Selasa, 21 Oktober 2014

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Duke of UMNO

Posted: 21 Oct 2014 01:25 PM PDT

Duke of UMNO


TU DIAAA... UMNO/BN TUNAI AMANAH USTAZ AZIZAN DI KEDAH..!!!

Posted: 20 Oct 2014 11:37 PM PDT

Patut pun ramai kawan-kawan saya yang buat tak kisah dengan pentabdiran UMNO/BN di Kedah sekarang ni... rupanya depa pun suka UMNO/BN memerintah...

Depa kata... kalau PAS perintah dulu, memang huru-hara satu negeri....

Depa kata, Ustaz Azizan bagus... tapi pasai ramai sangat pemimpin PAS Kedah yang nak perjatuh arwah Ustaz Azizan, di tambah pula isu dalaman PAS tu dapat dikesan oleh UMNO/BN, maka tumbang la PAS di Kedah...heh!


Ni cuba baca apa yang berlaku kat sini... Alhamdulillah!

Rasanya kalau arwah Ustaz Azizan masih hidup, silap-silap dia pun sokong UMNO/BN perintah Kedah...

P/s: Ada kawan PAS bagitahu, Ustaz Azizan pernah kata.."Dari aku bagi Kedah ni kat puak-puak Wahabi tu, baik aku bagi balik kat UMNO...!" heh! Amacam? Betoi dak kata-kata arwah Ustaz Azizan tu? 

NI APA BENDA BUAT TAK SENONOH KAT KEDAH NIHHH..???!!!

Posted: 20 Oct 2014 09:17 PM PDT


Yang ni memang saya tak berkenan sangat. Mohon tindakan segera... 

Kalau berlaku di zaman PAS dulu memang tak heran sebab depa memang tak kisah pasal negeri...depa dok asyik berebut jawatan dan kaut hasil bumi Kedah saja...

Tapi bila Mukhriz take over Kedah, rasanya perkara macam ni sepatutnya tak berlaku!

 

Ni cuba tengok kat sini... ni sabotaj ke apa? 

Rasanya pihak berkuasa di Kedah ni kena bertindak tegas. Kena keluarkan notis pada semua premis dan mana-mana pihak yang menganjurkan program supaya tidak berciri tak senonoh macam ni...

Bukan la menyekat kebebasan berhibur. Tapi berhibur ni ada had dan batasnya. Kedah ni negeri majoriti Islam... tak patut semua ni berlaku. Kalau bukan Islam nak berhibur lebih-lebih, sila ke Siam atau Selangor...

Ehh betul ke Selangor? Ya... terdekat kat Penang... kat Selangor pun adaaaa... Tapi di Kedah jangan sesekali buat hal... 

BERITA BURUK UNTUK PAK SYEIKH ANWAR BERAHIM... ADEHHH...

Posted: 20 Oct 2014 07:17 PM PDT

Hancur la harapan Pak Syeikh nampaknya. Bebudak yang dulu dia berjaya perkuda suruh tidur tengah-tengah jalan nampaknya makin ramai dah boring, tersedar dari "pukau"... depa dah tak mau jadi keldai dahhh..

Paling sadis, depa suruh Anwar masuk penjara cepat-cepat sikit... hahahahaa..! Teruk la Pak Syeikh... "senjata dah makan tuan"...

Saya sengih sumbing bila depa ni suruh Pak Syeikh lari pi Turki... apa? Nak bagi jawatan? Erdogan nak bagi jawatan apa kat Pak Syeikh? Penasihat ekonomi jugak ka? Hahahahahaaaaa...

 

Ni cuba baca surat panas kat sini... rasa tak sanggup pulak nak ulas lebih-lebih...

Bukan apa... nanti ulas lebih-lebih bertambah luka pulak hati Pak Syeikh... shiannnnn...! Heh!

IPOHMALAY

Posted: 21 Oct 2014 01:13 PM PDT

IPOHMALAY


Program "Saya Mahu Membela Babi" bagi meningkatkan pendapatan

Posted: 20 Oct 2014 08:18 PM PDT

Mengetahui daging babi haram dimakan, tetapi jika darurat boleh makan alas perut tanpa melampaui batas, serta mengambil contoh 'Hudud' hanya untuk orang Islam,  dan haram makan babi adalah cuma kepada orang Islam, tidak mustahil satu hari nanti program ini akan diperkenalkan oleh orang Islam kepada orang Islam pula. Untuk menambah pendapatan katanya.

Yelah. Yang membela cuma membela. Yang makan bukan Islam. Kemudian akan ada pihak lain pula bersuara. Deyy. Orang Hindu tarak makan lumbu. Tapi ada bela kasi jual sama Melayu juga?

Dah. Hanyutlah dalam pluralisme justifikasi. Bibitnya bermula dari mana? Bukankah program sentuh hanjeng seperti kelmarin?

Eleh, pegang babi boleh samak. Kalau pegang perempuan bukan muhrim? Kalau anjur Oktoberfest? Argumentasi perbandingan durian atas epal seperti itu akan pasti keluar dari macai liberal.

​*Bahan sendaan semata-mata*

Mengagumi politik Indonesia

Posted: 20 Oct 2014 07:19 PM PDT

Siapa tak kagum. Bila negara 246 juta penduduk, rakyatnnya mempunyai iltizam tinggi untuk memajukan negara, lalu menolak perseteruan politik yang menggoncang negara mereka yang berlaku 3 bulan lalu. 

Bukan kecil anak perseteruan itu. Wilayah demi wilayah terdapat pertuduhan penipuan pilihanraya oleh kumpulan Joko Widodo. Bukti dikumpul selori dan di hantar ke Mahkamah Perlembagaan, di cabar kepurusan pilihanraya tersebut sehinggalah pada 22 Ogos, mahkamah menolak permohonan menyanggah keputusan pilihanraya.

Beberapa hari sebelum majlis angkat sumpah Joko Widodo, calon yang kalah, seorang yang sedia maklum kekayaannya di Indonesia, Prabowo Subianto, bertemu dengan Joko Widodo bagi 'menamatkan permusuhan' seterusnya 'memberi restu' kepada Joko Widodo untuk menjadi Presiden.

Kini Joko Widodo, yang karier politiknya bermula 9 tahun lalu sebagai Datuk Bandar Surakarta, telah menjadi Presiden Indonesia. Politik Indonesia kembali tenang. Penyokong Prabowo yang gila menghentam Jokowi lantas senyap dan menuruti kepala dingin pemimpin mereka yang kalah pilihanraya Presiden.

Apa nak jadi dengan negara 30 juta penduduk kita? dengan 17.5 juta orang Islam sahaja. Politiknya seperti apa? Ajaran siapa? Sama sahaja antara menyentuh anjing dengan menyentuh macai politik maki hamun pecah belah pandi kutti.

PM Malaysia Pamer Selfie dengan Presiden Jokowi

Ayunda W Savitri - detikinet
Selasa, 21/10/2014 08:17 WIB



(Twitter Najib Razak)
Jakarta - PM Malaysia Najib Razak menemui Presiden RI ke-7 Joko Widodo di Istana Merdeka, Jakarta Pusat, Senin (20/10) lalu. Dalam kunjungannya itu, Najib menyempatkan diri untuk ber-selfie ria dengan Jokowi.

Hasil foto tersebut diunggahnya ke akun Twitter miliknya, yakni @NajibRazak pukul 06.59 WIB, Selasa (21/10/2014). Najib yang mengenakan kemeja putih lengkap dengan jas hitamnya tampak tersenyum bersama Jokowi yang mengenakan kemeja putih andalannya.

"Sempat lagi ambil gambar 'selfie' dengan Presiden @jokowi_do2 semalam. Serumpun Nusantara!" kicau Najib di Twitter dan foto tersebut langsung di-retweet sebanyak 300 kali dan di-favorite oleh 186 orang.


Selasa, 21/10/2014 03:27 WIB

Pelantikan Jokowi-JK 'Mencuri' Perhatian Media Malaysia

Jakarta - Pelantikan Joko Widodo (Jokowi) sebagai presiden RI dan Jusuf Kalla (JK) sebagai wakil presiden RI menarik banyak perhatian masyarakat. Bahkan pelantikan presiden ke-7 RI itu juga 'mencuri' perhatian media Malaysia.

Senin, 20/10/2014 13:49 WIB

Pelantikan Jokowi-JK

Najib Razak Harap Hubungan Malaysia-RI Lebih Kukuh

Danu Damarjati - detikNews

Jakarta - Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak, menghadiri acara pelantikan Joko Widodo dan Jusuf Kalla menjadi Presiden dan Wakil Presiden. ‎Najib mengucapkan selamat untuk Jokowi dan berharap agar hubungan Indonesia bisa ditingkatkan menjadi lebih baik.

"Kepada Bapak Jokowi, atas pelantikannya saya ucapkan selamat maju jaya," kata Najib di Gedung MPR, Senayan, Jakarta, Senin (20/10/2014).

Najib menyatakan hal ini setelah selesai menyaksikan pelantikan Jokowi di Ruang Sidang Paripurna I, Gedung Nusantara MPR. Lebih lanjut, dirinya ingin agar hubungan Malaysia dan Indonesia bisa semakin baik usai Jokowi dilantik.


Senin, 20/10/2014 12:32 WIB

Najib Razak: Jokowi-JK Memahami Pentingnya Hubungan Indonesia-Malaysia

M Iqbal - detikNews

Jakarta - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini Senin (20/10/2014) menghadiri acara pelantikan dan pengambilan sumpah Joko Widodo (Jokowi) sebagai Presiden Indonesia ketujuh. Najib percaya terpilihnya Jokowi bisa memajukan harapan dan kian merekatkan hubungan antara Malaysia dengan Indonesia. 

"Saya mengucapkan selamat kepada Presiden Joko dan juga Wakil Presiden Jusuf Kalla," kata Najib kepada wartawan usai menghadiri acara pelantikan Jokowi sebagai Presiden di gedung MPR/DPR Jakarta. 

Menurut Najib, Jokowi dan JK sangat memahami pentingnya hubungan Malaysia dengan Indonesia. "Dan saya percaya kita terus bekerjasama, Indonesia dan Malaysia," papar Najib. 

Pertama kalinya dalam sejarah hari ini belasan pemimpin negara sahabat hadir di pelantikan Presiden dan Wakil Presiden, Jokowi-JK. Mereka berinisiatif datang untuk melihat langsung proses pengambilan sumpah Jokowi.

PEJUANG BANGSA

Posted: 21 Oct 2014 01:05 PM PDT

PEJUANG BANGSA


BILA NIK AZIZ MENGHENTAM PENGANJUR PROGRAM SENTUH ANJING

Posted: 21 Oct 2014 04:05 AM PDT



Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan penganjur program program kontroversi menyentuh anjing Ahad lalu sebagai ada "ulat dalam kepala".

"Menganjurkan program khusus bagi menjamah anjing hanya dilakukan mereka yang seumpama ada ulat dalam kepala.

"Ia bertentangan dengan mazhab Shafei," beliau dipetik sebagai berkata oleh Harakahdaily pada program sambutan ulang tahun ke-24 pentadbiran Membangun Bersama Islam (MBI) di Kota Bharu.

Nik Aziz juga dilapor berkata, sekarang timbul banyak aliran "bersifat liberal" dalam Islam dengan menimbulkan idea-idea pelik dan boleh dianggap sesat.

Katanya, ada pihak cuba melabelkan Islam sebagai liberal semata-mata bagi menghodohkan Islam.



Sedangkan, tambahnya lagi, demokrasi atau pelbagai kefahaman lain tidak pernah dilabel sebagai liberal, lapor akhbar PAS web PAS itu.



Penganjuran program "I Want to Touch a Dog" di Bandar Utama, Petaling Jaya Ahad lalu mencetuskan kontroversi setelah mendapat sambutan hangat umat Islam.

Sebahagian golongan ulama dan mufti tampil menyatakan bantahan dan rasa tidak senang mereka terhadap perbuatan yang dianggap tabu dalam masyarakat Melayu itu.






** Di mana kenyataan pemimpin tertinggi PAS yang lain ? Ini berlaku di negeri Pakatan dan selaku parti dikatakan pejuangkan Islam .. mana ketegasan mereka ?

IBU DYANA DAKWA GAMBAR ITU REKAAN & FITNAH , ZAIRIL TAK BUAT PERKARA ITU

Posted: 21 Oct 2014 01:20 AM PDT





"Itu bukan Dyana. Dyana dan Zairil tak bercinta!" itu yang ditegaskan ibu Dyana Sofya Mohd Daud, Yammy Samat berhubung penyebaran gambar intim mirip bekas calon PRK Parlimen Teluk Intan itu bersama Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari.

Menurutnya, penyebaran gambar itu sebagai fitnah terbaru terhadap anaknya oleh pihak-pihak tertentu yang mahu merosakkan imej DAP sekali gus melihat Dyana Sofya disingkirkan dari parti itu.

Beliau berkata, tindakan itu juga dilihat sebagai cubaan mengalih perhatian terhadap isu-isu semasa yang lebih besar.


"Kalau (Datuk Seri) Anwar Ibrahim dan Azmin Ali, mereka boleh fitnah dan reka gambar macam-macam, inikan pula Dyana. Ini bukan benda baharu, masa PRK Teluk Intan pun berlaku.

"Jika difikirkan secara logik, sebagai seorang ahli Parlimen yang dihormati, takkan Zairil nak buat perkara yang jejas imej macam itu," katanya semalam.

Yammy berkata, individu mahupun kumpulan yang sengaja mereka-reka cerita dan menyebarkan gambar ini jelas ketandusan modal.

Menurutnya, beliau belum memikirkan sebarang tindakan lanjut berhubung isu itu memandangkan beberapa kes mahkamah yang sudah difailkan terhadap beberapa ahli politik sedang berjalan.

MENGAPA PESTA ARAK & BELAI ANJING HINA ISLAM BERLANGSUNG DI SELANGOR ??

Posted: 20 Oct 2014 06:11 PM PDT




Kebelakangan ini terdapat beberapa program anjuran pihak-pihak tertentu yang jelas diadakan untuk menghina agama Islam kerana ia dibuat secara terbuka sehingga menyentuh sensitiviti penganut agama itu di Malaysia.

Yang lebih mengejutkan  Program seperti pesta arak Oktoberfest &    I Want To Touch A Dog (Saya Mahu Sentuh Anjing) diadakan di negeri Selangor ditadbir kerajaan PKR  . Ia dilihat  rancangan jahat pihak Islam Liberal  yang cuba menggugat keharmonian umat Islam.

Menurut kenyataan JAKIM , ia cubaan budaya baru untuk menghina agama Islam .

Penganjuran Kempen 'Saya Mahu Sentuh Anjing' dikhuatiri mempunyai agenda terselindung dan secara jelas dilihat seolah-olah cubaan mencipta budaya baharu sekali gus membawa kepada perbuatan menghina Islam.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Othman Mustapha berkata, hal ini sekali gus telah menimbulkan keresahan awam khususnya dalam kalangan umat Islam kerana secara jelas bercanggah dengan pegangan mazhab dan adat di negara ini.
Beliau berkata, Mazhab Syafie melarang umat Islam menyentuh anjing secara sengaja kerana 'menajiskan' diri tanpa tujuan munasabah adalah haram di sisi Islam.

"Walaupun islam meletakkan kaedah sertu (samak) apabila terkena najis yang dikategorikan sebagai mughallazah, namun kaedah tersebut bukanlah alasan untuk membolehkan seseorang itu memegang najis berkenaan secara sengaja.
"Tindakan tersebut samalah seperti orang yang sengaja melakukan dosa dengan alasan akan bertaubat kemudiannya,"

Tetapi bila ditanya isu belai anjing ini kepada MB Selangor , beliau anggap isu itu kecil dan mungkin isu besar dimaksudkannya adalah  longkang dan parit tersumbat .

Jika perkara yang  dilarang &  haram di sisi agama diambil mudah oleh seorang Menteri Besar yang menjunjung amanah menjaga kesucian agama Islam ketika mengangkat sumpah , apa lagi yang boleh umat Islam di negeri itu  harapkan .




Manakala bagi Azmin sebagai orang nombor satu di Selangor, kempen belai anjing di Petaling Jaya Selangor adalah ISU KECIL dan beliau hanya memfokuskan kepada isu-isu besar yang berlaku di dalam negeri Selangor sahaja.
Beliau yang ditemui pemberita enggan mengulas berkenaan kempen belai anjing  'I Want to Touch a Dog' yang dilaksanakan Ahad di Central Park, Bandar Utama di Petaling Jaya.
"Kita cerita isu besarlah. Okay?" katanya ringkas kepada pemberita selepas diaju soalan berkenaan acara tersebut.
Azmin ditemui media selepas merasmikan Perhimpunan Bulanan Jabatan Kerajaan dan pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan peringkat Selangor di Shah Alam, Isnin.
Acara tersebut juga diselar oleh beberapa berbagai pihak termasuk pendakwah bebas, Ustaz Mohd Kazim Elias.
Menurut Ustaz Kazim, acara 'I Want to Touch a Dog' itu adalah satu agenda halus untuk meliberalkan agama Islam.
"Inilah jarum halus yang dicucuk kepada umat Islam agar menjadi fahaman liberal dan plural. Nanti ada yang kata kenapa ustaz bising isu anjing dan kenapa tidak bising isu memegang bukan mahram yang tidak bertudung.
"Isu tersebut sudah pun saya tegur, tetapi dalam isu kempen anjing ini, ianya satu gerakan yang cukup halus untuk menghalalkan sesuatu yang sudah diharamkan dan dimulakan dengan satu kempen secara kecil-kecilan yang akhirnya akan merubah dan menidakkan hukum dan itulah tujuan asalnya," katanya di dalam laman Facebooknya.-AGENDA DAILY

bumiyang

Posted: 21 Oct 2014 03:39 AM PDT

bumiyang


Saya Pegang Anjing - Orang Kelantan dan Kadi Besar Singapura Dulupun Dah Buat???

Posted: 20 Oct 2014 08:58 PM PDT

tunku

Posted: 21 Oct 2014 03:02 AM PDT

tunku


Let's get our act together, Najib tells Muslim world

Posted: 21 Oct 2014 01:43 AM PDT

Muslim nations need to continuously work together in finding new ways to strengthen sustainable economic growth, said Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak.

He said the Muslim world must continue to emphasise that they are peaceful nations and a source of global prosperity despite the recent negative reports involving certain Muslim countries.

"Our potential is enormous if we organise and get our act together," he said when addressing participants at the ADFIMI-SME Bank International Development Forum 2014 at a hotel here on Tuesday.

The forum, attended by financing professionals, policy makers and market players, was organised by the ADFIMI (Association of National Development Finance Institutions In Member Countries Of The Islamic Development Bank) and SME Bank.

Najib, who is also Finance Minister, said while there remain obstacles to the development of the Muslim population, Islamic countries have generally made remarkable progress.

"Many Muslim countries have transformed themselves in the past decades to become hubs and sources of prosperity.

"These include in the areas of logistics, oil and gas, services and Islamic finance.

"This is why we need to continuously explore working together to challenge ourselves and develop revolutionary methods on how entrepreneurs can leverage on each other to contribute significantly to the nation's economic growth," he said.

Najib pointed out that member nations of the Organisation of Islamic Cooperation (OIC) have become a significant group in the global economy.

"The total Gross Domestic Product (GDP) of OIC countries has grown 25.3% over the period between 2008 and 2012.

"From US$7.5 trillion in 2008, it reached US$9.4 trillion in 2012," he said, quoting statistics from the 2013 report of the Statistical Economic and Social Research and Training Centre for Islamic Countries.

The forum attracted speakers from various nations including Yemen, Turkey, Indonesia, Qatar, Bahrain, Uganda, Iran, Malaysia and Oman.

Zahid Hamidi: Illegal gambling centres in Perak suspected of funding some politicians

Posted: 20 Oct 2014 11:38 PM PDT

Some politicians in Perak are believed to be financed with proceeds earned from illegal gambling centres in the state, said Home Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. 

He said although the politicians concerned were not directly involved, they were believed funded by the illegal gambling centres namely in - Kuala Sepetang, Bagan Panchor and Pulau Kuala Sangga - to carry out their political activities. 

"Based on information I received, there are politicians involved. If they want proof, the police have the evidence," Ahmad Zahid told reporters here on Monday. 

He said this when asked to comment on newspaper reports on gambling activities in the three areas, which were said to be hard for the authorities to penetrate. 

In this regard, he said, the political parties concerned should take action against members who were funded by proceeds from illegal gambling activities. 

Earlier, Ahmad Zahid held a meeting with members of Motorcycle Clubs nationwide in conjunction with the Registrar of Societies' carnival to be held next month.

Aspirasi Bangsa

Posted: 21 Oct 2014 01:25 AM PDT

Aspirasi Bangsa


Kenyataan Rasmi Dewan Ulamak PAS Pusat minta Nurul Izzah bertaubat

Posted: 21 Oct 2014 12:49 AM PDT

Kempen sentuh anjing, Mufti suruh taubat

Posted: 21 Oct 2014 12:00 AM PDT

Institusi Islam Selangor pening??

Posted: 20 Oct 2014 11:00 PM PDT

LLM tawar diskaun, rebat tol sempena Deepavali

Posted: 20 Oct 2014 10:00 PM PDT

Gambar gadis belai harimau jadi viral

Posted: 20 Oct 2014 09:00 PM PDT

Keluhan us Iqbal tidak diendah oleh penganjur I want to touch a dog

Posted: 20 Oct 2014 08:04 PM PDT

Apabila hukum halal dan haram dianggap remeh oleh MB Selangor

Posted: 20 Oct 2014 07:38 PM PDT

Jakim akan panggil penganjur kempen sentuh anjing

Posted: 20 Oct 2014 08:30 AM PDT

TMJ TAMAT ZAMAN BUJANG JUMAAT INI

Posted: 20 Oct 2014 08:00 AM PDT

Panas! Ada Saksi Pertikai Dan Aksi Romen Kecik Pemimpin Dap..

Posted: 20 Oct 2014 07:00 AM PDT

Kempen Sentuh Anjing : Pemuda PAS panas telinga

Posted: 20 Oct 2014 05:24 AM PDT

Kempen Sentuh Anjing : Akhirnya Mufti Selangor membuka mulut

Posted: 20 Oct 2014 04:19 AM PDT

Komen Us Kazim Elias mengenai kempen sentuh anjing

Posted: 20 Oct 2014 03:02 AM PDT

GERAKAN SUSPENDS TAN LAI SOON FOR ‘PENDATANG’ STATEMENT

Posted: 20 Oct 2014 02:17 AM PDT

Taipingmali (tm)

Posted: 21 Oct 2014 01:13 AM PDT

Taipingmali (tm)


PIDD 2014 Platform Perkongsian Ilmu Tadbir Urus Dengan Baik

Posted: 20 Oct 2014 07:40 AM PDT

Suka Kritik Antara Punca Pendidikan Melayu Tidak Dapat Berkembang

Posted: 20 Oct 2014 06:40 AM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 21 Oct 2014 12:07 AM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


PAKATAN HANCUR SELEPAS 30 OKTOBER

Posted: 20 Oct 2014 11:10 PM PDT


Kerjasama PAS dengan Pakatan Rakyat (Pakatan) tidak akan bertahan lama jika Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim meringkuk dalam penjara kelak, demikian jangkaan bekas Ketua Penerangan PKR Ruslan Kasim.
Katanya, hakikat ketidaksefahaman di antara parti Islam itu dengan DAP khususnya dan PKR semakin menebal hanya berjaya dikaburi oleh Anwar dengan menegakkan bahawa pendirian parti tetap seiring.
Sebaliknya kerjasama di antara parti komponen dalam Pakatan itu sendiri akan menemui jalan buntu kelak dengan ketiadaan Anwar sebagai orang tengah yang dilihat penyatu antara PAS dan DAP.
"Saya yakin PAS masih lagi bersama dengan PR kerana mereka dalam banyak hal, Anwar yang memainkan peranan menyatukan PAS dengan DAP. Kalau diikutkan PAS dan DAP dah lama tidak boleh kerjasama tetapi Anwar yang menjadi orang tengah dan jambatan, jadi kalau jambatan itu tidak ada maka robohlah kerjasama itu nanti.
"Kalau Anwar sudah tidak ada saya yakin titik pertemuan itu sudah tidak ada faktor penyatu sudah tidak ada," katanya kepada Antarapos semasa temubual eksklusif baru-baru ini.
Sudah tentu tambah Ruslan, PAS akan mengundurkan diri daripada gabungan pakatan tersebut apabila Anwar meringkuk dalam penjara kelak ekoran kes mahkamah Liwat II-nya jika disabitkan bersalah.
Ujarnya lagi, penubuhan Pakatan itu sendiri goyah kerana perjuangan ketiga-tiga parti komponen PAS, DAP dan PKR berbeza dan sering bercanggahan pendirian.
"Penubuhan PR itu asasnya rapuh, pertama di antara ketiga-tiga parti ideologi perjuangannya berbeza, PAS dengan ideologi Islamnya, DAP dengan sekularime, PKR dengan liberalismenya kemudian PAS didominasi dengan orang Melayu Islam, DAP China, PKR walaupun asalnya didominasi oleh orang Melayu tetapi sekarang bukan Melayu
"Matlamat pun berlainan PAS nak menubuhkan negara Islam berbeza dengan DAP dan PKR. Sudah tentulah teknik mereka berbeza
"Pada saya mereka cuma menubuhkan PKR itu atau PR atas dasar musuh yang sama, iaitu demi meruntuhkan BN
"Jadi kita nampak PR itu rapuh dan tidak akan kekal lama," katanya lagi.
PKR juga jelas Ruslan tidak akan mampu bertahan dengan kepimpinannya yang disifatkannya sebagai hanya 'gila kuasa politik' sahaja.
"Jadi saya fikir PAS akan mengundurkan diri apatah lagi sekarang ini kita sudah dengar pertembungan dan pertikaman lidah sedang berlaku di antara DAP dan PAS
"PKR juga dari dulu lagi saya menjangkakan bahawa ia tidak akan ke mana," tegasnya.
Untuk rekod, Mahkamah Persekutuan menetapkan 28 Oktober ini untuk mendengar rayuan melibatkan kes liwat Anwar.
Anwar sebelum ini memohon kepada Mahkamah Persekutuan untuk membebaskannya daripada pertuduhan liwat oleh Mahkamah Rayuan.
Namun, pihak pendakwaan berusaha untuk menambah hukuman penjara dari lima tahun yang dikenakan terhadapnya.
Anwar, 67, dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi pada 9 Januari 2012 atas pertuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara pada 26 Jun 2008

PENDEDAHAN RASUAH BESAR, WANG SKIM USIA EMAS DISALUR KEPADA WAKIL RAKYAT DAP & PKR SECARA SULIT SETIAP BULAN

Posted: 20 Oct 2014 05:08 PM PDT

SALAH SEORANG WAKIL RAKYAT PAKATAN CURI DANA SKIM USIA EMAS, DIA WARGA EMAS KER?
Kemusykilan berkaitan dana
Skim Mesra Usia Emas – Fasa II yang salurkan kepada ahli-ahli parlimen Wilayah Persekutuan

1) Tujuan saya membuat laporan ini adalah supaya pihak polis menyiasat beberapa persoalan yang timbul berkaitan dana tersebut yang disalurkan kepada ahli-ahli parlimen tertentu di daerah-daerah Hulu Langat, Gombak dan Petaling

i) Bolehkan dana negeri Selangor di salurkan kepada ahli-ahli parlimen di Wilayah Persekutuan?Disertakan bersama Surat dari Perbendaharaan Negeri Selangor bertarikh 13 Disember 2013 kepada pengurus cawangan Ambank En Teoh Chook Keat yang memohon membuka akaun bagi skim Mesra Usia Emas (SMUE) di atas nama ahli-ahli parlimen Wilayah Persekutuan iaitu MP Cheras Tan Kok Wai, MP kepong Tan Seng Giaw, MP Batu Tian Chua, MP Wangsa Maju Dr Tan Kee Kwong, MP Bandar Tun Razak Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, MP Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar, MP Seputeh Teresa Kok, dan MP Segambut Lim Lip Eng.


Kemusykilan timbul apabila dana yang dituju kepada MP Pandan Rafizi Ramli di minta disalurkan kepada akaun yang dibuka di atas nama Muhammad Firdaus Bin Hashim.


Atas kapasiti apa dana di salur kepada seseorang yang bukan seorang wakil rakyat? Dan mengapakah akaun proxy dibuka bagi pihak YB Rafizi?

ii) Di minta pihak berkuasa siasat aliran wang dari akaun-akaun Ambank berikut yang dibuka khas untuk menyalurkan dana Skim Mesra Usia Emas :


a) Nombor akaun 8881000095855 (MP Seputeh Teresa Kok)
b) Nombor akaun 8881000012992 (MP Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar)
c) Nombor akaun 8881000252390 (MP Kepong Tan Seng Giaw @ Tan Chun Tin)
d) Nombor Akaun 8881000253337 (MP Wangsa Maju Dr Tan Kee Kwong

iii)Tujuan saya memohon aliran dana ini disiasat adalah kerana difahamkan akaun dana Skim Mesra Warga Emas yang dipegang Dr Tan Kee Kwong kemungkinan besar telah disalahgunakan.Persoalan ini timbul berikutan surat Firma Guaman Bon Advocates yang dihantar kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) bertarikh 14 Ogos 2014 yang mempertikaikan tindakan Dr Tan Kee Kwong, yang juga merupakan pengerusi lembaga disiplin PKR, memecat Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai ahli PKR dan sebagai ahli Majlis Pimpinan Pusat secara tidak sah.


Menurut Firma Guaman Bon Advocates Dr Tan Kee Kwong yang menerajui Lembaga Disiplin PKR telah melanggar perlembagaan PKR kerana Tan Sri Khalid dibuang dari PKR tanpa mengikut peraturan parti.


Ini menimbulkan persoalan kenapakah Dr Tan Kee Wong tergesa-gesa memecat Tan Sri Khalid Ibrahim daripada parti PKR. Adakah kerana ingin menutup sebarang salahlaku melibatkan dana Skim Mesra Usia Emas seperti yang dicadangkan oleh Firma Guaman Bon Advocates?

iv) Difahamkan juga terdapat keraguan di dalam jumlah keluaran wang dari Akaun Ambank bernombor 8881000253337  yang dibuka khas untuk dana Skim Mesra Usia Emas (yang di pegang oleh MP Wangsa Maju Dr Tan Kee Kwong) kerana jumlah yang dikeluarkan tidak bersamaan dengan peruntukan RM2,500 yang ditetapkan di bawah skim tersebut untuk diberikan sbg khairat kematian warga emas.


(Disertakan bersama Pekeliling Perbendaharaan Negeri Selangor Bil 4 tahun 2013 yang jelas menyatakan apabila ahli meninggal dunia, penama yang berdaftar boleh menuntut sumbangan khairat kematian atau manfaat sebanyak RM2,500).

Difahamkan jumlah yang tidak bersamaan dengan RM2500 di keluarkan daripada akaun tersebut pada masa-masa tertentu dari mesin-mesin ATM dari pelbagai lokasi termasuk Klang, Penang, Sentul, Setapak, Wangsa Maju, Kajang, dan Kota Kinabalu.


Demi kepentingan rakyat, tolong siasat sama ada penerima-penerima bantuan ini berada di lokasi-lokasi berlainan selaras dengan lokasi mesin-mesin ATM dimana wang dikeluarkan, atau adakah wang tersebut digunakan untuk kegunaan yang berlainan daripada tujuan asal.

ULASAN ZAINUDDIN MAIDIN DISANGGAH

Posted: 20 Oct 2014 06:42 AM PDT

Saya terkejut dan tidak bersetuju dengan artikel terbaharu Datuk Zainuddin Maidin (Zam) yang bertajuk MEMANG BENAR MELAYU PUN PENDATANG.  

Zam menyatakan bahawa "Memang benar Melayu adalah juga pendatang seperti yang didakwa oleh wakil Gerakan Johor Tan Lai Soon di mesyuarat perwakilan parti itu hari ini tetapi Melayu adalah pendatang paling awal yang terkuat, berani dan bijak dan kerana itulah mereka menjadi sultan dan raja yang dihormati dari sejak sejarah awal negara ini".

Kenyataan itu sangat tidak tepat kerana Gugusan Kepulauan Melayu atau Nusantara Melayu yang hari ini terdiri daripada Malaysia, Indonesia, Brunei, Singapura, Filipina, Siam (Thailand), Burma pada zaman sebelum penjajahan merupakan Kerajaan-Kerajaan yang besar, gagah dan bertamadun.

Zam silap jika berfikiran penjajah dengan menyimpulkan Melayu Sumatera yang berhijrah ke Tanah Melayu sebagai pendatang Indonesia ke Malaysia. Pada masa itu tidak ada pasport dan tidak ada sistem penjajah seperti kastam, imigresen dan polis moden. Pada zaman dahulu ianya disebut sebagai lawatan kerajaan, lawatan persahabatan, lawatan perdagangan dan ianya tidak disebut sebagai kedatangan orang asing (atau pendatang).

Zam harus mengkaji beberapa buku-buku sejarah dan kebudayaan khususnya oleh A. Samad Ahmad dengan lebih teliti.
Perhatikan Kesannya, Portal Malaysiakini Mentafsir Ulasan Zam,
"Zam: Ya, Melayu pendatang, tapi paling awal"
Zam seterusnya berkata, "benar seperti kata Lee Kuan Yew, Perdana Menteri Singapura bahawa mereka berasal dari Lanun tetapi apabila orang Cina datang untuk mencari rezeki di Tanah Melayu mereka terpaksa menyembah lanun-lanun ini yang sudahpun menjadi raja dan sultan". Nampaknya sekali lagi Zam berfikiran barat centric dengan mempercayai bulat-bulat istilah lanun.

Istilah Lanun itu adalah ciptaan penjajah Barat. Dalam kebudayaan Melayu ianya tidak dipanggil Lanun sebaliknya ianya disebut Pahlawan, Hulubalang, Pejuang, kerana mereka memiliki kapal-kapal yang besar, mereka menghalau kapal-kapal penjajah lalu penjajah barat menggelar mereka Lanun. Lalu ditulis dalam diari pelayaran mereka kononnya Lanun menghalang mereka, walhal merekalah sebenarnya perompak besar. 

Kita mesti menolak tafsiran Zam yang terbaharu ini. Saya tidak pasti jika anda juga bersetuju dengan Zam.

Seorang wartawan tidak sepatutnya mentafsir kisah sejarah dari sudut kewartawanan! Dalam isu ini, Zam bukan orang yang tepat untuk mengulas isu ucapan perwakilan parti Gerakan. Saya tidak bersetuju dengan ulasan terbaharu Zam.

sumber asal.

Pesta Anjing Lepas Pesta Arak. Apa Pula Lepas Ini Yang Dianjur Di Selangor?

Posted: 20 Oct 2014 12:11 AM PDT

Mula-mula bangga bukan Islam bangga dengan pesta arak.


Lepas tu, yang Islam pula buat program pegang anjing.


Lepas ni, apa pula program yang ditegah oleh Islam yang akan dianjurkan di Negeri Selangor?


*Mungkin Pesta KetUm kot.....

Belantan

Posted: 20 Oct 2014 11:37 PM PDT

Belantan


Kes Liwat Anwar : Penghakiman Penuh Bertulis Mahkamah Rayuan!

Posted: 20 Oct 2014 12:17 AM PDT


Jabatan Kehakiman mengeluarkan penghakiman bertulis keputusan Mahkamah Rayuan yang menjatuhkan hukuman bersalah terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar kes liwat II yang membabitkan Anwar Ibrahim kerana meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Pada 7 Mac lalu, panel tiga hakim diketuai Datuk Balia Yusof Wahi yang bersidang bersama Datuk Aziah Ali dan Datuk Mohd Zawawi Salleh telah menjatuhi hukuman penjara 5 tahun terhadap Anwar di atas kesalahan tersebut.

Bagaimanapun mahkamah membenarkan Anwar diikat jamin sebanyak RM10,000 dan hukuman ditangguhkan sementara menunggu rayuan di Mahkamah Persekutuan.

Hakim Datuk Balia Yusof Wahi berkata ini adalah keputusan sebulat suara panel hakim.

Penghakiman bertulis itu boleh dibaca dilink di bawah :

http://www.kehakiman.gov.my/directory/judgment/file/W-05-19-01-2012_DatoBalia.pdf

Suara Politik
Belantan

Panglima Perang Cyber

Posted: 20 Oct 2014 11:23 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Penjelasan Ust Iqbal Kehadiran Beliau Program Sentuh Anjing 'I Want To Touch A Dog'

Posted: 20 Oct 2014 07:54 PM PDT

The Unspinners

Posted: 20 Oct 2014 11:17 PM PDT

The Unspinners


Pembersihan etnik Guan Eng

Posted: 20 Oct 2014 09:32 PM PDT




Guan Eng naikkan sewa, Anwar dan wakil rakyat PKR buat apa?

Posted: 20 Oct 2014 07:30 PM PDT


Pada 19 Oktober baru-baru ini, Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil Medan Selera Tenggiri, Seberang Jaya menyuarakan bantahan terhadap isu kenaikan kadar sewa sebanyak 100%.



Anwar buat apa? Kata bela rakyat???

Sebenarnya dia adalah penjahanam yang tak peduli walaupun negara jahanam dan tergadai ...






Inikan nak peduli rakyat. Dia hanya syok pasal dirinya sahaja ...





Lupakan Anwar. Bye bye ...



Dah patut Majlis Peguam dimansuhkan

Posted: 20 Oct 2014 05:30 PM PDT


Nampaknya Majlis Peguam bukan lagi mahu amal undang-undang tapi mahu gubal undang-undang.

Ini bermakna mereka lebih berminat mahu jadi ahli politik atau berpolitik dari menjadi menjadi badan profesyenal untuk profesyen peguam.


Hari itu mahu Akta Penerbitan dan percetakan dimansuhkan. Lagi gila mahu Akta Pencegahan Dadah dimansuhkan. Sekarang pula Akta OSA.

Mereka seolah-olah mahu supaya tiada undang-undang dalam Malaysia. Kalau begitu, elok saja jika Majlis Peguam itu dimansuhkan atau dibenarkan mereka saja sebagai badan profesyenal untuk profesyen guaman.

Pinda AKta Paguam supaya badan iktiraf lain untuk peguam dibenarkan tertubuh sebagaimana akauntan ada banyak badan-badan accredition dan jaga standard piawaian profesyen.

Dengan tiada perlunya majlis peguam dibayar yuran dan mereka tak boleh terima wang darii sumber lain, barulah mereka bersikap lebih profesyenal.

Anti Lynas penipu!!!

Posted: 20 Oct 2014 08:30 AM PDT



Baru kembali melawat kilang Lynas - kilang kimia memproses logam nadir bumi.

Komen saya sbg seorang yang pernah menjadi plant shift engineer yg pernah manage seluruh petrochemical plant dalam sesuatu shift & juga sbg seorang pensyarah bidang chemical engineering, kilang ini bagus dan sangat tinggi standard keselamatan. Tahap risiko kemalangan kecil sangat minimum, bahkan bukan dikategorikan sebagai kilang berpotensi kemalangan besar di bawah piawaian CIMAH.

Segala isu yang diutarakan oleh pihak berpolitik atau pun pergerakan masyarakat berkaitan hampir kesemua tiada asas atau dibesar-besarkan drp sepatutnya (berbanding bahaya kilang kimia biasa utk industri oil & gas, petroleum dan petrokimia).

Namun, kemungkinan punca bahan beradiasi tetap ada iaitu daripada mineral bijih yang berbeza-beza komposisinya. Dalam kawasan lombong di sekitar Mount Weld terdapat kemungkinan mineral yang lain tetap ada termasuk radioisotop.

Walau bagaimana pun ia telah melalui kilang memproses bijih di sana sebelum dihantar ke Kuantan dan setiap beg ada sijil analisanya yang tersendiri. Apa-apa pun jikalau terdapat bahan beradiasi akan ia dipantau dengan pencerap radiasi yang sentiasa digunakan di sana.

InsyaAllah dengan kawalan yang ketat mengikut piawaian yang sedia ada, insiden berisiko boleh dielakkan.

Dr. Mohd Sabri Mahmud
Pensyarah Universiti Fakulti Kejuruteraan dan Sumber Asli.
University Malaysia Pahang

------------------------------

Sampai IPTA dikurangkan peruntukan, Dong Zong boleh kata tak cukup?

Posted: 20 Oct 2014 06:30 AM PDT


Too little? Itu nasib kerajaan baik hati  nak bagi. Kalau mereka kata too little dan tak mahu, eloklah kerajaan ambil balik. Lebih perlu diberi sekolah SAR dan pondok yang dalam keadaan daif tapi lebih berhak dari kedudkan dalam perlembagaan berbanding sekolah vernakular.

Kenapa perlu Kementeriaan Pendidikan berikan RM50 juta pada tahap RM42,000 setiap sekolah dan SJKT 30 million pada kadar RM75,000 setiap sekolah. Apa rational jika sekolah-sekolah pondok dan SAR lebih rendah kadar?

Sesiapa tak akan puas hati jika ada orang lain diberi keistimewaan.


Dalam mengutamakan sekolah SRJKC yang mana cina pun tak kasi undi pada BN, IPTA kerajaan kini tidak mendapat dana. Semua IPTA dikehendaki cari sumber wang masing-masing tapi tak boleh naikkan yuran.

Pelajar bakal dikehendaki merasai beban ini. Majoriti pelajar di IPTA adalah Melayu. Tapi bukan bukan Melayu juga dapat lebih 70% duit PTPTN tapi wang itu mengalirkan IPTS.

Adakah dasar kini seperti tidak lagi mempertahankan hak dan keistimewaan ini atas apa jua sebab dan keadaan. Mampukah Bumiputera hadapai ini?

Pelik PR tentang rasionalisasi minyak dan GST

Posted: 20 Oct 2014 04:32 AM PDT


Negara-negara lain dah buat dan berjaya lakukan GST. Kenapa yang pembangkang dok tentang?

Dalam hal kenaikan barang, cukai pendapatan sudah kerajaan turunkan. BR1M dinaikkan untuk tampung kumpulan yang kurang berada. Ap alagi sebab tak boleh GST?


Sebab tak mahu GST senang saja. Peniaga cina DAP yang kuat mengelak tak bayar cukai takut kena bayar cukai. Itu saja ....

PR memang dikuasai cina DAP yang elak bayar cukai, kegiatan haram bawah tanah, pemaju yang tak berhati perut dll


Kini mereka pun mahu bising tentang rasionalisasi minyak. Lihat orang asing curi subsidi rakyat. Itukah yang mereka suka lihat?

Syukurlah kerajaan kita masih berhati perut guna mekanisma BR1M dan penurunan cukai untuk kurangkan impak rasionalisasi minyak. Naikkan pun 20 sen.


Indonesia yang rakyat ramai miskin pun perlu telan pil pahit untuk kurangkan defisit dan belanja subsidi.

Kasi negara ini pada PR, pastinya ekonomi jadi macam Laos nanti negara kita. Tengoklah betapa kelam kabut ekonomi Selangor dan penang!!!

Bosanlah PAS Piss Pus!!! Cakap pasal Islam, tapi tak serupa bikin

Posted: 20 Oct 2014 02:30 AM PDT


Sudah sudahlah cakap merepek ... Bila hudud mahu digezetkan di Kelantan?



Apa tu ... Tahaluf Siyasi? Baca: Sarawak DAP cuts ties with PAS, PKR http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/10/18/Swak-dap-cuts-ties-pas-pkr/

Ada pandangan kata PAS menipu. Tiada tahaluf siyasi dalam Islam. Baca SINI 

Mahu kasut untuk dimakan???


Pandai pulak cakap ....


Oh tidak .... bab rasmi memang banyak, cuma rasmi saja tapi tak buat!!!

Rafizi e-mail: PKR too much endles drama

Posted: 20 Oct 2014 12:34 AM PDT

One Cabang Head seek Rafizi clarification

Lies, blackmail and back-stabbing make this political drama one that demands PG rating.

COMMENT

Incredulous plot twists, secrets, scandals, sodomy and deceit. It does look like PKR has all the ratings-boosting elements of a daytime soap opera.

After months of heated debate and frantic finger-pointing, PKR's deputy president Azmin Ali was finally sworn in as Selangor's new menteri besar.

With the dust having finally settled, many were hopeful that measures could now be taken to get Selangor back on track.

However in a plot twist no one had anticipated, a source told FMT that several state assemblymen who had previously signed statutory declarations backing Wan Azizah as menteri besar had in reality been coerced into it.

If this information is indeed true, does it not cast doubt on the 30 statutory declarations Wan Azizah said she supposedly had? Was she privy to this coercion? And if she was, doesn't that mean she lied straight-faced to the media, to the people, even to the Sultan of Selangor himself?

One of the wronged assemblymen was enraged enough to lodge a police report that his signature was forged. The others have remained anonymous, lurking in the background, preferring to let rumours fester as politics in Selangor is once again marred by dark and damning revelations.


Now yet another twist has been weaved into the storyline — a sinister e-mail exchange purportedly showing a conversation between PKR's de facto leader Anwar Ibrahim, secretary-general Rafizi Ramli and youth chief Nik Nazmi Nik Ahmad.

In the e-mail, Azmin is instructed to sign an undated resignation letter for use in the future should he ever have the audacity to disobey directives from higher up. The e-mail also contains a laundry list of dos and don'ts that Azmin must agree to, failing which his tenure as MB will be unceremoniously cut short with the immediate issuance of the said letter.

Azmin, when met by reporters at the Kampung Raja Uda mosque after this revelation, maintained a dignified demeanour and vehemently denied there was a shred of truth to that preposterous e-mail.

Meanwhile those watching the saga unfold are left in the lurch once again, not knowing what to believe as this drama becomes one that is engaging, frustrating and disappointing at the same time.

Not doing any favours for the party is the verdict of Anwar's Sodomy II appeal that will be made known by the end of this month.

Should Anwar be found guilty, he faces a prison term. If he is not, there is always the unpleasant possibility that a Sodomy III charge will rear its ugly head soon enough and drag the people along in yet another feeble attempt at Reformasi.

With a new MB now at the helm, it is sad to note that Selangor is still very much in the clutches of an ego-centric leadership that seem all too entrenched in playing a high stakes game of self-serving politics rather than that of humbly serving the people who elected them to office.

The Kidex issue is nowhere near solved. Dengue is still a very real threat. And poor trash collection and traffic congestion are still a part of every day life that Selangorians grit their teeth and put up with, some silently, some with increasing impatience bordering on anger.

Selangor is a goldmine, if we go by the billions the previous MB helped hoard. Is it still too early to demand some decent answers from Azmin as to how he plans to use this monetary reserve to reduce poverty? To settle the water issue? To clean up the streets? And to bring some semblance of respectability back to Selangor?

The internal strife in PKR that constantly makes the headlines does nothing to instil confidence in the people that any two people in PKR can work together, much less with their coalition partners to run Selangor efficiently.

It is well and good to blame every dirty political trick on Barisan Nasional. Yet the MB issue was solely the doing of PKR and its coalition partners DAP and PAS. It started with the ridiculous Kajang Move and ended with PAS taking the rap for betraying its partners and weakening the might of the coalition.

While it is clear as day that the leaders of BN are far from the honest-to-goodness boy scouts we would prefer them to be, it is also time for us to admit that the opposition coalition that we so whole-heartedly believed was our salvation has turned out to be just as ruthless, scheming and self-serving.

While many still believe Pakatan Rakyat is the lesser of two evils, I for one, think it is high time PKR put the drama aside and earn a standing ovation for clean politics and good governance in the state of Selangor.

If it doesn't, there will be no end to our doubts that this blundering bunch of boys can lead the nation any better should they ever make it to Putrajaya.

Kembara Politik

Posted: 20 Oct 2014 11:07 PM PDT

Kembara Politik


KEMPEN SENTUH ANJING, ONE UTAMA, ISLAM LIBERAL DAN POLITIK

Posted: 20 Oct 2014 07:34 PM PDT

Pada 19 october  2014, satu kempen saya ingin sentuh anjing ( I want to touch a dog) telah diadakan di One Utama shopping center. Tujuan kempen ini adalah membuang stigma dan mengatasi persepsi negatif orang Islam dan Melayu terhadap anjing. Satu kempen yang dibuat khas untuk umat islam. Adakah pada pandangan penganjur kempen ini, islam menggalakkan umatnya berlaku kejam terhadap anjing? Adakah penganjur kempen ini (Syed Azmi Alhabshi) kurang didikan agama islam atau dia mempunyai agenda mengliberalkan islam (seperti kata ustaz Kazim Elias).

Sekiranya penganjur ingin menyatakan umat islam ini berlaku kejam terhadap anjing. Untuk pengetahuan pembaca, Islam tidak pernah mengajar umatnya bersikap kejam terhadap mana-mana binatang. Jika tujuan akhir kempen itu, untuk menggalakkan umat islam membela anjing seperti membela kucing, itu sama seperti menggalakkan
umat islam membuat dosa. Tidakkah pengajur kempen (merupakan umat islam) sekiranya rumah mempunyai anjing malaikat tidak masuk rumah. Pada pandangan penulis, melihat kempen ini dari segi apa pun ia lebih memberikan perspektif negative terhadap islam dalam erti kata lain kempen ini memfitnah islam. Seolah-olah ingin menunjukkan islam ini kejam terhadap anjing dan juga ajaran islam tentang anjing adalah salah. Dan yang paling menyedihkan ada surat kebenaran JAIS dan juga tazkirah membenarkan umat islam menyentuh anjing tanpa darurat. Sepertinya ustaz yang memberi tazkirah itu tidak mempunyai ilmu yang cukup. cukup menyedihkan.

Bagaimanapun umat islam dan para ustaz, ulama diseluruh Malaysia menentang kempen ini. Umat islam nampaknya bersatu menentangnya. Tetapi dengan tidak semena-mena Nurul Izzah (anak DS Anwar Ibrahim), mengucapkan tahniah terhadap penganjuran kempen ini. Selepas itu, para penyokong PKR yang beragama islam bermati-matian mempertahankan pendapat pemimpin mereka itu. Dan akhirnya umat islam yang bersatu tadi berpecah dua kerana politik. Apakah tujuan Nurul Izzah mengucapkan tahniah kepada penganjur? Mahu memesongkan isu ini menjadi isu politik dimana umat islam itu berpecah. Nanti pada akhirnya kempen meng-liberalkan islam mencapai kemenangan. Sudah acap kali isu agama dipesongkan menjadi isu politik oleh penyokong PKR. Sebelum ini isu video menghina Nabi Muhammad di luar Negara, tetapi disini menjadi isu politik. Yang berpecah umat islam, yang rugi juga islam, fikirkan…

Dalam bulan oktober dua kemungkaran besar telah berlaku di One Utama, pesta Arak (octoberfest) dan Kempen menyentuh anjing (I want to touch a dog) target audience nya adalah umat islam. One utama sekali lagi menjadi tempat pengajuran aktiviti yang mencabar isla. Apa yang berlaku terhadap umat islam di Bandar Utama dan sekitarnya? Adakah mereka telah diresapi oleh islam liberal? Adakah disana menjadi pusat menjatuhkan umat islam. Umat islam di sekitar Bandar utama kebanyakannya merupakan mereka yang telah Berjaya dan kaya raya. Samaada mereka diresapi oleh islam liberal atau tidak "wallahualam".

Tetapi kita sebagai umat islam harus bersatu dan menentang kempen seperti ini. Boikot One Utama kerana penganjuran Octoberfest dan kempen "i want to touch a dog". Terus tingkatkan kecaman terhadap orang islam yang menganjurkan kempen yang salah di sisi Islam. Berikut adalah fatwa kebangsaan  tentang pegang anjing http://www.e-fatwa.gov.my/sites/default/files/kedudukan_anjing_dan_hukum_berkaitannya.pdf

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 20 Oct 2014 11:06 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


MAIS Ucap Selamat Maju Jaya Kepada Penganjur "Mari Pegang Anjing"

Posted: 20 Oct 2014 01:00 AM PDT

Surat yang dikatakan dari Majlis Agama Islam (MAIS) sudah bertebaran di alam maya, dalam surat itu, pihak MAIS mengucapkan "Selamat Maju Jaya" kepada penganjur acara "i want to touch a dog (IWTTAD)...
Rupanya acara itu mendapat sokongan padu dari MAIS...

Lepas nie MAIS boleh la luluskan pulak acara i want to touch a pig, pasal babi tak haram di sentuh, babi hanya haram di makan... hahahahaha....

Tahniah MAIS, korang tanggung la dosa puak-puak tu....

Lihat gambar, apa yang menyedihkan, mereka yang bertudung dok galak sangat nak pegang anjing, tak nampak pulak awek-awek melayu yang free hair dukung anjing...


Semua foto aku collect dari facebook, untuk tunjuk pada korang bertapa gembiranya mereka dapat mendakap dan memeluk anjing...









GERAKAN ANTI PKR

Posted: 20 Oct 2014 10:25 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


ARTIKEL INI LAYAK DISEBARKAN KEPADA SEMUA..! BEST EVER !

Posted: 20 Oct 2014 08:35 PM PDT

PROF MADYA KHALID MUAMMAR.

Posted: 20 Oct 2014 11:36 AM PDT

KETUM PENING..MANA MANA ADA BENDA NI.

Posted: 20 Oct 2014 11:21 AM PDT

ANJING. KENA ANJING.PERANGAI ANJING.MENGANJING.TAIK ANJING.

Posted: 20 Oct 2014 07:11 AM PDT

FOTO MELAYU BERSAMA ANJING..

Posted: 20 Oct 2014 03:21 AM PDT

HASAN MALEK MOHON SELESAIKAN ISU INI...

Posted: 20 Oct 2014 12:40 AM PDT

JURI RAKYAT

Posted: 20 Oct 2014 10:08 PM PDT

JURI RAKYAT


Misteri Tasbih Benda-Benda Langit

Posted: 19 Oct 2014 09:45 PM PDT



Meskipun ruang angkasa adalah ruang hampa (vakum), tidak berarti bahwa tidak ada bunyi/suara di ruang angkasa. Bunyi diruang angkasa adalah vibrasi elektromagnetik. Hampir semua pesawat ruang angkasa NASA memiliki perangkat untuk merekam vibrasi elektromagnetik ini, semuanya dalam range pendengaran manusia (20 – 20000 Hertz). Seperti yang dikutip dari Alam Mengembang Jadi Guru, suara yang terekam adalah hasil interaksi yang rumit antara partikel elektromagnetik yang bermuatan dari angin bintang (solar wind), ionosfir dan magnetosfir planet.

Informasi dari rekaman suara benda-benda langit ini, sampai sekarang masih menjadi bahan penelitian para ilmuwan, dan dipercaya memiliki pengaruh yang dalam kepada pikiran bawah sadar kita.

Inilah hasil rekaman suara dari Cincin Saturnus, asteroid Miranda, Neptunus, suara bumi, Saturnus Jupiter, IO, Cincin Uranus, Nyanyian bumi, dan Uranus yang digabungkan dengan gambar masing2 dan dijadikan ke format video.
Silahkan menikmati …

Apakah ini adalah Tasbih-tasbih mereka seperti yang tersurat pada Quran?

Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tak ada suatupun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun. (QS 17:44)

Wallahualam

10 Candi Termegah di Dunia

Posted: 19 Oct 2014 09:25 PM PDT

tiantan
Di bumi kita ini banyak ditemukan candi atau kuil. Biasanya bangunan tersebut dibuat sebagai tempat sembahyang, terutama bagi agama Hindu dan Buddha. Nah, apa saja candi terbesar di dunia? Berikut adalah 10 candi terbesar di dunia yang dikutip dari berjambang.blogspot.com
10) Kuil Chion-in, Jepang
Kuil Chion-in dibangun pada tahun 1234 oleh seorang murid dari guru Honen, Genchi. Hal unik yang pertama dari kuil ini adalah terdapat ukiran berupa lambang keluarga Tokugawa di setiap atap balok kuil. Salah satu arsitek yang membantu membangun kembali kuil ini menempatkan beberapa payung di depan kuil ini karena dipercaya dapat membantu menurunkan hujan.kaskus
9) Shwedagon, Burma
Sesuai dengan legenda, kuil berumur lebih dari 2500 tahun. Juga dikenal dengan sebutan candi emas, candi ini terdiri atas stupa dan pagoda. Candi ini terletak di pusat kota Yangon, Burma, dan menghiasi pemandangan kota.
8) Harmandir Sahib, India
Juga dikenal dengan sebutan Golden Temple, Harmandir Sahib merupakan tempat suci bagi umat Sikh. Seluruh bangunan kuil ini terbuat dari emas, dan terletak ditengah-tengah danau. Harmandir Sahib terletak di kota Amritsar.
7) Wat Rong Khun, Thailand
Wat Rong Khun merupakan sebuah candi Hindu dan Buddha di kota Chiang Rai. Candi ini didesain oleh Chalermchai Kositpipat, konstruksi dimulai pada tahun 1997. Keunikan dari candi ini adalah warna bangunannya yang berwarna putih. Sampai sekarang candi ini masih akan diperbesar dan dibangun.
6) Prambanan, Indonesia
Prambanan merupakan kompleks candi Hindu yang didirikan pada abad ke-9. Prambanan melambangkan Trimurti, yakni Dewa Brahma (pencipta), Dewa Wisnu (pemelihara), dan Dewa Shiwa (penghancur). Prambanan merupakan salah satu dari UNESCO World Heritage Site dan merupakan salah satu tujuan wisata utama Kota Yogyakarta.
5) Kuil Surga, Republik Rakyat Cina
Kuil Surga merupakan sebuah kompleks kuil Tao yang terletak di sebelah tenggara kota Beijing. Kompleks ini dikunjungi oleh kaisar-kaisar dinasti Ming dan Qing untuk doa tahunan ke surga agar mendapatkan hasil panen yang baik. Kuil ini merupakan salah satu dari UNESCO World Heritage Site dan merupakan ikon kota Beijing.
4) Candi Srirangam, India
Candi Srirangam merupakan candi yang dipersembahkan kepada dewa Ranganatha. Sekarang, candi ini merupakan candi terbesar di India dan merupakan salah satu candi Hindu terbesar di dunia. Candi ini merupakan tujuan wisata utama bagi Tamil Nadu, India.
3) Tiger's Nest Monastery, Bhutan
Tiger's Nest Monastery merupakan situs sakral bagi umat Buddha Himalaya, terletak di Lembah Paro bagian atas. Pada abad ke-8, Guru Padmasambhava meditasi di gua ini selama tiga bulan. Pada tahun 1692, di sekitar gua tersebut di bangun kompleks ini. Kompleks ini terletak di tepi tebing yang curam. Kompleks ini juga merupakan ikon wisata negara Bhutan.
2) Borobudur, Indonesia
Nah, siapa yang tidak tahu dengan candi yang satu ini. Borobudur merupakan candi Buddha terbesar di Indonesia, sekaligus di Asia Tenggara. Candi ini memiliki 2,672 panel relief dan memiliki 504 stupa dan patung Buddha. Candi ini merupakan salah satu dari UNESCO World Heritage Site dan merupakan ikon wisata utama pulau Jawa.
1) Angkor Wat, Kamboja
Nah, ini dia candi terbesar di dunia. Angkor Wat merupakan kompleks Hindu Buddha terbesar di dunia. Kompleks ini dibangun pada awal abad ke-12 untuk dipersembahkan kepada Raja Suryawarman II sebagai tempat tinggal dan tempat pemerintahannya. Desain kompleks ini berdasarkan desain bangunan Khmer. Angkor Wat memiliki arti 'Kota Candi', dan sekarang Angkor Wat merupakan salah satu dari UNESCO World Heritage Site dan merupakan tujuan wisata utama bagi Kamboja.

Candi-Candi yang Ditenggelamkan dan Diungkap oleh Sunami

Posted: 19 Oct 2014 09:22 PM PDT

"Seven Pagodas" atau Tujuh Pagoda telah menjadi julukan untuk kota di selatan India, Mahabalipuram, yang juga disebut Mamallapuram, sejak penjelajah Eropa pertama menginjakkan kaki di kota ini. Seperti yang dikutip dari Alam Mengembang Jadi Guru, ungkapan "Tujuh Pagoda" mengacu pada mitos yang telah lama beredar di India sebelumnya, baru ke Eropa, dan bagian lain dari dunia selama lebih dari sebelas abad.
Sebuah candi yang bernama Candi Pantai (Shore Temple) di Mahabalipuram, yang dibangun pada abad ke-8 di bawah pemerintahan Narasimhavarman II, berdiri di pantai Teluk Benggala. Legenda mengatakan bahwa enam candi lain pernah berdiri bersamanya.

MITOS
Sebuah legenda Hindu kuno ada yang menceritakan asal-usul pagoda. Pangeran Hiranyakasipu menolak untuk menyembah dewa Wisnu. Putra sang pangeran, Prahlada, yang mencintai Wisnu mengkritik kurangnya iman ayahnya. Hiranyakasipu membuang Prahlada tapi kemudian memanggilnya pulang kembali ke rumah. Ayah dan anak kembali mulai berdebat tentang Wisnu. Ketika Prahlada menyatakan bahwa Wisnu hadir di mana-mana, termasuk di dinding rumah mereka, ayahnya menendang sebuah pilar. Wisnu pun muncul dari pilar dalam bentuk seorang pria dengan kepala singa, dan membunuh Hiranyakasipu. Prahlada akhirnya menjadi raja, dan memiliki seorang putra bernama Bali. Bali mendirikan Mahabalipuram di situs ini.

Bukti kuno yang tidak jelas

Rathas Nakula & Sadewa, th 1914, bagian dari komplek 7 Pagoda

Asal candi telah dikaburkan oleh waktu, dan kurangnya catatan sejarah tertulis. D. R. Fyson, orang inggris yang menetap di Madras (sekarang Chennai), menulis sebuah buku singkat tentang kota ini berjudul 'Mahabalipuram or Seven Pagodas', yang dimaksudkan sebagai souvenir panduan untuk wisatawan Eropa. Di dalamnya, ia menyatakan bahwa Raja dinasti Pallava, Narasimharavarman I lah yang mulai membangun dan sekaligus memperbesar Mahabalipuram, sekitar 630 M. Saat itu belum ada bukti arkeologi yang menunjukkan apakah kota yang dibangun oleh Narasimharavarman I ini adalah yang pertama yang dihuni di lokasi ini.
Sekitar 30 tahun sebelum berdirinya kota Narasimharavarman I, Raja dari dinasti yang sama, Mahendravarman memulai serangkaian pembangunan "kuil gua" yang diukir dilereng bukit berbatu. Bertentangan dengan namanya, kebanyakan kuil gua ini bukan gua alami. Mahendravarman I dan Narasimharavarman I juga memerintahkan pembangunan kuil/candi yang berdiri bebas, yang disebut Rathas dalam bahasa daerah, Tamil. Sembilan Rathas saat itu berdiri di lokasi itu. Pembangunan kedua jenis candi di Mahabalipuram tampaknya berakhir sekitar 640 M. Fyson menyatakan bahwa bukti arkeologis mendukung klaim bahwa sebuah biara (vihara) ada di Mahabalipuram kuno. Ide biara diadopsi dari praktek penduduk Buddhis masa lalu di kawasan itu. Fyson menunjukkan bahwa tempat para biarawan mungkin telah dibagi antara sejumlah Rathas kota. Pengaruh Buddha juga tampak dalam bentuk pagoda tradisional dari Candi/Kuil Shore dan arsitektur lainnya yang masih tersisa.
Fyson mengkhususkan halaman terakhir dari buku tipisnya, untuk mitos yang sebenarnya dari tujuh pagoda. Dia menceritakan mitos lokal mengenai pagoda, bahwa Dewa Indra menjadi cemburu dengan kota duniawi yang megah ini dan kemudian menenggelamkannya selama badai besar, dan hanya menyisakan Shore Temple di atas air. Dia juga menceritakan pernyataan dari orang-orang Tamil setempat bahwa setidaknya beberapa dari candi lainnya dapat dilihat "berkilauan di bawah gelombang" dari perahu nelayan. Apakah enam pagoda yang hilang itu benar-benar ada atau tidak, tampaknya tidak menjadi perhatian utama Fyson. Namun, enam candi yang hilang terus memikat penduduk setempat, para arkeolog, dan para pecinta mitos.

Penjelajah (penjajah) Eropa
Sejarawan India N. S. Ramaswami menyebut Marco Polo sebagai salah satu orang Eropa yang pertama mengunjungi Mahabalipuram. Marco Polo meninggalkan beberapa rincian kunjungannya tetapi tidak menandainya pada Peta Catalan nya tahun 1275.
Banyak orang Eropa yang berkunjung kemudian, menceritakan kisah Tujuh Pagoda. Yang pertama menuliskannya adalah John Goldingham, seorang astronom Inggris yang tinggal di Madras di akhir abad 18 dan awal abad 19. Dia menulis akun kunjungannya dan legenda pada tahun 1798, yang kemudian dikumpulkan oleh Mark William Carr dalam bukunya yang diterbitkan tahun 1869 berjudul "Makalah Deskriptif dan Sejarah yang Berkaitan dengan Tujuh Pagoda di Coromandel Coast". Dalam bukunya Goldingham menjelaskan semua seni, patung, dan prasasti yang ditemukan di seluruh situs arkeologi di Mahabalipuram. Dia menyalin banyak prasasti dengan tangan dan memasukkannya dalam esainya.

Pada tahun 1914, penulis inggris, J.W. Coombes mempercayai legenda pagoda setempat. Menurut dia, pagoda pernah berdiri di tepi pantai, dan kubah tembaga mereka merefleksikan sinar matahari dan menjadi tengara bahari. Dia menyatakan bahwa saat itu tidak diketahui dengan pasti, berapa banyak pagoda pernah ada. Ia percaya bahwa jumlahnya mungkin hampir tujuh.
Uniknya, sejarawan india, N.S. Ramaswami menuduh bahwa mitos tujuh pagoda yang dipercaya oleh orang eropa itu adalah dampak/akibat salah tafsir orang eropa terhadapi Syair seorang penyair eropa, Robert Southey, yang berjudul "The Curse of Kehama", diterbitkan pada tahun 1810. Dalam puisinya, Southey jelas menyatakan bahwa lebih dari satu Pagoda terlihat. Tapi menurut Ramaswami, itu merujuk pada kota lain, bukan Mahabalipuram. Southey menceritakan kisah-kisah romantis dari banyak budaya di seluruh dunia, termasuk India, Roma, Portugal, Paraguay, dan suku-suku asli Amerika, yang semuanya didasarkan pada akun perjalanan orang lain, dan imajinasinya sendiri. Menurut Ramaswami "Kutukan Kehama" jelas mempengaruhi pemikiran orang eropa.
Ramaswami juga mengatakan bahwa penjelajah Eropa tidak sepenuhnya negatif. Dia mencatat bahwa, sebelum orang Eropa mulai mengunjungi India Selatan, banyak monumen kecil di Mahabalipuram yang sebagian atau seluruhnya ditutupi oleh pasir. Para penjajah dan keluarga mereka memainkan peran penting dalam mengungkap situs arkeologi di waktu luang mereka. Setelah para Arkeolog Inggris saat itu menyadari tingkat dan keindahan situs, menjelang akhir abad ke-18, mereka menunjuk antiquarians berpengalaman seperti Colin Mackenzie untuk memimpin penggalian.

Shore temple sekitar tahun 1914

Sebelum akhir 2004, semua bukti tentang keberadaan Tujuh Pagoda sebagian besar adalah anekdot. Keberadaan Shore Temple, candi yang lebih kecil dan Rathas hanya membuktikan bahwa daerah tersebut memiliki makna keagamaan yang kuat, tetapi ada sebuah bukti baru yaitu sebuah lukisan dari era Pallava yang menggambarkan sebuah komplek candi. Ramaswami bahkan menulis secara eksplisit dibukunya tahun 1993 yang berjudul "Candi-Candi di India Selatan", bahwa "Tidak ada kota yang tenggelam di Mamallapuram. Julukan yang diberikan oleh orang Eropa , 'The Seven Pagodas' adalah irasional dan tidak dapat dipertanggungjawabkan".
Namun kemudian pada tahun 2002 para ilmuwan memutuskan untuk menjelajahi daerah lepas pantai Mahabalipuram, dimana banyak nelayan Tamil modern yang mengaku telah melihat sekilas reruntuhan di dasar laut. Proyek ini merupakan upaya bersama antara National Institute of Oceanography (NIO, India) dan Scientific Exploration Society, (Vora, Inggris). Kedua tim menemukan sisa-sisa dinding di kedalaman 5 sampai 8 meter, dan 500 sampai 700 meter dari pantai. Tata letak dinding tersebut mengisaratkan bahwa mereka adalah dinding beberapa kuil. Para Arkeolog juga mengatakan bahwa dinding tersebut bertanggal kembali ke era Pallava, kira-kira saat Mahendravarman I dan Narasimharavarman I memerintah wilayah tersebut. Para ilmuwan juga menambahkan bahwa situs bawah air mungkin mengandung struktur tambahan dan artefak , dan layak untuk dieksplorasi lebih lanjut di masa depan.

Sesaat sebelum tsunami
Sesaat sebelum tsunami 26 desember 2004 melanda Samudera Hindia, termasuk Teluk Benggala, air laut di lepas pantai Mahabalipuram surut sekitar 500 meter. Banyak turis dan warga setempat yang menyaksikan peristiwa surutnya air laut ini melihat, barisan batu-batu besar yang panjang muncul dari air. Setelah sunami datang, batu-batu ini tertutup kembali oleh air. Namun, sedimen yang berabad abad telah menutupinya kini telah pergi. Tsunami juga membuat beberapa perubahan garis pantai, yang menyebabkan beberapa patung dan struktur kecil yang sebelumnya terendam air, ditemukan di pantai.

Candi yang terendam di Mahabalipuram

Setelah tsunami
Kesaksian para saksi yang melihat semacam bangunan sesaat sebelum sunami, kembali mendorong ketertarikan kalangan ilmiah terhadap situs ini. Mungkin temuan arkeologi paling terkenal setelah tsunami adalah patung batu singa besar, yang muncul di pantai karena perubahan garis pantai Mahabalipuram yang disebabkan oleh sunami. Patung singa ini ternyata berasal dari abad ke -7. Penduduk setempat dan wisatawan telah berbondong-bondong untuk melihat patung ini tak lama setelah tsunami.

Patung Singa

Pada April 2005, Survei Arkeologi India (ASI) dan Angkatan Laut India mulai mencari di perairan lepas pantai Mahabalipuram dengan perahu, menggunakan teknologi sonar (Das). Mereka menemukan bahwa deretan batu-batu besar yang telah dilihat orang sesaat sebelum tsunami adalah bagian dari dinding setinggi 6 kaki dan panjangnya 70 meter. ASI dan Angkatan Laut juga menemukan sisa-sisa dua candi terendam lain dan satu kuil gua dalam jarak 500 meter dari pantai. Meskipun temuan ini tidak/belum begitu sesuai dengan mitos tujuh pagoda, setidaknya mereka menunjukkan bahwa sebuah kompleks besar kuil berada di Mahabalipuram. Ini membuat mitos yang selama ini beredar menjadi lebih dekat dengan realitas – dan ada kemungkinan lebih banyak penemuan yang menunggu untuk ditemukan.

Arkeolog ASI, Alok Tripathi mengatakan kepada The Times of India pada wawancara Februari 2005, bahwa eksplorasi sonar telah memetakan dinding dalam dan luar dari dua candi yang terendam. Dia menjelaskan bahwa timnya belum bisa menunjukkan fungsi bangunan ini. A.K. Sharma dari Angkatan Laut India juga mengatakan kepada The Times of India bahwa tata letak struktur yang terendam ini terkait dengan Shore Temple dan struktur yang tidak terendam lainnya, dan juga cocok dengan lukisan era Pallava tentang komplek Tujuh Pagoda.

Ekskavasi situs di pantai Mahabalipuram, India.


Para peneliti menyelidiki sebuah artefak kuno yang diungkap oleh tsunami di pantai Mahabalipuram, 45 km sebelah selatan Madras, India, 17 Feb 2005

Arkeolog T. Satyamurthy dari ASI juga menyebutkan pentingnya temuan sebuah prasasti yang muncul di pantai setelah tsunami. Prasasti tersebut menyatakan bahwa Raja Krishna III telah membayar para penjaga api abadi di sebuah kuil tertentu. Para arkeolog mulai menggali di sekitar prasati tersebut ditemukan, dan dengan cepat menemukan struktur candi Pallava lain. Mereka juga menemukan banyak koin dan item yang digunakan dalam upacara keagamaan Hindu kuno. Saat penggalian candi era Pallava ini, para arkeolog juga menemukan fondasi era Tamil Sangam, berusia sekitar 2000 tahun. Kebanyakan arkeolog yang bekerja di situs percaya bahwa tsunami pernah melanda daerah ini kira-kira antara periode Tamil Sangam dan Pallava, menghancurkan kuil tua.
ASI secara tidak sengaja juga menemukan struktur yang jauh lebih tua di situs. Sebuah struktur bata kecil, yang sebelumnya tertutup oleh pasir, muncul di pantai setelah tsunami. Para arkeolog meneliti struktur itu, dan diketahui struktur itu berasal dari periode Tamil Sangam. Meskipun struktur ini tidak cocok dengan legenda tradisional, namun ini menambahkan intrik dan kemungkinan sejarah yang belum tereksplorasi di situs.
Pendapat di kalangan arkeolog saat ini adalah bahwa tsunami lain pernah menghancurkan kuil Pallava di abad ke-13. Ilmuwan ASI, G. Thirumoorthy mengatakan kepada BBC bahwa bukti fisik dari tsunami abad ke-13 dapat ditemukan di hampir sepanjang East Coast India.

Subrahmanya temple, salah satu candi yang terungkap oleh sunami 2004. Dipercaya sebagai salah satu dari 7 Pagoda


Kumpulan Fakta dan Foto-Foto Burung Merak Saat Terbang

Posted: 19 Oct 2014 09:15 PM PDT

Apakah anda pernah lihat burung merak saat dia terbang tinggi? Jika belum, minimal anda dapat melihat foto-foto burung merak saat terbang di artikel ini.
Seperti yang dikutip dari versesofuniverse.blogspot.com, Burung Merak jantan adalah burung besar, burung berwarna-warni (biasanya biru dan hijau) dikenal dengan ekor warna-warni mereka. Bulu ekornya yang panjang membuat ekor mereka memanjang lebih dari 60 persen dari total panjang mereka dan mereka dapat mengembangkan bulu ekornya dengan indah untuk menarik betina.
Istilah "peacock" umumnya digunakan untuk merujuk kepada burung dari kedua jenis kelamin. Namun secara teknis, hanya burung merak jantan lah yang disebut peacock, sedangkan burung merak betina disebut peahens, dan bersama-sama, mereka disebut peafowl.


Pejantan yang sesuai dapat mengumpulkan harem beberapa beberapa betina, masing-masing akan menelurkan 3-5 telur. Bahkan, merak liar sering bertengger di pohon-pohon hutan dan berkumpul dalam kelompok-kelompok yang disebut parties.
Peacocks adalah ground feeder yang memakan serangga, tanaman, dan makhluk kecil. Ada dua spesies burung merak yang akrab. Merak biru tinggal di India dan Sri Lanka, sedangkan merak hijau ditemukan di Jawa dan Myanmar. Satu spesies lainnya dan kurang dikenal adalah merak Kongo, mendiami hutan hujan Afrika.


Merak seperti merak biru telah dikagumi oleh manusia dan disimpan sebagai hewan peliharaan selama ribuan tahun. Pembiakan selektif telah menciptakan beberapa kombinasi warna yang tidak biasa, tetapi burung merak liar itu sendiri penuh dengan warna cerah. Mereka bisa agak galak dan tidak bercampur dengan baik dengan burung peliharaan lainnya.
Karena burung merak kini sudah langka, maka sangat jarang orang pernah melihat mereka terbang di alam bebas. Saat mereka terbang, mereka pun terlihat indah dan anggun. Mungkin burung merak yang sedang terbang dibawah sinar keemasan matahari lah yang menginspirasi kisah burung mitos Phoenix. Ya, mereka digambarkan sangat mirip.
Dibawah ini adalah foto-foto burung merak saat sedang terbang di alam bebas











Sebuah Telur Burung Garuda Berhasil Ditemukan

Posted: 19 Oct 2014 09:08 PM PDT

Sebuah telur raksasa sepanjang 60 sentimeter disimpan di Rumah Gadang Mande Rubiah di Lunang Silaut, Kabupaten Pesisir Selatan, Sumatera Barat. Warga meyakini telur tersebut berasal dari induk burung garuda.
Sekilas rumah gadang tersebut berbeda dengan rumah gadang lainnya di Minangkabau, seperti bagian atap tidak memiliki gonjong atau tanduk kerbau.

Seperti yang dikutip dari ruangpojok.com, Mande Rubiah sendiri diambil dari nama tokoh kharismatik di Minangkabau yang juga disebut Bundo Kanduang. Dia terbuang dari Kerajaan Pagaruyung dan mengasingkan diri di Lunang Silaut setelah keluarga raja dilanda konflik ratusan tahun lalu.

Rumah gadang tersebut termasuk dalam situs cagar budaya Balai Pelestarian Peninggalan Purbakala Batusangkar Pemprov Sumbar dan Kepulauan Riau. Saat ini rumah gadang tersebut ditinggali oleh keturunan Bundo Kanduang ke-7.

Di dalamnya tersimpan sejumlah barang pusaka Minangkabau, salah satunya sebuah telur raksasa. Masyarakat sekitar menyebutnya talua buruang garudo atau telur burung garuda.

Anak Mande Rubiah generasi ke-7, Rajo Mudo, menjelaskan, telur tersebut ditemukan oleh seorang pendekar Minang di daerah Tarusan, Pesisir Selatan, ratusan tahun lalu. Telur tersebut ditemukan di dalam lubang.

Dia menambahkan, warga meyakini telur tersebut berasal dari burung garuda karena ukurannya sangat besar. Berdasarkan cerita yang diyakini masyarakat, ukuran burung garuda saat itu sangat besar. Bahkan bentang sayapnya bisa menutupi separuh kampung Lunang Silaut. Burung garuda biasa bersembunyi di kawasan perbukitan di Pesisir Selatan.

Agar dapat bertahan lama, isi telur dikeluarkan dari cangkangnya.

Walaupun belum ada penelitian yang menyatakan telur tersebut berasal dari induk burung garuda, namun masyarakat tetap meyakininya karena informasi tersebut datang dari nenek moyang mereka.

tok gajah

Posted: 20 Oct 2014 10:02 PM PDT

tok gajah


Ape kate Ustaz Kazim tentang belai anjing oleh muslim.........

Posted: 20 Oct 2014 09:00 AM PDT


Kempen sentuh anjing yang kononnya untuk membuang stigma dan mengatasi persepsi negatif orang Islam dan Melayu terhadap haiwan itu sebenarnya adalah 'jarum halus' bagi menyuburkan fahaman liberal dan pluralisme di negara.

Pendakwah terkenal, Mohd Kazim Elias mendakwa kempen anjing anjuran seorang Islam itu merupakan satu gerakan untuk menghalalkan sesuatu yang sudah diharamkan ALLAH kepada penganutnya.

"Ini semua ada agenda halus untuk meliberal dan mempluralkan agama.

"Ianya gerakan yang cukup halus dan dimulakan dengan satu kempen secara kecil-kecilan yang akhirnya akan merubah dan menidakkan hukum dan itulah tujuan asalnya.

"Kalau hendak dijadikan sebagai binatang peliharaan seperti kucing dan ayam dan lain-lain tidaklah boleh dipandang ringan kerana ianya melibatkan urusan ibadat seharian," katanya yang dimuat naik dalam akaun Facebooknya, sebentar tadi.

Beliau berkata demikian mengulas kempen sentuh anjing "I Want to Touch a Dog" anjuran Syed Azmi Alhabshi di Central Park, Bandar Utama, Selangor, semalam.


Patutle atuk tengok lebih ramai kaum hawa yang hadir di kempen belai anjing tu........

Posted: 20 Oct 2014 04:33 AM PDT

Mungkin ini salah satu sebab nye........

Fatwa Hukum Sentuh dan Pelihara Anjing - E-Book

Posted: 20 Oct 2014 01:07 AM PDT

E-Book : Fatwa Hukum Sentuh dan Pelihara Anjing

E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke FacebookKongsi ke Pinterest

Berikut petikan fatwa menyentuh anjing untuk panduan semua yang mungkin sedang terkejut membaca kempen menyentuh anjing di Damansara semalam...

Ia boleh dibaca sepenuhnya di sini :
http://www.e-fatwa.gov.my/sites/default/files/kedudukan_anjing_dan_hukum_berkaitannya.pdf



Pandangan mazhab Maliki juga tidak jauh beza dengan Mazhab Syafei


Juga dijelaskan isu anjing pemburuan


Harap umat Islam jangan keliru lagi dengan isu pegang anjing yang cuba diliberalkan pihak yang tidak jelas hukum ini.

Mohon sebarkan.

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 20 Oct 2014 09:47 PM PDT

tun faisal dot com

Posted: 20 Oct 2014 05:35 PM PDT

tun faisal dot com


#Anjing: Ustaz Iqbal menyesal, Nurul ucap tahniah, Azmin anggap dosa perkara kecil

Posted: 20 Oct 2014 05:00 PM PDT



Ustaz Iqbal menyesal kerana dia bersubahat dalam program yang haram dan mengakibatkan umat Islam yang jahil melakukan dosa.



Bagi sosialis, sekularis, pluralis - yang haram ini perlu diraikan..



atau... anggap kejahilan umat Islam dan dosa itu perkara kecil

#GST SIRI 7: @AnwarIbrahim kata #GST akibatkan inflasi?

Posted: 19 Oct 2014 08:30 PM PDT



Nota: Dalam Ucapan Perbahasan Bajet 2015, Anwar Ibrahim menyebut kajian di Kanada yang menunjukkan negara tersebut mengalami inflasi. Apa yang tidak dibaca adalah dapatan kajian yang penuh yang memberi kesimpulan bertentangan mengenai GST dan Inflasi.

Kajian McLure (1987) menyimpulkan bahawa: "Peningkatan harga yang diaruhkan oleh VAT adalah fenomena satu kali; walaupun ia diukur sebagai luahan inflasi, ia tidak merupakan peningkatan terhadap kadar inflasi"

Kajian Bolton dan Dollery, 2004 di tiga buah negara New Zealand (mula melaksanakan GST 1986), Kanada (mula 1991) dan Australia (mula 2000) menunjukkan bahawa "di ketiga-tiga buah negara kesannya adalah sementara. New Zealand menerima impak yang paling besar (sebelum pelaksanaan dan pada tahun 1986), Australia menerima kesan inflasi harga pengguna yang paling rendah dan Kanada di antara kedua-dua negara. Magnitud impak kemudiannya kelihatan mengikut trend menurun sepanjang tempoh analisis."

Berdasarkan Ucapan Bajet 2015, Perdana Menteri mengumumkan bahawa 944 jenis barangan dan perkhidmatan, harga 56% atau 532 barangan TURUN sehingga 4.1%, 37.5% atau 354 daripadanya naik tidak melebihi 5.8% dan 6.1% atau 58 TIDAK BERUBAH.



GST akibatkan INFLASI? Kajian pelaksanaan di New Zealand (laksana 1986), Kanada (laksana 1991) dan Australia (laksana 2000) menunjukkan GST bukan FAKTOR penyebab INFLASI berpanjangan di ketiga-tiga buah negara tersebut. Malah kadar INFLASI menurun di ketiga-tiga buah negara selepas pelaksanaan GST.


"I want to touch a dog" manifestasi kejahilan Melayu Selangor mengenai hukum Islam

Posted: 19 Oct 2014 05:00 PM PDT


Kejahilan ibu bapa dan anak-anak muda Melayu mengenai Islam dan ajarannya amat merisaukan. Kejahilan ini membuka ruang bagi pihak sekularis, liberalis, sosialis dan pluralis merosakkan aqidah mereka dan merosakkan amalan mereka. Eloklah ustaz-ustaz berhenti berbalah antara satu sama lain, hentikan menyokong pihak sekularis-liberalis-sosialis-pluralis ini, dan kembali di dalam satu saf umat Islam. Apa yang berlaku di negeri Selangor hari ini adalah manifestasi kelemahan kepimpinan Islam dalam negeri Selangor.


Banyak persoalan mengenai kenajisan anjing baru-baru ini. Umat Islam Malaysia yang bermazhab Shafie, satu mazhab yang sangat teliti dan berhati-hati, memang secara budaya dan tradisi berpegang kepada hukum bahawa anjing itu najis secara keseluruhannya, baik dari segi air liur mahupun tubuh badannya. 

Bagi yang merasakan mereka tidak mahu bertaqlid dengan Imam Shafie dan keliru dengan pelbagai pandangan yang tidak tahu dari mana asasnya, `bercita-cita' ingin membuat pegangan sendiri walaupun tidak mempunyai kelayakan yang sesuai dan tanpa kajian berasaskan kaedah tradisi dan fiqh Islam, mungkin mereka boleh membaca hadis-hadis di bawah sebagai panduan -

1. Sumber yang paling kuat tentang kenajisan anjing bermula daripada hadis Nabi saw. yang disepakati semua perawi hadis, iaitu daripada Abu Hurairah:

"Sesungguhnya Rasulullah Saw. bersabda: 'Apabila seekor anjing meminum dari wadah (bejana) salah seorang diantara kamu, maka hendaklah ia mencucinya tujuh kali.'"

Lafaz hadis yang diriwayatkan Imam Muslim dan Ahmad juga dari sahabat Abu Hurairah r.a. berbunyi:

"Apabila seekor anjing menjilati wadah salah seorang di antara kamu, maka hendaklah ia menumpahkan (membuang) isinya, lalu mencucinya tujuh kali"

Di dalam riwayat yang lain, juga oleh Imam Muslim Rasulullah Saw. bersabda:

"Sucinya wadah salah seorang di antara kamu jika anjing menjilatinya adalah dengan mencucinya tujuh kali, yang pertama dengan tanah."

Dari hadis ini, tidak ada persoalan lagi tentang kenajisan anjing ini dari segi 1. air liur 2. lidah Yang menjadi persoalan sekarang, adakah 1. mulut dan 2. keseluruhan tubuh anjing turut dikategorikan sebagai najis.


2.  Dalil kedua adalah berdasarkan sebuah hadis yang bermaksud :

"Bahawasanya Rasulullah saw diundang ke rumah satu kaum lalu baginda memenuhi undangan tersebut, kemudian baginda diundang ke rumah satu kaum yang lain namun tidak baginda memenuhinya. Lalu ditanya kepada baginda kenapa? Baginda menjawab: "Sesungguhnya pada rumah si fulan itu ada anjing." Lalu dikatakan kepada baginda: "Dalam rumah si fulan (undangan pertama) ada kucing. Baginda menjawab: "Sesungguhnya kucing bukan najis."

(Hadis riwayat Daruqutni dan Hakim)




Dalam hadis ini ada 2 pertikaian, 1. mengenai kedudukan periwayat hadis, Isa bin al-Musaiyab 2. tentang pernyataan "Sesungguhnya kucing bukan najis." 


i. Walaupun begitu ada pandangan yang tidak mempertikaikan Isa bin al-Musaiyab

"Diriwayatkan oleh Ahmad dan di dalam (sanadnya) terdapat 'Isa bin al-Musayyab, dinilai terpercaya (thiqah) oleh Abu Hatim dan dha'if oleh selainnya." (Ini tidak benar) kerana Abu Hatim tidak menilai beliau thiqah, beliau hanya berkata tentangnya dalam al-Jarh wa al-Ta'dil (6/288): "Dianggap shaduq akan tetapi kuat."

Berkata al-Hakim: "Dan 'Isa bin al-Musayyab berseorangan daripada Abi Zur'ah kecuali bahawasanya beliau benar (shaduq) dan tidak tidak dicela secara pasti." Namun ini kemudiannya diikuti dengan komentar al-Zahabi: "Berkata Abu Daud (tentang 'Isa bin al-Musayyab): Dha'if. Berkata Abu Hatim: Tidaklah dia kuat."





ii. Ada pandangan yang mengatakan bahawa hadis yang dijadikan dalil dalam Mazhab al-Syafie berakhir dengan lafaz: "Sesungguhnya kucing bukan najis," sebenarnya tidak wujud di dalam mana-mana kitab hadis yang meriwayatkan hadis tersebut. Pandangan ini menyebut, lafaz yang terdapat dalam Sunan al-Daruquthni adalah:

Rasulullah saw pernah datang ke rumah satu kaum daripada kalangan orang-orang Anshar namun baginda enggan masuk rumah mereka. Ini menimbulkan kegelisahan ke atas mereka (tuan rumah) lalu mereka bertanya: "Ya Rasulullah, anda datang ke rumah si fulan tetapi anda enggan pergi ke rumah kami." Maka baginda menjawab: "Ini kerana rumah kamu ada anjing." Mereka berkata: "Akan tetapi pada rumah mereka ada kucing." Rasulullah menjawab: "Kucing adalah sejenis binatang buas (yakni tidak tetap penjagaannya, sering merayau-rayau)."

Jika ada yang tidak mahu berpegang kepada Imam Shafie dan menganggap hadis ini sebagai dhaif, anda boleh melihat sendiri tentang hukum berpegang kepada hadis dhaif di sini - http://informations-the.blogspot.com/2012/10/edisi-renungan-kenali-hadis-dhaif-dan.html

Tapi dari sudut pandangan saya, pertama terdapat pandangan yang jelas bahawa Isa bin al-Musayyab tidak dipertikaikan dari segi keboleh percayaannya (thiqah). Kedua, apa pun pertikaian tentang kucing, riwayat tentang anjing TETAP SAMA. Jadi peganglah tentang cerita Rasulullah saw tidak mahu masuk ke rumah orang Ansar yang memelihara anjing di dalamnya.


3. Bagi yang sekejap nak ikut Mazhab Shafie, tetapi atas kepentingan tertentu nak ikut pula mazhab-mazhab lain, di sini dicatakan juga pandangan Imam Hanafi dan Imam Maliki.

i. Imam Hanafi berpendapat menyatakan bahawa anjing itu najis pada cecair badannya sahaja, bukan pada bulu kulit badannya ketika kering. Bagi mazhab Hanafi;

anjing pada dasarnya zatnya adalah makluk yang suci iaitu tidak najis, dengan alasan antara lain, agama membolehkan kita memeliharanya dalam rangka berburu atau penjagaan. 
anjing itu suci keadaannya selama dia masih hidup sahaja. 
najis berkaitan anjing hanya pada mulutnya sahaja, air liur dan kotorannya (tahi) selama anjing masih hidup, dengan alasan kerana mengikuti najisnya, daging anjing itu sesudah matinya. Hadis dari Abu Hurairah hanya menerangkan tentang kenajisan mulut dan jilatan anjing semata-mata. Oleh itu, tidak sah mengqiyaskan kenajisan mulut dan jilatannya kepada seluruh badan. Dan yang demikian ini diikuti oleh mereka yang bermazhabHanafi. Dengan ini bermaksud bahawa anjing bukan najis seluruhnya, tetapi hanya mulut, lidah dan air liurnya adalah najis

Mazhab Hanafi menolak hadis dari Abu Hurairah yang bermaksud "Cara mencuci bejana seseorang kamu, apabila dijilat anjing hendaklah dibasuh tujuh kali, air pertama hendaklah dicampur dengan tanah," kerana perawinya, Abu Hurairah menyanggahi apa yang diriwayatkan, di mana beliau hanya membasuh sebanyak 3 kali saja, bukan 7 kali.

Jadi bagi yang nak sangat berpegang kepada Mazhab Hanafi, jangan pegang mulut dan jangan terkena jilatan dan air liur anjing. Jangan pegang ketika tangan berpeluh dan basah atau ketika anjing berpeluh dan basah. Kalau terkena masih kena samak, cuma hanya 3 kali basuhan, bukan 7 kali. Terserahlah kepada anda, hendak ikut Abu Hurairah atau nak ikut ajaran Rasulullah saw.

ii. Imam Maliki pula berpandangan - 

Anjing secara mutlak (keseluruhannya) baik yang dijadikan sebagai penjaga, pemburu atau apa sahaja, adalah tidak najis iaitu suci sebagaimana haiwan yang lain kecuali kekotorannya (tahi) yang dianggap najis mutawassitah. 

Tetapi apabila ada barang yang dijilat anjing diperintahkan mencucinya tujuh kali. Perintah yang demikian itu harus ditaati tetapi tidak ditegaskan bahawa perintah mencuci sedemikian BUKAN kerana jilatan anjing itu NAJIS. Tokoh-tokoh mazhab Maliki berpendapat suruhan Rasulullah s.a.w untuk membasuh bekas yang diminum oleh anjing bukanlah disebabkan oleh kenajisan mulut, lidah dan air liur anjing tetapi disebabkan kepada ketaatan kepada Allah semata-mata - ta'abudi. 

Mereka berpendapat sedemikian dengan merujuk kepada lain-lain hadis Rasulullah yang membenarkan penggunaan anjing terlatih untuk berburu. Dan tiadalah seekor anjing memburu dan membunuh mangsanya melainkan melalui gigitan mulutnya. 

Haiwan yang ditangkap oleh anjing buruan tersebut adalah tetap suci untuk dimakan seluruhnya. Pandangan mereka semua hadis-hadis yang menerangkan tentang perintah membasuh bekas yang terkena jilatan anjing telah dimansukhkan oleh ayat 4 dari surah al-Maidah yang bermaksud:

Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): "Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?" Bagi menjawabnya katakanlah: "Dihalalkan bagikamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik, dan (buruan yang ditangkap oleh) binatang-binatang pemburu yang telah kamu ajar (untuk berburu) mengikut cara pelatih-pelatih binatang pemburu. Kamu mengajar serta melatihnya (adab peraturan berburu) sebagaimana yang telah diajarkan Allah kepada kamu. Oleh itu makanlah dari apa yang mereka tangkap untuk kamu dan sebutlah nama Allah atasnya" 

(Surah al-Maidah:4)


Terpulanglah kalau nak berpegang kepada pandangan ini. Cuma ada beberapa persoalan yang timbul dan perlu dijawab bagi mereka yang mahu beramal dengan pegangan ini, 

a. Konteks ayat dari surah al-Maidah itu adakah berkenaan HALAL atau HARAM memakan binatang yang diburu menggunakan anjing buruan atau berkenaan SUCI dan NAJIS di tempat gigitan anjing buruan tersebut?

b. Adakah konteks ayat tersebut adalah mengenai hukum makan bangkai seperti yang difahami dalam hadis berikut?

Diriwayatkan daripada Adiy bin Hatim r.a katanya: 

Wahai Rasulullah, aku telah melepaskan anjing-anjing yang sudah terlatih untuk berburu, anjing-anjing tersebut membawa binatang buruan itu kepadaku. Aku telah pun membaca Bismillah (menyebut nama Allah) padanya. 

Baginda bersabda: Apabila kamu menyuruh anjingmu yang telah terlatih dan kamu telah pun menyebut nama Allah atasnya, maka makanlah binatang buruan itu. 
Aku bertanya: Sekalipun anjing-anjing itu telah membunuhnya? Baginda menjawab: Ya, sekalipun anjing-anjing itu telah membunuhnya jika tidak ada anjing lain yang turut bersamanya. 

Aku bertanya lagi kepada baginda: 

Bagaimana jika aku memburu binatang dengan menggunakan panah lalu terkena tidak melalui matanya. Baginda menjawab: Apabila kamu memburu dengan menggunakan panah lalu terkena melalui matanya, maka makanlah. Tetapi jika terkena dari bahagian belakangnya (bukan dengan matanya) maka janganlah kamu makan.

c. Jika ayat itu hanya mengenai HALAL dan HARAM memakai bangkai hasil buruan anjing yang dilatih, maka mungkinkah hal berkaitan kebersihan dan kesucian binatang buruan itu, terutama di kawasan gigitan anjing buruan masih perlu merujuk hadis asal mengenai jilatan anjing.

d. Kenapa dalam hadis tersebut ada peringatan `jika tidak ada anjing lain yang turut bersamanya'? Adakah kerana jika bukan anjing buruan yang terlatih, ada tabiat-tabiat anjing bukan buruan yang akan menyebabkan haiwan itu menjadi bangkai yang tidak HALAL dimakan atau menjadikannya TIDAK BERSIH dan SUCI dimakan?

Jawablah sendiri persoalan-persoalan ini.

4. Bagi yang ingin sangat memelihara anjing sebagai `pet', binatang kesayangan di dalam rumah, mandi, tidur, bersembahyang dan menyambut hari raya bersama anjing peliharan ini, maka mereka mungkin wajar meneliti hadis-hadis di bawah, selain hadis di atas mengenai keengganan Rasulullah saw memasuki rumah seorang Ansar yang memelihara anjing di dalam rumah;

i. Sesiapa mengambil anjing (sebagai peliharaan) kecuali anjing menjaga tanaman atau anjing menjaga ternakan atau anjing berburu maka setiap hari pahalanya berkurang satu qiraat.[12] [Shahih Muslim – no: 1574]

ii. "Suatu ketika Malaikat Jibril berjanji kepada Nabi yang mana dia akan datang menemui Nabi, tetapi dia tidak datang-datang. Dan kemudiannya dia (Jibril) memberitahu, "Kami dari golongan malaikat tidak masuk ke dalam rumah yang di dalamnya mengandungi gambar (berupa makhluk bernyawa) atau anjing." (Hadis Riwayat al-Bukhari (4/54), no. 450)


iii. 'Aisyah menyatakan bahawa Jibril ('alaihis salam) berjanji dengan Rasulullah SAW untuk menemuinya pada masa yang telah ditetapkan, namun pada masa yang tersebut, dia (Jibril) tidak datang. Kemudiannya Nabi mencampakkan tongkat di tangannya dan berkata, "Tidak pernah Allah dan utusannya (Malaikat Jibril) memungkiri janji". Kemudian Nabi terlihat dan menemui anak anjing di bawah katil dan berkata, "Aisyah, bila anjing ini masuk ke sini?" Dan beliau ('Aisyah) menjawab, "Demi Allah, saya tidak tahu." Kemudiannya Nabi mengarahkan dan anjing itu pun dikeluarkan. Tidak lama selepas itu, Jibril pun datang dan Rasulullah berkata kepadanya, "Engkau berjanji kepada saya dan saya menantikan engkau, tetapi engkau tidak datang-datang. Jibril pun menyatakan, "Di dalam rumah-mu ada anjing, di mana ia menghalang (saya untuk masuk), untuk kami (malaikat) tidak masuk rumah yang di dalamnya ada anjing atau gambar"." (Hadis Riwayat Muslim, Kitab Pakaian & Perhiasan (24), no. 5246)


iv. Dari Abu Talha meriwayatkan, katanya, "Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : "Malaikat tidak memasuki rumah yang di dalamnya ada anjing atau patung"." (Hadis Riwayat Muslim, Kitab Pakaian & Perhiasan, no. 5250).


Soalannya - kenapa Jibril dan malaikat tidak mahu masuk ke dalam rumah yang ada anjing? Adakah kerana takut kepada salakan anjing, kerana kesyirikan tuan anjing atau kerana aspek kesuciannya?

Kenapa pendirian Imam Shafie paling selamat?

1. Islam amat menitik beratkan akan kebersihan dan kesucian. Tidak kira sama ada kebersihan tubuh badan, tempat tinggal dan sebagainya. Malah apabila seseorang itu hendak menunaikan solat, haruslah memastikan telah mengikuti kesemua syarat sah solat. Di antara syarat tersebut ialah memastikan tubuh badan, pakaian dan tempat solatnya adalah BERSIH dan SUCI dari NAJIS.

2. Imam Shafie dan Imam Hanafi membuat pegangan berdasarkan hadis dalam konteks jilatan - air liur anjing, termasuk najis. Jadi tidak ada pertikaian bagi mereka yang dijilat anjing. Persoalannya, jika air liur merupakan najis, bagaimana pula cecair badan yang lain, termasuk peluh anjing?

3. Bagi pengikut Imam Shafie, seluruh tubuh anjing juga najis. Jadi bagi mereka yang yang hendak menyentuh anjing, tangan mereka perlu dipastikan kering dan tidak bepeluh, begitu jugalah tubuh anjing.

4. Bila kita memelihara anjing sebagai binatang peliharaan - adakah kebiasaan anjing yang suka menjilat dan air liurnya meleleh dapat kita tahan? Akhirnya ia akan menjadikan rumah kita tidak suci dan akan menyukarkan kita beribadah. Sama ada yang menganggapnya sebagai kepatuhan (ta'abuddi) atau menganggapnya sebagai najis, soalnya tetap sama - ia masih perlu dibersihkan 7 kali, atau kalau tak nak ikut Rasulullah saw tapi nak ikut Abu Hurairah r.a, maka masih kena basuh 3 kali.

5. Bagi mereka yang ingin memelihara anjing di dalam rumah, hadis-hadis di atas adalah amat jelas dan TIDAK ADA PERTIKAIAN sama sekali. Tidak ada alasan lagi.

6. Bagi yang nak menyambut Hari Raya bersama anjing, selepas membaca semua nas dan dalil di atas, anda faham-faham lah anda dari kategori mana - orang yang degil dan masih nak melanggar perintah Rasulullah saw. Tindakan anda sebenarnya cuba mempertikaian panduan yang diberikan oleh Rasulullah saw dan ulama silam. Tidak salah, jika anda dihukum di bawah kesalahan sengaja menghina Islam, ajarannya dan penganutnya.

Bersih atau tidak bersih, suci atau tidak suci - puak-puak ni bukan kisah pun. Kalau bab aqidah pun boleh dilanggar, kalau bab yang paling jelas tentang LGBT pun mereka tak kisah, u all ingat mereka kisah ke bab anjing ni atau bab kebersihan dan kesucian mengerjakan solat. Silap-silap solat pun tak buat, agama pun bukan Islam lagi. Mungkin mereka ni hanya alat untuk mencetuskan provokasi, kekeliruan pegangan dan perpecahan di kalangan umat Islam.

Baca pandangan lain di

waadat

Posted: 20 Oct 2014 04:25 PM PDT

waadat


punca sebenar ali rostam kalah di melaka

Posted: 19 Oct 2014 09:00 PM PDT

Kerja-kerja pembinaan rumah mahal di kampung Demang semakin rancak.

Tahniah bekas KM Melaka Ali Rostam atas jasa besar beliau mengubah kampung tempat salah satu peti undi parlimen Bukit Katil daripada sebuah kampung Melayu 99.9% menjadi pertempatan bercampur yang bakal menyukarkan lagi BN untuk kembali menguasai parlimen tersebut.

Tak apa lah. Itu hal lain. Pandai buat, tanggunglah akibatnya. Belum sempat perumahan itu siap pun dah tersungkur di kampung sendiri. Kalah dengan Pemuda PKR yang tak dikenali pun di Melaka.

Petang semalam Demang telefon pihak pemaju perumahan. Mana tau kalau-kalau Demang boleh pecah tabung untuk beli sebuah rumah untuk keluarga Demang. Maklumlah, Demang pun belum pernah beli rumah.

"RM900k ke atas," kata perempuan yang menjawab panggilan itu. 

Dari lenggok bahasanya Demang rasa bukanlah orang Melayu dan syarikat pemaju itupun, faham-faham sahaja lah.

Projek itu sebenarnya tertangguh lama sebab ada pemilik tanah yang enggan melepaskan haknya. Kebetulan lokasi tanahnya amat penting kerana melibatkan jalan masuk ke kawasan yang hendak dimajukan itu.

Akhirnya beliau terpaksa menjual tanah tersebut setelah mendapat 'arahan' daripada KM melalui telefon.

Demang tidak tahu sejauh mana kebenaran cerita itu tetapi itu adalah salah satu sebab Ali Rostam kalah di parlimen Bukit Katil dan orang kuat beliau iaitu Ketua Pemuda UMNO Melaka tewas kepada PAS di DUN Bukit Baru.

Sampai sekarang Demang tak pernah tertembung dengan YB Dr itu atau mendengar sebarang program untuk rakyat yang diwakilinya. Mungkin Demang yang tidak tahu. Salah rakyat kah jika rakyat tidak tahu program wakil rakyat?

Demang malas nak ungkit lagi isu tersebut. Demang nak ulas perkara lain.

Semua orang tahu asal nama semenanjung kita ini ialah Tanah Melayu. Maka dibuatkan undang-undang bahawa ada tanah yang tidak boleh dimiliki oleh orang bukan Melayu dan bagi tanah yang boleh mereka beli akan dijual pada harga yang mahal. Selalunya, sangat mahal.

Inilah yang nak Demang kongsi di sini.

Apabila harga terlalu mahal maka orang cina tidak mampu membeli secara persendirian. Mereka bersatu dan beli secara berkongsi. Mereka buat rumah banyak-banyak di atas tanah yang mahal itu dan mereka dapat seorang sebuah rumah dengan harga yang mampu dimiliki.

Mereka tak buat rumah kos rendah. Mereka buat rumah sederhana mewah dan rumah mewah sebab keselesaan tempat tinggal itu penting untuk keluarga. 

Pemimpin Melayu pula sibuk nak buat rumah kos rendah untuk saudara seagama mereka sedangkan mereka sendiri tinggal di banglow mewah!!!

Ops... kita ada quota bumiputra. Maka sebahagian kecil dijual kepada bumiputra yang kaya. Yang tak ada banyak duit macam Demang melopong sahaja lah.

Sampai sekarang Demang hairan, bagaimana orang bukan Melayu mampu beli rumah-rumah mewah begitu? Kenapa Demang masih tidak mampu?

Kalau Demang yang berstatus golongan pertengahan pun belum mampu memilikinya, bagaimana dengan orang Melayu lain? Agaknya Demang seorang sahaja yang tidak mampu.

Baru-baru ini tersebar dalam media sosial bagaimana pemaju perumahan memanipulasi jual beli rumah sehingga tanpa disedari orang Melayu membayar harga yang lebih tinggi daripada kaum lain.

Nampak sangat bodoh dua tiga kali pemimpin orang Melayu. Nampak sangat pemimpin politik kalangan Melayu cuma pandai membelit sesama sendiri dan tiada agenda ikhlas bagi membantu bangsa sendiri.

Demang menulis bukan supaya kita cari jalan untuk menindas atau merampas hak bangsa lain. Demang nak pihak yang kita anggap sebagai pemimpin orang Melayu berfikir secara ikhlas untuk membantu rakyat kerana Allah Taala, bukan semata-mata kerana UNDI!

Demang nak beritahu pemimpin UMNO bahawa orang Melayu ini tidak perlukan bantuan Anwar Ibrahim atau sesiapa sahaja untuk menukarkan kerajaan sedia ada. Dalam zaman teknologi maklumat dan tsunami media sosial seperti sekarang, dengan kuasa undi setiap orang, UMNO akan menjadi Parti Orang Pelarian Melayu-Nusantara suatu hari nanti.

Boleh faham ke ni?

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 20 Oct 2014 03:48 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Profesor kemaruk seks dengan pelajar

Posted: 19 Oct 2014 11:01 PM PDT

Gambar hiasan
Beijing: Selepas berdiam diri lebih tiga bulan, pihak berkuasa Universiti Xiamen di wilayah Fujian akhirnya mendedahkan hasil siasatan skandal seks membabitkan seorang profesor sejarah.

Pada 14 Oktober lalu, universiti itu mendedahkan di blog mikronya bahawa Wu Chunming dipecat dan dilucutkan jawatan sebagai profesor kerana melakukan gangguan seksual terhadap seorang pelajar wanita dan mengadakan seks dengan pelajar lain.

Pengumuman itu dibuat sehari selepas sebuah rancangan televisyen menyiarkan wanita mendakwa dirinya mangsa ketiga gangguan seksual Wu. Dia memberikan butiran sensasi seperti "Wu mengeluarkan kondom dari ofisnya dan meminta saya mengadakan seks dengannya."

Dakwaan pertama terhadap Wu dimuat naik ke Internet awal Julai lalu oleh beberapa pelajar perempuan yang menuduhnya mencabul dan menggoda mereka supaya melakukan seks.

Dua hari kemudian, Universiti Xiamen mengumumkan pasukan khas ditubuhkan untuk menyiasat kes itu manakala Wu dilarang buat sementara waktu daripada mengajar, mendaftarkan atau menasihatkan pelajar sepanjang tempoh siasatan. - Agensi

Dua isteri bantu bomoh noda guru wanita

Posted: 19 Oct 2014 09:01 PM PDT

Gambar hiasan
Surat, India: Seorang bomoh ditangkap polis kerana disyaki merogol pesakit dengan bantuan dua isterinya.

Polis Gujarat berkata, suspek dikenali sebagai Bhupat.

Menurut jurucakap polis, Bhupat Serta dua isterinya - Mona dan Rama - tinggal di rumah sama di Amroli.

"Mereka kini didakwa bersubahat merogol," katanya.

Jurucakap polis berkenaan berkata, mangsa adalah seorang guru wanita yang bertemu Bhupat untuk mendapatkan bantuan mengesan bapanya yang hilang.

Apabila mengadu masalahnya, Bhupat berjanji membantu mangsa menggunakan kuasa hikmatnya tetapi dengan syarat, guru terbabit mesti mengikut setiap arahan diberi.

Menurut jurucakap polis, mangsa mengadu menjadi pemuas nafsu Bhupat selama empat hari.

"Isteri Bhupat turut bersubahat dalam kes berkenaan.

"Mereka kemudian mengugut untuk membunuh mangsa jika kejadian berkenaan dibocorkan kepada polis," katanya, semalam.

Pihak berkuasa kemudian menangkap ketiga-tiga suspek selepas mangsa pergi menjalani pemeriksaan perubatan di hospital berdekatan.

Di samping itu, polis yakin dapat menyabitkan kesalahan tertuduh kerana sudah memperoleh bukti kukuh. - Agensi
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/2996#sthash.r8I9TGSv.dpuf

Remaja diliwat beramai-ramai kritikal

Posted: 19 Oct 2014 08:01 PM PDT

Gambar hiasan
KENTUCKY - Seorang remaja lelaki berusia 15 tahun di Nashville berada dalam keadaan kritikal selepas diliwat beramai-ramai dalam satu parti.

Kejadian tersebut turut dirakam menggunakan telefon bimbit.

Susulan itu, pihak berkuasa menahan tiga lelaki Tyler Perry, 19, Dayton Ross Jones, 20 dan Samuel Miller, 18 serta dua remaja lelaki berusia 17 tahun bagi membantu siasatan lapor Mirror Online .

Pihak berkuasa juga menetapkan bahawa Perry, Jones dan Miller dikenakan ikat jamin sebanyak AS$1 juta (RM3 juta).

(Foto) Nabila Huda kembali seksi dalam majalah Glam

Posted: 19 Oct 2014 07:07 PM PDT




Nabila Huda
5 Gambar Nabila Huda Beraksi Seksi Di Majalah GLAM | Pelakon terkenal, Nabila Huda telah dijemput untuk menjadi cover girl bagi majalah GLAM untuk edisi beberapa bulan lepas dan beliau kelihatan amat eksotik dan juga seksi.
Apa pun, mari kita skodeng beberapa gambar Nabila Huda beraksi seksi di majalah GLAM yang kami paparkan di bawah ini buat tatapan anda semua.
Nabila Huda seksiNabila Huda hotNabila Huda Beraksi Seksi Di Majalah GLAM


Learn English In School...the right way..

Posted: 19 Oct 2014 06:25 PM PDT



Duke of UMNO

Posted: 20 Oct 2014 02:59 PM PDT

Duke of UMNO


KENAPA TAK PEGANG TAIK SENDIRI JER..???!!!

Posted: 20 Oct 2014 07:17 AM PDT


Seronok sangat yer peluk anjing? Suka ye boleh pegang anjing? Nak pegang lagi? 

Saya faham, memang sesiapa pun boleh pegang anjing. Tapi kenapa pilih pegang najis mughalazah? Najis berat tu... kenapa perlu pegang kalau tidak terpaksa?

Kenapa tak pilih pegang taik saja? Pegang la taik sendiri... lepas tu main-main dengan taik tu... Buat la bentuk kuih ke... bentuk ikan ke... macam budak-budak main masak-masak tu... kenapa? Jijik? Kat anjing tak jijik pulak?

 


Ni cuba tengok sini.. senang sangat terpengaruh dengan agenda liberalisme... senang sangat jarum pluralisme... senang sangat la korang kena "racun"... sampai tak reti pikirrrr...???

Kat mana korang letak otak korang? Tu.. Syed Azmi Al-Habshi tu takde program lain yang lebih bermanfaat yang boleh dibuat ke? Dah takde kerja sangat dah? 


Kalau betul nak ajar orang samak, tak perlu pun pegang najis pun. Ajar je terus! Ni la orang kata "terlebih bijak" sangat nih... takde akal ke?

RAKYAT PENANG MAKIN TERUK DIBULI GUAN ENG..!

Posted: 19 Oct 2014 07:17 PM PDT

Saya tak faham, kenapa orang Penang sayang sangat kat Guan Eng. Macam-macam onar dah yang dia buat sebelum ni... tapi orang kita masih "buta"... PAS Penang pun gagal sekat dia... 

Dulu dah kena dah sepenggal... tapi tak belajar dari sepenggal... dia menang jugak sepenggal lagi...

Undi la dia lagi... rasa-rasa boleh dapat balik tak Penang tu? Khabarnya dia banyak "import" pengundi masuk ke Penang dah skang ni... saya tak tahu la betul ke tidak... tapi itu la yang saya dengar...

 

Ni terbaru ni... cuba tengok kat sini... lama-lama jadi Singapore la Penang ni... republik dinasti Lim!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan