Barisan Nasional

Dicatat oleh Admin | | Posted On Selasa, 14 Januari 2014 at 1:38 PTG

sumber :-

Barisan Nasional


Panglima Perang Cyber

Posted: 14 Jan 2014 12:31 AM PST

Panglima Perang Cyber


#Maulidurrasul - Selawat Nabi Dengan Terjemahan Melayu

Posted: 13 Jan 2014 04:11 PM PST

Diucapkan selamat menyambut hari kelahiran Rasulullah saw kepada semua pembaca blog Panglima.

Menyambut kelahiran Nabi adalah digalakkan kerana ia boleh menebalkan cinta dan kasih kita kepada baginda.

Mencintai Nabi akan membawa kepada cinta Ilahi. 

Kata ulama : لولا رسول الله ما عبد الله 

Tanpa baginda mustahil kita mengenal dan mengetahui betapa hebatnya Allah dan bagaimana cara untuk mengabdikan diri kepadaNya

Mari berselawat sepanjang masa kepada baginda.


صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ Selawat salam dipohon lagi
صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّد Selawat Allah ke atas Muhammad
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ Selawat salam dipohon lagi

يَا نَبِيْ سَلاَمٌ عَلَيْكَ  Wahai Nabi salam atasmu
يَا رَسُوْل سَلاَمٌ عَلَيْكَ  Wahai Rasul, salam atasmu
يَا حَبِيْبُ سَلاَمٌ عَلَيْكَ  Wahai kekasih, salam atasmu
صَلَوَاتُ الله عَلَيْكَ  Selawat Allah ke atasmu

أَشْرَقَ الْبَدْرُ عَلَيْنَا Bulan purnama menyinari kita
فَاخْتَفَتْ مِنْهُ الْبُدُوْرُ  Hilang segala cahaya
مِثْلَ حُسْنِكَ مَا رَأَيْنَا  Indah menawan tak pernah dilihat
قَطُّ يَا وَجْهَ السُّرُوْرِ Wajah gembira sepanjang hayat

أَنْتَ شَمْسٌ أَنْتَ بَدْرٌ.  Kaulah matahari, kaulah bulan
أَنْتَ نُوْرٌ فَوْقَ نُوْرٍ  Kaulah cahaya mengatasi cahaya
أَنْتَ إِكْسِيْرٌ وَغَالِي  Kaulah rahsia hidup mulia
أَنْتَ مِصْبَاحُ الصُّدُوْرِ Kaulah menyuluhi jiwa

يَا حَبِيْبِيْ يَا مُحَمَّد Wahai kekasihku, ya Muhammad
يَا عَرُوْسَ الْخَافِقَيْنِ.   Wahai pendamping indah sejagat
يَا مُؤَيَّدُ يَا مُمَجَّدُ Wahai Nabi dijulang dipuja
يَا إِمَامَ الْقِبْلَتَيْنِ  Wahai imam 2 kiblat

مَنْ رَأَى وَجْهَكَ يَسْعَد Bahagialah orang memandang wajahmu
يَا كَرِيْمَ الْوَالِدَيْنِ Wahai penghulu keturunan mulia
حَوْضُكَ الصَّافِى الْمُبَرَّد Kolam airmu sejuk jernih
وِرْدُنَا يَوْمَ النُّشُوْرِ Kunjungi kami pada hari akhirat

مَا رَأَيْنَا الْعِيْسَ حَنَّتْ    Sepanjang malam unta berjalan
بِالسُّرَى إِلاَّ إِلَيْكَ  Tiada berhenti rindukanmu
وَالْغَمَامَةْ قَدْ اَظَلَّتْ Engkau dipayungi awan putih
وَالْمَلاَ صَلُّوْا عَلَيْكَ Dan Malaikat sama berselawat

عَالِمُ السِّرِّ وَأَخْفَى Allah mengetahui rahsia dan sulit
مُسْتَجِيْبُ الدَّعَوَاتِ Dialah menyahut semua seruan
رَبِّ إرْحَمْنَا جَمِيْعًا Wahai Tuhan Rahmatilah kami
بِجَمِيْعِ الصَّالِحَاتِ Dengan segala amalan soleh

وَصَلاَةُ الله عَلَى أَحْمَد Selawat Allah ke atas Muhammad
عَدَّ تَحْرِيْرِ السُّطُوْرِ Sebanyak baris kertas ditulis
أَحْمَدُ الْهَادِي مُحَمَّد Ahmad Muhammad petunjuk jalan
صَاحِبُ الْوَجْهِ الْمُنِيْرِ Empunya wajah berseri m


Sent from my iPhone

Pemecatan @AzminAli Dari PKNS Angkara Dendam MB @Khalid_Ibrahim ?

Posted: 13 Jan 2014 02:13 AM PST


Pemecatan Azmin : Tidak Layak Atau Wujud Konspirasi Terancang

 

Laporan penyingkiran Timbalan Presiden PKR, Azmin Alisebagai ahli Lembaga Pengarah Perbadanan KemajuanNegeri Selangor (PKNS) menjadi antara topik hangat yangdiperkatakan ketika ini. Ada yang mengatakan keretakanhubungan antara Azmin dengan Menteri Besar Selangor, Abdul Khalid Ibrahim adalah merupakan punca kepadapemecatan itu.

 

Malah tidak kurang juga yang mengatakania adalahmerupakan antara usaha Khalid untuk memastikanpengaruh politik Azmin dapat dikurangkanAzmin ketika dihubungi bagi mendapatkan kepastian berhubungperkara itumengesahkan telah pun menerima suratmengenainya.

 

Walau bagaimanapun dia enggan mengulas lanjutmengenai perkara itusebaliknya menyatakan akanmembuat pengumuman mengenainya pada mesyuaratlembaga pengarah PKNS yang akan dipengerusikan olehKhalid, 20 Januari ini.

 

Polemik perebutan kuasa antara Azmin dan Khalidbukanlah perkara yang asing khususnya di kalanganpenyokong kedua-dua belah pihak. Malah Azmin sebelumini dilaporkan sering mengkritik pentadbiran MenteriBesar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim melibatkan beberapaisu tertentu.

 

Kali terakhir Azmin mengkritik pentadbiran Abdul Khalidialah pada 28 November lalu apabila beliau menyelarkeputusan kerajaan negeri menaikkan gaji dan elaunanggota pentadbiran Selangor antara 80 hingga 373peratus berkuat kuasa Januari 2014, selainmenganggapnya itu terlalu tinggi dan perlu ditangguhkan.

 

Malahsebelum ituAzmin yang juga Pengerusi KelabPenyokong Kerajaan (BBC) Negeri Selangor dilaporkanbertindak melalui kelab itu mengemukakan memorandumkepada Abdul Khalid ekoran tidak berpuas hati denganpengurangan peruntukan pembangunan oleh kerajaannegeri pada 7 Oktober lalu.

 

Bagaimanapundifahamkan pergeseran antara Azmin danAbdul Khalid telah bermula sejak 2010 lagi apabilaTimbalan Presiden PKR itu mengambil alih jawatanPengerusi PKR Selangor daripada Abdul Khalid.

 

Di kalangan penyokong Azminmereka merasakanMenteri Besar Selangor itu dilihat sebagai lemah dan tidaklayak untuk menerajui kerajaan negeri. Manakala di pihakKhalid pula, mereka melihat Azmin sebagai pengacaukerana cuba memonopoli kepimpinan PKR.

 

Mungkin disebabkan faktor itu juga, Khalid baru-baru iniada membayangkan akan turut bertanding merebutjawatan Timbalan Presiden parti itu dalam pemilihan PKR Mei iniSekiranya tiada calon lain yang berminat untukmenawarkan diripertandingan itu bakal menjadi medanpenentu bagi mengukur kekuatan antara mereka

Walaupun ada yang mengatakan Azmin tidak akanberdepan dengan sebarang masalah untuk kekal sebagaiTimbalan Presidennamun faktor sokongan Wan Azizahtidak boleh dipandang ringanIni kerana Wan Azizah jugamempunyai ramai penyokong setia yang jelas tidakberkenan dengan watak dan peribadi Azmin.

 

Malah ketika PKR berdepan dengan kemelut untukmelantik Menteri Besar Selangor, 'suaraAzizah ternyataberjaya untuk menyingkirkan Azmin. Walaupun menurutsumber, Anwar sebelum ini telah bersetuju dan berjanjiuntuk melantik 'anak emasnyaitu bagi menggantikanKhalid.

 

Persoalannya apakah pemecatan ini disebabkan Azminmemang tidak layak atau sememangnya wujud campurtangan pihak tertentu untuk menyingkirkannya?



Sent from my iPhone

APANAMA

Posted: 14 Jan 2014 12:29 AM PST

APANAMA


Airplane landing on highway - MUST WATCH

Posted: 13 Jan 2014 03:05 AM PST

The Unspinners

Posted: 14 Jan 2014 12:16 AM PST

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 14 Jan 2014 12:07 AM PST

DARUL EHSAN TODAY


UMNO Sudah Tiada Maruah...

Posted: 13 Jan 2014 12:36 AM PST


Petikan laporan malaysiakini,

Umno akan menggugurkan saman fitnah terhadap Naib Presiden PKR Tian Chua berhubung dakwaan parti Melayu itu terlihat dalam kes serangan militan bersenjata di Lahad Datuk awal tahun lepas.

Umno bersetuju menarik balik saman itu di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini selepas Tian Chua menjelaskan pandangannya dan rela menarik balik artikel dalam akhbar web PKR Keadilandaily.

Setiausaha Kerja Umno Datuk Abdul Rauf Yusof berkata, parti itu menerima penjelasan Tian Chua dan memutuskan menarik balik saman.


Hancur sudah maruah umno, sedap-sedap orang fitnah kita, lepas tu orang tu buat muka kesian, kita maafkan tampa beri dia sedikit pengajaran, mungkin akan ada juak-juak unmo kata ini kita "ala sedangkan nabi ampunkan ummat inikan pula kita umno", pada aku ini semua "bull shit" ceritanya sekarang, umno dah tak de telor, umno dah jadi parti bacul, takut dengan pembangkang, walau pun terang-terang pembangkang buat salah, tapi umno masih tak berani saman...

Macam nie ka parti nak perjuangkan nasib melayu, orang dah terang-terang buat fitnah masih lagi nak maafkan...

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 13 Jan 2014 11:50 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


TIADA LAGI KEMAMPUAN HALANG GERAKAN KRISTIAN

Posted: 13 Jan 2014 09:00 AM PST

Satu rakaman video bertajuk "GEMPAR !! Gerakan Kristian di Malaysia Terbongkar !!!," berdurasi 38 minit 24 saat itu dimuat naik oleh saluran youtube wayangkulitmoden sejak semalam (12 Januari) kini sedang tersebar di internet.
Setakat ini, dilaporkan hampir 2,332 telah menonton rakaman video tersebut dengan 39 orang menyukainya berbanding dengan satu orang yang tidak suka.
Sila tonton video tersebut :

KANGKUNG ANWAR

Posted: 13 Jan 2014 07:15 AM PST

Kangkung Masak Belacan
Suatu hari Anuwar dan Naj bertembung di sebuah Kofi House. Sebagai kawan lama, mereka berborak sambil ketawa. Mari kita dengar,

Anuwar : Apa ler hang ne Naj bawa cerita Kangkung tak dak skill betullah u...

Naj : Keren pak, kamu si jadi tak keruan!. Kangkung tu besar maknanya tau!

Anuwar : Besar kata kau, barang aku lagi besar u, hang tak caya ker?

Naj : Ngko ne Anuwar dari dulu tak berubah-ubah, kita dok citer pasal Kangkung, hang pi cerita pasal barang hang. Bawak la bertaubat Nuarr...

Anuwar : Ok ok hang ne macam tak tau jer minat i tau...(auuuuwww). So now kita serius, apa makna Kangkung, aku nak dengar?

Naj : Ish hang ne Nuar, gelojoh betullah, bawak lah bersabar. K tu bawa makna Kamu ler hehe, A tu dah tentulah nama kamu Anuwar, N pula mestilah bermaksud Ngobrol kan ko suka ngobrol-ngobrol di Jakartus, G tu gedebe ler mcm hang, K yang kedua tu Kesukaanmu ler, U pula hobi u ler suka Umpil orang, N kedua tu biasalah Nenen kesukaanmu, G pula Girls ker ko kan suka pi Virginia..Nak senang ingat mari kita tulis kat bawah ne

Kamu
Anuwar
Ngobrol
Gedebe
Kesukaanmu
Umpil
Nenen
Girls

Anuwar merah padam, dan tersembul dimulutnya, 
"Ko ne Naj, pecah rahsia aku jer".
Kangkung Anuwar
Nota : cerpen di atas tiada kena mengena dengan sesiapa. Harap Maklum.


Tolong Tunjukkan Video Ini Kepada Pemimpin dan Penyokong PAS. Sebarkan.

Posted: 13 Jan 2014 05:00 AM PST


Mohon rakan-rakan sebarkan video ini.....



........supaya lebih ramai faham mengenai isu ini. Jangan lupa sebarkan kepada pendokong Islam Liberal.

Paling sedih, di bahagian akhir video ini dengar penceremah  ni mendedahkan bahawa beliau dituduh mengada-adakan cerita kononnya ada pendakyah Kristian sedang menyebarkan ajaran agama mereka di kawasan mereka oleh Nazir dan AJK masjid. Rasanya pembaca boleh tahu ajk masjid tu dari parti mana.

*Salam Maulidur Rasul dari MyMassa.

KALIMAH ALLAH: PENYALAHGUNAAN ISTILAH UNTUK MEMURTADKAN UMAT ISLAM

Posted: 13 Jan 2014 02:17 AM PST


Sebar-sebarkanlah poster ini agar kita tahu muslihat sebenar kristianisasi untuk melemah, mengeliru, menghuru-hara dan memurtadkan umat islam di Malaysia.

Salam Maulidur Rasul 1435H kepada seluruh umat Islam di Malaysia. Semoga syiar Islam yang dibawa oleh baginda Rasulullah s.a.w tetap menyalakan semangat perjuangan kita mempertahankan kalimah Allah hingga ke akhir hayat dari dicemari oleh fahaman dan dakyah songsang kristianisasi.

Insya Allah.  

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 13 Jan 2014 09:51 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


Cerita Kangkung, Kertas Putih & Titik Hitam

Posted: 13 Jan 2014 08:00 PM PST




 Dalam sebuah kampung, tinggalah seorang ayah dan anak perempuan bernama Anjana. Akibat selalu dimanjakan daripada kecil maka anak perempuan ini merasa apa sahaja yang dia mahu pasti dia akan dapat. Dia sentiasa perasan dirinya persis Neelofa.

Bila besar, dan masuk di sebuah kolej swasta, Anjana selalu menyalahi kawan kawannya yang lain. Semuanya tidak kena pada pandangan gadis berusia 19 tahun itu. Dia sahaja yang cantik, orang lain semua buruk dan hodoh. Ada sahaja kesalahan yang dicari untuk "menyakat" kawan kawannya yang lain. 

Ada suatu ketika, Anjana merendah rendahkan kebolehan seorang senior di kolejnya kerana seniornya itu bergigi "jongang". Dia terus menggelarkan seniornya itu sebagai "minah jongang" hingga menjadi trending di kolej dan penuh timeline twitter senior itu dipenuhi dengan #jongang

Satu hari Anjana berjalan jalan di kaki lima kolej dengan tumit tingginya yang berwarna merah. Tup tup, Anjana terpijak chewing gum buangan, dan terus terperosok jatuh dalam longkang.  Habis basah terkena air "acar longkang" yang busuk umpama najis dot dot. Sekuat hati Anjana menjerit "Hoi !!!! celake mane yang makan chewing gum ini.... haram xyz@%#dah betui !!!!" 

Begitulah jeritan Anjana, hingga kuatnya mengalahkan loceng jam sekolah. Kemudian, sambil menghentak hentak kakinya yang penuh berselut hanyir air longkang, Anjana mengadu pada pensyarah di situ "Encik lain kali pastikan dalam peraturan kat kolej ni jangan ada orang makan chewing gum. 

Kalau tidak ada chewing gum... saya tak akan jatuh dalam longkang tadi. Ini semua salah peraturan kolej ini. Peraturan korup dan tidak adil!!!" luahnya sambil membuat muka macam tidak boleh blah.  

Mulut muncung sepanjang hari ala ala duck face. Walaupun diam, tetapi Encik Mus, pensyarah muda kolej itu mengetap kuat kuat bibirnya sambil tangannya menggengam kemas sebuah kerusi kayu. Berdengus nafasnya sambil perlahan lahan membisik ke telinga sendiri "Budak ni kang aku sepit kat kerusi ni baru tau langit ni tinggi atau rendah"

Beberapa hari kemudian, Anjana telefon ayahnya dan menyatakan ingin pulang ke kampungnya di Kedah. Sepanjang perjalanan dalam bas dari Pudu ke Alor Setar, Anjana asyik memaki dalam hati peraturan di sekolah yang difikirnya macam siot je. Sesampai di kampungnya, Anjana berjalan jalan di kebun ayahnya yang terletak di belakang rumah. 

Sambil menghenjak henjak tumit merahnya di atas tanah, Anjana terhenti seketika bila terlihat ada lebah sedang bersarang di atas sebatang pokok. Lama juga Anjana memerhatikan sarang lebah itu. Anjana mulai terbayang muka "minah jongang" kat sarang lebah tu. Entah bagaimana tiba tiba, kasut merah itu "dihawinkan" terus ke sarang lebah itu. Tepat mengenai sasaran gigi Suarez. 

Apa lagi, lebah pun melakukan counter attack terhadap serangan Anjana. Diserbu dan dihurungnya Anjana. Lari tidak cukup tanah Anjana dikejar lebah. Sambil berlari, sempat dia menjeling dan  ternampak sungai. Anjana terus terjun ke dalam sungai di situ untuk selamatkan diri. 

Sempat kena lima sengatan. Ayah Anjana mendapatkan Anjana dan membawanya pulang ke rumah. Sampai di rumah, Anjana memarahi ayahnya "Pasai apa ayah tak tolong chek tadi?, yang ayah dok perembang dari jauh buat apa? Ni salah ayah lah ni chek kena sengat lebah". Ayah Anjana tidak menjawab, diam dan terus berlalu membiarkan anaknya itu mengomel sorang sorang dalam dunianya.


Malamnya, ayahnya datang dan membawa sekeping kertas putih. Lalu ayah itu bertanya kepada Anjana "Hang nampak apa?", Anjana jawab "Kertas putih, merapu apa bawak kertas malam malam ni?" Kemudian ayahnya ambil pen maker dan menandakan satu titik hitam di tengah kertas. "La ni hang nampak apa?" tanya si ayah. 

Anjana jawab "Kertas putih lah ayah, ishkk merapu sungguh lah orang tua ni" . Dengan geram si ayah jawab sambil meninggikan sikit suara "hang tau pun tengok kertas putih, awat kali ni hang tak nampak titik hitam tu?". 

Fikiran Anjana jammed seketika, terhenti sekejap. Dalam cloud pemikirannya terbayang ayat ini "Ayah aku ni buat soklan macam Nujum Pak Belalang ni pasai apa? Aku ni rabun ayam ka?"

Selang 10 saat,  dijawabnya "Ya, tak ya jugak, pasai apa la aku tak nampak titik hitam tu..ishk ishk" kata Anjana. "Lain kali, dalam hidup ini, kita jangan perembang dan lihat pada satu titik hitam sahaja. Macam hang duk nampak pada kesalahan orang lain di kolej. Macam hang duk punggai kasut hang kat sarang lebah buat apa" leter si ayah. 

Tambah ayah Anjana lagi "Saja cari penyakit... ha boleh lah penyakit. Cuba perbetui sikit cara hang perati dunia ni" .  Terdiam dan tidak berkata kata apa apa Anjana. Barangkali sudah keliru dan merasa insaf dengan ceramah ayahnya itu. Terbayang muka Dr Fadzilah Kamsah pada muka ayahnya itu.

"Ketahuilah Anjana, kertas ini adalah cara macam mana hang tengok dunia ni, jangan duk sibuk cari salah orang sangat" si ayah sambung lagi ceramah meniru gaya Pencetus Ummah. "Minta maaf ayah" balas Anjana perlahan.  

"Sudah sudah lah tu, jangan buat lagi, tu nasi ada lagi kat dapur, pi la makan, ada sayur kangkung belacan atas meja tu" balas Pak Berahim. 



"Hang jangan duk kutip makan belacan dalam kangkung tu pulak?" balas Pak Berahim lagi. Mulai dari hari itu Anjana mulai perlahan lahan merubah dirinya selepas makan nasi kosong dan sayur kangkung belacan. Apa yang dia dapat dari makan kangkung belacan itu?


Tutup Giat Mara Selayang, Satu Lagi Pengkhianatan Kerajaan PKR-DAP Selangor Terhadap Orang Melayu

Posted: 13 Jan 2014 06:00 PM PST


Salam Maulidur Rasul

Posted: 13 Jan 2014 02:30 PM PST


Video Gerakan Halus Murtadkan Umat Islam Di Malaysia, Wajib Tengok

Posted: 12 Jan 2014 09:29 PM PST


Pemborong Punca Harga Barang Naik

Posted: 12 Jan 2014 07:00 PM PST


Bukti Khalid Ibrahim Tunduk Pada Desakan DAP Di Selangor

Posted: 12 Jan 2014 05:33 PM PST

Produk terbaru kerajaan negeri Selangor di bawah pimpinan Khalid Ibrahim. Sudah semakin maju dan canggih industri ini di Selangor. Pada penggal pertama pemerintahan mereka cadang kandang bernilai RM100 juta, pada penggal kedua pemerintahan sudah ada tempat makan yang sebegini hebat. Tahniah Khalid Ibrahim kerana tunduk dan sujud pada kehendak DAP di Selangor (baca seterusnya)

PenangWasabi

Posted: 13 Jan 2014 09:30 PM PST

PenangWasabi


Mahfuz The Mr.Bean Gila Meroyan Gagal Memiliki Mercedes Benz Macam Guan Eng?

Posted: 13 Jan 2014 12:52 PM PST


Penjelasan Menteri Besar, Datuk Mukhriz Mahathir mengenal isu pembelian kereta jenis Mercedes Benz S300 oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) untuk kegunaan rasmi Yang di-Pertuan Agong di Langkawi, dipersoalkan oleh pihak pembangkang.

Selain menggunakan nombor plat KBV8, kereta yang dimaksudkan itu juga dilabelkan dengan nama Menteri Besar Kedah dan bukan nama Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia (KDYMM) Yang di-Pertuan Agong.

Ketua Penerangan Pas, Datuk Mahfuz Omar berkata, penjelasan yang dibuat Mukhriz sebelum ini mengambil masa agak lama dan seperti sengaja dilambatkan untuk mencari jawapan bagi meyakinkan rakyat berkenaan isu tersebut.

Menurut beliau, pihaknya tidak nampak apa yang mengelirukan dalam isu pembelian kereta seperti yang dijelaskan Mukhriz, sebaliknya Mukhriz sendiri dilihat seperti keliru dengan kenyataan-kenyataannya sendiri.

"Pada 6 Januari lalu, Menteri Besar menjelaskan tiada sebarang pembelian kereta baharu untuk kegunaan rasmi Menteri Besar yang dibuat oleh kerajaan negeri. Manakala nombor plat KBV8 masih digunakan pada kereta Mercedes Benz S3200 yang digunakan Menteri Besar terdahulu iaitu, Datuk Seri Mahdzir Khalid.

"Bagaimanapun, selepas itu tersebar di laman-laman sosial yang memuatkan bukti bergambar menunjukkan nombor plat KBV8 tidak lagi digunakan pada kereta Mercedes Benz S320. Sebaliknya digunakan pada kereta jenis Mercedes Benz S300 dengan menggunakan nama Menteri Besar Kedah," katanya pada sidang media, di Pejabat Pas Kawasan Pokok Sena, di sini, semalam.

Mahfuz yang juga Pesuruhjaya Pas Kedah berkata, pada sidang media kelmarin, Mukhriz sekali lagi memperjelaskan status kereta yang dimaksudkan iaitu Mercedes Benz S300 yang menggunakan plat KBV8 itu dibeli oleh PKNK bagi menggantikan kereta rasmi kegunaan Yang di-Pertuan Agong di Langkawi.

Tambah beliau lagi, persoalan isu ini timbul berikutan kereta terbabit diletakkan nama Menteri Besar Kedah, sebaliknya tidak meletakkan nama KDYMM Yang Dipertuan Agong.

"Saya minta beliau (Mukhriz) jawab dan jelaskan. Kita tidak kisah kalau benar kereta tersebut untuk kegunaan KDYMM Yang di-Pertuan Agong, tetapi agak hairan kenapa kereta itu diletakkan nama Menteri Besar Kedah, malah nombor plat juga tidak menggunakan warna kuning.

"Sebelum beliau jelaskan kereta tersebut untuk kegunaan Yang di-Pertuan Agong, kereta itu sudah diletakkan dengan nama Menteri Besar," tegasnya sambil meminta penjelasan mengapa kereta terbabit tidak meletakkan nama Yang di-Pertuan Agong seawal ia dibeli.


Dalam pada itu, Mahfuz turut menyifatkan kenyataan Mukhriz sebelum ini sengaja untuk mengelirukan semua pihak termasuk pihak media dan masyarakat.

Menurut beliau lagi, kenyataan oleh Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Kedah, Datuk Mohd Puad Mohd Ali juga mengelirukan dan dilihat lambat memberi respon kepada isu berkenaan.

"Saya difahamkan sebelum ini beliau enggan mengulas isu ini apabila ditanya pihak media, sebaliknya kelmarin beliau mengulas mungkin disebabkan timbul kekeliruaan di peringkat pegawai yang menyebabkan kereta terbabit diletakkan dengan plat Menteri Besar.

"Kereta itu dibeli atas nama SUK, beliau sepatutnya boleh menjawab dan boleh beri maklumat yang jelas kepada Menteri besar dari awal lagi. Jadi dua kepimpinan utama negeri cuba untuk mengelirukan rakyat," katanya.

Dalam perkembangan yang sama, Mahfuz turut mempersoalkan keunikan nombor plat KVB8 yang diletakkan pada kereta untuk kegunaan rasmi yang di-Pertuan Agong.

"KBV8 ini dari dahulu lagi dikhaskan untuk plat kereta Menteri Besar Kedah. Sepatutnya kalau nak beli untuk kegunaan Yang di-Pertuan Agong, gunalah nombor baharu ataupun plat yang digunakan Tuanku yang digunakan sebelum ini.

"Selain itu, kita juga ingin tahun berapa harga kereta baharu yang dibeli oleh PKNK itu. Kita juga difahamkan kereta berkenaan sudah dibeli beberapa bulan lalu, jadi bila akan di bawa ke Langkawi," katanya.

Mahfuz turut menyifatkan, Mukhriz cuba berlindung di sebalik institusi istana selepas jawapan beliau dilihat tidak berjaya untuk melepaskan dirinya daripada persoalan isu tersebut.

"Sekarang beliau cuba untuk menutup isu ini dengan mengaitkan kegunaan kereta itu untuk kegunaan yang di-Pertuan Agong, dengan harapan orang tidak pertikai kerana membabitkan kegunaan Diraja," dakwanya.

Penang Wasabi..

Kasihan...!!! PKR dipinggirkan di Kelantan?

Posted: 13 Jan 2014 03:27 AM PST


Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Abdullah menyangkal dakwaan mengatakan kerajaan negeri meminggirkan kepimpinan PKR negeri ini.

Menurutnya, kerjasama yang dilakukan bersama PKR sekarang adalah berdasarkan apa yang dipraktikkan sewaktu zaman pemerintahan bekas Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

"Kita tidak pinggirkan sesiapa, pelantikan penghulu dan jawatan lain, cuma untuk pelantikan exco itu memang kita tidak pernah lakukan, sebab hanya (menang) satu kerusi sahaja, Pas di Pulau Pinang pun hanya satu kerusi dan tidak dijadikan exco juga, jadi semuanya sama sahaja.

"Apa yang dibuat zaman Tok Guru (Nik Aziz) akan tetap kita kekalkan sehingga hari ini, tidak menjadi masalah pun sebenarnya, cuma kita tidak tahu apa yang dimaksudkan oleh beliau, jika benar beliau rasa perlu penyertaan yang lebih dalam pentadbiran kerajaan, boleh datang jumpa menteri besar untuk membawa pandangan tersebut, ikut prosedur yang betul," katanya kepada media selepas kuliah mingguan di Medan Ilmu, baru-baru ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai dakwaan seorang pemimpin PKR negeri melahirkan rasa kesal dan terkilan dengan sikap kerajaan negeri yang didakwa tidak melaksanakan janji.

Lebih menguatkan lagi dakwaan tersebut apabila Setiausaha Politik menteri besar, Wan Nik Wan Yusoff dalam satu kenyataan berpandangan hanya dua parti sahaja dominan di Kelantan iaitu Pas dan Umno, manakala PKR tidak mendapat sokongan rakyat.

Sementara itu, dalam perkembangan lain, Mohd Amar yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas Kelantan turut menyifatkan kenyataan dikeluarkan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berhubung perhimpunan 'Turun' sebagai keterlaluan.

"Beliau sepatutnya lebih cermat mengeluarkan sebarang kenyataan, oleh sebab 'bughah' (penderhaka) yang digunakan terlalu berat untuk dijadikan hukuman, jadi adakah orang yang turun secara aman meminta supaya kerajaan menurunkan harga barang itu dianggap sebagai penderhaka, mereka tiada senjata, tiada apa.

"Kenyataan mufti itu bagi saya terlalu berat dan tidak menepati suasana sebenarnya. Saya berharap dia akan lebih berhati-hati pada masa akan datang sebab orang akan berpegang pada pandangan mufti, sedangkan perkara tersebut tidak sampai hingga ke peringkat itu," katanya.

Penang Wasabi..

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 13 Jan 2014 09:22 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


MELAYU KANGKUNG MELAYU KONGKANG..

Posted: 13 Jan 2014 11:44 AM PST

JURI RAKYAT

Posted: 13 Jan 2014 08:20 PM PST

JURI RAKYAT


Jembatan Akar Yang Unik Ada Di Indonesia Terkenal Di Macanegara

Posted: 13 Jan 2014 08:09 PM PST

Siapa yang datang di objek wisata jembata aka (jembatan akar) pasti akan berdecak kagum, siapa
tidak kagum dua pohon akar pohon yang akarnya di hubungkan antar sungai menjadi jembatan
yang bisa dilalui 10 orang, Inilah dia objek wisata andalan Kabupaten Pesisir Selatan yang
yang merupakan salah satu jembatan yang terunik di dunia ,jembatan yang kuat menjadi penghubung
dua daerah antara Jorong (Dusun) puluik-puluik dan Lubuak Silau, Desa Lubuk Silau , Kecamatan
Bayang utara Kabupaten Pesisir Selatan Sumatra barat.
Jarak lokasi dari Kota Padang sekitar 82 Kilometer atau dua jam perjalanan dengan kendaraan roda dua dan mobil pribadi, jalan ini juga bisa menghubungi Muko-muko, Provinsi Bengkulu. Ketika sampai di lokasi anda harus turun sejauh 50 meter dari jalan raya.

Gemuruh aliran sungai yang jernih akan menambah keindahan alam di kawasan jembatan akar apalagi batang (sungai) bayang yang memisahkan dua kampung itu airnya sangat jernih. Konon katanya jika mandi di bawah jembatan akar tersebut akan cepat dapat rezeki dan jodoh, apakah itu sudah terbukti? Belum bisa dijawab.




Untuk menjadikan sebuah jembatan yang bisa dilalui membutuhkan waktu selama 20 tahun maka jembatan tersebut bisa ditempuh warga Puluik-puluik yang hendak mau ke Lubuak Silau.

Sampai sekarang jembatan tersebut berukuran panjang 30 meter dan lebar 1 meter dengan ketinggian dari permukaan batang bayang sekitar 10 meter dan saat ini umur jembatan tersebut sudah 93 tahun dan masih bisa dilalui warga dari daerah Pulik-puluik sebanyak 25 kepala keluarga begitu juga warga yang hendak kedaerah Pulik-puluik.

Di bawah jembatan akar tersebut ada ikan larangan yang tidak boleh dipancing dan diambil, ikan larangan itu berada di lubuk posisi di bawah jembatan akar itu.

Jika kita buang makanan ikan-ikan tersebut keluar mengerubungi makanan yang ditebar. Lokasi wisata juga dijadikan tempat mandi-mandi karena airnya segar dan memiliki batu-batuan serta sering dijadikan lokasi arung jeram bagi para pencinta alam.

Agar jembatan yang unik ini lebih terawat Pemkab Pesisir Selatan mengontrak areal tersebut pada Herman Datuak Rajo Bandaro, satu tahun Pemkab Pesisir Selatan mengontrak lokasi sebagai objek wisata.

'Pemkab Pesisir Selatan memang mengontrak daerah ini selama 5 tahun dengan nilai Rp15 juta, dan semua kebersihan serta perawatan diserahkan sepenuhnya pada warga setempat, tiket masuk senilai Rp1.500, untuk Rp1.000 disetor kepada Pemkab termasuk honor pembersihnya, sementara Rp500 untuk sumbangan ke Madrasah Diniyah Awaliyah (MDA) di daerah sini,' terangnya.
http://pesisirselatan.files.wordpress.com/2008/03/jembatan-20akar3-20copy-small.jpg
Selain itu untuk lebih awet dan kuat warga setempat menjalin akar yang bergantungan ke bawah, namun itu akar yang sudah dewasa, kalau akar itu masih putih belum bisa dijalin nanti akan mati, jadi tunggu jika warnanya sudah kuning dan ukuran akar itu sebesar ibu jari dewasa baru dijalin. Setelah dijalin kemudian akar yang baru dijalin itu ditutupi sama batang pisang sebagai pendingin, karena makanan akar jawi-jawi tersebut dari batang pisang.
http://farm2.static.flickr.com/1281/1176142421_db225fa7d1.jpg?v=0
Sekali sebulan warga memberikan batang pisang sebagai pupuknya agar lebih kuat dan terawat.
Jika dilihat dari jumlah pengunjung kalau pada hari libur dan Minggu jumlah pengujung mencapai 200 sampai 500 orang namun jika pada hari Lebaran jumlah pengujung mencapai 1.000 orang lebih dari berbagai daerah baik yang ada di Sumatera Barat maupun dari luar. Agar jembatan yang dilalui para pengunjung tidak putus ada dua warga yang menjaga jembatan tersebut untuk mengatur orang yang melalui. Hingga kini jembatan itu masih tegar berdiri dari rangkaian akar pohon jawi-jawi.


Wajah Asli dari Orang yang di Hollywoodkan

Posted: 13 Jan 2014 07:50 PM PST
































































Jhnoni  Deep memerankan Jhon Herbert Diller (june 22, 1903 - july 22, 1934) adalah            perampok bank di Midwestern United pada awal 1930 an. Ia adalah kriminal                          berbahaya yang bertanggung jawab atas pembunuhan beberapa petugas kepolisian,            merampok lebih dari 2 lusin bank dan 4 kantor polisi, serta lolos dari penjara dua                   kali. Beberapa orang mengidolakan dia sebagai Robin Hood Modern, dan dia dijuluki            "Jackrabbit" karena aksinya yang suka melompat counter bank dan gerakan licinnya untuk   lolos dari polisi.                                                     


  
American Gangster
Denzel Washington VS Frank Lucas


Danzel memerankan Frank Lucas (lahir September 9, 1930 di La Grange, North Carolina. Lucas Adalah seorang mantan pegedar heroin dan pimpinan organisasi kriminal yang beroprasi di Harlem pada akhir 1960an sampai awal 1970. Ia dikanal sebagai dealer yang langsung mengimpor heroin dari wilayah Golden Triangle (Asia Tenggara) dan langsung dari petaninya. Lucas mengatakan ia menyelundupkan heroin tersebut menggunakan peti mati prajurit amerika yang gugur di vietnam.

Catch Me If You Can
Leonardo DiCaprio VS Frank William Abagnale, Jr.

Leonardo memerankan Frank William Abagnale, Jr. (born April 27, 1948) Frank Adalah mantan konsultan keamanan, pemalsu, dan tukang berpura-pura. Ia menjadi buronandi tahun 1960an saat mengeluarkan cek-cek palsu senilai USD 2,5 Juta di 26 negara selama 5 tahun. Selama itu ia telah menggunakan setidaknya 8 nama palsu untuk menguangkan cek palsu. Saat ini ia adalah konsultan dan pengajar di akademi petugas lapangan FBI. Dan ia juga menjalankan konsultan yang mengurusi masalah penipuan keuangan yang bernama Abagnale & Associates.

Bloodsport
Jean-Claude Van Damme VS Frank W. Dux

Van Damme memerankan Frank W. Dux . Dux lahir 1956) dikenal sebagai ahli bela diri yang keikutsertaannya dalam turnament Kumite (1975) telah disusun sebagai cara untuk menginfiltrasi organisasi kejahatan yang menyelenggarakan turnamen tersebut. Idenya adalah dengan mengikuti kumite tersebut, ia bisa mendapatkan kontak dan setelah mendapat kontak ia akan kalah dalam turnamen tersebut. Namun ternyata ia menjadi salah seorang petarung terhebat yang pernah berpartisipasi dalam turnamen tersebut

Charlie Wilson's War
Tom Hanks VS Charlie Wilson

Tom Hanks sebagai Charlie Wilson,Charlie Wilson dikenal sebagai anggota kongres yang memimpin upaya mensupport Operasi Cyclone. Operasi Cyclone adalah operasi rahasia CIA terbesar yang pernah dilakukan. Melalui operasi ini CIA memberikan dukungan persenjataan kepada Mujahidin Afganistan untuk melawan invasi Uni Sovyet ke Afganistan. Pada akhirnya dengan adanya support CIA ini, Mujahidin bisa mengalahkan Uni Sovyet dan Afganistan dapat melepaskan diri dari penjajahan Uni Sovyet

Donnie Brasco
Johnny Depp VS Joseph D.Pistone (a.k.a.Donnie Brasco)

Depp berperan sebagai Joseph Dominick Pistone (lahir 1939), alias Donnie Brasco, Adalah mantan agen FBI yang menyamar selama 6 tahun dalam menginfiltrasi keluarga kriminal Bonanno, dan pada akhirnya merambah ke keluarga Colombo, yang mana keduanya adalaha dua dari lima keluarga mafia di New York City.

Erin Brockovich
Julia Roberts VS Erin Brockovich-Ellis

Julia berperan sebagai Erin Brockovich-Ellis (Lahir Juni 22, 1960) adalah petugas pelaksana dibidang hukum dan aktifis Lingkungan yang walaupun pengetahuan di bidang hukumnya amat sangat terbatas, ia menjadi bagian yang sangat penting dalam kasus melawan Pasifig Gas and Electric Company (PG&E) California di tahun 1993. Saat ini ia adalah presiden dari Brockovich Research & Consulting firm, yang menghkhususkan pada klaim cedera perseorangan

Man Of Honor
Cuba Gooding Jr. VS Carl Maxie Brashear

Cuba gooding sebagai Brashear. Brashear mendaftar di the United States Navy pada February 25, 1948 . Ia lulus dari U.S. Navy Diving & Salvage School tahun 1954 dan menjadi U.S. Navy Diver. Walaupun bukan penyelam kulit hitam pertama di Angkatan Laut (pada perang dunia ke II sudah ada 3 penyelam kulit hitam) Tetapi ia adalah kulit hitam pertama yang belajar dan lulus dari Diving & Salvage School. Master Chief Brashear adalah Navy Master Diver pertama. Dia juga adalah penyelam cacat pertama yang disertifikasi ulang oleh angkatan laut US. Karena sesuatu hal ia harus kehilangan kakinya yang diamputasi tetapi tetap berprofesi sebagai penyelam utama      
                                                                                                                                      

 





                                                                                          

10 Petualang Modern Terbaik di Dunia Yang Heboh

Posted: 12 Jan 2014 10:14 PM PST

1.Sir Ranulph Fiennes
Pada tahun 1979,Sir Ranulph Fiennes bersama rekan setimnya Oliver Shepard dan Charlie
Burton sebagai manusia pertama yang mengelilingi bumi melewati kedua kutubnya.
Perjalanan amat berat sejauh 110.000 milatau sekitsr 200.000 km umtuk menuju tempat
dengan kondisi paling ekstrim. di sebut ekstrim karena dalam kondisi normal saja suhu di
wilayah kutub mencapai -50 o C (Minimus lima puluh derajat Celcius. Sekedar bandingan,
suhu rata-rata di indonesia adalah 30 oC. Akan tetapi itu sebelum seberapa. Karena apabila
terjadi badai yang biasanya disertai angin kencang, suhu di kutub bisa drop hingga -84oC
bahkan lebih.
Pada tahun 1984, ia tercatat dalam the Guinness Book of World Records.persimpangan antartika dan menemukan kota yang hilang di Ubar Oman, yang telah dikuburkan dalam pasir untuk hampir 2000 tahun.
pada tanggal 20 mei 2009,dalam Usia 65 tahun ia sukses mencapai puncak everest dan mencatatkan diri sebagai orang tertua yang sukses mencapai puncak gunung everest.

2.Mike Horn


Pada tahun 1999, Afrika Selatan modern petualang Mike Horn ditetapkan untuk mengelilingi dunia sepanjang khatulistiwa tanpa penggunaan kendaraan bermotor. Lintang Zero ekspedisi yang dimulai di Gabon, dari Horn yang melintasi Samudera Atlantik di delapan meter trimaran. Dia traversed Amerika Selatan dan Afrika pada kaki oleh sepeda gunung. Sejak menyelesaikan Lintang Zero ekspedisi, Horn telah mencapai Kutub Utara dengan berjalan kaki dan naik dua puncak 8.000 meter. Saat ini ia memimpin Pangaea Expedition, empat tahun ekspedisi pemuda di seluruh dunia yang ditujukan untuk meningkatkan perlindungan lingkungan dan konservasi sumber daya alam.

3.Dr. Bertrand Piccard


Dr. Bertrand Piccard (lahir 1 Maret 1958; umur 51 tahun) merupakan seorang psikiatris dan balonis asal Swiss.Ia lahir di Lausanne, kanton Vaud. Kakeknya Auguste Piccard dan ayahnya, Jacques Piccard, dikenal sebagai balonis dan penemu.

Tumbuh di sebuah keluarga balonis dan penjelajah dasar laut, Bertrand selalu terpesona dengan penerbangan. Sebagai anak-anak, ia dibawa ke peluncuran beberapa pesawat luar angkasa dari Tanjung Canaveral. Ia menjadi seorang pilot hang-glider dan memiliki ketertarikan pada penerbangan pesawat ultra-ringan, juga balon gas yang rekornya dicetak oleh kakeknya.

Ia adalah seorang dosen dan pengawas di Swiss Society for Medical Hypnosis.
Tanggal 1 Maret 1999 Piccard dan Brian Jones lepas landas dengan balon Breitling Orbiter 3 dari Château d'Oex di Swiss dalam sirkumnavigasi balon non-stop pertama mengelilingi dunia. Mereka mendarat di Mesir setelah penerbangan sejauh 45.755 kilometer selama 19 hari, 21 jam dan 47 menit. Atas keberhasilan ini, ia memperoleh penghargaan termasuk Harmon Trophy, FAI Gold Air Medal dan Charles Green Salver.

Tahun 2004, ia mengumumkan sebuah proyek, bekerjasam dengan Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), untuk sebuah pesawat glider bertenaga surya, jarak jauh, dan berkursi satu bernama Solar Impulse. Proyek ini dijuluki sebagai 'petualangan manusia terbesar'. Piccard merencanakan membuatnya tahun 2007, dan melakukan penerbangan ujicoba pendek tahun 2008. Ia memperoleh dukungan finansial dan teknis dari beberapa firma Eropa, sehingga tampaknya Solar Impulse adalah pesawat Eropa, bukan Swiss, meskipun dukungan pengetahuan diberikan oleh EPFL. Rencananya adalah mengelilingi dunia dengan beberapa pilot cadangan, terbang di atas awan pada siang hari dan di ketinggian rendah pada malam hari di suatu waktu tahun 2011.

4.Ed Viesturs


Ed Viesturs,a high-altitude mountaineer, tidak takut untuk tidak melakukan puncak. Dalam upaya pertama untuk mendaki puncak gunung Everest, ia berpaling hanya sekitar 300 kaki pendek dari atas, karena kondisi yang tidak ideal. Viesturs memiliki motto: 'Getting to the top is optional, getting to the bottom is mandatory.' Ini dia yang memiliki reputasi sebagai pendaki paling bertakwa. Namun, ia telah menyelamatkan hidupnya lebih dari sekali dan tidak mencegah dia untuk mencapai tujuan itu. Pada tahun 2005,Viesturs menjadi orang Amerika yang pertama dan menjadi ke 14 dari seluruh dunia mencapai puncak 8000 meter.

5.John Goddard


John Goddard si petualang sejati; pada usia 15 tahun, ia membuat daftar 127 petualangan menantang dan menghabiskan seumur hidup mereka memeriksa satu per satu. Sampai saat ini, yang sudah dicapai Goddard 109 item dari daftar asli plus lebih dari 500 item tambahan yang ditambahkan dia. Daftar item sebagai meliputi beragam sebagai pendakian Gunung Kilimanjaro, naik sebuah burung unta dan muncul dalam film Tarzan. Dalam proses ini, dia telah pengeluaran dunia beberapa catatan sipil sebagai pilot jet. Goddard dari prestasi yang digali mencakup keseluruhan panjang dari sungai Nil dan Kongo, yang kembali langkah-Marco Polo dan Alexander the Great, merpati Great Barrier Reef,learned to fance , dan menyaksikan sebuah upacara kremasi di Bali.(wah mayan juga nih bali menjadi salah satu tujuannya,hehehe).

6.Tudor Parfitt


Dijuluki 'the real Indiana Jones,' Dia memulai petualngannya di tahun 1980-an ketika dia bertemu dengan anggota dari suku Lemba, sebuah suku di selatan Afrika yang diyakini memiliki keturunan untuk orang-orang Yahudi dari Israel kuno. Lemba yang dikatakan Parfitt cerita dari 'ngoma' - kontainer kayu yang digunakan untuk menyimpan benda keramat. Parfitt segera datang ke percaya bahwa obyek mungkin hilang Ark of the covenant. Dia mulai di bawah Gua Zedekiah dari Yerusalem. Untuk menjelaskan dalam Indiana Jones istilah, garis merah pada peta kiri Yerusalem untuk Yordania, kemudian ke Yaman, yang memanjang ke Mesir, Ethiopia, dan mendarat di Zimbabwe. Karyanya adalah pokok 2008 dokumenter dan sebuah buku.

7.Benedict Allen


Benedict Allen merencanakan sebuah ekspedisi dari Orinoco River di muara ke Amazon, Allen mengembangkan rencana bahwa ia akan melakukan itu semua untuk masa depan perjalanan: Daripada mengandalkan sponsor, maka ia membenamkan dirinya dalam melindungi lingkungan dan masyarakat adat dalam harapan bahwa mereka akan membantunya dalam perjalanan. Allen akhirnya melakukan menyeberangi Orinoco dengan kelompok masyarakat lokal, namun dalam proses ia tertangkap dua jenis malaria, telah diserang oleh gold miners dan harus makan anjing sendiri untuk bertahan hidup.

Allen adalah pengarang dari tujuh petualangan travelogues, dan memiliki beberapa film dokumenter tentang perjalanan-Nya. Yang pertama, The Raiders of the Lost Lake, berikut ia melakukan perjalanan melalui Peruvian jungles mencari 'wild lake' rumah 'super snake.'

8.Rob Gauntlett and James Hooper


keduanya berusia 21 tahun,Pada tahun 2008, National Geographic Society memberi nama 'Adventure of the Year' dengan menyelesaikan perjalanan sejauh 22.000 mil dari Utara magnetis ke magnetis Selatan Poles. Mereka hanya manusia dan dengan kekuatan alam untuk mencapai prestasi ini, melalui dogsledding Greenland, bersepeda melalui Amerika dan berlayar ke Antartika. Di atas kenyataan bahwa ekspedisi ini tidak pernah dicoba oleh siapapun sebelumnya, tidak pernah ada sebelumnya orang yang berlayar atau dogsledding experience. dia adalah Gauntlett Rob dan James Hooper. Pasangan yang baru saja naik gunung Everest tanpa memiliki pengalaman sebelumnya naik, picking up sebagai keterampilan mereka pergi.
Gauntlett meninggal saat pendakian es di Perancis Alps pada Januari 2009.

9.Jason Lewis


Jason lewis adalah seorang petualang asal inggris,pada tahun 1994 ia bersama dengan temannya steve smith mencoba mengelilingi dunia dengan hanya menggunakan tenaga manusia tanpa bantuan mesin.namun lima tahun kemudian steve smith meninggalkan petualangan di Hawaii pada 1998 untuk melanjutkan kepentingan lain saat mereka berusaha menyeberangi Pasifik dari San Francisco ke Australia sementara jason lewis tetap melanjutkan petualangannya,ia melintasi 5 benua,2 samudera dan laut.
Untuk memulai petualangannya, dia terlebih dahulu naik sepeda sejauh 3.000 kilometer dari Turki lewat Bulgaria, Rumania, Austria, dan Jerman sampai Oostend di Belgia, tempat perahu menunggunya.

Selama pelayarannya mengelilingi dunia itu, dia tenggelam di Samudera Atlantik Utara, mengalami patah tulang kedua kakinya, dikejar buaya di Australia, dan ditangkap atas tuduhan mata-mata di Mesir dan diancam hukuman 40 tahun penjara.

Lewis, yang berewokan dan tampak letih, melintasi garis Greenwich Meridian di Observatorium Kerajaan dengan membawa perahunya. Dia dibantu para pendukung dan penggemarnya.

10.Tom Avery


At 27, Tom Avery menjadi orang Britania Raya termudaa yang mencapai Kutub Selatan dengan berjalan kaki. menjadi sorotan terhadap karirnya pada tahun 2005, ketika ia berangkat untuk mengulang ekspedisi yang pernah dilakukan Robert Peary pada tahun 1909 ke Kutub Utara. Ekspedisi peary menjadi subyek yang kontroversial karena dalam waktu 37 hari,peary berhasil melintasi 413 mil laut di arktik, hal dianggap mustahil karena terlalu cepat.Dilengkapi dengan dogsleds kayu yang mirip dengan yang digunakan pada 1909 dan Peary journal, Avery berusaha mengkonfirmasikan pendakiannya. Pada akhirnya, ia dan timnya berhasil mencapai Kutub dalam 36 hari, 22 jam dan 11 menit, lengkap lima jam lebih cepat dari Peary.















10 Kincir Angin Modern Terbaik Di Dunia

Posted: 12 Jan 2014 09:45 PM PST

Pada 8 juli 2009 lalu AWEA (Ameruka Wind Energy Association) membuat laporan
mengenai kuncir angin yang ada di Amerika. Laporan itu menyembutkan bahwa 20%
dari seluruh energi yang di gunakan seluruh energi itu di hasilkan dari tenaga angin. Selain
mendapatkan data spesifik tentang pasokan listrik tenaga angin mereka juga merilis 10
kinncir angin terbaik berdesain cangih, seperti apa bentuknya.

WhalePower

Perusahaan WhalePower sengaja mendesain kincir angin mereka seperti pisau, hal ini dipercaya bisa menambah efisiensi listrik yang dihasilkan hingga 20%.
Quiet Revolution qr5
Kincir angin qr5 didesain untuk digunakan pada daerah perkotaan yang memiliki kecepatan angin rendah. Jika kincir angin konvensional berputar mengikuti arah angin tidak demikian halnya dengan qr5, ia mampu menangkap angin dari seluruh penjuru dan ini membuatnya hemat tempat.
Windspire

Windspire adalah kincir angin vertikal yang hanpir serupa dengan Quiet Revolution. Dengan tinggi 30 kaki, turbinnya menghasilkan 2000 kilowatt per jam dan mampu menghadapi terjangan angin sampai dengan 105 mph.
Mageen Air Rotor Systems (MARS)

MARS adalah kincir angin yang diletakkan di tempat sangat tinggi. Berisikan helium, benda ini mampu bertahan hingga ketinggian 1000 kaki di udara. Angin yang ditangkap akan membuat MARS berotasi pada porosnya, ini akan menghasilkan energi yang langsung ditransfer pada kabel ke darat. Sampai saat ini MARS masih merupakan prototipe dan masih berada dalam tahap pengetesan, jika sukses maka benda ini rencananya akan digunakan mulai 2010. Tempat yang disarankan untuk MARS adalah kawasan lepas pantai, pulau di tengah laut, dan pertambangan.
Windbelt
Windbelt didesain oleh peraih penghargaan PM Breakthrough, Shawn Frayne. Meski berukuran kecil kincir angin ini mampu menghasilkan 40 milliwatts pada kecepatan angin 10mph. Biaya produksinya yang murah juga diharapkan bisa membantu masyarakat yang kurang mampu untuk mendapatkan pasokan listrik yang baik.
Honywell Wind Turbine
Honywell adalah kincir angin yang diletakkan di atap rumah dan mampu bekerja bahkan pada kecepatan angin sebesar 2 mph. Tanpa gear seperti layaknya kincir angin konvensional, Honywell bekerja dengan magnet pada sirip-siripnya.
WePOWER
WePOWER adalah kincir angin vertikal yang mampu bekerja dengan baik pada kecepatan angin rendah. Pembuatnya mengklaim WePOWER akan sangat efektif bila diletakkan di lahan pertanian, perumahan, dan gedung-gedung.
Spiral Drag Wind Turbine
Meskipun masih dalam tahap penelitian, namun permukaan turbin yang dibuat dari bahan aluminium ini mampu menangkap angin dengan efektif.
Architectural Wind
Architectural Wind adalah kincir angin berukuran kecil yang bisa ditaruh di atas atap atau ujung gedung. Dengan asumsi bahwa angin yang sudah menabrak atap gedung mengakibatkan aliran udara lebih cepat maka kincir ini mampu memanfaatkan pisau-pisaunya untuk menangkap aliran tersebut.
SkySerpent
Sky Serpent menggunakan beberapa rotor yang diletakkan pada sebuah generator, namun begitu setiap rotor didesain dengan jarak dan sudut tertentu supaya masing-masing mendapatkan 'angin segar'. Sky Serpent dibuat dan diuji di California dalam rangka membiayai Komisi Energi California.

Sejarah Tokoh Proklamasi Panglima Jenderal Sudirman

Posted: 12 Jan 2014 09:12 PM PST


Jendral sudirman merupakan salah satu toko besar di antara sedikit orang lainnya yang
pernah dilahirkan oleh suatu revolusi. Saat usianya masih 31 tahun ia sudah mejandi
seorang jendral. Miskipun menderta sakit paru-paru, ia tetap bergerilya melawan
belanda. Ia berlatarbelakang seorang guru HIS Muhammadiyah di Cilacap dan giat di
kepanduan Hizbul Wathan.
Ketika pendudukan Jepang, ia masuk tentara Pembela Tanah Air (Peta) di Bogor yang begitu tamat pendidikan, langsung menjadi Komandan Batalyon di Kroya. Menjadi Panglima Divisi V/Banyumas sesudah TKR terbentuk, dan akhirnya terpilih menjadi Panglima Angkatan Perang Republik Indonesia (Panglima TNI). Ia merupakan Pahlawan Pembela Kemerdekaan yang tidak perduli pada keadaan dirinya sendiri demi mempertahankan Republik Indonesia yang dicintainya. Ia tercatat sebagai Panglima sekaligus Jenderal pertama dan termuda Republik ini.

Sudirman merupakan salah satu pejuang dan pemimpin teladan bangsa ini. Pribadinya teguh pada prinsip dan keyakinan, selalu mengedepankan kepentingan masyarakat banyak dan bangsa di atas kepentingan pribadinya. Ia selalu konsisten dan konsekuen dalam membela kepentingan tanah air, bangsa, dan negara. Hal ini boleh dilihat ketika Agresi Militer II Belanda. Ia yang dalam keadaan lemah karena sakit tetap bertekad ikut terjun bergerilya walaupun harus ditandu. Dalam keadaan sakit, ia memimpin dan memberi semangat pada prajuritnya untuk melakukan perlawanan terhadap Belanda. Itulah sebabnya kenapa ia disebut sebagai salah satu tokoh besar yang dilahirkan oleh revolusi negeri ini.

Sudirman yang dilahirkan di Bodas Karangjati, Purbalingga, 24 Januari 1916, ini memperoleh pendidikan formal dari Sekolah Taman Siswa, sebuah sekolah yang terkenal berjiwa nasional yang tinggi. Kemudian ia melanjut ke HIK (sekolah guru) Muhammadiyah, Solo tapi tidak sampai tamat. Sudirman muda yang terkenal disiplin dan giat di organisasi Pramuka Hizbul Wathan ini kemudian menjadi guru di sekolah HIS Muhammadiyah di Cilacap. Kedisiplinan, jiwa pendidik dan kepanduan itulah kemudian bekal pribadinya hingga bisa menjadi pemimpin tertinggi Angkatan Perang.

Sementara pendidikan militer diawalinya dengan mengikuti pendidikan tentara Pembela Tanah Air (Peta) di Bogor. Setelah selesai pendidikan, ia diangkat menjadi Komandan Batalyon di Kroya. Ketika itu, pria yang memiliki sikap tegas ini sering memprotes tindakan tentara Jepang yang berbuat sewenang-wenang dan bertindak kasar terhadap anak buahnya. Karena sikap tegasnya itu, suatu kali dirinya hampir saja dibunuh oleh tentara Jepang.

Setelah Indonesia merdeka, dalam suatu pertempuran dengan pasukan Jepang, ia berhasil merebut senjata pasukan Jepang di Banyumas. Itulah jasa pertamanya sebagai tentara pasca kemerdekaan Indonesia. Sesudah Tentara Keamanan Rakyat (TKR) terbentuk, ia kemudian diangkat menjadi Panglima Divisi V/Banyumas dengan pangkat Kolonel. Dan melalui Konferensi TKR tanggal 2 Nopember 1945, ia terpilih menjadi Panglima Besar TKR/Panglima Angkatan Perang Republik Indonesia. Selanjutnya pada tanggal 18 Desember 1945, pangkat Jenderal diberikan padanya lewat pelantikan Presiden. Jadi ia memperoleh pangkat Jenderal tidak melalui Akademi Militer atau pendidikan tinggi lainnya sebagaimana lazimnya, tapi karena prestasinya.

Ketika pasukan sekutu datang ke Indonesia dengan alasan untuk melucuti tentara Jepang, ternyata tentara Belanda ikut dibonceng. Karenanya, TKR akhirnya terlibat pertempuran dengan tentara sekutu. Demikianlah pada Desember 1945, pasukan TKR yang dipimpin oleh Sudirman terlibat pertempuran melawan tentara Inggris di Ambarawa. Dan pada tanggal 12 Desember tahun yang sama, dilancarkanlah serangan serentak terhadap semua kedudukan Inggris. Pertempuran yang berkobar selama lima hari itu akhirnya memaksa pasukan Inggris mengundurkan diri ke Semarang.

Pada saat pasukan Belanda kembali melakukan agresinya atau yang lebih dikenal dengan Agresi Militer II Belanda, Ibukota Negara RI berada di Yogyakarta sebab Kota Jakarta sebelumnya sudah dikuasai. Jenderal Sudirman yang saat itu berada di Yogyakarta sedang sakit. Keadaannya sangat lemah akibat paru-parunya yang hanya tingggal satu yang berfungsi.

Dalam Agresi Militer II Belanda itu, Yogyakarta pun kemudian berhasil dikuasai Belanda. Bung Karno dan Bung Hatta serta beberapa anggota kabinet juga sudah ditawan. Melihat keadaan itu, walaupun Presiden Soekarno sebelumnya telah menganjurkannya untuk tetap tinggal dalam kota untuk melakukan perawatan. Namun anjuran itu tidak bisa dipenuhinya karena dorongan hatinya untuk melakukan perlawanan pada Belanda serta mengingat akan tanggungjawabnya sebagai pemimpin tentara.

Maka dengan ditandu, ia berangkat memimpin pasukan untuk melakukan perang gerilya. Kurang lebih selama tujuh bulan ia berpindah-pindah dari hutan yang satu ke hutan yang lain, dari gunung ke gunung dalam keadaan sakit dan lemah sekali sementara obat juga hampir-hampir tidak ada. Tapi kepada pasukannya ia selalu memberi semangat dan petunjuk seakan dia sendiri tidak merasakan penyakitnya. Namun akhirnya ia harus pulang dari medan gerilya, ia tidak bisa lagi memimpin Angkatan Perang secara langsung, tapi pemikirannya selalu dibutuhkan.jurirakyat.com

Sudirman yang pada masa pendudukan Jepang menjadi anggota Badan Pengurus Makanan Rakyat dan anggota Dewan Perwakilan Rakyat Keresidenan Banyumas, ini pernah mendirikan koperasi untuk menolong rakyat dari bahaya kelaparan. Jenderal yang mempunyai jiwa sosial yang tinggi, ini akhirnya harus meninggal pada usia yang masih relatif muda, 34 tahun.

Pada tangal 29 Januari 1950, Panglima Besar ini meninggal dunia di Magelang dan dimakamkan di Taman Makam Pahlawan Semaki, Yogyakarta. Ia dinobatkan sebagai Pahlawan Pembela Kemerdekaan.(tokohindonesia/yon/foto:wordpress)

Nama : Jenderal Sudirman
Lahir : Bodas Karangjati, Purbalingga, 24 Januari 1916
Agama : Islam
Meninggal : Magelang, 29 Januari 1950
Dimakamkan: Taman Makam Pahlawan Semaki, Yogyakarta

Pendidikan Fomal:
- Sekolah Taman Siswa
- HIK Muhammadiyah, Solo (tidak tamat)

Pendidikan Tentara:
Pembela Tanah Air (Peta) di Bogor

Pengalaman Pekerjaan:
Guru di HIS Muhammadiyah di Cilacap

Pengalaman Organisasi:
Kepanduan Hizbul Wathan

Jabatan di Militer:
- Panglima Besar TKR/TNI, dengan pangkat Jenderal
- Panglima Divisi V/Banyumas, dengan pangkat Kolonel
- Komandan Batalyon di Kroya

Tanda Penghormatan: Pahlawan Pembela Kemerdekaan

yang ku dengar dan ku lihat

Posted: 13 Jan 2014 04:46 PM PST

yang ku dengar dan ku lihat


Kerajaan Kangkong.

Posted: 13 Jan 2014 04:15 AM PST

Dua tiga hari ini tak ada mood nak tulis blog. Ramai rakyat sengsara jiwa ekoran pengumuman kerajaan berhubung dengan kenaikan barang keperluan.

Pengumuman kangkong harganya muruh bolehlah mengubat sedikit panas kepala yang bengang memikirkan kekesalan memilih BN dalam PRU 13 lalu. Nasi sudah menjadi bubur.

PRU 14 masih jauh. Tapi rakyat dah mula berkira kerana pendapatan BRIM tidak boleh meringankan beban hidup kerana barang serba mahal. Tak ada rasa ringan beban dengan duit BRIM.

Hari ini semua orang bercakap pasal kangkong. Elok kalu sesiapa melahirkan anak  hari ini diberi nama 'Awang Kangkong' bagi lelaki dan 'Mek Kangkong' bagi Perempuan sebagai memperingati sejarah besar negara yang istihar harga kangkong turun.

Begitulah taraf sebuah negara yang dibanga banga oleh BN. Pemimpin Kangkong, Negara kangkong. Yang paling enak kangkong belacan.

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 13 Jan 2014 03:44 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Kantoi rakam video isteri orang sedang mandi

Posted: 13 Jan 2014 09:36 AM PST

Gambar hiasan
KUALA LUMPUR - Polis menahan seorang lelaki yang disyaki merakam video seorang wanita sedang mandi di rumahnya di Kondominium Bayu Tasik, Cheras di sini Sabtu lepas.

Ketua Polis Daerah Cheras Mohan Singh Tara Singh berkata lelaki berusia 31 tahun itu disyaki melakukan perbuatan itu menggunakan telefon bimbitnya melalui tingkap bilik mandi rumah wanita berkenaan.

"Rumah mangsa yang berada di aras bawah memudahkan suspek bertindak keji namun mangsa sempat melihat lelaki berkenaan yang memegang telefon bimbit sebelum menjerit minta tolong," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.

Mangsa yang berusia lingkungan 20 tahun itu kemudian menghubungi suaminya sebelum mengenal pasti identiti suspek melalui rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di bangunan itu.

Beliau berkata polis menahan lelaki terbabit di tingkat dua bangunan itu, kira-kira pukul 12 tengah malam hari yang sama setelah wanita berkenaan membuat laporan polis.

Polis turut merampas telefon bimbit lelaki terbabit dan siasatan mendapati terdapat rakaman video wanita berkenaan di dalam telefon itu, katanya.

Suspek yang sudah berumah tangga itu ditahan reman sehingga esok untuk membantu siasatan di bawah Seksyen 509 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tidak lebih lima tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan. - Bernama

Guru mualaf dipaksa tanggal tudung untuk ajar di SJKC

Posted: 13 Jan 2014 05:45 AM PST

Gambar hiasan
KOTA TINGGI 12 Jan. - Penduduk Kampung Teluk Sengat, dekat sini yang marah menggantung beberapa kain rentang dan menampal puluhan poster bagi mencemuh tindakan seorang ahli jemaah pengurus sebuah Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) yang didakwa meminta seorang guru Cina Muslim membuka tudung.

Wanita itu turut diancam keselamatannya jika enggan berbuat demikian.

Utusan Malaysia difahamkan, ahli jemaah pengurus sekolah yang dikenali sebagai Pang berusia dalam lingkungan 60-an itu telah menyuruh guru mualaf berusia 25 tahun supaya membuka tudung selain mengancam keselamatannya sekiranya enggan berbuat demikian.

Berikutan ugutan itu, guru tersebut membuat laporan di Balai Polis Teluk Sengat dan berdasarkan maklumat terbaru, guru berkenaan ditukarkan serta-merta ke sebuah sekolah di bandar ini.

Sementara itu, Pengerusi Badan Kebajikan Sekolah Agama Teluk Sengat, Abd. Zani Shariff kesal dengan tindakan pihak berkenaan yang boleh menimbulkan rasa tidak puas hati antara penganut agama, khususnya umat Islam.

"Walaupun saya rasa tercabar dengan tindak-tanduk lelaki tersebut memainkan isu agama sehingga menimbulkan rasa marah umat Islam di sini, namun saya berharap pihak berkenaan dapat membendung isu panas ini daripada berpanjangan yang boleh mencetuskan isu perkauman," katanya yang ditemui di sini hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga negeri yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Johor Lama, Asiah Md. Ariff berkata, dia telah mendapatkan maklumat ketua kampung yang meminta supaya perkara itu diserahkan kepada pihak berkuasa untuk disiasat.

"Harapan saya supaya keadaan di kampung ini berjalan seperti biasa dan mungkin ada sedikit kawalan yang perlu dibuat supaya tidak menimbulkan perkara yang tidak diingini.

"Jadi, saya harap pihak berkuasa akan segera mengambil tindakan seterusnya melakukan siasatan," katanya.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Supritendan Rahmat Othman menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) mengesahkan menerima laporan yang dibuat oleh seorang penduduk tentang perkara berkenaan.

(Gambar) Datuk Yusof Haslam merisik bakal isteri Syamsul

Posted: 13 Jan 2014 05:19 AM PST

Umum sudah mengetahui bahawa pengarah filem muda, Syamsul Yusof kini telah mula bergiat aktif dalam kegiatan dakwah. Begitu juga dengan Puteri Sarah Liyana yang sudah mengundurkan diri dari bidang lakonan.

Terkini, CARI forum telah berkongsi beberapa keping gambar yang dipercayai foto majlis merisik untuk Syamsul Yusof dan Puteri Sarah Liyana.
Jelas kelihatan di dalam gambar, Dato Yusof Haslam dan Datin Patimah Ismail berada di pelamin bersama dengan gadis tersebut. Walaubagaimanapun, usaha OHBULAN! untuk mendapatkan komen daripada Syamsul Yusof mengenai perkara ini masih tidak berjaya.

Mengaku fitnah, UMNO tarik balik saman terhadap Tian Chua

Posted: 12 Jan 2014 11:01 PM PST

KUALA LUMPUR 13 Jan. - Kes saman fitnah yang difailkan UMNO terhadap Naib Presiden PKR, Tian Chua dan dua individu lagi berhubung penyiaran artikel pencerobohan di Lahad Datu, Sabah hari ini selesai di luar mahkamah.

Hakim Mahkamah Tinggi, Rosilah Yop merekodkan penghakiman persetujuan di dalam kamar selepas kedua-dua pihak bersetuju menyelesaikan tuntutan saman berdasarkan terma yang dipersetujui.

Peguam Datuk Mohd Hafarizam Harun yang mewakili Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Ab Rauf Yusoh memberitahu pemberita bahawa berikutan persetujuan itu, UMNO menarik balik saman itu dan hakim merekodkannya tanpa menetapkan sebarang kos.

Di luar mahkamah, Tian Chua berkata, pihaknya kesal dengan penyiaran artikel bertajuk 'Insiden Tembakan di Lahad Datu Konspirasi Terancang UMNO - Tian' dan ia (artikel itu) bukan berniat untuk membabitkan UMNO.

Pada 11 April lalu, Ab Rauf memfailkan saman fitnah terhadap Tian Chua, Editor KeadilanDaily.com, Fazallah Pit dan penulis artikel, Aisha Geoffrey yang diterbitkan dalam portal KeadilanDaily.com pada 1 Mac tahun lepas.

Selain itu, hakim turut merekodkan persetujuan Fazallah dan Aisha untuk menarik balik artikel berkenaan daripada laman web mereka. - BERNAMA

Pengerusi NFCorp fail saman terhadap Nurul Izzah

Posted: 12 Jan 2014 10:36 PM PST

KUALA LUMPUR 13 Jan. - Pengerusi National Feedlot Corporation Sdn. Bhd. (NFCorp) Datuk Seri Dr. Salleh Ismail memfailkan saman fitnah terhadap Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dan Setiausaha Agong Parti Keadilan Rakyat (PKR), Saifuddin Nasution berhubung pembelian lapan unit kondominium di KL Eco City.

Writ saman terhadap Naib Presiden PKR, Nurul Izzah selaku defendan pertama dan Saifuddin selaku defendan kedua, difailkan melalui melalui Tetuan Wan Shahrizal, Hari & Co di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi, di sini 24 Disember 2013.

- UTUSAN ONLINE

Video 'terlampau' pemandu teksi jadi bukti

Posted: 12 Jan 2014 08:32 PM PST

Kuala Lumpur: Dua pemandu teksi digantung lesen serta dilarang memandu atau memberi perkhidmatan teksi selama sebulan kerana tidak menggunakan meter dan sengaja mengenakan tambang berlebihan.

Tindakan itu diambil Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) serta- merta selepas menyiasat aduan bervideo yang diterimanya menerusi laman sosial Twitter @aduanSPAD baru-baru ini.

Ketua Pegawai Eksekutif SPAD Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal berkata, pihaknya juga mengeluarkan surat amaran kepada syarikat pengendali teksi berikutan tidak memantau pemandu mereka yang disabit kesalahan berkenaan.

"Tindakan keras ini diambil ke atas kedua-duanya selepas pihak kami menyiasat secara terperinci dua aduan video yang diterima melalui akaun Twitter SPAD.

"Malah orang awam yang prihatin juga menyebar video tersebut di laman sosial Facebook yang diletakkan di bawah label 'How to Deal with Errant and Rogue Malaysia Taxi Drivers'," katanya dalam kenyataan di sini semalam.

Berikutan itu Mohd Nur Ismal mahu orang ramai terus melaporkan sebarang salah laku pemandu pengangkutan awam kepada pihaknya, terutama dalam bentuk video sebagai bukti demi penambahbaikan kualiti perkhidmatan itu pada masa depan.

"Kami mengalu-alukan orang ramai untuk berbuat demikian dan rakaman video sebagai bahan bukti kesalahan berkenaan.

"SPAD juga memerlukan beberapa maklumat penting bagi memastikan pemprosesan setiap aduan berjalan lancar dan berkesan, seperti maklumat pemandu, nombor pendaftaran kenderaan, tarikh dan lokasi kejadian.

"Orang ramai juga boleh mengemuka bahan sokongan lain yang boleh digunakan untuk mengukuhkan kes dan sebagai bahan bukti," katanya.

Dalam pada itu beliau juga mengingatkan orang ramai supaya berwaspada dengan persekitaran dan mengelak daripada terdedah kepada situasi yang boleh mengancam keselamatan.

Aduan boleh disalur menerusi akaun Twitter, Facebook rasmi SPAD, emel iaitu aduan@spad.gov.my mahupun talian hotline 1-800-88-7723.

Dagang tubuh isteri kepada rakan

Posted: 12 Jan 2014 07:31 PM PST

Kuala Lumpur: Berulang kali dia dipukul suaminya sejak lebih setahun lalu, namun kesabarannya berakhir apabila lelaki durjana itu mahu menjualnya kepada seorang rakan, kelmarin.

Luluh hati wanita berusia 25 tahun itu apabila lelaki yang dikahwininya atas dasar cinta sejak lebih dua tahun lalu tergamak berbuat demikian dan memberi alasan perlukan wang untuk membayar hutang.

Pasangan terbabit mempunyai bayi lelaki berusia empat bulan.

Sumber polis berkata, kejadian itu berlaku di rumah pasangan suami isteri berkenaan di Bandar Baru Kundang, Selangor selepas mereka bertengkar kira-kira jam 7.30 malam.

Sebelum kejadian, lelaki terbabit yang berusia 25 tahun pulang ke rumah dalam keadaan marah tanpa sebab diketahui sebelum memaki hamun isterinya.

"Mangsa yang bimbang akan dipukul suami berlari ke rumah kakaknya berhampiran," katanya.

Bagaimanapun, sumber itu mengatakan sejam kemudian, mangsa yang menyangkakan kemarahan suaminya itu sudah reda segera pulang ke rumah.

"Telahannya meleset apabila si suami masih berang. Mangsa mendakwa dicekik, ditumbuk dan diterajang. Tidak cukup dengan itu, suspek juga menghentak badan mangsa menggunakan kereta sorong bayi mereka," katanya.

Menurutnya, ketika memukul si isteri, suspek memberitahu dia sudah menjualkan wanita itu kepada rakannya untuk mendapatkan wang bagi membayar hutang.

"Suspek juga mendakwa rakannya sedang dalam perjalanan ke rumah mereka.

Mendengar kenyataan itu, mangsa mula mencari jalan untuk meloloskan diri dari rumah.

"Selepas bergelut dengan suaminya, mangsa berjaya melarikan diri dan kembali ke rumah kakaknya," katanya.

Sumber itu berkata, bimbang kejadian buruk menimpa dirinya, mangsa dengan ditemani kakaknya membuat laporan mengenai kejadian itu di Balai Polis Kundang.

Dalam laporannya, mangsa mendakwa dia sering dipukul suspek sejak lebih setahun lalu, namun enggan membuat laporan polis kerana menyayangi lelaki itu, selain berharap dia akan berubah.

"Bagaimanapun, mangsa nekad membuat laporan polis apabila suaminya sanggup menjualnya kepada rakan bagi mendapatkan wang," katanya.

Harian Metro difahamkan, mangsa kini berlindung di rumah ahli keluarganya dan sedang mempertimbangkan untuk menuntut cerai.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gombak Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu.

Dalang pencuri seluar dalam rupa-rupanya...

Posted: 12 Jan 2014 06:31 PM PST

GELAGAT seorang lelaki menggantung pakaian dalam wanita yang dirakam CCTV.
Miri: Pengusaha dan pekerja sebuah pusat kecantikan serta refleksologi di Jalan Sida di sini, berada dalam kebingungan selepas mengetahui dalang yang terbabit bagi beberapa kejadian pakaian dalam wanita digantung di depan premis perniagaan itu sejak Disember lalu.

Pemilik premis yang dikenali sebagai Amie, 40-an, membuat penemuan mengejutkan itu menerusi rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang menunjukkan perbuatan itu dilakukan seorang lelaki warga emas yang juga pekerja restoran bersebelahan premis itu.

Amie berkata, setakat ini kejadian sama berlaku sebanyak empat kali sejak pertengahan Disember lalu menyebabkan dia dan 10 pekerja wanita lain sentiasa berjaga-jaga kerana bimbangkan keselamatan mereka diancam lelaki gila seks itu.

Dalam kejadian terbaru semalam, Aimie berkata, dia dan beberapa pekerjanya terkejut apabila mendapati lebih 10 pakaian dalam wanita terpakai seperti coli dan seluar dalam digantung pada bidai di hadapan premis perniagaannya pada jam 9.30 pagi.
ANGGOTA polis memeriksa pakaian dalam yang digantung seorang lelaki di sebuah pusat kecantikan dan refleksologi di Jalan Sida, Miri.

Katanya, dia tidak mengetahui motif individu yang melakukan perbuatan itu, namun hasil rakaman CCTV yang dipasang di luar premis itu mendapati ia dilakukan pekerja restoran bersebelahan.

"Saya tidak tahu apa niat lelaki itu kerana selama ini dia langsung tidak pernah bertegur sapa dengan saya atau pekerja saya dan tingkah lakunya yang pelik itu membimbangkan kami," katanya, semalam.

Katanya, tindakan lelaki terbabit menakutkannya, apatah lagi apabila dimaklumkan pekerjanya bahawa lelaki terbabit sering berlegar-legar di hadapan premisnya hampir setiap hari.

Berikutan itu katanya, dia membuat laporan di Balai Polis Pusat Miri untuk tindakan lanjut.

Sementara itu, jurucakap polis berkata, pihaknya sudah menerima laporan berkenaan dan mendapatkan keterangan daripadanya bagi membantu siasatan.

Katanya, setakat ini, belum ada tangkapan dilakukan, namun pihaknya akan mendapatkan maklumat mengenai identiti suspek dengan majikannya, sekali gus mengenal pasti motif tindakannya.

Hmetro

Anggota polis mabuk diambil tindakan

Posted: 12 Jan 2014 05:42 PM PST

SHAH ALAM - Ekoran penyebaran gambar dua anggota polis yang dipercayai berada di bawah pengaruh alkohol semasa menjalankan tugas rondaan, kedua-dua identiti anggota tersebut telah dikenal pasti.

Menurut kenyataan Ketua Polis Selangor, Datuk Mohd Shukri Dahlan, melalui akaun Facebook Polis Diraja Malaysia malam ini, kedua-dua anggota terbabit telah ditukarkan serta-merta tempat penugasan dan siasatan lanjut berkaitan insiden itu sedang dijalankan.

Beliau berkata, PDRM memandang serius kesalahan yang dilakukan oleh mana-mana anggota yang didapati mengabaikan tanggungjawab menjaga keselamatan masyarakat.

"PDRM juga tidak akan melindungi dan berkompromi dengan pegawai dan anggota yang telah melakukan kesalahan yang boleh menjejaskan imej pasukan.

"Orang ramai diminta menyalurkan maklumat kepada PDRM sekiranya mendapati mana-mana pegawai dan anggota polis yang melakukan kesalahan dan tidak berintegriti," katanya.

Tak dapat tukar, Timbalan Menteri Pendidikan II ditumbuk

Posted: 12 Jan 2014 05:01 PM PST

KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Pendidikan II, P. Kamalanathan membuat laporan polis setelah didakwa ditumbuk oleh seseorang lelaki di pejabat beliau pada Ahad.

Menurut laporan laman web Majlis Ahli Parlimen Barisan Nasional, insiden diberlaku pada jam 2.30 petang ketika ayah pemuda berkenaan berjumpa dengan Kamalanathan untuk memohon supaya menantu beliau yang mengajar di Johor ditukarkan ke Hulu Selangor.

Namun, ahli Parlimen itu memberitahu hanya boleh memberi sokongan sahaja kerana menantu beliau mengajar Bahasa Inggeris dan sukar mendapat kelulusan bertukar.

Dalam laporan polis beliau di balai Bukit Sentosa, Kamalanathan mendakwa pemuda itu kemudian berjumpanya dengan sekumpulan pemuda lain di pejabat beliau melepaskan satu tumbukan ke bahagian lehernya.

Polis Kuala Kubu Bahru juga mengesahkan menerima laporan timbalan menteri itu.

Astro Awani

Comments:

There are 0 ulasan for Barisan Nasional

Catat Ulasan