Selasa, 15 Mac 2011

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


KEDAH online

Posted: 15 Mar 2011 03:15 AM PDT

KEDAH online


Perancis: Radioaktif Fukushima dijangka capai Tokyo dalam 10 jam

Posted: 14 Mar 2011 08:08 PM PDT

Manifesto: MB Kedah sedia jawab pada sidang Dun

Posted: 14 Mar 2011 07:37 PM PDT

Luahan Hati Seorang Pelajar Kita Di Jepun Tentang Tsunami

Posted: 14 Mar 2011 04:55 AM PDT

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA

Posted: 14 Mar 2011 11:40 PM PDT

Angkatan Muda KEADILAN (AMK) KOTA RAJA


Demonstrasi DNA bukti kes liwat bermotif politik

Posted: 14 Mar 2011 02:00 AM PDT


KUALA LUMPUR, 14 Mac: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, demonstrasi yang didalangi Umno bagi menuntut Datuk Seri Anwar Ibrahim menyerahkan sampel DNA membuktikan bahawa isu liwat mempunyai kepentingan politik.

Katanya, isu tersebut sengaja ditimbulkan pihak tertentu berdepan pilihan raya umum akan datang.

"Demonstrasi itu jelas bahawa kes ini adalah kes politik yang diwujudkan bukan satu hakikat sebenar, tetapi agenda politik berdepan pilihan raya umum akan datang," katanya pada sidang media Pakatan Rakyat di Pejabat Ketua Pembangkang hari ini.

Beliau mengulas demonstrasi yang disertai 50 orang yang mendakwa mewakili 30 badan bukan kerajaan (NGO) di Ibu Pejabat PKR di Merchant Square di Petaling Jaya baru-baru ini.

Mereka mendesak Anwar menyerahkan sampel DNA, bagi membantu kes liwat yang diadu bekas pembantu peribadinya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Sementara itu, PKR akan menggerakkan kempen DNA iaitu 'Datuk Najib Altantuya' sebagai reaksi terhadap fitnah berterusan pemimpin dan media Umno BN dalam isu liwat membabitkan Anwar yang juga Ketua Umum parti itu.

Perkara itu dinyatakan Setiausaha Agungnya, Saifuddin Nasution Ismail pada sidang media selepas mesyuarat pimpinan Pakatan Rakyat di parlimen hari ini.

"PKR akan menggerakkan kempen besar-besaran di bawah tema DNA iaitu Datuk Najib Altantuya'.

"Kita merancang untuk memulakan kempen itu mulai minggu hadapan," katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Machang berkata, kempen itu berbentuk pengedaran risalah dan ceramah penerangan di seluruh negara.

"Kita kini sedang menyediakan dokumen berkaitan," katanya.

Selain Abdul Hadi dan Anwar, turut hadir dalam sidang media itu ialah Penasihat Kebangsaan DAP, Lim Kit Siang dan pimpinan tertinggi ketiga-tiga komponen parti dalam Pakatan Rakyat itu.


Sumber: Harakah Daily

PRU 13: Terancamkah kuasa Melayu?

Posted: 14 Mar 2011 01:45 AM PDT


KOTA BHARU, 14 Mac: Kejayaan Pakatan Rakyat menguasai Pulau Pinang dan Perak pada 8 Mac lalu tidak diterima Umno apabila mereka mendakwa ketuanan Melayu semakin terancam di negeri tersebut.

Benarkah begitu, atau sekadar omongan bersifat politik bagi memulihkan semula sokongan orang Melayu terhadap Umno.

Malah ekoran peralihan kuasa daripada Barisan Nasional (BN) kepada Pakatan di Perak, Pulau Pinang dan Selangor menyebabkan lahir banyak badan bukan kerajaan kononnya berjuang bagi membela nasib Melayu di negeri terbabit.

Oleh itu bagi melihat secara realiti apakah benar-benar nasib orang Melayu terancam sekarang, kerajaan Kelantan akan menganjurkan wacana perdana pada 18 Mac ini bagi membincangkan isu tersebut secara lebih mendalam.

Wacana tersebut bertajuk "PRU 13: Terancamkah Kuasa Melayu?" akan diadakan di Dewan Konvensyen, Kelantan Trade Centre (KTC), Kota Bharu.

Ahli panel yang diundang mengupas isu terbabit iaitu Presiden Pertubuhan Melayu Insaf Kreatif Malaysia (PEMIKIR), Tan Sri Profesor Dr Ibrahim Abu Shah, Naib Presiden Perkasa, Prof Madya Dr Asyraf Wajdi Dusuki.

Pensyarah Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah dan anggota parlimen Shah Alam, Ir Khalid Abdul Samad.
Manakala Prof Madya Dr Mohammad Agus Yusof dari Pusat Pengajian Sejarah, Politik & Strategi UKM bertindak sebagai moderator.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains & Teknologi Negeri, Ustaz Ahmad Baihaki Atiqullah berkata, pada awalnya pihak penganjur menjemput Pengerusi Kelab Putera 1Malaysia, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim, namun beliau menolak dan tempatnya digantikan Dr Asyraf Wajdi.

"Tajuk tersebut menjadi pendebatan hangat sekarang. Benarkah kuasa politik orang Melayu benar-benar terancam.

"Ini kerana Umno menggambarkan seolah-olah orang Melayu terancam teruk di Pulau Pinang dan Selangor. Dalam isu ini biarlah rakyat yang menjadi hakimnya," kata beliau di sini.

Wacana Perdana tersebut merupakan siri ke-7 dianjurkan kerajaan negeri dengan kerjasama beberapa agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan.



Sumber: Harakah Daily

PR tanding di S'wak, mahu tempoh kempen 21 hari

Posted: 14 Mar 2011 01:40 AM PDT

KUALA LUMPUR, 14 Mac: Pakatan Rakyat hari ini secara rasmi menyatakan kesediaan menyertai pilihan raya negeri Sarawak.

Perkara itu diputuskan pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat dalam mesyuarat mereka di Pejabat Ketua Pembangkang hari ini.

Katanya, walaupun tabiat negara ini meletakkan tarikh pilihan raya dalam keadaan teka teki dan tidak demokratik seperti negara lain, namun Pakatan Rakyat tetap membuat persediaan menghadapinya.

"Kita telah berbincang untuk menghadapi pilihan raya Sarawak yang dijangka diadakan bila-bila masa.

"Kita terus menyertai pilihan raya dan membuat persediaan yang kita bincang hari ini," kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam sidang media selepas itu.

Turut serta pada sidang media itu, Ketua Pembangkang yang digantung, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga Ketua Umum PKR, Penasihat DAP Lim Kit Siang dan kepimpinan utama ketiga-tiga kompenen parti.

Sehingga kini katanya, sebahagian masalah membabitkan kepentingan ketiga-tiga parti termasuk pembahagian kerusi sudah diselesaikan di peringkat dalaman.

Kesemua perbincangan berhubung persedian ujarnya, dijangka dapat diselesaikan sepenuhnya sebelum pembubaran Dewan Undangan Negeri (Dun) Sarawak diumumkan.

Ianya termasuk juga pembentukan menifesto bersama yang akan dibincang dengan kepimpinan parti di peringkat negeri itu.

Dalam pada itu, Pakatan Rakyat turut mendesak agar Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menilai semula tempoh kempen agar dipanjangkan sehingga 21 hari.

"Kita mendesak agar hak media dan hak berkempen diberi sama rata kepada semua parti-parti yang bertanding," tegasnya.


Sumber: Harakah Daily

Khalid: Bukan Senang Mengawal Risiko Loji Nuklear

Posted: 14 Mar 2011 01:35 AM PDT


KUALA LUMPUR 14 MAC: Susulan insiden kebocoran reaktor nuklear Tepco di Jepun, Pakatan Rakyat sekali lagi menyatakan kesangsiang mereka terhadap cadangan pembinaan loji nuklear di negara ini.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, kejadian luar kawalan yang berlaku di negara matahari terbit itu harus dijadikan iktibar.

"Kami Pakatan rakyat sentiasa menyatakan kesangsian kita terhadap projek ini. Kalau kita ada pilihan lain, kita mencadangkan adalah alebih baik kerajaan Malaysia gunakan selain daripada nuklear," kata Khalid.

Beliau berkata demikian selepas perjumpaan bersama kerajaan Pakatan Rakyat Selangor dan wakil Duta Jepun di Kedutaan Jepun pagi tadi, bagi menzahirkan ucapan takziah dan meyuarakan simpati mereka terhadap mala petaka yang menimpa wilayah Timur Laut Jepun itu.

"Pengalaman di Jepun menunjukkan bukan senang mahu kawal kerosakan yang berkaitan dengan nuklear, terutama dengan kesan radiasi dan bahan uranium," ujar Khalid.

Kesempatan itu juga Khalid turut menyampaikan sokongan serta kesediaan Selangor untuk menghulurkan bantuan sekiranya diperlukan.

Khalid berkata, kerajaan Selangor mencadangkan dua bentuk bantuan dalam usaha membantu mangsa gempa bumi dan tsunami dearah Sendai, Jepun dimana kebanyakan penduduk adalah petani dan nelayan.

Pertama adalah memberikan sumbangan kepada badan sukarelawan antarabangsa, Red Cross dan kedua menawarkan khidmat jururawat terlatih bagi meringankan beban mangsa yang trauma akibat bencana ini.

Khalid turut menyampaikan pesanan daripada Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim serta Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail yang menyuarakan keprihatinan mereka terhadap mangsa dan menyatakan akan sentiasa berdoa untuk keselamatan serta kesejahteraan rakyat Jepun.


Sumber: TVSNEWS

Gugurkan Idea Nuklear : Charles

Posted: 14 Mar 2011 01:30 AM PDT


KUALA LUMPUR 14 MAC : Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago menggesa kerajaan supaya menggugurkan rancangan untuk membina loji tenaga nuklear dengan mengambil kira nasib yang dialami Jepun selepas dilanda gempa bumi terburuk dan tsunami Jumaat lalu.

Charles berkata, loji-loji tenaga nuklear di timur laut Jepun yang kini berhadapan dengan masalah kegagalan reaktor untuk berfungsi sehingga mengakibatkan letupan satu loji nuklear ketiga di Fukushima sebetar tadi dan pada Sabtu lalu, sehari selepas berlaku gempa kuat dan tsunami di perairan timur laut negara itu.

Lebih 180,000 dipindahkan dari kawasan lingkungan loji melibatkan 20 kilometer manakala sekitar 160 orang terdedah kepada radiasi.

Sehubungan itu, Ahli Parlimen Klang Charles Santiago berkata, Malaysia harus menggunakan kebijaksanaan untuk mengelak daripada menggunakan loji tenaga nuklear, sebaliknya menggunakan sumber tenaga lain yang lebih bersih dan selamat.

"Oleh itu, saya menggesa Menteri Peter Chin agar membatalkan kesemua idea mahu menerokai tenaga nuklear," katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.


Sumber: TVSNEWS

Satu lagi laporan Polis terhadap Taib

Posted: 14 Mar 2011 01:25 AM PDT


SARAWAK 14 MAC : Pergerakan untuk Perubahan Sarawak (MoCS), pimpinan Francis Siah telah membuat laporan polis terhadap Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud atas dakwaan rasuah, pengubahan wang haram dan penyalahgunaan kuasa.

Bagaimanapun, pelawaannya pada 4 Mac kepada Taib supaya hadir di balai polis pusat (CPS), tempat Francis membuat laporan polis, tidak disambut - di mana Taib ataupun wakilnya tidak datang.

Siah (kiri - tengah) mahu Taib datang ke CPS jam 1 tengahari supaya mereka sama-sama membuat laporan polis.

Siah secara rasmi membuat laporan itu pada jam 1.15 tengahnya kepada Koperal Norsiti Raffidah. Beliau juga mengemukakan kompilasi siri laporan yang dipetik dari Sarawak Report, Bruno Manser Fund dan portal berita.

Siah berkata, kenyataannya akan diambil oleh pegawai penyiasat Inspektor Mohd Enzry, minggu depan.

"Saya membuat laporan polis jenayah pengubahan wang haram, rasuah dan penyalahgunaan kuasa," katanya.


Sumber: TVSNEWS

Kes saman bekas CEO dijangka dedah pelbagai kesalahan Sime dan kerajaan

Posted: 14 Mar 2011 01:20 AM PDT


KUALA LUMPUR 14 MAC : Kes saman RM338 juta Sime Darby Bhd terhadap bekas ketua pegawai eksekutifnya Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid dan empat yang lain dijangka akan mendedahkan segala 'daki' memandangkan pegawai-pegawai kanan kerajaan juga akan dipanggil memberi keterangan mengenai operasi konglomerat itu.

Difahamkan defendan juga akan memanggil Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan dua bekas penyandang jawatan tersebut iaitu Tun Abdullah Badawi dan Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung kes yang difailkan Disember lalu.

Ketiga-tiga mereka juga sedang dan pernah mengetuai Kementerian Kewangan.

Saman berhubung kerugian RM2.1 bilion dialami Sime Darby telah menamakan Zubir dan empat yang lain.

Empat yang lain itu adalah Datuk Mohamad Shukri Baharom (bekas naib presiden eksekutif bahagian tenaga & utiliti kumpulan), Abdul Rahim Ismail (bekas ketua pegawai kewangan bahagian tenaga & utiliti kumpulan), Abdul Kadir Alias (bekas ketua unit perniagaan minyak & gas bahagian tenaga & utiliti) dan

Mohd Zaki Othman iaitu bekas pengurus besar kanan Sime Darby Engineering Sdn Bhd.

Tertuduh-tertuduh dijangka mempertahankan bahawa projek konglomerat itu di Bakun dan Qatar memang diketahui umum, malah disedari pemimpin-pemimpin kerajaan.

Sime Darby memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur terhadap mereka kerana didakwa melanggar peraturan pelaksanaan tugas.

Syarikat itu berkata saman itu bertujuan menebus kerugian yang dialami oleh Sime Darby Group dalam projek Qatar Petroleum, projek Maersk Oil Qatar (MOQ) dan projek yang berkaitan dengan pembinaan kapal-kapal bagi kegunaan dalam projek MOQ, dikenali sebagai 'Marine Project'.

Ia menuntut daripada defendan, antara lain, pengembalian wang yang dibayar secara salah, ganti rugi bagi kerugian yang dialami, kehilangan keuntungan, kerosakan teruk dan kos.

Zaid Ibrahim & Co dikekalkan sebagai peguam cara Sime Darby dan Tommy Thomas sebagai peguam.

Sumber-sumber memberitahu, antara perkara yang akan didedahkan dalam perbicaraan itu kelak ialah pembabitan pemimpin-pemimpin kerajaan, Kabinet dan ahli-ahli politik kanan dalam soal pengendalian syarikat senaraian awam itu.

Ini termasuklah dana politik ketika pilihan raya dan pilihan raya-pilihan raya kecil.

Negara telah menyaksikan 16 pilihan raya kecil sejak pilihan raya umum Mac 2008.

Lapan daripada dimenangi oleh Barisan Nasional (BN) manakala baki oleh parti-parti komponen Pakatan Rakyat (PR).

Wujud spekulasi Sime Darby juga bercadang untuk menyaman Zubir dan beberapa yang lain berhubung peningkatan kos dan pengendalian projek air bawah tanah besar-besaran di Perak serta pembelian tanah di Sarawak.

Sarawak dijangka mengadakan pilihan raya negeri bulan depan.

Sumber-sumber berkata seorang anggota kerabat diraja dan adik kepada pemimpin kanan kerajaan terlibat dalam projek air bawah tanah manakala seorang ahli perniagaan yang rapat dengan pemimpin berpengaruh di Sarawak dikaitkan dengan urusan pembelian tanah.

Difahamkan pegawai-pegawai penyiasat masih meneliti bukti sebelum menyerahkan fail kepada Peguam Negara.

Sumber: TVSNEWS

RCI: Diari siasatan lengkap selepas setahu

Posted: 14 Mar 2011 01:10 AM PDT


Suruhanjaya Siasatan kematian Teoh Beng Hock hari ini diberitahu diari penyiasatan yang lengkap mengenai soal siasat bekas setiausaha politik exco Selangor itu dibuat selepas setahun kematiannya.

Penolong Penguasa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dari Putrajaya Arman Alies berkata diari pada Ogos 2010 itu merupakan hasil laporan kedua selepas laporan pertama pada Julai 2009, yang ditulis dalam komputer riba miliknya, hilang akibat diserang virus.

Arman juga memberitahu prosiding hari ini bahawa beliau tidak menyimpan "soft copy" laporan pertamanya itu.

"Laporan pertama yang saya buat telah diserahkan kepada Jawatankuasa Aduan SPRM selepas keterangan saya diambil oleh polis pada 18 Julai 2009," katanya.

Teoh, 30, setiausaha politik anggota Exco Selangor Ean Yong Hian Wah, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor selepas memberi kenyataan di pejabat SPRM yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.

Arman turut memberitahu hasil laporan kedua itu dibuat berdasarkan ingatannya sahaja dan berpandukan kepada dua helai kertas A4 yang telah dibuat catatan olehnya semasa temu bual dengan Teoh pada 16 Julai 2009.

Ketika ditanya Peguam Edmund Bon, apa tujuannya membuat laporan kedua itu, Arman berkata: "Saya membuat laporan untuk tujuan simpanan saya."

Beliau turut bersetuju dengan Edmund bahawa perkataan "kekerasan tidak digunakan" ditambah dalam laporan kedua yang disediakan olehnya.

"Saya menambah perkataan itu untuk mengelakkan daripada tohmahan dan saya cerita benda yang benar,"katanya.

Arman juga tidak bersetuju dengan Edmund bahawa beliau tidak menulis perkataan "kekerasan tidak digunakan" dalam laporan pertama kerana beliau tidak berperasaan serba salah mengenai apa yang berlaku di dalam bilik bersama Teoh.

Sementara itu, Pengerusi Suruhanjaya itu, Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng Yuen memutuskan supaya kesemua komputer termasuk komputer riba dan telefon bimbit milik Arman diambil dan diserahkan kepada penyiasat persendirian Michael Leslie Squires untuk disiasat.

"Kesemua komputer riba dan telefon bimbit milik pegawai lain yang terlibat akan diambil jika perlu untuk mengetahui kandungan dan butiran yang berkaitan," katanya.

Sebelum ini, peguam Christoper Leong dari Majlis Peguam telah mencadangkan kepada suruhanjaya untuk mengambil semua dokumen termasuk komputer, telefon bimbit dan memo milik pegawai SPRM lain yang terlibat dalam penyiasatan Teoh.

Selain Foong, suruhanjaya itu turut dianggotai bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman dan bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk T Selventhiranathan, Pakar Perunding Patologi Forensik, Jabatan Perubatan Forensik Hospital Pulau Pinang Datuk Dr Bhupinder Singh dan Pakar Perunding Psikiatri Forensik serta Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya Prof Dr Mohamed Hatta Shaharom.

Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 26 Jan lepas, antara lain bagi menyiasat punca kematian Teoh selepas Mahkamah Koroner membuat 'keputusan terbuka' berhubung kes itu.

--Bernama

Nik Aziz tunggu MCA tanpa syara

Posted: 14 Mar 2011 01:05 AM PDT

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat bersedia menerima kunjungan pemimpin MCA bagi membincangkan pengharaman jualan loteri di negeri itu tanpa sebarang syarat, kata setiausaha akhbarnya.

pas convention shah alam 190211 nik abdul aziz nik mat at podium
Ahmad Fadhli Shaari berkata, tarikh dan tempat pertemuan itu bagaimanapun akan ditentukan kemudian, dijangka lusa (Rabu), apabila beliau pulang daripada menghadiri program di Kedah.

"Kita mengalu-alukan kesediaan MCA untuk bertemu dengan Tok Guru (Nik Aziz). Beliau terbuka, tak ada masalah," katanya yang juga ketua penerangan Pemuda PAS negeri.

Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Ahmad Fadhli berkata, pihaknya dimaklumkan oleh MCA semalam berhubung perkara itu.

Semalam, setelah ditimbulkan dalam mesyuarat jawatankuasa pusat MCA, presidennya Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata pihaknyamahu bertemu Nik Aziz bagi mendapatkan penjelasan berhubung tindakan kerajaan Kelantan itu.

Katanya, kecuali Nik Aziz, MCA tidak beminat berjumpa dengan sesiapapun bagi mendapatkan penjelasan kenapa pengharaman dibuat itu dibuat selepas 20 tahun PAS berkuasa di Kelantan.


Sumber: Malaysiakini

Wanita PKR: Kod protokol istimewa untuk isteri PM?

Posted: 14 Mar 2011 01:00 AM PDT

Baru beberapa jam membuat penjelasan berhubung kedudukan isteri perdana menteri Rosmah Mansor, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz didakwa "play-safe,penuh niat putar belit dan berunsur manipulasi terhadap Perlembagaan Persekutuan".

bukit antarabangsa landslide 071209 zuraida kamaruddin
"Jawapan beliau yang mendakwa bahawa penggunaan gelaran Wanita Pertama hanyalah sebagai kod amalan menunjukkan bahawa beliau sebenarnya dangkal dan cuba menghina perlembagaan negara...," kata Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin (kiri).

Anggota parlimen Ampang itu mendakwa, kenyataan itu di parlimen sebentar tadi bertentangan dengan diperuntukkan dalam Perkara 32 (2) Perlembagaan Persekutuan yang jelas menyatakan hak gelaran Wanita Pertama adalah kepunyaan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah.

Jika benar penggunaan gelaran Wanita Pertama oleh Rosmah hanyalah "kod amalan" seperti yang didakwa dan dengan menggapnya sebagai "pegawai" buat perdana menteri, Zuraida juga menggambarkan Rosmah mendapat kelebihan yang lebih istimewa.

"Namun, jika demikian bagaimanakah sejumlah peruntukan sebanyak RM4.5 juta boleh diluluskan buat seorang 'kakitangan' untuk menganjurkan Sidang Kemuncak Wanita Pertama? Bagaimanakah seorang 'kakitangan' biasa boleh diberikan peruntukan untuk melancong ke seluruh dunia?

"Adakah wujud pula kod protokol istimewa dan khas, yang hanya terpakai untuk isteri perdana menteri? " soal Zuraida bertalu-talu.

Sehubungan itu, Zuraida menggesa Mohamed Nazri "menjawab dengan jujur, berpaksikan fakta dan realiti" bagi membuktikan beliau benar-benar bebas daripada tekanan mana-mana pihak.

Mohamed Nazri Abdul Aziz hari ini memberitahu parlimen, panggilanWanita Pertama dalam konteks Malaysia merujuk kepada isteri perdana menteri.


Sumber: Malaysiakini

Katanya,panggilan itu adalah gelaran tidak rasmi yang tidak berasaskan kepada sebarang peruntukan perundangan tetapi berasaskan kepada amalan dan kelaziman yang biasa.

Suara Sri Andalas

Posted: 14 Mar 2011 11:31 PM PDT

Suara Sri Andalas


Kontroversi Injil: Hishamuddin Lepas Tangan

Posted: 14 Mar 2011 02:00 AM PDT

SHAH ALAM 14 MAC : Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussin dibidas kerana dilihat cuba lari daripada tanggungjawabnya menyelesaikan kontroversi penahanan 35,000 kitab Injil berbahasa Melayu di Perlabuhan Klang dan Perlabuhan Kuching dan meletakkan beban itu dibahu Peguam Negara, Tan Sri Gani Patail.

Selepas dikritik hebat pelbagai pihak, Hishamuddin akhirnya berkata pihaknya menunggu nasihat daripada Gani dalam mengambil sebarang tindakan.

EXCO Selangor, Dr Xavier Jayakumar berkata, sebagai menteri yang bertanggungjawab, Hishamuddin harus berani membuat keputusan dan tidak bersikap lepas tangan.

"Saya tidak tahu pula hal ini kena dibawa kepada Peguam Negara, Tan Sri Gani Patail dan sebagainya. Hishamuddin harus bertanggungjawab pada kuasa yang dia ada. Dia tidak boleh suruh orang lain tentukan bidang kuasa dia dalam isu ini."

"Jadi sekarang ini kita nampak Hishamuddin lari dari tanggungjawab dia. Tak tahu dia takut ke ape. Sekarang orang sarawak tunggu saja," kata Dr Xavier.


Kontroversi penahanan kitab itu sudah berlarutan sejak tahun 2009 lagi apabila 5,000 naskah kitab tersebut ditahan di Perlabuhan Klang, walhal Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang meluluskan untuk kitab tersebut dibawa masuk ke negara ini.

Terbaru, sebanyak 30,000 naskah kitab yang sama sekali lagi ditahan di Perlabuhan Kuching atas alasan ia boleh memudaratkan keselamatan negara.   

Hishamuddin dalam reaksinya turut mendakwa penahanan itu dibuat kerana ia berkait dengan isu penggunaan kalimah Allah yang masih berada di Mahkamah Rayuan.  

"Tidak timbul isu penggunaan perkataan Allah dan sebagainya. Buku-buku ini sekarang kemana? Buku ini akan diedarkan kepada siapa? Jika buku ini akan dibawa kepada orang Melayu, ambillah tindakan. Kita ada perlembagaan ada akta yang tetap yang boleh diambil tindakan," tambahnya lagi.

Sikap Najib yang berdiam diri berhubung isu ini mendapat kritikan pelbagai pihak. Sekaligus slogan 1Malaysia yang sebelum ini gagah dipertahannya mula dipersoalkan.

"1Malaysia tu slogan kosong, tidak bermakna. Isu-isu sebegini tidak diselesai menggunakan slogan ini, macam mana hendak selesai masalah ini? Ini isu 1Malaysia. Semua orang ada hak sama rata."

"Najib takut nak komen. Dia mainkan isu perkauman sekarang. Bukan isu pentadbiran," ujarnya lagi.

"Semua orang ada hak untuk beragama. Kitab injil masuk melalui Sarawak sebab ramai rakyat negeri itu menganut agama Kristian,

Dr Xavier ketika ditanya apakah penyelesaian tuntas untuk isu ini berkata, kitab terjemahan itu harus dikeluarkan dari negara ini dan hanya dibekalkan kepada penganut agama Kristian sahaja.

"Keluarkan kitab Injil ini. Hanya bagi pada orang yang mahu gunakan kitab ini sahaja," katanya.

Lebih 10 peratus daripada rakyat Malaysia beragama Kristian dengan sebilangan besar daripada mereka menetap di Sabah dan Sarawak yang menggunakan Bahasa Melayu untuk majlis-majlis sembahyang.


Sumber: TVSNEWS

MP Sivarasa Dilarang Masuk Sarawak

Posted: 11 Mar 2011 09:00 PM PST

Ahli parlimen Subang, YB R Sivarasa telah dilarang daripada memasuki Sarawak setibanya beliau di Lapangan Terbang Antarabangsa Kucing, pagi ini.

Sivarasa memberitahu Malaysiakini beliau mendarat pada jam 10.10 pagi dengan penerbangan AirAsia bersama ahli exco kerajaan negeri Selangor, YB Dr Xavier Jayakumar.

Kedua-dua mereka ke Sarawak bagi menghadiri konvensyen PKR yang dijadualkan hari ini.

"Saya ditahan di kaunter imigresen dan dimaklumkan bahawa terdapat masalah," katanya.


Buat masa ini, Sivarasa ditahan di bilik pemeriksaan imigresen di Lapangan Terbang Kucing dan dijangka akan dikenakan perintah halangan masuk.

"Mereka akan hantar saya balik ke Kuala Lumpur pada penerbangan seterusnya yang mempunyai tempat," katanya.

Dr Xavier, diiringi oleh isterinya, Puan Sheila Devaraj dan seorang pembantu, Abdul Razak Ismail. Kedua-dua mereka dan Dr Xavier bagaimanapun dibenarkan masuk.

"Saya dilarang masuk ke Sarawak, dan sekarang sedang dieskot balik ke pesawat untuk pulang ke Kuala Lumpur," katanya.

Menurut beliau, tiada alasan kukuh yang diberikan berhubung larangan itu.

Arahan pejabat ketua menteri

"Tiada alasan apa-apa, hanya mereka katakan arahan telah dikeluarkan oleh pejabat Ketua Menteri untuk melarang saya dari masuk," katanya.

Sivarasa tidak menolak larangan itu berkemungkinan kerana kegusaran kerajaan dengan kehadiran beliau di Sarawak, serta menyifatkan tindakan itu sebagai tidak wajar dan melanggar hak asasi.

"Saya pun tak tahu apa yang mereka takutkan terhadap saya dan saya anggap ini sebagai satu salah guna kuasa dan melanggar hak asasi saya sebagai seorang wakil rakyat dan ahli parlimen dan tindakan ini adalah tidak patut," katanya.

Ini adalah kali kedua Sivarasa dilarang memasuki Sarawak.

Pada 2009, pihak imigresen Sarawak menghantarnya pulang ke Kuala Lumpur.

Sivarasa kemudiannya dihantar pulang ke Kuala Lumpur pada penerbangan jam 11.55 pagi.

Sementara itu, penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang tiba di Lapangan Terbang Kuching pada jam 11.25 pagi, dibenarkan masuk.

Ketua PKR Sarawak, Baru Bian, memberitahu pemberita bahawa parti itu akan membawa perkara berkenaan ke mahkamah.

"Ketika dihalang memasuki Sarawak kali pertama pada 2009, pihak Imigresen berkata Sivarasa tidak mempunyai surat jemputan. Tapi kali ini, kami memastikan dia menerima surat jemputan untuk konvensyen parti namun dia tetap dilarang sekali lagi," katanya.


Sumber: Malaysiakini

Lebih 5,000 Hadiri Sambutan 3 Tahun Pentadbiran PR di Negeri Selangor Anjuran ADUN Sri Andalas

Posted: 10 Mar 2011 11:00 PM PST

Klang, 10 Mac 2011 – Lebih 5,000 hadiri Majlis Sambutan 3 Tahun Pentadbiran Pakatan Rakyat Negeri Selangor yang dianjurkan oleh ADUN Sri Andalas, YB Dr Xavier Jayakumar yang juga merangkap EXCO Kerajaan Negeri Selangor.

Bertempat di Dewan Sukan MPK Taman Sri Andalas, majlis bermula pada pukul 8 malam, namun seawal pukul 7 malam, orang ramai telah mula hadir ke dewan tersebut. 

Majlis sambutan asalnya dirancang untuk diadakan di Taman Rakyat, Taman Seri Andalas, namun disebabkan pihak polis tidak memberikan kelulusan, majlis sambutan diadakan di Dewan Sukan MPK Taman Sri Andalas. Kehadiran lebih 5,000 mengakibatkan trafik sesak di kawasan dewan disebabkan kurangnya petak parkir serta kawasan yang lebih kecil berbanding tempat asal.

Antara tetamu-tetamu kehormat yang hadir adalah Ketua Pembangkang, Dato Seri Anwar Ibrahim, Timbalan Presiden PKR, YB Azmin Ali, Ahli Parlimen Kota Raja, YB Dr Siti Mariah Mahmud dan YDP Pas Kota Raja, EXCO Kerajaan Negeri Selangor, YB Ronnie Liu, Adun Port Dickson, YB Ravi, ADUN Sri Muda, YB Shuhaimi Shafiei, Adun Sekinchan, YB Ng Suee Lim, Ketua AMK Kota Raja, Azmizam Zaman Huri dan Ahli-ahli Majlis dalam kawasan DUN Sri Andalas.


Orang ramai yang hadir ke dewan sebelum ucapan dimulakan dipertontonkan video-video mengenai program-program Kerajaan Negeri serta pencapaian Kerajaan Pakatan Rakyat selama 3 tahun di Negeri Selangor.

Antara yang menarik perhatian orang ramai pada malam itu adalah maklumat pendedahan tentang isu-isu semasa  seperti pendedahan cek RM1.4 juta yang dikeluarkan salah seorang bekas ahli parlimen PKR dan ketidakadilan dalam mendapatkan bahan bukti dalam kes fitnah liwat Dato Seri Anwar Ibrahim.

Bermula pada pukul 8 malam dewan sudah mula dipenuhi orang ramai dan disebabkan kapasiti dewan hanya mampu memuatkan seramai 3,000 orang, layar telah disediakan oleh urusetia ditempat-tempat strategik untuk orang ramai yang berada diluar.

Masa kemuncak merupakan ketika Dato Seri Anwar Ibrahim tiba untuk memberikan ucapan dan amanatnya. Kehadiran beliau bukan sahaja telah dinanti-nantikan malah orang ramai mengambil peluang untuk bersalaman dan bergambar dengan beliau.

Selain siri ucapan oleh pemimpin-pemimpin yang hadir, khemah dan kaunter-kaunter program Kerajaan Negeri seperti Skim TAWAS, MUES dan sebagainya dibuka untuk maklumat dan pendaftaran orang ramai. 

Turut diedar adalah maklumat Buku Jingga, Akhbar Selangor Kini, risalah-risalah program peringkat DUN dan Kerajaan Negeri.

Majlis sambutan berakhir pada pukul 12.30 malam yang diakhiri dengan ucapan oleh Dato Seri Anwar Ibrahim.

YB Dr Xavier Jayakumar mengucapkan terima kasih kepada orang ramai yang hadir serta penghargaan kepada para petugas yang bertungkus lumus membuat persiapan sepanjang majlis diadakan. 








The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah

Posted: 14 Mar 2011 11:10 PM PDT

The Spirit of Lubok Kawah/Semangat Lubok Kawah


Melawat ladang ikan Sdr Zainal di Felda Jengka 12

Posted: 14 Mar 2011 10:20 PM PDT

Sdr Zainal (kiri) dan Suhaimi Said

==
Selepas ke Matau jam 10.30 tadi untuk menyerahkan sedikit bantuan wang tunai kepada penduduk-penduduk yang menjadi mangsa banjir minggu lepas, saya bersama isteri saya dan Khalia Sh Mohamad, Ketua Wanita PKR Cabang Kuala Krau pergi ke Jengka 12 ke Ladang Ternakan Ikan Air Tawar yang diusahakan oleh Sdr Zainal.

Saya sudah beberapa bulan tidak ke Ladang ini. Tempatnya sudah berubah. Kolam-kolam ikan sudah bertambah, dan tempat penetasan juga sudah bertambah menjadi sebuah ladang ternakan ikan air tawar yang agak canggih.

Ikan-ikan yang diternak disini termasuklah patin, keli, haruan, sepat benua dan lain-lain spesie ikan air tawar termasuk puyu dan ikan ubi.

Tempat ini menjadi sekolah ternakan ikan dan pelajar-pelajarnya datang dari jauh dan dekat termasuk daripada IPT.

Sdr Zainal cuba juga memelihara ikan tembakang, sejenis ikan air tawar yang sedang pupus, tetapi katanya dia belum mempunyai induk ikan itu untuk dijadikan baka yang boleh dikomersilkan.

Saya memberitahu dia bahawa saya ada lebihkurang 15,000 ekor ikan tembakang yang sudah sebesar dua jari dengan 3 ekor induk, dan beliau memohon kepada saya supaya induk itu diberikan kepadanya supaya dapat dibiakkan didalam jumlah yang banyak.

Tak hari ini, hari esuk, akan saya hantar induk 3 ekor itu kepada Zainal, dan beliau akan serahkan kepada saya 15 ekor induk ikan sepat kemboja (siam) yang telah disuntik dengan kadar 1 betina 2 jantan.

Beliau akan biakkan ikan tembakang dan saya boleh ambil benih-benih itu apabila memerlukan kemudian nanti.

Dari Jengka 12, saya terus ke Jengka 22. Disana dapat bertemu dengan Sdr Rosli, Sdr Saiful dan Sdr Roslan.

Mereka menyatakan bahawa sebaik sahaja Pilihanraya Kecil DUN Kerdau selesai, Jengka 22 menjadi sunyi sepi. Pelawat-pelawat yang begitu ramai termasuk 2 atau 3 orang Menteri setiap hari tidak lagi menjenguk. Usahkan pimpinan UMNO peringkat atasan menjenguk, pimpinan UMNO Maran yang bertandang di sebelah rumah Rosli semasa PRK itu pun tidak menjenguk, bahkan tuan rumah yang menjadi Ketua UMNO dan Ketua Wanita UMNO juga meninggalkan rumah di Jengka 22 untuk tinggal di luar rancangan Felda.

Pimpinan UMNO Kuala Krau dan termasuk Wakil Rakyat baru DUN Kerdau tidak menjenguk mereka lagi.

Saiful memberitahu bahawa beliau telah kumpulkan anak-anak muda Keadilan dan selepas musim hujan ini akan menjemput petugas-petugas PKR yang berkempen di Felda Jengka 22 serta petugas-petugas tempatan ke Jengka 22 untuk jamuan kesyukuran.

Sdr Roslan memberitahu bahawa sejumlah penduduk Felda Jengka 22 iaitu yang disenaraikan kepada jumlah 260 orang yang dikatakan akan menerima bayaran cess sejumlah RM13,000.00 itu masih belum menerima bayaran masing-masing; hanya sebahagian sahaja daripada jumlah 260 itu sudah menerimanya.

Wakil kepada penduduk telah pergi menemui pegawai-pegawai Felda di Pejabat Wilayah, dan pegawai-pegawai juga tidak dapat memberikan kata putus samada wang cess itu akan diberikan kepada mereka yang belum menerima atau sebaliknya.

Inilah penipuan UMNO/BN yang sangat ketara!

Di Matau dan di Jengka 22, saya telah berbincang dengan Sdr Mat Yee dan Sdr Saiful untuk mengumpulkan tenaga muda dan akan mengadakan pertemuan dengan mereka selepas Konvensyen Warga Felda dan Orang Asal anjuran Task Force Felda Negeri Selangor pada 2hb April nanti.

Mereka juga bersetuju bahawa kehangatan anak-anak muda didalam melaksanakan kerja PRK Kerdau baru-baru ini tidak akan dibiarkan sejuk, dan akan dipupuk terus untuk menghadapi PRU-13 nanti.

AMK KEDAH

Posted: 14 Mar 2011 09:31 PM PDT

AMK KEDAH


SERANGAN BALAS..

Posted: 14 Mar 2011 10:43 AM PDT


PKR akan menggerakkan jenteranya di seluruh negara dengan membangkitkan semula isu kontroversi sekitar kematian model Mongolia Altantuya Shaariibuu yang didakwa sesetengah pihak melibatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Program itu dirancang sebagai tindak balas kepada demonstrasi bersama - antaranya melibatkan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) - bagi mendesak Anwar menyerahkan sampel DNA kepada pihak pendakwaan di mahkamah.

Ia akan digelar DNA sebagai singkatan untuk "Datuk Najib Altantuya", kata setiausaha agungnya Saifuddin Nasution dalam sidang media selepas mesyuarat majlis tertinggi Pakatan Rakyat di parlimen.

Saifuddin (kiri) yang juga anggota parlimen Machang berkata program itu melibatkan ceramah dan pengedaran risalah.

Ditanya tentang bantahan kumpulan NGO di ibu pejabat PKR semalam, Anwar mengaitkannya dengan usaha Umno untuk menanganinya.

Menurut ketua pembangkang itu, beliau tidak takut menyerahkan sampel DNA, tetapi memandang berat kaedah yang digunakan oleh pendakwaan dan siasatan pihak polis.

Secara sinis, beliau berkata dimaklumkan oleh "Tuan Judi" bahawa sampel itu disimpan dalam kabinet, bukan peti ais.

Justeru, beliau meminta ditunjukkan pakar manakah yang akan menerima keputusan sebegitu.

MKINI

Zulkifli Noordin

Posted: 14 Mar 2011 09:25 PM PDT

Zulkifli Noordin


AL-KITAB 2

Posted: 14 Mar 2011 05:27 AM PDT







("Allah, Anak Allah dan Ruh Allah yang diceritakan didalam bible versi bahasa Indonesia yang dipanggil "Al-Kitab")

Salam 2 all.

Teman melihat kekeliruan dan kecelaruan berkenaan isu bible versi bahasa Indonesia makin kalut dikalangan orang Melayu sendiri. Diwaktu Kerajaan Persekutuan sedang mencari jalan penyelesaian terbaik, kepimpinan Pakatan pembangkang membuat kenyataan mendesak supaya Kerajaan membenarkan masuk 35,000 naskah bible versi bahasa Indonesia yang ditahan di Pelabuhan Klang & Pelabuhan Kucing. Teman fikir inilah masa terbaik untuk kepimpinan Melayu-Islam saperti PAS-UMNO bersatu suara menghadapi isu ini. Biarkan kafir MCA, Gerakan, DAP dan lain-lain dengan pendirian kufur mereka itu. Tetapi malang, kerana politik agama menjadi bahan sepak terajang. Na'uzubillah!

Teman tidak hairan kalau MCA, Gerakan atau DAP membuat tuntutan tersebut, tetapi bila mengenangkan pemimpin Melayu didalam Pakatan pembangkang turut beriya menuntut bible itu dibenarkan masuk, sebagai seorang Muslim teman agak kecewa. Ini ditambah dengan hakikat bahawa pendirian mereka diambil semata-mata kerana kepentingan politik tanpa mengambil kira kesan yang akan berlaku kepada Islam dan umat Islam pada masa kini dan akan datang. Apakah benar sabda Rasulullah saw bahawa diakhir zaman nanti akan muncul agamawan yang tersangatlah jahat dan punca fitnah kepada ummah. Apakah kita sedang melaluinya? Dan apakah kita akan menjadi saperti Yahudi & Kristian, yang telah diberitahu oleh ALLAH & Rasul-Rasul akan perkara yang akan berlaku termasuk kedatangan Rasulullah saw, tetapi bila ianya datang mereka menjadi penentang paling kuat!

Sebenarnya isu bible versi bahasa Indonesia ini telah diputarbelitkan sehingga meresahkan umat Islam dan juga golongan Kristian. Sedangkan isunya mudah sahaja. Bagi orang segelintir penganut Kristian di Sabah/ Sarawak, mereka tidak berbahasa Inggeris. Samada mereka bercakap Melayu, Kadazan, Murut, Melanau, Dusun, Iban, Dayak dan lain-lain. Dan bila dikira yang benar-benar menggunakan bahasa Melayu, jumlahnya terlalu sedikit. Mungkin pihak berkuasa perlu membuat bancian jumlah sebenar penganut Kristian di Sabah/ Sarawak yang benar-benar menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa perantara.

Kita tidak menentang pribumi penganut Kristian di Sabah/ Sarawak menggunakan apa juga bahasa yang selesa bagi mereka; samada untuk perbualan harian ataupun tujuan agama. Apatah lagi Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan.

Isu yang menjadi bantahan umat Islam ialah penggunaan istilah-istilah tertentu didalam bible versi bahasa Indonesia itu. Contohnya mengapa perlu diberi nama bible itu "Al-Kitab"? Jangankan orang awam, ustad pun boleh terkeliru. Kenapa tidak dipanggil "Bibel Kristian"? Kedua, perkataan dan istilah saperti ALLAH, Malaikat, wahyu, Rasul, penggunaan nama Nabi-Nabi saperti didalam Islam sedangkan mereka ada nama tersendiri didalam Bible saperti Nabi Yusuf (Josef), Musa (Moses), Daud (David), Yunus (Johannes), Nuh (Noah) Yaakob (Jacob) dan banyak lagi.

Penggunaan istilah-istilah saperti ini adalah bercanggah dengan:

1. Artikel 11 (4) Perlembagaan Persekutuan;
2. Keputusan Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan;
3. Enakmen-Enakmen Negeri-Negeri yang digubal berdasarkan peruntukkan Artikel 11 (4) Perlembagaan Persekutuan.

Bermakna sesiapa juga yang didapati mencetak, menerbit, menyebarkan, memiliki dan lain-lain buku atau kitab yang bukan dimaksudkan untuk orang Islam dan menggunakan istilah-istilah ini dan lain-lain istilah yang dinyatakan didalam Enakmen-Enakmen tersebut adalah melakukan kesalahan jenayah yang boleh dikenakan tindakan pendakwaan jenayah di Mahkamah Sivil dan jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara. Oleh itu, membawa masuk buku yang dipanggil "Al Kitab" versi bahasa Indonesia yang mengandungi perkataan dan istilah tersebut adalah suatu kesalahan jenayah!

Ada juga segelintir Melayu pro-murtad dan liberalis yang berhujah takkan orang kafir langsung tidak boleh menggunakan perkataan-perkataan saperti ALLAH, Ka'bah, Haji, Qiblat dan lain-lain. Ada yang sampai begitu dangkal membuat kenyataan "adakah orang kafir yang memanggil seorang Muslim saperti Tuan Haji Yeop baru balik dari Mekah ke?", maka ia melakukan kesalahan jenayah. Tu lah, nak kata bodoh dia sekolah, nak kata sekolah cakap macam orang takde akal.

Yang dilarang ialah mereka menggunakan perkataan dan istilah tersebut untuk tujuan selain Islam. Contohnya kalau mereka kata "Tuan Haji Karpal Singh baru sahaja balik dari mengerjakan haji di India". Ataupun mereka sebut "penganut Kristian bersolat dengan menjadikan patung salib sebagai qiblat mereka". Penggunaan istilah dan perkataan saperti ini adalah dilarang dan bercanggah dengan Artikel 11 (4) Perlembagaan dan Enakmen-Enakmen Negeri yang telah digubal.

Yang teman hairan, mengapa isu pelarangan kemasukan bible bahasa Indonesia ini diperbesarkan. Pertama, ianya adalah buku terbitan dan keluaran daripada Indonesia menggunakan bahasa Indonesia.

Kedua, bukan sahaja buku saperti bible versi bahasa Indonesia ini yang dilarang masuk. Sedangkan disana terdapat banyak buku, termasuk Al Quran yang dilarang dibawa masuk kedalam negara ini. Banyak naskah Al Quran yang pernah dirampas oleh pihak berkuasa. Ini adalah naskah-naskah Al Quran yang didapati bercanggah dengan fahaman Ahlus Sunnah Wal Jama'ah atraupun melanggar peruntukkan undang-undang negara. Kalau buku, berlambak dah buku mengenai Islam juga diharamkan masuk. Malah ada buku mengenai Islam yang diharamkan walaupun dicetak didalam negara saperti Kitab Aurad Muhamaddiyah dan banyak lagi.

Oleh itu, isu kononnya penganut Kristian dianiaya dan dianaktirikan adalah satu dakwaan yang meleset dan pembohongan semata-mata. Sebenarnya isunya ialah bible versi bahasa Indonesia ini melanggar undang-undang negara dan tindakan menghalang pengimpotannya adalah menurut undang-undang.

Satu perkara yang ingin diperkatakan disini ialah teman tidak membantah segelintir penganut Kristian untuk menggunakan bahasa Melayu untuk tujuan keagamaan mereka. Jumlah mereka bukan ramai pun. Kalau tak percaya cuba tengok kehadiran digereja pada hari Ahad, lebih ramai orang luar (saperti Filipino) yang hadir pun. Itu adalah hak mereka. Malahan bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan. Yang kita pertikaikan ialah penggunaan beberapa perkataan dan istilah yang sememangnya dilarang oleh Artikel 11 (4) Perlembagaan dan Enakmen-Enakmen Negeri. Selagi mereka mematuhi undang-undang tersebut, pakailah bahasa Melayu untuk apa tujuan sekalipun.

Adios amigos, grasias senor.

Wallahua'lam & Wassalam.

Zulkifli Bin Noordin
Isnin
09 Rabi'ul Akhir 1432
14 Mac 2011

Anwar Ibrahim

Posted: 14 Mar 2011 07:17 PM PDT

Anwar Ibrahim


Jangan Kacau Tanah Kami

Posted: 14 Mar 2011 06:47 PM PDT

Dari Malaysian Insider

Pemilik tanah Kampung Baru tetap dengan pendirian menentang keras cadangan Putrajaya yang mahu mengadakan Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 sambil menyifatkannya sebagai "rompakan secara senyap" untuk mengambil alih tanah penempatan eksklusif orang Melayu.

Malah ada pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru berkata mereka tidak pernah sama sekali memberi persetujuan agar rang undang-undang itu digubal seperti mana dikatakan oleh Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin bahawa hampir 90 peratus telah bersetuju dengannya.

Salah seorang penduduk yang ditemui, Zauriah Mat Nenggal berkata dia sama sekali tidak bersetuju dengan cadangan Raja Nong Chik untuk diadakan Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 yang akan akan dibentangkan kali kedua di Dewan Rakyat pada Jun ini.

"Makcik memang tak setuju langsung, rumah mak cik dah dibangunkan janganlah kacau . . . tak akan nak robohkan rumah mak cik, ada otak itu pakailah. Jangan kacau rumah yang bukan hak kamu.

"Kalau nak robohkan kerajaan kena ganti balik, saya tidak mahu duit tapi saya mahu kerajaan ganti rumah juga . . . saya di sini ada rumah 12 pintu dan saya sewakan kepada orang, jadi jangan kacau mata pencarian mak cik," katanya yang berusia 77 kepada The Malaysian Insider.

Zauriah Mat Nenggal menegaskan buat apa kerajaan hendak mengacau tanah Kampung Baru. — Foto oleh Choo Choy May
Kata Zauriah, tindakan kerajaan yang mahu mewujudkan rang undang-undang disifatkan sebagai tidak berperikemanusiaan.
"Raja Nong Chik hati Yahudi . . . Yahudi robohkan rumah Arab untuk bangunkan rumah tapi Raja Nong Chik nak ambil tanah Melayu untuk buat pembangunan.

"Raja Nong Chik tidak berperikemanusiaan langsung, ingat senang-senang nak robohkan rumah mak cik? Ingat orang Kampung Baru ini bodohkah? Ingat duit mak cik ini pasirkah? Kenapa nak kacau Kampung Baru? Ini kampung Melayu kenapa mesti nak kacau?" katanya.

Justeru, dia menggesa agar kerajaan pusat membatalkan hasrat untuk mengadakan akta tersebut.

"Raja Nong Chik ini dah belakangkan kiblat . . . tak jaga orang Melayu, baru jadi menteri dah lupa daratan.

"Kalau perkara ini Raja Nong Chik yang kena macam mana dia rasa? Mesti dia sakit hati," soalnya.

Bagi Jamaluddin Kamat, 54, cadangan untuk mewujudkan rang undang-undang itu seolah-olah mempunyai agenda tersendiri selain akan menidakkan hak pemilik dan pewaris tanah kawasan itu sekiranya ia dilaksanakan.

"Saya setuju dengan pembangunan di kawasan Kampung Baru tetapi tidak bersetuju dengan rang undang-undang yang kalau kita lihat tidak jelas apa tujuan penubuhannya.

"Bagi saya rang undang-undang ini tidak menjamin masa depan pemilik dan pewaris tanah. Kalau contoh kita bersetuju apa jaminan kerajaan kepada kami? Pembangunan yang macam mana kerajaan mahu lakukan? Selain itu, kalau ia dilaksanakan mereka (kerajaan) mempunyai kuasa penuh ke atas tanah-tanah di kawasan ini," katanya.

Kata anak jadi Kampung Baru itu, rang undang-undang tidak diperlukan untuk membangunkan kawasan itu kerana sudah mempunyai Lembaga Pentadbir Penempatan Pertanian Melayu (MAS) Kampung Baru yang sudah menguruskan penempatan itu sejak 111 tahun lalu.

"Kami di sini tak perlukan rang undang-undang untuk membangunkan kawasan Kampung Baru ini, kami sudah ada MAS… selama ini MAS yang menguruskan semua perkara di sini.

"Pembangunan Kampung Baru ini boleh dilakukan tanpa rang undang-undang, kita boleh bangunkan melalui MAS dan kami percaya kepada MAS untuk menguruskan soal pembangunan tetapi dengan syarat kerajaan kena bantu, bukan dengan menubuhkan rang undang-undang yang kami sendiri pun tak tahu fungsinya," katanya.

Ditanya bacaan kali kedua rang undang-undang akan dibentangkan di Parlimen Jun ini, Jamaluddin berkata, pihak Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar perlu jelaskan kepada penduduk terlebih dahulu.

"Itu perlu dijelaskan kepada pemilik dan pewaris tanah walaupun dapat tentangan, kena beritahu kerana kami nak tahu apa yang kerajaan ingin lakukan," katanya.

Kamal Hussein, 78, pula mahu imej kampung Melayu dikekalkan di Kampung Baru walaupun pembangunan dilakukan di kawasan itu.

"Bangunan tinggi-tinggi tidak diperlukan di Kampung Baru, cuma perlu menaik taraf mana-mana yang patut sahaja… buat apa nak bangunan tinggi, bukan kita mampu nak beli.

"Imej sebagai kampung Melayu perlu dikekalkan. Eloklah kalau kampung Melayu ini ada, lagipun Kampung Baru ini terkenal di seluruh dunia, kalau tiada imej kampung Melayu apa gunanya Kampung Baru di sini," katanya.

Dia juga bersetuju rang undang-undang yang telah diperhalusi semula Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar perlu dibentangkan kepada penduduk sebelum dibawa ke Parlimen.

"Kami di sini nak tahu apa yang diubah . . . apa yang diperhalusi dan kami nak tahu apa rang undang-undang yang akan dibentangkan nanti.

"Saya sendiri pun nak tahu apa yang mahu dilakukan kerajaan," katanya.

Raja Nong Chik sebelum ini berkata rang undang-undang itu akan dibentangkan di Parlimen Jun ini selepas semua tugas memperhalusi semula deraf rang undang-undang itu selesai sepenuhnya.

Beliau berkata rang undang-undang itu, yang sepatutnya dibentangkan di Dewan Rakyat pada sidang kali ini, terpaksa ditangguhkan kerana kementerian perlu memperhalusi semula draf rang undang-undang itu.

Sementara itu, pemilik tanah generasi keempat Kampung Baru Efendi Ishak, 34, berkata rang undang-undang yang mahu dilaksanakan itu masih belum jelas fungsinya dan menimbulkan persoalan di kalangan pemilik dan pewaris tanah.

"Rang undang-undang tidak jelas, kita tak tahu apa yang kerajaan nak buat seolah-olah berselindung di sebalik nama rang undang-undang.

"Pemilik dan pewaris masih tertanya-tanya, kami tidak faham dan masih samar-samar tentang cadangan rang undang-undang ini," katanya.

Kata kakitangan swasta itu, sekiranya mahu membangunkan kawasan Kampung Baru kerajaan tidak perlu menubuhkan rang undang-undang, sebaliknya membantu pemilik dan pewaris dalam bentuk kewangan untuk membangunkan sendiri kawasan tersebut.

"Kami di sini tak bantah pembangunan tapi apa yang kami bantah adalah rang undang-undang ini. Kalau betul-betul nak bantu kami, tak perlukan rang undang-undang pun.

"Kami di sini boleh bangunkan sendiri kawasan Kampung Baru, tapi kerajaan perlu bantu dalam bentuk kewangan agar ia dapat dilakukan," katanya.

Mohd Yusof Abu, 67 pula berkata banyak perkara yang tidak dijelaskan kepada pemilik dan pewaris tanah mengenai rang undang-undang termasuk peruntukan yang memberikan kuasa penuh kepada menteri dan ia tidak boleh dicabar di mahkamah sekiranya perbadanan itu diwujudkan.

"Imuniti kepada perbadanan kami tak setuju . . . rang undang-undang ini juga kami tidak bersetuju, jadi bagaimana Raja Nong Chik boleh kata 90 peratus daripada kami bersetuju? Pembubaran MAS juga kami tidak setuju.

"Rang undang-undang ini tidak jelas dan ia cuba berselindung untuk menyembunyikan segala pembohongan yang mereka ingin lakukan," katanya.

Tinjauan The Malaysian Insider ke Kampung Baru juga mendapati ramai penduduk di kawasan itu meletakkan kain rentang sebagai membantah cadangan rang undang-undang itu.

Seorang lagi yang ditemui, Mohammd Raizal Ahmad Yusof, 38, berkata, rang undang-undang tersebut tidak perlu dilaksanakan kerana kerajaan tidak mempunyai sebarang hak ke atas tanah yang diwasiatkan sejak turun-temurun itu.

"Apa hak kerajaan nak wujudkan rang undang-undang? Adakah tanah ini milik mereka? Ini adalah tanah wasiat dan ia perlu dijaga dan bukan untuk dibangunkan ikut rancangan kerajaan.

"Kalau nak bangunkan juga kerajaan pergi tanya setiap pemilik dan pewaris tanah, kalau mereka setuju bangunkan sahaja di tanah mereka buat apa nak libatkan semua tanah milik kami di sini," katanya.

Dia juga meminta agar Raja Nong Chik kemukakan bukti bahawa 90 peratus pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru bersetuju dengan cadangan untuk diwujudkan rang undang-undang itu.

"Ada dia tanya pendapat pemilik dan pewaris tanah sebelum nak buat? Adakah kerajaan nak rompak tanah kami?" katanya.

Terdapat lebih 4,000 pemilik tanah Kampung Baru melibatkan tujuh kampung dengan kawasan seluas 90.2 hektar.

Pakatan Rakyat lancar kempen DNA ‘Datuk-Najib-Altantuya’

Posted: 14 Mar 2011 02:51 AM PDT

Dari KeadilanDaily

Pakatan Rakyat akan menggerakkan kempen yang dinamai 'DNA Najib-Altantuya' sebagai reaksi terhadap tohmahan pimpinan dan media kawalan Umno Barisan Nasional (BN) terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim berkaitan isu sampel DNA.

"KEADILAN akan menggerakkan kempen bertema 'DNA Najib-Altantuya'. Kita merancang untuk memulakan kempen itu mulai minggu hadapan," kata Setiausaha Agung KEADILAN, Saifuddin Nasution Ismail, hari ini

Bercakap pada sidang media di Pejabat Ketua Pembangkang di Parlimen, beliau berkata, kempen itu berbentuk pengedaran risalah dan ceramah penerangan di seluruh negara.

"Kita kini sedang menyediakan dokumen berkaitan," katanya.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pula berkata, demonstrasi yang diadakan ahli Umno BN menuntut Anwar menyerahkan sampel DNA sebagai suatu tindakan politik yang pincang.

"Sudah jelas bahawa kes ini adalah kes politik. Ia sengaja diwujudkan untuk memberi kesan kepada pengundi pada pilihan raya akan datang," katanya.

Turut hadir dalam sidang media itu ialah Penasihat Kebangsaan DAP, Lim Kit Siang; Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar dan Tian Chua.

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Fitnah 2: Maklumat Bocor,Pejabat Peguam Negara Hina Mahkamah

Posted: 13 Mar 2011 09:31 PM PDT

Dari Keadilan Daily

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini akan mendengar dua permohonan pendakwa raya – semakan semula keputusan bicara dalam perbicaraan dan permohonan untuk mengarahkan Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi sampel profail DNA.

Permohonan itu akan dibuat Peguam Cara Negara II, Mohd Yusof Zainal Abiden mengikut Seksyen 73 dan 165 Akta Bukti 1950.

Jumaat lalu, peguam bela membantah permintaan pendakwa raya dan Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah yang kemudian menetapkan hari ini untuk mendengar hujah kedua-dua pihak.

Selasa lalu, Zabidin menolak tiga bukti yang diperoleh secara tipu – botol air mineral 'Cactus', tuala muka 'Good Morning', dan berus gigi – untuk dikemukakan sebagai bukti kerana ia diambil secara tipu helah sewaktu Anwar ditahan secara tidak sah.

Pendakwa raya akan memulakan hujah mereka diikuti hujah balas daripada Karpal Singh.

Berikut adalah laporan langsung dari Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur:

8.45 am – Galeri awam masih banyak ruang kosong.

8.51 am – DSP Jude Pereira kelihatan berdiri berhampiran pintu bilik saksi dan melihat-lihat galeri awam.

8.56 am – Anwar tiba di mahkamah bersama Presiden KEADILAN, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar.

9.19am: Mahkamah mula bersidang.

9.24am: Karpal Singh mahu mahkamah membuat keputusan terlebih dahulu terhadap individu yang mengadakan demontrasi mendesak Anwar menyerahkan DNA-nya kepada mahkamah kerana perbuatan itu adalah satu penghinaan kepada mahkamah.

"Ia merupakan satu intimidasi terhadap Yang Arif untuk memerintahkan Anwar membekalkan DNA beliau," kata Karpal.

Karpal juga mahu mahkamah mengambil tindakan terhadap permohonan penuh pendakwa yang dibocorkan di laman Malaysia-Today dan turut dilaporkan dalam akhbar News Straits Times hari ini.

9.29 am – Zabidin memanggil Karpal dan Yusof berbincang di bilik beliau. Mahkamah ditangguh sebentar.

9.47 am: Mahkamah bersidang semula. Hakim Zabidin mengingatkan kedua-dua pihak agar tidak melakukan sebarang perkara yang boleh merencatkan perjalanan perbicaraan yang sedang berlangsung.

10.13 am: Peguam Anwar, Marissa Regina Fernando tiba di mahkamah. Dalam pembentangannya, Yusuf berkata tanpa mengambil kira sama ada penahanan Anwar sah atau tidak, penahanan beliau dilakukan berdasarkan waran tangkap.

"Sama ada beliau dibawa (ke lokap) secara sah atau tidak, tangkapan dibuat berdasarkan waran tangkap. Anwar dilokap lanjutan daripada penahanan beliau," tambah Yusof lagi.

10.30am: Karpal mencelah pembentangan Yusof dan menyatakan beliau meleret dalam pembentangannya dan perkara yang dibentangkan juga sudah disentuh sebelum ini.

10.43am: Semua kerusi di galeri awam mahkamah penuh. Sebahagian hadirin kelihatan mengantuk begitu juga dengan Hakim Zabidin.

10.52am: Mahkamah ditangguhkan seketika.

11.28am: Mahkamah bersambung. Yusof membentangkan hujah bagi permohonan kedua iaitu mendapatkan sampel profail DNA Anwar.

12.07am: "Kami meminta mahkamah mempertimbang permohonan ini untuk membenarkan kami mengarahkan tertuduh memberikan sampel DNAnya," kata Yusof.

12.09am: Karpal berkata permohonan sebegini tidak pernah berlaku sebelum ini dan beliau meminta masa sehingga esok untuk menyediakan hujah balas. Yusof tiada bantahan dan mahkamah dan Hakim Zabidin menangguhkan mahkamah.

Mahkamah akan bersidang semula jam 9 pagi esok.

Masalah Yang Dicetuskan Oleh First Lady

Posted: 13 Mar 2011 09:20 PM PDT

Oleh Mohd Rashidi Hassan

BERDASARKAN jawapan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohamad Nazri Aziz di Parlimen 9 Mac lepas, suatu division baru yang dinamakan FLOM memang wujud pada asalnya.

Ia dipaparkan dalam laman web www.pmo.gov.my (Prime Minister Office), tetapi ia kemudiannya ditarik balik kerana dipertikaikan wakil Pakatan Rakyat.

Nazri dalam jawapan kepada persoalan yang dibangkitkan Ahli Parlimen Rasah, Anthony Loke, menafikan kewujudan FLOM, tetapi mengakui paparan mengenainya ditarik balik kerana beliau mendakwa ‘pembangkang keliru’.

Tetapi Nazri tidak sedar, kekeliruan itu sebenarnya dicetuskan oleh kerajaan sendiri. Jika tidak mahu ‘pembangkang’ atau rakyat keliru, mengapa paparan mengenai FLOM, dibina menggunakan alamat website rasmi kerajaan Malaysia yang menggunakan singkatan gov.my di internet?

Nazri juga memperakui bahawa Datin Seri Rosmah Mansor dan rombongannya membelanjakan wang rakyat sebanyak RM134,317.76 wang negara (wang rakyat) untuk lawatan ke Arab Saudi, Oman dan Bangladesh.

Rosmah melakukan lawatan dari 6-10 Januari ke Riyadh, 16-18 Januari ke Muscat dan 20 Januari 2011 ke Dhaka.

Ahli rombongan yang telah mendapat kelulusan Jemaah Menteri adalah terdiri daripada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, serta isteri Menteri-Menteri, Menteri Besar, Ketua Menteri serta beberapa pegawai kerajaan yang terliba, kata Nazri.

Ada beberapa persoalan besar yang harus ditimbulkan di sini. Jawapan Nazri ini adalah jawapan rasmi kerajaan, selepas beberapa bulan isu berkaitan isteri PM dibangkitkan rakyat.

Sebelum ini, kerajaan dan Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak sendiri diam membisu.

Membangkitkan isu Rosmah bukan isu peribadi. Mempersoalkan kewajaran peranan Rosmah, juga bukan bertujuan menyentuh hal-hal peribadi PM Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak dan isteri.

Dalam pertemuan Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dengan karyawan Harakah di Pejabat Agung PAS 3 Mac lepas, beliau mengingatkan para wartawan agar tidak menyerang peribadi Rosmah.

Menyerang peribadi yang dimaksudkan beliau ialah, sebagai pengerak Harakah Islamiyah, kita tidak harus melabel Rosmah dengan gelaran yang menghina peribadi beliau.

Antara yang disebarkan dalam emel, facebook, blog dan sebagainya, ada pelayar internet menggelarkan beliau sebagai ‘bik mama’ (big mama), ada yang kata ‘the fat lady’. Semua gelaran ini tidak wajar dan tidak menepati kehendak Islam.

Namun masalah timbul, apabila Rosmah menggelarkan dirinya First Lady of Malaysia (Wanita Pertama Malaysia), atau singkatannya FLOM (FLOM).

Sebelum ini, isu berkaitan Rosmah menjadi serius apabila kerajaan tidak menjawab tentang kewujudan jabatan baru yang dinamakan sebagai FLOM di Jabatan Perdana Menteri, Putrajaya.

Khabarnya dalam perancangan sebelum ini, FLOM ditempatkan pada aras yang sama dengan pejabat PM. Mempunyai pegawai yang tersendiri. Kewujudan FLOM disahkan melalui paparan dalam laman web rasmi JPM. Bagaimanapun, paparan tersebut dibuang selepas didedahkan media.

Namun hanya paparan yang dibuang. Lain-lain persoalan mengenai kewujudan FLOM, dana mana yang digunakan untuk membiayai perjalanan Rosmah ke luar negara, siapa yang membayar gaji pegawai-pegawai FLOM, semuanya didiamkan kerajaan.

Namun daripada jawapan Nazri di Parlimen, jelas menunjukkan Rosmah menggunakan wang kerajaan untuk memenuhi undangan negara terbabit. Yang lebih teruk sekali ialah apabila Menteri Pembangunan Wanita dan Keluarga menjadi anggota delegasi. Bila Menteri jadi anggota delegasi, maka sudah tentu Rosmah menjadi ketua rombongan.

Persoalannya, atas kapasiti apa seseorang yang tidak menjawat jawatan rasmi dalam kerajaan, boleh menjadi ketua rombongan, jika ianya majlis rasmi yang dibayar sepenuhnya oleh kerajaan.

Persoalan lain yang harus dibangkitkan, jika undangan tersebut khusus untuk Rosmah berucap atau menghadiri seminar, mengapa harus dibawa anggota rombongan yang besar? Mengapa harus diangkut seluruh isteri Menteri, Menteri Besar dan Ketua Menteri dan pegawai-pegawai kerajaan?

Atas kapasiti apa kerajaan meluluskan peruntukan sebesar ini?

Mengenai FLOM, gelaran First Lady memang biasa digunakan, bagi merujuk kepada isteri Ketua Negara, sama ada dalam sistem beraja mahupun dalam sistem negara republik.

Namun, diterima juga gelaran First Lady bagi negara-negara yang mengamalkan sistem demokrasi seperti di Malaysia.

Apa pun, ramai di kalangan rakyat yang mempertikaikan hasrat Rosmah menjadi FLOM kerana dalam sistem perundangan negara, Malaysia mempunyai Yang di-Pertuan Agong, manakala Raja Permaisuri Agong seharusnya menjadi First Lady.

Dalam konteks kuasa eksekutif berpusat kepada PM, mungkin Rosmah mahu First Lady dirujukkan kepada beliau.

Bagaimanapun, lima PM Malaysia sebelum ini, dari Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj hingga Tun Abdullah Ahmad Badawi, isteri mereka tidak pernah menggelarkan diri sebagai First Lady.

Justeru, apa yang dilakukan Rosmah adalah menyalahi precedent atau menyalahi amalan biasa yang diamalkan oleh isteri lima PM sebelum ini.

Tidak dinafikan wanita yang menjadi isteri kepada PM ada peranan tertentu yang harus dimainkan, untuk mendukung kerjaya suaminya.

Tetapi peranannya membantu suami (PM) harus dikhususkan. Isteri PM, isteri Menteri, isteri MB dan KM sama sekali tidak harus terbabit dalam business dealing, tender dan sebagainya.

Rosmah sudah pergi lebih jauh daripada lima isteri PM sebelumnya. Beliau pergi berkempen ke PRK Kerdau dengan menaiki helikopter. Masuk ke Felda dan berkempen untuk BN.

Harus dipersoalkan helikopter yang digunakan beliau milik siapa? Jika kos penerbangan tersebut dibiayai oleh ahli politik atau ahli perniagaan pro Umno-BN itu kita tidak persoalkan. Kita cuma mahu memastikan wang rakyat tidak disalahgunakan.

Masalah yang ditimbulkan oleh Rosmah bukan sahaja tidak disenangi Pakatan Rakyat, malah orang-orang Umno sendiri pun tidak menyenanginya.

Harus diingat, semasa PM, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi berkuasa dahulu, bloggers Umno sendiri yang melabel pemerintahannya sebagai ‘kerajaan tiga beranak’.

Hari ini bloggers Umno sendiri yang melabel pemerintahan Najib sebagai ‘kerajaan suami isteri’.

Kita tidak mahu menuduh lebih daripada itu, tetapi yang harus diperhatikan ialah kecenderungan kerajaan untuk membenarkan pihak tertentu terlalu berkuasa sehingga semua peraturan tatacara kerajaan dilanggar. Malah wang rakyat dibelanja sewenang-wenang untuk keperluan First Lady juga tidak wajar.

Kita mencabar kerajaan, jika apa yang dilakukan Rosmah tidak menyalahi peraturan, sila kemukakan bukti, butiran perbelanjaan beliau yang telus. Sila buktikan beliau tidak menggunakan wang rakyat sewenang-wenangnya.

Jika bukti-bukti ini tidak dikemukakan, hanya dijawab dengan mengatakan ‘itu fitnah pembangkang’, maka jangan sesekali dipersoalkan jika wujud persepsi buruk terhadap isteri PM.

Jika persepsi buruk ini tidak diatasi, apakah bezanya Rosmah dengan Leila Tablisi, Suzanne Mubarak dan Imelda Marcos?

Jangan-jangan FLOM bakal jadi flop!

This posting includes an audio/video/photo media file: Download Now

Sidang Media Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat

Posted: 13 Mar 2011 09:01 PM PDT

Dimaklumkan bahawa satu sidang media akan diadakan selepas Mesyuarat Pimpinan Pakatan Rakyat.

Sidang media ini akan diadakan pada hari ini:

Tarikh : 14 Mac 2011 (Isnin)

Masa : 2:00 petang

Tempat : Bilik Mesyuarat Pejabat Ketua Pembangkang, Tingkat 14, Bangunan Parlimen.

Antara yang akan menghadiri sidang akhbar ini adalah YB Dato'Seri Anwar Ibrahim, YB Dato'Seri Haji Abdul Hadi Awang, YB Tuan Lim Kit Siang serta para Pimpinan Kanan Pakatan Rakyat .

Wakil media dijemput hadir untuk meliputi sidang media ini.

Sekian, terima kasih.

Wee Choo Keong

Posted: 14 Mar 2011 03:22 PM PDT

Wee Choo Keong


Questions TIme: 14 March 2011 Matta Travel Fair

Posted: 14 Mar 2011 03:52 AM PDT

DARIPADA : TUAN WEE CHOO KEONG [WANGSA MAJU] TARIKH : 14 MAC 2011 SOALAN : Meminta MENTERI PELANCONGAN menyatakan : Bahawa memandangkan banyak agensi-agensi pelancongan yang ditutup (collapsed), sama ada Kementerian bercadang untuk mengeluarkan peraturan-peraturan untuk memaksa MATTA menyediakan tabung pampasan untuk dibayar semula kepada orang ramai yang telah membuat bayaran pendahuluan untuk tiket-tiket penerbangan [...]

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 14 Mar 2011 11:24 AM PDT

Anak Muda Kampung Nak Senang


9 tahun masih tak siap jalan di Johor ni

Posted: 13 Mar 2011 04:47 PM PDT


PENAMBAHBAIKAN Jalan Batu Pahat-Kluang terutama di kawasan Parit Raja masih belum selesai sejak dimulakan sembilan tahun lalu sehingga membahayakan pengguna.Rayu segerakan Projek penambahbaikan Jalan Batu Pahat-Kluang

Berita Harian 14 Mac 2011

BATU PAHAT: Di mana silapnya? Projek penambahbaikan Jalan Batu Pahat-Kluang yang bermula sejak sembilan tahun lalu, masih tidak menunjukkan tanda sudah siap sepenuhnya, walaupun laluan itu pernah disenaraikan sebagai antara 10 laluan di negara ini yang mencatatkan kadar kemalangan paling tinggi. Kerajaan menerusi Kementerian Kerja Raja pernah dilaporkan pada 2009, memperuntukkan RM2 juta bagi menaik taraf dan memperbaiki laluan itu demi keselamatan pengguna tetapi sehingga kini keadaannya tidak banyak berubah, selain laluannya sudah dijadikan kepada empat lorong.

Apa yang membingungkan pengguna jalan itu, adalah kerja penambahbaikan yang dijalankan seolah-olah ala kadar saja, berikutan kerosakan yang kini dapat dilihat jelas terutama pembahagi jalan yang sudah pecah di sesetengah kawasan, mahupun laluan pusingan U yang masih belum dibina dengan sempurna.

Tinjauan Edisi Johor ke laluan berkenaan terutama kawasan berhampiran Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) menghala ke Parit Raja mendapati keadaan jalan yang tidak rata di sesetengah kawasan berbahaya kepada pengguna.

Malah, laluan pusingan U yang belum dibina dengan sempurna sebaliknya hanya menggunakan kon penghadang yang mampu menjadi perangkap maut, terutama di waktu malam jika pengguna tidak menyedari ada pemandu mahu membuat pusingan U.

Memburukkan keadaan ketiadaan lampu jalan yang mencukupi terutama di persimpangan kampung berdekatan kawasan pusingan U berkenaan, mampu mengundang tragedi jika tiada langkah pencegahan diambil segera.
Pekerja swasta, Norazam Jumain, 28, yang menggunakan laluan berkenaan setiap hari untuk berulang-alik ke tempat kerja, berkata beliau berharap pihak berkenaan segera menyelesaikan penambahbaikan jalan berkenaan kerana sudah berlarutan agak lama.

"Saya tidak tahu apa masalahnya yang menyebabkan kerja penambahbaikan jalan ini tidak juga selesai sehingga ia mampu mengancam nyawa pengguna seperti saya yang menggunakan laluan ini setiap hari.

"Saya sendiri yang kerap menggunakan laluan berkenaan pada waktu malam kadang kala terpaksa berhati-hati terutama di persimpangan pusingan U yang masih tidak siap berikutan keadaan yang gelap dan keadaan jalan yang tidak rata," katanya.

Farhan Abu Bakar, 42, yang menetap di kawasan berkenaan, berkata proses naik taraf yang mengambil masa terlalu lama di samping ketiadaan ciri keselamatan mencukupi di laluan berkenaan sudah lama menjadi kerisauan penduduk.

"Penduduk terutama di kawasan persimpangan masuk ke Parit Haji Hassan, Parit Durah dan Parit Kaspan dilanda kebimbangan setiap kali terpaksa menggunakan laluan berkenaan pada waktu malam berikutan lampu jalan yang tidak mencukupi mampu mengundang tragedi.

"Bayangkan, melalui laluan ini di waktu malam seperti permainan meredah halangan apabila pengguna terpaksa berhati-hati mengelakkan binaan pembahagi jalan yang langsung tidak boleh dilihat di waktu malam malah boleh terbabas jika tidak biasa melalui laluan ini, jika pengguna terkejut apabila penduduk kampung melintas laluan berkenaan," katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Johor_9tahunmasihtaksiap/Article

s

Posted: 14 Mar 2011 09:42 AM PDT

s


Sekitar Program Lumba Basikal Jelajah Malaysia Peringkat Negeri Selangor

Posted: 13 Mar 2011 08:25 PM PDT

Tarikh: 13 Mac 2011
Masa : 8 pagi - 3 petang
Tempat: Perkarangan Pusat Khidmat Batu Caves
Perasmian oleh: YB.Amirudin Shari
Pembantu Exco Belia & Sukan Negeri Selangor











Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党

Posted: 14 Mar 2011 09:20 AM PDT

Parti KeADILan Rakyat, Gopeng * 务边人民公正党


霹雳人民公正党4月8日办千人宴

Posted: 13 Mar 2011 11:07 PM PDT

(怡保12日讯)霹雳州人民公正党将在4月8日(星期五),晚上7点时30分,于怡保新喜来登酒家举办欢庆党庆十一周年纪念暨《拯救大马》筹款晚宴。   该晚宴工委会主席兼霹雳州财政拿督叶逸堂医生表示,公正党希望通过该晚宴让人民在迎接第十三届全国大选,了解拯救大马的重要性;同时各演讲嘉宾将会为您畅谈民联百日新政"橙皮书"内民联所倡导的政策,以及辨识国阵政府的贪污腐败问题。 "晚宴筹获的所有款额将会作为第十三届全国大选霹雳州的竞选基金,希望所有热爱民主和拥护公正的人士,必定要热烈响应这项活动。"   他表示,铁定出席晚宴的演讲嘉宾包括人民公正党顾问兼国会反对党领袖安华、人民公正党两位全国副主席拿督蔡锐明和苏仁登律师、霹雳州主席诺马努蒂博士、以及霹雳州署理主席兼务边区国会议员李文材医生,另外民联中央领袖和国州议员将会出席参与其盛。   他是在日前召开工委会会议后发表文告这么表示。其他出席者包括公正党霹雳州副主席巴迪星律师、秘书安努亚、副财政吴孟贤律师、副秘书陈家兴以及多名州理事会领袖们。   他表示,晚宴将以华巫双语作为主要媒介语,晚宴餐券分回教券和非回教券,售价一律为RM50,另外赞助RM500或以上将成为剪彩嘉宾,赞助RM3000或以上将成为鸣锣嘉宾。   他呼吁民众尽快向工委会负责人购买席券,该活动难得聚集公正党中央领袖以及民联三党重量级领袖,预料当晚将吸引超过千人响应出席。 另外,他也呼吁年满21岁或以上的马来西亚公民,携带身份证到上述地点接洽选民注册助理官员登记为新选民,在第十三届全国大选履行国民的权利。 任何详情或欲购买席卷,请联络工委会秘书陈家兴012-677 1788或黄诗情012-5322 152。存票有限,请尽快行动,以免向隅。    

公正党孟加兰西区支部电脑班招生

Posted: 13 Mar 2011 11:04 PM PDT

(怡保10日讯)人民公正党孟加兰西区支部将会在4月开始,进行新一季的初级电脑班课程,目前正式开放招生给各阶层人士,欢迎各年龄层或友族同胞前来报名参加,以建立自身的资讯科技技能。 该支部主席吴芎山表示,该课程将会在4月3日开课,完成为期4个月的课程,上课时间将会分为两班,即每个星期日,2.00pm至3.30pm和3.30pm至5.00pm,全部课程将会在支部党所( 7B, Susuran Station 18)进行。 "每名参与者需要缴付马币15令吉的课本和报名费,另外每个月的费用则为马币35令吉,全部款额将会用作导师、支部党所及硬体设备维修的费用。"   他表示,该课程自2008年开办以来完成多次的初期和中期课程,由于受到各阶层人士的询问和热烈响应,故此决定继续开班以让更多人掌握最新的技能。   他表示,电脑班将会由经验丰富的教师授课,以轻松有趣的教学方针,给予正确的电脑基本知识,包括了解电脑软硬体基本认识、网络相关礼仪和搜寻引擎寻资料等等。   任何详情,请联络支部主席吴芎山 012-5069710、副主席兼电脑班主任伍丛汉 016-591 1265、支部青年团团长方福兴 012-5102625 ,浏览网站:http://keadilan-pengkalan.san.my或电邮至parlimen.gopeng@gmail.com    

Wanita Pertama: Nazri putar belit fakta Perlembagaan

Posted: 13 Mar 2011 10:58 PM PDT

Dari harakahdaily KUALA LUMPUR, 14 Mac: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz sebenarnya dangkal dan cuba menghina Perlembagaan negara berhubung Wanita Pertama Malaysia. Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin berkata, ini kerana jelas diperuntukkan dalam Perkara 32 (2) Perlembagaan Persekutuan dalam Bab 1 berkaitan jelas menyatakan hak gelaran Wanita Pertama Malaysia [...]

Fitnah 2: Maklumat Bocor,Pejabat Peguam Negara Hina Mahkamah

Posted: 13 Mar 2011 10:54 PM PDT

Dari Keadilan Daily Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini akan mendengar dua permohonan pendakwa raya – semakan semula keputusan bicara dalam perbicaraan dan permohonan untuk mengarahkan Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi sampel profail DNA. Permohonan itu akan dibuat Peguam Cara Negara II, Mohd Yusof Zainal Abiden mengikut Seksyen 73 dan 165 Akta Bukti 1950. Jumaat [...]

‘Curi’ DNA Anwar Tapi Sorok DNA Najib Dalam Kes Altantuya

Posted: 12 Mar 2011 09:55 PM PST

Dari Keadilan Daily Pendakwa raya kes Fitnah II bersungguh-sungguh mahu mendapatkan DNA Datuk Seri Anwar Ibrahim termasuk menggunakan tipu helah, sebaliknya pendakwa dalam kes pembunuhan warga Monggolia, Altantuya Shaariibuu, tidak pernah berusaha mendapatkan DNA Datuk Seri Najib Razak. "Dalam kes Altantuya, kenapa mereka tidak minta DNA Najib?" soal Anwar selepas perbicaraan kes Fitnah II berakhir [...]

Sudah bayar RM400 tapi tiada perhatian

Posted: 11 Mar 2011 09:58 PM PST

Tiada ulasan:

Catat Ulasan