Jumaat, 29 Ogos 2014

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS KAWASAN KUBANG PASU

Posted: 28 Aug 2014 11:04 PM PDT

PAS KAWASAN KUBANG PASU


Keberanian Al-Qassam terus gerunkan Zionis Israel

Posted: 28 Aug 2014 05:08 PM PDT

SAYAP ketenteraan Hamas, Briged Al-Qassam hanya me miliki keanggotaan seramai 30,000 orang. Seteru mereka pula, tentera rejim Zionis Israel dikhabarkan mempunyai seramai 720,000 orang anggota.

Israel juga memiliki keupayaan ketenteraan terhebat di dunia dengan teknologi peperangan yang ter canggih pada masa kini, ditambah lagi dengan dokongan sekutu-sekutunya terutama sekali Amerika Syarikat.Menilai dari segi kekuatan kedua-dua pihak, sememangnya berbeza ibarat langit dan bumi.

Namun dengan bilangan tentera yang jauh lebih sedikit, Briged Al-Qassam telah berhasil memberikan satu tamparan hebat kepada rejim Zionis Israel dalam Perang Al-Asful Ma'kul yang masih berterusan hingga ke hari ini.

Sepanjang tempoh lebih sebulan peperangan, bilangan tentera Israel yang terbunuh adalah seramai 497 orang, sepuluh kali gan da lebih ramai berbanding bilangan anggota Al- Qassam yang syahid terkorban.

Dengan tekad yang jitu untuk mengecapi syahid di jalan-Nya dan tawakkal yang tidak berbelah bahagi kepada Allah SWT, anggotaanggota Briged Al-Qassam telah mempamerkan sosok keberanian dan keperwiraan yang menjadikan mereka mimpi ngeri buat tentera Israel.

Keupayaan ketenteraan dan kebijaksanan strategi peperangan Hamas dalam peperangan kali ini juga jauh di luar jangkaan rejim Zionis Israel, sekali gus menimbulkan kegerunan dahsyat kepada mereka.
Berikut dipaparkan sebahagian contoh kehebatan Briged Al-Qassam dalam aspek keupayaan ketenteraan yang telah dipamerkan sepanjang Perang Al-Asful Ma'kul kali ini.

Sebahagian besar kematian yang dialami tentera Israel adalah akibat operasi ketenteraan yang dibuat oleh Komando Darat Al- Qassam. Operasi darat Al- Qassam berjaya menembusi beberapa kem tentera rejim Zionis dan kemudiannya membunuh tentera penjajah.

Dalam satu serangan hendap ke atas kem tentera Israel di Nahal Oz, skuad Komando Al-Qassam berjaya menyelinap melalui rangkaian terowong rahsia dan menggunakan taktik penyamaran sebagai tentera Israel yang berhasil mengelirukan musuh.

Operasi dilakukan secara tersusun di mana pasukan Al-Qassam itu hanya mengambil masa sekitar dua minit untuk menyelesaikan misi mereka, cukup untuk melakukan serangan dan kemudian berundur semula ke dalam terowong.

Mereka juga melaksa nakan operasi dengan cermat seperti tidak melepaskan tembakan secara rambang dan bertalu-talu, tidak memusnahkan lokasi atau meletupkan menara kawalan yang boleh menarik perhatian tentera Israel di kemkem yang lain.

Antara strategi peperangan Komando Darat Al- Qassam lain yang turut menonjol kali ini penggunaan perangkap samar dan keupayaan untuk meletupkan kenderaan tentera musuh dengan alat kawalan jauh.

Dalam keadaan Gaza yang terkepung secara total, Briged Al-Qassam masih berjaya menembusi negara haram Israel melalui jalan laut dengan menggunakan skuad Komando Amfibia Al-Qassam yang sama sekali tidak pernah dijangkakan oleh tentera Zionis.

Komando Amfibia Al- Qassam berhasil melaksana kan beberapa operasi untuk mencerobohi kem tentera Israel dan seterusnya melakukan serangan darat secara berdepan.

Teknologi roket baru R-160 Serangan roket Al-Qassam dalam peperangan kali ini dilaporkan telah sampai ke wilayah Israel yang sebelum ini tidak pernah berjaya dijangkau.

Kalau sebelum ini Al-Qassam telah memperkenalkan roket M-75 yang berupaya mencapai sasaran sehingga 70-75 km, kali ini Al-Qassam berjaya menghasilkan pula roket jenis R-160 (Rantissi 160) yang memiliki jangkauan sasaran sehingga 160 km.

Roket ini diberi nama sempena Asy-Syahid Abdul Aziz Rantissi yang telah syahid pada tahun 2004 akibat bedilan peluru berpandu oleh helikopter Apache Zionis Israel.

Laporan Al-Qassam menyatakan bahawa roket R-160 telah berjaya dilancarkan ke wilayah Haifa, bahagian paling utara di negara haram Israel yang jaraknya kira-kira 140 kilometer dari Gaza.
Perkembangan ini menggemparkan seluruh penduduk Israel kerana kini tiada lagi tempat yang selamat untuk mereka daripada ancaman serangan roket Al- Qassam.

Serangan roket yang dilancarkan dari Gaza juga telah melumpuhkan operasi di Lapangan Terbang Ben Gurion di Tel Aviv.

Senjata ini juga dikatakan mempunyai keupayaan penglihatan teleskopik.

Kali ini menyerlahkan kegagalan Iron Dome milik Israel yang selama ini didakwa sebagai sistem pertahanan ketenteraan tercanggih di dunia.

Sistem Iron Dome sebelum ini didakwa memiliki kadar kejayaan sehingga 90 peratus, namun kajian yang dilakukan sepanjang peperangan kali ini menunjukkan Iron Dome hanya mampu mematahkan 30-40 peratus serangan roket yang dilancarkan dari Gaza.

PAS Negeri Sembilan

Posted: 28 Aug 2014 09:21 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN

Posted: 28 Aug 2014 06:26 AM PDT


PAS Kawasan Miri

Posted: 28 Aug 2014 07:39 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Perlunya Persempadanan Semula DUN dan Parlimen Sarawak

Posted: 28 Aug 2014 02:42 AM PDT

Sarawak Perlu Penambahan Kerusi DUN dan Parlimen

PAS Sarawak ingin memberikan pandangan mengenai kenyataan Pengarah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) negeri, Datu Takun Sunggah untuk memulakan pelaksanaan persempadanan pada bulan Disember, yang terakhir pada tahun 2001 menghasilkan 9 kerusi tambahan. "Kali ini, mungkin ada lebih daripada sembilan (kerusi), atau ia boleh menjadi kurang. Ia semua bergantung kepada SPR, "katanya kepada Utusan Borneo baru-baru ini. Sarawak mempunyai 31 Kawasan Parlimen dan 71 Kawasan (DUN) Dewan Undangan Negeri dan luas kawasan Sarawak ialah 124,449 Kilometer Persegi hampir sebesar semenanjung Malaysia.

SPR akan memulakan persempadanan semula kawasan pilihanraya bagi parlimen dan DUN di seluruh Malaysia bermula awal tahun 2014. Ia termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan iaitu persempadanan bahagian pilihan raya perlu dilakukan setiap 10 tahun sekali berlandaskan kepada keadaan geografi dan topografi sesuatu kawasan, tahap pembangunan, demografi, kemudahan asas dan komunikasi serta kemampuan Kerajaan (Negeri dan Persekutuan) untuk menampung kos yang terlibat dengan penambahan kerusi DUN dan parlimen

Kajian semula persempadanan bahagian-bahagian pilihan raya Parlimen dan Negeri adalah merupakan salah satu daripada tanggungjawab Suruhanjaya Pilihan Raya seperti yang ditetapkan di bawah Perkara 113, Perlembagaan Persekutuan. Setiap bahagian pilihan raya harus mengandungi sebilangan pemilih yang tinggal di kawasan yang boleh dikenal pasti.

[Persempadanan semula bahagian-bahagian Negeri Sarawak seperti yang dicatit oleh SPR]
Tahun 1968 P 24 N 48
Tahun 1977 P 24 N 48
Tahun 1987 P 27 N 56 Tambahan P 3 N 8
Tahun 1996 P 28 N 62 Tambahan P 1 N 6
Tahun 2005 P 31 N 71 Tambahan P 3 N 9

Kalau mengikut rujukan diatas, Sarawak memang memerlukan lebih banyak kawasan Parlimen dan kawasan (DUN) Dewan Undangan Negeri yang baru untuk memudahkan pentadbiran dijalankan dengan baik dan lancar. Walaupun penduduk Sarawak tinggal secara bertaburan dan  jauh dari kawasan bandar,  perkara ini perlu dikaji semula untuk memenuhi keperluan penduduk tersebut agar mereka juga dapat menunaikan hak mereka sebagai pemilih.

Kita ambil contoh kawasan DUN Senadin yang mempunyai penduduk yang padat dan pengundi melebihi 30 ribu orang perlu dipisah menjadi dua kawasan DUN.  DUN Senadin yang meliputi kawasan lokaliti Kuala Baram, Senadin, Tudan, Permyjaya termasuk juga kawasan Lopeng, Tanjung Lobang, Luak dan Riam sepatutnya dipisahkan mengikut lokaliti kawasan masing-masing. Lokaliti kawasan Lopeng, Riam dan Luak adalah terpisah oleh DUN Piasau dan DUN Pujut. Kepadatan penduduk di kawasan Lopeng, Riam, Luak termasuk kawasan perumahan baru di jalan lapangan terbang Miri sudah cukup untuk menjadi ianya sebuah DUN baru bagi Sarawak.

Perkara ini perlu diberi perhatian oleh pihak SPR untuk menjadikan kawasan yang ramai penduduk dipecahkan mengikut lokaliti dalam kawasan yang padat dengan penduduk agar memudahkan pihak berkuasa memberi kemudahan asas kepada kawasan tersebut. Mungkin banyak lagi kawasan-kawasan baru bagi DUN dan Parlimen untuk Sarawak dikaji semula sebelum Pilihanraya umum ke-11 yang akan tamat tempohnya dalam bulan Jun 2016.

Dengan penambahan kerusi untuk DUN dan Parlimen akan menjadikan Sarawak mempunyai DUN dan Parlimen terbanyak dalam Malaysia sekiranya perkara ini menjadi kenyataan. Kita mengesa pihak SPR dapat menjalankan tugas dengan amanah dan adil tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik agar rakyat dapat memilih wakil rakyat tanpa sebarang unsur yang boleh memecah belahkan perpaduan dalam negara ini. Kerjasama dengan pihak yang berkenaan untuk melaksanakan tugas ini dengan berkesan amat dihargai.

Jofri Jaraiee
PAS Sarawak

English version

Sarawak needs additional of Assembly and Parliamentary seats

Sarawak PAS want to give views on the statement of the Election Commission (EC) states; Datu Takun Sunggah to start delineation exercise in December, the last one in 2001 produced 9 additional seats. "This time, there may be more than nine (seats), or it could be less. It all depends on the EC," he told The Borneo Post recently. Sarawak has 31 parliamentary and 71 (DUN) Legislative Assembly and Sarawak area is 124.449 square kilometers almost as big as Peninsular Malaysia.

The EC will start delineation exercise of constituencies for the parliamentary and assembly in Malaysia in early 2014. It is enshrined in the Constitution of delimitation exercise should be done every 10 years based on the geography and topography of the area, the level of development, demographics, utilities and communication, and the ability of the Government (State and Federal) to cover the costs involved with additional seats Assembly and parliamentary.

A review of the delineation exercise of constituencies for parliamentary elections and the State is one of the responsibilities of the Election Commission as stipulated under Article 113 of the Constitution. Each constituency should contain a number of voters who live in areas that can be identified.

(Delineation exercise of the State as endorsed by the EC]
1968 P 24 N 48
1977 P 24 N 48
1987 P 27 N 56 Additional P 3 N 8
1996 P 28 N 62 Additional P 1 N 6
2005 P 31 N 71 Additional P 3 N 9

If we follow the above reference, Sarawak indeed need more parliamentary constituencies and regions new (DUN) State Legislative Assembly to facilitate the administration carried out smoothly. Although the people of Sarawak live in scattered and far from urban areas, this needs to be reviewed to meet the needs of the population so that they can fulfill their rights as voters.

Take the example of the Senadin constituency with dense population and the voters' more than 30 thousand people have to be split into two constituency areas. Senadin constituency covering localities of Kuala Baram, Senadin, Tudan, and Permyjaya including Lopeng area, Tanjong Lobang, Luak and Riam should be separated according to their area of locality. Lopeng area localities, Riam and Luak are separated by Piasau and Pujut constituency. The population density in the area of Lopeng, Riam, Luak, including new housing area in Miri airport road it is enough to be a new constituency of Sarawak.

These need to be addressed by the EC to make the area a population be divided according to locality in a densely populated area in order to facilitate the authorities to provide basic amenities to the area. Probably a lot more new areas of Sarawak constituency and Parliament need to be reviewed before the 11th general election which will expire in June 2016. With the addition of seats for constituency and Parliament will make Sarawak constituency and Parliament have the most in Malaysia if this becomes a reality.

We urge the EC to carry out their duties of trust and fairness regardless of race, religion and political ideology so that people can choose their representatives without any element that could divide the solidarity in the country.  Cooperation with the relevant authorities to carry out this task effectively is greatly appreciated.

Yours faithfully
Jofri Jaraiee
PAS Sarawak Deputy Commissioner iii cum PAS Miri Chief

Rembau Hari Ini

Posted: 28 Aug 2014 07:36 PM PDT

Rembau Hari Ini


Tuduhan Bawa Masuk Singapura – Ketua Pemuda PAS Rembau bidas kenyataan Menteri Besar N.Sembilan

Posted: 28 Aug 2014 07:02 AM PDT



28 Ogos 2014 Rembau – Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Rembau, Sahrizal Masrudin hari ini membidas kenyataan Datuk Seri Mohamad Hasan yang mengatakan agenda sulung Pakatan Rakyat sekiranya memerintah Malaysia ialah membawa kembali Singapura menyertai negara ini.

Sahrizal menyeru agar Datuk Seri Mohamad Hasan supaya lihat sendiri apa yang berlaku di Negeri Sembilan khususnya di Rembau pada ketika ini. Siapa yang mempelawa Coca Cola untuk mendirikan kilang terbesar mereka di rantau ini di Negeri Sembilan? Berapa banyak tanah orang Melayu di Rembau yang diambil untuk projek landasan keretapi berkembar yang akan mempercepatkan perjalanan dari selatan termasuk rakyat Singapura ke utara?

Berapa banyak projek perumahan baru di Rembau ini yang tidak mampu dibeli oleh kebanyakan orang Melayu di sini?

Malahan Sahrizal sendiri mendapat banyak keluhan dari orang Rembau akan masalah kenaikan harga barang, masalah harga getah yang rendah, masalah perbelanjaan yang besar untuk pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran ke IPT dan 1001 macam lagi masalah yang terdapat di daerah ini di mana Datuk Seri Mohamad Hasan sendiri adalah merupakan Ketua UMNO Bahagian Rembau.

Kenyataan bahawa Pakatan Rakyat akan membawa masuk kembali Singapura seolah-olah hendak mengalihkan isu yang sedang dihadapi oleh rakyat pada ketika ini terutama orang Rembau.

***********************
Pakatan Rakyat mahu bawa masuk Singapura
August 25, 2014

SEREMBAN: Pengerusi Umno Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, adalah tidak mustahil Singapura akan bergabung kembali dengan Malaysia sekiranya perjuangan Umno yang dibanggakan orang Melayu menemui titik noktah dan sekiranya kuasa politik dan pemerintahan negara tidak lagi dimiliki Umno.

"Kita jamin, selepas tiga hari pembangkang menang dan kerajaan baru ditubuhkan, mereka akan mengadakan mesyuarat kabinet pertama.

"Agenda sulung mereka adalah membawa kembali Singapura menyertai negara ini.

Mohamad berkata demikian ketika ucapan perasmian Persidangan Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Rembau 2014; bertempat di Pusat Dakwah Islamiah, Paroi, semalam.

Mohamad yang juga Menteri Besar Negeri Sembilan berkata, penggabungan itu bakal menyaksikan kemasukan 89 kerusi Parlimen yang semuanya tidak menyokong orang Melayu.

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 28 Aug 2014 07:19 PM PDT

N.27 - PAS DUN Sura


ADUN Sura Ziarah Bakal Haji, 1.3 Juta Bakal Banjiri Arab Saudi

Posted: 28 Aug 2014 08:06 AM PDT

DUNGUN 28 Ogos 2014- Bermula 24 Ogos, Ahad baru-baru ini, ADUN Sura, Y.B. Haji Wan Hapandi Wan Nik memulakan ziarah bakal haji yang akan menunaikan ibadah haji pada tahun ini.
 
Seramai hampir 30 orang dikenalpasti bakal bertolak ke tanah suci bermula semalam, 27 Ogos. Kunjungan dari rumah ke rumah bakal haji ini dapat mengeratkan hubungan selain mengenali lebih dekat rakyat di kawasan yang diwakilinya.
"Dengan kunjungan singkat ini dapatlah mengenali dengan lebih dekat sesama kita di samping mendengar permasalahan semasa yang dihadapi, " ujar beliau selepas mengunjungi salah seorang bakal haji di Kampung Bukit Chatak.

"Apapun saya mendoakan semoga semua bakal haji dikurniakan kekuatan dan kesihatan yang baik sepanjang mengerjakan ibadah haji ini seterusnya beroleh haji mabrur, insyaAllah," akhiri beliau sebelum singgah ke rumah bakal haji berikutnya.

Sementara itu, Arab Saudi dijangka menerima seramai 1.3 juta jemaah dari seluruh dunia pada tahun ini dengan negara Asia Selatan akan menghantar jemaah terbesar iaitu 410,000 orang dan diikuti dengan negara Arab seramai 250,000 orang.

Kenyataan yang dipetik Arab News memberitahu Kementerian Haji Arab Saudi memaklumkan, kira-kira 228,000 jemaah adalah terdiri dari negara Asia Tenggara termasuk Malaysia dan Indonesia.

Penerbangan pertama jemaah haji Malaysia ke Tanah Suci tahun ini dijadualkan 27 Ogos, manakala penerbangan akhir 27 September, yang melibatkan seramai 22,320 orang Jemaah haji. 


Kumpulan pertama seramai 450 jemaah haji Malaysia bagi musim 1435 Hijrah ini tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Prince Mohamad Bin Abdulaziz pada 9 pagi waktu tempatan (2 petang waktu Malaysia) Rabu.     

KHIDMAT MERU

Posted: 28 Aug 2014 09:01 AM PDT

KHIDMAT MERU


Aduan dari rakyat.

Posted: 27 Aug 2014 08:51 PM PDT








Selain menerima aduan dari rakyat dan memberi sumbangan kewangan bagi mereka yg telah disahkan layak menerimanya di pejabat ADUN di Meru, Yb Kumpulan 52 juga menziarahi warga Meru di rumah2 mereka dan yg ditimpa kemalangan di HB Tengku Ampuan Rahimah di Klang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan