Barisan Nasional

Dicatat oleh Unknown | | Posted On Sabtu, 4 Oktober 2014 at 1:37 PTG

sumber :-

Barisan Nasional


Apa Yang Tersirat

Posted: 04 Oct 2014 01:35 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Isu Sabah Dalam Malaysia: Many Way To Skin A Cat: Rahman Dahalan

Posted: 04 Oct 2014 06:42 AM PDT

"Many Way To Skin A Cat" antara hujah Dato Rahman Dahalan dalam forum dan dialog antara beliau dengan Ahli Parlimen Penampang- Darel Leiking pada Sabtu petang di Kota Kinabalu.

Forum dan Dialog yang bertajuk "Sabah dalam atau luar Malaysia" menurut Rahman, adalah "tajuk" yang agak provokasi; atas sebab beliau dan Leiking, hadir sebagai panel, tidakpun terfikir untuk membincangkan keadaan itu, kerana, tiada data atau hujah yang boleh mendokong hujah, kalau Sabah berada di Luar Malaysia; data atau fakta yang ada hanya Sabah berada dalam Malaysia untuk tempoh lebih setengah abad.

Menurut Rahman mereka tidak mahu terperangkap dengan ilusi, khayalan, andaian sepertimana hujah dua tiga ketul pemimpin Sabah yang cuba menggambarkan keadaan "apabila" Sabah di luar Malaysia.

Salah seorang cendikawan yang duduk sepentas dengan Rahman dan Leiking, Dr Ramzah Dambul daripada Universiti Sabah (UMS) yang bertindak sebagai pengulas daripada sudut akademik, menganalogkan keberadaan Sabah dalam Malaysia, sebagai sebuah perkahwinan; untuk itu, beliau melihat apakah perkahwinan selama lebih 50 tahun itu bahagia kah tidak. Menurut beliau, kebahagian tidak boleh diukur daripada segi material sahaja, tetapi dalam aspek psikologis juga.

Menurut ahli akademik itu, isu yang diwar-warkan oleh berbagai pihak, termasuk kadar kemiskinan di Sabah, kajian menunjukan, bahawa kemiskinan di Sabah, bukanlah merujuk kerana Sabah berada di Malaysia; sebaliknya banyak faktor lain termasuk sifat rakyat itu sendiri, tofografi dan sumber pendapatan serta kadar pengetahuan atau pendidikan.

Rahman dalam hujahnya, untuk menjawab hujah segelitir rakyat atau pemimpin di Sabah berkaitan "royalty minyak" menjelaskan bahawa sebenarnya Petronas membayar purata hampir RM1bilion setiap tahun kepada Sabah, kerana hasil minyak Sabah. Sebesar amaun itu juga dibayar kepada Kerajaan Persekutuan. Selain itu, Rahman memberi data, bahawa saban tahun, kerajaan persekutuan menyalurkan kewangan kepada Sabah, rata-rata 3 kali ganda jumlahnya berbanding kutipan percukaian daripada negeri itu. Sebagai contoh pada tahun 2013, kutipan cukai sebesar RM4.2bilion, namun peruntukan yang disalur kepada Sabah sebesar RM11bilion.

Dalam forum hari ini, Rahman dan Leiking memang mengakui kebaikan Sabah berada dalam Malaysia, antara lain, perkhidmatan keselamatan, kesihatan, pendidikan adalah di bawah tanggungjawab Persekutuan. Tiga sektor tersebut merupakan sektor yang memperlukan peruntukan besar.

Dalam menjawab isu Borneonisasi, seharusnya rakyat Sabah berbangga, kerana melalui konsep Persekutuan, anak-anak Sabah juga boleh menjawat jawatan penting di negeri-negeri lain dalam negara ini; selain itu; jabatan-jabatan penting persekutuan yang beroperasi di Sabah termasuk Universiti, imigresion, jabatan pendaftaran, kastam diketuai oleh anak-anak Sabah. 

Malah. menurut Ramzah Dambul, apa yang penting, siapapun orang yang mengetuai sebuah agensi kerajaan di Sabah, ditererminasi dan komitmen orang itu kepada konsep borneonisasi, bukannya seseorang yang berasal daripada Sabah, akan tetapi tidak mempunyai konsep itu.

Pendidikan di Sabah, sejak sekian lama dibantu oleh guru-guru daripada Semenanjung Malaysia, malah yang cukup mengecewakan, anak tempatan yang menjadi pendidik, agak sukar untuk mengajar di pendalaman Sabah, dan hakekatnnya, orang-orang daripada Semenanjunglah yang mengisi kekosongan itu.

Mengejar kekuarangan modal insan, bukannya mudah, atas sebab itu, negara-negara majupun, mempunyai polisi untuk menarik bijak pandai daripada negara lain, malah ditawarkan sebagai rakyat istimewa. Singapura dan Austarlia mengambil pendekatan ini. 

Membangun kawasan yang luas dengan taburan penduduk yang tidak merata seperti Sabah, bukannya mudah. Kos membangun jalanraya atau bekalan air atau infra lainnya bukan murah. Membangun prasarana itu, setidak-tidaknya mempunyai nilai ekonomik; jika tidak ianya akan menjadi gajah putih. Atas sebab itu, Sabah belum mempunyai lebuh raya seperti di Semenanjung, kerana kegunaan lebuh raya itu adalah untuk mempercepat pengedaran barangan daripada satu daerah ke daerah lain.

Di Sabah, peredaran barangan terpusat, daripada Pantai Barat khususnya Kota Kinabalu ke kawasan-kawasan lain, bukannya daripada kawasan-kawasan lain ke Kota Kinabalu. Produk daripada kawasan-kawasan lain untuk dikumpulkan di Kota Kinabalu hanya tertumpu kepada produk pertanian dan perikanan; bukannya produk yang berorentasikan eksport. Barangan eksport Sabah, kebayankannya tertumpu di Kawasan Kota Kinabalu.

Atas sebab itu, untuk membangun lebuh raya antara daerah di Sabah, maka kerajaan Negeri di bawah kepimpinan Datuk Musa Haji Aman, menumpukan kepada projek "downstream" seperti kilang urea (Samur) di Sipiting, SGOT di Kimanis, PIOC di Lahad Datu; Projek Minyak Bersepadu di Kota Belud; kerana selain boleh mencipta peluang pekerjaan juga boleh membuka pembangunan lebuh raya.

Menyentuh berkaitan perkara 20 semasa pembentukan Malaysia tahun 1963, perkara itu menurut Rahman, adalah satu "wish" daripada rakyat Sabah; dan "wish" itu sebenarnya dari masa ke semasa dikaji dan ditambah baik. Sebenarnya tiada lagi isu yang berbangkit dalam 20 perkara itu, yang tidak dipenuhi, Rahman menambah, kerana 20 perkara merupakan "wish" dan menjadi lampiran kepada Pelembagaan Malaysia, maka ianya "subject" kepada penilaian dari masa ke masa.

Menyentuh Royal Commission of Inquiry (RCI) berakitan Pendatang Tanpa Ijin (PTI) di Sabah, Forum diberitahu, bahawa Perdana Menteri sudahpun bersetuju agar laporan itu dibentangkan di Dewan Rakyat pada sesi yang bermula pada 7 Oktober ini. 

Dalam RCI nanti, akan terjawab mengapa berlaku pertambahan penduduk Sabah, tidak sesuai dengan neutral birth of human being. Dalam laporan itu, akan terungkai semuanya, dan melalui laporan itu, diharapkan permasalahan berkaitan penduduk Sabah akan dinoktahkan.

Sabah perlu bergerak ke depan, meskipun sejarah silam menjadi panduan. Sabah tidak boleh lagi memikirkan perkara-perkara yang "tersilap" akan tetapi pemikir/pemimpin Sabah perlu memikirkan bagaimana membangun negeri dan rakyatnya.

Apa yang penting pada Sabah adalah pembangunan industri yang bersifat "downstream" bagi menampung pertambahan pencari kerja; apatah lagi, perpanjangan umur bersara kepada 60 tahun.

Mempermasalahkan, perkara-perkara lalu, bukan sahaja menganggu pemimpin dalam mmerancang membangun Sabah dan rakyatnya, malah boleh menjadi bentuk kecurigaan daripada rakyat Semenanjung; dan jika keadaan ini berlaku, bukan sahaja merugikan rakyat Sabah juga rakyat negara ini secara keseluruhan.

Ramai pemimpin Sabah menjadi anggota Jemaah menteri persekutuan, ertinya kerajaan Persekutuan itu juga kerajaan rakyat negeri ini. Untuk itu, dakwaan setengah pihak, bahawa Kerajaan Persekutuan itu, kerajaan Malaya, adalah satu dakwaan terpesong dan dakwaan mengelirukan serta membohongi rakyat.

Cucu Tok Selampit

Posted: 04 Oct 2014 01:33 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Penang Banjir Lagi Semalam - Mana Janji DAP Selesaikan Banjir Dalam Satu Penggal?

Posted: 03 Oct 2014 06:56 PM PDT

Pulau Pinang termasuk bahagian Georgetown mengalami banjir luar biasa semalam. Kerajaan DAP Pulau Pinang cuba menyalahkan UMNO sekali lagi. Sedangkan mereka telah berkuasa di Pulau Pinang hampir 2 penggal. Kerajaan DAP Pulau Pinang pernah berjanji akan menyelesaiakan masalah banjir dalam hanya satu penggal!

Mana cakap-cakap retorik untuk menyelesaikan masalah banjir berkenaan? Kerajaan DAP bercakap seolah-olah mereka Tokong atau Tuhan yang berjanji bulan dan bintang. Sedangkan mereka hanya manusia biasa yang tidak terlepas dengan sifat bohong, bongkak dan lemah.

Duke of UMNO

Posted: 04 Oct 2014 01:33 PM PDT

Duke of UMNO


SURAT TERBUKA BUAT DYANA, RARA DAN MELATI...!

Posted: 04 Oct 2014 06:12 AM PDT


Semalam, 3 orang budak pompuan ni di bawa anak Karpal buat laporan kat SKMM kononnya marah disebabkan seorang penulis telah memberi pandangannya tentang depa masuk DAP di laman portal myKMU.net.

Depa tak puas hati bila Kunta Kinte Malaysia sindir pedas dengan perumpamaan "lebih baik jadi pelacur dari masuk DAP'. Tu yang depa "panas" sangat tu...

Sebagai seorang Melayu dan faham bahasa kiasan Melayu, saya yakin maksud di sebalik penulis myKMU.net tu maksudkan tidaklah sebagaimana yang disangka. Itu hanya perumpamaan yang gagal difahami oleh budak-budak pompuan DAP tu...

Terus terang, saya tak marah kalau budak-budak tu pilih atau masuk DAP. Negara ni negara demokrasi, kan? Masuk la parti Likud kat Israel nunnnn.. ada saya kesah?

Cuma... walaupun saya tak marah, tapi saya cukup kesal depa masuk DAP. Pada saya, dari masuk DAP, lebih baik depa masuk PAS. Kurang-kurang, budak Dyana tu boleh la berjinak-jinak tutup aurat..pakai tudung..kan?

Pasal apa budak-budak ni pilih DAP yang terang-terang tolak agenda mengimarahkan Islam di Malaysia? Kenapa? Adakah budak-budak ni wajar lupakan kepentingan Islam dan lebih utamakan politik?

Hebat sangat ke hala tuju politik DAP? Walau sehebat mana sekalipun, tapi tolak Islam, tolak hudud 100%, tolak Malaysia sebagai negara Islam...politik depa tetap wajib ditolak umat Islam di Malaysia ni...kan?

Sebabnya, apa saja yang kita perjuangkan dalam hidup (termasuk politik), semuanya mesti berteraskan Islam dulu. Kita perlu utamakan Islam terlebih dahulu. Baru la namanya berpolitik secara Islam...kan?

Jadi, apa yang betul sangat masuk DAP dari sudut pandang budak-budak pompuan ni? Kalau dah perkara asas pun depa salah dan tak reti fikir, boleh ke depa ni dijadikan "model" contoh?

Saya tak tau la apa yang dah "digula-gulakan" budak-budak pompuan ni sampai jadi "buta". Tapi terus terang saya katakan, kalau saya ni Muslimat PAS, maka saya akan rasa malu yang amat sangat...

Sebab? Sebab saya gagal tarik depa bertiga ni masuk PAS la.. common sense.. tiga muslimah lebih rela masuk sebuah parti yang tolak hudud berbanding parti yang perjuang Islam... dah tentu la Muslimat PAS rasa terhina, kan? 

Apa buruk benar ke PAS sampai depa takmau masuk dan pilih DAP?

Pada pandangan saya, hina atau mulia seseorang itu bergantung pada peribadi dan amalan kehidupannya di sisi Allah. Kalau pelacur sekali pun, tapi bertaubat dan kembali ke jalan Allah, maka pada saya dia lebih mulia dari orang yang pakai tudung labuh tapi berzina..kan?

3 dara, tiga fikrah berbeza, dan 3 fahaman agama berbeza walau menganut agama yang sama. Sorang berniqab, sorang bertudung dan sorang lagi "free hair". Lagu mana tu? 

Gen Y ni berani menongkah arus? Tu bukan berani namanya. Pada saya, itu langkah tak berpaksikan Islam sebagai asas. Kalau dah berani menongkah perjuangan holistik, apatah lagi perjuangan kebangsaan dan lain-lain... hancussss... boleh dikatakan goyah jati diri Islam, Melayu dan Tanah Melayu!

Jadi, saya sarankan supaya Dyana, Rara dan Melati fikir betul-betul. Tak perlu masuk UMNO. Masuk PAS pun tak pa... asalkan jangan DAP atau PKR. Dua-dua parti tu lebih kurang je macam adik abang. Satu tolak perjuangan Islam di Malaysia, satu lagi dok gila nak jadi PM...

Saya tegur bukan sebab saya dengki depa masuk DAP. Saya tegur sebab 3 dara tu saya yakin beragama Islam dan automatik kira kita ni saudara seagama. Jadi, saya cuma tunaikan tanggungjawab saya untuk menegur supaya belajar fikir berpolitik cara Islam, bukan cara berpolitik membelakangkan Islam...

Harap Dyana, Rara dan Melati faham... 

#2KUPANG: SARANAN 20sen UNTUK KERAJAAN DAN RAKYAT..!

Posted: 04 Oct 2014 01:11 AM PDT


Masih marah pasal RON95 naik jadi RM2.30 seliter? Ya, saya yakin masih ramai yang marah- marah. Ye laaa..dengan pengurangan subsidi dan kenaikan harga petrol tu, maka kita perlu tambah RM10 kalau gunakan 50 liter petrol sehari berbanding harga sebelum ni...kan? 

Ada ke yang pakai 50 liter sehari? Mungkin teksi dan bas... Tapi saya yakin pengguna biasa tak pakai sebanyak tu setiap hari... 

Saya? Ya.. saya pun terkesan jugak dengan kenaikan harga petrol ni. Maklum laaa.. gaji tak seberapa. Bila naik harga petrol ni, maka saya perlu buat sesuatu...


Ramai gak la kawan-kawan PAS saya dok sindir. "Sokong la UMNO tu lagi.. kan petrol dah naik harga.." kata depa. Saya sengih.. saya jawab,"Awat? Kalau PAS perintah petrol tu turun jadi 4 kupang 5 duit ka?" soal saya balik...

Pada saya, buat masa sekarang ni, berilah alasan sebaik mana pun, penjelasan selogik mana pun, kenyataan idealistik serealistik mana pun, orang ramai tak boleh terima lagi...

Sebab? Sebab depa tengah marah. Orang bila marah ni bukan boleh berfikir dengan baik. Selalunya kurang rasional sebab tahap emosi depa tengah maksimum sekarang ni. Lagipun, marah tu kan dari setan... hehehehee...

Apa yang saya buat? Saya tak buat apa-apa. Saya buat macam biasa. Cuba bertenang. Solat macam biasa. Baca Al-Quran macam biasa... pi kerja macam biasa.. hidup macam biasa... 

Cara saya atasi kenaikan harga petrol? Meh saya kongsi sikit... Saya ada beberapa kali pengalaman hadapi kenaikan harga petrol dan barang-barang sebelum ni... heheheee...

Caranya, saya berjimat. Saya kaji semula bajet bulanan saya. Saya cut cost mana yang tak perlu dan kurang keutamaan. Saya disiplin sikit belanjawan saya... memang tak best pun bila cut cost ni... tapi insyaAllah berkesan...

Mujurnya, saya gunakan kereta kecik.. 1000cc jer.. kat situ dah jimat sikit. Saya kurangkan panggilan telefon. Saya kurangkan beli baju baru. Saya tukar jenama barang-barang keperluan rumah. Saya tak beli barang-barang yang tak perlu...

Saya still boleh pergi bercuti bawa anak isteri berjalan. Kalau nak ke oversea, maka saya perlu simpan duit lama sikit.. kalau nak jalan-jalan dalam negara, maka tempoh menyimpan tu singkat la sikit... yang penting ialah menyimpan kalau nak bercuti...heheheee...

Paling best, saya bawa kereta lebih slow berbanding sebelum petrol naik harga. Kalau dulu bawak average 120kmh, sekarang ni naik highway bawah 110kmh... perghh memang save minyak bro... 

Cuma bila terkenangkan petrol naik ni, saya teringat la nasib saudara-saudara saya yang pendapatan rendah (saya kategori sederhana jer). Mungkin depa takdak kereta untuk isi minyak, tapi dek kerana peniaga-peniaga naikkan harga barang, maka depa pun terima kesan jugak...

Kerajaan boleh pantau harga barang. Tapi sampai bila nak pantau? Tiap-tiap hari pantau? Atau bila ada aduan saja? Atau bila ada operasi saja? Atau time Menteri turun saja? Tak berapa praktikal sangat...

Yang saya kesal tu sikit saja... kenapa la Menteri Kewangan Kedua kita tu cadang kurangkan subsidi petrol dulu sedangkan banyak lagi subsidi lain yang boleh ditarik balik. Hapuskan pun tak pe sebab nak rasionalisasi, kan? Tapi subsidi petrol ni tarik la last sekali... boleh tak?

Saya faham teori ekonomi. Memang subsidi tak bagus untuk ekonomi kerajaan dan hanya bagus untuk ekonomi rakyat. Tapi kalau ekonomi rakyat tak berapa nak baik (gaji tak seberapa macam saya), maka dah tentu la akan bebankan rakyat sedikit sebanyak...kan?

Sebab tu la Ustaz Kazim, Asyraff Wajdi dan ramai jugak la yang sarankan MOF kaji semula pengurangan subsidi ni... Kami bukan menentang, cuma beri buah fikiran secara membina untuk kepentingan bersama...win-win situation... takkan tak boleh kot? heheheee...

Lain la kalau gaji bulanan kami naik untuk diselaraskan setimpal dengan kenaikan harga dan penggunaan petrol kami...kan? Menteri Kewangan Kedua perlu tahu, walaupun dah kuat kuasa gaji minima untuk sektor swasta, masih ramai lagi majikan di Kedah ni yang tak laksana ketetapan kerajaan tu.. cuba ambush tengok...Pengawal keselamatan pun ada yang gaji RM600 sebulan...

Jadi, saranan saya untuk rakyat, tak perlu marah-marah atau sindir-sindir. Sabar, buat bajet balik, dan cuba reconcile balik... insyaAllah berkat rezeki yang halal tu cukup untuk keluarga kita. Saranan saya untuk pihak kerajaan, mohon kaji semula la pengurangan subsidi petrol tu.. ada chain reaction berbanding kurangkan subsidi barangan lain..kan? Peace! 

P/s: My 20cent opinion... heh!

TONIK MUJARAB UNTUK PAS BERNAFAS SEMULA?

Posted: 03 Oct 2014 08:05 PM PDT


Sebagai seorang anak yang memahami perjuangan ayahnya, saya menjangkakan arwah ayah saya akan sebak melihat keadaan dan kedudukan PAS di zaman sekarang... Ya, betul. Jika dibandingkan dengan PAS yang dulu, PAS sekarang sudah jauh mundur ke belakang...

Dulu, ayah selalu bawa saya ke program-program tamrin, tarbiyah, usrah dan majlis-majlis ilmu serta dakwah anjuran lajnah di dalam PAS. Menariknya, program-program tu langsung takde maki-maki UMNO, BN, atau mana-mana pemimpin... absolutely Islamic program...saya suka...

Tapi bila ayah saya bawa ke majlis atau program politik, tiba-tiba saya dimomokkan dengan maki hamun, tohmahan dan pelbagai hasutan yang tidak sepatutnya terhadap musuh politik.. bukan hanya UMNO atau BN yang jadi mangsa, malah pemimpin PAS sendiri pun dihamun habisss...


Maka sebab tu saya lebih gemar ke program-program lajnah yang menjurus ke arah tarbiyah, tamrin dan sebagainya berbanding program politik... time tu, arwah Ustaz Fadhil is one of my favorite.. kadang-kadang tu terserempak juga dengan arwah Ustaz Azizan...

Time tu, program-program politik PAS selalunya Mat Sabu la yang beri ceramah. Actually, walaupun kononnya orang suka ceramah dia, lebih ramai lagi orang PAS pro-ulama yang tak suka dengan cara penyampaian Mat Sabu... depa kata bukan begitu cara nak dakwah orang berjuang dengan PAS...

Masa tu, saya fikir sendiri mengenai kata-kata kawan-kawan arwah ayah saya tu. Bagi depa, matlamat tidak menghalalkan cara. Untuk menewaskan BN, Islam tak anjurkan cara maki hamun, tuduhan tanpa bukti, hasutan dan carut mencarut... Rasulullah SAW ada ajar cara berdakwah, kan?

Malangnya, lepas arwah Ustaz Fadhil meninggal, selepas PAS bersekongkol dengan PKR dan DAP, parti ayah saya tu didominasi oleh golongan orag seperti Mat Sabu... habis lingkup PAS dibuatnya...

Presiden tidak lagi dihormati. Kata sepakat Majlis Syura tidak lagi didengar. Malah depa sanggup pertikai dan persoal apa saja kata putus dari Presiden atau Majlis Syura jika apa yang diputuskan itu tidak menepati nafsu serakah politik depa...

Tamrin? Tarbiyah? Usrah? Majlis ilmu? Program dakwah? Saya nak tanya kawan-kawan PAS, bila kali terakhir depa hadiri program-program macam tu dalam PAS? Ada lagi? Bila? Kalau ada pun untuk anak-anak PASTI saja... itu pun banyak menyanyi dari bertarannum...

Terus terang saya katakan, saya betul-betul malu dan kecewa dengan PAS sekarang. Walaupun saya bukan ahli atau penyokong PAS, saya malu dan kecewa tengok saudara saya dipijak macam ni oleh mereka-mereka yang kononnya "kawan"... 

Tapi saya serahkan pada pemimpin dan penyokong PAS la... siapa la saya sampai depa nak dengar teguran saya... depa yang dok dalam PAS tu rasanya tahu apa maksud saya... nanti saya tulis lagi...

waadat

Posted: 04 Oct 2014 01:03 PM PDT

waadat


najib bagi anwar lampu aladin

Posted: 04 Oct 2014 02:14 AM PDT

Demang di kampung sempena hari raya qorban. Sesekali balik kampung takkan nak ngadap hp lama-lama. apapun, mesej daripada media sosial ni menarik jugak.

Edisi salin & tampal 100%.

Baca tulisan Zulkifli Nordin...bagus direnung... Salam 2 all.

Saya mengenali Anwar & & pmbkg ini lebih 12 tahun. Saya duduk dlm inner circle dia dan insyallah boleh baca gerak fikir dia.

Anwar tahu 29 Okt dia akn naik landrover polis ke Sg Buloh. Dia sdg mencari2 isu utk menimbulkan kebencian rkyt trhdp PM & UMNO/BN dan dia sbg hero.

Dia dh sangkut sbb kesan perbalahan isu MB Sgor & PAS-DAP! Dia dh ada Krjn Sgor, dia dh ada dana berbillion, tp xde isu.

Tiba2 para penasihat & pakar strategi PM memberi dia talian hayat dgn isu kenaikan minyak.

Saya cukup yakin pmbkg akn mnggunakan semaksimum mgkn isu ini sbg built up kpd 29 Okt utk memburuk & memperlekeh PM.

1. Mrk akan beri label - Black 29!

2. Anwar & pmbkg akan guna sidang Parlm mulai mnggu dpn utk hentam PM semaksimum mgkn. Nanti mrk akan spin Anwar pasti dipenjara utk menutup mulut dia memprjuangkn nsb rkyt yg dizalimi BN;

3. Mrk akn mula atur demo kecil2an mulai mnggu ini utk built up;

4. Hari PM bentang bajet, mrk akan atur demo dpn Parlm utk malukan PM;

5. Masa PM nak bentang bajet, MP pmbkg akn pasang kain rentang & placard kutuk PM. Mrk akan buat kecoh. Ini akn disiar di CNN, BBC, Aljazeera. TV Sgor akn pancarkn secara langsung melalui internet TV;

6. Akhbr SlangorKu akan disebar sebanyak mungkin di seluruh Masjid & surau serta tempat2 awam memainkan isu petrol ini, disamping Red Bean Army & para cybertroopers pmbkg akan serang PM habis2an;

7. Saya tidak akn trkejut kalau MP pmbkg stage walk out masa PM bentang bajet;

8. DUN Sgor dbawah MB baru akan panggil sidang khas DUN mengutuk & menolak kenaikan harga petrol ini;

9. Setelah proses pembencian ini berlaku, mrk akn atur demo besar2an pd hari Jmt 24 Okt atau Sabtu 25 Okt di Dataran Merdeka, kemudian bergerak ramai2 ke KLCC HQ Petronas; saya yakin dgn dana yg banyak mrk kuasai skrg mrk mampu membuat sit-in demo mgkn hingga hari bicara Anwar.

10. Pd 28-29 Okt, mrk akn buat demo besar2an dpn Istana Kehakiman Putrajaya memaksa Anwar dibebaskan.

Semua ini yang minggu lepas nampak mustahil sudah boleh menjadi realiti krn kesan kenaikan harga minyak ini!

Anwar sudah diberi nyawa baru!

Sebab itu pada saya para penasihat & pakar strategi keliling PM ini samada terlalu naif, atau na'uzubillh sbg pengkhianat kpd PM.

Saya tahu ada mrk dlm grup ini akan terasa & mungkin juge mencebik bibir & exit drpd grup ini. Itu saya tidak boleh halang. 

Ttp sbg org yg benar2 mengenali Anwar, saya tahu bagi Anwar 29 Okt inj ialah "do or die battle". Pada unur 67 tahun, kena penjara lagi 5 tahun adalah paku terakhir keranda politik dan impian dia nak jadi PM.

Kita sedang berdepan dgn harimau tua yang cedera menunggu maut. Tiba2 kita bagi daging mentah fresh dgn darah masih menitik2 utk dia lapah!

Pasti dia akan terkam semau mungkin. Saya cukup yakin dlm otak Anwar skrg, daripada aku mampus, baik ngkorang yg mampus.

Bagi TYT, YAB, anggota kabinet, YB2, ahli MT, para pakar strategi & penasihat PM, dgrlh peringatan saya ini. Jgn nanti kata tuan1 budiman tidak diberi peringatan.

Tuan2 budiman sudah saya beri peringatan. Allah menjadi saksi yg saya telah sampaikan!

Wallahua'lam!

Adios amigos!

Zulkifli Noordin
Jumaat
09 Zulhijjah 1435
03 Okt 2014


PEJUANG BANGSA

Posted: 04 Oct 2014 11:38 AM PDT

PEJUANG BANGSA


P.PINANG LUMPUH TENGGELAM BANJIR , DI MANAKAH KETUA MENTERI DAP ??

Posted: 03 Oct 2014 06:50 PM PDT

Semalam hujan lebat di P.Pinang mengakibatkan banjir teruk di Jalan P Ramlee  , Jalan Makloom , Jalan Sg Pinang , Jalan Hospital , Jalan Macallum , 

Pemuda UMNO P.Pinang ternyata lebih  prihatin daripada Adun DAP yang sedap tidur  dengan turun padang semalam n  menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada mangsa banjir .

Selain itu , di manakah Ketua Menteri ??

 Di ketika negeri menghadapi bencana banjir , difahamkan beliau berlepas ke Hong Kong ??

Mungkin tunggu air surut baru nak hadir turun padang ?? 











bumiyang

Posted: 04 Oct 2014 03:29 AM PDT

bumiyang


Pesta Arak Tak Boleh Dihalang - Patutlah Gerakan Murtadkan Melayu Seolah2 Disokong???

Posted: 03 Oct 2014 06:48 PM PDT

Taipingmali (tm)

Posted: 04 Oct 2014 01:12 AM PDT

Taipingmali (tm)


Kenaikan harga minyak bahanapi dan perjalanan terakhir Anwar ke Sungai Buloh

Posted: 03 Oct 2014 07:55 PM PDT

Kenaikan bahan bakar RON 95 seperti biasa memberi sedikit kemeriahan politik tanah air. Rata-rata menghentam pentadbiran Najib dan penasihat beliau yang mengambil keputusan tidak popular dengan kenaikan 20 sen seliter.

Walaupun bunyi agak tinggi (20 sen) , tetapi rakyat sudah faham dan bersedia dengan kenaikan tersebut,malah ada yang menyuarakan rasa tidak senang kerana kerajaan masih menanggung subsidi, menurut mereka kerajaan wajib menarik balik subsidi dan biarkan harga minyak RON 95 diapongkan mengikut harga pasaran seperti negara jiran iaitu Indonesia, Thailand, Brunei, , Filipina dan lain-lain negara Asean.

Pun begitu kenaikan 20 sen telah memberikan tiket loteri kepada pihak pembangkang untuk menuduh kononnya Langkah Kenaikan RON 95 lebih bahaya daripada Langkah Kajang. Mereka juga kenaikan tersebut menunjukkan bahawa ekonomi negara berada di tahap yang lemah.  Malangnya tuduhan mereka disambut sepi oleh rakyat.

29 Oktober 2014, hanya beberapa hari sahaja lagi, Anwar dijangka akan menyalin pakaian dan menjadi penghuni penjara Sungai Buloh.  Ini sudah pasti akan berlaku setelah sekian lama kes liwat beliau tertangguh.

9 Januari 2012 di Mahkamah Jalan Duta,  Anwar berjaya mengumpul ribuan pengikutnya untuk mencetuskan huru hara sekiranya pada hari itu sekiranya beliau dijatuhkan hukuman dan bersalah.

Kini sekali lagi Anwar sedang giat berusaha untuk mengadakan satu lagi perhimpunan pada tarikh beliau akan menaiki Black Maria ke penjara. Beliau akan menggunakan Majlis Peguam, Akhbar Selangorku,  RBA, anak-anak muda yang masih menyokong Anwar, Ahli Parlimen Pembangkang dan Ambiga serta konco-konconya bagi mencetuskan satu bantahan ala-ala Reformasi 1999.

Jika Reformasi 99 mereka mendesak Tun Mahathir meletakkan jawatan, tetapi kali ini mereka mahu Najib meletakkan jawatan kerana gagal mentadbir negera. Gagal mengawal harga minyak dan sebagainya.

Apapun kita tunggu selepas Jumaat 24 Oktober. Apakah Anwar berjaya mencetuskan sekali lagi fenomena Reformasi selepas solat Jumaat? Apakah mereka akan menguasai Dataran Merdeka dan KLCC? Apakah mereka mampu bertahan sehingga hari Rabu 29 Oktober hari penamat buat Anwar?

10 Oktober 2014 iaitu Jumaat hadapan seluruh negara akan memberi tumpuan kepada pembentangan bajet 2015. Kakitangan kerajaan awal-awal lagi meletakkan syarat terhadap upah, elaun dan sebagainya dalam tuntutan mereka. Mereka mahu kenaikan elaun untuk menampung sara hidup yang tinggi .

Bajet 2015 : Masalah & Isu Kakitangan Awam di Malaysia?

  1. Kenaikan Gaji Kakitangan Naik
  2. Kerajaan malaysia perlu membina lebih banyak rumah mampu milik terutamanya melibatkan 630,000 kakitangan awam yang menikmati gaji di bawah RM3,000 sebulan termasuklah polis, askar, jururawat dan guru
  3. Cuepacs mahu kerajaan kaji semula tindakan kerajaan Malaysia potong 50% elaun kos sara hidup (Cola) & elaun perumahan penjawat awam yang memilih untuk tinggal di kuarters kerajaan. Apa beza dengan Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) sebanyak RM124 sebulan jikalau kerajaan memotong elaun tersebut?
  4. Cuepacs mahu kerajaan umumkan kenaikan elaun kos sara hidup (COLA) daripada di antara RM200 dan RM300 kepada angka yang lebih tinggi bersesuaian dengan sara hidu sekarang.
  5. Kenaikan Elaun perumahan kakitangan awam naik sepatutnya Mtidak lagi berlegar RM180 sebulan, sepatutnya lebih daripada nilai yang sudah lama tidak berganjak ini.
  6. Anda ada cadangan lain?


Jika diamat-amati sejak Pak Lah mengambil alih jawatan Perdana Menteri, beliau telah menambah baik kebajikan kaki tangan kerajaan, cuma mereka yang boros sahaja masih tidak mencukupi apa yang mereka dapat.

Pada Jumaat hadapan sewaktu pembentangan bajet, kemungkinan besar ahli parlimen pembangkang akan menaikkan kain rentang dan placard mengutuk Najib. Mereka akan buat kecoh dan akan mengganggu pembentangan bajet tersebut dan kemungkinan besar kesemua ahli parlimen pembangkang akan meningggalkan dewan.

Mereka juga akan meneruskan demo dan bantahan terhadap bajet 15 di luar dewan. Aljazeera, CNN, BBC, Tv Selangor akan siap sedia untuk membuat siaran lintas langsung petang tersebut.






The Unspinners

Posted: 03 Oct 2014 11:33 PM PDT

The Unspinners


Isu minyak akan diguna si laknatullah untuk selamatkan diri dari Sungai Buloh

Posted: 03 Oct 2014 09:32 PM PDT


Tulisan Zulkifli Nordin berikut bagus direnung... 

Saya mengenali Anwar & pembangkang ini lebih 12 tahun. Saya duduk dlm inner circle dia dan insyallah boleh baca gerak fikir dia.

Anwar tahu 29 Okt dia akn naik landrover polis ke Sg Buloh. Dia sdg mencari2 isu utk menimbulkan kebencian rkyt trhdp PM & UMNO/BN dan dia sbg hero.

Dia dh sangkut sbb kesan perbalahan isu MB Sgor & PAS-DAP! Dia dh ada Krjn Sgor, dia dh ada dana berbillion, tp xde isu.

Tiba2 para penasihat & pakar strategi PM memberi dia talian hayat dgn isu kenaikan minyak.

Saya cukup yakin pmbkg akn mnggunakan semaksimum mgkn isu ini sbg built up kpd 29 Okt utk memburuk &; memperlekeh PM.

1. Mrk akan beri label - Black 29!

2. Anwar & pmbkg akan guna sidang Parlm mulai mnggu dpn utk hentam PM semaksimum mgkn. Nanti mrk akan spin Anwar pasti dipenjara utk menutup mulut dia memprjuangkn nsb rkyt yg dizalimi BN;

3. Mrk akn mula atur demo kecil2an mulai mnggu ini utk built up;

4. Hari PM bentang bajet, mrk akan atur demo dpn Parlm utk malukan PM;

5. Masa PM nak bentang bajet, MP pmbkg akn pasang kain rentang & placard kutuk PM. Mrk akan buat kecoh. Ini akn disiar di CNN, BBC, Aljazeera. TV Sgor akn pancarkn secara langsung melalui internet TV;

6. Akhbr SlangorKu akan disebar sebanyak mungkin di seluruh Masjid & surau serta tempat2 awam memainkan isu petrol ini, disamping Red Bean Army & para cybertroopers pmbkg akan serang PM habis2an;

7. Saya tidak akn trkejut kalau MP pmbkg stage walk out masa PM bentang bajet;

8. DUN Sgor dbawah MB baru akan panggil sidang khas DUN mengutuk & menolak kenaikan harga petrol ini;

9. Setelah proses pembencian ini berlaku, mrk akn atur demo besar2an pd hari Jmt 24 Okt atau Sabtu 25 Okt di Dataran Merdeka, kemudian bergerak ramai2 ke KLCC HQ Petronas; saya yakin dgn dana yg banyak mrk kuasai skrg mrk mampu membuat sit-in demo mgkn hingga hari bicara Anwar.

10. Pd 28-29 Okt, mrk akn buat demo besar2an dpn Istana Kehakiman Putrajaya memaksa Anwar dibebaskan.

Semua ini yang minggu lepas nampak mustahil sudah boleh menjadi realiti krn kesan kenaikan harga minyak ini!

Anwar sudah diberi nyawa baru!

Sebab itu pada saya para penasihat & pakar strategi keliling PM ini samada terlalu naif, atau na'uzubillh sbg pengkhianat kpd PM.

Saya tahu ada mrk dlm grup ini akan terasa & mungkin juge mencebik bibir & exit drpd grup ini. Itu saya tidak boleh halang. 

Ttp sbg org yg benar2 mengenali Anwar, saya tahu bagi Anwar 29 Okt inj ialah "do or die battle". Pada unur 67 tahun, kena penjara lagi 5 tahun adalah paku terakhir keranda politik dan impian dia nak jadi PM.

Kita sedang berdepan dgn harimau tua yang cedera menunggu maut. Tiba2 kita bagi daging mentah fresh dgn darah masih menitik2 utk dia lapah!

Pasti dia akan terkam semau mungkin. Saya cukup yakin dlm otak Anwar skrg, daripada aku mampus, baik ngkorang yg mampus.

Bagi TYT, YAB, anggota kabinet, YB2, ahli MT, para pakar strategi & penasihat PM, dgrlh peringatan saya ini. Jgn nanti kata tuan1 budiman tidak diberi peringatan.

Tuan2 budiman sudah saya beri peringatan. Allah menjadi saksi yg saya telah sampaikan!

Wallahua'lam!

Adios amigos!

Zulkifli Noordin
Jumaat
09 Zulhijjah 1435
03 Okt 2014

Doakan Mat Sabu lebih utama, dari nahi mungkar pesta arak bagi Khalid Pasma

Posted: 03 Oct 2014 05:40 PM PDT


BANGI- Menurut Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, penganjuran pesta arak 'Oktoberfest' anjuran Carlsberg Malaysia tidak boleh dihalang ekoran Malaysia merupakan sebuah negara majmuk.
Sekalipun, arak difahami sebagai ibu segala maksiat bagi ummat Islam dan pesta arak bercanggah dalam Islam, namun penganjuran pesta oleh Carlsberg itu tidak boleh dihalang kerana ia dianjurkan untuk orang bukan Islam.


Baca sepenuh di AIDC SINI 

Nampaknya Khalid lebih risau Mat Sabu sakit denggi dari orang Islam minum arak.





Begitulah orang PASMA


Agenda reformasi PR hanya akan musnahkan pemikiran anak muda Islam. BAca AIDC SINI

Pudin, Jo Bedul balik ke UMNO ATAU game Azmin tendang mereka???

Posted: 03 Oct 2014 08:30 AM PDT


Satu gerakan sedang dilakukan untuk membawa masuk dua pemimin kanan PKR menyertai semula UMNO. Gerakan terancang ini akan dilakukan secara besar-besaran untuk melumpuhkan PKR dan memalukan Ketua Umum rentetan krisis di Selangor. Ia melibatkan seorang saudara kepada pemimpin kanan PKR dan di pihak PKR diketuai oleh rakan mantan Abimnya ... 

Baca MyMassa SINI

MESEJ YG SEDANG TERSEBAR DI KALANGAN PEMIMPIN2 PKR 》》》

Satu gerakan sdg dilakukan utk membawa masuk Saifuddin Nasution, Johari Abdul dan sekumpulan ketua/ajk cabang ke dlm umno. Gerakan terancang ini akan dilakukan secara besar2an. 

Tujuan melumpuhkan PKR dan memalukan Ketua Umum rentetan krisis di Selangor. Di pihak umno gerakan ini diketuai oleh Shahlan Nasution Ismail (supol najib@abg saif). 

Di pihak PKR diketuai oleh Johari Abdul. Beberapa pegawai BTN menjadi org pengantara termasuk menyediakan habuan utk mereka. 

Saif dan Joe telah dijanjikan jawatan tertentu dlm BN. Kita berharap agar lembaga disipilin PKR dpt mengambil tindakan segera memecat mereka sebelum mereka melakukan pengkhianatan kpd parti. 

Mohon semua ahli forward mesej ini kpd ketua umum dan presiden utk memberi tekanan kpd mereka agar kes ini diberi perhatian segera.



Apa ke jadahnya shahlan nak deal. Umno tak hbs2 ke nak bagi ruang kpd pengkhianat ?!


P/S adakah ini game Azmin nak tendang Pudin Jerawat Batu dan Joe Bedul kluar PKR????

Takut pada TSKI, Anwar lepas dendam dengan arah Azmin TINDAS WARGA TUA???!!!

Posted: 03 Oct 2014 05:30 AM PDT


Bukankah Azmin hanya "robot remote control" oleh Anwar ....?

Faekah Husin dah panas apabila bossnya kena usik... Rakyat Selangor dah boleh beli Pop Corn dan air Coke, enjoy the movie yang dah bermula sejak semalam. Akan ada banyak lagi adegan adegan menarik dijangkakan selepas ini.



Petikan dari Utusan Online;


Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor mengarahkan bank supaya membekukan akaun Skim Mesra Usia Emas (SMUE) di Parlimen Bandar Tun Razak dan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pelabuhan Klang yang diwakili bekas Menteri Besar itu.

Arahan atas nama Bendahari Negeri Selangor itu dikeluarkan pada 25 September lalu.
Seterusnya di MIK SINI.


Hairan ... baru beberapa hari lepas, Anwar umum Khalid akan disiasat dan Azmin pun bagai di 'remote control' disambut. Sebaik saja Khalid kata dia sedia disiasat SPRM, Anwar terus tarik brake dan betulkan kenyataan lalu terus terikut-ikut cara PAS untuk U Turn.

Agaknya Anwar takut bila melihat Khalid terlalu yakin. Dia sedar Khalid masih ada peluru-peluru dituju ke arah PKR dan ramai pemimpin-pemimpin yang tersalah tuduh Khalid.

Nampaknya Anwar takut nak lepaskan dendam terhadap Khalid lalu dia lepaskan dendam dengan menindas orang tua-tua. Lupa Anwar bahawa dia pun tua dan bakal lagi tua bila keluar penjara kelak.

Syed Ali, dia dah cermin dirinya sikit tu ....


Hehehe ... baca kenyataan Faekah sepenuh berikut: 

RABU, 1 OKT 2014

ARAH BEKU AKAUN SMUE BTR DAN P. KLANG: AZMIN MULAKAN KARIER DENGAN  LANGKAH SUMBANG


Kerajaan Selangor di bawah pimpinan Menteri Besar baharu telah mengeluarkan arahan kepada pihak bank supaya membekukan akaun bank Skim Mesra Usia Emas (SMUE) Parlimen Bandar Tun Razak dan kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pelabuhan Klang yang disandang mantan Menteri Besar, YB Tan Sri Dato' Seri Abdul Khalid Ibrahim.

Arahan yang dikeluarkan  atas nama Bendahari Negeri Selangor itu dikeluarkan pada 25 September 2014 dan saya percaya ia dibuat atas arahan Menteri Besar, YAB Mohamed Azmin Ali.

Tindakan pantas Menteri Besar baharu ini seolah-oalah jawapan atau reaksi kepada titah DYMM Sultan Selangor yang menasihatkan agar kepimpinan negeri Selangor mengenepikan sengketa dan membuka lembaran baharu demi rakyat.

Nampaknya Menteri Besar baharu mahu menghukum bukan sahaja YB Tan Sri Dato' Seri Abdul Khalid Ibrahim tetapi seluruh rakyat di Pelabuhan Klang dan Bandar Tun Razak.

Tindakan keras sebegini tidak pula dilakukan kepada UMNO tetapi kepada rakan sekutu yang telah sama-sama berjuang untuk rakyat dan amat menyedihkan tindakan ini dilakukan terhadap bekas Menteri Besar yang selama ini bertungkus lumus memperkasa program-program kebajikan rakyat di bawah Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES).

Ternyata segala jasa-jasa YB Tan Sri Dato' Seri Abdul Khalid Ibrahim selama lebih enam tahun menerajui Negeri Selangor dilupakan begitu sahaja kerana politik dendam yang disemai oleh  Menteri besar baharu.

YAB Mohamed Azmin Ali memulakan karier dengan langkah sumbang dan akan menghancurkan sifat hormat rakyat dan pegawai kerajaan kepada pemimpin negeri.  Budaya ini amat berbeza  di bawah pentadbiran YB Tan Sri Dato' Seri Abdul Khalid Ibrahim yang telah menyemai  budaya bekerja secara profesional tanpa dipengaruhi agenda politik dan peribadi.

Saya mendesak Menteri Besar memberi penjelasan munasabah  bahawa arahan ini bukan kerana politik balas dendam atau mahu menghukum YB Tan Sri Dato' Seri Abdul Khalid Ibrahim.

Saya percaya barisan pimpinan negeri yang lain tidak bersetuju dengan tindakan ini kerana ia boleh membangkitkan kebencian yang berterusan terhadap Pakatan Rakyat yang telah pun lama  berputik dan semakin merebak  semenjak bermulanya 'Langkah Kajang'.

FAEKAH BT HUSIN
PEGAWAI KHAS KEPADA
ADUN PELABUHAN KLANG

Sudahkah Idris Jala dan Omar Ong kira berapa UNDI NAJIB boleh dapat?

Posted: 03 Oct 2014 12:30 AM PDT


Unspinners terkejut membaca posting Gelagat anwar tentang Idris Jala. Kami memetik berikut:

Ikut sifir Idris Jala, 2019 kita ini akan bankrap. Ada GST ke tak ada GST. Bankrap.

Cina laknat Bario ini peduli apa dia bankrap. Duit dia waktu di Shell pun banyak lagi. Duit komisen menjahanam MAS pun tak habis makan. Idris Jala, kalau nak pindah Australia pun bila-bila dia boleh pergi. Confirmed lepas. Apa lagi Idris Jala nak buat selepas ini?

Dalam mesyuarat PEMANDU, Idris Jala kata:-

- WAJIB naikkan HARGA MINYAK setiap 6 Bulan. Wajib. Wajib Dengung. 
- WAJIB naikkan HARGA GAS MEMASAK sebanyak 20 % setiap tahun.
- WAJIB naikkan TARIF ELEKTRIK setiap 6 bulan. Wajib. 
- WAJIB naikkan TOL setiap 6 bulan
- WAJIB naikkan HARGA TEPUNG; RM0.20 setiap 6 bulan
- WAJIB naikkan HARGA GULA: RM0.20 setiap 6 bulan
- WAJIB naikkan HARGA MINYAK MASAK; 15 % untuk tahun pertama; 5 % untuk tahun-tahun berikutnya;


Idris Jala dah kira, kalau kita buat macam ini, Kerajaan akan JIMAT, RM103 bilion dalam masa 5 tahun. Sebelum PRU14, Kerajaan boleh bagi BR1M kepada setiap keluarga. Undi Najib akan kekal.


Sifir Idris Jala/PEMANDU/KHAZANAH/Jamaluddin Jarjis ini memang superb. Campur dengan keuntungan GST; rasanya GOMEN boleh kumpul banyak bilion.


Soalnya NAJIB boleh jadi PM lagi. Rakyat masih mahu Najib kah?

Petikan dari Gelagat Anwar SINI

----------------------------------

Rasionalisasi minyak ada asasnya untuk dilakukan tapi caranya yang buat ramai rakyat marah. Mungkin ada yang tidak peduli apa gomen buat masih akan dikritik tapi ada sebabnya. Adakah implikasi politik diambilkira????

Suatu mesej yang tersebar berbunyi berikut:


Tidak ramai rakyat Malaysia yang tahu ada Menteri Kabinet yang tidak tahu pun pasal keputusan menaikkan harga minyak pagi ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib terlalu mendengar kata-kata beberapa orang penasihat walaupun ada Menteri Kabinet yang membantah keputusan ini sudah berminggu minggu.

KSP dan beberapa penasihat dan NAJIB RAZAK inginkan kenaikan ini berlaku.

Bukan keputusan ini dibuat semalam. Sudah lama ia dibincangkan. Kita semua tahu atas keborosan kerajaan dan saya juga pernah banyak kali menegur beliau yang mentadbir negara ini seperti mentadbir sebuah syarikat yang inginkan keuntungan berganda.

Kerajaan memerlukan duit segera. Tambahan pula bajet akan diumumkan selepas ini.

Kononnya rakyat akan gembira lepas BR1M akan dinaikkan sehingga RM900 tahun hadapan.

Itu yang KSP fikir. KSP hanya tahu cash kena ada kat tangan kerajaan. Jadi cara paling cepat ialah subsidi ditarik.

KSP ni juga pernah jaga LHDN. Jadi mungkin terikut cara urus LHDN (untuk dapatkan cukai) dan perbendaharaan negara.                 

Mereka ini tidak boleh dikritik. Mereka akan kata pada zaman saya memerintah, harga minyak juga dinaikkan. Betul, saya juga naikkan harga minyak tapi pada kadar yang munasabah dan tidak membebankan rakyat. Harga yang dinaikkan tidak melebihi sepuluh sen dan tidak setiap tahun.

Penarikan subsidi 20 sen ini adalah besar dan akan memberi kesan kepada rakyat. Kadar inflasi akan meningkat kerana kuasa beli rakyat semakin berkurangan malah hutang negara akan terus meningkat. Saya agak bimbang dengan keadaan ini dan tidak mustahil Malaysia bangkrap lebih awal. Rasanya wawasan 2020 yang diilhamkan oleh saya tidak akan menjadi realiti kerana 20 sen ini.

Saya perhatikan malam tadi beratus-ratus orang memenuhi stesen minyak dek kerana 20 sen ini. 20 sen ini besar kesannya kepada rakyat yang berpendapatan rendah dan sederhana.

Jangan pula nanti ada pemimpin yang menyindir kalau tidak suka harga minyak naik, sila keluar dari Malaysia. Kerana sindiran ini akan membuatkan kalangan rakyat yang cerdik pandai akan keluar berhijrah ke negara maju lain khususnya New Zealand dan Australia yang mengalu- galukan kalangan cerdik pandai ini untuk berkerja di negara mereka. Kesannya negara kita akan kehilangan sumber manusia dan kekal hanya sebagai sebuah negara membangun.
                                                                                     
Dan kesannya Barisan Nasional akan ditolak oleh rakyat pada pilihanraya nanti. Mungkin pada masa itu saya sudah tiada lagi di dunia ini.

-----------------------

Unspinners difahamkan Idris Jala memandai naikkan tiba-tiba tanpa bincang dengan Kabinet atau Menteri-Menteri besar diberitahu. Sensitiviti politik langsung tidak diambilkira.

Entah ... mungkinkah sebab Idris Jala tinggal beberapa bulan maka dia mudah dijadikan kambing hitam? Tapi dia memang memandai ---- suka komen luar bidang seperti isu kalimah allah, TPPA, Azmi Shahrom dlll ...

Pandai ke dia?

------------------------

Satu lagi komen:


Jika dulu ramai yang kata Dato Elis Nor penasihat PM patut letak jawatan kerana memberi nasihat yang tak berguna. Walaupun bukan keputusan dari Elis Nor beliau sanggup letak jawatan kerana tidak mahu YAB PM terus ditekan oleh golongan politikus sarkas dalam UMNO. Dato Elis Nor letak jawatan lepas PRU. Jadi sekarang ni siapa pula yang memberi nasihat kepada YAB PM?

Tanya Idris Jala, tanya Omar Ong. Kalau bukan mereka berdua ni yang menghuru harakan kerajaan dengan nasihat yang tak berguna ni siapa lagi? Dah lama dah mereka berdua memberikan nasihat yang tak berguna. Nasihat yang tak berapa membantu YAB PM.

Omar Ong & Idris Jala wajar dipecat dari terus menjadi penasihat kepada YAB PM. Politikus UMNO patut sedar yang Omar Ong dan Idris Jala ni dah lama bersarang di Pejabat Perdana Menteri merosakkan kepimpinan YAB PM dan Kerajaan.

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 03 Oct 2014 11:16 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


IDRIS JALA, MELANGKAH TIDAK MEMIJAK TANAH

Posted: 03 Oct 2014 05:36 AM PDT

DATUK SERI IDRIS JALA
Soalan pertama saya, apakah makna Malaysia? Adakah hanya sebuah persekutuan yang terdiri daripada negeri-negeri di Semenanjung Malaysia dan Sabah/Sarawak sahaja? 

Atau Malaysia itu ialah orang Melayu, Cina, India, Iban, Kadazan dan lain-lain lagi?

Atau Malaysia itu mempunyai makna yang jauh lebih mendalam daripada sudut perlembagaan, jati diri, sejarah dan impian?

Di sinilah letaknya kelemahan agensi ekonomi negara seperti PEMANDU ketika melaksanakan ETP dan GTP, di mana CEOnya berusaha menjadi pelari marathon mengejar impian berpendapatan tinggi tetapi tidak peka kepada sejarah sosiopolitik dan sosioekonomi negara dengan mata sejarah.

CEO dan pasukannya kelihatan kesuntukan masa dalam merealisasikan program transformasi ekonomi negara, tetapi kelihatan CEOnya tidak menerapkan nilai kenegaraan (negarawanan) yang kukuh. Buktinya, rakyat marhaen, rakyat di kampung-kampung, rakyat pertengahan melihat pendekatannya membunuh kegembiraan hidup mereka. Janganlah bertanya kepada bisnesman kerana sudah tentu mereka suka dengan polisi-polisi yang memberi keuntungan kepada mereka.

Apabila kita mengurus ekonomi negara, anugerah pengurus ekonomi singkat terbaik sama ada di syarikat antarabangsa seperti Exxon atau Mobil, ataupun dalam negara seperti MAS tidak boleh digunapakai untuk mengurus ekonomi rakyat Malaysia yang berskala besar. Sudah pasti akan ada kecacatannya, terutama jika kita terlepas pandang sentimen rakyat jelata.

Tun Dr. Mahathir secara ringkasnya berkata lebih baik mengurangkan kos daripada memotong subsidi. Semasa di dalam MAS, dua langkah yang diperkenalkan oleh CEOnya ialah mengurangkan pekerja dan menjual bangunan MAS. Kalau itulah kehebatannya, semua orang boleh melakukannya dan kemudian meninggalkannya.

Dalam jangka masa panjang, langkah itu nampaknya tidak berguna pun. MAS tidak dapat menikmati keuntungan daripada polisi-polisi singkat. Kerugian 5 tahun tidak sepatutnya diselamatkan dalam 3 tahun, sebaliknya kerugian 5 tahun barangkali boleh diselesaikan dalam jangka masa 10 tahun. Isunya ialah pelan pemulihan tidak mungkin boleh dilakukan dalam tempoh yang singkat!

Jika kita menggunapakai teori ekonomi Barat seperti Adam Smith, ianya sangat-sangat tidak sesuai dengan kondisi sosiopolitik negara kita. Anda tidak boleh mengejar sesebuah wawasan dengan sebuah pakej ekonomi berukuran 5 tahun ataupun 10 tahun. Rakyat akan merana dan kerajaan akan kehilangan sokongan (undi).

Tun Dr. Mahathir tidak menyebut dalam Wawasan 2020 bahawa rakyat Malaysia akan mencapai pendapatan setinggi USD15,000 setahun. Jika ianya hendak dicapai dengan berlari 3 langkah walhal kemampuan kita  hanya 1 langkah sahaja, ianya benar-benar idea gila dan menjerat diri sendiri! 

Sebab itulah, ketua pelari marathon ini tergesa-gesa dan melanggar apa sahaja di depannya, melanggar hukum ekonomi dunia, melanggar ketidakseragaman pendapatan rakyat, melanggar sistem sosial malah melanggar masa hadapan politik negara. Janganlah memandang remeh hal-hal yang kelihatan remeh, kerana di timur tengah dengan hanya satu 'tweet' sahaja menyebabkan berlakunya Arab Spring sehingga menjatuhkan ramai pemimpin mereka.

Kepada CEO ini, dia tidak akan berasa rugi apa-apa, kerana dia boleh pergi selepas selesai misinya, sama ada misi nasional mahupun misi peribadi. Yang menjadi mangsa ialah rakyat jelata yang tidak mampu mengejar larian itu.

Tun Dr. Mahathir Mohamad, Presiden SBJ Indonesia, Lee Hsien Leong Singapura dan sebagainya tidak pun tergolong dalam 50 individu paling berpengaruh dalam dunia, kerana mereka tidak mencari anugerah peribadi, mereka semua mencari anugerah rakyat iaitu dari rakyat, kepada rakyat dan untuk rakyat.

Polisi ekonomi yang lemah ialah polisi yang memberi kesan negatif kepada rakyat, merombak kehidupan aman mereka, merobek kesenangan harian mereka yang akhirnya menghasilkan kesan yang lebih buruk seperti rasuah dan kes-kes  jenayah yang lain.

Tiada siapa mahu melihat DS Najib jatuh dan dijatuhkan sama ada melalui politik atau ekonomi. Kita telah mempertahankan DS Najib dan kerajaan dengan cara yang sangat luar biasa. 

Kita mahu mempertahankan kerajaan sedia ada, tetapi mempertahankan dengan cara membiarkan kelemahan berleretan suatu ketidakadilan kepada DS Najib. Mengkritik dengan niat membetulkan keadaan lebih baik daripada berdiam diri.

Kalau begitu, wajarkah Datuk Seri Idris Jala meletak jawatan? Saya tidak boleh menjawab sms itu kepada mereka yang bertanya, kalau anda boleh memberi pandangan, saya akan terbitkan. Saya tidak percaya negara kita tidak mempunyai pakar ekonomi yang lebih sesuai dan berjiwa Malaysia yang sebenar. 

Terima kasih.

Sumber

Belantan

Posted: 03 Oct 2014 11:02 PM PDT

Belantan


Kaji..jangan tak kaji..!!! Dewan Ulama Pas kaji kedudukan tahaluf siyasi?

Posted: 03 Oct 2014 07:50 AM PDT


Jawatankuasa Penyelidikan Dewan Ulama Pas dijangka membentangkan hasil kajian mengenai kedudukan tahaluf siyasi antara Pas dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP dalam tempoh terdekat untuk dipertimbangkan oleh Masjlis Syura Ulama parti berkenaan.

Pemangku Timbalan Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Dr. Mahfodz Mohamad berkata, kajian mengenai tahaluf siyasi itu dibuat bagi menentukan sama ada ia mengikut hukum syarak atau sebaliknya berikutan pelbagai perkembangan semasa yang berlaku dalam kerjasama politik ketiga-tiga parti berkenaan sejak-akhir-akhir ini.

Beliau berkata, Jawatankuasa Penyelidikan yang diketuai oleh Pemangku Naib Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Nik Muhammad Zawawi Saleh itu dipercayai sedang memuktamadkan kajian tersebut untuk dibawa ke peringkat seterusnya.

"Hasil kajian terlebih dahulu dibawa ke Dewan Ulama Pas untuk dibincangkan sebelum dibentangkan dalam mesyuarat Majlis Syura Ulama.

"Memandangkan kajian adalah berdasarkan hukum syarak, maka keputusan muktamad mengenai cadangan Dewan Ulama Pas itu hanya boleh ditentukan oleh Majlis Syura,'' katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Sebuah badan bukan kerajaan (NGO) dikenali Lensa Anak Muda Malaysia (Lensa) yang dianggotai anak muda hari ini dilaporkan mendesak Pas supaya keluar daripada pakatan pembangkang sekiranya parti itu gagal menangani krisis dalaman sehingga terus mencetuskan konflik sesama parti rakan lain.

Ditanya mengenai desakan NGO berkenaan, Mahfodz berkata, semua pihak boleh mengutarakan pandangan masing-masing kerana negara ini mengamalkan sistem demokrasi.

Suara Politik
Belantan

tok gajah

Posted: 03 Oct 2014 09:36 PM PDT

tok gajah


Ini bukti rakyat tidak membantah pengurangan subsidi petrol/diesel sebanyak 20sen.

Posted: 03 Oct 2014 05:00 PM PDT


Atuk peratikan perangai penyokong2 Pakatan Rakyat ni memang nye sangat ganjil. Mengape atuk kate begini kerane setiap langkah baik yang dibuat oleh kerajaan Barisan Nasional akan mereke tentang.

Siang tadi selepas solat Jumaat mereke telah mengadekan satu acare berkumpul di Ipoh untuk meluahkan perasaan menentang pengurangan subsidi minyak petrol/diesel. Perancangan mereke ni dah siarkan didalam FB dan blog menyeru rakyat supaye turun ber ramai2 menyertai perhimpunan ini.

Malang nye perhimpunan ini telah tidak mendapat sambutan. Rakyat sedar dan telah memahami tujuan kerajaan BN mengurangkan subsidi minyak petrol/diesel.

Perdana Menteri Malaysia: Kurang subsidi minyak jaga kepentingan rakyat

Posted: 03 Oct 2014 05:04 AM PDT


Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini berkata langkah kerajaan mengurangkan subsidi minyak adalah untuk menjaga kepentingan rakyat dan negara bagi tempoh jangka masa panjang.

Perdana menteri berkata walaupun tindakan itu tidak popular namun ia harus dilakukan memandangkan subsidi bahan api yang ditanggung oleh kerajaan setiap tahun sangat tinggi.

Malah, katanya, jika langkah itu tidak diambil, ia bakal meninggalkan kesan kepada ekonomi negara berikutan kekurangan hasil untuk perbelanjaan negara.

"Tahun lepas subsidi bahan api petrol, LPG dan diesel berjumlah RM24 bilion dan ia bukan jumlah yang kecil.

"Jika jumlah itu kita tidak kurangkan boleh menyebabkan kita tak cukup hasil untuk menampung perbelanjaan kerajaan," katanya ketika berucap pada majlis penyampaian watikah dan wakalah lembu korban untuk kawasan Parlimen Pekan sempena Hari Raya Aidiladha, Ahad ini di sini.

Pada majlis yang turut dihadiri Menteri Besar Datuk Seri Adnan Yaakob itu, Najib yang juga anggota Parlimen Pekan menyampaikan 505 ekor lembu untuk seluruh kawasan parlimen itu.

Dalam masa yang sama, katanya, kerajaan akan mengumumkan pelbagai langkah untuk membantu rakyat menghadapi masalah pengurangan subsidi minyak dalam pembentangan Belanjawan 10 Oktober ini.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata langlah itu termasuk pemberian subsidi bersasar terus kepada rakyat seperti bantuan persekolahan, Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan bantuan lain yang akan diumumkan kelak.

"Dalam bajet akan datang sudah tentu kita akan fikir bagaimana nak bantu rakyat supaya bantuan terus sampai kepada mereka dan kurangkan ketirisan supaya ekonomi lebih kukuh, pertumbuhan ekonomi meningkat dan lebih banyak (hasil) yang boleh kita bagi kepada rakyat," katanya.

Najib berkata kerajaan juga akan mengkaji semula pemberian subsidi pukal bahan api berikutan berlaku kes ketirisan terhadap pengagihan bahan api berkenaan kepada rakyat di negara ini.

"Ini kerana subsidi bahan api ketika ini turut dinikmati oleh orang yang lebih kaya, pelancong, pekerja asing dan pekerja asing tanpa izin.

"Malah baru-baru ini ketika Pilihan Raya Kecil Pengkalan Kubor, saya dapati minyak diesel kita banyak diseludup keluar dari Rantau Panjang untuk dijual di seberang sana (Thailand)," katanya.

Najib dalam pada itu turut mengingatkan rakyat, agar menjadikan elemen pengorbanan, asas dalam mencapai kejayaan.

"Kalau kita sanggup berkorban dengan ikhlas hati tanpa mengharapkan apa-apa ganjaran, Insya-Allah kita akan mendapat ganjaran yang setimpal," katanya.

- Bernama

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 03 Oct 2014 09:12 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 03 Oct 2014 09:12 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


IKTIRAF PESTA ARAK ??! ELOK IKTIRAF MAKAN VAVI ???

Posted: 03 Oct 2014 05:20 AM PDT

MANTAP ARTIKEL NI..,

Posted: 02 Oct 2014 11:17 PM PDT

JURI RAKYAT

Posted: 03 Oct 2014 07:36 PM PDT

JURI RAKYAT


Pulau Kecil Ini Diperebutkan oleh 4 Negara

Posted: 03 Oct 2014 06:56 PM PDT

Rockall adalah pulau batu tak berpenghuni yang sangat kecil dan biasa-biasa saja dan terletak sekitar 480 km di lepas pantai barat daratan Skotlandia. Dengan lebar lebih dari 25 meter dan tinggi 21 meter, pulau yang sebenarnya adalah plug vulkanik punah ini tampaknya tidak memiliki fitur yang menonjol. Namun, seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, pulau kecil ini menjadi perselisihan internasional selama lebih dari setengah abad. Empat negara – Inggris, Irlandia, Islandia, dan Denmark, semuanya mngklaim pulau ini adalah milik mereka. Mengapa negara-negara ini begitu tertarik pada sepotong batu di antah berantah ini? Jawabannya terletak pada banyaknya ikan di area sekitarnya dan cadangan minyak serta gas yang besar yang tersembunyi di dasar laut sekitarnya.
Rockall adalah piramida granit vulkanik yang muncul dipermukaan Atlantik seperti sirip hiu raksasa. Laut di sini sangat menggelora, sehingga hampir tidak mungkin untuk menentukan tinggi pulau kecil ini secara akurat. Perkiraan tingginya sekitar antara 20 dan 30 meter di atas permukaan laut. Penghuni permanen pulau kecil ini adalah periwinkles (semacam siput) dan moluska laut lainnya. Sejumlah kecil burung laut menggunakan batu untuk beristirahat di musim panas atau kadang-kadang untuk berkembang biak jika musim panas tenang tanpa gelombang badai yang menghantam pulau ini.


Meskipun ada referensi tertulis mengenai pulau kecil ini setidaknya sejak abad ke-16, namun pendaratan pertama yang diketahui pada Rockall tidak terjadi sampai awal abad ke-19. Mereka yang bertanggung jawab untuk melaksanakannya adalah awak HMS Endymion pada tahun 1811. Tidak lama setelah kunjungan Endymion, posisi yang tepat dari Rockall telah dimasukkan ke dalam peta/atlas, namun hal itu tidak mencegah kapal bernama SS Norge dari kandas disana pada tahun 1904, yang menyebabkan hilangnya 635 nyawa , bencana terbesar di pulau kecil itu.
Kemudian, pada tanggal 21 September 1955, sebuah helikopter Angkatan Laut mendarat di Rockall dan menurunkan tiga tentara dan seorang ilmuwan, yang kemudian mengibarkan bendera Inggris dan menaruh plat semen yang menyatakan bahwa pulau kecil itu adalah milik Ratu Elizabeth II. Dan pada tahun 1972, Undang-undang inggris yang disahkan oleh parlemen, secara resmi menyatakan bahwa pulau Rockall adalah bagian dari Britania Raya. Tapi klaim tersebut tidak diakui oleh negara lain.
Ambisi kekaisaran Inggris mengklaim pulau kecil itu mengalami kemunduran karena Inggris meratifikasi Hukum Laut Internasional pada tahun 1982, yang menyatakan : "Pulau yang tidak dapat mendukung penghunian oleh manusia atau kehidupan ekonomi secara mandiri, tidak memiliki zona ekonomi eksklusif atau landas kontinen".


Untuk membuktikan Rockall dapat mendukung hunian, dan karena Rockall adalah bagian kedaulatan wilayah Inggris, maka mantan tentara SAS Tom McClean tinggal di batu tandus itu selama 40 hari pada tahun 1985. Rekor ini dipecahkan pada tahun 1997, Ketika para aktivis Greenpeace mendarat di Rockall dan menghabiskan 42 hari di atasnya sebagai aksi publisitas. Mereka mengklaim Rockall sebagai negara mikro tersendiri dan menamainya Waveland. Mereka bahkan menghapus plat semen yang dibuat tahun 1955, yang menyatakan klaim Inggris pada pulau itu.


Aktivis Greenpeace memproklamirkan Waveland (Rockall) sebagai negara sendiri
Klaim Inggris untuk pulau itu tidak diterima oleh masarakat Irlandia, dan ini menginspirasi grup musik Irlandia Wolfe Tones untuk menulis lagu patriotik berjudul "Rock On Rockall" yang liriknya:
Oh rock on Rockall, you'll never fall to Britain's greedy hands
Or you'll meet the same resistance that you did in many lands
May the seagulls rise and pluck your eyes and the water crush your shell,
And the natural gas will burn your ass and blow you all to hell.

18 Artis Yang Menjadi Anggota DPR RI

Posted: 03 Oct 2014 06:36 PM PDT

Puluhan nama artis dan selebriti meramaikan Pemilu Legislatif (Pileg) 2014. Ada yang terpilih, tetapi banyak yang gagal melaju ke Senayan menjadi anggota Dewan Perwakilan Rakyat atau Dewan Perwakilan Daerah.

Berdasarkan penetapan Komisi Pemilihan Umum, Kamis (14/52014), sebanyak 15 orang selebriti terpilih sebagai anggota DPR. Beberapa di antaranya merupakan wakil rakyat petahana yang kembali lolos ke Senayan. Ada pula yang beruntung langsung menjadi anggota legislatif meski baru memulai karier politik.
Berikut artis yang terpilih menjadi anggota DPR periode 2014-2019:
1. Okky Asokawati, caleg Partai Persatuan Pembangunan (PPP), Daerah Pemilihan (Dapil) DKI Jakarta II meraih 35.727 suara
2. Lucky Hakim, caleg Partai Amanat Nasional (PAN) Dapil Jawa Barat VI meraih 57.891 suara
3. Anang Hermansyah, caleg PAN, Dapil Jawa Timur Jatim IV, 53.559 suara
4. Desi Ratnasari, caleg PAN, Dapil Jawa Barat IV, 56.397 suara
5. Krisna Mukti, caleg Partai Kebangkitan Bangsa, Dapil Jabar VII, 31.987 suara
6. Dede Yusuf Macan, caleg Demokrat, Dapil Jabar II, 142.939 suara
7. Primus Yustisio, caleg petahana PAN, Dapil Jabar V, 45.485 suara
8. Rieke Diah Pitaloka, caleg petahana Partai Demokrasi Indonesia (PDI) Perjuangan, Dapil Jabar VII, 255.044 suara
9. Rachel Maryam Sayidina, caleg petahana Partai Gerindra, Dapil Jabar II, 58.758 suara
10. Eko Hendro Purnomo atau Eko Patrio, caleg petahana PAN, Dapil Jatim VIII, 69.301 suara
11. Venna Melinda, caleg petahana Partai Demokrat, Dapil Jatim VI, 49.383 suara
12. Tantowi Yahya, caleg petahana Partai Golkar, Dapil DKI III, 45.507 suara
13. Jamal Mirdad, caleg petahana Partai Gerindra, Dapil Jateng I, 39.760 suara
14. Junico BP Siahaan atau Nico Siahaan, caleg PDI Perjuangan, Dapil Jabar I, 64.980 suara
15. Moreno Suprapto, pembalap, caleg Partai Gerindra Dapil Jatim V, 52.921 suara
16. Emilia Contesssa, caleg DPD, Dapil Jatim, 1.660.542 suara
17. Oni Suwarman, caleg DPD, Dapil Jabar, 2.167.485 suara
18. Maya Rumantir, caleg DPD Dapil Sualwesi Utara, 206.496


Jalan Unik Ini Dibuat Hanya dalam 100 Hari

Posted: 03 Oct 2014 06:17 PM PDT

Passo San Boldo atau San Boldo Pass adalah jalan yang melewati gunung kecil di Veneto antara kota Trichiana (329 m) dan Tovena di wilayah Cison di Valmarino (272 m) yang berjarak lebih dari 17 km. Seperti yang dikutip dari Alam Mengembang Jadi Guru, Jalan ini terletak di tepi selatan pegunungan Alpen dan menghubungkan Val Belluna dengan Val Mareno melalui ketinggian 706 m. Jalan yang melintasi gunung ini disebut SP 635 dan hanya untuk satu arah dalam satu waktu, pergantian arah lalu lintas diatur oleh beberapa set lampu. Batas kecepatan yang diperbolehkan jika melewati jalan ini adalah 30 km/jam dan ketinggian juga dibatasi setinggi 3,2 m, setelah bus berulang kali terjebak dalam terowongan. Ada lima terowongan yang digali ke tebing batu dengan 5 kelokan yang dihubungkan dengan enam jembatan.


Jalan ini menggantikan jalan setapak curam menuju puncak yang ada sejak abad kesembilan belas, tetapi baru saat Perang Dunia Pertama proyek pembangunan jalan ini benar-benar dilaksanakan tahun 1918, oleh tentara Austro-Hungaria. Mereka berhasil membangun jalan ini dalam waktu kurang dari tiga bulan. Oleh karenanya jalan ini dijuluki "Road of 100 Days".


Pembangunan jalan ini dimaksudkan untuk memasok garis depan Piave. Tawanan perang, orang tua, wanita, dan anak-anak dari penduduk setempat bekerja siang malam untuk membangunnya. Saat konstruksi tahap akhir, 1400 pekerja bekerja dalam tiga shift untuk membangun penghubung yang penting dan strategis ini. Meskipun topografinya ekstrim, persyaratan bahwa jalan digunakan untuk mengangkut artileri berat dan logistik, berarti bahwa kemiringan jalan tidak bisa melebihi 12 %.





Kadang Kambing-Kambing dan Penggembalanya memanfaatkan jalan ini …

Pencuri Terseksi di Dunia Dituntut 114 Dakwaan

Posted: 03 Oct 2014 09:21 AM PDT

Pencuri Terseksi di Dunia-Beaudoin, gadis Kanada berusia 21 tahun, ditangkap di Victoriaville bulan lalu. Dia dituntut 114 dakwaan termasuk pencurian dan kepemilikan sembilan senjata ilegal.
Beaudoin awalnya didakwa kasus pencurian 42 rumah di sekitar Victoriaville, Kanada, seperti dilansir surat kabar the Daily Mail, Ahad (21/9).
Aksi Beaudoin ini sempat menarik perhatian berita internasional ketika Montreal journal memperlihatkan foto seksi dia sedang berbikini.
Polisi Kanada meyakini dia bersekongkol dengan tiga rekan di bawah umur, berusia 13, 15, dan 17 tahun buat mencuri isi rumah-rumah di kawasan Athabska dan Maple.
Dia dan teman-temannya diduga masuk ke rumah-rumah itu lewat jendela ruang bawah tanah atau pintu belakang.
Ketika ditangkap, polisi menemukan sejumlah senjata di bagian belakang mobil Beaudoin.
"Saya diberi dokumen setebal 30 sentimeter," kata pengacara Beaudoin, Denis Lavigne, kepada surat kabar La Nouvelle.
Sejak foto dia berbikini itu tersebar di Internet, pengguna media sosial Twitter menobatkannya sebagai penjahat paling seksi sejagat.
"Stephanie Beaudoin akan mencuri hati Anda, setelah itu barang Anda," kata seorang pengguna Twitter.
Dia akan kembali disidang 17 November mendatang.

7 Polwan Paling Cantik di Indonesia Fersi Juri Rakyat

Posted: 03 Oct 2014 09:11 AM PDT


7 Polwan Paling - Bekerja di lingkungan kepolisian mungkin kerap kali membuat banyak orang berpikir akan lingkungan pekerjaan yang keras dan hanya bisa dilakukan oleh pria. Tapi tahukah kamu kalau rupanya kaum hawa juga bisa bersinar di kesatuan kepolisian dan mereka dijuluki polwan.
Bahkan pekerjaan mereka yang kerap di lapangan dan memiliki tubuh yang kuat tak membuat para polwan itu kehilangan jati diri mereka sebagai seorang wanita yang ingin terlihat cantik. Dari banyaknya polwan di Indonesia, ini 7 di antaranya dianggap yang paling cantik! Adakah idolamu?
7. Iptu Eny Kuswidiyanti Regama
iptu eny 7 Polwan Paling Cantik di Indonesia
Namanya adalah Iptu Eny Kuswidiyanti Regama. Dalam daftar jajaran polwan tercantik mungkin Eny bisa dianggap yang paling senior karena sudah menginjak usia 40 tahunan. Namun senyumnya yang terkembang alami dan rambut pendeknya membuat Eny selalu terlihat segar dan tampak muda. Eny sendiri memulai bekerja di kepolisian pada tahun 1991 di bagian Hankam.
Pada tahun 2000-2007 dia pernah berdinas di Polri dan semenjak 2009 dia dipindahkan ke Korlantas. Mencicipi bekerja di istana negara juga pernah dialami oleh Eny yang membuatnya menjadi polwan yang tak bisa dianggap remeh.
6. Ipda Keisha
keisha 7 Polwan Paling Cantik di Indonesia
Salah satu polwan tercantik di Polda Metro Jaya yakni Briptu Eka Frestya mengakui bahwa ada lebih dari 4 polwan di tempatnya bekerja yang rupanya juga ternyata memiliki wajah tak kalah cantik dengannya. Salah satunya ialah Ipda Keisha. Keisha memiliki pipi yang chubby dengan kedua mata bulat yang membuatnya tampak manis sekaligus cute. Mungkin wajah cute-nya itu bisa membuat beberapa penjahat rela ditangkap.
5. Annisa Prima Silsilia
anisa 307x400 7 Polwan Paling Cantik di Indonesia
Pada tahun 2012 silam. nama polwan cantik Annisa Prima Silsilia langsung populer di kalangan pengguna dunia maya yang memuji kecantikannya. Ada yang menyebutkan jika Annisa ialah polwan yang bertugas di daerah Bandung karena wanita cantik ini berasal dari Garut. Meskipun begitu Annisa sepertinya belum meraih popularitas seperti rekan sejawatnya. Namun kamu setuju bahwa Annisa memiliki wajah yang cantik kan? Apakah ada yang berharap ditilang olehnya?
4. Brigadir Avvy Olivia
avvy 282x400 7 Polwan Paling Cantik di Indonesia
Brigadir Avvy Olivia adalah salah satu srikandi cantik kepolisian Indonesia yang juga bertugas sekaligus rekan kerja Briptu Eka Frestya di NTMC Polri. Selain cantik, Avvy juga dikenal akan kecerdasannya saat berbicara. Avvy sendiri mulai menjadi polwan semenjak tahun 2002 di Polda Metro Jaya. Dia pernah bertugas di Polres bandara Soekarno Hatta dan menjadi pramugari Polri sampai tahun 2007. Avvy rupanya pernah menjadi pendamping pejabat kelas dan berkeliling Indonesia lewat udara.
3. Briptu Hilda Nurmala
hilda 266x400 7 Polwan Paling Cantik di Indonesia
Bripda Nurmala Hilda menjadi salah satu polwan cantik yang sepertinya membuat segar lingkungan kepolisian Bandung. Kerap kali dipanggil dengan nama Lala, dia rupanya sering menjaga aksi demo di daerah Bandung. Lepas dari kesibukannya, Lala rupanya juga sering terlibat dalam beberapa sesi foto dan kerap memposting fotonya di jejaring sosial yang membuat Lala seperti selebritis. Tangguh di lapangan, manis saat sedang bersantai!
2. Briptu Dara Intan
dara 265x400 7 Polwan Paling Cantik di Indonesia
Sepertinya bagian NTMC Polda Metro Jaya selalu dipenuhi oleh polwan-polwan cantik bak selebritis. Salah satunya adalah Briptu Dara Intan. Dara kerap kali dikenal oleh publik saat melaporkan keadaan lalu lintas di kawasan Jakarta dan jalan-jalan lainnya di beberapa kota besar Indonesia. Bahkan Dara juga sering turun ke lapangan saat mengawal aksi demo. Cantik dalam seragam kepolisian, Dara juga begitu mempesona saat berpakaian bak wanita biasa. Bahkan mungkin dia bisa menjadi model iklan.
1. Briptu Eka Frestya
eka 266x400 7 Polwan Paling Cantik di Indonesia
Briptu Eka Frestya mungkin adalah salah satu polwan paling populer di Indonesia. Wanita kelahiran Bekasi, 15 Juli 1988 ini dikenal publik sebagai presenter keadaan lalu lintas di salah satu TV swasta. Eka yang kini berdinas di Direktorat Lalu Lintas Polda Metro Jaya memang memiliki wajah yang cantik dan sukses menjelma sebagai selebritis.
Eka memulai karir sebagai polwan di tahun 2006 saat berusia 18 tahun. Wanita cantik dengan senyum sangat manis ini rupanya memang sudah lama bercita-cita menjadi polwan. Dia awalnya ditempatkan di Direktoran Samapta Polda Metro Jaya lalu sempat di Polres Bandara Soekarno Hatta untuk menangani masalah TKI di Terminal 3 sampai akhirnya di NTMC Polri saat ini. Jika sedang tak bertugas, Eka hobi mendaki gunung dan bermain ski. Sudah punya pacar belum ya?

Cerita Rakyat Jawa Barat - Sejarah Siliwangi Dan Kian Santang

Posted: 03 Oct 2014 05:21 AM PDT

Masa Kerjaan Pajajaran

Cerita Rakyat Jawa Barat - Dalam khazanah kebudayaan masyarakat tatar Sunda, maung atau harimau merupakan simbol yang tidak asing lagi. Beberapa hal yang berkaitan dengan kebudayaan dan eksistensi masyarakat Sunda dikorelasikan dengan simbol maung, baik simbol verbal maupun non-verbal seperti nama daerah (Cimacan), simbol Komando Daerah Militer (Kodam) Siliwangi, hingga julukan bagi klub sepak bola kebanggaan warga kota Bandung (Persib) yang sering dijuluki Maung Bandung. Lantas, bagaimana asal-muasal melekatnya simbol maung pada masyarakat Sunda? Apa makna sesungguhnya dari simbol hewan karnivora tersebut?
Maung dan Legenda Siliwangi
Dunia keilmuan Antropologi mengenal teori sistem simbol yang diintrodusir oleh Clifford Geertz, seorang Antropolog Amerika. Dalam bukunya yang berjudul Tafsir Kebudayaan (1992), Geertz menguraikan makna dibalik sistem simbol yang ada pada suatu kebudayaan. Antropolog yang terkenal di tanah air melalui karyanya "Religion of Java" itu menyatakan bahwa sistem simbol merefleksikan kebudayaan tertentu. Jadi, bila ingin menginterpretasi sebuah kebudayaan maka dapat dilakukan dengan menafsirkan sistem simbolnya.
Sistem simbol sendiri merupakan salah satu dari tiga unsur pembentuk kebudayaan. Kedua unsur lainnya adalah sistem nilai dan sistem pengetahuan. Menurut Geertz, relasi dari ketiga sistem tersebut adalah sistem makna (System of Meaning) yang berfungsi menginterpretasikan simbol dan, pada akhirnya, dapat menangkap sistem nilai dan pengetahuan dalam suatu kebudayaan.
Simbol maung dalam masyarakat Sunda terkait erat dengan legenda menghilangnya (nga-hyang)Prabu Siliwangi dan Kerajaan Pajajaran yang dipimpinnya pasca penyerbuan pasukan Islam Banten dan Cirebon yang juga dipimpin oleh keturunan Prabu Siliwangi. Konon, untuk menghindari pertumpahan darah dengan anak cucunya yang telah memeluk Islam, Prabu Siliwangi beserta para pengikutnya yang masih setia memilih untuk tapadrawa di hutan sebelum akhirnya nga-hyang. Berdasarkan kepercayaan yang hidup di sebagian masyarakat Sunda, sebelum Prabu Siliwangi nga-hyang bersama para pengikutnya, beliau meninggalkan pesan atau wangsit yang dikemudian hari dikenal sebagai "wangsit siliwangi".
Salah satu bunyi wangsit yang populer di kalangan masyarakat Sunda adalah: "Lamun aing geus euweuh marengan sira, tuh deuleu tingkah polah maung"[1]. Ada hal menarik berkaitan dengan kata-kata dalam wangsit tersebut: kata-kata itu termasuk kategori bahasa sunda yang kasar bila merujuk pada strata bahasa yang digunakan oleh masyarakat Sunda Priangan (Undak Usuk Basa). Mengapa seorang raja berucap dalam bahasa yang tergolong "kasar"? Bukti sejarah menunjukkan bahwa kemunculan undak usuk basa dalam masyarakat Sunda terjadi karena adanya hegemoni budaya dan politik Mataram yang memang kental nuansa feodal, dan itu baru terjadi pada abad 17—beberapa sekian abad pasca Prabu Siliwangi tiada atau nga-hyang. Namun tinjauan historis tersebut bukanlah bertujuan melegitimasi wangsit itu sebagai kenyataan sejarah. Bagaimanapun, masih banyak kalangan yang mempertanyakan validitas dari wangsit itu sebagai fakta sejarah, termasuk penulis sendiri.
Wangsit, yang bagi sebagian masyarakat Sunda itu sarat dengan filosofi kehidupan, menjadi semacam keyakinan bahwa Prabu Siliwangi telah bermetamorfosa menjadi maung (harimau) setelahtapadrawa (bertapa hingga akhir hidup) di hutan belantara. Yang menjadi pertanyaan besar: apakah memang pernyataan atau wangsit Siliwangi itu bermakna sebenarnya ataukah hanya kiasan? Realitasnya, hingga kini masih banyak masyarakat Sunda (bahkan juga yang non-Sunda) meyakini metamorfosa Prabu Siliwangi menjadi harimau. Selain itu, wangsit tersebut juga menjadi pedoman hidup bagi sebagian orang Sunda yang menganggap sifat-sifat maung seperti pemberani dan tegas, namun sangat menyayangi keluarga sebagai lelaku yang harus dijalani dalam kehidupan nyata.
Dari sini kita melihat terungkapnya sistem nilai dari simbol maung dalam masyarakat Sunda. Ternyata maung yang memiliki sifat-sifat seperti yang telah disebutkan sebelumnya menyimpan suatu tata nilai yang terdapat pada kebudayaan masyarakat Sunda, khususnya yang berkaitan dengan aspek perilaku (behaviour).
Kisah lain yang berkaitan dengan menjelmanya Prabu Siliwangi menjadi harimau adalah legenda hutan Sancang atau leuweung Sancang di Kabupaten Garut. Konon di hutan inilah Prabu Siliwangi beserta para loyalisnya menjelma menjadi harimau atau maung. Proses penjelmaannya pun terdapat dalam beragam versi. Seperti yang telah disinggung sebelumnya, ada yang mengatakan bahwa Prabu Siliwangi menjelma menjadi maung setelah menjalani tapadrawa. Tetapi ada pula sebagian masyarakat Sunda yang berkeyakinan bila Prabu Siliwangi dan para pengikutnya menjadi harimau karena keteguhan pendirian mereka untuk tidak memeluk agama Islam. Menurut kisah tersebut, Prabu Siliwangi menolak bujukan putranya yang telah menjadi Muslim, Kian Santang, untuk turut memeluk agama Islam. Keteguhan sikap itu yang mendorong penjelmaan Prabu Siliwangi dan para pengikutnya menjadi maung. Akhirnya, Prabu Siliwangi pun berubah menjadi harimau putih, sedangkan para pengikutnya menjelma menjadi harimau loreng.
Hingga kini kisah harimau putih sebagai penjelmaan Siliwangi itu masih dipercayai kebenarannya oleh masyarakat di sekitar hutan Sancang. Bahkan, kisah ini menjadi semacam kearifan lokal (local wisdom). Menurut masyarakat di sekitar hutan, bila ada pengunjung hutan  yang berperilaku buruk dan merusak kondisi ekologis hutan, maka ia akan "berhadapan" dengan harimau putih yang tak lain adalah Prabu Siliwangi. Tidak masuk akal memang, namun di sisi lain, hal demikian dapat dipandang sebagai sistem pengetahuan masyarakat yang berhubungan dengan ekologi. Masyarakat leuweung Sancang telah menyadari arti pentingnya keseimbangan ekosistem kehutanan, sehingga diperlukan instrumen pengendali perilaku manusia yang seringkali berhasrat merusak alam. Dan mitos harimau putih jelmaan Siliwangi lah yang menjadi instrumen kontrol sosial tersebut.
Namun, serangkaian kisah yang mendeskripsikan korelasi antara Prabu Siliwangi dengan mitos maung itu tetap saja menyisakan pertanyaan besar, apakah itu semua merupakan fakta sejarah? Siapa Prabu Siliwangi sebenarnya dan darimanakah mitos maung itu muncul pertama kali?
Kekeliruan Tafsir
Bila kita telusuri secara mendalam, niscaya tidak akan ditemukan bukti sejarah yang menghubungkan Prabu Siliwangi atau Kerajaan Pajajaran dengan simbol harimau. Adapun yang mengatakan bahwa harimau pernah menjadi simbol Pajajaran adalah salah satu tokoh Sunda sekaligus orang dekat Otto Iskandardinata (Pahlawan Nasional), Dadang Ibnu. Tetapi, lagi-lagi, tidak ada bukti sejarah Sunda yang dapat memperkuat hipotesa ini, baik itu Carita Parahyangan, Siksakanda Karesian, ataupun Wangsakerta. Bahkan mengenai lambang Kerajaan Pajajaran pun masih debatable, dikarenakan ada beragam versi lain yang mengemuka menyangkut lambang Pajajaran.
Problem lain yang muncul berkaitan dengan kebenaran sejarah "maung Siliwangi" tersebut ialah rentang waktu yang cukup jauh antara masa ketika Prabu Siliwangi hidup dan memerintah dengan runtuhnya Kerajaan Pajajaran yang dalam mitos maung berakhir dengan penjelmaan Siliwangi dan para pengikut Pajajaran menjadi harimau di hutan Sancang. Penting untuk diketahui bahwa secara etimologis, Siliwangi, yang terdiri dari dua suku kata yaitu Silih (pengganti) dan Wangi, bermakna sebagai pengganti Prabu Wangi. Menurut para pujangga Sunda di masa lampau, Prabu Wangi merupakan julukan bagi Prabu Niskala Wastukancana yang berkuasa di Kerajaan Sunda-Galuh (ketika itu belum bernama Pajajaran) pada tahun 1371-1475. Lalu, nama Siliwangi yang berarti pengganti Prabu Wangi merupakan julukan bagi Prabu Jayadewata, cucu Prabu Wastukancana. Prabu Jayadewata yang berkuasa pada periode 1482-1521 dianggap mewarisi kebesaran Wastukancana oleh karena berhasil mempersatukan kembali Sunda-Galuh dalam satu naungan kerajaan Pajajaran. Sebelum Prabu Jayadewata berkuasa, Kerajaan Sunda-Galuh sempat terpecah. Putra Wastukancana (sekaligus ayah Prabu Jayadewata), Prabu Dewa Niskala, hanya menjadi penguasa kerajaan Galuh.
Dipersatukannya kembali Sunda dan Galuh oleh Jayadewata, membuat beliau dipandang mewarisi kebesaran kakeknya, Prabu Wastukancana alias Prabu Wangi. Maka, para sastrawan atau pujangga Sunda ketika itu memberikan gelar Siliwangi bagi Prabu Jayadewata. Siliwangi memiliki arti pengganti atau pewaris Prabu Wangi. Jadi, raja Sunda Pajajaran yang dimaksud dalam sejarah sebagai Prabu Siliwangi adalah Prabu Jayadewata yang berkuasa dari tahun 1482-1521.
Lalu kapan sebenarnya Kerajaan Pajajaran runtuh? Apakah pada masa Prabu Jayadewata atau Siliwangi? Ternyata, sejarah mencatat ada lima raja lagi yang memerintah sepeninggal Prabu Jayadewata. Berikut ini periodisasi penerintahan raja-raja Pajajaran pasca wafatnya Jayadewata alias Siliwangi :
1.)   Prabu Surawisesa (1521-1535)
2.)   Prabu Ratu Dewata (1535-1543)
3.)   Ratu Sakti (1543-1551)
4.)   Prabu Nilakendra (1551-1567)
5.)   Prabu Raga Mulya (1567-1579)
Pada masa pemerintahan Raga Mulya lah, tepatnya tahun 1579, Kerajaan Pajajaran mengalami kehancuran akibat serangan pasukan Kesultanan Banten yang dipimpin Maulana Yusuf. Peristiwa tersebut tercatat dalam Pustaka Rajyarajya Bhumi Nusantara parwa III sarga I halaman 219, sebagai berikut :
Pajajaran sirna ing bhumi ing ekadaci cuklapaksa Wesakhamasa saharsa punjul siki ikang cakakala.
Artinya :
Pajajaran lenyap dari muka bumi tanggal 11 bagian terang bulan Wesaka tahun 1501 Saka atau tanggal 8 Mei 1579 M.
Kemudian bagaimana nasib Prabu Mulya? Sumber yang sama menyatakan bahwa Prabu Raga Mulya beserta para pengikutnya yang setia tewas dalam pertempuran mempertahankan ibukota Pajajaran yang ketika itu telah berpindah ke Pulasari, kawasan Pandeglang sekarang. Fakta sejarah tersebut menunjukkan bahwa keruntuhan kerajaan Pajajaran terjadi pada tahun 1579 atau 58 tahun setelah Prabu Siliwangi wafat. Berarti Prabu Siliwangi tidak pernah mengalami keruntuhan Kerajaan yang telah dipersatukannya. Raja yang mengalami kehancuran Kerajaan Pajajaran adalah Prabu Raga Mulya yang merupakan keturunan kelima Prabu Siliwangi atau janggawareng nya Prabu Siliwangi. Sementara Prabu Raga Mulya sendiri gugur dalam perang mempertahankan kedaulatan negerinya dari agresi Banten. Jadi, raja Pajajaran terakhir ini memang nga-hyang, namun bukan menjadi maung sebagaimana diyakini masyarakat Sunda selama ini melainkan gugur di medan tempur. Dari serangkaian bukti sejarah tersebut dapat disimpulkan bahwa mitos penjelmaan Prabu Siliwangi dan sisa-sisa prajurit Pajajaran menjadi harimau hanya sekedar mitos dan bukan fakta sejarah.
Bila bukan fakta sejarah, darimana sebenarnya mitos maung yang selalu melekat pada kisah Siliwangi dan Pajajaran itu berasal? Pertanyaan ini dapat menemukan titik terang bila meninjau laporan ekspedisi seorang peneliti Belanda, Scipio, kepada Gubernur Jenderal VOC, Joanes Camphuijs, mengenai jejak sejarah istana Kerajaan Pajajaran di kawasan Pakuan (daerah Batutulis Bogor sekarang). Laporan penelitian yang ditulis pada tanggal 23 Desember 1687 tersebut berbunyi"dat hetselve paleijs en specialijck de verheven zitplaets van den getal tijgers bewaakt ent bewaart wort", yang artinya: bahwa istana tersebut terutama sekali tempat duduk yang ditinggikan untuk raja "Jawa" Pajajaran sekarang masih berkabut dan dijaga serta dirawat oleh sejumlah besar harimau. Bahkan kabarnya salah satu anggota tim ekspedisi Scipio pun menjadi korban terkaman harimau ketika sedang melakukan tugasnya.
Temuan lapangan ekspedisi Scipio itu mengindikasikan bahwa kawasan Pakuan yang ratusan tahun sebelumnya merupakan pusat kerajaan Pajajaran telah berubah menjadi sarang harimau. Hal inilah yang menimbulkan mitos-mitos bernuansa mistis di kalangan penduduk sekitar Pakuan mengenai hubungan antara keberadaan harimau dan hilangnya Kerajaan PajajaranBerbasiskan pada laporan Scipio ini, dapat disimpulkan bila mitos maung lahir karena adanya kekeliruan sebagian masyarakat dalam menafsirkan realitas.
Sesungguhnya, keberadaan harimau di pusat Kerajaan Pajajaran bukanlah hal yang aneh, mengingat kawasan tersebut sudah tidak berpenghuni pasca ditinggalkan sebagian besar penduduknya di penghujung masa kekuasaan Prabu Nilakendra—ratusan tahun sebelum tim Scipio melakukan ekspedisi penelitian. Sepeninggal para penduduk dan petinggi kerajaan, wilayah Pakuan berangsur-angsur menjadi hutan. Bukanlah suatu hal yang aneh bila akhirnya banyak harimau bercokol di kawasan yang telah berubah rupa menjadi leuweung tersebut.
Kesimpulan
Mitos maung yang dilekatkan pada sejarah Prabu Siliwangi dan Kerajaan Pajajaran pun sudah terpatahkan oleh serangkaian bukti dan catatan sejarah yang telah penulis uraikan. Memang sebagai sebuah sistem simbol, maung telah melekat pada kebudayaan masyarakat Sunda. Simbol dan mitosmaung juga menyimpan filosofi serta berfungsi sebagai sistem pengetahuan masyarakat berkaitan dengan lingkungan alam. Hal demikian tentu harus kita apresiasi sebagai sebuah kearifan lokal masyarakat Sunda.
Namun sebagai sebuah fakta sejarah, identifikasi maung sebagai jelmaan Prabu Siliwangi dan pengikutnya merupakan kekeliruan dalam menafsirkan sejarah. Hal inilah yang perlu diluruskan agar generasi berikutnya, khususnya generasi baru etnis Sunda, tidak memiliki persepsi yang keliru dengan menganggap mitos maung Siliwangi sebagai realitas sejarah.
Kekeliruan mitos maung hanya salah satu dari sekian banyak "pembengkokkan" sejarah di negeri ini yang perlu diluruskan. Hendaknya kita jangan takut menerima realitas sejarah yang mungkin berlawanan dengan keyakinan kita selama ini, karena sebuah bangsa yang tidak takut melihat kebenaran masa lalu dan berani memperbaikinya demi melangkah menuju masa depan akan menjelma menjadi bangsa yang memiliki kepribadian tangguh. Terima kasih.
Sampurasun..
HISKI DARMAYANA, Kader Gerakan Mahasiswa Nasional Indonesia (GMNI) Cabang Sumedang dan Alumni Antropologi FISIP Universitas Padjadjaran.



[1] Kisah mengenai wangsit ini telah menjadi semacam kisah yang sifatnya "tutur tinular" dari generasi ke generasi dalam masyarakat Sunda. Sehingga sulit dilacak dari mana sebenarnya cerita mengenai wangsit ini bermula.
[2] Sebagian kalangan berkeyakinan lambang Pajajaran adalah burung gagak (kini menjadi lambang salah satu perguruan silat di Jawa Barat, Tajimalela). Sementara ada pula yang berpendapat bahwa gajah adalah simbol Pajajaran yang sebenarnya.
[3] Nama Siliwangi sudah muncul di Kropak 630, semacam karya sastra Sunda berjenis pantun pada masa Prabu Jayadewata berkuasa. Seperti halnya nama Prabu Wangi, Siliwangi juga diciptakan oleh para pujangga Sunda sebagai julukan atau gelar bagi Prabu Jayadewata. Selain Siliwangi, Prabu Jayadewata juga mendapat gelar lain, yakni Sri Baduga Maharaja.
[4] Terdapat dalam  naskah Carita Parahyangan. Naskah ini mendokumentasikan kehidupan Kerajaan Sunda-Galuh hingga Pajajaran dari berbagai aspek, seperti politik dan ekonomi.
[5] Maulana Yusuf tiada lain adalah keturunan Prabu Siliwangi dengan Nyi Subanglarang.
[6] Janggawareng merupakan istilah  bagi keturunan kelima dalam sistem kekerabatan Sunda.
[7] Hal ini diceritakan dalam naskah Carita Parahyangan. Migrasi besar-besaran tersebut dilakukan untuk menghindari serangan Pasukan Banten yang sangat gencar. Sementara strategi pertahanan Prabu Nilakendra amat lemah  dan tidak mampu membendung agresi Banten.
 Sejarah Kian San Tang
tulisan oleh: Kandjeng Pangeran Karyonagoro, 2005
Kian Santang adalah tokoh tasawuf dari tanah pasundan yang ceritanya melegenda khususnya di hati masarakat pasundan dan kaum tasawuf ditanah air pada umumnya. Tokoh kian-santang ini pertama kali berhembus dan dikisahkan oleh raden CAKRABUANA atau pangeran walangsungsang ketika menyebarkan islam di tanah cirebon dan pasundan. Pangeran cakrabuana adalah anak dari prabu sili-wangi atau jaya dewata raja pajajaran, yang dilahirkan dari permaisuri ketiga yang bernama nyi subang larang, subang-larang sendiri murid dari mubaliq kondang yaitu syeh maulana-hasanudin atau terkenal dengan syeh kuro krawang.
Mulanya yaitu, ketika raden walangsungsang memilih untuk pergi meninggalkan galuh pakuan atau pajajaran, yang di sibebabkan oleh keberbedaan haluan dengan keyakinan ayahnya yang memeluk agama "shangyang", pada waktu itu. diriwayatkan beliau berkelana mensyi'arkan islam bersama adiknya yaitu rara santang (ibu dari syarif hidayatullah atau "sunan gunung jati") dengan membuka perkampungan di pesisir utara yang menjadi cikal-bakal kerajaan caruban atau kasunanan cirebon yang sekarang adalah "kota madya cirebon".
Legenda kian-santang sendiri diambil dari sebuah kisah nyata, dari tanah pasundan tempo dulu yang ceritanya pada waktu itu tersimpan rapi berbentuk buku di perpustakaan kerajaan pajajaran. Karena pajajaran adalah hasil penyatuan dua kerajaan antara galuh dan kerajaan sunda pura yang dimana kerajaan galuh dan sundapura adalah dua kerajaan pecahan dari taruma negara, yang di masa prabu PURNA-WARMAN yaitu raja ketiga dari kerajaan taruma negara yang di pecah menjadi dua yaitu tarumanegara yang berganti sundapura dan ibukota lama menjadi galuh pakuan. Dan jaya dewata menyatukan kembali dua pecahan kerajaan taruma negara menjadi pajajaran.
Di mana di kisahkan pada waktu itu yaitu abad ke 4m atau tahun 450 pernah terdapat putra mahkota yang sakti mandraguna bernama GAGAK LUMAYUNG yang dalam ceritanya "di tataran suda dan sekitarnya ,tak ada yang mampu mengalahkan ilmu kesaktiannya. hingga suatu saat datang pasukan dari dinasti TANG yang hendak menaklukkan kerajaan tarumanegara. namun berkat gagak lumayung, pasukan TANG dapat di halau dan tunggang-langgang meninggalkan taruma negara.
Semenjak itu raden gagak lumayung di beri sebutan "KI AN SAN TANG" atau "penakluk pasukan tang" Di ceritakan sang kiansantang ini karena saking saktinya hingga dia rindu kepingin melihat darahnya sendiri. Hingga sampailah di suatu ketika sa'at dia mendapat wangsit di tapabratanya bahwah di tanah arab terdapat orang sakti mandraguna.  Konon: dengan ajian napak sancangnya raden kian santang mampu mengarungi lautan dengan berkuda saja. "Di mana dalam ceritanya ketika sampai di pesisir beliau bertemu seorang kakek ,dan padanya dia minta untuk di tunjukan di mana orang sakti yang kian santang maksud tersebut".  Dan dengan senang hati si-kakek tersebut menyanggupinya dan sementara dia mengajak beliau "kiansantang" untuk mampir dulu ke rumahnya.
Al-kisah setelah sampai di rumahnya tongkat dari sang kakek tersebut tertinggal di pesisir dan minta kian santang untuk mengambilkanya ,konon dikisahkan si-kian santang tak mampu mencabutnya sampai tanganya berdarah-darah ,disitulah kian santang baru sadar kalau kakek itu adalah orang yang di carinya.  Dan akhirnya dengan membaca kalimah syahadat yang di ajarkan sang kakek tadi "yang akhirnya menjadi guru spiritualnya" tongkat tersebut dapat di cabut .
Cerita tersebut membumi sekali sampai saat sekarang. Dan yang aneh, kebanyakan orang menduga kalau kian santang itu adalah raden walang sungsang. Padahal banyak sekali cerita yang sepadan dengan kisah raden walang sungsang tersebut. Yang sesungguhnya dialah yang mengisahkan justru dialah yang di kira pelaku (raden walang sungsang atau pangeran cakrabuana) sebagai tokoh yang diceritakan itu. Tujuannya adalah hanya sebagai media dakwah dan penyebaran islam di bumi cirbon dan sekitarnya. Sehingga sampai sekarang banyak kalangan yang menyangka raden walangsungsang adalah kian santang bahkan ada yang menafikan kian santang adalah adik cakrabuana dan kakak dari rara santang.
Raden walangsungsang mengambil cerita ini dari perpustakaan kerajaan pajajaran dengan pertimbangan karena kisah itu mirip dengan kisahnya, Yang di mana kian santang setelah pulang dari arab dia ingin meng-islamkan ayahnya prabu purnawarman namun di tolaknya dan kian santang memilih meninggalkan istana dan tahtanya di berikan adiknya yaitu darmayawarman. Begitu pula raden walang sungsang yang pernah merantau ke arab dan meningkahkan adiknya rara santang yang di ambil istri oleh putra kerajaan mesir waktu itu dan pernikahan berlangsum di mesir yang dari perkawinan inilah nanti akan lahirlah raden syarif hidayatullah atau sunan gunung jati.
Keinginan Walangsungsang untuk meng-islamkan prabu siliwangi ditolak mentah-mentah dan ayahnya tidak ingin bertarung dengan anaknya maka dia memilih mensucikan diri atau bertapa, konon beliau menjelma macan putih. Pengambilan kisah penokohan dalam sebuah ceritra seperti ini sebenarnya pernah pula terjadi pada era sebelum raden walang sungsang yang tepatnya dilakukan oleh raja jaya-baya (raja islam pertama di tanah jawa) dari kerajaan panjalu atau kediri, di mana suaktu masih di pegang raja airlangga kerajaan tersebut bernama kerajaan KAHURIPAN dan karena kedua anaknya semua meminta tahta maka kahuripan di bagi dua yaitu panjalu dan jenggala. Sepanjang perkembangan dua kerajaan tersebut selalu bermusuhan dan pada masa kerajaan panjalu dirajai oleh jaya baya, panjalu mampu menaklukkan jenggala dan di satukan lagi antara jenggala dan panjalu.
Pada waktu panjalu menaklukkan jenggala rajanya jaya-baya meminta empu sedha dan empu panuluh untuk mengutip naskah dari india yang judulnya maha barata. namun di ferifikasi dengan gaya jawa. Sebagai perlambang atas kemenangan perang saudara panjalu atas jenggala. Yang akhirnya kitab tersebut di beri judul barata-yuda. Dan dalam kisah klasik jawa ini banyak kalangan masarakat yang mengira bahwa jaya baya adalah kelanjutan dari trah barata yaitu cicit dari parikesit putra abimanyu.
Juga kisah lainnya yang serupa pernah pula hadir kemasarakat yang tujuannya waktu itu sebagai media dakwah untuk melindungi rongrongan ajaran syariat terhadap kaum sufi.maka ketika bergerak menyebarkan islam WALI SONGO menurt banyak kalangan membuat cerita al-halaq fersi indonesia yaitu syeh siti jenar. Yang menurut Doktor Simon dari UGM Yogja berdasarkan temuannya karya-karya besar berupa naskah suluk dari sunan kali jaga dan lain sebagainya. Dapat di pastikan tokoh siti jenar adalah imajener hanya untuk media dakwah dan melindungi islam agar tetap pada ajaran ahlusunah wa jamaah.
Dan sampai saat ini pendapat itu masih simpang siur dan menjadi perdebatan dan polemik panjang oleh para ahli sejarah di tanah air. Nuwun, Rahayu.

Sumber

Cerita Rakyat Indonesia - Sawunggaling Cerita Asal Jawa Timur

Posted: 03 Oct 2014 04:41 AM PDT

 
Cerita rakyat - Jaka Barek atau Sawunggaling atau Raden Mas Tumenggung Sawunggaling merupakan salah satu cerita legenda Surabaya. Ia dikenal sebagai tokoh sejarah, yang masih belum banyak diceritakan sejarah Indonesia. Sehingga, akhirnya penyampaiannya pun dilakukan dari mulut ke mulut.

Salah satu versi dari tokoh sejarah ini akan saya ceritakan berikut. Selamat membaca.

***

Ketika pulang ke rumah, muka Jaka Barek merah padam. Rupanya, ia menahan marah karena teman-temannya mengejek dirinya adalah anak haram. Di rumah, ia menemui ibunya yang ketika itu tengah bersama kakek - neneknya.

"Ibu, aku nggak tahan lagi," kata Jaka.

"Ada apa anakku. Kenapa wajahmu ditekuk seperti itu?" timpal ibunya, Dewi Sangkrah.

"Ibu harus menjelaskan kepadaku, siapa sebenarnya bapakku. Kalau sudah meninggal tunjukkan makamnya, kalau masih hidup katakan dimana dia. Gara-gara dia aku sering diejek teman-temanku.

Dewi Sangkrah menghela napas, kemudian menengok ke arah kakak - nekek Jaka Barek. Memang sudah waktunya bagi dirinya untuk menjelaskan siapa sebenarnya bapak Jaka Barek. "Memang sudah sepatutnya ibu bercerita kepadamu. Dan ini waktu yang tepat. Bapak kamu itu masih hidup, Nak."

"Benarkah?" Mata Jaka Barek berbinar-binar, "Kalau begitu dimanakah dia?"

"Bapak kamu seorang Adipati di Kadipaten Surabaya. Namanya Jayengrana. Kesanalah kamu harus mencari untuk menemui bapakmu," kata Dewi Sangkrah.

***

Ilustrasi Sawunggaling.

Jaka Barek pun berniat mendatangi Kadipaten Surabaya untuk menemui bapaknya. Sesampainya disana, di depan gapura masuk, ia dicegat prajurit penjaga.

"Siapa kamu?"

"Saya Jaka Barek."

"Apa keperluanmu datang kemari?"

"Saya mau bertemu Adipati," jawab Jaka Barek.

"Tidak bisa. Lebih baik kau pergi sebelum kuusir dengan paksa," bentak prajurit itu.

"Tidak sebelum aku bertemu dengan Adipati Jayengrana," sahut Barek.

Tak tahan melihat tingkah Jaka Barek, prajurit penjaga itu segera menyerangnya. Jaka Barek melawan serangan itu.

Perkelahian itu diketahui oleh Sawungsari dan Sawungrana. Keduanya putra Adipati Jayengrana. Mereka melerai perkelahian tersebut. Tapi, setelah mengetahui maksud Jaka Barek yang ingin menemui Adipati Jayengrana karena mengaku-aku sebagai anaknya, sebagai hal yang mencurigakan. Mereka justru berkelahi dengan Jaka Barek.

Namun, semua itu terhenti saat Jayengrana mendatangi keributan itu. Ia menanyakan pada Jaka Barek apa maksud kedatangannya. Jaka Barek mengatakan jika dirinya datang untuk menemui bapaknya, Jayengrana.

"Apa yang membuktikan jika kamu ini anakku? Siapa nama ibumu?" tanya Jayengrana.

"Nama ibuku Dewi Sangkrah. Aku membawa ini, selendang Cinde Puspita."

Adipati Jayengrana mengenali itu semua. Ia percaya sekarang jika Jaka Barek adalah anaknya. Kepada Sawungsari dan Sawungrana, Jaka Barek diperkenalkan sebagai saudara. Begitulah, Jaka Barek kemudian berganti nama menjadi Sawunggaling.

***

Zaman mereka hidup, para kompeni Belanda sudah masuk ke tanah Jawa. Kadipaten Surabaya pun didtangi oleh utusan Belanda bernama Kapten Knol yang membawa surat dari Jenderal De Boor. Inti surat itu isinya mengakuisisi Kadipaten Surabaya dan Adipati Jayengrana dicabuk haknya sebgai adipati karena menolak bekerjasama dengan Belanda.

Disaat bersamaan ada woro-woro yang sebutkan jika di alun-alun Surabaya telah diadakan sayembara sodoran (perang tanding prajurit berkuda bersenjata tombak) dengan memanah umbul-umbul Yunggul Yuda. Hadiah bagi pemenang adalah diangkat sebagai Adipati Surabaya.

Adipati Jayengrana memerintah Sawungsari dan Sawungrana untuk mengikutinya. Di waktu yang berbarengan Sawunggaling juga turut serta. Dia pun memenangkan sayembara tersebut. Karena itu, ia diangkat jadi Adipati Surabaya. Plus, ia dinikahkan dengan putri Amangkurat Agung Kartasura, yaitu Nini Sekat Kedaton.

Kedua saudaranya iri. Mereka ingin mencelakai Sawunggaling dengan membubuhkan racun di minumannya. Beruntung, aksi tersebut diketahui oleh Adipati Cakraningrat dari Madura. Sehingga, berhasil digagalkan. Adipati Cakraningrat memberitahu jika Sawunggaling dikerjai dua saudaranya yang telah menjadi antek Belanda karena rasa irinya.

Sejak itu, Sawunggaling bertekad hancurkan Belanda. Dalam suatu pertempuran, ia berhasil hancurkan pasukan Belanda dan membunuh Jenderal De Boor.

Cerita Rakyat - Legenda Gunung Arjuna

Posted: 03 Oct 2014 04:32 AM PDT





Cerita Rakyat - Sebagian besar orang orang tua jawa pasti sering mendengar legenda Gunung Arjuna. Gunung Arjuna sendiri adalah gunung yang terletak di Kabupaten Malang, Jawa Timur, dengan ketinggian kurang lebih 3.369 meter di atas permukaan laut sehingga seringkali terlihat cukup jelas dari Kota Surabaya sekalipun saat cuaca sangat cerah. Legenda Gunung Arjuno cukup familiar. Sesuai namanya, gunung ini sangat erat kaitannya dengan kisah Sang Arjuna, salah satu anggota Pandawa dari kisah Mahabharata.

* * *

Dahulu kala, tersebutlah Arjuna yang pergi ke sebuah gunung tinggi di Pulau Jawa. Niat awal Arjuna untuk datang jauh jauh dari hastinapura ke jawadwipa adalah untuk bersemadi mendekatkan diri dengan Sang Maha Pencipta dan pemberi anugrah. Disana pula Arjuna berencana untuk memohon kesaktian lebih dalam rangka memerangi Kurawa yang terkenal jahat itu.

Setiba di lereng gunung, Arjuna duduk bersemadi di atas sebuah batu besar dan memusatkan pikiran dengan penuh khusyuk. Karena saking khusyuknya, tubuh arjuna memancar sinar yang sangat terang dan gunung itu terangkat dari bumi. Semakin tinggi dan semakin tinggi terangkat gunung tersebut menyebabkan dewa dewi di khayangan sangat resah. Bila diteruskan seperti itu adanya, para dewa khawatir gunung itu akan menabrak khayangan dan menghancurkan tatanan dunia dan bencana besar yang tidak akan berkesudahan.

Untuk mencegah agar hal itu tidak terjadi, para dewa melakukan cara pencegahan. Bhatara Narada datang menemui Arjuna yang sedang semadhi untuk menasehati, "Wahai Arjuna Putra Pandu yang maha bijaksana, kami para dewa memohon agar engkau menghentikan semadhimu ini. Gunung ini terangkat begitu tinggi dan dapat menabrak khayangan. Bila itu terjadi maka dunia akan mengalami bencana yang amat besar. kumohon hentikan semadhi mu ini wahai Arjuna". Arjuna mendengarkan apa yang diucapkan Narada, namun keinginannya untuk mendapatkan anugrah lebih tidak pupus. Arjuna terus melanjutkan semadhinya.

Mengetahui hal tersebut, Narada kembali dan melaporkannya kepada Bhatara Guru. dan untuk kedua kali, Bhatara Guru mengirimkan para bidadari cantik untuk menggoda Arjuna. Bidadari yang diutus begitu banyak dan menari nari di depan Arjuna, bahkan ada yang sengaja menggoda dengan menyentuh arjuna atau menggelitiknya. Namun hal itu sia sia, para bidadari itu kembali dengan tangan hampa.

Bhatara Guru belum menyerah, kali ketiga ia mengirim setan-setan dan dedemit untuk menakut nakuti arjuna. Namun bukannya terganggu, Arjuna merasa ini adalah permainan yang menantang. semakin diganggu ia semakin khusyuk semadhi. Ia semakin yakin ia harus semakin kuat demi kemenangan gemilang melawan kurawa. Setan-setan dan para dedemit yang dikirim Bhatara Narada pun pulang dengan kekecewaan.

Bhatara Narada dan para dewa dewi khayangan mulai putus asa. namun, tiba tiba Narada teringat akan orang yang selalu ada dekat dengan Arjuna. dia adalah Bhatara Ismaya, yang tidak lain adalah semar.

"Wahai Bhatara Ismaya... Semar..., aku butuh bantuanmu."

"Ada apa wahai Bhatara Guru... apa yang bisa saya lakukan untukmu?"

Bhatara Guru menceritakan segalanya, dan Semar sebagai orang terdekat Arjuna menyanggupi permintaan itu.

Semar mendatangi Arjuna bersama pembantunya yang bernama Togog. Demi menghentikan semadhi itu, Semar bersama Togog mengubah diri mereka untuk menjadi sangat besar dan kemudian berdiri di dua sisi yang berbeda. Dengan kesaktiannya, semar memotong gunung besar itu dan melemparnya jauh ke tenggara. dentuman keras potongan gunung itu akhirnya membangunkan Arjuna, dan betapa kagetnya ia melihat Semar begitu besar.

"Wahai Eyang Semar, kenapa kau potong Gunung ini? Dengan begini aku tidak dapat menyelesaikan semadhiku, dan tidak mendapatkan kesaktian yang aku inginkan" ujar Arjuna.

"Arjuna... untuk apa lagi kau meminta kesaktian. bukankah kesaktian yang ada sekarang sudah lebih dari cukup, Raden Arjuna??" tanya Togog.



"Raden Arjuna... kesaktian itu adalah imbuh dari sebuah tanggung jawab, yang kau lakukan sudah melebihi tanggung jawab yang kau miliki. Bersikaplah rendah hati. tak semua orang bisa seperti Raden... tak semua orang bisa sesakti Raden. Namun disini Raden masi berusaha menggapai langit," tutunya.

"Ingat Raden Arjuna, yang kau lakukan bisa saja menghancurkan alam semesta beserta dunia. Kesaktian yang sangat berlebih tak hanya menghancurkan diri sendiri, tapi juga orang lain." Semar menjelaskan begitu tegas.

Arjuna terhenyak, dan bersujud di depan Semar dan Togog. ia mengakui betapa rasa serakah sudah menggelayuti hatinya. Semar dan Togog memaafkan. Hingga sekarang orang jawa percaya Gunung Arjuna adalah tempat dimana Arjuna pernah semadhi, sedangkan potongan gunung yang dilempar itu sekarang dinamakan Gunung Wukir yang terletak di Batu Malang.

* * *

Dari cerita legenda itu kita bisa mengambil pesan bahwa, seseorang dalam hal apapun harus tetap rendah hati. Kekuasaan lebih menimbulkan tanggung jawab yang lebih. Kekuasaan yang berlebihan akan membawa bencana.

Bukan berarti kita tidak boleh mencapai setinggi tingginya cita cita di langit, tetapi bila kekuasaan itu adalah sesuatu yang destruktif sebaiknya kita mulai mengambil langkah untuk berhenti.

Bilamana... cita cita yang akan kita capai selalu dihambat, mungkin saja bukan cita cita itu yang salah. Tapi mungkin saja niatan dibalik pencapaian cita cita itu yang buruk.


Editor : Dewa Made Cakrabuana Aristokra
Topik : #mahabharata, #arjuna, #legenda


SEJARAH GREBEG BESAR KOTA DEMAK

Posted: 03 Oct 2014 03:16 AM PDT

Sejarah Grebeg Besar - Bentuk keramaian yang dikenal dengan nama GREBEG BESAR adalah murni hasil ciptaan para wali. Pelaksanaannya dimulai setelah walisongo angkatan I mengadakan siding di serambi Masjid Agung Ampel Dento Surabaya, keputusannya sebagai berikut :

"NGENANI ANANE SOMAWONO KIPRAH MEKARE TSAQOFAH HINDU ING NUSA SALALADANE, JUWAJIBAN PORO WALI AREP ALAKU TUT WURI ANGISENI. DARAPUN SUPOYO SANAK-SANAK HINDU MALAH LEGO-LEGOWO MANJING ISLAM.

Artinya : Dengan adanya perkembangan ajaran Hindu di pulau wilayah ini, tugas para wali dakwah menyesuaikan adat istiadat setempat sambil mengisi nafas Islam, agar supaya masyarakat Hindu hatinya rela dan tulus ikhlas masuk Islam.

Keputusan siding ditulis Sunan Bonang dengan Huruf Arab Gondil, bentuknya notulen singkat. Pada tahun 1938 M, masih tersimpan di dalam mushola Astana Tuban dirawat oleh juru kunci yang bernama Raden Panji Soleh.

Sejak itu, Sunan Kaljaga mulai bertindak sebagai pelopor pembaharuan (Reformis) dalam menyiarkan agama Islam. Untuk mengimbangi kepentingan masyarakat, beliau ciptakan jenis kesenian baru yang disebut Wayang Purwo (wayang kulit). Semua jenis kesenian rakyat yang hampir mati karena Majapahit runtuh, dibangkitkan supaya hidup kembali. Tujuannya untuk mencari simpati masyarakat dan jangan sampai terjadi shock culture pada orang-orang yang sudah kuat religinya dengan agama tertentu. Hal itu dibenarkan juga oleh Dr. W.F Stutterheim dalam tulisannya "Culture Geschidenis Van Indonesia".

Pada zman kejayaan Majapahit pada masa pemerintahan Prabu Kertabhumi Brawijaya V, pernah mengadakan upacara Sradha dibuat spektakuler. Sebab upacara tersebut dibunyikan gamelan Prabu Kertabhumi Brawijaya V yang bernama Kanjeng Kyai Sekar Delima.Dulu dibuat oleh Raden Panji Inu Kerta Pati (Panji Semirang) dari kerajaan Jenggala secara turun temurun menjadi milikr raja-raja Majapahit.

Setelah Majapahit runtuh, semua benda pusaka milik Prabu Kertabhumi Brawijaya V diboyong ke Demak. Termasuk gamelan Kanjeng Kyai Sekar Delima yang terdiri dari : " Bonang Sapangkon, Demung dua pangkon, Kempyang Sepangkon, Saron Barung dua pangkon, Saron Penerus dua pangkon, bedhug satu buah, dan Gong Besar Sakti".

Apabila gamelan itu ditabuk/dibunyikan, Bonang menggambarkan sorang imam yang berdo'a, sedangkan Demung, Kempyang, Saron, dan lain-lainnya menggambarkan makmum yang sedang meng-amin-I (membaca Amin).

Supaya da'wahnya para wali di dalam menyiarkan Islam dapat menarik perhatian umum, gamelan Kanjeng Kyai Sekar Delima dimanfaatkan. Tetapi sudah dilengkapi dengan seperangkat gamelan baru yang dibuat oleh Sunan Kalijaga. Lalu gamelan dibagi menjadi dua perangkat, yang seperangkat dinamakan Kajeng Kyai Sekati dan seperangkatnya lagi dinamakan Kanjeng Nyai Sekati. Menurut wasiat Sunan Kalijaga, bahwa sampai kapanpun keberadaan gamelan tersebut harus sejodho (sepasang). Oleh karena itu, Keraton Kasunanan Surakarta yang hanya menerima pembagian gamelan Kanjeng Kyai Sekati, lalu membuatkan pasangan baru (duplikat gamelan Kanjeng Kyai Sekati) dan diberi nama "Guntur Madu" yang biasanya terletak di serambi masjid bagian selatan dan "Guntur Sari" yang ada di bagian utara.

Begitu pula, untuk Keraton Kasultanan Yogyakarta, oleh karena hanya menerima gamelan Kanjeng Nyai Sekati, lalu membuatkan pasangannya (duplikat Kanjeng Kyai Sekati), namanya Guntur Madu dan Nogo Wilogo.

Untuk Kasultanan Cirebon yang tidak mendapatkan gamelan Kyai Sekati kemudian dibuatkan oleh Sunan Kalijaga yang kebetulan masih ada ikatan keluarga dengan Sunan Gunung Jati di Cirebon.

B. Grebeg Besar dan Sejarahnya

Kata bahasa Jawa Garebeg, Grebeg, Gerbeg, bermakna : suara angin yang menderu. Kata bahasa Jawa (h) anggarebeg, mengandung makna mengiring raja, pembesar atau pengantin. Grebeg bisa juga diartikan digiring, dikumpulkan, dan dikepung. Jadi grebeg bisa berarti dikumpulkan dalam suatutempat untuk kepentingan khusus. Adapun Grebeg Besar seremonial yang terkenal di Demak, kata "Besar" adalah mengambil nama bulan yaitu bulan Besar (Dzulhijah).

Maka makna Grebeg Besar adalah kumpulnya masyarakat Islam pada bulan Besar, sekali dalam setahun yaitu untuk suatu kepentingan da'wah Islamiyah di Masjid agung Demak.

Cerita tutur mewartakan bahwa dahulu kala para raja Jawa selalu menyelenggarakan selamatan kerajaan (bahasa Jawa = wilujengan nagari) setiap tahun baru dan disebut Rojowedo, artinya kitab suci raja atau kebajikan raja. Disebut pula, ada yang mengatakan Rojomedo, artinya hewan korban kerajaan.

Tujuan selamatan kerajaan yang hakikatnya adalah suatu cara korban agar Tuhan Yang Maha Kuasa memberikan perlindungan, keselamatan kepada raja dan kerajaan serta rakyatnya.

Dalam peristiwa itu, rakyat datang menghadap raja untuk menyampaikan sembah baktinya. Raja keluar dari keratin lalu duduk di singgasana keemasan (bahasa jawa=dhampar kencono) di bangsal Ponconiti. Penampilan raja untuk menerima sembah bakti rakyat yang datang mengahadap (bahasa jawa=sowan), diiringi (bahasa jawa=ginarebeg) oleh para putra dan segenap punggawa Keraton.

Dalam Babad Jawa Jaka Tingkir dijelaskan: Sudah menjadi kelaziman pada setiap peringatan Maulid Nabi selalu diadakan pembacaan riwayat Nabi, pembacaan syair lagu-lagu yang merdu silih berganti. Seusai peringatan, dilanjutkan musyawarah antara Sultan Demak dan para Wali Agung, kemudian dilanjutkan tahlilan dan akhirnya santap bersama.

Keesokan harinya diadakan upacara grebegan, Sultan Demak mengadakan paseban di setinggil Demak.

Dalam grebegan tadi, Sultan di singgasana Manikwungu menghadap ke utara, kiri kanan Sultan duduk para wali pawingking, para pandhita berada di Masjid sedangkan para Ulama, abid (orang yang ahli ibadah), sulaka (salik yaitu orang yang meng-fokuskan hidupnya hanya untuk mendekatkan diri pada Allah SWT), puhaka (ahli fiqih/syariat Islam) berada di serambi masjid dan halaman. (Babad Jaka Tingkir, 1981:78)

Tak lama setelah Raden Fatah dinobatkan menjadi Sultan pertama kasultanan Demak dengan gelar Kanjeng Sultan Raden Abdul Fattah Al Akbar Sayyidin Panatagama, baginda langsung menghapuskan adat menyelenggarakan upacara kurban yang selalu dilakukan oleh para raja Jawa-Hindu terdahulu. Sebab adat yang seperti itu, dinilai bertentangan dengan aqidah Islam.

Penghapusan adat itu menimbulkan keresahan sebagian kalangan rakyat, sebab rakyat yang selama berabad-abad turun-temurun sudah terbiasa hidup dengan adat dari kepercayaan lama, belum dapat menerima sikap rajanya yang baru itu. Keresahan tersebut menimbulkan gangguan keamanan Negara, sebab khawatir timbul wabah penyakit menular.

Atas saran para wali, adat kepercayaan lama itu agar dihidupkan kembali, namun diberi warna keislaman yaitu hewan kurban disembelih menurut aturan agama Islam.

Awal dan akhir doa selamatan berupa do'a Islam yang dipanjatkan oleh Sunan Giri dan Sunan Bonang.

Para wali giat berda'wah, penyebaran agama Islam awalnya tidak banyak mengalami kemajuan. Hal ini bisa dilihat dengan masih sedikitnya jumlah santri. Sebagian besar rakyat terutama masyarakat pedesaan enggan untuk mengucapkan syahadat sebgai pernytaan memeluk agama Islam.

Akhirnya para wali bermusyawarah, dan mereka sependapat untuk menginsyafkan rakyat akan kebenaran ajaran agama Islam, haruslah dilakukan secara bertahap, dengan penuh kearifan, bersikap sopan santun, ramah tamah dalam berda'wah dan tanpa mencela adat serta unsur-unsur kebudayaan rakyat bahkan seharusnya memanfaatkan unsur-unsur kebudayaan rakyat sebagai sarana da'wah, terutama dengan, dengan memanfaatkan bahasa, adat-istiadat dan kesenian rakyat. Para wali menemukan taktik da'wah "TUT WURI ANGISENI" Artinya memakai dan menghormati kebudayaan yang ada, untuk memudahkan syiar agama Islam. Istilah lainnya, JOWO DIGOWO, ARAB DIGARAP.

Sunan Kalijaga mengetahui bahwa pada waktu itu rakyat menyukai perayaan dan keramaian yang dihubungkan dengan upacara keagamaan. Apalagi jika perayaan dan keramaian ada juga irama gamelannya, tentu saja akan sangat menarik perhatian rakyat untuk datang melihatnya. Akhirnya timbullah gagasan Sunan Kalijaga supaya kerajaan menyelenggarakan perayaaan dan keramaian setiap menyongsong hari kelahiran Nabi Muhammad SAW pada bulan Rabiul Awal.

Untuk menarik perhatian rakyat agar mau datang ke Masjid Besar, maka dibunyikanlah gamelan yang ditempatkan di halaman masjid. Setelah berkumpul maka para wali dapat berda'wah langsung dihadapan rakyat.

Meski membunyikan gamelan di lingkungan masjid itu ada yang menghukumi makruh, namun dengan menggunakan azas manfaat dan hikmah demi kelancaran syiar Islam, maka Sunan Kalijaga dari ijtidahnya, berani menghukumi mubah/boleh dikerjakan. Pendapat Sunan Kalijaga itu dapat diterima majelis Walisongo. Sultan Fatah pun akhirnya menyetujui pelaksanaan gagasan Sunan Kalijaga.

Maka dalam bulan Rabiul Awal, 12 (dua belas) hari sebelum kelahiran Nabi, diselenggarakan perayaan dan keramaian yang disebut Sekaten. Di halaman Masjid Besar didirikan tempat khusus untuk menaruh dan membunyikan gamelan yang disebut pagongan. Pagongan adalah tempat gong (gamelan) yang dibuat oleh Sunan Giri. Konon sebagian dari gendhing-gendhing (lagu) gamelan diciptakan oleh Sunan Giri dan sebagian lagi oleh Sunan Kalijaga.

Selama 12 hari (dua belas) hari gamelan diperdengarkan terus menerus, kecuali pada waktu-waktu sholat dan pada malam jum'at sampai lewat sholat Jum'at.

C. Tradisi Grebeg Besar

Grebeg Besar dan Sejarah Kota Wali tak bisa disangkal lagi jika membuat orang Demak akan membanggakan dirinya sebagai warga Kota Wali. Catatan sejarah Kabupaten Demak memang tidak lepas dari perjuangan para wali (walisongo) dalam kegiatan menyebarkan agama Islam pada abad XV, yaitu keberadaan Demak sebagai pusat kerajaan Islam (Kasultanan Bintoro) di Pulau Jawa dengan "masterpieces"nya adalah Sunan Kalijaga dan Sultan Fatah yang diakui merupakan tokoh-tokoh besar dan berpengaruh dalam lintas sejarah Kabupaten Demak.

Tidaklah mengherankan jika kemudian beragam acara ritual yang dimulai atau diperkenalkan oleh kedua tokoh tersebut masih berlangsung sampai saat ini dan menjadi semacam upacara ritual yang selalu dinantikan orang, tidak hanya oleh para warga kota wali sendiri tetapi juga dari luar daerah.

Pada masa Sunan Kalijaga menjadi penasihat spiritual Sultan Bintoro, khususnya pada masa emas kejayaan pemerintahan Sultan Fatah. Beliau antara lain menyelenggarakan Grebeg Besar sebagai media da'wah. Tradisi ini diselenggarakan tiap tanggal 10 Dzulhijjah bersama dengan datangnya peringatan Hari Raya Idul Adha (Qurban).

Hanya saja sebetulnya Grebeg Besar ini pada masa pertama kalinya mulai dilaksanakan di Demak, tidak hanya sekali setahun pada saat Idul Adha. Tetapi memang menurut catatan sejarahnya, semula tradisi Grebeg Besar ada empat, yaitu Grebeg Maulid, Grebeg Dal, Grebeg Syawal, dan Grebeg Besar.

Adapun sampai kini masih berlangsung di Demak adalah Grebeg Besar. Sementara di luar Grebeg besar yang kini masih dilestarikan adalah di kerajaan Solo, Yogyakarta dan Cirebon.

Adapun Grebeg Besar sampai sekarang masih menjadi bagian dari tradisi bernilai jual (selling point)n yang rutin diselenggarakan, tampaknya dipengaruhi oleh beberapa factor utama yaitu sosio-ekonomi-religi.

D. Tata Cara Perayaan Grebeg Besar

Acara Grebeg Besar Demak mempunyai urutan tata cara perayaan sebagai berikut :

1. Diawali dengan saling bersilaturahmi antara pihak Kasepuhan Kadilangu dengan Bupati dan Wakil Bupati Demak, beserta jajaran Muspida Demak. Bupati Demak bersama rombongan bersilaturahmi ke Kasepuhan Kadilangu yang ditempatkan di Pendopo Noto Bratan Kadilangu Demak. Selanjutnya, sesepuh Kadilangu dan keluarga Kasepuhan bersilaturhmi ke Kabupaten Demak dan biasanya mereka diterima Bupati di ruang tamu Kadipaten Demak.

2. Setelah silaturahmi, Bupati, Wakil Bupati, DPRD, Muspida Demak dan jajaran pemerintah Kabupaten Demak ziarah ke makam-makam leluhur Sultan Bintoro di kompleks Masjid Agung Demak, dan dilanjutkan ziarah ke makam Sunan Kalijaga.

3. Kemudian Bupati, Wakil Bupati, DPRD, Muspida Demak meresmikan pembukaan keramaian Grebeg Besar di lapangan Tembiring Jogo Indah.

4. Pada malam menjelang Idul Adha diadakan upacara Tumpeng Walisongo/Sembilan yang menggambarkan jumlah 9 wali (walisongo), diserahkan Bupati Demak kepada Takmir Masjid Agung Demak untuk dibagikan kepada para pengunjung.

5. Tepat pada tangaal 10 Dzulhijjah diadakan acara penjamasan Kotang Ontokusumo yang dimulai setelah selesai Sholat Idul Adha. Penjamasan dimulai dari Pendopo Kabupaten Demak dengan penyerahan minyak jamas oleh Bupati kepada Manggala Prajurit yang akan membawanya ke Kadilangu dengan dikawal prajurit patang puluhan yang berjalan kaki dengan berjarak 2 Km. Bupati sekeluarga beserta para pejabat Pemerintah kabupaten Demak turut mengantar minyak jamas dengan menaiki kereta Kencana. Sesampainya di Kadilangu, minyak jamas diterima oleh Sesepuh Kadilangu selanjutnya digunakan untuk menjamas Kotang Ontokusumo dan Keris Kyai Crubuk.

Pasang Iklan

Posted: 29 Sep 2014 06:04 PM PDT

Informasi Pemasangan Iklan

Juri Rakyat menyediakan jasa pemasangan iklan, slot
Harga Pemasangan Iklan adalah sebagai berikut:

1. Baner iklan berukuran 228x60 px (posisi di sidebar atas website). Harga= Rp 250.000,00 per bulan.
2. Baner iklan berukuran 600x50 px (posisi di sebelah kiri kanan header website). Harga= Rp300.000,00 per bulan.
3. Baner iklan berukuran 300x30 px (posisi di bawah konten website). Harga= Rp 2.00.000,00 per bulan.


Kontak :
nitamarlina11@gmail.com
SMS: 087885200002

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 03 Oct 2014 03:53 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Bonda DS Hishamuddin Hussien meninggal dunia

Posted: 03 Oct 2014 03:06 PM PDT

KUALA LUMPUR: Tun Suhailah Mohammad Noah, balu kepada Perdana Menteri Malaysia Ketiga, Tun Hussein Onn, meninggal dunia tengah malam tadi.

Suhailah, ibu kepada Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, meninggal dunia di Hospital Pakar Damansara, kira-kira jam 12.30 tengah malam, kerana sakit tua pada usia 82 tahun.

Jenazah dibawa ke kediaman Allahyarham di No 19 Jalan Changkat Tunku, Bukit Tunku di sini, jam 1.40 pagi tadi dengan van jenazah milik Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Allahyarham adalah kakak kepada Tun Rahah, iaitu ibu kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Bapa Allahyarham, Tan Sri Mohammad Noah Omar adalah bekas Speaker Dewan Rakyat.

Pelakon, pengacara wanita popular jalin hubungan sulit dengan suami orang

Posted: 03 Oct 2014 08:01 AM PDT

Gambar hiasan
TAK disangka di sebalik imej bersihnya sebagai seorang pelakon dan pengacara popular, rupa-rupanya selebriti wanita ini dikatakan sedang menjalin hubungan dengan suami orang.

Mulanya penulis tak percaya dengan cerita ni, yela selebriti wanita berusia awal 20-an sebelum ini dikaitkan bercinta dengan seorang pelakon yang pernah menjuarai sebuah program realiti lasak tahun lalu.

Menurut sumber daripada rakan penulis, pelakon wanita itu dikatakan sudah hampir setahun bercinta dengan suami orang yang bekerja sebagai jurutera.

Isteri lelaki terbabit dikatakan mengetahui hubungan suaminya dengan selebriti tersebut tetapi disebabkan perasaan sayang yang sangat menebal terhadap suaminya, si isteri hanya mampu memendam rasa.

Dikhabarkan suaminya mula bermain cinta dengan selebriti itu ketika si isteri sedang hamil dan kini sudah empat bulan bayi mereka dilahirkan ke dunia, suaminya masih lagi ligat berhubungan dengan pelakon tersebut.
Kalau penulis cakap nama selebriti ni, mesti ramai tak percayalah dengan imej 'budak baik' yang cuba ditampilkannya itu

Baru-baru ni status ala-ala kecewa di laman sosial selebriti itu pun ada mencetuskan kontroversi di kalangan peminat setianya… 




Sumber mynewshub.cc


Zul Arifin mabuk, bersosial peluk awek seksi

Posted: 03 Oct 2014 07:16 AM PDT

>Baru sahaja nama pelakon ini mekar di hati peminat hiburan tempatan kerana lakonan beliau dalam drama bersiri Rindu Awak 200%, nampaknya kini ada gossip tidak enak sedang diperkatakan oleh para peminat di sebuah forum hiburan.

Sekeping gambar Zul Ariffin yang menunjukkan beliau sedang berpelukan dengan seorang gadis tidak dikenali mula tersebar sejak beberapa hari lalu dan gambar itu didakwa diambil ketika pelakon ini berada di Pulau Langkawi baru baru ini atas urusan kerja.

Ada sumber turut mengatakan ketika gambar ini diambil Zul Ariffin sedang berparti sakan selain berada dalam keadaan tidak sedar kerana mabuk. Bahaya dakwaan ini.

Semua sedia maklum akan hubungan cinta Zul Ariffin dan Gayatri Su-Lin Pillai namun gadis dalam gambar yang tersebar ini 99% tidak mempunyai susuk tubuh atau mirip penerbit filem itu.

Ada kemungkinan juga ini merupakan gambar lama sebelum Zul Ariffin popular seperti sekarang namun masih, pelakon itu perlu tampil dengan jawapan sendiri. Hmm. (rtky/m)

'Tak ada masalah dia nak ke kelab malam, bersosial' - Zain Saidin

Posted: 02 Oct 2014 08:01 PM PDT

Aktor Zain Zaidin tidak menghalang keinginan anak-anak tirinya iaitu Ammar Effendy (18) dan Aniq Ezzra (16) sekiranya mereka mahu keluar bersosial dan mengenal dunia luar kerana sebagai ibu bapa, dia dan isterinya Che Tah tidak mahu menyekat naluri dan rasa ingin kedua-dua anak bujang mereka yang kini sedang meningkat dewasa itu.

Namun kata pelakon yang popular dengan sitkom 'Oh! My English!' ini, kebebasan yang diberikan kepada Ammar dan Aniq, tidaklah bermaksud kedua-dua anak tirinya itu boleh berbuat apa saja yang mereka suka yang membawa kepada akibat buruk atau sesuatu hal yang boleh mencemarkan nama baik dia dan Che Tah.

"Saya pun dulu pernah remaja. Ibu saya terbuka dalam segala hal dan saya di didik dengan cara terbuka. Lagipun anak-anak ni, lagi kita halang lagi mereka suka, lagi mereka nak buat. Jadi dalam hal ini saya dan Che Tah mengambil pendekatan menjadi lebih terbuka.

"Biarlah mereka rasa sendiri pengalaman-pengalaman dunia luar. Tetapi tidaklah sampai mereka boleh buat apa saja sesuka hati mereka. Saya dan Che Tah berikan mereka kebebasan asalkan mereka tak melakukan atau terjebak dengan perkara-perkara yang bukan-bukan dan tak berfaedah", katanya ketika ditemui pada majlis pelantikannya sebagai model HotPerfumes, bertempat di hotel Concorde, Shah Alam, semalam.

Zain berkata demikian selepas diminta memberi pandangannya terhadap komen sesetengah peminat yang memberikan tanggapan negatif ekoran Ammar baru-baru ini memuat naik foto da dan teman-temannya berseronok di kelab malam.

"Kalau tentang Ammar ke kelab malam, itu memang atas pengetahuan saya dan Che Tah. Kami bagi dia pergi sebab dia rasa tertanya-tanya dan nak tahu. Jadi, biarlah dia pergi dan tengok sendiri. Saya rasa dia pun tahu bagaimana nak jaga nama baik ibu bapa dia. Tahu nak jaga status ibu bapa dia.

"Kalau dia buat apa-apa perkara yang kurang elok, bukan saja nanti kami sebagai ibu bapa yang terima kesan tapi dia sendiri juga akan terima akibatnya. Orang tetap akan kecam dan kritik dia. Dan andai kata kalau dia tersilap langkah sekalipun, dia sendiri yang dapat pengajaran daripada apa yang dia lakukan tu. Biar lah dia rasa (pengalaman) sendiri", katanya.

Selain bersikap terbuka, Zain dan punya cara tersendiri untuk mendisiplinkan anak-anak mereka. Kalau Che Tah sedia dilihat sebagai seorang ibu yang memanjakan anak. Zain pula memberitahu, dia lebih mengutamakan dari segi disiplin. Malahan Zain dan Che Tah juga akan perihal dengan siapa anak-anak mereka berkawan.

"Che Tah memang manjakan Ammar dan Aniq. Macam baru-baru ni dia belikan Ammar kereta BMW. Apa salahnya kan... Memang itu janji dia pada anak dia lagipun Ammar dapat keputusan yang sangat baik. Saya dulu pun, ayah saya hadiahkan kereta Satria sewaktu dapat keputusan SPM. Tapi masa zaman tu, kereta Satria tu kira dah macam best kalau siapa yang ada, kan.

"Kalau saya pula tentang soal didik anak, saya juga akan manjakan tapi disiplin mereka tu tetap diutamakan. Walaupun saya dibesarkan dalam keluarga yang berfikiran terbuka, tapi disiplin tetap yang utama", ujarnya lagi yang kini berdebar menunggu saat Che Tak bakal melahirkan cahaya mata mereka, yang dijangka pertengahan Oktober ini.

Tambah Zain lagi, Ammar dan Aniq juga sering berkongsi rahsia dalam banyak hal dan meminta pandangannya sebelum mereka hendak berbuat sesuatu.

"Ammar dan Aniq selalu juga kongsi rahsia mereka dengan saya. Macam Ammar dia banyak bertanya dan minta nasihat. Macam Ammar dia banyak bertanya dan minta nasihat yang tentang macam mana nak kenal seseorang kawan perempuan.

"Pada saya anak-anak ni kalau kita sebagai ibu bapa bersikap terbuka dan beri kepercayaan kepada mereka, mereka pun akan bagi kepercayaan kepada kita", katanya.

Sementara itu, menyentuh mengenai pemilihannya sebagai model jenama pewangi Hot Perfume, Zain bersyukur kerana rezekinya semakin murah sekaligus menyifatkan tawaran tersebut sebagai rezeki bakal anaknya.

"Alhamdulillah, rezeki anak. Saya ditawarkan sebagai model produk ini kira-kira enam bulan lalu. Saya tak ambil masa lama untu bersetuju. Lagipun saya memang suka bauan yang wangi. Produk ini pun antara produk Malaysia jadi ini juga sebagai tanda okongan saya kepada produk tempatan", katanya.

Dalam pada itu, Pengarah syarikat HotPerfumes dan Air Freshners Industries Sdn Bhd (HPAFISB), Tuan Syeikh Ahmad Shazali Zahidi berkata, pemilihan Zain sebagai model HotPerfumes dengan slogan 'Oh My HotPerfumes seiring dengan matlamat untuk memasarkan dan menarik lebih ramai pengguna bukan muslim kerana Zain mempunyai aura dan peminat dikalangan peminat Melayu juga bukan Melayu.

Bagi kami, personaliti dan populariti yang dimilik Zain melambangkan 1Malaysia kerana bukan saja mempunyai peminat dikalangan Melayu dan bukan Melayu. Ia seiring dengan misi syarikat kami iaitu mahu menarik minat para pengguna dikalangan pelbagai bangsa", katanya.

Memasuki pasaran hampir tujuh tahun, produk HotPerfumes terdiri daripada pewangi badan lelaki & perempuan, pewangi pejabat rumah, penyegar udara dan pewangi kereta.



- mD

Penjawat awam dicekup bersekedudukan

Posted: 02 Oct 2014 07:03 PM PDT

IPOH – Dua penjawat awam ditangkap khalwat ketika sedang berdua-duaan dalam sebuah rumah di taman perumahan dekat Tasek, di sini, tengah malam, semalam.

Menurut sumber, Penguat kuasa Jabatan Agama Islam Perak (Jaipk) menahan kedua-dua individu berusia lewat 20-an yang bekerja di jabatan sama itu pada kira-kira jam 12 malam.

Katanya, tangkapan tersebut dibuat setelah Jaipk mendapat maklumat daripada orang awam bahawa kedua-dua mereka berada dalam keadaan meragukan di kediaman itu.

Ketika diperiksa, didapati kedua-duanya berpakaian lengkap, namun gagal menunjukkan sebarang dokumen yang mengesahkan mereka mempunyai hubungan mahram atau suami isteri.

"Tiada alasan diberikan bagaimana mereka berada di rumah berkenaan, namun siasatan masih dijalankan dan kita akan panggil kedua-duanya untuk merakam percakapan dalam masa terdekat," katanya.

Pasangan itu disiasat di bawah Seksyen 54 (1) dan (2) Enakmen Jenayah Syariah Perak 1992.

Kata Pakteh...!!

Posted: 03 Oct 2014 02:09 PM PDT

Kata Pakteh...!!


Akhirnya kerjaya pakteh menjadi agenda kerajaan Kedah

Posted: 02 Oct 2014 08:39 PM PDT

Kata YAB Menteri Besar Kedah

"Menerusi Kedah Bamboo Agenda" (KBA), Pelbagai bidang baharu berkaitan buluh dapat diteroka, termasuk aktiviti pembuatan, pemasaran, pemborongan, keusahawanan, pelancongan serta pertanian".

Alhamdulillah....akhirnya kerjaya turun temurun sejak sekian lama diperhalusi dan mengadi agenda kerajaan kedah. Kampung pakteh sejak dulukala lagi...penuh dengan buluh. Pakteh membesar dalam rumah berdinding buluh. Pakteh minum air sungai yang disimpan dalam buluh. Lantai rumah, gelegar rumah semua dari buluh. 

eh eh...kalau dah semua pakar dalam bidang buluh, apa perlunya KBA?. 

Sebenarnya dunia hari ini amat memerlukan Nilai Kreatif dan Inovatif. Sebab itu wujud KIK @ Kumpulan Inovatif & Kreatif. 

Buluh yang sejak dulu menjadi bahan utama sekitar kawasan pakteh pasti menjadi produk yang berkualiti yang ada sentuhan nilai tambah. Semoga KBA menjadi menjadi pemangkin sebenar kepada kebangkitan ekonomi penduduk luar bandar. Pakteh akan tumpang gumbira dengan kejayaan2 yang dok nampak berkaitan buluh ni.

p/s: Sik nak keluarkan produk yang bagaimana. Arwah ada kepakaran membuat kapal layar, udang, menyodok udang, badang, siling, dan apa sahaja yang melibatkan kreativiti buluh..........Pakteh?...Pakteh hanya tau tebang buluh ja.....buat buluh 40...buluh mengkawan jenuh belah jugak la nak bagi sama....
harap jangan jadi buluh seniang ja.....rebung sedap tapi penuh miang.... :)

Duke of UMNO

Posted: 03 Oct 2014 01:42 PM PDT

Duke of UMNO


AL-FATIHAH: IBU MENTERI PERTAHANAN MENINGGAL DUNIA...

Posted: 03 Oct 2014 11:00 AM PDT


Tun Suhailah Tan Sri Noah, 81, bonda kepada Menteri Pertahanan Malaysia, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussien dilaporkan telah kembali ke rahmatullah sebentar tadi, kira-kira jam 12. 30 pagi.
Khabar dukacita itu turut dimaklumkan melalui laman sosial Facebook miliknya, menerusi makluman yang dikeluarkan oleh pengurus akaun (admin) laman tersebut.
Baca seterusnya di sini...

Cucu Tok Selampit

Posted: 03 Oct 2014 01:42 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Editor Harakahdaily Merintih Harga Minyak Naik Sambil Mengisi Minyak Pada Kereta Nissan Teana

Posted: 03 Oct 2014 06:29 AM PDT


Amat sedih dan pilu apabila membaca posting yang dibuat oleh Pengarang dan Editor Harakahdaily yang juga blogger PAS blog Sanggah Tok Sago, Tarmizi Mohd Jam, apabila beliau mengeluh dengan kenaikan harga minyak semalam sebanyak 20 sen. Baru sahaja hendak bersimpati, apabila melihatkan gambar yang dipaparkan rupanya kereta Nissan Teana. Kereta mewah tu yang berharga lebih dari RM100,000! Golongan hartawan dan banyak duit (kalau tidak tentu tidak mampu membeli kereta mewah ini kan dan hanya mampu pakai kereta kancil, tiara atau motorsikal) secara tiba-tiba menjadi Rakyat Marhaen yang terkesan dengan kenaikan minyak.

CTS bersembahyang Jumaat di Masjid As-Syakirin, KLCC tengah hari tadi. Sepanjang perjalanan dari pejabat ke masjid, butik dan restoren mewah di dalam KLCC dan juga Pavillion penuh dengan orang ramai. Mungkin golongan ini juga terkesan dengan kenaikan harga minyak sebanyak 20 sen. Mereka tidak kisah berbelanja mewah walaupun 'penuh-penuh' mulut mengutuk Kerajaan mengurangkan subsidi minyak. CTS merasa sedih dan pilu lagi. Yang lebih memilukan sehingga sebak dada ini apabila membaca posting-posting yang terdapat di laman sosial Facebook, sejak petang tadi. 

Jalanraya menuju ke Utara, Selatan dan Pantai Timur penuh sesak dengan kenderaan untuk pulang ke kampung berhari raya Aidil Adha. Golongan ini juga terkesan dengan kenaikan harga minyak apabila mereka tidak kisah membayar harga petrol dan diesel untuk mengharungi lebuhraya dan jalan persekutuan yang penuh sesak. Golongan ini akan sekali lagi menempuh jam pada Hari Ahad dan Isnin apabila kembali ke Ibu Kota untuk kembali bertugas. Mungkin apabila sampai ke kampung akan sambung memaki hamun Kerajaan mengurangkan subsidi minyak. Sedih kan? CTS berhari raya di Shah Alam sahaja.



Ini pula gambar-gambar yang dimuatnaik oleh rakan Facebook di sebuah pasaraya terkenal di Kuala Lumpur. Amat sedih dan pilu apabila Rakyat Malaysia terkesan dengan kenaikan harga minyak sehingga mereka naik minyak keluar membeli belah. Kesian Rakyat Malaysia kan?



Comments:

There are 0 ulasan for Barisan Nasional

Catat Ulasan