Sabtu, 25 Jun 2011

BLOG - BLOG PARTI PAS

BLOG - BLOG PARTI PAS


DUN BUKIT PAYONG

Posted: 25 Jun 2011 03:24 AM PDT

DUN BUKIT PAYONG


Kepala pelatih wanita dibotakkan, bapa mahu saman

Posted: 25 Jun 2011 02:04 AM PDT

Marang 25 Jun : Seorang bapa dari Alor Star bercadang untuk menyaman Jabatan Bomba dan Penyelamat kerana telah mengarah membotakkan kepala anak perempuannya ketika menjalani latihan di Akademi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Wakaf Tapai di Marang, Terengganu pada 2 Mei lalu.

Mengikut laporan Sinar Harian, bapa pelatih terbabit Othman Long 63, yang juga pesara Jabatan Kastam Diraja Malaysia sudahpun mengemukakan bantahan melalui surat pembaca di dalam sebuah akhbar pada 16 Mei lalu

Maklum balas yang diterimanya dari Jabatan Bomba dan Penyelamat pada 27 Mei hanya menyatakan bahawa pihaknya memberi jaminan akan menyemak ukuran rambut sesuai bagi pelatih wanita supaya memenuhi kehendak keselamatan latihan.

Beliau merasa kesal kerana tiada permohonan maaf secara rasmi yang dilaporkan dari pihak Jabatan Bomba dan Penyelamat, sedangkan menurut Othman, tiada dinyatakan dalam surat tawaran pelatih wanita wajib membotakkan kepala.

Mengulas isu ini, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Payong, Ustaz Mohd Nor Hamzah juga turut kesal dengan apa yang terjadi dan menegaskan adalah haram perbuatan yang menyamakan perempuan dengan lelaki.

Beliau yang dihubungi sebentar tadi juga yakin dan percaya bahawa perkara yang berlaku ini adalah kesan dari sistem bukan Islam yang dipertahankan Umno dan sekutunya yang tidak sensitif dengan hukum hakam

"Tidak dapat diterima perbuatan seperti ini kerana haramnya hal ini memang sudah dimaklumi oleh semua orang.

Maka saya sangat berharap supaya semua orang sedar bahawa memang sudah masanya Umno kena diganti oleh PAS yang sentiasa mempertahankan Islam," tegasnya diakhir pesanan ringkasnya

Ugut bunuh pemimpin; Pemuda PAS Terengganu 'dikerah' untuk berdepan

Posted: 24 Jun 2011 04:22 PM PDT


Sumber : Buletin Online


KUALA TERENGGANU - Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu tidak gentar dan bersedia berdepan dengan mana-mana 'samseng' yang mengugut pemimpin-pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat.

Ketuanya, Ustaz Mohd Nor Hamzah berkata amalan 'ugut-mengugut' adalah bercanggah dengan Islam dan nilai-nilai demokrasi.

"Kami pemuda PAS tidak takut (kepada sesiapa) melainkan kepada Allah, InsyaAllah, pemuda PAS akan mempertahankan mereka yang dizalimi,"katanya dalam pesanan ringkas (SMS) yang dihantar kepada Buletinonline.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kejadian 'ugutan bunuh' pemimpin PAS, Pakatan Rakyat dan BERSIH yang diterima melalui SMS lewat malam semalam dan awal pagi ini.

Ustaz Mohd Nor turut mendakwa, amalan ugut mengugut tidak ada dalam PAS tetapi ia sudah menjadi kelaziman kepada sesetengah perangai pemimpin Umno.

Ugutan 'bunuh' tersebut sebagaimana dipetik berkata "kalau perhimpunan (BERSIH) ni jadi, aku dan org2 aku akan bunuh ambiga dan korang2 keliling dia satu persatu, termasuklah orang2 politik bangang yg bersekongkol ngan kafir laknat tu.. ini amaran aku. Korang tengokla nanti."

Oleh itu, beliau menyeru supaya seluruh Pemuda PAS di negeri Terengganu untuk turun beramai-ramai menghadiri Himpunan Aman BERSIH 2.0 yang akan diadakan pada 9hb Julai bagi mempertahankan pemimpin PAS, Pakatan Rakyat dan sesiapa sahaja yang dizalimi.

"Ugutan bunuh didakwa akan dibuat ketika Himpunan BERSIH maka wajib kita turun beramai-ramai untuk mempertahankan pimpinan,"jelasnya.

Sebelum ini, beliau menganggarkan kir-kira 50,000 pemuda dan ahli PAS Terengganu akan menyertai Himpunan bagi menuntut pilihanraya yang adil dan bersih itu.

Beliau turut mendesah supaya pihak polis menjalankan sisatan dan mengambil tindakan dengan segera kepada 'dalang' yang menghantar ugutan bunuh tersebut.

CINA ISLAM (林川興)

Posted: 25 Jun 2011 01:25 AM PDT

CINA ISLAM (林川興)


Mati Terkena Tembakan Senapang Angin

Posted: 25 Jun 2011 01:15 AM PDT

23 Rejab 1432H. [MOD] -


IPOH – Seorang pengusaha kolam ikan terbunuh apabila senapang angin buatan sendiri yang sedang dibersihkannya tiba-tiba meletup dan pelurunya terkena kepalanya di rumahnya di Felda Lasah, Sungai Siput, kira-kira 45 kilometer dari sini, pada Jumaat.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri Datuk Dzuraidi Ibrahim berkata Basri Din, 50, meninggal dunia di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini, kira-kira tujuh jam selepas kejadian pada kira-kira 2 petang.

Anggota keluarganya pada mulanya membawanya ke sebuah klinik untuk mendapatkan rawatan sebelum dimasukkan ke HRPB, katanya kepada pemberita di sini pada Sabtu.

Dzuraidi berkata polis yang bergegas ke tempat kejadian menemui selaras senapang yang menggunakan peluru "ball bearing".

Kes berkenaan diklasifikasikan sebagai kes kematian mengejut dan tidak membabitkan unsur jenayah, katanya.

Sementara itu, seorang anggota keluarga mangsa yang enggan dikenali ketika ditemui di HRPB berkata dia sedang tidur apabila dikejutkan oleh bunyi kuat.

"Saya terkejut daripada tidur apabila mendengar bunyi kuat seperti tayar lori meletup dan apabila bangun ternampak Basri terbaring dan mukanya berlumuran darah," katanya.

Katanya, dia terus membawa mangsa ke sebuah klinik di Lasah sebelum dimasukkan ke hospital itu.

30,000 Maut Dalam Perang Dadah Mexico

Posted: 25 Jun 2011 01:00 AM PDT

23 Rejab 1432H. [MOD] -


Jumlah kematian dalam perang dadah yang berlangsung selama empat tahun telah menyebabkan lebih 30,000 kematian, menurut pihak berkuasa pada hari Khamis, dengan jumlah kematian sebanyak 12,456 bagi tahun ini sahaja.

"Jumlah kematian setakat 30 November adalah 30,196 sejak bermulanya pemerintahan Presiden Felipe Calderón, kata Ketua Hakim Arturo Chavez, yang juga menyatakan bahawa jumlah keganasan telah meningkat sejak tahun 2010.

Calderón telah melancarkan banyak serangan ke atas pengedar-pengedar dadah sejak Disember 2006, dan sejak itulah kadar keganasan dan perang antara kumpulan-kumpulan gangster – kebanyakannya atas sebab hantaran dadah ke Amerika Syarikat – dan pihak berkuasa sering berusaha untuk menghentikan mereka.

Sekurang-kurangnya 10 daripada 24 ketua-ketua geng pengedaran dadah ini telah dilaporkan mati atau ditangkap pada tahun 2010.

Ini bagaimanapun menunjukkan 6.8 peratus kenaikan dalam jumlah kes pembunuhan bagi masa empat bulan, sejak pihak berkuasa mengeluarkan laporan bagi kes pembunuhan sebanyak 28,000.

Kejadian-kejadian seperti sembelih kepala, penyeksaan dan kes culik-bunuh sering dilaporkan hampir setiap hari di kebanyakan kawasan utra bandar Mexico.

Bagi kes-kes keganasan, pihak berkuasa melaporkan pada hari Rabu bahawa bandar Cuidad Juarez mempunyai jumlah pembunuhan sebanyak 3,010 pada tahun 2010, termasuk pembunuhan 140 anggota polis, kebanyakannya berhubung dengan kes pengedaran dadah.

Bandar yang berdekatan dengan sempadan AS itu merupakan kawasan utama bagi pengedaran dadah jenis kokain. Jabatan kehakiman negeri tersebut menyatakan bahawa jumlah kes pergaduhan sering meningkat bagi tempoh beberapa tahun ini, mencecah jumlah 1.656 pada tahun 2008 dan 2,754 bagi tahun lalu.

Aktivis AMK, Pemuda PAS antara ditahan polis malam tadi

Posted: 25 Jun 2011 12:30 AM PDT

23 Rejab 1432H. [MOD] -


KUALA LUMPUR, 25 Jun: Sekurang-kurangnya sembilan orang ditahan polis dalam tiga tangkapan berasingan malam tadi dipercayai berkaitan dengan memakai dan meyebar risalah berhubung perhimpunan Bersih 2.0 yang dijadual 9 Julai ini.

Di Shah Alam, Timbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Khairul Anuar Ahmad Zainudin atau Jonah ditahan polis Selangor ketika sedang minum bersama rakan-rakannya di sebuah restoran kira-kira jam 11 malam tadi.

Menurut Timbalan Ketua Penerangan AMK, Rozan Azen Mat Rasip, beliau difahamkan Khairul Anuar yang memakai baju Bersih, pada waktu itu baru sahaja selesai memesan minuman sebelum didatangi pihak polis dan meminta beliau mengeluarkan kad pengenalan.

"Minuman sampai, tak sempat minum pun. Polis tengok IC Jonah dan terus gari dia. Dia kemudian dibawa ke IPD Shah Alam", katanya.

Malam tadi merupakan pelancaran awal kempen Bersih 2.0 di Seksyen 24 Shah Alam yang merupakan sebahagian daripada program menjelang Himpunan Bersih 2.0, 9 Julai ini.

Pada masa yang sama, seorang lagi anggota Dewan Pemuda PAS difahamkan turut ditahan malam tadi.

Pemuda tersebut yang hanya dikenali sebagai Shafri ditahan di Padang Jawa sebelum dibawa juga ke IPD Shah Alam.

Beliau ditahan dipercayai kerana membawa barangan serta pakaian yang juga ada kaitan dengan himpunan Bersih 2.0.

Bagaimanapun Jonah dan Shafri masing-masing dibebaskan jam 1.10 pagi dan 1.40 pagi selepas kenyataan mereka dirakam pihak polis.

"Tak sampai 24 jam, satu lagi siri tangkapan dibuat...Ternyata polis cuba menyekat hak dan kebebasan rakyat yang dijamin perlembagaan", kata Rozan lagi.

"Ini cubaan menakutkan rakyat. Kita seru rakyat jangan putus asa, kita ada hak berhimpun secara aman 9 Julai ini", tambahnya.

Selain itu Di Johor, tujuh lagi aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) ditahan ketika sedang mengedarkan risalah berkaitan himpunan Bersih.

Risalah itu diedar dalam pelancaran kempen parti itu 'Udahlah tu ...Bersaralah'.

Kempen 'Udahlah tu...Bersaralah' ditumpukan ke bandar-bandar kecil di Semenanjung Malaysia, melalui penjelajahan jelajah dari 24-26 Jun untuk mendedahkan rekod BN.

Harakahdaily

Ribut Vietnam Ragut 10 Nyawa, 7 Disambar Petir

Posted: 25 Jun 2011 12:15 AM PDT

23 Rejab 1432H. [MOD] -


HANOI – Sekurang-kurangnya 10 terbunuh, iaitu tujuh daripada mereka disambar petir dalam kejadian ribut beberapa hari lalu dan hujan lebat di utara Vietnam.

Jawatankuasa kawalan banjir dan ribut, berkata mereka yang terbunuh disambar petir ketika sedang bekerja di sawah padi, selain banjir Rabu lalu meragut sekurang-kurangnya satu nyawa.

Katanya, tiga yang lain dilaporkan hilang, dua terbunuh dan 60 cedera susulan ribut yang melanda bandar pelabuhan di utara Haiphong pada malam Khamis lalu (waktu tempatan), selain memusnahkan lebih 1,000 kediaman. 

AFP

12 Penunjuk Perasaan Terbunuh

Posted: 25 Jun 2011 12:00 AM PDT

23 Rejab 1432H. [MOD] -


DAMSYI – Sekurang-kurangnya 12 orang terbunuh selepas tentera keselamatan Syria melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan antikerajaan yang berhimpun bagi menuntut peletakan jawatan Presiden Bashar al-Assad,.

Seramai berpuluh-puluh ribu orang menyertai protes yang diadakan selepas solat Jumaat itu sebagai menyahut seruan satu kumpulan di Facebook, Syrian Revolution 2011.

"Tentera pada awalnya menggunakan gas pemedih mata untuk cuba menyuraikan tunjuk perasaan sebelum mereka melepaskan tembakan," kata seorang aktivis di Damsyik. 

AFP

Rakyat Palestin kagum komitmen Kelantan

Posted: 24 Jun 2011 11:30 PM PDT

23 Rejab 1432H. [MOD] -



KOTA BHARU, 25 Jun: Rakyat Palestin, Dr Naji Abu Zuhair Al-Sirhi melahirkan rasa kagum dengan kepimpinan ulama Kelantan diketuai Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat khususnya kepada komitmen kepimpinan negeri terhadap isu Palestin.
Beliau melihat Menteri Besar dan rakyatnya ada kelainan dalam 'menghayati' isu tersebut dengan menunjukkan simpati yang tinggi.
"Isu Palestin adalah isu sejagat, isu akidah dan isu ummah seluruhnya, bukan isu Palestin semata-mata.
"Semoga apa yang dibuat ini berterusan dan Allah swt mengembalikan kemuliaan ummah dan kemuliaan Islam, seterusnya akan membebaskan Masjidil Aqsa, hasil perjuangan seluruh umat Islam," tegasnya.
Beliau bercakap kepada pemberita sempena Majlis Pelancaran Misi Bantuan Ke Gazza oleh Menteri Besar di Medan Ilmu, semalam.
Beliau kini menuntut di sebuah pusat pengajian tinggi di negara ini. Hadir sama rakannya Arafat Abdullah. Turut hadir Setiausaha Politik Menteri Besar Wan Nik Wan Yusoff.
Program misi penghantaran bantuan untuk rakyat Palestin menjelang Ramadhan, Aidul Fitri dan Qurban Aidul Adha itu anjuran Sekretariat Misi Cakna Palestin (Cakna Palestin) dengan kerjasama Badan Kebajikan Ar-Rahmah, Daerah Khan Younis Palestin (BKA) yang diasaskan sejak 1993 di Palestin di samping kerjasama Al-Quds Travel Sdn Bhd.
Menurut Dr Naji, komitmen itu satu terjemahan kepada komitmen Tok Guru dan rakyat Kelantan seluruhnya terhadap isu Palestin.
"Dan saya lihat di Kelantan, Tok Guru Nik Aziz dan rakyat Kelantan ada 'kelainan' terhadap rakyat Palestin dari sudut kesihan belas dan kesayangan mereka kepada rakyat Palestin dan perjuangannya di Palestin.
"Saya tidak mampu untuk mentakbir (menggambarkan) dengan kata-kata terhadap komitmen Tok Guru dan Kerajaan Negeri, namun sambutan program ini menjelaskan keadaan sebenarnya," katanya.
Dalam perkembangan berkaitan, Pengerusi Cakna Palestin Nazri Deraman menjelaskan perancangan Cakna Palestin ialah menghantar  bantuan kepada rakyat Palestin sebelum penghujung Sya'aban atau awal Ramadhan, 1432 Hijriah.
"Justeru bantuan daripada rakyat Malaysia kepada rakyat Palestin, akan disampaikan khususnya bagi menghadapi Ramadhan di Palestin.
"Program hari ini dilancarkan untuk rakyat Kelantan di mana mulai hari ini mereka bolehlah memberi sumbangan melalui Cakna Palestin untuk dihantar bantuan tersebut ke Gazza, melalui wakil kita sebelum Ramadhan nanti," katanya.
Pada majlis pelancaran itu, Menteri Besar melepaskan belon bersama bendera Palestin sebelum melepaskan sembilan ekor burung, yang melambangkan bahawa suatu hari nanti Palestin akan bebas, selaras dengan motto perjuangan rakyat Palestin: "Kita yakin Al-Quds adalah milik kita dan kita akan kembali".
Harakahdaily

Bekas Wanita Besi Ukraine Dibicarakan

Posted: 24 Jun 2011 11:00 PM PDT

23 Rejab 1432H. [MOD] -


KIEV – Bekas Perdana Menteri Ukraine, Yulia Tymoshenko, dihadapkan ke mahkamah, Jumaat (waktu tempatan), atas tuduhan salah guna kuasa, dan menyifatkan pencabar jawatan presiden negara itu, Viktor Yanukovych, sebagai pengecut dan takut dengan persaingan politik.

Bekas pemimpin tertinggi negara itu yang turut dikenali sebagai wanita besi itu dituduh terbabit dengan penyalah gunaan kuasa susulan mempunyai kaitan dengan kontrak yang ditandatangani bersama Perdana Menteri Russia, Vladimir Putin.

Ia membabitkan kontrak penyediaan gas yang tergendala sementara bersama Russia pada awal 2009.

AFP 

Jangan tipu rakyat Najib ke Pasir Puteh

Posted: 24 Jun 2011 10:00 PM PDT

23 Rejab 1432H. [MOD] -


KUALA LUMPUR, 24 Jun: Umno Bahagian Pasir Puteh, Kelantan, diingatkan agar jangan menipu rakyat dengan jumlah kehadiran ahli Umno yang akan menyambut kedatangan Presiden parti itu pada 2 Julai ini.
Dalam masa yang sama, Dewan Pemuda PAS Pasir Puteh turut  mengingatkan pihak Umno  agar tidak mempergunakan guru-guru sekolah dan Kafa untuk dijadikan alat suruhan bagi memenuhi majlis berkenaan.
Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pasir Puteh, Mohd Nazry Mohamad Nor berkata, pihaknya telah menerima aduan daripada guru-guru bahawa mereka bakal diwajibkan menghadiri program berkenaan, sedangkan kehadiran Datuk Seri Najib bukan atas lawatan rasmi kerajaan, sebaliknya bagi tujuan parti.
Menurut belliau, biarkan kakitangan awam menentukan sikap mereka dalam berpolitik. Jangan kongkong mereka dengan arahan wajib. Mereka bukannya budak tadika yang sewenang-wenangnya boleh diarah untuk menghadiri sesuatu program parti.
Katanya, pihak PAS yakin Umno makin tertekan dengan konsep Negara Berkebajikan yang diperkenalkan oleh PAS sehingga menyebabkan mereka gopoh dalam menjawab agenda itu.
"Mereka terpaksa mendatangkan Presiden parti bagi memulihkan semangat ahli yang semakin celaru dengan sikap pendirian parti dalam isu-isu dalam negara," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily, hari ini.
Kecelaruan mereka itu, menurut beliau, jelas nampak dalam isu Himpunan Bersih 2.0 yang akan diadakan pada 9 Julai nanti, apabila Menteri Dalam Negeri yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno memberi amaran kepada rakyat untuk tidak turun pada demonstrasi berkenaan.
Dalam masa yang sama, katanya, Ketua Pemuda Umno berkeras untuk membawa pemuda parti itu untuk turut sama berdemonstrasi pada hari berkenaan bagi tujuan yang hampir sama dengan apa yang dibawa oleh Bersih.
"Sehingga sekarang Umno masih mengamalkan budaya politik lama dengan cara menggunakan segala jentera kerajaan untuk menang dalam pilihanraya, tanpa dengan kekuatan parti mereka," katanya.
Semalam, Bernama melaporkan, kira-kira 20,000 ahli Umno Bahagian Pasir Puteh dijangka menyertai program lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, ke jajahan itu dalam rangka lawatan kerja sehari beliau ke Kelantan pada 2 Julai ini.
Ketua Umno  Bahagian Pasir Puteh, Zawawi Othman berkata, selain itu badan bukan kerajaan (NGO) terutama golongan belia, peniaga, petani dan nelayan akan turut serta pada majlis berkenaan.
"Lawatan ini julung kali diadakan selepas Datuk Seri Najib Razak menyandang jawatan Perdana Menteri," katanya kepada pemberita di Pasir Puteh.
Beliau berkata, Perdana Menteri akan menemui peniaga di Pasar Pasir Puteh dan pemandu kereta sewa yang dilantik sebagai "duta kecil" untuk membantu kerajaan dalam usaha menyampaikan konsep 1Malaysia kepada masyarakat umum.
Katanya, selepas majlis berkenaan, Najib akan ke Sekolah Kebangsaan Seri Aman untuk menemui ahli parti termasuk pegawai Kerajaan Persekutuan terutama kaum pendidik dan akan menyampaikan amanat penting kepada mereka.
Zawawi dilaporkan berkata, pada kesempatan itu, beliau akan menyampaikan hasrat penduduk Pasir Puteh yang mahukan Kerajaan Pusat menyegerakan pembinaan sebuah institusi pengajian yang berasas kejuruteraan laut yang dicadangkan dibina di Tok Bali.
Perdana Menteri kemudian akan menemui veteran Umno di Masjid Pulai Lima dan menunaikan solat sebelum ke Machang. Pada sebelah malam, Najib akan ke Kota Bharu sebelum berlepas pulang ke Kuala Lumpur.
Menurut Mohd Nazry, beliau yakin mereka yang dipaksa hadir ke majlis berkenaan cerdik untuk menilai pendekatan politik pembangunan yang bertujuan memberi candu kepada rakyat.
"Sedangkan banyak lagi projek Kerajaan Pusat yang terbengkalai dan ada yang masih belum dimulakan, termasuk jambatan yang dijanjikan dibina untuk pengundi Dun Manek Urai 2009 yang lalu.
"Saya cabar Ketua Umno Bahagian Pasir Puteh mengumpulkan ahli sebenar Umno untuk hadir ke majlis itu, tanpa ada kerahan wajib kakitangan kerajaan sekiranya beliau inginkan keaslian dalam perjuangan dan melihat keutuhan semangat ahli," ujar beliau

Harakahdaily

6 pemimpin BERSIH dipanggil polis

Posted: 24 Jun 2011 09:30 PM PDT

23 Rejab 1432H. [MOD] -


BERSIH mendakwa enam pemimpin mereka yang terdiri daripada aktivis NGO dan pemimpin politik dipanggil polis untuk disoalsiasat hari ini.

Mereka adalah pengerusi gabungan itu Ambiga Sreenevasan, ahli jawatankuasa pemandunya Maria Chin Abdullah, exco kerajaan Selangor Teresa Kok, aktivis sosial Hishamuddin Rais, koordinator kumpulan peguam Lawyers for Liberty Fadiah Nadwa Fikri dan Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia (PSM) S Arutchelvan.

Menurut Maria, pegawai polis daripada Jabatan Siasatan Jenayah memaklumkan perkara itu melalui pesanan SMS semalam yang meminta mereka hadir ke ibu pejabat polis daerah (IPD) Dang Wangi supaya kenyataan mereka dapat diambil.

Maria antara yang pertama dipanggil untuk menemui pihak polis pada jam 2 petang ini.

Manakala Ambiga pula difahamkan menghadapi sesi itu sejam setengah selepasya. Teresa dan Fadiah diminta hadir pada Isnin ini.

Gadis trauma kepala dibotakkan

Posted: 24 Jun 2011 09:05 PM PDT

23 Rejab 1432H. [MOD] -


ALOR SETAR – Seorang gadis lepasan Universiti Teknologi Mara (UiTM) trauma apabila rambutnya dipotong sehingga botak ketika menjalani latihan di Akademi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Wakaf Tapai di Marang, Terengganu bagi jawatan Penolong Penguasa Bomba pada 2 Mei lalu.

Hizyaty Othman, 28, dari Taman Berjaya, Jalan Pegawai di sini, kini terpaksa melupakan impiannya untuk berkhidmat di JBPM kerana sudah serik untuk menjalani semula latihan di kem tersebut.

Selain Hizyaty, seramai 18 lagi pelatih wanita yang dibotakkan kepala pada hari mereka mendaftar pada petang 2 Mei lepas.

Menurutnya, dia dan 18 pelatih wanita lain terkejut apabila rambut mereka dipotong sehingga botak tanpa diberi sebarang penjelasan mengenai tindakan itu.

"Seorang kakitangan wanita di kem itu memanggil pelatih seorang demi seorang ke dalam sebuah bilik dan rambut kami dipotong menggunakan mesin gunting rambut.

"Saya terkejut apabila melihat seorang pelatih keluar dengan kepala botak dan ketika itu saya hanya berserah kerana fikir mahu teruskan latihan di kem itu," katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Berjaya di sini semalam.

Hizyaty memberitahu, dia hanya berdiam diri ketika rambutnya dipotong dalam masa kira-kira lima minit kerana menganggap ia satu prosedur biasa sebagai pelatih di situ.

China mangsa cuaca

Posted: 24 Jun 2011 01:50 AM PDT

22 Rejab 1432H. [MOD] -

DI perkampungan Huanshan, di tengah-tengah wilayah Hubei atau lebih dikenali sebagai Tanah bagi Seribu Tasik, penduduknya beratur panjang sambil membawa bekas plastik untuk mengambil air yang dihantar oleh jentera bomba.

Air bersih yang diperoleh digunakan sebaik mungkin, seperti siapa antara anggota keluarga yang akan membasuh tangan atau membasuh beras terlebih dahulu, sebelum digunakan sekali lagi untuk menyiram tanaman atau memberi minum pada ternakan, kata Ketua Kampung, Yu Chunming.

"Penduduk kampung tidak mahu membazir air walaupun ia telah beberapa kali digunakan, tidak kira sekotor mana airnya," ujarnya.

Sungai Yangtze yang sekian lama menjadi nadi penduduk di beberapa wilayah di China seperti Hunan, Hubei, Jiangxi, Jiangsu dan Anhui kini mengalir lesu. Kemarau panjang yang berlaku sejak awal tahun lalu telah menyebabkan paras air turun mendadak.

Sungai sepanjang 6,418 kilometer yang juga diiktiraf ketiga terpanjang di dunia itu mencatatkan paras taburan hujan terendah sejak tahun 1961 iaitu kurang 40 hingga 60 peratus berbanding kadar sebelumnya.

Di wilayah Jiangxi, bot-bot nelayan tersadai di atas padang rumput yang sebelum itu merupakan bekas Tasik Poyang iaitu tasik air tawar terbesar di China.

"Saya tidak pernah melihat kemarau seburuk begini. Lihatlah beras kami, semuanya bertukar kuning dan akan mati sekiranya hujan tidak turun," kata seorang petani, Ouyang Jinghuang, 66, yang mengusahakan tanaman padi berhampiran tasik berkenaan.

"Kami semua terpaksa menggali perigi dan membeli air untuk mendapatkan air bersih. Lazimnya kami hanya bimbangkan tentang banjir, bukan kemarau."

Krisis air

Pihak berkuasa menyatakan 1,300 tasik di negara itu kini kering akibat kemarau. Bencana alam itu menyebabkan masalah pengairan dan krisis bekalan air bersih.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh State Flood Control and Drought Relief Headquarters (SFDH) memberitahu, kemarau menyebabkan seramai 4.4 juta rakyat dan 3.2 juta tanaman dan ternakan di lima wilayah berkenaan terjejas.

Kerajaan pusat menghantar pam air dan penjana kuasa di Hubei dan Hunan bagi membekalkan air di kawasan-kawasan terjejas teruk dalam usaha mengurangkan impak kemarau. Malah Empangan Three Gorges iaitu sebuah projek elektrik hidro terbesar di dunia turut melepaskan airnya bagi tujuan yang sama.

Tatkala semua pihak berusaha mencari penyelesaian bagi menangani kemarau yang melanda sejak enam bulan lalu, China tiba-tiba dikejutkan dengan kejadian banjir terburuk yang berlaku dalam tempoh 50 tahun di negara itu.

Hujan lebat yang berterusan sejak 3 Jun lalu di kawasan selatan dan tengah di negara itu menyebabkan air Sungai Yantze meningkat melebihi paras selamat.

Beberapa wilayah seperti Zhejiang, Jiangsu, Hunan, Hubei, Jiangxi and Guizhou yang kering kontang akibat kemarau sebelum ini kini mula ditenggelami air.

Rangkaian televisyen tempatan yang sebelum ini sering memaparkan imej tasik-tasik kering kini memaparkan kediaman penduduk yang ditenggelami air dan bot-bot yang tersadai di atas jalan raya.

Kementerian Luar Awam China melaporkan sekurang-kurangnya 175 mangsa terkorban akibat dihanyutkan air atau kejadian tanah runtuh, manakala 86 mangsa dilaporkan masih hilang.

Pihak Kementerian berkata, sebanyak 13 wilayah terjejas teruk dalam banjir manakala lebih 1.6 juta penduduk telah dipindahkan ke kawasan yang lebih selamat.

Di samping kematian, lebih 1,000 perniagaan dan lebih 400,000 hektar kawasan tanaman telah musnah akibat banjir selama lebih dua minggu itu. Jumlah kerugian yang dicatatkan dianggarkan mencecah AS$5.4 billion (RM16.3 bilion).

Menurut agensi berita tempatan, beberapa pasar besar sekitar di Hangzhou, ibu kota Zhejiang, harga buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin telah meningkat kira-kira 40 peratus, jauh lebih tinggi daripada sebulan lalu. Harga makanan juga dilaporkan meningkat di wilayah Anhui dan Jiangxi.

Kesan itu telah meningkatkan kadar inflasi ke paras lebih tinggi dalam tempoh tiga tahun. Harga makanan pada bulan Mei naik 11.7 peratus daripada tahun sebelumnya, lebih daripada dua kali kenaikan 5.5 peratus dalam harga indeks pengguna.

Sementara itu, seorang penduduk yang dipindahkan berasal dari Zhuji, sebuah bandar di selatan Zhejiang memberitahu penduduk kini mula beransur-ansur pulang ke kediaman mereka.

Shou Qoingdam, 22, memberitahu Reuters bahawa dua tambak yang dibina bersebelahan dengan bandar mungkin telah dibaiki, bagi mengelakkan malapetaka yang lebih besar.

"Ketika air mula-mula memasuki tambak, rekahan tidaklah begitu besar, ia mampu dibaiki dengan mudah.

"Bagaimanapun kerajaan tidak berbuat apa-apa. Disebabkan itu kita mengalami kerugian ekonomi yang agak tinggi dan menyebabkan ramai penduduk yang terjejas akibat banjir."

Suhu global

Peralihan iklim yang dramatik itu selaras dengan trend cuaca yang telah dikenal pasti oleh Pusat Iklim Beijing dua tahun lalu yang menyatakan hujan akan turun dalam waktu yang singkat, lebat sebelum diiringi kemarau yang berpanjangan.

Pusat itu turut memberi amaran bahawa peningkatan suhu global akan menyaksikan kekerapan berlakunya kemarau, banjir dan ribut.

Chen Zhenghong, jurutera kanan di Biro Meteorologi Hubei, wilayah tengah China pula berkata, peralihan ketara antara kemarau dan banjir di timur dan tengah China mempunyai kaitan dengan kesan pemanasan global.

"Biasanya hujan bermula di tengah-tengah bulan Jun dan paras lembah Sungai Yangtze yang rendah akan meningkat sebaik sahaja musim hujan monsun dan ribut taufan bermula.

"Bagaimanapun hujan yang mencurah-curah turun sejak awal bulan lalu menyebabkan banjir dashyat dalam tempoh beberapa dekad," katanya.

Sementara itu, menurut satu laporan yang dikeluarkan firma insurans di Jerman, Munich Re, angka bencana alam di China melibatkan ribut ganas, banjir, peningkatan suhu, kemarau dan kebakaran hutan meningkat kepada 48 kes pada tahun 2010 berbanding 11 kes pada awal 1980-an.

Ketua Penyelidikan Georisk Munich, Peter Hoeppe, menggariskan arah aliran jangka panjang dan risiko yang dikaitkan dengan perubahan iklim.

"Banjir dahsyat di China adalah dimensi dramatik, satu fenomena yang malangnya berlaku di China dengan kekerapan meningkat sejak beberapa dekad lalu.

"Setiap tahun, berjuta-juta rakyat China menjadi mangsa cuaca yang berkaitan dengan bencana alam. Risiko semakin meningkat, perubahan iklim mengakibatkan potensi hujan lebat di samping risiko kemarau di kawasan-kawasan tertentu juga meningkat," katanya dalam satu e-mel yang dilaporkan oleh AFP baru-baru ini.

kosmo/-

KelCheff 2011 gegarkan Bazar Tok Guru

Posted: 24 Jun 2011 01:40 AM PDT

22 Rejab 1432H. [MOD] -

KOTA BHARU - Bazar Tok Guru, Kota Bharu yang bakal beroperasi dalam masa terdekat akan menjadi lokasi rasmi Kelantan Cheng Ho International Food Festival (KelCheff) 2011 bermula 14 hingga 23 Julai depan.

Pegawai Komunikasi Korporat KelCheff, Abdullah Suhaimi berkata, walaupun lokasi berkenaan kurang dikenali dalam kalangan penduduk luar bandar Kota Bharu, namun ia bakal bertukar wajah ketika berlangsungnya program yang menawarkan pelbagai makanan Muslim, khususnya dari negara China itu.

"Selepas ini orang akan mula mengenali bazar ini yang menjadi antara lokasi perniagaan di negeri ini selepas Pasar Besar Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) ditutup tidak lama lagi," katanya di sini, semalam.

Menurutnya, Bazar Tok Guru mempunyai persekitaran yang sesuai untuk menjadi lokasi pesta berkenaan yang akan bermula 14 Julai depan.

"Selama 10 hari peserta KelCheff akan berkampung di sini, dan kita mengharapkan agar lokasi yang disediakan ini memberi keselesaan kepada peniaga dan pengunjung," katanya.

Sementara itu, mereka yang berminat menyertai pesta makanan ini boleh hubungi pejabat Sekretariat KelCheff menerusi 09-7488442 dan 09- 7481010 atau mengunjungi pejabatnya di Pupuk Nilai murni Bhd, Tingkat 1 Medan Usahawan, Jalan Mahmood, Kota Bharu.

sinarharian/-

Pinjam RM6 bilion: Anak cabar Isa Samad dialog terbuka

Posted: 24 Jun 2011 01:21 AM PDT

22 Rejab 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 24 Jun: Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad, dicabar untuk berdialog secara terbuka dengan Persatuan Anak-Anak Peneroka Felda Kebangsaan Cawangan Lembah Klang (Anak Lembah Klang) bagi menjelaskan hal pinjaman RM6 bilion dan kerugian anak-anak syarikat Felda.

Anak Lembah Klang bersedia menyiapkan pentas terbuka untuk diadakan dialog tersebut dan Isa Samad diberikan tempoh tiga hari bagi menjawab kesediaannya untuk menyambut cabaran itu.

Jika tidak, ia jelas menggambarkan ada 'masalah besar' yang dihadapi Felda hari ini di bawah kendalian Isa Samad dan beliau mesti bertanggungjawab dengan semua itu.

Naib Pengerusi Anak Lembah Klang, Mohd Nasaie Ismail berkata, kenyataan Isa Samad bahawa pinjaman Felda kepada KWSP sebanyak RM6 bilion bukanlah satu masalah dan ia merupakan penghormatan kepada Felda, jelas merupakan satu penghinaan kepada golongan peneroka, anak peneroka dan warga Felda.

Menurut beliau, jawapan tersebut menampakkan sikap Isa yang menganggap golongan peneroka, anak peneroka dan warga Felda seolah-olah buta maklumat sehingga sanggup ditipu oleh beliau.

"Masakan tidak ada sebarang masalah, kita membuat pinjaman dan pinjaman ini dalam jumlah yang besar hampir lima kali ganda daripada keuntungan tahunan Felda yang dihebahkan kepada kita.

"Kita juga pelik, mengapa Isa boleh katakan kerugian Felda bukanlah suatu masalah sebaliknya ia boleh diurus supaya kerugian itu menjadi baik. Mana ada kerugian dikira baik. Rugi sememangnya petanda buruk kepada agensi milik rakyat Malaysia ini," katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily, hari ini.

Anak Lembah Klang, menurut beliau, mempersoalkan apakah tujuan dipinjam wang sehingga RM6 bilion dan mengapa perlu dipinjam daripada agensi yang lain?

"Persoalannya juga, apakah wujudnya kekurangan dana Felda atau benarkah dengan dakwaan wang dipinjam digunakan untuk belanjawan pilihanraya parti pemerintah? Ini yang perlu dijawab," katanya yang juga Ketua Penerangan PAS Wilayah Persekutuan.

Jika begitulah cara berfikir Pengerusi Felda, tegasnya, tidak mustahil Felda akan bankrap di bawah pengurusan Isa Samad sebagaimana lingkupnya Negeri Sembilan dibawah beliau.

"Anak Lembah Klang juga menasihatkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Anak, Mazlan Aliman supaya tidak membalas kenyataan Isa itu kerana lavel pemikiran dan jawapannya cukup sekadar anak-anak peneroka seperti kami sahaja menjawabnya," ujar beliau.

Aziz Muda
harakahdaily/-

Melayu gila plat kereta cantik

Posted: 24 Jun 2011 12:52 AM PDT

22 Rejab 1432H. [MOD] -

Sembilan daripada 10 tender KDY 8, KDY 88, KDY 888, KDY 8888

ALOR SETAR: Minat orang Melayu di negeri ini menggunakan nombor plat kenderaan yang menarik dan istimewa meningkat dengan ketara apabila jumlah mereka yang menyertai tender terbuka untuk mendapatkan nombor itu semakin ramai.

Ini menunjukkan golongan itu kini sanggup menghabiskan sehingga berpuluh ribu ringgit untuk mendapatkan nombor plat kenderaan menarik, yang selama ini kebanyakannya lebih diminati bangsa Cina.
Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kedah, Ahmad Musadad Sulaiman (kanan), berkata kajian pihaknya mendapati dalam kes nombor tertentu, sembilan daripada 10 yang menyertai tender adalah Melayu dan mereka sanggup membayar harga tinggi untuk mendapat nombor plat digemari.

Sebagai contoh, katanya, bagi nombor plat siri KDY 8, KDY 88, KDY 888 dan KDY 8888, sembilan daripada 10 pembida setiap nombor berkenaan adalah orang Melayu.

"Selain individu, pembida berkenaan adalah syarikat milik orang Melayu yang mana ia menunjukkan aliran golongan itu semakin meminati nombor plat menarik dan istimewa yang mana selama ini lebih diminati kaum bukan Melayu," katanya di sini.

Beliau berkata, selain nombor 8 yang biasanya diminati kaum Cina kerana kepercayaan mereka bahawa nombor itu membawa tuah atau `ong', nombor lain yang diminati Melayu yang memiliki kereta mewah ialah nombor 1 hingga 10.

JPJ mengkategorikan nombor plat kenderaan 1 hingga 10 sebagai nombor bernilai utama yang mana harga tendernya bermula dengan minimum RM10,000, manakala nombor menarik minimum RM2,000 dan nombor popular RM300.
Mengikut rekod JPJ, antara kutipan tertinggi bagi nombor bernilai utama ialah KCT 1 bernilai RM66,500, KCY 1 (RM75,000), KCX 1 (RM80,000) dan KCQ 1 (RM85,000) yang mana pemenang bidaan beberapa nombor berkenaan terdiri daripada individu atau syarikat Melayu.

Difahamkan, selain terikut-ikut dengan minat masyarakat Cina yang memilih sesuatu nombor kerana percaya ia membawa tuah, minat orang Melayu terhadap nombor menarik dan bernilai tinggi itu dipercayai ada kaitan dengan taraf ekonomi mereka yang semakin baik sehingga mampu memiliki kereta mewah.

Ahmad Musadad berkata, aliran terbaru itu membawa faedah kepada JPJ dan kerajaan khususnya, kerana secara tidak langsung kutipan hasil juga meningkat yang mana ia dapat disalurkan untuk faedah rakyat bagi tujuan pembangunan infrastruktur.

Difahamkan, tahun lalu JPJ seluruh negara mengutip hasil RM2.9 bilion daripada pendaftaran nombor plat kenderaan dan bagi Kedah pula untuk siri KCX saja kutipannya ialah RM485, 534.

malaysiakini/-

Lebih 300 pekerja berpiket

Posted: 24 Jun 2011 12:15 AM PDT

22 Rejab 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR – Lebih 300 pemeriksa kenderaan di Puspakom Sdn Bhd (Puspakom) mengadakan piket kelmarin kerana tidak berpuas hati dengan isu kebajikan.

Presiden NUCW, Mustapa Kasim berkata, melalui piket itu, mereka cuba menyuarakan berhubung pertikaian perjanjian bersama antara NUCW dan Puspakom dalam isu kebajikan pekerja.

Menurutnya, sejak Mac tahun lalu, proses rundingan perjanjian bersama dibuat sebanyak tujuh kali, namun syarikat tetap enggan melakukan perubahan daripada cadangan asal (syarikat) yang boleh diterima kesatuan.

"Kita (NUCW) beri beberapa cadangan berkaitan faedah persaraan dan perubatan, kos elaun saraan hidup, bonus, pelarasan gaji serta struktur gaji (kenaikan tahunan) tetapi ditolak syarikat.

"Syarikat sebaliknya beri pelarasan gaji lima peratus yang tidak langsung mengambil kira kadar inflasi dan kos sara hidup yang semakin meningkat," katanya kelmarin.

Mustapa berkata, kakitangan juga tidak berpuas hati dengan perubahan jam waktu operasi (bekerja) daripada 48 jam seminggu kepada 60 jam seminggu yang dilaksanakan sejak Selasa lalu.

Menurutnya, mereka juga tidak berpuas hati berhubung pemberian gaji kerana pekerja baru menerima gaji lebih tinggi daripada pekerja lama.

Sementara itu, Jabatan Komunikasi Puspakom dalam kenyataan balas menyifatkan beberapa dakwaan NUCW, termasuk syarikat mengabaikan kebajikan pekerja, sebagai tidak benar.

Menurutnya, tuduhan syarikat menolak beberapa cadangan NUCW adalah tidak benar, sebaliknya ia masih dalam proses rundingan.

"Syarikat bersetuju dengan beberapa cadangan NUCW, namun bagi cadangan yang masih dalam proses rundingan, mereka enggan meneruskannya.

"Dakwaan syarikat mengurangkan umur persaraan daripada 60 kepada 56 tahun adalah tidak benar kerana kedua-dua belah pihak bersetuju bagi pekerja-pekerja baru, umur persaraannya adalah 56 tahun dan syarikat juga tidak berhasrat mengurangkan umur persaraan bagi pekerja sedia ada seperti ditawarkan iaitu 60 tahun," katanya kenyataan media itu semalam.

Mengenai klasifikasi baru kakitangan pemeriksaan kenderaan daripada bukan eksekutif kepada eksekutif, Puspakom mempunyai dua skim perjawatan.

Menurut kenyataan itu, Puspakom memastikan bahawa jumlah waktu bekerja setiap pemeriksa kenderaan tidak melebihi had ditetapkan undang-undang di bawah Akta Kerja 1955.

sinarharian/-

Salam Perjuangan

Posted: 24 Jun 2011 11:46 PM PDT

Salam Perjuangan


PERBICARAAN TRIO 'T' AMAT LUAR BIASA - MAJLIS PEGUAM

Posted: 24 Jun 2011 09:31 PM PDT

Peghelih La...

Posted: 24 Jun 2011 11:23 PM PDT

Peghelih La...


Nik Aziz sokong himpunan aman Bersih 2.0

Posted: 24 Jun 2011 07:51 AM PDT

KUBANG KERIAN, 24 Jun: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, langkah mengadakan hmpunan aman Bersh 2.0 terpaksa diambil oleh rakyat negara ini sebagai tanda mereka amat membenci ketidakadilan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang diamanahkan untuk mengendalikan pilihan raya negara secara telus.

Katanya, perhimpunan besar-besaran yang akan diadakan pada 9 Julai ini wajar diikuti oleh seluruh rakyat negara ini bagi memberi isyarat agar SPR bertindak seadil yang boleh.

"Kita diberi pilihan untuk membuat sesuatu yang baik, kita tidak boleh dipaksa untuk melakukan sesuatu mengikut kehendak orang lain, oleh itu bagi umat Islam tindakan membantah perkara ini adalah amat wajar dan sesuai dengan naluri manusia yang inginkan kebaikan bagi diri mereka," ujar beliau.

Justeru, beliau yang juga Menteri Besar Kelantan kesal dengan tindakan pihak berkenaan yang membantah sebahagian rakyat negara ini untuk mengadakan demonstrasi aman Bersih 2.0 tu.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di majlis pelancaran derma pembinaan masjid dan perletakan batu asas Masjid Al-Qasimi Pasir Tumboh selepas solat Jumaat sebentar tadi.

Turut hadir Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub yang juga merupakan Ahli Parlimen Kubang Kerian serta Adun Pasir Tumboh Ahmad Baihaki Atiqullah.

Menyentuh tindakan kerajaan negeri memboikot akhbar Utusan Malaysia, beliau berkata ia akan berterusan selagi akhbar tersebut berminat untuk menyiarkan sesuatu perkara yang melampaui batas seperti penghinaan terhadap agama Islam sendiri.

"Kalau mereka nak teruskan perangai tersebut, mereka boleh berbuat demikian, tetapi kita juga ada hak untuk tidak membenarkan liputan mereka," kata beliau lagi.

Sementara itu, Salahuddin berharap masyarakat setempat dapat memberi kerjasama sepenuhnya dalam usaha pihak jawatankuasa masjid Al-Qasimi untuk membina bangunan tambahan yang dijangka bernilai lebih RM1 juta.

"Kita boleh memberi sumbangan berbentuk kewangan, bahan binaan maupun tenaga bagi melihat pembinaan masjid ini berjalan lancar, saya juga menyeru badan-badan korporat agar sama-sama menyumbang bagi pembinaan masjid ini," kata beliau.

PAS Perlis kutuk cubaan provokasi Bersih 2.0

Posted: 24 Jun 2011 12:21 AM PDT

KANGAR - PAS Perlis mengutuk keras tindakan provokasi dan kelakuan biadap pihak yang tidak bertanggungjawab yang cuba menimbulkan ketegangan rasa kebencian di kalangan penduduk di negeri ini.

Pagi tadi penduduk di sekitar Kangar dikejutkan dengan insiden sebuah kereta Toyota Camry telah disembur dengan cat hijau bertulisan "Bersih 2.0". Kejadian berlaku di sebuah lorong di belakang pasaraya Aneka dekat sini.

Tidak jauh dari situ pula, dinding sebuah premis pula disembur dengan cat hijau dengan perkataan "Hidup PAS". Manakala dinding pagar di sebuah premis berdekatan Masjid Syed Alwi pula disembur dengan tulisan "Joint Bersih 2.0" .

Menurut Timbalan Ketua Pemuda PAS Perlis, Ustaz Azmir Azizan, PAS Perlis menafikan sekeras-kerasnya penglibatan dalam perkara tersebut sambil menyifatkannya sebagai satu perbuatan provokatif yang bertujuan menimbulkan ketegangan di dalam masyarakat.

"Tindakan seperti ini mungkin perbuatan budak-budak nakal atau pihak yang didalangi pertubuhan tertentu dan merupakan salah satu cubaan memburukan imej Bersih dan menyuburkan bibit-bibit kebencian di kalangan rakyat. Tindakan ini juga boleh menimbulkan suasana tegang di kalangan masyarakat yang akhirnya akan membawa keapada satu situasi yang membolehkan tindakan prinsipal diambil oleh pihak berkuasa.

"PAS Perlis tidak terbabit dengan perbuatan sebegini dan pimpinan PAS sendiri tidak akan mengizinkan ahlinya melakukan perbuatan bodoh dan tak bertamadun seperti ini," jelasnya.

Selain itu katanya, Pemuda PAS Perlis menasihatkan mana-mana pihak yang cuba melakukan sebarang provokasi bodoh seperti ini supaya menghentikannya segera kerana rakyat secara umumnya sudah faham tujuan perhimpunan Bersih 2.0 diadakan.

"Kami menasihatkan ejen-ejen provokasi ini janganlah bertindak keterlaluan. Lagi banyak provokasi lagi ramai orang akan turun ke Kuala Lumpur pada 9 Julai nanti. Sekali lagi ditegaskan, perhimpunan Bersih yang akan diadakan adalah himpunan aman dengan tujan yang murni untuk menuntut sebuah sistem pilihanraya yang adil," jelasnya.

Nasihatnya lagi, mana-mana pihak yang menjadi mangsa perbuatan yang tidak bertanggungjawab seperti ini supaya membuat laporan polis.

"Apapun kami menjangkakan menjelang perhimpunan Bersih nanti lebih banyak lagi provokasi yang akan dilakukan oleh mereka yang tak bertanggungjawab. Sila tampil membuat laporan polis sekiranya anda menjadi mangsa," tegasnya.

Awas !!! Provokasi Bersih 2.0 menular di Kangar...

Posted: 24 Jun 2011 12:16 AM PDT

Toyota Camry disembur cat di belakang pasaraya Aneka(dekat Restoran Ariffin)
Premis di hadapn Masjid Alwi Kangar
Lorong belakang (tepi sungai dekat market lama)

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN JERAI

Posted: 24 Jun 2011 11:21 PM PDT

DEWAN PEMUDA PAS KAWASAN JERAI


Kelab Basikal Jerai

Posted: 24 Jun 2011 09:01 PM PDT

Gurun 25Jun, Kelab Basikal Jerai dengan rasminya telah dilancarkan di kaki Gunung Jerai pagi ini oleh Yb. Ustaz Firdaus Jaafar (MP Jerai).
Kelab ini terbuka kepada semua para penunggang basikal yang melakukan aktiviti disekitar Parlimen Jerai khususnya di gunung Jerai.













PAS Negeri Sembilan

Posted: 24 Jun 2011 09:41 PM PDT

PAS Negeri Sembilan


PAS Rembau siap 10,000 peserta ke Perhimpunan BERSIH

Posted: 24 Jun 2011 01:27 AM PDT




PAS Kawasan Rembau akan menghantar 10,000 orang peserta ke Perhimpuan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011 nanti.

Sumber : http://mohamadhusaini.blogspot.com/2011/06/kenyataan-akhbar-kesal-mimbar-n9-halang.html

DEWAN MUSLIMAT PAS GOPENG

Posted: 24 Jun 2011 09:07 PM PDT

DEWAN MUSLIMAT PAS GOPENG


SIAPA TENTANG HUDUD?

Posted: 23 Jun 2011 11:40 PM PDT


Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan, individu pertama yang menghalang kerajaan negeri Kelantan daripada melaksanakan hukum hudud adalah Tun Dr Mahathir Mohamad bukan Karpal Singh seperti mana didakwa bekas perdana menteri itu. 
 
Kata Nik Aziz, kemungkinan Dr Mahathir sudah lupa bahawa beliau telah menghantar surat amaran kepada kerajaan negeri Kelantan di bawah pentadbiran PAS daripada melaksanakan hukum hudud.

Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (ii) 1993 (Hukum Hudud) telah pun diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan pada 1993.

Ini berikutan dengan janji PAS untuk melaksanakan Hukum Hudud pada pilihan raya umum 1990.
Bagaimanapun hasrat untuk melaksanakan hukum hudud tidak dapat dilaksanakan kerana Dr Mahathir telah menyekat pelaksanaannya, ia disekat melalui satu surat amara dihantar kepada Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan.

"Seingat saya orang yang menghantar surat kepada kerajaan negeri Kelantan agar tidak melaksanakan hudud satu ketika dahulu namanya ialah Mahathir Mohamad bukannya Karpal Singh.

"Barangkali orang yang bernama Mahathir Mohamad ini sudah lupa, untuk tujuan mengingatkannya saya boleh tunjukkan surat itu, ia masih ada dalam simpanan saya," kata Nik Aziz dalam laman Facebook beliau hari ini.

Semalam Dr Mahathir mendakwa pihak menang besar di sebalik pemilihan PAS hujung minggu lalu adalah tokoh-tokoh yang tidak hadir dan bukan ahli PAS khususnya Karpal.

Sementara itu Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata, pihaknya tidak perlu mengambil berat akan kenyataan yang dikeluarkan Dr Mahathir sambil menyifatkan pemimpin veteran itu "kewarasannya sudah tidak stabil."

"Kita tidak perlu nak ambil peduli, ini kenyataan yang sudah sampai ke tahap kewarasan yang sudah tidak stabil dan saya bersimpati kepada beliau (Dr Mahathir).

"Beliau sebenarnya tidak sedar apa yang beliau katakan itu sebab itu PAS tidak perlu nak ambil berat sangat, orang yang paling kuat menentang hudud adalah Dr Mahathir... orang pertama yang menghantar surat amaran kepada Kelantan adalah Dr Mahathir.

"Karpal tidak menentang seperti mana yang dilakukan Dr Mahathir, sejarah sudah membuktikan orang yang menentang negara Islam dan hudud adalah Dr Mahathir dan saya percaya beliau masih menentang sehingga sekarang," katanya kepada The Malaysian Insider.

Tegas Mahfuz, bukan Karpal yang memperoleh kemenangan dalam pemilihan PAS tapi rakyat negara ini kerana parti Islam itu bersedia untuk menggantikan Umno pada pilihan raya umum ke-13.

"Saya percaya Umno dalam keadaan yang sangat menggelabah dengan kekuatan pendekatan yang ditunjukkan PAS melalui konsep negara berkebajikan dan ini bertepatan dengan situasi semasa yang mana rakyat mengalami pelbagai persoalan yang gagal diselesaikan kerajaan sedia ada.

PAS LENGGONG

Posted: 24 Jun 2011 07:24 PM PDT

PAS LENGGONG


DS Nizar - Najib Perompak Hak Rakyat Perak

Posted: 24 Jun 2011 04:19 PM PDT


Dalam ceramah di Lenggong semalam DS Nizar menyebutkan 6 perkara yang umno-bn tidak relevan sama sekali kepada rakyat. dan rakyat wajib menjatuhkan umno-bn.

DSAI di Lenggong- Semalam

Posted: 24 Jun 2011 04:15 PM PDT


Jika PR menguasai Putra Jaya dalam masa 24jam harga minyak akan turun. Insya Allah.

Dato Seri Anwar Ibrahim - Di Lenggong Malamni

Posted: 24 Jun 2011 02:46 AM PDT


Gambar suatu pembangunan yang tidak di mamfaatkan.

Jadual tantetifnya jam 9.15 malam.
Semua dijemput hadir.
Dengar sendiri.
Jangan dengar fitnah.
Berdosa mendengar dan mempercayai fitnah.

Semoga Allah mengalahkan segala perancangan jahat puak-puak umno - bn

Rembau Hari Ini

Posted: 24 Jun 2011 07:22 PM PDT

Rembau Hari Ini


PAS Rembau siap 10,000 peserta ke Perhimpunan BERSIH

Posted: 24 Jun 2011 01:30 AM PDT



PAS Kawasan Rembau akan menghantar 10,000 orang peserta ke Perhimpuan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011 nanti.

Sumber : http://mohamadhusaini.blogspot.com/2011/06/kenyataan-akhbar-kesal-mimbar-n9-halang.html

PAS Kawasan Miri

Posted: 24 Jun 2011 07:14 PM PDT

PAS Kawasan Miri


Airport Miri Patut diNaik Taraf Jadi "International Airport"

Posted: 24 Jun 2011 01:30 AM PDT

Harga Makanan dan Minuman di Airport Miri terlalu mahal

Pihak kami ada menerima aduan dari pengguna yang mengatakan bahwa caj atau harga makanan dan minuman dalam airport café di Miri terlalu mahal. Harga makanan di cafe ini memang jauh lebih mahal dan caj yang dikenakan juga melebihi hampir 300% kalau dibandingkan dgn makanan di 'food courts' di luar. Bayaran tidak sesuai dengan nilai yang didapati. Mereka yang datang makan dan minum di café airport kerana terpaksa semata-mata untuk mengalas perut yang lapar jadi jangan pihak café mengambil kesempatan keatas kesusahan orang ramai yang memerlukan makanan ketika lapar.

Dalam pada itu pengadu juga ada mengatakan bahwa pihak Malaysia Airports Berhad (MAB) sepatutnya memberi lebih fokus kepada operasi, pengurusan dan penyelenggaraan lapangan-lapangan terbang. Pihak pengurusan MAB sepatutnya jangan membebankan masalah mereka keatas pengguna disebabkan kos pembinaan dan juga penyelenggaraan lapangan terbang yang tinggi. Disamping itu bangunan lapangan terbang Miri perlu dibaiki kerana terdapat kesan kerosakan dalam bangunan tersebut.


Kalau pun hendak dapat untung jangan sampai harga makanan seperti nasi lemak ayam mencecah harga sampai RM15.20 yang kalau diluar harganya sekitar dalam RM4 – 5 ringgit saja. Kalau boleh biarlah harga yang berpatutan dengan nilai makanan dan minuman tersebut. Kalau harganya berpatutan sudah pasti orang ramai suka berkunjung ke café airport dan para perniaga juga akan dapat hasilnya.


Kemungkinan harga tersebut mahal disebabkan harga sewa di airport mahal maka perniaga juga terpaksa menaikkan harga sedemikian rupa, jadi adalah disarankan agar pihak pengurusan lapangan terbang dan café tersebut mencari jalan terbaik untuk menyelesaikan masalah tersebut untuk kebaikan semua.


English Version
Food and drink prices at the Miri Airport are too expensive
We have received a complaint from customer saying that the charges or the price of food and drink in the airport café in Miri are too expensive. A price of food at this cafe is far more expensive and also the charges are more than almost 300% in comparison with the food price in food courts outside. Charges did not fit the purpose. Those who come to eat and drink in the café airport because it is required merely to fulfill the stomach because they are so hungry so do not take advantage to the people who really need food when hungry by raising the price.


In the meantime the complainant also said that the Malaysia Airports Berhad (MAB) should be focused on the operations, management and maintenance of airports. The management of the MAB should not burden their problems on consumers due to the high cost of construction and maintenance of the airport. In addition to the Miri airport building in need of repair because of the damage spotted in the building.


If they want to get the profits do not raise the prices of food such as chicken rice until the price which reaches beyond the cost of RM15.20, approximately the price outside cost between RM4 - 5 ringgit only. If possible, let give a reasonable price with the value of food and drink. If the price is certainly reasonable people would like to visit the café airport and the businesses will also be profited.


The possibility of the price expensive at the airport is cause of the expensive rental that they had to raise the price of business in such a way, so it is recommended that the management of the airport and the café to find out the best way to solve the problem for the benefit of all.

PEMUDA PAS LADANG

Posted: 24 Jun 2011 03:42 PM PDT

PEMUDA PAS LADANG


2 Julai sebagai pra-BERSIH

Posted: 24 Jun 2011 09:36 AM PDT

Sebagai suatu usaha menyahut seruan Himpunan Bersih 2.0 yang bakal diadakan pada 9 Julai 2011 di ibu kota Kuala Lumpur, saya menyarankan seluruh warga pemuda PAS di semua peringkat termasuklah anak-anak muda yang prihatin agar menjadikan 2 Julai 2011 sebagai Hari Pra Bersih 2.0 dengan memakai baju Bersih 2.0 (berwarna kuning). Ia sebagai 'warm up' (persiapan) bagi membangkitkan semangat dan persediaan seluruh rakyat bagi menyertai Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011.

Saya menegaskan bahawa pada 2 Julai 2011 tidak perlu diadakan sebarang himpunan. Cukup sekadar setiap warga khususnya anak-anak muda memakai baju kuning Bersih 2.0 sebagai tanda sokongan kita terhadap Himpunan ini serta persiapan mental dan spiritual sebelum turun ke medan Himpunan Bersih 2.0 kelak.

Ayuh kita bersama-sama kuningkan seluruh negara pada 2hb Julai 2011 ini. Kepada mereka yang masih belum memiliki baju Bersih 2.0, sila dapatkannya di pasaran dan pastikan semua warga muda negara memakainya dan seterusnya turun ke Kuala Lumpur untuk menyertai Himpunan Bersih 2.0.

Rasional seruan saya ini adalah sebagai 'warm up' (raptai) permulaan bagi menghadapi Himpunan Bersih 2.0. Ia juga sebagai menunjukkan sokongan rakyat Malaysia terhadap Himpunan ini, dengan mengharapkan Malaysia menjalankan sistem pilihanraya yang bersih dan adil di masa akan datang. Ini juga membuktikan bahawa semua lapisan rakyat yang akan hadir ke himpunan Bersih adalah mereka yang cintakan keamanan dan keadilan sejagat tanpa menanam apa-apa sentimen sempit dan ingin menunjukkan bahawa himpunan ini nanti tidak memberikan kesan negatif terhadap negara. Selain itu, 2 Julai 2011 sebagai hari memakai baju kuning sebagai tarikan atau promosi terhadap rakyat Malaysia yang lain agar turut sama mengambil bahagian menyertai himpunan ini.

Perlu diingatkan, bahawa himpunan aman pada 9 Julai 2011 adalah sebahagian daripada proses demokrasi yang matang dan menjadi hak rakyat Malaysia berhimpun bagi menunjukkan sikap dan perasaan mereka.

Disediakan oleh;

HJ NASRUDIN HASSAN

Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia

Tahniah skuad Harimau Malaya - Pemuda PAS

Posted: 24 Jun 2011 09:32 AM PDT

KUALA LUMPUR, 24 Jun: Dewan Pemuda PAS Pusat mengucapkan tahniah kepada seluruh pemain, pengurusan dan penyokong atas kejayaan Skuad Bolasepak Harimau Malaysia Pra Olimpik Negara yang telah berjaya melayakkan diri ke peringkat seterusnya setelah menewaskan Lubnan 2-1 malam tadi.

"Ia satu hadiah besar bagi seluruh peminat sukan bolasepak tanahair," kata naib ketuanya, Raja Ahmad Al-Hiss.

"Kami mengharapkan kecermelangan ini akan terus dipertahankan bagi peringkat seterusnya dan dengan harapan besar Skuad Harimau ini akan mencipta satu sejarah Sukan Olimpik yang menjadi harapan besar buat rakyat Malaysia terutamanya sukan bolasepak.

"Kami yakin sokongan peminat dan penyokong setia negara akan terus diberikan bagi meniupkan semangat pemain muda negara bagi terus berjaya meraih kemenangan kelak," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Malaysia mengalahkan Lubnan 2-1 dalam pertandingan pusingan kedua malam tadi selepas seri 0-0 di Lubnan.

Pasukan Malaysia mendahului 2-0 pada separuh masa pertama namun untuk separuh masa kedua Malaysia hanya mampu bertahan selepas Lubnan mula bersemangat apabila Malaysia terpaksa bermain dengan 10 pemain selepas seorang pemainnya dikenakan kad merah.

"Kami doakan kejayaan seterusnya buat Skuad Harimau ini dan terus mengharapkan sokongan semua pihak agar memberikan sokongan kepada semua pemain-pemain negara yang beraksi di tengah padang dengan kehadiran seramai mungkin memenuhi ruang stadium nanti.

"Syabas buat semua, kami akan sentiasa memberikan sokongan moral kepada pemain dan pihak pengurusan termasuk Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) agar terus komitet menempuh kajayaan buat sukan bolasepak negara," kata Raja Ahmad dalam kenyataannya itu.

Pemuda PAS Wangsa Maju

Posted: 24 Jun 2011 03:28 PM PDT

Pemuda PAS Wangsa Maju


SATU MAHKAMAH TENGOK VIDEO SEKS... FUYYOOO...

Posted: 23 Jun 2011 11:32 PM PDT

Dalam perbicaraan berhubung Datuk Trio T yang didakwa menayangkan video seks dimana prosiding yang bermula kira-kira pukul 9.30 pagi tadi, mahkamah turut menayangkan semula video seks berdurasi 21 minit itu.

Majistret Aizatul bagaimanapun meminta agar video seks itu dipercepatkan di bahagian hubungan seks dilakukan.

Peguam Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah mewakili Abdul Rahim, Suhaimi Salleh merupakan peguam Shuib dan Mohd Zamani Ibrahim bertindak sebagai peguam Shazryl.

Sementara pendakwaan dibawa oleh ketua pendakwa raya Mohamad Hanafiah Zakaria dan pendakwa raya kanan Kamaludin Md Said.

Ketika fakta kes dibacakan, beberapa kali disebut individu dalam video itu "menyerupai Anwar Ibrahim" dan wanita daripada China.

Disebut juga keterangan terdapat adegan seks oral dan bersetubuhan.

Ketika Majistret Aizatul bertanya tertuduh sama ada mereka faham tuduhan yang dibacakan itu, Shazryl berkata beliau tidak bersetuju bagaimana pelaku dalam video itu disebut.

"Bukan menyerupai, tapi Anwar," katanya.

Muhammad Shafee, dalam hujahnya juga berkata lelaki dalam video seks itu adalah Anwar ekoran keputusan kajian yang dibuat pakar dari Amerika Syarikat.

"Anwar sepatutnya didakwa kerana membuat laporan palsu," katanya.

Mohamad Zamani pula berkata beliau bersetuju dengan hujah rakannya itu sambil menambah, anak guamnya juga telah melakukan sumpah laknat bagi membuktikan tidak menipu.

"Sehingga hari ini Anwar tidak memberikan apa-apa respons. Apa yang beliau (Shazryl) lakukan adalah untuk kebaikan masyarakat," katanya.

DATUK T KONGSI BAYAR DENDA RM5500 JE... WAKAKAKA

Posted: 23 Jun 2011 11:24 PM PDT

KUALA LUMPUR, 24 Jun — Trio Datuk T yang mengaku bersalah menayangkan rakaman video seks Mac lalu, yang si pelakunya didakwa mirip Datuk Seri Anwar Ibrahim, dikenakan denda total RM5,500.


Keputusan itu dibuat Majistret Aizatul Akmal Maharani selepas mendengar hujah-hujah yang dikemukakan pihak tertuduh.

Ketiga-tiga tertuduh - ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah, bekas bendahari agung Perkasa Datuk Shuib Lazim dan bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik mengaku bersalah atas tuduhan yang dikenakan ke atas mereka.

Shazryl didenda RM3,000 atau penjara tiga bulan sementara Shuib dan Abdul Rahim masing-masing RM1,500 atau dua bulan dan RM1,000 atau satu bulan.

Kesemua mereka perlu membayar denda itu hari ini dan sekiranya tidak melakukan mereka boleh dipenjara.

Shazryl dan Shuib didakwa secara bersama menayangkan bahan lucah secara terbuka di hotel Carcosa Seri Negara pada 21 Mac lalu.

Sementara Abdul Rahim pula didakwa secara berasingan atas tuduhan bersubahat dengan mereka untuk melakukan kesalahan tersebut.

Pendakwaan terhadap Shazryl dan Shuib dibuat mengikut Seksyen 292 (a) Kanun Keseksaan manakala pertuduhan terhadap Abdul Rahim dibuat mengikut seksyen sama yang dibaca bersama Seksyen 109 kanun sama berhubung tindakan bersubahat.

Jika sabit kesalahan, semua mereka boleh dihukum penjara maksimum tiga tahun atau denda atau kedua-keduanya sekali.

Bagaimanapun selepas pertuduhan dibacakan, semua tertuduh mengaku faham dan memohon agar prosiding ditangguhkan sebentar untuk membolehkan mereka berbincang dengan peguam masing-masing.

Kesemua mereka tiba di Kompleks Mahkamah Tinggi, Jalan Duta di sini kira-kira pukul 9.17 pagi.

Kehadiran mereka disambut dengan sokongan daripada penyokong-penyokong Perkasa yang telah berkumpul di pekarangan Kompleks Mahkamah Tinggi sejak awal pagi.

Selain melaungkan sokongan kepada Datuk T, kira-kira 150 penyokong Perkasa turut membawa poster yang tertulis "Bebaskan Datuk T", "Tindakan Datuk T Wajar", "Kita Tengok Siapa Yang Benar", "Kami Sokong Datuk T", "Hidup Datuk T" dan "Kami Sayang Datuk T."

Pamerkan QR di blog anda!

Posted: 23 Jun 2011 09:48 PM PDT

DATUK T MENGAKU SALAH... "NIAT KAMI BAIK MA"....

Posted: 23 Jun 2011 09:03 PM PDT

KUALA LUMPUR, 24 Jun — Trio Datuk T yang didakwa terlibat dalam penayangan rakaman video seks yang si pelakunya didakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim mengaku bersalah terhadap tuduhan berhubung kesalahan menayangkan bahan lucah secara terbuka di hotel Carcosa Seri Negara, 21 Mac lalu.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu antara pukul 10 pagi dan 12 tengah hari, 21 Mac lalu di bilik Seri Makmur, Hotel Carcosa Seri Negara.

Pendakwaan terhadap Shazryl Eskay dan Shuib dibuat mengikut Seksyen 292 (a) Kanun Keseksaan manakala pertuduhan terhadap Abdul Rahim dibuat mengikut seksyen sama yang dibaca bersama Seksyen 109 kanun sama bagi persubahatan.

Jika sabit kesalahan, semua mereka boleh dihukum penjara maksimum tiga tahun atau denda atau kedua-keduanya sekali.

Selepas pertuduhan dibacakan, semua tertuduh mengaku faham dan memohon agar prosiding ditangguhkan sebentar untuk membolehkan mereka berbincang dengan peguam masing-masing.

ULAMA PEWARIS NABI

Posted: 24 Jun 2011 03:12 PM PDT

ULAMA PEWARIS NABI


INI NAMANYA PIKET BUKAN DEMONTRASI

Posted: 24 Jun 2011 02:37 AM PDT

Lebih 300 pemeriksa kenderaan di Puspakom Sdn Bhd (Puspakom) mengadakan piket kelmarin kerana tidak berpuas hati dengan isu kebajikan.

Presiden NUCW, Mustapa Kasim berkata, melalui piket itu, mereka cuba menyuarakan berhubung pertikaian perjanjian bersama antara NUCW dan Puspakom dalam isu kebajikan pekerja.

Menurutnya, sejak Mac tahun lalu, proses rundingan perjanjian bersama dibuat sebanyak tujuh kali, namun syarikat tetap enggan melakukan perubahan daripada cadangan asal (syarikat) yang boleh diterima kesatuan.

"Kita (NUCW) beri beberapa cadangan berkaitan faedah persaraan dan perubatan, kos elaun saraan hidup, bonus, pelarasan gaji serta struktur gaji (kenaikan tahunan) tetapi ditolak syarikat.

"Syarikat sebaliknya beri pelarasan gaji lima peratus yang tidak langsung mengambil kira kadar inflasi dan kos sara hidup yang semakin meningkat," katanya kelmarin.

Mustapa berkata, kakitangan juga tidak berpuas hati dengan perubahan jam waktu operasi (bekerja) daripada 48 jam seminggu kepada 60 jam seminggu yang dilaksanakan sejak Selasa lalu.

Menurutnya, mereka juga tidak berpuas hati berhubung pemberian gaji kerana pekerja baru menerima gaji lebih tinggi daripada pekerja lama.

Sementara itu, Jabatan Komunikasi Puspakom dalam kenyataan balas menyifatkan beberapa dakwaan NUCW, termasuk syarikat mengabaikan kebajikan pekerja, sebagai tidak benar.

Menurutnya, tuduhan syarikat menolak beberapa cadangan NUCW adalah tidak benar, sebaliknya ia masih dalam proses rundingan.

"Syarikat bersetuju dengan beberapa cadangan NUCW, namun bagi cadangan yang masih dalam proses rundingan, mereka enggan meneruskannya.

"Dakwaan syarikat mengurangkan umur persaraan daripada 60 kepada 56 tahun adalah tidak benar kerana kedua-dua belah pihak bersetuju bagi pekerja-pekerja baru, umur persaraannya adalah 56 tahun dan syarikat juga tidak berhasrat mengurangkan umur persaraan bagi pekerja sedia ada seperti ditawarkan iaitu 60 tahun," katanya kenyataan media itu semalam.

Mengenai klasifikasi baru kakitangan pemeriksaan kenderaan daripada bukan eksekutif kepada eksekutif, Puspakom mempunyai dua skim perjawatan.

Menurut kenyataan itu, Puspakom memastikan bahawa jumlah waktu bekerja setiap pemeriksa kenderaan tidak melebihi had ditetapkan undang-undang di bawah Akta Kerja 1955.

UNTUNG BELA BURUNG WALIT DARI BELA UMNO NO WAHID INI

Posted: 24 Jun 2011 01:32 AM PDT

Transformasi politik tidak perlu ? - Dr. M

Pada Teman dan rakyat apatah lagi Pakatan Rakyat reformasi politik Malaysia perlu diubah malah dengan kadar yang paling segera bukan macam mi segera.

KUALA LUMPUR 23 Jun - Malaysia tidak memerlukan transformasi dalam sistem politik meskipun sedang melakukan perubahan ekonominya untuk menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, ini kerana sistem politik sedia ada tidak begitu teruk dan boleh diperbaiki.

''Sistem politik negara ini tidak boleh mengalami transformasi (hanya) kerana negara-negara lain melakukan perubahan. Transformasi sistem (politik) hanya boleh dilakukan apabila ada keperluan dan ia perlu mendatangkan kebaikan,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama bertajuk Politik Malaysia: Perlukah ia berubah selari dengan transformasi ekonomi? anjuran Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Dr. Mahathir berkata, sistem politik Malaysia bukan mudah untuk ditransformasi kerana negara ini begitu unik dengan mempunyai pelbagai kaum, budaya, agama, bahasa dan 30 etnik.

''Falsafah asas penubuhan negara mengambil kira bahawa semua rakyat mesti bersedia untuk menerima dalam memastikan kestabilan.

''Sebab itu kalau kita tengok, orang Melayu atau Cina menerima apa sahaja kelebihan dan kekurangan masing-masing selama separuh abad ini, sejak merdeka,'' katanya.

Astagfirullah Muka Tak Tau Malu

Posted: 23 Jun 2011 10:07 PM PDT


Astagfirullah Muka Tak Tau Malu

KUALA LUMPUR: Trio Datuk T mengaku bersalah di Mahkamah Majistret di sini pada Jumaat atas pertuduhan melibatkan pendedahan video seks yang dikatakan mirip seorang pemimpin pembangkang.

value="http://www.youtube.com/v/JEpyM19rrxI?version=3">name="allowFullScreen" value="true">value="always">type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true"
allowScriptAccess="always" width="440" height="390">



Ahli perniagaan, Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan bekas Bendahari Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) Datuk Shuib Lazim didakwa secara bersama menayangkan bahan lucah iaitu video seks adengan seorang lelaki dan wanita secara terbuka.
Bekas Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik pula didakwa secara berasingan atas tuduhan bersubahat dengan mereka untuk melakukan kesalahan tersebut.
Mereka didakwa melakukan kesalahan itu antara pukul 10 pagi dan 12 tengah hari, 21 Mac lalu di bilik Seri Makmur, Hotel Carcosa Seri Negara, Taman Tasik Perdana, Persiaran Mahameru di sini.
Pendakwaan terhadap Shazryl Eskay dan Shuib dibuat mengikut Seksyen 292 (a) Kanun Keseksaan Akta 574 manakala pertuduhan terhadap Abdul Rahim dibuat mengikut seksyen sama yang dibaca bersama Seksyen 109 kanun sama bagi persubahatan.
Jika sabit kesalahan, semua mereka boleh dihukum penjara maksimum tiga tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.
Selepas pengakuan tertuduh direkodkan, Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Kamaludin Md Said mengemukakan bahan bukti termasuk satu peranti USB yang mengandungi rakaman video tersebut.Mstar
Posted by TINTA HIJAU

VIDEO TERAKHIR SEBELUM MAUT, INNALILLAH .. !

Posted: 23 Jun 2011 08:34 PM PDT


Seorang juruterbang Malaysia terbunuh apabila pesawat ringan yang dipandunya dalam pertunjukan aerobatik di Minang Aerosport 2011 terhempas di tanah lapang Kompleks Perundam III Tunggul Hitam,Padang,Sumatera Barat Petang Semalam.Juruterbang itu dikenali sebagai Kolonel (B) Zakaria Salleh dari Kelab Penerbangan Diraja Selangor.

Kedutaan Besar Malaysia mengesahkan laporan itu dan usaha sedang dilakukan untuk menguruskan penghantaran pulang jenazahnya ke Malaysia.Konsul General Malaysia di Medan,Norlin Othman berkata pesawat yang dipandu Zakaria ialah dari jenis Cristian Eagle dengan nombor pendaftaran N21H dan kejadian berlaku pada pukul 5.24 petang waktu tempatan.

Menurut laporan media tempatan yang memetik seorang saksi,pesawat Eagle itu sedang melakukan aksi aerobatik apabila ia tiba-tiba jatuh menjunam ke tanah.Pesawat malang itu juga dilaporkan mengeluarkan asap tebal sebelum menjunam ke tanah lapang di Jalan Galaksi.Sejurus kemudian anggota polis dan Tentera Nasional Indonesia Angkatan Udara (TNI AU) mengeluarkan mangsa dan terus membawanya ke Hospital M Djamil, Padang.Polis Padang berkata Zakaria yang cedera parah meninggal dunia di hospital.

BERNAMA melaporkan di KUALA LUMPUR,seorang rakan mangsa yang enggan dikenali berkata Allahyarham Zakaria merupakan bekas anggota Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan kini bertugas sebagai juruterbang eksekutif syarikat penerbangan Berjaya Air.

Allahyarham berasal dari bandar Country Homes,Rawang dan telah menyertai Berjaya Air sejak empat tahun lepas dan semasa bertugas dengan TUDM,Allahyarham merupakan kapten pasukan aerobatik, katanya kepada Bernama ketika dihubungi.
Zakaria adalah juga kapten Kelab Penerbangan Diraja Selangor dan juga, Ketua Jurulatih Penerbangan kelab itu.
Difahamkan isterinya yang hanya dikenali sebagai Laila telah berada di Padang,Sumatera sebaik mengetahui kemalangan maut suaminya.

AL-FATIHAH

SUBHANALLAH ! RAMAINYA MUFTI , TAPI .....

Posted: 23 Jun 2011 07:30 PM PDT

Malaysia merupakan negara yang paling ramai mempunyai mufti. Syukur atas kelebihan tersebut. Tugas mufti adalah beruasah menyelesaikan masalah semasa negara dan rakyat yang berkaitan dengan agama Islam samada secara langsung atau sebaliknya.

Namun dewasa ini kita amat merasa dukacita dengan golongan yang digelar sebagai mufti. Gaji dan jawatan yang diberikan entah apa tugas yang dijadikan galang gantinya. Masyarakat Malaysia cukup bingung dengan isu yang ligat bersilih ganti. Malangnya ia ditinggalkan terbengkalai dengan polimik yang tidak berkesudahan.

Yang terbaru isu karikatur Utusan Malaysia, ke mana suara mufti? Sekurang-kurangnya bagilah komen ringkas ataupun isyarat yang positif tanda sensitif. Mufti-mufti senyap seribu bahasa iblis, pada masa yang sama tidak rasa bersalah membiarkan umat Islam Malaysia terus dalam kejahilan. Saya cuba bersangka baik dengan mengganggap mereka sedang mengkaji, tapi hingga sekarang tiada jawapan.

Ketika PAS mengumumkan Negara Berkebajikan, respon pula. Bila Utusan menceroboh had aqidah, senyap! Bila Perkasa mengeluarkan ugutan yang mencabul sentimen agama, senyap!

Ingat, Islam bersifat rahmat untuk seluruh alam. Begitu juga mufti yang bercakap atas nama Islam, perlu mengeluarkan umat Islam dari kegelapan kepada cahaya.

Para mufti, anda berhadapan dengan dakwaan kami di akhirat kelak!
"

TANGGAL 31 OGOS , PERCUMA BERAKHIR

Posted: 23 Jun 2011 06:11 PM PDT



Percumanya 2 bulan, kena bayar berbulan-bulan dengan tempoh yang panjang.
Kita bersyukur pada Allah kerana diberikan nikmat lebuhraya tapi kerajaan BN tidak wajar berbangga kerana kemudahan yang diberikan bukan rakyat dapat percuma atau free tapi rakyat kena bayar dengan harga yang mahal sehingga ke anak cucu mereka kena tanggung. Penyokong UMNO jangan berlagak dengan jasa BN/UMNO , keluarga kamu da kamu pun kena bayor.
Pengguna Lebuhraya Kuala Lumpur- Kuala Selangor (LATAR) milik Kuala Lumpur Selangor Expressways Berhad (KLSEB) tidak akan dikenakan bayaran tol selama dua bulan bermula pembukaannya tengah malam ini sehingga 31 Ogos.

Pembinaan lebuh raya sepanjang 33km itu dengan kos RM958 juta dibiayai sepenuhnya oleh KLSEB menghubungkan Kuala Selangor, Assam Jawa, Ijok, Batang Berjuntai, Kota Puteri, Puncak Alam, Shah Alam, Bukit Jelutong, Sungai Buloh, Kundang, Rawang, Petaling Jaya dan Kuala Lumpur.

Perasmian lebuhraya tersebut dilakukan oleh Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor dekat Plaza Tol Rimba Templer di Kuala Lumpur hari ini.

Lebuh raya yang mula dibina sejak Oktober 2008 itu mempunyai tiga plaza tol iaitu Plaza Tol Assam Jawa, Plaza Tol Kuang Timur/Barat dan Plaza Tol Taman Rimba Templer.

KLSEB memegang konsesi lebuh raya berkenaan selama 40 tahun.

Shaziman berkata dengan pembukaan lebuh raya berkena, masa perjalanan dapat dikurangkan dengan memberikan contoh perjalanan dari pekan Ijok ke Kuala Lumpur akan mengambil masa 30 minit sahaja berbanding sejam setengah sebelum ini.

Beliau berkata, kadar tol yang ditetapkan bagi lebuh raya berkenaan dari 2011-2015 ialah bagi kelas satu iaitu kenderaan yang mempunyai dua gandar dan tiga atau empat roda kecuali teksi dan bas ialah RM2, kelas dua iaitu kenderaan yang mempunyai dua gandar lima roda atau enam roda kecuali bas ialah RM4.

Bagi kelas tiga iaitu kenderaan yang mempunyai tiga gandar atau lebih kecuali bas dikenakan caj RM6, kelas empat iaitu teksi (RM1) dan kelas lima iaitu bas (RM4), katanya.

Shaziman berkata kerajaan turut mengeluarkan perbelanjaan sebanyak RM150 juta untuk pengambilalihan tanah untuk projek lebuhraya berkenaan.

Katanya lebuh raya berkenaan merupakan satu daripada projek Jalan Lingkaran Luar Kuala Lumpur (KLORR) iaitu jaringan lebuh raya yang menghubungkan lebuhraya-lebuhraya di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor.

"Kejayaan penyempurnaan Lebuhraya Latar ini juga akan meletakkan status projek KLORR pada peringkat akhir penyiapan," katanya.

Antara rangkaian KLORR yang telah siap adalah Lebuhraya Corridor Guthrie (CGE), Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (ELITE), Lebuhraya Penyuraian Trafik Lingkaran Kajang dan sebahagian Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE), katanya.

Katanya, Lebuhraya Latar turut dihubungkan dengan Lebuhraya Pantai Barat sepanjang 286km.

"Apabila Lebuhraya Pantai Barat siap sepenuhnya, pengguna akan dapat meneruskan perjalanan sehingga ke persimpangan Changkat Jering di Lebuhraya Utara-Selatan melalui kawasan pantai barat negeri Perak.

"Laluan ini akan menjadi laluan alternatif kepada Lebuhraya Utara-Selatan yang semakin sesak pada hari ini," katanya.

- Bernama

MP Pendang

Posted: 24 Jun 2011 01:27 PM PDT

MP Pendang


Cerita bajet tambahan.

Posted: 23 Jun 2011 09:22 PM PDT

Dah lama tak menulis dalam blog ni, asyik dok main fb saja, pasai respon syok tengok.
Dalam masa perbahasan dewan rakyat la ni, berbagai benda yang ana dok tengok dalam bajet tambahan ni. Kerajaan minta 13 billion pula, bila kita teliti nampak macam ada benda-benda yang rakyat boleh persoal dan kekeliaruan macam depa nak susup sesuatu .
Ana dok teliti tang kerajaan minta 150 juta nak beri kepada rakyat konon bil;a bil letrik 20 ringgit tu diberikan percuma kat rakyat, katanya nak beri kepada TNB. Kalau kita bayangkanlah 159 juta ni, katakan satu rumah dibayar 20 ringgit maksima oleh kerajaan kepada TNB, agak-agak hampa berapa rumah yang dapat, bahagi tengok, maknanya 7.5 juta rumah yang dapat letrik percuma, agak-agak kita lah adakah dalam Malaysia ni 7.5 juta rumah yang dapat letrik free ni, atau nak salur kemana.
Yang kedua aku dok tengok bila YB Senator jaga Kebajiikan minta 489 juta untuk beri kepada rakyat miskin sebagai bantuan one off, maknanya sekali beri saja, agaknya berapa orang yang miskin ada dalam negara kita kalau ikut kaedah depa kira la, maknanya bahagi punya bahagi, congak punya congak, maka akan timbul 2.4 juta yang dapat 200 seorang, ooi dahsyat tu, bila mai tang nak kata menhapus kemiskinan, bukan main lagi war-war kata kita nak kaya, nak pendapatan tinggi dan kita dah maju, tapi mai nak minta bantuan, nak minta bajet, ooi mak ramai lagi yang pokai rupanya rakyat yang 50 tahun merdeka dah ni, kesian kat kita, sampai 2,4 juta, itupun beri serang 200 saja, sekali beri, pasai permohonan tu one off.
Bila cari pula tang Kem Kesihatan, jumpa pula minta 1 billion nak beri kepada petugas di KKM termasuklah kawan aku Doktor bel;ah, doktor bayi, doktor jaga beranak dan macam macam lagi, kelmarin masa bahas aku dan wakil Selayang dok tanya juga pasai pa minta tambah banyak sangat, kalau kita denga petugas osrang boleh dapat 8 ribu oooooo, tapi menteri jawab dia minta pasai dulu minta 67 billion, beri 6 billion saja, jadi tak cukup nak bayar emolumen ( gali la tu ). Jadi sebelum Dr semua buat demo macam kami dulu, maka minta lagi.aknanya dalam bajet hari tu, minta tujuh beri 6 billion pasai saja nak kata depa pandai buat nak kurangkan defisit dalam belanjawan negara 2011, dah tu belum habis bulan jun, minta lagi bajet tambahan.
Cuma yang kita nampak satu aja. nak buat belanja pilihanraya ke, atau nak umpan pilihanraya, tu saja la maknanya.

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru

Posted: 24 Jun 2011 01:04 PM PDT

Pemuda PAS batu 8 Bendang siam Baru


Kenapa Perlu Diboikot Kedai 1Malaysia..??

Posted: 24 Jun 2011 10:33 AM PDT


rasanya ramai yang dah tahu bahawa kedai 1 malaysia ni diuruskan oleh mydin holdings. ala mamak mydin anak beranak tu la siapa lagi. senang cerita memang banyak barang mydin la ye dak? cuma label je ditukar kepada lambang 1 malaysia bagi nampak konon kononnya rakyat didahulukan. dengarnya seluar dalam 1 malaysia pun ada dijual! peh..

berikut antara komen pengunjung dan pekerja, dipetik dari malaysiakini

"Harga boleh tahanlah rendah cuma produk terhad. Dari segi bungkusan memang menarik, tapi kualiti tidak tahulah" - Zafirul

"Mesti mahu cuba dahulu. Harga bolehlah (murah). Mesti tengok kualiti dia (barangan) baru boleh cakap. Mesti mahu cuba kualiti dahulu baru boleh tahu boleh datang lagi ke tidak" - Alice

"Kedai 1 Malaysia terpaksa 'meminjam' kakitangan daripada syarikat Mydin Mohamed Holdings Bhd yang mengendalikan kedai berkenaan" - Nuriah, pekerja kedai

"Harga barangan yang tidak berjenama 1Malaysia tetap dijual dengan harga samaseperti di kedai lain" - Angeline

* * * * * * *

rata rata, ramai yang masih ragu ragu dengan tahap kualiti barang murah berjenama 1malaysia tersebut. ye la, kalau melibatkan makanan mesti la kualiti diutamakan. tapi pada gua, kalau dah namanya mydin, memang gua tak berapa percaya la kualiti dia. terus terang cakap punya. lagipun bukan pengalaman seminggu dua, ini pengalaman peribadi yang dah masuk berbelas tahun! kalau google mydin punya tahap kualiti memang silap silap terus geleng kepala taknak pergi mydin. kah kah kah!

berikut antara komen forumer terhadap kualiti barangan mydin, dipetik dari forum cari.com.my

jgn beli barang elektrik atau part-part elektrik yang kecik-kecik tu....hampeh semacam....ader ke beli starter lampu ...dibungkus 3 dan berharga RM 2.00....setiap satu tahan seminggu ajer...heheheheh....3 starter cuma tahan 3 minggu ajer....padan ngan muka aku - forumer A


jgn sesekali beli Jam kat Mydin...bukan setakat hampeh...tapi taraf hancus.... - forumer B

Ari tu, ingat nk beli Olay Total Effect kt Mydin sbb murah. Hubby beria2 tak bagi! Kata dia, nk beli menda lain tak per but klau menda2 kosmetik, brg elektrik, menda2 makan (jamu, ect), Mydin is not the place! - forumer C

* * * * * * *

ah, asalnya gua nak tumpu pada isu kedai 1 malaysia ni tapi dah disebabkan kedai tu mydin yang handle, jadi gua kongsi semua benda benda 'taik' yang datangnya dari mydin ni. kah kah kah.! nah amik ko!

gambar bawah ni diambil di mydin melaka central pada 2008 (sebelum pru), gua pinjam dari blog tokasid. cilakak baru hari ni gua jumpa cerita ni, geng geng dia pun dah lama boikot mydin. nak tau cerita lanjut? pegi la lawat blog tokasid. gua cuma kongsi gambor je

t-shirt jijik untuk dijual

kedai ke markas barisan?

pemandangan jijik

merata tempat diletaknya

payung yang melambangkan rendahnya IQ si pemakai

bodoh bangang

barisan nasional sahaja

mydin = barisan nasional

hah amacam? best kan bisnes mamak mydin ni. bisnes jenis jilat. kira sekarang ni tahap jilat dia dah masuk level paling tinggi la ni. tu yang dapat projek handle kedai 1 malaysia. untung beb. tak payah susah susah buat iklan promosi. siap masuk sari berita penting di semua siaran tv malaysia. akhbar akhbar promote dekat muka depan. radio pun siang malam heboh pasal kedai 1malaysia. kesimpulannya, lu jilat, lu dapat!

gua ni bukanla nak mengajak orang ramai boikot mydin dan kedai 1 malaysia ni. itu hak kebebasan beli belah masing masing. tapi masalahnya gua memang anti habis dengan lahanat mydin ni. gua boikot habis habisan sejak wife gua bertekak dengan customer service mydin usj1 itu hari lagi. memang servis macam bangsat!
notasemut : ini semua dendam, ya dendam. sekali lu (mydin) dah buat taik dengan pelanggan, lu bukakla kedai baru nama 1 malaysia ke, 1 kimma ke, 1 dua tiga go ke, memang gua tetap boikot! pergi jahanam sama lu mydin!

GAMBAR sekitar demonstrasi Boikot Utusan di Masjid Negeri Ipoh

Posted: 24 Jun 2011 07:29 AM PDT







Lebih 200 orang berhimpun di perkarangan Masjid Negeri Ipoh selepas solat Jumaat mendesak Utusan memohon maaf atas karikatur yang disiarkan dalam Utusan yang menghina Islam. Demonstrasi itu dianjurkan oleh Dewan Pemuda PAS Perak. Turut hadir ialah Pesuruhjaya PAS Perak Ustaz Abu Bakar, Ketua Penerangan Dewan Ulama' Ustaz Norazli Musa dan beberapa badan bukan kerajaan seperti ABIM sera Dewan Himpunan Penyokong PAS..

Demonstrasi itu diganggu oleh pihak Polis. Namun berjalan dengan lancar. Sebelum bersurai, Pesuruhjaya PAS Perak bersama-sama yang lain membakar akhbar Utusan Malaysia tanda kekesalan terhadap Utusan yang menghina Islam.






Ketua Mobilasi Pas Perak, Sdr Rahim





Ajk Dewan Ulama' Ustaz Ismie


Ketua Penerangan Dewan Ulama' Ustaz Norazli Musa bersemangat menyampaikan ucapan


Ustaz Hafez Sabri








Ketua Penerangan DPPN Perak, Ustaz Akmal




sidang Akhbar PJ Perak




kite bako!!!

PANAS BERAPI - Ayahanda join Bersih ? Lain macam ni bro..!!

Posted: 24 Jun 2011 07:27 AM PDT



 Perhimpunan Bersih terus mendapat bantahan apabila Pertubuhan Permuafakatan Majlis Ayahanda-Ayahanda Malaysia (PERMAS) mengecam penganjuran perhimpunan tersebut yang disifatkan mempunyai udang di sebalik batu serta mempunyai agenda tersendiri selain tujuan mereka sekadar menghantar memorandum kepada Yang Di Pertuan Agong.

Penasihat Utama Permas, Ayahanda Syed Hussain Al Shahab berkata, PERMAS kecewa, dukacita dan marah dengan tindakan penganjur Bersih dan mempersoalkan apa guna mereka melibatkan rakyat yang begitu ramai jika hanya ingin menghantar memorandum dan hajat mereka.

"Adakah pihak Istana terlalu kejam, zalim dan anti rakyat untuk pihak Istana menerima memorandum rakyat pada waktu-waktu sebelum ini. Adakah negeri-negeri di bawah pakatan pembangkang yang dinaungi mereka telah dan sedang dizalimi oleh Kerajaan Persekutuan?

"Ataupun tujuan perhimpunan ini hanyalah untuk menunjukkan di kacamata dunia, bahawa kerajaan dan pimpinan di Malaysia amatlah diktator, kejam dan sungguh zalim apabila pihak berkuasa (Polis) terpaksa menggunakan kekerasan bagi menghalang perhimpunan haram ini terus terjadi," ujarnya.

Beliau berkata demikian selepas mengadakan pertemuan dengan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan di PWTC di sini, hari ini.

Sehubungan itu, beliau berkata PERMAS menggesa semua jemaah-jemaah bai-ah di bawah dan di dalam gabungan PERMAS untuk hadir pada 9 julai ini, dengan berkumpul beramai-ramai di Pasar Seni bagi menghalang dan menentang kumpulan dari Bersih.

"Buat Ambiga, jika anda meneruskan perhimpunan 'Bersih 2.0', kami (PERMAS) akan hadir untuk menentang anda dengan mengajak semua jemaah-jemaah bai-ah kami untuk ke perhimpunan 'suci' yang akan diterajui PERMAS. Kami rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan perpaduan sangat marah, menyampah dan loya serta menganggap kelakuan Ambiga dan Bersih ini amatlah jijik kerana bertujuan untuk mengkucar kacirkan negara.

"Kami juga ampu menggerakkan jemaah bai-ah kami untuk hadir pada hari tersebut. Kami telah lama melihat agenda-agenda tersembunyi yang bertujuan mencipta keburukan pemimpin-pemimpin Melayu di persaDa dunia agar pihak-pihak tertentu mendapat simpati dari pemimpin-pemimpin negara luar, contohnya seperti apa yang berlaku di Libya," katanya.

Beliau seterusnya berkata pihaknya juga melihat penganjur Bersih ini terlalu angkuh, bongkak dan sombong kerana tetap mahu meneruskan hasrat mereka anjurkan perhimpunan ini.

Justeru tegasnya PERMAS turut mengharapkan tindakan segera diambil oleh pihak berkuasa agar perhimpunan ini dapat dicegah sebelum menjadi barah yang akan merosakkan nama baik Malaysia di mata dunia.

"Gunakanlah apa-apa undang-undang yang ada bagi mencegah perhimpunan ini. Jika tidak ditegah, kami juga akan turun tetapi sebagai kumpulan 'suci' untuk menentang kumpulan yang menganggap diri mereka 'Bersih' ini," ujarnya. -MediaUMNO.

DEMO BERSIH 9 Julai - ORANG MASJID KENA BERANI ,

Posted: 24 Jun 2011 07:23 AM PDT


Assalamu'alaikum.

9 Julai semakin dekat, kita semua rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa, agama dan bahasa akan turun berdemo secara aman menuntut sebuah pilihanraya yang BERSIH.

Jangan takut dan jangan bimbang, kita mesti BERANI. Berani menuntut perubahan. Bukan berani buat maksiat dan penyelewengan tetapi berani kerana yang hak dan benar. Demo BERSIH 2.0 adalah sesuatu yang hak dan benar.

Ayuh kita turun beramai-ramai ke kota raya Kuala Lumpur pada hari Sabtu 9 Julai 2011.

Orang ahli masjid, kaki surau lagilah kena berani.........

إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الاٌّخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَوةَ وَءاتَى الزَّكَوةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَفَعَسَى أُوْلَـئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ ﴾
Maksudnya, "Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk." At-Taubah : 18.


TG Nik Aziz sokong himpunan aman Bersih 2.0

Posted: 24 Jun 2011 07:17 AM PDT


KUBANG KERIAN, 24 Jun: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, langkah mengadakan hmpunan aman Bersh 2.0 terpaksa diambil oleh rakyat negara ini sebagai tanda mereka amat membenci ketidakadilan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang diamanahkan untuk mengendalikan pilihan raya negara secara telus.
Katanya, perhimpunan besar-besaran yang akan diadakan pada 9 Julai ini wajar diikuti oleh seluruh rakyat negara ini bagi memberi isyarat agar SPR bertindak seadil yang boleh.
"Kita diberi pilihan untuk membuat sesuatu yang baik, kita tidak boleh dipaksa untuk melakukan sesuatu mengikut kehendak orang lain, oleh itu bagi umat Islam tindakan membantah perkara ini adalah amat wajar dan sesuai dengan naluri manusia yang inginkan kebaikan bagi diri mereka," ujar beliau.
Justeru, beliau yang juga Menteri Besar Kelantan kesal dengan tindakan pihak berkenaan yang membantah sebahagian rakyat negara ini untuk mengadakan demonstrasi aman Bersih 2.0 tu.
Beliau berkata demikian ketika ditemui di majlis pelancaran derma pembinaan masjid dan perletakan batu asas Masjid Al-Qasimi Pasir Tumboh selepas solat Jumaat sebentar tadi.
Turut hadir Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub yang juga merupakan Ahli Parlimen Kubang Kerian serta Adun Pasir Tumboh Ahmad Baihaki Atiqullah.
Menyentuh tindakan kerajaan negeri memboikot akhbar Utusan Malaysia, beliau berkata ia akan berterusan selagi akhbar tersebut berminat untuk menyiarkan sesuatu perkara yang melampaui batas seperti penghinaan terhadap agama Islam sendiri.
"Kalau mereka nak teruskan perangai tersebut, mereka boleh berbuat demikian, tetapi kita juga ada hak untuk tidak membenarkan liputan mereka," kata beliau lagi.
Sementara itu, Salahuddin berharap masyarakat setempat dapat memberi kerjasama sepenuhnya dalam usaha pihak jawatankuasa masjid Al-Qasimi untuk membina bangunan tambahan yang dijangka bernilai lebih RM1 juta.
"Kita boleh memberi sumbangan berbentuk kewangan, bahan binaan maupun tenaga bagi melihat pembinaan masjid ini berjalan lancar, saya juga menyeru badan-badan korporat agar sama-sama menyumbang bagi pembinaan masjid ini," kata beliau.

Amaran PAS; Umno jangan hina Islam atas nama Melayu

Posted: 24 Jun 2011 07:14 AM PDT



KUALA NERUS - PAS mengambil tanggungjawab sebagai satu parti yang melaksanakan dakwah, tarbiah dan politik memberi amaran kepada Umno supaya tidak menghina Islam atas nama Melayu.

Menurut Pesuruhjaya PAS Terengganu, Haji Mohd Abdul Wahid Endut, Umno dan Barisan Nasional (BN) menggunakan kewangan, media dan kuasa mereka untuk menyesatkan umat Islam.

[Gambar - Haji Wahid membakar naskah Utusan Malaysia sebagai simbolik kebencian umat Islam terhadap akhbar milik Umno itu]


"Hari ini orang Islam (Umno) sendiri menghina Islam atas nama Melayu, bukan semua Melayu Islam, ada Melayu Kristian dan ada Melayu tidak ada ugama,

"mereka mempergunakan media mereka, menggunakan kewangan mereka, menggunakan kuasa mereka untuk menyesatkan umat Islam,"tegasnya ketika berucap pada Bantahan Aman terhadap Utusan Malaysia yang menyiarkan karikatur yang menyimpang dan boleh menyesatkan umat Islam

Katanya, kalau dilihat kepada 'kartun karikatur' tersebut, adalah tidak mungkin seorang wanita merelakan dirinya dirogol, malah merakam video, dirinya sedang dirogol.

Menurutnya, ia adalah bukti yang jelas, Utusan menipu rakyat dan sengaja menyiarkan karikatur tersebut untuk menyesatkan rakyat.

Katanya, dengan tindak balas yang dilakukan oleh PAS dan kerajaan Kelantan, beliau meramalkan Utusan akan berkubur pada satu hari nanti.

Oleh itu, beliau menegaskan dan memberi amaran kepada Umno dan Barisan Nasional, agar jangan sekali-sekali Umno cuba memperkotak-katikkan akhlak dan aqidah umat Islam.

"Kita (PAS) menyatakan sikap kita dengan tegas jangan sekali-kali dengan menggunakan media, kuasa dan kewangan mereka (Umno/BN) boleh merosakkan aqidah umat Islam dan memperkotak-katikkan akhlak umat Islam,

"kita akan bangun (dan) bangkit menentang mereka!,"tegasnya pada Bantahan tersebut yang diadakan di Pekan Batu Enam, disini, selepas solat Jumaat, 24 Jun.

Mahfuz Desak Supaya KSN Dipecat Kerana Berbohong

Posted: 24 Jun 2011 07:13 AM PDT



Pecat KSN', desak MP Pokok Sena

Tan Sri Mohd Sidek Hassan juga berbohong kepada Yang DiPertuan Agong dalam isu Ketua Pegarah Jabatan Kerja Raya (JKR).

KUALA LUMPUR: Ketua Setiausaha Negara (KSN) Tan Sri Mohd Sidek Hassan (gambar) perlu dipecat kerana menyebabkan huru hara dalam perkhidmatan awam.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar mendakwa Sidek juga berbohong kepada Yang DiPertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dalam isu Ketua Pegarah Jabatan Kerja Raya (JKR).

Katanya, Sidek seolah-olah memberitahu Agong bahawa Datuk Seri Dr Judin Abdul Karim telah setuju berpindah ke Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) sedangkan beliau tidak bersetuju.

"Ternyata Sidek berbohong kepada Agong. Sepatutnya setelah kes ini selesai, barulah dipersembahkan kepada Seri Paduka. Tindakan KSN itu seolah-olah Judin bersetuju dengan pertukaran tersebut," kata Naib Presiden PAS dalam sidang media di lobi parlimen hari ini.

Sidek baru-baru ini mengeluarkan arahan agar Judin berpindah ke CIDB tetapi beliau enggan dengan alasan jawatan baru itu tidak setaraf dengan jawatan Ketua Pengarah JKR.

JKR kini mempunyai dua ketua pengarah berikutan pelantikan Datuk Mohamad Nor Yaakub.

Pada masa sama Mahfuz mengecam Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor kerana gagal memainkan peranan sebagai menteri.

"Shaziman perlu digantikan dengan orang lain kerana kementeriannya kini menjadi kucar kacir. (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib (Tun Razak) kena buat rombakan kabinet bagi menggantikan Shaziman," katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen PKR-Sungai Petani, Datuk Johari Abdul berkata, ini bukan kali pertama Sidek mencetuskan kontroversi.

Sebelum ini menurutnya, berlaku kontroversi dalam isu pelantikan Muhammad Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan negeri Selangor.

"Sidek sudah sampai ke penghujung……. sudah tidak ada idea lagi.Beliau bermain politik untuk mencari sokongan supaya terus berada di situ sejak sekian lama.

"Kalau hebat sangat letak jawatan…….(supaya boleh) dilantik jadi senator dan seterusnya menteri," katanya.

DUN Lembah Jaya

Posted: 24 Jun 2011 11:29 AM PDT

DUN Lembah Jaya


Ayuh Para Beli, Sertai KONVOI Belia DUN Lembah Jaya 2011 Pada 26 Jun 2011

Posted: 24 Jun 2011 12:52 AM PDT


Program bertujuan mengajak para belia berbakti kepada masyarakat dan mendekatkan diri kepada masjid. ADUN Lembah Jaya menyeru kepada semua belia menyertai KONVOI ini bagi sama-sama menyemarakkan kempen kebajikan ini.


Batu Gajah Mari

Posted: 24 Jun 2011 11:13 AM PDT

Batu Gajah Mari


GAMBAR sekitar demonstrasi Boikot Utusan di Masjid Negeri Ipoh

Posted: 24 Jun 2011 12:48 AM PDT





Lebih 200 orang berhimpun di perkarangan Masjid Negeri Ipoh selepas solat Jumaat mendesak Utusan memohon maaf atas karikatur yang disiarkan dalam Utusan yang menghina Islam. Demonstrasi itu dianjurkan oleh Dewan Pemuda PAS Perak. Turut hadir ialah Pesuruhjaya PAS Perak Ustaz Abu Bakar, Ketua Penerangan Dewan Ulama' Ustaz Norazli Musa dan beberapa badan bukan kerajaan seperti ABIM sera Dewan Himpunan Penyokong PAS..

Demonstrasi itu diganggu oleh pihak Polis. Namun berjalan dengan lancar. Sebelum bersurai, Pesuruhjaya PAS Perak bersama-sama yang lain membakar akhbar Utusan Malaysia tanda kekesalan terhadap Utusan yang menghina Islam.






Ketua Mobilasi Pas Perak, Sdr Rahim






Ajk Dewan Ulama' Ustaz Ismie


Ketua Penerangan Dewan Ulama' Ustaz Norazli Musa bersemangat menyampaikan ucapan


Ustaz Hafez Sabri









Ketua Penerangan DPPN Perak, Ustaz Akmal




sidang Akhbar PJ Perak




kite bako!!!


N45 Dr Halimah Ali

Posted: 24 Jun 2011 09:43 AM PDT

N45 Dr Halimah Ali


Kasihan kakitangan jabatan dan agensi kerajaan yang ditanggung rakat dibuli UMNO-BN yang takut DIBERSIHKAN oleh PR

Posted: 23 Jun 2011 09:26 AM PDT

Utama Berita Kolum Surat Video Mobilekini Buku SMS Hartanah Pekerjaan Pelancongan Juadah Saham Pendidikan Kereta Peta
Jual baju BERSIH: Penyokong ditahan polis
Aidila Razak
Jun 23, 11
12:32pm
Kongsi 413
Seorang ahli Pemuda PKR dicekup oleh polis dalam kejadian semalam ketika sedang menjual kemeja-T BERSIH 2.0.

Mengulas kejadian itu, ketua AMK, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata ahli jawatankuasa kawasan Gombak, Razali Ghafar ditangkap kerana menjual baju yang mempunyai logo BERSIH 2.0.

NONEKatanya, tindakan polis mengambil keterangan Razali kerana menjual baju-T berkenaan di sekitar Kajang malam semalam menyalahi undang-undang.

Malah apa yang lebih menghairankan, soalan yang diajukan polis kepada Razali lebih kepada siapa yang bertanggungjawab di sebalik himpunan BERSIH 2.0 yang dijadualkan pada 9 Julai ini.

"Maklumat yang beliau beritahu saya, soalan polis lebih kepada siapa yang (lagi) jual, siapa yang beri baju BERSIH, siapa yang suruh jual. Pertanyaan polis lebih menjurus untuk mencari siapa di sebalik penganjuran BERSIH ini?

"Ini satu perkara yang bercanggah dengan prinsip undang-undang dan perlembagaan kerana tidak ada satu kesalahan pun menjual baju dalam konteks undang-undang negara kecualilah kalau baju tersebut ada unsur lucah dan sebagainya,"," kata Shamsul kepada TV Selangor.

NONESementara itu, ketua penerangan PKR Selangor Shuhaimi Shafie ketika dihubungi Malaysiakini berkata ahli AMK itu didekati oleh anggota polis semasa ceramah Pakatan Rakyat di Sungai Merab, Sepang.

"Dia beritahu saya bahawa polis merampas dua kemeja-T dan mengheretnya ke balai dan bertanya di mana baju berkenaan diperolehi serta siapa yang menjualnya.

"Dia hanya peniaga kecil yang ingin mencari wang tambahan. Nampaknya kita tidak boleh mengeluarkan perkatan BERSIH lagi dan juga memakai atau menjual kemeja-T berwarna kuning," katanya.

NONEShuhaimi, yang juga ADUN Sri Muda berkata seorang pegawai polis dari ibu pejabat polis Sepang pagi tadi meminta beliau memberikan kenyatannya.

"Besar kemungkinan saya akan beri kenytaan esok kerana saya tidak senang hari ini," katanya.

Sementara itu, Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) hari ini menggesa penyokongnya supaya berbaju kuning pada setiap Sabtu ini dan depan sehingga perhimpunan besar-besaran diadakan pada 9 Julai.

"Tidak perlu berhimpun (pada 25 Jun dan 2 Julai), tetapi di mana anda berada pakai t-shirt BERSIH pada hari-hari tersebut," petik khidmat pesanan ringkas (SMS) itu.
malaysiakini.

Mohamad Taufek Abd Ghani

Posted: 24 Jun 2011 09:39 AM PDT

Mohamad Taufek Abd Ghani


PAS Rembau siap 10,000 peserta ke Perhimpunan BERSIH

Posted: 24 Jun 2011 01:29 AM PDT



PAS Kawasan Rembau akan menghantar 10,000 orang peserta ke Perhimpuan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011 nanti.

Sumber : http://mohamadhusaini.blogspot.com/2011/06/kenyataan-akhbar-kesal-mimbar-n9-halang.html

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM

Posted: 24 Jun 2011 09:22 AM PDT

MEMBANGUN BERSAMA ISLAM


HIMPUNAN BERSIH SELARAS AJARAN ISLAM, PEMUDA PAHANG HANTAR 14,000 PEMUDA

Posted: 23 Jun 2011 07:04 PM PDT

Pemuda PAS Pahang menyokong penuh himpunan bersih 2.0 yang akan diadakan pada 9 Julai ini selaras dengan aspirasi seluruh rakyat Malaysia. Kami juga telah mengarahkan seluruh ahli pemuda PAS Pahang menghadiri perhimpunan aman bagi menuntut pilihan raya yang bersih dan telus dan menjangkakan 14,000 peserta akan hadir. Dalam pilihan raya umum dan kecil yang lalu, terlau banyak penyelewengan berlaku seperti pertindihan nama pengundi, penyelewengan undi pos, pengundi hantu, pengurusan pilihan raya yang lemah dan banyak lagi. Tujuan himpunan bukan untuk menggulingkan kerajaan sebagaimana berlaku di Tunisi dan Mesir sebagaimana yang dilaporkan oleh akhbar UMNO BN, tetapi untuk menuntut keadilan, menuntut supaya SPR mengendalikan Pilihan Raya di malaysia secara adil dan bersih serta tiada unsur penipuan.

Inilah tujuan utama perhimpunan aman bersih 2.0 ini diadakan iaitu menuntut 8 perkara, antaranya menuntut hentikan rasuah, hentikan politik kotor, bersihkan senarai undi & penggunaan dakwat kekal pada jari. Tuntutan Bersih ini sangat adil buat semua parti politik yang bertanding dalam pilihan raya. Semua akan mendapat jaminan pilihan raya yang adil dan telus. Kami tidak melihat dimanakah mudaratnya tuntutan dan perhimpunan aman ini. Malah, menuntut supaya diadakan pilihan raya yang adil dan telus adalah selaras dengan ajaran Islam.

Kami juga telah mengarahkan supaya semua ahli yang menyertai perhimpunan ini dibuat secara aman & santai dengan tidak membawa apa-apa senjata. Malah kami amat menggalakkan peserta membawa keluarga sambil menikmati pemandangan Kota Raya Kuala Lumpur, mereka boleh beriadah bersama anak dan isteri. apabila selesai perhimpunan,mereka boleh guna kesempatan untuk makan dan membeli belah bersama keluarga. Perkhidmatan teksi juga mereka boleh gunakan untuk membawa mereka ke destinasi yang hendak dituju. "Kami tidak nampak sebarang ancaman dan mudarat pada perhimpunan tersebut. Saya fikir, peniaga dan pengusaha teksi akan mendapat keuntungan berlipat kali ganda daripada biasa.

Tujuan kita jelas, dan sikitpun tidak bertentangan dengan syariat Islam bahkan cara kita juga jelas tidak bertentangan dengan Islam, kita akan berhimpun secara aman sebagaimana yang dibenarkan oleh perlembagaan. Kalau tak aman ia bukannya datang dari pihak BERSIH tetapi ia datang dari pihak lain, mungkin pemuda UMNO, PERKASA atau pihak POLIS yang mungkin sengaja menimbulkan provokasi. Ulama UMNO mengatakan himpunan BERSIH haram kerana ia akan menimbulkan mudarat kepada orang awam?! Saya nak tanya ulama UMNO, manakah mudarat yang lebih besar? Antara himpunan BERSIH yang diadakan lebih kurang 2 ke 3 jam sahaja sehingga menyebabkan jalan sesak dan menjejaskan rezeki pemandu teksi dan peniaga, kononnya, berbanding penipuan yang dilakukan oleh SPR sehingga menyebabkan pemerintah zalim dan tidak berlandaskan syariat Islam terus kekal memerintah negara? Islam meletakkan kaedah: Apabila bertembung dua mudarat maka pilih lah mudarat yang lebih ringan kesannya. Maka dalam kes di atas sudah pastilah mengekalkan pemerintah yang zalim mudarat dan bahayanya lebih besar berbanding himpunan BERSIH. Maka sebab itulah DR. Yusuf al-Qaradhawi mengeluarkan fatwa bahawa rakyat Mesir wajib keluar berhimpun di Dataran Tahrir dan sekiranya mereka mati dalam perhimpunan itu, adalah mati syahid kerana mereka berjuang untuk menumbangkan kerajaan zalim Husni Mubarak. Oleh itu DPPNP menyokong penuh himpunan BERSIH 2.0 dan insyaAllah akan menghantar 14,000 pemuda untuk menyertai himpunan tersebut.

Sekian kenyataan saya,

SHAHRIL AZMAN ABD HALIM AL HAFIZ

Ketua Dewan Pemuda PAS Pahang

Pemuda Bersamamu v3

Posted: 24 Jun 2011 09:18 AM PDT

Pemuda Bersamamu v3


Ada Orang Kata Tak Boleh Lawan UMNO Sebab Kita Kena Taat Pada Para Pemimpin???

Posted: 23 Jun 2011 04:28 PM PDT

Saya pernah membaca sebanyak dua kali buku Fiqh al-Khilafah hasil karangan Dr. Abdul Razzaq al-Sanhuri yang pastinya merupakan tokoh yang begitu dikenali dalam dunia undang-undang. Buku yang merupakan tesis beliau di University Of Lyondi Perancis ini seingat saya telah ditulis pada tahun 1928 iaitu empat tahun selepas kejatuhan Khilafah Islamiyyah di Turki.

Buku karangan beliau yang pada asalnya ditulis dalam bahasa Perancis adalah membincangkan konsep kerajaan menurut kaca mata Islam. Antara yang menarik di dalam buku ini adalah seperti berikut:

1. Sesebuah kerajaan tidak akan dianggap sebagai kerajaan Islam melainkan apabila kuasa penetapan dasar (al-Sultoh al-Tasyri`iyyah) adalah diserahkan bulat-bulat kepada ketetapan Allah dan RasulNya, bukan kepada pandangan ahli parlimen.

2. Kerajaan Islam terbahagi kepada dua; al-Khilafah al-Rashidah (kerajaan yang sempurna) dan al-Khilafah al-Naqisoh (kerajaan yang berlaku kekurangan). Menurut beliau, al-Khilafah al-Rashidah hanya akan berlaku apabila sistem perlantikan seseorang khalifah adalah dengan pemilihan daripada rakyat. Sekiranya sistem yang diamalkan adalah sistem beraja, maka kerajaan tersebut adalah al-Khilafah al-Naqisoh.

3. Dari sudut sejarah, al-Khilafah al-Rashidah hanya berlaku bermula daripada pemerintahan Sayyidina Abu Bakar dan berakhir pada pemerintahan Sayyidina Ali bin Abi Tolib. Selepas itu sehinggalah jatuh Khilafah Islamiyyah pada tahun 1924, Khilafah adalah Khilafah yang tempang kerana perlantikan Khalifah adalah dengan cara kekeluargaan.

4. Apabila khilafah adalah khilafah yang tempang (al-Khilafah al-Naqisoh), maka sekiranya umat Islam dapat menjatuhkan khilafah ini dan dapat menggantikannya kepada al-Khilafah al-Rashidah, maka umat Islam hendaklah menjatuhkan sebuah Khilafah Islamiah yang tempang.

5. Sekiranya umat Islam tidak mampu untuk menggantikan al-Khilafah al-Naqisoh kepada al-Khilafah al-Rashidah, maka bersabar dengan kezaliman al-Khilafah al-Naqisoh adalah lebih baik daripada hidup di dalam zaman tiadanya Khilafah langsung.

6. Antara usaha yang perlu dimainkan bagi mendirikan Khilafah Islamiah buat masa hadapan adalah mewujudkan institusi ilmu yang mampu mengeluarkan orang-orang yang pakar dalam bidang fiqah (al-Mujtahidun).

Saya secara peribadi (Us Hairul Nizam) semasa di Mesir telah bertemu dengan al-Marhum Dr. Tawfiq Shawi yang merupakan menantu kepada Rd. Abdul Razzaq al-Sanhuri (Dr. Tawfiq Shawi dan isterinya Dr. Nadiah al-Sanhuri adalah orang yang bertanggungjawab menterjemahkan buku Fiqh al-Khilafah ke dalam bahasa Arab). Saya bertanya kepada beliau: "Adakah Malaysia sebuah negara Islam?" dan beliau dengan pantas menjawab "Tidak". Saya dapat mengesan sebabnya iaitu Syarak tidak dijadikan pemutus paling tinggi dalam dasar negara sebaliknya tugas ini dirampas oleh dua pertiga ahli Parlimen.

Saya membuat satu kesimpulan:

Sekiranya sebuah Khilafah Islamiah yang melaksanakan hukum-hukum Islam dan menjadikan kuasa pemutus dasar tertingginya adalah Syarak pun boleh dijatuhkan oleh rakyat apabila cara perlantikan Khalifah bukan dengan cara suara rakyat, maka apa sangatlah dengan kerajaan BN yang memerintah Malaysia pada hari ini yang sememangnya bukan negara Islam bahkan sanggup pula mengenepikan aturan-aturan Syarak.

Rasanya Kerajaan BN hari ini sangat-sangat layak untuk diruntuhkan oleh rakyat yang cintakan Islam dan cintakan kesejahteraan sejagat.

Dewan Pemuda PAS Tawau

Posted: 24 Jun 2011 07:41 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Tawau


Posted: 24 Jun 2011 12:03 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh

Posted: 24 Jun 2011 07:37 AM PDT

Dewan Pemuda PAS Bagan Datoh


DPPK : PEMUDA MESTI JOIN BERSIH 2.0 , UMNO -BN TAKUT

Posted: 23 Jun 2011 10:03 PM PDT

TAZKIRAH JUMAAT : KIAMAT HAMPIR TIBA ?

Posted: 23 Jun 2011 09:20 PM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud

Posted: 24 Jun 2011 03:17 AM PDT

Dr Siti Mariah Mahmud


Kita ikut arahan Presiden

Posted: 23 Jun 2011 06:40 AM PDT

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengarahkan semua ahli dan penyokong PAS agar datang ke Kuala Lumpur pada 9 Julai ini bagi menyertai perhimpunan Bersih 2.0.

"Saya menyeru semua ahli dan penyokong PAS menyertai perhimpunan Bersih 9 Julai ini untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil," kata Abdul Hadi dalam sidang media bersama Harakah di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, sebentar tadi.

Perhimpunan Bersih 2.0 akan diadakan di Kuala Lumpur 9 Julai ini. Pengerusi Bersih 2.0 adalah bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Srenevasan. Anggotanya terdiri daripada para pemimpin NG0, manakala PAS, PKR dan DAP menyokong perhimpunan itu.

Menurut Abdul Hadi, perhimpunan tersebut mempunyai tujuan yang amat murni dan perlu disokong oleh semua pihak serta dijamin aman sesuai dengan matlamatnya yang murni.

Sehubungan itu, ahli-ahli dan penyokong-penyokong PAS serta setiap pihak yang menyertainya dilarang melakukan sebarang kekacauan, mengganggu ketenteraman awam dan kerosakan harta benda awam.

"Setiap ahli PAS yang menyertainya jangan sekali-kali membawa senjata. Saya juga suka mengingatkan ahli-ahli PAS agar jangan bermusuhan dengan pihak polis," katanya yang juga ahli Parlimen Marang.

Sesuai dengan nama perhimpunan itu sendiri sebagai himpunan aman, sekiranya berlaku perkara tidak diingini dalam pehimpunan itu, ia bukanlah didatangkan oleh ahli-ahli PAS dan mereka yang menyertainya.

Sebaliknya, kejadian tersebut pasti dilakukan oleh pihak lain, termasuk oleh pihak Umno dan kerajaan BN, atau provokasi yang dilakukan oleh pihak polis sendiri seperti yang telah berlaku dalam siri perhimpunan-perhimpunan aman yang diadakan sebelum ini.

"Oleh itu yang perlu dikawal oleh pihak polis dalam perhimpunan itu adalah pihak-pihak yang membuat provokasi dan bukan polis sendiri yang membuat provokasi," tegasnya.

Umno dan Kerajaan BN, katanya, tidak perlu takut dengan perhimpunan tersebut kerana ia tidak sekali-kali terfokus kepada perkara-perkara tidak diingini, tetapi hanyalah terhadap pilihanraya di negara ini.

Pilihanraya di negara ini seperti yang diketahui umum tidak pernah berlangsung dengan bersih dan adil, tetapi penuh dengan penyelewengan yang dilakukan oleh kerajaan BN yang memerintah menerusi Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR).

Keadaan yang sama turut dilakukan oleh Umno dan Kerajaan BN terhadap media, apabila media yang menyokongnya diberikan kebebasan untuk disebarkan dan dibaca secara meluas di segenap pelosok negara, tetapi media yang menyokong pembangkang atau PAS serta Pakatan Rakyat pula dihalang dengan pelbagai cara.

"Pilihanraya yang tidak bersih itu tidak boleh dibiarkan kerana ia pasti akan menimbulkan kemarahan rakyat. Itulah yang perlu dibantah dan itulah matlamat Perhimpunan Bersih 2.0.

"Matlamat tersebut sememangnya sesuatu yang baik sebab itulah PAS menyokong langkah yang diadakan oleh Bersih untuk mengadakan perhimpunan itu bagi menuntut pilihanraya yang bersih dan adil," katanya.

Pihak Umno dan Kerajaan BN, tegas beliau, perlu faham perkara itu dan tidak sepatutnya menghalang perhimpunan tersebut diadakan kerana ia juga pasti memberikan kesan yang positif kepada pihak pemerintah sendiri.

"Semua negara demokrasi yang maju di dunia ini tidak menghalang perhimpunan aman yang diadakan oleh rakyatnya. Malah ia akan dikawal dan diberikan kerjasama dengan baik oleh pihak keselamatan selagi perhimpunan itu tidak mengganggu ketenteraman awam.

"Malah di negara-negara demokrasi maju di dunia ini, pihak pemerintah sendiri turut mengambil manfaat dari demonstrasi aman yang diadakan bagi mendengar suara rakyat untuk memperbaiki kelemahan yang ada. Umno dan Kerajaan BN juga sepatutnya bersikap seperti itu demi kepentingan negara," ujar beliau.

Mengulas dakwaan sesetengah pihak bahawa perhimpunan tersebut akan mengancam mata pencarian para peniaga dan mencemarkan imej negara di mata pelancong, beliau berkata, dakwaan tersebut ternyata tidak berasas, malah perhimpunan itu sendiri akan mendatangkan keuntungan yang besar kepada para peniaga.

"Mereka yang menyertai perhimpunan itu cukup besar jumlahnya dan mereka pasti akan berbelanja. Jadi, para peniaga sendiri pasti akan mendapat keuntungan besar dengan adanya perhimpunan itu.

"Manakala sepanjang perhimpunan diadakan pula, para pelancong asing pasti akan turut tertarik melihatnya kerana ia dilakukan dengan baik dan aman sehingga mereka sendiri akan kagum dengan keamanan di negara kita.

"Tetapi jika pihak polis sendiri yang membuat provokasi, suasana itu pasti berbeza. Jadi yang mengubah keadaan itu bukannya pihak penganjur dan pesertanya, tetapi pihak polis, pihak Umno dan pihak Kerajaan BN sendiri," tegas beliau. 

PAS Kawasan Padang Besar

Posted: 24 Jun 2011 01:30 AM PDT

PAS Kawasan Padang Besar


AWAS!! Provokasi tentang BERSIH 2.0 menular di Perlis

Posted: 24 Jun 2011 12:37 AM PDT





Berita penuh baca DI SINI dan DI SINI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan