Selasa, 26 Ogos 2014

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Cucu Tok Selampit

Posted: 26 Aug 2014 01:07 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Besarnya Markaz PAS Di Pengkalan Kubor - Apakah PKR Bakal Dikuburkan Sekali Lagi Di Sana?

Posted: 26 Aug 2014 07:48 AM PDT



Melihatkan persiapan parti PAS mendirikan 'Markaz Besar' Pilihanraya Kecil (PRK) N01 Pengkalan Kubor, memberikan isyarat yang jelas bahawa parti berkenaan akan bertanding di DUN berkenaan. Sayugia diingatkan bahawa kerusi DUN berkenaan adalah 'milik' PKR sejak 2008. PKR telah meletakkan Hassan Ibrahim bertanding pada tahun 2008, kalah dengan majoriti 100 undi. Tahun 2013 pula, PKR telah meletakkan Professor Saharun Ibrahim, juga kalah dengan majoriti 1,736 undi. Kedua-dua calon PKR berkenaan kalah dengan Mantan ADUN Pengkalan Kubor, Allahyarham YB Datuk Haji Noor Zahidi Omar.

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali berkata PKR belum membuat keputusan sama ada mahu mempertahankan kerusi DUN Pengkalan Kubor atau menyerahkannya kembali kepada PAS dalam PRK akan datang. PKR tidak ada pilihan lain selain menyerahkan kerusi berkenaan kembali kepada PAS. PKR di Kelantan dan Terengganu hanya seperti melukut di tepi gantang. Mereka tidak mempunyai jentera di sana. Jentera yang ada hanya dari ehsan PAS. Kalau PKR berkeras mahu meletakkan calon mereka di sana, seperti mana Anwar Ibrahim berkeras mahu meletakkan Wan Azizah, isterinya sebagai Menteri Besar Selangor, maka sudah pasti tindakan sabotaj dari akar umbi PAS akan berlaku sekali lagi.

@PDRMsia Klasifikasi Pasukan Peronda Sukarela Penang Pertubuhan Yang Menyalahi Undang-Undang @KBAB51

Posted: 26 Aug 2014 06:54 AM PDT


Pasukan Polis Di Raja Malaysia (PDRM) telah mengklasifikasikan Pasukan Peronda Sukarela (PPS) Pulau Pinang yang ditubuhkan oleh Ketua Menteri, Lim Guan Eng sebagai pertubuhan yang tidak berdaftar dan pertubuhan yang menyalahi undang-undang. CTS ada membuat Edisi Bongkar untuk pertubuhan ini semalam, di sini. Dalam erti kata lain, Ketua Menteri telah menubuhkan pertubuhan haram yang diiktiraf sebagai agensi Kerajaan Negeri?

PDRM mengeluarkan kenyataan tersebut dalam satu Kenyataan Media lewat petang tadi. Tahniah kepada PDRM kerana pantas menjawab aduan orang ramai terutama yang melibatkan keselamatan umum dan pihak yang cuba mengatasi undang-undang melalui cara mereka sendiri. Syabas PDRM. PPS yang bergerak ala kumpulan kongsi gelap Ngee Hin dan Hai San bagi menjaga kepentingan taikonya wajar dihapuskan.

Gelabah dengan pendedahan ini, EXCO Pulau Pinang, Phee (hahaha) Boon Poh, telah mengeluarkan kenyataan bahawa PPS adalah satu agensi di bawah Kerajaan Pulau Pinang. Persoalan yang tidak dijawab oleh Phee adalah adakah ada satu enakmen yang telah diluluskan oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk meletakkan PPS sebagai satu agensi Kerajaan Negeri? Lim Guan Eng juga harus menjawab kenapa sejumlah RM1.5 juta telah dibelanjakan sejak 2011 untuk PPS, sebuah pertubuhan haram! Enough said, I wanna go to pee.


Kenyataan Akhbar Istana Kayangan Dan Pejabat SUK Selangor Berhubung Menteri Besar Selangor

Posted: 26 Aug 2014 01:54 AM PDT

Hasrat Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk meletakan jawatan sebagai Menteri Besar telah ditangguhkan penerimaannya oleh Baginda Sultan Selangor sehingga Menteri Besar yang baru ditentukan. Dalam Kenyataan Akhbar Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani, hasrat tersebut telah dipersembahkan TS Khalid kepada baginda ketika menghadap baginda pada pukul 2.30 petang tadi di Istana Kayangan, Shah Alam. Baginda Sultan Selangor juga meminta pemimpin parti PKR, DAP dan PAS mengemukakan lebih dari dua nama dari parti masing-masing untuk Baginda memilih calon Menteri Besar yang baru. Berikut adalah Kenyataan Akhbar dari Setiausaha Sulit Sultan Selangor:


Berikut adalah Kenyataan Media dari TS Khalid Ibrahim dan sedutan video Sidang Akhbar beliau:



PEJUANG BANGSA

Posted: 26 Aug 2014 11:07 AM PDT

PEJUANG BANGSA


MAHU LEBIH 2 NAMA CALON , KHALID MASIH MB SELANGOR BUKTI KEBIJAKSANAAN SULTAN SELANGOR

Posted: 26 Aug 2014 06:24 AM PDT



Titah Sultan Selangor yang dibaca TS Khalid Ibrahim boleh disimpulkan keputusan cukup bijak.

Sebabnya

 - TSKI akan kekal MB Selangor

 - selagi tak ada 2 nama ..TSKI kekal MB

 - PKR - PAS - Dap akan terus bercakaran sesama sendiri untuk tentukan sapa nak jadi MB .

Daulat Tuanku !!



drama krisis jawatan Menteri Besar Selangor masuk ke babak makin menarik petang Selasa.Ini bila Sultan Selangor menangguhkan perletakan jawatan Tan Sri Khalid Ibrahim  sebagai Menteri Besar. Penangguhkan ini sehingga seorang Menteri Besar baru dipilih oleh baginda.

Apa yang agak mengejutkan ialah Sultan Selangor meminta semua tiga parti Pakatan Rakyat PKR, PAS dan DAP mengemukakan sekurang-kurangnya DUA NAMA untuk baginda pilih sebagai Menteri Besar.

Titah Sultan Selangor boleh ditafsirkan seolah baginda menolak nama Datuk Seri Wan Azizah Ismail sebagai calon tunggal yang hendak dipersembahkan oleh Pakatan Rakyat.

Khalid membaca kenyataan Sultan Selangor pada sidang akhbar di pejabatnya selepas beliau mengadap baginda lebih sejam di Istana Bukit Kayangan,Shah Alam.

Namun ketika ditanya apakah Sultan menolak Wan Azizah...Khalid menjelaskan ini cuma kerana Sultan mahu setiap parti Pakatan kemuka sekurang-kurangnya dua nama.

Apapun melalui titah Sultan itu..ini bermakna baginda boleh pilih Menteri Besar dari mana-manan tiga parti Pakatan itu dan tidak semestinya PKR.
Maka setakat ini tidak timbul soal pemburan Dewan Undangan Negeri untuk pilihanraya semula...seperti yang diramalkan oleh sesetengah pihak sebagai jalan keluar krisis ini.


BERIKUT IALAH KENYATAAN MEDIA TAN SRI KHALID IBRAHIM SELEPAS MENGADAP SULTAN SELANGOR

26 OGOS 2014
MENTERI BESAR PERSEMBAH HASRAT MELETAK JAWATAN KEPADA DYMM SULTAN SELANGOR
Saya menjunjung kasih kepada DYMM Sultan Selangor kerana telah berkenan untuk saya menghadap baginda pada petang ini di Istana Bukit Kayangan Shah Alam, bagi membincangkan kemelut politik yang sedang berlaku di negeri ini.
Saya telah menyembah maklum bahawa dinamik politik di negeri Selangor kian meningkat dan telah menimbulkan keresahan rakyat jelata. Demi kelangsungan kestabilan politik di negeri Selangor ini, saya telah kemukakan kepada DYMM Tuanku hasrat untuk meletak jawatan sebagai Dato' Menteri Besar Selangor.
DYMM Tuanku telah mengambil maklum hasrat saya dan Tuanku telah membuat keputusan untuk menangguh penerimaaan peletakan jawatan saya sehingga proses pelantikan Menteri Besar baharu selesai.
Saya juga telah memohon maaf kepada DYMM Tuanku atas suasana politik masa kini yang telah menyebabkan pihak Istana terheret sama dalam kemelut pentadbiran di negeri ini.
Saya menyerahkan kepada kebijaksanaan DYMM Tuanku untuk mencari penyelesaian terbaik sekaligus mengembalikan kepercayaan rakyat kepada pemerintah, institusi beraja dan pentadbiran awam.
Saya yakin DYMM Tuanku akan mengutamakan kepentingan rakyat dan negeri dalam membuat keputusan dan saya dengan seikhlasnya akan akur kepada pilihan yang diputuskan oleh baginda.
Saya berharap semua pihak terutama ahli politik, media dan pengguna media sosial mengelak dari membuat kenyataan atau kritikan yang menjurus kepada niat untuk memperkecilkan peranan mana-mana pihak yang terlibat terutama institusi beraja dan Raja-raja Melayu.
Biarpun kita menghormati prinsip demokrasi yang memberi kebebasan bersuara namun adab, tatatertib dan hak-hak DYMM Sultan Selangor di bawah Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor perlu dihormati demi kesejahteraan negeri.
YAB TAN SRI DATO' SERI ABDUL KHALID IBRAHIM

KHALID SAMAD SEPERTI BUANG FILEM SARJAN HASSAN, DILUDAH BANGSA SENDIRI !!

Posted: 26 Aug 2014 01:38 AM PDT



Baru semalam Filem Sarjan Hassan ditayangkan di TV dan ia mengingatkan kepada watak Buang yang menjadi pengkhianat bangsa di tanahair sendiri . Beliau dipukul dan dimaki bangsa sendiri di akhir filem ini kerana sanggup menjadi talibarut Jepun .

Hari ini , watak Buang  telah muncul  kembali dan Khalid Samad yang mengeluarkan pernyataan menghasut berkaitan dengan kuasa eksekutif Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) yang turut menyentuh kuasa Sultan Selangor  telah   menerima padahnya bila ditampar , diludah dan dimaki " Pengkhianat Melayu " oleh bangsa sendiri .

Ternyata tindakan beberapa lelaki   yang melakukan tindakan ini pastinya sudah sudah hilang sabar terhadap tindakan biadap Khalid mempertikai kuasa MAIS  dan Sultan Selangor.

Khalid harus ingat tahap kesabaran orang Melayu ada batasnya .

Sekarang terima lah akibatnya ....





Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad hari ini disembur dengan air, diludah dan ditampar beberapa kali oleh seorang lelaki ketika sedang melalui tangga utama Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Jalan Duta di sini.

Ahli Jawatankuasa Pas Pusat itu turut dilemparkan kata-kata kesat oleh beberapa lagi individu yang datang bersama-sama lelaki tidak dikenali itu yang dikatakan telah menunggu Khalid di lobi beberapa minit sebelum kejadian.

Kumpulan tersebut terus mengekori Khalid hingga ke tempat letak kenderaan dan terus meludah beliau walaupun Khalid telah memasuki keretanya.

Kejadian berlaku kira-kira pukul 1 petang, dua jam selepas Khalid didakwa di Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan mengeluarkan pernyataan menghasut berkaitan dengan kuasa eksekutif Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan selepas jaminan RM4,000 dibayar oleh rakannya. - UTUSAN ONLINE




Ketika mahu meninggalkan kompleks mahkamah selepas diikat dijamin, anggota parlimen PAS Khalid Samad disekat sekumpulan pemuda Melayu yang tidak puas hati dengannya.

Bercakap kepada Malaysiakini, katanya, mereka mengeluarkan kata-kata kecaman padanya.

Malah, menurutnya, seorang daripada mereka tampil meludahnya.
"Ketika saya mahu meninggalkan (kompleks mahkamah), seorang lelaki Melayu datang kepada saya dan tanya sama ada saya Khalid Samad, anggota parlimen Shah Alam. Lepas saya kata 'ya', dia ludah saya.

"Dan kemudian, datang lagi sepuluh orang dan menghina saya, gelar saya pengkhianat Melayu.

"Ketika kami bergerak menuju kereta, mereka mula bertempik dan berkelakuan liar. Tetapi mereka tidak sentuh saya," katanya.

Beberapa orang lagi turut menyaksikan insiden itu.

Khalid hari ini didakwa atas tuduhan menghasut atas kenyataannya yang menggesa agar kuasa eksekutif Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dihapuskan.

Beliau didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini bawah Akta Hasutan dan mengaku tidak bersalah.

TAHNIAH @PDRMsia , GILIRAN KHALID SAMAD DIDAKWA AKTA HASUTAN

Posted: 26 Aug 2014 12:11 AM PDT



Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan mengeluarkan pernyataan berbaur hasutan berhubung kuasa eksekutif Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dalam satu sidang akhbar di lobi Parlimen, 17 Jun -UTUSAN - 



*** Inilah yang RAKYAT  dibawah mahukan iaitu tindakan tegas & tidak memilih bulu kepada penghina kepada kuasa institusi RAJA  yang dilakukan  Khalid Samad .



KHALID IBRAHIM JADI CALON MB SELANGOR OLEH BN JIKA DUN BUBAR ??

Posted: 25 Aug 2014 11:24 PM PDT




Tan Sri Khalid Ibrahim bakal menjadi calon Menteri Besar Barisan Nasional jika Dewan Negeri Selangor dibubarkan oleh Tuanku Sultan Selangor.

Najib&Khalid-Buka PuasaSumber dalaman Barisan Nasional memberitahu bahawa pucuk pimpinan parti sedang mempertimbangkan secara serius Khalid sebagai calon Menteri Besar berikutan kajian yang menunjukkan kaum Cina lebih selesa dengan pentadbiran Khalid Ibrahim yang tidak begitu bersifat Melayu dan Islamik.



Khalid setakat ini dilihat positif terhadap cadangan tersebut namun ingin melihat terlebih dahulu sama ada DUN akan dibuabarkan atau tidak.
Di sebalik tindakan-tindakan membakar jambatan dengan PKR, Khalid dilihat masih bermain tarik tali dalam isu ini. Ini menjadikan senario politik Selangor beberapa minggu ini akan berada dalam keadaan sangat tegang dan kontroversi.

Bagaimanapun, sumber dalaman juga menyatakan perbincangan sulit ini membabitkan kepimpinan tertinggi BN Pusat tanpa kehadiran atau pengetahuan BN Selangor.

Pencalonan Khalid sungguhpun mungkin menjejaskan maruah BN Selangor terutamanya UMNO Selangor, namun ia merupakan jalan terbaik pada masa ini untuk merampas semula Selangor.

Semalam kami melaporkan kemungkinan Tuanku Sultan Selangor membubarkan Dewan Undangan Negeri Selangor sekiranya krisis politik negeri tersebut gagal diselesaikan sehingga hujung minggu ini.

Menteri Besar 'dalam buangan', Tan Sri Khalid Ibrahim dijangka menghadap Sultan petang ini bagi memaklumkan bahawa beliau telah hilang sokongan majoriti berikutan tindakan Pas menukar sokongan kepada Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun krisis ini dijangka berlarutan kerana calon tunggal Pakatan Rakyat dari PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail tidak mempunyai 30 akuan bersumpah (SD) dari ADUN yang menyokong beliau seperti mana yang beliau dakwa sebelum ini.


Selain itu, kemungkinan bubar juga boleh berlaku jika Tuanku tidak berpuas hati dengan calon yang dikemukakan kepada baginda. -MYKMU.NET

PPS KERAJAAN DAP ADALAH PERTUBUHAN HARAM, LANGGAR UNDANG-UNDANG - @HUAN2U

Posted: 25 Aug 2014 09:00 PM PDT




PULAU PINANG 25 Ogos - Kerajaan DAP Pulau Pinang didesak memperjelaskan mengenai status sebenar penubuhan Pasukan Peronda Sukarela (PPS) di negeri ini yang keahliannya sehingga kini mencecah kira-kira 10,000 orang.

Naib Presiden Parti Cinta Malaysia (PCM), Datuk Huan Cheng Guan berkata, perkara itu memandangkan PPS bukan sebuah pertubuhan berdaftar seperti dimaklumkan Pendaftar Pertubuhan (ROS).

Menurut beliau, keadaan itu menimbulkan tanda tanya memandangkan anggota PPS melakukan kerja-kerja keselamatan dengan lengkap berpakaian seragam sedangkan tidak mendapat kelulusan.

Lebih mengejutkan, tambahnya, PPS yang ditubuhkan di setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di negeri ini turut diberi peruntukan RM10,000 selain peralatan seperti walkie-talkie, jaket keselamatan (vest), topi dan sebagainya.

"Disebabkan tidak berdaftar dengan ROS, maka PPS ini merupakan pertubuhan haram dan melakukan kesalahan di bawah Akta Pertubuhan 1966.

"Sekiranya kerajaan negeri memberi alasan penubuhannya diluluskan di peringkat DUN, namun PPS ini masih perlu didaftarkan apatah lagi penubuhannya bertujuan menjalankan kerja-kerja keselamatan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Sebelum ini, PPS yang ditubuhkan kerajaan negeri pada 2011 beberapa kali menerima aduan daripada orang awam yang kurang senang dengan kehadiran mereka yang dilihat mengambil tugas pasukan keselamatan.

Malah, minggu lalu, seorang aktivis yang sering mengkritik kerajaan DAP Pulau Pinang mendakwa dipukul anggota PPS iaitu kejadian kedua membabitkan keganasan oleh anggota PPS selepas seorang jurugambar menerima nasib serupa tahun lalu.

Sementara itu, Cheng Guan turut mempersoal bagaimana anggota PPS diberi pentauliahan oleh kerajaan negeri untuk menjalankan kerja-kerja keselamatan sedangkan perkara tersebut hanya diluluskan Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Beliau turut mendesak kerajaan negeri menjelaskan sama ada latar belakang kesemua ahli PPS itu diserahkan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) memandangkan mereka melakukan tugas-tugas menjaga keselamatan.

Dalam masa sama, beliau melahirkan rasa hairan bagaimana anggota PPS itu turut terlibat memasang bendera parti DAP pada pilihan raya sebelum ini.

"Sudah semestinya ini merupakan tindakan salah guna kuasa kerana penubuhan PPS ini sepatutnya tidak ada kena-mengena dengan politik kerana menggunakan peruntukan kerajaan yang datang daripada duit rakyat," katanya.

Sehubungan itu, jelas Cheng Guan, beliau akan membuat laporan kepada KDN, PDRM dan Jabatan Peguam Negara supaya menyiasat penubuhan PPS tersebut kerana jelas melanggar undang-undang keselamatan negara


Terkini !! Dr Maza sudah tak yakin PKR boleh memerintah Malaysia

Posted: 25 Aug 2014 07:50 PM PDT



Bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin hari ini membangkitkan persoalan situasi yang akan berlaku sekiranya PKR yang kini sedang berhadapan krisis menteri besar Selangor mentadbir Malaysia.
Melalui laman sosial Facebook DrMAZA.com miliknya, Asri yang kini berada di London berkata, pertanyaan berkenaan adalah persoalan yang bermain dalam fikiran rakyat biasa.
"Saya di London sudah hampir tiga minggu. Saya hanya ikuti perkembangan politik dari Internet.
Beliau kemudiannya berkata, pengikut PKR tidak seharusnya marah dengan pertanyaan beliau, memandangkan ia adalah hak demokrasi setiap rakyat di negara ini.
"Maaf ahli-ahli PKR ini soalan yang melintas dalam fikiran seorang rakyat marhaen.
"Jangan marah. Kita negara demokrasi, hak rakyat untuk berfikir dan bertanya," katanya.
Status Facebook berkenaan setakat ini menerima 9,473 'Likes' dengan lebih 1,100 komen dan 425 perkongsian.
Selangor kini berhadapan krisis untuk menukar Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerana dikatakan sering membelakangkan parti dalam membuat keputusan.
PKR memutuskan untuk menggantikan beliau dengan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang juga isteri kepada Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Dr Wan Azizah dikatakan menerima sokongan majoriti 30 ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor dari PKR dan DAP, dengan dua lagi Adun PAS yang menandatangani Akuan Bersumpah (SD).
Khalid yang kini merupakan menteri besar dari blok Bebas mentadbir Selangor bersama empat anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (exco) PAS.
Beliau dijangka bertemu Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah esok bagi membincangkan kedudukannya sebagai menteri besar selepas PAS menyatakan sokongan kepada Dr Wan Azizah untuk menjadi menteri besar.
Parti Islam itu sebelum ini menamakan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali selain Dr Wan Azizah, untuk menjadi menteri besar, namun Azmin menolak pencalonan tersebut. – 25 Ogos, 2014.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/apa-akan-jadi-jika-pkr-tadbir-malaysia-soal-asri#sthash.jkJQMoTH.dpuf

Tugu Bangsa Tembok Negara

Posted: 26 Aug 2014 07:21 AM PDT

Tugu Bangsa Tembok Negara


TERKINI.!!!Abdul Khalid letak jawatan MB Selangor

Posted: 26 Aug 2014 02:02 AM PDT

SHAH ALAM - Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini menyembah maklum untuk meletakkan jawatannya sebagai Menteri Besar Selangor.
 
Namun Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang menangguhkan penerimaan peletakan jawatan oleh Abdul Khalid sementara pelantikan menteri besar yang baharu.

tunku

Posted: 26 Aug 2014 03:36 AM PDT

tunku


Selangor MB Crisis: Sultan defers Khalid's resignation, wants two names for MB

Posted: 26 Aug 2014 02:18 AM PDT


Sultan of Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah has requested the Pakatan Rakyat component parties to submit at least two names for the post of the mentri besar.

Speaking to reporters here Tuesday, Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim said the Sultan had informed him as such after seeking an audience with him at the Palace.

He also said that he had submitted his resignation letter but the Sultan had deferred acceptance of it until a suitable replacement could be named.

"To ensure political stability in Selangor, I have indicated my intention to resign to the Sultan. However, the Sultan has delayed the acceptance of my letter until the next mentri besar is named," he said.

Khalid had met with the Sultan earlier Tuesday to seek advice about the next step forward in the mentri besar crisis.

PKR sacked Khalid on Aug 9 after he failed to show up at a disciplinary committee hearing over allegations directed at him.

PAS, which had initially supported Khalid as mentri besar, retracted its backing and instead, went along with its Pakatan Rakyat allies in proposing Dr Wan Azizah Wan Ismail.

The party also nominated Bukit Antarabangsa assemblyman and PKR deputy president Azmin Ali as the second candidate for the mentri besar post.

Sultan Sharafuddin, who had left for an overseas trip on Aug 15, had requested that Khalid refrain from making any statements on his position until after the Ruler returned on Aug 27.

However, the Sultan cut short his trip and returned last Saturday.

ANWAR’S KAJANG MOVE HANGS IN THE AIR

Posted: 26 Aug 2014 12:00 AM PDT

Today the Sultan of Selangor will meet sitting Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim and the Sultan will decide whether to solve the Selangor state assembly or to choose a new Mentri Besar.

This has to be done because Khalid has lost support in the assembly and he has to vacate the post regardless if the Sultan likes him.


But until then, Datuk Seri Anwar Ibrahim is in a fixed – PAS has declared its stand that the party would not commit on supporting Datin Seri Wan Azizah Ismail as Mentri Besar and it would leave the matter to the sole prerogative of the Sultan.


PAS' stand has put Anwar's Kajang Move to a halt and hanging - as Parti Keadilan Rakyat (PKR) cannot get the Sultan's blessing without a convincing reason for the change in Mentri Besar post.


Despite the claims that the party has 30 assemblymen behind Wan Azizah, PAS Hulu Klang assemblyman Shaari Sungib had already said he supported the removal of sitting Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim but he did not support Wan Azizah to replace him.


This means Wan Azizah has 29 assemblymen supporting her, if PAS Morib assemblyman Hasnul Baharuddin had truly signed the statutory declaration (SD).


With PAS non-committal stand on Wan Azizah, Anwar's plan may not see the 'daylight' as the Sultan may just decide to disolve the assembly to end the Mentri Besar saga.


The Sultan is not expected to make dcision based on a two seats majority which is considered doubtful given that PAS is non-committal even with two of its 15 assemblymen are said to be backing Anwar's plan.


As the Sultan's decision will only be known soon after Khalid has an audience with him in the afternoon, the sitting Mentri Besar has the chance to explain about the SDs and the situation as he sees it.


Unlike PAS, Khalid's advantage is that he has the opportunity to present to the Sultan the scenario and then leave the decision to the Sultan.


Even then, PAS' non-committal stand is an indication to the Sultan of the real situation and what kind of action he should take.


PAS felt it got 'played out' when it decided that two names (Wan Azizah and PKR deputy president Azmin Ali) should be submitted to the Sultan but the leaders of the pact had instead decided to submit only Wan Azizah's name.


Anwar gave the reason that Azmin did not want to be nominated and did not want the nomination.
But the 'cold war' between PAS veteran fundamentalists and Anwar is an open secret as reflected in several occasions and the latest at PKR's annual convention where PAS president Datuk Abdul Hadi Awang and secretary-general Datuk Mustapha Ali were absent.


PAS was represented by the party deputy president Mohamed Sabu instead while DAP supremo Lim Kit Siang was present.


In fact, for the coming Pengkalan Kubor state seat by-election in Kelantan, PAS and PKR are already locking horns as both parties claim to have better chance of winning.


Whatever the outcome is, Anwar's anxiety wil end after the Sultan makes his decision.

Khalid Ibrahim settles suit with MACC and Government

Posted: 25 Aug 2014 11:04 PM PDT

A suit filed by Selangor Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim against Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) chief commissioner Tan Sri Abu Kassim Mohamed and the Government was settled out of court, here, on Tuesday. 

Khalid had sued the two parties for allegedly implying that he had misused his position in his personal capacity and public office.  

High Court judge Justice Hue Siew Kheng recorded the settlement in chambers in the presence of counsel K. Muralidharan who appeared for Khalid and Senior Federal Counsel Zureen Elina Mohd Dom for the two defendants. 

"MACC had published an explanation on the alleged video interview in its portal," SFC Zureen Elina said.
"Therefore, Khalid discontinued the suit," she said.

She added that Justice Hue did not make any order as to costs. 

In a statement dated Aug 22, MACC said it deeply regretted posting the video on its official website, adding that the action was not meant to damage the credibility of Khalid as a leader. 

On Dec 24, 2013, Khalid filed the suit claiming that the defendants had on April 4 last year interviewed one Airos Shahidin Manaf, and then uploaded the video interview on MACC's official web portal and YouTube.   
Khalid claimed that the interview was later downloaded, transcribed, printed and published in the local and foreign newspapers.   

Khalid contended that the words in the article had implied that he was guilty of corrupt practice, untrustworthy and not fit to be a politician. 

He further said that the defendants had failed to verify the truth of the allegations, adding that the article lowered his dignity as Bandar Tun Razak Member of Parliament and Port Klang state assemblyman. 

He is seeking compensation and/or general damages as well as aggravated and exemplary damages from Abu Kassim and the Government

Cops investigating ‘half-naked’ incident in Ipoh

Posted: 25 Aug 2014 08:12 PM PDT

Police are investigating reports of a "half-naked" couple who were spotted walking about near a bank here in broad daylight along Jalan Sultan Yussuf here.

Ipoh District Acting Police Chief Supt Ahmad Termizi Abdul Haq said a police team was sent to the area on Monday after the department received photographs of the couple through the mobile messaging WhatsApp.
However, when they arrived at the location, the couple, believed to be models, had already left.

"An order has been issued to the station police chief and members that if they come across any immoral and indecent behaviour, they should advise or take action to stop it," Supt Ahmad Termizi said, here.

However, he said to date, police had not received any reports lodged over the incident, adding that it was being investigated under Section 41 of the Minor Offences Act 1955 for indecent behaviour.

Supt Ahmad Termizi reminded the public not to behave indecently in public places as it was an offence.

The couple drew public attention and their photographs caused a stir on social media.

The female model was reportedly wearing a white bikini and a veil while the man was clad in long black pants without a shirt.

The models were with a crew and believed to be on a wedding photography session at the location.

bumiyang

Posted: 26 Aug 2014 03:17 AM PDT

anakbukitgantang says

Posted: 26 Aug 2014 03:11 AM PDT

anakbukitgantang says


Perletakan jawatan MB Khalid ditangguh

Posted: 26 Aug 2014 03:10 AM PDT

Sultan  menangguh penerimaan perletakan jawatan Menteri Besar Khalid Ibrahim. (Perenggan kedua)

Sehubungan dengan itu Baginda menitahkan  setiap party dalam Pakatan iaitu DAP PKR dan PAS mengemukakan 2 calon MB kepada baginda. (Perenggan terakhir)


Taipingmali (tm)

Posted: 26 Aug 2014 01:25 AM PDT

Taipingmali (tm)


SEMALAM DALAM SEJARAH......

Posted: 25 Aug 2014 07:36 AM PDT

Tanggal 24.8.2014 satu majlis Jamuan Hari Raya Aidilfitri Dan penyampaian bantuan telah diadakan oleh Parti PAS Cawangan SG Relong Kamunting.Jamuan itu dihadiri oleh para ahli dan penerima bantuan termasuk ADUN DAP.Tujuan utama kehadiran ADUN DAP terse but adalah sebagai mewakili AHLI PARLIMEN TAIPING bagi menyampaikan bantuan kepada penerima bantuan yang majoritinya penduduk kg Sg Relong.Adakah kehadiran ADUN DAP ini kerana ingin membalas jasa semasa PRU 13 dulu dimana PARTI PAS menerima bantuan daripada DAP sebanyak RM 10K.ADAKAH bantuan yang diterima ini pun hasil sumbangan DAP juga? Saya harap penerima bantuan dapat menyemak dari mana datangnya sumbangan ini.Jangan pandang remeh sebab perkara ini melibatkan darah daging. Suatu ketika dulu PARTI PAS pernah mengeluarkan satu fatwa Bahawa UMNO itu kafir kerana bekerjasama dengan MCA DAN GERAKAN.Sekarang kalau PARTI PAS bekerjasama dengan DAP bukankah itu pun boleh dikirakan kafir seperti fatwa yang dikeluarkan oleh PARTI PAS itu sendiri.Maka PARTI PAS itulah yang lebih kafir dari UMNO kerana sanggup jual agama ISLAM demi kepentingan politik.

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 25 Aug 2014 11:30 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Jasa @KhalidSamad kepada orang Melayu Shah Alam selama DUA PENGGAL

Posted: 25 Aug 2014 09:54 PM PDT

Hari ini, kami ingin mengajak seluruh pembaca kami, terutamanya orang Islam yang majoritinya menjadi pengundi di Shah Alam untuk menilai kembali apakah undi yang anda berikan sehingga membawa kepada kemenangan Khalid Samad selama dua penggal berturut-turut ini berbaloi untuk agama, bangsa dan negara serta masa depan anak-anak anda:



1) Tanpa perlu dikerah, ahli parlimen Shah Alam ini menjadi orang yang PERTAMA, mendahului evangelist Kristian seperti Guan Eng, Ronnie Liu atau Teresa Kok untuk MENYERANG JAIS semata-mata kerana menyiasat premis yang dijadikan GEREJA segera bagi memurtadkan beratus orang Islam. Lebih sadis kejadian ini berlaku pada 3 Ramadhan tahun 2011.

http://mymassa.blogspot.com/2011/08/selangorleaks-kisah-sebenar-tragedi.html

http://mymassa.blogspot.com/2011/08/satu-lagi-kes-murtad-kembali-ke-pangkal.html

http://mymassa.blogspot.com/2011/08/gempar-peserta-di-dumc-bertudung.html


Alasan Khalid mudah, berada di gereja atau majlis orang kristian, tidak bermakna anda MURTAD! Bukankah sebagai seorang Islam yang telah dipilih untuk menjadi pemimpin, adalah menjadi keutamaannya untuk menjaga akidah ummah?!! Bukti bagaimanakah lagi yang Khalid perlukan untuk sekurang-kurangnya MENYIASAT apa sebenarnya yang sedang berlaku di Gereja tersebut ketika orang Islam sepatutnya berbuka bersama keluarga mereka?!!

Dengan menaikkan Khalid Samad sebagai pemimpin mereka untuk penggal yang kedua berturut-turut, adakah para pengundi Islam di Shah Alam kini telah 'bersedia' untuk anak-anak mereka pula dimurtadkan secara sembunyi-sembunyi kerana tidak dapat dibuktikan?!!



2) Siapa yang masih ingat dengan kes kepala lembu di Shah Alam satu ketika dahulu? Ketika mana ekstremis Hindraf telah membina/membesarkan sebuah kuil secara HARAM di tanah milik PKNS (dalam kawasan majoriti Melayu) sebaik sahaja Pakatan Rakyat berkuasa di Selangor?!!

Adakah Khalid Samad bersama-sama orang Islam Shah Alam ketika itu untuk menegakkan hak mereka?!! Di bawah ini buktinya...

http://mymassa.blogspot.com/2011/10/khalid-ak-samad-memang-celaka.html 




3) Ingat lagi janji PAS Selangor sekiranya diberikan peluang untuk memerintah di negeri tersebut selama bertahun-tahun dahulu?!! Ya, mereka berjanji untuk MENUTUP kilang arak Carlsberg terutamanya di Shah Alam. Namun, mengapakah sehingga kini tiada seorang pun pengundi Shah Alam mempersoalkan apa sudah jadi dengan janji tersebut?!!

http://mymassa.blogspot.com/2010/08/khalid-samad-masuk-kilang-arak.html




4) Dan yang paling terkini berhubung isu Kalimah Allah, sekali lagi pertentangannya dengan JAIS dan MAIS dilakukan secara terbuka. Dahulu ada juga Dr. Hasan Ali untuk dimakinya, kini perbuatan keji ditujukan terus kepada DYMM Sultan. Tahniah kepada pengundi Islam Shah Alam! Anda bukan sahaja berjaya menaikkan seorang pemimpin yang mempertahankan murtad dan agama selain Islam, bahkan kini seorang Melayu yang berani menentang Ulul Amri nya sendiri. DUA penggal pula itu...



Jadi, janganlah marah atau kecewa jika DYMM Sultan murka dengan ahli parlimen anda. Dengan memberi SATU UNDI kepadanya, anda bukan sahaja memberikan persetujuan untuk melawan Raja-raja Melayu, bahkan sokongan untuk melumpuhkan Islam itu sendiri!!!

"Telah nampak  fasad (kerosakan) di darat dan di laut disebabkan perbuatan tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian daripada (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)" [TMQ ar-Rum (30):41].

HASIL TARBIYAH ANWAR: CINABENG BUAT PERANGAI LAGI...

Posted: 25 Aug 2014 06:14 PM PDT



Kegemaran berbogel, pakai menjolok mata, membuat aksi lucah di khalyak umum adalah antara penyakit-penyakit jiwa dan kecelaruan mental yang dihadapi oleh segelintir puak-puak cinabeng.

Mungkin kerana tidak beragama, banyak sangat makan babi, tak bercampur dengan kaum-kaum lain hasil didikan tertutup di sekolah-sekolah vernakular menyebabkan mereka jadi begini.

Bukan saja buta sejarah dan perlembagaan negara, mereka juga buta adat resam, budaya dan agama penduduk majoriti di negara tempat mereka berteduh.


Tapi puak-puak ini juga yang banyak melakukan onar cuba menghapuskan teras-teras negara sehingga mengancam perpaduan dan keselamatan negara.

Free thinkers dan liberal sangatlah konon. Mungkin ini adalah hasil didikan Anwar yang mengagungkan budaya liberal dan pluralisme. 

Mereka ini kalau dibilangi bodoh marah pulak...tapi hakikatnya mereka memang bodoh kerana buat kerja-kerja bodoh yang akhirnya diperbodoh-bodohkan oleh masyarakat.


IPOH: Masyarakat setempat hari ini dikejutkan dengan kehadiran seorang lelaki yang hanya berseluar panjang hitam dan seorang wanita berbikini putih dan mengenakan kain layah, dipercayai pasangan model sedang berjalan di sekitar Jalan Sultan Yussuf di Ipoh hari ini.

Kehadiran pasangan itu yang berpakaian tidak senonoh mengundang perhatian pengguna jalan raya sekitar kawasan itu malah difahamkan ada yang memperlahankan kenderaan untuk melihat.

Beberapa laman sosial juga mula menyiarkan gambar dan kejadian yang dikatakan berlaku pada pukul 9 pagi tadi.

Pasangan model berkenaan bersama beberapa krew dipercayai sedang menjalani sesi penggambaran perkahwinan di lokasi itu.

Sementara itu, seorang pengawal keselamatan yang enggan dikenali berkata penggambaran itu berlaku dalam tempoh yang singkat iaitu antara lima hingga 10 minit.

Katanya ketika pasangan itu melalui lintasan penjalan kaki di persimpangan lampu isyarat, Jalan Sultan Yussuf, beberapa buah kenderaan berhenti untuk melihat kejadian tersebut.

"Kehadiran pasangan itu tidak lama tetapi semua orang yang ada melihat mereka kerana berpakaian tidak senonoh," katanya.


Pemangku Ketua Polis Daerah Ipoh Supt Ahmad Termizi Abdul Haq pula berkata beberapa anggota polis diarahkan ke lokasi itu apabila pihaknya menerima kiriman gambar yang disebarkan menerusi aplikasi WhatsApp tetapi sebaik sahaja anggota polis tiba, pasangan itu tiada.

"Arahan dikeluarkan kepada Ketua Polis Balai dan anggota jika terserempak dengan mana-mana perlakuan tidak bermoral dan berakhlak, mereka perlu menasihati atau meminta perlakuan itu dihentikan," katanya ketika dihubungi hari ini.

Bagaimanapun setakat ini polis belum menerima sebarang laporan berhubung kejadian itu, katanya.

Katanya kejadian itu akan disiasat di bawah Seksyen 41 Akta Kesalahan Kecil 1955 iaitu berkelakuan aib lapor. Bernama

Apa...???? macai-macai fuckatan kata ini berlaku di negeri diperintah UMNO/BN...hahahah yang bogel tu kan pengagung LGBT...sapa yang sokong LGBT???


Di Penang yang berbogel sakan tu di tepian pantai Teluk Kampi tu puak-puak mata sepet ni jugak...

Orang asli Amazon pun tahu malu dan tutup anu...
Orang Asli Papua pun tutup anunya walaupun sedikit

KAMU KATA ANWAR LEBIH BIJAK DARI HADI, AKHIRNYA HADI TUNJUK SKIL BAGAIMANA PAS BOLEH MENJADI MB SELANGOR

Posted: 25 Aug 2014 08:00 AM PDT

Keputusan mesyuarat PAS Pusat hari ini yang memutuskan menyerahkan kepada perkenan dan kebijaksaan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dalam menentukan jawatan Menteri Besar bermaksud parti itu telah menarik balik resolusi mesyuarat PAS 17 Ogos, kata Mohd Sayuti Omar (MSO).
"Mesyuarat jawatankuasa PAS yang diadakan hari ini telah membuat pendirian itu mengubah pendirian sebelum ini yang mahu dua nama dihantarkan kepada Sultan sebagai pengganti Khalid. Dua nama itu ialah Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Mohamed Azmin Ali.
"Bagaimana pun PAS menarik balik keputusannya itu dengan menyerahkan sepenuhnya kepada Sultan Selangor untuk memilih atau menunjukan sesiapa sahaja dari kalangan 54 Adun di Selangor.
"PAS menarik balik dua nama itu apabila PKR memutuskan hanya menghantar satu nama sahaja, Dr Wan Azizah Wan Ismail,"kata penulis pro reformasi, MSO dalam tulisan terbaharunya, bertajuk "Apakah PKR, DAP terima kalau Adun Pas ditunjukki sebagai MB?."
Menurut MSO, dengan keputusan PAS hari ini, bermakna parti itu juga bersedia jika Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah memilih calon menteri besar dari partinya sendiri.
"Mengenai pengisian jawatan MB Selangor yang bakal dikosongkan Abdul Khalid Ibrahim esok, PAS tampaknya ikut sama berangan-angan agar kerusi keramat dan penting itu diberikan kepadanya.
"Apabila PAS dalam mesyuarat jawatankuasa kerja hari ini memutuskan agar Sultan menentukan siapa calon penggantinya, ertinya PAS membuka balik pintu jawatan itu yang sudah ditutup tanpa kunci sebelum ini.
"Keengganan 13 Adun PAS menanda tangan SD sokongan kepada Dr Wan Azizan menyerlahkan niat buruk parti agama itu dan memberi gambaran semangat setiakawan tidak dipatuhi."
Menurutnya lagi, jika Sultan Selangor memilih calon PAS sebagai calon MB Selangor yang baharu, ia pasti akan ditentang oleh PKR dan DAP.
Jika, situasi itu berlaku, maka kecelakaan akan berlaku iaitu pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor.
"Apabila PKR dan DAP menentang kalau Adun PAS ditunjuk sebagai MB, ibarat kata akan berlaku KECELAKAAN besarlah di mana ia membawa kepada pembubaran DUN Selangor yang tidak diingini oleh sesiapa itu.
"Pembubaran DUN Selangor selepas kesediaan Khalid untuk berundur secara paksa ia akan diletakkan atas bahu PAS kerana tidak sedia menunjukkan sokongan kepada PKR sehingga merumitkan pengganti Khalid sebagai MB.
"Di samping itu "musibah" itu juga akan dipangkukan ke atas bahu PKR terutamanya Anwar Ibrahim kerana tidak bijaksana menyelesaikan dengan mengambil Azmin sebagai pengganti Azizah seperti mana dikehendaki PAS.
"Kerumitan ini akan dapat diselesaikan kalau PAS dan Anwar menemui jalan penyelesaian."

Kembara Politik

Posted: 25 Aug 2014 11:27 PM PDT

Kembara Politik


Amokan KETUM!

Posted: 25 Aug 2014 09:02 AM PDT


The Unspinners

Posted: 25 Aug 2014 11:19 PM PDT

The Unspinners


Kehendak DAP dilayani, kehendak PAS diketepi

Posted: 25 Aug 2014 10:33 PM PDT


Calunkan Nurul demi semangat "Family For All"

Posted: 25 Aug 2014 08:30 PM PDT


Padan Anwar diam blogger pro UMNO dedah dia ke Israel

Posted: 25 Aug 2014 06:30 PM PDT



Kami pun ada tulis semalam-semalam


Pengkalan Kubor: Nak ajar Rafizi, usah fikir macam kaldai

Posted: 25 Aug 2014 08:00 AM PDT



Khabar angin bertiup dari negeri Cik Siti Wan Kembang kencang memberitahu bahawa PAS ingin tanding di Pengkalan Kucor dan jadikan pertandingan menjadi tiga penjuru. Kalau demikian, eloklah ....

Namun begitu, ianya tidak bijak buat PAS. Amat tidak bijak untuk PAS.

Santau Berapi menulis berikut:

PAS tidak perlu kacau PRK DUN Pengkalan Kubur. Serahkan sahaja kepada PKR untuk bertanding di situ. Lagipun, sebarang keputusan kalau PAS bertanding di DUN Pengkalan Kubur tidak akan memberikan sebarang perubahan dalam Kerajaan Negeri Kelantan.

Begitu juga kalau hari ini, keputusan di Selangor ialah, DUN Selangor dibubarkan. PAS perlu meletakkan calon di semua tempat yang mempunyai pengundi campuran yang ditandingi oleh PKR sebelum ini. Dan yang lebih penting, PAS jangan sesekali menghulurkan bantuan kepada PKR termasuklah undi walau satu pun kepada mana-mana calon PKR.

Kalau perlu, boikot sahaja mana-mana calon PKR tanpa perlu kita mengundi calon UBN.


Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli yang masih gagal menjawab atau membuat laporan polis berhubung pendedahan dokumen Langkah Kajang walaupun dia cuba menafikannya serta menyatakan dokumen tersebut adalah palsu, benar-benar telah mencabar dan meremehkan bantuan serta pertolongan PAS kepada PKR selama ini.

Dengan mengajar PKR, bermakna kita juga akan mengajar DAP sekaligus memandangkan DAP sebenarnya yang berada di belakang PKR dan DAP jugalah yang menggunakan PKR untuk memperdayakan PAS dengan fantasi Pakatan Rakyat.

Sepenuh di SINI

Itulah pemikiran strategik. Layan sangat perasaan marah.

Tanpa jentera PAS dan Unit Amal, PKR is nothing. Gunakan Pengkalan Kubor untuk ajar PKR dan DAP!!!



Azmin buat permintaan merepek kerana kempunan "ice cream"

Posted: 25 Aug 2014 05:34 AM PDT


Unspinners faham Azmin perlu menyatakan sesuatu yang provokatif dan sensasi ketika berucap di majlis penutup Konvensyen PKR. Perlulah dia justifikasikan kemenangan sebagai Timbalan walaupun cara menipu.

Tapi apalah ucapan sebegini?


Azmin menuntut Najib gugur Tan Sri Shafee abdullah. Gugurkan pendakwaan terhadap Anwar dan termasuk sekali Surendran. Dia juga tuntut ....


Nampak sangat kepala otak dia sewel akibat kekurangan jilatan ice cream.

Bagi sebuah parti yang kononnya memperjuangkan keadilan, kata-kata Azmin bercanggih dengan apa yang dikatakannya.

"No one is above the law and to be treated differently in the law courts."

Satu tuntutan yang bodoh.

Ketika Al Gore menentang Bush di Supreme Court, atau Mahkamah Tertinggi Amerika, penyokong Bush menuntut Mahkamah benarkan kamera supaya ianya boleh disiarkan.

Jawapan US Chief Justice ruled, "Over my dead body". Hakim tidak benarkan kerana ianya akan menjadikan proses mahkamah yang berasaskan undang-undang menjadi sarkas politik yang berdasarkan pandangan dan lojik populis tapi tiada asas perundangan.

Berkenaan Shafee Abdullah, alahai ... tak ada isu lain ke? Asyik isu recycle ajer ..... Isu ini sudah didebat dan dihakimi di Mahkamah Rayuan dan jemaah hakim-hakim tidak ada masaalah.

Hujah ini diulang kerana Anwar tiada "point of law" baru untuk dihujah di Mahkamah Persekutuan.

Bagi Azmin membuat tuntutan kepada Najib, ia hanya menunjukkan kebodohan Azmin dan ternyata dia tak layak menerajui kerajaan. Mana boleh Najib arah apa-apa Mahkamah Persekutuan atau mana-mana Mahkamah?

Najib tak bodoh. Kalau dilayan, PKR akan kata Mahkamah ikut cakap eksekutif atau pemimpin kerajaan.

Sabotaj ekonomi ala krisis 2000 dalam Langkah Kajang

Posted: 25 Aug 2014 12:30 AM PDT


Apa sekali dikatakan Rafizi, kita tak boleh percaya. Rafizi tidak pernah cakap benar. Semua dia spin atau putarbelit. Dia berhadapan dengan banyak saman kerana kesediaan dia membuat fitnah terbuka.

Apabila dia nafikan Langkah Kajang, kita kena tolak penafian tersebut.

Lagi pun tak mungkin UMNO reka benda begini. Orang UMNO bukan tahu pun. Mereka tak bijak dalam hal begini. Pemuda dan Puteri UMNO leka syok sendiri. Mesyuarat pun tak cukup korum.

Untuk buat dokumen seperti Langkah Kajang tak mungkin UMNO. Malah mungkin betul.

Dalam dokumen tersebut ada bab di mana Rafizi rancang sabotaj ekonomi. Bab ni tiadalah cyber UMNO boleh buat. Baik UMB atau MyKMU, baik sesiapa ... cybertrooper UMNO main kerja baik-baik saja, mesti PKR punya kerja.

Dalam fasa 1:


Disebut persediaan disemua parlimen 24 bulan sebelum PRU.

Dalam fasa 2:


12 bulan sebelum PRU, Jatuhkan ekonomi dan pasaran saham supaya rakyat tidak boleh dapat BR1M.

Dalam fasa 3:


Sabotaj dengan konglomoret yang penuh dengan orang pro Pakatan untuk naikan barang, pemberhentian kerja, inflasi naik, dan main matawang ringgit.

Dalam fasa 4:


Jatuhkan pasaran saham ketika dekat pilihanraya dan MNC yang naikkan ringgit kini jatuhkan ringgit.

Ini bukan game biasa tapi game terancang. Setakat tulisan silap ini dan itu takde isu. Ini perancangan bukan main-main.

Belantan

Posted: 25 Aug 2014 11:18 PM PDT

Belantan


Mampukah imej dan maruah Pas dipulihkan?

Posted: 25 Aug 2014 10:23 AM PDT


Hari ini jika diizinkan Allah SWT, segala teka-teki tentang kedudukan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar (MB) Selangor akan diketahui.

Pada masa yang sama pemimpin-pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) semakin teruja kerana merasakan Presiden mereka, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang sebelum ini dilihat sekadar 'penghias organisasi' bakal menggantikan Abdul Khalid.

Walaupun dalam hati kecil, mereka memahami Wan Azizah tidak layak untuk menduduki jawatan yang cukup penting di Selangor itu, namun disebabkan atas kehendak Anwar Ibrahim, mereka terpaksa akur.

Tambahan pula, mereka melihat tiada apa-apa lagi halangan untuk Wan Azizah menjadi MB Selangor memandangkan beliau mendakwa disokong oleh 30 ADUN melalui satu akuan bersumpah.

Tetapi mereka tidak harus lupa, pakatan pembangkang yang turut disertai oleh Pas dan DAP hanya berhak mencalonkan nama sahaja, kata putus terletak di bawah budi bicara Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah. Baginda mempunyai kuasa mengikut undang-undang tubuh negeri sama ada hendak memperkenan atau tidak pencalonan yang dibuat oleh parti-parti yang terlibat.

Namun, walau siapa pun yang menjadi MB Selangor ia tetap tidak mampu memadam maruah Pas yang tercalar sepanjang kemelut itu berlaku.

Walaupun Pas cuba menunjukkan mereka mempunyai sedikit kebebasan dengan turut mencalonkan Azmin Ali tetapi kepimpinan parti itu mempunyai tanggungjawab berat bagi memulihkan parti itu yang kini cukup popular dengan gelaran 'PPU' -Parti Pusingan U.


Sekali lagi perlu ditegaskan ia bukanlah salah kelompok ulama yang berada dalam parti tersebut tetapi ia akibat keghairahan segelintir kelompok bukan ulama yang terlalu 'berkiblatkan' kepada Anwar, PKR dan DAP.

Kelompok ini semakin menampakkan wajah sebenar mereka dan ia seolah-olah 'menjelma' sepanjang krisis di Selangor berlaku.

Menyedari bahaya inilah Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Nasrudin Hassan secara terbuka menegur segelintir pemimpin yang hanya berselindung di sebalik perjuangan Pas namun sebenarnya tidak setia dan menyokong kumpulan lain.

Tegas Nasrudin, perjuangan sebenar memerlukan istiqamah, iaitu aktif dan komited berdasarkan kasih sayang kepada jemaah bukannya secara bermuka-muka atau melibatkan diri dalam jemaah tetapi hati bersama kumpulan lain.

Persoalannya mampukah kepimpinan Pas menyingkirkan kelompok seperti itu yang dianggap hanya memakai kopiah dan menyarung baju Pas tetapi hati lebih PKR daripada PKR dan lebih DAP daripada DAP?

Perlu diingat kelompok ini sudah lama bertapak dalam Pas dan mereka hanya menunggu masa sahaja untuk menguasai Pas seterusnya memastikan Pas benar-benar berada di bawah telunjuk PKR dan DAP.

Seorang penulis blog pro-Pas secara terus-terang mencoretkan bahaya yang sedang menanti Pas jika gelombang pemimpin seumpama itu tidak disekat.

"...(mereka) sudah mula merangka untuk merampas kedudukan yang lebih penting iaitu Presiden. Manakala peranan Mursyidul Am Pas pula akan dikecil dan dikurangkan. Malah sudah ada perancangan untuk menjadikan Mursyidul Am hanyalah sebagai simbol semata-mata tanpa sebarang peranan mahupun kuasa berbanding sekarang."


Berdasarkan maklumat yang diterima oleh penulis melalui rakan-rakan dalam Pas, mereka mengakui perancangan itu sememangnya boleh berlaku jika ahli-ahli Pas terus leka dan tidak menyedari ancaman tersebut.

"Masalahnya, kepimpinan dan ahli Pas terlalu ingin berpegang kepada tahaluf siyasi. Pegangan inilah yang mewujudkan keberanian kepada segelintir pemimpin Pas yang 'berkiblatkan' kepada PKR dan DAP untuk menjayakan agenda mereka.

"Kalaupun hendak berkawan dengan kedua-dua parti itu, janganlah sampai maruah Pas tergadai dan inilah yang terjadi sekarang apabila Pas tidak konsisten dalam menolak Wan Azizah sebagai MB Selangor secara total," kata seorang pemimpin Pas ketika dihubungi.

Di peringkat akar umbi Pas, mereka tertanya-tanya kenapa kepimpinan Pas seolah-olah terlalu tunduk kepada kehendak PKR dan DAP melalui bantuan segelintir pemimpin Pas sendiri.

Hujah kononnya pendirian Pas dalam isu MB Selangor menunjukkan parti tersebut tidak mahu mengkhianati sekutunya hanyalah alasan dangkal kerana menegakkan pendirian dan prinsip sendiri, bukanlah satu pengkhianatan sebaliknya demi mempertahankan maruah sendiri.

Sudah ada andaian Pas kini hanya dilihat pelayan yang memberi khidmat kepada PKR dan DAP. Mereka berada di bawah telunjuk kedua-dua parti itu dan dalam jangka panjang akan berada dalam pelukan kekuasaan PKR dan DAP.

"Ada yang berkata, kita tidak boleh terlalu prejudis dengan PKR dan DAP, bahkan kita mesti menerima mereka dengan sepenuh hati kerana mereka telah membantu Pas.

"Itu mimpi yang seringkali dimomok-momokkan oleh para pemimpin PKR dan DAP memandangkan hakikat sebenar adalah sebaliknya.


"Tidak ada cara bagi kita jikalau mahu menguatkan jemaah ini, melainkan menghapuskan terus golongan pengkhianat dan bermuka-muka. Kita sudah biasa kalah dan tidak mengapa untuk kita kalah lagi. Sebaliknya kita sudah biasa menang mempertahankan pendirian dan maruah kita. Justeru, mengapa kita harus biarkan pencabulan maruah dilakukan oleh golongan pengkhianat tersebut.

"Mereka tidak seharusnya dibiarkan berada di dalam jemaah ini. Walaupun mereka mungkin memegang beberapa kerusi DUN dan Parlimen, kewujudan dan kemenangan mereka sebenarnya tidak mendatangkan sebarang erti kepada Pas. Apa guna kita menang angka dan jumlah kalau kita sebenarnya ditarik hidung dan dipaksa menyembah pihak lain."

Kenyataan itu sememangnya tepat kerana berbanding PKR dan DAP, Pas jauh lebih berwibawa mempunyai ramai ahli dan mencatatkan rekod cemerlang dalam arena politik tanah air.

Tetapi jumlah yang ramai itu sekarang sekadar menjadi 'hamba politik' kepada PKR dan DAP manakala rekod cemerlang pula semakin tercalar akibat politik 'pak turut' yang diamalkan oleh Pas.

Kepimpinan Pas mempunyai tanggungjawab berat untuk memulihkan maruah parti tersebut yang tercalar namun janganlah menaruh harapan tinggi kerana sudah terbukti sebelum ini, ketegasan dan keberanian Pas akan tersimpan rapi di dalam jubah dan kopiah apabila berhadapan dengan PKR dan DAP.

Oleh : Zulkiflee Bakar

Suara Politik
Belantan

oyabun

Posted: 25 Aug 2014 11:10 PM PDT

oyabun


Dua ADUN Pas Selangor patut dipecat?

Posted: 25 Aug 2014 10:31 AM PDT


Dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pas Selangor yang mendahului keputusan kepimpinan apabila memberi sokongan kepada Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri Besar Selangor perlu dipecat daripada parti.

Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, kedua-dua ADUN berkenaan iaitu ADUN Hulu Kelang, Saari Sungib dan ADUN Morib, Hasnul Baharuddin melanggar disiplin jemaah parti dan mendahului arahan pemimpin Pas.


"Perbuatan dua ADUN ini walau atas apa alasan sekalipun telah melanggar disiplin jemaah, disiplin organisasi dan tiada seorang pun patut mendahului parti. Bukan setakat Pas, tetapi mana-mana organisasi.

"Pada pandangan peribadi saya, hukuman sesuai adalah pecat tetapi saya tiada kuasa, saya hanya bagi pandangan saya," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Muktamar Tahunan Dewan Pemuda Pas Wilayah Persekutuan, di sini hari ini.

Wasabi Oyabun..

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 25 Aug 2014 11:04 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Sudah Hampir Pasti, Wakil PAS Akan Jadi MB Selangor...

Posted: 25 Aug 2014 07:00 PM PDT


Berdasarkan surant ini, nampaknya PAS meletakkan harapan yang cukup tinggi agar Sultan Selangor memberi perkenan adun PAS di lantik menjadi menteri besar selangor...

Itu sebabnya PAS berkeras tak mahu tandatangan surat akuan bersumpah menyokong wan azizah dan 2 adun yang hari tu mengaku menyokong wan azizah kini sudah buat u-turn semula...

Apa pun keadaannya kita tunggu sidang media khalid ibrahim jam 4 petang ini...

tok gajah

Posted: 25 Aug 2014 09:28 PM PDT

tok gajah


Keputusan bijak dari PAS............

Posted: 25 Aug 2014 05:00 PM PDT

Monday, August 25, 2014

"PAS 'tunjuk belang'...13 ADUN Selangor tak tandatangan surat sokong Wan Azizah MB


Harap punya harap namun tak kesampaian.PKR tentu frust dengan game PAS ini.
Setakat ini hanya 30 Ahli Dewan Undangan Negeri Pakatan Rakyat Selangor dikatakan sudah tandatangani surat akuan sokong Datuk Seri Wan Azizah Ismail untuk jawatan Menteri Besar.

Mereka ialah 15 ADUN DAP,13 PKR dan 2 ADUN PAS yang 'korner baring' sokong Wan Azizah tempoh hari iaitu Saari Sungib (Hulu Klang) dan Hasnul Baharuddin (Morib).

Namun 13 ADUN PAS lain belum lagi tandatangan surat yang dikatakan diminta oleh PKR itu sebagai bukti sokongan solid untuk Wan Azizah..........."

Kali ni Tok sekali lagi kene terpakse memberi segale puji-pujian terhadap pemimpin PAS yang dah mule tunjukkan kebijaksanaan nye berpolitik. Kalini memang tiade barang sesiape boleh mengate kan PAS di cocok idung atau pun jadi tonggangan kepade mana2 parti sahabat bye.

Tok kate PAS ni bijak pertame nye kerane tidak tunduk lagi kepade mana2 pehak yang mengugut nye. Ke due nye PAS memang dah berani membuat keputusan berdasarkan prinsif parti itu. Yang paling Tok puji sikap pemimpin PAS ni apebile mereke telah membuat keputusan untuk menyerahkan kepade Baginda  Sultan untuk diperkenankan siape yang bakal menjadi Menteri Besar.

Tok sangat berharaf agar PAS terus bertegas dan tidak se kali2 takut pade sebarang tindakan atau ugutan dari mane2 pehak. Inilah mase nye untuk PAS membukti sikap dan pendirian tegas nye terhadap prinsif parti. 

Anwar dah mule hilang sokongan.....................

Posted: 25 Aug 2014 05:00 AM PDT

Monday, August 25, 2014

PANAS..!!! Ceramah Burukkan MB Selangor Di Paya Jaras Semalam Juga Gagal.



Dengan barisan penceramah hebat seperti Rafizi Ramli, Saifuddin Nasution, R Sivarasa dan Elizabeth Wong masih gagal untuk mengundang orang ramai untuk hadir mendengar kutukan dan fitnah terhadap Menteri Besar Selangor, TS Abdul Khalid Ibrahim.

Admin mencadangkan agar ceramah-ceramah selepas yang akan diadakan selepas ini perlu diadakan hadiah cabutan bertuah seperti kereta, motorsikal, laptop dan sebagainya untuk menarik orang ramai untuk hadir.

Tok perati semenjak due menjak ni nampak nye Anwar Ibrahim dah semakin dipinggirkan oleh penyokong2 nye. Andaian Tok ni cume berdasarkan kepade sambutan yang diberikan setiap kali Anwar Ibrahim berkempen tentang tajuk yang ade kaitan dengan Menteri Besar Datuk Khalid dan isteri nye yang bakal menjadi Menteri Besar.

Pade pandangan Tok, Anwar Ibrahim terlebih dahulu harus mengkaji same ade rakyat Selangor telah bersetuju dengan perbuatan nye 'melucutkan' jawatan Menteri Besar Datuk Khalid dan seterus nye melantik isteri nye sebagai pengganti.

Tok yakin majoriti rakyat Selangor terutame nye yang menyokong PR tidak setuju dengan perbuatan Anwar Ibrahim ni. Perbuatan nye 'membuang' keluar Datuk Khalid dari PKR juge telah mendatangkan kemarahan dari penyokong2 PKR tu sendiri.

Kini  ahli2 dan penyokong2 nye semakin ramai sudah hilang kepercayaan terhadap pucuk kepimpinan parti itu. Sebenar nye mereke sudah bosan dan meluat terhadap pemimpin2 nye yang jelas tamak dan gile kuase.  

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 25 Aug 2014 09:18 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 25 Aug 2014 09:17 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


POLITIK BOHSIA ALA PAKATAN.

Posted: 25 Aug 2014 12:39 PM PDT

PAS U TURN LAGI...KALI NI TIKAM PKR LAK..

Posted: 25 Aug 2014 02:19 AM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 25 Aug 2014 03:05 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Video) Kempen ramas buah dada untuk program amal

Posted: 25 Aug 2014 04:00 PM PDT

TOKYO - Sekumpulan bintang film lucah Jepun terlibat acara amal yang agak pelik. Mereka merelakan buah dada diramas oleh peminat dalam tempoh 24 jam.

Ramai peminat yang hadir dalam acara amal tersebut yang diberi tajuk 'Boob Aid' yang mensasarkan sejumlah dana untuk kempen hentikan AIDS. Sembilan bintang filem lucah terlibat dalam kempen menarik ini.

Dalam satu laporan media tempatan, kumpulan ini mendakwa berasa seronok dapat menjayakan kempen untuk AIDS ini.

"Saya berharap ramai yang akan datang meramas buah dada saya," kata Rina Serina, salah seorang dari bintang filem lucah yang turut serta dalam acara amal tersebut kepada akhbar Tokyo Sports. "Saya juga berharap mereka lakukannya dengan lemah lembut."

Acara amal ini telah lama dilakukan sejak tahun 2003. Ianya juga disiarkan di stesen-stesen tv berbayar di Jepun. Dana yang terkumpul dari acara tersebut akan disumbangkan dalam kempen pencegahan AIDS.

Kempen ini pernah mengundang kontroversi, terutama dalam kalangan wanita yang masih memegang teguh adat dan tradisi masyarakat Jepun kuno.

"Saya tidak pernah terfikir buah dada saya dapat menyumbang sesuatu kepada masyarakat," kata Serina mengenai kontroversi yang timbul.

Iku Sakuragi pula selesa apabila buah dadanya diramas peminat. "Ini untuk amal," kata pelakon berusia 21 tahun itu. "Ramaslah ia sambil menyumbang, mari kita bergembira," tambahnya lagi.

Identiti model separuh bogel di Ipoh mula didedahkan

Posted: 25 Aug 2014 06:01 AM PDT

Maklumat terkini telah pun diperolehi mengenai model yang mengambil gambar separa bogel di Ipoh. Pihak berkuasa telah mengesan dan bakal mengambil tindakan pada model berkenaan. Perbuatan sebegini adalah salah dan telah melanggar tatasusila sebagai Rakyat Malaysia.
Selepas pesta sukan bogel di Pulau Pinang yang menggemparkan negara, pengguna jalan raya di sekitar Jalan Sultan Yussof di sini, digemparkan pula dengan gelagat satu pasangan dipercayai model pengantin yang berjalan dalam keadaan separuh bogel ditengah-tengah kesibukan lalu lintas untuk menjalani sesi fotografi di laluan itu, pagi tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 9 pagi itu, wanita berkenaan dilihat hanya memakai bikini berwarna putih manakala pasangannya hanya memakai seluar panjang hitam tanpa baju.

Tindakan pasangan itu mengundang rasa tidak senang di kalangan pengguna jalan raya malah gambar pasangan terbabit juga dilaporkan sudah mula tersebar meluas di media sosial dan menjadi kritikan hebat.

Seorang saksi yang enggan dikenali memberitahu, rakaman sesi fotografi itu dipercayai dilakukan tidak lama iaitu kira-kira 10 minit, bagaimanapun ia menarik minat pengguna jalan raya yang memberhentikan kenderaan kerana mereka berpakaian menjolok mata serta tidak senonoh.

Pelakon Lydiawati dakwa disantau rakan baik

Posted: 25 Aug 2014 04:17 AM PDT

Pelakon Lydiawati memberitahu salah satu punya penyakit saraf dan reumatik yang dialaminya selama ini adalah disebabkan perbuatan khianat seseorang.

Lydiawati atau nama sebenarnya Salina Saimon, 48, berkata, dia menyedari perkara itu selepas bertemu dengan beberapa orang ustaz yang memaklumkan perkara berkenaan.

"Itulah, orang kata, nak percaya susah, tak percaya pun susah. Selepas berubat oleh beberapa ustaz, mereka cakap benda yang sama bahawa penyakit saya adalah kerana khianat orang.

"Dan difahamkan orang yang 'mengenakan' saya itu adalah teman rapat saya. Entahlah… Apa-apapun sekiranya ada orang yang berniat jahat, saya berserah kepada Allah," katanya yang dihubungi mStar Online di sini pada Ahad.

Pada Mei lalu, Lydiawati dilaporkan diserang penyakit saraf dan reumatik selepas berasa kebas dan bisa pada bahagian kiri kaki dan tangan sehingga menyukarkan pergerakannya.

Bagaimanapun Lydiawati memutuskan untuk tidak menjalani sebarang rawatan hospital selepas mendapati kos rawatan yang perlu dibayar agak mahal.

Dalam pada itu, Lydiawati berkata, ini merupakan kali kedua dia mengelami perbuatan khianat seperti itu selepas kejadian disantau pada tahun 1997.

"Harap-harap penyakit saya sekarang ini tidak seperti dulu. Saya pernah kena santau angin sampaikan badan saya kecut dari dalam. Alhamdulillah selepas empat bulan dirawat, barulah sihat," ujarnya.

Sementara itu, Lydiawati berkata, dia bersyukur apabila salah seorang peminatnya menawarkan bantuan membiayai kos rawatan penyakitnya itu.

"Alhamdulillah, selain menerima pelbagai ubat-ubatan, saya juga didatangi seorang hamba Allah yang juga merupakan peminat saya dan ingin membiayai rawatan penyakit saya ini.

"InsyaAllah, tidak lama lagi saya akan menjalani rawatan sepenuhnya di Pusat Perubatan Gleneagles Intan, Ampang.

"Sekarang ini, saya ikhtiar saja apa-apa rawatan. Moga ia dapat mengurangkan kesakitan saya ini," tuturnya.

Dalam perkembangan lain, Lydiawati kini sedang menjalani penggambaran Menghitung Rahmat Tuhan terbitan Zeel Production.



Kehamilan madu Erma Fatima dipertikai

Posted: 25 Aug 2014 01:01 AM PDT

Isteri Bade yang juga madu kepada Irma Fatima, Aida Abdul membuat pemberitahuan tidak rasmi melalui laman Instagram peribadinya yang dia kini sedang hamil anak pertama.

Sebagai bukti Aida turut memuatnaik beberapa keping gambar yang memaparkan rupa bentuk kandungannya dengan disertakan caption ringkas. Begitupun, salah satu daripada caption yang ditulis beliau mendapat kritikan dari peminat di laman forum cari kerana dikatakan sedikit riak. Betul ke?

"My baby...Anak saya... Can I just say it's mine. Because I don't want to share you with others."

Pada penulis, memang sedikit kurang sesuai caption sedemikian ditulis kerana mungkin boleh menyinggung hati banyak pihak.

PAS mahu kerusi Pengkalan Kubor kerana ‘boleh menang’

Posted: 25 Aug 2014 12:50 AM PDT

PAS memberi isyarat berminat untuk meletakkan calon mereka dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor walaupun rakan mereka dalam gabungan Pakatan Rakyat (PR), PKR menegaskan kerusi tersebut adalah milik mereka.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, PKR dan PAS perlu berbincang mengenai PRK Pengkalan Kubor dan faktor "boleh menang" perlu dipertimbangkan.

"Bagi PRK Kecil Pengkalan Kubor, PKR bincang dengan PAS. Biasanya kita hendak menang, oleh itu faktor 'boleh menang' perlu dipertimbangkan," katanya pada sidang media di ibu pejabat PAS hari ini.

Mustafa berkata PRK adalah perkara berbeza dengan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) lalu, keputusan meletak calon di Pengkalan Kubor tidak terikat dengan keputusan sebelum ini.
"Dalam kaedah kebiasaannya, parti yang bertanding dalam PRU13 biasanya akan bertanding dalam pilihan raya kecil.

"Tapi tidak semestinya terikat sebegitu kalau ada keputusan dibuat berdasarkan kepada faktor boleh menang itu," katanya.

Kerusi DUN Pengkalan Kubor menjadi kosong apabila penyandangnya, Datuk Noor Zahidi Omar dari Barisan Nasional (BN) meninggal dunia akibat kanser pada Rabu.‎

Allahyarham yang juga Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan meninggal dunia di Ghuangzhou, China ketika mendapatkan rawatan perubatan.

Pada PRU13 lalu, Noor Zahidi menang besar dengan majoriti 1,763 undi dalam pertandingan tiga penjuru antara calon dari PKR, Saharun Ibrahim dan calon Bebas, Izat Bukhary Ismail Bukhary.

Bagi Mustafa, kedua-dua pihak PKR dan PAS perlu duduk berbincang bersama untuk mencari kesepakatan dalam PRK tersebut.

"Perlu kedua-dua ini berbincang untuk cari kesepakatan yang terbaik bagi pastikan kemenangan dalam PRK ini," katanya.

Semalam, Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali dilaporkan berkata akan mendapatkan maklum balas mengenai kerusi Pengkalan Kubor dari PKR Kelantan.

Beliau berkata, hasil perbincangan itu dengan pimpinan dan akar umbi PKR Kelantan kemudiannya akan dibawa ke mesyuarat Majlis PR untuk tindakan lanjut.

PAS pada PRU 2008 menyerahkan kerusi Pengkalan Kubor kepada PKR tetapi gagal merampasnya semula daripada BN selama dua penggal berturut-turut.

Kini, wujud desakan akar umbi PAS yang mahu parti Islam itu mengambil semula kerusi Pengkalan Kubor dan menggesa Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat Datuk Kamarudin Jaffar bertanding dalam PRK itu nanti. – 25 Ogos, 2014.

- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pas-mahu-bertanding-di-pengkalan-kubor-kerana-faktor-boleh-menang#sthash.VPcHRxjB.dpuf

Anwar mula dedah Anifah Aman mahu lompat parti

Posted: 25 Aug 2014 12:40 AM PDT

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa Menteri Luar Negara Datuk Seri Anifah Aman bersedia menyertainya untuk menukar kerajaan BN pada 2008 jika beliau (Anwar) mempunyai jumlah sokongan cukup.

Memberi keterangan dalam samannya terhadap Anifah, Anwar memberitahu mahkamah bahawa Anifah tidak berpuas hati dengan perdana menteri ketika itu Tun Abdullah Ahmad Badawi kerana tidak menjadikannya menteri penuh.

"Beliau (Anifah) tidak berpuas hati dan kecewa. Anifah hanya ditawarkan kedudukan timbalan menteri pengangkutan, tetapi beliau menolak lantikan itu. Katanya, jika saya ada jumlah cukup, beliau berminat menyertainya," kata Anwar (kiri).

"Sebab itu beliau datang kepada kami kerana beliau fikir boleh pergi lebih jauh. Ramai anggota parlimen BN tidak puas hati dengan PM masa itu. Itu ketika 16 September (2008), rancangan itu mula menjadi. Mereka datang beramai-ramai untuk menyelamatkan kedudukan masing-masing."

Anwar memberi keterangan dalam samannya terhadap Anifah kerana mendakwa Anwar menawarkannya kedudukan timbalan perdana menteri jika menyertainya dalam sidang media di Washington pada 2008 bersama Setiausaha Negara Amerika Syarikat Hilary Clinton.

Anwar menjelaskan beliau tidak membuat tawaran itu dan tidak mempertimbangkannya untuk kedudukan timbalan perdana menteri.

Anwar berkara, Anifah berhubung dengannya melalui seorang rakan dikenali sebagai Tony Voon ketika beliau di Hong Kong dan beliau tidak membuat tawaran itu melalui panggilan telefon.

ADUN PAS tak akan tandatangan SD sokong Azizah

Posted: 25 Aug 2014 12:31 AM PDT

Seramai 13 lagi ADUN PAS di Selangor tidak akan menandatangani akuan bersumpah (SD) bagi menyokong Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail walaupun menyokong pencalonannya sebagai menteri besar baru Selangor.

Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali hanya memberikan kenyataan ringkas sewaktu ditanya tentang perkara itu pada sidang media pagi ini.

"Nak tandatangan atau tidak? Tak," jawabnya ketika ditanya wartawan.

Jelasnya sebelum itu, soal SD itu "tidak dibangkitkan" dalam mesyuarat anggota jawatankuasa Pusat PAS pagi ini.

"Tak berbangkit itu maknanya taklah," katanya lagi.

Sebelum ini PAS mencadangkan dua nama kepada Pakatan Rakyat bagi menggantikan Menteri Besar sekarang, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Selain Wan Azizah, PAS turut mencadangkan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali sebagai calon menteri besar yang baru.

Bagaimanapun, Pakatan akhirnya hanya menghantar nama Wan Azizah kepada pihak istana.

Sebelum ini, ADUN PAS Hulu Kelang Saari Sungib dan Hasnul Baharuddin (Morib) menandatangani SD menyokong Wan Azizah ketika parti itu masih lagi menyokong Khalid untuk kekal sebagai menteri besar.

Bagaimanapun, Saari Sungib kemudiannya menjelaskan bahawa kehadirannya di sidang media bersama Wan Azizah itu, bukan untuk menyokong presiden PKR itu sebagai menteri besar Selangor, sebaliknya bertujuan menolak Khalid,

Sementara itu, dalam sidang media tengah hari ini, Mustafa turut membacakan kenyataan iringannya tentang pelantikan menteri besar Selangor.

"Mesyuarat Jawatankuasa Pusat PAS pada hari ini 25 Ogos 2014 bersetuju untik menyerahkan kepada perkenan dan kebijaksanaan ke bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Selangor dalam menentukan jawatan menteri besar Selangor," katanya.

Foto Leez AF4 pakai baju renang ketat yang mengancam

Posted: 25 Aug 2014 12:01 AM PDT

Jika korang peminat setia rancangan Akademi Fantasia, pasti korang kenal gadis ini. Leez atau nama penuh Leez Rosli merupakan seorang peserta AF4 yang mempunyai suara yang sememangnya merdu.

Mempunyai raut wajah yang comel dan manja. Apa yang mencuri perhatian penulis, beberapa keping gambar leez hangat diperkatakan di laman sosial kerana memakai baju renang yang serba ketat dan menampakkan bentuk tubuh yang sangat seksi! kepada produser-produser diluar sana, apa lagi sambarlah dia jadi pelakon memandangkan dia mempunyai pakej yang menarik! saksikan foto dibawah...




Sumber: viralberita.blogspot.com

(Foto) Pasangan separuh bogel berlenggang di tengah bandar kejutkan warga Ipoh

Posted: 24 Aug 2014 10:11 PM PDT

IPOH - Pengguna jalan raya gempar apabila melihat sepasang kekasih berpakaian pengantin melintas dalam keadaan separuh bogel di Jalan Sultan Yussuf di sini, pagi ini.

Dalam kejadian itu, dilihat wanita berkenaan dalam pakaian berbikini putih dengan memakai kain layah (veil) manakala pasangannya hanya memakai seluar panjang tanpa baju.

Keadaan pasangan pelik itu menjadi perhatian kepada beberapa pengguna jalan raya yang berhenti melihat pasangan itu melakukan penggambaran.

Malah, gambar pasangan itu telah mula menjadi viral di aplikasi Whatsapp dan Facebook.

Seorang pengawal yang enggan dikenali berkata, dia terkejut melihat pasangan itu berjalan tanpa segan silu di jalan yang sesak dengan pelbagai kenderaan berikutan ia waktu puncak.

Menurutnya, pasangan itu mula disedari berada di kawasan itu kira-kira jam 9 pagi.

"Mereka tidak lama berada di kawasan ini, hanya sekitar lima hingga 10 minit. Walaupun sekejap, ia mengundang perhatian kepada pemandu dan pekerja di kawasan sekitar," katanya.

Mukaddimah zina: Ibu empat anak diserbu tanpa pakaian dalam

Posted: 24 Aug 2014 08:01 PM PDT

KUALA TERENGGANU - Bapa kepada lima anak dan pasangannya yang juga ibu kepada empat anak dijatuhi hukuman penjara tiga minggu dan denda RM2,600 selepas mengaku salah cuba melakukan persetubuhan luar nikah, di Mahkamah Rendah Syariah, di sini, semalam.

Hakim Mahkamah Rendah Syariah Terengganu Kamalruazmi Ismail turut mengarahkan pasangan kekasih itu dipenjarakan lima bulan lagi sekiranya gagal menjelaskan jumlah denda berkenaan.

Keputusan itu dibuat selepas Nordin Ismail, 48, dan pasangannya Juliah Yusof, 42, mengaku salah terhadap pertuduhan mengikut Seksyen 29 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001, iaitu perbuatan sebagai persediaan untuk melakukan persetubuhan luar nikah.

"Sebagai seorang suami dan isteri, kamu berdua sepatutnya menjaga keluarga kamu. Bukan perkara yang munasabah untuk kamu melakukan perbuatan ini.

"Ini jelas mengkhianati keluarga kamu sendiri dan segeralah bertaubat atas dosa yang kamu lakukan.

"Dalam usia sebegini, adalah sangat tidak wajar kamu melakukan perbuatan keji seperti ini dan sebagai ibu bapa kamu sepatutnya memberi contoh terbaik kepada anak," demikian kata Kamalruazmi dalam penghakimannya.

Berdasarkan pertuduhan, sepasukan penguatkuasa Pejabat Agama Daerah Kuala Terengganu yang menerima maklumat awam melakukan serbuan di sebuah bilik di sebuah rumah tumpangan di Jalan Cherung Lanjut, di sini, kira-kira jam 11.05 pagi pada 19 Mei lalu.

Ketika tiba di lokasi kejadian, pasukan penguat kuasa mendapati pintu tertutup rapat serta berkunci dari dalam dan pintu hanya dibuka selepas dua minit penguat kuasa mengetuk pintu dan selain memberi salam.

Pintu dibuka oleh seorang lelaki yang hanya berseluar jeans tanpa baju dan pemeriksaan lanjut penguat kuasa ke dalam bilik berkenaan menemui seorang wanita yang hanya berseluar jeans tanpa pakaian dalam bilik air.

Hasil soal siasat kemudian mendapati mereka bukan pasangan suami isteri.

Pendakwaan kedua-dua kes dilakukan Timbalan Ketua Pendakwa Syarie Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu, Nik Mohd Shahril Irwan Mat Yusof.

Lelaki gila seks dicekup sedang 'pancing' baju dalam di ampaian

Posted: 24 Aug 2014 07:42 PM PDT

Suspek berjaya ditangkap suami mangsa
bersama pakaian dalam yang dicuri.
BENTONG - Kekeliruan dan kegelisahan seorang suri rumah di Kampung Perting, di sini, yang sering kehilangan pakaian dalam yang disidai di ampaian belakang rumahnya akhirnya terjawab.

Semalam, sekitar jam 1 pagi, seorang lelaki berjaya ditangkap suri rumah terbabit bersama suami dan rakan-rakannya.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Mohamad Mansor Mohd Nor berkata, ketika kejadian, mangsa dan suami yang sedang menonton televisyen dikejutkan dengan bunyi seperti ada orang di belakang rumah mereka.

Tambahnya, mangsa dan suami kemudiannya melihat rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di belakang rumah.

"Melalui CCTV terbabit, mangsa dan suaminya melihat kelibat seorang lelaki menaiki basikal telah mengambil sebatang kayu dan kemudiannya mencuri pakaian dalam milik mangsa yang disidai di ampaian.

"Mangsa dan suami kemudiannya bertindak pergi ke arah belakang rumah dan sebaik menyedari kehadiran mereka, suspek bertindak melarikan diri," katanya.

Tambahnya, suami mangsa kemudiannya telah mengejar suspek bersama rakan-rakannya dan berjaya menahan suspek di Taman Harmoni.

"Sebaik sahaja suspek berjaya ditahan, suami mangsa telah meminta suspek memulangkan sebungkus plastik berwarna merah yang mengandungi pakaian dalam milik mangsa.

"Suspek kemudiannya telah diserahkan kepada pihak polis untuk siasatan lanjut dan disiasat di bawah Seksyen 378 Kanun Keseksaan," katanya.

Difahamkan kejadian kehilangan pakaian dalam milik mangsa terbabit telah kerap kali berlaku sehingga menyebabkan mangsa dan suami bertindak memasang CCTV di belakang rumah mereka.

Dicekup 'henjut' bogel kali kedua dalam kereta

Posted: 24 Aug 2014 07:01 PM PDT

KUALA TERENGGANU - Tidak pernah serik, walaupun sebelum ini iaitu pada 20 Februari lalu, mereka pernah ditangkap khalwat di dalam kereta, namun sepasang kekasih ini dilihat masih belum insaf apabila mengulangi perbuatan sama selepas ditangkap dalam keadaan berbogel di tempat duduk belakang dalam sebuah kereta, 30 April lalu.

Bagaimanapun, perbuatan tidak bermoral mereka menerima pembalasan apabila masing-masing dijatuhi hukuman penjara tiga minggu serta denda RM4,700 dan sembilan bulan penjara lagi sekiranya gagal menjelaskan denda berkenaan.

Namun, difahamkan, kedua-dua mereka, Alwafi Embong, 27, yang bekerja sebagai mekanik dan pasangannya, Zamiratul Akma Mohamad, 25, seorang penasihat kecantikan terpaksa memilih untuk meringkuk di penjara selama sembilan bulan tiga minggu kerana gagal membayar denda.

Hakim Syarie, Kamalruazmi Ismail, menjatuhkan hukuman itu terhadap tertuduh selepas kedua-dua mereka mengaku bersalah terhadap kedua-dua pertuduhan iaitu khalwat dan cuba melakukan persetubuhan luar nikah.

Bagi pertuduhan pertama, Alwafi yang berasal dari Tok Jiring di sini, dan Zamiratul yang berasal dari Kuala Telemong, Hulu Terengganu didakwa mengikut Seksyen 31(a) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001 kerana melakukan khalwat.

Alwafi ditemui sedang tidur di tempat duduk belakang sebuah kereta, manakala pasangannya tidur di tempat duduk penumpang hadapan ketika serbuan dilakukan sepasukan penguat kuasa Pejabat Agama Daerah Kuala Terengganu jam 3.45 pagi pada 20 Februari lalu, di kawasan parkir KFC Batu Buruk di sini.

Ketika kejadian, pasukan penguat kuasa yang menerima maklumat awam mendapati sebuah kereta diletakkan di kawasan parkir itu dalam keadaan mencurigakan sebelum pemeriksaan lanjut mendapati kedua-dua mereka yang tiada sebarang hubungan suami isteri atau mahram, berada di dalam kenderaan tersebut.

Bagi kesalahan itu, kedua-dua tertuduh yang sudah bernikah empat hari lalu (21 Ogos 2014) masing-masing dikenakan hukuman denda RM2,400 atau empat bulan penjara sekiranya gagal menjelaskan denda berkenaan.

Mengikut pertuduhan kedua, pasangan berkenaan ditemui dalam keadaan berbogel di tempat duduk belakang sebuah kereta, di hadapan sebuah rumah di Tok Jiring, kira-kira jam 1.50 pagi pada 30 April lalu.

Siasatan lanjut mendapati mereka bukan pasangan suami isteri atau mahram dan didakwa mengikut Seksyen 29 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001, iaitu perbuatan sebagai persediaan untuk melakukan persetubuhan luar nikah.

Bagi kesalahan itu, kedua-dua mereka masing-masing dikenakan hukuman tiga minggu penjara dan denda RM2,300 atau tambahan lima bulan penjara sekiranya gagal menjelaskan denda berkenaan.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Ketua Pendakwa Syarie, Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu, Nik Mohd Shahril Irwan Mat Yusof, manakala tertuduh tidak diwakili peguam syarie.

Cucu Tok Selampit

Posted: 25 Aug 2014 01:42 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Edisi Bongkar : 'Pasukan Peronda Sukarela Penang', Adakah Ini Militia DAP Yang Mahu Ditubuhkan? @PDRMsia @KBAB51

Posted: 25 Aug 2014 12:55 AM PDT



Mereka tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan. Kewujudan mereka mendapat restu daripada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guang Eng. Apakah sebenarnya tugas mereka? Mengantikan tugas Polis Di Raja Malaysia (PDRM) di Penang atau sebagai sebuah kumpulan militia yang memastikan keselamatan Ketua Menteri dan kuncu-kuncunya? Adakah Kerajaan Negeri Pulau Pinang menaja pertubuhan haram?



Mereka dipanggil 'Penang Voluntary Patrol Squad' atau 'Pasukan Peronda Sukarela Penang'. PPSP ini baru-baru ini menjadi kontroversi apabila aduan polis dibuat oleh orang awam kononnya mereka dipukul oleh pasukan peronda ini. Jika dilihat daripada gambar di bawah, kayu rotan besar merupakan senjata yang sentiasa dibawa oleh golongan peronda ini. Untuk apa?



Mereka membuat pusat hentian bertugas di merata-rata tempat. Apakah ini tidak bersalahan dengan undang-undang Majlis Perbandaran Pulau Pinang?


Siapakah yang menaja kumpulan ini? Adakah duit Kerajaan Negeri (baca duit Rakyat) digunakan? Kalau ya, adakah patut PPSP yang dibiyai Kerajaan Negeri digunakan oleh DAP untuk menjalankan tugas parti mereka. Duit Rakyat digunakan untuk menjalankan tugas parti untuk memasang bendera parti dan sebagainya?




13 ADUN PAS Tidak Tandatangan Akuan Sokong @drwanazizah - PAS Buat 'Roundabout'

Posted: 24 Aug 2014 11:50 PM PDT



Menjelang Menteri Besar Selangor, TS Khalid Ibrahim menghadiri majlis mengadap Tuanku Sultan Sharafuddin Idris Shah pada pukul 2.00 petang esok di Istana Kayangan, Shah Alam, PAS hari ini bertindak 'play safe' dengan membuat Sidang Media. PAS sebulat suara membuat 'u-turn' sekali lagi dengan sekutu mereka di dalam PR iaitu PKR dan DAP bahawa parti itu menyerahkan keputusan berhubung pelantikan Menteri Besar (MB) Selangor yang baharu kepada Sultan Selangor. Setiausaha Agung PAS, Mustafa Ali berkata, keputusan itu dibuat selepas ahli Jawatankuasa PAS pusat mengadakan mesyuarat kali kedua bagi membincangkan perkara tersebut hari ini. 

Berhubung isu 13 ADUN PAS Selangor yang tidak menandatangani surat akuan menyokong Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon MB yang baru, Mustafa menegaskan perkara itu tidak berbangkit dan tidak dibincangkan dalam mesyuarat itu tadi. Nampak gayanya cakap-cakap PKR bahawa mereka mempunyai sokongan majoriti daripada ADUN Selangor boleh dipertikaikan. PAS bukan sahaja membuat 'u-turn' malah parti berkenaan turut membuat pusingan 'roundabout' dalam masa tidak sampai sebulan.

Gambar & Video Pengantin Separuh Bogel Tersebar - Kegilaan Apakah Ini?

Posted: 24 Aug 2014 10:19 PM PDT


Warga media sosial hari ini digemparkan dengan gambar sepasang lelaki dan perempuan yang separuh bogel yang sedang menunggu untuk melintas jalan, kira-kira 9.00 pagi tadi. Gambar ini dikhabarkan diambil berhampiran CIMB dan HSBC di Jalan Sultan Yussuf, Ipoh, Perak. Nampak seperti pasangan ini akan atau telah melangsungkan majlis perkahwinan atau sekumpulan pekerja sedang mengadakan sessi fotografi.

Apa nak jadi dengan Masyarakat Malaysia. Belumpun reda isu sukan bogel di Taman Negara Pulau Pinang, timbul pula kisah pasangan separuh bogel ini. Mungkin agaknya cuaca di Malaysia sudah terlalu panas menyebabkan semua orang leboh suka berbogel. Apakah ini satu bentuk provokasi? Berikut pula adalah video rakaman amatur (sebelum) 'Naked Wedding in Malaysia'. Ipoh mali ma! Talak sombong.

Program Latihan Khidmat Negara - Apakah Ianya Masih Relevan?

Posted: 24 Aug 2014 07:26 PM PDT


Program Latihan Khidmat Negara atau lebih dikenali sebagai PLKN dilaksanakan bermula tahun 2004 dengan matlamat utamanya adalah meningkatkan semangat patriotisme, memupuk perpaduan kaum serta integrasi nasional juga membentuk perwatakan positif menerusi nilai-nilai murni. Selama lebih 10 tahun perlaksanaan PLKN, jutaan anak-anak muda Malaysia telah berjaya mendapat manfaat menyemai jati diri dan semangat cintakan negara.

Malaysia sebagai sebuah negara yang pesat membangun dan berwawasan untuk menjadi negara maju dan berpendapatan tinggi menjelang 2020 amat memerlukan sumber modal insan yang berkualiti tinggi. PLKN memupuk dan menyemai ciri-ciri tersebut kepada anak-anak muda negara. Merekalah bakal penyambung legasi negara. PLKN membina anak-anak muda negara menjadi pemimpin masa hadapan.

15 Ogos yang lalu, seramai lebih kurang 14,000 pelatih Kumpulan 3 Siri Ke 11 Program Latihan Khidmat Negara (PLKN 2015) memulakan latihan di 81 buah kem latihan seluruh negara. Setelah hampir 10 tahun PLKN dijalankan, persoalan yang timbul adalah adakah program berkenaan telah berjaya mencapai objektifnya. Apakah PKLN masih relevan dan perlu diteruskan?

Pengerusi Majlis Latihan Khidmat Negara (MLKN), YB Datuk Noor Ehsanuddin bin Haji Mohd Harun Narrashid, yang juga merupakan Ahli Parlimen Kota Tinggi, berkata, transformasi menyeluruh PLKN akan dilakukan pada tahun 2015. Datuk Ehsan berkata perlaksanaan PLKN kini diteliti semula bagi membolehkan semua pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dapat mengikuti latihan itu mulai tahun hadapan. Datuk Ehsan berhasrat mahu melihat lebih ramai lepasan SPM terlibat di dalam program berkenaan. Buat masa sekarang, hanya 90,000 pelatih dapat mengikuti program berkenaan sedangkan lepasan SPM adalah melebihi 500,000 setiap tahun.

Datuk Ehsan juga tidak menolak kemungkinan tempoh latihan PLKN dikurangkan bagi membolehkan semua pelajar lepasan SPM dapat mengikuti kursus berkenaan. Buat masa sekarang, pelatih PLKN dikehendaki menjalani latihan selama 12 minggu. Beliau menambah, sukatan pelajaran program mungkin akan disemak semula, dengan tumpuan diberikan kepada aspek perpaduan kaum. Walaubagaimanapun, penambahbaikan ini perlu mengambilkira faktor kos. Kerajaan buat masa sekarang menanggung RM8,000 bagi setiap pelatih PLKN.

Muafakat Raya Kota Tinggi 2014 - RM60,396 Berjaya Dikumpul Untuk Tabung Kemanusiaan Palestin

Posted: 17 Aug 2014 08:00 PM PDT


Majlis Muafakat Raya Kota Tinggi 2014 bertemakan "Dakapan Gaza, MH370 & MH17" telah berjaya mengumpulkan sejumlah RM60,396. Setakat pada hari majlis berkenaan sahaja sejumlah RM35,000 berjaya dikumpulkan. Sumbangan-sumbangan tersebut datangnya daripada masjid-masjid dan orng ramai terutamanya daripada masyarakat Kota Tinggi yang hadir dalam majlis berkenaan. Ianya telah melebihi sasaran asal untuk mengumpul dana sebanyak RM40,000. 

Ahli Parlimen Kota Tinggi, YB Datuk Noor Ehsanuddin bin Haji Mohd Harun Narrashid, mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang terlibat terutama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin yang sudi hadir ke majlis Muafakat Raya berkenaan, YB Asiah Md Arif, EXCO Kemajuan Luar Bandar & Wilayah, Kesenian, Kebudayaan Dan Warisan Negeri Johor, yang mencetuskan idea berkenaan dan banyak membantu program berkenaan, Pejabat Daerah, jabatan-jabatan Kerajaan, Yayasan Mesra dan khususnya kepada masyrakat di Kota Tinggi. 

Datuk Ehsan merasa amat terharu, walaupun masih berada di dalam suasana Hari Raya Aidil Fitri, masyarakat Malaysia masih prihatin untuk menghulurkan sumbangan bagi membantu saudara-saudara mereka di Gaza yang menderita. Beliau berkata, walaupun nilai berkenaan tidak banyak dan menampung semua, sekurang-kurangnya jumlah berkenaan dapat membantu kesusahan Rakyat di Gaza.

Apa Yang Tersirat

Posted: 25 Aug 2014 01:20 PM PDT

Apa Yang Tersirat


MB Selangor: Pas Cuci Tangan

Posted: 25 Aug 2014 12:35 AM PDT

PARTI Pas mencuci tangan dalam soal perlantikan MB Selangor untuk menggantikan Khalid. Dalam Mesyuarat CWC parti itu pagi tadi, tidak membuat sebarang keputusan apa kah menyokong Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon tunggal, walaupun sebelum ini Timbalan Presiden Parti itu Mat Sabu menyatakan bahawa parti menyokong calon tunggal untuk jawatan MB Selangor.

Pada Ahad semasa Kongress PKR di Shah Alam, Naib Presiden parti itu yang baru Rafizi Ramli dengan lantang menyatakan bahawa PKR tidak memerlukan sokongan Pas untuk melantik Wan Azizah sebagai MB Selangor yang baru; alasannya Azizah sudah mendapat 30 sokongan ADUN, 13 PKR, 15 DAP dan 2 ADUN Pas yang membelot.

Pas kini meletakan sepenuhnya ke tangan Sultan Selangor untuk melantik siapa MB Selangor yang baru atau baginda memperkenankan pembubaran DUN untuk membolehkan pilihanraya Negeri.

MUSLI OLI

Posted: 25 Aug 2014 01:14 PM PDT

MUSLI OLI


SABAH DAN SARAWAK TIDAK PERLU ADAKAN SAMBUTAN KEMERDEKAN UNTUK NEGERI.

Posted: 25 Aug 2014 03:27 AM PDT



KENYATAAN AKHBAR DARIPADA PRESIDEN PERTUBUHAN SOLIDARITY MASYARAKAT SABAH (SMS)

1.     Sebuah wilayah atau negeri yang telah bersetuju menyertai atau membentuk sebuah Persekutuan atau Federation tidak sepatutnya meraikan kemerdekaan wilayah atau negeri berkenaan. Sebaliknya tarikh kemerdekaan yang telah dipilih secara rasmi sebagai hari kemerdekaan Persekutuan handaklah disambut dan diraikan sebagai hari kemerdekaan untuk semua wilayah atau dikenali sebagai Hari Kemerdekaan Persekutuan.

2.     Dalam konteks Persekutuan Malaysia, hari kemerdekaan ialah pada 31hb Ogos. Disamping itu Hari Malaysia, atau Malaysia Day iaitu hari terbentuknya Persekutuan Malaysia juga disambut secara rasmi pada setiap16hb September.
3.     Tarikh kemerdekaan Sarawak pada 22 July 1963 dan kemerdekaan Sabah pada 31 Ogos 1963 tidak lebih dari sekadar rujukan akademik. Tarikh itu tidak lagi relevan dan tidak perlu disambut sebagai Hari Kemredekaan Negeri setelah negeri Sabah dan Sarawak bersama Singapura dan Persekutuan Malaya bersetuju untuk bergabung membentuk sebuah Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963.

4.     Tarikh 31 Ogos dipilih sebagai hari kemerdekaan rasmi Persekutuan kerana pada 31 Ogos 1957, Persekutuan Malaya atau Federation of Malay States telah mendapat kemerdekaan daripada Britian. Secara konvensyen, sejarahwan sependapat, tarikh wilayah dalam sesebuah persekutuan yang terawal merdeka hendaklah dipilih sebagai hari kemerdekaan yang rasmi.

5.     Samada negara Malaysia telah berusia 57 tahun atau 51 tahun bukanlah isu yang harus diperdebat dan dipolemikkan kerana Persekutuan Malaya yang merdeka pada 31hb Ogos 1957 adalah sebahagian daripada Persekutuan Malaysia.

6.     Mustahil untuk mengistihar Malaysia merdeka 51 tahun sedangkan Malaya telahpun merdeka pada 31 Ogos 1957 iaitu 57 tahun lalu. Golongan yang menghujah bahawa kemerdekaan Malaya pada 31 Ogos 1957 bukan kemerdekaan Malaysia kerana Malaysia hanya terbentuk pada 16 September 1963.

7.     Atas pendapat itu, golongan tersebut yang diwakili beberapa gabung NGO di kedua-dua negeri bercadang menyambut kemerdekaan negeri masing-masing dan tidak menganggap 31 Ogos sebagai Hari Kemerdekaan Malaysia tetapi hari kemerdekaan Malaya. Di Sabah, bagaimanapun  tarikh 31 Ogos juga disambut sebagai Hari Kemerdekaan Negeri. 

8.     Sarawak telah menyambut kemerdekaan negeri pada 22 July lalu yang jatuh pada hari Selasa. Sambutan diadakan lebih awal pada 19 July, bersamaan hari Sabtu. NGO tersebut mengadakan sambutan pada hari Sabtu kerana kerajaan negeri Sarawak tidak mengistihar tarikh 22 July sebagai  cuti umum. Turut hadir ialah Ketua Pembangkang merangkap Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

9.      Solidarity Masyarakat Sabah (SMS) berpendapat, kumpulan NGO yang mempertikai tarikh 31 Ogos sebagai Hari Kemerdekaan Malaysia dan mengadakan sambutan kemerdekaan negeri adalah bertujuan untuk membangkit sentimen rakyat Sabah menuntut kemerdekaan daripada Persekutuan. Terutama sekali dalam usaha mendapatkan sokongan petition kepada PBB untuk self-determination yang sedang di war-warkan.

10.     Seorang MP dari PKR keluar kenyataan tidak akan menaikkan bendera Malaysia pada 31 Ogos nanti.Dia hanya mengibarkan bendera negeri Sabah.

11     Jika semua negeri dalam USA meraikan kemerdekaan negeri masing-masing bukan tarikh 4th July, iaitu tarikh rasmi kemerdekaan negeri terawal,  sudah tentu setiap negeri meraikan 52 hari kemerdekaan yang berbeza. Texas mempunyai tarikh kemerdekaan yang berbeza dengnan Florida dan Hawaii dan negeri-negeri lain. Sudah tentu ia tidak baik untuk menyatukan rakyat.

12.     Perkara yang sama bakal terjadi di Malaysia,  jika Sarawak dan Sabah juga meraikan hari kemerdekaan masing-masing.

SMS merayu NGO yang bercadang mengadakan program sambutan kemerdekaan negeri Sabah pada 31 Ogos untuk membatalkan niat mereka demi perpaduan rakyat Sabah dan perpaduan Malaysia, sebaliknya sama-sama meraikan hari kemerdekaan Malaysia pada 31hb Ogos dan sambutan Hari Malaysia pada 16 September.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan