Rabu, 7 Disember 2011

BLOG - BLOG PARTI PKR

BLOG - BLOG PARTI PKR


MEDIA Rakyat MALAYSIA

Posted: 07 Dec 2011 03:30 AM PST

MEDIA Rakyat MALAYSIA


ZAID IBRAHIM DAN PARTI KITA UBAH SOKONG PAKATAN RAKYAT !!

Posted: 06 Dec 2011 05:38 AM PST

PEKIDA PULAK DIMINTA TOLONG BN, LU TULUN GUA, GUA TULUN LU !!

Posted: 06 Dec 2011 05:18 AM PST

AZIZ BARI DIRAMAL BERTANDING ATAS KERUSI PKR?

Posted: 06 Dec 2011 05:13 AM PST

Anwar Ibrahim

Posted: 06 Dec 2011 08:09 PM PST

Anwar Ibrahim


Transformasi Juara Rasuah Umno-BN

Posted: 06 Dec 2011 07:00 PM PST

Oleh Mohd Rashidi Hassan

Umno-Barisan Nasional boleh cuba membohongi rakyat, kononnya meraka adalah juara transformasi yang mampu menjulang negara ke suatu tahap untuk dibanggakan.

Laungan transformasi bergema sejak Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak dilantik menjadi Perdana Menteri, menggantikan Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi yang dipaksa berundur oleh Umno.

Transformasi bermakna anjakan perubahan. Sudah tentunya ia merupakan suatu gagasan untuk perubahan kepada keadaan yang kurang baik, kepada situasi yang lebih baik.

Lalu slogan transformasi dilaung, diulang dan diuar-uarkan media pro Umno-BN setiap hari. Malah dalam Perhimpunan Agung Umno 2011, kalimah transformasi menjadi zikir setiap perwakilan mereka.

Malangnya daripada Presiden Umno, Pengerusi Tetap, perwakilan sehinggalah kepada juak-juak bawahan, mereka mengulang sebut kalimat transformasi seumpama buruk kakak tua yang ditambat oleh tuannya.

Di PWTC berdegar-degar kononnya Umno-BN sudah berjaya transform. Sebaliknya dikeluarkan dari fakta sahih oleh Transparency International (TI) bahawa di bawah pentadbiran Najib, indeks rasuah negara, terjerumus ke tahap yang paling rendah.

Fakta ini amat memalukan Umno, kerana jelas laungan transformasi mereka hanya omongan kosong. Hakikat sebenarnya, kerajaan yang ditunjangi Umno-BN mencapai tahap prestasi terburuk terus-menerus selama 10 tahun

Dalam laporan Indeks Persepsi Rasuah 2011 oleh TI, ia menggariskan kegagalan Najib untuk mencapai matlamat anti-rasuah dalam Program Transformasi Kerajaan (GTP).

Kegagalan untuk menangani gejala rasuah ini, membawa kepada kegagalan Program Transformasi Ekonomi (ETP) untuk mentransformasikan ekonomi Malaysia kepada sebuah ekonomi pendapatan tinggi menjelang 2020.

Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Malaysia menurun untuk tiga tahun berturut-turut, iaitu 4.3 bagi tahun ini berbanding 4.4 pada tahun lepas.

Kedudukan Malaysia telah jatuh kepada tangga ke-60 daripada 183 negara, berbanding tangga ke-56 daripada 178 negara pada tahun lepas.

Pada 2003 semasa Abdullah Badawi mengambil alih pucuk pimpinan negara sebagai Perdana Menteri kelima, Malaysia berada di tangga ke-37 dalam kaji selidik tersebut yang merangkumi 146 negara.

Kaji selidik TI ke atas 1,000 orang responden juga mendapati bahawa pihak polis dan parti-parti politik dilihat sebagai institusi-institusi yang paling korup dalam negara. Juga dilaporkan bahawa kebanyakan warga Malaysia percaya tahap rasuah tidak akan berubah dalam masa 3 tahun akan datang.

Laporan itu memetik Timbalan Presiden TI, Malaysia Mohammad Ali yang menegaskan, CPI Malaysia terus merosot kerana unsur-unsur kerajaan yang memudahkan rasuah besar masih lagi tersebar luas.

Dakwaan yang begitu berat oleh TI jelas menerangkan serangan ganas Umno terhadap Pakatan Rakyat, khususnya DAP dalam Perhimpunan Agung Umno yang berkisar pada perkauman, seks, fitnah dan bahasa kotor.

Serangan Umno ini harus dianggap sebagai langkah terdesak mereka bagi mengalihkan perhatian rakyat daripada kegagalan Umno mengatasi masalah rasuah, kronisme dan penyalahgunaan kuasa, khususnya dalam isu Fidlot Kebangsaan yang hangat diperkatakan sekarang.

Kita mahu tegaskan di sini bahawa, rasuah akan menjadi isu utama dalam pilihan raya umum yang akan datang, di mana rakyat akan menolak Umno-BN, kerana rakyat sedar, masa depan anak bangsa akan terhapus jika Umno-BN dibiarkan kekal berkuasa. Hidup Pakatan Rakyat, hancur umno-BN.

Laporan Polis Oleh Kolumnis Terhadap Bloger Papa Gomo

Posted: 06 Dec 2011 06:42 PM PST

Anwar Ibrahim: A man…A Saviour

Posted: 06 Dec 2011 07:57 AM PST

Klip ini merupakan dedikasi khas keluarga Badriyah kepada Dato Seri Anwar Ibrahim dan seluruh rakyat Malaysia yang mendokong perjuangan KEADILAN

Amin Iskandar Buat Laporan Polis Dakwa Papagomo Fitnah

Posted: 06 Dec 2011 05:56 AM PST

The Malaysian Insider

Seorang kolumnis The Malaysian Insider membuat laporan polis petang ini mendakwa dia telah difitnah oleh pemblog pro-Umno Papagomo.

Amin Iskandar dengan ditemani peguamnya membuat laporan polis di balai polis Jalan Travers di sini dan meminta pihak berkuasa menyiasat tulisan Papagomo.

Papagomo, nama sebenarnya Wan Muhammad Azri Wan Deris, dalam tulisannya bertajuk "Amin Iskandar penulis The Malaysian Insider akui dicabul Anwar Ibrahim" mendakwa Amin telah 'dicabuli' oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Amin dengan keras menafikan dakwaan itu dan mengkritik tindakan Wan Muhamad Azri sebagai tidak wajar.

"Fitnah Wan Muhammad Azri, dipercayai dilakukan dengan niat mahu mempertahankan (Timbalan Menteri Belia dan Sukan, dan Naib Ketua Pemuda Umno) Datuk Razali Ibrahim daripada tulisan dan kecaman saya pada 25 November lalu," kata Amin selepas membuat laporan polis.

"Sebagai seorang penulis dan pemblog yang memperjuangkan kebebasan meluahkan pandangan, laporan ini bukan dibuat oleh menyekat kebebasan bercakap, tetapi untuk menghentikan fitnah daripada menjadi budaya sesetengah pihak," katanya lagi.

Tarikh Penghujahan Kes Fitnah Versi Ke 2

Posted: 06 Dec 2011 01:10 AM PST

Mahkamah Tinggi telah menangguhkan tarikh penghujahan(submission) dari 8 dan 9hb Disember kepada  hari Isnin/Selasa, 12 dan 13 hb Disember 2011.

Wee Choo Keong

Posted: 06 Dec 2011 03:45 PM PST

Wee Choo Keong


AJ & RASHDAN: WHAT ABOUT THE “PANAMERA DEAD WOODS”?

Posted: 05 Dec 2011 08:38 PM PST

Updated 1:30 am 7-12-2011: There two interesting articles that are worth reading about the incompetencies of Tan Sri Azman  Mokhtar and his secret MAS – share swap, CCF, and Tan Sri Tony Fernandes (Tony) wanted a Service Level Agreement with MAHB. Hopefully Tan Sri Asman Mokhtar will not suddenly sign another secret share swap agreement [...]

Anak Muda Kampung Nak Senang

Posted: 06 Dec 2011 12:08 PM PST

Anak Muda Kampung Nak Senang


Rumah rakyat Pahang nak diroboh, jambatan pula daif

Posted: 05 Dec 2011 07:43 PM PST

Beginilah nasib penduduk di Pahang, negeri pemimpin pejuang bangsa Melayu yang tersohor seantero dunia dengan sokongan kuat Pekida. Sampaikan ada rakyat yang rumah mereka akan dirobohkan, minta rumah PPRT tak lulus-lulus. Sampai ada rakyat bergadai nyawa menggunakan jambatan yang hampir roboh. Hidup Pengundi Tegar di Pahang !

Koleksi artikel-artikel serta laporan-laporan akhbar betapa terbelanya rakyat Pahang di http://amkns.blogspot.com/2011/11/jeti-di-pahang-semakin-uzur-malu-kat.html

Rumah empat keluarga miskin bakal diroboh



AHMAD Khalizam Mohamad (kanan) bersama keluarganya di hadapan rumah sewa mereka di 73, Jalan Lipis - Benta di Taman Pacu Lama, Kuala Lipis, baru-baru ini.

KUALA LIPIS 5 Dis. 2011 - Kerajaan negeri diminta campur tangan dalam menempatkan empat keluarga yang tinggal di pesisiran Sungai Lipis, berikutan kediaman mereka akan dirobohkan bagi memberi laluan kepada projek perumahan baharu.

Empat keluarga terdiri daripada Melayu dan India yang tinggal di situ, telah menduduki tanah milik seorang pengusaha tempatan sejak 13 tahun lalu.

Selain itu, mereka juga kesal kerana sudah beberapa kali memohon rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) tetapi tidak diendahkan oleh pihak berwajib.

Seorang penduduk, Ahmad Khalizam Mohamad, 53, berkata, fikirannya buntu apabila pemilik tanah berkenaan memberi tempoh singkat supaya mereka berpindah segera.

"Ke mana lagi saya dan empat ahli keluarga lain hendak menetap, lantaran kami tidak mempunyai tapak rumah serta wang untuk membina penghidupan di tempat lain.

"Saya kerap kali mengajukan masalah ini dan memohon rumah di bawah PPRT menerusi wakil rakyat di sini dan pihak tertentu, malangnya tidak ada jawapan sehingga kini," katanya kepada pemberita di sini, baru-baru ini.

Menurutnya, pemilik tanah tersebut yang cuma memiliki kelulusan berstatus Tanah Pemilikan Sementara (TOL) mengarahkannya bersama tiga keluarga yang tinggal di situ keluar segera dari kawasan berkenaan.

"Alasan yang diberikan oleh pemilik tanah ini, iaitu merobohkan segera rumah kayu yang sedia ada bagi dimajukan projek perumahan baharu," ujarnya.

Isterinya, Sharipah Ismail, 48, berkata, mereka tidak mampu menyewa rumah di bandar itu kerana kadarnya mahal.

"Pendapatan saya yang bekerja sebagai tukang sapu di sebuah agensi kerajaan, mana mampu menyewa rumah di bandar ini, malahan belanja dapur dan persekolahan juga kian terhimpit," katanya.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=1206&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pahang&pg=wp_05.htm

Jambatan perangkap maut
2011/12/06



PENDUDUK Kampung Kurnia, Kuantan menunjukkan jambatan kayu yang menunggu masa untuk roboh. Tunggu masa roboh bahayakan pengguna terutama kanak-kanak

KUANTAN: Sebuah jambatan kayu di Kampung Kurnia di sini, tidak ubah seperti perangkap maut apabila hanya menunggu mangsa untuk roboh, sekali gus mengundang bahaya kepada pengguna terutama kanak-kanak.

Difahamkan, jambatan sepanjang kira-kira tiga meter melintasi tali air itu dahulunya menjadi laluan utama penduduk kampung termasuk pelajar Sekolah Rendah Agama Al-Irsyad, namun terbiar usang sejak beberapa jambatan baru dibina.

Bagaimanapun, dikatakan masih ada penduduk yang menggunakan jambatan berkenaan sebagai jalan pintas termasuk pelajar sekolah yang berbasikal dan berjalan kaki walaupun menyedari keadaan jambatan berkenaan berisiko untuk digunakan.

Seorang penduduk, Saidi Ismail, 45, berkata ada tiga jambatan utama yang dibina di kampung berkenaan untuk melintasi tali air, namun dua daripadanya kurang selamat untuk digunakan berikutan kerosakan teruk serta tiada penghadang.

Katanya, satu daripadanya adalah jambatan lama yang dibina daripada kayu, namun ia sudah lama dibiarkan rosak dan hampir roboh serta tidak lagi selamat untuk digunakan.

Beliau berkata, meskipun hanya segelintir penduduk yang masih menggunakan jambatan kayu itu, ia tetap dikhuatiri akan membahayakan pengguna dan langkah membaiki atau merobohkannya perlu dilakukan segera sebelum ada yang menjadi mangsa.

"Jambatan itu tidak sepatutnya dibiarkan dalam keadaan begitu kerana ia boleh mengancam keselamatan orang ramai dan selagi ia wujud di situ, selagi itulah masih ada orang yang akan menggunakannya.

"Lebih baik ia dirobohkan terus jika tidak mahu membaikinya kerana langkah itu boleh mengelak penduduk terutama kanak-kanak daripada terus menggunakan jambatan uzur berkenaan," katanya ketika ditemui di kampung berkenaan, baru-baru ini.

Seorang lagi penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Mohd Khairul, 29, berkata sebuah lagi jambatan konkrit di kampung terbabit yang dibina tanpa besi penghadang di kiri dan kanannya turut menimbulkan keresahan penduduk.

Katanya, langkah menggantikan jambatan lama dengan jambatan konkrit beberapa tahun lalu menggembirakan penduduk di sini, namun mereka kecewa apabila ia tidak dibina dengan sempurna iaitu tanpa besi penghadang.

"Keadaan ini membahayakan pengguna, malah pernah ada kereta tergelincir sehingga tayarnya tersangkut sebelum dibantu penduduk berhampiran mengangkatnya beramai-ramai," katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Jambatanperangkapmaut/Article

Pelatih Komando meninggal dunia penyakit biologi

Posted: 05 Dec 2011 07:42 PM PST


Salah seorang dari 32 orang pelatih Komando PASKAU TUDM di Kem Bukit Jugra, Selangor telah meninggal dunia pada 3 Disember 2011 akibat serangan penyakit biologi Leptospirosis. Adakah ianya serangan biologi semulajadi atau serangan senjata biologi?

Beberapa kes penyakit biologi yang melanda kem tentera, polis dan PLKN yang dilaporkan sebelum ini di http://amkns.blogspot.com/2011/04/persiapan-serangan-senjata-biologi-di.html

Trainee commando dies

December 5th, 2011
Leptospirosis claims fi rst victim, others in stable condition

PETALING JAYA: One of the two trainee commandos attached to the Bukit Jugra Royal Malaysian Air Force (RMAF) base who was suffering critical leptospirosis infection died last Saturday.

Last Friday, The Malay Mail reported that 24 trainee commandos had been admitted to Banting Hospital on Nov 28 due to the disease that is commonly associated with rat's urine.

However, RMAF public relations officer Major Kamarulzaman Ali yesterday clarified that the actual number of trainees admitted was 32.

He also confirmed the trainee's death at Klang Hospital, where the critical duo were admitted.

"On Nov 28, 32 trainee commandos from RMAF Special Air Service (Paskau) were admitted to the hospital, believed to be due to 'leptospirosis infection'.

"The disease was detected after the trainees complained of coughs on Monday morning during their daily medical check-up with our doctor.

"Following that, 32 trainees were rushed to Banting Hospital. Out of that total, two were deemed in critical condition and were transferred to Klang Hospital," he said.

Kamarulzaman said 13 trainees were discharged last Thursday and another 13 the next day.

"The 26 discharged trainees were sent back to Bukit Jugra RMAF base to be quarantined and fully monitored by our doctor."

He said it was believed that the trainees were infected in their training area, which has been closed down since.

"We are not locking down the entire Bukit Jugra RMAF base because the infection area is not in our base camp," said Kamarulzaman.

Meanwhile, he said currently there are another four trainees in Banting Hospital and another in Klang Hospital, with all reported to be in stable condition.

"We are also updating their family members from time to time on their condition.

"We are awaiting the full report from the army's Health Corps. So far, no new cases have been found," said Kamarulzaman.

Last Thursday, Defence Minister Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi confirmed the soldiers had been infected by leptospirosis.

Health Ministry officers had conducted checks at the RMAF base, including scouring the Bukit Jugra jungle area where the victims were believed to have undergone final training. The training was supposed to have ended on Dec 1.

Health Ministry officials have since descended on the army base to ensure there was no outbreak.

http://www.mmail.com.my/content/86956-trainee-commando-dies


BULETIN RAKYAT

Posted: 06 Dec 2011 11:17 AM PST

BULETIN RAKYAT


TINDAKAN UNDANG-UNDANG KPD SESIAPA YANG CUAI CEMARKAN AIR SUNGAI ~ TS KHALID IBRAHIM

Posted: 06 Dec 2011 05:56 AM PST

SHAH ALAM, 6 DISEMBER : Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah mengarahkan pengawal selia air negeri serta juruaudit operasi dari perunding antarabangsa Halcrow untuk memeriksa empat loji rawatan bersama pegawai operasi Syabas bagi menyiasat punca pencemaran yang menyebabkan kekeruhan berlaku di empat loji berkenaan.

"Kerajaan Negeri Selangor bimbang dengan kenyataan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) tentang kemungkinan berlakunya gangguan bekalan air di lapan wilayah Syabas di seluruh negeri dan Kuala Lumpur akibat kandungan kekeruhan luar biasa di Sungai Selangor," kata Abdul Khalid dalam kenyataan media yang dikeluarkan oleh Sekretariat Media Pejabat Dato' Menteri Besar hari ini.

Menurut Abdul Khalid, empat loji yang terlibat air Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 1 (SSP1), Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 2 (SSP2), Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 3 (SSP3), dan Loji Rawatan Air Rantau Panjang sehingga mengakibatkan pengurangan pengeluaran air bersih kepada pengguna.

Satu laporan juga akan disediakan untuk dibentangkan pada mesyuarat majlis kerajaan negeri (MMKN), Rabu ini. Lembaga Urusan Air Selangor dan Jabatan Alam Sekitar Negeri Selangor juga akan dipanggil untuk memberi penjelasan penuh tentang kejadian ini serta mencari jalan penyelesaian supaya perkara ini tidak berulang.

"Kerajaan Negeri tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang cuai sehingga menyebabkan pencemaran ini berlaku.

Kerajaan Negeri menyeru agar Syabas membuat persediaan yang secukupnya sekiranya berlakunya gangguan bekalan air dan menasihatkan pengguna supaya berjimat cermat menggunakan air," katanya.

AKHIRNYA ZAID IBRAHIM DAN PARTI KITA UBAH SOKONG PAKATAN RAKYAT !!

Posted: 06 Dec 2011 05:42 AM PST

Gara-gara kenyataan tidak bertanggungjawab pemimpin-pemimpin UMNO baru-baru ini di Perhimpunan Agung UMNO yang menyaksikan Parti Komunis menjadi jemputan, terutama sekali Muhyiddin yang mendakwa Malaysia akan menjadi negara republik sekiranya pembangkang menang pilihan raya.


Zaid dalam satu kenyataan hari ini juga mengumumkan bahawa KITA akan memberikan sokongan mutlak kepada Pakatan Rakyat.

Zaid menyifatkan kenyataan Muhyiddin di perhimpunan agung Umno minggu lalu itu sebagai "berbahaya dan tidak bertanggungjawab."

Kan pepatah ada mengatakan "Terlajak perahu boleh diundur, Terlajak kata buruk padahnya."


Zaid: KITA tak bertanding jika jejas pembangkang

Presiden parti KITA, Datuk Zaid Ibrahim berkata parti itu tidak akan menawarkan calon untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang sekiranya tindakan itu menjejaskan peluang pembangkang.

Zaid dalam satu kenyataan hari ini juga mengumumkan bahawa KITA akan memberikan sokongan mutlak kepada pembangkang dalam apa juga cara untuk memastikan "kemenangan rakyat."

KITA mengambil pendirian itu setelah mengambil kira kenyataan daripada pemimpin Umno terhadap parti pembangkang sejak kebelakangan ini yang didakwa memberi petanda buruk ke atas trend politik nasional, katanya.

"Untuk menunjukkan solidariti kita dengan pembangkang, dan penolakan kita terhadap idea fasis dan autoritarian, KITA ingin menyatakan semula bahawa kita akan terus menyokong pembangkang dengan harapan untuk perubahan sebenar," katanya.

Antara kenyataan yang paling keras menghentam pembangkang disuarakan daripada timbalan presiden Umno sendiri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mendakwa Malaysia akan menjadi negara republik sekiranya pembangkang menang pilihan raya.

Zaid menyifatkan kenyataan Muhyiddin di perhimpunan agung Umno minggu lalu itu sebagai "berbahaya dan tidak bertanggungjawab."

Mengulas lanjut, Zaid berkata kenyataan itu juga dikesali dan amat membimbangkannya kerana ia hanya akan melebarkan lagi jurang di antara kelompok kaum.

"DAP telah dilabel sebagai parti rasis dan orang Melayu di dalam pembangkang disifatkan sebagai pak turut golongan Cina.

"Nampaknya pemimpin kita hari ini mahu memang pilihan raya umum dengan apa jua cara, dan mereka hanya mementingkan kedudukan dan kuasa sendiri berbanding kesejahteraan Malaysia dan rakyatnya.

Bekas menteri kabinet itu juga berkata, serangan ke atas DAP hanya akan merenggangkan masyarakat Cina tetapi tidak akan menyakiti golongan berkenaan yang mampu berdikari.

Sebaliknya, orang Melayulah yang akan menderita kerana Umno hanya hanya menawarkan retorik liar seperti itu, katanya lagi.Malaysiakini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan