BLOG - BLOG PARTI UMNO

Dicatat oleh Tanpa Nama | | Posted On Rabu, 17 Oktober 2012 at 3:38 PG

sumber :-

BLOG - BLOG PARTI UMNO


Puteri Bahagian Segambut

Posted: 16 Oct 2012 11:05 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Chamil Wariya: Wartawan Senior Tidak Berprinsip?

Posted: 16 Oct 2012 07:20 PM PDT



Kita biasa mendengar penulis blog menafikan artikel yang disiarkan di blog mereka adalah hasil tulisan mereka apabila timbul satu2 masalah. Bagi SP itu lumrah kerana kebanyakkan penuis blog ini adalah penulis bebas yang tidak terikat dengan mana-mana organisasi dan kebanyakkan daripada hasil kerja mereka tidak diiktiraf. Tetapi apabila seorang Wartawan Senior menafikan cerpen yang tersiar di akhbar adalah hasil tulisannya adalah agak memeranjatkan dan pelik kerana beliau bukanlah calang-calang wartawan.

Yang SP maksudkan adalah penulis cerpen Politik Baru YB J yang disiarkan di dalam akhbar Mingguan Malaysia keluaran 12hb Oktober 2008, Datuk Chamil Wariya. Umum sedia maklum Chamil Wariya adalah orang lama dalam bidang penyiaran dan kewartawanan. Beliau telah memulakan tugasnya sebagai kadet di Utusan Melayu pada tahun 1971 dan telah menyandang pelbagai jawatan penting sepanjang perkhidmatan beliau.

Cerpen Politik Baru YB J yang disiarkan di dalam akhbar Mingguan Malaysia itu telah mengundang kontroversi apabila Teresa Kok telah mengambil tindakan undang-undang dengan menyaman akhbar Utusan Malaysia yang telah menyiarkan cerpen itu dan juga Datuk Chamil Wariya sebagai penulis cerpen. Chamil Wariya pada awalnya tidak mempunyai apa-apa bantahan terhadap cerpen yang disiarkan dan dengan senang hati telah menyunting sendiri cerpen tersebut sebelum disiarkan di dalam Mingguan Malaysia (Sila rujuk SINI)

Beliau juga sebelum ini telah menafikan cerpen itu ada kaitan dengan YB Teresa Kok seperti kenyataannya yang telah disiarkan melalui laman web Malaysiakini.

Cerpen 'Politik Baru YB J', yang mengisahkan pembunuhan seorang wakil rakyat wanita Cina, tidak kena-mengena dengan ahli parlimen Seputeh, Teresa Kok seperti dakwaan DAP.

Penulisnya Datuk Chamil Wariya berkata cerpen itu "hanya rekaan semata-mata. Watak-wataknya adalah rekaan yang langsung tiada kaitan dengan mereka yang hidup dan mati."

"Ia hendaklah dibaca dan dinikmati sebagai sebuah karya kreatif – tidak lebih tidak kurang daripada itu," katanya kepada
Malaysiakini hari ini.

Beliau turut menolak dakwaan bahawa cerpen awalnya itu "menganjurkan kekerasan dan bermain dengan api" kerana memuatkan babak pembunuhan ahli politik.
 
Malaysiakini 20 Oktober 2008


Namun kenapa baru-baru ini sumbang irama yang dibawakan oleh Chamil Wariya? Lagu yang beliau bawakan tak senada dan seirama dengan kenyataannya seperti di dalam Malaysiakini (Keluaran 20 Okt 2008) sebelum ini bilamana beliau mengeluarkan kenyataan terbaru melalui peguamnya bahawa karya pertama beliau itu telah diedit dan diubah oleh Utusan tanpa pengetahuan beliau sebelum disiarkan


Chamil's lawyer Zalil Mohd Mess in a statement of apology read out in the High Court today, said the article had been twisted by Utusan Malaysia's weekend edition, Mingguan Malaysia, without Chamil's agreement. 

"Not only has my work been twisted by Utusan Malaysia, I was not even consulted on the changes. 

"However, they used my name in the article and I was not paid a honorarium for the work,


Dimanakah kredibiliti dan tahap profesionalisme Chamil sebagai seorang wartawan senior apabila dengan senang hati beliau memohon maaf daripada Teresa dan meletakkan 100% kesalahan kepada Utusan? Ada apa2 perjanjian ke di antara beliau dan Teresa yang tidak diketahui sehingga membolehkan beliau menukar pengakuan beliau 4 tahun lepas? 


 Anda juga boleh baca di THE KL CHRONICLE, RBF ONLINE 


Pemuda UMNO Taman Ehsan

Posted: 16 Oct 2012 10:14 AM PDT

Pemuda UMNO Taman Ehsan


Bangsa Melayu Dan Fakta Yang Terselindung

Posted: 15 Oct 2012 10:38 PM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 16 Oct 2012 07:27 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Panas!Sah! Azmin MB Selangor

Posted: 16 Oct 2012 12:05 AM PDT

Lama aku menyepi.. hehehe.. sepi bukan kerana apa.. sepi kerana sedang mengintip juak-juak FUCKatan ni buat apa..perghhh.. ternyata diam aku berisi.. pabila nampak iklan promosi ni.. bukan promosi Hari Raya Aidiladha atau pun promosi pembukaan Giant Banting.. akan tetapi.. jeng.. jeng.. promosi MB baru Selangor woooo.. macam tak percaya.. tapi itulah yang berlaku di Selangor kini pabila tokey ais-krim iaitu YB Azmin telah dicanang diseluruh daerah Kuala Langat.. sebagai Menteri Besar Selangor yang baru bagi menggantikan Khalid. Wah. Wah. Wah..sampai ke tandas awam, tong sampah punnnn sanggup buat promosi..hahaha. yelahkan...selain tokey ais-krim ni kan suka makan ais-krim kat tempat kotor seperti tandas dan tong sampah.. tempat kotor tukan kegemaran setan.. alahaiii abang Azmin oiiii.. aku tahulah bang Nuaq Al Juburi akan datang ke Morib pada minggu ni...nak lobi lah tuuu.. ala...takyah buat camtu.. kau tongeng je.. confirm jawatan tu milik kau.. haharrkkkkktuiii.
Korang lihatlah ye.. abis harta awam dikerjakannya.. ingat rakyat selangor bayo cukai untuk kerja bodoh dan bangang kau ni ke.. rosak harta benda awam.. pastu ganti.. camni nak jadi MB.. menjahanamkan Negeri ..



Team PUcTD

UMNO Cawangan Bukit Ampang

Posted: 16 Oct 2012 02:02 AM PDT

UMNO Cawangan Bukit Ampang


Hudud-Aqidah-Assobiyah-Khawarij-Ilmu oleh Ustaz Fathul Bari

Posted: 15 Oct 2012 07:07 AM PDT


Terdapat banyak bahagian video (part 1-5) untuk anda saksikan bagi memahami dengan lebih mendalam perkara yang dibangkitkan....Carilah bahagian2 video ini untuk sama-sama kita menimba ilmu.....Fikir-fikirkanlah....

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 15 Oct 2012 11:52 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Does My Life Change After Voting Pakatan in 20088 @umbkl

Posted: 15 Oct 2012 01:30 AM PDT


EmaiI yang SP terima daripada seorang rakan mengenai luahan hati seorang rakannya yang mengundi PR semasa PRU 2008.

"I voted for a change in 2008. Hold on. Let me rephrase that, I voted for better tomorrow in 2008.

Born to a low income Chinese family, everything about me in adulthood is average at best. Contrary to popular belief that Chinese in Malaysia earns more than the other races, to be honest I don't earn a 5-figure salary after 20 years of working, neither do I have a penchant for business. Like most average Chinese who works for big corporations, living in KL can be quite difficult.

Raising two preschool children with wife who is not working, I live on paycheque-to-paycheque basis. My aging father and mother-in-law are staying with us, shortly after the twins were born. Our rented terrace house in Puchong is vulnerable to all sortof problems, from roof leaks to wall cracks to termite attack. While Puchong may not be the best place to live, but do I have a choice? At least it is better than Cheras!. Often we have to cramp for space but we make do. Since I don't intend to make this the letter a venue for my sob story, generally I'm not complaining, but what I do know that things can be better.

Lost within the foray of election campaign in 2008, I thought it was impossible for the incumbent government to top the offer and promises made by Pakatan Rakyat in so far as Selangor is concerned. Consistently feeling jilted, denounced and sidelined by UMNO-controlled Barisan, I didn't think twice before voting for Pakatan.

But post 2008 general election, politics (or in this case politicians) and the act of fulfilling promises for Selangor became strangers. I waited in vain for the direct financial help to ease the burden of my family's expenses as a middle income earner, it didn't happen. Allow me to be specific.



Pakatan Rakyat promised in 2008  togive free education to all preschool children in Selangor between the ages of 5 to 6-years old
In 2011, the twins turned 5 years old, but I still have to pay RM150 a month for each child in kindergarten's fee. Perhaps they needed time to make the plan for the free preschool education to materialize, but as they now seek for fresh mandate to govern Selangor again in GE13, I am still paying for preschool education fees for the twins until they start Primary 1 next year. Did my life or family life changed after voting Pakatan?

So, calculatedly speaking, if I am paying RM150 a month per child for preschool education, I have to fork out RM3,600 a year in education fees alone. Fine, let's move on to another matter.

One of the most attractive pledges made by Pakatan Rakyat in 2008 which attracted me to vote was the special allowance between RM150 to RM 250 per month to all fulltime housewives in Selangor.   
The prospect of getting that extra, however little that is to you, will make a difference to my big family. It could easily help with the grocery or utility bill. Of course that, too, didn't happen. If it happens (which is not the case) my wife and I will have an extra of RM3,000 a year. Fine, let's move on again.




My wife and I have always been hoping to own a place as soon as we can afford it. The renting has been going on since our dating days and frankly I am quite sick of it. Owning a property will make a smart investment if things get bad in the future. So I fell for Pakatan's promise to 'aid' every Selangor citizen to own a home. Clearly, the aid never came. We are still renting the house we live in now.

And if the reports by the newspaper and internet bear any truth at all, I know Pakatan has a lot more to answer for undelivered promises in Selangor. Forgive my ignorance, but I don't see themactively establishing religious institutions other than Islam as promised. And I wonder, is our religion inferior to the great Islam professed by the majority of this country? 


What about the promise to give free medical services to all Selangor citizens above the age of 65?  
Despite me constantly bashing and criticizing Federal Government, my father and mother-in-law still frequent the free 1Malaysia clinic. Both suffering from diabetes and hypertension, they are still waiting for the free medical services promised by Pakatan Rakyat. I asked myself, why did I refuse to acknowledge Pakatans's failure in delivering its promises? My pride stopped me from answering.

I don't know much about property, as you know, I haven't even bought one myself. But I remember Pakatan's promise to lower residential taxes by 20% and 10% on commercial premises in Selangor. I haven't seen that happening anywhere. Since this is not directly related to me, I let go of this promise too.

But the biggest joke of them all is when Pakatan scoffed at RM900 minimum wage introduced last year
To me, it's better the RM900 than the lies to defend poor people like farmers and fishermen by implementing a minimum wage of RM1,200! Did Pakatan Selangor make that happen? No.

Regardless what Pakatanhas in store with regards to their political manifesto to gain more voters via PKR Buku Jingga  or Belanjawan PakatanRakyat 2013, it is very clear to me what has been promised to the people versus what is being implemented in reality is two different thing.

For a Selangor born Chinese, my vote for Pakatan has now directly costs me RM6,600a year on the kindergarten's fee and housewife's allowance.

Remember, just like everyone else, I voted for a change in 2008. However, with all the undelivered promises and series of excuses,  clearly I am not going to make the same mistake again.'
 
 
 
 
SP: UNDILAH BARISAN NASIONAL!!! Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan!!
 
 
 

Teresa Kok Racist & Anti Islam!!!!??? @umbkl

Posted: 14 Oct 2012 11:58 PM PDT


Membaca kisah Awang Selamat hari ini yang mengimbau peristiwa betapa negara merasa malu terhadap perbuatan seorang MP yang bersifat perkauman dan anti islam.

Peristiwa yang menimpa wanita Melayu ketika di suruh ketuk ketampi semasa dalan lokap membawa kepada terbukanya sifat sebenar MP Dap yang bersifat anti islam.

Seorang MP yang sanggup membawa CD lucah di parlimen dan mahu perkara ini disiasat dengan NIAT membela warga cina tapi bila diketahui bukan warga cina, beliau boleh senyap dan diam tanpa ada rasa bersalah. Memang benar sehingga hari ini, Teresa kok tidak pernah memohon maaf.

Beliau juga pernah membangkitkan isu azan di sekitar selangor, dengan sengaja membangkitkan isu ini untuk pengetahuan umum agar tindakan untuk memperlahankan azan diambil.

Teresa kok juga pernah membawa isu papan tanda yang mahu semua bahasa di dicetak dipapan tanda kepada dbkl, malah beliau sendiri sudah melaksanakan perkara.

Teresa kok juga pernah cuba memasuki ruangan masjid negara dengan tidak menutup kepala malah memarahi orang islam yang tidak membenarkan baliau memasuki ruangan sembahyang masjid negara.

Ini lah contoh-contoh yang menunjukkan Teresa Kok seorang yang anti islam, sifat semula jadi beliau yang tertarik dengan isu-isu yang berkaitan dengan islam. 

Sekiranya Beliau mempunyai sifat kemanusian dan tidak ada masalah dengan Orang Islam, sebagai manusia moden, sekurang-kurangnya beliau boleh memohon maaf kepada orang islam.

Agenda Teresa Kok hanyalah mahu melihat islam di Malaysia dilemahkan. tidak ada lain malah ramai pemimpin DAP bersfat sama seperti beliau. Ingat-ingatlah!

...
Sila dapatkan naskhah Mingguan Malaysia hari ini.
 
 
Sumber: Suara Razlan

Dr Mohamad Khir Toyo

Posted: 15 Oct 2012 09:45 AM PDT

Dr Mohamad Khir Toyo


LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA - TAWAS BAKAL LINGKUP?

Posted: 14 Oct 2012 10:54 PM PDT

Razlan's

Posted: 14 Oct 2012 11:53 PM PDT

Razlan's


Teresa Kok Anti Islam! #fb

Posted: 14 Oct 2012 09:10 PM PDT


Membaca kisah Awang Selamat hari ini yang mengimbau peristiwa betapa negara merasa malu terhadap perbuatan seorang MP yang bersifat perkauman dan anti islam.

Peristiwa yang menimpa wanita Melayu ketika di suruh ketuk ketampi semasa dalan lokap membawa kepada terbukanya sifat sebenar MP Dap yang bersifat anti islam.

Seorang MP yang sanggup membawa CD lucah di parlimen dan mahu perkara ini disiasat dengan NIAT membela warga cina tapi bila diketahui bukan warga cina, beliau boleh senyap dan diam tanpa ada rasa bersalah. Memang benar sehingga hari ini, Teresa kok tidak pernah memohon maaf.

Beliau juga pernah membangkitkan isu azan di sekitar selangor, dengan sengaja membangkitkan isu ini untuk pengetahuan umum agar tindakan untuk memperlahankan azan diambil.

Teresa kok juga pernah membawa isu papan tanda yang mahu semua bahasa di dicetak dipapan tanda kepada dbkl, malah beliau sendiri sudah melaksanakan perkara.

Teresa kok juga pernah cuba memasuki ruangan masjid negara dengan tidak menutup kepala malah memarahi orang islam yang tidak membenarkan baliau memasuki ruangan sembahyang masjid negara.

Ini lah contoh-contoh yang menunjukkan Teresa Kok seorang yang anti islam, sifat semula jadi beliau yang tertarik dengan isu-isu yang berkaitan dengan islam. 

Sekiranya Beliau mempunyai sifat kemanusian dan tidak ada masalah dengan Orang Islam, sebagai manusia moden, sekurang-kurangnya beliau boleh memohon maaf kepada orang islam.

Agenda Teresa Kok hanyalah mahu melihat islam di Malaysia dilemahkan. tidak ada lain malah ramai pemimpin DAP bersfat sama seperti beliau. Ingat-ingatlah!

Bisik-Bisik: Teresa dan maaf

AWANG ingin mengimbas peristiwa Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok yang pernah membuat kenyataan di Dewan Rakyat berkaitan isu klip video seorang wanita melakukan ketuk ketampi dalam keadaan bogel pada tahun 2005.

Beliau mendakwa wanita berkenaan seorang warga China. Insiden tersebut menggemparkan negara. Polis dihina dan kerajaan dipersalahkan. Malah Kabinet ketika itu mengutuskan seorang menteri ke China bagi memohon maaf, dalam satu tindakan yang turut mengundang kritikan.

Adalah tidak pasti sama ada tindakan Teresa Kok ketika itu didorong oleh semangat perkauman yang tebal tetapi itulah sentimen yang dimainkan oleh DAP.

Bagaimanapun dakwaan beliau kemudiannya didapati tidak benar. Wanita berkenaan sebenarnya rakyat tempatan - Melayu dan beragama Islam.

Selepas kisah sebenar diketahui ekoran siasatan yang dijalankan, Teresa Kok berdiam. Bukan itu sahaja beliau tidak memohon maaf atas apa yang telah dilakukannya. Tidak silap Awang, sampai hari ini, pemimpin DAP itu tiada usaha untuk bersikap budiman dan mengambil tanggungjawab mengakui kesilapannya. Sedangkan, ia adalah soal asas dalam prinsip demokrasi.
...
Sila dapatkan naskhah Mingguan Malaysia hari ini.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20121014/re_06/Bisik-Bisik-Teresa-dan-maaf#ixzz29F6PTYNK
© Utusan Melayu (M) Bhd "

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 14 Oct 2012 11:12 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


@umbkl: SOLIDARITI GEREJA BERSAMA @cmlimguaneng

Posted: 14 Oct 2012 01:05 AM PDT

Baru - baru ini kita disajikan dengan cerita dimana ketua menteri Pulau Pinang Joseph Lim Guan Eng telah berjumpa dengan 300 paderi - paderi Christian di Pulau Pinang.

Merujuk kepada cerita yang dikeluarkan Malaysiakini, Lim Guan Eng telah meminta paderi - paderi dan gereja untuk memainkan peranan yang lebih kuat "menentang ketidak adilan".

Slogan menentang ketidakadilan ini penulis berpendapat konsisten dengan perjuangan reformasi Anwar Ibrahim dan parti keadilan rakyat. Tetapi persoalan nya disini keadilan untuk siapa? Untuk rakyat atau Anwar Ibrahim?

Nampak sangatlah pihak gereja sekarang ini berkomplot dengan pihak DAP & Anwar Ibrahim untuk memastikan kejatuhan kerajaan Barisan Nasional. Tetapi persoalannya mengapa pihak gereja anti kerajaan sedangkan selama ini orang christian dijaga dan diberi sepenuhnya kebebasan untuk menganuti agama mereka.



Sumber: The Kuala Lumpur Chronicle
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 13 Oct 2012 11:43 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Nik Aziz Sahkan DAP Parti Tonggak Pakatan Rakyakt? @umbkl

Posted: 13 Oct 2012 01:10 AM PDT

Beberapa bulan lepas, kita pernah dikejutkan dengan kebocoran maklumat pembahagian kerusi di antara parti-parti pembangkang dalam Pakatan Rakyat (PR) yang mana DAP telah mendapat kuota bertanding kerusi parlimen yang paling tinggi berbanding PKR dan PAS.

Pada awalnya, PR berkeras menyatakan maklumat dalaman yang hangat diperkatakan umum tika itu hanyalah propaganda BN, namun selepas itu tiba-tiba sahaja PR telah mengadakan mesyuarat tergempar meminda semula kuota pembahagian kerusi parlimen di antara mereka. Pelik bukan?

Pendedahan tersebut menarik perhatian ramai kerana sejak wujudnya PR, segala tindak tanduk gabungan itu dilihat condong mengikut dasar liberal DAP, sementara PKR sinonim sebagai pendukung DAP, manakala kehadiran PAS pula kelihatan sekadar bertaraf balaci suruhan sahaja.

Dengan kata lain, DAP telah berubah menjadi tonggak utama dan mendominasi arah tuju PR, sedangkan sepatutnya sebagai parti yang paling tua dan dilihat lebih kuat berbanding parti lain dalam PR, sewajarnya PAS yang menjadi penentu haluan dan dasar PR.

Setelah reda seketika isu dominasi DAP dalam PR, tidak semena-mena Sasterawan Negara, Prof Emeritus Datuk Dr Shahnon Ahmad pula tampil menyuarakan kekesalannya kerana PAS kini diibaratkan seperti pak turut kepada DAP.

Shahnon yang pernah mewakili PAS sebagai Ahli Parlimen di Sik, Kedah tanpa berselindung mengkritik kerjasama PAS dan DAP yang disifatkannya telah bercanggah dengan tuntutan Islam.

Katanya, pendekatan di zaman Rasulullah SAW yang bekerjasama dengan kaum Yahudi, Kristian dan munafik waktu itu langsung tidak sama seperti kerjasama PAS dengan DAP tika ini kerana ketika itu Islam yang memerintah dan memimpin kaum-kaum berkenaan.

Jelas Shahnon teramat kecewa melihat senario semasa di mana PAS terlalu mengikut rentak DAP sehingga mengorbankan banyak prinsip dan dasar perjuangan Islam.

Kenyataan Shahnon itu sebenarnya secara tersurat dan tersiratnya telah mengesahkan parti utama yang sedang menguasai halatuju PR sekarang ini ialah DAP dan bukannya PAS.

Namun kritikan dan kekesalan Shahnon nampaknya tidak berbekas di hati Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat apabila dalam reaksi balasnya, beliau mempertikaikan kritikan itu dengan mengaitkan konon Shahnon telah terpengaruh dengan propaganda media UMNO.

Orang PAS sendiri yang mempertikaikan hubungan parti itu dengan DAP, alih-alih UMNO pula yang dijadikan kambing hitam. Ajaib, unik dan pelik benar sikap pemimpin tertinggi PAS ini.

Nik Aziz yang juga adalah Menteri Besar Kelantan, dalam kenyataan balasnya itu juga secara terbuka mengakui peri pentingnya kerjasama PAS dengan DAP demi untuk mencapai kemenangan dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Dalam perkembangan berkaitan, ketika ditanya perihal kenyataan bekas Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa yang mengkritik dasar PAS yang terlampau mengutamakan kuasa dan amat bergantung harap pada DAP berbanding prioriti mendahulukan prinsip Islam, Nik Aziz secara terbuka mengakui PAS memerlukan sokongan pengundi Cina DAP untuk menjamin kemenangan duniawi.

Jelas dari kenyataan MB Kelantan itu, betapa besar harapannya pada DAP. Dengan kata mudah, pengakuan Nik Aziz itu mengesahkan tonggak sebenar PR adalah DAP dan PAS pula hanyalah balaci dan keldai tunggangan semata-mata.

Berpuluh tahun dulu kita tidak lupa dengan sikap PAS yang cukup alergik dan fobia melihat kerjasama antara UMNO-MCA-MIC yang membentuk PERIKATAN kemudiannya dikenali sebagai Barisan Nasional.

Saban hari waktu itu pemimpin PAS menghasut orang Melayu Islam supaya menjauhi UMNO kerana didakwa telah jatuh kafir selepas redha mengadakan kerjasama dengan orang bukan Islam.

Kini, PAS menjilat kembali ludahnya malah dimasa yang sama secara sedar telah mengiktiraf kepentingan DAP sebagai tonggak utama demi membolehkan PAS mengejar kuasa duniawi. Prinsip negara Islam dan hukum hudud hilang entah ke mana, sebaliknya yang menjadi tatapan sekarang ialah,
PAS terus kekal sebagai balaci DAP.


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 13 Oct 2012 04:19 PM PDT

PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN


BENARKAH KELAS MENENGAH ANTI KERAJAAN!!!!!

Posted: 13 Oct 2012 01:51 AM PDT


POLITIK KELAS MENENGAH

DALAM pilihan raya yang lalu 2008 , pengundi kelas menengah dianggap antara kelompok masyarakat yang menyumbang kepada kehadiran 'politik kelas' baru di negara ini. Ramai golongan kelas menengah di kawasan bandar khususnya terlibat dalam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang dianggap sebagai platform untuk menyuarakan pandangan mereka dalam konteks kemasyarakatan.

Jika dibandingkan dengan kedudukan jurang antara masyarakat dalam stratifikasi penduduk, jelas sudah wujud pertumbuhan besar yang turut memperlihatkan penglibatan mereka dalam politik yang semakin meningkat. Hakikatnya, pembabitan mereka secara aktif dalam kempen dan jentera pilihan raya semakin ketara.

Jika dahulu, kumpulan ini merupakan penyokong status quo kerana bergantung kepada kedudukan ekonomi dan politik yang stabil, kini wujud sekumpulan lagi kelas menengah yang menjuarai isu universal yang dikaitkan dengan kesaksamaan, demokrasi dan ketelusan serta akauntabiliti, kesemuanya di bawah nama 'kebebasan'.

Malahan, sebilangan mereka terlibat dalam NGO yang dilabel sebagai 'kuasa ketiga' dalam menentukan hala tuju pembangunan negara yang turut melihat percambahan bilangan NGO kebelakangan ini. Kuasa ketiga ini dianggap sebagai mekanisme yang telah memberi nafas baru kepada beberapa pemimpin dan parti politik yang gagal berfungsi dengan sendirinya sebelum ini.

NGO yang mempunyai matlamat yang sama dengan parti politik sebegini menggunakan pelbagai kaedah untuk memahami sentimen pengundi agar berlaku perubahan drastik ketika itu. Mengapakah NGO mudah mendekati kelas menengah dan bukan kelas bawahan ataupun masyarakat luar bandar dan bagaimanakah kumpulan yang satu ketika dahulu tergolong dalam kategori kelas bawahan mampu melalui mobiliti atas tanpa ada sokongan sekuriti daripada pihak berwajib?

Bagaimanakah kumpulan ini berubah menjadi kumpulan 'kelas menengah' jika tidak kerana kemajuan dan dasar yang dikemukakan oleh pihak berwajib? Apakah kriteria yang membolehkan mereka dianggap sebahagian daripada kumpulan ini? Jika dahulu pemilikan kenderaan dan televisyen diguna pakai sebagai indikator kumpulan kelas pertengahan, hari ini ada yang melihat kepada latar belakang pendidikan, kebolehan dan kemahiran walaupun ada yang lain melihat kepada golongan profesional, pengurusan dan pentadbiran untuk tergolong dalam klasifikasi kelas menengah ini.

Ramai dalam kalangan mereka merupakan produk Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang diperkenalkan pada tahun 1970 sehingga 1990 seiring dengan masyarakat lain akibat proses pembangunan dan pemodenan dalam negara. Anjakan dalam kedudukan kelas menengah telah membawa kepada pemikiran baru sehingga ada segelintir tidak melihat kepada sejarah bagaimana boleh tergolong dalam kelompok masyarakat ini.

Jika dilihat secara menyeluruh, pihak berwajib membiayai dan menjana dana untuk sebahagian daripada mereka membolehkan mereka yang berada di bandar mahupun luar bandar untuk melanjut pelajaran ataupun diberi bantuan daripada cara yang lain.

Negara juga tidak akan dapat dibangunkan tanpa sumbangan kelas menengah dan tadbir urus kerajaan sentiasa cuba memenuhi ekspektasi kumpulan ini yang dilihat sebagai salah satu cabaran besar kepada kepentingan modenisasi negara.

Walaupun disediakan pelbagai infrastruktur dan prasarana sejajar dengan tuntutan ke arah pembentukan masyarakat yang berkualiti dan kerajaan dilihat berjaya sekurang-kurangnya mengawal kadar kemiskinan dan pengangguran, kumpulan ini muncul sebagai kumpulan pendesak yang dahagakan 'pembaharuan'; tetapi 'reformasi' yang mahu dilihat oleh mereka berubah-ubah mengikut emosi walaupun apa yang dilakukan selama ini oleh pihak berwajib tidak mengganggu gugat proses kehidupan kumpulan ini.

Adakah muncul ketidakyakinan dan kepercayaan kerana emosi politik atau pemasaran politik yang salah menyebabkan Barisan Nasional (BN) dihukum dalam pilihan raya yang lalu? Jika begitu, mengapa kumpulan kelas menengah yang menikmati kemewahan dan kekayaan negara tidak tampil untuk membetulkan keadaan dari dalam parti? Adakah sumbangan mereka tidak diiktiraf oleh kelompok tertentu dalam BN sehingga bertindak melalui NGO yang dianggotai oleh mereka untuk menyalurkan 'undi protes' terhadap BN walaupun ramai masih berterima kasih dan menunjukkan keyakinan BN akan berubah selepas mendapat mandat besar pada pilihan raya 2004.

Mahu tak mahu, kelas menengah telah muncul secara agresif berbanding pada pilihan raya 1999 yang turut memperlihatkan kehadiran mereka untuk mempertahankan isu yang dilaung-laungkan oleh beberapa NGO.

Persoalan yang timbul adalah sama ada isu yang dibawa oleh mereka mendapat tempat dalam kalangan generasi muda kerana kelas menengah masih digambarkan sebagai kumpulan yang bersifat elit sesama mereka dan cuba mendekati kumpulan bawahan dan muda yang masih belum tertarik sepenuhnya dengan kaedah mereka.

Jika kelas menengah kekal dengan sifat elitisnya, ia akan melahirkan jurang yang besar sehingga membawa kepada 'politik kelas' yang boleh memberi kesan ke atas perjalanan negara.

Ironinya, ramai generasi muda tidak mendaftar sebagai pengundi. Adakah mereka tidak yakin dengan politik kelas menengah yang selama ini menjadi 'pengundi atas pagar' dan yang boleh menjadi penentu kepada keputusan dalam pilihan raya dan hanya akan bersedia untuk aktif dalam sosialisasi politik jika kelas menengah bersifat partisan dan tidak memihak.

Pada waktu yang sama, bersediakah kelas menengah untuk tidak peduli kepada kestabilan ekonomi dan politik dan mahu melihat perubahan semata-mata untuk mencuba? Apakah kumpulan ini sudah bersedia untuk berhadapan dengan sebarang kemungkinan yang boleh memberi kesan yang cukup hebat ke atas sektor pembabitan mereka?

Perlu diakui, rentak yang dibawa oleh kelas menengah yang celik informasi dan mempunyai pelbagai sumber untuk menukar persepsi politik mereka telah memberi impak ke atas politik tanah air. Masa depan negara masih bergantung kepada pola pengundian kumpulan ini dan sekiranya kumpulan kelas menengah masih mahu meneruskan agenda untuk membawa perubahan, maka kelompok ini juga mesti bertanggungjawab ke atas masa depan negara dan ke atas keadaan yang tidak menentu yang berpanjangan untuk sekian lamanya.

Jika hanya mahu mengutamakan kepentingan agenda politik masing-masing, maka percaturan bijak harus dilakukan agar ia tidak sama sekali mengganggu masa depan generasi akan datang. Mungkin mereka perlu imbas semula kedudukan sewaktu tiga puluh tahun sebelum ini dan semasa mereka melihat negara sedang membangun yang memerlukan kestabilan dan kedudukan kemuafakatan yang utuh jika mahu negara bersaing dalam persekitaran asakan globalisasi.

Apakah sebenarnya aspirasi kumpulan kelas menengah? Adakah semata-mata mahukan perubahan atau membangkitkan rasa bantahan ke atas isu-isu tertentu yang berlaku dalam lingkaran mereka agar suara mereka dihormati dan diberi perhatian yang sewajarnya. Adakah graduan baru yang akan tergolong dalam kelompok ini diberikan sokongan sepenuhnya terutama dari segi pekerjaan dan memahami keperluan mereka agar mereka tahu peranan dan fungsi dalam konteks pilihan raya negara ini?

Kepentingan rakyat secara keseluruhan perlu diambil kira sebelum sesuatu langkah diambil oleh kelompok ini yang mempunyai kepentingan dan kemampuan untuk mempengaruhi persepsi politik tanah air hari ini. Barangkali, sudah tibakah masanya merungkai dilema politik kelas menengah?

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0810&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_06.htm#ixzz29AQ8kXhK 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

PERPADUAN : TANGGUNGJAWAB KERAJAAN ATAU PEMBANGKANG?

Posted: 13 Oct 2012 01:45 AM PDT


KITA melangkah ke tahun 2012 dengan dipenuhi keyakinan dalam keadaan tidak menentu selepas menyaksikan satu tahun yang penuh dengan kejutan, sandiwara, ramalan, drama, krisis dan tidak kurang keadaan di luar kawalan dan jangkaan.

Krisis ekonomi global pula diramal akan menjadi lebih buruk dan tempiasnya sudah pun dirasai di negara ini. Ada juga yang membuat spekulasi bahawa tahun 2011 dan awal serta pertengahan 2012 bakal diwarnai dengan konflik antara negara-bangsa dan ketegangan hubungan antara kaum dalam sesebuah negara akibat desakan dalaman dan luaran.

Jika tahun 2011 menyaksikan kesungguhan golongan tertentu untuk berubah; kini ia menimbulkan dilema. Adakah perubahan yang mahu dibawa menjanjikan keamanan dan keharmonian?

Sejauh mana perkembangan semasa mempengaruhi keadaan setempat sehingga masyarakat dapat hidup selesa menerusi perubahan yang tidak menjanjikan kestabilan dalam waktu kita berhadapan dengan keadaan duniawi yang tidak menentu.

Adakah masyarakat sudah matang dalam memikirkan perubahan untuk bersepadu, hidup harmoni dan tidak dibelenggu oleh sentimen etnosentrik, prejudis dan stereotaip sesama anggota masyarakat?
Wajarkah menggunakan ruang kebebasan untuk mengkritik agama tanpa menyedari sensitiviti pengikutnya?

Hakikatnya, kelonggaran yang wujud menyebabkan ada segelintir individu yang mengambil kesempatan untuk terus berpolitik dan mempolitikkan apa sahaja isu untuk kepentingan diri dan bukan keseluruhan anggota masyarakat. Ia boleh mempengaruhi dan menjejaskan demografi kependudukan negara ini jika tidak ditangani dengan segera. Malahan ianya juga membina persepsi negatif rakyat kepada kerajaan.

Dalam konteks masyarakat majmuk Malaysia, siapakah yang bertanggungjawab ke atas soal penghayatan perpaduan dan keharmonian dan apakah pendekatan yang secara rasional boleh diterima pakai membelakangi nilai emosional.

Mengapa sejak kebelakangan ini, ramai mula memberi tumpuan ke atas isu ini walhal Malaysia sering dijadikan sebagai negara contoh oleh dunia global. Apakah darjah toleransi dan penerimaan dalam kalangan masyarakat pelbagai etnik sudah jauh merosot atau ia dianggap sebagai isyarat pemulihan supaya tidak mengganggu perjalanan kehidupan harian kita.

Isyarat ini perlu diambil serius kerana pencapaian negara selama ini bergantung kepada kematangan pemimpin dan rakyat menangani apa sahaja isu di belakang tabir dengan rasional berasaskan kepada pengalaman yang pernah dilalui dan didikan generasi lepas.

Sedar atau tidak, nilai pengorbanan dan kompromi telah mendasari proses kemuafakatan anggota masyarakat negara ini sebagaimana yang telah ditinggalkan oleh para pejuang kemerdekaan yang mahu generasi berikutnya kekal dengan nilai kemasyarakatan yang tinggi disulami dengan unsur toleransi, hormat-menghormati dan saling faham-memahami antara satu sama lain.

Gusar

Ketinggian sifat ini jelas dalam Kontrak Sosial yang membawa kepada kemerdekaan dan jika perlakuan yang wujud dalam kontrak sosial diiktiraf dan dihormati, ahli masyarakat tidak perlu gusar mengenai perpaduan di negara ini.

Ini merupakan nilai yang memerlukan kejujuran dalam kalangan ahli masyarakat dan melalui amalan nilai tersebut, tanah air kita berjaya mengisi kemerdekaan atau kebebasan dengan proses pemodenan, pembangunan dan industrialisasi yang sekali gus membawa manfaat kepada rakyat.

Segalanya berkemungkinan di negara ini kerana warisan kepimpinan mahu memastikan bahawa kesejahteraan rakyat terpelihara dan para pemimpin sedar ia hanya dapat dilakukan dalam persekitaran yang kondusif, bebas daripada konflik dan ancaman terutamanya hubungan antara kaum. Keharmonian, perpaduan dan kesediaan untuk hidup rukun memacu kecemerlangan pencapaian negara selama ini.

Tanggungjawab ke atas perpaduan termeterai dalam Perlembagaan yang memperincikan butiran ketinggian perilaku dan tanggungjawab pemimpin lalu yang wajar dihalusi kerana dokumen ini sebenarnya memberi petunjuk kepada kesemua ahli masyarakat tanpa mengira batasan agama, 
keturunan, kepercayaan dan gender bagaimana pejuang kemerdekaan sedar polemik yang boleh berlaku dalam jangka panjang di negara ini.

Pemahaman ke atas Perlembagaan boleh membawa keinsafan mengapa kita harus bersama dalam berhadapan dengan krisis lain sebagai warga Malaysia dan bukan bertelagah sesama kita kerana garis ideologi politik.

Perpaduan merupakan tanggungjawab bersama. Rakyat termasuk kesemua lapisan masyarakat terutamanya generasi muda perlu akur bahawa apa yang mereka nikmati hari ini adalah pengorbanan dan kompromi nenek-moyang mereka.

Nilai budi yang tinggi bermula dari rumah. Ibu bapa mesti menanam sifat nasionalisme dan patriotisme yang tinggi agar kesemua ahli masyarakat boleh berhadapan dengan krisis global bersama.

Polemik politik juga wajar dihentikan sebagaimana yang disarankan oleh Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah. Keharmonian mesti diperkukuhkan. Itu adalah tanggungjawab pemimpin dan parti politik supaya pemimpin tidak disalahkan sebagai punca pertembungan sesama ahli masyarakat. Permusuhan politik boleh menjejaskan nilai ikatan keharmonian masyarakat negara ini.

Pada waktu yang sama, media dan agensi kerajaan juga boleh memainkan peranan mereka agar menjadi penyalur utama kepada proses memartabatkan kedudukan bangsa. Penghayatan ke atas nilai perpaduan dan kewarganegaraan boleh dilakukan bersama kerana itu adalah tanggungjawab kita.

Kerajaan mungkin perlu menubuhkan satu jabatan khas menangani isu sensitif yang bertindak sebagai badan pemantauan, pemulihan dan pengurusan hubungan antara kaum agar isu ini tidak menjadi propaganda politik atau disensasikan sehingga menjejaskan proses pengukuhan hubungan antara kaum di negara ini.

Pejuang kebebasan, kemerdekaan dan barisan kepimpinan awal dari pelbagai lapisan kaum tidak berkorban dan berkompromi untuk kepentingan diri tetapi mereka melakukannya untuk membolehkan kita menikmati kehidupan yang selesa, aman dan sejahtera.

Adalah menjadi tanggungjawab kita membelakangkan perbezaan dan melihat persamaan berpaksikan nilai kemanusiaan kerana sentiasa ada ancaman luaran yang cemburu dengan kejayaan kepimpinan mengurus hubungan antara kaum di negara ini.

Ia akan menjadi lebih buruk jika lahir musuh dalam selimut yang mahu melihat perpaduan di negara ini berkecai. Kekuatan sebenar tanah air ini adalah pada kepelbagaian dan jadikan ia sebagai pedoman 2013 untuk terus hidup rukun, sejahtera dan makmur demi masa depan generasi akan datang.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0101&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm#ixzz29AONjIO0 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

BELAJAR MENGHORMATI PARLIMEN....

Posted: 13 Oct 2012 01:38 AM PDT


Pelihara institusi demokrasi berparlimen

SEWAKTU merasmikan pameran "Demokrasi Berparlimen Tonggak Pemerintahan Negara" di bangunan Parlimen pada 2007, Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan, "status Parlimen kekal penting kepada tadbir urus negara". Perlembagaan Persekutuan Bahagian 4 Fasal 44 menyatakan, kuasa undang-undang Persekutuan Tanah Melayu terserah kepada Parlimen yang merangkumi Yang di-Pertuan Agong, Dewan Rakyat dan Dewan Negara.


Tahun ini merupakan tahun bersejarah bagi amalan demokrasi berparlimen Malaysia. Ini kerana genap 50 tahun amalan tersebut dipertahan dan diberi pengiktirafan sewajarnya. Ia bersesuaian dengan perkara yang dipersetujui dalam rundingan kemerdekaan di London pada 18 Januari hingga 6 Februari 1956.

Pembinaan negara ini walaupun tidak melalui proses pertumpahan darah, tetapi ia juga tidak datang dengan mudah.
Sejarah kelahiran demokrasi di Tanah Melayu menunjukkan ia adalah demokrasi terpimpin walaupun ada sarjana menamakannya sebagai quasi-democracy ataupun semi-democracy. Ini bermakna, demokrasi berparlimen wujud dengan adanya nilai pengorbanan, kompromi, sifat tolak-ansur, hormat dan fahami komposisi kependudukan dan alam Tanah Melayu.

Jika ideologi diutamakan, tidak mungkin Demokrasi Berparlimen akan menjadi matlamat asas penubuhan sebuah negara-bangsa berdaulat. Ideologi diketepikan agar masyarakat pelbagai kumpulan etnik dapat hidup rukun dalam satu keluarga besar.

Bagi Raja-raja Melayu yang telah menghadiahkan cokmar kepada Majlis tersebut pada 1952, ia dilihat sebagai simbol pengukuhan kerajaan berparlimen yang demokratik dan memartabatkan kedudukan Perlembagaan.

Permulaan kepada sistem kerajaan berparlimen adalah pengenalan Sistem Ahli pada 1951 yang merupakan asas kepada usaha melatih rakyat membentuk dan mentadbir kerajaan sendiri yang seterusnya membawa kepada pembubaran Majlis Perundangan Persekutuan selepas Pilihan Raya Umum 1959; titik permulaan sejarah Demokrasi Berparlimen dengan sidang pertama pada 12 September 1959.

Parlimen bertanggungjawab ke atas hal- ehwal penggubalan undang-undang di samping menjalankan tugas memantau perbelanjaan am kerajaan.

Kesemuanya masih berpusatkan kepada kuasa rakyat dalam menentukan jenis, bentuk dan pemerintahan yang mahu dilihat berdasarkan kepada pilihan raya yang menjadi mekanisme terpenting menentukan pentadbiran negara.

Selepas 50 tahun, adakah ia masih menjadi simbol kebanggaan? Adakah peranan Parlimen sudah berubah hari ini disebabkan kelangsungan politik? Yang nyata, demokrasi berparlimen masih merupakan sistem terbaik negara ini yang mempertahan tanggungjawab pemimpin dan hak rakyat ke atas kerajaan.

Perlembagaan menjadi dokumen terpenting mendasari hubungan ini dan lebih daripada itu, ia menjadi asas kemuafakatan masyarakat negara ini.

Demokrasi berparlimen membolehkan rakyat menyalurkan pandangan dan kritikan melalui wakil yang terpilih. Adakah wakil mereka memain peranan yang signifikan dalam konteks kemasyarakatan perlu pertimbangan sewajarnya.

Suara kepentingan ramai perlu diutamakan daripada menjadikan Parlimen sebagai perdebatan emosi. Kesucian Parlimen perlu diiktiraf sebagai ruang untuk mengelak dari membuat pembohongan, fitnah mahupun mencari kepopularan.

Pemimpin mesti bertanggungjawab ke atas hak dan kedudukan mereka. Pembunuhan karakter berlebihan dalam Parlimen boleh merencat proses perjalanan persidangan.

Demokrasi berparlimen tidak bermakna imuniti digunakan bagi meraih publisiti tetapi ia untuk memperjuang, memperkukuh dan memantapkan dasar atau hala tuju kesejahteraan masyarakat.

Demokrasi bersifat mulia dan tidak boleh dirosakkan dengan amalan rakus untuk berkuasa. Kemajuan dan demokrasi sepatutnya bergerak seiring.

Keyakinan dan kepercayaan melalui mandat sebagai wakil di Parlimen penting untuk dituruti. Kesejahteraan masyarakat tidak boleh dikompromi.

Pemimpin akan dinilai daripada kewarasan perwatakan sebagai pemimpin yang bersedia berkhidmat untuk masyarakat tanpa mengira batasan kepercayaan, agama, keturunan mahupun gender.

Selama 50 tahun penubuhan Parlimen, pengisian ke atasnya cukup hebat. Ia telah melihat kelahiran pemimpin yang berjiwa rakyat, juga pada waktu yang sama berjiwa emosi kepentingan diri.

Tempoh itu juga menyaksikan penerimaan negara lain ke atas sistem kita dan turut dijadikan model. Malaysia masih dihormati kerana amalan demokrasi berparlimen dianggap suatu yang workable ke atas status kependudukan. 

Demokrasi berparlimen harus melahirkan kerajaan yang stabil dan boleh meneruskan tradisi pembangunan, pemodenan dan industrialisasi.

Jika ada kelemahan dasar, ia boleh dibetulkan dan ruang secukupnya perlu ada untuk memperbaharui. Amalan demokrasi hanya dapat berfungsi jika ada kesungguhan dalam kalangan kesemua pihak, bukan pemimpin semata-mata.

Setiap anggota masyarakat dalam mana-mana stratifikasi sekalipun ada tanggungjawab mereka. Kita bertanggungjawab ke atas sistem yang ada. Nilai moral dan integriti menjadi persoalan asas dalam demokrasi berparlimen hari ini. Ia dapat berkembang jika dilihat secara rasional dan bukan emosional.

Selama 50 tahun Parlimen, ada kegemilangan dan ada pasang surutnya. Ada pencapaian yang mendapat pengiktirafan dan ada cabaran yang dilaluinya.

Walau apa pun, ia masih merupakan sistem terbaik dan sama ada dapat bertahan untuk 50 tahun lagi, ia bergantung kepada tahap kematangan dan kesungguhan masyarakat untuk menjamin hak dan tanggungjawab mereka.

Hubungan antara institusi raja, kerajaan, pemimpin dan masyarakat mampu memastikan Parlimen kukuh berdiri kerana tanpa Parlimen, maka akan berkubur kebebasan dan institusi yang telah membawa kedudukan Malaysia hari ini.

Kuasa rakyat menentukan ketinggian Parlimen hari ini dan ia juga merupakan kuasa yang amat besar signifikasinya kepada kemakmuran dan kesejahteraan generasi hari ini dan akan datang.

PENULIS ialah Pensyarah Kanan,Pusat Pengajian Sains KemasyarakatanUniversiti Sains Malaysia


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1120&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_08.htm#ixzz29AMt3UgY
© Utusan Melayu (M) Bhd 

BILA WAKIL RAKYAT MALAS MENULIS....

Posted: 13 Oct 2012 01:27 AM PDT


Wakil rakyat perlu manfaatkan blog


Teknologi kini sudah jauh berubah. Perkembangan ini telah membolehkan kebanyakan rutin manusia dipercepatkan mengatasi masa 30 tahun yang lalu.

E-mel menjadi komunikasi utama hari ini dan banyak urusan yang dapat diselesaikan melaluinya. Begitu juga dengan penyebaran maklumat melalui laman web yang ada kalanya boleh dicipta menggunakan ruang percuma.

Hari ini, perkembangan dunia teknologi bergerak setapak lagi apabila weblog menjadi popular dan tumpuan ramai. Gabungan perkataan web dan log ini dengan sendirinya memberi tafsiran bahawa ia mendekati fahaman kita ke atas penggunaan buku log, catatan seharian yang boleh ditulis dalam laman web tertentu secara online.

Secara ringkasnya, ia dikenali sebagai blog. Penulisan dalam blog membolehkan pemikiran, perkongsian dan maklum-balas dilakukan di alam maya tanpa ada hubungan secara langsung.

Lazimnya catatan yang disiarkan dalam blog boleh diterjemahkan sebagai pengalaman atau pandangan yang mahu dikongsi bersama pembaca lain kerana ia tidak ada garis panduan. Pemilik blog bebas menyampaikan apa sahaja maklumat yang ingin disampaikan.

Oleh yang demikian, sudah tiba masanya wakil rakyat di negara ini menggunakan perkhidmatan ini sebagai salah satu usaha untuk mendekati orang ramai. Sehingga ke hari ini, hanya ada beberapa orang wakil rakyat yang mempunyai blog sendiri. Ini termasuklah Datuk Shahrir Samad di http://shahrir-umno.blogspot.com/ dan Lim Kit Siang di http://blog.limkitsiang.com/

Kedua-dua ahli politik ini aktif dalam mengemaskinikan blog dengan pandangan dan maklumat yang mahu dikongsi bersama pembaca. Lebih daripada itu, ia dengan mudah menghubungkan wakil rakyat dan orang ramai dalam menyuarakan pandangan di kawasan mereka.

Blog boleh dilihat sebagai usaha melintasi rangkaian jaringan untuk menyampaikan maklumat, satu proses berterusan dalam sistem penyampaian sosial.

Apabila wakil rakyat memiliki blog sendiri, ini secara langsung akan memperlihatkan keprihatinan wakil rakyat tersebut untuk menjalankan tanggungjawabnya apabila tidak dapat berada di kawasannya atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.

Di Amerika, memiliki blog dalam kalangan ahli politik telah menjadi satu budaya yang bersifat persaingan kerana masing-masing mahu mempertontonkan bagaimana mereka menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan oleh para pengundi.

Begitu juga di United Kingdom, beberapa wakil rakyat seperti Clive Soley, Boris Johnson, Tom Watson dan Richard Allan memiliki blog mereka untuk berinteraksi dengan penduduk di kawasan masing-masing.

Sekiranya ahli politik mula berjinak dengan memiliki blog sendiri, nilai kewibawaan mereka bukan sahaja akan mewakili rakyat kawasan mereka berkhidmat tetapi melangkaui persempadanan tersebut.

Tindakan ini akan melibatkan hampir kesemua individu yang melayari blog ahli politik tersebut. Ia membina jambatan antara ruang sendiri dengan ruang sosial umum yang akan membolehkan masyarakat awam bertindak dan sensitif dengan persekitarannya.

Blog juga akan membolehkan individu yang mahu berjumpa dengan wakil rakyat mereka tetapi gagal kerana ruang masa dan komitmen lain dapat dihubungkan melalui perbincangan di blog pada waktu yang ditetapkan.

Berinteraksi

Yang jelas, blog akan membolehkan wakil rakyat dan individu mendapatkan maklumat yang dikehendaki melalui interaksi; memahami peranan dan tanggungjawab wakil rakyat mereka melalui informasi yang disiarkan; menilai budaya dan norma perhubungan antara wakil rakyat dan individu; membolehkan orang ramai di luar kawasan wakil rakyat yang berinteraksi melalui blog mahu wakil rakyat mereka juga memiliki blog kerana faedah yang diterima; akan membuah minat pelbagai lapisan masyarakat untuk memahami pemikiran wakil rakyat ini dan menjadikan pandangannya sebagai satu rujukan dalam sesuatu isu.

Walaupun begitu, mungkin ada ahli politik yang tidak mahu memilikinya kerana implikasi daripada beban kerja mereka. Kadang-kadang, sesuatu blog dipenuhi dengan 50-100 maklum balas daripada pembacanya.
Apakah ahli politik ini sanggup berinteraksi dan memberi jawapan ke atas kesemua persoalan, masalah, kritikan ataupun komen yang dilontar dalam blog mereka. Ini kerana prestasi mereka akan dinilai sejauh manakah mereka bersedia menangani apa sahaja masalah yang disampaikan melalui blog mereka.

Lantaran itu, ada ahli politik yang mempunyai penyelenggara blog mereka yang juga bersedia membantu individu yang mahu berinteraksi dengan ahli politik tersebut. Dengan cara ini, sekurang-kurangnya kepercayaan ke atas ahli politik ini kekal dan kesemua individu masih dapat mencari jalan penyelesaian. Cara begini jauh lebih baik daripada terus menunggu melalui cara konvensional iaitu membuat temu janji dengan wakil rakyat.

Sudah tiba masanya wakil rakyat dan ahli politik negara ini mula menggunakan mekanisme terbaru ini dalam dunia politik supaya perkembangan sistem dan penyertaan dalam politik adalah seiring dengan kemajuan ekonomi yang dikecapi.

Internet sudah menjadi sebahagian dari peralatan dunia moden. Ada yang sukar untuk melakukan sesuatu aktiviti tanpa melayari e-mel atau halaman-halaman tertentu yang sering diikuti oleh mereka.
Blog ahli politik juga penting supaya mereka dapat menarik minat generasi baru supaya peka dengan perubahan yang mengambil tempat dan tidak hanya melibatkan diri dalam arus perubahan politik negara secara bermusim.

- DR. SIVAMURUGAN PANDIAN ialah Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=0126&pub=utusan_malaysia&sec=rencana&pg=re_06.htm&arc=hive#ixzz29AK63xqp
© Utusan Melayu (M) Bhd 

SUDAHKAH BERSEDIA SEPENUHNYA PDM?

Posted: 13 Oct 2012 01:12 AM PDT


Pengajaran 2008 dan persiapan PDM menghadapi PRU Ke-13

KEBELAKANGAN ini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sering mengingatkan mengenai persiapan parti dan pengalaman dari keputusan Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-12. Begitu juga dengan kenyataan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa kekalahan di beberapa negeri mempunyai hikmah tersendiri.



Apa sebenarnya berlaku dalam PRU Ke-12 pada 8 Mac 2008? Mengapakah sokongan ke atas Barisan Nasional (BN) merosot sehingga hanya menang 140 kerusi (63%) berbanding sebelumnya 219 kerusi (98%); terhakis sebanyak 79 kerusi (219-140). Sebanyak 55 kerusi (40%) dari 140 kerusi BN adalah dari Sabah dan Sarawak. Hari ini, BN mempunyai 137 kerusi selepas melalui proses Pilihan Raya Kecil dan keluarnya wakil parti SAPP dari BN.

DAP pula 29, Pas 23, PKR 24, PSM 1 dan Bebas 8. Peningkatan berlaku kepada DAP satu kerusi manakala PKR hilang 7 kerusi sejak 2008 sehingga kini kerana keluarnya wakil rakyat mereka menjadi wakil rakyat Bebas. BN gagal mempertahankan majoriti dua pertiga dan tewas di Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kelantan serta Wilayah Persekutuan.

Dilihat apa yang berlaku di Semenanjung Malaysia, calon parti UMNO yang menang adalah 79 dari 117 kerusi; MCA pula 15 dari 40 kerusi dan MIC 3 dari 9 kerusi pada 2008. Sokongan ke atas UMNO ketika itu dikatakan sekitar 35.5%; MCA - 38.1% dan MIC - 8.3%.

Terdapat banyak faktor menjadi penarik dan penolak ke atas terhakisnya sokongan BN. Antaranya, nilai dan legitimasi moral kepimpinan ketika itu; strategi BN yang seolah-olah berada dalam zon selesa sehingga lahirnya pemimpin angkuh dan bongkak, mensabotaj jentera parti, dana tidak sampai kepada akar umbi, mandat besar 2004 disalahguna atau diambil mudah oleh kepimpinan, pemilihan calon yang berubah pada saat-saat akhir akibat campur tangan kuasa 'ketiga', demonstrasi Hindraf, kritikan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, kemunculan Datuk Seri Anwar Ibrahim, pergerakan generasi Y yang pernah melihat reformasi 1998-1999, peranan badan bukan kerajaan, media sosial dan janji manifesto (2004-2008) yang tidak dipenuhi.

Maka, yang wajar dijadikan pengajaran adalah bagaimanakah kekuatan parti akan terserlah dengan 'kesepaduan' dan kemuafakatan; mengurus isu dan memenuhi kemahuan serta keperluan rakyat di bawah 'kepimpinan representasi proposional' yang mahu dilihat umum. Sepanjang 51 bulan lalu, banyak perubahan dan pembaharuan dilakukan sama ada memenuhi apa yang dilihat sebagai pengajaran 2008 atau melakukan persiapan ke arah PRU Ke-13.



Bermula dengan pertukaran kepimpinan, Najib memaparkan kewibawaan kepimpinan dengan pendekatan yang jauh berubah untuk disesuaikan dengan persekitaran politik semasa.



Rakyat dijadikan sebagai asas untuk memulihkan semula kepercayaan dan krisis keyakinan. Konsep 1Malaysia dijadikan landasan hala tuju sebagai enjin kepada Wawasan 2020. Pelan transformasi menjadi tunjang dalam konsep tersebut dan pencapaiannya juga sudah dipapar kepada umum sewaktu kepimpinan Najib menjejaki tiga tahun.

Malahan transformasi politik turut ditekankan dengan memberikan keutamaan kepada parti dari kepentingan diri; mengutamakan pasukan dari kumpulan; memenangi pemikiran rakyat; menjadi juara media baru; mendekati orang muda dan menuju sifar masalah.

Jika BN mahu menunjukkan ia sudah berubah sejak 2009, salah satu indikatornya adalah calon; bukan calon popular dalam parti tetapi calon yang disenangi ramai wajar dijadikan sandaran; calon yang mantap, disukai dan dilihat 'cool' oleh kesemua lapisan pengundi.

Begitu juga dengan penstrukturan parti penting dalam menjamin jentera mantap bersedia untuk berhadapan dengan PRU sebagaimana yang diungkap oleh Muhyiddin bahawa ia merupakan ibu segala PRU dan penentu hidup-mati BN ketika berhadapan dengan cabaran mengurus persepsi. Semboyan yang dibunyikan bertujuan mengeluarkan ahli, penyokong dan pemimpin BN dari zon keselesaan sebagaimana sebelum PRU 2008 dan melakukan yang terbaik untuk parti dan bukan diri sendiri.

Ada ahli yang memberikan maklumat kepada lawan kerana gagal mendapat ganjaran dan bersikap dendam kepada parti sendiri. Ada yang mengambil sikap mengangguk kepada segalanya termasuk yang berkhidmat dalam institusi dan sistem hari ini tetapi di belakang 'pangkah' lain.

'Orang parti' akan berfikir untuk masa depan anak bangsa, agama dan tanah air kerana diselubungi dengan emosi untuk melihat negara terus maju dengan kestabilan dan kemuafakatan kesemua warga negara ini. Kepentingan generasi akan datang diberi keutamaan bukan pilihan; kepentingan negara dipertahankan manakala kepentingan keharmonian tidak akan dijaja kepada orang luar hanya kerana tamakkan kuasa.



Apabila bercakap mengenai BN, ia bukan membabitkan hanya tiga parti utama tetapi keseluruhan 13 parti yang menjadi komponennya. Pengerusi BN selaku Perdana Menteri memberi peringatan yang amat tajam ketika Majlis Makan Malam di Kulim, baru-baru ini bahawa pemimpin BN mesti bekerja sebagai 'satu pasukan' dan 'tidak membiarkan beliau melakukannya keseorangan' untuk mendekati hati dan minda pengundi pelbagai kumpulan etnik.

Najib berhati-hati kali ini kerana intensiti barometer persaingan untuk mendapatkan kuasa dan kedudukan dengan apa cara sekalipun oleh beberapa pihak termasuk menggunakan helah, pembohongan secara licik dan bermain dengan persepsi serta emosi pengundi termasuk tawaran 'percuma' di sana-sini yang dekat dengan sentimen manusia secara lumrahnya.

Mood 'a feel good factor' ke atas Najib bergantung bukan hanya pada beliau. Ia adalah faktor holistik bagi sesuatu parti politik dan hanya 'orang parti' dapat menjamin kejayaan. Semangat 'orang parti' jika sudah kelihatan sepenuhnya, ia juga akan memberikan keyakinan kepada Perdana Menteri, persiapan kali ini jauh lebih baik dari 2008.

Selagi itu, teka-teki dan sembang kedai kopi akan berterusan dan jangan terkejut jika tahun 2013 kita masih bercakap mengenai tarikh pilihan raya walaupun senarai nama calon sudah sampai ke tangan Pengerusi BN. September, Oktober, November sekalipun masih berkemungkinan tetapi saya rasakan pilihan raya mungkin seperti sudah semakin hampir tetapi tidak berapa dekat sebenarnya apatah lagi BR1M ke-2 jika ditawar sekali lagi, mungkin memerlukan lebih masa.


PROFESOR MADYA DR. SIVAMURUGAN PANDIAN Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia

PANDANGAN PPUBJ :

Melihat kepada persiapan jentera parti khususnya PDM ternyata tidak seragam. Ada yang masih dibuai angin PRU 2004 tidak kurang juga ada yang masih berpolitikng hingga terlupa kepada tugas hakiki untuk menghadapi ibu segala pilihanraya yang menentukan hidup dan terkuburnya UMNO/BN.

Jika diibaratkan pilihanraya itu satu "peperangan" hanya Jeneral saja yang bersedia tetapi askar dibelakang masih lagi ada yang lena. Ini sudah pasti merencatkan persiapan dan sudah pasti jika bertempur juga maka kita sudah tahu keputusannya. 

Jadi rumusan dari ini, untuk memastikan kemenangan 2/3 sudah tentu kita perlu bertindak dan bekerja lebih dari biasa untuk memastikan misi dan visi berjaya. Selamat berjuang kepada pewira parti.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20120626/re_06/Pengajaran-2008-dan-persiapan-PRU-Ke-13#ixzz29A9YCaE5 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 13 Oct 2012 07:48 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


UMNO juga dipersalahkan bila Selangor tewas 3-0

Posted: 12 Oct 2012 08:53 AM PDT

Kalah dan menang itu adalah lumrah kehidupan dan adat pertandingan..Yang penting SEMANGAT juang tinggi yang telah dipamerkan..Team PUcTD merakamkan ucapan TAHNIAH kepada pasukan Kelantan yang telah BERJAYA menewaskan Selangor Darul Ehsan dalam perlawanan separuh akhir ke-2 Piala Malaysia yang telah berakhir sebentar saja tadi..Rata-rata penyokong fanatik Selangor berada dalam mood "sedih"melihatkan pasukan kesayangan mereka tersungkur digelanggang sendiri..namun PUJIAN harus diberikan kepada seluruh team Selangor,kerana aku percaya mereka telah sedaya upaya berjuang...Hebatkan mereka!
Aku juga ingin mengucapkan TAHNIAH dan SYABAS kepada para pemuda PDM Sungai Manggis yang BERJAYA menganjurkan Program Santai Pemuda pada malam ini sempena dengan berlangsungnya perlawanan bola sepak ni..Sambutan yang diberikan oleh penduduk setempat amat menggalakkan,ada yang datang membawa keluarga,ada yang datang sendirian semata-mata ingin merasai KEHANGATAN suasana KEMPEN PIALA MALAYSIA ini.
Ketua UMNO Bahagian Kuala Langat juga turut hadir

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kuala Langat




Turut hadir bersama rakyat setempat,Ybhg Dato Hj.Sulaiman Karli,Ketua UMNO Bahagian Kuala Langat bersama dengan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kuala Langat,saudara Zurihan Yusof.

Razlan's

Posted: 12 Oct 2012 11:39 PM PDT

Razlan's


Malaysiakini kaki Spin

Posted: 12 Oct 2012 06:19 AM PDT


Dua gambar ini mempunyai cerita yang sama tetapi Header yang berlainan... Tujuannya adalah mudah, mahu spin agar cerita lebih mnampak buruk dan menarik pembaca untuk membaca selanjutnya...


Nilaikan sendiri ... Cerita ini masih ada di www.malaysiakini.com ...



Puteri Bahagian Segambut

Posted: 11 Oct 2012 11:47 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Krisis Air di Selangor Makin Kritikal? @umbkl

Posted: 11 Oct 2012 11:35 PM PDT

Kita tidak faham kenapa kerajaan PR Selangor masih menafikan yang negeri yang diperintah mereka ini bakal berdepan dengan krisis air yang kronik.

Tidak mungkin mereka tidak mampu memahami fakta dan angka yang menjelaskan masalah ini. Tidak mungkin juga mereka tidak turun melawat sendiri ataupun melihat gambar-gambar empangan yang didedahkan oleh beberapa blog dan laman web yang menunjukkan jumlah takungan air yang menyusut dengan kadar yang pantas.

Antara yang terbaru ialah empangan Sungai Selangor dekat Jalan Kuala Kubu Bharu yang didedahkan oleh Mynewshub semalam. Air di empangan ini yang berukuran lebih kurang 600 hektar telah susut hampir 40 peratus dari paras takungan yang sepatutnya iaitu kira-kira 235 juta meter padu.

Salah satu sungai iaitu Sungai Liut yang menjadi sumber kepada takungan air di empangan itu juga semakin kering untuk menyalurkan air ke dalam empangan tersebut.

Gelongsor limpahan di empangan juga sudah hampir lima bulan tidak dilimpahi air menyebabkan tiada simpanan air di empangan pengawal Sungai Selangor.

Justeru, apakah alasan kerajaan PR Selangor bagi terus berdegil menyatakan yang krisis air yang dibimbangi BN hanya mainan politik?

Krisis air Selangor dijangka berlaku pada 2014 atau lebih awal berdasarkan kajian dan unjuran yang dijalankan oleh pakar.

Masalah kekurangan bekalan air mula timbul selepas kerajaan PR Selangor membekukan perbelanjaan modal (Capex) syarikat konsesi yang menyebabkan syarikat tersebut tidak berupaya meneruskan kerja-kerja penggantian paip yang telah lama dan rosak. Sekali gus menyumbang kepada peningkatan bekalan non-revenue water (NRW) di negeri ini.

Secara dasarnya, negara ini mempunyai bekalan air hujan yang cukup tetapi, bekalan air terawat memerlukan loji dan teknologi rawatan yang sistematik yang mana membawa kepada projek Langat 2 yang dicadangkan oleh kerajaan BN Selangor yang terdahulu. Namun, kerajaan PR Selangor telah bertindak membekukan projek ini atas alasan ingin mengstruktur semula industri air di Selangor.

Alasannya ialah agar membolehkan kerajaan Selangor mengurus kadar tarif air dengan lebih rendah berbanding kenaikan sehingga 37 peratus yang dicadangkan syarikat konsesi air terlibat. Dalam ertikata lain, kerajaan PR Selangor mengambil pendirian bahawa mereka lebih rela jika rakyat tidak mendapat bekalan air bersih langsung daripada membayar harga yang tinggi untuknya.

Pendirian kerajaan PR Selangor ini amatlah mencurigakan, apatah lagi dengan terbuktinya bahawa janji mereka untuk memberi 20m padu air percuma kepada rakyat dalam PRU terdahulu hanyalah janji kosong di mana perlaksanaannya adalah tidak menyeluruh dan tidak adil kepada beberapa pihak.

Kini, krisis air yang bakal melanda semakin nyata dengan empangan-empangan yang semakin menyusut dan kering. Apakah kerajaan PR Selangor buta? Politik apakah yang sedang dimainkan oleh kerajaan Selangor? Salahkah jika rakyat terus meragui mereka?

Apakah kerana mereka terlalu angkuh untuk mengaku tersilap memahami dan mencongak fakta dan angka mengenai bekalan air, sehingga sanggup membiarkan rakyat menanggung derita?

Dengan kedegilan kerajaan Selangor, inilah disarankan agar rakyat Selangor yang masih ragu-ragu mengenai isu air mengambil inisiatif sendiri untuk menyelidik perkara ini agar dapat membuat pilihan yang tepat dalam PRU nanti. Pastikan kerajaan yang dipilih dapat menjamin kesejahteraan hidup rakyat dan bukannya angkuh tidak bertempat. Jangan dua kali terhantuk sehingga berdarah baru hendak ditengadah. Ingatlah kata-kata Khalid Ibrahim, iaitu manifesto PR bukannya janji.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Nasharudin Cabar Majlis Syura @umbkl

Posted: 11 Oct 2012 08:28 PM PDT

Sahih dan jelas sekali, para pemimpin PAS dari kalangan Anwarinas masih lagi mempunyai perasaan dendam dan curiga terhadap bekas Timbalan Presiden mereka sendiri sekalipun 9 September lalu Majlis Syura PAS telah memutuskan untuk tidak memanjangkan polemik kedudukan Nasharudin Mat Isa dalam parti.

Apabila Nasharudin masih berterusan mempertikaikan dasar songsang parti termasuklah yang terbaru mengecam sikap PAS tika ini yang terlampau mendahulukan kuasa berbanding prinsip Islam, ia bagaikan satu peluru baru bagi golongan Anwarinas untuk melancarkan semula perang menentang bekas Timbalan Presiden PAS itu.

Nasharudin dalam ucapannya di Seminar Dakwah Islamiyyah Sebagai Tunggak Kekuatan Ummah antara lainnya menyebut;

"Jika umat Islam negara ini terus berpecah belah, apakah yang bakal terjadi kepada umat untuk 5, 10 atau 15 tahun lagi? Adakah umat Islam tergelincir? Adakah agama mengajar umatnya meletakkan ajaran Islam di tempat kedua semata-mata mahu mendapatkan kuasa?".

Selanjutnya Nasharudin juga menyatakan bahawa dalam konteks politik umat Islam hari ini, masalah perpecahan umat seperti sengaja dilupakan sedangkan perkara itu merupakan masalah utama yang perlu segera mencapai penyelesaian.

Selain itu, beliau turut meluahkan kehairanannya apabila usaha dalam bentuk perbincangan dan penyatuan diantara UMNO dan PAS sering dipandang serong atau kelihatan 'taboo' bagi segelintir pihak yang tidak senang duduk dengan usaha murni tersebut.

Nasharudin mungkin beranggapan ucapannya itu tidakpun menyalahi sebarang kod etika partinya malah untuk ditafsirkan telah melanggar dasar PAS pun tentu tidak sesekali.

Malah bagi umat Islam juga tidak melihat ucapan Nasharudin itu lari dari landasan perjuangan Islam yang sedari dulu lagi amat menitik beratkan perpaduan dan membenci perpecahan.

Apatah lagi Majlis Syura dalam mesyuaratnya sebelum ini pun jelas menyebelahi Nasharudin apabila badan tertinggi PAS itu enggan menurut perintah Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat yang mahu beliau dipecat maka bolehlah dikira sebagai satu lesen untuknya terus menegur dan mengkritik parti demi kebaikan bersama.

Hakikatnya tidak sedemikian. Bagi golongan Anwarinas dalam PAS, ucapan berbentuk teguran dan kritikan terbuka oleh Nasharudin itu dikira sebagai sengaja mencabar Majlis Syura dan PAS itu sendiri.

Ini dapat dilihat dari reaksi keras Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar yang memberi amaran bahawa teguran Nasharudin itu adalah tindakan yang sengaja mempertikaikan pendirian parti serta satu cubaan yang mencabar kewibawaan Majlis Syura itu sendiri.

Jelas sekali golongan Anwarinas tidak akan duduk diam begitu sahaja membiarkan Nasharudin terlepas dari tindakan disiplin. Kesempatan ini tentunya diambil peluang oleh mereka untuk menebus kekalahan mereka sebelum ini.

Barangkali benar Nasharudin telah mencabar kewibawaan Majlis Syura PAS dimasa yang sama secara langsung mengkritik sikap PAS yang terlampau kemaruk mengejar kuasa hingga hampir tergadai maruah agama, bangsa dan negara, namun bagi umat Islam, tindakan Nasharudin itu tetap kena pada tempatnya.

Mungkin kali ini Nasharudin agak sukar untuk Nasharudin terlepas dari hukuman yang sekian lama diidam-idamkan oleh kumpulan Anwarinas dalam PAS, pun begitu sejauh mana PAS berani bertindak keras termasuk memecat Nasharudin tentunya menarik untuk dikuti perkembangannya.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

Razlan's

Posted: 11 Oct 2012 11:15 PM PDT

Razlan's


Ustaz Nasha Simpanan Tetap PAS

Posted: 11 Oct 2012 05:27 PM PDT

Dalam perjuangan Politik, sudah tentu setiap pemimpin mempunyai pengaruh dan pengikut, Bekas Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin hari ini merupakan orang paling di perhatikan oleh orang parti beliau sendiri dan juga oleh DAP dan PKR.

Apabila konflik beliau dengan Karpal Singh dan juga konflik terbaru yang beliau dedahkan terhadap Agenda DAP yang meletakkan Malaysia menjadi negara Kristian, ini sudah tentu membuat rakan-rakan beliau dalam Pakatan panas bontot.

Walaupun tindakan Nasha lebih keras daripada tindakan Hassan Ali, namun Majlis Syura dan Pimpinan PAS tidak mampun berbuat apa-apa kerana Pengaruh Nasha ternyata lebih kuat dari Hassan Ali.

Ustaz Nasha merupakan Simpanan Tetap PAS untuk memastikan parti itu memenangi kerusi-kerusi yang mereka tandingi pada PRU akan datang.

Di kampung-kampung hari ini, penyokong PAS sudah merasa malu untuk bercerita tentang perjuangan Islam, apabila borak di kedai-kedai kopi, sudah tidak ada suara-suara kuat yang sengaja memprovok orang sekeliling untuk mengherdik UMNO atau BN. Mereka merasa malu untuk berkata-kata kerana PAS sudah lari dari Perjuangan Islam.

Apa lagi saki baki yang tinggal terhadap Perjuangan PR? 

DAP - Mahu Kristian sebagai agama Rasmi
PAS - Mahu Bina Hukum Hudud PAS
PKR - Memerjuangankan Plurisme dan Liberaslime.

Dari sudut dasar perjuangan, mereka sudah tidak boleh bersama, bagaimana pula keadaan sekiranya mereka sudah menang untuk memerintah Negara Malaysia?

Apa yang dilakukan oleh Ustaz Nasha adalah berkaitan dengan Prinsip, Prinsip Islam yang sepatutnya dipegang oleh semua orang Islam yang mahu melihat negara Malaysia kekal dibawah naungan orang Islam.

Untuk mencapai kemenangan, tidak semestinya kita mengadaikan Agama Islam, UMNO boleh laksanakan perkara ini dari dahulu lagi, UMNO tidak pernah menggunakan Agama untuk mempertahankan Dasar dan Prinsip perjuangan menunju kemenangan PRU, ianya sudah dipersetujui dan sehingga hari ini, Islam dijaga dengan baik dan agama-agama lain diamalkan dengan aman.

Kehendak DAP merupakan satu ancaman terhadap Islam, kehendak PKR merupakan Ancaman kepada Islam dan Pertukaran Dasar PAS merupakan anjakan langkah kebelakang memajukan Islam. 

Oleh sebab itu, Ustaz Nasha mendedahkan adanya Majlis Angkat Sumpah, adanya Majlis meraikan kemenangan di Sarawak, dan saya percaya pendedahan ini akan diteruskan lagi demi mahu menyedarkan Islam yang lain terhadap ancaman DAP terhadap Islam.

Bagi Orang UMNO, kami dari dulu sudah mendedahkan siapa itu DAP dan apakah yang mereka mahu lakukan terhadap negara ini. 

Kepada orang-orang PAS, kamu boleh dengar dan faham dan ambil nasihat yang diberi oleh Ustaz Nasha, semoga kamu kembali ke pangkal perjuangan untuk memartabatkan Islam.

Percayalah, Ustaz Nasha tidak akan di BUANG dari PAS seperti terjadi kepada Hassan Ali kerana beliau merupakan SIMPANAN Tetap PAS.















LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 11 Oct 2012 08:11 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Mat SabuN tinggalkan nota ini buat rakyat Kuala Langat..

Posted: 11 Oct 2012 06:55 AM PDT

Bila dah idea nak dibicarakan.. manusia jenis ni memang akan cari jalan dan cari jalan untuk mencari salah orang lain, apatah lagi salah para pemimpin.. ada aje salahnya.. walhal banyak lagi kerja lain yang boleh dibuat.. hahaha.. apa! Depa ingat PM ni sesuka hati nak harga naik ke? Cakap senanglah. ..menjanjikan bulan dan bintang.. itu free.. ini free..cuba jadi pemimpin pulak.. apa macam..mau korang terkincit dalam seluar.. udah-udahlah tuuu.. korang buatlah banner banyak mana pun.. tak rugi pun PM.. yang rugi korang.. sebabnya ada otak tak mahu berfikir..asal barang naik aje..BN disalahkan.. alangkah ceteknya pemikiran korang ni.. patutnyalahkan..korang kalau boikot dengan barang ni.. sudahhh.. tak payah beli..tak payah beli gula.. tak payah beli barang yang naik.. kesihatan pun baik.. ni tak.. tibai PM tibai gak.. duit korang gak yang ke depan.. bila tak dapat.. mulalah merapu sana sini.. kerajaan zalimlah.. alahai..
Psssstttt...modal dah habislah tuuu.. pasal tu keluarkan isu ni.. kerana RAKYAT SEMAKIN BIJAK DENGAN MENGUNDI BN DAN MENOLAK PAKATAN




Team PUcTD

DAP memang biadap..

Posted: 10 Oct 2012 11:24 PM PDT

Kebiadapan pihak pembangkang memang sudah terserlah.. terdesak dengan situasi sekarang dimana rakyat mula menyokong BN mereka sanggup lakukan apa sahaja...korang lihatlah kebiadapan mereka ni...kalau otak dah letak kat lutut.. ermmm.. ni belum berkuasa lagi ni...




Team PUcTD

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 10 Oct 2012 11:21 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


KUMPULAN PERTAMA 40 STAF RAPID KUANTAN MULAKAN KARIER BARU @umbkl

Posted: 10 Oct 2012 11:11 PM PDT

Anak Kuantan, Shamsul Abdul Samad, yang bersama-sama 39 lain menjadi staf pertama RapidKuantan, berazam untuk menggunakan peluang yang dimilikinya sekarang untuk menabur bakti kepada para penduduk bandar berkenaan dan negeri Pahang seluruhnya di samping menyara keluarga.

"Sebagai anak Kuantan, saya faham sangat dengan masalah orang di sini yang menghadapi kesusahan dalam soal pengangkutan awam. Kedatangan RapidKuantan ke Kuantan sememangnya sesuatu yang telah lama dinantikan oleh kami," kata bekas agen tiket bas ekspress di Terminal Makmur ketika ditemui hari ini.

Katanya: "Apabila mendapat tahu bahawa perkhidmatan bas RapidKuantan akan diperkenalkan di Kuantan ini, saya terus membuat keputusan untuk memohon. Alhamdulillah, permohonan untuk bekerja saya diterima," kata Shamsul, 42, yang melaporkan diri di pejabat sementara RapidKuantan di Stadium Darul Makmur semalam.

"Sememangnya, keadaan sekarang adalah jauh lebih baik daripada zaman saya sekolah dulu. Tetapi, ianya masih tidak mencukupi kerana perkhidmatan bas di Kuantan ini bergantung kepada perkhidmatan bas yang beroperasi di luar bandar Kuantan.

"Kerana itu, jadual perjalanan bas terlalu sukar dijangka. Saya harap RapidKuantan akan dapat menyediakan kekerapan bas yang lebih konsisten," kata Shamsul, yang membesar dan bersekolah di kawasan perkampungan di Batu Lima, Kuantan.

Sehingga bas-bas baru RapidKuantan tiba pada 15 November depan, para pemandu ini akan diberi latihan dalam kelas termasuk mengikuti kursus untuk mendapat lesen memandu kenderaan awam atau PSV. RapidKuantan akan memulakan operasi pada 1 Disember depan dengan fasa pertamanya meliputi tiga laluan.

Laluan-laluan berkenaan ialah laluan antara Gambang dan Terminal Makmur, yang juga stesen bas utama untuk bandar Kuantan; Laluan antara Bandar Indera Mahkota ke Teluk Cempedak; dan laluan daripada Kompleks Mahkamah ke POLISAS di Semambu.

Menurut Pengarah Divisyen Bas Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana), Encik Zohari Sulaiman, misi RapidKuantan adalah untuk memberikan perkhidmatan pengangkutan bas awam yang efisien dengan menggunakan pengalaman dan pendekatan membangunkan perkhidmatan bas untuk RapidKL dan RapidPenang.

Untuk ketiga-tiga laluan di Kuantan, Zohari berkata bahawa komitmen syarikat adalah untuk menyediakan perkhidmatan dengan kekerapan pada kadar 15 minit untuk waktu puncak.

Katanya, selain pemandu bas, RapidKuantan akan turut mengambil para pekerja untuk mengisi pelbagai kekosongan lain dalam operasi unit, yang sekarang ini diletakkan di bawah pentadbiran dan pengurusan RapidKL.

"Kecenderungan kami adalah untuk mengisi semua jawatan dengan orang-orang Kuantan. Ini adalah kerana kami juga mahu menjadikan perkhidmatan RapidKuantan ini sebagai institusi meningkatkan taraf kehidupan para penduduk Kuantan dan negeri Pahang seluruhnya.

"Selain daripada terus menyediakan pekerjaan, perkhidmatan bas RapidKuantan akan memastikan mobiliti di bandar. Ini akan meningkatkan produktiviti dan seterusnya merancakkan ekonomi negeri Pahang," tambah Zohari.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Pengurus Hal Ehwal Media Prasarana Azhar Ghazali di 019-3837865


Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 10 Oct 2012 07:41 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Mat Sabu terpaksa main sabun di Kuala Langat.. turut serta MP kuala langat

Posted: 10 Oct 2012 07:09 AM PDT


Perghhhh.. ni liputan secara langsung dari Padang Awam, Pekan Telok Panglima Garang, Kuala Langat.. dimana tempat berlangsungnya Ceramah Umum juak pembangkang yang dihadiri oleh Mat SabuN. Manakavasagam, Lim Yiang Ha dan Cik Siti Aishah Shaik Ismail.. 
Keadaan kat sini MEMANG DI LUAR JANGKAAN para penyokong UMNO dan BN..bukan kerana kehadiran penyokong PAS,PKR mahupun DAP yang datang beramai-ramai..akan tetapi seperti kebiasaannya lebih kerusi daripada orang yang hadir.Sebelum ceramah bermula, hujan turun dengan begitu lebatnya hingga menenggelamkan kerusi-kerusi yang terdapat di sini, keadaan hujan lebat tersebut seolah-olah memberi tanda bahawa apa yang akan disampaikan oleh Mat SabuN and the geng adalah fitnah semata-mata.. apa lagi yang hendak dikata.. hingga kini.. Mat SabuN termenung memikirkannya.. dan hingga kini ceramahnya masih tak dapat dimulakan lagi.. Syabas warga Kuala Langat.. daripada korang g dengar benda merapu time-time hujan ni, baik korang duk umah dengan keluarga.. bukan apa.. kang korang duduk sana.. petir sambar korang.. Nauzubillah.
Aku rasalah kan.. depa kata kegagalan ceramah pada malam ini mesti mereka salahkan UMNO dan kata sabotaj.. alahai.. 
Terang lagi bersuluh, alam ciptaan Allah swt ini pun tak restui dengan apa yang depa lakukan.. bohong, tipu, tipu, bohong..tu ajelah kerjanya.. camne nak barokah.
Aku cuma tertarik sikitlah tang hujan ni, kalau PM Najib yang buat program.. hujan lebat camne pun orang still ramai.. alhamdulillah..agak-agaknya apa petandanya tuu yerr..
Owh yee.. yang masih lago kat Padang Awam tu.. TAK RETI-RETI NAK BALIK RUMAH KE? BAWAK-BAWAKLAH BERTAUBAT.. KANG DEMAM SAPA SUSAH.. G GAK HOSPITAL KERAJAAN BAYO RM1.. NAK UBAT.











Team PUcTD

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 09 Oct 2012 11:40 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


SUARAM Penipu. Bawa Agenda Jahat Zionis @umbkl

Posted: 09 Oct 2012 05:49 AM PDT

SUARAM, sebuah NGO yang didalangi pembangkang Malaysia dan ditaja oleh Zionis dan Soros, terkantoi lagi, dan lagi dan lagi, dalam isu pembelian kapal selam scorpene. Tetapi, walaupun telah berapa kali kantoi, setiap kali juga mereka akan menafikan, menebalkan muka serta tidak malu bersemuka dengan media, rakyat Malaysia serta dunia sambil meneruskan lakonan dan penipuan mereka.

Mungkin kerana dana yang diterima mereka terlalu banyak, maka SUARAM a.k.a pembangkang tidak punya pilihan selain meneruskan lakonan dan penipuan dengan harapan kerajaan Islam Malaysia akan jatuh jua akhirnya.

Namun, dengan kenyataan pendakwa kerajaan Perancis yang tersohor, Yves Charpenel yang dikeluarkan semalam, bahawa tiada perbicaraan mengenai pembelian scorpene di Perancis dan bahawa apa yang berlaku hanyalah perbicaraan oleh media pembangkang Malaysia, dilihat sebagai titik noktah kepada siri penipuan SUARAM dan pembangkang itu.
Charpenel juga mengulangi penjelasan kerajaan sebelum ini, bahawa apa yang berlaku ialah dua 'hakim penyiasat' bebas telah menyiasat isu ini sejak awal tahun ini berdasarkan aduan oleh SUARAM. Ini kerana mengikut undang-undang, semua aduan perlu diberi perhatian dan disiasat sewajarnya secara tertutup dan rahsia.

Walaubagaimanapun, hakim penyiasat ini tidak punya hak untuk menyiasat atau menyoal siasat merentasi sempadan negaranya tanpa mendapat kebenaran dari kerajaan negara terbabit sebagai menghormati Perjanjian Bantuan Perundangan Bersama yang dipegang oleh semua negara di dunia.

Oleh itu, bagi SUARAM dan pembangkang untuk menegaskan bahawa perbicaraan sedang berjalan dan beberapa orang telah dikenalpasti untuk disapina serta mendedahkan dokumen kapal selam yang berbahasa Perancis kononnya sebahagian daripada bukti, menunjukkan betapa rendahnya akhlak para pendokong SUARAM yang memakai nama pejuang hak asasi manusia ini.

SUARAM seolah-olah memperbodohkan dan meludah ke muka setiap manusia di dunia dengan sanggup berbohong bagi memenuhi agenda syaitan yang membawa kemusnahan melalui peperangan dan pembunuhan menggunakan bantuan satu lagi syaitan yang memanipulasi pasaran mata wang dunia.

Selaras dengan sikap angkuh Zionis dan Soros itu, SUARAM telah menunjukkan sikap tidak menghormati sesiapa dan mana-mana kerajaan di dunia termasuk Malaysia dan juga Perancis. Sudahlah kerajaan Malaysia difitnah dan diburuk-burukkan, kerajaan Perancis pula dipermainkan mereka.

Dalam usaha SUARAM 'mengenakan' kerajaan Malaysia, mereka telah menggambarkan yang mahkamah Perancis tidak telus kerana telah membocorkan maklumat siasatan termasuk bahan bukti kepada mereka yang kemudian didedahkan pula oleh mereka kepada umum.

SUARAM juga memberi gambaran yang polis Perancis tidak cekap kerana tidak mampu mengesan kemasukan Altantuya ke negara itu dalam jangka masa urusniaga berlaku.

Dan kini, SUARAM dan pembangkang Malaysia masih lagi enggan mengaku yang semuanya sudah berakhir dan bahawa penipuan mereka sudah sampai ke penghujung.

Sebaliknya, Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang Malaysia telah berusaha membawa masuk peguam Perancis, William Bourdon untuk memberi keterangan bagi pihak SUARAM dalam isu menerima dana asing. Kedatangan Bourdon pastinya dibayar dan bayarannya pula pastinya bukan sedikit, sesuai dengan namanya yang tersohor sebagai peguam kepada George Soros.

Secara langsung, tindakan pembangkang membawa Bourdon bagi membantu SUARAM menguatkan lagi fakta bahawa SUARAM dan pembangkang Malaysia bukannya memperjuangkan hak asasi manusia mahupun rakyat jelata, sebaliknya sedang dalam proses melancarkan misi 'pertukaran rejim' di Malaysia demi kesejahteraan Soros dan Yahudi penakluk dunia melalui strategi berbohong atau menipu, tanpa had dan batasan.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

November Ada Berita Baik Untuk Orang Bujang @umbkl #BN4WP

Posted: 09 Oct 2012 02:00 AM PDT


Pendaftaran Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2.0, bagi pemohon baru dan individu bujang boleh dibuat mulai 1 November ini.

Permohonan boleh dibuat secara online melalui laman web Kementerian Kewangan atau dengan mengisi borang permohonan yang boleh didapati di Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Pejabat Pembangunan Negeri dan pejabat daerah.

Untuk rekod, Kementerian Kewangan sudah mempunyai data 4.3 juta penerima BR1M yang layak tahun lalu, manakala pengesahan bagi pendaftaran baru bermula 1 November ini dijangka dapat diselesaikan lebih cepat.

Pengagihan BR1M 1.0 terdahulu mengambil masa agak lama iaitu Januari hingga Julai kerana membabitkan proses pengesahan bagi individu yang benar-benar layak, dan tempoh pendaftaran juga terpaksa dilanjutkan.

Menurut Menteri Kewangan Kedua, DS Ahmad Husni Hanadzlah "Bagaimanapun, jika pendaftaran kali ini dilakukan pada November dan Disember, termasuk bagi individu bujang yang layak serta pemohon baru yang tidak pernah memohon atau tidak layak sebelum ini, kita tidak perlu melanjutkan tempoh pengagihan BR1M. 

"Mungkin ada yang mendaftar selepas pembayaran BR1M 2.0 dilaksanakan awal tahun depan, tapi dijangkakan tidak ramai."


Baca selanjutnya di PEMUDA UMNO PUTRAJAYA

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 09 Oct 2012 07:51 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Gaji Guan Eng lagi banyak daripada CEO TH.. ada korang bising

Posted: 09 Oct 2012 12:05 AM PDT

Memang aku tak paham dengan juak pembangkang ni. Tak abis-abis nak buat huru-hara.. dah takde isu nak mainkan.. depa main isu gaji CEO TH ler pulak.. adehhh..
Cuba korang tanya gaji Nuar berapa.. Gaji LGE berapa? Yang korang sibuk intai gaji orang buat apa!
Kan dah ditentukan rezeki dia banyak tu.. maka banyak tulah dia dapat.. memadai dengan apa yang beliau dah sumbangkan kat Syarikat-syarikat.. idea dia.. masa dia.. ada korang fikir ke? Udah-udahlah oiii.. jangan asyik nak cari salah orang aje oiii...agaknya korang lupa tentang Qada dan Qadar kot..pasal tu meroyan semacam je. Aku ni.. kerja yang gaji tak seberapa pun masih boleh bersyukurlah. Cukup makan. Cukup pakai.. anak bini tak merempat.. udah.. memadai.. 



Team PUcTD

MB Selangor owh MB Selangor..

Posted: 08 Oct 2012 03:43 PM PDT

Wah.. wah.. wahh.. aku tertarik dengan ayat "maklum akan perkara ini"...sudah pastinya ada satu ayat power yang buatkan MB Selangor ni cair.. perghhh..
Senang ajekan nak pindahkan hak milik.. Habis semua aset Negeri dipindah milik.. owhhh.. aku terlupa.. kan Selangor Negeri berkebajikan.. 




Team PUcTD

Puteri Bahagian Segambut

Posted: 08 Oct 2012 11:08 PM PDT

Puteri Bahagian Segambut


Rakyat Malaysia yang teringin dijajah sila undi pembangkang W@umbkl

Posted: 07 Oct 2012 11:51 PM PDT



                                                               
KUALA LUMPUR : Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad menyifatkan memberi undi kepada pembangkang sama seperti mengundi George Soros iaitu penyangak mata wang yang kejam.

Beliau menegaskan, Soros menggunakan wang beliau bagi meletakkan calon pilihannya untuk memerintah negara-negara yang disasarkan.

Bagi Malaysia, katanya, Soros memilih pemimpin pembangkang seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk melakukan pertukaran rejim dengan menjatuhkan kerajaan sedia ada.

''Mungkin sesetengah orang masih ingat Datuk Seri Anwar Ibrahim begitu gemar dengan 'masyarakat sivil' ketika berada dalam kerajaan dan beliau juga masih bercakap tentang perkara itu sekarang. Persamaan idea antara Soros dengan Anwar adalah penting," katanya dalam satu rencana yang ditulis untuk akhbar New Sunday Times hari ini.

Dr. Mahathir secara jelas menunjukkan pembabitan Soros melalui Open Society Institute dalam menukar pemerintah sesebuah negara seperti yang berlaku di Georgia.

Sebelum ini, Suara Rakyat Malaysia (Suaram) juga didakwa turut menerima sumbangan daripada Open Society Institute.

Dr. Mahathir turut melontar persoalan mengapa Soros membiayai Malaysiakini, sebuah portal berita propembangkang.

''Jelas sekali, tindakan itu adalah untuk menjayakan perubahan rejim dengan meletakkan calon-calon pilihannya sebagai Perdana Menteri dan menteri-menteri di dalam kerajaan Malaysia.

''Apa yang kerajaan itu akan lakukan nanti ? jika tidak melaksanakan hasrat Soros," katanya.

Tegas beliau, Malaysia adalah salah satu sasaran Soros.

''Sekiranya terdapat rakyat Malaysia yang ingin dijajah semula, itu adalah pilihan mereka. Tetapi saya percaya rakyat Malaysia tidak mahu menjadi tali barut asing," katanya.

Menurut Dr. Mahathir, tindakan Soros itu terbukti berjaya menjatuhkan rejim di Georgia, Ukraine dan Hungary.


Sumber: Utusan Malaysia

www.pemuda-enggang.org

Posted: 08 Oct 2012 11:29 AM PDT

www.pemuda-enggang.org


Projek Datum Jelatek

Posted: 08 Oct 2012 04:09 AM PDT

Projek yang digembar gemburkan sebagai projek Mewah oleh PKR..kini menjadi satu realiti.. http://www.datumjelatek.com/ ironiknya..tapak bekas rumah pangsa pkns yang 100% nye terdiri dari orang melayu dipasarkan di Singapura pada minggu lepas. Harga indikatif paling rendah ialah sebanyak RM500,000. Apakah nasib … Continue reading

Dr Mohamad Khir Toyo

Posted: 08 Oct 2012 09:37 AM PDT

Dr Mohamad Khir Toyo


Politik Konflik Agama Bahaya Kepada Negara

Posted: 08 Oct 2012 12:04 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 08 Oct 2012 07:31 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Jelas..Bangsa CINA pun menolak DAP..

Posted: 07 Oct 2012 09:47 PM PDT

Jelas, nyata dan terang.. PKR merupakan Parti Kulopkan Rakyat

Posted: 07 Oct 2012 08:23 AM PDT

Semenjak kena baling cat kat bas Presidennya.. perghhh.. hebat betul kawalan yang diberikan...mengalahkan menteri atau perdana menteri pulak aku tengok. Walhal yang korat xcort tu tak pandang pun korang.. satu lagi bentuk pembaziran yang puak PKR lakukan.. yelah.. mana nak bayo gaji para pengawal peribody bang Nuar ni.. kereta yang xcort pun bukan calang-calang lagi.. kereta Nasioanal tak main lahhh.. semua yang jenis Cam.. camm punya.. perghh.. hebat sungguh mereka ni ye.. manalah mereka dapat duit ni.. jangan terpedaya dengan dakyah pembangkang ni wahai kekawan semua.. semua yang mereka lakukan adalah auta semata-mata. 



Team PUcTD

UMNO Cawangan Bukit Ampang

Posted: 05 Oct 2012 01:24 AM PDT

UMNO Cawangan Bukit Ampang


Sokong Islam Anda Selamat

Posted: 04 Oct 2012 04:11 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK

Posted: 04 Oct 2012 08:16 AM PDT

LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN TELOK DATOK


Faekah MB Selangor yang baru.

Posted: 04 Oct 2012 12:18 AM PDT

Perghhh.. kan aku dah cakap yang PKR kat Selangor ni tak sehaluan.. camne nak perintah negara walhal negeri pun huru-hara. Hahaha.. hari ni kata A ..esok kata B lusa pula kata C ..hahaha. sama je dengan pemimpin atasannya tu...alaa yang tuuu.. ala yang mula-mula kata jet tu dipinjamkan dan kemudian anak buahnya sendiri kata sewa.. haa.. jelas tak...
Semalam abang Azmin kata MB sekarang ni mungkin akan jadi Menteri.. pastu MB nya pulak kata itu andaian peribadi dia sahaja.. kelakarlahkan..hari ni kat Twetter abang Azmin pula terang-terang "membantai"..perghhh.. ayat sadis tuuu.. buatkan MB makin panas berapi.. Apa daaa...kalau macamnilah keadaannya.. mau lingkup negara.. camni ke korang nak jadikan dia pemimpin..TOLAK PKR...pada PRU13 nanti.. parti politik yang kotor.. 





Team PUcTD

Comments:

There are 0 ulasan for BLOG - BLOG PARTI UMNO

Catat Ulasan