Barisan Nasional

Dicatat oleh Admin | | Posted On Rabu, 25 Jun 2014 at 1:02 PTG

sumber :-

Barisan Nasional


anakbukitgantang says

Posted: 25 Jun 2014 03:37 AM PDT

anakbukitgantang says


ada rahsia pada senibina Melayu

Posted: 24 Jun 2014 06:59 AM PDT



Kenapa rumah Melayu beratap segi tiga berbentuk piramid?


Kenapa senibina masjid nusantara bertingkat tingkat dan berbentuk seperti piramid mendaki?


Kenapa tanjak orang Melayu berbentuk piramid?

Apakah kod rahsia yang cuma diwariskan oleh leluhur kita zaman dulu yang oerlu kita korek?

Seminar esok mungkin bakal menjawabnya. Ini mesej dari rakan fb saya :

Assalamualaikum sahabat2,

Armada Malaiu Malaysia di jemput pada hari Rabu, 25 Jun 2014, ke 
Seminar Tamadun Islam di Pejabat Agama Islam Hulu Langat di Bandar Baru Bangi anjuran JAIS Sepang. 

Tajuk  ceramah ialah :

1. Senibina Islam di Alam Melayu.

2. Permasalahan Senibina Masjid di Malaysia. 

Acara bermula jam 9 pagi hingga 1 tengah hari. 

Bagi hamba seminar ini sgt bagus utk kita mengetahui ttg konsep sbnr senibina Malaiu dan Islam.

Ceramah akan di sampaikan oleh Profesor Mastor Surat.
Beliau telah mendapat pengiktirafan dlm kajian dan penyelidikan ttg senibina Malaiu dan Islam. 

Di jemput sahabat2 agar dpt hadir dgn berbusana tradisional Malaiu utk melestarikan lagi penyampaian ceramah beliau. Malah beliau juga akan berbusana tradisional Malaiu semasa menyampaikan ceramah nanti.

Ayuh kita sokong perjuangan dlm memartabatkan warisan kita dari pelbagai ruang dan cara. 
- YDP Lang Indah -

The Antics of Husin Lempoyang

Posted: 25 Jun 2014 03:18 AM PDT

The Antics of Husin Lempoyang


Persamaan Najib dengan Nabi Noh

Posted: 25 Jun 2014 02:58 AM PDT


Macam-macam pihak memberi pandangan tentang pengumuman ahli kabinet baru dari kaum cina Semenanjung hari ini.

Husin malas nak komen pasal ini semua kehendak dan dalam bidang kuasa Dato Najib. Harapnya ada kebijaksanaan disebalik keputusan.

Kawan Husin kata Najib bagus dan ada persamaan dengan Nabi Noh yang terkenal dengan kisah bahtera yang boleh isi semua binatang yang wujud di alam.

Nabi Noh pun tiada membuang mana-mana binatang selama mana bahtera tersebut terapung ketika dunia dilanda banjar besar.

Mungkin belum masa tapi tiada Menteri yang diwar-warkan akan digugur telah digugurkan.

Ini kawan Husin semalam sudah menjangkakan Najib tidak akan buang-buang sesiapa dari bahtera kabinet. Tambah lagi, bahtera kabinet Najib mempunyai paling ramai mereka yang dikekalkan taraf Menteri.

Untang dapat gaji ketika sudah pencen.


Najib hanya menambah besar saiz kabinet yang ada agar kaum Cina semenanjung ada wakil dalam bahtera kabinet. Takkan MCA dan Gerakan yang sudah bersama dalam BN sekelian lama diketepiikan?

Tidak kiralah ada anggap saiz bahtera kabinet sudah terlalu besar bagi negara yang penduduk sebanyak ini. Keperluan kabinet bukan berdasarkan penduduk tapi perwakilan dan tugasan.

Jangan ada beranggapan Najib tidak sampai hati nak buang sesiapa walaubagaimana tidak boleh harap pun. Dato Mohd Said yang masih boleh menyumbang pun dia boleh gugurkan.

Perlu faham bahawa bahtera Najib cukup besar untuk menampung pelbagai binatang agar semua binatang-binatang boleh terus hidup dan membiak selepas banjir reda.

Wow! Jangan lupa bahtera merdeka

tunku

Posted: 25 Jun 2014 03:07 AM PDT

tunku


Cabinet Reshuffle- Liow and Mah full ministers.

Posted: 24 Jun 2014 11:04 PM PDT

MCA president Datuk Seri Liow Tiong Lai has been appointed the new Transport Minister, while his deputy Datuk Dr Wee Ka Siong and Gerakan president Datuk Mah Siew Keong have been appointed Ministers in the Prime Minister's Department.

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak announced this at a press conference Wednesday afternoon.

Najib also announced that three MCA vice-presidents were appointed as deputy ministers.

Datuk Paduka Chew Mei Fun is Deputy Women, Family and Community Development Minister, Datuk Chua Tee Yong is Deputy Finance Minister and Datuk Lee Chee Leong is Deputy International Trade and Industry Minister.
Chew and Lee will be made Senators.
"Representatives from MCA are returning to represent the Chinese community, and representatives from Gerakan are returning to the Cabinet," said Najib when unveiling the additions to the current line-up.
At the press conference, Najib agreed that there will be an increase in Cabinet portfolios due to MCA's re-think of its previous stance of not holding Cabinet posts after its performance in the 13th general election.

"We have to take into account the interests of all communities, that our promises to the people will be adhered to," said Najib.
He said he did not plan to have such a large Cabinet, but joked that "no one has volunteered to leave Cabinet."
Najib said the swearing-in ceremony would be conducted at Istana Negara before the Yang di-Pertuan Agong at 11.30am Friday.

Stripping MAIS Of Its Authority Akin To Belittling The Sultan

Posted: 24 Jun 2014 11:00 PM PDT

The calls by PAS that the Selangor Islamic Religious Council (MAIS) be stripped off its authority over the Selangor Islamic Religious Department (JAIS), denigrates the role of the Sultan as the head of Islam in the state.

The calls to curtail MAIS' authority came after the council did not agree with the Selangor state executive council's order for JAIS to return the 300 over bibles it confiscated from the Bible Society of Malaysia (BSM) in January.

On June 17, four PAS Parliamentarians - Khalid Abdul Samad (Shah Alam), Dr Siti Mariah Mahmud (Kota Raja), Hanipa Maidin (Sepang) and Che Rosli Che Mat (Hulu Langat) urged the Selangor State Government to abolish executive powers from MAIS, so that it no longer has authority over JAIS.

The move is to free the Selangor state government from the MAIS' authority in administering Islam in the state.

However, the calls have incensed the Muslims who fear MAIS may end up a victim of a vicious political game, and that the move reflected the continuous onslaught on Islam of late.

AN UNWISE PROPOSAL

A senior lecturer with the Al-Quran and Al-Sunnah Studies Department at the Islamic Studies Faculties in Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Dr Fadlan Mohd Othman in commenting on the matter said any proposal to strip MAIS of its authority is not a wise move.

"Those who want to see MAIS' wings clipped are those who fail to see the real picture as the move will weaken the Islamic administration in the state," he said to Bernama.

He pointed out further that it was highly inappropriate and improper to undermine the state religious councils as the councils operate under the powers vested on the Sultan as the head of Islam.

Fadlan noted that there were two school of thoughts over this call, it is part of the freedom of expression as espoused in a democratic nation or an affront to the Sultan.

"Even if it is about freedom of expression, the elected representatives have to behave ethically and with great respect. I do not know why the elected representatives from PAS made such unwise proposal," he said.

AN ATTEMPT TO MOCK THE SULTAN?

Fadlan, who is also the Chairman of the Malaysian Young Ulema Congregation (Ilmu), believed that the call made by PAS to strip off MAIS' of its authority is akin to belittling the Sultan.

In fact, the Selangor Chapter of the Council of Former Elected Representatives Malaysia (Mubarak) voiced its opposition over the calls to curtail MAIS' authority.

Mubarak Selangor was reported saying that MAIS and JAIS, established to administer and advocate Islam in Selangor, had carried out their roles and responsibilities effectively.

"As Islam in the state comes under the purview of the Sultan of Selangor, the call not only belittles the powers of his highness but also of all Malay rulers.

"Mubarak Selangor emphasizes that all elected representatives in Selangor should show their loyalty to the state and the sultan," said Mubarak Selangor.

Prior to this, the Attorney-General's Chambers announced there would not be any prosecution related to the seizure of the Bibles, simultaneously closed the case.

Subsequently, Selangor Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim ordered JAIS to return the Bibles to BSM.

Nevertheless, on June 14 MAIS disagreed with the Selangor Government's directive, clarifying it was outside the jurisdiction of the state government.

Jakim proposes course for Muslim married couples aimed at reducing divorce rate

Posted: 24 Jun 2014 07:19 PM PDT

The Malaysian Islamic Development Department (Jakim) has proposed for married Muslim couples to attend a post-marriage course aimed at strengthening the family institution and reducing the divorce rate in the country.

Jakim Family, Social and Community Development director Zakuan Sawai said his division had prepared a working paper on the proposal for the concurrence of the state Islamic Religious departments.

"The proposal seeks, among others, to compel Muslim married couples to attend the three-day, two-night course which focuses on domestic issues, marital relationship and children upbringing," he said Wednesday.

Zakuan said the course, in four phases, targeted couples that have been married for one to five years, six to 10 years, and 11 to 20 years and above.

The emphasis, he added, was mainly on couples married for one to five years, as a study done by the department found this group to experience the most instances of marital discord.

"This is because they are still in the process of familiarising themselves with one another," he noted.
He said efforts to develop the course were initiated in 2012 and a pilot project was currently being held here to obtain public feedback on the present module.

"The course is introduced to civil servants before being expanded to the public," he said.

He said the course vastly differed from the pre-marriage course as it dwelled more liberally on marital issues including husband-wife health and relationship.

Aspirasi Bangsa

Posted: 25 Jun 2014 01:24 AM PDT

Aspirasi Bangsa


Akhirnya spekulasi rombakan Kabinet terjawab

Posted: 24 Jun 2014 11:38 PM PDT

Fitnah tentang rombakan kabinet bermaharajalela di whatapps

Posted: 24 Jun 2014 09:22 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 24 Jun 2014 11:25 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


AKTA KEHARMONIAN NASIONAL: TAK BOLEH SONTOT, TAK SOKONG!

Posted: 24 Jun 2014 09:54 PM PDT


Beberapa Ahli Parlimen mengugut untuk menarik balik sokongan terhadap Akta Keharmonian Nasional sekiranya ia menghalang diskriminasi kepada orientasi seksual, kata Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Undang-Undang Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN) Lim Chee Wee, lapor Mstar.

'Diskriminasi orientasi seksual,' merupakan istilah popular yang diperjuangkan oleh kumpulan LGBT (Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender).

Menurut MKPN, ugutan itu dibuat semasa rundingan dengan beberapa Ahli Parlimen, bagaimanapun tidak mendedahkan nama Ahli Parlimen tersebut atau parti mereka.

Sambil memetik Perlembagaan Persekutuan, Lim yang juga bekas Presiden Majlis Peguam berkata, tidak ada diskriminasi terhadap rakyat berdasarkan jantina dan ini juga mengambil kira orientasi seksual atau identiti.

Menurut Lim, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) turut berkata sesiapa saja tanpa mengira orientasi seksual perlu menikmati semua hak asasi dan kebebasan.

"Jawatankuasa MKPN berharap agar Ahli Parlimen akan diyakinkan bahawa diskriminasi seperti itu adalah salah dari segi moral dan perlu digubal," katanya.

Komen kami:

Elok ler kalau negara Malaysia ni nak terima bala Allah halalkan saja perbuatan songsang lagi keji puak-puak LGBT. 

Dah jelas lagi nyata, legasi perjuangan Anwar untuk menghalalkan seks lubang taik disokong oleh pengemar-pengemarnya yang rapat dan telah pun berada di sektor kerajaan.  

Tak perlulah Anwar suruh pencacai-pencacainya turun berpanas di jalanan mendesak kerajaan mengghalalkan seks lubang tahi, tapi cukup sekadar memberikan arahan pada agen-agennya dalam MKPN untuk menyuarakan desakan orientasi songsangnya yang 'serba pandai dan tahu' itu.

Adakah Akta ini yang sebenarnya kita mahukan bagi menggantikan Akta Hasutan 1948? 

Kini menjelang bulan suci Ramadhan adakah umat Islam masih belum mahu insaf dan sedar tetapi begitu ghairah menyokong supaya Akta Hasutan 1948 dihapuskan lalu mahu digantikan dengan Akta Keharmonian Nasional yang ada di dalamnya kebenaran untuk manusia-manusia bejat lagi songsang yang suka bermain-main lubang tahi orang lain sesama jenis untuk memuaskan nafsu mereka?

Apalah punya baral ahli-ahli MKPN ni? 'Sorang tu' terlebih minum susu Ostolia asyik dok kutuk kerajaan pasal OKU. Seorang lagi mabuk cakap pluralisme agama, seorang lagi dok perjuangkan nikmat seks lubang tahi...

Apakah perlu kerajaan mendengar suara-suara minoriti songsang MKPN yang kerjanya hanya untuk menimbulkan perbalahan dalam masyarakat? 

Adakah kita hanya mahu menurut saja desakan dan tekanan golongan minoriti supaya mereka tidak bising menentang dan mengabaikan semua suara majoriti rakyat yang selama ini menyokong kuat segala dasar, teras kenegaraan serta kerajaan? 

Mungkin ada hikmah puak-puak songsang turut menentang Akta baru ini...

Fikir-fikirkanlah...

Ahli-Ahli MKPN: Kerajaan telah melantik mereka untuk beri pandangan membangunkan masyarakat dan negara, bukan untuk menghancurkan asas dan teras negara. 


FDI PULAU PINANG MERUDUM...TYPO ERROR?...EHH SALAH UMNO KOT?

Posted: 24 Jun 2014 01:09 AM PDT


Pengerusi BN Pulau Pinang, Teng Chang Yeow berkata, FDI Pulau Pinang telah merudum dari RM10.451 bilion pada tahun 2010 menjadi RM1.794 bilion tahun lepas.

Teng Chang Yeow menyelar Lim Guan Eng yang cuba menyembunyikan kebenaran apabila seringkali mendabik dada kononnya dia lebih telus berbanding Ketua Menteri terdahulu, Koh Tsu Koon.

Dalam kenyataannya, Teng Chang Yeow berkata, Tsu Koon sentiasa bersedia untuk memberitahu angka FDI setiap tahun tetapi Lim Guan Eng, dalam usaha untuk mendabik dada, hanya menjumlahkan keseluruhan FDI dari tahun 2010 sehingga 2013 untuk menunjukkan jumlah RM20.517 bilion FDI ke Pulau Pinang. Sedangkan hakikatnya, Pulau Pinang sedang berhadapan dengan FDI yang semakin berkurangan. 

Lim Guan Eng sebenarnya cuba mengelirukan rakyat Pulau Pinang untuk menutup kelemahan pentadbirannya. Kejatuhan FDI di Pulau Pinang sepanjang pentadbiran Lim Guan Eng dan DAP sebenarnya sudah cukup untuk menggambarkan kelemahan Setiausaha Agung DAP itu.

Laporan Ketua Audit Negara menunjukkan prestasi ekonomi Pulau Pinang berada pada kedudukan yang sangat gawat. Lim Guan Eng enggan mengakui kebenaran tersebut dan cuba menipu dengan menyatakan FDI Pulau Pinang masih mengatasi semua negeri walaupun angka yang disebutnya adalah rangkuman FDI beberapa tahun yang cuba dibandingkan dengan FDI tahunan bagi negeri-negeri yang dimaksudkannya.


Komen kami;

Inilah terjadi jika puak-puak kiasu cauvinist yang bongkak memerintah negeri.

Salah sendiri tak mahu mengaku, salah orang dicari-cari kalau tak ada dicipta pembohongan kemudian didedahkan.

Bila Kedah nak bina lapangan terbang baru RM1.6 bilion, Ketua Menteri Pulau Pinang paling celaka dalam sejarah ini membebel kata ia merugikan. 

Macam bapak dia jugak, semua yang kerajaan BN buat rugi...tapi bila dia buat pula tak menjadi. 

Tarif air naik 200% (senyum Mat Sabu elaunnya naik)

Cukai katil untuk hotel-hotel dan rumah tumpangan pun naik.

Rakyat miskin dihalau dari tanah mereka kerana pembinaan perumahan mewah. 
 

Tapi apa alasan FDI jatuh kali ini?

Typo error?

Woi...lu punya negeri, lu perintah... lu gagal, lu mau salahkan BN lagi??? 

Sebab itu dalam Islam, yang diajar untuk diperbetulkan adalah DIRI SENDIRI bukannya PEMIMPIN atau KERAJAAN. Hanya ajaran-ajaran sesat sahaja yang mengajar MEMBETULKAN KERAJAAN dan PEMIMPIN barulah betul diri sendiri.





Panglima Perang Cyber

Posted: 24 Jun 2014 11:22 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Artikel Menarik Blog Cucu Tok Selampit : Kes Penculikan Di Puchong Hari Ini - Salah Penculik Atau Ibu Bapa Yang Cuai?

Posted: 24 Jun 2014 12:19 AM PDT


Panglima selalu meminta isteri dan anak-anak mengunci kereta apabila berhenti sebentar di stesen pam minyak. Selain menguncinya ketika mahu membayar atau membeli.

Ini kerana jenayah boleh berlaku namun kita boleh cuba menghalangnya dengan mengambil beberapa langkah keselamatan.

Selain itu kayu panjang atau payung perlu diletak dalam posisi yang mudah dicapai dalam kereta jika berlaku sesuatu. Jangan biar kita kalah teruk sebelum bertarung. Pengunci kereta juga boleh dijadikan senjata.

Usahakan Tinted yang mampu menghalang cermin dipecahkan dengan mudah. Dengan kos sedikit ia boleh menyelamatkan nyawa atau harta benda. 

Baca pandangan rakan Blogger Cucu Tok Selampit di bawah yang menyentuh isu budak dilarikan hari ini di Puchong yang tidak akan berlaku jika ibubapa tidak cuai dalam menjaga keselamatan anak mereka.

Sudah sampai masa kita mengenakan hukuman berat jika kecuaian menjadi punca menyebabkan berlaku jenayah di negara kita.



Hari ini media sosial dikejutkan dengan cerita kereta seorang Ustazah di Sekolah KAFA Puchong Perdana yang dibawa lari oleh seorang lelaki yang tidak dikenali. Di dalam kereta tersebut, yang enjinnya tidak dimatikan terdapat seorang kanak-kanak berumur 7 tahun dengan seorang bayi berumur 3 bulan. Kereta mangsa diletakkan di hadapan rumah pengasuh di Jalan Dahlia, pukul 7.00 pagi tadi dengan kedua-dua kanak-kanak dan bayi berkenaan masih tidur. 

Syukurlah kedua-dua kanak-kanak dan bayi berkenaan ditinggalkan tanpa diapa-apakan di kawasan kilang perindustrian di Bukit Puchong. Bersyukurlah orang ramai yang prihatin menghantar semula kedua-dua kanak-kanak dan bayi tersebut ke sekolah berkenaan semula sejam selepas kes penculikan berlaku.


Sent from my iPhone

Berita Harian | @PDRMsia juara Liga Perdana Dan Malam Ini Upacara Penyampaian di Stadium Selayang

Posted: 24 Jun 2014 12:07 AM PDT

Semua dijemput untuk datang menyaksikan perlawanan terakhir malam ini di Stadium Selayang jam 8.45 malam.

Tahniah kepada semua pihak atas kejayaan.

Menteri dalam Negeri DS Ahmad Zahid juga turut menyampaikan  ucapan tahniahnya.

Pengurusan atau kepimpinan yang baik akan menghasilkan keputusan yang baik juga.

Harap kepimpinan negara juga akan diwarisi pemimpin yang terbaik
dari kalangan yang baik-baik.






PDRM juara Liga Perdana

Cetak
Kuala Lumpur: Polis Diraja Malaysia (PDRM) akhirnya sah bergelar juara Liga Perdana selepas membelasah Negeri Sembilan 4- 0, malam tadi sekali gus mengulangi kejuaraan yang pernah dimenangi mereka pada tahun 2007.

Naib juara Piala FA, FELDA United FC pula memastikan satu lagi slot ke Liga Super 2015 menjadi milik mereka selepas bergaya membelasah UiTM FC 8-0 sambil dibantu pasukan tangga ketiga, Pulau Pinangyang sekadar seri 1-1 dengan Kedah. 
Di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, PDRM kendalian Dollah Salleh tidak mempunyai masalah untuk mendahului 2-0 pada separuh masa pertama menerusi jaringan Bobby Gonzales pada minit kelima dan Fauzi Majid minit ke-39 sebelum menambah dua lagi gol pada babak kedua hasil jaringan Ashfaq Ali minit ke-48 dan Shahril Izwan Abdullah minit ke-69. 

Sebelum perlawanan,PDRM hanya memerlukan seri untuk mengesahkan kejuaraan tetapi kemenangan itu membolehkan mereka mengumpul 52 mata hasil 16 menang, empat seri dan sekali tewas untuk bersiap menjulang trofi selepas aksi terakhir bertemu Kedah di Stadium MBPJ, Kelana Jaya, Selasa ini.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/PDRMjuaraLigaPerdana/Article/


Sent from my iPhone

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 24 Jun 2014 11:20 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


Golongan Liberal Gunakan Wanita Bertudung Untuk Perjuagkan LGBT.

Posted: 24 Jun 2014 10:00 PM PDT


Masih ramai rupanya yang tidak mengenali siapa Musdah Mulia sebagai pejuang tegar Jaringan Islam Liberal (JIL) di Indonesia. Mungkin perawakannya yang bertudung, membuatkan sebahagian dari kita sukar menerima bahawa beliau berkongsi pandangan yang sama dengan Irsyad Manji.

Hakikatnya juga, dewasa ini, sekadar bertudung, tidak mencerminkan fahaman yang sahih. Kerana itu, wanita Islam sewajarnya bertudung bukan kerana peer pressure, trend, dan sekadar menutup rambut, namun lebih penting menutup aurat dengan diiringi oleh kefahaman Islam yang mantap diiringi dengan sifat haya' atau malu yang selayaknya. 

Terasa sedih kerana ada yang tidak sedar bahawa penampilan mereka sebagai "wanita Muslimah" dijadikan "camouflage" atau penyamaran bagi memudahkan sesuatu ideologi songsang itu lebih diterima.

Siapakah beliau? klik sini

Belantan

Posted: 24 Jun 2014 11:18 PM PDT

Belantan


Dikatakan 'Projek Langgar Hadi' muncul kembali?

Posted: 24 Jun 2014 10:45 PM PDT


Satu usaha menghidupkan 'Projek Langgar Hadi' iaitu gerakan menjatuhkan kepimpinan ulama dan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang selepas Pilihan Raya Umum Ke-12 (PRU-12) didakwa muncul kembali serta didalangi beberapa pemimpin termasuk seorang Ahli Parlimen Pas Selangor, editor dan wartawan daripada sebuah portal propembangkang.

Ketua Pemuda Pas Selangor, Syarhan Humaizi Abdul Halim berkata, kumpulan tersebut menggunakan portal berita propembangkang sebagai medium memfitnah dan memburukkan Abdul Hadi kononnya peranan Presiden Pas itu menyebabkan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim gagal disingkirkan oleh pihak tertentu.

Menurut beliau, cubaan memburukkan kepimpinan ulama itu dilakukan ekoran ketegasan Abdul Hadi dalam menegakkan syariat Islam di Selangor dan seluruh negara.

"Yang lebih memeritkan, sudahlah terdapat beberapa kenyataan dibuat salah seorang ahli Parlimen Pas Selangor yang ternyata membelakangkan keputusan Pas Selangor, kini dengan penuh biadab peluru itu ditujukan pula kepada Presiden Pas.

"Tuan guru difitnah sebagai punca kegagalan menyingkirkan Abdul Khalid selepas kegagalan 'Kajang Move' yang dirancang pihak tertentu. Tidak menghairankan apabila tuan guru dimangsakan sebagai penyebab kegagalan kerana tujuan sasaran utama sebenarnya ialah tuan guru sendiri," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Menurut Syarhan Humaizi, individu-individu tersebut yang membuat kenyataan melalui media propembangkang adalah pemimpin munafik yang sedang berusaha melaga-lagakan pemimpin Pas sehingga memfitnah Abdul Hadi sebagai punca kegagalan mereka menyingkirkan Menteri Besar Selangor.

Tegasnya, mereka adalah pemimpin sama yang turut mendakwa Abdul Hadi sebagai pemimpin pro-UMNO dan melagakan beliau dengan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat selepas PRU-12.

"Masih segar lagi dalam ingatan saya usaha melaga-lagakan dua tok guru, Abdul Hadi dan Nik Abdul Aziz oleh individu-individu upahan tadi. Tidak cukup itu, kemudiannya memfitnah tuan guru sebagai punca projek 16 September 2008 (kononnya 30 ahli Parlimen Barisan Nasional akan keluar parti dan menyokong pembangkang) yang gagal.

"Selepas gagal menjatuhkan tuan guru melalui serangan berterusan, kemudiannya tuan guru diserang melalui orang kuatnya seperti melalui menantunya dan melalui bekas Ketua Pemuda Pas. Usaha ini terus berlangsung akibat ketegasan tuan guru yang komited dengan prinsip Pas dalam menegakkan syariat Islam di bumi Malaysia," tegasnya.

Sehubungan itu, Syarhan Humaizi menegaskan, semua pemimpin Pemuda Pas akan sentiasa mempertahankan parti itu daripada sebarang 'parasit liberal' dan mencabar portal berita propembangkang berkaitan supaya menyatakan nama sumber dalaman yang digunakan dalam setiap laporan mereka.


"Ramai musuh Islam dari luar dan dalam yang sedang merangka 'grand design' ini. Ada yang bertaraf Yang Berhormat, editor dan ada wartawan yang bersekongkol untuk menjayakan usaha ini sejak sekian lama.

"Kalimah biadab adalah kalimah yang sesuai ditujukan kepada mereka atas perbuatan ini. Kami, para Pemuda Pas akan sentiasa mempertahankan Pas daripada sebarang 'parasit liberal' yang sedang menjalar ini," ujarnya.

Tambahnya, Pas Selangor tiada kaitan dengan kegagalan menjatuhkan Abdul Khalid tambahan pula ketika ini, semua komponen kerajaan pembangkang sepatutnya meningkatkan komitmen menjaga kebajikan rakyat, bukannya dengan kaedah menyerang agenda itu yang boleh menguntungkan musuh.

"Saya amat bersetuju dengan kenyataan Pesuruhjaya Pas Selangor, Iskandar Abd. Samad yang menafikan pendirian Pas Selangor berhubung beberapa kenyataan mengelirukan yang mendakwa Pas Selangor ingin menolak Abdul Khalid," katanya.

Suara Politik
Belantan

CIA kawal keselamatan pesawat Boeing, kata Global Flight?

Posted: 24 Jun 2014 01:45 AM PDT


Pengeluar pesawat terkemuka, Boeing sentiasa mengambil langkah proaktif untuk memastikan pengguna yakni penumpang pesawat dalam keadaan selamat semasa berada di udara. Boeing antara pengeluar pesawat termoden dan terbesar dunia dan boleh dikatakan di udara sekarang bersimpang siur dengan pesawat Boeing yang dibeli oleh banyak negara.

Walaupun semua pesawat Boeing yang berterbangan di udara telah dijual tetapi tetap ada perjanjian "khidmat selepas jual". Ini boleh dianalogikan kepada mereka yang membeli kereta mewah, walaupun kereta itu sudah bertukar nama tetapi pembuat kereta itu tetap memberikan khidmat kepakaran apabila berlaku sebarang masalah. Ini kerana hanya pembuatnya sahaja yang mahir tentang selok belok atau "perangai" kereta buatan mereka.

Hal yang sama juga dilakukan oleh Boeing. Syarikat ini mempunyai tanggungjawab terhadap setiap yang berlaku ke atas pesawat Boeing. Tentu sahaja membeli sebuah pesawat Boeing tidak sama dengan kita membeli sebuah lampu picit di kedai Ah Kau yang kalau rosak tidak lagi menjadi tanggungjawab Ah Kau. Sebab itu Boeing sangat prihatin terhadap keselamatan pesawat dan juga penumpang.

Salah satu usaha mempertingkatkan keselamatan pesawat dan penumpang ialah memasang alat Advanced Route Evaluation System (ARES) yang dihubungkan kepada pihak Agensi Perisikan Pusat (CIA). Menurut jurnal penerbangan, Global Flight 1 Disember 2006, dengan menggunakan alat kawalan jauh ini, CIA boleh memantau semua penerbangan pesawat Boeing di seluruh dunia. Ini bertujuan untuk menghalang daripada perampas melencongkan pesawat di luar laluan yang sepatutnya.

Menurut Global Flight, Boeing telah menggunakan alat itu sejak 2006 sebagai langkah proaktif menangani kejadian rampasan pesawat di mana perampas akan memaksa juruterbang melencongkan pesawat ke lokasi yang dikehendaki. Dengan menggunakan ARES, CIA yang memantau penerbangan pesawat Boeing akan mengambil alih tugas juruterbang secara kawalan jauh dan memandu pesawat itu ke lapangan terbang yang berdekatan dan selamat untuk mendarat.

Menerusi ARES, apabila CIA mengesyaki sesebuah pesawat Boeing itu dalam keadaan "luar biasa" sama ada isyarat diberikan oleh juruterbang atau CIA melihat pesawat telah terkeluar laluan, CIA akan mengambil alih sepenuhnya pemanduan pesawat berkenaan dan semua sistem di kokpit sudah tidak berfungsi lagi. Sekiranya dirampas, pesawat itu tidak boleh dilencongkan seperti yang selalu berlaku dalam rampasan pesawat sebelum ini.

Menurut artikel itu, dalam keadaan sekarang (2006) di mana semua pesawat Boeing dipasang dengan alat ARES, pergerakan pesawat adalah dalam tangan CIA dan tidak mungkin pesawat Boeing, apa lagi yang dikelaskan sebagai termoden akan terkeluar dari operasi kawalan jauh CIA. Maknanya pesawat Boeing menjanjikan keselamatan yang maksimum dan sekiranya perampas dalam kalangan teroris yang mahu membalas dendam terhadap Amerika Syarikat (AS), kerja mereka akan sia-sia kerana CIA tahu apa yang berlaku.

Penggunaan peralatan kawalan jauh yang dikendalikan oleh CIA ini memberikan keyakinan kepada penumpang-penumpang yang trauma membaca berita tentang pesawat yang dirampas. Penumpang akan selamat apabila keselamatan mereka dipantau setiap saat oleh CIA. Sekiranya perampas bertindak membunuh penumpang yang dijadikan tebusan, kerja itu adalah sia-sia. Juruterbang sudah tidak ada peranan lagi dan pesawat Boeing bertukar menjadi pesawat tanpa pemandu seperti yang digunakan oleh AS untuk mengintip dan mengebom musuh.

Pada 2006, Boeing dalam satu kenyataannya berkata, "Kami secara berterusan mengkaji dan melaksanakan pelan keselamatan kepada penumpang dan menjadi pesawat yang paling cekap di dunia dalam penerbangan." Selain mematikan sistem yang dikemudikan oleh juruterbang, ARES juga dibekalkan dengan sumber tenaga elektrik sendiri yang tidak boleh diputuskan secara manual.

Menurut jurucakap syarikat Raytheon Corporation telah berjaya mendapat kontrak yang dikeluarkan oleh Federal Avation Administration untuk memasang ARES pada pesawat Boeing, sistem ini bukan sahaja menyediakan pemanduan secara kawalan jauh oleh CIA malah menyediakan analisis pada laluan penerbangan yang selamat kepada CIA ketika pesawat dalam keadaan kecemasan.

Sebenarnya semua ini bukan baharu malah sudah lapan tahun digunakan dan banyak orang tahu tentang teknologi pemantauan yang digunakan oleh pesawat Boeing. Dengan teknologi ini juga memungkinkan tidak ada pesawat Boeing hilang dan tidak dapat dikesan.

Dengan teknologi, dunia menjadi semakin kecil. Semua pergerakan boleh dipantau dan sudah tentu tidak boleh hilang begitu saja.

Antara faktor yang mendorong Boeing menggunakan alat ini ialah kejadian rampasan pesawat untuk melanggar Pusat Dagangan Dunia (WTC) di New York pada 11 September 2001. Sekiranya menggunakan alat kawalan jauh ini sudah pasti tidak ada pesawat yang akan melanggar WTC kerana telah dilencongkan oleh CIA. Sebenarnya Boeing melakukan semua ini bukan sahaja kerana tanggungjawab kepada penumpang pesawatnya tetapi untuk menjaga reputasi. Kalau boleh Boeing tidak mahu sebuah pun pesawatnya bermasalah kerana itu akan menghilangkan keyakinan pembeli pada masa akan datang. Salah satu pesawat Boeing yang dilengkapi ARES adalah MH370?

Suara Politik
Belantan

The Unspinners

Posted: 24 Jun 2014 11:07 PM PDT

The Unspinners


Saman anti Lynas kerana sabotaj ekonomi sampai bankrup

Posted: 24 Jun 2014 10:27 PM PDT








...... BARU MEREKA TAHU BERHENTI

Hari minggu bertarikh Jun 22hb, seramai lebih kurang 70 org pemimpin/penyokong Himpunan Hijau, berkumpul di Base Camp Himpunan Hijau, Tmn Balok Makmur menunggu ketibaan penyokong-penyokong yang lain ke Base Camp. Ekoran itu, pihak polis telah menahan beberapa orang peserta.

Pada petangnya mereka berkumpul di hadapan IPD Kuantan sambil memaparkan plakad yang di tulis "Release Now", Lynas musuh negara, Polis jaga Lynas dan Bebaskan mereka.


Baca kisah di Flying Kick SINI





Hari minggu sebelum itu, kumpulan anti Lynas telah mengadakan acara berbasikal Himpunan Hijau-Jelajah Berbasikal Anti Lynas di Johor.

Mereka berlepas dari Sungai Rengit ke Kuala Sedili dan berbasikal menyusul pantai melalui batu layau - Desaru - Tanjung Balau ke Sedili. Dari Kuala Sedili mereka akan berbasikal berlepas ke Mersing.

Johor tiada kena mengena dengan isu Lynas tapi tujuan mereka adalah untuk menjadi batu api kepada projek RAPID Penegerang.



Suatu yang difahamkan adalah kumpulan anti Lynas ini gagal memberi sebarang bukti yang konkrit kepada jawatankausa Parlimen ketika diberi peluang. 

Mereka tidak dapat mempertahankan saranan mereka dengan sebarang bukti saintifik bahawa kilang Lynas mengeluarkan radioaktif dan bahan toksid merbahaya. Bagi yang tidak belajar kimia, rare earth bukan elemen radioaktif dalam periodic table.

Suatu yang menarik adalah pasaran dunia rare earth adalah 100,000 tan yang mana China kuasai 95-97% bekalan dunia. Lynas mengeluarkan 22,000 tan dan ini telah mengambbil 22% dari pasaran dunia.

Adakah kumpulan anti Lynas tolak keuntungan ekonomi untuk negara?

Lynas menggajiikan pekerja tetap seramai 426 orang dan pekerja harian secara kontrak 200 orang.
Bukan Melayu tak sampai 20 orang sebab masa pengambilan pekerja dahulu, bukan Melayu tak nak kerj di Lynas kononnya dikatakan bahaya...

Kini orang yang berada sekitar kuantan ni berebut nak masuk keje sana, sbb gaji mahal.

Adakah kumpulan anti Lynas cemburu dan rasis?

Oleh kerana mereka ini bersungguh mahu menyebarkan fitnah dan memastikan kilang Lynas ditutup dan RAPID Penerang gagal menarikkan pelabur, ada baik pihak yang berkepentingan dan terjejas dengan tindakan mereka yang tidak berasas di saman sampai bankrup!!!

Kumpulan anti Lynas hanya mengada-adakan isu untuk politik di Johor dan Pahang hingga sanggup sabotaj ekonomi negara.

Tiada lain dari itu.





Wardina pertahan ibu kejam dan wakil rakyat DAP hilang untuk salahkan kerajaan

Posted: 24 Jun 2014 07:30 PM PDT


Itu jawapan bagi menjawab mereka yang cepat suka menyalahkan.


Bagi artis yang masa muda derhaka hingga lari dari rumah dan kini jual diri sebagai kononnya ibu mithali, salah ibu tak dibantu atau ....


.... ibu tiada peri kemanusian?

Apakah langsung tiada bantuan maka anak itu harus dilayan dengan begitu rupa????

Bodohnya ahli Majlis Perpaduan Konsultansi Negara!!!





World Cup dan pemilihan PKR

Posted: 24 Jun 2014 05:25 PM PDT




Bila PKR dah termalu, keluarlah macam-macam isu sekali serentap. DIversion lah konon ....

Bakal MB lahir di kandang kerbau, boleh dicucuk hidung dan alpa mcam kerbau

Posted: 24 Jun 2014 05:00 AM PDT


Maaflah nak cakap tapi bakal MB Selangor yang mana MB yang ada sedang diatur untuk digugurkan bukan saja selama ini macam kerbau dicucuk hidung untuk diheret sang suami ke sana kemari dan pertahankan kemungkarannya, tapi nampaknya peel pun macam kerbau.


Sebelum ini terdedah bakal MB Selangor ini tak tahu pun cara tanya soalan di DUN Selangor walaupun dia pernah menjadi Ketua Pembangkang di Parlimen suatu ketika sebelum melepaskan kerusi kepada sang suamii.

Dia kembali tanding dan memegang kerusi sebaik saja mahkamah tetapkan sang suami yang banyak masaalah disabbitkan salah dan akan pulang ke tempat yang sepatutya di penjara Sg Buloh.

ADUN Kajang yang ada diminta berhenti dan Wan Azizah tanding tempatnya. Khabarnya Wan Azizah ada masaalah dengan pembantunya, Lee Kim Sin.


Tugas utama Lee Kim Sin adalah dalam hal berkaitan pengaturan jadual program-program yang akan dihadiri oleh DS Wan Azizah Wan Ismail tapi dia pula cuba mengawal / menghadkan pergerakan Wan Azizah dalam setiap program / aktiviti.

Lee tidak memaklumkan senarai aktiviti yang diatur oleh mereka yang bukan kroni lalu tiimbul pelbagai masaalah.

Wan Azizah bercadang untuk menggugurkan Lee tapi tiada lagi calun untuk menggantikan.

Khabarnya Lee akan dikambing hitamkan sebagai penyebab 10 soalan yang dikemukakan Wan Azizah ditolak oleh Speaker kerana tidak mengikut peraturan.

Rupanya bekas ADUN Kajang itu sendiri tidak mengetahui prosuder dalam mengemukakan soalan kepada Dewan.

AKhirnya yang nak tanya soalan dan ADUn sekarang pun kenalah tahu

Baca juga Selangor Chronicle SINI

Anwar rasmi masjid tapi DAP mahu hapuskan kedudukan Islam?

Posted: 24 Jun 2014 02:00 AM PDT


Pagi tadi (Ahad Jun 22), selepas berlakon tenat dengan meminta agar dimasukkan ke wad di IJN hanya kerana demam biasa demi meraih simpati daripada para penyokongnya, Anwar Ibrahim telah merasmikan dan melakukan upacara pecah tanah bagi masjid baru Batu Maung.

Dia kemudiannya membuat ucapan dan berlagak seperti seorang ulama besar yang hafal kitab itu dan kitab ini.


Anwar dan lakonan munafiqnya memang sudah lama terkenal.

Orang inilah yang mengkondem Islam dengan sekondem-kondemnya.

Orang inilah yang seringkali apabila berhadapan dengan khalayak Zionis dan anti-Islam akan menyatakan betapa lapuknya undang-undang Islam yang tidak membolehkan perbuatan liwat dan zina. 

Orang inilah yang menyokong Zionis dan berikrar untuk mempertahankan negara haram Zionis. 

Bahkan orang inilah yang mahu menyamaratakan Islam dengan agama-agama lain atas dasar kesamarataan dan keadilan, walaupun di negara-negara yang Islam adalah minoriti, tiada pula sebarang suara kesamarataan.



Dengan memberikan ruang kepada Anwar Ibrahim untuk merasmikan pembinaan masjid baru Batu Maung, adakah ini bermakna Kerajaan Negeri Pulau Pinang cuba membina sebuah Masjid Dhirar yang bertujuan untuk menghancurkan Islam di Pulau Pinang? 

Anwar Ibrahim yang sudah terbukti merupakan seorang peliwat berdasarkan kepada bukti-bukti klasik dan klinikal yang dibentangkan di mahkamah tanpa dia sendiri ragui dan sanggah, telah dijadikan ikon untuk DHIRAR pada masjid yang dibiayai daripada peruntukan rakyat itu?

Baca sepenuh di Flying Kick SINI

Betapa sesatnya idola sesetengah anak muda

Posted: 24 Jun 2014 12:00 AM PDT


Fahmi Reza adalah aktivis mahasiswa yang terlibat dalam penganjuran Occupy Dataran. Dia turut terlibat dalam perbincangan tertutup bersama mahasiswa yang terlibat dalam himpunan Bersih, GST dan penganjur forum "Student Power".

Pernah dapat tajaan kerajaan untuk study di luar negara tapi gagal.menamat pelajaran. Dia yang gagal dan tak tumpukan pelajaran lalu dia balik Malaysia dengan misi mahu salahkan kerajaan.

Fahmi mengajak mahasiswa menentang kerajaan melalui student power untuk hapuskan AUKU dan kononnya memperjuangkan student rights dan human rights.

Inilah kisah seorang yang gagal dalam hidup lalu cuba jadi pemimpin untuk membawa mahasiswa ke arah jalan yang gelap. Baca pandangnnya mengenai ugama berikut:


Human rights yang human centric dan mengenepikan ketuhanan dan kerohanian diperjuangkan hingga sedia menerima kewujudan transgender yang terang-terang songsang dan haram. Dalam grup dia pun wujud pengamal LGBT.

Gaya hdup bohemian Fahmi Reza ini jelas. Girlfriend pun cina dan bersekedudukan.

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 24 Jun 2014 09:31 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Sanggupkah Wan Azizah Tengok Video Pergaduhan Pemilihan PKR Ini?

Posted: 24 Jun 2014 08:41 AM PDT





Sebagai Presiden PKR apa komen Wan Azizah?

Ahli PKR Ini Bergaduh Sebab Rebut Girlfriend?

Posted: 24 Jun 2014 04:58 AM PDT

Teguran Pemimpin PAS Punca Kejadian Baling Kerusi?

Posted: 24 Jun 2014 02:31 AM PDT



Beranikah Nga Kor Ming Datang Dengar Ceramah Ini?

Posted: 23 Jun 2014 10:01 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 24 Jun 2014 09:17 PM PDT

JURI RAKYAT

Posted: 24 Jun 2014 07:42 PM PDT

JURI RAKYAT


9 Alasan Cewek Menyukai Pria ‘Nakal’

Posted: 24 Jun 2014 06:40 PM PDT


Hampir semua wanita mungkin menjawab pria baik-baik saat disodori pertanyaan tentang pria pendamping hidup ideal. Tapi nyatanya, banyak wanita lebih tertarik menjadikan pria 'nakal' sebagai kekasih.

Berikut 9 alasan yang mungkin menjelaskan alasan wanita melabuhkan hatinya kepada pria 'nakal'

1. Jaga image
Pria baik kadang tampil terlalu baik di depan banyak orang. Sikap ini kadang justru terkesan sok suci. Mereka sengaja menutup-nutupi kebiasan atau tingkah mereka yang buruk. Di mata wanita, pria yang 'nakal' justru terkesan tampil apa adanya, sesuai aslinya.

2. Respek
Pria yang tidak neko-neko biasanya tak suka menuntut atau membatasi gerak pasangannya. Ini membuat wanita pasangannya cenderung tampil sebagai pengendali. Sebaliknya, pria 'nakal' cenderung tidak akan membiarkan wanita menginjak dan mengendalikannya. Faktanya, wanita tidak bisa menghormati pria yang dapat mereka kendalikan. Tidak ada respek identik dengan tidak ada daya tarik.

3. Mudah ditebak
Pria baik cenderung mudah diprediksi dan tanpa tantangan. Sedangkan pria 'nakal' justru menjadi tantangan karena mereka cenderung sulit ditebak. Di mata wanita, pria yang mudah diprediksi dan mudah ditebak seringkali membosankan.

4. Mengasah naluri keibuan
Wanita dirancang untuk memelihara. Sebelum mereka melakukannya pada anak, mereka cenderung akan melakukannya pada pasangan. Pria 'nakal' cenderung akan mengasah naluri keibuan wanita. Dengan sentuhan pria, wanita berpikir akan memiliki tantangan untuk menjadikan pria nakal menjadi pasangan baik. Tantangan mengubah ini tentu tidak bisa diterapkan pada sosok pria baik.

5. Tantangan mengubah
Pria baik biasanya tidak perlu diperbaiki. Sementara pria 'nakal' kerap menjadi sebuah proyek. Wanita berpikir, berhasil mengubah tabiat buruk pasangan akan memperkuat ikatan cinta. Keberhasilan proyek perbaikan karakter ini bisa membuat pria takluk selamanya.

6. Menggairahkan
Wanita merasa pria baik-baik tidak akan prima di atas tempat tidur. Mereka berpikir, laki-laki yang baik tidak akan mampu mengambil kendali dan peran saat berhubungan. Seorang pria 'nakal' sebaliknya dianggap lebih mampu beraksi dengan prima.

7. Menggoda
Pria 'nakal' lebih menggoda. Banyak wanita memiliki sugesti bahwa pria 'nakal' lebih 'panas' dari pria baik-baik.

8. Memikat
Kadang pria yang baik selalu gugup dan bingung saat berinteraksi dengan wanita. Sementara pria 'nakal' cenderung terlatih menghadapi wanita sehingga tahu persis keinginan wanita.

9. Perlindungan
Secara historis, pria memang harus melindungi wanita secara fisik. Wanita cenderung tidak yakin karakter alamiah ini ada pada pria baik. Kekuatan pria umumnya lebih menonjol pada pria nakal.

9 Keuntungan Punya Payudara Kecil

Posted: 24 Jun 2014 06:28 PM PDT



Punya payudara yang besar mungkin merupakan idaman setiap wanita sebab payudara yang kecil dianggap tidak seksi dan menarik, namun tidak selamanya punya payudara kecil itu tidak ada untungnya lho, nah berikut ini ada beberapa keuntungan yang akan kamu dapatkan dari memeilikipayudara kecil mau tahu apa saja itu yuk simak info dari palingseru.com


1. Jika payudara Anda mungil, Anda akan terhindar dari tatapan-tatapan mupeng para pria yang Anda temui di jalanan. Hal inilah yang paling dikeluhkan wanita yang memiliki payudara besar. Ketika berbicara dengan rekan sekantor atau klien, pria juga akan langsung menatap mata Anda, bukan bagian tubuh yang lain.
2. Dengan payudara yang mini, Anda bisa bebas berolahraga atau melakukan aktivitas fisik lainnya tanpa mengkhawatirkan guncangan-guncangan yang terasa tidak nyaman di bagian torso. Wanita yang berdada besar dan tidak menggunakan bra yang sesuai ukuran dan bentuk payudara akan mengalami ketidaknyamanan ini. Guncangan tersebut juga (lagi-lagi) mengundang perhatian para pria.

3. Jika rekan Anda yang berdada penuh mulai berkeluh-kesah karena payudaranya turun akibat gravitasi dan usia yang bertambah, tidak demikian dengan Anda. Wanita dengan payudara mini tidak akan khawatir payudara akan menurun, bahkan setelah mempunyai anak.

4. Tidak risih ketika harus berdesakan dengan orang-orang lain di dalam bus kota atau kereta api dalam kota. Risiko bersinggungan dengan tubuh orang lain di bagian dada (khususnya pria!) juga minim.

5. Tidak mengalami sakit punggung karena menahan payudara yang berat. Wanita yang berpayudara besar biasanya juga menderita karena tali bra yang mengikat punggung dan pundak mereka.

6. Anda bisa tidur telungkup tanpa merasakan ketidaknyamanan di bagian dada. Ketika Anda berbalik untuk telentang, kedua payudara akan kembali ke tempat di mana seharusnya, dan bukannya "terjatuh" ke samping kiri dan kanan.

7. Tidak ada supermodel yang memiliki payudara besar, karena pakaian didesain untuk wanita yang bertubuh rata-rata. Anda tidak akan mengalami kesulitan mencari atasan yang pas, hanya karena bagian dadanya tidak bisa dikancingkan.

8. Saat di rumah, Anda bisa melepas bra. Anda bisa mengurangi rasa sakit akibat kawat pada bra yang berfungsi menyangga payudara. Bahkan mungkin Anda tidak memerlukan bra yang menggunakan kawat.

9. Tidak semua pria menyukai wanita dengan payudara besar. Pria kebanyakan akan menyukai payudara yang berukuran sedang, namun Anda yang payudaranya berukuran mini pun tak perlu khawatir. Sex appeal seseorang tidak ditentukan oleh ukuran payudaranya, dan pria tahu sekali hal itu.

5 Cara Membuat Pagi Hari Bersemangat

Posted: 24 Jun 2014 06:02 PM PDT

Awal hari yang penuh kebahagiaan akan menginsipirasi seseorang  selalu bersemangat menjalankan aktivitas sepanjang hari. Namun, kalau ada hal yang membuat bete usai bangun tidur, efeknya dapat membuat orang memiliki suasana hati yang buruk kala mengerjakan berbagai kegiatan.
Membuka hari dengan hal yang menceriakan hati itu penting. Hari yang indah membuat berbagai hal dimaknai secara positif. Dikutip dari lintas.me, ada beberapa hal yang bisa dilakukan agar pagi Anda terasa menyenangkan:
  1. Jalan-jalan pagi. Selain dapat membugarkan tubuh, jalan pagi akan membuat mood menjadi positif. Di samping itu, udara yang masuk ke tubuh cenderung lebih sehat karena belum terlalu terpapar oleh polusi.  Oksigen akan masuk ke aliran darah dan memberikan makanan yang baik buat seluruh jaringan tubuh.
  2. Menyeruput secangkir teh. Minum teh panas sembari makan biskuit menjadi pengisi perut yang cocok. Namun singkirkan koran atau bacaan pada waktu-waktu ini agar Anda bisa benar-benar menikmati tea time.
  3. Sarapan dengan menu menyehatkan. Sarapan penting untuk mengisi energi. Tapi, pilih makanan sehat agar tubuh tidak bermasalah saat beraktivitas. Misalnya mengambil menu yang kaya protein dan serat.
  4. Saat bangun, selalu munculkan pandangan yang positif. Mungkin di pagi hari masih harus mencuci baju, mencuci perakakas dapur, atau menyiapkan sarapan. Tapi, lewati semua itu dengan suasana yag yang positif. Cara pandang seperti ini meminimalisasi munculnya mood buruk yang bisa menghancurkan hari Anda.
  5. Membuat persiapan sebelum tidur untuk agenda esok pagi. Paling sederhana misalnya menyiapkan teko, cangkir, bahan makanan untuk sarapan, hingga baju yang hendak dipakai. Dengan persiapan kecil seperti ini membuat Anda lebih mudah mengerjakan berbagai hal di waktu pagi.

5 Hal Inilah yang Sering Dilakukan Pria Setelah Putus Cinta

Posted: 24 Jun 2014 05:49 PM PDT


Biasanya seorang wanita akan mengurung diri dan menangis selama beberapa hari setelah ia putus cinta. Apakah pria juga melakukan hal yang sama? Putus cinta memang bisa membuat remuk hati dan pikiran. Seperti yang dilansir oleh vemale.com ada lima hal yang biasa dilakukan seorang pria setelah putus cinta.

1. Makan Seorang Diri
Menikmati pizza seorang diri. Pergi ke restoran dan menikmati menu makanan seorang diri. Atau bahkan berdiam diri di dalam kamar sambil menikmati makanan instan. Seorang pria bisa mencoba untuk mendapatkan zona nyamannya dan menenangkan pikirannya dengan makanan.

2. Menyibukkan Diri
Setelah putus cinta, biasanya seorang pria masih akan terbayang-bayang dengan wajah mantan kekasihnya. Dan cara yang paling terlihat mudah untuk menghilangkan bayangan sang mantan kekasih adalah dengan menyibukkan diri. Jika Anda misalnya Anda memiliki kakak atau adik laki-laki yang tiba-tiba terlihat rajin bersih-bersih rumah atau mencuci piring dan melakukan sesuatu yang biasanya tidak pernah dilakukan, mungkin dia baru saja putus cinta.

3. Mendengar Lagu Kenangan
Seorang pria yang baru putus cinta bisa memilih untuk mendengarkan sebuah lagu yang menyimpan banyak kenangan tentang sang mantan kekasih berulang kali. Meski terlihat menyakitkan karena menghadirkan kembali kenangan tentang si mantan, tetapi seorang pria bisa memilih cara untuk menenggelamkan diri ini untuk meluapkan emosi (atau bahkan air mata yang dipendam).

4. Bersembunyi
Pernahkah Anda melihat seorang pria yang menangis seorang diri di bioskop? Itu bisa jadi bukan karena ia terharu dengan film yang baru ditontonnya tetapi karena ia teringat bahwa ia telah menonton film ini sebelumnya dengan sang mantan kekasih. Pria yang baru putus cinta cenderung menghindari tempat-tempat yang dulu pernah dikunjungi atau didatangi dengan sang kekasih. Alasannya jelas karena mengunjungi tempat-tempat yang dulu sering dikunjungi bersama sang mantan kekasih bisa membuat luka putus cinta semakin pedih.

5. Menghubungi Teman
Hampir sama dengan wanita, seorang pria pun bisa langsung menghubungi teman terdekatnya untuk diajak bermain atau mengobrol. Seorang teman bisa jadi orang pelipur lara yang akan membantu pria untuk menyembuhkan luka setelah putus cinta.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 24 Jun 2014 03:33 PM PDT

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Piala Dunia: Jepun tersingkir selepas dibelasah Colombia

Posted: 24 Jun 2014 03:26 PM PDT

PEMAIN Jepun, Shinji Okazaki, (kanan) bersaing dengan pemain Colombia, Carlos Valdes pada perlawanan Piala Dunia di Arena Pantanal, Cuiaba, Brazil, awal pagi ini. - Foto AP
JEPUN 1
Shinji Okazaki (m45)

COLOMBIA 4 Guillermo Cuadrado (m-17 pen) Jackson Martinez (m55,82)
James Rodríguez (m90)

CUIABA: Kebangkitan yang diharapkan Jepun tidak menjadi kenyataan selepas tumbang kepada Colombia 4-1 pada aksi terakhir Kumpulan C, sebentar tadi - sekali gus tersingkir daripada kempen Piala Dunia di Brazil.

Mengharapkan kemenangan, Jepun berjaya bangkit pada babak pertama sekalipun ketinggalan pada minit ke-17 selepas Colombia dianugerah sepakan penalti yang disempurnakan Guillermo Cuadrado sebelum Shinji Okazaki menyamakan kedudukan.

Gol penyamaan pada masa kecederaan itu seakan-akan memberi petanda kebangkitan Jepun namun persembahan menarik dipamerkan gagal diteruskan pada babak kedua apabila sekali lagi ketinggalan menerusi jaringan Jackson Martinez pada minit ke-55.

Jurulatih Jepun, Alberto Zaccheroni kemudian melakukan beberapa penukaran pemain namun gawang Samurai Biru terus bocor menerusi jaringan peribadi kedua Martinez yang bijak melepasi perangkap ofsaid untuk meledak gol pada minit ke-82.

Dan kelemahan pertahanan Jepun terus dihukum buat kali keempat menerusi James Rodriguez yang melengkapkan jaringan Colombia yang gah menamatkan saingan peringkat kumpulan dengan tiga kemenangan.

Kekalahan Jepun turut memberi jalan mudah buat Greece yang melakar kejutan dengan menewaskan Ivory Coast 2-1 pada satu lagi perlawanan Kumpulan C.

Penyingkiran Jepun mengiringi satu lagi wakil Asia, Australia yang tersingkir awal di Piala Dunia Brazil kali ini. - Agensi

Piala Dunia: (Video) Suarez gigit bahu Giorgio Chiellini

Posted: 24 Jun 2014 03:01 PM PDT

PEMAIN Uruguay, Luis Suarez memegang giginya selepas terhantuk di bahu pemain Itali, Giorgio Chiellini (gambar kiri) pada perlawanan Piala Dunia di Arena das Dunas, Natal, Brazil, awal pagi tadi. - Foto AP
NATAL: Penyerang Uruguay, Luis Suarez terus mengundang masalah dan mungkin dikenakan tindakan berat selepas dilihat menggigit pemain lawan ketika pertembungan menentang Itali, awal pagi tadi.

Insiden itu yang beberapa kali diulang siaran televisyen memaparkan Suarez menggigit bahu pertahanan Itali, Giorgio Chiellini selepas kedua-duanya bergelut di kawasan kotak penalti. Dan ia berlaku hanya seminit sebelum Uruguay meledak gol kemenangan menerusi Diego Godin pada minit ke-81.

Uruguay mencatat kemenangan 1-0 dan layak ke pusingan seterusnya dengan Itali yang juga juara dunia empat kali, tersingkir.
Ia adalah insiden menggigit kali ketiga membabitkan Suarez yang juga penyerang kontroversi Liverpool.

Ketika beraksi bersama Ajax dalam Liga Belanda pada 2010, Suarez dikenakan tindakan penggantungan tujuh perlawanan selepas menggigit pemain PSV Eindhoven, Otman Bakkal.

Selepas berpindah ke Liverpool, dia kemudian menggigit pertahanan Chelsea, Branislav Ivanovic tahun lalu dan dikenakan penggantungan 10 perlawanan.

Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) boleh mengenakan tindakan penggantungan sehingga dua tahun seandainya jawatankuasa disiplin memutuskan ada kes untuk dibicarakan.

Sejurus insiden itu berlaku, Chiellini melakukan protes kepada pengadil, Marco Rodriguez dari Mexico sambil menunjukkan bahunya yang bertanda namun tiada tindakan diambil ke atas Suarez.

Empat tahun lalu di Afrika Selayan, Suarez dikenakan tindakan keluar padang pada aksi suku akhir menentang Ghana kerana menampan bola di depan gawang namun Uruguay menang dan melangkah ke separuh akhir namun tewas. - AP

Piala Dunia: Itali tersingkir, Prandelli letak jawatan

Posted: 24 Jun 2014 02:53 PM PDT

PEMAIN Uruguay, Diego Godin melompat tinggi bagi menanduk masuk gol sulung perlawanan yang memberikan kemenangan kepada pasukannya pada perlawanan Piala Dunia menentang Itali di Arena das Dunas, awal pagi tadi. - Foto AP
NATAL: Jurulatih Itali, Cesare Prandelli meletak jawatan selepas pasukannya gagal ke peringkat seterusnya dalam kempen Piala Dunia di Brazil.

Itali tewas 0-1 kepada Uruguay dalam saingan terakhir peringkat Kumpulan D, awal pagi ini.
Perkara itu diumumkan sendiri Cesare pada sidang media selepas tamat perlawanan di Estadios Das Dunas.

"Apabila ada kegagalan, orang yang memimpin pasukan harus bertanggungjawab," katanya sebentar tadi.

Itali pada kempen Piala Dunia Brazil gagal mempamerkan aksi konsisten, hanya menang satu perlawanan peringkat kumpulan menentang England, sementara kalah pada dua perlawanan berikut, termasuk 0-1 kepada Costa Rica. -Agensi.

Piala Dunia: England tersingkir selepas ikat Costa Rica

Posted: 24 Jun 2014 11:05 AM PDT


ENGLAND 0
COSTA RICA 0

BELO HORIZONTE: Costa Rica melangkah ke pusingan kedua Piala Dunia dengan rekod bangga berjaya 'menyekat tiga bekas juara' apabila seri 0-0 ketika menentang England dan sekali gus menjuarai Kumpulan D, sebentar tadi. Costa Rica yang sudah pun terjamin tiket ke kelompok 16 terakhir sebelum bermula perlawanan bertindak selesa mengekang England yang melakukan sembilan pertukaran ke atas pasukan yang tewas 1-2 kepada Uruguay tempoh hari.

Apa pun, perlawanan ini tidak banyak menjelmakan ancaman depan pintu gol daripada kedua-dua pasukan dan juga tanpa banyak saat-saat mendebarkan.

Penjaga gol England, Ben Foster berjaya menyentuh bola dengan hujung jari untuk menafikan percubaan Celso Borges pada minit ke-23 hasil sepakan percuma manakala dua rembatan Daniel Sturridge tersasar ketika England yang menguji barisan baru berjaya pulang dengan sedikit penghormatan.

Ini adalah kali pertama dalam sejarah penyertaan The Three Lions tersingkir pada pusingan pertama sejak 1958.

Aksi ghairah, biadap Depe dikritik

Posted: 24 Jun 2014 07:05 AM PDT

GARA-gara berpenampilan seksi selepas pulang mengerjakan umrah, penyanyi sensasi Dewi Perssik atau lebih popular dipanggil Depe telah dikritik hebat oleh penggemar industri hiburan Indonesia.

Masakan tidak belum sampai tempoh sebulan kembali ke tanah airnya, Depe begitu biadab berpakaian seksi dan menari ghairah pada satu majlis sempena pembukaan Piala Dunia 2014 baru-baru ini.

Pada majlis yang diadakan di sebuah kelab malam di Bali, Indonesia itu, Depe juga sempat menyanyikan lagu Shakira, Dare (La La La) dengan hiasan kepala mirip penyanyi tersebut.

Berkelakuan menjijikan sewaktu menghiburkan pengunjung di pusat hiburan itu menyebabkan ramai yang mempertikaikan pemergiaan Depe ke Tanah Suci Mekah itu.

"(Mengerjakan) umrah adalah satu ibadah, semua orang menanam keinginan itu. Sementara menyanyi itu pekerjaan saya. Agama dan dunia hiburan itu berbeza," kata Depe.

Menurut bekas isteri Saipul Jamiell ini lagi, dia juga sedih apabila masih banyak pihak yang mempertikaikan penampilannya yang bagi Depe tidak begitu seksi.

Malah seperti kebanyakan wanita lain yang menyimpan keinginan untuk menjadi lebih sopan dalam berpakaian namun bagi Depe perkara itu perlu dilakukan secara ikhlas tanpa paksaan.

Tidak menetapkan sebarang tempoh untuk berubah Depa berkata, yang penting dia kini sedang mempelajari cara untuk menjadi insan lebih baik.

"Saya jadi marah apabila orang terus menilai yang buruk-buruk tentang saya sedangkan mereka tidak mengenali siapa sebenarnya Depe.

"Pada masa yang sama saya juga tidak mampu menghalang orang daripada berterusan menghukum saya atas kesilapan masa silam saya. Itu hak mereka," katanya lagi.

Mengakui sudah terbiasa dengan kritikan yang bertujuan untuk menjatuhkannya sejak mula menceburi industri seni kira-kira enam tahun lalu tegas Depe, itu adalah risiko yang perlu 'dibayar' apabila bergelar artis.

"Saya pernah dikritik dan dimalukan. Semua itu saya jadikan pedoman kerana saya tahu Tuhan saja yang boleh menilai saya.

"Dan inilah rahsia kebertahanan saya dalam industri hiburan ini," kata Depe yang turut terkenal dengan Goyang Gergaji ini.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Hiburan/20140622/hi_07/Aksi-biadab-Depe-dikritik#ixzz35Z4Kt5aP
© Utusan Melayu (M) Bhd

Raja Azmi: Saya Solat Cukup 5 Waktu Selepas Berhijab

Posted: 24 Jun 2014 03:31 AM PDT

Bagus perubahan yang berlaku kepada Raja Azmi tetapi perlukah dicanang canang? Eh..

Produser Raja Azmi mendedahkan dia kini gembira dengan perubahannya selepas berhijab apabila dapat menunaikan solat lima waktu cukup setiap hari.

Raja Azmi tanpa segan silu mengaku sebelum ini ibadah solatnya tidak pernah cukup dan dia merasakan kejayaan yang sangat besar kini apabila dapat melaksanakannya dengan sempurna.

"Perkara paling ketara yang saya dapat lihat kepada diri saya adalah saya kini sangat mudah melengkapkan solat lima waktu setiap hari berbanding sebelum ini"

"Kadang-kadang dulu saya akui memang suakr hendak melengkapkan 5 waktu dalam sehari tetapi kini sudah tidak lagi. Mungkin selepas berhijab iman dan semangat saya makin kuat kerana sduah berjanji dengan Allah"

"Malah saya sendiri merasakan ini sebagai satu kejayaan yang besar dalam hidup dan insyaAllah sempean Ramadan yang akan tiba saya mahu berpuasa penuh dan berterawih cukup sebulan," katanya kepada portal hiburan Murai.

Sumber: Portal Murai

Majikan dedah jumlah gaji Lola, ibu kepada anak OKU terabai

Posted: 24 Jun 2014 03:03 AM PDT

Kuala Lumpur: Majikan kepada Lola, 40, ibu remaja orang kelainan upaya (OKU) Muhammad Firdaus Dullah, 15, mendakwa wanita terbabit tidak pernah menceritakan kesempitan hidupnya kepada majikan yang mempunyai pelbagai cara untuk membantunya.

Pengurus Kanan Modal Insan Brahim's Airline Catering (BAC) Ahmad Reza Kamaruddin berkata, Lola yang bertugas sebagai pekerja penyajian di syarikat itu sejak 10 tahun lalu terlalu berahsia dan hanya melakukan tugas tanpa membabitkan hal-hal peribadi di tempat kerja.

"Kami terkejut apabila membaca kisah anaknya itu tersiar kerana dia tidak pernah berkongsi masalahnya dengan pihak syarikat atau Kesatuan Pekerja-pekerja BAC yang amat mementingkan kebajikan pekerja dan ahlinya.

"Kami faham dengan pendapatan kasar RM2,327.81 sebulan atau bersih RM1,549.38, ia mungkin tidak cukup untuk menyara dua anaknya tetapi syarikat juga menyediakan banyak ruang untuk membantu termasuk memberi pinjaman peribadi," katanya ketika dihubungi Harian Metro di sini, hari ini.

Muhammad Firdaus ditemui dalam keadaan menyayat hati terkurung dalam rumah di Flat Semarak, Taman Semarak Nilai, dekat sini, Sabtu lalu.

Keadaan Muhammad Firdaus yang kini dirawat di Hospital Tuanku Jaafar Seremban dilaporkan stabil dan semakin pulih.

Mengaku pernah hamilkan Selena Gomez

Posted: 24 Jun 2014 02:01 AM PDT

LOS ANGELES, 24 JUN 2014: Sebuah laporan mendedahkan bahawa Justin Bieber pernah menghamilkan 2 orang wanita termasuklah kekasih on-again off again bintang pop tersebut.

Menurut laporan itu lagi, Justin Bieber pernah menghamilkan Selena Gomez kira-kira 3 tahun yang lalu, namun kandungan itu hilang selepas Selena mengalami keguguran.

Selain itu, Justin juga pernah menghamilkan seorang wanita lain yang dikatakan sebagai peminatnya.

Sumber dalaman memberitahu bahawa pihak pengurusan Justin Bieber sanggup melakukan apa saja untuk menutupi cerita tersebut demi untuk mempertahankan imej penyanyi Baby itu yang benilai USD150 juta.

Sebaik saja mendapat pengesahan bahawa kedua-dua wanita tersebut telah menghamilkan anak Justin Bieber, mereka telah diberikan bantuan kewangan tetapi salah seorang daripadan mereka telah disingkirkan daripada hidup penyanyi kelahiran Kanada yang baru berusia 20 tahun itu.

Sudah tentulah wanita yang disingkirkan itu adalah peminat Justin Bieber.

Isteri Suspek Rogol Serang, Bogelkan Mangsa

Posted: 24 Jun 2014 01:31 AM PDT

Tertuduh didakwa mencederakan remaja perempuan yang dirogol suaminya.
SIBU: Suaminya merogol seorang remaja perempuan berusia 13 tahun di hadapan anak lelakinya yang berusia 11 tahun. Wanita itu bagaimanapun tidak membuat laporan polis berhubung insiden itu, sebaliknya menampar mangsa.

Malah wanita itu turut membogelkan dan mencucuh mangsa menggunakan puntung rokok dibahagian bahu dan telinganya.

Wanita tersebut memberitahu Mahkamah Majistret di sini pada Selasa bahawa dia mencederakan mangsa kerana marah dengan remaja itu yang didakwa melakukan hubungan seks dengan suaminya.

Mahkamah bagaimanapun, tidak menerima alasan tersebut dan tertuduh dijatuhi hukuman penjara dua tahun dan denda RM4,000.

Tertuduh, Emok Sulok, 42, memilih untuk menjalani hukuman penjara selepas tidak mampu membayar denda.

Dalam rayuannya, tertuduh merayu agar hukuman diringankan kerana dia terpaksa menjaga anak-anaknya dan pada hari dia dijatuhi hukuman, suspek baru saja kembali dari hospital untuk menjalani pemeriksaan tekanan darah tinggi.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan kerana melakukan serangan.

Mengikut fakta kes, kira-kira pukul 8 pagi pada 19 Jun lalu, insiden yang berlaku di kuarters kilang arang di Engkilo, kira-kira satu jam dari sini, tertuduh bertindak memanggil mangsa selepas dimaklumkan mengenai perkara itu.

Jiran tertuduh kemudiannya bertanya mengapa dia menggunting dan mencukur rambut mangsa.

Tertuduh kemudiannya menjawab dia marah kerana mangsa melakukan hubungan seks dengan suaminya.

Tidak cukup dengan itu, tertuduh turut meminta mangsa untuk menanggalkan pakaiannya tetapi mangsa enggan mengikut kehendak tersebut.

Tertuduh bertindak membogelkan mangsa secara paksa. Malah tertuduh turut mengarahkan mangsa untuk berdiri dalam keadaan bogel dibawah matahari.

Masih tidak berpuas hati, tertuduh menampar mangsa dan mencucuh bahu kiri dan telinganya dengan puntung rokok.

Polis menahan tertuduh dan suaminya, 51, kira-kira pukul 12.50 tengah hari pada 20 Jun di tapak pembinaan di Jalan Wawasan.

Pada 18 Jun lalu, mangsa didakwa dirogol dirumah tertuduh kira-kira pukul 6 petang. Mangsa tidak bertindak balas kerana bimbang dengan keselamatannya.

Orang Asli: Pas Kelantan dibidas gagal sebar syiar Islam

Posted: 24 Jun 2014 01:15 AM PDT

KOTA BHARU 24 Jun - Kerajaan Pas Kelantan dibidas kerana dilihat tidak komited melaksanakan program dakwah di perkampungan Orang Asli di sekitar Gua Musang sehingga menyebabkan jumlah penganut Kristian dalam kalangan masyarakat itu semakin bertambah.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Galas, Ab. Aziz Yusoff berkata, 12 pendakwah atau lebih dikenali sebagai 'mualim' yang dilantik kerajaan negeri juga bertugas sambil lewa kerana gagal mendampingi golongan mualaf bagi mengukuhkan pegangan mereka terhadap Islam.

Kebanyakan mualim tersebut, jelas beliau, tidak menetap di perkampungan Orang Asli sebagaimana didakwa kerajaan negeri, sebaliknya sekadar menjenguk masyarakat itu beberapa hari dalam sebulan.

"Ketika Kelantan yang merupakan sebuah negeri membangun bersama Islam di bawah kepimpinan ulama, setakat ini sudah ada lebih tujuh gereja di perkampungan Orang Asli dengan jumlah penduduk yang memeluk Kristian sudah mencecah 1,155 orang," katanya kepada pemberita di luar sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan di sini hari ini.

Terdahulu, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Dakwah, Penerangan dan Hubungan Serantau negeri, Datuk Mohd. Nassuruddin Daud ketika menjawab soalan Ab. Aziz berkata, 35 peratus daripada 13,761 Orang Asli di negeri ini telah memeluk Islam.

Katanya, setakat ini, 12 mualim telah dihantar untuk menetap di perkampungan Orang Asli di sekitar Gua Musang dan setiap mualim berkenaan hanya dibenarkan pulang bercuti lapan hari sebulan. - UTUSAN ONLINE

Dyana 'serang' UiTM lagi

Posted: 23 Jun 2014 05:31 PM PDT

PETALING JAYA - Konsesi penswastaan 10 kampus baharu Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang dibongkarkan PKR baru-baru ini turut mendapat perhatian calon DAP PRK Teluk Intan, Dyana Sofya Mohd Daud.

Dyana Sofya yang juga Alumni UiTM itu mendakwa amalan kronisme dan sekatan ke atas kebebasan akademik tidak akan membantu memajukan warga universiti itu, sebaliknya bakal menghancurkan masa hadapan pusat pendidikan itu dan kepentingan Bumiputera.

"Sistem tender terbuka yang telus wajib diperkenalkan terutamanya melibatkan projek kerajaan dan perbelanjaan dana awam.

"Selaku alumni, kami tidak sanggup melihat UiTM tergadai kepada syarikat-syarikat konsesi hanya kerana kerakusan pemimpin Umno yang hanya ingin mengaut keuntungan di atas keringat rakyat," katanya kepada pemberita di ibu pejabat PKR, di sini, hari ini.

Nama Dyana sebelum ini turut dikaitkan dengan UiTM ketika berkempen di PRK Teluk Intan.

Minggu lalu, Ahli Parlimen Pandan-PKR, Rafizi Ramli membuat beberapa pendedahan di Parlimen mengenai konsesi UiTM itu yang didakwa dikuasai oleh kenalan dan bekas pemimpin Umno yang dianugerahkan secara rundingan terus.

Berikutan pendedahan itu, pihak UiTM pada Jumaat lalu dalam satu kenyataan membidas dakwaan Pengarah Strategi PKR itu sambil menyifatkan keputusan kerajaan untuk meningkatkan enrolmen mahasiswa universiti itu.

UiTM juga turut mempertahankan kaedah Inisiatif Pembiayaan Swasta (PFI) dengan mengemukakan empat manfaat.

Antaranya pembayaran kepada syarikat konsesi hanya bermula setelah projek siap sepenuhnya dan diserahkan kepada kerajaan, risiko pembinaan ditanggung pemegang konsesi, UiTM tidak perlu menanggung penyelenggaraan dan penggantian komponen utama selama 20 tahun dan keuntungan dikongsi bersama dengan kerajaan.

Sementara itu, Adun Seberang Jaya, Dr Afif Bahardin mendakwa sekiranya perkara berkenaan gagal diselesaikan, bermakna Umno tidak lagi mewakili kepentingan Bumiputera tetapi mengutamakan kroni dan keluarga semata-mata.

"Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak perlu mengkaji semula konsesi berat sebelah dan memperbetulkan semula demi kepentingan UiTM sebagai sebuah universiti.

"Satu projek yang jika ditanggung UiTM terikat dengan sewa sekitar RM56 hingga RM69 juta selama 23 tahun.Secara tidak langsung kosnya adalah sekitar empat kali ganda lebih besar dan dikhuatiri membebankan UiTM," katanya lagi.

Pelajar perempuan terlampau mengaku salah

Posted: 23 Jun 2014 05:15 PM PDT

Kota Samarahan: Tiga pelajar perempuan berusia 16 tahun yang terbabit dalam video 'budak pailang' mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Kota Samarahan di sini, atas tuduhan melakukan ugutan jenayah dan mendatangkan kecederaan kepada seorang pelajar perempuan berusia 15 tahun di Sekolah Menengah Kebangsaan Hajah Laila Taib April lalu.

Pelajar terbabit mengaku bersalah di depan Majistret Zulhairil Sulaiman dan hukuman akan ditetapkan 11 Julai ini selepas meneliti laporan akhlak tertuduh.

Seorang tertuduh dikenakan dua pertuduhan mencederakan dan melakukan ugutan jenayah, manakala dua yang lain dituduh atas kesalahan menyebabkan kecederaan kepada mangsa.

Tertuduh yang hadir ditemani ibu bapa masing-masing dibebaskan dengan jaminan RM5,000 setiap seorang dan dikehendaki melaporkan diri di balai polis setiap minggu.
Tiga pelajar perempuan keluar dari mahkamah setelah mengaku bersalah. FOTO Azahan Rosli

Pendakwaan dibacakan Timbalan Pendakwaraya Nur Nisla Abd Latif manakala tertiduh tidak diwakili peguam.

Video tertuduh membelasah mangsa dimuatnaik di Youtube dan menjadi viral di laman sosial.

Piala Dunia: Jaringan berganda Neymar bantu Brazil temu Chile

Posted: 23 Jun 2014 04:28 PM PDT

BRAZIL 4
(Neymar m17, 35, Fred m49, Fernandinho m84)
CAMEROON 1
(Joel Matip m26)
BRASILIA: Penyerang sensasi, Neymar tampil garang membantu Brazil layak ke pusingan kedua Piala Dunia untuk bertemu Chile apabila dia meledakkan dua gol ketika tuan rumah menangkis ancaman awal Cameroon sebelum menang 4-1 dalam aksi Kumpulan A di Estadio Nacional sebentar tadi.

Bintang Barcelona itu yang kini mendahului senarai penjaring meledakkan gol pertama pada minit ke-17 hasil hantaran daripada Luiz Gustavo yang juga jaringan ke-100 dalam kejohanan dan kebetulan kemunculan ke-100 Brazil dalam Piala Dunia.

Namun, penyokong tuan rumah gelisah selepas Joel Matip hadir menyamakan kedudukan pada minit ke-26.

Apa pun, Neymar kembali menceriakan pasukan dengan gol kedua dan yang keempat pada edisi kali ini pada minit ke-35 apabila merembat masuk sebelum Brazil terus mendahului selesa hasil jaringan Fred empat minit selepas babak kedua bermula dan pemain gantian, Fernandinho enam minit sebelum tamat perlawanan.

Tuan rumah kini menyudahkan cabaran berbekal tujuh mata dan akan berdepan naib juara Kumpulan B, Chile yang menewaskan Croatia 3-1. Mexico akan menentang juara Kumpulan B, Belanda. - Reuters

Cucu Tok Selampit

Posted: 24 Jun 2014 01:38 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Kes Penculikan Di Puchong Hari Ini - Salah Penculik Atau Ibu Bapa Yang Cuai?

Posted: 23 Jun 2014 11:27 PM PDT


Hari ini media sosial dikejutkan dengan cerita kereta seorang Ustazah di Sekolah KAFA Intergrasi Madrasatul Ikhwan, Puchong Perdana yang dibawa lari oleh seorang lelaki yang tidak dikenali. Di dalam kereta Proton Gen2 warna biru, yang enjinnya tidak dimatikan terdapat seorang kanak-kanak berumur 9 tahun dengan seorang bayi berumur 3 bulan. Kereta mangsa diletakkan di hadapan rumah pengasuh di Jalan Dahlia, pukul 7.10 pagi tadi dengan kedua-dua kanak-kanak dan bayi berkenaan masih tidur. Syukurlah kedua-dua kanak-kanak dan bayi berkenaan ditinggalkan oleh suspek penjenayah berkenaan tanpa diapa-apakan di kawasan kilang perindustrian di Bukit Puchong. Bersyukurlah seorang lelaki Melayu yang prihatin menghantar semula kedua-dua kanak-kanak dan bayi tersebut ke sekolah berkenaan semula sejam selepas kes penculikan berlaku.

Ini tragedi kisah masyarakat yang tidak patut berulang. Tinggalkan anak-anak di dalam kereta yang tidak dimatikan enjin bagi CTS adalah satu jenayah. Pernah terjadi beberapa tahun lepas, CTS telah menjumpai dua kanak-kanak lelaki dan perempuan ditinggalkan di dalam sebuah kereta SUV dengan enjin yang masih hidup. Puas CTS menunggu sehingga 10 minit kerana tidak sampai hati membiarkan kedua-dua kanak-kanak itu di situ, takut-takut berlaku sesuatu yang tidak diingini. Sakitnya hati melihat seorang wanita gaya Mak Datin berlenggang menuju ke kereta. Apabila kita menegurnya, dimarahnya kita kembali. Katanya, jangan suka menjaga tepi kain orang. 

Inilah masalahnya masyarakat Malaysia. Bukan mereka kisah untuk mengambil langkah pencegahan untuk mengelak jenayah, tapi lebih suka menghebohkan perkara-perkara selepas berlakunya kejadian jenayah. Jenayah boleh dielakkan sekiranya tiada ruang diberikan kepada penjenayah untuk melakukan kegiatan jenayah. Janganlah selepas kita cuai dengan menggalakkan kejadian jenayah, barulah kita sibuk salahkan Kerajaan, salahkan Polis, salahkan masyarakat dan salahkan penjenayah. Ibu bapa sebegini sepatutnya disumbatkan ke penjara seperti kes di Sweden kerana cuai. 

Wajarkah Foto Kucing Ditanam Dipilih Sebagai Pemenang? cc. DS @NajibRazak

Posted: 23 Jun 2014 08:13 PM PDT


Amat tidak masuk akal apabila foto di atas yang mengambarkan seekor kucing yang ditanam atau ditimbus seluruh badan dikelilingi 3 budak 'nakal' telah dipilih sebagai pemenang pertandingan foto oleh akhbar Harian Metro. Harian Metro pada Isnin melalui sisipan Variasi mempamerkan gambar tiga kanak-kanak beraksi dengan wajah kelakar bersama seekor kucing yang ditimbus dengan pasir sehingga ke paras kepala. Pertandingan tersebut mengkehendaki peserta menghantar foto yang mempunyai nilai berita dan pemenang diberikan RM50 dalam bentuk kredit.

Sudah hilangkan nilai-nilai kemanusiaan sehingga kreativiti telah diangkat melebihi norma-norma kehidupan itu sendiri? Mungkin panel pemilih pemenang Harian Metro pada masa akan datang dapat lebih prihatin dengan situasi sebegini kerana ianya boleh mengundang kontroversi terutama kepada peminat-peminat kucing serta pencinta haiwan. Perdana Menteri kita sendiri seorang yang sayangkan kucing. Gambar-gambar beliau bersama kucing jauh lebih terkesan dan bermakna daripada gambar 'kejam' seperti di atas.



Comments:

There are 0 ulasan for Barisan Nasional

Catat Ulasan