Barisan Nasional

Dicatat oleh Admin | | Posted On Jumaat, 15 November 2013 at 1:02 PTG

sumber :-

Barisan Nasional


PEJUANG BANGSA

Posted: 15 Nov 2013 11:28 AM PST

PEJUANG BANGSA


PANAS ! RAFIZI TERKEDU BILA DITEKAN BERAPA GAJI DIBAYAR JADI PENASIHAT KERAJAAN SELANGOR !!

Posted: 15 Nov 2013 01:35 AM PST



Pepatah Melayu ada menyatakan sarang tebuan jangan dijolok. Jika dijolok juga, buruk padahnya walaupun yang menjolok itu seorang pakar strategi.

Begitulah yang terjadi kepada Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli yang juga merupakan ahli Parlimen Pandan apabila cuba mencelah ketika ahli Parlimen Tanjung Karang, Datuk Seri Noh Omar sedang berbahas.

Noh diawal perbahasannya menjelaskan mengapa kerajaan melantik tiga bekas menteri sebagai Duta Khas dengan keseluruhan elaunnya berjumlah RM980,179 setahun. Mereka ialah Datuk Seri Jamaluddin Jarjis yang dilantik sebagai Duta Khas ke Amerika Syarikat, Tan Sri Ong Ka Ting (Duta Khas ke China) dan Datuk Seri S. Samy Vellu (Duta Khas ke India).Mengambil contoh pengalaman beliau selaku Menteri Pertanian sebelum ini, beliau memberitahu dewan, walaupun tandatangan diantara menteri kedua-dua negara telah dilakukan, ianya masih memerlukan kerja-kerja susulan projek tersebut.

Jelas Noh, tugasan ini memerlukan seseorang bertaraf menteri seperti Ka Ting yang boleh mendapat akses terus kepada menteri yang berkenaan.

Rafizi yang bangun mencelah cuba menimbulkan persepsi negatif bahawa ketika Noh Omar menjadi Menteri Pertanian, beliau telah gagal menyelesaikan masalah projek di negara China sehingga memerlukan Ka Ting membantu sekaligus menyebabkan beliau digugurkan dari kabinet. Rafizi juga mempersoalkan kewajaran melantik Ka Ting dengan elaun yang tinggi.

Berang dengan tuduhan tersebut, Noh bangun mempersoalkan sama ada Rafizi telah dibayar elaun atau tidak ketika menjadi penasihat untuk Menteri Besar Selangor suatu ketika dahulu.

"Saya hendak bertanya kepada Pandan (Rafizi), semasa menjadi Ketua Exsekutif kepada Menteri Besar, adakah Menteri Besar Selangor ini tidak berapa cerdik sehingga memerlukan penasihat? Itu soalan saya yang pertama.

"Soalan saya yang kedua, Pandan dapat ke tidak elaun? Tolong beritahu berapa elaun yang berhormat dapat. Kalau tidak dapat, tidak apa lah," soal Noh.

Soalan tersebut telah membuatkan Rafizi terkedu dan berbelit lidah untuk menjawab. Rafizi berkata isu tersebut tidak timbul kerana jawatan yang dinyatakan tidak wujud. Bagaimanapun, setelah didesak beberapa kali oleh Noh Omar akhirnya beliau tunduk dan mengaku ada menerima elaun daripada kerajaan negeri Selangor.

"Setiap perbelanjaan yang dibayar kepada saya telah didedahkan di dalam Dewan Undangan Negeri setiap kali ada persidangan," katanya tanpa menyatakan jumlah yang diperolehi.

Tidak puas hati dengan itu, Rafizi sekali lagi menyerang Noh kononnya gagal menjawab soalan beliau dan kegagalan menyelesaikan projek di China sebagai punca tidak dilantik semula di dalan kabinet.

"Dia (Rafizi) ni pekak…saya kata saya akan jawab tetapi sebelum saya jawab, saya hendak tanya dulu kepada Pandan (Rafizi) berapa ribu dia dapat? Menteri Besar pun tidak berapa cerdik, itu pasal ahli Parlimen Gombak (Azmin Ali) berangan hendak jadi Menteri Besar," bidas Noh

"Saya tahu berapa elaun yang dia dapat, itu pasal dia segan hendak cakap di dalam dewan ini. Pembangkang ini macam inilah perangainya, salah dia, dia tidak nampak," bentak Noh.

Menurut Noh, selepas menteri kedua-dua telah menandatangani memorandum persefahaman sesuatu projek, tugas susulan akan dibuat dikalangan pegawai-pegawai kerana ianya mempunyai prosedur-prosedur yang perlu dipatuhi.

"Takkanlah menteri hendak pergi tengok sarang burung? Jadi sebab itu kita hendak kerja susulan daripada duta khas kerana ada akses terus kepada menteri pertanian di sana. Ini diantara tugas-tugas yang dibuat.

"Jadi pembangkang jangan putar belitkan fakta. Bila kena batang hidung sendiri baru hendak berpusing-pusing jawab," kata beliau

3 KEPUTUSAN ALA DIKTATOR GUAN ENG SELEPAS PRU13 DIDEDAHKAN !! @dzainalabidin

Posted: 14 Nov 2013 06:36 PM PST



Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) mendakwa beberapa keputusan dan dasar Kerajaan DAP Pulau Pinang di bawah pentadbiran Ketua Menteri, Lim Guan Eng bersifat diktator serta tidak menguntungkan rakyat.

Presidennya, Rahmad Isahak berkata, perkara itu boleh dilihat dalam tiga isu yang timbul selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 yang mana Guan Eng gagal memberi penjelasan logik sehingga menimbulkan pelbagai persoalan.


Antaranya, kata beliau, isu pencerobohan Bukit Relau yang mana sehingga hari ini rakyat masih tertanya-tanya dalang sebenar kerana aktiviti yang dilakukan pihak swasta itu seolah-olah diberi lampu hijau oleh kerajaan negeri.

"Bertambah pelik, kerja-kerja pembersihan bukit itu turut gagal dikesan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) sedangkan dapat dilihat dengan jelas dari Jambatan Pulau Pinang," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Menurut Rahmad, walaupun perkara itu didedahkan Ahli Dewan Undangan (ADUN) Seri Delima, RSN Rayer kepada media beberapa hari selepas pilihan raya umum lalu, namun tindakan tersebut dilihat sekadar sandiwara bagi melindungi dalang sebenar.

Tambahnya, Kerajaan DAP Pulau Pinang juga tidak melaksana slogan Cekap, Akauntabiliti, Telus (CAT) seperti dicanang dalam pentadbiran mereka kerana sehingga kini gagal menubuhkan jawatankuasa siasatan dalaman bagi menyiasat perkara berkenaan.
Rahmad yang juga bekas ahli DAP berkata, sikap diktator yang diamalkan pentadbiran Kerajaan DAP Pulau Pinang juga dapat dilihat dalam tindakan merobohkan menara pemancar di Pulau Betong, Balik Pulau baru-baru ini.

"Kenapa menara telekomunikasi berkenaan yang bernilai hampir RM600,000 dirobohkan oleh MPPP ketika cuti umum Hari Deepavali.

"Mereka bertindak zalim sedangkan menara tersebut telah wujud hampir tujuh tahun lalu dan mendapat kelulusan bersyarat," katanya.

Menurutnya, isu itu melibatkan kepentingan awam kerana penduduk di kawasan berkenaan yang majoritinya orang Melayu menggunakan kemudahan menara tersebut sebagai medium komunikasi selain turut digunakan beberapa jabatan kerajaan.

Paling mengejutkan, kata beliau, masalah berkenaan sudah dibawa ke pengetahuan Timbalan Ketua Menteri 1, Datuk Mohd. Rashid Hasnon pada 30 Oktober lalu yang berjanji akan mencari jalan penyelesaian.
"Walau bagaimanapun, menara itu tetap dirobohkan sekali gus menunjukkan Kerajaan DAP Pulau Pinang langsung tidak menghormati Mohd. Rashid sebagai Timbalan Ketua Menteri dan bagi saya ini perbuatan biadab kerana membelakangkan kuasa pemimpin Melayu," katanya.

Dalam pada itu, menurut Rahmad, Kerajaan DAP Pulau Pinang juga gagal menguruskan isu syarikat Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) Telco milik kerajaan negeri yang bermasalah sehingga terpaksa berkongsi 40 peratus pegangan saham dengan syarikat lain dari Kuala Lumpur.
Sehubungan itu, Rahmad mencabar Guan Eng menjawab secara rasional kesemua masalah yang dibangkitkan tersebut segera.

ZULKIFLI MOHD NOOR DEDAH DAP TETAP TAK TERIMA HUDUD DIPEJUANGKAN PAS

Posted: 14 Nov 2013 05:11 PM PST



Bekas Naib Pengerusi DAP, Zulkifli Mohd. Noor berkata, DAP mempunyai pendirian berbeza mengenai pelaksanaan hukum hudud yang diperjuangkan sekutunya Pas.

Zulkifli mendakwa, berdasarkan pengalamannya dalam parti itu termasuk ketika menganggotai Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC), pendirian pemimpin parti dengan ahli peringkat akar umbi terutamanya orang Melayu tidak sama.

"Pendirian Pengerusi DAP, Karpal Singh dan orangnya dalam CEC ialah mereka tidak mahu hudud dilaksanakan, namun ketika saya dalam CEC, pendirian saya berbeza.

"Sebagai seorang pemimpin Melayu dan Islam, ketika itu saya terima jika hudud dilaksanakan," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Sebelum ini, isu hudud seringkali menggoncang kerjasama DAP dan Pas apabila Karpal keras menolak pelaksanaannya.

Mengulas lanjut, Zulkifli yang berada dalam barisan tertinggi kepemimpinan DAP selama 12 tahun sejak 1995 berkata, ketika ini menjadi 'tanggungjawab' pemimpin Melayu dalam DAP seperti Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari dan Naib Presiden DAP, Senator Dr. Ariffin Omar menyatakan pendirian mereka.

"Zairil dan Ariffin perlu ditanya pendirian mereka sama ada sokong atau sebaliknya.

"Namun, seperti kita sedia maklum sebelum ini, pasti akan wujud masalah apabila Pas bersama dengan dua lagi parti yang mempunyai agenda perjuangan berbeza, bagaimana mahu bersatu," katanya.

Mengulas perkembangan terbaharu di Kelantan itu, Zulkifli percaya DAP tidak akan menerima pelaksanaan hudud dan akan menolaknya.

Menurutnya, dalam hal ini sepatutnya Pas perlu berfikir sama ada mahu kekal dalam pakatan berkenaan atau membawa haluan sendiri.

"Pas memperjuang dan menegakkan Islam. Kalau perjuangan itu terhakis dan tidak diperkuatkan dan hanya mengikut rentak kapitalis dan reformasi, maka dengan sendirinya perjuangan mereka tidak akan berjaya," katanya.

bumiyang

Posted: 15 Nov 2013 03:20 AM PST

bumiyang


Kelantan Bakal Turuti Brunei Laksanakan Hukum Hudud???

Posted: 14 Nov 2013 11:00 PM PST

Penguatkuasa Agama Mambawa Senjata Api Jenayah Syariah Bakal Berkurangan???

Posted: 14 Nov 2013 06:12 PM PST

The Antics of Husin Lempoyang

Posted: 15 Nov 2013 03:13 AM PST

The Antics of Husin Lempoyang


Takut mati pucuk, tak takut mati esok

Posted: 14 Nov 2013 06:43 AM PST


Saja nak menarik perhatian kepada blog yang dah lama tak dikemaskini.

Bukan cerita kotor yang mahu Husin kongsi. Hanya beberapa pemerhatian yang agak terlalu terus terang tapi ada kebenaran disebaliknya.

1. Kondominium tidak ada kena mengena dengan kondom. Tetapi di kondominium kita boleh dapat banyak kondom terpakai.

2. Aurat dan urat adalah dua benda yang berbeza. Namun begitu, apabila melihat perempuan yang mendedahkan aurat, urat lelaki akan krem di sesetengah kawasan.

3. Kuih tat enak di makan. Tapi apabila kita makan lapan keping kuih tat, kita mungikin dituduh mencarut. Kalau tak percaya,cuba kira satu tat, dua tat, tiga tat, sampai lapan.

4. Laksamana adalah jawatan besar di dalam kesultanan Melayu Melaka. "Laksa kedah" pula adalah contoh jawapan kalau orang tanya kita "laksa mana ni?"

5. Barbeque adalah makanan yang enak. Namun begitu 'babi queue' haram dimakan oleh orang Islam.

6. Sesetangah orang memanggil cili sebagai cabai. Tapi kalau mulut nak kena cabai, cuba la cakap 'cibai' kat depan orang tua-tua.

7. Membuat tahu sumbat sungguh meletihkan. Lebih letih lagi kalau orang lain hanya tahu nak sumbat je tahu sumbat dalam mulut.

8. Si Bosia dan Bojan dipandang hina oleh masyarakat. Namun begitu si Boroi yang makan duit rakyat mendapat sanjungan.

9. Bermain bola keranjang memang meletihkan. Bermain di ranjang juga boleh meletihkan.

10. Allahyarham P.Ramlee tak pernah dapat Lesen P sebab baru diperkenalkan. Penyanyi pop yeh yeh L.Ramli mungkin pernah dapat lesen L. Tapi Allahyarham A.Ramlie tak pernah dapat lesen A sebab tak ada.

11. Ramai orang lelaki takut kalau-kalau mati pucuk. Tapi tak takut kalau-kalau mati esok.

Wow! Jual unta banyak bingung, jual orang juga untung

* Dari WhasApp keluarga


anakbukitgantang says

Posted: 15 Nov 2013 03:04 AM PST

anakbukitgantang says


Isu Comango- taklimat pasca UPR oleh saudara Azril Mohd Amin

Posted: 14 Nov 2013 11:17 PM PST

Taklimat Pasca UPR


Apa itu COMANGO dan apa pembentangan yang dibuat oleh Saudara Azril Ketua DelegasiMuslim PrO di Geneva
 
Tarikh pembentangan malam ini 15 Nov
Tempat Auditorium Kompleks Perdana Siswa Universiti Malaya
Masa 8.30 malam

 

Sahabat-Gunung

Posted: 15 Nov 2013 01:26 AM PST

Sahabat-Gunung


Bajet2014 Lambang Keprihatinan Kerajaan Pada Keperluan Rakyat

Posted: 14 Nov 2013 11:57 PM PST


Bajet 2014 yang telah dibentangkan oleh Dato' Sri Mohd Najib Tun Haji Abdul Razak, Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Malaysia yang dibuat baru-baru ini berdasarkan pendapatan kerajaan yang sentiasa memikirkan keperluan rakyat.

Ketua Pemuda UMNO bahagian Pandan, Mohammad Faizal Sufar menyifatkan Bajet 2013 sebagai Bajet Kasih Sayang dengan tema "Memperteguh Ketahanan Ekonomi, Memperkasa Transformasi & Melaksana Janji",  dengan tafsiran pendapatan negara dialihkan serta dikongsi bersama-sama rakyat keseluruhannya dalam bentuk pelbagai imbuhan dan bantuan.

"Bajet yang dibentangkan banyak memberi manfaat kepada rakyat. Setiap lapisan masyarakat mendapat perhatian dalam pembentangan bajet tersebut. Ini menunjukkan bahawa kerajaan sangat prihatin dengan keperluan rakyat.

Jika dibandingkan dengan Bajet Pakatan Rakyat, Bajet 2014 yang dibentangkan  adalah merangkumi semua aspek. Setiap apa yang dibentangkan, adalah mengikut keperluan rakyat dan bukannya gula-gula pilihanraya seperti yang diperkatakan oleh pihak pembangkang," ujarnya yang juga calon BN bagi kerusi DUN Chempaka pada Pilihanraya Umum ke-13 yang lalu.

Tambahnya, Bajet 2014 juga membuktikan kerajaan memberi tumpuan kepada perkara-perkara penting yang boleh menjana ekonomi negara.

Biarpun subsidi gula ditarik tetapi ia bukan bermakna kerajaan menekan rakyat sebaliknya perkara tersebut sudah difikirkan kebaikan terhadap rakyat.

"Penarikan subsidi gula tidak akan membebankan rakyat tetapi perlu dilihat dalam skop yang lebih besar," katanya.

Menerusi Bajet 2014 ini kita lihat Perdana Menteri guna strategi untuk menyediakan rumah yang secukupnya untuk memenuhi keperluan rakyat.

"Bukan hanya Syarikat Perumahan Negara Berhad digerak dan dipertanggungjawabkan untuk menyediakan rumah mampu milik tetapi juga pihak swasta yang lain.

Ia sama sekali berbeza dengan kerajaan negeri di bawah pemerintahan Pakatan, sepanjang lima tahun pemerintahan Tan Sri Khalid Ibrahim dan pakatan pembangkang di Selangor, antara perkara yang patut mereka banggakan adalah kepesatan pertambahan pusat rumah urut dan juga pusat judi yang berselindung di sebalik kafe siber.


Mana ada projek perumahan kos rendah atau mampu milik yang menjadi keutamaan kerajaan negeri, sebaliknya projek rumah-rumah mega yang nampak naik bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan di negeri Selangor sekarang ini," ujarnya lagi.

Hari Keputeraan Sultan Imbau Kembali Sejarah 118 Tahun Kesultanan Johor Lama

Posted: 14 Nov 2013 06:47 AM PST


Upacara sambutan Hari Keputeraan Sultan Johor ke-55 akan diadakan dengan penuh adat istiadat Kesultanan Johor bermula dengan majlis letak kerja di Dataran Tanjung Emas, Muar, 21 Nov ini.

Setiausaha Jumaah Majlis Diraja Johor, Datuk Abdul Rahim Ramli berkata pada hari berkenaan bendera istiadat akan dinaikkan di Dataran Tanjung Emas diikuti doa selamat oleh Mufti Johor Datuk Mohd Tahrir Shamsudin dan tujuh das tembakan meriam.

"Istiadat ini satu-satunya warisan Kesultanan Johor yang dihidupkan Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar. Kali terakhir ia diadakan pada 1922 semasa pernikahan Tunku Temenggong Ahmad.

"Sebagaimana yang kita ketahui Sultan Johor merupakan seorang yang suka menghidupkan kembali kebudayaan dan istiadat Kesultanan Johor yang telah lama," katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Upacara sedemikian mengulang kembali sejarah 118 tahun lepas semasa sambutan hari keputeraan nenda baginda, Sultan Abu Bakar pada 1 Mac 1895 yang sebelum itu dikenali sebagai Hari Kerajaan, juga diadakan di bandar Muar.

Menurutnya, memandangkan tarikh keputeraan baginda 22 Nov jatuh pada hari Jumaat, maka upacara sambutan akan diadakan pada hari Sabtu di Dewan Jubli Intan, Sultan Ibrahim, Muar.

Bagaimanapun, katanya majlis tahlil dan doa kesyukuran akan tetap diadakan pada malam 21 Nov di setiap masjid di negeri ini.

Ia diikuti dengan majlis menghadap Sultan Johor oleh Menteri Besar Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri dan Yang Dipertua dan anggota Jumaah Majlis Diraja Johor di Istana Tanjung, Muar bagi mempersembahkan doa kesyukuran.

Acara kemuncak pada 23 Nov yang mana Sultan Johor akan berangkat dari Istana Tanjung berarak ke Dewan Jubli Intan Sultan Ibrahim, Muar untuk Majlis Doa Kesyukuran, Majlis Teriman, Majlis Menghadap Takzim serta majlis anugerah darjah dan pingat (jika ada).

Upacara itu akan dimulakan dengan bacaan doa kesyukuran yang mana Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim akan mewakili Sultan Johor.

Abdul Rahim berkata tembakan meriam 21 das akan dilepaskan sebaik nama baginda disebut dalam bacaan doa oleh Mufti Johor.

Beliau berkata keberangkatan Sultan Johor akan disambut dengan perbarisan kehormat Askar Timbalan Setia yang akan diketuai sendiri oleh anakanda baginda Tunku Panglima Johor Tunku Abdul Rahman.

Ia diikuti dengan Majlis Teriman iaitu istiadat perkumpulan orang kenamaan dan kerabat diraja dan ucap tahniah kepada baginda yang akan diketuai sendiri oleh Tunku Mahkota Johor.


Majlis diikuti dengan ucapan tahniah oleh Menteri Besar yang akan diiringi wakil pemimpin kaum Cina dan India mewakili rakyat Johor sebelum majlis pengurniaan pingat dan majlis jamuan teh.

Pinda Akta Muflis 1967 Bukti Keprihatinan Kerajaan Tangani Isu Muflis

Posted: 14 Nov 2013 02:21 AM PST


Sekretariat Bebas Muflis hari ini menyambut baik perhatian dan tindakan kerajaan serta Jabatan Insolvensi yang telah menerima pandangan dan cadangan dari Sekretariat Bebas Muflis yang mana Akta Kebangkrapan 1967 akan digantikan dengan Akta baharu yang akan dibentangkan di dalam Dewan Rakyat pada tahun hadapan.

Pengerusinya, Dato' Sohaimi Shahadan berkata, Sekretariat Bebas Muflis adalah sebuah sekretariat bersama dengan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), merupakan satu inisiatif bagi membantu golongan golongan muflis menyuarakan pendapat, rintihan dan permasaalahan yang dihadapi apabila dijatuhkan hukuman sebagai seorang yang bangkrap atau muflis.

"Dengan seramai lebih 250 ribu pemuflis yang ada sekarang ini dan hanya 28% sahaja yang berdaftar dengan Jabatan Insolvensi untuk ditadbir dan diberi peluang kedua, kami merasakan wajar kami membantu dan menerangkan serta memberi khidmat nasihat kepada para muflis akan hak hak dan peluang kedua yang diberikan oleh kerajaan.

"Kebangkrapan bukan penghujung hidup, sebaliknya ia boleh menjadi pelindung apabila seseorang gagal untuk membayar hutangnya kepada pemiutang atas pelbagai faktor" menjadikan kita di Sekretariat Bebas Muflis amat bersemangat sekali untuk membantu para muflis dan Jabatan Insolvensi dalam melaksanakan usaha usaha membebaskan para muflis daripada kemelut hutang yang ditanggung," ujarnya yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO.

Tambahnya, antara perkara yang di umumkan oleh YB Hajah Nancy Hj Shukri, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggunjawab ke atas  Bahagian Hal Ehwal Undang Undang (BHEUU) dan Jabatan Insolvensi Malaysia (MdI), adalah pelepasan automatik kepada golongan muflis selepas sesuatu tempoh tertentu dan difahamkan draf undang undang itu telah dibawa kepada Jabatan Peguam Negara.

Selain itu juga kerajaan akan memberikan peluang kedua yang lain di dalam draf cadangan tersebut.

"Sekretariat Bebas Muflis ingin juga menyarankan agar beberapa cadangan lain saperti penggunaan khidmat CTOS (yang dikendalikan oleh swasta) yang banyak menyusahkan orang ramai dari segi maklumat yang tidak dikemas kini dan ini menimbulkan ketidakadilan dan penganiayaan, agar dikaji semula dan dihentikan terus perkhidmatannya dan digantikan dan diuruskan oleh pihak kerajaan sendiri dalam menentukan status kredit seseorang untuk dinilaikan oleh institusi kewangan dan sebagainya.

Selain itu kami berharap agar proses pinjaman dan lain lainnya dirombak semula agar tidak ada timbul masaalah penjamin sosial, teknikal, terianiaya dan tertipu dengan sistem yang ada sekarang ini," ujarnya lagi.

Sekretariat Bebas Muflis ingin mengingat dan menyarankan agar draf Akta baru ini yang akan dibentangkan diparlimen tahun hadapan merupakan satu Akta yang lengkap, kemas dan meliputi semua penyelesaian keatas permasaalahan yang timbul selama ini dengan mengambil kira peredaran zaman yang mana kemajuan bergerak dengan pantas dan sesuatu Akta itu bukanlah selalu boleh digubal.


Taipingmali (tm)

Posted: 15 Nov 2013 01:25 AM PST

Taipingmali (tm)


Anwar Cuba Nafi, Blog Negara Pakatan Rakyat Milik Pembangkang

Posted: 15 Nov 2013 12:27 AM PST

 

Beberapa hari ini ramai di kalangan pimpinan pembangkang 'menjerit-jerit' di dalam laman sosial Twitter menafikan penglibatan mereka terhadap kewujudan sebuah blog 'Negara Pakatan Rakyat' (www.negarapakatanrakyat.blogspot.com). Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim di dalam twitternya baru-baru ini mengatakan kononnya blog tersebut bukan milik pakatan pembangkang tetapi ditaja oleh Umno.

 

Yang menghairankan ialah, mengapa Anwar menyalahkan Umno di dalam isu ini? Sedangkan sekiranya diteliti semua kandungan yang dipaparkan di dalam blog terbabit, secara jelas mengkritik kerajaan.

 

Dengan mengambil contoh isu video seks dahulu yang didedahkan Datuk Shazryl Eskay Abdullah, ahli parlimen Permatang Pauh itu tidak mengheret ahli perniagaan itu ke mahkamah sebaliknya hanya membuat laporan polis.

 

Katanya, apabila hasil siasatan forensik mendapati video tersebut sahih dan benar, beliau pula menyatakan itu adalah satu konspirasi serta memperlekehkan kredibiliti polis.

 

Itu belum lagi diambil kira tindakan Anwar untuk menyalahkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan kerajaan berhubung dakwaannya mengenai 40,000 pengundi hantu yang kononnya di terbangkan secara khas dari Bangladesh untuk mengundi Barisan Nasional dalam pilihan raya umum yang lalu. Apabila siasatan dilakukan, ternyata ia hanyalah merupakan cerita rekaan pembangkang untuk menghasut rakyat menolak keputusan pilihan raya.

 

Selain Anwar, Pengarah Komunikasi parti itu, Fahmi Fadzil turut dilihat cuba meletakkan kesalahan tersebut kepada Umno. Malah Ketua Biro Hal Ehwal Guaman PKR, Latheefa Koya turut mengambil pendekatan sama dengan mendakwa ia adalah merupakan perbuatan macai @ cybertroopers Umno. Mudahnya mereka menyalahkan orang lain.

 

Pembangkang, nampaknya mempunyai satu pendekatan yang 'standard' untuk menyalahkan Umno dan kerajaan dalam semua perkara. Sebagai contoh pendedahan video seks Anwar suatu ketika dahulu, turut dikatakan salah Umno, DAP bermesyuarat tanpa mengikut perlembagaan parti, sehingga terpaksa menjalankan semula pemilihan CEC, dikatakan sebagai salah Umno. Tidak ketinggalan yang terbaru perpecahan dalaman Pas antara kumpulan Ulama dan Liberal turut menjadikan Umno sebagai kambing hitam.

 

Sedangkan semua yang dinyatakan tadi adalah merupakan kesilapan mereka sendiri, namun disebabkan ingin memperbodohkan rakyat buat kesekiaan kalinya Umno dikaitkan dalam semua hal. Seolah-olah penubuhan Umno hanya untuk mengenakan pembangkang di negara ini.

 

Namun apa yang peliknya ialah, sehingga ke hari ini, tiada satu pun laporan polis yang dibuat bagi menafikan penglibatan pakatan pembangkang terhadap blog tersebut. Atau sekurang-kurangnya mengambil tindakan undang-undang.

 

Kesimpulannya, ini hanyalah merupakan taktik murahan Anwar bagi mengalihkan perhatian masyarakat. Ini kerana, banyak artikel-artikel yang disiarkan, banyak mengkritik pimpinan rakan sekutu mereka.

 

Persoalannya ialah benarkah pimpinan pakatan pembangkang tidak terlibat di dalam menaja blog tersebut? Atau ia sebenarnya adalah merupakan gerakan perang saraf mereka untuk memastikan semua pimpinan pakatan selari dengan pendirian dan keputusan yang dibuat Anwar.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

DAP ‘Berkecamuk’ di enam negeri (Utusan)

Posted: 14 Nov 2013 06:20 PM PST

CANTAS mencantas untuk terus mendominasi parti dan keretakan dalaman, antara punca kebanyakan pemimpin tertinggi DAP negeri tampil membuat kenyataan terbuka 'menghentam'.

Ini dipercayai ada hubung-kait dengan pemilihan negeri yang akan diadakan tidak lama lagi. Pemimpin kanan DAP seperti Lim Kit Siang dan anaknya, Lim Guan Eng dikatakan akan memastikan 'orang'nya dipilih pada pemilihan parti kali ini. Seterusnya, didakwa akan membantu mereka menguasai dan 'mencantas' ahli-ahli yang tidak menyokong mereka.

Apa yang terjadi di negeri-negeri berikut:

1. JOHOR

- PENGERUSI DAP negeri ini, Dr. Boo Cheng Hau tidak begitu digemari oleh dinasti Lim dan puak-puak mereka sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Ini khususnya apabila beliau dilihat begitu lantang mengkritik kepimpinan Lim. Perkara ini sudah berlaku sebelum pilihan raya umum ke-13 lagi. Oleh demikian, terdapat dakwaan daripada ahli DAP bahawa dinasti Lim sengaja membuat keputusan untuk bertanding di beberapa kawasan yang rata-rata mempunyai undi Cina dengan membelakangkan Cheng Hau bersama pengikut- pengikut lain yang selama ini telah bertungkus-lumus membangunkan DAP Johor.

Cheng Hau merupakan tunjang utama yang berpengaruh dalam membawa sokongan masyarakat Cina secara khusus dan lain-lain bangsa kepada DAP. Cheng Hau juga mempunyai barisan kepimpinan tertinggi negeri yang setia kepada beliau kerana yakin dengan beliau sehinggalah muncul Lim Kit Siang di Gelang Patah. Tidak cukup dengan itu, Kit Siang turut membawa masuk Liew Chin Tong dari Pulau Pinang (Bukit Bendera) dan Teo Nie Ching (Serdang) untuk mengukuhkan kedudukannya. Kedua-dua pemimpin ini pula merupakan orang kuat dinasti Lim. Malah, dikatakan sudah ada dakwaan terdapat 'tangan ghaib' dari DAP pusat yang bertindak menukar calon-calon mengikut 'selera' dan kepentingan mereka demi memastikan kuasa dan pengaruh Cheng Hau berkurangan.

Perkara ini berterusan walaupun selepas PRU lepas. Kali ini lebih terbuka dengan terdapat usaha untuk 'mencantas' Cheng Hau selamanya. Perkara ini dijangka akan berlaku pada Konvensyen DAP negeri 2013 Disember ini.

Antara dijangkakan, Cheng Hau mungkin 'ditendang' keluar dan digantikan dengan Chin Tong yang juga pengikut setia Kit Siang yang akan mengikut semua kehendak mereka.

2. KEDAH

- DAP Kedah pula tampak tidak sehaluan dengan pusat apabila akar umbi di negeri itu menyokong bekas pengerusi negeri, Lee Guan Aik yang dipecat oleh DAP pusat. Malahan Guan Eng bertindak melantik anak emasnya, Zairil Khir Johari yang sering mendapat jolokan Melayu celup untuk menggantikan Guan Aik.

Apa yang peliknya, pengikut serta ahli DAP di Kedah masih mahukan Guan Aik dan menolak Zairil yang tidak pernah mempunyai sebarang kaitan dengan DAP Kedah sebelum ini. Guan Aik juga merupakan antara pengkritik dinasti Lim yang disifatkan 'sudah lari' dari prinsip parti.

Guan Aik mendakwa, berlaku amalan pancung-memancung dalam DAP Kedah yang didalangi dua pimpinan DAP Pusat mewakili CEC yang diarahkan untuk menyelia negeri ini selepas PRU-13. Berikutan itu, beliau mahu Pendaftar Pertubuhan (ROS) menyiasat lantikan jawatankuasa interim DAP Kedah tersebut yang didakwa dilakukannya secara terburu-buru.

Katanya, tindakan itu bukan sahaja sebagai usaha untuk merosakkan imej parti tersebut, sebaliknya mahu menyelamatkannya daripada 'tangan-tangan hitam' yang berada dalam parti itu sendiri.

Guan Aik menambah, dia percaya setiap kejadian yang melanda pimpinan DAP Kedah sebelum PRU-13 lalu juga adalah dirancang oleh 'tangan-tangan hitam' daripada DAP Pusat yang cuba masuk campur berkaitan urusan di negeri. Terdapat khabar angin yang mengatakan Zairil dari Pulau Pinang sengaja dilantik supaya boleh mengetuai kepimpinan di Kedah dan dikuasai oleh kumpulan dinasti Lim yang ketika ini lebih dikuasai oleh penyokong bukan dinasti Lim.

3. MELAKA

- Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri, Goh Leong San dari DAP meletakkan jawatan serta-merta apabila disindir oleh ADUN DAP kerana ucapannya yang memuji Ketua Menteri Melaka, Datuk Idris Seri Haron.

Beliau sebelum itu menyuarakan rasa kagum dan memuji kematangan yang ditonjolkan Idris dalam menerajui kepemimpinan kerajaan negeri.

Peletakan jawatan Leong San telah diikuti oleh ADUN Bachang, Lim Jak Wong sebagai Ketua Whip.

Adalah sungguh memeranjatkan apabila Leong San bertindak sedemikian kerana selama ini DAP Melaka merupakan satu-satunya negeri dalam parti itu yang masih bersatu dan walaupun berlainan kem, masing-masing sanggup berdiam diri atau menyelesaikan kemelut dalam keadaan tertutup dan sukar dihidu oleh mana-mana pihak.

Leong San juga dianggap sebagai musuh utama yang sering tidak berpuas hati dengan cara kepimpinan tertinggi pusat mentadbir parti itu. Pernah beberapa kali secara lantang dia mengkritik dinasti Lim. Adalah agak sukar untuk dinasti Lim dan puaknya melebarkan kuasa di Melaka seandainya Leong San masih berpengaruh di negeri itu.

Natijahnya, akibat memuji Ketua Menteri, alasan itu terus dipergunakan untuk menekan beliau sehingga meletak jawatan. Pada pemilihan parti depan, Leong San sudah tentunya tidak lagi berpeluang memegang jawatan itu lagi. Dengar khabar, salah seorang keluarga terdekat dinasti Lim akan memegang jawatan Pengerusi negeri tersebut.

4. PERAK

- Operasi cantas mencantas kali ini juga bakal menyaksikan kejatuhan pasangan sepupu, Datuk Ngeh Koo Ham dan Nga Kor Ming yang tidak pernah sehaluan dengan dinasti Lim malah menganggap Perak sebagai 'milik' mereka.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Pas Cuba Leraikan Kekusutan Pertembungan 2 Kumpulan Dalam Pemilihan Parti

Posted: 14 Nov 2013 03:27 PM PST

 

Di saat banyak mata yang sedang memberikan tumpuan terhadap pemilihan kepimpinan Pas pada Muktamar Tahunan ke-59parti itu yang akan diadakan pada 22 November ini, portal pembangkang Malaysiakini semalam menyiarkan satu rencana yang bertajuk 'Permata 'kepimpinan ulama' dalam perjuangan PAS'.

 

Rencana yang ditulis oleh Penolong Setiausaha Agung Pas itu, dilihat sebagai usaha untuk menepis dakwaan berhubung wujudnya pertembungan antara kumpulan 'Ulama' dan 'Liberal' parti itu. Selain Liberal, kumpulan tersebut turut dilabelkan dengan gelaran Endorgan dan Anwarinas kerana gaya dan pendekatan yang digunakan.

 

Pelbagai hujah digunakan bagi meyakinkan pembaca, kononnya di dalam Pas hanya ada satu kumpulan sahaja dan langsung tidak wujud sebarang perpecahan yang melibatkan kepimpinan tertinggi parti.

 

Sedangkan isu yang dibangkitkan itu bukanlah merupakan isu baru, ia telah lama didendangkan oleh pemimpin parti itu sendiri. Sebagai contoh kenyataan Mursyidul Am, Nik Abdul Aziz sebelum ini yang meminta agar para perwakilan memilih ulama sebagai Timbalan Presiden parti.

 

Ia sudah cukup membuktikan bahawa pemilihan Mohamad Sabu sebagai Timbalan Presiden dalam pemilihan yang lalu bukan dari kumpulan ulama. Malah kemenangannya juga dikatakan tidak disenangi oleh segelintir pihak. Ditambah dengan tindakannya yang 'mesra' dengan DAP juga dirasakan sebagai punca semakin ramai yang mula meninggalkan parti yang sering menggunakan Islam sebagai modal untuk menarik sokongan itu.

 

Paling menarik, apabila penulis rencana tersebut dilihat begitu bersungguh-sungguh untuk menafikan perkara yang telah diketahui umum sebagai pertembungan antara dua kumpulan itu. Tidak cukup dengan itu, dia juga turut melampirkan sejarah parti yang kononnya disifatkan sebagai 'kebijaksanaan' pemimpin dalam membuat keputusan bagi menempuh cabaran politik baru.

 

Dia turut mengatakan bahawa Pas bukanlah sebuah parti politik murahan yang boleh diperkudakan oleh mana-mana pihak. Sedangkan pada hakikatnya, sejak parti itu menggunakan pendekatan 'tahluf siyasi' dengan DAP dan PKR, hala tuju dan perjuangan yang selama ini dikendong sudah semakin dicicirkan.

 

Kepada yang masih ingat, Pas sebelum ini begitu hebat mempromosikan negara Islam, namun apabila kepimpinan parti itu membuat keputusan untuk menerima parti ultra kiasu sebagai rakan sekutu, slogan negara Islam terpaksa digugurkan dan digantikan dengan 'Negara Berkebajikan'.

 

Itu belum lagi dikira dengan isu 'hudud' yang seakan-akan telah lenyap dari perjuangan Pas ketika ini. Bahkan ketika ditanya mengenainya, bekas menteri besar Perak dari Pas suatu ketika dahulu dan tanpa segan silu mengatakan 'hudud' tiada dalam perlembagaan parti.

 

Seterusnya penulis rencana itu mengatakan "PAS mempunyai organisasinya yang tersendiri dan setiap kepimpinan perlu patuh kepada disiplin dan adab-adab parti. Tidak timbul soal 'kumpulan ulama' dan 'kumpulan profesional'. Jangan ada lagi keraguan 'ulama diprofesionalkan dan profesional diulamakan' dalam saf kepimpinan Pas".

 

Sekiranya betul mereka patuh kepada disiplin dan adap parti, mengapa pula penyandang jawatan Timbalan Presiden tampil meluahkan rasa kurang senangnya dalam pemilihan yang diadakan ini?

 

Dia yang terkenal dengan panggilan Mat Sabu semalam, meluahkan rasa kesal kerana menurutnya sepanjang 35 tahun berada dalam parti itu sejak dari tahun 1978, inilah kempen paling teruk pernah dilihtanya.

 

''Untuk menjatuhkan seseorang pemimpin Pas, pelbagai label diberikan. Paling popular ialah Syiah dan yang kedua liberal,'' kata Mat Sabu.

 

Ketika Mat Sabu keluh kesah dengan apa yang beliau anggap perubahan minda ahli Pas terhadap muktamar dan kepimpinan parti, tersebar pula gambar wajah salah seorang calon Ketua Pemuda Pas digantikan dengan kepala anjing.

 

Gambar itu dipaparkan dalam laman Facebook 'Fikrah Islamiah Pilihan Kami'. Walaupun Pas pusat masih belum mengenal pasti siapakah yang bertanggungjawab melakukan perbuatan biadab itu tetapi ia sebenarnya memberi isyarat kepada kepimpinan dan ahli Pas bahawa politik tetap politik.


Persoalannya dimanakah disiplin dan adap yang dikatakan? Apakah ini bentuk pendekatan 'ulama diprofesionalkan'? Hanya sekadar untuk renungan.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Belantan

Posted: 14 Nov 2013 11:52 PM PST

Belantan


Surendran 'Pandi Sondol PKR' DiGantung?

Posted: 14 Nov 2013 06:09 PM PST


Ahli Parlimen Padang Serai, N. Surendran digantung enam bulan daripada menghadiri sidang Dewan Rakyat ekoran kenyataannya yang menghina Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan Dewan Rakyat.

Ekoran perbuatannya menuduh Pandikar Amin memberi fakta tidak benar dan Speaker bersifat bias, semua keistimewaan Surendran termasuk bayaran elaun ditarik balik selama tempoh tersebut yang berkuat kuasa serta-merta.

Akibatnya, Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang juga seorang peguam itu kehilangan gaji dan elaun dianggarkan sebanyak RM157,303.68 sepanjang tempoh enam bulan tersebut ekoran keceluparan mulut beliau sendiri.

Keputusan penggantungan itu diluluskan dengan undi belah bahagian tanpa dibahaskan disebabkan kedegilan pemimpin pembangkang yang berterusan membuat kecoh dan menyaksikan 92 Ahli Parlimen mengundi usul tersebut.

Terdahulu, usul bagi menggantung Surendran dibacakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri mengikut Peraturan Mesyuarat 27 (3) selepas dibenarkan Timbalan Speaker, Datuk Ronald Kiandee.

Jelas Nancy, kenyataan complete and utter lies (fakta yang tidak benar) dan 'Speaker yang bias' yang dibuat Surendran semasa sidang akhbar di lobi Parlimen Selasa lalu dan kemudiannya disiarkan beberapa media merupakan penghinaan.

"Bahawa tuduhan-tuduhan itu adalah satu penghinaan kepada Speaker yang menjalankan tugas sebagai pengerusi dewan ini dan bererti penghinaan juga kepada Dewan Rakyat yang turut mencemarkan nama baik dan prestij Dewan Rakyat.

"Maka inilah dipersetujui bahawa Yang Berhormat Ahli Parlimen Padang Serai hendaklah digantung daripada perkhidmatan Majlis Mesyuarat selama enam bulan dari tarikh keputusan usul diluluskan," katanya dalam Dewan Rakyat hari ini.

Pada Selasa lalu, Surendran diarahkan keluar Dewan selepas beliau berkeras enggan menerima penjelasan Pandikar Amin yang menolak usul tentang tindakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) meroboh kuil di Jalan P. Ramlee di bawah Peraturan Mesyuarat 18 (1).

Sebaik keluar Dewan, Naib Presiden PKR itu kemudiannya mengadakan sidang akhbar dan menuduh Pandikar Amin tidak mengeluarkan fakta tepat, selain seorang Speaker yang bias selepas terdahulu menggelar Dewan Rakyat sebagai Parlimen Robert Mugabe.

Dalam pada itu, Nancy berkata, tindakan yang diambil Dewan Rakyat ke atas Surendran perlu menjadi pengajaran kepada semua Ahli Parlimen agar lebih berhemah pada masa hadapan sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan.

"Perlu juga dinyatakan bahawa Dewan ini pada 11 Disember 2001 pernah menggantung Yang Berhormat Batu Gajah ketika itu selama enam bulan kerana menghina Speaker demi memelihara keutuhan dan prestij Dewan yang mulia ini," katanya.

Suara Politik
Belantan

Sultan Selangor Arah Henti Guna Kalimah Allah Dalam Bible, The Herald Versi Bahasa Melayu!

Posted: 14 Nov 2013 07:53 AM PST


Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah hari ini mengarahkan supaya penggunaan kalimah Allah di dalam `Bible' dan penerbitan 'The Herald' versi Bahasa Melayu dihentikan serta merta.

Baginda bertitah ia bagi mengelak kekeliruan dalam kalangan umat Islam di Selangor khususnya dengan penggunaan kalimah Allah oleh penganut agama lain.

Sehubungan itu, baginda meminta rakyat Selangor supaya menghormati dan mematuhi keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor serta undang-undang berhubung penggunaan kalimah Allah.

"Ini kerana kalimah Allah bagi umat Islam adalah merujuk kepada Tuhan Yang Satu (Esa) seperti yang terdapat di dalam Surah Al-Ikhlas," titah baginda menerusi kenyataan media yang dikeluarkan Setiausaha Dewan Diraja Selangor, Hanafisah Jais di sini.


Sultan Selangor, setelah berunding dengan Dewan Diraja Selangor yang bersidang pada 11 Nov lepas, telah membuat ketetapan tegas bahawa semua rakyat negeri itu tanpa mengira agama dan keturunan perlu akur dan patuh terhadap larangan penggunaan kalimah Allah oleh mereka yang bukan beragama Islam.

Ia seperti yang diperuntukkan di dalam Jadual kepada Seksyen 9 Bahagian 1 Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan Di Kalangan Orang Islam) 1988 yang diwartakan pada 1988.

Sultan Selangor turut bertitah menasihatkan mana-mana pihak supaya tidak mengambil kesempatan untuk menjadikan isu kalimah Allah sebagai agenda politik mereka kerana kalimah Allah ialah satu kalimah suci dan membabitkan akidah umat Islam.


Baginda juga bertitah menggesa umat Islam merapatkan barisan dan bersatu padu mempertahan kesucian kalimah Allah serta menghalang usaha mana-mana anasir yang tidak bertanggungjawab menyalahguna dan menghina kalimah Allah.

"Isu yang berkaitan dengan agama tidak seharusnya dipandang ringan kerana ia boleh membawa implikasi buruk kepada keselamatan negara dan boleh menimbulkan ketegangan antara kaum di negara ini," titah baginda.

Baginda turut berdoa supaya perpaduan dan keharmonian rakyat negara ini sentiasa terpelihara dan mereka dapat hidup dengan aman damai, menghormati antara satu sama lain dan saling bertolak ansur -BERNAMA

Suara Politik
Belantan

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 14 Nov 2013 11:49 PM PST

DARUL EHSAN TODAY


KANTOI: Giant Hypermarket Menipu Harga Barang...

Posted: 14 Nov 2013 06:00 PM PST


Nah.. lain harga pada rak dan lain pula harga dalam resit, tak taulah kalau ada yang bingai kata harga ini termasuk GST, kalau harga tu termasuk GST kenapa harga di rak barang berbeza?

Apa pun kita sebagai pengguna harus bijak dalam berbelanja...

Pendedahan lanjut pasal giant menipu pengguna korang klik sini

APANAMA

Posted: 14 Nov 2013 11:44 PM PST

APANAMA


More DAP than DAP?

Posted: 14 Nov 2013 10:40 PM PST

Who is CORRUPT?

Posted: 14 Nov 2013 12:31 AM PST

Panglima Perang Cyber

Posted: 14 Nov 2013 11:32 PM PST

Panglima Perang Cyber


NRD: Firms have to verify MyKad

Posted: 14 Nov 2013 09:51 AM PST

MANJUNG: THE National Registration Department (NRD) is compiling details of all security companies before making it mandatory for them to confirm the authenticity of their employees' MyKad to deter abuse.

Director-general Datuk Jariah Mohd Said said the more than 600 security companies in the country would be required to bring their workers to the department to have their documents checked.

"The workers will have their thumbprints or biometric details verified at the department," she said after launching the Cetakan Teragih (Pantas) MyKad process at the NRD office here yesterday.

Jariah said a security firm had recently brought its guards to the NRD to have their particulars checked.

Home Minister Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi had instructed the department to confirm the authenticity of the MyKad of all personnel employed by security firms to ensure they did not use fake identities to gain employment.

The order came in light of the fatal shooting of AmBank officer Norazita Abu Talib, 37, on Oct 23 by a rogue guard, who was later found to have used a fake MyKad to gain employment.

The government also planned to introduce the Foreign Workers Centralised Management System to ensure that every foreign worker carried a biometric card for instant verification.

Barcodes embedded in the cards, expected to be issued by the end of this year, could even be read by enforcement officers using smart phones.

Jariah said the department had inspected 188 premises and checked 505 MyKad since the launch of Ops ID on Oct 29 to detect fakes.

The department, she said, had also tightened procedures on the issuance of replacement identity cards to check the problem of MyKad falling into the wrong hands.

On the Cetakan Teragih (Pantas) MyKad, Jariah said the NRD office here was the seventh branch to offer such a service.

With the new system, she said a MyKad would be ready in a day compared with the previous waiting period of 10 days.

In Petaling Jaya, 20 security guards from the Philippines were jailed six months yesterday after they pleaded guilty to committing identity card- related offences.

The accused, aged between 19 and 44, were charged at two magistrate's courts here yesterday afternoon.

The first group, comprising seven men and three women, were jointly charged before magistrate Mohd Nazri Omran for using fake Mykad.

The second group, also made up of seven men and three women, was charged for using Mykad belonging to others before magistrate K.B. Elena Hong Tze Lan.

The accused did not contest the charges for the offences committed at a flat in Jalan SS 3/39, Sungei Way here, around 2.30am yesterday.

NRD prosecuting officer Zubaidah Zahol Ahmad prosecuted while none of the accused were represented.



Read more: NRD: Firms have to verify MyKad - General - New Straits Times http://www.nst.com.my/nation/general/nrd-firms-have-to-verify-mykad-1.400300#ixzz2kcDuKZYR


Sent from my iPhone

DaulatTuanku !!! Sultan Selangor titah hentikan serta-merta penggunaan kalimah Allah dalam Bible, The Herald..

Posted: 14 Nov 2013 02:40 AM PST

SHAH ALAM: Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menitahkan penggunaan kalimah Allah di dalam Bible dan juga penerbitan 'The Herald' versi Bahasa Melayu perlu dihentikan serta merta.

Menurut kenyataan media yang dikeluarkan Setiausaha Dewan Diraja Selangor, Hanafisah Jais, baginda menyeru rakyat untuk patuh terhadap keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor berhubung isu tuntutan penganut agama Kristian terhadap kalimah Allah.

Titah ini menurut baginda terpakai untuk semua termasuk yang beragama Islam mahupun yang bukan Islam di negeri ini.

"Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor setelah berunding dengan Dewan Diraja Selangor yang bersidang pada 11 November 2013 telah membuat ketetapan tegas bahawa semua rakyat di negeri Selangor khasnya, tanpa mengira agama dan keturunan perlu akur dan patuh terhadap larangan penggunaan kalimah Allah oleh mereka yang bukan beragama Islam.

"Ini sepertimana yang diperuntukkan di dalam jadual kepada Seksyen 9 Bahagian 1 Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) 1998 yang telah diwartakan pada 7 Julai 1998," menurut kenyataan media tersebut.

Baginda turut bertegas bahawa keputusan ini dibuat bagi mengelakkan kekeliruan umat Islam dengan penganut agama lain serta mengelakkan pertelingkahan kaum yang boleh membawa kemudaratan kepada semua.

Baginda Sultan turut menasihatkan semua pihak untuk menghentikan penggunaan isu kalimah Allah ini sebagai agenda politik yang nyata mencemar kesucian kalimah tersebut.

"Adalah ditegaskan bahawa isu yang berkaitan dengan agama tidak seharusnya dipandang ringan kerana ia boleh membawa implikasi buruk kepada keselamatan negara dan boleh menimbulkan ketegangan antara kaum di negara ini," titah baginda lagi.

Titah kali ini adalah titah kedua baginda berhubung isu penggunaan kalimah Allah di Selangor dan menunjukkan ketegasan baginda dalam memelihara kesucian kalimah Allah sendiri.



Sent from my iPhone

Muktamar PAS: Pilih calon yang berwibawa dan berani 'tegur' komponen Pakatan - Haron Din

Posted: 14 Nov 2013 02:35 AM PST

Adakah ini bermaksud Mat Sabu dan geng Anwarinas jangan dipilih kali ini?

Sebagai 'otai' saranan beliau wajib diikuti semua.

Walau kita berlainan parti namun sebagai orang Islam saya mengharapkan agar PAS dipimpin yang berintegriti kecuali pemimpin dn ahli PAS sendiri merelakan politik wang menguasai hingga menjadikan pemimpin cacamarba yang mengisi hierarki kepimpinan parti.

PAS sangat berubah hari ini kerana pengaruh pro Anwar sehingga menjadikan mereka terlalu terbuka hingga menggadai prinsip asas perjuangan mereka!

Check out this video on YouTube:

http://youtu.be/UOOkKy_jwes


Sent from my iPhone

The Unspinners

Posted: 14 Nov 2013 11:12 PM PST

The Unspinners


MIC dan Waytha beri pentas untuk Raja Drama baru PKR

Posted: 14 Nov 2013 08:16 PM PST

Hakim dah sedia, PAS minta izin DAP dulu ke?

Posted: 14 Nov 2013 04:30 PM PST

Mahfuz buktikan PAS boneka DAP

Posted: 14 Nov 2013 07:30 AM PST

Sebab Noh Omar, jangan mimpi nak dapat Selangor

Posted: 14 Nov 2013 04:30 AM PST

Pertahan KJ hingga senada DAP mahu bubar institusi raja?

Posted: 14 Nov 2013 12:30 AM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 14 Nov 2013 11:04 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


SIRI 2 KUIL MUNESWARAR : SURAT-SURAT EKSKLUSIF, SIAPA PENIPU SIAPA BENAR

Posted: 14 Nov 2013 06:14 PM PST

PEMBERITAHUAN KOSONGKAN TAPAK TEMPAT PEMUJAAN (SHRINE)


SURAT SAMAN; PERSATUAN PENGANUT SRI MUNESWARAR KALIYAMAN
2010 :GERAI MAKAN DI SHRINE DIBATALKAN, MALANGNYA PATUNG-PATUNG DITAMBAH
PEROBOHAN STRUKTUR KUIL UNTUK PEMBINAAN LORONG PEJALAN KAKI
SURAT PERMOHONAN ARAHAN MEROBOHKKAN DINDING
WAKIL KUIL PUN HADIR TAPI TAK IKUT KEPUTUSAN MESYUARAT
KEPUTUSAN MESYUARAT DIHADIRI WAKIL KUIL
Anda nilai siapa penipu siapa benar? Anda nilai YB. N. Surendran tertipu atau sama-sama turut menipu? Anda nilai Menteri Hindraf itu bodoh atau bangang? 

Bersambung Siri 3...

Love You Menteri Arrogant.... @KhairyKJ ? #LYMA

Posted: 14 Nov 2013 05:30 PM PST


Gambar yang MyMassa dapat melalui Whatsapp. Kredit untuk pemilik asal gambar di atas.

Baru-baru ini, drama Love You Mr. Arrogant (LYMA) mencapai seramai 4.6 juta penonton bagi episod akhir drama tersebut. Bagi MyMassa yang juga salah seorang daripada 4.6juta peminat LYMA, sememangnya watak Ilham yang berperwatakan arrogant berjaya mencuri tumpuan peminat.

Dalam masa yang sama, Malaysia juga digemparkan dengan perang mulut antara Menteri Belia dan Sukan dengan FAM. Perwatakan arrogant Menteri berkenaan dalam menegur FAM telah mendapat komen dari salah seorang artis terkenal iaitu Datuk Siti. MyMassa rasa ramai yang lebih maklum tentang hal ini.

Apa yang MyMassa nak tulis di sini mengenai sifat arrogant yang sememangnya satu sifat yang unik untuk diperbincangkan. MyMassa walaupun tak setuju sepenuhnya dengan menteri berkenaan tetapi merasakan tindakan beliau adalah tepat pada masanya. Ketika ini, beberapa badan sukan sedang ditadbir oleh muka yang sama setelah bertahun lamanya. Bukan sahaja dalam politik ada warlord, tetapi dalam badan sukan pun mengalami yang sama. Mungkin dengan sikap arrogant inilah dapat mengajar badan-badan sukan ini supaya berubah kepada keadaan lebih baik bukannya sebaliknya seperti mana berlaku kepada sukan sepak takraw.

Itu pandangan MyMassa. Pandangan anda bagaimana pula?


EKSKLUSIF SIRI 1 KUIL MUNESWARAR : PENIPU vs KEBENARAN

Posted: 14 Nov 2013 07:52 AM PST

Isu shrine (tempat pemujaan) Sri Muneswarar Kaliyaman di Jalan P. Ramlee kononnya berusia 100 tahun? Ada buktikah? Mereka menyatakan DBKL merobohkan shrine di atas tanah DBKL itu? Mymassa secara eksklusif akan mendedahkan secara bersiri kisah sebenar kononnya tarikh lahir shrine itu 100 tahun.

Apa pun, mari kita kembali kepada asas bernegara. Negara ini ada Perlembagaan dan Undang-Undang. Semua orang ada hak yang termaktub dalam perlembagaan dan semua orang kenalah ikut supaya keamanan dapat dikecapi. 

Jika tanah tersebut bukan milik shrine, maka hormatilah hak orang lain yang mahu menggunakan tanah tersebut. Bab hak dan perlembagaan ini tidak perlulah dihuraikan, tak kan peguam-peguam di pihak sana tidak faham bab hak tanah, bab pemilikan, undang-undang tanah dan sebagainya. Janganlah bercakap dengan emosi. 

Mari kita saksikan apa sebenarnya yang disembunyikan oleh pihak shrine dan mereka yang tersangat emosi mempertahankannya itu.


Gambar Tahun 2010 : shrine kecil yang terletak di sebelah kiri pintu masuk


Gambar Tahun 2010 : Gambar Di Dalam Bilik


Gambar Tahun 2010 : Kawasan Makan Di Sebelah Bilik Shrine


Gambar Tahun 2010 : Kawasan Makan Sebelum Ditukar Menjadi Sebahagian Daripada Shrine Baru


Gambar Tahun 2010 : Shrine Kecil Yang Terletak Di Sebelah Kanan Pintu Masuk


Gambar Tahun 2012 : Kawasan Makan Ditukar Menjadi Sebahagian Daripada Kawasan Shrine Baru

Dalam siri 2 kita akan dedahkan wakil-wakil shrine Muneswarar dalam beberapa mesyuarat dengan pihak-pihak terbabit. Bukan kita nak memalukan sesiapa dalam hal ini, tujuan kita supaya kebenaran itu didedahkan supaya mana-mana Wakil Rakyat dan pemimpin-pemimpin mereka lihatlah sejarah dan lihatlah ke belakang. 

Jangan bercakap main ikut sedap mulut, jangan bercakap ikut emosi, kalau Mymassa dedahkan kamu akan terberak di tengah jalan. Dalam hal ini, UMNO tidak ada campur tangan, UMNO tidak ada hendak menyusahkan kehidupan beragama kamu, Menteri Wilayah tidak sebagaimana yang kamu fikirkan. Berfikirlah di luar kotak pemikiran kamu apa yang saya maksudkan, kata seorang bekas Hakim jika kamu mempunyai 10 orang peguam dalam firma guaman kamu yang bijak-bijak sahaja, kamu akan bankrap!

Kasihan YB N. Surendran kena gantung gara-gara tidak tahu hujung pangkal kisah sebenar kuil ini? Kasihan Timbalan Menteri P. Waythamoorthy kerana terlalu emosi bakal malu sendiri dengan pendedahan Mymassa tidak lama lagi? 

Mana bukti shrine itu berusia 100 tahun? Ada berani buktikan atau Mymasssa yang buktikan siap dengan kronologi tahun nya?

Tungggu siri seterusnya, nikmati dulu gambar-gambar di atas. Gambar Eksklusif yang lain akan didedahkan.

Terima Kasih Semua, Pembaca Blog MyMassa Sudah Melebihi 15 Juta.

Posted: 14 Nov 2013 06:00 AM PST

Sedar tak sedar, rupa-rupanya pembaca MyMassa sudah mencapai 15juta pageviews.


Terima kasih kepada semua yang menyokong blog MyMassa selama ini. Terima kasih juga yang tak terhingga kepada otai-otai blogger yang sudi me'link'kan blog ini kepada blog anda.

Tanpa anda, siapalah blog ini.

*Tak dapat 150 juta, dapat 15 juta pun satu pencapaian yang cukup manis untuk MyMassa.


GERAKAN ANTI PKR

Posted: 14 Nov 2013 09:08 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


TIMBALAN PRESIDEN PAS : GAP SERU MENANGKAN MAT SABU..

Posted: 14 Nov 2013 11:57 AM PST

JURI RAKYAT

Posted: 14 Nov 2013 07:39 PM PST

JURI RAKYAT


10 Artis Korea Tercantik dan Terseksi

Posted: 13 Nov 2013 10:38 PM PST

1. Lee Hyori
lee hyori
Lee Hyori dikenal publik sebagai penyanyi dan aktris. Bintang ini memulai debutnya di panggung hiburan Korea dengan bergabung di grup vokal Fin.K.L. Tetapi, setelah itu, ia memutuskan untuk bersolo karir. Ia meraih sukses. Album perdananya berhasil meraih sukses dan penghargaan.
Lee Hyori dikenal juga sebagai artis yang seksi karena kecantikan dan tubuh indahnya. Bahkan, ia tak segan-segan memamerkan tubuh indahnya untuk publik. Di berbagai majalah, ia sering tampil seksi. Bahkan, ia mendapat predikat 'queen sexy'.
1. Jeon Ji Hyun
Jeon-Ji-Hyun
Jeon Ji Hyun dikenal juga dengan nama Gianna Jun. Ia selain sebagai model, juga menekuni dunia akting. Sejumlah film dan serial telah dibintangi artis cantik tersebut.
Seperti di 'My Sassy Girl', 'Windstruck' dan 'Il Mare'. Bahkan, film 'Il Mare' ini membuat sutradara Amerika tertarik untuk membuat film tersebut versi Amerika-nya. Lalu, film itu diberi judul 'Lake House'. Untuk versi Amerika, film ini dibintangi Keanu Reeves dan Sandra Bullock.
3. Song He Kyo
songhyekyo
Wajah cantik Song Hye Kyo tentu tidak asing lagi bagi publik di tanah air. Wajah cantiknya memang terkesan akrab lewat beberapa serial yang dimainkan artis yang baru saja putus cinta dengan aktor Hyun Bin ini.
Song Hye Kyo sudah membintangi banyak serial seperti 'Full House' bersama Rain dan juga cerita yang mengharu biru lewat serial 'Endless Love' bersama Song Seun Heun.
Hampir semua drama yang dibintangi artis yang masuk dalam jajaran 100 wanita tercantik di dunia ini selalu menjadi hits. Hal itu tentu saja membuat popularitas Song Hye Kyo di dunia hiburan Korea tetap tidak tergoyahkan walau bintang-bintang baru terus mewarnai dunia hiburan negeri Ginseng tersebut.
4. Han Ga In
han_ga-in_03
Han Ga In adalah seorang model dan aktris Korea Selatan. Ia lahir pada 2 Februari 1982. Nama aslinya adalah Kim Hyon Joo. Ia memulau debutnya di 'Sunshine Hunting'. Lalu, ia membintangi 'Super Rookie' dengan aktor Eric Mun.
5. Son Dambi
sondambi-e4bk
Son Dambi, artis kelahiran 25 September 1983 ini sejak muncul, wajahnya sudah menarik perhatian. Ia langsung muncul di berbagai iklan dan juga video klip. Ia mulai dikenal publik sejak muncul sebagai bintang iklan MP3 bersama Hyun Joon. Son Dambi juga mendapat julukan sebagai Rain versi wanitanya.
6. Kwon Yu Ri
Kwon YU Ri
Kwon Yu-Ri dikenal sebagai penyanyi, aktris, model dan penari asal Korea. Ia adalah salah satu personil grup vokal wanita Girls Generation. Wanita kelahiran 5 Desember 1989 ini memulai karirnya di industri Entertainment Korea dari nol.
7. Han Chae Young
Han Chae young -
Han Chae Young, artis kelahiran 13 September 1980  merupakan salah satu aktris Korea yang terkenal. Ia sengaja mengambil jurusan seni di Universitas Dongguk. Penampilannya di serial 'Delightful Girl', sempat mendapatkan kritik dari sejumlah pengamat.
Penampilannya yang cantik ditunjang dengan tubuh yang proposional membuat Chae Young mendapat julukan sebagai boneka Barbie-nya Korea. Ia juga sempat mendukung serial laris lainnya 'Boys Before Flowers' yang melambungkan nama Lee Min Ho.
8. Kim Yoo Bin
yoo bin
Artis Korea Tercantik dan Terseksi – Kim Yoo Bin merupakan personil grup vokal, Wonder Girls. yang  naik daun di Korea dan terkenal lewat single 'Nobody'.
Di Wonder Girls, Yoo Bin menggantikan personil lain yang keluar dari grup tersebut karena alasan kesehatan. Di grupnya tersebut, Yoo Bin terkenal sebagai penyanyi rapper.
9. Shi-Hyang
Kim Shi Hyang
Shi Hyang
shi-hyang
Artis Korea Tercantik – Shi-Hyang dikenal sebagai model seksi Korea. Namun sungguh disayangkan ternyata wajah cantik dan tubuh indahnya itu sering menghiasi halaman majalah di negaranya dengan pose-pose yang menantang.
10. Kim Hye Su
Kim Hye Su foto
Foto Kim Hye Su
Walau sudah tak lagi muda, wanita kelahiran 5 September 1970 ini masih masuk dalam daftar artis terseksi di Korea. Selain menjadi model dan aktris, Kim Hye Su juga dikenal sebagai presenter. Banyak acara yang dipandu artis ini termasuk talk show 'SBS Plus You'. Meski banyaknya artis pendatang baru, Kim Hye Su tetap masih bertahan. Ia masih mendapat tempat untuk karir keartisannya.

Kim Hye Su - Artis Korea Tercantik Dan Terseksi yang menempati peringkat ke 10

Posted: 13 Nov 2013 10:11 PM PST

Walau sudah tak lagi muda, wanita kelahiran 5 September 1970 ini masih masuk dalam daftar artis terseksi di Korea. Selain menjadi model dan aktris, Kim Hye Su juga dikenal sebagai presenter. Banyak acara yang dipandu artis ini termasuk talk show 'SBS Plus You'. Meski banyaknya artis pendatang baru, Kim Hye Su tetap masih bertahan. Ia masih mendapat tempat untuk karir keartisannya.
Kim Hye Su foto
Foto - Foto Kim Hye Su
Foto Kim Hye Su

Shi-Hyang Artis Korea Tercantik Dan Terseksi yang menempati peringkat ke 9 dari 10 model

Posted: 13 Nov 2013 10:08 PM PST

Artis Korea Tercantik – Shi-Hyang dikenal sebagai model seksi Korea. Namun sungguh disayangkan ternyata wajah cantik dan tubuh indahnya itu sering menghiasi halaman majalah di negaranya dengan pose-pose yang menantang.
Kim Shi Hyang
Shi Hyang
shi-hyang

10 Cewek Cantik Facebook di Indonesia

Posted: 13 Nov 2013 09:48 PM PST

Facebook semakin hari semakin menjadi. Denger-denger indonesia adalah pengguna situs jejaring sosial terbanyak diseluruh dunia. Khususnya facebook. Berikut adalah daftar 10 cewek member facebook terlaris se-Indonesia yang mempunyai ribuan teman di facebook.
1. Ayyi Zeta
  
Nama Facebook : Ayyi Zeta 
Jenis Kelamin     : Perempuan
Tanggal lahir      :-
Kota                 : Bengkulu
Agama             : Islam
Jumlah Teman  : 4954 teman

2. Vhia Setiawan (Vhia Setiawan)
Nama Facebook : Vhia Setiawan (Vhia Setiawan)
Jenis Kelamin     : Perempuan
Tanggal lahir      : 17 Juni 1990
Kota                 : Pademangan
Agama             : Islam
Jumlah Teman  : 4571 teman
3.  -sahiia Nindii Sahabad Putrii-
Nama Facebook : -sahiia Nindii Sahabad Putrii
Jenis Kelamin     : Perempuan
Tanggal lahir      : 17 November
Kota                 : Bengkulu
Agama             : Islam
Jumlah Teman  : 4421 teman

4.  -nOer FakHriana-


Nama Facebook : -nOer FakHriana-
Jenis Kelamin     : Perempuan
Tanggal lahir      : 21 September 1993
Kota                 : NTB
Agama             : Islam
Jumlah Teman  : 4068 teman
5. Weny J'afterscream (Weny Julviana)
Nama Facebook : Weny J'afterscream (Weny Julviana)
Jenis Kelamin     : Perempuan
Tanggal lahir      : 04 Januari
Kota                 : Singkawang
Agama             : Islam
Jumlah Teman  : 3298 teman

6.Fadilla Vlanitta Morrina (Dilla Sayang Kamu)
Nama Facebook : Fadilla Vlanitta Morrina (Dilla Sayang Kamu)
Jenis Kelamin    : Perempuan
Tanggal lahir      : 22 Februari 1993
Kota                  : Bandung
Agama               : Islam
Jumlah Teman    : 2926 teman
7. -Laila Luph Luph-
Nama Facebook : -Laila Luph Luph-
Jenis Kelamin     : Perempuan
Tanggal lahir      : 28 Februari 1993
Kota                 : Wonosobo
Agama             : Islam
Jumlah Teman  : 2707 teman

8. Chaacha' Mbull Olaylay
Nama Facebook : Chaacha' Mbull Olaylay
Jenis Kelamin     : Perempuan
Tanggal lahir      : 13 Mei 1993
Kota                 : Mataram
Agama             : Islam
Jumlah Teman  : 2644 teman
9.Dee Ian Naa
Nama Facebook : Dee Ian Naa
Jenis Kelamin     : Perempuan
Tanggal lahir      : 06 September 1990
Kota                 : Jakarta
Agama             : Islam
Jumlah Teman  : 1868 teman


10. Begho 'aiueo' Head'bLank (Aendi Fidya Istyqamah)

Nama Facebook : Begho 'aiueo' Head'bLank (Aendi Fidya Istyqamah)
Jenis Kelamin     : Perempuan
Tanggal lahir      : 20 Desember
Kota                 : Makassar
Agama             : Islam
Jumlah Teman  : 1513 teman
Nah, berapa temanmu di facebook??? Mungkin diluar sana masih banyak yang melebihi total teman diatas. Saya mohon maaf karena itu hanya sedikit yang saya ketahui dari akun facebook saya. Silahkan jika ada yang ingin mendaftar segera berikan komentar Anda dibawah ini.

MISTERI “BLOODY MARY” HANTU DALAM CERMIN

Posted: 13 Nov 2013 09:41 PM PST


Hantu dari Dalam Cermin Bloody Mary merupakan cerita misteri yang berkembang di kalangan masyarakat di negara negara barat kisah ini kurang lebih seperti cerita Jelangkung di Indonesia karena untuk mendatangkan mahluk gaib yang ada di dalamnya memerlukan pangilan, kalau untuk memangil jelangkung biasa kita akan membaca mantra "Datang nggak dijemput, pulang nggak diantar." Sementara untuk memanggil "Bloody Mary" harus mengucap, "Mary Worth, Mary Worth, I believe in Mary Worth" secara berulang-ulang sampai hantu dalam cermin tiba.
Siapakah Bloody Mary atau Mary Worth? OK, urban legend ini berawal dari kisah berikut. Suatu ketika, hiduplah seorang gadis muda bernama Mary Worth. Parasnya sangat cantik. Banyak pemuda yang menaksirnya.
Suatu hari Mary Worth mengalami kecelakaan sehingga wajahnya hancur, tak bisa dikenali lagi. Oleh orang tuanya, ia tidak boleh melihat cermin agar tidak sedih karena wajahnya sudah tak ada bentuknya. Padahal saat masih "sempurna" Mary Worth sering mengagumi wajahnya di depan cermin.
Suatu malam, setelah semua orang di rumah tidur, ia sangat penasaran bercermin. Mary pun menuju kamar yang ada cerminnya. Betapa kagetnya ia ketika melihat wajah yang hancur saat berkaca. Mary langsung menghancurkan cermin tersebut dan teriak sekeras-kerasnya.
Saat itulah ia menjadi sangat kecewa dan meratapi wajah cantiknya yang dulu. Aneh, Mary langsung berjalan ke dalam cermin dan tinggal di dalamnya. Ia akan muncul ketika ada orang yang memanggil namanya lewat cermin…dan mengambil mata orang yang memanggilnya. Cerita ini seolah takhayul belaka. Namun, ada beberapa laporan yang beredar soal penampakan Mary Worth saat mencoba memanggilnya.
Perkembangan Kisah Bloody Mary
Urban legend tentang Bloody Mary sudah berkembang sejak berabad-abad. Perkembangan ceritanya sangat beragam. Misalnya saja di awal abad 20 sempat beredar kartu Halloween yang menggambarkan seorang gadis berdiri di depan cermin sambil memegang lilin. Kepercayaan yang beredar saat itu adalah, gadis-gadis muda yang berdiri di depan cermin saat hari Halloween bisa melihat calon suaminya kelak.
Versi lain dari abad ke-19, tepatnya dari buku cerita yang beredar di tahun 1883. Dikisahkan tentang seorang gadis yang berdiri di depan cermin, tiba-tiba muncul asap hijau nan pekat dari dalam cermin, diikuti kemunculan hantu yang sudah berdiri di belakang sang gadis.
Kisah tentang Bloody Mary semakin populer sejak tahun 1960-an hingga akhirnya bermunculan komik dan film tentangnya. Tetapi kisah soal si Mary jadi banyak versinya. Salah satunya film "Urban Legends: Bloody Mary" di tahun 2005 yang menceritakan kisah sungguh jauh berbeda.
Bagaimanapun, Bloody Mary akan tetap jadi cerita yang terus "menghantui" anak-anak, apalagi bagi mereka yang penasaran ingin bermain dengan sang hantu cermin. Nah, ada yang berani coba?

5 JENIS ANJING PALING POPULER DI DUNIA

Posted: 13 Nov 2013 09:37 PM PST


Anjing terkenal sebagai hewan peliharaan di rumah dengan banyak peran mulai dari berburu, perlindungan, dan lainnya. Dari sekian jenis anjing, ada beberapa jenis yang populer.

1. Anjing German Shepherd (Herder)
Anjing ini berasal dari Jerman. Dalam Perang Dunia I pada tahun 1914, anjing ras ini melakukan perannya dengan baik seperti menjadi anjing penjaga. Juga, banyak tentara Jerman menggunakan anjing ini sebagai bagian militer ke medan perang dengan berperan sebagai utusan, mata-mata, pelacak, dst. Anjing ini memiliki insting dan saraf yang kuat.

2. Anjing Chihuahua 
Negara asal anjing ini adalah Meksiko. Chihuahua adalah ras anjing terkecil di dunia. Karena ukurannya yang kecil, Chihuahua hanya memerlukan sedikit makanan. Untuk Chihuahua dewasa, dia hanya perlu 50 gram per hari makanan anjing kualitas premium. Chihuahua sangat mudah dirawat sekalipun rumah Anda ukurannya kecil seperti tipe 21 atau apartemen sempit.

3. Anjing Shih Tzu 
Negara asal anjing ini dari Tibet dan China. Anjing Shih Tzu adalah anjing jenis rumah yang senang dimanjakan dan senang dipelihara. Dia akan menggonggong pada pada orang yang tidak dikenalnya akrab. Walaupun itu anjing rumahan, Shih Tzu juga perlu jalan-jalan keluar rumah. Ada banyak jenis warna anjing ini hitam pekat, merah pekat, merah-putih, abu-abu putih, hitam-putih, dst.

4. Anjing Poodle 
Negara asalnya dari Jerman atau Rusia. Anjing ini memiliki sifat setia, suka bermain, dan cerdas. Tipe standarnya lebih berani dibandingkan dua jenis lainnya yang pemalu. Anjing ini juga dapat berenang dan mengambang di air. Di Rusia, anjing ini digunakan sebagai penarik kereta susu. Anjing ini sangat mudah dilatih, sehingga banyak digunakan dalam pertunjukan sirkus di negara-negara Eropa.

5. Anjing Pembroke Welsh Corgi 

Negara asalnya dari Wales South West. Anjing ini seolah-olah Princess Elizabeth di antara sesama anjing. Selama beberapa periode, Pembroke Welsh Corgi dilarang dipelihara oleh orang biasa karena dianggap sebagai hewan peliharaan bangsawan kerajaan Inggris.

5 PERAMPOKAN TERSIAL DI DUNIA

Posted: 13 Nov 2013 09:29 PM PST

Tindak kejahatan biasanya sudah direncanakan dengan matang, atau malah sebaliknya, terjadi secara mendadak, namun pelakunya sama-sama berpikir agar tidak sial sebab kelakuannya itu.
Namun di beberapa tempat, penjahat melakukan tindakan terbilang bodoh. Ada yang merampok rumah duka. Ada pula yang hendak merampok rumah dipenuhi atlet karate dan hitam, ini jelas menggelikan. 
berikut lima pelaku kejahatan paling bodoh didunia.

1. Pencuri hendak menggasak rumah dipenuhi atlet karate
Seorang pencuri di Kota Manizales, Kolombia, bernasib apes sebab ternyata rumah yang menjadi sasarannya milik atlet karate nasional sabuk hitam Cristian Garces. Di rumah itu ternyata dia juga melatih beberapa murid dengan tingkatan hampir sama dengannya.
Sudah bisa diduga, pencoleng itu babak belur dihajar Garces dan murid-muridnya, padahal dia sempat membawa beberapa barang berharga namun ketahuan. Penjahat itu diikat sementara Garces menelepon polisi.

2. Perampok rumah duka
Ada-ada saja ulah perampok di rumah duka di Kota Burjassot, Spanyol ini. Aksinya ketahuan oleh polisi namun dia masih berusaha mengadali aparat dengan berpura-pura mati.
Namun polisi dengan sangat mudah menemukan dia lantaran si perampok mengenakan busana berantakan. Sementara mayat sedang disemayamkan biasanya telah rapi.
Ulah pencoleng itu ketahuan warga sekitar yang mendengar suara berisik tengah malam di rumah duka itu. Aparat tiba bersama pemilik rumah dan mendapati si perampok pura-pura terbujur kaku dalam sebuah peti mati.

3. Perampok menelepon untuk memastikan ketersediaan uang
Ulah perampok satu ini tidak kalah bodohnya. Daniel Glen asal Kota Ontario, Kanada, menelepon pihak toko untuk memastikan apakah ada uang di mesin kasir. Kocaknya lagi dia mengutarakan niat hendak merampok dan dia tidak ingin usahanya sia-sia lantaran mesin duit itu kosong.
Aksinya itu ternyata sudah dua kali dia lakukan. Namun di kejadian sebelumnya dia sukses.

4. Perampok ini menulis namanya di tempat kejadian
Ingin eksis dan cepat terkenal seorang remaja 18 tahun bernama Peter Addison asal Kota Stockport, Inggris, malah menuliskan namanya di dinding rumah yang dia rampok bersama rekannya, Mark Ridgeway. Mereka membawa barang-barang porselen berharga mahal serta semprotan pemadam kebakaran.
Dia bahkan menuliskan namanya besar-besar di papan putih dengan spidol hitam, Peter Addison pernah kesini. Setengah jam setelah kejadian, Addison dengan mudah ditangkap polisi. Dia juga dikenal sebagai remaja biang onar di lingkungannya.

5. Perampok masuk ke rumah atlet anggar
Seorang pencuri bernama Pal Nagy di Ibu Kota Budapest, Hungaria memanjat tembok dan berusaha menggasak rumah seorang atlet anggar irgine Ujlaky. Mengetahui hal itu, perempuan 25 tahun juga mengkoleksi beberapa pedang di rumahnya langsung mengambil beberapa koleksinya dan mengayunkan ke arah Nagy.
Dalam sekejap pedang-pedang itu mengunci si pencuri dengan membenamkan beberapa bagian busana ke dinding. Salah satu pedang dipegang oleh Ujlaky mengarah tepat ke tenggorokan Nagy. Sementara sang atlet ternyata menghadapi kompetisi minggu depan malah menjadikan peristiwa itu sebagai latihan yang menyenangkan.

5 KEGAGALAN SOFTWARE PALING MERUGIKAN DI DUNIA

Posted: 13 Nov 2013 09:24 PM PST

Namanya produk manusia, pasti tak ada yang sempurna. Namun begitu kesalahan ini terjadi saat membuat supersripts dalam pemrograman sebuah software, maka kerugian miliaran dollar bisa terjadi kurang dari 60 detik. Simak 5 kegagalan software berikut ini.

1. Orbiter Mars Crashes
Kontraktor yang diberi tanggung jawab perencanaan sistem navigasi NASA memperoleh spesifikasi pembuat software. Tapi bukannya menggunakan sistem metrik, sang kontraktor malah melakukan pengukuran menggunakan satuan imperial. Akibatnya, pesawat ruang angkasa menabrak Mars dan menelan kerugian lebih dari US$125 juta.

2. Ariane 5 Flight 501
Mesin satelit ini jauh lebih cepat daripada model-model sebelumnya tetapi memiliki bug perangkat lunak yang tidak terasa sebelumnya. Satelit diluncurkan dan setelah 36,7 detik mengudara, seketika rusak sendiri dan berubah menjadi bola api yang megah. Biaya pembuatan satelit diperkirakan mencapai US$8 miliar dengan membawa muatan senilai US$500 juta dolar ketika hancur.

3. EDS Fails Child Support
Sekitar 6 tahun yang lalu, kontraktor EDS menciptakan sistem teknologi informasi cukup kompleks yang dipesan CSA (Child Support Agency) atau Badan Dukungan Anak di Inggris. Perangkat ini ternyata tidak kompatibel dengan restrukturisasi yang direncanakan, sehingga menyebabkan banyak kesalahan. Biaya kerugian diperkirakan sejak saat itu hingga sekarang mencapai US$1 miliar.

4. Soviet Gas Pipeline Explosion
Pada tahun 1982, CIA mengklaim bahwa Uni Soviet sedang dalam proses mencuri teknologi penting AS. CIA kemudian mengirim bug perangkat lunak ke dalam sistem yang akan bekerja sedemikian rupa sehingga terjadi rekayasa operasional. Akibatnya, muncul ledakan dahsyat yang tak pernah terlupakan.

5. Black Monday

Pada tahun 1987, sebuah investigasi menyebabkan pasar saham yang sedang naik tiba-tiba turun signifikan. Penyelidikan mempengaruhi pemegang saham untuk membuang saham mereka. Namun respon analisis komputer yang muncul, malah makin merusak sistem pasar modal. Akibatnya, nilai pasar jatuh dengan cepat dan tidak ada pilihan selain untuk melikuidasi saham.

Anaknya Foto Bugil, Orang Tua Nikita Mirzani Santai

Posted: 12 Nov 2013 09:05 PM PST

Biasanya, orang tua akan melarang anaknya untuk berpakaian terlalu terbuka di depan publik, apalagi tidak memakai busana sama sekali. Namun orang tua Nikita Mirzani, adalah orang tua yang luar biasa.

nik


Belakangan, baru beredar lagi foto-foto baru Nikita Mirzani dengan pose yang seksi, dan bahkan hampir polos tanpa busana. Ya, hal ini memang bukan pertama kalinya. Nikita kerap kali terkenal dengan kebiasaannya memamerkan foto-foto seksi miliknya, yang seharusnya milik pribadi.

Usut punya usut, ternyata orang tua Nikita sendiri mengetahui semua gelagat sang anak. Lalu, apa kata mereka melihat tubuh sang anak dipamerkan dengan gamblang di media?

"Orang tua aku sih fine-fine aja," itulah yang diungkapkan Nikita kepada Tabloid Bintang.

nikita2

Memang seperti yang kita ketahui, telah banyak sekali foto-foto pribadi Nikita yang disebarkan, namun tak ada sedikitpun teguran dari orang tua Niki melalui media. Mungkin itu yang dimaksud dengan "bukan orang tua kuper" kali, ya?

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 14 Nov 2013 03:28 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


Dicekup bogel bersama kekasih di rumah kakak angkat

Posted: 14 Nov 2013 02:30 PM PST

Gambar hiasan
DUNGUN - Tindakan seorang pelayan pusat karaoke menjadikan sebuah bilik rumah sewa kakak angkatnya di taman perumahan kos rendah, dekat Taman Rakyat, di sini, tempat memadu asmara bersama teman lelakinya membawa padah apabila port mereka diserbu pihak berkuasa, pagi semalam.

Serbuan sepasukan polis Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik daerah diketuai Inspektor Mohd Ridhwan Ismail dilakukan berikutan rumah terbabit sering dikunjungi individu mencurigakan, dipercayai golongan penagih.

Susulan itu, satu operasi khas dilancarkan dan hasil serbuan, tiga suspek berjaya ditahan di bahagian dapur, selain penemuan lebih 33 pil disyaki dadah jenis methapethamine dalam poket salah seorang daripada mereka.

Pemeriksaan dalam sebuah bilik seterusnya menemui seorang lelaki berada dalam keadaan bogel sedang tidur atas tilam bersama teman wanitanya, yang difahamkan hanya memakai seluar dalam tanpa coli.

Soal siasat mendapati mereka bukan muhrim dan pasangan yang masing-masing berusia 20 tahun itu difahamkan sering menjadikan rumah terbabit lokasi memadu asmara selain melepaskan gian dadah.

Penemuan tiga paket dipercayai syabu bersama 40 pil dipercayai dadah methapethamine di atas tilam menguatkan dakwaan ia milik suspek lelaki yang menjadi buruan polis kerana disyaki pengedar dadah, selain ujian saringan air kencing juga mendapati dia positif methapethamine.

Pasangannya bagaimanapun didapati negatif dan dilepaskan dengan jaminan polis.

Suspek lelaki yang beralamat di Kampung Balai Besar, ditahan reman untuk disiasat mengikut Seksyen 12(2) dan 15(1) Akta Dadah berbahaya 1952, manakala
kekasihnya yang difahamkan berbangsa Cina yang baru memeluk Islam diserah kepada pihak penguat kuasa syariah untuk tindakan lanjut.

Manakala tiga lagi suspek yang ditahan di rumah sama akan disiasat mengikut Seksyen 12(2) dan 15(1) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Ahmad Zailani Yaacub mengesahkan tangkapan tersebut.

Restoran 'Nasi Ganja' Ipoh diarah tutup kerana terlalu kotor

Posted: 14 Nov 2013 05:33 AM PST

IPOH: Sebuah restoran 'Nasi Ganja' di Jalan Yang Kalsom, di sini, menerima notis penutupan sementara selama dua minggu selepas diserbu sepasukan pegawai Pejabat Kesihatan Daerah Kinta, petang ini.

Penutupan itu dibuat ke atas pemilik premis berkenaan berkuat kuasa jam 5 petang ini hingga 28 November ini.

Notis itu dikeluarkan berikutan premis perniagaan berkenaan didapati tidak bersih dan disucikan keadaannya sehingga mungkin mendatangkan bahaya kepada kesihatan orang awam.

Kes disiasat mengikut Seksyen 11, Akta Makanan 1983. -BH









Restoran ni memang popular, ramai pengunjung walaupun dalam ruangan yang sempit.

Kerap ponteng tapi dapat 5A

Posted: 14 Nov 2013 04:46 AM PST

KOTA BHARU - Walaupun terpaksa 'ponteng' sekolah pada setiap Rabu, namun ia tidak menghalang anak seorang tukang rumah daripada memperoleh keputusan 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang diumumkan hari ini.

Amir Zuhaidi Razali tidak dapat hadir pada hari tersebut kerana terpaksa menjalani rawatan fisioterapi di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian akibat kemalangan jalan raya yang dialaminya enam tahun lepas.

Dia terpaksa menggunakan tongkat setiap kali ke Sekolah Kebangsaan Ketereh di sini dan menduduki UPSR sebagai calon berkeperluan khas.

"Saya tidak menyangka mendapat 5A kerana sering tidak menghadiri sesi persekolahan ekoran rawatan saya," katanya ketika ditemui di sekolahnya.

Anak keempat dari lapan beradik dari Kampung Hutan Pasir ini menghadiahkan kejayaannya kepada ibu bapanya yang bersusah-payah menghantarnya ke sekolah setiap hari.

Bapanya Razali Harun, 44, berkata akibat kemalangan itu anaknya patah kaki kiri dan tercabut bahu kanannya.

"Akibat kemalangan itu, Amir Zuhaidi dimasukkan ke hospital selama 10 hari. Setelah sembuh, dia diserang penyakit saraf kaki. Dia terpaksa ponteng sekolah sehari dalam seminggu untuk menjalani rawatan fisioterapi dan terpaksa menggunakan tongkat untuk memudahkanya berjalan," katanya.

Pada masa yang sama Razali berkata sehingga kini bil perubatan anaknya yang berjumlah RM1,500 masih belum mampu dijelaskannya walaupun anaknya mempunyai insurans berkelompok.

"Mujur ada bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM1,800 setahun untuk membiayai kos perubatan dan fisioterapi Amir Zuhaidi ketika ini," katanya. - Bernama

'Romeo tua' rakam aksi rogol

Posted: 13 Nov 2013 11:01 PM PST

Kuala Lumpur: Menipu kononnya dia pemilik sebuah pusat beli-belah di Pandan Indah, dekat sini, seorang lelaki berusia 57 tahun licik memerangkap gadis muda sebelum merogol serta merakam gambar bogel mereka menggunakan telefon bimbit.

Setakat ini, dua mangsa membuat laporan polis selepas menjadi mangsa 'Romeo tua' itu membabitkan seorang remaja berusia 14 tahun dan wanita berusia 23 tahun yang mendakwa dirogol pada 5 Oktober dan pertengahan September lalu.

Bagaimanapun, sumber polis berkata, kedua-dua mangsa hanya membuat laporan polis pada 9 November lalu dan susulannya, suspek berjaya ditahan di rumahnya di Subang Jaya, dekat sini, Isnin lalu.

Menurutnya, dalam aduan mangsa, suspek dikatakan sering berlegar-legar di sebuah pusat beli-belah di Pandan Indah dan akan mendekati wanita yang mencari pekerjaan di kompleks perniagaan itu.

"Dia kemudian mengaku sebagai pemilik pusat beli-belah itu dan bersedia mengambil mereka bekerja, namun mangsa perlu mengikutnya terlebih dulu untuk ditemu duga," katanya.

Sumber itu berkata, dalam laporan polis dibuat mereka, kedua-dua mangsa mendakwa mereka percaya suspek benar-benar pemilik pusat beli-belah berkenaan kerana lelaki itu berpakaian kemas dan perwatakannya seperti orang kaya.

"Selepas mangsa bersedia menerima pekerjaan ditawarkannya, lelaki itu memberitahu dia perlu menjalani temu duga di pejabat yang terletak di USJ 19.

"Mangsa kemudian mengikut suspek menaiki sebuah kereta dan sebaik tiba di pusat beli-belah berkenaan, dia memberi alasan tertinggal dokumen di kondominiumnya yang terletak di atas pusat beli-belah itu," katanya.

Menurutnya, suspek kemudian mengajak mangsa mengikutnya dan ketika berada di dalam rumah, suspek memberikan minuman dipercayai dicampur ubat khayal kepada mangsa.

Katanya, selepas mangsa tidak sedarkan diri suspek merogol mangsa dan merakam gambar mereka dalam keadaan bogel.

"Selepas mangsa tersedar beberapa jam kemudian dan mendapati mereka tidak berpakaian, suspek memberi amaran supaya tidak melaporkan kejadian kepada polis jika tidak mahu rakaman video dan gambar bogel mereka disebarkan," katanya.

Sumber itu berkata, polis percaya kemungkinan ada lagi wanita yang turut menjadi mangsa suspek dan meminta mereka membuat laporan polis.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Subang Jaya Asisten Komisioner Yahaya Ramli semalam mengesahkan kejadian dan memberitahu suspek kini direman untuk siasatan lanjut.

Orang China dedah sikap sebenar kaum Cina Malaysia

Posted: 13 Nov 2013 09:47 PM PST

Seorang ahli perniagaan yang berasal dari China dan berniaga di Malaysia menulis sebuah buku mendedahkan sikap sebenar sikap orang cina di negara ini.

Penulis memetik laporan di laman web The Unspinners tentang pendedahan itu hari ini.

Ye Lin Sheng menulis sebuah buku bertajuk The Chinese Dilemma terbitan East West Publishing, Australia pda 2003.

Ahli perniagaan itu biasanya menjalankan aktiviti perniagaannya di Malaysia, Hong Kong, Australia, Thailand, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat.

Bagaimanapun, menurut Ye dalam tulisannya orang Cina di Malaysialah yang paling tidak bersyukur, kejam, serta mengkhianati perjanjian ataupun dipanggil perlembagaan.

Berikut petikan pendedahan sikap orang berbangsa cina di Malaysia melalui buku berkenaan :-

1. Pengiktirafan Orang Cina – Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang-orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu.

Mana mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik.

2. Keangkuhan Orang Cina – Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini.

Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina.

3. Perkauman Orang Cina – Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial.

Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia kepada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini kerana orang Cina. Sebab itu orang cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini. Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis.

4. Penghinaan Orang Cina – Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah menghina terhadap orang Melayu. Dalam dialek tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna 'orang hutan' atau 'orang liar'. Maknanya, bangsa yang tidak bertamadun. Orang Cina yang memeluk Islam dikatakan 'masuk Melayu'. Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi askar atau polis kerana anggap itu kerja kotor dan eksklusif kepada kaum Melayu.

Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan tamadun Cina lebih tinggi berbanding budaya dan tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun. Umumnya, orang Cina boleh menerima 'ketuanan orang putih' kerana menganggap tamadun dan budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap orang Melayu-Bumiputera.

5. Sikap Negatif Orang Cina – Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka. Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan usahawan atau syarikat Melayu dimana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang cina berniaga. Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka.

Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat.

– Chinese Dilemma Oleh Ye Lin Sheng.

Fantasi seks Ning Baizura akan dibukukan?

Posted: 13 Nov 2013 07:01 PM PST

BARU-BARU ini, penyanyi bersuara saprano, Ning Baizura dikatakan mahu membukukan kisah mengenai fantasi seksnya yang pernah hangat menjadi bahan bualan suatu ketika dahulu.

Ada juga cakap-cakap nakal yang mengatakan penyanyi yang lebih mesra dengan panggilan Ning itu tidak pernah penat untuk mencipta publisiti bagi meraih perhatian orang ramai.

Namun, ketika ditemui pada sesi latihan Konsert Pelangi Untukmu di International College Of Music, Jalan Pahang, Kuala Lumpur baru-baru ini, Ning dengan tenang membidas dakwaan tersebut dan memberitahu kisah sebenar

di sebalik isu berkenaan.

Kosmo!: Khabarnya, Ning berniat untuk membukukan kisah fantasi seks yang pernah membadai kehidupan peribadi Ning suatu ketika dahulu. Adakah dakwaan tersebut benar?

NING BAIZURA: Saya agak terkejut dan terkilan dengan dakwaan tersebut kerana saya hanya merancang untuk menulis sebuah buku autobiografi mengenai kisah hidup saya sepanjang bergelar anak seni, tidak tertumpu pada perkara itu sahaja.

Jadi, apa pandangan Ning mengenai isu ini dan kesannya terhadap karier Ning?

Mungkin isu ini timbul akibat berlakunya salah faham. Tetapi ingin saya tekankan, perkongsian kisah hidup saya dengan peminat bersifat universal. Ia juga berkait rapat dengan jatuh bangun diri saya ketika bergelar anak seni.

Sebagai seorang artis yang sudah 20 tahun berada dalam industri hiburan, apakah sumber kekuatan utama Ning untuk terus melawan isu-isu yang berunsur negatif seperti ini?

Tidak saya nafikan, banyak yang perlu ditelan sepanjang 20 tahun bergelar anak seni. Sepanjang tempoh itu juga, saya semakin matang dan faham tentang selok- belok industri hiburan terutamanya yang melibatkan isu-isu berkaitan peribadi.

Apakah harapan Ning setelah isu mengenai buku ini selesai?

Saya berharap agar orang ramai khususnya peminat saya menjadi lebih matang dalam menilai sesuatu cerita yang disampaikan.

NING menegaskan timbul isu salah faham tentang kononnya dia akan membukukan kisah fantasi seks dirinya.

Apakah perkembangan terbaharu Ning?

Saya sedang menjalani latihan untuk konsert solo terbaharu yang akan berlangsung pada 16 November ini. Jadi, segala persiapan perlu dilakukan agar persembahan dapat berjalan dengan sempurna.

Boleh jelaskan dengan lebih terperinci mengenai konsert tersebut?

Konsert solo saya itu diberi nama Pelangi Untukmu dan ia akan berlangsung pada 16 November ini di TM Convention Centre, Kuala Lumpur. Saya akan membawakan sebanyak 20 buah lagu lama yang diberi nafas baharu seperti Pasti, Curiga dan Awan Yang Terpilu. Saya juga akan memperdengarkan lagu-lagu baharu iaitu Embunan Bersinar, Bukan Wanita Sempurna dan Pelangi Untukmu.

Bagaimana dengan harga jualan tiket dan cara peminat boleh mendapatkannya?

Mereka boleh membeli tiket-tiket berharga RM50 dan RM 70 di www.ticketcharge.com.my. Bagi tiket berharga RM150, e-melkan butiran ke nmz.ning@gmail.com.

Kali terakhir Ning mengeluarkan album kira-kira tiga tahun yang lalu. Ada perancangan untuk album baharu?

Saya telah pun merakam tiga buah lagu baharu untuk album kompilasi bertajuk Kekal - Ning Baizura. Album ini sungguh istimewa kerana ia turut mengandungi tujuh lagu-lagu hits saya yang telah diberi nafas baharu. Peminat yang membeli tiket konsert berharga RM150 bakal menerima album ini secara percuma pada malam konsert sebelum ia dilancarkan Disember depan.

Ning kini sudah bergelar ibu. Bagaimana membahagikan masa dengan anak?

Alhamdulillah, buat masa ini saya seronok menjaga Rayyan (anak lelaki Ning). Bagi saya, setelah bergelar ibu, keluarga adalah keutamaan. Setelah itu barulah kerjaya.

42,646 calon UPSR dapat semua A

Posted: 13 Nov 2013 06:33 PM PST

PUTRAJAYA 14 Nov. - Seramai 42,646 orang atau 9.15 peratus calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2013 berjaya memperolehi A dalam kesemua mata pelajaran yang diduduki.

Keadaan itu menunjukkan peningkatan berbanding 8.94 peratus calon yang mendapat semua A dalam UPSR tahun lalu.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Abd. Ghafar Mahmud berkata, 56.28 peratus calon mendapat minimum gred C dalam UPSR 2013.

"Calon di bawah tahap penguasaan minimum iaitu mendapat gred D atau E ialah 3.36 peratus, menurun 0.06 peratus berbanding 2012," katanya di sini hari ini.

Semua calon boleh mendapat keputusan UPSR mulai pukul 10 pagi di sekolah masing-masing. - UTUSAN

Ada Wanita Melayu Mohon Maaf Pada Saya – Kit Siang

Posted: 13 Nov 2013 06:00 PM PST

KUALA LUMPUR – Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang menjangkakan pakatan pembangkang akan mencatatkan keputusan cemerlang sokongan Melayu pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14)

Beliau beranggapan demikian hanya berdasarkan kepada satu peristiwa yang dialaminya sewaktu sedang mengambil beg di sebuah lapangan terbang dalam negara baru-baru ini.

"Pada waktu itu seorang wanita Melayu datang berjumpa dengan saya dan memohon maaf kepada saya. Saya amat terperanjat dan bertanya mengapa dia meminta maaf.

"Wanita itu beritahu sepanjang 18 tahun hidupnya amat bencikan saya kerana menganggap saya orang jahat yang membenci Melayu dan Islam. Selepas dia mendapat pelbagai maklumat betul di internet, kini dia mengetahui perkara itu tidak benar," dakwanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Justeru, Kit Siang yang merupakan Penasihat DAP mendakwa, episod tersebut perlu menjadi sumber inspirasi kepada DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan PAS untuk menangani sebarang usaha memecahbelahkan kepimpinan pakatan pembangkang.

Dakwanya, revolusi maklumat akan membantu pakatan pembangkang untuk membebaskan minda orang ramai daripada dipenjarakan oleh propaganda.

"Apa yang penting pakatan mesti tetap pada matlamat politik dan pilihan rayanya sehingga berjaya," katanya. – mynewshub.my

Guan Eng enggan ulas isu lawatan ke China

Posted: 13 Nov 2013 05:00 PM PST

GEORGETOWN – Ketua Menteri, Lim Guan Eng enggan mengulas lawatan rombongannya bersama beberapa exco kerajaan negeri ke China minggu lalu.

Beliau yang diminta media untuk menjelaskannya hanya berkata, ia 'urusan rasmi antara kerajaan dengan kerajaan' yang membabitkan beberapa exco.

" Ia adalah urusan rasmi antara kerajaan dengan kerajaan yang mana mesyuarat itu dianjurkan Dewan Perniagaan Cina Pulau Pinang. Perbelanjaan (untuk ahli exco ) dibayar oleh kerajaan negeri.

"Kita semua dijemput untuk menghadiri persidangan antarabangsa yang diadakan di China. Lain-lain, tidak perlu saya beri komen," katanya kepada media hari ini.

Ditanya mengapa ahli exco turut ditemani isteri masing-masing dalam lawatan 4 hingga 9 November itu, Guan Eng berkata, ia adalah mengikut di bawah "protokol kerajaan".

"Ini bukan isu, biasalah kalau pemimpin pergi keluar negara untuk menghadiri mesyuarat. Ia bukan satu isu. Lagipun rombongan itu turut disertai Yang di-Pertua Negeri, Tun Abdul Rahman Abbas dan ia urusan rasmi.

"Kita boleh keluarkan butir lawatan itu secara terperinci nanti. Ini kerana, sebelum berlepas ke sana (China), kita dah umumkan. Lagi pun, ini bukan pertama kali lawatan rasmi seperti ini dibuat, sebelum ini pun ada, mengapa kali ini nak dijadikan isu?," katanya.

Dalam perkembangan lain, kerajaan negeri mengulangi pendiriannya terhadap bantuan kepada pemilik tanah pajakan kediaman untuk memperbaharui status tanah mereka.

Guan Eng berkata, walaupun kerajaan negeri akan membantu namun tidak boleh menukar tanah berkenaan ke status pegangan bebas.

"Kerajaan negeri sedang berusaha untuk mendapatkan kelulusan Majlis Tanah Negara untuk penukaran hak milik kekal.

"Kita tidak mempunyai bantahan untuk melanjutkan pajakan 99 tahun selagi pemohon membayar premium 10 peratus jika pajakan tanah itu tamat tempoh," katanya.

Beliau mengulas laporan sebuah akhbar berbahasa Inggeris mengenai 465 isi rumah di Bukit Gelugor meminta pertolongan kerajaan negeri untuk memperbaharui status pajakan tanah mereka yang akan tamat pada 2052.

Terdahulu, Guan Eng menyampaikan sumbangan RM3,000 kepada balu Koperal Zal Azri, Atiqah Mohd Rosdi bagi meringankan beban yang perlu menanggung dua anaknya yang masih kecil.

Turut hadir, Ketua Polis negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi dan Timbalan Ketua Menteri I, Datuk Mohd Rashid Hasnon.

September lalu, Zal Azri yang bertugas di Unit D4 Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Melaka dilaporkan maut semasa menjalankan operasi bersama Pasukan Lejang D4 terhadap empat suspek di Taman Teknologi Cheng, Melaka kira-kira jam 8.15 pagi.

Zal Azri maut ketika bergelut dengan suspek setelah dipukul dengan senjata tumpul di bahagian muka dan kepala.

Cucu Tok Selampit

Posted: 14 Nov 2013 01:25 PM PST

Cucu Tok Selampit


Kedai Nasi Ganja Ipoh @ Vanggey Diarahkan Tutup Kerana Kotor!!!

Posted: 14 Nov 2013 05:03 AM PST




Makanan sedap, terkenal dan digemari ramai belum tentu jaminan bahawa ianya bersih dan selamat untuk dimakan. Penutupan Restoren nasi kandar terkenal di Ipoh, Nasi Kandar Ayam Merah Ipoh atau lebih dikenali sebagai Nasi Ganja Ipoh atau Vanggey yang terletak di Jalan Yang Kalsom tidak mengejutkan.

Gerai nasi kandar berkenaan yang menyewa di Kedai Kopi Yong Suan telah diarahkan tutup bermula hari ini selama 4 hari. Pastinya pengemar Nasi Ganja Ipoh menggeletar ketagihan. Eloklah tu. Biarlah taukeh kedai berbangsa Cina tersebut membersihkan kedainya terutama di bahagian belakang tempat membuat air minuman. Kotor sangat rasanya semasa CTS singgah makan bulan lepas.

THE FLYING KICK

Posted: 14 Nov 2013 01:02 PM PST

Comments:

There are 0 ulasan for Barisan Nasional

Catat Ulasan