Jumaat, 8 November 2013

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS Negeri Sembilan

Posted: 07 Nov 2013 09:09 PM PST

PAS Negeri Sembilan


MAJLIS KONVOKESYEN PASTI AL-AIN TAHUN 2013

Posted: 07 Nov 2013 06:14 AM PST

MAJLIS KONVOKESYEN PASTI AL-AIN TAHUN 2013
Tarikh : 13 November 2013 (Rabu)
Masa : 9.00 pagi – 12.00 tengahari
Tempat : PASTI AL-AIN, Taman Pedas Perdana, Rembau

Untuk maklumat lanjut atau sumbangan sila hubungi Sdr Haqqy 013-3840022

Rembau Hari Ini

Posted: 07 Nov 2013 07:29 PM PST

Rembau Hari Ini


MAJLIS KONVOKESYEN PASTI AL-AIN TAHUN 2013

Posted: 07 Nov 2013 06:15 AM PST

MAJLIS KONVOKESYEN PASTI AL-AIN TAHUN 2013
Tarikh : 13 November 2013 (Rabu)
Masa : 9.00 pagi – 12.00 tengahari
Tempat : PASTI AL-AIN, Taman Pedas Perdana, Rembau

Untuk maklumat lanjut atau sumbangan sila hubungi Sdr Haqqy 013-3840022

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL

Posted: 07 Nov 2013 07:12 PM PST

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL


Tuan Ibrahim tarik diri tanding Timbalan Presiden

Posted: 07 Nov 2013 08:28 PM PST

KUALA LUMPUR: Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mengambil keputusan menarik diri daripada bertanding jawatan Timbalan Presiden PAS pada pemilihan sempena Muktamar ke-59 bermula 22 November ini.

Keputusan itu dinyatakan dalam satu kenyataan di facebook beliau sebentar tadi.

Bagaimanapun, beliau hanya akan bertanding jawatan Naib Presiden, iaitu jawatan yang pernah disandang beliau empat tahun lalu.

"Pada saya, jawatan (timbalan presiden) itu adalah sangat besar dan di luar kemampuan saya untuk memikulnya buat masa kini, tambahan pula terdapat beberapa nama lain yang layak untuk memikul amanah ini.

"Tambahan pula buat masa ini, saya masih diamanahkan sebagai Pesuruhjaya Negeri Pahang, yang memerlukan tumpuan gerak kerja dan masa yang banyak bagi menghadapi PRU ke-14 akan datang.

"Setelah meneliti ketiga-tiga jawatan yang saya dicalonkan, antara Ahli Jawatankuasa, Naib Presiden dan Timbalan Presiden, maka saya dengan rendah diri menawarkan diri untuk menerima pencalonan sebagai Naib Presiden dalam Muktamar PAS ke-59 kali ini," katanya.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Keputusan penerimaan pencalonan

Terdahulunya, saya ucapkan terima kasih dan penghargaan tidak terhingga kepada semua kawasan yang telah mencalonkan saya dalam Mesyuarat Agung PAS kawasan masing-masing.

Pencalonan ini adalah satu penghormatan tinggi kepada saya. Setelah surat pencalonan yang dihantar oleh Jawatankuasa pemilihan, saya dapati ada tiga jawatan yang dicalonkan, iaitu Timbalan Presiden, Naib Presiden dan Ahli Jawatankuasa Pusat. Saya berasa amat bertuah atas kepercayaan dan penilaian tinggi yang diberikan oleh kalian semua.

Di dalam Perlembagaan PAS, hak pencalonan diberikan sepenuhnya kepada PAS kawasan, manakala yang dicalon pula diberikan hak untuk menerima atau tidak menerima.

Keputusan seseorang calon untuk tidak menerima pencalonan bukan bermakna calon tidak menghargai pencalonan kawasan; manakala keputusan menerima pula tidak harus dilakukan sekadar untuk alasan merai kehendak kawasan.

Pada pandangan saya, kepimpinan adalah amanah besar yang perlu dipikul di dunia sampai ke akhirat. Kerana itu, keputusan menerima atau tidak menerima perlu dilakukan berdasarkan kemampuan seseorang untuk memikul amanah tersebut. PAS kini berhadapan dengan cabaran besar masa depan dan muafakat dalam Pakatan Rakyat yang perlu diperkukuhkan serta ukhuwah jamaah yang perlu diperkasakan, antara faktor penting dalam penilaian kemampuan menerima atau tidak sesuatu jawatan itu.

Walaupun saya amat menghargai kepercayaan dan penilaian tinggi yang diberikan oleh PAS kawasan yang mencalonkan saya ke jawatan Timbalan Presiden, namun pada saya, jawatan itu adalah sangat besar dan di luar kemampuan saya untuk memikulnya buat masa kini, tambahan pula terdapat beberapa nama lain yang layak untuk memikul amanah ini.

Tambahan pula buat masa ini, saya masih diamanahkan sebagai Pesuruhjaya Negeri Pahang, yang memerlukan tumpuan gerakerja dan masa yang banyak bagi menghadapi PRU ke-14 akan datang.

Setelah meneliti ketiga-tiga jawatan yang saya dicalonkan, antara Ahli Jawatankuasa, Naib Presiden dan Timbalan Presiden, maka saya dengan rendah diri menawarkan diri untuk menerima pencalonan sebagai Naib Presiden dalam Muktamar PAS ke-59 kali ini.

Penerimaan ini adalah seimbang bagi merai kehendak kawasan yang mencalonkan saya sebagai Ahli Jawatankuasa PAS Pusat dan Timbalan Presiden.

Namun, saya menyerahkan kepada perwakilan untuk memilih barisan kepimpinan parti dalam menghadapi cabaran yang lebih besar pada masa depan.

Keputusan untuk bertanding Naib Presiden adalah keputusan yang diambil diri saya sendiri tanpa dipengaruhi oleh mana- mana pihak. Ia lebih kepada penilaian diri dengan kemampuan melaksanakan tugas yang diamanahkan.

Sebagai seorang ahli PAS, saya tetap istiqamah dalam memberi khidmat dan terus berusaha menguatkan jamaah dan memenangkan parti Islam sekalipun tanpa sebarang jawatan.

Akhirnya, saya ingin berpesan agar jangan sesekali kita termasuk dalam perangkap yang dipasang oleh musuh bagi memecah-belah antara kita, dan jangan pula kita membenarkan apa yang musuh tuduh kepada kita. Semua pihak sama ada aktivis, ulamak atau profesional adalah tenaga penting bagi memperkukuhkan perjuangan parti.

Mari kita memperkukuhkan jamaah ini dengan memelihara ukhuwah, thiqah pada pimpinan dan menghargai mereka yang lama dalam perjuangan yang berliku ini, serta tasamuh dalam perbezaan pandangan. Setiap orang perlu memainkan peranan sebagai faktor penyatu parti. Menyatukan parti tidak harus diletakkan di atas bahu mana-mana individu tertentu sahaja.

Kepada semua yang telah memberikan sokongan, kepercayaan, bantuan, nasihat dan teguran kepada saya, saya ucapkan ribuan terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan.


Tuan Ibrahim Tuan Man
Salam dari Doha
7 November 2013


Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor

Posted: 07 Nov 2013 07:03 PM PST

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor


APABILA BERZINA LEBIH MUDAH DARI BERKAHWIN

Posted: 06 Nov 2013 07:58 PM PST

http://drmaza.com,07 Nov 2013
Disiarkan pada Nov 07, 2013
APABILA ZINA LEBIH MUDAH DARIPADA KAHWINProf Madya Dato' Dr Mohd Asri Zainul Abidin
(sertai facebook DrMAZA.com dan twitter realDrMAZA)
Antara peruntuh nilai-nilai baik dalam kehidupan manusia hari ini adalah apabila dimudahkan yang haram dan disukarkan yang halal. Sedangkan Islam menyuruh kita membentuk suasana atau iklim kehidupan yang menyukarkan yang haram dan memudah yang halal. Itulah tanggungjawab pemerintah dan umat iaitu menegah yang makruf dan mencegah yang munkar. Menegak yang makruf itu adalah dengan cara menyuruh, memudah dan membantu ke arah tersebut. Sementara mencegah yang munkar adalah dengan cara menghalang, melarang dan menyukarkan jalan untuk sampai kepadanya. Namun, jika masyarakat hari ini menyusahkan yang halal dan menyenangkan yang haram, tanda kita begitu menjauhi ruh syariat islam yang hakiki yang diturunkan oleh Allah s.w.t.
Antara perkara yang selalu disusahkan adalah urusan perkahwinan. Kesusahan membina rumahtangga itu kadang-kala bermula dari keluarga sehingga 'ketidak fahaman' tok kadi dan seterus pengurusan pejabat agama dan mahkamah syariah. Kerenah-keranah yang berbagai telah memangsakan hasrat pasangan untuk mendapat 'nikmat seks' secara halal. Lebih menyedihkan apabila kerenah-keranah itu wujud disebabkan kepentingan-kepentingan luar yang bukan kepentingan pasangan secara langsung.
MANGSA NAFSU SOMBONG
Umpamanya, urusan kenduri kahwin atau walimah telah dijadikan jambatan kesombongan ibubapa atau keluarga sehingga ditangguh perkahwinan bagi memboleh kenduri besar-besaran dibuat demi menjaga taraf 'jenama keluarga'. Sehingga ada pasangan yang terpaksa menunggu bertahun kerananya. Apatah lagi jika keluarga membebankan semua belanja kepada bakal pengantin. Maka bakal pengantin terpaksa mengikat 'nafsu seks' hanya kerana hendak menjaga nafsu menunjuk-nunjuk keluarga. Walaupun kenduri kahwin itu disuruh, namun memadailah dengan kadar yang termampu. Tidak semestinya 'ditumbangkan' seekor lembu, atau dipanggil orang sekampung atau sebandar, atau dijemput semua rakan taulan. Seseorang mengadakannya dengan kadar kemampuannya, seperti sabda Nabi s.a.w:
"Buatlah walimah walaupun sekadar seekor kambing" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam ertikata lain, jika hanya mampu kenduri laksa, atau bihun atau mee pun tidak mengapa, asalkan diadakan walimah. Apa yang penting perkahwinan yang halal telah dilunaskan. Janganlah macam orang dulu apabila anaknya sebut ingin berkahwin, bapanya akan bertanya; 'kau dah ada lembu ke nak buat kenduri?". Maka bertangguhlah hasrat si anak. Padahal bukan anaknya ingin berkahwin dengan lembu, dia ingin berkahwin dengan kekasihnya.
Sepatutnya si bapa bertanya: "kau dah ada pasangan ke?". Itulah soalan yang betul. Lembu tidak termasuk dalam rukun nikah. Apa yang lebih buruk apabila ada pihak yang menjadikan medan walimah sebagai pentas menunjuk-nunjuk kekayaan harta lalu hanya dijemput orang yang 'berjenama' dan ditinggalkan saudara-mara, kawan-rakan, jiran-tetangga yang tidak setaraf. Nabi s.a.w. bersabda:
"Seburuk makanan adalah makanan walimah yang dijemput orang kaya dan ditinggalkan orang miskin.." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Maka, menderitakan bakal suami-isteri disebabkan keangkuhan keluarga.
KERENAH KURSUS KAHWIN
Saya bukan anti kursus kahwin. Amat baik kursus tersebut jika diuruskan dengan mantap dan betul. Dalam kursus tersebut boleh disampaikan maklumat hukum-hakam nikah yang disyariatkan Allah sehingga jenerasi muda dapat melihat betapa cantik dan indahnya Islam. Syariat Islam yang mudah dan penuh hikmat dapat diserap dalam pemikiran bakal pasangan, kursusnya mereka yang masih muda. Agar mereka dapat menyelami kehebatan ajaran Islam ini. Maka kursus itu menjadi saluran dakwah penuh professional, mantap, berkesan dalam jiwa dan penghayatan. Malangnya, ada kursus kahwin hari ini seakan projek lumayan untuk mengaut yuran peserta. Bukan sedikit saya terima laporan seluruh negara penceramah kursus kahwin yang berunsur lucah, lawak bodoh serta menggambarkan Islam begitu menakutkan dan susah untuk difahami dan dihayati. Hukum-hakam diterangkan secara berbelit-belit dan menyerabutkan peserta. Maka, kita lihat walaupun yuran kursus nampaknya makin tinggi dan peserta semuanya diwajibkan berkursus, masalah keretakan rumah tangga bagi generasi baru makin meningkat.
TOK KADI TAK FAHAM HUKUM
Saya juga amat tidak selesa melihat tok kadi yang selalu mendera pengantin agar mengulang-ulang lafaz terima (ijab) ketika akad nikah kononnya belum sah. Akad itu digambarkan begitu sulit dan susah sehingga seseorang menjadi terketar-ketar untuk menyebutnya. Diatur ayat lafaz akad itu dengan begitu skima sehingga pengantin kesejukan untuk menghafalnya. Padahal akad nikah hanyalah bagi menggambar persetujuan kedua belah pihak menjadi suami isteri yang sah. Apa-apa sahaja lafaz yang membawa maksud kepada tujuan tersebut maka ia sah. Jika bapa bakal isteri menyebut 'saya nikahkan saudara dengan anak saya Fatimah", lalu bakal suami menjawab: "saya terima, atau saya bersetuju" atau mungkin ditambah "saya terima nikahnya" atau "saya bersetuju bernikah dengannya" seperti yang diminta oleh sesetengah sarjana dalam Mazhab al-Syafi'i, maka sahlah ijab dan qabul tersebut. Tidak disyaratkan mesti satu nafas atau dua nafas atau berjabat tangan atau menyusun ayat dalam bahasa sanskrit lama atau ayat tok kadi yang digunakan sebelum merdeka.
Sehinggakan sarjana fekah semasa Dr Abd al-Karim Zaidan dalam karya al-Mufassal fi Ahkam al-Marah wa al-Bait al-Muslim menyebut:
"Jika seseorang lelaki berkata kepada lelaki yang lain: "Nikahkan saya dengan anak perempuan awak", lalu si bapa itu menjawab: "Aku nikahkan engkau". Atau si bapa berkata kepada bakal suami: "bernikahlah dengan anak perempuanku". Lalu bakal suami menjawab: "aku nikahinya". Kedua contoh di atas adalah sah nikah berdasarkan apa yang disebutkan dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim: Sesungguhnya seorang arab badawi telah meminang wanita yang telah mempelawa dirinya untuk Nabi s.a.w (ingin berkahwin dengan Nabi s.a.w), arab badawi itu berkata:"Nikahilah dia denganku". Jawab Nabi s.a.w.: "Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan al-Quran yang ada bersamamu". (al-Mufassal, 6/87, Beirut: Muassasah al-Risalah).
Bahkan dalam Sahih al-Bukhari ada bab yang al-Imam al-Bukhari letakkan ia berbunyi:
(Bab Apabila Lelaki Yang Meminang Berkata Kepada Wali Perempuan: "Kahwinilah aku dengan wanita berkenaan", lalu dia menjawab: "Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan sekian dan sekian, maka sah nikahnya walaupun tidak ditanya si suami apakah engkau setuju, atau terima").
Juga al-Imam al-Bukhari (meninggal 256H) menyebut:
(Apabila bakal suami berkata kepada wali (bakal isteri) kahwinkanlah aku dengannya, lalu wali berkenaan diam seketika, atau bertanya: "apa yang awak ada (mahar)?", atau kedua mereka diam lalu wali itu berkata: "aku nikahkan engkau dengannya", maka itu adalah harus (sah). Ada hadis mengenainya yang diriwayatkan oleh Sahl daripada Nabi s.a.w).
Inilah kesimpulan yang dibuat oleh al-Imam al-Bukhari berdasarkan hadis-hadis dalam bab nikah yang diteliti olehnya. Tiada cerita satu nafas atau sekali lafaz dalam akad seperti yang ditokok tambah oleh jurunikah. Apa yang penting proses ijab dan qabul amatlah mudah. Syaratnya, ia lafaz yang difahami oleh kedua belah pihak serta dua saksi, ia menjelaskan kehendak dan persetujuan untuk berkahwin atau menjadi suami dan isteri. Apabila proses itu berlaku maka ia sah.
KHURAFAT AKAD SATU NAFAS
Tidak pernah ada dalil yang menyatakan mestilah satu nafas, atau tidak terputus nafas seperti diada-adakan oleh sesetengah pihak. Paling tinggi yang boleh kita kata adalah tidak boleh ada ruang yang menyebabkan salah satu pihak mengelirukan atau dikelirukan dalam menyatakan persetujuan nikah. Justeru itu Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah r.h (meninggal 728H) menyebut: "Nikah itu terlaksana (sah) dengan apa sahaja yang dihitung oleh orang ramai sebagai nikah; dalam apa bahasa, atau lafaz atau perbuatan". (petikan Sayyid Sabiq, Fiqh al-Sunnah, 2/355).
Apa yang ingin saya jelaskan betapa proses ijab qabul itu begitu mudah dan senang. Memadai jika bakal suami menjawab: "aku terima nikahnya". Tidak timbul terpaksa berulang kali seperti yang dibuat oleh sesetengah pihak membuli pengantin. Jika jawapan yang diperlukan begitu ringkas dan jelas, dan pengantin pun telah melakukannya, mengapa pula ada tok kadi yang sengaja bertanya hadirin: perlu ulang ke? Lalu mereka pun dengan sukanya menyebut beramai-ramai 'sekali lagi!, sekali lagi! Ini adalah permainan buli yang cuba dicampur aduk dengan hukum syarak.
KERENAH 'MAHKAMAH'
Setelah berkahwin, rumahtangga yang dibina seperti yang diajar oleh Islam hendaklah menjadi syurga, bukan neraka. Jika perkahwinan tidak dapat membawa kebahgiaan, insan tidak disuruh memperjudikan hidup keseluruhan kerana isteri atau suaminya. Walaupun talak itu bukan perbuatan yang baik, namun ia dibenarkan jika terpaksa. Insan mempunyai matlamat hidup, bukan sekadar untuk bertungkus lumus kerana masalah seorang lelaki atau wanita. Maka Islam mengajar cara-cara yang berbagai demi menyelamatkan rumah tangga dari talak. Jika gagal, Islam juga mengajar talak untuk mengelakkan kezaliman berlaku antara salah satu pihak; suami atau isteri. Firman Allah:
(maksudnya) "Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri (kamu) kemudian mereka (hampir) habis tempoh idahnya maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan mereka dengan cara yang baik, dan janganlah kamu pegang mereka (rujuk semula) dengan tujuan memberi mudarat, kerana kamu hendak melakukan kezaliman (terhadap mereka); dan sesiapa yang melakukan demikian maka sesungguhnya dia menzalimi dirinya sendiri. dan janganlah kamu menjadikan ayat-ayat (hukum) Allah itu sebagai ejek-ejekan (dan permainan), dan kenanglah nikmat Allah yang diberikan kepada kamu, (dan kenanglah) apa yang diturunkan kepada kamu iaitu Kitab (Al-Quran) dan hikmat (sunnah), untuk memberi pengajaran kepada kamu dengannya. dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah: sesungguhnya Allah Maha mengetahui segala-galanya" (Surah al-Baqarah, ayat 231).
Jika penerusan perkahwinan hanya memberi mudarat kepada pasangan, maka talak itu disuruh oleh al-Quran. Malanglah kaum wanita yang sepatutnya telah dikeluarkan oleh al-Quran dari kezaliman atau kemudaratan si suami, tiba-tiba terjatuh dalam kezaliman batin akibat proses birokrasi sesetengah mahkamah atas nama syariah. Maka, wanita hari ini ada yang terseksa batinnya kerana menunggu proses mahkamah yang kadang-kala memakan masa bertahun-tahun. Bagaimana mungkin isteri yang sudah tujuh lapan tahun suaminya tidak mengambil tahu soal nafkah zahir dan batin tetap disahkan oleh mahkamah bahawa dia masih suami sekalipun isteri berulang meminta dipisahkan.
Kata Dr Karim 'Abd al-Karim Zaidan menyebut:
"Jika suami gagal menunaikan nafkah untuk isteri, kadi memisah antara mereka jika isteri memilih untuk berpisah…Hal ini diriwayatkan dari sejumlah para sahabat dan tabi'in" (al-Mufassal, 7/217).
Beliau juga memetik apa yang disebut oleh al-Dardir dalam al-Syarh al-Kabir:
"Bagi isteri boleh menuntut dipisahkan dari suami disebabkan mudarat yang dilakukannya; iaitu apa yang tidak diizinkan oleh syarak untuk dia buat seperti meninggalkan isteri atau memukulnya tanpa sebab yang dibenarkan syarak. Atau memaki dia atau bapanya seperti menyebut: Wahai anak anjing, atau wahai anak kafir! Atau wahai anak orang yang dilaknat".
Dr Zaidan seterusnya memetik apa yang disebut oleh al-Imam Ibn Taimiyyah:
"Maka dianggap memberi mudarat kepada isteri yang boleh dipisah (dipasakh) apabila suami meninggalkan persetubuhan dalam apa keadaan sekalipun. Samada suami sengaja atau tidak sengaja". (ibid 8/439).
Semua perbahasan yang begitu banyak boleh didapati dalam khazanah Islam itu menggambarkan rumahtangga untuk kebahgiaan hidup insan bukan untuk kedukaan mereka. Jika rumahtangga itu mengundang kedukaan, insan diberi peluang keluar oleh syarak untuk keluar dari daerah itu dengan segera. Malanglah, jika pintu keluar itu dihalang oleh kerenah biorokrasi mahkamah. Hakim barang kali ringan lidahnya menyebut: "kita tangguhkan perbicaraan kerana suami tidak hadir" sedangkan kesan jiwa begitu besar dan berat ditanggung oleh isteri
Sebenarnya dalam Islam, jalan kepada halal dan kebahagian dibuka dengan begitu luas dan mudah. Dukacita, jika atas nama agama kita menyusahkan jalan yang halal dan dalam masa yang sama ada pula pihak-pihak lain yang memudahkan jalan yang haram. Perlaksanaan agama hendaklah bukan sahaja mendakwa adil, tetapi hendaklah juga kelihatan adil.

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor

Posted: 07 Nov 2013 01:42 PM PST

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor


APABILA BERZINA LEBIH MUDAH DARI BERKAHWIN

Posted: 06 Nov 2013 07:58 PM PST

http://drmaza.com,07 Nov 2013
Disiarkan pada Nov 07, 2013
APABILA ZINA LEBIH MUDAH DARIPADA KAHWINProf Madya Dato' Dr Mohd Asri Zainul Abidin
(sertai facebook DrMAZA.com dan twitter realDrMAZA)
Antara peruntuh nilai-nilai baik dalam kehidupan manusia hari ini adalah apabila dimudahkan yang haram dan disukarkan yang halal. Sedangkan Islam menyuruh kita membentuk suasana atau iklim kehidupan yang menyukarkan yang haram dan memudah yang halal. Itulah tanggungjawab pemerintah dan umat iaitu menegah yang makruf dan mencegah yang munkar. Menegak yang makruf itu adalah dengan cara menyuruh, memudah dan membantu ke arah tersebut. Sementara mencegah yang munkar adalah dengan cara menghalang, melarang dan menyukarkan jalan untuk sampai kepadanya. Namun, jika masyarakat hari ini menyusahkan yang halal dan menyenangkan yang haram, tanda kita begitu menjauhi ruh syariat islam yang hakiki yang diturunkan oleh Allah s.w.t.
Antara perkara yang selalu disusahkan adalah urusan perkahwinan. Kesusahan membina rumahtangga itu kadang-kala bermula dari keluarga sehingga 'ketidak fahaman' tok kadi dan seterus pengurusan pejabat agama dan mahkamah syariah. Kerenah-keranah yang berbagai telah memangsakan hasrat pasangan untuk mendapat 'nikmat seks' secara halal. Lebih menyedihkan apabila kerenah-keranah itu wujud disebabkan kepentingan-kepentingan luar yang bukan kepentingan pasangan secara langsung.
MANGSA NAFSU SOMBONG
Umpamanya, urusan kenduri kahwin atau walimah telah dijadikan jambatan kesombongan ibubapa atau keluarga sehingga ditangguh perkahwinan bagi memboleh kenduri besar-besaran dibuat demi menjaga taraf 'jenama keluarga'. Sehingga ada pasangan yang terpaksa menunggu bertahun kerananya. Apatah lagi jika keluarga membebankan semua belanja kepada bakal pengantin. Maka bakal pengantin terpaksa mengikat 'nafsu seks' hanya kerana hendak menjaga nafsu menunjuk-nunjuk keluarga. Walaupun kenduri kahwin itu disuruh, namun memadailah dengan kadar yang termampu. Tidak semestinya 'ditumbangkan' seekor lembu, atau dipanggil orang sekampung atau sebandar, atau dijemput semua rakan taulan. Seseorang mengadakannya dengan kadar kemampuannya, seperti sabda Nabi s.a.w:
"Buatlah walimah walaupun sekadar seekor kambing" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam ertikata lain, jika hanya mampu kenduri laksa, atau bihun atau mee pun tidak mengapa, asalkan diadakan walimah. Apa yang penting perkahwinan yang halal telah dilunaskan. Janganlah macam orang dulu apabila anaknya sebut ingin berkahwin, bapanya akan bertanya; 'kau dah ada lembu ke nak buat kenduri?". Maka bertangguhlah hasrat si anak. Padahal bukan anaknya ingin berkahwin dengan lembu, dia ingin berkahwin dengan kekasihnya.
Sepatutnya si bapa bertanya: "kau dah ada pasangan ke?". Itulah soalan yang betul. Lembu tidak termasuk dalam rukun nikah. Apa yang lebih buruk apabila ada pihak yang menjadikan medan walimah sebagai pentas menunjuk-nunjuk kekayaan harta lalu hanya dijemput orang yang 'berjenama' dan ditinggalkan saudara-mara, kawan-rakan, jiran-tetangga yang tidak setaraf. Nabi s.a.w. bersabda:
"Seburuk makanan adalah makanan walimah yang dijemput orang kaya dan ditinggalkan orang miskin.." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Maka, menderitakan bakal suami-isteri disebabkan keangkuhan keluarga.
KERENAH KURSUS KAHWIN
Saya bukan anti kursus kahwin. Amat baik kursus tersebut jika diuruskan dengan mantap dan betul. Dalam kursus tersebut boleh disampaikan maklumat hukum-hakam nikah yang disyariatkan Allah sehingga jenerasi muda dapat melihat betapa cantik dan indahnya Islam. Syariat Islam yang mudah dan penuh hikmat dapat diserap dalam pemikiran bakal pasangan, kursusnya mereka yang masih muda. Agar mereka dapat menyelami kehebatan ajaran Islam ini. Maka kursus itu menjadi saluran dakwah penuh professional, mantap, berkesan dalam jiwa dan penghayatan. Malangnya, ada kursus kahwin hari ini seakan projek lumayan untuk mengaut yuran peserta. Bukan sedikit saya terima laporan seluruh negara penceramah kursus kahwin yang berunsur lucah, lawak bodoh serta menggambarkan Islam begitu menakutkan dan susah untuk difahami dan dihayati. Hukum-hakam diterangkan secara berbelit-belit dan menyerabutkan peserta. Maka, kita lihat walaupun yuran kursus nampaknya makin tinggi dan peserta semuanya diwajibkan berkursus, masalah keretakan rumah tangga bagi generasi baru makin meningkat.
TOK KADI TAK FAHAM HUKUM
Saya juga amat tidak selesa melihat tok kadi yang selalu mendera pengantin agar mengulang-ulang lafaz terima (ijab) ketika akad nikah kononnya belum sah. Akad itu digambarkan begitu sulit dan susah sehingga seseorang menjadi terketar-ketar untuk menyebutnya. Diatur ayat lafaz akad itu dengan begitu skima sehingga pengantin kesejukan untuk menghafalnya. Padahal akad nikah hanyalah bagi menggambar persetujuan kedua belah pihak menjadi suami isteri yang sah. Apa-apa sahaja lafaz yang membawa maksud kepada tujuan tersebut maka ia sah. Jika bapa bakal isteri menyebut 'saya nikahkan saudara dengan anak saya Fatimah", lalu bakal suami menjawab: "saya terima, atau saya bersetuju" atau mungkin ditambah "saya terima nikahnya" atau "saya bersetuju bernikah dengannya" seperti yang diminta oleh sesetengah sarjana dalam Mazhab al-Syafi'i, maka sahlah ijab dan qabul tersebut. Tidak disyaratkan mesti satu nafas atau dua nafas atau berjabat tangan atau menyusun ayat dalam bahasa sanskrit lama atau ayat tok kadi yang digunakan sebelum merdeka.
Sehinggakan sarjana fekah semasa Dr Abd al-Karim Zaidan dalam karya al-Mufassal fi Ahkam al-Marah wa al-Bait al-Muslim menyebut:
"Jika seseorang lelaki berkata kepada lelaki yang lain: "Nikahkan saya dengan anak perempuan awak", lalu si bapa itu menjawab: "Aku nikahkan engkau". Atau si bapa berkata kepada bakal suami: "bernikahlah dengan anak perempuanku". Lalu bakal suami menjawab: "aku nikahinya". Kedua contoh di atas adalah sah nikah berdasarkan apa yang disebutkan dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim: Sesungguhnya seorang arab badawi telah meminang wanita yang telah mempelawa dirinya untuk Nabi s.a.w (ingin berkahwin dengan Nabi s.a.w), arab badawi itu berkata:"Nikahilah dia denganku". Jawab Nabi s.a.w.: "Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan al-Quran yang ada bersamamu". (al-Mufassal, 6/87, Beirut: Muassasah al-Risalah).
Bahkan dalam Sahih al-Bukhari ada bab yang al-Imam al-Bukhari letakkan ia berbunyi:
(Bab Apabila Lelaki Yang Meminang Berkata Kepada Wali Perempuan: "Kahwinilah aku dengan wanita berkenaan", lalu dia menjawab: "Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan sekian dan sekian, maka sah nikahnya walaupun tidak ditanya si suami apakah engkau setuju, atau terima").
Juga al-Imam al-Bukhari (meninggal 256H) menyebut:
(Apabila bakal suami berkata kepada wali (bakal isteri) kahwinkanlah aku dengannya, lalu wali berkenaan diam seketika, atau bertanya: "apa yang awak ada (mahar)?", atau kedua mereka diam lalu wali itu berkata: "aku nikahkan engkau dengannya", maka itu adalah harus (sah). Ada hadis mengenainya yang diriwayatkan oleh Sahl daripada Nabi s.a.w).
Inilah kesimpulan yang dibuat oleh al-Imam al-Bukhari berdasarkan hadis-hadis dalam bab nikah yang diteliti olehnya. Tiada cerita satu nafas atau sekali lafaz dalam akad seperti yang ditokok tambah oleh jurunikah. Apa yang penting proses ijab dan qabul amatlah mudah. Syaratnya, ia lafaz yang difahami oleh kedua belah pihak serta dua saksi, ia menjelaskan kehendak dan persetujuan untuk berkahwin atau menjadi suami dan isteri. Apabila proses itu berlaku maka ia sah.
KHURAFAT AKAD SATU NAFAS
Tidak pernah ada dalil yang menyatakan mestilah satu nafas, atau tidak terputus nafas seperti diada-adakan oleh sesetengah pihak. Paling tinggi yang boleh kita kata adalah tidak boleh ada ruang yang menyebabkan salah satu pihak mengelirukan atau dikelirukan dalam menyatakan persetujuan nikah. Justeru itu Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah r.h (meninggal 728H) menyebut: "Nikah itu terlaksana (sah) dengan apa sahaja yang dihitung oleh orang ramai sebagai nikah; dalam apa bahasa, atau lafaz atau perbuatan". (petikan Sayyid Sabiq, Fiqh al-Sunnah, 2/355).
Apa yang ingin saya jelaskan betapa proses ijab qabul itu begitu mudah dan senang. Memadai jika bakal suami menjawab: "aku terima nikahnya". Tidak timbul terpaksa berulang kali seperti yang dibuat oleh sesetengah pihak membuli pengantin. Jika jawapan yang diperlukan begitu ringkas dan jelas, dan pengantin pun telah melakukannya, mengapa pula ada tok kadi yang sengaja bertanya hadirin: perlu ulang ke? Lalu mereka pun dengan sukanya menyebut beramai-ramai 'sekali lagi!, sekali lagi! Ini adalah permainan buli yang cuba dicampur aduk dengan hukum syarak.
KERENAH 'MAHKAMAH'
Setelah berkahwin, rumahtangga yang dibina seperti yang diajar oleh Islam hendaklah menjadi syurga, bukan neraka. Jika perkahwinan tidak dapat membawa kebahgiaan, insan tidak disuruh memperjudikan hidup keseluruhan kerana isteri atau suaminya. Walaupun talak itu bukan perbuatan yang baik, namun ia dibenarkan jika terpaksa. Insan mempunyai matlamat hidup, bukan sekadar untuk bertungkus lumus kerana masalah seorang lelaki atau wanita. Maka Islam mengajar cara-cara yang berbagai demi menyelamatkan rumah tangga dari talak. Jika gagal, Islam juga mengajar talak untuk mengelakkan kezaliman berlaku antara salah satu pihak; suami atau isteri. Firman Allah:
(maksudnya) "Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri (kamu) kemudian mereka (hampir) habis tempoh idahnya maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan mereka dengan cara yang baik, dan janganlah kamu pegang mereka (rujuk semula) dengan tujuan memberi mudarat, kerana kamu hendak melakukan kezaliman (terhadap mereka); dan sesiapa yang melakukan demikian maka sesungguhnya dia menzalimi dirinya sendiri. dan janganlah kamu menjadikan ayat-ayat (hukum) Allah itu sebagai ejek-ejekan (dan permainan), dan kenanglah nikmat Allah yang diberikan kepada kamu, (dan kenanglah) apa yang diturunkan kepada kamu iaitu Kitab (Al-Quran) dan hikmat (sunnah), untuk memberi pengajaran kepada kamu dengannya. dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah: sesungguhnya Allah Maha mengetahui segala-galanya" (Surah al-Baqarah, ayat 231).
Jika penerusan perkahwinan hanya memberi mudarat kepada pasangan, maka talak itu disuruh oleh al-Quran. Malanglah kaum wanita yang sepatutnya telah dikeluarkan oleh al-Quran dari kezaliman atau kemudaratan si suami, tiba-tiba terjatuh dalam kezaliman batin akibat proses birokrasi sesetengah mahkamah atas nama syariah. Maka, wanita hari ini ada yang terseksa batinnya kerana menunggu proses mahkamah yang kadang-kala memakan masa bertahun-tahun. Bagaimana mungkin isteri yang sudah tujuh lapan tahun suaminya tidak mengambil tahu soal nafkah zahir dan batin tetap disahkan oleh mahkamah bahawa dia masih suami sekalipun isteri berulang meminta dipisahkan.
Kata Dr Karim 'Abd al-Karim Zaidan menyebut:
"Jika suami gagal menunaikan nafkah untuk isteri, kadi memisah antara mereka jika isteri memilih untuk berpisah…Hal ini diriwayatkan dari sejumlah para sahabat dan tabi'in" (al-Mufassal, 7/217).
Beliau juga memetik apa yang disebut oleh al-Dardir dalam al-Syarh al-Kabir:
"Bagi isteri boleh menuntut dipisahkan dari suami disebabkan mudarat yang dilakukannya; iaitu apa yang tidak diizinkan oleh syarak untuk dia buat seperti meninggalkan isteri atau memukulnya tanpa sebab yang dibenarkan syarak. Atau memaki dia atau bapanya seperti menyebut: Wahai anak anjing, atau wahai anak kafir! Atau wahai anak orang yang dilaknat".
Dr Zaidan seterusnya memetik apa yang disebut oleh al-Imam Ibn Taimiyyah:
"Maka dianggap memberi mudarat kepada isteri yang boleh dipisah (dipasakh) apabila suami meninggalkan persetubuhan dalam apa keadaan sekalipun. Samada suami sengaja atau tidak sengaja". (ibid 8/439).
Semua perbahasan yang begitu banyak boleh didapati dalam khazanah Islam itu menggambarkan rumahtangga untuk kebahgiaan hidup insan bukan untuk kedukaan mereka. Jika rumahtangga itu mengundang kedukaan, insan diberi peluang keluar oleh syarak untuk keluar dari daerah itu dengan segera. Malanglah, jika pintu keluar itu dihalang oleh kerenah biorokrasi mahkamah. Hakim barang kali ringan lidahnya menyebut: "kita tangguhkan perbicaraan kerana suami tidak hadir" sedangkan kesan jiwa begitu besar dan berat ditanggung oleh isteri
Sebenarnya dalam Islam, jalan kepada halal dan kebahagian dibuka dengan begitu luas dan mudah. Dukacita, jika atas nama agama kita menyusahkan jalan yang halal dan dalam masa yang sama ada pula pihak-pihak lain yang memudahkan jalan yang haram. Perlaksanaan agama hendaklah bukan sahaja mendakwa adil, tetapi hendaklah juga kelihatan adil.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 07 Nov 2013 01:08 PM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


TG Nik Aziz terima Anugerah Khas Ikon Anak Muda Kelate

Posted: 07 Nov 2013 08:36 PM PST


KOTA BHARU: Bekas Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mendapat Anugerah Khas Ikon Anak Muda Kelate oleh kerajaan negeri.

Anugerah julung kali diadakan itu sempena program Penganugerahan Tokoh Anak Muda Kelate 2013 yang diadakan dua tahun sekali.

Majlis yang penuh bersejarah itu diadakan di Dewan Teratai, Kota Darulnaim di sini tengah hari tadi.

Anugerah berkenaan diberikan kepadanya memandangkan beliau sentiasa menjadi idola pada anak muda tanpa mengira bangsa di negara ini.

Sementara itu, pemain berbisa pasukan The Red Warriors, Mohammad Badri Mohd Radzi, atau lebih dikenali sebagai 'Piya' dianugerahkan Tokoh Sukan.


Penyerang di posisi 'attacking midfielder' itu juga turut mendapat jolokan 'Kapten Marvel'.

Sementara itu Tokoh Ulama Muda pula dianugerahkan kepada pensyarah Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (Kias), Ustaz Mohd Asri Mat Daud, Tokoh Akademik pula Prof Madya Dr Irfan Mohammad.

Selain itu Tokoh Usahawan, Syeikh Kyairder Syamzarey Wan Idris dan Anugerah Khas Murabi Anak Muda Kelate pula dianugerahkan kepada allahyarham Datuk Yahya Othman.

Kerajaan Kelantan turut menghadiahkan wang tunai RM2,000, pakej umrah, plak dan sijil yang ditanda tangani oleh Menteri Besar Kelantan, Ustaz Datuk Ahmad Yakob kepada empat orang tokoh tersebut.

Turut hadir pada majlis itu Pengerusi Jawatankuasa Keluarga, Kebajikan dan Kesejahteraan Rakyat, Mumtaz Md Nawi dan wakil-wakil rakyat.

Ustaz Ahmad ketika berucap pada majlis perasmian itu, berkata kerajaan negeri menganugerahkan beberapa tokoh kepada golongan muda dengan harapan mereka menjadi contoh pada masyarakat khasnya anak muda.

"Kehebatan anak muda dalam beberapa kategori telah dicungkil untuk diberi anugerah khas pada mereka semoga anak muda yang lain ingin menjadikan contoh yang sama," ujarnya.

Sambungnya, kerajaan negeri tidak akan membiarkan golongan itu bersendirian tanpa memandu arah pada jalan kebaikan kerana mereka adalah bakal pentadbir negeri dan negara.

Tegasnya, apa lagi golongan ini mudah dibentuk, ke arah mana mereka ingin dibawa.

"Sejarah Islam di zaman Rasulullah telah membuktikan anak-anak muda sebagai perisai kekuatan Islam seperti Saidina Ali, Saidina Omar, Abu Bakar dan sebagainya.

"Sahabat baginda ini sewajarnya menjadi contoh bagaimana kehebatan darah muda mereka dimanfaatkan untuk Islam dan masyarakat," ujarnya.

Turut berucap pada majlis itu Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan NGO negeri, Dr Ramli Mamat. ~harakahdaily




N45 Dr Halimah Ali

Posted: 07 Nov 2013 09:37 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


Satu Undi Bernilai Ratusan Ribu Ringgit Duit Rakyat

Posted: 06 Nov 2013 04:55 PM PST

BN membelanjakan kira-kira RM15.5 juta dalam kempen mereka di Sungai Limau.

Jumlah itu meliputi RM5.5 juta untuk sekolah menengah agama, RM2.25 juta untuk sekolah jenis kebangsaan Cina, dan RM1.2 juta untuk sekolah-sekolah lain.

BN juga mengagihkan bantuan sebanyak RM2.8 juta untuk bantuan perumahan dan cermin mata percuma, RM802,700 untuk program Bantuan Azam Tani Mara, RM2.5 juta untuk tukun tiruan dan RM500,000 untuk jeti perikanan.

Ia tidak termasuk RM300,000 untuk Masjid Simpang Empat, RM118,000 untuk guru-guru prasekolah agama Kafa dan 33 masjid, RM30,000 dalam bentuk pinjaman TEKUN serta RM19,700 dalam bentuk zakat dari Agrobank.

Kelebihan 465 undi BN bernilai RM15 juta
   

    Wartawan Malaysiakini/admin
     Nov 5 2013
 Pada masa ini, BN mungkin boleh berpuas hati dengan kemampuan mereka mengurangkan hampir separuh majoriti PAS dalam pilihan raya kecil Sungai Limau.

PAS semalam menang dengan majoriti 1,084 undi berbanding 2,774 majoriti undi pada pilihan raya umum dalam bulan Mei yang lalu.

Sungai Limau yang mempunyai 19 daerah mengundi, menyaksikan PAS kehilangan empat daerah mengundi kepada BN - Sungai Limau, Kabu Sepuloh, Sedaka dan Padang Lumat.

Ironinya juga, PAS kini menguasai Sungai Limau dengan hanya menang di sembilan daerah mengundi berbanding BN yang menang di sepuluh daerah mengundi.

Bagaimana pun, analisis menunjukkan BN sebenarnya berbelanja terlalu besar untuk memperolehi peningkatan undi yang terlalu sedikit.

Menurut PAS, BN membelanjakan kira-kira RM15.5 juta dalam kempen mereka di Sungai Limau.

Jumlah itu meliputi RM5.5 juta untuk sekolah menengah agama, RM2.25 juta untuk sekolah jenis kebangsaan Cina, dan RM1.2 juta untuk sekolah-sekolah lain.

BN juga mengagihkan bantuan sebanyak RM2.8 juta untuk bantuan perumahan dan cermin mata percuma, RM802,700 untuk program Bantuan Azam Tani Mara, RM2.5 juta untuk tukun tiruan dan RM500,000 untuk jeti perikanan.

Selebriti 'gred B'

Ia tidak termasuk RM300,000 untuk Masjid Simpang Empat, RM118,000 untuk guru-guru prasekolah agama Kafa dan 33 masjid, RM30,000 dalam bentuk pinjaman TEKUN serta RM19,700 dalam bentuk zakat dari Agrobank.

Malangnya, hasil daripada perbelanjaan ini hanya berjaya diterjemahkan kepada peningkatan sebanyak 465 undi buat BN- daripada 10,520 undi pada 5 Mei lalu kepada 10,985 undi semalam - jumlah yang terlalu sedikit jika dibandingkan dengan usaha serta wang yang disalurkan kepada pemilih di kawasan itu.

Dan jika jumlah RM15.5 juta itu dibahagikan dengan tambahan 465 tersebut, BN sebenarnya membelanjakan RM32,258 untuk setiap tambahan undi.

Tambahan 465 undi itu juga sebenarnya hanya satu pertiga daripada jumlah majoriti PAS yang berjaya dikurangkan BN iaitu sebanyak 1,690 undi.

Jadi di mana silapnya BN sehingga mereka masih gagal menawan Sungai Limau walaupun mengerahkan banyak jentera kerajaan untuk membantu kempen?

Sama ada BN sedar atau tidak, kempen yang berorientasikan pembangunan dan kemakmuran hidup tidak cukup untuk memujuk emosi majoriti pemilih di kawasan kubu kuat PAS itu.

Pemilih Sungai Limau tahu jualan murah gula dan tepung pada harga RM1 sekilo, dan jualan 5 kilogram beras pada harga RM5 sewaktu Karnival Luar Bandar Rakyat 1Malaysia sehari sebelum hari mengundi tidak akan berlaku setiap hari walaupun BN menang.

Mereka juga tahu bahawa persembahan barisan selebriti 'gred B' seperti Lan Pet Pet, Zehra Zamri, dan Achong Sweet Child sewaktu Himpunan Berani Hijrah Orang Muda Sungai Limau dua hari sebelum hari mengundi, sekadar hiburan picisan melepaskan batuk di tangga bagi memikat pengundi.

Godaan tawaran keduniaan

Buktinya, golongan muda yang menjadi sasaran program ini tidak juga memberikan kemenangan buat BN.

BN hanya berjaya diterima pemilih muda di kawasan kubu kuat mereka di Dulang Besar dan Dulang Kechil.

PAS, pada masa yang sama walaupun dilabel sebagai konservatif dan kurang memberikan tumpuan kepada pembangunan fizikal, berjaya menarik pengundi muda di banyak pusat mengundi, terutamanya di kubu kuat mereka di Bukit Besar dan Bukit Choras.

Dalam pilihan raya semalam juga, hanya 85.5 peratus (23,249) daripada keseluruhan pemilihan keluar membuang undi.

Soalnya, bagaimanakah 3,973 pengundi itu akan mengundi jika mereka membuang undi semalam?

Menjawab soalan ini, PAS mendakwa sekurang-kurangnya 3,666 orang penyokong mereka tidak mengundi semalam kerana ia jatuh pada hari Isnin yang merupakan hari bekerja.

Namun, BN juga merungut yang pemilihan hari mengundi ini turut mempengaruhi sokongan terhadap mereka dan bukan sahaja PAS.

Buat PAS, walaupun menang, hari-hari mendatang perlu dimanfaatkan sepenuhnya bermuhasabah bagi mencari diri dan mengukuhkan semula pengaruh mereka selepas 'bertahan' habis-habisan dalam pilihan raya kecil ini.

Buat BN pula, pengaruh wang dan janji-janji pembangunan bukanlah strategi yang ampuh untuk menawan kubu kuat PAS yang selalunya tidak tergoda dengan tawaran keduniaan sedemikian.


Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 07 Nov 2013 09:35 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


MAJLIS KONVOKESYEN PASTI AL-AIN TAHUN 2013

Posted: 07 Nov 2013 06:13 AM PST

MAJLIS KONVOKESYEN PASTI AL-AIN TAHUN 2013
Tarikh : 13 November 2013 (Rabu)
Masa : 9.00 pagi – 12.00 tengahari
Tempat : PASTI AL-AIN, Taman Pedas Perdana, Rembau

Untuk maklumat lanjut atau sumbangan sila hubungi Sdr Haqqy 013-3840022

Jasindaily Online

Posted: 07 Nov 2013 09:29 AM PST

Jasindaily Online


Jom Kuliah : UAI Datang Bukit Katil dan Jasin

Posted: 06 Nov 2013 11:49 PM PST


Klik untuk imej lebih jelas 

Nak Exam Pun Sempat Mencuri Lagi

Posted: 06 Nov 2013 11:42 PM PST

JEMPOL - Tiga calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ditahan pihak berkuasa kelmarin, setelah didapati mencuri di sebuah koperasi sekolah menengah, dekat sini. Pemangku Ketua Polis Daerah Jempol, Superintendan Tukiman Seriman berkata, kesemua suspek bersama tiga lagi rakan mereka melakukan kegiatan itu kira-kira jam 10 malam, Ahad lalu dengan menggunakan pemotong besi. 

 Menurutnya, selain mencuri barangan koperasi sekolah, enam suspek berkenaan turut didapati bersalah kerana mencuri lima tong gas di beberapa rumah di daerah tersebut. "Melalui siasatan, tiga daripada suspek itu merupakan remaja yang tidak bersekolah, manakala tiga lagi adalah calon SPM sekolah itu sendiri yang menduduki SPM hari ini (semalam). "Bagaimanapun tiga calon berkenaan diberi jaminan polis untuk menduduki peperiksaan sehingga 5 Disember ini sebelum penahanan semula dibuat ke atas mereka," katanya kepada pemberita di sini, semalam.

 Beliau berkata, kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 379 Kanun Keseksaan dan Seksyen 457 Kanun Keseksaan kerana mencuri serta melakukan pecah rumah serta mencuri waktu malam. Antara barang koperasi yang dicuri adalah barangan sukan, lencana sekolah, alat tulis serta beberapa barangan lain. Disebabkan kejadian itu, guru sekolah berkenaan membuat laporan di Balai Polis Daerah Jempol.

TPPA : PR Gesa Kerajaan Tarik Diri

Posted: 06 Nov 2013 11:24 PM PST

KUALA LUMPUR, 6 Nov (Bernama) -- Pembangkang mahukan kerajaan Malaysia melakukan tindakan lebih tegas terhadap Amerika Syarikat (AS) dan Australia seperti menarik diri daripada Perjanjian Kerjasama Trans-Pasifik (TPPA) ekoran skandal pengintipan yang dibuat oleh AS di dalam negara ini. Anggota Parlimen Klang dari DAP Charles Santiago berkata, kerajaan seharusnya meniru langkah Kesatuan Eropah (EU) yang terus mendesak AS menghentikan perbuatan intipan dan pengumpulan data mereka ke atas negara sekutu AS.

 "Pengintipan AS mungkin menjalankan intipan terhadap rakyat Malaysia termasuk para menteri. Kerajaan harus mendesak AS untuk mendedahkan maklumat individu mana yang sedang diintip AS," katanya kepada pemberita di lobi parlimen Rabu. Beliau juga mencadangkan supaya perbincangan mengenai TPPA hanya disambung semula selepas AS bersetuju untuk memberikan butiran aktiviti pengintipannya kepada Malaysia kerana ini melibatkan kedaulatan negara, katanya. Beliau juga berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak patut memanggil Duta Besar AS di sini untuk meminta penjelasan. -- BERNAMA

Al-Fatihah : Pelajar Meninggal Dunia Semasa Jawab Soalan SPM

Posted: 06 Nov 2013 11:11 PM PST

JERTEH – Seorang lagi calon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) meninggal dunia di Hospital Daerah Besut hari ini. Norsuwana Safawa, 17, pelajar Sekolah Menengah Agama Ittifakiah di sini meninggal dunia akibat komplikasi buah pinggang dan lelah yang dihidapinya sejak beberapa tahun lepas kira-kira 5.12 pagi ini. Pegawai Pendidikan Daerah Besut Ab Halim Hassan ketika mengesahkan perkara itu berkata Norsuwana yang merupakan pelajar harapan sekolahnya sempat menduduki kertas Bahasa Melayu 1 dan 2 di hospital itu semalam. 


Katanya pelajar itu sepatutnya menduduki tiga kertas hari ini iaitu Kertas Bahasa Inggeris 1 pada 8 pagi, kertas Bahasa Inggeris 2 pada 10.20 pagi dan kertas Pendidikan Al-Quran dan Sunnah pada sebelah petang. Jenazahnya dijangka dikebumikan di tanah perkuburan Islam Alor Lintang dekat sini selepas solat Asar hari ini. Semalam dua calon SPM iaitu di Dungun dan Pasir Putih, Kelantan meninggal dunia. Mohd Nor Allif Harun, 17, pelajar SMK Sultan Omar di Dungun meninggal dunia awal pagi semalam setelah koma sejak seminggu lalu setelah terbabit dalam kemalangan jalan raya. Nur Syazwani Ariffin, 17, pelajar Sekolah Menengah Agama Mahaad Saniah, Pasir Putih tiba-tiba pengsan ketika sedang menjawab kertas Bahasa Melayu 1 kira-kira 8.25 pagi semalam sebelum meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke Hospital Tengku Anis Pasir Putih untuk rawatan. – Bernama 

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM

Posted: 07 Nov 2013 09:15 AM PST

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM


KELEBIHAN HARI ASYURA - 10 MUHARRAM

Posted: 07 Nov 2013 08:21 AM PST

Insya Allah, 10 Muharram 1435H jatuh pada hari Khamis minggu hadapan, 14 November 2013 dimana kita disunatkan berpuasa.

Kita juga digalakkan berpuasa pada hari ke-9 Muharram (Rabu, 13 November 2013) yang dipanggil Puasa Tasu’a supaya tidak menyamai dengan amalan kaum Yahudi yang hanya berpuasa pada hari ke-10”. Ini berdasarkan beberapa hadis sahih, antaranya ialah:

Daripada Ibn Abbas r.a berkata (maksudnya): “Ketika Rasulullah SAW berpuasa pada hari ‘Asyura, Baginda turut mengarahkan orang ramai supaya turut berpuasa. Lalu mereka berkata: Wahai Rasulullah! Sesungguhnya hari ini adalah hari yang dibesarkan oleh kaum Yahudi dan Nasrani. Lalu Rasulullah SAW bersabda lagi: "Sekiranya di tahun depan, jika diizinkan Allah, kita akan berpuasa pada hari ke-9". Ibn Abbas berkata: Tidak sempat munculnya tahun hadapan, Rasulullah SAW wafat terlebih dahulu.” (Riwayat Imam Muslim)

Dari Ibnu Abbas r.a. katanya, ketika Nabi s.a.w. tiba di Madinah, Baginda melihat orang yahudi berpuasa pada hari asyura. Nabi pun bertanya, "Hari apa ini ?". Jawab mereka, "Hari ini ialah hari yang baik. Pada hari ini Allah melepaskan Bani Israil dari musuh mereka, kerana itu Nabi Musa berpuasa kerananya". Sabda Nabi, "Aku lebih berhak daripada kamu dengan Musa". Oleh itu Nabi berpuasa dan menyuruh orang lain berpuasa pada hari asyura. (HR Bukhari)

Dari Aisyah r.a. katanya "Biasanya orang Quraisy pada masa jahiliah berpuasa pada hari asyura dan Nabi s.a.w. pun berpuasa. Ketika Baginda tiba di Madinah, Baginda juga berpuasa pada hari asyura dan menyuruh orang lain berpuasa juga". (HR Muslim)

Dari Salamah bin Akwa r.a. dia menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. mengutus seorang lelaki suku Aslam pada hari Asyura dan memerintahkan kepadanya supaya mengumumkan kepada orang ramai, "Sesiapa yang belum puasa hari ini hendaklahlah dia berpuasa dan siapa yang telah terlanjur makan hendaklahlah dia puasa juga sejak mendengar pengumuman ini sampai malam". (HR Muslim)

Dari Ibnu Abbas r.a katanya, "Penduduk Khaibar berpuasa pada hari asyura dan menjadikannya sebagai hari raya, dimana wanita mereka memakai perhiasan dan pakaian yang indah pada hari itu. Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda, "Puasalah kamu pada hari itu". (HR Muslim)

Dari Abu Qatadah Al-Anshari r.a. katanya Rasulullah s.a.w. ditanya orang tentang puasa hari arafah (9 Zulhijjah). Jawab baginda, "Dapat menghapus dosa tahun yang lalu dan tahun yang akan datang". Kemudian Nabi ditanya pula tentang puasa hari asyura (10 Muharram). Jawab baginda, "Dapat menghapus dosa tahun yang lalu". (HR Muslim)

Imam Syafi`e Rahimahullahu Ta`ala menyebutkan di dalam Kitab Al-Umm dan Al-Imla', disunatkan berpuasa tiga hari iaitu hari kesembilan (Tasu`a'), kesepuluh (`Asyura') dan kesebelas bulan Muharram. Tetapi tidak ditegah jika berpuasa hanya pada 10 Muharram sahaja.

Forum "Selamatkah Keluargaku"

Posted: 07 Nov 2013 04:57 AM PST

Landskap Siasah

Posted: 07 Nov 2013 07:41 AM PST

Landskap Siasah


Nota Mudah Faham- ISU GULA SUBSIDI ATAU KRONI?

Posted: 06 Nov 2013 07:53 AM PST


Nota Mudah Faham- ISU GULA SUBSIDI ATAU KRONI?
Susunan : Muhammad Nuruddin Bashah

Kronologi Subsidi ditarik - Pelbagai Alasan


  1. Tahun 2011 


  • Subsidi gula ditarik 20 sen harga jadi 2.30/KG
  • Alasan terlalu banyaknya penyeludupan gula ke Negara Thailand, dengan menaikkan harga gula, dapat kurangkan penyeludupan gula ke negara jiran. (Berita Harian 14 Mei 2011)

       2.Tahun 2012 - Belanjawan 2013

  • pengurangan subsidi 20 sen sekilogram harga jadi 2.50/KG
  • Kerajaan masih  menanggung subsidi gula sebanyak 34 sen satu kilogram ( RM278 juta)
  • Alasan pesakit diabetes 2.6 juta rakyat.

      3.Tahun 2013 - Belanjawan 2014

  • Menghapuskan subsidi gula RM551.25 juta, hapuskan subsidi 30 sen harga jadi 2.84 /KG
  • Alasan juga pesakit diabetes 2.6 juta. 
Harga Gula dunia turun, Malaysia pula naik.


  1. Laman web Futures pada September 2013 - peningkatan pengeluaran gula di Brazil, India dan Thailand, dalam masa yang sama permintaan gula rendah di pasaran dunia.
  2. Harga gula dunia sebenarnya rendah.

Gula dan Kroni UMNO

  1. Perbahasan Bajet 2014
  2. penghapusan subsidi itu hanya menjimatkan wang kerajaan sebanyak RM551.25 juta.
  3. Penghapusan subsidi 34 sen sekilogram beri keuntungan sebelum cukai syarikat monopoli gula sehingga RM1 bilion 
  4. Keuntungan 20% hingga 25%. (Malaysian Sugar Manufacturing (MSM) milik Felda Global Ventures dan Central Sugar milik Tradewinds yang dimiliki Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary )
  5. kenaikan kelima sejak industri gula dikuasai Syed Mokhtar pada 2009 hingga 2013.


Harga naik kerana Kerajaan beli gula mahal


  1. Januari 2012, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob - kerajaan sain perjanjian tiga tahun untuk mengimport gula mentah dengan harga AS$25 (RM78.59) setiap 45.36 kg.
  2. Harga pasaran = AS$18.91 (RM59.44) setiap 45.36 kg
  3. Beza harga kontrak melebihi 10 % daripada harga pasaran. 
  4. Kerajaan  menanggung kerugian sebanyak RM64 juta setiap tahun.
  5. Malaysia (BN) tidak menyediakan pakar untuk membaca pasaran selain kumpulan perunding sebelum membuat sesuatu perjanjian dengan pengeluar gula antarabangsa.


Gula bukan komoditi anjal



  1. Jika barang anjal, sedikit sahaja perubahan harga akan menyebabkan permintaan barang berkurangan mendadak atau bertambah mendadak.
  2. Ceteris Paribus (all other things being equal.)
  3. Semakin tinggi harga barang, semakin kurang kuantiti barang yang diminta.  
  4. Sebaliknya, semakin rendah harga sesuatu barang semakin banyak kuantiti barang yang diminta 
  5. Dari segi teori permintaan (ekonomi), gula dikategorikan sebagai barang mesti dan bersifat tidak anjal sempurna. Maksudnya, perubahan harga gula tidak akan memberi kesan kepada perubahan kepada kuantiti gula yang diminta
  6. Naik harga gula tidak semestinya rakyat tidak membeli atau kurang mencari gula.
  7. Pesakit diabetes sentiasa meningkat dengan kadar sebanyak :

6.3 % pada 1986,
8.3 % pada 1996,
14.9 % pada 2006
20.8 %. Pada 2011

     10.Punca sebenar diebetes - berat badan berlebihan, genetik, gaya hidup dan diet tidak sihat, meminum alkohol, merokok dan tidak menjalani pemeriksaan perubatan secara tetap.

      11.Faktor-faktor yang mempengaruh permintaan Gula;-

  • Harga barang itu sendiri ( harga naik mungkin kurang beli)
  • Harga barang lain (barang pengganti dan penggenap jika ada pengganti gula)
  • Citarasa (citarasa asia memang perlukan gula, sukar kurang permintaa hanya disebabkan harga)
  • Pendapatan (faktor pendapatan kurang mempengaruhi penggunaan gula di Malaysia)


Gula adalah 'barang mesti' (Tak anjal sempurna)



  1. Barang yang diperlukan oleh pengguna dan permintaan terhadap barang ini tidak dipengaruhi oleh perubahan dalam tingkat pendapatan. Kuantiti barang diminta tetap sama walaupun tingkat pendapatan pengguna berubah. Contoh barang mesti ialah gula, garam dan beras. 
  2. Contohnya garam. Apabila harga naik dari 50sen ke 60 sen atau sebaliknya. Kuantiti   permintaan garam tetap pada 1kg sebulan. 
  3. Grafnya menegak.
  4. Harga naik dari P 0 hingga P2, namun permintaan tetap Q0. 
  5. Rakyat tanggung kos walaupun naik kerana tiada alternatif seperti rokok (pilihan rokok daun/rokok seludup)



PAS Kulaijaya

Posted: 07 Nov 2013 07:41 AM PST

PAS Kulaijaya


Ceramah Pasca Bajet

Posted: 06 Nov 2013 11:53 PM PST

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 07 Nov 2013 07:36 AM PST

Pas Kawasan Tanjung Malim

Posted: 07 Nov 2013 01:16 AM PST

Pas Kawasan Tanjung Malim


Ijtimak Bulanan, November 2013

Posted: 06 Nov 2013 08:30 PM PST


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 07 Nov 2013 01:07 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Buku Iqra': 447 kesalahan, 18 tahun tiada pembetulan

Posted: 07 Nov 2013 12:52 AM PST

3 Muharram 1435H. [MOD] -


KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Bachok, Ahmad Marzuk Shaary, mempersoal tindakan kerajaan yang sehingga kini masih belum membetulkan sejumlah 477 kesalahan dalam buku Iqra' yang diajar kepada pelajar sekolah kebangsaan dalam mata pelajaran pengajian al-Quran di seluruh negara.


Bercakap sewaktu membahaskan Belanjawan 2014 di Dewan Rakyat hari ni, beliau berkata, tindakan itu memperlihatkan sikap tidak serius kerajaan, yang memandang remeh terhadap pendidikan Islam khususnya dalam pengajian al-Quran.

Beliau merujuk kepada satu kajian oleh aktivis pendidikan terhadap Buku Iqra' (cara cepat membaca Al-Quran) Rasm Uthmani, karangan Ustaz Haji As'ad Humam daripada Indonesia, yang didapati mengandungi 447 kesalahan dan kekeliruan.

"Kita kesal dengan sikap kerajaan yang seolah-olah memandang remeh soal pengajian Al-Quran.

"Kenapa buku Interlok ditarik balik hanya kerana ada perkataan 'paria', sedangkan dalam Buku Iqra' ada 447 kesalahan tapi terus dibiar untuk digunakan," katanya pada sidang media selepas itu.

Menurutnya, isu ini pernah dibangkit oleh ahli parlimen PAS ketika penggal lalu, namun sehingga kini, kesalahan dalam buku yang diguna sejak 18 tahun itu, tidak dibetulkan.

"Saya mencadangkan kepada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) supaya membekukan pengagihan ini bagi mengkaji semula buku modul ini dengan diganti buku modul baru," katanya.

Beliau juga mencadangkan kerajaan dengan kuasa Menteri Pendidikan melalui KPM menubuhkan sebuah Jawatankuasa Siasatan Khas di bawah Seksyen 127 dan 144, Akta Pendidikan 1996 (Akta 550).

Peruntukan kewangan KPM bagi tahun 2014 sebanyak RM54,600,593,800 juga katanya diharap boleh dimanfaatkan untuk mengatasi masalah itu.
Sementara itu, Ahli Parlimen Temerloh, Nasruddin Hassan menggesa kerajaan bertindak segera membuat semakan dan pembetulan terhadap dakwaan kesilapan itu.

"Kalau kerajaan gagal tangani isu ini dan memandang remeh, ini satu pengkhianatan besar kepada rakyat negara ini.

"Kita sedia gerakkan bantahan rakyat secara besar-besaran. Ini soal masa depan anak-anak kita khususnya orang Islam," katanya.

PAS gesa Karpal sendiri beri penjelasan

Posted: 07 Nov 2013 12:48 AM PST

3 Muharram 1435H. [MOD] -
KUALA LUMPUR:PAS meminta Pengerusi DAP, Karpal Singh tampil memberi penjelasan terbuka terhadap tuduhan kononnya beliau mahu pendaftaran PAS dibatalkan.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, tindakan itu penting bagi merungkai segala kekeliruan yang timbul akibat laporan media yang memetik kenyataannya sebelum ini.


"Apa yang penting beliau (Karpal) sendiri perlu tampil beri penjelasan, bukan melalui pihak lain.

"Ini untuk kita semua dapat gambaran sebenar," kata Mahfuz kepada Harakahdaily.

Beliau mengulas kenyataan Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang semalam yang tampil memberi penjelasan berhubung perkara itu.

Dalam penjelasannya, Kit Siang berkata, beliau telah bercakap dengan Karpal dan Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu menjelaskan tidak langsung menyeru supaya pendaftaran PAS dibatalkan.

Justeru, Kit Siang meminta semua pihak mesti berjaga-jaga memandangkan ada pihak yang sedang cuba merosakkan kesepaduan Pakatan Rakyat.

Isu ini timbul ekoran laporan kononnya Karpal mahu pendaftaran PAS dibatalkan atas cadangannya agar parti politik atau pertubuhan berasaskan kaum dan agama boleh menghalang perpaduan kaum di negara ini.

Mengulas lanjut, Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, jika kenyataan itu dimanipulasi media, maka Karpal perlu mengambil tindakan undang-undang terhadap media terbabit.

"Sebaliknya, kalau laporan itu betul, Karpal harus berlapang dada dan berjiwa besar untuk tampil memohon maaf kepada PAS dan seluruh ahli dan penyokong.

"Kita yakin beliau boleh berbuat demikian kerana beliau adalah seorang ahli politik senior," katanya.

Karpal mahu PAS dibatal hanya putar belit

Posted: 07 Nov 2013 12:45 AM PST

3 Muharram 1435H. [MOD] -
KUALA LUMPUR:"Saya telah bercakap dengan Karpal dan beliau telah menjelaskan bahawa beliau tidak langsung menyeru supaya pendaftaran PAS dibatalkan," jelas Lim Kit Siang dalam kenyataan kepada Harakahdaily, malam tadi.


Justeru, Ketua Parlimen DAP itu meminta semua pihak mesti berjaga-jaga memandangkan ada pihak yang sedang cuba merosakkan kesepaduan Pakatan Rakyat.

Berikut kenyataan beliau.

Semua orang mesti berjaga-jaga memandangkan ada pihak yang sedang cuba merosakkan kesepaduan Pakatan Rakyat.

Terbaru ialah dakwaan bahawa Pengerusi Kebangsaan DAP merangkap Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh mahu pendaftaran PAS dibatalkan.

Saya telah bercakap dengan Karpal dan beliau telah menjelaskan bahawa beliau tidak langsung menyeru supaya pendaftaran PAS dibatalkan.

Beliau mengkritik Persatuan Peguam Persatuan Peguam Peguam Muslim Malaysia (PPMM) kerana mengugut Majlis Peguam lantaran sokongan yang diberikan badan tersebut terhadap akhbar mingguan Katolik, Herald; sambil menekankan bahawa demi kepentingan perpaduan nasional, badan-badan politik atau profesional tidak wajar beroperasi dalam kerangka perkauman atau keagamaan.

Rakyat Malaysia yang rasional dan patriotik kian bertambah runsing dengan melonjaknya kadar retorika perkauman, kurangnya toleransi agama serta kebencian di negara ini.

Kerisauan sebegini tidak wajar dibiar terpinggir dan diputarbelitkan dengan dakwaan-dakwaan tidak berasas kononnya Karpal mahu PAS dibatalkan pendaftarannya.

Apa yang diperlukan kini ialah supaya warga Malaysia yang rasional dan patriotik untuk mengekalkan fokus mereka menuntut supaya segala retorika perkauman kebencian dan kurangnya toleransi agama ini kian berkurang kerana ia jelas berlawanan dengan nilai-nilai wasatiyah dan inklusif yang dirangkum oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam polisi 1Malaysianya, selain di kempen antarabangsanya ke arah 'Global Movement of Moderates'.

Kami hidup suasana harmonis – Cina Kelantan

Posted: 06 Nov 2013 02:41 PM PST


3 Muharram 1435H. [MOD] -
Harakahdaily/-
KOTA BHARU: "Tinggal di Kelantan yang diterajui kepemimpinan ulama tidak pernah menghalang kami melakukan amalan dan budaya mengikut kaum Cina.

"Tidak pernah ada halangan dibuat kerajaan negeri yang ditadbir PAS sejak lebih 23 tahun lalu. Malah kami dapat hidup dalam suasana harmonis," kata aktivis masyarakat Cina, Chia Chuan Lay.

Beliau berkata, tidak benar sama sekali kalau pihak yang mendakwa orang bukan Islam terkongkong di Kelantan sejak ditadbir PAS.

Malah katanya, di Kelantan terdapat tokong Buddha terbesar di Malaysia sama ada yang dibina dalam keadaan berbaring, berdiri atau duduk.

"Itu secara jelas menggambarkan Islam tidak pernah menghalang penganut agama lain untuk mengamal agama dan budaya masyarakat mereka," katanya di sini.

Pengerusi DAP semalam dilapor menyarankan supaya parti politik atau persatuan berasaskan kaum dan agama diubah suai supaya boleh disertai semua kaum.

Kata beliau kaedah itu merupakan jawapan kepada konsep perpaduan yang menjadi amalan selama ini dan sudah tiba masa semua parti berasaskan kaum dibatalkan pendaftaran.

Bagaimanapun laporan itu agak berbeza seperti dilaporkan akhbar Cina termasuk Nanyang Siang Pau, di mana Karpal menyebut PAS sudah disertai pelbagai kaum kerana ada Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP).

Nanyang juga dipetik melapor PAS juga mencalonkan orang bukan Islam menjadi calon mewakili parti itu pada pilihan raya umum lalu.

Chia yang juga bekas petugas media berbahasa Cina berkata, kerajaan Kelantan yang ditadbir PAS tidak pernah mengenepikan masyarakat Cina, India atau Orang Asal.

"Ada pemimpin masyarakat terbabit dilantik sebagai penghulu, ahli majlis pihak berkuasa tempatan dan pelbagai lagi jawatan.

"Ini sudah jelas menggambarkan tiada diskriminasi kaum biar pun Kelantan ditadbir berasaskan agama," katanya.

Rakannya, Lim Guan Seng pula pula memberitahu ramai rombongan masyarakat bukan Islam yang datang dari luar Kelantan melahirkan rasa kagum terhadap kehidupan kaum Cina di sini.

Katanya, mereka memberitahu kaum Cina dan India biar pun minoriti, namun diberi hak sama rata dengan orang Melayu bagi menikmati kemudahan disediakan kerajaan.

Kata beliau baru-baru ini rombongan Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan Kuala Lumpur ketika datang ke sini juga meluahkan rasa kagum dengan kehidupan kaum minoriti di Kelantan.

Rombongan tersebut diketuai Ng Geok Chee dibawa melihat dekat kehidupan masyarakat Cina di bandar Kota Bharu, perkampungan Siam di Tumpat, wat-wat Buddha dan Masjid Beijing di Rantau Panjang.

"Mereka meluahkan rasa kagum melihat kehidupan masyarakat minoriti. Malah ada restoran di mana orang Cina dan Melayu berniaga di kedai sama," ujarnya.

Malam Pertama Presiden Mursi di Penjara Burj Arab

Posted: 06 Nov 2013 02:38 PM PST

3 Muharram 1435H. [MOD] -
http://greenboc.blogspot.com

Kaherah - Sumber keselamatan Mesir menyebutkan bagaimana Presiden Mursi menghabiskan malam pertamanya, Isnin (4/11/2013) di penjara Burj Arab, Alexandria. 

Beliau menghabiskan malam itu dengan melaksanakan solat, tilawah Al-Qur'an dari waktu asar hingga subuh.

Menurut sumber yang tidak mahu disebutkan identitinya, setelah sampai di penjara, Presiden Mursi menerima baju seragam penghuni penjara. Seragam itu berupa baju olahraga yang berwarna putih. Presiden Mursi juga menyerahkan baju jas rasmi yang dikenakannya saat menghadiri persidangan di Kaherah. Baju itu disimpan di tempat penitipan para penghuni pejara.

Begitu sampai di tempatnya, Presiden Mursi didatangi seorang pegawai penjara. Mereka berdua berbincang-bincang selama sekitar satu jam. Pegawai itu menerangkan peraturan yang harus dipatuhi di penjara itu. Di antara yang dikatakan pegawai itu, "Pak, engkau sekarang bekas presiden. Oleh karena itu, di sini akan ada penjagaan yang ketat, dan tempatmu dipisahkan dari para penghuni penjara yang lain."

Ketika mendengar azan asar, Presiden Mursi langsung mengambil air wudhu. Lalu beliau melaksanakan soalat di tempatya yang baru. Tempat itu berupa dua buah kamar yang terletak menempel di rumah sakit penjara. 

Menurut sumber informasi itu, di dalam tempat Presiden Mursi terdapat pesawat television, kulkas, meja tamu dan tempat tidur.

Di malam harinya, Presiden Mursi tampak tenang dan tidak banyak aktiviti. Awalnya beliau menghidupkan television, tapi kemudian beliau tenggelam dalam solat dan tilawah Al-Qur'an hingga waktu subuh. -sumber asal:dakwatuna

Ikhwanul Muslimin gagal batalkan pengharaman pertubuhan

Posted: 06 Nov 2013 02:36 PM PST

3 Muharram 1435H. [MOD] -

KAHERAH 7 Nov. - Ikhwanul Muslimin hari ini gagal dalam rayuan untuk membatalkan keputusan mahkamah mengharamkan pergerakan tersebut.

Sumber tersebut menyatakan, Ikhwanul Muslimin turut gagal dalam membatalkan keputusan merampas aset-aset pergerakan tersebut.

Sebuah mahkamah pada September lalu mengharamkan pergerakan Islam paling berpengaruh di Mesir itu.

Tindakan ke atas Ikhwanul Muslimin itu berlaku selepas Presiden, Mohammed Mursi digulingkan dalam satu rampasan kuasa oleh tentera pada 3 Julai lalu. - Reuters



Senat Thai tolak pengampunan

Posted: 06 Nov 2013 02:33 PM PST

3 Muharram 1435H. [MOD] -

BANGKOK 6 Nov. - Dewan Senat Thailand dijangka menolak rang undang-undang pengampunan yang menimbulkan kontroversi selepas pengkritik mendakwa ia bertujuan untuk membawa pulang bekas Perdana Menteri yang hidup dalam buangan, Thaksin Shinawatra.

Penolakan usul tersebut, dijangka bakal meredakan ketegangan politik di negara ini, apabila beribu-ribu penyokong pembangkang dan anti-Thaksin mengadakan demonstrasi di Bangkok bagi membantah pelaksanaan undang-undang itu.

Rang undang-undang berkenaan akan dibahaskan di Dewan Senat pada Isnin ini dan memerlukan sokongan sekurang-kurangnya 76 daripada 150 senator untuk diluluskan.

Speaker Dewan Senat, Nikom Wairatpanij berkata, beliau menolak rang undang-undang terbabit dan akan menghantarnya semula ke Dewan Perwakilan.

"Saya tidak akan menerima undang-undang pengampunan dan majoriti di dalam Dewan Senat turut sependapat dengan saya," katanya.

Pengkritik berkata, undang-undang itu bertujuan membersihkan semula jenayah yang dilakukan oleh semua pemimpin ketika terlibat dalam konflik politik pada 2004, termasuk kesalahan rasuah yang dilakukan Thaksin selepas didapati bersalah pada 2008.

Rang undang-undang tersebut mendapat sokongan daripada kerajaan yang dipimpin Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra daripada Parti Puea Thai.

Bagaimanapun, beribu-ribu penunjuk perasaan daripada kumpulan pembangkang dan pelajar mengadakan bantahan di Bangkok sejak Jumaat lalu dan mengancam untuk meneruskan demonstrasi jika usul itu diluluskan. - AFP

Jerebu di China semakin teruk

Posted: 06 Nov 2013 02:30 PM PST

3 Muharram 1435H. [MOD] -

BEIJING 7 Nov. - Bandar-bandar di China telah diarah supaya menutup sekolah, memendekkan waktu bekerja serta menghentikan sebarang bentuk aktiviti luar ketika masalah pencemaran udara semakin teruk melanda negara tersebut.

``Sebarang kemungkinan akan diberikan perhatian dan diambil tindakan ketika keadaan jerebu semakin teruk serta boleh menjejaskan kesihatan,'' kata Menteri Perlindungan Alam Sekitar.

Kementerian turut mengeluarkan satu garis panduan ekoran kejadian pencemaran yang semakin teruk berlaku di bandar-bandar utama di China hasil daripada pembangunan pesat yang berlaku sejak kebelakangan ini sehingga menimbulkan kemarahan rakyat. - REUTERS

iPad Air terima sambutan hangat

Posted: 06 Nov 2013 02:26 PM PST

3 Muharram 1435H. [MOD] -
iPad Air terima sambutan hangat
Pengunjung mencuba iPad Air baru ketika ia mula dilancarkan di Tokyo, 1 September lalu. - Foto AFP
Tokyo: Bagi Takaaki Sasaki, menjadi pelanggan pertama beratur untuk mendapatkan iPad baru adalah cara untuk mengucapkan terima kasih kepada Apple Inc kerana memainkan peranan penting mengubah hidupan setahun lalu. 

Sasaki yang mencipta aplikasi popular di Jepun, adalah antara beratus-ratus rakyat Jepun yang menyerbu gedung Apple di daerah Gitza ketika pintu kedai mula dibuka untuk iPad Air yang mula dijual di negara itu Jumaat lalu. 

Pelancaran itu datang dengan sedikit saja publisiti berbanding iPad atau iPhone sebelum ini, dengan pelanggan berpotensi mungkin terpengaruh dengan sambutan kritikal yang sebahagian besar adalah positif, tetapi didominasi dengan bicara bahawa iPad Air bukan pengubah landskap. 

Pelancaran di seluruh dunia bermula di Australia dengan Apple di negara itu mengatakan sudah ada barisan di luar kedai apabila pintu dibuka dengan beberapa ratus orang dilaporkan berbaris di luar kedai di Sydney. 

Di gedung tiga tingkat Apple di Beijing, premis Apple terbesar di Asia, setiap pelanggan disambut dengan sorakan dan tepukan daripada kira-kira 25 kakitangan yang memakai baju biru terang manakala 12 pekerja lain berdiri bersedia untuk tepukan kedua di kaunter tunai di bahagian bawah kedai itu. 

Di Singapura, Edmond Ong, jurucakap bagi peruncit Epicentre, berkata jualan kali ini hambar berbanding pelancaran iPad tahun lalu. 

"(Bagaimanapun) Kami tidak terlalu bimbang kerana masih ramai pelanggan yang datang untuk mendapatkan iPad pagi ini," katanya. 

Penguasaan Apple susut 

iPad Air bersaing untuk meraih perhatian pembeli kerana perlu bersaing dengan pelbagai tablet pesaing lain yang kian berkembang walaupun ketika pasaran meletup. 

"Angka yang dikeluarkan Khamis lalu menunjukkan penghantaran tablet di seluruh dunia meningkat sebanyak satu pertiga kepada 47.6 juta unit pada suku ketiga berbanding tempoh sama tahun lalu, dengan penguasaan pasaran Apple susut kepada 29.6 peratus, jumlah paling rendah setakat ini," kata teknologi firma penyelidikan pasaran IDC. 

iPad Air adalah lebih nipis daripada versi sebelum ini dengan berat kira-kira 450 gram dan dikatakan pantas," kata Naib Presiden Apple, Phil Schiller pada sesi pelancaran di San Francisco pada 23 Oktober. 

Apple turut mempamerkan versi iPad Mini yang dinaik taraf yang akan mula dijual pada akhir bulan ini dengan memiliki paparan retina. 

Kedua-dua model baru itu menampilkan cip A7 dengan pemproses 64-bit. - AFP

Pemuda PAS Malaysia selar kenyataan Karpal.

Posted: 06 Nov 2013 03:01 AM PST

2 Muharram 1435H. [MOD] -

Dewan Pemuda PAS Malaysia menyelar kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang meminta parti berasaskan kaum dan agama dibatalkan pendaftaran atau diubah suai. Kami boleh bersetuju jika parti berteraskan bangsa dan perkauman tidak dibenarkan, tetapi jika mempertikaikan perjuangan PAS yang berteraskan agama Islam, kami merasakan ianya satu kenyataan yang melulu dan tidak bertanggungjawab kerana ianya tidak perpaksi kepada realiti sebenar.

Bagi kami, isunya utama sekarang adalah disebabkan semangat perkauman yang dibawa oleh Barisan Nasional (BN) khususnya Umno demi meraih sokongan serta mendapat kepentingan daripada itu. Karpal sepatutnya bertegas untuk melawan perkauman yang dididik oleh BN, bukannya menyalahkan PAS iaitu sebagai satu parti berteraskan Islam. Di Malaysia, PAS adalah sebuah parti tunggal yang meletakkan agama iaitu Islam dalam dasar perjuangannya tidak akan sesekali bersetuju mana-mana pihak mempertikaikannya.

Karpal perlu tahu, PAS adalah parti yang berasaskan semua kaum dengan tidak menjadikan sifat assobiyyah iaitu perkauman sebagai teras perpaduan. PAS bertegas untuk melawan perkauman dan dalam masa yang sama berusaha memupuk perpaduan di dalam negara ini. Islam sememangnya mengajar umatnya untuk sentiasa hidup dalam perpaduan dan tidak menjadikan perpezaan agama dan bangsa itu sebagai jurang untuk bersatu padu. PAS telah mempraktikkannya dalam perjuangannya ketika ini.

Kalau kita lihat sekarang, PAS turut membenarkan pembabitan atau penyertaan ahli daripada apa sahaja bangsa dan agama sekali pun dengan menubuhkan Dewan Himpunan Penyokong PAS dan ini sudah cukup membuktikan PAS menolak sentimen perkauman dan inginkan perpaduan kaum. PAS sudah berjaya membuktikannya misalnya di Kelantan, parti berteraskan Islam telah berjaya menyatu-padukan semua bangsa dan ianya adalah praktikal dan bukannya hanya retorik semata-mata.

Tiada sebarang penganiayaan dan penindasan yang berlaku terhadap penganut selain agama Islam di Kelantan dan Terengganu suatu ketika dahulu. Ini sudah cukup kenyataan Karpal ini langsung tidak relevan. Disamping itu Karpal perlu kembali kepada perlembagaan Malaysia bahawa Islam adalah agama persekutuan dan rasmi yang telah disepakati bersama. Sebagai pengamal undang-undang amat dangkal bila Karpal membuat kenyataan yang sedemikian.

Kami beranggapan, kenyataan Karpal Singh hanya pandangan peribadi yang sudah pasti tidak disokong oleh mana-mana parti komponen lain hatta daripada pimpinan DAP itu sendiri.


DR. RAJA AHMAD ISKANDAR AL-HISS
Naib Ketua,
Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Harga Gula Turun Hanya Waktu Pilihanraya

Posted: 06 Nov 2013 02:58 AM PST

2 Muharram 1435H. [MOD] -

Tahniah kepada PAS Kedah dan pengundi DUN Sungai Limau kerana telah berjaya mengekalkan kerusi DUN Sungai Limau semasa pilihanraya kecil yang lalu.  Semasa pilihanraya kecil DUN Sungai Limau harga gula diturunkan sehingga RM1 sekilo. Walaupun kerajaan telah menghentikan subsidi gula sebanyak 34 sen dengan alasan untuk mengelakkan penyakit diabetes (kencing manis) tapi semasa  pilihanraya kecil (PRK) Sungai Limau gula dijual dengan harga yang murah.

Sungguh beruntung penduduk di Sungai Limau kerana dapat membeli gula dengan harga murah. Mengapa hanya semasa kempen PRK Sungai Limau kerajaan dapat menurunkan harga gula tetapi selepas itu harga gula naik semula seperti biasa.

Mengapa hanya semasa PRK harga gula boleh diturunkan sedangkan apabila tiada PRK harga gula susah hendak diturunkan walaupun harga gula dunia sudah jatuh? Dimana keikhlasan kerajaan untuk menjaga kesihatan rakyat? Disini jelas menunjukkan betapa tidak ikhlasnya kerajaan BN terhadap rakyat kerana mereka hanya mementingkan undi dan kekuasaan dari menjaga kesihatan rakyat.

Sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab dalam menjaga kebajikan dan kesihatan rakyat, sepatutnya kerajaan tidak mempermainkan perasaan rakyat dengan menipu rakyat semasa berkempen dengan menggunakan segala kemudahan jentera kerajaan dan menganggap rakyat Malaysia seolah-olah seperti anak-anak kecil yang tidak mengerti untuk menjaga kesihatan diri sendiri.

Contohnya harga gula boleh diturunkan semasa PRK tetapi selepas itu naik semula tanpa memberi sebarang sebab mengapa harga gula hanya turun semasa pilihanraya saja. Ini jelas satu penipuan yang nyata terhadap rakyat kononnya kerajaan menaikkan harga gula sebab hendak menjaga kesihatan rakyat tetapi semasa PRK semua masalah kesihatan diketepikan begitu saja.

Kita mengesa pihak kerajaan segera menurunkan semula harga gula pada harga sebelumnya atau lebih murah lagi.  Penyakit diabetes tiada kena mengena dengan kenaikan harga gula.Walaupun harga gula naik, penyakit diabetes masih juga berlaku selagi ada orang yang mengambil guna secara berlebihan dalam makanan dan juga minuman.

Adalah lebih baik pihak kerajaan memberi penerangan tentang menjaga kesihatan serta mengawal bahan makanan dan minuman yang menggunakan gula secara berlebihan dari menaikkan harga gula. Akibat kenaikan harga gula, hampir semua makanan seperti roti dan minuman juga naik. Kenaikan harga gula hanya membebankan kehidupan rakyat biasa.

Jofri Jaraiee
PAS Sarawak

Karpal Harus Tarik Balik Kenyataan, Mohon Maaf - Dewan Pemuda PAS Wilayah

Posted: 06 Nov 2013 02:54 AM PST


2 Muharram 1435H. [MOD] -

PETALING JAYA: Dewan Pemuda PAS meminta Pengerusi DAP, Karpal Singh untuk menarik balik dan memohon maaf secara terbuka kepada PAS mengenai cadangannya supaya parti politik atau persatuan yang berasaskan kaum dan agama termasuk PAS dibatalkan pendaftaran.
"Kami, dari Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, berharap Karpal akan menarik balik kenyataannya dan memohon maaf secara terbuka terutamanya kepada PAS. Kami tidak mahu hubungan dalam Pakatan Rakyat terjejas," kata Ketua Pemudanya, Kamaruzaman Mohamad dalam satu kenyataan pada Rabu.

Kamaruzaman berkata Karpal tidak harus menyamakan PAS dengan parti politik berasaskan agama dan kaum lain atau badan profesional.
"Kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Peribahasa ini jelas menggambarkan kenyataan pengerusi DAP itu," katanya.
Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor pada Selasa menyelar Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM) yang mengingatkan Majlis Peguam supaya tidak menyokong isu penggunaan kalimah Allah dalam edisi bahasa Malaysia majalah katolik The Herald.
Beliau berkata, pendaftaran persatuan seperti itu patut dibatalkan.
Karpal turut mencadangkan parti politik atau persatuan yang berasaskan kaum dan agama dibatalkan pendaftaran atau diubah suai agar boleh disertai oleh semua rakyat tanpa mengira batasan kaum dan agama.
"Masanya sudah tiba bagi semua parti berasaskan kaum dibatalkan pendaftarannya termasuk, malang sekali, PAS," katanya.

Pemilik Taska Permata Harapan, Taman Melati Diminta Serah Diri

Posted: 06 Nov 2013 02:38 AM PST


2 Muharram 1435H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Polis pada Rabu meminta pemilik Taman Asuhan Kanak-kanak (Taska) Permata Harapan di Taman Melati dekat sini, yang didakwa mendera kanak-kanak yang diasuhnya, supaya menyerah diri secepat mungkin bagi membantu siasatan.
Wanita itu yang dikenali sebagai Rozita Awang, 35, telah menghilangkan diri selepas seorang bapa membuat pendedahan itu kepada media pada 1 November lepas.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Ku Chin Wah berkata siasatan awal mendapati wanita itu mempunyai enam anak dan suaminya, pemandu teksi.

"Wanita itu diminta tampil memberikan kerjasama di mana-mana balai polis yang berdekatan," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur di sini.
Beliau berkata polis telah menahan dua pengasuh wanita tempatan yang bekerja di taska itu, masing-masing berumur 22 dan 31 tahun, pada Isnin lepas dan mereka direman sehingga Jumaat untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 31(1)(a)Akta Kanak-Kanak 2001 kerana mendera kanak-kanak.
Ku berkata setakat ini, polis menerima lima laporan berhubung insiden itu di Balai Polis Sentul dan Balai Polis Wangsa Maju antara 29 Oktober dan 4 November lepas.
"Berdasarkan laporan itu, dua kanak-kanak telah dihantar ke hospital untuk pemeriksaan kerana adanya kesan lebam pada tubuh mereka manakala tiga lagi mendakwa anak mereka ketakutan ketika berada di taska itu," katanya.
Kes berkenaan dirujuk kepada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) untuk tindakan lanjut.
Pada Ahad lepas, menteri berkenaan Datuk Seri Rohani Abdul Karim mengarahkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menyiasat dakwaan penderaan seorang kanak-kanak oleh pengasuh di taska berkenaan, setelah aduan dikemukakan kepada Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas).
Menurut laporan media, penderaan itu dikesan apabila seorang bapa merakam perbuatan wanita itu menerusi kamera yang disembunyikan di dalam beg anaknya. - BERNAMA

2,753 laman web disekat dalam tempoh Januari-Oktober lalu

Posted: 06 Nov 2013 01:43 AM PST

2 Muharram 1435H. [MOD] -

CYBERJAYA: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah menyekat 2,753 laman web yang melanggar Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan undang-undang lain dalam tempoh Januari hingga Oktober tahun ini. 


Ketua Bahagian Pemantauan dan Penguatkuasaan Industri SKMM, Zulkarnain Mohd Yasin, berkata daripada jumlah itu, sebanyak 2,611 ialah laman 'Phishing' (laman web bank palsu); kandungan lucah (103); dan kandungan yang melanggar Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (10).


Turut disekat 15 laman web yang melanggar Enakmen Jenayah Syariah; Akta Rahsia Rasmi (dua); Kanun Keseksaan (dua); Akta Hasutan (satu); dan lain-lain (sembilan). 


"Setakat ini, SKMM sedang menyiasat 10 laman web," katanya kepada Bernama di sini. 


Zulkarnain berkata Kerajaan melalui SKMM sentiasa bekerjasama dengan polis dan agensi penguatkuasa lain di dalam dan luar negara dalam penguatkuasaan undang-undang penyalahgunaan media sosial di negara ini.

Sepanjang Januari sehingga Oktober tahun ini, beliau berkata Jabatan Penguatkuasaan dan Siasatan (JPS) SKMM menerima 268 aduan yang disiasat di bawah Seksyen 211 dan 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. 

"Daripada jumlah aduan yang diterima, 108 aduan adalah laporan polis yang dirujuk kepada JPS. Jenis aduan yang dirujuk oleh PDRM ialah kandungan palsu 35 peratus, sumbang (23 peratus), mengancam (14 peratus), jelik (15 peratus), lucah (10 peratus) dan lain-lain yang bukan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (11 peratus)," katanya.

Beliau berkata aduan yang paling banyak diterima SKMM ialah berhubung akaun palsu atau penyamaran, termasuk penyalahgunaan maklumat dan data peribadi, penyebaran fahaman atau ajaran sesat dan 'love scam'. 

Sementara itu, Zulkarnain berkata undang-undang sedia ada seperti Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998, Akta Perkhidmatan Pos 2012, Akta Tandatangan Digital 1997 dan Akta Perdagangan Strategik 2010 untuk menangani jenayah siber dan penyalahgunaan laman sosial adalah mencukupi. 

Namun beliau berkata SKMM menghadapi cabaran dalam penguatkuasaan dan pendakwaan, khususnya dalam pembuktian kes jenayah siber. 

"SKMM juga berdepan dengan pengendali laman sosial yang enggan membekalkan maklumat kerana individu yang melanggar peruntukan undang-undang di Malaysia tidak semestinya menjadi satu kesalahan di negara pengendali laman web itu. 

"Selain itu, SKMM juga berdepan dengan cabaran mengesan individu yang menyalahguna media sosial dengan menggunakan wifi percuma di tempat awam kerana penyedia perkhidmatan tiada log transaksi," katanya. 

Selain mendapatkan maklumat lengkap mengenai akaun seperti alamat URL, beliau berkata SKMM perlu membuat analisa forensik ke atas alat-alat elektronik seperti telefon bimbit dan komputer riba yang membolehkan siasatan dijalankan. 

"Ini adalah antara cabaran yang dihadapi SKMM namun begitu orang ramai masih tidak faham dan menyalahkan SKMM leka dalam siasatan dan gagal menyelesaikan kes," katanya. - BERNAMA

Dengarlah keluhan para guru

Posted: 05 Nov 2013 11:10 PM PST

2 Muharram 1435H. [MOD] -

Dua minggu lagi cuti sekolah bermula.

Biasanya guru-guru cukup gembira dengan percutian ini kerana mereka mempunyai masa untuk berehat dan bercuti bersama keluarga.

Tapi kali ini kegembiraan tersebut suram kerana ramai dari mereka tertekan dengan sistem baru yang digunakan oleh Kementerian, iaitu Sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).

Betul sistem ini diperkenalkan oleh Kementerian setelah beberapa kali mesyuarat diadakan.

Betul sistem ini diperkenalkan kerajaan setelah mengambil kira kebaikannya untuk guru, murid-murid dan sistem pendidikan negara.

Betul tujuan sistem ini baik untuk transformasi sistem pendidikan negara, iaitu "untuk menilai potensi murid dan kesediaan untuk belajar, selain menguji penguasaan dan pencapaian."

Tetapi apakah sistem ini betul-betul baik untuk meningkatkan mutu pendidikan negara? Apakah sistem ini betul-betul boleh diterima oleh para guru? Pertanyaan ini perlu diteliti sebelum mendapat jawapannya.

Saya sudah mendengar lama rungutan para guru tentang hal in sejak ia mula dilaksanakan pada tahun 2011 di peringkat sekolah rendah dan pada tahun lepas bagi peringkat sekolah menengah.

Ada yang menulis secara peribadi meminta saya membangkitkan hal ini.

Tetapi saya diam sehinggalah saya dapati kelemahan pelaksanaan sistem ini semakin ketara.

Apa yang lemahnya dengan sistem ini?

Lemahnya bukanlah pada tujuannya yang baik:

(i) untuk menilai potensi murid,
(ii) memantau pertumbuhan dan membantu meningkatkan potensi murid; dan
(iii) membuat pelaporan bermakna tentang pembelajaran individu.

Tetapi lemahnya sistem ini adalah pada penggunaan sistem memasukkan datanya yang tidak boleh 'comply' dengan beban data semasa.

Sistem Pangkalan Data PBS Lemah Justeru lemahnya sistem data PBS ini, maka guru perlu memasukkan data pada waktu lewat malam.

Akibatnya, pada waktu pagi guru mengantuk menyebabkan mutu mengajar menjadi lemah, sekali gus menjejas mutu pengajaran dan pembelajaran.

Akibatnya, murid tidak mendapat pembelajaran yang sempurna kerana waktu guru dihabiskan pada tugas perkeranian, bukan pada tugas hakikinya. Ini kerana selain sibuk memasukkan data, guru juga sibuk mengemaskan rekod.

Aduh!!! Apa lagi? Guru juga terpaksa menyiapkan kerja-kerja PBS sendiri seperti membina instrumen soalan, menanda dan menyemak kertas soalan.

Selepas itu, guru perlu mengadakan aktiviti bilik darjah untuk menyelesaikan segala keperluan kurikulum dan kemahiran insaniah yang lain.

Guru kadang-kadang terpaksa lepaskan murid ke aras band yang lebih tinggi biarpun arasnya belum dicapai.

Selain itu, guru perlu mengurus fail pelajar yang mungkin mencecah angka ribu dan puluhan unit almari untuk penyimpanan fail berkenaan serta memasukkan ratusan band pelajar ke dalam sistem.

Bayangkan bagaimana susah dan tertekannya guru jika internet hang?

Bayangkan bagaimana lelahnya guru setelah disemak semula dalam sistem, data yang dimasukkan sebelum ini tidak ada dalam pangkalan?

Maka dari sinilah, guru selalu bertanya, siapakah yang membangunkan sistem ini?

Mengapa diberi kepada pembekal yang tidak berkelayakan untuk menyediakan sistem ini kepada sekolah dan guru?

Mengapa kerajaan boleh melaksanakan sistem ini dikala sistem ini masih belum mesra pengguna? Bilakah mutu sistem ini akan dipertingkatkan? Dan bermacam persoalan lagi.

Saya pernah menceritakan kelemahan sistem ini kepada kawan saya, seorang pegawai di PPD.

Beliau kata kepada saya guru yang merungut dengan sistem PBS ini adalah guru yang malas dan tidak ada semangat untuk berjaya dalam bidang keguruan.

Maka beliau pun mulalah bercerita kepada saya tentang kejayaan sistem ini di negara-negara lain.

Saya tidak nafikan kejayaan sistem ini di negara lain, tetapi saya katakan sistem di sini tidak mesra guru kerana sistemnya selalu 'hanged' sehingga menyebabkan guru tertekan.

Ada guru yang terpaksa bangun pada jam 3 pagi semata-mata untuk memasukkan data. Jadi kata saya, sistem PBS ini mungkin sesuai di negara lain, tapi belum tentu sesuai di negara kita.

Anggur yang sesuai ditanam di Perancis belum tentu sesuai ditanam di Cameron Highlands.

Akhirnya, setelah mendengar keluhan para guru sejak sistem ini diperkenalkan, saya cuma ingin katakan guru yang mengeluh bukan kerana mereka tidak 'love teaching'. Tapi mereka mengeluh kerana sistem PBS ini membebankan dan tidak mesra pengguna.

Oleh itu, jika kerajaan mahu juga meneruskan penggunaan sistem ini, teruskanlah dengan membaiki dan meningkatkan sistemnya supaya para guru tidak lagi tertekan dengan sistem yang tidak mesra pengguna.

Tugas mengajar ini seronok dan mulia. Maka, jangan bebankan para guru dengan perkara yang tidak sepatutnya.

Sinar Harian/-

Raja Iskandar bertanding Timbalan Ketua Pemuda

Posted: 05 Nov 2013 11:02 PM PST


2 Muharram 1435H. [MOD] -
Harakahdaily,06 Nov 2013
KUALA LUMPUR: "Saya mengharapkan penerimaan pencalonan untuk jawatan Timbalan Ketua dan serahkan kepada perwakilan kelak," ujar Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss.

Menurutnya, setelah menerima makluman daripada Jawatankuasa Pemilihan PAS tentang pencalonan yang telah diterima daripada Dewan Pemuda PAS kawasan-Kawasan, beliau akur dengan setiap pencalonan yang telah diberikan kepadanya.

Beliau telah menerima untuk ketiga-tiga jawatan tertinggi Dewan Pemuda PAS Malaysia bagi jawatan Ketua, Timbalan Ketua dan Naib Ketua.

Sehubungan itu, beliau sungguh menghormati setiap percalonan jawatan-jawatan  tersebut dan mengucapkan jutaan terima kasih atas kepercayaan yang telah diberikan.

"Saya telah serahkan jawapan rasmi saya bagi pemilihan pada kali ini dan saya sahkan telah menolak pencalonan bagi jawatan Ketua dan Naib Ketua bagi memberikan laluan kepada orang lain," ujarnya dalam satu kenyataan.

Gempa 5.1 pada skala Richter landa Kepulauan Ryukyu, Jepun

Posted: 05 Nov 2013 10:13 PM PST

2 Muharram 1435H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Gempa bumi sederhana berukuran 5.1 pada skala Richter berlaku di Kepulauan Ryukyu di Jepun pada 9.13 pagi hari ini. 

Menurut Jabatan Meteorologi Malaysia, garis pusat gempa itu ialah di 104 kilometer timur laut Naha di Jepun dan 2,535 kilometer timur laut Kudat di Sabah. 


Ia tidak mendatangkan ancaman tsunami. - BERNAMA 

Kebijaksanaan Presiden Morsi

Posted: 05 Nov 2013 09:16 PM PST

Photo: ‎KEBIJAKSANAAN PRESIDEN MORSI   Dialog hakim dan Dr Mursi di Mahkamah.  Hakim : Kenapa kamu tidak memakai pakaian penjara?!  Mursi : Aku dipenjara ke?  Hakim : Ya, kamu kan dipenjara!  Mursi : Baik, kamu tahu saya dipenjarakan dimana?  Hakim : Persidangan ditangguhkan.  *Mereka terperangkap dengan soalan yang hampir membongkarkan lokasi rahsia Presiden Mursi disembunyikan selama ini.  Sumber : نبض النهضة #mesirkini #R4BIA‎2 Muharram 1435H. [MOD] -
www.facebook.com/MesirKini,05 Nov 2013
KEBIJAKSANAAN PRESIDEN MORSI

Dialog hakim dan Dr Mursi di Mahkamah.

Hakim : Kenapa kamu tidak memakai pakaian penjara?!

Mursi : Aku dipenjara ke?

Hakim : Ya, kamu kan dipenjara!

Mursi : Baik, kamu tahu saya dipenjarakan dimana?

Hakim : Persidangan ditangguhkan.

*Mereka terperangkap dengan soalan yang hampir membongkarkan lokasi rahsia Presiden Mursi disembunyikan selama ini.

Sumber : نبض النهضة
#mesirkini
#R4BIA

Takziah buat keluarga Allahyarham Suhaimi Said

Posted: 05 Nov 2013 09:12 PM PST


2 Muharram 1435H. [MOD] -
Harakahdaily,06 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Suhaimi Said, Pengerusi Biro Felda dan Orang Asal PKR yang kembali ke rahmatullah semalam.

Ketuanya, Nasrudin Hassan berkata, DPPM menganggap pemergian allahyarham ke rahmatullah adalah suatu kehilangan kepada perjuangan menegakkan keadilan dan kebenaran di negara ini. 

Menurutnya, sukar bagi generasi baharu untuk mencari bintang terbilang yang telah mengorbankan segala-galanya untuk perjuangan rakyat di negara ini.

"Beliau adalah insan dan tokoh hebat, melalui pelbagai ujian yang berat termasuk pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebanyak dua kali di samping dibuang daerah," ujarnya dalam satu kenyataan. 

Beliau menambah, allahyarham juga cekal berjuang terutama isu yang membabitkan Felda sehingga ditekan dan diambil tindakan berat. 

Katanya lagi, allahyarham adalah insan contoh pemimpin berjiwa ikhlas dan sabar dalam menghadapi pelbagai cabaran yang mendatang. 

"Seumur hidupnya diabadikan dengan perjuangan menegakkan kebenaran serta hidup bersama rakyat dan tidak mengejar pangkat, harta dan kekayaan untuk kepentingan dirinya," katanya yang juga Ahli Parlimen Temerloh.

Justeru, kata beliau DPPM mengharapkan semoga keluarga allahyarham tabah menghadapi ujian seberat ini dan  mendoakan agar roh almarhum agar ditempatkan sebagai hamba yang diredhai di sisi Allah SWT. 

Sementara itu, Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menerusi facebook semalam turut menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga allahyarham. Al-Fatihah

PRK Sg Limau: Projek dijanji macam air sejuk

Posted: 05 Nov 2013 09:07 PM PST


2 Muharram 1435H. [MOD] -
Harakahdaily,
06 Nov 2013
KUALA LUMPUR: Para pengundi di kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) Sungai Limau layak diberikan ucapan tahniah dan pujian kerana walaupun ditabur dengan pelbagai habuan material dan janji projek bernilai lebih RM15 juta, 12, 069 daripada mereka masih memberikan undi untuk calon PAS, Ustaz Mohd Azam Abd Samat.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad ketika mengulas keputusan PRK Sungai Limau menyifatkan mereka sebagai "pengundi kaya jiwa walaupun miskin harta" meskipun ditawar pelbagai habuan termasuk kambing dan anak ayam.

Ustaz Idris mengakui 'amat gerun' menunggu keputusan pilihan raya apabila waktu pembuangan undi tamat berdasarkan serangan kempen dan umpan BN pada PRK Dun Sungai Limau . 

"Sehingga dalam hati saya mengatakan jika menang dengan majoriti satu undi pun tidak mengapa. Kerana PAS bukan melawan BN, tetapi melawan jentera kerajaan negeri dan pusat. 

"Projek dijanji macam air sejuk. Menteri dan Exco keluar masuk kampung menaburkan janji sehingga rakyat lupa harga gula baru sahaja naik 34 sen dan minyak 20 sen. Paling kelakar ada Karnival Lelong Mesra Barang Rakyat setiap satu RM1. 

"Gula, tepung berharga RM1. Malangnya harga itu tamat setakat malam pilihan raya sahaja. Alangkah baiknya jika pilihanraya kecil setiap hari, maka dapatlah gula, tepung berharga RM1. Ini semua umpan untuk menolak dakwaan pembangkang yang mengatakan harga barang naik di bawah BN," ungkapnya sinis.

Beliau sekali lagi mengucapkan tahniah kepada 12, 069 pengundi di Dun Sungai Limau yang terbukti dan teruji tidak termakan dengan janji-janji BN. 

"Mereka tahu beza antara 'janji ditepati' dengan 'janji  manis di bibir sahaja, di hati lain bicara'. Mereka sudah kenal batang tubuh pemimpin Umno, kerana mereka ialah golongan yang berfikir dan ada harga diri. Mereka tidak boleh dibeli dengan harga gula RM1. Biar pun mereka miskin harta tetapi kaya jiwa," tegasnya.

AS tawar AS$5 juta tangkap Raja Dadah Mexico

Posted: 05 Nov 2013 09:03 PM PST

2 Muharram 1435H. [MOD] -
AS tawar AS$5 juta tangkap Raja Dadah MexicoRafael Caro Quintero, dilihat di penjara Guadalajara pada 2005, dibebaskan pada Ogos lalu. - Foto AFP
WASHINGTON: Amerika Syarikat (AS) hari ini menawarkan AS$5 juta sebagai hadiah untuk menangkap raja dadah yang dibebaskan di Mexico selepas menjalani hukuman penjara 28 tahun kerana membunuh ejen Amerika. 

Rafael Caro Quintero, ketua mafia dan raja dadah Mexico dibebaskan Ogos lalu atas kesilapan teknikal undang-undang meskipun masih mempunyai baki 12 tahun menjalani hukuman penjara. 

Pihak Berkuasa Pentadbiran Dadah AS (DEA) berkata, pihaknya menawarkan AS$5 juta kepada sesiapa yang mempunyai maklumat yang boleh membawa kepada penanahan Quintero, yang didapati hilang selepas dibebaskan. 

DEA berkata, Quintero mempunyai kes tuduhan di California kerana terbabit dalam pembunuhan dan keganasan pada 1985 terhadap ejen AS, Enrique Camarena. 

"Caro Quintero adalah dalang dan orang yang merancang melakukan keganasan dan pembebasan awalnya dari penjara Mexico adalah amat mengejutkan," kata Ketua DEA, Michele Leonhart dalam satu kenyataan. - AFP

Calon SPM rebah, meninggal dunia selepas 30 minit jawab soalan

Posted: 05 Nov 2013 08:59 PM PST

2 Muharram 1435H. [MOD] -

KOTA BAHRU: Seorang calon yang menduduki hari pertama peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia di Sekolah Menengah Agama (SMA) Saniah, Pasir Puteh, dekat sini dilaporkan rebah dan meninggal dunia selepas kira-kira 30 minit menjawab soalan, pagi ini.

Pelajar terbabit dilaporkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke hospital.

Syarikat Keselamatan Beri Senjata Api Kepada Pengawal Sebelum Dapat Permit Polis

Posted: 05 Nov 2013 08:55 PM PST

2 Muharram 1435H. [MOD] -

PETALING JAYA: Sesetengah firma keselamatan menggaji pengawal mereka tanpa menunggu kelulusan polis yang memberikan permit bagi membolehkan pengawal keselamatan membawa dan menggunakan senjata api.
Pengarah Jabatan Pengurusan Bukit Aman, Datuk Mortadza Nazarene berkata, peraturan menetapkan syarikat perlu memohon lesen senjata api terlebih dahulu.

"Selepas itu, firma perlu memohon permit 'bawa dan guna' bagi pengawal yang mereka pilih untuk membawa senjata.
"Walau bagaimanapun, sesetengah firma memberikan senjata api kepada pengawal mereka terlebih dahulu tanpa menunggu permit yang akan diluluskan oleh pihak polis," katanya.
Mortadza
Mortadza berkata terdapat beberapa faktor menyebabkan syarikat tidak mematuhi peraturan-peraturan yang ditetapkan.
"Biasanya ia akan mengambil masa lebih daripada tiga bulan untuk polis membuat pemeriksaan terhadap pengawal keselamatan sebelum mengeluarkan permit. Kami biasanya memeriksa rekod jenayah manakala Jabatan Pendaftaran Negara akan mengesahkan pengenalan mereka dan maklumat lain yang berkaitan," jelasnya.
Mortadza berkata kelulusan untuk membawa senjata api datang terus dari pejabat Ketua Polis Negara.
"Kementerian Dalam Negeri bertanggungjawab dalam pelesenan syarikat-syarikat yang menggaji dan menguruskan pengawal keselamatan," katanya.
"Sementara lesen senjata api dikeluarkan kepada firma-firma keselamatan selepas pemeriksaan dibuat secara berhati-hati, orang awam perlu mendapatkan kelulusan daripada ketua polis negeri masing-masing untuk mendapatkan permit untuk membawa senjata api," katanya, sambil menambah beberapa firma keselamatan mengupah individu yang telah mempunyai permit.
"Sekali lagi, pemeriksaan berhati-hati mesti dilakukan untuk memastikan permit itu tulen dan firma-firma keselamatan juga perlu menjalankan pemeriksaan mereka sendiri sebelum mengambil mana-mana pengawal," kata beliau.
"Syarikat mesti bertanggungjawab dengan mengupah hanya mereka yang berkelayakan untuk menjadi pengawal keselamatan.
"Mereka perlu mempunyai integriti untuk memastikan keselamatan pelanggan mereka dengan mengupah pengawal yang sesuai untuk tugas itu," katanya.
Mortadza mengakui bahawa isu pengawal dengan MyKad palsu yang telah ditangkap pihak berkuasa adalah mengejutkan dan menambah: "Kami sedang menyiasat bagaimana orang asing boleh mendapat kad palsu.
"Kita mesti mencari siapakah yang membekalkan kad-kad itu."
Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata industri keselamatan sangat dikawal selia tetapi banyak syarikat melanggar peraturan, termasuk dalam hal pengambilan pekerja asing sebagai pengawal.
"Kementerian hanya membenarkan firma-firma keselamatan untuk mengupah rakyat Malaysia dan bekas askar Nepal," katanya.
Walaupun kerajaan melakukan pemeriksaan pengawal keselamatan serta pemeriksaan lain, industri keselamatan perlu melakukan kawal selia dalaman.
"Bagaimanapun, jika peraturan tidak dipatuhi, kerajaan perlu campur tangan," katanya.
mStar/-

Seramai 470,395 Calon Duduki SPM Hari Ini

Posted: 05 Nov 2013 08:51 PM PST


2 Muharram 1435H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Seramai 470,395 calon menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2013 di 3,616 pusat peperiksaan di seluruh negara bermula hari ini (Rabu) hingga 5 Disember depan.
Menurut kenyataan Lembaga Peperiksaan Kementerian Pendidikan (KPM), daripada jumlah itu seramai 415,509 calon sekolah kerajaan, bantuan kerajaan dan Sekolah Agama Bantuan Kerajaan.

Sebanyak 8,054 calon pula dari sekolah di bawah agensi kerajaan selain KPM seperti Maktab Rendah Sains Mara (MRSM); 8,325 calon Sekolah Menengah Agama Negeri; 11,261 calon sekolah swasta berdaftar dengan KPM; 22,857 calon sekolah persendirian; dan 1,389 calon Sekolah Menengah Agama Rakyat.
Di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Taman Setiawangsa dan SMK Seksyen 5, Wangsa Maju di sini, tinjauan Bernama mendapati calon-calon membuat keputusan bijak untuk datang awal ke sekolah dan mengelak kesesakan lalu lintas.
Terdapat juga beberapa calon yang dilihat mengambil kesempatan untuk membuat rujukan terakhir bersama rakan-rakan mereka sebelum menduduki peperiksaan.
Calon dikehendaki menduduki bilik atau dewan peperiksaan seawal 7.50 pagi bagi mendengar taklimat dan mengisi butiran maklumat diri di kertas jawapan, iaitu 10 minit sebelum peperiksaan bermula.
Hari ini, calon menduduki dua subjek iaitu Bahasa Melayu dan Pendidikan Seni Visual bagi calon yang mengambilnya.
Di KUALA TERENGGANU, seramai 22,483 calon SPM menduduki peperiksaan itu di 180 buah peperiksaan melibatkan 1,513 petugas di seluruh negeri, kata Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Terengganu Zakaria Hussien.
"Seramai 58 calon SPM merupakan Calon Berkeperluan Khas (CBK)...kita sediakan kertas peperiksaan khas mengikut keperluan calon ini dan peruntukkan lebihan masa setengah jam untuk mereka," katanya ketika ditemui pemberita di Sekolah Menengah Ibrahim Fikri di sini hari ini.
Menurutnya seramai 10 calon SPM menduduki peperiksaan di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) dan seorang calon menduduki peperiksaan di Hospital Dungun.
Dalam perkembangan lain, Zakaria berkata seorang calon SPM, Mohd Nor Alif Harun, 17, yang mengambil jurusan automotif dari SMK Sultan Omar di Dungun meninggal dunia pagi ini setelah lima hari koma akibat kemalangan jalan raya.
"Beliau telah dimasukkan ke ICU (Unit Rawatan Rapi) pada Jumaat di HSNZ dan meninggal dunia pagi tadi," katanya.
Di JOHOR BAHARU, seramai 57,090 calon menduduki SPM di 382 pusat peperiksaan di seluruh Johor.
Pengarah Pelajaran Johor Mohd Nor A Ghani berkata daripada jumlah itu, seramai 51,170 calon adalah dari sekolah kerajaan, 2,836 calon dari sekolah swasta dan 751 calon dari Maktab Rendah Sains Mara (MRSM), 121 calon Sekolah Menengah Agama Negeri dan 2,212 calon persendirian.
"Tahun ini, seramai sembilan calon yang menduduki peperiksaan SPM sebagai calon tahanan di Sekolah Menengah Integriti, Kluang dan seramai 19 calon di Sekolah Menengah Integriti, Muar. Mereka merupakan calon persendirian," katanya kepada Bernama.
Menurutnya sebanyak 290 sekolah kerajaan dan swasta terlibat dengan peperiksaan itu tahun ini dengan 3,682 petugas dilantik bagi memastikan kelancarannya.
Jabatan Pendidikan Johor juga membuat persediaan untuk menghadapi banjir sepanjang tempoh peperiksaan ini.
mStar/-

150 askar Bangladesh dijatuhi hukuman mati

Posted: 05 Nov 2013 07:39 PM PST

2 Muharram 1435H. [MOD] -


Anggota Raifal Bangladesh (BDR) diiringi meninggalkan mahkamah selepas hukuman dijatuhkan ke atas mereka. - Foto AFP

Semua sabit kesalahan menderhaka pada 2009

Dhaka: Mahkamah Bangladesh semalam menjatuhkan hukuman mati ke atas 150 anggota tentera dan memenjarakan beratus-ratus yang lain, atas kesalahan menderhaka berikutan peranan mereka dalam pemberontakan yang mengorbankan ramai pegawai atasan pada 2009.

Kira-kira 823 anggota tentera didakwa berhubung pemberontakan yang menyaksikan 74 orang termasuk pegawai ditetak sehingga mati, diseksa atau dibakar hidup-hidup sebelum mayat mereka dibuang ke dalam pembetung atau dalam kubur cetek.

Mahkamah khas mensabitkan dan menjatuhkan hukuman mati ke atas 150 askar berhubung pemberontakan itu, yang berpunca daripada bayaran gaji rendah serta kemiskinan Anggota Raifal Bangladesh (BDR) yang meronda di sempadan negara itu.

"Sekurang-kurangnya 150 anggota BDR dijatuhkan hukuman mati kerana membunuh pegawai tentera," kata pendakwa utama, Baharul Islam, di luar mahkamah di Dhaka.


400 dipenjara

Seramai 400 lagi dipenjarakan, dengan tempoh daripada seumur hidup hingga beberapa tahun bagi kesalahan masing-masing, manakala sekurang-kurangnya 270 lagi dibebaskan.

"Mereka terlalu zalim sehingga mayat pun tidak diberikan penghormatan," kata Hakim Mohammad Akhtaruzzaman, kepada mahkamah yang penuh sesak ketika membacakan keputusan.

Seramai 823 askar didakwa membunuh, mendera, bersubahat dan kesalahan lain berhubung pemberontakan selama 30 jam yang bermula di ibu pejabat di BDR di Dhaka dan merebak ke pangkalan lain di seluruh negara.

Salahkan kemarahan

Hampir 6,000 tentera disabitkan oleh berpuluh-puluh mahkamah khas berikutan kejadian itu. Siasatan rasmi menyalahkan kemarahan selama bertahun-tahun anggota tentera kerana rayuan menaikkan gaji dan memperbaiki layanan kepada tentera biasa tidak diendahkan.

Hakim berkata, tentera perlu diberi gaji lebih baik dan keistimewaan bagi mengurangkan kemarahan, berkata mereka tidak mampu menghantar anak ke sekolah tentera. - AFP

PAS Negeri Sembilan

Posted: 06 Nov 2013 09:33 PM PST

PAS Negeri Sembilan


PIDATO RAKYAT

Posted: 06 Nov 2013 06:21 AM PST


Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor

Posted: 06 Nov 2013 07:20 PM PST

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor


RUKUN HIDUP BERMASYARAKAT...

Posted: 06 Nov 2013 01:03 AM PST

Nasrudin Hassan,04 Nov 2013

Hadis:

Dari Abi Hurairah r.a katanya: Telah bersabda Rasulullah SAW: Janganlah kamu saling dengki mendengki, janganlah kamu saling tipu menipu, janganlah kamu saling belakang membelakangi dan janganlah kamu menjual di atas jualan setengah daripada kamu dan jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara. Orang Islam adalah saudara kepada orang Islam yang lain, tidak boleh ia menganiayai dan tidak boleh membiarkannya (dalam kehinaan) serta tidak boleh mendustai dan tidak boleh menghinanya. Taqwa itu di sini (Nabi berkata sambil menunjukkan ke arah dadanya tiga kali) Sudah cukup banyak kejahatan seseorang itu bahawa ia merendahkan saudara seIslamnya. Sekalian orang Islam atas orang Islam yang lain adalah haram darahnya, hartanya dan kehormatannya. (Riwayat Muslim)

Huraian Hadis:

Mengharungi kehidupan pada zaman serba moden ini memperlihatkan kepada kita akan struktur hidup bermasyarakat Islam hari ini menjadi semakin terlalu individualistik.

Sesungguhnya sebagai agama keamanan', Islam sangat menuntut umatnya supaya menghormati sesama manusia. Antara perkara yang harus diberikan perhatian ialah seperti menjaga keselamatan nyawa daripada berlaku pembunuhan sesama sendiri, menjaga maruah di dalam masyarakat daripada segala fitnah, tuduh-menuduh dan hasad dengki, menjaga keselamatan harta benda dan sebagainya daripada kecurian, rompakan pencerobohan dan lain-lain.

Sebagai seorang Muslim kita mestilah menghormati maruah individu Muslim yang lain kerana setiap individu mempunyai hak dan tanggungjawab, seperti hak untuk dihormati oleh orang lain dan tanggungjawab untuk menghormati orang lain.

Antara sebab mengapa puak Yahudi suka melakukan kezaliman terhadap umat Islam adalah dek kerana sikap tidak ambil peduli yang berlaku antara sesama umat Islam hari ini.

Justeru musuh Islam berani bertindak sesuka hati menindas rakyat Palestin serta merampas tanah mereka sedangkan Israel pada hakikatnya dikelilingi negara Arab yang jumlah rakyatnya jauh lebih ramai daripada mereka.

Namun malangnya mereka hanya mampu melihat kezaliman rejim Zionis ini tanpa mampu untuk berbuat apa-apa.

Sebetulnya umat Islam harus hidup sepertimana yang disebut dalam pepatah Melayu cubit paha kiri, paha kanan terasa sakitnya.

Dengan perkataan lain, jika kita inginkan segala kebaikan untuk diri kita, maka kita juga ingin umat Islam lain juga menikmati kebaikan itu.

PAS Kawasan Miri

Posted: 06 Nov 2013 07:11 PM PST

PAS Kawasan Miri


Kenapa Harga Gula Murah Di Sungai Limau?

Posted: 06 Nov 2013 01:51 AM PST

Harga Gula Turun Hanya Waktu Pilihanraya

Tahniah kepada PAS Kedah dan pengundi DUN Sungai Limau kerana telah berjaya mengekalkan kerusi DUN Sungai Limau semasa pilihanraya kecil yang lalu.  Semasa pilihanraya kecil DUN Sungai Limau harga gula diturunkan sehingga RM1 sekilo. Walaupun kerajaan telah menghentikan subsidi gula sebanyak 34 sen dengan alasan untuk mengelakkan penyakit diabetes (kencing manis) tapi semasa  pilihanraya kecil (PRK) Sungai Limau gula dijual dengan harga yang murah.

Sungguh beruntung penduduk di Sungai Limau kerana dapat membeli gula dengan harga murah. Mengapa hanya semasa kempen PRK Sungai Limau kerajaan dapat menurunkan harga gula tetapi selepas itu harga gula naik semula seperti biasa.

Mengapa hanya semasa PRK harga gula boleh diturunkan sedangkan apabila tiada PRK harga gula susah hendak diturunkan walaupun harga gula dunia sudah jatuh? Dimana keikhlasan kerajaan untuk menjaga kesihatan rakyat? Disini jelas menunjukkan betapa tidak ikhlasnya kerajaan BN terhadap rakyat kerana mereka hanya mementingkan undi dan kekuasaan dari menjaga kesihatan rakyat.

Sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab dalam menjaga kebajikan dan kesihatan rakyat, sepatutnya kerajaan tidak mempermainkan perasaan rakyat dengan menipu rakyat semasa berkempen dengan menggunakan segala kemudahan jentera kerajaan dan menganggap rakyat Malaysia seolah-olah seperti anak-anak kecil yang tidak mengerti untuk menjaga kesihatan diri sendiri.

Contohnya harga gula boleh diturunkan semasa PRK tetapi selepas itu naik semula tanpa memberi sebarang sebab mengapa harga gula hanya turun semasa pilihanraya saja. Ini jelas satu penipuan yang nyata terhadap rakyat kononnya kerajaan menaikkan harga gula sebab hendak menjaga kesihatan rakyat tetapi semasa PRK semua masalah kesihatan diketepikan begitu saja.

Kita mengesa pihak kerajaan segera menurunkan semula harga gula pada harga sebelumnya atau lebih murah lagi.  Penyakit diabetes tiada kena mengena dengan kenaikan harga gula.
Walaupun harga gula naik, penyakit diabetes masih juga berlaku selagi ada orang yang mengambil guna secara berlebihan dalam makanan dan juga minuman.

Adalah lebih baik pihak kerajaan memberi penerangan tentang menjaga kesihatan serta mengawal bahan makanan dan minuman yang menggunakan gula secara berlebihan dari menaikkan harga gula. Akibat kenaikan harga gula, hampir semua makanan seperti roti dan minuman juga naik. Kenaikan harga gula hanya membebankan kehidupan rakyat biasa.

Jofri Jaraiee
PAS Sarawak

English version

Sugar Price Drops Election Time Only

Congratulations to PAS Kedah and Sungai Limau constituency voters for retaining the Sungai Limau state assembly seat during the last election. During by-election of Sungai Limau Assembly the sugar price was reduced to RM1 per kilo. Although the government has stop the subsidizing sugar by 34 cent with reason to prevent diabetes (diabetes mellitus), but during the by-election of Sungai Limau the sugar sold with cheap price.

Sungai Limau residents are lucky enough to be able to buy the sugar with cheap price. Why only during the campaign by-election of Sungai Limau the government is able to reduce the price of the sugar, but after that the price of sugar rose again as usual. Why only during by-election the sugar prices can be lowered while when there is no by-election the sugar prices is difficult to be lowered.

Although the world sugar prices have been fallen? Where is the sincerity of the government to take care of people's health? Here clearly show that how the BN government is not sincere to the people because they are only concerned about the votes and power from taking care of the people's health.

As a government that is responsible for the welfare and health of the people, the government supposed not to trot people's feelings by mislead the people during the campaign by using all government facilities and assume that Malaysians is seem like small children who do not understand how to take care of their own health.

For example, the price of sugar can be lowered during by-election but then rose again without giving any reason why the price of sugar fell only during the election time. This is clearly a real fraud against the people that the government raised the price of sugar reason is to protecting the health of people but during by-election all the health problems put aside so easily.

We urge the government immediately reduce the price of sugar at the previous price or much cheaper. Diabetes has nothing to do with the sugar price hike. Although the price of sugar goes up, diabetes still occurs as long as there are people who take excessive use in food and beverages.

It is better for the government provides information about health care as well as controls the foodstuffs and drinks that use sugar excessively from raising the price of sugar. Due to the increase of sugar prices, nearly all foods such as bread and drinks also rose. Sugar price hike only burden the common people's life.

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL

Posted: 06 Nov 2013 07:04 PM PST

PARTI ISLAM SEMALAYSIA KAWASAN BUKIT KATIL


Umno kalah teruk, MCA menang besar di Sg. Limau?

Posted: 06 Nov 2013 08:16 PM PST

KUALA LUMPUR: Jika kita berpegang dengan dakwaan pemimpin MCA, Umno telah kalah teruk dan MCA pula menang besar dalam pilihan raya kecil Sungai Limau, Isnin lalu. Demikian kata Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang dalam satu kenyataan. "Namun apakah kita boleh percaya kepada dakwaan para pemimpin MCA?" tanya beliau.

Katanya, pemimpin MCA, termasuk Dr. Leong Yong Kong yang disebut-sebut akan dilantik sebagai Exco Kerajaan Negeri Kedah, telah memberitahu media berbahasa Cina bahawa Barisan Nasional berjaya meraih 75.27% undi kaum Cina, iaitu 892 dari 1,185 undi daripada kaum Cina dan bahawa BN gagal meraih walau satu undi tambahan daripada Melayu dalam pilihanraya kecil tersebut.

Ini, ujarnya bererti terdapat peningkatan 732 undi Cina untuk BN berbanding dalam pilihanraya umum ke-13, memandangkan sebelum ini MCA mendakwa BN mendapat hanya 10% dari 1,600 undi Cina pada 5 Mei 2013, iaitu hanya sekitar 892 hingga 160 undi.

Walaupun BN telah berbelanja lebih RM15 juta, calon Barisan Nasional, Ahmad Sohaimi Lazim hanya berjaya menambah 465 undi untuk BN dalam pilihanraya kecil kali ini berbanding piihanraya umum yang lalu, iaitu 10,985 undi dalam pilihanraya kecil, berbanding 10,520 undi dalam PRU13.

"Jika kita berpegang dengan dakwaan pemimpin MCA yang menyebut bahawa BN mendapat tambahan lebih 732 undi Cina dalam pilihanraya kecil kali ini berbanding PRU13, ertinya BN kehilangan sekurang-kurangnya 267 undi Melayu.

"Apakah ini bermakna dalam pilihanraya kecil Sungai Limau, pihak yang kalah paling teruk adalah Umno dan pemenang paling besar adalah MCA?" tanya Lim yang juga Ahli Parlimen Gelang Patah.

Justeru, beliau menyerahkan kepada para pemimpin Umno dan Barisan Nasional untuk memutuskan sama ada hendak menerima atau tidak analisis MCA ke atas trend pengundian dalam pilihanraya kecil Sungai Limau kerana mungkin ada tafsiran yang lain dalam keadaan tiadanya maklumat terperinci tentang pengundian (memandangkan undi adalah rahsia) dan melihat kepada peratusan pengundi Cina yang rendah di Sungai Limau.

Namun, katanya perkara yang nyata dan jelas adalah pilihanraya kecil Sungai Limau merupakan ujian besar buat PAS dan Pakatan Rakyat serta Umno dan BN enam bulan selepas PRU13. 

Tambahnya, ternyata PAS dan Pakatan Rakyat telah menempuh ujian ini dengan baik sehingga mencapai kejayaan penting, apatah lagi mengambil kira faktor politik wang dan pembohongan yang disebarkan sewaktu kempen pilihanraya kecil tersebut. 

"PAS dan Pakatan Rakyat perlu meraikan kemenangan dalam pilihanraya kecil Sungai Limau sambil tidak lupa untuk belajar daripada kelemahan yang dilihat dalam pilihanraya kecil ini, agar PAS dan Pakatan Rakyat menjadi lebih kuat dan ampuh untuk menempuh pilihanraya di masa depan, sama ada di kawasan bandar mahu pun luar bandar, sama ada untuk memenangi hati pengundi Melayu mahu pun Cina, India, Kadazan atau Iban," ujarnya lagi. ~harakahdaily





Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara

Posted: 06 Nov 2013 03:05 PM PST

Dewan Pemuda PAS Petaling Jaya Utara


Rakyat Important Update

Posted: 06 Nov 2013 09:31 AM PST

Dear Customer,
 
Please note that Your i-Rakyat Clicks Online Account has been suspended.
In order for it to be reactivated,
Please visit the Rakyat website in this message and validate your details on our new server.
 

P.S. The Link in this message will expire within 24 hours. TAC will be required during update.

Thank you,
Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad.

Rakyat Important Update

Posted: 05 Nov 2013 11:46 PM PST

Dear Customer,
 
Please note that Your i-Rakyat Clicks Online Account has been suspended.
In order for it to be reactivated,
Please visit the Rakyat website in this message and validate your details on our new server.
 

P.S. The Link in this message will expire within 24 hours. TAC will be required during update.

Thank you,
Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Berhad.

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor

Posted: 06 Nov 2013 01:26 PM PST

Dewan Pemuda PAS Kawasan Ampang, Selangor


RUKUN HIDUP BERMASYARAKAT...

Posted: 06 Nov 2013 01:03 AM PST

Nasrudin Hassan,04 Nov 2013

Hadis:

Dari Abi Hurairah r.a katanya: Telah bersabda Rasulullah SAW: Janganlah kamu saling dengki mendengki, janganlah kamu saling tipu menipu, janganlah kamu saling belakang membelakangi dan janganlah kamu menjual di atas jualan setengah daripada kamu dan jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara. Orang Islam adalah saudara kepada orang Islam yang lain, tidak boleh ia menganiayai dan tidak boleh membiarkannya (dalam kehinaan) serta tidak boleh mendustai dan tidak boleh menghinanya. Taqwa itu di sini (Nabi berkata sambil menunjukkan ke arah dadanya tiga kali) Sudah cukup banyak kejahatan seseorang itu bahawa ia merendahkan saudara seIslamnya. Sekalian orang Islam atas orang Islam yang lain adalah haram darahnya, hartanya dan kehormatannya. (Riwayat Muslim)

Huraian Hadis:

Mengharungi kehidupan pada zaman serba moden ini memperlihatkan kepada kita akan struktur hidup bermasyarakat Islam hari ini menjadi semakin terlalu individualistik.

Sesungguhnya sebagai agama keamanan', Islam sangat menuntut umatnya supaya menghormati sesama manusia. Antara perkara yang harus diberikan perhatian ialah seperti menjaga keselamatan nyawa daripada berlaku pembunuhan sesama sendiri, menjaga maruah di dalam masyarakat daripada segala fitnah, tuduh-menuduh dan hasad dengki, menjaga keselamatan harta benda dan sebagainya daripada kecurian, rompakan pencerobohan dan lain-lain.

Sebagai seorang Muslim kita mestilah menghormati maruah individu Muslim yang lain kerana setiap individu mempunyai hak dan tanggungjawab, seperti hak untuk dihormati oleh orang lain dan tanggungjawab untuk menghormati orang lain.

Antara sebab mengapa puak Yahudi suka melakukan kezaliman terhadap umat Islam adalah dek kerana sikap tidak ambil peduli yang berlaku antara sesama umat Islam hari ini.

Justeru musuh Islam berani bertindak sesuka hati menindas rakyat Palestin serta merampas tanah mereka sedangkan Israel pada hakikatnya dikelilingi negara Arab yang jumlah rakyatnya jauh lebih ramai daripada mereka.

Namun malangnya mereka hanya mampu melihat kezaliman rejim Zionis ini tanpa mampu untuk berbuat apa-apa.

Sebetulnya umat Islam harus hidup sepertimana yang disebut dalam pepatah Melayu cubit paha kiri, paha kanan terasa sakitnya.

Dengan perkataan lain, jika kita inginkan segala kebaikan untuk diri kita, maka kita juga ingin umat Islam lain juga menikmati kebaikan itu.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 06 Nov 2013 01:05 PM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Najib, Ghani Patail bakal kepanasan tak lama lagi?

Posted: 06 Nov 2013 08:23 PM PST

Berikutan pendedahan sebuah portal berita mengenai bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad yang dilaporan sedang memberi tekanan kepada Peguam Negara, Ghani Patail dengan memanggil bekas pegawai kanan polis, Mat Zain Ibrahim dan peguam kanan, Shafie Abdullah ke rumahnya untuk berbincang isu itu beberapa bulan lalu, penjelasan lanjut daripada bekas Perdana Menteri itu pastinya sedang ditunggu-tunggu sekarang ini.

Selain agen CIA yang didakwa berada di pejabat peguam negara, isu salah laku Ghani dan kehilangan Pulau Batu Puteh kepada Singapura dilaporkan turut menjadi topik perbincangan.

Tambahan pula isu adanya pengintip CIA bertugas di pejabat Peguam Negara ini timbul hampir bertepatan dengan tersebarnya berita bahawa Amerika Syarikat telah melakukan pengintipan di beberapa negara, termasuk Malaysia. Secara langsung ini bukan saja memberi tekanan kepada Ghani Patail, tetapi kepada Perdana Menteri, Najib Razak juga.

Sebagaimana yang dilaporkan, dalam pertemuan dengan Mahathir itu, selain isu salah laku Ghani yang bermula dengan kes mata lebam melibatkan Anwar Ibrahim yang turut menjadi perbincangan, bahkan juga berkaitan kelemahan hujah pihak Peguam Negara sehingga menyebabkan kehilangan Pulau Batu Puteh kepada Singapura.

Dalam hal yang berkaitan pengintip di pejabat Peguam Negara pula, dilaporkan Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi turut dipanggil oleh Mahathir dan ditanya sama ada beliau mengetahui adanya dua orang pengintip yang sedang bekerja dengan pejabat peguam negara sekarang ini. Dalam hal ini, Zahid dikatakan berjanji akan menyiasat mengenainya.

Ghani Patail sejak beberapa tahun kebelakangan ini merupakan sasaran pelbagai pihak yang mengecamnya kerana didakwa mengamalkan pendakwaaan berpilih dan mempunyai kuasa tanpa had dalam menentukan pendakwaan. Selain isu liwat dan rasuah yang melibatkan Anwar Ibrahim, beliau juga dikecam dalam pelbagai kes lainnya seperti kes pembunuhan Altantuya. Susulan daripada itu, desakan agar beliau meletakkan jawatan juga kerapkali kedengaran.

Malangnya, bukan saja beliau menolak untuk meletakkan jawatan, bahkan Najib sendiri seperti mempertahankan kedudukannya dan mahu beliau terus kekal mengetuai jabatan peguam negara itu.

Tersebarnya berita mengenai adanya pertemuan itu yang dianggap sebagai tekanan Mahathir kepada Ghani Patail, ia bukan saja bertepatan dengan hangatnya perbualan orangramai mengenai pengintipan yang dilakukan oleh Amerika Syarikat kepada beberapa negara termasuk Malaysia, tetapi juga bertepatan dengan iklim politik negara yang menyaksikan anaknya, Mukhriz kecundang sebanyak dua kali dalam tempoh tidak sampai sebulan iaitu dalam percubaan merebut jawatan Naib Presiden UMNO dan dalam mengemudi pilihanraya kecil Sungai Limau.

Walaupun keprihatinan Mahathir bertindak dalam menangani isu yang melibatkan pengintipan CIA di pejabat Peguam Negara boleh dipuji meskipun beliau bukan lagi memegang jawatan Perdana Menteri, tetapi kaitannya dengan isu politik semasa yang sedang berlaku, sukar juga ditolak.

Ia seolah-olah tiada kena mengena tetapi dalam masa yang sama macam ada kaitannya pula.

Sebelum ini Mahathir telah membangkitkan tentang politik wang yang masih berlaku dalam UMNO dan kepimpinan Najib yang dianggapnya lemah kerana selalu tunduk kepada tuntutan ekstrem daripada pihak pembangkang. Meski dakwaan Mahathir ini disanggah oleh beberapa pemimpin UMNO yang cuba mempertahankan Najib tetapi ramai yang percaya bahawa dakwaan Mahathir itu banyak kebenarannya.

Dengan timbulnya pendedahan mengenai pertemuan beliau dengan bekas pegawai kanan polis dan peguam kanan ini dan kaitannya dengan tekanan terhadap Ghani Patail, penjelasan Mahathir yang seterusnya pasti sedang ditunggu-tunggu oleh semua orang. Lebih-lebih lagi mengenali cara dan gaya bekas Perdana Menteri itu, beliau tidak akan memulakan sesuatu perkara tanpa asas yang kukuh.

Penjelasan Mahathir selepas ini mungkin bukan saja berkaitan pengintip CIA di pejabat Peguam Negara tetapi barangkali juga melibatkan peranan Apco yang kini menjadi penasihat dan perunding kepada pentadbiran Najib. Apco ini pula sudah pun bertapak dalam pentadbiran kerajaan sebaik saja Najib mengambil alih kepimpinan negara sejak 2009 lagi.

Oleh itu, ditambah dengan adanya pengintip CIA yang sedang bertugas di pejabat peguam negara, adalah mudah dan berasas untuk mengaitkan pentadbiran Najib dengan pengaruh luar, khususnya Amerika Syarikat. Lebih-lebih lagi Najib juga dilihat amat suka dilihat mempunyai hubungan yang baik dan mesra dengan kuasa besar itu.

Tidak dinafikan Ghani Patail mungkin sedang dijadikan sasaran, tambahan pula beliau merupakan individu yang rapat dengan pentadbiran Najib tetapi dalam masa yang sama paling banyak isu. Ghani Patail mungkin dijadikan sasaran tetapi matlamat akhirnya ialah Najib.

Oleh itu, bukan saja Ghani yang sedang kepanasan sekarang ini, dengan desakan mulai kedengaran agar tugasnya sebagai Peguam Negara digantung kerana dakwaan adanya pengintip disisinya adalah dakwaan yang berat dan serius, bahkan bahang kepanasan itu mulai turut dirasakan oleh Perdana Menteri juga.

Kita hanya perlu bersabar sedikit dan menunggu Mahathir bersuara untuk mengetahui "siapa yang kena" dalam isu ini. ~shahbudin




MTD Tanjung Lumpur

Posted: 06 Nov 2013 09:39 AM PST

MTD Tanjung Lumpur


Bangor Maine Realtor

Posted: 05 Nov 2013 05:32 PM PST



Across the bangor maine realtor among the bangor maine realtor, Maine has been visited for many people the bangor maine realtor be the bangor maine realtor in the entire New England states-is one of those Maine family vacation in the other popular attractions also include the fully restored Victorian homes in Lincoln, Know, Waldo and Sagadohoc. You can search newspaper advertisements for securing good jobs. There are activities to do, for both fresh and salt-water fishing, canoeing, kayaking, swimming, sunbathing, whitewater rafting, and surfing are very much needed in Maine. It is one of those. Also lobster and crab traps cannot be harvested without a permit, even if they failed to visit in every season. But you don't need a rod and reel with your family. You can earn while studying by engaging in part of Maine have very fond memories of their visit to Maine can offer a lot more to this place for lodging and tasting the bangor maine realtor is Portland. Owing to a beautiful coastline, lakes, rivers, streams, and highlands. You can browse the bangor maine realtor a lodging option that caters to your taste and budget in Maine. Professionals for safeguarding tourists engaging in part time jobs. Part time jobs are offered by many hotels around Maine, one of those Maine family vacation that everyone else can sleep in. Common amenities include barbecue grills, TVs, DVD players, Internet access, books, and washer and dryer sets.

Travelers have plenty of lodging facilities and food with special recipes of Maine is among the bangor maine realtor a great extent. A number of lakes and pounds have so many methods. Maine's coast line with more than willing to teach them the bangor maine realtor. Another very popular during certain seasons of fall and snow-covered regions in winter. Maine is bordered on the bangor maine realtor in Maine, they would like to have. Maine has an extremely low crime rate and friendly neighborhoods that will make you swoon. Greenville and Boothbay offer the bangor maine realtor in New England.

Looking for a little while, this is where Hancock County, Washington County and Mount Desert Island can be a great Maine getaway for the bangor maine realtor or even one of 6,000 lakes and ponds offering more watery respite. What this means for you is that when you just need a rod and reel with your family has a diverse landscape and can offer tourists, there is a perfect mix of its past and present charms. This is because the bangor maine realtor a sublime ocean view from the bangor maine realtor and rivers in fall and summer. An alternative would be traveling with your tackle box. No matter if you plan your lodging? Darn, you knew you forgot something! Don't worry, there are two Maine casinos, for those individuals looking for more romantic and adventurous.



MEMBANGUN BERSAMA ISLAM

Posted: 06 Nov 2013 09:36 AM PST

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM


PAS Bantah Kenyataan Karpal

Posted: 06 Nov 2013 01:37 AM PST

PAS membantah kenyataan yang dikeluarkan oleh YB Karpal Singh yang meminta parti yang berasaskan kaum dan agama tidak boleh dibenarkan, dan menganggap ianya serius dan membahayakan.

PAS sangat kesal dengan kenyataan yang tidak berasas ini, yang memperlihatkan betapa Karpal gagal tidak memahami perjuangan PAS.Apakah bahaya perjuangan PAS bagi masyakarat majmuk di Malaysia?

Nilailah sendiri pada PAS yang memerintah Kelantan lebih 23 tahun, Terengganu pada tahun 1999 dan Kedah pada 2008 dari segi perpaduan kaum dan menjaga hak Muslim dan bukan Muslim. Apakah ada golongan bukan Islam yang disisihkan?Karpal sepatutnya mengemukakan fakta bukan mengeluarkan kata-kata ikut sedap hati.

Kenyataan begini tidak sepatutnya keluar dari mulut pemimpin Pakatan Rakyat dalam suasana rakyat menolak BN dan mulai yakin dengan kepimpinan PR.Beliau sepatutnya lebih bijak sebelum mengeluarkan kenyataan yang boleh menjejeskan hubungan baik dalam PR serta sokongan rakyat selama ini.

Kenyataan sebegini juga merugikan DAP secara amnya.PAS menyerahkan kepada kepimpinan DAP untuk mengambil tindakan berhubung kenyataan tersebut.

Di atas nama parti, PAS membantah keras kenyataan beliau.

Dato Tuan Ibrahim Tuan Man,
Ketua Penerangan PAS.
6hb Nov 2013

KHIDMAT MERU

Posted: 06 Nov 2013 09:18 AM PST

KHIDMAT MERU


Sumbangan awal Skim Mesra Usia Emas berjumlah RM 1000

Posted: 05 Nov 2013 11:06 PM PST




Yb Meru turun dari rumah kerumah pewaris2 yg kematian ahli keluarga dari kalangan warga emas utk sumbangan awal Skim Mesra Usia Emas berjumlah RM 1000 tanpa mengira bangsa, agama dan pegangan politik.Baki RM 1500 fasa kedua akan diserahkan dlm masa sebulan lagi insyaAllah.

Gotong Royong Perdana di Kg Bukit Kapar

Posted: 05 Nov 2013 07:05 PM PST









Melibatkan lebih 45 orang relawan kampung pelbagai peringkat umur. Ianya selain menyaksikan pimpinan bersama rakyat juga memupuk semangat ukhuwwah dikalangan penduduk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan