Barisan Nasional

Dicatat oleh Admin | | Posted On Khamis, 14 November 2013 at 1:02 PTG

sumber :-

Barisan Nasional


PEJUANG BANGSA

Posted: 14 Nov 2013 11:34 AM PST

PEJUANG BANGSA


Mengapa Guan Eng takut ulas rombongan Exco + Isteri ke China guna duit rakyat ??

Posted: 13 Nov 2013 10:30 PM PST




 Ketua Menteri, Lim Guan Eng enggan mengulas lawatan rombongannya bersama beberapa exco kerajaan negeri ke China minggu lalu.

Beliau yang diminta media untuk menjelaskannya hanya berkata, ia 'urusan rasmi antara kerajaan dengan kerajaan' yang membabitkan beberapa exco.

" Ia adalah urusan rasmi antara kerajaan dengan kerajaan yang mana mesyuarat itu dianjurkan Dewan Perniagaan Cina Pulau Pinang. Perbelanjaan (untuk ahli exco ) dibayar oleh kerajaan negeri.

"Kita semua dijemput untuk menghadiri persidangan antarabangsa yang diadakan di China. Lain-lain, tidak perlu saya beri komen," katanya kepada media hari ini.

Ditanya mengapa ahli exco turut ditemani isteri masing-masing dalam lawatan 4 hingga 9 November itu, Guan Eng berkata, ia adalah mengikut di bawah "protokol kerajaan".

"Ini bukan isu, biasalah kalau pemimpin pergi keluar negara untuk menghadiri mesyuarat. Ia bukan satu isu. Lagipun rombongan itu turut disertai Yang di-Pertua Negeri, Tun Abdul Rahman Abbas dan ia urusan rasmi.

"Kita boleh keluarkan butir lawatan itu secara terperinci nanti. Ini kerana, sebelum berlepas ke sana (China), kita dah umumkan. Lagi pun, ini bukan pertama kali lawatan rasmi seperti ini dibuat, sebelum ini pun ada, mengapa kali ini nak dijadikan isu?," katanya.

GAME PEMBANGKANG NAK KASI ORANG MELAYU DITENDANG DARIPADA 10 ORANG TERKAYA !!

Posted: 13 Nov 2013 06:27 PM PST



Portal pemfitnah pro-pembangkang nampaknya cuba bermain dengan persepsi tentang kekayaan yang ada pada Tan Sri Syed Mokhtar dengan artikel yang dikeluarkan baru-baru ni . Ini mungkin untuk menyokong kenyataan ketua pembangkang di Parlimen baru-baru ini yang kononnya Syed Mokhtar sebagai 'kroni' UMNO.

Entah la apa pula 'game' yang cuba dibangkitkan oleh Anwar ni berkenaan penyahsenaraian BERNAS , tapi nampaknya macam ada cubaan untuk menjatuhkan Syed Mokhtar , satu-satunya Melayu yang ada dalam kelompok 10 individu terkaya dalam Malaysia . Majoriti rakyat Malaysia orang Melayu tapi majoriti yang terkaya di Malaysia ialah orang Cina . Ini fakta , dan yang satu-satunya Melayu dalam 10 terkaya ni pun sekarang cuba dijatuhkan. Ni semua kerja siapa ?

Apa motif Malaysiakini siarkan artikel tentang kekayaan orang ke-7 terkaya di Malaysia ? Kenapa tak disiarkan kekayaan orang yang no.1 hingga no.6 terkaya di Malaysia ? 


Adakah sebab Syed Mokhtar ni orang Melayu Islam jadi ada yang berniat jahat nak menjatuhkan beliau ? Kalau Syed Mokhtar pun jadi tak ada lagi lah wakil dari orang Melayu Islam yang tersenarai dalam 10 terkaya di Malaysia .

Malaysia ni negara majoriti Melayu Islam tapi kalau Syed Mokhtar pun ada yang nak khianat dan dengki dengan kekayaan beliau maka apa status Melayu di negara ni ? Dalam banyak2 syarikat yang tersenarai yang ada pegangan Syed Mokhtar , dah tentu ramai orang Melayu yang bekerja . Hasil pun hasil halal . Tapi kita tau dalam syarikat-syarikat tu pun ada juga yang totok-totok PR yang tak sedar diri.

Sudah lah Syed Mokhtar satu-satunya Melayu dalam 10 terkaya . Kalau tengok senarai tu , majoriti yang kaya pun orang-orang Cina. Tu pun masih tak puas hati nak jatuhkan satu-satunya Melayu dalam senarai tu. Memang bangsat punya Malaysiakini !  


SUMBER 

CINA DAP BISING BERNAS MONOPOLI BERAS, TAPI KAUMNYA MONOPOLI TAIKUN TERKAYA SENYAP !!

Posted: 13 Nov 2013 04:30 PM PST



Hari ini  CINA mata sepet DAP menyerang jutawan anak Melayu berjaya Syed Moktar apabila BERNAS yang dimiliki 53.7 % sahamnya   telah disambung mandatnya oleh kerajaan   untuk pengurusan bekalan beras negara hingga 2021.

Mereka menuduh monopoli besar negara oleh Syed Moktar menerusi BERNAS   akan memudaratkan & tidak melindungan kepentingan petani .

Sebab apa ??

Jawapannya ada pengkhianat Melayu bernama Anwar Ibrahim mula menghentam anak bangsa sendiri iaitu  Syed Moktar sebagai seorang TAMAK kerana memonopoli ke atas beras.




Apabila kerajaan memanjangkan mandat Bernas untuk merangkumi pengurusan bekalan beras negara dan monopoli pengimportan beras dari 11 Jan 2011 ke 10 Jan 2021, Tan Sri Syed Mokhtar bertambah tamak.

Kami kecam pengambilalihan baru-baru ini yang bersifat oportunis oleh Tan Sri Syed Mokhtar sebagai satu langkah mengambilalih sepenuhnya Bernas pada ketika monopoli Bernas ke atas pengimportan beras dilanjutkan hingga 2021, disebabkan tindakan ini akan menguntungkan satu individu tertentu, iaitu Tan Sri Syed Mokhtar sendiri. klik di sini


Apa masalahnya BERNAS memonopoli pengimportan beras ni  ?? Apakah beras sekarang dah naik sejak BERNAS dikuasai saham oleh Syed Moktar ?

Tahukah kita jika bukan Syed Moktar memiliki BERNAS , sudah lama harga beras naik .

CINA  DAP memang seekor  musibat yang dengki lama  dengan kejayaan  TS Syed Moktar , salah seorang jutawan Melayu yang berada dalam senarai orang terkaya di Malaysia .  Daripada boikot roti Gardenier , kini beras pulak jadi isu .

Kaumnya memonopoli bidang   contohnya  ICT  , spare parts kenderaan /machine , tayar ... adakah kita bising ??   Nak lebih besar lagi kaumnya monopoli 10 orang terkaya di Malaysia ??

 Adakah itu bukan monopoli ??

Cina monopoli hang pa diam ...Melayu berjaya hang pa tuduh tamak haloba !!

Anwar barua DAP  memang  SIAL !!







IPOHMALAY

Posted: 14 Nov 2013 09:23 AM PST

IPOHMALAY


Kedai Nasi Ganja Ipoh, Jalan Yang Kalsom, Diarah Tutup Kerana Kotor

Posted: 14 Nov 2013 08:27 AM PST

Kedai Nasi Ganja Ipoh @ Vanggey Diarahkan Tutup Kerana Kotor!!!




Makanan sedap, terkenal dan digemari ramai belum tentu jaminan bahawa ianya bersih dan selamat untuk dimakan. Penutupan Restoren nasi kandar terkenal di Ipoh, Nasi Kandar Ayam Merah Ipoh atau lebih dikenali sebagai Nasi Ganja Ipoh atau Vanggey yang terletak di Jalan Yang Kalsom tidak mengejutkan.

Gerai nasi kandar berkenaan yang menyewa di Kedai Kopi Yong Suan telah diarahkan tutup bermula hari ini 14 November 2013 selama 4 hari. Pastinya pengemar Nasi Ganja Ipoh menggeletar ketagihan. Eloklah tu. Biarlah taukeh kedai berbangsa Cina tersebut membersihkan kedainya terutama di bahagian belakang tempat membuat air minuman. Kotor sangat rasanya semasa CTS singgah makan bulan lepas.

BACAAN LANJUT :  CUCU TOK SELAMPIT

P/S : Last teman makan nasi situ ialah pada tahun 2009. Komer makan ler... Heheheeee.. Teman tak kata apa-apa. Cuma  teman tak sior dah.... Bukan tak pernah teman kaborkan... dah selalu... tak caya korek posting teman yang sudah-sudah...

Facebook Gerakan Hijab Singapura dihapuskan tanpa sebab

Posted: 14 Nov 2013 06:35 AM PST


Pergerakan Hijab Singapura di laman Facebook , yang mendapat lebih 26,000 Likes dalam tempoh beberapa minggu,  telah dikeluarkan dari Facebook atas sebab-sebab yang tidak diketahui hari ini.

Kumpulan Facebook telah menggesa kerajaan Singapura untuk melonggarkan larangan ke atas pemakaian hijab, tudung Islam, untuk wanita yang bekerja dalam organisasi sektor awam yang memerlukan pakaian seragam .

Terdapat petunjuk bahawa pergerakan itu mengumpul lebih ramai sokongan sebelum penyingkiran halaman. Berdasarkan Google,  didapati bahawa pentadbir telah berkongsi petikan yang berkaitan dengan hak-hak wanita dan isu hijab minggu ini , dan ini telah menjadi viral dengan beratus-ratus perkongsian di Facebook.

Pautan meningkat, dengan bilangan orang yang "menentang" Page ini mengatasi bilangan orang-orang "menyokong" dan menunjukkan bahawa peserta halaman ini masih aktif menyokong terhadap pengharaman hijab.

Setakat ini, kerajaan tidak berubah pendiriannya mengenai isu itu. Timbalan Perdana Menteri Teo Chee Hean berkata, kerajaan perlu mengekalkan keharmonian dalam masyarakat walaupun ia memahami pandangan masyarakat. Beliau memberitahu The Straits Times:

" Setiap masyarakat apabila ia menekan untuk kepentingan sendiri perlu ingat bagaimana ia mempengaruhi masyarakat lain dan bagaimana pandangan orang lain."

Bermasalah untuk membolehkan hijab ?

BACAAN LANJUT : THE DEUTERO MALAY

bumiyang

Posted: 14 Nov 2013 03:33 AM PST

Ohpolitik!™

Posted: 14 Nov 2013 03:09 AM PST

Ohpolitik!™


#PAS4ALL Tapi Masih Belum Sedia Terima Bukan Islam Sebagai Ahli Penuh #MalaysiaNews

Posted: 13 Nov 2013 08:01 PM PST

Walaupun timbul gesaan terhadap PAS untuk menjadikan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) sebagai sayap parti tersebut, Pengerusinya, Hu Pang Chow percaya PAS masih belum bersedia ke arah itu.
Dalam satu temubual bersama The Star Online, Hu berkata masih terlalu awal untuk PAS melakukannya kerana kongres ini baru saja ditubuh tiga tahun lalu.
"Sementara itu, PAS ditubuhkan pada 1951 atas dasar kesemuanya ahlinya beragama Islam. Ini adalah kali pertama ia membuka pintu kepada bukan Islam, satu langkah besar," katanya.
Hu yang menerajui kongres tersebut yang dianggotai kira-kira lebih 20,000 ahli di seluruh negara berkata, PAS masih menyesuaikan diri dengan budaya berbeza yang dibawa oleh ahli-ahli kongres.
"Orang Islam ada perkara haram dan halal, apa yang mereka tidak boleh makan dan minum. Untuk orang bukan Islam, tiada perkara seperti itu. Jadi PAS mengambil masa untuk menyesuaikan diri dengan budaya baru ini," katanya.
Pengerusi DAP, Karpal Singh baru-baru ini berkata, PAS perlu membenarkan bukan Islam untuk menjadi ahli partinya di mana mereka ada hak untuk mengundi pada pemilihan parti.
Beliau berkata, PAS sepatutnya menunjukkan keikhlasan dalam membuka pintu kepada DHPP sebagai ahli penuh parti itu, kerana langkah itu akan membawa PAS ke dalam parti berbilang kaum di negara ini.
"Namun kita tidak boleh menjangkakan perubahan akan berlaku dalam tempoh tiga tahun. Saya percaya ia satu pencapaian besar bagi PAS untuk mendapat sokongan dalam kalangan bukan Islam. Ini adalah perkara yang tidak dapat dilakukan oleh Umno," kata Hu.
Hu merupakan salah seorang calon bukan Islam yang dipertaruhkan PAS di kerusi Parlimen Ayer Hitam pada pilihan raya umum ke-13, 5 Mei lalu, buat pertama kalinya dalam sejarah parti.
Bagaimanapun, Hu tewas kepada calon Barisan Nasional, Datuk Wee Ka Siong dengan 7, 310 undi majoriti.
Hu menyifatkan tindakan mempertaruhkan orang bukan Islam sebagai keputusan berani memandangkan PAS menerima sokongan daripada golongan itu sejak 2008.
"Strategi itu berkesan dan saya percaya Umno kini gelisah mengapa bukan Islam dan orang Islam boleh menyokong PAS tetapi tidak Umno, walaupun kedua-dua parti ditubuhkan untuk orang Melayu dan Islam," katanya.

Taipingmali (tm)

Posted: 14 Nov 2013 01:11 AM PST

Taipingmali (tm)


Pas sokong Syiah, Syiah pula ciptaan Yahudi

Posted: 13 Nov 2013 08:10 PM PST

Syiah yang kini dipercayai mempunyai sekitar 300,000 pengikut di negara ini dipercayai didalangi oleh Yahudi yang mempunyai agenda berterusan untuk memecahbelahkan umat Islam di seluruh dunia.

Pengerusi Akidah, Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (Mains), Datuk Syeikh Muhammad Fuad Kamaludin berkata, Malaysia antara negara yang menjadi sasaran gerakan itu sejak 40 tahun lalu.

Katanya, rancangan itu bagaimanapun gagal kerana keberkesanan kepemimpinan negara melaksanakan pentadbiran berlandaskan prinsip keharmonian sejagat.

“40 tahun lalu, ada pengikut Syiah datang berhujah di maktab perguruan Islam dan memberi buku kepada mahasiswa bertujuan untuk mengembangkan fahaman mereka tetapi tidak berjaya. ALLAH masih selamatkan negara kita,” katanya pada Seminar
Kefahaman Islam yang bertajuk ‘Fenomena Syiah - Mencari Kesimpulan antara Benar atau Salah’ di Dewan Serbaguna, Masjid Wilayah Persekutuan di sini, kelmarin.

Syeikh Muhammad Fuad berkata, negara yang ‘dijangkiti’ ajaran Syiah tidak akan aman sampai bila-bila.

“Keselamatan umat Islam hari ini terancam," katanya.

Menurut beliau, sebuah buku bertajuk ‘Doktrin Syiah Imamiah’ telah diterbitkan hasil daripada penyelidikan yang dilakukan terhadap kitab-kitab Syiah Imamiah bagi memaparkan penyelewengan fahaman itu.

“Masih banyak doktrin Syiah Imamiah yang menyalahi agama Islam yang akan dipaparkan termasuk permasalahan dengan Bada’, Raj’ah, Tajsim, Khumus, persamaan Syiah Imamiah dengan Yahudi dan Nasrani.

“Kebanyakan hadis yang terdapat dalam kitab Syiah adalah hadis rekaan mereka sendiri bagi mengaburi mata umat Islam di mana mereka mengeksploitasi nama-nama imam dan pemuka keluarga Nabi Muhammad SAW serta berselindung di sebalik nama tersebut bagi menutup kejelikan yang mereka lakukan.

“Antaranya, mereka mengeksploitasi permasalahan mut’ah demi kepentingan dan keuntungan mereka sendiri,” katanya.

Anda peminat Kopi? Ini info yang perlu anda tahu

Posted: 13 Nov 2013 07:27 PM PST

Yang berikut ialah senarai kopi yang didakwa beracun. Kopi ini dikatakan telah diuji oleh Bahagian Penguatkuasaan Farmasi Kementerian Kesihatan :

1.Cafe Abang Yes,
2.Candi Gold,
3.Candy 193,
4.Extend Up Energy Drink,
5.Extremen,
6.Extrewomen,
7.Goji Guarana,
8.Goji Guarana Extra,
9.Goji More,
10.Goji Yumberry,
11.Guara Cafe,
12.HBW Ice Lemon Tea,
13.Hotton Vitality Candy,
14.Ie2 O,
15.King Cappucino,
16.Knight Cofee.
17.Kolek Cafe Power Plus,
18.Kopi Angguk,
19.Kopi Asmara,
20.Kopi Bagus AAA,
21.Kopi Campuran Kedai Kopi Ali Bagus,
22.Kopi Pahlawan,
23.Kopi Super Angguk,
24.Kopi Tenaga Tok Lebai Plus,
25.Maca Max,
26.Macagin Ginseng Candy,
27.Mentalk Candy,
28.Nexus MXP,
29.Night Cafe,
30.Red Energizer Candy For Men,
31.Royal Beverage Maqrifatun,
32.Sasanergy Drink,
33.Trica Jus,
34.Tri-Max,
35.True SR,
36.vigor Candy,
37.Vitca-F,
38.Vitca-M,
40.Winnie Beauty V1,
41.XKL Sky Fruit Juice Premix.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

BR1M orang Pas, Pkr kalau tak malu boleh minta juga, tak dak hal punya

Posted: 13 Nov 2013 07:26 PM PST

Borang Permohonan BR1M 3.0 Online 2014 Dibuka Disember 2013 Ini. Berminat Daftar?
Berdasarkan pengumuman Bajet 2014 di sini, nilai pemberian BR1M 3.0 Bajet 2014 telah pun dinaikkan dan diperluaskan kelompok penerimanya. Ini semua dilakukan dengan bagi mengekang sedikit sebanyak kemungkinan kenaikan harga barang dan kadar inflasi berikutan pengumuman cukai barangan dan perkhidmatan (GST) & kenaikan harga minyak sebelum ini….
Permohonan BR1M 3.0 Terbuka Kepada 3 Kelompok :

Isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah :

Nilai pemberian BR1M 3.0 RM650
Caruman Insuran Takaful Berkelompok Rakyat 1Malaysia @ iBR1M RM50

Isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 – RM4,000 :

Nilai pemberian BR1M 3.0 RM450
Caruman Insuran Takaful Berkelompok Rakyat 1Malaysia @ iBR1M RM50

Individu bujang yang bekerja & berpendapatan bulanan RM2,000 dan ke bawah :

Terima BR1M 3.0 sejumlah RM300
Caruman Insuran Takaful Berkelompok Rakyat 1Malaysia @ iBR1M RM50

Yang menariknya kali ini, kesemua penerima BR1M 3.0 akan terima Caruman Insuran Takaful Berkelompok Rakyat 1Malaysia @ iBR1M bernilai RM50 yang akan melindungi anda, anda semua di sini dengan perlindungan maksimum sehingga RM30,000 sekiranya berlakunya kematian atau hilang upaya kekal

Syarat Borang Permohonan BR1M 3.0 Online 2014?

Warganegara Malaysia
Berumur 21 Tahun Ke Atas
Isi Rumah Berpendapatan Bulanan RM4,000 & ke bawah
Individu Bujang & Bekerja di mana berpendapatan bulanan RM2,000 & ke bawah

Borang Permohonan BR1M 3.0 2014 Secara Online & Offline?

Untuk makluman anda, borang permohonan BR1M 3.0 2014 online & offline boleh didapati secara mudah melalui :

kaunter Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) : www.hasil.gov.my @ ebr1m.hasil.gov.my

pejabat Pembangunan negeri dan pejabat daerah
Jabatan Pembangunan Persekutuan
Jabatan Kebajikan Masyarakat
Jabatan Penerangan serta agensi kerajaan

Untuk sebarang pertanya lanjut mengenai borang permohonan BR1M 3.0 anda boleh hubungi br1m3@treasury.gov.my or call the hotline 1-800-222-50

Dan berdasarkan semakan maklumat terbaru yang diterima daripada pihak LHDN yang mana mereka sendiri telah pun dalam keadaan bersiap sedia untuk mula buka pendaftaran borang permohonan BR1M 3.0 online @offline 2014 bermula Disember 2013 ini.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Jambatan Palekbang 17 tahun tak siap

Posted: 13 Nov 2013 03:47 PM PST

Kerajaan Pas Kelantan sepatutnya merasa malu kerana tidak mampu untuk mengotakan janji membina jambatan merentasi Sungai Kelantan yang menghubungkan Kampung Cina di Kota Bharu dengan Palekbang, Tumpat.

Presiden Orang Muda Berpadu Anti Korupsi (Ombak) Wan Khairul Ihsan Wan Muhammad berkata, perkara tersebut menjadi lambang kegagalan yang jelas kepada Kerajaan Pas Kelantan dalam menunaikan setiap janji kepada rakyat.

"Rakyat sepatutnya sudah boleh menilai dakwaan yang dibuat oleh kami sebelum ini berkaitan dengan isu tersebut. Ini jelas membuktikan dakwaan tersebut benar dan kerajaan negeri perlu bertanggungjawab sepenuhnya," katanya Utusan Malaysia di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas titah Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V yang meminta Kerajaan Pusat menimbang untuk membina Jambatan Palekbang tersebut.

Utusan Malaysia kelmarin melaporkan Sultan Muhammad meminta Kerajaan Pusat menimbang untuk membina jambatan merentasi Sungai Kelantan yang menghubungkan Kampung Cina di Kota Bharu dengan Palekbang, Tumpat iaitu projek yang dijanjikan Kerajaan Pas Kelantan kepada rakyat sejak 17 tahun lalu tetapi belum ditunaikan.

Titah baginda, pembinaan jambatan tersebut penting bagi mengatasi kesesakan lalu lintas yang berlaku di bandar ini pada waktu puncak.

Projek tersebut diumumkan oleh bekas Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat pada tahun 1996 dan ayahanda Sultan Muhammad yang juga Sultan Kelantan ketika itu, Tuanku Ismail Petra telah dijemput dan berkenan mencemar duli meletakkan batu asas sebagai simbolik pelaksanaannya.

Namun, selepas 17 tahun, kerja-kerja pembinaan jambatan itu belum bermula dan satu-satunya 'kenangan' yang masih ada di tapak pembinaan jambatan itu ialah batu asas yang dibina.

Wan Khairul Ihsan memberitahu, hasrat tuanku tersebut memperlihatkan pengiktirafan baginda yang kepada Kerajaan Pusat dalam penyediaan prasarana pembangunan di negeri ini demi kepentingan rakyat.

Bagaimanapun katanya, kerajaan negeri tidak boleh lepas tangan seandainya Kerajaan Pusat mahu membantu merealisasikan cadangan tersebut.

"Seperti mana yang kita ketahui projek jambatan tersebut merupakan antara komponen dalam projek pembangunan dan pengindahan tebing Sungai Kelantan yang dilaksanakan secara usahasama dengan syarikat Liziz Standaco Sdn. Bhd.

"Sepatutnya kerajaan negeri sudah boleh memulakan pembinaan projek tersebut kerana, difahamkan beberapa buah bangunan dibina oleh pemaju telah terjual dan membabitkan keuntungan yang agak lumayan.

"Bagi saya kerajaan negeri sudah tidak boleh berdolak-dalik dalam isu ini dan mereka perlu mengemukakan maklumat penuh berhubung isu ini," ujarnya.

Dalam pada itu, tinjauan Utusan Malaysia ke Kampung Palekbang mendapati, kawasan yang menempatkan batu asas projek tersebut dipenuhi semak-samun, malah pihak berkenaan didapati telah menutup kawasan berkenaan bagi mengelak ia diceroboh berikutan dakwaan terdapat aktiviti mencari galian berharga di situ.

SPPBS dah ditangguhkan, mengapa?

Posted: 13 Nov 2013 09:57 AM PST

Capaian kepada Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (SPPBS) akan ditangguhkan mulai 30 November hingga 31 Disember ini dan dibuka semula mulai 1 January hingga 31 January 2014.
   
Lembaga Peperiksaan Malaysia dalam satu kenyataan hari ini berkata ia bagi menambah baik capaian kepada sistem itu dan memberi laluan kepada Sistem Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM) mengemaskinikan data murid.
   
Kenyataan itu berkata Kementerian Pendidikan amat memandang berat isu capaian SPPBS oleh guru-guru sewaktu mengisi prestasi murid Tahun 1, Tahun 2, Tahun 3 (Akademik), Tingkatan 1 dan Tingkatan 2 (Akademik dan bukan Akademik) bagi tahun ini.
   
"Bagi memberi peluang kepada guru untuk memasukkan prestasi ke dalam sistem, kementerian melanjutkan proses pengisian prestasi 2013 kepada guru-guru yang terlibat sehingga 31 January 2014.
   
"Bagaimanapun, bagi memastikan sistem itu lebih efisien, pihak kementerian juga ingin memaklumkan bahawa capaian kepada SPPBS ditangguhkan daripada 30 November sehingga 31 Disember 2013," kata kenyataan itu. - Bernama

DBKL dah buat, MPT bila lagi, tikus besar-besar di Cashier Market

Posted: 13 Nov 2013 04:13 AM PST



Kempen Pembasmian Tikus yang dilaksanakan Dewan Bandar Kuala Lumpur (DBKL) khususnya di Pasar Raja Bot di Jalan Chow Kit dilihat dapat mengurangkan pembiakan haiwan itu dengan penangkapan 7,391 ekor tikus sejak Januari lepas.

Pengarah Jabatan Kesihatan dan Alam Sekitar DBKL, Dr. Hayati Abdullah berkata, pihaknya melakukan pelbagai cara untuk menangkap tikus termasuk memasang perangkap, menabur racun tikus dan menempatkan papan bergam di sekitar kawasan pasar.

"Sebanyak 1,168 unit perangkap, 223 kilogram racun tikus dan 12 papan gam diletakkan di sekitar pasar. DBKL juga membuat kawalan makhluk perosak di pasar itu," katanya kepada Bernama ketika dihubungi hari ini.

Beliau berkata, usaha memerangi tikus turut dilakukan semasa operasi pembersihan Pasar Raja Bot yang bermula semalam.

Operasi dua hari itu dilakukan bersama anggota DBKL, Alam Flora Sdn. Bhd. dan para peniaga.

Hayati berkata, operasi hari ini menumpu kepada kerja-kerja pembersihan oleh Alam Flora dan membaiki jalan oleh DBKL. - Bernama

MPT ialah Majlis Perbandaran Taiping

Perlukah kerajaan pusat tunaikan permintaan kerajaan negeri Kelantan?

Posted: 13 Nov 2013 02:57 AM PST

Titah Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V yang meminta supaya Kerajaan Pusat menimbang untuk membina Jambatan Palekbang dan menyelesaikan beberapa perkara bagi kemudahan rakyat di negeri ini mendapat reaksi positif daripada orang ramai.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, rata-rata orang ramai yang ditemui meluahkan rasa gembira dengan keprihatinan yang ditunjukkan oleh Sultan Muhammad dalam majlis Istiadat Pengurniaan Kehormatan Kebesaran Negeri Kelantan Tahun 2013 Sempena Sambutan Ulang Tahun Keputeraan baginda ke-44 di Istana Balai Besar, di sini semalam.

Seorang suri rumah, Azizah Yaacob, 66, menyambut baik titah baginda yang dilihat telah membantu serta memudahkan rakyat dalam pelbagai aspek.

"Baginda menyampaikan hasrat rakyat Kelantan dan ini jelas membuktikan keprihatinan tuanku terhadap rakyat di negeri ini.

"Saya berharap dengan ini, Kerajaan Pusat akan membantu memberikan keselesaan kepada rakyat di negeri ini demi kepentingan bersama," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Pada majlis istiadat tersebut, Sultan Muhammad meminta Kerajaan Pusat menimbang membina Jambatan Palekbang merentasi Sungai Kelantan yang menghubungkan Kampung Cina, Kota Bharu dengan Palekbang, Tumpat bagi mengatasi masalah kesesakan lalu lintas di Kota Bharu.

Projek pembinaan jambatan itu telah dijanjikan oleh kerajaan negeri sejak 17 tahun lalu, namun sehingga kini masih tidak ditunaikan.

Selain itu, baginda turut menyeru kerjasama antara kerajaan negeri dan Kerajaan Pusat untuk membina projek Empangan Nenggiri yang mampu menjana tenaga elektrik ke seluruh Kelantan serta menyelesaikan masalah bekalan air.

Sementara itu, Mizema Abdul Rahman, 54, berkata, inilah yang dinanti-nantikan oleh rakyat di negeri ini yang sememangnya memerlukan kemudahan yang lebih baik.

"Tuanku sangat prihatin dengan masalah yang dihadapi oleh rakyat di negeri ini dan baginda telah bertitah untuk memberi kemudahan kepada rakyatnya. Saya cukup gembira mendengar titah baginda dan saya berharap Kerajaan Pusat memandang serius demi untuk kebaikan rakyat," katanya.

Seorang pesara, Mohd. Resdi Samat, 60, pula berkata, titah baginda yang meminta kerajaan membantu menyelesaikan beberapa projek adalah langkah yang terbaik untuk rakyat di Kelantan.

"Baginda bertitah demikian bagi memberi keselesaan kepada penduduk di negeri ini, sekali gus ia menunjukkan tanggungjawab serta keprihatinan tuanku kepada rakyat Kelantan.

"Walaupun negeri ini berada di bawah pimpinan pembangkang, namun saya berharap Kerajaan Pusat dapat memberi kemudahan yang sewajarnya demi kepentingan rakyat," katanya.

Isu Setiausaha Agung Ikhwanul Muslimin:  Bukti Tangan Asing Turut Mencaturkan PAS?

Posted: 13 Nov 2013 02:11 AM PST

 

Telah dilaporkan bahawa Bridget Welsh iaitu seorang kolumnis Malaysiakini yang kini menjadi Professor di sebuah Universiti di Singapura pernah menghadiri Muktamar PAS ke-55.  Bridget Welsh pernah menjadi Professor di Universiti John Hopkins di mana Anwar pernah menjadi penyarah jemputan atas bantuan sahabatnya Al-Gore dan John Wolfowitz.   Bridget Welsh juga menjadi Pengarah Malaysia Asia Barometer yang bekerjasama dengan Merdeka Centre untuk menjalankan 'kajian' mengenai politik di Malaysia. 

 

Bridget Welsh disyaki sebagai agen asing berdasarkan latarbelakangnya sebagai konsultan di Freedom House iaitu antara rangkaian NED, yang diterajui CIA. 

 

Objektif Freedom House adalah untuk mewujudkan dunia yang mengiktiraf kebebasan mutlak dengan mengambil Israel sebagai contoh.  Kebebasan ini merangkumi hak LGBT dan juga murtad iaitu dua isu yang menjadi halangan terbesar di negara Islam, termasuk Malaysia.  Seperti yang dapat kita lihat hari ini, perjuangan kebebasan Freedom House ini kini dipikul oleh COMANGO yang bertindak mendesak kerajaan di peringkat antarabangsa. 

 

Justeru, kehadiran Bridget Welsh di Muktamar PAS ke-55 dahulu amatlah mencurigakan.  Selepas Muktamar PAS ke-57 Bridget Welsh dilaporkan membuat ulasan positif mengenai kemenangan Mat Sabu sebagai Naib Presiden PAS.  Beliau menyifatkannya sebagai kemenangan kumpulan progresif yang akan mengukuhkan Pakatan Rakyat. 

 

Jelas di sini bahawa PAS telah lama menjadi perhatian pihak asing dan pakatan PAS bersama DAP dan PKR merupakan satu perkembangan yang sangat mengujakan bagi mereka.  Kemasukan kumpulan liberal iaitu Anwarinas ke dalam PAS serta kemenangan Mat Sabu yang menjadi balaci DAP dilihat sebagai tanda 'kemenangan pertama' bagi mereka. 

 

Dari sudut lain pula, ia merupakan kekalahan bagi PAS, dan permulaan kemusnahan umat Islam.

 

Secara dasarnya, isu LGBT dan murtad yang diperjuangkan oleh Freedom House melalui COMANGO hanyalah sebagai 'alat' untuk mencetuskan ketidakstabilan di dalam negara Islam di mana ia dijadikan alasan untuk menentang kerajaan dan memberontak.  Manakala, matlamat utama adalah untuk menjatuhkan kerajaan agar dapat digantikan dengan seorang pemimpin boneka bagi membolehkan pihak asing menguasai ekonomi dunia. 

 

Berdasarkan rekod, adalah lebih mudah untuk menjatuhkan sesebuah negara Islam dengan menggunakan Islam sendiri. Untuk itu, pihak asing menubuhkan pertubuhan yang menggunapakai nama Islam atau menyusup masuk ke pertubuhan Islam sedia ada bagi mencetuskan kekeliruan, ketegangan dan persengketaan sesama umat Islam dan juga terhadap kerajaan mereka.  Malang sekali kerana Ikhwanul Muslimin juga tidak terkecuali dari menjadi permainan mereka. 

 

Ini terbukti melalui penglibatan salah seorang 'orang kuat' Ikhwanul Muslimin, iaitu Youseff Nada, di mana beliau merupakan antara pencetus Arab Spring.  Youseff Nada turut mempunyai hubungan rapat dengan Anwar Ibrahim dan dianggap oleh bekas banduan dan juga bekas Timbalan Perdana Menteri itu, sebagai rakan keluarga.  Seperti juga Anwar, Youseff turut duduk atau terlibat bersama dalam rangkaian NED melalui IIIT, King Farouk Foundation dan Foundation for the Future. 

 

Bagaimanapun, Malaysia tidak mempunyai pergerakan Ikhwanul Muslimin untuk dipergunakan sebagai pencetus pemberontakan terhadap kerajaan.  Percubaan memberontak melalui kumpulan liberal pula nampaknya sukar dilakukan kerana kumpulan ini merupakan minoriti.  Walaupun percubaan terus dilakukan melalui COMANGO, namun ia dijangka tidak mampu membawa kesan besar.   

 

Justeru, tidak hairanlah apabila nama Hadi Awang tiba-tiba dikaitkan dengan Ikhwanul Muslimin di peringkat tertinggi di mana beliau dikatakan dilantik sebagai Setiausaha Agung pergerakan itu.   Berita ini disiarkan oleh akhbar Al-Wathan di Mesir.

 

Jika sebelum ini Hadi atau PAS cukup bangga jika dikaitkan dengan sebarang pergerakan Islam di luar negara, tetapi kali ini Hadi nampaknya pantas menepis dan menafikan sekeras-kerasnya laporan tersebut.  Malah, Hadi juga katanya sedang berkira-kira untuk menyaman akhbar terbabit.  Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa respon Hadi Awang menggambarkan yang beliau berada dalam keadaan bimbang dan takut. 

 

Persoalannya, kenapa harus ada khabar angin sebegitu?  Siapa yang meniupkannya atau kenapa ia bertiup dikala Muktamar hampir tiba? 

 

Hadi Awang dan PAS secara keseluruhannya wajar melihat perkara ini dengan lebih mendalam.  Tanyalah pada diri sendiri, siapakah yang mencaturkan PAS?  Apakah hanya Anwarinas yang cuba mencaturkan PAS dari dalam?  Atau hanya DAP yang cuba mengarah-arah PAS dari luar? Atau ada lagi tangan lain yang lebih besar yang cuba memperalatkan parti itu? 

 

Penulis melihat apa yang berlaku sebagai strategi pihak asing untuk menggambarkan kewujudan rangkaian pergerakan Islam di negara ini yang berpotensi memberontak pada suatu hari nanti.  Memandangkan Malaysia mengamalkan kesederhanaan di mana personaliti atau kumpulan yang ekstrem sukar untuk dicari, maka nama Hadi Awang dan parti PAS diketengahkan sebagai pihak yang berpotensi itu. 

 

Umat Islam di Malaysia harus berjaga-jaga dan sentiasa peka dengan apa jua maklumat yang diterima akhir-akhir ini. Nampaknya, asakan pihak asing untuk mencetuskan ketidakstabilan dan menggugat keharmonian negara serta kedudukan agama Islam, semakin menjadi-jadi. 

 

Muktamar PAS yang bakal menjelang dijadikan 'tingkap' bagi mereka untuk mengintai dan mengatur apa yang boleh, untuk tujuan itu.  Semua ini boleh dilakukan kerana PAS memberi peluang kepada mereka untuk masuk ke dalam, duduk bersama malah bergandingan tangan serta berpelukan mesra demi untuk merampas Putrajaya. 
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Panglima Perang Cyber

Posted: 13 Nov 2013 11:46 PM PST

Panglima Perang Cyber


Kaum Khawarij di Suriah Mulai Kalah

Posted: 13 Nov 2013 06:40 PM PST



Aleppo

Jelas Pemberontak Suriah yang dimotori oleh Wahabi dan Ikhwanul Muslimin yang bekerjasama dgn Zionis AS dan Israel membunuhi rakyat Suriah adalah kaum munafik / khawarij yang membunuh sesama Muslim.

Saat ini mereka mulai mengalami kekalahan. Pelabuhan Udara di Aleppo yang diambil oleh pemberontak Februari lalu sekarang dikuasai oleh tentara Suriah. Begitu pula kota Safira dan Tal Aran di dekat Aleppo.

Bagaimana pun pemberontak yang merekrut ratusan ribu "Mujahidin" dari luar negeri itu tega mengundang pihak asing guna membantai saudara sebangsa mereka.

Sekarang pemberontak minta ummat Islam untuk "berjihad" membunuh sesama Muslim di Suriah. Yang tidak bisa berjihad harap mengirim uang dan senjata. Kata mereka.

Kalau menyerang Israel, kita setuju. Tapi kalau menyerang Suriah/Syams yang merupakan negeri yang diberkahi Allah, itu sama saja dengan mencari neraka.Mudah2an kita tidak tertipu oleh kaum Khawarij yang membunuh sesama Muslim.

On Monday, six other Islamist rebel groups issued a call to arms in Aleppo.

It came after the army secured the area around the city's airport and retook a strategically important base nearby.

Analysts said the capture of Base 80, a large military position which rebels had held since February, would help troops move on opposition-held areas of Aleppo.

Earlier this month, they seized the town of Safira, south-east of the city. On Monday, the town of Tal Aran, on the Safira-Aleppo road, also fell.

In a separate development on Wednesday, government troops – backed by fighters from Lebanon's Hezbollah group – seized the southern Damascus suburb of Hujaira, Syrian state media said.

State TV showed soldiers walking on empty streets flanked by shelled buildings after days of fighting.

'Rebel infighting'
The Syrian Observatory for Human Rights reported that ISIS had published an urgent communiqué on Tuesday warning that the army had taken "part of the road linking Khanasser, Tal Aran and Safira because of the weakness of rebel groups".

ISIS acknowledged "many losses" from the fighting and called "all brigades and Muslims to arms to face off against the enemy which is attacking Islamic territory", the UK-based group quoted it as saying.

"Those with a valid excuse not to fight must supply weapons and money."

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-24927097

Hanya orang munafik yang dekat dengan kaum Yahudi dan Nasrani yang saat ini tengah memusuhi Islam dan membantai ummat Islam:
"Maka kamu akan melihat orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya (orang-orang munafik) bersegera mendekati mereka (Yahudi dan Nasrani), seraya berkata: "Kami takut akan mendapat bencana." Mudah-mudahan Allah akan mendatangkan kemenangan (kepada Rasul-Nya), atau sesuatu keputusan dari sisi-Nya. Maka karena itu, mereka menjadi menyesal terhadap apa yang mereka rahasiakan dalam diri mereka." [Al Maa-idah 52]

Khawarij suka mengkafirkan orang Islam yang bersyahadah dan sholat serta membunuhnya. Mudah2an kita terhindar dari itu:
"Sesungguhnya yang paling aku khawatirkan atas kamu adalah seseorang yang telah membaca (menghafal) al-Qur'ân, sehingga ketika telah tampak kebagusannya terhadap al-Qur'ân dan dia menjadi pembela Islam, dia terlepas dari al-Qur'ân, membuangnya di belakang punggungnya, dan menyerang tetangganya dengan pedang dan menuduhnya musyrik". Aku (Hudzaifah) bertanya, "Wahai nabi Allâh, siapakah yang lebih pantas disebut musyrik, penuduh atau yang dituduh?". Beliau menjawab, "Penuduhnya". (HR. Bukhâri dalam at-Târîkh, Abu Ya'la, Ibnu Hibbân dan al-Bazzâr. Disahihkan oleh Albani dalam ash-Shahîhah, no. 3201).
Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya diantara ummatku ada orang-orang yang membaca Alquran tapi tidak melampaui tenggorokan mereka. Mereka membunuh orang Islam dan membiarkan penyembah berhala. Mereka keluar dari Islam secepat anak panah melesat dari busurnya. Sungguh, jika aku mendapati mereka, pasti aku akan bunuh mereka seperti terbunuhnya kaum Aad. (Shahih Muslim No.1762)

http://kabarislamia.blogspot.com/2013/07/ciri-ciri-orang-munafik.html


Sumber



Sent from my iPhone

Interactive: Typhoon Haiyan Photos (Before & After) - Reuters.com

Posted: 13 Nov 2013 10:34 AM PST

Picture from Reuters.

More picture click

http://www.reuters.com/interactives/typhoon-haiyan-aftermath?

@Panglima_Cyber Sokong KOMEN @CTNURHALIZA11 TEGUR YB @KHAIRYKJ

Posted: 13 Nov 2013 09:27 AM PST

1. PANGLIMA ingin menyatakan sokongan kenyataan Siti yang menegur kegelojohan Khairy.

2. Sebagai Menteri Khairy tolonglah belajar cara menyelesaikan masalah seperti Menteri banyak pengalaman yang lain.

3. Jangan gunakan media untuk menegur namun gunakan saluran dalaman untuk jaga aib mana mana pihak.

4. Jangan fikir masa menjadi Menteri masa untuk balas dendam tetapi hormatilah semua pihak walau kita ada pandangan berlainan.

5. Anda bijak, petah berbicara dan ada rupa namun jangan hancurkan masa depan dengan keegoan anda yang boleh dielak jika ada sedikit masa muhasabah diri setiap hari.

Baca komen Siti selanjutnya di sini :

http://novandri.blogspot.com/2013/11/artis-ctnurhaliza11-tweet-tentang-yb.html?m=1

Niat Puasa 10 Muharam

Posted: 13 Nov 2013 09:13 AM PST

Selamat berpuasa dan sambutlah Hari Asyura dengan cara Ahli Sunnah Wal Jamaah bukan cara Syiah memukul badan keluar darah.

The Unspinners

Posted: 13 Nov 2013 11:37 PM PST

Kembara Politik

Posted: 13 Nov 2013 11:11 PM PST

Kembara Politik


SEBARKAN KESEDARAN ANCAMAN TERHADAP ISLAM DIMALAYSIA -Memorandum M-UPRo

Posted: 13 Nov 2013 06:43 PM PST



Dibawah adalah memorandum M-UPRo untuk menangkis ancaman COMANGO terhadap kemuliaan  islam di Malaysia. Tujuan penulis menyebarkan memorandum ini adalah untuk memberi kesedaran kepada umat islam di Malaysia, tentang wujudnya ancaman terhadap agama islam oleh rakyat Malaysia sendiri. Umat islam di Malaysia perlu bersatu dalam menentang tuntutan COMANGO ini, dan seterusnya memberi isyarat kepada persatuan yang berniat untuk menyentuh kesucian islam, supaya jangan bermain dengan api.

Kenyataan NGO Islam  UPR ini dikeluarkan  pada 22 Oktober 2013M bersamaan 17 Dzulhijjah 1434H

Gabungan Pertubuhan-pertubuhan Islam di dalam Proses Semakan Berkala Sejagat (UPR) Majlis Hak Asasi Manusia atau ringkasnya MuslimUPRo telah digagaskan sebagai salah satu usaha untuk memantau NGO-NGO Hak Asasi Manusia (HAM) dan pertubuhan-pertubuhan sekular-liberal yang menggunakan saluran Gabungan NGO Malaysia di dalam Proses UPR (COMANGO), untuk menuntut perkara-perkara yang mencabar kedudukan Islam sebagai agama Negara melalui Proses Semakan Berpenggal Sejagat (UPR) Majlis Hak Asasi Manusia HRC (UN) di Geneva, Switzerlandyang akan melibatkan Malaysia pada 24 Oktober 2013.

MuslimUPRo dan gabungan Pertubuhan-pertubuhan Islam yang disenaraikan di sini mengambil pendirian berikut:

Menginsafi kepentingan Perkara 3(1) di dalam Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan Islam pada kedudukan istimewa sebagai agama Persekutuan;

Menyedari bahawa cabaran-cabaran dunia pada hari ini ditandai gerakan hak asasi manusia (HAM) yang berlatarbelakangkan fahaman-fahaman yang bertentangan dengan fitrah agama seperti sekularisme, liberalism dan pluralism dan semakin menyesatkan ramai di kalangan umat Islam;

Memperakui hakikat Malaysia sebagai sebuah Negara yang berdaulat serta disegani sebagai sebuah Negara anggota Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UN), Negara Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), anggota Pergerakan Negara-negara Berkecuali (NAM) serta Negara anggota Pertubuhan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN);

Menegaskan bahawa sebagai sebuah yang beragama Malaysia perlu bertegas di dalam mempertahankan kedudukan Islam serta tidak tunduk kepada tuntutan-tuntutan HAM yang ternyata bertentangan dengan prinsip-prinsip di dalam ajaran Islam.

Dengan latar belakang tersebut, kami berpandangan bahawa:

A. Gabungan NGO Malaysia di dalam Proses UPR atau ringkasnya COMANGO telah melakarkan tuntutan-tuntutan mereka tanpa menghormati kedudukan Islam sebagai Agama Negara dan sengaja menimbulkan kekeliruan seolah-olah Malaysia adalah sebuah Negara Sekular yang meletakkan semua agama sama rata.

B. Perbuatan COMANGO ini bertujuan untuk meletakkan apa saja dasar dan undang-undang yang digubal sama ada oleh Kerajaan atau Majlis-majlis Agama di bawa seliaan dan pemerhatian HRC UN.

C. Kerajaan perlu menjelaskan kepada HRC bahawa, sekalipun rakyat Negara ini terdiri daripada penganut berbagai agama dengan penganut agama Islam membentuk 60 peratus daripada keseluruhan rakyat Malaysia, namun Negara Malaysia berkewajipan untuk memelihara Agama Islam pada semua masa.

D. Kealpaan perwakilan Negara untuk memberikan perhatian utama kepada kewajipan memelihara Agama Islam dalam perundingan antarabangsa boleh mengakibatkan Malaysia dihalang (estopped) pada masa akan datang daripada bersandarkan kepada hujah kedaulatan Islam dalam berhadapan dengan berbagai tekanan antarabangsa dalam isu-isu hak kebebasan yang bercanggah dengan prinsip-prinsip Islam.

E. Tuntutan-tuntutan COMANGO yang berikut adalah terlalu jelas mendedahkan agenda mengganggu-gugat kedudukan Islam di Malaysia. Berpandukan prinsip Maqasid al-Syariah yang utama iaitu Memelihara Agama, yang juga terkandung dalam Sumpah Yang DiPertuan Agong (Jadual Keempat Perkara 37 Perlembagaan Persekutuan), Kerajaan perlu lebih serius menolak tuntutan-tuntutan sebegini –

i. Tuntutan yang bersifat provokasi keagamaan dan sentimen perkauman dengan mengaitkan larangan Kerajaan terhadap penggunaan nama Allah oleh majalah The Catholic Weekly dengan kejadian letupan molotov cocktail di beberapa buah gereja selepas keputusan kes Kalimah Allah sebagai perbuatan "ultra Malays pressure groups";

ii. Mempertikaikan keputusan mengharamkan penyebaran fahaman Syiah dan lain-lain ajaran menyeleweng sebagai kekangan kepada hak kebebasan beragama dan dominasi oleh pihak berkuasa agama dari kalangan Ahlus Sunnah Waljama'ah yang mengekang hak kebebasan berfikir;

iii. Menuntut hak kebebasan untuk murtad sebagai hak kebebasan beragama dengan menafikan bidangkuasa mahkamah Syariah untuk menentukan kedudukan Islam seseorang;

iv. Tuntutan untuk menghapuskan undang-undang jenayah Syariah yang sedang berkuatkuasa di Negeri-negeri;

v. Memberikan persepsi buruk kepada kewajipan amar ma'ruf dan nahi mungkar yang dilaksanakan oleh Jabatan-jabatan Agama di seluruh Negara dengan penggunaan label stereotaip media barat iaitu moral policing;

vi. Memberikan gambaran negatif terhadap usaha-usaha kerajaan menyampaikan dakwah kepada masyarakat orang asli dan dimanipulasikan sebagai paksaan pemelukan agama Islam;

vii. Tuntutan untuk mengiktiraf hak sosial dan hak undang-undang kelompok manusia pengamal seks songsang LGBT ;

viii. Membenarkan amalan seks songsang dengan menghapuskan peruntukan undang-undang yang menyifatkan amalan seks di luar tabií itu sebagai perbuatan jenayah;

ix. Mempertikaikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang memutuskan larangan dan siasatan pihak Polis ke atas penganjuran perarakan Seksualiti Merdeka adalah tindakan yang tidak boleh disemak oleh Mahkamah.

x. Menuntut supaya Prinsip-prinsip Yogyakarta 2006 yang mengiktiraf hak mengamalkan seks songsang LGBT diterima oleh Malaysia;

xi. Menuntut diberhentikan serta merta sebarang tindakan terhadap kanak-kanak atau orang dewasa atas asas indentiti gender dan orientasi seks dan mereka dibayar ganti rugi;

xii. Tuntutan untuk membenarkan buku tulisan Irshad Manji yang jelas mengandungi perkara-perkara yang menyanggahi hukum syarak- termasuk menyeru supaya pemikiran Islam (Islamism) diperangi, mendakwa nama Allah diambil oleh Rasulullah dari nama sebuah berhala; menghidupkan semula teori jahat Salman Rushdie satanic verses; mendakwa amalan solat boleh dilakukan mengikut pemikiran sendiri; mendakwa amalan seks songsang kaum Lut hanya diharamkan jika dilakukan secara paksa;

Justeru, MuslimUPRo mendesak Kerajaan supaya:

i. Bertegas dalam mempertahankan kedaulatan Agama Islam sebagai Agama Negara dan menolak tuntutan-tuntutan COMANGO kepada HRC melalui proses UPR tersebut. Penegasan ini dilakukan berasaskan prinsip-prinsip kedaulatan Malaysia sebagai Negara Islam;

ii. Menghalang pihak COMANGO dan badan-badan seumpamanya dari terus-menerus mencabar institusi Raja-raja Melayu, institusi fatwa dan Majlis-majlis Agama Islam Negeri-negeri serta institusi-institusi yang ditubuhkan di bawah peruntukan-peruntukan melindungi Islam sebagai agama Negara;

iii. Mengambil tindakan sewajarnya menurut kerangka Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang Negara terhadap pihak COMANGO dan badan-badan seumpamanya apabila jelas terdapat usaha membuka ruang untuk melakukan kesalahan-kesalahan jenayah apabila tuntutan-tuntutan tersebut berlawanan dengan Enakmen-enakmen Negeri-negeri yang memperuntukkan undang-undang melindungi Islam;

iv. Menolak tuntutan COMANGO dan Badan-badan HAM dengan berasaskan kewajipan memelihara kedaulatan Islam sebagai Agama Negara;

v. Merundingi Majlis-Majlis Agama Islam dan Badan-badan Islam Bukan Kerajaan dalam mempertimbangkan pelbagai tuntutan yang menyentuh Kedaulatan Islam sebagai Agama Negara.

vi. Bertegas menghalang COMANGO dari berurusan dengan mana-mana pihak sama ada dalam atau luar Negara kerana hanya segelintir (12 persatuan) yang sah sebagai NGO dan berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan, manakala yang lainnya tidak berdaftar dan melakukan kesalahan di bawah seksyen 6 Akta Pertubuhan;

vii. Mana-mana pihak yang berurusan dengan pertubuhan-pertubuhan tidak berdaftar ini turut melakukan kesalahan. Suara dan tuntutan mereka ini tidak mewakili majoriti rakyat Malaysia, bahkan sebahagian dari peneraju pertubuhan tidak berdaftar ini telah beroperasi secara tidak sah selama tempoh mencecah puluhan tahun. Bahkan sebahagian dari mereka ini juga sengaja mewujudkan entiti perniagaan di bawah Pendaftar Syarikat dengan tujuan mendapat penyaluran dana asing untuk membiayai tuntutan jahat mereka untuk mengkhianati Agama Negara.

viii. Menyiasat sumber kewangan yang membiaya COMANGO untuk melakukan berbagai pengkhianatan terhadap kedaulatan Agama Islam sebagai Agama Negara;

Azril Mohd Amin – Ketua Delegasi MuslimUPRo ke Geneva, Switzerland 

MuslimUPRo adalah dianggotai oleh Pertubuhan-pertubuhan Islam dan Umat Islam utama termasuk Gabungan Pertubuhan-pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT), Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), JATI, Majlis Amal Islami Malaysia, IKATAN, PERKIM, Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA), PEMBINA, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), PERMIM, JATI, PERKID, PERKASA, PROMUSLIM, JAM"IYYAH, Lembaga Kebajikan Perempuan Islam Malaysia (LKPIM), Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK), ISSI Malaysia, GABUNGAN Pulau Pinang, PINTA, Majlis Ittihad Ummah, Persatuan Ummah Cemerlang Malaysia, Khalifah Institute, Persatuan Nur Alamiyyah, Pertubuhan Anak Watan Malaysia (WATAN).

Sumber: http://zul4kulim.blogspot.com/2013/10/jihad-muslim-upro.html

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 13 Nov 2013 11:06 PM PST

Dialog Dewasa Kritik Berasa


Ramalan Blogger GAP Tepat, PR1MA Yang Dicadang UMNO Buat Chauvinis Gelabah!

Posted: 13 Nov 2013 11:00 PM PST

Berita dari Harian Metro.


Semalam blogger GAP keluarkan artikel bahawa dengan adanya PR1MA yang menawarkan pembiayaan bulanan serendah RM500 akan menyebabkan REHDA akan tergugat (http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com/2013/11/syabas-umno-dah-mula-tunjuk-belang-ini.html).

Tak sampai 24 jam, bos besar REHDA mula keluarkan kenyataan bahawa tindakan Kerajaan melalui PR1MA akan memberi kesan nilai hartanah sesuatu kawasan.

SECARA TAK LANGSUNG, REHDA SENDIRI MENGAKUI BAHAWA HARGA HARTANAH YANG TINGGI BUKAN DISEBABKAN KOS PEMBINAAN TINGGI TETAPI KERANA SPEKULASI DI SESUATU KAWASAN HARTANAH.

Ertinya dengan adanya PR1MA, REHDA takkan sewenang-wenangnya meletakkan harga yang tinggi disebabkan rakyat mempunyai pilihan untuk membeli rumah melalui PR1MA.

Tahniah dan terima kasih kepada YAB PM dan TPM kerana berjaya mencari formula untuk menurunkan harga hartanah terutamanya di Lembah Kelang.

Takkan Hanya 5% Je Guru Yang......? Biar Betul!

Posted: 13 Nov 2013 08:01 PM PST


Menurut Timbalan Menteri Pendidikan, lebih kurang 5% guru yang tidak tinggal bersama pasangan.
Kamalanathan (BN-Hulu Selangor) berkata, berdasarkan rekod kementerian itu, pada 31 Julai lalu sebanyak 94.9 peratus guru sekolah menengah iaitu 142,474 orang tinggal bersama pasangan masing-masing, manakala 5.1 peratus atau 7,711 orang tinggal berasingan.

Bagi guru sekolah rendah pula, katanya, 95.4 peratus (190,252 guru) dapat tinggal bersama pasangan mereka dan hanya 4.8 peratus (9,124 guru) terpaksa berasingan dengan pasangan.

Katanya, walaupun jumlahnya kecil, kementerian sentiasa berusaha menempatkan mereka bersama pasangan.
Baca seterusnya di sini: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Ramaigurumohonbalikkampung/m/mArticle

Tahniah Kementerian Pendidikan kerana sentiasa prihatin dengan nasib guru yang tidak tinggal bersama pasangannya. Walaupun berjaya menguruskan hampir 350,000 orang untuk tinggal bersama pasangannya, tetapi kementerian masih lagi cuba mencari jalan untuk membantu yang masih belum dapat tinggal bersama.

Tapi yang MyMassa pelik, para guru sering mengatakan bahawa ramai di antara mereka yang terpaksa menjadi 'suami isteri hujung minggu' (weekend husband / wife). Mungkin para guru membandingkan sesama mereka tetapi tidak membanding dengan perkhidmatan awam lain terutamanya yang bukan dalam kategori guna sama. Bagi perkhidmatan bukan guna sama, mereka lagi sukar untuk bertukar mengikut suami / isteri. Ada di antaranya terpaksa mengambil keputusan untuk meletak jawatan untuk elakkan dari berjauhan dengan keluarga.

MyMassa harap maklumat ini disebarkan luas lagi. Biar lebih ramai yang tahu bahawa isu guru terpaksa berjauhan dengan keluarga telah dan sedang cuba diselesaikan oleh pihak kementerian kerana terlalu banyak cakap-cakap bahawa gurulah golongan paling ramai berjauhan dari pasangan masing-masing.

SITI DAN KJ JANGAN MENANGIS

Posted: 13 Nov 2013 05:43 PM PST


     Lagu Untuk Siti Dan KJ : Klik di Minit 2.52

NEGARA kita ini tidak semaju ini dengan sendirinya. Ada sejarah di belakangnya, di mana perjuangan dan pengorbanan Raja-Raja Melayu telah terbukti. Sebelum tahun 1951, rakyat di Tanah Melayu patuh kepada Raja-Raja di negeri mereka. 

Kerakyatan mereka adalah kepada Raja-Raja Melayu di negeri masing-masing kerana ketika itu belum ada Akta Kerakyatan dalam Persekutuan Tanah Melayu (1948), kecuali Akta Kerakyatan di Negeri-Negeri Selat.

Jika kita tidak membaca buku-buku sejarah negara kita, apatah lagi jika tidak mengambil subjek Sejarah semasa bersekolah, apatah lagi kalau tidak bersekolah dalam sistem pendidikan di Malaysia, maka hasilnya ialah kita tidak akan memahami betapa pentingnya menghormati Institusi penting seperti Institusi Raja-Raja. Sebabnya mudah, kita seolah-olah didatangkan dari satu planet asing kemudian memilih untuk bermastautin tetap di sebuah tanah air yang berSultan.

Negeri Tiada Raja
Saya dilahirkan di sebuah negeri (Sabah) tanpa Sultan atau Raja. Sepatutnya saya tidak perlu membela Raja-Raja Melayu ini, namun saya melihat jauh dari itu, di mana tatkala negara kita pernah mengharungi kesusahan, maka akhirnya rakyat kembali kepada Raja-Raja juga untuk meminta pertolongan.

Pada tahun 1940an, apabila Raja-Raja Melayu didesak oleh seorang pegawai British yang baharu saja ditukarkan dari Palestin ke Tanah Melayu untuk menerima konsep negara baharu Malayan Union, akhirnya Raja-Raja Melayu rela tunduk dengan desakan rakyat untuk menolaknya, dan mereka kembali didaulatkan di singgahsana asalnya.

70 tahun kemudian, apabila budaya baharu orang-orang yang terdidik dengan sistem pendidikan barat sudah berjaya, mereka tidak merasa apa-apa untuk menilai semula peri pentingnya Institusi Beraja di Malaysia. Kedaulatan Raja-Raja itu bukan sahaja daripada sistemnya, tetapi juga dari segi budayanya, amalan tata-susila adatnya, nilai-nilai murni bangsa Melayu seperti hormat-menghormati dan sebagainya.

Ada orang sudah melihat sistem Institusi Beraja sebagai lapuk dan usang. Namun mereka lupa, sistem Beraja inilah yang telah menyelamatkan mereka daripada marabahaya yang lebih besar seperti kehilangan kuasa politik, kehilangan survival bangsa dan seterusnya kehilangan tanah air ini sendiri. Mereka berfikiran, kekuatan politik yang ada hari ini akan berkekalan sampai bila-bila.

Cara Orang Melayu
Cara orang-orang Melayu terdahulu berbicara dengan Raja-Raja mereka sangat teratur. Baik orang Melayu itu keturunan DKA, DKK atau pun DKM (Baca buku allahyarham A.Samad Ahmad, tokoh budayawan negara kita).

Apabila Raja melakukan kesilapan, rakyat akan berseloka, memberi puisi dan pantun, mendidik dengan ceritera dan tidak terus menusuk hati sang Raja. Kerana orang-orang terdahulu tahu betapa pentingnya Institusi Beraja yang menjadi bukti dan lambang kewujudan Bangsa Melayu di negara kita ini. 

Raja-raja mungkin silih berganti, tetapi Institusi Raja-Raja itu jangan diganti, jika tidak kamu boleh melihat Pulau Pinang dan Singapura hari ini.

Memang benar sekarang zaman moden, tetapi ada cara yang sopan misalannya berpada kah untuk menghantar sms, atau meluahkan amarah dan kebencian, tidak terus menghunus bicara ke dalam jantung sang Raja. 

Persoalannya, apakah Raja-Raja tidak pernah ada jasa kepada negara ini dan bangsa ini? Jika kita tidak pernah hidup di awal tahun 1870an tatkala Raja-Raja Aceh, Raja-Raja Johor, Raja-Raja Melaka, Raja-Raja Pahang dan Perak termasuk Raja-Raja Kedah berhempas pulas menghadapi kekuatan penjajah-penjajah seperti Siam, Jepun, Kerajaan Penjajah British, Peniaga-peniaga British dan sebagainya, saya fikir kita harus bermuhasabah.

Orang lain, bangsa lain bahkan negara asing tidak mungkin akan menghormati Raja-Raja kita ataupun Institusi Raja-Raja kita jika bukan kita sendiri yang menghormatinya. Jika kita memperlekeh dan merendah-rendahkan imej Raja-Raja kita, apakah bangsa lain atau orang lain akan menghormati Institusi Raja-Raja kita. Bah kan, saya yakin bangsa kita pun akan diperlekehkan oleh mereka.

Memang benar Raja-Raja juga adalah manusia biasa, tidak maksum dan melakukan jua kesilapan yang tidak disedari. UMNO khususnya sudah pernah menyedarkan Raja-Raja kita melalui pindaan perlembagaan dahulu supaya mereka akan lebih dihormati dan disayangi rakyat jelata. Di sebaliknya, apakah kita pula menganggap diri kita tidak pernah melakukan kesilapan? Sesungguhnya keegoan itu tiada di dalam ajaran Rasulullah SAW.

Negara Tanpa Raja
Mari kita bayangkan sebuah kehidupan bernegara tanpa Raja atau tanpa Institusi Raja-Raja Melayu yang fungsi besarnya mempertahankan kesucian Islam, bangsa Melayu dan tanah air ini. Apakah kekuatan yang kita rasakan sekarang ini, boleh memulihara seluruh generasi bangsa kita pada masa akan datang? 

Jika suatu hari kelak kamu tewas, kamu pasti akan digantikan oleh orang lain sebagai Menteri, Timbalan Menteri, CEO dan sebagainya. Dan orang lain itu tidak perlu Islam dan tidak perlu Melayu. Itu hukum demokrasi. Percubaan di Perak pada tahun 2008 membuktikan Raja-Raja adalah benteng terakhir bukan.

Namun, jika seseorang Raja itu sudah tiada, baginda akan diganti oleh Raja Muda atau keluarga DiRaja yang sudah pasti Islam dan pasti Melayu. Mengapa? Kerana ianya adalah sebuah Institusi Raja-Raja yang terpulihara dan warisan zaman-berzaman.

Makanya, puliharalah sistem Institusi Beraja di negara kita melalui kata bicara, tindakan dan bahasa yang lebih mulia. Tujuannya, supaya generasi bangsa kita kekal survive walaupun ketika demokrasi sudah mati! 

Akhir kata, di negara kita, masih ada Pengampunan DiRaja, sebaliknya tiada pengampunan rakyat biasa walaupun berstatus Menteri! Maka, berbahasalah kepada Raja-Raja kita. Ada cara yang lebih baik untuk menegur Sultan, kepimpinan Sultan ataupun organisasi yang Sultan kita naungi!

Artikel dipetik dari jentayuabaka.

Belantan

Posted: 13 Nov 2013 11:04 PM PST

Belantan


Khairy ditegur Siti Nurhaliza?

Posted: 13 Nov 2013 05:44 PM PST


Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin telah ditegur secara terbuka oleh penyanyi terkenal negara Datuk Siti Nurhaliza dalam isu melibatkan Datuk Jamal Nasir.

Ekoran daripada komen Khairy Jamaluddin yang menasihati bekas kapten skuad kebangsaan, Datuk Jamal Nasir supaya tidak campur tangan dalam perselisihan menteri itu dengan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Siti Nurhaliza membuat keputusan untuk menyuarakan pendapat beliau melalui akaunnya di laman sosial, Twitter.


"Sebagai Menteri Muda & being look up (orang yang dihormati), rasanya @Khairykj perlu menggunakan pendekatan yang lebih berhemah. Lantang tak perlu biadap dengan yang lebih tua.", kata Siti.

Meskipun teguran terbuka beliau terhadap seorang menteri dianggap sebagai 'berani' oleh sesetengah pengikutnya di laman Twitter, Siti kelihatan cuba menenangkan keadaan sejurus selepas itu dengan berkata yang ia sebenarnya ditujukan kepada orang lain supaya mereka tidak lupa untuk menghormati orang lebih tua.


Isu di antara Datuk Jamal Nasir dan Khairy Jamaluddin mula mendapat perhatian orang ramai apabila Menteri Belia dan Sukan itu membuat kenyataan sinis berikut ketika sidang media di Majlis Olimpik Malaysia (MOM), semalam, "Jika beliau bukan 'budak suruhan' FAM, bukan pemimpin FAM, jadi jangan masuk campur. Ini antara menteri dengan FAM dan kalau tiada apa-apa jangan masuk campur."

Suara Politik
Belantan

Kempen Pemilihan PAS : Mat Sabu hanya hebat di pentas-pentas ceramah kerana lawak bodohnya?

Posted: 13 Nov 2013 05:58 AM PST


Ahli Pas diseru buat pilihan bijak, tolak calon boneka Anwarinas

Perwakilan Pas diseru supaya membuat pilihan bijak dalam menentukan pemimpin kedua tertinggi parti itu bagi memastikan perjuangan mereka terus relevan dan tidak dicap sebagai kuda tunggangan mana-mana pihak.

Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Kelantan, Wan Khairul Ihsan Wan Muhammad berkata, Pas perlu mengembalikan maruah mereka selepas diasak dengan pelbagai isu dalam pakatan pembangkang yang seolah-olah menunjukkan pemimpin parti itu takut untuk bersuara.

Beliau berkata, salah satu faktor utama Pas dilihat begitu kerana penyandang jawatan Timbalan Presiden parti itu, Mohamad Sabu (Mat Sabu) lebih suka mengambil pendekatan selamat dalam berpolitik biarpun pelbagai isu yang timbul membabitkan mereka dalam pakatan pembangkang terutama dengan DAP.

Menurutnya, Mat Sabu bukan kalangan ulama dalam Pas dan beliau gagal memberi hujah yang berteraskan fakta mahupun rujukan hadis atau al-Quran, sekali gus rakan dalam pakatan melihatnya hanya ayam sabung terutama DAP.


"Di mata DAP, Mat Sabu tidak membahayakan agenda mereka. Mat Sabu dilihat akan mengiakan apa jua tindakan DAP, padahal pimpinan lain akur dan tahu bahawa ahli di bawah tidak bersetuju dengan apa yang dibuat oleh DAP.

"Mat Sabu merupakan Timbalan Presiden yang menghilangkan taring Pas dan menampakkan kelemahan Pas dalam beberapa aspek terutama isu-isu yang membabitkan agama, beliau hanya hebat di pentas-pentas ceramah kerana lawak bodohnya," katanya di sini.

Beliau mengulas perkembangan terkini dengan Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah disahkan akan mencabar Mohamad Sabu dalam persaingan merebut jawatan Timbalan Presiden Pas pada pemilihan parti 22 November ini.

Wan Khairul Ihsan yang juga Presiden Orang Muda Berpadu Anti Korupsi (OMBAK) berkata, Mohd. Amar merupakan calon yang tepat untuk menggantikan Mat Sabu kerana beliau lebih berkelayakan serta mewakili golongan ulama dalam Pas.

"Mohd Amar merupakan calon yang dinanti-nanti oleh perwakilan untuk memperkasakan semula parti dan membetulkan kedudukan pada landasan perjuangan yang asal.


"Beliau dilihat sebagai pemimpin yang lantang dalam mengutarakan pandangan-pandangan walaupun mungkin tidak disenangi oleh rakan-rakan dalam pakatan iaitu DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) demi menegakkan pendirian parti," katanya.

Tambahnya, sekiranya Mohd. Amar yang juga Timbalan Pesuruhjaya III Pas Kelantan dipilih sebagai Timbalan Presiden, ini secara tidak langsung akan melenyapkan kumpulan Anwarinas yang semakin berakar dalam parti itu.

"Perwakilan harus menolak calon yang menjadi boneka kepada musuh Islam dan calon yang menderhaka kepada institusi raja.

"Ini merupakan dua perkara asas yang jelas kepada perwakilan dalam menilai untuk memilih pimpinan yang bakal mereka letakkan sebagai pahlawan di barisan depan," katanya.

Suara Politik
Belantan

Kalau tak bersalah, tak perlu mengelabah...!!! Hadi nafi laporan media Mesir?

Posted: 12 Nov 2013 11:23 PM PST


Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini menafikan sekerasnya laporan media perdana Mesir pada Ahad lalu yang mendakwa beliau dilantik menjadi setiausaha agung untuk menerajui gerakan Islam di Mesir iaitu Ikhwanul Muslimin Antarabangsa.

Abdul Hadi juga menyifatkan dakwaan itu sebagai satu pembohongan dan amat mendukacitakan apabila berita palsu itu bukan sahaja menjejaskan reputasinya bahkan menjatuhkan maruah Pas di persada politik tempatan.

"Saya menafikan berita itu, ianya bohong dan sangat mendukacitakan, tidak munasabah saya duduk di negara Timur Tengah dan saya tidak terlibat dalam pergolakan di Mesir.

"Walapun kita sokong demokrasi di Mesir dan beri hak seadil-adilnya, biar rakyat Mesir tentukan siapa kerajaan yang sebenar, kita tidak perlu campur namun kita mendokong hak itu dipulihkan segera," katanya kepada pemberita di lobi Dewan Rakyat, Bangunan Parlimen, di sini, hari ini.


Beliau berkata demikian mengulas lanjut laporan di muka hadapan akhbar Al-Wathan dari Mesir dengan tajuk "Tanzim Antarabangsa Ikhwan Mesir Menarik Diri dari Kepimpinan Ikhwan: Memilih Orang Malaysia sebagai Setiausaha Agung" pada Ahad lalu telah mengundang pelbagai kontroversi terhadap pemimpin nombor satu itu dalam Pas.

Dakwa Hadi lagi, berita itu timbul dipercayai selepas kepimpinan Pas lantang menyuarakan hak demokrasi yang dicabul kerajaan tentera Mesir sekali gus mengheret beliau dan Pas seolah-olah terlibat dalam gerakan Islam Ikhwan Muslimin di negara itu.

Beliau juga tidak menafikan laporan itu sengaja dicipta oleh negara Barat untuk menjatuhkan maruah umat Islam dengan menyemarakkan simptom "Islamphobia" di kalangan orang bukan Islam.

Tambah beliau pihak sedang meneliti langkah-langkah yang sesuai untuk diambil tindakan undang-undang terhadap akhbar perdana tersebut.

"Saya serahkan kepada barisan peguam Pas untuk ambil tindakan mahkamah, malah tindakan sama pernah diambil terhadap media di Britain sebelum ini dan kita menang kes itu," katanya lagi.

Selanjutnya sila baca di sini?

Suara Politik
Belantan

GERAKAN ANTI PKR

Posted: 13 Nov 2013 09:23 PM PST

GERAKAN ANTI PKR


SYABAS ! UMNO DAH MULA TUNJUK BELANG. INI BARU BETUL TOLONG MELAYU !

Posted: 12 Nov 2013 10:27 PM PST

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 13 Nov 2013 09:13 PM PST

ANGIN PERUBAHAN


Minyak RON97 Turun 10 Sen?

Posted: 13 Nov 2013 08:13 AM PST



PenangWasabi

Posted: 13 Nov 2013 09:11 PM PST

PenangWasabi


Pantau maklumat di blog?

Posted: 13 Nov 2013 06:19 AM PST


Kuantan : Polis yakin dapat mengesan mereka yang terbabit membunuh Ketua Penolong Pengarah Penguat kuasa Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), Ahad lalu selepas memperoleh banyak petunjuk, termasuk maklumat daripada laman sosial.

Antaranya ialah daripada Facebook dan laman blog yang ada kaitan dengan mereka yang disyaki terbabit menembak Ahmad Rafli, di rumahnya di Indera Mahkota 2, di sini.

Ketua Polis Pahang, Datuk Sharifuddin Ab Ghani, berkata setakat ini, polis telah mengambil keterangan beberapa pihak selain memantau maklumat yang disebarkan dalam laman sosial.

"Kita ambil kira semua maklumat walaupun ada antaranya nampak kecil seperti Facebook dan blog tetapi turut berperanan membantu menyelesaikan siasatan kes ini," katanya pada sidang media dan mengedarkan lakaran wajah seorang daripada suspek, di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang, di sini semalam.

Lakaran membabitkan suspek berbangsa Melayu, bertubuh sasa, berkulit sawo matang, rambut dan misai beruban serta berusia lingkungan 55 tahun.

Lakaran hampir tepat

"Ia adalah lakaran wajah suspek yang datang ke rumah mangsa dan memberi salam sebelum seorang lagi melepaskan tembakan. Lakaran ini 70 peratus tepat berdasarkan maklumat yang kita kumpul sehingga kini.
"Lakaran kita edarkan kepada ketua komuniti bagi membantu meluaskan rangkaian maklumat dan yakin dapat membantu mempercepatkan penyelesaian kes," katanya.

Ditanya dakwaan kononnya ternampak kereta suspek di kawasan Pekan, Sharifuddin berkata, ia tidak benar dan polis masih mengumpul maklumat untuk mengesan lokasi suspek.

Beliau berkata, polis tidak mengetepikan banyak kemungkinan termasuk kes mempunyai kaitan dengan ajaran sesat Tuhan Harun yang dikendalikan mangsa.

Siasat dari pelbagai aspek

"Kita siasat semua sudut termasuk peribadi dan penguatkuasaan yang dilaksanakan mangsa.

"Bagaimanapun, mangsa tidak pernah membuat laporan polis berkaitan sebarang ugutan," katanya.

Dalam kejadian pada jam 1.50 tengah hari Ahad lalu, Ahmad, 49, meninggal dunia di depan rumahnya selepas terkena dua daripada tiga das tembakan dilepaskan suspek yang datang ke rumahnya.

Sebelum kejadian sebuah kereta dinaiki tiga lelaki berhenti di hadapan rumahnya dan seorang lelaki memakai kopiah putih memberi salam kepada mangsa sebelum rakannya di tempat duduk belakang meluru serta melepaskan tembakan ke arah mangsa.

Penang Wasabi..

JURI RAKYAT

Posted: 13 Nov 2013 07:27 PM PST

JURI RAKYAT


Festival Boryeong Mandi Lumpur Di Korea

Posted: 12 Nov 2013 08:40 PM PST

Festival mandi lumpur di Boryeong, Korea Selatan. Festival ini diadakan setiap musim panas di pantai Boryeong, 200 kilometer selatan Seoul. Festival ini digelar mulai tahun 1998 dan menarik jutaan pengunjung datang ke tempat ini. Sahabat anehdidunia.blogspot.comIndustri wisata memang tak cuma mengandalkan potensi sejarah dan alam tapi juga bisa diciptakan dengan menggelar festival yang menarik banyak wisatawan.
http://anehdidunia.blogspot.com

 http://anehdidunia.blogspot.com

Lumpur ini diangkut dengan truk dari dataran rendah Boryeong ke pantai. Lumpur itu dipercaya mengandung banyak mineral dan berkhasiat untuk kecantikan. Puncak acara bisanya digelar setiap pekan kedua bulan Juli

Menjijikkan! Makanan China Yang Terbuat Dari Daging Tikus!

Posted: 12 Nov 2013 08:37 PM PST

Semua orang yang kenal negara China tau bahwa negara China merupakan negara yang makan hampir semua makhluk hidup yang mereka pikir enak untuk dimakan. Sebelumnya kita sering mendengar berita bahwa China menjadikan kucing sebagai makanannya, dan sekaang tidak lain dan tidak bukan adalah musuh sang tikus yaitu kucing dan anjing mereka jadikan makanan mereka pula, bahkan banyak pengkonsumsi mengatakan bahwa daging tikus ini enak tidak berbeda dengan daging sapi, hanya daging tikus lebih lembut teksturnya. 

Apa mereka tidak merasa jijik dengan apa yang mereka makan? Kalau ayam mungkin kita bisa memahami, tetapi kalau tikus, kucing, atau bahkan anjing?


















5 Waktu Pesta Sex Anak Sekolah

Posted: 12 Nov 2013 08:24 PM PST

Kehidupan anak remaja zaman sekarang memang terbilang cukup memprihatinkan. Budaya sex bebas semakin merajalela merenggut kepolosan dan keluguan mereka. Peran aktif segala pihak sangat dibutuhkan untuk menyelamatkan generasi muda dari jerat dosa sex ini. Keluarga menjadi pilar utama dalam mencetak generasi muda yang sehat baik secara jasmani, mental maupun rohani.
5 Waktu Pesta Sex Anak Sekolah
Anak anak muda sekarang bilang sudah gak jaman lagi wanita virgin/laki laki perjaka. Bahkan dengan bangganya telah melakukan hubungan sex bebas bersama laki laki atau perempuan. Bahkan banyak diantaranya terjadi pada anak yangmasih dibangku SMP atau SMA. Berikut moment / waktu- waktu yangsering kali mereka gunakan untuk melakukan hubungan yangtidak selayaknya itu...

1. Tahun Baru

Biasa nya di detik detik tahun baru.anak anak muda merayakan nya dengan pesta SEX ,mabuk mabukan, narkoba ,pementasan musik dll.

Informasi yang didapatkan Detik News dari beberapa penjaga minimarket lokal menyebutkan bahwa pembelian kondom pada remaja ramai terjadi saat tahun baru dan lulusan sekolah. Kondom bukanlah hal baru dan tabu bagi remaja. Sebuah fenomena yang patut menjadi perenungan kita bersama.

2. Valentine

Valentine banyak disalah artikan para remaja dengan cara mengekspreskian rasa cinta dan sayang yang berujung pada pesta sex.

Siapa yang bisa mengelak, bahwa Valentine's Day di kalangan remaja yang tumbuh di Kota Besar, identik dengan dunia gemerlap (dugem), pesta miras, perzinahan, dan mengkonsumsi barang-barang terlarang, seperti ecstasy, shabu-shabu dan sejenisnya.

Para remaja biasanya membocking tempat untuk memperingati hari berkasih sayang itu di hotel-hotel, café-café, di Puncak, dan berbagai tempat lainnya. Dari tahun ke tahun, perayaan Valentines'Day telah menelan banyak korban. Diantara mereka, ada yang mati konyol saat pesta miras, hamil di luar nikah, dan kecelakaan setelah menggunakan narkotika pada moment Valentines' Day.

3. Kelulusan

Seperti lazimnya anak-anak, tentu ujian dianggap sebagai tantangan. Ketika menghadapi ujian dan mereka merasakan beratnya ujian, tentunya mereka memerlukan hiburan. Usai menghadapi ujian yang dirasakan berat, mereka membutuhkan pelampiasan atas terselesaikannya sebuah tugas berat. Sayangnya, pelampiasannya itu termasuk ke kategori perbuatan bejat.

Sembilan siswa SMA yang baru dinyatakan lulus UN didapati jajaran Satsamapta Polresta Tegal sedang berbuat layaknya orang dewasa di bilik-bilik bambu yang berada di sekitar PAI. Kabag Bina Mitra Polresta Tegal, Kompol Siswoyo mengatakan, sembilan siswa yang tertangkap itu bukan hanya berasal dai Kota Tegal saja, melainkan juga dari Kabupaten Tegal dan Kota Tegal.

4. Ulang Tahun Dan Hari Jadi

Ulang tahun biasanyadijadikan moment spesial. Tak jarang remaja melakukan sex pada saat ulang tahun ini sebagai hadiah kepada kekasihnya.

5. Bolos Sekolah

Seragam dan waktu sekolah sering dijadikan kamu flase untuk anak - anak melancarkan aksinya. Seperti salah seoarang siswi berikut:

Salah seorang siswi SMU asal Bantur, Malang, Jawa Timur, menjadi korban tindak asusila yang dilakukan remaja pria berinisial AZ (19). Korban disuruh membolos sekolah selama sepekan dan disetubuhi.

Kasat Reskrim Polres Malang, AKP Deky Hermansyah, mengatakan, tersangka sudah diamankan dan sedang diperiksa oleh petugas Unit Perlindungan Perempuan dan Anak (PPA) Polres Malang.

Menurut dia, polisi mendapat laporan dari keluarga korban pada Sabtu pekan lalu. Orangtua mendapat surat dari sekolah bahwa anak mereka sudah tidak masuk sekolah selama sepekan. Setelah ditanyai, remaja perempuan tersebut mengaku telah jalan dan berhubungan intim dengan AZ.

Serunya Bermain Ski Di Atas Gunung Berapi [VIDEO]

Posted: 12 Nov 2013 08:20 PM PST

Sejumlah wisatawan beraksi meluncur dari puncak Gunung Cerro Negro salah satu gunung api yang masih aktif di Nikaragua. Sejumlah wisatawan membawa papan ski saat akan mendaki ke puncak Gunung Cerro Negro yang masih aktif. 






Bagaimana sensasinya, monggo dinikmati videonya;

FOTO Edann Cewe Ini Rambutnya Lebih Panjang Dari Bis

Posted: 12 Nov 2013 08:13 PM PST

Dia adalah Rapunzel kehidupan nyata dengan 55kaki panjang rambut gimbanya yang lebih panjang dari bus.

Meskipun diperingatkan oleh dokter bahwa rambutnya yang beratnya tiga batu bisa melumpuhkan dia, Asha Mandela mengatakan dia tidak akan memotong mereka.


Ibu dari satu anak dari Atlanta, Georgia, mengatakan: "Rambut saya telah menjadi bagian dari diriku. Ini adalah hidup saya. Aku tidak pernah akan memotongnya.

"Pemotongan itu akan setara dengan bunuh diri. Ini akan membuat saya seperti menjadi zombie.

Mrs Mandela, 47 tahun, memegang Guinness World Record untuk gimbal terpanjang.'

Foto Lainnya:














( Daily Mail / Originally From IB )

Tragis Mulut Orang Ini Digigit Hiu

Posted: 12 Nov 2013 08:09 PM PST

Pemandu Diving Dave Marcel telah mengajarkan diving kepada wisatawan selama selama bertahun-tahun - yang memungkinkan mereka untuk berinteraksi dengan terumbu karang dan satwa liar termasuk dengan ikan hiu seberat 300 pon.
 
Hiu ini biasanya tidak agresif, dan suka untuk dikasihi.

Marcel akan membuktikan bahwa hiu itu tidak menyakiti mereka dengan mencium hiu, dan memungkinkan wisatawan untuk melakukan hal yang sama.

Tetapi salah satu hiu tiba- tiba mengigit dia.

Gigitan hiu tertangkap kamera dan ditayangkan di Discovery Channel sebagai bagian dari 'Shark Week'.

Kesalahan utama Marcel hari itu ialah membalik hiu tersebut sebelum melakukan ciuman - sesuatu yang belum pernah dilakukan sebelumnya.

Beruntung bagi Marcel, gigitan tidak meninggalkan cacat di wajahnya. Tapi masih diperlukan 285 jahitan. Dia membandingkan gigitan hiu yang menyakitkan itu dengan untuk petasan di mulutnya.

Berikut Foto Peristiwa Kejadiannya:






Berikut Videonya:


 ( Daily Mail /Originally From Az )

Misteri Bungker Kuno Di Solo Mulai Terkuak

Posted: 12 Nov 2013 08:04 PM PST

Misteri Bungker Kuno di Solo Mulai Terkuak

Misteri keberadaan bungker kuno di kompleks Balai Kota Surakarta mulai terkuak. Sejumlah pekerja berhasil menemukan pintu masuk bungker itu. Diduga, bangunan peninggalan kolonial ini merupakan tempat perlindungan.

Para pekerja sudah bisa masuk dan membersihkan bagian dalam bungker. Bangunannya cukup luas, sepanjang 15,4 meter dengan lebar 4,6 meter. Pada bagian tengahnya terdapat tembok penyekat yang cukup tebal.

Bungker yang terbuat dari tembok setebal sekitar 40 sentimeter itu memiliki dua pintu masuk. Hanya, para pekerja baru bisa membuka salah satu pintu. Sedangkan pintu lainnya masih tertimbun tanah.

Di bagian atap bungker, terdapat beberapa lubang yang diduga berfungsi menjaga sirkulasi udara. Selama tertimbun puluhan tahun, banyak kotoran dan akar pohon masuk melalui lubang tersebut.

Proses penggalian bungker itu dilakukan para pekerja dari Balai Pelestarian Cagar Budaya Jawa Tengah. Sejumlah anggota militer terlihat ikut mendampingi penggalian itu.

Kepala Seksi Heritage Pemerintah Kota Surakarta Mufti Raharjo menyebutkan bungker itu diduga merupakan bagian dari sistem pertahanan. "Sebab, kompleks itu dulunya merupakan obyek vital milik pemerintah kolonial," kata dia, Senin, 11 November 2013.

Dugaan tersebut diperkuat dengan ditemukannya fondasi bangunan persegi delapan di atas bangunan bungker. Dia memperkirakan, dulu terdapat pos militer yang berdiri di atas bungker tersebut.

Mufti menjelaskan, keberadaan bungker itu masih memerlukan kajian sejarah mendalam. "Termasuk keterkaitan dengan bungker-bungker yang ada di sejumlah tempat lain," katanya. Namun bungker di lokasi lain juga masih perlu pembuktian.

Wali Kota Surakarta F.X. Hadi Rudyatmo mengatakan pihaknya sengaja menggandeng TNI untuk mendampingi proses penggalian. "Karena kemungkinan bungker ini memang terkait sistem pertahanan," kata Rudyatmo. Dia khawatir masih ada sisa-sisa senjata zaman perang yang tertinggal.

r b f

Posted: 13 Nov 2013 07:22 PM PST

r b f


Siarkan Nama dan Gambar Penghidap HIV, Tidakkah Tindakan Akhbar Sinar Harian Ini Meragut Maruah Isteri dan Anak-Anaknya ???

Posted: 13 Nov 2013 04:11 AM PST

Petang tanggal 23 Oktober 2013 yang lepas negara kita dikejutkan berita seorang pegawai bank, Norazita Abu Talib yang ditembak hingga mati oleh pengawal keselamatan tempat beliau bekerja. 

Tidak lama selepas kejadian malang itu gambar mangsa yang dalam keadaan terbaring berlumuran dengan darah dan menyayat hati itu telah disebarkan secara besar-besaran di media baru. Entah berapa ratus atau berapa ribu pemegang akaun twitter, blog dan facebook yang menyebarkan gambar berkenaan. 

Banyak pihak yang membantah tindakan penyebaran itu kerana tidak menghormati perasaan keluarga mangsa. Banyak pihak juga yang menarik balik atau memadamkan gambar itu selepas suami mangsa merayu agar tidak lagi menyebarkan gambar menyayat hati arwah isterinya. Lihat sini

Dalam masa yang sama Polis juga turut mengeluarkan amaran supaya orang ramai berhenti menyebarkan gambar-gambar tersebut. 

Banyak pihak tidak kira dari pelbagai golongan, pemimpin, ahli akademi hinggalah kepada orang ramai turut mengecam tindakan pemilik-pemilik akaun media sosial yang menyebarkan gambar itu. Ada yang kata pemilik media sosial tidak menghormati keluarga mangsa, ada yang pemilik media sosial tidak ada etika dan sebagainya. Saya sokong...apa yang dikatakan itu betul. 

Namun begitu dalam hal ini pemilik akaun media sosial tidak boleh disalahkan 100 peratus. Sebabnya mereka semua tidak pernah dilatih, tidak pernah diberi penerangan atau garis panduan tentang apa yang boleh dan apa yang tidak boleh disiarkan di media sosial. Mereka boleh jadi wartawan yang tidak bertauliah dan media yang tidak berlesen dalam masa dua minit sahaja. Buka mee maggie dalam plastik, letak dalam bekas dan tuang air panas. Sementara tunggu air panas memasakkan mee maggie, mereka boleh buka satu akaun blog atau FB. Dalam masa 2-3 minit siap dan mee maggie sudah boleh dimakan. Waktu itu mereka dah jadi seorang wartawan yang tidak bertauliah dan memiliki satu medium media yang boleh diakses di seluruh dunia. 


Berbeza dengan menjadi seorang wartawan yang bertauliah. Untuk menjadi seorang wartawan yang bertauliah seseorang kena belajar di universiti atau mana-mana kolej. Kemudian buat praktikal pula. Kemudian syarikat pula kena bagi kursus. Berita dan gambar yang dah siap sebelum disiarkan akan disemak pula oleh pengarang dan ketua pengarang. Maknanya makan masa bertahun-tahun untuk menjadi seorang wartawan yang bertauliah. 

Untuk menerbitkan akhbar, membuka stesen tv atau radio pula, syarikat perlu penuhi pelbagai syarat   dan lesen itu ini. Diberi pula dengan garis panduan dan sebagainya. Untuk buka blog, portal, FB dan sebagainya tidak perlu lesen dan syarat. 

Blogger atau facebooker buat perkara yang tidak betul atau langgar etika kita tidak perlu pelik atau hairan. Sebabnya seperti yang saya katakan diatas. Mereka tidak pernah diberi sebarang syarat atau garis panduan. Mereka tidak ada latihan dan tidak perlu lesen. 

Yang kita perlu pelik dan hairan adalah apabila media yang berlesen, yang pekerja-pekerjanya wartawan terlatih, yang ada pengarang dan ketua pengarang, buat perkara yang tidak menjadi kelaziman atau mungkin juga melanggar etika. 

Apa yang saya nak tunjukkan kepada anda dibawah ini saya tidak pasti ianya melanggar etika kewartawanan atau tidak. Yang saya pasti ianya tidak menjadi kelaziman atau amalan media-media negara kita. Soal hak asasi manusia pula saya tidak tahu samada ianya melanggar hak asasi atau tidak ?


Tidak menjadi amalan media-media di negara kita menyiarkan nama penuh atau nama sebenar, apatah lagi wajah penghidap HIV. Dalam hal yang berlaku hari ini, akhbar berkenaan bukan sahaja menyiarkan nama penuh,malah turut menyiarkan wajah penuh penghidap HIV berkenaan. 

Yang peliknya gambar tiga lelaki lain di belakang mereka tutup wajahnya. Wajah yang tidak sepatutnya disiarkan atau ditunjukkan, mereka tidak tutup. 

Dalam berita berkenaan dinyatakan penghidap HIV berkenaan mempunyai isteri dan lima anak. Bagaimana atau apa perasaan isteri dan anak-anaknya apabila hari ini media secara terbuka memaparkan nama penuh suami dan ayah mereka adalah penghidap HIV. 

Bagaimana isterinya dan ibu bapanya atau adik beradiknya nak berdepan dengan masyarakat ?

Bagaimana anak-anaknya nak berdepan dengan rakan-rakan dan cikgu di sekolah ? 

Kita bukan nak pertahankan penagih dadah atau sebagainya. Dia buat salah dia tanggung akibatnya. Tetapi yang kita nak pertahankan adalah maruah isteri dan anak-anaknya yang tidak berdosa. 

Jika kita mengecam pihak-pihak yang menyebarkan gambar Norazita, kita juga perlu kecam akhbar itu yang menyiarkan berita seperti diatas. Pemilik media sosial dikata tidak beretika dan tidak menghormati keluarga mangsa apabila menyebarkan gambar Norazita. Kes yang diatas ini pula bukan setakat tidak menghormati keluarga tertuduh, malah meragut maruah keluarganya yang tidak berdosa. 

BERANI MEMBUAT PILIHAN...

Posted: 13 Nov 2013 03:14 PM PST

BERANI MEMBUAT PILIHAN...


(Gambar) Baju 'biawak' tanpa seluar dalam

Posted: 13 Nov 2013 02:30 PM PST

Beliau semakin dikenali dengan fesyen-fesyen yang daring dan berani selepas berpisah dengan kekasihnya, Lewis Hamilton awal tahun ini.

Pada malam Selasa lepas, Nicole Scherzinger telah muncul dengan gaya yang begitu berani di majlis harijadi Sushi Samba di London.

Hakim rancangan X-Factor itu hadir dengan memakai pakaian rekaan ala-ala 'biawak komodo' dengan jaringan halus di bahagian tepi hingga jelas menampakkan beliau tidak memakai seluar dalam.

Beliau melengkapkan penampilan seksinya dengan sepasang kasut bertumit tinggi berwarna hitam sambil membiarkan rambutnya lepas.

(Gambar) Pengsan selepas jumpa mayat atas bumbung kereta

Posted: 13 Nov 2013 07:29 AM PST

GEORGETOWN - Seorang lelaki pengsan apabila mendapati satu mayat lelaki terlentang di atas bumbung keretanya yang diparkir di Pangsapuri Sri Saujana, Lebuh Macallum di sini hari ini.

Jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Jalan Perak berkata pihaknya menerima panggilan kecemasan pada pukul 6 petang mengatakan terdapat pemandu tersepit dalam kereta jenis Proton Waja itu.

"Apabila tiba di lokasi kejadian, kita dapati ada mayat lelaki di atas bumbung kenderaan yang remuk teruk manakala pemiliknya pengsan di hadapan kereta itu," katanya ketika dihubungi.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Timur Laut ACP Gan Kong Meng berkata mangsa Liew Kam Ming, 49, ditemui dalam keadaan berlumuran darah dan kaki kanannya hampir putus dipercayai akibat terjatuh daripada tingkat 24 pangsapuri berkenaan.

Beliau berkata mayat lelaki itu telah dihantar ke Jabatan Forensik Hospital Pulau Pinang untuk bedah siasat dan setakat ini kes itu diklasifikasikan sebagai mati mengejut..

"Kita sedang mengesan ahli keluarga Liew untuk tampil membantu siasatan dan menuntut mayatnya," katanya. - Bernama

Jabatan Kehakiman Syariah Kelantan sedia laksana hudud

Posted: 13 Nov 2013 01:42 AM PST

KOTA BHARU 13 Nov. - Jabatan Kehakiman Syariah Kelantan bersedia sepenuhnya untuk melaksanakan hukum hudud atau Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 sekiranya Kerajaan Pas Kelantan mahu menguatkuasakan undang-undang tersebut dalam masa terdekat.

Ketua Hakim Syarie Kelantan, Datuk Daud Muhammad berkata, pihaknya mempunyai kemudahan yang mencukupi untuk melaksanakan hukum Islam itu.

Beliau bagaimanapun berkata, Kerajaan Pas Kelantan perlu menambah jumlah hakim sekiranya ia mahu dilaksanakan dalam masa terdekat.

"Hukum hudud boleh dilaksanakan, undang-undang sudah ada. Lantik hakim sahaja. Mahkamah Syariah sudah bersedia pada bila-bila masa, kita tidak ada halangan," katanya.

Beliau berkata kepada pemberita selepas Majlis Perasmian Kompleks Mahkamah Syariah Negeri Kelantan di Bandar Baru Tunjong di sini hari ini.

Majlis tersebut disempurnakan oleh Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V. - UTUSAN ONLINE

(Gambar) Bukannya saya tak pakai coli pun - Raja Ema

Posted: 13 Nov 2013 01:40 AM PST

Kuala Lumpur: "Baju itu OK, tak ketat sangat pun. Bukannya saya tak pakai bra (coli). Cuma garis bra saja yang nampak, tak adalah sampai nampak buah dada pun," kata penyanyi dan pelakon Raja Ema menjawab cemuhan peminat di beberapa forum laman sosial kerana penampilannya ketika menghadiri majlis pelancaran sebuah jenama fesyen, di sini, baru-baru ini.

Raja Ema Raja Ibrahim, 45, berkata, kontroversi itu tercetus kerana kesilapannya bergaya ketika mengambil gambar dan tiada kaitan dengan pakaian rekaan pereka fesyen baru berkenaan.

"Benda ini tak patut jadi hal. Baju itu bukan ketat sangat pun, cuma saya tahu kesilapan berlaku kerana gaya saya bercekak pinggang ketika gambar diambil membuatkan dada saya terlalu menonjol.

"Kebetulan pula material baju itu daripada getah sebab itu nampak garis bra saya. Kalau saya buat gaya lain, mungkin perkara ini tak jadi isu," katanya ketika dihubungi Harian Metro, semalam.

Penampilan Raja Ema dengan baju berwarna keemasan diperbuat daripada getah ketika hadir pada majlis itu mengundang cemuhan peminat yang menggelarnya dengan pelbagai panggilan negatif.
PAKAIAN yang dipakai Raja Ema ini mengundang kontroversi.
Raja Ema berkata, bagaimanapun dia tidak berkecil hati dengan kritikan itu kerana menganggap ia perkara lumrah sebagai anak seni berpengalaman sepertinya.

"Sebab saya tak nak gaduh atau besarkan hal, saya tak rasa apa pun sebenarnya. Cuma malas nak layan orang begitu. Orang yang bijak takkan cakap begitu pada orang lain.

"Siapalah kita nak hukum dan hentam orang lain dengan teruk., kita bukan tuhan pun. Yang penting jadi diri sendiri dan niat kena bersih dalam tindak-tanduk kita," katanya.

Dalam perkembangan lain, Raja Ema berkata, dia baru selesai menjalani penggambaran siri 26 episod berjudul Pulang Sayang.

Katanya, dalam masa terdekat dia menolak semua tawaran lakonan kerana mahu menumpukan perhatian pada anaknya, Putera Alkashah, 17, yang kini menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

"Anak tengah SPM, sekarang, jadi saya mahu beri perhatian kepadanya dan keluarga dulu. Saya terpaksa tolak beberapa tawaran daripada kawan-kawan rapat seperti Erma Fatima dan Melissa Saila," katanya.

Alasan tumpang makan, tapi pakai tuala...

Posted: 12 Nov 2013 11:00 PM PST

Gambar hiasan
Melaka: Tindakan seorang lelaki berkurung dengan tunangnya di bilik kononnya mahu menikmati makan malam membawa padah apabila dicekup Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) di sebuah hotel bajet di Taman Merdeka, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 10.30 malam itu, pasangan membabitkan wanita berusia 22 tahun dan lelaki yang berusia 25 tahun itu dicekup di dalam bilik disewa lelaki didakwa tunangnya itu.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa Agama JAIM Rahimin Bani berkata, ketika pemeriksaan, lelaki terbabit hanya berkemeja-T dan memakai tuala, manakala pasangannya berpakaian lengkap.

Katanya, siasatan mendapati lelaki terbabit datang dari Selangor ke negeri itu untuk bertemu tunangnya bagi membeli kelengkapan perkahwinan mereka sebelum menyewa bilik hotel kononnya untuk berehat.

"Wanita yang menetap di Alor Gajah itu masuk ke bilik hotel dengan alasan mahu menumpang makan sebelum ditahan JAIM," katanya.

Rahimin berkata, pasangan terbabit mendakwa tidak melakukan perbuatan tidak senonoh sepanjang berkurung di bilik berkenaan.

Katanya, mereka mendakwa akan keluar semula bersama selepas wanita itu selesai makan di bilik berkenaan.

"Kehadiran JAIM lebih awal sekurang-kurangnya dapat membanteras perbuatan maksiat yang mungkin boleh terjadi di bilik itu," katanya

DS Anwar dibenar inap di bilik VIP KLIA

Posted: 12 Nov 2013 10:31 PM PST

SEREMBAN: Ketua Pembangkang kini berhak menggunakan bilik menunggu orang kenamaan (VIP) Cempaka - yang berada di rangking ketiga daripada lapan bilik eksklusif yang terdapat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Dari segi rangking, bilik paling eksklusif ialah bagi golongan VVIP dan pembesar seperti raja, permaisuri, perdana menteri, timbalannya, dan yang dipertua negeri Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak.

Pemimpin luar negara juga berhak menggunakan bilik menunggu yang terletak di Kompleks Bunga Raya KLIA.

Bilik di rangking kedua ialah Anggerik, sementara keempat ialah Melor, diikuti dengan Melati, Seroja, Tanjung dan Kemuning.

VIP lain yang turut dibenar menggunakan bilik Cempaka ialah Peguam Negara, Panglima Angkatan Tentera, Speaker Dewan Rakyat, Dewan Negara dan Timbalannya, Presiden Mahkamah Rayuan dan Hakim Mahkamah Persekutuan serta Hakim Mahkamah Rayuan.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata arahan berkenaan digunakan oleh pihak berkuasa berikutan penempatan semula operasi lapangan terbang dari Subang ke Sepang.

Penempatan semula berkenaan bermula sejak 1998.

"Kita mengambil keputusan untuk mengkaji semula perkara ini berikutan penempatan semula operasi daripada Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz ke KLIA kerana di sana terdapat lebih banyak kemudahan," katanya.

Bilik Anggerik adalah dikhaskan kepada Ketua Hakim Negara, Speaker Dewan Rakyat dan Dewan Negara, Menteri Kabinet, Ketua Setiausaha Negara, bekas perdana menteri dan timbalan perdana menteri serta balu mereka.

Ali berkata pengerusi pelbagai suruhanjaya yang ditubuhkan oleh Perlembagaan Persekutuan, Hakim Mahkamah Tinggim Pengerusi Perkhidmatan Tribunal Awam, Pesuruhjaya Kehakiman, Ketua Audit Negara, Gabenor Bank Negara dan Datuk Bandar Kuala Lumpur layak menggunakan bilik Melor.

Sementara pegawai kerajaan gred B, pengerusi serta ketua badan berkanun kerajaan persekutuan dan tetamu kerajaan pula boleh menggunakan bilik Seroja.

Bilik Tanjung dan Kemuning pula dikhaskan kepada pengurusan tertinggi syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan beberapa syarikat swasta - pada kadar yang rendah.

Roboh kuil: Jangan sampai Ku Nan buka mulut, sendiri malu nanti!

Posted: 12 Nov 2013 10:01 PM PST


Lokasi : Bangunan Koperasi Wilayah Persekutuan, Medan Tuanku, KL
Tarikh : 11/11/2013  @ 11.00 am

Penting : Sila rujuk artikel2 berikut untuk memahami isu Kuil Sri Muneswara Kalaiyaman ini

1. Kuil hanya untuk ibadat bukan sebagai restoran
2. Isu Kuil - Jangan main jerit dengan Ku Nan
3. Isu Kuil - Kabinet yang buat semua keputusan


Artikel menarik : Johnnie Walker Muniswaran


Jangan paksa Ku Nan buka mulut.. sendiri malu nanti..

via Minaq Jinggo

Pas sengaja sensasi isu lompat parti

Posted: 12 Nov 2013 09:43 PM PST

IPOH - Pas Perak dilihat sengaja mahu mensensasikan isu khabar angin beberapa Adun BN Perak akan melompat parti menjelang Muktamar Pas Pusat kali ke-59.

Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Perak, Faizal Effendy Hasim berkata, isu itu sengaja dimainkan untuk meraih publisiti murahan.

Menurutnya, parti itu juga cuba meraih sokongan perwakilan seluruh negara agar calon dari Perak menang jawatan penting pada pemilihan kali ini.

"Kita merasa amat pelik kerana Pas sahaja yang beriya-iya sedangkan tiada kenyataan rasmi dibuat PKR dan DAP.

"Pas Perak sepatutnya memikirkan hal lebih penting yang melanda parti itu sekarang khususnya kepercayaan orang Melayu dan kepercayaan rakan komponen di peringkat akar umbi," katanya dalam satu kenyataan kepada Sinar Harian, semalam.

Faizal Effendy berkata, Pas Perak juga dilihat cukup terkesan dengan pembentangan Bajet 2014 oleh perdana menteri baru-baru ini kerana tidak banyak perkara dalam bajet berkenaan boleh dijadikan isu untuk mengelirukan rakyat.

Beliau yang juga Pengerusi Nadi Perak menjelaskan, pembentangan Bajet 2014 Negeri oleh menteri besar tidak lama lagi juga membuatkan mereka resah.

Jelas beliau, kebanyakan rakyat di negeri ini sudah mula menerima kosep 3P (Kita Turun Padang, Kita Selami Perasaan, Kita Laksana Penyelesaian) yang diterjemahkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir.

Kelmarin, Ketua Penerangan Pas Negeri, Dr Ahmad Nuri Al-Amin dalam kenyataannya menggesa Zambry membuat laporan polis berhubung dakwaan dua Adun BN akan melompat parti bagi menafikan perkara itu tidak benar.

Ahmad Nuri berkata, Pas Perak memandang serius perkara berkenaan dan melihat ia perkembangan yang tidak sihat dalam politik Perak.

Elak nampak coli, Nora Danish terpaksa butang baju kuat-kuat

Posted: 12 Nov 2013 08:02 PM PST

Janda hot yang juga girlfriend kepada anak Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia, Nora Danish kembali lagi menghangatkan suasana Instagram beliau. Seperti yang kita tahu, Nora sering memuatnaik foto aktiviti hariannya.

Salah satu dari kepingan gambar yang dikongsikan seperti biasa telah menimbulkan sediikit kontroversi malah mengundang pelbagai komen-komen separa lucah.

Gambar tersebut, menyaksikan Nora Danish, Awal Ashaari dan Jalena Rejab mengambil gambar bersama. Sekali imbas, ianya biasa sahaja tetapi tidak untuk peminat-peminat tegar Nora. Habis ditelitinya segenap tubuh wanita berkenaan dan akhirnya mereka berjumpa juga.

Rupa-rupanya, tangan Nora yang berada dicelah dada bajunya pun boleh jadi 'bahan' untuk mereka komen. Macam-macam dituduh dek peminat fanatik. Ada yang mengatakan beliau dirabalah, digeleteklah dan pelbagai lagi.
Setelah kami selungsuri Instagram Awal, maka kami terjumpa sekeping gambar yang menyembabkan Nora bertindak sedemikian.

Bahagian butang di dada baju Nora agak terbuka sedikit, jadi mungkin menyedari perkara tersebut akan berlaku lagi, makan Nora mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan 'benda' lain pula yang terkeluar untuk penggambaran seterusnya...
Hehehe...

Takut nak berdebat, Tantawi bagi pelbagai alasan!

Posted: 12 Nov 2013 06:31 PM PST

KUALA LUMPUR - Kriteria untuk menjadi seorang pemimpin dan menerajui Pas tidak terhad kepada keupayaan seseorang berdebat atau petah berdialog di hadapan khalayak umum semata-mata sebalik calon itu perlulah mempunyai pakej lengkap dan menguasai pelbagai kemahiran.

Ketua Pemuda Pas Pusat, Nasrudin Hassan menegaskan mana-mana calon yang bertanding akan dinilai berdasarkan aspek pemikiran yang berasaskan perjuangan Islam termasuklah penglibatannnya dalam aktiviti parti dan memiliki keperibadian akhlak Islam.

"Ia mesti merangkumi pelbagai aspek, bukan petah beri pandangan hebat sahaja, ia baru lengkap satu aspek, bukan bijak berkata-kata tetapi mampu bertugas secara berjemah dan berparti," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen, di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas lanjut kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pas, Asmuni Awi pada Isnin lalu yang mengalu-alukan penganjuran debat secara bersemuka di antara calon-calon yang bertanding bagi menggalakkan kempen secara sihat.

Menurut Asmuni, melalui debat bersemuka, kedua-dua belah pihak dapat menjelaskan pandangan, pendirian dan visi mereka dalam usaha untuk memenangi hati perwakilan.

Mengulas lanjut, beliau bagaimanapun tidak menganggap pemilihan sebagai pentas perebutan kuasa, sebaliknya menyifatkan ia adalah tanggungjawab terhadap parti.

"Ingatlah dalam Pas ini semua orang berlumba-lumba untuk membuat kebaikan, semua orang ada kemahirann kekuatan mereka menawarkan satu perkhidmatan kepada parti," katanya.

Aziz bukan orang kanan, hanya ahli biasa - Rafizi

Posted: 12 Nov 2013 06:01 PM PST

KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Pandan-PKR, Rafizi Ramli menafikan individu yang didakwa sebagai orang kanan beliau akan menyerahkan borang keahlian Umno kepada Pengerusi Badan Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar, malam ini.

Beliau mendakwa, individu yang dikenali sebagai Aziz itu hanyalah seorang ahli biasa PKR Cabang Pandan dan pernah bertugas sebagai petugas pilihan raya di kawasan beliau pada PRU13 lalu.

"Agak nakal apabila Umno memutarbelitkan cerita bahawa Aziz itu orang kanan saya, Aziz hanyalah petugas di kawasan saya bertanding, termasuk kerja-kerja memasang bendera dan pemandu kereta kempen," katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas lanjut tindakan Aziz yang mendakwa orang kanan Rafizi akan menyerahkan borang keahlian Umno kepada Noh di bekas bilik gerakan PKR, di Pandan, malam ini.

Tambah beliau, Aziz mengambil tindakan menyertai Umno itu selepas 'kecewa' selepas khemah sementara bilik gerakan pilihan raya PKR yang diletakkan di hadapan rumah Aziz tidak dibayar sebaliknya beranggapan ia adalah sewa tapak sedangkan pihak parti meminta bantuan sahaja daripada sukarelawan.

"Beliau sebenarnya menuntut bayaran yang kami tidak penuhi, jika BN akan beri bayaran lumayan hingga RM5,000 bagi sewa satu tapak bilik gerakan itu.

"Oleh kerana beliau tidak bekerja, atas sifat ihsan, kerap kali saya hulurkan sedikit bantuan kewangan antara RM200 hingga RM300 sahaja sepanjang tempoh kempen pilihan raya lalu.

"Tidak adil jika selepas PRU13, hanya dia sahaja menuntut bayaran sedangkan petugas dan sukarelawan lain kembali kepada aktiviti masing-masing dan bekerja," dakwanya lagi.

Ditanya sama ada Rafizi mempunyai perselisihan faham sebelum ini, beliau menegaskan tidak pernah timbul perkara tersebut malah Rafizi memberikan layanan yang baik sepanjang berkempen.

"Aziz berperwatakan baik, malangnya hingga sekarang beliau masih tidak bekerja, akibat kesempitan wang beliau pergi kepada Umno mengadu nasibnya.

"Umno lebih suka jika ahli kami pergi kepada mereka, dan ia berita gembira buat saya sebab tidak perlu melayan tuntutan wang yang sebenarnya tidak wujud," katanya lagi.

Hadi gelabah, tuduh media perdana Mesir pembohong

Posted: 12 Nov 2013 05:31 PM PST

KUALA LUMPUR - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini menafikan sekerasnya laporan media perdana Mesir pada Ahad lalu yang mendakwa beliau dilantik menjadi setiausaha agung untuk menerajui gerakan Islam di Mesir iaitu Ikhwanul Muslimin Antarabangsa.

Abdul Hadi juga menyifatkan dakwaan itu sebagai satu pembohongan dan amat mendukacitakan apabila berita palsu itu bukan sahaja menjejaskan reputasinya bahkan menjatuhkan maruah Pas di persada politik tempatan.

"Saya menafikan berita itu, ianya bohong dan sangat mendukacitakan, tidak munasabah saya duduk di negara Timur Tengah dan saya tidak terlibat dalam pergolakan di Mesir.

"Walapun kita sokong demokrasi di Mesir dan beri hak seadil-adilnya, biar rakyat Mesir tentukan siapa kerajaan yang sebenar, kita tidak perlu campur namun kita mendokong hak itu dipulihkan segera," katanya kepada pemberita di lobi Dewan Rakyat, Bangunan Parlimen, di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas lanjut laporan di muka hadapan akhbar Al-Wathan dari Mesir dengan tajuk "Tanzim Antarabangsa Ikhwan Mesir Menarik Diri dari Kepimpinan Ikhwan: Memilih Orang Malaysia sebagai Setiausaha Agung" pada Ahad lalu telah mengundang pelbagai kontroversi terhadap pemimpin nombor satu itu dalam Pas.

Dakwa Hadi lagi, berita itu timbul dipercayai selepas kepimpinan Pas lantang menyuarakan hak demokrasi yang dicabul kerajaan tentera Mesir sekali gus mengheret beliau dan Pas seolah-olah terlibat dalam gerakan Islam Ikhwan Muslimin di negara itu.

Beliau juga tidak menafikan laporan itu sengaja dicipta oleh negara Barat untuk menjatuhkan maruah umat Islam dengan menyemarakkan simptom "Islamphobia" di kalangan orang bukan Islam.

Tambah beliau pihak sedang meneliti langkah-langkah yang sesuai untuk diambil tindakan undang-undang terhadap akhbar perdana tersebut.

"Saya serahkan kepada barisan peguam Pas untuk ambil tindakan mahkamah, malah tindakan sama pernah diambil terhadap media di Britain sebelum ini dan kita menang kes itu," katanya lagi.

Syiah: Fathul Bari sedia bersemuka 9 Adun Pas

Posted: 12 Nov 2013 05:01 PM PST

ALOR SETAR - Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Malaysia, Fathul Bari Mat Jahaya menyahut cabaran untuk bersemuka dengan sembilan Adun Pas Kedah bagi membahaskan isu enakmen anti Syiah.

Beliau sedia berhadapan dengan pembangkang bagi menjelaskan isu itu walaupun dengan 'sembilan lawan satu'.

"Saya boleh bersemuka dengan mereka dan saya sedia terima jemputan itu. Mereka boleh menulis surat dan menelefon saya untuk memaklumkan mengenai perkara itu terlebih dahulu.

"Kalau boleh, berilah saya cadangan beberapa tarikh untuk saya lihat mana yang sesuai supaya hasrat itu dapat direalisasikan,"katanya kepada Sinar Harian hari ini.

Fathul Bari bersetuju bersemuka dengan Adun Pas kerana ingin memastikan enakmen itu yang sudah diluluskan dapat diperkasakan lagi di Kedah.

"Saya bukan nak babitkan Pas mahupun mana-mana pihak, tapi dalam soal Syiah ini kita perlu bersama melangkaui sempadan politik," katanya.

Semalam, Sinar Harian melaporkan Adun Pas mempelawa Fathul Bari bersemuka berikutan penulisannya di dalam akhbar ini, baru-baru ini berhubung sembilan Adun Pas menolak enakmen anti Syiah yang dibentangkan di Dun Kedah disifatkan tidak bertepatan dengan situasi sebenar.

Menurut laporan itu, Adun Kubang Rotan, Mohd Nasir Mustafa berkata, Fathul Bari boleh bercakap mengenai isu Syiah dibincangkan dalam masyarakat, tetapi tidak boleh mengaitkan Adun Pas membantah undang-undang itu.

Untuk itu, Mohd Nasir yang juga Setiausaha Adun PR Kedah akan menulis surat untuk mengadakan perbincangan dengannya.

Comments:

There are 0 ulasan for Barisan Nasional

Catat Ulasan