Barisan Nasional

Dicatat oleh Unknown | | Posted On Selasa, 13 Januari 2015 at 2:03 PTG

sumber :-

Barisan Nasional


tun faisal dot com

Posted: 13 Jan 2015 01:50 PM PST

tun faisal dot com


Dakwat Kekal: Mejar Zaidi dihukum sebab langgar peraturan Tentera

Posted: 13 Jan 2015 12:37 AM PST



Adilkah Mahkamah Tentera menghukum Mejar Zaidi Ahmad dibuang kerja disebabkan kenyataannya mengenai dakwat kekal? Untuk makluman, Zaidi telah didakwa di bawah 7 petuduhan di Mahkamah Tentera. 7 tuduhan itu adalah:-

1. Dua (2) tuduhan melanggar Perintah Majlis Angkatan Tentera No 13 Tahun 1961, "Discipline and Security - Communication of Information and Publication of Articles by Members of the Armed Forces," di bawah Para 5 dan Para 13. 

1.1 - Di bawah Para 5, beliau didakwa "membuat kenyataan media untuk menyatakan rasa tidak puas hati berhubung isu dakwat kekal yang sepatutnya perkara tersebut disiasat melalui saluran angkatan tentera" 

1.2 -  Dibawah Para 13 beliau didakwa "dengan membuat kenyataan media berhubung isu dakwat kekal tanpa mendapatkan kelulusan daripada Kementerian Pertahanan".

5 pertuduhan lain adalah:- 

Pertuduhan 3, 4 dan 5, beliau di Taman Bertam Indah pada 3 Mei 2013 didakwa melanggar perintah yang sama di bawah Para 5 dan Para 13 serta satu lagi kesalahan di bawah Para 3, iaitu "dengan menyiarkan maklumat rasmi berupa kawat tumpangan keluar kepada pihak media tanpa mendapat kelulusan daripada Majlis Angkatan Tentera".

Pertuduhan 6 - "melanggar perintah tetap pengkalan iaitu Perintah Bahagian 2 Perintah No 51, dengan menghantar khidmat pesanan ringkas berbaur politik dan/atau hasutan dengan menyatakan "Ayuh mempertahankan ibu pertiwi dri djajah oleh penipu dan perasuah, jgn jd bacul dan nnt anak cucu kencing d atas kubur kita" iaitu suatu perintah yang diketahui atau sepatutnya dia mengetahui."

Pertuduhan 7 - "Sama2 lah kita berdoa agar Allah SWT memberi petunjuk dan hidayah kepada kita semua serta dilindungi negara kita yang tercinta ini dari diperintah oleh SIPENZALIM, PEMFITNAH, PERASUAH, PENIPU DAN PENGANJUR PGRM2 MAKSIAT".

Sebagai anggota tentera, beliau tidak dibicarakan di mahkamah sivil, sebaliknya dibicarakan di mahkamah tentera. Mahkamah Tentera pada 27 Oktober telah menggugurkan 5 pertuduhan selain perkara 1.1 dan 1.2 di atas, 

Namun, Zaidi diperintah membela diri terhadap 2 pertuduhan lain, iaitu "membuat dan menyiarkan kenyataan kepada media berhubung isu dakwat kekal, tanpa kelulusan Kementerian Pertahanan dan Majlis Angkatan Tentera."

Panel 5 anggota Mahkamah Tentera diketuai Yang Dipertua, Kolonel Saadon Hassan dan empat anggota lain terdiri daripada Leftenan Kolonel Zainurin Mohd. Dom, Mejar Khuzairi Mohd. Arshad, Mejar Khairul Nizam Taib dan Mejar S. Nadzeer Salehuddin, telah menjatuhkan hukuman buang kerja daripada perkhidmatan Yang di-Pertuan Agong serta-merta selepas didapati bersalah melanggar protokol anggota tentera dengan membuat kenyataan media mengenai dakwat kekal yang digunakan dalam pilihan raya umum Mei 2013.

Menurut Saadon, tindakan Zaidi berdiam diri ketika dipanggil membela diri ke atas dua pertuduhan melanggar protokol anggota tentera sudah cukup untuk mensabitkan kesalahannya. 

Sebagai anggota tentera berpangkat mejar, Zaidi amat faham akan risiko tindakannya melanggar protokol angkatan tentera. Sama ada dakwaan yang dibuat itu benar atau tidak, Zaidi tidak boleh menolak hakikat bahawa dia TELAH MELANGGAR peraturan tentera. 

Seperti mana-mana penjawat awam dan swasta yang tertakluk kepada peraturan dalaman organisasi dan majikan masing-masing, Zaidi perlu akur bahawa pelanggaran peraturan telah dilakukan dan dengan itu amat wajar bagi pesalah dihukum berdasarkan undang-undang tentera yang mengikat dirinya sebagai seorang anggota tentera. 

Mungkin di atas sebab ini, Zaidi dan peguam belanya memilih untuk berdiam diri dan tidak mempertahankan diri. 

#Nota: Kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya... Tahniah Mahkamah Tentera kerana bertindak tegas dan adil dalam menguatkuasa dan mendaulatkan undang-undang demi memastikan integriti Angkatan Tentera Malaysia tidak tercalar.

Duke of UMNO

Posted: 13 Jan 2015 01:18 PM PST

Duke of UMNO


10 PERKARA YANG PERLU UMAT ISLAM BUAT KAT ERIC PAULSEN...

Posted: 12 Jan 2015 06:12 PM PST


Saya rasa, semua orang tahu apa yang mamat ni kata kat Islam.... 

Saya pun faham, ramai umat Islam yang marah kat dia... 

Cuma, saya ada beberapa pesanan dalam isu ni untuk semua...

 

Kepada sesiapa yang tak tahu apa mamat ni dah buat, sila klik kat sini...

1. Jangan ugut dia...

2. Jangan kutuk atau kecam dia...

3. Jangan sentuh dia...

4. Jangan pukul atau ancam dia...

5. Sayangilah dia...

6. Kalau jumpa dia, cium dia sorang 10 kali...(lelaki sahaja, pompuan jangan dok menggatai)

7. Lepas tu peluk dia erat-erat tanda kasih sayang...

8. Belanja dia makan apa saja yang dia nak makan....

9. Kalau ada duit lebih, jangan kedekut. Bagi semua kat dia...

10. Kalau takdak duit, offer tolong basuh baju dia kat rumah (macam Azmin buat tuuu..)

Bukan apa... kita ni kan umat Islam yang penyayang... kutuk la macamana pun, kita "okay" ja... cool sepanjang hayat... kan?

Sesiapa pun "bebas" nak kata apa pasal Islam ni... umat Islam "tak sensitif" pun...kan? Kita "hormat" pada "ketuanan" depa... kedaulatan undang-undang? Keistimewaan Islam dalam perlembagaan? Bak kata budak-budak zaman sekarang ni.."Apa tuuu...?" Heh!

Saya ikhlas ni... takdak tersirat di sebalik tersurat... tak perlu marah-marah... setan suka kat orang yang suka marah-marah ni...kan? Hmmmmm.....


Cucu Tok Selampit

Posted: 13 Jan 2015 01:07 PM PST

Cucu Tok Selampit


PKR Dan DAP Berusaha Keras Menghalang MyEG Jadi Pengkalan Data Berpusat Permit Pekerja Asing, Mengapa?

Posted: 12 Jan 2015 08:10 PM PST


Tidak susah untuk membaca kenapakah Ahli Parlimen DAP Seputeh, Teresa Kok Suh Sim begitu bersemangat untuk menghalang MyEG daripada menjadi Pengkalan Data Berpusat untuk mengawal selia Permit Pekerja Asing. Posting mengenai isu tersebut telahpun CTS siarkan semalam di sini. Sebaliknya, agak dangkal apabila parti PKR juga turut sama membuat cubaan untuk membantah isu yang sama. Hari ini, jam 11.30 pagi, bertempat di Ibupejabat Keadilan, isu MyEG turut mendapat perhatian. Sidang media mengenai isu MyEG ini dilakukan oleh dua YB PKR iaitu YB Dato Johari Abdul dan YB Lee Chean Chung, Adun Semambu dan Ketua Penerangan AMK Pusat.

Di dalam sidang media mereka hari ini, Lee Chean Chung, mempertikaikan risiko pembocoran maklumat imigresen dan bakal mengancam keselamatan serta kedaulatan negara. Beliau turut mempertikaikan mengapa pembaharuan Pas Lawatan Kerja Sementara (PLKS) dan pembersihan PATI mesti ditugaskan luar kepada syarikat swasta dan tidak boleh dikendalikan oleh Jabatan Imigresen sendiri. Juga beliau mempersoalkan mengapakah rakyat terpaksa membayar sebanyak dua kali, iaitu sekali kepada Jabatan Imigresen dan sekali lagi kepada MyEG. Akhir sekali, beliau telah memberi tempoh 3 hari kepada Menteri Dalam Negeri, Dato Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk memberikan penjelasan kepada orang awam sebelum mereka membawa kes ini ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Penjelasan mengenai perkara ini telahpun diberikan oleh pihak MyEG kepada Bursa Malaysia. MyEG telah ditugaskan untuk antara lain menggubal, mengenal pasti, menyelenggara, mengemaskini serta menganalisa pengkalan maklumat pekerja-pekerja asing di Malaysia. Mereka juga diberikan tugas untuk membezakan pendatang asing yang sah dan pendatang asing tanpa izin (PATI) dengan mewujudkan Pengkalan Data Berpusat. Tidak ada isu kebocoran maklumat sehingga menyebabkan keselamatan dan kedaulatan negara hanya kerana data pekerja asing (dengan izin atau tanpa izin) diselaraskan dan diletakkan secara berpusat.

Lagipun, maklumat pekerja asing dan majikan mereka tidak diklasifikasikan sebagai Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA) yang memungkinkan keselamatan negara tergugat. Oleh itu, tidak menjadi kesalahan Jabatan Imigresen mahu lebih efektif dan effisyen dengan menswastakan tugas LPKS (outsource) kepada MyEG. Dakwaan Lee Chean Chung bahawa Rakyat (baca majikan untuk pekerja asing) terpaksa membayar dua kali juga tidak berasas. Telah CTS terangkan di dalam artikel sebelum ini, bahawa MyEG dipastikan untuk membuat kiriman wang (remittance) atas semua bayaran yang dibuat kepadanya kepada Akauntan Negara pada hari yang sama. Oleh itu, MyEG tidak membuat sebarang keuntungan ke atas dana yang diapungkan (interest on float). Oleh itu, mana datangnya pembayaran dua kali?

Adalah tidak menghairankan apabila pembangkang begitu terdesak memainkan isu ini. Malah banyak aktivis dan NGO pro pembangkang turut terlibat. Contohnya, Mendiang Irene Fernandez yang seringkali berjuang mengenai kepentingan pendatang asing melebihi kepentingan dan keselamatan negara. Kita tertanya-tanya apakah yuran (fee) yang dikenakan oleh MyEG menjadi pokok perjuangan parti pembangkang untuk menghalang MyEG dari menjadi Pengakalan Data Berpusat untuk Permit Pekerja Asing atau segelintir pemimpin dan ahli politik pembangkang cuba melindungi sindikit pendatang asing tanpa izin? 

Video MP Tanjong Tak Mahu Bayar Parking Viral Di Media Sosial

Posted: 12 Jan 2015 05:04 PM PST


Video Ahli Parlimen DAP Tanjong, Ng Wei Aik tidak mahu membayar parking berjumlah RM10 serta bertindak memarahi kakitangan-kakitangan parking di Penang Times Square menjadi viral di media-media sosial. Difahamkan Ahli Parlimen berkenaan tidak tahu membezakan di antara kadar parking di tingkat bawah (basement) dengan kadar parking di luar (outdoor) bangunan tersebut. Kadar parking di 'basement' adalah RM10 selepas jam 10 malam, berbeza dengan kawasan luar bangunan.

Hebat betul pemimpin-pemimpin DAP, sejak mereka memerintah, parking di negeri sendiripun sudah tidak mahu bayar. Aiya YB, lain kali kalau tak mahu bayar parking, naiklah pengangkutan awam. Walaupun YB adalah Timbalan Presiden Penang Voluntary Patrol Unit (PPS), parking tetap kena bayar lor. Tetap tidak berpuas hati, beliau turut memuatnaik cetusan rasa beliau di dalam laman sosial Facebook beliau.



waadat

Posted: 13 Jan 2015 01:02 PM PST

waadat


Artis korea cabul gadis muslim depan khalayak

Posted: 12 Jan 2015 07:40 PM PST

Ada dua isu besar minggu ini yang melanda negara.

Pertama, seorang peguam bernama Eric Paulsen yang mendakwa khutbah Jumaat yang disampaikan dalam perhimpunan mingguan ummat Islam sebagai pusat melatih keganasan.

Kedua, artis K-pop daripada Korea melakukan pencabulan terbuka dengan memeluk dan mencium anak gadis Islam di atas pentas dengan disaksi jutaan manusia samada secara langsung mahupun melalui rakaman video yang tersebar dalam masa yg singkat.

Jika hendak dipersalahkan maka Demang mencadangkan pihak pertama yang bersalah ialah kerajaan yang membenarkan konsert tersebut.

Ketika Demang remaja dulu, kerajaan pernah membatalkan konsert kumpulan rock Scorpions walaupun tiket telah dijual selepas kajian semula dibuat terhadap kemungkinan-kemungkinan buruk yang boleh berlaku.

Pihak kedua yang  bertanggung jawab juga kerajaan kerana apabila kerajaan memberi kebenaran sedangkan mereka sepatutnya telah sedar kemungkinan-kemungkinan yang boleh berlaku maka mereka perlu bersedia sepanjang konsert berlangsung.

Bukan cuma seorang penonton yang naik ke pentas dan dinodai artis kafir itu. Sepatutnya selepas remaja pertama dicabul di khalayak ramai, pihak berkuasa serta merta bertindak memberhentikan program dan menangkap artis berkenaan atas tuduhan mencabul wanita.

Jika wanita tersebut masih bawah umur maka tindakan selaras mestilah diambil. Jika wanita itu atas umur pun perlakuan sumbang begitu tidak wajar didiamkan begitu sahaja.

Kedua-duanya perkara di atas dianggap suatu serangan terbuka ke atas ummat Islam dan boleh mengocak keharmonian negara.

Bagi Demang semua respon samada positif, negatif, mahupun agresif adalah sesuatu yang lumrah dan wajar. Ada yang marah-marah dan ada yang menyabarkan, dan perlu ada tindakan undang-undang.

Jika wanita terlibat adalah gadis bawah umur maka tidak ada alasan suka sama suka atau sukarela kerana di Malaysia, lelaki yang melakukan hubungan seks dengan gadis bawah umur tetap dianggap perogol walaupun atas dasar cinta.

PEJUANG BANGSA

Posted: 13 Jan 2015 12:10 PM PST

PEJUANG BANGSA


ARTIKEL MALAYSIAKINI JADI BATU API UNTUK BURUKKAN JAKIM & KHUTBAH JUMAAT !!

Posted: 13 Jan 2015 07:55 AM PST

Selepas Eric Paulsen ditahan POLIS , Malaysiakini portal pembangkang dilihat terus membela peguam LFL ini .  Ini menerusi artikel hari ini di mana mereka dilihat cuba menjadi batu api dengan mengajak pembacanya ( Bukan Islam & Islam )  membuat kesimpulan sendiri terdiri  memperlekehkan khutbah Jumaat dan institusi Islam iaitu JAKIM . 
Walhal pembaca portal terutama bukan Islam tidak tahu pun apa intipati sepenuhnya  teks khutbah Jumaat yang  disampaikan  .
Mohon PDRM bertindak terhadap portal ini kerana ia  dilihat memihak kepada satu pihak dan cuba mewujudkan komen2  anti Islam dengan membuat artikel provokasi seperti ini  .


Malaysiakini menjemput pembaca mengimbas semula laporan kami mengenai khutbah Jumaat tahun lalu yang banyak mendapat perhatian untuk penilaian:

1. Mimbar: M'sia binasa jika tak bendung LGBT (14 Nov)

2. Mimbar beri amaran cubaan hina Islam (29 Sept)

3. Mimbar: Rakyat bosan pemimpin bertelagah (19 Sept)

4. Khutbah bimbang kes hina Islam di Internet (29 Ogos)

5. Khutbah: LGBT menjadi-jadi (23 Mei)

6. Khutbah: GST ikut semangat Islam (11 Apr)

7. Khutbah gesa kajian teliti sebelum cukai baru (4 Apr)

8. Khutbah: Elak tambah pilu waris MH370 (28 Mac)

9. Khutbah: Jangan sebar berita palsu MH370 (14 Mac)

10. Khutbah selar golongan anti-hadis (21 Feb)

http://www.malaysiakini.com/news/286239




MENGAPA TAJUK KHUTBAH DI  MALAYSIAKINI BERBEZA
DENGAN JAKIM ???


ERIC PAULSEN LFL DAPAT DANA AMERIKA UNTUK HINA ISLAM NEGARA INI ??

Posted: 12 Jan 2015 10:26 PM PST




NAMA Eric Paulsen mula disebut sejak beberapa hari lalu susulan kenyataannya yang menuduh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menggalakkan ekstremisme atau fahaman pelampau pada setiap Jumaat.

Siapa beliau? Beliau adalah seorang peguam, yang juga pengarah eksekutif dan pengasas bersama pertubuhan bukan kerajaan, Lawyers for Liberty (LFL).

Paulsen dilihat kerap bercakap mengenai pelbagai perkara mengenai Islam di akaun Twitternya, terutama mengenai hukum hudud.

Antara status terkini di Twitter beliau mengenai Islam ialah:
1) "Golongan ulama adalah seperti raja/Tuhan, tidak boleh dikritik."- 6 Januari 2015

2) "Hmm apabila agamawan palsu samakan doa dengan cara dapat kontrak besar kroni. Syirik besar ini." - 31 Disember 2014

3) "Lagi agamawan menjaja agama" (merujuk kepada Malam Cinta Rasul 2015 di Dataran Merdeka) - 29 Disember 2014

4) "Ada majlis di tempat terbuka (dan) nampak nak hujan. Jadi penganjur doa agar tak hujan. Tak lama pun hujan. Jadi penganjur kata rahmat Tuhan. Kisah benar." - 27 Disember 2014

5) "Cara Pas Kelantan cakap macam tak ada benda lain dalam dunia/akhirat kecuali hudud. Isu-isu kebajikan, ekonomi, sosial dan keselamatan masyarakat?" - 24 Disember 2014

6) "Taliban menggila. Inilah akibatnya bila terlalu taksub dengan hukum (dan) haram tanpa tahu nilai agama, keadilan, belas kasihan (dan) penyayang." - 17 Disember 2014

7) "Tak faham obsesi Pas dengan hudud. Ia tak berperlembagaan, zalim (dan) tak sesuai dengan zaman moden." - 14 Disember 2014




LFL yang diasaskan beliau pula adalah pertubuhan hak asasi manusia dan undang-undang yang bermatlamat mencabar keputusan dan tindakan tidak berperlembagaan yang dilakukan kerajaan dan pihak berkuasa lain.

Berdasarkan laman web National Endowment for Democracy (NED), LFL mendapat dana sebanyak AS$45,000 (RM160,000) setiap tahun dari 2011 hingga 2013.
NED adalah sebuah yayasan bukan berasaskan keuntungan bermatlamat mengembangkan dan mengukuhkan institusi demokrasi di seluruh dunia.

Mendapat dana daripada Kongres AS, NED menyokong lebih 1,000 projek kumpulan bukan kerajaan di lebih 90 negara.

Menurut laman web NED, sejak penubuhannya pada 1983, NED mengetuai perjuangan demokrasi di dunia dan kedudukannya sebagai badan bukan kerajaan memberikan yayasan itu fleksibiliti untuk bertindak segera apabila ada peluang perubahan politik di mana-mana negara. -SINAR HARIAN -

Keris Pusaka Melayu

Posted: 13 Jan 2015 11:40 AM PST

Keris Pusaka Melayu


Laporan Polis Jakim Lewat Selepas Polis Dikecam Hebat CC @Najibrazak @dsjamilkhir @kbab51

Posted: 11 Jan 2015 09:43 PM PST

Kita memuji tindakan Jakim membuat laporan polis walaupun agak lewat tiga hari dari tarikh tweet beliau pada 9.1.2015.

image

Sepatutnya tempoh masa yang singkat laporan polis patut dibuat bukan menunggu selepas beberapa hari untuk mengambil tindakan membuat laporan polis.

Kerana kelembapan itu maka rakyat sudah marah pihak berkuasa tidak membuat tindakan terhadap Paul Ericson walhal laporan polis baru sahaja dibuat oleh Jakim.

image

Kesilapan ini sepatutnya tidak berlaku apabila penghinaan terhadap Jakim dilakukan secara terang-terangan oleh Eric Paulsen yang menuduh khutbah Jumaat mengandungi fahaman ekstremisme.

Masa hadapan Jakim patut mengambil tindakan segera sebarang ancaman terhadap Islam dengan segera membuat laporan polis.

Laporan berita tentang laporan polis oleh Jakim seperti berikut :

Jakim buat laporan polis terhadap Eric Paulsen
12 Januari 2015 2:13 AM

KUALA LUMPUR 11 Jan. – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah membuat laporan polis terhadap Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty, Eric Paulsen yang mendakwa jabatan itu tmempromosikan fahaman ekstremisme di negara ini.

Ketua Pengarah Jakim, Datuk Othman Mustapha berkata, pihaknya juga telah membuat laporan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sejurus selepas mengetahui tentang perkara tersebut.

"Tuduhan Eric yang mendakwa Jakim sebagai institusi yang mempromosikan fahaman ekstremisme sememangnya tidak tepat dan tidak berasas.

"Justeru itu, kita terus sahaja membuat laporan di Balai Polis Presint 7, Putrajaya dan juga pihak SKMM pada hari yang sama selepas mendapat tahu mengenai kenyataan beliau di laman sosial itu," katanya hari ini.

Eric sebelum ini mengeluarkan kenyataan menerusi laman Twitternya dengan menuduh Jakim menyebarkan fahaman itu setiap Jumaat yang dipercayai merujuk kepada khutbah Jumaat kepada umat Islam.

Eric menerusi catatannya berkata: "Jakim sedang mempromosikan ekstremisme setiap Jumaat. Kerajaan perlu menanganinya jika serius mahu banteras ekstremisme di Malaysia."

Othman berkata, perbuatan Eric yang membuta tuli mengeluarkan dakwaan tanpa mengetahui maksud khutbah, mengguris hati umat Islam di negara ini.

"Khutbah Jumaat merupakan satu rukun wajib dalam Islam bagi mengukuhkan amalan serta akidah di samping memberi peringatan tentang isu-isu semasa. Tidak pernah pula khutbah digunakan untuk tujuan lain.

"Saya amat berharap agar tindakan sewajarnya diambil ke atas Eric dan menjadi pengajaran kepada pihak lain," katanya.

http://m.utusan.com.my/berita/jenayah/jakim-buat-laporan-polis-terhadap-eric-paulsen-1.47092


IPOHMALAY

Posted: 13 Jan 2015 09:08 AM PST

IPOHMALAY


جاوي اداله لاون کڤد کچيناءن ملمڤاو

Posted: 12 Jan 2015 10:21 PM PST

برمولا تاهون اين، سݢالا ارتيکل د بلوڬ اين يڠ مڠوتوق کرس بوکن إسلام د نݢارا اين، کريتيکن ک اتس ڤننتڠ إسلام د نݢارا اين دان سروان کبڠکيتن اونتوق مننتڠ كبياداڤن بوکن إسلام ک اتس اݢام إسلام د نݢارا اين، اکن دتوليس دالم توليسن جاوي۔ 

مڠتاهوءي بهاوا راماي اورڠ ملايو إسلام سنديري تيدق ممڤو ممباچ جاوي، ايت نصيب مريک له۔ يڠ جلس، تيدق اکن اد کچمن کرس مونچول دري ارتيکل جاوي د بلوڬ اين ملاءينکن سباݢاي رياکسي اتس سسواتو كبياداڤن يڠ دمولاکن اوليه بوکن اسلام۔ 

تيدق اد حال يڠ بارو دالم ڤرکارا اين کران سموا ڤاتوت تاهو بهاوا کونچي کجاياءن اورڠ چينا دالم ممبولوت ککاياءن نݢارا اين سلاءين دري اوسها مريک اياله، کتراسيڠن مريک يڠ ايکسکلوسيف دالم دونيا ڤربهاساءن دان ڤنوليسن مرك۔ 

ليهتله۔ کاتڽ ڤرتڽ ايت اونتوق سموا بڠس۔ تتاڤي اين قاعده كومونيكاسڽ۔ جک د سيڠاڤورا، اهلي ڤوليتيک سڤرتي اين سوده تنتو دهنتم تروق اوليه ورݢ نڬاراڽ والاوڤو %70 ورݢ سيڠاڤورا اداله چين۔ تتاڤي مڠاڤ تيدق د مليسيا؟ کران ترلالو راماي انجيڠ ملايو براد ديبلاكڠڽ 


ماله اهلي ڤوليتيک چينا يڠ کنتل كچينأن، اکن مڠلوارکن کڽاتاءن مڠاڤي-اڤيکن کبنچين ک اتس اورڠ ملايو إسلام دالم بهاس چينا د ميديا سوسيال والاوڤون ترداڤت راماي بوکن چينا يڠ منجادي ڤڠيكوتڽ۔ مأف۔ بوکن ڤڠيكوت۔ تتاڤي ڤنچاچاي ناجسڽ۔ 

مک برمولا تاهون اين، بلوڬ اين مڠمبيل ڤنديرين اونتوق مڠيکوت چارا چينا دڠن ڤنوليسن اصل اورڠ ملايو ياءيت جاوي۔ بوکن مڠهارڤ کبڠکيتن توليسن جاوي۔ جک دجاوهکن دري کافير لبيه باءك۔ 

اين کران جک جاوي کمبالي ڬميلڠ، بربوندوڠ اورڠ کافير اکن منچاري جالن اونتوق ممڤلاجارڽ۔ تياد ايكسكلوسوفڽ لاڬ۔ بيارله ايا ايکسکلوسيف ديكالاڠن کيت ساهاج، اورڠ ملايو يڠ برحسرة اونتوق مميليکي ميديوم اينتيليکتوال ترسنديري تيدق کيرا ڤرتي ماناڤون۔ 

ميديوم اوتام بلوڬ اين تتڤ برتوليسن روم۔ هاڽ حال ڤانس دان کرس يڠ ايڠين ديكوڠسيكن سسام کيت سهاج يڠ اکن مونچول دالم توليسن جاوي۔ 
۔ 

Ketika Ti Lian Ker mahu Ibrahim Ali ditangkap, kumpulan Katolik Amerika Syarikat senada dengan Ibrahim Ali

Posted: 12 Jan 2015 06:46 PM PST


​MCA semakin rancak menari di pentas DAP bila mengeluarkan kenyataan berkait isu Islam. Memandangkan PERKASA adalah organisasi yang yang menjadi senak perut hampir keseluruhan orang Cina di negara ini, tidak hairanlah kenyataan Ti Lian Ker jadi membabi buta sehingga meminta Ibrahim Ali ditahan kerana menyebut "serangan itu adalah akibat dari provokasi ke atas agama lain".

Boleh jadi maksudnya sangat jelas, jika orang Islam memprovokasi agama Hindu pun, kemarahan orang Hindu boleh menyebabkan kejadian seperti ini. Begitulah sebaliknya. Boleh menyebabkan bukan menggalakkan. Ia membawa maksud 'potensi untuk orang luar kawalan pemikiran normal, untuk bertindak melampaui undang-undang, muncul dari entah mana, tanpa sesiapa ssempat membendung'.

Masalah utama bukan Melayu di negara ini ialah mereka terlalu bodoh dan tidak faham corak perbahasaan Melayu. Cara bercakap dalam bahasa Melayu pun tunggang terbalik, apatah lagi untuk memahami gaya bahasanya, dan hanya mengambil makna literasi. 

Lihat sahaja kes Eric Paulsen. Kebanyakan bukan Melayu hanya menguasai Bahasa Melayu tahap pasar borong. Hanya mampu bergantung kepada teks. Bahasa kebangsaan macam haram jadah. Tapi bila mempertikaikan, seolah-olah mereka itu sasterawan. Umum pribumi mengetahui bahasa Melayu di dalam ceramah dan khutbah adalah bahasa Melayu satu tahap yang lebih tinggi kerana penuh dengan kias, perkaitan dan perbandingan untuk renungan.

Berbeza dengan bukan pribumi di Indonesia, mereka sudah sangat mahir selok belok bahasa sindir, kias, metafora dalam bahasa Indonesia itu sendiri. Masih marah jika digelar pendatang? Hah?


PUBLISHED: Jan 11, 2015 07:00pm

UPDATED: Jan 11, 2015 05:23pm

MCA mahu Ibrahim Ali ditahan kerana menggalak keganasan



KUALA LUMPUR, 11 Januari:

Pengerusi Biro Keharmonian Agama Datuk Seri Ti Lian Ker menggesa supaya pengerusi PERKASA ditahan mengenai komennya berkenaan pembunuhan Charlie Hebdo.

Ti berkata tiada kewajaran dalam membunuh orang tidak berdosa dalam provokasi kecil dan sebab itu Datuk Ibrahim Ali perlu ditahan untuk disoal siasat kerana menggalakkan keganasan dan pembunuhan orang tidak berdosa.

Ibrahim dipetik sebagai berkata: "Inilah yang berlaku apabila anda menghina agama lain, apabila anda masuk campur dengan agama orang lain."

Ti berkata orang bertamadun tidak perlu ambil peduli kata-kata orang yang taksub seperti Ibrahim kerana mereka hanya inginkan publisiti.

"Tetapi penghinaan terbaru ini terhadap mangsa dan kewajaran lapan wartawan, dua anggota polis dan dua lagi dibunuh dengan kejam adalah sesuatu yang tidak boleh diterima dan perlu ditolak," katanya dalam kenyataan.

NANTI DULU ! Lihat pula kenyataan kumpulan-kumpulan  Katolik Amerika Syarikat dalam The Washington Post ini. Apa bezanya mereka dengan Ibrahim Ali? Apakah majoriti Kristian di Amerika Syarikat akan menangkap mereka?


After Charlie Hebdo attack, U.S. Catholic group says cartoonists 'provoked' slaughter

In the aftermath of the deadly assault on the offices of Charlie Hebdo, a French satirical newspaper, much of the world has rallied in solidarity with the publication, its irreverent cartoonists and their right to free speech.

But not everyone is so supportive. Bill Donohue, president of the Catholic League, a U.S. organization that "defends the rights of Catholics," issued a statement titled "Muslims are right to be angry." In it, Donohue criticized the publication's history of offending the world's religiously devout, including non-Muslims. The murdered Charlie Hebdo editor Stephane Charbonnier "didn't understand the role he played in his [own] tragic death," the statement reads.

"Had [Charbonnier] not been so narcissistic, he may still be alive," Donohue says, in what must be one of the more offensive and insensitive comments made on this tragic day.

"Killing in response to insult, no matter how gross, must be unequivocally condemned. That is why what happened in Paris cannot be tolerated," says Donohue. "But neither should we tolerate the kind of intolerance that provoked this violent reaction."


Selepas bah, Semenanjung diancam kemarau pula?

Posted: 12 Jan 2015 04:13 PM PST

Selepas dilanda siri hujan monsun yang menyebabkan bah terburuk dalam rekod negara, Semenanjung Malaysia semakin dihampiri gelombang kering dari utara.


Imej satelit Agensi Meteorologi Jepun pada pukul 1:00 pagi 13 Januari 2015 menunjukkan pergerakan gelombang kering semakin merebak ke selatan Indo China dan mula menceroboh masuk ke Semenanjung secara perlahan-lahan dan berperingkat-peringkat.

Ini hampir seperti mengulangi kejadian kemarau tahun lalu apabila tiada hujan direkodkan melebihi 60 hari di Semenanjung dan mengakibatkan krisis bekalan air di Lembah Klang dan berlaku kebakaran hutan di merata tempat.

Berikut adalah kronologi cuaca signifikan awal tahun lalu.

Disember 2013 - Banjir melanda negeri Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor dengan lebih 50,000 orang terpaksa dipindahkan. Kemusnahan harta benda dan infrastruktur banyak berlaku di Terengganu.

Januari 2014 - Taburan hujan menurun drastik sehingga pertengahan Januari, hujan telah jarang turun. Suhu udara pada penghujung Januari menjadi agak rendah ekoran terjahan gelombang kering dan dingin dari Siberia dan China.

Februari 2014 - Tiada hujan direkodkan di seluruh Semenanjung Melayu dari Singapura hingga ke Phuket.

Mac 2014 - Kemarau memburuk, padang menghijau bertukar perang dan kebakaran hutan dalam negara menyebabkan jerebu tebal.

April 2014 - Hujan mulai beransur turun dan fenomena 'musim bunga' terjadi apabila pohon bungur mengeluarkan bunga luar biasa setelah kemarau berakhir.


Walaubagaimanapun perkembangan selanjutnya adalah bergantung kepada kehendak Empunya alam ini sendiri.

Cerapan tahun lalu bertarikh 26 Februari 2014 ketika hujan tidak turun lebih dari satu bulan. Hujan hanya mula turun pada penghujung bulan Mac dalam musim kemarau tersebut.

bumiyang

Posted: 13 Jan 2015 03:24 AM PST

bumiyang


Apa Guna Akta Hasutan Jika Pembangkang Bebas Menghasut Sesuka Hati???

Posted: 12 Jan 2015 05:24 PM PST

tunku

Posted: 13 Jan 2015 03:02 AM PST

tunku


Guidelines for Muslim Community regarding new cartoons(Charlie Hebdo) to be published Tomorrow - Wednesday 14 January 2015

Posted: 12 Jan 2015 07:46 PM PST



The following points are general guidelines for Muslims on how to initially deal with and immediately react to the depiction of Prophet Muhammad ﷺ in magazines due to be published tomorrow (WEDNESDAY).

1. For every Muslim, Love of the Prophet ﷺ is a NECESSARY part of his/her FAITH. He is dearer to us than our mothers, fathers, sons & daughters. We prefer him to our own self.

2. The publishing of cartoons will hurt the sentiments of 1.8 billion Muslims around the world, as well as millions of non-Muslims who respect the great personality of Prophet Muhammad (peace be upon him).

3. Muslims do believe in freedom of speech. And they do respect the right for people to say what they believe to be correct. However, we all know that there is no such thing as absolute free speech. There are laws to protect the dignity and properties of people. We urge all decent minded Governments and individuals to respect these sensitivities, as we should respect all races and religions.

4. As it is clear that the cartoons are to be published again, Muslims will inevitably be hurt and angered, but our reaction must be a reflection of the teachings of the one we love & are angered for, ﷺ.
Enduring patience, tolerance, gentleness and mercy as was the character of our beloved Prophet (peace and Blessings be upon him) is the best and immediate way to respond.
With dignified nobility we must be restrained, as the Quran says "And when the ignorant speak with them, they say Peace."

Our aim is to not, inadvertently, give the cartoons more prominence through our attention. Muslims must remain calm and peaceful in their speech and actions. Repel harm with goodness is the Qur'anic imperative and by which the Prophet Muhammad lived. Legal action, civil protest, letter writing & other legal avenues can then be considered,insha Allah.

5. Muslims have to remember that by depicting the Prophet ﷺ, no one can ever tarnish his image, as he is way beyond what is depicted, as Allah says, 'We have elevated your remembrance'. We should spend such regrettable moments in reading lots of Durood, sending salawaat and blessings to his beloved personality. May Allah's mercy, peace & blessing be upon his soul.

6. Engage with others about your feelings. Speak of your love for the Prophet ﷺ and do not be shy to let your non-Muslims friends know your justified anger at the mockery that is made of our faith. People need to know HOW MUCH WE LOVE OUR NABI ﷺ.

7. Learn more & share more about the great Prophet Muhammed ﷺ.
Here is a piece I wrote about al-Mustafa, the Chosen One that will help you along that path.
From a distance you notice his eyes – piercing, brilliant and engaging. The choicest Praise and Mercy of Allah be upon him. Muhammed, the Praised one is Ahmed, the greatest in Praise of Allah; sublimely appropriate. Al-Mustapha, the Divinely Chosen, is real. He was flesh and blood. Human.
I love him, O Allah, I love him sal Allahu alayhi wa sallam.

In a world of distortion, where truth is overcome by fiction, the full moon rises. Although obscured by shadows or an overcast sky, the moon remains. Such is the fame and honour of Muhammed, sal Allahu alayhi wa sallam.

Of average height, he towers above the elite of history. He would stand fully erect without a lazy slump. He was powerful, sal Allahu alayhi wa sallam. His chest was broad with a dusting of hair that extended vertically in a thin line down to his flat stomach, sal Allahu alayhi wa sallam.
Any kind of hardships you can envision and pray to never face was shouldered by him, sal Allahu alayhi wa sallam, simultaneously.

He experienced in his 63 years of blessed life more tribulation than a cohort. He, sal Allahu alayhi wa sallam, was an orphan, a widower, battle scarred, and unjustly outcast. He outlived many of his children and buried some of his grandchildren. His uncle, the Mercy of Allah be upon him, was martyred and his body desecrated. He, sal Allahu alayhi wa sallam, was defamed, mocked, lied to and lied about. He was poisoned, stoned, and had to witness his companions tortured on account of their faith in his Message, sal Allahu alayhi wa sallam.,

Sabraan, remain steadfast in patience, O Family of Yasser; your destination is Paradise. His teaching was simple. Allah, the All Mighty, is the only One deserving of worship and devotion. All that we encounter is by His Command. No harm can befall without His Permission.

His hair, sal Allahu alayhi wa sallam, was black and wavy. He liked to keep it longer in length, usually not past his earlobes. It contained a few gray strands, about 23 in number. With dark irises he could, by Divine Permission, view a world that was unseen. He had long, dark eyelashes that from a distance could be mistaken for kohl. He, sal Allahu alayhi wa sallam, would not avert his attention from a petitioner until their voice fell silent. His eyes would sleep but his heart was awake. His eyes never betrayed or invited treachery, sal Allahu alayhi wa sallam.

The weakest, poorest and socially downtrodden would access him, sal Allahu alayhi wa sallam, as readily as the chieftains. He sheltered the needy, fed the hungry, protected the vulnerable, guarded the secrets and instructed the uninformed. He, sal Allahu alayhi wa sallam, was calm when others were agitated, loving when others were filled with hate, and polite when shown contempt. He, sal Allahu alayhi wa sallam, is the highest standard of character and the spring of Divinely ordained etiquette.
His skin, sal Allahu alayhi wa sallam, was soft and naturally fragrant. His blessed hands were softer than silk and gave off the scent of aromatic musk. He was reddish in colour. He was not dark, nor was he pale. His skin was blemished with the seal of prophethood between his shoulder blades. He was proportional in all respects, sal Allahu alayhi wa sallam.

In his prayer, he found comfort and pleasure. His voice quivered in awe of the All Mighty. When leading others, he would, for the most part, recite from al-Qisar (the short chapters). If he heard a child crying, he would cut the recitation short to relieve the parent of any distress. His, sal Allahu alayhi wa sallam, grandchildren would ride atop his back during his prostration, and he would not move until they felt content. His voice was measured, and he paused at the end of every verse. He would recite the Qur'an in various accents to accommodate all the dialects of his companions. When alone at night, he would pray. He would remain vigilant for half the night, sometimes more,
sometimes less. When he recited a passage addressing Allah's Divine Mercy, he would stop and ask for it. If one of torment, he would seek protection from it, sal Allahu alayhi wa sallam.

His face, sal Allahu alayhi wa sallam, was manifest beauty. His eyes were well set apart and covered by full brows. They were not sunk into his face or overtly protruding. His mouth smelled sweet, and his teeth were always clean and white. His saliva was a medicine and blessing, sal Allahu alayhi wa sallam. By the Grace of Allah, it was a cure to the blind, increase in food to the poor, and an ointment to the disfigured. He had a full, dark beard that obscured his slender long neck from a distance. His smile was radiant, sal Allahu alayhi wa sallam.

He was soft spoken except when he sermonised on Friday. His voice was melodious and captivating. He spoke only when necessary and refrained from idle chit-chat. His, sal Allahu alayhi wa sallam, tongue was true. He loved to listen and would ask questions of those whom he instructed. He was modest and sensitive to the needs and feelings of others. He smiled and laughed often, seldom loudly.
When he, sal Allahu alayhi wa sallam, was displeased, it could be read from his face. He never raised his hand against another living creature except during Divinely ordained battle. He, sal Allahu alayhi wa sallam, was courageous and led from the forefront. He stood in the ranks of his soldiers and faced the hardship they endured. He ate what they ate, slept where they slept and dressed as they dressed. He, sal Allahu alayhi wa sallam, was a man unlike the world has ever seen.

He, sal Allahu alayhi wa sallam, dressed similar to his compatriots. He never owned a throne or regal markings to distinguish himself, sal Allahu alayhi wa sallam, from others. He would walk without an escort and disliked sentries being placed to guard him. He preferred neutral shades of white, green and black to clothe himself with. When he ate, it was never to his fill, and he always ate while sharing his food with others. He loved milk, dates and honey. His favourite dish was tharrid – roasted mutton on buttered bread and broth.

He, sal Allahu alayhi wa sallam, cared for the earth and despised wastefulness and corruption. He was a tree hugger LITERALLY. He loved animals and instructed his companions to show kindness to them. When a camel wept, he would stroke it and speak to it in hushed tones. When the tree whimpered, he paused his sermon and embraced its trunk, whispering to it soothing words of comfort. Animals took comfort in him, sal Allahu alayhi wa sallam.

Today, his modality of life and tradition remain intact, preserved not only in print, but in conscious spirit.

He loved us so much, sal Allahu alayhi wa sallam. He would think of those who would believe in him many generations after his generation and weep in longing and hope. He loved us more than some care to consider. Every Messenger of God was allowed a request that would be answered by Allah. All the Messengers utilised their invocation in the worldly life except for Muhammed, sal Allahu alayhi wa sallam. He, sal Allahu alayhi wa sallam, preserved his invocation to be intercession on the Day of Judgement for those who accept his message!

None can truly claim faith until Muhammed, sal Allahu alayhi wa sallam is more beloved to them than their parents, spouse and children. To know him is to love him. To love him is to obey him. If he, sal Allahu alayhi wa sallam, was to walk into your life now, what would he think?
O you who believe, send your greetings to Muhammed, sal Allahu alayhi wa sallam.

by Yahya Adel Ibrahim

Charlie Hebdo has not learned their lesson.

Posted: 12 Jan 2015 06:24 PM PST

The newest edition of Charlie Hebdo will include cartoons of the Muslim prophet Muhammad, as the French satirical magazine continues to stand defiantly against Islamic extremism following an attack on its Paris offices that left 12 people dead.

The magazine's first issue since the attack will have a print run of 1 million copies, compared with its usual 60,000 a week, and will be half its usual length at eight pages long. It's set to publish Wednesday and will be translated into 16 languages.

So they think they can create more angers among Muslims. We hope the world won't react if the angry Muslims reacts.

oyabun

Posted: 12 Jan 2015 11:57 PM PST

oyabun


Eric Paulsen haram jadah dakwa KPN dipengaruh penyokong UMNO?

Posted: 12 Jan 2015 04:51 AM PST


Bukannya mahu meminta maaf, sebaliknya Pengarah Eksekutif Lawyers for Liberty, Eric Paulsen cuba menegakkan benang basah.

Beliau mendakwa Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar dipengaruhi oleh penyokong dan tentera siber pro-UMNO apabila mengeluarkan kenyataan di Twitter bahawa beliau patut disiasat di bawah Akta Hasutan 1948.

Menerusi satu kenyataan hari ini, Eric memberi alasan bahawa tweet Ketua Polis Negara itu dibuat selepas 'kempen' berterusan yang dilakukan oleh tentera siber pro-UMNO yang mahu supaya siasatan dilakukan terhadapnya.

"Adalah sangat mengejutkan apabila Ketua Polis Negara menerima arahan dari­pada penyokong dan tentera siber pro-UMNO sedangkan beliau sepatutnya bersikap neutral apabila berurusan dengan mereka yang bermotifkan politik.

"Nak kata apa lagi, penyokong dan tentera siber pro-UMNO ini bebas mengatakan apa sahaja yang mereka mahu tanpa perlu takut disiasat oleh polis atau Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM)," katanya sinis.

Beliau juga seolah-olah menganggap kontroversi yang ditimbulkannya sebagai perkara remeh apabila meminta Khalid dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) memberi keutamaan kepada tugas hakiki mereka membanteras jenayah.

"PDRM sepatutnya bersikap profesional, saksama dan cekap dalam menguatkuasakan undang-undang dan menjaga ketenteraman serta menyiasat kes jenayah dan menangkap penjenayah yang sebenar.

"Mereka tidak seharusnya terlibat dalam pengawasan media sosial atau isu-isu yang bermotifkan politik," katanya.

Kelmarin, Eric dalam kenyataan menerusi akaun Twitternya menuduh Jakim menyebarkan fahaman ekstremisme setiap Jumaat dan dakwaan itu dipercayai merujuk kepada khutbah Jumaat yang disampaikan kepada umat Islam.

Kenyataan itu berbunyi: "Jakim sedang mempromosikan ekstremisme setiap Jumaat. Kerajaan perlu menanganinya jika serius mahu membanteras ekstremisme di Malaysia."

Bagaimanapun, kenyataan ber­kenaan didapati tidak lagi dipaparkan di dalam akaun Twitter milik peguam tersebut hari ini.

Sementara itu, Eric ketika dihubungi Utusan Malaysia enggan mengulas lanjut apabila ditanya tentang khutbah Jumaat yang didakwa beliau mempromosi fahaman ekstremisme.

"Saya tidak ingin memberi komen selain daripada yang dinyatakan dalam kenyataan saya hari ini," jelasnya.

Wasabi Oyabun..

Belantan

Posted: 12 Jan 2015 11:53 PM PST

Belantan


Enggan menaiki pesawat selepas terima ancaman 'maut'?

Posted: 12 Jan 2015 11:36 PM PST


SAN FRANCISCO - 13 anggota krew pesawat yang bekerja dengan United Airlines di Amerika Syarikat dipecatkan selepas mereka enggan untuk bekerja di atas pesawat yang sepatutnya terbang dari San Francisco ke Hong Kong.

Ini kerana mereka merasakan sesuatu yang buruk bakal berlaku selepas menemui perkataan ''BYE BYE'' ditulis di bahagian ekor pesawat itu bersama dengan 2 lukisan wajah senyuman.


Oleh kerana perasaan takut, mereka telah enggan bekerja dan ini telah menyebabkan penerbangan ke Hong Kong itu dibatalkan. Kesemua 13 krew pesawat itu telah dipecatkan dengan serta-merta. Mereka kini dalam proses mendakwa syarikat itu di mahkamah supaya mereka dapat bekerja semula dengan United Airlines.

Di dalam dakwaan yang difailkan mereka pada 6 Januari 2015, mereka telah berkata yang lukisan itu dilihat sebagai ancaman yang serius kerana ia berlaku beberapa bulan selepas kehilangan pesawat Malaysian Airlines MH370 dan empat hari selepas Malaysian Airlines MH17 ditembak jatuh di timur Ukraine.

Suara Politik
Belantan

Nampaknya pengaruh politik Anwar semakin merosot?

Posted: 12 Jan 2015 12:31 AM PST


Anwar Ibrahim sedang terjebak dengan kemelut polemik hudud DAP-Pas yang sudah sampai ke tahap kritikal. Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak mahu dilihat sebagai anti enakmen Jenayah Syariah itu kerana tidak mahu dilabel sebagai anti Islam. Dalam isu hudud Anwar agak berhati-hati walaupun sejak dulu Anwar tidak menegah DAP mengambil sikap anti negara Islam dan hudud. Isu hudud yang dirancang untuk dibawa ke Parlimen oleh Pas Kelantan meletakkan Anwar dalam dilema.

Anwar tidak akan menunjukkan sikapnya secara terbuka kerana beliau pernah menjadi Presiden Angkatan Belia Malaysia (ABIM) dan memperjuangkan Islam sebagai suatu cara hidup. Dalam masa sama, ABIM dan Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram) tidak mengambil sikap menolak konsep negara Islam dan hudud.

ABIM dan Ikram mengambil pendirian partisan terhadap perjuangan politik Anwar walaupun pendirian ini dikritik oleh banyak pihak kerana secara jangka panjangnya ia boleh memberi kesan negatif terhadap imej pertubuhan dakwah itu.

Kalau dulu sebarang isu yang berbangkit antara Pas dengan Pakatan Rakyat dirujuk kepada Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Tetapi sekarang Anwar tidak mampu melakukannya lagi seolah-olah Nik Abdul Aziz dan Abdul Hadi sudah ada pendirian sendiri dan sudah tahu siapa Anwar.

Anwar selalu dilihat sebagai memiliki faktor penyatuan dalam hubungan PKR-DAP-Pas dalam strategi politiknya untuk menawan Putrajaya dan menjadi Perdana Menteri. Pernah suatu ketika Pas meninggalkan perjuangan negara Islam dan hudud dan menerima konsep negara berkebajikan dan strategi tahalluf siasi yang banyak menerima kritik.

Kini perjuangan negara berkebajikan tidak lagi kedengaran sebaliknya kerajaan negeri Kelantan mengemukakan Enakmen Hudud untuk dibawa ke Parlimen dengan kerjasama kerajaan Pusat. Ia adalah suatu tamparan kepada Anwar kerana tidak mampu menyekat ia terjadi. Kerajaan yang dibencinya sekian lama menjalin hubungan dengan Pas Kelantan menubuhkan Jawatankuasa Teknikal Jenayah Syariah.

Lazimnya ceramah politik Anwar dihadiri ramai orang kerana penglibatan ahli-ahli Pas sangat membantu. Ceramah politik di Kuantan, Pahang baru-baru ini tidak ramai yang hadir dan dikatakan orang Pas tidak mahu lagi bersama.


Kegagalan Anwar dalam Langkah Kajang untuk menjadi Menteri Besar (MB) Selangor dan ingin meletakkan isterinya Dr. Wan Azizah Wan Ismail sebagai gantinya menjadi MB juga tidak kesampaian. Kritikan ramai pihak terhadap cara menyingkirkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim daripada PKR dan jawatan MB menjadikan imej Anwar tercalar teruk.

Anwar kehilangan ramai teman rapatnya dalam perjuangan dan membuat kenyataan kontroversial mengenainya. Malah orang seperti Cikgu Bard yang digantung jawatannya nampaknya semakin berani mengkritik PKR dan Mohamed Azmin Ali tanpa tindakan disiplin diambil. Apakah ini menggambarkan Anwar tidak berani bertindak seperti yang dilakukan kepada Abdul Khalid?

Kita belum tahu mengenai nasib Anwar dengan kes Mahkamah Persekutuan lagi. Sekiranya Anwar didapati bersalah dan memasuki penjara lagi, suasana sokongan terhadap beliau sewaktu ditahan di penjara Sungai Buloh dulu tidak sama dengan suasana sekarang. Ternyata perbicaraan di Mahkamah Persekutuan baru-baru ini tidak ramai penyokongnya datang. Suasana politik dalam Pakatan berada di tahap kritikal dan ia boleh menyebabkan tahalluf siasi tidak memberi apa-apa makna lagi.

Kalau begitu gambarannya apakah Pakatan Rakyat mampu membuat lonjakan untuk menawan Putrajaya seperti yang berlaku dalam PRU-13. Sama ada Anwar di dalam penjara mahupun di luar penjara ternyata pengaruhnya semakin merosot. Cakapnya mula tidak didengar oleh Pas lagi. Apakah isu hudud bakal menjadi asbab putusnya ikatan dalam Pakatan Rakyat?

Kenyataan pemimpin DAP lebih lantang lagi bahawa Pas mengingkari persetujuan awal dalam kalangan kepimpinan Pakatan Rakyat untuk tidak menjadikan hudud sebagai agenda perjuangannya. Malah setengahnya mencabar Pas supaya keluar dari pakatan itu jika hudud ingin dilaksanakan juga.

Krisis ini menguji kewibawaan Anwar supaya mampu menjadi faktor penyatuan dan mengambil pendirian jelas mengenai isu hudud. Sekiranya Anwar mengambil pendirian menentang hudud secara terbuka kesannya adalah besar dan sekiranya Anwar tidak melakukan apa-apa peranannya sebagai Ketua Umum Pakatan Rakyat bakal dipersoalkan dan pendirian Pas kini tidak sama seperti dulu lagi. Inilah dilema Anwar.-UMO

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

Posted: 12 Jan 2015 11:33 PM PST

The Unspinners


Answering the LIES towards MyEG

Posted: 12 Jan 2015 08:30 PM PST


Teresa Kok and Johari Bedul made several misleading and untrue allegations against MyEG. 

1. THE LIES: MyEG will not disburse the money paid meant for Ketua Imigresen

THE TRUTH:  MyEG collected money on behalf of Government for the past 14 years for roadtax, driver's license, police summons and many other services. 

They are supposed to remit to the Accountant General on the very same day. Government impose a bond deposit to ensure MyEG comply. They can't even take advantage of the float for interest income.

Over the years, some RM20 billion have been collected and remitted efficiently. So why only concern now? To divert the pressure on Ngeh and Nga?

2. THE LIES: MyEG charges are unnecessary, overcharging and forcing public to subscribe to their insurance services.

THE TRUTH: MyEG does not charge any additional amount if insurance is not purchased through us. 

Actually, they will end up doing more work since it require verifying the insurance details with the insurance principals. There had been many cases of fake insurance documents. 

The extra RM20 fee is only an OPTIONAL fee. It is only for user who want MyEG services to make appointments for FOMEMA. 

3. THE LIES: Why must MyEG be given monopoly for online Govt payment on foreign workers permit?

THE TRUTH: MyEG's task is to create and compile a centralised database of legal and iIlegal foreign workers; employers of legal workers,  employer not knowing they are being used to register illegal foreign workers and employers of illegal foreign workers.

This entail MyEG to visit the offices of all the employers to verify the existence of their office and capture biometric identification of their authorised representative.  

For the database to be clean and comprehensive, one party has to be responsible for it. However, the database belongs to the Immigration Dept and not MyEG.

Can that get done efficiently when there is many hands in the soup? To do that it needs a dedicated outfit to do it.

Strategi psywar PR yang telah direncana

Posted: 12 Jan 2015 04:11 PM PST


Pakatan Rakyat terjerat dengan rasa bersalah akibat bencana banjir di Kelantan yang berpunca dari kesalahan mereka hingga ralyat memderita.

Maka puak2 PASma telah berusaha untuk mengkecuhkan dengan cara membuat fitnah dan mereka cerita fiksyen yang melampau2kan keadaa.

Kini satu2 dari mereka kena serah diri pada polis untuk disiasat.


Lalu mereka cerita2 bohong baru seperti butIran tipu seperti tentang BR1M untuk buruk2an 1m4u:


Nasib mereka agak baik apabila perhatian sosial media beralih dari banjir ke isu penyanyi k pop mencabul seorang gadis bertudung dan bahasa biadap Eric Paulsen.


Jgn heran ianya diatur oleh penganjur konsert k pop dan Eric mmg sengaja membiadapkan isu sementang kumpulan E25 dan pembunuhan Charlie Hibode di Paris.


Mengambil peluang dari ini, DAP.dan PKR cuba memanaskan isu2 kenaikkan harga, memulakan isu baru MyEG dan lain2.

Esuk ada PC PKR untuk usaha mengalih terus dari isu banjir ke senarai isu baru berikut:

1) 1MDB - oleh Rafizi Ramli untuk menyambut isu dari Tony Pua

2) Kempen Turun Harga Barang oleh Rafizi Ramli yang sudah termalu dari tuntutan salah yang sebenarnya mahu naikkan minyak yang kononnya bantu pengusaha stesyen minyak.

3) Laporan polis terhadap Zahid Hamidi & Shafee Abdullah oleh Sdr Fahmi Fadzil. Hal surat menyurat antara kerajaan untuk kongsi maklumat  benda biasa tapi kenapa FBI tak dipersalahkan kerana mengeluarkan surat ke mahkamah. Sungguh tak profesyenal oleh pihak FbI.

4) Isu MyEG - YB Dato' Johari Abdul & YB Lee Chean Chung untuk menyambut kenyataan Theresa Kok. Isu ni bodoh tapi orang ramai ambil lojik mudah mereka.


Satu lagi yang sedang berlaku adalah PR nak kuatkan undi untuk mereka dari Sarawak dari Sabah.

Maka isu Eric Paulsen adalah usaha taktikal PR cara Illuminati fremason Jesuit Frank untuk mainkan isu khutbah jumaat.


Sebelum ini, mereka mainkan isu kalimah Allah dalam bible dan meneruskan provokasi agama ketahap yang amat biadap.sekali.

Orang ramai dan penulis blog dan sosial media usah tertipu.





Isu MyEG untuk alihkan tekanan terhadap Ngeh Nga

Posted: 12 Jan 2015 04:33 AM PST


Membaca laporan FMT SINI, Theresa Kok telah menmbulkan persoalan mengenai MyEG dalam kenyataan hari ini. Lama dia tak buat statement, dan tidak kelihatan terutama ketika bencana banjir. Mesti ada apa-apa?

Teresa menyerang menimbulkan persoalan terahdap MyEG yang merupakan kontraktor untuk kerajaan dalam pembayaran online dan sistem pendaftraan untuk kerajaan berhubung pembayaran permit pekerja asing.

Jika dulu ianya dibayar guna cek kepada Ketua Pengarah Imigresen, kali ini ia dibayar ke MyEG yang mana akan diarahkan wang ke pihak Imigresen. Kononnya MyEG akan lambat bayarkan wang itu.

Hmmm ... itu Air Asia yang tak bayar airport tax yang dikutip dari penumpang tapi tak mahu bayar pada kerajaan.

Apa punya baghal susah nak faham konsep one stop payment and service. Dan apa jadi isunya samada bayar kepada kerajaan atau MyEG yang kumpulkan? Ini semua adalah prosedur yang memudahkan perjalanan kerajaan. Yang penting iia memudahkan pelanggan perkhidmatan kerajaan kan?

Dah 14 tahun MyEG beroperasi, Teresa Kok baru nak timbulkan isu monopoli.

Mungkin sebab selama 14 tahun, serangan dan tekanan politik terhadap Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Meng tak sehebat sekarang dan susah sekali mahu pertikaikan kedua-dua mereka terlibat menyebabbkan pembalakan haram yang telah meniinggalkan bencana pada rakyat Kelantan.

Eric Paulsen tak ditegur, Saifuddin putarbelit pula khutbah

Posted: 12 Jan 2015 01:50 AM PST


Eric Paulsen tidak ditegur oleh Saifuddin Abdullah atau lebih layak panggil puding sebab tidak juga dia bela institusi ugama seperti JAKIM.

Nama saja pedang Allah tapi serang institusi Islam dengan menuduh khutbah menyebar kebencian.

Padahal ianya hanya peringatan akan wujudnya mereka seperti Eric Paulsen yang sesuka hati menyerang Islam.

Baca kenyataan yang diterima dari Whats App yang di forward:

Setiap kata2 di Twitter Eric yang hina Islam

PRESS STATEMENT
CONDEMNATION OF ERIC PAULSEN OF LAWYERS FOR LIBERTY FOR TWEET SUGGESTING JAKIM PROMOTES EXTREMISM
12 JANUARY 2015

WE, the Centre for Human Rights Research and Advocacy (CENTHRA) and Concerned Lawyers for Justice (CLJ) condemn in the strongest terms the highly provocative, outrageous as well as downright false tweet by Eric Paulsen of Lawyers For Liberty (LFL) suggesting that the Islamic Development Department of Malaysia (JAKIM) is responsible for fermenting extremism in its preparation of weekly Friday sermons for and on behalf of mosques throughout Malaysia.

We note that this tweet is but the latest in a series of tweets by him and LFL that result in further undermining of the position of Islam enshrined within the Federal Constitution as well as having a negative effect of incitement against the Malay Muslim majority population in Malaysia and a chilling consequence for race and religious relations between different classes of the population of our nation. We wholly reject his subsequent hypocritical claim that he was merely criticizing JAKIM as a government agency, especially in light of some of his equally outrageous previous tweets on matters of Islam.

Among Eric Paulsen's other inflammatory tweets have been that in sermons given during Hari Raya Aidil Adha allegedly urging Muslims to be wary of rational thinking, that JAKIM is a mere unelected body of so-called conservatives with no authority to rule over Islamic affairs; that muftis and ulamas are deranged and obsessed with sexual relations; that PPIM makes deliberate unwelcome visits to supermarkets to ascertain that goods sold do not insult Islam; and calling certain individuals Talibanic.

We further note that JAKIM does not prepare Friday sermons for mosques throughout Malaysia, as ignorantly and falsely claimed by Eric Paulsen. It is the respective Religious Councils of each respective States that prepare the sermons, while JAKIM is in charge only for four mosques: namely the Masjid Negara, Masjid Putra, Masjid Sultan Mizan and Masjid Wilayah. We also note that the weekly Friday sermons prepared by JAKIM are anything but extreme. Sermons given in recent times include the need to build caring societies, to jointly prevent corruption, to have integrity as well as to maintain public peace and harmony. We therefore call upon Eric Paulsen to provide evidence of sermons that encourage extremism as alleged by him and verily believe that there are none in this regard.

Incendiary statements made by unscrupulous individuals and organisations such as Eric Paulsen and LFL demonstrate an even greater need for the Sedition Act 1948 to not only be retained but zealously enforced, especially against the likes of such individuals and organisations. A multi racial and multi religious society such as Malaysia cannot and must not be allowed to become a playground for those organizations and movements funded by dubious foreign entities to deliberately create destructive social atmospheres in the name of promoting abstract, wholly idealistic and non-realist ideals that are alien to this land as well as its inhabitants. We further believe that should these elements not be kept in check by the authorities, who are charged with keeping public peace and security, and be allowed to fester, then the consequences for our nation would be unimaginable.

We call upon the authorities to investigate Eric Paulsen under the Sedition Act 1948 and other laws for making clearly seditious tweets that undermine the position of Islam enshrined under the Federal Constitution, and thereby creating racial discord. We further call upon the authorities to outlaw organizations that have the tendency to be an agent to further sinister agendas of foreign entities. We call upon the Bar Council to take appropriate disciplinary action against Eric Paulsen under the relevant provisions of the Legal Profession Act 1976 as well as the Legal Profession (Practice and Etiquette) Rules 1978 for making seditious tweets in his capacity as a legal practitioner, which quite clearly tarnishes the good name of the legal profession. We further call upon the Bar Council to immediately revoke its resolution of 19 September 2014 calling for the repeal of the Sedition Act 1948, disavow its so-called Walk for Peace and Freedom and memorandum to the authorities on 16 October 2014 further calling for the abolition of that Act, and to wholeheartedly as well as unreservedly support the Act and other laws designed to protect and maintain the Federal Constitution as well as racial and religious relations within Malaysia.

Azril Mohd Amin
Executive Director, Centre for Human Rights Research and Advocacy (CENTHRA)

Faidhur Rahman Abdul Hadi
Co-Founder, Concerned Lawyers for Justice (CLJ)

Aidil Khalid
Senior Fellow of CENTHRA and activist member of CLJ

Panglima Perang Cyber

Posted: 12 Jan 2015 11:19 PM PST

Panglima Perang Cyber


Kesilapan Demi Kesilapan Menteri dalam Negeri @Zahid_Hamidi @KdnPutrajaya Tubuh STAFOC STING STAGG @pdrmsia CC @NajibRazak

Posted: 12 Jan 2015 08:58 PM PST


Isu surat Zahid kepada FBI makin panas.... Terbaru mendapat reaksi TPM. Hasil lontaran soalan wartawan Malaysiakini.



Bukan hari ini Malaysiakini memutar belit berita untuk kepentingan musuh negara. Banyak pembohongan telah dilakukan sekaligus menimbulkan keraguan kepada kita untuk mempercayai berita mereka.

Lihat berita di sini http://klxpress.com.my/?p=16012 



dan sini 



Silap DS Zahid Hamidi kita lihat kerana berani sangat nak banteras Gangsterisme Judi Dadah Dengan tubuh pasukan STAGG STAFOC STING. 

(Untuk makluman Unit khas STAFOC ditubuh 1.1.2014 diikuti STING pada 30.1.2014 dan STAGG pada 7.12.2014) 





Menariknya Isu surat FBI untuk mengaitkan Menteri Dalam Negeri DS Dr Ahmad Zahid Hamidi bermula Januari 2015 genap setahun selepas pasukan taktikal khas ini ditubuhkan. Selepas serbuan demi serbuan digerakkan membanteras kegiatan haram penjenayah di negara kita.

Masa Ops Cantas ramai telah lari keluar negara buang tatoo. Mereka ini geng underworld yang pegang kedai judi kedai urut kelab malam dll. Mereka ini yang berdendam dan mereka juga dikatakan baik dengan pembangkang khasnya DAP.


dan 


Harap kalau takut diserang Malaysiakini The Malaysian Insider boleh berhenti berperang dengan kongsi gelap dan memilih makan duit rasuah mereka...hujung tahun boleh bawa anak bini ke luar negara. 

Kalau mahu selamat dan mahu jadi PM jangan buat silap mcm Zahid Hamidi. 

Lebih silap bila dia yang merupakan anak tokoh agama dan banyak terlibat projek Quran dan Tahfiz selain berucap bersemangat dengan keras mahu ahli-ahli Unno menegakkan empat tiang perjuangan Umno. Iaitu Islam Raja Bangsa dan Bahasa.

Kesilapan Zahid ini sepatutnya tidak berlaku jika beliau bercita cita mahu jadi Perdana Menteri. Kan senang jika beliau hanya berlakon banteras jenayah tentu tidak sakit dihentam segenap penjuru isu surat ini.

Sekarang Malaysiakini makin ganas menyerang dengan membuat TPM menjawab isu surat beliau kepada FBI.

Tidak cukup dengan isu lain Malaysiakini tajaan George Soros ini terus menekan dan menghentam beliau. Anda boleh taip nama Zahid Hamidi dan Paul Phua untuk lihat bagaimana isu ini dimainkan.

Silap lagi bila Zahid juga tidak memelihara ramai cyber-trooper untuk pertahan beliau dan menyebar gambarnya berselfie ketika menemui rakyat. Nak tunggu pejuang siber yang ikhlas di akhir zaman ini rasa umpama menunggu bulan jatuh ke riba.

Silap Zahid antara lain juga kerana tak pandai beri projek kepada Ketua Bahagian untuk pertahan beliau. Kalau tidak tentu ramai akan bangkit buat kenyataan media membela beliau.

Silap beliau paling besar ialah Zahid tidak berani nak terima duit Tauke Judi Tauke Pelacuran Tauke Disko untuk biayai politik beliau.

Tolong pemimpin-pemimpin UMNO jangan buat silap macam Zahid jika jadi Menteri dalam Negeri !!!


Isnin 12.1.2015




Sent from my iPhone

Kata-Kata @Ericpaulsen101 Hina Islam #TheRealExtremist

Posted: 12 Jan 2015 07:56 PM PST

Di bawah ialah tweet dipercayai dari akaun Eric Paulsen yang menghina Islam

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 12 Jan 2015 11:04 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


KHUTBAH JUMAAT: SASAUAN NEGARA MEROYAN PULAK...DAH NAK MAMPOS AGAKNYA?

Posted: 12 Jan 2015 09:22 PM PST


Nak marah tak jadi marah tetapi membuatkan aku semakin ketawa terbahak-bahak.

Apa tidaknya apabila melihat bertambah kronik penyakit si Sasauan Negara ni..! 

Ntah apa benda yang dia meroyan merepek meraban sorang-sorang ni. Tak faham isu pasal khutbah Jumaat lepas tu sebar fitnah cari simpati rakyat, nak jadi hero ler tew...

Persoalannya rakyat yang jenis macamana? 


Mungkin kerana tidak suka mendengar khutbah Jumaat berbahasa Melayu yang banyak menceritakan tentang kebaikan atau keamanan negara menyebabkan dia gelisah, resah dan susah dan beralih arah ke Masjid India yang menyampaikan khutbah Jumaat dalam bahasa Tamil yang dia sendiri tak faham.

Hakikatnya khutbah Jumaat di Malaysia walaupun dalam bahasa Tamil, Inggeris, Cina atau Arab sepenuhnya sekalipun tetap mengajak orang melakukan kebaikan dan mengekalkan ukhwah sesama Islam sepertimana terkandung dalam Al Quran, Hadis dan Sunnah.

Dah bertahun-tahun lamanya JAKIM dan Majlis Agama Islam Negeri-Negeri (MAIN) bertanggungjawab menyediakan teks khutbah Jumaat yang mengajak kepada perpaduan, kebaikan dan menolak sebarang kejahatan.

Sebaliknya terdapat beberapa kes di mana khutbah Jumaat yang menolak teks khutbah yang disediakan JAKIM dan MAIN dengan membaca khutbah yang mereka cipta sendiri untuk menyebarkan idealogi kebencian terhadap pemerintah yang sah.

Mereka tahu mimbar Jumaat adalah mimbar yang paling efektif menyebarkan kebencian dan elemen berontak (bughah) terhadap kerajaan seperti mana yang dilakukan oleh puak-puak pelampau khawarij yang memperalatkan agama demi kepentingan politik mereka. 

Tak percaya pergilah ke sesetengah masjid-masjid di terutamanya di Kelantan, Terengganu, Pulau Pinang atau Selangor yang menggunakan teks khutbah sendiri pasti sedikit sebanyak menghina pemimpin negara, mengajak jemaah supaya membenci kerajaan dengan bahasa yang kasar, marah dan tinggi suara sekaligus mengajak jemaah kufur dan tidak bersyukur dalam keadaan mereka separa sedar (ngantuk kot)

Jika banyak isi yang menghentam pemerintah, BN atau UMNO mereka akan naik syeikh bertakbir semasa khutbah ...emmmm jemaah atau makmum bertakbir ketika khutbah disampaikan?...baguz punya ajaran!

Islam tak mengajak cara kasar begini tetapi kita perlu berdakwah secara berhikmah baru ramai jemaah dan mudah diberi Allah taala hidayah.

Mungkin juga Sasauan Negara ini melihat teks khutbah Jumaat JAKIM dan MAIN tidak begitu bersastera dan menggunakan ayat-ayat sastera aras tinggi siap dengan pantun seloka sajak berpuisi maka ia tidak berkualiti pada pandangan seorang Sasauan Negara. 

Gamaknya kalau Sasauan Negara dan puak-puak khawarij agama dibenarkan merekacipta teks khutbah pasti unsur politik pelampau mereka akan dijadikan asas khutbah. Akhirnya khutbah bukan menjadi alat perpaduan tetapi alat pepecahan.

Adakah sesi pembacaan puisi sebelum baca khutbah akan dilaksana? Calon dah ada.

Sambil-sambil sajak dan puisi Sasauan Negara diselitkan maka barulah dikira khutbah Jumaat tidak berat sebelah dan tidak mengungguli Putrajaya..!

Kalau jahil murakkab sekalipun janganlah ditunjukkan kejahilan itu, agak-agaklah simpan-simpan sikit kejahilan... buat malu orang Islam jer.

Sepatutnya kita umat Islam perlulah bersatu padu di saat musuh menyerang Islam di sana sini. Ini tidak dia mengeruhkan lagi suasana. Tak ke nampak sangat kejahilan tuh.

Rasanya mereka ini mempunyai agenda tersendiri sebelum orang lain tuduh mereka menyalahgunakan mimbar masjid untuk khutbah politik adalah lebih baik menyerang JAKIM terlebih dahulu yang selama ini dilihat banyak mengekang niat jahat mereka memperalatkan mimbar masjid untuk kepentingan politik sempit memperalatkan agama.

Bila sorang dah kena cekup, yang lain mesti melenting dan panas bontot kan???

Maka angin-angin dari bontot dan perot akan terkeluar dari molot-molot mereka...busuk dan membusukkan sepertimana ayat-ayat keluar dari molot mereka...

Hangpa dok main kutuk member aku,... aku fire jadi Orc baru tau






TAHNIAH PDRM KERANA MENJALANKAN TUGAS....TIADA MAAF BAGIMU ERIC

Posted: 12 Jan 2015 05:35 PM PST


Syabas diucapkan kepada Ketua Polis Negara dan pihak PDRM di atas ketegasan dan tindakan pantas menahan peguam kurang ajar; Eric Paulsen malam tadi atas tuduhan cuba mencetuskan kemarahan umat Islam.

Nasib baik polis cepat cekup, kalau tidak habis lunyai apek sasau ni dikeronyok rakyat diluar sana. Sekurang-kurangnya nyawa apek ni terselamat di dalam lokap polis buat sementara. 

Tapi kalau dia keluar lokap pun belum tentu dia boleh lega kerana kemarahan umat Islam terhadapnya masih belum reda.   

Kita melihat pihak kerajaan kini semakin tegas demi melindungi keselamatan negara dalam masa yang sama cuba mengekalkan keharmonian dan perpaduan kaum.

Nasib baik kita masih mempunyai Akta Hasutan yang menjadi perundangan penting menjaga keharmonian dan keamanan negara.

Bayangkan jika Akta itu juga dihapuskan sepertimana terhapusnya ISA dan Ordinan Darurat. Kita sudah melihat kesannya sekarang.

Sewenang-wenangnya Islam, Melayu, Sultan dihina caci seenak-enaknya oleh golongan tertentu yang merasakan mereka begitu berkuasa dan mempunyai hak asasi sebagai pembayar cukai. 

Apakah umat Islam-Melayu sebagai majoriti tidak mempunyai hak asasi berdasarkan Perlembagaan Persekutuan?

Apakah umat-Islam-Melayu sebagai majoriti tidak membayar cukai pada negara menyebabkan mereka tidak berhak mempertahankan hak mereka?

Hakikatnya umat Islam bukan sekadar bayar cukai, tetapi mereka juga merupakan pembayar terbesar zakat, penyumbang derma, sedekah, wakaf, infaq terbanyak untuk kemajuan negara ini.    

Mereka juga bermurah hati memberikan tanah-tanah mereka untuk diduduki oleh nenek moyang golongan pendatang sehingga kadangkala mereka terpaksa merempat kerana membiarkan tanah-tanah mereka diambil oleh kaum lain dengan pelbagai cara.

Apabila umat Islam-Melayu dihina, pasti mereka akan bertindak. Sama juga pada kaum dan ajaran kepercayaan lain akan melakukan perkara yang sama. 

Tu diaaa...berani sampai nak bunuh polis...pihak berkenaan takkan nak tengok saja kot???

Sebab itulah Malaysia masih memerlukan undang-undang pencegahan yang tegas dan perlaksanaan yang efektif.

Pihak polis juga memerlukan undang-undang tersebut untuk menguatkuasa dan menjaga keamanan negara.

Syukur negara kita masih dilindungi Allah s.w.t dari kegiatan keganasan akibat perasaan marah dan dendam terhadap provokasi isu-isu agama dan perkauman.

Namun senario antarabangsa menunjukkan beberapa insiden keganasan berlaku akibat perasaan tidak puas hati di kalangan golongan tertentu kerana agama mereka dipermain-mainkan dan dijadikan bahan cercaan serta lawak jenaka.

Insiden berdarah di Charlie Hepdo, Paris awal Januari lalu adalah respon kepada ketidakpuasan hati dan dendam kesumat terhadap kelancangan akhbar itu terhadap agama dan budaya kaum lain.

Antara wartawan-wartawan kontroversi akhbar Charlie Hepdo yang dibunuh kerana kebiadapan mereka. Selama ini mereka merasakan diri mereka terlalu kebal disebalik sikap liberal mereka yang sering menghina orang lain.
Serangan keganasan di Martin Place, Australia pada 15 Disember 2014 mengejutkan dunia

Persoalannya siapa yang jadi mangsa dan siapa yang dimangsakan?

Kegiatan militan Islamic States (IS) pula semakin menarik minat ramai pejuang termasuk dari Malaysia.

Apa akan jadi jika rakyat Malaysia mendapat inspirasi dari IS untuk melakukan keganasan?

Apa akan jadi jika militan-militan ini pulang ke Malaysia dan akan bertindak melakukan keganasan terhadap negara ini.

Siapa target mereka yang utama kalau dilihat pada senario terkini agama Islam dan orang Melayu dihina dan digasak sewenang-wenangnya oleh puak-puak tertentu di negara ini.

Militan Islamic States (IS) mengganas untuk membalas dendam terhadap kekejaman musuh-musuh mereka yang selama ini menghina Islam dan maruah golongan sunni di Iraq dan Syria. Malaysia nak jadi macam ni? 

Militan IS ini terlalu bahaya kerana terlatih di Syria dan Iraq menyerang sasaran-sasaran yang mereka benci. Jika mereka dapat menyusup atau pulang ke negara ini, siapa yang akan jadi target mereka seterusnya?

Mungkinkah golongan yang selalu menghina Islam dan Melayu akan menjadi sasaran utama mereka?

Sebagai sebuah negara yang mementingkan keamanan dan sebagai kerajaan yang bertanggungjawab, pihak keselamatan akan terus menjaga keharmonian antara kaum dan agama di negara ini.      

Sebab itulah kita memerlukan sebuah undang-undang pencegahan terhadap keganasan yang tegas dan menyeluruh untuk mengekang sebarang anasir yang bertujuan merosakkan keamanan negara.

Undang-undang tersebut bukan hanya bertindak sebagai langkah pencegahan tetapi sebagai alat menghukum pelaku-pelaku keganasan agar mereka tidak sewenang-wenangnya mencemar keamanan negara ini.

Kerana itu perlunya penguatkuasaan yang efektif untuk mencegah unsur-unsur penghinaan terhadap mana-mana agama, kepercayaan dan hak-hak kaum-kaum di Malaysia.

Kita perlu kuatkan Akta Hasutan dengan menambah baik akta tersebut bukan menghapuskannya. 

Kalau boleh biarlah hukuman denda dan penjara ditambah. Setidak-tidaknya ada tambahan hukuman sebat mandatori, harta benda boleh disita, dirampas dan disekat jika gagal membayar denda. 

Kita mohon juga SKMM lebih tegas selepas ini mencari dan mendedahkan siapa pemilik akaun media sosial yang menghina, menghasut dan membangkitkan isu-isu sensitif melibatkan perkauman dan agama selain penyebar fitnah dan berita palsu. 

Dapat Ketua Pengarah baru mesti cara kerja pun baru dan lebih tegas. Barulah dihormati!

Jabatan Peguam Negara tolonglah segerakan pendakwaan. Kami tahu tuan-tuan banyak kerja tapi demi keselamatan dan keamanan sama-samalah kita membantu menjaga keharmonian negara ini.

Jangan kita menjadi seperti sesetengah pihak tertentu yang sentiasa dan terlalu bersangka baik kepada pihak-pihak yang kurang ajar supaya menarik balik kenyataan biadap mereka dan minta maaf untuk selesaikan masalah kononnya atas nama tarbiyah dan toleransi.

Golongan yang biadap ini sepatutnya perlu diajar dan ditarbiyahkan agar menjadi lebih beradab sebagai warganegara. 

Jangan sampai mereka berak merata-rata, cuci bontot sendiri tapi dibiarkan taik sana sini orang lain pula yang kena busuk dan cuci.



      





   


tok gajah

Posted: 12 Jan 2015 09:40 PM PST

tok gajah


Apa saja tindakan kerajaan untuk kebaikkan, keamanan, keselamatan dan kesejahteraan negara, pasti akan mendapat tentangan dari Pakatan Rakyat

Posted: 12 Jan 2015 06:00 PM PST

Islam/Melayu akan terus menjadi lemah dengan adanya Pakatan Rakyat yang sentiasa tampil kehadapan untuk membela seseorang yang kerajaan anggap menggangu keselamatan dan keamanan negara.

Apa yang kerajaan sedang lakukan hanya lah sekadar untuk menyasat sahaja. Malang nya sudah muncul kaum pembelanya dari Pakatan Rakyat.

Muhyiddin wajib tarik balik kenyataan terhadap Eric PaulsenOleh Shamsul Iskandar


Saya rujuk kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini yang berkata tweet sdr Eric Paulsen, peguam hak asasi manusia telah melabel orang Islam sebagai ekstremis dan menggesa 'tindakan tegas' terhadap beliau.

Ini adalah satu kenyataan yang salah dan tidak berasas oleh Timbalan Perdana Menteri.

Tweet sdr Eric Paulsen mengkritik Jakim, satu agensi kerajaan. Tweet beliau tidak mengkritik mahupun menghina umat Islam atau agama Islam itu sendiri.

Perkara ini tidak sepatutnya timbul jika Timbalan Perdana Menteri ada membaca sendiri tweet tersebut sebelum memberikan komen mengenai isu ini.


Timbalan Perdana Menteri seakan telah terikut-ikut cybertrooper pro-Umno yang telah menyebarkan maklumat palsu yang kononnya tweet sdr Eric itu menghina umat Islam atau agama Islam itu sendiri.

Kenyataan Timbalan Perdana Menteri adalah tidak wajar, tidak bertanggungjawab, dan memprejudiskan siasatan polis. Sebagai Timbalan Perdana Menteri yang merupakan orang ke-2 dalam kerajaan, perkara ini turut menjejaskan hak sdr Eric sebagai orang yang sedang disiasat.

Telah menjadi amalan biasa golongan cybertrooper UMNO atau NGO sayap kanan untuk memutar-belitkan tweet atau kenyataan pembangkang atau pengkritik kerajaan seperti sdr Eric Paulsen. Ini memburukkan lagi keadaan dan hubungan masyarakat di negara ini.

Timbalan Perdana Menteri wajib menarik balik kenyataan beliau. Sebarang siasatan wajib dilaksanakan secara profesional dan mengikut undang-undang tanpa campur tangan politik.

Shamsul Iskandar Md Kin

Ahli Parlimen Bukit Katil, Melaka

Naib Presiden KEADILAN


Press Statement

12 January 2015

I refer to the statement by DPM Muhyiddin Yassin today claiming that prominent human rights lawyer Eric Paulsen's tweet had labeled Muslim's as extremists and calling for 'stern action' against him.

This is a misconceived and baseless claim by the DPM.

Eric Paulsen's tweet criticised Jakim, which is a government agency. His tweet did not criticise or insult Muslims or Islam.

This would have been clear to the DPM if he had read the tweet properly before making statements about it.

The DPM appears to have jumped on the bandwagon of pro-Umno cyber troopers who had spread blatant lies that the tweet had insulted Muslims/Islam.

The DPM's statement is uncalled for, irresponsible and prejudices the ongoing police investigation. As the DPM is the No.2 person in government, it also undermines Eric's rights as a person being investigated.

It has become standard practice for pro-Umno cyber troopers or right-wing NGOs to twist and manipulate tweets or statements by the opposition or government critics like Eric Paulsen. This is worsening the tone of public life in this country.

The DPM must withdraw his statement immediately. Any investigation must be carried out professionally and in accordance with the rule of law without any political interference.

Shamsul Iskandar Md Kin

Ahli Parlimen Bukit Katil, Melaka

Naib Presiden KEADILAN

Artikel Penuh: http://bm.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=235162:muhyiddin-wajib-tarik-balik-kenyataan-terhadap-eric-paulsen&Itemid=2#ixzz3Oelfd7D4
Follow us: @MsiaChronicle on Twitter

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 12 Jan 2015 09:39 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


HEBAT BLOGER,FB DAN PEMAIN MEDIA SOSIAL PRO BN.

Posted: 12 Jan 2015 06:30 PM PST

KELUAR AKAUN 2 KWSP BOLEH RINGANKAN BEBAN MANGSA BANJIR YANG ROSAK RUMAHNYA.

Posted: 12 Jan 2015 11:14 AM PST

AH SO KOK HANGIN PASAL MYEG APASAL ?

Posted: 12 Jan 2015 04:55 AM PST

PAS SEMAKIN MENUJU PERPECAHAN.

Posted: 12 Jan 2015 01:16 AM PST

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 12 Jan 2015 09:22 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


Nasihat PU Faiz Buat Gadis Peminat K-Pop

Posted: 12 Jan 2015 07:07 PM PST


BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 12 Jan 2015 03:03 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Foto) Sharifah Sakinah tayang lentik tubuh, pusat sebelum kahwin

Posted: 12 Jan 2015 05:31 AM PST

Walaupun bakal menamatkan zaman bujangnya tak lama lagi, nampaknya Sharifah Sakinah masih ingin mengekalkan imej seksi yang sudah sebati dengan dirinya.

Jika sebelum ini Kinah dah tayang perut dan ketiak, kali ini sekali lagi kina 'show off' sebahagian besar tubuhnya.

Pergh! Terkesima kami saat melihat betapa lentiknya body si Kinah ni. Kalau kami yang perempuan ni pun dah ternganga, abang-abang kat luar tu mesti bagai nak terkeluar biji mata. Betul tak?
Screen Shot 2015-01-12 at 10.57.31 AM
Bila kami intai ruangan komen pula, ramailah para gadis yang mencemburui si manis ini. Iyalah, siapa taknak perut kempis bak Sharifah Sakinah. Ye tak?
Screen Shot 2015-01-12 at 11.49.32 AM

Sumber: Oh Bulan!

Khutbah Jakim Berat Sebelah - A. Samad Said

Posted: 11 Jan 2015 11:43 PM PST

KUALA LUMPUR - Bekas sasterawan negara yang dilucutkan anugerahnya, A Samad Said mendakwa Khutbah Jumaat yang disampaikan di masjid-masjid berat sebelah ekoran terlalu menyokong kerajaan pusat.

Aktivis pembangkang itu berkata, khutbah jumaat Jakim lebih cenderung kepada siasah politik kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Dari dulu lagi saya mengambil keputusan untuk tidak berjumaat di Masjid Negara kerana khutbahnya sangat berat sebelah. Saya memang langsung tidak mahu dengar benda-benda yang berat sebelah dan selalu mengungguli kerajaan.

"Bukan berkhutbah menceritakan sejarah Islam, apa sumbangan Islam terhadap umat tetapi lebih banyak bersifat siasah atau politik yang memihak kerajaan yang tiada tolok bandingnya," katanya yang dipetik Malaysian Insider.

Bekas pengerusi bersama Bersih 2.0 itu berkata, berat sebelah yang dimaksudkannya ialah khutbah dijadikan medium untuk menyerang pembangkang.

Katanya, dengan menyelitkan elemen sedemikian, khutbah tidak lagi dilihat sebagai medan memupuk umat Islam meningkatkan amal ibadah.

"Berat sebelah ertinya isu yang ditimbulkan menyerang pembangkang. Boleh menyerang pembangkang tetapi mesti mempunyai had dan kewajaran tertentu.

"Ini tidak, asyik menyerang pembangkang dalam khutbah. Langsung tidak menyenangkan hati saya. Khutbah untuk memupuk orang beribadah bukan untuk bergaduh politik," katanya.

Sasterawan negara yang lebih mesra dengan panggilan Pak Samad itu berkata, beliau mula bersolat Jumaat di Masjid India sejak November 2013.

Katanya, khutbah di Masjid India itu lebih selesa didengarnya kerana tidak perlu memahami kandungan khutbah yang disampaikan dalam bahasa Tamil.

"Saya biasa mendirikan solat Jumaat di Masjid Negara, tetapi dua minggu lalu saya solat di Masjid India.

"Ini kerana saya tidak suka khutbah di Masjid Negara apabila khatibnya membaca khutbah bukan berkhutbah," katanya.

"Aktiviti saya dua hari dalam seminggu pasti dihabiskan di Masjid Negara, tetapi apabila khutbah Jumaat saya pindah di tempat lain. Khutbah sekarang terlalu sendat dengan politik."

Jakim dalam khutbahnya sebelum ini pernah meyakinkan hadirin GST tidak akan membebankan rakyat dan ia sebagai satu kaedah penyusunan semula sistem percukaian negara.

-Rakyatnews

Peluk cium atas pentas, JAWI siasat konsert K-POP

Posted: 11 Jan 2015 11:19 PM PST

Kuala Lumpur: Amat memalukan umat Islam. Itu respon Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yang kesal dengan insiden gadis Melayu bertudung dicium serta dipeluk ahli kumpulan K-Pop B1A4 dalam konsert di KL Live Center Kuala Lumpur, Sabtu lalu sehingga menimbulkan kemarahan rakyat Malaysia.

Ketua Pengarah JAKIM, Datuk Othman Mustapha berkata penganjur harus bertanggungjawab dan tidak boleh lepas tangan dengan apa yang berlaku dan mempersoalkan tindakan penganjur yang tidak merujuk pihaknya mengenai penganjuran konsert berkenaan.

"Perlakuan obses dan tidak senonoh di hadapan umum ini sememangnya dijangka apabila konsert yang dianjurkan tidak menimbangkan kelebihan manfaat berbanding keburukan.

"Sebab itulah Islam melarang penganjuran hiburan yang boleh melalaikan kerana kesan daripada kelalaian itu lebih besar keburukannya," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau mengingatkan generasi muda agar tidak menunjukkan sikap yang melampau sampai sanggup membiarkan diri diperlakukan apa saja oleh artis yang disanjung.

"Tiada istilah kebebasan dan hak peribadi dalam melakukan perkara yang bertentangan dengan syarak dan boleh menjelikkan pandangan masyarakat umum.

"Sebaliknya perlu ada rasa malu dalam diri dan pemakaian bersyariat sebagai benteng mencegah rasa malu," katanya lagi.

Sementara itu Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) sedang membuka kertas siasatan mengenai insiden terbabit dan akan memanggil penganjur serta gadis-gadis terbabit untuk memberi keterangan dalam masa terdekat.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata penganjur seharusnya lebih bertanggungjawab menjelaskan kepada pihak terbabit supaya menjaga batas dan menghormati tatasusila di negara ini.

"Selain itu saya juga menasihatkan rakyat Malaysia, khususnya anak muda supaya tidak terlalu teruja dengan konsert sebegini.

"Jangan disebabkan minat yang terlampau tinggi sehingga boleh menjejaskan maruah diri," katanya ketika dihubungi hari ini.

Difahamkan Jawatankuasa Agensi Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (PUSPAL) akan turut dipanggil untuk memberi penjelasan.

Penganjur konsert berkenaan pula mendakwa peminat yang diundang ke atas pentas dalam konsert itu melakukan aksi dengan anggota kumpulan berkenaan tanpa paksaan.

Dalam kenyataan di laman Facebook, syarikat berkenaan TGM Events yang berpangkalan di Amerika Syarikat turut menjelaskan peminat terbabit dipilih secara rawak dan tidak diketahui sesiapa.

"Ketika ditanya sama ada mereka boleh atau tidak melakukan aktiviti meniru aksi babak drama itu, mereka tidak membantah," katanya.

TGM Events tampil membuat kenyataan berikutan penyebaran beberapa gambar dan video memaparkan beberapa gadis Melayu bertudung dicium serta dipeluk anggota B1A4 menjadi bahan sensasi dan kritikan orang ramai di Internet sejak semalam.

Menurut kenyataan itu, sebagai syarikat yang diterajui wanita, mereka tidak akan membenarkan sebarang pencabulan serta gangguan seksual berlaku.

Dalam pada itu, mereka turut meluahkan kekecewaan terhadap segelintir media yang didakwa melanggar etika kewartawanan dengan menggunakan terminologi tidak sepatutnya dalam laporan mereka.

- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/23339#sthash.auUbPTXm.dpuf

Kenyataan Rasmi dari Penganjur Berkenaan Isu K-POP Cium Gadis Tudung

Posted: 11 Jan 2015 09:01 PM PST

KUALA LUMPUR: Baru-baru ini Malaysia digemparkan dengan isu beberapa orang gadis bertudung dilihat dipeluk dan dicium oleh beberapa orang artisa Kpop dari kumpulan B1A4. Aksi-aksi tersebut mendatangkan cemuhan dari pelbagai pihak dan semalam, pihak penganjur acara,TGM Events, tampil memberi jawapan dan penjelasan mengenai isu terbabit melallu Facebook rasmi mereka.

Berikut adalah isi kandungan kenyataan yang dikeluarkan melalui status Facebook:
Kami menyedari bahawa sebahagian daripada pengisian program yang disebutkan di atas mendapat perhatian daripada pihak media.

Sebagai penganjur acara, kami berasa bertanggungjawab untuk menjelaskan insiden yang berlaku melibatkan anggota kumpulan B1A4, pihak pengurusan dan yang paling utama, BANAs yang merupakan para peminat B1A4.

1) Peminat dipilih secara rawak, berdasarkan soalan yang mereka letakkan pada papan mesej bersama nama pertama mereka. Artis, pengurusan artis dan penganjur tidak tahu identiti peminat yang dipilih itu sehinggalah mereka dibawa ke atas pentas.

2) Ia bukan sebahagian daripada protokol standard artis K-Pop untuk melayan peminat secara dekat. Walau bagaimanapun, memandangkan ini merupakan acara khas bertemu peminat, program ini dibuat khusus untuk menjalin keterlibatan dan interaktiviti peminat. Sebelum acara bermula, hos acara telahpun mengingatkan peminat supaya tidak menyentuh atau berada terlalu dekat dengan anggota kumpulan penyanyi tersebut. Mengenai klip parodi yang perlu dilakonkan semula, anggota B1A4 telah bertanya dan menjelaskan kepada peminat yang terpilih itu sama ada mereka tidak selesa dengan aktiviti berkenaan. Namun, peminat terpilih itu telah memberi kebenaran di atas pentas, di hadapan audiens.

3) Sebagai syarikat yang sebahagian besarnya diusahakan oleh wanita, kami tidak sekali-kali membenarkan perlakuan cabul atau gangguan seksual seperti yang digembar-gemburkan media. Istilah tersebut telah digunakan di luar konteks dan adalah sangat mengecewakan bagi kami untuk melihat gaya kewartawanan yang tidak bertanggungjawab.

4) Kami tidak mendiskriminasi mana-mana peminat berdasarkan kaum atau agama mereka. Oleh sebab itu, program-program kami dirancang berseseuaian dengan minat audiens kami. Soal menghalang peminat daripada melakukan aktiviti yang mereka mahu sertai secara sukarela adalah bukan dalam bidang kuasa kami.

5) Kami juga tidak melayan gangguan secara dalam talian. Maka, kami tidak akan mengeluarkan sebarang maklumat tentang peminat yang terlibat. Kami melindungi privasi mereka termasuk aspek fizikal dan psikologi.

Kami dengan ikhlas meminta maaf atas masalah yang timbul ke atas artis dan peminat disebabkan laporan ini. Pada masa akan datang, kami akan mempertimbangkan implikasi budaya dan agama dalam hal interaksi antara peminat dan artis.

Kenyataan asal boleh didapati di pautan ini : https://www.facebook.com/tgmeventsglobal?fref=ts



Foto pasangan ramas buah dada teman wanita tersebar di Twitter

Posted: 11 Jan 2015 08:01 PM PST

Mengucap panjang kami melihat foto 2 pasangan remaja ini. Di kala negara dilanda bala bencana alam, aksi-aksi sebegini pula dipaparkan oleh anak-anak muda.

Belum pun reda isu beberapa orang gadis Melayu Islam bertudung dipeluk dan dikucup oleh beberapa penyanyi K-Pop di atas pentas, tersebar pula aksi dua pasangan ini.

Kalau sudah begini aksinya, kami rasa pembaca sudah boleh mengagak apa kesudahannya.

Kalau dulu remaja hanya berani pegang-pegang tangan, tapi kini mereka lebih berani hingga memedang buah dada teman wanita masing-masing dan berbangga menunjukkannya di tempat awam.





Pasangan guru terlampau ditahan

Posted: 11 Jan 2015 05:01 PM PST

KOTA BAHARU 11 Jan. - Sepasang suami isteri yang bekerja sebagai guru ditahan kerana menyebarkan maklumat palsu yang mendakwa banyak mayat mangsa banjir bergelimpangan di Kuala Krai ketika bah kuning melanda negeri ini baru-baru ini.

Pasangan yang berusia 45 dan 43 tahun itu ditahan oleh anggota serta pegawai Jabatan Siasatan Jen­ayah Komersial, Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kedah di rumah mereka di Kodiang, Kedah kira-kira pukul 12 tengah hari semalam.

Ketua Polis negeri, Datuk Maz­lan Lazim berkata, sejurus selepas ditahan, suami isteri yang berasal dari Bachok, Kelantan dan Kodiang itu telah dibawa ke bandar ini untuk membantu siasatan.

"Kedua-dua suspek ini dibawa ke Mahkamah Majistret Kota Bharu untuk mendapatkan perintah tahanan reman hari ini, mereka direman selama tiga hari untuk membantu siasatan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998," katanya dalam sidang akhbar di IPK Kelantan di sini hari ini.

Antara kandungan maklumat palsu itu ialah: "Ila sekarang Kuala Krai dah nak surut air. Sukarelawan mula masuk tempat air surut. Banyak mayat bergelimpangan dalam rumah lagi yang mana tak sempat selamatkan diri.

"Berita TV memang takkan beritahu. Tu la keadaan sebenarnya yang terkini. Subhanallah. Ya Allah. Ramai rupanya mati Ila. Yang atas bukit tu mati kelaparan dan kesejukan. Semua mayat tak dapat nak diuruskan."

Mazlan berkata, pihaknya memandang serius mengenai penyebaran maklumat palsu tersebut dan akan mengambil tindakan tegas kepada sesiapa sahaja yang terlibat kerana boleh mengeruhkan keadaan.

"Bagi kes terdahulu seorang juruteknik lelaki berusia 37 tahun yang disyaki menyebarkan maklumat palsu berkaitan banjir melalui laman sosial Facebook kini dibebaskan dengan jaminan polis.

"Suspek direman selama tiga hari selepas dipercayai menyebarkan maklumat palsu melalui laman sosial Facebook kononnya bekalan makanan yang dibawa oleh sebuah badan bukan kerajaan untuk dihantar ke Kuala Krai telah disekat oleh pihak berkuasa," ujarnya.

Sementara itu, Mazlan berkata, pihaknya mengesahkan sehingga hari ini sebanyak 11 kematian dica­tatkan akibat lemas manakala dua lagi hilang ketika malapetaka banjir melanda negeri ini.

Kerana bayaran sewa, wanita dicabul tuan rumah depan suami

Posted: 11 Jan 2015 04:01 PM PST

SEREMBAN 11 Jan. - Seorang wanita membuat laporan polis kerana dicabul pemilik rumah sewanya pada Jumaat lalu selepas didakwa tidak membayar sewa berjumlah RM280.

Pemilik rumah yang juga seorang lelaki warga emas berusia 68 tahun itu didakwa bertindak ganas dengan memicit buah dada wanita terbabit sebelum mengusirnya keluar rumah dalam kejadian di Taman Bidara dekat sini.

Menurut sumber, dalam kejadian pukul 8 malam itu, suspek berkenaan datang ke rumah terbabit bersama seorang rakan sebelum memecahkan pintu pagar dan jeriji rumah sewanya.

"Terkejut dengan tindakan suspek, wanita berusia 48 tahun itu yang juga seorang mualaf keluar ke halaman rumah bersama suami dan bertanyakan apa yang terjadi.

"Ketika itu berlaku pertengkaran apabila warga emas berkenaan menuduh mereka tidak melangsaikan sewa sebanyak RM280 dan mengugut untuk memukul suaminya," katanya.

Kata sumber itu lagi, selepas mendengar tuduhan pemilik, wanita berkenaan menegaskan mereka telah membuat bayaran sewa bulanan seperti ditetapkan.

Namun, tambah sumber, pemilik kediaman yang naik berang dengan jawapan berkenaan bertindak memegang dan memicit buah dada wanita itu sambil disaksikan suaminya.

"Sejurus kejadian itu warga emas terbabit memberi tempoh kepada suami isteri berkenaan supaya mengosongkan rumah sekiranya bayaran tidak dibuat.

"Mangsa yang berang dengan kejadian membuat laporan di Balai Polis Rahang, di sini semalam (kelmarin)," katanya.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Superintenden Abdul Rahim Daud ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kes berkenaan.

Menurut Abdul Rahim, kes itu disiasat mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan kerana mencabul. - UTUSAN ONLINE

Comments:

There are 0 ulasan for Barisan Nasional

Catat Ulasan