Selasa, 22 Mac 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA

Posted: 22 Mar 2011 03:12 AM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA


Sejenak Turun ke Lapangan

Posted: 22 Mar 2011 02:04 AM PDT

Alhamdulillah pada hujung minggu yang lalu DPPKR telah berjaya turun bertemu dengan Rakyat bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim. Skuad Prihatin DPPKR yang di ketuai Sdr Zainal Said yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Kota Raja amat berbesar hati dengan program yang telah dijalankan.

Disamping itu juga beliau mengucapkan Jutaan terima kasih kepada seluruh Rakyat khususnya di Kota Raja kerana sudi menerima kunjungan nya.

Di samping itu juga sebahagian pemuda Kota Raja juga turun menziarahi golongan-golongan yang sememang amat besar jasa baktinya di Kawasan Kota Raja ini. Jalan kebun merupakan destinasi yang dipilih.

Selain menziarahi pihak DPPKR juga dengan kerjasama PAS Cawangan-cawangan Jalan Kebun turut menyediakan perkhidmatan pemeriksaan percuma bersama Doktor sukarelawan yang juga turut menyertai misi mendekati rakyat di Jalan Kebun.



Penyelaras Program yang juga merupakan Bendahari DPPKR

Kelihatan adik Briged Amal juga turut serta

Doktor Sukarelawan yang turut serta

Wak Ali yang baru mendapat tahu beliau menghidapi Penyakit Parkinson

Wak Ismail terpancar kegembiraan di wajahnya walaupun Nikmat mata yang Allah beri telah tidak boleh digunakan lagi.

Ajk Muslimat cawangan dan Nisa' juga turut mengambil bahagian

Anak wak Ismail menunjukkan ubat mata yang menjadi teman kepada wak ayahanda tercinta


Wak Jemali yang telah uzur. Apabila ditanya tentang umur beliau telah menjangkau 85 tahun

Antara rutin harian ialah mentadabbur Al Quran walaupun matanya tidak nampak, tetapi tetap bersungguh-sungguh mentadabbur Al Quran. Kelihatan beliau mengaluarkan kanta bagi membantu nya membaca Al Quran.

Pakcik Ahmadan yang terlantar kerana penyakit buah pinggang. Setiap minggu perju menjalani rawatan Homodealisis
 Semoga dengan usaha yang kerdil ini di nilai oleh Allah swt sebagai salah satu Jariah yang mampu kita lakukan bagi menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi Allah ini.

Menerima sedikit sumbangan dari pihak kami.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 22 Mar 2011 01:40 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


PAS tanding 3 ke 6 kerusi Dun Sarawak

Posted: 22 Mar 2011 01:00 AM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

TEMERLOH, 23 Mac: PAS akan meletakkan calon bertanding antara tiga ke enam kerusi bagi pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, kata Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, hari ini.

Untuk itu, katanya, parti tersebut menyerahkan kepada Timbalan Presiden, Nasharuddin Mohd Isa, untuk urusan perbincangan dengan parti-parti komponen dalam Pakatan Rakyat (PR).

"Bagi tujuan itu jawatankuasa DUN yang mahu ditandingi itu telah dibentuk dan kerja-kerja awal telah berjalan. Saya lihat Dewan Himpunan Penyokong PAS Sarawak pun bagus dan menunjukkan kesungguhan," katanya di pejabatnya di sini.

DUN Sarawak dibubarkan semalam bagi membolehkan pilihan raya Sarawak ke-10 diadakan. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dijadual mengadakan mesyuarat di Kuching, Rabu ini, bagi memutuskan tarikh penamaan calon dan pengundian.

Sarawak mempunyai 71 kerusi Dun. Pada pilihan raya negeri lepas (2006), PAS hanya bertanding di N24 Beting Maro dan calon PAS Alem Din PAS hanya tewas kepada BN dengan majoriti 895 undi.

Menurut Tuan Ibrahim, di Sarawak agak kurang kempen isu kaum dan berbeza dengan Semenanjung. Sementara PAS pula akan menumpukan isu tanah, isu pembangunan dan isu pengabaian terhadap rakyat

"Fokus kempen kita yang pertama akan ditumpukan kepada isu tanah. Tanah adat telah dirampas secara zalim di mana tanaman mereka telah dimusnahkan dan tanah tersebut diserahkan kepada kroni.

"Kedua isu pembangunan, di mana pembangunan sangat teruk di Sarawak. Bayangkan hanya setengah jam perjalanan dari bandar Kuching, kemudahan asas sudah tidak ada. Bagaimana kerajaan mahu membawa Malaysia maju 2020.

"Ketiga, isu pengabaian terhadap rakyat oleh oleh Adun-Adun BN sehingga ada di anatara mereka yang tidak pernah turun padang menjenguk rakyat," katanya yang baru pulang dari Sarawak.

Dalam pada itu, Tuan Ibrahim mengakui kesedaran politik kepada masyarakat luar bandar di Sarawak amat ketara sehingga mereka tidak tahu hak mereka.

Katanya, antara lain disebabkan kawasan yang luas dan maklumat susah nak sampai sebab itu PR minta tempoh kempen dipanjangkan sehingga dua ke tiga minggu.

"Bayangkan, terdapat dua jurang masyarakat yang melampau di Sarawak iaitu yang kaya sangat kaya manakala yang miskin pula terlampau miskin.

"Jadi sasaran kita ialah berusaha untuk menafikan majoriti dua pertiga BN di dewan bagi memperjuangkan hak rakyat yang tidak menggambarkan di negara 50 tahun merdeka.

"Sebab itu pada seminar anjuran Lajnah Tanah PAS Pusat di Sarawak yang saya hadiri dulu ada sedikit sambutan. Saya katakan kepada mereka bahawa perubahan dan kekuasaan berada di tangan rakyat sendiri," katanya.

Tambahnya, usaha dan gerak PAS menampakkan sedikit kesan dan harapan mereka kepada PR tinggi.

"Kita harap pengundi Sarawak akan menghantar isyarat kepada Putrajaya bahawa 'tsunami politik 2008' masih berjalan."

Harakahdaily/-
Oleh : Khairil Abdul Rahim.

Pegawai JPJ didakwa terima rasuah RM150

Posted: 22 Mar 2011 12:47 AM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUANTAN - Seorang pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan menerima suapan sebanyak RM150 bagi menyelesaikan dua kes saman JPJ.

Mengikut kertas pertuduhan, P.Prakash, 29, dari Kampung Jawa, Kuantan, didakwa menerima RM150 daripada seorang lelaki sebagai dorongan untuk menyelesaikan dua saman JPJ kerana tidak memakai tali pinggang keledar dan menggunakan telefon bimbit ketika memandu.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Kedai Gunting Arif MZ, Cenderawasih, Kuantan pada 8 Jun 2010, kira-kira jam 2.25 petang.

Dia dituduh mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 yang membawa hukuman penjara tidak lebih 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda jumlah suapan atau RM10,000 yang mana lebih tinggi.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwaraya SPRM, Shafinaz Shabudin.

Hakim Fathiyah Idris kemudian membenarkan tertuduh dibebaskan dengan jaminan sebanyak RM3,000 dengan seorang penjamin.

Beliau kemudian menetapkan sebutan semula kes itu pada 22 April depan bagi membolehkan tertuduh mendapatkan khidmat peguam.

Sinar Harian/-

Mengapa Tema Serangan Anwar Tidak Pernah Berubah?

Posted: 22 Mar 2011 12:30 AM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KOMENTAR : Pada 1998 satu gerakan tersusun menyusup masuk dalam Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Putra di mana Perhimpunan Agung Umno sedang berlangsung. Anasir ini membekalkan buku "50 dalil mengapa Anwar tidak boleh jadi Perdana Menteri" dalam beg cenderamata perhimpunan.

Anwar berang dengan perbuatan licik itu dan membuat laporan polis. Beliau berasa difitnah. Polis pun menyiasat. Anwar pula mengarahkan peguam untuk menyaman penerbit buku itu, Allahyarham Khalid Jafri.

Akhirnya, dalam usaha mahu membersihkan namanya dari pelbagai fitnah yang terkandung dalam buku itu, siasatan polis itu beralih kepada Anwar sendiri. Natijahnya kini sejarah. Anwar dibicarakan, dan dalam proses itu pelbagai cerita menggiurkan didedahkan di mahkamah.

Namun separuh jalan, mahkamah memutuskan untuk menolak cerita-cerita seks yang dikatakan membabitkan Anwar dan akhirnya tuduhan dipinda dan Anwar disabitkan atas tuduhan rasuah dan salahguna kuasa. Dia pun dipenjarakan.

Hari ini, skrip hampir sama berulang. Seorang yang memperkenalkan dirinya Datuk "T" menayangkan video seks yang menggambarkan perlakuan seks membabitkan lelaki seiras Anwar.

Malah Datuk T berkata, beliau akan mengirimkan salinan video itu kepada pemimpin pembangkang itu dan isterinya. Beliau memberi mereka tempoh seminggu untuk meletakkan semua jawatan politik.

Datuk T menegaskan bahawa beliau tidak mahu membabitkan kerajaan dalam kes ini. Jika pemimpin terbabit tidak mahu meletak jawatan beliau akan menggerakkan pelbagai pertubuhan bukan kerajaan menubuhkan pasukan bertindak khas untuk membuat siasatan forensik terhadap video berkenaan.

Meskipun Datuk T tidak mahu kerajaan terbabit, Menteri Dalam Negeri, Hishamuddiin Hussein tidak dapat mengawal "kegayatan dan naluri politiknya" untuk memberi komen terhadap kemunculan video seks ini.

Hishamuddin berkata, orang yang terbabit dalam video seks, jika berasa dirinya difitnah, harus buat laporan polis. Biar polis siasat. Anak Perdana Menteri Ketiga ini berkata, polis tidak sama sekali terbabit dalam pembikinan video ini. Aneh!

Siapa yang bertanya dan mengapa pula menteri ini perlu menafikan pembabitan polis dalam pembikinan video yang beliau sendiri dakwa "belum tonton dan mungkin tidak akan menontonnya?"

Namun beliau berkata, jika video itu benar membabitkan pemimpin Pakatan Rakyat, maka terpulanglah kepada rakyat untuk menilai peribadinya. Apakah itu sebenarnya matlamat Datuk T dan mereka yang bersengkongkol dengannya -- bina persepsi atau prasangka terhadap pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat?

Kemunculan video seks kali ini ditayangkan secara teratur – jemput wartawan tempatan pada sebelah pagi dan wartawan media asing pada sebelah petang – di hotel ternama di Kuala Lumpur.

Bayangkan betapa banyak yang perlu dibelanjakan oleh Datuk T! Sudah tentu ini projek besar yang memerlukan biaya daripada institusi yang kukuh kewangannya.

Nampaknya, kempen untuk mengaib dan membunuh kerjaya politik Anwar ini tidak pernah mengubah temanya. Sejak 1998 sasaran musuh politik Anwar ialah pegangan moralnya. Ini membabitkan kes mengurat isteri orang, liwat dan, amalan zina.

Anehnya, soal yang menjadi senjata utama Anwar terhadap seteru politiknya – salah guna kuasa, dan rasuah tidak pernah cuba digunakan terhadap Anwar.

Ini menunjukkan bahawa musuh Anwar tidak dapat mencari fakta atau merekacipta bukti membabitkan Anwar dalam amalan curang ekonomi seperti rasuah.

Sebaliknya, mereka mencongak jika maruah Anwar boleh dipertikaikan, tuduhan Anwar terhadap amalan salah guna kuasa dan rasuah, pemimpin-pemimpin politik Umno-BN akan larut begitu sahaja dan dilupakan orang.

Begitu juga dalam kes mahkamah yang membabitkan konspirasi liwat kedua yang sedang berlangsung. Apabila melihat hakim menolak bukti rekacipta polis, Umno dan konco-konconya berdemonstrasi menagih Anwar supaya memberikan sampel DNA beliau. Jika tidak, ia membuktikan Anwar takut kerana bersalah.

Namun kerana corak dan tema dakwaan terhadap Anwar ini sama sahaja, ia menggambarkan betapa dangkalnya pemikiran politik musuh-musuh Anwar. Mereka cuba menabur persepsi bahawa sebagai seorang yang bermoral rendah (seperti kata musuh nombor satu Anwar, Dr Mahathir Mohamad) Anwar tidak layak jadi pemimpin.

Apa yang menakutkan mereka sekarang sebenarnya ialah, bagaimana jika kerjaya politik Anwar terus mekar selepas pilihanraya negeri Sarawak dan kemudian pilihanraya umum ke-13? Dan, Anwar benar-benar jadi pemimpin utama negara? Maka teruslah mereka berpaut kepada modal tohmahan video seks dan kes liwat dengan harapan rakyat percaya.

Tv Selangor/-

Anwar dakwa Najib tahu video lucah

Posted: 22 Mar 2011 12:15 AM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 22 Mac: Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengetahui mengenai video lucah yang melibatkan seorang lelaki dengan seorang wanita yang ditayangkan di Carcosa Seri Negara, semalam.

Bercakap kepada media selepas membuat laporan di Balai Polis Dang Wangi, beliau berkata, ini kerana penayangan video berkenaan merupakan konspirasi yang pasti melibatkan golongan atasan.

"Menteri Dalam Negeri, Perdana Menteri, pihak atasan polis tahu perkara ini," dakwanya.

Ini, tambahnya kerana notis telah diberikan kepada pihak media untuk tayangan video berkenaan.

Justeru, Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, untuk tujuan menghina Anwar, pihak berkenaan boleh melakukan apa sahaja.

Beliau turut mengingatkan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussien supaya jangan menjadikan laporan polis itu untuk menghalang kerjayanya di dalam politik.

"Jangan gunakan laporan polis untuk tutup kerjaya saya dalam politik. Kita teruskan kerjaya kita," tegasnya.

Turut mengiringi beliau membuat laporan itu ialah isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, naib Presiden PKR, Tian Chua dan N Surendran, beberapa ahli parlimen PKR, R Sivarasa, M Manikavasagam, AJK PAS Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, Ketua AMK, Shamsul Iskandar Md Akin dan Ketua Biro Undang-undang PKR, Latheefa Koya.

Harakahdaily/-

Mayat Lelaki Yang Terjatuh Ke Laut Ditemui Terapung

Posted: 22 Mar 2011 12:00 AM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

IPOH: Seorang lelaki yang dilaporkan terjatuh ke laut ketika sedang memancing ikan di Jeti Sungai Pinang, Pulau Pangkor semalam ditemui mati, Selasa.

Mayat Leo Ding Koon, 54, berasal dari Pulau Pangkor ditemui terapung di bawah jeti berkenaan pada pukul 8.30 pagi ini oleh Pasukan Polis Marin dan dihantar ke Hospital Manjung untuk bedah siasat.

Ketua Polis Daerah Manjung ACP Mohd Jamil Osman berkata lelaki itu dilapor memancing di jeti berkenaan seorang diri pada pukul 11 pagi semalam.

"Ketika memancing mangsa dikatakan tergelincir lalu terjatuh ke dalam laut dan beberapa orang awam yang menyedari kejadian itu telah menghubungi polis," katanya
ketika dihubungi di sini Selasa.

Sementara itu, seorang pembonceng maut apabila motosikal yang ditunggang rakannya merempuh seekor kerbau di Jalan Ipoh-Lumut dekat sini pada pukul 2.15 pagi ini.

M.Rajkumar, 22, yang tinggal di Kuarters Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) mati di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala manakala rakannya yang menunggang motosikal itu cedera ringan.

mStar/-



Video Seks: Anwar Buat Laporan Polis

Posted: 21 Mar 2011 11:30 PM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim tiba di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi untuk membuat laporan polis berhubung penyebaran video seks yang didakwa dirinya.

Beliau tiba pada pukul 10.35 pagi dengan diiringi isterinya, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Turut menemani beliau termasuk pemimpin-pemimpin kanan Parti Keadilan Rakyat (PKR), antaranya Naib Presiden, Tian Chua; Ketua Angkatan Muda Keadilan, Shamsul Iskandar Md Akin dan bekas Timbalan Presiden, Prof Dr Syed Husin Ali serta Ahli Jawatankuasa PAS pusat, Datuk Seri Ir Nizar Jamaluddin.

Kira-kira 70 penyokong PKR turut berarak ke perkarangan IPD Dang Wangi.

Selepas hampir sejam setengah Anwar dilihat keluar daripada IPD Dang Wangi kira-kira pada pukul 12 tengah hari bersama isterinya.

Dalam laporannya, Anwar mendakwa individu yang menyebar dan menayangkan video seks berkenaan telah melakukan jenayah fitnah, intimidasi jenayah serta terlibat dalam konspirasi terancang untuk menjatuhkan kredibiliti politik serta mengaibkan beliau.

"Saya percaya ada penglibatan pihak-pihak tertentu di sebalik mereka ini yang telah kelihatan di Carcosa Seri Negara dan mereka perlu dikesan, disiasat tanpa mengira kuasa atau pangkat mereka.

"Saya menuntut satu siasatan menyeluruh dan tidak berat sebelah dijalankan dan anasir-anasir jahat dalam serangan jenayah terhadap saya dan keluarga saya di bawa ke muka pengadilan," katanya.

NURUL AIN MOHD HUSSAIN
mStar/-

4 negara cari formula demokrasi

Posted: 21 Mar 2011 11:00 PM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Ketegangan berterusan di Syria, Yaman, Mesir serta Bahrain

SANAA: Presiden Yaman, Ali Abdullah Saleh memecat kerajaannya kelmarin di saat rakyatnya berhimpun untuk menyertai pengebumian 52 orang awam yang ditembak anggota keselamatan dan krisis terus meruncing apabila pemimpin kanan tertinggi tentera, Jeneral Ali Mohsen al-Ahmar meletakkan jawatan bagi menyertai penunjuk perasaan.

"Krisis ini bertambah rumit, membawa negara ke keganasan serta perang saudara. Kami umum menyokong dan melindungi belia yang memprotes di dataran universiti Sanaa," kata Ahmar, komander tentera yang pernah bersahabat baik dengan Saleh.

Berikutan peletakan jawatan Ahmar, Saleh mengarahkan kereta kebal ditempatkan dan berkawal di luar istana presiden di Yaman. Kereta kebal turut ditempatkan di bank pusat dan Kementerian Pertahanan. Pentadbiran Saleh turut bergoncang apabila Duta Yaman ke Bangsa-Bangsa Bersatu, Abdullah Alsaidi dan Menteri Hak Asasi, Huda al Baan turut memprotes pembunuhan orang awam dan meletakkan jawatan.

Di DARAA, seorang maut dan lebih 100 cedera kelmarin apabila pasukan keselamatan Syria menembak penunjuk perasaan yang merusuh di sini, kata aktivis hak asasi pada hari ketiga pergolakan.

Seorang pegawai Syria menafikan laporan kematian dan menuduh 'pengacau' mencetuskan rusuhan ketika menteri kabinet, dikerah presiden melawat bandar ini untuk memberi penghormatan kepada dua penunjuk perasaan yang maut dalam keganasan Jumaat lalu.

Pasukan keselamatan disokong polis berpakaian preman melepaskan peluru hidup dan gas pemedih mata ke arah 'lebih 10,000 penunjuk perasaan,' kata seorang aktivis sambil menuduh 'gas pemedih mata bercampur bahan toksik' digunakan.

Di KAHERAH, pungutan suara di Mesir Sabtu lalu dianggap berjaya dengan parti Islam dijangka menang.

Sebanyak 77 peratus penduduk Mesir bersetuju dengan pindaan perlembagaan yang dicadangkan bertujuan memberi panduan kepada negara paling ramai penduduk dalam dunia Arab itu mengadakan pilihan raya parlimen dan presiden baru dalam masa enam bulan.

Pergerakan Ikhawanul Muslimin memberi sokongan dan menjadi pertubuhan utama di belakang undian 'ya' walaupun kumpulan pemuda yang terbabit dalam bantahan memaksa Hosni Mubarak meletak jawatan bulan lalu memilih untuk mengundi 'tidak'.

Di MANAMA, Raja Bahrain, Hamad bin Isa Al Khalifa berkata pakatan asing terhadap negaranya dipatahkan dan berterima kasih kepada tentera negara jiran kerana membantu menamatkan pemberontakan selepas beberapa minggu meletus.

"Saya mengumumkan kegagalan cubaan luar untuk mencetuskan kacau bilau di negara ini," katanya yang dipetik agensi berita BNA.

Berita Harian/-

Cubaan bunuh Muammar Gaddafi

Posted: 21 Mar 2011 10:30 PM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

ASKAR Libya meninjau kemusnahan bangunan pentadbiran Gaddafi di Tripoli selepas dibom, semalam.

Gelombang kedua serangan udara sasar kediaman pemimpin Libya di Tripoli

TRIPOLI: Armada perang Barat melancarkan gelombang kedua bedilan dari udara terhadap sasaran di Libya semalam dengan satu serangan peluru berpandu dilancarkan terhadap kediaman pemimpin negara itu, Muammar Gaddafi, di Tripoli ditafsirkan sebagai cubaan membunuhnya.

Bangunan tiga tingkat itu terletak berdekatan khemah yang biasa digunakan Gaddafi. Serangan berlaku ketika 300 penyokong Gaddafi berada di sekitarnya tetapi tidak diketahui berapa ramai cedera atau maut.

Sebelum ini, Setiausaha Pertahanan Britain, Liam Fox menyatakan Gaddafi berkemungkinan menjadi 'sasaran sah' tentera bersekutu.
Pengerusi Kakitangan Turus Bersama Amerika Syarikat, Laksamana Mike Mullen, berkata zon larangan terbang sudah berkuat kuasa.

Pegawai Amerika cuba mengelak operasi tentera terbaru dengan tindakan menggulingkan Presiden Iraq, Saddam Hussein, menekankan misi kali ini bukannya membunuh atau menjatuhkan Gaddafi.

Mullen memberitahu televisyen CBS bahawa matlamat kempen udara itu belum pasti dan keadaan mungkin buntu, Pegawai kesihatan Libya berkata, 64 orang awam terbunuh kerana bedilan jet negara Barat.

Serangan pertama pada Sabtu lalu menyaksikan 112 peluru berpandu Tomahawk dilancarkan bertujuan menyekat kemaraan tentera Gaddafi di bandar Benghazi dan menyasarkan pertahanan udara Libya bagi membolehkan jet pejuang Barat meronda ruang udara Libya.

Serangan kedua menyasarkan tentera Gaddafi di bandar Ajdabiyah di timur Libya. Jurucakap tentera Libya mengumumkan gencatan senjata terbaru kelmarin mulai 9 malam waktu tempatan (3 pagi di Malaysia).

Ada kebimbangan askar Libya akan cuba masuk ke pusat bandar selepas Gaddafi berikrar bertarung hingga ke titisan darah terakhir.

Di kota Benghazi, beberapa letupan dan tembakan senjata api kedengaran sekali sekala. Saksi berkata, tembak menembak itu berlangsung 40 minit.

Campur tangan ketenteraan di Libya selepas diluluskan Majlis Keselamatan PBB adalah operasi terbesar terhadap sebuah negara Arab sejak pencerobohan Iraq pada 2003.

Sinar Harian/-

BN gagal: Hadi

Posted: 21 Mar 2011 10:00 PM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

MARANG – Pas menyifatkan Barisan Nasional (BN) gagal melahirkan pemimpin pelapis yang mampu melakukan perubahan kepada nasib rakyat Sarawak walaupun diberikan peluang selama berpuluh tahun memerintah negeri itu.

Sehubungan itu, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengajak seluruh rakyat Sarawak melakukan perubahan bersama dengan Pakatan Rakyat (PR) dalam Pilihan Raya Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak kali ini.

Abdul Hadi berkata, cukuplah kita melihat keengganan Ketua Menteri Sarawak untuk berundur daripada jawatannya dengan alasan ketiadaan pimpinan yang mampu dan selayaknya bagi menggantikan diri beliau sebagai suatu petaka besar kepada rakyat Sarawak.

Menurutnya, selama puluhan tahun memerintah di Sarawak, BN masih gagal melahirkan pemimpin pelapis yang mampu untuk melakukan perubahan kepada nasib rakyat Sarawak, jauh sekali berkhidmat dengan penuh jujur kepada rakyat.

"Kesimpulannya, BN sememangnya telah memperjudikan nasib rakyat Sarawak yang amat dahagakan perubahan menyeluruh dalam sistem pentadbiran kerajaan, 'deliverable' terhadap rakyat, menyebabkan rakyat luar bandar dipinggirkan selama puluhan tahun ini.

"Kepelbagaian etnik dan budaya yang ada di Sarawak adalah merupakan aset yang sangat penting dalam melahirkan sebuah Sarawak baru yang lebih baik daripada keadaan di bawah BN selama ini," katanya dalam satu kenyataannya di sini, semalam.

Sementara itu, beliau juga meminta jentera Pilihan Rya Pas Sarawak dan negeri yang akan membantu agar mula turun gelanggang dengan petugas anak tempatan untuk melakarkan sejarah baru bagi melakukan perubahan bersama rakyat Sarawak.

"Selain cita-cita untuk menempah kerusi pertama dari bumi Sarawak ini, jadikanlah medan kali ini sebagai suatu wasilah dakwah dan seterusnnya melakukan tajdid terhadap persepsi politik rakyat Sarawak yang dahagakan kepimpinan yang akan membawa mereka jauh lebih baik daripada kepimpinan BN yang ada pada hari ini," katanya.

Sinar Harian/-

Rugi RM10,000 akibat dipukau

Posted: 21 Mar 2011 09:30 PM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUANTAN – Seorang kakitangan awam terpaksa menanggung kerugian sebanyak RM 10, 000 akibat terpedaya dengan kad cabutan bertuah yang ditawarkan seorang wanita yang mengetuk cermin keretanya di tempat letak kereta, East Coast Mall, pada 24 Januari lalu.

Mangsa yang mahu dikenali sebagai Nurul, 29, berkata, pada mulanya dia enggan menerima tawaran itu, bagaimanapun, dia seolah-olah dipukau kerana hanya mengikut semua arahan yang diberikan.

"Setelah saya membuka kad cabutan bertuah itu, wanita tersebut memberitahu bahawa saya telah memenangi cabutan bertuah dan perlu ke pejabatnya untuk mengetahui hadiah yang dimenangi.

"Antara hadiah yang ditawarkan termasuklah kereta, motosikal, peti ais, tilam jed, set home theatre' dan banyak lagi," katanya ketika perbicaraan di Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM), semalam.

Katanya, wanita tersebut turut memberitahu bahawa dia tidak perlu membuat sebarang bayaran untuk menuntut hadiah yang telah dimenangi.

"Tanpa berfikir panjang, saya terus mengikut wanita itu ke pejabatnya yang terletak di Jalan Haji Ahmad. Bagaimanapun, setelah sampai, saya diminta untuk membuat pembayaran sebelum menerima hadiah tersebut.

"Biasanya, sebelum mengeluarkan wang di bank, saya akan meminta izin daripada suami terlebih dahulu. Tetapi hari itu, saya langsung tidak menghubunginya, malah terus ke bank untuk mengeluarkan wang," katanya.

Nurul berkata, setelah membuat pembayaran, barangan yang diterima tidak setimpal dengan wang yang diberi.

"Ketika itulah baru saya tersedar bahawa saya telah ditipu. Saya cuba merayu kepada pihak berkenaan untuk memulangkan bayaran yang telah diberi.

"Namun, pihak terbabit enggan berbuat demikian dengan alasan saya telah menandatangani borang perjanjian," katanya.

Turut menjadi mangsa, Mohd Khairul Nizam Mansor, 26, yang kerugian sebanyak RM 6,000 akibat ditipu oleh syarikat yang sama.

Katanya, dia didatangi seorang lelaki berbangsa Cina ketika membeli-belah di Kuantan Parade dan menawarkannya kad gores dan menang.

Tertarik dengan tawaran pelbagai hadiah lumayan, Khairul Nizam sanggup mengikut lelaki tersebut ke pejabatnya untuk mendapatkan hadiah yang dijanjikan.

Perkara yang sama turut berlaku kepadanya, apabila dia dikehendaki membayar RM 6,000 sebelum menerima hadiah yang telah dimenangi iaitu tilam jed dan dapur digital.

Dalam perbicaraan kedua-dua mangsa, TTPM telah mengeluarkan perintah tribunal kepada syarikat terbabit untuk membayar ganti rugi kepada mereka.

Menurut kenyataan Presiden TTPM, Reihana Abd Razak, syarikat terbabit diarah membayar ganti rugi kepada kedua-dua mangsa dalam tempoh 14 hari dari tarikh perbicaraan bagi menyelesaikan tuntutan tersebut.

Pada masa yang sama, kedua-dua mangsa turut diarah memulangkan barangan yang diterima dalam tempoh yang sama sekiranya pihak syarikat telah membayar ganti rugi.

Bagaimanapun, ketika prosiding berlangsung, tiada wakil daripada pihak penentang yang hadir.

Sinar Harian/-

Van dinaiki masuk sawah, rempuh pokok

Posted: 21 Mar 2011 09:15 PM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

ALOR SETAR: Lima guru silat yang dalam perjalanan pulang selepas membuat persembahan silat di majlis kenduri kahwin di Sungai Buloh, Selangor terbunuh, manakala empat lagi cedera selepas van yang mereka naiki terbabas ke dalam sawah sebelum merempuh pokok di Jalan Titi Haji Idris di Pendang, awal pagi semalam.

Dalam kejadian jam 3.30 pagi itu, van yang dipandu Rashidi Ahmad, 24, dikatakan hilang kawalan sebelum terbabas dan merempuh pokok, menyebabkan tiga penumpang termasuk bapanya, Ahmad Ismail, 60, dari Alor Rela, Langgar; Juhari Darus, 65, dari Kampung Pering, Kodiang dan Jumaat @ Saad Mat Akhir, 65, dari Malau, Jitra di sini, mati di tempat kejadian.

Dua lagi mangsa, Sudin Idris, 65, dari Kampung Telaga Mas dan Eshak Awang Kechik, 78, dari Kampung Tualang, Pokok Sena, masing-masing meninggal dunia ketika mendapatkan rawatan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di sini, jam 8.15 pagi dan 11.15 pagi, semalam, manakala Che Ishak Hussin, 54, yang parah di kepala dan badan dilaporkan kritikal, masih dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) di HSB.

Tiga lagi mangsa termasuk Rashidi, Mohd Idris Mohd Senapi, 20, dan Ariffin Mahazun, 56, yang cedera ringan hanya dirawat sebagai pesakit luar.

Difahamkan, van membawa sembilan penumpang yang semuanya guru dan ahli Persatuan Persilatan dan Pergendangan Negeri Kedah itu, bertolak secara berkonvoi dari Sungai Buloh bersama sebuah kenderaan lain untuk pulang ke Kedah, jam 8.30 malam, kelmarin.

Rashidi ketika ditemui di rumahnya di Kampung Rela, Langgar di sini, berkata, kejadian berlaku ketika sembilan penumpang yang berada dalam van itu sedang nyenyak tidur.

Dia mendakwa ketika kejadian tidak mengantuk kerana sudah mendapatkan rehat secukupnya, termasuk berhenti di lima Hentian Rehat dan Rawat (R&R) di Lebuhraya Utara-Selatan sepanjang perjalanan pulang berkenaan.

"Saya ternampak seekor lembu besar tiba-tiba melintas di hadapan dan terpaksa mengelak menyebabkan van berkenaan terbabas dan masuk ke dalam sawah sebelum merempuh pokok.

"Akibat rempuhan itu, saya tercampak keluar daripada van terbabit dan hanya sedar ketika berada dalam ambulans. Ketika itu, saya juga tidak mengetahui nasib penumpang lain termasuk bapa," katanya.

Sementara itu, Pemangku Ketua Polis Daerah Pendang, Asisten Superintendan T Pubadi ketika dihubungi berkata, siasatan awal mendapati pemandu van dipercayai mengantuk, tetapi punca kejadian masih disiasat.

"Mayat mangsa dibawa ke HSB untuk dibedah siasat sebelum dituntut ahli keluarga untuk dikebumikan di kampung masing-masing petang ini (semalam) dan kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987," katanya.

Berita Harian/-

Dasar Kelantan dalam isu judi banyak bawa kebaikan

Posted: 21 Mar 2011 09:00 PM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU – Pemuda Pas Kelantan menyokong penuh dasar Kerajaan Negeri berhubung isu judi kerana pelaksanaan dasar itu secara konsisten selama ini ternyata membawa banyak kebaikan.

Naib Ketuanya, Hisham Fauzi berkata, pihaknya berdiri teguh dan menyokong sepenuhnya dasar Kerajaan Negeri berkaitan isu itu yang memberikan kebaikan khususnya ke atas institusi keluarga.

"Malah jika dilihat dengan kaca mata agama, tindakan tersebut suatu kewajipan sebenarnya.

"Pemuda Pas menyeru mana-mana pihak yang tidak bersetuju dengan dasar itu mendapatkan penjelasan sebenar kenapa dasar ini diperkenal dan dilaksanakan," katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Menurutnya, untuk lebih memperkemaskan pelaksanaan dasar ini pihaknya menyokong penuh pendirian Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang bersetuju merujuk perkara ini kepada Penasihat Undang-Undang Kerajaan Negeri.

Katanya, langkah itu demi memastikan pelaksanaan dasar ini dilaksanakan mengikut lunas undang-undang berkaitan seperti Akta Rumah Judi Terbuka dan lain-lain undang-undang kecil di samping tetap memelihara hak rakyat di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Hisham yang juga Ketua Pemuda Pas Tanah Merah berharap usaha membanteras judi haram di Kelantan diteruskan pihak berkuasa berkaitan demi memastikan kegiatan gejala sosial di negeri Kelantan dapat di kawal dan nama baik negeri ini akan tetap dijaga.

Sinar Harian/-

Anwar: Saya bukan lelaki dalam video seks

Posted: 21 Mar 2011 08:30 PM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan keras menafikan dakwaan bahawa beliau merupakan lelaki dalam video seks yang didedahkan pagi ini.

Bercakap dalam satu sidang media petang ini, Anwar menyifatkan dakwaan seks itu sebagai "fitnah jahat" dan "jijik" yang "diselaras di peringkat kuasa tertinggi."

Katanya, lagi, tuduhan berkenaan juga bertujuan mengaibkan beliau dan keluarganya.
Pada masa video itu dikatakan dirakamkan, Anwar berkata beliau berada di rumah bersama kakitangannya, isterinya Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail serta anak-anak dan cucu-cucunya.

Katanya, beliau juga telah mengemaskini Twitternya pada masa itu, yang akan membuktikan bahawa beliau bukan lelaki dalam video tersebut.
Tambahnya, beliau juga telah merekodkan tulisannya di Twitter pada tempoh berkenaan "supaya boleh memperkukuhkan hujah (beliau)."

"Melainkan anda melihat saya (mengemaskini Twitter) pada masa aksi itu," katanya lagi.

Bagaimanapun semakan ke atas rekod Twitter Anwar menunjukkan bahawa catatan-catatannya telah dibuat pada jam 9.20 malam dan 11.39 malam, tetapi tidak ada catatan dibuat antara jam 10.23 malam dan 10.45 malam, ketika video itu didakwa dirakam.

Bila seorang wartawan membangkitkan soal ruang waktu itu kepadanya, Anwar tidak menjelaskannya. Beliau hanya menjawab "tak apa, kita ada rekod (Twitter dikemaskini)".

(Turut dikesan, banyak kemaskini dibuat pada malam berkenaan di laman Facebooknya, termasuk 12 catatan antara jam 10.09 malam dan 10.52 malam. Tidak pasti pada masa ini, sama ada catatan itu mungkin dihasilkan secara automatik.)
Perut lebih buncit

Sambil tersenyum Anwar juga berkata, lelaki dalam video itu mempunyai perut yang "lebih buncit" berbanding beliau.

"Memang diberitahu kepada saya bahawa gambar itu mirip kepada gambar saya.
"Cuma perut orang itu jauh lebih buncit dari saya," katanya yang disambut gelak ketawa oleh para pemimpin PKR yang turut hadir di sidang media berkenaan.
Anwar turut berdiri untuk membolehkan jurufoto mengambil gambar perutnya.

Jam tangan

Mengulas lanjut, Anwar berkata beliau tidak mengetahui siapakah "Datuk T" yang dilaporkan terlibat dengan tayangan video berkenan.
Dalam pada itu, beliau turut mengulas mengenai seutas jam tangan yang didakwa sebagai miliknya oleh "Datuk T."

Jam tangan itu didakwa telah hilang di lokasi rakaman video seks berkenaan.
Anwar ditanya wartawan: "Adakah Datuk Seri kehilangan seutas jam tangan Omega?"
Anwar menjawab, soalan yang sepatutnya ditanya adakah beliau memiliki jam sebegitu.
Anwar seterusnya berkata, beliau mempunyai jam seperti itu.

"Tanya (Wan) Azizah. Dia yang simpan...," katanya lagi sambil tersenyum.
Akan lapor polis

Ditanya lanjut, Anwar berkata beliau akan membuat laporan polis sebaik mengenalpasti siapakah pihak yang bertanggungjawab membuat tayangan berkenaan.

"Saya sedang merujuk kepada peguam untuk melihat apakah isunya. Saya belum melihat (video itu), saya tidak tahu siapa pembuatnya, saya tidak tahu sama ada ia akan diedarkan," katanya.

Dalam sidang media di ibu pejabat parti itu, beliau turut menyifatkan dakwaan tersebut sebagai "serangan fitnah jahat terbaru dalam bentuk video."

"Visual yang ditayang tengahari di Carcosa merupakan satu rekayasa jahat musuh politik yang berhasrat untuk membantutkan kemaraan saya, PKR dan Pakatan Rakyat.
"Kita tentu menuntut kepada pimpinan politik negara dan musuh politik Pakatan Rakyat agar hentikan politik kotor dan lucah ini.

"Jangan heret rakyat dan negara terjebak dalam politik kotor dan lucah kamu," katanya lagi yang membacakan satu kenyataan.

Malaysiakini/-
Salhan K Ahmad

Barat terus mengganas

Posted: 21 Mar 2011 08:00 PM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

TRIPOLI - Kerakusan tentera bersekutu Barat untuk memusnahkan rejim pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dapat disaksikan apabila sebuah bangunan tiga tingkat di pusat tentera yang kerap digunakan Gaddafi musnah dalam serangan udara yang dilancarkan ke atas negara Arab itu, malam kelmarin.

Serangan itu adalah yang pertama dilancarkan ke atas Bab al-Azizia, iaitu kemudahan di Tripoli yang digunakan Gaddafi untuk menyampaikan ucapan bagi siaran televisyen sebelum ini.

Sementara itu, Amerika Syarikat (AS) yang mengetuai serangan ke atas negara pengeluar minyak itu mendakwa kononnya Gaddafi tidak menjadi sasaran tentera bersekutu.

Pentagon turut mengumumkan dua hari pertama misi itu dianggap berjaya kerana dapat melumpuhkan keupayaan rejim Gaddafi untuk menyerang balas penunjuk perasaan antikerajaan.

"Kami tidak mensasarkan Gaddafi. Mungkin beliau akan berada di sesuatu kawasan tanpa kami ketahui semasa serangan berlaku tetapi yang pasti kami tidak menyasarkan kediaman pemimpin itu," menurut jurucakap Pentagon.

Menurut AS, sebab utama campur tangan tentera bersekutu di Libya adalah bagi mewujudkan zon larangan terbang sejurus diluluskan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Khamis lalu.

Tentera bersekutu yang terdiri daripada Perancis, Britain dan AS dan beberapa negara lain mula menyerang aset ketenteraan Libya, Sabtu lalu, untuk melaksana usul yang didakwa bagi melindungi penduduk awam Libya.

AS melancarkan 124 peluru berpandu di seluruh Libya sejak Sabtu lalu dan tidak menolak lebih banyak serangan akan dilancarkan.

Sinar Harian/-

PKR Putus Calon Pilihan Raya Sarawak Ahad Ini

Posted: 21 Mar 2011 07:30 PM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan memuktamadkan senarai calon bagi pilihan raya Sarawak semasa mesyuarat tertinggi parti itu, Ahad ini, kata Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali, Isnin.

Bagaimanapun, katanya, bilangan kerusi yang akan ditandingi oleh parti itu bergantung kepada rundingan dengan Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) Khamis ini walaupun PKR sebelum ini menyatakan minat untuk bertanding 52 daripada 71 kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak.

"Saya menemui mereka (pemimpin SNAP) semalam dan hari ini dan mereka telah melakarkan hala tuju dan kerusi yang mereka mahu bertanding. Saya menemui penasihat SNAP Datuk seri Daniel Tajem Ahad lalu dan setiausaha agungnya Stanley Jugol pada Isnin," katanya kepada Bernama.

Bagaimanapun, beliau enggan memberi butiran lanjut mengenai dua mesyuarat dengan SNAP kecuali mengatakan tidak ada pertengkaran mengenai pengagihan kerusi di kalangan pakatan pembangkang di Sarawak iaitu bertentangan dengan beberapa laporan media sebelum ini.

SNAP merupakan sebahagian daripada pakatan pembangkang PKR-DAP-PAS di Sarawak.

Sementara itu, Jugol, ketika dihubungi, berkata SNAP telah menjelaskan kepada Azmin mengenai hasrat parti itu untuk bertanding 28 kerusi di kawasan majoriti Dayak di mana parti itu percaya mempunyai peluang baik untuk mencapai kemenangan.

"Azmin berjanji untuk membawa perkara ini kepada kepimpinan PKR sebelum Khamis ini," katanya.

Jugol juga menegaskan bahawa SNAP masih menjadi sebahagian daripada pakatan itu.

DUN Sarawak dibubarkan pada Isnin bagi membolehkan pilihan raya Sarawak ke-10 diadakan.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dijadual mengadakan mesyuarat di Kuching, Rabu ini, bagi memutuskan tarikh penamaan calon dan pengundian.

Pada pilihan raya negeri lepas, pada 2006, PKR dan SNAP masing-masing menang satu kerusi dengan calon PKR, Dominic Ng di Padungan dan Johnicol Rayong (SNAP)di Engkilili.

Johnicol mengisytiharkan dirinya Bebas selepas memenangi kerusi tersebut dan kini menyertai Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), salah satu parti komponen Barisan Nasional (BN) Sarawak.

mStar/-

979,796 layak mengundi

Posted: 21 Mar 2011 07:00 PM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUCHING: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan menggunakan senarai pemilih yang didaftarkan sehingga 31 Disember 2010 untuk pilihan raya negeri Sarawak ke-10.

Pengarah SPR Sarawak, Datuk Takun Sunggah ketika dihubungi BERNAMA semalam ini berkata berdasarkan senarai pemilih itu, seramai 979,796 pengundi layak untuk mengundi pada pilihan raya negeri itu.

"Dengan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sarawak hari ini (semalam) maka hanya pemilih yang mendaftar setakat 31 Disember 2010 saja yang layak untuk mengundi," katanya.

Pagi semalam, Speaker DUN Sarawa, Datuk Seri Mohamad Asfia Awang Nassar, berkata pengisytiharan pembubaran DUN Sarawak yang ditandatangani oleh Yang Dipertua Negeri Sarawak Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng akan diserahkan kepada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, hari ini.

Untuk pilihan raya Sarawak kali ini seramai 21,000 petugas SPR akan ditugaskan di setiap kawasan pilihan raya membabitkan 1,740 pusat pengundian dan 2,561 saluran pengundian, manakala RM45 juta dipohon SPR untuk menampung kos logistik termasuk penggunaan helikopter, bot laju, perahu panjang selain kenderaan pacuan empat roda.

Pilihan raya negeri sebelum ini diadakan pada 20 Mei 2006.

Berita Harian/-

Mahathir berhutang pada sejarah hidup sendiri

Posted: 21 Mar 2011 06:00 PM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 22 Mac: Tun Mahathir Mohamad menjadi seorang tua yang berhutang pada sejarah hidupnya sendiri dan merasai penuh kekesalan dan kekecewaan.

Lantas, kata Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Mohd Salleh (gambar), bekas perdana menteri itu cuba memperbetulkan kesilapan-kesilapannya melalui penulisannya.

Justeru, katanya di antara motif utama yang dapat disimpulkan dari tindakan Mahathir pada memoirnya kali ini adalah ingin mempengaruhi padangan umum (public opinion) terhadap kes Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ini, tambahnya kerana tindakan pertamanya dulu semasa berkuasa untuk melumpuhkan Anwar telah gagal.

"Motif sebenarnya, hanya Allah dan dia sajalah yang tahu.

"Cuma sebagai seorang Islam, kita mestilah meyakini bahawa segala apa saja tindak-tanduk yang kita lakukan sama ada dalam bentuk percakapan, penulisan dan sebagainya, semuanya akan dicatat oleh malaikat raqib dan atiq.

"Dari catatan itu kelak kita akan dipertanggungjawabkan oleh Allah di akhirat kelak," ujarnya.

Justeru itu, kata beliau jika pada catatan ada unsur-unsur penipuan atau pembohongan maka kita akan menerima akibat azabnya daripada Allah di akhirat nanti.

"Mungkin beliau boleh membohongi ramai orang dan dirinya sendiri, tapi tiada siapa yang dapat membohongi Allah. Allah Maha Mengetahui.

"Tetapi apa yang perlu kita sedari juga bahawa sesuatu pembohongan itu walau dalam bentuk apa sekalipun akhirnya kebenaran akan datang," ujarnya lagi.

Malah, menurutnya sejak di dunia lagi manusia tidak dapat menerima pembohongan.

Kebenaran itu, jelasnya adalah yang hakiki dan Allah tidak akan redha serta akan ada manusia yang berjuang untuk menegakkan kebenaran walaupun ia akan memakan masa yang lama.

Kata pepatah Inggeris, You can fool some people some times but not all people all the times – kamu boleh menipu sesetengah orang pada sesuatu masa tapi tidak semua orang setiap masa.

Sehubungan itu, katanya adalah amat malang sekali bagi seorang tokoh negarawan seperti Dr. Mahathir menulis memoirnya mempertikaikan sejarah.

Beliau berkata, Mahathir seolah-olah cuba memperbetulkan kesilapan-kesilapannya dari kaca-matanya sendiri yang menjadikan memoirnya sangat kontroversial ataupun memang beliau sengaja mencari kontroversi.

"Dari kontroversi yang tercetus itu adalah amat malang sekali bagi beliau dalam usia lanjut melihat dan memikul persepsi buruk yang bertimpa-timpa pada hasil kerja buatnya yang terdahulu," katanya.

Harakahdaily/-

Muhyiddin tertekan rakyat Sarawak terima Pakatan

Posted: 21 Mar 2011 05:30 PM PDT

17 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 22 Mac: Tohmahan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa kehadiran Pakatan Rakyat (PR) di Sarawak hanyalah sebagai pengacau (hantu jembalang) adalah tidak adil dan amat mengelirukan.

Kenyataan itu mempamerkan sikap pemimpin-pemimpin tertinggi Umno BN yang tidak demokratik dan bertentangan dengan semangat Perlembagaan Malaysia.

"Ianya juga seolah-olah ingin memperbodohkan rakyat agar terus menyokong BN," kata Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Mohd Salleh.

Sesungguhnya, kata beliau dari tindakan Muhyiddin itu terselit rasa takut pemimpin-pemimpin tertinggi BN akan ditolak oleh rakyat pada pilihan raya Sarawak kali ini.

"Mungkin juga beliau mula rasa tertekan melihatkan sambutan hangat rakyat terhadap PR di Sarawak," ujarnya.

Katanya, Perlembagaan Persekutuan Malaysia membenarkan pembentukan pelbagai parti politik untuk memperjuangkan hak-hak dan kesejahteraan rakyat.

Malah, ujarnya BN sendiri adalah gabungan antara beberapa banyak parti-parti politik kaum.

Perlembagaan juga menjamin hak-hak tersebut, tiada sesiapapun yang boleh menafikannya.

Oleh itu, tambahnya tidak timbul sebarang masalah terhadap kehadiran Pakatan Rakyat di Sarawak.

Sebenarnya, tambah beliau dari sudut Perlembagaan ahli-ahli dan penyokong PR di Sarawak berhak terlibat terus dalam kancah politik negeri itu.

Beliau berkata, adalah menjadi tanggungjawab seluruh rakyat Sarawak untuk berusaha mencapai taraf hidup yang lebih baik serta membuat perubahan demi mencapai matlamat tersebut.

"Juga menjadi agenda utama PR untuk mengajak seluruh rakyat Sarawak bersama-sama berjuang membuat perubahan untuk mencapai matlamat yang lebih gemilang," ujarnya.

Katanya lagi, PR yakin bahawa rakyat Sarawak mampu berubah.

Harakahdaily/-

Pakatan nafi lelaki dalam video seks Anwar

Posted: 21 Mar 2011 02:41 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -
The Malaysian Insider.

KUALA LUMPUR, 21 Mac — Pakatan Rakyat (PR) menafikan lelaki yang didakwa dalam rakaman video, melanggan seorang pelacur di sebuah hotel di ibu negara akhir bulan lalu sebagai Ketua Umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Ini (rakaman) video Anwar yang direka," kata pengarah komunikasi PKR Nik Nazmi Nik Ahmad.

"Ia bukan Datuk Seri Anwar. Ini satu lagi usaha Barisan Nasional (BN) untuk memberi persepsi umum bahawa beliau seorang yang tidak bermoral, yang tidak layak untuk menerajui negara ini," kata anggota biro politik PAS Khalid Samad kepada The Malaysian Insider.

Naib presiden PKR Chua Tian Chang juga mendakwa BN semakin terdesak, "beralih daripada isu-isu besar seperti pilihan raya dan dasar kepada serangan peribadi."

Pagi tadi, seorang lelaki yang menamakan dirinya "Datuk T" mempertontonkan rakaman video menunjukkan seorang pemimpin kanan PR sedang mengadakan hubungan seks dengan seorang wanita, dipercayai pelacur asing dari China.

Video 21 minit itu, dalam empat segmen, menggambarkan pemimpin tersebut yang juga seorang Ahli Parlimen mengadakan hubungan seks di sebuah hotel di sini, dilihat akan menggegarkan arena politik negara sekali lagi.

Ia yang dirakamkan pada 21 Februari lalu dipertunjukkan kepada media di sebuah hotel di sini pagi ini.

Menurut Datuk T, beliau mahu media menonton rakaman tersebut sebelum dia menghantarkannya kepada pemimpin berkenaan dan isterinya.

Malah katanya, jika pemimpin politik itu mengenal pasti dia adalah tuan punya diri dalam rakaman tersebut, maka dia dan isterinya harus meletakkan jawatan.

Datuk T mendakwa lelaki dalam rakaman video itu bukan seorang yang bermoral tinggi dan oleh itu, tidak layak bertindak sebagai pemimpin.

Dalam satu kenyataan yang turut diedarkan kepada media, yang tertera nama pemimpin tersebut, dikatakan bahawa ahli politik tersebut pergi ke hotel yang menawarkan khidmat seks dan kemudahan SPA.

Selepas pemimpin itu meninggalkan hotel, dia sedari bahawa dia tertinggal jam tangan jenama Omega di bilik dia memperoleh khidmat seks.

"Saya diminta mendapatkan jam tangan di bilik tersebut. Oleh kerana saya tidak nampak jam tangan pada meja, saya memeriksanya di belakang tempat persolekan. Saya terkejut melihat banyak wayar di belakangnya," kata kenyataan itu.

Kata kenyataan itu, wayar berkenaan disambungkan ke CCTV yang kemudiannya didapati merakamkan hubungan seks pemimpin itu dengan pelacur tersebut.

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, dalam memoirnya yang dipasarkan awal bulan ini mendakwa bekas timbalannya itu pernah dibekalkan dengan empat wanita untuk khidmat seks pada 1990-an.

Anwar, yang kini berhadapan dengan kes liwat keduanya, telah menafikan tulisan Dr Mahathir itu.

Akhir 2007, Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek memutuskan untuk meletakkan jawatan selepas didapati muncul dalam rakaman video seks.

Pada 1989, bekas setiausaha agung MIC D. P. Vijandran telah dipaksa meletakkan jawatan timbalan speaker Dewan Rakyat berikutan kontroversi video seks.

SPR guna senarai pemilih sehingga 31 Dis. 2010

Posted: 21 Mar 2011 02:18 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

KUCHING 21 Mac - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan menggunakan senarai pemilih yang didaftarkan sehingga 31 Disember 2010 untuk pilihan raya negeri Sarawak kali ini.

Pengarah SPR Sarawak, Datuk Takun Sunggah ketika dihubungi Bernama di sini hari ini berkata, berdasarkan senarai pemilih itu, seramai 979,796 pengundi layak untuk mengundi pada pilihan raya negeri ke-10 itu.

"Dengan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sarawak hari ini maka hanya pemilih yang mendaftar setakat 31 Disember 2010 sahaja yang layak untuk mengundi," katanya.

Pagi ini Speaker DUN Sarawak Datuk Seri Mohamad Asfia Awang Nassar berkata, pengisytiharan pembubaran DUN Sarawak yang ditandatangani oleh Yang Dipertua Negeri Sarawak Tun Abang Muhammad Salahuddin Abang Barieng akan diserahkan kepada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof esok.

Utusan Malaysia/-

Tujuh maut dalam runtuhan selepas lombong meletup

Posted: 21 Mar 2011 02:12 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

QUETTA, Pakistan 21 Mac - Sekurang-kurangnya tujuh pelombong maut manakala 41 lagi masih terperangkap di bawah runtuhan selepas satu letupan berlaku menyebabkan lombong arang batu di wilayah Baluchistan runtuh.

Jumlah keseluruhan pelombong yang dapat dikenalpasti adalah seramai 48 orang.

Menurut pihak berkuasa, peluang mangsa yang tertimbus hidup amat tipis kerana lombong tersebut mempunyai kedalaman 1,200 meter.

Utusan Malaysia/-

Ali Abdullah Saleh pecat semua anggota Kabinet Yemen

Posted: 21 Mar 2011 02:09 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

SANAA 21 Mac - Presiden Yemen, Ali Abdullah Saleh memecat semua ahli kabinetnya semalam ketika penunjuk perasaan mendesak peletakan jawatannya.

Keputusan tersebut dibuat selepas tiga menteri mengundurkan diri dalam tempoh beberapa hari kebelakangan ini sebagai protes ke atas kekerasan terhadap penunjuk perasaan yang menuntut pengunduran diri Ali Abdullah.

Utusan Malaysia/-

Chelsea hidupkan peluang pertahan gelaran

Posted: 21 Mar 2011 02:07 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

LONDON: Penyandang juara, Chelsea menghidupkan peluang merebut tahta kejuaraan apabila menumpaskan Manchester City 2-0 dalam saingan Liga Perdana Inggeris, di Stamford Bridge, awal pagi tadi.

Gol Chelsea diperoleh menerusi tandukan David Luiz sebelum separuh masa pertama tamat dan Ramirez menambah gol kedua pada minit ke-92.
Kemenangan itu bermakna Chelsea merampas tempat City di kedudukan ketiga liga dan hanya sembilan mata memisahkannya dengan pendahulu, Manchester United.

Berita Harian/-

MUI: Fatwa Kopi Luwak (Tahi Musang) Halal

Posted: 21 Mar 2011 02:00 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

Kopi Luwak adalah seduhan kopi menggunakan biji kopi yang diambil dari sisa kotoran luwak/musang kelapa. Biiji kopi ini diyakini memiliki rasa yang berbeda setelah dimakan dan melewati saluran pencernaan luwak. Kemasyhuran kopi ini di kawasan Asia Tenggara telah lama diketahui, namun baru menjadi terkenal luas di peminat kopi gourmet setelah publikasi pada tahun 1980-an. Biji kopi luwak adalah yang termahal di dunia, mencapai USD100 per 450 gram.

Kemasyhuran kopi ini diyakini karena mitos pada masa lalu, ketika perkebunan kopi dibuka besar-besaran pada masa pemerintahan Hindia Belanda sampai dekade 1950-an, di mana saat itu masih banyak terdapat binatang luwak sejenis musang.



Luwak, atau lengkapnya musang luwak, senang sekali mencari buah-buahan yang cukup baik dan masak termasuk buah kopi sebagai makanannya. Luwak akan memilih buah kopi yang betul-betul masak sebagai makanannya, dan setelahnya, biji kopi yang dilindungi kulit keras dan tidak tercerna akan keluar bersama kotoran luwak. Biji kopi seperti ini, pada masa lalu sering diburu para petani kopi, karena diyakini berasal dari biji kopi terbaik dan telah difermentasikan secara alami dalam perut luwak. Dan konon, rasa kopi luwak ini memang benar-benar berbeda dan spesial di kalangan para penggemar dan penikmat kopi.

Kopi Luwak yang diberikan oleh Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono kepada PM Australia, Kevin Rudd, pada kunjungannya ke Australia di awal Maret 2010 menjadi perhatian pers Australia karena menurut Jawatan Karantina Australia tidak melalui pemeriksaan terlebih dahulu. Pers menjulukinya dung diplomacy.

Melalui fatwa nomor 4, 20 Juli 2010, Majelis Ulama Indonesia atau MUI menyatakan bahwa kopi luwak, yakni kopi yang diolah dari biji kopi yang diambil dari kotoran hewan luwak (musang), termasuk halal atau boleh dikonsumsi umat Islam. Namun, biji kopi luwak harus melalui pencucian terlebih dahulu sebelum dapat dikatakan halal.

"Statusnya biji kopi luwak adalah mutanajis, artinya suatu benda yang terkena najis. Mutanajis itu jika dibersihkan, dicuci, maka biji kopi itu suci, halal, bisa dikonsumsi," ujar Wakil Sekretaris Komisi Fatwa MUI Aminudin Yakub, Selasa (20/7/2010).

Aminudin mengatakan, fatwa kopi luwak tersebut dikeluarkan MUI untuk menjawab pertanyaan masyarakat mengenai halal atau tidaknya kopi yang diambil dari kotoran hewan tersebut. Menurutnya, MUI telah melakukan kajian dan menemukan bahwa hewan luwak hanya memakan kulit luar buah kopi dan menyisakan kulit tanduk buah kopi. "Dan kalau ditanam, biji kopi itu bisa tumbuh. Dengan demikian, itu bukan najis, melainkan mutanajis," katanya.

Mutanajis berbeda dengan najis. Apa yang dikatakan najis, menurut Aminudin, salah satunya, adalah suatu benda yang dilarang untuk dikonsumsi umat Islam, seperti daging babi. Namun, mutanajis adalah kondisi ketika suatu benda terkena najis yang dapat dikatakan halal jika dibersihkan.

Disebabkan permintaan di dunia banyak meningkat, Kopi Luwak yang dihasilkan di Indonesia tidak dapat memenuhi permintaan para penggemarnya.


Kopi Luwak merupakan antara kopi yang termahal di dunia. Biji kopi ini diperolehi dari tahi melalui penghadaman musang di Indonesia, kemudian diproses menjadi Kopi Luwak.

Kopi Luwak dijual hingga 800 dolar Amerika sekilogram. Minuman kopi ini dijual kira-kira 100 dolar Amerika secawan di London.

Ulasan tentang kenyataan Mufti Perak di dalam Sinar Harian, 18 Mac

Posted: 21 Mar 2011 02:00 AM PDT

16 Rabiulakhir 1432H. [MOD] -

1. Pengertian

Di dalam membahaskan tentang tajuk ancak, terdapat 3 khurafat di dalam masyarakat Melayu yang hampir sama, yang perlu dihuraikan di sini. Ketiga-tiga perkara ini bercanggah dengan syara' disebabkan beberapa unsur yang akan dibentangkan selepas ini, insya Allah

Pertama : Ancak

Ancak di buat daripada buluh yang hampir sama dengan sangkak. Ada juga terdapat ancak yang di buat daripada daun pisang yang di isi dengan pulut kuning, bertih, ketupat dan sebagainya.

Ancak juga di gunakan sebagai "jamu" untuk Jin keturunan atau Jin penjaga kampung supaya tidak menggangu anak cucu atau penduduk kampung tersebut pada tahun itu. Kepercayaan menjamu dengan menggunakan ancak ini masih ada sehingga ke hari ini terutamanya bagi mereka yang masih ada lagi atau berpegang dengan saka atau Tok-Nenek atau Jembalang-jembalang keturunan.

(Haji Ahmad bin Haji Che Din, Satu Penilaian Terhadap Perubatan Tradisional Melayu, Adat Resam Masyarakat Melayu Islam, Latihan Pertahanan Diri Melayu, Perkara-perkara Khurafat dan Ajaran-ajaran Sesat 1 Ogos 1997, versi pdf)

Kedua : Sangkak

Sangkak pula di perbuat daripada buluh dengan mengikut syarat-syarat tertentu. Di atasnya diletakkan seekor ayam panggang yang telah di proses dengan syarat-syarat tertentu ataupun pulut kuning dan bertih sebagai " jamu " bagi Jin yang dihajatinya, samada Jin keturunannya atau Jin penjaga kampung supaya jangan menggangu keluarga atau kampung tersebut pada tahun itu.

Kemian diletakkan bersebelahan dengan sangkak tersebut sebagai bauan wangi yang sangat disukai oleh Jin yang juga menjadi syarat utama untuk memanggil Jin tersebut. Terdapat dua cara menguna dan meletakkan sangkak ini. Jika sangkak tersebut di buat untuk keselamatan keluarga maka ianya dibuat dan diletakkan di dalam rumah dengan di ikuti oleh majlis tahlil dan sebagainya.

Jika sangkak tersebut di buat untuk menjaga kampung pula maka ianya di letakkan di tepi hutan atau di pinggir kampung dengan bacaan mentera dan jampi serapah tertentu dan kadang-kadang di sembelih pula seekor kambing atau kerbau.

(Haji Ahmad bin Haji Che Din, Satu Penilaian Terhadap Perubatan Tradisional Melayu, Adat Resam Masyarakat Melayu Islam, Latihan Pertahanan Diri Melayu, Perkara-perkara Khurafat dan Ajaran-ajaran Sesat 1 Ogos 1997, versi pdf)

Ketiga : Tiang Seri

Antara Syarat dan adat Istiadat yang mesti di buat untuk mendirikan rumah baru ialah seperti mengantungkan buah kelapa muda di tiang seri rumah, menanam tahi besi, emas, perak atau tembaga pada setiap tiang seri rumah dan menepung tawar sebagai upacara memulih rumah tersebut.

Acara-acara tersebut akan dilakukan oleh Tok Bomoh, kononnya untuk mengelakkan daripada diganggu oleh Jin dan syaitan dan untuk mendapatkan kesejahteraan dan keselamatan kepada semua penghuni rumah tersebut. Sebenarnya upacara tersebut tidak lebih daripada upacara menjamu Jin dan tidak ada kena mengena dengan keselamatan dan kesejahteraan penghuni rumah itu.

(Haji Ahmad bin Haji Che Din, Satu Penilaian Terhadap Perubatan Tradisional Melayu, Adat Resam Masyarakat Melayu Islam, Latihan Pertahanan Diri Melayu, Perkara-perkara Khurafat dan Ajaran-ajaran Sesat 1 Ogos 1997, versi pdf)

Kesimpulan

Ancak, sangkak dan tiang seri adalah antara alat yang digunakan untuk satu upacara. Apa yang akan saya bahaskan di sini ialah "ancak dari perspektif upacara". Peralatan itu sendiri tidak diharamkan, sebaliknya apa yang diharamkan ialah penyalagunaan alatan-alatan itu. Insya Allah perbahasannya selepas ini.

2. Hukum Berkaitan Ancak

Berdasarkan maksud yang saya bentangkan di atas, ancak diharamkan disebabkan beberapa perkara, antaranya ialah :

1. Haram disebabkan "jamu" untuk jin yang dikatakan menjaga kampung
2. Haram disebabkan meminta bantuan jin dalam perkara yang menyalahi syara'
3. Haram disebabkan upacara yang menyalahi syara', seperti upacara pemujaan dan lain-lain

Ancak bukanlah diharamkan disebabkan peralatan yang digunakan, sebaliknya upacara tersebut. Ia menjadi haram atau dikatakan khurafat disebabkan menjamu jin yang dikatakan menjaga kampung, atau menjaga rumah yang didirikan tersebut. Dan hukum meminta bantuan jin.

Di dalam Sinar Harian bertarikh 18 Mac, Tan Sri Mufti Negeri Perak hanya mengemukakan hujah menyatakan perkara tersebut tidak haram disebabkan alatan-alatan yang dikemukakan berdasarkan rujukan Kitab Tajul Muluk, yang akan saya ulas selepas ini, insya Allah.

Maka, ancak tidak dikatakan haram sekiranya tiada unsur menjamu jin yang kononnya menjaga rumah yang tiang serinya didirikan melulai upacara ini. Ia juga diharamkan disebabkan meminta bantuan jin, di dalam urusan yang menyalahi syara'.

Bahkan, apa yang dikatakan haram ialah upacara itu sendiri. Iaitu upacara pemujaan, walaupun menggunakan peralatan yang berbeza. Contohnya pemujaan Black Metal zaman ini tidak menggunakan pulut kuning, daun pisang dan lain-lain. Tetapi tetap haram kerana terdapat unsur pemujaan.

Maka, pengharaman sesuatu upacara tersebut bukanlah disebabkan peralatan yang digunakan, sebaliknya upacara itu sendiri yang mengandungi unsur-unsur kepercayaan (akidah) yang songsang. Antaranya :

1. Mempercayai kekuatan jin atau makhluk halus untuk menjaga
2. Meminta bantuan selain daripada Allah kepada makhluk halus
3. Mempercayai alatan-alatan yang digunakan boleh memberi kuasa, contoh beras kuning yang dikatakan boleh memberi semangat

(Sila rujuk Haji Abdul Hamid@Yusoff bin Yunus, Penjelasan Terhadap 58 Ciri-ciri Ajaran Sesat Di Malaysia, terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia)

Perkara ini juga telah dihuraikan di dalam web JAKIM tentang Ciri-ciri Khurafat dan Tahyul :

(c) Cerita-cerita yang bersumberkan kepada kepercayaan lama dan adat yang bercanggah dengan Islam.

(d) Cerita-cerita yang berbentuk pemujaan dan permohonan kepada 'makhluk halus' bagi tujuan memudharatkan orang lain dan menyeleweng dari akidah Islam

(e) Menggunakan objek-objek tertentu seperti kubur, pokok dan sebagainya bagi tujuan yang tertentu.

(http://www.islam.gov.my/sites/default/files/garisan_panduan_bercetak_2.pdf)

3. Ulasan Kenyataan Mufti Perak

Apa yang ingin saya ulas di sini ialah tentang sikap Tan Sri Mufti Perak. Sebagai seorang mufti, beliau perlu berdisiplin sebagai seorang mufti. Antaranya yang boleh dipertikaikan ialah :

Pertama : Sumber Yang Diragui

Seorang mufti perlulah mengemukakan sumber rujukan yang tepat, bukanlah sumber-sumber yang bersifat "lemah" untuk dijadikan hujah. Antara rujukan yang dikemukakan oleh beliau ialah Kitab Tajul Muluk dan Kamus Dewan untuk mendefinisikan Ancak dan mengemukakan bahawa ia bukanlah Ancak.

Dalam masa yang sama, Kitab Tajul Muluk telah diharamkan oleh JAKIM sejak 2007 lagi. (sila rujuk http://www.islam.gov.my/ppi/BhnHaram/bm/T.pdf). Bagaimanakah seorang mufti boleh menggunakan kitab yang telah diharamkan oleh JAKIM untuk mengeluarkan fatwa?

Selain itu, beliau juga tidak boleh berpegang dengan pengakuan si pelaku semata-mata, kerana berkemungkinan orang yang melakukan upacara tersebut (Menteri Besar) menyeleweng daripada apa yang terjadi. Antara skop kajian seorang mufti antaranya seperti video, saksi orang ramai (yang boleh dipercayai) dan sebagainya.

Video tersebut hendaklah rakaman yang boleh dipercayai, atau diakui sah. Sekiranya terdapat manipulasi di dalam video tersebut, ia tidak boleh diterima pakai sebagai bahan bukti.

Kedua : Hujah Tidak Kukuh

Apa yang ingin dibincangkan di sini ialah, adakah ancak itu hanya berdasarkan alatan yang digunakan sahaja? Beliau hanya menyatakan di dalam akhbar Sinar Harian bahawa ia bukanlah ancak. Tetapi adakah ia bermakna apa yang dilakukan oleh Dato' Seri Dr Haji Zambry Abdul Kadir itu adalah upacara yang tidak berlanggar dengan syara'?

Sebab itulah di permulaan penulisan ini, saya telah mengemukakan maksud ancak, dan amalan-amalan khurafat yang hampir sama maksudnya dengan ancak. Ia bertujuan supaya kita mengetahui bahawa sesuatu perbuatan tersebut bukanlah berdasarkan pada namanya, tetapi dikira berdasarkan apa yang terkandung di dalamnya.

Beliau menyatakan :

Dalam upacara Menteri Besar, jelas menunjukkan tiada peralatan atau perbuatan yang membuktikan ia adalah upacara ancak

Ancak yang kita bincangkan di sini bukanlah pada namanya atau peralatan yang digunakannya semata-mata. Sebaliknya berdasar upacara tersebut. Ancak yang dimaksudkan di sini adalah nama sebuah upacara, bukanlah nama peralatan yang digunakan.

Maka, Tan Sri Mufti hendaklah merujuk kepada rujukan yang lebih tepat, contohnya di dalam kitab Usul 20 karangan Imam Hassan al Banna yang ada menyatakan bahawa "sesuatu itu dihukumkan berdasarkan isi kandungannya, bukan berdasarkan namanya" Perkara ini akan dihuraikan selepas ini, insya Allah.

Di dalam akhbar tersebut, Tan Sri Mufti hanya menyatakan bahawa perbuatan tersebut tidak bercanggah dengan syara'. Kemudian beliau mengulas tentang maksud ancak, dan menafikan apa yang dilakukan oleh Dato' Seri Zambry sebagai upacara ancak. Saya tidak nampak sebarang hujah yang menjadi sandaran beliau untuk "membolehkan" perbuatan tersebut.

Ketiga : Berubah Pendirian

Seorang mufti juga perlu bersifat tegas dalam mengeluarkan fatwa. Tidak sepatutnya bagi seorang mufti mengeluarkan fatwa pada hari ini, kemudian pada esoknya dia berubah pandangan, sedangkan perbuatan haram yang sama juga dilakukan.

Sebelum ini, beliau pernah menyatakan bahawa ancak itu haram, tetapi pada hari ini beliau telah mengubah pandangan menyatakan bahawa itu bukanlah ancak. Perlu diingat, walaupun ia bukan ancak sekalipun, ia tetap haram sekiranya terdapat unsur-unsur khurafat sepertimana yang telah dinyatakan sebelum ini.

Di dalam kitab Adabul Fatwa, Mufti Wal Mustafti karangan Imam Nawawi RA telah menyenaraikan banyak sikap seorang mufti yang perlu. Antaranya ialah bersikap tegas terhadap fatwa yang dikeluarkan.

(Sila rujuk Imam Nawawi, Adabul Fatwa, Mufti Wal Mustafti, Saa'id.net, hal. 13)

Sebelum seorang mufti mengeluarkan fatwanya, beliau perlu mengkaji sedalam-dalamnya terhadap apa yang dilakukan oleh Dato' Seri Zambry tersebut.

Imam Nawawi menukilkan kalam Abu Amru bin as Solah di dalam kitab tersebut :

وينبغي أن يكون كالراوي في أنه لا يؤثر فيه قرابة وعداوة،‏ وجرّ نفع ودفع ضر،‏ لأن المفتي في حكم مخبرٌ عن الشرع بما لا اختصاص له بشخص

Sepatutnya bagi seorang mufti itu, seperti perawi hadis. Iaitu, dia tidak terpengaruh disebabkan kaum kerabat, dan musuh. Juga tidak terkesan dengan sebarang pemberian atau ancaman bahaya. Ini kerana mufti pada hukumnya, merupakan penyampai berita tentang syara', yang tiada pengkhususan kepada seseorang individu.

(Imam Nawawi, Adabul Fatwa, Mufti Wal Mustafti, Saa'id.net, hal. 5)

Sebagaimana yang telah saya sebutkan, beliau tidak boleh berpegang dengan pengakuan si pelaku semata-mata, kerana berkemungkinan orang yang melakukan upacara tersebut (Menteri Besar) menyeleweng daripada apa yang terjadi. Antara skop kajian seorang mufti antaranya seperti video, saksi orang ramai (yang boleh dipercayai) dan sebagainya sepertimana yang telah disebutkan sebelum ini.

4. Ulasan Tentang Apa Yang Dilakukan Oleh Dato' Seri Zambry

Berdasarkan video yang telah disiarkan oleh Perak Today, saya dapat menyimpulkan bahawa upacara tersebut adalah di antara khurafat masyarakat Melayu, berdasarkan beberapa sebab yang jelas. Saya tidak akan menyentuh unsur-unsur yang tidak jelas, yang akan saya ulas selepas ini. Insya Allah.

Antara perjalanan upacara tersebut ialah, terdapat pembacaan doa sebelum upacara. Kemudian sesuatu yang berwarna putih (mungkin tepung) ditaburkan pada tapak tiang, dan seterusnya proses renjisan dengan menggunakan sejenis daun (tidak dikenal pasti) ke tempat meletakkan tiang di tengah-tengah tapak rumah. Setelah itu, tiang tersebut diletakkan di tempat renjisan tersebut, dan dinaikkan. Akhir sekali, tiang tersebut diikat dengan kain merah dan diselitkan daun yang digunakan untuk merenjis tadi, pada kain tersebut.

(http://www.youtube.com/watch?v=4AzHKLhnNrQ)

Apa yang boleh dilihat di sini ialah, satu upacara yang tidak boleh dianggap sebagai "majlis perasmian" yang biasa dilakukan. Jelas, ia merupakan satu upacara yang dikatakan sebagai adat yang songsang kerana apa yang dilakukannya boleh menimbulkan persoalan, antaranya :

1. Kenapa air direnjiskan ke lubang tiang tersebut?
2. Kenapa diikat kain merah pada tiang tersebut setelah didirikan?
3. Kenapa ditaburkan tepung pada tapak untuk dipasakkan tiang?
4. Kenapa ia daun yang digunakan untuk merenjis, diikat bersama kain merah pada tiang?
5. Dan sebagainya

Apa yang dilakukan ini jelas terdapat unsur pengamalan adat-adat Melayu yang songsang, antaranya seperti :

1. Upacara mendirikan rumah baru
2. Upacara menurunkan perahu/kapal yang baru ke laut
3. Kenduri tolak bala
4. Upacara persandingan
5. Upacara lenggang perut
6. dan lain-lain

(Haji Ahmad bin Haji Che Din, Satu Penilaian Terhadap Perubatan Tradisional Melayu, Adat Resam Masyarakat Melayu Islam, Latihan Pertahanan Diri Melayu, Perkara-perkara Khurafat dan Ajaran-ajaran Sesat 1 Ogos 1997, versi pdf. hal 36-38)

Setiap upacara yang dilakukan di atas, terdapat kaedah-kaedahnya yang tersendiri. Dan ada kaedah yang berbeza berdasarkan perbezaan tok bomoh yang melakukannya.

Selain itu, beliau menyatakan bahawa beliau tidak berniat untuk melakukan upacara tersebut, sebaliknya hanya membantu untuk menaikkan tiang sahaja. Apa yang ingin saya ulas di sini ialah :

1. Berkemungkinan beliau jahil tentang upacara-upacara yang bercanggah dengan syara', lalu menyertainya. Hukumnya tetap haram, walaupun seseorang itu jahil tentangnya. Apabila sudah mengetahui pengharamannya, seseorang itu wajib bertaubat.

2. Niat yang baik tidak dapat menghalalkan sesuatu perbuatan yang haram (al Qaradhawi, al Halal Wal Haram Fil Islam, Maktabah Wahbah, cet. 24, 1997, hal. 33)

3. Kejahilan dan taqlid buta menjadi unsur utama berlakunya amalan-amalan sesat dan khurafat.

5. Hujah Pengharaman

Berdasarkan kenyataan Tan Sri Mufti dan Dato' Seri Menteri Besar, ingin saya kemukakan beberapa hujah yang mengharamkan perbuatan tersebut, seterusnya memperbetulkan kenyataan Tan Sri Mufti.

Pertama : Haram Pada Upacara Bukan Pada Alat

Pengharaman sesuatu amalan, bukanlah disebabkan peralatan yang digunakan semata-mata. Sebaliknya ia haram disebabkan upacara sesat yang dilakukan. Perkara ini telah disebutkan oleh Dr Ali Jum'ah, Mufti Mesir di dalam kitab beliau al Bayan Lima Yashgahul Azhan Siri Pertama ketika mengulas penyalahgunaan media elektronik.

Beliau menyatakan bahawa media elektronik tidaklah diharamkan, sebaliknya apa yang diharamkan adalah penyalahgunaan barang tersebut. (sila rujuk Syeikh Ali Juma'ah, al Bayan Lima Yashgahul Azhan, Siri Pertama, Maktabah al Wabil As Soyyid, hal. 254)

Az Zaila'ie menyatakan di dalam kitab Tabyinul Haqa'iq menyebut tentang haiwan yang disalahgunakan seperti ayam yang digunakan untuk bersabung, dan sebagainya bukanlah haram pada binatang tersebut, sebaliknya diharamkan pada perbuatan itu.

Lalu beliau berkata :

Ini kerana, bukanlah disebabkan objek (binatang) itu yang dikatakan sebagai satu kemungkaran, akan tetapi kemungkaran itu disebabkan penyalahgunaannya.

(az Zaila'ie, Uthman bin Ali, Tabyinul Haqa'iq, cet Darul Kitab Islami, Kaherah, jilid 3, hal. 296/297)

Syeikh Yusof al Qaradhawi menyatakan di dalam qaradawi.net :

العبرة بالمسميات والمضامين، لا بالأسماء والعناوين
Sesuatu perkara itu dikira berdasarkan ciri-ciri dan isi kandungnya, bukan pada namanya dan tajuknya.

(http://www.qaradawi.net/site/topics/article.asp?cu_no=2&item_no=4464&version=1&template_id=254&parent_id=1)

Sepertimana yang telah saya sebutkan sebelum ini, walaupun alat yang digunakan berbeza, tetapi apabila upacara tersebut adalah upacara pemujaan misalnya, maka ia tetap haram. Haramnya upacara tersebut disebabkan pemujaan tersebut, bukannya diharamkan disebabkan peralatan yang digunakan semata-mata.

Kedua : Haram Disebabkan Terdapat Unsur Khurafat

Di dalam rakaman video Perak Today, jelas menampakkan terdapat beberapa unsur khurafat. Antara bentuk-bentuk khurafat yang telah disiarkan di dalam web rasmi JAKIM seperti berikut :

(a) Kepercayaan kepada keramat seperti kubur, pokok kayu dan seumpamanya.

(b) Kepercayaan kepada nasib sial majal, seperti adat membuang sial.

(c) Kepercayaan kepada jin dan memohon pertolongan daripadanya, umpamanya adat memuja kampung.

(d) Kepercayaan kepada bertambah dan berkurangnya rezeki seperti adat
memuja semangat padi.

(e) Kepercayaan kepada petanda-petanda dan pantang larang, seperti menanguhkan perjalanan jika terdapat biawak melintas kerana dianggap sebagai isyarat benda tidak baik akan berlaku.

(f) Percaya kepara ramalan-ramalan bintang, angka-angka atau rajah-rajah tertentu.

(g) Memuja objek-objek tertentu, roh nenek moyang dan kubur

(http://www.islam.gov.my/sites/default/files/garisan_panduan_bercetak_2.pdf)

Sebab itulah sebelum ini saya menyatakan bahawa sesuatu perkara itu bukan dikira pada namanya, tetapi ia dikira berdasarkan ciri-ciri, bentuk-bentuk dan sebagainya. Maka, saya tidak ingin mengulas panjang tentang peralatan yang digunakan, ataupun nama upacara tersebut.

Sebaliknya saya mengetengahkan bentuk-bentuk upacara tersebut, yang menjadi hujah pengharamannya.

Setiap item yang telah disenaraikan oleh JAKIM di atas, terdapat dalil-dalil yang disandarkan kepadanya. Namun, tidak perlu untuk dipanjang lebarkan perbahasannya di sini.

Perkara yang perlu diberi perhatian ialah, unsur-unsur khurafat di dalam upacara yang dihadiri oleh Dato' Seri Zambry ialah seperti menabur tepung di tapak tiang, merenjis air ke dalam lubang tersebut, menggunakan daun tertentu untuk merenjis, kain merah diikat pada tiang yang dipasakkan di tengah-tengah tapak rumah dan diikat bersama daun tadi.

Persoalan saya, kenapa menggunakan peralatan seperti itu? Dan kenapa upacaranya sebegitu? Seperti biasa kita menyaksikan gimik Majlis Perasmian dengan memotong reben, tandatangan pada plak, peletakan batu asas dan lain-lain.

Kita tidak melihat gimik perasmian kali ini seperti itu, sebaliknya ia diadakan seperti satu upacara yang tidak dilakukan di mana-mana majlis rasmi. Maka, jelas di sini unsur-unsur khurafat yang diharamkan, turut ada di dalam upacara yang dilakukan oleh Dato' Seri Zambry.

Ketiga : Haram berdasarkan kaedah fiqh

Sebelum ini, saya telah menyenaraikan beberapa persoalan yang berkaitan dengan upacara tersebut. Kali ini, suka untuk saya kemukakan beberapa keraguan terhadapnya.

Sebelum itu, suka untuk saya nyatakan di sini bahawa, ada sesetengah adat Melayu yang nampak seperti amalan karut, tetapi hakikatnya ia tidak bercanggah dengan syara' kerana khasiat-khasiatnya yang tertentu. Contohnya seperti amalan berzanji, gunting rambut bayi, kemudian kepala bayi disapu dengan bedak sejuk.

Upacara yang dilakukan oleh Dato' Seri Zambry boleh dibahagikan kepada tiga hukum :

1. Harus
2. Makruh
3. Haram

Tidak mungkin upacara tersebut satu perkara yang wajib, kerana tiada dalil yang mewajibkannya. Juga tidak boleh dikatakan sunat, kerana Nabi SAW tidak pernah melakukannya.

Adakah hukumnya harus? Atau Makruh? Atau Haram?

Upacara tersebut hukumnya harus, sekiranya menepati syarat-syarat berikut :

1. Tiada unsur-unsur pemujaan
2. Tiada unsur-unsur kepercayaan karut terhadap sesuatu benda, seperti pokok, kayu, batu dan lain-lain
3. Tiada unsur-unsur jampi serapah yang karut
4. Dan sebagainya.

Hukumnya makruh sekiranya terdapat unsur-unsur pembaziran, tidak terdapat unsur-unsur haram dan sebagainya. Manakala upacara tersebut boleh dikatakan haram sekiranya :

1. Terdapat unsur-unsur pemujaan
2. Terdapat unsur-unsur kepercayaan karut.
3. Terdapat unsur-unsur jampi serapah, bomoh, pantang larang dan lain-lain
4. Dan sebagainya.

Maka, setelah diteliti, video tersebut mendedahkan bahawa di dalam upacara tersebut terdapat unsur-unsur kepercayaan karut, seperti mengikat kain merah bersama daun yang direnjis pada tiang yang dipasak di tengah-tengah rumah, ditaburkan tepung pada tapak tiang dan lain-lain. Kenapa daun tersebut diikat pada tiang tersebut? Apa perlunya gimik sedemikian? Dan apa perlunya menaburkan tepung?

Antara amalan sesat masyarakat Melayu dahulu, mereka menggantung buah kepala di tiang seri rumah bagi mengelakkan gangguan jin (sila lihat bab pertama). Ada juga yang mengamalkan amalan menepung tawar, kononnya boleh memberi keamanan kepada rumah tersebut. Kepercayaan seperti inilah yang dikatakan bercanggah dengan syara' sepertimana yang telah saya nyatakan sebelum ini.

Maka, sebab itulah saya menyatakan bahawa upacara seperti itu adalah diharamkan kerana ia tidak boleh dikatakan harus atau makruh, sebaliknya haram.

(Sila lihat huraian kaedah ini secara ringkas di dalam kitab Husnud Darki Wat Tafahhumi Li Mas'alatit Tarki karangan Syeikh Abdullah Siddiq al Ghumari)

Dr Yusof al Qaradhawi menukilkan pendapat seorang ulama' di dalam al Halal Wal Haram Fil Islam

Manakala adat istiadat berdasarkan apa yang ditetapkan oleh menusia (tidak seperti ibadat) mengikut keperluan dalam kehidupan mereka. Maka, hukum asalnya ialah tidak diharamkan, maka anda tidak perlu menjauhinya (adat) melainkan apa yang telah Allah SWT larang

(al Qaradhawi, al Halal Wal Haram Fil Islam, Maktabah Wahbah, cet. 24, 1997, hal. 22)

Maka, asal hukum pelaksanaan sesuatu adat istiadat adalah diharuskan, melainkan sekiranya terdapat di dalamnya unsur-unsur yang diharamkan oleh Allah. Sekiranya terdapat unsur-unsur yang haram di dalam adat istiadat tersebut, maka hukumnya turut haram.

Beliau menyatakan lagi :

Dan tidak diharamkan sesuatu adat, melainkan apa yang diharamkan oleh Allah

(al Qaradhawi, al Halal Wal Haram Fil Islam, Maktabah Wahbah, cet. 24, 1997, hal. 23)

WaLlahua'lam.


MOHD AKMAL KAMARUDDIN
Ketua Penerangan,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak






PAS BANDAR LAGUNA

Posted: 22 Mar 2011 01:32 AM PDT

PAS BANDAR LAGUNA


Ahmad Bashah 'terlondeh' dikubu sendiri

Posted: 21 Mar 2011 11:50 PM PDT


Mohd Shubihi Muhamad Zain


ALOR SETAR, 22 Mac: Imej Datuk Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Negeri Kedah tidak mungkin dapat dipulihkan lagi apabila dilondehkan di kubu kuatnya sendiri.
Hasrat pemimpin nombor satu Umno Kedah menampilkan watak utama konspirasi 1998, Umi Hafilda Ali dalam program 'merungkai segala rahsia Anwar Ibrahim' yang dijadual malam tadi terpaksa dibatalkan ekoran desakan kuat mereka yang muak dengan fitnah dan pembohongan wanita itu.
Lebih 300 anak-anak muda dan masyarakat sekitar berkumpul di hadapan Dewan Orang Ramai Taman Wira B, Mergong menyatakan bantahan terhadap penyalahgunaan premis berstatus premis milik kerajaan negeri oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.
Mereka yang berkumpul kebanyakannya menyuarakan ketidakpuasan hati apabila Umno memperlakukan sewenangnya dewan orang ramai seperti harta mereka sendiri.
"Ini dewan orang ramai milik kerajaan negeri bukannya hak Umno, selama lebih 50 tahun Umno dah buat harta kerajaan macam harta dia, dewan orang ramai bukan untuk dijadikan markas Umno atau pejabat mana-mana parti politik.
"Umno harus kosongkan mana-mana dewan milik kerajaan di negeri ini yang selama ini dijadikan markas mereka, termasuk juga Datuk Bashah yang tak malu menumpang di pejabat penghulu dan menjadikan premis itu pejabat operasinya sebagai wakil rakyat Bakar Bata," kata salah seorang dari peserta bantahan pada malam itu.
Sementara itu, Pengarah Majlis Tindakan DUN (MTD) Bakar Bata, Zulkifli Che Harun yang ditemui mengucapkan tahniah kepada anak-anak muda dan mereka yang berkumpul menyuarakan bantahan mereka terhadap kerakusan Umno itu.
"Bagi pihak MTD dan PAS Kawasan Alor Setar, saya mengucapkan syabas dan tahniah kepada anak-anak muda dan mereka yang berani menyuarakan bantahan ini di samping berjaya menyekat Umi Hafilda dari terus melemparkan fitnah jahatnya terhadap pemimpin Pakatan Rakyat.
"Ini merupakan petanda kebangkitan golongan muda dan rakyat yang telah muak dan jelak dengan pembohongan dan fitnah Umno dan kuncunya. Kita lihat bagaimana reputasi Datuk Bashah sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Negeri Kedah tercalar kerana dimalukan di kubu sendiri," katanya.
Terdahulu, satu laporan polis telah dibuat PAS Kawasan Alor Setar berhubung penganjuran ceramah oleh Umno yang disyaki tidak memohon permit polis dan menyalahgunakan premis awam milik kerajaan untuk tujuan politik sempit mereka.
Sehubungan itu sepasukan anggota polis telah bertindak membatalkan ceramah Umi Hafilda yang kebelakangan ini kerap muncul dengan isu-isu sensasi bertujuan melemparkan fitnah ke atas Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim

Dewan Muslimat PAS Kuala Kangsar

Posted: 22 Mar 2011 01:31 AM PDT

Dewan Muslimat PAS Kuala Kangsar


Pemaafnya Rasulullah

Posted: 21 Mar 2011 05:43 PM PDT

Video Lucah.. Logik ke?

Posted: 21 Mar 2011 06:50 AM PDT

PEMUDA PAS TELUK INTAN

Posted: 22 Mar 2011 01:07 AM PDT

PEMUDA PAS TELUK INTAN


isu libya: usul pas bn tolak untuk kebaikan umat islam

Posted: 21 Mar 2011 03:01 AM PDT


Dewan Rakyat hari ini menolak usul yang dikemukakan Mohd Nasir Zakaria (PAS-Padang Terap) berhubung ketegangan di Libya.

Timbalan Speaker, Datuk Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar menolak usul yang dibuat di bawah peraturan mesyuarat 18(1) itu atas alasan ia tidak perlu disegerakan.

Nasir ketika ditemui di lobi Parlimen selepas itu menyatakan rasa kesal usul yang penting itu ditolak.

"Tadi ada wakil rakyat mahupun daripada BN dan Pakatan Rakyat, mereka mengatakan isu ini sangat penting.

"Kalau kita prihatin terhadap rakyat Jepun yang dilanda tsunami kenapa dalam isu Libya ini kita tidak mengambil ketetapan khas dalam sidang Parlimen untuk kita bahaskan,".

usul yang dikemukakan itu merupakan satu isyarat keprihatinan wakil rakyat PAS dalam isu antarabangsa lebih-lebih lagi melibatkan keselamatan 6.4 juta rakyatnya.

"Mungkin speaker menggunakan kuasa beliau dan menolak (usul) atas alasan tidak perlu disegerakan tapi saya kira apa yang saya kemukakan tadi sebagai isyarat kprihatinan kita berkaitan nasib rakyat Libya,".

Dalam usul yang dikemukakan itu, Nasir antara lain mahu Malaysia, sebuah negara anggota OIC, bertindak segera menyelamatkan nyawa rakyat di Libya.

Beliau juga turut mengemukakan enam cadangan termasuk mendesak kerajaan Malaysia segera menghantar misi bantuan kemanusiaan ke negara bergolak itu.

Beliau juga mahu sidang Parlimen Malaysia yang berjalan sekarang segera mengusulkan supaya semua agensi antarabangsa sepetrti OIC, UN, Liga Arab, Kesatuan Eropah, Kesatuan Afrika mengambil inisiatif supaya krisis di Libya diselesaikan dengan rundingan demi mengelakkan pertumpahan darah terus berlaku.

Ketegangan yang sedang berlaku, antara golongan anti Gadafi dan tentara pro-kerajaan sekarang semakin meruncing sehingga mencetuskan perang saudara yang amat merbahaya.

Sejak pergolakan pertengahan Februari lalu, ribuan termasuk orang awam dilaporkan terbunuh apabila tentera Gaddafi menggunakan jet pejuang untuk menyerang kawasan yang dikuasai oleh golongan pemberontak.

Peghelih La...

Posted: 21 Mar 2011 11:42 PM PDT

Peghelih La...


Konvensyen ICT PAS Perlis 2011

Posted: 21 Mar 2011 02:43 AM PDT

Konvensyen ICT PAS Perlis diadakan pada 19 dan 20 Mac lalu bertempat di Kompleks PAS Perlis.

Perasmian disempurnakan Ketua Dewan Pemuda PAS Perlis, Ustaz Ya'akub Ab Seman. Pada 19 Mac diadakan 2 bengkel melibatkan 2 kumpulan sasar iaitu Aplikasi Sispro, SSDP dan SPOKAS serta Bengkel Media Baru.

Pada 20 Mac pula diadakan Bengkel untuk pimpinan PAS dari seluruh negeri di Dewan Dato' Dr Haron Din.

Perasmian oleh Ustaz Ya'akub Bengkel e-Media

Haji Aris Awang menyampaikan motivasi Pengarah JITP, Suhaimi Embong membentangkan kertas kerjaY.B. Dr Ismail Salleh menyampaikan ucapan

Penutupan konvensyen oleh Y.B. Pesuruhjaya

Pilihan raya Negeri Sarawak : Perutusan Presiden PAS

Posted: 21 Mar 2011 02:35 AM PDT

Kita semua sudah sedia maklum bahawa saat yang dinantikan dengan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sarawak telah pun diketahui. Sejak berbulan lamanya PAS telah pun menggerakkan jentera parti dalam menyediakan petugas, ahli dan penyokong bagi berhadapan dengan Pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak yang bakal tiba nanti.

Sehubungan dengan pembubaran ini maka saya menyeru kepada seluruh pimpinan PAS Pusat, jentera Pilihanraya Parti Islam SeMalaysia (PAS) di Sarawak dan negeri-negeri yang akan membantu agar mula turun ke gelanggang dengan petugas-petugas anak tempatan yang penuh bersemangat untuk melakarkan sejarah baru bagi melakukan perubahan bersama rakyat Sarawak. Petugas parti juga perlulah meneliti dan mengikuti arahan pimpinan di peringkat masing-masing supaya dapat bertugas dengan efisyen nanti.

Selain dari cita-cita untuk menempah kerusi pertama dari bumi Sarawak ini, jadikanlah medan kali ini sebagai suatu wasilah dakwah dan seterusnnya melakukan tajdid terhadap persepsi politik rakyat Sarawak yang dahagakan kepimpinan yang akan membawa mereka jauh lebih baik dari kepiminan BN yang ada pada hari ini.

Cukuplah kita melihat keengganan Ketua Menteri yang ada sekarang ini untuk berundur dari jawatannya dengan alasan ketiadaan pimpinan yang mampu dan selayaknya bagi menggantikan diri beliau sebagai suatu petaka besar kepada rakyat Sarawak. Selama puluhan tahun memerintah di Sarawak, BN masih gagal melahirkan pemimpin pelapis yang mampu untuk melakukan perubahan kepada nasib rakyat Sarawak, jauh sekali dari berkhidmat dengan penuh jujur kepada rakyat. Kesimpulannya ialah, BN sememangnya telah memperjudikan nasib rakyat Sarawak yang amat dahagakan perubahan menyeluruh dalam sistem pentadbiran kerajaan, 'deliverable' terhadap rakyat, menyebabkan rakyat di luar bandar telah dipinggirkan selama puluhan tahun ini. Hakikatnya ialah, kepelbagaian etnik dan budaya yang ada di Sarawak adalah merupakan aset yang sangat penting dalam melahirkan sebuah Sarawak baru yang lebih baik dari keadaan di bawah BN selama ini.

Sekali lagi, PAS mengajak seluruh rakyat Sarawak untuk melakukan perubahan bersama-sama dengan Pakatan Rakyat dalam Pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak pada kali ini.

Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Presiden PAS

PAS TELUK INTAN

Posted: 21 Mar 2011 11:23 PM PDT

PAS TELUK INTAN


pas ajak rakyat SARAWAK berubah

Posted: 21 Mar 2011 03:15 AM PDT

PAS mengajak seluruh rakyat Sarawak melakukan perubahan bersama-sama dengan Pakatan Rakyat dalam Pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak pada kali ini.

"Kita semua sudah sedia maklum bahawa saat yang dinantikan dengan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sarawak telah pun diketahui," ujar Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.
sejak berbulan lamanya PAS telah pun menggerakkan jentera parti dalam menyediakan petugas, ahli dan penyokong bagi berhadapan dengan Pilihanraya Dewan Undangan Negeri Sarawak yang bakal tiba.

"Sehubungan dengan pembubaran ini, maka saya menyeru kepada seluruh pimpinan PAS Pusat, jentera Pilihanraya Parti Islam Se-Malaysia (PAS) di Sarawak dan negeri-negeri yang akan membantu agar mula turun ke gelanggang dengan petugas-petugas anak tempatan yang penuh bersemangat untuk melakarkan sejarah baru bagi melakukan perubahan bersama rakyat Sarawak,".

perlulah meneliti dan mengikuti arahan pimpinan di peringkat masing-masing supaya dapat bertugas dengan efisyen nanti.

selain dari cita-cita untuk menempah kerusi pertama dari bumi Sarawak ini, jadikanlah medan kali ini sebagai suatu wasilah dakwah dan seterusnya melakukan tajdid terhadap persepsi politik rakyat Sarawak yang dahagakan kepimpinan yang akan membawa mereka jauh lebih baik dari kepiminan BN yang ada pada hari ini.

"Cukuplah kita melihat keengganan Ketua Menteri yang ada sekarang ini untuk berundur dari jawatannya dengan alasan ketiadaan pimpinan yang mampu dan selayaknya bagi menggantikan diri beliau sebagai suatu petaka besar kepada rakyat Sarawak,".

selama puluhan tahun memerintah di Sarawak, BN masih gagal melahirkan pemimpin pelapis yang mampu untuk melakukan perubahan kepada nasib rakyat Sarawak, jauh sekali dari berkhidmat dengan penuh jujur kepada rakyat.

BN sememangnya telah memperjudikan nasib rakyat Sarawak yang amat dahagakan perubahan menyeluruh dalam sistem pentadbiran kerajaan, 'deliverable' terhadap rakyat, menyebabkan rakyat di luar bandar telah dipinggirkan selama puluhan tahun ini.

"Hakikatnya ialah, kepelbagaian etnik dan budaya yang ada di Sarawak adalah merupakan aset yang sangat penting dalam melahirkan sebuah Sarawak baru yang lebih baik dari keadaan di bawah BN selama ini,".

Salam Perjuangan

Posted: 21 Mar 2011 11:07 PM PDT

Salam Perjuangan


MENGAPA, KENAPA, BAGAIMANA, BILA???

Posted: 21 Mar 2011 08:17 AM PDT

"BUKAN SAYA!" - DS ANWAR

Posted: 21 Mar 2011 03:41 AM PDT

PAS Negeri Sembilan

Posted: 21 Mar 2011 09:41 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Melayu merempat di Rembau bila kerajaan ambil tanah

Posted: 21 Mar 2011 09:31 PM PDT


Pampasan tanah tidak cukup
Sinar Harian 22 Mac 2011

REMBAU - Walaupun sudah menerima wang pampasan RM120,000 berikutan rumah dan tanahnya di Kampung Chembong Halt terbabit dalam projek landasan kereta api berkembar Seremban-Gemas, namun jumlah itu didakwa masih tidak mencukupi.

Hasnah Latif, 76, mengakui tidak berpuas hati dengan jumlah pampasan yang diberikan.

Menurutnya, jumlah pampasan itu tidak cukup buatnya untuk membeli tanah dan membina rumah baru kerana nilai hartanah kini semakin tinggi.

"DISEBABKAN ITU, MAKCIK DAN SUAMI TERPAKSA MENYEWA RUMAH DI TAMAN SRI REMBAU KERANA IMPIAN KAMI UNTUK MEMPEROLEH RUMAH DAN TANAH YANG DIDUDUKI SEPERTI SEBELUM INI TIDAK KESAMPAIAN.

"Sebenarnya, makcik tidak pernah menolak pembangunan yang dijalankan di sini, cuma memang tidak puas hati dengan jumlah pampasan," katanya.

(Kisah berkaitan sebelum ini ; Umno Rembau tak leh harap jaga hak orang Melayu di http://amkns.blogspot.com/2009/05/umno-rembau-tak-leh-harap-jaga-hak.html )

Hasnah berkata, dalam usianya yang semakin meningkat dan kehilangan tanah serta rumah yang didiami lebih 40 tahun lalu, sudah tentu keadaan itu amat menyedihkan, apatah lagi banyak kenangannya sepanjang tinggal di kawasan berkenaan.

Menurutnya, keprihatinan pihak berkenaan terhadap nasib dirinya amat diharapkan.

"Saya tidak menyalahkan mana-mana pihak dalam perkara ini cuma berharap agar memperoleh tanah dan rumah sendiri.

"Disebabkan terlalu memikirkan hal ini, ia benar-benar mengganggu kehidupan dan kesihatan makcik," katanya.

Sementara itu, Yang Dipertua Pas Kawasan Rembau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Paroi, Mohamad Taufek Abdul Ghani berkata, masalah dihadapi Hasnah sememangnya mendapat perhatiannya.

"Saya tidak pasti sama ada masih ada ruang atau peluang buat kerajaan negeri menimbang semula perkara ini.

"Pada pandangan saya, masalah seperti ini mungkin boleh diatasi jika warga emas ini diberikan tanah anugerah sebagai penyelesaian dengan menyediakan tapak rumah untuknya membina rumah," katanya.

Menurutnya, pihaknya akan cuba mengkaji semula undang-undang berkaitan tanah adat jika boleh dikategorikan sebagai tanah rizab Melayu supaya setiap tanah yang diambil diganti semula dengan tanah.

Hadir sama, Ketua Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) Rembau, Badrul Hisham Shaharin.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story8891399.asp

Aktiviti korek pasir N.Sembilan makin serius, tidak terkawal

Posted: 21 Mar 2011 09:12 PM PDT


Laporan ketua Audit Negara 2009 menyatakan aktiviti perlombongan dan pengambilan pasir di Negeri Sembilan adalah kurang memuaskan kerana telah mengakibatkan kemusnahan dan pencemaran alam sekitar. Berita Harian 22 Mac 2011 menyatakan kegiatan mengorek pasir di Sungai Pajam di Kampung Gebok telah menyebabkan kualiti air terjejas dan tanah milik penduduk kampung mengalami hakisan.

Laporan Ketua Audit Negara tersebut di http://amkns.blogspot.com/2010/11/bila-sprm-nak-siasat-kes-lombong-pasir.html

Gambar-gambar aktiviti korek pasir N.Sembilan di http://mohdtaufek.blogspot.com/2010/10/laporan-audit-2009-nsembilan-dedah.html


TERHAKIS
BERITA HARIAN 22 Mac 2011

NILAI: Kegiatan mengorek pasir di Sungai Pajam di Kampung Gebok di sini sejak kira-kira dua bulan lalu, menyebabkan kualiti air terjejas dan tanah milik penduduk kampung mengalami hakisan.

Tinjauan Sentral mendapati, masalah itu berlaku kerana aktiviti di tapak berkenaan dipercayai tidak mematuhi beberapa garis panduan penting dikeluarkan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) untuk pemberian permit pengambilan pasir sungai.

MALAH, PIHAK BERKUASA NEGERI INI SEAKAN-AKAN TIDAK MEMPEDULIKAN HASIL LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA 2009 BERHUBUNG KELEMAHAN 'PENGURUSAN AKTIVITI PERLOMBONGAN DAN PENGAMBILAN PASIR SERTA KESANNYA TERHADAP ALAM SEKITAR' yang dikeluarkan Oktober tahun lalu.

Seorang penduduk, Kamarulzaman Abu Bakar, 50, mendakwa pihaknya hairan bagaimana pengusaha terbabit dibenarkan beroperasi sejak lebih sebulan lalu kerana mengikut garis panduan JPS, aktiviti berkenaan tidak dibenarkan di sungai yang kelebarannya kurang 10 meter.

"Selain itu, pengusaha juga gagal memastikan hakisan tidak berlaku kerana tebing sungai di kawasan berkenaan (lokasi dikorek) serta di kampung yang terletak di kawasan lebih tinggi mula runtuh sedikit demi sedikit.

"Kesalahan lebih nyata (mengikut garis panduan JPS) adalah pengusaha meletakkan timbunan pasir betul-betul di tepi tebing sungai itu dan di situlah ia dicuci dan diangkut menggunakan lori manakala air cucian pula disalirkan semula ke sungai.

"Sedangkan mengikut peraturan, pasir perlu diletakkan sekurang-kurangnya 10 meter dari tebing sebagai `stockpile' sementara, sebelum dibawa untuk dicuci dan dihimpunkan di `stockpile' utama yang sepatutnya terletak 20 meter dari tebing sungai," katanya.
Beliau berkata, Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) berkenaan sudah menghantar aduan kepada pejabat Menteri Besar, Pejabat Tanah dan Galian (PTG) serta JPS negeri namun tiada tindakan berkesan diambil.

Berhubung laporan Ketua Audit Negara 2009, kelemahan yang dikesan ketika pengauditan pada September 2009 hingga Disember 2009 antaranya membabitkan kelemahan pemantauan pihak berkuasa terhadap arahan supaya kontraktor menyediakan tiga kolam enapan bersiri untuk mengawal kelodak cucian pasir memasuki sungai.

Bagaimanapun, ketika tinjauan ini dibuat, kontraktor di kawasan berkenaan tidak menyediakan kolam enapan sedemikian dan sehingga kini tiada pula tindakan dikenakan terhadap mereka menyebabkan penduduk menganggap pihak berkuasa tidak berusaha memperbetulkan keadaan.

Sementara itu, seorang lagi penduduk, Mohd Zawawi Abd Rashid, 54, mendakwa kontraktor menceroboh sebahagian tanahnya tanpa kebenaran untuk melakukan aktiviti itu.

"Saya berjumpa seorang kakitangan syarikat itu dan menunjukkan geran tanah, namun dia mendakwa tanah berkenaan milik kerajaan dan syarikatnya mempunyai permit mengorek pasir di kawasan berkenaan," katanya yang kemudian membuat laporan polis.

Beliau berkata, aktiviti berkenaan membimbangkan penduduk kampung kerana arus sungai akan menjadi lebih kuat ketika musim hujan tidak lama lagi dan akan menyebabkan tebing sungai di kawasan kampung runtuh.

Sementara itu, Pengarah JPS negeri, Hashim Osman, berkata kontraktor terbabit diberi permit menjalankan kerja mengorek pasir, namun pihaknya tidak mengetahui pelanggaran garis panduan berkenaan.

"Kita akan menyiasat dakwaan ini secepat mungkin dan akan menghantar laporan kepada PTG untuk tindakan lanjut," katanya.

Mengulas mengenai syarat kelebaran sungai untuk aktiviti itu, Hashim berkata, pihaknya memberi kelonggaran dalam kes tertentu termasuk jika kawasan berkenaan sering dilanda banjir dan memerlukan kerja pendalaman sungai.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Terhakis/Article

DPP PADANG TERAP

Posted: 21 Mar 2011 09:38 PM PDT

DPP PADANG TERAP


Posted: 21 Mar 2011 09:06 AM PDT

Jangan terlibat dengan qazaf

Posted: 21 Mar 2011 08:37 AM PDT

KUALA LUMPUR, 21 Mac: Setiap pihak termasuk orang ramai di setiap peringkat diingatkan agar tidak mudah percaya dan membuat perhitungan terhadap sesuatu perkara, dengan hanya berdasarkan sesuatu perlakuan yang ditayangkan di dalam video.

Apatah lagi dengan keadaan terkini yang begitu maju dengan IT dan teknologi canggih, sehingga membolehkan watak-watak yang terdapat dalam video juga boleh ditipu dengan 'superimpose'.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub ketika mengingatkan perkara itu berkata, demikianlah juga dengan tayangan video lucah yang dikaitkan dengan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim oleh pihak tertentu kepada para wartawan hari ini.

Menurut beliau, tayangan video itu ternyata begitu mengaibkan dan ia turut menimbulkan pelbagai tanda tanya kepada pelbagai pihak.

Katanya, antara persoalan yang boleh dikemukakan, sekiranya dalam Islam fitnah itu diharamkan, dalam Islam juga dilarang menuduh seseorang hanya berdasarkan perlakuannya yang ditayangkan di dalam video.

"Dalam masa yang sama, setiap pihak juga boleh bertanya, adakah tindakan pihak tertentu yang menayangkan video itu kepada golongan tertentu juga tidak termasuk dalam kategori aksi lucah?" katanya yang juga ahli Parlimen Kubang Kerian ketika ditemui di lobi Dewan Rakyat hari ini.

Sehubungan itu, beliau yang ternyata turut hairan dengan permainan kotor pihak tertentu sehingga sanggup menayangkan video tersebut berharap semua pihak berfikir lebih mendalam mengenai perkara itu.

Kepentingan orang ramai berfikir secara matang mengenainya selaras dengan pelbagai tindakan tidak bertanggung dari pihak Umno BN masa kini terhadap Pakatan Rakyat, lebih-lebih lagi untuk menghadapi pilihanrya negeri Sarawak.

Dalam masa yang sama, beliau juga turut mengingatkan semua pihak agar tidak terlibat dengan qazaf yang ternyata bertentangan dengan prinsip keadilan Islam.

"Itu semua perlu diperhitungkan sebelum apa-apa perhitungan dibuat sebelum membuat apa-apa tuduhan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim," tegasnya.HARAKAHDAILY

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG

Posted: 21 Mar 2011 09:31 PM PDT

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG


Posted: 21 Mar 2011 07:00 AM PDT


CERAMAH ISU SEMASA

OLEH : Saudara Mazlan Aliman
( AJK PAS PUSAT )
TARIKH : 25 . 3 . 2011 ( Jumaat )
MASA : 9.00 malam
TEMPAT : Markas PAS Cawangan Keratong 04

Maran Daily - Bila NoteBookKu Dibuka... Benar, Berani & Berinformasi

Posted: 21 Mar 2011 09:09 PM PDT

Maran Daily - Bila NoteBookKu Dibuka... Benar, Berani & Berinformasi


Saman ekor: Kerajaan makan duit haram!

Posted: 21 Mar 2011 05:50 AM PDT


Saya fikir kerajaan Malaysia yang bertulangbelakangkan Umno bertindak amat keterlaluan dalam isu memeras wang rakyat kerana kesalahan saman ekor.

Bagi saya, menekan dan memeras ugut titik peluk rakyat hanya kerana kes kesalahan yang sekadar dibuktikan melalui kamera semata-mata, amat menganiaya dan menzalimi orang ramai yang rata-rata sedang terhimpit dengan kos hidup yang tinggi sekarang.

Lebih zalim lagi, bagi mangsa yang tidak membayar (yang sudah pasti kerana merasa tidak bersalah) akan disenaraihitamkan sehingga dihalang daripada memperbaharui cukai jalan atau lesen memandu oleh JPJ.

Tidakkah itu berbentuk tekanan dan peras ugut terhadap rakyat hanya kerana kerajaan semata-mata dahagakan wang rakyat?

Bayangkan kenderaan yang sudah menjadi keperluan manusia hari ini, hanya kerana kesalahan yang tidak pasti, kemudahan yang ada menjadi satu kesusahan pula bagi mangsa saman ekor.

Malangnya, pihak kerajaan tidak langsung mahu mendengar suara hati rakyat yang meronta-ronta dan memberontak tidak bersetuju peras ugut itu. Kenapa begitu sekali?

Kebetulan, tadi, saya terbaca satu mesej mangsa saman ekor yang disiarkan dalam akhbar Sinar Harian hari ini. Mesej yang bertajuk 'Tak halal duit saman' berbunyi begini:

Saya bekerja dan tinggal di Kuantan. Satu saman direkodkan atas nama dan kenderaan saya di KLIA sedangkan ketika itu saya dan kenderaan berada di Kuantan. Walaupun saya rasa tak bersalah, tapi untuk mengelak disenarai hitam, terpaksa bayar juga saman. Agaknya begitulah nasib ramai lagi pengguna. Walaupun saman saya bayar, duit itu saya tak halalkan. - BENGANG SOKMO

Kepada saya, semua mangsa saman ekor jelas tidak menghalalkan wang mereka tetapi mereka terpaksa membayar kerana peras ugut oleh kerajaan sendiri!

Saya juga ada dengar satu kes melibatkan sahabat saya, iaitu Ustaz Abdul Hamid Bahatim dari Bentong. Beliau baru-baru ini apabila menyemak samannya di polis bahagian trafik, terperanjat besar kerana didapati ada saman ekor bernilai RM2,000 lebih.

Oleh kerana tidak mahu disenaraihitam (kerana sistem matalah dan sebagainya), beliau secara rela paksa terpaksa juga membayar jumlah tersebut. Tetapi selepas meminta senarai saman tersebut di kaunter, alangkah terperanjat besarnya beliau kerana kesalahan yang dibuat di lokasi yang tidak pernah beliau pergi seumur hidup dan pada catatan waktu yang amat mustahil baginya berada di situ.

Tetapi apa boleh buat? Siapakah pembesar yang sudi mendengar rintihan hatinya?

Saya fikir kes kesilapan seperti ini banyak berlaku kepada mangsa lain, namun pihak kerajaan tidak mahu langsung memperbaiki kesalahan atau sistem saman yang dimangsakan malahan berkeras mahukan wang rakyat.

Tidakkah kerajaan pimpinan Umno merasa sekelumit pun kesalahan apabila memeras wang daripada rakyat sendiri? Apakah denda yang dikenakan berbentuk hukuman untuk mengajar atau untuk memeras ugut rakyat yang melantik mereka memerintah?

Tidakkah yang menjadi mangsa saman ekor itu kebanyakannya rakyat bawahan yang hidupnya sekadar 'kais pagi makan pagi'?

Jika pimpinan kerajaan boleh bermewah-mewah keluar negara, mampu boros berbelanja, boleh berbelanja sakan dalam pilihan raya kecil, kenapa rakyat marhaen yang sudah susah mencari makan mahu disusahkan lagi kehidupan mereka?
- http://selamatkanpahang.blogspot.com/2011/03/saman-ekor-kerajaan-makan-duit-haram.html

(rakyat Malaysia dan umumnya perlu tahu bahawa perlaksanaan "saman ekor" adalah untuk mencari kesalahan rakyat serta menjadi salah satu sumber pendapatan negara. Pemerintah ditaktor tidak akan rasa bersalah seperti nyamuk menghisab darah, bagi kita salah, tapi baginya itu adalah makanannya. Ubah kerajaan dalam PRU 13, jatuhkan kerajaan ZALIM UMNO-BN ... sokonglah Pakatan Rakyat yang diperjuangkan oleh mejoroto Pejuang Islam yang akan mendaulatkan Islam serta merealisasikan Islam adil untuk semua... ) MaranDaily

Pemuda PAS Hulu Kelang

Posted: 21 Mar 2011 08:02 PM PDT

Pemuda PAS Hulu Kelang


Kejohanan Futsal Piala ADUN Hulu Kelang 2011

Posted: 20 Mar 2011 09:56 PM PDT

(gambar) Kejohanan Futsal Piala ADUN Hulu Kelang merupakan acara tahunan

Ampang Sports Planet - Satu Kejohanan Futsal Piala ADUN Hulu Kelang 2011 telah dilangsungkan di sini pada 12 Mac 2011 lepas. Program anjuran bersama Pusat Khidmat Masyarakat ADUN Hulu Kelang dan Jawatankuasa Penduduk (JKP) MPAJ Zon 1 ini diuruskan oleh Pemuda PAS DUN Hulu Kelang.

(gambar) Para peserta bergambar sebelum kejohanan bermula

Kejohanan ini dijalankan bersempena dengan Kempen Melawatiku Bersih, Indah dan Selamat yang sedang berjalan di bawah anjuran JKP MPAJ Zon 1. Kejohanan ini telah menerima penyertaan daripada 19 buah pasukan yang para pemainnya terdiri daripada para belia tempatan di DUN Hulu Kelang.

(gambar) Sebahagian aksi kejohanan

Majlis Perasmian telah disempurnakan oleh Encik Muslim Ismail, wakil daripada JKP MPAJ Zon 1 bagi menggantikan YB Saari Sungib, ADUN Hulu Kelang dan Pengerusi JKP MPAJ Zon 1, Hj A. Yazid Alias yang terpaksa menghadiri majlis penyerahan kunci perumahan di Kg Kemensah Hilir.

Perjalanan kejohanan berjalan dengan baik dan lancar dari awal walaupun terdapat sedikit bantahan yang mengambil sedikit masa ketika kejohanan melangkah ke peringkat kalah mati.

(gambar) Finalis bersalaman dengan ADUN dan Ahli Majlis sebelum final berlangsung

Dan akhirnya pasukan dari Kelab Belia TDK (Taman Desa Keramat) dan Permata FC (Taman Permata) berjaya melangkah ke perlawanan akhir selepas mengetepikan saingan masing-masing. Dan selepas 15 minit perlawanan akhir berjalan, Kelab Belia TDK muncul juara Piala ADUN Hulu Kelang 2011, sekaligus mengekalkan kejuaraan yang mereka sandang pada tahun 2009.

(gambar) Kelab Belia TDK mempertahankan kejuaraan sekali lagi

Perasmian penutup dan majlis penyampaian hadiah telah disempurnakan oleh YB Haji Saari Sungib dan turut disertai oleh Ahli Majlis MPAJ merangkap Pengerusi JKP MPAJ Zon 1, Haji A. Yazid Alias.

Semoga dengan penganjuran kejohanan ini akan memberi peluang kepada para belia di Hulu Kelang untuk bersaing secara sihat di samping menambah kenalan dari segenap DUN Hulu Kelang.


Lajnah Penerangan, Informasi & Komunikasi
Unit Kerja Jemaah (UKJ) Hulu Kelang

Dr Azman Ibrahim

Posted: 21 Mar 2011 07:46 PM PDT

Dr Azman Ibrahim


Serangan peluru berpandu ke atas Libya cetus banyak persoalan

Posted: 20 Mar 2011 10:24 PM PDT

Tindakan serangan udara ke ats Libya oleh Barat yang diketuai AS menimbulkan banyak persoalan dan kuasa barat serta Eropah perlu memberikan penjelasan motif sebenar serangan ke atas negara pimpinan Muammar Gaddafi ini kerana jelas  sejarah Iraq dan Saddam Husein bakal berulang.

Memang saya telah menjangkakan serangan ini akan berlaku malah amat yakin ianya akan berlaku cepat atau lambat ditambah lagi dengan sokongan beberapa negara Arab yang bebal dan dungu.

Kalau betul bagai dicanang, serangan dilakukan bertujuan untuk menyelamatkan dan melindungi orang awam daripada krisis yang melanda Libya, tapi yang jelas orang awam tetap menjadi mangsa. Alasan sama yang pernah diberi di Iraq dahulu, tapi saya melihat dengan mata kepala sendiri di Iraq dahulu bagaimana orang awam telah menjadi mangsa. Ianya hanya skrip lama yang diulang cetak untuk kali yang entah ke berapa.

Persoalan samada tindakan ketenteraan ini akan menghapuskan regim Gaddafi sama sebagaimana yang pernah menimpa Saddam, saya yakin kita belum pasti ianya akan berlaku tapi krisis ini telah membuka pintu untuk campur tangan barat di bumi ummat Islam. Sepatutnya peranan Liga Arab perlu dimaksimakan dan penyelesaiannya perlu dalam kontek dunia Arab dan dunia Islam.

Apa yang nyata, Barat telah menzahirkan lagi sikap double standard mereka yang telah sedia diketahui umum. Mengapa ketika Israel menganyang Gaza pada Januari 2009, mereka tidak terfikir langkah untuk selamatkan rakyat Palestin dan melindungi orang awam sedangkan jelas sekali orang awam Palestin telah dan sedang menjadi mangsa keganasan Israel. Situasi sama sedang berlaku di Bahrain sekarang tetapi tiada tindakan dari Barat mungkin disebabkan negara itu menjadi sekutu AS dan menempatkan pengkalan tentera AS. 

Kita meyakini tanpa ragu, agenda sebenarnya adalah emas hitam yang ditakungi perut bumi Libya. Agenda tersembunyi adalah kerana Libya antara negara terkaya dengan hasil minyak dan gas.

Gerakan Islam Mengubahku...

Posted: 20 Mar 2011 09:33 PM PDT

Seketika aku berfikir dan menilai perjalanan hidupku bersama Parti Islam Semalaysia. Sejauh mana aku memperolehi manfaat dari harakah Islam ini? Aku berterus terang dengan diriku sendiri bahawa aku telah memperolehi matlamat agama yang besar bersama PAS.

Hidup bersama masyarakat, menyantuni mereka antara kemanisan berjamaah
1. PAS telah memperluaskan pemikiranku memahami Islam secara menyeluruh sebagaimana yang disyariatkan oleh Allah s.w.t, sebagaimana yang dinyatakan dalam kitabNya, seperti yang diseru oleh RasulNya dan difahami oleh sahabat baginda. Islam adalah agama dan dunia, dakwah dan negara, aqidah dan syariat, ibadah dan kepimpinan, mushaf dan kekuatan.

2. Aku memahami kewajipan amal jama'i (kerja secara kolektif) untuk memenangkan Islam. Bersama gerakan Islam aku mulai faham dengan jelas bahawa untuk mengembalikan kemenangan Islam haruslah melalui kata-kata, perbuatan, dakwah dan pengorbanan. Begitu juga dalam usaha untuk mengembalikan kepimpinan Islam yang telah hilang dan mengembalikan hukum syariat yang meliputi seluruh sudut kehidupan, menghadapi musuh-musuh Islam, dakwah, syariat, akhlak dan ummatnya. Semua ini tidak akan mampu dilakukan seorang diri. Tetapi mestilah dilakukan dalam sebuah jamaah yang mengumpulkan sasaran yang jelas, matlamat yang nyata, memberi pemahaman yang terperinci, iman yang mendalam, keterikatan yang kuat untuk mengembalikan matlamat besar ummat Islam setelah runtuhnya khilafah Islamiyyah. Semua sedia maklum bahawa Allah ada bersama jamaah. Seseorang akan lemah bila bersendirian dan kuat bila beramai-ramai. Bekerjasama atas kebaikan dan taqwa adalah kewajipan ummat Islam.

3. Aku berubah dari hanya sekadar menjadi seorang doktor dan penceramah agama kepada seorang pejuang dan pendakwah. Penekananku kepada dakwah bukan lagi hanya pada tahap memelihara komitmen beragama seorang individu muslim, meskipun ini masih merupakan tahap yang perlu diperbaiki. Penekananku berubah kepada tahap membina kebangkitan Islam, yang mampu menyentuh pemikiran dan menghidupkan hati. Seorang penceramah agama mampu melembutkan hati sedangkan seorang pendakwah Islam mempunyai misi untuk mencerdaskan fikiran, menyentuh perasaan, menguatkan tekad, meninggikan cita-cita, mengerah tenaga, menghimpun kekuatan, menguatkan ikatan dan mengumpulkan ummat untuk mengorbankan  segala yang termampu untuk berjuang di jalan Allah.


4. Bergabung dengan gerakan Islam telah mengubah cita-citaku daripada cita-cita biasa dan terbatas, pada cita-cita yang besar dan universal. Keinginanku tidak lagi hanya berputar di sekitar masalah peribadiku tetapi cita-cita berkaitan ummat Islam. Keinginanku bukan hanya sekadar mengejar beberapa gulung ijazah, tetapi aku menginginkan sesuatu yang lebih luas dan dalam daripada sekadar mencari keuntungan peribadi dan masa depan sendiri.

DUN PENGKALAN KUNDOR

Posted: 21 Mar 2011 07:04 PM PDT

DUN PENGKALAN KUNDOR


Diari YB: Ziarah Orang Sakit.

Posted: 21 Mar 2011 03:43 AM PDT

kembung perut akibat
 penyakit bengkak hati
 yang dialami Sdr. Ramli
Isnin 21 Mac 2011- Selesai  sahaja majlis dialog di Taman Nelayan terus bergegas ke Taman Perpaduan, mendapat tahu seorang sahabat yang sedang mengalami penyakit dan terlantar di rumah. Kesempatan yang ada bagi orang yang sihat perlulah diisi dengan rasa keinsafan dan juga sebagai tanggungjawab membantu sebahagian lain setakat termampu.

Disamping itu, Ziarah juga sedikit sebanyak mengubat resah pesakit terhadap sakit yang dialami.Masa yang ada untuk bertanya berita tentang seorang Ahli MKK Taman Perpaduan kawasan Kuala Kedah, Sdr. Ramli  b. Mat. Beliau yang kini terlantar akibat penyakit bengkak hati sejak 2 bulan lalu kini tidak dapat meneruskan tanggungjawab sebagai seorang ahli MKK berikutan keadaan yang menimpa.



Sahabat-sahabat yang mempunyai kelapangan masa bolehlah menziarahi beliau di Kg. Batas Paip, Jalan Kuala Kedah.


bersama Sdr. Ramli
Teratak usang Sdr. Ramli

Sebarang sumbangan ikhlas boleh disampaikan terus kepadanya.sekian wasalam.

Diari YB: Dialog bersama JAKSA Perunding Taman Nelayan

Posted: 21 Mar 2011 12:26 AM PDT

Isnin: 21 Mac 2011- Masalah perpindahan penduduk taman nelayan yang sebelumnya dipandang sepi, kini mendapat reaksi daripada Exco Bahagian Perumahan terhadap beberapa isu yang masih belum diselesaikan. Antara lain, ialah keciciran hak untuk mendapat rumah di taman tersebut sejak penempatan tersebut mula diperkenalkan di kawasan terbabit.

Penduduk yang rata-ratanya bekerja sebagai nelayan mengambil kesempatan meluahkan masalah yang dihadapi melalui Jawatankuasa Perunding yang terdiri daripada JKK dan JKKKP yang menganggotai JAKSA tersebut.

Majlis dialog serta perbincangan diadakan di sebuah rumah penduduk kawasan Taman Nelayan dengan dihadiri rombongan Exco Bahagian Perumahan, Dato' Ir. Hj. Phahrolrazi Zawawi  bersama beberapa wakil penting dari Setiausaha Kerajaan Bahagian Perumahan En. Safwan , En. Abdul Hamid wakil Majlis Bandaraya Alor Setar dan beberapa staf yang lain.Turut hadir YB Nasir Mustafa ADUN Kubang Rotan yang menjadi orang tengah dalam perbincangan ini.

YB Phahrolrazi dan En. Safwan
 SUK Bahagian Perumahan
Perbincangan dipengerusikan oleh Sdr. Abdul Rahman merupakan Ketua Jawatankuasa Penduduk. Dalam pada itu, menuntut 10 perkara yang disenaraikan bagi memperoleh penjelasan serta tindakan adil dari Kerajaan Negeri. Antaranya ialah berkaitan surat perjanjian pemilikan rumah, kos pampasan dan lain-lain masalah.

Reaksi dari YB Phahrolrazi Zawawi  menyatakan masalah yang berlaku diharap diselesaikan dengan baik serta tidak berakhir dengan keputusan mahkamah sebagai pihak ketiga yang mana akan merugikan sebelah pihak. Oleh itu, keputusan yang akan dibuat perlu sepakat dan memuaskan hati semua pihak serta mendatangkan faedah kepada penduduk setempat dan tidak dibiarkan berlarutan.

JAKSA Perunding menarik nafas lega setelah beberapa isu yang dikemukakan mendapat persetujuan pihak Kerajaan Negeri. Bagi masalah-masalah yang rumit akan dibincangkan semula oleh SUK Bahagian Perumahan dalam menentukan jalan terbaik.
YB Nasir serta barisan Jaksa
 Perunding penduduk setempat.
tempat perbincangan.

Kerjasama dari kedua-dua belah pihak diharap dapat dipereratkan dengan perbincangan semasa ke semasa.
Syabas kepada penduduk Taman Nelayan atas kerjasama anda.






ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 21 Mar 2011 03:50 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


ASTAGFIRULLAH ! HOTEL CARCOSA BUAT TAYANGAN LUCAH ! TUNGGULAH BALA ALLAH !

Posted: 21 Mar 2011 04:33 AM PDT

Mahfuz juga membidas Menteri Dalam Negeri Hishamuddin Hussein yang berkata polis sanggup menyiasat kesahihan video itu jika ada pihak membuat laporan.

Mahfuz berkata Hishamuddin sepatutnya sedar bahawa polis boleh menyiasat tanpa menunggu laporan orang awam.

"Sepatutnya tak perlu buat laporan polis dan polis terus boleh buat siasatan. Tanya pihak Carcosa kenapa boleh benarkan tayangan video berunsur lucah. Ini… seolah-olah tayangan video lucah dihalalkan dalam negara kita," kata Mahfuz .

"Maka saya minta polis terus menyiasat, tak perlu tunggu laporan dari mana-mana pihak," tambah beliau.

Mahfuz berkata, beliau hairan bagaimana sebuah hotel lima bintang seperti Carcosa Sri Negara membenarkan seseorang individu yang tidak dikenali menayangkan video seks

"Saya nak minta pihak polis siasat bagaimana pihak Carcosa boleh membenarkan satu program tayangan video yang berunsur lucah, sedangkan tiada pun undang-undang g mengatakan hotel yang bertaraf lima bintang atau enam bintang, malah jika tahi bintang pun, boleh tayang video lucah," tambah beliau.

Mahfuz berkata keengganan pihak di sebalik video itu untuk menyerahkannya kepada pihak berkuasa dan majlis agama amat mencurigakan dan harus menjadi persoalan utama.

"Kalau mereka bertujuan untuk mengatakan ada orang-orang tertentu dalam video tersebut melakukan perlakuan-perlakuan yang sumbang ini, sepatutnya mereka menyerahkan video tersebut kepada pihak berkuasa, atau pihak berkuasa agama kalau membabitkan orang Islam."kata Mahfuz.

" Jadi ini yang sepatutnya menimbulkan tanda tanya…. apa agenda sebenarnya yang dibuat oleh pihak penganjur yang membuat tayangan ini," tambah beliau.

Mahfuz membayangkan Anwar sekali lagi menjadi mangsa fitnah Umno dalam usaha parti pemerintah itu memulihkan sokongan daripada pengundi Melayu.

"Saya rasa bahawa ini sesuatu yang malanglah …. di mana Umno merasai kedudukan mereka yang sangat tergugat dan melihat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai satu ancaman kepada politik mereka hingga sampai ke satu peringkat di mana mereka sanggup melakukan sebegitu rupa," kata Mahfuz.

Sementara itu Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, media dan masyarakat tidak perlu membuang masa untuk membuat pelbagai telahan mengenai video yang tidak diketahui kesahihannya itu.

" Kita tidak tahu siapa yang mendedahkan video ini dan dari mana ia datang? Adakah kita patut membuang masa kita untuk video-video yang kita tidak tahu sumbernya. Kalau pun kita tahu siapa sumber itu, adakah kita tahu ia benar atau tidak?," soal beliau.

BERITA BAIK UNTUK YANG TAK FASIH BM !

Posted: 20 Mar 2011 10:39 PM PDT


Sesiapa yang masih tak faham dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Malaysia kenapa Dato Seri Anwar tidak mahu memberikan DNA nya maka mereka boleh lihat dan dengar video ini.

KETUA BAHAGIAN UMNO SONGLAP BALAK 15 RIBU HEKTAR?

Posted: 20 Mar 2011 03:28 PM PDT

Saudara Mazlan Aliman selaku Ketua Penerangan PAS Negeri Johor telah membuat satu laporan Polis di Ibu Pejabat Polis Central Johor Bahru terhadap salah laku yang dilakukan oleh YB Dato' Abd Hamid bin Abdul Rahman ADUN Machap, Johor selaku Ketua UMNO Bahagian Simpang Renggam. Beliau didakwa telah mendapat konsesi mengeluarkan kayu balak di kawasan yang telah digazetkan sebagai hutan simpan. Berikut adalah kandungan Laporan Polis yang telah dibuat:

Laporan Polis di Ibu pejabat Polis Central Johor Bahru.

18 hb. Mac 2011.

Aduan terhadap :

1. YB Dato' Abd Hamid bin Abd Rahman, ADUN Machap

2. Pengarah Tanah Dan Galian Negeri Johor.

3. Pengarah Jabatan Perhutanan Negeri Johor.

4. Pentadbir Tanah Daerah Mersing.

Muqadimah

Hutan Simpan Semberong Tambahan telah diwartakan oleh Jabatan Perhutanan Negeri Johor pada 3 hb Mac 2005 melalui no warta 362. Ianya terletak di Kahang di antara Daerah Kluang dan Mersing dengan anggaran keluasan 15,000 ekar.

Aduan

1. Mengapa Syarikat Hamid Sawmill Sdn Bhd yang dimiliki oleh YB Dato' Abd Hamid bin Abd Rahman, ADUN Machap mendapat konsesi mengeluarkan kayu balak di kawasan yang telah digezetkan sebagai hutan simpan?

2. Mengapa Syarikat Hamid Sawmill dibenar membuka Ladang Hutan Getah di kawasan Hutan Simpan Semberong Tambahan sedangkan telah ada papan tanda larangan memasuki kawasan hutan simpan kekal, mengambil dan menebang isi hutan serta membuat kerosakan khazanah hutan?

3. Mengapa Syarikat Hamid Sawmill dibenarkan mengusahakan aktiviti pertanian seperti tanaman keledek sedangkan telah ada papan tanda larangan meneroka tanah dan pertanian?

4. Adakah Pejabat Tanah dan Galian Johor, Jabatan Perhutanan Negeri Johor dan Pejabat Tanah Daerah Mersing terlibat memberi kelulusan terhadap aktiviti mereka?

Aduan dibuat berdasarkan maklumat yang diterima dan tinjauan sendiri di lokasi bekaitan. Siasatan dan tindakan mesti dibuat segera kerana dakwaan membabitkan syarikat milik seorang wakil rakyat yang menunjukkan contoh buruk selaku pemimpin masyarakat.

Hutan simpan dah jadi Ladang Hutan Getah. Siap terpampang lagi nama Syarikat Hamid Sawmill Sdn Bhd.

ReJaM© "Banyak lagi skandal pemimpin BN akan didedahkan dalam masa yang terdekat ini..."

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru

Posted: 21 Mar 2011 01:41 PM PDT

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru


Astaghfirullah... Jasad Warga Afghanistan Jadi Mainan Tentera AS

Posted: 21 Mar 2011 11:45 AM PDT


Majalah Mingguan Jerman Der Spiegel pada hari ini telah menerbitkan foto menunjukkan dua tentera Amerika Syarikat di Afghanistan dari unit tentera "nakal" bergaya dengan jasad warga Afghanistan.

Gambar: Foto-foto orang awam Afghanistan yang dibunuh oleh 'tentera pembunuh' mungkin lebih dasyat dari yang diperolehi dari Abu Ghraib ini, kata komander NATO. - Photograph: AP

Dua foto, yang Spiegel katakan berusaha dirahsiakan pemerintah Amerika Syarikat, menunjukkan dua anggota tentera, yang diduga membunuh warga Afghanistan untuk olahraga.

Dalam satu gambar, seorang perajurit dengan rokok di tangan, memegang kepala mangsa bernoda darah, yang kelihatan tak bernyawa. Dalam gambar kedua, seorang tentera menyeringai lebar sambil juga memegang korban sama.

Foto ketiga menunjukkan dua jasad disandarkan di pos, yang juga kelihatan tak bernyawa. Foto itu terkait dengan perkara besar tentera dituduh membunuh rakyat, memotong tubuh mereka dan mengumpulkannya sebagai piala.

Gambar: Jeremy Morlock (kiri) & Andrew Holmes (kanan)

Spiegel menyatakan salah satu tentera di foto itu adalah Kopral Jeremy Morlock, yang menghadapi tuduhan pembunuhan berencana dalam kematian tiga warga Afghanistan. Yang lain, perajurit Andrew Holmes, dituduh berkomplot membunuh seorang lelaki Afghanistan pada Januari, kata majalah itu.

Rencananya, konon dibuat pemimpin jaringan Sersan Calvin Gibbs dan Morlock, dikatakan melibatkan penembakan seorang warga dan melempar granit buatan Rusia pada lelaki itu untuk membuatnya kelihatan sebagai pejuang musuh mereka. Pada November, Holmes mendapat penangguhan hukuman sementara dari tindakan hukum berkaitan dengan tuduhan pembunuhan, kata peguamnya.

Morlock adalah satu dari lima tentera dituduh melakukan pembunuhan dalam perkara tersebut, sementara tujuh lagi dituduh mencoba menghalangi penyelidikan, menggunakan ganja dan pemukulan keji terhadap rekannya sebagai pembalasan mengadu kepada atasan.

Spiegel menyatakan tentera Amerika Syarikat berusaha mencegah penerbitan gambar itu, kerana takut akan "pukulan" terhadap pasukannya di Afghanistan. Majalah berwibawa itu menyatakan telah lima bulan meneliti cerita dari kelompok disebut "Regu Pembunuh" itu.

"Spiegel hanya menerbitkan tiga dari 4.000 gambar dan video, hanya itu yang diperlukan untuk cerita tersebut, yang perlu dikemukakan di sini," kata majalah itu.

Dalam pernyataannya, tentera Amerika Syarikat mengatakan, "Hari ini, Der Spiegel menerbitkan foto menggambarkan tindakan menjijikkan bagi kita sebagai manusia dan bertentangan dengan ukuran dan nilai Tentera Darat Amerika Syarikat."

"Kami mohon maaf atas bahaya akibat dari foto itu," katanya.

Tindakan kelihatan dalam gambar itu adalah inti pengadilan mahkamah tentera Amerika Syarikat, yang sedang berlangsung, dengan terdakwa dianggap tidak bersalah kecuali dan sampai terbukti bersalah, tambah pernyataan itu. "Perjalanan mahkamah tentera itu berbicara sendiri," katanya. 

Kenapa Takut : Polis tak rakam video seks didakwa libatkan pemimpin Pakatan...nafi sebelum dituduh..!!!

Posted: 21 Mar 2011 11:39 AM PDT


Datuk Seri Najib Razak menegaskan pihak polis tidak terlibat dalam kes rakaman video seks – yang didakwa melibatkan seorang pemimpin kanan Pakatan Rakyat – melanggan khidmat seks pelacur di hotel di sini akhir bulan lalu.
Dalam mesej Twitter malam ini, ketika isu terbaru ini hangat dibahaskan dan menarik perhatian ramai, Perdana Menteri berkata beliau mahu mengesahkan apa yang diperkatakan oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein di Bukit Aman tengah hari tadi.
"Saya suka mengesahkan apa yang Datuk Hishammuddin mengatakan bahawa polis tidak terlibat dalam rakaman video seks yang didakwa," kata Najib sekitar pukul 9 malam tadi.
Bagaimanapun Najib tidak menyebut sama ada pihaknya sudah diberi taklimat mengenai kes itu.
Pada sidang media di ibu pejabat PKR petang tadi, Anwar menafikan sekeras-kerasnya beliau adalah individu yang didakwa dalam rakaman video seks, yang mendapatkan khidmat seks pelacur.
Beliau menegaskan penyebaran video seks tersebut adalah satu strategi Barisan Nasional (BN) untuk menjatuhkan imejnya sebagai tokoh pemimpin negara.
"Saya menafikan sekeras-kerasnya, ia berniat jahat dan fitnah, saya nafikan secara keras saya adalah individu dalam video tersebut.
"Saya mengecam konspirasi terbaru untuk memfitnah dan mengaibkan saya serta keluarga, video yang ditayangkan merupakan satu taktik jahat yang dilakukan musuh politik yang berhasrat untuk membantutkan kemaraan Pakatan Rakyat," katanya.
Hishammuddin juga meminta individu yang rasa dirinya "teraniaya" ekoran penyebaran video seks, yang dikaitkan dengan seorang pemimpin kanan Pakatan Rakyat, agar membuat laporan polis.
Beliau berkata tanpa laporan polis, pihaknya tidak boleh melakukan siasatan.
Menurut Hishammuddin, beliau baru hari ini dimaklumkan mengenai video seks tersebut dan tidak mempunyai butiran lanjut mengenainya.
"Sama ada dia daripada pemimpin pembangkang (Pakatan Rakyat) saya tidak tahu, sama ada ia tulen atau palsu saya juga tidak tahu, saya belum tengok dan mungkin tidak akan tengok," katanya.
Naib Presiden Umno itu juga meminta semua pihak agar jangan membuat spekulasi bahawa polis terlibat dalam penyebaran video seks itu.

1 comments:


Tanpa Nama berkata...
Nampak sgt UMNO/Bn nie nak memperbodohkan rakyat...lebih2 lagi silidah katik nie(Hisham al-todi).....suruh buat lapuran polis..okey...DSAI mmg nak buat lapuran.....okey kita tgk siapa yg kene siasat.....sibuat lapuran ke..atau org yg menuduh DSAI melakukan hubungan seks.....ingat UMNO/BN....rakyat sekarang menjadi hakim.....siape ke yg merogol atau meliwat....undang2 di Malaysia nie......

Fitnah II: Komplot Najib Rosmah penjarakan Anwar

Posted: 21 Mar 2011 11:38 AM PDT



 
Sila klik di sini dan di sini untuk muat turun risalah Fitnah II: Komplot Najib Rosmah Penjarakan Anwar

Pelik, takkan Najib sebodoh itu nak kejar untung "video seks Anwar"?

Posted: 21 Mar 2011 11:37 AM PDT



Pelik memikirkan tentang keuntungan politik puak Najib-Umno terhadap video seks rekayasa Anwar Ibrahim itu. Apa manfaatnya kepada BN? Saya tak nampak apa-apa pun, selain boleh mencetuskan momentum baru reformasi di kalangan orang Melayu.


Kalau kata nak gunakan untuk praya Sarawak, saya juga tak nampak keperluannya. Isu yang pelbagai di Sarawak tidak akan boleh ditutup atau dilindungi oleh isu-isu berkaitan personaliti Anwar.
Memang menempah maut saja Umno ini. 
Hishamuddin Husein pula kat TV tadi bukan main syok nak pekena Anwar, apatah lagi bekas Ahli Parlimen PKR. Dia tu 'kan Menteri Dalam Negeri, patutnya pihak polis kena ambil tindakan kepada pihak yang menayangkan, menyimpan, menyeliakannya.
Ini tidak, kenyataannya semata-mata untuk meraih kepentingan politik. Takkan Apco nasihatkan Umno buat macam ini kot?

Notis Penting Untuk Rakyat Malaysia.

Posted: 21 Mar 2011 11:35 AM PDT


Oleh: BayangDiAir

Pertama, pemimpin UMNO/BN kaya-raya wang berjuta sampai ada berbilion. Dari mana mereka dapat setelah menjadi ketua bahagian, wakil rakyat dan menteri? Contoh, bagaimana Khir Toyo, Muhamad Taib, Taib Mahmud  dan banyak lagi jerung-jerung UMNO mampu memiliki rumah, tanah dan wang yang banyak bukan kepalang. Rakyat Malaysia, bersamalah  jatuhkan UMNO/BN agar segalanya dapat disiasat secara telus demi sebuah kebenaran.

  Kedua, akhbar dan Tv arus perdana hanya tulis dan cerita yang muluk-muluk tentang pemimpin  dan ekonomi negara. Bagai satu arahan di sebalik tabir agar media jangan lagi siarkan sesuatu yang membawa persepsi negatif kepada pemimpin dan parti UMNO serta  ekonomi  negara. Tidakkah kalian merasa silap mata yang ketara dimainkan oleh media utama? Rakyat Malaysia, bersamalah jatuhkan UMNO/BN agar terdedah segala kepalsuan.
Ketiga, pemimpin UMNO didakwa terlibat dengan jenayah namun tidak dibicarakan di mahkamah. Kes Mustakizah, skandal menteri-artis, Altantuya, konspirasi liwat 1 dan liwat 2, dan pelbagai lagi yang hanya boleh diceritakan setelah pemimpin UMNO/BN sudah hilang kuasa. Kita dipimpin oleh manusia yang terpalit dengan jenayah sedangkan tirai besi lebih layak untuk mereka. Rakyat Malaysia, bersamalah  jatuhkan UMNO/BN agar segala-galanya terjawab agar kita tidak terus dosa bersubahat dan bersangka yang ini baik yang itu jahat.
Keempat, selagi UMNO/BN tidak jatuh dari tampuk kuasa, jangan harap mahkamah, polis dan media  boleh bertindak bebas. Masing-masing jaga kepentingan takut nasib macam Anwar Ibrahim  - ditelanjangkan, dimalukan, dibekukan kenaikan pangkat, ditukarkan ke merata tempat. Kalau ada kes salahlaku yang lama-lama akan diangkat untuk diazab. Masing-masing yang sepatutnya berani , adil dan bebas bertindak setelah digajikan dengan duit rakyat,  sanggup bersekongkol demi kepentingan, pangkat dan darjat. Rakyat Malaysia, bersamalah menjatuhkan UMNO/BN agar mahkamah, polis dan media boleh berbicara dan bekerja secara jujur dan beretika.
Rakyat Malaysia, kita tidak diminta meniru Tunisia atau Mesir.  Kita hanya perlu bertindak di peti undi tanpa perlu berarak dan berdemonstrasi ke sana sini.  Kita kena bekerja secara kolektif, sepadu dan berganda.  Tanpanya, memadai undi pos dan undi warga asing akan mengalahkan kita. Tak perlu polis tak perlu tentera, memadai SPR yang akan menembak  kita. Undi pos, undi warga asing dan SPR cukup ampuh menyelamat pemimpin UMNO/BN dari bahana rasuah, jenayah , skandal dan penyelewengan kuasa.

Kegemaran Ganjil YB Ahli Parlimen Kulim !

Posted: 21 Mar 2011 11:35 AM PDT



Jangout ada makna ni !!!
Macam-macam perangai ganjil manusia atas muka bumi ni. Kadang-kadang kita tertipu dengan jawatan serta kelayakan seseorang itu. Biasanya apabila melihat Yang Berhormat, kita terus rasa nak hormat. Bila kita jumpa lawyer kita akan respect ketekunannya belajar sehingga mendapat title tersebut. Apatah lagi jika orang yang kita jumpa itu mempunyai kedua-dua benda yang disebutkan di atas.

Tapi siapa sangka, orang yang kita hormat itu rupa-rupanya suka mengendap kambing mengawan. Siap ada kolek si gambar lagi!. Patutlah ulasan politik serta teori konsprasinya macam budak-budak, lucu dan menimbulkan rasa simpati pada penulis apabila terbaca tulisannya.


Saya harap, ini merupakan kali pertama dan terakhir dia menjadi wakil rakyat. Hanya orang tak cukup akal yang akan mengambilnya untuk bertanding mewakili rakyat. Malu tengok dia yang berkepiah dan berjangout dan sering dilihat kononnya memperjuangkan kebenaran.

Nota: Patutlah dia suka sebut Pak Jangout, rupa-rupanya dia minat tengok bapak kambing mengawan !!!

Kalau nak tengok koleksi gambar kambing mengawan YB tu, sila klik kat sini. Tapi awas janga baca tulisannya, takut anda meloya dan mual termuntah nanti.

Kes bersiri DSAI: Sudahlah.. Jangan Jadi BODOH Pulak....

Posted: 21 Mar 2011 11:33 AM PDT


Oleh: hazik

"Pernah guru saya berkata, " sekali kita buat salah ia dipanggil kesilapan, tapi kalau dah banyak buat salah.... itu namanya kebodohan... Itulah kata-kata yang menjadi azimat kepada saya untuk berjaya (syukur alhamdulilah apa yang dimiliki) sehingga sekarang. Kalau guru saya itu masih hidup tentunya saya akan berkunjung dan bertanya pandangan. Tetapi beliau telah lama meninggal dan tentunya dia juga berasa tersangat kecewa seandainya kes bersiri Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI) yang menjadi hidangan kepada rakyat Malaysia menampakan kebodohan yang jelas.

Nampaknya DSAI seorang yang sangat kental. Usaha Umno/BN untuk "menyental" usia politiknya masih belum berakhir. Lepas satu, satu pulak yang datang. Dan yang terkini "tayangan video di Carcosa" pulak bakal mengganti liwat 2. Kes Liwat 2 nampaknya dah tak jalan sebab DNA DSAI yang diusaha untuk mendapatkannya menjadi jalan buntu.
Tak pernah dalam sejarah kes mahkamah, Umno boleh jadi pendesak untuk dapat bahan bukti (DNA DSAI) melalui tunjuk perasaan di jalanan. Lebih memalukan sanggup pula beberapa orang Umno diperbodohkan oleh kepimpinan mereka. Dan lebih melucukan Perdana Menteri Najib pula seiring nada dengan kebodohan Umno yang jelas nampak bahawa kes liwat 2 sememangnya politik.
Inilah hasilnya bila buat kerja bodoh. Buat perancangan yang silap mengundang hasil yang tak menjadi. Bila sudah tak menjadi timbul pulak rasa tak puas hati. Maklumlah banyak belanja yang dilaburkan, untuk mengharapkan untung tetapi yang datang adalah rugi.
Kes bersiri DSAI tak akan padam selagi Umno/BN masih berkuasa dan DSAI sendiri masih sihat. Untuk meneruskan penguasaan Umno/BN, apa juga jalan dicari asalkan DSAI terus disekat.
DSAI seorang tokoh yang hebat pernah dilahirkan bagi mengisi wadah politik dan perjuangan. Ini yang membimbangkan Umno/BN sehingga berbagai usaha untuk menyekatnya tetapi masih gagal. Lebih memeningkan Umno/BN perancangan politik menggunakan saluran mahkamah hampir tak kesampaian dan sebelum apa-apa terjadi "buatlah apa-apa saja asalkan berjaya" yang hanya mengharap untung nasib semata-mata.
Ingatlah... nak perintah negara bukan boleh mengharap untung nasib. Tetapi Umno/BN selalu mengamalkannya sehingga mendatangkan kerugian besar dalam berbagai aspek; ekonomi yang merudum, sistem pendidikan yang bercelaru, sosio-budaya yang tak beridentiti serta sering bermasalah dan berbagai lagi. Dan lebih memalukan lagi sehingga pulau yang sah milik kita pun terlepas kepada orang lain, gara-gara untung nasib tidak menyebelahi.
Berbalik kepada kes bersiri DSAI, untung nasib Umno/BN jelas nampak kepada isu seks semata-mata. Bermula kes liwat 1 yang gagal maka diteruskan pula kepada kes liwat 2. Untung nasib Umno/BN di"lubang jubur" (maaf! kena sebut juga meskipun berat) Saiful seakan-akan belum menyebelahinya. Sekarang pula akan dihidangkan seperti tayangan perdana di Carcosa melibatkan DSAI sebagai mencuba nasib seterusnya.
Sudahlah... Cerita seks yang dihidangkan oleh Umno/BN untuk terus berkuasa telah sampai penghujung. Jika usaha untuk mengharap untung nasib di lubang jubur Saiful gagal, janganlah cuba beralih untung nasib kepada lubang b@r*t pulak. Pendek kata, kalau telah banyak kali silap, bodoh pulak yang nampak.

Kenapa Najib tidak tawar DNAnya?

Posted: 21 Mar 2011 11:32 AM PDT


Oleh Wira Arjuna
Apakah  kuazlanasa atau 'maruah' yang tinggal kepada badan kehakiman negara, apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib sendiri menyanggah arahan mahkamah dan mendesak Datuk Seri Anwar Ibrahum supaya tampil menyerahkan sampel DNA beliau dalam kes bicara liwat II.
Berucap di Kuching Sabtu lalu, Najib mendakwa beliau sendiri rela memberikan DNAnya jika diminta oleh pendakwaraya.Anehnya Najib tidak membuat tawaran itu semasa perbicaraan kes bunuh warga Mongolia, Altantuya Sharibuu walaupun ada dokumen-dokumen jmembuktikan bahawa Najib pernah mengenali model itu


Rasa tidak perlulah dikitar semula, bahan-bahan bukti di Mahkamah Tinggi Shah Alam yang mengaitkan pejabat Najib dengan bekas penasihatnya, Abdul Razak Baginda dan juga pegawai-pegawai polis yang didapati bersalah membunuh Altantuya.
NONEKetika perbicaraan itu, Najib bukan sahaja tidak memberikan DNAnya, namun beliau langsung tidak menawarkan diri untuk ke mahkamah bagi memberi keterangan bagi menjelaskan hubungannya dengan Altantuya.
Demonstrasi dan tunjuk perasaan yang dianjurkan di seluruh negara oleh Umno dan juak-juak parti itu untuk mendesak Anwar memberikan DNAnya minggu lalu tentunya bertujuan memberi tekanan kepada mahkamah mengeluarkan arahan sedemikian kepada ketua pembangkang.
Sambutan hambar
Namun semua tunjuk perasaan itu menerima sambutan hambar.
Umpamanya, di Petaling Jaya, 50 orang yang hadir namun media massa arus perdana melaporkan kumpulan itu mewakili 30 pertubuhan bukan kerajaan!
NONEMungkinkah Najib terdesak untuk mencabar Anwar menyerahkan DNAnya kerana sambutan dingin pada tunjuk perasan yang dianjurkan oleh konco-konconya tidak menjadi?
Atau lebih bahaya, mungkinkah Najib bertindak sedemikian kerana menyedari 'perangkap" yang dipasang oleh polis untuk menghumban Anwar ke penjara sekali lagi tidak akan berjaya ekoran keputusan hakim bahawa bahan bukti diambil oleh polis secara tipu helah dan tidak sah.
Apapun, hakikatnya adalah Najib mengetahui tindakan-tindakan mantan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan dan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail memalsukan bukti terhadap Anwar pada tahun 1998.
azlanDua pegawai kanan itu turut menjadi paksi kepada pendakwaan terhadap Anwar kali ini. Begitu juga dengan seorang lagi pegawai dari kes dahulu, ASP Rodhwan Mohd Yusuf yang berjumpa dengan pengadu Saiful Bukhari Azlan secara sulit sebelum laporan polis dibuat terhadap Anwar.
Ketakutan doktor
Hakikat juga adalah Saiful menelefon Musa, dan berjumpa Rodwan, serta mengadakan perbincangan dengan Najib sebelum beliau membuat laporan polis, mendakwa diliwat oleh Anwar.
Najib tahu semua ini. Beliau juga maklum mengenai "ketelusan" proses siasatan terhadap Anwar dalam kes fitnah pertama dan kedua serta penggunaan bukti rekacipta terhadap mantan timbalan perdana menteri itu.
NONEBerbekal semua "pengetahuan dan maklumat itu" Najib tetap "yakin"' pada kewibawaan polis, pejabat Peguam Negara untuk mengendalikan bukti sampel DNA Anwar.
Perbicaraan setakat ini sudahpun mendedahkan bagaimana polis campurtangan dalam pemeriksaan doktor terhadap Saiful, termasuk mengisi sendiri borang pemeriksaan awal.
Perbicaraan turut memperlihatkan "ketakutan' doktor untuk merujuk kepada nota-nota kerana bimbang ia digunakan oleh peguam bela untuk mengetahui kebenaran mengenai dakwaan yang dibuat oleh Saiful.
Perbicaraan turut mendedahkan bagaimana polis sendiri membelakangkan arahan Jabatan Kimia dan peraturan dalam menyimpan bukti-bukti dan sampel DNA itu.
anwar ibrahim najib tun razak baginda scorpene submarine murder fiascoBayangkan seorang pegawai kanan polis (yang mengaku berbohong kepada Suhakam) boleh alpa sehingga menyimpan bukti DNA dalam peti simpanan dan bukannya peti sejuk sebagaimana yang perlu.
Najib tahu semua ini -- namun kenapa beliau begitu bingkas dan terdesak mahukan Anwar menyerahkan DNAnya?
Jawapannya mudah -- kerana perdana menteri mahu melengkapkan satu lagi pendakwaan menggunakan bukti rekacipta untuk kali kedua terhadap musuh politik utamanya yang bernama Anwar Ibrahim.M/Kini

Revolusi Dunia Arab: Kini Amerika ambil kesempatan

Posted: 21 Mar 2011 11:31 AM PDT


Oleh: LeeSlimShady

"Apabila Situasi kebangkitan semakin meruncing kini amerika mula mencari faedah darinya.Ini pasti tak restui oleh rakyat arab dan pastinya akan terjadi pertempuran antara dunia arab dan khusus antara iran dan amerika.

Amerika cuba nak jadi hero tetapi kali ini mereka di lihat sebagai banjingan dalam dunia arab apabila membunuh rakyat libya dalam serangan yang cuba disasarkan kepada tentera gaddafi.Apakah kesudahan dan muslihat amerika dalam hal ini.


sama - sama kita bincangkan hal ini pada hari rabu ini.


Bertempat di :Dewan Perhimpunan Cina KL-Selangor


Jam : 9.00 malam


ahli - ahli panel : Prof.Dr Abdul Aziz Bari

                               Hishammudin Rais

                               Chegu Bard


Serangan Ke Atas Libya: Najib Dan Muhyiddin Membisu..??

Posted: 21 Mar 2011 11:30 AM PDT



Sudah masuk hari ketiga Libya diserang oleh tentera bersekutu PBB yang disertai oleh Amerika Syarikat, Britain, Perancis, Kanada dan Itali.

Serangan udara di Tripoli, Tarhuna, Mamura dan Jmail dilaporkan telah membunuh 48 dan mencederakan lebih dari 150 orang awam, tetapi kerajaan Malaysia di bawah Perdana Menteri Mohd Najib Tun Razak dan timbalannya Muhyiddin Mohd Yassin masih membisu dan tidak menyatakan pendirian Malaysia mengenainya.

Turki dan Rusia telah menyerukan tentera perikatan itu menghentikan tindakan ketenteraan di wilayah Libya.

Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan, semalam meminta gencatan senjata segera diadakan di Libya. Tidak terkecuali gencatan senjata pada operasi tentera antarabangsa yang dipimpin Amerika Syarikat.

"Kami menuntut gencatan senjata segera diberlakukan di Libya. Kami telah memberitahu pihak berwenang Libya untuk tidak mengarahkan senjata kepada rakyatnya dan mendengarkan tuntutan mereka," kata Erdogan dalam sebuah pidato di Jeddah Economic Forum, Ahad (20/3).

Erdogan mengaku prihatin dengan apa yang terjadi di Libya. "Apa yang terjadi di Libya membuat kita sedih dan prihatin, dan kini telah sampai pada tahap yang tidak kita inginkan," ujarnya seraya mendesak Kolonel Muammar Qaddafi agar melepaskan jabatan dan menyerahkannya kepada mereka yang berhak.

Sementara itu, jurucakap Kementerian Luar Negeri Rusia, Alexander Ukashevic, juga mendesak dihentikannya penggunaan kekuatan tentera di Libya. "Kami mendesak negara-negara yang terkait untuk menghentikan penggunaan kekuatan bersenjata secara sembarangan. Karena, hal tersebut telah menyebabkan orang awam terkorban," kata Ukashevic dalam sebuah pernyataan.

Pemerintah Indonesia turut menyerukan masyarakat antarabangsa memberikan perlindungan kepada penduduk awam Libya, menyusul situasi yang terjadi di Libya akhir-akhir ini. Hal ini termasuk pula seruan diakhirinya kekerasan yang terjadi selama ini.

Diwakili oleh Menteri Luar Negeri Republik Indonesia Marty Natalegawa, Republik Indonesia menegaskan sikapnya mengenai keadaan yang terjadi di Libya.

"Sejak awal berkembangnya situasi di Libya, Pemerintah Indonesia secara konsisten menyerukan agar masyarakat antarabangsa memberikan perlindungan kepada penduduk awam yang tidak berdosa dan yang menjadi korban tindak kekerasan," katanya.

Negara China awal-awal telah mengecam serangan udara yang dilakukan pasukan perikatan terhadap Libya.

Dalam sebuah pernyataan Cina menyatakan terus mengikuti perkembangan di Libya dan menyebut serangan tersebut mengganggu hubungan antarabangsa.

Dr. Azman Ibrahim di dalam blognya pula menyatakan tindakan serangan udara ke ats Libya oleh Barat yang diketuai AS menimbulkan banyak persoalan dan kuasa barat serta Eropah perlu memberikan penjelasan motif sebenar serangan ke atas negara pimpinan Muammar Gaddafi ini kerana jelas gambaran sejarah Iraq dan Saddam Husein bakal berulang.

Beliau telah menjangkakan serangan ini akan berlaku malah amat yakin ianya akan berlaku cepat atau lambat ditambah lagi dengan sokongan beberapa negara Arab yang bebal dan dungu.

Jika betul bagai dicanang, serangan dilakukan bertujuan untuk menyelamatkan dan melindungi orang awam daripada krisis yang melanda Libya, tapi yang jelas orang awam tetap menjadi mangsa.

"Situasi sama sedang berlaku di Bahrain sekarang tetapi tiada tindakan dari Barat mungkin disebabkan negara itu menjadi sekutu AS dan menempatkan pengkalan tentera AS.

Kita meyakini tanpa ragu, agenda sebenarnya adalah emas hitam yang ditakungi perut bumi Libya. Agenda tersembunyi adalah kerana Libya antara negara terkaya dengan hasil minyak dan gas," tambahnya.

Pertempuran sengit menawan kembali Kota Ajdabiya dari tentera pengganas Gaddafi

Posted: 21 Mar 2011 11:29 AM PDT


Libyan rebels duck for cover during a failed attempt to take the town of Ajdabiya from Moammer Khaddafi's forces on March 21, 2011 as news reports said Libyan government forces pulled back 100 kilometres (60 miles) from rebel-held Benghazi but showed they still had plenty of fight as they beat off an insurgent advance. The forces loyal to Libyan leader Moamer Kadhafi retreated to the key town of Ajdabiya, south of the city of Benghazi, after Western-led air strikes destroyed much of their armour, leaving dozens of wrecked tanks along the road.


Libyan rebels duck for cover during a failed attempt to take the town of Ajdabiya from Moammer Khaddafi's forces on March 21, 2011 as news reports said Libyan government forces pulled back 100 kilometres (60 miles) from rebel-held Benghazi but showed they still had plenty of fight as they beat off an insurgent advance. The forces loyal to Libyan leader Moamer Kadhafi retreated to the key town of Ajdabiya, south of the city of Benghazi, after Western-led air strikes destroyed much of their armour, leaving dozens of wrecked tanks along the road.
Libyan rebels duck for cover during a failed attempt to take the town of Ajdabiya from Moammer Khaddafi's forces on March 21, 2011 as news reports said Libyan government forces pulled back 100 kilometres (60 miles) from rebel-held Benghazi but showed they still had plenty of fight as they beat off an insurgent advance. The forces loyal to Libyan leader Moamer Kadhafi retreated to the key town of Ajdabiya, south of the city of Benghazi, after Western-led air strikes destroyed much of their armour, leaving dozens of wrecked tanks along the road.

Libyan rebels duck for cover during a failed attempt to take the town of Ajdabiya from Moammer Khaddafi's forces on March 21, 2011 as news reports said Libyan government forces pulled back 100 kilometres (60 miles) from rebel-held Benghazi but showed they still had plenty of fight as they beat off an insurgent advance. The forces loyal to Libyan leader Moamer Kadhafi retreated to the key town of Ajdabiya, south of the city of Benghazi, after Western-led air strikes destroyed much of their armour, leaving dozens of wrecked tanks along the road.
Libyan rebels retreat with their injured under heavy fire following a failed attempt to take the town of Ajdabiya from Moammer Khaddafi's forces on March 21, 2011 as news reports said Libyan government forces pulled back 100 kilometres (60 miles) from rebel-held Benghazi but showed they still had plenty of fight as they beat off an insurgent advance. The forces loyal to Libyan leader Moamer Kadhafi retreated to the key town of Ajdabiya, south of the city of Benghazi, after Western-led air strikes destroyed much of their armour, leaving dozens of wrecked tanks along the road. Arabic graffiti on the back of the vehicle reads: 'God is the greatest'.
Libyan rebels retreat with their injured under heavy fire following a failed attempt to take the town of Ajdabiya from Moammer Khaddafi's forces on March 21, 2011 as news reports said Libyan government forces pulled back 100 kilometres (60 miles) from rebel-held Benghazi but showed they still had plenty of fight as they beat off an insurgent advance. The forces loyal to Libyan leader Moamer Kadhafi retreated to the key town of Ajdabiya, south of the city of Benghazi, after Western-led air strikes destroyed much of their armour, leaving dozens of wrecked tanks along the road. Arabic graffiti on the back of the vehicle reads: 'God is the greatest'.
Libyan rebels retreat with their injured comrade in the back of their truck following a failed attempt to take the town of Ajdabiya from Moammer Khaddafi's forces on March 21, 2011 as news reports said Libyan government forces pulled back 100 kilometres (60 miles) from rebel-held Benghazi but showed they still had plenty of fight as they beat off an insurgent advance. The forces loyal to Libyan leader Moamer Kadhafi retreated to the key town of Ajdabiya, south of the city of Benghazi, after Western-led air strikes destroyed much of their armour, leaving dozens of wrecked tanks along the road.
Libyan rebels carry an injured comrade following a failed attempt to take the town of Ajdabiya from Moammer Khaddafi's forces on March 21, 2011 as news reports said Libyan government forces pulled back 100 kilometres (60 miles) from rebel-held Benghazi but showed they still had plenty of fight as they beat off an insurgent advance. The forces loyal to Libyan leader Moamer Kadhafi retreated to the key town of Ajdabiya, south of the city of Benghazi, after Western-led air strikes destroyed much of their armour, leaving dozens of wrecked tanks along the road.
Libyan rebels carry an injured comrade following a failed attempt to take the town of Ajdabiya from Moammer Khaddafi's forces on March 21, 2011 as news reports said Libyan government forces pulled back 100 kilometres (60 miles) from rebel-held Benghazi but showed they still had plenty of fight as they beat off an insurgent advance. The forces loyal to Libyan leader Moamer Kadhafi retreated to the key town of Ajdabiya, south of the city of Benghazi, after Western-led air strikes destroyed much of their armour, leaving dozens of wrecked tanks along the road.
A billobard against foreign intervention in Libya stands in Benghazi on March 11, 2011.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 21 Mar 2011 01:02 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Melaka maju : Jambatan uzur tidak diganti berpuluh tahun

Posted: 21 Mar 2011 06:10 AM PDT

JASIN – Penduduk Kampung Bukit Tembakau tidak berputus asa mengharapkan pihak berkenaan supaya segera membina jambatan baru menggantikan jambatan usang berusia 30 tahun.

Difahamkan, walaupun sudah bertahun-tahun membuat permohonan membaiki jambatan uzur berkenaan, namun aduan hanya tinggal aduan tanpa dijanjikan sebarang maklum balas positif.

Bukan itu sahaja, jambatan yang menjadi jalan utama penduduk untuk tiga keluarga terbabit bagaikan menanti nyawa diragut berikutan keadaan kayu reput dan boleh roboh pada bila-bila masa sahaja.

Lebih menyedihkan, ada keluarga yang terpaksa menggunakan batang kelapa bagi tujuan melintas tetapi kemudahan yang digunakan sejak 10 tahun lalu itu sememangnya tidak bersesuaian dan berbahaya, terutama kepada kanak-kanak.

Bukan setakat masalah itu, parit pula dipenuhi semak-samun dan keadaan itu jelas menunjukkan ia tidak diselenggarakan pihak berkenaan, sekali gus boleh mendatangkan bahaya sekiranya terdapat binatang berbisa.

Difahamkan, penduduk hanya dimaklumkan permohonan dalam proses walaupun sudah lama membuat aduan.

Penduduk, Azlia Ahmad, 44, berkata, sudah puas pihak Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Bukit Tembakau bersama wakil rakyat kawasan memanjangkan permohonan berkenaan.

"Tetapi inilah hasilnya. Kami terpaksa mempertaruhkan nyawa apabila melalui jambatan uzur ini.

"Pernah kanak-kanak yang mahu ke sekolah terjatuh ke dalam parit dan tidak kurang juga, penunggang motosikal tercedera apabila papan jambatan tiba-tiba patah," katanya.

Sementara itu, Kamaruzzaman Abdullah, 50, pula berkata, Melaka sudah diiktiraf sebagai negeri maju dan tidak sepa­tutnya keadaan seperti itu masih berlaku serta lambat diatasi.

"Harap kerajaan bantulah kami dengan segera. Jambatan yang kukuh boleh digunakan sehingga anak cucu kami.

"Negara kita sudah maju tetapi apabila datang ke kampung ini, kita dapat lihat masalah bertahun-tahun yang sudah dirayu tidak diambil apa-apa tindakan," katanya.

Ariffin Abdullah, 65, berkata, mereka tidak mahu berlaku kejadian yang tidak diingini berikutan masih menggunakan jambatan uzur.

"Jangan ada yang melayang nyawa, baru mahu ambil tindakan. Pandanglah sikit kepada kami dan segeralah bina jambatan baru.

"Kami tidak menyalahkan pihak JKKK kerana mereka sudah puas memohon dan kami dimaklumkan permohonan dalam proses," katanya.

Menurutnya, sepanjang pengetahuannya, sudah tiga kali pengerusi JKKK bertukar tetapi permohonan masih begitu juga.

"Maklumkan kepada kami sebenar-benarnya bila jambatan baru boleh dibuat.

"Kami sudah bosan menunggu. Kami hanya mahukan jawapan pasti mengenai status permohonan," katanya.

Sinar Harian

DUN Lembah Jaya

Posted: 21 Mar 2011 11:35 AM PDT

DUN Lembah Jaya


Naiktaraf Jalan Simpang Tiram Buruk - Batang Berjuntai Dan Jalan UNISEL: Pengguna Bakal Nikmati Keselesaan

Posted: 20 Mar 2011 07:51 PM PDT


Bersama Dato' Dr. Hasan Mohamed Ali di Majlis Pelancaran Cadangan Menaiktaraf Jalan Negeri B42 Jalan Simpang Tiram Buruk - Batang Berjuntai Dan Jalan UNISEL pada 11 Mac 2011 jam 3:00ptg.

Lawat Pasar Malam, Dengar Permasalahan Peniaga

Posted: 20 Mar 2011 06:54 PM PDT

Memberi pandangan kepada peniaga yang mengadu permasalahan mereka

Pelbagai masalah diajukan oleh para peniaga yang mengambil peluang bersemuka dengan ADN Lembah Jaya YB Tuan Hj Khasim Abdul Aziz dalam siri lawatan ke pasar malam yang diadakan di pasar malam Bandar Baru Ampang pada 15 Mac lalu.

Lawatan diadakan bersama MPAJ, JKP Zon 14 Encik Nallan a/l Dhanabalan dan turut disertai oleh para pegawai dari pejabat DUN Lembah Jaya.


Salah seorang peniaga yang ditegur oleh penguatkuasa MPAJ kerana mengabaikan aspek keselamatan dengan meletakkan kuali panas berhampiran laluan orang ramai

Terima kasih kepada pihak RELA yang banyak membantu melancarkan aliran trafik


Sumbangan Zakat Ampang Saujana

Posted: 20 Mar 2011 06:30 PM PDT


PROGRAM SUMBANGAN ZAKAT KEPADA WARGA EMAS DAN ANAK YATIM

Tempat : Flat Taman Ampang Saujana
Tarikh : 10 Mac 2011

Pengarah Pusat Khidmat DUN Lembah Jaya Puan Hjh Rohainah Hj Hasan menyampaikan ucapan


Para penerima sumbangan yang hadir



Batu Gajah Mari

Posted: 21 Mar 2011 11:28 AM PDT

Batu Gajah Mari


Air mata Bob Lokman mengalir apabila mengingati kisah silamnya

Posted: 21 Mar 2011 09:30 AM PDT





"Setiap kali filem saya dimainkan, saya akan berdoa supaya dosa saya diampunkan.. Moga Allah ampunkan". Itulah antara kata-kata Bob Lokman yang membuatkan beliau mengalirkan air mata ketika beliau menyampaikan tazkirah maghrib di Masjid Jamek Lama Gopeng malam semalam. Masjid tersebut dipenuhi oleh jemaah dan rakyat yang mahu mendengar ceramah beliau yang menyertai perjuangan PAS baru- baru ini.

"Saya tinggalkan kerja-kerja dunia, melawak, hiburan, dan serahkan diri kepada Allah. Jiwa dan raga saya untuk Allah, katanya lagi", katanya lagi. Katanya disambut dengan laungan Takbir. Ketika itu, air matanya tidak henti- henti mengalir..

Jadual beliau sangat sibuk. sudah 3 minggu, dari pagi sampai malam beliau dijemput untuk berceramah. selepas zakriah tersebut, beliau bergegas ke Sungai buluh untuk program disana.

Moga Allah memberkati perjuangannya.. Allahuakhbar




















hidayah Allah memangnya seluas yg x terjangkau.... tapi taufiqnya begitu MAHAL sekali.... bersyukurnya kita..... termasuk orang yang mengenali islam itu syumul.....

Perut Anwar Ramping la...

Posted: 21 Mar 2011 08:12 AM PDT


Anwar: Saya bukan lelaki dalam video seks, taktik jahat baru BN

PETALING JAYA, 21 Mac – Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan sekeras-kerasnya beliau adalah individu yang didakwa dalam rakaman video seks, yang mendapatkan khidmat seks daripada pelacur di sebuah hotel di ibu negara akhir bulan lalu.

Beliau menegaskan penyebaran video seks tersebut adalah satu strategi Barisan Nasional (BN) untuk menjatuhkan imejnya sebagai tokoh pemimpin negara.

"Saya menafikan sekeras-kerasnya, ia berniat jahat dan fitnah, saya nafikan secara keras saya adalah individu dalam video tersebut.

"Saya mengecam konspirasi terbaru untuk memfitnah dan mengaibkan saya serta keluarga, video yang ditayangkan merupakan satu taktik jahat yang dilakukan musuh politik yang berhasrat untuk membantutkan kemaraan Pakatan Rakyat," katanya pada sidang media di sini petang ini.

Anwar yang juga Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) mendakwa tayangan video khas yang dibuat tengah hari tadi telah dirancang serta didalangi pihak tertentu.

"Kita beri amaran kepada musuh politik Pakatan Rakyat agar menghentikan segera politik kotor dan lucah ini, jangan heret rakyat dan negara terjebak ke dalam politik kotor kamu.

"Tayangan itu telah dirancang dengan penuh teliti, malah rancangan untuk mengadakan tayangan ini juga hanya didedahkan kepada ketua-ketua editor arus perdana, malah saya difahamkan ia turut melibatkan pasukan cawangan khas," katanya.

Hari ini satu rakaman video menunjukkan seorang pemimpin kanan Pakatan Rakyat sedang mengadakan hubungan seks dengan seorang wanita, dipercayai pelacur asing, muncul dan dipertontonkan kepada media.

Video 21 minit itu, dalam empat segmen, menggambarkan pemimpin tersebut yang juga seorang Ahli Parlimen mengadakan hubungan seks di sebuah hotel di sini, dilihat akan menggegarkan arena politik negara sekali lagi.

Ia yang dirakamkan pada 21 Februari lalu ditunjukkan kepada media di sebuah hotel di sini pagi ini.

Rakaman itu diperoleh dari hotel pemimpin berkenaan melanggan wanita tersebut.

Kata Anwar, ketika rakaman video seks itu berlaku beliau berada di rumah bersama keluarga.

"Ketika itu saya ada di rumah, sebelum itu saya berada dengan kakitangan PKR, saya juga ada melayan Twitter, malah ia boleh dibuktikan.

"Saya diberitahu gambar (lelaki) itu adalah mirip saya cuma perutnya jauh lebih buncit daripada saya, kalau lihat perut saya lain," katanya.

Jelas Ahli Parlimen Permatang Pauh itu, pendedahan video seks itu sengaja disebarkan kerana terdesak selepas kes liwat yang membabitkan dirinya dengan Mohd Saiful Bukhari Azlan hampir "berkecai."

"Politik jahat ini sangat jelas... apabila kes liwat sudah lemah, hampir berkecai, jadi kena buat pertuduhan baru terhadap saya.

"Jadi saya minta rakyat tidak terperangkap dengan politik fitnah dan lucah ini, ini adalah serangan peribadi terhadap saya dan keluarga.

"Kerana terdesak musuh politik saya terpaksa mereka fitnah baru demi memburukkan serta menjejaskan reputasi saya," katanya.

Tegas Anwar, fitnah terbaru terhadap dirinya itu juga bertujuan untuk mengalih pandangan rakyat dari isu nasional termasuk pilihan raya negeri Sarawak.

"Musuh politik Pakatan Rakyat terdesak untuk lari dari membahaskan isu rasuah dan kepincangan pentadbiran Ketua Menteri (Sarawak) Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

"Maka tidak hairanlah sekiranya sekali lagi musuh politik bertindak menurut warisan politik usang dan jelik," katanya.

Menurut Anwar, beliau tidak akan membuat laporan polis sehingga mendapat kesahihan video seks tersebut.

"Tengok pun belum macam mana nak siasat, jawabnya ringkas.

Sementara itu, isteri Anwar yang juga Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, beliau terkejut dengan tuduhan terbaru terhadap suaminya itu.

"Saya terkejut (apabila dapat tahu), yang disuruh letak jawatan adalah saya, apa saya nak buat?

"Ini adalah taktik jahat, kalau selalu kes Anwar dengan lelaki tapi dalam video itu dengan perempuan, ini adalah motif yang tidak bertanggungjawab," katanya. -TMI

Mungkin Mustapha dah nyanyuk

Posted: 20 Mar 2011 03:46 PM PDT

Utusan Malaysia Online Datuk Seri Mustapa Mohamed dilaporkan membuat kenyataan seperti berikut:
RM2.4 bilion untuk Kelantan
Oleh AZRAN FITRI RAHIM
azran.rahim@utusan.com.my


KOTA BHARU 20 Mac – Kerajaan Persekutuan memperuntukkan sebanyak RM2.4 bilion bagi fasa pertama Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10) untuk pembangunan Kelantan.

Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, peruntukan itu bagi melaksanakan 426 projek baru di negeri itu termasuk penambahbaikan kemudahan dan infrastruktur.

Menurutnya, ketika ini pihaknya sedang menyenaraikan projek-projek untuk fasa kedua sebelum dihantar ke Unit Perancang Ekonomi (EPU) bagi mendapatkan peruntukan.

"Projek-projek ini dilaksana bagi memberikan kemudahan kepada rakyat di negeri ini terutama dari aspek infrastruktur kerana masih banyak lagi yang diperlukan oleh rakyat Kelantan," katanya kepada pemberita selepas Mesyuarat Majlis Tindakan Persekutuan Kelantan di sini hari ini.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, kerajaan mahu setiap program yang dilaksanakan memberi manfaat maksimum kepada rakyat dan pulangan baik terhadap setiap wang yang dilaburkan itu.

"Kita perlu lihat semula kepada skop projek supaya tidak berlaku pembaziran dan tidak melebihi kehendak rakyat," katanya.
Sebelum saya memanggil Datuk Seri Mustapa Mohamed sebagai "orang tua nyanyuk", saya ingin mengingatkan Datuk Seri Mustapa Mohamed akan 1 Kenyataan Rasmi yang dikeluarkan oleh Pejabat Setiausaha Kerajaan negeri Kelantan seperti yang dilaporkan didalam Harakahdaily bertarikh 22hb. September, 2010 seperti berikut:
Pusat beku 118 projek pembangunan di Kelantan
Harakahdaily

KOTA BHARU, 21 Sept: Sejak Rancangan Malaysia ke-6 diperkenalkan pada tahun 1991, sejumlah 118 projek pembangunan telah dibekukan kerajaan pusat di negeri Kelantan.

Jumlah itu meliputi 1,086.278 hektar atau melebihi 2500 ekar tanah dari sepuluh jajahan di negeri ini.

Pendedahan itu dibuat Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Mohd Aiseri Alias pada sidang media selepas menghadiri perasmian Forum Model Baru Ekonomi Kelantan di Dewan Teratai Kota Darulnaim, pagi ini.

Menurutnya lagi, tindakan tersebut telah membantutkan pembangunan negeri dan dipandang serong oleh rakyat yang terlibat dengan pengambilan tanah tersebut.

"Kita berharaplah kerajaan pusat dapat menyegerakan penggunaan tanah yang diambil ini dalam sambungan RMK 9 dan ke10 nanti.

"Maklumlah tanah tersebut adalah kebanyakannya milik rakyat dan rakyat melihat ia masih belum dibangunkan dan mungkin ada kekangan dalam hal ini, tetapi ia seharusnya tanah ini tidak dibiarkan lama untuk dibangunkan," katanya seperti lapor web gegarkelantan.net.

Menurut Aiseri lagi, pengambilan tanah tersebut melibatkan 16 kementerian dan perkara tersebut akan dimaklumkan segera kepada Unit Perancangan Ekonomi Jabatan Perdana Menteri untuk diambil tindakan.

Ditanya kerjasama antara kerajaan negeri dengan pusat berhubung pengambilan tanah di negeri ini, beliau memberitahu kerajaan negeri memberi kerjasama sebaiknya.

"Kerjasama yang kita berikan kepada Pusat dalam hal ini amat memberangsangkan dan amat mudah dan ia tidak timbul soal kelewatan kelulusan tanah untuk pembangunan di negeri ini," katanya lagi.

Beliau juga berkata sehingga kini tidak ada sebarang permohonan dari kerajaan pusat untuk mengambil tanah bagi pembangunan negeri ini dihalang.

Tambahnya bermula dengan RMK9, sebarang kelulusan tidak perlu lagi dibuat dalam Mesyuarat Exco negeri kerana Pejabat Tanah dan Galian hanya perlu berurusan dengan Timbalan Menteri Besar untuk disegerakannya.

PAS mula megambil alih pemerintahan negeri itu selepas Pilihan Raya Umum 1990 setelah mendapat majoriti kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun).

Sejak mentadbir negeri itu, PAS mendakwa Kelantan sering dianaktiri oleh kerajaan pusat khususnya dalam meyalurkan peruntukan.

Manakala terbaru, Kelantan sedang berdepan kerajaan pusat dalam usaha mendapatkan hak royalti rakyat negeri itu.
Saya tidak faham apa perlunya KERAjaan Pusat membazirkan sejumlah RM2.4 billion untuk projek pembangunan di Kelantan dalam Rancangan Malaysia ke-10 (RMK-10) padahal "hutang" pembangunan yang sedia ada masih belum terlaksana.

Saya juga ingin bertanya, hasil dari pembekuan sebanyak 118 Projek Pembangunan di Kelantan sejak 20 tahun dulu, KERAjaan Pusat sudah pasti juga masih menyimpan baki "bajet" keatas 118 Projek Pembangunan "Beku" yang nilainya sudah pasti berbillion-billion RM.

Kemana perginya "bajet beku" tersebut..? masih dibekukan, atau telah disalurkan kepada proksi-proksi KERAjaan Pusat di Kelantan..? Kalau masih di"beku"kan, sila bentangkan "Belanjawan Beku" tersebut supaya rakyat Kelantan & Malaysia tahu tiada penyelewengan berlaku selama ini.

Kalau sudah disalurkan pada "proksi-proksi" KERAjaan Pusat, juga sila bentangkan supaya rakyat Kelantan tahu "proksi-proksi" KERAjaan Pusat tidak ada yang menyeleweng wang peruntukan tersebut.

Kalau janji-janji lama masih tak dapat diselesaikan, janganlah cuba bermanis-manis mulut menjanjikan gula-gila yang baru.

JAMBANtan Manek Urai sudah jadi Gula-Gila.

RM2.4 billion itu untuk apa sebenarnya..?

Barangkali Datuk Seri Mustapa Mohamed sudah Nyanyuk. Perisik Rakyat

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 21 Mar 2011 11:08 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


Umno jadi alat MCA tolak Islam

Posted: 21 Mar 2011 05:23 AM PDT

http://buletinonline.net/images/stories/PGU2/IMG_1711.JPG- usaha gantikan Umno dengan PAS adalah wajib syar'ie
BESUT
- Umno tidak melaksanakan Islam sebagai satu cara hidup yang syumul dalam negara ini kerana menjadi alat kepada parti MCA dalam Barisan Nasional (BN).

Menurut Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat, Islam yang lengkap diturunkan oleh Allah sebagai agama kepada manusia

"Islam untuk 'Deen' (iaitu) cara hidup (way of life) Umno, kenapa Umno tinggalkan...... kerana menjadi alat kepada Inggeris, menjadi alat kepada MCA, MCA kata kalau kau nak bekawan dengan aku, (kau) tolak Islam,

"mana boleh tak jadi alat kepada McA tolak Islam , Islam ini agama datang dari Allah, bukan dari Muhammad, (dan) bukan dar PAS,"kataya ketika berucap merasmikan Himpunan Kebangkitan Rakyat; PAS Ganti Umno (PGU2) di Jerteh, disini semalam 19 Mac.

Beliau menyifatkan amalan menyambut Maulud Nabi tidak guna disambut oleh orang-orang Umno kerana Umno menolak Islam.

"Bila Umno  menolak Islam bererti, Allah pun dia tolak, al-Quran pun dia tolak, Jibarail pun dia tolak, nabi Muhammd pun dia tolak, (jadi) sambut Maulud buat apa,"jelasnya.

Sebab itulah, menurutnya, Umno menolak untuk berhujah berkenaan Islam dengan cara berdebat dan berbincang apabila setiap kali diajak oleh PAS.

Katanya, Islam boleh menyelamatkan manusia dan menyatukan semua bangsa di dunia. dan ,emkadi suatu  kewajipan kepada orang-orang Islam mempertahankan Islam.

Menteri Besar Kelantan iu juga menegaskan sekali lagi, belaiu akan berkempen untuk melantik seorang Cina menjadi Menteri Besar, sekiranya ada dikalangan orang Cina di Kelantan yang berpendidikan tinggi dalam agama Islam dan berkelakuan baik,

"mu (Umno) kata 'gimik', gimik macamana? ia memang begitu (kenyataan), cuba ada orang Cina Kelantan yang belajar di (Universiti) Azhar ke, belajar di Mekah ke, belajar di pondok ke,

"(yang) mengerti islam, perangai pula 'molek' , zuhud ada, warak ada, maka saya orang pertama akan (ber) kempen kepada rakyat Kelantan supaya dia menjadi MB,"tegasnya.

Justeru, oleh kerana Umno tidak mahu kepada Islam, maka, katanya, usaha mengganti Umno dengan PAS adalah suatu wajib Syraie dan aqli.

Sebelum itu, beliau telah me'war-war'kan padang tempat dimana program PGU2 berlangsung dipanggil sebagai 'Dataran PAS Ganti Umno' sebagaimana yang diminta sendiri oleh tuan tanah tersebut kepada beliau.

Dengar ucapan penuh Tok Guru Nik Aziz melalui Buletinonline Radio

Bersama Kebangkitan Rakyat ; PAS Ganti Umno 2

Posted: 21 Mar 2011 05:11 AM PDT




ansarullah

Posted: 21 Mar 2011 11:02 AM PDT

ansarullah


Cerita kurang panas....

Posted: 21 Mar 2011 06:10 AM PDT

Harga ayam kembali normal April: Noh
KUALA LUMPUR: Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar hari ini memberi jaminan harga ayam yang naik mendadak sehingga menjangkau purata RM8.20 sekilogram sekarang akan kembali normal menjelang April ini.

Beliau berkata kenaikan harga sekarang disebabkan antara lainnya oleh kekurangan bekalan yang jarang berlaku pada bulan Mac kerana selalunya permintaan pada bulan berkenaan adalah rendah.

"Tapi tahun ini kemungkinan kerana cuti sekolah dan kenduri kahwin yang banyak, permintaannya naik mendadak," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Noh berkata harga ayam di Malaysia masih lagi rendah berbanding negara jiran. Katanya faktor cuaca yang tidak menentu juga menyumbang kepada kenaikan harga makanan itu, di mana ianya menyebabkan penternak lebih berhati-hati untuk menambah bekalan.


Cerita lanjut DI SINI

P/S:-Hari ni berita tentang pertuduhan Anwar Ibrahim terlibat dalam skandal VIDEO LUCAH di SPA hangat diperkatakan.Ada yang tuduh Anwar,Anwar kata bukan.Macam-macam betul berita hari ni.Tapi ada kaitan LANGSUNG ke dengan kita?Lantak dialah!

Tapi dalam tidak sedar,ada berita yang lebih KENA pada RAKYAT!Berita di atas adalah kurang mendapat perhatian kerana ianya bukanlah berita yang disensasikan dalam media massa atau media cetak.Kenapa agaknya?

Mungkin kerana ia lambang kegagalan KERAJAAN dalam menangani isu kenaikan harga barang.Jadi ianya cuba didiamkan!Justeru itu,apa yang berlaku?

Rakyat lebih melihat kes Anwar yang dituduh buat jahat untuk kesekian kalinya!Dah macam makan nasi pulak!Hari-hari ada cerita.

Jadi adakah RAKYAT dan PENGUNDI di Malaysia ini akan terus berfikir begini?

BIJAKKAH RAKYAT MALAYSIA?????????

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 21 Mar 2011 09:50 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


PGU2 : Pemuda Terengganu gegarkan bandar Jerteh

Posted: 20 Mar 2011 01:49 PM PDT

oleh : Team IT Pemuda Dun Sura



video clip ehsan :


PGU2 : PEMUDA TERENGGANU GEGARKAN BANDAR JERTEH

Ribuan pujian atas semangat dan disiplin yang ditunjukkan oleh peserta konvoi yang ada sebahagiannya sudah bertolak awal pada petang Jumaat agar tidak terlepas peluang untuk menyertai ribuan hadirin pada program sesi pagi Sabtu.

Mulai jam 830 pagi, tapak program PGU2 mulai menerima kehadiran ribuan konvoi pemuda bermotosikal yang berT-shirt hijau muda.Ketibaan secara berperingkat ini dikawal dan diurus selia oleh marshall bermotosikal dan berkereta di sepanjang perjalanan.Sebelum itu,kelancaran dan keselamatan konvoi menjadi keutamaan disamping peserta tidak mengabaikan tuntutan kewajipan menunaikan solat di sepanjang perjalanan jauh ke tapak program.

Kepenatan sepanjang perjalanan ke tapak program terubat dengan coleteh yang tidak kering gusi oleh penceramah terkenal, Ustaz Azhar Idrus pada sesi Kuliah Dhuha PGU2.

Jam 12.15 tengah hari pula pemuda bermotosikal mulai menyelusuri jalanraya dari tapak program ke tempat berkumpul di Kg Pasir Akar untuk mengiringi Tok Guru merasmikan program PGU2 pada jam 2 petang.

Walaupun mereka ini tidak dijanjikan wang upahan, jaket dan topi keledar percuma...para pemuda ini masih mampu untuk 'gegarkan' bandar Jerteh untuk iringi ulama dan pemimpin tersayang mereka, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat dari Kampung Pasir Akar ke tapak program PGU2 di belakang Masjid Hadhari Jerteh pada sesi tengah hari pula.

Ribuan terimakasih diucapkan buat pasukan polis trafik yang turut memberi kerjasama mengiringi bagi melancarkan perjalanan dari Kg Pasir Akar ke bandar Jerteh walaupun sedikit terlewat dan sudah separuh perjalanan konvoi.

Selepas majlis perasmian, peserta konvoi bermotosikal dari Kemaman,Dungun,Marang dan Kuala Terengganu mulai bertolak pulang ke destinasi masing-masing dengan bergerak secara berkumpulan.Sekali lagi gerombolan hijau muda berjaya menarik perhatian orangramai di sepanjang jalan tersebut.

Gelombang kebangkitan rakyat yang dimonopoli oleh golongan pemuda ini akan menjadi igauan buruk buat Umno / BN Terengganu dan mampu menjadikan 'PAS Ganti Umno' suatu realiti dalam PRU 13 nanti.


p/s : Gambar sekitar konvoi dan program PGU2 akan diupdate dalam masa terdekat ini...

KHIDMAT MERU

Posted: 21 Mar 2011 09:35 AM PDT

KHIDMAT MERU


MALAM KEBUDAYAAN DAN KESENIAN PANGUNI UTHIRAM DI KAPAR MENDAPAT SAMBUTAN RAMAI

Posted: 20 Mar 2011 12:59 PM PDT






YB Dr.Xavier , YB S.Manikavasagam dan YB Dr.Abd Rani adalah antara tetamu-tetamu kehormat yang di raikan dalam Majlis Perayaan Malam Kebudayaan dan Kesenian Panguni Uthiram di Kapar.

Dalam ucapannya Dr.Rani menyebutkan bahawa di dalam ajaran Islam yang di perturunkan di dalam Al-Quran dan di praktikkan oleh Junjungan Besar Rasulullah saw jelas melarang keras kita menghina golongan yang bukan beragama Islam malah di seru untuk berbuat baik dan berkebajikan dengan mereka agar mereka memahami tasawwur Islam yang sebenarnya dan tidak bermusuhan antara satu sama lain.

Dalam ucapannya juga Dr.Rani menyebut agar setiap kaum India di Malaysia agar mempraktikkan nilai-nilai baik yang terkandung di dalam kitab-kitab Thirukurral dan Bagavhad Kidai mereka.

Pemuda Guchil

Posted: 21 Mar 2011 09:15 AM PDT

Pemuda Guchil


Siasat Taib Sebelum Hari Penamaan Calon

Posted: 20 Mar 2011 08:52 PM PDT

Karpal jawab tuntutan untuk sampel DNA Anwar

Posted: 20 Mar 2011 08:51 PM PDT

Umno jadi alat MCA tolak Islam

Posted: 20 Mar 2011 08:50 PM PDT

Masyarakat Dunia Terpegun Dengan Ketabahan Jepun

Posted: 20 Mar 2011 08:49 PM PDT

HUKUM ALLAH DIPERSENDA

Posted: 20 Mar 2011 08:49 PM PDT

Ubah v.s. Taib

Posted: 20 Mar 2011 08:48 PM PDT

DUN Sarawak dibubar hari ini, SPR mesyuarat Rabu

Posted: 20 Mar 2011 08:45 PM PDT

MEROYAN : UMMI DAKWA ANWAR INGIN JADIKAN MALAYSIA NEGARA REPUBLIK

Posted: 20 Mar 2011 08:44 PM PDT

Barangkali Datuk Seri Mustapa Mohamed Sudah "Nyanyuk"...

Posted: 20 Mar 2011 08:41 PM PDT

Fitnah II : Karpal jawab tuntutan untuk sampel DNA Anwar hari ini..

Posted: 20 Mar 2011 08:40 PM PDT

Kad kredit: Prestij atau bencana....Along berlesen..!!!

Posted: 20 Mar 2011 08:40 PM PDT

Saman ekor, debat, Buku Jingga akan tamatkan BN

Posted: 20 Mar 2011 08:39 PM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan