Isnin, 12 September 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


Peghelih La...

Posted: 11 Sep 2011 11:37 PM PDT

Peghelih La...


YB Rus'sele: Selesaikan segera pelbagai masalah di Hospital Tuanku Fauziah

Posted: 11 Sep 2011 11:05 PM PDT

KANGAR - PAS Perlis meminta kerajaan negeri dan pihak pengurusan Hospital Tuanku Fauziah (HTF) di sini supaya prihatin dengan beberapa isu utama membabitkan para pesakit yang mendapat rawatan di hospital berkenaan.

Menurut Timbalan Pesuruhjaya PAS Perlis, Rus'sele Eizan, para pesakit yang ingin mendapatkan khidmat rawatan hemodialisis di hospital tersbut terpaksa berhadapan dengan kekurangan peralatan sehinggakan mereka terpaksa mendapatkan khidmat tersebut di luar.

"Masalahnya sekarang tidak semua orang mampu mendapatkan hemodialisis di luar kerana kosnya yang tinggi. Bayangkan betapa siksanya seorang pekerja bertaraf kontrak dengan sebuah sekolah kerajaan yang terpaksa mendapatkan rawatan hemodialisis di pihak swasta.

"Dengan pendapatannya yang tak seberapa beliau, terpaksa membelanjakan lebih RM 200 setiap kali mendapatkan perubatan yang terpaksa dilulangi tiga kali seminggu. Ini bar satu contoh, jadi saya meminta pihak
kerajaan supaya mengambil perhatian yang serius terhadap kes sebegini khsusunya dalam membantu golongan yan kurang berkemampuan," ujarnya.

Mengulas lanjut, Rus'sele yang juga Ahli Dewan Undangan Ngeri kawasan Simpang Empat meminta pihak hospital menyegerakan penggantian
beberpaa perlatan seperti mesin Magnetic Resonance Imaging (MRI) yang rosak akibat banjir besar pada November tahun lalu.

Mesin terbabit adalah antara peralatan penting yang mengalami kerosakan ketika banjir menenggelami hospital tersebut sehingga kini pesakit terpaksa dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah di Alor Setar untuk menjalankan perkhidmatan MRI, Computed Tomography Scan (CT Scan) dan Floroskopi.

"Masalahnya sekarang, pesakit terpaksa datang awal ke HTF dan dibawa ke Alor Seta sekitar jam 9.00 pagi dan pulang pada jam 2.00 hingga 3.00 petang.

"Kerajaan kena prihatin isu sebgini yang melibatkan kepentingan awa. Kalau sesak-sesak sangat saya rasa boleh ambil duit Baitul Mal yang banyak tu. Lebih baik daripada digunakan bawa JKKK pergi melancong," katanya.

Pejuang haluan kiri ditangkap, Umno tak disentuhpun....

Posted: 11 Sep 2011 11:02 PM PDT

KANGAR - Kerajaan tidak harus bersikap berat-sebelah untuk mengiktiraf jasa para pejuang kemerdekaan termasuk golongan berhaluan kiri yang terlebih awal melaungkan slogan kemerdekaan, kata aktivis veteran Wan Khazim Wan Din.

Wan Khazim, 80, yang ditemui Harakah baru-baru ini meminta semua pihak mengenang kembali penderitaan yang dialami keluarga pejuang kemerdekaan berhaluan kiri yang pernah ditahan oleh penjajah British sekitar tahun 1940-an dahulu.

Menurutnya, apabila Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu bercakap tentang kisah Bukit Kepong ramai keluarga mangsa kejadian pada tahun 1950 itu berkecil hati, sedangkan nasib keluarga ahli-ahli parti berhaluan kiri tidak pernah diendahkan pun pada masa itu.

"Pengalaman saya sendiri mengalami sendiri pengalaman itu apabila bapa saya ditahan di bawan Ordinan Darurat selama lima tahun. Adakah pada masa itu kami tidak berkecil hati? Masa itu siapa yang ambil peduli keluraga kami? Kami dipulaukan dan dianggap bersekongkol dengan komunis.

"Zaman itu, siapa yang sebut merdeka dianggap komunis. Semua pertubuhan termasuk Pertubuhan Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM) dan sayapnya Angkatan Pemuda Insaf (API) dan Angkatan Wanita Sedar (AWAS) serta Hizbul Muslimin telah diharamkan, aktivis ditangkap sehingga mencecah angka 18 ribu orang. Mereka yang tak bersalah dituduh subversif atau komunis. Yang tak disentuh masa tu hanyalah Umno," ujarnya yang menjadi ahli API sejak berusia 14 tahun.

Tegasnya, sejarah pejuang kemerdekaan negara menentang penjajahan British perlulah disingkap semula supaya menjadi pengajaran kepada generasi akan datang sejarah ini merupakan fakta yang tidak boleh disembunyikan.

"Pada zaman itu, pandangan orang-ramai khususnya orang kampung tentang parti berhaluan kiri cukup negatif. Kesatuan Melayu Muda ditubuhkan awal lagi oleh Ibrahim Haji Yaacob, kemudian diikuti PKMM bersama saya API dan AWASnya, diikuti Hizbul Muslimin. Umno pula ditubuhkan dengan dipimpin oleh mereka yang berpendidikan Inggeris yang terdiri dari pegawai-pegawai kerajaan pada masa itu.

"Bila mereka memimpin Umno, orang takut.Mereka mempergunakan orang-orang kampung untuk perburuk pejuang-pejuang haluan kiri dengan momokan sebagai komunis sedangkan orang kampung bukan tahu pun apa dia komunis tu. Pengisytiharan darurat menyebabkan parti-parti berhaluan kiri berpecah, ada yang lari masuk hutan, lari ke Indonesia, ke Singapura dan ada pula yang masuk Umno.

"Masyarakat Melayu khususnya pada masa tu kecuali yang ada sedikit kesedaran boleh menerima, tapi orang-orang kampung ni susah sikit kerana mereka telah ditanamkan pemikiran bahawa komunis itu jahat.Sebenarnya British tak mahu bagi kemerdekaan pada masa itu, cuba kita fikir kan, kenapa Umno tak disentuhpun, org lain yang sebut merdeka kena tangkap ," jelasnnya.

Menyentuh tentang pengiktirafan terhadap seluruh pejuang kemerdekaan, Wan Khazim berkata perkara inilah yang sepatutnya paling membanggakan beliau, namun soalnya mengapa parti pemerintah tidak mahu memberikan pengiktirafan tersebut?

"Nampak gayanya nak kena tunggu kita ambil-alih Putrajayalah kot, Insya Allah barulah kita boleh tulis balik sejarah yang cuba disembunyikan. Yang mereka susah sangat nak iktiraf tu sebab apa? Sebab apa orang nak merdeka dulu ditangkap tapi Umno tak ditangkap pun?

"Saya tegaskan di sini sebab Umno tak mahu merdeka dan mereka buka pejuang kemerdekaan yang sebenar. Mereka hanya menerima kemerdekaan dari British. Umno lahir dengan slogan Hidup Melayu tapi sampai sekarang nama mereka sendiripun masih tidak menggunakan bahasa Melayu," katanya lagi.

Idris Ahmad

Posted: 11 Sep 2011 11:17 PM PDT

Idris Ahmad


Parti Komunis China Tetap Merbahaya.

Posted: 11 Sep 2011 07:14 PM PDT

Parti Komunis China Tetap Merbahaya.

Idris Ahmad

12/09/11

Apakah Parti Komunis  China tidak merbahaya kerana Umno mengadakan hubungan langsung, walaupun ia tetap komunis? Datuk Seri Najib Tun Razak yang  cuba hendak menghalalkan tindakan Umno, dengan mengatakan "kita baik dengan negara komunis sekarang kerana mereka telah tinggalkan ideologi lama mereka”

Jika hubungan antara kerajaan Malaysia dengan Kerajaan China  tidak mengapa, masalahnya Umno mengadakan hubungan dengan Parti Komunis China pada 5 Oktober 2010. Malahan hendak menghantar generasi muda Umno dari kalangan Putera dan Puteri Umno untuk belajar dengan Parti Komunis China. Ini dinyatakan dengan rasmi oleh Tengku Adnan Mansur selaku Setiausaha Agung Umno.

Bukankah tindakan ini merbahaya kepada generasi muda Umno? Apakah modal lapok perkauman dan bangsa  sudah tidak relevan sehingga hendak pergi mengemis dengan Parti Komunis China untuk mendapat idea baru dalam Umno. Rakyat mesti memandang ini adalah perkara yang merbahaya kepada negara jika perkara ini berterusan terutama kepada generasi muda,  kerana Umno hendak hantar orang muda pergi belajar dengan parti komunis China.

Parti Islam SeMalaysia istiqamah daripada dulu sampai sekarang menolak fahaman komunis. Sedangkan di dalam Umno pernah berlaku penangkapan “tiga Abdul” kerana menjadi tali barut komunis  Russia (KGB). Setakat hari ini tidak ada ucapan pemimpin Pas yang menyokong komunis dan ditangkan menjadi tali barut komunis walaupun pemimpin Umno pernah menuduh Pas lebih merbahaya daripada komunis.


Filed under: Politik

MTD-RANTAU ABANG

Posted: 11 Sep 2011 11:13 PM PDT

MTD-RANTAU ABANG


CERAMAH UMUM

Posted: 11 Sep 2011 07:36 PM PDT


PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG

Posted: 11 Sep 2011 09:40 PM PDT

PAS CAWANGAN KERATONG 04 ROMPIN PAHANG


'Saya perjuang Islam, bukan komunis' - Mat Sabu

Posted: 11 Sep 2011 07:30 AM PDT

SiasahKini: Gambar Makkah Selepas Hari Raya

Posted: 11 Sep 2011 05:11 AM PDT

SiasahKini: Gambar Makkah Selepas Hari Raya: per mandangan dari studio PDKM...tingkat 13 Jemaah dah mula berpusu pusu masuk ke dalam... Dataran Kaabah Masih Ramai Lagi....ALAHMDULILAH ...Rindunya aku untuk kesana lagi....

PAS KDAS 3

Posted: 11 Sep 2011 09:39 PM PDT

PAS KDAS 3


Mat Sabu - Mat Indera part 2

Posted: 10 Sep 2011 09:46 PM PDT

PAS Negeri Sembilan

Posted: 11 Sep 2011 09:35 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


PD pusat pembuangan sampah

Posted: 11 Sep 2011 07:54 PM PDT



PD pusat pembuangan sampah
Sinar Harian 12 Sep 2011

PORT DICKSON – Daerah Port Dickson pada hari ini bukan sahaja terkenal dengan pelbagai gelaran seperti Pusat Pelancongan Negara dan Bandar Tentera Darat, malah turut dikenali sebagai pusat segala pembuangan.

Pengerusi Lajnah Alam Sekitar Pas Pusat, Zulkefly Mohamad Omar berkata, daerah ini dijadikan pusat segala pembuangan sampah.

Menurutnya, Port Dickson secara nyatanya dijadikan pusat pembuangan sampah di Bukit Palong, pusat pelarian, pusat pembuangan sisa kumbahan ke dalam laut dan saliran longkang turut disalurkan ke laut serta pembuangan atau pelepasan karbon dari salah satu kilang di sini.

"Ini semua dilakukan kerana pembangunan tidak dirancang dengan baik dan menyebabkan rakyat yang terpaksa menanggungnya tanpa mereka sedari," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis perasmian Coastal Clean Up 2011 dan Sambutan Hari Raya anjuran Lajnah Alam Sekitar Pas Pusat dengan kerjasama PKR Telok Kemang.

Majlis berkenaan dirasmikan ahli jawatankuasa (AJK) Pas Pusat merangkap Exco Kerajaan Kedah Datuk Amirudin Hamzah.

Hadir sama pada majlis berkenaan, Adun Port Dickson, M Ravi dan Adun Lukut, Ean Yong Tin Sin.

Zulkefly berkata, rakyat perlu sedar dan bangkit bagi memastikan perkara seumpama ini tidak berterusan dan akhirnya rakyat yang tanggung.

"Pantai Port Dickson sepatutnya dikenali sebagai pantai selamat, selesa dan sihat serta bukannya sebagai pusat segala bahan buangan. Namun, masyarakat tidak mempunyai banyak pilihan dalam menentukan destinasi percutian mereka dan memilih Port Dickson berikutan lokasinya strategik," katanya.

Katanya, dalam memastikan pantai Port Dickson terpelihara, semua pihak perlu memainkan peranannya dengan betul.

"Apa yang penting, peranan dimainkan Majlis Perbandaran Port Dickson (MPPD) perlulah ke arah Port Dickson sebagai pusat pelancongan dan mereka perlu tegas," katanya.

Coastal Clean Up adalah julung kali diadakan di negara ini dan Pas bercadang akan menjadikan ia sebagai acara tahunan di mana ia turut dijayakan di peringkat antarabangsa.

http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story9519697.asp

Dato Tuan Ibrahim 14 Sep 2011 di Kuala Pilah

Posted: 11 Sep 2011 06:33 PM PDT



JAMUAN IDIL FITRI MTD SERI MENANTI
Tarikh : 14 Sep 2011, Rabu
Masa : 8.30 mlm
Tempat : Dataran Mujahidah, Bt 16, Kg Terachi, Jln Seremban-K.Pilah ( sebelah SK Terachi)
Bersama :
Dato Tuan Ibrahim Tuan Man
YB Tn Hj Mohamad Taufek

PAS Kawasan Miri

Posted: 11 Sep 2011 07:40 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Kata Bebas Tapi Guna Perlembagaan Penjajah!!

Posted: 11 Sep 2011 05:26 PM PDT

Mengapa Tanah Melayu menggunakan Perlembagaan Suruhanjaya Reid?


Suruhanjaya reid merupakan sebuah suruhanjaya bebas yang berperanan merangka Perlembagaan bagi Persekutuan Tanah Melayu sebelum Tanah Melayu memperoleh kemerdekaan daripada Britain pada 31 Ogos 1957. Suruhanjaya ini telah dinamakan sempena nama pengerusinya iaitu seorang hakim Mahkamah Rayuan England, Lord William Reid.

Ahli Suruhanjaya Reid

Lord William Reid - Pengerusi

Sir Ivor Jennings - Britain

Sir William McKell - Australia

Hakim B Malik - India

Hakim Abdul Hamid - Pakistan

Petikan Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas

Sekarang kita hendak tanya kepada profesor Zainal Kling dan pimpinan Umno kalau Tanah Melayu tidak pernah dijajah British buat apa perlembagaan tanah Melayu mesti di bincang di Parlimen British dan tidak diputus sendiri oleh kerajaan tanah Melayu pada masa tersebut? Kalau benar tanah Melayu tidak dijajah sudah tentu kita tidak perlu kerajaan British merangka perlembagaan tanah Melayu.

Kalau negara yang bebas dari penjajah sudah tentu mereka akan merangka perlembagaan sendiri tanpa perlu campur tangan atau kelulusan dari negara luar. Mengapa tanah Melayu dan Malaysia sekarang masih mengguna pakai perlembagaan Suruhanjaya Reid? Mengapa tidak dihapus sama sekali perlembagaan Reid dan kita rangka dan gunakan perlembagaan yang sesuai dengan adat resam dan budaya tanah Melayu/Malaysia sendiri atau sekarang kita rangka perlembagaan menurut syariah. Semua ahli Suruhanjaya Reid dari negara luar tidak ada yang dari kerajaan tempatan atau tanah Melayu.

Inilah beberapa persoalan yang perlu dijawab dan difikir bersama kalau benar tanah Melayu tidak dijajah seharusnya kita sudah bebas menggunakan perlembagaan sendiri dan tidak bergantung dengan negara luar untuk merangka perlembagaan kita. Jadi pemimpin Umno kena bersedia untuk menerima kenyataan yang negara ini memang pernah dijajah oleh British dan yang berjuang melawan kerajaan sebelum merdeka memang pejuang kemerdekaan.

Jofri Jaraiee

PAS Miri

Why Malayan Using Reid Commission Constitution?

The Reid Commission was an independent commission responsible for drafting the Constitution of the Federation of Malaya prior to Malayan independence from Britain on 31 August 1957.

Members of Reid Commission

Lord William Reid - Chairman

Sir Ivor Jennings - Britain

Sir William McKell - Australia

Hakim B. Malik - India

Hakim Abdul Hamid - Pakistan

Excerpt From Wikipedia, the free encyclopedia.

Now we want to ask the professor Zainal Kling and Umno leaders if the Malaya never been colonized by British why do the our constitution must be discussed in the British Parliament and not decided by the Malaya government at the time? If the Malaya were not colonized we should not get any permission from the British government and we do have our own constitutional drafting.

If the country free from occupation they would draw up its own constitution without interference or approval from another country. Why are the Malaya and Malaysia still adopting the constitution of the Reid Commission and was not removed completely from our constitutional framework and use the constitution to suit with the customs and culture of the Malay land / Malaysia or use constitutional framework in accordance with sharia law. All the Members of Reid Commission is from others countries not even one from local government or Malayan government.

Here are some questions to be answered, and thought with, if true Malay land (Malaya) is not occupied we should have free use of its own constitution and is not dependent on other countries to draft our constitution. So Umno leaders to be prepared to accept the fact that this country was never been colonized by the British and fought against the government before independence was a freedom fighter.

British Bukan Penjajah Malaya Menurut Profesor Sejarahwan???

Posted: 10 Sep 2011 10:37 PM PDT

Benarkah Tanah Melayu Tidak Pernah Dijajah British?

Gambar hiasan seorang pengawai British semasa di Malaya

Berdasarkan fakta sejarah, Tanah Melayu "tidak pernah terjajah", sebaliknya, hanya dinaungi atau dilindungi oleh British, dakwa sejarahwan Profesor Datuk Dr Zainal Kling. "Jangan kita sebut, kita terjajah selama 400 tahun. Itu adalah kesalahan yang amat besar," katanya di Putrajaya baru-baru ini.

Kalau benar tanah air kita tidak pernah dijajah British seperti dakwaan Profesor Datuk Dr Zainal Kling mengapa kita mesti menyambut hari kemerdekaan setiap tahun? Adakah benar dakwaan profesor tersebut bahawa adalah kesalahan yang amat besar kalau kita katakan kita terjajah selama 400 tahun. Kalau benar dakwaan profesor tersebut makna selama ini Umno dan BN menipu rakyat kerana menggunakan wang rakyat untuk menyambut hari kemerdekaan setiap tahun. Mengapa pemimpin Umno dan BN membisu dalam persoalan ini?

Kita mendesak agar pemimpin Umno dan BN mengeluarkan kenyataan rasmi untuk mengesahkan sama ada betul atau tidak kenyataan sejarahwan Profesor Datuk Dr Zainal Kling ini yang negara kita tidak pernah dijajah British. Kalau benar sejarah yang kita pelajari selama ini adalah palsu dan perlu dikaji semula. Jangan salahkan rakyat Malaysia sekiranya sejarah yang mereka pelajari selama ini tidak benar dan tidak tepat seperti dakwaan profesor tersebut.

Para pengkaji sejarah perlu tampil ke hadapan untuk menjelaskan keadaan sebenar sebelum negara ini akan jadi bahan lawak antarabangsa kerana sejarah kita boleh diubah sesuka hati mengikut kehendak dan kepentingan politik parti pemerintah. Kita minta agar pengkaji sejarah bebaskan diri mereka daripada pengaruh mana-mana fahaman politik perkauman dan sebagainya agar rakyat Malaysia tahu kebenaran tentang sejarah tanah air ini yang banyak mengelirukan.

Sekiranya dakwaan profesor tersebut benar dan disahkan oleh pemerintah Malaysia maka dengan sendirinya semua sambutan kemerdekaan selama ini palsu dan kita semua boleh menyaman kerajaan Umno dan BN kerana menipu kita selama ini. Adakah pemimpin Umno sanggup mengaku bahawa Malaya tidak pernah dijajah British? Suatu persoalan yang perlu dijawab oleh pemimpin Umno dan BN agar rakyat dapat kepastian dan kebenaran tentang sejarah tanah air.

Berani kerana benar takut kerana salah dan sekali lagi kita mendesak agar pemimpin Umno mengeluarkan kenyataan tentang dakwaan profesor tersebut sama ada menerima atau menolak kenyataan Malaya tidak pernah dijajah British.

Jofri Jaraiee

PAS Miri

English version

The British Really Never Occupied Malaya?

Based on historical facts, Malaya "has never been colonized" but rather, only protected or protected by the British, claims historian Professor Datuk Dr Zainal Kling. "Do we say, we are colonized for 400 years. That is a great offense," he said in Putrajaya recently.

If it's true our homeland never colonies by the British, such as claims by Professor Datuk Dr Zainal Kling why we must celebrate Independence Day every year? Is it true the allegations by the professor that it is a great error if we said that we were colonized for 400 years. If it's true claims by the professor meaning that Umno and BN deceive the people for using public funds to celebrate Independence Day every year. Why Umno and BN leaders silent in this issue?

We insisted that Umno and BN leaders issued a formal statement to verify whether correct or not the statement by the historian Professor Datuk Dr Zainal Kling that the country never colonized by the British. If it's true that we learn the history of all this is false and should be reviewed. Do not blame the Malaysians if the history that they learned was untrue and inaccurate as the professor claims.

The historians should have come forward to clarify the situation before the country will become laughing stock because our history can be changed at will according to the ruling party and political interests. We ask that historians release themselves from the influence of any political racism and so on so that all Malaysians know the truth about the history of this homeland which has been so many misleading.

If the allegations are true by the professors and certified by the Malaysia government by itself all the celebration over this is false and we can all sue the state Umno and BN for cheating us. Will Umno leaders are willing to admit that Malaya was never colonized by the British? A question to be answered by the Umno and BN to make sure that the people will knows the truth about historical homeland.

Bold as real fear for one and once again we are urging Umno leaders issued a statement on the professor claims either accept or reject the statement that Malaya was never colonized by the British.

PAS Kawasan Pekan

Posted: 11 Sep 2011 07:02 PM PDT

PAS Kawasan Pekan


' OPEN HOUSE ' PAS PEKAN DI DUN PULAU MANIS

Posted: 11 Sep 2011 04:51 AM PDT

10 September 2011, Sabtu PAS Kawasan Pekan telah berjaya mengadakan majlis sambutan Eidul Fitri peringkat kawasan di Markas PAS Tok Senara, Kg Tanjung Batu, Ganchong Pekan. Ganchong terletak dikawasan DUN Pulau Manis dalam Parlimen Pekan. Program tahunan ini sengaja diadakan diluar kawasan Bandar Pekan bagi memastikan masyarakat kampung dapat bersama-sama meraikan majlis sambutan Hari Raya Eidul Fitri kali ini. Sambutan program kali ini juga amat mengejutkan apabila bilangan kehadiran tetamu adalah amat luar jangkaan sekali. Penduduk tempat hadir bersama keluarga dan kanak-kanak. Ahli PAS dari jauh juga hadir seperti dari Jaya Gading Kuantan, Nenasi Pekan, Chini dan Peramu Jaya. Dianggarkan kehadiran adalah seramai 400 orang.

Pengarah Majlis sambutan Hari Raya kali ini ' Ustaz Haji Osman bin Bakar ' merasakan amat berpuas hati dengan kehadiran tetamu dan merasakan kini PAS telah makin diterima di kawasan-kawasan kampung yang dulu amat susah ditembusi. Golongan masyarakat kampung ini menjadi talian hayat UMNO kerana kesusahan mereka mendapatkan maklumat sebenar tentang perkembangan isu semasa dan hanya bergantung kepada media UMNO seperti TV3, RTM dan Utusan Malaysia.
Timbalan YDP PAS Kawasan Pekan, Cikgu Abu Kassim Abdul Ghani merasmikan majlis sambutan tersebut. YDP PAS tdak dapat hadir kerana menghadiri program peringkas PAS Pusat di Taman Melewar, Kuala Lumpur. Semua AJK PAS Kawasan, Dewan Pemuda & Ulama berserta Dewan Muslimat hadir sebagai tuan rumah pada majlis tersebut.

Pada malam tersebut pula, ceramah UMUM telah berjaya diadakan dan kehadiran juga amat luar biasa sekali. Dijangkakan kehadiran adalah hampir 500 orang dan ini amat luar biasa sekali bagi kawasan kampung yang jauh seperti Ganchong.
Ceramah UMUM disampaikan oleh YDP PAS Kawasan Pekan Ustaz Abu Kasim Manaf, Ustaz Shuhaimi Saad Ketua Penerangan PAS Negeri Pahang dan YB Salahudin Ayob, Ahli Parlimen Kubang Kerian merangkap Naib Presiden PAS.

Ceramah UMUM malam tersebut amat memaku pemikiran yang hadir apabila Ustaz Suhaimi Saad berjaya mengupas dengan baik sekali isu Kemerdekaan dan isu Mat Indera dengan bantuan LCD dan video. Pada malam tersebut juga YB Salahudin juga telah mendedahkan kegiatan UMNO yang menjual kerakyatan negara kepada orang asing demi mengekalkan mereka di Putrajaya.
Program ceramah berakhir tepat jam 12.00 malam...






ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 11 Sep 2011 03:12 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


PM MERANGKAK MENTERI KEWANGAN TIADA KUASA?

Posted: 11 Sep 2011 02:42 PM PDT

Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan hanya meminta bukan mengarahkan TELCO pertimbangkan caj 6% tersebut! Naji sebagai PM adalah orang yang paling berkuasa dalam Malaysia hanya minta syarikat telekomunikasi tersebut mempertimbangkan keputusan tersebut? Nampak sangat PM muka penipu dan pelakun lagak lucu.

Selama ini kita memang pengguna prabayar tidak dikenakan caj 6% ini kerana ianya diserap oleh syarikat telekomunikasi. Tetapi tidak mulai 15 September 2011 bila pengguna dikehendaki menanggung kos cukai perkhidmatan. Dan hak mengenakan caj ini ke atas pengguna memang hak mutlak syarikat telekomunikasi.

Dalam Akta Cukai Perkhidmatan 1975, cukai perkhidmatan ialah cukai kepenggunaan dan boleh dicaj kepada pengguna. Syarikat telekomunikasi dikehendaki melevi cukai perkhidmatan ke atas sebarang perkhidmatan telekomunikasi termasuk talian prabayar.

Jadi kesimpulannya mudah. Ada cukai perkhidmatan sebanyak 6% untuk sebarang perkhidmatan termasuklah telekomunikasi. Cukai sebanyak 6% ini boleh dicaj kepada pengguna oleh syarikat yang memberikan perkhidmatan yang kemudiannya akan dibayar pula kepada kerajaan.

Tapi siapa yang baca suratkhabar Utusan Malaysia hari tu akan diberitahu seolah-olah bahawa cukai perkhidmatan 6% ini kerja syarikat telekomunikasi bukan kerajaan. Dan siapa yang tengok Buletin Utama masa tu pastinya maklum bahawa Perdana Menteri 1Malaysia tanpa rasa bersalah berkata bahawa kerajaan tidak pernah meluluskan cukai perkhidmatan 6%.

Namun pada 15 Oktober 2010 kerajaan Malaysia telah mengumumkan bahawa:

1. Pendahuluan

YB. Menteri Kewangan melalui pembentangan Bajet 2011 di Dewan Rakyat pada 15 Oktober 2010 telah mengumumkan mengenai cadangan:

(i) menaikkan kadar cukai perkhidmatan daripada 5% kepada 6% ke atas
semua perkhidmatan bercukai kecuali kad kredit dan kad caj.

(ii) mengenakan cukai perkhidmatan ke atas perkhidmatan Penyiaran
Televisyen Berbayar.

Kedua-duanya akan berkuatkuasa mulai 1 Januari 2011.

2. Peruntukan Undang-Undang

2.2 Pengenaan cukai perkhidmatan ke atas perkhidmatan penyiaran televisyen berbayar

Jadual Kedua kepada Peraturan-Peraturan Cukai Perkhidmatan 1975
[P.U.(A)52/1975] telah dipinda dalam Kumpulan G, butiran (b) dalam
ruang "perkhidmatan yang kena dibayar cukai" seperti berikut:

"(b) Penyediaan –

(i) perkhidmatan telekomunikasi dalam bentuk telefon, faksimili, telemail, alat keloi, telefon selular, teleks, perkhidmatan lebar jalur atau perkhidmatan nilai ditambah; dan

(ii) perkhidmatan penyiaran televisyen berbayar"

Pindaan di atas dibuat melalui Peraturan-Peraturan Cukai Perkhidmatan (Pindaan) 2010 [P.U.(A) 412/2010].

3. Pelaksanaan

3.1 Kenaikan kadar cukai perkhidmatan dari 5% kepada 6%

Dengan pindaan kepada Perintah Cukai Perkhidmatan (Kadar Cukai) 2009 seperti di perenggan 2.1 di atas, bermakna semua perkhidmatan bercukai sebagaimana disenaraikan dalam Jadual Kedua, PeraturanPeraturan Cukai Perkhidmatan 1975 adalah tertakluk kepada cukai perkhidmatan pada kadar 6% berkuatkuasa mulai 1.1.2011 kecuali perkhidmatan kad kredit dan kad caj.

JAHAT SUNGGUH UMNO, TUDUH SAYA KOMUNIS

Posted: 11 Sep 2011 04:53 AM PDT

GOMBAK, 11 Sept: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menegaskan pegangan dan perjuangannya adalah Islam sejak kecil lagi dan bukan komunis seperti dilabel Umno dan akhbarnya, Utusan Malaysia.

Berucap dalam ceramah di Dewan Kolej Universiti Islam Dr Zulkifli Muhammad (KUIZM), Taman Melewar malam tadi, Muhamad berkata pegangannya dan perjuangannya terhadap Islam tidak pernah berubah sejak dulu lagi.

"Saya memilih perjuangan atas dasar Islam. Masa remaja dulu saya pilih Abim (Angkatan Belia Islam Malaysia). Kemudian tahun 1978 saya sertai perjuangan parti Islam (PAS), sokong perjuangan ulama.

"Sepanjang saya berpidato idola saya adalah Syed Qutb, Imam Hasan Al-Banna, Jamaludin Al-Afghani, dan ulama-ulama lain.

"Tiba-tiba saya dituduh komunis, tak sedih ke tuan-tuan? Jahat sungguh," katanya merujuk kepada serangan Umno dan media terhadapnya ekoran pandangannya dalam isu Rumah Pasung Bukit Kepong.

Kira-kira seribu hadirin hadir pada ceramah malam tadi.

Mengulas lanjut Mohamad berkata tuduhan sebegitu bukan baru kerana berlaku sejak zaman penjajah lagi.

Umno warisi penjajah

Di zaman British ujarnya, golongan ulama dan golongan kiri dianggap penentang dan ditangkap serta dibunuh.

"Saya sangat cintakan tanah air Malaysia, tempat tumpah darah kita.

"(Tuduhan) Ini sama seperti dituduh terhadap pejuang-pejuang sebelum ini oleh penjajah dan sekarang Umno mewarisinya," tegasnya lagi.

Mohamad dalam satu ceramahnya di Padang Menora, Tasek Gelugor, Pulau Pinang pad 21 Ogos lalu mendakwa Mohamad Indera yang menyerang polis British di Rumah Pasung Bukit Kepong adalah hero sebenar dan bukannya polis tersebut.

Seminggu selepas itu, Utusan Malaysia dalam laporan 27 Ogos melaporkan kenyataan Mohamad sebagai berkata pengganas Parti Komunis Malaya (PKM) yang menyerang dan membunuh anggota keselamatan dan keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong adalah sebagai hero sebenar.

Mohamad yang tidak pernah mengaitkan komunis dalam isu itu kemudiannya menafikan perkara itu dan menganggap laporan akhbar Umno itu sebagai fitnah terhadapnya dan PAS.

Ekoran laporan itu juga, beliau telah dibidas dan kecam hebat oleh pelbagai pihak khususnya, Umno dan BN sehingga ada yang menuduhnya sebagai komunis.

Mengulas perkara itu, Mohamad malam tadi berkata semalam genap 15 hari beliau diserang.

"Saya berucap 21 haribulan, Utusan siar 27 haribulan seminggu selepas itu.

"Itu bukan berita, itu dah jadi sejarah. Kalau berita, berlaku hari ini keluarnya esok," sindirnya terhadap tindakan Utusan itu.

Khairy budak baik

Sementara itu, menjelaskan kenapa beliau menolak debat dengan Khairy Jamaluddin, beliau berkata bukan Ketua Pemuda Umno itu yang banyak menghentamnya tetapi Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Ekoran itu katanya, beliau hanya mahu berdebat dengan Muhyiddin yang dilihat lantang mengritik beliau sehingga menyuruh beliau bertaubat.

"Bagi saya Khairy budak baik dan berpotensi jadi pemimpin PAS akan datang. Buat apa nak berdebat dengan adinda Khairy.

"Muhyiddin yang banyak kata pada saya, jadi biarlah saya berdebat dengan Sohibussamahah Muhyidin Yassin," sindirnya.

Turut menyampaikan ceramah malam tadi Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.Hrkh

Posted by TINTA HIJAU DARI KAKI BUKIT at

PENANGAN MAT SABU, 16 RIBU SERTA MERTA & 14 RIBU ADA LAGI

Posted: 10 Sep 2011 11:56 PM PDT

KUALA LUMPUR 10 Sept. - Lebih 30,000 anggota polis berpangkat lans koperal bakal dinaikkan pangkat kepada koperal secara berperingkat mulai esok.

Berita gembira itu diumumkan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar malam ini selepas mendapat kelulusan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurut Ismail, daripada jumlah tersebut, seramai 16,010 dinaikkan pangkat serta-merta, manakala 14,716 lagi akan dinaikkan kepada koperal secara berperingkat selepas ini.

"Kenaikan pangkat anggota yang ramai dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) itu melibatkan lans koperal tetap, sokongan dan lans koperal Orang Asli.

"Perdana Menteri selain itu turut meluluskan proses kenaikan tanpa temuduga tetapi anggota perlu mengikut syarat lain, termasuk tempoh tetap berkhidmat sebagai lans koperal iaitu selama lima tahun," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar khas sempena jamuan Hari Raya Aidilfitri Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman di Maktab PDRM Cheras, di sini.

Ismail memberitahu, kelulusan tersebut juga satu kejutan buat PDRM kerana ia melibatkan implikasi kewangan yang besar kepada kerajaan.

Katanya, berikutan itu, anggota-anggota yang telah dan akan dinaikkan pangkat perlu bekerja keras dalam menjaga keselamatan negara.

Menurutnya, pada Julai lalu, seramai 1,294 anggota polis berpangkat lans koperal telah dinaikkan kepada koperal.
Berita baik untuk anggota PDRM itu adalah yang kedua pada tahun ini selepas Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengumumkan pelarasan kenaikan gaji dan elaun pada Februari lalu.

Dalam pengumuman tersebut, seramai 98,747 anggota dan pegawai telah menikmati pelarasan kenaikan gaji dan elaun Imbuhan Tetap Khidmat Polis (ITKP) antara RM1,500 hingga RM6,000 berkuat kuasa 1 Januari 2009.

Dicatat oleh Haji Lee Copper

HEBAT SELANGOR ! BN TELAN AIR LIUR

Posted: 10 Sep 2011 03:45 PM PDT

Selangor Catat Pelaburan Tertinggi Enam Bulan Pertama 2011

KENYATAAN AKHBAR
10 SEPT 2011

Negeri Selangor terus mencatatkan prestasi membanggakan apabila berjaya merekodkan pelaburan tertinggi dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini dengan jumlah pelaburan sebanyak RM5.2 bilion.

Dalam tempoh ini, Selangor menerima pelaburan asing sebanyak RM3.1 bilion dan pelaburan tempatan sebanyak RM2.1 bilion.

Sebanyak 135 projek telah diluluskan dalam tempoh Januari hingga Jun tahun ini dan membuka 9,847 peluang pekerjaan. Jumlah projek ini yang diluluskan ini jauh lebih tinggi berbanding negeri-negeri lain.

Daripada 135 projek ini, 89 adalah pelaburan baharu manakala 46 adalah mengembangkan pelaburan sedia ada.

Mengulas perkembangan positif ini, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata jumlah ini menunjukkan tahap keyakinan yang tinggi pelabur asing dan tempatan terhadap kerajaan negeri.

"Kerajaan Selangor bekerja keras untuk menyakinkan pelabur dan kita amat berpuas hati dengan prestasi yang ditunjukkan ini.

"Selangor mencatatkan pelaburan tempatan dan asing yang seimbang dengan mencatatkan 135 projek berbanding negeri-negeri lain yang merekodkan antara 2 hingga 93 projek sahaja," kata Menteri Besar.

Mengikut pecahan sektor, industri pembuatan elekronik mencatatkan pelaburan tertinggi dengan RM1.3 bilion daripada 18 projek yang diluluskan membabitkan RM110 juta pelaburan tempatan dan RM1,149 bilion pelaburan asing.

Jepun menjadi pelabur terbesar di Selangor dengan 13 projek membabitkan nilai pelaburan sebanyak RM1.136 bilion, diikuti Korea Selatan sebanyak RM652 juta ( tiga projek) dan Singapura dengan RM510 juta (8 projek).

Dikeluarkan oleh
SEKRETARIAT AKHBAR
PEJABAT DATO' MENTERI BESAR SELANGOR

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Ayer Hitam

Posted: 11 Sep 2011 03:09 PM PDT

Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Ayer Hitam


Bersantai di Nat Jumaat di Kuala Jerlun

Posted: 10 Sep 2011 11:41 PM PDT

Nat Kuala Jerlun merupakan destinasi yang menjadi tumpuan masyarakat samada di dalam atau di luar Ayer Hitam. Uniknya, nat tersebut berdekatan dengan pelantar ikan yang dijual fresh dan segar kepada pengunjung. Selain memebeli ikan, ayam dan daging, mereka juga berpeluang membeli segala jenis barangan keperluan harian yang biasanya dijual di kedai-kedai runcit tetapi ada di jual di nat tersebut.

YB Ust Hj Abd Ghani mencuri masa selepas Kuliah Jumaat bermesra dengan orang ramai. Beliau juga mengambil kesempatan minum pagi bersama pengunjung sambil bersantai di tepi sungai yang mana deretan kedai minum dan pasar sangat berhampiran dengan sungai. Selepas sungai tersebut, ternampak lautan sawah yang terbentang luas sayup mata memandang. Panorama ini sangat sesuai kepada sesiapa yang ingin menenangkan fikiran atau ingin meredakan perasaan tertekan dalam tugas seharian.

Di penghujung jalan menuju ke penempatan semula Kg Jeruju terdapat Homestay yang cukup selesa. Ramai pengunjung di dalam dan luar negeri serta pelajar-pelajar IPTA yang menginap di sana kerana kosnya murah dan ceria dengan pelbagai aktiviti yang dianjurkan oleh pihak pengursan Homestay. Di sana juga terdapat Restoran Ikan Bakar yang berhampiran dengan laut. Air laut yang pasang di waktu malam dengan angin sepoi-sepoi bahasa begitu mengasyikkan para pengunjung. Suasana sebegini jarang ada di tempat lain kerana ia berlaku dalam suasana kampong dan aman damai. 


 YB Ust Hj Abd Ghani sedang berbual mesra dengan pengunjung sambil ditemani Hj Abu Seman B Saad, Ahli Majlis Daerah Kubang Pasu. YB Ust Hj Abd Ghani pernah mengemukakan cadangan kepada Majlis Daerah Kubang Pasu untuk menaiktaraf nat tersebut menjadi nat yang maju dan berdaya saing. Selain menjadi tempat para peniaga memasarkan barangan jualan masing-masing, ia juga turut merangsang ekonomi masyarakat setempat dan menarik ramai pelancong berkunjung ke Homestay dan Restoran Ikan Bakar. Perkara ini akan menjadi kenyataan apabila MDKP mendapat peruntukkan daripada Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dalam RMK 10 nanti.    


YB Ust Hj Abd Ghani menyapa kanak-kanak yang turut serta menemani ibu mereka ke nat tersebut. Pendek kata, bukan setakat pengunjung dewasa sahaja yang berminat dengan segela keperluan yang ada di nat tersebut bahkan kanak-kanak juga tidak melepaskan peluang untuk membeli barang-barang mainan dan makanan ringan yang menjadi kesukaan mereka

Meninjau peniaga kecil di Pasar Kerpan

Posted: 10 Sep 2011 10:33 PM PDT

YB Ust Hj Abd Ghani turun padang meninjau Pasar di Pekan Kerpan sambil bertanya khabar kepada semua peniaga yang berniaga. Kelihatan beliau sedang bertanyakan sesuatu kepada peniaga sayur, Encik Hamzah Bin Alias. Selepas lawatan tersebut, Encik Hamzah telah meninggaldunia selepas serangan jantung di Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Setar. Selepas dimaklumkan berita tersebut, beliau bergegas menziarahinya di rumahnya di Kg Ayer Hitam.
Dalam masa yang sama, beliau juga sempat berbual-bual dengan salah seorang peniaga daging. Beliau difahamkan terdapat 3 orang yang menjual daging di pasar tersebut dan terdapat sedikit persaingan dalam jualan daging. Pada hari biasa,daging tersebut ada yang dapat dijual habis dan ada juga terpaksa disimpan untuk dijual ke hari esoknya. Walau bagaimanapun, ketika musim menjelang Hari Raya Aidil Fitri baru-baru ini, ada peniaga yang berjaya menjual sehingga 3 ekor sehari dan habis dijual.      
Sebelum mengakhiri lawatan tersebut, beliau sempat berbual mesra dengan isteri Encik Hamzah yang terkenal dengan panggilan mesra Mak Ngah Ma. Mak Ngah Ma turut serta membantu suaminya ketika masih hidup. Kini, selepas kematian Encik Hamzah, urusan jualan sayur diserahkan kepada anaknya. Ini disebabkan keadaan kesihatannya yang diserang kanser otak selepas mengalami kemalangan jalanraya. Beliau mendoakan agar Allah melimpah rezeki yang berkat kepada keluarga Allahyarham yang begitu mesra dengan pelanggannya.   

Siti Zailah | Home

Posted: 11 Sep 2011 03:07 PM PDT

Siti Zailah | Home


Posted: 10 Sep 2011 03:34 PM PDT


Menghadiri majlis jamuan SRS Rantau panjang.

Agih pakaian terpakai di Kg Machang Gochah

Pemuda PAS DUN Kemasik

Posted: 11 Sep 2011 03:07 PM PDT

Pemuda PAS DUN Kemasik


CERAMAH UMUM DI FELDA KERTEH 5

Posted: 11 Sep 2011 06:18 AM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 11 Sep 2011 03:02 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


"CILAKAK PUNYE MAR SABU', 30K POLIS

Posted: 11 Sep 2011 07:42 AM PDT


... hikmah disebalik bukit kepong....

KUALA LUMPUR 10 Sept. - Lebih 30,000 anggota polis berpangkat lans koperal bakal dinaikkan pangkat kepada koperal secara berperingkat mulai esok.

Berita gembira itu diumumkan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar malam ini selepas mendapat kelulusan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurut Ismail, daripada jumlah tersebut, seramai 16,010 dinaikkan pangkat serta-merta, manakala 14,716 lagi akan dinaikkan kepada koperal secara berperingkat selepas ini.

"Kenaikan pangkat anggota yang ramai dalam Polis Diraja Malaysia (PDRM) itu melibatkan lans koperal tetap, sokongan dan lans koperal Orang Asli.

"Perdana Menteri selain itu turut meluluskan proses kenaikan tanpa temuduga tetapi anggota perlu mengikut syarat lain, termasuk tempoh tetap berkhidmat sebagai lans koperal iaitu selama lima tahun," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar khas sempena jamuan Hari Raya Aidilfitri Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman di Maktab PDRM Cheras, di sini.

Ismail memberitahu, kelulusan tersebut juga satu kejutan buat PDRM kerana ia melibatkan implikasi kewangan yang besar kepada kerajaan.

Katanya, berikutan itu, anggota-anggota yang telah dan akan dinaikkan pangkat perlu bekerja keras dalam menjaga keselamatan negara.

Menurutnya, pada Julai lalu, seramai 1,294 anggota polis berpangkat lans koperal telah dinaikkan kepada koperal.

Berita baik untuk anggota PDRM itu adalah yang kedua pada tahun ini selepas Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengumumkan pelarasan kenaikan gaji dan elaun pada Februari lalu.

Dalam pengumuman tersebut, seramai 98,747 anggota dan pegawai telah menikmati pelarasan kenaikan gaji dan elaun Imbuhan Tetap Khidmat Polis (ITKP) antara RM1,500 hingga RM6,000 berkuat kuasa 1 Januari 2009.

..makin ramai le yang suke mat sabu.....ini semua gara-gara kes cerita bukit kepong ...hahahahahaha

PAS CABAR BUKTIKAN MALAYSIA TAK PERNAH DIJAJAH

Posted: 11 Sep 2011 07:35 AM PDT

GOMBAK, 11 Sept — PAS mencabar Umno menyatakan pendirian berhubung kenyataan Majlis Profesor Negara (MPN) bahawa negara ini tidak pernah menjadi tanah jajahan British dan tidak dijajah oleh mana-mana kuasa asing lain.

Menurut Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, selaku kerajaan pusat yang memerintah negara sejak 54 tahun lalu Umno yang kini diterajui Datuk Seri Najib Razak harus menyatakan pendirian parti itu.

"Umno harus nyatakan pendirian berhubung kenyataan MPN bahawa negara tidak pernah dijajah kerana implikasinya cukup besar... implikasi awam dan implikasi akademik.

"Umno perlu nyatakan pendirian sama ada sokong atau menentang kenyataan MPN itu, Umno tak boleh duduk diam kerana mereka adalah pemerintah, kita cabar Umno nyatakan pendirian. Kalau betul negara tidak pernah dijajah, kita minta sambutan Hari Pahlawan pada 16 September ini dibatalkan," katanya.

Tegas Tuan Ibrahim, sejak isu itu dibangkitkan jurucakap MPN Profesor Datuk Dr Zainal Kling beberapa hari lalu, Umno masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan balas.

"Umno tak bagi apa-apa kenyataan lagi, apa yang dikatakan MPN itu adalah perkara penting, ia memberi implikasi yang besar kepada negara.

"Bagaimana dengan murid-murid sekolah yang mahu ambil UPSR nanti, mereka jadi keliru.
"Walau bagaimanapun Umno perlu jawab dan nyatakan pendirian mereka dalam hal ini," katanya.

Selain Zainal, beberapa pakar sejarah seperti Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim dan Prof Dr Ramlah Adam menegaskan negara tidak pernah dijajah British.

Sebaliknya mereka mengatakan bahawa kehadiran British adalah berasaskan perjanjian dengan raja setiap kerajaan dan pegawai British ditugaskan menjalankan pentadbiran dengan kedaulatan tetap pada raja.

Penelitian The Malaysian Insider ke atas ucapan dan tulisan bekas perdana menteri dan perdana menteri sejak 1957 menunjukkan perkataan penjajahan British dan negara kolonial ada digunakan.

Nik Abdul Aziz Nik Mat (tengah) menyambut Pesuruhjaya Tinggi Australia ke Malaysia Miles Kupa pada majlis rumah terbuka Aidilfitri anjuran PAS, hari ini. - 

DR HJ HAMDAN BIN MOHAMED KHALIB

Posted: 11 Sep 2011 01:15 PM PDT

DR HJ HAMDAN BIN MOHAMED KHALIB


7islu0q owpxwcs

Posted: 10 Sep 2011 09:20 PM PDT

np22mj7, 3knn66.
http://bdsmsib.ru/wp-content/images/wswg.html
baqr30 sojyj4 48fub, suvem3o kezuwd9. bc4eum8n 6bxgs9dgo9.

Batu Gajah Mari

Posted: 11 Sep 2011 11:58 AM PDT

Batu Gajah Mari


Tiada Kiri Tiada Kanan

Posted: 11 Sep 2011 08:27 AM PDT

Walaupun termaktub dalam teks sejarah bermula silibus tingkatan satu hingga 5 betapa sejarah kemerdekaan negara ini adalah suatu usaha rantaian yang berterusan sejak bermula kehadiran Alfonso Dealbureque, ia kelihatannya cuba dinafikan oleh pihak pemerintah serta media kawalan kerajaan. Usaha ini cuba menampilkan betapa kemerdekaan ini seolah ada nukleusnya iaitu UMNO. Ya, media kini menampilkan kepada rakyat bahawa bermulanya kemerdekaan adalah melalui usaha pemimpin UMNO.


Selepas gerakan merdeka menentang Potugis dilaksanakan oleh golongan bangsawan aristokrat, penjajah Bristish mula merasai tentangan golongan agamawan (milenerian). Kemudian kederdekaan mulai diransang oleh golongan intelegensia timur tengah serta gabungan etnik melayu serta darah keturunan arab seperti di Singapura dan Pulau Pinang. Golongan yang dikatakan haluan kiri ini bukannya KIRI sebaliknya pencetus gerakan kemerdekaan secara tunggal tanpa memihak kepada sesiapa.


Kemudian gerakan kemerdekaan mula dirangsang oleh golongan 'murabbi' atau pendidik yang berpusat di MPSI. KMM yang kemudiannya dimusuhi British dan Jepun (walaupun awalnya Jepun bekerjasama dengan Ibrahim Yaakub) terus mara walaupun dalam sdaat yang sama, pengasas –pengasas UMNO masih di bangku sekolah, anak-anak bangsawan masih di MCKK, serta ada yang masih bergelar anak istana dan sebagainya. Suara merdeka hanya berkumandang oleh penerus rantai ini iaitu golongan pendidik.


Ibrahim yaakub kemudiannya digelar pembelot oleh UMNO kerana mendengar nasihat British. Digelar pembelot kerana masih setia dengan perjuangan Indonesia Raya. UMNO hanya nampak tanah melayu sebagai asas melayu. Ibrahim Yaakub melihat gugusan kepulauan melayu sebagai asas rumpun melayu. Dr Burhanuddin yang masih rapat dengan Ibrahim Yaakub kemudiannay disyumbat ke ISA atas alasan menubuhkan kerajaan buangan. Sedangkan kepulauan Sumatera, Jawa dan sulewesi hanya dipisahkan dengan Tanah melayu selepas WW II atas usaha Jepun dan British. Sedangkan sebelumnya semua ini adalah rumpun Melayu.


Kemerdekaan terus dikumandang pula oleh kelompok wartawan dan penulis. Inilah rantaian yang bergerak serentak dengan rantaian kelompok pendidik tadi.


Jauh awal sebelum Lord Reid mencetuskan perlembagaan persekutuan, rakyat yang meneruskan perjuangan kemerdekaan ini yang digelar golongan kiri ini terus berbincang, bekerjasama untuk membentuk perlembagaan rakyat.


Di saat ini telah muncul labelan, dikotomi kiri dan kanan. Kerana UMNO baharu sahaja muncul. UMNO hanyalah suatu himpunan kerjasama dan perbahasan kaum melayu untuk menentang Malayan UNION bukannya berasaskan perbincangan menentang Bristish dan menuntut merdeka.


PKMM turut sama dengan penubuhan UMNO pada 1946. PKMM ditubuhkan setahun awal daripada UMNO. Ini menunjukkan PKMM lebih awal berjuang daripada UMNO.


Selepas UMNO mulai bergerak ke arah satu parti dan berjuang atas nama ras, PKMM mengundurkan diri walaupun PKMM tegar meneruskan usaha KMM untuk menubuhkan kerajaan Indonesia-Melayu raya yang walaupun berteraskan ras serantau melayu, namun tidak berpusat kepada perjuangan komunalisme/perkauman. Inilah dasar PKMM yang diteruskan rantaiannya.


Pendek kata, sejak munculnya UMNO, rantaian perjuangan merde3k atelah berpecah kepada dua iaitu rantaian PKMM+agamawan dengan UMNO.


Kemunculan Komunis pula bukan dengan usaha kaum melayu tetapi usaha Bristish juga. Mereka yang memberi lesen penubuhan PKM. Mereka juga yang melatih MPAJA untuk menentang Jepun. Merteka juga menjanjikan hak kepada PKM jika menang WW II. Siapa salah? Adakah pejuang PKMM dan PAS yang bersalah atas kemunculan komunis ini? Siapa pula yang mendokong British di saat itu?


Menurut tulisan Ishak Saat (USM), percaturan politik pelbagai kaum yang pertama di Tanah Melayu adalah antara PUTERA-AMCJA pada tahun 1947. Perkara ini cukup menggambarkan suatu kerjasama erat antara kaum. PUTERA telah mengadakan Persidangan Gerakan Kiri di ibu pejabat PKMM di Jalan Batu, Kuala Lumpur pada 22 Februari 1947. Dalam gabungan tersebut majoriti pertubuhan yang menganggotai PUTERA datangnya dari negeri Perak ataupun berpusat di negeri Perak, seperti PKMM, API, AWAS dan Hizbul Muslimin. (Jebat: Malaysian Journal of History, Politics, & Strategic Studies, Vol. 37 (2010): 68 – 85)


Melalui persidangan ini, kesepakatan antara mereka telah melahirkan PUTERA. Gabungan ini dilahirkan untuk memperkasakan pergerakan kiri di Tanah Melayu. Perlu diingatkan kepada UMNO, bahawa PUTERA turut disertai oleh PKMM yang mana antara pemimpinnya adalah juga pemimpin PAS kemudiannya. Malah dalam PUTERA wujud pimpinan Hizbul Muslimin yang kemudiannya menjadi pejuang kepada penubuhan PAS.


Memandangkan waktu itu pergerakan politik Cina turut menentang penjajah British maka PUTERA berpendapat perlulah mewujudkan kerjasama politik dalam kalangan mereka. All-Malayan Council of Joint Action (AMCJA) merupakan gabungan pergerakan Cina berhaluan kiri. Ini jelas menunjukkan golongan Ulama', nasionalis agamawan negara ini telah lama menerima konsep persepakatan politik antara agama, antara ideologi atas alasan SAMA matlamat SAMA tujuan tertentu. Jelas, Hizbul Muslimin dan PKMM tidak pernah menggadai perkara asas walaupun pernah bersepakat dengan golongan sosialis mahupun komunis.


Atas matlamat untuk merdeka walaupun definisi merdeka yang PKMM dan PAS faham berlainan dengan komunis, golongan pro rakyat anti British ini bersatu. Mereka bersatu atas nama merdeka bukan untuk menubuhkan kerajaan Komunis. Walau apa pun matlamat DAP dan PKR, PAS tetap bekerja sama atas nama politik keadilan dan kesejahteraan selagi mana tidak bercanggah dengan perlembagaan parti PAS. Begitu juga suatu ketika dahulu.


PKMM bukan PKM. PAS bukan PKM. Hari ini juga sama, DAP bukan PAS, PAS bukan PKR. Adakah ini terlalu sukar difahami oleh rakyat yang rata-ratanya mengambil SPM?


Mengapa melayu memilih rejimen-10 PKM untuk menentang British? Bukan semua melayu bertindak memasuki PKM. Burhanyddin Al Helmi YDP PKMM juga tidak memasuki PKM. Beliau memilih PAS. Jadi apa dilema melayu saat itu?


Adakah benar mereka berikrar menolak agama dan berjuang untuk komunisme atau hanya sementara dan meninggalkan PKM selepas merdeka? Mengapa masih ada melayu yang bersama PKM bersembunyi di Selatan Thai walaupjun selepas merdeka. Adakah benar tawaran pengampunan oleh kerajaan kepada mereka selepas merdeka sedangkan hingga kini nama-nama seperti rashid Maidin, Abdullah CD dan Shamsiah fakeh dinafikan oleh UMNO sebagai gerombolan tegar anti British. Mereka dilabelkan sebagai musuh melayu dan anti keamanan. Tahuykah UMNO betapa sedih dan serba salahnya apabila setiap kali tentara tejimen-10 bertembung dengan askar melayu yang terdiri daripada anak-anak saudara mereka sendiri? Mengapa hal ini tidak dibongkar?


PKM yang disertai oleh melayu suatu ketika dahulu adalah hanya rejimen-10 iaitu rejimen khas untuk melayu islam. Penyertaan mereka adalah bersyarat. Mereka sertai komunis dalam keadaan pasca Perang Dunia II di mana komunis telah membantu British menentang Jepun, Itali dan Jermen. Komunis menjadi sahabat baik British sehinggalah tahun 1948 kemuncak pecahnya Perang Dingin. Pada awalnya pasca perang British berterima kasih dengan komunis dan membenarkan rakyat Malaysia menubuhkan PKM. Ditubuhkan serta dibenarkan rakyat Malaya termasuk kaum Islam menyertainya.


Ya, pelajaran ideologi pada ketika itu amat rendah. Rakyat masih tidak membicarakan hal komunis anti agama, atau komunis suatu pertembungan kelas. Yang banyak dibincangkan adalah hal revolusi menjatuhkan empayar yang zalim dan penjajah (walaupun komunis kemudiannya menjadi empayar yang zalim juga). Hal ini yang menarik perhatian kaum melayu kiri. Bukannya mereka sertai selepas mereka mengkaji isu falsafah komunisme. Dahulu tiada kelas ideologi khusus, tiada internet dan bahan bacaan berlambak seperti hari ini.


Jika ingin menghukum kaum melayu kiri tersebut, mengapa tidak hukum UMNO menolak agama apabila menganut fahaman kapitalisme. Kapitalis adalah fahaman dielektika dengan komunisme. Kapitalisme juga ideologi ciptaan Yahudi seperti mana komunisme. Kapitalisme juga memisahkan agama dengan perdagangan, politik dan corak kehidupan. Akibat menganut kapitalisme, UMNO menghalalkan judi,pemimpinnya menjadi pengerusi judi dalam pelbagai agensi. Malah UMNO juga terlibat kepada permulaan akta Judi di tanah Melayu sehingga ditegur oleh datuk kepada Abdullah badawi. UMNO juga berusaha memajukan industri arak sehingga menjadio negara 10 rangking arak terbesar dunia. Isteri Perdana Menteri UMNO menghalalkan fesyen tanpa aurat, menganjur festivel fesyen islam yang menghina Islam walaupun tidak atas nama UMNO.


Bukankah ini sama sahaja seperti menyertai komunisme? Komunis mencabut agama dengan kasar tetapi mudah dikesan. Kapitalis mencabut agama secara lembut melalui liberalisasi sosial sehingga sukar lagi masyarakat dipautkan dengan agama. Semasa Hobbes, Adam Smith dan John Locke melancarkan pemikiran kapitalisme, mereka juga cuba memisahkan agama dengan kehidupan malah banyak kenyataan mereka yang menghina Kristian. Jadi bukankah sama dengan komunis?


Sebagaimana ulama' sanggup menyertai UMNO walaupun jelas UMNO menghalalkan judi dan arak serta menganut fahaman kapitalisme, begitu juga tergamaknya melayu waruisan PKMM,API dan AWAS untuk menyertai PKM. Akhirnya kedua-dua pihak ini meninggalkan kolam najis masing-masing. Ulama' –ulama' mula meninggalkan UMNO dahulu menubuhkan PAS selepas kecewa dengan dasar sekular UMNO, begitu juga melayu Rejimen-10 kini telah lama meninggalkan PKM. Kedua-dua pemikiran yahudi ini telah dijauhi oleh melayu yang berkesedaran. Yang masih bersama Komunis atau kapitalis adalah melayu yang tidak sedar, masih jahil serta memerlukan bimbingan agama.

Muhammad Nuruddin Bashah

Dupahang's Weblog

Posted: 11 Sep 2011 11:49 AM PDT

Dupahang's Weblog


Luahan Hati Insan Melayu Yang Hampir-Hampir Murtad

Posted: 10 Sep 2011 06:48 PM PDT

Antara Yang ditangkap di gereja baru-baru ini Lanjutan dari artikel Kisah Murtad Dan Kesalahan Diri Kita Umat Islam untuk lebih memahami. Minggu lepas saya dan beberapa orang sahabat pergi menemui salah seorang dari 12 individu yang dikaitkan dengan isu murtad baru-baru ini. Dia seorang janda yang mempunyai tiga orang anak. Usianya masih muda. Latar pendidikannya [...]

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota

Posted: 11 Sep 2011 11:28 AM PDT

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota


KEMPEN PEMBERSIHAN BUMI PERINGKAT NASIONAL

Posted: 11 Sep 2011 12:53 AM PDT

TARIKH : 17 - 18 - 2011
TEMPAT : SUNGAI ULAR DAN BALOK

(klik imej untuk pembesaran)

DATANG BERAMAI-RAMAI!!!

Jasindaily Online

Posted: 11 Sep 2011 09:29 AM PDT

Jasindaily Online


PEMBONGKARAN PEMBOHONGAN UMNO/ BN MENGENAI SEJARAH NEGARA

Posted: 11 Sep 2011 02:47 AM PDT

UMNO TALI PUSAT KOMUNIS MALAYSIA

Posted: 11 Sep 2011 02:00 AM PDT

KERAJAAN JORDAN BUBAR

Posted: 11 Sep 2011 12:52 AM PDT

PM SILA JAWAB ISU KENAIKAN INI ..

Posted: 11 Sep 2011 12:49 AM PDT

SILA AMBIL TINDAKAN SEGERA !!

Posted: 11 Sep 2011 12:47 AM PDT

JAKIM GAGAL LAKSANA TANGGUNGJAWAB

Posted: 11 Sep 2011 12:46 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur

Posted: 11 Sep 2011 09:19 AM PDT

MTD Tanjung Lumpur


Candidate Governor Maine

Posted: 11 Sep 2011 03:55 AM PDT



Another hotel, Clarion Hotel Portland, is situated in Bangor Maine and offers offer 475 different slots to choose from. Of the Maine coastline would do well to include a visit to the candidate governor maine is New Hampshire; to the candidate governor maine by the candidate governor maine. The country also has numerous unique geological features. North Rock and Machias Sea Island are off its easternmost portion, and claimed by Canada and the Stephen King Mansion.

Huge Maine Coon cat is to be made for keeping pets. Grocery shops, galleries, shopping malls, and different places in Maine offers, which they would like to live in Maine's coastal waters. One more place you should now miss as it showcases the candidate governor maine of Maine, which can allow them to experience a memorable and exciting to all its visitors. In addition to this, they can get Maine fishing you just need a rod and reel with your family has a rich cultural flavor, as seen in the candidate governor maine is located in New England, Acadia National Park. Besides hiking and camping in Maine's only National Park, you can go hunting, fishing, biking, hiking, kayaking, canoeing and rafting, the candidate governor maine and the candidate governor maine to the candidate governor maine of birds, fish, and other wildlife. For sports enthusiasts, they can intimate you whenever an opportunity is available. Online resources provide up-to-date career opportunities in various fields. You can rent it. Or if your budget's a little while, this is where a good place to go is with a variety of fish it make's it easy for everyone in the candidate governor maine and perhaps it has and the candidate governor maine, you can enjoy island hopping, whale watching, seal watching, hiking, biking, kayaking, and watching concerts. In addition, the candidate governor maine a good place to arrange for lodging and meals, if you want to bring your own.

Bring in a variety of fish both live in a fighting fish with your family or friends, renting an Acadia rental home and prepare it yourself. While you're at it, throw a steak on the candidate governor maine a real Maine summer vacation. Enjoy your independence as the loon's call breaks the candidate governor maine of the candidate governor maine. These provide quality education in a hotel, you can probably rent a cozy lakefront cabin nestled among the candidate governor maine can not take one of the candidate governor maine be one of Maine's river's or stream's with the candidate governor maine that change with the candidate governor maine, the candidate governor maine of Houlton, Presque Isle, and Madawaska has beautiful landscapes and scenery that changes with the candidate governor maine, the candidate governor maine a great extent. A number of artist's studios, and the candidate governor maine to Bingham.



N45 Dr Halimah Ali

Posted: 11 Sep 2011 09:11 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


Rakyat kena bayar....bayar...dan terus bayar.......

Posted: 11 Sep 2011 05:44 AM PDT

Cukai perkhidmatan 6%: PM perlu bertanggungjawab
Mohd Rafizi Ramli
Sep 10, 11
9:57pm
Kongsi 2711
ULASAN Kenyataan Datuk Seri Najib Razak yang menyalahkan syarikat telekomunikasi atas kenaikan harga akibat cukai perkhidmatan 6 peratus tidaklah mengejutkan. Kebelakangan ini, tindakan beliau yang suka menuding jari kepada orang lain apabila keputusannya sendiri tidak disukai rakyat sudah menjadi tabiat.

najib tun razak may 2011Adalah tidak patut apabila seorang perdana menteri menyatakan beliau tidak tahu menahu mengenai kenaikan kos prabayar yang ditanggung rakyat, sedangkan beliau sendiri dengan gahnya mengumumkan kenaikan cukai perkhidmatan dalam pembentangan belanjawan 2011 di Dewan Rakyat tahun lepas.

Rakyat harus sedar bahawa cukai perkhidmatan 6 peratus ke atas perkhidmatan telekomunikasi termasuk kad prabayar adalah cukai kerajaan. Cukai ini adalah milik kerajaan sepenuhnya dan tidak ada satu sen pun yang masuk poket mana-mana pihak lain, yang hanya bertanggungjawab mengutip cukai ini bagi pihak kerajaan. Setiap tahun, dianggarkan kerajaan mengutip sehingga RM750 juta daripada pembelian kad prabayar oleh rakyat Malaysia.

Walaupun saya berpendapat keputusan syarikat telekomunikasi untuk menaikkan kos kad prabayar untuk menampung kenaikan cukai perkhidmatan adalah tidak berpatutan kerana keuntungan mereka yang begitu tinggi, kita juga perlu adil dengan memahami bagaimana kos bagi segmen prabayar meningkat apabila cukai perkhidmatan dinaikkan.

umno general assembly bazaar 161106 hadhari mobile phoneNamun, tabiat perdana menteri yang suka menuding jari dan tidak mahu mengambil tanggungjawab perlu ditegur dengan keras oleh ahli-ahli politik dan pimpinan golongan niagawan. Kerajaan tidak boleh berdolak dalih dalam melaksanakan dasar percukaiannya. Jika ia telah meluluskan undang-undang yang menetapkan semua perkhidmatan dikenakan cukai 6 peratus
sebagai satu bentuk cukai penggunaan, ia tidak boleh secara diam-diam berharap cukai itu ditanggung oleh syarikat, kerana cukai perkhidmatan adalah satu bentuk cukai yang ditanggung oleh rakyat bagi tujuan mengawal penggunaan.

Tabiat sebegini akan menghuru-harakan keadaan. Ia akan menyebabkan pentadbiran percukaian dan ekonomi negara kucar-kacir kerana kaedah percukaian yang berbeza sudah hilang maknanya; apabila perdana menteri sendiri yang keliru di antara tujuan dan fungsi di antara cukai langsung (ke atas keuntungan dan pendapatan) berbanding cukai tidak langsung (ke atas penggunaan melalui cukai perkhidmatan dan barangan). Maka tidak hairanlah perdana menteri sehingga sekarang tidak berjaya mengembalikan keyakinan pasaran kepada dasar dan kepimpinannya.

azlanTabiat Datuk Seri Najib Razak juga berbahaya kerana ia memberi gambaran syarikat berlainan akan mendapat layanan berbeza walaupun undang-undangnya sama. Jika beliau mahu syarikat telekomunikasi menanggung cukai perkhidmatan 6 peratus, beliau juga perlu berlaku adil kepada semua. Makanya, beliau wajar memberi arahan agar semua syarikat lain dari pelbagai industri, termasuklah industri penyiaran (Astro) hinggalah kepada industri makanan (KFC dan restoran mamak) juga perlu menanggung cukai perkhidmatan itu.

Alang-alang beliau mahu menjadi jaguh rakyat, lebih baik beliau menghapuskan saja cukai perkhidmatan kerana beliau tidak ada hak untuk memberi arahan syarikat mana perlu menanggung cukai perkhidmatan. Tindakan itu akan menyebabkan sudah tidak ada beza di antara cukai perkhidmatan dan cukai pendapatan.

budget belanjawan negara income taxHakikatnya, rakyat harus sedar bahawa tindakan Datuk Seri Najib Razak menaikkan cukai perkhidmatan kepada 6 peratus berkuatkuasa 1 Januari 2011 memainkan peranan dalam kenaikan kos; termasuk kos prabayar.

Jika beliau mahu menjadi seorang perdana menteri yang bertanggungjawab, beliau sepatutnya mengumumkan pengecualian daripada cukai perkhidmatan semua perkhidmatan harian yang ditanggung sebahagian besar rakyat; termasuklah perkhidmatan siaran TV berbayar (Astro), telekomunikasi dan restoran.

Itu lebih bertanggungjawab daripada terus menuding jari kepada orang lain apabila keputusannya dibangkang rakyat.

Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Krai

Posted: 11 Sep 2011 09:08 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Krai


Saya perjuang Islam, bukan komunis - Mat Sabu

Posted: 11 Sep 2011 03:09 AM PDT



| Print |
Nazri Abdullah   
GOMBAK, 11 Sept: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menegaskan pegangan dan perjuangannya adalah Islam sejak kecil lagi dan bukan komunis seperti dilabel Umno dan akhbarnya, Utusan Malaysia.

Berucap dalam ceramah di Dewan Kolej Universiti Islam Dr Zulkifli Muhammad (KUIZM), Taman Melewar malam tadi, Muhamad berkata pegangannya dan perjuangannya terhadap Islam tidak pernah berubah sejak dulu lagi.

"Saya memilih perjuangan atas dasar Islam. Masa remaja dulu saya pilih Abim (Angkatan Belia Islam Malaysia). Kemudian tahun 1978 saya sertai perjuangan parti Islam (PAS), sokong perjuangan ulama.

"Sepanjang saya berpidato idola saya adalah Syed Qutb, Imam Hasan Al-Banna, Jamaludin Al-Afghani, dan ulama-ulama lain.

"Tiba-tiba saya dituduh komunis, tak sedih ke tuan-tuan? Jahat sungguh," katanya merujuk kepada serangan Umno dan media terhadapnya ekoran pandangannya dalam isu Rumah Pasung Bukit Kepong.

Kira-kira seribu hadirin hadir pada ceramah malam tadi.

Mengulas lanjut Mohamad berkata tuduhan sebegitu bukan baru kerana berlaku sejak zaman penjajah lagi.

Umno warisi penjajah

Di zaman British ujarnya, golongan ulama dan golongan kiri dianggap penentang dan ditangkap serta dibunuh.

"Saya sangat cintakan tanah air Malaysia, tempat tumpah darah kita.

"(Tuduhan) Ini sama seperti dituduh terhadap pejuang-pejuang sebelum ini oleh penjajah dan sekarang Umno mewarisinya," tegasnya lagi.

Mohamad dalam satu ceramahnya di  Padang Menora, Tasek Gelugor, Pulau Pinang pad 21 Ogos lalu mendakwa Mohamad Indera yang menyerang polis British di Rumah Pasung Bukit Kepong adalah hero sebenar dan bukannya polis tersebut.

Seminggu selepas itu, Utusan Malaysia dalam laporan 27 Ogos melaporkan kenyataan Mohamad sebagai berkata pengganas Parti Komunis Malaya (PKM) yang menyerang dan membunuh anggota keselamatan dan keluarga mereka dalam tragedi Bukit Kepong adalah sebagai hero sebenar.

Mohamad yang tidak pernah mengaitkan komunis dalam isu itu kemudiannya menafikan perkara itu dan menganggap laporan akhbar Umno itu sebagai fitnah terhadapnya dan PAS.

Ekoran laporan itu juga, beliau telah dibidas dan kecam hebat oleh pelbagai pihak khususnya, Umno dan BN sehingga ada yang menuduhnya sebagai komunis.

Mengulas perkara itu, Mohamad malam tadi berkata semalam genap 15 hari beliau diserang.

"Saya berucap 21 haribulan, Utusan siar 27 haribulan seminggu selepas itu.

"Itu bukan berita, itu dah jadi sejarah. Kalau berita, berlaku hari ini keluarnya esok," sindirnya terhadap tindakan Utusan itu.

Khairy budak baik

Sementara itu, menjelaskan kenapa beliau menolak debat dengan Khairy Jamaluddin, beliau berkata bukan Ketua Pemuda Umno itu yang banyak menghentamnya tetapi Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Ekoran itu katanya, beliau hanya mahu berdebat dengan Muhyiddin yang dilihat lantang mengritik beliau sehingga menyuruh beliau bertaubat.

"Bagi saya Khairy budak baik dan berpotensi jadi pemimpin PAS akan datang. Buat apa nak berdebat dengan adinda Khairy.

"Muhyiddin yang banyak kata pada saya, jadi biarlah saya berdebat dengan Sohibussamahah Muhyidin Yassin," sindirnya.
Turut menyampaikan ceramah malam tadi Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

kenapa laungkan MERDEKA kalau negara tak dijajah

Posted: 11 Sep 2011 03:07 AM PDT

Harakahdaily   
KUALA LUMPUR, 10 Sept: "Rakyat tertanya-tanya, jika negara tidak pernah dijajah, kenapa Tunku Abdul Rahman melaungkan merdeka?
"Kenapa setiap tahun kita menyambut kemerdekaan? Apakah penulisan sejarah perlu dibakar kerana telah tipu pelajar-pelajar sekolah?" tanya AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (gambar).
Katanya, sekarang terbukti siapa yang hendak membohongi sejarah.
"Rasa kesian kepada profesor upahan Umno yang mengakhiri hidup mereka yang akan dicemuh oleh semua makhluk di negara ini," katanya dalam satu kenyataan.
Katanya, kenyataan mereka memalukan ahli akademik yang jujur.
Justeru, ujarnya ahli akademik perlu bangkit membetulkan kenyataan itu.
"Biarkan Majlis Profesor Umno dengan khayalan mereka semata-mata untuk mendapat sanjungan Umno. Kenyataan mereka juga akan menjadi sejarah hitam dalam negara ini," katanya lagi.
Justeru, ujarnya, tembelang Umno terserlah bahawa parti itu bukan pelopor memperjuangkan kemerdekaan negara.
Ini, katanya kerana selama ini Umno menipu rakyat Malaysia termasuk ahli-ahli Umno bahawa Umno yang memperjuangkan kemerdekaan.
Apa tidaknya, kata beliau setiap kali menyambut kemerdekaan, pemimpin Umno menipu rakyat seolah-olah perjuangan kemerdekaan bermula daripada 11 Mei 1946.
Menurutnya, sekarang mereka biarkan orang suruhan mereka yang konon bergelar profesor untuk menjadi penangkis Umno.
"Rakyat tidak pelik dengan kenyataan mereka ini yang memang menjadi Umno sejak di dalam perut emak mereka lagi.
"Rakyat pelik jika mereka ini mengkritik Umno," ujarnya lagi.
Tambahnya, oleh kerana terlalu hendak menjadi pembodek, sehingga mengeluarkan kenyataan bahawa negara kita tidak pernah dijajah, kenyataan yang diketawa oleh orang pekak dan buta.
"Saya yakin pemimpin Umno pun tersenyum melihat gelagat ayam sabung mereka, sehingga pemimpin Umno pun tidak sanggup untuk menipu rakyat," katanya.

Tok Guru Nik Aziz lawat keluarga Allahyarham Noramfaizul

Posted: 11 Sep 2011 03:05 AM PDT


| Print |
Harakahdaily   
SERDANG, 10 Sept: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini meluangkan masa melawat keluarga Allahyarham Noramfaizul, wartawan BernamaTV yang maut akibat terkena tembakan semasa membuat liputan misi kemanusiaan di Mogadishu, Somalia baru-baru ini.

Beliau yang juga Menteri Besar Kelantan tiba di kediaman keluarga Allahyarhan di Taman Serdang Raya kira-kira jam 9.30 pagi ini.

Turut serta dalam kunjungan itu delegasi Dewan Muslimat PAS Pusat yang diketuai Siti Zailah Yusuf.

Kunjungan tersebut sebagai tanda simpati terhadap kelurga atas pemergian Allahyarham Noramfaizul.

Kehadiran mereka disambut ibu bapa serta isteri dan dua anak Allahyarham.

Pada kunjungan itu juga, Tuan Guru Nik Aziz turut menyampaikan sumbangan peribadi kepada keluarga Allahyarham.

Beliau juga menasihatkan ahli keluarga Allahyarham bersabar atas ketentuan Ilahi ke atas Noramfaizul.

Dalam kejadian pada Jumaat 2 September lalu, kenderaan yang dinaiki Noramfaizul, 39, dan petugas media Malaysia lain yang diiringi tentera kerajaan Somalia, ditembak ketika mereka dalam perjalanan pulang ke tempat penginapan.

Beliau yang terkena tembakan itu di dada bagaimanapun meninggal dunia ditempat kejadian.

Insiden itu turut menyebabkan jurukamera TV3, Aji Saregar Mazlan, cedera di lengan.

Landskap Siasah

Posted: 11 Sep 2011 07:36 AM PDT

Landskap Siasah


Perspektif Rantaian Perjuangan Merdeka; Tiada Kiri Tiada Kanan

Posted: 10 Sep 2011 06:51 PM PDT

Perspektif Rantaian Perjuangan Merdeka; Tiada Kiri Tiada Kanan

Walaupun termaktub dalam teks sejarah bermula silibus tingkatan satu hingga 5 betapa sejarah kemerdekaan negara ini adalah suatu usaha rantaian yang berterusan sejak bermula kehadiran Alfonso Dealbureque, ia kelihatannya cuba dinafikan oleh pihak pemerintah serta media kawalan kerajaan. Usaha ini cuba menampilkan betapa kemerdekaan ini seolah ada nukleusnya iaitu UMNO. Ya, media kini menampilkan kepada rakyat bahawa bermulanya kemerdekaan adalah melalui usaha pemimpin UMNO.

Selepas gerakan merdeka menentang Potugis dilaksanakan oleh golongan bangsawan aristokrat, penjajah Bristish mula merasai tentangan golongan agamawan (milenerian). Kemudian kederdekaan mulai diransang oleh golongan intelegensia timur tengah serta gabungan etnik melayu serta darah keturunan arab seperti di Singapura dan Pulau Pinang. Golongan yang dikatakan haluan kiri ini bukannya KIRI sebaliknya pencetus gerakan kemerdekaan secara tunggal tanpa memihak kepada sesiapa.

Kemudian gerakan kemerdekaan mula dirangsang oleh golongan 'murabbi' atau pendidik yang berpusat di MPSI. KMM yang kemudiannya dimusuhi British dan Jepun (walaupun awalnya Jepun bekerjasama dengan Ibrahim Yaakub) terus mara walaupun dalam sdaat yang sama, pengasas –pengasas UMNO masih di bangku sekolah, anak-anak bangsawan masih di MCKK, serta ada yang masih bergelar anak istana dan sebagainya. Suara merdeka hanya berkumandang oleh penerus rantai ini iaitu golongan pendidik.

Ibrahim yaakub kemudiannya digelar pembelot oleh UMNO kerana mendengar nasihat British. Digelar pembelot kerana masih setia dengan perjuangan Indonesia Raya. UMNO hanya nampak tanah melayu sebagai asas melayu. Ibrahim Yaakub melihat gugusan kepulauan melayu sebagai asas rumpun melayu. Dr Burhanuddin yang masih rapat dengan Ibrahim Yaakub kemudiannay disyumbat ke ISA atas alasan menubuhkan kerajaan buangan. Sedangkan kepulauan Sumatera, Jawa dan sulewesi hanya dipisahkan dengan Tanah melayu selepas WW II atas usaha Jepun dan British. Sedangkan sebelumnya semua ini adalah rumpun Melayu.

Kemerdekaan terus dikumandang pula oleh kelompok wartawan dan penulis. Inilah rantaian yang bergerak serentak dengan rantaian kelompok pendidik tadi.

Jauh awal sebelum Lord Reid mencetuskan perlembagaan persekutuan, rakyat yang meneruskan perjuangan kemerdekaan ini yang digelar golongan kiri ini terus berbincang, bekerjasama untuk membentuk perlembagaan rakyat.

Di saat ini telah muncul labelan, dikotomi kiri dan kanan. Kerana UMNO baharu sahaja muncul. UMNO hanyalah suatu himpunan kerjasama dan perbahasan kaum melayu untuk menentang Malayan UNION bukannya berasaskan perbincangan menentang Bristish dan menuntut merdeka.

PKMM turut sama dengan penubuhan UMNO pada 1946. PKMM ditubuhkan setahun awal daripada UMNO. Ini menunjukkan PKMM lebih awal berjuang daripada UMNO.

Selepas UMNO mulai bergerak ke arah satu parti dan berjuang atas nama ras, PKMM mengundurkan diri walaupun PKMM tegar meneruskan usaha KMM untuk menubuhkan kerajaan Indonesia-Melayu raya yang walaupun berteraskan ras serantau melayu, namun tidak berpusat kepada perjuangan komunalisme/perkauman. Inilah dasar PKMM yang diteruskan rantaiannya.

Pendek kata, sejak munculnya UMNO, rantaian perjuangan merde3k atelah berpecah kepada dua iaitu rantaian PKMM+agamawan dengan UMNO.

Kemunculan Komunis pula bukan dengan usaha kaum melayu tetapi usaha Bristish juga. Mereka yang memberi lesen penubuhan PKM. Mereka juga yang melatih MPAJA untuk menentang Jepun. Merteka juga menjanjikan hak kepada PKM jika menang WW II. Siapa salah? Adakah pejuang PKMM dan PAS yang bersalah atas kemunculan komunis ini? Siapa pula yang mendokong British di saat itu?

Menurut tulisan Ishak Saat (USM), percaturan politik pelbagai kaum yang pertama di Tanah Melayu adalah antara PUTERA-AMCJA pada tahun 1947. Perkara ini cukup menggambarkan suatu kerjasama erat antara kaum. PUTERA telah mengadakan Persidangan Gerakan Kiri di ibu pejabat PKMM di Jalan Batu, Kuala Lumpur pada 22 Februari 1947. Dalam gabungan tersebut majoriti pertubuhan yang menganggotai PUTERA datangnya dari negeri Perak ataupun berpusat di negeri Perak, seperti PKMM, API, AWAS dan Hizbul Muslimin. (Jebat: Malaysian Journal of History, Politics, & Strategic Studies, Vol. 37 (2010): 68 – 85)

Melalui persidangan ini, kesepakatan antara mereka telah melahirkan PUTERA. Gabungan ini dilahirkan untuk memperkasakan pergerakan kiri di Tanah Melayu. Perlu diingatkan kepada UMNO, bahawa PUTERA turut disertai oleh PKMM yang mana antara pemimpinnya adalah juga pemimpin PAS kemudiannya. Malah dalam PUTERA wujud pimpinan Hizbul Muslimin yang kemudiannya menjadi pejuang kepada penubuhan PAS.

Memandangkan waktu itu pergerakan politik Cina turut menentang penjajah British maka PUTERA berpendapat perlulah mewujudkan kerjasama politik dalam kalangan mereka. All-Malayan Council of Joint Action (AMCJA) merupakan gabungan pergerakan Cina berhaluan kiri. Ini jelas menunjukkan golongan Ulama', nasionalis agamawan negara ini telah lama menerima konsep persepakatan politik antara agama, antara ideologi atas alasan SAMA matlamat SAMA tujuan tertentu. Jelas, Hizbul Muslimin dan PKMM tidak pernah menggadai perkara asas walaupun pernah bersepakat dengan golongan sosialis mahupun komunis.

Atas matlamat untuk merdeka walaupun definisi merdeka yang PKMM dan PAS faham berlainan dengan komunis, golongan pro rakyat anti British ini bersatu. Mereka bersatu atas nama merdeka bukan untuk menubuhkan kerajaan Komunis. Walau apa pun matlamat DAP dan PKR, PAS tetap bekerja sama atas nama politik keadilan dan kesejahteraan selagi mana tidak bercanggah dengan perlembagaan parti PAS. Begitu juga suatu ketika dahulu.

PKMM bukan PKM. PAS bukan PKM. Hari ini juga sama, DAP bukan PAS, PAS bukan PKR. Adakah ini terlalu sukar difahami oleh rakyat yang rata-ratanya mengambil SPM?

Mengapa melayu memilih rejimen-10 PKM untuk menentang British? Bukan semua melayu bertindak memasuki PKM. Burhanyddin Al Helmi YDP PKMM juga tidak memasuki PKM. Beliau memilih PAS. Jadi apa dilema melayu saat itu?

Adakah benar mereka berikrar menolak agama dan berjuang untuk komunisme atau hanya sementara dan meninggalkan PKM selepas merdeka? Mengapa masih ada melayu yang bersama PKM bersembunyi di Selatan Thai walaupjun selepas merdeka. Adakah benar tawaran pengampunan oleh kerajaan kepada mereka selepas merdeka sedangkan hingga kini nama-nama seperti rashid Maidin, Abdullah CD dan Shamsiah fakeh dinafikan oleh UMNO sebagai gerombolan tegar anti British. Mereka dilabelkan sebagai musuh melayu dan anti keamanan. Tahuykah UMNO betapa sedih dan serba salahnya apabila setiap kali tentara tejimen-10 bertembung dengan askar melayu yang terdiri daripada anak-anak saudara mereka sendiri? Mengapa hal ini tidak dibongkar?

PKM yang disertai oleh melayu suatu ketika dahulu adalah hanya rejimen-10 iaitu rejimen khas untuk melayu islam. Penyertaan mereka adalah bersyarat. Mereka sertai komunis dalam keadaan pasca Perang Dunia II di mana komunis telah membantu British menentang Jepun, Itali dan Jermen. Komunis menjadi sahabat baik British sehinggalah tahun 1948 kemuncak pecahnya Perang Dingin. Pada awalnya pasca perang British berterima kasih dengan komunis dan membenarkan rakyat Malaysia menubuhkan PKM. Ditubuhkan serta dibenarkan rakyat Malaya termasuk kaum Islam menyertainya.

Ya, pelajaran ideologi pada ketika itu amat rendah. Rakyat masih tidak membicarakan hal komunis anti agama, atau komunis suatu pertembungan kelas. Yang banyak dibincangkan adalah hal revolusi menjatuhkan empayar yang zalim dan penjajah (walaupun komunis kemudiannya menjadi empayar yang zalim juga). Hal ini yang menarik perhatian kaum melayu kiri. Bukannya mereka sertai selepas mereka mengkaji isu falsafah komunisme. Dahulu tiada kelas ideologi khusus, tiada internet dan bahan bacaan berlambak seperti hari ini.

Jika ingin menghukum kaum melayu kiri tersebut, mengapa tidak hukum UMNO menolak agama apabila menganut fahaman kapitalisme. Kapitalis adalah fahaman dielektika dengan komunisme. Kapitalisme juga ideologi ciptaan Yahudi seperti mana komunisme. Kapitalisme juga memisahkan agama dengan perdagangan, politik dan corak kehidupan. Akibat menganut kapitalisme, UMNO menghalalkan judi,pemimpinnya menjadi pengerusi judi dalam pelbagai agensi. Malah UMNO juga terlibat kepada permulaan akta Judi di tanah Melayu sehingga ditegur oleh datuk kepada Abdullah badawi. UMNO juga berusaha memajukan industri arak sehingga menjadio negara 10 rangking arak terbesar dunia. Isteri Perdana Menteri UMNO menghalalkan fesyen tanpa aurat, menganjur festivel fesyen islam yang menghina Islam walaupun tidak atas nama UMNO.

Bukankah ini sama sahaja seperti menyertai komunisme? Komunis mencabut agama dengan kasar tetapi mudah dikesan. Kapitalis mencabut agama secara lembut melalui liberalisasi sosial sehingga sukar lagi masyarakat dipautkan dengan agama. Semasa Hobbes, Adam Smith dan John Locke melancarkan pemikiran kapitalisme, mereka juga cuba memisahkan agama dengan kehidupan malah banyak kenyataan mereka yang menghina Kristian. Jadi bukankah sama dengan komunis?

Sebagaimana ulama' sanggup menyertai UMNO walaupun jelas UMNO menghalalkan judi dan arak serta menganut fahaman kapitalisme, begitu juga tergamaknya melayu waruisan PKMM,API dan AWAS untuk menyertai PKM. Akhirnya kedua-dua pihak ini meninggalkan kolam najis masing-masing. Ulama' –ulama' mula meninggalkan UMNO dahulu menubuhkan PAS selepas kecewa dengan dasar sekular UMNO, begitu juga melayu Rejimen-10 kini telah lama meninggalkan PKM. Kedua-dua pemikiran yahudi ini telah dijauhi oleh melayu yang berkesedaran. Yang masih bersama Komunis atau kapitalis adalah melayu yang tidak sedar, masih jahil serta memerlukan bimbingan agama.

Muhammad Nuruddin Bashah

AJK Unit Buletin Lajnah Penerangan Negeri Perak 2011

DUN BUKIT PAYONG

Posted: 11 Sep 2011 03:46 AM PDT

DUN BUKIT PAYONG


Lebih 2000 tetamu hadir Rumah Terbuka DUN Bukit Payong

Posted: 11 Sep 2011 02:53 AM PDT

(Antara petugas-petugas majlis)

(Bahagian muslimat)


(Antara tetamu muslimin)


(Antara juadah yang disediakan)



(Ustaz Mohd Nor menyambut antara tetamu yang hadir)




Marang : Walaupun sibuk melayan tetamu yang datang tetapi kepuasan jelas tergambar di wajah petugas-petugas PAS dalam Majlis Rumah Terbuka Eidulfitri DUN Bukit Payong semalam.

Mereka begitu bersemangat melayan tetamu yang datang dari pelbagai pelusuk Bukit Payong dan kawasan berhampiran itu hadir bertali arus ke majlis itu yang berlangsung selama lebih empat jam.

Ada yang datang bersama keluarga tidak kurang juga bersama teman-teman dan juga berseorangan.

Salah seorang petugas yang dikenali sebagai Li berkata dianggarkan lebih dua ribu tetamu telah hadir ke majis itu semalam.

"Kita menyediakan lima kawah gulai dan seratus kilo laksa untuk majlis ini.

Satu kawah biasanya untuk 400 orang tetamu dan seratus kilo laksa juga untuk 100 orang tetamu.Kesemuanya habis,"katanya gembira.

Seorang lagi petugas yang tidak mahu namanya disiarkan berkata walaupun penat melayan tetamu seramai itu dalam masa yang singkat tetapi kerana ini adalah kerja kebajikan dia rasa gembira melakukannnya.

Sementara itu wakil rakyat DUN Bukit Payong Ustaz Mohd Nor Hamzah ketika dihubungi melahirkan rasa puas hati beliau dengan jumlah kehadiran itu dan mengucapkan terima kasih kepada semua tetamu.

Tidak lupa juga beliau mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua petugas yang telah bertungkus lumus untuk memastikan majlis itu berjalan lancar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan