Sabtu, 11 Mei 2013

Barisan Nasional

Barisan Nasional


Cucu Tok Selampit

Posted: 11 May 2013 01:09 PM PDT

Cucu Tok Selampit


Ini Bukti Video @AnwarIbrahim Akan Berundur Dari Poitik Malaysia Jika Gagal Tawan Putrajaya - Sekarang?

Posted: 10 May 2013 11:44 PM PDT


Ini video Anwar Ibrahim, yang dirakamkan oleh portal media Selangorku. Video ini jelas menunjukkan bahawa Anwar Ibrahim akan berundur dari politik Malaysia sekiranya beliau gagal menawan Putrajaya. Video ini mengesahkan beliau akan kembali ke Universiti menjadi Professor (CTS tidak tahu pula Ijazah Am Kelas Ketiga Bahasa boleh diangkat menjadi Professor?) dan menjalankan kerja-kerja amal. Itu dulu, sewaktu video berkenaan dirakam pada 17/08/2012. Hari ini, 11/05/2013, setelah beberapa hari keputusan PRU13 keluar, adakah beliau mengotakan janji beliau?


Niat untuk bersara bukannya direka atau dibuat oleh pihak lain tetapi oleh Anwar Ibrahim sendiri. 04/072012, Anwar Ibrahim menyatakan demikian dalam blognya sendiri seperti di atas. 07/05/2013, Anwar Ibrahim berkata beliau tidak akan bersara dan tidak jadi bekerja sebagai tenaga pengajar. Ini satu lagi bukti, Anwar Ibrahim menipu dirinya sendiri. Ini bukti Anwar Ibrahim sekali lagi menipu kepada rakyat. Penipuan pertama Anwar Ibrahim selepas PRU13. Lihatlah nanti apa akan berlaku di Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang, sejauh mana janji janji yang ditaburkan akan dipenuhi?

DIMENSI

Posted: 11 May 2013 11:46 AM PDT

DIMENSI


Omegay: Assmin VS Jijah..PAS terus jadi khadam..DAP No Problem

Posted: 10 May 2013 07:37 PM PDT


PETALING JAYA 10 Mei - Buat pertama kalinya Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali secara terbuka mengakui masalah nepotisme berlaku dalam partinya sehingga mencetuskan kemelut pemilihan Menteri Besar Selangor.

Azmin selaku Pengerusi PKR Selangor tanpa berselindung menyalahkan Presiden, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail kerana menghantar senarai calon Menteri Besar kepada Istana Selangor semalam tanpa mendapat persetujuan dan konsensus barisan kepimpinan PKR Selangor, termasuk beliau.

"Saya tidak mahu amalan nepotisme membudaya dalam Keadilan, Keadilan adalah sebuah parti reformasi.

"Saya seorang yang setia dengan prinsip-prinsip perjuangan parti. Keadilan bukan milik individu atau keluarga tertentu. Parti ini adalah milik rakyat," katanya dalam sidang akhbar yang hanya bermula selepas petugas media terpaksa menunggu selama sejam di Ibu Pejabat PKR di sini hari ini.

Menurut Azmin, walaupun DAP dan PKR telah memberi laluan jawatan Menteri Besar kepada PKR, surat senarai calon yang dihantar oleh Wan Azizah itu dibuat tanpa mendapat restu kepimpinan PKR Selangor.

"Dalam PKR, proses (penyenaraian calon) itu tidak berlaku sehinggalah petang semalam apabila rakan saya menghimpunkan ketua-ketua Cabang PKR, ahli dewan undangan negeri (ADUN) dan ahli Parlimen PKR untuk diadakan perbincangan," katanya.

Jelasnya, Majlis Pimpinan PKR Selangor telah menghantar surat rasmi kepada Wan Azizah mengenai ketetapan yang diambil serta beberapa nama yang dikemukakan dalam mesyuarat itu dan kini terserah kepada Presiden PKR itu untuk mengambil langkah sewajarnya.

Sementara itu, secara berlapik, Azmin Ali turut memberi kritikan sinis terhadap Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang berpeluang untuk kembali dilantik sebagai Menteri Besar Selangor

"Kita bersyukur dengan rizab bernilai RM2.6 bilion namun rakyat menuntut pentadbiran bersikap responsif terhadap permasalahan rakyat seperti isu jalan berlubang, masalah bekalan air dan bencana alam seperti banjir.

"Kegagalan untuk respons kepada usaha menangani masalah rakyat telah pun dibawa kepada perbincangan dalam kepimpinan parti, maka, mandat baru rakyat menuntut satu kepimpinan kuat dan segera menyelesaikan masalah rakyat," katanya.

Berkenaan pendedahan menggemparkan mengenai apa yang berlaku semasa Pilihan Raya Kecil (PRK) Permatang Pauh pada tahun 2008, apa yang dijelaskan oleh Azmin adalah tawaran Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk beliau menjadi Menteri Besar Selangor.

Azmin mempertahankan diri daripada dikatakan kemaruk jawatan Menteri Besar kerana beliau telah menolak tawaran pada ketika itu bagi mengelakkan masalah perpecahan dan kestabilan dalam PKR.

Dalam pada itu, Azmin turut mempersoalkan kewajaran ketuanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilihat ghairah menganjurkan siri perhimpunan bagi membantah keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) Ahad lalu sedangkan pakatan pembangkang perlu memberi tumpuan kepada pentadbiran di negeri yang dikuasai mereka.

Bagaimanapun, beliau menafikan ketidakhadirannya pada himpunan di Kelana Jaya kelmarin sebagai tanda protes terhadap pimpinan pembangkang, tetapi memberikan alasan terpaksa menghadiri mesyuarat tentang isu pemilihan calon menteri besar Selangor.

"Pimpinan parti perlu menentukan adakah kita nak adakan perhimpunan setiap minggu, setiap hari atau setiap bulan," katanya sinis.

Sejak beberapa hari lalu, Azmin menimbulkan banyak persoalan apabila membuat beberapa kenyataan dalam Twitter yang dilihat mengkritik kepimpinan tertinggi PKR antaranya:

"Rakyat letih dengan asakan politik melampau. Terima hukuman. Muhasabah diri. Akui kelemahan. Maju ke hadapan. Tumpu rakyat bukan kerabat."

"Terima keputusan rakyat. Maju ke hadapan dengan dasar peduli rakyat bukan membuli rakyat demi kesejahteraan dan kemakmuran negara."

"Laungan reformasi harus bermula dengan bisikan dalam hati sendiri. Jangan heret rakyat kalau kita sendiri gagal." - Utusan Malaysiaku sayang

kehkehkeh sandiwara pkr berterusan. hari ni assmin mendedahkan niat serampang 2 matanya. pertama - mengakui bahwa pkr selama ni mengamalkan kroni sekaligus mencalar balarkan muka anuwar yang konon menentang amalan korupsi dan kroni yang dilakukan oleh kerajaan. maka segala keburukan PR di selangor yang pernah BN bangkitkan seperti isu sampah, air dll terbukti berasas!. kedua - ugutan nak keluar parti terbantut bilamana jijah tau niat sebenar assmin hanya lah nak dapatkan jawatan mb yang lama di idam2kan.

assmin melopong bila jijah tak senarai nama dia dalam senarai MB. tanpa kelibat assmin dalam barisan exco akan lebih menggembirakan jijah. 

lebih manis lagi jijah rasa ini ler peluang terbaik nak balas dendam dengan perbuatan assmin yang lampau dengan 'mereformasi' nafsu buas assmin. jijah berpendapat dah tiba masanye totey anwar harus di kembalikan kepada yang berhak iaitu dia sebagai isteri anuwar al juburi.

tapi kalau ikut situasi semasa anuwar tak rugi ape2 pun pasal kuasa menentukan di tangan dap dan dia. malah anuwar meraih keuntungan dari pergolakan dalaman antara assmin & jijah dek kerana nak rebut jawatan mb dan 'suami'. keuntungan yang mcm mane? nafsu ler!. sama ada anuwar nak memilih assmin, jijah atau siape saja tak jadi masalah besar kepada anuwar pasal dia ni depan bleh belakang pun bleh dalam menentukan pasangannya atas katil tanpa pengetahuan sesiape secara terus atau tersembunyi.

yang jelas siape pun yang di angkat menjadi mb di selangor harus tunduk arahan dap. ronnie liu bley tersengih sampai ke telinga terus menyelia pusat2 maksiat dengan selambe. pas awal2 dah serah  diri nak terus jadi hamba tebusan dalam pentadbiran negeri. gasak pas ler!. huhuhu

PEJUANG BANGSA

Posted: 11 May 2013 11:20 AM PDT

PEJUANG BANGSA


Saya hormat Azizan sebagai seorang sahabat - Najib

Posted: 11 May 2013 01:49 AM PDT







- Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini meluangkan masa menziarahi bekas Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak di Hospital Pulau Pinang (HPP). 

Beliau yang ditemani isterinya, Datin Rosmah Mansor tiba kira-kira pukul 1.30 petang serta meluangkan masa kira-kira 15 minit melawat Azizan yang masih di rawat di Unit Rawatan Rapi HPP.
Hadir sama beberapa pemimpin Barisan Nasional (BN) negeri.

 Menurut Najib, walaupun mereka berbeza dalam fahaman politik namun beliau menghormati Azizan sebagai seorang sahabat. 

"Alhamduillah beliau (Azizan) telah selamat menjalani pembedahan dan kini beliau menerima rawatan yang baik di sini.
"Selain itu, saya juga ingin mengucapkan terima kasih kepada keluarga Azizan yang menerima kedatangan saya dan isteri dengan baik,"katanya kepada pemberita di sini.

 Dalam pada itu Setiausaha Akhbar Pesuruhjaya Pas Kedah itu, Mohd. Helmi Khalid berkata, doktor menasihatkan Azizan agar berehat dan tidak menerima pelawat sehingga kesihatannya pulih. - KOSMO!

Hot ! Nurul Izzah berdepan disaman kerana fitnah skandal anak perempuan Raja Nong Chik !!

Posted: 10 May 2013 09:11 PM PDT



Calon Barisan Nasional (BN), Lembah Pantai, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin, menimbang menyaman Nurul Izzah Anwar atas dakwaan memfitnahnya sepanjang kempen pilihan raya umum lalu. Katanya, sebarang tindakan undang-undang yang akan diambil itu bagi menjaga maruahnya dan keluarga, selepas Ahli Parlimen Lembah Pantai itu sering memfitnahnya termasuk terhadap ke atas anak perempuannya.

 Beliau berkata, dalam kempen itu Nurul Izzah mendakwa anak perempuannya menerima kontrak kerajaan ketika beliau menjadi Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar (KWPKB). Sehari sebelum hari pengundian, beliau menimbulkan fitnah berkaitan isu pemilikan tanah di Bukit Kiara. Sebelum itu, beliau sibuk beritahu kononnya anak saya dapat projek daripada kerajaan sedangkan ia berlaku sebelum saya menjadi menteri.

 Pembunuhan karakter yang dilakukan Nurul Izzah dan jenteranya termasuk melalui internet mempengaruhi pengundi atas pagar. Ia juga menyebabkan apa yang saya buat (di Lembah Pantai) zero (hilang di mata pengundi), katanya pada sidang media di Pusat Khidmat Masyarakat Lembah Pantai di sini, semalam.

 Sehubungan itu, katanya, beliau kesal dengan taktik kotor Nurul Izzah dan jenteranya untuk menang dalam pilihan raya itu.

 Janji teruskan khidmat

 Bagaimanapun, beliau yang juga Ketua UMNO Bahagian Lembah Pantai berjanji meneruskan khidmat kepada penduduk di kawasan itu seperti dilakukannya sejak 25 tahun lalu. Ditanya sama ada bersetuju jika dipilih semula menerajui KWPKB, katanya, beliau lebih selesa sekiranya jawatan itu diberi kepada wakil rakyat yang menang.

 Sebelum ini, pembangkang melabelkan saya sebagai back door minister (menteri ikut pintu belakang), jadi jika sampai dua kali (terpilih), saya rasa tak berapa sesuai. Bagaimanapun, itu terpulang pada Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak).

Saya jenis tidak putus asa dan akan terus berjuang untuk penduduk Lembah Pantai yang memerlukan sehinggalah Tuhan kata sudah tiba masa untuk berhenti, katanya.

PARTI KERAMAT UMNO TERUS PERTAHAN TONGGAK KUASA MELAYU DALAM KERAJAAN @NAJIBRAZAK

Posted: 10 May 2013 06:33 PM PDT




KEPUTUSAN Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) bukan sahaja mendatangkan tsunami politik Cina kepada Barisan Nasional (BN) bahkan dikhuatiri 'mengancam' masa depan politik, ekonomi, dan sosial bangsa Melayu. Walaupun BN mencatatkan penurungan kerusi Parlimen daripada 140 kepada 133 kerusi, manakala DAP memperolehi 38 kerusi (sebelum itu 28 kerusi), Parti Keadilan Rakyat (PKR) 30 (31), dan Pas 21 (23), tetapi kejayaan merampas kembali Kedah secara tersirat memberi harapan bahawa kuasa politik Melayu masih utuh.

 Tindakan majoriti kaum Cina berpaling daripada MCA dan Gerakan kepada DAP adalah jelas atas sentimen perkauman. Sekarang, orang Cina berada dalam persimpangan dilema. Ada yang menganggap berpayung bersama UMNO/BN seolah-olah bersubahat membenarkan pelbagai perkara 'tidak kena' akan berterusan berlaku. Situasi ini tidak dapat dipersalahkan ke atas mereka 100 peratus.

Pastinya, pengundi Cina yang memangkah DAP, PKR dan Pas kini dalam keadaan bermasam muka. Bukan salah mereka tetapi 'hasutan' kepimpinan Cina memaksa tindakan 'berani mati' itu. PRU-13 adalah sebuah episod mengejutkan apabila kaum Cina seolah-olah mengkhianati kepercayaan BN terhadap bangsa itu. Pada kali ini membuktikan bahawa medan pertempuran UMNO bukan sahaja tertumpu di atas kertas undi tetapi berlarutan sehingga keluar daripada pusat mengundi.



 Namun, hakikatnya Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berjaya memimpin UMNO sebagai tonggak utama kuasa Melayu dalam Kerajaan Persekutuan untuk kali ke-13.

 Ketika tsunami politik 2008, UMNO memperolehi hanya 79 kerusi, tetapi PRU-13 pencapaian itu melonjak lebih 10 peratus apabila menguasai 88 kerusi Dewan Rakyat. Kejayaan itu begitu mengecewakan pakatan pembangkang - DAP, PKR dan Pas untuk menumbangkan BN. PRU-13 yang baru berlangsung seminggu lalu sebelum ulang tahun UMNO ke-67 hari ini ialah sebahagian besar orang Melayu masih bersama UMNO. Orang Melayu juga yakin hanya UMNO membela nasib bangsa dan mempertahankan kesucian agama Islam. Jika tanpa keyakinan ini, manakan UMNO dapat membantu BN kembali merampas Kedah, dan mengekalkan pemerintahan di Perlis, Perak, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, dan Terengganu.

 Kemenangan UMNO ini juga membuktikan di bawah kepimpinan Najib, masalah imej dan ahli UMNO pada PRU-12 sudah berjaya dipulihkan, tinggalkan masyarakat Cina sahaja yang mula berubah angin. Seperti PRU-12, PRU-13 pun dilihat ujian besar kepada UMNO. Rakyat sudah menguji kuasa undi mereka. Ternyata undi mereka boleh mengejutkan Malaysia. Menteri atau pemimpin parti boleh tewas. Pemerintah boleh ditumbangkan dengan undi rakyat jika mereka tidak suka. Ungkapan, "Saya percaya rakyat akan memilih parti berdasarkan rekod prestasi cemerlang, bukannya parti sekadar bercakap kosong" - sudah tidak laku lagi sekarang.

 Kempen menjanjikan pembangunan yang rancak juga gagal sejak Pas menawan Kelantan. Kini penyakit sama melanda Selangor dan Pulau Pinang. Orang UMNO yang berjumlah 3.5 juta ahli itu harus ingat, rakyat menggunakan kuasa undi untuk memilih sesuatu yang sesuai dengan kehendak mereka. Apa pun martabatkan UMNO sebagai jaguh politik Melayu di sebuah negara majmuk seperti Malaysia harus dibaik pulih supaya terus disenangi rakyat.

 Kini dengan kuasa yang ada, yang mana dengan jumlah perwakilan seramai 89 daripada 133 ahli BN di Dewan Rakyat, UMNO perlu terus didokong sebagai tunggak kuasa. Jika UMNO lemah, bererti kuasa Melayu juga akan lemah dan mungkin akan mengundang ketidakstabilan politik negara. Inilah yang dikhuatiri. UMNO tidak boleh mengalihkan pandangan daripada persoalan, mengapa orang Melayu mulai berpaling daripada UMNO, sebaliknya Pas dan PKR pula menjadi perhatian?

 Adakah benar perjuangan Melayu dalam UMNO sudah tidak ada apa-apa lagi? UMNO usah lupa akan budaya politik di negara ini yang masih dicengkam oleh sikap perkauman akibat kegagalan kita selama ini membentuk sebuah negara bangsa yang berpegang pada kebudayaan kebangsaan.

 Ketika orang lain begitu galak menuntut itu dan ini dengan alasan memastikan kebudayaan dan kepentingan mereka terpelihara, UMNO pula tidak peduli sebaliknya bersikap 'longgar' dalam mempertahankan apatah lagi mahu mengukuhkan jati diri dan kepentingan bangsanya.

 Ringkasnya, dasar dan tindakan UMNO dikatakan tidak memiliki kesungguhan politik yang kuat seperti mana parti kaum lain. Kelunturan dalam mempertahankan bahasa, ekonomi, budaya dan maruah bangsanya sendiri memberi implikasi yang besar terhadap parti berusia 67 tahun ini.

 Apa yang UMNO harus lakukan selepas ini? Hanya Perlembagaan Persekutuan dilihat perisai yang menentukan tenggelam timbul UMNO dan bangsa Melayu untuk masa akan datang.

 Berjuta ahli UMNO masih setia setelah berpuluh tahun menjadi ahli. Mereka masih berpegang kepada prinsip tiada parti politik yang boleh membela mereka selain daripada UMNO. Pada mereka Melayu adalah UMNO dan UMNO adalah Melayu. Hayatilah sejarah penubuhan UMNO pada tahun 1946 dahulu. Melayu bersatu dalam satu nama parti hasil gabungan berpuluh persatuan dan pertubuhan Melayu dan suku kaum Melayu di Tanah Melayu.

 Wajarlah para pemimpin UMNO sekarang menerapkan kembali semangat perpaduan dan bersatu orang Melayu seperti di era 1946. Jangan pinggirkan pendapat dan komen akar umbi UMNO. Jelajahlah ke seluruh negara untuk memberikan semula keyakinan ahli UMNO terhadap parti.

 Selamat menyambut Ulang Tahun UMNO Ke-67.


*** WALAUPUN BN KEHILANGAN KERUSI PARLIMEN DARIPADA 140 KERUSI KE 133 ,  PARTI UMNO TERUS CEMERLANG DENGAN MENAMBAH KERUSI DARI 79 KERUSI  KEPADA 88 KERUSI DI PRU13. 

INI MEMBUKTIKAN    ORANG MELAYU TERUTAMA DI LUAR BANDAR  TERUS YAKINI UMNO SEBAGAI  PARTI YANG MAMPU MEMBELA  NASIB BANGSA    SENDIRI  & AGAMA ISLAM  BERBANDING PAS DAN PKR . 




SELAMAT ULANG TAHUN UMNO KE 67 !!

Kit Sial RASIS terus menghasut kaum Cina benci kerajaan BN

Posted: 10 May 2013 05:05 PM PDT





Di sebalik kemenangan besar Dap di PRU13, Lim Kit Siang masih tidak berpuas hati dan berterusan mengajak penyokong parti itu membantah keputusan  tersebut.

Dalam tindakan yang dilihat boleh mencetuskan ketegangan , Kit Siang mengajak penyokong Dap memakai pakaian berwarna hitam setiap hari Sabtu sebagao bantahan terhadap kerajaaan.

Tindakan Kit Siang yang bersifat provokasi melampau itu bukan sahaja tidak bertanggungjawab malah boleh menimbulkan rasa tidak aman dan tenteram dalam kalangan rakyat.

Dalam pada itu , Kit Siang dalam ceramah di hadapan penyokong pembangkang malam tadi tanpa sedikit pun rasa hormat menghamburkan kata-kata biadap dan menghina terhadap Perdana Menteri .-UTUSAN-


IPOHMALAY

Posted: 11 May 2013 09:03 AM PDT

IPOHMALAY


Gambar Penyejuk Hati

Posted: 11 May 2013 08:26 AM PDT

Sejuk hati melihat banner ini. Ini lah tanda-tanda bahawa kumpulan yang masih bermimpi dengan tragedi 1977 akan tenggelam menjadi seperti selut yang mendap di loji pembersihan air sebelum dipam ke limbahan. Err.. bercakap tentang loji pembersihan air, orang Selangor dah siap sedia ke nak pam air bawah tanah? Merasalah 'air  diamond' yer.. Hehe


Usaha Sabotaj Kerajaan Oleh Peniaga Dengan Menaikkan Harga.

Posted: 11 May 2013 12:31 AM PDT


Kalau jumpa peniaga jenis ini, disyorkan pukul beramai-ramai. Atau lebih lembut, ludah mukanya. Sama taraf mereka dengan peragut. Kalau peragut boleh sanggup dipukul orang ramai, kenapa mereka tidak? Baca tulisan blog sahabat di bawah:


CTS mendapati sudah menjadi kecederungan pihak-pihak tertentu cuba untuk menyalahkan Kerajaan akibat kenaikan harga barangan. CTS telah mendapati provokasi ini telah dilakukan dengan meluas oleh cybertroopers Pakatan Haram di laman-laman sosial, untuk menunjukkan inilah "hadiah" yang Rakyat Malaysia harus tanggung dengan memilih Barisan Nasional menerajui Kerajaan Persekutuan.

Read more at http://khairulryezal.blogspot.com/2013/05/hati-hati-dengan-helah-peniaga-bangsa.html#yOWBK6x6k1aYHkce.99 

Zainuddin Maidin Tempelak Editor The Star

Posted: 10 May 2013 10:12 PM PDT

Zainuddin Maidin hari ini menghentam Ketua Editor Kumpulan akhbar The Star berhubung tulisan prejudisnya dalam mengulas tajuk akhbar Utusan "Apa lagi Cina mahu?".

Kali ini teman menyokong kata-kata Zainuddin Maidin yang menempelak Wong Chun Wai atas penulisannya yang masih meminta kerajaan jangan menyalahkan masyarakat Cina terus mengampu masyarakat Cina yang telah diberi banyak kelebihan sebelum ini.

Baca penulisannya di bawah dalam bahasa Inggeris.

THE PREJUDICE ATTITUDE OF THE STAR GROUP CHIEF EDITOR AGAINST UTUSAN MALAYSIA.

HAS THE GOVERNMENT UNDER NAJIB BEEN IGNORING CHINESE VOICE?

The Star can no longer hide its tendency to support the party it favours , even to the despair of its journalism fraternity, when it blatantly accused Utusan Malaysia of being racist because of its headlines " Apa lagi Cina Mahu?' (What More Do The Chinese Want?).

By having a newspaper cutting of Utusan Malaysia on its feature page, and not even mentioning it in the article, with the title  Win Them Over, Dont Blame Them, on May 8, its Group Chief Editor Datuk  Wong Chun Wai  clearly shows his criticism against Utusan Malaysia.

More obvious when he wrote "There is no need for intimidating messages and reports, particularly those which smack of racism, whether via the social platform or traditional media…it does not augur well for the country when a mainstream Bahasa Malaysia daily took on a racial slant in its edition yesterday".

He also said that  "in a highly charged political atmosphere, racial remarks can be easily magnified and such foolishness should be avoided."

Datuk Wong is not being fair and balanced, but is bias and prejudice because he did not point at the Chinese newspapers  which have long been publishing  news and articles that contradict provisions in the Federal Constitution , in fact seditious in nature. (If Datuk Wong wants the newspaper cutting, I can give it ).

Datuk Wong should have given serious consideration before voicing his opinion so as not to be seen as only seeing Utusan Malaysia's mistakes. As an editor of an English newspaper, which is read by all races, Datuk Wong should be open minded in tandem with his pursuit for media freedom and not controlled by his political affiliation and racism.

Who is the idiot? Utusan Malaysia? its Chief Editor Datuk Aziz Ishak ? the Malay voice? Is this the opinion of a Chinese Chief Editor of a newspaper or DAP or the Chinese community towards the Malays.

Utusan Malaysia has a long history on its struggle, which began more than 70 years ago. It was the people's voice for independence beginning in Singapore with the nationalists, socialists and now the voice of Malaysians who are committed to the  Federal Constitution? The voice that places importance on pursuing its struggle than monetary gains. Is this noble and daring voice, the voice of an idiot.

What Wong has done is unethical, for directly criticizing another newspaper which does not share its policy, where Utusan Malaysia, in its news reports and features on the anger of its readers against The Star over matters which are sensitive  to the Malays, has never mentioned its name, but only referred to it as an English newspaper.

I used to criticize The Star for publishing a report by a royalty who insulted UMNO, but Utusan did not name the paper. This is the journalism fraternity which is not written.

The Star, which sympathises with the opposition before the 2008 tsunami, no longer hides when referring to Utusan Malaysia, when it is criticized by the Chinese community. (If Datuk Wong wants the cutting, I have it).

I do not deny that The Star is balanced in the reporting of its news and features, but there is no mission and commitment by The Star in championing national policies which are also supported by MCA.
Bacaan lanjut : KLIK SINI

Marilah Mari Berdemonstrasi

Posted: 10 May 2013 08:02 PM PDT



Mari lah mari 
Berdemonstrasi
Jangan lupa kewajipan 
Pada Juburi


Mari lah mari 
Berdemonstrasi
Jangan lupa kewajipan 
Pada Juburi


Al Juburi telah tiba
Kekalkan demonstrasi
Bila saja ada rasa
Tak puas hati

Marilah kita semua
Kekalkan demonstrasi
Tinggalkan sementara
Anak dan isteri


Mari lah mari 
Berdemonstrasi
Jangan lupa kewajipan 
Pada Juburi


Mari lah mari 
Berdemonstrasi
Jangan lupa kewajipan 
Pada Juburi



Dua Samseng Rasis Didakwa Di Mahkamah

Posted: 10 May 2013 06:00 PM PDT


Bila sudah diheret ke mahkamah, barulah merayu dipertimbangkan anakbini. Dua rasis biadap yang bertindak samseng ini kecut telur setelah didakwa di mahkamah kerana melakukan rusuh ke atas sebuah bas yang dituduh membawa pengundi hantu. Sendiri perangai serupa hantu. Bodoh.


Dua lelaki didakwa pecah cermin bas pada hari mengundi


KLANG 10 Mei - Dua lelaki mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan terlibat dalam rusuhan yang melibatkan perbuatan memecahkan cermin sebuah bas di Pandamaran pada hari pengundian Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), Ahad lalu.

Yap Kwee Heng, 37, yang bekerja sebagai juruteknik didakwa melakukan khianat dengan memecahkan cermin bas milik City Liner Sdn. Bhd. bernombor pendaftaran BKF 6758 dan menyebabkan kerugian dianggarkan RM5,000.

Dakwaan terhadapnya dikemukakan mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun dan denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Lelaki itu juga menghadapi tuduhan kedua bersama-sama seorang peniaga barangan sembahyang, Lim Song Kuan, 32.

Mereka berdua bersama beberapa orang lain yang masih bebas didakwa berada dalam rusuhan tersebut dan memiliki topi keledar serta besi yang digunakan sebagai senjata untuk memecahkan cermin bas berkenaan.
Kedua-dua pertuduhan itu didakwa dilakukan di Jalan Mesra, Pandamaran di sini pada pukul 4.30 petang, 5 Mei lalu.

Bagi tuduhan kedua, mereka didakwa mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga lima tahun atau denda atau kedua-duanya.

Timbalan Pendakwa Raya, Farah Wahida Md. Nor yang mengendalikan pendakwaan mencadangkan jaminan RM5,000 dikenakan bagi setiap pertuduhan.

Peguam bela R. Ramesh yang mewakili kedua-dua tertuduh memohon jaminan yang lebih rendah memandangkan kedua-dua tertuduh masing-masing menanggung isteri dan tiga anak.

Majistret Maslina Mohamed kemudian menetapkan jaminan RM5,000 terhadap Kwee Heng dan RM2,000 terhadap Song Kuan masing-masing dengan seorang penjamin.
Sebutan semula kes ditetapkan pada 19 Jun ini.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20130511/ma_02/Dua-lelaki-didakwa-pecah-cermin-bas-pada-hari-mengundi#ixzz2SvRC6Pww
© Utusan Melayu (M) Bhd 

bumiyang

Posted: 11 May 2013 03:42 AM PDT

Politik Harian

Posted: 11 May 2013 03:25 AM PDT

Politik Harian


Keadaan Terkini Ustaz Azizan Razak Selepas Pembedahan

Posted: 10 May 2013 10:15 PM PDT


Beginilah keadaan Datuk Seri Azizan Abdul Razak selepas membuat pembedahan di Hospital Pulau Pinang.

Keadaan Azizan pada masa ini adalah stabil, jantung dan tekanan darahnya berfungsi dengan baik.

Ustaz Azizan telah sedarkan diri tetapi diletakkan dalam keadaan koma bagi memastikannya tenang.

Sesungguhnya takdir dari allah adalah ketentuan yang ada hikmahnya.... Marilah kita berdoa agar Ustaz Azizan cepat sembuh...

Raja Nong Chik Mahu Saman Nurul Izzah

Posted: 10 May 2013 10:00 AM PDT


Calon Barisan Nasional (BN) Parlimen Lembah Pantai, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin bercadang untuk menyaman Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar kerana menyebar fitnah dalam kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu.

"Kita dalam kajian untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap fitnah yang dilemparkan kepada saya dan keluarga sepanjang kempen PRU-13 berlangsung.

"Saya kalah kerana pembunuhan karektor terhadap saya dan keluarga yang disebarkan termasuk melalui media sosial," kata beliau.

Raja Nong Chik berkata, tindakan undang-undang terhadap Nurul Izzah yang memenangi kerusi P.121 pada PRU-13 itu bagi mempertahankan maruah beliau dan keluarganya.

"Sepanjang kempen saya tidak menyentuh satu ayat pun mengenai peribadi Nurul Izzah dan ayahnya (Datuk Seri Anwar Ibrahim). Inilah cara berkempen yang kurang sihat menyebabkan rakyat melakukan pemilihan berdasarkan andaian yang tidak benar," kata Raja Nong Chik.

Dakwa Raja Nong Chik, antara fitnah yang disebarkan Nurul Izzah termasuk kononnya beliau terlibat dengan pemilikan tanah di Bukit Kiara.

"Tiap-tiap kali berkempen, Nurul Izzah dan bapanya turut menimbulkan isu anak saya mendapat projek, sedangkan ia berlaku sebelum saya menjadi menteri. Ini pembunuhan karektor terhadap saya," jelasnya.

Raja Nong Chik berkata, beliau banyak menerima undi daripada penduduk yang tinggal di Lembah Pantai yang mengetahui rekod kerjanya.

"Lebih kurang 31,000 pengundi luar yang balik mengundi memilih pembangkang kerana mereka terpengaruh dengan fitnah yang dilemparkan kepada saya dan keluarga," kata Raja Nong Chik.

Dalam sidang akhbar yang berlangsung di Pusat Khidmat Masyarakat BN Lembah Pantai di sini hari ini, beliau juga menegaskan tidak mengharapkan sebarang jawatan dalam kerajaan.

Walaupun kalah dalam PRU-13 lalu Raja Nong Chik berkata, beliau akan meneruskan khidmat kepada masyarakat melalui UMNO dan BN.

Husam Tak Puas Hati Nik Amar Dapat Liputan TV3

Posted: 10 May 2013 09:03 AM PDT


Di Kelantan, Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa mempersoalkan tindakan Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah menggunakan media perdana bagi menjelaskan isu penggugurannya sebagai Exco kanan kerajaan negeri itu.

Beliau yang tidak puas hati dengan tindakan Datuk Mohd Amar itu mengarahkan jurukamera TV3 Kelantan menghentikan rakaman dalam satu ceramah yang diadakan malam semalam.

DATUK HUSAM MUSA / NAIB PRESIDEN PAS


"Tetapi sebentar tadi teman saya Nik Amar keluar tv tadi, pada pendapat saya tak suka gunakan TV3 sebagai saluran, malam ini pun TV3 bercadang nak ambil rakaman ceramah kita malam ini. Saya mintak petugas-petugas nasihatkan TV3 supaya tidak merakam secara langsung kerana pada pendapat saya semua media ini adalah media hantu".

Petugas di ceramah berkenaan kemudian cuba merampas telefon bimbit yang merakam ceramah berkenaan sambil meminta semua visual dipadamkan, namun tidak dilayan.

Datuk Husam yang digugurkan daripada senarai Exco kerajaan negeri, pada 8 Mei lalu melahirkan rasa kecewa kerana tidak dimaklumkan mengenai pelantikan Menteri Besar baharu dan kerajaan baharu.

Beliau turut mendakwa tidak ada mesyuarat dipanggil di peringkat Perhubungan PAS Negeri untuk memutuskan perkara terbabit.

Bagaimanapun semalam Datuk Mohd Amar yang bercakap kepada semua media menafikan kenyataan Husam, sebaliknya menjelaskan mesyuarat diadakan pada 6 Mei lalu di kediaman rasmi Menteri Besar Kelantan tanpa kehadiran Datuk Husam.

Dalam mesyuarat itu Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mahu Datuk Ahmad Yakob menjadi Menteri Besar manakala terpulang kepada beliau melantik pasukan Exco yang boleh bekerja dengannya.

Azmin Ali Mengadu Dengan Anwar Tak Puas Hati Dengan Wan Azizah!

Posted: 10 May 2013 05:00 AM PDT


Setelah dipujuk rayu selama beberapa jam oleh Anwar tengahri tadi akhirnya Azmin Ali memberitahu  sebab-sebab beliau mengugut untuk keluar dari Parti PKR!

Azmin ketika sidang media di ibu pejabat PKR. Selain membuat pendedahan pernah menolak jawatan MB Selangor, Azmin turut mempersoalkan surat yang dihantar Presiden PKR Datin Seri Wan Azizah Ismail kepada Sultan Selangor berhubung calon Menteri Besar pada Khamis yang didakwa dibuat tanpa sebarang perbincangan dan persetujuan bersama semua Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) parti itu.

Laporan Mstar - Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Azmin Ali mendedahkan bahawa beliau pernah diminta bersedia mengambil tempat Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 2008.

Katanya, beliau bagaimanapun telah menolak arahan tersebut demi kestabilan parti.

Azmin berkata pendedahan ini dibuat sebagai menolak tohmahan oleh pihak-pihak tidak bertanggungjawab yang menyatakan beliau kemaruk memegang jawatan menteri besar Selangor.

"Sekiranya saya kemaruk dengan jawatan tersebut saya telah menjadi menteri besar Selangor pada 2008 menyusul Pilihan Raya Kecil Parlimen Permatang Pauh yang mana Datuk Seri Anwar sendiri telah meminta saya bersedia menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim.

"Tetapi saya dengan tegas menolak arahan tersebut kerana ia akan menggoncang kestabilan parti," katanya pada sidang media di ibu pejabat PKR, di sini, Jumaat.

Menurut Ahli Parlimen Gombak dan Adun Bukit Antarabangsa ini, arahan itu diterima selepas parti tidak berpuas hati dengan prestasi Khalid pada masa itu.

Katanya banyak aduan diterima daripada penjawat awam dan masyarakat perniagaan yang merungut dengan amalan birokrasi melampau dan bukan pentadbiran bersifat reformasi.

Justeru beliau telah mencadangkan Anwar dilantik menjadi Penasihat Ekonomi Selangor.

"Saya sendiri mencadangkan kepada Biro Politik untuk melantik Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Penasihat Ekonomi bagi melicinkan pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor," katanya.

Mengenai persoalan siapa yang akan dilantik menjadi menteri besar Selangor, Azmin berkata beliau akan patuh dan menghormati keputusan parti asalkan keputusan dibuat melalui proses rundingan, adil dan telus dalam semua perkara.

Namun di sebalik itu, beliau berkata sehingga kini beliau dan Adun-Adun PKR di Selangor belum dipanggil untuk memberi pandangan.

Malah, pihaknya juga belum mengetahui siapa yang akan diangkat untuk memegang jawatan tersebut.

"Inilah kebimbangan yang dizahirkan kepada saya oleh Adun-Adun PKR yang telah dipilih oleh rakyat dalam pilihan raya lalu.

"Setakat hari ini Adun-Adun PKR belum lagi dipanggil untuk mendapatkan pandangan mereka tentang calon menteri besar.

"Saya dan rakan-rakan tidak tahu siapa dan nama yang diangkat sebagai calon kerana kami tak dipanggil berunding tentang perkara ini," ujarnya.

Dalam pada itu, Azmin mengakui pihaknya telah menghantar surat kepada Presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah bagi menyatakan keputusan yang telah diambil melalui rundingan dalam mesyuarat tergempar Majlis Pimpinan PKR negeri pada Khamis.

"Ada nama yang telah dikemukakan kepada Presiden dan surat rasmi telah dihantar menyatakan keputusan yang telah diambil melalui rundingan.

"Kita serahkan kepada budi bicara Presiden untuk meneliti keputusan yang telah diambil dan mengambil langkah sewajarnya," katanya.

Beliau bagaimanapun tidak menyatakan berapa nama telah disenaraikan atau sama ada nama beliau termasuk dalam senarai.

anakbukitgantang says

Posted: 11 May 2013 03:10 AM PDT

anakbukitgantang says


PRU 13 Rasis -namun Hikmah Allah terserlah jua

Posted: 10 May 2013 06:12 AM PDT

Dari Statistik trend pengundian kaum Cina  di dalam PRU 13 berpihak kepada DAP

                                Calon MCA yang menang dalam kawasan majority Melayu

Trend Pengundian Cina berdasarkan kaum dan DAP pada PRU13.

Keputusan PRU13 mendapati bahawa Calon MCA yg menang adalah dalam kawasan majority Melayu. 

Manakala calon MCA kalah di kawasan yang majority Cina kerana kaum Cina tetap  mengundi DAP.

Dalam keseluruhan calon DAP seluruh negara hanya ada  2 calon Melayu Islam  iaitu  1 anak angkat Khir Johari dan 1  blogger yang berpaling tadah dari UMNO ke DAP. Jadi siapa yang rasis? Melayu atau Cina?

Berikut adalah calon MCA yang menang di kawasan majority Melayu
 
 

MP Islam dalam Barisan maseh majoriti pada 84 peratus!

Now, Waiiitt a minute......Ada yang mempertikaikan kononnya sebab Barisan Nasional berikan 12 kerusi mudah menang kepada MCA maka  MP Barisan Nasional lebih banyak kaum bukan Islam dari Islam.
 
Mari kita buat matematik simple ini
Sebanyak  112 kerusi di menangi oleh orang Islam dari  Barisan Nasional . Dari jumlah itu 88 kerusi yang dimenangi Melayu Islam di Semenanjung , 10 di Sarawak dan 14 di Sabah. 
 Representasi MP Islam dalam Barisan Nasional ialah 84 peratus berbanding 16 peratus MP Bukan Islam
 
 
MP Islam dalam Barisan ialah 112 orang atau 84 peratus berbanding MP Bukan Islam pada 16 orang atau 16 peratus

MP Bukan Islam dalam Pakatan ialah 59 peratus berbanding MP Islam pada 41 peratus
 
Dari 89 kerusi Parliment  yang dimenangi Pakatan  dalam PRU 13, MP Islam PAS adalah 21 orang, MP Islam PKR 14 orang dan MP Islam DAP ialah 2 orang
 
MP Islam dalam Pakatan pada  37 orang atau 41 peratus berbanding MP Bukan Islam pada 52 orang atau 59 peratus.
 



Barisan tak boleh disalahkan kerana polarisasi kaum kerana pengundi Cina menolak Barisan secara total demi janji DAP nak bentuk "Rejim Baru" pada 6 Mei 2013.
 
Namun hikmah utama ialah rancangan jahat DAP tak mendapat izin dan redha dari Allah. Hikmah kedua ialah Allah maseh memelihara Malaysia dari diperentah kufar yang menjadi majoriti dalam Pakatan dengan memenangkan Barisan Nasional.
 
Semoga umat Islam sedar dan semua perlu BERSATU dan keluar mengundi dalam PRU14. Statistik menunjukkan bahawa Cina adalah MINORITI di semua negeri-namun kerana mereka bersatu maka mereka dapat dictate umat Islam di Malaysia
 
Jumlah populasi Cina adalah MINORITI dalam semua negeri namun mereka peka Pilihanraya dan kaum yg paling banyak mendaftar- jika semua umat Islam mendaftar sebagai pengundi dan bersatu InsyaAllah kita boleh ambil semula Pulau Pinang dan Selangor
 
 
Semoga Allah terus memberkati bumi Jawi ini dan umat Islam sedar mainan kufar untuk menjatuhkan Kerajaan Islam yang ada. Tiada DALIL dan NAS yg membenarkan Kerajaan dan Pemerintah Islam dijatuhkan secara paksaan......maka berhati hatilah dari dipermainkan dengan pelbagai isu demi menimbulkan kebencian pada Pemerintah Islam  untuk mewujudkan perang saudara di Malaysia.
 
 

 
 
 

tunku

Posted: 11 May 2013 03:07 AM PDT

tunku


Dr Mahathir visits Azizan

Posted: 10 May 2013 11:30 PM PDT

Former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad paid a visit to former Kedah MB Datuk Seri Azizan Abdul Razak at the Penang Hospital.
The former premier, who arrived at the hospital at 11.20am on Saturday, said Azizan is currently in stable condition.
"His heart and blood pressure is doing well," said Dr Mahathir.
He added that Azizan had regained consciousness but has been placed in an induced coma to keep him calm.
Mahathir, who was accompanied by with his wife, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali and son Kedah Mentri Besar Datuk Mukhriz Mahathir left the ward 25 minutes later.

Another Headache For Anwar As PAS Accepts GE13 Outcome

Posted: 10 May 2013 10:30 PM PDT

With PAS President Datuk Seri Abdul Hadi Awang now accepting BN's electoral victory, more evidence is emerging that Anwar Ibrahim's continuing refusal to accept the results of GE13 and his plans for a national tour of protest rallies has left him more and more isolated inside Pakatan Rakyat.
"Pakatan has failed to capture Putrajaya from Barisan Nasional," said Hadi, who nonetheless praised the opposition's own performance.
Hadi's conceding that the Opposition had lost GE13 is the latest blow for Anwar, who is still refusing to accept that Pakatan lost the election.
But while Hadi was commenting on the GE13 outcome, PAS secretary-general Datuk Mustafa Ali was more measured in his assessment, saying it was very much a mixed result.
"Although we lost Kedah and failed to retake Perak, we retained Kelantan, Selangor and Penang, while gaining more ground in other states," he said in his summation of his party's fortunes.
The Umno vote held up well in the rural Malay heartlands, where PAS had expected to make most of its gains.
In overall terms PAS lost two seats in GE 13.
Meantime PAS has publicly backed PKR's Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim as menteri besar of Selangor, but once again the Islamist party didn't miss the opportunity to make its point.
"We'll take the collective approach to govern (Selangor) and PAS is fully behind Khalid to be the menteri besar although PAS had won more seats," party president Hadi said.
Any fair analysis of PAS' fortunes at GE13 must conclude it was a bittersweet experience for the party. It failed to make the gains in line with its hopes and lost seats instead. It found itself diminished inside Pakatan while the DAP scored major gains.
Even Hadi was forced to acknowledge that the Chinese party had led the way for the Opposition.
Considering the animosity between the two parties in the past 12 months, that couldn't have been an easy thing for him to admit.

Umno Must Not Sideline Middle-class Malays

Posted: 10 May 2013 08:00 PM PDT

As it celebrates its 67th anniversary tomorrow, Umno must take new steps to ensure that it will stay relevant, especially in the aftermath of the 13th general election, according to a political analyst.

National Professors' Council politics, security and international affairs cluster chief Professor Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak said one of the most important steps that should be taken by Umno was to give extra focus on the aspirations and needs of the middle-class Malays.

For that, he said Umno should prepare a more inclusive framework for the group.

"Umno is close to the hearts of the people in rural areas and Umno still managed to defend rural seats in the 13th polls, but the number of middle-class Malays are increasing and they mustn't be sidelined by Umno.

"The aspirations and expectations of these middle-class Malays also differ from the aspirations and expectations of the rural community and other groups," he told Bernama here.

Hence, Mohamed Mustafa said Umno must have an interesting package to offer the group and efforts to reach out to the young people, especially the Y generation (Gen Y), must be intensified.

"If not, Umno rejuvenation process will be hampered because these two groups, the Gen Y below the age of 40 and the middle-class Malays, are very important," he said.

At the same time, he said Umno must also continue reaching out to other races, including the Chinese, so that it won't be seen as an unfriendly Malay party.

"Umno must find ways to maintain racial harmony in the country," he said.

The professor said as long as Umno continued to take good care of the Malays and the Bumiputeras in Sabah and Sarawak, uphold Islam, ensure justice and combat all forms of corruption, Umno would continue to get the people's support.

"Don't let Umno's image be smeared by corruption or as a party for the rich or for certain groups of Malays.

"Umno must take an inclusive stand and approach by protecting the interests of the Malays, Malay rulers and Islam, while at the same time be fair to all Malaysians. That way, Umno will continue to be appreciated," he added.

Selangor MB post should be for Pas, say political analysts

Posted: 10 May 2013 06:30 PM PDT

The Selangor Mentri Besar post should be given to a Pas candidate since the party won big in the state compared to its ally Parti Keadilan Rakyat (PKR) during the May 5 polls, say political analysts.

In a recent email statement, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Professor Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin  said: "On the basis of democratic principles cherished and promoted almost aggressively by PR (Pakatan Rakyat), the MB candidate should be either from Pas or DAP."

"By rule, Pas automatically has to provide the MB if democratic principles do still matter to them (opposition) and is still observed by them."

He was commenting on a statement made by Pas secretary-general Datuk Mustafa Ali who said that the party central leadership will not demand for the MB post even though Pas Selangor managed to secure 15 state seats, one seat ahead of PKR who secured 14 seats during the 13th General Election.

"We (Pas) had never suggested, nor demanded for the post. We (Pakatan Rakyat) have agreed that the current MB should remain in office (Selangor MB Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim)."

Earlier, Abdul Khalid reportedly said the opposition coalition had a week to decide on who will become the state's next MB as all three component parties managed to obtain two-thirds majority in Selangor in last week's election.

It is understood that a non-Malay candidate cannot be appointed to the post of MB as the state constitution requires a Malay candidate whose religion is Islam.

Prior to this, Abdul Khalid and PKR's vice-president Azmin Ali were said to be squabbling over the MB post.

However, Pas Selangor commissioner Dr Abdul Rani Osman in a news report said he was ready to become MB if Pakatan's top leaders wanted him to do so.

When asked to comment on whether Dr Rani should be given a chance to become MB or should Abdul Khalid be re-appointed as MB, Shamsul Amri stated, "I am sure both are capable leaders, except Khalid has had a five year experience."

"Naturally, everyone wants an experienced leader to continue, however, it is also good to give another leader a turn to rule the 'rich Selangor'."

"In the name of fairness and social justice that PR strongly embraces, Dr Rani obviously should be given a chance," he added in the statement.

Another analyst, Professor Dr. Ahmad Atory Hussain from Universiti Sains Malaysia (USM) said that it was only proper that a Pas candidate be given a chance to become MB as the party had won 15 seats compared to PKR which won 14 seats.

"Although the post should have gone to Pas despite only winning one seat more than PKR, the coalition had chosen to retain Khalid."

"I myself was shocked with the decision, however, they could have signed a deal among themselves to appoint a candidate from Pas for the MB post a few years down the road."

Ahmad Atory said should Abdul Khalid be re-appointed as MB, there will be no more fighting for the post between Khalid and Azmin.

Review Allocation Of Seats For MCA, Gerakan

Posted: 10 May 2013 06:00 PM PDT

Barisan Nasional (BN) needs to review the allocation of Cabinet seats for the MCA and Gerakan, following the poor performance shown by both parties in the 13th General Election last Sunday, said a political analyst.

Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Centre for Technology Policy and International Studies director Prof Dr Azmi Hassan said MCA and Gerakan members should make up a smaller composition of the Cabinet.

Azmi, who is also a geostrategy member, said it was not wrong for the prime minister to reduce the allocation of seats for the two parties.

"The number is not important, what's important is the role they (MCA and Gerakan) can play to win back support from the Chinese voters," he told Bernama here Friday.

He said MCA members also needed to hold on to the pledge made at the party's annual general meeting.

MCA had previously announced the party's stand not to accept any post in the government, should the party's performance in the just-concluded general election fare worse than the 12th General Election, whereby they won 15 parliamentary and 32 state seats.

In the 13th General Election, MCA won only seven of 37 parliamentary seats contested and 11 of 90 state seats.

Gerakan won only one parliamentary seat, Simpang Renggam, of the 11 seats it contested, and three state seats, namely Pemanis in Johor and Tanjong Papat and Elopura in Sabah, out of 31 seats it contested.

Before Parliament was dissolved on April 3, MCA had four full ministers in the Cabinet, namely Datuk Seri Dr Ng Yen Yen (tourism); Datuk Seri Kong Cho Ha (transport); Datuk Seri Chor Chee Heung (housing and local government) and Datuk Seri Liow Tiong Lai (health).

Besides that, the party also had seven deputy ministers, namely Datuk Donald Lim Siang Chai (finance); Datuk Chua Tee Yong (agriculture and agrobased industry); Datuk Lee Chee Leong (home), Datuk Wee Ka Siong (education); Gan Ping Sieu (youth and sports); Datuk Dr Hou Kok Chung (higher education) and Datuk Heng Seai Kie (women, family and community development).

Meanwhile, Gerakan has one full minister when its president, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, who was appointed senator, was given the post of minister in the Prime Minister's Department, while two other party members, Senator A. Kohilan Pillay was deputy foreign minister and Datuk Tan Lian Hoe (domestic trade, cooperatives and consumerism deputy minister).

For Universiti Utara Malaysia (UUM) political analyst Mohd Shukri Shuib, the seat allocation can be reduced but the government should never neglect representatives of the race in the Cabinet so that the Chinese will have confidence in the government's efforts.

"If the Chinese do not trust Chinese politicians in MCA and Gerakan, find other alternatives such as appointing others such as intellectuals or specialists who can gain their confidence," he said.

An analyst from Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Assoc Prof Dr Mohd Fuad Mat Jali said, MCA and Gerakan representatives should remain in the Cabinet to retain national unity in the country.

The concept of power sharing practised by BN needs to be continued, but at the same time, the party's trust needs to be a foundation for the MCA and Gerakan to work towards getting the people's confidence.

"For me, MCA's decision not to accept any post in the Cabinet needs to be reviewed on the basis of unity and the interest of the Chinese community.

"We still need Chinese delegates in the Cabinet to bring about the aspirations of part of the community which still supports BN, and their voice needs to be represented at the top level," he said.

Mohd Fuad said although individuals who weren't politicians could represent the people in the Cabinet, the participation of MCA and Gerakan people's representatives who won in the general election should be considered to avoid discontent among any quarters.

"The lack of representation from the party could cause their representatives, especially those who won, to feel demoralised, unless they really do not want to hold a post," he said.

For Dr Noor Sulastri Yurni Ahmad from Universiti Malaya (UM), MCA and Gerakan's participation in the Cabinet should not only be reduced but also exempted, following their performance which indicates the people do not want representatives from the two parties.

"Those who win with a large majority should be given a chance to hold a post. If their victory is small, there is no need to keep them because the government is taking a risk by appointing them for the next five years and the people will be angry," she noted.

Noor Sulastri Yurni suggested that MCA and Gerakan seats be filled by component party representatives from Sabah and Sarawak who obtained a large majority.

Cheras Umno division chief Datuk Wira Syed Ali Alhabshee concurred, saying Cabinet members should consider the people's decision which clearly showed rejection for MCA and Gerakan.

"The trend for the 13th General Election shows that the Chinese do not need BN, only 10 to 15 per cent support them, so we should follow what they want and not give them anything (post).

"Based on the 1Malaysia concept, the prime minister wants to prove that he is a leader for all races, but if the Chinese community feels it does not need BN, then it's not wrong to form a Cabinet made up of other races," he added.

Pas accepts election results

Posted: 10 May 2013 05:00 PM PDT

WILL OF ALLAH: Hadi hails opposition's achievement as a major victory and backs Khalid for post of Selangor menteri besar

MARANG: PAS has accepted the results of the 13th General Election and hailed it as an unprecedented achievement for Pakatan although it failed to wrest Putrajaya from Barisan Nasional.
Saying it was the will of Allah, Pas president Datuk Seri Abdul Hadi Awang urged party members to continue with their struggle to make Islam the pillar of Malaysia.
He told a crowd at the Rusila mosque compound on Wednesday night that BN would eventually fall as the only government that would last forever was the government of Allah.
"Even ancient governments led by prophets did not last forever, so we must not despair as the BN government will also eventually fall."
Hadi hailed the party's achievements as a "major victory" over BN because of the overwhelming support from young and non-Malay voters.
"We had BN cornered, as the Chinese and other races did not vote for BN. The young voters will be our main strength to face BN in the next general election as those above the age of 50 are hard to convince to support us," he said.
Pas secretary-general and election director Datuk Mustafa Ali said Pakatan's victory was something worth celebrating.
"Although we lost Kedah and failed to retake Perak, we retained Kelantan, Selangor and Penang, while gaining more ground in other states.
"We have also created history in Malacca, where Pas won its first ever seat in the state assembly."
Responding to a question, Hadi said Pas was fully behind PKR's Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim for the post of Selangor menteri besar.
"We'll take the collective approach to govern and Pas is fully behind Khalid to be the menteri besar although Pas had won more seats."
In Shah Alam, Selangor DAP has professed its support for Khalid to continue for a second term as the state's menteri besar last night.
At a Pakatan thanksgiving ceremony at Dataran Kemerdekaan Shah Alam, Selangor DAP chairman Teresa Kok Suh Sim said DAP had already sent a letter to Sultan of Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah to indicate the party's support for Khalid.

Anwar's Allegations Are Lies To Confuse People - EC

Posted: 10 May 2013 04:00 PM PDT

The Election Commission (EC) has deemed Parti Keadilan Rakyat advisor Datuk Seri Anwar Ibrahim's allegation that it did not carry out any improvement in the 13th General Election (GE13) as a big, blatant lie aimed at confusing the people.

EC chairman Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof said the commission had carried out various improvements for the just-concluded general election on Sunday, including providing the cleanest-ever electoral rolls.

He said the electoral rolls used in GE13 had been gazetted through a thorough cleaning process and online review of citizen record and latest voters' address in the data base of the National Registration Department.

"As the voter registration system uses the unique 12-digit of the identification card as registration identifier, therefore, it was impossible to obtain multiple registration in GE13 electoral rolls," he said in a statement here Friday.

He explained that through the registration system, non-citizens - whether they were from Bangladesh, Indonesia, China or India - could not register as additional voters.

Apart from that, Abdul Aziz said the electoral rolls used in GE13 had been verified, gazetted and finalised.

"It is impossible to enter additional voter name after a certain electoral roll has been gazetted for the election.

"As such, the allegation that 40,000 Bangladeshis were brought in to vote in GE13 was completely unfounded and slanderous after the electoral rolls were gazetted and finalised," he added.

In the general election, the EC also conducted early voting on April 30 which involved 235,826 police and armed forces staff and their spouses to replace the balloting process through the post for the group.

He said in line with the claims of opposition political parties and non-governmental organisations, the EC introduced the indelible ink in GE13 as an additional element to strengthen the balloting procedure to prevent any attempt by a party to vote twice.

Abdul Aziz said the primary basis of reviewing voter identity and the method to ensuring a voter did not vote more than once, was that the name list in the electoral rolls was used in each stream or voting place on polling day.

"If a person's name could not be found or has been deleted after voting, the voter could not vote more than once. This means multiple voters could not have happened in the balloting process of this country," he said.

Improvement was also seen from the aspect of campaign duration which saw the official campaign being fixed for 15 days from April 20, to last Sunday.

Price hike for gas cylinder !

Posted: 10 May 2013 03:00 PM PDT

The opposition is creating havoc in the online media saying that the gas cylinder price hike is an appreciation of the government to its voters.What they don't know is the price for the gas cylinder remains but the transport company increase about RM2 to RM3  for their transportation cost.Government only control the price for the gas cylinder but it cannot control the price for the transportation.

No Price Hikes On Controlled Goods

Posted: 10 May 2013 01:00 PM PDT

The price of controlled goods such as sugar, cooking oil, flour, rice and petroleum products will not increase as speculated.

"The prices of these goods will remain as they are," said Domestic Trade, Cooperatives and Consumerism Ministry Secretary-General Datuk Saripuddin Kassim in a statement Friday.

Commenting on allegations of price hikes which were spread during and after the 13th general election, he said action would be taken on those taking advantage of the situation.

Consumers can lodge complaints directly to the ministry's branch offices or call 1MOCC at 03-80008000, or online at http://e-aduan.kpdnkk.gov.my.

Najib Promises To Be A Prime Minister For All Malaysians

Posted: 10 May 2013 11:00 AM PDT

Datuk Seri Najib Tun Razak today promised to be a Prime Minister for all Malaysians, regardless of race, religion, state or political views.

"I love my country and I'm proud of how far we have progressed. And I know that by working together as one nation, our best days are still to come," he said in the latest entry on his blog, www.1Malaysia.com.my.

In the entry titled 'Thank You', the prime minister also promised that the Barisan Nasional (BN) government would make efforts to ensure any form of extremism and racism, which are unhealthy for Malaysia, would be tackled.

"We will also continue to promote moderation among multiracial Malaysians and place great importance on racial harmony and national unity," he said.

Najib, who is also BN chairman, also thanked the voters and all quarters who placed their trust in the BN government to continue ruling the country.

In the 13th general election last Sunday, BN retained power by securing a simple majority of 133 parliamentary seats (out of 222 seats).

Najib said he had had the privilege of serving the people for most of his career.

"I remember the first time I was elected as an MP, the first time I spoke in Parliament, the first time I took responsibility for a government department.

"Over the last few years I have had the privilege of serving our country as Prime Minister, but the biggest privilege of all is that you have now given me the chance to finish what I have started," he said.

Najib also admitted that the 13th general election was a long and hard-fought election.

"There have been a lot of strong views and different ideas over the last few weeks. There has been passion, and sometimes even anger.

"We have just been through the biggest, most competitive exercise in democracy our country has ever seen. In every kampung, town and city, people have been debating, campaigning, and voting for the future of our nation," he said, adding that now was the time to move towards national reconciliation.

Chinese' Direction After GE13: Chinese Press Blame DAP

Posted: 10 May 2013 09:00 AM PDT

This is the difference between nationalist and assabiah where they would admit mistakes done by its side.
Nationalists would defend their race but still act fair instead of oppressing and hating other races. However, someone who has assobiah or racism in them would cover the mistakes done by their friends and they would hate everyone who are not among them.
In a way, no one can deny that the Chinese are the most successful race in Malaysia. That is why, protests saying that they are being oppressed by racist Malay government, is illogical. How can they claim that they are oppressed and at the same time stand proud over the fact that they are the richest race? How can the rich be labeled as the ones who are oppressed?
Thus, Chinese' fight to 'struggle out of oppression' through PR is a huge lie against all, including themselves.
The 'idea' that they are being oppressed were triggered by Chinese extremists such as Dong Zong and DAP. Both these parties cannot deny this matter because it is clear that from their ceramah and statements everywhere, where they often claim that 'the Chinese are being ignored' by the government.
This idea was then spread out through Chinese newspapers. Through vernacular schools, this race now managed to form a generation which strongly believe in this 'idea'. That is why we see this generation holding on to the upside down Malaysian flag and rallied in Kelana Jaya Stadium two nights ago.
It seems like what the Chinese have always wanted, to show their power and to pressure the government through GE13 has reached its objective. They hope that it could scare the government and Malays, and that people will begin to respect them. They also hope that the government will bow down upon them.
However, just like how Kit Siang made the wrong judgement on Malays' response during May 13th tragedy, the same thing goes to this GE13. Malays did not surrender, instead, the race rise up and challenged the Chinese. Kit Siang failed to remind his race that Malays' patience has its limits, Malay manners has its limits, even though it might seem like it is unlimited.
Chinese is the minority, that is a fact which they cannot deny.
As a democratic country, the Chinese should accept the fact that majority's voice is far important than their voice. That is why, they should be grateful because despite of being the minority, the voice of their race is still big, too big that it is beyond control.
However, with the 'united' rejection from their race in this GE, up to 97%, this only weaken the Chinese, instead of making their voice stronger.
However, they are lucky because the Malays are not as cruel and stupid as they are. Denying the voice of Chinese in total would only lead to disaster, but at the same time, we cannot deny that their voice are only left with the 3%.
The government is disappointed over GE13's result due to the fact that the Chinese are never loyal to this country. They don't show sincerity towards Barisan Nasional. All they do, the good deeds they performed, are only for the benefit of their own. They never share the spirit of goodwill, 1Malaysia, instead, they order other people to do so.
Sadly, up until today, the Chinese still do not see this as an issue. That is why, there are still Chinese voices demanding the government to keep on surrender and listen to them, in order to gain their support.
Problem is, they have received more than what minorities in other countries should have gotten. And the government cannot keep on listening to them just to care for their sensitivities. All these while, Utusan Melayu has always been deemed as racist. UMNO claimed as racist. All because these entities reminded them how the Chinese already have everything.
The ones who are racist are those who want to widen racial gap through vernacular schools, UEC etc. And they are no other than Chinese newspapers, Dong Zong and DAP.
Now, after realizing that their GE13 'tsunami' could not bring down Malay government, and that it weakens the Chinese, they cannot help but to ponder, 'what's next?'
So, yesterday, Chinese newspapers blamed DAP over all the things which had happened. They made a sarcastic statement saying that rocket has now crashed because DAP played around emotions too much. Chinese newspapers seem to wish that they could put aside the rage of Dato' Seri Najib over their actions which incited racism but at the same time blame Utusan.
Our message, Chinese newspapers do not have to blame DAP or anyone because we are aware that Chinese newspapers, DAP or even Dong Zong and a small part of MCA and Gerakan operates as a single entity, 'Chinese'.
This race will never be nationalists and they can never change their mindset as long as they are taught to be racist from home, vernacular schools as well their media. Thus, all they do is based on their racial interest alone, not the country, and definitely not for rakyat nor other races.
And this is the fact which the government need to hold onto in setting the path of leadership for this country after GE13.
GE13 showed how the Chinese never forget how they hate Malay Government. Clearly, they are not here because they want to, instead, they 'had' to be here because their ancestors chose to stay in this harmonious country. Everyone is well aware that the Chinese are very racist, other than kiasu as well as chauvinist, where they would never admit their mistakes, nor admit their defeat.

Malay Tsunami Will Hit Singapore

Posted: 10 May 2013 07:30 AM PDT

PR seem proud as they talk about 'Chinese tsunami' which occurred during GE13. With analysis showing 97% Chinese rejected BN, their claim is logical. BN also accepted the rejection among Chinese and did not claim that it is a lie.
What is happening here only strengthen the position of Malays in the country's politics. This result also showed everyone how racist Chinese newspapers have been all these while.
Today, the Chinese do not have any rights to accuse the government of being corrupt and not transparent anymore because they clearly accepted DAP, a party which has been proven to be corrupt, even at the highest level when we saw how they cheated their own members during CEC election.
However, that is the fact, Chinese are hypocrite.
Based on GE13 result, the gap between Chinese and Malays in this country is getting wider and wider. However, that is what the Chinese have been wanting all these while.
That is why, this increases prejudice between races and it causes intense and awkward tension for both of these races.
Prior to this, each time pushed by Chinese newspapers, Malays would act maturely and gave the win to them to avoid any tension. It came to a level where even when Namewee decided to be rude to the government, was also forgiven by the government.
However, those are history, when we still hope that Chinese still love this country and support the spirit of unity just like other rakyat.
But, thanks to GE13, their real colors come out. This is an eye opener for Malays who refuse to admit that fact, just because they have a lot of 'nice' Chinese friends.
No one understand better the oppression done by the Chinese other than those who lived during communist era as well as Singaporean Malays. Even then, only those who are smart understand the matter. The others are still in denial as they choose to believe that they are not oppressed and that they are given equal rights as the Chinese in the country.
Fact is, Singapore's PAP party has never cared or listened to Malays. There is almost zero Malay Singaporeans with high posts. Even some of the low but important posts are not given to Malays.
The methods of how PAP ignored Malays are not as different as DAP in Penang. They applied economic pressure against Malays who are left behind.
Indirectly, the rise of Malays in Malaysia due to 'Chinese tsunami' which happened in GE13 somehow inspired Singaporean Malays. They seem to be taking this chance to open the eyes of their friends who still fail to see the real PAP.
Everyone is aware that PAP and DAP are related and that PAP offered a lot of help to DAP during this GE, an intervention that was not supposed to happen. Clearly, it seem like there is a pact between the Chinese in these two countries to control all. In other words, their loyalty remain to their race, not to the country.
This gave an idea to Singapore Malays, they should take the same approach. If race is far more important, then they should together hold onto Malay spirit, the same spirit championed by UMNO.
Malay spirit in Singapore is not growing stronger and there is no doubt that it is possible for them to cause Malay tsunami in the country soon. If this happens, do not blame Malay or Malaysia, blame DAP and PAP as they chose to be in power for the sake of Chinese.

ANWAR SHOULD GROW UP AND ADMIT DEFEAT GRACEFULLY

Posted: 10 May 2013 06:27 AM PDT

ENOUGH is enough…Malaysians have had it since immediately after 2008 general election…what more is there to bitch about since the 13th general election has just been concluded.
Malaysians have spoken their minds and Barisan National (BN) won, through democratic means and democratic process – the people have spoken.
This man by the name of Anwar Ibrahim is still bitching about irregularities and the same old songs of cheats.
One wonders when he will stop because his opposition pact won three states and BN never even say anything.
Just because he could not get to Putrajaya through the electoral process, the democratic way of toppling BN, he is now rallying people to stage an uprise.
Is it not attempting to stage an uprise when he goes every corner of the country telling people that BN cheated, inciting hatred against the democratically elected government so that they will take to the streets demanding Prime Minister Najib Tun Abdul Razak and the government he leads to step down.
That is his desire and he is doing it right now under the noses of our police force that he deems as unfit and not capable.
He had wanted a fresh election because he did not accept the verdict of the people through the ballot boxes and he wanted a new election – new ballot boxes.
Events leading of the just concluded general election tell lots of tales, lots of conspiracies, the word Anwar loves to use, which he masterminded to sow the seeds of distrust and hatred against BN.
But when election was held with two weeks campaign period and the result was not on Anwar side, he bitched and rally the people saying fraud which he termed as irregularities.
Anwar should grow up and be matured enough to take the verdict of the people, he should not continue with his antics and inciting acts.
He should just work on strategies how to topple the BN in the next general election and allow the duly elected government to carry out its duties.
The country needs to move forward in every aspects as expected by its people and Anwar should not stop the country from developing further.
Its time for him to truly grow up and admit defeat gracefully for now.
Anwar should be matured enough to read the ground and as a politician, his antics and vendetta as it seems now do not reflect his good character – he is now seen as a desperate man and a sore loser.
Those who follow him should by now think rationally whether it is worth the time and commitment as the most important thing now is to start living – overdose of politics will not put food on the table for the family.

Sahabat-Gunung

Posted: 11 May 2013 01:49 AM PDT

Sahabat-Gunung


Anwar Terdesak ... Kemaruk Sangat Nak Jadi PM ....

Posted: 10 May 2013 01:15 AM PDT



Keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 yang lalu menunjukkan bahawa Barisan Nasional terus diberikan peluang untuk mentadbir negara, ini membuktikan amalan demokrasi masih subur di negara ini walaupun pelbagai tohmahan dilontar terutamanya oleh pemimpin parti pembangkang terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kononnya tidak bersikap telus.

Pengerusi Perdasama Muda, Dato' Sohaimi Shahadan berkata, daripada isu dakwat kekal, pengundi hantu, waga asing dan sebagainya, SPR dipersepsikan dengan sebegitu negative menyebabkan banyak pihak meragui kewibawaan suruhanjaya tesebut dalam menjalankan tugas mereka dengan penuh berintegriti.

"Ini menunjukkan betapa pemimpin pembangkang terutamanya Datuk Seri Anwar Ibrahim kemaruk hendak menjadi Perdana Menteri sehingga menolak keputusan rakyat yang memberi mandate kepada BN.

Malah mereka sanggup menganjurkan perhimpunan haram di sebuah stadium malam semalam yang menyebabkan kesesakan lalulintas yang teruk semata-mata tidak berpuas hati dengan kekalahan pembangkang pada PRU kali ini, yang sekaligus meranapkan impian mereka untuk menakluk Putrajaya," ujarnya kepada pemberita di sini hari ini.

Sehuhubungan dengan itu, beliau bersama barisan Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) menyokong teguh di belakang Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang telah dipilih sebagai Perdana Menteri.

"Kami juga menolak politik rimba yang menghalalkan cara seperti diamalkan oleh pakatan pembangkang, yang sanggup mengenetepikan suara demokrasi untuk berkuasa.

Kami mahukan keamanan dan kedamaian yang dikecapi sekarang dikekalkan di bawah pemerintahan BN, dan menolak keras demostrasi jalanan yang dianjurkan pembangkang kerana menbawa pelbagai implikasi negatif," ujarnya yang juga Pengerusi Gerakan Prihatin Rakyat Selangor (GPRS).

Tambahnya, Anwar sebenarnya terlalu yakin bahawa rakyat akan memilih beliau sebagai Perdana Menteri dalam PRU kali ini berdasarkan propaganda-propaganda pembangkang.

Apabila pembangkang gagal dalam PRU ini termasuk gagal mempertahankan Kedah, Anwar tidak boleh menerima hakikat berkenaan lalu mengajak penyokongnya melakukan demostrasi.

RAPERA ..

Posted: 11 May 2013 01:36 AM PDT

RAPERA ..


Thank You From the PM Datuk Seri Najib Tun Razak

Posted: 10 May 2013 02:11 AM PDT

Taipingmali (tm)

Posted: 11 May 2013 01:08 AM PDT

Taipingmali (tm)


PAS PERAK MAHU BUAT BANTAHAN DAN ADAKAN SEMULA PILIHANRAYA KECIL DI 4 KAWASAN YANG KALAH TIPIS

Posted: 11 May 2013 12:00 AM PDT

Ini macam pembangkang yang mohon dibuat pilihanraya semula pada tahun 1969 dan akibatnya  terjadi peristiwa 13 Mei.

NAJIB MELAWAT MANTAN MB KEDAH

Posted: 10 May 2013 11:43 PM PDT



Dalam kesibukan menyusun tugas yang diamanahkan rakyat, Perdana Menteri YAB Dato Seri Najib Razak sempat melapangkan masa melawat Dr Azizan mantan menteri besar Kedah yang kini masih di rawat di ICU di Pulau Pinang.

YAB Dato Mukhriz menteri besar yang baru juga sudah melawat Azizan tetapi di mana pemimpin pakatan yang lain seperti Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan lain-lain?

Pakat-pakat lepaskan jawatan setelah gagal dlm PRU 13

Posted: 10 May 2013 11:31 PM PDT

TAN SRI KOH TSU KOON umum letak jawatan Presiden Gerakan kuat kuasa 16 Mei. Timbalan, Datuk Chang Ko Youn akan pangku jawatan Presiden. 

PADA SIDANG MEDIA lepas mesyuarat Majlis Presiden MCA tadi pula, DS Chua Soi Lek kata akan letak jawatan antara Jun hingga Disember ini masa pemilihan parti

AZMIN BUKA PEKUNG KELEMAHAN PENTADBIRAN KERAJAAN MEREKA SENDIRI: ANWAR WAJAR PECAT AZMIN

Posted: 10 May 2013 11:27 PM PDT

40 RIBU PENGUNDI BANGLA ! MANA BUKTINYA?

Posted: 10 May 2013 11:06 PM PDT


Jumaat, 10 Mei 2013, Mahasewel menyerang pejabat SPR di Putrajaya, kenapa tak bawa 40 ribu bangla bersama? Tangkap mereka ikat kaki dan tangan dan serahkan kepada SPR.

DAP YANG MEMULAKAN ISU RASIS

Posted: 10 May 2013 10:59 PM PDT


MELAYU EXTREMIS KATA DAP
INI LEBIH DARI RASIS

DAP mainkan isu UNDI POPULAR bukan keputusan PRU 13

Posted: 10 May 2013 10:37 PM PDT






















Dakwat Kekal : Pembangkang gagal mainkan isu

Posted: 10 May 2013 07:53 PM PDT

dakwat ciptaan DAP

Dakwat atau pen marker 90
dakwat kekal SPR
Milik SPR 

Pas Lenggong tak puas hati dengan kekalahan PRU 13

Posted: 10 May 2013 07:10 PM PDT

Salam sesiapa yg mempunyai bukti dan sanggup membuat pengakuan bersumpah telah menerima bayaran dan dipaksa membuat akujanji untuk mengundi Umno dalam PRU13 baru ini akn dibayar RM10000 sbg ganjaran memberi maklumat dan kesediaan menjadi saksi.

Yang berminat minta hbg sdr Azni. +60134851510 atau Soidi 0135281879 hebahkan.

kpd org umno. kenyataan sms ini dibuat oleh raziman zakaria calon pas parlimen lenggong
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Cina balas dendam kekalahan Dap pulak dah

Posted: 10 May 2013 06:45 PM PDT

Sejak Isnin, isu kenaikan barang-barang keperluan dapur mula di perkatakan.

Bermula dengan khabar-khabar angin harga bahan bakar minyak petrol dan diesel akan naik. Selepas itu roti Gardenia dikatakan naik. Harga gas masak pun naik,  pada hal kos pengangkutan dan penghantaran saja yang naik.

Sebelum ini harga gas masak 14kg jika dihantar ke rumah berharga RM 27 hingga RM 28 setong dan akan naik RM 30. Pun begitu harga isu kandungan gas kekal tidak berubah.

Hari ini Sabtu ramai pengunjung pasar borong Kamunting terkejut dengan kenaikan harga ikan. Apabila ditanya oleh pelanggan inilah lah jawapannya " BN sudah menang barang naik harga lah, dulu belum undi punya jam barang tak naik, sekalang balu naik ma"

Nampak sangat mereka menggunakan kuasa ekonomi untuk menaikkan kemarahan rakyat terhadap kerajaan.

Di Kedah, sebelum PRU 2008, hampir semua barang keperluan pertanian terutama berkaitan dengan padi, kos meningkat mendadak. Bila rakyat tanya, jawapan yang diberikan adalah sama, "BN maa, Barang Naik lah". Akibat isu itu Kedah jatuh ke tangan pembangkang.

Sekarang siapa yang rasis?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Keputusan Peti Undi di Kuala Kurau Parlimen Parit Buntar

Posted: 10 May 2013 09:07 AM PDT

KEPUTUSAN PENUH UNTUK PETI UNDI PIANDANG INDAH
Pengundi Melayu - 443 orang
Pengundi Cina -2690 orang
Penguindi India- 76 ) -
Keputusan PRU13- BN - 478 undi - PR - 2273.undi.

Apakah maksudnya ini ?......

Keputusan Peti Undi TANJUNG PIANDANG
Pengundi Melayu - 401 orang
Pengundi Cina - 2038 orang
Pengundi India - 18 orang
KEPUTUSAN PRU13 - BN - 331 undi - PR- 1672 undi .

Apakah maksudnya ini ?......

PETI UNDI. COAST ROAD K. Kurau.
Pengundi Melayu - 317 orang
Pengundi Cina -1829 orang
pengundi india - 18 orang
Keputusan PRU 13. - BN - 359 undi - PR - 1411 undi .

Apakah maksudnya ini.....?.
PETI UNDI KUALA KURAU
Pengundi Melayu - 1406 orang
Pengundi Cina 888 orang -
Pengundi India - 111 orang .
KEPUTUSAN PRU 13 .- BN - 1050 undi - PR - 925 undi

( BN Menang).

Peti Undi SIMPANG TIGA K.KURAU.
Pengundi Melayu - 1581
Pengundi Cina - 69 orang
pengundi India - 8 orang
KEPUTUSAN PRU 13. BN - 877 undi - PR -533 undi ( BN Menang ).
Kesimpulannya ??? ....
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Sidang Media yang penuh kelentong

Posted: 10 May 2013 07:01 AM PDT

PC Azmin Ali mula 12 tgh tadi, lambat start kerana dia masih negotiate dengan Anwar hingga saat akhir. Seperti dijangkakan, isu nak letak jawatan hanya utk ugut Anwar.

Yang menyedihkan, dia dakwa UMNO/BN yang cetus desas desus dia nak tubuh pakatan mesra BN, Azmin nafi gila nak jawatan MB Selangor dia dakwa Anwar pernah bagi hint nak lantik dia tapi dia tak mau.

Dia kata kalau nak,dah jadi MB 2008 dulu. Memang tepat sangkaan saya. Cuma saya harap penyokong PR yg ada otak, kamu nilai sendirilah.

Keinginan Azmin utk jadi MB semua penyokong PR tahu. Sampai bila nak kena tipu dgn Azmin dan Anwar ?
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

PAS parti yang dapat gred F

Posted: 10 May 2013 05:03 AM PDT

Keadilan bukan parti nepotisme kata Azmin Ali

Posted: 10 May 2013 04:59 AM PDT

Dr Mazlan menegur sikap kebudak-budakan Anwar Ibrahim

Posted: 10 May 2013 04:35 AM PDT


Anwar dah kembali seperti kanak-kanak
Semalam Dr Mazlan calon BN yang tewas di Parlimen Permatang Pauh mencabar AnuWar supaya membangkitkan semula pengiraan undi di Parlimen P044...jika benar ia tidak berpuas hati atas pengiraan tempohari..Jelasnya, AnuWar melenting dan tidak berpuashati dengan pengiraan Undi dan menuduh ada unsur-unsur 'CURANG" dari SPR.

Dr Mazlan menyeru AnuWar muhassabah diri...terimalah kekalahan denga lapang dada.. Bukannya membuat kekecohan dengan mengadakan Perhimpunan Haram. AnuWar harus bersyukur dengan undian rakyat terhadapnya.

Dr Mazlan jugak mendakwa AnuWar seperti "anak kecil" yang tidak mendapat gula-gula". Beliau menjerit dan menyuarakan ketidakpuasan hati keran tidak dapat gula-gula.

Seharusnya di usia senja sebegini AnuWar, letak ketepi kepentingan politik. Tibalah masanya AnuWar bermuhassabah diri, mendekatkan diri pada Allah dan bertobat atas segala kesilapan masa lalu.

Itulah nasihat seorang Islam kepada AnuWar...walau tewas Dr Mazlan begitu sporting dan menerima kekalahan seadanya. Baginya itu semua takdir Allah.

Kos penghantaran gas naik RM 2 jangan salahkan kerajaan.

Posted: 10 May 2013 03:38 AM PDT

Kenaikan kos penghantaran tong gas memasak sebanyak RM2 menyebabkan , Anwar suruh rakyat lawan kerajaan

Anwar Ibrahim dalam Twitter semalam telah berkata kenaikan harga gas memasak adalah "hadiah kemenangan BN kepada rakyat."

Sebenarnya harga gas memasak tidak naik, yang naik hanya kos penghantaran & perkhidmatan yang naik sekitar RM2.

Kenaikan kos penghantaran adalah sesuatu yang tidak boleh dikawal kerana ia ditentukan oleh pasaran semasa.

Tindakan Anwar mengapi-apikan rakyat dengan isu-isu kecil begini kerana itu saja yang beliau pandai lakukan.

Kalau nak bantah pergi bantah kepada persatuan lori, persatuan pengedar gas yang ramai dari bukan melayu.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Hala Tuju Kaum Cina Pasca PRU-13: Akhbar Cina Salahkan DAP

Posted: 10 May 2013 01:57 AM PDT

PRU-13 memperlihatkan kesumat kaum Cina yang tidak pernah padam kerana terpaksa menerima pemerintahan kerajaan Melayu. Jelas, mereka berada di sini bukan atas kehendak mereka tetapi 'terpaksa' kerana nenek moyang mereka telah mengambil keputusan untuk terus tinggal di negara bertuah ini. Semua orang sedia maklum bahawa kaum Cina secara azalinya adalah kaum yang mempunyai sifat perkauman tegar selain kiasu atau chauvinis iaitu tidak mungkin mengaku salah, atau mengaku kalah.

Di sinilah letaknya perbezaan antara sifat nasionalis dengan sifat assobiyah iaitu dalam mengakui kesalahan yang dilakukan oleh pihaknya.

Seorang nasionalis akan mempertahan dan membela kaumnya tetapi tetap bersikap adil dan tidak menindas atau membenci kaum lain. Tetapi, seorang yang mepunyai sifat assobiyah atau perkauman akan mendiamkan kesalahan rakan-rakan sendiri serta membenci sesiapa sahaja yang bukan dari kalangan mereka.

Secara dasarnya, tiada siapa dapat menafikan yang kaum Cina merupakan kaum yang paling berjaya di Malaysia. Oleh itu, laungan bahawa mereka tertindas dan kerajaan Melayu rasis, dengan sendirinya tidak masuk akal. Bagaimana mereka boleh menyatakan diri mereka tertindas jika di masa yang sama mendabik dada bongkak sebagai kaum yang paling kaya? Adakah orang kaya, mewah malah mampu mengugut dan menekan orang lain, dikatakan sebagai golongan yang tertindas?

Justeru, perjuangan kaum Cina untuk 'keluar dari penindasan' melalui PR merupakan satu penipuan terhadap semua termasuk diri sendiri.

'Idea' bahawa mereka ditindas dicetuskan oleh puak-puak ekstremis Cina seperti Dong Zong dan juga DAP. Kedua-dua pihak ini tidak boleh menafikannya kerana ia sudah jelas terbukti dari ceramah-ceramah dan kenyataan-kenyataan mereka di mana-mana yang sering menuduh 'kaum Cina dianaktirikan' kerajaan.

Idea ini kemudian disebar dan disemarakkan oleh akhbar-akhbar Cina. Melalui sekolah-sekolah vernakular, kaum ini kini berjaya membentuk generasi yang berpegang kuat kepada 'idea' ini. Oleh itu, generasi inilah yang kita lihat memegang bendera Malaysia secara terbalik dan yang berhimpun di Stadium Kelana Jaya malam semalam.

Nampaknya, apa yang kaum Cina inginkan iaitu menunjuk kekuatan dan memberi tekanan kepada kerajaan melalui PRU-13 telah pun berjaya. Harapan mereka, ia akan menakutkan kerajaan dan orang Melayu serta semua pihak akan semakin menghormati mereka. Harapan mereka juga agar kerajaan akan semakin tunduk kepada mereka.

Namun, sepertimana Lim Kit Siang tersilap hitung akan tindak-balas kaum Melayu dalam Tragedi 13 Mei, begitu jugalah dalam PRU-13 ini. Kaum Melayu tidak tunduk, tetapi kembali bangkit mencabar mereka. Kit Siang gagal mengingatkan kaumnya bahawa sabar Melayu ada hadnya, baik Melayu juga ada hadnya walaupun secara luaran, ia kelihatan seperti tidak terhad.

Kaum Cina adalah minoriti, itu hakikat yang tidak boleh dinafi.

Sebagai pendokong demokrasi, seperti yang dilaungkan, maka kaum Cina wajib menerima hakikat bahawa suara majoriti adalah lebih utama dari suara mereka. Oleh itu, mereka seharusnya bersyukur kerana walaupun hanya minoriti, suara kaum mereka cukup luas, malah terlalu luas sehingga tidak terkawal.

Bagaimanapun, dengan penolakan padu dari kaum mereka terhadap kerajaan dalam PRU ini, iaitu sehingga 97%, ia sebenarnya hanya melemahkan lagi kaum Cina, dan bukannya menguatkan lagi suara mereka.

Namun, mereka bernasib baik kerana sifat Melayu itu bukanlah kejam dan bukanlah bodoh seperti kaum Cina yang berpegang kepada sifat perkauman membuta tuli. Menafikan terus suara kaum Cina hanya mengundang bencana, tetapi dalam pada itu, kita tidak boleh menafikan bahawa suara mereka kini hanya tinggal 3% sahaja.

Apa yang kerajaan amat terkilan dengan keputusan PRU kali ialah hakikat bahawa kaum Cina tidak pernah setia kepada negara ini. Mereka juga tidak pernah ikhlas kepada Barisan Nasional. Semua yang mereka lakukan, kebaikan yang mereka tunjukkan hanyalah untuk kepentingan diri. Mereka menipu, memanipulasi serta menikam belakang kerajaan yang begitu banyak bertolak ansur dan mengalah dengan mereka selama ini. Mereka tidak langsung berkongsi aspirasi muhibbah, 1Malaysia, dengan sebenar-benarnya walaupun sering memaksa orang lain berbuat demikian.

Malangnya, sehingga ke hari ini juga, kaum Cina masih lagi tidak melihat masalah ini sebagai masalah 'keikhlasan' dan 'pengkhianatan' mereka kepada BN, kerajaan atau negara. Oleh itu, masih ada suara-suara Cina yang menyuruh kerajaan terus mengalah dan mendengar kata mereka konon untuk mendapatkan kembali sokongan mereka.

Masalahnya, mereka sudah menerima lebih dari sepatutnya yang diterima oleh minoriti negara lain. Dan kerajaan tidak boleh terus menerus tunduk semata-mata untuk menjaga sensitiviti mereka. Selama ini, akhbar Utusan Melayu sering diserang sebagai rasis. UMNO dituduh rasis. Perkasa dicop sebagai rasis. Semuanya hanya kerana sering mengingatkan mereka bahawa mereka sudah cukup segala-galanya.

Yang rasis adalah mereka yang berdegil ingin memisahkan dan melebarkan jurang antara kaum melalui sekolah vernakular, UEC dan macam-macam lagi. Dan mereka itu tidak lain tidak bukan adalah akhbar-akhbar Cina, Dong Zong dan juga DAP.

Kini, setelah menyedari bahawa 'tsunami' PRU-13 mereka tidak mampu menumbangkan kerajaan Melayu, malah melemahkan lagi suara kaum Cina, maka mereka mula berpandang-pandang sesama sendiri dan tertanya-tanya, "apa seterusnya?"
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

The Unspinners

Posted: 10 May 2013 11:39 PM PDT

The Unspinners


Kalau protes, jangan angkat sumpah wakil rakyat dan MB.... bodoh!!!

Posted: 09 May 2013 11:11 PM PDT

Belantan

Posted: 10 May 2013 11:35 PM PDT

Belantan


Pengundi Cina masuk jerat DAP?

Posted: 10 May 2013 08:49 PM PDT


Banyak sudah diperkatakan mengenai corak pengundian pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) ini Ahad lalu apabila majoriti pengundi Cina menolak Barisan Nasional (BN).

Apa pun alasan yang diberikan, hakikatnya ialah sekitar 90 peratus daripada pengundi Cina tidak mengundi calon BN tetapi memberikan sokongan padu kepada DAP yang memainkan sentimen kaum Cina. Corak pengundian demikian menyebabkan MCA kalah teruk dengan hanya memperoleh tujuh kerusi Parlimen daripada 37 kawasan yang ditandingi manakala GERAKAN memenangi satu kerusi Parlimen daripada 11 yang ditandingi.

Kedudukan itu jauh ketinggalan daripada 38 kerusi Parlimen yang diraih DAP hingga menjadikannya parti dominan dalam pakatan pembangkang berbanding PKR dengan 30 kerusi dan PAS dengan 21 kerusi.

Apa pun alasan yang diberikan untuk menunjukkan pengundi Cina tidak bersikap perkauman dan sekadar mahu menunjukkan bantahan kepada MCA dan GERAKAN, hakikatnya mereka sudah menolak BN pada PRU-13.

Timbul rasa sangsi

Corak pengundian mereka juga menimbulkan rasa sangsi dan cemas orang Melayu kerana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, begitu bertolak ansur dengan tuntutan kaum Cina hinggakan sanggup bertemu dengan sebuah pertubuhan rasis, Dong Zong yang tidak mahu mendukung usaha nasional. Inilah juga kenapa ada sebilangan orang Melayu yang tertanya-tanya apa lagi yang orang Cina mahukan?


Apakah corak pengundian itu tidak menunjukkan bahawa orang Cina dalam negara ini tidak menyokong gagasan 1Malaysia yang berterusan diperjuangkan Najib?

Ada juga penganalisis Cina memberi alasan bahawa sebagai suatu bangsa yang amat pragmatik mereka selalunya memberi sokongan kepada pihak yang mereka anggap akan menang dalam sesuatu pertarungan.

Biar jadi pengajaran

Pada PRU kali ini, perhitungan mereka ialah BN akan tewas kepada pakatan pembangkang yang akan membentuk kerajaan seperti digembar gemburkan di merata tempat khususnya menerusi internet melalui slogan 'Ubah.'

Risalah provokasi yang diedarkan oleh DAP sebelum dan ketika PRU-13!

Penganalisis itu berkata, pengundi Cina kali ini sudah tersilap membuat perhitungan dan harus dimaafkan. Hakikatnya, mereka sepatutnya juga boleh menerima padah daripada tindakan melampau mereka mempercayai kempen DAP yang berterusan memainkan sentimen perkauman.

Apakah salah kiranya orang Melayu menganggap orang Cina tidak mahu menerima baik persahabatan Melayu? Nasib baik naluri Melayu ialah tidak berdendam. Mereka sentiasa bertolak ansur, bukan rasis seperti apa yang digambarkan pemimpin DAP, iaitu Lim Kit Siang dan Karpal Singh.

Sikap sederhana orang Melayu inilah juga kenapa kedua-dua pemimpin PERKASA, iaitu Datuk Ibrahim Ali dan Datuk Zulkifli Nordin ditolak oleh pengundi Melayu. Pendirian itu jugalah yang membuatkan Najib secara spontan mahu berusaha mewujudkan kembali kerjasama rapat antara Melayu dan bukan Melayu khususnya orang Cina demi kesejahteraan, kemakmuran dan keamanan negara.

Wujud suasana harmoni

Itulah juga kenapa Perdana Menteri sejurus mengetahui BN sudah boleh menubuhkan Kerajaan Pusat, menghulur tangan untuk berusaha mewujudkan kembali suasana harmoni, perdamaian dan keamanan di antara kaum di Malaysia.


Kini sudah pun wujudnya dua corak pengundian, iaitu pengundi luar bandar terdiri daripada orang Melayu tetap dengan BN, manakala pengundi bandar menolak BN.

Penolakan BN di bandar sebenarnya tertumpu kepada dua isu besar yang tidak dapat ditangani dengan berkesan oleh kerajaan, iaitu soal rasuah yang kelihatan berleluasa dan soal keselamatan orang awam.

Kerenah penjawat awam

Urusan yang memerlukan lesen atau permit masih berhadapan kerenah penjawat awam jika wang tidak dihulurkan. Masalah ini bukan saja dihadapi orang Cina tetapi juga Melayu.

Juga tidak memadai bagi kerajaan dan polis menyatakan bahawa kes jenayah semakin berkurangan sedangkan orang ramai masih cemas dan ramai yang menjadi mangsa jenayah.

Mungkin inilah sebabnya kenapa ramai golongan profesional Melayu mula tidak menyokong kerajaan yang dilihat tidak serius menangani masalah berkenaan. Masanya sudah tiba bagi kerajaan, khususnya kepemimpinan perkhidmatan awam untuk lebih serius menangani masalah ini.

Harus juga diakui bahawa kedua-dua masalah besar di bandar itu tidak dirasai oleh penduduk luar bandar dan itulah juga kenapa mereka berterusan menyokong UMNO dan BN. - BH

Suara Politik
Belantan

Apabila tetamu yang tidak diundang mula memalu gendang!

Posted: 10 May 2013 10:27 AM PDT


Sebelum adanya Malaya dan Malaysia, semenanjung ini dikenali sebagai Tanah Melayu. Hanya berkata ini akan sebabkan dituduh bersifat perkauman. Untuk terangkan berkenaan asal-usul kontrak sosial Malaysia, kita terpaksa imbas semula sejarah.

Melalui perjanjian-perjanjian yang ditandatangani Raja-Raja Melayu Semenanjung, British telah mendapat hak untuk menakluk Negeri-negeri Melayu. Perjanjian-perjanjian ini mengakui dan mengesahkan Negeri-negeri ini sebagai Negeri-negeri Melayu. Tidak ada sesiapa pun yang membantah. Orang Asli juga menerima keadaan ini dengan penerimaan oleh mereka pemerintahan Raja-Raja Melayu.

Pada mulanya penduduk yang tinggal di Negeri-negeri ini dibahagi kepada orang Melayu dan Orang Asli yang merupakan rakyat Raja-raja Melayu dan tetamu asing yang tidak dianggap sebagai rakyat kepada Raja-raja Melayu. Tidak ada kewarganegaraan mahupun dokumen berkenaan taraf kerakyatan sepertimana di kebanyakan negara-negara lain.

Tetamu asing ini hidup mewah di Negeri-negeri Melayu di bawah pentadbiran British dan di jajahan British di Pulau Pinang, Melaka dan Singapura. Orang Melayu yang menjadi rakyat kepada Raja-raja Melayu dan Raja-raja Melayu sendiri tidak sikitpun merasa tergugat dengan bilangan besar orang bukan Melayu dan perbezaan jurang kekayaan dan kemajuan di antara tetamu asing ini dan rakyat Raja-Raja Melayu.


Mereka tidak terfikir yang orang asing yang menetap di negara ini akan menuntut hak kewarganegaraan. Apabila Jepun menakluk Negeri-negeri Melayu dan Negeri-negeri Selat, orang Cina merasa tidak selamat kerana Jepun merupakan musuh tradisi mereka. Ramai orang Cina telah menubuhkan dan menganggotai angkatan gerila dan lari ke dalam hutan.

Apabila Jepun serah diri, gerila-gerila Cina ini keluar dan merampas balai-balai polis di kawasan pedalaman dan isytihar yang mereka adalah pemerintah negara ini. Mereka menangkap ramai orang, Cina dan Melayu dan beberapa daripada mereka ini dibunuh. Ketegangan timbul dan pertempuran antara Cina dan Melayu dielak hanya dengan kedatangan angkatan tentera British. Tetapi perasaan marah dan benci antara kedua-dua kaum ini tetap tinggi.

Di dalam keadaan tegang ini British mencadang penubuhan Malayan Union yang akan memberi "tetamu-tetamu" ini hak kerakyatan yang tidak membezakan mereka daripada orang Melayu. Orang Melayu menolak Malayan Union dan cadangan hak kerakyatan ini. Mereka paksa British untuk kembali keapda keadaan asal atau status quo ante di dalam Persekutuan Tanah Melayu (Federation of Malaya) yang baru.

Hanya orang Cina yang menjadi rakyat Negeri-negeri Selat layak untuk mendapat kerakyatan di dalam Persekutuan yang baru ini. Sudah tentu warganegara keturunan Melayu jauh lebih ramai daripada rakyat Malaya yang berketurunan Cina.


Pemimpin-pemimpin Cina merayu kepada British, yang kemudiannya menekan Presiden UMNO, Dato Onn Jaafar supaya mencadangkan agar UMNO dibuka kepada semua kaum. Cadangan ini ditolak lain-lain pemimpin UMNO dan Dato Onn terpaksa melepaskan jawatan. British terus beri tekanan kepada orang Melayu untuk bersikap lebih terbuka berkenaan soal kerakyatan bagi orang bukan Melayu.

Presiden UMNO Tunku Abdul Rahman memutuskan untuk menubuhkan pakatan dengan MCA (Malaysian Chinese Association) dan MIC (Malaysian Indian Congress). Dalam pilihanraya Majlis Perundangan Persekutuan (Federal Legislative Assembly) 1955, oleh kerana kurangnya kawasan majoriti penduduk Cina dan India, MCA dan MIC terpaksa letak calon mereka di kawasan yang mempunyai majoriti Melayu selepas UMNO bersetuju untuk tidak bertanding di kawasan-kawasan ini dan sebaliknya menyokong calon Cina MCA dan calon India MIC.

Begitu sokongan orang Melayu terhadap calon Perikatan MCA dan MIC hinggakan mereka menang walaupun menentang calon Melayu daripada PAS. Calon MCA dan MIC kesemuanya menang. Hanya UMNO kalah satu kerusi kepada PAS.

Tunku sebagai Ketua Menteri Persekutuan Tanah Melayu kemudian memutus untuk menuntut kemerdekaan. British terus berkeras menuntut hak kerakyatan bagi orang Cina dan India sebagai syarat memberi kemerdekaan. Untuk mengatasi halangan British terhadap kemerdekaan dan untuk memenangi sokongan orang Cina dan India, Tunku memutuskan untuk beri satu juta kerakyatan kepada kedua-dua komuniti ini berdasarkan hanya kepada permastautin. Salah seorang rakyat baru yang menonjol ialah (Tun) Leong Yew Koh, bekas general di dalam angkatan tentera nasional China yang kemudiannya dilantik Gabenor Melaka.


Di peringkat ini pemimpin-pemimpin ketiga-tiga parti yang berdasarkan kepada kaum yang telah mendirikan Kerajaan pemerintahan sendiri di dalam Persekutuan Tanah Melayu (Federation of Malaya) British telah berbincang dan mencapai persetujuan berkenaan syarat perhubungan antara ketiga-tiga kaum di dalam Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka.

Ianya merupakan agihan yang sama rata. Sebagai balasan untuk satu juta kerakyatan bukan Melayu, orang bukan Melayu mesti mengakui kedudukan istimewa orang Melayu sebagai Bumiputera. Beberapa peruntukan undang-undang seperti kedudukan Islam sebagai agama rasmi, pengekalan tanah rizab Melayu, kedudukan Raja-raja Melayu dan adat istiadat Melayu dan pengagihan jawatan dalam Kerajaan juga termasuk di dalam persefahaman ini.

Dalam soal Bahasa Kebangsaan, Bahasa Melayu telah dipersetujui sebagai Bahasa Kebangsaan. Bahasa Inggeris pula sebagai bahasa ke-dua. Kaum Cina dan India boleh terus gunakan bahasa mereka tetapi bukanlah sebagai bahasa rasmi untuk berkomunikasi.

Sekolah rendah Cina dan Tamil juga boleh menggunakan bahasa masing-masing sebagai bahasa pengajar. Bahasa-bahasa ini juga boleh digunakan di sekolah menengah, tetapi hanya di sekolah menengah swasta.Di pihak mereka pemimpin-pemimpin Cina dan India yang mewakili parti mereka menuntut agar kerakyatan dijadikan hak mereka yang tidak boleh ditarik balik, mereka dibenar kekalkan bahasa, agama dan budaya mereka dan sebagai rakyat mereka diberikan hak politik sepertimana yang diberikan kepada semua rakyat.


Kebanyakan persetujuan dan persefahaman ini terkandung di dalam Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu merdeka. Bagi setiap yang diperuntukkan kepada orang Melayu, akan sentiasa terdapat peruntukan bagi yang bukan Melayu. Tidak ramai yang sebut akan hakikat ini. Yang menarik perhatian ramai dan yang menjadi tajuk perbalahan ialah apa yang diperuntukkan kepada orang Melayu dan lain-lain kaum Bumiputera sahaja.

Difahamkan bahasa Cina yang di maksudkan di dalam persefahaman tersebut adalah dialek-dialek Cina yang ditutur di Malaysia dan bukannya bahasa kebangsaan negeri China. Demikian bagi kaum India Malaya bahasa Tamil digunakan dan bukannya Hindi atau Urdu atau apa-apa bahasa pun yang menjadi bahasa Kebangsaan di India. Tetapi para pendidik aliran Cina kemudiannya mengguna Bahasa Cina yang menjadi bahasa Kebangsaan negara China iaitu Mandarin.

Islam adalah agama rasmi tetapi agama-agama lain boleh dipraktik penganut masing-masing tanpa apa-apa halangan. Sebagai agama rasmi Islam mendapat bantuan Kerajaan. Tiada tersebut tentang bantuan bagi mana-mana agama lain. Bukan Melayu tidak menekankan tentang ini dan Perlembagaan Persekutuan tidak pun sebut tentang bantuan Kerajaan terhadap agama lain. Namun sokongan dan bantuan tetap diberikan.

Kuota ditetapkan bagi kakitangan Kerajaan (Malayan Civil Service) dimana orang Melayu akan mendapat empat tempat bagi setiap satu yang diberikan kepada orang Cina dan India. Walaubagaimanapun, jawatan profesional diiktiraf terbuka bagi semua kaum kerana dianggap tidak mungkin terdapat cukup bilangan orang Melayu untuk mengisi jawatan-jawatan tersebut. Hasilnya pada awal kemerdekaan terdapat lebih ramai kaum bukan Melayu daripada Melayu yang mengisi jawatan dalam Divisyen Satu.


Yang Di-Pertuan Agong atau Raja-raja Melayu akan menentukan kuota biasiswa dan lesen bagi orang Melayu. Tetapi tiada sesiapa yang akan dirampas mana-mana permit atau lesen hanya untuk diberikan kepada kaum Bumiputera. Kedudukan Raja-raja Melayu termaktub dan tidak boleh dipersoalkan. Seorang Yang Di-Pertuan Agong akan dipilih daripada sembilan Raja-raja Melayu dan akan berkhidmat selama lima tahun.

Raja-raja akan menjadi Raja berperlembagaan. Kuasa eksekutif akan dilaksanakan oleh Menteri Besar, Ketua Menteri dan Perdana Menteri yang dipilih dan dibantu ahli majlis atau Kabinet. Amalan British dijadikan contoh.

Persetujuan yang paling penting ialah pelaksanaan Demokrasi Berparlimen digabungkan dengan Raja Berperlembagaan, sekali lagi seperti yang diamalkan di United Kingdom. Harus diingat pihak British telah mengenakan Kerajaan Kolonial kuku besi ke atas Negeri-negeri Melayu dengan kuasa diletak pada Pejabat Kolonial di London.

Sebelum ini Negeri-negeri Melayu diperintah secara feudal di mana Raja-raja Melayu mempunyai kuasa mutlak. Hanya golongan bangsawan yang memain peranan dalam politik negeri. Rakyat Melayu tidak langsung ada apa-apa hak politik. Sudah tentu tetamu juga tidak mempunyai suara dalam hal-hal berkenaan politik. Warganegara British keturunan Cina dan India juga tidak mempunyai apa-apa suara walaupun mereka boleh dilantik sebagai Ahli Kehormat Majlis Kerajaan Tempatan atau Perundangan.


Keputusan untuk melaksana sistem Kerajaan berlandaskan demokrasi merupakan satu langkah radikal di dalam pentadbiran Kerajaan di Persekutuan Tanah Melayu dan Negeri-negeri Melayu. Ini dipersetujui pemimpin ketiga-tiga kaum terbesar yang diwakili parti-parti politik UMNO, MCA dan MIC. Tidak syak lagi yang parti-parti ini mewakili sebahagian besar daripada ketiga-tiga masyarakat di Malaya. Pihak Komunis dan yang berhaluan kiri lain tidak menyatakan persetujuan mereka terhadap persefahaman ini.

Suruhanjaya Reid diberi penerangan tentang perjanjian dan persefahaman ini agar ianya akan dimasukkan kedalam Perlembagaan yang akan digubal. Ketiga-tiga parti meluluskan Perlembagaan yang digubal setelah beberapa pindaan dilakukan. Kesannya Perlembagaan ini menjadi kontrak yang mengikat ketiga-tiga kaum di Persekutuan Tanah Melayu menjelang merdeka pada tahun 1957.

Apabila Sabah dan Sarawak menyertai Negeri-negeri Semenanjung untuk membentuk Malaysia kontrak sosial ini di panjangkan kepada kedua-dua negeri ini. Orang Bumiputera Sabah dan Sarawak di beri taraf yang sama dengan orang Melayu. Pada masa ini juga perkataan Bumiputera diperkenalkan untuk membezakan orang Melayu dan orang Bumiputera Sabah, Sarawak daripada yang berketurunan pendatang. Kerana Bahasa Melayu dugunakan secara meluas di negeri-negeri Borneo tidak ada kesulitan bagi penerimaan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. Walaupun kaum Bumiputera di kedua-dua negeri ini bukan semuanya orang Islam ini tidak memerlukan pindaan kepada Perlembagaan apabila perkataan Bumiputera diterima. Tetapi definisi rasmi bagi orang Melayu tetap tidak berubah.


Oleh itu pembentukan kontrak sosial dimaktubkan dalam pertama, Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu dan seterusnya Malaysia. Untuk mengatakan yang ianya tidak wujud samalah dengan menidakkan kandungan Perlembagaan yang diasaskan kepada penerimaan oleh pemimpin-pemimpin ketiga-tiga kaum terhadap kontrak sosial yang asal.

Kesemua tindakan susulan oleh Kerajaan adalah hasil daripada kontrak sosial ini. Hakikatnya pencetus kontrak sosial ini dan pewaris-pewaris mereka yang diiktiraf rakyat di setiap Pilihanraya Umum menunjukkan kesediaan rakyat untuk menghormati kontrak sosial ini. Menidakkan kewujudan kontrak sosial ini ialah seperti berkata yang Malaysia ini wujud di dalam suasana kekosongan, tidak ada Perlembagaan dan undang-undang yang berlandaskan kontrak ini.

Pelaksanaan kontrak sosial ini memerlukan pemahaman semangatnya yang mendalam. Kontrak sosial ini bertujuan mewujudkan satu negara berbilang kaum yang stabil dan harmoni. Apa jua faktor yang akan akibatkan ketidakstabilan dan menghasilkan ketegangan di antara kaum haruslah dianggap tidak sesuai dengan semangat kontrak sosial ini.


Selama 50 tahun tidak ada sesiapa yang menyoal kontrak sosial ini. Malahan hari ini pun majoriti kaum Cina dan India dan Bumiputera Melayu dan kaum Bumiputera Sabah dan Sarawak menerima kontrak sosial ini. Disebabkan politik peribadi ahli poltik yang mempunyai kepentingan peribadi dan agenda dalam melemahkan kuasa Melayu dalam pada yang sama telah mengelirukan pemahaman kontrak sosial yang telah dipersetujui oleh nenek-moyang mereka, pihak ekstrimis dan penyanggah sekarang ini mempersoalkan kontrak sosial ini. Lebih malang lagi, Majlis Peguam kini telah menjadi seakan sebuah parti politik yang percaya bahawa kepakarannya dalam undang-undang akan mengecualikan ianya daripada dipersoal tentang kelayakannya dan objektif politiknya. Kini bangsa Melayu telah menjadi semakin dihimpit dan sedaya upaya menangkis serangan terhadap pencabulan kontrak sosial yang telah dimertai sekian lama.

UMNO sebagai pejuang kepada bangsa Melayu demi menegakkan agama Islam dan Melayu khasnya harus merapatkan barisan untuk mempertahankan tanahair tumpah darah iaitu Tanah MELAYU, MALAYa dan MALAYsia dari diporak-perandakan.

Suara Politik
Belantan

Tiada perjanjian MB Selangor mesti daripada PKR?

Posted: 10 May 2013 09:26 AM PDT


Dewan Pemuda Pas Selangor hari ini menegaskan bahawa tiada sebarang perjanjian yang mengatakan jawatan menteri besar Selangor mesti diperuntukkan kepada PKR jika gabungan parti Pas, PKR dan DAP memerintah negeri itu.

Justeru, Timbalan Ketuanya Mohd Sany Hamzan meminta beberapa pemimpin PKR Selangor, termasuk Azmin Ali agar tidak melatah sebaliknya perlu 'cermin diri dan sedar diri' sebelum membuat kenyataan berhubung perkara itu.

"Dewan Pemuda Pas negeri Selangor menganggap kenyataan (pemimpin PKR negeri) Azmin Ali, Zuraida Kamaruddin dan Shuhaimi Shafiei yang menekankan bahawa kerusi MB Selangor adalah kerusi tetap PKR ibarat orang tamak haloba yang tidak sedar diri terhadap kemampuan diri sendiri.


"Mungkin PKR Selangor masih bermimpi yang mereka masih memenangi kerusi Dun (dewan undangan negeri di) Selangor melebihi Pas dan DAP," katanya dalam kenyataan hari ini.

Pada pilihan raya umum Ahad lepas, pakatan rakyat memenangi 44 daripada 56 kerusi Dun di negeri itu dengan Pas dan DAP masing-masing memenangi 15 kerusi manakala PKR 14 kerusi. Barisan Nasional (BN) pula menguasai 12 kerusi Dun.


Mohd Sany berharap pimpinan pakatan rakyat Selangor akan menyelesaikan isu pelantikan menteri besar dalam masa terdekat dan pihaknya akan menghormati keputusan itu.

Sementara itu selang beberapa jam selepas Mohamed Azmin Ali mempertikaikan berhubung proses menamakan calon menteri besar Selangor dan mengkritik pentadbiran negeri sebelum ini, PKR tampil dengan satu kenyataan bahawa Tan Sri Khalid Ibrahim telah mendapat restu Pakatan Rakyat (PR) untuk diangkat semula menjawat jawatan itu.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata, dua nama telah dicadangkan kepada pimpinan parti dan nama Khalid dipilih untuk kekal sebagai menteri besar.

"Berteraskan kepada prinsip konsensus dan rundingan serta semangat kesetiakawanan dan kerjasama yang selama ini telah tersemai dalam Pakatan Rakyat, PKR telah mengangkat dua (2) nama dari kalangan Ahli Dewan Undangan Negeri PKR yang berjaya memenangi kerusi mereka... ," tulis kenyataan media itu.


Namun, "Pas dan DAP, menerusi Presidennya Yang Berhormat Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan Setiausaha Agungnya Yang Amat Berhormat Tuan Lim Guan Eng masing-masing telah bersetuju supaya Yang Berhormat Tan Sri Datuk Seri Abdul Khalid Ibrahim, Ahli Dewan Undangan Negeri Pelabuhan Klang untuk diangkat sebagai Menteri Besar Selangor dan meneruskan khidmat cemerlang beliau menerajui pentadbiran kerajaan Negeri Selangor sebelum ini," tulis kenyataan media itu lagi.

Sehubungan itu, Saifuddin menyeru seluruh rakyat Selangor dan Malaysia amnya terus bermuafakat demi agenda perubahan negara.


"Kami juga ingin merakamkan ucapan terima kasih dan penghargaan kami dan rakan-rakan sekutu dalam Pakatan Rakyat terhadap para pengundi khususnya dan rakyat negeri Selangor amnya kerana telah memberikan kepercayaan mereka kepada Pakatan Rakyat untuk menerajui kerajaan negeri Selangor buat penggal yang kedua," katanya.

Pada sidang media tengahari tadi, Timbalan Presiden PKR yang juga Pengerusi PKR Selangor bersama barisan Adun PKR yang baru dilantik menyatakan kekecewaan pihaknya tidak dipanggil untuk berbincang berhubung siapa calon menteri besar.

Mewakili mereka, Azmin berkata, pihaknya menyokong penuh siapa sahaja calon yang dipilih parti namun ia perlu melalui konsensus dan bukannya diputuskan tanpa perbincangan.

Azmin juga turut mengkritik keras pentadbiran Khalid yang disifatkannya tidak memenuhi aspirasi rakyat dan wakil rakyat yang dipilih untuk sama-sama mengembling usaha membangunkan negeri.

Suara Politik
Belantan

'Anwar mulakan api perkauman'?

Posted: 10 May 2013 06:39 AM PDT


Ahli Dewan Negara, Senator Ezam Mohd. Noor menyifatkan api perkauman yang melanda negara hari ini berpunca daripada permainan politik terdesak Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Anwar Ibrahim.

Jelasnya, sewaktu beliau menjadi Ketua Pemuda PKR dahulu, Anwar pernah mengarahkannya supaya menarik undi masyarakat Cina semaksimum mungkin kerana menyedari tidak mampu mendapatkan sokongan penuh orang Melayu.

Tambah Ezam, beliau diminta memberi harapan palsu kepada pengundi Cina serta menyelar dasar-dasar yang pro-Melayu.

Berikut kenyataan penuh Ezam:

1. Api perkauman yang melanda negara hari ini bermula daripada permainan politik terdesak Anwar yang bermain politik melampaui batas.

2. Saya pernah ingatkan rakyat tentang hal ini semasa menyatakan sebab-sebab utama saya tinggalkan Anwar hampir 10 tahun lalu.

3. Saya telah nyatakan bagaimana Anwar meminta saya sebagai Ketua Pemuda PKR pada masa itu untuk tumpu tarik undi Cina secara maksimum kerana sedar beliau tidak akan mampu mendapat sokongan maksimum orang Melayu kerana masalah moral yang melandanya.

4. Untuk mendapat undi maksimum Cina, saya diminta memberi harapan palsu kepada mereka dan menyelar dasar-dasar pro-Melayu.

5. Saya tidak sanggup melakukan perbuatan yang jelas hanya satu taktik politik kotor untuk menarik undi maksimum satu kaum dengan menghina bangsa saya sendiri.

6. Anwar meneruskan taktik politik jahat ini dan selepas hampir 10 tahun, hari ini kita saksikan sikap perkauman negatif yang melanda negara hasil taktik jahat dan adu domba Anwar.

7. Saya ingin sekali lagi mengingatkan seluruh rakyat Malaysia supaya sedar bahaya ini timbul kerana ada pemimpin seperti Anwar yang rakus dan kemaruk untuk menjadi Perdana Menteri dengan apa cara sekalipun termasuk menghina dasar bangsa sendiri untuk mendapatkan undi maksimum bangsa lain.

8. Kerana nafsu serakah inilah negara hari ini menanggung bahana api perkauman yang sengaja dirancang untuk hanya mencapai kegilaan menjadi perdana menteri.

9. Manusia ini jugalah yang menjual akidah dengan fahaman pluralisme dan liberalisme beliau serta sikap pro-murtad bersama anaknya, malah dia juga dalang menggadai kalimah Allah.

10. Sekiranya kita memahami permainan kotornya ini, wajib kita memeranginya atas nama agama, bangsa dan negara. Anwar adalah punca keruntuhan tamadun negara ini dengan politik melampaui batas yang diamalkan.

11. Bagi orang Cina saya menasihatkan bahawa Anwar tidak jujur dalam memperjuangkan hak mereka. Ia hanya untuk mendapatkan undi maksimum Cina bagi mengimbangi Melayu yang tidak boleh menerima seorang Perdana Menteri yang berkelakuan songsang.

12. Lihatlah rekod Anwar semasa berkuasa dahulu. Apakah dia membela hak-hak Cina? Jangan jadi mangsa manusia pembohong dan rakus kuasa ini.

Suara Politik
Belantan

Panas...!!! Azmin dedah perlantikan MB Selangor ada unsur nepotisme dan tidak telus!

Posted: 10 May 2013 03:54 AM PDT


Timbalan Presiden PKR Azmin Ali menafikan mempunyai hasrat untuk menjadi menteri besar Selangor, sebaliknya membidas proses perlantikan jawatan tersebut tanpa merujuk kepimpinan negeri terlebih dahulu.

Azmin berkata keputusan yang dibuat oleh Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail tidak dibuat secara konsensus, malah kepimpinan negeri sendiri tidak mengetahui tentang nama yang dicadangkan kepada Sultan Selangor yang dihantar semalam.

"Kepimpinan negeri Pakatan Rakyat Selangor yang terdiri daripada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) dan Ahli Parlimen (MP) sendiri tidak tahu nama yang dihantar kepada baginda Sultan," kata Azmin dalam sidang media di ibu pejabat PKR di sini.

"Isu di sini ialah keputusan yang dibuat oleh presiden parti tidak mengikut proses yang sepatutnya menerusi konsesus daripada semua ADUN dan MP di Selangor."

Surat perlantikan tersebut yang dihantar kepada Sultan Selangor dikatakan telah ditandatangani oleh Dr Wan Azizah.

Azmin juga menafikan khabar angin mengatakan beliau kemaruk kuasa untuk menjawat jawatan tersebut, sebaliknya berkata jika beliau mempunyai cita-cita tersebut sudah pasti telah menerima tawaran pada 2008 daripada Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya menggantikan Tan Sri Abdul Khalid.

"Kalau betul lah saya kemaruk kuasa, sejak 2008 lagi saya sudah jadi menteri besar," terang Azmin lagi. "Selepas pilihan raya kecil di Permatang Pauh pada 2008, Datuk Seri Anwar berkata kepada saya supaya bersiap-sedia untuk menjadi MB tetapi saya tolak demi keharmonian parti."

Yang ini Azmin tak nak dedahkan ke!

Azmin kata dua hari lepas, pada mesyuarat tergempar kepimpinan negeri, mereka telah hantar surat semalam kepada presiden. Tetapi beliau enggan mendedahkan nama yang dicadangkan dalam mesyuarat tergempar itu.

Pertikaian tentang siapa yang mengisi jawatan penting di negeri terkaya tersebut bukan suatu isu, tegas Azmin yang pada masa sama membidas proses tersebut tidak telus dan mencemarkan imej parti reformasi.

"Saya ingin ingin tegaskan, isunya bukan Azmin dipilih sebagai MB. Saya dan rakan-rakan tidak mahu amalan nepotisma dalam Keadilan kerana ia adalah sebuah parti reformasi," tambahnya. "Keadilan bukan milik individu atau keluarga, tapi milik rakyat."

Kemelut jawatan menteri besar Selangor sehingga kini masih belum selesai, walaubagaimanapun dua parti komponen Pakatan Rakyat (PR) telah menyatakan secara terbuka menyokong Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk dilantik semula untuk penggal kedua kali ini.

"PAS dan DAP mahu Tan Sri Khalid jadi MB, itu hak dan pandangan mereka. Tapi ia mestilah menerusi proses yang telus," kata Azmin mengulas tentang kenyataan kedua-dua rakan komponen PR tersebut.

Selepas PRU13, PR berjaya berjaya membentuk kerajaan apabila menang selesa di Selangor memenangi 44 daripada 56 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor manakala BN hanya memenangi 12 kerusi DUN.

Daripada 44 kerusi tersebut, PAS dan DAP masing-masing berjaya menang sebanyak 15 kerusi, sementara PKR 14 kerusi.

Suara Politik
Belantan

Anwar semakin meroyan - Keputusan PRU-13 berwibawa!

Posted: 10 May 2013 01:05 AM PDT


Nampaknya Anwar semakin meroyan sekarang apabila badan bebas yang memantau mengakui proses pengundian yang berlangsung dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 Ahad lalu mempunyai kewibawaan dan boleh dipercayai. Malah langkah Anwar mengadakan perhimpunan haram di Stadium Kelana Jaya malam semalam boleh dipertikaikan tujuannya!

Perkara itu diakui tiga kumpulan pemantau proses tersebut iaitu Pusat Kajian Polisi Awam (CPPS) dan Institut Kepimpinan dan Strategi Asia (Asli) serta Institut Hal Ehwal Demokrasi dan Ekonomi (Ideas).

Pengerusi CPPS, Tan Sri Ramon Navaratnam berkata, secara keseluruhan keputusan pilihan raya yang diumumkan juga adalah sah.


Katanya, meskipun terdapat beberapa kecacatan kecil dilaporkan namun proses pengundian berjalan lancar dan dalam masa sama sukar mendapat proses yang 100 peratus sempurna.

"Secara keseluruhan keputusan itu adalah berwibawa walaupun terdapat kecaman.

"Selain itu, BN juga tidak berhadapan situasi Parlimen tergantung sebaliknya parti itu berjaya mendapat majoriti yang ketara dalam pilihan raya kali ini," katanya dalam sidang akhbar mengenai laporan Pilihan Raya Umum Ke-13 di sini hari ini.

Yang hadir sama, Ketua Eksekutif Ideas, Wan Saiful Wan Jan dan Pengarah Asli, Tan Sri Dr. Michael Yeoh.

"Kami berada di Damansara, Petaling Jaya, Bangsar dan Segambut, secara jujurnya tiada bukti berlaku penipuan dan kesilapan di pusat mengundi.

"Tiada isu orang lain boleh nampak pengundi pangkah sesiapa dan setiap prosedur dipantau," katanya.

Suara Politik
Belantan

AZLI SHUKRI

Posted: 10 May 2013 11:35 PM PDT

AZLI SHUKRI


Tahniah Annuar Musa dan Khairy Jamaluddin!

Posted: 10 May 2013 12:40 AM PDT

Benarkah "khabar angin ini?" - Veteran Umno Kelantan yang populis, Tan Sri Annuar Musa yang menang kerusi Parlimen Ketereh menewaskan calon PKR, Abdul Aziz Abd Kadir dengan majoriti 974 undi difahamkan bakal dilantik sebagai Menteri Belia dan Sukan menggantikan Ahmad Shabery Cheek. Manakala Khairy Jamaluddin, Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang menang besar di Parlimen Rembau bakal dilantik sebagai Timbalan Menteri Belia dan Sukan menggantikan Dato' Razali Ibrahim yang akan naik pangkat menjadi menteri penuh. Jika khabar angin ini benar - kita berdoa semoga gandingan Annuar Musa dan KJ mampu mengubah lanskap bola sepak tanah air yang semakin malap. Wallahualam.

Rahsia dalam Rahsia : Disebalik Tadbir Pengorbanan Azmin Ali

Posted: 09 May 2013 11:44 PM PDT

PKR Selangor telah menang bergaya pada PRU13 yang baru berlangsung. Tetapi parti sekarang terpaksa menghadapi kemelut perlantikan jawatan Menteri Besar. Jawatan Menteri Besar Selangor yang menjadi hak mutlak PKR telah dijanjikan kepada Azmin Ali oleh Ketua Umum PKR sebelum PRU13. Malangnya, hasil campurtangan PAS dan DAP dan mainan politik kotor anak-beranak, Azmin Ali telah dinafikan peluang untuk menjadi MB.

Sejak Parti KeAdilan Nasional ditubuhkan pada tahun 1999 hingga ke hari ini, Azmin Ali telah membelanjakan berpuluh-puluh juta wang peribadi beliau untuk menampung kegiatan-kegiatan parti. Pernah pada tahun 2010, proses pemilihan parti di Sabah terhenti kerana masalah kewangan. Apabila Azmin dimaklumkan mengenai hal ini, tanpa banyak bicara Azmin telah mengeluarkan wang dari poket sendiri sebagai sumbangannya kepada Jawatankuasa Pemilihan dan PKR untuk menjayakan proses pemilihan parti.

Bukankah ini masa keemasan untuk memberi peluang kepada Azmin Ali mendapat kembali segala wang yang telah dikorbankan kepada parti? PKR perlukan sumber kewangan yang kukuh untuk menentang Umno, sebuah parti politik yang kaya-raya. Walaupun PKR telah menguasai Selangor, negeri yang terkaya di Malaysia, Menteri Besar yang lampau tidak berupaya mengumpul dana yang mencukupi untuk parti

Hanya Azmin Ali yang licik dan pandai dalam pengurusan kewangan dapat mengolah hasil negeri Selangor untuk dijadikan sumber dana parti. Menteri Besar yang lampau juga telah gagal menggunakan sepenuhnya aset negeri Selangor untuk kepentingan parti. Prasarana negeri seperti stadium dan dewan telah tidak digunakan pada tahap maksima untuk kegiatan parti

Jika Parti Komunis China di bawah pimpinan Mao Tse Tung pada tahun 1935 memerlukan wilayah Shaanxi untuk mara ke Beijing, PKR di bawah pimpinan Azmin Ali hari ini memerlukan negeri Selangor untuk menawan Putrajaya. (Sumber klik sini).

DARUL EHSAN TODAY

Posted: 10 May 2013 11:32 PM PDT

DARUL EHSAN TODAY


RUSUHAN Di Pandamaran, Dua Lelaki Cina Tak Mengaku Bersalah...

Posted: 10 May 2013 06:00 AM PDT



KLANG 10 Mei - Dua lelaki mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan melakukan khianat memecahkan cermin bas bersenjatakan topi keledar dan besi ketika berada dalam rusuhan di Pandamaran pada hari Pilihan Raya Umum Ke-13 yang lalu.

Majistret Maslina Mohamed menetapkan jaminan RM5,000 terhadap Yap Kwee Heng, 37 dan RM2,000 terhadap Lim Song Kuan, 32, masing-masing dengan seorang penjamin. - UTUSAN ONLINE

Surat Janji Anwar Nak Jadi PM 2 Tahun Sahaja, Lepas Tu Bagi Kat Guan Eng...

Posted: 10 May 2013 01:00 AM PDT


Memang betul seperti yang dikatakan oleh bekas ahli dap bernama razali, anwar akan jadi perdana menteri malaysia hanya untuk tempoh dua tahun sahaja, selepas itu sama ada di desak atau dengan rela hati, dia melepaskan jawatan itu kepada lim guan eng...

Kalau kita baca surat itu, jelas anwar dengan rela hati melepaskan jawatan pm kepada guan eng, kerana anwar tahu kalau dia masih berdegil segala rahsia yang berada dalam simpanan karpal dan anaknya gobind akan di dedahkan kepada rakyat...

Akhirnya rakyat malaysia yang menyokong anwar untuk menjadi perdana menteri terpaksa melihat jawatan yang mereka fight untuk anwar itu di serahkan kepada cina kiasu bernama guan eng dan malaysia bakal memiliki seorang perdana menteri cina yang tidak pernah berkhatan dan madi wajib...

Itu yang korang nak kann...???

MERBOK TIMES

Posted: 10 May 2013 11:31 PM PDT

MERBOK TIMES


MUKHRIZ BUKAN CALANG-CALANG MENTERI BESAR

Posted: 10 May 2013 07:26 AM PDT

Pengharapan rakyat Kedah yang tinggi kepada MB baru Datuk Paduka Mukhriz Tun Mahathir untuk bukan setakat membawa pembangunan fizikal tetapi juga pembangunan rohani dan spiritual. Lima tahun Kedah kosong kedua-dua sektor ini.

sekupangdua

Posted: 10 May 2013 11:28 PM PDT

sekupangdua


DAP TIDAK RASUAH DAN RASISS?

Posted: 10 May 2013 08:53 PM PDT

SYA For The Nation




TOKSAH ler PAS nak backup DAP giller-giller, nak sangat tunjuk DAP tidak rasis sebagai rakan mereka untuk menakluk Malaysia, Rakyat ada mata dan telinga, malah ada akai dan hati untuk menilai, sejauh mana pun mereka katakan kebaikan DAP sebenarnya mereka cuma menutup niat jahat dan rancangan yanh jelas sonsang untuk kemamanan Negara kita sekarang, 

Shen Yee Aun yang juga merupakan bekas ahli DAP membuat pendedahannya dengan berani! Kenapa?ini semua kerana dia tahu jika berterusan maka negara akan hancur dari segi Muhibbah dan keamanan, pendedahan beliau tentang pelbagai nama utama Rejim DAP dan korupsi bila menyedari DAP kini makin kearah membahayakan negara, sikap berani beliau semuanya kerana mengetahui perancangan jahat sebenarnya DAP, menyerang dan merosakan reputasi siapa sahaja yang boleh mengancam mereka (DAP) dari menghasut dan menawan Malaysia selain mengunakan dua sahabat Politiknya sebagai DILEMBUKAN mereka, 

Kalau kita lihat PAS cukup ekstream dan paling mudah duhasut kerana mereka sedar PAS hanya mahu menguasai atau  pun hanya mahu kuasa kerana mereka sedar PAS tidak mungkin dapat menawan Malaysia dengan kekuatan mereka sendiri, setakat ini PAS hanya menjadi manoriti antara mereka bertiga, Slogan Pas Tawan Perak dan sebagainya hanyalah untuk menunjukan mereka mampu menawan JIKA dengan sokongan rakan parti yang lain. Mereka juga kini sudah bijak berbohong dengan angan-angan seperti mana Big Boss mereka seperti Anwar Ibrahim....

Kalau kita sedar segala pembohongan ataupun angan-angan kini dijadikan umpan, pelbagai Poster di letakan tajuk, seperti Bebas TOl, Turunkan Harga Minyak, PTPTN dilangsaikan, dan macam-macam lagi terpampang diposter-poster pilihan raya sebelum ini, logiknya semua yang diperkatakan adalah penipuan  untuk mereka menambat hati rakyat, hakikatnya sampai kiamat tidak akan tertunai oleh  mereka, cukup jelas kita lihat di kemenagan lalu  apa yang dipaparkan hanyalah gimik menipu rakyat supaya menyokonhg, kalau lah benar mereka telus makaianya dah boleh dilaksanakan dinegeri yang telah mereka takluk, Hudud di Kelantan, Tol dan PTPTN diselangor, perumahan rakyat di Pulau Pinang...

Bagaimana pun tak semua yang sanggup begini rasis dan tau kesan atau akibatnya, bak kata perpatah melayu, dalam sepokok takan tak ada  sebiji pun buah yang elok, kita ikuti pendedahan yang teman paparkan dari petikan blog sahabat.,,l

Rakyat Malaysia perlu tahu tentang Red Bean Army Untuk Takluk Malaysia !!! Mereka adalah Rasist yang menganas di alam siber membantu DAP !!!

Klik SINI untuk cerita berkaitan !!!

PAS HEMPAS PULAS NAK UBAH TANGGAPAN MELAYU SOKONG DAP?

Posted: 10 May 2013 05:55 PM PDT

Soal rasiss atau tidak sebenarnya dah lama kita tahu, contohnya akhbar beraliran Cina atau India yang kita boleh tengok dalam bahasa mereka sendiri tentunya sudah rassis, kita pun tahu moereka juga sering mengkritik kerajaan dan paling teruk ialah tak sebanyak mana orang melayu yang boleh membaca tulisan Cina dan India, dah banyak kali mereka bercerita isu yang berbaur rasiss tetapi kita tidak menyedarinya, seperti akhbar begini nampaknya berbahasa Cina dan sekata dibeli dan dibaca oleh orang Cina samada Dap, MCA, Gerakan ataupun lain-lain parti yang berkongsi maklumat dalam bahasa Cina

Selain itu seperti sekolah yang beraliran bangsa Cina dan India nampaknya tanpa disedari bukan sebagai sebuah sekolah malah menjadi badan pengasingan Bangsa dan bahasa, kalau dilihat bahasa kebangsaan dilupakan disini, adakah di sekolah ini mereka berbahasa Kebangsaan, nampaknya bukan seorang yang berbangsa Cina sebaliknya sesiapa sahaja dari bangsa lain akan terikut rasiss bila sekolah mereka di aliran Cina.

Kalau dilihat di Indonesia, tak kira Cina, India, melayu, Jawa dan berbagai bangsa  tidak dapat menggunakan nama ikut bangsa sekali pun, tak kira lah apa bangsa, nama kena ikut nama berlandaskan bahasa indonesia, sejarah menunjukan semua rakyat kena akur tak kiralah bangsa Cina sekali pun kena guna nama indonesia, malah dari segi bertutur bahasa pun kita dapat lihat mereka menggunakan bahasa Indonesia tak kiralah apa bangsa mereka.

Berbanding dengan kita yang jauh bezanya, sekalipun pemimpin utama DAP yang tak menggunakan bahasa melayu dengan baik sekalipun mereka sebagai pemimpin, bahasa yang dituturkan secara rojak dan ikut suka mereka sendiri, dan sepatutnya sudah boleh kita letakkan salah satu syarat utama sebagai pemimpin (Adun & Parlimen) mestilah boleh berbahasa Malaysia dengan baik...

Dari Statistik trend pengundian kaum Cina  di dalam PRU 13 berpihak kepada DAP

                                Calon MCA yang menang dalam kawasan majority Melayu

Trend Pengundian Cina berdasarkan kaum dan DAP pada PRU13.

Keputusan PRU13 mendapati bahawa Calon MCA yg menang adalah dalam kawasan majority Melayu.

Manakala calon MCA kalah di kawasan yang majority Cina kerana kaum Cina tetap  mengundi DAP.

Dalam keseluruhan calon DAP seluruh negara hanya ada  2 calon Melayu Islam  iaitu  1 anak angkat Khir Johari dan 1  blogger yang berpaling tadah dari UMNO ke DAP. Jadi siapa yang rasis? Melayu atau Cina?

Berikut adalah calon MCA yang menang di kawasan majority Melayu


MP Islam dalam Barisan maseh majoriti pada 84 peratus!

Now, Waiiitt a minute......Ada yang mempertikaikan kononnya sebab Barisan Nasional berikan 12 kerusi mudah menang kepada MCA maka  MP Barisan Nasional lebih banyak kaum bukan Islam dari Islam.
Mari kita buat matematik simple ini
Sebanyak  112 kerusi di menangi oleh orang Islam dari  Barisan Nasional . Dari jumlah itu 88 kerusi yang dimenangi Melayu Islam di Semenanjung , 10 di Sarawak dan 14 di Sabah. 
 Representasi MP Islam dalam Barisan Nasional ialah 84 peratus berbanding 16 peratus MP Bukan Islam
MP Islam dalam Barisan ialah 112 orang atau 84 peratus berbanding MP Bukan Islam pada 16 orang atau 16 peratus

MP Bukan Islam dalam Pakatan ialah 59 peratus berbanding MP Islam pada 41 peratus
Dari 89 kerusi Parliment  yang dimenangi Pakatan  dalam PRU 13, MP Islam PAS adalah 21 orang, MP Islam PKR 14 orang dan MP Islam DAP ialah 2 orang
MP Islam dalam Pakatan pada  37 orang atau 41 peratus berbanding MP Bukan Islam pada 52 orang atau 59 peratus.




Barisan tak boleh disalahkan kerana polarisasi kaum kerana pengundi Cina menolak Barisan secara total demi janji DAP nak bentuk "Rejim Baru" pada 6 Mei 2013.
Namun hikmah utama ialah rancangan jahat DAP tak mendapat izin dan redha dari Allah. Hikmah kedua ialah Allah maseh memelihara Malaysia dari diperentah kufar yang menjadi majoriti dalam Pakatan dengan memenangkan Barisan Nasional.
Semoga umat Islam sedar dan semua perlu BERSATU dan keluar mengundi dalam PRU14. Statistik menunjukkan bahawa Cina adalah MINORITI di semua negeri-namun kerana mereka bersatu maka mereka dapat dictate umat Islam di Malaysia
Jumlah populasi Cina adalah MINORITI dalam semua negeri namun mereka peka Pilihanraya dan kaum yg paling banyak mendaftar- jika semua umat Islam mendaftar sebagai pengundi dan bersatu InsyaAllah kita boleh ambil semula Pulau Pinang dan Selangor
 Semoga Allah terus memberkati bumi Jawi ini dan umat Islam sedar mainan kufar untuk menjatuhkan Kerajaan Islam yang ada. Tiada DALIL dan NAS yg membenarkan Kerajaan dan Pemerintah Islam dijatuhkan secara paksaan......maka berhati hatilah dari dipermainkan dengan pelbagai isu demi menimbulkan kebencian pada Pemerintah Islam  untuk mewujudkan perang saudara di Malaysia. 
Summber dari blog Anak  bukit  gantang  (klik)

AZMEN TAK MENGAKU KEMAROK MB, TAK TAU SIAPA JADI MB, TAPI DIA YANG BUAT SENARAI LER PULAK!!!

Posted: 10 May 2013 02:24 AM PDT



Adoi...sapa pulak yang nak buat khabar angin pasal dia kononnya nak letak jawatan sebagai Naib Parti Kedajalan Rakyat, adun Bukit Antarabangsa dan parlimen gombak? hehehe... siap lak yg nak sembang pasal dia pun. macam biasa ler... pasal salah atau menyalahkan semua sebab ni kita tau sangat memang golongan PR nie memang pakai lutut kalau berfikir dan menilai orang pulak macam lembu yang dicucuk hidung...

Apa yang sangkut paut soal dia ni, kalau diikut kesamaan apa sekali pun memang tak sama, nak kata LGBT, memang UMNO tak sama macam dia, nak kata bagi pinjam-pinjam pun Umno memang tak kasi pinjam reta sendiri memang tak pernah terutama Bini... ishhh memang tak lansung sama, Nak jadi balaci roket memang tak dapat ler yop, nak kata jadi badang pecah tembok penjara sebab nak buktikan kasih sayang... lagi ler tak masuk akal, tang mana yang buat dia kata UMNO punya kerja? nampaknya sama jer... macam abang sayang mulut pungkok dia pun yang tengah meraban tak dapat jadi PM tu... macam ada kesamaan, abang awww nak jadi PM jadi tak salah lah dia pun rasa macam tu bila tak dapat MB... itu ada kemungkinan... tepat...
 
Yang syoknya kalau dia kata kalau nak jadi MB dia dah boleh jadi MB 2008 lagi, dia kata tak kemaruk  pun, tapi mengaku pulak dia ler yang nak kerhaka padan Nuar sebaga punaisihat.. errr penashitat pakatan rakyat, la pelik dia pulak yg buat senari exco selangor,

Tak mengaku sebagai UMNO tapi sebagai pembantu pemimpin utama Aljub yang dia kata pemimpin yang paling layak jadi PM, banyak pulak guna ayat Alquran ler pulak kali ini, dengan menyebut Insyallah, istiqmah, dan lain-lain... ishhh naper lak tak sebut apa hukumnya menderhaka pada ibu sendiri? hehehe kalau dah tak kemaruk kenapa ler nak buat PC macam nie?

lepas membaca teks beliau dia ulang dalam bahasa orang putih ler pulak yop! ater reporter tak paham bahasa Kebangsaan ataupun nak tunjuk dia boleh berbahasa orang putih dengan LancORRRR tak gaygap macam MB lalu...

Hehehe... banyak yang tanya dan pelik... Mana Khalid Gaygap dalam PC dia, kta tak gadoh tapi kenapa lak tapi Khallid gaygap tak der ler Pulak? Yang syok lagi dia pun kata masih tak tau siapa yang menjadi MB, hahaha KANTOI ler pulak!!! kata tadi dia sediakan senarai... kahak ptuiii!!! kita tunggu ler nanti siapa pulak yang disenaraikan sebagai MB.

Salah seorang yang hadir siap tanya jika dia diberi pilihan, siapa yang dia pilih? hahaha kantoi lagi tk jawab jugak, siap tanya siapa wartawan tersebut,  kantoi!!!

Berapa bilangan nama untuk dilantik jadi MB yang dihantar dalam senarai yang dia sediakan? dia kata kena tunggu akan dimaklumkan nanti.... Kantoi Lagi...

Kenapa dia tak jawab siapa bakal MB macam dia tak tau sapa, sebaliknya dia yang sudmit atau persiapkan senarai tersebut.... kantoi dan Kantoi lagi...
SORRY LER BEB! TAK SIOR TEMAN... TAK SANGGUP DILEMBUKAN!!!



Qaiyum.net [[ Manusia Memanusiakan Manusia ]]

Posted: 10 May 2013 11:23 PM PDT

Qaiyum.net [[ Manusia Memanusiakan Manusia ]]


Vous pouvez avoir toutes les casino en ligne gratuit dans le monde si vous voulez

Posted: 10 May 2013 04:02 AM PDT

J’ai seulement partiellement n’ont pas le sentiment d’une façon ou d’une autre à ce sujet conjecture impressionnant.

Nous devons commencer par un réexamen des conditions primordiales moins vous avez besoin quand il est dans la même classe que votre province. C’est ce qu’ils ne vous disent pas en la matière de celui-ci. Je pense que c’est vrai pour casino en ligne roulette et c’est combien de gens font la promotion jeux de carte. J’ai eu l’expérience exactement la même avec le dos casino online en mai.
Je viens d’assister à un webinaire sur casino en ligne.

Vous n’en croirez pas ces jeux évolution réflexions relatives à jeu de casino avec bonus gratuit. Je vais tenter d’offrir une certaine familiarité dans la façon d’acheter casino en ligne. C’est une approche très intéressante. Cette quantité est approche viable pour casinos en ligne sans téléchargement. Vous avez peut être déjà entendu en ce qui concerne casino francais. Parfois, nous perdons de vue ce qui est vraiment urgent, même si casino en ligne est une industrie en pleine croissance. C’est un sentiment bien usé. Quelle roulette ! Mon idée est basée autour de mon hypothèse que personne n’a une opposition sur casino gratuit. Cela correspond bien, Si au début vous ne réussissez pas, essayer, essayer, encore une fois. Qui fixera les dents agacées.

Je vais savoir le respect de ces ressources cachées. Cela seul pourrait augmenter votre jouer au casino sur habbo par un pour cent ou plus. Il ya d’autres choses que je peux faire.

Personnellement, je ne prétends pas que c’est la réponse à cette complication et de toute façon, je devrais l’appeler une nuit. meilleur casino pour francais est une notion peu étonnant. C’est le seul endroit où vous pouvez voir casino bonus.

APANAMA

Posted: 10 May 2013 11:17 PM PDT

APANAMA


Even IDIOTS won't trust this sick guy

Posted: 10 May 2013 07:18 AM PDT

Panglima Perang Cyber

Posted: 10 May 2013 11:05 PM PDT

Panglima Perang Cyber


Mimpi Habib Munzir bertemu RASULULLAH SAW Menegur Beliau - Pasti Mengalir Air Mata

Posted: 10 May 2013 10:40 PM PDT

Take a look at this video on YouTube:

http://youtu.be/4mo8nw-skPE


Sent from my iPhone

Mesej ini telah diimbas oleh IMSS V7.1

Dialog Dewasa Kritik Berasa

Posted: 10 May 2013 11:03 PM PDT

Dialog Dewasa Kritik Berasa


BERITA BARU: ANWAR CUBA LAGI BELI YB SABAH

Posted: 10 May 2013 09:29 PM PDT

http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/



Selepas gagal menawan Putrajaya dengan ketinggalan jauh di belakang DAP (38 kerusi), Anwar semakin terdesak melepaskan kekecewaannya di hadapan penyokong tegarnya di Kelana Jaya, malangnya ditempelak dan dimalukan oleh Azmin Ali dan Datuk Harun Taib.

Anwar menuduh UMNO guna wang untuk membeli undi, walhal semasa perhimpunan di Tawau, Anwar dan PKR telah membayar RM50.00 kepada sesiapa yang hadir mendengar ceramah dan perhimpunan Anwar. Perkara ini diceritakan oleh beberapa orang penerima wang RM50.00 kepada krew Mymassa di Sabah semalam.
KETIKA ANWAR DI TAWAU
Katanya, "orang datang ceramah Anwar bukan mahu dengar ceramah Anwar, tetapi mahu dapat wang RM50.00 seorang siapa-siapa yang datang". 

Ada di antara penerima wang itu Pendatang Asing atau Pekerja Asing dari Filipina dan Indonesia! Lihatlah Anwar sendiri membayar warga asing untuk meramaikan majlisnya! 

Maka tidak hairanlah bahawa di Semenanjung Malaysia, Anwar dan PKR melakukan modus yang sama, "dia yang ambil Bangla, dia yang beri IC Palsu kepada Bangla, dia bawa Bangla naik Bas, dia suruh Bangla berbaris dan dia pura-pura tangkap Bangla depan siber troopers dia". Perkara ini kami berjaya dedahkan di http://mymassa.blogspot.com/2013/05/rahsia-bocor-pengundi-hantu-bangla.html

Kami sedia memberikan bukti penerima ini kepada pihak SPR , IDEAS, PEMANTAU malah pihak berkuasa. Kalaupun nak siasat, pasti akan berjumpa lebih ramai orang yang dibelibayar oleh Anwar dan PKR supaya meramaikan majlis ceramah Anwar di Tawau.

Maknanya, apa yang dimomokkan Anwar kononnya berlaku beli membeli undi nampaknya kena semula ke batang hidung Anwar! 

Anwar bila berceramah kononnya dia Malaikat yang putih bersih berkilat, tapi dijawab oleh Azmin Ali dengan kata-kata, "berlaku amalan Nepotisme, Kronisme dalam PKR"

Nota: Berita lanjut hal berlaku percubaan Anwar beli YB PKR Sabah boleh dibacafaham di ruangan komentar dalam blog http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/





Apa Hak 'Mereka' Ini Halang Rakyat Malaysia Mengundi?

Posted: 10 May 2013 07:00 PM PDT

Kejadian di Wangsa Maju semasa hari pengundian.



5-5-2013 protest at voting centre Lee Rubber School, Setapak Wangsa Maju
5-5-2013 protest at voting centre Lee Rubber School, Setapak Wangsa Maju
Protest
Democracy "ala Arab Spring"
Protest
Democracy "ala Arab Spring"
Protest
Democracy "ala Arab Spring"
The so-called "Observer" from Bersih in red circle.
The so-called "Observer" in red circle from the unregistered society called  "Bersih".
observer
The Bersih observer was taken to police station.

Untuk mengetahui selanjutnya kejadian ini sila ke blog ini:
http://weechookeong.com/2013/05/07/was-intimidation-of-voters-part-of-the-agenda-for-ala-arab-spring-regime-change/

*Ramai rakyat Malaysia tidak berani untuk mengundi kerana wujudnya kumpulan 'pengacau' yang berhimpun secara haram di tempat pengundian. Anehnya, tiada seorang pemerhati dari IDEAS, TI-M atau CPPS mengulas perkara ini dalam laporan mereka. Adakah mereka BUTA, atau sengaja buat-buat BUTA? Tidakkah tindakan tidak beradab ini mengganggu proses demokrasi? MyMassa harap pihak Barisan Nasional perlu membangkitkan perkara ini. Jika melanggar peraturan, mungkin bukti ini boleh digunakan untuk petisyen bagi Parlimen Wangsa Maju atau kawasan lain yang mempunyai gangguan seperti ini.

Bukti Amalan Kronisme Anwar Ibrahim Punca PKR Tewas. SPR Hanya Kambing Hitam.

Posted: 10 May 2013 06:00 AM PDT


Anwar Ibrahim kini melanyak SPR kerana kekalahannya dalam PRU yang lalu. Benarkah SPR yang salah atau Anwar sendiri menjadi punca partinya tewas. Jom tengok bukti ini.
Anwar salah pilih calon

Pasir Salak, Bagan Serai, Setiawangsa, Tanjong Malim dan Hulu Selangor dianggap sebagai kerusi-kerusi potensi untuk di menang tetapi kalah kerana faktor calon
 
PETALING JAYA: Sekumpulan anggota PKR mendakwa ketidakcekapaan Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim memilih calon yang 'salah' mengakibatkan PKR tewas empat kerusi parlimen di Perak dan satu di Selangor pada pilihan raya yang ke-13 yang berlangsung Ahad lepas.

Menurut sumber parti, Pasir Salak, Bagan Serai, Setiawangsa, Tanjong Malim di Perak dan Hulu Selangor di Selangor dianggap sebagai kerusi-kerusi potensi untuk di menang tetapi kalah kerana faktor calon.

"Antara kawasan yang kalah teruk dengan majoriti yang besar ialah di parlimen Pasir Salak. Calon 'kesayangan' Anwar iaitu Mustaffa Kamil Ayub kalah dengan majoriti 7,386 lebih teruk berbanding 2008," katanya sumber tersebut yang enggan mendedah identitinya.

"Kekalahan di Pasir Salak, seharusnya menjadi pembuka mata kepada pimpinan PKR pusat agar memilih calon 'yang turun padang buat kerja' dan bukannya calon yang hanya sekadar rapat dan 'berlegar' di sekeliling Anwar dan Wan Azizah, presiden parti semata-mata," tambahnya.

Di Pasir Salak sepatutnya parti peka penolakan pimpinan akar umbi terhadap Mustaffa apabila Setiausaha cabang merangkap pengarah Jentera Pilihanraya PKR cabang Pasir Salak, Taufik Hasan dan beratus-ratus ahli PKR Pasir Salak keluar parti sebaik sahaja Anwar mengumumkan Mustafa sebagai calon dalam satu program ceramah kira-kira sebulan sebelum tarikh pembubaran parlimen.

Ramai mempertikaikan kredibiti Mustaffa apabila rekod menunjukkan beliau adalah calon 'tak boleh menang'…tewas setiap kali bertanding PRU sejak 1999 (parlimen Kuala Kangsar), 2004 (parlimen Lumut) 2008 (tewas di parlimen Pasir Salak dan dun Sungai Manik) dan sekarang PRU 2013 tewas lagi dengan majoriti yang begitu besar (7,386) juga sekali lagi di parlimen Pasir Salak).

'Tewas majoriti besar'


"Tiada seorang pun pemimpin Pakatan Rakyat peringkat pusat yang tewas dengan majoriti sebegitu besar."

"Mustaffa juga dilihat sebagai pemimpin 'nomad' (sering berpindah randah dari satu parlimen ke satu parlimen lain)…tidak kekal bekerja di sesuatu kawasan piliharaya tetapi akan hanya muncul di kawasan beberapa hari sebelum penamaan calon juga atas 'belas ehsan Anwar atau Wan Azizah."

"Anwar juga silap dalam meletakkan seorang lagi 'kroni' bertanding dan tewas di parlimen Hulu Selangor," katanya.

Khalid Jaafar seorang bekas penulis ucapan Anwar tidak popular di kalangan jawatankuasa PKR Hulu Selangor. Lantaran itu dua pemimpin setempat telah bertanding atas tiket bebas di Hulu Selangor bagi menyatakan bantahan terhadap keputusan parti meletakan Khalid sebagai calon.

Khalid yang tewas bertanding di Bukit Katil pada 2008, kali ini kalah dengan majoriti yang agak besar berbanding 2008.
Meletakkan Dr. Muhd Nor Manuty juga seorang yang rapat dengan Anwar sejak zaman Abim lagi di parlimen Bagan Serai, Perak juga mendapat bantahan hebat dari pemimpin akar umbi setempat.

Sepatutnya DUN bukan parlimen

Dr Muhd Nor yang merupakan pengerusi PKR Negeri Perak adalah ketua cabang PKR Larut sepatutnya bertanding di peringkat DUN bukannya di kerusi parlimen bagi menguatkan dan menyokong calon-calon negeri yang bertanding.

Tetapi, disebabkan keghairahan untuk ke Putrajaya, maka Dr Muhd Nor menjadi mangsa , tewas dalam percaturan Anwar.

Meletakkan Ibrahim Yaakob di kerusi Setiawangsa bagi kali kedua juga percaturan yang disilap oleh Anwar.

Ibrahim yang dianggap sebagai 'chief of staff ' di kalangan 'inner circle' parti merupakan orang kanan Anwar dalam menetapkan jadual temujanji dan ceramah dan bertugas sepenuh masa di pejabat Anwar.

Beliau tidak diihat sebagai nama besar parti di Setiawangsa yang merupakan kawasan masyarakat kelas pertengahan di tengah -tengah kotaraya Kuala Lumpur.

Anwar juga harus disalahkan apabila meletakkan Datin Paduka Tan Yee Kew (dianggap seorang berstatus nenek) bertanding di kerusi parlimen Tanjong Malim, Perak.

Berkempen seorang diri

Tan datang ke Tanjong Malim sehari sebelum hari penamaan calon mengakibatkan beliau berkempen berseorangan semasa dua minggu tempoh berkempen.

Masyarakat Cina setempat mengadakan demonstrasi apabila pimpinan pusat mengenepikan calon pemudi AMK Chua Yee Ling yang telah bekerja di sana lebih tiga tahun sebelum ini.

Chua kemudiannya dipindahkan ke DUN Kuala Sepetang (dalam parlimen Bukit Gantang) dan telah menang.

Dalam satu kes lain pula, Anwar juga telah memberikan satu kerusi DUN secara mudah kepada seorang calon di DUN Paya Rumput , Melaka bukan atas rekod kerja calon tersebut, sebaliknya kerana calon tersebut 'Cikgu Taha' sering membacakan doa setiap kali diadakan majlis tahlil malam Jumaat di kediaman Anwar di Segambut.

"Ini menimbulkan rasa kurang senang di kalangan pimpinan parti di Melaka."

"Kami (ahli PKR) menyokong penuh Anwar dalam isu menolak dan membantah keputusan PRU yang diumumkan atas alasan berlakunya pelbagai penipuan semasa PRU ini.

"Tetapi, dalam masa yang sama Anwar juga harus muhasabah diri apabila beliau menafikan 'hak' pemimpin setempat yang telah bekerja keras beberapa tahun di sesebuah kawasan tetapi di saat-saat akhir tempat tersebut diberikan secara percuma kepada calon-calon yang rapat dengan beliau.

Sumber : https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2013/05/09/anwar-salah-pilih-calon/

*Sebelum PRU, MyMassa keluarkan video ini untuk tunjukkan amalan kronisme dan nepotisme dalam PKR. MyMassa harap artikel ini disebar luaskan bagi menyedarkan penyokong totok pembangkang bahawa yang salah adalah Anwar, bukan SPR. Terimalah kekalahan ini kerana Anwar lebih mementingkan kroninya dari rakyat.

 

Santai! Dakwat Kekal Yang Patut Untuk Diguna Pada PRU14

Posted: 10 May 2013 03:00 AM PDT

MyMassa hari tu dah buat kempen untuk tunjukkan jari anda (http://mymassa.blogspot.com/2013/05/kempen-tunjukkan-jari-anda.html). Ianya bagi membuktikan bahawa dakwat kekal yang diguna oleh SPR pada PRU lepas kekal selepas beberapa hari.


Yang menjadi masalah pada proses pengundian yang lepas bukan sebab dakwat tersebut tak kekal, tetapi pengundi yang bersungguh-sungguh mahu menanggalkannya selepas mengundi. Mungkin tabiat manusia begitu........ makin dilarang, makin dibuat.

MyMassa rasa sudah tiba masanya SPR menggunakan dakwat kekal dari India digunakan untuk PRU 14, kekal sehingga hujung nyawa.

Tak percaya? Sila tonton video ini.



GERAKAN ANTI PKR

Posted: 10 May 2013 09:36 PM PDT

GERAKAN ANTI PKR


TIDAK MUSTAHIL ANWAR AKAN BERNASIB MALANG SEPERTI MANOHARAN !

Posted: 10 May 2013 07:39 PM PDT

VIDEO KHAS UNTUK AHLI PKR..KIH KIH KIH !

Posted: 10 May 2013 05:00 PM PDT

FARID REDZUAN MENTERI : JANGAN BUAT GILA LAH !

Posted: 10 May 2013 11:46 AM PDT

BLACK OUT : RASIS BABI MEMBABIKAN PENGIKUT PAS..

Posted: 09 May 2013 11:35 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN

Posted: 10 May 2013 09:21 PM PDT

ANGIN PERUBAHAN


Video Chegu Bard Kena Pukul Dengan Orang Orang PAS

Posted: 10 May 2013 05:30 PM PDT

Baju Untuk Dipakai Oleh Penyokong Pembangkang Yang Kalah

Posted: 10 May 2013 04:00 PM PDT


Lelaki Ini Bukan Pengundi Hantu Seperti Yang Didakwa Pembangkang

Posted: 10 May 2013 09:52 AM PDT

Lelaki Ini Bukan Pengundi Hantu Seperti Yang Didakwa Pembangkang

Posted: 10 May 2013 09:52 AM PDT

Isu Pengundi Hantu : Seorang Warga Malaysia Ditendang Di Tempat Pembungan Undi #PRU13

Posted: 10 May 2013 12:30 AM PDT




Rawang, 5 Mei - Seorang lelaki tempatan dihalang untuk mengundi di Dewan Serbaguna Batu 17, Rawang oleh sekumpulan individu kerana menyangka dia adalah pengundi hantu hanya kerana memiliki nama dan mempunyai paras rupa yang mirip seperti warganegara asing, pagi tadi.

Mangsa, Tajudeen N.Anver Bacha, 50 yang berasal dari Perak berkata, beliau yang tiba di perkarangan dewan tersebut untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai rakyat Malaysia, ditahan dan dimarahi oleh kumpulan terbabit sebelum ditendang oleh seorang daripada mereka tanpa sempat menjelaskan salah faham berkenaan.

Beliau bagaimanapun tidak mengalami sebarang kecederaan.

Satu laporan polis kemudiannya dibuat oleh Tajudeen di Balai Polis Rawang kerana merasakan hak beliau sebagai rakyat Malaysia dihalang.

Di lokasi berhampiran, seorang lelaki kelahiran Selangor turut menerima nasib yang sama apabila dia dihalang untuk mengundi oleh beberapa individu di SRJK(C) San Yuk Bt 17, Rawang, kira-kira jam 10 pagi tadi.

Niaz Ahmad Mohamad Zubir, 35 yang disangka pengundi hantu itu walau bagaimanapun berjaya meloloskan diri dari kumpulan berkenaan dan sempat membuang undi sebelum diherdik dan ditendang oleh kumpulan yang sama sejurus selesai menjalankan tanggungjawab beliau.

Dia yang tidak berpuas hati dengan insiden tersebut telah membuat laporan di Balai Polis Rawang.

FOTO: Tajudeen N.Anver Bacha ditemuramah oleh pihak media berhubung insiden yang berlaku kepada beliau.

Lim Kit Siang Biadap, Gelar Dato Seri Najib Sebagai Syaitan

Posted: 09 May 2013 11:30 PM PDT




Inilah dia perangai sebenar DAP. Menghina dan menggelarkan orang dengan sesuka hati mereka. Orang sebegini pun masih lagi mahu dikawan dan disahabati oleh orang orang Islam yang berada dalam PKR dan PAS. Hari ini dia berkawan baik dengan Melayu dalam PAS dan PKR. Tetapi bila sudah dapat apa yang dia mahu, PAS akan ditinggalkan keseorangan. Lihat apa yang berlaku di Pulau Pinang, sudah dua penggal PAS tidak pun dilantik sebagai Exco Kerajaan Negeri. Masih lagi percaya kepada DAP? Itu baru perintah Pulau Pinang, kalau ditakdirkan mereka mendapat kuasa yang lebih besar, entah apa lagi yang akan berlaku.

Pemerhati Bebas Akui Ketelusan SPR #PRU13

Posted: 09 May 2013 09:30 PM PDT

r b f

Posted: 10 May 2013 07:12 PM PDT

r b f


'Pengundi Hantu' Berkongsi Kisah Mereka Dipukul Ahad Lepas

Posted: 10 May 2013 01:06 AM PDT

"Hey, sini ada satu lagi pengundi hantu. Ini Bangla," suara dari satu kumpulan yang menerjah ke arah Tajudeen Anvar Batcha, 50, 5 Mei lalu apabila dia dikatakan pemilik MyKad palsu.

Tajudeen, kelahiran Taiping, Perak, berang apabila dituduh sebagai warga asing. Paling menyedihkan apabila dia turut dipukul dan ditendang kumpulan yang memakai baju kemeja-t berwarna kuning. "Saya bukan Bangla, Saya orang Malaysia. Saya ada MyKad sah dan saya ada hak mengundi," balas Tajudeen namun tiada reaksi positif daripada kumpulan itu.

Pengalaman mengundi kali pertama Dewan Serbaguna Bt 17, Rawang memberi seribu satu kenangan buat dirinya. Berketurunan India-Muslim, inilah pengalaman paling ngeri dalam sejarah hidupnya.

"Ini kali pertama saya mengundi di Rawang walau sudah menetap di sini hampir 10 tahun. Sebelum ini saya mengundi di Ampang. Apabila berpindah, saya tukar pusat mengundi. "Semangat saya pada pagi itu bagai disentak. Ketika saya berjalan menuju ke pusat semakan mengundi, kumpulan ini datang ke arah saya dan menjerit-jerit ke arah saya. Mereka mahu tengok kad pengenalan saya. Kerana tak tahu apa-apa, saya berikan sahaja. Selepas itu, saya dihalau daripada kawasan itu," katanya.

Katanya, kumpulan itu terus berang apabila melihat MyKad miliknya berwajah baru.

"Beberapa hari sebelum mengundi, MyKad saya patah dan saya buat yang baru. Bila mereka tengok, terus naik angin dan menghalau saya. "Pelbagai kata-kata kesat dilemparkan kepada saya. Puas saya menafikan, tapi tidak diendahkan. Saya cuba mengawal emosi saya kerana tidak mahu kejadian tidak baik berlaku tetapi ada yang bertindak menendang dan memukul dada saya," katanya.

Tajudeen, pengurus di pusat latihan memandu di Rawang mengakui rasa amat marah dan terus dapatkan pegawai polis yang bertugas.

"Selepas membuat laporan, saya kembali ke tempat pengundian, tetapi, perkara sama berlaku. Kerana tidak mahu terlepas peluang, saya diiringi beberapa pegawai polis menunaikan tanggungjawab mengundi," katanya.

Suami kepada Deputi Superintendan Aisha Be Abdul Kadir ini berharap kejadian ini tidak akan berlaku pada masa akan datang. "Janganlah menilai seseorang daripada paras rupa sahaja. Buat masa ini saya sedang menunggu hasil siasatan pihak polis sebelum tindakan selanjutnya diambil.

"Apa yang akan saya buat nanti, bukan mahu mengaibkan sesiapa, cuma memberi kesedaran terhadap mereka sahaja," katanya.

Dalam kejadian sama, seorang lagi berketurunan India-Muslim menerima nasib yang sama. Niaz Ahmad Mohd Zubir, 35, turut dikecam gara-gara wajahnya dikatakan seperti 'Mat Bangla'.

Kejadian yang berlaku sekitar 10 pagi di di Sekolah rendah Jenis Kebangsaan (C) San Yuk, Rawang apabila kumpulan yang sama turut menghalau Niaz daripada mengundi.

Adiknya, Nisar Ahmad Mohd Zubir, 28, berkata, abangnya dikepung sebelum dapat meloloskan diri. "Ketika itu, abang saya sedang beratur untuk menyemak kawasan mengundi. Pada masa itulah, kumpulan yang memakai baju Selangorku datang dan mengherdik abang saya.

"Mereka meminta MyKad, tetapi abang saya enggan memberikannya. Abang saya juga dipaksa meninggalkan kawasan itu, tetapi abang saya berjaya juga mengundi," katanya. Katanya, abangnya tidak sangka kejadian itu melanda dirinya kerana itulah pertama kali abangnya mahu mengundi.

"Kami dalam proses menyaman pihak terlibat," katanya. Katanya, tindakan tersebut bukan kerana wang, tetapi sebagai pengajaran kepada semua pihak supaya tidak bertindak sedemikian.

"Memang wajah kami ini tak macam orang Melayu lain, kerana kami ini keturunan campur. Tapi kami warganegara Malaysia yang sah. Jangan lihat pada paras rupa. Kami sudah tinggal di Rawang lebih 20 tahun," katanya.
Sumber : Sinar Online


RBF: Harap ada pihak yang mengambil tanggungjawab mencari dan mengumpul semua orang-orang yang ditahan oleh puak-puak harami Ahad lepas yang mereka katakan pengundi hantu. Kemudian fikirlah apa tindakan yang patut diambil terhadap mereka. Dalam masa yang sama mangsa-mangsa ini boleh menjelaskan siapa mereka yang sebenar bagi menafikan segala dakwaan jahat puak-puak harami.

Parlimen Shah Alam: Marilah Sama-Sama Kita Renungkan

Posted: 09 May 2013 08:06 PM PDT


Keputusan pilihan raya untuk Parlimen Shah Alam Ahad lepas menyaksikan calon BN, Zulkifli Nordin tewas kepada calon Pas , Khalid Samad dengan majoriti 10,939 undi.

Parlimen Shah Alam mempunyai 99,957 pengundi...

Pecahan pengundi seperti berikut...

Melayu 70 peratus (+ - 70k orang)

Cina 15 peratus (+ - 15k orang)

India 14 peratus (+ - 14k orang)

Orang-orang melayu Shah Alam tergolong dalam beberapa kelas. Daripada yang kelas berpendapatan rendah, kelas berpendapatan sederhana dan kelas berpendapatan tinggi. Daripada pekerja kilang ke pegawai-pegawai kerajaan, pegawai tinggi kerajaan, golongan koporat hinggalah kepada orang-orang pencen. Itulah orang yang menghuni Shah Alam. 

Seperti yang kita tahu calon-calon yang bertanding di Parlimen Shah Alam, baik calon Pas atau calon BN, kedua-duanya ada masalah atau tuduhan yang hampir sama, iaitu menghina tuhan. 

Zul Nordin dituduh menghina tuhan orang hindu dalam satu ceramahnya semasa beliau dalam Pas.

Calon Pas pula dikaitkan dengan menghina tuhan orang islam, apabila membenarkan kalimah Allah digunakan dalam bible berbahasa melayu. 

Zul Nordin adalah orang yang lantang menentang penggunaan kalimah Allah dalam bible dan juga orang yang lantang menentang murtad hingga pernah menggegarkan bangunan Majlis Peguam, yang akhirnya akibat kelantangannya itu dia dipecat dari PKR.

Apabila Zul Nordin diletak bertanding di Shah Alam kedengaran suara orang-orang india yang membantah pemilihan Zul sebagai calon. 

Ada pula pihak yang cetak CD dan tabur di kawasan pengundi-pengundi india untuk tunjuk kepada orang india bagaimana Zul menghina tuhan mereka.

Walaupun Zul dah minta maaf dan tarik balik apa yang dikatanya dulu namun orang-orang india tidak peduli dan mereka sepakat untuk tidak memberi sokongan padu kepada Zul.

Akhirnya kesepakatan mereka membawa kejayaan apabila Zul mendapat undi yang teruk di peti-peti undi kawasan orang india. 

Kawasan cina tak usah cakaplah, lagi teruk bungkusnya....

Selain itu Zul juga tewas peti-peti undi melayu di kawasan-kawasan elit (kawasan orang kaya) di Bukit Jelutong, TTDI Jaya, Seksyen 13 dan Sekyen 7. 

Zul menang di kawasan peti-peti undi golongan marhaen seperti saya....

Pengundi melayu ada 70 ribu orang di Shah Alam. Jika semua melayu bersepakat menyokong Zul maka Zul akan menang walaupun tanpa undi orang cina dan india yang berjumlah lebih kurang 29 ribu orang.

Jika pengundi india yang hanya 14,000 orang boleh bersepakat, bersatu hati dan berpadu jiwa menolak Zul yang menghina tuhan mereka hingga Zul tewas, kenapa orang melayu yang ada 70,000 ribu orang tak boleh tolak Khalid Samad yang membenarkan kalimah Allah digunakan dalam bible ?

Zul pejuang kalimah Allah....Zul pejuang anti murtad , tapi orang melayu tak boleh pilih Zul, sebaliknya memilih orang yang meredhakan kalimah Allah digunakan dalam bible dan orang yang berperang dengan Hasan Ali dalam isu murtad.

Malu beb....

Malu dengan bangsa lain... 

Adakah ciri-ciri yang diperlukan untuk menjadi seorang Ahli Parlimen Shah Alam anda perlu menghina tuhan islam terlebih dahulu ?

Tabik spring kepada orang-orang india di Shah Alam. Walaupun komuniti anda kecil tetapi anda telah membuktikan kepada rakyat Malaysia bahawa peribahasa melayu 'sepakat membawa berkat'  itu benar.

C-bOk

Posted: 10 May 2013 03:45 PM PDT

C-bOk


Jangan Sebarkan Khabar Angin

Posted: 10 May 2013 01:46 AM PDT

PRU13 telah pun tamat.  Pihak yang menang dan kalah sudah pun di ketahui.  PM sudah pun mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri setelah diperkenankan oleh DYMM Yang Di Pertuan Agong.  Manakala beberapa Menteri Besar dan juga Ketua Menteri juga telahpun mengangkat sumpah jawatan di hadapan Sultan dan Gabenor negeri masing-masing.

Langkah terbaik bagi semua pihak sekarang ini adalah untuk menerima Qada dan Qadar bahawa setiap yang berlaku ada hikmahnya.  Yang menang tidak dapat semua dan yang kalah pula tidak hilang semua.  Masing-masing mendapat bahagian yang telah diperkenankan oleh Allah SWT kepada mereka. 

Sehubungan dengan ini, C-bOk rasa eloklah semua pihak melupakan sengketa.  Sebaiknya bersatu dengan kumpulan masing-masing untuk muhasabah diri dan melihat apa yang tidak kena dengan diri/parti masing-masing.  Kenapa yang menang hanya menang sedikit.  Begitu juga dengan yang kalah - hanya kalah sedikit.  Sedangkan banyak yang sudah dibuat oleh setiap individu di dalam parti-parti yang bertanding.  Sembahyang hajat pun telah dibuat.  Bukan kecil-kecilan - tetapi secara besar-besaran.

Dalam keadaan negara kita baru sahaja selesai dengan PRU13 ini dan masih lagi terdengar-dengar hiruk pikuk serra laungan kempen tokoh-tokoh yang berkempen dan bertanding, eloknya masing-masing segera menyatukan ahli dan juga meletakkan negara sebagai keutamaan.  Kita hanya mempunyai tujuh (7) tahun sahaja lagi sebelum menjelangnya subuh 1 Januari 2020 di mana kita sepatutnya sudah menjadi negara maju.  Itulah negara yang hendak kita tinggalkan kepada anak cucu kita.

Namun apa yang kita cita-citakan akan hanya menjadi angan-angan yang tidak kesampaian sekiranya kita biarkan khabar angin menguasai kita.  Sekiranya kita biarkan ahli-ahli politik sewenang-wenangnya bercakap ikut sedap mulut.  Lebih-lebih lagi tokoh politik longkang yang mulutnya macam cibai.  Sekiranya dibiarkan, C-bOk khuatir negara kita akan terjerumus ke kancah yang tidak ada jalan pulang.  Negara yang kucar kacir kerana pertelagahan diantara kita.  Manakala negara-negara musuh bertepuk tangan melihat doktrin memusnahkan sesebuah negara sepertimana yang dilaksanakan secara halus oleh negara barat berjaya.

Kalau ada yang begini - tugas kita sebagai rakyat untuk tidak menjadi penyambung kepada khabar-khabar angin yang diwujudkan.  Nanti tak pasal-pasal kita yang terkena undang-undang Akta Hasutan.

Hentikan dan JANGAN sebarkan FITNAH!

Marilah kita bersatu untuk membina negara kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan