Sabtu, 5 November 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA

Posted: 05 Nov 2011 03:22 AM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN KOTA RAJA


HARI INI WUKUF DIARAFAH

Posted: 04 Nov 2011 08:55 PM PDT

Selamat berpuasa
bagi yang mahu merebut peluang ini ketika mana manusia islam berkumpul di padang arafah menyusun jari sepuluh memohon keampunan dan keredhoaan Allah,Kita di Malaysia digalakkan berpuasa dan banyakkan berdoa,kerana pada hari ini Allah berbangga dengan umat nabi Muhammad yang berkumpul dipadang arafah dihadapan para malaikat.

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Jeneri

Posted: 05 Nov 2011 03:02 AM PDT

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Jeneri


MENDIDIK ANAK KE JALAN DI REDHOI ALLAH.

Posted: 05 Nov 2011 02:03 AM PDT



SIK - 02 Nov 2011. Mendidik anak-anak ke jalan keredhoan Allah menjadi tuntutan dan kewajipan setiap ibu bapa semua, berilah masa dan peluang untuk anak kita berjaya di dalam pelajaran dan kehidupan mereka, InsyaAllah ianya akan menjadi pahala kita di akhirat kelak, demikian kata Tuan Haji Muhammad Sanusi Md Nor di Majlis Penyampaian Sumbangan kepada pelajar-pelajar IPTA & IPTS.
Beliau juga menasihati supaya anak-anak belajarlah bersungguh-sungguh demi mencapai kejayaan di menara gading dan tunjukkan kepada ibu bapa kita yang kita sayangkan mereka dengan kejayaan ini, katanya yang juga Setiausaha Politik Menteri Besar Kedah.
Pada majlis tersebut YB. Haji Yahya Abdullah merangkap ADUN Jeneri menyampaikan sumbangan Kafalah kepada 80 orang waris si mati, yang mana Kafalah ini atas kesungguhan kerajaan Negeri Kedah untuk membantu keluarga yang tidak mampu.

PAS TAMBUN

Posted: 05 Nov 2011 01:46 AM PDT

PAS TAMBUN


PAS TAMBUN MENYOKONG PARA PEKERJA

Posted: 04 Nov 2011 10:37 PM PDT


Bersama-sama pekerja menyertai piket MTUC di Jalan Kualan Kangsar, menuntut kerajaan membatalkan Sistem kerja Kontrak.

DOA HARI ARAFFAH

Posted: 04 Nov 2011 09:55 PM PDT

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 05 Nov 2011 01:36 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Kenapa Najib Perlu Diberikan Kawalan Keselamatan Di Mekah?

Posted: 04 Nov 2011 08:45 PM PDT

8 Zulhijjah 1432H. [MOD] -
http://greenboc.blogspot.com

Agak mengejutkan apabila PM, DS Mohd Najib Tun Razak terpaksa diberikan kawalan keselamatan sewaktu menunaikan hajinya di Mekah.

Ia memberikan pelbagai persepsi yang menghairankan seolah-olah Mekah sudah menjadi tempat yang tidak selamat dan kedua sudah ada "kasta" di dalam Islam yang membezakan seorang pemimpin negara dengan rakyat terbanyak, sekaligus mencemarkan ibadah haji yang sepatutnya menyamaratakan semua manusia tanpa mengira pangkat, kedudukan, harta dan harta.

Berikut dipetik dari blog Tinta Hijau Dari Kaki Bukit:

Presiden Iran Mahmud Ahmadinejad :





Perdana Menteri Malaysia Najib Tun Razak :







Presiden Iran :

Beliau juga dikawal oleh tentera Arab Saudi tapi tidaklah sampai 23 pengawal tentera yang berpegangan tangan seperti Najib.Beliau lebih bebas bergerak bersama jamaah haji serata dunia.

Inilah falsafah haji sebenar, tiada kaya, meskin, hamba, bangsawan, orang putih atau hitam, mereka semua tiada beza disisi Allah...

Perdana Menteri Malaysia :

Ketika Najib dan Rosmah mengerjakan ibadah haji. Seramai 23 orang askar Arab Saudi diperlukan untuk mengepong mereka bagi memastikan tiada jemaah haji lain yang dapat datang menghampiri dan berasak-asak dengan mereka.

Fadhilat ditinggalkan, hanya kerja haji yang dibuat. Antara tujuan mengerjakan ibadah haji adalah merasai pengorbanan, keperitan, kesusahan para anbiya' terdahulu dengan tidak membezakan pangkat, darjat, kuasa, harta dan sebagainya.

Kesimpulan :

biarpun berisiko tinggi diapa-apakan oleh musuhnya, Presiden Iran ini hanya menerima kawalan keselamatan minimum semasa menunaikan haji. .Itu Presiden Iran, orang yang banyak musuh di dunia ini.

Apa hal pula dengan Najib yang sudah tentunya tidak bermusuh dengan AS atau Israel? Namun, apabila melihat puluhan pasukan keselamatan Saudi mengawalnya sambil berpegangan tangan, 1Malaysia (kecuali pencacai) berasa pelik dan hairan.

The West Australian akui silap siar artikel anak PM, tetapi tidak nafikan laporan mengenai wanita pertama.

Posted: 04 Nov 2011 08:24 PM PDT

Laporan Akhbar The West Australian yang dibetulkan.

8 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

Akhbar The West Australian semalam mengakui kesilapannya berhubung penyiaran artikel yang mendakwa anak perempuan Datuk Seri Najib Tun Razak membelanjakan sebanyak $60,000 (RM194,157) di sebuah pusat beli belah di Perth semasa Perdana Menteri menghadiri Mesyuarat Ketua-Ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM) di Perth, baru-baru ini.

Dalam ruangan pembetulan dan penjelasan yang diterbitkan, akhbar berkenaan turut mengesahkan bahawa anak perempuan Perdana Menteri juga tidak berada di Perth dan ini bercanggah dengan laporan yang mereka siarkan pada Isnin lepas.

Kenyataan akhbar itu boleh dilayari menerusi portal akhbar The Borneo Post yang menerima salinan halaman tersebut yang diemelkan oleh wartawan ekonominya, Neale Prior.

The West Australian juga menyebut adalah menjadi polisi akhbar itu untuk memperbetulkan setiap kesilapan mereka seboleh yang mungkin.

Semalam, Najib dalam Twitter terbaharunya menjelaskan bahawa anak perempuannya bukan berada di Australia semasa beliau menghadiri CHOGM di Perth, baru-baru ini.

Beliau berkata orang ramai sepatutnya tidak terpedaya atau terbabit menyebarkan pembohongan.

Ulasan beliau adalah berikutan penerbitan satu artikel dalam sebuah akhbar Australia yang mendakwa anak perempuannya membelanjakan $60,000 (RM194,157) di sebuah pusat beli belah di Perth, lokasi CHOGM.

Laporan itu juga menyebut: "Seorang wanita pertama diketahui telah membeli mutiara bernilai $150,000 (RM485,476)." Bagaimanapun, ia tidak menamakan individu yang menjadi tanda tanya.

42 pelombong batu arang di China diselamatkan

Posted: 04 Nov 2011 08:23 PM PDT

8 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

BEIJING: Pasukan penyelamat menarik keluar 42 pelombong batu arang yang terperangkap akibat letupan batu Khamis lalu di bandar Samenxia, wilayah Henan, China.

Agensi media negara itu berkata, ia selepas 36 jam pelombong terbabit terperangkap dan kini pasukan penyelamat meneruskan usaha mencari mangsa lain.

Katanya, usaha menyelamat itu dipertingkatkan selepas tujuh pelombong berjaya diselamatkan semalam.

Susulan kejadian itu, empat pelombong terbunuh dan tujuh yang lain dianggarkan jumlah yang masih hilang. - AP

Ikan paus dekat pantai AS jadi tumpuan

Posted: 04 Nov 2011 01:55 AM PDT

7 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

SEORANG pengayuh kayak, Alan Brady terkejut apabila dua ekor ikan paus muncul dekat dengannya di luar pantai Seabright, Santa Cruz pada 25 Oktober lalu.

SANTA CRUZ - Pasukan Pengawal Pantai Amerika Syarikat (AS) mengawasi perairan Santa Cruz kerana beberapa ikan paus mendiami kawasan dekat dengan pantai kelmarin.

Kehadiran ikan paus itu menyebabkan ramai orang datang ke pantai tersebut untuk melihat haiwan berkenaan sekali gus mencetuskan ancaman keselamatan pengayuh kayak dan bot lain yang cuba mendekati mamalia itu.

Ikan paus humpback itu berada kira-kira 1.6 kilometer dari pantai untuk mencari makanan.

Menurut Perlindungan Marin Kebangsaan Teluk Monterey, setakat ini, tiada orang awam yang cedera kerana kehadiran ikan tersebut.

Namun, kata agensi itu, sekurang-kurangnya sebuah bot rosak kerana ia melanggar ikan berkenaan.

Pada Selasa lalu, agensi itu dan Pasukan Pengawal Pantai mengeluarkan amaran kepada orang ramai supaya menjauhi 100 meter dari ikan paus atau denda sekurang-kurangnya AS$2,500 (RM7,856) kerana melakukan gangguan terhadap ikan paus.

Menurut seorang pakar ekologi dan evolusi biologi, Profesor Don Croll di Universiti California, Santa Cruz, ikan paus mampu mengelak daripada manusia tetapi berada terlalu dekat dengan ikan berkenaan akan mencetuskan risiko keselamatan. - Agensi

Fakta penting mengenai ibadah haji 2011

Posted: 04 Nov 2011 01:50 AM PDT

7 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

MAKKAH: Ibadah haji yang mencapai kemuncaknya esok apabila semua jemaah berhimpun di Arafah, di barat Arab Saudi adalah perhimpunan tahunan yang terbesar di dunia.
Fakta utama ibadah haji tahun ini: Fight HIV from affecting children and

Dianggarkan kira-kira 2.5 juta jemaah berhimpun di Makkah tahun ini – 1.8 juta dari luar negara dan 700,000 hingga 800,000 adalah jemaah tempatan.

Setiap negara Islam mempunyai kuota haji dengan 1,000 jemaah bagi setiap juta penduduk dan kumpulan haji terbesar seramai 200,000 adalah dari Indonesia.

Arab Saudi mengerahkan kira-kira 100,000 anggota keselamatan, termasuk 3,500 polis anti-rusuhan yang dilengkapi 450 kenderaan bersenjata, manakala jabatan pertahanan awam mengerahkan 22,000 anggota dan 6,000 kenderaan.

Sebanyak 1,500 kamera litar tertutup (CCTV) dipasang di dalam dan di sekitar Masjidil Haram dan 29 balai polis dibuka bagi mengawal tempat suci.
Kira-kira 20,000 pekerja kesihatan diarah bersiap sedia menangani sebarang kes kecemasan dan lima helikopter penyelamat turut disediakan.

Masjidil Haram yang terletak di tengah Makkah tempat jemaah bersolat dan melakukan tawaf di Kaabah meliputi kawasan seluas 368,000 meter persegi mampu memuatkan lebih 1.5 juta orang.

Kaabah terletak di atas tapak marmar dibina daripada granit dan mempunyai pintu diperbuat daripada 280 kilogram emas tulen. Kain kiswah yang membaluti Kaabah ditukar setiap tahun. Ia dihiasi ayat al-Quran yang ditulis dengan benang emas dan perak seberat 150 kilogram.

Harian Metro

Jalan raya Bangkok jadi lubuk sampah

Posted: 04 Nov 2011 01:40 AM PDT

7 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

TRAK mengangkut mangsa banjir melalui jalan raya di Bangkok, Thailand.
Banjir paling buruk landa ibu kota Thailand dicemari air kotor bawa pelbagai penyakit

BANGKOK: Samroeng Verravanich, kelihatan bersahaja meranduk air berwarna coklat separas paha di salah satu jalan raya di ibu kota Thailand yang dilanda banjir, memakai sarung tangan putih, mengutip beg plastik berlendir dan menggantungkannya ke dalam raga merah dibawa.

"Jika terluka, ia boleh menyebabkan jangkitan pada jari. Tangan saya dijangkiti. Ia menyakitkan dan merebak seperti virus," kata Samroeng mengenai air kotor, menunjukkan tangannya yang dijangkiti ruam merah.

Ketika banjir paling buruk dalam masa setengah abad terus menghantui Bangkok, bercampur dengan air berbuih yang datang menerusi longkang dan melimpah melepasi terusan, banyak jalan raya menjadi tempat pelupusan sampah terapung.

Beg plastik berisi sisa makanan yang sudah busuk tersangkut di bot, kereta, motosikal dan orang ramai ketika mereka menyusuri jalan raya dipenuhi air itu.
Najis manusia dan haiwan boleh dilihat terapung-apung dalam air yang jelas membawa penyakit.

Tiada penularan penyakit besar dilaporkan sejak musim tengkujuh menyebabkan banjir yang mula menenggelamkan kawasan utara bandar raya itu Ogos lalu.
Bagaimanapun, pakar memberi amaran ancaman kesihatan terbesar berkemungkinan muncul dalam masa beberapa minggu lagi selepas banjir surut.

"Keadaan memang bahaya. Anda perlu memastikan kanak-kanak tidak mendekati air dan semua orang perlu menjauhi air sejauh yang boleh," kata jurucakap UNICEF, Mark Thomas.

Penyakit bawaan nyamuk, seperti demam denggi, amat dibimbangi selain jangkitan mata dan penyakit bawaan air yang boleh menyebabkan cirit-birit dan masalah kekurangan air dalam badan. – AP

Salam Perjuangan

Posted: 04 Nov 2011 11:49 PM PDT

Salam Perjuangan


PERKHIDMATAN CEKAP, KEBAJIKAN TERBELA - JAMINAN PR KEPADA KAKITANGAN AWAM

Posted: 04 Nov 2011 09:14 PM PDT

8 Dzulhijjah 1432 H | 5 November 2011
Masalah utama yang melanda kakitangan awam kini ialah ketidakselarasan tenaga kerja menyebabkan wujudnya pertindanan tugas antara jabatan-jabatan kerajaan. Sebagai contoh, dalam penguatkuasaan di jalanraya sahaja, terdapat pelbagai agensi yang terlibat - antaranya polis, peronda lebuhraya, Jabatan Pengangkutan Awam, Jabatan Alam Sekitar dan lain-lain.

PAS yakin sekiranya tugasan tersebut dapat diselaraskan, ia akan dapat mewujudkan dan meningkatkan keberkesanan dalam perkhidmatan awam yang secara langsung juga akan meningkatkan daya saing kerajaan. Ia juga akan 
meningkatkan sikap kebertanggungjawaban dalam jabatan-jabatan kerajaan sekaligus dapat mengurangkan jumlah insiden ketirisan, keborosan dan elemen rasuah yang dilaporkan dalam Laporan Audit setiap tahun. 

Itulah fokus utama Pakatan Rakyat untuk mengubah nasib kakitangan awam sekiranya diberi mandat berkuasa nanti, dan bukannya soal mengecilkan jumlah kakitangan awam.


Dengan pentadbiran bersih dan kebolehan Pakatan Rakyat seperti yang ditunjukkan di negeri-negeri kuasaan mereka, sekiranya diberi mandat nanti, PAS yakin pendapatan dan bajet kerajaan akan bertambah sihat dengan pengurangan hutang
 negara secara berperingkat.

Pada masa itu, rakyat, terutamanya para kakitangan awam bakal mengecapi pulangan yang lebih baik berbanding zaman pemerintahan
 BN. InsyaAllah. Oleh itu, apa yang penting sekarang ialah untuk menyedarkan seluruh kakitangan awam bahawa mereka perlu bangkit membuat perubahan demi masa depan yang lebih baik.

Soal pengecilan (
downsizing) atau penambahan (upsizing) kakitangan awam bergantung kepada kepentingan dan keperluan masa depan negara. Soal mengecilkan jumlah kakitangan awam tidak timbul kerana prospek keperluan mana-mana negara akan diselaraskan dengan keperluan pembangunan negara yang sentiasa bertambah tahun ke tahun. 

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI

Posted: 04 Nov 2011 09:22 PM PDT

LAMAN RASMI ADUN MAHARANI


SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA 1432H

Posted: 04 Nov 2011 09:00 AM PDT

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/392711_269958039712591_100000951914995_750502_802301537_n.jpg

SALAM AIDIL ADHA 1432H
daripada
YB Dr Mohammad Taslim (ADUN Maharani)
AJK Pusat Khidmat DUN Maharani
AJK PAS Kawasan Muar
Seluruh ahli PAS Muar  

DPP PADANG TERAP

Posted: 04 Nov 2011 09:06 PM PDT

DPP PADANG TERAP


Expo Penerangan & Keusahawanan Dewan Pemuda PAS Padang Terap

Posted: 04 Nov 2011 07:50 AM PDT

DUN PENGKALAN KUNDOR

Posted: 04 Nov 2011 07:35 PM PDT

DUN PENGKALAN KUNDOR


172 mangsa ribut terima bantuan segera

Posted: 04 Nov 2011 07:49 AM PDT


Kuala Kedah - Susulan musibah ribut yang melanda beberapa kawasan di kuala kedah petang semalam. Bantuan segera dari Kerajaan Negeri terus disalur kepada 172 keluarga mangsa ribut dari beberapa kawasan terlibat.

 Menteri Besar Kedah, Azizan Abdul Razak hadir ke kawasan bagi meninjau keadaan mangsa  disamping menyampaikan bantuan kecemasan kepada mangsa.

Katanya, Kerajaan bersiap sedia bagi menghadapi  musibah banjir namun bencana alam tidak dapat diduga. Oleh itu kita masih bersyukur  musibah yang menimpa masih lagi dapat kita hadapi.

Kawasan yang tersenarai antaranya  Kg. Selarong Batak, Kg. Sematang Air Masin,Kg. Hutan Putus dan Taman Bersatu antara kawasan terjejas teruk . Dianggarkan 172 buah rumah mengalami kerosakan termasuk sebuah sekolah.

Majlis penyampaian bantuan segera telah disempurnakan di Dewan Sekolah Taman Bersatu oleh MB Kedah dengan kehadiran MP Kuala Kedah ,Exco serta Wakil Rakyat kawasan.

Jentera PAS Unit Amal dan MKK kawasan  turut dikerah bagi membantu mangsa ribut .

 Bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) akan menyusul selepas bancian kerosakan dibuat dengan kadar segera.












ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 04 Nov 2011 03:39 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


IDEA CIKAI , YANG MENGURUS BINGAI !

Posted: 04 Nov 2011 01:39 AM PDT

Lembaga Hasil Dalam Negeri Membazir Wang Rakyat? Apataknya, idea nak bagi RM500 kepada keluarga yang berpendapatan bawah RM3,000 berjumlah RM1,800,000,000 tapi tak tahu nak buat cara mana. Akhirnya kena tambah bajet kerana LHDN yang akan menguruskannya akan ambil 2,000 pekerja semata untuk mengagihkan wang tersebut.
Gaji anggara seorang pekerja RM1,500 maka jika 2,000 orang berapa ? Kalau setahun berapa plak? kalau 3 tahun ???? Kan bongok punya kerja?
Cadangan Teman : Kalau dah nak bagi , apa salahnya guna data pada sekolah rendah dan menengah. Kalau RM500 bagi hanya kepada ikut bapa maka data boleh dipusatkan 1 bapa sahaja waima anaknya ada di sekolah rendah, di sekolah menengah dan di sekolah agama atau tahfiz maka keluarga itu akan dapat RM500. Tugas ini boleh diletakkan pada kakitangan di kementerian Pelajaran yang ramai tu. Tak perlu pekerja sementara. Pada kakitangan yang buat kerja boleh beri kerja lebih-masa itu sahaja.


Keputusan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk mengupah 2000 pekerja tambahan bagi menguruskan permohonan bayaran wang bantuan RM500 kepada setiap keluarga berpendapatan kurang daripada RM3000 disifatkan sebagai tindakan tergesa-gesa, kata Adun Kampung Tunku Lau Weng San.

Langkah yang diumumkan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah mengejutkan rakyat Malaysia, bahkan membuktikan ketidakcekapan urus tadbir kerajaan persekutuan.

Weng San dalam kenyataan medianya menyifatkan, keputusan untuk memberi bantuan itu sebagai tindakan "mi segera" daripada kerajaan persekutuan yang perlu diselit ke dalam Bajet 2012 pada saat-saat akhir sehingga tidak menjangka bahawa seramai 2000 pekerja tambahan diperlukan untuk menjalankan proses ini.

Weng San berkata, untuk melaksanakan program ini, kerajaan persekutuan t memperuntukan sejumlah RM1.8 bilion.

Jelasnya, mengikut angka daripada LHDN, terdapat kira-kira 3.5 juta keluarga di seluruh Malaysia dengan pendapatan isi keluarga kurang daripada RM3000 sebulan.

"Justeru, daripada RM1.8 bilion yang diperuntukkan, sebanyak RM1.75 bilion adalah untuk menampung pembayaran kepada 3.5 juta keluarga ini.

Peruntukan yang selebihnya, iaitu RM50 juta ialah peruntukan luar jangka kepada keluarga-keluarga dengan pendapatan kurang daripada RM3000 yang belum berdaftar dengan LHDN," katanya.

Dengan perkataan lain, daripada peruntukan RM1.8 bilion ini, kerajaan persekutuan langsung tidak memperuntukkan satu sen pun untuk menampung perbelanjaan emolumen.

Adakah kerajaan persekutuan mendapati terdapat banyak kepincangan dengan dasar ini sehingga mereka perlu mengupah 2000 pekerja tambahan dan kos ini akan dimasukkan kemudian dalam Bajet Tambahan?," soalnya.

Tambah beliau, sekiranya 2000 pekerja tambahan diperlukan dengan gaji purata mereka adalah RM1500 sebulan, maka kerajaan persekutuan perlu membelanjakan RM3 juta sebulan ataupun RM36 juta setahun.

Selain itu, Weng San turut mempertikaikan tindakan kerajaan persekutuan menggunakan tenaga kakitangan sedia ada untuk melaksanakan dasar ini dengan alasan ia adalah sebagai alat pancing undi.

"Jikalau ini yang berlaku sebenarnya, maka jelas menunjukkan kerajaan persekutuan tidak merancang program ini sebaik-baiknya daripada permulaaan.

Malahan kerajaan persekutuan di bawah UMNO pula cuba menggunakan duit kerajaan untuk memperkayakan ahli-ahli mereka sendiri," selar Weng San.

INI YANG DINAMAKAN KERAJAAN BURUK SIKU, PAKSA RAKYAT IKUT BUKU

Posted: 03 Nov 2011 07:01 PM PDT

Komen : Jeng, Jeng, Jeng !.... Kerajaan BN sudah terlalu terdesak dan merapu akibat tidak dapat terima fenomena dan fakta bahawa rakyat Malaysia tidak lagi terima jasa dan kerja mereka(BN/UMNO) pada rakyat selama ini. Mereka (BN/UMNO) masih tak faham walau berbilion bajet diturunkan (Tapi yg berbilion masuk poket melalui projek yg kebanyakan bermasalah , tapi komisyen masyukkk juga) rakyat majoriti tidak lagi bersimpati malah membenci . Mereka (BN/UMNO) pening kepala rakyat lebih 60% dan kini hampir 80% tidak mahu mengundi BN lagi. Sedemikian , mereka(BN/UMNO) akan menyenarai dan memaparkan kebaikan yg kununya terselindung seperti subsidi makanan dan perubatan serta yang lain kelak untuk dikenang dan dikasihani rakyat.

Mulai tahun depan, orang ramai yang mendapatkan rawatan kesihatan dan perubatan di hospital kerajaan akan menerima bil yang memperincikan jumlah subsidi ditanggung kerajaan berbanding kos dibayar rakyat.
Sehingga kini, pembiayaan kerajaan untuk meringankan beban rakyat bagi aspek kesihatan mencecah sehingga 98 peratus daripada keseluruhan peruntukan untuk dua tahun sejak 2010.
Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai (BN-Bentong), berkata langkah itu bagi membolehkan pesakit lebih memahami keseluruhan kos dan subsidi yang dibiayai kerajaan untuk sektor kesihatan.

"Bil lengkap itu akan membolehkan pesakit tahu harga sebenar yang dibiayai kerajaan untuk mereka dan memudahkan orang ramai memahami subsidi yang ditanggung kerajaan untuk manfaat rakyat," katanya semalam.

Beliau menjawab soalan Datuk Mohamed Aziz (BN-Sri Gading) yang mahu Menteri Kesihatan menyatakan jumlah subsidi yang ditanggung kementerian dalam memberi rawatan serta ubat secara percuma kepada rakyat bagi 2010 dan anggaran 2011.

Liow berkata, sepanjang tahun lalu, kerajaan memperuntukkan RM14.76 bilion bagi penjagaan kesihatan dan rawatan perubatan rakyat, berbanding kutipan yang diperoleh hanya RM311.2 juta.
"Daripada jumlah itu, tanggungan kerajaan mencecah RM14.45 bilion atau 98 peratus daripada keseluruhan peruntukan.

"Begitu juga bagi tahun ini apabila sehingga September lalu, kerajaan menanggung RM12.44 bilion dengan kutipan RM238.5 juta sekali gus menjadikan pembiayaan kerajaan sebanyak RM12.2 bilion yang juga 98 peratus daripada peruntukan yang disediakan," katanya.

Liow berkata, peruntukan itu membabitkan perbelanjaan Kementerian Kesihatan kepada penduduk negara ini termasuk subsidi rawatan ubat kepada pesakit, Institut Jantung Negara (IJN), pusat hemodialisis dan membiayai pesakit kurang mampu menerusi Tabung Bantuan Perubatan.

Menjawab soalan tambahan Mohamed supaya dipermudahkan proses mendapatkan bantuan untuk menjalani rawatan di IJN, beliau berkata permohonan boleh dikemukakan kepada Tabung Bantuan Perubatan.

"Tahun lalu, RM57 juta dibiayai untuk bantuan rawatan IJN, manakala sehingga September lalu pula mencecah RM58 juta," katanya.

Mengenai subsidi rawatan di pusat hemodialisis pula, kerajaan membiaya RM24.15 juta kepada 3,346 pesakit, manakala sehingga tahun ini pula, sebanyak RM33 juta dibelanjakan kepada 3,500 pesakit.

Selain itu, perkembangan perubatan juga membantu meningkatkan tahap kesihatan apabila kadar kematian ibu mengandung dikurangkan kepada hanya 27 daripada 100,000, berbanding 350 ketika negara mencapai kemerdekaan pada 1957, manakala kematian bayi juga menurun kepada hanya enam daripada 1,000 kelahiran.

sumber: http://www.bharian.com.my/bharian/ar...lambil/Article

GEMPAR ! PEJABAT PENDAFTAR DISELAR

Posted: 03 Nov 2011 03:09 PM PDT

Komen : Dengan ini SPR (SuruhanJaya PilihanRaya) tidak wajar menghalang komponen Parti dalam Pakatan Rakyat menggunakan 3 bendera utama dikibarkan di mana-mana DUN dan Parlimen yang dipertandingkan.
Sepatutnya Pejabat Pendaftar Pertubuhan(ROS) tugas utama mereka menerima permohonan dan memproses permohonan agar direstui dan diluluskan bukan menolak tanpa alasan.
Kalau ROS tidak berganjak dengan keputusan itu maka Pakatan Rakyat menerusi Parti PAS, Parti PKR dan Parti DAP juga jangan berganjak dari menggunakan ketiga-tiga bendera parti utama digunakan disemua tempat Pilihan Raya yang dipertandingkan Pakatan Rakyat.

Pejabat Pendaftar Pertubuhan (ROS) telah menolak permohonan Pakatan Rakyat untuk mendaftar sebagai satu parti. Atas alasan apa permohonan itu ditolak kalau tak kerana arahan pihak atasan. Penolakan ini menyebabkan Pakatan Rakyat terpaksa menggunakan lambang parti masing-masing dalam PRU akan datang. Bagi penulis, penolakan ini memang telah dijangka sebab BN tentunya bimbang jika PR menggunakan lambang satu parti seperti mereka. Secara tak langsung akan menggugat kedudukan BN itu sendiri.

KUALA LUMPUR, 3 Nov: Pakatan Rakyat mengesyaki terdapat 'muslihat politik' apabila Pendaftar Pertubuhan (ROS) enggan meluluskan permohonan pendaftaran mereka untuk menjadi satu parti.

Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke berkata, ROS sengaja tidak mahu meluluskan pendaftaran Pakatan Rakyat kerana takut mereka menjadi satu gaubungan yang kuat dalam pilihan raya umum ke-13.

Mereka (ROS) sengaja tidak mahu mendaftarkan Pakatan Rakyat kerana takut kita akan menjadi satu entiti yang kuat untuk mencabar BN.

"Untuk pilihan raya akan datang, kita tidak boleh letak calon Pakatan tapi letak calon PAS, DAP dan PKR kerana belum berdaftar. Saya lihat ini ada muslihat politik," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Rasah pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Sementara itu, Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution menyelar jawapan Pengarah ROS, Datuk Abdul Rahman Osman baru-baru ini bahawa pedaftaran Pakatan Rakyat tidak diluluskan kerana mereka tidak membuat permohonan baru selepas pengerusi Pakatan waktu itu, Datuk Zaid Ibrahim keluar parti.

"Majlis Presiden Pakatan kesal dengan kenyataan tersebut kerana Pakatan telah ambil langkah yang perlu sejurus Datuk Zaid tinggalkan Pakatan.

"Kita lantik pengerusi Pakatan Rakyat yang baru iaitu Ahli Perlimen Tumpat Datuk Kamaruddin Jaffar menggantikan Datuk Zaid," katanya yang juga Ahli Parlimen Machang.

Beliau berkata, dalam tempoh dua tahun lalu, mereka sering mengadakan pertemuan dengan pihak ROS untuk mengetahu perkembangan mengenai permohonan tersebut tapi gagal mendapatkan sebarang jawapan.

ROS, katanya masih memberi alasan bahawa permohonan lama Pakatan Rakyat iaitu sewaktu Zaid masih bersama PKR masih belum diluluskan dan Pakatan tidak membuat permohonan baru.

"Mengikut perlembagaan Pakatan Rakyat, sesiapa yang keluar parti, kedudukannya sebagai pengerusi akan terbatal. Jadi tiada masalah dalam hal itu," katanya.

Sehubungan itu katanya, Majlis Presiden Pakatan yang bermesyuarat petang semalam memutuskan untuk membuat keputusan baru sekiranya permohonan mereka masih tergantung.

"Sekarang kita buat keputusan untuk teruskan permohonan tapi kalau tidak ada jawapan juga, kita akan putuskan tindakan baru," katanya.

Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS, Dr, Hatta Ramli pula berkata, tindakan ROS itu menggambarkan kelemahan pegawai-pegawai kerajaan menjalankan tugas.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Krai, ROS sepatutnya memaklumkan kepada Pakatan sekiranya terdapat kesalahan dalam borang permohonan atau sebagainya.

"Kalau ada sebarang kesilapan dalam permohonan atau perlu maklumat biasanya mereka akan hubungi pemohon tapi tiba-tiba kata tak hantar permohonan baru sedangkan pertukaran individu dalam jawatankuasa penaja adalah perkara biasa.

"Ini memberi gambaran yang tidak baik kepada pegawai kerajaan dan ada orang yang dijadikan mangsa," katanya. - harakahdaily

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 04 Nov 2011 03:28 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


KENAPA SOMBONG SGT NAK BERTUDUNG WALAU DI MEKAH?

Posted: 04 Nov 2011 09:05 AM PDT

 begini rupenye orang yang sombong kepada Allah, Tuhan empunye alam nie... tak kira walaupun di tanah haram sekalipun masih juga nak tunjuk jambul haram nye itu... sedar le sikit yang kamu tue di tanah haram.... tanah para ambiya'... tanah kelahiran baginda nabi....

SEKSUALITI MERDEKA AKAN DITERUSKAN DALAM MASA TERDEKAT

Posted: 04 Nov 2011 12:30 AM PDT

Penganjur Seksualiti Merdeka yang berhadapan dengan reaksi berbelah bahagi daripada publik hari ini menegaskan, program itu tidak mengandungi unsur-unsur mencabar norma masyarakat Malaysia dan oleh itu bercadang untuk meneruskannya dalam waktu terdekat.
Polis telah mengharamkan program itu berkuat kuasa semalam manakala beberapa pertubuhan bukan kerajaan dan politik pula mengecam penganjurannya.
Berikutan kontroversi dan dakwaan mengatakan mereka memperjuangkan kebebasan hak gender dan mereka yang menghadapi masalah identiti seksualiti, Pengarah Seni program itu Phang Kee Teik, mereka akan membuat pengumuman dalam masa terdekat.
"Kami belum memutuskan berkenaan penganjuran program ini lagi, segala makluman akan diberitahu kemudian," katanya yang enggan mengulas lanjut apabila ditanya kemungkinan akan menghentikan terus penganjuran program yang didakwa memperjuangkan hak golongan gay, dwiseks, lesbian, dan transgender itu.

Phang yang juga jurucakap program tersebut bagaimanapun menegaskan, pihaknya tetap mempertahankan program berkenaan yang berlangsung sejak 2008 atas alasan ia tidak mengandungi unsur-unsur yang bertentangan dengan norma masyarakat Malaysia.



"Dakwaan sesetengah pihak berkenaan program ini salah, kami bukan berusaha memperjuangkan hubungan seks songsang, tetapi ia sekadar satu perjumpaan untuk bertukar pendapat dan perbincangan sahaja," katanya yang menolak tanggapan salah banyak pihak terhadap perkara itu.

INI DIA HAJI "BUKIT KEPONG"...

Posted: 03 Nov 2011 06:23 PM PDT

Orang lain menunaikan haji terpaksa bersusah payah, berasak-asak dalam melaksanakan setiap rukun haji dalam memenuhi tuntutan rukun Islam ke-5.
Tetapi sebaliknya berlaku semasa Hj. Najib dan Hjh. Rosmah mengerjakan ibadah haji pada tahun ini. Seramai 23 (mungkin lebih) orang askar /pihak keselamatan Arab Saudi diperlukan untuk mengepong mereka bagi memastikan tiada jemaah haji lain yang dapat datang menghampiri dan berasak-asak dengan mereka ketika mereka melakukan ibadah Tawaf di Kaabah dan Sa'i diantara bukit Safa dan bukit Marwah.

So balik Malaysia karang kite pakat panggil dia HAJI & HAJJAH BUKIT KEPONG...

APA? PEMUDA PAS BATAL DEMO HALANG SEKSUALITI MERDEKA.

Posted: 03 Nov 2011 06:02 PM PDT

Berikutan kenyataan pihak Polis yang mengarahkan pihak penganjur Seksualiti Merdeka menghentikan program mereka, dengan ini dimaklumkan bahawa Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) membatalkan tentatif Laporan Polis dan Demontrasi yang dijadualkan pada hari ini.
DPPWP berharap agar penganjur program berkenaan menghentikan program dan promosi mereka bagi mengelakan kemarahan masyarakat Malaysia yang menolak sebarang cubaan menghalalkan promosi perhubungan seks diluar batas kemanusiaan. DPPWP dari semasa ke semasa akan mengadakan program penerangan dan kempen bagi menyedarkan golongan yang mengamalkan nalusi seks songsang ini.

Justeru Dewan Pemuda PAS Malaysia meminta kepada setiap Pemuda PAS negeri di Malaysia membatalkan himpunan aman bagi membantah program tersebut.
Sekiranya pihak penganjur masih berdegil dan mahu meneruskan niat mereka, Dewan Pemuda PAS Malaysia akan mengerahkan segala tenaga pemuda Islam yang di Malaysia ini untuk berhimpun bagi menyatakan bantahan yang keras terhadap program yang seumpama ini.

MALAYSIA LAKSANA LAMA DAH HUDUD : KETUA PEMBANGKANG DUN KELANTAN

Posted: 03 Nov 2011 05:48 PM PDT

Bagaimanapun kepimpinan Umno Kelantan menyerang usaha menggubal undang-undang hudud yang didakwa dibuat dengan tergesa-gesa sambil mendakwa ia strategi mahu mendapatkan sokongan daripada kalangan pengundi Melayu, yang merupakan 95 peratus rakyat Kelantan.


Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri Kelantan,Che Alwi Ahmad berkata PAS telah memberi gambaran yang salah mengenai undang-undang hudud di kalangan orang bukan Melayu dengan mengatakan mengenai hukuman dan bukannya mengenai keadilan sistem.
"Hudud adalah mengenai keadilan kepada mangsa, ia bukan mengenai hukuman. Ia sudah pun dilaksanakan di Malaysia khususnya sejak beberapa tahun lalu dengan hukuman seperti sebatan dan hukuman mati. Hanya hukuman lebih ekstrem seperti potong organ tidak ada".

"Saya sokong hudud. Umno sokong hudud. Kita gila jika tidak sokong hudud, sebagai seorang Muslim. Ia hanya boleh dilaksanakan apabila setiap orang memahami mengenainya," kata beliauketika ditemui baru-baru ini.


.... inilah akibatnya bila dah lama sangat jadi pembangkang kat Kelantan....

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Ayer Hitam

Posted: 04 Nov 2011 03:08 PM PDT

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Ayer Hitam


Posted: 04 Nov 2011 09:17 AM PDT

PKWR Ayer Hitam mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha 1432H kepada semua muslimin dan muslimat pada 6 November 2011. Semoga Hari Raya yang disambut ini akan memberikan keinsafan dan kesedaran yang tinggi kepada kita apabila mengingati sejarah silam. 

Mengimbau sejarah lampau apabila Nabi Ibrahim As menerima perintah Allah untuk menyembelih anaknya, Nabi Ismail As bagi melakukan ibadah Qurban. Meskipun kasihnya terhadap putera kesayangannya itu, Nabi Ibrahim As tetap akur dengan perintah tersebut dengan bertarung bisikan nafsu Syaitan untuk menyembelih Nabi Ismail As seperti yang diperintahkan. Akhirnya, dengan izin Allah, jasad Nabi Ismail As telah ditukarkan menjadi seekor kibasy dan itulah bermula syariat penyembelihan binatang dalam menyempurnakan ibadah qurban. 

Dalam kesempatan ini, PKWR Ayer Hitam tidak melepaskan peluang dengan melaksanakan qurban sebanyak 7 ekor lembu untuk diagihkan kepada 7 UPU setiap seekor lembu. Alhamdulillah tahun ini PKWR Ayer Hitam berjaya mengagihkan kepada semua 18 UPU sejak ibadah qurban diagihkan kepada setiap UPU dalam DUN Ayer Hitam pada 2008 yang lalu.

PKWR Ayer Hitam menjemput semua AJK UPU beserta AJK PAS Cawangan dan MKK dalam UPU Jerlun, Pekan Ayer Hitam, Gandai, Permatang Paku, Permatang Bonglai, Kg Pida dan Telaga Batu agar menyertai qurban yang akan diadakan di UPU masing-masing. Ke semua daging qurban hendaklah diserahkan kepada orang-orang yang berhak menerimanya.  

        

Batu Gajah Mari

Posted: 04 Nov 2011 11:09 AM PDT

Batu Gajah Mari


Takda tempat lain ke nak berpolitik?

Posted: 03 Nov 2011 08:20 PM PDT





Oleh: Muhammad Faeez @ BGM Online

IPOH, 3 Nov: PAS Perak kecewa dengan Ketua Penolong Pengarah Penyelidikan dan Keurusetiaan Cawangan Khas Bukit Aman SAC 1 Datuk Dr. Abdul Rahman Ismail kerana menjadikan majlis pertemuan khas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan warga pendidik Sekolah Agama Negeri Perak baru-baru ini sebagai medan menghentam dan memfitnah PAS.

Ketua Penerangannya, Ustaz Nuri Al-Amin Endut berkata, Abdul Rahman telah menayang video kemalangan yang menimpa Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu yang dilanggar ketika himpunan aman Bersih 2.0 sedangkan isu tersebut telah pun di bawa ke mahkamah dan kini masih dalam perbicaraan.

Malah, katanya Abdul Rahmani juga ingin melibatkan Mohamad dan PAS dalam menyokong perjuangan komunis yang mana dasar yang dibawa komunis jelas sekali bertentangan dengan dasar Islam yang didukung PAS.

"Kami mendesak Abdul Rahman agar lebih bersikap profesional dan tidak mempolitikkan isu yang kini telah dibawa ke mahkamah agar menghormati undang-undang negara," tegasnya.

Sikap seperti itu, katanya jelas boleh memberikan gambaran buruk terhadap pihak polis yang dilihat turut sama berpolitik bagi memastikan sokongan Barisan Nasional (BN) terus kekal dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 nanti.

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 04 Nov 2011 09:44 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


PAS sokong Ambiga sekira isu tidak bertentangan dengan prinsip..

Posted: 04 Nov 2011 05:44 AM PDT

PAS sokong tuntutan Bersih bukan Ambiga | Print |
Aziz Muda   
KUALA LUMPUR, 3 Nov: PAS menegaskan sokongan parti itu terhadap Datuk S Ambiga hanyalah terhadap isu yang dibawanya terutama mengenai tuntutan Bersih baru-baru ini, tetapi bukanlah sokongan ke atas batang tubuhnya.

Oleh itu, PAS tetap tidak bersetuju malah menentang keras pendirian Ambiga terhadap hak asasi manusia yang diperjuangkannya mengenai seksualiti termasuk sokongannya terhadap program Seksualiti Merdeka yang dianjurkan oleh pihak-pihak terbabit baru-baru ini.

Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud (gambar) berkata, perkara itu perlu difahami oleh kesemua pihak dan tidak sepatutnya disalah anggap sejajar dengan dasar perjuangan PAS sejak ditubuhkan untuk menegakkan Islam di tanah air.

"Dalam hubungan ini, saya sememangnya bersetuju dengan kenyataan dan pendirian Dewan Ulamak PAS yang menentang penganjuran Pesta Seksualiti Merdeka dan sebarang aktiviti seks luar tabie melibatkan lesbian dan gay," katanya.

Beliau menjelaskan demikian ketika menjawab pertanyaan kontroversi Ahli Parlimen Kulim Bandar Bharu (Bebas), Zulkifli Noordin mengenai sokongan PAS ke atas Ambiga, sedangkan Ambiga jelas menyokong Pesta Seksualiti Merdeka atas alasan hak asasi manusia.

Menjawab pertanyaan yang dikemukakan oleh Zulkifli ketika mencelah ucapannya pada persidangan Dewan Rakyat hari ini, beliau berkata, sejak dulu sokongan PAS terhadap seseorang bergantung kepada isu, bukan ke atas batang tubuh seseorang dan ia tidak terkecuali dengan Ambiga.

Menurutnya, sokongan PAS dalam isu Bersih yang dibawa oleh Ambiga sesuai dengan tuntutannya yang selaras dengan perjuangan PAS, tetapi dalam isu seksualiti yang membawa sokongan Ambiga terhadap Pesta Seksualiti Merdeka berbeza sama sekali.

"Dalam isu Pesta Seksualiti Merdeka, PAS tidak menyokong Ambiga kerana isu tersebut ternyata bertentangan dengan perjuangan PAS," tegasnya yang juga AJK PAS Pusat.

Sebelum itu, beliau menjelaskan, dalam perkara perjuangan hak asasi manusia oleh pihak-pihak terbabit, ada perkara yang diterima oleh PAS dan ada pula yang ditolak oleh parti itu.

Katanya, penolakan PAS terhadap sesuatu perkara melibatkan hak asasi manusia itu berdasarkan sebab-sebab tertentu selaras dengan dasar perjuangannya dan parti itu tetap mempunyai hujah mengenai perkara itu.

Begitu juga, tegasnya,  dengan penolakan PAS terhadap aktiviti seks luar tabie dan perzinaan tetap mempunyai hujahnya kerana ia diharamkan dalam Islam dan amalan itu bertentangan dengan norma-norma kemanusiaan serta mengundang kemusnahan individu terbabit, keluarga dan masyarakat

Sungguhpun begitu, beliau menyarankan agar pihak-pihak terbabit mengambil langkah lunak terhadap mereka yang terlibat dengan aktiviti haram itu untuk menyedarkan mereka supaya kembali menjalani hidup dengan cara normal.

"Tapi kalau kita guna undang-undang sahaja ke atas mereka, takut nanti mereka akan menjalani aktiviti bawah tanah. Ini pasti lebih merumitkan untuk diatasi," katanya.

Dalam masa yang sama, beliau menyarankan kerajaan agar turut menggubal undang-undang khusus bagi membolehkan zina dikategorikan  sebagai jenayah, setelah liwat diletakkan sebagai jenayah di bawah Seksyen 377.

Beliau juga mendesak kerajaan agar mengambil pendirian tegas mengutuk kezaliman yang dilakukan oleh pihak pemerintah Syria terhadap rakyatnya sehingga menyebabkan kematian ratusan ribu orang awam di negara itu.
Sementara itu, Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Datuk Harun Taib (kiri) menegaskan bahawa dewan itu sama sekali tidak akan menyokong apa sahaja langkah yang bertentangan  dengan nilai fitrah manusia.
Penganjuran program itu dilaporkan oleh akhbar perdana kelmarin dipromosikan melalui laman sesawang www.seksualitimerdeka.org yang kononnya bertujuan mempertahankan hak golongan homoseksual agar boleh diterima dalam kalangan masyarakat negara ini.
"Kebebasan ada peraturannya, memang manusia diberikan kebebasan menyuarakan pandangan tetapi hendaklah di dalam kerangka yang dibenar dan tidak bertentangan dengan fitrah kejadian manusia" kata beliau yang juga Adun Manir, Terengganu.
"Namun Dewan Ulamak PAS menyeru supaya golongan seperti ini diubati sehingga dapat hidup bersama masyarakat secara fitrah dan bukannya memberikan pengiktirafan yang tidak akan menyelesaikan masalah, Dewan Ulamak melihat dari sudut  penyelesaian masalah iaitu golongan ini mesti diubati dan bukannya meneruskan masalah," ujar beliau lagi.
 

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 04 Nov 2011 09:03 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


SOALAN PERSIDANGAN DUN N.SEMBILAN 21hb NOV 2011

Posted: 04 Nov 2011 07:29 AM PDT

SOALAN – SOALAN LISAN DAN BERTULIS
PERSIDANGAN KETIGA (BELANJAWAN)
PENGGAL KEEMPAT DEWAN UNDANGAN NEGERI KE 12

SOALAN LISAN DARI ADUN PAROI
(OLEH YB HJ MOHAMAD TAUFEK BIN ABD GHANI)

HARI PERTAMA PERSIDANGAN DUN N.SEMBILAN 21hb NOV 2011(ISNIN)

SOALAN 1

PROGRAM SAMBUTAN HARI RAYA AIDILFITRI DAN SAMBUTAN KEMERDEKAAN KE 54

Sempena Hari Raya Aidilfitri dan Sambutan Hari Kemerdekaan ke-54 pada tahun ini ,Kerajaan Negeri Sembilan telah mengadakan banyak majlis sambutan di seluruh negeri;

a. Sila nyatakan jumlah majlis sambutan yang telah diadakan pada tahun ini mengikut DUN.

b. Berapakah kos mengadakan majlis-majlis tersebut dan dari manakah sumber kewangan diperolehi bagi menampung kos tersebut?


SOALAN 2

PASUKAN HOKI YAYASAN NEGERI SEMBILAN (YNS)

Pasukan hoki YNS adalah merupakan antara pasukan Hoki yang disegani di dalam Liga Hoki Malaysia.

a. Berapa orangkah pemain import di dalam pasukan hoki YNS dan berapakah kos yang dibelanjakan oleh YNS bagi mendapatkan pemain import tersebut?

b. Berapakah elaun bulanan yang diterima oleh setiap pemain import tersebut?


SOALAN 3

MENARA MAJLIS AGAMA ISLAM NEGERI SEMBILAN (MAINS)

Menara MAINS yang sedang di dalam pembinaan bakal menjadi mercu tanda baru di bandar Seremban;

a. Berapakah kos sebenar projek tersebut dan siapakah kontraktor yang dipilih bagi membina menara ini?

b. Apakah rasional bagi pihak MAINS untuk menjalankan projek pembinaan Menara MAINS ini?


SOALAN LISAN DARI ADUN PAROI
(OLEH YB HJ MOHAMAD TAUFEK BIN ABD GHANI)

HARI KE 2 PERSIDANGAN DUN N.SEMBILAN 22hb NOV 2011 (SELASA)

SOALAN 1

PERSIMPANGAN LAMPU TRAFIK DI TAMAN TUANKU JAAFAR

Persimpangan yang berhampiran dengan SK Taman Tuanku Jaafar ini merupakan kawasan yang sering mengalami kesesakan terutamanya di waktu pagi antara jam 7 pagi hingga jam 830 pagi setiap hari bekerja dan hari persekolahan. Disebabkan kesesakan ini juga menyebabkan kadar kemalangan di persimpangan ini juga semakin meningkat.

Apakah perancangan pihak kerajaan Negeri khususnya pihak MPS dan jabatan yang berkaitan dalam mengatasi msalah ini?

Apakah kerajaan tidak bercadang membina jejantas bagi memudahkan murid-murid sekolah melintasi jalan yang sesak ini dan berjaya mengelakkan berlakunya kemalangan yang melibatkan murid-murid sekolah tersebut?

SOALAN 2

STATUS TANAH BAGI PENDUDUK-PENDUDUK KG PASIR LINSUM , SILIAU ,RANTAU.

Kebanyakan penduduk-penduduk di Kg Pasir Linsum telah menduduki kampung tersebut selama lebih 20 tahun tetapi mereka masih tidak diberikan geran bagi tanah yang mereka duduki.

(a) Berapa orangkah penduduk di Kg Pasir Linsum ini dan berapa orangkah yang telah mendapat geran tanah mereka?

(b) Apakah masalah yang menyebabkan penduduk-penduduk tersebut masih tidak diberi geran tanah tersebut?

SOALAN 3

CAWANGAN UNIVERSITI AL-AZHAR DI REMBAU

Beberapa tahun yang lalu , kerajaan Negeri Sembilan ada mengisytiharkan dalam dewan yang mulia ini tentang cadangan ditubuhkan cawangan Universiti Al-Azhar di Rembau.

(a) Apakah status cadangan tersebut?

(b) Apakah halangan-halangan yang menyebabkan projek tersebut tidak berjaya direalisasikan?

SOALAN LISAN DARI ADUN PAROI
(OLEH YB HJ MOHAMAD TAUFEK BIN ABD GHANI)

HARI KE 3 PERSIDANGAN DUN N.SEMBILAN 23hb NOV 2011 (RABU)

SOALAN 1

PROGRAM "WORK AT KL , STAY IN SEREMBAN"

Program ini bertujuan untuk merangsang orang-orang yang bekerja di Kuala Lumpur supaya membeli rumah dan tinggal di Seremban.

Apakah program ini berjaya mencapai matlamatnya dan adakah kerajaan mempunyai data tentang pencapaian program ini? Jika ada, sila nyatakan data tersebut.

Jika program ini tidak mendapat sambutan , apakah yang menyebabkan kegagalan tersebut?


SOALAN 2

BANJIR KILAT

Pembangunan di kawasan Senawang dan Paroi semakin rancak berlangsung dan melibatkan banyak pembinaan taman perumahan dan rumah-rumah kedai. Antara tempat yang sering berlaku banjir lumpur adalah di laluan berhampiran SK Taman Tasik Jaya dan berhampiran projek pembinaan rumah kedai di hadapan Matahari Height.

a. Apakah perancangan kerajaan supaya pembangunan ini dapat diseimbangkan dengan pembinaan sistem perparitan yang baik bagi mengelakkan berlakunya banjir kilat terutama ketika hujan lebat?
b. Apakah peraturan-peraturan Majlis Perbandaran berkaitan dengan kerja-kerja pembinaan di tapak projek yang perlu dipatuhi pihak pemaju?


SOALAN 3

ELAUN DATO-DATO ADAT DI NEGERI SEMBILAN

Institusi Adat merupakan institusi yang penting di Negeri Sembilan.

(a) Apakah jumlah elaun yang diterima oleh semua Dato-dato Adat mengikut kedudukan mereka?

(b) Apakah kerajaan tidak berhasrat untuk menaikkan elaun mereka bersesuaian dengan kos hidup yang meningkat dan tanggungjawab mereka yang semakin berat?

SOALAN – SOALAN UNTUK JAWAPAN BERTULIS PERSIDANGAN DUN NS

PERSIDANGAN KETIGA (BELANJAWAN) PADA 21 NOVEMBER , 22 NOVEMBER DAN 23 NOVEMBER 2011

PENGGAL KEEMPAT DEWAN UNDANGAN NEGERI KE 12


SOALAN 1

PUSAT HALAL-HUB

Pusat sehenti atau berpusat berperanan untuk menempatkan kilang-kilang atau industri dalam pembuatan makanan halal yang mempunyai beberapa keperluan penting , khususnya dalam bentuk kawalan dan garispanduan yang ditetapkan. Kerajaan Negeri telah menyediakan Pusat Halal-Hub antaranya di Kawasan Perindustrian Pedas Perdana :

Nyatakan berapa kilang dan jenis industri (pembuatan makanan) yang terlibat yang telah membuka operasi di kawasan tersebut. Apakah syarat-syarat bagi menempatkan operasi kilang di Pusat halal-hub tersebut?

Apakah sasaran dari segi jumlah kilang yang beroperasi dan status sambutan yang diterima? Nyatakan bentuk kempen-kempen yang diadakan bagi menarik industri yang berkaitan untuk beroperasi dikawasan tersebut dan kejayaan yang dicapai.


SOALAN 2

TABUNG BENCANA ALAM

Kebanyakan Kerajaan Negeri menyediakan Tabung Bencana Alam sebagai antara pelan tindakan dalam menghadapi keadaan kecemasan dan bencana alam.

Berapakah jumlah peruntukan Kerajaan Negeri Sembilan untuk Tabung Bencana Alam tersebut?

Apakah pelan tindakan atau persediaan Kerajaan Negeri jika sekiranya berlaku bencana alam seperti banjir besar, gempa bumi, dan sebagainya?

SOALAN 3

SUMBER BARU HASIL KERAJAAN NEGERI SEMBILAN

Dalam memastikan hasil atau pendapatan kerajaan semakin meningkat setiap tahun, kerajaan perlu meneroka sumber pendapatan baru berbanding dengan hasil sediaada melalui cukai tanah, cukai taksiran, sumber mineral dan sebagainya. Pendapatan kerajaan pada tahun-tahun yang lepas hanya mencUkupi untuk menampung perbelanjaan mengurus sahaja ;

Apakah sumber pendapatan baru yang telah kerajaan teroka bagi memastikan pendapatan kerajaan meningkat untuk tahun 2010, 2011 DAN 2012?

Apakah peranan yang telah dimainkan oleh kerajaan pusat terutama agensi-agensi yang berkaitan dalam membantu kerajaan negeri mencari sumber pendapatan baru?


SOALAN 4

KEMUDAHAN PINJAMAN ATAU BANTUAN KEPADA PENIAGA KECIL

Peniaga kecil merupakan antara kelompok yang besar dalam masyarakat. Sebahagian mereka menjadikan perniagaan kecil-kecilan samada sebagai penjaja dan sebagainya sebagai sumber pendapatan tetap, manakala yang lain sebagai mencari pendapatan tambahan terutama mereka yang berpendapatan rendah. Ramai peniagaan kecil mengadu, sukar untuk mendapat pembiayaan untuk menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan :

Adakah kerajaan mempunyai rekod atau data-data mereka yang menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan? Apakah bentuk bantuan yang telah diberikan oleh kerajaan atau agensi yang terlibat dalam membantu mereka menjalankan perniagaan ?

Adakan pihak Yayasan Negeri Sembilan menyalurkan semula pinjaman kepada peniaga-peniaga kecil? Apakah halangan yang menyebabkan bantuan zakat tidak boleh digunakan untuk membantu golongan asnaf menjalankan perniagaan kecil-kecilan berbanding dengan mereka bergantung kepada bantuan tetap atau fakir miskin?


SOALAN 5

PUSAT LATIHAN ORANG KELAINAN UPAYA (OKU).

Berdasarkan perkembangan semasa, terdapat pertambahan terhadap golongan orang kelainan upaya OKU, di Negeri Sembilan. Dikalangan mereka terdapat yang bekerja dan ramai lagi yang membuat aduan sukar mendapat pekerjaan :

Nyatakan bilangan OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan sehingga kini dan bentuk-bentuk bantuan yang diberikan bagi membantu mereka.

Berapakah bilangan dan jumlah peruntukan untuk penerima bantuan tetap bagi golongan OKU untuk tahun 2009, 2010 dan 2011 (6 bulan pertama)?

Nyatakan senarai pusat latihan OKU di bawah kendalian kerajaan dan swasta. Apakah syarat-syarat untuk membuka pusat latihan OKU yatim oleh individu atau pihak swasta. Apakah kerajaan melihat kepentingan memberi latihan kepada OKU berbanding memberi mereka bantuan tetap sahaja?


SOALAN 6
OPERASI HOTEL BAJET

Pembukaan dan operasi hotel bajet difaham meningkat secara mendadak mutaakhir ini. Ia berdasarkan permintaan yang tinggi di kalangan perlanggan.

Bagaimanakah kawalan terhadap operasi hotel-hotel bajet ini, khususnya dalam mengurangkan gejala sosial di kalangan remaja dan belia.

Nyatakan pihak-pihak yang bertanggung-jawab mengeluarkan lesen operasi dan bentuk kawalan atau peraturan yang dikenakan.

Nyatakan jumlah hotel bajet mengikut daerah dan Majlis Perbandaran. Apakah syarat-syarat bagi pembukaan dan operasi hotel bajet tersebut?


SOALAN 7


PEMBINAAN HOSPITAL BAGI DAERAH REMBAU

Kerajaan Negeri melalui kempen pilihanraya ke 12 yang lepas telah mengumumkan pembinaan Hospital Rembau dan perletakan batu asas telah dilaksanakan pada masa tersebut. Setelah lebih 3 tahun berlalu, ia telah di pertegaskan semula oleh salah seorang ADUN baru-baru ini :

Bilakah tarikh sebenar pembinaan hospital tersebut memandang telah terdapat hospital di daerah-daerah lain kecuali di Rembau?

Apakah dasar kerajaan dalam menentukan keperluan untuk membina hospital daerah dan apakah ianya berdasarkan rekod kependudukan yang jelas iaitu berkaitan tentang keperluan hospital berbanding dengan kadar penduduk di sesuatu kawasan atau lokasi?


SOALAN 8

PEMBINAAN GERAI-GERAI BARU BAGI PENIAGA KECIL

Kemunculan peniaga- peniaga kecil melalui pembinaan gerai – gerai tanpa kebenaran dan lesen dari pihak PBT begitu berleluasa, terutama di pinggir bandar Seremban dan Senawang. Ia mengambarkan kesungguhan mereka mencari sumber pendapatan yang halal tetapi kemudahan ruang niaga yang terhad :

Berapa unit pembinaan gerai oleh pihak Majlis Perbandaran Seremban, MPS dan Majlis Perbandaran Nilai, MPN sepanjang tahun 2010 dan 2011?

Apakah ada gerai-gerai yang telah siap dibina tetapi gagal menarik golongan peniaga untuk menyewa gerai-gerai tersebut?
Adakah pembinaan gerai-gerai tersebut mencukupi untuk menampung peniaga-peniaga kecil yang sediaada?

Adakah kerajaan mempunyai rancangan untuk membina gerai yang teratur di lokasi yang stretegik di Senawang/Paroi untuk menempatkan peniaga-peniaga kecil (makanan) berhampiran Taman Ixora ( berhadapan dengan klinik Tawakkal) dan berhampiran Taman Matahari Height (jalan Kg. Sentosa – Senawang).


SOALAN 9

PEMBERIAN TANAH UNTUK GENERASI KE 2 FELDA

Difahamkan pada persidangan-persidangan yang lalu , YAB Menteri Besar bersetuju untuk memberi tanah kepada generasi anak-anak peneroka Felda yang memerlukan.

(a) Apakah status terkini usaha kerajaan negeri tersebut?

(b) Apakah halangan-halangan yang timbul dalam menjayakan usaha kerajaan Negeri Sembilan tersebut?


SOALAN 10


PROJEK NAIKTARAF JALAN KE KG ESOK, CHENNAH

Projek ini merupakan projek yang perlu bagi memastikan rakyat khususnya di pedalaman mendapat kemudahan infrastruktur yang baik.

(a) Apakah status projek tersebut dan berapakah kos sebenar projek tersebut?

(b) Adakah projek ini diberikan secara runding terus ("Direct Negotiation") atau secara tender terbuka ("Open Tender")? Siapakah yang berjaya mendapat kontrak tersebut?

SOALAN DUN N.SEMBILAN 8hb OGOS 2011

Posted: 04 Nov 2011 07:25 AM PDT

SOALAN – SOALAN LISAN DAN BERTULIS
PERSIDANGAN KEDUA
PENGGAL KEEMPAT DEWAN UNDANGAN NEGERI KE 12

SOALAN LISAN DARI ADUN PAROI
(OLEH YB HJ MOHAMAD TAUFEK BIN ABD GHANI)

HARI PERTAMA PERSIDANGAN DUN N.SEMBILAN 8hb OGOS 2011(ISNIN)

SOALAN 1

PROGRAM HIBURAN SEMASA BULAN RAMADHAN

Seringkali terdapat pihak swasta yang sering mengadakan Ekspo Hiburan Ria (Funfair) di kawasan lapang berhampiran Dataran Senawang (belakang Restoran Mac Donald) walaupun dalam bulan puasa yang mulia iaitu bulan Ramadhan;

a. Adakah kerajaan Negeri Sembilan melalui pihak berkuasa tempatan tidak berhasrat untuk tidak membenarkan aktiviti seperti itu dijalankan di dalam bulan Ramadhan?

b. Berapakah hasil pendapatan pihak berkuasa tempatan dari program tersebut dalam tempoh sebulan?


SOALAN 2

KENAIKAN HARGA BARANG KEPERLUAN

Kenaikan harga barang keperluan ini semakin serius dan kelihatan seolah-olah seperti tidak dapat dikawal lagi, semuanya berpunca dari kenaikan harga minyak diesel dan petrol juga NGV. Ianya dijangka semakin melambung lebih-lebih menjelang bulan Ramadhan dan Aidil Fitri ;

a. Bagaimanakah kerajaan negeri boleh membantu rakyat dalam menghadapi masalah kenaikan harga barang keperluan ini?

b. Apakah perancangan Kerajaan Negeri Sembilan untuk membendung kenaikan harga barang makanan dan keperluan menjelang bulan Ramadhan dan Sambutan Hari Raya Aidil Fitri?

SOALAN 3

GEJALA PONTENG SEKOLAH

Gejala ponteng sekolah semakin serius khususnya di kawasan bandar dan pinggir bandar. Pelajar-pelajar sekolah semakin berani ponteng sekolah walaupun mereka dihantar ke sekolah oleh pihak ibubapa tetapi sebenarnya mereka tidak hadir ke sekolah sebalik-baliknya melepak di sekitar kawasan sekolah. Ini berlaku di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) yang berada di kawasan pinggir bandar seperti di Taman Marida , Taman Seri Pagi ataupun di Rumah Rakyat Panchor.

a. Berapa orangkah pelajar yang ditangkap kerana kesalahan ponteng sekolah pada tahun 2010 dan selama 6 bulan dari bulan Januari 2011 hingga Jun 2011?

b. Apakah usaha pihak kerajaan khususnya melalui Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan bagi mengatasi gejala ponteng sekolah ini?


SOALAN LISAN DARI ADUN PAROI
(OLEH YB HJ MOHAMAD TAUFEK BIN ABD GHANI)

HARI KE 2 PERSIDANGAN DUN N.SEMBILAN 9hb OGOS 2011 (SELASA)

SOALAN 1

TANAH PERKUBURAN UMAT ISLAM

Kini terdapat tiga buah tanah perkuburan yang boleh digunakan oleh umat Islam di sekitar bandar Seremban iaitu di Tanah Perkuburan Islam Makam Hj Said Seremban , Tanah Perkuburan Islam di Paroi Jaya dan Tanah Perkuburan Senawang berhampiran Taman Sri Kasih. Namun , hanya Tanah Perkuburan Islam yang masih mampu menampung keperluan umat Islam tetapi 2 buah lagi Tanah Perkuburan telah hampir penuh digunakan.

Mengikut statistik terkini di mana kepadatan penduduk khususnya umat Islam semakin meningkat , apakah perancangan kerajaan Negeri Sembilan bagi menyediakan tanah perkuburan yang baru di dalam kawasan Seremban?

Apakah usaha kerajaan negeri bagi menjaga kebersihan dan keselamatan kawasan tanah perkuburan Islam sedia ada khususnya Tanah Perkuburan Makam Hj Said yang mana ianya terdedah kepada tanah runtuh terutama di kawasan yang berhampiran dengan tebing sungai?


SOALAN 2

PENGGUNAAN ALAT MULTIMEDIA SEWAKTU KHUTBAH JUMAAT

Di kebanyakan masjid-masjid di sekitar bandar Seremban telah dipasang alat multimedia bagi digunakan sewaktu khutbah Jumaat dibaca. Malangnya penggunaannya amat jarang sekali dan kini ianya dilihat seperti projek "Gajah Putih" sahaja.

(a) Kenapakah alat multimedia ini tidak dapat digunakan secara optima demi kebaikan umat Islam khususnya dalam usaha meningkat kefahaman Islam melalui khutbah Jumaat?
(b) Berapakah jumlah kos yang telah dibelanjakan oleh pihak masjid , pihak Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan ataupun pihak Majlis Agama Islam Negeri Sembilan bagi memasang alat multimedia tersebut?
SOALAN 3

KAWASAN LOMBONG BIJIH TIMAH DI KAWASAN PERAIRAN LAUT DI KUALA LINGGI MELAKA

Mengikut maklumat yang diterima, pihak kerajaan Negeri Melaka telah mewartakan satu kawasan perairan laut di Kuala Linggi sebagai kawasan lombong bijih timah dan kini menjadai hasil pendapatan bagi kerajaan Negeri Melaka.

(a) Apakah kerajaan Negeri Sembilan tidak berhasrat untuk melihat wujudnya kemungkinan perkara yang sama sesuai dilaksanakan di perairan Negeri Sembilan?

(b) Adakah pihak kerajaan Negeri Sembilan tidak mengkaji samada lombong bijih timah di negeri Melaka ini berada di kawasan sempadan perairan Negeri Sembilan dan ada kemungkinan ianya telah memasuki sempadan Negeri Sembilan?


SOALAN – SOALAN UNTUK JAWAPAN BERTULIS PERSIDANGAN DUN NS

PERSIDANGAN KEDUA PADA 8 OGOS 2011 DAN 9 OGOS 2011
PENGGAL KEEMPAT DEWAN UNDANGAN NEGERI KE 12


SOALAN 1


CUKAI TAKSIRAN

Cukai Taksiran adalah merupakan hasil tahunan pihak berkuasa tempatan seperti Majlis Perbandaran Seremban (MPS) dan Majlis Perbandaran Nilai (MPN) yang digunakan untuk tujuan pengurusan, projek dan penyenggaraan setempat untuk manafaat pembayar cukai.

c. Berapakah cukai taksiran yang dikenakan mengikut kategori di bawah Majlis Perbandaran Seremban (MPS) dan Majlis Perbandaran Nilai (MPN)?

d. Bilakah tarikh kali terakhir cukai taksiran tersebut dinaikkan dan berapakah peratus jumlah kenaikan tersebut?

e. Adakah pihak Majlis Perbandaran Seremban dan Majlis Perbandaran Nilai mempunyai perancangan untuk menaikkan cukai taksiran bagi kedua-dua Majlis Perbandaran tersebut pada tahun 2011 dan tahun 2012 ini?


SOALAN 2


BANDARAYA SEREMBAN

Pengumuman tentang Bandar Seremban akan dinaiktaraf sebagai Bandaraya Seremban telah dibuat beberapa kali , yang terakhir akan dilaksanakan pada tahun 2010 yang lalu tetapi sehingga kini ianya belum menjadi kenyataan.

c. Apakah punca-punca atau faktor-faktor yang menyebabkan pengisytiharan Seremban sebagai Bandaraya terpaksa ditangguhkan ?

d. Apakah perancangan Kerajaan Negeri Sembilan bagi mempercepatkan usaha-usaha menjadikan Seremban sebagai Bandaraya?

e. Adakah cukai taksiran di dalam bandar Seremban akan dinaikkan apabila ianya telah diisytiharkan sebagai Bandaraya Seremban?






SOALAN 3

PEMBINAAN LAPANGAN TERBANG TENTERA UDARA DIRAJA MALAYSIA (TUDM) DI LABU


YAB Perdana Menteri Malaysia telah mengumumkan projek untuk membina sebuah lapangan terbang di Labu, Negeri Sembilan bagi menggantikan Lapangan Terbang TUDM di Sungai Besi.

(a) Berapakah keluasan tanah yang telah dijual kepada kerajaan pusat untuk projek tersebut? Sila nyatakan keluasan tanah tersebut milik kerajaan negeri dan berapakah keluasan tanah yang dijual tersebut milik rakyat?

(b) Berapakah harga sekaki persegi yang dibayar kerajaan persekutuan kepada kerajaan Negeri Sembilan untuk membeli tanah tersebut?

(c) Berapakah harga sekaki persegi tanah milik rakyat yang diambilalih oleh kerajaan Negeri Sembilan?

(d) Adakah terdapat kes pengambilalihan tanah milik rakyat ini yang dibawa ke mahkamah akibat tidak puas hati dengan harga tanah yang dibayar oleh kerajaan Negeri Sembilan?


SOALAN 4

PENUBUHAN KELAS AGAMA DAN FARDHU 'AIN (KAFA) YANG BARU


Terdapat beberapa kawasan perumahan yang ingin menubuhkan Kelas Agama dan Fardhu 'Ain bagi mendidik generasi muda di kawasan tersebut.

(a) Benarkah semua permohonan baru bagi menubuhkan KAFA pada tahun ini telah dibekukan?

(b) Apakah alasan-alasan bagi pembekuan tersebut dilakukan?

(c) Bilakah penubuhan KAFA baru akan dibuka semula?








SOALAN 5

RUMAH KEDIAMAN UNTUK PEKERJA ASING DI TAMAN PERUMAHAN

Terdapat banyak pihak majikan yang menyewa rumah-rumah di Taman Perumahan di sekitar Senawang untuk dijadikan rumah kediaman bagi pekerja-pekerja asing mereka. Perkara ini telah menyebabkan timbul masalah gejala sosial yang serius.

(a) Apakah tindakan kerajaan terutama pihak berkuasa tempatan bagi mengawal dan mengatasi permasalahan ini?

(b) Bolehkah pihak kerajaan berbincang dengan pihak majikan khususnya kilang-kilang memilih kawasan yang jauh dari taman perumahan sebagai rumah kediaman pekerja-pekerja asing sebagai contoh kawasan rumah kedai di Bandar Seremban Selatan?

(c) Berapakah kes pergaduhan dan kes pembunuhan yang melibatkan pekerja asing yang berlaku di kawasan rumah kediaman pekerja-pekerja asing tersebut di Negeri Sembilan bagi sepanjang tahun 2011 dan sehingga Jun 2011? Dan apakah usaha kerajaan Negeri untuk mengatasi kes seperti ini?


SOALAN 6

KEJADIAN MANGSA LEMAS DI KAWASAN HUTAN LIPUR ULU BENDUL, KUALA PILAH

Baru-baru berlaku kejadian yang disebut sebagai "Kepala Air" yang menyebabkan 3 orang kanak-kanak dibawa arus deras dan akhirnya dijumpai mati lemas di Kawasan Hutan Lipur Ulu Bendul.

(a) Adakah pihak yang berkaitan telah mengkaji apakah punca sebenar kepada kejadian tersebut?

(b) Mengikut maklumat dari para peniaga di kawasan tersebut , sejak kejadian tersebut didapati kehadiran pengunjung semakin berkurangan. Apakah usaha pihak kerajaan bagi meningkatkan tahap keselamatan pengunjung di kawasan tersebut?

(c) Difahamkan antara punca kejadian "Kepala Air" yang menyebabkan paras air Sungai Terachi berhampiran kawasan tersebut naik secara mendadak. Apakah ada aktiviti-aktiviti yang berlaku di kawasan hulu sungai yang menjadi punca kepada kejadian tersebut?




SOALAN 7

KAWASAN PERUMAHAN RUMAH PANGSA DI DALAM DUN PAROI

Terdapat beberapa kawasan perumahan pangsa di dalam DUN Paroi iaitu Perumahan Pangsa di Taman Cengal Utama , Taman Casuarina , Taman Seri Pagi , Taman Lily dan Taman Tasik Jaya. Kini kebanyakan kawasan perumahan pangsa tersebut telah diserahkan pengurusan penyelenggaraan harta benda bersama kepada Badan Pengurusan Bersama (JMB) yang dianggotai oleh penduduk setempat.

(a) Adakah semua kawasan perumahan pangsa di dalam DUN Paroi telah diserahkan pengurusan penyelenggaraan kepada pihak penduduk? Sila nyatakan perumahan pangsa yang belum melaksanakannya lagi.

(b) Setakat hari ini, apakah masalah-masalah yang timbul apabila pengurusan rumah pangsa tersebut diserahkan kepada para penduduk?

(c) Apakah usaha kerajaan negeri jika terdapat jawatankuasa yang dipilih tidak mampu menguruskan penyelenggaraan perumahan tersebut dengan baik?


SOALAN 8

STESEN KOMUTER DI SENAWANG DAN SUNGAI GADUT

Kini perkhidmatan komuter oleh Keretapi Tanah Melayu (KTM) telah beroperasi di Stesen Senawang dan Sg Gadut.

(a) Berapa ramaikah orang yang telah menggunakan perkhidmatan di kedua-dua stesen ini sejak ianya mula dibuka? Adakah ia telah mencapai sasaran yang ditetapkan oleh pihak KTM?

(b) Apakah masalah-masalah yang masih wujud di kedua-dua stesen ini yang masih menjadi rungutan pihak pelanggan seperti perkhidmatan kenderaan awam ke kawasan stesen ini, masalah banjir kilat di kawasan tempat letak kereta di Stesen Sungai Gadut atau apa-apa jua masalah yang berkaitan dengan perkhidmatan komuter tersebut?

(c) Perkhidmatan komuter ini juga kerap digunakan oleh para penduduk yang tinggal di Taman Tuanku Jaafar yang bekerja di Seremban dan Kuala Lumpur. Mereka sering menggunakan jalan singkat yang agak semak samun di sebelah Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Ladang Senawang, Jalan Tampin dan ini membahayakan keselamatan pengguna-pengguna perkhidmatan tersebut. Apakah usaha pihak KTM dan pihak Majlis Perbandaran Seremban bagi mengatasi masalah ini sekaligus dapat meningkatkan bilangan pengguna perkhidmatan komuter tersebut?

SOALAN 9

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN AGAMA KERAJAAN NEGERI SEMBILAN

Difahamkan kini hanya tinggal 2 buah Sekolah Menengah Kebangsaan Agama (SMKA) yang masih di bawah Kerajaan Negeri Sembilan iaitu Institiut Tahfiz Al-Quran (ITQAN) , Gemencheh dan Maahad Ahamadi , Gemencheh.

(a) Sekolah Menengah Agama Sains , Selaru , Kuala Pilah telah diserahkan kepada kerajaan persekutuan baru-baru ini. Kenapakah kerajaan Negeri Sembilan membuat keputusan menyerahkan sekolah tersebut kepada kerajaan persekutuan?

(b) Apakah kerajaan Negeri Sembilan mendapat apa-apa pembayaran hasil dari penyerahan tersebut?

(c) Adakah kerajaan Negeri Sembilan berhasrat untuk menyerahkan 2 buah sekolah lagi kepada kerajaan persekutuan? Jika ya , kenapa dan bilakah jangkaan tarikhnya?


SOALAN 10


CADANGAN MEMBINA KOMPLEKS PENTADBIRAN KERAJAAN NEGERI SEMBILAN YANG BARU.


Difahamkan bahawa tapak pembinaan kompleks tersebut terletak di Bandar baru Sendayan.

(a) Apakah alasan-alasan kerajaan negeri membina kompleks pentadbiran yang baru sedangkan bangunan sedia ada masih elok dan sempurna (tiada kerosakan serius)?

(b) Dimanakah lokasi sebenar tapak kompleks tersebut dan siapakah pemilik tanah tersebut?

(c) Berapakah kos sebenar pembinaan kompleks tersebut dan dari manakah sumber kewangan bagi membiayai pembinaan kompleks tersebut? Berapa peratuskah proses pembinaan tersebut telah berjalan?

Where the poor gets poorer

Posted: 04 Nov 2011 01:09 AM PDT



Where the poor gets poorer
November 4, 2011

The Auditor-General's Report states that instead of wiping out poverty in Negeri Sembilan, the state is experiencing an increase in poverty.

SEREMBAN: There is something amiss in Negeri Sembilan's poverty eradication programme. Instead of getting better, it is only getting worse and the poverty rate has increased by 178 percent in the last three years.

The Auditor-General's Report stated that out of 10 poverty eradication programmes implemented in the state, seven were rated as not impressive. That means 70 percent of the programme had failed.

Negeri Sembilan PKR chief Mohd Nazree Mohd Yunus said: "I worry that there is possibility of bribery and political interference in these programmes."

He said that this was only one aspect of mismanagement by the state government and PKR has lodged a police report asking the Malaysian Anti Corruption Commission to investigate.

Mohd Nazree said that the AG's report also exposed sand theft activity at the Jijan River.

"Based on all these evidence, we have asked the MACC to start an investigation.

"These are not our allegations but all these are in the audit report," said Mohd Nazree.

http://www.freemalaysiatoday.com/2011/11/04/where-the-poor-gets-poorer/

Ultimatum to Shahrizat: Answer charges or else

Posted: 03 Nov 2011 09:29 PM PDT



Ultimatum to Shahrizat: Answer charges or else
November 4, 2011

Opposition group visits National Feedlot Centre's farm in Gemas.

GEMAS: PKR strategic director Rafizi Ramli claims he has more information than already revealed about Shahrizat Abdul Jalil's involvement in the National Feedlot Centre (NFC) and has threatened to expose them unless she responds to allegations made in recent days.

Rafizi visited the NFC farm here yesterday, a day after he alleged in a press conference that most of the beef produced by the centre is supplied to luxury restaurants owned by the family of Shahrizat, the Minister for Women, Family and Community Development.

Agriculture Minister Noh Omar had earlier confirmed that members of her family manage the luxury restaurants.

"We want to know how much exactly was spent for this farm," Rafizi said after his visit.

"How many head of cattle are bred here and how many are slaughtered per day?"

He posed the questions in front of more than 70 people outside the farm. Most of them were journalists and publicity officials of opposition parties.

"Based on the information I have, they are supposed to breed 60,000 cows per year but I learnt that only 8, 000 cows were produced over a period of three years" he said.

Rafizi was accompanied on his visit by five Negeri Sembilan state assemblymen—Mohd Taufek Abdul Ghani (PAS-Paroi), M Ravi (PKR-Port Dickson), Aminuddin Harun (PKR-Sikamat), P Gunasekaran (DAP-Senawang) and Ng Chin Tsai (DAP-Temiang). Also in his delegation was Fariz Musa, the chief coordinator of Jingga 13, a PKR-linked NGO.

Security guards barred the media group from entering the farm, irking Rafizi and his companions.

He explained to the guards that he had already informed NFC's executive chairman, Dr Mohamad Salleh Ismail, about the visit.

"The NFC was built with the rakyat's money and technically this farm belongs to the rakyat," he told them. "We as the rakyat would like to see for ourselves how our money is spent."

He asked them to allow at least two journalists in. The guards were unmoved. Neither did they budge when Ravi and Gunasekaran appealed in their capacity as state assemblymen.

Mohd Taufek said he would raise the NFC issue in the state assembly, which begins its next sitting on Nov 21.

"Since the state government has some shares in NFC, Menteri Besar Mohamad Hasan has some explaining to do," he said.

http://www.freemalaysiatoday.com/2011/11/04/ultimatum-to-shahrizat-answer-charges-or-else/

ADUN Pakatan dilarang lawat projek lembu Feedlot

Posted: 03 Nov 2011 08:14 PM PDT

ADUN Pakatan dilarang lawat projek lembu Feedlot
Nov 3, 2011



Usaha konvoi pemimpin Pakatan Rakyat, termasuk beberapa ADUN Negeri Sembilan untuk melawat projek ladang ternakan lembu Pusat Feedlot Kebangsaan gagal apabila mereka dihalang dan dilarang masuk oleh pengawal keselamatan yang bertugas.

Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli minggu lalu berkata beliau akan mengadakan sidang media di ladang itu jika kerajaan tidak memberikan jawapan berhubung beberapa kepincangan yang didakwa membabaitkan projek yang bernilai RM73.64 itu.

Sebaik tiba di tapak ladang berukuran 2,000 ekar itu pada tengahari tadi, kira-kira 50 pemimpin Pakatan dan aktivis terpaksa berpanas selama sejam dalam usaha cuba memujuk pengawal keselamatan bagi membenarkan mereka masuk.




"Bagaimana awak boleh halang kami masuk sedangkan menteri yang bertanggungjawab kata kami boleh lawat projek ini kerana ia sesuatu yang berjaya dan tidak mempunyai sebarang salah laku?" soal Rafizi kepada pengawal keselamatan itu.

Wang rakyat

Hujahnya lagi, adalah menjadi prerogatif bagi wakil rakyat untuk meninjau bagaimana wang kepunyaan rakyat dibelanjakan. Namun semua itu tidak dihiraukan.

Sebaliknya, mereka diarahkan meninggalkan kawasan itu. Konvoi itu terpaksa akur dan bersurai pada jam 1.30 petang selepas mengadakan sidang akhbar di pintu masuk ladang berkenaan.

Pada 1 November lalu, Rafizi mendakwa Pusat Feedlot Kebangsaan bernilai RM73.64 juta itu merupakan projek yang tidak berjaya walau dijelaskan sebaliknya oleh menteri berkenaan, Datuk Seri Noh Omar.



"Kita persoalkan sasaran yang menteri kata telah dipenuhi. Ternak 8,000 ekor lembu dalam masa tiga tahun ini, petani di kampung mana-mana pun boleh buat. Tidak perlu ada RM250 juta," kata Rafizi.

Syarikat Agro Science Industries Sdn Bhd – salah sebuah daripada dua syarikat yang dipilih untuk menjayakan Pusat Feedlot Kebangsaan – telah diberikan sejumlah pinjaman daripada RM250 juta yang diperuntukkan dan juga geran sebanyak RM6 juta melalui kementerian pertanian.

Noh juga minggu lalu mengakui bahawa projek berkenaan telah diberikan kepada anggota keluarga menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

http://malaysiakini.com/news/180453

Tiada ulasan:

Catat Ulasan