Barisan Nasional

Dicatat oleh Unknown | | Posted On Khamis, 11 September 2014 at 1:37 PTG

sumber :-

Barisan Nasional


Apa Yang Tersirat

Posted: 11 Sep 2014 01:27 PM PDT

Apa Yang Tersirat


Kemelut MB Selangor: Apa Kah Sultan Titah Bubar Dewan?

Posted: 11 Sep 2014 01:41 AM PDT

KEMELUT MB Selangor, kini menjadi krisis, bukan sahaja krisis berkaitan istituasi raja dan perlembagaan juga krisis politik.

Langkah Kajang ciptaan Anwar adalah puncanya. 

Sembah derhaka DAP dan PKR berkaitan calon MB, menyebabkan Sultan murka. Walaupun DAP yang diwakili Lim Guan Eng dan PKR diwakili Anwar meminta maaf, namun tidak kena caranya; malah Anwar memarakkan lagi keadaan dengan mempersoal titah Sultan, dan mengaitkan BN dalam proses menamakan PM dan MB.

Berasaskan keadaan ini, apa kah Sultan bertitah, dan meminta Tan Sri Khalid Ibrahim membubarkan DUN bagi membolehkan rakyat Selangor memilih semula, kerajaan mana yang mereka mahu.

Kemelut MB Selangor: Apa Erti Minta Maaf Lim Guan Eng Dan Anwar Pada Sultan Selangor

Posted: 11 Sep 2014 12:51 AM PDT

BENAR-BENAR Anwar lupa ada istiadat Istana; apabila beliau turut meminta maaf kepada Sultan Selangor melalui kenyataan media. Tak apa lah bagi Lim Guan Eng, mungkin kurang arif berkaitan dengan adat istiadat istana.

Meskipun Anwar meminta maaf, namun kenyataannya, bahawa Bn juga hanya mengemukakan seorang calon apakah jawatan PM atau MB; merupakan tindakan mempersoalkan lagi kewibawaan Sultan; erti kenyataan itu, bahawa Sultan terlihat tidak adil.

Anwar lupa, Bn merupakan satu entiti, tidak sama dengan pakatan antara PKR, DAP dan Pas; parti-parti itu hanya berpakat bukannya satu entiti.

Cara Anwar meminta maaf kepada Sultan, tidak ikhlas, melainkan memberi tamparan kedua kepada baginda.

Duke of UMNO

Posted: 11 Sep 2014 01:06 PM PDT

Duke of UMNO


JAWAPAN "OSTAZAH SEGERA" PASAL SKANDAL TERBARU DIA TU... HEH..!!!

Posted: 11 Sep 2014 06:17 AM PDT


Hek elehhhhh... poyo la pulakkkk... bila orang tanya kononnya dia malu nak komen... kononnya tak mau komen lanjut... padahal panjang berjela je bagi jawapan kat wartawan... cakap belit-belit la "ustazah segera" ni...

Wahai "ustazah" Abby ku sayang.... kalau hang suka kat laki tu...ngaku je laaaa.. tak payah la "tak mau komen" laaa... "tak manis" laaa..."kawan lama kenal" laaa.. itu laaa.. ini laaa... heh! Ngaku je.. senang cerita... bukan ada orang nak marah pun kalau hang ngaku hang suka kat diaaa... heh!

Hang kata, ustaz tu dok ngajaq hang dan anak-anak hang ngaji Al-Quran...dah lama dah kenal... dah 4 tahun dah... lepas tu dok nafi ada hubungan istimewa... sambil-sambil ngaji Al-Quran tu ada "sesi orat-mengorat" keee? Heh! Depan Al-Quran?

 

Ni cuba baca kat sini apa yang Abby jawab panjang lebaq pasai hubungan dia dengan ustaz tu... 

Betul ke hang takdak apa-apa dengan ustaz tu? Kalau betul takdak apa-apa, takkan la Azza nak tanya macam tu kat ustaz tu, kan? Hang yang malu atau ustaz tu yang malu? Saya tengok ustaz tu yang malu... bukan hang...heh! 

Dah 4 tahun kenal... masa tu hang pernah kawin dengan Farhan, kan? Masa tu dah ada bibit-bibit ke? Macamana Farhan boleh benarkan bukan muhrim ajaq hang mengaji Al-Quran? Dah takdak ustazah dah dalam PAS yang boleh ajar hang dan anak-anak hang mengaji?

Lagu ni la Abby... hang kawin je la dengan ustaz tu... kawin cepat lagi baik... sat lagi timbul macam-macam fitnah pulak... kan elok cepatkan perkara yang baik... tak payah nikah grand-grand pun takpa... suruh ustaz tu masuk minang, lepas tu kawin terus esok lusa... settle...kan?

Saya ni just bagi pandangan saya sebagai saudara seagama saja... walaupun kita tidak separti, saya rasa saya berhak buat teguran atau pandangan untuk saudara seagama saya... terserah la nak terima atau tidak... saya tak suruh Abby setuju dengan saya...

Saya doakan Abby bahagia hingga ke anak cucu... cuma jangan dok buat "cempera" dah la... jangan dok buat malu PAS.. PAS tengah sakit teruk tu... jangan dok tambah sakit depa... heh! Boleh kot noooooo....

HAPPY 16th ANNIVERSARY ANWAR BERAHIMMMM..!!! KAH! KAHHH! KAHHHH..!!!

Posted: 10 Sep 2014 11:55 PM PDT

Dari semalam lagi saya dok perati pasal perkara ni... kenapa pensyarah ni asyik dok sebut pasal Anwar saja sejak akhir-akhir ni...saya dok fikir...

Rupa-rupanya,.. Anwar memang dipecat pada bulan September lebih kurang 16 tahun dulu... ooooo... Ni kira 16th Anniversary la niiiii....anniversary dipecat... heheheheheeeeee....! 

So, sebelum terlewat, pertamanya saya nak ucap "Happy Anniversary" la dulu kat Anwar...heh! Tapi bila sebut angka "16" ni.. pada bulan "September" pulak tuuu... apa yang terlintas dalam akal kita? Heh! Ingat betul-betul.... ingat? Heh! Meh saya ingatkan....

 

Alaaaa... 16th September laaaaa... ada la "mamat" mana ntahhhh... dia kata kan..kan..kan.. dia kannn.. dia akan jadi PM ke-7 kat Malaysia ni pada 16 September... ingat lagi tak? Heh!

Masa dia cakap tu kalau tak silap saya lepas dia meroyan kalah pada tahun 2008 dulu... Zaman Pak Lah... zaman pentadbiran sahabat baik Anwar yang mula menyebabkan BN hilang majoriti 2/3... 

Alaaa.. tak ingat? Bukan ke menantu kesayangan Pak Lah yang hantar passport Anwar "by hand"???

Cuba baca apa yang pensyarah kat Australia ni kata pasal Anwar... heh! Tepat..padat... bertepek kena kat dahi... saya setuju 100%...heh! Sila baca kat sini dan sini... heh!

PEJUANG BANGSA

Posted: 11 Sep 2014 11:24 AM PDT

PEJUANG BANGSA


CHEGUBARD DEDAH GILA AZMIN LOBI NAK MB SELANGOR PUNCA KRISIS

Posted: 11 Sep 2014 08:30 AM PDT





 Bekas Ketua Cabang PKR Rembau, Badrul Hisham Shaharin hari ini menyelar kegilaan kuasa Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali dalam 'melobi jawatan Menteri Besar Selangor sebagai penyebab utama berlakunya konflik dalam parti dan Pakatan Rakyat (PR).

Beliau yang dikenali sebagai Chegubard menyifatkan Azmin turut merupakan individu yang terlibat dalam merancang pemecatan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai anggota  PKR.

"Lobi Azmin yang nak jadi MB akhirnya membawa kepada episod pemecatan Khalid Ibrahim dan fasa lantikan baru dari Istana. PKR yang diperlihatkan tidak 'solid' kepimpinannya sudah tentu akan dipermainkan atau tidak dihormati bukan saja oleh musuh dan Istana, malah sahabat sendiri," katanya menerusi laman blog miliknya hari ini.

Chegubard menegaskan, kemelut yang kiat tenat ini berpunca daripada tindakan pemimpin kanan PKR itu yang kononnya menyokong satu nama dipersembahkan kepada Istana, namun pada masa sama menghantar 'pasukan' untuk melobi dirinya.

"Tanyalah pemimpin PAS bagaimana Azmin melalui pelbagai saluran melobi sehingga Presiden PAS (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) sendiri mahu membawa namanya tetapi apabila lobinya pada PAS terbongkar dia sendiri menghadap Datuk Seri Anwar Ibrahim konon menyatakan Presiden PAS yang mahu melamar dia.

"Ini antara punca meretakkan lagi hubungan Pakatan Rakyat. Dia bercakap kepada media akan tolak sebarang cadangan namanya dan menyokong (Presiden PKR, Datin Seri Dr) Wan Azizah (Wan Ismail) tetapi di belakang ia terus melobi termasuk ke Istana," katanya.

Beliau yang turut mencabar Azmin menyembah surat kepada Istana Selangor menyatakan bahawa dirinya tidak mahu menjadi Menteri Besar bagi menggantikan Abdul Khalid.

"Hentikan usaha lobi belakang ini, hantar surat kepada Istana dan nyatakan bahawa anda tidak mahu menjadi Menteri Besar, menghormati kebijaksanaan baginda Sultan agar menolak sebarang khabar angin bahawa PKR itu tidak 'solid' dengan keputusan untuk menamakan Wan Azizah dan kamu nyatakan sokongan tanpa belah bagi.

"Jangan hanya kata di media tetapi hantar 'signal' berbeza kepada Istana dan penyokong kamu dengan harapan Wan Azizah ditolak dan kamu jadi pelan B," katanya. 

ANAK NIK AZIZ BARU SEDAR PAS TELAH DITIKAM BELAKANG KETUM PKR & DAP

Posted: 11 Sep 2014 07:30 AM PDT




 - Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz tampil mempertahankan kuasa pemutus Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berhubung senarai nama calon Menteri Besar Selangor yang baharu. 

Beliau menegaskan, tindakan Abdul Hadi itu terpaksa dibuat tanpa perundingan bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP berikutan perbuatan khianat yang dilakukan sekutu mereka itu terhadap Pas. 

Katanya, pengkhianatan itu tercetus apabila berlakunya tindakan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pas Selangor yang memberi sokongan kepada PKR. 

"Dua pengkhianat daripada ADUN Pas yang melompat telah memberi sokongan kepada PKR. Ini memulakan kerosakan kepada kestabilan dalaman Pas. 

"Pengkhianatan PKR terhadap setia kawan dengan Pas dalam pakatan pembangkang apabila mereka menerima pengkhianatan dua ADUN Pas dengan mengiktiraf sokongan mereka kepada PKR. 

"Sebagaimana dua ADUN itu memutuskan wala' dan kesetiaan kepada Presiden, begitu juga PKR telah memutuskan setiakawan dengan Pas," katanya dalam kenyataan di Facebook beliau hari ini.

Mengulas lanjut, Nik Mohamad Abduh menjelaskan, sesiapa pun yang menginsafi akan memahami tindakan yang perlu dilakukan oleh Abdul Hadi apabila partinya dikhianati dari dalam oleh ahli sendiri. 

Menurut beliau, pergolakan di dalam Pas sekarang sememangnya bermula daripada kisah pengkhianatan dua ADUN tersebut. 

"Anda juga sedang melihat akibat pengkhianatan PKR, pergolakan dalam pakatan pembangkang akibat Pas kehilangan taruhan kuasanya dalam menentukan kelangsungan kerajaan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang Majlis Syura Ulama Pas putuskan untuk mempertahankannya," katanya. 

Tambah Nik Mohamad Abduh, terdapat dua pilihan yang perlu dilakukan Abdul Hadi dan salah satunya adalah untuk terus bertindak drastik dan keras dengan mendorong parti Pas ke arah keluar daripada pakatan pembangkang. 

"Pengkhianatan, daripada sudut hukum, semestinya menjadi faktor utama pembatalan tahaluf siyasi," jelasnya. 

Kedua, kata beliau, adalah Abdul Hadi bersikap dan bertindak lebih budiman dengan memberi peluang dan masa agar mampu memperbaiki keadaan dan memulihkan dalaman Pas dan hubungan dengan PKR serta pakatan pembangkang. 

Bagaimanapun, tegas beliau, Abdul Hadi telah memilih pilihan kedua dan tindakan itu menerima pujian apabila Pas melalui mesyuarat 17 Ogos lalu, memutuskan bersetuju memberikan sokongan sementara kepada Abdul Khalid. 

Tindakan itu, ujarnya, telah dilakukan walaupun dilihat bercanggah dengan keputusan asal Majlis Syura serta mengejutkan pihak yang menyokong Abdul Khalid. 

Malah, jelas Nik Mohamad Abduh, Abdul Hadi mengemukakan dua nama calon baharu termasuk Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail yang juga dilihat bercanggah dengan keputusan asal Majlis Syura. 

"Lihat, alangkah berjiwa besarnya Presiden (Abdul Hadi). Beliau mampu mempengaruhi Majlis Syura agar menerima hakikat pakatan pembangkang perlu diselamatkan," tegasnya.

KERTAS UPSR BOCOR : KERAJAAN MALAYSIA AKAN DISAMAN IBUBAPA ??

Posted: 11 Sep 2014 07:09 AM PDT




Memang benar kata TPM , perbuatan bocor kertas UPSR  ini seolah-olah mahu sabotaj beliau sebagai Menteri Pendidikan dan juga Kementeriannya . 

Bila ibubapa murid marah  , siapa lagi kalau bukan iaitu Muhyiddin dan kerajaan BN .

Malah sekarang ini ada lawyer ambil kesempatan mahu jadi batu api agar  ibubapa menyaman kerajaan di atas kecuaian kakitangannya membocorkan kertas peperiksaan .



Cukup la wahai lawyer gila publisiti ini .. tak payah menangguh di air keruh ..

Bukan salah ke semuanya oleh  kerajaan Malaysia  tapi ia  perbuatan  segelintir  guru tak amanah , bertanggungjawab dan tidak berintergriti . 

Menyaman kerajaan dalam kes terpencil  seperti ini seolah-olah ibubapa ini tidak bersyukur langsung di atas apa yang kerajaan telah berikan kepada anak anda selama ini iaitu pendidikan secara percuma  di sekolah  .



Mengapa kecuaian ini boleh  berlaku ??

 Sebabnya zaman sekarang  ada medium media sosial mudah disebarkan dan punca paling  utama ada segelintir   guru tiada intergriti dan amanah di kementerian  yang begitu  anti kerajaan .!!

Bila ketaksuban marah itu ke maksimum dan kerajaan BN ini gagal juga ditumbangkan di PRU13 , maka kertas UPSR menjadi mangsa dan sifat amanah itu sebagai  guru hilang . Perkara ini tak mustahil boleh berlaku . 

Ini pandangan peribadi GPB sebagai rakyat biasa dan bila perkara ini berlaku ..satu tindak drastik perlu diambil kementerian dan dalang guru bertanggjawab  wajar dibuang kerja dan pencenya juga ditahan. 



** kita tunggu selepas ini desakan puak pembangkang agar  TPM dan Menteri letak jawatan ..




Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu pihak polis menyiasat insiden kebocoran kertas peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) sehingga ke akar umbi supaya mereka yang bertanggungjawab boleh dihadapkan ke muka pengadilan.
   
"Kita harap pihak polis mengambil tindakan tegas dan seterusnya satu hukuman seberat-beratnya (diambil terhadap pelaku)," katanya pada sidang media di sini untuk menjelaskan perkembangan terbaru mengenai perkara itu.
   
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kebocoran terbaru melibatkan kertas Bahasa Inggeris 014/1 dan 014/2 selepas kebocoran kertas Sains 018, 028 dan 038 yang dimaklumkan semalam.
   
Kertas-kertas peperiksaan berkenaan akan diadakan semula pada 30 Sept ini.
   
Muhyiddin, yang juga Menteri Pendidikan, berkata kebocoran itu mungkin dilakukan dengan sengaja sebagai tindakan sabotaj terhadap dirinya dan Kementerian Pendidikan.

Katanya beliau tidak akan membuat sebarang andaian berhubung siapa dalang di sebalik insiden itu tetapi mahu pihak polis tidak menolak kemungkinan itu.
   
Muhyiddin berada di ibu negara Laos ini untuk menghadiri Mesyuarat Menteri-Menteri Pendidikan Asean Kelapan (ASED ke-8))yang bermula hari ini.
   
Beliau yang begitu marah dan dukacita atas kejadian itu, berkata  semua pihak yang terlibat sebelum ini telah diingatkan supaya sentiasa mematuhi segala peraturan dan prosedur penyediaan dan pengendalian keratas solan bagi mengelak kejadian seumpama itu.
   
Menyifatkan kejadian kali ini amat ketara dalam sejarah peperiksaan awam, katanya beliau sebelum ini telah mengingatkan pihak Lembaga Peperiksaan mengenai langkah-langkah keselamatan yang perlu dipatuhi sama ada di peringkat negeri, daerah mahupun di peringkat sekolah.
   
Bagaimanapun, beliau tidak mahu membuat andaian kemungkinan penglibatan pegawai Lembaga Peperiksaan tetapi mahu pihak polis membuat siasatan untuk mengenal pasti dalang yang membocorkan kertas-kertas soalan.
   
Justeru, katanya, sebuah jawatankuasa bebas aakan ditubuhkan dalam masa terdekat bagi membantu pihak kementerian dan polis bagi mengenal pasti punca sebenar kebocoran itu berlaku.
   
Muhyiddin juga terkilan kerana ia bukan sahaja menjejaskan integriti kementerian malah menunjukkan pihaknya tidak tahu bagaimana mengendalikan peperiksaan.
   
Beliau selaku menteri bertanggungjawab meminta maaf sekali lagi kepada ibu bapa serta pelajar kerana sebelum peperiksaan, mereka telahpun mengalami tekanan dan kini terpaksa menduduki semula peperiksaan itu.
   
Timbalan Perdana Menteri berkata beliau akan bertemu dengan pihak Lembaga Peperiksaan secepat mungkin untuk membincangkan bagaimana kerahsiaan dan kesahihan kertas peperiksaan boleh diperkukuhkan lagi. - Bernama

PAS TIBAI PKR HENTIKAN DRAMA HINDUSTAN RAIH SIMPATI RAKYAT

Posted: 10 Sep 2014 09:35 PM PDT



PAS meminta PKR supaya menghentikan 'drama hindustan' dengan meraih simpati rakyat seperti era Reformasi 1998, untuk melantik Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai menteri besar Selangor.

Ketua Pegawai Operasi Pusat Penyelidikan PAS Dr Zuhdi Marzuki berkata teguran Abdul Hadi mengenai keupayaan Wan Azizah menerajui negeri itu dianggap "satu penghormatan" jika diteliti kemelut politik negeri itu termasuk sejak era Reformasi 1998.

Beliau mengumpamakan Wan Azizah seperti Abu Zar al-Ghifari yang ditegur tidak mampu menjadi pemimpin politik tetapi tetap dihormati apabila dianggap isteri mithali sewaktu Datuk Seri Anwar Ibrahim dihina pada 1998.

"Saya melihat teguran Abdul Hadi Awang itu bukan satu penghinaan, sebaliknya satu penghargaan malah satu penghormatan kepada Kak Wan yang telah melaksanakan peranannya sebagai seorang isteri mithali.

"Bagaimanapun, pada pandangan saya usaha untuk menobatkan Kak Wan sebagai MB akan menjadikan semua reputasinya sebagai isteri mithali sebelum ini tercemar.

"Tidak mustahil dia akan disebut selepas ini sebagai 'MB Boneka' atau lain-lain gelaran yang tidak manis. Lebih malang lagi, ia akan menjadi 'benchmark' kepada kepimpinan wanita dalam mengetuai teraju utama siyasah di Malaysia," katanya.

Menurut Dr Zuhdi lagi, ketika suaminya Datuk Seri Anwar Ibrahim ditinggalkan oleh kawan rapatnya, tetapi Wan Azizah terus setia dan percaya dengan kesetiaan suaminya.

"Beliaulah kemudiannya menggalas harapan suaminya sebagai simbol golongan yang dizalimi, dengan memimpin Parti Keadilan Nasional (PKN) dan kemudiannya PKR.

"Meskipun demikian, mereka yang rapat dengan Kak Wan semasa dia memimpin PKN dan sekarang PKR mengetahui secara lebih mendalam keupayaannya dalam melaksanakan amanah kepimpinan.

"Kak Wan adalah seumpama Abu Zar al-Ghifari, seseorang yang ada kelebihan hebat di bidang selain daripada amanah kepimpinan," katanya.

Sehubungan itu, Dr Zuhdi berkata harapan rakyat Selangor mahu melihat kehebatan, kecekapan dan kebijaksanaan seorang menteri besar Pakatan menerajui pentadbiran seperti yang ditunjukkan oleh Tan Sri Khalid Ibrahim sebelum ini.

"Sekarang adalah masa untuk menunjukkan model kepimpinan yang unggul di negeri Selangor, yang akan menjadi contoh sebagai negeri termaju yang juga dikenali dengan 'mini Malaysia'," katanya.

Tugu Bangsa Tembok Negara

Posted: 11 Sep 2014 07:53 AM PDT

Tugu Bangsa Tembok Negara


Kementerian Pendidikan nafi khabar angin UPSR 2014 dibatalkan

Posted: 11 Sep 2014 07:03 AM PDT

KUALA LUMPUR, 11 Sept : Kementerian Pendidikan hari ini menafikan khabar angin yang disebar melalui laman sosial media kononnya Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2014 dibatalkan berikutan kebocoran beberapa kertas soalan peperiksaan itu.

Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh, melalui laman Twitternya menasihatkan masyarakat agar mendapatkan maklumat yang sah mengenai isu itu daripada laman web rasmi Kementerian Pendidikan.

"Lembaga Peperiksaan menafikan berita yang tersebar bahawa UPSR 2014 dibatalkan.

"Untuk mendapat maklumat sebenar/semasa (mengenai isu UPSR 2014), sila layari laman web Lembaga Peperiksaan moe.gov.my/lp," katanya.

Lembaga Peperiksaan hari ini mengumumkan 30 September ini sebagai tarikh baharu bagi peperiksaan kertas Bahasa Inggeris 1 dan 2 dan kertas peperiksaan Sains 018, 028 dan 038 selepas kedua-dua kertas soalan didapati berlaku kebocoran. - BERNAMA

Kertas Bahasa Inggeris UPSR bocor, calon perlu duduki semula

Posted: 11 Sep 2014 01:21 AM PDT

PUTRAJAYA, 11 Sept : Seramai 473,175 calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) perlu menduduki semula kertas Bahasa Inggeris 1 dan 2 berikutan berlaku kebocoran soalan.

Perkara ini diumumkan Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh, sebentar tadi.

Idris juga mengumumkan Kementerian Pendidikan sudah membentuk satu jawatankuasa bebas bagi memastikan kebocoran soalan peperiksaan tidak lagi berlaku pada masa depan.

Semalam, Kementerian Pendidikan mengumumkan penangguhan kertas Sains 018, 028 dan 038 yang dijadualkan hari ini kerana didapati bocor.

Tarikh baru ujian kertas itu ialah pada 30 September ini. - bharian

DALANG BOCOR UPSR DICARI

Posted: 10 Sep 2014 09:45 PM PDT

Kuala Lumpur, 11 Sept : Cari siapa yang membocorkan kertas soalan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan kenakan hukuman paling maksimum.

Begitulah reaksi spontan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) apabila mendapat tahu mengenai kebocoran kertas Sains UPSR sehingga peperiksaan itu terpaksa ditangguhkan.

Presidennya, Hashim Adnan, berkata perbuatan itu adalah jenayah serius yang mencemarkan imej Kementerian Pendidikan dan profesion guru, malah menyusahkan 472,853 calon yang terpaksa menduduki peperiksaan itu pada 30 September ini.  - bharian

Dihantar dari tablet Samsung

bumiyang

Posted: 11 Sep 2014 03:10 AM PDT

bumiyang


Kegagalan Langkah Kajang - Chegubard Salahkan Azmin???

Posted: 11 Sep 2014 02:11 AM PDT

Harimau Muda D Mara ke Suku Akhir Kejohanan Bolasepak AFC B-16 Menewaskan Oman 2-1.

Posted: 10 Sep 2014 06:12 PM PDT

tunku

Posted: 11 Sep 2014 03:04 AM PDT

tunku


UPSR English papers leaked.

Posted: 11 Sep 2014 01:39 AM PDT

The Education Ministry has confirmed that there was a leak in both the UPSR English papers. 
Pupils who sat for their UPSR English examination on Thursday will have to re-take their papers, according to Second Education Minister Datuk Seri Idris Jusoh

He said the ministry confirmed on Thursday morning that the English 0141 and 0142 papers had been leaked.

Vernacular school pupils will not be affected as they sit for different English papers.

"We only confirmed it this morning at 11am; we will announce the new date for exams soon because we need to discuss and see how soon we can organise all the logistics involved.

"If possible, we're aiming to have the re-sit on Sept 30, the same day as the rescheduled Science papers.
"This is a serious matter, and we will make sure that the sternest action is taken against those responsible for the leak.

"I apologise to all the parents and pupils involved," he told reporters here on Thursday.
This is the second confirmed leak for the UPSR.

On Wednesday, the Malaysian Examinations Syndicate said that the Science papers had been postponed to Sept 30 as the questions were leaked on social media.

However, the syndicate was silent on claims that the UPSR papers for Bahasa Melayu and Mathematics were leaked as well.

When asked, Idris said that such claims were unsubstantiated.

"We cannot simply announce such leaks without investigating the matter, these (English and Science) are the only papers proven to have leaks.

"We have already lodged police reports over the confirmed leaks.

"We will also set up a committee on the matter, to look into the technology and security measures involved to make sure that this does not happen again," he said, adding that the committee would comprise "high profile" members.

Idris also said that such incidents proved that the current education system was too exam-oriented.

"This is why we introduced the school-based assessment system, to take this pressure off.

"Students have become too focused on just the examinations, that they're willing to cheat," he said.
A total of 473,175 pupils are sitting for the UPSR this year at 8,299 examination centres nationwide.

Taipingmali (tm)

Posted: 11 Sep 2014 01:26 AM PDT

Taipingmali (tm)


Soalan UPSR bocor menggegarkan negara.

Posted: 11 Sep 2014 12:43 AM PDT



Biasa kita dengar soalan SPM atau MCE untuk pelajar Tingkatan 5 yang bocor dan memaksa pelajar atau calon menduduki kertas ujian semula.

Setelah soalan Sains disahkan bocor oleh Lembaga Peperiksaan pada 10 September 2014 menyebabkan calon terpaksa menangguh kan kertas tersebut yang dijadualkan hari ini 11 September 2014 pada jam 8.15 pagi hingga 9.30.

Tiba-tiba hari ini juga Lembaga Peperiksaan mengesahkan bahawa soalan Bahasa Inggeris juga bocor.  Oleh itu, seramai 473, 175 calon terpaksa menduduki semula kertas Bahasa Inggeris 1 dn 2 pada satu tarikh lain. Kebocoran kertas Bahasa Inggeris telah diumumkan oleh Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh sebentar tadi.

Maka, timbulkan pelbagai soalan mengenai siapakah yang bertanggung jawab dalam membocorkan soalan tersebut?

Kini usaha polis untuk menyiasat perkara ini mungkin tidak lah rumah kerana ia mula di kesan oleh Lembaga Peperiksaan melalui maklumat dari WhatApp yang beredar di alam maya. Ia bukan lah dalam bentuk hard copy tetapi soft copy. Oleh itu amat mudah untuk polis dan skmm bertindak.

Langkah Mencegah Kebocoran

Pertamanya ialah setiap soalan hendaklah disediakan lebih dari satu set. Jika bocor set kedua boleh digunakan. Akan tetapi soalan tersebut tidak boleh disimpan di bilik kebal tetapi disimpan di bilik kebal peringkat negeri samada di Jabatan Pendidikan Negeri atau di Ibu Pejabat Polis Negeri.

Kedua ialah di setiap bilik kebal peringkat Daerah atau Kawasan perlu dipasang CCTV untuk memantau pergerakan Ketua Pengawas yang menguruskan kertas tersebut beberapa minggu sebelum peperiksaan.

Ketua Pengawas akan pergi ke bilik kebal untuk operasi buka kotak dan menyusun soalan di rak mengikut hari peperiksaan. Ketika ini lah kemungkinan besar kes kebocoran berlaku. 

Dengan kemudahan telefon atau smart phone kertas soalan boleh dibuka dan dirakam gambar keseluruhan soalan dengan menggunakan kamera resolusi tinggi seperti android.

Tambahan pula jika Pengawas Kawasan tidak memberi perhatian penuh kepada kerja pengawasan betul-betul atau  memberi kepercayaan penuh kepada ketua pengawas untuk membuka kotak.

Soalan bahasa Inggeris sering di perkatakan bocor namun tidak ada bukti kukuh yang membolehkan kertas tersebut disahkan bocor.

Tahun-tahun lalu kertas bahasa Inggeris dibuat pada hari Ketiga tetapi tahun ini dibuat pada hari pertama. Dahulu biasanya pada waktu petang guru-guru bahasa Inggeris akan memanggil pelajarnya untuk ulang kaji terakhir dan biasanya apa yang diulang kaji kan itu adalah tepat atau sama dengan soalan keesokan harinya.  

Berbalik kepada soalan SPM dan MCE yang bocor di tahun-tahun 70an sememangnya berlaku. Jika tidak bocor mana mungkin seorang calon berbangsa cina yang tak reti berkomunikasi dalam bahasa melayu dengan baik boleh mendapat A2 dalam subjek tersebut. Sudah tentu berlaku kebocoran soalan atau kebocoran jawapan.

sekian buat ketika ini.

Kerajaan Perak rangkul Anugerah Khas Kewangan Global

Posted: 10 Sep 2014 10:01 PM PDT

Kerajaan negeri Perak dipilih sebagai penerima Anugerah Khas Kewangan Islam Global 2014 (GIFA 2014) yang akan berlangsung di Dubai, Emiriah Arab Bersatu pada 27 Oktober ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata, anugerah itu sebagai penghargaan terhadap komitmen dan kejayaan kerajaan negeri dalam melaksanakan tanggungjawab sosial Islam di Perak.

"Saya dimaklumkan mengenai keputusan tersebut oleh penganjur GIFA 2014 Profesor Humayon Dar.

"Keputusan itu dibuat berikutan pembentangan saya yang bertajuk 'Membina Keupayaan Rakyat Miskin Di Negeri Perak: Cara Yayasan Bina Upaya' di Simposium Ekonomi Global 2014 pada 8 September lalu di Kuala Lumpur," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Anugerah GIFA, yang diwujudkan pada 2011, merupakan satu pengiktirafan kepada tokoh dan organisasi atas kejayaan serta amalan terbaik dalam sektor kewangan Islam.

Antara tokoh yang pernah menerima anugerah tertinggi GIFA bagi kategori kepimpinan ialah Tun Abdullah Ahmad Badawi (2011), Sultan Perak Sultan Nazrin Shah (2012) dan Bekas Perdana Menteri Pakistan Shaukat Aziz (2013). - BERNAMA

Visit website

The Unspinners

Posted: 10 Sep 2014 11:38 PM PDT

The Unspinners


Anwarinas Kamaruddin Jaafar takut kalah atau PAS beri walkover?

Posted: 10 Sep 2014 08:58 PM PDT


Berita sinopsis Utara News melaporkan:

Faktor kekalahan selama tiga penggal kepada calon Umno di Dun Pengkalan Kubor membuatkan PKR bersedia untuk memberi semula kerusi Dun berkenaan kepada PAS. PKR juga tidak sanggup lagi dimalukan oleh Umno khususnya ketika kemelut Menteri Besar Selangor yang kini semakin menjatuhkan imej mereka. Jika PAS tewas di Pengkalan Kubor, PKR akan bertepuk tangan dan mengatakan PAS bukanlah kuat seperti yang didakwa didalam Pakatan.

Difahamkan PAS akan mengumumkan calun mereka malam ini pada lebih kurang di Masjid Geting malam ini dalam pukul 9 malam. Khabar mengatakan Dato Seri Haji Awang akan umumkan Wan Rosdi bin Wan Ibrahim, iaitu Penyelia DUN Pengkalan Kubor sebagai calun PAS.

Sudahlah PKR takut, nampaknya Anwarinas pun takut nak tanding. Pencalunan ini agak mengejutkan kerana sebelum ini, khabar angin memberitahu AP Tumpat, Dato Kamaruddin Jaafar akan tanding dan rampas kerusi ini dari UMNO.

Adakah sebab pergelutan kausa antara PAS Ma aka Anwarians dan puak pro Ulamak maka Dato KJ enggan atau tidak dicalunkan?

Atau Dato KJ takut kalah atau takut dirinya tercemar dengan imej sebagai Anwarinas yang boleh menjejaskan peluangnya untuk kekal sebagai AP Tumpat di PRU14 akan datang? Mungkin juga Dato Kj tak mahu lihat dirinya diboikot oleh kumpulan pro ulamak yang banyak berada di akarumbi?

Pastinya PAS tidak meletakkan Wan Rosdi untuk kalah kerana PAS atau sekurang-kurangnya kumpulan pro Ulamak masih malu dilihat kuat walaupun berhadapan dengan ancaman kuasa dari dalam dari Anwarinas.

Di kalangan orang PAS ada yang mnganggap Wan Rosdi tidak mampu menandingi keupayaan calon BN yang telah diumumkan semalam dan pencalunan Wan Rosdi memberi 40% kemenangan kepada calun orang ugama UMNO. Tambah lagi, Wan Rosdi tidak mempunyai kelulusan pelajaran yang tinggi dan kurang mantap sumber kewangan.

Tak mungkin PAS beri walkover buat UMNO. Percalun Wan Rosdi mungkin untuk memastikan PAS tidak diboikot jentera. Siapa pemimpin-pemimpin pembangkang yang hadhir dan tidak hadhir di hari penamaan pada hari Sabtu kelak ye???

Molek calun kito

Posted: 10 Sep 2014 06:30 PM PDT


Profil Ustaz/Cikgu Mat Razi:

Nama. MAT RAZI B.MAT AIL 651119035219
PENOLONG PEG.PPD TUMPAT PENGURUSAN SKOLAH.

- isteri Khairos bt husin guru sk. simpangan tmpat.

- Kelulusan BA(Hons)Sejarah& persuratn melayu UKM (1999) maktb perguruan sultan abdl halim kedah(1988)


- Anak 6 org(3 lelaki 3 perempuan)Ank 1zamir(uitam kos Art& Design) 2.nur izati(uia bhsa arab)3.aizat(maahad tmpat)4.nur zahirah(maahad tahfiz tanah merah)5.nur maisarah dan zulfahmi(sk smpgn).

-bergiat politik semenjak 1990 sbgai su cawangan smpangan.AJK PEMUDA bermula 2005.AJK BAHAGIAN brmula 2009.






- mengasaskan sekolah pondok 9.11.2012 di tanah wakaf sendiri Kg.simpangan dgn pngambilan pelajar setiap hujung tahun 50 org.pelajar semasa 20 org di bantu guru quran en daud ismail(bekas guru quran zi sndiri).Pondok di sumbg dato noor zahidi 50ribu 2013.Pengajian pelajar percuma makan percuma.


- Mula brkhdmat di 1988 sk bunohan(8 thn)1999(smk sri kurau perak)2002(smk ayer lanas jeli)2003-2008(smk geting)guru pemeriksa sejarah.

- Di maktb pernah johan Tilawah Al-quran taranum.

- mula mengaji di pondok tuan guru haji wan mat jal besar(1982 sehingga tuan guru meninggal 1994. pergi haji pertama 1994.haji ke 2-2008.Membawa jemaah umrah setiap tahun bermula 2011.



Siapo calun dema?



Hok ni??????^&(&*)+)*_^&%^%#



Anwar dan Azmin rancang saman Istana (secara tak langsung)

Posted: 10 Sep 2014 06:31 AM PDT


Kenyataan maaf KETUM bukan kenyataan maaf tapi dia tetap berdegil kata dia betul dan istana salah. Sambil itu, dia kata istana tak faham undang-undang tubuh negeri seperti mana yang dia faham.

Hmmm ... lebih-lebih pulak orang Pulau Pinang yang duduk di Segambut tapi pakai alamat pak mertua di Country Heights. Rasa nak penampakq pulak bila dengaq orang dari negeri tak beraja nak ngajaq raja.

KETUM sedar dia sudah salah langkah dan rakyat sedang berbuku dan menyampah padanya dan PKR. Jika ada PRN, PKR akan hancuq di Selangor dan yang untung hanya DAP.

Dia sedang memikir cara untuk dapatkan baik sokongan dan simpati rakyat.

Oleh kerana TSKI bakal bawa gelanggang ke mahkamah, maka tiada cara lain melainkan main juga game di mahkamah. Rancangannya adalah untuk saman dan buktikan dia betul. Dah sah orang degil dan ego.

Pilihannya adalah untuk saman TSKI berdasarkan hujah TSKI gagal memberi nasihat kepada Sultan sebagai MB. Jadi dengan satu batu, secar atak langsung dia harap dapat baling kepala Sultan, baling kepala Khalid dan dapatkan asas untuk tunjukkan tak salah dia cadangkan si Jijah KIPAS.

Semantara itu, lanjutan dari kelahi Azmin dengan KETUM dan Jijah KIPAS malam tadi, Azmin sudah merajuk fed-up macam orang lari rumah.

Terang-terang kata dia sepatutnya jadi MB. Tanpa peduli apa yang dibuat dan dirancang KETUM, dia sendiri mahu saman Khalid atas alasan hampir serupa iaitu Khalid gagal sebagai MB.

Azmin masih geram dengan Khalid yang bersungguh-sungguh menghalangkan hajatnya untuk jadi MB.

Namun begitu, yang buat Azmin lebih geram adalah pemecatannya dari PKNS. Dipercayai Azmin banyak sepatutnya mendapat komisyen macam-macam tapi Khalid sudah halang projek tersebut dan potong jalannya.

Dengan Khalid kekal berkuasa, susah Azmin untuk dapat kerjasama dari staf PKNS. Azmin memang popular dan staf PKNS berharap Azmin yang akan jadi MB. Nampak jelas sekali bagaimana Pengurus Besar PKNS lama, Dato Osman Omar dan Azmin berjalan seoring dan sejalan di enquiry DUN.

Jika dulu PKNS ada OO sebagai bos, sekarang punya bos pula Ah Ah ... angguk saja kepada Khalid. Mana tak Azmin bengkak!!!

Nampaknya Anwar KETUM dan Azmin akan saman pihak Istana dan kerajaan secara tak langsung. Ada pihak lihat saman Azmin itu mungkin dituju juga kepada Istana kerana masa Azmin baru lahir ke dunia di Singapura, pihak Istana sangat mengambil berat akan PKNS.

ISU LUBANG KUNYIT!!! Azmin - Anwar gaduh besar pasal Rafizi

Posted: 10 Sep 2014 02:30 AM PDT


Difahamkan, satu pergaduhan besar antara Anwar Ibrahim dengan Azmin Ali telah tercetus apabila Azmin Ali dituduh sebagai sengaja enggan memberikan sokongan kepada Wan Azizah dalam usahanya untuk merampas jawatan tersebut.

Anwar Ibrahim betul-betul berang apabila Azmin Ali menyalahkan Rafizi Ramli sepenuhnya kerana semuanya bermula daripada langkah Rafizi Ramli yang mahu mengambil hati Anwar Ibrahim.

Pendedahan dokumen KAJANG MOVE telah membuatkan segala-galanya menjadi kacau. Lebih menarik lagi, semua yang sedang berlaku sekarang ini hampir mengikut semua yang terkandung di dalam dokumen tersebut.

Rafizi Ramli mengambil masa selama hampir seminggu sebelum menafikan kewujudan dokumen KAJANG MOVE. Bagaimanapun, seseorang yang cukup gemar dengan laporan polis dan saman, tidak mengambil sebarang tindakan bagi pendedahan dokumen berkenaan. Bahkan Rafizi Ramli sekadar pura-pura pekak dan buta mata.



Azmin Ali menyalahkan Anwar Ibrahim kerana terlalu memberikan ruang yang sangat besar kepada Rafizi Ramli. Berlainan daripada apa yang difikirkan oleh Azmin Ali, rupa-rupanya kasih sayang Anwar Ibrahim kepada Rafizi Ramli jauh lebih besar berbanding Azmin Ali.

Lebih menarik lagi ialah apabila Wan Azizah turut menyebelahi Rafizi Ramli, menyebabkan Azmin Ali bertambah marah dan mengancam untuk melakukan sesuatu yang membolehkan Anwar Ibrahim dan Wan Azizah tepuk dahi.

Kerana kemarahan Azmin Ali itulah, Anwar Ibrahim cuba membuktikan yang dia adalah seorang genius yang boleh melakukan segala-galanya tanpa Azmin Ali. Dengan Saifuddin Nasution dan Rahim Ghause yang masih bersama-samanya, Anwar Ibrahim menukar taktik kepada yang lebih lembut ....

Sedutan dari Selangor Chronicle SINI

DAP dan PKR minta maaf... ingat rakyat pekak dan tak tahu?

Posted: 09 Sep 2014 11:30 PM PDT


Respon DAP dan PKR kepada surat Tuanku yang secara terbuka menyuarakan murka terhadap sikap degil kedua badigol ini adalah meminta maaf.

BUkankah begitu jelas kehendak Tuanku meminta dua nama dari parti masing-masing? Apa yang tidak jelas?

Parti masing-masing bermakna DAP tak boleh calunkan si KIPAS! Parti masing-masing maknanya PKR patut calunkan dua bukan si KIPAS lembab itu seorang!!!

Malahan PAS pun tak patut calunkan dua dari PKR dan hanya satu dari PAS. Oleh kerana ada nama yang diletakkan itu menyenangkan hati Tuanku, tak dimurkai Tuanku.

Permintaan itu jelas dan tiada eri baru nak minta maaf. Janganlah ingat pihak istana tak ikuti berita-berita akhbar perdana dan alternatif. Blog dan sosial media pun diikuti istana.

Baca si KETUM punya jawatran yang Unspinners ambil dari MiM SINI, berikut:

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim memohon ampun seandainya tindakan mereka mematuhi undang-undang tubuh dan konvensyen Selangor mengguris perasaan sultan Selangor.

"Merujuk kepada kenyataan media istana Selangor yang ditandatangani oleh setiausaha sulit kepada Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan semalam, pihak kami akan terus merafak sembah dan memohon keampunan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan seandainya keputusan kami mematuhi Undang-undang Tubuh Negeri Selangor dan amalan ('convention') sejak 1957 menyebabkan terguris perasaan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan," kata beliau. seterusnya
Betul-betul macam budak terencat akal.

Dah minta maaf, tapi kata tak bersalah. Siap beritahu Tuanku bahawa mereka tak bersalah. Hantar surat pada Tuanku ke nak berkempen untuk cover mata rakyat dan redakan kemarahan rakyat?

BUkan tak tahu PKR undur dari Pengkalan Kubor kerana takut nak hadapi kekalahan teruk!!!

Lagi pun, maaf PKR dan DAP berisi ...ada sesuatu. Bagi yang tak sempat baca, pergi ke pautan SINI dan SINI untuk tahu agenda mereka.

Ini hanya tactical retreat untuk konon redakan serangan.

Ini cara DAP yang tak akan go all out sekali gus hingga sampai masanya. Agenda akan tetap diteruskan dan ianya akan berterusan sambil "Melayu mudah lupa".

DAP memang mahukan dana MB Inc untuk diguna untuk Sarawak tapi duit di Penang pun cukup banyak.

Dalam Anwar berpura-pura minta maaf, khabarnya macam-macam pihak dalam puak Anwar mahu buat serangan melalui mahkamah. Tak hairan istana kena serang, kerajaan kena serang dan macam-macam lagi mereka mahu serang saman. 

Jeng jeng jeng .... ingat rakyat pekak dan tak tahu ke. Macam mana tak bila masih lagi kata Istana salah. Tunjuk mana dalam Undang-Undang Tubuh Negeri Istana salah????

Panglima Perang Cyber

Posted: 10 Sep 2014 11:34 PM PDT

Panglima Perang Cyber


CSM Bangun Aplikasi Cyber999 App - Bantuan Kecemasan Siber Pengguna IOS & Android

Posted: 10 Sep 2014 10:24 AM PDT






Oleh Shaidathul Suhana Ros

KUALA LUMPUR, 10 Sept (Bernama) -- Mereka yang menerima ancaman siber kini boleh terus membuat laporan menerusi aplikasi terbaharu telefon pintar yang dikenali sebagai Cyber999 App.

Diperkenal dan dibangunkan oleh CyberSecurity Malaysia (CSM), aplikasi itu boleh diperoleh secara percuma bagi sistem pengendalian IOS dan Android.

Ketua Pegawai Eksekutif CSM Dr Amirudin Abdul Wahab berkata aplikasi itu adalah kaedah terbaharu untuk berhubung dengan pasukan pusat bantuan CSM, dan berkemungkinan, ia cara terpantas untuk mendapatkan bantuan kecemasan.

"Sebaik sahaja menerima laporan itu, pasukan berkenaan akan menghubungi pengguna dan membantu mereka menyelesaikan masalah itu," katanya kepada Bernama selepas melancarkan aplikasi itu di Wisma Bernama di sini, hari ini.

Turut hadir Timbalan Ketua Pengarang Perkhidmatan Berita Dalam Negeri Datuk Zakaria Abd Wahab, Timbalan Ketua Pengarang Perkhidmatan Berita Luar Negeri dan Antarabangsa Ahmad Zukiman Mohd Zain dan Timbalan Ketua Pengarang Perkhidmatan Audio Visual Mokhtar Hussin.

Amirudin berkata Cyber999 App adalah mudah digunakan dan sesuai untuk pengguna telefon pintar serta mengandungi nasihat dan tip mengenai keselamatan internet.

Terdahulu, beliau memberi taklimat kepada para petugas Bernama mengenai situasi keselamatan siber di Malaysia, yang antara lain menunjukkan peningkatan laporan ancaman keselamatan oleh orang ramai.

Beliau berkata antara insiden yang dilaporkan ialah penipuan dalam talian, pancingan maklumat peribadi, perisian hasad dan virus, gangguan sistem, kandungan berunsur fitnah, hasutan dan tidak bersesuaian.

Selain daripada aplikasi baharu itu, Amirudin berkata orang ramai juga boleh membuat laporan bagi sebarang insiden berkaitan ancaman siber dengan mengemukakan permohonan bantuan menerusi e-mel, faksimili, khidmat pesanan ringkas atau menelefon dan mengunjungi mana-mana pejabat CSM.

CSM ialah agensi khas pakar keselamatan siber negara di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi.

-- BERNAMA

Pelik Tapi Benar : Kemalangan Kereta Dengan Unta - @Youtube

Posted: 10 Sep 2014 09:58 AM PDT





Video ini baru dinaikkan dua hari lepas pada 9 September 2014. Baru ditonton 63 view ketika artikel ini ditulis jam 12.58 pagi 11 September 2014. Di Malaysia biasanya kita mendengar kemalangan dengan lembu atau kambing namun di tanah arab mereka kemalangan dengan Unta. Peliknya bagaimana unta boleh berada di dalam kereta ? Wallahu A'lam.....

‘Perisik’ KDN didakwa di Mahkamah

Posted: 10 Sep 2014 08:31 AM PDT

Melaka: Seorang pengurus hotel berusia 30 tahun mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret, di sini, semalam, atas tuduhan menyamar sebagai penjawat awam Unit Risikan Khas Kementerian Dalam Negeri (KDN), bulan lalu.

Pengakuan itu dibuat tertuduh, Mohd Shamsul Azreen Atan di hadapan Majistret Mohd Firdaus Saleh selepas mengangguk faham apabila pertuduhan dibacakan jurubahasa mahkamah.

Berdasarkan pertuduhan, Mohd Shamsul didakwa menyamar sebagai pegawai risikan khas dari KDN iaitu Bahagian Keselamatan Negara yang tidak wujud dalam perkhidmatan awam berkenaan.

Tertuduh bertindak menunjukkan kad kuasa Unit Risikan Khas KDN kepada pegawai Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) semata-mata untuk melepaskan rakannya dalam satu operasi di sebuah pusat hiburan di Jalan Melaka Raya 8, Taman Melaka Raya, di sini, pada jam 3 pagi, 30 Ogos lalu.

Dia didakwa melakukan kesalahan mengikut Seksyen 170 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

-Metro


http://peraktoday.com.my/?p=209379


Sent from my iPhone

Calon BN #PRKPengkalanKubor Hj Mat Razi Mat Ail (Tok Guru Pondok)

Posted: 10 Sep 2014 03:21 AM PDT



Profil Ustaz/Cikgu Mat Razi:

Nama.MAT RAZI B.MAT AIL 651119035219 PENOLONG PEG.PPD TUMPAT PENGURUSAN SKOLAH. 
- isteri Khairos bt husin guru sk. simpangan tmpat.

- Kelulusan BA(Hons)Sejarah& persuratn melayu UKM (1999) maktb perguruan sultan abdl halim kedah(1988)

- Anak 6 org(3 lelaki 3 perempuan)Ank 1zamir(uitam kos Art& Design) 2.nur izati(uia bhsa arab)3.aizat(maahad tmpat)4.nur zahirah(maahad tahfiz tanah merah)5.nur maisarah dan zulfahmi(sk smpgn). 

-bergiat politik semenjak 1990 sbgai su cawangan smpangan.AJK PEMUDA bermula 2005.AJK BAHAGIAN brmula 2009.

- mengasaskan sekolah pondok 9.11.2012 di tanah wakaf sendiri Kg.simpangan dgn pngambilan pelajar setiap hujung tahun 50 org.pelajar semasa 20 org di bantu guru quran en daud ismail(bekas guru quran zi sndiri).Pondok di sumbg dato noor zahidi 50ribu 2013.Pengajian pelajar percuma makan percuma.

- Mula brkhdmat di 1988 sk bunohan(8 thn)1999(smk sri kurau perak)2002(smk ayer lanas jeli)2003-2008(smk geting)guru pemeriksa sejarah.

- Di maktb pernah johan Tilawah Al-quran taranum. 

- mula mengaji di pondok tuan guru haji wan mat jal besar(1982 sehingga tuan guru meninggal 1994. pergi haji pertama 1994.haji ke 2-2008.Membawa jemaah umrah setiap tahun bermula 2011.


AZLI SHUKRI

Posted: 10 Sep 2014 11:20 PM PDT

AZLI SHUKRI


Mahathir Perhalusi Cara untuk Memimpin Malaysia Menjelang Tahun 2020

Posted: 10 Sep 2014 01:16 AM PDT

Buku hasil syarahan YABhg Tun Dr. Mahathir Mohamad berjudul "Cabaran Kepimpinan Masa Hadapan" sangat menarik untuk dibaca dan diteliti kupasannya. Menceritakan nasib para pemimpin dunia yang mengakhiri usia mereka dengan penuh tragis dan kekecewaan - Mahathir bijak mencipta analogi serta kiasan tentang persoalan bagaimana kepimpinan harus disulam dengan kebijaksanaan. Malaysia, menurut Mahathir adalah sebuah negara yang sangat unik - yang mana setiap kaum dibenarkan untuk mengekalkan cara hidup masing-masing bersama budaya, nilai dan pegangan agama. Namun demikian, ia tidak akan selama-lamanya berpanjangan dengan aman - jika pemimpin utama negara, khususnya Perdana Menteri tidak bertindak secara bijak dalam menangani isu-isu sensitif.

Buku ini menceritakan tentang "kepimpinan yang bijak" - tentang untung nasib pemimpin yang dibenci oleh rakyatnya sendiri - tentang masa hadapan kepimpinan negara dan yang lebih penting, tentang nasib Malaysia jika kita salah mengundi pemimpin yang lemah lagi tidak bijaksana. Kepada mereka yang gemar menyimpan koleksi tulisan dan ucapan bekas Perdana Menteri Malaysia yang paling lama berkhidmat ini - maka buku di atas sudah semestinya harus dimiliki. Dapatkan naskah anda hari ini, bagi membuka minda dan mencerah pilihan! Kepada sesiapa yang berminat, sila tinggalkan email anda di dalam blog ini. Harga senaskah RM35 (termasuk bayaran pos). 

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 10 Sep 2014 11:20 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


VIDEO INSIDE: Road Map Wan Ji Untuk Hapuskan Kesultanan Melayu...

Posted: 10 Sep 2014 10:00 PM PDT

Budak nie memang cilaka anak beranak, korang dengar sendiri apa yang dia plan untuk hapuskan sistem kesultanan melayu...

Ini budak kalau kasi biar lepas bebas, dia akan hasut anak-anak muda untuk benci dan lawan sultan...



RBA Belaan DAPig Menangis Bila Dengar Kena Penjara Satu Tahun...

Posted: 10 Sep 2014 07:00 PM PDT

Hahahahahahahah...... aku ingatkan hebat sangat, rupanya menangis sampai terisak-isak bila dengar hakim jatuhkan hukuman penjara setahun...

Cari makan dengan DAPig, tapi bila pergi mahkamah, pergi sorang, tak ada sekor pun lawyer pakatan datang membantu...

Mari kita gelakkan dia...




oyabun

Posted: 10 Sep 2014 11:18 PM PDT

oyabun


Sultan murka : Nik Aziz menggigil?

Posted: 10 Sep 2014 10:51 AM PDT


Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berasa bimbang, gusar dan takut apabila membaca laporan akhbar tempatan mengenai Sultan Selangor, Sultan Sharafudin Idris Shah yang murka terhadap Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP kerana ingkar titah baginda dalam isu Menteri Besar Selangor.

Katanya, perkara tersebut menyebabkan beliau tidak sanggup untuk membaca laporan hadapan akhbar yang menggambarkan kebiadaban kedua-dua parti itu.

Malah beliau turut menyifatkan titah baginda itu sebagai satu amaran keras kepada pihak terbabit.

"Saya baca muka depan sebuah akhbar hari ini (semalam), perkataan derhaka itu, saya rasa geligut (mengigil ketakutan) tidak terbaca saya yang di bawah itu kerana itu baharu sahaja raja sumpah, apa kata kalau Allah sumpah.

"Alhamdulillah (DAP memohon maaf) dia ada hati perutlah tu, dia reti," katanya kepada pemberita di sini hari ini.


Semalam, Sultan Sharafudin Idris Shah menzahirkan rasa amat dukacita dengan tindakan PKR dan DAP yang ingkar dengan titah baginda pada 27 Ogos lalu supaya mengemukakan lebih daripada dua nama calon daripada parti masing-masing untuk dipertimbangkan sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu.

Tindakan PKR dan DAP itu menggambarkan kebiadaban kepada ins­titusi raja dan merupakan satu perbuatan derhaka kepada titah ba­ginda.

Sultan Sharafudin Idris Shah menerima senarai calon Menteri Besar daripada ketiga-tiga parti dalam pakatan pembangkang namun hanya Pas yang akur titah baginda dengan menyenaraikan tiga nama.

Sementara itu, ketika diminta mengulas mengenai calon BN dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor yang akan diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri esok, Nik Abdul Aziz berkata, Pas tidak gentar untuk berhadapan dengan sesiapa sahaja.

"Siapa sahaja calon kita tidak gentar," katanya.

Wasabi Oyabun..

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 10 Sep 2014 11:05 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Kes Teoh Beng Hock Dibuka Semula, Sudahkah Kes Rasuah Berkaitan Selesai?

Posted: 10 Sep 2014 09:03 PM PDT

Mahkamah Rayaun menolak keputusan terbuka yang dibuat oleh koroner dalam Inkues Kematian Mendiang Teoh Beng Hock.

Persoalannya, adakah kes rasuah yang berkaitan sudah selesai?















Pembaca boleh meneliti dokumen-dokumen lain dalam blog Truth for Teoh Beng Hock: http://t4tbh.blogspot.com/

Keadilan bagi Teoh Beng Hock bukan sahaja untuk mencari punca kematian, tetapi juga menyiasat dokumen-dokumen rasuah berkaitan kematian mendiang.

Peliknya, DAP hanya minta siasat punca kematian, bukan kes rasuah yang berkaitan dengan mereka.

Kalau mereka benar-benar bersih, kenapa perlu takut?

*Lagi satu benda pelik, kenapa otai DAP macam Ronnie Liu tak bertanding semula dalam PRU 13 kalau dia bersih dan 'bebas rasuah'?

#PRK PENGKALAN KUBOR: CALON BN BUKAN SEBARANGAN ORANG WEI...

Posted: 10 Sep 2014 03:26 PM PDT



UMNO dan Barisan Nasional (BN) telah mengumumkan Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Tumpat, Haji Mat Razi Mat Ail sebagai calon Barisan Nasional (BN) untuk bertanding dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor.

Muda dan Profesional

Haji Mat Razi, 49, yang lebih dikenali sebagai Cikgu Mat Razi merupakan anak tempatan dan merupakan Penolong Pegawai Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Tumpat di Bahagian Pengurusan Sekolah. 

Isterinya Hajah Khairos bt Husin juga merupakan seorang guru di SK Simpangan, Tumpat. Mereka dikurniakan enam orang anak 3 lelaki dan 3 perempuan yang berjaya antaranya di UiTM, UIA, Maahad Tumpat, Maahad Tanah Merah dan SK Simpangan.

Mula berkhidmat pada tahun 1988 di SK Bunohan selama 8 tahun sebelum bertukar ke SMK Sri Kurau Perak pada tahun 1999, SMK Ayer Lanas, Jeli (2002), SMK Geting (2003-2008) selain menjadi guru pakar dan pemeriksa subjek Sejarah.

Cikgu Razi menerima ijazah BA (Hons) Sejarah dan Persuratan Melayu Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada tahun 1999 dan lulusan Maktab Perguruan Sultan Abdul Halim Kedah (1988).

Beliau bergiat dalam politik semenjak 1990 sebagai Setiausaha UMNO Cawangan SimpanganAJK Pemuda UMNO (2005) dan AJK UMNO Bahagian Tumpat sejak tahun 2009.

Beriman

Biarpun begitu, ada di antara penduduk memanggilnya Ustaz Mat Razi kerana beliau aktif dalam pelbagai aktiviti agama termasuk mengasaskan sekolah pondok di tanah wakaf sendiri Kampung Simpangan, Tumpat pada 9.11.2012 dengan pengambilan pelajar setiap hujung tahun seramai 50 orang dan pelajar semasa  seramai 20 orang dibantu oleh bekas guru Al Qurannya sendiri; Ustaz Daud Ismail.

Demi perjuangan menegakkan syiar Islam beliau telah berjaya mendapatkan sumbangan dan bantuan dari Allahyarham Dato' Noor Zahidi serta UMNO Kelantan bagi membolehkan pelajar-pelajar pondok agama berkenaan mendapat makanan percuma setiap hari. Inilah contoh kebajikan tanda keprihatinan UMNO dalam membantu menegakkan syiar Islam di bumi Tumpat.

Selain itu beliau turut menjadi imam di Masjid Simpangan dan pernah muncul sebagai johan taranum al-Quran ketika menuntut di maktab perguruan dahulu. Semasa di maktab dan universiti dahulu beliau amat dikenali kerana kelunakan suaranya ketika membaca Al-Quran. 

Cikgu Razi merupakan anak murid kepada Guru Pondok Tuan Guru Haji Wan Mat Jal Besar (1982- 1994).

Beliau telah mengerjakan ibadah haji pada tahun 1994 dan haji buat kali kedua pada tahun 2008. 

Kebolehan dan pengetahuan yang luas dalam bab-bab agama Islam telah membolehkan beliau menjalankan amanah membawa jemaah umrah dari kawasan sekitar Tumpat dan lain-lain kawasan sekitar Kelantan setiap tahun bermula 2011.  

Pengumuman beliau sebagai calon BN dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di Pusat Operasi PRK Pengkalan Kubor BN semalam.

Ayuh kita berjuang sampai UMNO dan BN menang.

Kepada rakyat dan pengundi Pengkalan Kubor, yakinlah pada perjuangan dan undilah UMNO-BN demi memartabatkan agama, membangunkan masyarakat dan mensejahterakan negeri.

Dengan kemampuan, pengetahuan dan kebolehan Cikgu Mat Razi diharapkan semoga Allah s.w.t memberkati perjuangan kita dan membantu kemenangan BN lagi...Insya Allah, Amin





HARAKAH - ORANG ANWAR vs NIK ABDUH

Posted: 10 Sep 2014 06:37 AM PDT

Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin (Zam) mempersoalkan kenapa lidah rasmi PAS, Harakah online tidak melaporkan kenyataan anak bekas Menteri Besar Kelantan, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz yang mendedahkan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah dikhianati.
"Dengan Harakah online tidak menyiarkan suara penting dari seorang anggota jawatankuasa pusatnya yang juga anggota Parlimen nyatalah suara parti ini dkuasai oleh Anwarinas.
"Mereka kena tunggu dulu kelulusan (Datuk) Kamaruddin Jaafar, anasir Anwar dalam PAS," kata Zam di blognya hari ini.
Menurut Zam, tidak seperti Harakah online, The Star online pula menyiarkan kenyataan itu yang dianggap sebagai berita yang mempunyai nilainya yang tersendiri.
Dalam laporan yang dibuat akhbar The Star, Nik Abduh yang juga merupakan bekas Timbalan Ketua Pemuda PAS dan angota Jawatankuasa PAS Pusat menyifatkan pemimpin kedua parti kompenan Pakatan Rakyat, PKR dan DAP sebagai pengkhianat kepada PAS.
Zam berkata, Nik Abduh telah membuat satu kenyataan menerusi akaun Facebooknya yang mengatakan Presiden PAS telah memutuskan untuk tidak perlu lagi berunding dengan PKR dan DAP.
Abdul Hadi juga turut memberikan amaran bahawa partinya akan mengambil tindakan keras terhadap PKR dan DAP jika mereka terus tidak mempedulikan kesabaran yang ditunjukkan PAS.
"Beliau mengajak seluruh ahli PAS Mari kita lancarkan 'Gerakan Kubor'…. jumpa disana…"kata Zam.
Nik Abduh dalam akaun Facebooknya berkata PKR memulakan pengkhianatan apabila bertindak 'mencuri' Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) PAS Selangor, Saari Sungib (Hulu Kelang) dan Hasnul Baharuddin (Morib) untuk menandatangani surat berkanun menyokong Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu.
"Sebagaimana 2 ADUN itu memutuskan wala' dan kesetiaannya kepada presiden, begitu juga PKR telah memutuskan kesetiakawanannya dengan PAS.
"Siapa pun yang menginsafi, dia akan memahami apakah tindakan yang perlu dilakukan oleh presiden PAS apabila partinya dikhianati dari dalam oleh ahlinya sendiri. Anda sedang melihat apa yang sedang bergolak di dalam PAS sekarang. Ia sememangnya bermula daripada kisah pengkhianatan 2 ADUN ini.
"Partinya dikhianati dari luar oleh rakan sendiri. Anda juga sedang melihat -akibat pengkhianatan PKR- pergolakan dalam PR akibat PAS kehilangan taruhan kuasanya di dalam menentukan kelangsungan kerajaan Tan Sri Khalid Ibrahim yang Majlis Syura Ulama PAS putuskan untuk mempertahankannya," kata Nik Abduh.
Tulisan lengkap Nik Abduh :
Siapa Pengkhianat?
Presiden PAS dituduh khianati PR kerana namakan calon MB daripada PAS.
Mari amati kisah pengkhianatan. Hakikatnya, pengkhianatan lebih awal bermula daripada 2 gerangan yang saling berkerja sama;
1) 2 pengkhianat daripada ADUN PAS yang melompat memberi sokongan kepada PKR. Ia memulakan kerosakan kepada kestabilan dalaman PAS.
2) Pengkhianatan PKR terhadap setiakawan dengan PAS dalam PR apabila menerima pengkhianatan 2 ADUN PAS dengan mengiktiraf sokongan mereka kepada PKR.
Sebagaimana 2 ADUN itu memutuskan wala' dan kesetiaannya kepada presiden, begitu juga PKR telah memutuskan kesetiakawanannya dengan PAS.
Siapa pun yang menginsafi, dia akan memahami apakah tindakan yang perlu dilakukan oleh presiden PAS apabila;
1) Partinya dikhianati dari dalam oleh ahlinya sendiri. Anda sedang melihat apa yang sedang bergolak di dalam PAS sekarang. Ia sememangnya bermula daripada kisah pengkhianatan 2 ADUN ini.
2) Partinya dikhianati dari luar oleh rakan sendiri. Anda juga sedang melihat -akibat pengkhianatan PKR- pergolakan dalam PR akibat PAS kehilangan taruhan kuasanya di dalam menentukan kelangsungan kerajaan TSKI yang Majlis Syura Ulama PAS putuskan untuk mempertahankannya.
Apa pilihan yang harus dilakukan presiden? Ada 2 pilihan;
1) Terus bertindak drastik dan keras dengan mendorong parti PAS ke arah keluar daripada PR. Pengkhianatan, daripada sudut hukum, semestinya menjadi faktor utama pembatalan Tahaluf Siyasi.
2) Bersikap dan bertindak lebih budiman dengan memberi peluang dan masa agar mampu memperbaiki keadaan dan memulihkan dalaman PAS dan hubungan dengan PKR dan PR.
Presiden telah memilih pilihan kedua.
Tindakan itu telah menerima pujian awam apabila PAS melalui mesyuarat 17/8/14, memutuskan bersetuju memberikan sokongan sementara kepada TSKI (Ini pastinya dilihat bercanggah dengan keputusan asal MSU dan mengejutkan pihak yang menyokong TSKI) dan mengemukakan 2 nama calon MB baru, termasuk WAWI (yang juga dilihat bercanggah dengan keputusan asal MSU).
Lihat, alangkah berjiwa besarnya presiden. Beliau mampu mempengaruhi MSU agar menerima hakikat PR perlu diselamatkan.
Malang tak berbau!
Keputusan 'emas' itu hanya mampu bertahan 5 jam!
Petangnya, tanpa kehadiran presiden PAS, mesyuarat PR memutuskan hanya satu nama akan dipersembahkan kepada istana iaitu WAWI. Alasan penarikan diri Azmin Ali adalah menarik dan diterima.
Di sinilah bermula PAS dilabel sebagai parti U-Turn oleh BN.
Presiden kini berhadapan 2 kemelut yang tiba-tiba;
1) Kegagalan wakil PAS ke mesyuarat PR yang diketuai Timbalan Presiden untuk mengembalikan semula keputusan penarikan diri Azmin Ali ke meja mesyuarat PAS. Menghantar hanya satu nama ke istana bukan sama sekali RUH keputusan mesyuarat PAS yang telah menetapkan 2 nama.
Ia bermaksud presiden berhadapan situasi kritikan dalaman yang tajam akibat keputusan yang lemah dalam mesyuarat PR.
2) Ketegangan dengan pihak istana yang memberi isyarat awal penolakan terhadap pencalonan WAWI. Tambahan pula, istana masih memberi sokongan padu kepada TSKI.
Menjaga hubungan dengan pihak istana adalah polisi PAS yang diterima masyarakat awam yang mahukan keharmonian di antara institusi kuasa diwujudkan.
Apa pula yang presiden harus lakukan selepas badai hanya mampu bertenang sekadar 5 jam?
Ya, presiden terus dengan sikap budiman. Beliau menerima hakikat bahawa kelemahan adalah daripada dalam partinya sendiri. Beliau segera ke Kota Bharu, bertemu Mursyidul Am untuk bergagah dengan nilai budimannya itu pada kekuatan suara putus daripada ketua MSU. Mursyidul Am telah memberi sokongan padu.
Keadaan mendung tidak berakhir dengan hari yang kembali cerah, malah kilat dan petir mula bersambaran. Tiba-tiba isu SD timbul.
13 ADUN PAS diasak oleh PKR agar menanda tangani SD menyokong WAWI sebagai Menteri Besar baru. Ia menimbulkan ketegangan dan kekeruhan yang bertambah di dalam dan di luar PAS.
Presiden mesti bertindak dan mestilah segera!
Mesyuarat PAS pada 25/8/14 keluar dengan keputusan baru yang mengejutkan. PAS memutuskan tidak menghantar sebarang nama dan menyerahkan kebijaksanaan memutuskan isu MB kepada pihak Istana.
Mesyuarat itu dilaporkan kemudiannya bahawa presiden menggunakan kata putusnya sendiri dan dilapor tidak menerima pandangan majoriti ahli.
Daripada pelabelan awal oleh BN, rakan PR mula turut menamakan PAS sebagai parti U-Turn!
PAS mula dipermainkan rakan-rakannya sendiri.
Kemudian, apabila istana membuat keputusan meminta setiap parti menghantar lebih 2 nama, PR terus gagal untuk bersatu.
Malah, kemelut dipanaskan dengan isu presiden PAS mengajak Azmin Ali belot terhadap partinya. Walaupun dinafikan, api itu enggan dipadamkan dan sengaja dibiarkan.
Sekarang, mari kita lihat;
1) Adakah PKR melihat dan memuliakan sikap toleransi yang tinggi itu daripada presiden PAS? Tidak bukan?
2) Adakah anda melihat sebarang usaha pengenduran daripada PKR di dalam mengurangkan ketegangan dengan PAS? Tidak bukan?
3) Adakah tindakan budiman presiden PAS berjaya meredakan ketidakpuasan beberapa pemimpin PAS yang terus mengkritik beliau, malah terus memuja pengkhianatan 2 ADUN itu? Tidak bukan?
4) Adakah dalam tempoh tu, DAP sebagai rakan PR berusaha memberi sedikit nafas kepada kestabilan PR? Tidak bukan?
5) Adakah situasi ini berjaya memikat pihak istana untuk menerima penyelesaian daripada dalaman PR? Tidak bukan?
Jadi, siapakah yang memulakan pengkhianatan dan siapakah yang meneruskannya?
Mari melihat kesimpulan saya..
Hari ini, anda melihat apa yang pernah saya tulis sebelum ini bahawa PAS atau presiden PAS telah sampai ke tahap toleransi tertinggi.
Selepasnya, jika tidak disambut baik, maka toleransi berakhir dan presiden PAS akan mula bertindak..
Saksikan..
Presiden putuskan bahawa PKR dan DAP tidak perlu lagi diajak berunding.. no more
Presiden putuskan untuk menangani isu dalaman PAS dengan caranya sendiri.. juga, no more
Akhir daripada saya, jika semalam anda melihat intimnya hubungan beberapa pemimpin PAS dengan rakan PKR dan DAP untuk mematikan langkah presiden sendiri, hari ini pula anda sedang melihat para ulama dan pencinta kepimpinan ulama sedang bersahutan dan bertautan menyokong tindakan baru presiden PAS.
Dan anda telah pun tahu apa sikap saya dan di mana saya. Saya enggan mengelirukan..
Selamat bertarung di 'KuborMove'.. Jumpa di sana.

#PRK PENGKALAN KUBOR: GILIRAN NIK ABDUH TUTOH ANWAR SAMPAI ROBEK...

Posted: 10 Sep 2014 01:30 AM PDT


Presiden PAS dituduh khianati PR kerana namakan calon MB daripada PAS.

Mari amati kisah pengkhianatan. Hakikatnya, pengkhianatan lebih awal bermula daripada 2 gerangan yang saling berkerja sama;

1) 2 pengkhianat daripada ADUN PAS yang melompat memberi sokongan kepada PKR. Ia memulakan kerosakan kepada kestabilan dalaman PAS.

2) Pengkhianatan PKR terhadap setiakawan dengan PAS dalam PR apabila menerima pengkhianatan 2 ADUN PAS dengan mengiktiraf sokongan mereka kepada PKR. 

Sebagaimana 2 ADUN itu memutuskan wala' dan kesetiaannya kepada presiden, begitu juga PKR telah memutuskan kesetiakawanannya dengan PAS.

Siapa pun yang menginsafi, dia akan memahami apakah tindakan yang perlu dilakukan oleh presiden PAS apabila;

1) Partinya dikhianati dari dalam oleh ahlinya sendiri.

Anda sedang melihat apa yang sedang bergolak di dalam PAS sekarang. Ia sememangnya bermula daripada kisah pengkhianatan 2 ADUN ini.

2) Partinya dikhianati dari luar oleh rakan sendiri.

Anda juga sedang melihat -akibat pengkhianatan PKR- pergolakan dalam PR akibat PAS kehilangan taruhan kuasanya di dalam menentukan kelangsungan kerajaan TSKI yang Majlis Syura Ulama PAS putuskan untuk mempertahankannya.

Apa pilihan yang harus dilakukan presiden? Ada 2 pilihan;

1) Terus bertindak drastik dan keras dengan mendorong parti PAS ke arah keluar daripada PR. Pengkhianatan, daripada sudut hukum, semestinya menjadi faktor utama pembatalan Tahaluf Siyasi.

2) Bersikap dan bertindak lebih budiman dengan memberi peluang dan masa agar mampu memperbaiki keadaan dan memulihkan dalaman PAS dan hubungan dengan PKR dan PR.

Presiden telah memilih pilihan kedua. 

Tindakan itu telah menerima pujian awam apabila PAS melalui mesyuarat 17/8/14, memutuskan bersetuju memberikan sokongan sementara kepada TSKI (Ini pastinya dilihat bercanggah dengan keputusan asal MSU dan mengejutkan pihak yang menyokong TSKI) dan mengemukakan 2 nama calon MB baru, termasuk WAWI (yang juga dilihat bercanggah dengan keputusan asal MSU).

Lihat, alangkah berjiwa besarnya presiden. Beliau mampu mempengaruhi MSU agar menerima hakikat PR perlu diselamatkan.

Malang tak berbau!

Keputusan 'emas' itu hanya mampu bertahan 5 jam! 

Petangnya, tanpa kehadiran presiden PAS, mesyuarat PR memutuskan hanya satu nama akan dipersembahkan kepada istana iaitu WAWI. Alasan penarikan diri Azmin Ali adalah menarik dan diterima.

Di sinilah bermula PAS dilabel sebagai parti U-Turn oleh BN.

Presiden kini berhadapan 2 kemelut yang tiba-tiba;

1) Kegagalan wakil PAS ke mesyuarat PR yang diketuai Timbalan Presiden untuk mengembalikan semula keputusan penarikan diri Azmin Ali ke meja mesyuarat PAS. Menghantar hanya satu nama ke istana bukan sama sekali RUH keputusan mesyuarat PAS yang telah menetapkan 2 nama.

Ia bermaksud presiden berhadapan situasi kritikan dalaman yang tajam akibat keputusan yang lemah dalam mesyuarat PR.

2) Ketegangan dengan pihak istana yang memberi isyarat awal penolakan terhadap pencalonan WAWI. Tambahan pula, istana masih memberi sokongan padu kepada TSKI.

Menjaga hubungan dengan pihak istana adalah polisi PAS yang diterima masyarakat awam yang mahukan keharmonian di antara institusi kuasa diwujudkan.

Apa pula yang presiden harus lakukan selepas badai hanya mampu bertenang sekadar 5 jam?

Ya, presiden terus dengan sikap budiman. Beliau menerima hakikat bahawa kelemahan adalah daripada dalam partinya sendiri. Beliau segera ke Kota Bharu, bertemu Mursyidul Am untuk bergagah dengan nilai budimannya itu pada kekuatan suara putus daripada ketua MSU. Mursyidul Am telah memberi sokongan padu.

Keadaan mendung tidak berakhir dengan hari yang kembali cerah, malah kilat dan petir mula bersambaran. Tiba-tiba isu SD timbul.

13 ADUN PAS diasak oleh PKR agar menanda tangani SD menyokong WAWI sebagai Menteri Besar baru. Ia menimbulkan ketegangan dan kekeruhan yang bertambah di dalam dan di luar PAS.

Presiden mesti bertindak dan mestilah segera!

Mesyuarat PAS pada 25/8/14 keluar dengan keputusan baru yang mengejutkan. PAS memutuskan tidak menghantar sebarang nama dan menyerahkan kebijaksanaan memutuskan isu MB kepada pihak Istana.

Mesyuarat itu dilaporkan kemudiannya bahawa presiden menggunakan kata putusnya sendiri dan dilapor tidak menerima pandangan majoriti ahli.

Daripada pelabelan awal oleh BN, rakan PR mula turut menamakan PAS sebagai parti U-Turn! 

PAS mula dipermainkan rakan-rakannha sendiri.

Kemudian, apabila istana membuat keputusan meminta setiap parti menghantar lebih 2 nama, PR terus gagal untuk bersatu.

Malah, kemelut dipanaskan dengan isu presiden PAS mengajak Azmin Ali belot terhadap partinya. Walaupun dinafikan, api itu enggan dipadamkan dan sengaja dibiarkan.

Sekarang, mari kita lihat;

1) Adakah PKR melihat dan memuliakan sikap toleransi yang tinggi itu daripada presiden PAS? Tidak bukan?

2) Adakah anda melihat sebarang usaha pengenduran daripada PKR di dalam mengurangkan ketegangan dengan PAS? Tidak bukan?

3) Adakah tindakan budiman presiden PAS berjaya meredakan ketidakpuasan beberapa pemimpin PAS yang terus mengkritik beliau, malah terus memuja pengkhianatan 2 ADUN itu? Tidak bukan?

4) Adakah dalam tempoh tu, DAP sebagai rakan PR berusaha memberi sedikit nafas kepada kestabilan PR? Tidak bukan?

5) Adakah situasi ini berjaya memikat pihak istana untuk menerima penyelesaian daripada dalaman PR? Tidak bukan?

Jadi, siapakah yang memulakan pengkhianatan dan siapakah yang meneruskannya?

Mari melihat kesimpulan saya..

Hari ini, anda melihat apa yang pernah saya tulis sebelum ini bahawa PAS atau presiden PAS telah sampai ke tahap toleransi tertinggi. Selepasnya, jika tidak disambut baik, maka toleransi berakhir dan presiden PAS akan mula bertindak..

Saksikan..

Presiden putuskan bahawa PKR dan DAP tidak perlu lagi diajak berunding.. no more

Presiden putuskan untuk menangani isu dalaman PAS dengan caranya sendiri.. juga, no more

Akhir daripada saya, jika semalam anda melihat intimnya hubungan beberapa pemimpin PAS dengan rakan PKR dan DAP untuk mematikan langkah presiden sendiri, hari ini pula anda sedang melihat para ulama dan pencinta kepimpinan ulama sedang bersahutan dan bertautan menyokong tindakan baru presiden PAS.

Dan anda telah pun tahu apa sikap saya dan di mana saya. Saya enggan mengelirukan...

Selamat bertarung di 'KuborMove'.. Jumpa di sana.

Petikan dari FB Nik Abduh:



Belantan

Posted: 10 Sep 2014 11:03 PM PDT

Belantan


Ada udang disebalik batu, apa motif PKR dan DAP mohon ampun?

Posted: 10 Sep 2014 10:26 AM PDT


Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini mempertahankan bahawa ia mematuhi Undang-undang Tubuh Negeri Selangor dalam soal pencalonan bagi jawatan Menteri Besar yang baharu dan memohon ampun kepada Sultan Selangor jika langkah itu mengguris perasaan baginda.

Penasihat PKR, Anwar Ibrahim berkata, amalan menghantar satu nama calon Menteri Besar kepada Sultan merupakan amalan sejak negara mencapai kemerdekaan pada 1957.

"Pihak kami akan terus merafak sembah dan memohon keampunan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan seandainya keputusan kami mematuhi Undang-undang Tubuh Negeri Selangor dan amalan (convention) sejak 1957 menyebabkan terguris perasaan Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan," katanya dalam kenyataan yang dipetik daripada akaun Facebook parti itu.

Semalam, Sultan Sharafuddin Idris Shah menzahirkan rasa amat dukacita dengan tindakan PKR dan DAP yang ing­kar dengan titah baginda pada 27 Ogos lalu supaya mereka mengemukakan lebih daripada dua nama calon daripada parti masing-ma­sing untuk dipertimbangkan sebagai Menteri Besar Selangor yang baharu.


Setiausaha Sulit kepada Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani dilaporkan berkata bahawa tindakan PKR dan DAP itu menggambarkan kebiadapan kepada institusi raja dan merupakan perbuatan derhaka kepada titah baginda.

Dalam kenyataan di akaun Facebook itu, Anwar juga berkata, PKR mengulangi pendirian untuk menjunjung kedaulatan Raja-raja Mela­yu dan institusi raja berperlembagaan sebagaimana yang telah ditegaskan dalam surat-surat Presiden parti itu, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail kepada Sultan Selangor.

Dalam perkembangan lain, DAP melalui Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng hari ini turut memohon ampun kepada Sultan Sharafuddin kerana turut mengambil langkah sama apabila menghantar hanya satu nama calon untuk jawatan Menteri Besar.

Lim Guan Eng berkata, keputusan DAP menyenaraikan hanya nama Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon Menteri Besar Selangor dibuat selepas rundingan bersama Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Keputusan itu juga mengikut konvensyen yang dipersetujui sebelum ini berkaitan dengan pelantikan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada tahun lalu.

"Keputusan ini juga beserta sokongan bertulis daripada majoriti 30 daripada 56 Ahli Dewan Unda­ngan Negeri (ADUN) Selangor yang menyokong Wan Azizah sebagai calon Menteri Besar.

"Ini juga adalah kata sepakat pakatan pembangkang bahawa calon Menteri Besar Selangor adalah daripada PKR," katanya.-UMO

Suara Politik
Belantan

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 10 Sep 2014 09:27 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 10 Sep 2014 09:12 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


JIJAH DAN KETUM ANGKAT SUMPAH JADI MB JUMAAT INI..??!

Posted: 10 Sep 2014 08:58 PM PDT

ADUN PEMBELOT PAS PANAS MUNTUT KENA PERLI DENGAN ANOK TOK GURU WEI !

Posted: 10 Sep 2014 01:48 PM PDT

PUSAT BUSUK PUNYA OLANG !!!!

Posted: 10 Sep 2014 08:35 AM PDT

BERAPA PULUH JUTA KETUM PERLU UNTUK HAPUSKAN PAS ???

Posted: 10 Sep 2014 02:31 AM PDT

PenangWasabi

Posted: 10 Sep 2014 09:04 PM PDT

PenangWasabi


MAK LAMPIR KATA PDRM BUKAN MILIK KETUA POLIS NEGARA?

Posted: 10 Sep 2014 11:07 AM PDT


Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin mengingatkan Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Khalid Abu Bakar supaya tidak menjadikan Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebagai askar peribadinya "menyerang" pembangkang dan pihak yang menentangnya.

Merujuk kepada kes tahanan anggota Pasukan Peronda Sukarela (PPS) Pulau Pinang, ahli Parlimen Ampang itu berkata, tindakan mengugut untuk menyerbu rumah jika mereka enggan menyerah diri merupakan satu penyalahgunaan kuasa dan tidak masuk akal.

Begitu juga dengan kes pengguna akaun Twitter, Victor Wong dan Nasrul yang disiasat Pusat Tindak Balas Siasatan Siber Polis (PCIRC) walaupun permohonan maaf secara terbuka dibuat terhadap Khalid.

"Kawalan ketat dengan menindas pihak yang menentang kerajaan pusat mengulangi sejarah Operasi Lalang.

"KPN perlu diingatkan PDRM bukan askar peribadi sendiri," katanya dalam satu kenyataan hari ini.


Zuraida yang juga ahli Parlimen Ampang berkata, tindakan Khalid melampau apabila menganggap PPS sebagai haram, sedangkan mana-mana pertubuhan yang haram perlu mendapat pengisytiharan Pendaftar Pertubuhan (RoS) terlebih dahulu seperti Hindraf.

Katanya, Khalid perlu membuktikan sama ada PPS cuba mendaftar dengan RoS tetapi permohonannya ditolak.

"KPN perlu sedar beliau adalah penjawat awam dan perlu mengutamakan kepentingan awam. Kuasa polis tidak boleh digunakan untuk menekan orang awam," katanya.

Katanya, tidak ada sebab melabelkan PPS haram apabila sukarelawan itu sering membuat laporan di balai polis berdekatan sebelum membuat rondaan kawasan.

Beliau berkata, PPS tidak ditubuhkan kerajaan negeri jika PDRM bertindak cekap membanteras jenayah dalam komuniti mereka.

"Disebabkan semangat komuniti dan prihatin yang ditunjukkan anggota PPS, kadar jenayah di Pulau Pinang menurun," katanya.


Seramai 154 anggota PPS ditahan pagi Ahad selepas menyertai perarakan Hari Kemerdekaan peringkat negeri di Padang Kota Lama, Pulau Pinang kerana ingkar dengan arahan polis selepas mendapati pasukan itu tidak berdaftar dengan RoS.

Tindakan itu menimbulkan reaksi negatif orang ramai termasuk pengguna sosial Twitter yang mengeluarkan kata-kata kesat terhadap Khalid.

Khalid kemudian mengarahkan PCIRC di bawah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil menyiasat pihak yang membuat kenyataan biadap tersebut.

"PCIRC @PDRMsia sila ambil tindakan terhadap orang biadap ini yg menggelar IGP 'Anjing BN'" katanya dalam jawapan balas pengguna Twitter Nasrul Omar (@ennasrul).

Khalid yang menggunakan akaun Twitter @KBAB51 juga memetik satu lagi tweet yang dianggap menyakitkan hati di mana beliau dibandingkan dengan komander Nazi, Henrich Himmler.


Pengguna Twitter menggunakan nama Viktor Wong (@wonghoicheng) menulis: "Bastardization of @PDRMsia. Thanks to the ruthless @KBAB51 Henrich Himmler of Malaysia." (Celaka PDRM. Terima kasih kepada @KBAB51 yang kejam, Henrich Himmler Malaysia).

Khalid menjawab tweet tersebut dengan menulis: "PCIRC @PDRMsia, juga dikesan seorang lagi yang biadap ini untuk diambil tindakan."

Viktor Wong kemudian menulis: "Hello both @PDRMsia @KBAB51, I am retracting the suggestion on the bastardization and apologize to you and all your members of the force" (saya menarik balik cadangan mengenai 'bastardization' dan meminta maaf kepada anda dan semua anggota pasukan anda).

Namun, Khalid bertegas untuk meneruskan siasatan terhadap kedua-dua mereka mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia dan Akta Hasutan 1948.

"Tiada maaf baginya. Tindakan akan diteruskan," katanya seperti dilaporkan Bernama.

Penang Wasabi..

JURI RAKYAT

Posted: 10 Sep 2014 07:39 PM PDT

JURI RAKYAT


tubuh seksi dan wajah imut, wanita ini ternyata dulu pria

Posted: 10 Sep 2014 02:27 AM PDT

Tidak hanya cantik, wanita ini juga memiliki tubuh seksi yang bikin banyak pria kesengsem setengah mati. Namun, siapa yang menyangka bahwa wanita yang tak disebutkan namanya ini ternyata dulunya seorang pria.

Seperti dilansir rocketnews24, untuk mendapatkan tubuh indahnya, wanita ini mengaku telah menjalani berbagai prosedur kecantikan, termasuk operasi plastik. Ketika foto-foto wanita ini muncul di Weibo, Twitter versi China, dia berhasil menarik banyak perhatian dari orang-orang yang ingin memiliki mata besar, rambut lurus, bulu mata panjang, dan belahan dada yang menawan.

Tak heran, jika kemudian banyak wanita atau pun pria yang kini tertarik sosok femininnya. Namun di balik tubuh seksi dan wajah imutnya, wanita transgender ini ternyata dulunya hanyalah seorang bocah gendut. Warna kulitnya bahkan tidak seputih sekarang, melainkan berwarna sawo matang.

Perubahan yang sangat dramatis ini telah membuat banyak media di Thailand tercengang. Semua media bahkan berebut untuk mencari tahu di klinik mana wanita ini melakukan prosedur kecantikannya, hingga dia bisa bertransformasi sedramatis itu.

sumber

Bayi Uganda lahir dengan empat tangan dan empat kaki

Posted: 10 Sep 2014 01:46 AM PDT

Seorang bayi bernama Paul Mukisa terlahir dengan empat tangan dan empat kaki di sebuah desa kecil di sebelah timur Uganda tiga bulan lalu.

Orangtua bayi bernama Margaret Awino dan Boniface Okongo segera membawa bayi mereka ke rumah sakit terdekat tapi pihak rumah sakit mengatakan mereka tidak bisa berbuat apa pun.

Rumah sakit lalu mengatakan Mukisa harus berusia tiga bulan dulu untuk menjalani operasi dalam keadaan aman, seperti dilansir surat kabar the Daily Mail, Rabu (10/9).

Pada 18 Agustus lalu tiga dokter bedah mengoperasi Mukisa di Rumah Sakit Uganda. Tiga jam kemudian dokter berhasil memisahkan dua kaki dan dua tangan parasit di tubuhnya.

"Bayi itu disuntik anestesi lalu parasit di punggung dan di depan perutnya yang memiliki dua tangan tanpa hati, berhasil dilepaskan dari badannya," kata dokter Nasser Kakembo yang memimpin operasi itu.

Kini tiga pekan setelah operasi, Mukisa tampah mulai pulih dan menyusu dari payudara ibunya

sumber

Foto Hot Model Indonesia

Posted: 10 Sep 2014 01:38 AM PDT


Inilah kumpulan foto seorang model profesional, foto model majalah dewasa di Indonesia dengan fose-fosenya yang hot dan sensual yang mengundang birahi. Foto-foto syur sang model untuk sebuah majalah pria dewasa. Dari fosenya, kita bisa melihat bahwa ia memang jago menempatkan posisinya didepan kamera sehingga menghasilkan foto yang selain memiliki nilai seni yang cukup tinggi, juga dapat menghibur orang yang melihatnya.
Foto Hot Model Indonesia 1 Foto Hot Model Indonesia3 Foto Hot Model Indonesia4 Foto Hot Model Indonesia5 Foto Hot Model Indonesia6

Video Donasi Payudara Bintang Porno Jepang Jadi Hits di Youtube

Posted: 10 Sep 2014 12:36 AM PDT


Video donasi payudara seketika menjadi pusat perhatian. Sekitar 12 bintang porno asal Jepang mendonasikan payudara miliknya untuk disentuh oleh para penggemar film porno. Aktivitas itu kemudian diunduh ke situs berbagi video YouTube.
Hal ini dilakukan untuk mengumpulkan dana dalam kegiatan amal bertajuk `Stop AIDS charity`, yang digelar oleh salah satu stasiun TV lokal, Sky Perfect TV, Seperti yang dikutip dari Liputan6.com.
Dalam video ini terlihat lebih dari 2.000 penggemar film porno hadir dalam acara tersebut. Sebagai imbalan, mereka boleh meremas 12 payudara milik bintang porno secara bergantian.




Sejak di-posting pada tanggal 26 Agustus 2014, video ini telah dilihat lebih dari 300 ribu kali. Banyak pengguna YouTube yang mengomentari aksi donasi para bintang porno tersebut.
"Ini 1.000 kali lebih keren dari tantangan Ice Bucket Challenge," tulis salah satu pengguna YouTube.
Menurut informasi, pagelaran amal ini telah berhasil mengumpulkan dana 15 poundsterling atau sekitar Rp 280 juta. Perhelatan yang merupakan bagian dari perayaan ulang tahun acara `Eroticism Saves the Earth` yang ke-12 tahun ini memiliki moto `membuat kontribusi sosial sambil menikmati pengalaman erotis`.
"Aku melihat banyak orang yang mengantre untuk menyentuh payudara aku. Aku tidak pernah berpikir, payudaraku bisa memberikan kontribusi kepada masyarakat," kata bintang porno Rina Serina kepada surat kabar Tokyo Sports.
"Ini untuk amal, menyumbangkan uang. Mari kita bersenang-senang," ujar bintang porno lainnya, Iku Sakuragi

Misteri Boneka yang Selalu Kembali Jika Dibuang

Posted: 09 Sep 2014 07:46 PM PDT

Mendengar kata boneka hantu, pasti kita teringat akan sebuah film Chucky, Anabelle, atau Robert, yang memang mempunyai sejarah yang cukup menyeramkan. Tetapi bukan mereka saja, boneka yang memiliki kisah seram.
Ada juga boneka bernama Sadi, pertama kali dimiliki seorang wanita bernama Welch. Dan setelah ia dewasa, mencoba membuang boneka tersebut. Di sinilah keanehan di mulai, di mana boneka tersebut selalu kembali ke rumah.
Selama 40 tahun, keluarga Welch yang tinggal di Queensland mencoba membuang boneka tersebut. Namun entah kenapa, boneka tersebut selalu kembali lagi ke rumah, entah itu berada di pekarangan, rumah, bahkan lemari, dan yang terakhir ia membuangnya dan berada kembali di lemarinya.
Mungkin ini sangat mirip dengan kisah film horor boneka Chucky, yang selalu kembali ke pemiliknya, dan mencoba membunuhnya. Tetapi berbeda, di mana boneka Sadi hanya kembali ke rumah tanpa adanya gerakan.


Sadi sendiri dibeli oleh ibu Welch sebagai hadiah ulang tahun, di sebuah toko mainan di Biloela, di pusat kota Queensland 40 tahun yang lalu. Dan kini, Sadi sudah nyaman berada di ruang tengah, di mana ia ditempatkan di sebuah kursi.
Boneka yang tampak seperti boneka biasa tersebut memang tidak begitu menakutkan, namun kejadian aneh yang selalu terjadi membuatnya seperti dirasuki mahluk halus.
Bahkan anjing yang dimiliki keluarga Welch, selalu menyalak, kala mendekati boneka tersebut. Namun begitu, keluarga tersebut tidak percaya terhadap hantu, mungkin saja kembalinya boneka tersebut ke rumah karena kebetulan saja.
 

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 10 Sep 2014 03:43 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Foto alat sulit Zizan menonjol akibat seluar ketat timbul kontroversi

Posted: 10 Sep 2014 06:01 AM PDT

Zizan ulas isu seluar ketat tonjol 'Anu' : Kuala Lumpur: "Ini memang kelakar, tapi nak buat macam mana benda di luar kawalan saya," ulas hos Akademi Fantasia (AF) 2014, Zizan Razak mengenai isu seluar ketat yang dipakainya dan menonjolkan bentuk alat sulit ketika konsert pertama program itu, malam kelmarin.

Zizan atau nama sebenarnya Mohd Razizan Abd Razak, 30, berkata, isu remeh yang menjadi bahan senda sebahagian pengguna alam siber itu adalah perkara yang tidak disengajakan.

"Saya tak tahu macam mana nak jelaskan hal ini. Ia adalah seluar tajaan dan ukuran sudah dibuat awal-awal lagi mengikut saiz saya.

"Cuma tak sangka pula bila sudah pakai nampak sendat dan ketat di bahagian itu. Saya minta maaflah pada mana-mana pihak yang terganggu. Ia memang tak disengajakan," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Isu terbaru itu timbul berikutan penyebaran gambar Zizan ketika mengacarakan AF2014 di Wisma Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dekat sini, malam kelmarin.

Sebaik program realiti popular itu bersiaran, gambar itu menjadi bualan hangat di media sosial dan Internet yang mengkritik dan mencemuh tindakan pelawak itu memakai seluar ketat.

Segelintir pihak juga mendakwa Zizan sengaja memakai seluar yang menonjolkan bentuk alat sulitnya untuk meraih perhatian.

Konsert AF2014 yang bermula malam kelmarin disiarkan pada setiap Ahad jam 9 malam di Astro Ria (saluran 104) dan Maya HD (135).

Bermula konsert kedua, Zizan akan berpasangan dengan Faizal Ismail selaku hos bersama. Diari AF2014 pula dikendalikan Jihan Muse.

Zizan berkata, dia yang menyedari keadaan itu selepas ditegur pihak tertentu ketika program berlangsung tetapi ia berada di luar kawalan.

"Ada yang tegur ketika program itu tapi saya tak marah pun. Nak buat macam mana sebab satu seluar saja yang disediakan. Nak tukar seluar mana pula? "Jadi mahu tak mahu saya cuba lindungi bahagian itu dengan memperbanyakkan gerakan dan lebih lincah supaya tak ketara sangat," katanya.

Tambahnya, insiden itu juga menjadi pengajaran dan akan lebih berhati-hati dalam penampilannya pada masa akan datang.

"Benda pun dah jadi tak boleh nak buat apa dah, tapi untuk minggu depan saya akan lebih peka dan hati-hatilah.

"Cuma saya memang tak sedar dari awal lagi sebab banyak aspek lain kena fokus pada malam itu (kelmarin) termasuk skrip dan kandungan program," katanya.

UPSR bocor, Muhyiddin mohon maaf kepada murid, ibu bapa

Posted: 10 Sep 2014 04:32 AM PDT

PENGKALAN KUBOR: Tan Sri Muhyiddin Yassin memohon maaf kepada ibu bapa dan murid terbabit berikutan penangguhan kertas peperiksaan Sains Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang didapati bocor.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kejadian kertas peperiksaan itu bocor sehingga terpaksa ditangguhkan adalah sesuatu yang malang.

Katanya, laporan polis berhubung perkara itu sudah dibuat oleh Lembaga Peperiksaan, Kementerian Pendidikan.

Beliau berkata demikian pada sidang media di sini, sebentar tadi.

Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan mengulas mengenai penangguhan kertas peperiksaan Sains 018, 028 dan 038 yang dijadualkan esok selepas didapati bocor.

Tarikh baharu peperiksaan bagi ketiga-tiga kertas berkenaan ialah pada 30 September ini.

Berita Harian

Ibu lima anak ditangkap henjut dalam kereta

Posted: 09 Sep 2014 10:41 PM PDT

Anggota Penguatkuasa Pejabat Agama Daerah Ledang menyerbu kenderaan MPV pasangan yang ditangkap khalwat di Jalan Meriam, kelmarin.
MUAR – Seorang kakitangan kerajaan sebuah jabatan di daerah ini bersama teman wanitanya yang merupakan peniaga gerai makanan ditangkap khalwat dalam sebuah kereta di Jalan Meriam di sini, kelmarin.

Kadi Daerah Muar, Dzulkifli Mohamed berkata, pasangan yang berusia 48 tahun dan 37 tahun itu masing-masing berstatus suami dan isteri orang ditahan empat anggota Penguatkuasa Pejabat Agama Daerah Muar kira-kira jam 10 malam.

Menurutnya, tangkapan ke atas mereka hasil daripada maklumat orang awam dan risikan yang dilakukan sejak tiga hari lalu.

"Kita mengetuk cermin kenderaan pelbagai guna (MPV) dan menunggu kira-kira lima minit sebelum pintu dibuka dan mendapati pasangan berkenaan lengkap berpakaian serta sedang duduk dalam kereta itu.

"Kita tahan pasangan ini kerana duduk berdua-duaan dalam keadaan mencurigakan serta gagal menunjukkan sebarang dokumen mengesahkan mereka mempunyai hubungan mahram atau suami isteri," katanya.

Beliau berkata, lelaki terbabit dan wanita yang mempunyai lima anak itu dibawa ke Balai Polis Muar untuk membuat laporan tangkapan sebelum dibawa ke Pejabat Agama Daerah Muar untuk siasatan lanjut dan dijamin rakan masing-masing.

"Mereka ditahan dan didakwa di bawah Seksyen 27 (1) a b atau Seksyen 29(1) (b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor, 1997 yang boleh dikenakan denda tidak melebihi RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan," katanya.

Sementara itu, menurut sumber, pasangan terbabit dipercayai sudah lama menjalinkan hubungan terlarang tanpa pengetahuan pasangan masing-masing dan melakukan perbuatan terkutuk di dalam kereta wanita itu jenis MPV.

Katanya, wanita yang menetap di Kampung Kelantan itu sering menggunakan alasan keluar ke pasaraya berhampiran untuk membeli barangan keperluan gerai pisang goreng yang diusahakan bersama suami untuk bertemu kekasihnya di Jalan Meriam, di sini.

"Bagaimanapun, perbuatan terkutuk wanita itu terbongkar apabila ditahan sepasukan anggota Penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Muar," katanya.

Perogol 'malam Merdeka' akhirnya kantoi...

Posted: 09 Sep 2014 08:01 PM PDT

Kuala Lumpur: Seorang jurujual dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tiga pertuduhan merogol seorang gadis berusia 15 tahun, pada malam ambang merdeka, minggu lalu.

Tertuduh, Muhammad Zulfiqa Zambry, 21, bagaimanapun mengaku tidak bersalah terhadap pertuduhan yang dibacakan di hadapan Hakim Azman Mustapha.

Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa melakukan perbuatan itu selama tiga hari berturut-turut bermula dari 30 Ogos jam 11 malam hingga 1 September jam 4 petang di sebuah rumah di Kepong.

Dakwaan terhadapnya dibuat mengikut Seksyen 376(1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman maksimum penjara 20 tahun dan sebat jika sabit kesalahan.

Pendakwaan yang dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Norazlin Mohamad Yusoff tidak menawarkan jaminan terhadap tertuduh yang tidak diwakili peguam.

Mahkamah kemudian menetapkan 10 Oktober ini untuk sebutan semula kes.

Sebar foto bogel teman wanita dalam hotel

Posted: 09 Sep 2014 07:00 PM PDT

KUALA LUMPUR - Seorang penganggur hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini atas dakwaan menyebar dan memiliki gambar bogel teman wanitanya.

Ashraf Azizan, 24 didakwa sengaja mengaibkan kehormatan mangsa dengan menyebarkan gambar bogel wanita berusia 19 tahun itu di Hotel New Wave, Desa Sri Hartamas pada jam 6 petang, 4 September lepas.

Pertuduhan dilakukan mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum lima tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Manakala bagi pertuduhan memiliki gambar bogel mangsa, Ashraf didakwa melakukan kesalahan itu pada pukul 10 malam di tempat dan tarikh yang sama.

Dia didakwa mengikut Seksyen 292(a) Kanan Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum tiga tahun atau denda atau kedua-duanya.

Timbalan Pendakwa Raya Noor Svetlana Datuk Mohd Noor Nordin menawarkan jaminan sebanyak RM3,000 untuk pertuduhan pertama dan RM2,000 bagi pertuduhan kedua.

Bagaimanapun peguam tertuduh, Khairul Nizam Abd Razak memohon mahkamah mengurangkan jumlah jaminan kerana tertuduh tidak bekerja dan hanya membantu ibunya menjual kuih.

Majistret Nur Aminatul Mardhiah Mohd Noor membenarkan tertuduh diikat jamin RM3,500 bagi kedua-dua pertuduhan dan menetapkan 8 Oktober depan untuk sebutan dan penyerahan dokumen kes. - Bernama

Comments:

There are 0 ulasan for Barisan Nasional

Catat Ulasan