Isnin, 1 Ogos 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


DUN BUKIT PAYONG

Posted: 01 Aug 2011 03:51 AM PDT

DUN BUKIT PAYONG


Perutusan ringkas Ramadhan oleh YB

Posted: 31 Jul 2011 11:01 AM PDT

YB Ustaz Mohd Nor Hamzah mengucapkan selamat menyambut ramadhan 1432.




Semoga dengan izin Allah kita akan keluar dari madrasah ini dengan menjadi seorang yang bertaqwa kepada Allah.




"Hidupkan Ramadhan dalam bersih jiwa, bersih hati, bersih minda dan bersih perjuangan"

Kuliah maghrib

Posted: 31 Jul 2011 10:47 AM PDT

PAS Kawasan Padang Besar

Posted: 01 Aug 2011 01:51 AM PDT

PAS Kawasan Padang Besar


SB gagal 'brainwash' saya: Tahanan EO

Posted: 31 Jul 2011 01:22 AM PDT

Petikan Malaysiakini

Walaupun disoalsiasat berjam-jam setiap hari, namun pegawai Cawangan Khas (SB) gagal mempengaruhi tahanan EO yang baru dibebaskan, Choo Chon Kai, supaya meninggalkan perjuangannya.

Sebaliknya, dalam banyak sesi tersebut sepanjang sebulan
ditahan, ahli jawatankuasa PSM yang berusia 33 tahun itu - yang dibebaskan Jumaat lalu - lebih komited kepada perjuangan untuk Malaysia yang adil dan demokratik.

"Tidak ada (penderaan) fizikal... hanya kaedah 'brainwash' untuk melumpuhkan semangat saya. Mereka menyentuh butiran terperinci mengenai kehidupan saya," kata Choo, ketika ditemuramah Malaysiakini selepas dia dibebaskan.

Katanya, pegawai polis cuba meyakinkannya supaya meninggalkan perjuangannya, tetapi ia membuat dirinya semakin kuat dalam mempercayainya dirinya.

Menurut Choo, mereka bertanya maklumat ketika dia bersama pertubuhan hak asasi manusia - Suaram - beberapa tahun lalu, dan juga selepas dia menyertai PSM pada tahun 2005.

Choo bersama-sama dengan lima lagi rakannya dari PSM ditahan ketika kempen 'Udahlah BN, Bersaralah' di Pulau Pinang pada 25 Jun.

Seminggu kemudian, keenam-enam mereka ditahan di bawah Ordinan Darurat, yang membenarkan tahanan tanpa bicara.

Kesemua mereka dibebaskan Jumaat lalu, selepas ditahan selama 28 hari.

Menurut Choo, polis juga menyoalsiasat mengenai kunjungnnya ke Bangkok.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 01 Aug 2011 01:17 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Gempa 6.8 magnitud gegar Papua New Guinea

Posted: 31 Jul 2011 11:58 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

SYDNEY: Kepulauan Pasifik Papua New Guinea awal hari ini digegarkan dengan gempa kuat 6.8 magnitud yang kemungkinan membawa tsunami kecil.

Agensi Penyelidikan Geologikal Amerika Syarikat (USGS), berkata gempa berlaku di delaman 16 kilometer (km) di 131km di timur Wewak dan 706km di utara ibu negara Port Moresby.

Setakat ini belum ada laporan mengenai kerosakan dan mereka yang cedera. - AFP

Balu Allahyarham Baharudin fail notis usul esok

Posted: 31 Jul 2011 11:52 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 1 Ogos: Balu Allahyarham Baharudin Ahmad akan memfail notis usul di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, petang esok.

Harakahdaily difahamkan tindakan itu diambil untuk memohon satu siasatan khas dibuat berhubung kematian suaminya.

Ini kerana hingga hari ini pihak majistret atau Jabatan Peguam Negara masih tidak memberi maklum balas kepada surat peguam yang dihantar.

Walaupun Baharudin Ahmad meninggal dunia ketika perhimpunan Bersih 2.0 berdekatan KLCC pada 9 Julai lalu, namun keluarga beliau masih menunggu laporan post mortem dari Hospital Kuala Lumpur untuk mengetahui apa punca sebenar kematiannya.

Ini kerana, sehingga kini mereka masih belum mendapat laporan itu walaupun sudah beberapa kali diminta dari pihak hospital.

Pihak polis mendakwa, Baharudin mati kerana komplikasi jantung.

Namun keluarganya tertanya-tanya, apa punca empat tulang dadanya patah di samping tiga batang giginya juga patah.

Semasa hari pengebumian, anak saudara Baharudin, Azhar Kassim ketika bercakap kepada Harakahdaily melahirkan rasa ragunya mengenai punca tulang dada dan gigi yang patah itu akibat dari CPR yang dibuat ke atas Baharudin.

Harakahdaily/-


Bagaimana Menyambut Bulan Ramadhan..?

Posted: 31 Jul 2011 11:23 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Pertanyaan:

Bagaimana kita mempersiapkan diri menyambut bulan Ramadhan? Amal apa yang paling utama di bulan yang mulia ini?

Jawaban:

Alhamdulillah.

Pertama: Sungguh bagus sekali pertanyaan anda wahai saudaraku yang mulia. Karena anda bertanya tentang cara mempersiapkan diri menyambut kedatangan Ramadhan, yang banyak di antara manusia menyimpang dari hakekat puasa. Mereka menjadikannya sebagai musim untuk makan, minum, menghidangkan kue-kue, begadang atau menonton televisi. Mereka mempersiapkan makanan jauh-jauh hari sebelum Ramadan, karena khawatir kehabisan atau harganya naik, maka mereka memborong makanan dan minuman. Kemudian mereka mencari-cari informasi di chanel televisi untuk mengetahui acara apa yang menarik diikuti dan yang layak ditinggalkan. Mereka sungguh telah bodoh –dengan sebenarnya- hakekat puasa di bulan Ramadan. Mereka abaikan ibadah dan ketaqwaan, dan kemudian hanya memenuhi kebutuhan perut dan pandangan matanya semata.

Kedua: sebagian yang lain sadar akan hakekat puasa di bulan Ramadan, maka mereka mempersiapkan dirinya sejak bulan Sya'ban. Bahkan ada yang telah mempersiapkan sebelum itu.

Di antara persiapan yang terpuji untuk menyambut bulan Ramadhan adalah :

1. Bertaubat dengan jujur.

Taubat pada dasarnya wajib setiap saat. Akan tetapi karena akan (menyambut) kedatangan bulan yang agung dan barokah ini, maka lebih tepat lagi jika seseorang segera bertaubat dari dosa-dosanya yang diperbuat kepada Allah serta dosa-dosa karena hak-hak orang lain yang terzalimi. Agar ketika memasuki bulan yang barokah ini, dia disibukkan melakukan ketaatan dan ibadah dengan dada lapang dan hati tenang.

Allah ta'ala berfirman:


( وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ) سورة النور: 31

"Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung." (QS. An-Nur: 31).

Dan dari Al-Aghar bin Yasar radhiallahu 'anhu dari Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam, beliau bersabda: "Wahai manusia! Bertaubatlah kepada Allah, sesungguhnya aku bertaubat (kepada Allah) dalam sehari seratus kali" (HR. Muslim, no. 2702)

2. Berdoa.

Diriwayatkan dari sebagian (ulama) salaf, bahwa mereka berdoa kepada Allah selama enam bulan agar dapat berjumpa dengan bulan Ramadan, kemudian mereka berdoa lagi lima bulan setelahnya semoga amalnya diterima. Seorang muslim hendaknya berdoa kepada Tuhannya agar mendapatkan bulan Ramadan dalam keadaan baik, dari sisi agama maupun fisik, juga hendaknya dia berdoa semoga dibantu dalam mentaati-Nya serta berdoa semoga amalnya diterima.

3. Gembira dengan semakin dekatnya kedatangan bulan yang agung ini.

Sesungguhnya mendapatkan bulan Ramadan termasuk nikmat Allah yang agung bagi seorang hamba yang muslim. Karena bulan Ramadan termasuk musim kebaikan, pintu-pintu surga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup. Ia adalah bulan Al-Qur'an serta bulan terjadinya peperangan-peperangan yang sangat menentukan dalam (sejarah) agama kita.

Allah berfirman, artinya: "Katakanlah, 'Dengan kurnia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Karunia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan." (QS. Yunus: 58)

4. Menyelesaikan tanggungan (qadha) kewajiban puasa.

Dari Abu Salamah, dia berkata, saya mendengar 'Aisyah radhiallahu 'anha berkata: "Aku memiliki kewajiban berpuasa dari bulan Ramadan lalu, dan aku baru dapat mengqadanya pada bulan Sya'ban." (HR. Bukhari, no. 1849, dan Muslim, no. 1146)

Al-Hafidz Ibnu Hajar rahimahullah berkata: "Dari keseriusan beliau (mengqadha) pada bulan Sya'ban disimpulkan bahwa hal itu menunjukkan tidak diperkenankan mengakhirkan qadha sampai memasuki bulan Ramadan berikutnya." (Fathul Bari, 4/191)

5. Membekali diri dengan ilmu agar dapat mengenal hukum-hukum puasa dan mengetahui keutamaan Ramadan.

6. Segera menyelesaikan pekerjaan yang boleh jadi (jika tidak segera diselesaikan) dapat mengganggu kesibukan ibadah seorang muslim di bulan Ramadan.

7. Berkumpul bersama anggota keluarga, dengan istri dan anak-anak untuk menjelaskan hukum-hukum puasa dan mendorong si kecil untuk berpuasa

8. Mempersiapkan sejumlah buku yang layak untuk dibaca di rumah atau menghadiahkannya kepada imam masjid agar di baca (di depan) jamaahnya pada bulan Ramadan.

9. Berpuasa pada bulan Sya'ban sebagai persiapan untuk berpuasa di bulan Ramadan.


عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَصُومُ حَتَّى نَقُولَ لا يُفْطِرُ وَيُفْطِرُ حَتَّى نَقُولَ لا يَصُومُ ، فَمَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَكْمَلَ صِيَامَ شَهْرٍ إِلا رَمَضَانَ ، وَمَا رَأَيْتُهُ أَكْثَرَ صِيَامًا مِنْهُ فِي شَعْبَانَ . (رواه البخاري، رقم 1868، ومسلم، رقم 1156)

Dari 'Aisyah radhiallahu 'anha: "Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam berpuasa sampai kami mengatakan (mengira) dia tidak pernah berbuka. Dan (lain waktu) beliau tidak berpuasa sampai kami mengatakan (mengira) dia pernah berpuasa. Dan aku tidak melihat Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam menyempurnakan puasa sebulan penuh selain di bulan Ramadan dan aku tidak melihat Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam memperbanyak berpuasa selain di bulan Sya'ban". (HR. Bukhari, no. 1868, Muslim, no 1156)

Dari Usamah bin Zaid radhiallahu 'anhu, dia berkata: "Saya bertanya, Wahai Rasulullah saya tidak pernah melihat anda berpuasa di antara bulan-bulan yang ada seperti engkau berpuasa pada bulan Sya'ban?" (Beliau) bersabda: "Itu adalah bulan yang sering diabaikan orang, antara Rajab dan Ramadhan. Yaitu bulan yang di dalamnya diangkat amal (seorang hamba) kepada Tuhan seluruh alam. Dan aku senang saat amalanku diangkat, aku dalam kondisi berpuasa." (HR. Nasa'i, no. 2357, dinyatakan hasan oleh Al-Albany dalam shahih Nasa'i).

Dalam hadits di atas dijelaskan hikmah berpuasa pada bulan Sya'ban, yaitu bulan diangkatnya amalan. Sebagian ulama menyebutkan hikmah lainnya, yaitu bahwa puasa (pada bulan Sya'ban) kedudukannya seperti sunnah qabliyah dalam shalat fardhu. Agar jiwa merasa siap dan bersemangat dalam menunaikan kewajiban. Demikianlah yang dikatakan terhadap puasa di bulan Sya'ban sebelum Ramadan.

10. Membaca Al-Qur'an.

Salamah bin Kuhail berkata: Dahulu dikatakan bahwa bulan Sya'ban adalah bulan bacaan (Al-Qur'an).

Adalah Amr bin Qais apabila memasuki bulan Sya'ban, beliau menutup tokonya, lalu berkonsetrasi membaca Al-Qur'an.

Abu Bakar Al-Balkhi berkata: "Bulan Rajab adalah bulan menanam, bulan Sya'ban adalah bulan menyirami tanaman dan bulan Ramadan adalah bulan memanen tanaman."

Dia juga berkata: "Perumpamaan bulan Rajab bagaikan angin, sedangkan perumpamaan Sya'ban bagaikan mendung dan perumpamaan Ramadan bagaikan hujan. Barangsiapa yang tidak menanam di bulan Rajab dan tidak menyiram pada bulan Sya'ban, bagaimana dia akan memanen di bulan Ramadan."

Kini bulan Rajab telah berlalu, lalu apa yang akan anda kerjakan pada bulan Sya'ban jika anda ingin bertemu dengan bulan Ramadan. Demikianlah halnya keadaan Nabi anda dan salaf (pendahulu) umat ini di bulan yang barokah. Maka, dimana posisi anda dari amalan dan derajat tersebut?

Ketiga: untuk mengetahui amalan-amalan yang selayaknya dilakukan seorang muslim pada bulan Ramadhan, silakan melihat soal jawab no. 12468 dan 26869. Wallahul muwafiq

[Sumber: Soal Jawab Tentang Islam di www.islamqa.com]

Sikap Seorang Muslim Di Bulan Ramadan

Posted: 31 Jul 2011 11:16 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Pertanyaan:

Nasehat apa yang layak ditujukan kepada umat Islam berkaitan dengan masuknya bulan Ramadan?

Jawaban:

Alhamdulillah. Allah berfirman:


( شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن هدى للناس وبينات من الهدى والفرقان فمن شهد منكم الشهر فليصمه ومن كان مريضاً أو على سفر فعدة من أيام أخر يريد الله بكم اليسر ولا يريد بكم العسر ولتكملوا العدة ولتكبروا الله على ما هداكم ولعلكم تشكرون ) البقرة / 185

"(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur". (SQ.AL-Baqarah: 185).

Ini adalah bulan penuh barakah, waktu yang mulia dan bulan nan agung untuk melakukan kebaikan, barokah, ibadah dan ketaatan. Bulan dilipatgandakannya kebaikan, kemaksiatan menjadi sangat tercela, pintu-pintu surga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup serta diterima taubat kepada Allah bagi orang berdosa dan berbuat salah. Maka bersyukurlah (kepada Allah) terhadap kenikmatan yang diberikan kepada anda semua di musim kebaikan dan barokah ini serta berbagai keistimewaan yang khusus diberikan kepada kalian berupa sarana meraih keutamaan dan berbagai macam kenikmatan yang berlimpah. Maka manfaatkanlah waktu yang mulia dan musim yang agung ini dengan semarak ketaatan serta meninggalkan perkara yang haram, agar kalian beruntung dengan meraih kehidupan yang indah dan bahagia setelah meningggal dunia.

Orang mukmin yang benar dengan keimanannya, semua bulan baginya adalah waktu untuk beribadah, dan seluruh umurnya adalah waktu melakukan ketaatan. Akan tetapi pada bulan Ramadan semangatnya berlipat ganda untuk melakukan kebaikan dan lebih bersemangat untuk melakukan ibadah, dan dia menghadap (sepenuh hati) kepada Tuhan-Nya subhanahu wa Ta'ala. Dan Tuhan kita dengan Kebaikan dan kedermawanan-Nya, melipatgandakan pahala di saat yang mulia ini kepada kaum beriman yang berpuasa, sebagai balasan atas amal shaleh mereka.

Hari-hari berlalu dengan cepat seakan hanya sesaat. Dahulu kita menyambut datangnya bulan Ramadan kemudian dia meninggalkan kita. Dan kini, kita sudah akan menyambut lagi bulan Ramadan. Maka kita harus bersegera menunaikan amal-amal shaleh di bulan yang agung ini dan mengisinya apa yang Allah ridai serta sesuatu yang dapat mendatangkan kebahagiaan saat kita bertemu dengan-Nya.

Bagaimana Kita Menyambut Bulan Ramadan?

Menyambut bulan Ramadan dilakukan dengan melakukan introspeksi diri terhadap kekurangan dalam merealisasikan dua kalimat syahadat atau kekurangan dalam menunaikan kewajiban atau kekurangan karena tidak meninggalkan perbuatan (terlarang), baik karena syahwat atau syubhat.

Hendaknya seorang hamba meluruskan akhlaknya di bulan Ramadan agar meraih derajat keimanan yang tinggi, karena keimanan bertambah dan berkurang. Bertambah dengan melakukan ketaatan dan berkurang dengan melakukan kemakasiatan. Ketaatan pertama yang seharusnya direalisasikan seorang hamba adalah ubudiyah (ibadah) hanya kepada Allah semata dengan keyakinan jiwa bahwa tidak berhak disembah selain Allah. Sehingga dia mengarahkan semua bentuk ibadah hanya kepada Allah dan tidak menyekutukan -Nya kepada siapa pun dalam ibadahnya. Selain itu, kita pun harus yakin bahwa apa yang (ditakdirkan akan) menimpanya tidak akan meleset, dan apa yang (ditakdirkan) meleset darinya, tidak akan menimpa dirinya, dan bahwa segala sesuatu telah di takdirkan.

Kemudian kita menghindari segala sesuatu yang bertentangan dengan nilai yang terkandung dalam dua kalimat syahadat, yaitu dengan menjauhi dari bid'ah, perkara baru dalam agama. Merealisasikan sikap wala (loyalitas) dan bara (berlepas diri) dengan memberikan loyalitas kepada orang-orang mukmin dan memusuhi orang-orang kafir serta munafik, senang dengan kemenangan orang-orang Islam terhadap musuh-musuhnya. Meneladani Nabi sallallahu' alaihi wa sallam dan mengikuti sunnahnya dan sunnah khulafaurrasyidin yang mendapat petunjuk setelahnya. Kami mencintainya dan mencintai orang yang berpegang teguh dengan (sunnah Nabi) dan membelanya di negeri manapun, apapun warna kulit dan kewarganegaraannya.

Setelah itu kita intropeksi diri terhadap kekurangn dalam menjalankan ketaatan. Seperti kekurangan dalam menjalankan shalat jama'ah, zikir kepada Allah Azza wa Jalla, memenuhi hak tetangga, kerabat dan orang-orang Islam, menyebarkan salam, amar ma'ruf dan nahi munkar, saling berwasiat terhadap kebenaran dan bersabar terhadapnya. Kemudian hendaknya kita bersabar untuk tidak melakukan kemunkaran dan (bersabar dalam) menunaikan ketaatan serta menerima takdir Allah Azza wa Jalla. Kemudian kita introspeksi dari perbuatan maksiat dan menuruti syahwat serta menahan diri agar tidak terus menerus melakukannya. Baik kemaksitan yang berasal dari baik (dosa) besar maupun kecil. Baik kemaksiatan mata, dengan memandang apa yang Allah haramkan, atau mendengarkan lagu-lagu atau melangkah menuju sesuatu yang tidak diredai Allah Azza wa Jalla, atau melalui tangan dengan melakukan yang tidak Allah ridai, atau memakan apa yang Allah haramkan, baik berupa riba, suap atau lainnya, termasuk memakan (mengambil) harta orang lain dengan batil.

Hendaknya yang menjadi fokus perhatian kita adalah bahwa Allah membuka tangan-Nya waktu siang untuk menerima taubat orang yang berdosa di waktu malam hari, dan Dia membuka tangan-Nya di waktu malam untuk menerima taubat orang berdosa di waktu siang hari.

Allah subhanahu wata'ala telah berfirman:


{ وسارعوا إلى مغفرة من ربكم وجنة عرضها السموات والأرض أعدت للمتقين .الذين ينفقون في السراء والضراء والكاظمين الغيظ والعافين عن الناس والله يحب المحسنين . والذين إذا فعلوا فاحشة أو ظلموا أنفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم ومن يغفر الذنوب إلا الله ولم يصروا على ما فعلوا وهم يعلمون . أولئك جزاؤهم مغفرة من ربهم وجنات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها ونعم أجر العاملين }.

"Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu dan kepada surga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa, (yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan mema'afkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain dari pada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui. Mereka itu balasannya ialah ampunan dari Tuhan mereka dan surga yang di dalamnya mengalir sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah sebaik-baik pahala orang-orang yang beramal".( QS. Ali Imran: 133-136).

Firman Allah lainnnya,


{ قل يا عبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله يغفر الذنوب جميعاً إنه هو الغفور الرحيم }

Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang". (QS.Az-Zumar: 53).

Firman Allah :
Artinya, "Barangsiapa yang (melakukan) kejelekan atau berbuat zalim kepada diri sendiri kemudian memohon ampun kepada Allah, (dia akan) dapati Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang".

Beginilah seharusnya kita menyambut bulan Ramadan, dengan muhasabah (introspeksi), bertaubat dan memohon ampun. "Orang yang cerdas adalah orang yang menundukkan jiwanya dan beramal untuk setelah kematian, sedangkan orang yang lemah adalah orang yang dirinya mengikuti hawa nafsunya dan hanya berangan-angan kepada Allah."

Sesungguhnya bulan Ramadan adalah bulan ghanimah dan penuh keberuntungan. Pedagang yang cerdas akan memanfaatkan kesempatan yang baik untuk menambah keuntungannya. Maka gunakanlah kesempatan bulan ini dengan beribadah, memperbanyak shalat dan membaca Al-Qur'an, memaafkan orang dan berbuat baik kepada orang lain serta bersedekah kepada orang-orang fakir.

Di bulan Ramadan pintu-pintu surga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan setan-setan dibelenggu. Pada setiap malamnya ada penyeru yang menyeru: "Wahai pencari kebaikan datanglah! Wahai pencari keburukan, berhentilah! Maka jadilah hamba Allah yang menyukai kebaikan dengan mengikuti para salaf yang shaleh dan mengambil petunjuk sunnah Nabi kalian sallallahu 'alaihi wa sallam agar kita keluar dari bulan Ramadan dalam keadaan dosa terampuni dan amal shalehnya diterima. Ketahuilah bahwa bulan Ramadan adalah bulan paling mulia.

Ibnu Qoyyim rahimahullah berkata: "Di antaranya –adanya keistimewaan di antara ciptaan Allah-, Dia mengistemewakan bulan Ramadan dibandingkan bulan yang lain, dan mengutamakan sepuluh (malam) terakhir di antara seluruh malam". (Zadul Ma'ad, 1/56)

Keutamaan Bulan Ramadan dibanding bulan lain, ada empat:

Pertama: Di dalamnya ada malam yang lebih baik di antara malam-malam setahun, yaitu Lailatul Qadar. Allah berfirman :


{ إنا أنزلناه في ليلة القدر . وما أدراك ما ليلة القدر . ليلة القدر خير من ألف شهر . تنزّل الملائكة والروح فيها بإذن ربهم من كل أمر . سلام هي حتى مطلع الفجر }

"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar." (QS.Al-Qadar: 1-5).

Maka ibadah pada malam ini lebih baik (dibandingkan) beribadah seribu bulan

Kedua: Di bulan ini diturunkan kitab yang paling mulia (Al-Quran) kepada nabi yang paling mulia alaihimus salam (Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam).
Allah berfirman:


{ شهر رمضان الذي أُنزل فيه القرآن هدى للناس وبيّنات من الهدى والفرقان } البقرة / 158

"(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil)." (QS. Al-Baqarah: 185)

Allah juga berfirman:


{ إنا أنزلناه في ليلة مباركة إنا كنا منذرين .فيها يُفرق كل أمر حكيم . أمراً من عندنا إنا كنا مرسِلين } الدخان / 3-5

"Sesungguhnya Kami menurunkannya pada suatu malam yang diberkahi dan sesungguhnya Kami-lah yang memberi peringatan. Pada malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah. (yaitu) urusan yang besar dari sisi Kami. Sesungguhnya Kami adalah yang mengutus rasul-rasul." (QS. Ad-Dukhan: 3-5)

Diriwayatkan oleh Ahmad dan Thabrani dalam Kitab Mu'jam Al-Kabir dari Watsilah bin Al-Asyqa' radhiallahu'anhu, dia berkata: Rasulullah sallallahu'alaihi wa sallam bersabda:


أُنزلت صحف إبراهيم أول ليلة من شهر رمضان ، وأُنزلت التوراة لِسِتٍ مضت من رمضان ، وأُنزل الإنجيل لثلاث عشرة مضت من رمضان ، وأُنزل الزبور لثمان عشرة خلت من رمضان ، وأُنزل القرآن لأربع وعشرين خلت من رمضان ) . حسنه الألباني في السلسلة الصحيحة (1575)

"Shuhuf (lembaran-lembaran wahyu) Ibrahhim diturunkan pada awal bulan Ramadan, Taurat diturunkan setelah enam hari bulan Ramadan, Injil diturunkan setelah tiga belas hari bulan Ramadan, Zabur diturunkan setelah delapan belas hari bulan Ramadan dan Al-Qur'an diturunkan setelah duapuluh empat bulan Ramadan". (Dihasankan oleh Al-Albany dalam kitab Silsilah Al-Ahadits As-Shahihah, no. 1575)

Ketiga: Pada bulan ini pintu-pintu surga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup serta para setan dibelenggu.

Dari Abu Hurairah radhiallahu'anhu sesungguhnya Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam bersabda: "Apabila bulan Ramadan datang, pintu-pintu surga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan setan-setan dibelenggu." (HR.Muttafaq'alaih)

Diriwayatkan oleh Nasa'i dari Abu Hurairah radhiallahu'anhu, sesungguhnya Rasulullah sallallahu'alaihi wasallam bersabda: "Ketika bulan Ramadan datang, pintu-pintu rahmat dibuka, pintu-pintu jahanam ditutup dan syetan-syetan dibelenggu". (Dishahihkan oleh Al-Albany dalam kitab shahih Al-Jami, no. 471)

Diriwayatkan oleh Tirmzi, Ibnu Majah dan Ibnu Huzaimah, dalam sebuah riwayat:


( إذا كان أول ليلة في شهر رمضان صُفِّدت الشياطين ومَرَدَة الجن ، وغلقت أبواب النار فلم يُفتح منها باب ، وفتحت أبواب الجنة فلم يغلق منها باب ، وينادي منادٍ : يا باغي الخير أقبل، ويا باغي الشر أقصر . ولله عُتقاء من النار وذلك كل ليلة ) . وحسنه الألباني في صحيح الجامع (759)

"Ketika awal malam bulan Ramadan tiba, setan dan jin pembangkang dibelenggu, pintu-pintu neraka ditutup, tidak ada satupun pintunya yang dibuka, pintu-pintu surga dibuka dan tidak ada satu pun pintunya yang ditutup. (Kemudian) ada penyeru yang berseru: "Wahai pencari kebaikan datanglah! Wahai pencari keburukan, berhentilah! Dan Allah menetapkan (orang-orang yang) dibebeskan dari siksa neraka, dan hal itu (terjadi pada) setiap malam." (Dinyatakan hasan oleh Al-Albany dalam shahih Al-Jami', no. 759).

Jika ada yang berkata, mengapa masih kita saksikan keburukan dan kemaksiatan banyak terjadi di bulan Ramadan, padahal setan-setan telah dibelenggu. Mengapa hal itu dapat terjadi?

Jawabnya adalah bahwa perkara tersebut sedikit terjadi pada orang yang menjaga syarat-syarat dan adab berpuasa. Atau bahwa yang dibelenggu adalah sebagian syetan yaitu setan yang membangkang bukan semuanya. Atau maksudnya adalah berkurangkan keburukan, dan hal ini sangat tampak sekali. Atau bahwa yang terjerumus dalam kemaksiatan pada bulan lebih sedikit dibandingkan pada bulan-bulan lainnya, karena pembelengguan semua setan tidak berarti harus tidak terjadi sama sekali keburukan dan kemaksiatan, karena ada sebab-sebab selain setan yang menyebabkan hal tersebut, seperti nafsu buruk, adat jelek dan setan (dari jenis) manusia. (Al-Fath, 4/145).

Keempat: Di bulan Ramadan banyak sekali ibadah-ibadah yang tidak dijumpai di bulan lain seperti puasa (wajib), qiyam (taraweh), memberikan makanan (berbuka), i'tikaf, shadaqah dan membaca Al-Qur'an.

Saya memohon kepada Allah Yang Maha Tinggi dan Maha Agung semoga kita mendapat taufiq dan pertolongan untuk menjalankan ibadah puasa, qiyam, melakukan ketaatan dan meninggalkan kemunkaran. Segala puji hanya milik Allah (Tuhan) seluruh alam .

[Sumber: Soal Jawab Tentang Islam di www.alsofwah.or.id]

SPRM sahkan Bazar Tok Guru bebas rasuah

Posted: 31 Jul 2011 11:10 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU, 1 Ogos: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kelantan mengesahkan tiada unsur rasuah dalam isu Bazar Tok Guru selain tidak menerima laporan rasuah daripada mana-mana pihak mengenai isu Ladang Rakyat.

Pengarahnya, Nasaruddin Mohd Noor seperti dilapor Sinar Harian berkata, pihaknya menjalankan siasatan rapi dan telus terhadap kes terbabit dan menyangkal dakwaan pihak tertentu bahawa SPRM tidak melakukan siasatan.

"Saya ingin ulangi kenyataan sebelum ini bahawa tiada elemen korupsi dalam isu Bazar Tok Guru dan kami menyangkal tidak buat kerja berhubung kes ini. Jika ada rasuah dan penyalahgunaan kuasa kami masuk, tapi setakat ini tidak terima (laporan berasas mengenainya)," katanya pada sidang media di Bangunan SPRM, Jalan Sultan Yahya Petra, di sini.

Sebelum ini ada pihak termasuk Umno Kelantan mempolitikkan isu Bazar Tok Guru dengan mendakwa kerajaan negeri kerugian RM50 juta untuk projek itu.

Mereka juga telah membuat laporan kepada SPRM agar kes itu disiasat.

"Mengenai isu Ladang Rakyat pula, setakat ini tiada mana-mana pihak yang membuat laporan mengenainya, tetapi kami menjalankan siasatan berdasarkan laporan dalam media dan pemantauan masih dilakukan," katanya lagi.

Katanya lagi daripada 174 maklumat yang diterima berhubung kes rasuah di negeri itu, hanya 17 kertas dibuka untuk siasatan.

Beliau berkata demikian ketika mengulas dakwaan Pengerusi Orang Muda Berpadu Anti Korupsi Kelantan (Ombak) yang juga Ketua Pemuda Umno Kelantan, Anuar Safian, bahawa terdapat pegawai SPRM Kelantan lebih berpihak kepada PAS.

Terdahulu beliau menyerahkan tugas kepada Pengarah SPRM negeri yang baru, Nor Rasmi Shari, disaksikan Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Pencegahan) SPRM Putrajaya, Datuk Sutinah Sutan.

Nasaruddin juga menolak dakwaan pertukarannya ke ibu pejabat SPRM Putrajaya sebagai Pengarah Bahagian Kecemerlangan dan Profesionalisme disebabkan tekanan pihak tertentu.

Blog hampir pulih sepenuhnya.

Posted: 31 Jul 2011 09:11 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Sehingga jam 12.00 tengahari ini blog Cina Islam dikesan hampir pulih sepenuhnya dari gangguan yang mungkin telah menyebabkan ketidak selesaaan pengunjung sejak beberapa hari lepas.

Namun begitu kami sangat berhati-hati dalam memantau kembali segala permasalahan yang timbul dan menganggu posting.

Drs. Khalil Idham Lim

Dulu PATI, kini dah jadi pengundi?

Posted: 31 Jul 2011 09:10 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -
http://darisungaiderhaka.blogspot.com

Antara tuntutan BERSIH 2.0 yang terkandung dalam memorandum kepada Yang Di Pertuan Agong adalah penggunaan dakwat kekal sebagai tanda bahawa seseorang pegundi itu telah mengundi dan juga pembersihan Daftar Pemilih.

Bagaimanapun Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kelihatan tidak berminat langsung dengan penggunaan dakwat kekal seperti yang dicadangkan oleh BERSIH 2.0 itu tetapi mereka lebih berminat dengan penggunaan Sistem Biometrik yang bagi mereka ianya lebih praktikal.

Mungkin kerana jika dibandingkan Sistem Biometrik dan Dakwat Kekal, kos untuk menyediakan prasarana dan peralatan sokongan untuk Sistem tersebut adalah tinggi jadi komisyen yang dijanakan bagi membolehkan system tersebut digunakan juga adalah tinggi..

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abd. Aziz Mohd. Yusof berkata, pihaknya akan bekerjasama dengan Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menggunakan sistem biometrik yang kini diguna pakai ke atas warga asing.

Kementerian Dalam Negeri dilaporkan telah memulakan program pemutihan dan pengampunan terhadap hampir dua juta pendatang asing tanpa izin di negara ini mulai 1 Julai lalu.

Objektif pemutihan itu adalah untuk mengumpul data pendatang asing tanpa izin di negara ini termasuk berapa ramai yang bekerja dalam sektor yang dibenarkan mengambil pekerja asing dan memberi peluang kepada pendatang asing tanpa izin untuk pulang ke negara asal tanpa dikenakan tindakan tetapi terhad kepada tempoh yang dibenarkan.

Dan tempoh terakhir bagi warga asing untuk mendaftar ialah pada 31 Julai 2011.

Memandangkan sehingga hampir ke tarikh 31 Julai hanya sekitar lebih kurang 300,000 orang PATI yang mendaftar dan ianya jauh tersasar dari sasaran iaitu 2,000,000 orang PATI.

Tanpa memberikan sebarang alasan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengumumkan proses Pendaftaran Biometrik bagi pekerja asing tersebut telah dilanjutkan ke satu tarikh yang akan ditentukan kelak.

Apa yang terlalu penting bagi UMNO/BN dalam hal pendaftaran Pendatang Tanpa Izin ini hingga membuatkan mereka sanggup melanjutkan tempoh akhir pendaftaran tersebut, sedangkan sebelum ini Hishamuddin telah berkata pendaftaran ini akan dapat menyelesaikan masalah pendatang asing tanpa izin, di samping menangani jenayah merentas sempadan dengan membendung kegiatan haram termasuk penyeludupan dan pemerdagangan manusia.

Tidakkah melanjutkan tempoh pendaftaran ini akan memberikan lebih masa bagi aktiviti jenayah merentas sempadan seperti yang Hishamuddin katakana diatas?

Kelihatan juga ianya lebih penting dari mengistiharkan pendapatan tahunan kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri kerana tarikh akhir bagi menyerahkan penyata pendapatan yang menjadi sumber kewangan Negara tidak pernah dilanjutkan sepertimana proses pendaftaran PATI ini dilanjutkan.

Ahli parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar, yang mempertikaikan cadangan penggunaan system Biometrik ini berkata penggunaan system ini adalah cara bagaimana untuk menghalalkan pendatang asing mengundi pada pilihan raya akan datang.

"Sebab mereka dalam usaha memberikan taraf kerakyatan kepada sebabahagian besar pendatang asing dan akhirnya mereka memberi kad pengenalan dan borang akaun bersumpah kepada warga asing ini untuk menyokong BN dalam pilihan raya akan datang," kata Mahfuz.

Samada benar atau tidak dakwaan Mahfuz itu, cuba perhatikan nama-nama yang tersenarai jika nombor-nombor MyKad yang disenaraikan dibawah disemak di SEMAKAN DAFTAR PEMILIH SPR..

Nama-nama yang jelas bagi kita adalah nama warga asing yang kini boleh mengundi di kawasan Parlimen Hulu Langat, antaranya..

Ku Li ganti Anwar hanya lawak jenaka

Posted: 31 Jul 2011 09:03 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Ogos: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan khabar angin yang disebar oleh cyber troopers Umno yang mengaitkan beliau dengan perbincangan melantik Tengku Razaleigh Hamzah sebagai ketua Pakatan Rakyat menggantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai lawak jenaka.

Sambil menafikan perkara itu, beliau yang juga Menteri Besar Kelantan menasihatkan mereka yang menyebarkan fitnah itu agar segera menghentikannya sesuai dengan bulan Ramadhan yang mulia.

"Lawak jenaka!, Itulah saja yang boleh saya sifatkan kepada khabar angin yang mengaitkan saya dengan perbincangan rahsia untuk melantik YBM Tengku Razaleigh sebagai Ketua Pakatan Rakyat menggantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Saya nasihatkan, sempena bulan Ramadhan ini, tulislah perkara-perkara yang betul dan benar. Ingatlah, apa yang ditulis dan diucap akan menjadi bahan untuk dihisab oleh Allah SWT di akhirat kelak," katanya melalui Facebook.

Penjelasan itu sekaligus menolak khabar angin yang tersebar itu.

Sebelum ini Ahli Parlimen Bebas Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim mendakwa telah mendapat maklumat bahawa Pakatan Rakyat mempelawa Tengku Razaleigh Hamzah untuk dilantik sebagai ketua pembangkang bagi menggantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau yang merupakan bekas ahli PKR itu mendakwa pelawaan terhadap Tengku Razaleigh itu ekoran Anwar yang berhadapan masalah berhubung kontroversi video seks dan dipercayai akan dipenjarakan berikutan kes liwat.

Menurutnya ianya juga sebagai persiapan Pakatan Rakyat bagi menghadapi Plihan Raya Umum ke-13 akan datang.

Ekoran dakwaan itu, beberapa blogger Umno kemudiannya menuduh Tuan Guru Nik Abdul Aziz adalah dalang utama yang merancang untuk membawa Tengku Razaleigh ke dalam Pakatan Rakyat.

Mereka mendakwa terdapat satu pertemuan telah berlaku antara Tuan Guru Nik Abdul Aziz dengan anak-anak pejuang Umno termasuk anak kepada bekas Menteri Besar Selangor Harun Idris, Mazlan Harun bersama anak Tun Ghafar Baba, Tamrin Ghafar serta seorang pegawai berkerja di rumah Tengku Razaleigh.

Pertemuan itu didakwa berlaku di kediaman Menteri Besar Kelantan.

Mengulas lanjut tuduhan tidak berasas itu, Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkata beliau hairan kenapa dakwaan tersebut timbul, atau keputusan untuk memenjarakan Anwar sememangnya benar.

"Apa yang peliknya, ada akhbar yang boleh membuat cerita bahawa cadangan ini timbul kerana dijangka Datuk Seri Anwar Ibrahim akan ke penjara ekoran kes liwatnya yang sedang dibicarakan.

"Adakah benar keputusan mahkamah di negara ini sudah boleh dijangka atau sememangnya keputusan tersebut sudah bocor?" soalnya.


BN hilang Perak, NS di pilihan raya olok-olok

Posted: 31 Jul 2011 09:01 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -
http://mimpi-senja.blogspot.com

Barisan Nasional (BN) boleh kehilangan Perak dan Negeri Sembilan pada pilihan raya umum ke-13, demikian menurut keputusan pilihan raya olok-olok melainkan parti-parti komponennya meletakkan muka-muka popular yang berpotensi dan memastikan jentera di peringkat akar umbi menjana sokongan pengundi.

The Malaysian Insider difahamkan pilihan raya latihan yang diadakan baru-baru ini menunjukkan BN boleh kehilangan sehingga 15 daripada 56 kerusi di Johor, dikuasai Pakatan Rakyat (PR).

Persekitaran itu tidak pernah diduga tetapi BN telah hilang enam kerusi di Johor pada pilihan raya umum 2008.

Daripada enam kerusi itu PAS menguasai dua manakala DAP pula empat.

Difahamkan Perlis, di mana BN menguasai 14 daripada 15 kerusi, kemungkinan akan kehilangan beberapa kerusi Dewan Undangan Negeri dan salah satu daripada tiga bahagian Parlimen di tangan Pakatan Rakyat disebabkan kemarahan penduduk negeri itu mengenai isu Wahabi termasuk tindakan meletakkan Mufti Perlis Dr Juanda Jaya dalam senarai pengganas.

"Pilihan raya olok-olok ini menunjukkan banyak kelemahan. Dan, isu Wahabi tidak membantu," kata satu sumber Umno kepada The Malaysian Insider.

Seorang pemimpin Umno yang semakin meningkat juga memberikan sentimen yang sama sambil menegaskan, BN perlu meletakkan muka-muka baru untuk menyegarkan kedudukan perikatan itu sementara memastikan jentera peringkat bawah peringkat aktif bagi mendapatkan sokongan menyeluruh.

"Masalahnya ialah jentera Umno boleh bekerja jika diberikan motivasi, tetapi ahli parti komponen kelihatan tidak diberikan motivasi," kata pemimpin Umno itu.

Beliau mendedahkan bahawa Umno hanya boleh menang 27 daripada 59 kerusi Dewan Undangan Negeri di Perak meskipun BN memerintah semula negeri itu sejak awal 2009 ekoran tindakan melompat parti melibatkan tiga wakil rakyat dari Pakatan Rakyat.

Pada Jun lalu, Umno negeri itu yakin boleh menang 33 kerusi dengan Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir menolak laporan The Malaysian Insider bahawa kemenangan hanya boleh dipastikan jika calon yang betul dipilih kali ini.

Difahamkan beberapa pemimpin Umno bahagian di Perak keberatan untuk berkempen atau mendaftar pemilih baru melainkan mereka pasti akan menjadi calon pilihan raya umum ke-13.

"Umno Perak kuat dan boleh menang 33 kerusi negeri tetapi pemimpin-pemimpin bahagian tidak mahu bergerak kecuali mereka atau calon pilihan mereka diturunkan," kata sumber Umno ketika itu.

Pada Mac 2008, Umno bertanding di 34 daripada 59 kerusi Dewan Undngan Negeri di Perak dan menang 27 kerusi manakala MCA pula satu. Pakatan Rakyat memperoleh 31 kerusi.

"Keadaan tidak berubah di Perak dan kini keadaan yang sama wujud di Negeri Sembilan memandangkan pembangkang menjadi semakin kukuh, melihat pada kemungkinan Datuk Seri Mohamad Hasan tidak akan kekal sebagai menteri besar," kata sumber Umno.

Mohamad disebut-sebut akan bertanding kerusi Parlimen.

Kata sumber itu, mereka melobi dengan kuat untuk mendapatkan kerusi Menteri Besar Negeri Sembilan.

"Tetapi mereka lupa bahawa kemenangan ketika pilihan raya umum 2008 adalah tipis," katanya lagi.

Di negeri itu, BN menguasai 21 daripada 36 kerusi manakala 15 dimenangi Pakatan Rakyat, yang yakin untuk mengambil alih negeri itu kali ini.

Pakatan Rakyat yang terdiri daripada DAP, PKR dan PAS kini menguasai kerajaan negeri Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor selain memperoleh 82 kerusi Parlimen.

Perikatan itu menyasarkan akan memperoleh lebih banyak kerusi kali ini dan mengurangkan lagi majoriti BN pada pilihan raya umum ke-13.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak memberi bayangan bila pilihan raya umum akan diadakan tetapi timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin telah memberitahu BN agar bersedia untuk menghadapi pilihan raya umum dalam waktu terdekat.

Kebanyakan penganalisis dan pemimpin pembangkang menjangkakan pilihan raya umum akan diadakan dalam tempoh setahun ini tetapi ada juga mengatakan ia kemungkinan diadakan seawal November ini selepas Bajet 2012 dibentangkan di Parlimen awal 7Oktober dan sebelum perhimpunan agung tahunan Umno.

Pakatan janji henti permit teksi pada syarikat

Posted: 31 Jul 2011 08:55 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Pakatan Rakyat sedia meluluskan sepuluh tuntutan bagi memperbaiki taraf hidup pemandu teksi, termasuk menghentikan pemberian permit kepada syarikat, kata Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bagaimanapun, golongan pemandu teksi juga perlu berusaha bagi membolehkan Pakatan Rakyat membentuk kerajaan, kata Anwar yang diuar-uarkan sebagai "bakal perdana menteri" dalam pertemuan pemandu teksi dengan pemimpin Pakatan Rakyat.

NONE"Saya tidak boleh janji nak beri mahligai kepada setiap orang, tapi saya boleh janji kereta yang saudara pandu itu, saudara ada hak ke atasnya.

"Saya beri komitmen, saya akan laksanakan. Tapi saudara saudari juga perlu pastikan perubahan berlaku.

"Kena teguh bekerja, barulah agenda kita akan berjalan," katanya lagi kepada hampir 500 orang yang hadir di majlis perhimpunan pemandu teksi Kuala Lumpur dan Selangor.

Jelasnya, pemandu teksi perlu menjadi ejen Pakatan dengan menjelaskan dasar-dasar gagasan itu dan mengedarkan lidah parti Pakatan – Harakah, Suara Keadilan dan Roket – kepada pelanggan mereka.

Sepuluh resolusi yang diluluskan dalam pertemuan itu termasuk tuntutan supaya kerajaan meluaskan skim keselamatan sosial pekerja (Perkeso), meminda perjanjian sewa beli antara pemandu dan syarikat teksi.

Turut dinyatakan dalam resolusi berkenaan ialah tuntutan supaya kerajaan merangka skim insurans dan pencen serta skim pinjaman perumahan persendirian khas bagi golongan pemandu teksi.

'100 permit untuk bekas menteri'

Kumpulan pemandu teksi berkenaan turut menuntut supaya kadar premium insurans bagi kenderaan teksi juga disemak semula supaya sesuai dengan kemampuan pemandu teksi.

Anwar berjanji bahawa beliau akan menyemak semula perjanjian yang dibuat antara syarikat teksi dan pemandu supaya syarikat berkenaan tidak dapat lagi menyewakan teksi mereka kepada kira-kira 30,000 pemandu berkenaan.

NONE"Kita nak tengok datuk-datuk dan tan sri-tan sri ini pula kerja bawa teksi," kata bekas timbalan perdana menteri itu lagi yang menambah, isu berhubung permit teksi sememangnya menjadi masalah sejak beliau masih di dalam kerajaan.

Tanpa menamakan sesiapa, Anwar mendakwa seorang bekas menteri juga telah diberikan sebanyak 100 permit teksi walaupun individu berkenaan telahpun menerima saham dalam syarikat bumiputera.

Keadaan itu memeritkan golongan pemandu teksi yang terpaksa menyewa teksi daripada syarikat berkenaan.

"Tapi menteri suruh (pemandu teksi) senyum. Macam mana nak senyum, bini duduk gaduh barang makan tak cukup. Senyum hotak kamu," katanya lagi yang disahut dengan "laungan hidup datuk seri" daripada hadirin.

Turut berucap dalam majlis anjuran Persatuan Kebajikan Pemandu Teksi Kuala Lumpur dan Selangor itu ialah penasihat DAP Lim Kit Siang, exco kerajaan Selangor Ronnie Liu dan juga ADUN Kampung Tunku Lau Weng San.

Sepuluh tuntutan berkenaan dirangka oleh penasihat undang-undang bagi majlis berkeanaan yang juga peguam bagi kumpulan pendesak Hindraf – R Kengadharan dan V Ganabatirao. MK/-

Ketua PBB gesa Syria tamatkan "keganasan"

Posted: 31 Jul 2011 08:53 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU: Pemimpin Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Ban Ki-Moon hari ini meminta Presiden Syria, Bashar al-Assad supaya menghentikan keganasan tentera negara itu yang menyebabkan kematian kira-kira 140 orang awam.

Jurucakap PBB berkata, Ban mengutuk keras tindakan Assad yang enggan menunaikan cadangan pemimpin PBB yang disuarakan beberapa minggu lalu.

"Setiausaha Agung amat mengambil berat laporan di Syria bahawa ratusan penunjuk perasaan terbunuh dan cedera di Hama dan bandar lain serta bandaraya seluruh negara berkenaan.

"Beliau mengutuk kekerasan yang dilakukan terhadap orang awam dan meminta kerajaan Syria menghentikan segera tindakan ganas berkenaan," katanya. - AFP

Kapal terbang bawa 140 penumpang terhempas di Guyana

Posted: 31 Jul 2011 08:50 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Kapal terbang syarikat Caribbean Airlines yang dalam perjalanan dari New York terhempas dan terbelah dua ketika mendarat di Guyana ketika membawa 140 penumpang semalam menyebabkan beberapa orang cedera tetapi tiada kematian.

Presiden Bharrat Jagdeo berkata, pesawat Boeing 737-800 tersasar ketika pendaratan di landasan sepanjang 2,200-meter Lapangan Terbang Antarabangsa Cheddi Jagan International sewaktu hujan.

Beliau berkata, pesawat berkenaan nyaris terjunam ke dalam gaung sedalam 60 meter yang mungkin boleh menyebabkan banyak kematian.

"Kami bersyukur, amat bersyukur kerana tidak ramai yang cedera," katanya ketika pihak berkuasa menutup lapangan terbang berkenaan dan menyebabkan ratusan penumpang terkandas serta banyak penerbangan tertangguh. - AP

80 terbunuh dalam pertempuran di Syria

Posted: 31 Jul 2011 08:45 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

AMMAN: Kereta kebal Syria melepaskan tembakan meriam dan mesingan ketika menggempur bandar Hama semalam, menyebabkan 80 orang awam terbunuh, menurut aktivis hak asasi manusia.

Ia adalah antara hari paling buruk dalam penentangan umum terhadap Presiden Bashar al-Assad.

Serangan ke atas Hama, medan pembunuhan beramai-ramai pada 1982 di mana bapa Assad menghancurkan kebangkitan gerakan Islam, bermula pada waktu subuh menjelang Ramadan selepas pihak tentera mengepungnya hampir sebulan.

Penduduk Hama memberitahu Reuters menerusi telefon bahawa kereta kebal dan penembak tepat melepaskan tembakan ke arah kawasan perumahan di mana orang ramai mendirikan sekata bagi menyekat kemaraan tentera.

Agensi berita Syria melaporkan pihak tentera memasuki Hama bagi mengusir kumpulan bersenjata "yang mengganas terhadap rakyat".

Seorang pegawai Kedutaan Amerika Syarikat di Damsyik menyifatkan kenyataan rasmi itu sebagai "mengarut". - Reuters

Terkini :Gempa bumi kuat gegar Jepun

Posted: 31 Jul 2011 08:44 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

NEW YORK: Satu lagi gempa bumi kuat menggegarkan timur laut Jepun, iaitu wilayah sama ketika gempa bumi terburuk dan tsunami melanda negara itu, Mac lalu.

Jabatan Kaji selidik Geologikal Amerika Syarikat (USGS), berkata tiada mangsa yang terbunuh dilaporkan atau amaran tsunami dikeluarkan susulan kejadian itu.

Katanya, gempa bumi bermagnitud 6.4 itu berlaku pada jam 3.53 pagi, iaitu sedalam 43.6 kilometer di timur-tenggara Iwaki, Kepulauan Honshu.

USGS juga melaporkan, pusat gempa dicatatkan 184 kilometer timur laut Tokyo. - AP

Benarkah ramai pengundi lebih 100 tahun

Posted: 31 Jul 2011 08:31 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 27 Julai: Capaian data atau maklumat pengundi dari pengkalan data sebelum ini melalui aplikasi teknologi maklumat atau sistem pengurusan maklumat jelas menunjukkan ada pengundi yang mempunyai 2 tempat malah beberapa tempat mengundi.

Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan berkata, malah paparan berita yang dipetik dari Suara Keadilan pada 24 Julai lalu mendakwa bahawa terdapat lebih 1,600 pengundi yang berusia lebih 100 tahun di Perak.

Menurut beliau, daripada jumlah itu pula, dilaporkan seramai 1,447 orang pengundi warga emas di Perak yang berusia melebihi 100 tahun itu berumur di antara 100 sehingga 109 tahun.

"Adakah benar pengundi warga emas berusia dalam lingkungan itu seramai itu di Perak?

"Kalau dah seramai itu di Perak, bagaimana pula dengan pengundi warga emas yang berusia melebihi 100 tahun di seluruh negara?" soalnya.

Angka tersebut, menurut beliau, tentunya meragukan dan disebabkan keraguan itulah PAS dan Pakatan Rakyat serta Bersih 2.0 mahukan SPR menggunakan dakwat kekal dalam pilihanraya di negara ini.

"Penggunaan sistem biometrik tidak akan menyelesaikan masalah pengundian bertindih. Malah, proses pengesahan melalui sistem itu adalah usaha sia-sia, membazir dan tetap tidak selamat.

"Sebab itulah SPR diminta menimbang 8 cadangan Jawatankuasa Bersih 2.0 yang antara lainnya mendesak SPR menggunakan kaedah dakwat kekal dalam pilihanraya," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Namun beliau kesal kerana SPR tetap enggan menerima cadangan itu dan bercadang untuk menggunakan sistem biometrik yang dicadangkan oleh Perdana Menteri.

Cadangan SPR untuk menggunakan sistem bimometrik, katanya, diyakini tetap tidak berkemampuan menyelesaikan masalah pengundian bertindih dan masalah-masalah lain yang berlaku dalam pilihanraya di negara ini sejak dulu.

Menurutnya, jawapan yang mudah kepada masalah integriti data atau maklumat walaupun melalui aplikasi teknologi maklumat atau sistem maklumat yang telah lama digunapakai oleh SPR bukanlah kerana aplikasi itu, tetapi kerana data atau maklumat yang dimasukkan ke dalam pengkalan data.

"Kalau SPR tahu bahawa masalah utama adalah integriti data atau maklumat bukanlah kerana aplikasi capaian teknologi maklumat atau sistem maklumat itu, kenapa sistem biometrik pula yang dicadangkan?" tanya beliau hairan.

Sistem biometrik juga, tegasnya, adalah sebuah aplikasi teknologi maklumat atau sistem maklumat seperti aplikasi yang digunakan sekarang, cuma perbezaannya adalah cadangan baru itu menggunakan 'hardware' atau perkakasan serta perisian dan bukan 'software' atau perisian semata-mata untuk capaian data atau maklumat pengundi dari pengkalan data seperti yang digunakan hari ini.

Sehubungan itu, beliau amat bimbang dengan fenomena yang berlaku kerana ia tetap tidak akan menyelesaikan masalah pilihanraya yang tidak bersih dan tidak adil di negara ini, walaupun pihak kerajaan dan SPR telah diberikan pelbagai pandangan dan cadangan yang baik ke arah mengatasinya oleh rakyat negara ini.

Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa pada sidang medianya yang diadakan selepas perbincangan dengan para pemimpin PAS di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, semalam telah menegaskan PAS menolak sistem biometrik dan mahu SPR menggunakan kaedah dakwat kekal.

Husam turut menjelaskan, di Selangor sahaja sehingga kini, PAS dengan menggunakan sistem komputer telah mengesan seramai 500 orang pengundian bertindih.

Timbalan Presiden sebuah NGO yang baru ditubuhkan, Angkatan Amanah Merdeka (Amanah), Tan Sri Kadir Syeikh Fadzir ketika berucap pada majlis pelancaran NGO itu di Memorial Tunku Abdul Rahman Putra, di sini, baru-baru ini, turut menyarankan kerajaan menerima cadangan yang baik dari rakyat bagi memperbaiki sistem pilihanraya di negara ini.

Beliau yang juga bekas Menteri Pelancongan berkata, cadangan Pengerusi Bersih 2.0, Datuk S Ambiga agar SPR turut dianggotai wakil-wakil NGO sememangnya satu cadangan yang baik yang patut diterima oleh kerajaan.

"Sekiranya kesemua cadangan yang baik dari rakyat tidak juga diberikan pertimbangan oleh kerajaan dan SPR, tidak ada sebarang alasan lagi bagi pihak kerajaan dan SPR mempertikaikan keraguan rakyat mengenai perjalanan pilihanraya di negara kita yang sememangnya tidak bersih dan tidak adil sejak dulu," tegas beliau. -HD

Besar ganjarannya dan hebat sungguh bulan ini.

Posted: 31 Jul 2011 08:19 PM PDT


01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Ramadhan menjelang lagi dalam kehidupan umat Islam sebagai anugerah yang tiada terperi tingginya yang tidak lain telah ditentukan oleh Allah SWT dengan kita mampu sekali lagi menikmati segala kebaikannya.

Kami seluruh warga blog Cina Islam dengan ini mengucapkan Selamat Beribadah di bulan Ramadhan kepada semua pengunjung setia blog di mana saja anda berada. Harapan kami semuga Ramadhan kita pada tahun terlebih baik dari Ramadhan dari sebelumnya.

Rasanya tidak ada cara yang terbaik untuk kita memastikan kita dapat menentukan Ramadhan ini lebih baik dari tahun sebelumnya dengan menginsafi dengan sedalam-dalamnya bahawa tidak ada jaminan dari kita sebagai insan yang kedil akan hidup dan masih berada di Ramadhan yang berikutnya.

Kerana itu gunakanlah seluruh tenaga dan fikiran pada kesempatan ramadhan ini untuk mencapai tingkatan takwa dan mendapat rahmat, keampunan serta pembebasan dari api neraka dari Allah SWT sebagaimana yang dijanjikan Nya.

Marilah kita budayakan juga pada setiap ucapan dan tuturkata kita dengan mengatakan ini adalah bulan Ramadhan bukannya sebagai mana ucapan biasa yang sering diiucapkan dengan mengatakan ini bulan puasa. Bila kita katakan ramadhan di sana terdapat banyak perkara yang terkadung pada penghulu segala bulan ini. Besar ganjarannya dan hebat sungguh bulan ini.

Drs. Khalil Idham Lim.

Kenapa masih pertikai acara tengok anak bulan?

Posted: 31 Jul 2011 08:09 PM PDT


01 Ramadhan 1432H. [MOD] -
Ust. Ahmad Baei Jaafar

Mungkin anda pernah berkata, kenapa nak bazirkan wang rakyat dengn pergi tengok anak bulan. Tentu banyak belanja; kos kenderaan, minyak dan makanan, padahal keputusannya sudah kita tahu.

Ada juga yang berkata, tengok anak bulan hanya syarat saja, sedangkan hari puasa atau raya sudah ditetapkan, tarikh itu tidak akan diubah kerana jika berlaku perubahan boleh merosakkan perancangan raya pada pihak kerajaan.

Tidak kurang juga yang berkata kenapa tidak ikut kelender sahaja, biasanya tepat. Dengan ini tidak banyak belanja.

Kata-kata ini lahir daripada mereka yang keliru dengan hukum Islam dan keputusan kerajaan. Sesetengah orang menyangka kerajaan ada kuasa sesegalanya. Malah mereka menyangka kerajaan yang buat keputusan dan ulama terpaksa ikut. Pandangan ini sebenarnya satu penghinaan terhadap kerajaan juga satu penghinaan terhadap ulama.

Sebenarnya dalam menentukan hari raya dan puasa telah dipersetujui satu kaedah yang menepati sunnah. Kaedah tersebut berbunyi, penentuan puasa dan raya berdasarkan rukyah dan hisab.

Hujah tersebut bersumberkan hadis Nabi Muhammad S.A.W.

عن أبي هريرة رضي الله عنه : أن النبي (ص) قال: صوموا لرؤيته وأفطروا لرؤيته، فإن غم عليكم فأكملوا عدة شعبان ثلاثين يوماً. رواه البخاري ومسلم.

Daripada Abu Hurairah R.A: Sesungguhnya Nabi S.A.W telah bersabda: "Berpuasalah kamu setelah kamu melihat anak bulan (Ramadan), dan juga berbuka puasalah (beraya) kamu setelah melihat anak bulan (Syawal), sekiranya ia terlindung dari pandangan kamu, maka sempurnakan bilangan hari bagi bulan Syaaban itu sebanyak 30 hari )." (Riwayat Bukhari da Muslim)

Menurut hadis tersebut Ramadan dan Syawal perlu ditentukan dengan melihat anak bulan. Tetapi apabila tidak kelihatan maka cukupkan Syaaban atau puasa sebanyak 30 hari. Ertinya anak bulan perlu dilihat pada hari 29. Namun untuk merealisasikan ini, kepakaran ilmu falak diperlukan kerana mereka inilah yang menentukan kedudukan anak bulan ternasuk waktu yang sepatutnya dilihat.

Walau bagaimanapun keadaan cuaca dan iklim di negara ini pada waktu ini tidak menentu dan keadaan ini menyukarkan anak bulan dilihat walaupun pada kiraan falak anak bulan boleh kelihatan, maka kaedah di atas ditambah seperti berikut, "jika mengikut perkiraan falak anak bulan boleh kelihatan tetapi secara rukyahnya tidak kelihatan maka pandangan falak diterima. Dan jika mengikut perkiraan falak anak bulan tidak boleh kelihatan, tetapi secara rukyah berjaya melihat anak bulan maka rukyah diambil kira."

Berdasarkan itu, kalau anak bulan mengikut perkiraan ahli falak boleh nampak, maka esoknya sudah pasti berpuasa atau raya. Namun rombongan melihat anak bulan itu tetap wajib pergi untuk mengesahkan anak bulan boleh kelihatan. Tetapi jika mereka tidak nampak juga, maka perkiraan falak hendaklah dipakai.

Dalam keadaan lain pula kalau pada perkiraan falak anak bulan tidak boleh kelihatan kerana tidak cukup umur sebagai contoh, rombongan melihat anak bulan masih wajib pergi untuk melihat anak bulan pada hari 29. Mereka perlu mengesahkan sama ada nampak atau tidak. Jika dalam keadaan itu mereka boleh nampak anak bulan maka esoknya perlu puasa atau raya. Tetapi jika sebaliknya, tidak nampak anak bulan, maka esok adalah 30 Syaaban atau Ramadan.

Berdasarkan pengalaman dan kepakaran ahli falak sehingga ke hari ini yang mereka tidak pernah gagal dalam kajiannya, terutama dalam penentuan gerhana matahari dan bulan, juga penentuan wakut solat, maka kaedah dalam menentukan puasa dan raya boleh diterima pandangan falak.

Selain itu dengan kaedah ini juga mampu memberi peluang persiapan kepada umat Islam sama ada untuk berpuasa atau raya. Mereka tidak perlu lagi menunggu bila akan diistiharkan puasa atau raya. Sebagai asasnya mereka sudah boleh berpegang kepada pandangan falak.

Perutusan Ramadhan Pesuruhjaya PAS Perak

Posted: 31 Jul 2011 08:08 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Umat Islam seluruh dunia termasuk di Malaysia menyambut kedatangan bulan yang paling mulia dalam kalendar Islam, Ramadan al-Mubarak dengan penuh kegembiraan dan keinsafan.

Ia bukan sekadar bulan diwajibkan berpuasa tetapi lebih penting pada bulan ini hukum dan perlembagaan tertinggi buat umat manusia, al-Quran, diturunkan Allah SWT.

"Bulan Ramadhan, yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan (antara yang benar dan salah)." (maksud al Baqarah: 185)

Melalui al-Quran, maka Allah SWT menyelesaikan segala kemelut dan permasalahan manusia khasnya bagi mereka yang mahu menjunjung dan melaksanakannya.

Oleh itu bulan Ramadan ini bukan sekadar bulan ruhiyah (spiritual) bagi mereka yang tekun menghayatinya tetapi ia sebenarnya bulan siyasiyah (politik) kerana di bulan inilah hukum dan peraturan lengkap bagi manusia diperturunkan Allah SWT kepada Rasul-Nya SAW.

Di samping kita mengejar manfaat dan kelebihan Ramadan sebagai bulan ruhiyah kita juga wajar menghayatinya sebagai bulan siyasiah bagi mengembelengkan seluruh tenaga dalam meyakinkan segenap lapisan masyarakat bahawa formula untuk menyelamatkan agama, bangsa dan negara kita hanyalah apabila kita kembali kepada al-Quran yang diturunkan pada bulan ini di samping berpegang teguh kepada Sunnah Rasul-Nya.

Di bulan penuh barakah ini jangan sekali-kali kita lupa nasib saudara-saudara kita di bumi Islam yang sedang bergolak khasnya di Palestin, Iraq dan Afghanistan, di samping mereka yang sedang bertarung nyawa di Chechnya, Selatan Filipina, Selatan Thai dan seluruh bumi umat Islam di dunia ini.

Titipkanlah doa di bulan yang penuh rahmat ini, mudah-mudahan Allah SWT memberikan kemenangan dan kejayaan kepada mereka setelah sekian lama hidup dan menderita dalam kesengsaraan, darah dan air mata.

Semoga Ramadan tahun ini mampu membangkitkan kesedaran kita untuk mempertingkatkan amal ibadat menuju keredaan Allah di samping menyedarkan kita bahawa hanya Islam penyelamat kita di dunia dan di akhirat, lantas marilah kita sama-sama kembali kepadanya, InsyAAllah dengan bantuan Allah SWT, PAS Perak akan memimpin rakyat Perak kearah keredhaan Allah SWT

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan "Ramadan Kareem" kepada semua umat Islam, mudah-mudahan kekuatan dan semangat yang terbentuk sepanjang Ramadan ini akan terus memperteguhkan iltizam kita untuk sama-sama membela, mempertahan dan memperjuangkan Islam hingga ke akhir hayat.

Ustaz Abu Bakar Hussain
(Pesuruhjaya PAS Perak)

DPPK Miri Seru Anak Muda Mendaftar Sebagai Pemilih

Posted: 31 Jul 2011 08:05 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -

Dewan Pemuda PAS Kawasan Miri menyeru semua pemuda pemuda Miri untuk mendaftar sebagai pemilih bagi persediaan menghadapi Pilihanraya Umum ke 13 yang mendatang. Dalam pilihanraya negeri yang lepas, Miri menyaksikan kebangkitan rakyat dengan menyaksikan Pakatan Rakyat memenangi 2 daripada 3 DUN yang dipertandingkan. BN memenangi DUN Senadin selepas beberapa kontroversi yang menyaksikan Pakatan Rakyat melalui PKR kalah tipis kepada calon SUPP dalam pilihanraya lepas.Kebangkitan ini perlu diteruskan dan gelombang kesedaran rakyat di kalangan pemuda dan pemudi mestilah diterjemahkan melalui kertas undi di hari pengundian.

Statistik yang dikeluarkan SPR, lebih 4 juta warganegara yang layak mengundi belum mendaftar sebagai pemilih. Daripada jumlah itu, hampir lebih 2 juta merupakan bumiputera Melayu dan bumiputera Sarawak. Jumlah ini amat tinggi dan perlu diambil tindakan segera. Selaku anak muda yang mencorak masa depan Sarawak dan masa depan Malaysia, anak muda perlu mengambil tindakan segera mendaftar sebagai pemilih, bagi melayakkan diri sebagai penentu masa depan negara. Janganlah menunggu hingga ke saat akhir sebelum pilihanraya, kerana proses pendaftaran boleh memakan masa sehingga 3 bulan. Proses pendaftaran pemilih, boleh dibuat di Pejabat SPR dan Pejabat Pos terpilih. Selain itu, pendaftaran boleh dibuat dengan ajen-ajen pendaftar yang dilantik SPR.

Dewan Pemuda PAS Kawasan Miri juga, melalui ajen-ajen daftar pemilih yang dilantik SPR akan terus memberikan komitmen terhadap usaha daftar pemilih ini. Dewan Pemuda PAS Kawasan Miri, akan secara membuka kaunter-kaunter daftar pemilih di setiap program bersama anak muda di sekitar Miri. Tindakan proaktif ini juga, akan diadakan secara berkala bagi membantu proses pendaftaran dan semakan daftar pemilih.

Dewan Pemuda PAS Kawasan Miri juga menggesa SPR, sebagai badan bebas yang dilantik mengurus pilihanraya untuk mengambil langkah proaktif bagi menggalakkan pendaftaran pemilih di kalangan anak muda. SPR diseru untuk membuka kaunter pendaftaran pemilih di kawasan-kawasan tumpuan ramai, dan mendekati anak muda secara agresif. SPR sepatutnya tidak mengambil langkah tunggu dan lihat, dan hanya mengambil langkah kempen di saat-saat akhir pilihanraya diumumkan. Gunakanlah segala kemudahan dan infrastruktur yang ada bagi menjalankan tanggungjawab dalam menjalankan proses pilihanraya yang bersih.


Abdul Hadi Bin Alias
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Kawasan Miri

Pakatan Rakyat Miri sedia berkerjasama untuk Parlimen Miri

Posted: 31 Jul 2011 08:00 PM PDT

01 Ramadhan 1432H. [MOD] -
PAS MIRI

Pakatan rakyat Miri yang terdiri daripada DAP, PKR dan PAS telah pun mengadakan mesyuarat baru-baru ini tentang kerjasama yang perlu diperkukuhkan lagi dengan mengadakan aktiviti bersama untuk menghadapi pilihanraya umum yang 13 nanti. Turut hadir dalam mesyuarat tersebut ialah YB Fong Pau Teck DAP(Pujut), Zulhaidah bt Suboh Timbalan Pengerusi PKR Miri dan juga YDP PAS Miri Jofri Jaraiee.

Dalam perbincangan tersebut turut di sentuh tentang kerusi parlimen Miri dimana mereka sepakat menyerah kepada kebijaksanaan pucuk pimpinan tertinggi pusat untuk tentukan siapa yang paling layak untuk bertanding dalam parlimen Miri nanti. Pada dasarnya pemimpin Pakatan Rakyat Miri sepakat untuk menerima siapa saja calon yang akan bertanding dalam parlimen Miri sekiranya telah diputuskan oleh pimpinan pusat. Keputusan muktamad hanya akan di ketahui setelah pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat mengadakan mesyuarat di peringkat pusat nanti.

Pakatan Rakyat Miri juga bersetuju memberi bekerjasama penuh dengan calon yang akan dipilih nanti samaada dari DAP,PKR dan PAS. Hanya dengan kerjasama yang erat dan kukuh saja pakatan rakyat Miri dapat mengambil alih kerusi parlimen Miri dari BN.

Apa yang penting sekarang adalah kerjasama yang erat bukan berpecah belah hanya disebabkan merebut sebuah kerusi semuanya akan memusnahkan segala harapan rakyat untuk melihat perubahan yang lebih besar selepas pilihan raya umum nanti. Kita tidak mahu kesilapan berulang seperti pilihan raya umum Sarawak yang lalu dimana akibat perebutan kerusi rakyat hilang kepercayaan kepada Pakatan Rakyat. Pakatan Rakyat Miri ingin membuat suatu sejarah dalam Malaysia yang Pakatan Rakyat adalah pilihan terbaik untuk semua rakyat demi kebajikan masa depan.

Jofri Jaraiee
PAS Miri

Peghelih La...

Posted: 31 Jul 2011 11:47 PM PDT

Peghelih La...


PERUTUSAN RAMADAN PESURUHJAYA PAS NEGERI PERLIS

Posted: 31 Jul 2011 12:16 AM PDT

Assalamualaikum w.b.r

Bagi pihak Badan Perhubungan PAS Negeri Perlis, saya mengucapkan selamat menyambut Ramadan Mubarak pada tahun ini kepada seluruh umat Islam khususnys di negeri Perlis.

Kita mengharapkan semoga pada tahun ini semakin bertambah mereka yang menyahut seruan Allah SWT. untuk menunaikan ibadat berpuasa dari tahun-tahun yang lalu kerana kelebihan bula yang penuh keagungan dan keberkatan ini tidak sepatutnya dibiarkan beralu begitu sahaja tanpa diambil peluang oleh umat Islam.

Arahan berpuasa sebagi salah satu daripada 5 rukun Islam ini adalah melalui dalil yang qat`ie yang tidak boleh diingkari oleh sesiapapun dan perlu dilaksanakan dengan sebaik mungkin untuk mendapat keredaan Allah.

Bukan sahaja perkara yang diarahkan dalam rukun Islam sahaja, malahan banyak lagi perintah Allah yang lain yang turun melalui nas yang qat'ie juga dituntut untuk dilaksanakan. Contohnya, arahan untuk berjihad di jalan Allah, yang mana konsep jihadnya sangat luas samada dalam bentuk harta-benda, masa, tenaga dan jiwa raga.

Lihatlah peristiwa perang Badar Kubra dan Fathul Makkah yang berlaku pada bulan Ramadan. Ini membuktikan kekuatan iman Rasulullah SAW bersama para sahabat yang keluar berperang meskipun pada bulan Ramadan semata-mata menunaikan perintah Allah SWT.

Untuk, kita sekarang ini haruslah mengambil peluang ini dengan berjihad di jalan Allah dengan penghayatan Islam yang sebenar melalui pengorbanan kita dalam bentuk dalam bentuk harta-benda, masa dan tenaga. Semoga Allah menerima amalan kita untuk kita kembali menghadapNya nanti.

YB. Ustaz Haji Hashim Jasin
Pesuruhjaya PAS Negeri Perlis

Najib liabiliti paling besar buat Umno, kata MP PAS

Posted: 31 Jul 2011 12:11 AM PDT

Petikan THE MALAYSIAN Insider

KUALA LUMPUR, 31 Julai — Dr Dzulkefly Ahmad dari PAS menyifatkan Datuk Seri Najib Razak sudah menjadi "liabiliti paling besar" kepada Umno, menjelang pilihan raya umum ke-13 berikutan kegagalan perdana menteri dalam menangani beberapa isu penting termasuk Bersih 2.0 dan penahanan enam pemimpin Parti Sosialis Malaysia (PSM) di bawah Ordinan Darurat.

Justeru menurut Ahli jawatankuasa kerja PAS pusat ini, Najib kini terpaksa mencari "talian hayat" dengan menggunakan apa sahaja cara untuk terus kekal berkuasa.

"Mengapa Umno terpaksa singkirkan Najib? Sebabnya banyak dan terus menonjol. Pendeknya, Najib telah menjadi liabiliti paling besar buat Umno di ambang pilihan raya umum ke-13 ini.


LAGI >>>

Sumbangan MOSWAY Dun Guar Sanji

Posted: 31 Jul 2011 12:06 AM PDT




Tahniah Iqbal

Posted: 31 Jul 2011 12:00 AM PDT

Naib Ketua DPP Perlis, Sdr Mior Hassan menyampaikan cenderahati kepada AHK DPP Perlis, Mohd Iqbal yang mendapat cahayamata sulungnya baru-baru ini

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PERMATANG PAUH

Posted: 31 Jul 2011 07:56 PM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN PERMATANG PAUH


Tindakan Memalukan Umat Islam

Posted: 31 Jul 2011 08:23 AM PDT

Tindakan Pertubuhan Suara Anak-Anak Malaysia menyerahkan 2 pasang pakaian dalam kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, YB Lim Guan Eng disifatkan sebagai memalukan umat Islam. Ahli Parlimen Baling, Dato' Taib Azamudin menyifatkan tindakan demikian tidak mencerminkan akhlak yang mulia orang Islam yang sepatutnya ditunjukkan kepada orang-orang bukan Islam.

Beliau yang juga merupakan mantan Imam Besar Masjid Negara berkata tindakan tidak bertanggungjawab itu akan lebih menyukarkan orang-orang bukan Islam untuk mendekati Islam. Beliau berkata demikian semasa membentangkan kertas kerja Pra Syarat Kemenangan Islam semasa program Ijtimak Tarbawi anjuran PAS Kawasan Permatang Pauh yang diadakan di Markaz Kg.Pelet.

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BALING

Posted: 31 Jul 2011 07:37 PM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN BALING


Posted: 31 Jul 2011 07:57 AM PDT

KONVENSYEN PEMUDA BALING 2011
HOTEL AMAN PURA SP

9.00 PAGI: PENDAFTARAN PESERTA DARI CAWANGAN9.30 PAGI: SLOT PERTAMA PEMBENTANGAN KERTAS KERJA
OLEH S/U DPPNK SDR ROSLI
PESERTA-PESERTA CAWANGAN YANG HADIR















CENDERAHATI UNTUK PENAL
PEMBENTANG KERTAS KERJA
12.30 TENGAHARI: MAKAN TENGAHARI

2.00 PETANG BERSAMBUNG DGN SLOT BENGKEL


PESERTA DIKEHENDAKI MEMBUAT PERSEMBAHAN ATAU
SIMULASI KEPADA HADIRIN

5.00 PETANG:MAJLIS PENUTUP
DIPENGERUSI OLEH UST NAIM HUSSAIN AJK DPPB
UCAPAN ALUAN OLEH UST ASHRI ABD RAHMAN S/U DPPB
SETERUSNYA UCAPAN KETUA DEWAN PEMUDA PAS BALING
UST OSMAN ABD HAMID
UST KHAIRUL FAIZI AHMAD S/U DPP MALAYSIA
MENYERAH BUKU GERAKKERJA DPP KEPADA
PESERTA SETIAP CAWANGAN
UCAPAN DAN MERASMIKAN MAJLIS PENUTUP
KONVENSYEN PEMUDA BALING OLEH
WAKIL DPPM MERANGKAP S/U DPPM


DOA WEHDAH DIKETUAI OLEH UST ROSHIDI MAAROF
PENGERUSI TARBIAH MERANGKAP TIM.PEMUDA BALING
KESEMPATAN BERGAMBAR PESERTA DAN DPPB BERSAMA
UST KAHIRUL FAIZI AHMAD S/U DPPM
PENGERUSI ICT DPPB BERGAMBAR BERSAMA
S/U DPPM

11.15 MALAM 29/7/2011

Posted: 31 Jul 2011 07:52 AM PDT

ZIARAH KEMATIAN BAPA AJK DPPB SDR ISHAK (BERKAIN PELIKAT)
MERANGKAP PENGERUSI JABATAN AMAL KAWASAN BALING
AL-FATIHAH.....................................
SEMOGA DICUCURI RAHMAT

PERSIAPAN TERAKHIR JUMAAT 9.00 MLM

Posted: 31 Jul 2011 07:28 AM PDT

S/U DPPB DAN TIMBALAN DPPB BERSAMA PENOLONG S/U BERADA
DILOKASI DEWAN HOTEL AMAN PURA SP UNTUK PERSIAPAN
TERAKHIR KONVENSYEN PEMUDA BALING 2011

DPPK PARIT

Posted: 31 Jul 2011 07:31 PM PDT

DPPK PARIT


Pemuda PAS sangkal video polis

Posted: 31 Jul 2011 07:38 AM PDT

PAS LENGGONG

Posted: 31 Jul 2011 07:17 PM PDT

PAS LENGGONG


Lagi bongkar penyelewengan/kelemahan daftar undi SPR!!

Posted: 30 Jul 2011 07:31 PM PDT

Dizaman infomation di hujung jari ini SPR masih hendak menipu. Bersih minta digunakan dakwat kekal mereka nak gunakan Biometry. Sepatutnya guna dakwat terlalu mudah dan murah untuk mengelakkan penipuan pengundi hantu dan pengundi berganda.

31 July 2011

Lagi bongkar penyelewengan/kelemahan daftar undi SPR!!

Kali ini dua orang pengundi memegang nombor ic 250622715425 dan 380424715016 yang bernama BASRI BURU BIN ALIMIN dan SOESSJE SCWANNE JETTY SILVANA GROENEVELD. Dari nama yang ditunjukkan, kedua-dua individu ini tidak memiliki nama seperti nama rakyat Malaysia yang biasa. Sebaliknya nama mereka seperti berasal dari luar Malaysia samada Indonesia atau lain tempat..



Apa yang peliknya kedua-dua pemilik nombor ic ini tidak wujud datanya dalam laman semakan di Jabatan Pendaftaran Negara JPN. Tetapi nama kedua-dua pemilik nombor ic ini wujud dalam data sebagai pengundi di laman semakan Pendaftar Pemilih SPR.

Seperti biasa, untuk mengesahkan bahawa maklumat ini adalah maklumat yang benar, bukan rekaan, bukan cerita bohong, bukan hikayat dongeng, silalah ke website rasmi SPR dan semaklah sendiri klik sini [ SPR -http://daftarj.spr.gov.my/NEWDAFTARJ/ ]

Tambah menguatkan lagi penyelewengan ini, hasil semakan di laman rasmi Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) membuktikan bahawa nombor kad pengenalan 250622715425 & 380424715016 yang tertera di atas adalah tidak wujud. Nombor tersebut adalah nombor hantu atau toyol tak percaya sila semak sendiri, klik sini [ JPN -http://www.jpn.gov.my/semakic/ ]

Ni lagi sekali ic nya - 250622715425 & 380424715016

Selamat Mencuba ^^

-Selatan Online-

Cerita Bazar Ramadhan Lenggong.

Posted: 30 Jul 2011 07:18 PM PDT

Harga borang RM10.00
Harga satu tapak RM150.00
Jumlah RM160.00
Bila si zambry kata tak kena sewa kepada bazar ramadhan
duit tak dikembalikan dikatakan pula sewa khemah pulak.

ertinya mudah,
tahun 2009 si zambry rompak kerajaan pakatan rakyat.
tahun 2011 sizambry menipu rakyat dan merompak dari rakyat.
kalau keadaan ini belrlaku di lenggong ditempat lain tentu jadi juga.
Penjaja boleh pasang khemah mereka. tetapi dan menjadi amalan perompak

SPRM perlu bertanggungjawab dengan sepenuhnya ke atas kematian Teoh Beng Hock

Posted: 30 Jul 2011 07:13 PM PDT

Kenyataan media oleh Ean Yong Hian Wah di Shah Alam pada hari Sabtu, 30hb Julai 2011:

SPRM perlu bertanggungjawab dengan sepenuhnya ke atas kematian Teoh Beng Hock

Walaupun saya tidak setuju dengan keputusan yang dibuat oleh Suruhanjaya Diraja Untuk Menyiasat Kematian Teoh Beng Hock, iaitu beliau didorong untuk membunuh diri, tetapi ia telah jelas menunjukan bahawa Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) perlu bertanggungjawab dengan sepenuhnya ke atas kematian Teoh Beng Hock. Ini seperti apa yang ditulis didalam laporan tersebut:

[119] Setelah mempertimbangkan semua keterangan secara menyeluruh, kami mendapati bahawa TBH telah didorong untuk membunuh diri oleh soal siasat yang agresif, berlarutan, menindas dan keji yang dikenakan ke atasnya oleh pegawai SPRM tertentu yang melibat dalam operasi yang sedang berjalan oleh SPRM Selangor pada malam 15hb dan memasuki pagi 16hb.

[225] Semasa sesi soal siasatnya, TBH terpaksa berhadapan dengan jaguh-jaguh soal siasat SPRM seperti Arman yang merupakan pembuli [yang akan memanipulasikan saksi untuk mendapatkan keterangan], Ashraf yang merupakan pendera [seorang yang penuh tipu muslihat[berlagak seperti Machiavelli] dalam caranya bagi mendapat bukti] dan HH yang merupakan seorang ketua yang angkuh [yang tidak ragu-ragu untuk berbohong asalkan hasratnya tercapai, biar dengan apa cara sekalipun].

Jikalau kita meneliti kes ini, operasi untuk menyiasat peruntukkan wakil rakyat Pakatan Rakyat Selangor secara besar-besaran pada tahun 2009, merupakan satu tindakan yang berunsur politik untuk merampas kuasa dan menjatuhkan Kerajaan Negeri Selangor yang dirancang oleh Barisan Nasional. Ini boleh kita ketahui melalui laporan di para [183] dan [184] bahawa bekas Timbalan Pengarah SPRM Selangor Hishamuddin Hashim melancarkan operasi ini "hanya didasarkan atas kepercayaan semata-mata dan tidak disokong oleh fakta-fakta sokongan" dan "mengerakkan keseluruhan SPRM Selangor serta mendapatkan tenaga kerja sokongan daripada pejabat-pejabat SPRM yang lain untuk tujuan ini". Laporan tersebut juga membongkar kemungkinan besar kebabitkan Dato¡¯ Seri Mohamad Khir Toyo, bekas Menteri Besar Selangor di dalam kes ini.

Malang sekali, Ketua Bahagian MCA Serdang dan juga bekas ADUN Seri Kembangan Dato' Liew Yuen Keong serta peminpin-peminpin MCA memutarbalikkan fakta dan kisah sebenar kematian TBH dan cuba untuk melindungi pegawai-pegawai SPRM yang bersalah. Sebenarnya, tindakan MCA dan Barisan Nasional dengan menggunakan apa sahaja sebagai senjata untuk merampaskan kuasa di negeri Selangor akhirnya menyebabkan kematian TBH.

Dalam masa dua tahun ini, DAP dan juga badan-badan NGO telah banyak kali menganjur forum dan perhimpunan aman untuk menuntut keadilan dan mencari kebenaran terhadap kematian TBH. Tetapi kita tidak pernah melihat peminpin-peminpin MCA menyertai dan mengambil bahagian dalam apa-apa aktiviti tersebut.

Apa yang belaku pada 25hb Julai di depan Dewan Orang Ramai Seri Kembangan merupakan sebuah lakonan Dato' Liew dan peminpin-peminpin MCA untuk mendapat publisiti murah. Mereka berpakai baju kuning dan berpura-pura menjadi sebagai "kawan baik" TBH. Sebenarnya, selama dua tahun ini mereka tidak pernah melakukan apa-apa untuk menegakkan keadilan untuk TBH. Gambar-gambar yang kita tunjukkan telah jelas menunjukkan bahawa Dato' Liew dan peminpin-peminpin MCA telah menperalatkan pelajar-pelajar untuk mendemostrasi di depan dewan tersebut. Dato' Liew dan peminpin-peminpin MCA telah berbohong dengan mengatakan mereka merupakan kawan baik kepada TBH.

Tindakan yang tidak bermoral ini perlu digutuk dengan sekeras-kerasnya. Mereka bukan sahaja berbohong, tetapi juga tidak hormat kepada mendiang TBH.

Pelukis logo 'ADIL' Syed Ahmad meninggal dunia

Posted: 30 Jul 2011 07:07 PM PDT

Pencinta kebebasan merasai kehilangan beliau. Gambaran beliau bersama A Samad Said menyerlah misi perjuangan. Semoga Rohnya mendapat keampunan Ilahi dan beliau sentiasa di sisi para solihin- Pas Lenggong.
Seniman Negara 1995, Datuk Syed Ahmad Syed Jamal meninggal dunia di kediamannya di Gombak di Kuala Lumpur, kira-kira 10 malam semalam.

Allahyarham berusia 82 tahun dan meninggalkan balu Datin Hamidah Mohd Noor dan dua anak lelaki.

national art laureate 1995 datuk syed ahmad syed jamal diedMenurut Bernama, jenazah akan dikebumikan sebelum Zohor hari ini di Tanah Perkuburan Islam Kampung Pusu, Gombak.

Syed Ahmad yang berasal dari Muar, Johor mendapat pendidikannya di Maktab Sultan Abu Bakar, Johor Baharu sebelum melanjutkan pengajian di Birmingham School of Architecture pada 1950 hingga 1951 dan Chelsea School of Art, London pada 1951 hingga 1955.

Beliau dianugerahkan Hadiah Seni Negara pada 1995, dan pelbagai hadiah lain sepanjang penglibatannya dalam seni visual.

Allayarham sangat dikenali dengan keberaniannya merakamkan peristiwa-peristiwa kemanusiaan termasuk politik negara dan dunia.

Beliau menerima pelbagai tanggapan berikutan lukisannya yang menyentuh kemerdekaan, pembangunan negara dan politik di bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad, perjuangan Palestin, peristiwa politik 1998 dan tsunami pada 2004.

Beliau enggan menyertai mana-mana parti politik tetapi tidak mengelak daripada menyuarakan pandangan dan mengambil pendirian terhadap isu-isu kritikal.

national art laureate 1995 datuk syed ahmad syed jamal diedSyed Ahmad ialah pelukis logo gerakan bukan kerajaan ADIL, atau Pergerakan Keadilan Sosial yang ditubuhkan sebagai respons tindakan-tindakan yang dikenakan ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim, bekas timbalan perdana menteri dan pemimpin Umno.

Tindakan itu menyaksikan penyokong tegar Umno yang tidak berpuas hati dan menuntut gelaran Seniman Negara yang dianugerahkan kepadanya ditarik balik.

Allahyarham juga pernah berkhidmat sebagai Pengarah Pusat Kebudayaan, Universiti Malaya dari tahun 1979 hingga 1982 serta pensyarah di Malayan Teachers Training College, Kirkby, England dari 1958-1959.

national art laureate 1995 datuk syed ahmad syed jamal diedBeliau antara tokoh yang memainkan peranan penting dalam perkembangan Balai Seni Lukis Negara dan memegang jawatan Pengarah Balai Seni Lukis Negara dari 1983 hingga 1991.

Syed Ahmad merupakan seorang pelukis yang berbakat besar dan telah menghasilkan karya seni yang penuh penghayatan untuk tatapan para pencinta seni.

PAS Kawasan Miri

Posted: 31 Jul 2011 07:08 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Selamat Menyambut Ramadhan al Mubarak 1432 Hijrah (2011 Masehi)

Posted: 31 Jul 2011 03:31 PM PDT

Click the Pic to Enlarge
"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan keatas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa."( Al-Baqarah : 183 )


Kita perlu perbanyakan amal ibadat kita dalam bulan yang penuh dengan keberkatan ini dari melakukan segala perkara yang boleh merosakkan amal ibadat puasa kita, kita hendaklah bersatu hati dan jangan berpecah belah disebabkan oleh berlainan fahaman fikiran.


Semoga pada tahun ini segala amal ibadat kita di terima Allah dan semoga usaha kita selama ini tidak sia-sia dan doa kita diperkenan oleh Allah.

Selamat Menyambut Ramadhan al Mubarak 1432 Hijrah (2011 Masehi) kepada semua kaum Muslim daripada PAS Miri.

Bagi pihak PAS Miri


YDP PAS Miri merangkap Timbalan Pesuruhanjaya PAS Sarawak
Jofri Jaraiee

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 31 Jul 2011 03:51 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


SUNAMI HIJAU MELANDA GESIR MENJELANG RAMADHAN!

Posted: 31 Jul 2011 02:36 PM PDT


Pejabat JKKK menjadi pusat pengagihan sumbangan Sunami Hijau.

Bersama Salleh RI Ahli Majlis yang berusaha dalam aktiviti menghantar sumbangan.

Sdr Naharuddin NYP PAS Kawasan yang sibuk mengawal pengeluaran sumbangan yang telah siap dibungkus.


Antara peserta dari penduduk Gesir yang menerima sumbangan melalui Muslimat yang hadir bersama dalam Sunami Hijau.





Apa bende ni, biasa jumpa yang tak brsarung?

Ajk PAS Kawasan Hulu Selangor

Tuan Hj Hassan bersama Ketua Kg Gesir.


Hj Hassan dari PAS Cawangan Kesumba Bkt Beruntung dan Bendahari PAS Kawasan Hulu Selangor.

MENGUJUDKAN PASTI TU PASTI!

Posted: 31 Jul 2011 04:41 AM PDT


PAS Cawangan Bukit Sentosa 2 mengorak langkah seterusnya untuk mengujudkan Pusat Tunas Islam (PASTI) bagi menampung pertambahan penduduk yang ada di mana keperluan PASTI memang sudah maklum oleh rakyat MAlaysia kerana mutu dan kesan silibusnya pada kanak-kanak.

Semua pihak ajk , ahli dan penyokong dan pencinta PASTI diharap dapat memberi sokongan dan dokongan atas usaha mulia dan murni ini sehingga berjaya menjelang hujung tahun 2011 ini.

Peranan Pemuda PAS Cawangan amat dialu-alukan dan diperlukan dalam mengurus dan menjayakan hasrat suci ini.

Terima kasih pada usaha Ustaz Muhammad dan isteri yang sanggup mendepankan diri dalam melaksanakan tugas yang baik ini.

TULAHAN ATAU KEBETULAN ? RAKYAT TELOK KEMANG TENGKOK MEREMANG !

Posted: 30 Jul 2011 04:35 PM PDT







Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 31 Jul 2011 03:24 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


NAJIB TANGANI PENGUNDI HANTU SEBIJIK MACAM CITE HANTU 'KARAK'

Posted: 31 Jul 2011 09:35 AM PDT


Kalau korang dah tengok cerita hantu karak yang lucu?....macamana hantu boleh mengacau 3 orang sahabat dia di rumah yang dia tumpang bermalam tue yang padahal 3 orang tue dah mati dalam eksident tue dan mereka tue adalah hantu jugak.... dan yang best nye hantu tue menyakat pempuan yang dah mati tue masa mandi.... so begitulah cerita Najib dan UMNO dalam nak mengatasi masalah pengindu hantu.... sebab depa tue sendiri hantu

KUALA LUMPUR, 31 Julai — Najib Razak berkata beliau juga komited untuk menangani isu pengundi hantu menjelang pilihan umum ke-13 — salah satu aspek yang ditekankan oleh pembangkang selama ini.

Tegas Perdana Menteri sistem biometrik yang akan diperkenalkan olehSuruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan menjadi kaedah terbaik mengatasi perkara itu yang sentiasa dibangkitkan oleh pembangkang.
Justeru kata Najib , pentadbirannya juga mahu memastikan agar transformasi pilihan raya dilakukan SPR.

"Kita komited mahu lakukan transformasi pilihan raya, kita juga mahu tangani isu pengundi hantu.

Sebelum ini SPR mengumumkan akan menggunakan sistem biometrik pada pilihan raya namun tidak memberi jaminan ia boleh digunakan pada pilihan raya umum ke-13.

Bagaimanapun Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) yang dipengerusikan Datuk Ambiga Sreenevesan tetap mendesak agar SPR menggunakan dakwat kekal bagi menangani isu pengundi hantu pada pilihan raya umum ke-13.

Dalam ucapan di hadapan kira-kira 1,000 perwakilan mahasiswa, Najib juga menyentuh pentadbiran PAS di Kelantan sambil menegaskan Barisan Nasional (BN) boleh menawan negeri itu pada pilihan raya umum 2004 sekiranya diadakan dengan tidak adil.

 ..... so pakat-pakat le tgk cite karak.... sebijik macam Najib....

NAJIB KENE BADI MAT SABU... OPERATE LUTUT ISNIN

Posted: 31 Jul 2011 09:13 AM PDT

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Tun Razak malam Ahad mendaftar masuk ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk menjalani pembedahan kecil pada lutut kirinya Isnin.

Perdana Menteri yang diiringi isteri Datin Seri Rosmah Mansor dan dua anak mereka, Nooryana Najwa serta Norashman Razak, tiba di Wad Diraja HKL pada jam 10 malam.

Khamis lepas semasa mengadakan lawatan kerja ke Kedah, Najib memaklumkan kepada pemberita bahawa beliau akan menjalani pembedahan itu ekoran kecederaan dialaminya semasa melakukan sepakan penalti ketika bermain futsal sempena sambutan Hari Belia pada Mei lepas.

Perdana Menteri berkata pembedahan itu tidak mengambil masa lama untuk pulih, dan beliau dijangka boleh bekerja semula selepas tiga hari menjalani pembedahan.

Sebelum ini, lutut tersebut pernah tercedera semasa Najib bermain bola sepak ketika menjawat jawatan Menteri Belia dan Sukan dalam perlawanan terakhir bersama bekas legenda bola sepak negara Allahyarham Datuk Mokhtar Dahari.

Najib menjadi Menteri Belia dan Sukan dari Ogos 1986 hingga Oktober 1990. - BERNAMA

TOK GURU SERU ANOK KELATE PULANGAN MENGUNDI PRU 13

Posted: 30 Jul 2011 11:17 PM PDT

PETALING JAYA, 30 Julai: Atas dasar tanggungjawab untuk mengekalkan kerajaan Islam, seluruh anak Kelantan di perantauan diseru untuk pulang ke negeri itu pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Seruan itu dinyatakan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika merasmikan Himpunan Anak Kelantan D'Perantauan yang berlangsung di Stadium MBPJ, Kelana Jaya di sini petang tadi.

Beliau yang juga Mursyidul Am PAS berkata, rakyat negeri itu perlu pulang mengundi walau di mana mereka berada dan dengan apa cara sekalipun.

"Kalau ada duit naik kapal terbang, kalau tidak naik kereta, kalau tak dapat juga naik bas kalau tidak ada juga jalan kaki"

"Saya tak boleh jamin nak bayar duit, kena tanya bendahari la, kalau ada kita bagi," katanya dihadapan kira-kira 2,000 anak-anak Kelantan yang hadir.

Turut hadir pada majlis perasmian itu kesemua ahli mesyuarat kerajaan negeri termasuk Timbalan Menteri Besar Datuk Ahmad Yaakob, Ahli-ahli parlimen dan Adun-adun Kelantan.

Ketua Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA), Datuk Zaid Ibrahim juga hadir pada majlis tersebut.

Mengulas lanjut, menteri besar Kelantan itu juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada anak-anak Kelantan di perantauan ekoran kepulangan mereka pada pilihan raya umum 2008.

Kepulangan mereka itu jelasnya telah membantu kemenangan PAS untuk terus memerintah negeri itu.

Mengimbau kembali sejarah empat tahun lalu, beliau berkata kedudukan PAS di Kelantan agak genting sebelum PRU 2008 apabila hanya berkelebihan satu kerusi berbanding BN iaitu 23 PAS dan 22 BN.

Bagaimanapun, kepulangan anak-anak Kelantan pada PRU 2008 itu telah menyebabkan PAS kembali memperteguh kedudukan dengan mendapat 38 kerusi.

Sehubungan itu, kepulangan anak-anak Kelantan pada PRU akan datang sangat-sangat diharapkan.

"KU LI KETUA PEMBANGKANG"....UMNO NAFI KENYATAAN BODO ZAHRAIN

Posted: 30 Jul 2011 08:17 PM PDT


Umno menafikan sekeras-kerasnya dakwaan bahawa pemimpin veteran Tengku Razaleigh Hamzah telah dipelawa menjadi ketua pembangkang jika Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim disabitkan dalam kes liwat yang dihadapinya ketika ini sebagaimana yang didakwa oleh Zahrain Mohamed Hashim (gambar muka bukan yg kuning tu) yang sebelum ini mendakwa parti pembangkang telah mempelawa Tengku Razaleigh untuk dilantik sebagai ketua pembangkang bagi menggantikan Anwar.

Ketua Penerangan Umno, Ahmad Maslan menafikan sekeras-kerasnya dan berkata, selaku Ketua Umno Gua Musang dan juga Ahli Parlimen kawasan itu yang dimenangi atas tiket Barisan Nasional, Tengku Razaleigh tidak boleh berbuat demikian.

Dia mendakwa bahawa kenyataan tidak berasas Zahrain akhir-akhir ini seolah-oleh menunjukkan tindakan terdesak beliau bagi meraih sokongan masyarakat dan pihak kerajaan UMNO. Beliau juga menyarankan agar pihak-pihak sebegini khususnya ahli parliman bebas agar tidak membuat sebarang kenyataan yang mampu merugikan pihak BN dalam menghadapi PRU 13 nanti.

IBU TERKILAN ASHRAF TAK SEMPAT PAKAI BAJU KURUNG... ADUSSS...

Posted: 30 Jul 2011 07:44 PM PDT


KUALA TERENGGANU, 30 Julai — Ibu Mohd Ashraf Hafiz Abdul Aziz atau lebih mesra dipanggil "Aleesha", yang meninggal dunia awal pagi ini terkilan anaknya itu tidak sempat mencuba baju kurung baru yang ditempah untuk dipakai pada sambutan Aidilfitri nanti.

"Arwah tempah baju kurung itu dengan sepupunya dan minta sepupunya menjahit baju kurung Pahang dalam masa satu hari, dan baju itu sempat disiapkan dalam masa ditetapkan.

"Namun, dia tidak sempat untuk melakukan perincian labuci di baju tersebut dan memakai baju kurung warna merah hati itu," katanya yang hanya ingin dikenali sebagai Yah, 51, ketika ditemui di Rumah Mayat Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ).

Mohd Ashraf Hafiz, 26, meninggal dunia ketika dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini, 5 pagi tadi.

Menurut ibunya lagi, sebelum meninggal arwah anaknya selalu menyebut perkataan "tidak sempat".
"Arwah selalu menyebut perkataan tidak sempat nak berjumpa ahli keluarga, tak sempat nak raya, tidak sempat nak perbaharui lesen memandu dan tidak sempat memakai baju kurung yang baru ditempahnya," katanya dipetik Bernama Online hari ini.

Sementara itu ayah Mohd Ashraf Hafiz, Abdul Aziz Ahmad, 60, berkata dia reda dengan pemergian anak ketiganya itu dan menganggap mungkin itu yang terbaik untuk Allahyarham.

 .... so buat pondan-pondan lain diluar sana bertaubatlah selag hayat masih ade...

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah

Posted: 31 Jul 2011 01:40 PM PDT

Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah


TEKS USRAH BULANAN (APRIL 2011)

Posted: 26 Apr 2011 06:12 AM PDT

KERTAS KERJA DASAR

USUL 20 HASSAN AL-BANNA:
SATU TINJAUAN UMUM (1)
 
Sebelum membaca artikel ini, saudara perlu tahu;
1. Kertas kerja ini adalah untuk memahami asas 20 Imam al-Banna secara umum dan 10 usul pertama secara khusus. Untuk tujuan pembentangan, hendaklah ditumpukan kepada butiran yang dihitamkan sahaja. Para ahli usrah dikehendaki membaca dan memahami sepenuhnya sebagai kerja rumah.
2 – Saudara akan melihat kepentingan usul 20 dan kaitannya dengan gerakan Islam PAS
3 – Saudara perlu memahami dengan jelas peranan setiap ahli gerakan Islam demi menjayakan misi agung Islami di dalam memimpin umat manusia sejagat.
  
Muqaddimah
Usul Isyrin (20) yang ditulis oleh ustaz Hasan al Banna ini adalah dianggap di antara tulisannya yang penting, kerana usul isyrin ini mengandungi beberapa perkara yang wajib dipercayai dan diketahui oleh setiap muslim dan wajib diikuti dalam tindak-tanduknya samada dalam hubungannya dengan al Khaliq atau hubungannya sesama manusia.
Usul isyrin ditanggap oleh para ulama sebagai penemuan penting kepada pelbagai permasalahan yang dihadapi oleh umat Islam abad kini yang ditimpa pelbagai penyakit kesan daripada kemunduran tamadun, kemudian keruntuhan khilafah Islamiyah terakhir di Turki. Al syahid Hasan al Banna telah mengumpulkan dan meringkaskannya, kemudian mengemukakan penyelesaian yang perlu diikuti oleh umat Islam demi kebangkitan semula umat Islam.
Beliau menekankan kepada persoalan pokok keruntuhan tamadun Islam yang berpunca daripada kegagalan umat Islam memahami Islam yang sebenar. Daripada kesilapan awal itulah lahirnya pemikiran yang salah dan  tindakan – tindakan yang bukan membangun, bahkan semakin menjauhkan dan mengeluarkan umat Islam daripada janji tuhannya. Pangkal usul isyrin adalah penyatuan umat Islam.
Dalam Usul Isyrin ini, beliau menerangkan perkara-perkara yang tidak sepatutnya berlaku perselisihan pendapat (pertikaian) sesama umat Islam, terutama dalam hal-hal yang berkenaan aqidah. Ia mesti difahami sebagaimana yang terdapat di dalam al Quran dan  al Sunnah al nabawiyah.
Demikian juga dalam Usul Isyrin ini beliau telah menerangkan bahawa perbezaan pendapat adalah dibenarkan dalam perkara – perkara tertentu dalam ugama. Justeru pertikaian sesama sendiri yang membawa kelemahan dan kekalahan umat Islam boleh dielakkan jika mereka mengenal batas – batas yang telah ditentukan oleh syara' dengan sempurna.        
Al mursyidul am dalam penyusunan kitab-kitabnya adalah benar dan menepati sebagaimana yang telah diajarkan oleh Rasulullah  sallaLlahu alaihi wasallam. Walaupun demikian kita mesti ingat bahawa tidak ada orang yang maksum melainkan para rasul alaihimussalam.
PAS yang merupakan jaringan kepada gerakan Islam seluruh dunia yang bergerak seiring membina ketamadunan umat yang baru sentiasa menjadikan pengajaran tokoh mujaddid ini sebagai pedoman di dalam pembinaan ahlinya ke arah kesempurnaan.
Akademi Tarbiyah Dewan Pemuda PAS Pusat berpesan kepada ahli-ahli pemuda PAS agar membaca dan mengulang – ngulang buku Risalah al Ta'aalim oleh al imam al syahid yang menjadi rujukan penting pembinaan jamaah dan umat itu sehingga ia bersebati dengan mereka dalam kefahaman dan tindakan.
Berikut adalah pengenalan seimbas terhadap usul isyrin, semoga ianya akan membantu menghidupkannya di dalam ingatan, seterusnya mampu dilaksanakan di dalam mengurus perjuangan, insya Allah.

Usul Pertama
Islam adalah satu sistem yang menyeluruh dan mencakup semua bidang hidup; Islam adalah negara dan watan atau pemerintah dan ummat. Akhlak dan kekuatan atau rahmat dan keadilan. Kebudayaan dan undang-undang atau ilmu dan kehakiman. Kebendaan dan harta atau usaha dan kekayaan. Jihad dan dakwah atau tentera dan fikrah. Akidah yang benar dan ibadat yang sah.

Keterangan;
Usul pertama ini adalah asas paling utama. Ia memperkenalkan hakikat kesyumulan Islam pada maknanya yang asli. Islam merangkumi seluruh aspek kehidupan. Hakikatnya, ianya begitu ganjil untuk difahami oleh umat Islam di zaman keruntuhan tamadun dan khilafah.
Umat Islam waktu itu diserang fahaman sekularisme yang dibawa oleh penjajah barat, lalu membutakan mereka daripada memahami nas – nas yang jelas. Hati umat menjadi tidak subur untuk Islam tumbuh dan berbuah dengan sempurna.
Al syahid Hasan al Banna telah datang menjelaskan hakikat dan telah mencurahkan tenaga yang banyak untuk menanam hakikat ini dalam jiwa umat Islam.
Ringkasnya, umat Islam mula melihat sesuatu yang telah lama menghilang iaitu tampilnya saudar muslim yang berada di mihrab dalam penuh khusyu', tekun, menangis dan merendah diri. Lantas kemudiannya ia dilihat sebagai seorang penceramah yang menyampaikan dakwah dan peringatan yang mengetuk gegendang telinga. Selepas itu dia dilihat di padang sebagai seorang ahli sukan yang pantas, berlari dan membaling bola atau berenang. Selang beberapa ketika dia kelihatan di pasar dan di tempat kerjanya melaksanakan tugas degan penuh amanat dan dedikasi.
Begitulah gambaran seorang muslim yang lahir daripada kefahaman Islam yang syumul dan sempurna.

Usul Kedua
Al Quran al karim dan Sunnah al Rasul adalah merupakan sumber rujukan untuk memahami hukum-hukum Islam. Al-Quran hendaklah difahami menurut kaedah-kaedah bahasa Arab dengan tidak memberat - beratkan dan tidak pula membabi buta. Sunnah pula difahami melalui periwayat-periwayat hadis yang thiqah dan dipercayai.
Keterangan;
Usul ini mempunyai kaitan dengan usul pertama. Selepas menegaskan kesyumulan Islam dalam segala aspek melalui usul pertama, usul kedua  ini pula menegaskan tentang sumber rujukan hukum - hakam bagi setiap aspek dan bidang kehidupan tersebut.
Walaupun terdapat sumber rujukan hukum yang lain seperti ijma', qias dan istihsan, Hasan al Banna tidak menyebutnya dalam usul ini kerana mahu mengembalikan dan menyatukan umat Islam di atas dua sumber utama yang telah disepakati secara ijma' oleh umat Islam tersebut. Lagi pula, sumber – sumber lain sebenarnya telah pun ditunjukkan dan disebut di dalam kedua – dua kitab utama tersebut.
Rujukan dalam memahami al Quran dan al hadis pula hendaklah melalui kaedah - kaedah bahasa Arabiyah dengan tidak memberat – beratkan atau meringan – ringankan secara membabi – buta. Ini adalah disebabkan al Quran telah diturunkan dalam bahasa Arabiyah. Begitu juga al Rasul yang bertutur dalam bahasa tersebut.
Oleh kerana cara capaian yang berbeza daripada al Quran, mengenali dan memahami al sunnah hendaklah pula bergantung kepada periwayatan daripada para ulama hadis yang thiqah dan dipercayai berdasarkan disiplinnya yang disepakati.
Sebenarnya, kegagalan memahami usul yang kedua inilah yang akhirnya menjebakkan umat Islam kepada kecelaruan di dalam memahami Islam yang akhirnya mencetuskan pertikaian yang tidak pernah luntur.

Ia juga telah membuka ruang kepada musuh – musuh Islam untuk memecah – belahkan umat Islam melalui tafsiran Islam yang bersumberkan otak manusia.

Usul Ketiga
Iman yang benar, ibadat yang sah dan mujahadah adalah cahaya dan kemanisan yang dicurahkan Allah ke dalam hati sesiapa yang dikehendakinya, manakala ilham, lintasan-lintasan hati, kasyaf dan mimpi bukanlah menjadi dalil kepada hukum-hukum syara'. Ia tidak boleh diambil kira kecuali dengan syarat tidak berlawanan dengan hukum dan nas ugama.
Keterangan;
Usul ketiga ini memanjangkan maksud usul kedua. Selepas menerangkan kewajiban bersumberkan dua rujukan utama di atas, usul ketiga menjelaskan beberapa perkara yang dianggap oleh segolongan umat Islam sebagai sumber rujukan tambahan, bagaimanakah dakwaan tersebut boleh thabit dan diterima atau gugur dan tertolak.
Ia menjelaskan bahawa iman yang teguh, ibadah yang sahih berserta mujahadah yang berterusan mampu memberikan kesan – kesan yang baik terhadap individu tersebut. Allah akan mengurniakan cahaya yang mampu menyuluhnya mengenali kebaikan yang tidak dilihat orang biasa. Dia juga akan mengecapi kemanisan iman yang luar biasa hasil usahanya bertaqarrub kepada Allah.
Maka berlakulah kurniaan ilahi seperti ilham, lintasan hati, kasyaf dan mimpi yang benar ke atas hamba – hamba pilihanNya. Ia thabit dan tak boleh ditolak oleh umat Islam. Meskipun demikian, ianya bukanlah menjadi sumber hukum dan dalil kepada hukum syara' yang berdiri sendiri. 
Jika ditanya, apakah faedah kewujudannya? Jawabannya adalah ya, ia diterima sekiranya tidak bertentangan dengan al Quran dan al Sunnah, lalu ia hadir untuk menguatkan kesahihan kedua – duanya. Ia menjadi cahaya di atas cahaya. Kesemua kurniaan tersebut adalah bersifat dzanni ( sangkaan ) yang belum terjamin kesahihannya.
Daripada usul ini diperhatikan beberpa perkara:
1)       Menjaga sumber hukum syara' kekal bersih daripada percampuran yang meragukan.
2)       Kesederhanaan Hasan al Banna di antara menerima dan menolak kurniaan ilahi tersebut.
3)       Bertujuan menutup pintu daripada dimasuki dajal – dajal yang bertujuan mempermainkan pemikiran umat Islam.
4)       Menyelamatkan umat daripada terperangkap dengan perkara – perkara khurafat.

Usul Keempat
Tangkal, azimat, jampi mentera, tenung, mengaku mengetahui perkara ghaib dan seumpamanya adalah kemungkaran yang wajib diperangi kecuali jampi daripada ayat - ayat al Quran atau jampi yang ma'thurat dan diterima daripada RasuluLlah sallaLlahu alaihi wasallam.
Keterangan;
Usul ini menumpukan kepada usaha membersihkan akidah umat Islam daripada kekeruhan, membebaskan hati daripada waham, dzan dan khurafat. Ia sering terjadi apabila kejahilan melata di kalangan umat Islam. Ia menyerang hati, pemikiran dan harta orang miskin.
Usul ini menjelaskan hakikat kesalahan umat Islam yang bergantung kepada unsur – unsur syirik yang menjauhkan hubungan dengan al Khaliq. Justeru umat Islam mestilah meninggalkan segala bentuk kepercayaan dan khurafat yang akan membantutkan kebangkitan mereka ke arah kemajuan yang diredhai.
Perkara – perkara tersebut diharamkan kerana ia bertentangan dengan akidah bahawa sanya yang memberi manfaat dan mudarat hanyalah Allah yang esa. Tiada pula yang mengetahui perkara yang ghaib kecuali Allah. 

Usul Kelima
Pendapat imam (ketua) dan timbalannya dalam perkara yang tidak ada nas atau nas yang menerima pengertian yang pelbagai adalah diterima. Demikian juga pendapatnya dalam perkara yang berhubung dengan maslahat umum, ia boleh diterima dan diamalkan sekiranya pendapat tersebut tidak bertentangan dengan kaedah syariat. Pendapat  tersebut boleh saja berubah menurut keadaan, persekitaran dan adat. Asal ibadat adalah taabbud (pengabdian diri) tanpa perlu melihat kepada makna yang tersirat, hikmat dan tujuan ibadat tersebut.
Keterangan;
Ini adalah usul yang menerangkan mengenai siasah syar'ieyah, perkara yang harus atau sebaliknya bagi seorang imam/khalifah atau naibnya seperti menteri, qadhi dan ketua tentera.
Siasah syar'ieyah penting dijaga garisannya agar tidak berlaku perlanggaran yang boleh meminggirkan hukum – hukum yang jelas nasnya, menjejaskan hak – hak dan membuka ruang kepada pintu – pintu kejahatan dan kerosakan.
Seorang imam mestilah memiliki sifat – sifat tertentu. Paling penting memiliki pengetahuan yang mendalam tentang syariat Allah dan hukum – hukumNya. Dia mestilah ikhlas dan bukan mengikut hawa nafsu sekiranya dia bukan ahli ijtihad.
Ijtihad imam boleh berlaku pada perkara yang tiada nas, atau dalam keadaan wujud nas yang mempunyai andaian tafsiran yang berbeza, atau dalam perkara yang tidak disentuh nas yang menarik kebaikan dan menolak keburukan. Ia disebut al masoleh al mursalah.
Walaupun imam itu wajib dipatuhi tetapi ia mestilah dalam ruang lingkup ketaatan kepada Allah. Pilihan imam dalam perkara yang tiada nas tidak boleh diingkari.
Usul ini menjelaskan satu kaedah penting; Semua ibadah yang disyariatkan dan ditetapkan masa, tempat, syarat dan sebagainya adalah suatu yang bersifat taabbudi iaitu mematuhi perintah Allah semata – mata tanpa berpaling kepada hikmah, rahsia dan sebab disyariatkan. Walau bagaimanapun, kita beriman bahawa segala ibadah yang disyariatkan tetap ada hikmahNya yang hanya diketahui olehAllah.

Pas Cawangan Batu Masjid,Temoh,Perak

Posted: 31 Jul 2011 01:23 PM PDT

Pas Cawangan Batu Masjid,Temoh,Perak


tazkirah ramadan di mpt1000,batu masjid,temoh.

Posted: 31 Jul 2011 08:59 AM PDT

salam, tazkirah ramadan setiap hari,8.00malam hingga 8.30malam di Markaz PAS Tanah Seribu Kampong Batu Masjid.

Tajuk: i) al-auradal madaniah.Pengarang Said bin Che Ros
ii) Tafsir Juz Satu. Pengarang Ahmad Sonhadji Mohamad

Semua ahli PAS di Jemput Hadir.

Daripada KC PAS Cawangan Kg.Batu Masjid,TEMOH.

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota

Posted: 31 Jul 2011 11:23 AM PDT

Blog Rasmi Unit Amal Indera Mahkota


Salam Ramadhan

Posted: 31 Jul 2011 09:40 AM PDT


Jabatan Amal Indera Mahkota mengucapkan selamat menyambut Ramadhan al-Mubarak semua ummat Islam, walau di mana jua berada.

Semoga kita semua dilimpahi keberkatan sepanjang masa.

Semoga dengan kedatangan Ramadhan ini akan menjadikan kita lebih bersemangat untuk beramal, beramal kerana Allah...

Batu Gajah Mari

Posted: 31 Jul 2011 11:08 AM PDT

Batu Gajah Mari


Perutusan Pesuruhjaya PAS Perak sempena Ramadhan al Mubarak

Posted: 31 Jul 2011 09:34 AM PDT

Umat Islam seluruh dunia termasuk di Malaysia menyambut kedatangan bulan yang paling mulia dalam kalendar Islam, Ramadan al-Mubarak dengan penuh kegembiraan dan keinsafan.

Ia bukan sekadar bulan diwajibkan berpuasa tetapi lebih penting pada bulan ini hukum dan perlembagaan tertinggi buat umat manusia, al-Quran, diturunkan Allah SWT.

"Bulan Ramadhan, yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan (antara yang benar dan salah)." (maksud al Baqarah: 185)

Melalui al-Quran, maka Allah SWT menyelesaikan segala kemelut dan permasalahan manusia khasnya bagi mereka yang mahu menjunjung dan melaksanakannya.

Oleh itu bulan Ramadan ini bukan sekadar bulan ruhiyah (spiritual) bagi mereka yang tekun menghayatinya tetapi ia sebenarnya bulan siyasiyah (politik) kerana di bulan inilah hukum dan peraturan lengkap bagi manusia diperturunkan Allah SWT kepada Rasul-Nya SAW.

Di samping kita mengejar manfaat dan kelebihan Ramadan sebagai bulan ruhiyah kita juga wajar menghayatinya sebagai bulan siyasiah bagi mengembelengkan seluruh tenaga dalam meyakinkan segenap lapisan masyarakat bahawa formula untuk menyelamatkan agama, bangsa dan negara kita hanyalah apabila kita kembali kepada al-Quran yang diturunkan pada bulan ini di samping berpegang teguh kepada Sunnah Rasul-Nya.

Di bulan penuh barakah ini jangan sekali-kali kita lupa nasib saudara-saudara kita di bumi Islam yang sedang bergolak khasnya di Palestin, Iraq dan Afghanistan, di samping mereka yang sedang bertarung nyawa di Chechnya, Selatan Filipina, Selatan Thai dan seluruh bumi umat Islam di dunia ini.

Titipkanlah doa di bulan yang penuh rahmat ini, mudah-mudahan Allah SWT memberikan kemenangan dan kejayaan kepada mereka setelah sekian lama hidup dan menderita dalam kesengsaraan, darah dan air mata.

Semoga Ramadan tahun ini mampu membangkitkan kesedaran kita untuk mempertingkatkan amal ibadat menuju keredaan Allah di samping menyedarkan kita bahawa hanya Islam penyelamat kita di dunia dan di akhirat, lantas marilah kita sama-sama kembali kepadanya, InsyAAllah dengan bantuan Allah SWT, PAS Perak akan memimpin rakyat Perak kearah keredhaan Allah SWT

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan "Ramadan Kareem" kepada semua umat Islam, mudah-mudahan kekuatan dan semangat yang terbentuk sepanjang Ramadan ini akan terus memperteguhkan iltizam kita untuk sama-sama membela, mempertahan dan memperjuangkan Islam hingga ke akhir hayat.

Ustaz Abu Bakar Hussain

Umat Islam seluruh dunia termasuk di Malaysia menyambut kedatangan bulan yang paling mulia dalam kalendar Islam, Ramadan al-Mubarak dengan penuh kegembiraan dan keinsafan.

(Pesuruhjaya PAS Perak)

Ia bukan sekadar bulan diwajibkan berpuasa tetapi lebih penting pada bulan ini hukum dan perlembagaan tertinggi buat umat manusia, al-Quran, diturunkan Allah SWT.

"Bulan Ramadhan, yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan (antara yang benar dan salah)." (maksud al Baqarah: 185)

Melalui al-Quran, maka Allah SWT menyelesaikan segala kemelut dan permasalahan manusia khasnya bagi mereka yang mahu menjunjung dan melaksanakannya.

Oleh itu bulan Ramadan ini bukan sekadar bulan ruhiyah (spiritual) bagi mereka yang tekun menghayatinya tetapi ia sebenarnya bulan siyasiyah (politik) kerana di bulan inilah hukum dan peraturan lengkap bagi manusia diperturunkan Allah SWT kepada Rasul-Nya SAW.

Di samping kita mengejar manfaat dan kelebihan Ramadan sebagai bulan ruhiyah kita juga wajar menghayatinya sebagai bulan siyasiah bagi mengembelengkan seluruh tenaga dalam meyakinkan segenap lapisan masyarakat bahawa formula untuk menyelamatkan agama, bangsa dan negara kita hanyalah apabila kita kembali kepada al-Quran yang diturunkan pada bulan ini di samping berpegang teguh kepada Sunnah Rasul-Nya.

Di bulan penuh barakah ini jangan sekali-kali kita lupa nasib saudara-saudara kita di bumi Islam yang sedang bergolak khasnya di Palestin, Iraq dan Afghanistan, di samping mereka yang sedang bertarung nyawa di Chechnya, Selatan Filipina, Selatan Thai dan seluruh bumi umat Islam di dunia ini.

Titipkanlah doa di bulan yang penuh rahmat ini, mudah-mudahan Allah SWT memberikan kemenangan dan kejayaan kepada mereka setelah sekian lama hidup dan menderita dalam kesengsaraan, darah dan air mata.

Semoga Ramadan tahun ini mampu membangkitkan kesedaran kita untuk mempertingkatkan amal ibadat menuju keredaan Allah di samping menyedarkan kita bahawa hanya Islam penyelamat kita di dunia dan di akhirat, lantas marilah kita sama-sama kembali kepadanya, InsyAAllah dengan bantuan Allah SWT, PAS Perak akan memimpin rakyat Perak kearah keredhaan Allah SWT

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan "Ramadan Kareem" kepada semua umat Islam, mudah-mudahan kekuatan dan semangat yang terbentuk sepanjang Ramadan ini akan terus memperteguhkan iltizam kita untuk sama-sama membela, mempertahan dan memperjuangkan Islam hingga ke akhir hayat.

Ustaz Abu Bakar Hussain

(Pesuruhjaya PAS Perak)

Gerak kerja yopTV dilancar

Posted: 30 Jul 2011 08:42 PM PDT

AIR KUNING (30.7.11): Pelancaran Gerakerja Webtv Pas Perak telah diadakan di Markaz Air Kuning, Taiping petang tadi. Gerakerja yang menggabungkan Lajnah IT dan juga Lajnah Penerangan dan Dakwah Pas Perak ini menambahkan momentum dalam arus deras informasi maklumat masa kini.

Pas Perak telah melangkah setapak lagi dalam misi penyampaian maklumat kepada ahli-ahli dan juga khalayak ramai dengan penggunaan video secara online ini. Rakyat kini mahu dan dahagakan info yang tepat dan cepat, sekaligus mencabar keupayaan Pas Perak untuk menggapai seramai mungkin rakyat dengan berita-berita alternatif yang terkini.

Pihak IT Pas Pusat telah sudi meluangkan masa dan bersama-sama meraikan impian Pas Perak untuk mewujudkan webtv mereka sendiri. Sdr Shuhaimi Embong bersama teamnya, Ustaz Jamali dan Sdr Wan telah memberikan sedikit input serta tips-tips yang berkesan dan berguna di dalam menjayakan misi ini.

Biarpun cabaran yang dihadapi ini amat berat, namun Lajnah IT serta Lajnah Penerangan dan Dakwah telah berazam untuk menjayakan apa yang selama ini hanyalah impian sahaja.

Untuk tujuan itu, kesepakatan mereka telah bersetuju untuk menubuhkan webtv yang diberi nama 'YOPtv' sebagai singkatan kepada Your Online PAS Perak TV.

Nantikan kemunculan YOPtv sedikit masa lagi.

Peneraju utama didalam Lajnah IT dan Lajnah Penerangan dan Dakwah bersama team IT Pas Pusat

Ustaz Ahmad Nuri bersama Sdr Shuhaimi Embong

Ustaz Jamali memberikan taklimat mengenai webtv

Antara yang dijemput untuk bersama-sama menjayakan YOPtv

Muslimat juga tidak mahu ketinggalan

Taklimat yang diberikan agak ringkas tetapi padat

Sdr Shuhaimi menerangkan mengenai webtv Pas dan beberapa negeri yang telah berjaya


Ustaz Ahmad Nuri berharap YOPtv dapat dijalankan dengan seberapa segera

Banyak maklumat yang diberikan IT Pas Pusat kepada negeri untuk manfaat dikongsi bersama

Sdr Shuhaimi melancarkan gerakerja webtv Pas Perak, YOPtv


Sebagai penutup majlis, Ustaz Ahmad Nuri membacakan doa. Semoga gerakerja dalam mengendalikan webtv ini berjalan dengan lancar dan YOPtv menjadi saluran informasi yang berguna kepada ahli dan rakyat sekalian

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 31 Jul 2011 09:56 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


Salam Ramadhan dari Pemuda Dun Sura

Posted: 30 Jul 2011 10:38 AM PDT



Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:"Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berkata:" Melainkan puasa, kerana ia untuk-Ku dan Aku sendiri yang membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku."

"Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan; kegembiraan semasa berbuka dan kegembiraan semasa menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau Musk." Riwayat Bukhari & Muslim

Sabda Rasulullah SAW "Sekiranya umatku mengetahui kebaikan yang ada di dalam Ramadhan nescaya mereka akan menginginkan agar sepanjang tahun itu adalah Ramadhan".

"Ya Allah ..Ya Ghaffar..Ya Qahhar.. Ya Tuhanku!..aku bersyukur kerana aku, keluarga dan sahabat-sahabatku berpeluang bertemu Ramadhan...jadikanlah Ramadhan ini pahala yang berlipat dan bekalan untuk kami menuju untuk bertemuMU dan kekasihMU..Rasulullah s.a.w kabulkanlah Ya Allah..." آمِيّنْ..آمِيّنْ... آمِيّنْ... يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ Rasulullah menganjurkan kepada para shahabat untuk memperbanyak ibadah pada bulan Ramadhan, nilai pahalanya akan dilipat gandakan hingga 700 kali lipat atau lebih, Rasulullah juga menganjurkan memberi makanan berbuka ( iftar ) kepada orang-orang yang berpuasa kerana bagi orang tersebut akan mendapat pahala dari orang yang diberi juadah berbuka puasa tanpa mengurangi pahala orang tersebut. Para sahabat bertanya : Ya, rasulullah saya tidak mempunyai apa-apa yang berharga untuk diberikan kepada orang yang berpuasa. Rasulullah menjawab : Sediakanlah apapun yang kau punya walaupun hanya sepotong kurma, seteguk air ataupun segelas susu.


Sumbangan derma untuk mengisi tabung program kebajikan tahunan 'Pemuda Bersamamu Musim ke 7' amatlah dialu-alukan.Klik TAQWIM untuk menyumbang.

N45 Dr Halimah Ali

Posted: 31 Jul 2011 09:49 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


Cabaran Ramadhan......mudah-mudahan amalan diterima

Posted: 31 Jul 2011 09:13 AM PDT

PAS Kawasan Gerik

Posted: 31 Jul 2011 09:38 AM PDT

PAS Kawasan Gerik


Selamat Berpuasa Dan Menyambut Bulan Ramadhan 2011

Posted: 31 Jul 2011 05:26 AM PDT

Bulan Ramadhan datang lagi untuk kesekian kali pada tahun 2011.Sesungguhnya, kami mengucapkan syukur ke Hadrat Illahi, kerana masih dilimpahkan kurnia rezeki dan kesihatan yang baik untuk bertemu Ramadhan kali ini.

Walau apapun percanggahan pendapat dan juga perbezaan ideologi yang dibincangkan sepanjang tahun ini, bulan Ramadhan menjadi bulan penyatuan di antara seluruh umat islam, dalam menunaikan kewajipan berpuasa serta menahan sabar dari makan dan minum serta menghindarkan diri dari hawa nafsu.

Kami di PAS Kawasan Gerik, ingin mengucapkan Selamat Berpuasa dan Menyambut bulan Ramadhan 2011 ini.Semoga sepanjang bulan Ramadhan ini,kita dikurniakan kesihatan yang baik serta dilimpahkan rezeki.Salam.

KHIDMAT MERU

Posted: 31 Jul 2011 09:16 AM PDT

KHIDMAT MERU


SELAMAT BERPUASA KEPADA SELURUH UMAT ISLAM

Posted: 31 Jul 2011 07:51 AM PDT

Umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa pada 1 Ogos 2011. Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Datuk Syed Danial Syed Ahmad mengumumkan tarikh permulaan puasa bagi negeri-negeri seluruh Malaysia ditetapkan pada hari Isnin ini, 1 Ogos 2011, bagi mengikut perintah Yang di-Pertuan Agong setelah diperkenan oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja. Pengumuman itu disiarkan secara langsung menerusi media elektronik. Pada 26 Julai lepas, Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia mempersetujui bahawa cara menetapkan tarikh permulaan puasa adalah berdasarkan Rukyah serta Hisab. Pusat Khidmat Masyarakat Dun Meru dan YB Dr Hj Abd Rani Bin Osman mengucapkan SELAMAT BERPUASA kepada seluruh umat Islam khasnya di Dun Meru. Rebutlah peluang terbaik, Ramadhan bulan yang penuh berkat, siang berpuasa, malam bertarawih, Tadarus Al Quran , Qiam dan banyak bersedekah.

Jasindaily Online

Posted: 31 Jul 2011 09:08 AM PDT

Jasindaily Online


DEMONSTRASI BANTAH LANJUT WAKTU PUSAT HIBURAN

Posted: 31 Jul 2011 03:59 AM PDT

HATI HATI KURMA ISRAEL

Posted: 31 Jul 2011 03:52 AM PDT

USIA PEMERINTAHAN NAJIB KIAN HAMPIR BERAKHIR

Posted: 31 Jul 2011 03:48 AM PDT

SAHUR DAN KEPENTINGAN

Posted: 31 Jul 2011 03:45 AM PDT

RAMADHAN DATANG LAGI

Posted: 31 Jul 2011 03:38 AM PDT

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM

Posted: 31 Jul 2011 09:03 AM PDT

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM


Perutusan Ramadhan : Ramadhan Bulan Hidayah

Posted: 31 Jul 2011 03:43 AM PDT

Photobucket

Firman Allah SWT :

ياأيها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون

Yang bermaksud : "Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.." – Al-Baqarah, ayat 183

Alhamdulillah, sekali lagi tetamu mulia bernama Ramadhan menjenguk ke dalam ruang hidup kita. Sesungguhnya hidup ini merupakan satu perjalanan, tiba di destinasinya ia akan terhenti walau apa pun usaha untuk menegahnya daripada berhenti. Syukur kepada Allah SWT, ia masih belum terhenti sehingga ke saat ini untuk membenarkan kita sekali lagi bertemu dengan Ramadhan. Syukur kerana bulan ini ialah bulan yang menjanjikan hidayah dan ganjaran yang besar buat sesiapa yang memburunya.

Sebagaimana yang seringkali saya nyatakan sebelum ini, Ramadhan tidak usah lagi disebut sebagai bulan puasa. Kadang-kadang sebutan bulan puasa lebih terkenal dari sebutan bulan Ramadhan menyebabkan masyarakat hanya akan mengingati Ramadhan sebagai bulan untuk berpuasa. Justeru, ramai yang menganggap puasa sahaja dengan menahan lapar dan dahaga tanpa mengerjakan tuntutan-tuntutannya sudah cukup bererti di dalam menyambut Ramadhan. Ini merupakan satu kesilapan dalam memahami tuntutan Ramadhan.

Perkara paling penting dalam menyambut Ramadhan ialah taqwa kerana itulah matlamat daripada ibadat puasa. Taqwa tidak lahir melainkan dengan hidayah. Dan hidayah hanya tumpah ke dalam hati dengan izin Allah SWT. Hati yang mendapat hidayah akan memandu anggota untuk melakukan kebaikan. Kaki akan dipandu untuk ke masjid, lidah akan dipandu untuk membaca al-Quran, tangan akan dipandu untuk bersedekah dan begitulah anggota-anggota yang lain.

Hidayah ialah satu benda yang tidak diajar dalam sekular, komunis, kapitalis mahupun sosialis. Tidak pernah ideologi sekular mengajar penganutnya berusaha mencari hidayah. Kapitalis hanya mengajar penganutnya mencari harta kekayaan tetapi tidak pernah menyebut persoalan hidayah. Umat Islam yang terpengaruh dengan ideologi-ideologi ini hanya akan meratibkan soal-soal lahiriah tanpa menyentuh soal hidayah. Bahkan ia akan dilabel sebagai hak peribadi yang tidak boleh disentuh oleh sesiapa sekalipun.

Inilah silapnya pemikiran kebanyakan individu masyarakat pada hari ini. Sedangkan hidayah ialah satu nikmat daripada Allah SWT. Di dalam surah al-Fatihah yang wajib dibaca di dalam setiap kali solat, kita diminta untuk membaca permohonan mendapatkan hidayah atau petunjuk ke jalan yang lurus. Firman Allah SWT :

اهدنا الصراط المستقيم

Yang bermaksud : "Tunjukilah kami jalan yang lurus.." – Surah al-Fatihah, ayat 6

Sekiranya hidayah ialah persoalan yang tidak penting, maka apa perlunya untuk dipohon di dalam solat? Apa perlunya untuk sentiasa diangkat permohonan ini kepada Allah SWT berbelas-belas kali dalam sehari? Jawabnya, hidup ini tidak akan bererti melainkan dengan hidayah daripada Allah SWT. Justeru, mereka yang mendapat hidayah dianggap sebagai orang-orang yang mendapat nikmat yang besar. Firman Allah SWT :

صراط الذين أنعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين

Yang bermaksud : (yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat. – Surah al-Fatihah, ayat 7

Dan siapa pula orang-orang yang mendapat nikmat tersebut? Mereka bukan semestinya orang-orang yang kaya, berpangkat dan berpengaruh yang pada hari ini dipandang mulia di hadapan manusia kerana kekayaan, jawatan dan pengaruhnya. Mereka ialah orang-orang yang disebut oleh Allah SWT :

مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ

Yang bermaksud : "Dan barangsiapa yang mentaati Allah dan Rasul(Nya), mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah, yaitu: Nabi-nabi, para shiddiiqiin, orang-orang yang mati syahid, dan orang-orang saleh. dan mereka Itulah teman yang sebaik-baiknya.." – Surah an-Nisa', ayat 69

Selain memohon untuk diberikan hidayah, semarakkanlah Ramadhan dengan bacaan al-Quran sebanyak-banyaknya. Selain membaca, fahamilah makna dan beramallah dengan kandungannya. Al-Quran ialah manual yang diturunkan Allah SWT untuk manusia menjalani kehidupan di muka bumi ini. Ini kerana bumi ini diciptakan oleh Allah SWT dan manual penggunaannya hanya dikeluarkan oleh Allah SWT. Memahami al-Quran membawa kita mengenali di antara dosa dan pahala, syurga dan neraka. Ia umpama lampu suluh yang menyuluh gelap pekat jahiliyyah. Sebagaimana kita akan mencari lampu suluh untuk menyuluh laluan pada saat malam pekat, demikian juga laluan hidup perlu disuluh agar bercahaya. Lampu suluh kehidupan ialah al-Quran. Inilah penyuluh yang akan menerangi laluan di dunia, alam kubur bahkan apabila bangkit di akhirat nanti. Mereka yang menolak al-Quran hakikatnya menolak lampu suluh yang disediakan oleh Allah SWT. Mereka perlu bersedia untuk menghadapi kegelapan di alam kubur dan kegelapan di hadapan Allah SWT kelak.

Bahayanya masyarakat yang hidup tanpa lampu suluh ini sangat besar. Pengalaman saya bermusafir ke Uzbekistan baru-baru ini cukup mengajar saya bagaimana teruknya masyarakat apabila mengenepikan al-Quran selaku manual hidup. Di bumi yang tersemadinya jasad muhaddis agung al-Imam al-Bukhari Rahimahullah itu, hari ini masih ditadbir dengan nilai-nilai komunis sekalipun Uzbekistan telah merdeka dari Soviet Union,ia masih mengekalkan beberapa dasar yang begitu sekali memberikan kemudharatan kepada Islam. Bumi ini yang pernah melahirkan ulama-ulama besar seperti Imam Bukhari, Abu Laits As Samarkandi, Imam Bahaudin, Imam Muslim, Imam Nasai, Imam Tirmizi, Imam Nakhai dan lain-lain, hari ini seolah-olah kehilangan kesemua kebanggaan yang pernah dicatat di dalam sejarah. Masjid-masjid cukup besar namun sunyi dari diimarahkan. Lebih teruk apabila anak-anak di bawah umur 18 tahun tidak dibenarkan datang ke masjid dengan alasan belum cukup umur. Akhirnya pendidikan Islam semenjak kecil tidak disemai dan melahirkan masyarakat yang hanya Islam pada nama tetapi tidak pada amalan kehidupan.

Inilah rupa wajah masyarakat yang tidak dibentuk dengan acuan al-Quran. Bagaimanapun, usaha-usaha untuk menyemarakkan dakwah mula berjalan dan saya berharap suatu hari nanti bumi Uzbekistan ini berjaya mengulangi sejarah kegemilangannya insya-Allah.

Apa yang penting, perkongsian ini untuk mengingatkan kita bahawa begitulah bahayanya apabila al-Quran dikesampingkan. Ditambah pula dengan para ulama yang tidak mahu turun ke medan menegakkan pemerintahan yang berlandaskan Islam, sedikit demi sedikit nilai Islam akan dicabut. Apabila ia berjaya dicabut, ia akan mengambil masa yang lama untuk disemai semula.

Justeru, jadikanlah Ramadhan sebagai ruang untuk menyemarakkan al-Quran. Ibubapa berperanan di rumah, guru-guru di sekolah dan kerajaan pula di dalam negara. Semua pihak perlu bekerjasama dan insya-allah saya yakin dengan usaha berterusan, masyarakat umat Islam dapat kembali menghayati al-Quran dalam kehidupan.

Akhir kata, selamat menyambut Ramadhan. Semoga Ramadhan tahun ini akan lebih mesra Qalbu bagi diri kita berbanding dengan Ramadhan yang telah berlalu.

YAB Tuan Guru Dato Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat

Al-Mursyidul Am PAS merangkap Menteri Besar Kelantan.

Bertarikh : 27 Julai 2011

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 31 Jul 2011 03:27 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak

Posted: 30 Jul 2011 07:12 PM PDT

Dipagi yang indah & damai ini, saya mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak 1432H kepada seluruh umat Islam dimana sahaja anda berada dibumi Allah tercinta ini terutama untuk rakyat dan pengundi di Parlimen Kota Raja yang tercinta.

Jika tiada aral merintang ada kemungkinan besar kita akan menyambut Ramadhan bermula pada hari esok, apa pun kita sama-sama menunggu peristiharan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja pada malam ini.

Ramadhan 1432H @ tahun 2011 ini sudah tentu jelas amat berbeza jika dibandingkan dengan tahun-tahun yang lalu.

Kenaikan mendadak harga barangan keperluan seharian sudah pasti amat memeritkan kaum ibu untuk yang terpaksa berjimat cermat mengawal perbelanjaan.

Sebagai wakil rakyat, saya amat memahami situasi ini dan berharap kerajaan dapat mengambil tindakan yang drastik untuk mengawal kenaikan harga barang yang menggila pada ketika ini. 

Dalam masa yang sama saya juga suka menasihati kepada suri rumah yang tidak bekerja dipejabat atau kilang supaya mencari jalan terbaik untuk membantu menambah baik ekonomi keluarga puan.

Seperti mana yang puan-puan dapat lihat bahawa Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Kota Raja telah menyediakan konsultan bertauliah dan berpengalaman untuk puan-puan belajar menjalan perniagaan secara "home buisness". Ini adalah peluang terbaik untuk para suru rumah  tangga untuk menambah pendapatan dibulan ramadhan ini.

Semuga Ramadhan kali ini menginsafkan kita semua bahawa rakyat perlu terus memberi mandat kepada Kerajaan Pakatan Rakyat di Negeri Selangor dan mengizinkan kami menakluki Putrajaya supaya ratusan bilion pendapatan negara dapat dikongsi dan dinikmati bersama rakyat jelata.

PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH

Posted: 31 Jul 2011 03:15 AM PDT

PARTI ISLAM SEMALAYSIA (PAS) TEMERLOH


PERUTUSAN RAMADHAN YANG DIPERTUA PAS TEMERLOH

Posted: 30 Jul 2011 10:37 PM PDT


Bismillahhirohmanirohim, segala puji dan puja bagi Tuhan Semesta Alam. Selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW, para sahabat, tabien dan seluruh para pejuang Islam sekalian.

Saya bagi pihak Parti Islam SeMalaysia (PAS) Kawasan Temerloh mengucapkan selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak , bulan penuh berkat dan ganjaran Allah.

Kedatangan Ramadhan adalah sebagai bulan tarbiyyah. Maka jadikan lah kedatangan Ramadhan kali ini dijadikan ia sebagai sekolah bagi meningkatkan jati diri dengan bersama-sama menggandakan amalan serta sedekah kita.

Bulan ini bukan sebagai bulan rehat, kerja-kerja islam perlu diteruskan sebaiknya. Kita perlu memperkukuhkan seluruh organ parti melalui ifttar jamal yang dianjurkan bersama. Tautan amal jamie seumpama ini bakal mengegar dan mengerunkan musuh .

Ramadhan adalah sekolah yang dapat melatih, mendidik, mentarbiyyah kita. Ramadhan bakal dan akan memberikan suntikan modal untuk menjana energy kepada kita sebagai bekalan kekal amal yang dikaut daripada sekolah ramadhan untuk menemui Allah kelak.

Dan insyallah selepas tamat ramadhan ini, kita akan berdepan dengan kerja-kerja pilihanraya yang semakin hampir menjelma. Marilah sama-sama kita nyahkan politik jijik dan bobrok yang menjauhi roh ramadhan.

Marilah sama-sama mengambil kesempatan bukan sahaja membentuk peribadi sahaja dengan mengerjakan ibaadat yang diwajibkan dan disunatkan. Dalam masa yang sama kita membuka minda dengan mengkaji memahami mempelajari kisah yang berlaku di bulan yang mulia ini. dan kita menjadikan diri kita sebagai orang yang mendapat kebahagian di dunia dan akhirat.

Sekian terima kasih

HJ MD JUSOH BIN DARUS



Tiada ulasan:

Catat Ulasan