 2011 05:20 PM PST

  JASIN: Only PAS from the opposition coalition is allowed to display its party symbol in the simultaneous by-elections in Kerdau and Merlimau, said Election Comm­ission (EC) chairman Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.
Parti Keadilan Rakyat (PKR) and DAP would be barred from doing so as the two political parties and PAS were not registered as a coalition, unlike the component parties under Barisan Nasional, he added.
Abdul Aziz said that in both the by-elections, PAS was the contesting party, and therefore only its would be allowed to be displayed.
"The decision was reached after we found that three component parties in the opposition have not registered as one entity; but Barisan has done so," he told reporters after checking the EC's preparation for the Merlimau by-election here yesterday.
However, PKR and DAP were allowed to exhibit the picture of their respective leaders in posters, flags and buntings during the campaigning period.
"We are okay if pictures or portraits of opposition party leaders are displayed. The non-contesting parties' symbols are totally disallowed," he said.
On another matter, Abdul Aziz said that pledges to voters made by the Prime Minister, mentris besar and chief ministers during election campaigns should not be translated as an attempt at vote rigging or a breach of the Election Act.
He explained that some of these pledges made during general or by-elections were based on the allocations set by the Federal and state governments under their respective budgets.
"Furthermore, mentris besar and chief ministers in opposition-controlled states also make the same pledges during elections," he added

PAS gives up on Merlimau

Posted: 28 Feb 2011 05:18 PM PST

 

KUALA LUMPUR: PAS has practically given up on winning the Merlimau by-election even before nomination day. Instead, it is using the poll to test its machinery before the coming general election.
PAS vice-president Datuk Mahfuz Omar said the party was being realistic about its chances but this did not mean that the Barisan Nasional was in for an easy time.
Mahfuz, who is also Pokok Sena MP, said the party aimed to reduce the Barisan majority.
"We will use this by-election to test our election machinery. It is an opportunity for us to prepare our people for the next general election," he said.
He said the PAS campaign in the by-election would focus on Barisan's integrity and accountability, as there was a dearth of local issues in Merlimau.
"We will use this by-election to highlight national and international issues," he said.
The PAS candidate will be announced on Feb 24 while Barisan will name its choice a day earlier.
Nomination for the by-election is on Feb 26 while polling is set for March 6.
In the 2008 general election, the late Datuk Mohd Hidhir Abu Hassan retained the seat with 2,154-vote majority, defeating PAS candidate Jasme Tompang.
On the Sarawak election, Mahfuz said PAS was eyeing more seats despite its small presence in the state.
"Hopefully we are allowed to contest more than three, or at least we should maintain the status quo," he said.
In the 2006 election, PAS contested the Beting Maro seat and lost to Barisan by 895 votes.
It did not field any candidate in Sarawak during the 2008 general election

By ZUHRIN AZAM AHMAD
zuhrinazam@thestar.com.my

Bathed in history

Posted: 28 Feb 2011 05:15 PM PST

 By MARTIN CARVALHO

malacca@thestar.com.my Photo by A. MALEX YAHAYA


JASIN: Merlimau, the state seat to be contested here in Malacca on March 6 has a fascinating story behind its name.
It is also a name that would have some bearing on the outlook for Barisan Nasional in the 13th general election.
Located in the district of Jasin, some 30km from the city, Merlimau's history dates back to the Malacca's 14th century Sultanate.
New mosque Ays-Syuja'ah at Bandar Merlimau.
Its name was said to be originated from those seeking the legendary princess of Gunung Ledang located just across the border in Mura, Johor.
Legend has it that those who climb Gunung Ledang were required to spend several days meditating here and to mandi limau (a traditional floral lime bath to cleanse one's spiritual self) before ascending to the mountain.
Hence, the name, Merlimau was observed.
As an evidence to its colorful history, the grave of a famous 15th century Malay woman warrior Tun Teja was found here.
There was also a well which was dug by the Portuguese during the 16th century that became the source of water for the Merlimau residents.
Another well-preserved landmark here is the home of Penghulu Md Nattar, a village headman who served the people here in the early 1900s

KASIH SEORANG MURID KEPADA GURU.

Posted: 28 Feb 2011 05:09 PM PST

To sir with love: Barisan's Merlimau candidate Roslan Ahmad (centre) with his former teacher Zawawi Zain (left) at SMK Dang Anum yesterday. Looking on is Roslan's wife Zalifah Omar. — Bernama

KASIH PERDANA MENTERI KEPADA RAKYAT.

Posted: 28 Feb 2011 05:02 PM PST

A PICTURE THAT IS WORTH A THOUSAND WORDS...Prime Minister Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak (R) gets a hearty hug from delighted former Felda Jengka 22 UMNO head Mat Budin Yasin, 71, when the PM paid Budin a surprise visit at his home in Temerloh, Pahang yesterday. -- Picture by NST/ Sairien Nafis

TERIMA KASIH PDRM

Posted: 28 Feb 2011 04:55 PM PST

ANGGOTA polis membuat sekatan jalan raya bagi memastikan keselamatan menjelang pilihan raya kecil DUN Merlimau. - Foto Rosdan Wahid
ANGGOTA polis membuat sekatan jalan raya bagi memastikan keselamatan menjelang pilihan raya kecil DUN Merlimau. - Foto Rosdan Wahid

SEJAHTERA BN UNTUK SEMUA

Posted: 28 Feb 2011 04:53 PM PST

VETERAN UMNO, Othman Ibrahim, 73, sambil diperhatikan isterinya Aminah Abu, 63, berganding bahu dengan cucunya Mohd Zuhair Suhaimi, 16, (dua dari kanan) dan Mohd Ikram Fauzi, 14, menghiaskan sebuah beca antik dengan poster Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Kampung Merlimau Pasir. -  Foto Mohd Kamil Rahim
VETERAN UMNO, Othman Ibrahim, 73, sambil diperhatikan isterinya Aminah Abu, 63, berganding bahu dengan cucunya Mohd Zuhair Suhaimi, 16, (dua dari kanan) dan Mohd Ikram Fauzi, 14, menghiaskan sebuah beca antik dengan poster Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Kampung Merlimau Pasir. - Foto Mohd Kamil Rahim

SEJAHTERA BN UNTUK SEMUA

Posted: 28 Feb 2011 04:51 PM PST

TIMBALAN Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bersama Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan calon Barisan Nasional (BN) DUN Merlimau, Roslan Ahmad menemui keluarga kaum Cina di Kampung Chin Chin, Merlimau. - Foto Izhari Ariffin

UNDI POS PADA 2 MAC 2011

Posted: 28 Feb 2011 04:48 PM PST

KAKITANGAN Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), (dari kiri) Osman Hussin Umar, 52, bersama Lokman Abdullah, 56, dan Zainuddin Ma'sum 58, memeriksa dokumen yang akan digunakan ketika proses membuang undi serta undi pos sebelum diserahkan kepada Pegawai Yang Bertanggungjawab (PYB) pada hari Rabu, 2 Mac ini di Pejabat Pilihan Raya Negeri Melaka, Menara Persekutuan, Ayer Keroh. Seramai 36 orang anggota polis yang akan menunaikan tanggungjawab membuang undi pos (tidak termasuk petugas SPR) pada pilihan raya kecil DUN Merlimau. - Foto Rosdan Wahid
KAKITANGAN Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), (dari kiri) Osman Hussin Umar, 52, bersama Lokman Abdullah, 56, dan Zainuddin Ma'sum 58, memeriksa dokumen yang akan digunakan ketika proses membuang undi serta undi pos sebelum diserahkan kepada Pegawai Yang Bertanggungjawab (PYB) pada hari Rabu, 2 Mac ini di Pejabat Pilihan Raya Negeri Melaka, Menara Persekutuan, Ayer Keroh. Seramai 36 orang anggota polis yang akan menunaikan tanggungjawab membuang undi pos (tidak termasuk petugas SPR) pada pilihan raya kecil DUN Merlimau. - Foto Rosdan Wahid

AYER MERBAU KUBU KUAT BN

Posted: 28 Feb 2011 04:45 PM PST


MERLIMAU DUN KU SAYANG

PERMATA BIRU UNTUK MERLIMAU

Posted: 28 Feb 2011 04:41 PM PST

Put your stuff here

UNDILAH CALON BARISAN NASIONAL

Posted: 28 Feb 2011 04:32 PM PST

Put your stuff here

RUMAH SEJARAH DI MERLIMAU

Posted: 28 Feb 2011 04:10 PM PST


RUMAH PENGHULU/ DEMANG MD NATAR ABD GHANI.

Taktik ‘reverse psychology’ pembangkang

Posted: 28 Feb 2011 04:01 PM PST

Taktik 'reverse psychology' pembangkang

pix_gal0
MOMENTUM sejak kebelakangan ini, memperlihatkan rakyat sedang menuju ke arah memberikan semula nafas kepada Barisan Nasional (BN) atas empat perkara asas walaupun parti pembangkang terus mencari isu dan ruang untuk memastikan dakyah dan penafian terhadap jasa serta kejayaan BN, terus dilakukan.

Pertama, asas itu ialah kepercayaan dan keyakinan kepada kepemimpinan Perdana Menteri. Keduanya, transformasi ekonomi dan politik mula dirasai kumpulan khalayak. Ketiganya, rakyat kini serik dengan janji dan manifesto pembangkang yang tidak dipenuhi langsung. Keempat, bukti terbaru menunjukkan apabila pembangkang berkuasa nampaknya mereka hanya memihak puak mereka, tidak seperti BN yang mementingkan layanan kepada semua tanpa mengira politik.
"Atas empat faktor ini, tentu sekali pihak pakatan rakyat mahu mencari tempat jika boleh, bagi menentukan bahawa satu usaha penafian terhadap kejayaan BN, dapat dilakukan. Oleh demikian, tindakan Parti Keadilan Rakyat (PKR) menjelang pilihan raya kecil di Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau mungkin agak berstrategik kerana jika mereka meletakkan calon, imej parti itu akan tercalar. Oleh demikian, persetujuan (calon PAS bertanding ialah) dengan hasrat supaya sekali lagi imej PAS tercalar dan matlamat mereka ialah menentukan bahawa PKR hanya kalah di beberapa tempat sebaliknya PAS akan lebih banyak kalah di tempat lain," kata Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, ketika mengulas perkembangan awal kempen pilihan raya di DUN Merlimau. Sebaliknya, BN mempunyai ramai calon berpotensi dan keadaan itu turut menyukarkan pemilihan calon. Namun kata beliau, apa yang dilakukan Datuk Seri Najib Razak, dan kepemimpinan UMNO Negeri Johor di DUN Tenang ialah walaupun seseorang itu tidak memegang jawatan parti pada peringkat Bahagian tetapi kalau disenangi dan boleh menang maka itulah orang yang akan terpilih.

"Jadi, di Merlimau pun mungkin kalau kerana terlalu ramai sangat yang layak, tentu pilihannya sekali lagi menjurus ke arah siapa yang boleh memenangi pilihan raya ini kecil itu dan siapa yang disukai pengundi di situ," katanya.

Mengulas perebutan antara PKR dan PAS pada peringkat awal untuk meletakkan calon masing-masing sehingga kata putus terpaksa dibuat oleh kepemimpinan tertinggi pakatan pembangkang, Zahid berkata, PKR pada peringkat awal berminat meletakkan calon tetapi kerana tempat itu sudah diperuntukkan kepada PAS maka parti itu tentu mahu menempatkan semula calonnya tanpa mengetahui bahawa PKR pun ada strategi untuk mencalarkan imej PAS.

"Saya harap dengan tidak rasa takbur, kita menggerakkan jentera UMNO supaya bekerja lebih keras kerana matlamat pembangkang bukan mahu memenangi pilihan raya kecil itu tetapi bagi mereka mengurangkan undi pun satu kejayaan seperti berlaku di DUN Tenang, baru-baru ini," katanya.
Dalam soal isu yang bakal dibangkitkan PAS, beliau yakin ia menjurus kepada isu nasional lantaran tidak ada isu tempatan yang boleh dijaja untuk memperdayakan pengundi DUN Merlimau.

Pada masa sama, rekod menunjukkan masih ramai pengundi Cina dan India di Melaka termasuk DUN Merlimau menyokong calon BN walaupun berlaku tsunami politik dalam pilihan raya umum 2008.

Majoriti Cina di DUN Merlimau ada di peti undi Ayer Merbau (273), Permatang Serai (348), Merlimau Pasir (522) dan Pengkalan Samak (623) selain ada 80 pengundi di Jasin Lalang dan Merlimau Utara (100) menjadikan jumlah keseluruhan 2,247 pengundi atau 20.8 peratus.

Ada 1,576 pengundi India (14.64 peratus) dan daripada jumlah itu 470 ada di Merlimau Pasir, Jasin Lalang (366), Merlimau Utara (236), Chinchin (221) selain Ayer Merbau (139), Pengkalan Samak (134) dan Permatang Serai (10).

"Ini satu fenomena yang amat dinanti-nantikan BN sebenarnya kerana banyak diperkatakan pengundi India menyokong dengan jumlah undi yang tertinggi dan sokongan orang Cina juga naik peratusannya.

"Namun saya fikir, bukan hanya parti komponen BN harus membuktikan kebenaran fakta itu tetapi badan bukan kerajaan, persatuan dan badan sukarelawan Cina tentu sekali mahu memperlihatkan kebersamaan mereka dengan kerajaan BN kerana banyak daripada permintaan mereka diambil peduli oleh Perdana Menteri.

"Selain itu, beberapa soal dulunya dianggap sensitif juga sudah ditangani kerajaan. Penekanan dan keprihatinan juga diberi oleh Perdana Menteri terhadap pendidikan," katanya.

Ditanya apa bukti meningkatnya sokongan pengundi kedua-dua kaum itu, Zahid berkata dari segi peti undi dalam pilihan raya kecil terdahulu yang disemak didapati sokongan di peti undi Cina memperlihatkan peningkatan.

"Contoh di Tenang, daripada empat peti undi Cina yang dulu kita kalah, sekarang kita kalah satu saja. Jadi ini satu petanda pengundi Cina mula mengambil kira faktor politik dan penyertaan mereka dalam menterjemahkan pendemokrasian sistem politik kita ini dengan sepenuhnya," katanya.

Namun beliau memberi amaran bukan saja jentera malah pengundi jangan berasa selesa dan yakin calon BN menang sehingga mereka tidak bekerja atau keluar mengundi.

"Reverse psychology' ini memang dimainkan oleh pembangkang. Mereka akan mendakwa tidak ada bezanya kalau pengundi menyokong pembangkang sebab bukan boleh mengubah kerajaan negeri berkenaan. Oleh itu, pembangkang akan merayu pengundi mengundi calonnya bagi membuktikan tindakan menyokong calon mereka tidak memberi apa-apa kesan.

"Jadi itu adalah 'reverse psychology' kempen politik pembangkang yang lazim kita dengar," katanya

SEJAHTERA BN UNTUK SEMUA

Posted: 28 Feb 2011 03:47 PM PST



Ibu saudara Yuhaizad, Meriani Hassan

Abu Kassim individu keempat paling berpengaruh dunia etika perniagaan

Posted: 28 Feb 2011 03:44 PM PST


Abu Kassim individu keempat paling berpengaruh dunia etika perniagaan

KUALA LUMPUR 28 Feb. - Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Abu Kassim Mohamed disenaraikan sebagai individu keempat daripada 100 orang paling berpengaruh dalam dunia etika perniagaan sepanjang tahun lalu.

Portal berita Ethisphere yang beribu pejabat di New York, Amerika Syarikat (AS) pada 31 Januari lalu, menyenaraikan 100 individu paling berpengaruh di seluruh dunia berdasarkan penilaian lapan kategori.

Abu Kassim diletakkan sebagai individu keempat paling berpengaruh bagi kategori kerajaan dan amalan peraturan kerana usaha beliau memerangi rasuah bersama negara jiran di Asia Tenggara.

Tujuh lagi kategori ialah kepimpinan pemikir; kepimpinan perniagaan; budaya korporat; pelaburan dan penyelidikan; reka bentuk dan kemampanan; media dan pemberi maklumat; NGO; dan sifat dermawan.

Dalam senarai yang dikeluarkan Ethisphere untuk tahun 2010, dua ahli Parlimen di United Kingdom (UK), Lord Willy Bach dari UK House of Lords dan bekas Setiausaha Kementerian Luar, Jack Straw, berkongsi tempat pertama atas usaha mereka memperkenalkan Akta Pencegahan Rasuah di negara itu.

Tempat ketiga penyenaraian itu menjadi milik Pengerusi Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan AS, Jon Leibowitz bagi kategori kerajaan dan amalan peraturan.

Menurut laporan portal itu, walaupun ramai daripada yang tersenarai itu wajar diberikan anugerah pencapaian sepanjang hayat, senarai 2010 mengiktiraf mereka yang telah memberikan impak penting khususnya sepanjang tahun tersebut.

"Sesetengahnya orang terkenal di dunia dan ada yang tidak dikenali, tetapi daripada segi reka cipta pakej mapan untuk mendapatkan semula berbilion-bilion dollar daripada penipuan, 100 individu berikut telah memberikan impak dalam dunia etika perniagaan dalam cara yang akan terus memberikan kesan untuk tahun-tahun akan datang," menurut laporan Ethisphere.

Bilionair dan juga dermawan AS, Bill Gates pula hanya sekadar berada pada kedudukan ke-16 manakala pewaris takhta Britain, Putera Charles yang baru-baru ini mengeluarkan dokumentari Harmony: A New Way of Looking at our World menduduki tempat ke-92 bagi kategori kepimpinan alam sekitar.

Hati-hati 'fatwa' songsang Pas - TPM

Posted: 28 Feb 2011 03:37 PM PST


JASIN 28 Feb. - Pengundi diminta membuat penilaian sewajarnya terhadap 'fatwa' songsang yang dikeluarkan pemimpin Pas semasa kempen Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Merlimau dan Kerdau.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin berkata, ini lebih-lebih lagi apabila Pas cuba melabelkan pengundi UMNO dan Barisan Nasional (BN) sebagai jahiliah.

"Seperti di Tenang, Pas sewenang-wenangnya mengatakan sesiapa yang mengundi UMNO bukan sahaja kafir tetapi jahiliah, kononnya juga sembelihan orang UMNO tidak boleh dimakan dan mereka tidak mahu sembahyang (berjemaah) berimamkan orang UMNO.

"Kita tidak memerlukan 'fatwa' sebegitu, masyarakat dan kerajaan sudah ada badan seperti majlis-majlis agama Islam dan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan.

"Saya tidak tahu berapa puluh dan ratus fatwa yang telah dikeluarkan oleh mereka (Pas) setiap kali musim pilihan raya dan semuanya songsang belaka," katanya.

Beliau berucap pada Majlis Penyampaian Anugerah Cemerlang Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Jamuan Rakyat di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dang Anum, Merlimau di sini hari ini.

Hadir sama, Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan calon BN bagi Pilihan Raya Kecil Merlimau, Roslan Ahmad.

Muhyiddin menambah, pihak pembangkang juga tidak bersikap rasional kerana enggan mengakui segala usaha baik yang dilakukan BN selama ini dalam memajukan bangsa dan negara.

Seramai 34 pelajar cemerlang PMR 2010 yang memperoleh 8A dan 9A di sekitar Merlimau diraikan pada majlis itu termasuk 29 orang daripada SMK Dang Anum.

Roslan merupakan bekas pelajar sekolah tersebut.

umno bahagian cheras

Posted: 01 Mar 2011 01:25 PM PST

umno bahagian cheras


PERTIKAI KEPUTUSAN PM ; MENGAPA WAHID OMAR MASIH MEMBISU ?

Posted: 28 Feb 2011 10:24 PM PST

DATUK Wira Syed Ali Alhabshee mempersoalkan kenapa Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Maybank, Datuk Seri Wahid Omar sehingga kini masih membisu berhubung isu krtitikan terbuka Tengku Zafrul Abdul Aziz terhadap perlantikan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi Felda.

"Rakyat mahukan penjelasan dan tindakan Wahid, mengapa beliau masih juga berdiam diri, seolah-olah merestui tindakan biadap Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Maybank Investment Bank Bhd melemparkan kritikan pedas yang sekaligus memperlekehkan keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak," tegasnya.

Katanya, tindakan Tengku Zafrul mempertikaikan perlantikan Isa secara terbuka jelas menunjukkan beliau mempersoal kemampuan dan kebijaksanaan Najib membuat keputusan sebagai seorang Perdana Menteri.
"Sekali lagi saya mencabar beliau (Tengku Zafrul) supaya segera meletakan jawatan jika tidak menyenangi pentadbiran Najib, tidak perlu melarikan diri dengan membisu seribu bahasa," tegasnya.


Dalam hubungan ini kata beliau, adalah terlalu malang kepada Perdana Menteri jika Wahid turut bersekongkol dengan Tengku Zafrul untuk mencemarkan reputasi Najib berhubung isu perlantikan Isa selaku Pengerusi Felda.


Wahid sekongkol dengan Tengku Zafrul cemarkan imej Najib ?


"Peneraju GLC seperti Wahid sepatutnya bertanggungjawab dan ikhlas kepada pentadbiran Perdana Menteri, bukannya bisu dan seperti cuba melarikan diri," ujarnya lagi.

Beliau kesal sehingga sekarang Wahid dilihat seperti lepas tangan dan tidak menunjukkan sikap bertanggungjawab berhubung isu tersebut yang menjadi perhatian banyak pihak.

Serentak itu, Syed Ali sekali lagi mendesak Pengarah Urusan Khazanah Nasional (Khazanah), Tan Seri Azman Haji Mokhtar mengambil tindakan sewajarnya terhadap Tengku Zafrul.

Pada 24 Februari lalu, Ketua UMNO Bahagian Cheras itu telah mendesak Wahid dan Azman supaya megambil perhatian serius berhubung tindakan Tengku Zafrul mempertikaikan tindakan Najib melantik Isa sebagai Pengerusi Felda menggantikan Tan Seri Dr. Mohd. Yusoff Noor.

Menurut Syed Ali lagi, Azman perlu mengambil tindakan tegas bagi menyelesaikan isu tersebut yang bukan sahaja merendahkan kewibawaan Isa malah turut mengaibkan Perdana Menteri.

"Apakah Azman dan Wahid bersetuju dengan Tengku Zafrul yang memperlehkan Isa dan mempersendakan Najib selaku Perdana Menteri ? soal beliau.

Katanya, tindakan tegas perlu diambil segera supaya menjadi teladan kepada peneraju GLC agar tidak mengeluarkan kenyataan sesuka hati dan mempunyai niat tidak baik terhadap peneraju GLC yang lain.
















































Hindraf : Syed Ali bidas pemimpin India

Posted: 28 Feb 2011 09:19 PM PST

DATUK Wira Syed Ali Alhabshee membidas pemimpin India terutama pemimpin politik pembangkang di Selangor yang mempertahankan kumpulan Hindraf mengadakan demontrasi haram sekitar Kuala Lumpur baru-baru ini.

Beliau menolak tuduhan pembangkang yang mendakwa kerajaan Barisan Nasional (BN) melakukan penindasan terhadap masyarakat India di negara ini.

Sambil menyifatkannya sebagai strategi jahat pembangkang , beliau menjelaskan penyokong Hindraf sengaja mencetuskan keadaan tidak tenteram dengan harapan mendapat perhatian media barat.

"Ini helah mereka untuk memberitahu dunia bahawa keadaan di Malaysia sudah teruk, sepertimana berlaku di Timur tengah," katanya.

Bagaimanapun kata Ketua UMNO Bahagian Cheras itu, terbukti bahawa majoriti masyarakat India di negara ini tidak terikut-ikut dengan 'perangai bodoh' segelintir pemimpin India yang berkepentingan.

Beliau mengulas kenyataan EXCO Kerajaan Negeri Selangor, Dr. Xavier Jayakumar yang mendakwa rakyat berbilang bangsa mengutuk sekeras-kerasnya tindakan polis menangkap penyokong Hindraf di KLCC baru-baru ini.

Dalam sebuah laman blog pro-pembangkang semalam, Jayakumar dipetik sebagai berkata " tindakan tersebut bakal menyemarakan kebencian masyarakat India terhadap regim Umno / BN" dan "satu bentuk penindasan terhadap masyarakat India".


Menurut Syed Ali lagi, tuduhan tersebut ternyata tidak berasas kerana demontrasi anjuran Hindraf itu tidak mendapat sambutan daripada masyarakat India.

"Tak ada pun yang sokong kerja gila itu, malah rakyat pelbagai kaum mengutuk perbuatan tersebut kerana menyusahkan pergerakan harian mereka," tegasnya yang juga Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan.

Beliau menjelaskan, yang menolak BN hanyalah segelintir masyarakat India yang pemikiran mereka sudah 'dirosakkan' oleh pembangkang terutama PKR di Selangor.

Sehubungan itu, beliau menasihati Jayakumar supaya memberi perhatian terhadap nasib masyarakat India di Selangor yang terus tertekan di bawah kerajaan Pakatan Rakyat (PR).

"Mereka yang marahkan kerajaan hanyalah sedikit, sedangkan majorirti kaum India menikmati pelbagai kemudahan dan kelesaan hidup di bawah kerajaan BN," tegasnya.

Katanya, Hindraf sudah tidak ada isu lagi untuk diketengahkan sebagai umpan untuk menarik perhatian masyarakat India di negara ini.

"Oleh sebab itu, mereka (Hindraf) jadikan novel Interlok sebagai batu loncatan untuk popular, bukannya memperjuangkan kepentingan rakyat India," tegasnya.

Katanya, mereka sengaja melakukan perhimpunan haram di sekitar ibu kota dengan harapan pihak berkuasa (polis) bertindak aggresif supaya dirakamkan oleh wartawan luar negeri.

"Malangnya strategi bodoh mereka tidak menjadi apabila polis mengambil tindakan berhemah mengawal keadaan disamping menahan mereka yang terbabit," ujarnya.

Sebaliknya jelas beliau, ramai yang tertawa melihat telatah pemimpin Hindraf yang menjerirt-jetrit dan meronta seolah-olah dikasari polis sedangkan mereka hanya berlakon sepertimana aksi filem Tamil dan Bollywood.

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak

Posted: 01 Mar 2011 01:18 PM PST

Pentas UMNO Kg.Serdang, Sitiawan. Perak


Nik Aziz tidak reda ketentuan Allah - Perkasa!

Posted: 01 Mar 2011 12:36 AM PST

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Kelantan menyifatkan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak bersyukur dan tidak reda dengan ketentuan Allah apabila menyatakan beliau tidak meminta dilahirkan sebagai seorang Melayu.

Naib Yang Dipertuanya, Datuk Mustapha Yaakub berkata, Nik Abdul Aziz seolah-olah menyesal dilahirkan sebagai orang Melayu dan beliau juga tidak reda dengan takdir Allah yang menjadikannya sebagai orang Melayu.

Beliau berkata, sesiapa yang tidak reda dengan takdir Allah maka mereka adalah dari golongan orang yang kufur kepada nikmat Allah.

"Dia mungkin terlupa dengan firman Allah yang bermaksud 'sesungguhnya Aku telah jadikan kamu (manusia) berbangsa-bangsa dan bersuku-suku untuk kamu kenal mengenal antara satu dengan yang lain. Dan orang yang paling mulia di sisi Allah adalah orang yang paling bertaqwa di kalangan kamu'.

"Nik Abdul Aziz juga lupa Allah menjadikan manusia di muka bumi ini sebagai khalifah. Nabi Muhammad SAW seorang bangsa Arab yang diangkat sebagai nabi dan rasul untuk seluruh umat manusia tanpa baginda menyesal dilahirkan sebagai seorang berbangsa Arab malah Rasulullah bangga sebagai seorang Arab," katanya di sini hari ini.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan Nik Abdul Aziz berkata, beliau tidak kisah jika dilahirkan sebagai Orang Asli dan tidak meminta untuk dilahirkan sebagai orang Melayu.

Sehubungan itu, Menteri Besar Kelantan itu menegaskan, beliau tidak perlu bersyukur kerana dilahirkan sebagai seorang Melayu kerana ia adalah ketentuan Allah kepada setiap manusia di atas muka bumi.

Sebelum ini, bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bahawa Nik Abdul Aziz patut bersyukur dilahirkan sebagai orang Melayu yang tentunya beragama Islam.

Mustapa berkata, sesiapa yang tidak reda dengan takdir Allah maka mereka adalah dari golongan orang yang kufur kepada nikmat Allah.

"Perkasa Negeri Kelantan meminta supaya Nik Aziz bertaubat dan memohon keampunan Allah SWT dan janganlah terlalu angkuh dan sombong kepada nikmat Allah yang telah menciptanya sebagai manusia dan bukan sebagai haiwan," katanya.

Warna-warni politik
Torashah..

Apo Kono Eh Jang!

Posted: 01 Mar 2011 07:18 AM PST

Apo Kono Eh Jang!


Risalah panas di Kerdau buat PAS mengelabah.

Posted: 01 Mar 2011 02:14 AM PST

Saya dikhabarkan, PAS hari ini akan membuat laporan Polis berkenaan satu risalah pilihanraya yang tersebar meluas di kalangan masyarakat Dun N28 Kerdau.

Risalah yang menggambarkan DAP melompat kegembiraan sekiranya program 100 hari Pakatan Rakyat dilaksanakan itu, telah disifatkan sebagai satu cubaan hasutan melampau oleh pihak PAS.

Pengarah Pilihanraya PAS bagi Dun Kerdau ini, Tuan Ibrahim Tuan Man mendakwa pihak UMNO sebenarnya takut dengan Program 100 Pakatan Rakyat. Sebab itulah cubaan jahat seperti penyebaran risalah sebegini terpaksa dilakukan, kata Tuan Ibrahim.

Kalau kita tengok betul-betul, siapa yang takut sebenarnya dengan penyebaran risalah ni? PAS lah yang dilanda ketakutan kerana khuatir masyarakat Kerdau tahu siapa sebenarnya yang untung disebalik perlaksanaan janji buku Jingga.

Sebab itulah PAS cepat-cepat nak membuat laporan Polis supaya penyebaran risalah panas ni dapat ditarik balik. PAS tahu mereka pasti akan menerima malu jika masyarakat Kerdau mengetahui siapa sebenarnya yang berkuasa didalam Pakatan Rakyat.

Selama ini PAS sibuk mengatakan bahawa mereka yang paling dominan didalam gabungan PR. Tapi hakikatnya, PAS hanyalah dijadikan alat oleh DAP dan Anwar Ibrahim untuk memecah belahkan bangsa melayu didalam negara.

Apa taknya, PAS melalui fatwa-fatwa menyeleweng para ulamaknya telah secara berleluasa menghukum rakyat yang memberikan sokongan kepada pihak kerajaan.

Lihat saja sebelum ni di PRK Tenang. PAS dengan secara membuta tuli menjahiliyahkan pengundi yang memberi undi kepada calon Barisan Nasional. Inilah yang dimahukan oleh pemimpin DAP dan PKR supaya kekuatan politik bangsa melayu didalam negara tergugat.

Disebalik semua ni, PAS sebenarnya semakin dipinggirkan oleh bangsa melayu sendiri di seluruh negara. PAS yang menjadi barua kepada DAP dan tunggangan kepada Anwar bukan lagi menjadi satu rahsia.

Ini semua bakal menghancurkan PAS dari dalam jika mereka masih berdegil untuk meneruskan sumbang mahram dengan DAP serta PKR.

Saya yakin, PRK Kerdau akan menjadi permulaan kehancuran PAS dimata bangsa melayu keseluruhannya.

SYURGA PAS MAKIN JAUH

Posted: 01 Mar 2011 01:58 AM PST

Perjuangan PAS suatu ketika dahulu menjadikan Islam, al Quran dan al Hadis sebagai tajuk penting. Dan untuk memastikan mereka mendapat sokongan meluas daripada orang Melayu yang merupakan penduduk majoriti dan umat Islam majoriti negara ini, PAS menggunakan isu-isu agama sebagai daya tarikan. Maka bermula dari situlah, kedengarannya cerita tentang hukum hudud dan qisas yang dijadikan sandaran bagi mengukuhkan pandangan mereka bahawa UMNO perlu ditolak dan digantikan oleh PAS yang seringkali ditampilkan sebagai faham agama dan pelaksana hukum Islam.

Namun keadaan itu sebenarnya sudah berubah sama sekali. PAS tidak lagi menjadikan Islam sebagai objektif perjuangannya. Sekalipun masih lagi mendabik dada mengatakan, dasar perjuangan PAS tidak berubah, yang berubah cuma cara, namun hakikatnya PAS sebenarnya sudah melepaskan 'syurga' mereka yang mereka sangat agung-agungkan sebelum ini.

Barangkali generasi baru pemimpin PAS menyedari, mereka tidak akan ke mana-mana dengan perjuangan yang bermula dari tahun 1951 itu. Istiqomah mereka terhadap Islam sudah luput apabila mereka sentiasa gagal untuk mengubah struktur politik negara. Tawakkal mereka kepada Allah Taala juga beransur-ansur berkurangan sebaliknya digantikan dengan tawakkal kepada parti-parti politik yang menjadi rakannya (DAP dan PKR).

Beberapa pilihanraya kecil dan yang terbaru adalah Merlimau dan Kerdau memperlihatkan sisi-sisi lemah PAS yang sebelum ini berjaya ditutup dan disembunyikan daripada pihak musuh.

Dalam kedua-dua pilihanraya berkenaan, begitu jelas bagaimana PAS bersendirian tanpa dibantu oleh PKR dan DAP. Sungguhpun PKR dan DAP ada menghantar pemimpin pada hari penamaan calon, ternyata begitu jelas, jentera kempen kedua-dua parti tersebut langsung tidak membantu.

PAS kehilangan syurga yang mereka idam-idamkan. PAS terpaksa bergelut sendirian meskipun pada masa yang sama, masih lagi mewar-warkan tentang kesungguhan mereka untuk berada di dalam Pakatan Rakyat.

Para pemimpin PAS sendiri pun seperti kehilangan sumber dan punca. Nik Abdul Aziz masih lagi bercakap tentang perkara-perkara kontroversi di dalam agama bagi menunjukkan betapa dia lebih pandai daripada segala manusia di Malaysia bahkan di dalam dunia tentang hukum-hakam Islam. Pada masa yang sama, Pengarah Pilihanraya Kecil PAS Kerdau, Tuan Ibrahim Tuan Man pula menyatakan, Kerdau tidak memerlukan pandai agama, sebaliknya seorang profesional memandangkan calon UMNO adalah seorang pandai agama yang gagal ditandingi oleh calon bahkan tokoh-tokoh PAS sendiri. Di Merlimau pula, PAS awal-awal lagi sudah tenggelam punca dengan memilih seorang calon yang serba bermasalah, termasuklah masalah di tempat kerja lamanya selain penipuan Diploma Tasawwur yang dimilikinya.

Mungkin masih ramai penyokong PAS terutama anak-anak muda yang baru belajar nak bertaubat, kelihatan sangat teruja dan tidak menghiraukan segala macam faktor yang menunjukkan PAS telah ditolak oleh pengundi, namun para pemimpin PAS sudah mula mempamerkan keresahan. Sehinggakan pemimpin PAS yang paling tongong seperti Mahfuz Omar pun sudah dapat melihat, PAS sekadar menyertai pilihanraya kecil Kerdau dan Merlimau sebagai syarat kerana PAS adalah parti politik, namun kemenangan yang dicari-cari oleh PAS sebenarnya semakin jauh untuk digapai.

Itulah natijah daripada tindakan PAS bermain-main dengan 'fatwa' dan hukum agama, sehingga akhirnya mereka sendiri yang terpukul dek hukum agama yang cuba dilawak-lawakkan!

PRK Merlimau – Cikgu Mala Datang Lagi

Posted: 28 Feb 2011 09:50 PM PST

Cikgu Mala datang lagi? Ya, Cikgu Mala malam tadi datang memberikan ceramah di Merlimau Pasir sebagai sebahagian daripada kempen pilihanraya PAS Merlimau. Cikgu Mala sekarang kan penganggur, jadi memang ada banyak masa untuk memberikan ceramah politik.

Tak dapat dipastikan sama ada suaminya Cikgu Mansur tu menipu MC atau tidak untuk menghantar dan mengiringi Cikgu Mala berceramah di Merlimau.

Tapi yang penting nak kita ceritakan hari ini ialah bagaimana cara Cikgu Mala cuba menyembunyikan kelemahan PAS yang menyebabkan kekalahannya di Tenang tempoh hari. Menurut Cikgu Mala, kemenangan BN menyebabkan bala kepada penduduk Tenang sebab Tenang dilanda banjir besar terburuk sejak 2006.

Oleh itu kata Cikgu Mala, jangan lah undi BN, nanti banjir.

Nak gelak pun ada tengok cara Cikgu Mala ni. Banjir dah berlaku sebelum BN menang lagi pun. Beberapa kali dirakam gambar Cikgu Mala mengangkat kain meredah banjir bersama suaminya untuk berkempen. Itu menunjukkan apa? Itu menunjukkan banjir takde kena mengena dengan kemenangan BN sebab ia berlaku sebelum keputusan keluar pun!!

Tapi inilah orang yang dihantar PAS untuk berkempen bagi pihak mereka. Macam mana calon kalah nak tolong memenangkan calon yang lain? Dia sendiri pun gagal, lagi mau tolong orang ka?

Memang berapi ceramah Cikgu Mala semalam, maklum, seorang penganggur cuba nak memenangkan seorang penganggur yang lain.

Turut sama berceramah malam tadi ialah ADUN Sekincan, Ng Suee Lim yang memandu dalam keadaan mabuk sehingga menyebabkan kematian seorang pelajar UiTM berhampiran UNISEL.

Ng Suee Lim juga yang menuduh rumah Dr Khir Toyo berharga RM 24juta sebelum bukti menunjukkan rumah tersebut hanya berharga RM 3 juta – itupun pinjam duit bank. Kedua kes tersebut menyebabkan Ng Suee Lim dilabel sebagai pemabuk dan penipu. Dan sekali lagi, PAS bergantung kepada orang-orang yang tidak ada moral ini untuk berkempen bagi pihaknya.

Tidak banyak yang disentuh Ng Suee Lim melainkan air percuma 20 meter padu pertama yang bukan dinikmati oleh semua rakyat Selangor ini, yang duduk rumah pangsa tak dapat. Retorik air percuma ini dibayangkan di Merlimau seolahnya kalau PAS menang, penduduk Merlimau juga akan menerima air percuma.

Kita semua pun tahulah semua itu bohong.

Macam mana Suee Lim nak cerita air percuma di Merlimau kalau di Selangor pun tak semua rakyat yang merasa?

Tidak ketinggalan Suee Lim meneruskan kutukannya ke atas Dr Khir Toyo setelah fitnah rumah berharga RM 24 juta terdahulu tidak boleh dibuktikan. Sedih betul, Dr. Khir Toyo tidak ada kena mengena dengan pilihanraya di Merlimau, kes tersebut juga sedang dibicarakan di mahkamah tapi Suee Lim yang bakal bangkrap tak lama lagi kerana di saman Dr. Khir, masih berterusan memfitnah beliau.
Bukan setakat itu, nama arwah ayah Dr. Khir pun dipermain-mainkan, mentang-mentang pandai cakap jawa.

Nampak sangat PAS ketandusan isu yang boleh dimainkan di Merlimau sehinggakan isu yang tidak ada kena mengena dengan calon dan permasalah penduduk setempat diangkat sebagai bahan ceramah. Rakyat dah lali dengan pembohongan sebegini dan penduduk Merlimau bertuah kerana berpeluang untuk membuktikan kepada pembangkang kemuakan itu.

Undilah BN.

Nik Aziz tak bina masjid kerana ikut Rasulullah…

Posted: 28 Feb 2011 07:30 PM PST

Dalam satu kenyataan akhbar Harakah, Nik Aziz Nik Mat yang juga merupakan Menteri Besar Kelantan telah menempelak DS Najib kerana mempertikaikan PAS yang tidak membina masjid di negeri Serambi Mekah tersebut.

DS Najib yang mempersoalkan perjuangan Islam PAS apabila hanya membina 2 masjid sahaja sepanjang 20 tahun lebih memerintah di Kelantan, telah dilabelkan sebagai JAHIL oleh Mursyidul Am PAS itu.

Malah, Nik Aziz juga menyifatkan DS Najib berpemikiran sekular seperti pemimpin Turki, Mustafa Kamal Attarturk.

Menariknya, Nik Aziz bukan mahu memberikan jawapan yang munasabah kepada persoalan yang ditimbulkan oleh Perdana Menteri, tetapi pemimpin PAS itu bermuka-muka dengan menyamakan pentadbirannya di Kelantan dengan pemerintahan Nabi Muhammmad SAW di Mekah dan Madinah.

Nik Aziz membayangkan bahawa pentadbiran PAS tak jauh bezanya dengan corak yang dilakukan oleh Rasulullah pada zaman dulu.

Ini kerana, jika mengikut apa yang dikatakan oleh Nik Aziz, Rasulullah hanya membina sebuah sahaja Masjid pada zaman pentadbirannya.

Jadi, dengan kenyataan ini, Nik Aziz mungkin mahu memberitahu semua bahawa pemerintahan PAS di Kelantan lebih baik dari zaman pemerintahan Nabi kerana Nik Aziz membina dua buah Masjid, sedangkan Nabi Muhammad hanya membina satu masjid sahaja.

Dan apakah wajar Nik Aziz menyamakan pemikiran DS Najib yang dikatakannya seperti pemimpin sekular Turki Mustafa Kamal Attarturk tanpa sebarang bukti yang kukuh? Jika benarlah DS Najib berfikiran sekular, PAS pasti tak akan panjang nyawanya di bumi Malaysia ini.

Ini semua menunjukkan bahawa Nik Aziz langsung tak matang didalam berpolitik walaupun susah lebih 20 tahun menjadi pentadbir di negeri Kelantan. Dia hanya tahu menyalahkan pihak lain didalam semua kesilapan pentadbiran yang dilakukan.

Selain itu, Nik Aziz juga sering mengelirukan masyarakat Islam keseluruhan apabila mempergunakan sirah Nabi untuk menghalalkan apa yang dilakukannya. Padahal, ia langsung tiada kena mengena dengan apa yang diperkatakan dan diperbandingkan oleh pemimpin politik tersebut.

Nik Aziz sebenarnya bukan tahu memerintah, tapi dia sebenarnya hanya tahu mencari alasan yang tak masuk akal untuk kekal berkuasa dengan menipu rakyat!

Sikap taksub terhadap DAP bakal merugikan PAS di Kerdau.

Posted: 28 Feb 2011 03:40 PM PST

Memang sangat memalukan perangai pengikut-pengikut PAS ini semua tak kiralah di manapun mereka berada. Terutamanya jika ada majlis-majlis ceramah mereka, ataupun di kempen-kempen Piilihanraya Kecil di seluruh negara.

Selain dari menyemai sifat taksub melampau didalam diri mereka sendiri, mereka juga sanggup untuk mendoktrinkan sikap taksub melampau itu kepada anak-anak kecil mereka yang masih tak mengenal apa pun. Mungkin mereka berasa bangga apabila anak-anak mereka berkelakuan seperti mereka.

Gambar anak kecil yang mengusung bendera Roket diatas dirakam di Felda Jengka 22 sewaktu Datuk Seri Najib datang melawat ke situ kelmarin. Ketika Datuk Seri Najib merasmikan Gelanggang Serbaguna di dalam kawasan Felda tersebut, dua beranak PAS ini berjaya mencuri perhatian orang ramai.

Tanpa segan silu dua beranak tersebut melintas dikawasan tersebut sambil diperhatikan oleh ramai masyarakat Felda yang hadir untuk menyambut kedatangan Datuk Seri Najib.

Tak tahulah apa yang bermain didalam kepala bapak kepada budah tersebut. Bangga agaknya bila anak dia mengusung bendera cap Roket.. Dan mungkin juga dia bangga kerana mampu mentarbiah anaknya supaya berani mengusung fahaman politik komunis DAP.

Apa lagi yang hendak kita gelarkan kepada pengikut-pengikut PAS seperti ini kalau bukan pentaksub buta tuli parti. Bukankah DAP itu dengan secara jelas menolak penubuhan negara Islam dan juga jelas dari golongan kafir.

Tapi kumpulan kafir yang terang-terang tolak negara Islam macam DAP inilah yang sangat dibanggakan oleh pak lebai PAS. Mungkin bagi mereka, acara usung bendera DAP ini dapat memberikan pahala kepada mereka.

Disebabkan tingkah laku sebeginilah, PAS semakin ditolak oleh bangsa melayu di Kerdau ini mahupun di seluruh negara. Satu Negara sudah tahu siapa sebenarnya DAP dan juga dasar perjuangan parti chauvinist tersebut, tapi parti itu tetap menjadi pilihan PAS didalam perkongsian kerjasama mereka.

PAS hendak berkuasa menggantikan UMNO, tetapi mereka tak bijak didalam mengatur strategi. Apakah dengan membuatkan bangsa melayu jengkel kerana ingin mengambil hati DAP itu dapat menguatkan PAS? Inilah yang dilakukan oleh PAS sekarang.

Sebab itulah di PRK Kerdau ini bakal menyaksikan PAS kehilangan sokongan dari bangsa melayu sendiri. Pasti PAS akan menyesali "perkahwinan campur" diantara mereka dengan DAP yang akhirnya merugikan parti mereka sendiri.



PERGERAKAN PUTERI UMNO BAHAGIAN SETIAWANGSA

Posted: 01 Mar 2011 01:17 AM PST

PERGERAKAN PUTERI UMNO BAHAGIAN SETIAWANGSA


Program Jom Berkhatan anjuran Puteri UMNO Wilayah

Posted: 07 Feb 2011 10:29 AM PST










Program ini telah diadakan pada 7hb Disember 2010 bertempat di kampung Baru Kuala Lumpur. Seramai 50 orang kanak-kanak telah mengambil bahagian.

Bridget Puteri UMNO Malaysia 2010

Posted: 07 Feb 2011 10:28 AM PST













Pada 21hb Oktober, Pergerakan Puteri UMNO Setiawangsa telah menghantar ahli puteri umtuk Pembarisan Persidangan UMNO Malaysia.

Pertandingan Futsal Setiawangsa

Posted: 07 Feb 2011 10:28 AM PST















Pertandingan Futsal ini telah diadakan pada 14hb November 2010 bertempat di Ampang Sport Planet. Pertandingan ini terbuka kepada lelaki dan wanita.

DunSemarang

Posted: 01 Mar 2011 01:08 AM PST

DunSemarang


HINDRAF ...INDIA yang tak sedar diri..mabuk...RASIS

Posted: 28 Feb 2011 06:17 PM PST


AKU ADALAH UMNO dan MELAYU....kalau tidak kita yang membela UMNO Islam Dan Melayu..siapa lagi..kalau tidak sekarang bila lagi..Bertindak lah semua rakan rakan ku di akar UMBI. Kita Ahli UMNO Biasa..Kita Melayu Biasa..Kita Islam mulia...mengapa si BIADAP ini mula naik tocang...sanggupkah anak cucu kita kelak dimusnahkan oleh PENJENAYAH @*******#@***

Hoi..hoi..itu sahaja bahasa yang patut untuk memanggil Hindraf dan semua para penyokongnya, samada penyokong secara terang dan jelas atau atau penyokong yang sembunyi-sembunyi...kita semua tahu siapa mereka yang sebenarnya.
Mereka HINDRAf adalah lebih RASIS dari kita MELAYU dan UMNO. Semalam mereka menghina, memfitnah UMNO dan kerajaan Melayu...tidak PAS atau PKR..hanya UMNO jadi sasaran dan rujukan..tetapi Hari ini mereka telah melebarkan kebencian rasisnya kepada ISLAM. Di mana puak puak PAS..adakah Islam UMNO dan PAS berbeza.

Hoi hindraf dan rakan kongsinya..kalau Melayu ini rasis..kamu tak rasalah jadi PEGUAM..dan ada diantaranya duduk di Majlis Peguam...kamu awal awal lagi telah tersingkir..tapi kau buta ker..Kalau kau tak suka MELAYU dan kerajaanya SILA KELUARlah...jangan cakap sahaja.
Melayu telah banyak bertoleransi terhadap kamu, kalau DAP CINA jangan haraplah kamu akan hidup selesa seperti sekarang. kalau ada pun setakat jadi KUDA KEPANG bermuzik tarian cina.

Siapa MANDELLA yang kau puja...dasar APARTED...
BODOH dan GOBLOK..
Mandella adalah anak watan Afrika Selatan dan Penjajah barat yang menDISKRIMINASI mereka...oelh itu wajarlah mereka bertindak sebagai anak watan sejati untuk membela bangsa dan negaranya.
Tapi kamu dari mana..siapa anak watan Tanah Melayu,,,siapa menjajah kamu..kenapa pulak kamu bertindak dan menderhaka kepada Anak Pribumi dan Rumpun Melayu ini.
Adakah kamu seperti Mandela atau penjajah barat yang datang ke Afrika Selatan...
Melayu mesti ada hak dan Kontrak Sosial..kamu lupa atau mabuk..di kampung aku masih ada lagi orang membuat tuak...sebab masih banyak pokok kelapa...kalau nak banyak lagi pergi kat Sri Lanka kawasan Harimau Tamil Ellam..lagi banyak pokok kelapa...
Kalau Kami Melayu menDiskriminasikan kamu..waktu ini kamu langsung tiada peluang..tiada kesenangan.
Kalau Melayu mundur..miskin....Cina NameWEE kata Melayu Malas...
Tapi kalau INDIA mundur...India miskin...Cina Namewee tak kata apa...
India Hindraf kata....kerana Melayu....satu alasan yang menghina Melayu...kenapa tak kata angkara Cina MCA atau Cina DAP atau Gerakan.
Siapa palig Kaya di Tanah Melayu ini..siapa yang mendominasi segalanya..
iapa Air Asia..siapa Astro...Siapa..siapa..mana Melayu nya...Siapa yang lebih Rasis...Mengapa ada patung besar boleh berdiri tegak di Batu Cave...kau nak kami robohkan..

OOOOO OBAMA..jadi President Amerika....siapa OBAMA...Siapa Emak Dia, siap Bapak Dia..apa Agama dia...Bolekah Obama menjadi President kalau agamanya hindu...dan keturunanya Tamil atau Hindraf..
Hoi hindraf..kau cuma bernasib baik lahir di Tanah Melayu...
Janganlah PUJI orang yang tidak pernah menolong kamu..Ghandi pun kau hindraf tak pernah jumpa..kalau Ghandi tau perangai kamu yang tak tau bersyukur menangis dia..

By M Ahli UMNO TEGAR..Melayu Jawa Banjar Bugis Kampar tulin...

Razlan's

Posted: 28 Feb 2011 11:26 PM PST

Razlan's


Pengiktirafan Sijil Sek Menengah Cina Sudah Menampakan Hasil?

Posted: 28 Feb 2011 03:06 AM PST

** Ada diantara anak-anak cina tidak langsung tahu bercakap bahasa Malaysia .. "


Sinchew Jitpoh
Perkara: sijil sekolah menengah Cina dipolitikan?
Ruangan: Opinion Corner m/s 28
Tarikh: 23 Februari 2011 (Rabu)

Tajuk:
Pengiktirafan Sijil Sek Menengah Cina Sudah Menampakan Hasil?
Tan Poh Chin/ penulis utama akhbar ini

Pilihan raya negeri di Sarawak sudah pun mula bergema. Setiap kali ada pilihan raya keci di peringkat negeri mahupun di peringkat pilihan raya umum, banyak cara pihak pemerintah mahu pikat jiwa rakyat, ia umpama ombak air pasang laut yang semakin tinggi, kini sudah menjadi perkara biasa di negara kita.

Tetapi Timbalan Ketua Menteri Sarawak Chan Hong Nam telah mengumumkan, isu pengiktirafan sijil-sijil sekolah menengah swasta Cina oleh pihak kerajaan seperti sudah hampir menampakan hasilnya. Kenyataan ini seperti mengirimkan satu berita gembira kepada masyarakat Cina, walau bagaimana pun masyarakat Cina masih menaruh teka-teki serta dalam keadaan nunggu dan lihat.

Dalam pemikiran masyarakat Cina sijil peperiksaan gabungan sekolah-sekolah menengah Cina ialah sekeping sijil yang mampu melahirkan dan memberi jaminan tahap kelayakan cerdik pandai untuk negara ini; tetapi dalam pandangan pihak kerajaan pusat pula berbeza, pengiktirafan sijil gabungan sekolah menengah Cina itu seperti bom periuk api yang berselerak, ia akan menimbulkan pelbagai isu yang rumit jika diiktiraf, dan perlu lebih berhati-hati sebelum ia dilaksanakan.

Chan Hong Nam sebagai Timbalan Ketua Menteri Sarawak, berkuasa dan berkedudukan tinggi, apa yang beliau umumkan itu sudah tentu ada pemberatnya dan mempunyai bukti-bukti tertentu, malangnya masyarakat Cina telah sering dan banyak kali mendengar kata-kata manis dan janji-janji itu, sebab itu masyarakat Cina masih sangsi lagi untuk mempercayainya.

Semasa PRK di Hulu Selangor Chua Sui Lek pernah mengumumkan, pihak kerajaan sedang mempertimbangkan pengiktirafan sijil-sijil peperiksaan gabungan sekolah menengah Cina, akhirnya hanya membenarkan bekas pelajar sekolah menengah Cina memohon biasiswa untuk melanjutkan pelajran ke IPTS, seperti apa yang dicakap oleh Chua Sui Lek itu langsung tidak membawa sebarang makna.

Berkaitan isu pelajar lepasan peperiksaan gabungan sekolah menengah Cina masuk ke maktab perguruan, MCA dan Gerakan saling bertelagah tidak habis-habis tentang isu itu, akhirnya membuat keputusan lulus 3 mata pelajaran terbaik dalam peperiksaan gabungan dicampur kredit bahasa Melayu sijil SPM sebagai syarat layak untuk masuk ke Maktab Perguruan, bermakna pengiktirafan sijil peperiksaan gabungan sekolah-sekolah menengah Cina masih tergantung dan tidak jelas.

kefahaman ahli-ahli politik dan masyarakat Cina tentang sijil gabungan peperiksaan sekolah menengah Cina masih lagi banyak perbezaannya, sikap dan pandangan dalam masyarakat Cina sangat mudah sahaja, iaitu mahu kelayakan sijil peperiksaan gabungan sekolah menengah Cina itu disama tarafkan dengan sijil STPM, bagi memudahkan pelajar sekolah menengah Cina masuk ke IPTA dengan menggunakan sijil-sijil itu.

Orang-orang politik melihat isu sijil sekolah Cina itu sebagai gula-gula politik, apabila diperlukan mereka cuma bagi sedikit kemanisan sahaja untuk dirasa, terutama sekali selepas Tsunami politik Mac 2008, perkataan peperiksaan gabungan itu menjadi kata-kata di bibir sahaja oleh ahli-ahli politik untuk milege kepada agenda politik mereka.

Ahli-ahli politik laungkan perkataan sijil gabungan sekolah menengah Cina, apabila sampai ke dalam masyarakat Cina ia mudah berlaku penapaian dengan sendirinya, itu adalah stategi terbaik ahli politik untuk meraih sokongan undi dari kalangan masyarakat Cina.

Sebenarnya selama ini apa yang masyarakat Cina perjuangkan ialah, mahu satu kedudukan yang adil dengan pengiktirafannya sijil sekolah menengah Cina itu, ini sebenarnya mahu menguji pihak kerajaan sama ada mahu tangani masyarakat Cina dengan adil ataupun tidak.

Pada bulan November tahun lepas, Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Muhyiddin Yassin dengan terang dan jelas berkata: kementerian Pelajaran tidak mengiktiraf sijil peperiksaan sekolah Menengah Cina, kerana sijil-sijil itu tidak di bawah sistem Kementerian Pelajaran Malaysia, tidak menggunakan skima silibus yang diguna pakai oleh Kementerian Pelajaran.

Selepas 3 bulan dari tarikh beliau bercakap sehingga ke hari ini, sijil gabungan sekolah Cina walupun masih tidak menggunakan skima silibus Kementerian Pelajaran, Najib akan memberi kata putus sijil gabungan sekolah-sekolah menengah Cina pada 5 Mac di Sarawak nanti, adakah sijil itu akan diiktiraf? Ia menimbulkan tanda tanya buat semua orang.

Tetapi jika pengiktirafan sijil-sijil itu masih samar-samar pada pilihan raya di negeri Sarawak kali ini, diharap masyarakat Cina jangan rasa kecewa dan hampa, kerana kita ada banyak lagi pilihan raya kecil akan dilangsungkan, dan pilihan raya umum juga sudah tidak jauh lagi dari sekarang, tunggu ujian keras kita nanti.

Anak-anak Cina mempunyai tanggungjawan besar !

Posted: 28 Feb 2011 03:05 AM PST

China Press
Perkara: antara guru dan murid?
Ruangan: bilik perbincangan rakyat m/s C16
Tarikh: 26 Februari 2011 (Sabtu)

Tajuk:
Anak-anak Bangsa Cina mempunyai tanggungjawab besar untuk masa depan
Nama samaran Lee Wei/ aritikel ini bukan pandangan dari akhbar ini

Saya pernah menjadi seorang guru di sekolah menengah kebangsaan dan
sekolah menengah Cina Swasta, saya mempunyai pandangan dan perasaan
yang perbezaan di antara kedua-dua jenis sekolah ini.

Semasa saya berada di sekolah menengah Cina swasta saya dapat rasakan
keseronokan apabila tiba masanya suasana musim perayaan kaum Cina.
Contohnya pada hari tahun baru Cina, cikgu-cikgu diberi limau sebagai
hadiah penghargaan pada musim perayaan itu, dapat diraikan dalam
majlis makan, penolong guru besar lebih mesra melayan cikgu-cikgu,
tidak kurang juga peranan guru besar sendiri yang menjadi pengacara
makan malam melayan semua guru-guru, berperwatakan tuhan rezeki
memberi angpau ke meja-meja makan guru-guru yang hadir. Saya rasa amat
seronok, dapat rasakan bahawa guru besar begitu perihatin terhadap
semua guru-guru. Dalam fikiran saya guru besar adalah orang yang
terletak tinggi di atas, mempunya kewibawaan yang tertentu, beliau
sanggup turun ke bawah sama-sama berkorban meraikan jamuan hari raya
bersama guru-guru. Dengan ini saya berbanyak berterima kasih kepada
guru besar itu.

Imbas kembali sebelum itu saya pernah mengajar di sekolah menengah
asrama penuh, guru besar di sekolah itu seperti terlalu tinggi tidak
boleh disentuh. Dia pernah mengarahkan guru-guru memberi amaran kepada
murid-murid tidak boleh bercakap sambil berjalan, murid-murid nampak
guru besar lari menyorok seperti tikus nampak kucing, semua roang
menghormati setia tabik hormat kepada guru besar itu; saya sebagai
seorang guru melihat keadaan itu, apabila masuk ke kawasan sekolah
seperti dalam keadaan berjaga-jaga seperti suasana di medan
pertempuran perang, apabila mahu bercakap kena berhati-hati dan
perlahankan suara, kerana guru besar itu ada taring, dan rasa agak
susah untuk didekati.

Tidak Ada Perbezaan Kasta Pangkat?

Saya melihat sekolah menengah Cina swasta pergaulan guru besar guru
dan murid-murid boleh saling bertepuk bahu di antara mereka,
kadang-kadang rasa tidak masuk akal. Kemesraan guru-guru dan murid
begitu akrab sekali, tidak dinafikan ia boleh merapatkan hubungan
silaturahim di antara mereka, adakah dengan cara itu murid-murid ambil
kesempatan pijak kepala guru-guru? Jika mereka lakukan kesalahan
adakah mereka tidak rasa bersalah dan rasa khuatir?

Ada sesetengah murid apabila terserampak saya, mereka akan ucapkan
perkataan "hai"; saya perbetulkan mereka dan tanya mereka kenapa
berucap hai apabila berjumpa cikgu, mereka menjawab ucapan "hai" itu
lebih mesra, saya rasa cara itu lebih baik daripada murid-murid nampak
cikgu langsung tidak bersuara untuk menghormati cikgu.

Saya pernah nampak bekas murid-murid yang telah tamat sekolah, kembali
kesekolah semasa ambil sijil tamat sekolah boleh dengan ariang
berbual-bual dengan cikgu-cikgu, pakaian mereka memeranjatkan saya,
bekas murid-murid perempuan mengenakan kasut fasion terkini, bekas
murid lelaki mewarna rambut, menunjukkan anak-anak Cina telah
ketepikan adat dan tradisi yang paling asas itu. Saya pernah timbulkan
persoalan itu di dalam kelas saya mengajar secara peribadi, tetapi
mereka rasa mengenakan pakaian seperti itu masuk ke dalam kawasan
sekolah tidak ada yang tidak kena. Adakah menghormati guru itu telah
hilang dalam mata kasar anak-anak kaum Cina dan telah terhakis dan
dilupakan.

Apa dalam fikiran saya sama ada budaya dan tradisi kita telah
ketinggalan zaman? Ataupun saya sendiri sepatutnya berubah? Ataupun
perbaiki dan perbaharui budaya dan tradisi lama itu?

Boleh beramah mesra dengan murid-murid itu satu petanda baik, tetapi
kita jangan lupa pada masa yang sama mengikut kesesuaian menasihati
mereka, supaya mereka mendapat didikan yang baik, dengan itu untuk
menjadi seorang guru itu bukan begitu mudah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan