Jumaat, 25 Mac 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


DUN BUKIT PAYONG

Posted: 25 Mar 2011 03:34 AM PDT

DUN BUKIT PAYONG


VIDEO LUCAH: PAKATAN RAKYAT TERENGGANU BUAT LAPORAN POLIS

Posted: 25 Mar 2011 12:29 AM PDT

KUALA TERENGGANU - Wakil-wakil parti PAS, PKR dan DAP telah hadir ke balai polis Kuala Terengganu bagi membuat laporan polis terhadap pengakuan Datuk T bahawa mereka adalah individu yang terlibat menayangkan video seks di Carcossa Seri Negara pada 21 Mac lalu.

Mereka adalah Setiausaha Dewan Pemuda PAS Wan Faizul Wan Abas bersama Exco Pemuda, Fathi Aziz Abu Bakar  bersama Setiausaha Majlis Pimpinan PKR Terengganu Haji Rosli Abdullah dan Pengerusi DAP Terengganu, Ng Chai Hing.


Llaporan tersebut dibuat kerana ketiga-tiga individu tersebut Tan Sri Rahim Thamby Chik, Dato' Eskay Shazril Abdullah dan Datuk Shuib Abdullah adalah melanggar Seksyen 292 Kamun Keseksaan, Seksyen 5 Akta Penapisan Filem dan Seksyen 211 Akta Komunikasi dan Multimedia apabila menayangkan video tersebut kepada pemberita dan para wartawan


Wan Faizul menyifatkan tindakan Datuk T menayangkan video tersebut kepada pihak media dan kemudian membuat pengakuan bahawa merekalah yang menayangkannya sebagai tindakan yang tidak tahu malu dan tidak bertanggungjawab.



"Berlaku penyebaran video lucah ini dan ditayangkan tanpa rasa malu dan tidak bertanggungjawab, kerana perkara yang belum disahkan (dilakukan oleh seseorang) disebar begitu rupa tanpa dibuat laporan kepada polis terlebih dahulu,"ujarnya ketika ditemui selepas membuat laporan tersebut.



Jadi, katanya PAS mendesak supaya mereka yang mengaku menayangkan video tersebut ditangkap segera kerana pengakuan mereka  sebagai 'Datuk T'  yang menayangkan video itu adalah jelas.





"Mereka ini sepatutnya ditangkap (segera) dan dibuat siasatan terperinci,"tegasnya.



Beliau menganggap pihak polis sengaja mencalarkan imej mereka dan menghilangkan kredibiliti dan kepercayaan masyarakat kepada mereka sekiranya tidak mengambil tindakan, mennangkap mereka yang terbabit



Mengulas perkara sama, Menurut Setiausaha PKR Terengganu, Haji Rosli Abdullah, berdasarkan laporan akhbar media perdana yang memaparkan pengakuan Datuk T, pihaknya mendesak kerajaan khususnya pihak polis supaya bukan sahaja menyegerakan siasatan bahkan menyegerakan tangkapan keatas mereka.



Beliau turut meminta pihak berkuasa agama meniliti perkara video seks tersebut kerana pemimpin Umno-BN yang terbabit telah mempermainkan Islam dengan menayangkan video tersebut.



"Seolah-olah isu ini (video seks dan lucah) adalah isu kedai kopi, sedangkan mengikut perundangan Islam ia cukup tidak baik (mudarat) kepada masyarakat,"tegasnya.



Wakil DAP, Ng Chai Hing turut mendesak pihak berkuasa supaya mengambil tindakan segera terhadap ketiga-tiga Datuk yang telah mengaku terlibat dengan video seks yang berlaku sejak beberapa hari lalu.



"jelas, ketiga-tiga mereka telah melanggar Seksyen 5 Akta Penapisan Filem dan Seksyen 292 Kamun Keseksaan, DAP mendesak pihak polis mengambil tindakan segera, kalau tidak, imen polis akan tercemar,"jelasnya.



Sumber : Buletinonline

DPP Padang Besar

Posted: 25 Mar 2011 03:28 AM PDT

DPP Padang Besar


Mesyuarat Agung DPP Kawasan pada 27 Mac

Posted: 24 Mar 2011 11:59 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Kawasan Padang Besare akan mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan Kali Ke 15 pada hari Ahad ini, 27 Mac 2011 di Sekolah Rendah Islam At-Taqwa, Beseri.

Insya Allah, pada tahun ini pemilihan Jawatankuasa akan diadakan dan semua jawatan akan ada pertandingan... Selamat Datang kepada para perwakilan dan pemerhati....

PEMUDA RANTAU ABANG

Posted: 25 Mar 2011 03:28 AM PDT

PEMUDA RANTAU ABANG


CERAMAH ISU SEMASA

Posted: 24 Mar 2011 06:40 PM PDT

PEMUDA PAS TELUK INTAN

Posted: 25 Mar 2011 01:36 AM PDT

PEMUDA PAS TELUK INTAN


nukilan ketua pemuda pusat di lembah multazam

Posted: 24 Mar 2011 07:20 PM PDT



1. Mencari redha Allah swt, memburu kasih sayang serta merebut kurniaanNya adalah satu perjuangan yang mesti dilakukan oleh setiap insan bergelar hamba. Meskipun terpaksa jauh berkelana, meredah samudera, membelah awan, merentasi sahara, menuruni curam, berselut lumpur, berlangir debu, berpenat lelah, bermandi peluh, bersengkang mata dan mengikat perut.

2. Insan bergelar hamba tentu sahaja tidak selesa menjalani kehidupan di alam buana ini tanpa restu Tuhan yang menciptanya. Justeru itu, mahu tidak mahu mereka terpaksa mencari jika belum ketemui, mereka terpaksa memburu jika masih jauh ketinggalan, mereka terpaksa merebut jika ruang dan peluang sangat tipis. Namun hitungan mereka sebagai seorang hamba ialah mendapatkan redha, kasih sayang dan kurniaan Allah swt.

3. Sayugianya buat hamba berstatus pejuang yang gigih menggalas tanggungjawab syariah dan amanah ummah. Mereka lebih berhak memiliki redha Allah berjanjikan pahala, berhak memiliki kasih sayang Allah berjanjikan kemenangan dan mereka juga berhak memiliki kurniaan Allah swt berjanjikan syurga Jannatu Naim.

4. Tentunyalah tidak semudah menatah bicara, melakar ungkapan dan melintas idea kerana sang pejuang mesti mencari, memburu malah merebutnya agar redha, kasih sayang dan kurniaan Allah menjadi hak milik kekal mereka bersama. Sementara musuh rakus mengepong, ghairah memfitnah, nekad menyerang dan licik memboloskan diri mereka, maka :
  • pejuang mesti rapat dan akrab dengan Allah swt.
  • pejuang mesti ramah dan mesra dengan Allah swt.
  • pejuang mesti ingat dan cinta dengan Allah swt.
  • pejuang mesti baik dan asyik dengan Allah swt.
5. Pengalaman saya dan rakan - rakan anggota rombongan Umrah Tarbawi DPP Malaysia berada di dua Tanah Haram benar - benar menginsafkan. Bermula langkah kanan dari rumah beriringan azan yang dilaungkan, kami berkelana memasuki bumi Bangkok selama lapan jam, Cairo sepuluh jam sebelum sampai ke Jeddah, Madinah al Munawwarah dan Makkah al Mukarramah.

6. Sejurus tiba di Kota Madinah al Munawwarah, operasi mencari redha Allah, memburu kasih sayang dan merebut kurniaan Allah swt berjalan serentak. Kehidupan para tetamu Allah dan NabiNya saw berubah menjadi pantas segalanya. Kelihatan mereka mencari - cari . Mereka cari di mana pintu masuk Masjidin Nabawi. Mereka cari di mana Mihrab Nabi saw, mereka cari di mana Raudhah syurgawi, mereka cari di mana maqam Rasulullah dan para sahabat baginda saw. Mereka cari semuanya itu kerana mereka mahu mencari Redha Allah swt.

7. Kota Makkah al Mukarramah pula menyaksikan mereka mencari Babus Salam pintu masuk ke Masjidil Haram yang paling digemari oleh Rasulullah saw, mereka cari di mana letaknya kaabah al Musyarrafah, mereka cari di mana Maqam Ibrahim, mereka cari di mana Hijr Ismail, mereka cari di mana Multazam, mereka cari telaga zam - zam. Mereka cari segalanya kerana mereka mahu mencari Redha Allah swt.

8. Kedua Kota suci ini juga menjadi medan dan lapangan manusia memburu. Mereka buru waktu solat setelah mengintai jadual rutin hariannya. Mereka buru detik sesuai untuk meluru ke Raudhah, demikian juga ke arah Multazam, mereka buru miqat untuk memulakan ibadah umrah, mereka buru saf hadapan menghampiri maqam Rasulullah di Madinah dan menghampiri Kaabah di Masjidil Haram. mereka buru segalanya adalah kerana mereka mahu memburu kasih sayang Allah swt.

9. Seluas - luas bumi al Haram ini menjadi sempit disebabkan jutaan tetamu Allah swt. Situasi menjadi getir dan mencabar. Pergerakkan mereka seperti berebut - rebut. Sebenarnya mereka berebut peluang untuk minum air zam-zam, mereka rebut ruang untuk munajat di Raudhah Nabi saw, mereka rebut peluang untuk munajat di Multazam, mereka rebut peluang kucup Hajarul Aswad, mereka rebut segalanya adalah kerana mereka mahu merebut kurniaan Allah swt.
10. Rugi sungguh hamba yang malas dan pejuang yang pasif. Tidak mahu mencari, tidak mahu memburu dan tidak mahu merebut redha , kasih sayang dan kurniaan Allah swt. Sedang mereka sangat memerlukan redha, kasih sayang dan kurniaan Allah swt. Jika sejelas Kaabah, mereka malas nak cari, jika sedekat Raudhah, mereka malas nak buru, jika semudah Maqam Ibrahim, mereka malas nak rebut peluang sedang mereka mengaku pejuang, tolonglah sampaikan salam saya dan para tetamu Allah dari lembah Multazam buat mereka dengan lafaz, Assalamualaikum!

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 25 Mar 2011 01:25 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Lagi NGO kesal dengan video seks

Posted: 25 Mar 2011 01:30 AM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 25 Mac: Sebuah NGO Islam, Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) pula memandang berat tuduhan salahlaku seks terhadap ketua pembangkang dan mendedah penuduh kepada jenayah Qazaf.

Presidennya, Dr. Mohd Parid Sheikh Haji Ahmad dalam kenyataannya berkata, isu yang ditimbulkan dan cara pendedahannya mencerminkan keaiban masyarakat negara ini.

"Ia menimbulkan persoalan sama ada masih wujud saluran amr makruf nahi mungkar. Ia bagaikan tidak mengutamakan pandangan agama, adab dan tata susila," kata beliau dalam kenyataannya itu.

Apa pun motif pendedahan ini, Ikram mengingatkan, dalam Islam, tuduhan melakukan zina memerlukan bukti dan persaksian yang kukuh dan kegagalan membawa saksi yang cukup mendedahkan penuduh kepada jenayah Qazaf.

Ikram juga, katanya, memandang berat perbuatan membuat, memperoleh, memiliki dan menayangkan video lucah.

"Ia merupakan satu jenayah menurut Seksyen 292 Kanun Keseksaan. Sesiapa yang didapati bersalah boleh dikenakan hukuman penjara sehingga tiga tahun, atau denda, atau kedua-duanya sekali," katanya.

Maruah semua yang terlibat dan berkaitan harus dijaga. Penuduh bertanggungjawab membuktikan tuduhannya, kata beliau.

Jika penyiasatan membawa kepada pendakwaan, tertuduh perlu diberi hak untuk membela diri.

"Kita perlu berpegang kepada prinsip seseorang itu tidak bersalah sehingga disabitkan kesalahannya (Innocent until proven guilty)," katanya.

Sehubungan itu, Ikram menggesa supaya:

1. Pihak Polis menjalankan penyiasatan yang rapi,

2. Institusi-institusi media rasmi dan persendirian menyebarkan maklumat-maklumat secara tepat, adil dan bertanggungjawab,

3. Masyarakat menghindar dari membuat sebarang tanggapan sehingga penyiasatan dan proses undang-undang (due proses) selesai,

4. Masyarakat berpegang teguh dengan adab dan akhlak yang mulia di dalam kehidupan.

Harakahdaily/-

Syria terus tegang

Posted: 25 Mar 2011 01:00 AM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

37 lagi maut ditembak anggota keselamatan

DERAA: Polis Syria melancarkan serangan tanpa henti ke atas sebuah kawasan yang melindungi penunjuk perasaan antikerajaan, menembak mati sekurang-kurangnya 37 orang dalam satu operasi sebelum fajar.

Anggota keselamatan melepaskan tembakan ke arah beratus-ratus belia di utara pintu masuk ke Deraa menjadikan 43 orang awam terbunuh sejak Jumaat lalu.
"Kami menerima semua mayat itu pada 5 petang semalam. Semuanya ada kesan ditembak," kata seorang pegawai hospital. Kelmarin, enam terkorban dalam serangan di masjid al-Omari selepas penunjuk perasaan berarak di jalanan menggesa pembaharuan dan kebebasan berpolitik, kata saksi.

Seorang aktivis yang berhubung dengan penduduk di sini berkata, polis menembak tiga lagi yang membantah di pusat bandar era Roman itu selepas matahari terbenam. Enam lagi mayat ditemui kemudian, kata aktivis.

Protes dipercayai daripada gelombang bantahan prodemokrasi di seluruh rantau Arab ketika ini. Anggota keselamatan bertindak melepaskan meriam air, gas pemedih mata, peluru getah dan peluru hidup terhadap penunjuk perasaan.

Ketika mangsa yang maut meningkat, penduduk dari perkampungan berhampiran iaitu Inkhil, Jasim, Khirbet Gazaleh dan al-Harrah cuba berarak ke sini malam kelmarin, namun ditembak anggota keselamatan.
Aktivis demokrasi menggunakan laman web sosial menggesa demonstrasi besar-besaran di seluruh negara hari ini, hari yang mereka gelar 'Jumaat Bermaruah.'

Jurucakap Jabatan Negara Amerika Syarikat, Mark Toner, berkata Washington terkejut dengan keganasan dan 'amat bimbang penggunaan kekerasan oleh kerajaan Syria, penindasan dan penahanan tanpa undang-undang bagi menghalang keupayaan rakyat melahirkan harapan mereka.'

Jawatankuasa Hak Asasi Manusia Syria berpusat di London melaporkan dalam laman webnya memetik sumber di sini bahawa pihak berkuasa Syria menembak dan membunuh anggota tentera Khaled al-Masri kerana enggan mematuhi arahan mengambil bahagian dalam serbuan di masjid al-Omari.

Televisyen tempatan menuduh sekumpulan 'samseng bersenjata' menyerang ambulans di bandar ini dan pasukan keselamatan membunuh empat penyerang dan mencederakan penduduk lain serta mengejar mereka yang melarikan diri.

Ia menafikan bahawa pasukan keselamatan menyerbu masjid, namun turut menunjukkan rakaman senjata, AK-47, bom tangan, peluru dan wang yang didakwanya dirampas dari dalam.

Berita Harian/-

PRN Sarawak : BN Gagal Selesai Kemelut NCR

Posted: 25 Mar 2011 12:30 AM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM 25 MAC : Isu hak tanah adat atau NCR di Sarawak yang melibatkan hampir kesemua kaum di negeri itu gagal ditangani kerajaan Barisan nasional walaupun banyak gula-gula politik sudah ditabur menjelang pilihanraya negeri pada Apil in

Pengerusi Majlis Pimpinan Keadilan Sarawak, Baru Bian berkata, walaupun ia adalah isu yang mendesak kepada parti pemerintah itu dalam memenangkan Barisan Nasional, bagaimanapun isu hak tanah adat ini umpama sejarah hitam yang tidak mampu dipadamkan oleh BN.

Justeru ujar Baru, walau seberapa banyak janji yang ditaburkan pemerintah di saat ini, perhatian rakyat tentunya tertumpu kepada lebih 200 kes tanah adat yang sudah dikemukakan di mahkamah namun masih tertangguh sehingga kini.

" Kalau kita lihat di kawasan pedalaman, banyak kerusi di kawasan ini adalah kerusi yang mewakili masyarakat Dayak. Terdapat 29 daripada 71 kesemuanya. Bagi Melanau dan Melayu ada 26. Ertinya di seluruh Sarawak, bukan hanya satu kawasan sahaja yang terlibat dengan masalah ini. Tapi di Sematan, Lundu, Sibu, Miri, Kelimau dan Lawas. Itu sebabnya menjadi isu yang panas,"katanya.

Beliau berkata demikian dalam rancangan Terus Terang di Tv Selangor ketika diaju berhubung peluang Pakatan Rakyat pada pilihanraya negeri yang akan diadakan pertengahan bulan depan.

Menurutnya, Pakatan Rakyat dengan gabungan parti PAS, PKR, DAP dan SNAP yakin bahawa gagasan itu bukan hanya mampu memberi saingan kepada Barisan Nasional namun berpeluang membentuk kerajaan negeri.

Apatah lagi, isu tanah adat yang dibawa oleh PR sememangnya menjadi ketakutan utama kepada Barisan Nasional, sementelah mengetahui keyakinan gagasan itu dalam usaha menyelesaikan masalah hak tanah milikan tanah ini.

Ketakutan itu semakin memuncak saat pilihanraya negeri hampir tiba apabila mengenangkan 30 tahun pemerintahan di bawah Taib Mahmud, rakyat di Bumi Kenyalang masih berdepan dengan isu milikan tanah yang tiada jalan penyelesaian.

Meskipun tanah penduduk bergeran, namun ia sewenang-wenangnya boleh dirampas oleh kerajaan untuk tujuan tertentu.

Paling menyedihkan, tiada peruntukan masa dan nilai pampasan ditetapkan dalam Kanun Tanah Sarawak bagi memastikan setiap kali berlakunya pengambilan tanah, setidak-tidaknyanya kerajaan tidak menzalimi pemilik tanah.

" Dalam pengalaman saya sebagai seorang peguam yang mewakili kes yang masuk sehingga ke mahkamah tinggi, mereka yang berasal dari keluarga Bidayuh, Iban, Ulu, Penan dan juga orang Melayu sendiri, ia menjadi isu yang begitu panas sekali,"katanya lagi.

Tv Selangor/-

RTC: Dendam kesumat yang tidak padam

Posted: 25 Mar 2011 12:00 AM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Tidak sampai 48 jam selepas 'Host tayangan perdana anda..., Dato T' yang indentitinya dirahsiakan sebelumnya, akhirnya indentiti dalang-dalang utama dalam merencana fitnah jahat ke atas Dato' Seri Anwar Ibrahim terbongkar.

Salah seorang darinya, Pengerusi Risda, Tan Sri Rahim Thamby Chik (RTC) yang juga bekas Ketua Menteri Melaka sebelum beliau meletak jawatan gara-gara dikaitkan dengan kes rogol gadis bawah umur sekitar tahun 1993.

Ini bukanlah kali pertama penglibatan RTC sebagai dalang untuk menjatuhkan Anwar. Ketika kes liwat 1 yang mengegarkan dunia politik negara pada tahun 1998, RTC juga dikatakan salah seorang dalang utama di sebalik tabir menerbitkan buku '50 dalil kenapa Anwar tidak boleh jadi PM'.

Selain nama beliau yang dikatakan sebagai pemilik lot premis lokasi mencetak buku fitnah tersebut, beliau turut menyertai beberapa 'road show' jelajah negara bersama Umi Hafilda dan beberapa ahli politik BN lain dalam menyebarkan fitnah jahat itu kepada rakyat.

Persoalan yang sama dengan isu penayangan video lucah baru-baru ini, mahukan masyarakat percaya bahawa tindakan RTC tersebut hanya berlandaskan kepentingan moral pemimpin dan masyarakat semata-mata sehingga ketika itu sanggup bersusah payah menjelajah untuk memberi penerangan kepada masyarakat negara ini.

Adakah masyarakat negara ini terlalu bodoh untuk mempercayai tindakan tersebut tiada kaitan dengan kepentingan politik parti yang disokong oleh RTC?

Secara umumnya, bagi kebanyakkan pemerhati yang mengikuti perkembangan politik era 80an dan 90an percaya tindakan RTC tersebut berdasarkan teori dendam beliau terhadap Anwar dalam isu rogol gadis bawah umur yang sekaligus menamatkan karier politik beliau.

Bagaimanapun, sejauh mana penglibatan Anwar dalam isu rogol gadis bawah umur ini agak kabur. Namun umumnya ramai yang percaya, sikap Anwar ketika masih di dalam Umno yang sukar untuk bertolak ansur dengan sebarang unsur salah laku pemimpin Umno samada skandal seks mahupun rasuah telah menyebabkan beliau mempunyai lebih ramai musuh berbanding kawan di dalam Umno.

Bagi mana-mana pihak yang pernah mengikuti rakaman mesyuarat MT Umno terakhir yang disertai Anwar bagi membela dirinya dalam tuduhan salah laku seks-meliwat, pasti akan setuju akan statement bahawa Anwar mempunyai lebih ramai musuh berbanding kawan ketika di dalam Umno lagi.

Ketika mesyuarat itu berlangsung, Anwar yang dianggap telah kehilangan taring di dalam kerajaan setelah dipecat dari jawatan TPM oleh PM beberapa hari sebelum itu telah ditentang hebat oleh beberapa Ahli MT Umno.

Hakikatnya sebelum itu, ketika Anwar masih bergelar TPM, Ahli MT yang rata-rata memegang jawatan sebagai menteri itu sama sekali tidak berani mengangkat muka sekalipun, apatah lagi untuk berhujah dengan Anwar.

Rata-rata para penentang atau musuh Anwar ketika itu merupakan pemimpin Umno yang mempunyai fail siasatan BPR (kini SPRM) hasil siasatan badan itu yang dipercayai setelah mendapat arahan dari Anwar.

Hanya beberapa Ahli MT ketika itu yang tampak lebih neutral ialah individu yang dianggap sebagai pendukung Anwar, termasuk Muhyiddin Yassin dan Zahid Hamidi.

Kembali semula dengan kes rogol gadis bawah umur yang melibatkan KM Melaka tersebut, Anwar ketika itu juga dipercayai sebagai pemimpin yang paling berkeras mahukan tindakan diambil terhadap RTC.

Akhirnya, RTC memilih jalan terbaik dengan menerima 'nasihat' dari pemimpin tertinggi Umno untuk meletakkan jawatan beliau dalam kerajaan dan parti bagi mengelakkan sebarang tindakkan lain yang lebih memalukan.

Antara penglibatan individu lain yang paling diingati dalam isu yang sama ketika itu ialah seorang lelaki Cina iaitu KM Pulau Pinang sekarang, Lim Guan Eng yang akhirnya merengkok selama enam bulan di penjara hanya disebabkan cuba mendapatkan keadilan untuk seorang cucu dan nenek yang bukan sebangsa dengannya.

Setelah hampir dua dekad peristiwa rogol gadis bawah umur dan kes liwat 1 berlalu, dendam kesumat RTC masih tidak pudar malahan ianya semakin membara apabila individu yang disasarkan masih ampuh mendepani satu demi satu gelombang fitnah yang melanda beliau dan keluarga.

Biarpun satu ketika RTC telah berjaya membalas dendamnya apabila berjaya menurunkan Anwar dari hanya tinggal selangkah ke tampuk kuasa dan mengaibkan nama Anwar serta keluarga ke seluruh dunia, namun ia masih tidak cukup buat insan bernama RTC ini.

Amarah dendamnya itu adalah sesuatu yang luar biasa buat kebanyakkan manusia biasa dan tidak akan bertepi selagi Anwar mampu berdiri mengharungi arus politik negara.

Apatah lagi kedudukan RTC yang merupakan orang kaya Melaka yang mempunyai ramai orang hubungannya dan faktor wang bukannya masalah, tentunya dengan kedudukan kewangan beliau itu, banyak perkara mampu direncanakannya.

Harakahdaily/-
Nazli Ibrahim

Thailand Rasai Gempa Bumi Di Myanmar

Posted: 24 Mar 2011 11:30 PM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

BANGKOK 25 MAC : Thailand merasai sedikit gegaran berikutan kejadian gempa bumi dengan kekuatan 6.9 pada skala Richter melanda Myanmar pada malam tadi.

Timbalan Pengarah Jabatan Meteorologi Thailand, Somchai Baimuang berkata penduduk di wilayah utara di Chiang Rai, Chiang Mai, Nam dan Bangkok turut merasai kesan daripada gempa bumi pada pukul 8.55 malam waktu tempatan.

"Jangan panik dan tiada gempa bumi di Thailand dan tiada amaran tsunami dikeluarkan," katanya.

Pusat Amaran Tsunami Pasifik melaporkan kejadian gempa bumi di Myanmar terletak jauh di pedalaman dan tidak mencetuskan ombak tsunami.

Sementara itu, Jabatan Meteorologi Malaysia dalam kenyataan menjelaskan pusat gempa bumi itu terletak 1,613km dari Barat Laut Kangar, Perlis.

Kenyataan itu menambah Jabatan Meteorologi sedang memantau perkembangan ini dan akan memaklumkan maklumat terkini mengenai gempa tersebut.

Gempa bumi pada pukul 10.15 malam waktu Malaysia itu bagaimanapun tidak membawa ancaman tsunami.

Tv Selangor/-

Menyanggah memoir Mahathir II dan masalah edaran Harakah

Posted: 24 Mar 2011 09:30 PM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Apabila saya semak kembali ruangan indeks dalam memoir Dr Mahathir Mohamad, A Doctor in the House, bekas Perdana Menteri itu memang ada mencatatkan Peristiwa Memali pada halaman 7, bab pertama.

Sesudah saya menatap bagaimana pembaca cuba dikelirukan dengan beberapa peristiwa penting semasa 22 tahun pemerintahannya, seperti kes pengharaman Umno, cabaran Tengku Razaleigh Hamzah, kebebasan kehakiman, Operasi Lalang 1987 dan pemecatan Tun Salleh Abas bersama dua Hakim Mahkamah Agong,

baru saya terkesan bahawa Dr Mahathir mahu menyamakan tragedi berdarah itu di dengan kes-kes seperti pencerobohan kuil Hindu di Kerling, Selangor pada 26 Mei 1979 dan serangan ke atas balai polis di Batu Pahat, Johor pada 16 Oktober 1980.

Memali, bagi Dr Mahathir, dilihat tidak lebih daripada satu lagi fenomena "ajaran songsang" dan ini amat dikesali. Asyahid Ibrahim Libya dan anak-anak muridnya tidak pernah melakukan serangan kepada pihak lain, malahan mereka yang berlindung di rumahnya diceroboh dengan ketumbukan bersenjata berat sehingga mengakibatkan 14 penduduk kampung terkorban.

Selain itu, kritikan Dr Mahathir mengenai perjumpaannya dengan bekas Presiden Singapura, Benjamin Henry Sheares dan sambutan dingin bekas Perdana Menteri republik itu, Lee Kuan Yew dalam lawatan pertamanya, disanggah wartawan The Straits Times. Akhbar Nanyang Siang Pau, 12 Mac, yang merujuk pertemuan dengan kedua-dua negarawan Singapura itu menyifatkan ingatan Dr Mahathir "lebih teruk".

"Beliau tidak dapat lagi melawan usia yang semakin tua. Kesahihan daya ingatan beliau mengenai peristiwa silam boleh dipertikaikan dan perlu dikaji selidik untuk mencari kebenarannya. Sebab itu, ungkapan 'sejarah saya' yang disebut Tun Mahathir sebenarnya hanya bertujuan menyedapkan telinga orang ramai sahaja," petikan penulis Nanyang, Huang Zi.

Justeru, sukar dipastikan kesahihan beberapa kritikan Dr Mahathir terhadap perwatakan pemimpin-pemimpin lain, seperti Tun Hussein Onn, Perdana Menteri sebelumnya.

Dakwaan Dr Mahathir mengenai pemecatan Tun Salleh Abas, cukup menyimpang daripada hakikat sebenar. Beliau beria-ia mahu menafikan krisis kehakiman 1988 berpunca daripada masalah yang dihadapinya bagi mengekalkan kuasa sebagai Presiden Umno, sekali gus Perdana Menteri. Dr Mahathir meletakkan bebanan itu kepada Yang di-Pertuan Agong.

Walaupun menyedari Tun Salleh mengkritiknya dalam beberapa ucapan, Dr Mahathir menegaskan, beliau tidak mengambil apa-apa tindakan, jauh sekali untuk menyingkir Tun Salleh. Dia hanya bertindak apabila Agong menyatakan rasa tidak puas hati berkenaan "dua surat tersebut", iaitu berkaitan rungutan Tun Salleh mengenai bunyi bising proses baikpulih kediaman Agong (?) dan aduan berkenaan tuduhan Perdana Menteri terhadap badan kehakiman.

Seperti saya jelaskan sebelum ini, adalah menyalahi Perlembagaan apabila yang memulakan tindakan untuk memecat Tun Salleh ialah Agong dan bukannya PM. Motif jahat Dr Mahathir lebih ketara jika dilihat komposisi tribunal. Dia terpaksa meletakkan orang yang paling dipercayainya, iaitu Abdul Hamid Omar, Hakim Besar Malaya, yang turut terlibat bersama 20 hakim menghantar surat yang dikatakan menimbulkan kemurkaan Agong.

Dr Mahathir tentu sedar bahawa Abd Hamid bukan saja terlibat dengan surat itu, malahan beliau yang merupakan hakim kedua terkanan akan menjadi Ketua Hakim Negara yang baru jika Tun Salleh didapati bersalah oleh tribunal yang dipengerusikannya. Dilihat usia Abd Hamid yang lebih tua, beliau tidak akan menduduki kerusi no. 1 kehakiman sekiranya Tun Salleh menamatkan khidmat sehingga pencen pada umur 65 tahun.

Tun Salleh berusia lima bulan lebih muda berbanding Abd Hamid. Tarikh lahir Abd Hamid ialah 25 Mac 1925, manakala Tun Salleh, 25 Ogos 1929. Kedua-duanya dilantik Hakim Besar dan Ketua Hakim Negara, masing-masing pada 3 Feb 1984. Jelas, Abd Hamid merupakan orang berkepentingan dan mendapat manfaat jika Tun Salleh dilucutkan. Abd Hamid bukan sahaja tidak layak menjadi pengerusi tribunal malah tidak layak menjadi ahli.

Sepatutnya Tun Salleh diadili oleh mereka yang setaraf dengannya, misalnya dua bekas Ketua Hakim iaitu Tun Mohamad Azmi dan Tun Mohamad Suffian. Selain itu, Dr Mahathir juga memilih ahli tribunal yang dipersoalkan kewibawaannya, iaitu peguam Abd Aziz Zain (peguam pula yang mengadili hakim!) dan Speaker Dewan Rakyat, Tun Mohd Zahir Ismail (Dr Mahathir yang melantiknya sebagai Speaker).

Seorang lagi anggota tribunal ialah Hakim Mahkamah Tinggi Singapura, TS Sinathurai, yang dikenali paling memihak kepada kerajaan Singapura dan disyaki dipergunakan Lee Kuan Yew untuk mencari kesalahan musuh-musuh politiknya.

Beberapa perkembangan yang menakjubkan dalam proses tribunal itu, sehingga menyebabkan lima Hakim Mahkamah Agung digantung dan seterusnya dua daripadanya dipecat, menunjukkan bagaimana terdesaknya Dr Mahathir untuk melakukan apa saja untuk menyingkirkan Tun Salleh.

Sukar dibayangkan apabila pendaftar-pendaftar mahkamah diarah balik awal supaya tidak ada kakitangan mahkamah untuk memetrai perintah Mahkamah Agung dalam permohonan Tun Salleh untuk mendapatkan perintah larangan sementara kepada tribunal. Dan cop mohor Mahkamah Agung turut disembunyikan!

Jika Dr Mahathir hanya menurut kehendak Agong (dan ini bercanggah dengan Perlembagaan), masakan beliau bersungguh-sungguh melakukan komplot yang luar biasa dahsyatnya!
Sila rujuk buku "Islam, Kehakiman dan Kediktatoran - Kes Tun Salleh Abas"; Penerbitan Pemuda 1989.

Begitu juga dengan dakwaan karut Dr Mahathir bahawa Operasi Lalang, Oktober 1987 yang membabitkan penahanan borong lebih 100 aktivis, dikendalikan sepenuhnya oleh pihak polis, dan bukannya atas kehendak eksekutif.

Saya masih ingat waktu itu, bulan Oktober 1987 dirasakan cukup membahang dengan isu perkauman yang sengaja dibiarkan terbakar. Ramai teman-teman wartawan hairan mengapa persoalan perkauman boleh dibahaskan secara cukup terbuka, termasuk oleh para menteri dan timbalan menteri. Lebih pelik apabila Perdana Menteri Dr Mahathir bukan saja berdiam diri, malah bertindak keluar negara pula? Ketika itu, kes rayuan Umno 11hangat diperkatakan.

4 Oktober, 5 resolusi diluluskan di Dewan Perhimpuna Cina membantah perlantikan 14 guru besar dan penolong kanan yang tidak mahir berbahasa Mandarin. Timbalan Presiden MCA, Lee Kim Sai paling lantang bersuara. 11 Oktober, di kuil Thean Hou, Jalan Kelang Lama, perhimpunan lebih besar membabitkan tokoh-tokoh MCA, DAP dan NGO Cina, juga atas isu sama. Esoknya, di Dewan Rakyat, pertikaman lidah berlaku antara wakil Umno, MCA dan DAP. Speaker bermurah hati membenarkan perbahasan.

Lebih panas, 17 Oktober, di Stadium Jalan Raja Muda, ucapan perkauman, seperti "Basah ia (keris) dengan darah Cina" berkumandang. Kedai-kedai Cina berdekatan ditutup. Ia persiapan menyambut perhimpunan setengah juta pada 1 Nov, yang diusahakan Sanusi Junid, Setiausaha Agung Umno. Pendek kata, ketegangan sengaja dicipta bagi mewajarkan penahanan ISA, sebagai laluan buat Dr Mahathir memperkukuhkan kedudukannya yang begitu goncang berdepan cabaran musuh-musuh politiknya.

Dia turut meminda ISA secara gopoh-gapah, yang diluluskan di Dewan Rakyat pada 13 Julai 1988, segera dibawa ke Dewan Negara esoknya untuk diluluskan dengan mudah dan diperkenankan Agong pada hari berikutnya 15 Julai. Ia semata-mata dibuat bagi memastikan penahanan Lim Kit Siang tidak dibatalkan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Pulau Pinang, Dzaiddin Abdullah.

Bayangkan ironinya, Kit Siang membawa kesnya ke mahkamah atas ISA yang belum dipinda tetapi perbicaraan ditangguhkan bagi menunggu pindaan ISA diluluskan, dan kemudiannya Ketua Pembangkang itu dibawa semula ke hadapan hakim dengan undang-undang yang baru! Hakim Dzaiddin mengatakan, jika Kit Siang diadili menurut ISA sebelum pindaan, maka beliau akan dibebaskan daripada Kamunting.

Cukuplah Dr Mahathir, biar sejarah menentukannya, usah cuba ditulis semula ...

II. Masalah pengedaran Harakah perlu langkah penyelesaian segera

Bukan Dinsman yang mula menyuarakan masalah pengedaran Harakah dan rungutan kesukaran mendapatkan lidah rasmi PAS itu. Suatu ketika dahulu, sehingga ada yang mengeluh: "Lebih mudah dapatkan bekalan dadah daripada mencari Harakah." Ketika itu pihak penguatkuasa Kementerian Dalam Negeri (KDN) "mengamuk sakan" merampas Harakah yang dijual secara terbuka.

Tetapi, bukan itu yang hendak disuarakan Dinsman dalam kolumnya, Wacana Budaya, minggu lalu. Dia merungut apabila aktivis PAS sendiri menghadapi kesukaran membeli Harakah. Beliau merujuk pengalaman rakannya, aktivis PAS di Johor. Jika seorang penggerak PAS pun mengadu susah mencari akhbar parti, bagaimana dengan orang lain, ya?

Menjadi tabiat saya untuk sengaja meninggalkan Harakah di tempat-tempat awam bagi berkongsi dengan khayalak yang lebih luas, termasuk ketika menunggu lama di hospital. Sahabat saya juga selalu "buat-buat lupa" tertinggal Harakah dalam pengangkutan awam, seperti LRT. Kami perhatikan sebahagian besar kelihatan seperti baru pertama kali menatap sebuah akhbar yang begitu asing kepada mereka.

Saya dimaklumkan, kesukaran mendapatkan Harakah bukan saja berlaku di Johor tetapi juga di wilayah lain, hatta di sekitar Lembah Klang. Tidak dapat dipastikan apakah ia berpunca daripada kegusaran pekedai atau peruncit untuk menjual Harakah disebabkan label "hanya untuk ahli PAS" atau ahli-ahli (dan pimpinan) PAS sendiri tidak serius untuk meluaskan pengedarannya? Mungkin ada yang menuding jari kepada pihak Harakah yang dilihat tidak proaktif memasarkannya?

Dinsman dalam artikelnya itu mengungkapkan: "Ada tokoh PAS yang tak balik rumah berhari-hari bermalam-malam kerana berceramah di seluruh pelosok negara bagi menyebarkan maklumat kepada rakyat, dan dalam masa sama ada AJK kawasan sendiri pun tak baca Harakah, apakah lagi nak sebarkan maklumat yang terdapat dalam Harakah kepada orang-orang di sekitarannya?"

Sekurang-kurangnya untuk pilihan raya umum terdekat, saluran maklumat melalui media cetak masih merupakan wadah terpenting dan perlu diberikan perhatian serius oleh pemimpin Pakatan Rakyat. Semasa sidang editorial diasak untuk meningkatkan kualiti bahan, soal memastikan akhbar parti seperti Harakah dan Suara Keadilan sampai ke segenap pelosok tanahair harus dijadikan agenda utama.

Bukan sahaja penceramah PAS wajar mengingatkan audien tentang keperluan mendapatkan Harakah, tetapi jauh lebih penting adalah memastikan rangkaian parti mempromosikannya kepada anggota masyarakat yang mungkin jarang terdedah dengan program-program tradisi penerangan parti. Kempen "Satu Keluarga Satu Harakah" yang pernah dilancarkan perlu disegarkan kembali, dengan pendekatan yang lebih praktikal.

Ada beberapa rakan mencadangkan agar operasi langganan Harakah dipertingkatkan. Saya dimaklumkan jumlah langganan pos sekarang cukup kecil. Mungkin ada dermawan yang bersedia melanggan dengan kuantiti yang banyak dan seterusnya dibahagikan kepada sasaran yang sukar mendapatkan Harakah. Syor mereka agar skim langganan khas itu diiklankan besar-besaran, dengan pihak parti seeloknya menyenaraikan pihak yang patut menerima langganan Harakah tersebut.

"Mungkin bagi sesetengah dermawan, lebih baik menyumbangkan Harakah daripada memberi bantuan wang tunai. Dengan itu maklumat dapat disebarluaskan, termasuk menjawab pelbagai tohmahan dan perang saraf BN," kata seorang teman. "Cuba bayangkan kalau ribuan Harakah percuma dapat diedarkan di kawasan pilihan raya kecil, misalnya di penempatan Felda, yang sukar untuk ditembusi oleh jentera kempen. Lebih molek lagi jika Harakah percuma itu dapat dibeli dengan harga kos, tetapi dengan memastikan pasaran sedia ada tidak terjejas," tambahnya.

Semasa wartawan kanan, Wan Nordin Wan Yaacob melakukan tinjauan awal di Sarawak, di tengah keriuhan teka-teki tarikh pilihan raya negeri ke-10, saya bertanyakan soal pengedaran Harakah di sana. Memang tidak banyak yang teredar, hanya sekitar 2,000 naskhah. Mungkin disebabkan Harakah sendiri tidak pernah membuat laporan khas politik Sarawak atau ada sekatan yang menghalang akhbar alternatif tersebar bebas?

Pelbagai dakwaan mengenai amalan korupsi, salahguna kuasa dan pembolotan kekayaan negeri oleh Ketua Menteri, Taib Mahmud dan kroninya dilaporkan oleh laman web, khususnya sarawakreport.org, namun ramai sangsi sejauh mana rakyat Sarawak dapat akses dengan pendedahan itu.

Mungkin ia tidak menjadi masalah kepada masyarakat Tionghoa tetapi bagaimana dengan orang Melayu-Melanau atau Dayak (Iban) yang majoritinya tingal di luar bandar? Pengedaran bahan-bahan bercetak, seperti akhbar dan buku, agak mudah diganggu elit penguasa.

Penganalisis politik Sarawak, Prof Madya Dr Shahruddin Badarudin menyifatkan kebanyakan isu seperti kekayaan Taib serta masalah tanah adat sukar untuk meninggalkan kesan di hati pengundi, terutama masyarakat Bumiputera.

"Ia disebabkan halangan dari segi logistik termasuk cara penyebaran maklumat yang lebih banyak bergantung kepada internet serta kos penerangan melalui kertas yang tinggi. Ini cabaran getir buat Pakatan Rakyat melicinkan proses penerangan serta penyebaran bahan kempen kepada pengundi memandangkan kos yang terpaksa ditanggung begitu tinggi," katanya.

Harakahdaily/-
Oleh : Ahmad Lutfi Othman.

Pesawat tentera Libya ditembak jatuh

Posted: 24 Mar 2011 08:58 PM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Sebuah pesawat tentera Libya ditembak jatuh di pangkalan udara Misrata di barat Libya semalam

Menurut pasukan bersenjata Perancis, pesawat Libya itu ditembak oleh sebuah jet pejuang Perancis menggunakan peluru berpandu.

"Pesawat Perancis itu melakukan serangan senjata udara-ke-darat (AASM) setelah pesawat tersebut mendarat di pangkalan udara Misrata," kata jurucakap dalam satu kenyataannya di Paris.

350 pesawat untuk serang Libya

Di Washington, Naib Laksamana Angkatan Tentera Amerika, William Gortney berkata lebih 350 pesawat kini digunakan dalam operasi serangan udara bersama tentera Bersekutu ke atas Libya.

Katanya, separuh daripada pesawat itu membabitkan angkatan tentera negaranya.

"Kekuatan tentera Bersekutu semakin meningkat dari segi saiz dan kemampuan," kata Gortney.

Sehubungan itu, beliau juga meminta tentera Libya supaya tidak tunduk dengan arahan Presiden Muammar Gaddafi selepas masuk hari keenam serangan udara dilancarkan ke atas Tripoli dan bandar lain.

"Mesej kami adalah mudah, letakkan senjata, berhenti daripada berbunuh sesama sendiri dan jangan patuhi lagi arahan Kolonel Gaddafi," katanya kepada pemberita selepas mengadakan taklimat di Pentagon.

Di Brussels, setiausaha agung NATO, Anders Fogh Rasmussen berkata, tentera Bersekutu sudah mempersetujui untuk menguatkuasakan zon larangan terbang di Libya sebagai sebahagian usaha "melindungi orang awam".

Selepas diheret ke meja perundingan yang berlanjutan beberapa hari, anggota NATO terutama Turki menolak tindakan seranagn udara terhadap rejim Muammar Gaddafi namun 28 anggota badan itu akhirnya bersetuju untuk bertindaka bersama menguatkuasakan zon larangan terbang itu.

"Kami kini sudah mencapai keputusan untuk menguatkuasakan zon larang terbang di Libya.

"Kami mengambil keputusan ini sebagai sebahagian langkah badan antarabangsa untuk melindungi keselamatan orang awam," kata Rasmussen.

Malaysiakini/-

Angka Korban Tsunami Di Jepun Mencecah 9,800 Orang

Posted: 24 Mar 2011 08:30 PM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

TOKYO: Sejumlah lebih 9,800 mangsa terkorban manakala 17,500 lagi masih hilang dalam bencana tsunami di Jepun, menurut laporan pihak polis yang dikeluarkan hari ini.

Seorang jurucakap polis dari daerah Miyagi yang terjejas teruk berkata, anggaran jumlah kematian akan meningkat sehingga 15,000 orang di kawasan itu sahaja.

mStar/-

NGO 1M'sia kini di Kuching, ditaja jutawan

Posted: 24 Mar 2011 08:00 PM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Menjelang pilihan raya negeri Sarawak, NGO 1Malaysia mengumumkan bahawa ia akan menganjurkan siri jamuan makanan percuma dan pertandingan untuk penduduk Kuching - semuanya ditaja oleh seorang jutawan.

Menurut satu laporan dalam akhbar harian berbahasa cina, China Press, perkara itu diumumkan oleh penyelaras NGO tersebut, Sia Teck Keong dalam satu kenyataan semalam.

Sia berkata, objektif aktiviti tersebut diadakan adalah untuk menggalakkan konsep 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Kumpulan tersebut, tegasnya lagi, adalah sebuah NGO bebas tanpa sebarang kaitan politik, dan kos operasinya ditanya oleh seorang jutawan yang menyokong konsep 1Malaysia.

Beliau tidak mendedahkan identiti jutawan tersebut.

NGO itu akan menganjurkan satu pertandingan bola keranjang di Batu Lintang pada hari Sabtu, satu majlis makan malam mega di Kenyalang keesokan harinya dan satu jamuan makanan Indonesia di Pusat Maklumat Islam di Kuching pada 2 April.

Semua majlis tersebut adalah terbuka kepada orang ramai.

Malaysiakini/-

P’raya Sarawak: Pemuda Pakatan keluar manifesto bersama

Posted: 24 Mar 2011 07:30 PM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 25 Mac: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) dan Pemuda Pakatan Rakyat bersetuju membuat ketetapan mengeluarkan manifesto bersama khusus untuk generasi anak muda dan belia sekiranya berjaya menawan negeri Sarawak nanti.

Timbalannya, Ustaz Azman Shapawi Abdul Rani berkata perkara itu dicapai pada pertemuan bersama-sama dengan Pemuda Pakatan Rakyat yang dihadiri oleh pemuda DAP, PKR dan SNAP pada 23 Mac lalu di Kuching.

"Kami telah bersetuju bergading bahu dan bersepakat bersama untuk berusaha serta berazam menguasai Negeri Sarawak selepas Pilihan raya Negeri yang dijadualkan pada 16 April ini," ujarnya.

Sehubungan itu, katanya Pemuda Pakatan akan melancarkan jenteranya pada 27 Mac inidi bandar.

Menurutnya, wakil-wakil daripada setiap parti komponen Pakatan Rakyat akan memberikan motivasi, dan membakar semangat pemuda pada hari tersebut.

Beliau juga memaklumkan DPPP baru sahaja mengakhiri lawatan kerja ke Sarawak pada 22 hingga 24 Mac bertujuan untuk mengemaskini dan memastikan kelancaran Jentera Pilihanraya Pemuda PAS di Sarawak.

Azman mengetuai lawatan itu dengan Setiausaha DPPP, Khairul Faizi Ahmad Kamil dan Ketua Penerangan, Suhaizan Kaiat.

Katanya, pada 22 Mac, DPPP telah mengadakan pertemuan dengan Pemuda PAS Negeri Sarawak berbincang dan memperkemaskan lagi jentera pemuda.

"Untuk memperincikan lagi susunan gerak kerja di Sarawak, pada 23 Mac 2011 DPPP mengadakan perbincangan dengan Pesuruhjaya PAS Sarawak, Adam Ahid di kediamannya dan seterusnya bertemu dengan pemuda-pemuda Pakatan Rakyat di sebelah petangnya," katanya.

Beliau menambah, DPPP akan membuat mesyuarat susulan segera di peringkat pusat, untuk menentukan serta memfokuskan peranan pemuda negeri-negeri untuk turun di dalam pilihan raya Sarawak.

"Kita berharap pemuda-pemuda PAS daripada Semenanjung Malaysia dan Sabah yang mempunyai kelapangan masa, mempunyai kekuatan wang dan fizikal dapat turun ke Sarawak bagi memberikan sokongan moral dan melicinkan gerak kerja pemuda-pemuda di Sarawak," ujarnya.

Harakahdaily/-

Dua Laporan Polis Terhadap Trio 'Datuk T'

Posted: 24 Mar 2011 07:30 PM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Dua laporan polis dibuat terhadap trio 'Datuk T' atas kesalahan membuat tayangan serta menyimpan rakaman video lucah di Seri Carcosa Negara Isnin lalu.

Laporan tersebut dibuat oleh Ahli Parlimen Kelana Jaya, Loh Gwo Burne dan Presiden Gerakan Anti Pendakwaan Terpilih (Gapet), Khairul Anwar Othman.

Mereka menuntut bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik; ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Bendahari Perkasa, Datuk Shuib Lazim ditangkap kerana kesalahan menyimpan dan mempamerkan rakaman video lucah.

Wakil rakyat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu dan Khairul Anwar tiba di perkarangan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi pada pukul 12 tengah hari dan keluar kira-kira dua jam kemudian.

Turut hadir, Ahli Parlimen Batu, Tian Chua dan Ahli Parlimen Kapar, S. Manikavasagam.

Dalam laporannya, Gwo Burne dan Khairul Anwar menamakan Rahim dan Shazryl sebagai individu yang membuat tayangan video lucah didakwa melibatkan pemimpin kanan parti pembangkang.

"Saya menuntut supaya Rahim dan Shazryl ditangkap dan segera disiasat kerana melakukan kesalahan menyimpan dan mempamerkan rakaman video lucah.

"Ini kerana ia melanggar Seksyen 292 Kanun Keseksaan dan Seksyen 5 Akta Penapisan Filem," kata Gwo Burne kepada pemberita selepas membuat laporan polis di IPD Dang Wangi di sini, Khamis.

Beliau menggesa pihak polis segera bertindak kerana perkara tersebut telah dilihat sebagai satu konspirasi politik yang cuba menjatuhkan kredibiliti dan maruah Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Ramai yang marah dengan isu ini. Satu dan dua kes tuduhan kes liwat sudah cukup. Kita tidak mahu nama Malaysia diburukkan lagi di peringkat antarabangsa," katanya.

Sementara itu, Khairul Anwar yang mewakili badan bukan kerajaan (NGO), mendesak tidak ada campur tangan daripada pihak Kementerian Dalam Negeri dan Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) dalam penyiasatan kes berprofil tinggi tersebut.

"Ini adalah satu kes yang perlu diambil perhatian kerana kita lihat mereka ini terlibat dengan rakaman dan tayangan video lucah ini," katanya.

Isnin lalu, satu kumpulan yang dikenali sebagai Datuk 'T' sebagai mendakwa mereka memiliki klip video hitam putih yang memaparkan aksi seks seorang pemimpin pembangkang dengan seorang pelacur wanita di sebuah hotel di sini yang menawarkan perkhidmatan seks.

Kumpulan itu, yang dianggotai oleh Rahim, Eskay dan Shuib berkata mereka akan menyerahkan pita video itu kepada pemimpin pembangkang tersebut dan isterinya dalam masa seminggu ini.

Sehubungan itu, Anwar pada Selasa membuat laporan polis di IPD Dang Wangi berhubung rakaman video aksi seks yang ditayangkan kepada wartawan di Carcosa Seri Negara. Dalam laporan yang salinannya diedarkan kepada media itu, Anwar menafikan bahawa dirinya adalah lelaki dalam video itu.

Anwar menyifatkannya sebagai serangan yang mengaibkan, melampau dan bermotifkan politik ke atas karakter serta reputasi beliau dan keluarganya.

mStar/-
Oleh NURUL AIN MOHD HUSSAIN

Tidak Mustahil Malaysia Jejak Kebangkitan Rakyat Arab, Jika Demokrasi Terus Diperlekeh

Posted: 24 Mar 2011 07:00 PM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR 24 MAC : Pengajaran paling penting yang didapati dari fenomena gelombang kebangkitan rakyat Arab ialah jaminan mengenai kestabilan politik yang selari dengan demokrasi dan kebebasan sesebuah negara.

Pengasas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Badrul Hisham Shaharin menyatakan betapa rakyat Malaysia khususnya anak muda menginginkan kestabilan politik namun kerap dicabuli oleh pemerintah Kerajaan Pusat Umno Barisan Nasioal.

Beliau turut menjawab amaran Perdana Menteeri Najib Razak dan Timbalannya Muhyiddin Yassin kepada gagasan Pakatan Rakyat agar tidak menghasut rakyat bangkit menentang pemerintah mereka.

"Hakikatnya paling penting adalah kestabilan politik. Ini yang harus ada jaminan. Pengajaran yang didapati dari Arab apa dia? Kestabilan politik demokrasi dan kebebasan perlu berlaku selari. Najib dan Muhyiddin beri amaran kepada semua pihak pembangkang jangan hasut rakyat bangkit seperti di Arab. Prasyarat nak jadi seperti Arab dan rakyat bangkit bukan kita. Prasyaratnya ialah rejim," tegas Badrul.

Beliau menyatakan demikian di Forum Kebangkitan Rakyat Arab anjuran Badan Bukan Kerajaan (NGO) Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) di sini hari ini.

Lebih 300 hadirin memenuhi ruang Dewan Himpunan Cina Kuala Lumpur dan Selangor bagi mendengar pandangan panel- panel yang terdiri dari Badrul, Pakar Perundangan Prof Dr Abdul Aziz Bari, Aktivis Masyarakat Hishammudin Rais dan Choo Chon Kai.

Fenomena kebangkitan rakyat Arab di Mesir, Libya, Algeria Bahrain dan pelbagai negara lagi mendapat tumpuan dunia apabila satu demi satu kerajaan konvensional yang diasaskan bekas penjajah kolonial masing- masing.

Hishammudin Rais mendakwa hal ini sebenarnya berpunca kontradiksi dan pergeseran antara rakyat yang mahu merampas kembali sumber kekayaan negara mereka yang hanya dinikmati golongan tertentu.

"Semua hal ini dilahirkan oleh British bila mereka menemui minyak di negara-negara berkenaan. Kontradiksi Utama di sini ialah warga Arab di Mesir, Libya, dan lain-lain bangkit nak kawal sendiri hasil ekonomi tapi tak dibenarkan," ujar Aziz.

Bagaimana? Dulu masa perjuangan Parti Komunis Malaya nak tubuhkan Republik Rakyat di Malaysia, British naikkan United Malays National Organization. Cara yang sama digunakan di negara ini naikkan 'keluarga pemerintah' untuk kuasai minyak dari Maghribi, ke Tunisia dan lain-lain. Perubahan ambil masa tapi hakikatnya sama;" terang Hisham.

Menurut Aziz Bari, rakyat tidak perlu takut dengan amaran dan retorik Kerajaan Pusat bahawa kebangkitan rakyat bertentangan dengan Perlembagaan Negara.

Aziz dalam kesimpulannya dengan serius menyatakan Perlembagaan Persekutuan adalah hak rakyat dan tak perlu ditakuti kerana ia boleh diubah.

"Saya tak taksub dengan perlembagaan. Saya berpendapat kalau rakyat tak suka perlembagaan itu, dia boleh buang. Perlembagaan bukan suatu benda yang sakral, ia boleh ditukar kalau kita rasakan ia perlu dirakyatkan," kata Aziz Bari.

Tv Selangor/-

PAS cadang pendidikan Islam, moral subjek wajib lulus SPM

Posted: 24 Mar 2011 06:30 PM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, : Ahli Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusof mencadangkan Kementerian Pelajaran Malaysia turut menjadikan subjek pendidikan Islam dan moral sebagai subjek wajib lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) selain daripada mata pelajaran sejarah.

Beliau berkata, pendidikan Islam dan pendidikan moral merangkumi pelbagai perkara asas yang amat penting untuk dipelajari dan difahami oleh pelajar-pelajar sejak di bangku sekolah lagi.

Katanya, jika kedua-dua mata pelajaran itu tidak dijadikan mata pelajaran wajib lulus, pelajar-pelajar tidak akan bersungguh-sungguh mempelajarinya sedangkan ianya merupakan penyelesaian kepada masalah moral.

"Persoalannya kenapa mata pelajaran sejarah sahaja diwajibkan lulus sedangkan pendidikan Islam merupakan fardu ain kepada setiap orang Islam tidak menjadi mata pelajaran wajib lulus tapi wajib ambil sahaja.

"Apabila tak wajib lulus, mana mungkin pelajar akan belajar bersungguh-sungguh dalam mata pelajaran ini," kata beliau ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini.

Menurutnya juga, mata pelajaran pendidikan Islam dan moral amat penting kepada setiap pelajar kerana negara ketika ini ketandusan pemimpin yang berintegriti dan bermoral.

"Kita sekarang ketandusan pemimpin berintegriti. Lihat sahaja masalah rasuah, penyelewengan dan sebagainya.

"Jadi kita perlukan pelapis kepimpinan yang berintegriti. Integriti bukan lahir dengan pencapaian subjek lain tetapi asasnya agama. Jadi sudah sapai masa kerajaan kaji balik sukatan pelajaran dan mata pelajaran wajib lulus kalau betul-betul nak lahirkan generasi yang berintegriti dan bebas daripada masalah moral yang semakin kritikal," katanya.

Tegas Siti Zailah juga, kerajaan tidak bersungguh-sungguh melahirkan insan yang cemerlang dari semua sudut apabila mengabaikan kedua-dua mata pelajaran ini.

"Ini menunjukkan kerajaan tidak serius melahirkan insan yang berkualiti yang mengikut kata kementerian, kita perlu melahirkan modal insan.

"Bagaimana nak lahirkan modal insan kalau mata pelajaran melibatkan agama dan moral tidak diwajibkan lulus," katanya yang juga Timbalan Ketua Muslimat PAS Pusat.

Sementara itu, beliau mengakui kepentingan pelajar mempelajari sejarah tetapi katanya, ia tidak harus bergantung kepada buku teks semata-mata yang faktanya dilihat diselewengkan oleh orientalis.

"Sejarah memang penting tapi bukan hanya sejarah yang ditulis dalam buku teks yang kita tengok banyak yang diselewengkan faktanya oleh barat.

"Contohnya Kamal Atartuk dikatakan bapa pembebasan Turki sedangkan dia lah yang menghancurkan Islam di Turki.

"Sejarah jangan hanya bergantung kepada buku teks orientalis sahaja tapi kembangkan juga sejarah Islam yang boleh dijadikan iktibar untuk pemerintahan yang lebih baik," katanya.

Terdahulu, Timbalan Menteri, ketika menggulung perbahasan titah Diraja di Dewan Rakyat memberitahu, bermula pada tahun 2013, mata pelajaran Sejarah akan dijadikan mata pelajaran wajib lulus sebagai syarat layak untuk mendapat sijil SPM.

Dasar ini katanya selaras dengan hasrat kerajaan untuk melahirkan moda insan cemerlang, berkemahiran tinggi, berdaya saing, mempunyai semangat jati diri yang kental serta memiliki semangat patriotik dan nilai kewarganegaraan yang tinggi.

Harakahdaily/-
Oleh : Hazayani Zakaria.

Bayi Ditinggalkan Abang Disangkakan Mangsa Buang

Posted: 24 Mar 2011 06:00 PM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

JOHOR BARU: Tindakan seorang budak lelaki meninggalkan adik perempuannya berusia tiga bulan di tingkat bawah rumah mereka di Flet Taman Larkin Perdana di sini untuk bermain, menimbulkan kekecohan penduduk yang menyangkakan bayi itu merupakan bayi dibuang.

Ketua Polis Daerah Johor Baharu Selatan ACP Zainuddin Yaacob berkata kejadian berlaku 12 tengah hari apabila bayi itu ditemui dalam sebuah beg galas oleh seorang peniaga.

"Melihat keadaan bayi itu yang hampir dihurung semut, peniaga terbabit terus menghubungi polis," katanya ketika dihubungi pada Khamis.

Zainuddin berkata siasatan polis mendapati bayi berkenaan sebenarnya ditinggalkan secara tidak sengaja oleh abangnya yang berumur enam tahun kerana dia pergi bermain dengan kawan-kawannya.

Beliau berkata bayi itu dijaga oleh abangnya selepas ibu mereka keluar mencari kerja manakala nenek mereka pergi ke sebuah klinik.

Selain bayi itu, budak lelaki berkenaan turut menjaga dua lagi adik perempuannya yang berumur tiga dan dua tahun.

Menurut Zainuddin, bapa kanak-kanak itu tiada di rumah kerana bekerja di sebuah resort di Pulau Sibu, dekat Mersing.

"Ibu mereka yang berumur 24 tahun pulang ke rumah ketika polis masih berada di tempat bayi ditemui itu. Wanita itu kemudian dibawa ke Balai Polis Larkin untuk direkodkan keterangan," katanya.

Peniaga Shahril Tugiman, 36, berkata ketika beliau temui bayi itu, dia tidak menangis.

"Saya bertanyakan kepada abangnya yang sedang bermain tetapi budak lelaki itu hanya menggelengkan kepala sebagai tanda tidak mengetahui siapa bayi tersebut. Bimbang kemungkinan bayi itu adalah bayi yang dibuang, saya terus menghubungi polis," katanya.

mStar/-

Anwar Dakwa Rahim Mahu Balas Dendam

Posted: 24 Mar 2011 05:30 PM PDT

20 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa penglibatan Tan Sri Rahim Tamby Chik dengan kontroversi video seks yang memaparkan individu kononnya pemimpin utama parti pembangkang kerana dendam kesumat.

Kata Ketua Pembangkang itu, terlibatnya Rahim mengingatkan beliau kepada kes lama iaitu dakwaan skandal seks bekas Ketua Menteri Malaka itu pada awal tahun 1990-an.

"Dia buat semua ini kerana membalas dendam," katanya selepas penangguhan prosiding kes liwat di sini, Khamis.

Rahim pada tahun 1994 meletakkan jawatan sebagai Ketua Menteri Melaka dan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO selepas didesak oleh Anwar yang ketika itu Timbalan Perdana Menteri.

Dalam Satu temu bual bersama portal berita pada tahun 1995, Rahim menyalahkan Anwar sebagai dalang kejatuhan karier politiknya.

Dalam pada itu, Anwar turut menuduh polis melindungi Rahim dan rakan-rakannya iaitu ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa).

Semalam, trio yang dikenali sebagai 'Datuk T' itu membuatkan pengakuan bahawa mereka adalah dalang di sebalik pendedahan video seks berkenaan.

Tv Selangor/-

Akad Nikah Di Dalam Masjid - Ulasan Ilmiah

Posted: 24 Mar 2011 04:01 PM PDT

Rabiulakhir 1432H. [MOD] -
Oleh : ibnuirfadzil.blogspot.com

PENDAHULUAN

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan kenyataan seorang anggota Majlis Fatwa Perlis, Datuk Ahmad Jusoh di dalam akhbar Utusan bertarikh 20 Mac 2011 bahawa akad yang dilakukan di dalam masjid menyimpang daripada ajaran Nabi SAW. Di kesempatan yang ada, dapat saya mengulas serba sedikit permasalahan ini.

Berita tersebut seperti berikut :

KANGAR, 20 Mac (Bernama) -- Menjadikan masjid sebagai lokasi akad nikah adalah menyimpang dari amalan Rasulullah, kata seorang anggota Majlis Fatwa Perlis, Datuk Ahmad Jusoh.

Beliau berkata Rasulullah pernah mengingatkan umat Islam supaya tidak melakukan akad nikah dalam masjid kerana ia meniru penganut Kristian yang menikah dalam gereja dan Yahudi di rumah ibadat mereka.

Ahmad yang juga ahli Majlis Hal Ehwal Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) berkata, walaupun pernah berlaku peristiwa akad nikah dalam masjid pada zaman Rasulullah namun ia berpunca dari kehadiran seorang wanita ke dalam masjid yang mahu dirinya dikahwini.

Kesanggupan seorang lelaki yang turut berada dalam masjid untuk mengahwini wanita itu menyebabkan Rasulullah melakukan akad nikah dalam masjid.

Ini adalah satu-satunya kes akad nikah dalam masjid yang dilakukan baginda, kata pendakwah itu hari ini ketika diminta mengulas keghairahan umat Islam ketika ini menjadikan masjid sebagai tempat akad nikah kerana menganggap ia lebih berkat.

Ahmad berkata adalah lebih baik akad nikah dilakukan di rumah pengantin.

Sumber - BERNAMA

(http://www.ptgps.gov.my/index.php/bm/component/content/article/621-akad-nikah-di-masjid-menyimpang-dari-amalan-rasulullah-kata-ahmad-jusoh.html)

PERBAHASAN BERDASARKAN HADIS

Nabi SAW bersabda :

أَعْلِنُوا هَذَا النِّكَاحَ ، وَاجْعَلُوهُ فِي الْمَسَاجِدِ ، وَاضْرِبُوا عَلَيْهِ بِالدُّفُوفِ

Hebahkanlah perkahwinan ini, dan adakanlah di dalam masjid, dan palulah dengan kompang untuk majlis ini.

Diriwayatkan oleh al Baihaqi di dalam Sunan Kubra hadis no. 15095, diriwayatkan juga oleh at Tirmizi di dalam Sunan Tirmizi hadis no. 1009

Imam at Tirmizi menyifatkan hadis ini sebagai Hadis Hassan Gharib.

Syeikh Badruddin al 'Aini menyatakan di dalam Umdatul Qari bahawa ia juga telah diriwayatkan oleh Ibnu Majah, an Nasa'ie dan at Thabrani mengikut sanad yang berbeza di dalam kitab masing-masing, dan lafaz yang berbeza-beza.

(Badruddin al 'Aini, Umdatul Qari Syarh Shahih al Bukhari, terbitan Multaqa Ahlul Hadis, tahun 2006, bil 29, hal. 332)

Ia juga telah ditakhrijkan oleh Ad Dailami (jil.1 hal. 101, hadis no. 335), Ibnu Jauzi di dalam Ilal al Mutanahiah (jil. 2, hal 627, hadis no. 1034) beliau menyatakan hadis ini sangat dha'if (lemah), dan Ibnu Hajar al Asqolani di dalamFathul Bari (jil. 9, hal. 226) juga menyatakan sanadnya lemah.

(Jalaluddin as Sayuti, Jami' al Ahadis, jil. 5, hal. 109, hadis no. 3829)

Saya tidak mahu memanjangkan kalam di dalam perkara ini, boleh saya ringkaskan bahawa hadis ini juga telah ditulis di dalam kitab-kitab hadis berikut :

1. Mirqatul Mafatih Syarh Misykatil Masabih, karangan Mula Ali Qari (jil. 29, hal 332)

2. Jami' al Usul Fi Ahadisir Rasul, karangan Ibnu Athir (jil. 11, hal. 439, hadis no. 8975)

3. Jam'ul Jawami' karangan Imam Sayuti (jil. 1, hal. 429, hadis no. 170)

4. Kanzul Ummal Fi Sunanil Aqwal Wal Af'al karangan al Muttaqi al Hindi (jil. 16, hal. 291, hadis no. 44535)

5. al Ifsah Fi Ahadisin Nikah karangan Ibnu Hajar al Haitami (jil. 1, hal. 16, hadis no. 25)

6. dan banyak lagi..

PERBAHASAN BERDASARKAN FIQH

Saya teringat, ketika pengajian bersama Syeikh Sayyid Syaltut di Masjid al Azhar, beliau pernah berkata :

"Ulama Mazhab lebih arif tentang hadis daripada kita, bahkan mereka juga ahli hadis"

Maka, mazhab menjadi panduan bagi kita dalam mengeluarkan hukum sesuatu. Mereka yang tidak berpandukan mazhab, bahkan hanya merujuk terus kepada hadis Nabi SAW hanyalah dikhususkan oleh mereka yang pakar di dalam bidang tersebut. Ini kerana, untuk memahami hadis bukanlah dengan hanya membaca buku, kemudian terus jadi alim. Ia memerlukan kepada manhaj yang betul, dan panduan para ulama'.

Saya akan senaraikan beberapa perbahasan ulama Mazhab tentang akad nikah di dalam masjid :

Pertama : Mazhab Hanafi

Di dalam kitab al Bahrur Ra'iq Syarh Kanzid Daqa'iq (jil. 7, hal. 461) karangan Ibnu Najim al Misri, beliau berkata :

وَأَشَارَ الْمُصَنِّفُ بِكَوْنِهِ سُنَّةً أَوْ وَاجِبًا إلَى اسْتِحْبَابِ مُبَاشَرَةِ عَقْدِ النِّكَاحِ فِي الْمَسْجِدِ لِكَوْنِهِ عِبَادَةً

Pengarang (kitab Kanzud Daqa'iq karangan Imam Hafizuddin an Nasafi) menunjukkan bahawa menjadi perkara sunat, ataupun wajib kepada menggalakkan akad nikah di dalam masjid, kerana ia adalah sebagai satu ibadah

Az Zaila'ie menukilkan kalam al Kamal, di dalam kitab Tabyinul Haqa'iq (jil. 5, hal. 192) mengulas hadis di atas :

وَيُسْتَحَبُّ مُبَاشَرَةُ عَقْدِ النِّكَاحِ فِي الْمَسْجِدِ ؛ لِأَنَّهُ عِبَادَةٌ

Dan digalakkan melakukan akad di dalam masjid, kerana ia adalah satu ibadah

Juga dinyatakan di dalam kitab karangan ulama mazhab lain di dalam kenyataan ini seperti ad Durrul Mukhtar Wa Raddul Muhtar, Fathul Qadirkarangan Ibnu al Humam, Majma'ul Anhar karangan Syaikhi Zadah, Syarhul Kabir karangan Ibnu Qudamah dan banyak lagi.

Kedua : Mazhab Syafi'e

Di dalam kitab I'anatut Thalibin (jil. 3, hal. 273), karangan Abu Bakar ad Dumyati menukilkan ulasan tentang hadis di atas :

واجعلوه في المساجد مبالغة في إظهاره واشتهاره فإنه أعظم محافل الخير والفضل

Dan adakanlah (akad nikah) itu di dalam masjid, iaitu bermeriah dalam menzahirkannya dan menghebahkannya. Sesungguhnya ia adalah sebaik-baik sambutan yang baik dan mulia.

Beliau juga menyatakan di dalam halaman yang sama (jil. 3, hal. 273)

ويسن أن يكون العقد في المسجد

Dan disunatkan akad nikah dilakukan di masjid

Di dalam kitab Tuhfatul Muhtaj Fi Syarhil Minhaj (bah. 43, hal 493), karangan Ibnu Hajar al Haitami mengulas hadis di atas :

أَخَذَ الْبَغَوِيّ وَغَيْرُهُ مِنْهُ أَنَّهُ سُنَّةٌ فِي الْعُرْسِ

Al Baghwi dan lain-lain mengeluarkan hukum daripada mengambil hadis ini (hadis yang disebutkan sebelum ini), bahawa ia adalah perkara sunat di dalam perkahwinan

(ia juga telah dinukilkan oleh Imam Ramli di dalam Nihayatul Muhtaj Ila Syarhil Minhaj, bah. 28, hal. 288)

Ketiga : Mazhab Maliki

Di dalam kitab Mawahibul Jalil Li Syarhi Mukhtasar al Khalil (jil. 5, hal. 26) karangan Syamsuddin Abu Abdillah Muhammad bin Muhammad al Maghribi menyatakan :

وأما العقد في المسجد فعده المصنف وغيره من الجائزات فقال في باب موات الأرض وجاز بمسجد سكنى رجل تجرد للعبادة وعقد نكاح ولم أر الآن من صرح باستحباب العقد فيه من أهل المذهب والله أعلم

Manakala akad nikah di dalam masjid, maka penulis (kitab Mukhtasar al Khalil) dan lain-lain menyatakan bahawa ia adalah diharuskan. Beliau (penulis kitab Mukhtasar al Khalil) menyatakan di dalam Bab Tanah Tandus, dan diharuskan untuk masjid itu, dihuni oleh lelaki yang memfokuskan ibadah semata-mata dalam hidupnya, dan berakad nikah. Dan aku belum nampak ketika ini, sesiapa yang menyebut dengan jelas tentang galakan berakad nikah di situ, dari kalangan ahli mazhab fiqh. WaLlahua'lam.

Jelas, adab seorang ulama apabila mengeluarkan sesuatu kenyataan. Beliau yang bermazhab Maliki menyatakan bahawa akad nikah di dalam masjid diharuskan. Dalam pada itu, beliau menyatakan bahawa tidak mengetahui sekiranya ada di sana mazhab yang menyatakan ia digalakkan.

ULASAN TAMBAHAN

Dinyatakan di dalam kitab Ghamzu Uyunil Basa'ir Fisy Syarhil Asybahi Wan Nazha'ir (bah. 7, hal 122) karangan Ahmad bin Muhammad al Hamawi :

قَوْلُهُ : وَيُسْتَحَبُّ عَقْدُ النِّكَاحِ فِيهِ . كَذَا فِي مُنْيَةِ الْمُفْتِي وَعِبَارَتُهُ عَقْدُ النِّكَاحِ فِي الْمَسْجِدِ لَا يُكْرَهُ بَلْ يُسْتَحَبُّ

Katanya (pengarang kitab Asybah Wan Nazha'ir) : Dan digalakkan berakad nikah di dalamnya (masjid). Begitu juga disebut di dalam kitab Munyatul Mufti dan petikannya : Akad nikah di dalam masjid tidak makruh, bahkan digalakkan.

Di dalam Mausu'ah al Fiqhiyyah al Kuwaitiah, terbitan Kementerian Waqaf, bil. ke 45, no. 28, menyebut :

اسْتَحَبَّ جُمْهُورُ الْفُقَهَاءِ عَقْدَ النِّكَاحِ فِي الْمَسْجِدِ لِلْبَرَكَةِ ، وَلأَِجْل شُهْرَتِهِ فَعَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ : قَال رَسُول اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : أَعْلِنُوا هَذَا النِّكَاحَ وَاجْعَلُوهُ فِي الْمَسَاجِدِ وَاضْرِبُوا عَلَيْهِ بِالدُّفُوفِ.

Jumhur Fuqaha telah mengharuskan akad nikah di dalam masjid untuk keberkatan, dan untuk menghebahkannya. Diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah RA, beliau berkata : Rasulullah SAW pernah bersabda "Hebahkanlah perkahwinan ini, dan adakanlah di dalam masjid, dan palulah dengan kompang untuk majlis ini"

وَأَضَافَ الْمَالِكِيَّةُ فِي إِجَازَتِهِمْ لِعَقْدِ النِّكَاحِ فِي الْمَسْجِدِ أَنْ يَكُونَ بِمُجَرَّدِ الإِْيجَابِ وَالْقَبُول مِنْ غَيْرِ ذِكْرِ شُرُوطٍ وَلاَ رَفْعِ صَوْتٍ أَوْ تَكْثِيرِ كَلاَمٍ وَإِلاَّ كُرِهَ فِيهِ .

Ulama Mazhab Maliki menambah dalam menghukumkan sebagai harus, bagi akad nikah yang dilakukan di dalam masjid, iaitu hendaklah semata-mata lafaz ijab dan qabul, tanpa menyebut syarat-syarat yang lain, juga tanpa meninggikan suara, atau banyak bersembang. Sekiranya tidak (iaitu sekiranya terdapat unsur-unsur ini) maka, hukumnya makruh.

وَزَادَ الْحَنَفِيَّةُ فِي الْمُخْتَارِ عِنْدَهُمْ : أَنَّ الزِّفَافَ بِهِ لاَ يُكْرَهُ إِذَا لَمْ يَشْتَمِل عَلَى مَفْسَدَةٍ دِينِيَّةٍ فَإِنِ اشْتَمَل عَلَيْهَا كُرِهَ فِيهِ

Ulama Mazhab Hanafi pula menambah kitab al Mukhtar (Durrul Mukhtar Wa Raddul Muhtar) : Sesungguhnya majlis perkahwinan itu tidak makruh sekiranya tidak mengandungi unsur-unsur yang rosak dari perspektif agama. Sekiranya terdapat, maka makruhlah hukumnya.

BILAKAH HUKUMNYA HARAM?

Sepertimana yang telah saya sebutkan, ulama fiqh telah membahaskan begitu panjang lebar tentang akad nikah di dalam masjid. Ia bukanlah satu perbincangan yang baru. Hukum asal bagi akad nikah di dalam masjid, samada harus, sunat atau wajib.

Akad nikah di dalam masjid boleh jadi haram disebabkan beberapa faktor, sepertimana yang telah dinyatakan di dalam Majalah Majma' Fiqh Islami (bil. 3, hal. 1092)

أما عقد النكاح في المسجد فشيء مندوب، نطقت باستحبابه الأحاديث ولكن ما يصحبه من الرقص، والغناء فلا يجوز أصلًا، فإن كانت حفلات الزواج لا تخلو من هذه المنكرات، فلتجنب المساجد منها

Manakala akad nikah di dalam masjid, ia adalah sesuatu yang digalakkan. Telah disebut galakan tersebut di dalam hadis-hadis. Akan tetapi, apa yang diiringi dengannya unsur-unsur tarian dan nyanyian, maka tidak dibenarkan. Sekiranya majlis perkahwinan itu tidak terlepas daripada unsur-unsur kemungkaran ini, maka hindarilah masjid daripadanya.

Apa yang dinyatakan di sini ialah, akad nikah di dalam masjid itu bukanlah diharamkan. Sebaliknya unsur-unsur yang diselitkan di dalam majlis ini, yang mengandungi unsur haram, maka ia diharamkan. Pengharamannya bukan disebabkan akad tersebut, tetapi disebabkan nyanyian, tarian dan sebagainya.

Juga disebutkan di dalam Majalah Majma' Fiqh Islami (bil. 3, hal. 1282) :

إذا قلنا يندب عقد النكاح في المسجد ولا تجوز إقامة الحفلات فيها إذا اقترنت بمحظور شرعي كاختلاط إلى آخره

Sekiranya kita mengatakan digalakkan berakad nikah di dalam masjid, maka tidak dibenarkan melaksanakan majlis perkahwinan tersebut apabila disekalikan dengan unsur-unsur yang dilarang oleh syara' seperti percampuran jantina dan sebagainya.

Dalam masa yang sama, di dalam kitab al Madkhal karangan Ibnu al Haj (bah. 2, hal. 264) mengajar kita beberapa adab ketika melakukan akad nikah di dalam masjid, tidaklah mengharamkannya semata-mata.

Syeikh Mustafa al Adawiy pula melontarkan sesuatu perkara di dalam Silsilatut Tafsir (jil. 10, hal 18)

صحيح أن المسجد أفضل بقعة، لكن كون جمع الناس في المسجد للعقد أفضل من غيره يحتاج إلى دليل، وقد يكون العقد في أي مكان سواء، فسنة الرسول هي الحكم، وقد عقد الرسول صلى الله عليه وسلم في البيت، وفي المسجد، وتعقد حتى في الطريق، أو في أي مكان بحضور الولي والشهود. هذه هي السنة. لكن أن تعمل العقد في المسجد، وتقول للناس: هذه الصورة الإسلامية للعقد فهذا افتراء على سنة رسول الله عليه الصلاة والسلام

Benar, Masjid itu adalah tempat yang paling baik. Tetapi, menghimpunkan manusia di dalam masjid untuk akad nikah di situ apabila dikatakan lebih baik daripada tempat lain, maka ia perlu bersandar pada dalil. Kadangkala akad di mana-mana tempat pun sama sahaja. Maka, sunnah Nabi SAW itu menjadi hukum. Nabi SAW pernah mengakadkan orang di rumah, dan di masjid. Pernah juga akadkan orang di jalan, ataupun mana-mana tempat dengan kehadiran wali dan saksi. Inilah sunnah. Akan tetapi, apabila akad dilakukan di dalam masjid, lalu kamu pula berkata kepada manusia : Inilah cara Islam untuk akad nikah, maka ia adalah rekaan terhadap sunnah Rasulullah SAW.

Jelas di sini, Syeikh Mustafa Adawiy tidak menafikan bahawa akad di dalam masjid itu adalah sunnah Nabi SAW, sebaliknya beliau menafikan golongan yang cuba mengatakan akad di dalam masjid ini adalah cara Islam, sehinggakan masyarakat memandang serong terhadap akad di rumah, atau di tempat-tempat yang lain.

Alhamdulillah, masyarakat Melayu di Malaysia, tidak pula memandang serong terhadap pasangan yang berakad di rumah. Tetapi, sangat kesal apabila ada golongan yang memandang serong berakad nikah di masjid.

KESIMPULAN

Hadis yang telah dinyatakan di permulaan penulisan ini adalah Hadis Hassan Gharib, yang telah diriwayatkan beberapa ulama' hadis. Walaupun demikian, para fuqaha' menggunakan hadis tersebut untuk mengeluarkan hukum berakad nikah di dalam masjid.

Maka, ringkasan hukumnya sepertimana yang dinyatakan :

1. Akad di dalam masjid hukumnya sunat berdasarkan Mazhab Hanafi dan Syafie.

2. Akad nikah di dalam masjid hukumnya harus pada Mazhab Maliki.

3. Hukumnya boleh jadi makruh, sekiranya terdapat di dalam akad nikah tersebut, unsur-unsur yang tidak elok. Sepertimana yang dinyatakan di dalam Mausu'ah al Fiqhiyyah al Kuwaitiah. Akad nikah di dalam masjid semata-mata, tidaklah makruh, sebaliknya unsur-unsur yang digabungkan bersamanya.

4. Hukumnya boleh jadi haram, sekiranya terdapat unsur-unsur haram, sepertimana yang dinyatakan di dalam Majalah Majma' Fiqh Islami. Akad nikah di dalam masjid semata-mata tidaklah haram, sebaliknya unsur-unsur yang digabungkan bersamanya.

5. Tiada pendapat yang menyatakan akad nikah wajib dilakukan di dalam masjid. Sebaliknya ia boleh dilakukan di mana-mana tempat yang sesuai. Sila rujuk Silsilah Tafsir karangan Mustafa Adawiy.

6. Tiada pendapat yang mengatakan akad nikah haram dilakukan di dalam masjid, kerana Nabi SAW pernah mengakadkan orang di dalam masjid. Maka, tidak mungkin Nabi SAW melakukan perkara yang haram.

Maka, daripada kesimpulan ini, dapatlah kita fahami bahawa Islam mengajar kita supaya "tidak melampau" dan "tidak pula meringan-ringankan". WaLlahua'lam.

Link artikel ini di dalam blog saya :

http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2011/03/akad-nikah-di-dalam-masjid-ulasan.html

Saya sediakan link ulasan isu ini oleh Ustaz Anhar Opir, Mantan Presiden PMRAM

http://hjanhar.blogspot.com/2011/03/hukum-akad-nikah-di-masjid-adakah.html


Muhammad Mujahid bin Ir Haji Mohammad Fadzil
Felo Markas Pengumpulan Kajian Ilmiah dan Hasilan (MANHAL)
Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM)
ibnuirfadzil.blogspot.com

Dalang video lucah : Tan Sri, Datuk, UMNO dan Perkasa.

Posted: 24 Mar 2011 04:19 AM PDT

18 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -
Oleh: WFAUZDIN NS

KETUA Polis Negara telah membuat pengakuan bahawa kes penyebaran video lucah yang hangat diperkatakan sekarang yang kununnya melibatkan aksi seks pemimpin pembangkang akan disiasat secara telus.

Semalam seorang MP dari PKR YB Johari Abdul telah mendedahkan bahawa dalang di sebalik penyebaran dan tayangan video lucah tersebut yang mengaku sebagai 'Datuk T' adalah melibatkan bekas KM Melaka Rahim Thamby Chik. Memandangkan pendedahan telah dibuat, maka tampil lah Rahim Thamby Chik pula mengaku bahawa `Datuk T' itu adalah terdiri dari 3 sahabat iaitu beliau, Eskay Abdullah dan Shuib Lazim.

Adakah pengakuan Rahim ini akan dibuat sekiranya Johari Abdul tidak mendedahkannya? Amat melucukan apabila sebelum ini `Datuk T' memberi tempuh 7 hari kepada pemimpin pembangkang dan isterinya meletakkan jawatan di dalam politik, jika tidak rakaman video tersebut akan disebarkan. Tetapi, Allah merancang dan menentukan yang terdedah adalah ketiga-tiga orang kuat filem lucah berkenaan tidak sampai berapa hari sahaja selepas mereka `mengugut' pemimpin pembangkang berkenaan.

Pengakuan ketiga-tiga mereka sebagai dalang video lucah berkenaan adalah satu tamparan hebat kepada puak-puak yang sentiasa mahu melihat Anwar mati di dalam karier politiknya. Paling termalu adalah `firaun besar' dari Kulim yang dua tiga hari lalu menyalak mengaku beliau yakin 110 % bahawa pemimpin pembangkang yang penuh kontroversi itu memang terlibat. Kemudiannya si lidah bercabang ini berkata pula bahawa mungkin isu video lucah ini adalah cara untuk mengalihkan perhatian dari isu DNA. Ertinya, isu video lucah ini memang dirancang oleh Anwar. Lihat, betapa mahirnya lidah firaun besar berputar dan berbelit. Mula-mula berkata pemimpin pembangkang itu yang beraksi di dalam video berkenaan, kemudiannya pula mendakwa itu cara untuk mengalih perhatian dari isu DNA. Lojik atau tidak, untuk mengalih perhatian dari isu DNA, Anwar mesti melakukan perbuatan jijik tersebut kemudiannya dirakam dan diedarkan? Hanya si tolol jika pun tidak si gila sahaja yang mungkin percaya.

Apa pun, pengakuan telah dibuat dan laporan Polis juga telah dibuat. Orang pertama yang telah dipanggil untuk siasatan pihak Polis setakat ini katanya adalah beberapa wartawan dan editor akhbar. Tidak mengapa, kita pasti pihak Polis akan menahan dan menyiasat ketiga-tiga dalang utama penyebaran video lucah tersebut. Pihak Polis juga harus menahan dan mengambil tindakan ke atas pengurusan hotel di mana tayangan video lucah itu dilakukan. Masakan pengurusan hotel terkenal itu tidak mengetahui adanya aktiviti jijik yang telah berlaku apabila melihat kehadiran ramai `jemputan' ke hotel berkenaan? Mengapa hotel berkenaan membenarkan tayangan video lucah diadakan di situ?

Berkenaan siapakah si perut buncit yang beraksi di atas ranjang itu, kita serahkan kepada pihak berkuasa untuk menyiasat. Langkah awal, tentukan mereka yang sudah mengaku membuat kerja tidak senonoh itu ke muka pengadilan. Tidak mengapa jika Umno menafikan parti itu tidak terlibat, tetapi apakah Umno berani mengambil tindakan disiplin ke atas Rahim Thamby Chik dan Shuib kerana mereka berdua adalah ahli Umno, bahkan suatu ketika tokoh Umno iaitu sebagai Ketua Menteri Melaka dan seorang lagi Senator.

Seorang bergelar Tan Sri, seorang lagi bergelar Datuk telah mengaku melakukan perbuatan terkutuk berkenaan. Apakah mereka layak memegang gelaran itu lagi? Umno mungkin dilihat serius untuk menafikan penglibatan parti berkenaan di dalam perbuatan jijik ini sekiranya berani memecat keahlian mereka yang terlibat. Shuib pula adalah Bendahari Perkasa, dan kita mahu lihat apakah Perkasa masih sudi menerima orang tidak bermaruah seperti ini? Jika Umno dan Perkasa tidak mampu berbuat apa-apa maka usahlah hairan jika ada yang beranggapan ada benarnya dakwaan DS Anwar bahawa rakaman video seks itu adalah konspirasi pihak mereka.

Apa yang bakal berlaku di dalam sandiwara ini, kita tunggu dan lihat sejauh mana kerajaan benar-benar serius menangani perkara ini. Apakah benar bahawa di dalam negara ini halal menonton video lucah asalkan tidak dikenakan bayaran sepertimana yang disebut oleh seorang menteri yang nampaknya seperti terlampau cerdik itu?/wfauzdin.blogspot.com

Cubaan seludup syabu RM16 juta dipatah

Posted: 24 Mar 2011 04:02 AM PDT

Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM: Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman dan Selangor mematahkan cubaan menyeludup dadah jenis syabu seberat 81.4 kilogram dianggarkan bernilai RM16 juta ringgit dengan menggunakan kontena di Pelabuhan Barat, dekat sini, Isnin lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, ACP Nordin Kadir, berkata rampasan dadah terbabit adalah yang terbesar di Pelabuhan Klang pada tahun ini. Katanya, taktik terbabit juga pertama kali digunakan sindiket dadah antarabangsa selepas kegagalan menyeludup dadah menerusi pintu udara terutama di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Cubaan seludup syabu melalui KLIA ditumpas.

Posted: 24 Mar 2011 03:57 AM PDT

18 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Pengarah Kastam Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Datuk M. Govinden Mutosamy (dua, kiri) menunjukkan sebahagian dari dadah jenis syabu seberat 2.266 kilogram bernilai RM567,000 yang dirampas selepas menahan seorang wanita warga Vietnam di KLIA Isnin lepas ketika mengadakan sidang akhbar di Ibu Pejabat Kastam Narkotik, Kampung Jijan dekat Nilai pada Khamis. -fotoBENAMA



Gempa bumi landa pantai timur Honshu, Jepun

Posted: 24 Mar 2011 03:56 AM PDT

18 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Satu gempa bumi kuat dengan berukuran 6.1 magnitud dikesan berlaku berhampiran pantai timur Honshu, Jepun pada jam 4.21 petang ini.

Jabatan Meteorologi Malaysia dalam satu kenyataan berkata, gempa itu dicatatkan di kedudukan 4,391 kilometer dari timur laut Kudat, Sabah

P'raya Sarawak: Kerusi PAS selesai, umum esok

Posted: 24 Mar 2011 03:51 AM PDT

18 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 24 Mac: Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa (gambar) berkata pembahagian kerusi PAS bagi menghadapi pilihan raya negeri Sarawak sudah selesai.

Katanya, keputusan pembahagian kerusi itu dimuktamadkan selepas pertemuan dengan pimpinan PKR hari ini.

Bagaimanapun beliau yang juga Pengarah Pilihan Raya Sarawak berkata jumlah dan kerusi Dun mana yang ditandingi belum boleh dimaklumkan dan akan diumumkan secara rasmi esok.

"Tadi kita selesai bincang dengan PKR dan bagi pihak PAS, perbincangan pembahagian kerusi kita sudah selesai," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.

Sehubungan itu jelasnya, arahan telah dikeluarkan kepada pimpinan PAS di kawasan yang akan ditandingi untuk meneruskan gerak kerja yang telah dimulakan sebelum ini.

"Soal calon, kita akan bincang selewat-lewatnya awal minggu depan," katanya lagi.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) semalam menetapkan pilihan raya negeri Sarawak yang ke-10 diadakan pada 16 April, manakala penamaan calon ditetapkan pada 6 April.

Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man seperti dilapor Harakahdaily sebelum ini membayangkan PAS akan bertanding sekurang-kurangnya tiga kerusi pada pilihan raya Sarawak kali ini.

Bagaimanapun menurutnya, beberapa kerusi masih dalam perbincangan dengan parti komponen Pakatan Rakyat yang lain dan mungkin berlaku penambahan untuk beberapa kerusi lagi.

PAS dijangka akan meletakkan calon mereka salah satunya di N24 Beting Maro, iaitu satu-satunya kerusi yang pernah ditandingi mereka pada pilihan raya lalu.

Calon PAS, Alem Din pada waktu itu hanya tewas kepada calon BN dengan majoriti 895 undi.

Harakahdaily/-

Anwar : Umno terbabit dengan video seks

Posted: 24 Mar 2011 03:48 AM PDT


18 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa pengakuan bekas ketua menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik sebagai bertanggungjawab di sebalik video seks yang cuba memalitkannya itu adalah bukti pembabitan Umno.

Katanya, Rahim seolah-olah cuba membalas dendam terhadap pengundurannya dari politik pada 1994.

"Ini menunjukkan konspirasi peringkat tertinggi membabitkan Umno dalam perkara ini," kata Anwar kepada wartawan di perkarangan komplek mahkamah, Jalan Duta, kuala Lumpur, hari ini.

"Saya tidak tahu bagaimana menteri dalam negeri boleh menafikan ini... Seorang daripada ahli (parti) mereka terbabit, begitu juga dengan PERKASA," katanya.

Semalam, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengugut untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas Anwar kerana mendakwa dirinya dan pihak polis terbabit dengan pita video seks itu.

Anwar berkata komennya itu dibuat berdasarkan hakikat mereka yang mengeluarkan video berkenaan - Rahim, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan bendahari PERKASA Datuk Shuib Lazim, yang dikenali sebagai 'Datuk T' - masih bebas.

"Malah, saya diberitahu mereka kini dilindungi (oleh pihak berkuasa atau polis cawangan khas).

Kes rogol, rasuah...

"Sekarang ini orang yang terlibat termasuk Tan Sri Rahim Tamby Chik yang dulu dikaitkan dengan kes rogol di Melaka. Walaupun tidak didakwa, kertas pendakwaan telah ditandangani sendiri oleh Tan Sri Ghani Patail (ketua pendakwaraya ketika itu).

"Walaupun tidak didakwa, kes rasuahnya melibatkan puluhan juta, tetapi sekarang dia menjadi seorang tokoh moral baru, tetapi dia melakukan kesilapan kerana dia mendedahkan satu video yang direkayasa sebegitu rupa dan kemudian cubaan untuk mengaibkan orang semata-mata untuk membalas dendam," kata Anwar.

Menurutnya, pembabitan Rahim yang diangkat menjadi pengerusi Risda dua tahun lalu oleh Datuk Seri Najib Razak hanya menzahirkan penglibatkan Umno dan perdana menteri sendiri.

"Ini bagi saya memperkuatkan hujah kita dari peringkat awal, Umno memberi tahu mereka tidak terlibat. Sekarang Umno secara langsung terlibat.

Dr Mahathir mudah lupa

"Ahli parlimen Sungai Petani Datuk Johari Abdul malah menyebut bahawa kesediaan Rahim Tamby Chik bawa dia untuk menemui Datuk Seri Najib. Ini menunjukkan konspirasi peringkat tertinggi membabitkan Umno," katanya.

Dalam pada itu, Anwar juga menafikan beliau memainkan sebarang peranan sehingga memaksa Rahim berundur dari politik.

"Itu dendam dia (Rahim). Saya pada masa itu timbalan presiden Umno dan timbalan perdana menteri. Saya tidak ada kuasa untuk mengugurkan dia sebagai ketua menteri. Itu kuasa presiden Umno dan perdana menteri. Saya diarah untuk menyampaikan pandangan Dr Mahathir. Tentu Dr Mahathir kata dia lupa kerana dia menghidapi amnesia atau peringatan terpilih" katanya.

Rahim terpaksa berundur daripada politik berikutan dakwaan dia melakukan hubungan seks dengan gadis bawah umur pada 1994.

"Saya tidak merasa kesal atau salah kerana meminta beliau meletakkan jawatan walaupun saya tahu bidang kuasa saya tidak sehingga boleh minta mana-mana menteri atau ketua menteri untuk meletak jawatan. Ini semua orang tahu. Anda tanya Mahathir tentu dia tidak ingat," kata Anwar.

"Saya cuma menyampaikan pembabitan Dr Mahathir (Mohamad). Saya tidak tahu jika Mahathir mempunyai amnesia terpilih," katanya.

Malaysiakini/-

Video seks: Polis ambil keterangan Rahim, Eskay

Posted: 24 Mar 2011 03:39 AM PDT

18 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Polis sedang merakamkan kenyataan daripada bekas ketua menteri Melaka, Tan Sri Rahim Thamby Chik dan ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah berhubung tayangan video seks.

Menurut wartawan yang berkumpul di ibu pejabat polis di Bukit Aman, Kuala Lumpur, kedua-dua mereka dilihat tiba pada kira-kira jam 5 petang tadi.

Kedua-dua mereka dikatakan akan memberikan sidang akhbar selepas pertemuan dengan polis.

Semalam, Rahim, Eskay dan bendahari PERKASA, Datuk Shuib Lazim, mengakui mereka adalah 'Datuk T' yang di belakang tayangan video lucah berkenaan.

Shuib, bagaimanapun dipercayai di luar negeri dan dijadualkan diambil kenytaannya esok.

Adalah dipercayai salinan asal video berkenaan juga mungkin diserahkan kepada polis pada perjumpaan hari ini.

Sebelum ini, pegawai khas Rahim - Ghazali Zainal berkata bekas ketua pemuda Umno itu bersedia memberikan kenyataan kepada polis jika diminta berbuat demikian.

Katanya, Rahim enggan mengulas lanjut berhubung video berkenaan selepas pertemuan dengan media, petang semalam.

Ketiga-tiga individu itu yang menggelarkan kumpulan mereka sebagai 'Datuk T', telah menayangkan video lucah itu kepada beberapa wartawan tertentu di hotel Carcosa Seri Negara di Kuala Lumpur pada Isnin lalu.

Sehari kemudian, ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim membuat laporan polis selepas menafikan beliau adalah lelaki yang didakwa dalam video tersebut.

Mayat pengawal keselamatan dijumpa dalam kawasan sekolah

Posted: 24 Mar 2011 02:00 AM PDT

19 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM - Mayat seorang pengawal keselamatan berumur 62 tahun yang lengkap berpakaian ditemui terlentang dengan kepalanya bertutup dengan sehelai kain pelikat di dalam kawasan sebuah sekolah rendah agama di Kuala Selangor pagi ini.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor, Senior Asisten Komisioner Mohd Adnan Abdullah berkata,

mayat mangsa, Arbain Asan ditemui di bahagian pagar belakang sekolah berkenaan oleh orang awam kira-kira 7.45 pagi.

Beliau berkata, mangsa yang berasal dari Kampung Telok Piai, Kuala Selangor, telah bertugas sebagai pengawal keselamatan di sekolah itu selama lima tahun.

"Mangsa dipercayai diserang menggunakan benda tumpul berdasarkan kepada kecederaan yang dialami di bahagian atas dan belakang kepala.

"Suspek yang menyerang mangsa juga dipercayai memecah masuk ke kawasan sekolah berikutan penemuan kesan pecah masuk di pejabat dan kantin sekolah terbabit," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor di sini hari ini.

Mohd Adnan berkata, pihaknya masih menyiasat motif kejadian memandangkan tiada barangan peribadi mangsa yang hilang.

Katanya, polis juga masih tidak dapat memastikan sama ada terdapat barangan yang hilang dari pejabat dan kantin sekolah itu.

Mohd Adnan berkata, kes itu disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan bagi kesalahan bunuh yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Mayat mangsa dibawa ke Hospital Tanjong Karang dekat sini untuk dibedah siasat, katanya.

-Bernama

MTD-RANTAU ABANG

Posted: 24 Mar 2011 11:30 PM PDT

MTD-RANTAU ABANG


CERAMAH ISU SEMASA

Posted: 24 Mar 2011 06:37 PM PDT

Majlis Tindakan Dun Dabong

Posted: 24 Mar 2011 11:10 PM PDT

Majlis Tindakan Dun Dabong


Majlis Penyampaian Bantuan Zink Dun Dabong

Posted: 24 Mar 2011 05:05 PM PDT































PAS TELUK INTAN

Posted: 24 Mar 2011 11:02 PM PDT

PAS TELUK INTAN


bila dendam tidak dapat di sembunyikan -ketua pembangkang-

Posted: 24 Mar 2011 07:38 PM PDT

Dalam tempoh 48 jam, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah mula mengeluarkan kenyataan yang bercanggah bersabit video seks lucah yang kononnya merakamkan Anwar Ibrahim mengadakan hubungan seks dengan seorang pelacur.

Tan Sri Rahim Thamby Chik pula tidak dapat meyembunyikan rasa marahnya terhadap Anwar atas peletakan jawatan beliau sebagai Ketua Menteri Melaka pada tahun 1994.
Rahim yang kini Pengerusi Risda, berkata beliau tidak merogol seorang gadis berusia 15 tahun ketika itu.
Semasa menayangkan video itu kepada wartawan Isnin lalu di hotel Carcosa Seri Negara, Eskay berkata beliau membawa keluar perakam video dari hotel dan mendapati ia mengandungi klip 21 minit Anwar mengadakan hubungan seks dengan pelacur.
Namun pada sidang akhbarnya semalam, Eskay mendakwa beliau tidak dapat "membaca" rakaman dalam alat perakam itu sehingga seminggu lalu.
'Tak boleh baca'
"Hanya minggu lalu, baru kami mendapat rakaman itu sebab mula-mula kita tak boleh "baca', kemudian baru ada seorang yang berjaya menerbitkannya,'
.
Tidak kurang aneh adalah kenyataannya semalam bahawa beliau menunjukkan video itu kepada wartawan, malah kepada ahli parlimen PKR Johari Abdul sebelum menghantar rakaman itu untuk pemeriksaan forensik.
"Saya mahukan media membuat keputusan..untuk anda melihat kebenaran sebelum saya menyerahkannya untuk pemeriksaan forensik," kata Eskay pada sidang media.

Ketika diminta sekali lagi untuk menjelaskan bagaimana video itu diperolehi, Eskay dan Rahim enggan memberi butiran lanjut dengan alasan ia kini menjadi siasatan polis.
Sukar untuk dipercayai bahawa walaupun Eskay memiliki video lucah terhadap musuh politik utama Umno dan kerajaan BN, beliau berasa curiga untuk mendapatkan perlindungan polis atau meminta bantuan dari Rahim untuk menguruskannya.
Eskay – seorang jutawan yang disifatkan sekutu rapat Tun Dr Mahathir Mohamad – telah ditanya bagaimana Rahim boleh terbabit dalam video berkenaan.
beliau menghubungi bekas ketua menteri Melaka itu kerana mahu mendapatkan sebuah hotel yang mempunyai kawalan keselamatan yang baik dengan alasan beliau tidak mahu "membabitkan polis".

PAS Negeri Sembilan

Posted: 24 Mar 2011 09:42 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Pas NS buat laporan polis

Posted: 24 Mar 2011 08:48 PM PDT


Pas NS buat laporan polis
Sinar Harian 25 Mac 2011

SEREMBAN – Pas Negeri Sembilan membuat laporan polis di sini, semalam, berikutan fitnah yang mengaitkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim terlibat dalam video seks.

Pesuruhjaya Pas negeri, Zulkefly Mohd Omar berkata, laporan polis itu dibuat bagi mendesak polis melakukan siasatan terhadap Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Tan Sri Abd Rahim Tambi Chik yang terbabit dalam rakaman video aksi seks itu.

"Tuduhan terhadap Anwar adalah fitnah yang sangat melampau. Tiada sebarang asas yang boleh dipertanggungjawabkan," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Seremban, di sini.

Menurutnya, ia bukan sahaja mencemar nama baik Anwar sebagai pemimpin utama Pakatan Rakyat (PR) dan keluarga, malah fitnah itu ibarat sudah menjadi budaya di negara ini.

"Kita tidak mahu barah fitnah ini merebak dan menjadi budaya diamalkan rakyat dengan tujuan memburukkan individu tertentu demi kepentingan peribadi mahupun politik.

"Kerajaan dan pihak berkuasa perlu pandang serius budaya yang semakin menular ini bagi memastikan negara bebas daripada fitnah, yang pastinya membawa kesan buruk kepada imej negara," katanya.

Hadir sama, Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Mohamad Taufek Abd Ghani dan Presiden Anak Peneroka Felda (Anak), Mazlan Aliman dan 20 ahli Pas negeri.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story8902961.asp

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 24 Mar 2011 09:16 PM PDT

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


TAHNIAH buat Johari Abdul, umpan dan taktik anda menjadi

Posted: 23 Mar 2011 09:20 PM PDT

PAS LENGGONG

Posted: 24 Mar 2011 07:46 PM PDT

PAS LENGGONG


Posted: 24 Mar 2011 02:51 AM PDT

Majlis Tindakan DUN N-23 Dusun Tua

Posted: 24 Mar 2011 07:04 PM PDT

Majlis Tindakan DUN N-23 Dusun Tua


Untuk Kekal : Kerajaan Tolak Guna Dakwat Kekal

Posted: 24 Mar 2011 05:40 PM PDT

Menteri yang merasa dirinya cerdik itu cuba memperbodohkan rakyat yang disangkanya bodoh. Kita bukan mintak perkara yang baru dan tidak munasabah. Jangan cerita sama ada orang nak celup jari dalam dakwat atau tidak..... kalau nak kira hendak atau tidak, orang naik kereta duduk di belakang pun tidak mahu pakai tali pinggang keselamatan tetapi kerajaan tetap kuat-kuasakan.... tak pakai denda RM300. Ada menteri kisah pasal perlembagaan?

Apa kena-mengena dengan biomatrik? Biomatrik untuk mengenalan bukan untuk menandakan beliau telah mengundi atau belum. Ini satu lagi jawapan tidak cerdik (bangang) dari seorang menteri yang dikatakan intelek. Ataupun beliau menyangka beliau sahaja cerdik orang lain bodoh belaka.

Nampaknya kerajaan tidak berminat untuk melaksanakan proses pengundian yang telus kerana takut kalah. Penipuan adalah kaedah yang terbaik. Kalau mengundi pun mereka cuba tipu apa jaminan mereka tidak akan menipu perkara yang lain?
______________________________
KUALA LUMPUR, 24 Mac: Dewan Rakyat hari ini diberitahu bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak bercadang menimbang semula penggunaan dakwat kekal kerana ia dianggap tidak lagi sesuai untuk digunakan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz ketika menggulung perbahasan titah ucapan Diraja berkata, SPR sedang berusaha mencari kaedah baru yang lebih moden dan boleh diterima oleh semua pihak untuk digunakan dan sedang meneliti penggunaan biomatrik sebagai ganti.

"Namun ia masih dalam perhatian kerana perlu melihat dari semua sudut," katanya.

Nazri menambah, penggunaan dakwat kekal juga tidak sesuai kerana bercanggah dengan perlembagaan dengan memberi contoh situasi pengundi tidak mahu ibu jarinya dicalit dengan dakwat.

Bagaimanapun, jawapan itu mendapat tentangan daripada Dr. Siti Mariah Mahmud (PAS-Kota Raja) yang menyifatkan ia masalah peraturan yang boleh diselesaikan sebelum hari mengundi.

"Alasan mengenai perlembagaan itu kurang tepat. Kalau itulah yang menjadi isunya pada pilihan raya yang lepas, saya kira kita mempunyai masa yang cukup untuk meminda peraturan dalam pilihan raya itu sendiri.

"Tapi kita tidak membuat usaha ke arah itu. Mungkin tidak ada political will dan perjumpaan kita dengan SPR pun, SPR kata ini adalah keputusan kabinet, ini adalah keputusan kabinet," katanya.

Pada pilihan raya umum 2008, SPR menerima tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) agar dakwat kekal digunakan namun keputusan itu ditarik balik beberapa hari sebelum mengundi atas arahan kerajaan.

Siti Mariah juga menyanggah jawapan Nazri bahawa tidak berlaku pengundian dua kali dan mendakwa terdapat pendatang asing menerima kad pengenalan meskipun tidak layak.

"Saya nak bangkitkan mengenai tidak ada pengundian dua kali. Mungkin kalau saya bawa perkara ini Menteri kata tuduhan tapi kita sudah banyak kali mendengar bagaimana di Sabah kad pengenalan diberikan kepada pendatang tanpa izin.

"Pengeluaran kad pengenalan ini menjadi perbualan malah di kalangan kakitangan kerajaan di jabatan Pendaftaran Negara sendiri mengatakan kad pengenalan mudah diberikan kepada rakyat termasuk pendatang tanpa izin yang dah lama beerada di sini untuk menjadi pengundi. Ini utuk kepentingan politik BN," dakwanya.

Tambahnya, tidak mungkin mereka yang menerima kad pengenalan secara tidak sah akan mengaku mengenai perkara itu.

"Menteri mungkin suruh saya bawa saksi. Tapi mana ada orang yang dapat kad pengenalan, yang tak sepatutnya dia dapat akan mengaku bahawa dia mendapat kad pengenalan.

"Inilah kebimbangan kita, JPN akan keluarkan kad pengenalan kepada orang yang tak sepatutnya sehingga ada yang mempunyai kad pengenanalan lebih daripada satu, boleh pergi ke dua tiga pusat pengundian,"katanya.

Nazri juga memberitahu, sistem pengundian automatik juga tidak akan dilakukan atas alasan sebahagian besar rakyat tidak tinggal di alamat seperti yang didaftar dalam kad pengenalan.


Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 24 Mar 2011 03:55 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


NAJIB NGAN ROSMAH SUDAH KECUT PERUT

Posted: 24 Mar 2011 02:20 AM PDT

Peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim akan memanggil Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor sebagai saksi jika Ketua Umum Pakatan Rakyat itu dipanggil untuk membela diri dalam perbicaraan kes liwat beliau.


"Kami akan menentukan perkara ini kemudian, selepas penghujahan dikemukakan oleh kedua-dua pihak . . . akan memanggil mereka sebagai saksi, kemungkinan ada," kata peguam bela Karpal Singh kepada pemberita di sini hari ini.

Karpal berkata mereka perlu menemu bual Najib dan Rosmah terlebih dahulu sebelum memanggil mereka sebagai saksi.

"Senarai saksi kami termasuklah Najib, Rosmah dan Dr Osman dari Hospital Pusrawi," kata Karpal.

Pendakwa menutup kes mereka hari ini selepas mahkamah memutuskan untuk menerima tiga barang, yang diambil dari lokap, yang digunakan untuk mengambil sampel DNA Anwar.

Perbicaraan akan disambung 18 April ini bagi membolehkan kedua-dua pembela dan pendakwa mengemukakan hujah masing-masing.

BARU KU TAHU ANWAR BERPERUT BUNCIT!!!!

Posted: 23 Mar 2011 06:13 PM PDT

KUALA LUMPUR - Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR dan Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul memberikan enam sebab mengapa beliau yakin lelaki dalam video klip yang dipertontonkan kepadanya bukan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.


Melalui kenyataan akhbar yang disiarkan dalam blog Anwar Ibrahim, Johari mengariskan bahawa pelaku seks itu bukan Anwar berdasarkan:

Selepas menyaksikan video itu, Datuk Johari yakin "pelakon" itu bukan Dato' Seri Anwar Ibrahim berlandaskan faktor berikut:


1. Pada awal rakaman, terdapat seorang lelaki lain yang sedang menguruskan rakaman video pada ketika orang yang mirip Dato' Seri Anwar Ibrahim masuk ke dalam bilik. Sewajarnya orang itu (yang mirip Dato' Seri Anwar Ibrahim) sedar bahawa perlakuannya akan dirakam. Mustahil sesiapa yang waras akan melakukan adegan sedemikian kecuali dia diupah.


2. Tempoh masa rakaman yang menunjukkan muka si pelaku adalah terlalu pendek. Ditambah dengan rakaman yang dibuat di dalam hitam putih; menyukarkan untuk betul-betul mengesahkan identiti si pelaku.


3. Bahu si pelaku terlalu lebar dan tegap berbanding bahu Dato' Seri Anwar Ibrahim.


4. Bahagian belakang si pelaku (punggong) juga berisi dan jelas berbeza dengan tubuh badan Dato' Seri Anwar Ibrahim.


5. Di akhir adegan, si pelaku bangun dan tubuh badannya dirakam dengan jelas. Perutnya adalah buncit dan terlalu besar jika dibandingkan dengan perut Dato' Seri Anwar Ibrahim.


6. Warna kulitnya adalah terlalu cerah dan hampir tidak dapat dibezakan dengan warna kulit wanita terlibat.
(gambar hiasan je)

BODO JUGAK 3 ORG TUA NI!!!

Posted: 23 Mar 2011 05:51 PM PDT

Mula-mula nak main game "cloak and dagger" konon. Nak kasi suspens, panggil editor saja. Lepas itu ada nak kasi satu copy pada Awnar dan tuntutan undur dalam masa 7 hari.


Tapi pergi duduk kat situ pakai cermin mata hitam buat apa? Macam le orang tak kenal

Pulak tue bawak Johari Abdul untuk tengok dan Johari Abdul buat press statement dedahkan mereka pulak?

Gelabah punye pasal.....terus tiga-tiga beruk tua dedahkan diri masing2....wakakakakaka

Bodoh jugak tiga orang tua nie... inilah orang umno!

DPP Gopeng

Posted: 24 Mar 2011 04:06 PM PDT

DPP Gopeng


Sesi kepimpinan baru DPP Gopeng dengan agenda tarbiah dan pendidikan akhlak pemuda

Posted: 24 Mar 2011 08:23 AM PDT

Alhamdulillah sejurus selepas mesyuarat agong tahunan kali ke-15, Dewan Pemuda terus bergerak dengan tugasan rutin walaupun belum menyusun strategik planning tahunan untuk sesi kepimpinan baru.

Rabu yang lalu 23 Mac 2011, Dewan Pemuda PAS Kaw Gopeng turut hadir memeriahkan majlis usrah cawaga baru di taman Botani. Dengan penyertaan pemuda baru ke kawasan Gopeng turut bakal menyemarakkan perjuangan islam di sini.

Ketua Penerangan diamanahkan untuk membentangkan kertas kerja berkenaan istiqamag dalam perjuangan bersama PAS selaku sebuah jamaah islam.

Pemuda-pemuda islam di kawasan Parlimen Gopeng dijemput pula untuk menghadiri program kedua sesi ini iaitu Katibah tarbawi yang akan diadakan di Surau haji Fahme Meranti 8. Program bermula jam 10 malam dengan tazkirah tazkiyah an nafs serta diikuti dengan tadarus dan tahsin bacaan Al Quran. Qiamullail dan munajat akan di adakan pada 4 pagi dan disertai dengan solat subuh dan taujihat subuh.

Insya Allah sesi kepimpinan baru dimulakan dengan agenda tarbiah dan pemerkasaan kerohanian ahli demi perlestarian kerja-kerja amal islami yang diimpikan.

Usrah Penerangan: Istiqamah dalam perjuangan bersama PAS

Posted: 24 Mar 2011 08:19 AM PDT

Tajuk di bawah telah dibentang oleh kami Lajnah Penerangan DPPK Gopeng di Cawangan penaja baru Taman Botani Simpang Pulai Rabu 23 mac 2011


Istiqamah dalam perjuangan bersama PAS

Muhammad Nuruddin Bashah

Ketua Penerangan DPPK Gopeng

Istiqamah adalah antara senjata paling ampuh yang ada di dalam Parti Islam SeMalaysia dan jamaah Islam seangkatannya sehingga mampu kekal lebih 50 tahun tanpa dana dan sumber kewangan sebagai pemacu gerak kerja ahlinya. Istiqamah adalah suatu sikap dan paradigma bukan sekadar tindak kerja. Istiqamah juga adalah falsafah hidup dan cara kita hidup. Individu tanpa istiqamah adalah individu tanpa pandangan hidup yang tepat, malah golongan yang berjuang hidup untuk perjuangan yang keluar daripada orbit rabbani, aqidah yang sahih dan hadaf yang benar, akan terkikis istiqamahnya.

Ramai juga petugas PAS hilang istiqamah kerana ketiadaan kefahaman dan ilmu dalam perjuangan. Mereka hairan mengapa berjuang islam tetapi hidup tidak kaya. Mereka hairan mengapa berjuang Islam tetapi ilmu agama tidak bertambah, akhlak tidak dibaiki malah mengapa diri sendiri tidak penting dalam masyarakat. Matlamat hidup berjamaah perlu difahami. Matlamat jamaah perlu diketahui. Ilmu berjamaah dan ilmu Islam perlu dipelajari secara berterusan dan mendalam. Inilah antara pra-syarat utama mendapat cara hidup istiqamah.

Wahai petugas PAS, sila perhatikan ayat di bawah.

oleh itu, hendaklah Engkau (Wahai Muhammad) sentiasa tetap teguh di atas jalan Yang betul sebagaimana Yang diperintahkan kepadaMu, dan hendaklah orang-orang Yang rujuk kembali kepada kebenaran mengikutmu berbuat demikian; dan janganlah kamu melampaui batas hukum-hukum Allah; Sesungguhnya Allah Maha melihat akan apa Yang kamu kerjakan.( Surah Hud : 112)

Jelas, istiqamah adalah suatu saranan daripada Allah jika kita ingin melihat kejayaan sebarang perjuangan menuju Allah.

Kelebihan istiqamah adalah seperti berikut;

· Jika anda jahil, anda akan alim sekiranya istiqamah.

· Jika anda masih maru dalam jamaah atau berpindak ke kawasan baru, anda akan kuat, dikenali dan mampu menyertai jamaah tempat baru jika anda istiqamah.

· Jika anda dirundung masalah (melakukan kesilapan atau kesalahan), istiqamah akan merawat semuanya malah menjadikan anda individu yang bersih daripada kesalahan lampau.

· Jika anda ingin memenagkan jamaah islam, anda istiqamahlah dalam bidang (lajnah) masing-masing serta gilapkan kemahiran dan bakat dengan menyertai pelbagai program takwin dan tanfizd yang dianjurkan oleh PAS Kawasan dan Negeri atau Pusat.

Dalam ayat di atas, Allah juga mengingatkan kita jika kita istiqamah jangan sesekali kita melampaui batas, mengada-ngada, bertindak ghuluw kerana golongan ghuluw dan toghut selalunya akan gugur daripada perjuangan Islam.

Ayat istiqamah adalah ayat yang paling berat bagi Rasulullah. Jika Rasulullah risau berkenaan isu istiqamah, bagaimana pula dengan kita petugas PAS masih masih jahil dan kerdil?

Ibnu Abbas RH mengkhabarkan semasa sahabat berbual dengan Nabi SAW, mereka berkata " Betapa cepat engkau beruban, jawab baginda, yang membuatku beruban adalah Surah Hud dan surah-surah yang seumpamnya ( Tafsir Al Qurtubi, riwayat At Tarmizi, disahih oleh al AlBani)

Istiqamah berbeza dengan istilah konsisten kerana istilah ini ada tafsirannya :

· Saidina Abu Bakar menyatakan maksud istiqamah adalah tidak menyekutukan Allah dengan sesiapa.

· Umar Al Khattab menyatakan lurus pada ketaatan dan menjauhi larangan.

· Imam An Nawawi berkata istiqamah adalah lurus atas ketaatan hingga mati.

Istiqamah bukan perkara mainan malah memerlukan mujahadatun nafs (bermujahadah dan berjihad melawan nafsu).

Istiqamah ada kaitannya dengan berazam. Azam (a'zama secara harfiah bermakna menetap cita-cita yang pasti) dalam bahasa arab bukan sekadar berangan-angan atau impian tahun baru dll, sebaliknya azam adalah kemahuan perlaksanaan kerja yang istiqamah, bersungguh-sungguh dan disertai dengan tawakal.

"kemudian apabila Engkau telah berazam (Sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang bertawakal kepadaNya." (Ali Imran : 159)

Kerana itu Rasul-rasul yang bergelar Ulul Azmi adalah rasul yang berazam atau bertekad kuat malah berusaha keras melawan kaum masing-masing serta menghadapai tribulasi paling teruk berbanding rasul lain. Inilah makna azam yang sebenarnya.

Tujuan PAS mendidik ahlinya adalah untuk menghasilkan Muslim haraki. Menurut Ustaz yahya Othman dalam bukunya Amal Jamaiy Pengertian dan Tuntutannya, Muslim Haraki adalah individu yang

· Mengiklan secara terbuka bahawa beliau bekerja untuk membina masyarakat Islam.

· Mendirikan Negara islam yang menyeluruh.

· Mengembalikan kepimpinan Islam.

Muslim haraki bermakna orang muslim yang bergerak. Bergerak bererti muslim itu beramal dan berjihad. Jihad dan amal perlu istiqamah jika inginkan kejayaan islam. Istiqamah adalah TERAS Muslim haraki.

Untuk ahli PAS melaksanakan cara kerja istiqamah, mereka perlu meneliti gagasan yang diterapkan oleh Abu A'la Al Maududi dalam bukunya Pra Syarat Kejayaan harakah Islamiyyah.

· Menjauhi sikap sombong dan takbur sehingga menganggap kerja Islamnya lebih baik berbanding rakan yang lain.

· Riya' serta sering menceritakan kehebatannya dalam kerja jamaah sehingga akibatnya istiqamah akan hilang dengan sendirinya sebaliknya beliau hanya asyik dengan kehebatan sendiri.

· Ahli jamaah yang berniat buruk dalam jamaah pasti akan hilnag nilai istiqamahnya.

· Sikap mementing diri, ananiyah, selfish, individualism serta budaya elitism.

· Pemikiran sempit, tidak mengikuti wacana dan arus perubahan polisi jamaah.

Antara asas penting untuk istiqamah adalah mendalami cara hidup jihad dalam amalan seharian samada dalam kerjaya, berumahtangga dan bekerja dalam jamaah. Tanpa jihad jangan harap petugas PAS tanpa wang dan ganjaran sanggup berpanas, berhujan malah dibuang pekerjaan semata-mata untuk kerja jamaah.

Jihad politik (jihad siasiy) adalah istilah yang digunakan oleh Said Hawwa dalam bukunya Jundullah Saqafatan wa Aqlaqan. Takrifan jihad politik adalah 'setiap usaha yang dilakukan untuk mempertahankan dan memajukan islam dalam apa jua bidang seperti politik, pendidikan, ekonomi dan lain-lain'.

Asal istilah jihad digunakan oleh ulama' fiqh untuk permasalahan bab fiqh peperangan dalam islam. Kini peperangan diterjemah dalam pelbagai bentuk termasuk berperang menentang ideologi ilhad daripada pihak kuffar.

Said Hawwa juga berkata ' Jihad politik adalah usaha yang dilakukan untuk menegak kerajaan Islam yang adil melalui saluran politik, ememgang amanah pemerintahan da mempertahankannyadaripada serangan musuh'.

Menurut Dr Syed Mohamad Syed Hasan dalam bukunya Wehdatul Fikri Asas Kecemerlangan Jamaah, antara sikap yang merosakkan kerja istiqamah dalam pergerakan jamaah adalah

· Menganggap peranan memajukan Parti terletak di bahu pemimpin semata-mata.

· Menganggap muktamar atau mesyuarat agong medan mengkritik habis-habisan atau tempat menunjuk kemahiran bercakap.

· Lambat bertidak terhadap arahan , sikap menangguh kerja.

· Menghadiri mesyuarat dengan tangan , otak dan minda yang kosong.

· Mengguna masa yang lama untuk mesyuarat.

· Setiausaha menjadi ketua, manakala ketua menjadi pak angguk.

· Setiausaha hanya berperanan menjadi penghantar surat dan pencatat minit.

· Bendahari hanya menjadi penjaga akuan sahaja.

· Jawatankuasa hanya sekadar pencukup korum tanpa tugas khas.

· Keputusan mesyuarat tidak dilaksanakan.

· Sikap melawan arahan pimpinan.

Ada tiga tahap Istiqamah yang perlu berlaku serentak iaitu:

· Istiqamah hati: sentiasa teguh dalam mempertahankan kesucian iman dengan cara menjaga kesucian hati daripada sifat syirik, menjauhi sifat-sifat cela seperti riak dan menyuburkan hati dengan sifat terpuji terutamanya ikhlas. Dengan kata-kata lain Istiqamah hati bermaksud mempunyai keyakinan yang kukuh terhadap kebenaran. Firman Allah Taala. (Surah Al-Furqan ' ayat 32 ) Ertinya: Dan orang-orang yang kafir berkata : "Mengapa tidak diturunkan Al-Quran itu kepada Muhammad semuanya sekali ( dengan sekali gus ) ? diturunkan Al-Quran dengan cara yang demikian kerana hendak menetapkan hatimu (wahai Muhammad) dengannya, dan kami nyatakan bacaannya kepadamu dengan teratur satu persatu.

· Istiqamah lisan: memelihara lisan atau tutur kata daripada kata-kata supaya sentiasa berkata benar dan jujur, setepat kata hati yang berpegang pada prinsip kebenaran dan jujur, tidak berpura-pura, tidak bermuka-muka dan tidak berdolak dalik. Istiqamah lisan terdapat pada orang yang beriman, berani menyatakan dan mempertahankan kebenaran dan hanya takut kepada Allah Taala. Firman Allah Taala: (Surah Ibrahim ' Ayat 27)Ertinya: ....Allah menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan di dunia dan di akhirat.....

· Istiqamah perbuatan: Tekun berkerja atau melakukan amalan atau melakukan apa saja usaha untuk mencapai kejayaan yang di redhai Allah. Dengan kata-kata lain istikamah perbuatan merupakan sikap dedikasi dalam melakukan sesuatu pekerjaan, perusahaan atau perjuangan menegakkan kebenaran, tanpa rasa kecewa, lemah semangat atau putus asa. Sikap ini menjadi begitu rupa kerana dorongan hati yang istikamah.

Tahukah anda sikap istiqamah juga menjadi intipati gejala indhibat dalam jamaah? Indhibat adalah disiplin dalam berorganisasi. Maksud indhibat menurut Dr Adil Syuwaikh dalam bukunya Al Indhibat adalah " kehampiran seseorang dalam melaksanakan komponen kerja yang dituntut secara termampu secara tepat degan syarat perkara itu dilakukan pada waktu yang ditetapkan dan ia sebahagian daripada kerja yang menyeluruh ditugaskan".

PAS yang berjaya di Kelantan dan beberapa negeri berpunca daripada sikap disiplin mereka yang amat tinggi dalam usaha melaksanakan SEMUA perancangan mereka. PAS yang kurang berjaya di beberapa tempat diakibatkan semua kerja hanya tertulis indah di KERTAS KERJA tetapi tidak dilaksanakan sepenuhnya.

Terdapat ramai mahasiswa dan pelajar sekolah agama yang ditarbiah d sekolah masing-masing tetapi meninggalkan parti apabila sampai usia alam bekerja. Ada yang meninggalkan kerja jamaah apabila menerima kenaikan pangkat. Bukan sekadar jasad tiada dalam majlis jamaah, malah malu alah untuk menjawab SMS dan panggilan dari sahabat jamaah sendiri. Ini petanda kehilangan intima' diri daripada jamaah dan ia amat berbahaya.

Seluruh ulama' berpendapat bahawa istiqamah musnah jika kita bergaul dengan rakan-rakan yang tidak baik, bermotivasi rendah malah pesimis terhadap kerja Islam. Malah sikap istiqamah akan musnah apabila terlalu banyak berkecimpung dengan urusan dunia. Kerjaya perlu dijadikan asbab (sebab musabab) untuk menjalankan kerja Islam kerana kerjaya menjamin wang untuk tanggunjawab berumahtangga serta wang untuk berjuang, bukannya kerjaya asing, jamaah asing.

Istiqamah adalah lambang ahli PAS telah mencapai darjat golongan multazimin yang ruh dan jasadnya untuk agama dan jamaah Islam.

8.56 pm

21 Mac 2011

Seputeh Permai

Siti Zailah | Home

Posted: 24 Mar 2011 03:55 PM PDT

Siti Zailah | Home


AKHIRNYA RAKYAT TAHU SIAPA SEBENARNYA DALANG SEBENAR DATUK T DAN VIDEO LUCAH FITNAH...

Posted: 23 Mar 2011 08:27 PM PDT

PERINGATAN NABI SAW BAHAWA DIAKHIR ZAMAN AKAN BERLELUASANYA FITNAH,ORANG BAIK DIANGGAP JAHAT DAN ORANG JAHAT DIANGGAP BAIK,ORANG YANG AMANAH DIANGGAP KHIANAT DAN ORANG KHIANAT DIANGGAP JUJUR.SEMOGA RAKYAT MALAYSIA BIJAK MENILAI YANG MANA INTAN YANG MANA KACA.KONSPIRASI POLITIK KOTOR YANG MENJIJIKKAN ,AMAT MEMALUKKAN NEGARA KITA.SELURUH DUNIA TAHU BETAPA JIJIKNYA POLITIK DIMALAYSIA YANG TELAH DIDALANGI OLEH PIHAK TERTENTU DEMI SURVIVAL PEMERINTAHAN MEREKA.PEMBOHONGAN DEMI PEMBOHONGAN,PENIPUAN DEMI PENIPUAN,DIHIDANGKAN KEPADA RAKYAT MALAYSIA.
DIMANA ULAMAK ULAMAK DALAM KERJAAN ?,KENAPA DIBIARKAN KES KES TUDUHAN ZINA DAN FITNAH TERUS BEREDAR MELALUI MEDIA TANPA SEKATAN DAN TEGURAN DARI ULAMAK KERAJAAN PERSEKUTUAN!!!.SEHARUSNYA ORANG YNG MENUDUH DAN DITUDUH DIADILI SECARA UNDANG UNDANG SYARIAH.INILAH KELEMAHAN KITA,UNDANG UNDANG ISLAM TIDAK DIPERKASAKAN,ISU YANG BERKAITAN MARUAH UMAT ISLAM SEHARUSNYA DIADILI MENGIKUT HUKUM ISLAM DAN SYARIAH ISLAM.KENAPA DIMALAYSIA,KES DSAI TIDAK DIADILI OLEH MAHKAMAH SYARIAH???.
SEPATUTNYA KERAJAAN MENGAMBIL TINDAKKAN KEATAS KETIGA TIGA DATUK T,YANG TELAH MENGAKU,MENYIMPAN ,MENONTON DAN MEMBERI ORANG LAIN TONTON VEDIO LUCAH.?
KALAU BENAR KES INI DIDAKWA TIADA CAMPURTANGAN ORANG POLITIK ,SEHARUSNYA MEREKA SEMUA DIAMBIL TINDAKKAN UNDANG UNDANG SEGERA!.

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 24 Mar 2011 05:06 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


TIGA MEMaNG TRIO, TAPI PENGERUSI RISDA TU SAH UMNO

Posted: 24 Mar 2011 05:29 AM PDT

KUALA LUMPUR: Ketua Cabang Rembau, Badrul Hisham Shaharin yang dipelawa Datuk T untuk menonton video seks kononnya melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim, yakin 'pelakon' dalam video itu bukan Ketua Umum KEADILAN.

"Dari pemerhatian saya video tersebut kemungkinan besar video asal yang tidak diganggu imejnya pun. Namun pelakon dalam filem tersebut bukan Anwar.
"Memang sekali imbas kelihatan seperti Anwar tetapi bagi sesiapa yang rapat dan biasa melihat 'perwatakan' atau gerak geri Anwar pasti tahu itu bukan Anwar.
"Contohnya dalam filem Ghandi, Ben Kingsley yang melakonkan watak Ghandi begitu menjadi sehingga menggondol sekurang kurangnya 11 anugerah peringkat dunia.
"Saling tak tumpah seperti Ghandi namun jika sesiapa yang pernah rapat dan mengenali perwatakan Ghandi tentu tahu membezakannya," kata Badrul dalam kenyataan media, hari ini.

Berkaitan :
Kenyataan media ini dibuat susulan kenyataan media yang telah dibuat oleh Tan Sri Rahim Thamby Chik dan Datuk Eskay Abdullah.

Pada 21 Mac 2011, saya telah menerima panggilan dari seseorang yang menawarkan saya menonton video tersebut dan bertemu Datuk T. Saya telah mendapat maklum pada pagi itu, bahawa Datuk T juga adalah penganjur tayangan video lucah di Carcosa Seri Negara pada awal pagi pada hari yang sama.

Saya bersetuju untuk pergi bersama beberapa rakan tetapi yang dibenarkan menemui beliau adalah 2 orang sahaja. Saya telah membawa rakan baik saya yang juga seseorang dari UMNO. Saya diarah menunggu depan Institut Jatung Negara (IJN) pada jam 7.45 petang. Saya tiba tepat waktunya. Seseorang yang perkenal diri Datuk T menelefon saya dan mengarahkan saya meletakkan kenderaan di situ dan kami telah di jemput di perkarangan parkir Institut Jantung Negara pada lebih kurang hampir 8.00pm. Sebelum itu ketika kami menanti ada beberapa kenderaan berpusing beberapa kali dan memerhati kami.

Kami telah dibawa ke Hotel Shangrila dan telah bertemu dengan 3 orang di sana selain dari beberapa orang yang dipercayai pengawal peribadi yang bertugas untuk Datuk T. Sebelum memasuki bilik kami diperiksa badan dan diminta meninggalkan telefon tangan kepada pengawal. Datuk T telah memperkenalkan dirinya dan bersama beliau adalah Tan Sri Rahim Thamby Chik dan seorang tua yang tidak dikenali, (tetapi selepas itu dikenal pasti sebagai Tengku Sulaiman)

Kami telah dibenarkan untuk menonton video lucah secara menyeluruh dua kali dan semasa itu Datuk T memberi penerangan mengenai video itu. Kami juga dimaklumkan bahawa Datuk T yang kini disahkan sebagai Datuk Easkay Abdulllah adalah pemunya video tersebut dan hanya beliau mempunyai video tersebut.
Kami juga dimaklumkan bahawa Tan Sri Rahim Thamby Chik baru menonton video tersebut dan ini berbeza sekali dengan kenyataan beliau pada 23hb Mch 2010 sebagai orang yang sama-sama terlibat dengan Datuk T. Ketika menonton bersama, Tan Sri Rahim seolah beberapa kali terkejut dan beristigfar seolah inilah kali pertama menonton.

Tujuan saya dipanggil adalah untuk diberi sesalinan video itu untuk ditunjukkan kepada Wan Azizah Wan Ismail dan mengemukakan desakan agar beliau dan Ketua UMUM PKR berhenti dan meninggalkan politik.
Untuk tujuan mendapatkan video itu saya telah berpura-pura untuk bersetuju mengenai apa yang di beritahu kepada saya mengenai video itu. Datuk T memberitahu bahawa video itu membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan menerangkan mengenai video itu secara terperinci.

Saya telah diminta memberi keputusan untuk bersetuju atau tidak menjadi orang yang akan membawa video itu untuk ditunjukkan kepada Wan Azizah Wan Ismail. Walaubagaimanapun ianya terbantut setelah Datuk T meminta ruangan untuk menayangkan video itu sendiri kepada Wan Azizah. Kami berhubung melalui telefon yang menurut beliau baru dibeli.

Saya mendapati beberapa pencanggahan antara kenyataan media yang diberi oleh beliau sewaktu di imiana Hotel dan apa yang telah diberitahu keapda saya khususnya mengenai Datuk T sebagai Datuk Trio, tetapi dalam pertemuan tersebut Datuk Eskay memperkenalkan diri sebagai Datuk T. Tan Sri Rahim memanggil beliau sebagai Datuk T juga kecuali dua kali terlepas dengan menyebut memanggil Datuk T sebagai Eskay.
Kami meninggalkan hotel tersebut hampir jam 10.00 malam dan bertemu rakan yang mengiringi kami seramai 3 orang yang kami ceritakan apa yang berlaku.

1. Tan Sri Rahim menipu kerana dalam sidang media semalam dia mengatakan dia merancang semua tetapi ketika bersama saya dia mengatakan ini kali pertama menonton setelah pulang dari luar negara untuk percutian keluarga

2. Saya telah 'berpura' yakin mengenai video dan sedia memberikan video tersebut ditonton oleh Datuk Seri Dr. Wan Azizah namun beliau enggan melakukan. Nampaknya beliau pun tidak bersungguh dalam kononya mahu Wan Azizah menonton video tersebut.

3. Dari pemerhatian saya video tersebut kemungkinan besar video asal yang tidak diganggu imejnya pun. Namun pelakon dalam filem tersebut bukan Anwar. Memang sekali imbas kelihatan seperti Anwar tetapi bagi sesiapa yang rapat dan biasa melihat 'perwatakan' atau gerak geri Anwar pasti tahu itu bukan Anwar. Contohnya dalam filem Ghandi, Ben Kingsley yang melakonkan watak Ghandi begitu menjadi sehingga menggondol sekurang kurangnya 11 anugerah peringkat dunia. Saling tak tumpah seperti Ghandi namun jika sesiapa yang pernah rapat dan mengenali perwatakan Ghandi tentu tahu membezakannya.

4. Saya menyakini kumpulan ini besar serta mendapat lindungan istimewa kerana modus operandi ketika membawa saya ke hotel tersebut seperti babak filem James Bond. Nama penyewa bilik tempat menonton dan daftar kenderaan yang digunakan menjemput saya mungkin dapat mengundang fakta lebih menarik lagi.
Politik kotor dan jijik seperti ini harus dikecam oleh rakyat Malaysia. Rakyat sebenarnya sudah bosan dengan politik 'selak kain' yang lansung tidak mendidik. Isu polisi, kebajikan rakyat tidak diperdebat tetapi sebaliknya 'isu selak kain' dibincangkan secara sensasi, kesian rakyat yang terhimpit dengan kenaikan harga dan kos hidup yang makin meningkat.

Sekian
che'GuBard
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)
Sumber : wargamarhaen

KANUN KESEKSAAN

Posted: 24 Mar 2011 01:06 AM PDT

KUALA LUMPUR 24 Mac - Polis telah menubuhkan satu pasukan khas di bawah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman untuk menyiasat rakaman video seks yang dikatakan membabitkan seorang pemimpin pembangkang.

Setiausaha Polis Diraja Malaysia (PDRM) Datuk Ghazali Md. Amin berkata, pihaknya akan meneruskan siasatan berprinsipkan profesionalisme sebagai agensi yang berwibawa.

Polis mengklasifikasikan kes ini mengikut Seksyen 292 Kanun Keseksaan kerana kesalahan mengedar bahan lucah.

"Sehingga hari ini, pihak polis telah merakam percakapan saksi-saksi tertentu yang dipercayai mengetahui atau terlibat dalam siasatan ini," kata beliau dalam satu kenyataan di sini hari ini. - Bernama

Seksyen 292 (a) Kanun Keseksaan (Akta 574) yang dikemaskini sehingga 10 Oktober 2002 berbunyi:

"Barang siapa (a) Menjual, menyewa, membahagi-bahagikan, menunjukkan atau secara awam atau dengan apa-apa cara mengedarkan atau bagi maksud menjual, menyewa, membahagi-bahagikan, menunjukkan secara awam atau mengedarkan, membuat, mengeluarkan atau dan dalam miliknya apa-apa buku, risalah, kertas rajah, lukisan, gambaran atau patung yang lucah atau apa-apa jua benda lain yang lucah, .... hendaklah diseksa dengan penjara selama tempoh yang boleh sampai tiga tahun, atau dengan denda atau dengan kedua-duanya."

Bagi individu yang menyimpan gambar lucah pula boleh dikenakan tindakan mengikut Seksyen 292 dan 293 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tidak lebih lima tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.Tindakan turut boleh diambil mengikut Seksyen 233 (1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia yang boleh didenda tidak kurang RM50,000 atau penjara 12 bulan atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

BN AKAN HILANG ..........................................................................................DUA PER TIGA DALAM PRU!3 NANTI !

Posted: 23 Mar 2011 06:28 PM PDT

SPR memang melampau, apa taknya mereka cuba susahkan penyokong dari Semenanjung ke Sarawak dengan memberi tarikh 6 April iaitu hari Rabu sebagai Hari Penamaan Calun.
Memang pengerusinya menyusahkan rakyat dan memang kelebihan pada BN kerana mereka tak segan silu akan gunakan jentera kerajaan untuk berkempen dan kakitangannya yang condong ke UMNO/Bn akan diberi pelepasan biasanya dan tidaka jadi masalah walau hari bekerja.
Sepatutnya 3 April (Ahad) Penamaan Calun dan 17 April Hari Mengundi baru kena dengan slogan Rakyat diutamakan dan Pencapaian diutamakan.


BN HILANG MAJORITI 2/3 DI SARAWAK?
Rata-rata penganalisa politik meramalkan Bee eNd tidak akan menghadapi masalah mengekalkan majoriti dua pertiga di dalam pilihanraya negeri Sarawak 16 April nanti.

Bee eNd dijangka akan hilang beberapa kerusi lagi dan paling tinggi, pembangkang hanya akan menang di 17 dewan undangan negeri.
http://www.facebook.com/notes/sarawak-update/bn-dijangka-kekalkan-23-kerusi-di-sarawak/10150110080191871?ref=nf

Tetapi terdapat satu laporan yang mengatakan BN akan hilang majoriti 2/3 di Sarawak.

Ini katanya, berdasarkan keharusan dari satu kajian yang dibuat oleh Jabatan Penerangan Sarawak.

Menurut laporan tersebut:

* PBS AKAN KALAH DI 14 DUN
** SUPP AKAN KALAH DI 10 DUN
*** PRS AKAN KALAH DI SATU DUN
**** SPDP AKAN TEWAS DI SATU DUN

Ini bermaksud pembangkang akan menang di 26 Dewan Undangan Negeri sementara BN akan menang di 45 Dewan Undangan Negeri.

BN perlukan 47 kerusi untuk mendapatkan mandat 2/3 di Sarawak.
http://www.sarawakreport.org/2011/03/najib-and-deputy-came-to-sack-taib-after-shock-polls-exclusive/

HARGA GETAH TURUN ALASAN KILANG KURANG MELAKUKAN PEMBELIAN?

Posted: 23 Mar 2011 06:10 PM PDT

Harga komoditi utama seperti kelapa sawit, getah, koko dan lada kekal berada di paras tinggi sejak 5 tahun lalu hanyalah pada kedudukan umum, tetapi kini para penoreh getah kembali terhimpit apabila harga komoditi utama itu telah turun mendadak sehingga 48 peratus.

Sehubungan itu, kerajaan diminta menubuhkan stok pengimbal getah negara bagi mengawal harga komoditi utama itu agar terus kekal tinggi dan tidak naik dan turun mendadak.

Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah menjelaskan, penurunan harga getah sehingga 48 peratus berlaku sejak dua minggu lalu apabila harga sekilogram getah sekerap hanya RM4.60 berbanding harga tertinggi sebelum ini RM8.80 sekilogram.

Menurut beliau, penurunan harga sehingga RM4.20 sekilogram itu tentunya amat membebankan para penoreh getah, tetapi harga itu juga belum diketahui sama ada akan terus bertahan pada paras itu atau akan terus turun lagi sehingga lebih membebankan para penoreh getah di kampung-kampung.

Katanya, untuk menjaga kebajikan para petani, peneroka dan penoreh getah, beliau telah bertanyakan kepada pihak kerajaan apakah langkah yang dilakukan agar harga komoditi utama itu terus kekal tinggi menerusi soalan tambahan pada persidangan Dewan Rakyat, Selasa lepas.

"Jawapan yang diberikan oleh Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Hamzah Zainudin itu memang betul, tetapi ia tidak merujuk kepada keadaan sebenar harga getah sejak dua minggu kebelakangan ini yang telah turun mendadak sehingga sebanyak itu," katanya ketika ditemui di lobi Dewan Rakyat, di sini, hari ini.

Semalam ketika menjawab pertanyaan Wan Abdul Rahim, Hamzah menjelaskan harga komoditi utama seperti kelapa sawit, getah, koko dan lada kekal di paras tinggi sejak 5 tahun lalu.

Contohnya, harga purata minyak sawit mentah (crude palm oil - CPO) pada tahun 2010 adalah di paras RM3,620 setan berbanding dengan RM1,395 setan pada tahun 2005, iaitu kenaikan sebanyak 159 peratus dalam tempoh 5 tahun.

Bagi tempoh Januari hingga Februari 2011 pula, harga purata CPO adalah RM3,789 berbanding RM2,532.50 dalam tempoh yang sama pada tahun 2010.

Harga getah gred SMR 20 telah meningkat daripada RM5.23 sekilogram pada tahun 2005 kepada RM10.58 sekilogram pada tahun 2010. Paras tertinggi dalam sejarah yang telah dicapai adalah RM17.17 sekilogram iaitu pada 18 Februari 2011. Manakala bagi tempoh Januari hingga Februari 2011 harga purata gred SMR 20 adalah RM16.26 sekilogram.

Mengulas perkara itu dengan lebih lanjut, Wan Abdul Rahim menjelaskan, penurunan harga getah sehingga hampir 50 peratus itu sebenarnya bukan berpunca dari kekurangan permintaan terhadap getah asli di seluruh dunia, tetapi disebabkan stok yang tinggi atau berlebihan di kilang-kilang getah sehingga menyebabkan pihak kilang kurang melakukan pembelian daripada para penoreh.

"Apabila pihak kilang telah menghantar atau mengeksport dalam kuantiti yang banyak ke luar negara, harga getah akan tinggi kembali, tetapi kita tidak pasti bila akan berlaku dan akan bertahan selama mana," katanya.

Untuk membolehkan harga getah terus kekal tinggi, beliau menyarankan pihak kerajaan agar mengawal selia kedudukan pengilang-pengilang supaya penurunan sebanyak itu tidak berlaku.

Selain itu, beliau juga menyarankan kerajaan agar mewujudkan semula stok pengimbal getah negara supaya dapat mengawal harga getah secara langsung bagi membolehkan harga getah terus kekal tinggi demi kepentingan para penoreh dan negara.

Dalam masa yang sama, beliau turun mengingatkan pihak kerajaan agar turut memikirkan tentang kepentingan mengembalikan semula kedudukan negara sebagai negara pengeluar getah asli utama dunia dengan melakukan beberapa langkah yang diperlukan, memandangkan Malaysia kini berada di tangga kedua di belakang Thailand dalam senarai pengeluar getah dunia.

"10 tahun lalu, harga getah (sekerat) hanya 35 sen sekilogram. Kini harganya memang dah jauh lebih tinggi, tetapi turun pula hingga 48 peratus dua minggu lalu. 40 tahun lalu juga, Malaysia adalah pengeluar utama getah dunia dan kerajaan turut ujudkan stok pengimbal getah negara.

"Kini kita minta kerajaan wujudkan kembali stok pengimbal getah negara dan lakukan beberapa langkah bagi mengembalikan kedudukan negara sebagai pengeluar getah utama dunia.

"Kita tak rugi kalau terus menjadi pengeluar getah utama dunia kerana permintaan terhadap getah asli dunia tidak pernah berkurangan. Contohnya Jepun. Di Jepun, getah asli digunakan sebagai tapak pembinaan bangunan. Selain Jepun, getah asli juga turut diimport oleh negara-negara lain lagi," ujar beliau.

MP Pendang

Posted: 24 Mar 2011 01:41 PM PDT

MP Pendang


Untuk tatapan generasi akan datang.

Posted: 24 Mar 2011 07:10 AM PDT

Buku yang menjadi kebanggaan Mahathir kini telah dijual macam goreng pisang panas sebanyak 10 000 naskah yang menyatakan kisah benar yang belum lagi dipaparka oleh Mantan PM "Mudah Lupa" ini.

Namun apabila di baca dan diteliti buku yang dianggap hebat ini adalah senaskah buku yang dianggap oleh para penganalisa buku sebagai suatu penulisan daif dan hanya mampu mengwujudkan perpecahan dan sikap benci membenci dikalangan masyarakat negara ini.Lantas seolah-olah Dr Mahathir pula cuba menulis sejarah baru dengan "memperbetulkan" hikayat hidupnya yang sedia diketahui umum.

Buku yang lebih banyak memaparkan keburukan individu untuk dijadikan bahan cemuhan dan kebencian masyarakat dilihat tidak langsung mampu menyelesaikan masalah ummah dan memberikan kesedaran kepada para pembaca.

Fakta-fakta yang dinyatakan banyak yang bercanggah,seperti kes pertemuan Mantan PM ini dengan Bekas Presiden Singapura,dimana tarikh perjumpaan tersebut menjadi bahan tertawa masyarakat kerana semasa itu Bekas Presiden Benjamin Henry Sheares telah pun meninggal mengikut rekod akbar The Straits Times Singapura,

Ku Li dalam satu kenyataan menegaskan: "Sekali lagi saya dituduh membawa parti ke mahkamah. Saya juga dituduh terlibat dalam politik wang semasa pemilihan parti dalam tahun 1987." Bekas Menteri Kewangan yang ditewaskan hanya dengan 43 undi oleh Dr Mahathir menegaskan beliau tidak mempunyai wang untuk tujuan membeli undi ketika pemilihan paling sengit dalam sejarah Umno itu. "Saya tidak ada kroni. Sebenarnya, saya menentang politik wang. Allah Maha Mengetahui bahawa saya tidak pernah membuat segala perkara itu," tambahnya.

"Menipu secara politik datang melalui media dan ada kalanya dengan menulis buku memoir," kata Ku Li lagi.
Dr Mahathir juga sudah dapat menjangkakan bahawa sidang sembilan hakim hanya akan membatalkan pemilihan umno pada April 1987 tetapi akan "menghidupkan" kembali Umno. Oleh itu, Dr Mahathir harus bertembung sekali lagi dengan Ku Li. Mood ketika itu memang menyukarkan Dr Mahathir mempertahankan kemenangan tipisnya. Kalah sebagai presiden parti akan menggugurkan kelayakannya sebagai perdana menteri.

Ketika itulah timbulnya idea untuk memecat Tun Salleh, sekali gus membatalkan arahan bagi diadakan sidang sembilan hakim. Langkah pertama adalah dengan menaikkan pangkat Harun Hashim daripada hakim Mahkamah Tinggi kepada hakim Mahkamah Agung. Sekali lagi Dr Mahathir mendakwa kebebasan kehakiman masih wujud di Malaysia apabila hakim yang mengharamkan Umno pun dinaikkan pangkat, sedangkan realitinya ia bagi menggagalkan arahan Tun Salleh dan menyelamatkan karier politik Dr Mahathir.

Seterusnya,cerita bagaimana beliau berjumpa dengan 3 wanita yang ada hubungan dengan DSAI dan menceritakan segala kisah jijik DSAI di dalam bukunya,mungkin ini sesuatu yang beliau anggap hebat...tetapi kesan mengaibkan individu kalau difahami dalam islam,sudah pasti beliau tidak akan sanggup menulis walaupun kisah tersebut suatu rekaan atapiun benar-benar berlaku.

Malah sebagai seorang Mantan PM yang disegani dan berakhlak,beliau sepatutnya tidak akan mengaibkan individu lain untuk tatapan dan cemuhan generasi yang akan datang,sekiranya beliau kembali kepada Allah maka segala dosa fitnah dan mengaibkan individu tersebut akan berterusan ditanggung dengan azab yang pedih di akhirat kelak...nauzubillah...

TBI-PAS KEPALA BATAS

Posted: 24 Mar 2011 01:23 PM PDT

TBI-PAS KEPALA BATAS


Politik Melayu..Kemana Hala Tujunya ?

Posted: 23 Mar 2011 02:45 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 24 Mar 2011 01:14 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Bekas Ketua Menteri Melaka dalang video seks?

Posted: 24 Mar 2011 09:05 AM PDT

Dalam tempoh 48 jam, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah mula mengeluarkan kenyataan yang bercanggah bersabit video seks lucah yang kononnya merakamkan Anwar Ibrahim mengadakan hubungan seks dengan seorang pelacur.

Sehubungan itu, dalam sidang media mereka semalam, Tan Sri Rahim Thamby Chik pula tidak dapat meyembunyikan rasa marahnya terhadp Anwar atas peletakan jawatan beliau sebagai Ketua Menteri Melaka pada tahun 1994.

Rahim yang kini Pengerusi Risda, berkata beliau tidak merogol seorang gadis berusia 15 tahun ketika itu.

Semasa menayangkan video itu kepada wartawan Isnin lalu di hotel Carcosa Seri Negara, Eskay berkata beliau membawa keluar perakam video dari hotel dan mendapati ia mengandungi klip 21 minit Anwar mengadakan hubungan seks dengan pelacur.

Namun pada sidang akhbarnya semalam, Eskay mendakwa beliau tidak dapat "membaca" rakaman dalam alat perakam itu sehingga seminggu lalu.
'Tak boleh baca'

"Hanya minggu lalu, baru kami mendapat rakaman itu sebab mula-mula kita tak boleh "baca', kemudian baru ada seorang yang berjaya menerbitkannya,' katanya.

Tidak kurang aneh adalah kenyataannya semalam bahawa beliau menunjukkan video itu kepada wartawan, malah kepada ahli parlimen PKR Johari Abdul sebelum menghantar rakaman itu untuk pemeriksaan forensik.

"Saya mahukan media membuat keputusan..untuk anda melihat kebenaran sebelum saya menyerahkannya untuk pemeriksaan forensik," kata Eskay pada sidang media itu.

Ketika diminta sekali lagi untuk menjelaskan bagaimana video itu diperolehi, Eskay dan Rahim enggan memberi butiran lanjut dengan alasan ia kini menjadi siasatan polis.

Sukar untuk dipercayai bahawa walaupun Eskay memiliki video lucah terhadap musuh politik utama Umno dan kerajaan BN, beliau berasa curiga untuk mendapatkan perlindungan polis atau meminta bantuan dari Rahim untuk menguruskannya.

Eskay – seorang jutawan yang disifatkan sekutu rapat Tun Dr Mahathir Mohamad – telah ditanya bagaimana Rahim boleh terbabit dalam video berkenaan.

Katanya, beliau menghubungi bekas ketua menteri Melaka itu kerana mahu mendapatkan sebuah hotel yang mempunyai kawalan keselamatan yang baik dengan alasan beliau tidak mahu "membabitkan polis".

Malah, ahli perniagaan itu menghubungi Rahim untuk mencari hotel sedemikian kerana beliau sendiri "bukan orang KL" tetapi dari Kedah.

Kenyataan itu juga aneh kerana Eskay diketahui menghabiskan banyak masanya di Kuala Lumpur malah selesa mengenali wartawan-wartawan dari media asing.

Eskay dan Rahim semalam berulang kali menegaskan mereka tidak ada motif selain mahu menegakkan kebenaran dengan mendedahkan rakaman itu.

Rogol gadis sekolah

Di sebalik sifat "patriotiknya" itu Rahim bagaimanapun meluangkan masa yang agak panjang untuk mengimbas peletakkan jawatan beliau sebagai ketua menteri Melaka pada tahun 1994.

Beliau mendakwa peletakan jawatan itu didalangi oleh Anwar "walaupun saya dibebaskan oleh mahkamah" atas tuduhan merogol seorang gadis sekolah.

Bagaimanapun Rahim tidak menyatakan beberapa fakta "kecil" seperti bukan mahkamah yang membebaskan beliau. Sebaliknya tidak ada pun perbicaraan diadakan untuk mendengar keterangan gadis itu dan anggota keluarganya.

Peguam Negara Allahyarham Tan Sri Mohtar Abdullah (kanan) ketika itu memutuskan "tidak cukup bukti" untuk mensabitkan Rahim, justeru tuduhan itu digugurkan.

Justeru perisytiharan Rahim ketika itu bahawa mahkamah telah membersihkan namanya "dari hujung rambut hingga ke hujung kaki" amat mencurigakan, seperti video lucah yang cuba dibawakan oleh beliau dan Eskay.

Seperkara lagi, pada sidang media semalam, Rahim dan Eskay mendakwa, orang ketiga yang melengkapkan gandingan mendedahkan video itu adalah bendahari PERKASA, Datuk Shuib Lazim.

Namun Shuib tidak hadir pada sidang media berkenaan dan tidak ada pun penjelasan daripada Rahim mahupun Eskay .

Juga, rasanya tidak perlu mengulas cadangan Rahim supaya Suruhanjaya Diraja ditubuhkan dengan ahli-ahli panel merangkumi perwakilan daripada PERKASA serta Presiden KITA, Datuk Zaid Ibrahim.

Eskay – sahabat Anwar?

Persoalan adalah kenapa tergesa-gesa menubuhkan Suruhanjaya Diraja – adakah ia untuk memberikan juak-juak Umno satu lagi pusingan untuk mengaibkan Anwar dengan tuduhan dan fitnah?

Persoalan juga timbul kenapa Eskay yang mengaku dirinya sebagai sahabat Anwar tidak sudi menghantar satu salinan kepada ketua pembangkang itu atau Datuk Dr Wan Azizah untuk diperakui sebelum menunjukkannya kepada media?

Jika Anwar menafikan beliau orang dalam video itu, sudah tentu Eskay tidak perlu merahsiakan video itu dan terus boleh menyerahkannya kepada pihak berkuasa untuk diambil tindakan dan memberikan salinan kepada media, malah memuatkannya di Youtube.

Tetapi tidak. Beliau dan Rahim (kiri) didakwa mengambil keputusan menggunakan khidmat seorang wartawan untuk memanggil wartawan kanan bagi menghebahkan kandungan video itu.

Tindakan ini diambil walaupun, menurut Eskay, rakaman itu belum dihantar untuk ujian forensik.

Jika ujian forensik dilakukan atas kenyataan Rahim dan Eskay semalam , tentunya ia akan mendedahkan sebuah skrip yang terpaksa diolah dan dirombak oleh mereka selaku dalang fitnah video seks setelah Anwar membuat laporan polis dan enggan tunduk kepada ugutan Eskay dan Rahim.

Blog Anwar Ibrahim

Batu Gajah Mari

Posted: 24 Mar 2011 11:18 AM PDT

Batu Gajah Mari


Saifuddin Beri Bukti Pimpinan Umno Dan Polis Bersekongkol Jatuhkan Anwar

Posted: 24 Mar 2011 01:41 AM PDT

Fitnah video lucah untuk 'menutup mulut' Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah kesinambungan daripada pertuduhan liwat yang direka cipta untuk mengaibkan Ketua Pembangkang dan keluarganya serta memecah belahkan Pakatan Rakyat, kata Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat Saifuddin Nasution.

Dalam ceramah di Petaling Jaya malam tadi, Saifuddin memperinci konspirasi yang membabitkan polis dan pemimpin Umno untuk membunuh karier politik Anwar menerusi pertuduhan liwat yang direkayasa dan fitnah video lucah yang didalangi oleh Pengerusi Risda Rahim Thamby Chik yang pernah dituduh merogol gadis bawah umur di Melaka.

Berikut beberapa fakta yang disebut oleh Saifuddin Mengenai Kes Liwat Fitnah 11

1.Saiful jumpa pegawai polis Rodwan Mohd Yusuf di sebuah hotel sehari sebelum membuat laporan polis DNA Anwar ini bukan benda baru. Saiful pada 27 Jun 2008 jumpa pegawai polis bernama Rodwan biras YB Satim Diman, ADUN Umno di Serdang".

"Siapa Rodwan ini? Dalam Peristiwa 98, dialah yang seksa Munawar Anis dan Sukma Dermawan. Pada 27 Jun 2008 dia jumpa Saiful. Ini disahkan Jude Pereira (pegawai penyiasat kes liwat fitnah 11) Bila Karpal tanya, kenapa jumpa Rodwan? Jude kata untuk mendapat nasihat. Mendapat nasihat!!! Rodwan ini terkenal tahun 1998. Dia curi sampel darah Anwar di hospital Kuala Lumpur. Dia polis tapi mencuri"

"Sekarang kamu bawa ke Mahkamah, kamu plot beberapa graf. Ini menunjukkan kehadiran lebih dari 3 orang, Betul? Betul. Boleh jadi 10 orang? Betul? Betul. Kalau ada 10 orang DNA pada dubur Saiful, "kenapa kamu cuma berminat dengan lelaki Y?" tanya Karpal Singh kepada Dr.Siah pakar kimia. Jawab Dr.Siah, "Yang arif, polis cuma suruh saya tanda lelaki Y". Karpal Singh tanya, "Ini lelaki X, lelaki M? Itu polis tak suruh tanda, cuma lelaki Y"

2.Polis Tidak Berminat Keterangan Saksi (Hasnuddin adalah pemilik kondominium bersebelahan unit di mana Saiful mendakwa beliau kononnya diliwat)

"Dia (polis) soal siasat Hasanudin dan isterinya Kak Sham. Polis bila Saiful buat aduan, dia serbu kondominum, ambil semua contoh, gunting karpet sana sini semua. Lepas itu, pergi soal siasat suami isteri ini. Satu soalan saja polis tanya, "Sepanjang Anwar ada dalam bilik bersama tuan rumah ini, ada tak Anwar keluar sekejap dari bilik itu?" suami isteri itu kata "Tak ada, Anwar ada bersama kami". Polis tanya lagi, "cuba ingat balik, diantara pukul 3 petang ke 5 petang, 26 Jun 2008, ada tidak Anwar keluar dari bilik ini?". Suami isteri kata, "Tak ada". Akhirnya, suami isteri itu sebut, bilik itu ada cctv, tengok lah Anwar keluar ke tak. Polis kata cctv itu tolak ke tepi dulu, kami nak tanya kamu dulu. 36 jam suami isteri ini ditanya oleh polis soalan yang sama"

"Oleh kerana suami isteri ini tak beri kenyataan seperti yang mereka hendak, maka tak dipanggil menjadi saksi, kerana kalau jadi saksi, ditanya soalan sama, mereka akan kata "Yang Arif, ya Anwar ada bersama kami". sedangkan tuduhan ke atas Anwar ialah 3.01 minit hingga 4.30 petang kamu telah meliwat saiful. masa
bila dia liwat sedangkan suami isteri dan tamu lain pun ada dengan Anwar."

Mengenai Fitnah video seks lucah didalangi anasir dalam Umno:

1. "Kejam dan zalim mereka tak habis lagi, tak puas lagi, dia reka satu lagi. Ketua-ketua pengarang media dibawa ke Carcosa seri negara, hotel mewah ditayang, tapi tak beri tahu nama. Datuk T lah, Datuk itu. suspen. Hari ini Anwar buat laporan polis. dia (datuk T) kata tak mau serah pulak video pada polis, Polis pula boleh buat relaks. Hari ini wartawan tanya pada Nazri Aziz, macamana tayangan video lucah di hotel? Nazri jawab "Kalau niat dia tayang baik tak apa". Boleh macam tu?"

2. "Rekod di tangan kita jelas. Ini membabitkan pemimpin tertinggi Umno, Itu sangat jelas. sangat jelas. "Sampai kawan-kawan yang dipertonton video itu pun
sebut, bukan saja kita. Padahal kawan-kawan yang dipertonton itu pun musuh kita dah. Ada seorang pemimpin tinggi surat khabar kumpulan NST yang pergi tengok,
dia itu memang terkenal musuh Anwar daripada 12 tahun. Lepas dia tengok (dia kata), "ya betul I musuh Anwar, tapi kalau setakat tengok itu dia kata, perut
boroi itu bukan perut Anwar"

3. "Dia nak alih Sarawak. Sarawak orang cakap pasal pilihanraya ni apa pun boleh jadi. Taib Mahmud yang rasuah, timbunan kekayaan, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tak pernah siasat, Najib tak nak buang Taib. Rakyat marah, Iban, Dayak, Melayu, Melanau, semua tengah marah, sekarang tunggu nak panggkah saja nak buang. Dia reka (isu video lucah) ini supaya kita kelam kabut menyelesaikan isu ini, itu saja tujuan"

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 24 Mar 2011 11:13 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


Kemeriahan sekitar PGU2 jerteh Besut

Posted: 24 Mar 2011 12:18 AM PDT

KHIDMAT MERU

Posted: 24 Mar 2011 09:38 AM PDT

KHIDMAT MERU


LAWATAN KE PEJABAT LZS DAERAH KLANG

Posted: 24 Mar 2011 01:50 AM PDT






ADUN Meru, YB Dr Hj Abd Rani bin Osman telah mengetuai rombongan beberapa orang Ketua Kampung pergi melawat pejabat baru Lembaga Zakat Selangor Daerah Klang yang beroperasi di Klang Central, Meru.
Mereka telah di beri taklimat oleh Penolong Ketua Operasi mengenai bidang kerja dan bentuk perkhidmatan yang di berikan kepada golongan asnaf.

Dewan Pemuda Pas Sepanggar

Posted: 24 Mar 2011 09:44 AM PDT

Dewan Pemuda Pas Sepanggar


PAS kawasan Sepangar menziarahi mangsa kebakaran Kg. Bangka-bangka

Posted: 23 Mar 2011 08:53 PM PDT

22 Mac, Bangka-Bangka: PAS kawasan Sepangar hari ini telah berkesempatan menziarahi mangsa kebakaran di Kg. Bangka-Bangka, Kingfisher. Melalui lajnah kebajikan, sumbangan berupa pakaian, barang keperluan harian dan wang tunai berjaya disampaikan bagi meringankan bebanan mangsa sekeluarga.

Mangsa kebakaran tersebut ialah seorang ibu tunggal iaitu Pn. Haini bt Dulamin pada ketika lawatan tersebut masih berada dibalai polis bagi membuat laporan. Namun begitu, abang mangsa beserta anak beliau telah menerima kehadiran PAS kawasan bagi menerima bantuan. Menurut anak mangsa, punca kebakaran adalah disebabkan berlaku litar pintas dan api sangat pantas merebak sehingga menyebabkan mereka gagal untuk menyelamatkan semua barang.

Hadir bersama pada lawatan tersebut ialah Naib Yang Dipertua PAS kawasan iaitu saudara Mohd Nazri Sulaiman dan ketua penerangan, Ust. Mohd Julfikar Abd Mijan . Sebelum berpisah Ust. Julfikar telah memberi kata-kata semangat supaya keluarga mangsa agar banyak bersabar dan redha dengan qada dan qadar Allah s.w.t, kerana semua yang berlaku ini pasti ada hikmahnya. Katanya juga, PAS kawasan bersedia  menghulurkan bantuan sekadar yang termampu selepas ini sekiranya khidmat PAS diperlukan.

Gambar sekitar lawatan:

 Ust. Julfikar Abd Mijan sedang meninjau rumah mangsa yang telah hangus terbakar

Sumbangan berupa barang pakaian, keperluan harian dan wang tunai disampaikan kepada anak mangsa

Pemuda Guchil

Posted: 24 Mar 2011 09:29 AM PDT

Pemuda Guchil


Siapa dalang sebenar Dato T?

Posted: 24 Mar 2011 08:38 AM PDT

Perdana Menteri dicabar supaya membuat laporan polis berkaitan tuduhan bunuh Alt

Posted: 24 Mar 2011 08:35 AM PDT

Panas! Najib jumpa trio Datuk T di Parlimen?

Posted: 24 Mar 2011 08:30 AM PDT

PEROGOL BERAKHLAQ YANG BEBAS

Posted: 24 Mar 2011 08:29 AM PDT

Eskay Menipu Lagi, Cuba Babitkan Wan Azizah

Posted: 24 Mar 2011 08:27 AM PDT

17 diskriminasi kerajaan Pusat terhadap Kelantan

Posted: 24 Mar 2011 08:26 AM PDT

MB Kedah minta polis ambil tindakan terhadap individu tonton video seks

Posted: 24 Mar 2011 08:24 AM PDT

Chegu Bard : Datuk T pembohong, Video Adalah Rekayasa

Posted: 24 Mar 2011 08:20 AM PDT

Dipertontonkan klip video seks: cheGuBard, selepas Johari dan Zaid

Posted: 24 Mar 2011 08:17 AM PDT

Jangan buat spekulasi tentang video seks, kata KPN

Posted: 24 Mar 2011 08:14 AM PDT

Video : ESKAY Saya Lurus, Bukan Homoseks Macam Saiful

Posted: 24 Mar 2011 08:11 AM PDT

BILA AGAKNYA ANAK THAMBY NAK INSAF!!

Posted: 24 Mar 2011 08:10 AM PDT

Jasindaily Online

Posted: 24 Mar 2011 09:19 AM PDT

Jasindaily Online


DENDAM TAK SUDAH RAHIM TAMBY CHIK

Posted: 24 Mar 2011 07:53 AM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan