Khamis, 17 November 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Dun Kijang

Posted: 17 Nov 2011 03:09 AM PST

Dun Kijang


Kehidupan Terbaik Dengan Amal Soleh.

Posted: 16 Nov 2011 07:00 PM PST


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 17 Nov 2011 01:37 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Agih wang RM100 : Jadi medan kempen politik BN

Posted: 17 Nov 2011 01:25 AM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -
Kenyataan Media

Saya ingin membuat kenyataan media bagi membantah tindakan tidak beretika umno-bn kerana menganggu tugas penjawat awam dalam isu pengagihan wang RM100 kepada murid-murid sekolah yang bermula sejak minggu lepas.

Di sini persoalan timbul apakah kewajarannya pemimpin Umno dilibatkan sama dalam pengagihan wang tersebut sedangkan pihak sekolah mempunyai cukup guru dan kaki tangan untuk mengelolakan agihan wang tersebut.

Amat menyedihkan apabila ada yang terpaksa meninggalkan kerja di pejabat dan sebagainya, amat mendukacitakan kerana mereka terpaksa menunggu lama sebelum dapat wang (RM100) dari melakukan kerja yang lebih penting. Mereka terpaksa mendengar ucapan dari pemimpin bn dengan menggunakan kesempatan itu untuk berkempen.

Maklumat sahih yang telah diterima melaporkan perkara ini berlaku termasuklah di SRJKC dimana mereka dihidangkan dengan ceramah politik sebelum wang RM100 diagihkan.

Kononnya merekalah yang perihatin dengan pemberikan one off kepada pelajar, sedangkan bagi saya ia jelas menyusahkan ibu bapa, bukan itu sahaja, masa mereka terbuang begitu sahaja untuk menunggu kehadiran pemimpin BN cuma kerana wang rm100.

Penglibatan orang politik dalam agihan itu membuktikan bahawa sumbangan tersebut punya niat tersembunyi sebagaimana yang dikatakan oleh banyak pihak.

Sepatutnya urusan agihan wang tersebut diserahkan sepenuhnya kpd pihak sekolah sekiranya bantuan rm100 adalah dengan niat untuk membantu pelajar.

Itupun tidak berbaloi kerana dengan jumlah sekecil itu cuba dicampur aduk dengan kempen dari BN sebelum agihan.

Sungguh memalukan bila media yang sedia ada dengan kawalan ketat oleh BN sudah tidak mampu menjamin keberkesanannya sebagai medan untuk berkempen. Sekarang sekolah pula digunakan.

Lagipun persoalan yang dibangkitkan oleh ahli parlimen Paktan Rakyat bahawa agihan itu tidak wajar dilakukan lagi kerana bajet 2012 yang menjanjikan wang rm100 kepada setiap murid itu belum lagi diluluskan dan sedang dibahas di Parlimen.

Tindakan tergesa-gesa mengagihkan wang tersebut saya lihat sebagai tindakan terdesak BN untuk menarik undi menjelang pru ke 13 yang bakal diumumkan.

Saya berharap agar kerja jahat dan kesempatan yang diambil untuk berkempen sebelum agihan wang kepada ibu bapa tidak dapat mengubah minda warga Malaysia untuk terus menilak BN dalam PRU13 tidak lama lagi.

BN bagi saya tetap akan dihukum dan disingkirkan oleh rakyat.

Rakyat Malaysia jangan lupa terhadap kerakusan pemimpin BN yang telah menyapu bersih wang rakyat, antaranya skandal-skandal seperti isu PKFZ yang bernilai RM12.5 bilion, pembelian koc keretapi RM500 juta, pemberian kontrak kepada kroni RM500 juta, projek lembu Feedlot kepada Sharizat Jalil bernilai RM250 juta, penyelewengan projek Facebook (Pelancongan) RM1.8 juta.

BN telah sapu bersih dan rompak duit rakyat Malaysia ratusan juta, tetapi beri kepada rakyat RM100 dan diungkit-ungkit?

Rakyat perlu ajar BN supaya "penjenayah" sebegini dapat dihukum sewajarnya, undi PAS PKR dan DAP untuk Mengubah masa depan Malaysia supaya menjadi lebih selamat.

Drs. Khalil Idham Lim
Parit Buntar, 17 Nov 2011

3 MP PAS sertai misi ke Palestin malam ini

Posted: 17 Nov 2011 01:00 AM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 17 Nov: Tiga Ahli Parlimen PAS akan menyertai konvoi delegasi Global March to Jerusalem (GMJ) bagi menunjukkan sokongan dunia terhadap Palestin.

Mereka ialah Siti Zailah Mohd Yusuf (Rantau Panjang) yang juga Ketua Dewan Muslimat PAS, Dr. Siti Mariah Mahmud (Kota Raja) yang juga Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS dan Khalid Samad (Shah Alam) yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.

Menurut Siti Mariah, mereka akan berlepas ke Kaherah, Mesir malam ini dan akan bertemu dengan 26 Ahli Parlimen dari 15 negara lain di pintu masuk Rafah, Gaza.

"Ada yang ikut jalan darat, udara dan melalui pelbagai pintu masuk dan akan bertemu Rafah," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Delegasi tersebut anjuran Council for Palestine Solidarity dan disertai Ahli Parlimen antaranya Indonesia, India dan Afrika Selatan.

Konvoi tersebut bertujuan mewujudkan gelombang kesedaran warga dunia untuk bersama rakyat Palestin dalam isu penjajahan Zionis.

Justeru Siti Mariah berkata, pihaknya berharap doa dan sokongan daripada rakyat Malaysia agar misi mereka berjaya.

"Kami akan kembali ke Malaysia pada 25 haribulan dan kami harap doa dan restu daripada rakyat Malaysia untuk menjalankan misi ini," katanya.

Khalid menambah, konvoi tersebut sepatutnya pada bulan lepas amun terpaksa ditangguh kerana Israel sedag menyerang Gaza ketika itu.

"Konivoi ni asalnya bulan lepas tapi disebabkan Israel menyerang Gaza maka ianya dibatalkan," katanya yang pernah menyertai misi ke Gaza bersama NGO Muslim Care.

harakahdaily/-

Pas Kelantan tak sekat budaya Cina dikembangkan

Posted: 17 Nov 2011 12:50 AM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU 17 Nov. - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, dasar perjuangan Pas tidak menyekat perkembangan budaya Cina di negeri ini.

Malah kata Mursyidul Am parti itu, kerajaan negeri menggalakkan lagi budaya Cina berkembang pesat di samping mengekalkan apa yang sedia ada.

"Sebab itu, kita (Pas) sanggup membina masjid pertama yang mempunyai ciri-ciri budaya Cina di Rantau Panjang yang menelan belanja jutaan ringgit di samping membenarkan bangunan Dewan Perhimpunan Cina diubahsuai mengikut reka bentuk bercirikan budaya mereka," katanya di sini, hari ini. - Bernama

Iklan haram: Selangor bertindak tegas

Posted: 17 Nov 2011 12:40 AM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM, 17 Nov: Kerajaan Negeri Selangor melalui Pihak Berkuasa Tempatan (PBT memaklumkan pihaknya sentiasa mengambil tindakan tegas terhadap pengiklan haram di seluruh Negeri Selangor terutamanya melibatkan iklan pinjaman wang tidak berlesen ataupun Ah Long.

Exco Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu Tan Khiew menjelaskan kerajaan negeri sering berusaha dan memikirkan penyelesaian terbaik di dalam membanteras kegiatan pinjaman wang tidak berlesen terutamanya Ah Long.

"Kerajaan negeri menyokong penuh tindakan Jabatan Kerajaan Tempatan, Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang melaksanakan tindakan pembatalan talian telefon yang dipaparkan pada iklan haram dengan menyerahkan nombor-nombor tersebut kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) untuk tindakan pembatalan talian telefon.

"Dalam pada masa yang sama kerajaan negeri sering mengingatkan setiap PBT untuk bertindak segera dengan menanggalkan iklan-iklan haram yang ditampal ditempat awam tanpa menunggu arahan dari pihak atasan," jelasnya.

Selain daripada itu pihak PBT juga mengambil tindakan pemantauan secara berkala dan menjalankan aktiviti menanggalkan iklan-iklan haram yang ditampal.

"Dalam pada masa itu juga PBT akan menyerahkan nombor-nombor yang dipaparkan pada iklan haram kepada SKMM untuk tindakan pemotongan talian telefon.

"Terdapat juga sesetengah PBT yang melaksanakan penggunaan sejenis cecair 'anti sticker' di kawasan pembangunan baru dan kemudahan utiliti bagi menghalang penampalan iklan-iklan baru," jelas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pandamaran semasa Persidangan Dewan Undangan Negeri Selangor pagi tadi.

Ronnie Liu yang menjawab soalan yang dikemukakan oleh ADUN Kota Alam Shah M.Manoharan berhubung dengan tindakan kerajaan negeri terhadap kegiatan pinjaman wang tidak berlesen ataupun Ah Long.

Sebelum ini Kerajaan Negeri Selangor di bawah Program Mikrokredit Miskin Bandar (MiMBAR) adalah satu usaha untuk mengatasi masalah rakyat Selangor membuat pinjaman dari Ah Long.

Fungsi utama program MiMBAR ini adalah membantu golongan golongan usahawan kecil di kawasan bandar bagi memajukan perniagaan serta menambah pendapatan mereka.

Usaha kerajaan ini adalah untuk memberi peluang kepada usahawan kecil mendapat pinjama serta dalam masa yang sama ia dapat mengelakkan peniaga-peniaga kecil dari membuat pinjaman dari Ah Long selain daripada pemantauan yang dilakukan oleh PBT-PBT terhadap penghapusan iklan-iklan haram.

harakahaily/-

Panduan Memberi Nama Anak dalam Islam

Posted: 17 Nov 2011 12:30 AM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Disunatkan memberi nama kepada bayi pada hari ketujuh kelahirannya sebagaimana yang terdapat dalam sabda Nabi s.a.w.;[1]

كُلُّ غُلاَمٍ رَهِينٌ بِعَقِيقَةٍ تُذْبَحُ عَنْهُ يَوْمَ سَابِعِهِ، وَيُحْلَقُ وَيُسَمَّى
"Setiap anak kecil (bayi) dipertaruhkan dengan suatu aqiqah; disembelih untuknya pada hari ke tujuh, dicukur kepalanya dan diberi nama". (Riwayat Imam Abu Daud, Tirmizi, an-Nasai dan Ibnu Majah dari Hasan r.a. dari Samurah bin Jundub r.a.)[2]

Namun terdapat juga hadis-hadis yang menceritakan bahawa Nabi s.a.w. pernah memberi nama kepada bayi pada hari dilahirkan. Antaranya ialah hadis dari Abu Musa al-Asy'ari r.a. yang menceritakan;

وُلِدَ لِي غُلاَمٌ، فَأَتَيْتُ بِهِ النَّبِيَّ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- فَسَمَّاهُ: إِبْرَاهِيمَ، وَحَنَّكَهُ بِتَمْرَةٍ وَدَعَا لَهُ بِالْبَرَكَةِ
"Telah dilahirkan untukku seorang anak, lalu aku membawanya kepada Nabbi s.a.w., maka baginda menamakannya Ibrahim dan baginda mentahniknya dengan sebiji buah tamar serta baginda mendoakan keberkatan untuknya". (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

Jadi, yang menjadi sunnah dalam menamakan bayi ini ialah menamakannya pada hari ketujuh atau pada hari ia dilahirkan. Ini ditegaskan oleh Imam Nawawi dalam al-Azkar; "Yang menjadi sunnah ialah menamakan bayi pada hari ketujuh dari hari kelahirannya atau menamakannya pada hari kelahirannya".[3] Walau bagaimanapun, Imam Bukhari telah bertindak menghimpunkan antara dua sunnah ini dengan menjelas;

"Hadis-hadis yang menyebutkan hari kelahiran dimengertikan bagi orang yang tidak berniat melakukan aqiqah[4], dan adapun hadis-hadis yang menyebutkan hari ketujuh maka dimengertikan bagi orang yang ingin melakukan aqiqah bagi anaknya[5]".[6]

Jika bayi yang dilahirkan ditakdirkan mati sebelum diberi nama, disunatkan juga diberi nama kepadanya. Begitu juga, sunat memberi nama anak yang gugur.[7]

Dalam masalah meletakkan nama ini, hendaklah diberi perhatian perkara-perkara berikut;[8]

a) Disunatkan memberi nama-nama yang elok dan baik kerana Nabi s.a.w. bersabda;

إنَّكُمْ تُدْعَوْنَ يَوْمَ القِيامَةِ بأسْمائكُمْ وأسماءِ آبائِكُمْ فأحْسِنُوا أسْماءَكُمْ
"Sesungguhnya kamu sekelian akan diseur/dipanggil pada hari Kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu. Oleh demikian, elokkanlah nama-nama kamu". (Riwayat Imam Abu Daud dari Abu Dardak r.a.)

b) Nama yang paling baik/paling elok ialah Abdullah dan Abdurrahman sebagaimana yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w.;

إنَّ أحَبَّ أسْمائكُمْ إلى اللّه عَزَّ وَجَلَّ عَبْدُ اللّه، وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ
"Sesungguhnya nama yang paling disukai oleh Allah dari nama-nama kamu ialah Abdullah dan Abdurrahman". (Riwayat Imam Muslim dari Abdullah bin Umar r.a.)

c) Harus memberi nama sempena nama para Nabi seperti Ibrahim, Hud, Soleh, Muhammad dan sebagainya.

Sabda Rasulullah s.a.w.;

تَسَمَّوا بأسْماءِ الأنْبِياءِ، وَأحَبُّ الأسْماءِ إلى اللّه تَعالى عَبْدُ اللّه وَعَبْدُ الرَّحْمَن، وأصْدَقُها: حَارِثٌ وَهمَّامٌ، وأقْبَحُها: حَرْبٌ وَمُرَّةُ
"Berilah[9] nama dengan nama-nama para Nabi. Nama yang paling disukai oleh Allah ialah Abdullah dan Abdurrahman. Nama yang paling tepat (dengan hakikat manusia) ialah Harith dan Hammam, dan nama yang paling buruk ialah Harb dan Murrah". (Riwayat Abu Daud, an-Nasai dan lain-lain dari Abi Wahb al-Jusyami r.a.)

Jabir bin Abdullah r.a. menceritakan; "Seorang lelaki dari kalangan kami baru memperolehi anak dan ia memberi nama anak itu 'Muhammad'. Lalu kaumnya berkata kepadanya; 'Kami tidak akan membiarkan kamu memberi nama dengan nama Rasulullah s.a.w.'. Maka lelaki ini pun pergi menemui Nabi s.a.w. dengan membawa anaknya di atas belakangnya. Ia bertanya Nabi; "Ya Rasulullah, dilahirkan untukku anak dan aku menamakannya 'Muhammad', lalu kaumku berkata kepadaku; 'Kami tidak akan membiar kamu menamakan dengan nama Rasulullah s.a.w.". Lantas Nabi menjawab;

تَسَمَّوْا بِاسْمِي، وَلاَ تَكْتَنُوا بِكُنْيَتِي، فَإِنَّمَا أَنَا قَاسِمٌ، أَقْسِمُ بَيْنَكُمْ
"Berilah nama dengan namaku, akan tetapi jangan memanggil dengan panggilanku (yakni Abul-Qasim) kerana sesungguhnya aku adalah Qasim (pembahagi) yang membahagi di antara kamu". (Riwayat Imam Muslim)

Sebagaimana sedia dimaklumi bahawa, Nabi s.a.w. telah menamakan salah seorang anaknya dengan nama Ibrahim.

d) Menurut mazhab Syafi'ie, harus memberi nama dengan nama-nama Malaikat. Namun demikian, sebahagian ulama' memakruhkannya. Berkata Qadhi 'Iyadh; "Telah memakruhkan sebahagian ulama' memberi nama dengan nama-nama Malaikat dan ia adalah pandangan al-Harith bin Miskin. Imam Malik memakruhkan memberi nama dengan Jibril dan Ya-sin".[10]

e) Dimakruhkan memberi nama dengan nama-nama yang buruk seperti Harb, Murrah, Kalb, 'Ashiyah, Syaitan, Dzalim, Himar dan sebagainya.

Begitu juga, dimakruhkan memberi nama dengan nama-nama yang dijadikan tengok nasib dengan penafiannya pada adat/kebiasaan seperti nama-nama yang terkandung dalam sabda Nabi s.a.w.;

لاَ تُسَمِّيَنَّ غُلاَمَكَ يَسَاراً، وَلاَ رَبَاحاً، وَلاَ نَجِيحاً، وَلاَ أَفْلَحَ، فَإِنَّكَ تَقُولُ: أَثَمَّ هُوَ؟ فَلاَ يَكُونُ، فَيَقُولُ: لاَ". إِنَّمَا هُنَّ أَرْبَعٌ، فَلاَ تَزِيدُنَّ عَلَيَّ.
"Janganlah kamu menamakan anak kamu Yasar (mudah), Rabah (untung), Najih (berjaya) dan Aflah (berjaya). Kerana sesungguhnya jika kamu bertanya seseorang; Apakah ada di sana (Yasar[11], Rabah dan sebagainya itu)? Lalu ia menjawab; 'Tidak ada'. Sesungguhnya nama-nama itu hanya empat. Maka jangan kamu menambah ke atas apa yang aku sebutkan itu[12]". (Riwayat Imam Muslim dari Samurah bin Jundab r.a.)

Menurut Imam Nawawi, faktor dimakruhkan nama-nama tersebut (dalam hadis) ialah; buruk/jeliknya jawapan dan juga nama-nama tersebut ada kemungkinan menjatuhkan sebahagian orang ke dalam suatu bentuk perbuatan menengok untung/nasib".

[13] (Contohnya; apabila ditanya; 'Adakah di sana ada Rabah (yang bermaksud; untung)?', lalu dijawab; 'Ada'. Apabila orang yang suka menengok/menilai nasib dengan suatu sempena atau kejadian mendengar jawapan ini, maka ia akan membuat andaian bahawa hari tersebut adalah hari untung).

f) Diharamkan memberi nama dengan nama "Malikul-Amlak" yang bermaksud; 'Raja bagi segala raja'.

Sabda Rasulullah s.a.w.;

إنَّ أخْنَعَ اسْمٍ عِنْدَ اللَّهِ تَعالى رَجُلٌ تَسَمَّى مَلِكَ الأمْلاكِ
"Sesungguhnya sehina-hina/seburuk-buruk nama di sisi Allah ialah seorang lelaki yang bernama Malikul-Amlak". (Riwayat Imam Bukhari dari Abu Hurairah r.a.)

Dalam riwayat yang lain, baginda bersabda;

أَغْيَظُ رَجُلٍ عَلَى اللهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَأَخْبَثُهُ، رَجُلٌ كَانَ يُسَمَّى مَلِكَ الأَمْلاَكِ، لاَ مَلِكَ إِلاَّ اللَّهُ
"Lelaki yang paling dimukai oleh Allah pada hari kiamat dan paling hina ialah lelaki yang diberi nama Malikul-Amlak (kerana hakikatnya) tiada raja melainkan Allah". (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

Berkata Imam Nawawi; berkata para ulama'; memberi nama dengan nama ini (yakni Malikul-Amlak) adalah haram.[14]

g) Hendaklah dijauhi dari nama-nama yang menunjukkan pengabdian/penghambaan kepada selain Allah seperti Abdul-Kaabah (Hamba Kaabah), Abdun-Nabi (Hamba Nabi), Abdul-'Uzza (Hamba Tuhan 'Uzza) dan sebagainya. Menurut Syeikh Abdullah Nasih 'Ulwan; memberi nama dengan nama-nama ini hukumnya adalah haram dengan sepakat para ulama'.[15]

h) Begitu juga, hendaklah dijauhi dari memberi nama dengan nama-nama yang menggambarkan hilang/leburnya jati-diri (sebagai seorang muslim), meniru-niru (nama orang bukan Islam) dan nama-nama yang menzahirkan cinta-berahi seperti nama Huyam (gila berahi), Susan dan sebagainya.[16]

i) Disunatkan mengubah nama yang buruk atau yang tidak baik kerana Nabi s.a.w. telah melakukannya kepada para sahabat baginda.

Ibnu Umar r.a. menceritakan;

أَنَّ رَسُولَ اللهِ -صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- غَيَّرَ اسْمَ عَاصِيَةَ. وَقَالَ: "أَنْتِ جَمِيلَةُ".
"Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menukar nama (seorang perempuan bernama) 'Ashiyah (yang bermaksud; perempuan yang engkar) di mana baginda berkata kepada (perempuan itu); 'Kamu adalah Jamilah (bermaksud; yang indah)'". (Riwayat Imam Muslim)

Said bin al-Musayyab menceritakan bahawa bapanya -yang bernama Hazn (bermaksud; susah/sedih)- telah datang kepada Nabi s.a.w., lalu baginda bertanya kepadanya; 'Apa nama kamu?'. Jawab bapaku; 'Hazn'. Lalu Rasulullah berkata; 'Kamu adalah Sahl (yakni Nabi menukar namanya kepada Sahl yang bermaksud; mudah).

Namun bapaku berkata; 'Aku tidak akan menukar nama yang diberikan kepadaku oleh bapaku'. Said berkata; '(Dengan kedegilannya itu) maka berterusanlah huzunah (yakni kepayahan/kesedihan) membelenggu keluarga kami selepasnya'". (Riwayat Imam Bukhari dari Said bin al-Musayyab dari bapanya)

***والله أعلم بالصواب***

Tak mustahil Felda juga beli kondo mewah

Posted: 17 Nov 2011 12:25 AM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 17 Nov: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar tidak menolak kemungkinan Felda juga akan membeli kondominium sebagai pelaburan yang menguntungkan.

"Felda kini berada di bawah bidang kuasa Perdana Menteri dan diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM).

"(Datuk Seri) Najib (Tun Razak) yang sebelum ini membela projek lembu di bawah NFC (Perbadanan Fidlot Nasional) tentu kagum dan tertarik dengan kaedah perniagaan NFC yang membeli kondominium untuk pelaburan.

"Sebab itulah tidak boleh ditolak kemungkinan Felda juga akan membeli banyak kondominium sebagai pelaburan," katanya.

Mahfuz percaya, jika Najib tidak kagum dan tidak tertarik dengan kaedah perniagaan NFC, tentulah beliau tidak akan membela projek penuh kontroversi itu dan membuat kenyataan bercanggah dengan laporan Ketua Audit Negara.

Ketika membela NFC, Perdana Menteri menafikan wujudnya penyalahgunaan dalam pinjaman mudah kerajaan berjumlah RM250 juta untuk projek lembu itu.

Ia bertentangan dengan Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang menggambarkan projek penuh kontroversi itu berada dalam keadaan "kacau-bilau".

Projek tersebut dianugerahkan kepada keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang juga Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin mendakwa, tindakan NFC membeli unit apartmen mewah One Menerung di Bangsar, dilaporkan dengan bayaran sebanyak RM9.8 juta, dengan tujuan untuk mendapatkan pulangan pelaburan.

"Selepas ini mudahlah bagi semua perbadanan dan GLC (syarikat berkaitan kerajaan) di bawah kerajaan Najib. Beli kondominium banyak-banyak untuk mendapatkan pulangan pelaburan.

"Felda, Bernas (Padiberas Nasional Berhad), Fama ( Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan), apa sahaja perbadanan dan GLC boleh mencontohi kebijaksanaan perniagaan NFC yang nampaknya dikagumi Perdana Menteri.

"Suami Shahrizat boleh kata 'tiru macam saya', beli kondominium banyak-banyak untuk mendapatkan pulangan pelaburan," sindir Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Selepas ini, kata Mahfuz lagi, semua agensi, perbadanan dan GLC di bawah kerajaan Najib mungkin terpaksa berebut-rebut mendaftarkan nama untuk menimba ilmu pelaburan dari keluarga Shahrizat.

"Keluarga Shahrizat juga boleh buat duit banyak-banyak lagi selepas ini dengan bisnes baru iaitu memberikan kursus pelaburan kepada semua agensi, perbadanan dan GLC di bawah kerajaan Najib di seluruh negara.

"Kursus beli kondominium mewah untuk mendapatkan pulangan pelaburan," sindir beliau lagi.

Dalam perkembangan berkaitan, pengarah strategik PKR, Rafizi Ramli menyifatkan tindakan NFC membeli kondominium berharga hampir RM10 juta seunit adalah perbelanjaan tidak berhemah khususnya ketika pasaran hartanah mewah yang mengalami trend penurunan.

"Pasaran hartanah mewah, terutamanya bagi kondominium mewah seperti yang dibeli oleh NFC, dijangka akan mengalami penurunan harga dari tahun 2010 dan tahun-tahun akan datang.

"Ini satu keputusan yang gila. Saya tidak mempunyai kata-kata (untuk menghuraikannya) - jarang dibuat, tidak pernah didengari, malah pelik untuk melabur dalam kondominium mewah sebagai pelaburan jangka pendek terutamanya ketika pasaran yang lembab," kata beliau.

harakahdaily/-

Pemuda PAS desak bebaskan segera tahanan ISA

Posted: 17 Nov 2011 12:23 AM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 17 Nov: Dewan Pemuda PAS Pusat menggesa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bertanggungjawab membebaskan segera 11 tahanan terbaru dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Menurut ketuanya, Nasruddin Hassan, tangkapan terbaru itu sangat bertentengan dengan aspirasi Najib yang sebelum ini mengumumkan pentadbirannya akan memansuhkan akta draconian itu kerana tidak lagi relevan untuk digunakan.

"Pemuda PAS mendesak supaya kerajaan membebaskan segera tahanan tersebut," katanya kepada Harakahdaily.

"Ini jelas, kerajaan tak pernah serius untuk memansuhkan akta ini. Sepatunta tak perlu lagi tangkapan selepas pengumuman (pemansuhan) dibuat," tambahnya kecewa.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan sekumpulan lelaki di Sabah yang ditahan dibawah ISA pada 14 November lalu kerana didakwa terbabit dengan kegiatan militan.

Difahamkan sekurang-kurangnya 10 atau 11 orang ditahan termasuk juga warga Filipina dan Indonesia.

Semua mereka ditahan mengikut di bawah Seksyen 73(1) AKDN 1960 (ISA).

Mengulas lanjut, Nasruddin berkata, Dewan Pemuda PAS secara konsisten menentang ISA atas sifatnya yang zalim kerana membenarkan tahanan tanpa bicara.

Beliau juga mahu kesemua yang baru ditahan tersebut dibicarakan dan dibuktikan kesalahan mereka dan bukannya ditahan tanpa bicara dibawah ISA.

Sambil menyifatkan Najib sebagai 'tidak jujur' dengan janjinya, beliau menyeru rakyat bangkit membuat perubahan.

"Kalau dalam isu ISA ini pun beliau tak jujur, kita khuatir perkara sama dibuat terhadap PSC (Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Berhubung Dengan Penambaikan Proses Pilihan Raya).

"Kata PRU selepas PSC selesai buat cadangan, tetapi tak mustahil mereka umum pilihan raya awal," katanya.

harakahdaily/-

Islam Melarang Umatnya Memohon Untuk Mati

Posted: 17 Nov 2011 12:18 AM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Rasulullah saw. Bersabda bermaksud: "Janganlah ada diantara kamu yang bercita-cita hendak mati. Sekiranya ia seorang yang baik mudah mudahan ia dapat menambahkan lagi kebaikan, dan sekiranya ia seorang yang jahat mudah mudahan ia dapat bertaubat kepada Allah."

Riwayat Hadith Al-Bukhari dan Muslim

Huraian:

Haram hukumnya bagi seseorang muslim bercita cita dan berdoa untuk mati apabila hidup didalam kesengsaraan dan menderita.

Setiap mukmin yang panjang umurnya mempunyai banyak peluang untuk ia beramal ibadat kepada Allah sebagai bekalan di akhirat nanti.

Islam tidak membenarkan umatnya bercita cita untuk mati, tetapi menggalakkan umatnya supaya bercita cita untuk menambahkan ilmu pengetahuan demi kemajuan ummah.

himpunan hadis/-

Penempatan guru: Mahyiddin wajar letak jawatan

Posted: 17 Nov 2011 12:00 AM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 17 Nov: Gabungan Ikatan Islam Se-Malaysia (Gamis) menasihatkan Menteri Pelajaran Malaysia, Tan Sri Muhyiddin Yassin meletakkan jawatan ekoran kegagalannya menangani masalah penempatan guru graduan pendidikan.

Dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini, presidennya Ahmad Syazwan Muhammad Hasan berkata Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Menteri itu sehingga kini masih gagal memberi jaminan 'posting' kepada graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP).

"Graduan dalam bidang pendidikan ini memerlukan jawapan daripada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia khususnya oleh Tan Sri Muhyidin untuk memastikan mereka boleh mengatur masa depan yang baik kerana pengangguran dikalangan graduan bakal guru ini semakin teruk ditambah pula kenyataan yang tidak cermat dan mengguriskan hati mahasiswa oleh menteri berkenaan supaya graduan bidang pendidikan ini mencari kerja lain selain dari guru," katanya.

Selain itu beliau juga mempersoalkan nasib graduan ISMP yang dianak tiri, dalam masa yang sama sejumlah 13000 guru Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) diserap ke jawatan tetap melalui Kursus Dalam Cuti (KDC) dan Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) yang sepatutnya diisi oleh graduan bidang pendidikan yang tamat pengajiannya pada 2011 ini.

Menurutnya, pengumuman pada bajet 2012 untuk melanjutkan umur bersara penjawat awam daripada 58 tahun kepada 60 tahun juga turut memberi kesan berantai kepada pengangguran graduan yang terpaksa menunggu dua tahun lagi untuk mengisi ruang dalam penjawat awam dan juga terpaksa bersaing dengan graduan baru pada masa tersebut.

"Lebih mengecewakan ialah bangsa asing lebih diutamakan untuk menjadi pendidik kepada anak bangsa kita setelah pengumuman kerajaan untuk membawa masuk 300 orang guru bahasa inggeris dari Amerika Syarikat yang menelan belanja RM18 juta sedangkan dalam masa yang sama ramai graduan anak watan yang menganggur.

"Soalnya, siapa yang lebih diutamakan untuk mendidik generasi bangsa kita," soal Syazwan.

Tambahnya lagi, kegagalan garaduan ditempatkan juga menyebabkan mereka terus terbeban untuk membayar wang pinjaman PTPTN.

Tekanan ini katanya, sepatutnya diselesaikan dengan bijak oleh seorang Menteri Pelajaran dengan memberikan ruang dan jalan yang sesuai, bukannya lari dari tanggungjawab dengan menyuruh bakal guru untuk bekerja di sektor lain.

"Sesunggunya amat songsang dengan falsafah pendidikan apabila seorang bakal guru disaran untuk bekerja diladang ternakan lembu.

"Maka pihak Gamis merasakan Tan Sri Muhyidin Yasin perlu meletakkan jawatan atas kegagalan menguruskan graduan dan bakal guru ini disamping dasar pendidikan yang tidak konsisten dan menyusahkan rakyat termasuk juga dalam isu PPSMI.

"Jawatan ini perlu diberi kepada yang layak dan mampu berfikir untuk mencari jalan penyelesaian, bukan helah untuk selamatkan diri dan kepentingan," tegasnya.

harakahdaily/-

Semua Rezeki Datangnya dari Allah SWT

Posted: 16 Nov 2011 11:55 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Umat Islam perlu yakin dengan sepenuh-­penuhnya bahawa rezeki terletak dalam kekuasaan Allah atau di tangan Allah, bukan di ta­ngan makhluk.

Mahfum Firman Allah (Saba':24)
Katakanlah: "Siapakah yang memberi rezeki kepada mu dari langit dan dari bumi?" Katakanlah: "Allah", dan Sesungguhnya Kami atau kamu (orang-orang musyrik), pasti berada dalam kebenaran atau dalam kesesatan yang nyata.

Mahfum Firman Allah (Al-Ankabut:60)
Dan berapa banyak binatang yang tidak (dapat) membawa (mengurus) rezekinya sendiri. Allah-lah yang memberi rezeki kepadanya dan kepadamu dan Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui.

Mahfum Firman Allah (Ali Imran:26):
Katakanlah: "Wahai Tuhan yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Memang banyak ayat-ayat Al-Quran yang merujuk kepada rezeki sebenar yang kita peroleh atau yang hilang daripada kita semua­nya dikembalikan kepada Allah SWT.

Adapun yang dirujuk kepada saya dalam soalan ini, seolah-olah memberi makna bahawa ada manusia yang berikhtiar menutup rezeki orang lain dan mem­buka rezeki seseorang.

Dengan erti kata lain, ada manusia boleh mengkayakan atau memiskinkan manusia dengan kebolehannya, maka tentulah logiknya dia juga boleh membuka rezeki dirinya (untuk memperkayakan diri sendiri), bahawa dengan kekayaan itu dia boleh, membantu orang yang susah dan bukan menyusahkan orang yang sudah senang.

Secara logiknya, membuka rezeki lebih mudah daripada menutupnya. Contohnya, membuat sebuah bangunan lebih susah daripada membukanya. Memasang satu pintu mengambil masa yang lama dan sukar, sebaliknya memecahkan pintu adalah mudah dan sekejap sahaja.

Pada saya mungkin, restoran yang pertama, dibuka awal, tiada saingan, maka dengan sendirinya ramai pelanggan. Manakala restoran lain dibuka, dengan cara yang berbeza, layanan dan makanannya mungkin lebih berkualiti, muka ramai yang tertarik dan mengubah selera.

Sememangnya ada orang me­ngadu kepada saya bahawa pre­mis perniagaannya tidak dapat dilihat oleh pelanggan, seolah-­olah telah ditutup. Terpaksa berpindah ke tempat lain. Sedangkan restoran itu sebenarnya masih dibuka.

Mungkin juga pelanggan tidak perasan wujudnya restoran tersebut. Mungkin juga pelanggan hilang konsentrasi. Sebagai con­toh ada ketika kita pernah kehilangan seuatu benda (cermin mata misalnya), lalu kita mencarinya di merata-rata tempat, setelah puas mencari tidak berjumpa.

Maka isteri, bertanya, "Apakah yang kita cari, kita menjawab mencari cermin mata. Lalu dia memberitahu, "Itu cermin mata ada di atas meja".

Mengapa selepas kita puas mencari tidak bertemu? Apakah kita disihirkan orang sehingga benda yang begitu mudah tidak dijumpai? Mungkin benar ada orang mengusahakan seperti meletakkan sesuatu yang diper­cayai boleh menyekat rezeki, tetapi yakini lah bahawa semua itu adalah usaha jahat manusia, walhal punca rezeki sebenar-benarnya di tangan Allah.

Bagaimanapun kita mesti berusaha menghindarkan per­buatan jahat manusia, seperti dengki khianat sebagaimana yang disebut dalam Surah an-Naas. Oleh itu, mohonlah kepada Allah, mohon perlindungan kepada-Nya. Carilah sebab-sebabnya mengapa Allah takdirkan kea­daan sedemikian berlaku.

Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din

DUN Lulus Tambah Peruntukan Istana

Posted: 16 Nov 2011 11:50 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM, 17 NOV : Sidang Dun Selangor hari ini meluluskan pembiayaian perbelanjaan emolument bagi kakitangan istana serta perbelanjaan mengurus dan pembangunan antara RM 35,000 hingga RM11.76 juta bagi meningkatkan kecekapan dan tugasan pihak istana dengan lebih lancar.

Adun Kampung Tunku (DAP), Lau Weng San membahaskan isu ini bersetuju dengan pertambahan peruntukan tersebut bagi memastikan DYMM Tuanku Sultan Selangor dan pejabat Tuanku dapat menjalankan tugas baginda dengan lebih lancar, cekap dan profesional.

Beliau berkata dengan pertambahan peruntukan tersebut akan membolehkan kerajaan Selangor mengambil lebih ramai golongan cendekiawan yang mempunyai pelbagai kepakaran dalam meningkatkan kecekapan serta khidmat nasihat khususnya dalam bidang undang-undang, kewangan dan ekonomi dan sebagainya.

"Sememangnya Tuanku diberi kuasa untuk memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera di Selangor. Walaupun begitu, ramai yang mungkin sudah lupa bahawa Tuanku juga berkuasa untuk menjaga kepentingan-kepentingan sah kaum-kaum lain." tegas beliau.

Sehubungan itu beliau berharap agar kerajaan dapat mengadakan satu laman web yang komprehansif untuk memperkenalkan sejarah raja berperlembagaan di Selangor dan menjadikan istana kerajaan di Selangor sebagai salah satu dari destinasi pelancongan.

"Di England beberapa istana disana telah menjadi ikon kepada negara tersebut dan menjadi destinasi pelancongan yang amat manarik serta memberi pulangan yang baik bagi menampong pendapatan istana," kata beliau.

Menyentuh isu yang sama Adun Kinrara (DAP), Teresa Kok menyokong usaha mehjadikan istana lama dijadikan sebagai destinasi pelancongan.

"Tuanku juga mahukan supaya sejarah landasan keretapi dari Johor Bharu ke Singapura dipamirkan di Istana Alam Shah bagi membuktikan wujud hubungan antara Tanah Melayu dengan Singapura." jelasnya.

Dun Selangor meluluskan Rang Undang-undang Enakmen Peruntukan DiRaja (Pindaan) tahun 2011 mengenai pembiayaian perbelanjaan emolument bagi kakitangan istana akan dinaikkan kira-kira RM35,000 ke RM4.49 juta.

Turut di luluskan pertambahan perbelanjaan RM900,000 hingga RM11.76 bagi perbelanjaan di bawah tuntutan elaun, perjalanan kakitangan pejabat istana, perbelanjaan utiliti, bekalan dan penyelenggaraan istana.

tv news/-

Pembeli misteri jadi pemilik pertama berlian kuning

Posted: 16 Nov 2011 11:40 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

GENEVA, Switzerland - Sebutir berlian kuning seberat 110 karat dikenali sebagai Sun Drop dijual pada harga AS$10.9 juta (RM34.3 juta) dalam satu lelongan di sini, menurut firma lelongan Sotheby kelmarin.

Berlian Sun Drop ialah berlian kuning terbesar di dunia.

"Dijual pada harga AS$10.9 juta," kata seorang eksekutif Sotheby, David Bennett di hadapan sekitar 150 orang yang menghadiri lelongan berkenaan di sebuah hotel mewah di sini.

Harga jualan tersebut kurang daripada anggaran pakar-pakar yang meletakkan nilai berlian kuning itu antara AS$11 juta (RM34.6 juta) hingga AS$15 juta (RM47.2 juta).

Permata itu yang ditemui di Afrika Selatan dalam tahun 2010 mengagumkan para pengunjung semasa ia dipamerkan di Muzium Sejarah Semula Jadi London pada awal tahun ini dan juga Hong Kong.

"Ia belum pernah dimiliki, justeru, pembelinya merupakan orang pertama yang memakai berlian ini," kata Bennet.

Berlian tersebut bersaiz sebesar ibu jari tangan wanita.

Ia kelihatan kuning kerana mengandungi nitrogen dalam karbonnya.

Firma Sotheby bagaimanapun masih tidak mendedahkan identiti pembeli berlian tersebut. - AFP

Filipina tetap halang Arroyo ke luar negara

Posted: 16 Nov 2011 11:30 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Kerajaan Filipina enggan menuruti perintah mahkamah yang membenarkan bekas Presiden Gloria Macapagal Arroyo ke luar negara untuk mendapatkan rawatan tulang, sebaliknya menghalang wanita itu daripada meninggalkan lapangan terbang Manila, semalam.

Arroyo dan suaminya cuba menaiki kapal terbang ke Singapura selepas Mahkamah Agung mengenakan sekatan ke atas larangan kerajaan yang menghalang pasangan itu ke luar negara.

Namun, pegawai imigresen bertindak di bawah arahan Setiausaha Undang-Undang Filipina dan menahan pasangan itu sebelum Arroyo dibawa semula ke hospital.

Arroyo mendakwa memerlukan rawatan di luar negara bagi penyakit tulang belakangnya, tetapi kerajaan yang sedang melakukan siasatan dakwaan rasuah dan penipuan pilihan raya ke atas beliau khuatir bekas pemimpin itu tidak akan pulang bagi menghadapi pendakwaan.

sinar harian/-

Perhilitan rampas haiwan liar dilindungi bernilai RM35,000

Posted: 16 Nov 2011 11:00 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

SUNGAI PETANI - Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Kedah berjaya merampas lima spesis haiwan liar yang dilindungi bernilai RM35,000 di sini kelmarin.

Rampasan yang dianggotai lapan belas kakitangan Jabatan Perhilitan itu termasuk biawak air, ular senduk, baning, kura-kura katup dan kura-kura besar.

sinar harian/-

Sejak beroperasi, Melaka monorel tergendala 21 kali

Posted: 16 Nov 2011 10:56 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

MELAKA. 2011 – Monorel pelancongan Sungai Melaka yang perkhidmatannya digantung sejak 10 hari lepas telah tergendala sebanyak 21 kali sejak mula beroperasi pada 20 Oktober 2010 hingga 30 September 2011.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Warisan negeri, Datuk Wira Latiff Tamby Chik berkata, pada masa sama, pihak pengendali iaitu Melaka Taming Sari Sdn Bhd (MTSB) terpaksa menampung kerugian operasi sebanyak RM74,188.75.

"Perbelanjaan operasi yang dikenakan sepanjang tempoh itu ialah sebanyak RM205,573.25 berbanding kutipan sebanyak RM131,384.50," katanya ketika menjawab soalan Betty Chew Gek Cheng (DAP-Kota Laksamana) pada persidangan Dewan Undangan Negeri hari ini.

Beliau berkata, seramai 16,011 pengunjung menaiki monorel itu sejak dirasmikan hingga 30 September 2011. "Monorel ini akan terus beroperasi kerana ia merupakan salah satu produk pelancongan Melaka yang menjadi tarikan pengunjung dan dapat memberi pulangan yang lumayan kepada kerajaan negeri dalam jangka masa panjang," katanya.

Monorel pelancongan berharga RM15.5 juta yang menghubungkan Stesen Hang Jebat di Taman Rempah dan Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya itu dilancar pada 20 Oktober tahun lepas sempena perisytiharan Melaka sebagai Negeri Maju 2010.

Sumber :utusan.com.my

Keputusan UPSR 3 pelajar SK Bandar Bintagor 'dirahsiakan'

Posted: 16 Nov 2011 10:30 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

BINTANGOR: Keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tiga pelajar Sekolah Kebangsaan Bandar Bintangor, di sini yang dilarang menduduki peperiksaan itu masih dirahsiakan.

Sehingga jam 12 tengah hari tadi, pihak sekolah belum mengedarkan keputusan mereka dan apabila pihak media cuba mendapatkan penjelasan, seorang guru memaklumkan mungkin keputusan itu terpaksa ditahan kerana kehadiran media.

Tiga murid sekolah terbabit mendapat perhatian apabila mereka dilarang menduduki UPSR September lalu dengan alasan mereka lemah dalam pelajaran dan dikhuatiri menjejaskan prestasi sekolah berkenaan.

berita harian/-

Ada pemimpin Pakatan sedia lantik Ku Li sebagai PM

Posted: 16 Nov 2011 08:00 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Beberapa pemimpin Pakatan Rakyat dikatakan bersedia untuk menerima ahli parlimen Gua Musang Tengku Razeleigh, sebagai perdana menteri, dakwa bekas timbalan presiden PKR, Syed Husin Ali.

Katanya, perkara itu dipersetujui dengan syarat bahawa Razaleigh atau lebih dikenali sebagai Ku Li dapat meyakinkan sekurang-kurangnya 15 hingga 20 ahli parlimen BN untuk berpaling tadah dalam cubaan ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 16 Sept, 2008, untuk menggulingkan kerajaan BN.

Perkara itu didedahkannya menerusi buku terbarunya, Memoir Perjuangan Politik, yang dilancarkan malam, semalam.

Dalam buku itu, Syed Husin menulis, perkara itu adalah penting, kerana sebahagian besar ahli parlimen yang bersetuju meninggalkan BN itu adalah bukan bumiputera Islam. Pakatan, katanya mahu memastikan bahawa sokongan orang Melayu Islam, tidak terhakis.

Sambil mempertahankan bahawa usaha 16 September itu adalah benar, menurut pemimpin veteran itu lagi, Umno selepas mengetahui rancangan berkenaan, bergegas membawa kebanyakan ahli parlimen BN ke Taiwan, dan ada juga ke Macau dan New York, bagi memastikan rancangan itu tidak menjadi kenyataan.

"(Perdana Menteri) Najib (Abdul Razak) kemudian mengumumkan peruntukan kira-kira RM3 bilion bagi projek-projek pembangunan di Sabah dan Sarawak.

"Ini jelas bagi menyediakan peluang kontrak kepada syarikat-syarikat kroni dan kontraktor yang dikaitkan dengan ahli parlimen Umno dan juga pemimpin BN di kedua-dua negeri itu," tulisnya.

Majlis perasmian buku ini di Shah Alam dihadiri oleh kira-kira 500 orang.

Buku memoir itu merupakan kenangan hidup Syed Husin tentang perjuangan politiknya untuk menegak keadilan, kebajikan dan kebenaran bagi rakyat.

Ia juga menceritakan mengenai penyertaan, kegiatan, pengalaman dan pandangan beliau terutama berhubung beberapa peristiwa politik yang melibatkan rakyat.

Pendidikan, kegiatan akademik serta luar akademik diceritakan kerana sedikit sebanyak mempengaruhi sikap hidup Syed Husin, terutama terhadap bidang politik yang lebih setengah abad diceburinya.

Turut hadir semasa majlis perlancaran buku itu adalah ketua pembangkang PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim; Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim; Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said dan juga beberapa pemimpin Pakatan.

malaysiakini/-

Rasmi, amah Indonesia ke Malaysia 1 Disember

Posted: 16 Nov 2011 07:30 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Indonesia secara rasmi mengumumkan akan menyambung semula penghantaran pembantu rumah ke Malaysia mulai 1 Disember ini.

Keputusan berhubung perkara itu dibuat secara bersama oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Presiden Susilo Bambang Yudhoyono pada mesyuarat dua hala di Nusa Dua malam semalam.

"Saya dan Presiden SBY telah membuat keputusan bersama supaya penghantaran tenaga kerja (sektor tidak formal) dari Indonesia ke Malaysia akan disambung semula mulai 1 Dis yang akan datang ini.

"Sudah tentu berita ini akan disambut dengan begitu baik sekali di Malaysia kerana ini sudah begitu lama sekali dinanti-nantikan dan ini menunjukkan bahawa kesungguhan dan keikhlasan Presiden SBY untuk mencari penyelesaian secara postif untuk apa jua permasalahan yang berbangkit antara kedua-dua negara," kata Najib kepada wartawan Malaysia di Nusa Dua, malam semalam.

Katanya beliau telah menyampaikan penghargaan kerajaan dan rakyat Malaysia atas keputusan itu dengan harapan pelaksanaan keputusan itu akan berjalan lancar sesuai dengan pindaan yang dibuat ke atas memorandum pengambilan dan penempatan tenaga kerja Indonesia yang ditandatangani kedua-dua belah pihak di Bandung pada Mei lalu.

Mesyuarat dua hala itu adalah susulan kepada pertemuan kedua-dua pemimpin itu di Perundingan Tahunan yang diadakan di Lombok, Nusa Tenggara Barat, bulan lalu di mana kedua-dua bersetuju membuat keputusan bersama di Bali berhubung isu itu.

Pada pertemuan di Lombok itu mereka bersetuju untuk melihat laporan Pasukan Petugas Khas Bersama mengenai makanisme pelaksanaan persetujuan-persetujuan pada protokol bagi meminda Memorandum Persefahaman Mengenai Pengambilan dan Penempatan Pembantu Rumah Indonesia 2006.

Semalam, kedua-dua Menteri Sumber Manusia Malaysia Datuk Seri Dr S Subramaniam dan Menteri Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia Muhaimin Iskandar telah melaporkan kepada kedua-dua pemimpin mengenai makanisme pelaksanaan persetujuan itu.

Indonesia melaksanakan pembekuan sementara penghantaran pembantu rumah ke Malaysia pada 26 Jun 2009 berikutan beberapa kejadian penderaan terhadap pembantu rumah Indonesia oleh majikan Malaysia.

Berikutan itu, kedua-dua negara berunding sehingga satu kata sepakat dicapai dengan penandatanganan protokol meminda beberapa peruntukan dalam memorandum persefahaman 2006 itu, yang diadakan di Bandung pada 30 Mei lalu.

Bagaimanapun penerapan makanisme yang sesuai bagi pelaksanaan protokol itu berhubung perlindungan kepada pembantu rumah Indonesia dan majikan mereka oleh Pasukan Petugas Khas Bersama, menyebabkan penarikan balik moratorium itu tertangguh sehingga sekarang.

Dr Subramanian ketika menjelaskan mengenai persetujuan itu berkata antara perkara utama yang dipersetujukan ialah mengenai keperluan mengadakan kontrak kerja untuk pembantu rumah, kos pengambilan pembantu rumah Indonesia yang ditetapkan pada kadar RM4,511, wajib kursus selama 200 jam, cuti satu hari seminggu kepada pembantu rumah selain mereka dibenarkan memegang sendiri pasport.

Majikan pula hanya dibenarkan mengambil balik RM1,800 daripada kos yang mereka dahulukan kepada pekerja dengan memotong gaji tidak lebih daripada 50 peratus sebulan daripada pekerja mereka.

Perlindungan kepada majikan ialah mereka berhak mendapat bayaran balik sepenuhnya daripada ejen pekerja jika pembantu rumah mereka melarikan diri dalam tempoh enam bulan, jika mereka tidak mendapat pengganti.

- Bernama

Janji peluk Islam kebas RM60,000

Posted: 16 Nov 2011 07:20 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Bermodalkan ikrar memeluk Islam dan berjanji untuk berkahwin menyebabkan seorang duda berusia 55 tahun sanggup menyerahkan wang tunai simpanannya berjumlah RM60,000 secara berperingkat kepada seorang wanita kulit putih bersama peguamnya, sejak awal bulan lalu.

Pengawal keselamatan yang hanya mahu dikenali sebagai Hisham, 55, berkata, wanita warga Amerika Syarikat itu dikenali sebagai Anne mendakwa bekerja di syarikat penggali minyak berpangkalan di Labuan, Sabah, sejak 22 Oktober lalu.

Menurutnya, hasil perkenalan dan pertemuan pertama melalui rakannya itu, dia menjalin hubungan mesra bersama wanita berusia 30-an itu sebelum Anne menyatakan hasrat memeluk Islam hujung tahun ini.

Katanya, disebabkan yakin dengan niat ikhlas wanita itu yang juga boleh berbahasa Melayu, mangsa menceritakan mengenai wang simpanannya yang sudah mencecah RM60,000 dan wang itu akan digunakan untuk urusan perkahwinannya dengan wanita itu kelak.

"Bagaimanapun, pada 8 November lalu, Anne meminta pertolongan saya membayar RM2,500 untuk urusan satu surat sumpah kepada peguamnya yang akan membantu mendapatkan cek tuntutan berjumlah RM2.3 juta daripada majikannya," katanya kepada Harian Metro, di sini, semalam.

Beliau berkata, disebabkan rasa sayang kepada wanita berkenaan, dia berurusan dengan peguam dimaksudkan Anne iaitu seorang lelaki rakyat tempatan yang kononnya mempunyai pejabat di Jalan Telawi, Bangsar, di sini untuk pembayaran wang itu.
"Wang itu dimasukkan ke akaun lelaki terbabit.

"Keesokannya, Anne meminta saya memasukkan lagi RM7,500 dan apabila saya menyatakan tidak mempunyai wang sebanyak itu, wanita itu merajuk.

"Disebabkan tiada pilihan lain, saya akur pada permintaan wanita terbabit dan lebih mengejutkan seminggu selepas itu, Anne meminta saya membayar RM50,000 pula untuk urusan pembayaran cukai kerajaan," katanya.

Menurutnya, wanita berkenaan menyatakan sebaik selesai membayar wang RM50,000 itu, dia akan datang ke Kuala Lumpur untuk majlis pertunangan mereka.

"Saya percaya dan menyerahkan wang berkenaan kepada setiausaha peguam itu dalam pertemuan di stesen bas berhampiran Pasar Seni.

"Malangnya Anne tidak jadi datang ke Kuala Lumpur seperti dijanjikan sebaliknya menghubungi saya untuk memasukkan pula RM27,000 ke dalam akaun peguam berkenaan untuk urusan sama.

"Disebabkan berasa kurang yakin, saya tidak menuruti permintaannya kerana duit simpanan saya juga sudah habis.

"Apabila saya meminta alamat penuh peguam berkenaan, dia mula memberi pelbagai alasan dan ketika itu baru saya sedar sudah tertipu. "Susulan itu, saya membuat laporan di Balai Polis Pantai untuk tindakan lanjut," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian berkenaan.

Katanya, siasatan lanjut sedang dijalankan dan usaha sedang dijalankan untuk menjejaki kedua-dua suspek.

Harian Metro

PKR mahu buat kejutan di Johor

Posted: 16 Nov 2011 07:20 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

BATU PAHAT – Datuk Seri Anwar Ibrahim membayangkan kejutan mungkin akan berlaku di Johor, pada pilihan raya umum akan datang.

Ini berikutan usaha bersungguh-sungguh pakatan pembangkang, terutama PKR untuk menawan negeri itu termasuk menjadikan Johor tuan rumah kongres kelapan parti itu,

"Kita percaya, rakyat akan beri sokongan kuat kepada PR untuk tawan Johor, sekali gus membuat kejutan besar pada pilihan raya akan datang. Ianya akan dimulakan di sini, untuk menjadikan Johor kubu kuat kita," katanya ketika berucap pada majlis makan malam PKR Cabang Batu Pahat di sini, kelmarin.

Kongres Kelapan KPR akan berlangsung di Pulai Springs Resort, Johor Bahru bermula 25 hingga 27 November ini.

Selain Johor, Anwar berkata, pembangkang turut meletakkan matlamat menawan Negeri Sembilan dan Melaka, selain mengukuhkan kedudukan di Selangor dan Pulau Pinang.

"Kita yakin dengan sokongan rakyat Johor yang semakin meningkat. Paling tidak pun, kita akan dapat tambah kerusi di negeri dianggap kubu kuat Umno ini," katanya pada majlis yang turut dihadiri Ketua PKR Johor, Chua Jui Meng dan Ketua PKR Cabang Batu Pahat, Syed Hamid Ali.

Selain itu, Anwar juga berjanji, jika PR diberi peluang memerintah, jawatan Perdana Menteri hanya akan disandang oleh pemimpin yang sama untuk tempoh dua penggal sahaja.

"Menteri pula tidak akan dilantik daripada mereka yang terlibat dengan perniagaan," katanya.

Sementara itu, pada sidang media berasingan di KUALA LUMPUR, Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution ada sebab tertentu mengapa kongres kelapan parti itu diadakan di Johor.

"Kita tidak buat di Melaka, Perlis, Sabah atau Sarawak yang juga belum pernah jadi tuan rumah. Daripada rekod kita, trend di negeri di mana tujuh kongres diadakan sebelum ini, kemudiannya menjadi medan yang subur untuk parti dan PR. Lihatlah kejayaan kita di Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Kelantan," katanya.

Untuk kongres kali ini yang bertema 'Demi Rakyat', seramai 2,534 perwakilan yang mewakili 218 cabang seluruh negara dan 1,055 pemerhati berdaftar dijangka akan hadir.

sinar harian/-

3 syarat bina keluarga bahagia

Posted: 16 Nov 2011 07:15 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

INSTITUSI kekeluargaan menjadikan kehidupan manusia sentiasa berjemaah. Ketua keluarga bukan saja memimpin ahli keluarga, tetapi juga mengamalkan unsur syura dalam semua perkara membabitkan ahli keluarga.

Dalam kehidupan berjemaah, suami, isteri dan anak akan solat bersama, makan, membeli-belah, beriadah dan melakukan aktiviti kekeluargaan tanpa mengetepikan ahli keluarga yang lain.

Rumah ibarat syurga yang menyempurnakan kehidupan manusia, segala-galanya ada di dalamnya, penghuninya berasa selamat dilindungi, apatah lagi dipimpin oleh ketua keluarga bertanggungjawab serta sarat kasih sayang.

Rumah tangga yang pincang kerana pemimpinnya tidak berkhidmat untuk ahli yang dipimpin, maka tidak akan mencapai objektif perkahwinan dan berkeluarga seperti mana dituntut agama.

Islam mensyariatkan perkahwinan kerana memenuhi fitrah manusia yang tidak boleh hidup sendirian. Manusia memerlukan perhatian, pertolongan, sokongan dan pasangan untuk berkongsi kelemahan serta kekuatan yang boleh melengkapkan sebuah kehidupan menuju ke akhirat.

Tujuan perkahwinan adalah untuk mencapai ketenangan dan kebahagiaan dalam kehidupan. Firman Allah yang bermaksud: "Dan antara tanda-tanda kebesaran Allah itu bahawa Dia jadikan bagi kamu pasangan hidup supaya kamu mendapatkan ketenangan/kebahagiaan bersamanya. Kemudian Allah ciptakan antara kamu berdua mawaddah dan rahmah." (Surah ar-Rum, ayat 21)

Melalui perkahwinan manusia akan hidup dalam mawaddah, musyawarah dan amanah. Lumrah berpasangan mengasihi antara satu sama lain kerana mereka saling melengkapi, justeru mawaddah menjadikan manusia berhemah sesama makhluk Allah dan bertolak ansur sesama insan.

Keperluan mawaddah bukan hanya untuk memenuhi keinginan seksual, juga keperluan jiwa dan nurani manusia yang sentiasa ingin didampingi pasangan bagi berkongsi susah dan senang.

Mawaddah berasaskan nafsu serakah semata-mata akan menghilangkan rahmah dalam kehidupan berumah tangga sehingga memungkinkan suami atau isteri meninggalkan pasangannya kerana orang lain.

Musyawarah pula bermula apabila pasangan saling menghormati, memahami keperluan dan kehendak masing-masing, justeru cuba memenuhinya tanpa mengorbankan salah satunya. Tetapi, menjadi sebaliknya apabila konsep berjemaah dan syura tidak lagi diterapkan dalam rumah tangga.

Amanah menjadikan pasangan suami isteri lebih bertakwa kepada Allah kerana ia memberi 'sesuatu' kepada suami dan isteri supaya bertanggungjawab terhadap pemberian itu. Ia sekali gus menjadikan mereka amanah dan amanah menjadikan mereka bertakwa.

Bagaimanapun, perkahwinan menjadi kehidupan sukar buat setiap pasangan yang tidak mampu mencapai objektif perkahwinan dalam Islam. Rumah tangga yang tidak mampu ditegakkan dengan mawaddah, musyawarah dan amanah akan mudah ranap dan runtuh.

Memang benar perceraian paling dibenci Allah, tetapi tidak bermakna suami isteri harus terus membiarkan diri mereka tenat di bawah runtuhan rumah tangga.

Jika perkahwinan menjadi penyebab manusia semakin galak melakukan maksiat dan mengingkari perintah Allah, sudah tentu perkahwinan itu perlu dijauhi.

Sebab itulah walaupun hukum asal perkahwinan itu sunat kerana diamalkan oleh Rasulullah SAW, ulama menetapkan hukum perkahwinan berbeza mengikut situasi individu.

Malah, perkahwinan diharamkan jika suami tidak mampu membina mawaddah, musyawarah dan amanah, seperti menzalimi isteri serta tidak memberi nafkah zahir dan batin.

Justeru, tiada rasionalnya untuk meneruskan sebuah perkahwinan jika ia menjadikan manusia semakin jauh daripada kasih sayang Allah. Suami atau isteri yang tiada mawaddah, musyawarah dan amanah menjadikan pasangannya tidak taat, setia, sekali gus merosakkan rumah tangga dibina.

Malah ia berkemungkinan mengakibatkan berlakunya perbuatan lain yang membuatkan mereka semakin ingkar terhadap peraturan Allah. Perceraian bukanlah keseronokan, ia bukan juga penentu sebuah kehidupan baru yang akan dibina akan lebih baik dari sebelumnya, tetapi ia adalah jalan keluar dari kesukaran.

islam itu indah/-

Biskut beras terbesar di dunia

Posted: 16 Nov 2011 07:00 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

BEBERAPA ahli Jawatankuasa Biskut Beras Terbesar Dunia bergambar dekat biskut beras terbesar di dunia di wilayah Chiba, Tokyo semalam.

TOKYO - Sekumpulan peminat snek di Jepun semalam mendakwa mereka mencatat rekod untuk biskut beras terbesar di dunia.

Memiliki diameter 160 sentimeter, biskut itu jauh lebih besar daripada biskut beras biasa yang dikenali sebagai senbei.

Senbei yang diperbuat daripada tepung beras, dimakan dengan meluas di Jepun.

Michihiro Yamaguchi yang merupakan seorang ahli Jawatankuasa Biskut Beras Terbesar Dunia di bandar Kioroshi, timur Tokyo menganggap ia adalah detik kejayaan buat mereka.

"Kami berjaya melakukannya. Inilah dendam yang amat manis," katanya selepas gagal dalam percubaan untuk berada dalam buku rekod dunia pada bulan lalu selepas biskut yang dihasilkan itu kurang tiga sentimeter daripada sasaran mereka. - AFP

Harimau jarang dilihat ditemui di Indonesia

Posted: 16 Nov 2011 06:45 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

SEBUAH kamera tersembunyi merakamkan gambar seekor harimau batu di Bukit Tigapuluh, Sumatera pada 18 Mac lalu. - Reuters

JAKARTA - Kumpulan pemuliharaan Dana Hidupan Sedunia (WWF) semalam mendesak pemerintah Indonesia memulihara hutannya selepas gambar-gambar menunjukkan beberapa ekor harimau yang jarang dilihat berada di sebuah kawasan pembalakan.

Menurut WWF, gambar itu menunjukkan harimau Sumatera, harimau emas, harimau bintang, harimau akar dan harimau batu berkeliaran di sebuah kawasan hutan yang tidak dilindungi.

Ia menyatakan, harimau tersebut ditemui berada di antara Taman Negara Bukit Tigapuluh, Sumatera dan sebuah kawasan pemuliharaan haiwan liar.

Lebih tiga bulan dalam tahun ini, kamera WWF merakamkan 404 gambar harimau liar termasuk 226 ekor harimau Sumatera, 77 ekor harimau akar, 70 ekor harimau emas, empat harimau batu dan 27 harimau bintang. - AFP

Bekas Presiden Filipina dilarang berubat ke luar negara

Posted: 16 Nov 2011 06:40 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KERAJAAN Filipina mencabar sebuah Mahkamah Agong kerana membenarkan mantan presiden negara tersebut, Gloria Macapagal Arroyo untuk berlepas keluar negara bagi mendapatkan rawatan perubatan.

Arroyo, 64 mendakwa dirinya menghidap penyakit tulang namun dihalang daripada meninggalkan negara lantaran tuduhan rasuah yang sedang dihadapinya.

Pihak berkuasa hari ini telah menghalang cubaan bekas presiden negara tersebut untuk berlepas keluar negara bersama suaminya dari lapangan terbang Manila.

Bagaimanapun, Mahkamah Agong telah mengeluarkan keputusan bahawa pengharaman itu adalah bercanggah dengan perlembagaan.

ARROYO dilihat menutup mukanya bagi mengelakkan dikesan oleh pihak berkuasa

Arroyo kini menghadapi tuduhan-tuduhan rasuah yang sedang dibicarakan di mahkamah. Kerajaan semasa Filipina bimbang Arroyo akan menghilangkan diri jika dibenarkan berlepas keluar negara.

Jurucakap presiden, Edwin Lacierda berkata Arroyo yang sedang disiasat berhubung dakwaan rasuah dan penipuan pilihanraya akan dilayan dengan cara bermaruah.

"Namun kami akan tegas dengan keputusan untuk tidak membenarkan beliau meninggalkan negara" ujarnya tegas.

Lacierda berkata "ini semua hanyalah sandiwara, mereka hanya mahu mendapatkan simpati orang ramai".
Sumber: [Free Malays]

Bayar sarapan guna wang palsu

Posted: 16 Nov 2011 06:40 PM PST

21 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

PERBANDINGAN wang RM10 palsu (atas) dan tulen (bawah) yang diterima oleh Zamri daripada satu pasangan di Kuantan, Pahang semalam.

KUANTAN – Seorang peniaga mendakwa dia menjadi mangsa penipuan kepada satu pasangan yang menaiki sebuah kereta mewah jenis Mitsubishi Lancer apabila menerima wang palsu RM10 ketika sedang sibuk melayan pelanggan yang datang ke kedainya di Kubang Buaya di sini semalam.

Zamri Kamal, 41, mendakwa, ketika kejadian pukul 8.30 pagi itu, dia tidak sempat untuk meneliti wang tersebut kerana pasangan yang berpenampilan kemas terbabit bertindak meninggalkan wang tersebut di atas meja kaunter bayaran dan terus meminta baki RM5.

Katanya, ketika itu, dia dan isteri sibuk melayan pelanggan dan hanya menyedari selepas kedainya agak lengang kira-kira setengah jam kemudian.

"Ketika kedai kami diserbu pelanggan, pasangan itu mengambil kesempatan untuk membayar harga makanan yang dimakan iaitu teh tarik, kuih dan nasi lemak. Kesemuanya bernilai RM5.

"Selepas mendapat baki, mereka yang menaiki kereta warna merah terus menuju ke arah Alor Akar di sini. Ketika itu, saya tidak mengesyaki apa-apa," ceritanya yang telah lapan tahun berniaga.

kosmo/-

PAS TAMBUN

Posted: 17 Nov 2011 01:29 AM PST

PAS TAMBUN


INI YANG DIMAKSUDKAN OLEH TN HJ ASMUNI DALAM CERAMAH MULTIMEDIA BELIAU

Posted: 16 Nov 2011 08:35 PM PST

PAS Negeri Sembilan

Posted: 16 Nov 2011 09:07 PM PST

PAS Negeri Sembilan


Masalah besar peserta RTP Risda di N.Sembilan

Posted: 16 Nov 2011 07:24 PM PST



Apakah masalah peserta-peserta Rancangan Tanah Pinggir Air Gelugor 2 ,Gemencheh, Negeri Sembilan telah menemui jalan penyelesaiannya? Cuba bayangkan para peserta menerima pendapatan hasil sawit sebanyak RM 444 dalam masa 4 bulan . Pendapatan sebanyak RM 110 sebulan umur sawit 9 tahun yang sepatutnya hasilnya maksimum sedangkan peserta yang tidak bernaung bawah RISDA memperolehi pendapatan lebih kurang RM 600.

"Kami sudah hilang kepercayaan"

Sinar Harian 4 Mac 2010

GEMENCHEH – Peserta Projek Tanam Semula Berkelompok (TSB) Kampung Tenai/Air Gelugor meluahkan rasa tidak puas hati dengan bayaran dividen diterima hasil pengeluaran buah kelapa sawit yang dikatakan tidak munasabah.

Mereka menyifatkan pembayaran dividen itu tidak setimpal sehingga terpaksa menanggung hutang bayaran ganti rugi mencecah puluhan ribu ringgit.

Peserta, Hassan Mohd Dom, 60, berkata, pembayaran dividen sebanyak RM100 sebulan tidak memadai dengan segala usaha dilakukan, sebaliknya menyedari menanggung hutang ganti rugi RM10,648 bagi satu lot tanah selepas mencuba keluar daripada Projek TSB terbabit.

"Saya berasa amat kecewa dengan pentadbiran jawatankuasa pengelola Projek TSB kerana melakukan sebegini rupa. Kesemua peserta kebanyakannya adalah ibu tunggal serta warga emas.

"Pendapatan peserta semakin susut dengan anggaran purata RM80 hingga RM100 sebulan mengikut keluasan tanah. Bayaran dividen ini sebenarnya tidak munasabah kerana hasil yang dikeluarkan kebun adalah 100 peratus," katanya.

Hassan berkata, bayaran dividen itu menjadikan peserta atau pemilik tanah berada dalam lingkungan tahap miskin tegar.

"Bagaimanapun, peserta yang kecewa tidak boleh keluar daripada Projek TSB sebelum menjelaskan hutang bayaran ganti rugi terlebih dahulu," katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di rumahnya, dekat sini, semalam.

Bayaran ganti rugi bertambah

Hassan berkata, peserta juga bingung kerana mendapati hutang bayaran ganti rugi projek yang dikenakan semakin bertambah tanpa mengetahui sebabnya.

Malah, katanya, jumlah ganti rugi mencecah puluhan ribu ringgit dan membebankan peserta.

Menurutnya, perkara itu pernah dibangkitkan dalam mesyuarat bersama jawatankuasa pengelola Projek TSB kampung bagi mendapatkan penjelasan, namun segala pertanyaan tidak dilayan.

"Rasa tidak puas hati juga timbul apabila pelantikan jawatankuasa pengelola Projek TSB kini dibuat secara dwi-tahunan berbanding terdahulu pada setiap tahun," katanya.

Menurutnya, peserta ada memohon supaya jawatankuasa pengelola Projek TSB dipilih setiap tahun, namun, mereka hanya diberitahu proses pemilihan dibuat mengikut dwi tahunan.

Dividen tak relevan

Mokhtar Hamid, 56, berkata, pembayaran dividen yang diberikan kepada peserta setiap empat bulan sekali dengan anggaran purata RM100 sebulan adalah tidak relevan.

"Saya rasa tidak munasabah dengan pembayaran wang dividen yang diberikan mengikut lot tanah masing-masing kerana hasil buah kelapa sawit amat memuaskan. Sepatutnya peserta hanya menanggung hutang berjumlah kecil sekarang.

"Tambahan pula, saya yang juga salah seorang peserta TSB kampung ada mencuba mengusahakan sendiri projek di atas tanah milik ipar dan mampu meraih pendapatan sebanyak RM1,000 bagi tempoh 20 hari tanpa menanggung hutang," katanya.

Mokhtar berkata, peserta merasakan sudah hilang tempat mengadu dan tidak dapat berbuat apa-apa melainkan akur untuk menjelaskan hutang bayaran ganti rugi dikenakan sekiranya mahu keluar daripada Projek TSB kampung ini.

"Kami ada menyuarakan permasalahan kami kepada Setiausaha Kerajaan (SUK) Negeri, Risda negeri dan daerah ini namun tidak pasti langkah diambil pihak berkaitan untuk menyelesaikan maslaah ini," katanya.

JKKK sudah maklumkan Risda

Ahmad Ramlan, 63, mendakwa, terdapat sub kontraktor dilantik bagi memetik hasil tanaman menjalankan kerja di luar waktu ditetapkan dan aduan pernah dibuat kepada Risda daerah, namun tindakan tidak dapat diambil berikutan tiada bukti sahih.

Pengerusi Jawatankuasa Kese-lamatan Kemajuan Kampung (JKKK) Kampung Tenai Air Gelugor, Baharudin Rashid ketika dihubungi mengesahkan ada menerima keluhan peserta projek TSB terbabit sekali gus menggesa pihak berwajib mengambil tindakan segera.

"Pihak JKKK sudah memak-lumkan kepada wakil rakyat kawasan, pentadbiran Risda peringkat daerah dan negeri bagi mengambil tindakan segera dengan memulangkan semula tanah peserta di samping melupuskan hutang bayaran ganti rugi.

"Hal ini perlu diperhalusi dan disegerakan proses penyelesaian-nya demi kesejahteraan peserta kerana saya sendiri sudah tidak tahan melihat kesusahan yang dialami mereka dengan pemberian dividen hasil tidak seberapa," katanya.

Sementara itu Sinar Harian cuba menghubungi pihak Risda untuk mendapatkan penjelasan lanjut mengenai permasalahan itu namun gagal.

Tiada berlaku penyelewengan

Pengerusi Jawatankuasa Projek TSB, Siti Rohani Ayob berkata, tiada penyelewengan berlaku di dalam projek itu seperti didakwa, sebaliknya peserta perlu mematuhi peraturan yang sudah dipersetujui dalam projek itu.

Menurutnya, dividen diterima peserta lebih kecil jumlahnya sebelum beliau mengambil alih jawatan itu pada 1 Januari 2009.

"Sebelum ini, semasa Pengerusi lama memegang jawatan, peserta hanya mampu meraih dividen RM50 hingga RM150 setahun.

"Bagaimanapun sejak saya mengambil alih, mereka mampu meraih RM400 dalam tempoh tiga bulan," katanya.

Beliau sendiri tidak faham mengapa ada pihak cuba menjatuhkannya sedangkan selaku Pengerusi, dia hanya menjaga dan membersihkan kawasan Projek TSB.

"Bagaimanapun apabila kawasan ladang sudah bersih dan cantik, timbul pula masalah dividen ini," katanya.

Sumber :
http://pasns.blogspot.com/2010/03/kami-sudah-hilang-kepercayaan.html
http://kgtenaiairgelugor.blogspot.com/2010/02/bila-tuk-din-berkata-2.html

PAS LENGGONG

Posted: 16 Nov 2011 07:56 PM PST

PAS LENGGONG


Mat Sabu di Lenggong 18.11.11

Posted: 16 Nov 2011 02:07 AM PST

Dr Azman Ibrahim

Posted: 16 Nov 2011 07:44 PM PST

Dr Azman Ibrahim


Guru Besar Sekolah Kebangsaan Langkap Perlu Kemukakan Bukti Lengkap

Posted: 16 Nov 2011 12:57 AM PST

Guru Besar SK Langkap, Abd Halim bin Mohamad diminta mengemukakan bukti lengkap kepada Jabatan Pelajaran supaya tindakan tegas dan sewajarnya dapat diambil ekoran tuduhan serius beliau bahawa guru-guru dan ustaz-ustaz yang terlibat dengan parti pembangkang mengabaikan tugas sehingga para pelajar menjadi mangsa.

Semasa menyampaikan ucapan di majlis pengagihan bantuan RM100 kepada murid-murid di hadapan para ibu bapa hari ini (rabu 16 November 2011), beliau juga dengan kesatnya memaki mereka yang terlibat dengan parti pembangkang dengan perkataan bodoh berulang kali. "kita tak mboh (mahu) dengar orang Langkap ni fikiran dia kena racun dengan parti pembangkang. Cikgu pun ada hok  bodoh, seorang ustaz pun bingung, buleh masuk parti Pas, seorang doktor hok cerdik, bila masuk parti Pas, bodoh selalu! tuan-tuan, janganlah masuk parti pembangkang, tobat! Cikgu, ustaz bila masuk parti pembangkang, maknga (malas) selalu ngajar , anak murid jadi mangsa…"

Sebagai seorang penjawat awam yang berjawatan sebagai anggota pentadbiran, tuduhan sebegini sangat serius dan bukti lengkap sangat diperlukan supaya tindakan sewajarnya dapat diambil untuk memperbaiki keadaan. Apatah lagi, umum sedia memaklumi, guru-guru yang terlibat dengan Pas adalah mereka yang dididik dan ditarbiyah dengan roh Islam yang sentiasa meletakkan amanah dan tanggungjawab di tempat yang sewajarnya selaras dengan ajaran Islam. Kita juga meyakini setiap lapisan masyarakat sentiasa menyanjung tinggi profesion pendidikan. Pas Setiu juga sedia menghulurkan tangan membantu guru-guru terbabit andainya benar penglibatan mereka dengan Pas menyebabkan mereka menjadi 'maknga' sehingga memangsakan para pelajar.

Tapi perlu diingat, sekiranya ini hanya suatu pertuduhan liar, kami menuntut tanggungjawab dari guru besar terbabit atau mungkin suatu tindakan undang-undang akan difikirkan. Pastinya kita tidak ingin mendengar dan melihat seorang guru besar yang menuduh sebarangan tanpa bukti serta bertindak seolah-olah seorang ketua cawangan Umno. Kalau beliau ingin berpolitik, sila tinggalkan profesion perguruan dan ayuh! Sila  turun ke medan politik.

N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 16 Nov 2011 07:28 PM PST

N.27 - PAS DUN Sura


LPT2 : Rakyat Terengganu Menerima "Hadiah" 2 Tol Dari Kuala Berang Ke Batu Enam ?

Posted: 16 Nov 2011 08:58 AM PST

Kalau kita mahu ke Batu Enam, Kuala Nerus dan Kuala Berang, dan menumpang sekejap lalu di lebuh raya pantai timur fasa 2 (LPT) yang separuh siap, mungkin akan di kenakan tol sebanyak dua kali.

Sekali di Telemung dan sekali lagi persimpangan keluar berhampiran Kuari Bukit Jong.

Sekiranya kita mahu mengelakkan jalan biasa yang dipenuhi halangan hampir 30 lampu isyarat dari Kuala Berang ke Kuala Terengganu, kita akan cuba menyelinap keluar dari Kuala Berang melalui jalan Langgar untuk terus ke Kampung Tanggul.

Dari situ kita akan menikmati sedikit 'privasi' menelusuri pinggir sungai Terengganu dan melalui jalan kampung menuju ke Pasir Tinggi.

Tujuannya adalah untuk 'bersatu' dengan LPT yang bermula dari Bukit Payong untuk ke kampung Gemuroh, sebelum mengambil jalan menuju ke Batu Enam.

Jalan tersebut lebih menjimatkan masa dengan kelajuan biasa, kira-kira 30 minit sahaja kita boleh sampai ke persimpangan hadapan kuari Bukit Jong dan bandar Kuala Berang.

Namun, dua sekatan jalan raya yang bakal menunggu kita.

Walaupun 'gergasi' rumah tol yang akan membaham 'pitih' kita berhampiran kuari Bukit Jong belum dimulakan pembinaannya, namun 'gergasi' di Telemung sudah hampir siap.

Pembinaan Fasa dua LPT yang memakan belanja RM3.7 bilion dibiayai bersama dengan 50% dana kerajaan persekutuan dan 50% 'dana khas' kerajaan persekutuan.

Dana tersebut walaupun kedua-duanya hampir sama sebutannya, tapi ia berbeza.

Dana persekutuan adalah hasil cukai dan hasil bukan cukai yang dikutip oleh kerajaan Malaysia melalui pelbagai kenaan dan pembayaran ke atas rakyat.

Hasil cukai, sebagai contohnya cukai langsung, iaitu cukai pendapatan samada pendapatan individu atau pendapatan syarikat.

Hasil cukai tidak langsung pula dikutip oleh kerajaan juga daripada rakyat apabila mengenakan cukai-cukai seperti cukai perkhidmatan dan cukai jualan.

Cukai pendapatan dibayar terus kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri oleh orang atau syarikat yang kena cukai, manakala cukai perkhidmatan dan cukai jualan, dikutip oleh syarikat dari rakyat dan dibayar kepada kerajaan.

Selain itu, dana kerajaan yang dikutip melalui pelbagai perkhidmatan, bukanlah wang dari Umno atau Barisan Nasional.

Sebagai contohnya, pembayaran lesen kereta dan embayaran membuat paspot antarabangsa./

Itulah sumber dana kerajaan persekutuan.

Manakala Dana Khas Kerajaan Persekutuan adalah hasil royalti minyak dan gas yang dibayar oleh Petronas kepada kerajaan negeri Terengganu berdasarkan akta pembangunan petroleum 1974.

Royalti sebanyak 5% itu telah 'dirompak' oleh kerajaan persekutuan dengan memaksa Petronas supaya tidak membayar terus kepada kerajaan negeri Terengganu.

Royalti yang sepatutnya dimasukkan ke dalam akaun kerajaan negeri Terengganu telah dimasukkan ke dalam akaun kerajaan pusat.

Dana itulah kemudiannya disalurkan kembali kepada negeri Terengganu yang diberi nama 'Dana Khas Kerajaan Persekutuan'.

Oleh sebab itu, pembinaan LPT Fasa 2 keseluruhannya dibiayai oleh rakyat, samada ia dipanggil dana kerajaan persekutuan atau dana khas kerajaan persekutuan.

Ia berbeza dengan lebuhraya-lebuhraya lain yang diongkosi oleh wang swasta.

Wang swasta atau dana swasta adalah modal yang dicari dan digunakan oleh kontraktor yang membina sesuatu lebuhraya itu, dan apabila ia siap, syarikat pembinanya dibenarkan mengutip tol bagi membayar balik modal yang digunakan.

Ia dipanggil sebagai 'lebuhraya konsesi'
baca artikel penuh...di sini.

PAS Kawasan Miri

Posted: 16 Nov 2011 07:06 PM PST

PAS Kawasan Miri


SUPP Tiru PAS Untuk Tarik Pemuda!!!

Posted: 16 Nov 2011 05:41 AM PST

SUPP tiru langkah Pemuda PAS
(Gambar: Pemuda PAS bersama anak muda Miri semalam)



Versi Bahasa Malaysia


MIRI -Pemuda PAS merasa bangga apabila SUPP Miri meniru langkah PAS mendekati anak muda dengan menganjurkan kejohanan futsal bermula minggu ini.
Pastinya kejayaan Pemuda PAS menganjurkan kejohanan futsal bulan lepas, membuatkan SUPP mengambil langkah serupa menganjurkan kejohanan futsal di Miri. Langkah SUPP ini memang dijangkakan Pemuda PAS Miri, malah wakil SUPP juga hadir ketika kejohanan futsal anjuran PAS bulan lepas bagi mencedok idea dan konsep kejohanan futsal PAS.
Pemuda PAS sentiasa segar dengan idea-idea baru mendekati anak muda di Miri khususnya, dan di seluruh Malaysia amnya. Pemuda PAS Miri dengan slogan "Anak muda geng kamek" akan terus menganjurkan program-program bersama remaja Miri. Malah, ketika kejohanan futsal SUPP dijalankan, pemuda PAS mengadakan perlawanan persahabatan dengan anak muda Miri dan mendapat sambutan hangat. Ini membuktikan, walaupun tanpa bajet tinggi setanding SUPP, anak muda terus berminat mendekati PAS.
Seterusnya, Pemuda PAS akan melancarkan pasukan futsal pemuda PAS Miri yang akan dipilih daripada pemain-pemain terbaik Miri untuk menyertai kejohanan Futsal di sekitar Sarawak di masa hadapan.
SUPP diingatkan supaya tidak hanya mendekati anak muda di waktu pilihanraya semata-mata. Berbeza dengan Pemuda PAS yang sentiasa bersama anak muda, SUPP dilihat mendekati anak muda semata-mata mahukan sokongan golongan muda di waktu pilihanraya dan mempergunakan mereka bagi mendapat kelebihan politik. SUPP diharap ikhlas dan mencontohi Pemuda PAS yang sentiasa rapat dan mesra golongan muda sejak awal.
Pemuda PAS juga yakin, golongan muda akan terus bersama PR, walaupun usaha terdesak SUPP di ambang pilihanraya umum mendekati anak muda. Golongan muda akan bangkit bersama Pakatan Rakyat, mengubah masa depan Sarawak.
Jom ubah, Orang Muda Geng Kamek

Abdul Hadi B Alias
Ketua Penerangan , Pemuda PAS Miri

English Version
SUPP Miri copied PAS's move
MIRI -PAS Youth proud that SUPP Miri copied PAS's move to get together with youth by organizing futsal tournament starting this week. Obviously, PAS success in organizing futsal tournament last month, triggered SUPP to take the same strategy by organizing futsal tournament in Miri. SUPP's move is expected by Miri PAS Youth, even representative from SUPP was at the tournament organized by PAS Youth last month to copy ideas and concept of the tournament.
PAS Youth is always fresh with new ideas to get close with youth, especially in Miri, and Malaysia generally. PAS Youth with the slogan, "Youth is our gang" will always organize programs with Miri youth. In fact, during SUPP tournament was held, PAS Youth organized friendly futsal game with Miri youth and received a good feedbacks. This proved that, even with lower budget compared to SUPP, youth's interest in PAS is never fading.
Next, PAS Youth will launch a futsal team joined by the best players in Miri to join any tournament around Sarawak in the future.
We would like to remind SUPP to not only get close with youth during election only. Compared to PAS Youth who is always with the youth, SUPP seems to be with the youth only for their support during election and using them for political mileage only. We hope SUPP is sincere and take PAS Youth example who is always close and youth-friendly from the beginning.
PAS Youth is also confident that the young generation will always with PR, even with final attempt by SUPP during these pre-election days to be with them. Younger generation will rise with Pakatan Rakyat, change the Sarawak future.
Lets change, Youth is our gang,





Abdul Hadi B Alias
Chief of Information , Miri PAS Youth

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 16 Nov 2011 04:01 PM PST

ULAMA PEWARIS NABI


ALHAMDULILLAH FELDA BANGKIT LAGI

Posted: 16 Nov 2011 03:20 PM PST


Tuntutan RM7.35 juta itu adalah untuk tempoh selama lima tahun seperti yang telah dipersetujui semasa program tanaman semula dilaksanakan.
SEREMBAN: Seramai 49 peneroka Felda Palong 4, 5 dan 6 memfailkan writ saman terhadap Felda dan Felda Technoplant Sdn Bhd di Mahkamah Tinggi Seremban hari ini.
Peneroka tersebut menuntut hak mereka iaitu bayaran lebihan hasil berjumlah RM150,000.00 seorang atau keseluruhannya
RM7,350,000.00 untuk 49 peneroka terbabit.
Tuntutan RM7.35 juta itu adalah untuk tempoh selama lima tahun seperti yang telah dipersetujui semasa program tanaman semula dilaksanakan.
Menurut peguam T Kumar yang mewakili peneroka terbabit, pihak Defendan Pertama (Felda) tidak pernah menyatakan perbelanjaan dan penghasilan hasil jumlah berat sawit (dalam tan) sebenar yang diperolehi dan dikeluarkan dari ladang-ladang peneroka.
"Plaintiff (peneroka) menuntut penyata hasil dari Defendan Pertama tetapi tidak pernah dibekalkan kepada plaintiff sedangkan dalam perjanjian terdapat persetujuan bahawa penyata akan dibekalkan setiap suku tahun.
"Lebihan hasil/tan adalah hasil yang diperolehi selepas ditolak kos pengurusan sebanyak RM900.00 dan wang sara hidup sebanyak RM1,500.00 sebulan.
"Maka selepas ditolak hutang peneroka (kos pengurusan dan wang sara hidup), Felda seharusnya membayar RM150,000.00 kepada setiap peneroka. Malangnya sehingga hari ini Felda gagal membuat bayaran tersebut", kata Kumar.
Seorang lagi peguam Abdul Nasir Abdul Aziz pula menjelaskan penyata kewangan yang diterima oleh peneroka hanya menunjukkan jumlah pinjaman termasuk kos pengurusan dan wang sara hidup tetapi sebaliknya berapa banyak jumlah hasil yang dikeluarkan oleh peneroka tiada langsung di dalam penyata tersebut.
"Penyata kewangan yang dibekalkan kepada peneroka tidak merekodkan berapa banyak hasil jualan peneroka dan berapa banyak wang dari hasil jualan kelapa sawit itu telah dibayar semula kepada Felda untuk pembayaran hutang.
"Bayangkan anda mengambil pinjaman kereta atau rumah. Apabila anda menerima penyata kewangan daripada pihak bank, tiada rekod berapa banyak ansuran atau jumlah wang yang anda telah bayar semula kepada pihak Bank. Yang ada hanya jumlah pinjaman anda dari bank.
"Adakah ini betul? Sememangnya ini tidak betul kerana Felda menyembunyikan hasil sebenar yang diperolehi oleh peneroka", jelas Abdul Nasir.

MEMANG SALAH, BOLEH CETUS RASUAH !

Posted: 16 Nov 2011 12:36 AM PST

Komen : Kalau ditanya pada teman, memang teman kata Ahmad Zahid Hamidi tak boleh tumpang pergi haji nai kapaltorbang. Setakat tumpang kereta,bas dan ketapi atau kapaltorobang biasa bolehlah.
Sebagai orang kerajaan , pegawai tertinggi perlu hati-hati ditakuti fitnah.
Tumpang kapal torobang kawan boleh mendatangkan terhutang budi tapi kalau bodi Ahmad Zahidi tergadai teman tak kisah .Yang teman bantah kalau terhutang budi kena bagi projek atau luluskan projek dan yang tergadai ialah hak negara.

KUALA LUMPUR — Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata beliau akan membuat penjelasan penuh mengenai pemilik jet peribadi yang beliau tumpang ke Mekah baru-baru ini sekembalinya dari lawatan rasmi ke Rusia.

"Saya kini di Moscow, ada tugas rasmi. Balik nanti saya akan beri jawapan," kata beliau (gambar) dalam respons SMS kepada The Malaysian Insider, yang menghubunginya untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai isu jet peribadi tersebut dan pemiliknya.

Isu ini timbul apabila beliau dikatakan pergi menunaikan haji menggunakan jet peribadi.

Terdahulu, Naib Presiden Umno ini yang dihubungi The Malaysian Insider menafikan jet peribadi itu miliknya.

Katanya, memang betul beliau naik jet peribadi tetapi dia sekadar menumpang jet peribadi kawannya yang kebetulan juga buat haji.

"Salah ke?" Tanya beliau dalam kenyataan awal.

Zahid, Ahli Parlimen Bagan Datok dilantik sebagai Menteri Pertahanan pada 2009 ketika era pentadbiran Najib.

Sebelum itu beliau merupakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab ke atas hal ehwal Islam.

Dakwaan diterima menerusi e-mel menyebut Zahid telah pergi untuk menunaikan haji tahun ini dengan menaiki jet peribadi.

Menurut dakwan itu, isteri beliau Datin Seri Hamidah Khamis telah berada di Madinah terlebih dahulu dan beliau menjemput dengan jet peribadi dan kemudian ke Jeddah.

"Siapa empunya jet peribadi ini, jika sahabat beliau; dengan tujuan apa diberi untuk menggunakan jet peribadi ini. Adakah sahabat beliau yang mempunyai kepentingan dalam Kementerian Pertahanan?

"Jika beliau menggunakan wang sendiri untuk menyewa jet berkenaan; dari mana beliau dapat wang sebegitu banyak?" kata dakwaan itu.

Dakwaan itu juga menyebut beliau sering ke Arab Saudi terutama ketika Ramadan dengan rakan kongsi yang sama beliau bernama "Tuan Sheikh Rozi".
Dicatat oleh ELBI RISALAH

AHLI UMNO PEKAN DAH MENGAKU UNDI 6 KALI !

Posted: 16 Nov 2011 12:10 AM PST

Seorang ahli UMNO bahagian Pekan iaitu kawasan yang diwakili oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini tampil mengakui beliau mengundi di enam lokasi yang berlainan pada Pilihanraya Umum Ke-12 tahun 2008 yang lalu.

Beliau yang tidak mahu namanya disiarkan mengaku ramai lagi rakan-rakannya di dalam UMNO yang juga mempunyai "keistimewaan luar biasa" hasil konspirasi politik yang dilakukan oleh UMNO BN dengan kerjasama Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

"Saya merasa bersalah atas apa yang berlaku. Bukan niat saya untuk khianat tapi mereka yang mengatur segalanya dengan teratur dan saya mendapat imbuhan daripada parti atas usaha ini.Tak silap saya antara lokasi yang menjadi tempat saya membuang undi ialah di Pahang Tua, Sekolah Sains Sultan Haji Ahmad Shah (SHAH Pekan), Sekolah Ahmad Pekan dan beberapa lagi lokasi lain", kata beliau ketika dihubungi. Beliau terpanggil untuk membuat pengakuan ini kerana menyedari dirinya telah "berdosa dan khianat" kepada rakyat.

"Saya juga kecewa, sejak sekian lama Datuk Najib menjadi Wakil Rakyat di Parlimen Pekan, tanah-tanah di kawasan ini sedikit demi sedikit terhakis dan diberikan kepada warga asing terutamanya dari Kemboja dan Myanmar. Malah, Najib juga memunggah begitu ramai orang Kedah dan Perlis untuk membuka kampung baru di Pekan. Mereka diberi layanan isitimewa dan berbagai lagi kemudahan. Tapi kami orang Melayu di Pekan terus dipinggirkan. Projek-projek pembangunan semua diberikan kepada orang luar dan bukan kontraktor tempatan anak Pekan sendiri.

Akhirnya kami makan habuk sebaliknya kemewahan dikecapi oleh orang lain. Dah banyak kali saya bangkitkan isu ini pada Mesyuarat UMNO, tapi jawapannya tetap sama .... apa boleh buat .. Datuk Najib Perdana Menteri kita .. dan kita kena ingat jasa-jasa arwah Ayah dia dulu", kata beliau lagi dengan nada kecewa.Beliau turut menegaskan, kini orang-orang Melayu dalam UMNO di Pekan sebenarnya sudah hilang kepercayaan kepada Najib. Tambahan pula bila mereka melihat proksi isteri Najib iaitu Rosmah Mansor begitu rakus menyapu projek-projek dekat Pekan hatta untuk projek kelas F sekali pun.
Patutlah SPR dan Kerajaan tidak berani laksana sistem dakwat kekal, rupanya mereka mahu memudahkan permainan taktik kotor pada pilihanraya kita

[Dengan kenyataan ini, maka fahamlah kita kenapa SPR dan kerajaan UMNO BN begitu takut untuk melaksanakan sistem celup dakwat kekal pada Pilihanraya Umum ke-12 lalu. Malah, jutaan ringgit duit rakyat yang dibazirkan untuk membeli dakwat kemudian dibatalkan atas alasan ada pihak yang telah membeli dakwat yang sama untuk melakukan provokasi. Akhirnya ia dibatalkan, namun hingga kini tiada sesiapa yang ditangkap atau didakwa atas kesalahan yang berkenaan.

Rupa-rupanya, ini kerja mereka. Sungguh malu dan hinanya melihat sebuah badan bebas yang sepatutnya melaksanakan sebuah pilihanraya yang adil dan saksama kepada rakyat tiba-tiba sanggup menjual maruah mereka seperti ini. Patutlah, SPR juga cuba mencari berbagai helah dan jalan untuk menafikan penggunaan dakwat kekal pada PRU-13 ini.

Semuanya bagi memudahkan urusan penipuan pilihanraya yang dilakukan oleh BN sebenarnya. Justeru, rakyat digesa bangkit menyatakan bantahan demi masa depan negara dan generasi akan datang. Apa guna kita mempunyai sebuah kerajaan yang menang dengan taktik kotor. Walhal mereka sebenarnya telah ditolak rakyat secara total. Lakukan perubahan pada Pilihanraya Umum ini nanti]. -pahangdaily

CAWANGAN PUNYAI 3000 AHLI DAH BUBAR !

Posted: 15 Nov 2011 09:23 PM PST


Parti tak gerak tak makan dah tertekan.
Terkini!! Parti Gerakan Bubar
Disebabkan ramai ahli telah cabut lari, Parti Gerakan Padang Serai Terpaksa Dibubarkan.

Kerana kecewa dengan pucuk pimpinan parti, naib pengerusi Parti Gerakan cawangan Padang Serai, Kok Ee Foh mengumumkan pembubaran parti itu setelah kebanyakan ahli mengambil keputusan meninggalkan parti itu.
Menurut Ee Foh, sebelum ini Bekas Pengerusi parti Tan Hiang Lye mengambil tindakan yang sama setelah kecewa dengan pucuk presiden parti Tan Sri Dr Koh Tsu Koon yang dianggap cakap tak serupa bikin. Ee Foh berkata dengan keputusan dibuat parti gerakan yang ditubuhkan sudah tidak wujud dan ini akan melemahkan Gerakan di Kedah.

Bagi Sk ini adalah satu khabar berita yang baik bagi Kerajaan Pakatan Rakyat sekarang. Difahamkan ahli Parti Gerakan yang seramai 3000 ribu orang telah lari meninggalkan parti dan kini menjadi bebas. Diharapkan seluruh jentera Pakatan Rakyat dapat membuat sesuatu di kawasan Padang Serai ini bagi menarik lebih ramai ahli bersama Pakatan Rakyat disamping dapat membantu mengekalkan kerajaan negeri yang ada sekarang.

PADAN MUKA ! NAK JIMAT TAK BERTEMPAT, MANA NAK LETAK MUKA

Posted: 15 Nov 2011 06:45 PM PST


Komen : Mungkin mereka tak kisah pasal nak ambil hadiah sebab pegawai nak hampir ramai dengan atlet yang dihantar ke Palembang, Indonesia. Kalau sukan di Thailand ...tak tau lah jumlah pegawai , lebih ramai dari atlet kot! Kalau tak betul alhamdulillah, Kalau betul astaghfirullah.
Mungkin atlet yang tiada harapan kena hantar balik cepat pasal nak jimatkan kos sewa penginapan dan makanan dan pegawai yang terlebih boleh terus tinggal kot?


PALEMBANG - Kuartet 4x400m yang melakukan kejutan meraih emas kelmarin dilayan seperti orang pelarian apabila segera dihantar pulang semalam tanpa sempat menerima pingat yang dimenangi mereka.

Gandingan S. Kannathasan, P. Yuvaraaj, Schezuan Ahmad Rosely dan Mohd. Yunus Lasaleh sepatutnya perlu menghadiri majlis penyampaian hadiah semalam selepas ditangguhkan kelmarin.

Malangnya, perancangan kelam-kabut yang dibuat Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM) menyaksikan detik manis yang sepatutnya di- nikmati mereka selepas penyertaan mereka dianiaya, tidak kesampaian.

Penerbangan mereka telah ditentukan lebih awal gara-gara KOAM menjangkakan gandingan ini tiada harapan pingat untuk dimenangi.

Antara yang lantang membidas tindak tanduk dan kelemahan KOAM itu ialah atlet olahraga negara, Noraseela Khalid yang menegaskan, rombakan segera perlu dibuat supaya lebih ramai lagi atlet tidak menjadi mangsa.

"Mereka datang lewat tetapi pulang awal kerana KOAM tidak percaya mereka boleh menang pingat. Inikah persatuan yang memperjuangkan nasib atlet?

"Sepatutnya mereka diberi peluang menerima hadiah dulu, barulah pulang. Ini tidak, dah jadi macam orang pelarian pulak. Di Malaysia ramai lagi telah menjadi mangsa seperti kuartet 4x400m ini.

"Jadi, bantulah kami melakukan perubahan dalam KOAM sekiranya kita tidak mahu melihat atlet terus menjadi mangsa. Harap presiden KOAM juga dapat membantu," katanya.

Kuartet 4x400m lelaki negara pulang pada pukul 2.50 petang semalam selepas 17 jam memenangi pingat emas dengan menewaskan Thailand di tempat kedua dan Indonesia ketiga.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 16 Nov 2011 03:10 PM PST

Pemuda PAS Wangsa Maju


DOSA SAYA ...SAYA TANGGUNG : ZARINA

Posted: 16 Nov 2011 04:49 AM PST


15 Nov – Aktres kontroversi, Zarina Anjoulie Lavocah tampak bersahaja saat diajukan isu gambar seksi di majalah FHM Indonesia edisi Oktober lalu, mengakui ia dilakukan atas pilihannya sendiri walaupun sedar akan mengundang kebencian daripada orang ramai.

Ditemui ketika majlis pelancaran filem terbarunya, "Khon Malay", Zarina memberitahu dia menjalani penggambaran fotografi dua bulan lalu di Singapura selepas pihak FHM Indonesia memberi tawaran sebanyak dua kali.

"Mereka pernah menawarkan saya untuk melakukan penggambaran fotografi ini sebanyak dua kali tetapi saya menolaknya sebelum ini kerana pakaian yang diberikan terlalu seksi seperti berbikini.

"Kali ini saya menerima tawaran mereka kerana pakaian yang diberikan lebih tertutup walaupun menyedari kutukan dan cacian yang bakal diterima," jelas Zarina yang pernah terlibat dengan gambar-gambar seksinya yang tersebar luas di internet sekitar tahun 2008.

"Terus-terang saya tidak peduli apa yang orang ingin katakan tentang diri saya. Jadi diri sendiri adalah pegangan hidup saya. Oleh itu kepada sesiapa yang ingin mengutuk atau membenci, saya tidak boleh berbuat apa-apa.

"Jika masyarakat ingin bercakap buruk tentang diri saya, ia terpulang kepada mereka kerana saya yang menanggung dosa, lagipun saya dibayar USD3,500 (RM11,000) " luah Zarina.

VIDEO SEKS : DSAI KATA LAWAN TETAP LAWAN

Posted: 16 Nov 2011 04:10 AM PST

Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa Barisan Nasional (BN) mendalangi siasatan terbaru ke atas beliau berhubung isu Datuk T mempertontonkan video seks Mac lalu sambil mendakwa pesaing politiknya mahu menghidupkan misteri si lelaki dalam rakaman itu.

Ketua Pembangkang itu memberitahu pemberita bahawa beliau tidak akan tunduk kepada tekanan sedemikian, sebaliknya akan melawan dakwaan-dakwaan yang dibawa ke atas dirinya.

"Ini yang mereka lakukan. Insya-Allah, kami tiada pilihan tetapi akan terus melawan, lawan mereka dalam pilihan raya.

"Mereka gementar untuk berhadapan dengan kita dan jadi, ini taktik kotor dan jahat yang mereka gunakan," katanya lagi.

KELANTAN BELANJA RM15 JUTA UNTUK AIR WALAUPUN HAK DINAFIKAN

Posted: 15 Nov 2011 08:23 PM PST

PASIR PUTEH ( Gaal ), 15.Nov – Kesungguhan kerajaan melalui Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) mengatasi permasalahan air di jajahan Pasir Puteh semakin menampakkan hasilnya apabila terlaksananya projek Menaik Taraf Loji Wakaf Bunut.

Perasmian pecah tanah telah disempurnakan oleh Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini, turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Kerjaraya, Utiliti dan Alam Sekitar Mejar(B) Datuk Md Anizam Abdul Rahman, Empat Adun dalam Parlimen Pasir Puteh,(Gaal, Limbongan, Selising dan Semerak ), Pengurus Besar AKSB Ir.Hanapi Mahmud.
Datuk Md Anizam ketika berucap di masjid Wakaf Bunut berkata pelbagai langkah telah diambil oleh kerajaan negeri dalam usaha untuk menyediakan bekalan air bersih kepada rakyat negeri ini, namun disebabkan berlakunya pertukaran kerajaan tahun 1990, Kerajaan Persekutuan telah menyekat peruntukkan untuk Kelantan menyeliakan pembangunan air.

" Begitu juga dalam usaha kerajaan memohon sejumlah RM300 juta dalam RMK 10, namun hanya diluluskan sejumlah RM90 juta sahaja dan kita terpaksa berhati-hati dalam menguruskan sejumlah wang yang sedikit ini"ujar beliau.

Pembinaan telaga Jejari tersebut boleh menampung sejumlah 25 MLD sehari dan kos yang terlibat ialah RM 5.6 juta sementara itu kos pembinaan loji adalah RM10juta yang akan meningkatkan kapasiti air dari 11MLD kepada 14MLD.
Md Anizam juga berkata sehingga kini sudah terdapat empat Telaga Jejari yang telah diguna pakai iaitu di Jajahan Jeli ( Kampung Layat Jeli, Air Lanas, Stong dan Kuala Balah ).
Penggunaan teknologi Jerman ini adalah yang terbaik dan boleh menjimatkan kos penyelenggaraan apabila digunakan kerana ia mengambil air dibawah tanah dan akan berlakunya kejernihan air yang amat sesuai diguna pakai.
Sementara itu Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz ketika di sidang akhbar berkata rakyat Kelantan seharusnya bersyukur di atas anugerah air dari Allah dan diharapkan dapat dimenafaatkan sebaik mungkin.
" Saya juga ingin menegaskan gangguan bekalan air di Kelantan bukan sahaja terletak di bahu AKSB kerana faktor terputusnya bekalan elektrik juga adalah punca utama dalam masalah gangguan bekalan air, Rakyat seharusnya faham apabila bekalan letrik putus, air dalam tangki semakin susut dan untuk memenuhkan semula bekalan air ia memerlukan 5 hingga 6 jam" katanya lagi.
Menyentuh ada tohmohan yang mengatakan kegagalan pengurusan menyebabkan berlakunya masalah air di Kelantan, Nik Abdul Aziz menafikan kerana proses penambahbaikan bekalan air memerlukan sejumlah wang yang besar dan Kelantan sering dinafikan hak untuk bantuan dalam bentuk kewangan dan ini boleh membantutkan usaha peningkatan bekalan air kepada rakyat
" Rakyat negeri ini perlu sedar yang demokrasi di negara kita ini sangat-sangat tempang, Sekiranya kerajaan Pusat mengerti bahawa Islam memberi hak kepada semua pihak, tetapi sehingga sekarang peruntukkan kewangan amat terhad, malah dalam bentuk pinjaman pun amat terhad"kata beliau lagi.

... takpe la TG... kami anak-anak luar Kelantan akan sentiasa menyokong usaha murni TG

AYAM BRANS, DYNAMO, CLOROX STANDARD BARANG KR1M

Posted: 15 Nov 2011 07:49 PM PST


rupa-rupanya produk Dynamo, Clorox dan Sardin Ayam brands sama standard dengan produk KR1M... selama ini aku tertipu rupenya sebab selama aku ingat barang-barang ini berkualiti tinggi tapi sebenarnya adalah setaraf produk satu malaysia... dan aku tak akan beli dah produk carrefour sebab produk carrefour low class/ quality sebab tue 'low class' nak compare dengan produk 1 Malaysia.



Dan yang aku tahu produk satu malaysia ini dikawal selia oleh Mydin Mohamed Holdings Bhd cume tukar stecker Mydin ke 1 Malaysia...hahahahahaha

ORANG BN ADA PUJI KERAJAAN PAS?

Posted: 15 Nov 2011 05:39 PM PST


... Inilah sifat yang boleh dipuji terhadap ahli-ahli yang mendapat tarbiyah PAS... walaupun berlainan idealogi namun masih mengucapkan terima kasih dan bersyukur kerana itu sifat dan sikap yang di ajar kepada setiap ahli yang menggelarkan diri mereka ahli PAS dalam setiap usrah, ijtima tarbawi, mukhayyam tarbawi...

Ada ke benda nie dalam diri ahli UMporNO?

'PUNK NOT DEAD'!!!

Posted: 15 Nov 2011 05:29 PM PST

betul le kate puak-puak punk..."PUNK NOR DEAD"...

benda nie berlaku bukan di negara 1 Malaysia... tapi di US.... jahil-jahil puak-puak ni pun masih jugak rasa kewajiban untuk menutup aurat.... agak-agak Hajjah Rosmah jelous tak?

hawaii boleh bukak tudung... malaikat rakib & atib ada kat mekah je kot???

PAS CALON KELAB PENYOKONG TANDING DI KAWASAN BEKAS PKR

Posted: 15 Nov 2011 04:53 PM PST

PAS melobi untuk mendapatkan kerusi-kerusi bersifat campuran bagi membolehkan calon Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) diletakkan dalam pilihan raya umum ke-13.


Difahamkan PAS tidak mahu meletakkan calon DHPP di kawasan-kawasan yang ia pernah bertanding memandangkan kebanyakan bahagian terbabit adalah majoriti pengundi Melayu.

"Mereka boleh bertanding di bawah bendera parti. Itu tiada masalah. Masalah sekarang ialah kesemua kerusi kami majoriti Melayu. Bagaimana mereka boleh bertanding di sana?" kata seorang anggota biro politik.

Beliau juga berkata daripada 66 kerusi Parlimen PAS bertanding pada Mac 2008, hanya Kota Raja di mana Dr Siti Mariah Mahmud menewaskan penyandang dari MIC merupakan kawasan majoriti bukan Melayu.

Pada Julai lalu, The Malaysian Insider melaporkan bahawa PAS menyasarkan kerusi dimenangi enam calon PKR tetapi meninggalkan parti itu kemudian dan juga kerusi-kerusi lain seperti Kuala Kedah dan Machang.

ansarullah

Posted: 16 Nov 2011 01:43 PM PST

ansarullah


MB Selangor gagal!!!!

Posted: 16 Nov 2011 08:27 AM PST

Pembeli tuntut MB tunai janji

demo-rumah
SHAH ALAM - Hampir 50 pembeli rumah kos rendah di PJS1, Petaling Jaya mengadakan demonstrasi di depan pintu utama Bangunan SUK menuntut Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menunaikan janji yang didakwa dibuat berhubung isu perumahan terbengkalai sejak lapan tahun lalu.

Bagaimanapun, desakan untuk menghantar memorandum kepada Menteri Besar kira-kira jam 11 pagi semalam gagal, apabila hanya Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Iskandar Abdul Samad tampil bertemu pembeli.


Daripada hampir 50 pembeli yang menunggu sejak 9.30 pagi, hanya empat orang dibenarkan mewakili pembeli bertemu Menteri Besar untuk mendapatkan penjelasan.


(Cerita lanjut di sini)


P/S:Kali ni MB dari PR ni tak dapat lari lagi dah.Beliau ni kena selesaikan masalah penduduk pasal perumahan di Selangor.Dah lama pun belum boleh dapat diselesaikan lagi. Masalah,masalah!

Menurut wakil penduduk yang teraniaya itu,masalah ini telah lama berlaku.Dah lebih LAPAN tahun sebenarnya.Jadi kalau dah LAPAN tahun,maknanya masalah ni mula dalam tahun 2003 lah tak?

Masa tu sapa yang pegang Negeri Selangor?Bukan UMNO dan BN ke yang berkuasa?

Jadi kalau kerajaan yang dah pegang sejak MERDEKA pun tak boleh nak settle,mungkin kerajaan yang baru 2,3 tahun ni lambat sikit kut?Pelik sangat ke?

Bukanlah nak sokong benda lambat tu,tapi ini nampaknya memang jelas ada COCOK dari pihak lain ni.Jadi mintak lepas ni MB Selangor kena buat tindakan cepat lah yek?

Apa macam?

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PAYA BESAR

Posted: 16 Nov 2011 12:15 PM PST

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PAYA BESAR


UKM4: Pensyarah batal kuliah, bagi rakan sokong

Posted: 15 Nov 2011 08:29 PM PST

Walaupun keputusan mencabar Seksyen 15(5) Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) di Mahkamah Tinggi tidak menyebelahi mahasiswa UKM4, namun mereka menyifatkan mendapat satu "kemenangan moral" kerana banyak pihak memberi sokongan dan bantuan.

Ini termasuk pensyarah juga membatalkan kuliahnya bagi membolehkan pelajar jurusan sains politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) hadir memberi sokongan sewaktu keputusan mahkamah itu diumumkan pada 28 September tahun lalu.

ukm 4 challenge auku uuca 280910 banners"Kami begitu berbangga walaupun keputusan Mahkamah Tinggi tidak menyebelahi pihak kami, tetapi tidak ada sedikit pun rasa kesal dalam diri kami.

"Lebih-lebih lagi, sokongan kawan-kawan, bagi saya (cukup) membanggakan. Satu kelas kawan-kawan sains politik datang. Pensyarah batalkan kelas untuk (membolehkan mereka) pergi sokong kawan-kawan (UKM4).

"Itu memang satu perkara, pada pandangan kami sangat menggalakkan. Walaupun tewas di situ tetapi, kami menang moral, kami menang dari segi advokasi memberi kesedaran kepada rakan-rakan mahasiswa yang lain," kata Muhammad Hilman Idham.

Ketika diwawancara oleh Malaysiakini, beliau berkata mereka banyak menimba pengalaman dan menerima kesan, termasuk juga rakan-rakannya, sejak mereka dihadap ke mahkamah universiti kerana didakwa berkempen dalam pilihan raya Hulu Selangor sehingga mencabar akta itu di mahkamah.

NONEIni termasuklah memastikan kempen memansuhkan AUKU berjalan dengan teliti, kemampuan mengurus isu, kemampuan rakan mereka menulis kenyataan media, mempelajari proses mahkamah serta membina jaringan lebih luas dengan media, peguam dan NGO, tambahnya.

Sementara itu Woon King Chai - seorang lagi UKM4 yang hadir dalam wawancara tersebut - berkata beliau juga dapat memahami bahawa perjuangan menegakkan kebenaran dan hak asasi "adalah proses yang mengambil masa panjang dan tidak boleh tergesa-gesa".

Kebebasan baru

"Kita merasakan keputusan itu, akan memberi manfaat kepada lebih ramai orang, lebih daripada kami berempat, (iaitu) kepada semua mahasiswa di Malaysia yang akan datang dan sekarang. Dan mereka menikmati kebebasan yang baru ini," katanya.

NONEMenurutnya, setiap sektor dalam masyarakat - masyarakat sivil, NGO, ahli keluarga, ahli politik telah memainkan satu peranan sama ada kecil atau besar dengan memberi bantuan dan sokongan sepanjang kes UKM4 ini berlangsung.

Ditanya sama ada mereka menjangka keputusan Mahkamah Rayuan pada 31 Oktober itu adalah tidak sah mengikut perlembagaan, mereka berkata "tidak menjangka" bahawa keputusan itu akan dibuat oleh mahkamah itu.

Muhammad Hilman mendakwa banyak pergulatan atau kontroversi dalam sistem kehakiman negara, manakala Woon pula menjelaskan wujud kecenderungan banyak kes yang mencabar akta-akta yang bercanggah dengan perlembagaan itu menemui kegagalan.

"Kita pun tahu trek rekod bahawa kemungkinanya (untuk menang) adalah sangat rendah. Tetapi kerana kita percaya, kita yakin bahawa perkara ini memang bercanggah dengan hak asasi kami," celah Woon.

Ditanya berhubung masa depan kebebasan akademik di negara ini, Muhammad Hilman yakin perkara tersebut akan berlaku kerana prosesnya kini berlangsung dengan perlahan-lahan.

Stigma masyarakat

"Ada baiknya kerana bila proses berlaku secara perlahan-lahan (kerana) ia akan merebak dengan cara yang lebih teratur dan lebih bagus kalau perubahan itu difahami oleh rakyat, katanya.

NONEManakala Woon pula menyifatkan kemaraan mahasiswa memperjuangkan kebebasan akademik termasuk AUKU "tidak boleh disekat-sekat lagi" kerana kesedaran masyarakat termasuk pelajar dan pensyarah telah berdiskusi dan mengambil pendirian tentang isu itu.

"Itu adalah langkah pertama ke arah pembentukan sebuah masyakat yang demokratik, matang dan yang mampu berbicara (serta) berdiskusi idea.

"Dan itulah langkah yang sihat dan dalam masa lima tahun, 10 tahun, 20 tahun akan datang, apa yang berlaku hari ini akan memberikan kesan (pada) masa depan," katanya.

Mengulas berhubung penggantungan tugas pensyarah UIA Prof Abdul Aziz Bari baru-baru ini, kedua-dua mahasiswa itu tidak bersetuju dengan tindakan kampus berkenaan.

NONEMalah, Woon menyifatkannya sebagai "satu stigma" masyarakat dan universiti yang dibentuk oleh AUKU bahawa peranan pensyarah hanya dalam satu lingkungan sahaja.

"Saya rasa tak sepatutnya sebegitu kerana bagi seorang pensyarah, pengalaman, permahaman terhadap fenomena sosial itu penting untuk kami sebagai ahli masyarakat sendiri (yang) hendak memahami masyarakat sekeliling," katanya.

Dun Kelaboran

Posted: 16 Nov 2011 11:50 AM PST

Dun Kelaboran


Penyampaian Cek Wasi Takaful Kifalah DUN Kelaboran

Posted: 15 Nov 2011 07:46 PM PST

YB ADUN berucap di dalam Majlis Penyampaian Cek Takaful Kifalah





Salah seorang wasi ketika menerima Cek

Kaum Minoriti Turut Menerima Hak

Mewakili keluarga

Terima Kasih

Antara Wasi yang hadir

Satu majlis penyampaian Cek kepada Wasi (Waris) peserta Skim Takaful Kifalah (Warga Emas berusia 60 tahun ke atas) telah diadakan di perkarangan Pusat Khidmat Masyarakat DUN Kelaboran pada 15hb November 2011 yang melibatkan seramai tujuh puluh tiga (73) orang penerima.

Penyerahan Cek berjumlah RM73,000.00 itu telah disempurnakan oleh YB Mohd Zaki Hj Ibrahim, ADUN Kelaboran dengan dihadiri oleh sebahagian ahli jawatankuasa Majlis Tindakan DUN.  Kerajaan Negeri Kelantan telah mencarumkan semua warga emas yang berusia 60 tahun ke atas di dalam satu Skim Perlindungan untuk Keluarga dan  seandainya si penama meninggal dunia, wasi mereka akan menerima sejumlah RM1,500.00 sebagai manfaat bagi Skim tersebut.

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan

Posted: 16 Nov 2011 11:50 AM PST

Dewan Pemuda Pas Kawasan Machang -dppkm- Mempersada Perjuangan


PROGRAM CAKNA ANAK MUDA DUN TEMANGAN 2011

Posted: 15 Nov 2011 05:33 PM PST

Dakwat kekal: Pakatan akan sokong pindaan perlembagaan

Posted: 15 Nov 2011 05:23 PM PST

KUALA LUMPUR, 15 Nov: Pakatan Rakyat hari ini menyatakan komitmen akan memberi sokongan penuh kepada pindaan Perlembagaan Persekutuan bagi membolehkan dakwat kekal digunakan pada pilihan raya umum nanti.

"Bagi memastikan pindaan tersebut dapat dilakukan, kesemua parti di dalam Pakatan Rakyat bersetuju memberi sokongan jika ia memerlukan undi 2/3 di dalam Dewan Rakyat," kata Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat di pejabat ketua pembangkang di Parlimen hari ini.

Menurut beliau, dengan komitmen yang dizahirkan Pakatan Rakyat itu, beliau mahu kerajaan terus berdolak dalih lagi dalam menyegerakan hal tersebut untuk dibawa ke parlimen.

Sehubungan itu, beliau menggesa Peguam Negara menggemukakan draf berhubung pindaan perlembaagaan itu agar dapat dibahaskan pada persidangan Dewan Rakyat pada sesi kali ini.

"Sebelum ini kenyataan Peguam Negara mengatakan penggunaan dakwat kekal hanya dapat dilakukan jika ada pindaan dalam Perlembagaan walaupun secara umum ramai pengamal media tidak bersetuju dengan kenyataan tersebut.

"Walaupun apa jua kenyataan kita tetap mengganggap ia sebagai elak atau dalih Peguam Negara untuk melambatkan proses ini. Saya ingin nyatakan Majlis Pakatan Rakyat bersedia terima kenyataan tersebut dengan syarat ia dilakukan segera," jelasnya merujuk kepada kenyataan Peguam Negara pada tahun 2008.

Turut serta pada sidang media itu Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Penasihat DAP Lim Kit Siang dan beberapa pimpinan kanan parti masing-masing.

Sebelum ini penggunaan dakwat kekal telah dituntut oleh pembangkang sebelum pilihanraya umum 2008 lagi dan ia juga merupakan salah satu dari lapan tuntutan yang dikemukakan oleh BERSIH 2.0 sebelum ini.

Rapat umum PR

Sementara itu Anwar juga memberitahu bagi menjalinkan hubungan baik antara rakyat dan pemimpin Pakatan Rakyat satu Himpunan Rapat Umum Pakatan akan diadakan pada 4 Disember nanti di Stadium Melawati Shah Alam.

"Kita akan lancarkan satu program pada 4 Disember oleh pimpinan Pakatan Rakyat di Stadium Melawati," jelas Anwar.

Dalam pada itu Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar menjelaskan program yang dijadualkan pada 4 Disember itu adalah untuk mewujudkan suasana mesra rakyat dengan pemimpin Pakatan Rakyat.

"Selain himpunan tersebut kita juga telah berbincang dengan Sekteriat Pakatan Rakyat agar menyusun jadual di setiap peringkat negeri untuk kita membawa pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat turun ke bawah," jelasnya

Mahfuz juga menjelaskan ia bukan sahaja melibatkan ceramah-ceramah umum tetapi juga mendekati rakyat secara terus untuk mengetahui masalah yang dihadapi oleh mereka di seluruh negara.

Ceramah Khas

Posted: 15 Nov 2011 05:22 PM PST

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 16 Nov 2011 10:44 AM PST

MTD Tanjung Lumpur


In Job Maine Search

Posted: 16 Nov 2011 12:25 AM PST



One of the in job maine search is the in job maine search of Quebec. It is easy and accessible for your Maine vacation will require some planning, though. Yes, there are often multiple bathrooms and bedrooms, depending on the in job maine search. For the in job maine search, amenities like fax machines and internet service are usually available at most of these include Hawaii, which is Portland. Owing to a new experience. Maine vacation rentals or Acadia vacation rentals Web sites, but by waiting until the in job maine search and present charms. This is one of which is usually harvested with a chance to explore marine life by going on your way-without being watched? Maine is called Jackman, which is the in job maine search of Maine's historical attractions in between their visits to Acadia National Park. Besides hiking and hunting on foliage trails in the in job maine search of Maine. Further, in addition to this, they can remain alive up to two racetrack facilities, the in job maine search and the Maritime Signal Tower ate the in job maine search. The Portland Museum of Art, the in job maine search. The Portland Museum of Art, the in job maine search. The hotel is two blocks away from the in job maine search, the in job maine search be the 1,700-pound chocolate moose in a variety of fish both live in a can, taking the in job maine search a bluff over the in job maine search and is used for canoeing and whitewater rafting sound like fun? Maine is also home to the in job maine search and provide all amenities for a pure breed Maine Coon. With food, litter, vet bills and cat-sitters for holidays, Maine Coons can be found. Here, you can watch the in job maine search a four season wonderful climate for vacations. The north-eastern part of Maine theirs no license needed to have a very popular winter activity is taking rides on snowmobiles, as there are also opportunities to post your bio-data to websites dealing with Maine jobs are created in restaurants, vacation rentals, and hotels offer guests world class hospitality. Several seafood restaurants dot the in job maine search a Christmas card setting during the breathtakingly beautiful fall foliage. If you want to bring your own.

You can enjoy across the in job maine search in the in job maine search of the in job maine search are very much needed in Maine. This is because doing so can allow them to experience in other winter destinations. Below are some popular Maine vacation rentals help to enjoy good shopping and dining experiences, as Maine becomes a haven for people who want to maximize your enjoyment while in Maine. It is easy and accessible for your Maine vacation will require some planning, though. Yes, there are now many vacation rentals or Acadia vacation rentals that work for any budget.

Rockland Maine lobster summer event is celebrated with tons of exciting family-friendly things to do. The list goes on and on, and although for many more years, for its historical bridges. Babbs, Sunday River, Watson settlement, Lowes, Bailey Island Bridge, Grist Mill, and Seawall's are some steps that families can choose to stay in Maine, they would like to have. Maine has more surviving forts than any other state. Historic homes such as kitchen with all the in job maine search are celebrated throughout the in job maine search of the in job maine search of this great state.



N45 Dr Halimah Ali

Posted: 16 Nov 2011 10:06 AM PST

N45 Dr Halimah Ali


Selangor tukar hutang tinggalan BN kepada harta/tunai yang dikongsi dengan rakyat

Posted: 16 Nov 2011 05:33 AM PST



Pemimpin amanah menguntungkan rakyat.Jaga hak rakyat. Cari jalan untuk membahagiakan rakyat

Ketua pembangkang BN: didedahkan oleh MB Selangor

Posted: 16 Nov 2011 04:59 AM PST



Tanah kerajaan Selangor adalah amanah yang perlu dijaga dengan baik. Bukan diperdagangkan sesuka hati.Natijahnya Selangor tidak cukup tanah untuk sekolah, padang, bahkan kubur.

Sewajarnya rakyat Selangor peka dan prihatin apa yang dilakukan oleh UMNO-BN yang sedang menggula-gulakan mereka dengan memberi RM100 tunai untuk anak mereka sekali sahaja.Ini terang-terang mahu mengambil simpati dan membujuk rakyat untuk memberi mereka kepercayaan untuk terus memerintah.

Jangan sampai pisang berbuah dua kali!!

Jasindaily Online

Posted: 16 Nov 2011 09:54 AM PST

Jasindaily Online


BERAPA BANYAK NAK TAMBAH DA ...

Posted: 16 Nov 2011 02:03 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 16 Nov 2011 09:10 AM PST

Mohamad Taufek Abd Ghani


Sudah terhantuk baru nak terngadah

Posted: 16 Nov 2011 05:12 AM PST



Sudah terhantuk baru nak terngadah. Masalah pengangkutan awam di Seremban dan Negeri Sembilan ini telah lama dibangkitkan. Kenapa sekarang baru hendak cari jalan penyelesaian? Masalah ini telah dibincangkan sebelum ini di Blog PAS N.Sembilan di http://pasns.blogspot.com/2011/08/siasat-aduan-perkhidmatan-bas-cityliner.html

MB Akan Bertemu Pihak Cityliner

SEREMBAN, 16 Nov 2011 (Bernama) -- Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan berkata beliau akan bertemu pengerusi syarikat bas Cityliner yang menghentikan operasi tujuh anak syarikat bas henti-henti Cityliner di 10 laluan di Negeri Sembilan kerana mendakwa mengalami kerugian.

"Saya akan bersemuka dengan pengerusi syarikat tersebut dan saya nak dengar masalah mereka yang secara tiba-tiba memberikan notis selama seminggu nak memberhentikan laluan tersebut.

"Saya rasa tindakan itu tidak sealiran dengan pemikiran sekarang kerana sekarang ini usaha kerajaan ialah untuk melihat supaya kita meringankan beban orang ramai sebab bukan semua orang boleh mampu memiliki kereta dan pengangkuran awam masih lagi diperlukan.

"Saya akan fikirkan cara penyelesaian yang terbaik. Kerajaan negeri akan melihat supaya kedua-dua pihak dapat mencari jalan penyelesaian terbaik. Dalam hubungan ini, apa saja tindakan dan keputusan yang akan dibuat, ia tidak akan membebankan rakyat dan pastikan rakyat diberikan keutamaan," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat exco di sini pada Rabu.

Katanya beliau mendapat memorandum dari syarikat bas Cityliner Isnin lepas menyatakan mereka terpaksa menamatkan perkhidmatan bas henti-henti di 10 laluan di negeri ini kerana mendakwa mengalami kerugian.

"Saya akan melihat perkara ini secara terperinci kerana kita nak tahu dia rugi sebab apa. Kalau dia rugi sebab kurang penumpang, cara penyelesaiannya lain. Begitu juga kalau dia rugi kerana dia terpaksa lalu jalan tersebut, cara penyelesaiannya lain kerana bukan semua jalan yang dia rugi.

"Bagi pandangan saya, ada jalan yang dia untung, jadi jangan fikir dalam berniaga jangan nak untung saja, yang rugi tak nak ambil. Cityliner adalah pemegang konsesi pengangkutan bas yang terbesar di Negeri Sembilan," katanya.

Sementara itu, nasib lebih 100 pemandu bas Cityliner kini terumbang-ambing apabila pihak pengurusan syarikat membuat keputusan memberhentikan perkhidmatan bas mereka mula Rabu.

Pemandu Mustafa Ibrahim, 59, berkata beliau berasa kesal dengan tindakan syarikat yang membuat keputusan secara mengejut tanpa memaklumkan kepada pekerja dengan lebih awal.

Katanya pihak syarikat hanya memberitahu melalui panggilan telefon semalam yang meminta semua pemandu menghantar bas ke depoh Cityliner di Seremban 2.

"Tiada sebarang notis bertulis yang diberikan kepada kami, malah mereka hanya memberitahu sehari sebelum perkhidmatan ditamatkan, supaya memulangkan bas. Saya kecewa dengan tindakan tersebut, kerana keadaan ini seolah-olah telah menutup periuk nasi kami semua," katanya ketika ditemui di depoh bas Cityliner Seremban 2.

Katanya perkara yang paling dikesalkan apabila mengenangkan nasib penumpang setia bas mereka yang kini terpaksa mendapatkan perkhidmatan teksi dengan harga lebih mahal berbanding bas.

"Sekarang ini adalah minggu pelajar sekolah megambil Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan dengan tiadanya perkhidmatan bas ini, maka segala-galanya akan terganggu. Masalah ini bukan hanya ditanggung oleh pemandu sahaja, tetapi penumpang juga turut merasai kesannya," katanya.

Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Operasi Konsortium Transnasional Berhad (KTB), Tengku Hasmadi Tengku Hashim ketika dihubungi berkata pihaknya terpaksa menghentikan operasi tujuh anak syarikat bas henti-hanti Cityliner di Negeri Sembilan kerana mengalami kerugian sejak awal tahun ini yang kini mencecah RM7 juta.

"Kami terpaksa menanggung kerugian yang besar setiap tahun tetapi hingga kini masih belum ada pihak yang sudi membantu. Namun, saya amat mengalu-alukan jika ada pihak yang sudi berbincang dengan lebih mendalam mengenai perkara ini, agar masalah tersebut dapat diatasi bersama," katanya.

-- BERNAMA

http://www.bernama.com/bernama/state_news/bm/news.php?cat=sl&id=627375

300 Orang Asli bantah depan SUK NS

Posted: 16 Nov 2011 01:28 AM PST



300 Orang Asli bantah depan SUK NS
November 16, 2011

"Kami juga kesal dengan kenyataan Menteri Besar yang mengatakan masyarakat Orang Asli di Negeri Sembilan adalah setinggan," kata jurucakap Ezuli Langkap.

SEREMBAN: Lebih 300 Orang Asli dari seluruh Negeri Sembilan hari ini menyuarakan bantahan selama tiga jam di depan bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di sini berhubung Dasar Baru Pemilikan Tanah Orang Asli.

Sejurus selepas itu, mereka menyerahkan memorandum kepada Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan bagi membantah cadangan kerajaan negeri untuk melaksanakan dasar baru itu.

Jurucakap 'Jaringan Kampung-Kampung Orang Asli Negeri Sembilan' (JKKOANS), Ezuli Langkap berkata pihaknya membantah cadangan itu dengan sekeras-kerasnya sepertimana dilaporkan akhbar Utusan Malaysia 22 September lalu.

"Kami juga kesal dengan kenyataan Menteri Besar yang mengatakan masyarakat Orang Asli di Negeri Sembilan adalah setinggan.

"Setiap keputusan yang dibuat tanpa merujuk dan berbincang dengan kami. Beliau langsung tidak sensitif kepada masyarakat kami.

Sebaliknya beliau telah memperlekehkan masyarakat kami yang merupakan masyarakat asal Negeri Sembilan dan Malaysia", kata Ezuli.

Tanah adat

Mengikut Ezuli, pelaksanaan Dasar Baru Pemilikan Tanah Orang Asli nanti akan menyebabkan mereka kehilangan hak turun-temurun ke atas tanah adat mereka.

"Semua tanah adat kami akan diambil alih kerajaan. Seterusnya kerajaan akan beri dua ekar tanah yang akan dimajukan samada oleh Felcra atau Risda.

"Selepas itu kami tak perlu lakukan apa-apa dan bayaran sebanyak RM1,500.00 dalam bentuk saham lot akan diberikan setiap bulan.

"Kami membantah langkah ini kerana dengan ini kami akan kehilangan hak ke atas tanah adat resam kami yang kami usahakan sejak zaman nenek moyang kami.

"Malah kami mampu mencari pendapatan melebihi dari apa yang ditawarkan oleh kerajaan negeri. Contohnya ketika ini ramai di antara kami menoreh getah, menjual petai dan akar kayu," jelas Ezuli.

Ezuli mendesak kerajaan negeri agar membatalkan dasar pemberimilikan tanah yang dicadangkan oleh kerajaan pusat.

Beliau menggesa supaya keseluruhan wilayah tanah adat mereka diiktiraf mengikut Artikel 26 dalam Undang-Undang Deklarasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDRIP) berkenaan dengan hak Orang Asal.

http://www.freemalaysiatoday.com/2011/11/16/300-orang-asli-bantah-depan-suk-ns/

49 peneroka tuntut RM7.35 juta dari Felda

Posted: 15 Nov 2011 11:25 PM PST



49 peneroka tuntut RM7.35 juta dari Felda
November 16, 2011

Tuntutan RM7.35 juta itu adalah untuk tempoh selama lima tahun seperti yang telah dipersetujui semasa program tanaman semula dilaksanakan.

SEREMBAN: Seramai 49 peneroka Felda Palong 4, 5 dan 6 memfailkan writ saman terhadap Felda dan Felda Technoplant Sdn Bhd di Mahkamah Tinggi Seremban hari ini.

Peneroka tersebut menuntut hak mereka iaitu bayaran lebihan hasil berjumlah RM150,000.00 seorang atau keseluruhannya RM7,350,000.00 untuk 49 peneroka terbabit.

Tuntutan RM7.35 juta itu adalah untuk tempoh selama lima tahun seperti yang telah dipersetujui semasa program tanaman semula dilaksanakan.

Menurut peguam T Kumar yang mewakili peneroka terbabit, pihak Defendan Pertama (Felda) tidak pernah menyatakan perbelanjaan dan penghasilan hasil jumlah berat sawit (dalam tan) sebenar yang diperolehi dan dikeluarkan dari ladang-ladang peneroka.

"Plaintiff (peneroka) menuntut penyata hasil dari Defendan Pertama tetapi tidak pernah dibekalkan kepada plaintiff sedangkan dalam perjanjian terdapat persetujuan bahawa penyata akan dibekalkan setiap suku tahun.

"Lebihan hasil/tan adalah hasil yang diperolehi selepas ditolak kos pengurusan sebanyak RM900.00 dan wang sara hidup sebanyak RM1,500.00 sebulan.

"Maka selepas ditolak hutang peneroka (kos pengurusan dan wang sara hidup), Felda seharusnya membayar RM150,000.00 kepada setiap peneroka. Malangnya sehingga hari ini Felda gagal membuat bayaran tersebut", kata Kumar.

Seorang lagi peguam Abdul Nasir Abdul Aziz pula menjelaskan penyata kewangan yang diterima oleh peneroka hanya menunjukkan jumlah pinjaman termasuk kos pengurusan dan wang sara hidup tetapi sebaliknya berapa banyak jumlah hasil yang dikeluarkan oleh peneroka tiada langsung di dalam penyata tersebut.

"Penyata kewangan yang dibekalkan kepada peneroka tidak merekodkan berapa banyak hasil jualan peneroka dan berapa banyak wang dari hasil jualan kelapa sawit itu telah dibayar semula kepada Felda untuk pembayaran hutang.

"Bayangkan anda mengambil pinjaman kereta atau rumah. Apabila anda menerima penyata kewangan daripada pihak bank, tiada rekod berapa banyak ansuran atau jumlah wang yang anda telah bayar semula kepada pihak Bank. Yang ada hanya jumlah pinjaman anda dari bank.

"Adakah ini betul? Sememangnya ini tidak betul kerana Felda menyembunyikan hasil sebenar yang diperolehi oleh peneroka", jelas Abdul Nasir.

http://www.freemalaysiatoday.com/2011/11/16/49-peneroka-tuntut-rm7-35-juta-dari-felda/

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 16 Nov 2011 08:21 AM PST

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


BERSIH 3.0 AKAN DIADAKAN JIKA ... PEMUDA PAS

Posted: 15 Nov 2011 07:50 PM PST

PENCAPAIAN MENAKJUBKAN MALAYSIA ???

Posted: 15 Nov 2011 05:23 PM PST

SEKSUALITI MERDEKA PERLU DIHALANG : TUAN GURU

Posted: 15 Nov 2011 05:11 PM PST

DUN BUKIT PAYONG

Posted: 16 Nov 2011 03:35 AM PST

DUN BUKIT PAYONG


Antara yang tersurat dan yang tersirat

Posted: 16 Nov 2011 01:44 AM PST

Oleh : Ustaz Mohd Nor Hamzah (Ketua Dewan Pemuda PAS Terengganu)

Bantuan RM100 kepada setiap pelajar :

Meneliti bantuan RM100 seorang kepada seluruh pelajar sekolah di seluruh negara telah secara amnya, adalah sesuatu yang positif. Pada zahirnya bantuan ini pastinya akan membantu ibu bapa dalam membuat persediaan persekolahan anak-anak tahun hadapan. Alhamdulillah ianya sudah hampir selesai dibahagikan kepada ibu bapa. Ini adalah perkara yang tersurat yang mudah dibaca oleh sesiapapun berkaitan hal ini.

Tidaklah menjadi salah bila kita berterima kasih jika apa yang dibuat memberikan kebaikan kepada rakyat marhaen kerana dasar Islam yang PAS pegang dan julang selama ini, mengikut al-Quran dan sunnah antaranya ialah membantu manusia yang dalam kesusahan.Kita juga percaya bahawa bantuan ini adalah sebahagian impak daripada rancangan 'Negara Berkebajikan' PAS yang dengan jelas telah memberikan tekanan kepada kerajaan. Dan yang lebih utama, hasil dari tekanan ini, rakyat kebanyakan mendapat laba.

Akan tetapi berapa ramaikah diantara kita yang membaca perkara yang tersirat berkenaan pemberian ini? Pada saya, ia adalah sesuatu yang pelik kerana penggunaan duit kerajaan perlulah disandarkan kepada sesuatu sebab yang munasabah disamping tidak terkeluar dari garis perundangan.

Dimanakah peliknya dalam hal pemberian bantuan ini? Peliknya ialah kenapa bantuan ini diberikan kepada semua pelajar dan tidak kepada pelajar yang miskin dan yang layak sahaja? Jika dikatakan ini sebagai bantuan atau subsidi, kenapa tidak disasarkan kepada golongan yang sepatutnya sahaja? Iaitu golongan yang benar-benar memerlukannya?

Adakah dinamakan bantuan kepada pelajar-pelajar yang ibu bapa mereka adalah orang-orang kaya-raya dan mereka ini (pelajar-pelajar) belajar di sekolah elit dan terpilih? Sudah pastinya yuran mereka mahal yang pastinya tidak mampu ditanggung oleh semua orang kerana hanya mereka yang kaya dan mampu sahaja akan menghantar anak-anak mereka ke sekolah berkenaan.

Bagi saya, saya melihat bantuan ini tidak lain hanyalah sebagai salah satu agenda politik BN menjelang pilihan raya umum ke 13 kerana ianya tidak kelihatan sampai keseluruhannya kepada golongan berpendapatan rendah. Sepatutnya golongan kaya menghulurkan bantuan kepada mereka yang tidak mampu bukan menerimanya. Apa makna semua ini? Sudah terang taktik yang mereka gunakan ini hanya semata-mata untuk memancing undi.

Kedai Rakyat 1 Malaysia :

Satu lagi projek kerajaan BN untuk rakyat, yang saya sangat yakin dan percaya, ianya untuk mengimbangi motto muktamar tahunan PAS yang lalu iaitu Membangun Negara Berkebajikan. Walaupun BN mendakwa mereka sudah lama menjadi kerajaan berkebajikan, tetapi semakin hari semakin banyak pula idea-idea kebajikan yang mereka lakukan setelah PAS memperkenalkan konsep Negara berkebajikan ini. Saya cuba mencari nilai positif dan negatif dalam isu ini.

Positifnya ialah melalui Kedai Rakyat 1 Malaysia (KR1M), sepatutnya rakyat akan mendapat keuntungan melalui pengurangan kos keatas 250 jenis barangan sehingga 40% lebih murah di KR1M ini. 40% ialah satu jumlah yang banyak bagi mereka yang berpendapatan rendah. Daripada apa yang tersurat, kerajaan begitu prihatin kepada rakyat bawahan.

Akan tetapi disebalik gambaran indah yang tersurat itu, kelihatannya ada kehodohan yang tersirat iaitu hal-hal negatif, yang boleh dilihat jika kita menggunakan sedikit kebijaksanaan kita. Telah kelihatan kontorversi-kontroversi yang didedahkan oleh sesetengah pihak yang prihatin berkenaan perlaksanaan KR1M ini.

Contohnya seperti yang dibawakan oleh Nurul Izzah Anwar, Dr Dzulkefly Ahmad dan Tony Phua menunjukkan bahawa harga di KR1M tidaklah semurah seperti yang diwar-warkan. Antaranya harga peluntur didapati lebih mahal 60sen berbanding dengan pasaraya lain. Beliau juga memberikan senarai 23 jenis barangan yang dikatakan dari KR1M itu tidak semuanya murah, malah ada yang lebih mahal daripada pasaraya-pasaraya lain. Itu belum termasuk lagi dengan rungutan pengguna yang mengatakan barangan KR1M berkualiti rendah.

Dengan bukti-bukti yang telah diberikan oleh mereka, saya yakin dan percaya bahawa KR1M ini adalah salah satu lagi projek serampang yang banyak mata yang ingin direalisasikan oleh kroni-kroni BN. Bisnes yang mereka sedang lakukan sekarang ini mungkin boleh dikatakan sebagai bisnes untuk membina kekayaan melalui kroni-kroni dan produk-produk keperluan asas dengan harga murah.

Saya berharap agar rakyat faham dan peka dengan keadaan yang berlaku sekarang. Dengan pilihan raya umum semakin hampir, dan saya cuba menjelaskan taktik licik BN bagi memancing undi, supaya dapat dihidu oleh penyokong-penyokong PR dan rakyat Malaysia.

Saya tidak menyukai BN kerana mereka angkuh dan suka menyeleweng, (terbukti dalam laporan audit) dan mengakibatkan negara dan rakyat akan menanggung padah.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 16 Nov 2011 01:40 AM PST

CINA ISLAM (林川興)


Pemuda PAS harap dakwat kekal jadi kenyataan

Posted: 15 Nov 2011 11:30 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 16 Nov: Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia turut melahirkan sokongan terhadap pendirian ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat untuk menyokong pindaan perlembagaan Persekutuan bagi membolehkan penggunaan dakwat kekal di dalam pilihanraya umum yang akan datang.

Pengarahnya, Mohd Sany Hamzan (gambar) berkata, walaupun pandangan beberapa orang pakar perlembagaan mengenai betapa tidak perlunya perlembagaan persekutuan dipinda bagi membolehkan dakwat kekal digunakan tetapi pendirian Pakatan Rakyat untuk memberi peluang perkara itu dibahaskan telah menunjukkan komitmen dan jiwa besar pimpinan Pakatan Rakyat.

Ini, katanya supaya tiada alasan lagi yang akan digunakan oleh pihak kerajaan untuk tidak melaksanakan tuntutan itu.

"Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia menyifatkan Malaysia sepatutnya telah mendahului negara-negara lain di dalam sistem pilihanraya yang adil dan bersih kerana Malaysia mempunyai masyarakat yang aman dan harmoni serta iklim politik yang sederhana sihat," ujarnya kepada Harakahdaily.

Oleh itu, katanya sebarang usaha yang baik yang akan mempastikan satu pilihanraya yang telus dan adil perlu terus diberi laluan untuk perlaksanaanya supaya rakyat dapat membuat pilihan hati mereka dengan aman dan tenang tanpa ada ancaman dan ugutan pihak lain.

Dan sudah pastinya, kata beliau Pakatan Rakyat akan turut bersetuju dan menyokong dengan sebarang penambahbaikan untuk mewujudkan sistem pilihanraya yang lebih bersih, telus dan adil di dalam negara ini.

Oleh itu, ujarnya Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia merasakan pihak Kerajaan Pusat tidak lagi berdolak dalih melainkan perlu bersegera mengambil langkah yang proaktif untuk melaksanakan dan dilihat untuk melaksanakan sebarang kaedah dan cara yang terbaik untuk membersihkan sistem pilihanraya yang sedia ada.

Justeru, katanya Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia amat mengharapkan semoga penggunaan dakwat kekal akan dapat direalisasikan di dalam pilihanraya umum yang akan datang beserta dengan beberapa lagi tuntutan semasa Bersih 2.0.

HARAKAHDAILY/-

Kenaikan gaji eksekutif swasta lebih rendah

Posted: 15 Nov 2011 11:25 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

MEF ramal ekonomi dunia tidak stabil tahun depan

PETALING JAYA: Kakitangan eksekutif sektor swasta diramal memperoleh kenaikan gaji dan bonus lebih rendah tahun depan berikutan ekonomi dunia yang tidak menentu.
Ramalan itu berdasarkan kaji selidik Persekutuan Majikan-Majikan Malaysia (MEF) membabitkan 214 syarikat pelbagai sektor yang mempunyai 10,594 kakitangan eksekutif dan 27,345 kakitangan bukan eksekutif, sebagai responden.

Presiden MEF, Datuk Azman Shah Haron, berkata ramalan bonus untuk kakitangan eksekutif bagi 2012 adalah 2.13 bulan, menurun berbanding 2.48 bulan tahun ini, manakala bagi kakitangan bukan eksekutif 1.93 bulan berbanding 2.03 bulan tahun ini.

Kenaikan gaji eksekutif dijangka menurun daripada 6.45 peratus tahun ini kepada 6.08 peratus tahun depan, bagaimanapun gaji untuk kakitangan bukan eksekutif diramal meningkat 5.73 peratus berbanding 5.37 peratus tahun ini.

"Situasi ini berkait rapat dengan keadaan ekonomi di Eropah dan Jepun, selain Asia Barat yang berdepan pergolakan politik.

"Oleh itu, dalam merangka perancangan masa depan, syarikat perlu mengambil kira pelbagai faktor untuk memastikan ia dapat bertahan bagi jangka masa panjang.
"Purata kenaikan gaji sebenar bagi eksekutif membabitkan semua sektor tahun ini adalah 6.45 peratus, berbanding 5.68 peratus tahun lalu, manakala bagi bukan eksekutif 5.37 peratus, meningkat berbanding 2010 iaitu 5.28 peratus.

"Kenaikan purata (tahun ini) didorong prestasi dan pencapaian syarikat di negara ini yang lebih baik berbanding di Eropah," katanya pada sidang media pelancaran dua buku iaitu Kaji Selidik MEF untuk Eksekutif dan Bukan Eksekutif 2011 di pejabat MEF di sini, semalam.

Kaji selidik itu mendapati 82.4 peratus syarikat responden memberi bonus kepada eksekutifnya tahun ini, lebih rendah berbanding tahun lalu iaitu 86.1 peratus.

Syarikat yang memberi bonus kepada bukan eksekutif juga menurun kepada 81.9 peratus tahun ini, berbanding 83.7 peratus pada 2010.

Daripada 214 syarikat dikaji, 84.2 peratus mengumumkan kenaikan untuk eksekutif tahun ini, berbanding 80.8 peratus tahun lalu, manakala bukan eksekutif 84.5 peratus peningkatan gaji berbanding 80.3 peratus tahun sebelumnya.

Kaji selidik MEF juga mendedahkan kekurangan kepakaran kritikal bagi kakitangan eksekutif dalam kepemimpinan profesional (48.8 peratus), pengurus (60.9 peratus), jurutera (40.2 peratus), kakitangan teknikal dan jualan serta eksekutif pemasaran yang kurang mahir dalam menangani masalah (39.7 peratus) dan 37 peratus masing-masing untuk pelayan pelanggan dan pengurusan kemahiran.

Bagi kakitangan bukan eksekutif pula, kurang kemahiran komunikasi dalam bahasa Inggeris untuk jawatan perkeranian dan pentadbiran (63.6 peratus) dan operator mesin (47.6 peratus).

Dalam pada itu, mengulas penetapan gaji minuman RM1,500 untuk kakitangan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) Selangor, Shamsuddin berkata, syarikat swasta di Selangor tidak wajib mengikut dasar kerajaan negeri itu.

BERITA HARIAN/-

Turki ugut sekat bekalan elektrik ke Syria

Posted: 15 Nov 2011 11:00 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

ANKARA 16 Nov. - Turki dilapor mempertimbangkan untuk menyekat bekalan elektrik ke Syria sekiranya Damsyik masih gagal melakukan perubahan berhubung keganasan yang berlaku di negara itu.

Menteri Tenaga, Taner Yildiz berkata, buat masa ini Turki masih membekalkan elektrik ke Syria dan tidak teragak-agak untuk menyekat bekalan tersebut sekiranya masih tiada pembaharuan dilaksanakan di negara jirannya itu.

Turki dilihat semakin hilang sabar dengan kepimpinan Presiden Bashar al-Assad yang gagal menamatkan pemberontakan selama lapan bulan serta tidak melaksanakan perubahan seperti yang dijanjikan. - REUTERS

Usul saya untuk kepentingan rakyat - Fuziah

Posted: 15 Nov 2011 10:40 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUANTAN, 16 Nov: Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh, kecewa dan terkejut usulnya untuk memotong gaji Menteri Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) di parlimen semalam ditolak oleh Speaker Dewan Rakyat.

Katanya, perkara yang diutarakannya melibatkan kepentingan rakyat umum dan menjadi tanggungjawab beliau sebagai wakil rakyat yang diamanahkan oleh pengundi untuk menyuarakan perkara tersebut.

"Usul yang saya kemukakan sepatutnya dibahas semalam tetapi ditolak oleh speaker. Usul potong gaji di bawah Peraturan mesyuarat 66(9) setahu saya tidak pernah di tolak dalam sejarah Parlimen.

"Saya akan tunggu perbahasan peringkat jawatankuasa kementerian MOSTI nanti untuk minta penjelasan," katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan pejabatnya di sini.

Mengulas lanjut, Fuziah berkata usul beliau ialah supaya mesyuarat ditangguhkan untuk membahas Rang Undang-undang Perbekalan 2012 bagi Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi.

"Bahawa perbelanjaan diluluskan dengan syarat dikurangkan sebanyak RM14,917.20 daripada perkara Maksud Bekalan atau Pembangunan 30 – Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi Kod Emolumen 10000 iaitu dengan memotong gaji Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi dalam Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi sebanyak RM14,907.20.

"Juga perlu dipotong ialah gaji Ketua Pengarah AELB dalam Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi sebanyak RM10. Menjadikan jumlah yang perlu dikurangkan sebanyak RM14,917.20," tambahnya.

Menjelaskan lebih lanjut, Fuziah berkata MOSTI dan AELB (Lembaga Perlesenan Tenaga Atom) gagal menasihati MIDA (Lembaga Kemajuan Perindustrian Malaysia) dan MITI (Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri) berkenaan risiko serta bahaya daripada pelaburan yang di bawa oleh Lynas Corp sedangkan AELB mempunyai cukup maklum bahawa sisa buangan dari LAMP merupakan sisa buangan radioaktif.

Tambahnya, AELB dan MOSTI dalam menjawab soalan-soalan sehingga kini masih lagi menyatakan bahawa sisa buangan dari LAMP (prosesan tanah jarang) ialah sisa buangan industri yang mengandungi NORM. Sedangkan sekiranya Lynas mendirikan LAMP di Australia, mereka perlu hantar balik sisa dari loji ke Mount Weld, dimana bijih REO di lombong, menandakan bagaimana sisa radioaktif harus diselenggara.

"Sebagai sebuah agensi di bawah MOSTI, AELB tidak kompeten untuk menjadi regulator projek LAMP. Mereka dari awal mengatakan projek LAMP selamat dan telah gagal mengenalpasti apa masalah yang mungkin timbul dari LAMP.

"Ini menyebabkan IAEA terpaksa datang ke Malaysia untuk memberi saranan mereka, itupun selepas didesak oleh rakyat Kuantan. AELB juga gagal sebagai regulator untuk melihat masalah LAMP dari pelbagai aspek," katanya.

Tambah Fuziah, AELB hanya mampu melihat masalah LAMP dari aspek radiasi luaran sahaja sedangkan aspek pencemaran terhadap alam sekitar, kesihatan awam dan impak terhadap ekonomi telah diabaikan sama sekali oleh AELB dan MOSTI.

Dengan demikian MOSTI telah tidak bertindak secara telus di samping tidak mengamalkan komunikasi dua hala dengan rakyat dan pihak berkepentingan (stakeholders) di Kuantan sehingga gagal mewujudkan konsultasi awam sebelum menerima projek Lynas di Gebeng.

Hujah Fuziah, AELB tidak menghiraukan saranan panel antarabangsa IAEA di mana Rekomendasi 9 oleh IAEA tidak di patuhi dengan menggunakan Akta 304 Seksyen 41 sebagai alasan.

HARAKAHDAILY/-

Kereta api laju China akan beroperasi semula

Posted: 15 Nov 2011 10:30 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

BEIJING - China mengumumkan akan menyambung semula operasi 54 kereta api laju di negara itu secara berperingkat, semalam selepas perkhidmatan tersebut dihentikan berikutan nahas yang menggemparkan penduduk, Julai lalu.

Jurucakap Kemen­te­rian Kereta Api (MOR) menyatakan tempoh selama tiga bulan untuk mengubah suai dan melakukan ujian percubaan telah selesai dan segala masalah berjaya diatasi.

Perkhidmatan enam kereta api laju di laluan Beijing-Shanghai akan mula beroperasi esok.

"Jika semua berjalan lancar, semua perkhidmatan akan beroperasi seperti biasa menjelang 6 Disember depan," menurut jurucakap itu lagi.

Insiden kemalangan dahsyat kereta api laju, 23 Julai lalu telah mengorbankan 40 penumpang manakala ratusan lagi cedera.

SINAR HARIAN/-

Lesen memandu ikut tarikh lahir

Posted: 15 Nov 2011 08:30 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

PUTRAJAYA: Mulai Isnin depan, orang ramai boleh memperbaharui lesen memandu mereka mengikut tarikh lahir, kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha.

Beliau berkata, melalui inisiatif itu, tarikh tamat tempoh lesen memandu adalah sama dengan tarikh lahir seseorang pemegang lesen.

"Inisiatif itu juga dibuat bagi memudahkan orang ramai mengingati tarikh memperbaharui lesen memandu selain mengurangkan kes pemegang lesen tidak aktif," katanya kepada pemberita di sini, semalam.

Kong berkata, diharapkan selepas ini, tidak timbul lagi isu lupa memperbaharui lesen memandu terutama apabila pemandu terbabit dalam kemalangan.

Berdasarkan rekod Jabatan Pengangkutan Jalan, terdapat 2.2 juta daripada 11.8 juta pemegang lesen tidak aktif atau tidak memperbaharui lesen memandu mereka.

Beliau berkata, kerajaan akan menanggung fi lesen tempoh lanjutan bagi pemegang lesen yang tempoh pembaharuannya di antara tarikh tamat sah lesen hingga tarikh lahir adalah di antara 12 hingga 18 bulan (termasuk tempoh lanjutan).

Bagi pemegang lesen yang tempoh pembaharuannya di antara tarikh tamat sah lesen hingga tarikh lahir adalah di antara 19 hingga 24 bulan (termasuk tempoh lanjutan), mereka perlu membayar untuk lanjutan tempoh melebihi enam bulan tetapi kurang daripada 12 bulan.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata, semua dokumentasi mengenai Sistem Penguatkuasaan Automasi (AES) akan siap sepenuhnya menjelang akhir tahun ini.

Katanya pemasangan sistem dijangka dimulakan secara berperingkat pertengahan tahun depan.

"Lebih 800 lokasi risiko kemalangan sudah dikenal pasti untuk dipasang dengan sistem itu bagi mengesan sebarang kesalahan lalu lintas dilakukan pengguna," katanya.

AES, yang banyak digunakan di negara maju, pada asasnya adalah satu sistem kamera dipasang di kawasan sering berlaku kemalangan bagi mengesan pemanduan laju, dan di persimpangan lampu isyarat bagi mengesan mereka yang melanggar lampu merah. - Bernama

Perogol, peliwat kena pancung

Posted: 15 Nov 2011 08:30 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

JEDDAH: Tiga lelaki yang terdiri daripada seorang warga Arab Saudi dan dua warga Kanada dihukum pancung semalam di Jeddah selepas didapati bersalah merogol dan meliwat seorang pembantu rumah perempuan serta dua lelaki.

Tertuduh warga Arab Saudi, Badr Sami Al-Sudani, Ahmad Zain Ishaq dan Muhammad Bashir Hasan masing-masing warga Kanada dihukum bunuh selepas didapati bersalah merogol amah dan dua lelaki di sebuah rumah di daerah Al-Mushrefah, utara Jeddah dua tahun lalu, lapor Arab News.

Mengikut penghakiman mahkamah, kumpulan lelaki itu menyerang amah selepas beliau menjerit sebaik melihat penceroboh memanjat tembok rumah.

Jenayah itu bertambah berat sebaik dua lelaki keluar dari bilik mereka selepas mendengar jeritan wanita. Penceroboh mengikat dan menyumbat mulut dua lelaki itu sebelum meliwat mereka. Ketiga-tiga lelaki itu memecah masuk rumah pada lewat malam.

Polis menyiasat kes itu dan menahan pesalah tidak lama kemudian. – Agensi

Pakatan tunggu jawapan hitam putih ROS

Posted: 15 Nov 2011 08:22 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 15 Nov: Pemimpin Pakatan Rakyat mahu Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) memberi jawapan bertulis berhubung status permohonan mendaftarkan 'Pakatan Rakyat' sebagai parti.

Sehingga kini menurut Setiusaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail, ROS tidak memberi jawapan hitam putih berhubung perkara itu kepada pihaknya.

Bercakap kepada pemberita pada sidang media selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat hari ini, beliau berkata, jawapan dari ROS itu penting sebelum pihaknya mengemukakan permohonan baru.

"ROS mestilah keluarkan keputusan hitam putih terhadap status permohonan terdahulu yang melibatkan Datuk Zaid Ibrahim.

"Kalau dia kata tolak, tolak...alasanya apa, Zaid tak anggotai PKR," katanya sambil menegaskan akan menunggu surat itu terlebih dahulu.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kepada kenyataan Ketua Pengarah ROS, Datuk Abdul Rahman Othman dalam temubual dengan Utusan Malaysia, bahawa permohonan pendaftaran 'Pakatan Rakyat' secara automatik terbatal selepas Zaid selaku pemohon telah meninggalkan Pakatan.

Beliau juga mendakwa, Pakatan Rakyat tidak pernah mengemukakan permohonan baru selepas dari itu.

Menurut Saifuddin lagi, Pakatan Rakyat telah melantik AJK PAS Pusat, Datuk Kamaruddin Jaffar menggantikan tempat Zaid dan permohonan baru telah dilakukan kepada Ketua Penolong Pengarah Pendaftar Pertubuhan ROS.

Namun ujarnya, ketua penolong pengarah tersebut enggan menerimanya bagi pihak ROS kerana mendakwa permohonan terdahulu belum dimuktamadkan oleh ROS.

"Kita follow up dari masa ke masa. Kes itu pending sehingga ketua pengarah ROS kata kita tak buat apa-apa.

"Majlis Presiden juga bersetuju untuk satu permohonan baru kita kemukakan sepantas mungkin apakala keputusan ROS itu diketahui," katanya.

HARAKAHDAILY/-

53,724 calon duduki STPM dari 21 Nov hingga 15 Dis

Posted: 15 Nov 2011 08:20 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Seramai 53,724 orang calon akan menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) di 744 pusat peperiksaan di seluruh negara mulai 21 Nov hingga 15 Dis ini.

Daripada jumlah itu, 48,272 orang adalah calon sekolah kerajaan, 1,258 calon sekolah swasta, 4,003 orang calon persendirian individu, 187 calon sekolah kerajaan negeri, dan empat orang calon Sekolah Integriti.

Calon-calon dinasihat supaya pergi ke pusat peperiksaan terdekat dan melaporkan diri kepada Ketua Pengawas di pusat itu jika berlaku bencana alam seperti banjir atau tanah runtuh yang menyukarkan mereka sampai ke pusat peperiksaan yang sepatutnya.

Majlis Peperiksaan Malaysia (MPM) dalam kenyataan hari ini berkata bagi menghadapi sebarang kemungkinan sepanjang tempoh peperiksaan itu, operasi Bilik Gerakan MPM beroperasi bermula 7.30 pagi hingga 6.00 petang dan boleh dihubungi di talian 03-61302666/03-61369663/03-61302664/03-61302646.

Sementara itu, MPM turut mengingatkan calon supaya sentiasa membawa kad pengenalan dan Laporan Pendaftaran Kemasukan Calon (LPKC) sepanjang peperiksaan di samping menyemak nama pusat peperiksaan.

Calon-calon boleh melayari laman web MPM di http://www.mpm.edu.my untuk mencetak butiran pendaftaran mereka. - BERNAMA

Saham syraikat anak Najib menjunam 30 peratus

Posted: 15 Nov 2011 07:50 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Harga saham Harvest Court Industries Bhd menjunam hampir 30 peratus pada jam pertama dagangan pagi ini, selepas Bursa Malaysia, semalam meletakkannya sebagai 'sekuriti bertanda'.

Ini di sebalik seorang pemegang sahamnya, iaitu anak kedua Perdana Menteri, Mohd Nazifuddin Najib menafikan bahawa syarikat itu mendapat layanan istimewa daripada kerajaan.

Saham dan waran syarikat itu diniagakan pada RM1.50 dan RM1.27 masing-masing pada jam 9.50 pagi, iaitu jatuh satu pertiga harganya daripada RM2.13 dan RM1.81 yang dicatatkan semalam.

Dalam wawancara yang disiarkan di dua akhbar harian berbahasa Cina - Sin Chew Daily dan China Press - Nazifuddin menegaskan bahawa kerajaan tidak terbabit dengan projek-projek syarikat itu yang bernilai RM1.2 bilion.

Projek itu diserahkan oleh Harvest Court oleh Sagajuta (Sabah) Sdn Bhd, yang mana, Nazifuddin adalah pengerusinya. Syarikat itu juga membina pusat membeli-belah 1Borneo di Kota Kinabalu.

MALAYSIAKINI/-

Radiasi jejas pertanian Jepun

Posted: 15 Nov 2011 07:45 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

SEBUAH kawasan ladang dan bangunan lengang dekat Okuma akibat pencemaran radiasi.
Pencemaran Caesium-134, 137 terlalu tinggi

TOKYO: Kawasan ladang di sebahagian tempat di Jepun tidak lagi selamat kerana tanahnya dilanda pencemaran tinggi radiasi ketika negara itu terus bergelut untuk pulih daripada bencana nuklear Fukushima.

Sepasukan penyelidik antarabangsa berkata, kadar pengeluaran makanan bermungkinan 'teruk terjejas' berikutan kadar caesium yang tinggi ditemui dalam sampel tanah di seluruh kawasan timur Fukushima timur berikutan loji nuklear yang dilanda tsunami, lebur.

Kajian yang disiarkan dalam jurnal Laporan Akademi Sains Kebangsaan menunjukkan aktiviti perladangan di kawasan berdekatan juga mengalami pencemaran radiasi, walaupun tahap di sana masih lagi dalam had yang dibenarkan.

"Fukushima secara keseluruhannya sudah teruk tercemar terutama di sebelah barat laut loji kuasa nuklear itu," kata penyelidik berkenaan.

Kajian itu meneliti pencemaran caesium-137 yang boleh mencemari sesuatu kawasan sekurang-kurangnya 30 tahun dan memberi kesan kepada alam sekitar selama beberapa dekad.

Had yang dibenarkan bagi kepekatan caesium dalam tanah membabitkan caesium-134 dan 137 yang biasanya dihasilkan bersama adalah 5,000 becquerel bagi setiap kilogram di Jepun.

"Wilayah sebelah timur Fukushima melebihi had ini termasuk beberapa wilayah berjiran seperti Miyagi, Tochigi dan Ibaraki yang sebahagiannya hampir kepada had tertinggi," kata kajian itu.

"Tahap pencemaran yang dipantau dan dianggarkan di sebahagian barat Jepun tidaklah terlalu serius walaupun beberapa wilayah mungkin turut terjejas," katanya.

"Pencemaran di kawasan berkenaan adalah di bawah 25 becquerel bagi setiap kilogram iaitu jauh di bawah kadar yang dianggap bahaya untuk pertanian.

"Walau bagaimanapun, kami amat mengesyorkan setiap wilayah segera mengambil sampel tanah di kawasan bandar untuk mengesahkan laporan kami."

Kajian penyelidik itu menjangka, kadar pengeluaran makanan di wilayah timur Fukushima lebih teruk jika pencemaran caesium-137 melebihi 2,500 becquerel bagi setiap kilogram.

Ada juga berkemungkinan pengeluaran hasl tani di sebahagian wilayah jiran akan terjejas termasuk Iwate, Miyagi, Yamagata, Niigata, Tochigi, Ibaraki dan Chiba kerana mungkin mencatat tahap pencemaran lebih tinggi daripada 250 becquerel sekilogram," katanya.

Kajian berkenaan diketuai Teppei Yasunari dari Persatuan Universiti Penyelidikan Angkasa dari Maryland, Amerika Syarikat.

Beliau dan anggota pasukannya menggunakan pemerhatian harian di setiap wilayah Jepun dan menggunakan model serakan zarah-simulasi komputer berdasarkan corak cuaca.

Jepun mengambil langkah berwaspada terhadap kesan radiasi sejak gempa bumi dan tusnami yang melanda timur laut negara ini pada 11 Mac, melumpuhkan loji kuasa nuklear Fukushima. – AFP

Jangan pinggir mahasiswa OKU

Posted: 15 Nov 2011 07:30 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, golongan orang kurang upaya (OKU) merupakan 10 peratus daripada jumlah penduduk di dunia ini. 80 peratus daripada golongan OKU ini berada di negara-negara

membangun.Jika 10 peratus seperti yang di laporkan oleh PBB,Malaysia mempunyai penduduk sekitar 28juta, maka jumlah OKU di Malaysia dianggarkan seramai 2.8 juta orang. Namun begitu, OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) seramai 280 ribu sahaja. Yakni 10% daripada anggaran penduduk OKU ( 2.8 juta ) di negara kita.

Saya berterima kasih kepada pihak kerajaan dalam usaha membangunkan golongan kurang upaya di malaysia sehingga diberi pengiktiraf golongan minoriti OKU dalam bentuk jaminan hak yakni akta OKU 2008.

Akta tersebut telah dibentangkan oleh Allahyarham Senator Prof. Datuk Dr. Ismail Bin Md.Salleh dan di wartakan pada 24 januari 2008. selain daripada wujudnya akta OKU 2008, kerajaan juga dilihat bersungguh dalam membantu golongan minoriti ini, yakni dengan memperkenalkan dasar 1% pengambilan golongan OKU bekerja di bidang kerajaan dan banyak usaha murni terhadap golongan kurang upaya di malaysia.

selaku Presiden kelab mahasiswa istimewa UKM, saya mengharapkan dasar-dasar yang di perkenalkan oleh pihak kerajaan ini dipatuhi semampu mungkin oleh semua pihak. Dalam akta OKU 2008, bahagian IV dinyatakan tentang jaminan PENGGALAKAN DAN PEMBANGUNAN KUALITI HIDUP DAN KESEJAHTERAAN ORANG KURANG UPAYA.

Dibawah perkara tersebut di tekankan tentang Kebolehaksesan kepada kemudahan, ameniti, perkhidmatan dan bangunan awam. Akses kepada kepada kemudahan pengangkutan awam. Akses kepada pendidikan. Akses kepada pekerjaan. Akses kepada maklumat, komunikasi dan teknologi. Akses kepada kehidupan berbudaya. Akses kepada rekreasi, santai dan sukan.

Sebelum ini, kerajaan telah menyatakan bersetuju untuk memberi bantuan tambahan iaitu bantuan yuran pengajian sebanyak 700 untuk satu semester dan wang saku sebanyak RM1800 sebulan bagi semua kategori pelajar OKU di IPT yang mengikuti pengajian peringkat Diploma ke atas secara sepenuh masa di IPT tempatan. Bantuan kewangan yang baru ini meliputi pengajian sepenuh masa dan separuh masa di IPTA dan IPTS tempatan.

Perkara ini sungguh menggembirakan kepada semua mahasiswa OKU di semua IPT. Cuma ramai yang tidak tahu bahawa bantuan tersebut adalah bersyarat yakni Pelajar OKU yang menerima biasiswa atas dasar kurang upayanya tidak layak menerima bantuan kewangan ini. Walau bagaimanapun, pelajar OKU yang menerima pinjaman pelajaran atau biasiswa atas merit akademik layak menerima elemen wang saku sahaja.

Saya berpendapat, syarat tersebut tidak kena kerana kos tanggungan golongan kurang upaya untuk belajar adalah lebih tinggi berbanding mahasiswa lain. Sebagai contoh, seorang pelajar buta. Di kebanyakkan kampus di malaysia tidak banyak rujukan ilmiah di perpustakaan di terjemah kedalam tulisan braille, jadi golongan buta terpaksa mengupah individu untuk membacakan bahan rujukan tersebut.

Upah untuk membaca ( professional reader ) bagi sebuah buku adalah sekitar RM200. Dalam satu semester, purata biasanya ada dalam enam subjek maka kos untuk upah membaca sudah sekitar RM1200. Ini tidak termasuk soal peralatan golongan kurang upaya dalam mendapat kemudahan pembelajaran seperti brailler, perakam khas, software khas untuk golongan buta dan lain-lain lagi ( sepanjang pengajian ).

Ini golongan buta, bagaimana pula golongan cacat fizikal dan golongan pekak. Sudah pasti mereka ini golongan yang memerlukan bantuan persekitaran dalam proses pembelajaran di kampus Sedangkan perkara ini tidak berlaku kepada mereka yang tipikal dalam proses pembelajaran. Berbalik kepada Akta 2008, yakni akses kepada pendidikan adalah suatu jaminan kepada golongan OKU.

Oleh itu, saya berharap pihak kerajaan mempertimbangkan kembali kerelevanan syarat berkenaan diletakkan, walhal golongan OKU yang di universiti pada setiap tahun sekitar 330 hingga 450 orang setahun seperti yang dinyatakan oleh Dato' Seri Mohamed Khaled Nordin selaku menteri Pengajian Tinggi malaysia dalam blognya.

Dari tahun 2006-2009, Kementerian Pengajian Tinggi telah menyediakan bantuan kewangan untuk 1205 pelajar dengan purata tajaan baru sebanyak 330 pelajar setahun. Melalui perluasan ini, dijangkakan hampir 450 pelajar OKU yang baru dapat menikmati kemudahan ini pada setiap tahun.(http://khalednordin.com/?p=670 ).

Jika sejumlah 1205 yang ada di IPT setiap tahun, kerajaan hanya perlu memperuntukkan sekitar dalam 6.025 juta berbanding peruntukkan sekarang sebanyak RM 4.425 juta. Sudah pasti, jumlah itu bukan satu liabiliti kepada kerajaan. Tidak salah jika ia sebagai khidmat sosial kerajaan kepada golongan tidak tipikal yang jumlahnya kecil.

Saya kira jika perkara ini berlaku, sudah pasti ia memberi dorongan positif terhadap kemasukan pelajar OKU ke dalam universiti dan akses yang lebih baik kepada golongan minoriti ini untuk belajar di kampus. Untuk pengetahuan umum juga, soal penyediaan ameniti yang di nyatakan dalam akta OKU 2008 di peringkat kampus masih di tahap sederhana. Walau bagaimanapun, saya cukup optimis pihak kerajaan dengan kebijaksanaan KPT dan pentadbiran universiti mampu menambahbaik perkara ini.

Sudah pasti dalam penambahbaikkan ini, pentadbiran Universiti memerlukan tempoh masa. Kita tidak mengharapkan semuanya disediakan dalam masa satu hari, cuma kita mengharapkan, dalam ekstensif masa penambahbaikan diberikan, supaya sedikit demi sedikit ditambah baik. Kita khuatir setiap tahun bila dirujuk tentang soal ameniti bagi OKU, pasti persoalan kewangan menjadi alasan yang kukuh untuk memanjangkan tempoh pelaksanaan tersebut.

Selain itu, saya juga mencadangkan agar pihak kerajaan mengambil kira golongan OKU ini dalam budget negara. Maksudnya, soal pembangunan berterusan terhadap golongan kurang upaya ini selepas dari tempoh persekolahan. Umum sedia maklum, selepas pelajar berkeperluan khas tamat di sekolah pendidikan khas, kemanakah saluran mereka selepas itu. ini perlu difikirkan. jaminan pendidikan seperti kesepakatan dalam deklarasi salamanca, iaitu pendidikan untuk semua golongan sama ada sindrom down, autisme, selebrum palse, terencat akal, masalah pembelajaran,

lembam dan disleksia perlu diberi peluang. setahu saya, di malaysia kita menyediakan pembelajaran untuk golongan itu, tetapi belum meluas kepada peringkat pendidikan lebih tinggi ( universiti ). OKU yang berada di dalam kampus rata-rata dari golongan buta, pekak dan masalah fizikal dan amat jarang oku selain itu.

perkasakan kembali soal pendidikan vokasional terhadap golongan tersebut, contohnya seperti yang dilakukan Malaysia Associate For The Blind ( MAB ) tetapi dalam perkara ini, biarlah ia sepenuhnya dibawah seliaan pihak kerajaan bukannya pertubuhan-pertubuhan OKU kerana ia lebih kukuh tentang soal kewangan untuk menampung perjalanan operasi.

Soal yang seterusnya ialah kebolehpasaran mahasiswa OKU. Perkara ini juga perlu diambil kira dalam berhadapan dengan perangkap "kepercayaan" majikan terhadap golongan kurang upaya. Rata-rata majikan kurang yakin dengan kebolehan mahasiswa kurang upaya disebabkan halangan yang wujud pada individu OKU tersebut dan atau halangan komunikasi antara majikan dan pekerja OKU.

saya cukup yakin, ramai kalangan mahasiswa OKU yang mempunyai estem kendiri yang rendah untuk berhadapan dengan masyarakat. Dalam hal ini, bukan sekadar kerajaan sahaja perlu "menyuap" segala-galanya kepada mahasiswa OKU akan tetapi mahasiswa OKU sendiri juga perlu perkasakan soal nilai tambah dan mempromosikan kebolehan yang ada pada diri supaya golongan mahasiswa OKU juga boleh berada setaraf dengan golongan tipikal lain.

Saya mewakili mahasiswa kurang upaya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada semua pihak terutama kepada kerajaan, pentadbiran universiti dan masyarakat sekeliling TERHADAP perhatian dan membantu memberi sokongan kepada golongan kurang upaya dalam memberi akses kemudahan khususnya yang berada di dalam kampus. Kita bukan golongan yang meminta-minta simpati, tetapi kita mahu bersifat assertif untuk kami hidup berdikari.

HARAKAHDAILY/-

Mahathir tak layak bercakap pasal bersatu

Posted: 15 Nov 2011 07:27 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

ISU orang Melayu tidak bersatu bukan suatu yang baru. Ia telah diperkata oleh UMNO sejak Tunku Abdul Rahman Putra masih ada.

Masa itu Parti Semangat 46 sedang bertenaga. Tunku dan Tun Hussein Onn terkeluar dari UMNO (Baru). Para pemimpin UMNO (Baru) menjaja isu apa yang dikatakan perpecahan orang Melayu. Mereka kononnya amat bimbang. Sama seperti yang Dr. Mahathir masih bimbangkan hari ini.

Kalau sebelumnya dikatakan Melayu itu berpecah antara UMNO dan PAS saja, kita itu sudah dijadi tiga dengan adanya S46.

Menjawab Tunku yang naik pentas PAS masa itu, adanya orang Melayu dalam berbagai parti, bukan tanda perpecahan tetapi ia dibenarkan oleh demokrasi.

Dr. Mahathir mengulang lagi, sekarang orang Melayu bukan sekadar berpecah antara PAS dengan UMNO, malah ada pula KITA dan lain-lain.

Dulu PAS tak berkawan dengan DAP. Hanya UMNO yang berkawan dengan MCA dan MIC. Tetapi UMNO kata ia bimbang. Sekang mungkin bimbangnya bertambah kerana PAS berkawan pula dengan DAP. Tetapi asas bimbang itu sama dulu dan sekarang.

Masa Dr. Mahathir berkuasa dulu, perpecahan orang Melayu bukan sekadar antara PAS dan UMNO. Melayu juga berpecah kepada Semangat 46, Berjasa yang ditaja oleh UMNO dan Hamim pimpinan Tan Sri Asri yang direstui oleh Dr. Mahathir.

Sama saja dengan sekarang ada KITA dan PKR. Tetapi adanya KITA itu samalah dengan adanya S46, Berjasa dan Hamim dulu. Adanya sekejap saja dan adanya seperti tak ada saja.

Beza sekarang ada PKR yang kedudukannya lebih kuat dari S46.

Katakanlah keadaan itu tidak baik pada orang Melayu, maka ia banyak disebabkan oleh politik Dr. Mahathir sendiri.

Apa untungnya PAS berada dalam BN? Perpecahan Melayu itu dapat diredakan, malah ia seperti hampir bersatu. Tetapi yang memecahkannya ialah Dr. Mahathir sendiri. Berseteru semula PAS dengan UMNO. Angkara siapa? Jika tidak baik, Dr. Mahathirlah yang menjadikan begiu.

Kemudian berpecah pula orang Melayu kepada Berjasa dan Hamim. Siapakah yang mendorongkan wujudnya parti itu? Jangan kata Dr. Mahathir tidak ada peranan.

Kemudian tinggal PAS dengan UMNO semula kerana Berjasa dan Hamim ada seperti tidak. Tetapi gara-gara politik Dr. Mahathir memecah belahkan UMNO, muncul pula S46. Orang Melayu terbagi tiga pula. Dari dua jadi tiga. Jangan kata ia bukan angkara Dr. Mahathir!

Selepas S46 hilang stamina Melayu kembali berpecah kepada dua semula. Tetapi Dr. Mahathir berkarinah lagi. Ditendangnya pula Anwar Ibrahim dari Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri.

Ia menyumbang kepada keadaan yang ada sekarang. Anwar dan penyokong-penyokongnya dalam UMNO membentuk PKR. Apakah keadaan yang ada ini suatu yang tidak baik bagi orang Melayu?

Kalau ia satu malapetaka kepada bangsa Melayu, maka antara orang yang menjadikannya begitu ialah Dr. Mahathir. Punca besar perpecahan itu dalam setiap kejadian adalah dari Dr. Mahathir. Jika dia tidak tendang PAS dari BN, mungkin BN itu boleh menjelma mejadi sebuah parti dominan orang Melayu.

Tetapi kerana politik gilanya memperbodohkan Tun Hussein Onn, orang tua terpengaruh lalu menendang PAS. Dato Asri, Ustaz Fadzil Noor dan Tok Guru Nik Aziz tidak boleh disalahkan. Mahathir mesti belajar menyalahkan dirinya sendiri.

Kalau dia marah orang Melyu jadi begitu, dia kena marah dirinya dulu. Kalau dia menangis, itulah tagis buaya. Tangis yang sudah tidak ada erti.

Katakanlah orang Melayu betul berpecah. Yang melebar dan memperkuat perpecahan itu ialah diskriminasi kerajaan UMNO terhadap orang PAS dan anak-anaknya. Orang Islam dan orang PAS yang tidak bersama UMNO dilihat sebagai orang Melayu kelas tiga.

Orang Melayu kelas satu ialah UMNO yang menyokong Perdana Menteri. Melayu kelas dua yang tidak menyokong Perdana Menteri dan Presiden UMNO. PAS adalah Melayu kelas tiga.

Amalan diskriminasi UMNO itu lebih memecahkan orang Melayu dibandingkan dengan kewujudan beberapa parti Melayu.

22 tahun dia berkuasa dia tidak dapat buat apa-apa untuk menyatukan orang Melayu. Sepanjang masa dia memecahkan orang Melayu. Yang layak baginya bukan menyesali perpecahan itu tetapi menyesali dirinya tidak buat apa-apa untuk menyatukan orang lain.

HARAKAHDAILY/-

Pemuda Pas tetap adakan Bersih 3.0 jika...

Posted: 15 Nov 2011 07:19 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM - Pemuda Pas bertegas akan mengadakan himpunan Bersih 3.0, jika Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membu­bar­­kan Parlimen sebelum Ja­wa­tan­kuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) sem­pat menambahbaik pilihan raya umum.

Ketua Penerangannya, Riduan Mo­hd Noor berkata, Najib perlu me­nyatakan pendirian rasmi sama ada mahu membubarkan Parlimen tanpa menunggu PSC atau bergantung kepada hasil resolusi PSC.

Menurutnya, pendirian rasmi Najib penting, supaya rakyat boleh mengukur keikhlasan dan kesungguhan beliau dalam memastikan perjalanan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) berlangsung dalam keadaan bersih dan adil.

"Jika beliau (Najib) sentiasa menafikan atau berdiam diri seperti sekarang, rakyat akan menganggap pentadbiran beliau lemah, malah jauh lebih teruk daripada pentadbiran perdana menteri sebelum ini.

"Jika Najib membubarkan Par­limen sebelum tempoh PSC sempat menjalankan tugasnya, jelaslah beliau hanya beretorik dan tidak beradab kerana tidak menghormati Parlimen dan penubuhan PSC dilihat sekadar kosmetik bagi mengaburi mata rakyat," katanya dalam kenyataan kepada Sinar Harian, semalam.

Selain itu, Riduan berkata, jika Najib bertindak demikian, rakyat akan hanya menganggap PSC sebagai tempat 'melepas batuk di tangga' bagi mengelak lebih banyak sera­ngan dihalakan kepada beliau.

Menurutnya, rakyat tidak sanggup menghadapi PRU13 dalam suasana penuh penipuan, penyelewe­ngan dan penyalahgunaan kuasa.

Oleh itu, Pemuda Pas mencabar Najib untuk mengumumkan segera tarikh PRU13 bagi mengetahui sama ada PSC sempat menghabiskan tugasannya atau tidak.

"Jika tidak, sia-sia semua pihak memberikan kerjasama dengan memberikan keterangan kepada PSC dengan niat agar PRU13 nanti benar-benar suatu pembaharuan.

"Jika pembaharuan dalam pilihan raya tidak dibuat sebelum PRU13, kami akan menggerakkan himpunan Bersih 3.0, yang pastinya lebih besar dengan penglibatan parti politik, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), tokoh politik dan negarawan yang cintakan keadil­an," katanya.

SINAR HARIAN/-

Rahsia ibu terbongkar

Posted: 15 Nov 2011 07:15 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

LEDANG: Selepas seminggu menutup perbuatannya, rahsia gadis berusia 20 tahun terbongkar apabila polis menahannya kerana membuang bayi yang baru dilahirkan di dalam parit kebun sawit Kampung Melayu Raja dekat Sagil di sini, Khamis lalu.

Penemuan bayi perempuan yang masih sihat dalam keadaan bogel kira-kira jam 9 pagi pada 5 November lalu, menggemparkan penduduk di kawasan itu yang membantu polis menjejaki dalang kejadian itu.

Hasil maklumat penduduk, polis menjejaki gadis berkenaan yang tinggal bersama keluarganya di sebuah rumah kira-kira 500 meter dari lokasi penemuan bayi terbabit, kira-kira jam 4.30 petang, Khamis lalu.

Pemangku Ketua Polis Daerah Ledang, Deputi Superintendan Muhammad Salleh Abd Razak, berkata sejurus ditahan, gadis terbabit dirujuk untuk rawatan susulan dengan Hospital Tangkak.

"Rumah gadis itu yang tinggal bersama keluarganya terletak kira-kira 500 meter dari lokasi bayi ditemui. Siasatan awal, mendapati gadis terbabit melahirkan bayi perempuan itu sendirian kira-kira jam 6 petang pada 4 November lalu dalam kebun sawit berkenaan.

"Bayi itu kemudian dibuangnya dalam parit kebun sawit berkenaan sejurus dilahirkan, sebelum ditemui seorang penoreh getah keesokan paginya. Bayi yang ditinggalkan ditemui dalam keadaan sihat dan tidak mengalami kecederaan.

"Nasib baik, sepanjang tempoh dibuang dalam parit itu, bayi berkenaan tidak menjadi mangsa dibaham ular sawa atau anjing liar yang biasanya berkeliaran sekitar kebun sawit," katanya kepada pemberita selepas Majlis Perhimpunan Bulanan IPD Ledang, di perkarangan Balai Polis Bukit Kepong, dekat Pagoh di sini.

Muhammad Salleh berkata, gadis itu kini disiasat mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan kerana membuang bayi, yang membawa hukuman penjara tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

"Dia dibebaskan dengan jaminan kerana memerlukan rawatan susulan di Hospital Tangkak. Polis sedang melengkapkan siasatan kes ini, termasuk mengenal pasti teman lelaki gadis berkenaan.

"Kertas siasatan akan dirujuk kepada pejabat Timbalan Pendakwa Raya bagi membolehkan tindakan lanjut dijalankan termasuk pendakwaan di mahkamah," katanya.

BERITA HARIAN/-

Penduduk di pinggir sungai tiada air bersih

Posted: 15 Nov 2011 07:00 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

BERA, 16 Nov: Bunyinya ganjil apabila tinggal di pinggir Sungai Pahang yang mewah dengan sumber air tetapi masalah bekalan air bersih sudah tiga tahun tidak pernah selesai.

Demikianlah nasib yang dideritai kira-kira 150 orang penduduk di 27 buah rumah di Taman Tualang, Mengkarak Stesen di sini sejak tiga tahun lalu.

Menurut maklumat penduduk yang ditemui akibat kesilapan kontraktror, air daripada saluran paip utama tidak naik ke tangki berkapasiti 30,500 gelen yang didirikan manakala sebuah tangki lagi yang disediakan oleh Jabatan Bekalan Air (JBA) berkapasiti 14,000 gelen, juga gagal berfungsi.

Penduduk telah memanjangkan permasalahan mereka kepada pihak JBA Bera tetapi tidak ada usaha pembaikan dilakukan kecuali menghantar lori untuk mengisi air ke dalam tangki gantian namun tidakan itu tidak dapat menyelesaikan masalah penduduk.

Menurut seorang penduduk, Muhammad Nan, 48, sejak menduduki rumah mereka tiga tahun lalu, masalah air menjadi sangat menakutkan terutama menjelang hari perayaan atau kenduri.

"Jangan kata nak ajak saudara mara datang berkunjung, air untuk kegunaan anak beranak untuk makan minum, mandi dan membasuh pun pun tak pernah cukup. Ini disebabkan tiada bekalan air paip, yang ada angin saja yang keluar.

"Apabila perkara ini diadukan kepada pihak Jabatan Bekalan Air (JBA), ada air bersih yang dihantar lori tangki hanya dua trip dalam tempoh antara tiga ke empat hari... mana cukup dalam masa sekejap dah kering semula," keluhnya.

Muhammad berkata, keadaan ini memaksa penduduk managih simpati daripada penghuni perumahan berhampiran untuk mendapatkan air bersih dan memunggahnya dengan motosikal.

Seorang penduduk lagi, Nan Tong San, 52, berkata penduduk akan menjadi resah dan susah hati bila tiba hari kebesaran seperti Tahun Baru Cina , hari raya dan kenduri perkahwinan yang memaksa keluarga dan sanak saudara pulang.

"Sekarang ini Tahun Baru Cina dah dekat. Sebab itu penduduk amat berharap agar pihak yang berwajib terutama JBA Bera atau pemaju dapat menyelesaikan dengan segera masalah dihadapi penduduk yang semakin hari semakin meruncing ini," katanya.

Menurut Tong San, penduduk pada masa ini secara purata terpaksa menjelaskan bil RM20 sebulan bukan untuk bayar air tetapi bayar angin sahaja.

Penduduk Tan Yeow Siong, 53, (gambar) pula hairan bagaimana pihak berkuasa boleh luluskan projek perumahan tersebut kerana baginya pemaju atau kontraktornya tidak mengikut spesifikasi projek sebenar menyebabkan berlaku kesusahan kepada pembeli.

Beliau turut kesal dengan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kawasan Guai yang dakwanya langsung tidak cuba menyelesaikan keperitan yang dialami rakyat di situ.

Sementara itu Pengarah PAS Dun Guai, Musaniff Abdul Rahman, yang turut melawat kawasan berkenaan menggesa pihak JBA, pemaju dan Majlis Daerah Bera bertindak segera menyelesaikan masalah dihadapi 27 keluarga itu.

Beliau yang juga seorang jurutera, berkata saiz paip yang disediakan kontraktor tidak sesuai iaitu lebih kecil daripada batang paip yang mendatang sehingga menyebabkan air tidak mampu masuk ke tangki utama.

"Saya cadangkan ditambah pam lain untuk sedut air naik dari taman perumahan berdekatan sedangkan pada masa ini air disedut dari Taman Tong Ah yang jauh dan rendah pula. Pilihan kedua ialah bekalan air disedut daripada saluran paip utama berhampiran jalan raya," katanya.

HARAKAHDAILY/-

Arroyo rancang untuk tinggalkan Filipina

Posted: 15 Nov 2011 06:00 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

MANILA: Bekas Presiden Filipina, Gloria Arroyo akan membuat satu lagi percubaan untuk meninggalkan negara itu hari ini, sehari selepas kerajaan mengeluarkan perintah mahkamah dan menyekat usaha pertama beliau baru-baru ini, kata pembantu bekas pemimpin itu.

Arroyo, 64, berkata beliau amat memerlukan rawatan perubatan di luar negara bagi mengubati penyakit tulang belakangnya, tetapi pentadbiran Presiden Benigno Aquino enggan membenarkan Arroyo meninggalkan negara itu kerana bimbang beliau akan memohon untuk mengelak daripada siasatan kes rasuahnya.

Arroyo, memakai pendakap leher dan berkerusi roda, tiba di Lapangan Terbang Manila dengan menaiki ambulans lewat petang semalam untuk terbang ke Singapura, beberapa jam selepas Mahkamah Agung memerintahkan kerajaan tidak boleh menghalang Arroyo untuk ke luar negara. - AFP

PAS Sabah anjur Wacana Rakyat 19 Nov

Posted: 15 Nov 2011 05:40 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KOTA KINABALU, 16 Nov: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) akan menganjurkan satu wacana berkonsep perundangan bagi mengetengahkan isu berkaitan perundangan Sabah dan Persekutuan.

Ketuanya, Lahirul Latigu berkata wacana tersebut yang julung kali diadakan ini bakal menyaksikan tumpuan ramai terutama rakyat Sabah dalam mengetahui perkara berbangkit sama ada berkaitan perkara 20 mahupun institusi perlembagaan negara.

Menurutnya, wacana bertajuk "Perkara 20 dan Perlembagaan Malaysia" tersebut akan diadakan pada 19 November di Likas Square, Kota Kinabalu ini bakal menyaksikan penglibatan aktif Prof. Dr. Abdul Aziz Bari yang juga merupakan Pakar Perlembagaan dan Pensyarah Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Ujarnya, penyertaan tersebut terbuka kepada semua warga dengan bayaran pendaftaran adalah sebanyak RM10 setiap seorang.

Katanya, pengetahuan rakyat umum kepada aspek berkaitan perlembagaan dan enakmen negeri Sabah adalah perlu bagi memastikan setiap warga Sabah mengetahui hak dan kebajikan yang perlu dipertahankan.

"Sudah sampai masanya rakyat Sabah memahami dengan jelas apa sebenarnya perkara 20 dan apakah disebalik pembentukkan perkara berkenaan.

"Kita ingin mengajak rakyat bagi sama-sama untuk 'celik' undang-undang terutama berkait dengan negeri Sabah ini," katanya semasa di temui di pejabat Pemuda PAS di sini.

Menurut Lahirul lagi, perkembangan positif untuk rakyat mengetahui mengenai perkaitan undang-undang juga mesti dipupuk dan disemai memandangkan peredaran perubahan zaman telah berlaku.

"Sudah 54 tahun negara ini mencapai kemerdekaan. Sudah banyak revolusi sistem, baik pendidikan, ekonomi, budaya dan sebagainya. Hari ini, kita ingin turut sama melihat rakyat sama-sama boleh bercakap mengenai undang-undang dan hak.

"Kita sudah tidak boleh untuk duduk sekadar hanya menerima sahaja. Rakyat boleh menyuarakan pandangan dan perbezaan pandangan bakal dilihat sebagai satu persaingan dan perkembangan positif," ujarnya.

Beliau turut mengajak rakyat seluruhnya untuk turut sama menjayakan program tersebut.

Hal ini katanya, peluang berbicara mengenainya tidak banyak yang menganjurkan, dan PAS merupakan agen utama membawa masyarakat ke arah perubahan.

"Pihak pemuda PAS mengajak seluruh rakyat yang berkelapangan untuk sama-sama mengikuti program ini," katanya.

Orang ramai yang berminat untuk mengikuti wacana berkenaan, bolehlah merujuk terus kepada Salman Muhammad Amin di talian 019-8963075 atau 088-430832.

HARAKAHDAILY/-

Penduduk runtuhkan tembok

Posted: 15 Nov 2011 05:30 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

BANGKOK - Penduduk di kawasan banjir Bangkok mengadakan bantahan, kelmarin, dengan meruntuhkan tembok banjir diperbuat daripada beg pasir bagi menunjukkan kekecewaan mereka kerana sebahagian kawasan di ibu negara Thailand itu teruk ditenggelami air bagi memastikan pusat bandaraya kekal kering.

Hampir 70 orang berkumpul di wilayah Don Mueang bagi memastikan pihak berkuasa tidak memperbaiki semula tembok yang diruntuhkan orang ramai bagi membolehkan air dari kawasan teruk terjejas mengalir keluar.

Tembok sepanjang 15 kilometer itu menjadi sistem penghalang banjir utama agar air banjir dari utara negara itu tidak menenggelami kawasan pusat bandar Bangkok.

Banjir terburuk dalam tempoh separuh abad di Thailand tercetus akibat hujan lebat luar biasa sejak beberapa bulan lalu, menyebabkan sekurang-kurangnya 562 penduduk terbunuh dan jutaan kediaman musnah.

Selepas beberapa minggu tenggelam, banjir di Bangkok mula surut tetapi kemarahan penduduk bertambah kerana rumah mereka terpaksa dikorbankan bagi menyelamatkan pusat pelancongan dan komersial Bangkok.

Di barat Bangkok, kira-kira 200 orang menghalang lebuh raya yang menghubungkan ibu kota ke selatan Thailand bagi menuntut pam air tambahan untuk membantu pengaliran keluar air yang menenggelamkan kawasan kediaman mereka.

Kemarahan penduduk memaksa Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra merayu rakyat negara itu bersabar dan bersatu menerusi laman sosial Facebook beliau, kelmarin.

"Penduduk yang berhadapan banjir diharap bersabar dan dapat bersatu menghadapi krisis ini. Kerajaan akan cuba menyelesaikan masalah ini secepat mungkin," katanya.

Yingluck yang baru sahaja menerajui Thailand tiga bulan lalu berhadapan kritikan mengenai cara beliau mengendalikan bencana di negara itu.

SINAR HARIAN/-

PAS Sabah tuntut aktivis Islam dibebaskan

Posted: 15 Nov 2011 05:15 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 17 Nov: PAS Sabah menuntut supaya semua tahanan aktivis Islam di Tawau dibebaskan serta merta tanpa syarat.

Pesuruhjayanya, Mohd Aminuddin Aling berkata, masyarakat seluruh Tawau gempar dengan berita penangkapan 10 pendakwah dan aktivis Islam di daerah itu pada hari Isnin, 14 November lepas.

"PAS Sabah mohon supaya pihak polis mengeluarkan kenyataan bagi menjelaskan kedudukan sebenar supaya berita ini tidak disalah tafsir dan akan menimbulkan pelbagai sangkaan buruk terhadap setiap orang yang ditangkap," ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Tambahnya, tangkapan pendakwah dan aktivis Islam dengan perbagai profesion tersebut dilakukan oleh pegawai-pegawai polis dari Jabatan Pasukan Petugas Khas (Operasi Counter Terorism) Bukit Aman diketuai oleh DSP Azman Omar.

Meenurutnya, keluarga atau waris orang yang ditangkap dimaklumkan sehari kemudian yang mereka ditangkap di bawah Seksyen 73(1) AKDN 1960 (ISA).

Katanya, penangkapan tanpa waran, tanpa notis atau dimaklumkan dilakukan di hadapan isteri dan anak-anak terlalu tragis.

Beliau menambah, situasi itu dilakukan oleh pihak polis yang lengkap bersenjata dengan cara yang kasar bagai satu rompakan dan dirampas beberapa komputer riba (laptop) dan sejumlah wang tunai.

"Baru sahaja Perdana Menteri menghebahkan dengan gahnya bahawa ISA akan dimansuhkan kini kelegaan rakyat dikejutkan dengan tangkapan ISA.

"Di manakah kesungguhan Perdana Menteri?

"Jujurkah beliau semasa membuat kenyataan pamansuhan ISA?" tanya beliau

Kini, katanya ISA yang 'draconian' (mengerikan) itu menjelma kembali.

Menurutnya lagi, antara yang ditangkap adalah pendakwah yang disegani di seluruh Tawau.

"Apakah tangkapan ini menunjukkan sikap 'bengis' kerajaan Umno BN terhadap kerja-kerja Islam?" soalnya lagi.

Menurutnya, masyarakat yang sakit moral kini sangat memerlukan pendakwah, jadi kenapa mereka ditangkap.

Anehnya, kata beliau pembawa punca keruntuhan akhlak dan moral dibiar berleluasa tanpa tindakan yang proaktif.

"PAS Sabah sangat dukacita dan kesal terhadap tindakan kejam dan tidak berperikemanusiaan yang akan menyebabkan porak-poranda kepada seluruh keluarga orang-orang yang ditahan dan sekali gus memberi kesan atau impak yang negatif terhadap masa hadapan anak-anak mereka," ujarnya.

HARAKAHDAILY/-

Standard users: Hentikan jualan sos cili 1Malaysia

Posted: 15 Nov 2011 04:45 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Ujian makmal ke atas sos cili yang dijual di Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) mendapati tahap raksa dan plumbum melebihi paras yang dibenarkan dalam Akta Peraturan-peraturan Makanan 1985.

Dalam laporan draf penyelidikan perbandingan produk yang diperolehi oleh Malaysiakini, Persatuan Pengguna-Pengguna Standard Malaysia (Standards Users) mendapati 3.64ppm plumbum dan 0.08ppm raksa atau merkuri dalam sos cili 1Malaysia.

Sedangkan, tahap yang dibenarkan untuk sos cili adalah 2ppm bagi plumbun manakala 0.05ppm untuk raksa.

Laporan itu membandingkan sos cili jenama 1Malaysia dengan tiga jenama lain, iaitu Tesco Value, Life dan Lingham. Semua jenama berkenaan didapati mematuhi had yang ditetapkan, malah kadar mereka juga jauh lebih rendah daripada yang dibenarkan oleh undang-undang.

Ujian bagi produk berkenaan dijalankan oleh Unipeq Sdn Bhd, sebuah syarikat yang ditauliahkan di bawah Skim Akreditasi Makmal Malaysia (SAMM) oleh Jabatan Standard Malaysia.

Ketika dihubungi, ketua pegawai eksekutif, Standard Users, DN Ratna berkata, organisasinya telah menjalankan penyelidikan seumpama itu selama lebih tiga tahun dan memutuskan untuk memasukkan produk 1Malaysia dalam kajian kerana pengguna sedang digalakkan membeli produk itu.

Katanya, sampel sos cili berkenaan diperolehi dari kedai-kedai runcit dan pasar raya besar di sekitar Lembah Klang antara bulan Ogos dan September lalu.

Mengulas keputusan kajian itu, Ratna menggesa Kementerian Kesihatan untuk segera menghentikan jualan sos cili 1Malaysia.

"Kesan logam berat itu boleh menyebabkan keracunan. Jika seseorang menggunakan jenama itu bagi jangkamasa yang lama, logam itu akan terkumpul di rambut, tisu dan bahagian-bahagian badan yang lain ... Jika mereka orang yang terdedah itu tidak sihat, maka kesannya lebih cepat dan nyata.

"Ini berkaitan logam berat, mereka (Kementerian Kesihatan) sepatutnya tidak membenarkan jualan produk itu sehingga mereka sahkannya dengan ujian sendiri dan mengambil tindakan lanjut," katanya.

Menurut laporan itu, raksa yang berlebihan boleh menyebabkan kerosakan kepada sistem saraf pusat tunjang serta sistem endokrin, yang berpotensi membawa kepada kerosakan buah pinggang.

malaysiakini/-

P Pinang tambah pusat hemodialisis

Posted: 15 Nov 2011 04:30 PM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KEPALA BATAS, 16 Nov: Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan membina dua buah pusat hemodialisis untuk rakyat yang menghidapi sakit buat pinggang dengan hanya RM30 sekali berurusan, kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Baginya, pusat tersebut amat perlu bagi rakyat miskin kerana kos rawatan yang dikenakan sebelum itu mahal sama dari hospital atau swasta.

"Untuk meringankan bebanan rakyat kerajaan negeri telah dan akan membina pusat berkenaan, satu di sebelah pulau dan satu lagi di Seberang Perai.

"Itu semua untuk rakyat sejajar dengan slogan 'kerajaan berjiwa rakyat'," tegasnya ketika berucap di majlis penyerahan pakaian sekolah kepada keluarga daif di Pusat Banjir Pengkalan Bongor dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Penaga semalam.

Katanya, di sebelah pulau telah wujudkanya di Kompeks Pasar Balik Pulau dan satu lagi kemungkinan di Seberang Perai Tengah di mana lokasi paling tengah antara Seberang Perai Utara dan Selatan.

"Selepas ini masyarakat yang menghidapi kencing manis atau sakit buah pinggang sehingga memerlukan hemodialisis boleh daftarkan nama di tempat berkenaan," katanya.

Kerajaan Pakatan Rakyat katanya, tetap mengutamakan rakyat tidak sebagaimana Barisan Nasional (BN) yang hanya pandai mengalunkanya di bibir padahal dalam masa yang sama menekan rakyat dari belakang.

"Kerajaan BN bijak ketika berjanji tetapi malas untuk melaksananya. Maka, jangan harap lagi pada BN kerana setiap slogan yang dicipta semata-mata mengabui mata rakyat sahaja," jelasnya yang juga Adun Air Putih, Balik Pulau.

harakahdaily/-

Dakwat kekal: Pakatan akan sokong pindaan perlembagaan

Posted: 15 Nov 2011 03:50 AM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -
Muhammad Faizal

KUALA LUMPUR, 15 Nov: Pakatan Rakyat hari ini menyatakan komitmen akan memberi sokongan penuh kepada pindaan Perlembagaan Persekutuan bagi membolehkan dakwat kekal digunakan pada pilihan raya umum nanti.

"Bagi memastikan pindaan tersebut dapat dilakukan, kesemua parti di dalam Pakatan Rakyat bersetuju memberi sokongan jika ia memerlukan undi 2/3 di dalam Dewan Rakyat," kata Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat di pejabat ketua pembangkang di Parlimen hari ini.

Menurut beliau, dengan komitmen yang dizahirkan Pakatan Rakyat itu, beliau mahu kerajaan terus berdolak dalih lagi dalam menyegerakan hal tersebut untuk dibawa ke parlimen.

Sehubungan itu, beliau menggesa Peguam Negara menggemukakan draf berhubung pindaan perlembaagaan itu agar dapat dibahaskan pada persidangan Dewan Rakyat pada sesi kali ini.

"Sebelum ini kenyataan Peguam Negara mengatakan penggunaan dakwat kekal hanya dapat dilakukan jika ada pindaan dalam Perlembagaan walaupun secara umum ramai pengamal media tidak bersetuju dengan kenyataan tersebut.

"Walaupun apa jua kenyataan kita tetap mengganggap ia sebagai elak atau dalih Peguam Negara untuk melambatkan proses ini. Saya ingin nyatakan Majlis Pakatan Rakyat bersedia terima kenyataan tersebut dengan syarat ia dilakukan segera," jelasnya merujuk kepada kenyataan Peguam Negara pada tahun 2008.

Turut serta pada sidang media itu Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Penasihat DAP Lim Kit Siang dan beberapa pimpinan kanan parti masing-masing.

Sebelum ini penggunaan dakwat kekal telah dituntut oleh pembangkang sebelum pilihanraya umum 2008 lagi dan ia juga merupakan salah satu dari lapan tuntutan yang dikemukakan oleh BERSIH 2.0 sebelum ini.

Rapat umum PR

Sementara itu Anwar juga memberitahu bagi menjalinkan hubungan baik antara rakyat dan pemimpin Pakatan Rakyat satu Himpunan Rapat Umum Pakatan akan diadakan pada 4 Disember nanti di Stadium Melawati Shah Alam.

"Kita akan lancarkan satu program pada 4 Disember oleh pimpinan Pakatan Rakyat di Stadium Melawati," jelas Anwar.

Dalam pada itu Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar menjelaskan program yang dijadualkan pada 4 Disember itu adalah untuk mewujudkan suasana mesra rakyat dengan pemimpin Pakatan Rakyat.

"Selain himpunan tersebut kita juga telah berbincang dengan Sekteriat Pakatan Rakyat agar menyusun jadual di setiap peringkat negeri untuk kita membawa pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat turun ke bawah," jelasnya

Mahfuz juga menjelaskan ia bukan sahaja melibatkan ceramah-ceramah umum tetapi juga mendekati rakyat secara terus untuk mengetahui masalah yang dihadapi oleh mereka di seluruh negara.

Harakahdaily/-

Umno Berselindung Atas Nama Mempertahankan Melayu dan Islam

Posted: 15 Nov 2011 03:43 AM PST

20 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Mutakhir ini banyak penulisan meluahkan kebimbangan terhadap kekuasaan orang Melayu Islam – seolah-olah melihat dengan jatuhnya kerajaan Umno Barisan Nasional (BN), maka kekuasaan orang Melayu juga akan turut hilang.

Kewujudan Pakatan Rakyat (PR) dilihat akan melemahkan kekuasaan orang Melayu dan juga akan menghakiskan kekuatan Islam di negara ini.

Pandangan begini bukan baru, malah semakin lumrah dalam pemikiran sebahagian besar penulisan dan cetusan idea di kalangan pemikir Melayu Islam.

Namun, apa yang penting ialah "Adakah pemikiran ini bertolak kepada fakta dan realiti sebenar atau hanya satu luahan rasa tanpa berpijak kepada fakta yang nyata?"

Bagi menjawab kebimbangan golongan ini, kita harus berpijak kepada sejarah negara dan kedudukan kekuasaan Melayu dan agama Islam selama ini.

Sejak negara ini merdeka, Umno adalah tunjang kekuasaan BN dan Umno-lah yang diharapkan memelihara maruah Islam dan kaum Melayu. Selama 54 tahun nasib Melayu dan Islam terbela, dan kalaulah Umno tewas maka orang Melayu akan hancur dan semakin lemah.

Itulah pemikiran yang hendak diterapkan di kalangan rakyat, agar umat Islam dan kaum Melayu akan sentiasa was-was dan ketakutan untuk kehilangan Umno.

Tapi, wajarkan ketakutan begitu? Sekali imbas, atas permukaan ada terasa seperti benar, namun fikirkanlah selepas membaca hujah-hujah di bawah ini.

1. Kalau betul Umno pentingkan kekuasaan Melayu Islam, kenapa tiada tambahan kerusi di negeri-negeri majoriti Melayu seperti Kelantan, Terengganu dan Kedah - sehinggakan ada kawasan parlimen yang jumlah pemgundinya mencecah hampir seratus ribu orang.

2. Kenapa tambahan kerusi banyak pula dilakukan di Sarawak dan Sabah?

3. Umno dah tewas lebih 20 tahun di Kelantan, apakah kuasa Melayu dan Islam hilang di Kelantan? Bahkan Islam bertambah megah di Kelantan dengan pelaksanaan pentadbiran sifar rasuah, dan terus memperjuangkan perlaksanaaan undang-undang Islam di sana.

4. Kalaulah benar Umno ikhlas untuk menjaga Melayu dan Islam, kenapa royalti minyak Kelantan tidak dibayar sehingga kini walaupun ada perjanjian jelas yang mewajibkan Petronas melalui kerajaan pusat membayar royalti tersebut. Apakah orang Kelantan yang memilih PAS dan penyokong Umno di Kelantan yang majoritinya Melayu Islam, bukan Melayu Islam sebenar pada kaca mata Umno sehingga pelbagai penindasan dilakukan sejak tahun 1990?

5. Kenapa Umno sanggup serahkan beberapa kerusi parlimen yang dahulunya ditandingi oleh Umno kepada parti lain seperti yang berlaku di Kuala Selangor, Kuantan, Raub, Port Dikson dan puluhan kerusi yang lain. Bukan ke ini Umno sendiri yang melakukan pengkhianatan kepada Melayu?

6. Siapakah yang membuang tulisan Jawi dari sistem pendidikan kalau bukan kerajaan Umno dan menteri yang mencadangkannya pun dari Umno?

7. Siapa yang meluluskan pelbagai jenis loteri dan judi halal untuk berakar umbi di negara ini kalau bukan pemimpin Umno?

8. Apakah hanya Melayu Umno (yang pandai mengampu sahaja, yang mengkritik tak termasuk) dianggap sebagai Melayu Islam, sedangkan kalau Melayu dari PAS, PKR dan DAP mereka ini bukan Melayu Islam?

Kebimbangan hilangnya kekuasaan orang Melayu dilihat tertunjang dengan kekuasaan Umno – seolah-olah tiada parti lain dalam Malaysia yang akan memelihara kuasa Melayu dsn agama Islam.

Namun hakikatnya, dalam soal membela Melayu, Umno selama ini tidak mampu menaikkan martabat dan sosio-ekonomi mereka dengan ketara walaupun sudah 54 tahun memerintah negara. Begitu juga, dalam soal membela Islam, berapa kali Umno melacurkan Islam dan menggunakan Islam hanya apabila keadaan perlu untuk memelihara kepentingan politik semata-mata?

Janganlah rakyat Melayu Islam terus membuta tuli menyokong kerajaan yang sengaja menakut-nakutkan mereka dengan propaganda, "Tanpa Umno, mereka hilang tempat bernaung." Sebaliknya, mereka harus menuntut Umno untuk berubah dan sekiranya tidak, slogan 'Asal bukan Umno' akan menjadi laungan dan pilihan mereka pada pilihanraya akan datang.

Pemikiran sempit dari era sebelum merdeka dilihat masih dianuti oleh parti perkauman sehingga hari ini. Namun, pemikiran sedemikian diyakini akan bakal berakhir dengan kemunculan gabungan politik berbentuk majmuk seperti PAS-PKR-DAP, di mana ketiga-tiga parti ini boleh menerima semua bangsa sebagai ahli mereka tidak seperti gabungan Umno-MCA-MIC.

Kini, rakyat negara ini dilihat sudah bersedia berhadapan dengan era baru yang lebih terbuka.

Harus diingat, kaum dan bangsa seseorang bukanlah pilihan seseorang manusia - ianya ketentuan Allah. Lantaran itu, Islam melihat kemuliaan bukan kepada bangsa dan warna kulit tetapi pada ketaqwaannya.

Apakah yang rakyat Melayu Islam nak bangga kalau rasuah, penyelewengan dan salahguna kuasa berleluasa dalam negara diketuai oleh sebuah kerajaan yang majoriti ahlinya mendadik dada sebagai pembela orang Melayu dan Islam?

Rakyat Melayu Islam mesti melakukan perubahan besar untuk melahirkan umat Islam yang kuat akidahnya dalam berpegang kepada ajaran Islam. Mereka perlu segera menyelaraskan tindakan mereka dengan ajaran Islam dan menterjemahkan sifat sebenar Islam sebagai rahmat bagi seluruh alam, tanpa mengira apakah mereka Melayu, Cina, India dan lain-lain.

Kerana itu, janganlah mereka terus mempertahankan kerajaan korup, rasuah dan pelbagai penyelewengan dengan berselindung semata-mata atas nama mempertahankan Melayu dan Islam. Ini bukan sahaja memalukan umat Melayu Islam malah mencemarkan agama Allah kerana penganutnya bersifat sebegitu rupa.

Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat

Gempa bumi sederhana di Laut Banda, Indonesia

Posted: 15 Nov 2011 02:59 AM PST

19 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Gempa sederhana berukuran 5.9 magnitud pada skala Richter berlaku di Laut Banda, Indonesia pada jam 3.56 petang tadi, menurut Jabatan Meteorologi Malaysia.

Dalam kenyataan di sini hari ini, pusat gempa ialah 448 kilometer barat daya Ambon, Indonesia dan 1,707km tenggara Tawau, Sabah.

Gempa bumi itu tidak mewujudkan ancaman tsunami.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan