Oleh Abd Shukur Harun TIDAK mudah rupanya untuk memenuhi tuntutan supaya menjadikan 'Islam rahmat seluruh alam', walaupun Allah SWT menyatakan hal ini dengan sangat tegas di dalam al-Quran dan dicerminkan dalam Sunnah Nabi s.a.w., iaitu seluruh kehidupan Nabi Muhammad s.a.w.
Perlakuan sesetengah umat Islam sendiri di mana-mana, termasuk di negara ini, didapati tidak memenuhi tuntutan supaya 'Islam rahmat seluruh alam'.
Elemen pergeseran antara agama yang tajam sebenarnya tidak perlu telah pun berlaku.
Beberapa kes yang sangat mencabar keharmonian antara kaum dan agama telah berlaku di tanah air kita yang mencederakan nama agama Islam sebagai 'Rahmatan Lil- Alamin.'
Antaranya tindakan pihak Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) di majlis perkahwinan wanita yang namanya Islam, tetapi dibesarkan dalam suasana Hindu, yang telah berkahwin mengikut cara Hindu. Juga beberapa kes lain yang terdahulu seperti rampasan Bible dalam bahasa Melayu, seminar yang mengkritik tajam agama Kristian dan beberapa kes lain sebelumnya di pelbagai tempat.
Perlakuan pihak tertentu ini sama sekali tidak mencerminkan 'Islam sebagai rahmat seluruh alam'. Pelbagai tindakan yang tidak didahului dengan penyiasatan menyeluruh akan sesuatu kes itu
menampakkan sikap tidak bijaksana, gopoh dan sebagainya. Maka semua ini sangat mencemarkan nama baik agama Islam sendiri.
Sesetengah pihak selalu mengira bahawa mereka bertindak atas nama pihak yang berautoriti (berkuasa) dan bertanggungjawab untuk mempertahankan Islam serta untuk menyelamatkan akidah umat.
Tetapi dalam masa yang sama, tanpa mereka sedar, tindakan itu merosakkan nama baik Islam sebagai agama rahmat untuk seluruh alam.
Di sini saya kira tidak ada umat Islam yang tidak cintakan agamanya dan sanggup mempertahankan agamanya walau dengan harga paling mahal. Jika tidak masakan ada konsep jihad di dalam Islam.
Ratusan ribu umat Islam telah syahid dalam pelbagai peristiwa dalam sejarah Islam, terutama sejak tercetus perang Badr Al- Qubra dulu.
Tetapi keadaan ini dalam situasi perang, di mana toleransi berakhir dan peperangan bermula. Tidak ada pilihan lain bagi umat Islam ketika itu demi untuk mempertahankan akidah umat.
Demikian juga dalam situasi beberapa peperangan yang disertai dan tidak disertai oleh Nabi s.a.w.
Namun begitu, ketika tidak dalam suasana perang, bagaimana sikap Nabi s.a.w. dan para sahabat dalam bertoleransi, yang sewajarnya menjadi renungan dan teladan kita.
Ada riwayat daripada Jabir bin Abdullah ra.a. yang berkata, "Suatu jenazah melewati kami, lalu Nabi berdiri kerananya, dan kami pun berdiri. Kami bertanya, 'wahai Rasulullah, jenazah itu adalah jenazah orang Yahudi.' Beliau bersabda, 'Jika kamu melihat jenazah, maka berdirilah!'" (HR Bukhari)
Contoh ini saja sudah mencerminkan Nabi s.a.w. sangat menghormati siapa pun kerana beliau menyedari pada dasarnya semua manusia adalah ciptaan Allah SWT. Dalam hal ini, beliau tidak membeza-bezakan agama orang tersebut.
Sudah terbukti bahwa di Madinah yang bermasyarakat majmuk, Nabi s.a.w. sangat menekankan supaya umat Islam saling menghormati dan menghargai umat Yahudi atau Nasrani. Belum pernah ditemukan dalam sejarah seorang Muslim pun yang menghina, merosak, atau mengganggu tempat peribadatan non Muslim.
Ini menjadi hal yang wajar dicontoh, justeru ada firman Allah SWT yang menegaskan: "Dan janganlah kamu mencaci sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah kerana mereka nanti akan mencaci Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan." (QS Al-An'am: 108)
Sudah semakin jelas bahawa Rasulullah s.a.w. telah menggariskan bahawa kita wajib bertoleransi kepada keyakinan orang lain selama mereka tidak melakukan penyerangan terhadap keyakinan kita. Bahkan dalam kehidupan berbangsa dan bernegara, Piagam Madinah (Shahifah al-Madinah) merakamkan mengenai Yahudi sebanyak 24 pasal daripada kesemuan 47 pasal.
Antara isi piagam ini ada yang menyusun kesepakatan bahwa apabila ada musuh yang menyerang Madinah, maka semua wajib saling membantu mempertahankan kota itu, tanpa melihat apa pun agamanya.
Sesungguhnya masih banyak isi dalam piagam ini yang mencerminkan kehidupan harmonis antara Muslim dan non Muslim. Ini menjadi bukti bahawa Nabi Muhammad s.a.w. sangat berusaha menjaga hubungan baik dengan kalangan di luar Islam.
Ada banyak lagi contoh toleransi yang diperlihatkan dalam sejarah Islam sejak generasi pertama, zaman Nabi s.a.w. dan seterusnya para sahabat, terutamannya Sayidina Umar Al-Khatab.
Kini, 1400 tahun lebih telah berlalu; apakah generasi umat masa kini melupai semua toleransi yang dipancarkan di dalam al-Quran, Sunnah Nabi s.a.w. dan para sahabat?
Pelbagai kejadian seperti yang saya sebutkan di atas tadi menunjukkan umat sama sekali tidak mengambil contoh apa yang dilakukan oleh Nabi s.a.w. dan para sahabat, sungguh pun kita menyambut Maulidur Rasul saban tahun dengan penuh gegak gempita – mengadakan perarakan, berselawat, membawa sepanduk, bunga manggar dan mengadakan pelbagai ceramah serta jamuan.
Diikuti seruan supaya umat mencontohi Nabi s.a.w. Tetapi pada masa yang sama, toleransi antara agama kini semakin terhakis dan sangat membimbangkan. Hampirhampir tidak ada satu hari pun yang berlalu tanpa ada kejadian yang boleh merosakkan toleransi beragama.
Hendak dikatakan umat ini masih dalam kejahilan, tidak mungkin, kerana setiap hari ada pelbagai ceramah dan kuliah agama pelbagai bentuk, baik di masjid, surau, dan pelbagai saluran TV, siang dan malam.
Belum lagi kitab-kitab agama yang begitu banyak di pasaran. Ribuan pula para agamawan – baik lepasan universiti dalam negara mahupun luar negara kolej, madrasah dan pelbagai lagi.
Pendeknya sumber ilmu begitu banyak sekali. Pelbagai forum – perdana dan tidak perdana – dihadiri oleh ribuat umat. Memang suasana perkembangan agama Islam sangat menggalakkan. Tetapi dalam suasana begini, mengapa kes-kes yang tidak mencerminkan toleransi beragama di negara ini masih terus berlaku?
Inilah persoalan yang saya kira, sangat wajar diberikan perhatian oleh semua pihak, kerana ia bukan saja memusnahkan keharmonian antara umat beragama, tetapi yang lebih parah merosakkan nama baik Islam itu sendiri sebagai agama rahmat seluruh alam.
Memperjuangkan Islam adalah dituntut, tetapi menjaga nama baik Islam juga sangat dituntut.
Oleh itu kebijaksanaan sangat diperlukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan