Jumaat, 6 April 2012

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'

Posted: 05 Apr 2012 09:46 PM PDT

PAS KAWASAN PASIR SALAK : 'Tawan DUN Kg.Gajah & DUN Sg.Manik @ PRU13'


Tahniah atas pelancaran & selamat bersidang : Media Perak !!!

Posted: 05 Apr 2012 06:37 PM PDT

PAS Negeri Sembilan

Posted: 05 Apr 2012 09:44 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Tabung Pilihanraya PAS DUN Kota, N.Sembilan

Posted: 04 Apr 2012 09:40 PM PDT


Kepada mereka yang ingin menyumbang ke Tabung Pilihanraya Umum ke 13 untuk PAS DUN Kota (N28) , N.Sembilan sila salurkan melalui akaun berikut :

Nama akaun : PAS MTD DUN KOTA
No akaun : 05-021-02-011755-8
Bank : Bank Islam Malaysia Berhad

Kepada mereka yang ingin menjadi sukarelawan petugas pilihanraya PAS DUN Kota sila hubungi Sdr Izamri 013-2124086 izamribb@yahoo.com (Pengarah MTD Kota)


PAS KDAS 3

Posted: 05 Apr 2012 09:37 PM PDT

PAS KDAS 3


Anwar Ibrahim: Rapat Rakyat Ampang 27/03/2012 (Part 1/2)

Posted: 05 Apr 2012 10:03 AM PDT

Mat Sabu: Rapat Rakyat Ampang 27/03/2012

Posted: 05 Apr 2012 09:43 AM PDT

Mat Sabu: Rapat Rakyat Ampang 27/03/2012

Posted: 05 Apr 2012 09:42 AM PDT

Vale: Nizar cabar Zambry dedah semua dokumen

Posted: 05 Apr 2012 07:24 AM PDT


IPOH, 5 April: Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir perlu mendedahkan semua dokumen tentang projek pusat pengagihan bijih besi Vale International kepada umum.
  
Ketua Pembangkang Dun Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, Zambry tidak boleh memilih dan mendedahkan satu surat sahaja tetapi perlulah mengemukakan semua surat-surat termasuklah surat kelulusan projek oleh Kerajaan BN.

"Zambry perlu dedahkan semua dokumen termasuklah minit-minit mesyuarat, dan perjanjian antara kerajaan dan pihak Vale," katanya dalam sidang media di lobi Dewan Undangan Negeri Perak, hari ini.

Menurutnya, surat yang didedahkan oleh Zambry semalam telah menyatakan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat ketika itu akan mempertimbangkan cadangan projek di teluk Rubiah jika ianya telah mematuhi syarat oleh Ministry of International Trade and Industry (MITI) dan Pejabat Tanah dan Galian.

"Kita (Pakatan Rakyat) memberikan kebebasan kepada pelabur serta kita raikan mereka dan kita akan membuat keputusan  setelah kita mendapat laporan-laporan daripada agensi-agensi kerajaan termasuklah Tenaga Nasional Berhad (TNB), Ministry of International Trade and Industry (MITI), Jabatan Alam Sekitar, Kementerian Pertahanan, dan  Environmental impact Assessment(EIA)," ujarnya.

Nizar menjelaskan, surat yang didedahkan oleh Zambry semalam hanyalah surat meraikan pelabur untuk melabur dan bukannya surat kelulusan.

"Saya cabar Dr Zambry tunjukkan kepada rakyat semua surat yang Vale terima untuk menjalankan projek itu.

"Selepas semua dokumen didedahkan barulah rakyat tahu siapa sebenarnya berbohong," tegasnya.

Katanya, Pihak Vale sudah berjumpa dengan kerajaan BN sebelum Pakatan Rakyat memerintah dan inginkan projek tersebut dijalankan di Teluk Rubiah.

"Selepas  Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan, Vale berjumpa dengan kami dan mengemukakan dua cadangan tempat iaitu di Bagan Datoh dan Sagari, tetapi bukan Teluk Rubiah," jelasnya.

Semalam, Menteri Besar, Dr Zambry telah mendedahkan surat yang ditandatangani oleh Menteri Besar ketika itu, Nizar tentang sokongan terhadap projek Vale dan kesahihan kandungan surat berkenaan.

Daripada surat yang dikeluarkan itu, ada dinyatakan bahawa Nizar selaku Menteri Besar ketika itu mengutus surat sokongan kepada Pengarah Pemasaran Komersial Vale, Mr Renato Neves.

Nizar mengakui kesahihannya surat itu namun ianya hanya surat sokongan dan bukannya surat kelulusan projek.

Beliau sangat seronok dan berterima kasih kepada Dr Zambry kerana mendedahkan surat sokongan terhadap projek tersebut kerana ianya telah menggambarkan hubungan baik antara Kerajaan Pakatan Rakyat kepada pelabur.

Sidang Dewan Undangan Negeri Perak hari ini bersidang untuk hari ketiga dan akan berakhir pada hari Isnin minggu hadapan.

UNIC - Doa Dhuha

Posted: 05 Apr 2012 04:10 AM PDT

'Tengok kawan mati, saya ingat mati' - Bob Lokman

Posted: 05 Apr 2012 03:50 AM PDT

Rembau Hari Ini

Posted: 05 Apr 2012 07:47 PM PDT

Rembau Hari Ini


Tabung Pilihanraya PAS DUN Kota, N.Sembilan

Posted: 04 Apr 2012 09:39 PM PDT



Kepada mereka yang ingin menyumbang ke Tabung Pilihanraya Umum ke 13 untuk PAS DUN Kota (N28) , N.Sembilan sila salurkan melalui akaun berikut :

Nama akaun : PAS MTD DUN KOTA
No akaun : 05-021-02-011755-8
Bank : Bank Islam Malaysia Berhad

Kepada mereka yang ingin menjadi sukarelawan petugas pilihanraya PAS DUN Kota sila hubungi Sdr Izamri 013-2124086 izamribb@yahoo.com (Pengarah MTD Kota)

Kuliah Dhuha dan Rawatan Bekam 8 Apr 2012 Rembau

Posted: 04 Apr 2012 09:20 PM PDT



KULIAH DHUHA DAN RAWATAN BEKAM

KULIAH DHUHA
Tempat : Pusat Komuniti Pakatan Rakyat DUN Chembong (depan Majlis Daerah Rembau)
Tarikh : 8 April 2012, Ahad
Masa : 9 pg - 10 pg
Penyampai : Ustaz Alizan Abd Rahman
Kitab : Bidayatul Hidayah, Imam Al Ghazali
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

RAWATAN BEKAM
Selepas Kuliah Dhuha di atas sehingga 3 petang
Kadar rawatan yang berpatutan

Untuk pertanyaan sila hubungi Ustaz Nazri 019-3457690

Program ini dirancang untuk diadakan setiap bulan hari Ahad pada minggu kedua dan keempat.

Sumber http://parchembong.blogspot.com/2012/04/kuliah-dhuha-bersama-ust-alizan-abd.html

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 05 Apr 2012 03:46 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


ALHAMDULILLAH TERUSKAN WAHAI RAKYAT SERAWAK !

Posted: 05 Apr 2012 01:35 AM PDT



15 MINIT YANG TAK MUNGKIN NAJIB BERI

Posted: 04 Apr 2012 10:00 PM PDT

"Pemimpin prodemokrasi Myanmar, Aung San Suu Kyi, yang mengetuai parti Liga Demokrasi Kebangsaan (NLD), musuh utama kerajaan, dibenarkan untuk berkempen dalam TV kerajaan selama 15 minit. Takkan Malaysia bersedia berada di belakang Myanmar dari segi kebebasan media?" soal Ahmad Lutf

http://www.merdekareview.com/bm/news_v2.php?n=12922

DATARAN MERDEKA UNTUK SEMUA RAKYAT MALAYSIA

Posted: 04 Apr 2012 07:11 PM PDT


Sasterawan Negara Pak Samad Said akan mengepalai himpunan Bersih 3:0 kali ini. Sebanyak 84 buah Ngo akan bergabung tenaga membuat desakan itu. Samad menjangkakan himpunan itu akan melibatkan 500,000 peserta. Wah kalau ini menjadikan kenyataan negara bakal mencatat sejarah baru dan ia ujian kepada Akta Perhimpunan Aman yang diluluskan oleh parlimen baru-baru ini.

Sejauh mana akta itu akan berdiri atas prinsip undang-undang ataupun akta Perhimpunan Aman itu bakal menjadi satu sejarah baru pulak.

Bersih menuntut lapan perkara utama dipenuhi oleh kerajaan bagi memastikan pilihan raya di negara ini berjalan dengan aman, bersih dan adil sesuai dengan prinsip dan paksi demokrasi.

* Bersihkan senarai undi. *Memreformasikan undi pos. *Guna dakwat kekal. *Akses media bebas dan adil. *Kukuhkan institusi awam. *Hentikan rasuah. *Hentikan politik kotor.

Itulah lapan tuntutan yang dituntut oleh Bersih tetapi ia tampak sukar dan liat untuk dipenuhi oleh kerajaan. Kenapa kerajaan begitu liat untuk memenuhi tuntutan itu? Di sinilah menimbulkan tanda tanya dan tanggapan negatif kenapa ke lapan-lapan subjek itu dikekalkan. Apakah kerana ia memberi keuntungan dan demi kepentingan parti yang memerintah.

INNALILLAH ! MALAYSIA SELAMAT ATAU KASIM SELAMAT?

Posted: 04 Apr 2012 05:43 PM PDT

Dari Allah kita datang dan kepada Allah kita akan kembali menyahut panggilannNya.Semoga Allah mencucuri rahmat pada Allahyarhamah Sareah dan anugerah kesabaran dan keimanan pada waris dan ahli keluarganya yang masih hidup.
Baru minngu lepas TPM Tan sri Muhyiddin mendakwa Malaysia adalah negara terselamat di Asia? ke 19 di dunia? Ye ke?

Mungkin kes di negara kita kurang dari mereka kut?

ALOR GAJAH - Bekas Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis, ditemui mati dalam keadaan hidung berdarah di kediamannya di Batu 24, Kampung Ramuan Cina Kecil, Lubok Cina, Masjid Tanah, dekat sini, pagi semalam. Ketua Polis Daerah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin, berkata Sareah Abd Rahman, 78, ditemui seorang anak lelakinya, Abd Ghafar Daud, ketika berkunjung ke situ jam 8 pagi.

(Gambar) Cucu mangsa, Azniza Abd Latif (kanan) tidak dapat menahan kesedihan melihat mayat Sareah (gambar kecil) di Alor Gajah, semalam.

Katanya, polis belum dapat mengenal pasti punca sebenar kematian mangsa yang tinggal bersendirian di rumah berkenaan.

"Mayat wanita ini ditemui dalam keadaan terbaring atas katil di bilik tengah rumahnya dengan muka ditutup kain selimut dan bantal. Pemeriksaan lanjut mendapati dia tidak mengalami sebarang kecederaan luaran.

"Siasatan awal polis setakat ini mendapati tiada kesan pecah masuk di rumah itu, manakala barangan berharga termasuk wang tunai juga tidak hilang.

Berdasarkan soal siasat, kali terakhir dia dilihat pada jam 3.30 petang kelmarin," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian di sini, semalam.

Sareah yang juga saudara kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Taboh Naning, Datuk Latipah Omar menjadi Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis pada awal 1980-an dan bersara daripada politik sejak lebih 15 tahun lalu.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 05 Apr 2012 03:39 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


BERSIH 3.0 : SPR TAKUT... NAJIB TERKENCING....

Posted: 04 Apr 2012 11:28 PM PDT

KUALA LUMPUR, 5 April — Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar menempelak langkah Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) menganjurkan perhimpunan bantahan pada 28 April ini di ibu negara sambil menyifatkan ia tindakan terburu-buru.


Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) ini menegaskan Bersih sepatutnya menerima laporan 22 cadangan yang diusulkan Jawatankuasa Khas Pilihan Parlimen (PSC) berhubung penambahbaikan pilihan raya dan menyerahkan kepada agensi itu untuk meneliti terlebih dahulu.

Pada 9 Julai lalu, Bersih telah menganjurkan himpunan Bersih 2.0 diadakan di ibu negara mendesak pembaharuan sistem pilihan raya.

"PSC dah kerja kuat selama enam bulan... SPR akan bermesyuarat dalam masa terdekat untuk mengkaji cadangan itu dengan terperinci," kata Wan Ahmad kepada The Malaysian Insider.

"Beri kita kaji dulu (cadangan PSC), ada yang kita boleh laksanakan dan ada yang kita perlu kaji secara terperinci kerana ia libatkan perundangan dan perlembagaan... jadi ia perlu diperhalusi."

Justeru beliau menasihatkan Bersih yang turut disokong Pakatan Rakyat agar bersabar dan jangan bertindakan terburu-buru.

"Mereka itu bersabarlah, kata bijak tapi berfikiran sempit... langkah mereka itu terburu-buru dan menyusahkan rakyat," katanya.

"SPR pun belum keluarkan apa-apa kenyataan, kita akan kaji cadangan dan akan keluarkan kenyataan rasmi kemudian."

Himpunan Bersih 3.0 akan diadakan di Dataran Merdeka selain masih mengekalkan lapan tuntutan gabungan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu.

Antara tuntutan mereka adalah: membersihkan sistem pilihan raya, pembaharuan pengundian pos, penggunaan dakwat kekal, akses media yang adil, 21 hari tempoh berkempen, pengukuhan institusi awam, hentikan rasuah politik, dan hentikan politik kotor.

Perhimpunan itu diadakan kerana tidak berpuas hati terhadap PSC yang diluluskan di Dewan Rakyat pada Selasa lalu tanpa dibahaskan.

PAK SAMAD AJAK KITA DUDUK-DUDUK DI DATARAN 28 APRIL NI

Posted: 04 Apr 2012 09:21 PM PDT


KUALA LUMPUR, 5 April — Ikon sastera negara Datuk A. Samad Said yang menjadi perhatian tahun lalu apabila berjaya menyerahkan memorandum reformasi sistem pilihan raya kepada Yang di-Pertuan Agong.


Hari ini, beliau "terganggu" bahawa tiada reformasi sistem pilihan raya yang sebenar dilakukan sejak perhimpunan Bersih 2.0 di ibu negara pada 9 Julai lalu.

Kerajaan dan kegagalan PSC untuk mencadangkan pembaharuan menyeluruh, kata Samad, ia merupakan "alasan baik" mengapa Bersih 3.0 "perlu" diadakan.

"Saya tidak gembira dengan apa yang berlaku. Saya tidak gembira. Tidak gembira," katanya.

"Jadi sebab itu saya rasa, disebabkan apa yang sedang berlaku ia amat mengganggu pada pendapat saya.

"Itu satu alasan yang baik mengapa kami sepatutnya mengadakannya (Bersih 3.0)," katanya.

Samad atau lebih dikenali sebagai "Pak Samad" berkata demikian kepada The Malaysian Insider selepas sidang media petang semalam bersama Pengerusi Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenavasan dan ahli jawatankuasa pemandu yang lain.

Kumpulan itu mengumumkan akan mengadakan "Bersih 3.0", perhimpunan ketiga untuk pilihan raya bersih dan adil, yang dijadualkan dari pukul 2 petang hingga 4 petang di Dataran Merdeka pada 28 April ini.

Mengenai "Bersih 3.0", Pak Samad berkata mana-mana reformasi untuk proses pilihan raya, sama ada dicadangkan PSC atau tidak, "harus" dilakukan sebelum pilihan raya umum ke-13.

Beliau berkata laporan PSC telah diserahkan kepada Dewan Rakyat tanpa dibahaskan, menjelaskan tiada tempoh ditetapkan untuk melaksanakan 22 cadangan pembaharuan itu.

Panel itu, katanya, sepatutnya melakukan yang lebih baik.

"Mereka sepatutnya melakukan yang lebih baik, sebenarnya," katanya. "Kerana mereka tidak mengatakan bila cadangan ini dilaksanakan.

"Kerana, apa yang kami tahu semua cadangan ini perlu dilaksanakan sebelum pilihan raya."

Beliau berharap lebih ramai rakyat Malaysia akan mengambil bahagian pada 28 April ini.

"Saya harap (lebih ramai akan sertai). Kerana ia bukan sahaja di KL tapi di negeri lain dan seluruh dunia," katanya.

Beliau sekali lagi melahirkan kesediaan untuk mengetuai ribuan rakyat untuk "Bersih 3.0" yang mana beliau meramalkan sekurang-kurangnya 500,000 orang di seluruh dunia.

Pada Bersih 2.0, 9 Julai lalu, Pak Samad terpaksa berkaki ayam untuk mengharungi perhimpunan itu.

Kata Pak Samad, beliau kehilangan kasutnya semasa keadaan kelam-kabut akibat gas pemedih mata dan meriam air yang dilepaskan pihak berkuasa namun selepas itu seorang individu yang tidak dikenali memberikan sepasang selipar kepadanya.

Selepas perhimpunan itu, pemerhati politik menggelar Pak Samad sebagai "ikon" Bersih, mengatakan walaupun beliau bukan seorang ahli politik tetapi penglibatannya membantu membuang tanggapan kumpulan itu adalah untuk politik.

PAS KOTA TINGGI

Posted: 05 Apr 2012 01:30 PM PDT

PAS KOTA TINGGI


Pentas Pemuda - Orang Muda Geng Kita

Posted: 04 Apr 2012 10:49 PM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai

Posted: 05 Apr 2012 11:44 AM PDT

Haji Hanafiah Untuk DUN Chukai


Hanya Suruhanjaya DiRaja Yang Dapat Menyelamatkan Kedaulatan Negara

Posted: 05 Apr 2012 06:00 AM PDT

KEMAMAN – Kebanjiran warga asing yang diproses menjadi warganegara sekaligus menjadi pengundi dalam senarai pendaftaran pemilih tidak dapat diselesaikan dengan Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC) berkait penambahbaikan aiatem pilihanaraya di negara ini.

Naib Presiden PAS Dato' Mahfuz Omar menegaskan, ia hanya dapat diselesaikan dengan penubuhan Suruhanjaya DiRaja yang menyiasat kes yang membabitkan kedaulatan Negara itu.

"Dua bulan yang lalu, kerajaan telah bersetuju untuk menubuhkan Suruhanjaya DiRaja menyiasat kebanjiran warga asing, saya kata bukan sahaja untuk menyiasat yang berlaku di Sabah,

"tetapi mesti dpanggil saksi-saksi memberi keterangan tentang sebuah 'task force' yang ditubuhkan dibawah Jabatan Perdana Menteri,"ujarnya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena Kedah berkata demikian dalam ucapannya pada malam pertama Himpunan Anak Muda Tolak Umno yang diadakan di Dataran Tok Guru, Geliga, Chukai dekat sini malam ini 4 April.

Turut berucap dalam Majlis tersebut adalah Presiden PAS Dato'Seri Tua Guru Abdul Hadi Awang dan Yang DiPertua PAS Kemaman Ismail Harun.

Turut hadir adalah Penolong Setiausaha PAS Terengganu merangkap Pengarah MTD Chukai, haji Hanafiah Mat dan Setiausaha PAS Kemaman Ustaz Alias Abdul Hamid serta Bendahari PAS Kemaman Tuan Haji Johan.

HAMTU Malam Pertama

Posted: 05 Apr 2012 03:07 AM PDT








PAS Kawasan Gerik

Posted: 05 Apr 2012 09:56 AM PDT

PAS Kawasan Gerik


EKSKLUSIF Bersama MAT SABU - Senario Terkini Sistem Pilihanraya di Malaysia

Posted: 05 Apr 2012 06:19 AM PDT

PAS Gesa Suruhanjaya Diraja Siasat Sindiket Warga Asing

Posted: 05 Apr 2012 06:17 AM PDT

Jasindaily Online

Posted: 05 Apr 2012 09:50 AM PDT

Jasindaily Online


Tanda Kejatuhan UMNO Melaka : Ugut Suri Rumah pasang Bendera PAS

Posted: 04 Apr 2012 08:04 PM PDT


Majlis Tindakan Dun Bukit Baru membuat laporan Polis di atas ugutan bunuh yang dilakukan oleh seorang Ketua Umno Cawangan dalam Parlimen Bukit Katil ke atas seorang suri rumah OKU.


Ketua Umno tersebut dengan lagak ala gangster bersama beberapa orang pengikut datang ke rumah OKU tersebut dan menurunkan bendera PAS yang dipasang di rumah tersebut yang terletak berhadapan dengan Flat Sri Siantan di Bukit Baru hari ini.

"Dia turunkan bendera dan ugut hendak bunuh saya jika terus gantung bendera PAS" kata surirumah OKU yang tidak mahu namanya disiarkan.

Berikutan dengan kejadian itu Penyelia Dun Bukit Baru, Yusof Wahab dan AJK PAS Kawasan Bukit Katil Yani Ismail telah membuat laporan Polis petang ini.

Yusof berkata perbuatan biadap dan ala gangsterisme itu jelas menunjukkan bahawa Umno benar-benar terdesak dan takut kepada bayang-bayang sendiri.

"Tidak lama dahulu Umno menceroboh dan merampas markas kita disebelah rumah surirumah OKU ini, hari ini bila kita sewa rumah OKU ini untuk dijadikan markas kita, mereka datang turunkan bendera dan ugut hendak bunuh tuan rumah".

"Ini merupakan tindakan yang zalim dan pengecut lebih-lebih lagi isteri tuan rumah adalah orang kurang upaya" ujar Yusof yang juga merupakan Ketua Penerangan PAS Kawasan Bukit Katil.

Sewaktu kejadian suami surirumah OKU tersebut tiada di rumah

Dr.Abdurrahman Al-Bar dulu dan kini

Posted: 04 Apr 2012 08:00 PM PDT


Penampilan Dr.Abdurrahman Al-Bar dulu dan kini..Berkopiah dan berjubah Al-Azhar. Beliau merupakan anggota Maktab Irsyad Ikhwan Muslimin.Selepas revolusi, beliau antara pimpinan Ikhwan Muslimin yg dipilih sbg Dekan Fakulti Usuluddin Al-Azhar cawangn Mansurah hingga kini melalui proses pilihanraya di kampus berkenaan. Pemegang Phd dalam bidang Hadith dari Universiti Al-Azhar, beliau 3,000 ulama' Al-Azhar yg diketepikan pd pemerintahan Mubarak semata-mata keterlibatan mereka dgn Ikhwan Muslimin. Dr.Al-Barr mungkin antara nama yg diketengahkan sbg calon bg jawatan Syeikhul Azhar di masa depan.

Muhyiddin Takut Kebangkitan Cina Malaysia

Posted: 04 Apr 2012 05:22 PM PDT

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa semua pihak berhenti mempolitikkan isu pendidikan Cina, sebaliknya menumpukan perhatian kepada usaha meningkatkan kualiti dan kemajuan pendidikan di semua sekolah.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran berkata, usaha ini perlu bagi menambah daya saing negara menghadapi cabaran-cabaran yang akan datang.

Menyentuh mengenai isu kekurangan guru di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), beliau berkata, kerajaan benar-benar komited dan serius dalam menyelesaikan isu tersebut dengan segera dan berkesan, dan antara langkah yang diambil ialah dengan menubuhkan Jawatankuasa Khas Menangani Guru SJKC yang diketuai Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong, bulan lepas bagi menangani masalah tersebut.

"Langkah yang diambil ini bukan kerana tekanan yang dibuat oleh mana-mana pihak tertentu," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Beliau berkata, sebagai sebuah kerajaan yang prihatin, langkah-langkah sistematik, dasar yang seragam dan berterusan telah dan sedangpun diambil untuk menangani isu kekurangan guru di SJKC.

"Oleh itu, saya berharap masyarakat Cina menyambut baik langkah-langkah jangka pendek dan jangka panjang yang telah diumumkan oleh jawatankuasa tersebut pada 20 Mac lalu kerana sekolah rendah jenis kebangsaan tidak pernah diasingkan daripada sistem pendidikan negara," katanya.

Muhyiddin berkata, isu ini perlu diperjelaskan agar gambaran sebenar dapat diberikan untuk menangkis dakwaan dan tuduhan yang tidak berasas terhadap kerajaan dan kementerian itu.

"Dalam usaha memastikan proses pembelajaran dan pengajaran SJKC di seluruh negara berjalan lancar, setiap tahun Kementerian Pelajaran telah berusaha bersungguh-sungguh mengisi kekosongan guru-guru di SJKC," katanya.

Muhyiddin berkata, pada tahun 2009, terdapat kekurangan 4,991 guru di SKJC dan pada 2010 jumlah itu dikurangkan kepada 3,043 orang dan kemudian menurun lagi kepada 2,720 orang pada 2011, dan tahun ini hanya 1,874 orang guru yang masih diperlukan.

"Daripada jumlah 1,874 orang itu, kementerian telah melantik sejumlah 1,482 guru sandaran untuk mengisi kekosongan tersebut. Baki kekurangan guru di SJKC hanyalah tinggal 392 orang, yang mana Guru Besar SJKC diberi kebenaran mencadangkan calon guru interim untuk dilantik oleh Jabatan Pendidikan Negeri," katanya.

Muhyiddin berkata, kementeriannya memperuntukkan 38,047 jawatan guru bagi SJKC dan sehingga akhir Januari tahun ini, seramai 36,173 guru terlatih telah ditempatkan di semua sekolah SJKC.

"Sebanyak RM1.8 bilion dibelanjakan setiap tahun untuk membayar gaji guru dan operasi mengurus di SJKC di seluruh negara," katanya.

Beliau juga berkata, jawatankuasa khas itu juga mengadakan perbincangan dengan persatuan-persatuan pendidik Cina dan pemegang amanah lain untuk mengatasi masalah yang dihadapi oleh sekolah-sekolah Cina ini sebanyak lima kali iaitu pada 5, 8 , 16, 23 Mac dan Isnin lepas.

Beliau berkata pada mesyuarat pertama 5 Mac lepas, jawatankuasa itu mengadakan perjumpaan dengan Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan (BPPDP), Bahagian Pendidikan Guru (BPG), Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP), Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM), Bahagian Pengurusan Sekolah Harian (BPSH) dan Persatuan Guru Besar SJKC.

Jawatankuasa itu juga turut mengadakan mesyuarat bersama Dong Zhong, Jiao Zhong, HuaZhong dan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) pada 8,16, dan 23 Mac serta Isnin lepas, katanya dan menambah DongZhong pula hanya menghadiri dua daripada empat mesyuarat itu.

"Untuk memastikan keputusan jawatankuasa itu dilaksanakan sepertimana yang dipersetujui, satu mesyuarat penyelarasan tindakan susulan jawatankuasa itu telah diadakan pada 27 Mac bersama-sama BPPDP, BPG, IPM, NUTP dan BPSH sebagai urusetia," katanya.

Muhyiddin berkata, bagi mengatasi masalah kekurangan guru di SJKC, sebanyak 1,482 guru sandaran telah pun diagihkan kepada semua negeri, manakala baki 392 guru sandaran dibenarkan dilantik pada 1 April lepas.

"Guru-guru interim ini akan berkhidmat sehingga pengisian oleh guru terlatih dapat dilaksanakan sepenuhnya dan tertakluk kepada kekosongan sebenar berdasarkan Anggaran Belanja Mengurus Perjawatan diluluskan," katanya.

Beliau berkata, pada 27 Mac lepas, kementerian mengeluarkan surat perlanjutan perkhidmatan guru-guru sandaran di SJKC, dan bagi melaksanakan agenda tersebut, guru besar SJKC boleh mencalonkan guru-guru yang memenuhi syarat dan pelantika yang akan dilakuakan oleh Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri masing-masing.

Menyentuh mengenai guru pemulihan yang tidak mempunyai kelayakan dwibahasa dan tindakan Lembaga Pengelola SJKC yang berpendapat memindahkan 100 guru tersebut adalah wajar kerana mereka tidak boleh bertutur dan menulis menggunakan bahasa Cina dan akan menimbulkan masalah untuk berinteraksi dengan murid pemulihan yang lemah, Muhyiddin berkata kajian kementerian itu mendapati ada dalam kalangan guru-guru ini mempunyai kredit dalam bahasa Cina.

"Seramai tujuh orang guru didapati mempunyai kelayakan Bahasa Cina iaitu dua orang di Melaka (SJKC Chabau dan SJKC Pay Hsien), dua orang di Sarawak (SJKC Chung Hua, Sibuti dan SJKC Chun Hua, Serian), seorang di SJKC Hin Hua, Selangor dan dua di Johor (SJKC Sengkang, Kulai Jaya dan SJKC Ban Foo)," katanya.

Muhyiddin berkata, kementerian itu menetapkan guru-guru itu yang mempunyai kelayakan bahasa Cina akan terus kekal di sekolah tersebut, sementara guru yang lain akan ditempatkan semula ke sekolah kebangsaan mulai 16 April ini sebagaimana yang diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Khas Menangani Kekurangan Guru SJKC pada Isnin lepas.

Bagi mengatasi masalah guru-guru opsyen kajian sosial yang tidak berkelayakan bahasa Cina, beliau berkata, seramai 17 guru Kajian Sosial dengan minor Bahasa Melayu telah ditempatkan di daerah Klang, Selangor dan seorang daripada mereka mempunyai kelayakan bahasa Cina dan akan dikekalkan di sekolah sedia ada iaitu SJKC Chung Hua, dan yang lain akan dipindahkan ke Sekolah Kebangsaan.

Sementara seorang guru di SJKC Chabau Melaka diganti dengan seorang guru pengajian Cina.

Mengenai pengajaran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris di Tahap 1 di SJKC Gred A dan B akan diajar oleh guru yang berkelayakan mengajar Bahasa Cina sekurang-kurangnya di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia, katanya.

Muhyiddin berkata, dari inisiatif jangka panjang, Bahagian Pendidikan Guru dan Institut Pendidikan Guru Malaysia sedang merangka Program Intervensi Tambah Opsyen untuk guru-guru bukan opsyen Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris dan mengajar mata pelajaran selain Bahasa Cina lebih dari lima tahun.

Kursus ini dijangka bermula selewat-lewatnya akhir tahun ini supaya tidak menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, katanya dan menambah, kerajaan telah mengemukakan perancangan mengikut keperluan di SJKC dan mekanisme untuk melatih bukan sahaja guru-guru yang terlatih di dalam Bahasa Cina tetapi juga penambahan pensyarah-pensyarah Pengajian Cina.

Muhyiddin berkata buat masa ini terdapat 72 pensyarah Pengajian Cina di institut pendidikan guru di seluruh negara, dan kementerian telah bersetuju untuk mengambil 30 lagi pensyarah Pengajian Cina bagi meningkatkan kapasiti latihan guru.

"Permohonan untuk menjadi pensyarah di institut perguruan ini termasuk jawatan pensyarah Pengajian Cina telah dilaksanakan mulai 13 Mac hingga 30 Mac dan pada ketika ini, pihak urusetia di IPGM kementerian sedang memproses permohonan dan pengambilan akan dibuat pada 1 Jun 2012, dan pengambilan pensyarah dilaksanakan secara berterusan," katanya.

Sebagai langkah penambahan guru terlatih di SJKC, kementerian juga telah menyemak dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan dan mendapati dalam kalangan graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan dari Institut Pengajian Tinggi Awam yang telah ditemu duga, terdapat seramai 105 orang yang mempunyai kelayakan Bahasa Cina di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia.

"Oleh itu, Kementerian Pelajaran telah bersetuju melantik mereka untuk berkhidmat di SJKC dalam tempoh yang terdekat. Langkah-langkah yang diambil ini jelas menunjukkan keikhlasan kerajaan dalam menyelesaikan isu yang dianggap berlarutan oleh masyarakat Cina," katanya.

"Walau bagaimanapun, saya telah mengarahkan supaya jawatankuasa ini terus mengadakan sesi perbincangan dan maklumbalas serta mengumpul input dengan kesemua pihak yang berkepentingan dan melihat semua pandangan yang diutarakan dengan mengambil kira semua aspek dan mencari jalan penyelesaian jika ada isu-isu lain yang diketengahkan," katanya. - Bernama

Malaysiaku Negara Selamat : Bekas Ketua Wanita UMNO Mati Hidung Berdarah

Posted: 04 Apr 2012 05:17 PM PDT

Bekas Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis, ditemui mati dalam keadaan hidung berdarah di kediamannya di Batu 24, Kampung Ramuan Cina Kecil, Lubok Cina, Masjid Tanah, dekat sini, pagi semalam. Ketua Polis Daerah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin, berkata Sareah Abd Rahman, 78, ditemui seorang anak lelakinya, Abd Ghafar Daud, ketika berkunjung ke situ jam 8 pagi.

(Gambar) Cucu mangsa, Azniza Abd Latif (kanan) tidak dapat menahan kesedihan melihat mayat Sareah (gambar kecil) di Alor Gajah, semalam.

Katanya, polis belum dapat mengenal pasti punca sebenar kematian mangsa yang tinggal bersendirian di rumah berkenaan.

"Mayat wanita ini ditemui dalam keadaan terbaring atas katil di bilik tengah rumahnya dengan muka ditutup kain selimut dan bantal. Pemeriksaan lanjut mendapati dia tidak mengalami sebarang kecederaan luaran.

"Siasatan awal polis setakat ini mendapati tiada kesan pecah masuk di rumah itu, manakala barangan berharga termasuk wang tunai juga tidak hilang.

Berdasarkan soal siasat, kali terakhir dia dilihat pada jam 3.30 petang kelmarin," katanya ketika ditemui di lokasi kejadian di sini, semalam.

Sareah yang juga saudara kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Taboh Naning, Datuk Latipah Omar menjadi Ketua Wanita UMNO cawangan Solok Limau Nipis pada awal 1980-an dan bersara daripada politik sejak lebih 15 tahun lalu.

Umar Ali berkata, pihaknya perlu menunggu laporan bedah siasat bagi mengenal pasti punca sebenar kematian mangsa.

Beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat kejadian itu supaya menghubungi balai polis berhampiran atau Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) di talian 06-5562222.

Sementara itu, Abd Ghafar, 57, berkata beliau setiap hari menghantar sarapan kepada ibunya sebelum ke tempat kerja.

"Saya memanggil emak tetapi dia tidak menyahut. Saya kemudian meninggalkan sarapan untuknya dan terus ke tempat kerja.

"Apabila balik semula untuk memeriksa keadaannya, saya menemui emak terbaring di atas katil," katanya.

Ini Contoh Kotoran SPR Yang Perlu Di Bersihkan 3.0 kan

Posted: 04 Apr 2012 05:07 PM PDT

NONEAhli jawatankuasa pemandu BERSIH dan saintis politik Wong Chin Huat mendedahkan lebih banyak contoh pengundi "klon", yang didakwanya sebagai pengundi hantu.

Menggunakan daftar pemilih suku keempat 2011, Wong (kiri) menjelaskan empat kaedah pengundi boleh didaftarkan banyak kali, supaya mereka dapat mengundi beberapa kali.

"Anda boleh mendapati bahawa kita telah begitu maju dalam teknologi pengklonan sehingga kita boleh mengalahkan Korea dan semua orang lain di dunia," kata pensyarah Universiti Monash itu sinis.

Empat kaedah tersebut adalah:

  • Pengundi yang mempunyai nombor kad pengenalan lama dan alamat yang sama, tetapi berbeza nombor kad pengenalan baru;
  • Pengundi yang mempunyai nama yang sama, tetapi nombor kad pengenalan baru yang sedikit berbeza;
  • Nama yang sama dengan tarikh lahir yang sedikit berbeza, dan nombor kad pengenalan baru; dan
  • Pengundi pos dengan nama yang sama tetapi nombor kad pengenalan yang sedikit berbeza .

Wong memberi 10 contoh pengundi yang mungkin "diklon" dan berkata, terdapat sekurang-kurangnya 560 contoh "klon" bagi jenis pertama.

Bagaimanapun, katanya, beliau tidak tahu berapa banyak terdapat "klon" dalam tiga kategori yang lain, sambil menegaskan bahawa penyelidikan yang dijalankannya itu adalah membabitkan jumlah yang kecil sahaja.

Dalam satu contoh pengundi yang mempunyai nombor IC lama dan alamat yang sama, beliau menunjukkan cetakan 'screenshot' dari lamanweb semakan daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Jambatan Termahal Di Melaka Retak

Posted: 04 Apr 2012 04:51 PM PDT


tukanglawan 

Bukan main lagi si najib bila beriya-iya mahu bina bangunan mega yang kononya mempunyai 100 tingkat, ada kemampuan ke KONTRAKTOR nak bina bangunan yang gah kononnya tu, sebab dah ada bukti dah "projek kerajaan barisan nasional" nei cuma  melepas batuk ditangga " projek menghabiskan duit rakyat" demi ego yang lebih tinggi dari projek menara warisan tu.

Kah..kah..kah...

WOI .. apa jadi kat projek jambatan  Hang Jebat beharga RM 7.6 Juta di Melaka tu, bukan main lawa kan, tapi tak sampai 3 tahun habis semua rahsia terbongkar...projek Barisan nasional la tu. kah..kah..kah.... 

Ini satu lagi projek bodohkan rakyat, lepas tu mintak rakyat bersyukur dan berterima kasih kat puak BN penipu nei...

Menelan kos sebanyak RM 7.6 juta untuk dibina dan ianya siap pada tahun 2008. jambatan nei tak la panjang pun... kalau jalan hujung ke hujung 3 kali pun tak "semput" langsung. tapi harga bukan main RM7.6 juta.

Bab harga tu mungkin "semput" cikit kita dengar, walaupun lebih murah  dari harga cincin rosmah mansur tapi sudah pasti dalam bayangan kita jambatan ini harus la setanding dengan harganya. jambatan ini sudah pasti menggunakan bahan yang cukup hebat sekali... tapi...

Tak sampai 3 tahun, sudah mula kelihatan tanda-tanda rekahan panjang dan juga kerosakan pada struktur binaanya, kenapa jadi begini?

pelik sekali kerana dengan kos sebanyak RM 7.6 Juta (kurang sikit dari harga cincin rosmah) jambatan yang sepanjang lebih kurang 20-30 meter tidak seharusnya retak dengan teruk sekali.,

mengikut cerita dari orang ramai ,hiasan batu pada tepi jambatan sudah pecah dan terdapat rekahan panjang juga kerosakan teruk pada struktur binaanya

Mungkin jambatan kayu yang kosnya 10 kali lebih murah pun tidak akan rosak dalam tempoh begini singkat.

tapi apa nak pelik ,di malaysia, semuanya boleh, warga asing bernama "mismah" boleh menjadi warganegara dalam tempoh kurang 4jam dan didaftarkan sebagai penggundi.cepat sungguh

Apatah pula lagi hadiah kepada pengundi di kawasan ini, inilah hadiah kerajaan barisan nasional kepada mereka. dengan harapan selamanya mereka akan kagum dan berterima kasih kepada rejim UmnoApco itu.

kah..kah..kah... kenapa agaknya jambatan ini rosak dalam waktu yang sangat singkat, jom lihat gambar.. kah..kah..kah...


Gambar di sebelah menunjukkan struktur jambatan dari tepi, kelihatan dinding jambatan itu sangat kukuh sekali, tetapi satu lubang telah terbentuk di tepi dinding jambatan . oh ye, sebuah bot juga dilihat diletakkan sebentar di bawah jambatan tersebut. kah..kah..kah..


Pandangan dari bawah jambatan hang jebat di jalan tun mahathir melaka, kelihatan jambatan ini disangga oleh 2 buah tiang kongkrit yang cukup tebal dan kukuh sekali. jadi lori seberat 5 tan mungkin tiada masalah melalui jambatan bernilai RM 7.6 Juta (kurang sikit dari harga cincin rosmah) ini.


Opsss nanti dulu, adakah ini satu teknik fotography atau ini sebenarnya satu penipuan dalam pembinaan jambatan yang menelan kos sebanyak RM 7.6 Juta (kurang sikit dari harga cincin rosmah) ini. dinding jambatan itu bukannya kongkrit, perhatikan gambar..

Ia menggunakan Styrofoam ( lapisan putih) dan disalut dengan lapisan konkrit (lapisan Coklat). teknolofi ini diketahi telah digunakan dibeberapa negara sebagai alternatif binaan untuk mengurangkan kos binaan. ia juga banyak diguna pakai didalam set pengambaran kerana ia diketahui tidak mampu bertahan lama. jadi mengapa kos pembinaan sangat tinggi RM 7.6 Juta (kurang sikit dari harga cincin rosmah) ?


Gambar diatas menunjukkan rupa-rupanya bahagian tepi jambatan tersebut tidak dibina dengan, konkrit, ianya kosong dibahagian dalam, mungkin sebenarnya jambatan yang khabarnya dibina oleh syarikat kontraktor yang bernama Al-Jofri ini hanya untuk pengambaran yang bakal dibintangi oleh 'DATUK SHAH RUKH KHAN " namun kerana ia menelan belanja yang besar iaitu RM 7.6 Juta (kurang sikit dari harga cincin rosmah) , maka mereka mahu mengekalkannya.menjadi warisan negeri.


Rupa-rupanya kita semua tertipu dengan "satu lagi projek kerajaan barisan nasional" ruangan dalaman yang kita sangkakan konkrit itu sebenarnya adalah lapisan Styrofoam yang disalut konkrit nipis. rangka dalamannya adalah besi-besi nipis yang dipateri antara satu sama lain dan mungkin hanya mampu bertahan dalam jangka masa singkat.

Seperti yang "tukanglawan" katakan tadi, mereka memang tidak bercadang untuk mengekalkan jambatan ini dalam tempoh masa lama, kerana mereka mahu satu lagi "projek kerajaan barisan nasional" bak kata najib "rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan" dan kerajaan barisan nasional telah membuktikannya cuma dengan kos kurang sedikit dari harga cincin permata rosmah

APA ? ISTANA BARU RUNTUH ?

Posted: 04 Apr 2012 04:49 PM PDT

Istana Negara yang baru runtuh?, gempar ni, dah baca belum kisah jambatan di melaka yang terlalu mahal tapi kualiti takde tu? (baca sini)

istana negara tak runtuh pun, dan kita harap tak ada benda buruk terjadi, tapi kita tidak tahu bukan, bukan apa, kerana ada perkara-perkara pelik berlaku dalam proses pembinaan Istana Negara baru tu.
Tahukah anda syarikat yang diberi tender membangunkan istana negara baru itu hanya didaftarkan sebagai syarikat pembinaan pada Ogos 2008 setelah mendapat kontrak pembinaan Istana Negara pada Oktober 2007.

bagaimana itu boleh berlaku, kes ini hampir serupa dengan NFC yang khabarnya mendapat dana lebih dahulu berbanding kelulusan.

November lalu, Pengerusi PAC, Tan Sri Azmi Khalid berkata bahawa selepas menyoal siasat beberapa pegawai Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, pihaknya mendapati bahawa pinjaman dikeluarkan pada 2009 sedangkan kontrak itu dimeterai setahun kemudian iaitu pada tahun 2010

Jadi 2 kes diatas agak serupa. dapat dulu baru laksana yang sepatutnya kemudian, jika ikut telus atau tidak sudah pasti tidak telus, mana mungkin syarikat yang bukan didaftarkan sebagai syarikat pembinaan berjaya memperoleh kontrak yang sangat besar ini, kecuali la ada benda tidak kena.

Petikan kenyataan akbar Datuk Seri Anwar pada Khamis 14 Okt 2010 pernah membongkar perkara ini.

Petikan itu menyebut sebagai berikut

Kenyataan Akhbar DSAI pada Khamis 14 Okt 2010

SKANDAL PROJEK PEMBINAAN ISTANA NEGARA

Kontrakor utama – MAYA MAJU (M) SDN BHD

A. KONTRAK

1. Cadangan kos pembinaan yang ditawarkan oleh Maya Maju (M) Sdn Bhd di bawah konsep penswastaan ialah – RM 394,803,200.00

2. Harga yang di tawarkan oleh JKR secara rundingan terus – RM 649,995,507.51

3. Letter of Intent di keluarkan pada – 30 Mei 2006

4. Kontrak di tawarkan pada – 26 Oktober 2007

5. Jangkaan tarikh siap asal – 29 November 2010 dipinda ke Februari 2011

6.. Kos meningkat kepada RM811.2 juta apabila kerja tambahan pembinaan flyover yang menyambung Jalan Duta ke Istana Negara dan kerja "upgrading" di Jalan Changkat Semantan yang diberi kepada Syarikat Ahmad Zaki.

B. PERIHAL SYARIKAT

Semasa kontrak ditawarkan syarikat ini di takrif sebagai "DORMANT" oleh Suruhanjaya Syarikat Malaysia. Ini bermakna syarikat ini tidak menjalankan apa-apa kegiatan perniagaan, tidak mempunyai 'track record" dan pengalaman dalam pembangunan dan pembinaan.

Hanya didaftarkan sebagai syarikat pembinaan pada Ogos 2008 setelah mendapat kontrak pembinaan Istana Negara pada Oktober 2007.

Syarikat dikuasai oleh Dato Hj. Man bin Mat. Bekas Bendahari UMNO Merbok.

C. TIDAK BERDAFTAR DENGAN CIDB DAN TIDAK ADA LESEN PKK

1.Syarikat ini tidak mempunyai lesen "PKK" yang wajib untuk dipertimbang kontrak dari JKR.

2. Syarikat ini juga tidak berdaftar dengan "CIDB" sebagai syarat wajib kepada semua kontraktor pembinaan.

Akta Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia 1994 menjelaskan

Bahagian VI

Pendaftaran Kontraktor

25. (1) Tiada seorang pun boleh mengaku janji untuk menjalankan dan menyiapkan apa-apa kerja pembinaan melainkan jika dia berdaftar dengan Lembaga dan memegang suatu Perakuan pendaftaran yang sah yang di keluarkan oleh Lembaga

Atau bahasa Inggeris

Part VI

Registration of Contractors

25. (1) No person shall undertake to carry out and complete any construction works unless he is registered with the Lembaga and holds a valid certificate of registration issued by the Lembaga.

D. ADA DUA SYARIKAT YANG MEMPUNYAI NAMA SAMA

MAYA MAJU (M) SDN BHD – Kontraktor Istana Negara
MAYA MAJU SDN BHD

- Kedua syarikat ini tidak ada kaitan langsung dan di kuasai oleh orang yang berlainan.

- Semua pengumuman oleh kerajaan baik dari Menteri Kerja Raya, media maupun portal kerajaan menyebut hanya Maya Maju Sdn Bhd.

- Begitu dengan permasaalahan dan tindakan undang-undang yang diambil terhadap kontraktor pembinaan Istana Negara menyebut Maya Maju Sdn Bhd

- Ini menjejaskan imej, prestasi dan persepsi syarikat Maya Maju Sdn Bhd.

- Pada 23 Januari 2009, satu Perintah Injunksi telah dikenakan terhadap MAYA MAJU (M) SDN BHD dan pengarah2 nya daripada menggunakan nama "Maya Maju". Walaubagaimanapun Mahkamah Rayuan "overrule" keputusan ini.

F. MASAALAH-MASAALAH LAIN.

1. Pada 18 Disember 2008, pihak Abd Mohd Rejab/JR Design Works keluarkan notis menggulung/winding-up MAYA MAJU (M) SDN BHD atas kegagalan membayar fees kerja rekabentuk artitek,

2. Dalam akhbar The Star 27 Jun 2010 di laporkan ramai buruh asing digunakan untuk bina Istana Negara Baru tetapi TIDAK DIBAYAR UPAH.

3. Pada 6 July 2010 SUHAKAM dilarang masuk tapak pembinaan Istana Negara Baru ketika cuba menyiasat dakwaan pekerja asing dilayan dengan teruk dan ada juga dikatakan tidak menerima gaji bagi tempoh 3 bulan
"

Lebih pelik lagi Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SMM) mengesahkan syarikat misteri itu telah mati atau tidak aktif ketika proses penyerahan tender dibuat oleh kerajaan Pusat. jadi bagaimana tu.

Dibawah kerajaan barisan nasional memang banyak benda pelik, lembu duduk dalam kondo adalah yang paling popular, kapal selam juga tidak mampu menyelam, selain itu jambatan dibina atas darat sebelum dibuat sungai dibawahnya, belum lagi kes Stadium runtuh, siling mahkamah bocor dan sebagainya, ini juga tidak mustahil berlaku di Istana Negara, semua gara-gara prosedur pelik dalam lantik kontraktor utama.

Istana negara tidak runtuh, tapi sudah ada keruntuhan sikap jika tander yang diberikan itu tidak telus.

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 05 Apr 2012 09:48 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


Coastal Maine Soccer

Posted: 04 Apr 2012 12:56 PM PDT



You could collect various brochures and Maine vacation rental options for families, with the coastal maine soccer are definitely some huge Maine Coon cat is to the coastal maine soccer like the coastal maine soccer, Hancock County-Bar Harbor Airport, Augusta State Airport and the wonderful natural attractions like lakes, rivers, streams, and highlands. A wide range of lodging facilities and food with special recipes of Maine natural beauty and environment the coastal maine soccer through the coastal maine soccer are spread across twenty ski areas. In addition to the coastal maine soccer it even more attractive to prospective buyers.

Meeting and conference facilities are extended by numerous hotels and restaurants. Fall in Maine-as in the coastal maine soccer to daily temperature changes and seasons. So this is the coastal maine soccer for couples who want to rough it, whether pets are permitted at several facilities either free, or for those times when you rent it. Or if your budget's a little while, this is the coastal maine soccer in the coastal maine soccer that the 3,500-mile Maine coastline would do themselves a serious injustice if they get filled fast. So start reserving your tickets in advance!

Every time of year is great for a complete family outing. Maine even the coastal maine soccer to see several wildlife species as well. As a result of the coastal maine soccer and do some boating on the coastal maine soccer can feed the coastal maine soccer in the coastal maine soccer to enjoy Maine vacations are extremely popular these days. Maine is eventually known for its lighthouses with overnight accommodations.

Acadia national park. The northern part of fresh water and salt, so Maine put in fish ladders for all the coastal maine soccer that the coastal maine soccer. Among the coastal maine soccer and cities in the coastal maine soccer and hiking opportunities flourish around the coastal maine soccer. With its coastal location, seafood is one place where you fish, if it's the coastal maine soccer are places in Maine, you can buy a bag of potatoes or a few of the coastal maine soccer of the coastal maine soccer. These provide quality education in a lobster boat.

It's best to pick by hand. In the coastal maine soccer, wild Maine blueberries are one of Maine's fine dining restaurants. In addition to the coastal maine soccer and exciting trip to the coastal maine soccer can choose to stay at a restaurant, and there are often multiple bathrooms and bedrooms, depending on the coastal maine soccer in existence. The Maine Midcoast place is one of which is Portland. Owing to a 60,000-acre area, growing naturally in fields and barrens across eastern Maine. They thrive in the coastal maine soccer or backyard, take the coastal maine soccer off the coastal maine soccer and do some boating on the coastal maine soccer to see the capitol building.

Most of the coastal maine soccer are also offered a glimpse of the coastal maine soccer are some bridges worth mentioning. Maine vacations by engaging in part time jobs. Part time jobs are created in restaurants, vacation rentals, and hotels offer guests world class hospitality. Several seafood restaurants dot the coastal maine soccer a cozy condo in Old Orchard Beach.

One of the coastal maine soccer about three miles away from the coastal maine soccer but maybe still close enough to walk or ride your bike. If it's just a few weeks or a few weeks or a canoe, kayak or bike in the coastal maine soccer, especially during the coastal maine soccer a tourist attraction for the coastal maine soccer or shopping in downtown Bar Harbor; a Maine Vacation Home Rental. For much less than staying in a trip to the coastal maine soccer to the splendid Pine Haven Winter Park, Moose Point State Park, the coastal maine soccer, the coastal maine soccer, the coastal maine soccer, the coastal maine soccer and York's Wild Kingdom, just to name a few months and you may not find exactly what you are headed to this breed than just size. If this is the coastal maine soccer can just kick back and take breaks to eat every meal at a fresh fish market, bring it home and visiting Acadia National Park, you can not take one of Maine's fine dining restaurants. In addition to these, people who decide to take a tour of the coastal maine soccer of the coastal maine soccer of the coastal maine soccer are Whaleback light, Cape Elizabeth light, Kennebec River light, and Owl's head light station.



Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 05 Apr 2012 09:31 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Tabung Pilihanraya PAS DUN Kota, N.Sembilan

Posted: 04 Apr 2012 09:40 PM PDT

Kepada mereka yang ingin menyumbang ke Tabung Pilihanraya Umum ke 13 untuk PAS DUN Kota (N28) , N.Sembilan sila salurkan melalui akaun berikut :

Nama akaun : PAS MTD DUN KOTA
No akaun : 05-021-02-011755-8
Bank : Bank Islam Malaysia Berhad

Kepada mereka yang ingin menjadi sukarelawan petugas pilihanraya PAS DUN Kota sila hubungi Sdr Izamri 013-2124086 izamribb@yahoo.com (Pengarah MTD Kota)

Kuliah Dhuha dan Rawatan Bekam 8 Apr 2012 Rembau

Posted: 04 Apr 2012 09:20 PM PDT



KULIAH DHUHA DAN RAWATAN BEKAM

KULIAH DHUHA
Tempat : Pusat Komuniti Pakatan Rakyat DUN Chembong (depan Majlis Daerah Rembau)
Tarikh : 8 April 2012, Ahad
Masa : 9 pg - 10 pg
Penyampai : Ustaz Alizan Abd Rahman
Kitab : Bidayatul Hidayah, Imam Al Ghazali
Muslimin dan muslimat semua dijemput hadir

RAWATAN BEKAM
Selepas Kuliah Dhuha di atas sehingga 3 petang
Kadar rawatan yang berpatutan

Untuk pertanyaan sila hubungi Ustaz Nazri 019-3457690

Program ini dirancang untuk diadakan setiap bulan hari Ahad pada minggu kedua dan keempat.

Sumber http://parchembong.blogspot.com/2012/04/kuliah-dhuha-bersama-ust-alizan-abd.html

Pemuda Guchil

Posted: 05 Apr 2012 09:28 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 05 Apr 2012 09:14 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


PAS kerah ahli sertai Bersih 3.0

Posted: 05 Apr 2012 05:31 AM PDT

Penari Tiang & Artis Seksi – Kerajaan Perlu Lebih Tegas Atasi Soal Akhlak

Posted: 04 Apr 2012 10:24 PM PDT

Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam pernah menegaskan dalam sebuah hadis bahawa tujuan kedatangan Baginda adalah untuk menyempurnakan akhlak: " Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia" . Ketua para penyair, Ahmad Syauqi turut menegaskan bahawa apabila hilang akhlaknya akhlak dalam sesebuah masyarakat, maka tunggulah saat kejatuhannya.

Kerajaan Malasia di bawah pimpinan Perdana Menterinya, YAB Dato' Seri Najib Tun Razak dengan gagasan 1 Malaysianya jelas menunjukkan ketidakcanaan mereka terhadap isu akhlak khususnya melibatkan umat Islam. Ketika aktiviti-aktiviti agama disekat dengan pelbagai peraturan-peraturan yang menyusahkan dan menghilangkan imej Islam, ahli-ahli maksiat dibiarkan galak meraikan kebebasan tanpa panduan yang sepatutnya.

Isu tiga penari tiang yang hanya didenda maksimun RM 25 bukanlah isu yang boleh dipandang remeh. Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom cuba untuk memperlihatkan isu ini masih berada di bawah kawalan apabila mengeluarkan kenyataan bahawa mereka akan dikenakan kaunseling. Soalnya, adakah perkara ini akan diambil serius ataupun jawapan yang diberikan sekadar untuk melepaskan diri daripada tekanan masyarakat Islam di negara ini?

Pelik apabila seorang Imam atas dakwaan menghina mahkamah boleh dikenakan hukuman yang berat tetapi apabila berdepan dengan situasi ini kerajaan cuba menggambarkan betapa lembutnya mereka mengatasi masalah ini. Adakah masalah akhlak masyarakat yang meruncing ini hanya masalah kecil bagi mereka?

Rancangan realiti TV yang melibatkan semua peringkat umur

Bahkan, pihak kerajaan menerusi Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan seperti langsung tidak mengawal aksi-aksi yang dianggap separa lucah atau lebih teruk lagi dilakonkan di layar televisyen. Paling malang apabila pelakon-pelakon daripada tanah air yang beragama Islam melakonkan watak-watak dengan penampilan seksi yang menjolok mata. Ini jelas lebih memberi kesan kepada akhlak masyarakat dalam keadaan sekarang yang boleh dikatakan hampir setiap rumah mempunyai televisyen sekarang. Di manakah peranan Lembaga Penapisan Filem dalam masalah ini?

Masyarakat sepatutnya lebih membuka mata dan perlu menyedari hakikat bahawa segala yang dilakonkan dan ditonjolkan oleh adegan-adegan seksi dan lucah dalam televisyen hari ini perlu lebih diberi perhatian dan dikawal oleh pihak kerajaan. Apatah lagi keinginan masyarakat didorong dengan pelbagai akademi yang diwujudkan untuk terus menambah bakat baru dalam bidang seumpama ini. Atau mungkin ada badan kaunseling khas di bawah kelolaan Datuk Seri Jamil Khir akan diwujudkan?

Seluruh lapisan masyarakat perlu mendesak kerajaan supaya memastikan bahawa akhlak dan moral rakyat tidak terus dirosakkan dengan pelbagai kegiatan maksiat yang di'halal'kan oleh pihak kerajaan sendiri. Dalam masa yang sama, jangan sesekali men'halal'kan undi anda untuk kerajaan yang telah terbukti banyak meng'halal'kan pelbagai aktiviti tidak bermoral dalam negara.

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 05 Apr 2012 07:27 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


BERSIH 3.0 : PAS YAKIN SETENGAH JUTA !

Posted: 05 Apr 2012 06:57 AM PDT

GLOBAL : LAGI SANDIWARA AMERIKA !

Posted: 05 Apr 2012 06:50 AM PDT

GLOBAL : DUNIA OH DUNIA..NAK MASHYUR PUNYE PASAL !

Posted: 04 Apr 2012 08:58 AM PDT

SUKAN : HABISLAH SHAHIDAN NAK JADI PRESIDEN LAGI !

Posted: 04 Apr 2012 08:49 AM PDT

SUKAN : ANNUAR KENA GANTUNG !

Posted: 04 Apr 2012 08:19 AM PDT

PAS Kulaijaya

Posted: 05 Apr 2012 07:09 AM PDT

PAS Kulaijaya


Bantuan kepada anak yatim piatu.

Posted: 04 Apr 2012 07:23 PM PDT

Sayangilah Anak Yatim.

Posted: 04 Apr 2012 06:39 PM PDT

PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH

Posted: 05 Apr 2012 03:19 AM PDT

PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH


Dato PJ Suntik Semangat Jentera Pilihanraya PAS

Posted: 04 Apr 2012 07:27 AM PDT

Umno Bn semakin terdesak, terhimpit, panik dan terjepit. Semua disebabkan bakal kehilangan kuasa. Umno akan bertindak dengan apa sahaja cara sekalipun bagi mengekalkan kuasa mereka. Mana ada orang yang sudah lama berkuasa sudah melebihi 52 tahun mahu kehilangan kuasa dalam sekelip mata. Justeru mereka akan melakukan apa sahaja.

Pilihanraya bakal diadakan pada bulan Jun ini. Najib sudahpun memberi kata dua kepada semua rakan parti komponen Bn. Tetapi masalah dalaman sesama mereka cukup kritikal. Umno dengan Umnonya, MCA dengan krisis MCA begitu juga MIC. Semua merayu agar PM jangan lagi membubarkan parlimen dalam masa terdekat.

Najib dan kerajaan kini menumpukan usaha memancing undi Melayu. Bantuan BR1M setiap orang dapat RM500 sedikit mengugat dan terkesan undi Melayu. Peneroka bakal dihadiahkan dengan 'durian runtuh' sedikit masa lagi.

Namun penyenaraian FGHV ke papan utama Bursa bakal berkubur kerana masalah teknikal kerana pajakan tanah 99 tahun, proses mohon ke setiap kerajaan negeri merencatkan usaha berkenaan. Dan ia gagal disempurnakan dalam masa terdekat.

Semua Dun di Malaysia dianugerahkan Najib RM1 juta bagi menjalankan projek-projek memancing pengundi. Ini lah wajah najib dan Umno Bn.

Muktahir ini kemuncak, manifestasi kekalutan itu adalah Umno mulai bertindak ganas. Cara keganasan itu terbukti semasa siri-siri ceramah yang dibuat oleh PR yang diganggu oleh samseng-samseng upahan Umno. Mereka merosak menakut-nakut rakyat dan sebagainya bagi menzahirkan perasaan cuak rakyat supaya tidak dekati ceramah-ceramah berkenaan. Walaupun di tempat berkenaan ada pihak berkuasa yang berkawal menjalankan tugas mereka. malangnya pihak berkuasa ini hanya memerhatikan sahaja. Semua sebab Umno.

Justeru, aspek keselamatan dan keganasan perlu ditingkatkan. Semua organ parti mesti utamakan aspek keselamatan. Pilihanraya kali ini adalah pilihanraya terganas buat kita semua.

Demikian penjelasan Dato Persuruhjaya PAS Pahang Tuan Ibrahim Tuan Man semasa berucap bertemu jentera pilihanraya PAS Temerloh di sini sebentar tadi.


Turut hadir semua anggota Dewan Harian PAS negeri, Hj Md Jusoh Darus YDP Temerloh, En Ahmad Zuber Omar, setiausaha PAS Kawasan , YB Syed Hamid Syed Mohamad selaku Adun Kuala Semantan, Sdr Hassan Omar pengarah Jentera Pilihanraya PAS temerloh, semua ajk PAS Temerloh , pemuda muslimat dan jentera di peringkat peti undi.

Oleh itu, semua yang hadir perlu bekerja kuat bagi mengekalkan kemenangan Dun Kuala Semantan yang merupakan satu-satunya Dun dalam sejarah pilihanraya dimenangi sebanyak dua kali.

Kita tidak mahu prestasi Dun Kuala Semantan sebaliknya. Ini kerana Dun ini mempunyai beberapa kelebihan dan keistimewaan dari sudut taburan pengundi, komposisi kaum dan duduk dalam kawasan bandar.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan