BLOG - BLOG PARTI PAS

Dicatat oleh Tanpa Nama | | Posted On Sabtu, 15 Oktober 2011 at 3:40 PG

sumber :-

BLOG - BLOG PARTI PAS


CINA ISLAM (林川興)

Posted: 15 Oct 2011 01:53 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Chegubard mahu terbit brosur cincin RM24 juta.

Posted: 14 Oct 2011 10:49 PM PDT

17 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Tidak puas hati dengan penjelasan mengenai kontroversi cincin berlian bernilai RM24 juta, aktivis akar umbi, Badrul Hisham Shaharin memutuskan untuk menerbitkan brosur 16 muka bagi mendedahkan kebenaran di sebalik perkara tersebut.


badrul hisham shaharin altantuya police questioning 290509 03Badrul, yang lebih dikenali sebagai Chegubard, menerajui kumpulan anak muda yang dikenali sebagai Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

Katanya, selain menerbitkan bukti asal mengenai cincin
tersebut, brosur itu juga akan turut memuatkan jumlah pembaziran dan gaya hidup mewah orang yang didakwanya "bergaya sebagai wanita pertama Malaysia."

Majlis pelancaran brosur tersebut akan diadakan di pejabat PKR di Rantau, Negeri Sembilan dan akan dihadiri pemimpin tinggi PKR, termasuk naib presiden Datuk Chua Jui Meng dan Fuziah Salleh serta setiausaha Pemuda DAP kebangsaan, Anthony Loke .

Julai lalu, Badrul mendakwa cincin itu - 'Natural Fancy Gray Cushion Cut Diamond' berharga RM24,458,400 - diterbangkan ke negara ini melalui Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA).

Beliau juga membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Pulau Pinang pada 13 Julai, mendakwa cincin tersebut dibeli oleh isteri perdana menteri - Datin Seri Rosmah Mansor

Malaysiakini/-

Sultan Kedah dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14

Posted: 14 Oct 2011 10:30 PM PDT

17 Zulkaedah 1432H. [MOD] -


Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin (tiga, kanan) bergambar bersama (dari kiri) Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Tuanku Munawir, Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail, Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V, Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar ketika berangkat menghadiri Mesyuarat Majlis Raja-Raja Melayu Ke-226 di Istana Negara, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR, 14 Okt. — Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong ke-14 oleh Majlis Raja-Raja dalam mesyuarat khasnya di Istana Negara di sini hari ini.

Pemilihan itu berkuatkuasa 13 Disember depan untuk tempoh lima tahun. Sementara Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V dipilih menjadi Timbalan Yang di-Pertuan Agong bagi tempoh yang sama, menurut kenyataan Pejabat Perdana Menteri.

Ini kali kedua Sultan Abdul Halim dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong. Kali pertama pada 21 September 1970 untuk tempoh lima tahun, berakhir 20 September 1975.

Sultan Abdul Halim, 83, yang kini Timbalan Yang di-Pertuan Agong akan menggantikan Tuanku Mizan Zainal Abidin yang akan tamat tempoh pemerintahan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-13.

Mesyuarat khas Majlis Raja-Raja itu dipengerusikan oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dan dihadiri oleh semua Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja kecuali Sultan Pahang. Pemilihan dilakukan mengikut peruntukan jadual Ketiga Perlembagaan Persekutuan.

Sultan Abdul Halim, diputerakan pada 28 November 1927 di Istana Anak Bukit, Alor Setar, Kedah.

Baginda menaiki takhta pada 14 Julai, 1958 selepas kemangkatan ayahanda baginda Sultan Badlishah.

Lulusan Wadham College Oxford United Kingdom dengan ijazah Sains Sosial dan Pentadbiran Awam, baginda pernah menyertai Perkhidmatan Awam Negeri Kedah dalam tahun 1950an.

Sementara itu, Sultan Muhammad V, 42, dimasyhurkan sebagai Sultan Kelantan ke-29 pada 13 September 2010.

Canselor Universiti Malaysia Kelantan itu diputerakan di Kota Bharu, Kelantan pada 6 Oktober 1969. — BERNAMA

Menteri Pertahanan Britain letak jawatan

Posted: 14 Oct 2011 10:28 PM PDT

17 Zulkaedah 1432H. [MOD] -
Liam Fox
Liam Fox

LONDON: Menteri Pertahanan Britain, Liam Fox mengumumkan meletakkan jawatan berikutan dikaitkan dengan skandal membabitkan seorang usahawan menyamar menjadi penasihatnya ketika menjalankan tugas rasmi kerajaan.

Dalam surat peletakan jawatannya kepada Perdana Menteri, David Cameron, Ahli Parlimen Parti Konservatif itu mengaku membenarkan aktiviti peribadi dan tugas rasmi membabitkan rakan baiknya, Adam Werritty.

Beliau meletakkan jawatan selepas memegang jawatan Menteri Pertahanan selama 17 bulan. - AFP

Gempa gegar Laut Banda, Indonesia

Posted: 14 Oct 2011 10:07 PM PDT

17 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: Satu gempa bumi yang lemah berukuran 4.9 magnitud berlaku di Laut Banda, Indonesia, jam 1.24 pagi tadi, kata Jabatan Meteorologi Malaysia hari ini.

Jabatan itu dalam satu kenyataan berkata, pusat gempa itu adalah 340 kilometer (km) di barat daya Ambon, Indonesia dan 1,615km di tenggara Tawau, Sabah.

Bagaimanapun, gempa tersebut tidak mendatangkan ancaman tsunami kepada Malaysia, kata jabatan itu.

40 ribu nama diragui, apa jadi dengan ALIS

Posted: 14 Oct 2011 02:00 AM PDT

16 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 14 Okt: Pendedahan wujud 40,000 pemilih 'diragui' yang mahu dipamer oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) kepada umum menimbulkan persoalan apa sudah jadi dengan Agency Link-Up System (ALIS).

ALIS iaitu satu sistem yang menghubungkan pengkalan data SPR dengan pengkalan data warganegara di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Ianya digunakan bagi mengenalpasti individu yang mendaftar sebagai pemilih adalah sah sebagai warga negara.

"Sebelum ini SPR begitu berbangga kerana mempunyai sistem yang dihubungkan kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang dikenali sebagai ALIS (Agency Link-Up System).

"Sudah pastilah JPN mempunyai pengkalan data yang paling canggih dalam negara kita. Tapi apa sudah jadi dengan sistem ini," soal Exco Dewan Pemuda PAS, Suhaizan Kayat.

Beliau yang juga Pengerusi Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi dewan itu turut mempersoal adakah JPN tidak memiliki identiti semua warga negara Malaysia sehingga perlu dipaparkan kesemua 40 ribu pemilih yang meragukan kepada media.

Sepatutnya dengan sistem ALIS itu katanya, SPR dan JPN sudah mampu membezakan antara pengundi asli dan pengundi palsu.

"Mengapa baru sekarang SPR menyedari pemilih yang meragukan. Apakah sebelum ini SPR tidak menyedarinya?

"Kalau tidak menyedarinya bagaimana status pilihan raya ke-12 yang penuh dengan daftar pemilih yang tercemar," soalnya lagi.

Selain itu beliau turut mempersoal apakah SPR sudah tidak yakin dengan JPN kerana kelemahan sistem pengkalan datanya sehingga terpaksa dipamer kepada umum.

Ke mana hilang 10,000 lagi nama

Sementara itu, beliau mahu SPR menjelaskan ke mana hilangnya sejumlah 10,000 lagi nama yang sebelum ini didakwa sedang di siasat oleh mereka.

"Dalam kenyataan media yang terbaharu Tan Sri Abd Aziz Mohd Yusof telah mendedahkan bahawa terdapat 40 ribu pengundi yang diragukan.

"Sedangkan sebelum ini kenyataan yang dikeluarkan oleh SPR bahawa terdapat 50 ribu pemilih yang sedang disiasat. Saya tidak tidak pasti bagaimana 10 ribu pemilih hilang secara tiba-tiba," katanya yang juga Ketua Pemuda PAS Johor.

Pun begitu, beliau turut mengucap syabas kepada Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya,Tan Sri Abd Aziz Mohd Yusof kerana akhirnya akur bahawa daftar pemilih SPR perlu dibersihkan.

Beliau juga mahu usaha Pemuda PAS membongkar segala kelemahan dalam sistem pilihan raya tidak lagi diperlekeh SPR.

harakahdaily/-

Tentera NATO Terbunuh Di Afghanistan

Posted: 14 Oct 2011 01:41 AM PDT

16 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

KABUL: Penguatkuasa Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) berkata anggota tentera antarabangsanya terbunuh dalam serangan pemberontak di selatan Afghanistan.

Perikatan tentera antrabangsa itu bagaimanapun tidak memberikan butiran lanjut dalam kenyataan yang disiarkan, Jumaat, berhubung serangan pada Khamis.

Lazimnya, NATO akan menunggu keizinan daripada pihak berkuasa terlebih dahulu sebelum menyiarkan keterangan terperinci berkenaan kematian atau kerugian dialami pihaknya.

Ia adalah kematian tentera antarabangsa yang ke-sembilan dilaporkan sejak awal Oktober ini.

Sehingga kini, sekurang-kurangnya 462 tentera antarabangsa sudah terkorban di Afghanistan. - AP

Ingat ALLAH, hati tenang

Posted: 14 Oct 2011 01:30 AM PDT

16 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Sabda Nabi, "Mahukah aku beritahu kamu tentang amal yang paling bersih di sisi Tuhanmu dan paling tinggi mengangkat darjatmu, dan lebih baik bagimu dari berperang melawan musuh, kamu memenggal leher mereka dan mereka pun memenggal leher kamu?" Para Sahabat menjawab, "Khabarkan kepada kami." Rasulullah S.A.W. pun bersabda, "Zikir (ingat) kepada Allah". (HR Hadis At-Tirmizi dan Ibnu Majah)

Firman Allah, "Maka apabila kamu telah menyelesaikan solatmu, ingatlah Allah di masa berdiri, di masa duduk dan di masa berbaring." (An-Nisa' 103)

Firman Allah, "Hai orang-orang yang beriman, berzikirlah dengan menyebut nama Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepadaNya di waktu pagi dan petang." (Al-Ahzab 41-42)

Allah berfirman yang bermaksud: "Iaitu orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram." (Surah ar-Ra'd, ayat 28)

tazkirah/-

Pemandu teksi pun nak dikenakan BN.

Posted: 14 Oct 2011 01:20 AM PDT

16 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

Jika boleh diungkapkan, inilah kemungkinan ayat kerajaan Barisan Nasional kepada para pemandu teksi; senada dengan watak Haji Bakhil yang mengherdik budak-budak yang berada di depan laman rumahnya, "Nah! Ambil gula-gula ini, pergi main jauh-jauh".

Perumpamaan dari satu daripada filem legenda P. Ramlee ini mudah difahami semua, setelah kita menghalusi Belanjawan kerajaan BN yang cuba menawarkan sesuatu kepada para pemandu teksi di negara ini.

Insentif yang dicadang untuk diberikan, sebagaimana yang ditawarkan oleh Najib Razak adalah:

* Pengecualian 100% duti eksais dan cukai jalan ke atas pembelian teksi baru buatan tempatan.

* Pengecualian bayaran balik duti eksais dan cukai jalan ke atas teksi berusia lebih tujuh tahun yang dijual atau ditukar milik.

* Memansuhkan cukai jalan ke atas teksi bajet persendirian.

* Subsidi kadar faedah dua peratus untuk teksi baru buatan tempatan.

* Pemberian bantuan menggantikan teksi usang (RM3,000 bawah 7 hingga 10 tahun dan RM1,000 lebih 10 tahun)

* Kerajaan BN mendakwa semua insentif ini memberi manfaat kepada pemandu teksi bajet dengan penjimatan berjumlah RM7,560.

Jadi, apa pula kaitannya ungkapan Haji Bakhil dengan belanjawan BN ini?

Tampi padi untuk dapatkan beras

Pengumuman Najib selaku Menteri Kewangan itu sekadar mengurangkan sakit, seperti menelan pain killer, dan ianya bersifat sementara.

Kos-kos ini bukan sekadar kos berbentuk wang kertas kerana ia juga melibatkan birokrasi yang sangat rigid dalam proses-proses lain juga. Karenah birokrasi juga memakan kos iaitu masa dan tenaga, dan kadang kalanya melibatkan "duit kopi".

Dalam ilmu ekonomi, masa dan tenaga juga akan membawa makna wang, dan dalam bahasa seharian, semua orang tahu apa itu duit kopi.

Bagaimana pula dengan pemandu teksi yang tidak ada pilihan lain dalam hidup kecuali memandu teksi sebagai kerjaya mereka? Memang tiada jaminan bahawa karenah birokrasi untuk mendapatkan kelulusan membawa teksi ini tidak berlanjutan.

Cukai jalan telah pun diketahui bahawa jumlahnya sudah berpatutan dan murah. Ia bukan satu beban utama kepada pemandu teksi. Ibarat kata, seperti menawarkan diskaun kepada orang tua untuk menaiki LRT dan monorel atau jika imaginasi lebih jauh menjalar, menawarkan diskaun untuk rakyat membeli helikopter, mana-mana kerajaan mana pun sanggup berbuat begitu.

Respon pemandu teksi

Tinjauan selepas pengumuman Belanjawan BN mendapati salah seorang dari ribuan pemandu teksi di Lembah Klang telah sempat mengirim SMS, katanya "lepas ni aku tak nak 'kayuh' lagi la, duit sewa cab aku masih sama, bajet NR tak bagi impact sangat kat 'pilot' macam aku ni, penat je kayuh cab orang."

Bagi yang tidak begitu memahami bahasa SMS pemandu teksi…
"kayuh" - memandu/bawa teks
"cab" - teksi
"NR" - Najib Razak
"pilot" - pemandu teksi

Kekecewaan pemandu teksi ini rupanya masih berterusan sekali pun insentif kerajaan BN telah diumumkan. Kebanyakan mereka hanya pemandu, bukan pemilik. Yang memiliki teksi ialah syarikat-syarikat; mungkin yang ada kabel politik dengan parti pemerintah.

Tanda-tanda jika sesuatu pihak itu tidak ikhlas dan tidak jujur adalah kefahamannya dalam sesuatu situasi. Hairan bagaimana kerajaan BN yang dikatakan cukup sumber untuk mengkaji dan mencari penyelesaian terhadap masalah rakyat, telah gagal memahami dan melaksanakan keperluan utama rakyat, dalam hal ini pemandu teksi.

Tawaran Pakatan Rakyat

Bukankah Pakatan Rakyat dalam Belanjawan Alternatifnya dengan tema Kesejahteraan Untuk Semua telah menunjukkan jalan yang mudah dan jelas tentang apa yang diinginkan oleh pemandu teksi - memberi permit penuh kepada pemandu teksi.

Ini bererti PR lebih faham keperluan dan kehendak rakyat, termasuk pemandu teksi. Bagi pemandu teksi, memiliki teksi sendiri adalah serupa seperti seorang petani atau peneroka FELDA mendapat hak milik tanah.

Pemandu teksi tidak mahu membawa kereta yang disewa dari syarikat kerana kos sewaan mahal, malah kerajaan tidak ada banyak kuasa untuk menentukan harga sewaan yang dikenakan syarikat tesebut. Kerajaan BN seolah-olah mahu pemandu teksi makan gaji semata-mata tanpa membenarkan mereka berdikari.

Kerajaan BN yang gah dengan sebegitu ramai penasihat dan perunding, termasuk dari luar negara yang dibayar berpuluh juta ringgit tetapi berpura-pura tidak faham masalah asas dan penting bagi pemandu teksi.

Mengapa permit hak milik teksi ini begitu liat mahu diberikan kepada individu pemandu teksi? Adakah kerana permit-permit ini hanya untuk syarikat yang sudah menjadi kuota kepada ketua-ketua bahagian UMNO?

Adakah kerana permit ini masih telah menjadi satu-satunya aset kaum Bumiputera yang mesti dipegang amanahnya oleh segelintir elit UMNO hingga menafikan hak-hak pemandu teksi Melayu sendiri? Malah pemandu teksi berketurunan Cina, India dan lain-lain juga menggigit jari sahaja.

Sekali lagi, terbukti Belanjawan BN 2012 hanya ingin mengabui mata golongan berpendapatan rendah (baca: Melayu) untuk jangka masa yang amat singkat, sekadar untuk UMNO dan BN menang dalam pilihan raya umum akan datang.

Kalau ada yang masih kurang faham dengan politik UMNO-BN, selain dari tepuk dada tanya selera, luangkan sedikit masa untuk menonton filem klasik yang berwatakkan Haji Bakhil untuk kesekian kalinya. Mungkin ada ilham baru untuk rakyat yang semakin dihimpit tekanan kenaikan kos hidup. -Roketkini

Alim nak minta duit

Posted: 14 Oct 2011 01:15 AM PDT

16 Zulkaedah 1432H. [MOD] -

PERDAYA...dua lelaki yang didakwa menyamar saudara baru.
KUALA LUMPUR: Mengaku mendapat hidayah untuk memeluk Islam dan berkopiah bagi menunjukkan perwatakan alim dikesan menjadi taktik baru sekumpulan individu tidak bertanggungjawab bagi meraih simpati orang ramai terutama umat Islam bertujuan membolehkan mereka mendapat bantuan dan wang dengan cara mudah.

Lebih licik, kumpulan individu terbabit menyasarkan surau di kawasan elit untuk mereka berpura-pura melafazkan kalimah syahadah, sekali gus meraih simpati jemaah untuk menghulurkan bantuan kepada 'saudara baru' yang hanya menyasarkan wang ringgit.

Kegiatan kumpulan itu dikesan seorang penceramah agama yang juga pensyarah di sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) selepas mengalami sendiri peristiwa berkenaan sebelum menyedari golongan itu tidak ikhlas untuk memeluk Islam, sebaliknya inginkan bantuan semata-mata.

Penceramah itu yang mahu dikenali sebagai Asri berkata, dia didatangi mualaf yang dikenali sebagai Ibrahim, 50-an, membawa seorang rakannya, Ong, 56, kedua-duanya berasal dari Johor sambil mengaku ingin memeluk Islam ketika dia memberi ceramah di surau di Gombak di sini, 19 September lalu.

Selain itu, katanya, jawatankuasa surau berkenaan memaklumkan kepadanya selepas Ong, Ibrahim turut membawa sekurang-kurangnya empat penganut agama lain bagi tujuan memeluk Islam di surau berkenaan dengan modus operandi hampir sama dengan kes terdahulu.

metro-

Salam Perjuangan

Posted: 14 Oct 2011 11:13 PM PDT

Salam Perjuangan


WARGA ASING BAKAL USAHAWAN NEGARA!

Posted: 14 Oct 2011 05:05 PM PDT

17 Dzulka'edah 1432 H | 15 October 2011

1. Apabila Dewan Pemuda PAS Malaysia membuat sesuatu kenyataan ataupun pendedahan, semaksimum mungkin kenyataan dan pendedahan tersebut akan dinilai agar tidak terjebak dalam fitnah ataupun penyebaran berita palsu, malah ia terlebih dahulu dianjur berlandaskan fakta, bukti dan nas.

Begitulah disiplin yang terpaksa dilalui oleh Dewan Pemuda PAS Malaysia. 


Justeru setiap kenyataan dan pendedahannya akan sentiasa dipantau musuh politiknya dan pantas diseret musuh ke mahkamah andai ia adalah fitnah dan palsu.

2.  Mutakhir ini Dewan Pemuda PAS Malaysia melalui Lajnah Pemulihan Demokrasi dan Mobilisasi Rakyat yang dipengerusikan oleh Sdr Suhaizan Kaiat bersama Timbalannya Sdr Mohd Adram Musa, banyak membuat pendedahan berkait penyelewengan dan kepincangan sistem urus demokrasi serta sistem pengendalian pilihanraya. Pendedahan tersebut dituruti dengan penyerahan memorandum kepada pihak berwajib seperti SPR dan JPN, malah laporan polis turut dilakukan.

3. Sehingga kini Dewan Pemuda PAS belum disaman atau diheret ke mahkamah berkait semua pendedahan yang dibuat. Sebaliknya pihak SPR dan JPN hanya memberi jawapan melalui media dengan menafikan dakwaan Dewan Pemuda PAS Malaysia. Lebih malang apabila penafian yang dilakukan itu sangat rapuh dan terkadang melucukan.

4. Sebelum ini SPR berulang kali menafikan dakwaan DPPM bahawa wujudnya nama pemilih yang bertindih, pemilih yang tidak dikenal pasti dan pelbagai lagi kekeliruan seperti mempunyai identity card yang hampir sama dalam keadaan yang sangat meragukan.

Tetapi beberapa hari selepas penafian dilakukan, 50 ribu senarai nama dikeluarkan dari senarai pemilih sedang peraturan yang ada, nama pemilih hanya boleh dikeluarkan apabila ianya dibantah dengan bayaran dan bantahan itu diterima.

5. Terbaru pihak Polis Diraja Malaysia pula dijangkiti sindrom penafian apabila OCPD Serdang Superitenden Imran Abdul Rahman menafikan sindiket penganugerahan ic kepada 240 warga asing dari Johor kononnya mereka dibawa ke Selangor untuk mengikuti Kursus Keusahawanan. Sedangkan mereka telah berjaya dikesan dan dikepung oleh Pemuda PAS,  dan akhirnya mereka terpaksa bersidai di Istana Dugang Country Resort.

6. Setelah rakyat menyaksikan rendahnya tahap integriti Pengarah SPR dan Timbalannya, kini pihak PDRM pula merosakkan reputasi pihak keselamatan yang sepatut dan selayaknya menjaga kedaulatan dan keamanan negara, bukan bersubahat dengan sindiket yang mengancam kedaulatan.

Alasan yang dikemukakan oleh OCPD Serdang sungguh tidak masuk aqal. Warga asing diberi kursus keusahawanan? Inilah kali pertama saya mendengar dan melihatnya. 

Tapi dengan semangat 'Malaysia Boleh', barangkali semua boleh berlaku. Asal mereka boleh buat penafian, mereka nafi walaupun dengan alasan yang mempersenda nilai intelek rakyat Malaysia.

7. Kursus usahawan jenis apa ni? Penuh dengan kawalan ketat pihak polis?  Kursus usahawan atom ke, atau kursus usahawan untuk melahirkan 'pengusaha-pengusaha' baru bagi memenangkan UMNO dalam pilihanraya umum akan datang?

8. Sebelum ini di Hotel Vistana Kuantan pada 28 September, satu Kursus Pemantapan Warga Pendidik oleh Kementerian Pelajaran Malaysia diadakan bagi mengelabui pandangan umum sedang pengisiannya adalah untuk doktrin pemikiran para pendidik atau guru agar menyokong UMNO dengan pelbagai maklumat salah, fitnah dan palsu yang disogok.

9. Kini warga asing pula diberi kursus keusahawanan kononnya. Kementerian mana pula yang menganjurkannya dan untuk apa kursus itu?

Di saat rakyat sendiri masih terkial-kial mencari modal untuk memajukan diri, tetiba warga asing mendapat peruntukan kursus keusahawanan! Lawak jenaka atau drama komedi  genre apa yang sedang dilakukan oleh PDRM ini?

10. Sektor mana warga asing akan jadi usahawan negara, atau untuk apa kursus keusahawanan itu? Atau adakah untuk menipu dan memperbodohkan rakyat sehingga mencagarkan kedaulatan negara semata-mata terdesak untuk menang pilihanraya ?

Rakyat perlu penjelasan yang meyakinkan, bukan alasan yang melucukan. Sudahlah sebelum ini negara telah gempar dengan kenyataan Parlimen Malaysia bahawa terdapat 27,293 warga asing telah dilulus menjadi warganegara, hanya dalam tempoh tidak sampai 4 tahun [iaitu 2008 - 2011]


Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

PAS Negeri Sembilan

Posted: 14 Oct 2011 09:46 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


Tawaran Sertai Ibadah Korban DUN Paroi 1432 H

Posted: 14 Oct 2011 01:46 AM PDT



PROGRAM IBADAH KORBAN DUN PAROI 1432 H
Anjuran Pusat Khidmat DUN Paroi , Negeri Sembilan

Objektif Program
- Mengagihkan bahagian korban kepada golongan yang layak serta memerlukan
- Memberi peluang kepada mereka yang mampu untuk menyertai ibadah korban
- Korban akan dilakukan di 5 lokasi dalam DUN Paroi

1 Bahagian RM 350 (Lembu)
1 Ekor Kambing RM550

Maklumat lanjut sila hubungi
Sdr Hassan 019-2171942
Sdr Sufian 013-3589328

Bayaran boleh dibuat secara tunai atau cek melalui akaun berikut :
Nama akaun : PAS Dun Paroi
No akaun : 05012010063902
Bank Islam Malaysia Bhd (BIMB)

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah

Posted: 14 Oct 2011 09:32 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah


Pemuda Pakatan Rakyat Sabah demo bantah penutupan jalan

Posted: 14 Oct 2011 01:11 AM PDT


KOTA KINABALU, 14 Okt: Pemuda Pakatan Rakyat (PR) di negeriini menganjurkan demonstrasi bagi membantah penutupan jalan pintas ke SabahMedical Center (SMC) dari Jalan Lintas susur masuk melalui Jalan Bersatu 1,petang tadi.

Demonstrasi berkenaan diketuai Pemuda DAP Negeri Sabah, Jenz Wong dan diadakan dilokasi berhampiran persimpangan Jalan Lintas-Jalan Bersatu 1, dekat sini.


Mereka berbuat demikian selepas mendapat keluhan penggunajalan raya yang terpaksa melalui jalan utama untuk menuju SMC.


Kira-kira 50 pemimpin dan ahli parti-parti komponen PRmenyertai demonstrasi yang bermula jam 3 petang tadi dan berakhir setengah jamkemudian.


Antara barisan kepimpinan yang hadir adalah  Ketua Pemuda PAS Sabah, Saudara Lahirul Latigu;Ketua Penerangan Pemuda PAS Sabah, Saudara Mohd Julfikar Abd Mijan; Pemuda DAPNegeri, Jenz Wong, wakil-wakil daripada Pemuda PAS Sabah, wakil Pemuda DAPSY, wakil Angkatan Muda Keadilan (AMK)dan para penyokong ketiga-tiga parti.
 
"Pemuda PAS akan bersama-sama pemudaPakatan Rakyat dalam memperjuangkan hak-hak akyat terutama yang melibatkan isukemudahan untuk rakyat," kata Lahirul Latigu.

Demonstrasi aman itu bersurai tanpa sebarang insiden tidakdiingini berlaku.

PAS KDAS 3

Posted: 14 Oct 2011 09:08 PM PDT

PAS KDAS 3


PR diberi MyKad: PAS tuntut penjelasan KDN

Posted: 14 Oct 2011 07:33 AM PDT

Utusan diarah bayar Khalid Samad RM60,000

Posted: 14 Oct 2011 07:26 AM PDT


KUALA LUMPUR, 14 Okt: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini memutuskan akhbar Umno, Utusan Malaysia membayar gantirugi RM60,000 kepada Khalid Samad kerana memfitnah ahli parlimen Shah Alam itu.

Keputusan itu dibuat hakim Dr Prasad Sandosham Abraham hari ini berhubung berita di muka hadapan akhbar itu bertarikh 11 Oktober 2009 yang bertajuk ' Zulkifli bidas Pak Janggut'.

Peguam Mohamed Hanipa Maidin (kanan), yang mewakili Khalid berkata, selain membayar RM60,000 itu, Utusan juga diarah membayar kos perundangan.

"Mahkamah arahkan Utusan membayar RM60,000 kepada Khalid Samad sebagai gantirugi kerana memfitnah.

"Utusan juga kena bayar kos yang jumlahnya akan ditaksir kemudian," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.
Hakim juga memberi tempoh satu bulan kepada Utusan untuk mengemukakan rayuan.

Utusan pada 11 Oktober lalu melaporkan 'Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Zulkifli Nordin membidas individu yang digelarnya Pak Janggut yang sanggup memutar belit ayat-ayat Al Quran untuk mempertahankan pembinaan kuil Hindu di Seksyen 23 Shah Alam.'

Di dalam samannya sebelum ini Khalid (kiri) menyatakan berita fitnah itu merujuk kepada beliau meskipun nama beliau tidak disebut.

Beliau menamakan Ketua Pengarang Utusan, penerbit dan pencetak akhbar itu, sebagai defenden dalam saman tersebut.

Ini kerana sebelum berita itu diterbitkan, beliau ada menulis surat kepada penduduk Seksyen 23 di mana di dalam surat tersebut Khalid ada menukilkan ayat-ayat Al-Quran bagi menegaskan perlunya umat Islam berlaku adil dalam isu pembinaan kuil di Sekyen 23 Shah Alam.

Hakim pada perbicaraan 30 September lalu, bersetuju bahawa artikel tersebut merujuk kepada Khalid dan hakim berkata tuduhan memutar belit ayat al-Quran adalah fitnah yang serius, lebih serius dari menuduh orang Islam sebagai Abu Jahal.

Pada 11 Oktober lalu, mahkamah telah mendengar hujah peguam kedua-dua pihak berkaitan isu gantirugi.

Khalid Samad yang juga AJK PAS Pusat diwakili peguam Mohamed Hanipa Maidin dan Azhana Khairudin manakala Utusan diwakili peguam Mohan dari Tetuan Shafiee & Mohan.

PAS LENGGONG

Posted: 14 Oct 2011 07:55 PM PDT

PAS LENGGONG


Sharon sedang di laknat

Posted: 14 Oct 2011 02:50 AM PDT

http://greenboc.blogspot.com/2011/10/ariel-sharon-dalam-neraka-dunia-sudah-5.html

Ariel Sharon Dalam Neraka Dunia, Sudah 5 Tahun Koma

Semua kita tahu mengenai cerita Kamal Artaturk yang mati secara terhina sehingga bumi tidak menerimanya. Namun manusia terus berani menentang Allah. Terbaru Allah buktikan kekuasaannya seperti berlaku di zaman Firaun dan Qarun yg mana kedua mereka mati dalam keaiban.

Ariel Sharon telah banyak merosakkan bumi Palestin. Banyak air mata yang mengalir kerana kezalimannya dulu. Hari ini, Ariel Sharon bagaikan mayat hidup selepas 5 tahun koma. Sehinggakan media di seluruh dunia malu untuk menerbitkan gambar keadaannya. Kini Ariel Sharon yg berusia 82 tahun dikatakan mempunyai berat sekitar 15 kg sahaja.

Doktor yg merawatnya mengatakan Ariel Sharon akan terus koma sehingga 90 tahun. Dia dirawat di Hospital Hadassah di Jerussalem dan kemudian di Chaim Sherba Medical Center. Difahamkan Sharon telah dimasukkan ke bilik pembedahan untuk menyambung bahagian ususnya yg membusuk dan merebak ke seluruh bahagian lain.

Beliau dah jadi umpama mumia firaun. Terpenjara dalam jasad yang sudah membusuk. Subhanallah... ambillah pengajaran daripadanya agar kita terus bertakwa dan beriman kepada Allah... Amin... Tulisan: Norman Liverpool


N.27 - PAS DUN Sura

Posted: 14 Oct 2011 07:41 PM PDT

N.27 - PAS DUN Sura


Mat Indera Bukan Hanya Menyerang Bukit Kepong, Dia Kini Menyerang Kekuatan Parti Pemerintah

Posted: 14 Oct 2011 12:16 AM PDT

Allahyarham Mat Indera tak ada peluang menjawab satu pun tuduhan dan kata nista yang dilempar kepadanya.  Walaupun beliau punya tempoh setahun terdekam dalam penjara - ditangkap pada 1952 sebelum digantung mati pada 1953 - beliau tetap tak mahu tunduk sujud di bawah telapak duli Inggeris.  Betapa pun batang tubuhnya diseksa.

Orang yang tak pernah dizalimi, mungkin tak mengerti apa artinya kezaliman; namun aneh andai anak bangsa yang pernah ditindas penjajahan, tak merasa peri-perihnya penjajahan.  Sungguh tak dapat dimengertikan bagaimana segelintir orang akademik bergelar "profesor" terbelit dengan persoalan mainan istilah dan semantik sehingga ketepi kenyataan bahawa bangsanya pernah dijajah.

Hal ini jadi bahan tawaan orang apabila penyataan "Malaysia tak pernah dijajah" dihembur tanpa bukti kajian dan jilid ilmiah terperinci untuknya.  Ia hanya dilontar dalam satu sidang media Majlis Profesor Negara (MPN) dan disusuli satu-dua forum awam.

Tujuannya pula lebih hanya untuk meyakinkan rakyat dalam jangka masa pendek; bukan menyatakan kebenaran dan perincian fakta sejarah yang sesungguh-sungguhnya.  Dalam kata lain, MPN melalui dua-tiga orang profesor yang bersekongkol menyatakan "Malaysia tak pernah terjajah" lebih berperanan sebagai "orang politik".  Bukan sebagai juru akademik dan ilmuan.  Sidang media oleh MPN berhubung isu itu diadakan pada 9 September 2011.

12 hari kemudian, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu pun dihadap ke mahkamah, atas dakwaan mengeluarkan kenyataan yang memburukkan nama baik anggota polis dan keluarga mereka dalam ceramahnya di Tasek Gelugor, Pulau Pinang.  Dakwaan dibuat mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan khianat awam.

baca artikel penuh...di sini.

Rembau Hari Ini

Posted: 14 Oct 2011 07:22 PM PDT

Rembau Hari Ini


Tawaran Sertai Ibadah Korban DUN Paroi 1432 H

Posted: 14 Oct 2011 01:47 AM PDT



PROGRAM IBADAH KORBAN DUN PAROI 1432 H
Anjuran Pusat Khidmat DUN Paroi , Negeri Sembilan

Objektif Program
- Mengagihkan bahagian korban kepada golongan yang layak serta memerlukan
- Memberi peluang kepada mereka yang mampu untuk menyertai ibadah korban
- Korban akan dilakukan di 5 lokasi dalam DUN Paroi

1 Bahagian RM 350 (Lembu)
1 Ekor Kambing RM550

Maklumat lanjut sila hubungi
Sdr Hassan 019-2171942
Sdr Sufian 013-3589328

Bayaran boleh dibuat secara tunai atau cek melalui akaun berikut :
Nama akaun : PAS Dun Paroi
No akaun : 05012010063902
Bank Islam Malaysia Bhd (BIMB)

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 14 Oct 2011 03:48 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


Brunei Akan Melaksanakan Hukum Syariah Termasuk Hudud

Posted: 14 Oct 2011 02:28 AM PDT

Brunei bakal menjadi negara Asia Tenggara pertama yang melaksanakan hukum Allah ini..Semoga akan terkena tempias hukum Allah ini ke negara sekitarnya,termasuk Malaysia InsyaAllah..

MUHYIDDIN SUH UTAMAKAN BAHASA MELAYU... PSSMI KEJE GILE SAPE?

Posted: 14 Oct 2011 12:15 AM PDT

KUALA LUMPUR, 14 Okt — Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran Malaysia menggesa agar mencontohi sikap beberapa negara maju dan sedang berkembang maju yang tidak meminggirkan bahasa kebangsaan masing-masing, meskipun masih mementingkan penguasaan bahasa Inggeris.

Malah, katanya, daripada lapan ekonomi gergasi dunia iaitu negara G7, dan China, hanya tiga negara iaitu Amerika Syarikat, United Kingdom dan Kanada yang rakyatnya berbahasa Inggeris. Rakyat Kanada juga sebahagiannya berbahasa Perancis manakala di United Kingdom sebahagian rakyatnya berbahasa Welsh, Scottish dan Irish.

"Di Brazil, Russia, India dan China (BRIC) iaitu negara yang berada pada tahap kemajuan ekonomi paling rancak, hanya India tidak mengekalkan bahasa sendiri. Kebanyakan negara Nordik yang maju, juga mengekalkan bahasa masing-masing.

"Daripada empat negara Ekonomi Perindustrian Baru Asia Timur, hanya Singapura tidak mengekalkan bahasa ibunda. Jika kita teliti perkembangan negara-negara berkenaan, kita dapati bahasa Inggeris adalah bahasa penting tetapi bukanlah satu-satunya bahasa yang menjamin kemajuan.

"China tidak menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikannya semata-mata kerana mahu meraih laba globalisasi. Mereka menyanjungi bahasa kebangsaan mereka dan menghormati bahasa kebangsaan negara lain," katanya.
 
.... habis tue yang dok tembak orang pasal himpunan mansuh PSSMI tue kerja giler sape?

KERAJAAN YANG TOLAK HUDUD BOLEH TIRU INDIA ELAK ROGOL

Posted: 13 Oct 2011 05:44 PM PDT

NEW DELHI: Wanita di bandar raya ini tidak lama lagi boleh mengatasi sesiapa yang cuba menyerang mereka dengan hanya menekan satu butang telefon untuk meminta tolong kepada pelbagai pihak, termasuk ahli keluarga dan polis.
Butang itu juga menghidupkan penggera di laman sesawang sosial mangsa.

Polis berkata, satu daripada setiap empat kes rogol di India berlaku di New Delhi.
Biasanya, mangsa ditarik ke dalam kereta dan dirogol beramai-ramai ketika kenderaan itu dipandu sebelum mangsa dicampakkan ke tepi jalan.

Data polis India menunjukkan, berlaku satu kes rogol bagi setiap 18 jam.
Namun, melalui kemudahan Fight Back itu, wanita boleh menghantar mesej kecemasan berserta lokasi tepat kepada lima pihak, termasuk polis.

Perkhidmatan itu akan dilancarkan bulan depan. Pengasas bersama Whypoll yang pencipta aplikasi itu, Hindol Sengupta, berkata keselamatan wanita menjadi isu besar di India.

"Wanita dicabul dan diganggu di mana-mana saja dan kami percaya aplikasi pertama di Asia ini membantu mereka menjadi lebih selamat," katanya. - Reuters

Sebab tak nak ikut tunjuk ajar Al Quran.... So ... PM Najib dan konco-konconya boleh dapatkan nasihat dan tunjuk ajar daripada negara India dalam membasmi jenayah rogol di Kuala Lumpur.... wakakaka

YES!!! 10 ARTIS SERTAI UMNO... BUKAN RAMAI LAGI KE?

Posted: 13 Oct 2011 05:39 PM PDT

KUALA LUMPUR, 14 Okt — Seramai 10 artis menyerahkan borang keahlian menyertai Pemuda Umno malam tadi.

Mengetuai penyerahan borang keahlian kepada Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin di pejabat Pemuda Umno di sini ialah Timbalan Presiden Seniman Rozaidi Abdul Jamil atau lebih dikenali sebagai Zed Zaidi.

Antara yang menyertai pergerakan itu ialah Awie, Rashdan Baba, Ezani Nizarif dan Haris Kool dan penyanyi Adam AF.

Zed Zaidi berkata penyertaannya dalam parti itu adalah sebagai menerima pelawaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib dalam program "Jom Masuk Umno".

Pelakon itu yakin corak kepimpinan Perdana Menteri akan melahirkan generasi pelapis yang dapat menyumbang kepada pembangunan negara termasuk industri hiburan.

... mereka masih keliru bahawa Islam telah menetapkan garis panduan bagi sesuatu bentuk hiburan... namum mereka mencari hiburan yang mengundang kemurkaan Allah...

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 14 Oct 2011 03:41 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


INI KERJA TAK PEKDAH !

Posted: 14 Oct 2011 02:08 AM PDT

Dahlah belanja lebih RM500 juta setahun untuk PLKN ,kini nak kumpulkan bekas PLKN pulak. Kos pengangkutan sapa tanggung. Jangan sedap2 guna wang rakyat walau dari bajet PLKN. Bajet PLKN pun dari wang rakyat.
Kalau nak buat juga ... gunalah cara sukarela macam Paktan Rakyat buat atau cara BERSIH buat .Rakyat atau bekas PLKN nak datang denga kederat sendiri. Siapa free datang sapa ada masalah tak perlu pergi.
bayangkan bila banyak kenderaan bas konvoi banyak2 ..bila jadi kemalangan sapa nak bertanggungjawab dan boleh klim insuranke?

Peserta PLKN akan dihimpun semula: Ahmad Zahid
KUALA LUMPUR: Kementerian Pertahanan bercadang untuk mengadakan perjumpaan semula dengan kira-kira setengah juta bekas peserta Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang telah menyertai program itu sejak ia dilancarkan pada 2004.

Menteri Pertahanan. Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata majlis "reunion" yang dicadangkan itu akan dijalankan secara berperingkat yang bertujuan untuk menjalin dan menyemai semula semangat patriotik dan kekitaan yang dibentuk ketika para pelatih menjalani program tersebut."Semangat patriotik dalam membentuk generasi muda berdisiplin dan bersemangat tinggi ketika di dalam kem perlu terus melekat di dalam hati setiap peserta meskipun mereka telah tamat latihan."Maka kita mahu adakan tindakan susulan untuk bertemu semula dengan bekas peserta yang telah mengikuti latihan PLKN sejak dari siri pertama lagi agar semangat kekitaan itu dapat dijalin semula," katanya selepas melancarkan program pemilihan secara berkomputer bagi pelatih PLKN Siri Ke-8 untuk tahun 2011 hari ini.

Dalam pemilihan itu, seramai 140,000 remaja daripada 514,553 yang lahir pada tahun 1993 terpilih untuk menyertai program pada tahun depan.

Mereka terdiri daripada 77,000 peserta lelaki dan 63,000 peserta perempuan.

"Pecahan peserta ialah 60 peratus Bumiputera iaitu sebanyak 84,000 peserta, Cina (28 peratus iaitu 39,000 peserta), India (10 peratus iaitu 14,000 peserta) dan dua peratus (2,800 peserta) bagi lain-lain kaum," katanya.
Ahmad Zahid berkata, PLKN semakin diterima rakyat termasuk di kalangan pihak pembangkang yang kini menerima hakikat bahawa PLKN adalah untuk menjadikan pesertanya sebagai warga yang baik dan bukannya sebagai pusat indoktrinasi politik.

Katanya PLKN telah menunjukkan kesan yang amat positif dalam pembentukan ciri-ciri patriotisme, perpaduan kaum dan integrasi nasional, keperibadian unggul dan integriti serta semangat sukarelawan dalam kalangan remaja.

"Berdasarkan kajian keberkesanan PLKN yang dijalankan pada 1 November hingga 7 Disember tahun lalu ke atas 61,950 orang terdiri dari bekas pelatih, ibu bapa, majikan dan masyarakat umum, mendapati program berjaya memupuk semangat kesetiaan dan kecintaan kepada negara dengan pencapaian 83.86 peratus.

"Hasil kajian juga mendapati bahawa PLKN telah mewujudkan persefahaman yang lebih baik antara remaja yang berlainan agama dan bangsa selain meningkatkan semangat kesukarelaan, cergas, cerdas dan berkeyakinan diri," katanya.

Dalam pada itu, Ketua Pengarah Jabatan Latihan Khidmat Negara, Datuk Abdul Hadi Awang Kechil, berkata nama pelatih yang terpilih untuk menyertai PLKN Siri 8/2011 akan disiarkan melalui laman web www.khidmatnegara.gov.my pada 15 Julai ini selain akan dihebahkan di semua media elektronik dan cetak.

Katanya, orang ramai juga boleh menyemak melalui sistem pesanan ringkas dengan menaip PLKN SEMAK (nombor kad pengenalan) dan dihantar ke 15888.

"Penempatan kem pelatih untuk Kumpulan Satu Siri 8/2011 akan diumumkan pada bulan November tahun ini dan untuk Kumpulan Dua dan Kumpulan Tiga, akan diumumkan pada tahun hadapan," katanya.

Beliau berkata konsep pemilihan pelatih menggunakan sistem pemilihan rawak berkomputer yang dikenal sebagai "Monte Carlo Logarithm" yang mana konsep tersebut terbukti sebagai pemilihan rawak terbaik dan diguna pakai oleh banyak pihak di negara ini dan luar negara.

PLKN dilancarkan pada 16 Februari 2004 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang ketika itu adalah Timbalan Perdana Menteri, dengan kumpulan sasaran adalah golongan remaja berumur 18 tahun

UMNO SAKIT KRONIK MEMANG TAK DAPAT DIPULIH

Posted: 14 Oct 2011 12:23 AM PDT

Bacalah pengakuan blogger UMNO dari Pahang ini.

Memang UMNO sakit tenat dan kronik. Permasalah UMNO sudah memuncak dan merayap ke akar-umbi. Apa dan bagaimana hendak dilakukan untuk memperbetulkannya lagi? Kerana itu mungkin ada pihak yang duduk diluar parti melihatnya dengan resah.

Tun Dr. Mahathir sendiri menyatakan bahawa UMNO sudah busuk hingga ke usus. Tun tentu lebih tahu dan faham tentang UMNO. Terbaru Tun mengeluarkan kenyataan bahawa jika PRU diadakan sekarang ini UMNO BN akan kalah teruk. Soalnya kelemahan UMNO ini salah siapa?

Ada pendapat mengatakan bahawa walau siapapun yang menerajui UMNO, UMNO sudah tidak akan dapat dipulihkan lagi. Sekarang inipun, dalam PM berteriak-teriak meminta UMNO berubah, namun apa dan siapa saja yang berubah?

Kita selalu kaitkan 'politik wang' didalam UMNO yang telah mengubah sikap kebanyakan ahli-ahli masa kini. Perebutaan mendapatkan jawatan didalam parti dengan cita-cita dan harapan untuk memperolehi ganjaran, dan sikap ini sungguh berbeza dengan UMNO dahulu kala. Pada ketika dahulu, ketika semangat perjuangan masih kental dalam dada ahli-ahli UMNO, segalanya dilakukan benar-benar dengan niat membela agama, bangsa dan negara mengatasi segalanya. Pemimpin sanggup berkayuh basikal dan berjalan kaki 'berbatu-batu' (sekarang kilometer) menemui rakyat marhaen dengann rasa rendah diri.

Kini para pemimpin datang dengan kenderaan mewah mereka dengan sombong dan bongkak (bukan semuanya) membuatkan rakyat benci dan meluat serta menimbulkan persepsi bahawa perjuangan dalam parti adalah untuk kepentingan diri dan kroni.

Kita ingin mengubah UMNO, mungkin kita boleh memilih pemimpin lain tetapi jika pilihan kita itu dari golongan atau kelompok yang sama dan para pemilihnya juga dari golongan sama, maka kita masih akan mendapat pemimpin yang serupa walaupun tidak kelihatan sama. Maka UMNO akan masih tetap dalam keadaan serupa dan tidak berubah.

Mampukah pemilih yang dipilih melalui 'politik wang' memilih pemimpin yang bersih dari 'politik wang'? Jangan hairan dan jangan kecewa bila kita katakan bahawa sebenarnya UMNO masih belum mengubah apa-apa lagi. Politik cantas mencantas yang diamalkan dibahagian sudah jadi budaya diperingkat cawangan dan dihalalkan, maka banyaklah ahli yang 'baik' pekertinya ditumbangkan dan akhirnya membawa diri keluar dari parti.

Anak-anak muda yang berminat untuk menyumbangkan tenaga disekat dari menyertai parti kerana bimbang akan mencabar Ketua dan perwakilan ke Mesyuarat Bahagian akan datang. Akhirnya UMNO menjadi semakin kecil dan lemah. UMNO hanya menjadi sebuah parti keluarga dan kroni dimana si bapa adalah Ketua Cawangan, Ibu Ketua Wanita, anak lelaki Ketua Pemuda dan anak perempuannya Ketua Puteri. AJK hanya dari saudara mara dan kroni. Inilah punca utama UMNO semakin lemah dan gagal mengekalkan reputasi dalam PRU lalu.

Mampukah UMNO mengekalkan kekuasaan dan mempertahankannya dalam PRU akan datang? Satu soalan yang kita sangat takut untuk mendapat jawapannya. Dalam keadaan UMNO yang sedang 'mereput' ini kita hanya berharap kepada keajaiban untuk melakukannya. Ada pihak yang berkata, kerosakan yang teruk ini memang sudah suasah untuk dipulihkan lagi. Jalan yang ada hanyalah 'membina' semula keruntuhan ini dengan seberapa segera, namun terlebih dahulu harus meruntuhkannya bagi membersihkannya.

Dimana pula nanti harapan orang Melayu? Kita harap PERKASA akan lebih cergas dan berjuang dengan lebih bersemangan untuk mengalas tugas dan tanggungjawab membela agama, bangsa dan negara. Kita masih percaya bahawa 'Tidak Melayu Hilang Di Dunia'

Terima kasih kepada Inai Merah yang memberikan komen di post sebelum ini.
Susahnya UMNO adalah kita tidak pernah diberikan peluang untuk menegur dan memperbetulkan parti. Kita hanya boleh berdiam diri kerana kita bukan pemimpin dan hanya pemimpin saja yang berhak bersuara. Seperti didalam mana-mana mesyuarat bahagian, para pemimpin bercakap untuk kita dengari dan kita hanya bercakap apabila pemimpin sudah tidak ada untuk mendengarkannya
http://spu-bloggers.blogspot.com/2011/10/harapan-umno-dalam-pru.html

BEKAS MB UMNO JUAL MAHAL DUN HITAM PADA BN

Posted: 13 Oct 2011 06:08 PM PDT

Bekas Menteri Besar Selangor Dr Mohd Khir Toyo berkata, BN mungkin sukar untuk merampas semula negeri itu dalam pilihan raya umum akan datang.

Menurutnya, masih ada kawasan hitam kepada BN di Selangor."Masih ada kawasan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang hitam yang bermakna sukar untuk dimenangi BN.
"Walaupun BN telah melakukan pelbagai usaha BN untuk merampas semula Selangor tetapi rakyat di kawasan hitam itu belum menampakkan tanda-tanda akan menukar kerajaan," katanya ketika dihubungi.

Bagaimanapun, Adun Sungai Panjang itu tidak mahu menamakan kerusi-kerusi yang hitam kepada BN itu.

BN pimpinan Dr Mohd Khir menyerahkan kerajaan negeri Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum 2008.

Dalam pilihan raya umum tersebut, Pakatan Rakyat menang 36 daripada 56 kerusi DUN dan 17 kerusi Parlimen.

Kerusi bandar

PKR pula menang 24 kerusi iaitu 15 DUN dan sembilan Parlimen, jumlah yang tidak pernah dijangkakan manakala DAP menang di 13 kerusi DUN dan empat Parlimen. PAS memperoleh lapan DUN dan empat Parlimen.

Umno hanya memperoleh 18 kerusi DUN dan empat Parlimen, sesuatu yang tidak pernah dijangkakan sama sekali dan MCA menyumbangkan dua kerusi DUN dan satu Parlimen manakala semua calon MIC dan Gerakan di Selangor tewas.

Pilihan raya umum ke 13 dijangka diadakan awal tahun depan, Bagaimanapun, tempoh Parlimen berakhir ialah bulan Mac 2013.

Ketua Penerangan Umno Selangor, Syukur Idrus berkata, kerusi yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat lebih dari 3, 000 undi dalam pilihan raya umum lalu merupakan kawasan hitam bagi BN.

Katanya, kebanyakan kerusi berkenaan merupakan kerusi bandar.
Bagaimanapun, Syukur yakin BN akan merampas semula Selangor berdasarkan sokongan rakyat kepada parti itu sejak kebelakangan ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak merupakan Pengerusi BN Selangor yang mengambil alih dari Tan Sri Muhammad Muhammad Taib pada tahun 2009.

PAS BANGI 3

Posted: 14 Oct 2011 03:13 PM PDT

PAS BANGI 3


KENYATAAN AKHBAR D.Y.M.M. SULTAN SHARAFUDDIN IDRIS SHAH ALHAJ

Posted: 14 Oct 2011 12:47 AM PDT

Beta selaku Ketua Agama Islam Negeri Selangor amat mengambil berat di atas tindakan yang dilakukan oleh Bahagian Penguatkuasan, Jabatan Agama Islam, Selangor (JAIS) yang telah menjalankan pemeriksaan ke atas majlis 'Thanksgiving Dinner' yang diadakan di Dewan 3, Kompleks Dream Centre, Seksyen 13, Petaling Jaya pada 3 Ogos 2011 yang lalu.

Beta amat berharap agar rakyat Negeri Selangor tanpa mengira bangsa dan agama tidak menyalahanggap dan mempertikaikan tindakan JAIS tersebut sebelum mengetahui dengan jelas fakta sebenar mengenai tindakan yang telah diambil oleh pihak JAIS.

Sebagai sebuah Jabatan Kerajaan Negeri yang bertanggungjawab menguatkuasakan undang-undang Islam dalam Negeri ini, JAIS mempunyai tugas yang berat untuk memastikan Agama Islam dalam Negeri Selangor ini sentiasa dipelihara dan dimartabatkan selaras dengan kedudukan Agama Islam sebagai agama Negeri Selangor di bawah Perkara XLVII Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor, 1959 dan juga agama Persekutuan di bawah Fasal (1) Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan.

Pihak JAIS telah menyembahkan kepada Beta laporan penuh mengenai pemeriksaan yang telah dijalankan di kompleks Dream Centre, Seksyen 13, Petaling Jaya tersebut dan juga tindakan susulan yang telah diambil oleh JAIS. Beta sendiri telah meneliti laporan tersebut dengan terperinci dan Beta berpuas hati bahawa tindakan JAIS tersebut adalah betul dan tidak menyalahi mana-mana undang-undang yang berkuat kuasa di Negeri Selangor ini.

Tindakan JAIS tersebut adalah selaras dengan bidang kuasa yang diperuntukkan di bawah Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 2003, Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 1995 dan Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) Negeri Selangor, 1988.

Agama Islam yang diamalkan dalam Negeri Selangor ini adalah sebuah agama yang penuh toleransi. Penganut agama Islam sentiasa dipupuk agar menghormati penganut-penganut agama lain. Walaupun begitu, mana-mana pihak tidak boleh mengambil kesempatan untuk cuba mengembangkan ajaran agama lain kepada penganut Agama Islam. Ini adalah selaras dengan Fasal (1) dan (4) Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan dan Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan Perkembangan di Kalangan Orang Islam) Negeri Selangor, 1988 yang tidak membenarkan pengembangan ajaran agama lain kepada penganut Agama Islam.

Perkara XLVII Undang-Undang Tubuh, Kerajaan Selangor 1959, Fasal (1) Perkara 3 dan Fasal (1) Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan telah memberikan hak kebebasan beragama kepada penganut agama lain untuk mengamalkan ajaran agama mereka masing-masing dengan aman dan harmoni.
Hak kebebasan tersebut telah pun berjalan dengan penuh harmoni dalam Negeri ini. Beta amat berharap keharmonian tersebut yang telah wujud sekian lama terus dikekalkan. Peliharalah hak dan agama masing-masing dan jangan sekali-kali cuba mempengaruhi dan memesongkan fahaman dan kepercayaan orang Islam terhadap agama Islam.

Merujuk kepada siasatan pihak JAIS, terdapat keterangan bahawa ada cubaan untuk memesongkan kepercayaan dan aqidah umat Islam. Tetapi keterangan yang diperolehi tidak mencukupi untuk tindakan undangundang diambil. Oleh itu setelah meneliti dengan secara mendalam laporan oleh pihak JAIS dan setelah mendapat nasihat dari pakar-pakar agama dan undang-undang, Beta bersetuju tiada pendakwaan terhadap mana-mana pihak.

Walau bagaimanapun Beta menitahkan JAIS memberikan kaunseling kepada orang Islam yang terlibat dalam majlis tersebut supaya aqidah dan kepercayaan mereka terhadap Agama Islam dapat dipulihkan. Beta juga menitahkan JAIS supaya menjalankan aktiviti dakwah terhadap orang Islam dengan lebih kerap dan tersusun supaya aqidah dan kepercayaan mereka terhadap Agama Islam dapat dipelihara dan dipertingkatkan.

Beta amat berharap selepas daripada ini, apa-apa kegiatan dan aktiviti yang sedang berjalan atau yang akan berjalan bagi tujuan mengembangkan ajaran agama lain kepada penganut Agama Islam dalam Negeri Selangor ini hendaklah dihentikan segera dan tiada kegiatan dan aktiviti yang serupa dijalankan di masa hadapan.

Sesungguhnya Beta selaku Ketua Agama Islam Negeri Selangor ini amat mengambil berat dan berasa amat tersinggung dengan usaha-usaha pihak tertentu yang cuba untuk melemahkan kepercayaan dan aqidah orang Islam dalam Negeri Selangor ini. Beta menitahkan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan JAIS supaya sentiasa mengadakan pemantauan rapi dan mengambil tindakan sewajarnya tanpa perlu teragak-agak lagi selaras dengan bidang kuasa yang diperuntukkan di bawah undang-undang.

Beta juga ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang telah mengambil berat berkaitan isu ini dan yang telah memberikan kerjasama dan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada JAIS.

D.Y.M.M. Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj
Sultan Selangor

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil

Posted: 14 Oct 2011 01:32 PM PDT

Dewan Pemuda Pas Kawasan Bukit Katil


Rogol Suka Sama Suka Popular di Melaka?

Posted: 13 Oct 2011 04:50 PM PDT



MELAKA: Seorang pembantu tukang masak dihukum penjara 24 tahun dan tiga sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam, selepas mengaku bersalah terhadap tiga tuduhan merogol pelajar tingkatan dua, September lalu.

Hakim Ahmad Sazali Omar menjatuhkan hukuman terhadap tertuduh, Jul Abdul Jalil, 27, yang beralamat di Taman Mutiara Sri Gading, Batu Pahat, Johor selepas meneliti semua fakta, rayuan dan hujah pendakwaan.

Bagi tuduhan pertama, Jul yang tidak diwakili peguam didakwa merogol mangsa berusia 14 tahun enam bulan itu pada 20 September lalu, kira-kira jam 4.30 petang di dalam stor kedai di Kilometer 1256, Jalan Besar, Kampung Baru, Alor Gajah.

Bagi tuduhan kedua dia didakwa merogol mangsa sama, keesokannya, 21 September lalu, kira-kira jam 2 petang, di tempat sama.

Seterusnya Jul dituduh merogol pelajar terbabit sekali lagi pada 24 September lalu, kira-kira jam 3 petang di tempat sama.

Ketiga-tiga kesalahan dituduh mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan, sabit kesalahan boleh dipenjara tidak kurang lima tahun dan sehingga 20 tahun serta sebatan.

Ahmad Sazali menjatuhkan hukuman penjara lapan tahun dan satu sebatan bagi setiap pertuduhan dan memerintahkan ia berjalan serentak bermula dari tarikh ditangkap.

Ia bermakna tertuduh hanya perlu menjalani hukuman penjara lapan tahun dan tiga sebatan saja.

Katanya, beliau hairan dan kecewa kes 'rogol suka sama suka' seperti itu kerap berlaku khususnya di Melaka meskipun sering dilaporkan, sekali gus menunjukkan seolah-olah orang ramai tidak takut.

"Satu perkara saya ingin nyatakan, mangsa pelajar sekolah dan masih di bawah umur, namun kamu yang berusia 27 tahun serta masih bujang mengambil kesempatan terhadapnya.

"Apapun alasan kamu sama ada mangsa teman wanita dan sebagainya, ia bukan alasan untuk melakukan perbuatan itu," katanya.

Ahmad Sazali menegaskan bahawa sama ada mangsa suka atau tidak suka, mahupun setuju atau tidak dari segi undang-undang negara, melakukan seks dengan gadis bawah umur 16 tahun adalah satu kesalahan.

"Saya bukan bercakap dari sudut agama atau moral yang sememangnya satu kesalahan," katanya.

Beliau berkata, sekiranya dilihat daripada fakta memang mangsa rela dan dia sepatutnya dipersalahkan.

"Namun, ini kes serius, tiga perbuatan rogol berlaku dalam masa empat hari," katanya.

Mengikut fakta kes, mangsa (pengadu) berkenalan dengan tertuduh yang berasal dari Sabah menerusi laman web sosial pada 29 April lalu.

Kedua-dua mereka saling berhubungan sebelum tertuduh datang berjumpa mangsa pada 20 September lalu, kira-kira jam 4 petang.

P/s: Peningkatan zina di Melaka dikalangan remaja di Sekolah Harapan. Klik sini

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 14 Oct 2011 10:06 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


Tawaran Sertai Ibadah Korban DUN Paroi 1432 H

Posted: 14 Oct 2011 01:46 AM PDT



PROGRAM IBADAH KORBAN DUN PAROI 1432 H
Anjuran Pusat Khidmat DUN Paroi , Negeri Sembilan

Objektif Program
- Mengagihkan bahagian korban kepada golongan yang layak serta memerlukan
- Memberi peluang kepada mereka yang mampu untuk menyertai ibadah korban
- Korban akan dilakukan di 5 lokasi dalam DUN Paroi

1 Bahagian RM 350 (Lembu)
1 Ekor Kambing RM550

Maklumat lanjut sila hubungi
Sdr Hassan 019-2171942
Sdr Sufian 013-3589328

Bayaran boleh dibuat secara tunai atau cek melalui akaun berikut :
Nama akaun : PAS Dun Paroi
No akaun : 05012010063902
Bank Islam Malaysia Bhd (BIMB)

MTD Jeneri

Posted: 14 Oct 2011 09:17 AM PDT

MTD Jeneri


MOHON SUMBANGAN DANA PRU-13 MTD JENERI.

Posted: 14 Oct 2011 12:41 AM PDT

SUMBANGAN TUAN/PUAN BOLEH DI MASUKKAN KE AKAUN MTD JENERI
NAMA AKAUN : PAS MTD JENERI.
NO. AKAUN : 3984723118
BANK : PUBLIC BANK BERHAD CAWANGAN SIK.

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 14 Oct 2011 07:47 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


JAUHILAH ARAK : PEMUDA PAS

Posted: 13 Oct 2011 05:45 PM PDT

Comments:

There are 0 ulasan for BLOG - BLOG PARTI PAS

Catat Ulasan